Het is een V2, deze heeft naar mijn weten geen pair button op de bridgermc. schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:43:
[...]
heb je ook eerst het pairen knopje van de bridge ingedrukt?
zo lukte het bij mij na een aantal mislukte pogingen bij alleen de thermostaat op pairen zetten
Hoezo niet? Als de Tado uit de doos komt moet hij toch geconfigureerd worden? Dat doe je via de zojuist gelinkte handleidingmeesje schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:15:
[...]
Maar nogmaals die handleiding is totaal niet nodig als vanaf opentherm af komt en bij opentherm blijft.
Oh okay. Ik dacht dat je deze handleiding niet nodig hebt, maar door aan te geven wat je nu (opentherm thermostaat) hebt alles voor je wordt ingesteld.lolgast schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:38:
[...]
Hoezo niet? Als de Tado uit de doos komt moet hij toch geconfigureerd worden? Dat doe je via de zojuist gelinkte handleiding
Sorry ik denk dat ik bij nader inzien iets te kortzichtig was. Het zou natuurlijk kunnen dat deze config inderdaad goed gaat via die configurator van Tado. Die was ik ff vergeten, omdat dat normaliter niet goed gaatmeesje schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:41:
[...]
Oh okay. Ik dacht dat je deze handleiding niet nodig hebt, maar door aan te geven wat je nu (opentherm thermostaat) hebt alles voor je wordt ingesteld.
Ik heb op de Tado warmwater uitgeschakeld, de ketel stond al op Eco ingesteld.t.oswald schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:37:
[...]
Als ik het goed begrepen heb, werk je alleen met een thermostaat. Ik denk dat je toch twee aparte zones moet creëren. Zoneklep voor de vloerverwarming, slimme radiatorknoppen boven en een extensiekit.
Met welke temperatuur gaat het water de vloer in?
Volgens mij bepaalt je cv hoe er met het warme kraanwater wordt omgesprongen. Sommige ketels hebben een reservoir, maar ook andere oplosingen komen voor. Tado geeft aan wat de tapwatertemperatuur dient te zijn, de ketel bepaalt volgens mij hoe dat wordt voorbereid, eco of comfort dat soort zaken. Als het warmwaterschema actief is, gaat bij mij de ecostand uit. Als het schema op uit gaat, start de ketel de ecostand (Atag), dit gebeurt bij de meeste ketels niet! Er wordt dan niet meer op temperatuur gehouden en als ik tapwater vraag duurt het wat langer voor er warmwater komt. Dat wordt dan 50 graden i.p.v. de 65 als het schema actief is.
Waarom zet je de instelling warmwater niet gewoon uit in het installateursmenu? Het enige wat je dan mist is geofencing, maar je krijgt je ecostand van de ketel dan weer terug zoals het voor de Tado was.
Vloerverwarming invoer staat op 40 graden.
CV temperatuur op 60.
Warmwater voorverwarmen op 32.
Warmwater op 60.
Ik denk dat ik het eerst nog een tijdje zo aankijk voordat ik nog een paar honderd Euro ga uitgeven om zones te creëren
[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 14-01-2018 20:31 ]
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Als de drie ledjes branden, is de bridge verbonden met de sever van Tado. Kan het zijn dat er eerst updates voor de firmware binnen moeten komen. Dat kan lang duren, zeker bij een V2. Zit momenteel op 47.8 voor de bridge.Dotmatrix schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:43:
Vandaag mijn Thermostaat binnen gekregen. Echter wil deze niet pairen met de bridge. Deze is wel online. Bij het pairen blijft de thermostaat 2 minuten zoeken om vervolgens een kruis weer te geven en uit te schakelen. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, bridge rechtstreeks op modem, nieuwe batterijen, bridge stroomloos maken maar tot op heden geen resultaat.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
- tado
- Registratie: Februari 2016
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Slimme Radiatorknop
- Tado Slimme Radiatorknop V3+ (Starterskit)
- Tado Slimme Thermostaat V3+
- Duracell Plus Power Alkaline AA-batterijen - 12 stuks
- Tado Smart Thermostat Multi-zone (uitbreiding)
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Tado Slimme Thermostaat V3
- Thermostaten
- Camera-accessoires
/u/735079/crop56bb70d03a088_cropped.png?f=community)
Denk niet dat hij stuk gaat maar zin heeft het niet. Er zal niets met POE voeding gedaan worden. Bridge blijft uit.[b]lolgast schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:29
@tado Gaat de bridge stuk als ik hem via PoE probeer te voeden? Of kun je me vertellen dat het sowieso geen zin heeft. Zou weer een kabeltje schelen in de meterkast namelijk
Ik had het gemerkt. Jammer eigenlijk. Zou een heel stuk in de flexibiliteit schelen qua waar je hem neer kunt leggen. Het liefst zou ik hem in de trapkast gooien namelijk, maar daar is geen stopcontact meer beschikbaar.tado schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:04:
[...]
Denk niet dat hij stuk gaat maar zin heeft het niet. Er zal niets met POE voeding gedaan worden. Bridge blijft uit.
Misschien zoiets kopen: https://www.bol.com/nl/p/...-802-3af/9200000055254942
@tado ik heb van het weekend mijn V3 set aangesloten volgens de instructies op jullie website. Nou kreeg ik leuk de melding "gefeliciteerd, u hoeft niets te veranderen bij de aansluiting van uw ketel" maar ik kwam van een Honeywell Round On/Off af, welke op mijn ketel dus ook op de on/off poorten is aangesloten.
Mijn vraag is nu, waarom heb ik niet de keuze (of advies) gekregen om het hele zaakje om te zetten naar modulerend Open Therm? Nu kan ik nog steeds niet volop profiteren van de nieuwe thermostaat...
En ja, mijn ketel (Intergas Kompact HRE 28/24) is Open Therm compatibel.
Mijn vraag is nu, waarom heb ik niet de keuze (of advies) gekregen om het hele zaakje om te zetten naar modulerend Open Therm? Nu kan ik nog steeds niet volop profiteren van de nieuwe thermostaat...
@tado zaterdag is m'n bridge kapot gegaan (binnen 14 dagen), ik heb een verzoek ingediend via de website, is dat de meest handige manier voor een vlotte afwikkeling of kan ik beter op een andere manier de kwestie communiceren richting jullie firma? (verzoek 430289)
Mvg,
Dennis
Mvg,
Dennis
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
De meeste klanten willen niet hun ketel openmaken.Bloederig schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:05:
@tado ik heb van het weekend mijn V3 set aangesloten volgens de instructies op jullie website. Nou kreeg ik leuk de melding "gefeliciteerd, u hoeft niets te veranderen bij de aansluiting van uw ketel" maar ik kwam van een Honeywell Round On/Off af, welke op mijn ketel dus ook op de on/off poorten is aangesloten.
Daarom vraagt ons installatieprogramma naar de oude thermostaat.
Aan de hand van die gegevens zien we wat voor sturing over de 2 (soms 3) draden gaat.
De stap voor stap handleiding zal dan aansluiten via dezelfde aansluiting als de vorige thermostaat.
Als u om wil zetten naar OpenTherm dan even contact via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Zorg dat u voor u contact opneemt de tado loshaalt, want zodra wij tado omzetten zal het relais 100% sluiten en uw huis lekker warm worden.
Of u doet het zelf via deze handleiding: https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
We zijn vrij vlot per email (technische aanvragen). Dus heel even geduld.Juncto schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:10:
@tado zaterdag is m'n bridge kapot gegaan (binnen 14 dagen), ik heb een verzoek ingediend via de website, is dat de meest handige manier voor een vlotte afwikkeling of kan ik beter op een andere manier de kwestie communiceren richting jullie firma? (verzoek 430289)
Mvg,
Dennis
Zorg dat u wel een complete probleemomschrijving heeft gestuurd met foto's van de LEDS en zorg dat u zelf al een andere stroomadapter/LAN kabel/Ethernetkabel probeert en ons laat weten of u dat gedaan heeft.
[ Voor 22% gewijzigd door tado op 15-01-2018 10:13 ]
Even een vraagje. Kan ik als de v3 bridge het zou begeven, de oude v2 bridge als tijdelijke oplossing terugzetten? Ik weet dat jullie vlot reageren als er iets defect is, maar met het opsturen erbij zit je toch nog zeker een week in de kou.tado schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:10:
[...]
De meeste klanten willen niet hun ketel openmaken.
Daarom vraagt ons installatieprogramma naar de oude thermostaat.
Aan de hand van die gegevens zien we wat voor sturing over de 2 (soms 3) draden gaat.
De stap voor stap handleiding zal dan aansluiten via dezelfde aansluiting als de vorige thermostaat.
Als u om wil zetten naar OpenTherm dan even contact via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Zorg dat u voor u contact opneemt de tado loshaalt, want zodra wij tado omzetten zal het relais 100% sluiten en uw huis lekker warm worden.
Of u doet het zelf via deze handleiding: https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
[...]
We zijn vrij vlot per email (technische aanvragen). Dus heel even geduld.
Zorg dat u wel een complete probleemomschrijving heeft gestuurd met foto's van de LEDS en zorg dat u zelf al een andere stroomadapter/LAN kabel/Ethernetkabel probeert en ons laat weten of u dat gedaan heeft.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
De handmatige modus blijft gewoon werken als de tado direct verbonden is met de ketel. V2 bridge kunt u natuurlijk proberen, maar ik kan melden dat uitval van de bridge zo goed als nooit voorkomt. Vaak is het de voeding die het eerder begeeft.t.oswald schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:02:
[...]
Even een vraagje. Kan ik als de v3 bridge het zou begeven, de oude v2 bridge als tijdelijke oplossing terugzetten? Ik weet dat jullie vlot reageren als er iets defect is, maar met het opsturen erbij zit je toch nog zeker een week in de kou.
Heb je niet toevallig in die trapkast een modem of router met een vrije USB-poort die als voeding kan dienen?lolgast schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:24:
[...]
Ik had het gemerkt. Jammer eigenlijk. Zou een heel stuk in de flexibiliteit schelen qua waar je hem neer kunt leggen. Het liefst zou ik hem in de trapkast gooien namelijk, maar daar is geen stopcontact meer beschikbaar.
Misschien zoiets kopen: https://www.bol.com/nl/p/...-802-3af/9200000055254942
Of gewoon een stroom splitter of een verdeeldoos gebruiken?
Dit zou wel een streepje voor zijn hoor !tado schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:04:
[...]
Denk niet dat hij stuk gaat maar zin heeft het niet. Er zal niets met POE voeding gedaan worden. Bridge blijft uit.
Ik vind het leuk om wat te klooien, maar ik zit inmiddels op een dongle of 5.. En dan presteren sommigen het ook nog eens om non-usb voedingen mee te leveren met een stekker die 2 gaten in een stekker blok in beslag neemt... (de tado zit braaf in de usb hub nu, toch ook al weer een klein pluspuntje tov sommige andere bridges).
[ Voor 0% gewijzigd door djhartman op 15-01-2018 17:47 . Reden: whitespace reduction ]
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Als je ziet hoe weinig consumenten een POE router/switch hebben (meeste hebben dat ook echt niet nodig) kunt u denk ik wel begrijpen dat er geen extra geld gaat naar de elektronica om POE mogelijk te maken.djhartman schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:46:
[...]
Dit zou wel een streepje voor zijn hoor !
Ik vind het leuk om wat te klooien, maar ik zit inmiddels op een dongle of 5.. En dan presteren sommigen het ook nog eens om non-usb voedingen mee te leveren met een stekker die 2 gaten in een stekker blok in beslag neemt... (de tado zit braaf in de usb hub nu, toch ook al weer een klein pluspuntje tov sommige andere bridges).
