Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedje-san
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:22
ardvark99 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:41:
[...]

Ik heb ook een Proline, de Nefit converter heb je niet nodig. De Tado is bij mij rechtstreeks aangesloten op de ketel. Is de firmware van de Tado wel up to date? Een oudere versie werkt niet op de EMS-bus. De laatste firmware versie is 47.9. Misschien zijn de draadjes op jouw ketel verkeerd om aangesloten, en moet je ze bij de Tado omdraaien?
Wanneer dit klopt zou de Tado volgens de installateurs handleiding op bladzijde 18 geconfigureerd moeten zijn. Dus EMS D31 - verwarmingscircuit HC00 - Activeer aansturing warm water - geen Extensiekit - Save.
Bedankt voor je reactie! Ik ga het even proberen, ik moet dan gewoon de oranje aansluiting gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 20:56
bundit schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:12:
Ik heb zojuist nog iets vreemds gemerkt met de Tado wat volgens mij geen toevalstreffer kan zijn.
De actuele temperatuur is 0,1 graden < gewenste temperatuur. Als ik vervolgens op het ronde knopje op de Tado Thermostaat druk (rechtsonder) dan springt de CV-ketel aan voor ongeveer 30 seconden tot 1 minuut. In eerste instantie dacht ik dat dit toeval was, dus heb ik het nog meerdere malen geprobeerd en wat blijkt, elke keer herhaald dit verschijnsel zich. Ik zou verwachten dat de CV-ketel op z'n minst iets langer actief blijft want in deze korte tijd warmt het natuurlijk nooit voldoende op.

Duidt dit op een batterij die leeg is en dat door het schermpje aan te zetten er extra stroom komt waarmee de CV-ketel aangaat? Of wordt dit knopje ook gebruikt om bijvoorbeeld de verbinding tussen ketel en Tado te testen, of heb ik een gewoon een toevalstreffer te pakken?

Volgens de site van http://peterdebruin.net/tado.html is de batterijstatus NORMAL en de warmtevraag 18%.
Dit is een bekende bug. Tado helpdesk geeft aan dat dit komt door een combinatie van ketel (HRE 30/36 hier) + lengte van de gebruikte kabel tussen ketel en Tado. Ik heb echter verschillende lengtes van kabel + verschillende diktes getest en het verschijnsel blijft zich voordoen.

Enige reactie van de Helpdesk op deze tests was het aanbieden van de extensiekit aan een korting van 50%. Met het gebruik van de extensiekit + draadloze Tado zou het probleem zich volgens hen niet meer voordoen. Hier ben ik echter niet op ingegaan mits het probleem volgens mij software gerelateerd is.

Enkele firmware versies terug was het probleem ook opgelost. Maar in de meest recente is het terug. Ik gebruik de knop van de Tado nu voorlopig gewoon niet meer.

Edit: Hier nog een filmpje van het gedrag (Wetransfer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:31
Pedje-san schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:46:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik ga het even proberen, ik moet dan gewoon de oranje aansluiting gebruiken?
Ja, die met die streepjes, niet de groene met de schakelaar, da's de aan/uit aansluiting voor een thermostaat.
dabachata schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:55:
[...]

De radiatorknop is gewoon handmatig te bedienen. Dus handmatig kan je een temperatuur instellen, of m op 'off' draaien. Verschil met een gewone themostaatknop is dat de Tado slimme radiatorknop een warmtevraag naar de ketel stuurt mocht de Tado muurthermostaat zelf op dat moment geen warmte vragen. Gewone themostaatknop doet niks als je ketel niet verwarmt.

Wil je iets automatisch opzetten dan moet je zelf iets gaan bouwen met bijvoorbeeld een Raspberry Pi Zero W(ireless), een bewegingssensor en Home Assistant ofzo.
Mijn bedoeling was van de slimme radiator knop, om de zolderkamer op afstand te besturen. Eerst was het zo, dat mijn dochter de verwarming handmatig aan zette, maar vervolgens niet uit zette wanneer ze weg ging. Nu hebben we daar meer controle op. Bovendien heb ik tijdschema ingesteld op haar aanwezigheid. Alleen stond mij iets bij dat je ook de localisatie op een zone kon instellen. Maar dat staat dus op de roadmap. Nog ff wachten dus (al vind ik het voor nu prima als dit er pas na de zomer in zit).

Ik was niet van plan om nog allerlei andere schakelingen aan de Tado te hangen, zoals een Rasberry. Dan kan ik net zo goed zelf een thermostaat gaan maken :P .

[ Voor 66% gewijzigd door ardvark99 op 03-03-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedje-san
ardvark99 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:52:
[...]

Ja, die met die streepjes, niet de groene met de schakelaar, da's de aan/uit aansluiting voor een thermostaat.
En aan de kant van de Tado blijft het gewoon gelijk met de aan/uit situatie? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
Pedje-san schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:54:
[...]

En aan de kant van de Tado blijft het gewoon gelijk met de aan/uit situatie? :)
Ja, zie bladzijde 13, de plus en min aansluitingen. Op de Nefit dus het oranje blokje. Ik weet alleen niet meer welke volgorde in de Tado is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedje-san
ardvark99 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:57:
[...]

Ja, zie bladzijde 13, de plus en min aansluitingen. Op de Nefit dus het oranje blokje. Ik weet alleen niet meer welke volgorde in de Tado is aangesloten.
Je bent een held! Het werkt! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Pedje-san schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:09:
[...]

Je bent een held! Het werkt! 8)7
Mooi, weer iemand blij gemaakt 😎

Maar wat ging het nu fout?

Ik vind dit trouwens een nadeel van tado, wanneer je de boel wil installeren in het weekend kan je niet of moeilijk beroep doen op de service van tado. Je bent daar dan te afhankelijk van. Als tweaker vind je de weg wel, maar andere gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedje-san
Ik had niets aangepast in de Tado zelf qua draden... die handleiding loopt ook alle kanten op voor mijn gevoel, dus had er overheen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:15
Mijn v2 bridge heb ik door de v3 vervangen. Hoe kan je een factory reset van de v2 doen, alvorens hem op marktplaats te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
GHB363 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:52:
Mijn v2 bridge heb ik door de v3 vervangen. Hoe kan je een factory reset van de v2 doen, alvorens hem op marktplaats te zetten?
Volgens mij moet je dat via de helpdesk van Tado doen, natuurlijk gelijk het serienummer doorgeven.

https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

[ Voor 6% gewijzigd door ardvark99 op 03-03-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Laatst online: 14:15
Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:51
Azlec schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:47:
[...]

Dit is een bekende bug. Tado helpdesk geeft aan dat dit komt door een combinatie van ketel (HRE 30/36 hier) + lengte van de gebruikte kabel tussen ketel en Tado. Ik heb echter verschillende lengtes van kabel + verschillende diktes getest en het verschijnsel blijft zich voordoen.

Enige reactie van de Helpdesk op deze tests was het aanbieden van de extensiekit aan een korting van 50%. Met het gebruik van de extensiekit + draadloze Tado zou het probleem zich volgens hen niet meer voordoen. Hier ben ik echter niet op ingegaan mits het probleem volgens mij software gerelateerd is.

Enkele firmware versies terug was het probleem ook opgelost. Maar in de meest recente is het terug. Ik gebruik de knop van de Tado nu voorlopig gewoon niet meer.

Edit: Hier nog een filmpje van het gedrag (Wetransfer)
Laat ik nu net exact dezelfde ketel hebben.... Heeft het nut om hier een ticket voor aan te maken? Kunnen we hier samen een ticket voor aanmaken zodat Tado meer informatie krijgt om dit probleem definitief te verhelpen? Ik schat dat mijn kabel max 7,5 - 10 meter is.

Of is er een update vanuit Intergas beschikbaar die dit verhelpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 20:03
Vandaag mn Tado V2 binnen gekregen en gelijk met de installatie aan de gang gegaan. Gaat goed totdat ... de thermostaat moet synchroniseren (painting) met de bridge. Ik druk 3-4 sec op de knop op de thermostaat en de netwerk-animatie zie ik, maar er gebeurt niets. Iemand tips?

edit: er branden 3 lampjes continu op de bridge. Al geprobeerd stroom er af te halen en batterijen uit de tado te halen.

[ Voor 18% gewijzigd door monkel op 03-03-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb op verschillende plekken slimme radiatorknoppen hangen. Deze geven de temperatuur aan en gebruik ik om de temperatuur in de ruimte te meten. Er klopt echter helemaal niks van.

Zodra de boel moet gaan verwarmen heeft de radiatorknop een dusdanige afwijking dat het niet meer nuttig is: de ruimte is 16 graden, ik stel in om deze naar 21 graden te verwarmen. Enige tijd later slaat de verwarming af. Volgens de radiatorknop is het daadwerkelijk 21 graden, maar volgens mijzelf (en een andere thermometer in dezelfde ruimte) 17-18 graden.

Nu kan ik wel een afwijking van -4 o.i.d. instellen, maar dan klopt de temperatuur weer niet wanneer de verwarming uit staat...

Wat doe ik fout?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:42
@spone Je doet niets fout, zo werkt warme lucht nou eenmaal ;) Je knop hangt dicht bij de radiator en grote kans dat hij ook nog eens deels onder de vensterbank hangt. Die lucht is eerder warm dan het middelpunt van de kamer.
De enige echt goede oplossing is een slimme thermostaat kopen voor aan de muur en die als ijkpunt gebruiken, of datzelfde doen met een verticale radiatorknop die je ergens in de kamer neerzet (verkrijgbaar op in ieder Amazon).
De thermstaat stelt je in staat met 0,1 graden verschil in te stellen, de radiatorknop is daarintegen een stukje betaalbaarder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10 13:26
Ik heb nu al 3 keer gehad bij tado dat een verwarming gewoon UIT stond in de applicatie en dat de radiator gewoon aan het stoken was.

