Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
glenner schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:00:
Nu meer dan een week de tado thermostaat in gebruik. Is het normaal dat die steeds ongeveer 1 uur te laat op temperatuur is s morgens? Vroege start staat ingeschakeld. Zou om 7u 20 graden moeten zijn in de woonkamer maar haalt dit nooit, eerder tegen 8u. Stuurt de ketel aan via opentherm. Ook de geolocatie is zeer traag. Ziet perfect wanneer ik thuis ben of niet. Maar wanneer ik na.lange tijd terug thuiskom duurt het ook weer heel lang vooraleer ik nog maar warmte begin te voelen als ik mijn hand op de radiatoren leg. Zo kom je dus telkens thuis in een koud huis. Zou het niet logischer zijn dat hij volle bak gaat stoken en dan langzaam afbouwt?
Ik meen me te herinneren dat de vroegestart niet goed werkt bij slimme radiatorkranen in de laatste firmware. Ik weet niet of dit probleem al is verholpen @tado?
Staat je instelling op comfort bij geo?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenner
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-10 12:18
t.oswald schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:16:
[...]

Ik meen me te herinneren dat de vroegestart niet goed werkt bij slimme radiatorkranen in de laatste firmware. Ik weet niet of dit probleem al is verholpen @tado?
Staat je instelling op comfort bij geo?
Ik heb geen slimme kranen. Enkel de thermostaat. Geo staat op balanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raindeer schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:38:
[...]

Als je andere mensen wilt helpen, dan helpt het om iets te zeggen over wat voor ketel je hebt. Waarom het niet werkt zoals jij wil etc. Zoals dit kraanwater probleem, de handleiding zegt dat het bij bepaalde ketels kan. https://www.tado.com/img/..._heating_factsheet_nl.pdf pag (15) en of het geactiveerd is in de setup.
Ik heb een Vaillant hr Solide VHR 24-28C (2006) met een chronotherm Vision. aan/uit.
Zou allemaal prima moeten werken. Ketel spreekt Open Therm.

Waar zie je in jouw link staan dat het kan dat het kan dat je onder een koude douche kan komen te staan? Ik zie alleen maar staan dat sommige ketels warmwatersturing accepteren. Er staat nergens dat je helemaal geen warm water krijgt.

Ik heb de hele app doorgespit en kon ook nergens een tabblad oid vinden voor warm water.

Bij de installatie ging het mis (heb ik al eerder hier op het forum geschreven) bij het feit dat ik niet voorbij de eerste aanmelding kom. Ik krijg een vreemd symbool (zendmast) dat werkelijk nergens beschreven staat. Ik krijg niet de twee schakels die "connecten".
Daar heb ik voor gebeld: 15 minuten in de wacht om vervolgens een computer te horen zeggen dat ze me niet langer willen laten wachten en de verbinding verbreken (en dat tot 4x toe).
Uiteindelijk komt het aanmelden (na twee dagen) dan toch goed, krijg ik na het invoeren van de gegevns de melding dat de ingineurs mijn verwarmingssysteem moeten bekijken.....

Er gaat een dag voorbij en dan krijg ik een mail met het verzoek om een foto van de voorkant van mijn thermostaat te sturen (ik had mijn thermostaat in de setup gekozen, notabene met typenummer erbij).
Ik heb meteen de foto gestuurd en gevraagd waar die voor nodig was... geen reactie.
Een dag later smiddags na mijn werk maar weer eens gebeld, want nog niks gehoord. Nu kan ik opeens alle stappen overslaan en krijg ik in een mail 3 regels met aansluitinstructies.
Ik alles aangesloten en de ketel lijkt te werken en te reageren op de app, tot ik dus onder de douche wil.
En dan is al het volk op de helpdesk naar huis als je hulp wilt.

Kortom, het werkt allemaal niet zoals het hoort. Tado maakt je voor 100% afhankelijk van hun server en hun helpdesk, waardoor het gemak van de slimme thermostaat niet uit de verf komt.
Prima als je ervoor kiest om alles door een helpdesk in te laten stellen, maar dan moet je wel zorgen voor voldoende poppetjes aan de knoppen en openingstijden op de momenten dat de gemiddelde gebruiker thuis is.

PS: @ Meesje: ik heb 100% zeker de juiste keuzes gemaakt bij het kiezen van mijn configuratie tijdens de setup, dus daar kan het niet aan liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 17:57:
[...]

Ik heb een Vaillant hr Solide VHR 24-28C (2006) met een chronotherm Vision. aan/uit.

Waar zie je in jouw link staan dat het kan dat het kan dat je onder een koude douche kan komen te staan? Ik zie alleen maar staan dat sommige ketels warmwatersturing accepteren. Er staat nergens dat je helemaal geen warm water krijgt.

Ik heb de hele app doorgespit en kon ook nergens een tabblad oid vinden voor warm water.

Bij de installatie ging het mis (heb ik al eerder hier op het forum geschreven) bij het feit dat ik niet voorbij de eerste aanmelding kom. Ik krijg een vreemd symbool (zendmast) dat werkelijk nergens beschreven staat. Ik krijg niet de twee schakels die "connecten".
Daar heb ik voor gebeld: 15 minuten in de wacht om vervolgens een computer te horen zeggen dat ze me niet langer willen laten wachten en de verbinding verbreken (en dat tot 4x toe).
Uiteindelijk komt het aanmelden (na twee dagen) dan toch goed, krijg ik na het invoeren van de gegevns de melding dat de ingineurs mijn verwarmingssysteem moeten bekijken.....

Er gaat een dag voorbij en dan krijg ik een mail met het verzoek om een foto van de voorkant van mijn thermostaat te sturen (ik had mijn thermostaat in de setup gekozen, notabene met typenummer erbij).
Ik heb meteen de foto gestuurd en gevraagd waar die voor nodig was... geen reactie.
Een dag later smiddags na mijn werk maar weer eens gebeld, want nog niks gehoord. Nu kan ik opeens alle stappen overslaan en krijg ik in een mail 3 regels met aansluitinstructies.
Ik alles aangesloten en de ketel lijkt te werken en te reageren op de app, tot ik dus onder de douche wil.

Kortom, het werkt allemaal niet zoals het hoort. Tado maakt je voor 100% afhankelijk van hun server en hun helpdesk, waardoor het gemak van de slimme thermostaat niet uit de verf komt.
Prima als je ervoor kiest om alles door een helpdesk in te laten stellen, maar dan moet je wel zorgen voor voldoende poppetjes aan de knoppen en openingstijden op de momenten dat de gemiddelde gebruiker thuis is.

PS: @ Meesje: ik heb 100% zeker de juiste keuzes gemaakt bij het kiezen van mijn configuratie tijdens de setup, dus daar kan het niet aan liggen.
Dus als ik het goed begrijp had je de oude thermostaat aan/uit geschakeld, heb je een speciale VR33 module aangeschaft om de ketel opentherm te kunnen schakelen en toen met de Tado helpdesk alles opentherm aangesloten? Of staat de ketel nog aan/uit op aansluitklemmen 3 en 4 en Tado op NO Com?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:51
[...]

Bedankt voor de toelichting! Ik ben nu helemaal blij dat bij mij (gratis) een installateur langs komt. Als diegene ‘m niet werkend krijgt, gaat ie natuurlijk terug. ;)
Wat ik trouwens wel verwarrend vind in jouw verhaal (ik heb nog geen ervaring met de installatie, dus niet boos worden als ik iets verkeerd verwoord... ;) ) is dat je zegt een aan/uit thermostaat te hebben en de ketel via opentherm aangestuurd wordt. Maar staat opentherm niet synoniem aan modulerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:57
@Verwijderd Heb je deze procedure eerst gevolgd om de ketel OpenTherm te krijgen YouTube: Vaillant Solide (oud) van aan/uit naar OpenTherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
sunnybird schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:25:
@Verwijderd Heb je deze procedure eerst gevolgd om de ketel OpenTherm te krijgen YouTube: Vaillant Solide (oud) van aan/uit naar OpenTherm
Tikkietakkie kan dit natuurlijk het beste zelf beantwoorden. Maar is net niet zo dat als je tijdens de installatie aan geeft dat de oude thermostaat een aan/uit exemplaar is, Tado er van uit gaat dat er via aan/uit gecommuniceerd moet worden? Het lijkt er op dat Tikkietakkie gelijk een wijziging in protocol (van aan/uit naar modulerend) heeft willen doorvoeren. Volgens mij gaat dat dan niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oude thermostaat was aan/uit.

Ik heb de Tado gekocht om te kunnen moduleren (onder andere).

In mijn laatste gesprek met de Tado-medewerker gaf hij mij de instructies die bedoeld waren voor een aan/uit-aansluiting. Toen gaf ik meteen aan dat dat niet de bedoeling was, maar dat ik wilde moduleren.
Hij heeft mij toen de instructies gegeven hoe de Tado OT aan te sluiten.
Dat heb ik vervolgens gedaan.

Op Youtube had ik vorige week al een filmpje gevonden hoe je mijn ketel moet omschakelen van aan/uit naar OT. De stappen in dat filmpje heb ik met succes doorlopen (en helaas drie kwartier later ook weer met succes in de tegenovergestelde richting).

Mijn ketel heeft geen VR33-module nodig, maar is voorzien van een OT aansluitng (klem A en B ).

@ Meesje: De ketel werd dus aan/uit aangestuurd, maar zou in de nieuwe situatie modulerend worden aangestuurd (en in dit geval is OT volgens mij synoniem met modulerend, er zijn ook nog andere protocollen om modulerend aan te sturen, heb ik begrepen, zoals Nefit EMS(?), maar dat is hier niet van toepassing.).

@ Sunnybird: Ja, het gaat om dat filmpje.

@ Meesje (tweede bericht): Dat is dus ook een manco van Tado (althans van deze setup-methode): Er wordt gevraagd hoe je ketel in de oude situatie is aangesloten. Er wordt (volgens mij, ik kan me dat stukje niet meer precies voor de geest halen in de setup) niet gevraagd hoe de ketel in de nieuwe situatie moet worden aangesloten. De medewerker aan de telefoon ging er ook zo maar van uit dat de ketel met de Tado weer aan/uit zou worden gestuurd.
Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje vreemd als je een moderne thermostaat aanschaft die kan moduleren en je in de setup ook al een ketel hebt geselecteerd die OT kan worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:08
lolgast schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:36:
@PeterdeBruin
Je moet maar net over de componenten beschikken en/of zin hebben om het te onderhouden, maar:
Ik heb thuis HomeAssistant draaien met z-wave modules.
Ik gebruik ook HASS en ben aan het kijken naar de Tado; wat zijn je ervaringen binnen HASS met Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:24
tyfoon_2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:44:
[...]

Ik gebruik ook HASS en ben aan het kijken naar de Tado; wat zijn je ervaringen binnen HASS met Tado?
Leuk om de temperatuur te bekijken, besturing werkt voor geen meter. Even kort door de bocht ;)
Ja, je kunt de verwarming uitzetten met automations, inschakelen is vragen om problemen. Temperatuur staat verkeerd, niet op smart schedule maar handmatig. Dat soort fratsen

Edit:
Wat wél goed werkt is de device.tracker via het Tado component. Die gebruik ik nu eigenlijk alleen nog, want automatisch uitschakelen kan de Tado ook zonder HomeAssistant :)

[ Voor 15% gewijzigd door lolgast op 05-01-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
@Verwijderd Mijn ketel is nu aan/uit gestuurd. Echter de cv onderhoudsmonteur vertelde mij dat de ketel (Intergas) ook modulerend kan werken. Dan zouden een paar aansluiting omgezet moeten worden: nu nummer 6 en 7 en dat moet worden 12 en 13 (of andersom of ander cijfers). Daar ga ik zelf niet beginnen, dat laat ik wel over aan de monteur. Ongetwijfeld zullen er dan nog andere settings geoptimaliseerd moeten worden.

Ik hou het nu dus wel bij aan/uit en ga niet gelijktijdig een omzetting doorvoeren naar modulerend. Ik voorzie dat de installatie dan ook fout gaat. De ketel is nu 11/12 jaar oud en zal over een paar jaar wel vervangen moeten worden. Ik vind het wel jammer dat deze omzetting niet makkelijk kan. @tado Kun jij bevestigen dat de installatie uit gaat van je huidige setup? Dus nu aan/uit, dan ook aan/uit met Tado. Of kun je tijdens de eerste installatie (zonder additionele hulp van Tado) wel overgaan van aan/uit naar modulerend?
Klopt het dat als je dit later wil veranderen je hulp nodig hebt van de helpdesk? Hoe kan dit het beste gepland worden? Je wil natuurlijk voorkomen dat als de monteur er is (voor omzetting aan/uit naar modulerend op de ketel) je een lange tijd moet wachten op de tado helpdesk.