Voor de echte tweakers is er gelukkig dit:
https://www.aliexpress.co...berry-Pi/32800364355.html
Of deze:
https://www.amazon.de/DSL...-Raspberry/dp/B01H37XQP8/
Voor die prijs natuurlijk een perfecte oplossing.
[ Voor 4% gewijzigd door tado op 16-01-2018 09:12 ]
Met de thermometers in de weer geweest. 20cm van de tado knop scheelde 2 graden met de thermometer. andere kant van de kamer was nog 1,5 a 2 graden kouder dan de radiator kant. Heb nu de knop dus bijgesteld met 2 graden, even aanzien, en kijken of ik nog 1 graad ga droppen evt.djhartman schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:36:
Enige nadeel tot nu vind ik dat de temperatuur die de radiator knop meet nogal wat scheelt met de temperatuur aan de andere kant van de kamer. Ga nog even controleren hoe veel, maar het is snel een graad of 2-4 denk ik. Ben benieuwd hoe het gaat zijn als ik de offset configureer.
Iets anders wat me opviel is dat hoewel ik overdag meestal niet thuis ben, het systeem de temperatuur boven de 16 graden houdt. Ik vermoed omdat ik op die uren voor het geval ik WEL thuis ben, heb aangegeven dat het dan 20 graden moet zijn, en dat dit dus efficiënter is dan wanneer hij in een keer harder moet stoken.
- Op zich aardig, maar ik vraag me wel af, of ik dan niet een 'vakantie mode' optie kan krijgen in de app, want als ik dus 10 dagen niet thuis ben is het wat minder nuttig, en mag hij vrolijk naar de anti vries stand natuurlijk.
- Nou ben ik niet zo heel vaak thuis op die uren, misschien moet ik daar voor thuis toch gewoon 5 graden configureren ofzo, want lijkt me sterk dat het heel veel uitmaakt, terwijl die tellertjes van de woningbouwvereniging dan wel door tellen (volgens mij kijken die tellertjes alleen naar aan of uit, en kan ik dus vanwege de kosten waarschijnlijk beter helemaal niet stoken op die uren).
[ Voor 4% gewijzigd door djhartman op 15-01-2018 18:08 ]
Sowieso een prestatie om je huis bij de huidige buitentemperatuur binnen een dag onder de 16 graden te krijgen. Als dat zo is, kan je met isoleren waarschijnlijk veel meer verdienen dan met een Tado.djhartman schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:03:
[...]
Met de thermometers in de weer geweest. 20cm van de tado knop scheelde 2 graden met de thermometer. andere kant van de kamer was nog 1,5 a 2 graden kouder dan de radiator kant. Heb nu de knop dus bijgesteld met 2 graden, even aanzien, en kijken of ik nog 1 graad ga droppen evt.
Iets anders wat me opviel is dat hoewel ik overdag meestal niet thuis ben, het systeem de temperatuur boven de 16 graden houdt. Ik vermoed omdat ik op die uren voor het geval ik WEL thuis ben, heb aangegeven dat het dan 20 graden moet zijn, en dat dit dus efficiënter is dan wanneer hij in een keer harder moet stoken.P.S. en voordat mensen het aanvoeren, ik heb natuurlijk pas gemeten nadat ik een uur of drie thuis was, met een constant ingestelde temperatuur.
- Op zich aardig, maar ik vraag me wel af, of ik dan niet een 'vakantie mode' optie kan krijgen in de app, want als ik dus 10 dagen niet thuis ben is het wat minder nuttig, en mag hij vrolijk naar de anti vries stand natuurlijk.
- Nou ben ik niet zo heel vaak thuis op die uren, misschien moet ik daar voor thuis toch gewoon 5 graden configureren ofzo, want lijkt me sterk dat het heel veel uitmaakt, terwijl die tellertjes van de woningbouwvereniging dan wel door tellen (volgens mij kijken die tellertjes alleen naar aan of uit, en kan ik dus vanwege de kosten waarschijnlijk beter helemaal niet stoken op die uren).
Je kunt de geofencing instellen tussen comfort en uit.
Ja het nadeel van huur he...en onder mij staat het nu leeg, dat helpt ook niet, de vloeren zijn daardoor steenkoud.t.oswald schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:25:
[...]
Sowieso een prestatie om je huis bij de huidige buitentemperatuur binnen een dag onder de 16 graden te krijgen. Als dat zo is, kan je met isoleren waarschijnlijk veel meer verdienen dan met een Tado.
Anyway, in de slaapkamer zakt ie tot 15 (zonder dat tado warmte hoog probeert te houden) dus die ene graad extra zet weinig zoden aan de dijk denk ik
Preheat nu op off gezet, kijken wat er dan morgen gebeurd.
AliExpress, daar had ik zelf aan moeten denken. Hij is besteld!tado schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:54:
[...]
Als je ziet hoe weinig consument een POE router/switch hebben (meeste hebben dat ook echt niet nodig) kunt u denk ik wel begrijpen dat er geen extra geld gaat naar de elektronica om POE mogelijk te maken.
Voor de echte tweakers is er gelukkig dit:
https://www.aliexpress.co...berry-Pi/32800364355.html
Of deze:
https://www.amazon.de/DSL...-Raspberry/dp/B01H37XQP8/
Voor die prijs natuurlijk een perfecte oplossing.
Voordeel van via PoE is dat mijn switch me in staat stelt het verbruik vervolgens te monitoren. Voor mij alleen maar voordelen dus eigenlijk
Is er een manier om Tado lokaal aan te sturen, of is er altijd een cloud connectie nodig? Alle (onofficiele) SDK's die ik vind werken door met calls naar my.tado.com ...
Zit niemand er mee in dat Tado er op een dag mee kan stoppen?
Zit niemand er mee in dat Tado er op een dag mee kan stoppen?
@tado Kun je hier wat over zeggen? Nu ook weer (8:25 uur), aardig aan het stoken terwijl het 18,8 graden is (het moet om 9:00 uur 18,5 zijn).SvenVis schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:30:
Dit klopt toch niet. Over doeltemperatuur heen en toch nog twee golfjes. Dat er geleerd moet worden begrijp ik, maar wanneer doeltemperatuur bereikt is (nu zelfs 18,9 met twee golfjes) moet er toch gestopt worden met stoken?
[afbeelding]

8:37 uur

[ Voor 6% gewijzigd door SvenVis op 16-01-2018 08:38 ]
Koop maar eens een woning uit 1927!
Gisterenavond om 1900 uur bij 19,5 graden de verwarming uitgedaan. Vannacht om 0400 werd de 16 graden aangetikt!
Gisterenavond om 1900 uur bij 19,5 graden de verwarming uitgedaan. Vannacht om 0400 werd de 16 graden aangetikt!
t.oswald schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:25:
[...]
Sowieso een prestatie om je huis bij de huidige buitentemperatuur binnen een dag onder de 16 graden te krijgen. Als dat zo is, kan je met isoleren waarschijnlijk veel meer verdienen dan met een Tado.
Laat je stookgrafiek van gisteren eens zien dan? Dat zegt uiteindelijk meer dan een enkele waarde.
Bij mij is de overshoot nooit meer dan 0,4 graden, maar wordt er vrij regelmatig nog even gestookt als de doeltemperatuur bereikt is; voor mij zeer acceptabel.
Bij mij is de overshoot nooit meer dan 0,4 graden, maar wordt er vrij regelmatig nog even gestookt als de doeltemperatuur bereikt is; voor mij zeer acceptabel.
SvenVis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:26:
[...]
@tado Kun je hier wat over zeggen? Nu ook weer, aardig aan het stoken terwijl het 18,8 graden is (het moet om 9:00 uur 18,5 zijn).
[afbeelding]
Aan mijn stookgrafiek zie je niet welke temperatuur ik vraag toch? Ik denk dat dit anders zou moeten kunnen. Nu 19,4 (demand 17%) terwijl het om 9:00 uur 18,5 moet zijn. Duurt een paar uur voordat gezakt is tot doeltemperatuur en verwarming weer aanslaat. Daarom ook benieuwd naar visie Tado hierop.DeAllerlangste schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:39:
Laat je stookgrafiek van gisteren eens zien dan? Dat zegt uiteindelijk meer dan een enkele waarde.
[...]
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
De tado° thermostaat is een PID geregelde thermostaat. Dit betekend dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige gemeten temperatuur, maar ook naar de temperatuurtrend. Als tado° detecteert dat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is, maar ook daalt, zal het preventief beginnen met het verwarmen van de kamer.SvenVis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:58:
[...]
Aan mijn stookgrafiek zie je niet welke temperatuur ik vraag toch? Ik denk dat dit anders zou moeten kunnen. Nu 19,4 (demand 17%) terwijl het om 9:00 uur 18,5 moet zijn. Duurt een paar uur voordat gezakt is tot doeltemperatuur en verwarming weer aanslaat. Daarom ook benieuwd naar visie Tado hierop.
Het is ook volstrekt normaal voor tado° om te blijven verwarmen voor een bepaalde periode, nadat de gemeten temperatuur de ingestelde temperatuur overschrijdt. Deze maatregel verhoogt de efficiëntie door te voorkomen dat tado° direct weer om warmte vragen moet, na het bereiken van de ingestelde temperatuur. Hier vindt u meer informatie over PID besturingstheorie: Wikipedia: PID controller
Ah, vroege start dingetje! Die is bij Tado idd waardeloos te noemen. Een hele graad te warm is inderdaad onacceptabel....
Heb je die overshoot alleen bij vroege start of de hele dag door?
SvenVis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:58:
[...]
Aan mijn stookgrafiek zie je niet welke temperatuur ik vraag toch? Ik denk dat dit anders zou moeten kunnen. Nu 19,4 (demand 17%) terwijl het om 9:00 uur 18,5 moet zijn. Duurt een paar uur voordat gezakt is tot doeltemperatuur en verwarming weer aanslaat. Daarom ook benieuwd naar visie Tado hierop.
PID geregeld of niet, 19,4 graden om 9 uur, wanneer het 18,5 graden moet zijn, kan niet volstrekt normaal zijn toch?tado schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:11:
[...]
De tado° thermostaat is een PID geregelde thermostaat. Dit betekend dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige gemeten temperatuur, maar ook naar de temperatuurtrend. Als tado° detecteert dat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is, maar ook daalt, zal het preventief beginnen met het verwarmen van de kamer.
Het is ook volstrekt normaal voor tado° om te blijven verwarmen voor een bepaalde periode, nadat de gemeten temperatuur de ingestelde temperatuur overschrijdt. Deze maatregel verhoogt de efficiëntie door te voorkomen dat tado° direct weer om warmte vragen moet, na het bereiken van de ingestelde temperatuur. Hier vindt u meer informatie over PID besturingstheorie: Wikipedia: PID controller
Voor het overige deel van de dag heel tevreden hoor, dat wel.
Alleen bij vroege start, de rest van de dag is de temperatuur mooi constant. Zal morgen eens kijken of er zonder vroege start minder overshoot is (al lijkt de vroege start me een mooie geleidelijkere (zuinigere) opbouw te moeten zijn dan wanneer je standaard opwarmt).DeAllerlangste schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:12:
Ah, vroege start dingetje! Die is bij Tado idd waardeloos te noemen. Een hele graad te warm is inderdaad onacceptabel....
[...]
[ Voor 24% gewijzigd door SvenVis op 16-01-2018 10:50 ]
Ik had het er gisteren over met een collega die hiervoor gestudeerd heeft.tado schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:11:
[...]
De tado° thermostaat is een PID geregelde thermostaat. Dit betekend dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige gemeten temperatuur, maar ook naar de temperatuurtrend. Als tado° detecteert dat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is, maar ook daalt, zal het preventief beginnen met het verwarmen van de kamer.