Je moet dan contact opnemen met Tado en dan gaan ze even op afstand de sterkte van het motortje aanpassen van de radiatorknop. Hebben meer mensen dit al gehad? Ik voel me elke keer zo machteloos als het bijvoorbeeld in het weekend is. Dan kan je twee dagen wachten tot je radiator weer functioneert.

Ondertussen stookt hij volle kracht door en maak je kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door isomis op 03-03-2018 20:59 ]

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baynes
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:53
isomis schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:55:
Ik heb nu al 3 keer gehad bij tado dat een verwarming gewoon UIT stond in de applicatie en dat de radiator gewoon aan het stoken was.

Je moet dan contact opnemen met Tado en dan gaan ze even op afstand de sterkte van het motortje aanpassen van de radiatorknop. Hebben meer mensen dit al gehad? Ik voel me elke keer zo machteloos als het bijvoorbeeld in het weekend is. Dan kan je twee dagen wachten tot je radiator weer functioneert.

Hier heb ik nog nooit last van gehad, tot vandaag. Is er een update geweest die iets heeft veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 23:34

GVR

Vrijdagavond de v3 aangesloten en de online installatie gevolgd. Na opgeven huidige setup (nefit topline compact en nefit moduline 400 thermostaat) helaas wachten op tado. Volgens mij een veelgebruikte setup dus wel balen dat ik hem in het weekend niet meteen kan gebruiken. Ongeduldig als ik ben wil ik hem eigenlijk gewoon aansluiten met de installateurs handleiding, maar beter om nu toch op Tado te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
GVR schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:03:
Vrijdagavond de v3 aangesloten en de online installatie gevolgd. Na opgeven huidige setup (nefit topline compact en nefit moduline 400 thermostaat) helaas wachten op tado. Volgens mij een veelgebruikte setup dus wel balen dat ik hem in het weekend niet meteen kan gebruiken. Ongeduldig als ik ben wil ik hem eigenlijk gewoon aansluiten met de installateurs handleiding, maar beter om nu toch op Tado te wachten?
Met de installateurs handleiding kan je de tado prima installeren. Zie mijn berichten van gisteren aan een andere gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-09 11:15
DunDave schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 07:59:
Sinds een paar dagen bezitter van de Tado thermostaat en 3 radiatorknoppen om de ruimtes te bedienen.
Vrijdagochtend alles geïnstalleerd en het lijkt grotendeels goed te werken met 3 zones.

Ik loop echter tegen het volgende aan. In de ruimte waar de thermostaat hangt bleef de thermostaat aangeven dat hij nieuwe firmware aan het downloaden was, hij is namelijk geleverd met firmware 20.7. In diezelfde ruimte bleef in de tussentijd de radiatorknop aangegeven dat hij zijn configuratie aan het downloaden was. In die ruimte gebeurd dus ook niets qua verwarming terwijl de andere twee ruimtes prima werken.

In de middag Tado gebeld, die vertelde mij dat ik moest wachten op de firmware update en omdat het zo'n oude versie was kon dit wel even duren... Eenmaal gedaan moest alles gaan werken. Nu een dag verder, nog altijd hetzelfde resultaat helaas. Mijn bridge ligt in dezelfde ruimte, netjes op 3 meter afstand van de thermostaat. In dit topic zag ik een zelfde situatie voorbij komen en werd geadviseerd de Tado thermostaat van de muur te halen, batterijen er uit voor 10 min, firmware update te laten doen en dan weer aansluiten. Dit heb ik geprobeerd, maar nu komt er helemaal geen symbool meer van firmware downloaden / updaten en zit ik nog altijd op versie 20.7 en wordt deze ruimte nog altijd niet verwarmd :( De radiatorknop staat nu niet meer in de stand van configuratie downloaden, maar er gebeurd gewoon niets helaas.

Ook heb ik al een paar keer de stroom van de bridge gehaald, maar het maakt geen verschil. En nogmaals de andere ruimtes werken prima. Firmware van alle radiatorknoppen is 47.9.

Wie o wie kan mij helpen, hoe krijg ik die firmware geupdate?

p.s. Ik vond het wel een beetje verdacht dat toen ik de doos van de thermostaat open wilde maken, dat onder het sealing stickertje, 2 andere stickertjes zaten... Maar misschien maak ik mezelf wel gek dat er iets mis is daarmee.

Update:
Zijn weer 2 uur verder. Ik heb bij instellingen nu het meettoestel veranderd van thermostaat naar radiatorknop. Nu wordt de radiator wel warm in de ruimte waar de thermostaat hangt.
Nu de firmware van de thermostaat nog... en waarom de ruimte niet verwarmd wordt o.b.v. de thermostaat i.p.v. de radiatorknop. Hopelijk komt dit laatste door de firmware versie.
Zondagochtend, thermostaat is zowaar geupdate naar 47.9. Heeft hier dus 2 dagen geduurd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 15:20
Even een vraagje over de slimme radiator knoppen. Stel dat ik 1 koop voor de badkamer. Kan ik het dan zo regelen dat ik alleen de badkamer tussen bepaalde tijden wil verwarmen en de woonkamer bijvoorbeeld niet ? Daar hangt tenslotte te de thermostaat.

Zoals ik het altijd begreep zal de woonkamer dan toch ook verwarmt worden? Stel dat ik in de badkamer 21 graden wil hebben en de woonkamer is 18. Dan zal de woonkamer ook naar 21 gaan ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:14
Possible schreef op maandag 5 maart 2018 @ 07:08:
Even een vraagje over de slimme radiator knoppen. Stel dat ik 1 koop voor de badkamer. Kan ik het dan zo regelen dat ik alleen de badkamer tussen bepaalde tijden wil verwarmen en de woonkamer bijvoorbeeld niet ? Daar hangt tenslotte te de thermostaat.

Zoals ik het altijd begreep zal de woonkamer dan toch ook verwarmt worden? Stel dat ik in de badkamer 21 graden wil hebben en de woonkamer is 18. Dan zal de woonkamer ook naar 21 gaan ?
Je geeft het al aan, woonkamer wordt dan ook verwarmd. Tot hoe warm wordt bepaald door badkamer, wanneer die op temperatuur is, is Tado 'klaar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Jammer.. Niks te verwijten aan de Tado natuurlijk, maar dit is gewoon een beperking van de CV ketel / thermostaat. Het was mooi geweest als je elke kamer apart kan regelen.. maar dan moet elke kamer een thermostaat krijgen :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkel
Possible schreef op maandag 5 maart 2018 @ 07:56:
Jammer.. Niks te verwijten aan de Tado natuurlijk, maar dit is gewoon een beperking van de CV ketel / thermostaat. Het was mooi geweest als je elke kamer apart kan regelen.. maar dan moet elke kamer een thermostaat krijgen :P
Dat is geen beperking, maar gewoon de normale opzet van een centrale verwarming; de ketel krijgt een signaal om te gaan verwarmen en rond te pompen, welke radiatoren er vervolgens open staan moet je met de hand of met een automatische knop doen. Helaas wordt de setup met automatische knop dan ook vrij snel erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@monkel Helemaal mee eens. Dan mag ik 5 x een radiatorknop gaan aftikken. Iets te duur helaas!

Het is denk ik wel zo dat een badkamer sneller op temperatuur is dan de woonkamer. Zodra de badkamer temp heeft bereikt zal hij ook gaan stoppen met verwarmen gok ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen iets geks ontdekt. Ik werd vroeg wakker terwijl de cv ketel op ruststand (0) stond. Er was ook geen warmtevraag. De Tado app laat zien dat er juist wel warmtevraag is (1 streepje).

Op het ingevoerde tijdstip sloeg de ketel wel gewoon aan.

Iemand ervaring met deze situatie? Lijkt me vervelend dat ik de app dus niet helemaal kan vertrouwen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
Possible schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:01:
@monkel Helemaal mee eens. Dan mag ik 5 x een radiatorknop gaan aftikken. Iets te duur helaas!

Het is denk ik wel zo dat een badkamer sneller op temperatuur is dan de woonkamer. Zodra de badkamer temp heeft bereikt zal hij ook gaan stoppen met verwarmen gok ik ?
Waarschijnlijk is de badkamer idd sneller warm dan de woonkamer. Maar voor de woonkamer/beneden verdieping hoef je niet alle radiator knoppen te vervangen om er voor te zorgen dat die gedeeltes niet mee verwarmen. Je kan ook kijken welke radiator (liefst een grote) bv in bepaalde situaties niet mee hoeft te draaien, en daar een slimme radiator knop op monteren. Zo kan je met een of twee extra knoppen wel meer regelen, en iets besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
Met mijn thermostaat heb ik zowel een rooster ingesteld voor het heating programma als het warm water programma. Echter merk ik nu dat als het warm water programma uit staat (bijv away status) en het heating programma wil de kamer temperatuur verhogen, er wel warmte gevraagd wordt vanuit de thermostaat maar niet geleverd wordt. Pas als ik handmatig het warm water programma activeer, komt er warm water in de leidingen. Mede hierdoor was tijdens de vakantie de temperatuur in huis tot 11 graden gedaald terwijl de ondergrens op 15 stond. Hij vroeg dag en nacht om warmte, maar er kwam niets omdat het warm water programma op away stond.

Nu heb ik via IFTTT ingesteld dat als de temp onder de 15 graden komt (onder grens), hij het heating programma moet activeren tot de volgende automatic change. Volgens Tado kan de thermostaat dit niet zelf.

Iemand anders die dit probleem ook heeft? Ik vind het jammer dat ik hier een third party voor nodig heb, terwijl dit denk ik vrij simpel software-matig op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pabz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:39:
Met mijn thermostaat heb ik zowel een rooster ingesteld voor het heating programma als het warm water programma. Echter merk ik nu dat als het warm water programma uit staat (bijv away status) en het heating programma wil de kamer temperatuur verhogen, er wel warmte gevraagd wordt vanuit de thermostaat maar niet geleverd wordt. Pas als ik handmatig het warm water programma activeer, komt er warm water in de leidingen. Mede hierdoor was tijdens de vakantie de temperatuur in huis tot 11 graden gedaald terwijl de ondergrens op 15 stond. Hij vroeg dag en nacht om warmte, maar er kwam niets omdat het warm water programma op away stond.