Wat ik wel onbegrijpelijk vind is waarom destijds gekozen is voor aan/uit en niet modulerend. Het betreft een nieuwbouw woning. Toendertijd had ik totaal geen verstand van aan/uit en modulerend. Degene die de ketel in onderhoud heeft, heeft ‘m destijds ook geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ketel is dus ook zo'n 11-12 jaar oud. Ik begrijp ook niet waarom ik al die tijd een aan/uit-thermostaat heb gehad.

De Tado is op weg naar Cool-Blue.
Vanmiddag heb ik een Chronotherm Touch Modulation gekocht. Een "domme" thermostaat, maar ik wacht nog een paar jaar tot de thermostaten echt slim zijn geworden (en hopelijk ook de bedrijven erachter..)
Het modulerende deel vind ik momenteel belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:25
Wat ik graag zou willen zien is een grafiek van het stookvermogen van de ketel. De thermostaat kan dat uitlezen want op de Tado state pagina kan je dit zien.

Nu kan je alleen maar de warmtevraag zien maar dan weet je dus niks over hoe de ketel aan het stoken is en met hoevel vermogen enzo.

Wat ook leuk zou zijn is dat je het gasverbruik kan opvolgen via de app of een tool.

Hopelijk komt dit ooit in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Na een kleine paar weken na installatie van de Tado vind ik gevoelsmatig dat de verwarming veel gelijkmatiger warmte afgeeft. Het kan aan mij liggen maar het lijkt ook warmer of zo te blijven. Het is natuurlijk warmer buiten maar het lijkt veel langer 19 graden te blijven. Vroeger zakte het gemakkelijk naar de 17/18 graden en nu lijkt het veel stabieler te blijven. Of de Tado in de tussentijd gewoon bijpompt weet ik niet maar ik zal straks mijn energieverbruik eens bekijken. Met mijn oude thermostaat was het aan en dan kwam er een bak hitte van de verwarming meteen in het huis en met de Tado lijkt het wat meer rustiger te gaan.
Ik vind de timer echt een super uitvinding. Even 10 minuten op 20 graden en de rest is het dan rustig afkoelen en dat is echt super. Dat zorgt voor veel comfort en niet vergeten van je verwarming.
Het lijkt wel dat in de Tado app mijn beide telefoons voor verwarring zorgen (één telefoon lijkt dan nog thuis terwijl ik echt soms 200 km ver van huis ben) maar dat zal ik nog uittesten.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtGruber
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
glennvho schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:50:
Wat ik graag zou willen zien is een grafiek van het stookvermogen van de ketel. De thermostaat kan dat uitlezen want op de Tado state pagina kan je dit zien.

Nu kan je alleen maar de warmtevraag zien maar dan weet je dus niks over hoe de ketel aan het stoken is en met hoevel vermogen enzo.

Wat ook leuk zou zijn is dat je het gasverbruik kan opvolgen via de app of een tool.

Hopelijk komt dit ooit in de app.
Dan gaan we je moeten teleurstellen.
De tado capteert het stookvermogen van de ketel niet, enkel wat hij zelf als warmtevraag uitstuurt.
De ketel vertaalt dat naar een bepaald stookpatroon, maar dat leest de tado niet uit.

In het grafiekje van de app staat gewoon de visueel vereenvoudigde versie van de exacte percentages warmtevraag die je op de Tado state pagina kan zien:
  • geen golfjes = 0%
  • 1 golfje = 1% - 33%
  • 2 golfjes = 34% - 66%
  • 3 golfjes = 67% - 100%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 08:49
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 05:16:
Mijn Tado zit weer in zijn doos en gaat straks retour Coolblue. Tado was een eens-maar-nooit-meer ervaring.

Ik vind de thermostaat nog steeds een van de mooiste die er is, maar daar houdt het positieve verhaal ook wel op.

Voor werkelijk elke verandering of elk probleem moet je contact opnemen met de helpdesk, want je kunt zelf niets instellen: alles gebeurt op de server van Tado.
Dit is sowieso al niet handig, maar met de zeer beperkte openingstijden van de helpdesk (op de tijden dat de meeste mensen werken en dus geen tijd hebben om urenlang met de installatie van een thermostaat bezig te zijn) en de lange wachttijden (zowel telefonisch als op antwoord per mail), wordt het helemaal een uitdaging om het kreng aan de praat te krijgen.

Gisteravond kreeg ik dan eindellijk de benodigde gegevens van Tado om met de installatie verder te gaan. Heb ik hem geiinstalleerd. CV-ketel reageert op warmtevraag middels de app.

Vervolgens wil ik gaan douchen, krijg ik alleen koud water.
Nergens in de app een symbooltje voor tapwater. Op de site geen uitleg wat te doen (op de afdeling FAQ staat sowieso bijna geen info).
Google hielp me op dat moment ook niet verder, dus stond ik 20 minuten later in mijn blote reet dat k*tding weer van de muur te schroeven en mijn oude vertrouwde aan/uit thermostaat aan te sluiten.

Kortom retour dat prul.
Deze ervaring deel ik toch niet, hier had ik binnen een uur de thermostaat aangesloten inclusief 5 radiatorknoppen. Ik had me ingelezen en op de hoogte dat ik met mijn Remeha ketel niet de warmwater sturing moest aanzetten. Vervolgens heb ik gewoon met mijn kleren aan in de keuken even getest of ik warm water had voor dat ik in mijn blote reet onder de douche stapte. Ik heb de helpdesk voor het hele aansluiting niet nodig gehad. Wel had ik me op dit forum ingelezen, gecontroleerd of mijn apparatuur geschikt was en de installateurs handleiding bij handen (niet nodig gehad). Mocht je hier geen zin in hebben en geen uren de tijd hebben dan lijkt het me dat je een installateur laat komen die het voor je doet.

Enige negatieve punt dat ik heb is dat de temperatuur meting van de radiator knoppen niet representatief is voor de ruimte, de offset is niet werkzaam want deze verschilt wanneer de radiator aan of uit is. Het aanschaffen van losse thermostaten voor elke ruimte vind ik gekken werk en ben ik qua kosten niet van plan. Het zou mooi zijn als ze hier een goedkope oplossing voor konden realiseren.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:39:
Mijn ketel is dus ook zo'n 11-12 jaar oud. Ik begrijp ook niet waarom ik al die tijd een aan/uit-thermostaat heb gehad.

De Tado is op weg naar Cool-Blue.
Vanmiddag heb ik een Chronotherm Touch Modulation gekocht. Een "domme" thermostaat, maar ik wacht nog een paar jaar tot de thermostaten echt slim zijn geworden (en hopelijk ook de bedrijven erachter..)
Het modulerende deel vind ik momenteel belangrijker.
Top ding wat je nu hebt gekocht. Stook ik al ruim 10 jaar mee. Doet het altijd en stookt mooi modulerend. Ik deel je mening volledig. Als je hem "slim" instelt stookt hij ook nooit wanneer je niet thuis bent, dus qua besparing mis je niets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Razor109 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:40:
[...]

Deze ervaring deel ik toch niet, hier had ik binnen een uur de thermostaat aangesloten inclusief 5 radiatorknoppen. Ik had me ingelezen en op de hoogte dat ik met mijn Remeha ketel niet de warmwater sturing moest aanzetten. Vervolgens heb ik gewoon met mijn kleren aan in de keuken even getest of ik warm water had voor dat ik in mijn blote reet onder de douche stapte. Ik heb de helpdesk voor het hele aansluiting niet nodig gehad. Wel had ik me op dit forum ingelezen, gecontroleerd of mijn apparatuur geschikt was en de installateurs handleiding bij handen (niet nodig gehad). Mocht je hier geen zin in hebben en geen uren de tijd hebben dan lijkt het me dat je een installateur laat komen die het voor je doet.

Enige negatieve punt dat ik heb is dat de temperatuur meting van de radiator knoppen niet representatief is voor de ruimte, de offset is niet werkzaam want deze verschilt wanneer de radiator aan of uit is. Het aanschaffen van losse thermostaten voor elke ruimte vind ik gekken werk en ben ik qua kosten niet van plan. Het zou mooi zijn als ze hier een goedkope oplossing voor konden realiseren.
Of de radiatorknoppen de juiste temperatuur aangeven, zal waarschijnlijk sterk afhangen van de situatie. Ik stook zelf i.v.m. vloerverwarming in de woonkamer, de ketel op maximaal 50 graden. De radiatorknop in de werkkamer geeft dan wellicht kort een niet bestaande overshoot bij het aanwarmen, maar vervolgens gaat alles lekker rustig moduleren en wordt de radiator bijna lauw en de ruimte temperatuur netjes de op de knop ingestelde waarde. Als de aanvoertemperatuur 80 graden is en de radiatorknop ingebouwd is, zal er ongetwijfeld een heel ander verloop zijn. En verder alle mogelijkheden tussen deze twee uitersten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wvtgX1nFW24a90MTNHS5zXCf/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenner
LtGruber schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:54:
[...]

De tado capteert het stookvermogen van de ketel niet, enkel wat hij zelf als warmtevraag uitstuurt.
De ketel vertaalt dat naar een bepaald stookpatroon, maar dat leest de tado niet uit.

In het grafiekje van de app staat gewoon de visueel vereenvoudigde versie van de exacte percentages warmtevraag die je op de Tado state pagina kan zien:
  • geen golfjes = 0%
  • 1 golfje = 1% - 33%
  • 2 golfjes = 34% - 66%
  • 3 golfjes = 67% - 100%
Interessant. Zou het dan ook kunnen dat de app bv 1 golfje laat zien maar dat de ketel niet brandt? Ik heb een remeha quinta 35c modulerende condensatie combi ketel. Maar volgens mij blijft die in standby staan bij 1 golfje. Pas bij 2 golfjes is de ketel inwerking en zie ik dat de aanvoertemperatuur steeds in de buurt van 50 graden ligt en soms hoger (bij 3 golfjes vermoed ik).
Of is dit dan weer een slimme werking van de ketel die dan beslist dat de gevraagde aanvoertemp te laag is om efficient te kunnen werken?
Ik heb de tado nu 1.5 week ongeveer, ik heb nog nooit zo hard op het stookgedrag gelet; gek word ik ervan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:58
glenner schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:59:
[...]

Interessant. Zou het dan ook kunnen dat de app bv 1 golfje laat zien maar dat de ketel niet brandt? Ik heb een remeha quinta 35c modulerende condensatie combi ketel. Maar volgens mij blijft die in standby staan bij 1 golfje. Pas bij 2 golfjes is de ketel inwerking en zie ik dat de aanvoertemperatuur steeds in de buurt van 50 graden ligt en soms hoger (bij 3 golfjes vermoed ik).
Of is dit dan weer een slimme werking van de ketel die dan beslist dat de gevraagde aanvoertemp te laag is om efficient te kunnen werken?
Ik heb de tado nu 1.5 week ongeveer, ik heb nog nooit zo hard op het stookgedrag gelet; gek word ik ervan :-)
Ja, mijn quinta doet dat ook heel vaak. Met 1 golfje is de gevraagde aanvoer temperatuur soms iets van 24 graden. Dan blijft de ketel lekker uit maar op de tado lijkt het alsof jij staat te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenner
menzo schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:26:
[...]

Ja, mijn quinta doet dat ook heel vaak. Met 1 golfje is de gevraagde aanvoer temperatuur soms iets van 24 graden. Dan blijft de ketel lekker uit maar op de tado lijkt het alsof jij staat te branden.
Dus bij jouw brandt hij nooit op 1 golfje? Ik heb het net nogeens gechecked en op 1 golfje gaf de ketel '0' aan (geen warmtevraag) en toen de tado naar 2 golfjes sprong ging de ketel op '3' (cv bedrijf) met een aanvoer van 48graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:58
glenner schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:45:
[...]

Dus bij jouw brandt hij nooit op 1 golfje? Ik heb het net nogeens gechecked en op 1 golfje gaf de ketel '0' aan (geen warmtevraag) en toen de tado naar 2 golfjes sprong ging de ketel op '3' (cv bedrijf) met een aanvoer van 48graden
Het hangt denk ik erg af van hoe warm het water nog is. 1 golfje kan ook 30% warmte vraag zijn, dan stookt de ketel denk ik wel met een klein vlammetje.

http://www.peterdebruin.net/tado.html

Hier kan je het percentage zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:08
Ik heb sinds 2 dagen enorme overshoot, zonder dat we de configuratie gewijzigd hebben. Hebben meer mensen hier last van?