Het probleem zit 'm erin dat (vrijwel) alle thermostaten het P-signaal (proportional) gebruiken en niet de I of de D. Waarom dat precies gedaan wordt weet ik niet, maar blijkbaar zijn de I en de D niet zo makkelijk aan te sturen ofzo.
Anyhow, in deze grafiek zie je hoe het P-signaal om het setpoint (de ingestelde temperatuur) heen moduleert.
P = Paars
I = Groen
D = Rood

Wat hij er ook bij zei, is dat het qua gasverbruik efficiënter is om je huis in één keer volle bak warm te stoken in de ochtend, dan wanneer je dat trapsgewijs en/of met minder vermogen zou doen.
Vanuit die gedachte is het in feite dus niet zo'n ramp dat je huis 's ochtend in één keer warm wordt gestookt met een beetje overshoot, daar heb je dan de rest van de dag nog profijt van (vooral met vloerverwarming denk ik).
Echter denk ik dat het ook mogelijk zou moeten zijn om de software slimmer te maken, om de overshoot binnen de perken te houden. Als je van tevoren weet dat je het P-signaal van de PID gebruikt, dan weet je ook dat je daarop zou kunnen anticiperen toch? Kwestie van je algoritmes aanpassen.
Met andere woorden: In mijn beleving is deze slimme thermostaat nog lang niet zo slim als dat ie zou kunnen zijn. Of zit ik er nu volledig naast, Tado?
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
tado gebruikt zowel de proportionele (P), Integrerende (I) en differentiërende (D) componenten. Probleem met verwarmingssysteem is dat ze zeer traag reageren en er zit ook nog een menselijke factor aan. Mensen vinden het niet fijn als het opwarmen langer duurt dan bij hun oude thermostaat, en de oude thermostaat had vaak ook overshoot maar dat was minder zichtbaar omdat de oude thermostaat geen grafieken kan weergeven.FlowDesign schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:07:
[...]
Ik had het er gisteren over met een collega die hiervoor gestudeerd heeft.
Het probleem zit 'm erin dat (vrijwel) alle thermostaten het P-signaal (proportional) gebruiken en niet de I of de D. Waarom dat precies gedaan wordt weet ik niet, maar blijkbaar zijn de I en de D niet zo makkelijk aan te sturen ofzo.
Anyhow, in deze grafiek zie je hoe het P-signaal om het setpoint (de ingestelde temperatuur) heen moduleert.
P = Paars
I = Groen
D = Rood
[afbeelding]
Wat hij er ook bij zei, is dat het qua gasverbruik efficiënter is om je huis in één keer volle bak warm te stoken in de ochtend, dan wanneer je dat trapsgewijs en/of met minder vermogen zou doen.
Vanuit die gedachte is het in feite dus niet zo'n ramp dat je huis 's ochtend in één keer warm wordt gestookt met een beetje overshoot, daar heb je dan de rest van de dag nog profijt van (vooral met vloerverwarming denk ik).
Echter denk ik dat het ook mogelijk zou moeten zijn om de software slimmer te maken, om de overshoot binnen de perken te houden. Als je van tevoren weet dat je het P-signaal van de PID gebruikt, dan weet je ook dat je daarop zou kunnen anticiperen toch? Kwestie van je algoritmes aanpassen.
Met andere woorden: In mijn beleving is deze slimme thermostaat nog lang niet zo slim als dat ie zou kunnen zijn. Of zit ik er nu volledig naast, Tado?
En ook voor systemen met radiatoren is het vaak zuiniger om iets overshoot te hebben (tot 1 graad) zodat de ketel niet direct nogmaals hoeft te starten.
De overshoot komt over het algemeen alleen voor bij een grote temperatuursverandering. Zodra tado het huis redelijk op temperatuur heeft zie je dat de ingestelde temperatuur vrij nauwkeurig gevolgd zal worden.
Natuurlijk is er altijd nog ruimte voor verbeterenting, en omdat het een verbonden thermostaat is, is het zomaar mogelijk dat er in de toekomst nog een firmwareupdate komt die een verandering doorbrengt in onze PID regeling.
En je kunt altijd de helpdesk via mail vragen naar je PID te kijken en die wat anders in te stellen. Heeft bij mij voor overdag met de vloerverwarming wel gewerkt. De overshoot in de ochtend is wel gebleven. Los ik op door een halve graad voor het bereiken van de target temp een half uur handbediening in te schakelen. Nogal dom voor een slim systeem....... Met HomeKit programma’s lukt het me nog niet dit automatisch te krijgen.tado schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:53:
[...]
tado gebruikt zowel de proportionele (P), Integrerende (I) en differentiërende (D) componenten. Probleem met verwarmingssysteem is dat ze zeer traag reageren en er zit ook nog een menselijke factor aan. Mensen vinden het niet fijn als het opwarmen langer duurt dan bij hun oude thermostaat, en de oude thermostaat had vaak ook overshoot maar dat was minder zichtbaar omdat de oude thermostaat geen grafieken kan weergeven.
En ook voor systemen met radiatoren is het vaak zuiniger om iets overshoot te hebben (tot 1 graad) zodat de ketel niet direct nogmaals hoeft te starten.
De overshoot komt over het algemeen alleen voor bij een grote temperatuursverandering. Zodra tado het huis redelijk op temperatuur heeft zie je dat de ingestelde temperatuur vrij nauwkeurig gevolgd zal worden.
Natuurlijk is er altijd nog ruimte voor verbeterenting, en omdat het een verbonden thermostaat is, is het zomaar mogelijk dat er in de toekomst nog een firmwareupdate komt die een verandering doorbrengt in onze PID regeling.
Maar dat is nou net wat er gebeurt bij jullie PID-implementatie, als er meerdere graden opgewarmd moet worden.tado schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:53:
[...]
[...]
De warmtevraag ('heating power' in de api) wordt eerst netjes afgebouwd naarmate de doeltemperatuur nadert, waardoor de ketel niet meer brandt.
Maar dan opeens schiet de warmtevraag weer omhoog; de ketel moet opnieuw opstarten, en blijft nog flink doorbranden als de doeltemperatuur al 0,6 graden gepasseerd is.
Dat kan onmogelijk zuinig zijn, en comfortabel is het ook niet. Met vloerverwarming al helemaal niet.
Jullie PID-implementatie is niet in orde.
Dit geldt alleen voor de kamerthermostaat (47.9). De radiatorthermostaat (47.2) bouwt de warmtevraag wel netjes af zonder weer omhoog te schieten. Ook met wat overshoot, maar dat is correct want de temperatuur nabij de radiator is ook wat hoger dan de kamertemperatuur.
De kamerthermostaat zou bij een grotere opwarming alleen wat minder snel moeten afbouwen dan bij een kleinere opwarming, in plaats van weer omhoog te schieten.
En als de doeltemperatuur bereikt is nog een tijdje zachtjes blijven bijverwarmen, net genoeg om te voorkomen dat de temperatuur zakt, maar liefst vrijwel zonder overshoot wat mij betreft.
Klopt, er zit zo op het eerste gezicht te veel Integrerende component in.
Bij een aanwarming met een groot temperatuursverschil tussen begintemperatuur en doeltemperatuur (dus bij een enerzijds grote en anderzijds langdurig aanslepende "fout") schiet hij serieus door.
Een beetje I is in elk geval nodig om te vermijden dat bij het naderen van de doeltemperatuur deze pas heel traag gaat bereikt worden.
De I wat verminderen gaat ervoor zorgen dat hij naar het einde toe wat trager naar het doel gaat, maar dat is niet zo erg want zo lang de ketel stookt geven je verwarmingselementen (radiatoren, vloer, ..) warmte af en dat zorgt op zich al voor een behaaglijk gevoel.
Bij een aanwarming met een groot temperatuursverschil tussen begintemperatuur en doeltemperatuur (dus bij een enerzijds grote en anderzijds langdurig aanslepende "fout") schiet hij serieus door.
Een beetje I is in elk geval nodig om te vermijden dat bij het naderen van de doeltemperatuur deze pas heel traag gaat bereikt worden.
De I wat verminderen gaat ervoor zorgen dat hij naar het einde toe wat trager naar het doel gaat, maar dat is niet zo erg want zo lang de ketel stookt geven je verwarmingselementen (radiatoren, vloer, ..) warmte af en dat zorgt op zich al voor een behaaglijk gevoel.
Ik heb een slimme thermostaatknop moeten vervangen. Hoe krijg ik de oude uit de Apple HomeKit zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen met de andere apparaten?
Verwijderde apparaten uit een hub verdwijnen toch vanzelf uit Homekit? Zo werkt Philips Hue wel in ieder geval.
Sinds gisteren ook een tado starterskit in bezit. Aangesloten zoals eigenlijk ook de vorige essent slimme thermostaat was aangesloten, namelijk met 2 draadjes rood en zwart.
Nu ik dit topic doorlees, lees ik over AAN/UIT en OpenTherm. Daarop heb ik eens mijn CV open gemaakt en kwam dus dit tegen. Een zoektocht op internet leert mij dat OT beter zou zijn dan AU omdat de warmte dan gelijdelijk wordt opgebouwd (https://www.kamerthermostaatkopen.nl/aan_uit_of_moduleren/)
Omdat ik er totaal geen verstand van heb, heb ik een foto gemaakt en vraag ik me dus het volgende af:
Als ik zie dat de zwarte en rode draden op de foto NIET naar de OpenTherm ingang gaat, concludeer ik dus dat momenteel alles via AU is geconfigureerd. Klopt dat ?
Kan ik rucksichtloss de rode en zwarte draad in de OT ingang steken ? Gaat mijn tado dat leuk vinden of moet ik die dan gaan resetten ?
Wat is wijsheid ?
Laatste vraag: ik lees hier in het topic ook dat je via de helpdesk warm water in kan schakelen zodat je via een slim schema ook je warme water kan regelen. Klopt dat je dit via de helpdesk moet doen ?
Nu ik dit topic doorlees, lees ik over AAN/UIT en OpenTherm. Daarop heb ik eens mijn CV open gemaakt en kwam dus dit tegen. Een zoektocht op internet leert mij dat OT beter zou zijn dan AU omdat de warmte dan gelijdelijk wordt opgebouwd (https://www.kamerthermostaatkopen.nl/aan_uit_of_moduleren/)
Omdat ik er totaal geen verstand van heb, heb ik een foto gemaakt en vraag ik me dus het volgende af:
Als ik zie dat de zwarte en rode draden op de foto NIET naar de OpenTherm ingang gaat, concludeer ik dus dat momenteel alles via AU is geconfigureerd. Klopt dat ?
Kan ik rucksichtloss de rode en zwarte draad in de OT ingang steken ? Gaat mijn tado dat leuk vinden of moet ik die dan gaan resetten ?
Wat is wijsheid ?
Laatste vraag: ik lees hier in het topic ook dat je via de helpdesk warm water in kan schakelen zodat je via een slim schema ook je warme water kan regelen. Klopt dat je dit via de helpdesk moet doen ?

XBL: MRE Inc
Voor de wijziging naar OT zou ik toch maar even contact opnemen met de Tado helpdesk. Anders gaat het niet werken en maak je misschien per ongeluk je nieuwe thermostaat stuk.MRE-Inc schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:55:
Sinds gisteren ook een tado starterskit in bezit. Aangesloten zoals eigenlijk ook de vorige essent slimme thermostaat was aangesloten, namelijk met 2 draadjes rood en zwart.
Wat is wijsheid ?
[afbeelding]
Correct.MRE-Inc schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:55:
Je moet aan beide kanten (zowel CV als Tado) opnieuw aansluiten. Let trouwens ook op de lus tussen pin 4 en 5, die moest ik weghalen in het geval dat ik Tado mijn tapwater schakel functie wilde laten beheren (zoek dit op in de handleiding van je ketel)Kan ik rucksichtloss de rode en zwarte draad in de OT ingang steken ? Gaat mijn tado dat leuk vinden of moet ik die dan gaan resetten ?