Nu heb ik via IFTTT ingesteld dat als de temp onder de 15 graden komt (onder grens), hij het heating programma moet activeren tot de volgende automatic change. Volgens Tado kan de thermostaat dit niet zelf.

Iemand anders die dit probleem ook heeft? Ik vind het jammer dat ik hier een third party voor nodig heb, terwijl dit denk ik vrij simpel software-matig op te lossen is.
Zet uw warme water op handmatig op "always ON" en het probleem is opgelost.

Of u stuurt een email via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new met de vraag of we het warme water kunnen deactiveren. Dan zal het probleem ook opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
tado schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:01:
[...]

Zet uw warme water op handmatig op "always ON" en het probleem is opgelost.

Of u stuurt een email via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new met de vraag of we het warme water kunnen deactiveren. Dan zal het probleem ook opgelost worden.
Ik snap dat het probleem dan is opgelost, echter vond ik nu wel mooi dat de boiler ook wordt uitgeschakeld op het moment dat ik hem niet nodig heb. Is het niet een idee om dit in een toekomstige update mee te nemen? Ik stel me zo voor dat dit toch wat extra besparing oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pabz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:08:
[...]

Ik snap dat het probleem dan is opgelost, echter vond ik nu wel mooi dat de boiler ook wordt uitgeschakeld op het moment dat ik hem niet nodig heb. Is het niet een idee om dit in een toekomstige update mee te nemen? Ik stel me zo voor dat dit toch wat extra besparing oplevert.
Dit lijkt eerder op een probleem van de instellingen op de ketel zelf, of een probleem in communicatie tussen tado en uw ketel.

Dit is niet een probleem dat vaak voorkomt, normaal gezien zou de verwarming gewoon moeten werken ook al staat het warme water op "uit".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:10:
Vanmorgen iets geks ontdekt. Ik werd vroeg wakker terwijl de cv ketel op ruststand (0) stond. Er was ook geen warmtevraag. De Tado app laat zien dat er juist wel warmtevraag is (1 streepje).

Op het ingevoerde tijdstip sloeg de ketel wel gewoon aan.

Iemand ervaring met deze situatie? Lijkt me vervelend dat ik de app dus niet helemaal kan vertrouwen..
De App is te vertrouwen. Echter, als je middels Open Therm de ketel modulerend aanstuurt dan werkt het volgens mij als volgt (iig bij mijn Atag i28C ketel):
1. Tado berekent een warmtevraag (tussen 0% en 100%) en stuurt deze warmtevraag naar de ketel.
2. De ketel berekent aan de hand van de warmtevraag een aanvoertemperatuur.

Bij een lage warmtevraag kan het voorkomen dat de door de ketel berekende aanvoertemperatuur 0*C is en dan slaat de ketel niet aan. Tado verhoogt dan na verloop van de tijd de warmtevraag omdat met de huidige warmtevraag de temperatuur niet stijgt (of juist daalt). Op een zeker moment zal de door de ketel berekende aanvoertemperatuur meer dan 0*C zijn, waarna de ketel begint met het cv-water verwarmen en rondpompen.

Het kan ook voorkomen dat de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan 0*C maar lager dan de retourtemperatuur op dat moment. Komt voor als Tado de warmtevraag verlaagt en de ketel daarop een nieuwe aanvoertemperatuur berekent die lager ligt als de aanvoertemperatuur van net daarvoor. De ketel blijft dan rondpompen aangezien de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan 0*C, maar gaat pas weer het CV-water verwarmen zodra de retourtemperatuur zodanig gezakt is dat het onder de berekende aanvoertemperatuur komt.

Zo werkt het in ieder geval bij mijn ketel. En het werkt prima zo om de temperatuur constant te houden in een kamer die al op temperatuur is. - Echter, ik denk bovenstaande (wel warmtevraag, echter berekende aanvoertemperatuur 0*C) de reden is dat vroege start vaak niet werkt. Tado wil dan te zuinig langzaam verwarmen en ondanks de warmtevraag slaat de ketel dan niet aan, simpelweg omdat de warmtevraag te laag is. In stapjes de warmtevraag verhogen als de temperatuur niet stijgt (of juist daalt) doet Tado misschien niet bij vroege start @tado?

Ik heb ook net de volgende post gevonden:
KapiteinRoel in "Tado Smart Thermostat Topic"
Het blijkt dat de tado niet zoals gebruikelijk een aanvoertemperatuur aan de ketel vraagt (opentherm control setpoint), maar het ketelvermogen direct aanpast (opentherm maximum relative modulation level).

De tado stuurt dan een setting van 0-100%. Bij 0% gaat de ketel op zijn laagste stand branden. Bij 100% op het maximaal ingestelde CV vermogen.

Met deze informatie is de overshoot verklaarbaar geworden.

De laagste stand is voor elk merk en type ketel anders, dus zal vaak een handmatige aanpassing gedaan moeten worden.
@tado is dit nog steeds het geval? 'opentherm maximum relative modulation level' ipv 'opentherm control setpoint'?

[ Voor 14% gewijzigd door dabachata op 05-03-2018 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dabachata schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:12:
[...]

De App is te vertrouwen. Echter, als je middels Open Therm de ketel modulerend aanstuurt dan werkt het volgens mij als volgt (iig bij mijn Atag i28C ketel):
1. Tado berekent een warmtevraag (tussen 0% en 100%) en stuurt deze warmtevraag naar de ketel.
2. De ketel berekent aan de hand van de warmtevraag een aanvoertemperatuur.

Bij een lage warmtevraag kan het voorkomen dat de door de ketel berekende aanvoertemperatuur 0*C is en dan slaat de ketel niet aan. Tado verhoogt dan na verloop van de tijd de warmtevraag omdat met de huidige warmtevraag de temperatuur niet stijgt (of juist daalt). Op een zeker moment zal de door de ketel berekende aanvoertemperatuur meer dan 0*C zijn, waarna de ketel begint met het cv-water verwarmen en rondpompen.

Het kan ook voorkomen dat de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan 0*C maar lager dan de retourtemperatuur op dat moment. Komt voor als Tado de warmtevraag verlaagt en de ketel daarop een nieuwe aanvoertemperatuur berekent die lager ligt als de aanvoertemperatuur van net daarvoor. De ketel blijft dan rondpompen aangezien de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan 0*C, maar gaat pas weer het CV-water verwarmen zodra de retourtemperatuur zodanig gezakt is dat het onder de berekende aanvoertemperatuur komt.

Zo werkt het in ieder geval bij mijn ketel. En het werkt prima zo om de temperatuur constant te houden in een kamer die al op temperatuur is. - Echter, ik denk bovenstaande (wel warmtevraag, echter berekende aanvoertemperatuur 0*C) de reden is dat vroege start vaak niet werkt. Tado wil dan te zuinig langzaam verwarmen en ondanks de warmtevraag slaat de ketel dan niet aan, simpelweg omdat de warmtevraag te laag is. In stapjes de warmtevraag verhogen als de temperatuur niet stijgt (of juist daalt) doet Tado misschien niet bij vroege start @tado?
Opwarmen tijdens vroege start werkt gelijk aan opwarmen tijdens de normale opwarmingsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
tado schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:10:
[...]

Dit lijkt eerder op een probleem van de instellingen op de ketel zelf, of een probleem in communicatie tussen tado en uw ketel.

Dit is niet een probleem dat vaak voorkomt, normaal gezien zou de verwarming gewoon moeten werken ook al staat het warme water op "uit".
Is dit iets wat jullie eventueel kunnen uitlezen of testen op afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
tado schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:13:
[...]

Opwarmen tijdens vroege start werkt gelijk aan opwarmen tijdens de normale opwarmingsfase.
Is het niet zuiniger bij vroege start in plaats van bijvoorbeeld 1,5 uur voor doeltemperatuur nog een uur eerder te starten en met lage temperatuur heel langzaam op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Ik heb net de volgende post gevonden:
KapiteinRoel in "Tado Smart Thermostat Topic"
Het blijkt dat de tado niet zoals gebruikelijk een aanvoertemperatuur aan de ketel vraagt (Opentherm Control Setpoint), maar het ketelvermogen direct aanpast (Opentherm Maximum Relative Modulation Level).

De tado stuurt dan een setting van 0-100%. Bij 0% gaat de ketel op zijn laagste stand branden. Bij 100% op het maximaal ingestelde CV vermogen.

[...]

De laagste stand is voor elk merk en type ketel anders, dus zal vaak een handmatige aanpassing gedaan moeten worden.

Vergelijk https://www.opentherm.eu/using-the-protocol/
The basic function which every OpenTherm controller must provide is the communication of the heat requirement (Control Setpoint) to the heating appliance.
Tado blijkt dus te moduleren door met de ketel te communiceren middels berekende percentages van maximaal vermogen (MRML?), en niet middels berekende aanvoertemperaturen (CS=) terwijl dat laatste wordt omschreven als basisfunctie van Opentherm..
De laagste stand (MRML %) is voor elk merk en type ketel anders, dus zal vaak een handmatige aanpassing gedaan moeten worden.
Dit blijkt bij mijn Atag i28C ketel inderdaad het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

ardvark99 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:27:
[...]

Met de installateurs handleiding kan je de tado prima installeren. Zie mijn berichten van gisteren aan een andere gebruiker.
Dank! Had vanmiddag de standaardvraag van Tado als reactie gekregen of er 1 of meerdere circuits aangestuurd werden. Tot zojuist nog geen reactie verder dus zelf aangesloten. Werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

isomis schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:55:

Fijn he zo tado .....
Een grote drama.dus nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 20:56
bundit schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:19:
[...]