Bijvoorbeeld: ingestelde temp 20gr, huidige temp: 19,8gr en warmtevraag staat op 3 streepjes, ketel staat volle bak te branden, het is bloedheet (het voelt als 23gr of warmer in de woonkamer waar de thermostaat hangt, die vrolijk 19,8 aangeeft)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
glenner schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:45:
[...]

Zelfs bij twee golfjes zie ik nauwelijks of geen gasverbruik. Ik heb in dit forum al eerder aangegeven dat het pas boven de 67% serieus gaat worden. Ik gebruikt slimme radiatorknoppen in ruimten die maar af en toe verwarmd moeten worden. Omdat het verschil tussen de doeltemperatuur en de actuele temperatuur voor die ruimten vaak groot is, wordt dan al vrij snel 100% heating power gevraagd. In mijn woonkamer heb ik vloerverwarming en geen radiatoren. Het verschil tussen de doeltemperatuur en de actuele temperatuur is daar ‘s morgens veel kleiner (nu maar ongeveer 1 graad). Het duurt dan toch zo’n anderhalfuur voordat de heating power op 100% komt en er echt iets gaat gebeuren met de temperatuur van de vloer. Tado heeft overigens wel aanpassingen gedaan. Eerder duurde het wel vierenhalf uur voor er serieus wat gebeurde. Eenmaal op temperatuur loopt het nu inmiddels ook goed. Ik denk dat Tado het nu niet nog beter kan krijgen. Ga zelf nog proberen om mijn schema in de ochtend bij de start een halfuurtje op 25 graden te zetten voor de kamer met vloerverwarming. Dan krijg ik wel snel de gewenste 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:53
[...]

Waarschijnlijk niet geheel toevallig heb ik ook afgelopen week een Tado V2 starterskit bij Coolblue besteld aangezien deze in de aanbieding was, maar ik heb dus precies dezelfde ketel (VHR 24/28C) en ik had ook een oude Honeywell thermostaat (bij mij een Chronotherm 3).
En nu komt het, ook ik had ineens een koude douche vandaag :')
Wat stom is aangezien ik eerst in de keuken de warme kraan had aangezet na installatie en toen had ik gewoon warm water uit de kraan.
Ik vermoed echter, dat de verwarming net aansprong toen ik ging douchen en dat er daardoor iets mis ging.
Na het afdrogen heb ik nml. later in de keuken weer de warme kraan open gezet en had ik warm water, op dat moment liep de verwarming niet.

Anyhow, ook ben ik erachter gekomen dat de installatieprocedure idd een paar steken laat vallen.
Ook ik vermoed dat ik de Tado - overigens geheel volgens de procedure zoals voorgekauwd door Tado - op aan/uit had ingesteld i.p.v. op OpenTherm, terwijl ik mijn VHR ketel wél om heb gezet naar OpenTherm. Te weten de kabels aangesloten op A en B ipv op 3 en 4 (overigens géén brug gemaakt tussen 3 en 4) én in het menu volgens hetzelfde YouTube filmpje bij d20 OpenTherm ingeschakeld.

Nu zat ik even op het web te zoeken en kwam 2 monteurshandleidingen tegen.
Daaruit maak ik op dat de Tado voor OpenTherm aangesloten moet worden op + en - en niet op No en Com (No en Com is gewoon aan/uit oftewel Relais ga ik vanuit).

Let op: bij de volgende stappen ga ik er vanuit dat je in de ketel de kabels als op OpenTherm (A en B ) hebt aangesloten! Sluit je ze aan op 3 en 4 in je ketel en daarna op OpenTherm in je Tado dan kan ie stuk gaan.

Stappenplan:
1. Ketel stekker eruit trekken
2. In de ketel kabels op OpenTherm (A en B ) aansluiten
3. Tado kabel No naar -
4. Tado kabel Com naar +
5. Tado weer aan de plaat hangen
6. Installateursmenu openen (3 seconden knop ingedrukt houden, antenne verschijnt, 3 keer kort achter elkaar knop indrukken)
Er komt nu een pijl naar beneden in beeld, dat betekent dat het menu aan het laden is.
7. Als nu als eerste R01 in beeld komt, dan staat de Tado ingesteld op Relais (dus aan/uit).
8. Selecteer nu D01
9. Selecteer HC01
10. Kies vervolgens of je warm water aansturing (HW) in wilt schakelen of niet
11. Druk op de ronde knop om te bevestigen > SAVE, nog een keer drukken.
12. Pijl omhoog komt in beeld en daarna ben je klaar.

Na even wachten zie je in je app dat je nu ook warm water kunt aansturen (of niet).
Zet de verwarming even handmatig op minimaal 25 graden... wachten... als het goed is springt binnen een minuut je ketel aan om te gaan verwarmen.

Als je HW hebt ingeschakeld, moet je in je app wel even controleren of warm water aan of uit staat.
Bij mij stond ie uit (vanwege het tijdstip en het default schema dat wordt gekozen) en toen kwam er alleen koud water uit de kraan.
Vervolgens aan gezet en het schema aangepast en toen deed ie het wel :)
(Ik heb het volgende schema gekozen: warm water altijd aan op 55 graden, tenzij er niemand thuis is.)

Volgens mij werkt alles nu zoals zou moeten. Wanneer die staat te verwarmen (verwarming op 25 graden ingesteld -> code 4 in het display van de ketel) komt er ook warm water uit de kraan. Ik hoop ook dat ie dat lang genoeg blijft doen en ik niet weer een koude douche krijg ;)

Zie handleidingen voor wat meer duiding met plaatjes:
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
http://www.baitler-techni...tionsanleitung_Kunden.pdf

Nu heb ik echter nog een ander probleem met mijn Tado:

De verlichting op het scherm van de thermostaat flikkert een beetje, dat deed ie al vanaf het moment dat ik 'm uit de doos haalde.
En als ik handmatig wil bedienen (dus niet via de app maar op het apparaat zelf) dan start de thermostaat telkens opnieuw op zodra ik één van de twee pijltjes aanraak met m'n vinger. Alsof er dan een soort kortsluiting plaatsvindt. Terwijl de pijltjes wel goed werken in het installatiemenu.

Firmware staat nog steeds op 20.7... update was al 2 dagen bezig maar niet klaar en die is nu blijkbaar ook afgebroken en start niet vanzelf weer op?
Edit 8-1-2018 11:42u: De firmware update is in de loop van de ochtend weer gestart. Ik ben benieuwd hoe lang het nu gaat duren. De thermostaat bevindt zich binnen een straal van 3 meter van de internetbridge met een houten vloer ertussen. Zou dus geen belemmering mogen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 08-01-2018 11:44 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
tado schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:55:
[...]

1. Lees deze artikelen eens:

https://support.tado.com/...g-voor-al-mijn-radiatoren-
https://support.tado.com/...at-ge%C3%AFnstalleerd-heb-

2. Het is een PID regelaar, Low zal een x aantal minuten per uur zijn en high een hoger aantal minuten per uur dat we de ketel aanzetten.
Ik ben wel benieuwd naar het antwoord op vraag 1, maar de linkjes zijn dood.

En ik zie in mijn app helemaal geen data van Heating Request. Niet op het home screen en ook niet in de grafieken. Het is net alsof dat signaal niet geregistreerd wordt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 22:15

2d0

Hoop dat Tado support deze week eindelijk mijn Tado thermostaat werkend kunnen krijgen.
Ik heb blijkbaar een thermostaat verbinding met de etwist bedraad aan de remeha tzerra plus die nog niet in hun aansluit configuratie stond. Inmiddels heb ik zelf al e.a. uitgezocht en mogelijk de oplossing al gevonden. Alleen moet Tado dat in hun configuratie gaan doorvoeren. Het komt er in het kort op neer dat de remeha tzerra plus een ingeboude gateway heeft. De gateway wordt gebruikt tussen de ketel en de thermostaat.

Tado heeft alleen een wifi versie van de etwist in hun configuratie staan. Bij die configuratie wordt de Tado wireless extensie verbonden met de gateway. In mijn geval gaat er vanuit de gateway een bedrade connectie naar de thermometer. De aansturing lijkt mij identiek van een wifi en bedrade versie naar de gateway, maar ik ben geen boiler specialist. De Tado staat nu op opentherm, maar vanwege de gateway wordt dit mogelijk niet goed omgezet naar de ketel. De gateway is dan wel weer aangesloten op de opentherm verbindingen.
Ik heb dit wel aangegeven bij Tado, dus maar afwachten hoe snel dit wordt opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:50
Ik las over makkelijke installatie, tot nu toe wat traag helaas.

Op 2 januari Tado gemaild over compatibiliteit:
Ik ben onlangs verhuisd en wil in mijn nieuwe woning een nieuwe thermostaat plaatsen. In mijn vorige woning had ik een Nest, maar ik ben nu voornemens voor Tado te gaan. Mijn huidige ketel betreft een Nefit Topline Compact HRC 25/CW4 uit 2009. Deze wordt aangestuurd door een Nefit Moduline 300. Kan de Tado standaard modulerend werken op mijn ketel of zijn hiervoor aanpassingen / converters nodig?

Antwoord Tado:
Wij kunnen uw ketel zonder converters direct modulerend via NEFIT EMS protocol modulerend sturen.

Top, besteld dan maar, en op 4 januari aan de installatie begonnen, maar combinatie ketel en thermostaat is niet bekend, dus moet wachten op de engineers van Tado.

Op 5 januari krijg ik onderstaande vraag van Tado:
Bedankt voor de informatie. Regelt je ketel 1 of meerdere verwarmingscircuits? (bijvoorbeeld radiatoren en vloerverwarming).

Binnen twee minuten geantwoord (kan deze vraag niet beter tijdens installatie gesteld worden?):
1 circuit, alleen radiatoren. Verder uiteraard nog warm water.

7 januari mailtje van Tado:
We zijn nog steeds bezig met het verwerken van je aanvraag (419443). Mogelijk duurt dit nog een paar dagen. Wij willen onze excuses aanbieden voor de vertraging. Bij voorbaat dank voor je geduld en begrip.

Dat geduld is lastig, als ik wat nieuws koop is het lekker als het gelijk werkt. Al gaat zorgvuldigheid en goede werking (verwarming modulerend en warm water werkend) voor snelheid natuurlijk. Ben benieuwd.

Edit: vanmiddag mail ontvangen en vanavond geïnstalleerd, fluitje van een cent! We gaan het beleven, ziet er vooralsnog goed uit. Nou hopen dat ik morgenochtend kan douchen (warmwater functie uit, eco-stand ketel moet gebruikt worden).

[ Voor 6% gewijzigd door SvenVis op 08-01-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Zijn er nog meer mensen die deze twee issues herkennen? :?

1. Heat request niet zichtbaar
2. LED-matrix display flikkert en thermostaat start opnieuw op na beroeren pijltjestoetsen voor handmatige instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
FlowDesign schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:01:

2. LED-matrix display flikkert en thermostaat start opnieuw op na beroeren pijltjestoetsen voor handmatige instelling.
Ik heb probleem 2 ook gehad. Uiteindelijk heb ik de batterijen vervangen door goede alkaline batterijen en was het probleem gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocmeh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02-2024
Na al een hele tijd een Nest v3 thermostaat te willen hebben ben ik uiteindelijk na alle positieve verhalen in dit topic toch voor een Tado gegaan via de decemberaanbieding. Wat heb ik daar een spijt van.

Aanvankelijk werkte het wel oke, los van de overshoot die ik voorheen niet had met de iSense thermostaat. Ook vind ik de bediening van dit apparaat niet om over naar huis te schrijven. Waar ik met de oude thermostaat met een simpele draai aan de knop in no-time de instelling met een halve graad kon veranderen, moet je nu eerst op een knopje drukken, wachten tot de thermostaat voorbij de weergave van de huidige temperatuur is en dan met de pijltjes omhoog/omlaag - per hele graad.

De oude thermostaat kon de temperatuur heel strak op 19 graden kon houden, maar de Tado weet er een grafiek van te maken die beter past bij een willekeurige cryptocoin. Ook lijkt de thermostaat nu gewoon niet meer te willen stoppen met verwarmen. Als ik in bed lig hoor ik om de zoveel tijd de ketel weer aanslaan terwijl de ingestelde temperatuur toch echt ligt beneden de temperatuur die het op dat moment is. Het is inmiddels zo ver dat ik 's nachts een aantal keer de stekker uit de ketel heb getrokken zodat het in ieder geval kon afkoelen. Vanochtend was het net boven de 15 graden en als ik dan de Tado instel op 10 graden en de stekker van de ketel weer insteek is het even wachten geblazen en voila, de ketel slaat weer aan. De radiator naast me klotst nu zachtjes en voelt flink warm aan, het is intussen 16.4 graden...

