Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sunnybird
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:29
Het heeft even geduurd maar vandaag kreeg ik de email dat ik de Tadoº mocht aansluiten. Ja precies zoals ik had aangeven in een eerder schrijven aan @tado. 5 minuten werk en nu draait het systeem. Heb het hele programma ingesteld, het waren nogal wat tijdsblokken, maar het is gelukt. Ik had zoveel tijdsblokken nodig omdat ik gebruik maak van een warmtepomp in een hybride opstelling. En een warmtepomp heeft gewoon tijd nodig om rustig te kunnen opwarmen en zo probeer ik het gasverbruik te minimaliseren.
We hopen dat het nu goed gaat werken zoals ik verwacht.

Het instellen van de temperatuur via de Thermostaat vind ik ook nogal verwarrend. Maar hier met twee volwassen met een smartphone moet dat eigenlijk geen probleem zijn.
quote:
ikweethetbeter schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:04:
Ik vind het een gebrek van tado dat de slimme thermostaat geen halve graden laat zien, vooral ook omdat ik vind dat de temperatuur zonder telefoon of tablet moet kunnen worden aangepast en afgelezen, maar de beschreven bezwaren (gasten / oppas die de temperatuur niet tot op de halve graad kunnen aanpassen) zijn echt non-issues!
Huh? Er zijn toch genoeg gezinnen, waarbij de man helemaal into gadgets is, maar de vrouw er niks van hoeft te hebben?

Of doel je nu met je opmerking specifiek op gasten en oppas en niet de overige gezinsleden? Indien dat het geval is, heb ik niks gezegd. ;)

• Medjai
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Ik vind dat ook een gebrek en zou graag tienden of halve graden op de thermostaat zien. Door het handje na de temperatuur te laten zien is dat toch eenvoudig op te lossen. (dus een seconde de temperatuur, een seconde handje, dan display uit)

• djhartman
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:52
Net slimme radiator knoppen geïnstalleerd nadat enkele vrienden positieve ervaringen hadden met slimme knoppen. ik heb geen CV, en ouder appartement met enkel radiator knoppen, die ik nogal eens vergat dicht te draaien als ik weg ging. (en slechts 1 radiator per kamer).

Enige nadeel tot nu vind ik dat de temperatuur die de radiator knop meet nogal wat scheelt met de temperatuur aan de andere kant van de kamer. Ga nog even controleren hoe veel, maar het is snel een graad of 2-4 denk ik. Ben benieuwd hoe het gaat zijn als ik de offset configureer.

Als ik simpel temperatuur sensors kon toevoegen, dan zou dat toch wel veel makkelijk zijn. Zoiets als de Xiaomi Mi Smart kost slechts 14 dollar. Voor een paar euro meer zou ik zonder probleem een Tado versie kopen (niet voor 50 euro natuurlijk en ik ga al helemaal niet voor 130 euro een thermostaat ophangen die ik niet nodig heb :) ).

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22-04 23:01
quote:
meesje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:10:
Huh? Er zijn toch genoeg gezinnen, waarbij de man helemaal into gadgets is, maar de vrouw er niks van hoeft te hebben?
Wel of niet "into gadgets" zijn doet er niet toe. Wij zijn thuis allemaal "into gadgets", maar als ik een slimme thermostaat aan de muur heb hangen, dan moet die het gewoon doen, en moeten de (handmatig) ingestelde en actuele temperaturen correct kunnen worden ingesteld en afgelezen, ook zonder je telefoon erbij te moeten pakken. Als dit niet kan, omdat de thermostaat een digit te weinig heeft, dan is dat een ontwerpfout.
quote:
Of doel je nu met je opmerking specifiek op gasten en oppas en niet de overige gezinsleden? Indien dat het geval is, heb ik niks gezegd. ;)
Gasten kennen je huis niet. De oppas kent je huis niet goed. Dat zij niet in staat zijn de temperatuur tot op de tiende graad nauwkeurig in te stellen is totaal niet relevant. Bij de ene verwarming in het ene huis is 20 graden comfortabel, bij de andere 21,5. En wanneer het volledig tochtvrij is, dan voelt 18,5 graden misschien al lekker warm aan. Dit alles is ook afhankelijk van de plaatsing van de radiatoren en de thermostaat.
quote:
ikweethetbeter schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:53:
[...]

Wel of niet "into gadgets" zijn doet er niet toe. Wij zijn thuis allemaal "into gadgets", maar als ik een slimme thermostaat aan de muur heb hangen, dan moet die het gewoon doen, en moeten de (handmatig) ingestelde en actuele temperaturen correct kunnen worden ingesteld en afgelezen, ook zonder je telefoon erbij te moeten pakken. Als dit niet kan, omdat de thermostaat een digit te weinig heeft, dan is dat een ontwerpfout.

[...]

Gasten kennen je huis niet. De oppas kent je huis niet goed. Dat zij niet in staat zijn de temperatuur tot op de tiende graad nauwkeurig in te stellen is totaal niet relevant. Bij de ene verwarming in het ene huis is 20 graden comfortabel, bij de andere 21,5. En wanneer het volledig tochtvrij is, dan voelt 18,5 graden misschien al lekker warm aan. Dit alles is ook afhankelijk van de plaatsing van de radiatoren en de thermostaat.
Dus jouw non-issues opmerking slaat dan toch op gasten of oppas en niet op de gezinsleden die handmatig op 0,5 graden (om voor reden dan ook) handmatig kunnen inregelen? Zo ja, dan bedoelen we hetzelfde. Zo nee, dan snap ik niks van je redenering.

• ikweethetbeter
quote:
meesje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:23:
[...]

Dus jouw non-issues opmerking slaat dan toch op gasten of oppas en niet op de gezinsleden die handmatig op 0,5 graden (om voor reden dan ook) handmatig kunnen inregelen? Zo ja, dan bedoelen we hetzelfde. Zo nee, dan snap ik niks van je redenering.
Ja, dat klopt helemaal, excuses als ik niet duidelijk was! Dat gasten en de oppas de verwarming niet tot op de halve of zelfs tiende graad kunnen bedienen is een non-issue. Dat is finetuning, dat doe je alleen als je de situatie kent. En ook zonder die mogelijkheid zal je het er wel een avond overleven.

Dat de thermostaat (of het display ervan) dat niet kan, dat is een ontwerpfout. Met zo'n thermostaat moet je kleine handmatige aanpassingen kunnen doen, daarvoor een telefoon moeten pakken (die aan de lader zit) of een tablet (die iemand anders nu op zolder gebruikt) is armoede, dat moet niet nodig zijn.

Dat je voor het programmeren een telefoon, tablet of computer nodig hebt is geen enkel probleem.
quote:
ikweethetbeter schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:33:
[...]

Ja, dat klopt helemaal, excuses als ik niet duidelijk was! Dat gasten en de oppas de verwarming niet tot op de halve of zelfs tiende graad kunnen bedienen is een non-issue. Dat is finetuning, dat doe je alleen als je de situatie kent. En ook zonder die mogelijkheid zal je het er wel een avond overleven.

Dat de thermostaat (of het display ervan) dat niet kan, dat is een ontwerpfout. Met zo'n thermostaat moet je kleine handmatige aanpassingen kunnen doen, daarvoor een telefoon moeten pakken (die aan de lader zit) of een tablet (die iemand anders nu op zolder gebruikt) is armoede, dat moet niet nodig zijn.

Dat je voor het programmeren een telefoon, tablet of computer nodig hebt is geen enkel probleem.
Gelukkig zitten we op dezelfde golflengte! ;)
De kogel is door de kerk. Ik heb definitief besloten om niet voor een Tado thermostaat te gaan. Mijn argumenten daarvoor zijn (ik zal af en toe een vergelijk maken met de Honeywell T6):
1. Een erg grote afhankelijkheid van een internetverbinding. Wanneer je b.v. een langdurige storing hebt bij je internet provider, kun je nog steeds wel wat zaken handmatig instellen op de Tado thermostaat, maar 0,5 graden (zie volgend punt) is daarbij niet mogelijk en volgens mij werken je programma's ook niet meer.
2. Het is niet mogelijk om via de Tado thermostaat handmatig de vraagtemperatuur op 0,5 graden in te stellen. Voor mezelf vind ik dat handig (ik wil niet altijd naar een iphone/ipad te hoeven grijpen), maar ook de andere gezinsleden moeten eenvoudig de thermostaat kunnen bedienen.
3. Ik ben zelf nog niet helemaal toe om alles over te laten aan de Tado, dus dat het apparaat leert/heeft geleerd van jouw gedrag.
4. Voor handmatige bediening moet je eerst door een menu bladeren. Bij de Honeywell T6 kan dat direct.
5. Multi zones is voor mij niet van toepassing. Op onze slaapkamers staat de verwarming altijd uit. In de badkamer heb ik een (ouderwetse) radiatorthermostaatknop, welke de verbinding dicht knijpt wanneer een bepaalde temperatuur is bereikt.
6. Indien ik wel voor multi zones zou gaan, vraagt dat een vrij grote investering: ook de radiatoren in de woonkamer zouden voorzien moeten worden van slimme knoppen, zodat de slimme knoppen in b.v. de slaapkamers ook de ketel kunnen aansturen en alleen die betreffende slaapkamer verwarmt.

Bovenstaande argumenten zijn natuurlijk erg persoonlijk. En hierbij wil ik ook niet een negatief verhaal neer zetten over Tado. Ik denk dat de kracht van deze thermostaat (en bijbehorende knoppen) ligt in het 'smart' gedeelte. Indien je de controle over kunt laten aan Tado, dan is dat denk ik een heel goed apparaat voor jou. Ik ben nog van de ouderwetse stempel: op slaapkamers radiatoren uit + een uur voor slapen gaan de temperatuur lager zetten. Ik heb het idee dat ik hierdoor niet veel aan energiekosten kan besparen (wat betreft de thermostaat).

Straks in het voorjaar zal ik contact opnemen met de installateur die bij mij het tweejaarlijks onderhoud pleegt aan mijn ketel. Ik wil dan de aan/uit sturing aan laten passen naar modulerend/opentherm. Het is echt onbegrijpelijk waarom destijds (11 jaar geleden, nieuwbouwwoning) de installateur (dezelfde partij die nu ook het onderhoud doet, ik zal ze daar ook mee confronteren) niet heeft gekozen voor modulerend/opentherm.
quote:
meesje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:07:
Straks in het voorjaar zal ik contact opnemen met de installateur die bij mij het tweejaarlijks onderhoud pleegt aan mijn ketel. Ik wil dan de aan/uit sturing aan laten passen naar modulerend/opentherm. Het is echt onbegrijpelijk waarom destijds (11 jaar geleden, nieuwbouwwoning) de installateur (dezelfde partij die nu ook het onderhoud doet, ik zal ze daar ook mee confronteren) niet heeft gekozen voor modulerend/opentherm.
Waarschijnlijk omdat de aan/uit versie van de thermostaat die ze hebben opgehangen een paar tientjes goedkoper was destijds. En op een project waar je er 100+ van inkoopt loopt dat toch op. Helaas zie je dit soort zaken vaker bij grotere bouwprojecten.