Laat ik nu net exact dezelfde ketel hebben.... Heeft het nut om hier een ticket voor aan te maken? Kunnen we hier samen een ticket voor aanmaken zodat Tado meer informatie krijgt om dit probleem definitief te verhelpen? Ik schat dat mijn kabel max 7,5 - 10 meter is.

Of is er een update vanuit Intergas beschikbaar die dit verhelpt?
Ik had niet echt het gevoel dat ze hier nog iets aan wilden doen buiten het aanbieden van de korting.
Gebruiker Sleepkever heeft eveneens een intergas ketel (type onbekend) en dit probleem.

Nog iemand hier op dit topic met een Intergas ketel die dit even kan nakijken?

Komt neer op:
  • Zet de verwarming uit in de Tado app
  • Druk op de knop van de Tado
  • Kijk of je ketel hierop reageert. In principe zou deze geen reactie mogen geven
Zo weten we toch al of het een probleem is bij alle intergas ketels of enkel specifieke modellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Azlec op 06-03-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik twijfel of het voor mij zinvol is een tado aan te schaffen. momenteel heb ik de Anna thermostaat maar daar ben ik wel een beetje klaar mee, met name qua kosten.
Ik gebruik nu vooral de functie op afstand aan/uit zetten van de thermostaat.

2 vragen:
- is het zuiniger om vanaf mn werk de verwarming aan te zetten en dat hij dan full-blown gaat verwarmen tot de ingestelde temperatuur, of om toch een schema oid in te stellen, waardoor hij heel langzaam opwarmt? dit omdat ik best onregelmatig werk en ik het zo zonde vind dat ik het schema instel op 18 uur thuis zijn terwijl ik dan pas om 19 uur thuis ben en hij dan dus een uur voor niks heeft staan verwarmen.

- zou het zinvol kunnen zijn om dan toch de locatie functie te gebruiken van tado als ik hem toch heb? ik wil graag dat mn verwarming al stopt met verwarmen om half 7 's ochtends en niet pas om 7 uur als hij een keer door heeft dat ik vertrokken ben. Dat scheelt toch weer een half uur verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:15

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

tado schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:10:
[...]

Zo werkt het bij mij ook thuis. Warm water in Away stand, maar verwarming begint wel met opwarmen.

Hebben jullie nog antwoord op mijn vragen in mijn bericht van vorige week ?

MRE-Inc in "Tado Smart Thermostat Topic"

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Laatst online: 25-09 21:25
Een hulpvraag van een nieuwkomer:

Binnenkort verhuizen wij naar een nieuw oud huis waar ik graag wat bewuster ga stoken.

Er is een ketel (nefit) aanwezig, die kan nog wel even mee, maar wij moeten aanbouwen (twee rolstoelafhankelijke dochters) en voor de aanbouw wordt een eigen ketel(tje) geadviseerd tbv vloerverwarming en badkamervoorzieningen.

Twee ketels dus...

Kan ik dan ook wat met één tado, of hang je dan meteen voor twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
boefje79 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:50:

Binnenkort verhuizen wij naar een nieuw oud huis waar ik graag wat bewuster ga stoken.

Er is een ketel (nefit) aanwezig, die kan nog wel even mee, maar wij moeten aanbouwen (twee rolstoelafhankelijke dochters) en voor de aanbouw wordt een eigen ketel(tje) geadviseerd tbv vloerverwarming en badkamervoorzieningen.

Twee ketels dus...

Hoe oud is de Nefit. Welk type. Het kan al snel uit om een nieuwe efficiënte modulerende ketel aan te schaffen als je kijkt hoeveel gas je gaat besparen t.o.v. een wat ouder model, vooral omdat de meerprijs voor een ketel met hoge(re) capaciteit niet heel veel meer kost ten opzichte van een extra ketel(tje). Je kan misschien ook ipv tweede ketel een warmtepomp (subsidie + elektriciteitskosten ipv gaskosten) laten plaatsen. En hoe zit het met onderhoudscontracten? Eén contract voor één ketel lijkt me voordeliger als twee voor twee ketels ... Als je momenteel geen onderhoudscontract kan overnemen van de huidige eigenaar die goeie dekking heeft (voorrijkosten bij storing, arbeidskosten bij storing, onderdelen/materiaalkosten, in-/exclusief onderhoud, 1- of 2-jaarlijks onderhoud, voorrijkosten onderhoud, arbeidskosten bij onderhoud, prijs per jaar inclusief BTW)
Ben je van plan het oude huis gelijk goed te isoleren, of is het al goed geïsoleerd? Heb je momenteel krap bemeten capaciteit aan radiatoren (of convectoren) of zit je best ruim? Als de capaciteit aan radiatoren bemeten is voor slecht een geïsoleerd huis en je hebt overcapaciteit radiatoren, of zelfs (nu al) convectoren dan kan je op lagere temperaturen stoken en komt die temperatuur meer in de buurt van wat je voor vloerverwarming idealiter nodig hebt. Wil of moet je in het 'oud-bouw' gedeelte radiatoren verplaatsen of verwijderen. Dan kan het misschien uit om ter vervanging vloerverwarming te plaatsen of convectoren.
Een hoop dingen om aan te denken/te checken/te overwegen maar verwarming is duur en gasprijzen komen waarschijnlijk hoger te liggen (ook in verhouding met elektriciteitsprijzen volgens mij ...)

https://www.consumentenbo...nderhoud-prijspeiling.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Wow, dank voor het uitgebreide meedenken!

Best een hoop vragen waar ik nog niet alle antwoorden op weet. Bij de bezichtegingen niet genoeg gelet op de huidige radiatoren (geen convectoren), het huis heeft vloerisolatie, dubbel glas, maar bv het dak moet nog en dat bewaar ik voor het moment waarop de pannen ook moeten (over een aantal jaar, hopenlijk dan mooie betaalbare pannen met cellen er in)

Ik kreeg uitgelegd, dat nu een simpel keteltje nog wel rendabel is voor aantal jaar in vergelijk met bv een warmtepomp die nu nog kostbaar is. Tegen de tijd dat gas echt duurder wordt zijn die installaties mainstream en dus goedkoper en dan alles omgooien. (En er wel bij de aanleg van het nieuwe spul op voorbereiden)

Ik ben zelf geen specialist op dit gebied, maar vond het wel logisch klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boefje79 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:50:

Twee ketels dus...

2 tado's voor 2 ketels zijn nodig als u het modulerend wil aansturen (en dat is aan te raden).

Kies voor de 2e keten een ketel die met "opentherm" overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdinLi
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11-2023
@ Tado

Ik merk dat op diverse vragen door jullie verzocht wordt om direct contact op te nemen met Tado helpdesk. Echter de antwoorden c.q. oplossingen worden niet terug gepost in het forum.

Dit doet m.i. afbreuk aan de kracht van dit forum, nl openbaarheid zodat iedereen toegang heeft tot de info. Wat iemand er dan mee doet is een persoonlijke keuze.

Kunnen jullie de bevindingen, oplossingen terug posten op dit forum met verwijzing naar de initiële vraag / probleem.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FerdinLi schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:56:
@ Tado

Ik merk dat op diverse vragen door jullie verzocht wordt om direct contact op te nemen met Tado helpdesk. Echter de antwoorden c.q. oplossingen worden niet terug gepost in het forum.

Dit doet m.i. afbreuk aan de kracht van dit forum, nl openbaarheid zodat iedereen toegang heeft tot de info. Wat iemand er dan mee doet is een persoonlijke keuze.

Kunnen jullie de bevindingen, oplossingen terug posten op dit forum met verwijzing naar de initiële vraag / probleem.

Bij voorbaat dank.
Voor veel vragen blijft direct contact de enige oplossing omdat we pas toegang hebben tot een account zodra er een directe aanvraag vanaf het geregistreerde email adres is ingediend.

Het is aan de gebruikers om daarna de geboden oplossing hier te plaatsen, maar vaak zal ook voor toekomstige gelijksoortige aanvragen direct contact met ons nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:49:
ik twijfel of het voor mij zinvol is een tado aan te schaffen. momenteel heb ik de Anna thermostaat maar daar ben ik wel een beetje klaar mee, met name qua kosten.
Ik gebruik nu vooral de functie op afstand aan/uit zetten van de thermostaat.

2 vragen:
- is het zuiniger om vanaf mn werk de verwarming aan te zetten en dat hij dan full-blown gaat verwarmen tot de ingestelde temperatuur, of om toch een schema oid in te stellen, waardoor hij heel langzaam opwarmt? dit omdat ik best onregelmatig werk en ik het zo zonde vind dat ik het schema instel op 18 uur thuis zijn terwijl ik dan pas om 19 uur thuis ben en hij dan dus een uur voor niks heeft staan verwarmen.

- zou het zinvol kunnen zijn om dan toch de locatie functie te gebruiken van tado als ik hem toch heb? ik wil graag dat mn verwarming al stopt met verwarmen om half 7 's ochtends en niet pas om 7 uur als hij een keer door heeft dat ik vertrokken ben. Dat scheelt toch weer een half uur verwarmen...
Als ik mij niet vergis kiest de Tado toch automatisch wanneer hij start en stopt met verwarmen, door het ingestelde schema in combinatie met je locatie?

Als je instelt dat hij om 1700 start met verwarmen en je komt pas om 1900 thuis dan start Tado later. Als je sochtends hebt ingesteld dat Tado om 7 uur moet stoppen met verwarmen en je gaat om half 7 weg dan stopt tado ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-03 09:55
GVR schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:33:
[...]
... Als je sochtends hebt ingesteld dat Tado om 7 uur moet stoppen met verwarmen en je gaat om half 7 weg dan stopt tado ook.
Een normale klik thermostaat stel je juist andersom in. Dus als je om 7 uur weg gaat, laat je om 06.30 de verwarming stoppen ivm de traagheid van de warmte afgifte. De Tado weet pas dat je weggaat als je telefoon het huis verlaat.