Zijn er mensen die deze issues herkennen? Ik ben inmiddels aan het overwegen dit ding terug te sturen en alsnog een Nest te halen - m'n gasverbruik is door dit akkefietje behoorlijk opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
jocmeh schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:14:
Na al een hele tijd een Nest v3 thermostaat te willen hebben ben ik uiteindelijk na alle positieve verhalen in dit topic toch voor een Tado gegaan via de decemberaanbieding. Wat heb ik daar een spijt van.

Aanvankelijk werkte het wel oke, los van de overshoot die ik voorheen niet had met de iSense thermostaat. Ook vind ik de bediening van dit apparaat niet om over naar huis te schrijven. Waar ik met de oude thermostaat met een simpele draai aan de knop in no-time de instelling met een halve graad kon veranderen, moet je nu eerst op een knopje drukken, wachten tot de thermostaat voorbij de weergave van de huidige temperatuur is en dan met de pijltjes omhoog/omlaag - per hele graad.

De oude thermostaat kon de temperatuur heel strak op 19 graden kon houden, maar de Tado weet er een grafiek van te maken die beter past bij een willekeurige cryptocoin. Ook lijkt de thermostaat nu gewoon niet meer te willen stoppen met verwarmen. Als ik in bed lig hoor ik om de zoveel tijd de ketel weer aanslaan terwijl de ingestelde temperatuur toch echt ligt beneden de temperatuur die het op dat moment is. Het is inmiddels zo ver dat ik 's nachts een aantal keer de stekker uit de ketel heb getrokken zodat het in ieder geval kon afkoelen. Vanochtend was het net boven de 15 graden en als ik dan de Tado instel op 10 graden en de stekker van de ketel weer insteek is het even wachten geblazen en voila, de ketel slaat weer aan. De radiator naast me klotst nu zachtjes en voelt flink warm aan, het is intussen 16.4 graden...

Zijn er mensen die deze issues herkennen? Ik ben inmiddels aan het overwegen dit ding terug te sturen en alsnog een Nest te halen - m'n gasverbruik is door dit akkefietje behoorlijk opgelopen.
Mail de helpdesk. Er zit blijkbaar iets in de installatie verkeerd en dat ga je niet zelf oplossen.

En als je geen grafieken hebt zoals bij je oude thermostaat, zie je ook niet wat er van minuut tot minuut gebeurd. De schaal in de grafieken is nogal bedrieglijk, een paar tienden van een graad geeft al een achtbaan.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 08-01-2018 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje

WAT???? Kun je via de thermostaat alleen per hele graden de temperatuur instellen? Plaatjes suggereren iets anders (ook decimalen). Hoe kun je dan halve graden instellen? Alleen via de app? Mijn ervaring is dat ik de thermostaat wel via de app zal bedienen, maar mijn vriendin zal de temperatuur zeker weten via de thermostaat instellen. Balen zeg!

Ik zoek eigenlijk een thermostaat die je op afstand kunt bedienen en integratie heeft met HomeKit. Dan heb je Honeywell, Tado en Netatmo. De thermostaat hoeft van mij helemaal niet zo slim te zijn. Het slimst lijkt me toch om de temperatuur (een uur van te voren) laag te zetten wanneer je gaat slapen of wanneer niet thuis bent, etc.? Of sla ik daar de plank helemaal mis?

Ik ben nu toch wel een beetje huiverig over Tado... Ik heb 'm al eventjes in huis, ik wacht op een monteur (is gratis, actie van 50five). Ik overweeg om 'm nu te retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Kan het zijn dat de ketel iets doet met het op temperatuur houden van het tapwater? Ik heb het schema voor tapwater ‘s nachts uitstaan (mijn Atag ketel schakelt dan overigens gewoon naar de ecostand, maar dat is bij andere merken niet zo, bij Remeha bv. is uit uit begrijp ik in het forum). Als je dan buiten het schema toch warm tapwater wilt, moet je dat even via de app handmatig aanzetten. Met de app. kan je ook de temperatuur van de verwarming met tienden bij de thermostaat en halve graden bij de slimme radiatorknoppen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocmeh
meesje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:55:
[...]

WAT???? Kun je via de thermostaat alleen per hele graden de temperatuur instellen? Plaatjes suggereren iets anders (ook decimalen). Hoe kun je dan halve graden instellen? Alleen via de app? Mijn ervaring is dat ik de thermostaat wel via de app zal bedienen, maar mijn vriendin zal de temperatuur zeker weten via de thermostaat instellen. Balen zeg!
Ja, ik wou dat iemand mij dat vooraf had verteld. Hij kan decimalen weergeven voor de huidige temperatuur, mogelijk is dat wat je op de plaatjes ziet. Het instellen achter de komma kan inderdaad alleen via de app.
t.oswald schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:14:
[...]

Kan het zijn dat de ketel iets doet met het op temperatuur houden van het tapwater? Ik heb het schema voor tapwater ‘s nachts uitstaan (mijn Atag ketel schakelt dan overigens gewoon naar de ecostand, maar dat is bij andere merken niet zo, bij Remeha bv. is uit uit begrijp ik in het forum). Als je dan buiten het schema toch warm tapwater wilt, moet je dat even via de app handmatig aanzetten. Met de app. kan je ook de temperatuur van de verwarming met tienden bij de thermostaat en halve graden bij de slimme radiatorknoppen instellen.
Dat lijkt me stug, ik heb een Remeha Tzerra ketel en bij de installatie (zoals hier geadviseerd) dan ook gekozen voor het niet activeren van het beheren van het warme water. Intussen staat de thermostaat nog steeds op 10 graden ingesteld en is het intussen een zeer behaaglijke 18.3 graden. De ketel is inmiddels weer afgeslagen maar dat zal vast niet lang duren. Zelfs al zou de tapwater functie aanstaan, dan mag dat toch geen warm water naar je radiatoren laten gaan op het moment dat de thermostaat lager staat ingesteld dan de temperatuur die hij op dat moment meet?

Overigens nog vergeten te melden in mijn eerste post, maar ik heb ook problemen met de geofencing functionaliteit van de app. Ik heb al ruim twee jaar veel plezier van de geofencing van Philips Hue, dat werkt probleemloos. Bij Tado is het echter zo dat ik, terwijl ik aan de WiFi hang notabene, de thermostaat zie aangeven dat ik van huis ben. Nou is het wel zo dat ik de geofencing zone wat klein heb gemaakt, maar bij een WiFi-verbinding zou hij toch meteen moeten registreren dat ik thuis ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
OrbitZ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:06:
[...]

Ik heb probleem 2 ook gehad. Uiteindelijk heb ik de batterijen vervangen door goede alkaline batterijen en was het probleem gefixt.
Thanks, zal dat eens proberen. Beetje jammer dat er slechte batterijen worden meegeleverd als dat de oorzaak blijkt te zijn.
Zou de firmware update met nieuwe batterijen misschien ook sneller gaan? :?

Edit 14:05u:
Andere batterijen erin levert helaas geen verbetering op.
Ik denk dat ik gewoon een half defect exemplaar heb ontvangen en deze ga omruilen voor een nieuwe.
jocmeh schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:29:
[...]

Ja, ik wou dat iemand mij dat vooraf had verteld. Hij kan decimalen weergeven voor de huidige temperatuur, mogelijk is dat wat je op de plaatjes ziet. Het instellen achter de komma kan inderdaad alleen via de app.

[...]

Dat lijkt me stug, ik heb een Remeha Tzerra ketel en bij de installatie (zoals hier geadviseerd) dan ook gekozen voor het niet activeren van het beheren van het warme water. Intussen staat de thermostaat nog steeds op 10 graden ingesteld en is het intussen een zeer behaaglijke 18.3 graden. De ketel is inmiddels weer afgeslagen maar dat zal vast niet lang duren. Zelfs al zou de tapwater functie aanstaan, dan mag dat toch geen warm water naar je radiatoren laten gaan op het moment dat de thermostaat lager staat ingesteld dan de temperatuur die hij op dat moment meet?

Overigens nog vergeten te melden in mijn eerste post, maar ik heb ook problemen met de geofencing functionaliteit van de app. Ik heb al ruim twee jaar veel plezier van de geofencing van Philips Hue, dat werkt probleemloos. Bij Tado is het echter zo dat ik, terwijl ik aan de WiFi hang notabene, de thermostaat zie aangeven dat ik van huis ben. Nou is het wel zo dat ik de geofencing zone wat klein heb gemaakt, maar bij een WiFi-verbinding zou hij toch meteen moeten registreren dat ik thuis ben?
Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat jouw Tado niet op de juiste manier aangesloten en/of geconfigureerd is voor jouw ketel. Ik had zelf ook de installatiehandleiding gevolgd en aangegeven wat ik voor type thermostaat en ketel ik heb. Op basis daarvan leidde de instructie ertoe dat ik m'n nieuwe Tado thermostaat op aan/uit (No en Com) had aangesloten ipv op OpenTherm ( - en + ). Ik heb dat nu zelf aangepast omdat ik m'n ketel nou juist op OpenTherm had gezet en nu werkt het wel goed (zie mijn eerdere posts van afgelopen nacht).
Als je de Tado op de - en + aan gaat sluiten (OpenTherm) moet je wel 100% zeker weten dat de kabeltjes in de ketel ook op OpenTherm zijn aangesloten en niet op 230V aan/uit, anders kan je Tado kapot gaan (vandaar dat kleine gele kaartje in die 3 pinnen).

Veder zou ik in je app de geofencing zone gewoon wat groter zetten. Ik heb 'm zelf op maximaal gezet (2 miles). Ik wil niet dat alles uit gaat als ik alleen maar ff boodschappen in de buurt ga doen.

Zie jij in je app ook de mogelijkheid om warm water in te kunnen stellen? Of alleen de heating?

[ Voor 10% gewijzigd door FlowDesign op 08-01-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Natuurlijk lees ik een dergelijk topic vnl. over de probleem gevallen. Maar ik ben nu erg terughoudend wat betreft de Tado. Eerst een tijd gewacht met aanschaf, totdat de Tado standaard met een v3 bridge werd geleverd. Echter nu grote twijfel......

Multi-room verwarming hoeft voor mij niet. Dus eigenlijk is een Honeywell Lyric T6 wel voldoende voor mij. Over dit product lees je jammer genoeg trouwens vrij weinig (zowel neg. als pos.). Het lijkt er wel op dat je op een T6 wel met directe knoppen de temperatuur kunt inregelen, zonder eerst door een 'menu' heen te moeten bladeren. Het nadeel van de T6 vind ik dat je een ketelmodule moet plaatsen in de buurt van de CV ketel; de (fysieke) installatie lijkt me wat complexer dan bij een Tado.

Tekst gevonden in een review:
Een slimme thermostaat, zoals de Nest-thermostaat, kan intimiderend zijn. Die leert je levensstijl, maar dan moet je het toestel ook de kans geven om dat te doen. Geef je die controle niet graag uit handen en wil je liever alles zelf bepalen? Dan is Lyric T6 een perfecte oplossing. Hij lijkt het meest van allemaal op een klassieke thermostaat, maar toch met een slimme achtergrond, zodat je het volledige potentieel kan benutten wanneer je daar klaar voor bent.
Ik denk dat je in bovenstaande tekst Nest kunt vervangen door Tado. Van mij hoeft een thermostaat mijn gedrag niet te leren, ik wil het liefst zelf (ouderwets) de controle hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door meesje op 08-01-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocmeh
FlowDesign schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:38:
Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat jouw Tado niet op de juiste manier aangesloten en/of geconfigureerd is voor jouw ketel. Ik had zelf ook de installatiehandleiding gevolgd en aangegeven wat ik voor type thermostaat en ketel ik heb. Op basis daarvan leidde de instructie ertoe dat ik m'n nieuwe Tado thermostaat op aan/uit (No en Com) had aangesloten ipv op OpenTherm ( - en + ). Ik heb dat nu zelf aangepast omdat ik m'n ketel nou juist op OpenTherm had gezet en nu werkt het wel goed (zie mijn eerdere posts van afgelopen nacht).
Als je de Tado op de - en + aan gaat sluiten (OpenTherm) moet je wel 100% zeker weten dat de kabeltjes in de ketel ook op OpenTherm zijn aangesloten en niet op 230V aan/uit, anders kan je Tado kapot gaan (vandaar dat kleine gele kaartje in die 3 pinnen).

Veder zou ik in je app de geofencing zone gewoon wat groter zetten. Ik heb 'm zelf op maximaal gezet (2 miles). Ik wil niet dat alles uit gaat als ik alleen maar ff boodschappen in de buurt ga doen.

Zie jij in je app ook de mogelijkheid om warm water in te kunnen stellen? Of alleen de heating?
Wil je een lift naar Beverwijk? ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IucbEPS.png

De situatie met de oude thermostaat was al OpenTherm dus ik heb de ketel verder niet aangeraakt.