Verder heeft u het ook pas na 11 jaar opgemerkt dus ze zijn er soort van "mee weg gekomen".

Jammer dat u niet voor onze thermostaat kiest. U had hem altijd 30 dagen kunnen proberen met onze 30 dagen niet goed geld terug garantie (via webshop www.tado.nl). Dan had u misschien tot de conclusie gekomen dat de voordelen van tado opwegen tegen de nadelen.

• lolgast
  • Nu online
quote:
De kogel is door de kerk. Ik heb definitief besloten om niet voor een Tado thermostaat te gaan. Mijn argumenten daarvoor zijn (ik zal af en toe een vergelijk maken met de Honeywell T6):
1. Een erg grote afhankelijkheid van een internetverbinding. Wanneer je b.v. een langdurige storing hebt bij je internet provider, kun je nog steeds wel wat zaken handmatig instellen op de Tado thermostaat, maar 0,5 graden (zie volgend punt) is daarbij niet mogelijk en volgens mij werken je programma's ook niet meer.
2. Het is niet mogelijk om via de Tado thermostaat handmatig de vraagtemperatuur op 0,5 graden in te stellen. Voor mezelf vind ik dat handig (ik wil niet altijd naar een iphone/ipad te hoeven grijpen), maar ook de andere gezinsleden moeten eenvoudig de thermostaat kunnen bedienen.
3. Ik ben zelf nog niet helemaal toe om alles over te laten aan de Tado, dus dat het apparaat leert/heeft geleerd van jouw gedrag.
4. Voor handmatige bediening moet je eerst door een menu bladeren. Bij de Honeywell T6 kan dat direct.
5. Multi zones is voor mij niet van toepassing. Op onze slaapkamers staat de verwarming altijd uit. In de badkamer heb ik een (ouderwetse) radiatorthermostaatknop, welke de verbinding dicht knijpt wanneer een bepaalde temperatuur is bereikt.
6. Indien ik wel voor multi zones zou gaan, vraagt dat een vrij grote investering: ook de radiatoren in de woonkamer zouden voorzien moeten worden van slimme knoppen, zodat de slimme knoppen in b.v. de slaapkamers ook de ketel kunnen aansturen en alleen die betreffende slaapkamer verwarmt.

Bovenstaande argumenten zijn natuurlijk erg persoonlijk. En hierbij wil ik ook niet een negatief verhaal neer zetten over Tado. Ik denk dat de kracht van deze thermostaat (en bijbehorende knoppen) ligt in het 'smart' gedeelte. Indien je de controle over kunt laten aan Tado, dan is dat denk ik een heel goed apparaat voor jou. Ik ben nog van de ouderwetse stempel: op slaapkamers radiatoren uit + een uur voor slapen gaan de temperatuur lager zetten. Ik heb het idee dat ik hierdoor niet veel aan energiekosten kan besparen (wat betreft de thermostaat).

Ik wil hier op zich wel op reageren, want ik vind dat enige nuance wel op zijn plek is
1. Wanneer was de laatste keer dat je langdurige storing bij je provider had? Ik in de afgelopen 4 jaar zeker nooit 12 uur aaneengesloten. Zonder internet werkt Homekit wel als het goed is (ga ik vanavond testen!), dus dan kan op die manier eventueel de temperatuur met 0,1 gewijzigd worden
2. Klopt, maar ik roep tegen mijn horloge dat de ketel naar een temperatuur moet (eigenlijk doe ik dat nooit, want de thermostaat staat altijd goed, maar het zou kunnen in geval ik dat nodig acht)
3. Ook persoonlijk :)
4. Welk menu? Je drukt op de knop, wacht 1 seconde waarin je kunt zien hoe warm het nu al is, en drukt op een pijltje omhoog of omlaag
5. Persoonlijk :)
6. Persoonlijk, maar wel de grote kracht van Tado. Honeywell Evohome heeft dit ook, maar in mijn ogen heeft Honeywell geen aandacht voor dit product en is er geen productontwikkeling.

Wat maakt het trouwens uit dat er 11 jaar geleden niet voor modulerend is gekozen? Misschien was dat een niet gekozen optie omdat de bijbehorende thermostaat duurder was? Of er is simpelweg geen noodzaak geweest. Als het oncomfortabel is via de aan/uit constructie had je wel eerder aan de bel getrokken toch?
quote:
tado schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:24:
[...]

Waarschijnlijk omdat de aan/uit versie van de thermostaat die ze hebben opgehangen een paar tientjes goedkoper was destijds. En op een project waar je er 100+ van inkoopt loopt dat toch op. Helaas zie je dit soort zaken vaker bij grotere bouwprojecten.

Verder heeft u het ook pas na 11 jaar opgemerkt dus ze zijn er soort van "mee weg gekomen".

Jammer dat u niet voor onze thermostaat kiest. U had hem altijd 30 dagen kunnen proberen met onze 30 dagen niet goed geld terug garantie (via webshop www.tado.nl). Dan had u misschien tot de conclusie gekomen dat de voordelen van tado opwegen tegen de nadelen.
Bedankt voor je reactie. Het zal inderdaad ongetwijfeld een kosten aspect geweest en zijn er ze makkelijk mee weggekomen. Ik ben me bewust van jullie 30 dagen periode, maar de winkel waar ik de Tado heb gekocht, biedt zelfs 55 dagen. Dus dat heeft me niet over de streep getrokken..... ;)
quote:
lolgast schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:28:
[...]

Ik wil hier op zich wel op reageren, want ik vind dat enige nuance wel op zijn plek is
1. Wanneer was de laatste keer dat je langdurige storing bij je provider had? Ik in de afgelopen 4 jaar zeker nooit 12 uur aaneengesloten. Zonder internet werkt Homekit wel als het goed is (ga ik vanavond testen!), dus dan kan op die manier eventueel de temperatuur met 0,1 gewijzigd worden
2. Klopt, maar ik roep tegen mijn horloge dat de ketel naar een temperatuur moet (eigenlijk doe ik dat nooit, want de thermostaat staat altijd goed, maar het zou kunnen in geval ik dat nodig acht)
3. Ook persoonlijk :)
4. Welk menu? Je drukt op de knop, wacht 1 seconde waarin je kunt zien hoe warm het nu al is, en drukt op een pijltje omhoog of omlaag
5. Persoonlijk :)
6. Persoonlijk, maar wel de grote kracht van Tado. Honeywell Evohome heeft dit ook, maar in mijn ogen heeft Honeywell geen aandacht voor dit product en is er geen productontwikkeling.

Wat maakt het trouwens uit dat er 11 jaar geleden niet voor modulerend is gekozen? Misschien was dat een niet gekozen optie omdat de bijbehorende thermostaat duurder was? Of er is simpelweg geen noodzaak geweest. Als het oncomfortabel is via de aan/uit constructie had je wel eerder aan de bel getrokken toch?
Even een korte reactie:
1. Afgelopen najaar lag bij mij het internet er voor 4 (!!!) dagen uit. Dat lag niet aan mijn kant, maar was een storing bij de provider.
2. Dit punt gaat voornamelijk om de andere gezinsleden. Als ik b.v. een 1-persoonshuishouden had gehad, dan ik de 0,5 graad een minder groot probleem gevonden.
3. Ja, zoals ik al had aangegeven, zijn veel punten persoonlijk.
4. Bij de Honeywell T6 hoef je niet te wachten en kun je gelijk de temp. instellen (hetzelfde als bij de oude Honeywell Round en ook b.v. bij Nest).
5. Inderdaad persoonlijk, zoals al aangegeven.
6. Idem, en zoals aangegeven is 'smart' en multi-zones de kracht van Tado.

Al met al vraag ik me welke nuance je nu aanbrengt? Ik geef ook aan dat veel punt persoonlijk zijn en (om zeker niet Tado af te kraken) heb ik ook de kracht benoemd van het produkt. Veel zaken 'nuanceer' je nu met jouw opmerkingen, terwijl je veel punten gewoon herhaald (persoonlijk en kracht van het produkt).

En wat betreft je laatste opmerking. In dit geval was het nieuwbouw en was ik destijds niet op de hoogte van modulerend en aan/uit. Echter 11 jaar geleden was modulerend wel al redelijk gangbaar. Stel dat ik niet een nieuwbouwwoning had betrokken maar voor mijn oude woning een nieuwe ketel had uitgezocht, zou ik ongetwijfeld gewezen zijn op het verschil (modulerend: iets minder stookkosten + aangenamer gevoel door minder temp.wisselingen).
Soms moet je ook weten dat iets anders kan (dat de mogelijkheden er zijn) voordat je aan de bel trekt. Ik kwam van een aan/uit ketel, dus wist ik niet beter.

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23-04 15:51
De Tado van de week opgehangen en vooralsnog zeker enthousiast. Warmwater-functie heb ik uitgeschakeld, want ik wil de eco-stand van mijn ketel gebruiken. Vanmorgen mijn schoonmoeder uitgelegd hoe ze op de iPad de temperatuur aanpast, en dat moet nog wel lukken. Mooi dat je voor betreffende tijdsblok de geo-functie kunt uitschakelen.

Eerste paar dagen wel wat overshoots, maar zal met inleren te maken hebben. Na terugzakken naar doeltemperatuur mooi steady de rest van de dag.

Nog een vraag over de vroege start (enkel thermostaat, ik heb geen losse knoppen). In mijn vorige woning had ik een Nest en daar kon ik aangeven hoe lang van tevoren er gestart mocht worden met voorverwarmen. Bij de Tado heb ik deze optie volgens mij niet. Iemand een idee hoe een en ander eventueel aan te passen?

Verder zit ik nog zo min mogelijk aan de thermostaat/app en hoop er straks helemaal nooit meer aan te zitten. Opties fysieke thermostaat boeien me dan ook niet zo. Echt comfort vind ik niet meer aan temperatuur hoeven te denken.

Gisteren Xiaomi Aqara temperatuursensoren binnen gekregen. Er zit telkens een halve graad verschil tussen de metingen (ze hangen naast elkaar), iemand een idee hoe accuraat de Tado is? Ik heb geen beschikking over geijkte apparatuur helaas.

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23:23
quote:
SvenVis schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:51:
De Tado van de week opgehangen en vooralsnog zeker enthousiast. Warmwater-functie heb ik uitgeschakeld, want ik wil de eco-stand van mijn ketel gebruiken. Vanmorgen mijn schoonmoeder uitgelegd hoe ze op de iPad de temperatuur aanpast, en dat moet nog wel lukken. Mooi dat je voor betreffende tijdsblok de geo-functie kunt uitschakelen.

Eerste paar dagen wel wat overshoots, maar zal met inleren te maken hebben. Na terugzakken naar doeltemperatuur mooi steady de rest van de dag.

Nog een vraag over de vroege start (enkel thermostaat, ik heb geen losse knoppen). In mijn vorige woning had ik een Nest en daar kon ik aangeven hoe lang van tevoren er gestart mocht worden met voorverwarmen. Bij de Tado heb ik deze optie volgens mij niet. Iemand een idee hoe een en ander eventueel aan te passen?

Verder zit ik nog zo min mogelijk aan de thermostaat/app en hoop er straks helemaal nooit meer aan te zitten. Opties fysieke thermostaat boeien me dan ook niet zo. Echt comfort vind ik niet meer aan temperatuur hoeven te denken.