Die voorspellende werking (zoals Nest) heeft de Tado niet. Je kan wel een schema instellen maar dat schiet het doel van een slimme thermostaat weer voorbij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Plompie schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:06:
[...]
Die voorspellende werking (zoals Nest) heeft de Tado niet. Je kan wel een schema instellen maar dat schiet het doel van een slimme thermostaat weer voorbij natuurlijk.
Nest leert van je gedrag waarbij je dus zelf telkens de temperatuur handmatig corrigeert om je nest iets te leren. Dat is in feite ook een schema dat je instelt en niet speciaal beter dan een goed gepland schema.
Ik heb nu voor bijvoorbeeld een werkdag de Tado ongeveer ingesteld op
23:00 - 07:00 15 graden
07:00 - 09:00 19,5 graden
09:00 - 23:00 20,0 graden

Als ik weg ben vast de temperatuur terug naar een away temperatuur die bepaald wordt obv de away "Preheat Before Arrival" setting (bij mij Comfort) en de afstand die je van de thermostaat af bent.

De opmerking van de Tado setting pagina:
"When set to comfort tado ensures that your desired home temperature is reached shortly before your arrival"
is trouwens onzin.
Zelfs op Comfort is dat voor de Tado onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:39

JoeZuCK

_Fonz > all.

Heeft elke vloerverwarming een zoneklep? In mijn geval heb ik maar 1 zone.. De gehele benedenverdieping. Dus geen aparte zones keuken en woonkamer bijv. Hoe herken ik eigenlijk een 'zoneklep'.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-10 14:22
InF.Inc schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:47:
Heeft elke vloerverwarming een zoneklep? In mijn geval heb ik maar 1 zone.. De gehele benedenverdieping. Dus geen aparte zones keuken en woonkamer bijv. Hoe herken ik eigenlijk een 'zoneklep'.
Standaard is er geen zoneklep.
https://goo.gl/images/mZA6NH
Het idee is dat je de vloerverwarming apart van de andere ruimten kan verwarmen en natuurlijk andersom.

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 09-03-2018 22:32 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

t.oswald schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:30:
[...]

Standaard is er geen zoneklep.
https://goo.gl/images/mZA6NH
Het idee is dat je de vloerverwarming apart van de andere ruimten kan verwarmen en natuurlijk andersom.
Dus ik zou als ik geen zoneklep heb, wel de Tado kunnen gebruiken zonder een draad te hoeven trekken?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
InF.Inc schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:39:
[...]

Dus ik zou als ik geen zoneklep heb, wel de Tado kunnen gebruiken zonder een draad te hoeven trekken?
Zie ook deze oplossing. Ik zou niet weten waarom dit niet zou werken. Veel goedkoper dan de zoneklep bedraad met de kamerthermostaat plus extensiekit voor de aansturing van de ketel.
OrbitZ in "Tado Smart Thermostat Topic"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

t.oswald schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:47:
[...]

Zie ook deze oplossing. Ik zou niet weten waarom dit niet zou werken. Veel goedkoper dan de zoneklep bedraad met de kamerthermostaat plus extensiekit voor de aansturing van de ketel.
OrbitZ in "Tado Smart Thermostat Topic"
Dat is mij bekend. En stel ik zou niet per se elke radiotor willen voorzien van tado radiator knoppen (heb nu Heimeier) dan hoeft er ook geen tussen de aanvoerleiding te worden geplaatst. Right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
InF.Inc schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:13:
[...]

Dat is mij bekend. En stel ik zou niet per se elke radiotor willen voorzien van tado radiator knoppen (heb nu Heimeier) dan hoeft er ook geen tussen de aanvoerleiding te worden geplaatst. Right?
Als je de kamer met vloerverwarming onafhankelijk van andere ruimten wilt sturen, zal je toch iets open of dicht moeten kunnen zetten. Zonder klep (of de oplossing met de radiatorknop in de aanvoerleiding) kreeg ik mijn badkamer niet op temperatuur en ook mjn werkkamer niet, omdat de warmtevraag voor de vloer beperkt is tot enkele uren vooral in de ochtend en de namiddag. Geen warmtevraag in de kamer betekent automatisch geen warmte voor andere ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

@tado, als na verwarmen met vroege start ingeschakeld blijkt dat de woning ruim een uur te vroeg op temperatuur is, zal de tado de volgende keer hier rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plompie schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:06:
[...]

Een normale klik thermostaat stel je juist andersom in. Dus als je om 7 uur weg gaat, laat je om 06.30 de verwarming stoppen ivm de traagheid van de warmte afgifte. De Tado weet pas dat je weggaat als je telefoon het huis verlaat.

Dus als ik het goed begrijp zou Tado in mijn geval niet zoveel toevoegen?
Ik heb nu een schema waarin mn thermostaat verwarmd van half 6 tot half 7 (vertrek uit huis om 7 uur) en bij thuiskomst geen schema omdat dat te vaak wisselt en ik hem dus soms aanzet als ik vertrek van m'n werk en als ik er niet aan denk pas bij thuiskomst.

Het zou niet mogelijk zijn dat Tado 's ochtends m'n schema volgt, ook al ben ik om half 7 nog niet uit huis en 's avonds juist wel kijkt wanneer ik in beweging kom en dan wel automatisch aanslaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-03 09:55
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:40:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zou Tado in mijn geval niet zoveel toevoegen?
Ik heb nu een schema waarin mn thermostaat verwarmd van half 6 tot half 7 (vertrek uit huis om 7 uur) en bij thuiskomst geen schema omdat dat te vaak wisselt en ik hem dus soms aanzet als ik vertrek van m'n werk en als ik er niet aan denk pas bij thuiskomst.

Het zou niet mogelijk zijn dat Tado 's ochtends m'n schema volgt, ook al ben ik om half 7 nog niet uit huis en 's avonds juist wel kijkt wanneer ik in beweging kom en dan wel automatisch aanslaat?
Met een beetje fine-tuning kan dat wel. Je kan per tijdblok aangeven of die met geofencing moet werken of niet. Een aantal dagen in de week komen de kinderen alleen uit school (ze hebben nog geen smartphones) dus in die dagen zit een extra blok van 14.00 tot wij zelf thuis komen waarbij lokatie gebaseerde schakeling uit staat.

Jij zou dus ‘s ochtends een ‘ouderwets’ schema kunnen maken waarbij de verwarming va 0630 omlaag gaat naar bv 18gr en dan vanaf 10.00 ofzo weer naar je comfort temperatuur met lokatie schakeling. Omdat je op dat moment al weg ben zal de Tado laag blijven staan totdat je dichter bij huis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxhans
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-01-2021
Tado v3 binnen + 4 knoppen. Eerste grote teleurstelling: scherm op de thermostaat staat niet altijd aan :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
ajaxhans schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:54:
Tado v3 binnen + 4 knoppen. Eerste grote teleurstelling: scherm op de thermostaat staat niet altijd aan :S.
Tja, aan de andere kant geen opvallend kastje aan de muur, en over het algemeen gaan de display's bij andere thermostaten ook na enige tijd uit.

Een druk op de knop, en je weet de temperatuur. Bij de Tado maak je meer gebruik van de app en de website. En als ie eenmaal goed ingesteld is, heb je er eigenlijk geen omkijken meer aan, af en toe in de app kijken naar de grafieken. Daarbij komt dat de Tado op batterijen werkt, wanneer het display lang aanstaat kost dit batterijen (of je pakt oplaadbare, maar die houden het over het algemeen iets minder lang vol).

Misschien ff wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxhans
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-01-2021
ardvark99 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:19:
[...]

Tja, aan de andere kant geen opvallend kastje aan de muur, en over het algemeen gaan de display's bij andere thermostaten ook na enige tijd uit.

Een druk op de knop, en je weet de temperatuur. Bij de Tado maak je meer gebruik van de app en de website. En als ie eenmaal goed ingesteld is, heb je er eigenlijk geen omkijken meer aan, af en toe in de app kijken naar de grafieken. Daarbij komt dat de Tado op batterijen werkt, wanneer het display lang aanstaat kost dit batterijen (of je pakt oplaadbare, maar die houden het over het algemeen iets minder lang vol).

Misschien ff wennen.
Klopt wat je zegt. Ik ben er verder ook wel van overtuigd dat de belangrijkste functionaliteiten (app etc.) goed zijn hoor. Maar Ik zou de Tado met een always-on display juist heel mooi vinden op de plek waar normaal een gewone thermostaat hangt. Daarnaast wordt er door het bedrijf overal geadverteerd met plaatjes van de thermostaat, gemonteerd aan de muur zonder iemand erbij die hem aan het bedienen is, alsof het scherm altijd aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-10 19:31
InF.Inc schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:13:
[...]

Ligt er helemaal aan wat je wensen zijn. En hoe je vloerverwarmingverdeler is 'geconfigureerd'.

Als jij geen gebruik wilt maken van zoneregeling, dan kun jij gewoon een Tado thermostaat ophangen zonder zoneklep, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkrooshof
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10 16:16
Ik heb een vraag, ik heb zojuist een Tado (v2) aangesloten op mijn Intergas 28/24 Ketel. Ik heb simpelweg de bestaande Honeywell Round vervangen voor de Tado, de (rood/blauw) A-B aan + en - gehangen, en de setup doorlopen.

Als ik nu een temperatuur instel, bijv. 21 graden, terwijl de thermostaat 19 aan geeft. Dan hoor ik de ketel aan slaan. Alleen valt de ketel ook weer uit zodra het scherm van de Tado uit gaat.

Op het moment dat ik het scherm van de Tado weer aan zet, hoor ik de ketel weer aan slaan.

Kent iemand dit probleem?

Wellicht de bedrading verkeerd gedaan, moet rood op No en blauw misschien op COM?

Opgelost: Instellingen op OpenTherm gezet en de verwarming nog hoger gezet, 1 graden omhoog is het blijkbaar niet waard oid. Of afgerond was ik al bijna op de 21.