Geofencing zou idd groter kunnen, maar ik woon in het centrum van een stad en er is hier dus ook heel veel WiFi op basis waarvan je locatie best nauwkeurig kan krijgen, zéker als je home WiFi detection aan hebt staan in de app. Met een 2 mile radius zou ik behoorlijk wat voor niks lopen stoken omdat ik daarmee gewoon de complete stad cover. Ik heb 'm nu van 250 naar 400 ft gezet, dat is wel zo'n beetje de max hier imo.

Geen mogelijkheden om warm water in te stellen in de app omdat ik dat bij de installatie heb uitgezet ivm de Remeha ketel.

[ Voor 3% gewijzigd door jocmeh op 08-01-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Ik heb een sterk vermoeden dat mijn huidige ketel heel binnenkort de geest zal geven. Dus ben ik al op zoek naar een andere. Dus mijn vraag welke merken werken het beste samen met Tado. Zoek een gaswand ketel met opentherm. Geen vloerverwarming maar gewoon radiatoren gebruiken wij hier. Moet alleen nog eens kijken hoeveel kw de huidige ketel is om een gelijkaardige of iets zwaardere aan te schaffen. Iemand een suggestie die prijs / kwaliteit goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 07:57
Heb gezocht maar niet gevonden... Werkt Google Home nou met de V2 of v3 bridge? Of beiden?

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 22:15

2d0

DaveD1109 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:09:
Heb gezocht maar niet gevonden... Werkt Google Home nou met de V2 of v3 bridge? Of beiden?
Ik heb versie 3 gekoppeld met google home.
2 devices, 1 de heating en 1 hot water.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1801/357090/9n9GmG0A.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
jocmeh schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:13:
[...]

Wil je een lift naar Beverwijk? ;)
[afbeelding]

De situatie met de oude thermostaat was al OpenTherm dus ik heb de ketel verder niet aangeraakt.

Geofencing zou idd groter kunnen, maar ik woon in het centrum van een stad en er is hier dus ook heel veel WiFi op basis waarvan je locatie best nauwkeurig kan krijgen, zéker als je home WiFi detection aan hebt staan in de app. Met een 2 mile radius zou ik behoorlijk wat voor niks lopen stoken omdat ik daarmee gewoon de complete stad cover. Ik heb 'm nu van 250 naar 400 ft gezet, dat is wel zo'n beetje de max hier imo.

Geen mogelijkheden om warm water in te stellen in de app omdat ik dat bij de installatie heb uitgezet ivm de Remeha ketel.
Aansluiting dus goed maar configuratie niet denk ik. Wordt die wel ondersteund door Tado? :?

Bij Opentherm kunnen de draadjes niet verkeerd om aangesloten zijn toch?

---

Ik heb zelf overigens voor €169 een nieuwe Tado V2 besteld bij Coolblue (vandaag ff telefonisch geregeld want hij kost nu weer €179) en die ik nu heb gaat retour. Hopelijk gaat de installatie nu in één keer goed en werken het display en de pijltjestoetsen nu wel goed.

[ Voor 11% gewijzigd door FlowDesign op 08-01-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

jphermans schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:25:
Ik heb een sterk vermoeden dat mijn huidige ketel heel binnenkort de geest zal geven. Dus ben ik al op zoek naar een andere. Dus mijn vraag welke merken werken het beste samen met Tado. Zoek een gaswand ketel met opentherm. Geen vloerverwarming maar gewoon radiatoren gebruiken wij hier. Moet alleen nog eens kijken hoeveel kw de huidige ketel is om een gelijkaardige of iets zwaardere aan te schaffen. Iemand een suggestie die prijs / kwaliteit goed zijn?
Mijn advies is om ook te kijken naar een ketel die een laag minimum vermogen heeft. Dit voor als je (kleine) zones gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
SkyFlyer schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:20:
[...]

Bij mij werkt het met de V2 bridge. Alleen de commando's zijn mij nog onduidelijk. Overigens kan ik nu niet meer de setting vinden waar ik Tado heb toegevoegd als device, misschien omdat ik naar Android Oreo ben gegaan? (negeer, inmiddels alweer gevonden)
Ik heb geen Google Home device, maar wel Google Assistant op m'n OnePlus 3 (Oreo).
Ik heb de Tado kunnen toevoegen als device in de Living Room en de nickname van Heating gewijzigd naar Tado.
Echter, als ik nu een OK Google commando geef zoals Google aangeeft (bijvoorbeeld What's the living room temperature?) dan gaat Google gewoon op het internet zoeken.
Snap niet wat er fout gaat. :?

Heb alle stappen hier gevolgd
https://support.google.com/assistant/answer/7540702

Zie hier de commands van Tado
https://support.tado.com/...vailable-for-Google-Home-

Bij de eerste link onder supported devices staat Tado in de lijst alleen met Airconditioning??

[ Voor 17% gewijzigd door FlowDesign op 08-01-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Er waren hier mensen benieuwd naar de procenten van de vraag aan de ketel toch? Ik heb sinds een tijdje Tado in mijn monitoring hangen en daar kun je de precieze waarden zien, ipv 33/66/100%
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/342e5cf83b87f7f8add60b2e1a142b68.png
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/3c8f30da2d39b0efeef6f3ab38fbcb98.png

Hierin kun je goed zien dat de Tado meer doet dan in 3 stappen vermogen vragen. En dat hij de temperatuur behoorlijk netjes op de gewenste temperatuur. De onderste is niet helemaal eerlijk, toen was ik het aan het uitleggen aan mijn vrouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 09:50:
@Verwijderd Mijn ketel is nu aan/uit gestuurd. Echter de cv onderhoudsmonteur vertelde mij dat de ketel (Intergas) ook modulerend kan werken. Dan zouden een paar aansluiting omgezet moeten worden: nu nummer 6 en 7 en dat moet worden 12 en 13 (of andersom of ander cijfers). Daar ga ik zelf niet beginnen, dat laat ik wel over aan de monteur. Ongetwijfeld zullen er dan nog andere settings geoptimaliseerd moeten worden.

Ik hou het nu dus wel bij aan/uit en ga niet gelijktijdig een omzetting doorvoeren naar modulerend. Ik voorzie dat de installatie dan ook fout gaat. De ketel is nu 11/12 jaar oud en zal over een paar jaar wel vervangen moeten worden. Ik vind het wel jammer dat deze omzetting niet makkelijk kan. @tado Kun jij bevestigen dat de installatie uit gaat van je huidige setup? Dus nu aan/uit, dan ook aan/uit met Tado. Of kun je tijdens de eerste installatie (zonder additionele hulp van Tado) wel overgaan van aan/uit naar modulerend?
Klopt het dat als je dit later wil veranderen je hulp nodig hebt van de helpdesk? Hoe kan dit het beste gepland worden? Je wil natuurlijk voorkomen dat als de monteur er is (voor omzetting aan/uit naar modulerend op de ketel) je een lange tijd moet wachten op de tado helpdesk.

Wat ik wel onbegrijpelijk vind is waarom destijds gekozen is voor aan/uit en niet modulerend. Het betreft een nieuwbouw woning. Toendertijd had ik totaal geen verstand van aan/uit en modulerend. Degene die de ketel in onderhoud heeft, heeft ‘m destijds ook geplaatst.
De meeste klanten willen niet hun ketel openmaken.
Daarom vraagt ons installatieprogramma naar de oude thermostaat.
Aan de hand van die gegevens zien we wat voor sturing over de 2 (soms 3) draden gaat.

De stap voor stap handleiding zal dan aansluiten via dezelfde aansluiting als de vorige thermostaat.

Als u om wil zetten naar OpenTherm dan even contact via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Zorg dat u voor u contact opneemt de tado loshaalt, want zodra wij tado omzetten zal het relais 100% sluiten en uw huis lekker warm worden.
FlowDesign schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:01:

Beide zijn veroorzaakt door oude firmware. In de instellingen kunt u zien of uw apparaten al op de 47.X firmware zitten of niet. Als dat niet zo is, dan nog even geduld hebben want de update komt vanzelf.
DaveD1109 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:09:
Amazon Alexa, Google Home en IFTTT werken zowel met V2 als V3
Voor Apple HomeKit is de V3 nodig

[ Voor 72% gewijzigd door tado op 09-01-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Laatst online: 08-10 13:26
meesje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:41:
Natuurlijk lees ik een dergelijk topic vnl. over de probleem gevallen. Maar ik ben nu erg terughoudend wat betreft de Tado. Eerst een tijd gewacht met aanschaf, totdat de Tado standaard met een v3 bridge werd geleverd. Echter nu grote twijfel......

Multi-room verwarming hoeft voor mij niet. Dus eigenlijk is een Honeywell Lyric T6 wel voldoende voor mij. Over dit product lees je jammer genoeg trouwens vrij weinig (zowel neg. als pos.). Het lijkt er wel op dat je op een T6 wel met directe knoppen de temperatuur kunt inregelen, zonder eerst door een 'menu' heen te moeten bladeren. Het nadeel van de T6 vind ik dat je een ketelmodule moet plaatsen in de buurt van de CV ketel; de (fysieke) installatie lijkt me wat complexer dan bij een Tado.

Tekst gevonden in een review:
Een slimme thermostaat, zoals de Nest-thermostaat, kan intimiderend zijn. Die leert je levensstijl, maar dan moet je het toestel ook de kans geven om dat te doen. Geef je die controle niet graag uit handen en wil je liever alles zelf bepalen? Dan is Lyric T6 een perfecte oplossing. Hij lijkt het meest van allemaal op een klassieke thermostaat, maar toch met een slimme achtergrond, zodat je het volledige potentieel kan benutten wanneer je daar klaar voor bent.
Ik denk dat je in bovenstaande tekst Nest kunt vervangen door Tado. Van mij hoeft een thermostaat mijn gedrag niet te leren, ik wil het liefst zelf (ouderwets) de controle hebben.
Je hebt helemaal gelijk. Het is erg frustrerend dat je als ICT'er niet toegang hebt tot alle functionaliteiten en gegevens. Je bent een soort slaaf geworden van hun helpdesk.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
isomis schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:56:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Het is erg frustrerend dat je als ICT'er niet toegang hebt tot alle functionaliteiten en gegevens. Je bent een soort slaaf geworden van hun helpdesk.
Via dit "installateursmenu" is toch veel zelf in te stellen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
glennvho schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:50:

LtGruber schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:54:

• geen golfjes = 0%
  • 1 golfje = 1% - 33%
  • 2 golfjes = 34% - 66%
  • 3 golfjes = 67% - 100%
Het kopje "Heating power" dat op http://www.peterdebruin.net/tado.html stond was inderdaad misleidend.
Het kopje was afkomstig van de naam 'heatingPower' die Tado in de API ervoor gebruikt, maar ik heb er nu "Heating demand" van gemaakt.

Van de heatingPower van alle zones leidt Tado een gewenste aanvoertemperatuur af geeft Tado (vermoedelijk) de hoogste waarde als 'pidOutput' door aan de CV-ketel, en deze bepaalt vervolgens zelf welke water-aanvoertemperatuur daarvoor gewenst is en hoe hard ie daarvoor moet stoken. De heatingPower kan dus heel goed 50% zijn, 2 golfjes, waarbij de aanvoertemperatuur al bereikt is en de ketel niet brand.

@tado Het zou wel mooi zijn als die gewenste aanvoertemperatuur 'pidOutput' in de API of in de app zichtbaar was.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterdeBruin op 09-01-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterdeBruin schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:20:

@tado Het zou wel mooi zijn als die gewenste aanvoertemperatuur in de API of in de app zichtbaar was.
Gewenste aanvoertemperatuur is iets wat de ketel zelf beslist. Wij geven een percentage vermogen door aan de ketel en dan besluit de ketel zelf welke aanvoertemperatuur daarbij past. (Dit kan per keteltype verschillen omdat er verschillende manieren zijn hoe OpenTherm kan moduleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:26:
[...]

Gewenste aanvoertemperatuur is iets wat de ketel zelf beslist. Wij geven een percentage vermogen door aan de ketel en dan besluit de ketel zelf welke aanvoertemperatuur daarbij past. (Dit kan per keteltype verschillen omdat er verschillende manieren zijn hoe OpenTherm kan moduleren).
Aha. Is dat doorgegeven percentage vermogen dan het maximum van de heatingPower van de afzonderlijke zones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterdeBruin schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:31:
[...]