Gisteren Xiaomi Aqara temperatuursensoren binnen gekregen. Er zit telkens een halve graad verschil tussen de metingen (ze hangen naast elkaar), iemand een idee hoe accuraat de Tado is? Ik heb geen beschikking over geijkte apparatuur helaas.

[afbeelding]
tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

Dit was de laatste reactie van Tado. Vroege start met de kamerthermostaat schijnt wel goed te werken. Ik gebruik de functie zelf niet, met vloerverwarming heb je er niets aan. Ik gebruik de methode van je oude Nest: gewoon dom aangeven hoeveel uur van te voren er gestart moet worden om op tijd aan te komen. Ik geef dan ook het eerste half uur een veel hogere temperatuur op dan gewenst, ik krijg dan direct 100% vraag en dat werkt voor mijn vloerverwarming veel beter dan het stapje voor stapje verhogen van de vraag waarmee Tado komt.

• SvenVis
quote:
t.oswald schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Dit was de laatste reactie van Tado. Vroege start met de kamerthermostaat schijnt wel goed te werken. Ik gebruik de functie zelf niet, met vloerverwarming heb je er niets aan. Ik gebruik de methode van je oude Nest: gewoon dom aangeven hoeveel uur van te voren er gestart moet worden om op tijd aan te komen. Ik geef dan ook het eerste half uur een veel hogere temperatuur op dan gewenst, ik krijg dan direct 100% vraag en dat werkt voor mijn vloerverwarming veel beter dan het stapje voor stapje verhogen van de vraag waarmee Tado komt.
Vloerverwarming wel weer net even anders inderdaad. Post Tado had ik gezien, maar gaat toch vooral over de radiatorknop, die heb ik niet. Zal vast helpdesk-dingetje zijn om anders in te laten stellen. Vond de trage modulerende opbouw bij de Nest wel prettig altijd.

• isomis
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11-04 07:36
Ik vind tado helpdesk zelf een beetje eng. Blijkt dat de temperatuur op een kamer niet goed werkt. Dus ik mailen dat de slimme radiatorknop niet werkt. Krijg ik als reactie terug: we hebben de kracht van de motor in de knop aangepast.

Weer een functie die ik niet kon vinden in de handleiding. Hoeveel verstopte functies zijn er nog en wat als hier per ongeluk verkeerd mee wordt omgegaan? Bijvoorbeeld als ik op vakantie ben.

Webontwikkelaar - http://www.dutchbridge.nl | Kitesurfer | Gamer

quote:
isomis schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:41:
Ik vind tado helpdesk zelf een beetje eng. Blijkt dat de temperatuur op een kamer niet goed werkt. Dus ik mailen dat de slimme radiatorknop niet werkt. Krijg ik als reactie terug: we hebben de kracht van de motor in de knop aangepast.

Weer een functie die ik niet kon vinden in de handleiding. Hoeveel verstopte functies zijn er nog en wat als hier per ongeluk verkeerd mee wordt omgegaan? Bijvoorbeeld als ik op vakantie ben.
We zijn een klein team van hoogopgeleide techneuten (natuurlijk geen garantie dat er nooit fouten gemaakt worden). We zullen niet zomaar iets aanpassen zonder dat u daar eerst een aanvraag voor indient. Ons doel is om u als klant een zo goed mogelijke tado ervaring te geven, niet om u op onbedoelde verwarmingskosten te jagen.

• FlowDesign
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 04-04 08:40
quote:

Als je jezelf zulke vragen gaat stellen dan kun je beter direct je smartphone vernietigen. Succes.
quote:
t.oswald schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Ik heb het aangezet icm vloerverwarming en tot nu toe heeft ie de gewenste temperatuur idd bij lange na niet gehaald, maar ik kijk het nog even aan. Misschien dat Tado nog leert dat ie vroeger moet starten en/of harder moet branden, want hij hangt nog niet zo lang.

FlowDesign wijzigde deze reactie 11-01-2018 17:18 (43%)

• isomis
quote:
tado schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:14:
[...]

We zijn een klein team van hoogopgeleide techneuten (natuurlijk geen garantie dat er nooit fouten gemaakt worden). We zullen niet zomaar iets aanpassen zonder dat u daar eerst een aanvraag voor indient. Ons doel is om u als klant een zo goed mogelijke tado ervaring te geven, niet om u op onbedoelde verwarmingskosten te jagen.
Dat begrijp ik, maar dingen kunnen ook per ongeluk gaan. Klant 121 verwarren met klant 112 als voorbeeld. Volgens mij kan je ook de beste Tado ervaring geven door meer zaken te automatiseren en bijvoorbeeld in mijn geval in de app te zetten: de druk van uw knop is wellicht te laag, neem contact met ons op. Kortom, begin eerst met transparantie door alle informatie te verstrekken aan jullie klanten. Bijvoorbeeld een technische handleiding met alle mogelijke functionaliteiten en aan te geven welke jezelf kan bedienen en welke niet. Daarna kan je rustig alles automatiseren.

quote:
FlowDesign schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:15:
[...]

Als je jezelf zulke vragen gaat stellen dan kun je beter direct je smartphone vernietigen. Succes.
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Ik lees niet hoe deze wijziging is doorgevoerd.
Indien deze aanpassing gedaan is middels een firmware update (bij voorkeur inclusief changelog) zou ik dat acceptabel/normaal vinden. Echter als deze paramater zomaar op afstand is aangepast (zonder een request van de klant), kan ik me het 'beetje eng' goed voorstellen.
quote:
isomis schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:21:
[...]

Dat begrijp ik, maar dingen kunnen ook per ongeluk gaan. Klant 121 verwarren met klant 112 als voorbeeld. Volgens mij kan je ook de beste Tado ervaring geven door meer zaken te automatiseren en bijvoorbeeld in mijn geval in de app te zetten: de druk van uw knop is wellicht te laag, neem contact met ons op. Kortom, begin eerst met transparantie door alle informatie te verstrekken aan jullie klanten. Bijvoorbeeld een technische handleiding met alle mogelijke functionaliteiten en aan te geven welke jezelf kan bedienen en welke niet. Daarna kan je rustig alles automatiseren.
Er zit een directe link tussen het email adres waar u uw aanvraag mee stuurt en het geregistreerde tado account email.

Je kan als producent geen 100% transparantie aanbieden zonder daarmee de concurrentie (denk aan eventuele klonen) te helpen. Daarom zijn er ook geen grote winstgevende bedrijven die 100% transparantie bieden.

We proberen altijd zo transparant mogelijk te zijn in onze directe communicatie naar de klanten. Vandaar dat u te horen kreeg dat we de kracht van het motortje hadden verhoogd. We hadden ook dat achterwege kunnen laten en kunnen zeggen "We hebben een reset uitgevoerd, probeer het nu nogmaals".
quote:

Gezien de reactie van @tado is de aanpassing n.a.v. het door jou gemelde probleem. Dat had ik niet goed gelezen. Het is dus een specifieke oplossing voor een probleem dat jij ervaart. Wellicht heb je wat oudere radiator welke moeilijker open/dicht gaat en waarvoor meer kracht nodig is. Mijn voorgaande opmerking kan bij deze genegeerd worden. ;)
Het is geen algemene feature, maar een oplossing een voor specifiek klantprobleem. Dan vind ik het juist weer mooi dat dit kan. Indien de kracht niet aangepast zou kunnen worden, zou je dus de knop terug moeten brengen, onder de noemer van een ondeugdelijk produkt. Dat is dus nu (gelukkig) niet het geval.

• isomis
quote:
meesje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:39:
[...]

Gezien de reactie van @tado is de aanpassing n.a.v. het door jou gemelde probleem. Dat had ik niet goed gelezen. Het is dus een specifieke oplossing voor een probleem dat jij ervaart. Wellicht heb je wat oudere radiator welke moeilijker open/dicht gaat en waarvoor meer kracht nodig is. Mijn voorgaande opmerking kan bij deze genegeerd worden. ;)
Het is geen algemene feature, maar een oplossing een voor specifiek klantprobleem. Dan vind ik het juist weer mooi dat dit kan. Indien de kracht niet aangepast zou kunnen worden, zou je dus de knop terug moeten brengen, onder de noemer van een ondeugdelijk produkt. Dat is dus nu (gelukkig) niet het geval.
In een kamer werd het ineens warm zonder melding. Dus ik neem contact op met de helpdesk. Daarna krijg ik niet eerst uitleg over het probleem en de mogelijke oplossing. Ik krijg de melding dat de kracht van de motor is aangepast. Top de snelle service, maar toch ik vind het toch een beetje raar aanvoelen.
quote:
tado schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:29:
[...]

Er zit een directe link tussen het email adres waar u uw aanvraag mee stuurt en het geregistreerde tado account email.

Je kan als producent geen 100% transparantie aanbieden zonder daarmee de concurrentie (denk aan eventuele klonen) te helpen. Daarom zijn er ook geen grote winstgevende bedrijven die 100% transparantie bieden.

We proberen altijd zo transparant mogelijk te zijn in onze directe communicatie naar de klanten. Vandaar dat u te horen kreeg dat we de kracht van het motortje hadden verhoogd. We hadden ook dat achterwege kunnen laten en kunnen zeggen "We hebben een reset uitgevoerd, probeer het nu nogmaals".
Ik begrijp dat je niet 100% transparantie geeft, maar we hebben het nu over simpele instellingen voor gebruikers en niet echt over bedrijfsgevoelige informatie. Het is ook niet zo dat ik geen hulp op afstand accepteer. Alleen ik denk dat dit gewoon wat beter kan. Maak een wizard voordat men begint en leg aan klanten uit dat jullie sommige zaken op afstand regelen als er contact wordt opgenomen met de helpdesk.

isomis wijzigde deze reactie 11-01-2018 18:47 (35%)

quote:
isomis schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:04:
[...]

In een kamer werd het ineens warm zonder melding. Dus ik neem contact op met de helpdesk. Daarna krijg ik niet eerst uitleg over het probleem en de mogelijke oplossing. Ik krijg de melding dat de kracht van de motor is aangepast. Top de snelle service, maar toch ik vind het toch een beetje raar aanvoelen.
Daar kan ik me ook wel weer iets bij voorstellen. Iets meer uitleg over waarom zou wel een beter gevoel geven. “We hebben geconstateerd dat bij sommige radiatoren....”, “Dit is een bekend euvel....”, etc.
Waarschijnlijk werd het erg warm, doordat de thermostaat beneden een signaal gaf naar de ketel om aan te slaan. Echter de radiatorknop had op de betreffende kamer, vanwege een gebrek aan kracht, alles nog niet dicht gezet.

• isomis
quote:
meesje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:46:
[...]

Daar kan ik me ook wel weer iets bij voorstellen. Iets meer uitleg over waarom zou wel een beter gevoel geven. “We hebben geconstateerd dat bij sommige radiatoren....”, “Dit is een bekend euvel....”, etc.
Waarschijnlijk werd het erg warm, doordat de thermostaat beneden een signaal gaf naar de ketel om aan te slaan. Echter de radiatorknop had op de betreffende kamer, vanwege een gebrek aan kracht, alles nog niet dicht gezet.
Het werkte al twee goed, tot vandaag. Ik heb geen thermostaat. Het gaat over de slaapkamer van mijn zoontje. Daarin zit alleen een slimme radiatorknop die al het werk doet.