Met een beetje verstand kun je dit prima zelf, handleiding kun je hier in het topic vaak genoeg vinden (iets met Coolblue-url).Wat is wijsheid ?
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door IJsrace op 16-01-2018 15:03 ]
Check, die handleiding had ik al gevonden en lokaal opgeslagen. Ga dat eerst eens rustig doorlezen alvorens ik aan de slag ga ermee. Iig bedankt voor het bevestigen van mijn OT/AU vragen. Blijft alleen nog even de vraag over mbt het warme water slimme schema, maar wellicht dat ik info daar ook terug vind in de handleiding.Bloederig schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:00:
[...]
Correct.
[...]
Je moet aan beide kanten (zowel CV als Tado) opnieuw aansluiten. Let trouwens ook op de lus tussen pin 4 en 5, die moest ik weghalen in het geval dat ik Tado mijn tapwater schakel functie wilde laten beheren (zoek dit op in de handleiding van je ketel)![]()
[...]
Met een beetje verstand kun je dit prima zelf, handleiding kun je hier in het topic vaak genoeg vinden (iets met Coolblue-url).
Edit handleiding van de CV gevonden. Dit is wat er in de handleiding staat mbt de klemmenstrook.
4 en 5 staat niks bij terwijl bij mij daar dus wel een lus op zit.

[ Voor 12% gewijzigd door MRE-Inc op 16-01-2018 15:19 ]
Tado knoppen niet. Blijft staan met Error, wel weg uit de Tado app.lolgast schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:39:
Verwijderde apparaten uit een hub verdwijnen toch vanzelf uit Homekit? Zo werkt Philips Hue wel in ieder geval.
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Zorg dat u echt de batterijen uit de knop heeft gehaald. Of in ieder geval dat ze een paar kilometer weg zijn van uw bridge.t.oswald schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:28:
[...]
Tado knoppen niet. Blijft staan met Error, wel weg uit de Tado app.
Doe een factory reset van de bridge:
https://support.tado.com/...r-de-Internetbridge-door-
Als dat nog niet werkt, heeft het zin om alles van homekit te verwijderen (apps etc..)
en dan nogmaals factory reset om daarna nogmaals opnieuw alles toe te voegen.
Batterijen zijn verwijderd, hij is ver weg nl. Op weg naar Tado in Duitsland! Wel handig als je met HomeKit veel hebt ingeregeld. Heb de bridge uit HomeKit verwijderd en opnieuw aangemeld, en.... daar komt ie weer. Ik ga niet nog een keer opnieuw beginnen denk ik. Vraag neergelegd bij de helpdesk. De reset van de bridge heb ik vooralsnog overgeslagen. Never chance a winning team....tado schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:30:
[...]
Zorg dat u echt de batterijen uit de knop heeft gehaald. Of in ieder geval dat ze een paar kilometer weg zijn van uw bridge.
Doe een factory reset van de bridge:
https://support.tado.com/...r-de-Internetbridge-door-
Als dat nog niet werkt, heeft het zin om alles van homekit te verwijderen (apps etc..)
en dan nogmaals factory reset om daarna nogmaals opnieuw alles toe te voegen.
Zo te zien een Vaillant ketel? VHR 24/28C toevallig?MRE-Inc schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:09:
[...]
Check, die handleiding had ik al gevonden en lokaal opgeslagen. Ga dat eerst eens rustig doorlezen alvorens ik aan de slag ga ermee. Iig bedankt voor het bevestigen van mijn OT/AU vragen. Blijft alleen nog even de vraag over mbt het warme water slimme schema, maar wellicht dat ik info daar ook terug vind in de handleiding.
Edit handleiding van de CV gevonden. Dit is wat er in de handleiding staat mbt de klemmenstrook.
4 en 5 staat niks bij terwijl bij mij daar dus wel een lus op zit.
[afbeelding]
Zoek anders even in dit topic op mijn username, ik heb al eens eerder uitgelegd hoe je het aan moet sluiten.
Maar wat je doet is als volgt:
1. Stekker uit de ketel halen.
2. Alle draadbruggen verwijderen, maar zekering laten zitten
3. De twee draden die nu op 3 en 4 zitten sluit je aan op A en B (maakt niet uit welke waar)
4. Op de Tado sluit je de twee draadjes aan op + en - (maakt ook wederom niet uit welke waar)
5. Ga op de Tado naar het installateursmenu zoals aangegeven in de Coolblue handleiding.
6. Stel de Tado in op D01
7. HW kún je gebruiken, maar ik heb het were uitgezet omdat ik toch liever de ECO stand van de ketel gebruik. Ga ik op vakantie dan zet ik 'm wel even terug op HW aan, zodat ik die via de app uit kan zetten.
8. Steek stekker van de ketel weer in het stopcontact.
9. Biertje opentrekken en jezelf een schouderklopje geven
-------------------
Ik heb vanmiddag trouwens de Bridge verplaatst van m'n Wifi router naar m'n KPN Experia modem en gewoon de USB-poort van het modem gebruikt als voeding en dat werkt
.
[ Voor 5% gewijzigd door FlowDesign op 16-01-2018 18:46 ]
Wie o wie heeft er ooit een verzoek ingediend bij Tado voor het instellen van 0,5 graden via de thermostaat?
Zo ja, wat is de status van dit verzoek?
@tado Kun jij inzicht geven òf en wanneer een dergelijke wijziging doorgevoerd gaat worden. Hier in dit forum wordt er veel over geklaagd, maaf ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn. Ook het voorbeeld wat een keertje hier wel aangehaald: de temperatuur staat ingesteld op 19,5 graden, de tado toont 20, met 1 druk op de knop (bij wijze van) staat de temperatuur op 21 graden. Dat betekent gelijk 1,5 graad hoger.
Alhoewel mijn Tado al weer retour is, heb ik nog wel zwak voor dit produkt. M.i. springen jullie er uit qua service. Alhoewel voor ons af en toe een blackbox van wat er allemaal aangepast kan worden, maar daardoor kunnen jullie wel aan veel verzoeken voldoen en in bijzondere situaties zorgen voor een oplossing.
@tado Kun jij inzicht geven òf en wanneer een dergelijke wijziging doorgevoerd gaat worden. Hier in dit forum wordt er veel over geklaagd, maaf ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn. Ook het voorbeeld wat een keertje hier wel aangehaald: de temperatuur staat ingesteld op 19,5 graden, de tado toont 20, met 1 druk op de knop (bij wijze van) staat de temperatuur op 21 graden. Dat betekent gelijk 1,5 graad hoger.
Alhoewel mijn Tado al weer retour is, heb ik nog wel zwak voor dit produkt. M.i. springen jullie er uit qua service. Alhoewel voor ons af en toe een blackbox van wat er allemaal aangepast kan worden, maar daardoor kunnen jullie wel aan veel verzoeken voldoen en in bijzondere situaties zorgen voor een oplossing.
[ Voor 21% gewijzigd door meesje op 16-01-2018 19:37 ]
Idd een Vaillant maar de VHR 18-22C uit 2006FlowDesign schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:44:
[...]
Zo te zien een Vaillant ketel? VHR 24/28C toevallig?
Zoek anders even in dit topic op mijn username, ik heb al eens eerder uitgelegd hoe je het aan moet sluiten.
Maar wat je doet is als volgt:
1. Stekker uit de ketel halen.
2. Alle draadbruggen verwijderen, maar zekering laten zitten
3. De twee draden die nu op 3 en 4 zitten sluit je aan op A en B (maakt niet uit welke waar)
4. Op de Tado sluit je de twee draadjes aan op + en - (maakt ook wederom niet uit welke waar)
5. Ga op de Tado naar het installateursmenu zoals aangegeven in de Coolblue handleiding.
6. Stel de Tado in op D01
7. HW kún je gebruiken, maar ik heb het were uitgezet omdat ik toch liever de ECO stand van de ketel gebruik. Ga ik op vakantie dan zet ik 'm wel even terug op HW aan, zodat ik die via de app uit kan zetten.
8. Steek stekker van de ketel weer in het stopcontact.
9. Biertje opentrekken en jezelf een schouderklopje geven
Bij punt 2 schrijf je: alle draadbruggen verwijderen, maar de zekering laten zitten. In mijn post van 14:55 (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53917383) is dat op 3 en 4 nou een draadbrug of ook een zekering? Ik weet namelijk niet waar de zekering zit.
Verder heb ik een mail terug gehad van tado met nog het onderstaande:
Jij schrijft niks over het aanpassen van d20 naar 00 en over het plaatsten van de brug op 3 en 4. Heb jij deze stappen dan niet gedaan ?Zoals telefonisch besproken, dient u voor Opentherm de verbinding A en B te gebruiken op de verwarmingsketel.
En de draden op de Slimme Thermostaat dienen overgeplaatst te worden naar "+" en "-".
op "3" en "4" in de verwarmingsketel dient u een brugje te plaatsen.
Op de verwarmingsketel zelf, dient u de parameter d20 aan te passen naar 00 (standaard staat deze op 01).
Bij het aanpassen van de bedrading gelieve ook ons te contacteren, dan kunnen we de configuratie aanpassen in uw account.
Even je posts van eerder deze maand terug gelezen:
Dit youtube filmpje neem ik aan: YouTube: Vaillant Solide (oud) van aan/uit naar OpenThermFlowDesign schreef op maandag 8 januari 2018 @ 01:24:Te weten de kabels aangesloten op A en B ipv op 3 en 4 (overigens géén brug gemaakt tussen 3 en 4) én in het menu volgens hetzelfde YouTube filmpje bij d20 OpenTherm ingeschakeld.
En waarom adviseert @tado om wel een brug te maken tussen 3 en 4 ?
Verder beschrijf je in punt 5 en 6 dan je zelf de tado kan instellen op d01 om warm water te kunnen gebruiken. Houdt dat in dat je dan geen contact met tado servicedesk hoeft te hebben zodat zij wat kunnen aanpassen op je account omdat je dat nu zelf hebt gedaan op de tado zelf ? En wat zouden ze eigenlijk moeten aanpassen aan mijn account ?
Zal iig nog even je berichten na lezen. Iig bedankt voor je uitleg.
[ Voor 11% gewijzigd door MRE-Inc op 16-01-2018 20:25 ]
Ik heb vanochtend nog een CV monteur over de vloer gehad (gewoon ketel inspectie, niet vanwege Tado) en die bevestigde nog dat ik het goed had aangesloten. Dus zonder draadbrug tussen 3 en 4 en met de zekering op dezelfde plek als waar deze bij jou al zit.MRE-Inc schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:04:
[...]
Idd een Vaillant maar de VHR 18-22C uit 2006
Bij punt 2 schrijf je: alle draadbruggen verwijderen, maar de zekering laten zitten. In mijn post van 14:55 (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53917383) is dat op 3 en 4 nou een draadbrug of ook een zekering? Ik weet namelijk niet waar de zekering zit.
Verder heb ik een mail terug gehad van tado met nog het onderstaande:
[...]
Jij schrijft niks over het aanpassen van d20 naar 00 en over het plaatsten van de brug op 3 en 4. Heb jij deze stappen dan niet gedaan ?
Even je posts van eerder deze maand terug gelezen:
[...]
Dit youtube filmpje neem ik aan: YouTube: Vaillant Solide (oud) van aan/uit naar OpenTherm
En waarom adviseert @tado om wel een brug te maken tussen 3 en 4 ?
Verder beschrijf je in punt 5 en 6 dan je zelf de tado kan instellen op d01 om warm water te kunnen gebruiken. Houdt dat in dat je dan geen contact met tado servicedesk hoeft te hebben zodat zij wat kunnen aanpassen op je account omdat je dat nu zelf hebt gedaan op de tado zelf ? En wat zouden ze eigenlijk moeten aanpassen aan mijn account ?