[ Voor 19% gewijzigd door Wkrooshof op 11-03-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titanium
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12-2024

Titanium

Android rules

21 sept 2017 TADO slimme thermostaat V3 gekocht
Vandaag 11 maart 2018 zijn de AAA batterijen op.😣
M.aw ze gaan minder dan een half jaar mee en zeker geen 2 jaar zoals TADO aangeeft
Thermostaat heeft altijd normaal gefunctioneerd en de batterijen waren meegeleverd. 3 maal Duracell professional

Samsung S23 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 14:31
Titanium schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:33:
M.aw ze gaan minder dan een half jaar mee en zeker geen 2 jaar zoals TADO aangeeft
Thermostaat heeft altijd normaal gefunctioneerd en de batterijen waren meegeleverd. 3 maal Duracell professional
Ik gok dat die 2 jaar de super optimale levensduur is. Geen updates, nooit het scherm aan en het energie zuinigste stook protocol.

Maar als je de mail krijgt dat de batterijen bijna op zijn, kan je meestal nog een maand of 1 a 2 door. Soms kan het ook zijn dat 1 batterij dood/stuk is en de rest nog bijna vol.

[ Voor 51% gewijzigd door menzo op 11-03-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-10 18:51
Titanium schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:33:
Valt nog goed mee. Hier krijg ik in de winter al na 3 maanden een melding dat ze plat zijn. Kan dan wel zeker nog minstens 1 maand verder. Ik vervang eigenlijk maar wanneer ik merk dat de knop niet meer open of dicht gaat zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titanium
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12-2024

Titanium

Android rules

Ik heb de lege batterijen doorgemeten en ze gaven allen rond de 1,2volt aan. Maw niks defect dus gewoon leeg. Het enige wat de levensduur zou kunnen beïnvloeden is misschien de modulerende interface. Ik vermoedt dat TADO marketing met die 2 jaar is komen aanzetten. ten slotte als je moet vertellen dat de batterijen minder dan een half jaar mee gaan is dat geen leuk verhaal.
Nu kan ik me ook een vaag verhaal van diesels in Duitsland herinneren.
Over 5 maanden post ik het vervolg.

We kunnen de vraag ook omdraaien. Zijn er mensen op dit forum die al meer dan 1 jaar met de batterijen gedaan hebben? En dan bedoel ik die van de thermostaat zelf en niet van de verwarmingknoppen.

Samsung S23 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Titanium schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:49:
Ik heb de lege batterijen doorgemeten en ze gaven allen rond de 1,2volt aan. Maw niks defect dus gewoon leeg. Het enige wat de levensduur zou kunnen beïnvloeden is misschien de modulerende interface. Ik vermoedt dat TADO marketing met die 2 jaar is komen aanzetten. ten slotte als je moet vertellen dat de batterijen minder dan een half jaar mee gaan is dat geen leuk verhaal.
Nu kan ik me ook een vaag verhaal van diesels in Duitsland herinneren.
Over 5 maanden post ik het vervolg.

We kunnen de vraag ook omdraaien. Zijn er mensen op dit forum die al meer dan 1 jaar met de batterijen gedaan hebben? En dan bedoel ik die van de thermostaat zelf en niet van de verwarmingknoppen.
27 april 2017 begonnen en nog steeds “goed” O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
De Tado thermostaat is een simpel kastje aan de muur, die helaas gebruik maakt van batterijen.

Het ontwerp is inmiddels ook al enkele jaren oud. Misschien wordt het eens tijd voor Tado om een nieuwe thermostaat te gaan ontwerpen die bv gebruik maakt van de voeding die een CV via de kabel kan leveren. Ik neem aan dat ze inmiddels van een hoop veel gebruikte moderne CV ketels meer informatie hebben wat er over de kabel heen gaat, behalve het gebruikte protocol.
De Nefit Easy bv die ik had, gebruikte geen batterijen, maar kreeg de spanning via de kabel van de Nefit CV ketel. Er is dus spanning aanwezig, waarop de signalering op gemoduleerd wordt. Dit zou de thermostaat nog makkelijker in gebruik maken, helemaal geen omkijken naar batterijen die om de zoveel tijd verwisseld moeten worden.

Daarbij kan er natuurlijk een andere display gemonteerd worden, en de thermostaat uitgebreidere functionaliteiten bieden. En geeft de potentiële koper de keuze uit 2 verschillende thermostaten.

Dit geldt natuurlijk niet voor de radiatorknoppen, daarbij moet men met batterijen blijven werken, om daar nu overal een adapter aan te sluiten wordt niet mooier, bovendien niet overal mogelijk.
ajaxhans schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 17:28:
[...]

Klopt wat je zegt. Ik ben er verder ook wel van overtuigd dat de belangrijkste functionaliteiten (app etc.) goed zijn hoor. Maar Ik zou de Tado met een always-on display juist heel mooi vinden op de plek waar normaal een gewone thermostaat hangt. Daarnaast wordt er door het bedrijf overal geadverteerd met plaatjes van de thermostaat, gemonteerd aan de muur zonder iemand erbij die hem aan het bedienen is, alsof het scherm altijd aan staat.
Dat heet marketing, maar dat het display niet always on is, had er misschien wat duidelijker bij vermeld kunnen worden (ik weet niet of het ergens op de site vermeld wordt, niet naar gezocht). Maar zo zijn er wel meer zaken die niet met de werkelijkheid overeen komen, zoals het van te voren jouw huis opgewarmd krijgen vlak voordat je thuis komt. De CV wordt wel eerder gestart, maar in die paar minuten krijg je een huis niet opgewarmd.

Maar er wordt ook vaak te veel verwacht van een slimme thermostaat, dat ie precies weet wanneer de CV aanmoet als je richting huis rijdt, of uitgaat wanneer je de voordeur dicht doet bij vertrek (of nog liever een half uur voor het vertrek, maar een thermostaat kan geen gedachten lezen, net zoals ik nog steeds niet de gedachten van mijn vrouw kan lezen).

Naar mijn mening moet je gewoon slim gebruik maken van de mogelijkheden die slimme thermostaten nu bieden, dus een redelijk schema instellen, en voor de uitzonderingen kan je het handmatig bijstellen.

Hij gaat automatisch uit wanneer je niet meer in de buurt van jouw huis bent, maar je kan natuurlijk ook de CV met de thermostaat een half uur van te voren handmatig uitzetten, dat het automatisch gebeurd is natuurlijk handig, en omdat het handmatig uitzetten vaak vergeten wordt. Bovendien kan je natuurlijk al een hoop op afstand regelen met de app of website.

[ Voor 44% gewijzigd door ardvark99 op 11-03-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ardvark99 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:18:
De Tado thermostaat is een simpel kastje aan de muur, die helaas gebruik maakt van batterijen.

Het ontwerp is inmiddels ook al enkele jaren oud. Misschien wordt het eens tijd voor Tado om een nieuwe thermostaat te gaan ontwerpen die bv gebruik maakt van de voeding die een CV via de kabel kan leveren. Ik neem aan dat ze inmiddels van een hoop veel gebruikte moderne CV ketels meer informatie hebben wat er over de kabel heen gaat, behalve het gebruikte protocol.
De Nefit Easy bv die ik had, gebruikte geen batterijen, maar kreeg de spanning via de kabel van de Nefit CV ketel. Er is dus spanning aanwezig, waarop de signalering op gemoduleerd wordt. Dit zou de thermostaat nog makkelijker in gebruik maken, helemaal geen omkijken naar batterijen die om de zoveel tijd verwisseld moeten worden.

Daarbij kan er natuurlijk een andere display gemonteerd worden, en de thermostaat uitgebreidere functionaliteiten bieden. En geeft de potentiële koper de keuze uit 2 verschillende thermostaten.

Dit geldt natuurlijk niet voor de radiatorknoppen, daarbij moet men met batterijen blijven werken, om daar nu overal een adapter aan te sluiten wordt niet mooier, bovendien niet overal mogelijk.

[...]

Dat heet marketing, maar dat het display niet always on is, had er misschien wat duidelijker bij vermeld kunnen worden (ik weet niet of het ergens op de site vermeld wordt, niet naar gezocht). Maar zo zijn er wel meer zaken die niet met de werkelijkheid overeen komen, zoals het van te voren jouw huis opgewarmd krijgen vlak voordat je thuis komt. De CV wordt wel eerder gestart, maar in die paar minuten krijg je een huis niet opgewarmd.

Maar er wordt ook vaak te veel verwacht van een slimme thermostaat, dat ie precies weet wanneer de CV aanmoet als je richting huis rijdt, of uitgaat wanneer je de voordeur dicht doet bij vertrek (of nog liever een half uur voor het vertrek, maar een thermostaat kan geen gedachten lezen, net zoals ik nog steeds niet de gedachten van mijn vrouw kan lezen).

Naar mijn mening moet je gewoon slim gebruik maken van de mogelijkheden die slimme thermostaten nu bieden, dus een redelijk schema instellen, en voor de uitzonderingen kan je het handmatig bijstellen.

Hij gaat automatisch uit wanneer je niet meer in de buurt van jouw huis bent, maar je kan natuurlijk ook de CV met de thermostaat een half uur van te voren handmatig uitzetten, dat het automatisch gebeurd is natuurlijk handig, en omdat het handmatig uitzetten vaak vergeten wordt. Bovendien kan je natuurlijk al een hoop op afstand regelen met de app of website.
Ik heb de tado al minstens 3 jaar aan een Nefit ketel hangen en heb nog nooit de batterijen hoeven vervangen. Dus blijkbaar krijgt de tado ook gewoon stroom via de ketel, maar hangt het van de ketel af of dat ook gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:41:
[...]

Ik heb de tado al minstens 3 jaar aan een Nefit ketel hangen en heb nog nooit de batterijen hoeven vervangen. Dus blijkbaar krijgt de tado ook gewoon stroom via de ketel, maar hangt het van de ketel af of dat ook gebeurt.
Dat is goed om te horen, ben benieuwd. Zo ver ik weet draait de tado op batterijen, maar als dit klopt, is dat weer een plus punt.