• t.oswald
quote:
FlowDesign schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:15:
[...]

[...]

Ik heb het aangezet icm vloerverwarming en tot nu toe heeft ie de gewenste temperatuur idd bij lange na niet gehaald, maar ik kijk het nog even aan. Misschien dat Tado nog leert dat ie vroeger moet starten en/of harder moet branden, want hij hangt nog niet zo lang.
Tado heeft mijn algoritme best kunnen verbeteren voor de dagperiode. Het aanwarmen na een verlaagde nachttemperatuur is voor de vloerverwarming nooit optimaal geworden. Dat komt omdat het verschil tussen dag en nacht bij vloerverwarming veel kleiner blijft als bij radiatoren. Bij de radiatoren zit ik al gauw op een verschil van drie graden, bij de vloerverwarming scheelt het minder dan een graad. Bj die drie graden verschil vangt Tado direct aan met 100% warmte vraag, bij 1 graad verschil begint Tado heel voorzichtig met heel kleine stapjes, en daar wordt de vloer echt niet warm van. Door nu een aantal uren voor het opstaan te starten met een vraagtemperatuur van enkele graden boven de nachttemperatuur, begint Tado voor de vloer ook direct op 100%. Na een uurtje schakel ik dan in het schema terug naar de gewenste dagtemperatuur, en ook als die dan nog niet bereikt is blijft Tado een hoge warmtevraag creëren. Met wat schuiven, heb ik nu bij opstaan de gewenste temperatuur, zonder dat Tado al om 3 uur ‘s nachts begint met laten aanslaan van de verwarming.

• glenner
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23-04 19:27
Wat is nu het beste/zuinigste ivm de warmwater functie ism met een remeha combiketel? De functie 24/24 aan laten op dezelfde temperatuur of tado vragen om deze functie uit te schakelen?
Naar ik begrepen heb na het lezen van dit topic zou de ketel niet in comfort stand gaan met de warmwater functie aan. Verbruikt dit zoveel meer dan? Want aan de andere kant als ik de warmwater functie behoud kan ik hem ook uitzetten als ik niet thuis ben dmv de geolocatie...

• FlowDesign
quote:
glenner schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:17:
Wat is nu het beste/zuinigste ivm de warmwater functie ism met een remeha combiketel? De functie 24/24 aan laten op dezelfde temperatuur of tado vragen om deze functie uit te schakelen?
Naar ik begrepen heb na het lezen van dit topic zou de ketel niet in comfort stand gaan met de warmwater functie aan. Verbruikt dit zoveel meer dan? Want aan de andere kant als ik de warmwater functie behoud kan ik hem ook uitzetten als ik niet thuis ben dmv de geolocatie...
Ik heb 'm overdag op 55 en 's nachts op 30 graden gezet. Bij afwezig ook op 30 graden, maar als we langer weg zijn zou 'm handmatig met de app uit kunnen zetten.

• lolgast
  • Nu online
Warmwater heb ik in verband met onregelmatige douchetijden (soms ook 's nachts) op altijd 55 staan, tenzij we afwezig zijn. Dan gaat hij uit. Zijn nu allebei op ons werk, dan staat hij dus uit.

• DRvDijk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 29-01 12:08
quote:
lolgast schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 07:56:
Warmwater heb ik in verband met onregelmatige douchetijden (soms ook 's nachts) op altijd 55 staan, tenzij we afwezig zijn. Dan gaat hij uit. Zijn nu allebei op ons werk, dan staat hij dus uit.
Same here. Behalve dat we laatst vrienden te logeren hadden, zij thuis waren en wij weg, en de douche “stuk” was. Oops 7(8)7 Maar gelukkig op afstand aan te zetten, en de volgende keer handmatig aan te zetten “until ended by user”

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20-04 15:43
quote:
Deze 2 punten kloppen niet:
3. Tado leert, heel anders dan Nest, niet van je gedrag. Je stelt zelf een programma in en Tado verandert daar niets aan.
Hij leert alleen wat over je huis: hoe hard er verwarmd moet worden om een bepaalde temperatuur te bereiken. (Al doet de huidige firmware dat slechter dan die van vorig seizoen.)
4. Je hoeft niet door een menu. Je moet alleen wel op de knop drukken en twee tellen wachten.
quote:
PeterdeBruin schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:34:
[...]

Deze 2 punten kloppen niet:
3. Tado leert, heel anders dan Nest, niet van je gedrag. Je stelt zelf een programma in en Tado verandert daar niets aan.
Hij leert alleen wat over je huis: hoe hard er verwarmd moet worden om een bepaalde temperatuur te bereiken. (Al doet de huidige firmware dat slechter dan vorig seizoen.)
4. Je hoeft niet door een menu. Je moet alleen wel op de knop drukken en twee tellen wachten.
Bedankt voor deze info.

• Bloederig
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:10
Klein vraagje, ik heb interesse in de Tado en ben gister even wezen kijken bij de Mediamarkt hoe hij er in het echt uit ziet. Prima dus! :)
Enige wat me nu weerhoudt is het feit dat er op dat demo-model in de winkel bij het indrukken van de pijltjestoetsen voor het veranderen van de temperatuur in stapjes van 0,1 graden wordt gewerkt. Is dit ergens in te stellen naar 0,5? Het veranderen van bijvoorbeeld 19 naar 21 graden ging nu echt super clunky, iets waarvan ik nu al weet dat ik me mateloos zou gaan irriteren.

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Voor zover mij bekend kan ik op de thermostaat alleen hele graden verhogen/verlagen?

Intel Core i7-6700K | Asus Maximus VIII Hero | GeForce GTX 1050Ti | 16GB 3200 Mhz | Seasonic M12ii Evo 520W | Phanteks Evolv ATX TG | Mac OS X 10.13

quote:
Bloederig schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:07:
Klein vraagje, ik heb interesse in de Tado en ben gister even wezen kijken bij de Mediamarkt hoe hij er in het echt uit ziet. Prima dus! :)
Enige wat me nu weerhoudt is het feit dat er op dat demo-model in de winkel bij het indrukken van de pijltjestoetsen voor het veranderen van de temperatuur in stapjes van 0,1 graden wordt gewerkt. Is dit ergens in te stellen naar 0,5? Het veranderen van bijvoorbeeld 19 naar 21 graden ging nu echt super clunky, iets waarvan ik nu al weet dat ik me mateloos zou gaan irriteren.
Denk dat het misschien een oud demo-model was. Want het handmatig aanpassen van de temperatuur gebeurt nu per hele graden en is vrij simpel en snel.

• spone
  • Niet online
Per halve graad zoals @Bloederig aangeeft zou wel ideaal zijn. Is daar een instelling voor (al dan niet via de helpdesk)? Ik wist niet dat het anders dan hele graden kon, maar nu dus wel :)

Intel Core i7-6700K | Asus Maximus VIII Hero | GeForce GTX 1050Ti | 16GB 3200 Mhz | Seasonic M12ii Evo 520W | Phanteks Evolv ATX TG | Mac OS X 10.13

quote:
spone schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:27:
Per halve graad zoals @Bloederig aangeeft zou wel ideaal zijn. Is daar een instelling voor (al dan niet via de helpdesk)? Ik wist niet dat het anders dan hele graden kon, maar nu dus wel :)
Alleen hele graden via de thermostaat zelf.

Via de app gewoon op 0.1 graad.

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23-04 20:30
Tado heeft de optie om met de hand halve graden de temp aan te passen laten vervallen omdat ze liever naast de te wijzigen temperatuur een onzinnig plaatje in beeld brengen dat aangeeft op welke wijze de temp is ingesteld. Dat plaatje heeft echter vrijwel nul toegevoegde waarde omdat degenen in huis die de temperatuur willen aanpassen vaak personen zijn die dat plaatje niet zien of niet begrijpen.
Degenen die begrijpen wat de plaatjes beteken beschikken gewoon over de app waar ze kunnen zien of de thermostaat de temperatuur regelt via een ingesteld programma of een handmatig ingestelde temperatuur.

• DeAllerlangste
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23-04 18:24
Helemaal mee eens. Als ik zo op dit forum kijk is dit, naast het fixen van de “vroege start”, de meest gevraagde feature request. Jammer dat Tado niet lijkt te luisteren naar deze, in mijn ogen, vrij actieve community.
quote:
TWyk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:08:
Tado heeft de optie om met de hand halve graden de temp aan te passen laten vervallen omdat ze liever naast de te wijzigen temperatuur een onzinnig plaatje in beeld brengen dat aangeeft op welke wijze de temp is ingesteld. Dat plaatje heeft echter vrijwel nul toegevoegde waarde omdat degenen in huis die de temperatuur willen aanpassen vaak personen zijn die dat plaatje niet zien of niet begrijpen.
Degenen die begrijpen wat de plaatjes beteken beschikken gewoon over de app waar ze kunnen zien of de thermostaat de temperatuur regelt via een ingesteld programma of een handmatig ingestelde temperatuur.
quote:
DeAllerlangste schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:29:
Helemaal mee eens. Als ik zo op dit forum kijk is dit, naast het fixen van de “vroege start”, de meest gevraagde feature request. Jammer dat Tado niet lijkt te luisteren naar deze, in mijn ogen, vrij actieve community.

[...]
Ik snap het ook niet. Zoals al vaker in dit topic aangegeven, is het voor mij een showstopper. De Tado was al in huis en de monteur zou ingepland worden. Nu alles geannuleerd. Ik ga nu voor een Honeywell T6. Ongetwijfeld zal het gras niet altijd ergens anders groener zijn, maar je kunt met een T6 wel handmatig de temp. instellen op 0,5 graden.

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20-04 15:43
Tado zou een modus-indicator rechtsboven de decimaal kunnen plaatsen.
Misschien een "A" voor automatisch programma volgen, en een "H" voor handmatig ingesteld, als volgt:

• Count_B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 14:00
Mijn situatie is als volgt:

Woonkamer: Vloerverwarming + 6 radiatoren en convectorput
Slaapkamers: Radiatoren
Ketel: Intergas Kompact HR met buitenvoeler.

De vloerverwarming wordt aangestuurd door de thermostaat in de woonkamer en de radiatoren door de buitenvoeler die direct op de ketel is aangesloten. De vloerwarming en de radiatoren worden in de woonkamer apart van elkaar aangestuurd. De radiatoren gaan dus alleen aan als het buiten koud wordt.

Nu wil ik dit allemaal gaan vervangen door een tado thermostaat en slimme thermostaatknoppen alleen vraag ik me af of dit gaat werken in de woonkamer omdat de vloerverwarming en radiatoren apart van elkaar worden aangestuurd?

Count_B wijzigde deze reactie 12-01-2018 14:20 (4%)

quote:
Count_B schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:19:
Mijn situatie is als volgt:

Woonkamer: Vloerverwarming + 6 radiatoren en convectorput
Slaapkamers: Radiatoren
Ketel: Intergas Kompact HR met buitenvoeler.