Aha. Is dat doorgegeven percentage vermogen dan het maximum van de heatingPower van de afzonderlijke zones?
Heating Power is de waarde die we doorgeven aan de ketel. Als er bijvoorbeeld meerdere Slimme Radiatorknoppen warmte kunnen vragen aan een ketel via een Slimme Thermostaat dan zal er maar 1 heating power doorgegeven worden aan de ketel, terwijl elk individuele Slimme Radiatorknop ook een percentage heeft dat ze zelf open zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:38:
[...]
Heating Power is de waarde die we doorgeven aan de ketel. Als er bijvoorbeeld meerdere Slimme Radiatorknoppen warmte kunnen vragen aan een ketel via een Slimme Thermostaat dan zal er maar 1 heating power doorgegeven worden aan de ketel, terwijl elk individuele Slimme Radiatorknop ook een percentage heeft dat ze zelf open zijn gegaan.
Dat kan niet; in de api staan (bij mij) 3 verschillende HeatingPowers, 1 per zone, terwijl ik toch maar één ketel heb. De ketel zal de hoogste van deze HeatingPowers doorkrijgen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterdeBruin schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:43:
[...]

Dat kan niet; in de api staan (bij mij) 3 verschillende HeatingPowers, 1 per zone, terwijl ik toch maar één ketel heb. De ketel zal de hoogste van deze HeatingPowers doorkrijgen, denk ik.
De gecombineerde waarde die naar de ketel gaat heet in ieder geval in mijn visualisatie: "pidOutput"

Dat is de gecombineerde waarde die van de "heating power" waarden van de verschillende zones berekend zal worden.

Vanuit de pidOutput zal de ketel bedenken wat de juiste aanvoertemperatuur zal moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door tado op 09-01-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:25
tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:00:
[...]

Via dit "installateursmenu" is toch veel zelf in te stellen:
Die link werkt bij mij niet, ik krijg gewoon een blanco scherm te zien. Is er nog een andere plaats waar we dit kunnen inkijken?

Nevermind, ik had niet gezien dat de pdf al in mijn downloads zat. :)

[ Voor 9% gewijzigd door glennvho op 09-01-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
glennvho schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:10:
[...]

Die link werkt bij mij niet, ik krijg gewoon een blanco scherm te zien. Is er nog een andere plaats waar we dit kunnen inkijken?
Raar, werkt bij mij prima. Het is een pdf, kan daar het probleem zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:43:
[...]

Aan de hand van die gegevens zien we wat voor sturing over de 2 (soms 3) draden gaat.

De stap voor stap handleiding zal dan aansluiten via dezelfde aansluiting als de vorige thermostaat.

Als u om wil zetten naar OpenTherm dan even contact via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Zorg dat u voor u contact opneemt de tado loshaalt, want zodra wij tado omzetten zal het relais 100% sluiten en uw huis lekker warm worden.

[...]

Beide zijn veroorzaakt door oude firmware. In de instellingen kunt u zien of uw apparaten al op de 47.X firmware zitten of niet. Als dat niet zo is, dan nog even geduld hebben want de update komt vanzelf.

[...]

Amazon Alexa, Google Home en IFTTT werken zowel met V2 als V3
Voor Apple HomeKit is de V3 nodig
Ik begrijp dat jullie gekozen hebben voor de meest gebruiksvriendelijke installatie en dat is puur het vervangen van de huidige thermostaat. Dat zal inderdaad voor de meeste gebruikers voldoende zijn.

Wat betreft het omzetten van aan/uit naar OT vind ik het zeer vervelend dat ik een request moet indienen bij Tado. Aan de ene kant moet ik een monteur inplannen om de omzetting bij de ketel te doen en aan de andere kant moet Tado iets op afstand omzetten. Dat moet wel precies op het juiste moment gepland worden. Daar heb ik geen goed gevoel bij. Kan ik dan dus niet beter zelf de OT configuratie stappen uitvoeren zoals beschreven in de monteurshandleiding? Dat ziet er niet complex uit. Klopt het dat je dan helemaal niet (meer) hoeft in te geven welk merk ketel je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Ik begrijp dat jullie gekozen hebben voor de meest gebruiksvriendelijke installatie en dat is puur het vervangen van de huidige thermostaat. Dat zal inderdaad voor de meeste gebruikers voldoende zijn.

Wat betreft het omzetten van aan/uit naar OT vind ik het zeer vervelend dat ik een request moet indienen bij Tado. Aan de ene kant moet ik een monteur inplannen om de omzetting bij de ketel te doen en aan de andere kant moet Tado iets op afstand omzetten. Dat moet wel precies op het juiste moment gepland worden. Daar heb ik geen goed gevoel bij. Kan ik dan dus niet beter zelf de OT configuratie stappen uitvoeren zoals beschreven in de monteurshandleiding? Dat ziet er niet complex uit. Klopt het dat je dan helemaal niet (meer) hoeft in te geven welk merk ketel je hebt?
U kunt het ook via de installateurshandleiding proberen.

Opentherm is merk onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:28:
[...]

Met monteurshandleiding bedoelde ik dus ook de installateurshandleiding. Sorry, verkeerde term gebruikt.
Dat OT merk onafhankelijk is, dat vermoeden had ik al een beetje. Ik begin me steeds meer in de materie te verdiepen. ;)

Het enige dat me nog een beetje tegen houdt, is dat je op de thermostaat zelf alleen op hele graden de vraagtemperatuur kunt instellen. Kun je aangeven waarom dat zo is? Er is wel ruimte voor decimale op het display, toch? Is dat iets wat nooit aangepast kan worden (vanwege beperkingen) of zou dat ooit wel kunnen in toekomstige updates?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Ik gebruik dat ding aan de muur nooit. Roep gewoon tegen Siri dat de temperatuur naar een bepaalde waarde (met stappen van 0,1 graden) aangepast moet worden.
Áls dat al moet, want in principe is hij slim genoeg ingesteld waardoor de noodzaak om dat te doen minimaal is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Via Siri (en ook via de app) kan je dus zelf op 0,1 graad de temp. instellen? Dat is wel mooi. Mijn huidige Honeywell Round aan/uit kan alleen op 0,5 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:39:
Via Siri (en ook via de app) kan je dus zelf op 0,1 graad de temp. instellen? Dat is wel mooi. Mijn huidige Honeywell Round aan/uit kan alleen op 0,5 graad.
Ja dat kan via de app, en ook via Siri. Heb even een screenshotje van de app gemaakt, voor de zekerheid ;)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/6183c24b345096adead23071b052228d.png Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/215146b0673e98bee5b91f69281154cc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:43:
[...]

Die update, hoeveel uren/dagen zou die mogen duren?

Vind het belachelijk dat dat ding niet binnen een uur een update doorvoert en op 20.7 blijft hangen.

Wat kunnen we doen om het te versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlowDesign schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:47:
[...]

Die update, hoeveel uren/dagen zou die mogen duren?

Vind het belachelijk dat dat ding niet binnen een uur een update doorvoert en op 20.7 blijft hangen.

Wat kunnen we doen om het te versnellen?
20.7 is ook vrij oud, we zitten nu op 47.X

Als het morgen nog niet up to date is, even contact opnemen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:19
Afgelopen weekend met mijn schoonvader hierover gehad en ook over iedere radiator zijn eigen smartthermostaat knop. Echter hij gaf aan dat een CV (HR) om de zoveel tijd aan gaat om het water rond te stuwen. Geen idee of dit echt zo is, maar als alles dicht zit is dat heel kwalijk voor de pomp.

Iemand die daar een uitspraak over kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:48:
[...]

20.7 is ook vrij oud, we zitten nu op 47.X

Als het morgen nog niet up to date is, even contact opnemen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Ik dacht ik zal weer even kijken. Hij is toevallig net klaar met updaten :') Nu op 47.9.
Als ik weer thuis ben zal ik even controleren of het display en de pijltjestoetsen nu wel goed werken.

Request 423135 mag gesloten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 09-01-2018 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Arunia schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:50:
Afgelopen weekend met mijn schoonvader hierover gehad en ook over iedere radiator zijn eigen smartthermostaat knop. Echter hij gaf aan dat een CV (HR) om de zoveel tijd aan gaat om het water rond te stuwen. Geen idee of dit echt zo is, maar als alles dicht zit is dat heel kwalijk voor de pomp.

Iemand die daar een uitspraak over kan doen?
Dat is juist; je moet zorgen dat niet alles dicht zit:
  • Hetzij 1 of 2 radiatoren zonder slimme knop altijd open laten staan,
  • Of anders moet er een zogeheten 'bypass' geïnstalleerd worden die het water doorlaat als alle radiatoren dicht zitten.
Tado zou dat, heel duidelijk en vóór aankoop, moeten aangeven!
Veel beter zou het zijn als het systeem er zelf voor zou zorgen dat er altijd minstens 1 radiator openstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@PeterdeBruin Had al zo'n vermoeden dat mijn schoonvader dat juist zou hebben en wat je ook aangeeft, Tado zou dat duidelijk aan moeten geven voor aanschaf iig voor "leken" zoals ik.
Schoonvader had idd de bypass ook al aangegeven, maar dat is een stuk meer werk.
Denk dat ik tzt eens ga kijken hoe het loopt en dat het misschien wel gewoon doorloopt als de radiatoren dicht zitten. Anders laat ik die op de gang wel open staan op standje laag. Denk dat het wel goed komt. Daar is het toch altijd fris omdat het een open gang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Arunia schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:59:
@PeterdeBruin Had al zo'n vermoeden dat mijn schoonvader dat juist zou hebben en wat je ook aangeeft, Tado zou dat duidelijk aan moeten geven voor aanschaf iig voor "leken" zoals ik.
Schoonvader had idd de bypass ook al aangegeven, maar dat is een stuk meer werk.
Denk dat ik tzt eens ga kijken hoe het loopt en dat het misschien wel gewoon doorloopt als de radiatoren dicht zitten. Anders laat ik die op de gang wel open staan op standje laag. Denk dat het wel goed komt. Daar is het toch altijd fris omdat het een open gang is.
Als je een woonkamer hebt met meerdere radiatoren, dan kun je er beter dáár eentje altijd open laten.
Dan wordt de warmte nuttiger gebruikt dan op die gang, lijkt mij.

Verder hangt het er ook van af of je een modulerende pomp hebt of niet. Bij een niet-modulerende pomp is "standje laag" niet genoeg; hij moet goed open.

[ Voor 8% gewijzigd door PeterdeBruin op 09-01-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@PeterdeBruin Zat al te dubben hoe ik de woonkamer aan zou gaan pakken, wil ook niet daar de verwarming open laten standaard. Alhoewel daar meestal wel verwarmd wordt als we beneden zijn.
Geen idee wat het in verbruik zou doen als ik die open laat staan. Maar wellicht blijft dat ook wel een betere optie. Dat of de badkamer oid, maar die wil ik wellicht voor behagelijk douchen ook een smart knop geven. Een goede om iig even goed over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LtGruber
Arunia schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:24:
@PeterdeBruin Zat al te dubben hoe ik de woonkamer aan zou gaan pakken, wil ook niet daar de verwarming open laten standaard. Alhoewel daar meestal wel verwarmd wordt als we beneden zijn.
Geen idee wat het in verbruik zou doen als ik die open laat staan. Maar wellicht blijft dat ook wel een betere optie. Dat of de badkamer oid, maar die wil ik wellicht voor behagelijk douchen ook een smart knop geven. Een goede om iig even goed over na te denken.
De badkamer is in principe de warmste ruimte van je huis, dus de ideale kandidaat om een radiator permanent te laten openstaan.
Bij mij thuis is dit in elk geval zo, de badkamerradiator dient als permanente bypass om de pomp te beschermen voor het geval per ongeluk alle andere radiatorkranen dicht staan.
Die gaat sowieso toch maar enkel warmte afgeven als er gestookt wordt.
Als je dus in nachtverlaging bent, gaat er ook geen warmte in de badkamer afgegeven worden, ook al staat de radiator daar helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@LtGruber Die zou ik dan idd zonder smart thermostaat kraan kunnen doen. Hij heeft nu een thermostaatkraan, maar die staat idd altijd op 5 (ofwel volledig open). Dat zou dan prima zijn.

Dank aan beide. (weet dat het niet hoeft, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Laatst online: 08-10 13:26
tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:28:
[...]

Ik heb op de mail staan dat niet alles handmatig te regelen is als er problemen zijn. Jij beweert nu wel dat alle handelingen die jullie op afstand doen, ook te regelen zijn vanaf thuis? Kwestie van de installateurshandleiding lezen?

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:43:
[...]

[quote]

Wat een vreemde (ik had wat krachtigere termen in gedachte, maar ik hou het bij vreemd) reactie!
Tado verkoopt een geavanceerde thermostaat die modulerend kan werken en dan wordt er in de installatie niet gevraagd of je dat ook wilt.....
Nee, ze vragen wat er hangt, want dan zul je het wel op dezelfde manier willen. Ben ik de enige die dit niet snapt?
Na deze reactie ben ik helemaal blij dat het kreng weer bij CoolBlue ligt en ik voorgoed van die helpdesk verlost ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:39:
[quote]tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:43:
[...]