Heb je de tado wel eens zonder batterijen aangesloten? Batterijen kunnen in de loop van tijd gaan lekken, en dat lukt mij niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Vorige week m'n tado binnengekregen. Helaas pairing issues, maar dat kon de helpdesk gelukkig oplossen. Omdat ze alleen tijdens kantooruren bereikbaar zijn, kwam dat er afgelopen vrijdag pas van. Gister dan geinstalleerd. De handleiding is echt super en ik kon er vrij vlot doorheen. Ik had 'm speciaal aangesloten toen het gister nog een beetje warm was in huis, zodat ik niet in de kou zou zitten, mocht het mis gaan. Het tegengesteld gebeurde; na aansluiten leek het wel of de ketel op hol sloeg. Temp op tado was 21, ingestelde temperatuur was 19. Na een uurtje werd het 22 graden ...

Omdat ik geen zin had om weer met de helpdesk te gaan bellen, heb ik het de-installatie-proces getest. Dat was binnen 15 minuten gebeurd. Deze gaat retour afzender en ik ga nog eens goed denken of ik zoiets wel nodig heb ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

ardvark99 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:18:

[...]

Eens! Van mij hoeft de thermostaat standaard geen temperatuur te tonen. De keren dat ik er iets op wil instellen is minimaal. Of het gaat automatisch of ik doe het via de app. Waarom hangt dat kastje nog aan de muur? Oh ja om de temperatuur te meten ;).

En tuurlijk kan een thermostaat nooit voorspellen dat jij bedenkt dat je over een uur weggaat, dus dat het beter is om de thermostaat vast lager te zetten. Daarom zal het altijd een combinatie zijn van slim automatiseren en handmatige acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
monkel schreef op maandag 12 maart 2018 @ 07:50:
Vorige week m'n tado binnengekregen. Helaas pairing issues, maar dat kon de helpdesk gelukkig oplossen. Omdat ze alleen tijdens kantooruren bereikbaar zijn, kwam dat er afgelopen vrijdag pas van. Gister dan geinstalleerd. De handleiding is echt super en ik kon er vrij vlot doorheen. Ik had 'm speciaal aangesloten toen het gister nog een beetje warm was in huis, zodat ik niet in de kou zou zitten, mocht het mis gaan. Het tegengesteld gebeurde; na aansluiten leek het wel of de ketel op hol sloeg. Temp op tado was 21, ingestelde temperatuur was 19. Na een uurtje werd het 22 graden ...

Omdat ik geen zin had om weer met de helpdesk te gaan bellen, heb ik het de-installatie-proces getest. Dat was binnen 15 minuten gebeurd. Deze gaat retour afzender en ik ga nog eens goed denken of ik zoiets wel nodig heb ...
Waarschijnlijk heeft u:

1. Of verkeerde thermostaat gekozen bij kiezen oude setup.
2. Of de draden verkeerd in tado gestoken.

Mocht u het nogmaals willen proberen kunt u altijd tado opnieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:20
monkel schreef op maandag 12 maart 2018 @ 07:50:

Dat je na een uur al beslist dat het niks voor je is kan natuurlijk. Maar volgens mij moet Tado jouw huis enigsins leren kennen. Dus een overshoot hoort er een beetje bij, de volgende keer zal hij eerder stoppen met verwarmen. 1 graad overshoot vind ik nog wel meevallen voor de eerste keer.

Als je hem op 15 graden zette stopte hij dan wel met verwarmen? Zo niet is er misschien toch iets niet goed aangesloten of toch een doa.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Greetoz schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:08:
[...]

Dat je na een uur al beslist dat het niks voor je is kan natuurlijk. Maar volgens mij moet Tado jouw huis enigsins leren kennen. Dus een overshoot hoort er een beetje bij, de volgende keer zal hij eerder stoppen met verwarmen. 1 graad overshoot vind ik nog wel meevallen voor de eerste keer.

Als je hem op 15 graden zette stopte hij dan wel met verwarmen? Zo niet is er misschien toch iets niet goed aangesloten of toch een doa.
Ik had 'm inderdaad ook nog op 15 graden gezet, maar zelfs dan ging ie door. De ketel sloeg ook continu aan en af. Ik denk dat het de combi frustratie van de eerdere sync-issues was, dat ik geen zin had om weer het hele proces te doorlopen.
tado schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:06:
[...]

Waarschijnlijk heeft u:

1. Of verkeerde thermostaat gekozen bij kiezen oude setup.
2. Of de draden verkeerd in tado gestoken.

Mocht u het nogmaals willen proberen kunt u altijd tado opnieuw kopen.
1. Mja, dat zou inderdaad nog kunnen.
2. Ik ben dan technisch misschien niet goed onderlegd, maar de draden 'verkeerd in de tado steken' is vrijwel onmogelijk volgens het installatie-proces

Wel fijn dat ik een nieuwe mag kopen O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 17:31

bonyuri

Investigator!

Sowieso een beetje raar dat je iets koopt (zonder goed na te denken of je het wel nodig hebt) en dan na zo'n korte tijd al besluit dat het niets is.
Ik vind de Tado helpdesk juist perfect. Reageren enorm snel en tot nu toe bij mij altijd met het juiste resultaat.

De eerste dag na installatie merkte ik inderdaad ook dat Tado niet perfect verwarmde. In mijn geval stookte hij te weinig, maar dat was dus na een dag opgelost. In mijn geval had dat kunnen liggen aan het feit dat het een "tweedehands" Tado was, die misschien al stond afgeregeld op een andere ketel (?)

Eventueel had je ook eens kunnen controleren of de gemeten temperatuur wel klopte en daar dan je offset op aanpassen.

Anyway, jammer dat je zo'n slechte ervaring had met een naar mijn idee perfect product. :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:53
bonyuri schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:27:
Sowieso een beetje raar dat je iets koopt (zonder goed na te denken of je het wel nodig hebt) en dan na zo'n korte tijd al besluit dat het niets is.
Ach, we hebben toch allemaal wel ooit eens een impulsaankoop gedaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
bonyuri schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:27:
Ik vind de Tado helpdesk juist perfect. Reageren enorm snel en tot nu toe bij mij altijd met het juiste resultaat.
Nou, dit was zeker geen impuls-aankoop. Best wel veel reviews gelezen, forum doorgespit etc. Maar wat ik eerder al zei; er ging al een week overheen om uberhaupt aan de installatie toe te komen (pairing issue). Als dan na installatie de boel nog niet werkt (laat ik in het midden of dat aan mij of aan het apparaat ligt) en ik weet dat er minstens weer een week overheen gaat voordat ik het weer kan proberen, trok ik de conclusie; weet je wat, hij gaat gewoon retour, ik cash m'n 180eu en ga er nog eens rustig over nadenken. De komende 6 maanden heb ik de verwarming waarschijnlijk sowieso niet nodig, wellicht is er tegen die tijd wel een nieuwe tado :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
ardvark99 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:40:
Ik heb naast mijn Tado Thermostaat een Tado Radiatorknop aangeschaft, met de bedoeling om die te installeren op de zolderkamer van mijn dochter. Mijn idee was eigenlijk om haar account te koppelen aan die knop, zodat de zolder alleen opgewarmd wordt wanneer zij thuis is. Maar ik kom er nu achter dat dat niet werkt bij Tado, personen koppelen aan zones. Of ik moet haar account loskoppelen van de algemene verwarming, en haar kamer als een los geheel op alleen haar account gaan verwarmen, wat volgens mij ook niet gaat werken op de zelfde bridge.

Zijn er eventueel nog andere oplossingen? Ik neem aan dat er wel meer situaties zijn waarbij ruimtes apart geregeld moet worden. Of wordt die als functionaliteit later door Tado ingebouwd?
Beyond schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:07:
Voor de roadmap zie https://support.tado.com/...-de-ontwikkelingsroadmap-

Wellicht de location based controle per room.
Met IFTTT of Apple Homekit moet te programmeren zijn dat de zone naar een vaste lage temperatuur schakelt als zij niet thuis is. Heeft iemand ervaring of dat goed werkt?
Location based control per room staat al heel lang op de roadmap en kan nog wel jaren duren, vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
GVR schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 07:19:
@tado, als na verwarmen met vroege start ingeschakeld blijkt dat de woning ruim een uur te vroeg op temperatuur is, zal de tado de volgende keer hier rekening mee houden?
Ja, de bedoeling is dat Tado daarvan leert.
Voor zones met wandthermostaat werkt dat ook wel behoorlijk goed; hij is eerder wat te laat dan te vroeg.
Voor zones met radiatorthermostaat op dit moment (firmwareversie 47.9) nog helemaal niet; hij blijft véél te vroeg starten.

(Één van mijn radiatorknoppen zit nu op firmware 49.3, maar die zit in een zone met wandthermostaat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
SvenVis schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:11:
Om overshoot te voorkomen extra blok in schema geplaatst. Vanmorgen was het 15,5 graden. Er staat ingesteld dat het om 9:30 uur 18 graden moet zijn, en om 9:45 18,5. Nu is Tado aan het voorwarmen; Vroege start: verwarmen tot 18,5 om 9:45. Dan heb ik dus straks alsnog overshoot, want blok van 18 graden wordt genegeerd.

Iemand een oplossing hiervoor?
De overshoot is bij mij door de servicedesk verholpen, door de PID-parameters aan te passen. Hij doet het nu uitstekend, wat dit betreft.

Blijf het slecht vinden dat dat niet vanzelf gaat.
De meeste gebruikers met last van overshoot zullen geen flauw idee hebben dat zo'n aanpassing mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterdeBruin op 12-03-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.robers
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
Weet iemand hoe wordt berekend hoe lang je er over doet om thuis te komen als de Tado op 'away' staat (iedereen weg) en je naar huis rijdt?