Zal iig nog even je berichten na lezen. Iig bedankt voor je uitleg.
Ik was indd een stap vergeten, nml zoals in dat YouTube filmpje de ketel op opentherm instellen via d20.
Op de Tado is d01 de instelling voor opentherm.
Aan/uit is r01 (r van relais).
Binnen de instelling d01 op de Tado kun je warm water (HW) aan of uit zetten. Dat kan zonder tussenkomst van de Tado helpdesk.
Zodra je dat aanzet komt er een menuutje bij in je app. Zet je het uit gaat dat weer weg. Automagisch
Bij Honeywell reageren ze pas na 3 weken als je een probleem hebt, las ik in een review. Vandaar dat ik voor Tado heb gekozen.meesje schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:33:
Wie o wie heeft er ooit een verzoek ingediend bij Tado voor het instellen van 0,5 graden via de thermostaat?
Ah okee, duidelijk, ga ik het ook zo doen. En dus de zekering op 4 en 5 laten zitten toch en alleen de rode en zwarte draad van 3 en 4 naar A en B zetten.FlowDesign schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:41:
[...]
Ik heb vanochtend nog een CV monteur over de vloer gehad (gewoon ketel inspectie, niet vanwege Tado) en die bevestigde nog dat ik het goed had aangesloten. Dus zonder draadbrug tussen 3 en 4 en met de zekering op dezelfde plek als waar deze bij jou al zit.
Ik was indd een stap vergeten, nml zoals in dat YouTube filmpje de ketel op opentherm instellen via d20.
Op de Tado is d01 de instelling voor opentherm.
Aan/uit is r01 (r van relais).
Binnen de instelling d01 op de Tado kun je warm water (HW) aan of uit zetten. Dat kan zonder tussenkomst van de Tado helpdesk.
Zodra je dat aanzet komt er een menuutje bij in je app. Zet je het uit gaat dat weer weg. Automagisch

Precies. Plus al die andere stappenMRE-Inc schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:47:
[...]
Ah okee, duidelijk, ga ik het ook zo doen. En dus de zekering op 4 en 5 laten zitten toch en alleen de rode en zwarte draad van 3 en 4 naar A en B zetten.
[afbeelding]

Als je het eenmaal doorhebt is het eigenlijk ontzettend simpel. Begin voor de zekerheid met de ketel, dan kun je ook niet per ongeluk de Tado verkeerd aansluiten.
Sinds een paar dagen reageert mijn Tado kamerthermostaat niet goed als ik de knop indruk. Op het display komt geen temperatuur meer te staan, maar alleen een vreemde verticale streep van 2 cm breed. De app werkt verder nog wel gewoon, maar is dit een firmware issue ofzo?
henk99 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:53:
Sinds een paar dagen reageert mijn Tado kamerthermostaat niet goed als ik de knop indruk. Op het display komt geen temperatuur meer te staan, maar alleen een vreemde verticale streep van 2 cm breed. De app werkt verder nog wel gewoon, maar is dit een firmware issue ofzo?
[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 17-01-2018 12:01 ]
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Even de 3 AAA batterijen vervangen door 3 alkaline batterijen. Dan is het opgelost.henk99 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:53:
Die zitten er nu ook al in, maar ik zal ze vervangen voor een nieuwe settado schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:00:
[...]
Even de 3 AAA batterijen vervangen door 3 alkaline batterijen. Dan is het opgelost.
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Dan heeft u GEEN alkaline gebruikt.henk99 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:04:
[...]
Die zitten er nu ook al in, maar ik zal ze vervangen voor een nieuwe set
Zorg dat u nogmaals vervangt en nu zeker alkaline gebruiken. (er moet LR03 op staan)
De zink kool of chloride batterijen veroorzaken exact uw symptomen.
Ik zal ze even heel goed bekijken. Wat is eigenlijk het probleem? Kan alleen Alkaline de juiste stroom leveren ofzo?tado schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:12:
[...]
Dan heeft u GEEN alkaline gebruikt.
Zorg dat u nogmaals vervangt en nu zeker alkaline gebruiken. (er moet LR03 op staan)
Hier wat meer info.henk99 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:45:
[...]
Ik zal ze even heel goed bekijken. Wat is eigenlijk het probleem? Kan alleen Alkaline de juiste stroom leveren ofzo?
Philos Blog: Welke batterijen ik koop? Zit daar verschil in dan?
Zelf haal ik ze ook vaak bij de Ikea. Ik ben daar zeer te spreken over.
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Niet alkaline kan niet genoeg stroom leveren voor het scherm.henk99 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:45:
[...]
Ik zal ze even heel goed bekijken. Wat is eigenlijk het probleem? Kan alleen Alkaline de juiste stroom leveren ofzo?
http://www.differencebetw...etween-zinc-and-alkaline/
meesje schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:57:
[...]
Hier wat meer info.
Philos Blog: Welke batterijen ik koop? Zit daar verschil in dan?
Zelf haal ik ze ook vaak bij de Ikea. Ik ben daar zeer te spreken over.
bedankt voor de info beiden. Duidelijk verhaal. Ik ga het checken vanavond wat erin zit nu.tado schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:57:
[...]
Niet alkaline kan niet genoeg stroom leveren voor het scherm.
http://www.differencebetw...etween-zinc-and-alkaline/
Zo, mijn tado en cv zijn omgezet naar OpenTherm en ik kan nu ook het warme water slim regelen.
Om de tado op OT te zetten en HW aan te zetten moest ik in het engineer menu komen. De handleiding gevolgd van tado, maar kwam niet in het engineer menu.
Gelukkig dit filmpje gevonden en met die stappen lukte het allemaal wel: YouTube: Training video for tado° Installers
Om de tado op OT te zetten en HW aan te zetten moest ik in het engineer menu komen. De handleiding gevolgd van tado, maar kwam niet in het engineer menu.
Gelukkig dit filmpje gevonden en met die stappen lukte het allemaal wel: YouTube: Training video for tado° Installers
Al vaak genoemd in dit forum:MRE-Inc schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:19:
Zo, mijn tado en cv zijn omgezet naar OpenTherm en ik kan nu ook het warme water slim regelen.
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
Ja die had ik ook gebruikt, maar werkte op een of andere manier niet goed bij mij.t.oswald schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:39:
[...]
Al vaak genoemd in dit forum:
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
Hoe hebben de meesten het slimme schema voor warm water ingesteld ? Op welke temperaturen ? DIt in verband met het volgende:
Weet verder ook niet of bovenstaande van toepassing is op een CV ketel..... Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen ?De legionellabacterie vormt alleen een probleem in stilstaand warm water tussen de 25 en 55° C. Onder de 25° C kan de bacterie zich niet vermenigvuldigen en boven de 60° C wordt de bacterie gedood.
Als je nog op een oudere firmware zit dan werkt het anders. Daar had ik een Duitse handleiding voor gepost een poosje terug.MRE-Inc schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:21:
[...]
Ja die had ik ook gebruikt, maar werkte op een of andere manier niet goed bij mij.
Hoe hebben de meesten het slimme schema voor warm water ingesteld ? Op welke temperaturen ? DIt in verband met het volgende:
[...]
Weet verder ook niet of bovenstaande van toepassing is op een CV ketel..... Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen ?
Ik had warm water op 55 of 60 graden staan. Het is de temperatuur van het water uit de kraan die je instelt. Heb warm water onlangs juist weer uitgezet en laat het de ketel zelf regelen. Volgens mij is dat met ECO stand aan zuiniger dan het via de app regelen.
Als je regelmatig warm water gebruikt zou ik me geen zorgen maken over legionella. Pas als je langere tijd niet thuis bent is het mss verstandig om de ketel dan helemaal uit te zetten en/of bij terugkeer alle kranen een poosje open te zetten.
[ Voor 12% gewijzigd door FlowDesign op 17-01-2018 22:45 ]
Ik wil graag de kamer van mijn zoontje apart verwarmen. Nu zit ik aan een Tado te denken inclusief een Tado radiatorthermostaat.
De tado komt dan zelf in de woonkamer te hangen. De woonkamer bevat 3 radiatoren. Moet ik nu op die 3 ook een Tado radiatorthermostaat plaatsen? Ik wil namelijk s nachts de woonkamer niet verwarmen maar de kamer van mijn zoontje wel. Ik ben bang dat dit wel nodig is? Zou een extra kostenpost zijn van zo’n 200 euro.
De tado komt dan zelf in de woonkamer te hangen. De woonkamer bevat 3 radiatoren. Moet ik nu op die 3 ook een Tado radiatorthermostaat plaatsen? Ik wil namelijk s nachts de woonkamer niet verwarmen maar de kamer van mijn zoontje wel. Ik ben bang dat dit wel nodig is? Zou een extra kostenpost zijn van zo’n 200 euro.
Al het goeie.......
Ja helaas wel, in jouw geval dus 4 radiatorthermostaatkranenBeyond schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:46:
Ik wil graag de kamer van mijn zoontje apart verwarmen. Nu zit ik aan een Tado te denken inclusief een Tado radiatorthermostaat.
En dan ook nog hopen dat je al thermostatische kranen met ventielen hebt en geen aan/uit draaiknoppen!gekke-gerrit schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:17:
[...]
Ja helaas wel, in jouw geval dus 4 radiatorthermostaatkranen
@PeterdeBruin @SvenVis
Je kan in de grafiek toch de hoogte en de duur van de ochtend-overshoot zien? Laten we als voorbeeld nemen overshoot van 1*C gedurende 1 uur bij 's ochtends opwarmen. Wil je dan vanaf 09:00 een vrij constante temperatuur van 18,5*C hebben dan kan je middels Tado blokkenschema toch van 09:00 tot 10:00 een een streeftemperatuur van 17,5*C instellen (Die dan overshoot naar 18,5*C) en vanaf 10:00 een streeftemperatuur van 18,5*C (die dan vrij constant blijft) Toch? Iig een oplossing totdat ze eventueel voor winterseizoen 2018/2019 nieuwe firmware uitrollen.. Misschien niet ideaal maar wel het doel van meer constante temperatuur bereikt, en lagere stookkosten.
Met blokkenschema aanpassen ben je dan misschien 10 minuten kwijt ofzo in totaal..
Of is er hier sprake van vloerverwarming en bovenstaande vandaar weer een probleem?
Reactie op:
Je kan in de grafiek toch de hoogte en de duur van de ochtend-overshoot zien? Laten we als voorbeeld nemen overshoot van 1*C gedurende 1 uur bij 's ochtends opwarmen. Wil je dan vanaf 09:00 een vrij constante temperatuur van 18,5*C hebben dan kan je middels Tado blokkenschema toch van 09:00 tot 10:00 een een streeftemperatuur van 17,5*C instellen (Die dan overshoot naar 18,5*C) en vanaf 10:00 een streeftemperatuur van 18,5*C (die dan vrij constant blijft) Toch? Iig een oplossing totdat ze eventueel voor winterseizoen 2018/2019 nieuwe firmware uitrollen.. Misschien niet ideaal maar wel het doel van meer constante temperatuur bereikt, en lagere stookkosten.
Met blokkenschema aanpassen ben je dan misschien 10 minuten kwijt ofzo in totaal..
Of is er hier sprake van vloerverwarming en bovenstaande vandaar weer een probleem?
Reactie op:
PID geregeld of niet, 19,4 graden om 9 uur, wanneer het 18,5 graden moet zijn, kan niet volstrekt normaal zijn toch?tado schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:11:
[...]
Alleen bij vroege start, de rest van de dag is de temperatuur mooi constant. Zal morgen eens kijken of er zonder vroege start minder overshoot is (al lijkt de vroege start me een mooie geleidelijkere (zuinigere) opbouw te moeten zijn dan wanneer je standaard opwarmt).DeAllerlangste schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:12:
[...]