[quote]

Wat een vreemde (ik had wat krachtigere termen in gedachte, maar ik hou het bij vreemd) reactie!
Tado verkoopt een geavanceerde thermostaat die modulerend kan werken en dan wordt er in de installatie niet gevraagd of je dat ook wilt.....
Nee, ze vragen wat er hangt, want dan zul je het wel op dezelfde manier willen. Ben ik de enige die dit niet snapt?
Na deze reactie ben ik helemaal blij dat het kreng weer bij CoolBlue ligt en ik voorgoed van die helpdesk verlost ben.
Maar nog wel steeds fan van dit forum? Dat Tado het zo doet is hier toch al een keer of tien aan de orde geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
isomis schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:36:
[...]

Ik heb op de mail staan dat niet alles handmatig te regelen is als er problemen zijn. Jij beweert nu wel dat alle handelingen die jullie op afstand doen, ook te regelen zijn vanaf thuis? Kwestie van de installateurshandleiding lezen?
Maandag wordt bij mij de installatie gedaan. Ik ga gewoon eerst voor de aan/uit (vervanging oude thermostaat) en later over naar OT. Ik heb de opmerking van @tado wel als zodanig geïnterpreteerd. Dus dat ik later voor de omzetting van de Tado thermostaat naar OT gewoon de stappen kan volgen zoals beschreven in de installateurshandleiding (en natuurlijk de fysieke aansluitingen op de ketel, welke ik tzt dan door een monteur wil laten doen). Ik denk trouwens niet dat voor alle problemen de handleiding gevolgd kan worden, maar wel voor omzetting van aan/uit naar OT.

[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 09-01-2018 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LtGruber
Ik heb de mijne ook met behulp van het installateursmenu geïnstalleerd.
Ik had geen zin om te wachten op configuratie vanop afstand, dus heb ik gewoon de installateurshandleiding die bij de thermostaat zat opengeslagen en hem zelf Opentherm geconfigureerd.

Niks aan behalve een handleiding lezen, dat doe je ook als je een nieuwe tv koopt bv.

En voor het Opentherm aansluiten op mijn ketel moest de kap eraf en 2 draadjes versteken op het aansluitklemmenblok (van aan/uit naar Opentherm).
Maar ook dat staat in de installatiehandleiding (van de ketel dan uiteraard) en meer dan een schroevendraaier heb je niet nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door LtGruber op 09-01-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
LtGruber schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:59:
Ik heb de mijne ook met behulp van het installateursmenu geïnstalleerd.
Ik had geen zin om te wachten op configuratie vanop afstand, dus heb ik gewoon de installateurshandleiding die bij de thermostaat zat opengeslagen en hem zelf Opentherm geconfigureerd.

Niks aan behalve een handleiding lezen, dat doe je ook als je een nieuwe tv koopt bv.
Bedankt voor de bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Ik heb het alsvolgt begrepen, en word graag gecorrigeerd als ik het fout heb:
Als je de installatie samen met Tado hebt gedaan en dan gekozen hebt voor aan/uit en je wilt dat later veranderen, dan moet dat samen met de helpdesk omdat op de server bij Tado inmiddels de zaak is ingesteld op aan/uit. Kies je in het begin direct voor de installateurshandleiding, dan heb je zelf alle keuzes in eigen hand. Die keuzes worden aan het einde ook opgeslagen op hun server. Als je later bijvoorbeeld van modulerend toch weer terug wilt naar aan/uit, moet de helpdesk er ook aan te pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:57:
[...]

Maandag wordt bij mij de installatie gedaan. Ik ga gewoon eerst voor de aan/uit (vervanging oude thermostaat) en later over naar OT. Ik heb de opmerking van @tado wel als zodanig geïnterpreteerd. Dus dat ik later voor de omzetting van de Tado thermostaat naar OT gewoon de stappen kan volgen zoals beschreven in de installateurshandleiding (en natuurlijk de fysieke aansluitingen op de ketel, welke ik tzt dan door een monteur wil laten doen). Ik denk trouwens niet dat voor alle problemen de handleiding gevolgd kan worden, maar wel voor omzetting van aan/uit naar OT.
Volgens mij is opgeslagen opgeslagen! Dus de keuze tussen aan/uit of modulerend wordt aan het einde van de installatie gesaved op de server van Tado. Wijzigen kan dan later alleen in overleg met Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:00:
[...]

Bedankt voor de bevestiging!
Let op hè, hij heeft het in een keer gedaan zoals hij wilde. Hij heeft niet een eerdere keuze gewijzigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtGruber
t.oswald schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:16:
[...]

Let op hè, hij heeft het in een keer gedaan zoals hij wilde. Hij heeft niet een eerdere keuze gewijzigd!
Dat klopt inderdaad, Tado vanuit de doos aan de muur gehangen en dan direct het installateursmenu in.

Of ik het nu nog kan veranderen weet ik niet, sta me toe te zeggen dat ik niet veel zin heb om daarmee te beginnen experimenteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
t.oswald schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:14:
[...]

Volgens mij is opgeslagen opgeslagen! Dus de keuze tussen aan/uit of modulerend wordt aan het einde van de installatie gesaved op de server van Tado. Wijzigen kan dan later alleen in overleg met Tado.
Bedankt voor deze opmerking!
@tado Zou je alsjeblieft kunnen bevestigen of je na de installatie (in mijn geval: aan/uit), op een later tijdstip alsnog over kunt gaan naar OT via de stappen zoals beschreven in de installateurshandleiding? Of zijn deze stappen alleen voor de allereerste keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Voor de meeste mensen die geen ervaring hebben met tado zou ik e installatiehandleiding afraden. Ik zou zeker aanraden om even geduld te hebben en te wachten op onze stap voor stap handleiding. Zodra die beschikbaar is voor uw systeem weet u dat het het wachten waard was.
t.oswald schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:14:
[...]

meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:32:
[...]

@tado Zou je alsjeblieft kunnen bevestigen of je na de installatie (in mijn geval: aan/uit), op een later tijdstip alsnog over kunt gaan naar OT via de stappen zoals beschreven in de installateurshandleiding? Of zijn deze stappen alleen voor de allereerste keer?
Via installatiehandleiding kunt u altijd zelf omzetten van aan/uit naar OpenTherm of andersom (Ook Vaillant EBUS, Nefit EMS etc...). Dat zal dan ook aangepast worden op de server.

Persoonlijk zou ik altijd nog aanraden om even te bellen zodra u de draden wil omzetten. Dan lopen wij alles even samen met u aan de telefoon na. Richting voorjaar zal onze telefonische bereikbaarheid weer verbeteren.

[ Voor 49% gewijzigd door tado op 09-01-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:32:
[...]

Waarom laat je het die installateur niet gelijk goed doen?
Ik heb zelf een wat complexere situatie met deels vloerverwarming en een zoneklep. Ik heb dat laten installeren door wifithermostaten. Omdat ik niet helemaal tevreden was over het algoritme van Tado, heb ik de helpdesk dingen laten aanpassen. Ik heb toen ook gevraagd of als het niet zou verbeteren, ik niet beter kan overstappen van modulerend naar aan/uit. Het gaat nu wel goed, maar ik zal je de reactie van Tado even laten zien. Ze geven netjes aan wat ik moet doen, een beetje omgekeerd van wat jij later wilt. Let op de laatste zin!
"Ik heb nog een verdere aanpassing gedaan, ik zie inderdaad dat tado° de sturing nog niet goed oppakt bij het instellen van een constante temperatuur over meerdere dagen. Het is inderdaad een optie om over te stappen op de aan/uit sturing met tado°. Hiervoor moeten de draden in de Extensiekit van de klemmen + en - naar 1 en 4 (volgorde maakt niet uit) en in de ketel moeten de draden dan inderdaad op het aan/uit blokje. Zodra dit gedaan is graag even een korte terugkoppeling geven zodat wij de driver van de tado° kunnen aanpassen."
Ik zie nu net de reactie van Tado!!! met de installateurshandleiding wordt ook de driver bij Tado aangepast. Dus nu eindelijk duidelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 09-01-2018 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
tado schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:55:
[...]

Voor de meeste mensen die geen ervaring hebben met tado zou ik e installatiehandleiding afraden. Ik zou zeker aanraden om even geduld te hebben en te wachten op onze stap voor stap handleiding. Zodra die beschikbaar is voor uw systeem weet u dat het het wachten waard was.

[...]

[...]

Via installatiehandleiding kunt u altijd zelf omzetten van aan/uit naar OpenTherm of andersom (Ook Vaillant EBUS, Nefit EMS etc...). Dat zal dan ook aangepast worden op de server.

Persoonlijk zou ik altijd nog aanraden om even te bellen zodra u de draden wil omzetten. Dan lopen wij alles even samen met u aan de telefoon na. Richting voorjaar zal onze telefonische bereikbaarheid weer verbeteren.
Bedankt voor deze bevestiging! Sowieso was ik inderdaad van plan om de omzetting pas in het voorjaar te doen. Als er in het voorjaar wat verkeerd gaat, is het niet gelijk heel koud in huis.
@tado Zou je nog kunnen aangeven waarom via de thermostaat de vraagtemp. niet op 0,5 of 0,1 graad ingesteld kan worden?
@t.oswald De reden dat ik het niet gelijk laat omzetten door de monteur is dat de monteur (waarschijnlijk) niet van dezelfde firma is die het onderhoud van mijn CV doet. De monteur voor de installatie van de thermostaat is namelijk ingepland door 50five (was een tijdelijk actie, gratis installatie). Wat als de monteur iets fout doet bij de CV? Dan moet ik daarvoor weer aan kloppen bij het onderhoudsbedrijf. Dat kan denk ik veel gezeur opleveren. Naast de omzetting van de kabels op de juist connectoren (van aan/uit naar OT) moet er vaak ook nog wel wat andere zaken optimaal ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Toch nog een vraag. Ik lees nu dat er veel opgeslagen wordt op de servers van Tado. Wat gebeurt er als je internetverbinding uit ligt? Ik neem dat al het ‘slimme’ dan niet werkt. Maar dan toch nog wel de handmatige bediening (zowel via OT als aan/uit)?
Ik lees ook veel over dat Tado veel op afstand voor je optimaal kan inregelen. Wordt dat opgeslagen in de thermostaat?

Edit: laat maar. Al gevonden op de website van Tado.
https://support.tado.com/...ltijd-aansturen-met-tado-

Dus alleen handmatig bediening via thermostaat. Of bediening via de app dan nog kan vind ik niet duidelijk omschreven.

[ Voor 33% gewijzigd door meesje op 09-01-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:26:
Toch nog een vraag. Ik lees nu dat er veel opgeslagen wordt op de servers van Tado. Wat gebeurt er als je internetverbinding uit ligt? Ik neem dat al het ‘slimme’ dan niet werkt. Maar dan toch nog wel de handmatige bediening (zowel via OT als aan/uit)?
Ik lees ook veel over dat Tado veel op afstand voor je optimaal kan inregelen. Wordt dat opgeslagen in de thermostaat?

Edit: laat maar. Al gevonden op de website van Tado.
https://support.tado.com/...ltijd-aansturen-met-tado-

Dus alleen handmatig bediening via thermostaat. Of bediening via de app dan nog kan vind ik niet duidelijk omschreven.
Wel aardig https://tado.statuspage.io/ Je kunt ook een notificatie krijgen als er een probleem is. Dan weet je in ieder geval dat je schema niet meer werkt. Je ziet daar overigens dat de server het zelden laat afweten. En bij een wereldwijde internetstoring gaan we waarschijnlijk collectief zelf stoom uit onze oren produceren.

Ik vind het ook niet echt duidelijk, maar de app werkt zonder internetverbinding zeker niet. Er staat dat alleen de gebruikersinterface werkt, ik denk dan dat daarmee de radiatorknoppen en de thermostaat bedoeld worden. Op het forum wordt wel gemeld dat in ieder geval de instelling van het moment waarop de verbinding wegvalt, gehandhaafd blijft. Dus als het schema op 20 graden staat, blijft dat de temperatuur. Als het schema op geen warmtevraag staat, zal je naar die gebruikersinterface moeten om het weer warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
t.oswald schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:15:
[...]

Wel aardig https://tado.statuspage.io/ Je kunt ook een notificatie krijgen als er een probleem is. Dan weet je in ieder geval dat je schema niet meer werkt. Je ziet daar overigens dat de server het zelden laat afweten. En bij een wereldwijde internetstoring gaan we waarschijnlijk collectief zelf stoom uit onze oren produceren.