De vloerverwarming wordt aangestuurd door de thermostaat in de woonkamer en de radiatoren door de buitenvoeler die direct op de ketel is aangesloten. De vloerwarming en de radiatoren worden in de woonkamer apart van elkaar aangestuurd. De radiatoren gaan dus alleen aan als het buiten koud wordt.

Nu wil ik dit allemaal gaan vervangen door een tado thermostaat en slimme thermostaatknoppen alleen vraag ik me af of dit gaat werken in de woonkamer omdat de vloerverwarming en radiatoren apart van elkaar worden aangestuurd?
Slimme thermostaat bedraad aangesloten op zoneklep van de vloerverwarming (waarschijnlijk net zoals uw huidige thermostaat).

Extensiekit aan de ketel om de ketel modulerend te sturen.

Daarna slimme radiatorknoppen toepassen (kan ook in convectorput mits daar een thermostatische kraan op zit).

Dan kunt u in tado de woonkamer "zone" laten bestaan uit de vloerverwarming en slimme radiatorknop van de convectorput.

Andere kamers kunt u ook voorzien van Slimme Radiatorknoppen.

Alles praat met Extensiekit en Extensiekit regelt de ketel.

• Count_B
quote:
tado schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:24:
[...]

Slimme thermostaat bedraad aangesloten op zoneklep van de vloerverwarming (waarschijnlijk net zoals uw huidige thermostaat).

Extensiekit aan de ketel om de ketel modulerend te sturen.

Daarna slimme radiatorknoppen toepassen (kan ook in convectorput mits daar een thermostatische kraan op zit).

Dan kunt u in tado de woonkamer "zone" laten bestaan uit de vloerverwarming en slimme radiatorknop van de convectorput.

Andere kamers kunt u ook voorzien van Slimme Radiatorknoppen.

Alles praat met Extensiekit en Extensiekit regelt de ketel.
Maar hoe weet tado dan wanneer de radiatoren of vloerverwarming geschakeld moeten worden? Want nu is het zo dat de radiatoren alleen aan gaan als het koud is anders wordt het toch veels te warm als tado constant de vloerverwarming en radiatoren aan gaan sturen?
quote:
Count_B schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:27:
[...]

Maar hoe weet tado dan wanneer de radiatoren of vloerverwarming geschakeld moeten worden? Want nu is het zo dat de radiatoren alleen aan gaan als het koud is anders wordt het toch veels te warm als tado constant de vloerverwarming en radiatoren aan gaan sturen?
Ik snap uw vraag misschien niet.

tado kijkt naar de gemeten temperatuur in de zone waar ze zijn opgehangen en vraagt op basis daarvan warmte van de ketel en zet zelf de vloerverwarming/radiator open.

• Count_B
quote:
tado schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:29:
[...]

Ik snap uw vraag misschien niet.

tado kijkt naar de gemeten temperatuur in de zone waar ze zijn opgehangen en vraagt op basis daarvan warmte van de ketel en zet zelf de vloerverwarming/radiator open.
Stel het is 19 graden in mijn woonkamer. De bedrade thermostaat en slimme radiatorknop gaan dan warmte vragen als ik het 20 graden wil hebben. Ga ik dan bv geen grote overshoot krijgen omdat de vloerverwarming EN de radiatorknop volop warmte gaan vragen? De radiatoren springen nu alleen aan als het buiten koud wordt niet als bv de temperatuur in de woonkamer 0,5 graden zakt.
quote:
Count_B schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:34:
[...]

Stel het is 19 graden in mijn woonkamer. De bedrade thermostaat en slimme radiatorknop gaan dan warmte vragen als ik het 20 graden wil hebben. Ga ik dan bv geen grote overshoot krijgen omdat de vloerverwarming EN de radiatorknop volop warmte gaan vragen? De radiatoren springen nu alleen aan als het buiten koud wordt niet als bv de temperatuur in de woonkamer 0,5 graden zakt.
Ik zie geen probleem. Maar u kunt ook gewoon de buitentemperatuursturing actief laten en tado alleen de vloer laten regelen en individuele radiatoren.

• [RNMC] Viper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:18
quote:
Bloederig schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:07:
Zie het probleem hier niet zo van in, zelf wil ik het smart, dus een goed schema bouwen en dan het liefst er niet meer aan komen en tado smart laten zijn.
quote:
tado schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:35:
[...]

Alleen hele graden via de thermostaat zelf.

Via de app gewoon op 0.1 graad.
Op mijn recent gekochte v3 kan ik, nee moet ik 0,1 graad per aanraking veranderen.

[RNMC] Viper wijzigde deze reactie 12-01-2018 15:46 (15%)

iPhoneX | Watch2 | MBp15 2016 | ATV4 | MacMini 2014

• Bloederig
quote:
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:14:
[...]

Zie het probleem hier niet zo van in, zelf wil ik het smart, dus een goed schema bouwen en dan het liefst er niet meer aan komen en tado smart laten zijn.
Ik ben onregelmatig thuis en ook dan in een onregelmatig tijdschema. Aangezien ik vloerverwarming heb wil ik de Tado dus eigenlijk gebruiken om vanaf werk mijn verwarming al een tijd van tevoren aan te kunnen zetten.
Daarnaast ben ik niet de enige in huis, maar wel de enige met de voorliefde voor slimme apparaten dus zal de wandunit ook gewoon gebruikt worden :>

• lolgast
  • Nu online
Ik heb mijn vrouw echt nog nooit horen roepen dat ze de thermostaat aan de wand gebruikt heeft. Op normale dagen is de thermostaat geregeld en wordt het warm zodra ze thuis is. Als ze het even iets warmer wil roept ze het gewoon tegen haar telefoon of Apple watch
De thermostaat aan de muur wordt eigenlijk vooral gebruikt om met de ketel te kunnen praten :+ En om de temperatuur te meten op een centraal punt

@tado Gaat de bridge stuk als ik hem via PoE probeer te voeden? Of kun je me vertellen dat het sowieso geen zin heeft. Zou weer een kabeltje schelen in de meterkast namelijk :)

lolgast wijzigde deze reactie 12-01-2018 15:31 (21%)

quote:
lolgast schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:29:
Ik heb mijn vrouw echt nog nooit horen roepen dat ze de thermostaat aan de wand gebruikt heeft. Op normale dagen is de thermostaat geregeld en wordt het warm zodra ze thuis is. Als ze het even iets warmer wil roept ze het gewoon tegen haar telefoon of Apple watch
De thermostaat aan de muur wordt eigenlijk vooral gebruikt om met de ketel te kunnen praten :+ En om de temperatuur te meten op een centraal punt

@tado Gaat de bridge stuk als ik hem via PoE probeer te voeden? Of kun je me vertellen dat het sowieso geen zin heeft. Zou weer een kabeltje schelen in de meterkast namelijk :)
Dat is dan heel specifiek voor jou. Maar er zullen ongetwijfeld genoeg huishoudens zijn waarbij even snel de temperatuur wordt gecontroleerd en aangepast als er langs de thermostaat wordt gelopen. En dan wil je niet even twee seconden wachten tot je iets kunt aanpassen, maar gewoon gelijk op een knop drukken (of zwengel geven à la Nest) en weer verder lopen. Anders moet je altijd naar je telefoon/tablet grijpen. Dat vind ik veels te omslachtig. Hetzelfde met bediening van je thuisautomatisering zoals b.v. Hue; dat wil je toch met een fysieke schakelaar kunnen bedienen?

alleen hele graden via thermostaat = gigantische design fout

Ook al heeft @PeterdeBruin een mooi voorstel gemaakt van hoe het zou kunnen zijn, heb ik het vermoeden dat het technisch niet mogelijk is. Anders had Tado dit al lang aangepast. En met een nieuw gereviseerd produkt komen, zou ook geen goede reclame zijn. Dat is mijn vermoeden waarom de wens van 0,5 graden totaal niet opgepakt wordt.

meesje wijzigde deze reactie 12-01-2018 15:48 (6%)

• t.oswald
quote:
Count_B schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:34:
[...]

Wellicht zit de spraakverwarring in de aanname dat je nu ook al een zoneklep hebt welke de vloerverwarming scheidt van de rest? Als je die niet hebt, moet die er wel komen.
Als er een zoneklep zit tussen de vloerverwarming en de rest, dan komen de slimmeradiatorkranen in de huiskamer in dezelfde zone als de vloerverwarming en regelt de kamerthermostaat de zoneklep voor de vloerverwarming en de radiatorkranen in de huiskamer op de in het schema van de kamerthermostaat ingestelde waarde. De overige kamers regelen hun warmtevraag via de thermostaatknoppen. Door de zoneklep zijn die twee zones onafhankelijk van elkaar, ze kunnen beiden, een van beiden of geen van beiden de ketel om warmte vragen. De kamerthermostaat wordt bedraad verbonden met de zoneklep en communiceert draadloos met de extensiekit. De extensiekit zit bedraad aan de ketel. Dit omdat de kamerthermostaat maar één relais kan schakelen.

• [RNMC] Viper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:18
quote:
Bloederig schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:16:
[...]

Ik ben onregelmatig thuis en ook dan in een onregelmatig tijdschema. Aangezien ik vloerverwarming heb wil ik de Tado dus eigenlijk gebruiken om vanaf werk mijn verwarming al een tijd van tevoren aan te kunnen zetten.
Daarnaast ben ik niet de enige in huis, maar wel de enige met de voorliefde voor slimme apparaten dus zal de wandunit ook gewoon gebruikt worden :>
Hier valt toch wel een schema voor te verzinnen, vloerverwarming wil je niet veel in temperatuur laten zakken, dus voor de momenten dat er altijd iemand thuis is of wanneer je het zeker iets warmer wilt hebben, zet je de temperatuur vast en daarbuiten laat je de locatie van je smartphone hierop in spelen.

iPhoneX | Watch2 | MBp15 2016 | ATV4 | MacMini 2014

• lolgast
  • Nu online
quote:
meesje schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:45:
[...]

Dat is dan heel specifiek voor jou. Maar er zullen ongetwijfeld genoeg huishoudens zijn waarbij even snel de temperatuur wordt gecontroleerd en aangepast als er langs de thermostaat wordt gelopen. En dan wil je niet even twee seconden wachten tot je iets kunt aanpassen, maar gewoon gelijk op een knop drukken (of zwengel geven à la Nest) en weer verder lopen.

alleen hele graden via thermostaat = gigantische design fout

Ook al heeft @PeterdeBruin een mooi voorstel gemaakt van hoe het zou kunnen zijn, heb ik het vermoeden dat het technisch niet mogelijk is. Anders had Tado dit al lang aangepast. En met een nieuw gereviseerd produkt komen, zou ook geen goede reclame zijn. Dat is mijn vermoeden waarom de wens van 0,5 graden totaal niet opgepakt wordt.
Zoals enkele posts boven ons is aangegeven heeft iemand een demo exemplaar in zijn handen gehad waarbij je per 0,1 graden moest plussen en/of minnen. Daar werd hij/zij niet vrolijk van. Tado reageert daar op, dat dat (ongetwijfeld na veel tegengeluid vanuit de gebruikers) inderdaad destijds is aangepast en er nu per hele graad moet worden gewijzigd. Wie zegt dat dit nooit aangepast gaat worden als er genoeg verzoeken komen? Het is al eerder gedaan.