Vraagje waarschijnlijk heel specifiek voor mijn situatie.
Wel geolocatie, maar preheat-functie op OFF. (Onregelmatige werktijden en weekstructuur. Streven alleen verwarmen als ik werkelijk thuis ben, en niet hoeven denken aan thermostaat naar beneden draaien als ik van huis ga; Slecht geïsoleerd huurhuis; Werk 2km van huis, maar in weekenden vaak 200km of meer van huis)
Scenario:
Ben van huis. Temperatuur in huis <15*C. Weet dat ik over 2 uur thuis ben. Wat als ik nu via de app een streeftemperatuur van 19*C handmatig aangeef. Gaat Tado dan zeggen van "Verwarmen? Nee hoor, want je bent niet thuis"? Of gaat ie braaf verwarmen ondanks dat middels geolocatie is bepaald dat ik niet thuis ben?
Het doel uiteindelijk thuiskomen in een voorverwarmd huisje..
Wel geolocatie, maar preheat-functie op OFF. (Onregelmatige werktijden en weekstructuur. Streven alleen verwarmen als ik werkelijk thuis ben, en niet hoeven denken aan thermostaat naar beneden draaien als ik van huis ga; Slecht geïsoleerd huurhuis; Werk 2km van huis, maar in weekenden vaak 200km of meer van huis)
Scenario:
Ben van huis. Temperatuur in huis <15*C. Weet dat ik over 2 uur thuis ben. Wat als ik nu via de app een streeftemperatuur van 19*C handmatig aangeef. Gaat Tado dan zeggen van "Verwarmen? Nee hoor, want je bent niet thuis"? Of gaat ie braaf verwarmen ondanks dat middels geolocatie is bepaald dat ik niet thuis ben?
Hij gaat gewoon verwarmen gelukkig, anders had ik 'm teruggestuurddabachata schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 03:36:
Vraagje waarschijnlijk heel specifiek voor mijn situatie.
Scenario:
Hij geeft zelfs netjes aan dat ie dat blijft doen totdat er iemand thuis komt en dan wordt het schema weer vanzelf geactiveerd.
Dan moet ik eerst maar eens gaan uitzoeken hoe ik mijn CV op stand ECO kan krijgen voor het water.FlowDesign schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:40:
[...]
Als je nog op een oudere firmware zit dan werkt het anders. Daar had ik een Duitse handleiding voor gepost een poosje terug.
Ik had warm water op 55 of 60 graden staan. Het is de temperatuur van het water uit de kraan die je instelt. Heb warm water onlangs juist weer uitgezet en laat het de ketel zelf regelen. Volgens mij is dat met ECO stand aan zuiniger dan het via de app regelen.
EDIT: Gevonden: in te stellen via d04 met opties:
0 - Eco
1 - Comfort
2 - Solar Eco
3 - Solar Comfort
Die Solar kan ik vergeten omdat ik geen panelen op mijn dak heb liggen.
1 - Comfort is de stand die bij optie d02 staat ingesteld en dat is voor de VHR C 35-60 graden waarbij de max temp ook weer aan te passen is.
1 - Eco is 32 graden.
Mijn warm water schema is standaard:
maandag tm zondag van 00:00 tot 7:00 30 graden
maandag tm zondag van 7:00 tot 00:00 55 graden.
Ik zou dus de CV in Eco stand kunnen zetten om tussen 7 uur en middernacht 23 graden te kunnen besparen.
Ik zou ook het slimme schema kunnen aanpassen door deze continu op 32 graden te laten staan. Ik weet echter niet of je dan wel warm water krijgt als je dat nodig hebt. Ik neem aan dat wanneer je het warme water aan de CV over laat om te regelen in stand Eco, dat bij vraag naar warm water de temperatuur wel hoger wordt maar of dat met het slimme schema ook zo is ? Zou die keihard zeggen: leuk dat je de warme kraan op max open hebt staan, maar het schema staat 24/7 op 32graden, dus warmer maak ik het water niet.
De app heeft bij handmatig 3 opties:FlowDesign schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:07:
[...]
Hij gaat gewoon verwarmen gelukkig, anders had ik 'm teruggestuurd![]()
Hij geeft zelfs netjes aan dat ie dat blijft doen totdat er iemand thuis komt en dan wordt het schema weer vanzelf geactiveerd.
- Tot de volgende automatische verandering
- Timer
- Tot beeindigd door gebruiker
Wat jij dus zegt is
dit valt dus onder de optie: Tot de volgende automatsiche verandering ?totdat er iemand thuis komt
Ik mag hier dus uit concluderen dat de naast het slimme schema dus ook het op basis van geolocatie thuis/vertrekken een automatische verandering is welke onder deze optie valt. Goed dat ik dat weet want dat was me dus nog niet duidelijk. Ik zou dus altijd met een gerust hart handmatig de temperatuur kunnen verhogen als ik niet thuis ben en als ik dus thuis kom, dan gaat het normale schema weer in werking.
Ben ik wel thuis en wil ik even de temperatuur omhoog gooien, dan moet ik het dus of handmatig uitzetten of ik moet mijn huis verlaten om het slimme schema weer te activeren.
Wat me vanochtend overigens nog opviel wat dat ik om 6:30 de temperatuur op 21 graden wilde hebben, maar de app en de thermostaat beiden aangaven dat het nog maar 20,4 graden was. Voor een koukleun als ik en mijn vriendin, is dat toch wel te merken.
Toen mijn CV nog op Aan/Uit stond ipv OpenTherm, was het gewoon altijd om 6:30 21 graden. Nu mijn CV op OT staat, lijkt het langer te duren. De optie Vroege start staat wel aan. Tevens zag ik nog een optie Temperatuurcompensatie die op 0,0 graden staat.
Wat is handig, om die Temperatuurcompensatie aan te passen ? Mijn tado hang ongeveer in het midden van de oppervlakte van de begane grond als je alleen de buitenmuren zou meerekenen. Uiteraard hangt de tado zelf aan een muurtje in de woonkamer. En moet die temperatuur aanpassing dan omhoog of omlaag ?
[ Voor 17% gewijzigd door MRE-Inc op 18-01-2018 07:54 ]
SvenVis in "Tado Smart Thermostat Topic"dabachata schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 02:07:
@PeterdeBruin @SvenVis
Die van dat extra blok had ik eerder inderdaad ook genoemd. Is ook weinig werk (en sowieso is issue niet wereldschokkend), dat zeker, maar slim is het natuurlijk niet. Idd maar hopen op nieuwe firmware.
It's not a bug, it's a feature
Waarschijnlijk staat ie al op ECO, maar heb je geen sticker op de kap van de ketel met beknopte handleiding? Daar staat het nml op.MRE-Inc schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:30:
[...]
Dan moet ik eerst maar eens gaan uitzoeken hoe ik mijn CV op stand ECO kan krijgen voor het water.
[...]
De app heeft bij handmatig 3 opties:
- Tot de volgende automatische verandering
- Timer
- Tot beeindigd door gebruiker
Wat jij dus zegt is
[...]
dit valt dus onder de optie: Tot de volgende automatsiche verandering ?
Ik mag hier dus uit concluderen dat de naast het slimme schema dus ook het op basis van geolocatie thuis/vertrekken een automatische verandering is welke onder deze optie valt. Goed dat ik dat weet want dat was me dus nog niet duidelijk. Ik zou dus altijd met een gerust hart handmatig de temperatuur kunnen verhogen als ik niet thuis ben en als ik dus thuis kom, dan gaat het normale schema weer in werking.
Ben ik wel thuis en wil ik even de temperatuur omhoog gooien, dan moet ik het dus of handmatig uitzetten of ik moet mijn huis verlaten om het slimme schema weer te activeren.
Wat me vanochtend overigens nog opviel wat dat ik om 6:30 de temperatuur op 21 graden wilde hebben, maar de app en de thermostaat beiden aangaven dat het nog maar 20,4 graden was. Voor een koukleun als ik en mijn vriendin, is dat toch wel te merken.
Toen mijn CV nog op Aan/Uit stond ipv OpenTherm, was het gewoon altijd om 6:30 21 graden. Nu mijn CV op OT staat, lijkt het langer te duren. De optie Vroege start staat wel aan. Tevens zag ik nog een optie Temperatuurcompensatie die op 0,0 graden staat.
Wat is handig, om die Temperatuurcompensatie aan te passen ? Mijn tado hang ongeveer in het midden van de oppervlakte van de begane grond als je alleen de buitenmuren zou meerekenen. Uiteraard hangt de tado zelf aan een muurtje in de woonkamer. En moet die temperatuur aanpassing dan omhoog of omlaag ?
Wat betreft bedienen van de temperatuur en geolocatie: je denkt te moeilijk. Het werkt allemaal veel simpeler. Gewoon uitproberen en niet allemaal van die theoriën erop loslaten
Als het vroeger 21 graden moet zijn kun je of de start van je schema iets vervroegen, of een dag of 3 wachten. Je Tado moet nml nog even inleren.
[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 18-01-2018 07:52 ]
Had mijn vorige post al aangepast dat ik het gevonden had en wat uitgebreid met mijn warm water bevindingen/vragen.FlowDesign schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:50:
[...]
Waarschijnlijk staat ie al op ECO, maar heb je geen sticker op de kap van de ketel met beknopte handleiding? Daar staat het nml op.
Wat betreft bedienen van de temperatuur en geolocatie: je denkt te moeilijk. Het werkt allemaal veel simpeler. Gewoon uitproberen en niet allemaal van die theoriën erop loslaten
Als het vroeger 21 graden moet zijn kun je of de start van je schema iets vervroegen, of een dag of 3 wachten. Je Tado moet nml nog even inleren.
Maar nee, ik heb geen sticker op de kap zitten met beknopte handeleiding. Alleen stickers met het laatst onderhoud van afgelopen augustus
Mbt geolocatie, ik ben altijd iemand die door gaat vragen waarom dan zus en waarom dan zo en wat als ik dit doe en niet dat doe ?
Bedankt!t.oswald schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:36:
[...]
En dan ook nog hopen dat je al thermostatische kranen met ventielen hebt en geen aan/uit draaiknoppen!
Ik kan elke radiatorthermostaat op een nummer zetten dus neem aan dat ik dat eerste heb.
Al het goeie.......
Ja, zo behelp ik me nu. Maar:dabachata schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 02:07:
- Mijn vrouw werkt onregelmatige diensten, dus moet ik nu niet een keer maar regelmatig méérdere blokken aanpassen
- Als we een tijd van huis zijn en de huistemperatuur daalt, en later thuiskomen, dan stookt ie het huis alsnog veel te warm
Ik denk dat je daar niet onderuit komt zonder dat je gaat detecteren of iemand slaapt (of niet). Om zoiets te doen, moet je hieraan denken. Dan nog heb je het probleem dat wanneer jouw vrouw slaapt en jij thuis bent, de verwarming alsnog uitstaat.PeterdeBruin schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:46:
[...]
Ja, zo behelp ik me nu. Maar:
- Mijn vrouw werkt onregelmatige diensten, dus moet ik nu niet een keer maar regelmatig méérdere blokken aanpassen
- Als we een tijd van huis zijn en de huistemperatuur daalt, en later thuiskomen, dan stookt ie het huis alsnog veel te warm
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Lees net een advertentie op MP waarin iemand een compleet systeem incl radiatorknoppen te koop zet omdat ze liever Honeywell hebben voor de vloerverwarming. Is Tado nou echt zo'n probleem met vloerverwarming?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Ik klaag niet dat ik iets aan moet passen, maar dat ik méérdere blokken moet aanpassen.Krisp schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:14:
[...]