Ik vind het ook niet echt duidelijk, maar de app werkt zonder internetverbinding zeker niet. Er staat dat alleen de gebruikersinterface werkt, ik denk dan dat daarmee de radiatorknoppen en de thermostaat bedoeld worden. Op het forum wordt wel gemeld dat in ieder geval de instelling van het moment waarop de verbinding wegvalt, gehandhaafd blijft. Dus als het schema op 20 graden staat, blijft dat de temperatuur. Als het schema op geen warmtevraag staat, zal je naar die gebruikersinterface moeten om het weer warm te krijgen.
Bedankt! Met GUI bedoelen ze inderdaad de bediening op de thermostaat. In ieder geval positief mocht je te maken krijgen met een langdurige storing dat je in ieder geval via de thermostaat nog de temp handmatig kunt instellen.
@wimmel_1 Hoe zit dat bij jouw T6? Indien het internet er uit ligt, werken de programma’s dan ook niet meer op de Honeywell en alleen manuele bediening via de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:22:
[...]

Bedankt! Met GUI bedoelen ze inderdaad de bediening op de thermostaat. In ieder geval positief mocht je te maken krijgen met een langdurige storing dat je in ieder geval via de thermostaat nog de temp handmatig kunt instellen.
@wimmel_1 Hoe zit dat bij jouw T6? Indien het internet er uit ligt, werken de programma’s dan ook niet meer op de Honeywell en alleen manuele bediening via de thermostaat?
Ik wil hier nog wel eens wat netwerken "koppelen" aan VLAN's welke absolúút niet naar het "Grote Boze Internet" mogen (vanwege m'n werk) en zoek m'n HOME domotica apparaten dan ook juist uit op basis van o.a. dát. Een device wat NIET normaal (zoals bedoeld) kan werken zónder zo'n koppeling komt er hier gewoon niet in... Zó simpel is 't eigenlijk.

Ik heb de "TaDo" spullen overigens nog nooit goed bekeken omdat ik vanuit 't verleden altijd goed te spreken was over de Honeywell thermostaten en daarmee dus ook geen noodzaak had om een ander merk te selecteren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
wimmel_1 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:40:
[...]

Ik wil hier nog wel eens wat netwerken "koppelen" aan VLAN's welke absolúút niet naar het "Grote Boze Internet" mogen (vanwege m'n werk) en zoek m'n HOME domotica apparaten dan ook juist uit op basis van o.a. dát. Een device wat NIET normaal (zoals bedoeld) kan werken zónder zo'n koppeling komt er hier gewoon niet in... Zó simpel is 't eigenlijk.

Ik heb de "TaDo" spullen overigens nog nooit goed bekeken omdat ik vanuit 't verleden altijd goed te spreken was over de Honeywell thermostaten en geen noodzaak had om een ander merk te selecteren.
Bedankt voor je bijdrage in het Tado topic.... ;)
Het is me nog niet helemaal. Blijft de T6 volledig goed functioneren zonder internet verbinding? Je programma’s blijven gewoon werken? De bediening via de app blijft het ook doen? Als dat allemaal zo is, vind ik dat wel grote plus-punten van de T6. Daar lees je nergens over in reviews. Ik had ook begrepen dat de T6 geen zelflerend vermogen heeft, maar gewoon geprogrammeerd moet worden. Klopt dat? Van mij hoeft het ook niet perse super slim allemaal. Bediening op afstand vind ik al goed genoeg.

Sorry dat ik je hier wellicht mee overval, maar a.s. maandag komt er een monteur langs om de Tado te installeren. Als de T6 beter werkt bij geen internet, dan cancel en retourneer ik de boel. Sowieso kan de Tado via de thermostaat alleen op hele graden ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De "T6" is wel degelijk zélf lerend... Da's juist één van de verkoopargumenten van Honeywell :+ Ze hebben overigens twee soorten "T6" waarbij ik de "WiFi variant niet helemaal kan plaatsten/begrijpen... De "normale" SMART doet hetzelfde maar dan middels een "HUB").

Het ding werkt ook gewoon zónder "internet / netwerk" mét alle instellingen (en is dan dus weer te vergelijken met een simpele "Chronotherm II" uit de jaren '90 van de vorige eeuw).

Én já: Hier gebruik ik (alleen) Apple Homekit óf een directe VPN naar m'n huis om 't ding op afstand te bedienen.

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 09-01-2018 21:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
wimmel_1 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:03:
De "T6" is wel degelijk zélf lerend... Da's juist één van de verkoopargumenten van Honeywell :+

Het ding werkt ook gewoon zónder "internet / netwerk" mét alle instellingen (en is dan dus weer te vergelijken met een simpele "Chronoterm II" uit de jaren '90 van de vorige eeuw).
Oei..... dan gaat (voor mij) een streep door de Tado. Ik wil wel ouderwetse controle houden als het internet er uit ligt. En inderdaad hij is wel zelf lerend. Eerder had ik in dit topic al de volgende tekst geplaatst.

Om positief af te sluiten, we zitten wel in een Tado topic... ;) Het grote verschil met Tado is dat deze zones kan aansturen. Voor mij niet van belang. Indien voor iemand anders wel, moet je de T6 laten liggen.

Nu nog even kijken hoe groot de WAF is voor Tado en voor de T6..... ;)
Geen handbediening op 0,5 graden is denk ik voor de WAF geen plus-punt. Dat kunnen we nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:39:

Ik ben het wel met je eens dat het niet handig is dat ze in de setup niet gewoon vragen hoeft je het wilt hebben. Echter, het was ff zelf nadenken en een simpele handeling uitvoeren of ff met de helpdesk schakelen en dan was alles prima geweest.
Om je eigen onkunde/onwil zo op Tado af te schuiven vind ik niet netjes en eerlijk gezegd ook ongewenst gedrag op dit forum. Blijf dan liever hier weg.
meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:11:
[...]

Oei..... dan gaat (voor mij) een streep door de Tado. Ik wil wel ouderwetse controle houden als het internet er uit ligt. En inderdaad hij is wel zelf lerend. Eerder had ik in dit topic al de volgende tekst geplaatst.

Om positief af te sluiten, we zitten wel in een Tado topic... ;) Het grote verschil met Tado is dat deze zones kan aansturen. Voor mij niet van belang. Indien voor iemand anders wel, moet je de T6 laten liggen.

Nu nog even kijken hoe groot de WAF is voor Tado en voor de T6..... ;)
Geen handbediening op 0,5 graden is denk ik voor de WAF geen plus-punt. Dat kunnen we nu wel.
Ik heb op de telefoon van m'n vriendin de Tado app geïnstalleerd en dat werkt prima. Als ze dat niet zou snappen dan zou ik ernstige twijfels krijgen ;)

Nog 2 vraagjes:

Hoeveel dagen heeft Tado ongeveer nodig om te leren wanneer hij moet beginnen met verwarmen wanneer je Early Start aan hebt staan?

De ingestelde warm water temperatuur, dat is de voorlooptemperatuur toch? Als in, niet de maximale temperatuur van het warm water dat uit de kraan komt? En vervolgvraag: waarom kun je in de app niet gewoon beide instellen?

[ Voor 34% gewijzigd door FlowDesign op 10-01-2018 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Ik snap dit ook niet zo goed eigenlijk. Je heb geen diepvriespizza gekocht. Als je een andere thermostaat koopt (die meer kan dan je huidige, anders had je hem niet hoeven kopen) lees je toch even hoe dat werkt.
En met simpel nadenken had je ook kunnen bedenken dat de vraag over de manier van aansluiten op je ketel betrekking heeft tot de configuratie. Vervolgens de installateurshandleiding erbij pakken en 30 minuten later was alles bezig.

Dan klinkt 30 minuten misschien lang, maar dat was voor mij inclusief lezen, controleren, voor de zekerheid nog een keer lezen en vervolgens instellen. Kan het iedereen aanraden op die manier :+

Had vorige week nog een discussie met mijn vader toen ik aangaf dit gekocht te hebben. Die kende wel iemand die wellicht interesse had ivm verschillende inwoners. Dan was dit misschien wel makkelijk. Ik ben van mening dat je een Tado, of een Evohome, koopt omdat het per sé makkelijker is dan je huidige thermostaat, want dat is het niet. Hij kan namelijk veel meer, dat is evident aan ingewikkelder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:23:
[...]

Bedankt voor deze bevestiging! Sowieso was ik inderdaad van plan om de omzetting pas in het voorjaar te doen. Als er in het voorjaar wat verkeerd gaat, is het niet gelijk heel koud in huis.
@tado Zou je nog kunnen aangeven waarom via de thermostaat de vraagtemp. niet op 0,5 of 0,1 graad ingesteld kan worden?
Omdat we ook het handje in beeld willen hebben zodat duidelijk is dat u de manuele modus gebruikt. Om het gelijk te trekken met de Slimme radiatorknoppen en vooral om de interface op de slimme thermostaat overzichtelijk te houden.

En zoals als vermeld, via uw app of andere services zoals Alexa, HomeKit of Google Home kunt u gewoon per 0.5 graden instellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterdeBruin
tado schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:22:
[...]
Omdat we ook het handje in beeld willen hebben zodat duidelijk is dat u de manuele modus gebruikt. Om het gelijk te trekken met de Slimme radiatorknoppen en vooral om de interface op de slimme thermostaat overzichtelijk te houden.

En zoals als vermeld, via uw app of andere services zoals Alexa, HomeKit of Google Home kunt u gewoon per 0.5 graden instellen.
Ik vind dat geen goede reden. Veel gebruikers hebben hier behoefte aan.
Denk aan huisgenoten die de app niet willen gebruiken, of oppashulp of logees die helemaal geen app hebben. Instellen in alleen hele graden is te grof en achterhaald.Ook voor de radiatorknop, wat mij betreft.
Maak dat handje en/of de cijfers dan kleiner, of verzin een andere kleinere modus-indicator zodat er ruimte ontstaat voor een decimaal.

En nog een situatie:
Stel, de doeltemperatuur staat op 19,5 graden; de wandthermostaat toont dat dan afgerond als 20 graden.
Een huisgenoot vindt het wat te koud, gaat de temperatuur handmatig aanpassen, en zal dan meteen doorschakelen naar 21 graden.
Hij/zij zal bijna nooit begrijpen dat "handje 20" al een halve graad warmer zou kunnen zijn dan "huisje 20"...

[ Voor 16% gewijzigd door PeterdeBruin op 10-01-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
PeterdeBruin schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:44:
[...]

Ik vind dat geen goede reden. Veel gebruikers hebben hier behoefte aan.
Denk aan huisgenoten die de app niet willen gebruiken, of oppashulp die helemaal geen app heeft. Instellen in alleen hele graden is te grof en achterhaald.Ook voor de radiatorknop, wat mij betreft.
Maak dat handje en/of de cijfers dan kleiner, of verzin een andere kleinere modus-indicator zodat er ruimte ontstaat voor een decimaal.
@PeterdeBruin Bedankt voor je reactie. Gezien sommige reacties had ik echt het idee van ben ik nu zo gek, dat ik graag de mogelijkheid heb om handmatig de temp. op 0,5 graden te kunnen instellen.
Voor mijn Hue lampen heb ik een Tap in huis, zodat de rest van de familie ook de lampen kan bedienen. Mijn zoontje van nog geen drie kan nu ook gewoon de lampen aan doen. En wanneer hij ooit bij de thermostaat kan, is het ook wel fijn dat hij 'm kan bedienen.

In mijn huishouden ben ik degene van de thuisautomatisering 'speeltjes', maar voor de overige gezinsleden moet er ook wel wat simpele handmatige bedieningen gedaan kunnen worden. Zo las ik b.v. ook dat je op de Tado niet direct (maar na een extra klik of klikken) pas bij de handmatige temp. instelling terecht kwam. Bij b.v. een Honeywell T6 kun je dit wel direct bedienen. Voor mij zijn dit nu wel showstoppers.

Daarnaast is de T6 veel minder afhankelijk van een internetverbinding. Voor mij ook wel een belangrijk argument. Ik moet vanmiddag nog alleen even de WAF voor het uiterlijk van de thermostaat checken bij de mijn vriendin.

In mijn ogen is de keuze (hele graden) van Tado een design fout, welke nu waarschijnlijk door de beperkte ruimte en mogelijkheden van het display niet eenvoudig te fixen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:44
Ik vind het een gebrek van tado dat de slimme thermostaat geen halve graden laat zien, vooral ook omdat ik vind dat de temperatuur zonder telefoon of tablet moet kunnen worden aangepast en afgelezen, maar de beschreven bezwaren (gasten / oppas die de temperatuur niet tot op de halve graad kunnen aanpassen) zijn echt non-issues!
Pagina: 1 ... 41 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!