Het opzetje van @PeterdeBruin spreekt mij overigens ook wel aan hoor, daar niet van. Maar noodzaak? Nee. Dan heb ik liever dat ze tijd steken in het optimaliseren van de het algoritme om de ketels aan te sturen en om te zorgen dat er meer systemen supported zijn :)

• Roadrunnertoao
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20-04 15:27
Kan ik een Tado gebruiken als rechtstreekse aansturing van mijn vloerverwarmingspomp (WTH) (dus niet directe aansturing van m'n cv)? Momenteel heb ik hiervoor een WTH klokthermostaat hangen.
Tado werkt ook op batterijen toch?

• LtGruber
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21-04 19:03
quote:
PeterdeBruin schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:59:
Tado zou een modus-indicator rechtsboven de decimaal kunnen plaatsen.
Misschien een "A" voor automatisch programma volgen, en een "H" voor handmatig ingesteld, als volgt:

[afbeelding]
Als er nog net plaats is om een puntje achter de laatste decimaal van de temperatuur te zetten, kan dit eventueel ook een mogelijkheid zijn.
Zo werkt het op mijn Bosch inductiekookplaat ook.

Bv. op mijn inductiekookplaat zijn dit een aantal opeenvolgende standen:

4 = 4
4. = 4,5
5 = 5
5. = 5,5

Op de thermostaat zou dat dan worden:

<symbool huisje of handje> 20 = 20°C
<symbool huisje of handje> 20. = 20,5°C
<symbool huisje of handje> 21 = 21°C
<symbool huisje of handje> 21. = 21,5°C

Je kan zeggen dat het niet de geijkte manier is om een getal weer te geven, maar uiteindelijk is het maar een conventie die je na 2 keer gebruiken wel beet hebt.
Op de Nest wordt de setting op de buitenste ring weergegeven met een petieterig klein 5'je als je hem hebt ingesteld op een tussenliggende halve graad.
Da's niet meer zo ver af van nog slechts een puntje :P

• Bloederig
quote:
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:50:
[...]

Hier valt toch wel een schema voor te verzinnen, vloerverwarming wil je niet veel in temperatuur laten zakken, dus voor de momenten dat er altijd iemand thuis is of wanneer je het zeker iets warmer wilt hebben, zet je de temperatuur vast en daarbuiten laat je de locatie van je smartphone hierop in spelen.
Ja we gaan het zien. Ik heb hem besteld dus heb 28 dagen de tijd om uit te vinden of het goed genoeg werkt ;)
quote:
lolgast schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:51:
[...]

Zoals enkele posts boven ons is aangegeven heeft iemand een demo exemplaar in zijn handen gehad waarbij je per 0,1 graden moest plussen en/of minnen. Daar werd hij/zij niet vrolijk van. Tado reageert daar op, dat dat (ongetwijfeld na veel tegengeluid vanuit de gebruikers) inderdaad destijds is aangepast en er nu per hele graad moet worden gewijzigd. Wie zegt dat dit nooit aangepast gaat worden als er genoeg verzoeken komen? Het is al eerder gedaan.

Het opzetje van @PeterdeBruin spreekt mij overigens ook wel aan hoor, daar niet van. Maar noodzaak? Nee. Dan heb ik liever dat ze tijd steken in het optimaliseren van de het algoritme om de ketels aan te sturen en om te zorgen dat er meer systemen supported zijn :)
Ja, daar heb je gelijk. Decimalen zat er dus ooit wel in. Maar wellicht moeilijk icm een extra symbool?

• TWyk
  • Laatst online: 23-04 20:30
quote:
meesje schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:55:
[...]

Ja, daar heb je gelijk. Decimalen zat er dus ooit wel in. Maar wellicht moeilijk icm een extra symbool?
Toen ik de Tado kocht kon je die per halve (of was het nou tiende) graad hoger of lager zetten maar als je de thermostaat activeerde met de knop op de thermostaat liet hij eerst een plaatje zien met een handje of een huisje, daarna de actuele temperatuur en vervolgens pas een derde of vierde schermpje om de temperatuur in te stellen. Je moest dus 3 of 4 schempjes langs om bij de temperatuurwijziging te komen wat veel klachten opleverde.

Tado heeft dat aangepast om al op het tweede 'schermpje' de temperatuur aan te kunnen passen maar heeft toen gekozen om een verkleinde versie van het plaatje dat ze eerst op een apart schermpje toonden nu op het temperatuur instel pagina te zetten ipv de decimalen van de temperatuur instelling. Daarom kan je nu alleen nog op hele graden wijzigen.
Dit is vooral superirritant als je bijvoorbeeld in je schema een temperatuur hebt ingesteld van bijvoorbeeld 19.5 graden (iets wat ik bijvoorbeeld wel in mijn schema heb).

Als iemand in huis die 19,5 graad dan wat koel vindt en de thermostaat gebruikt staat op het temperatuur instelschermpje een initiele afgerond temperatuur van 20 graden (wat dus niet echt zo is) en als je die temperatuur handmatig verhoogt met de pijltjes gaat de temperatuur naar 21 graden ofwel 1,5 graden meer dan je had ingesteld. Dan wordt het dus meteen veel te warm.
Krankzinnig.

• 2d0
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 04-04 23:24
Gisteren de Tado aangesloten op de Remeha tzerra plus. Indien er gebruik wordt gemaakt van de etwist dan is de etwist op de interne gateway aangesloten. Je kunt dan de zwarte draden en voeding van de gateway los maken. De thermostaat draden op de opentherm aansluiten. Daarna werkt alles naar behoren.

Daarnaast de slimme radiator knoppen gemonteerd. De temperatuur is nu veel beter in de kamers met de slimme radiator knoppen. Daarnaast is het nog wat zoeken naar de juiste temperatuur in de woonkamer. En de eerste week kunnen er overshoots optreden. Het is allemaal aanzien hoe het de komende periode gaat.

Er is nog 1 radiator knop die wat issues gaf gisteren tijdens het monteren. Vanavond maar weer proberen.
quote:
TWyk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:34:
[...]

Toen ik de Tado kocht kon je die per halve (of was het nou tiende) graad hoger of lager zetten maar als je de thermostaat activeerde met de knop op de thermostaat liet hij eerst een plaatje zien met een handje of een huisje, daarna de actuele temperatuur en vervolgens pas een derde of vierde schermpje om de temperatuur in te stellen. Je moest dus 3 of 4 schempjes langs om bij de temperatuurwijziging te komen wat veel klachten opleverde.

Tado heeft dat aangepast om al op het tweede 'schermpje' de temperatuur aan te kunnen passen maar heeft toen gekozen om een verkleinde versie van het plaatje dat ze eerst op een apart schermpje toonden nu op het temperatuur instel pagina te zetten ipv de decimalen van de temperatuur instelling. Daarom kan je nu alleen nog op hele graden wijzigen.
Dit is vooral superirritant als je bijvoorbeeld in je schema een temperatuur hebt ingesteld van bijvoorbeeld 19.5 graden (iets wat ik bijvoorbeeld wel in mijn schema heb).

Als iemand in huis die 19,5 graad dan wat koel vindt en de thermostaat gebruikt staat op het temperatuur instelschermpje een initiele afgerond temperatuur van 20 graden (wat dus niet echt zo is) en als je die temperatuur handmatig verhoogt met de pijltjes gaat de temperatuur naar 21 graden ofwel 1,5 graden meer dan je had ingesteld. Dan wordt het dus meteen veel te warm.
Krankzinnig.
Bedankt voor dit verhaal. Ik ben nu extra blij dat ik de Tado heb teruggestuurd.
Sommigen zullen wel zeggen van ‘je hebt toch programma’s en daar blijf je van af’. Dat zou bij ons echt niet het geval zijn. Er zijn genoeg momenten dat b.v. 19,5 graden aangenaam voelt en wat later 20 graden (of andersom). Als ik alleen thuis ben (thuiswerken), zet ik ‘m zo weer terug op 19 graden. Daar kun je niet tegenop programmeren.
Vroeger had ik zo’n Honeywell Chronoterm (IV). Dat was je van het. Nou, de praktijk was dat we ‘m alleen handbediend gebruikten.....

meesje wijzigde deze reactie 12-01-2018 17:12 (14%)

• lolgast
  • Nu online
quote:
lolgast schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:29:
...
Laat maar. Ik was ongeduldig :+

Hij is niet stuk, maar hij gaat ook niet aan via PoE helaas

• JepGambardella
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 16-04 18:47
Vandaag eindelijk - na een veel te lange levertijd - mijn Tado ontvangen. Gelijk uitgepakt en willen installeren. Helaas moet ik wachten op instructies per e-mail, wat ik jammer vind. Nu zag ik twee pagina’s terug dat er mensen zijn die de Tado handmatig hebben ingesteld via die installateurshandleiding. Mijn ketel is Opentherm geïnstalleerd (Nefit ProLine NxT) en mijn thermostaat idem (Nefit Moduline 1000). Verder heb ik maar twee kabeltjes: plus en een min, dat kan ook niet verkeerd gaan qua aansluiten.

Nu is mijn vraag: als ik via de handleiding mijn Tado instel op Opentherm, gaat de installatie dan gewoon verder prima? Heb ik de website (Tado*com/start) nog verder nodig?

Telefonisch is Tado niet bereikbaar, dus wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen.

• lolgast
  • Nu online
Gewoon die handleiding volgen, kind kan de was doen. Je bent met 5 stappen klaar volgens mij.

• FlowDesign
quote:
JepGambardella schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:59:
Vandaag eindelijk - na een veel te lange levertijd - mijn Tado ontvangen. Gelijk uitgepakt en willen installeren. Helaas moet ik wachten op instructies per e-mail, wat ik jammer vind. Nu zag ik twee pagina’s terug dat er mensen zijn die de Tado handmatig hebben ingesteld via die installateurshandleiding. Mijn ketel is Opentherm geïnstalleerd (Nefit ProLine NxT) en mijn thermostaat idem (Nefit Moduline 1000). Verder heb ik maar twee kabeltjes: plus en een min, dat kan ook niet verkeerd gaan qua aansluiten.

Nu is mijn vraag: als ik via de handleiding mijn Tado instel op Opentherm, gaat de installatie dan gewoon verder prima? Heb ik de website (Tado*com/start) nog verder nodig?

Telefonisch is Tado niet bereikbaar, dus wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen.
Maak je de online stappen af wetende dat het eigenlijk anders moet, dan kun je daarna volgens de instructies van de installateurshandleiding de instellingen aanpassen naar opentherm en dan staat alles goed :Y

---

Ik zit nog steeds met deze vraag:
Is de temperatuur die je in de app instelt voor warm water nou de voorloop temperatuur? Of is het de maximum temperatuur die uit de kraan komt?
Ik vermoed het eerste, maar kan nergens een antwoord vinden :?