Ik denk dat je daar niet onderuit komt zonder dat je gaat detecteren of iemand slaapt (of niet). Om zoiets te doen, moet je hieraan denken. Dan nog heb je het probleem dat wanneer jouw vrouw slaapt en jij thuis bent, de verwarming alsnog uitstaat.Wellicht kan Tado IFTTT-regels toepassen per user, maar dat betwijfel ik.
Al komt dat meer omdat de vroege start niet goed werkt, dan door de overshoot.
En ook doordat Tado maar 3 verschillende programma's kent, met een vaste indeling.
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Vaak verkijken mensen zich er op dat ze met tado een draad moeten trekken tussen onze Slimme Thermostaat en de zoneklep voor de vloer. Vaak is die draad niet aanwezig en lastig aan te leggen. Met Honeywell kan dit in sommige gevallen makkelijker gaan omdat zij meerdere zones vloerzones draadloos kunnen sturen.InF.Inc schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:40:
Lees net een advertentie op MP waarin iemand een compleet systeem incl radiatorknoppen te koop zet omdat ze liever Honeywell hebben voor de vloerverwarming. Is Tado nou echt zo'n probleem met vloerverwarming?
Zodra tado eenmaal op een zoneklep voor de vloerverwarming zit aangesloten denk ik dat tado de vloer prima kan regelen.
@tado Volgens mij hebben mijn knoppen nieuwe firmware gekregen (47.9). Kan je wellicht wat meer vertellen over de veranderingen?
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Stability updates, incremental battery improvements.DeAllerlangste schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:57:
@tado Volgens mij hebben mijn knoppen nieuwe firmware gekregen (47.9). Kan je wellicht wat meer vertellen over de veranderingen?
Thx! Vooral die laatste is zeer welkom. Stond op het punt om een rondje te lopen en een aantal knoppen van verse energie te voorzien. Heb overigens wel het gevoel dat batterijen langer meegaan dan vorig seizoen.
tado schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:00:
[...]
Stability updates, incremental battery improvements.
Met IFTTT kan ik wel iets omdat bij mij overdag de temperatuur in de woonkamer met vloerverwarming na een uurtje in het begin, de hele dag op 20,4 is ingesteld. IFTTT zet nu als de temperatuur 20,5 wordt de verwarming in de woonkamer 30 minuten uit. Daarna gaat Tado rustig modulerend verder. Na de nacht start ik om 6.30 met een schema van 22 graden gedurende een uur, daarna komt het 20,4 schema. Vervolgens werk ik met de app van Home. Als de temperatuur 20 graden wordt en het tussen 7 en 11 uur is, gaat de verwarming 45 minuten uit. De vloer wordt in die tijd gewoon warmer en na dat uur pakt Tado het weer rustig modulerend op. Home bemoeit er zich nu niet verder mee omdat de gebeurtenis “temperatuur wordt 20 graden”. zich niet meer voordoet, het is nl. al hoger dan 20 graden.Krisp schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:14:
[...]
Ik denk dat je daar niet onderuit komt zonder dat je gaat detecteren of iemand slaapt (of niet). Om zoiets te doen, moet je hieraan denken. Dan nog heb je het probleem dat wanneer jouw vrouw slaapt en jij thuis bent, de verwarming alsnog uitstaat.Wellicht kan Tado IFTTT-regels toepassen per user, maar dat betwijfel ik.
De IFTTT werkt voorbeeldig, zo slaat de verwarming nu net direct uit omdat de zon doorbreekt en de temperatuur daardoor 20,6 wordt. Tado reageert daar met veel vertraging, dus overshoot op. Helaas kan je met IFTTT geen condities zoals een tijdraam koppelen aan een gebeurtenis, in Home http://hochgatterer.me/home/automation/ kan dat wel.
Ben nu nog bezig met een automation voor de middag als de temperatuur onder de 20,4 daalt en Tado daar weer veel te traag op inspeelt. Door bij 20,4 met Home te vragen om 21 graden als de gebeurtenis zich in een bepaald tijdraam voordoet, komt Tado direct met 100%. Met IFTTT kan dat niet, omdat er dan ook s’ nachts gereageerd zou worden met verwarmen omdat er geen tijdraam aan de if this then that kan worden gekoppeld.
Dit alles in afwachting van een goed werkend vloerverwarming allogritme van Tado.
Vloerverwarming blijft een probleem. Aanwarmen na de nacht duurt veel te lang door het in stapjes verhogen van de heating power waardoor er lange tijd niets gebeurt (pas bij 100% wordt het serieus) en de overshoot daarna is te groot omdat niet ruim voor het bereiken van de doeltemperatuur gestopt wordt met verwarmen. Kort gezegd, Tado kan de traagheid in het systeem slecht opvangen.tado schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:19:
[...]
Vaak verkijken mensen zich er op dat ze met tado een draad moeten trekken tussen onze Slimme Thermostaat en de zoneklep voor de vloer. Vaak is die draad niet aanwezig en lastig aan te leggen. Met Honeywell kan dit in sommige gevallen makkelijker gaan omdat zij meerdere zones vloerzones draadloos kunnen sturen.
Zodra tado eenmaal op een zoneklep voor de vloerverwarming zit aangesloten denk ik dat tado de vloer prima kan regelen.
Maar als je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt, moet je dan je Tado niet heel anders afstellen? (of überhaupt niet gebruiken...) Aangezien nachtverlaging etc daar normaliter vrij weinig zin bij heeft, maar ook verlagen bij kortdurende (paar uur / dag) afwezigheid heeft weinig zin.t.oswald schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:56:
[...]
Vloerverwarming blijft een probleem. Aanwarmen na de nacht duurt veel te lang door het in stapjes verhogen van de heating power waardoor er lange tijd niets gebeurt (pas bij 100% wordt het serieus) en de overshoot daarna is te groot omdat niet ruim voor het bereiken van de doeltemperatuur gestopt wordt met verwarmen. Kort gezegd, Tado kan de traagheid in het systeem slecht opvangen.
Tuurlijk je kunt een half graadje verlagen om te voorkomen dat hij gaat bij-stoken, maar normaliter is het weinig zinvol/efficient om af te laten koelen van 19 naar 16/17 en dan weer op te gaan stoken bij vv.
@t.oswald Dat zou voor mij wel een van de redenen zijn om in een volgend huis geen Tado meer te nemen, maar de verwarming over te laten aan een domoticasysteem. Ten eerste kun je die direct aan een weerstation hangen, en ten tweede zijn zaken als klimaatregulering per kamer veel goedkoper te realiseren op een grotere schaal. Een kabel trekken moet je met Tado ook, een stelventiel heb je eveneens nodig. Blijft over dat Tado een temperatuursensor is, plus een schakelmoment kiest (stelventiel open/dicht). Die temperatuursensor heb je voor 80 cent, en een Railduino (waar je 12 groepen mee kunt aansturen) heb je voor pakweg 170 euro. Dan heb je alleen nog een ethernetkabel en modbus-aansturing nodig.
Professionele oplossingen zijn iets duurder, maar zeker geen 200 euro per kamer. Die kun je ook volledig zelf instellen, ook specifiek voor vloerverwarming.
Voor de volledigheid: ik ben erg enthouasiast over Tado, maar niet over de multi-room oplossing. Voor zeer trage systemen als (LTV) vloerverwarming is Tado geen optimale oplossing, maar is een volcontinu-programma veel slimmer.
Tado zou zichzelf beter in de markt zetten als ze per kamer een temperatuur-sensor zouden maken, met een extensiekit die meerdere (tot 8?) zones kan aansturen. Dat schaalt beter, en is een stuk goedkoper.
Voor de volledigheid: ik ben erg enthouasiast over Tado, maar niet over de multi-room oplossing. Voor zeer trage systemen als (LTV) vloerverwarming is Tado geen optimale oplossing, maar is een volcontinu-programma veel slimmer.
Tado zou zichzelf beter in de markt zetten als ze per kamer een temperatuur-sensor zouden maken, met een extensiekit die meerdere (tot 8?) zones kan aansturen. Dat schaalt beter, en is een stuk goedkoper.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Ik wil in de nacht 18,5 omdat dan de verwarming niet aanslaat. Ik hoor dat nl. Mijn huis is goed geïsoleerd, dus 17 is echt niet aan de orde. Zie foto. Net voor 8 uur zet Home de verwarming uit. Om 12.21 breekt de zon door en grijpt IFTTT in, verwarming uit. Om 12.51 mag Tado weerSander schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:59:
[...]
Maar als je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt, moet je dan je Tado niet heel anders afstellen? (of überhaupt niet gebruiken...) Aangezien nachtverlaging etc daar normaliter vrij weinig zin bij heeft, maar ook verlagen bij kortdurende (paar uur / dag) afwezigheid heeft weinig zin.
Tuurlijk je kunt een half graadje verlagen om te voorkomen dat hij gaat bij-stoken, maar normaliter is het weinig zinvol/efficient om af te laten koelen van 19 naar 16/17 en dan weer op te gaan stoken bij vv.

In de Tado app kan ik mooi terugzien met een rapport hoe de warmtevraag in verschillende zones was. Ik zou deze functionaliteit eigenlijk ook wel graag in de webbrowser pagina terug willen zien. Is Tado nog van plan dit toe te voegen?
Daarnaast doe ik van alles met Domoticz. Ik zou wel graag de Tado daar ook in willen integreren. Setpoint temperatuur, branderd cv aa/uit. Is er een mogelijkheid om dit in Domoticz te krijgen?
Daarnaast doe ik van alles met Domoticz. Ik zou wel graag de Tado daar ook in willen integreren. Setpoint temperatuur, branderd cv aa/uit. Is er een mogelijkheid om dit in Domoticz te krijgen?
Kan die zoneklep niet met de Tado extensiekit aangestuurd worden dan? En dan de bestaande draad tussen de Tado thermostaat en de Tado extensiekit.tado schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:19:
[...]
Vaak verkijken mensen zich er op dat ze met tado een draad moeten trekken tussen onze Slimme Thermostaat en de zoneklep voor de vloer. Vaak is die draad niet aanwezig en lastig aan te leggen. Met Honeywell kan dit in sommige gevallen makkelijker gaan omdat zij meerdere zones vloerzones draadloos kunnen sturen.
Dat is een half jaar geleden veranderd. Nu moet de zoneklep bedraad worden aangestuurd door de kamerthermostaat en de extensiekit stuurt bedraad de ketel aan.FlowDesign schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:30:
[...]
Kan die zoneklep niet met de Tado extensiekit aangestuurd worden dan? En dan de bestaande draad tussen de Tado thermostaat en de Tado extensiekit.
Als je een draad hebt van de zoneklep naar de ketel waar de extensiekit naast hangt en een draad van de kamerthermostaat naar de ketel, dan kan je die aan elkaar zetten, je hebt dan verbinding tussen de zoneklep en de kamerthermostaat. De kamerthermostaat communiceert draadloos met de extensiekit, en die dan weer bedraad met de ketel.
Het waren overigens Energizer Ultimate batterijen. Een Litium batterij. Ik dacht dat die een extreem goede capaciteit hadden , maar er staat idd geen LR03 op. Nu Aerocell's van de Lidl erin (Alkaline)tado schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:12:
[...]
Dan heeft u GEEN alkaline gebruikt.
Wat vraagjes over IFTTT / Home / integratie Tado met andere apps.
Geolocatie 'dicht bij huis/onderweg naar huis' gaat bij mij via Smartphone niet goed uitwerken omdat ik erg dicht bij huis werk. Dus afstand naar werk (8 uur van huis), fitness (2 uur van huis) en snelle boodschap (half uur van huis) is dezelfde. En dat alles niet op vaste tijden, dus niet in blokkenschema in te passen.