Ik heb naast mijn Tado in de woonkamer nog 4 slimme radiotorknoppen en sinds verleden week location based control ingeschakeld. Ik zie netjes dat de kachel nog niet gaat verwarmen als we allemaal weg zijn. Zodra ik vanuit mijn werk vertrek (25km rijden), gaat hij pas op 2/3e van de rit met minimaal vermogen stoken. Hij gaat pas harder stoken op 3-5 minuten van mijn woning. Aangezien ik vloerverwarming heb, werkt dat al helemaal niet en kom ik in een koud huis. Zelfs de kamers met radiatoren zijn dan nog niet warm. Ik heb hem ingesteld op 'comfort'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
m.robers schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:42:
Weet iemand hoe wordt berekend hoe lang je er over doet om thuis te komen als de Tado op 'away' staat (iedereen weg) en je naar huis rijdt?

Ik heb naast mijn Tado in de woonkamer nog 4 slimme radiotorknoppen en sinds verleden week location based control ingeschakeld. Ik zie netjes dat de kachel nog niet gaat verwarmen als we allemaal weg zijn. Zodra ik vanuit mijn werk vertrek (25km rijden), gaat hij pas op 2/3e van de rit met minimaal vermogen stoken. Hij gaat pas harder stoken op 3-5 minuten van mijn woning. Aangezien ik vloerverwarming heb, werkt dat al helemaal niet en kom ik in een koud huis. Zelfs de kamers met radiatoren zijn dan nog niet warm. Ik heb hem ingesteld op 'comfort'.
Dat wordt helemaal niet berekend.
Afhankelijk van de afstand tot huis wordt de doeltemperatuur verlaagd.
Als je dichter bij huis komt, dan stijgt de doeltemperatuur een beetje.
Als het huis inderdaad zoveel afgekoeld is, dan zal er dus een klein beetje gestookt gaan worden.
Pas als je dicht bij huis bent (binnen de instelbare Away Radius), gaat de doeltemperatuur naar de gewenste temperatuur en gaat de verwarming serieus branden.

Dat is praktisch altijd te laat om het huis op tijd op de gevraagde temperatuur te krijgen, zeker met vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
m.robers schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:42:

Met vloerverwarming gaat dat echt niet werken. Ik weet niet hoeveel graden je huis afkoelt tijdens de werkdag, maar bij mij gaat er in de nacht ongeveer één graad af. Vervolgens kost het in de ochtend drie en half uur om die ene graad weer in de vloer te krijgen. Dus met 25 km van huis??? Ik denk dat je voor het vertrek met de vloerverwarming gewoon een schema moet instellen wat er voor zorgt dat de zaak vele uren voor thuiskomst begint aan te warmen en location based control alleen instellen voor de met radiatoren verwarmde ruimten. Met een moderne ketel is het overigens raadzaam de cv watertemperatuur zo laag mogelijk in te stellen, de vloerverwarming kan toch niet meer dan 40 graden hebben en het rendement is dan hoger. Het kan zijn dat de radiatoren in de overige ruimten bij zo'n lage temperatuur ook langer nodig hebben?
Ik heb zelf sterk overwogen om de vloerverwarming op een constant schema te zetten, maar ik wil in de nacht de ketel niet horen.
Ik heb me er overigens al vaak over verbaasd dat Tado niet een speciaal algoritme voor vloerverwarming heeft. Tado "weet" niet dat je vloerverwarming hebt en schijnt het ook niet te willen weten. Het zou bij de installatie een standaard vraag moeten zijn @tado

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 12-03-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.robers
Dank voor jullie snelle reacties! Afhankelijk van de buitentemperatuur daalt de temperatuur in de woonkamer ongeveer een halve graad gedurende de dag. In de nacht ongeveer een graad.

Ik had helaas ook al geconstateerd dat de Tado in combinatie met mijn vloerverwarming als hoofdverwarming niet zo lekker samen gaat. De helpdesk heeft al meermaals wat voor mij aangepast maar het blijft niet zo lekker werken. Mijn TOON deed dat serieus beter. Ik wilde echter de mogelijkheid om kamers apart te verwarmen dus ben overgestapt op de Tado. Ik heb eerst een maand zonder de radiatorknoppen gewerkt met de Tado en merkte ook dat het gasverbruik hoger was dan met mijn TOON.

De komende weken nog eens aan kijken en anders inderdaad het schema voor de woonkamer veranderen naar zonder location based control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:20
m.robers schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:21:
Dank voor jullie snelle reacties! Afhankelijk van de buitentemperatuur daalt de temperatuur in de woonkamer ongeveer een halve graad gedurende de dag. In de nacht ongeveer een graad.

Ik had helaas ook al geconstateerd dat de Tado in combinatie met mijn vloerverwarming als hoofdverwarming niet zo lekker samen gaat. De helpdesk heeft al meermaals wat voor mij aangepast maar het blijft niet zo lekker werken. Mijn TOON deed dat serieus beter. Ik wilde echter de mogelijkheid om kamers apart te verwarmen dus ben overgestapt op de Tado. Ik heb eerst een maand zonder de radiatorknoppen gewerkt met de Tado en merkte ook dat het gasverbruik hoger was dan met mijn TOON.

De komende weken nog eens aan kijken en anders inderdaad het schema voor de woonkamer veranderen naar zonder location based control.
Als je huis maar een halve graad afkoelt kom je toch niet in een "koud" huis...

Je kan ook je thuis cirkel groter maken, dan gaat hij al eerder vol stoken.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.robers
Greetoz schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:26:
[...]

Als je huis maar een halve graad afkoelt kom je toch niet in een "koud" huis...

Je kan ook je thuis cirkel groter maken, dan gaat hij al eerder vol stoken.
Wellicht wat overdreven; zo bedoelde ik het niet. Ik merk het echter ook in de overige ruimtes waar de temperatuur met normale radiatoren niet zoveel is gestegen.

Ik was meer benieuwd in een achterliggend algoritme. Ik verwacht dat het prima zal werken zolang je huis alleen wordt verwarmd met radiatoren. Vloerverwarming is een ander verhaal; als de vloer niet is verwarmd, voelt het al snel kouder aan. Ook een halve graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Kijk ik met mijn neus of is er geen overzicht van compatible ketels?

In ons toekomstige huis hangt een nefit topline hrc30/cw5 (yep, zo een die gefixed moet worden voor de nefit kwetsbaarheid), maar ik kan niet vinden of de tado v3 thermostaat daarmee kan samenwerken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
boefje79 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:31:

In ons toekomstige huis hangt een nefit topline hrc30/cw5 (yep, zo een die gefixed moet worden voor de nefit kwetsbaarheid), maar ik kan niet vinden of de tado v3 thermostaat daarmee kan samenwerken...
Wij kunnen de Nefit Topline direct modulerend aansturen via het Nefit EMS protocol (dus geen OpenTherm converter nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:16

DUX

blijft ook nu voor Oranje

boefje79 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:31:

1. Ik heb de HRC30 en kan je mededelen dat het prima werkt met Tado
  2. "Dé Nefit-kwetsbaarheid"? Google noch ikzelf weet hier iets van. Kun je wat meer vertellen over dit raadselachtige euvel?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenVis
DUX schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:43:
[...]
  1. Ik heb de HRC30 en kan je mededelen dat het prima werkt met Tado
  2. "Dé Nefit-kwetsbaarheid"? Google noch ikzelf weet hier iets van. Kun je wat meer vertellen over dit raadselachtige euvel?
https://www.rtlnieuws.nl/...-op-brand-en-vergiftiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Dit dus, dat kan je qua mediaaandacht toch niet ontgaan zijn? 😉

Er is een vervangingsprogramma, krijg je de goede onderdelen van Nefit, betaal je zelf alleen de montagekosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:16

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Potverdorie, niets van meegekregen inderdaad. Gisteravond gegoogled op typenummer plus afwisselend op "fix" en "bug", zag geen gekke dingen.

Hartelijk dank!

[edit]
Bij nader inzien blijk ik een Trendline te hebben (geen Topline) en buiten de risicogroep te vallen. Ik was van de wijs gebracht door de vermelding van HRC30 CW5.

[ Voor 35% gewijzigd door DUX op 14-03-2018 23:05 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Ik heb sinds ongeveer 2 weken geleden een slimme radiatorknop gemonteerd op een zolderkamer, maar heb het idee dat ie niet goed sluit. Hij staat al sinds vanmorgen half negen "uit", op 17 graden, maar sinds een uur of elf wordt de temperatuur wel hoger, het is nu 20 graden, en de radiator is warm. Ik moet wel zeggen dat de eerste uren vanmorgen het raam open heeft gestaan.

De thermostaat beneden is de hele dag al aan op 20,5 graden.

Ik heb het idee dat bij installeren het kalibreren op de kraan niet goed gegaan is. Is er een mogelijkheid om de knop opnieuw te kalibreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
ardvark99 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:58:
Ik heb sinds ongeveer 2 weken geleden een slimme radiatorknop gemonteerd op een zolderkamer, maar heb het idee dat ie niet goed sluit. Hij staat al sinds vanmorgen half negen "uit", op 17 graden, maar sinds een uur of elf wordt de temperatuur wel hoger, het is nu 20 graden, en de radiator is warm. Ik moet wel zeggen dat de eerste uren vanmorgen het raam open heeft gestaan.

De thermostaat beneden is de hele dag al aan op 20,5 graden.

Ik heb het idee dat bij installeren het kalibreren op de kraan niet goed gegaan is. Is er een mogelijkheid om de knop opnieuw te kalibreren?
Mailtje naar Tado, dan passen ze de kracht waarmee de knop sluit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
t.oswald schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:00:
[...]

Mailtje naar Tado, dan passen ze de kracht waarmee de knop sluit aan.
Ok, bedankt. Ga ik doen. Alleen jammer dat je dat niet zelf kan doen in de app of website.
Pagina: 1 ... 49 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!