FlowDesign wijzigde deze reactie 12-01-2018 23:35 (10%)

• 2d0
Gisteren wederom een smart radiator knop gemonteerd op een radiator waarvan de pin maar enkele mm heeft tussen open en dicht. De radiator zelf wordt goed warm, dus open is wel open. Maar dicht is maar 1 a 2 mm aan speling. Ik heb al geprobeerd de pin met een tang losser te trekken, maar dat hielp niet. De radiator knop geeft een e fout weer op de app. Een andere smart radiator knop uit een andere kamer geprobeerd die goed werkt. Zelfde e fout.
Nog de extra grijze plastic pin verlenging geprobeerd, maar de radiator knop blijft een foutmelding geven. Teruggekoppeld aan Tado support. Het lijkt er op dat de smart knop niet met de kleine marge overweg kan.

• SvenVis
Dit klopt toch niet. Over doeltemperatuur heen en toch nog twee golfjes. Dat er geleerd moet worden begrijp ik, maar wanneer doeltemperatuur bereikt is (nu zelfs 18,9 met twee golfjes) moet er toch gestopt worden met stoken?

• FlowDesign
quote:
SvenVis schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:30:
Dit klopt toch niet. Over doeltemperatuur heen en toch nog twee golfjes. Dat er geleerd moet worden begrijp ik, maar wanneer doeltemperatuur bereikt is (nu zelfs 18,9 met twee golfjes) moet er toch gestopt worden met stoken?

[afbeelding]
Doet ie bij mij ook, snap ook niet wat daar de gedachte achter is.
OpenTherm aangesloten en in de woonkamer vloerverwarming.

FlowDesign wijzigde deze reactie 13-01-2018 10:56 (12%)

• t.oswald
quote:
SvenVis schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:30:

[afbeelding]
Hoe lang?
Aan/uit of modulerend?
Heating demand en deltaTemp? (Tado state Peter de Bruin)

• lolgast
  • Nu online
@SvenVis Dat zie ik hier ook. @PeterdeBruin Heeft al aangegeven dat hij gemerkt heeft dat het algoritme niet optimaal is sinds deze firmware. Aan de andere kant, in een eerdere post van mij waarin ik mijn monitoring liet zien, kun je wel goed zien dat ondanks het tijdelijk langer doorverwarmen, de temperatuur wel mooi stabiel is. Vind ik althans ;)
lolgast in "Tado Smart Thermostat Topic"

• SvenVis
quote:
t.oswald schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:21:
[...]

Hoe lang?
Aan/uit of modulerend?
Heating demand en deltaTemp? (Tado state Peter de Bruin)
Modulerend. Tado state had ik niet aan staan. Hij begint uurtje van tevoren ongeveer.
quote:
lolgast schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:24:
@SvenVis Dat zie ik hier ook. @PeterdeBruin Heeft al aangegeven dat hij gemerkt heeft dat het algoritme niet optimaal is sinds deze firmware. Aan de andere kant, in een eerdere post van mij waarin ik mijn monitoring liet zien, kun je wel goed zien dat ondanks het tijdelijk langer doorverwarmen, de temperatuur wel mooi stabiel is. Vind ik althans ;)
lolgast in "Tado Smart Thermostat Topic"
Op zich geen ramp dat hij wat hoger komt, het duurt alleen twee uur voordat het weer een halve graad is afgekoeld. Dat voelt voor mijn gevoel minder comfortabel aan dan wanneer hij op doeltemperatuur (lager) deze 'bijhoudt'. Ik kan natuurlijk ook een extra blok in schema zetten met een iets lagere temperatuur omdat ik weet dat hij doorschiet, maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Door de verdere dag heen wel heel constant inderdaad (ben dan ook zeker tevreden over comfort), af en toe een tiende onder of boven doeltemperatuur maar mag natuurlijk geen naam hebben.

• t.oswald
quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:56:
[...]

Doet ie bij mij ook, snap ook niet wat daar de gedachte achter is.
OpenTherm aangesloten en in de woonkamer vloerverwarming.

[afbeelding]
De golfjes op zich zeggen niet zoveel. Zeker bij vloerverwarming waarbij de stook temperatuur van de ketel waarschijnlijk ook laag zal zijn ingesteld.
https://tweakers.net/ext/f/qUjvuCjCCxfW4HQEn97xqXfm/thumb.jpg

t.oswald wijzigde deze reactie 13-01-2018 11:30 (6%)

• LtGruber
Bij mij gaat hij er bij het opwarmen van het huis ook consistent altijd 0,5°C over, om dan pas de warmtevraag terug te schroeven.
Maar dan duurt het ook bij mij gemakkelijk een uur eer hij is teruggezakt tot de doeltemperatuur, die daarna dan wel netjes tot op 0,1°C nauwkeurig wordt aangehouden.
Ik snap daar ook de bedoeling niet van.
Toch wel een beetje een smet op het blazoen van een voor het overige prima thermostaat.

Opentherm gestuurd trouwens.

• JepGambardella
quote:
lolgast schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:45:
Gewoon die handleiding volgen, kind kan de was doen. Je bent met 5 stappen klaar volgens mij.
Hij draait inmiddels. Was inderdaad erg makkelijk (gelukkig).

De temperatuur die Tado waarneemt is wel vrij hoog. Hij neemt 20,6 graden waar terwijl de temperatuur in mijn woonkamer maar 18 graden is. De temperatuur krijg ik door via de bewegingssensor van Philips Hue. Gek dat daar zo groot verschil in zit. Straks maar even voor gaan zitten.

• FlowDesign
Vooral met vloerverwarming moet je juist eerder stoppen met stoken, omdat de tegels de warmte heel lang vasthouden. Nadat de ketel stopt met stoken, blijft de temperatuur nog een half uur tot een uur oplopen.

Op zich misschien dus toch geen gekke suggestie om in de ochtend een blokje met een iets lagere temperatuur toe te voegen?

• 2d0
Ik zie dat de firmware van de bridge 47.8 is, van de radiator knoppen 47.2 en van de thermostaat is de firmware 31.1. Is er een manier om de firmware update te forceren? En is de thermostaat goed beschikbaar tijdens een update? Van de week voor de montage was de thermostaat niet beschikbaar. Als icoontje zag ik een pijl en draaiwiel. Leek dus op een update. Ik had maar de batterijen uit de thermostaat gehaald. Na het teugzetten deed was die via de app weer bereikbaar.

• FlowDesign
quote:
2d0 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:05:
Ik zie dat de firmware van de bridge 47.8 is, van de radiator knoppen 47.2 en van de thermostaat is de firmware 31.1. Is er een manier om de firmware update te forceren? En is de thermostaat goed beschikbaar tijdens een update? Van de week voor de montage was de thermostaat niet beschikbaar. Als icoontje zag ik een pijl en draaiwiel. Leek dus op een update. Ik had maar de batterijen uit de thermostaat gehaald. Na het teugzetten deed was die via de app weer bereikbaar.
Thermostaat zou ook naar versie 4x.x moeten.
De update onderbreken is niet bevorderlijk voor de snelheid van het updaten ;)

Is de temperatuur die je in de app instelt voor warm water nou de voorloop temperatuur? Of is het de maximum temperatuur die uit de kraan komt?
Ik vermoed het eerste, maar kan nergens een antwoord vinden.

Is er nou echt niemand die hier een antwoord op kan geven???

FlowDesign wijzigde deze reactie 13-01-2018 12:11 (18%)

• 2d0
Onderbreken was helaas noodzakelijk. In de app stond de thermostaat offline. Zag geen andere optie dan de batterijen verwijderen.

• spone
  • Niet online
quote:
meesje schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:45:
[...]
Dat is mijn vermoeden waarom de wens van 0,5 graden totaal niet opgepakt wordt.
En dan te bedenken dat er een paar posts terug melding werd gemaakt van een thermostaat die per 0,1 graad in te stellen was. Het kán dus wel, en het lijkt me dat dat prima in een softwareupdate te gieten is.

• lolgast
  • Nu online
quote:
JepGambardella schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:02:
[...]

Hij draait inmiddels. Was inderdaad erg makkelijk (gelukkig).

De temperatuur die Tado waarneemt is wel vrij hoog. Hij neemt 20,6 graden waar terwijl de temperatuur in mijn woonkamer maar 18 graden is. De temperatuur krijg ik door via de bewegingssensor van Philips Hue. Gek dat daar zo groot verschil in zit. Straks maar even voor gaan zitten.
De temperatuursensor van de Hue Motion sensor is niet waarheidsgetrouw..
Bij mij in de woonkamer:
Tado aan de muur: 19,8
Sensor op tv meubel: 19,6
Hue Motion op tv meubel: 17,8

Trek je conclusie zou ik zeggen :+

Edit:
Owhja, ook nog een gecombineerde sensor van 3 Mi Flora's, die zit op 20,1 graden. Ligt dus echt 100% aan de Hue sensor :)

lolgast wijzigde deze reactie 13-01-2018 12:42 (8%)

• ikweethetbeter
quote:
2d0 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 07:07:
Gisteren wederom een smart radiator knop gemonteerd op een radiator waarvan de pin maar enkele mm heeft tussen open en dicht. De radiator zelf wordt goed warm, dus open is wel open. Maar dicht is maar 1 a 2 mm aan speling. Ik heb al geprobeerd de pin met een tang losser te trekken, maar dat hielp niet. De radiator knop geeft een e fout weer op de app. Een andere smart radiator knop uit een andere kamer geprobeerd die goed werkt. Zelfde e fout.
Ik heb hier thuis hetzelfde probleem. Er is maar één oplossing voor, en dat is het (laten) vervangen van de radiatorkraan.

• JepGambardella
quote:
lolgast schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:27:
[...]

De temperatuursensor van de Hue Motion sensor is niet waarheidsgetrouw..
Dat wil ik best aannemen. Maar mijn oude thermostaat gaf gisteravond 18.5 graden aan. Mijn Hue sensor op dit moment 19 graden. Dus ik geloof de range 18-19 graden meer dan de temperatuur van Tado. :)

Ik ga dit weekend een ouderwetse sensor op verschillende plekken in huis leggen, kijken wat daarmee naar voren komt. En dan pak ik een gemiddelde.

Als mijn handen kleumen bij 20.6, dan zegt mijn gevoel dat Tado gecorrigeerd moet worden.

• Dotmatrix
  • Laatst online: 07-04 22:15
Vandaag mijn Thermostaat binnen gekregen. Echter wil deze niet pairen met de bridge. Deze is wel online. Bij het pairen blijft de thermostaat 2 minuten zoeken om vervolgens een kruis weer te geven en uit te schakelen. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, bridge rechtstreeks op modem, nieuwe batterijen, bridge stroomloos maken maar tot op heden geen resultaat.

• lolgast
  • Nu online
Waarschijnlijk voor de hand liggend, maar: je houdt de thermostaat wel in de buurt van de bridge bij het koppelen?
Dat hij uitvalt met een kruis is wel vreemd volgens mij. Ik herinneren me alleen een onderbroken ketting als icoon dat voorbij kwam en kon het toen opnieuw proberen.

• FlowDesign
quote:
Dotmatrix schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:43:
Vandaag mijn Thermostaat binnen gekregen. Echter wil deze niet pairen met de bridge. Deze is wel online. Bij het pairen blijft de thermostaat 2 minuten zoeken om vervolgens een kruis weer te geven en uit te schakelen. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, bridge rechtstreeks op modem, nieuwe batterijen, bridge stroomloos maken maar tot op heden geen resultaat.
Heb je de juiste serienummers en codes ingevoerd en nogmaals gecontroleerd?