Ik las eerder hier op t forum dat iemand middels IFTTT ofzo het had geregeld dat, als de schoonmoeder binnenkwam om op te passen op haar kleinzoon haar aanwezigheid herkent werd middels aanwezigheid Smartphone op WiFi netwerk en er vervolgens een gebruiker via IFTTT 'at home' geplaatst werd. Vond ik wel een stoere oplossing.
Kan ik wellicht een vergelijkbaar trucje toepassen maar dan de 'Digi-Me' in een bepaalde zone zetten? @tado
Opties:
Aan de hand van Smartphone locatie middels IFTTT zones creëren (zie lange link hieronder.) (Of aan de hand van afstand tot GSM/4G masten bepalen of ik op t werk ben (zone 3), onderweg (zone 1), aan t fitnessen (zone 2))
Via Spraakcommando's (Please place Digi-Me in zone x)
Via een interface op de Smartphone Digi-Me in een bepaalde zone kunnen klikken.
Met het idee dus dat aanwezigheid van Digi-Me in een bepaalde zone dezelfde uitwerking heeft als op dit plaatje http://www.thsheat.co.uk/.../2015/03/Geofencing-1.jpg
Ik heb eerder Tado via de helpdesk gevraagd of dit direct via Tado kon maar dat dus niet
* zone 0 = thuis = groene cirkel, zone 1 = dicht bij huis = gele cirkel, zone 2 = binnen 2 uur weer thuis = blauwe cirkel, zone 3 = zeker niet snel thuis = rode cirkel (of hoe Tado het ook maar invult)
Lange link: https://www.mapdevelopers...2%23000000%22%2C0.4%5D%5D Ik heb de cirkeltjes nu voor t gemak even allemaal dezelfde diameter laten hebben maar dat hoeft natuurlijk niet.
Geolocatie 'dicht bij huis/onderweg naar huis' gaat bij mij via Smartphone niet goed uitwerken omdat ik erg dicht bij huis werk. Dus afstand naar werk (8 uur van huis), fitness (2 uur van huis) en snelle boodschap (half uur van huis) is dezelfde. En dat alles niet op vaste tijden, dus niet in blokkenschema in te passen.
Ik las eerder hier op t forum dat iemand middels IFTTT ofzo het had geregeld dat, als de schoonmoeder binnenkwam om op te passen op haar kleinzoon haar aanwezigheid herkent werd middels aanwezigheid Smartphone op WiFi netwerk en er vervolgens een gebruiker via IFTTT 'at home' geplaatst werd. Vond ik wel een stoere oplossing.
Kan ik wellicht een vergelijkbaar trucje toepassen maar dan de 'Digi-Me' in een bepaalde zone zetten? @tado
Opties:
Aan de hand van Smartphone locatie middels IFTTT zones creëren (zie lange link hieronder.) (Of aan de hand van afstand tot GSM/4G masten bepalen of ik op t werk ben (zone 3), onderweg (zone 1), aan t fitnessen (zone 2))
Via Spraakcommando's (Please place Digi-Me in zone x)
Via een interface op de Smartphone Digi-Me in een bepaalde zone kunnen klikken.
Met het idee dus dat aanwezigheid van Digi-Me in een bepaalde zone dezelfde uitwerking heeft als op dit plaatje http://www.thsheat.co.uk/.../2015/03/Geofencing-1.jpg
Ik heb eerder Tado via de helpdesk gevraagd of dit direct via Tado kon maar dat dus niet
* zone 0 = thuis = groene cirkel, zone 1 = dicht bij huis = gele cirkel, zone 2 = binnen 2 uur weer thuis = blauwe cirkel, zone 3 = zeker niet snel thuis = rode cirkel (of hoe Tado het ook maar invult)
Lange link: https://www.mapdevelopers...2%23000000%22%2C0.4%5D%5D Ik heb de cirkeltjes nu voor t gemak even allemaal dezelfde diameter laten hebben maar dat hoeft natuurlijk niet.
t.oswald schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:46:
[...]
Met IFTTT kan ik wel iets omdat bij mij overdag de temperatuur in de woonkamer met vloerverwarming na een uurtje in het begin, de hele dag op 20,4 is ingesteld. IFTTT zet nu als de temperatuur 20,5 wordt de verwarming in de woonkamer 30 minuten uit. Daarna gaat Tado rustig modulerend verder. Na de nacht start ik om 6.30 met een schema van 22 graden gedurende een uur, daarna komt het 20,4 schema. Vervolgens werk ik met de app van Home. Als de temperatuur 20 graden wordt en het tussen 7 en 11 uur is, gaat de verwarming 45 minuten uit. De vloer wordt in die tijd gewoon warmer en na dat uur pakt Tado het weer rustig modulerend op. Home bemoeit er zich nu niet verder mee omdat de gebeurtenis “temperatuur wordt 20 graden”. zich niet meer voordoet, het is nl. al hoger dan 20 graden.
De IFTTT werkt voorbeeldig, zo slaat de verwarming nu net direct uit omdat de zon doorbreekt en de temperatuur daardoor 20,6 wordt. Tado reageert daar met veel vertraging, dus overshoot op. Helaas kan je met IFTTT geen condities zoals een tijdraam koppelen aan een gebeurtenis, in Home http://hochgatterer.me/home/automation/ kan dat wel.
Ben nu nog bezig met een automation voor de middag als de temperatuur onder de 20,4 daalt en Tado daar weer veel te traag op inspeelt. Door bij 20,4 met Home te vragen om 21 graden als de gebeurtenis zich in een bepaald tijdraam voordoet, komt Tado direct met 100%. Met IFTTT kan dat niet, omdat er dan ook s’ nachts gereageerd zou worden met verwarmen omdat er geen tijdraam aan de if this then that kan worden gekoppeld.
Dit alles in afwachting van een goed werkend vloerverwarming allogritme van Tado.
Ik heb nu een Tado kamerthermostaat in woonkamer en Tado radiatorthermostaat in slaapkamer en vooralsnog werkt t allemaal. Voorheen had ik een moederhaard met bediening op apparaat, nu CV met Tado
Gelukkig wel gemerkt dat Tado firmware had voltooid voordat ik ging slapen, want had temperatuur handmatig ingesteld op 25*C om zeker te weten dat er wel degelijk een warmtevraag naar de ketel was. De radiatoren begonnen opeens te klotsen toen ik al in bed lag. Uit bed gekropen en bij ketel aangekomen bleek ie dus inderdaad opeens te verwarmen. Was vast erg warm geworden als de firmware paar uurtjes later was geinstalleerd en ik al lag te snurken
Een 4300W convector-radiator op de plek waar eerst de moederhaard stond moet nog geleverd worden. Die krijgt ook een Tado radiatorthermostaat.
(Keuze voor Extensie Kit als luxe-oplossing. Was maar GBP 40,- bij Amazon.co.uk en heb nu draadloze kamerthermostaat waarbij ik makkelijk kan uitvogelen wat de beste plaatsing in de woonkamer is zonder me met bedrading naar ketel bezig te houden. Vooralsnog ga ik testen met plaatsing op Ikea Kallax kast welke woonkamer in tweeën deelt. Hout dus warm materiaal en lekker centraal in de woonkamer.)
i28EC i36C i36EC
Geen optie dus bij mij. Tenzij ik ga breken en een muur ga stuken. Waarom is hiervoor gekozen. Kan me voorstellen dat veel meeste mensen dus niet voor tado gaan om deze reden. Dan prijs je jezelf toch uit de markt?tado schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:19:
[...]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
DeAllerlangste schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:57:
De vroege start van de radiatorknop is in firmware 47.9 helaas niet of nauwelijks verbeterd.tado schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:00:
Stability updates, incremental battery improvements.
Voor een opwarming van 3 graden startte hij bij mij ca 2 uur tevoren, en was in drie kwartier op temperatuur. Dus 5 kwartier te vroeg.
De vroege start van de kamerthermostaat daarentegen is meestal wat te laat.
Zijn er hier Tadogebruikers die hun gasverbruik regelmatig bijhouden?
Ikzelf doe het via mindergas.nl omdat men daar met graaddagen werkt en daardoor vrij gemakkelijk gasverbruik per dag kan vergelijken zonder dat temperatuur daar echt een rol in speelt. Was benieuwd naar bevindingen van anderen! Zien jullie verbetering in gasverbruik ten opzichte van bijv, vorig jaar?
Ikzelf doe het via mindergas.nl omdat men daar met graaddagen werkt en daardoor vrij gemakkelijk gasverbruik per dag kan vergelijken zonder dat temperatuur daar echt een rol in speelt. Was benieuwd naar bevindingen van anderen! Zien jullie verbetering in gasverbruik ten opzichte van bijv, vorig jaar?
Ik log zelf ook via mindergas.nl en heb in november 2016 Tado aangeschaft. Volgens mindergas.nl is mijn verbruik:DeAllerlangste schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:48:
Zijn er hier Tadogebruikers die hun gasverbruik regelmatig bijhouden?
2015 - 0.457 m3/graaddag
2016 - 0.477 m3/graaddag
2017 - 0.513 m3/graaddag
2018 - 0.597 m3/graaddag (slechts 19 dagen natuurlijk)
Als je 2017 vergelijkt met 2016 toch een besparing van -7.5% kunnen realiseren

Ten opzichte van 2015 zelfs -12% gas bespaard.
Ik geloof er ook niet zo in dat het zuiniger is; het is een leuke gimmick maar niet meer dan dat.
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Je kan geen conclusies trekken uit 19 dagen.jeanpaulh schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:40:
[...]
Ik log zelf ook via mindergas.nl en heb in november 2016 Tado aangeschaft. Volgens mindergas.nl is mijn verbruik:
2015 - 0.457 m3/graaddag
2016 - 0.477 m3/graaddag
2017 - 0.513 m3/graaddag
Als je 2017 vergelijkt met 2016 toch een besparing van -7.5% kunnen realiseren![]()
Ik geloof er ook niet zo in dat het zuiniger is; het is een leuke gimmick maar niet meer dan dat.
Verder kan het natuurlijk zijn dat na het installeren van de tado slimme radiatorknoppen u bepaalde kamers vaker verwarmd dan voorheen. Dan gebruikt u tado om het comfort te verhogen, en is het natuurlijk niet eerlijk om gasstanden te gaan vergelijken. Natuurlijk verbruikt een huis dat koud is minder gas dan een comfortabel huis.
Maar, ik zou nog niet teveel conclusies trekken uit 19 dagen data.
Met andere woorden het marketing verhaal over de karakteristieken van je huis zijn gewoon niet waar.t.oswald schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:56:
[...]
Vloerverwarming blijft een probleem. Aanwarmen na de nacht duurt veel te lang door het in stapjes verhogen van de heating power waardoor er lange tijd niets gebeurt (pas bij 100% wordt het serieus) en de overshoot daarna is te groot omdat niet ruim voor het bereiken van de doeltemperatuur gestopt wordt met verwarmen. Kort gezegd, Tado kan de traagheid in het systeem slecht opvangen.
Anders zou Tado wel ondertussen weten hoe hij je huis optimaal kan verwarmen.
Wat is precies de "graaddag"?jeanpaulh schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:40:
[...]
Ik log zelf ook via mindergas.nl en heb in november 2016 Tado aangeschaft. Volgens mindergas.nl is mijn verbruik:
2015 - 0.457 m3/graaddag
2016 - 0.477 m3/graaddag
2017 - 0.513 m3/graaddag
Als je 2017 vergelijkt met 2016 toch een besparing van -7.5% kunnen realiseren![]()
Is dat gerelateerd aan de binnentemperatuur of aan de buitentemperatuur?
Graaddag uitleg: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation
Uit je lijstje zou ik juist opmaken dat je meer gas hebt verbruikt i.p.v. minder (2017 vs. 2016)
[ Voor 7% gewijzigd door FlowDesign op 19-01-2018 15:24 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.
Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.
Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!