Aan wat voor modem heb je 'm aangesloten?

Branden alle drie de lampjes op de bridge?

• t.oswald
quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:02:
Vooral met vloerverwarming moet je juist eerder stoppen met stoken, omdat de tegels de warmte heel lang vasthouden. Nadat de ketel stopt met stoken, blijft de temperatuur nog een half uur tot een uur oplopen.

Op zich misschien dus toch geen gekke suggestie om in de ochtend een blokje met een iets lagere temperatuur toe te voegen?
Hier even voorbeeld waarbij de app twee Golfje’s geeft, terwijl de gewenste temperatuur al wel bereikt is. Je ziet dat de temperatuur in de ruimte een lichte daling vertoont. Tado anticipeert daarop, waardoor de temperatuur in de woonkamer behoorlijk constant blijft. Betreft overigens vloerverwarming zonder radiatoren.
https://tweakers.net/ext/f/Dj0xJgyjqpuyXuAms5bQXSfR/thumb.jpg

• Praetextatus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:57

Praetextatus

the dutch_paki

ZIjn hier ook mensen die ervaring hebben met verschillende zones? Ik heb op de begane grond vloerverwarming en 1+2 etage gewone radiatoren. Thermostaat hang ook op de begane grond. Het is daar ook lekker warm, maar op 1e en 2e etage is het gewoon koud. De Tado kranen zullen kunnen werken, maar ook de vloerverwarming blijven verwarmen. Niet ideaal dus. Loodgieter adviseerde om de vloerverwarming te verlagen naar 30 graden. Hebben jullie andere ideeën? Heb zelf geen oplossing in gedachten...

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• t.oswald
quote:
Praetextatus schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:25:
ZIjn hier ook mensen die ervaring hebben met verschillende zones? Ik heb op de begane grond vloerverwarming en 1+2 etage gewone radiatoren. Thermostaat hang ook op de begane grond. Het is daar ook lekker warm, maar op 1e en 2e etage is het gewoon koud. De Tado kranen zullen kunnen werken, maar ook de vloerverwarming blijven verwarmen. Niet ideaal dus. Loodgieter adviseerde om de vloerverwarming te verlagen naar 30 graden. Hebben jullie andere ideeën? Heb zelf geen oplossing in gedachten...

Ik heb zelf de ketel op 50 graden staan. Voor mij is die temperatuur ook voldoende om de kamers met radiatoren te verwarmen. Maar hoger kan natuurlijk ook. De radiatoren kunnen desnoods met 80 graden worden bediend, de thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming zorgt ervoor dat het water met maximaal de ingestelde temperatuur de vloer ingaat.

t.oswald wijzigde deze reactie 13-01-2018 22:05 (20%)

• Dotmatrix
  • Laatst online: 07-04 22:15
quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:54:
[...]

Heb je de juiste serienummers en codes ingevoerd en nogmaals gecontroleerd?

Aan wat voor modem heb je 'm aangesloten?

Branden alle drie de lampjes op de bridge?
Serienummers kloppen, ik zie de bridge wel verbinden tijdens de installatie.
Modem is een HG659 van Huawei
Alle lampjes op de bridge branden

Geen helpdesk in het weekend... Blij dat het niet vriest

• FlowDesign
quote:
Praetextatus schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:25:
Komende week komt hier een CV-monteur van Kemkens voor een eerste inspectie (was gratis bij afsluiten van een onderhoudscontract :) ).
Heb hier een beetje dezelfde situatie als jij. Maar heb de radiatoren boven hooguit half open staan want dan wordt het warm zat. Nadeel is echter wanneer de verwarming 's avonds uitgaat, dat de warmte bij de vloerverwarming dan veel langer blijft hangen dan boven.
Eens kijken wat die monteur ervan gaat vinden.
quote:
t.oswald schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:00:
[...]

Hier even voorbeeld waarbij de app twee Golfje’s geeft, terwijl de gewenste temperatuur al wel bereikt is. Je ziet dat de temperatuur in de ruimte een lichte daling vertoont. Tado anticipeert daarop, waardoor de temperatuur in de woonkamer behoorlijk constant blijft. Betreft overigens vloerverwarming zonder radiatoren.
[afbeelding]
Echter, kijk je bij mijn thuissituatie, dan zie je dat de temperatuur nog lang door blijft stijgen, ongeacht of Tado nog door blijft stoken of niet. Dat is dus omdat de vloerverwarming en de tegels nog heel lang warmte uit blijven stralen. De Tado mag bij mij thuis 's ochtends dus gewoon ophouden met stoken zodra het 19,5 graden is, want een uur later wordt het dan alsnog 20,5. Jammer dat ie dat zelf nog niet bijgeleerd heeft.

Heb nu een blokje van een uur van 19,5 graad ervoor gezet. Daarna door naar 20,3. Ben benieuwd of dat helpt.

Weet jij of de in de app ingestelde warm water temperatuur de voorlooptemperatuur is?

FlowDesign wijzigde deze reactie 14-01-2018 01:06 (31%)

• lolgast
  • Nu online
quote:
Dotmatrix schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:54:
[...]

Je regelt de koppeling toch voor je überhaupt je oude thermostaat van de muur schroeft neem ik aan :$

Het van de muur schroeven was echt mijn allerlaatste actie

• t.oswald
quote:
FlowDesign schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:03:
[...]

Komende week komt hier een CV-monteur van Kemkens voor een eerste inspectie (was gratis bij afsluiten van een onderhoudscontract :) ).
Heb hier een beetje dezelfde situatie als jij. Maar heb de radiatoren boven hooguit half open staan want dan wordt het warm zat. Nadeel is echter wanneer de verwarming 's avonds uitgaat, dat de warmte bij de vloerverwarming dan veel langer blijft hangen dan boven.
Eens kijken wat die monteur ervan gaat vinden.

[...]

Echter, kijk je bij mijn thuissituatie, dan zie je dat de temperatuur nog lang door blijft stijgen, ongeacht of Tado nog door blijft stoken of niet. Dat is dus omdat de vloerverwarming en de tegels nog heel lang warmte uit blijven stralen. De Tado mag bij mij thuis 's ochtends dus gewoon ophouden met stoken zodra het 19,5 graden is, want een uur later wordt het dan alsnog 20,5. Jammer dat ie dat zelf nog niet bijgeleerd heeft.

Heb nu een blokje van een uur van 19,5 graad ervoor gezet. Daarna door naar 20,3. Ben benieuwd of dat helpt.

Weet jij of de in de app ingestelde warm water temperatuur de voorlooptemperatuur is?
Als ik het goed begrepen heb, werk je alleen met een thermostaat. Ik denk dat je toch twee aparte zones moet creëren. Zoneklep voor de vloerverwarming, slimme radiatorknoppen boven en een extensiekit.
Met welke temperatuur gaat het water de vloer in?
Volgens mij bepaalt je cv hoe er met het warme kraanwater wordt omgesprongen. Sommige ketels hebben een reservoir, maar ook andere oplosingen komen voor. Tado geeft aan wat de tapwatertemperatuur dient te zijn, de ketel bepaalt volgens mij hoe dat wordt voorbereid, eco of comfort dat soort zaken. Als het warmwaterschema actief is, gaat bij mij de ecostand uit. Als het schema op uit gaat, start de ketel de ecostand (Atag), dit gebeurt bij de meeste ketels niet! Er wordt dan niet meer op temperatuur gehouden en als ik tapwater vraag duurt het wat langer voor er warmwater komt. Dat wordt dan 50 graden i.p.v. de 65 als het schema actief is.
Waarom zet je de instelling warmwater niet gewoon uit in het installateursmenu? Het enige wat je dan mist is geofencing, maar je krijgt je ecostand van de ketel dan weer terug zoals het voor de Tado was.

• rmc.
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 13-02 20:40
quote:
Dotmatrix schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:54:
[...]

heb je ook eerst het pairen knopje van de bridge ingedrukt?
zo lukte het bij mij na een aantal mislukte pogingen bij alleen de thermostaat op pairen zetten

• LtGruber
quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:09:
[...]

Ik vermoed het eerste, maar kan nergens een antwoord vinden.

Is er nou echt niemand die hier een antwoord op kan geven???
Het tweede.

"Voorlooptemperatuur" is een ander woord voor de aanvoertemperatuur van je cv-water.
Het maximum daarvan kan bij de Tado enkel server-side worden ingesteld, ik heb daarvoor een request moeten aanmaken om dat bij mij te laten veranderen.
De warmwatertemperatuur die je in de app instelt is de temperatuur waaraan de (combi)ketel het tapwater moet buitensturen.

Maar niet alle ketels ondersteunen die instelling.
De mijne bijvoorbeeld negeert deze waarde, en luistert enkel naar de tapwater-temperatuurinstelling op de ketel zelf.
Op mijn ketel kan ik via de app enkel tapwater aan of uit instellen, maar niet de exacte temperatuur ervan.

• ppstuut01
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 23-04 11:14
is er iemand die me een foto kan laten zien van een tado v3 versie , op opentherm aangesloten omdat ik erg twijfel een monteur in te huren maar ook weer denk het zelf te kunnen er zit nu een honeywell rondje op (opentherm) 2 draden.

Ik kan nergens op internet een guide vinden voor intergas / tado / opentherm dus dacht vast wel iemand hier de zelf de stoute schoen al heeft aangetrokken en het al werkt ...

alvast bedankt paul

homebridge-homewizzard-zwave-zigbee

quote:
ppstuut01 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:35:
is er iemand die me een foto kan laten zien van een tado v3 versie , op opentherm aangesloten omdat ik erg twijfel een monteur in te huren maar ook weer denk het zelf te kunnen er zit nu een honeywell rondje op (opentherm) 2 draden.

Ik kan nergens op internet een guide vinden voor intergas / tado / opentherm dus dacht vast wel iemand hier de zelf de stoute schoen al heeft aangetrokken en het al werkt ...

alvast bedankt paul
Als je een paar pagina’s terug bladert, vind je de installateurshandleiding. Het is een link die verwijst naar coolblue. Zelfs de tado medewerker op dit forum verwijst er naar.
Sowieso als je al opentherm hebt (thermostaat), zal de wizard van tado alles ook inregelen op opentherm.
Het grootste ‘probleem’ zit in als je gelijk over gaat van aan/uit naar opentherm. Maar dat is bij jou niet het geval. Je hebt de installateurshandleiding niet eens nodig.

• t.oswald
quote:
ppstuut01 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:35:

alvast bedankt paul
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
quote:
Maar nogmaals die handleiding is totaal niet nodig als vanaf opentherm af komt en bij opentherm blijft.

• Juncto
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22-04 21:26
Sinds zaterdag is de bridge ermee opgehouden, ik heb de set sinds eind december, zijn er meer mensen waarbij de bridge binnen 2 weken kapot gegaan is?
De bridge gaat niet meer aan, zowel op USB als op 220 niet.

Juncto wijzigde deze reactie 14-01-2018 13:58 (16%)

Pagina: 1 ... 42 ... 51 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*