Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
robbie171 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:31:
Dus ik kan die temperatuur van 18,2 niet lager instellen? Raar want als ik een paar dagen niet thuis ben vind ik dat zonde.
Ik denk dat de afwezigheidstemperatuur niet bedacht is voor meerdere dagen afwezig zijn. Het idee is dat de temperatuur niet zo laag mag worden, dat na enkele uren bij thuiskomst de doeltemperatuur niet gehaald wordt . Voor meerdere dagen weg denk ik ook dat handmatig instellen beter werkt en dan kan je tot vorstbeveiliging.
Mijn ervaring met de vloerverwarming is overigens dat het vele uren duurt om van 18,5 graden weer terug te komen op 20,5. Als alle warmte uit de vloer is kost het een halve dag om die er weer in te krijgen met tevens een flinke overshoot, weer gevolgd door vele uren geen warmte vraag enz. De afwezigheidstemperatuur is volgens mij echt bedacht en nuttig voor radiatoren en niet voor lage temperatuur systemen. Ik heb De helpdesk overigens een keer of drie mijn algoritme laten aanpassen en nu werkt het bevredigend met de vloerverwarming. Ik moet wel na de nacht tijdens het weer aanwarmen bij ongeveer 19,8 graden de zaak een half uur handmatig op 17 graden zetten, zodat Tado van 100% direct naar 0% gaat. Doe dat meestal als ik de hond ga uitlaten. Na dat half uur zit ik dan bij thuiskomst meestal op 20,1 en gaat Tado rustig modulerend naar de doeltemperatuur van 20,5 en weet die dan redelijk te houden. Doe ik dat niet, dan gaat Tado nog steeds veel te lang door op een te hoog vermogen. Voor mij werkt het zo wel, maar het blijft moeizaam met vloerverwarming.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenner
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-10 12:18
t.oswald schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:17:
[...]

Vaker hier gelezen dat het dagen kan duren, zeker als je van heel ver moet komen
Ondertussen gelukt! Had de bridge uiteindelijk vlakbij de thermostaat gelegd, hierdoor werd de update jammer genoeg onderbroken. Na een mailtje naar de helpdesk hebben ze de update terug gestart en na een half uurtje al was hij compleet.
Alles draait nu zoals het hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10 14:25
Iemand ervaring met het aansluiten van de bridge op een Vaillant ketel? Ik wil graag opentherm gebruiken en ook mijn warm water aansturen maar als ik via de website de types thermostaat en ketel ingeef en dan kies om de extensiekit te installeren kreeg ik volgende mail:

edankt voor het uitbreiden van je slimme verwarmingsregeling met een Extensiekit - we helpen je graag met de installatie! Om je te voorzien van specifieke installatie-instructies, hebben we nog wat meer informatie nodig:

Installeer je de Extensiekit om ook je warme water aan te kunnen sturen of om de Slimme Thermostaat draadloos te kunnen gebruiken?
Weet je al waar je de Extensiekit wenst te installeren? Naast je ketel, om een reeds geïnstalleerd apparaat te vervangen of op de huidige plaats van de Slimme Thermostaat?

Voor enkel de thermostaat aan te sluiten kreeg ik wel gewoon een handleiding maar als ik zie welke klemmen je kan aansluiten zijn dit andere nummers enzo. Jammer want ik dacht een verlengt weekend, het ideale moment om de thermostaat te installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:00
Ik heb de tado geinstalleerd, en zone 1 heet verwarming, hier hangt de thermostaat. Zone 2 is de woonkamer hier zit een knop in, deze knop hangt echter ook in dezelfde ruimte als de thermostaat. Ik wil dus zone 1 en zone 2 samenvoegen.
Hoe doe ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:26
@menn0 In de app ga je naar Instellingen, selecteer de zone (woonkamer in jouw geval), selecteer het apparaat (de knop) en kies voor zone wijzigen. Een lege zone wordt automatisch verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Dankzij de Engelstalige support is het gelukt om de extensiekit en de tado thermostaat te installeren, het moest blijkbaar op de ebus aansluiting van mijn Vaillant ketel en hiervoor moest ik nog poort 3 en 4 overbruggen. Nu zie ik dat de ketel mooi aan het moduleren is en dat merk je ook aan de gevoelstemperatuur in huis. In tegenstelling tot mijn oude aan/uit thermostaat geeft dit een warmer gevoel op dezelfde ingestelde temperatuur. :)

Nu heb ik mijn thermostaat dus in de living gelegd maar ik ben niet van plan om hem te gaan ophangen. Ik dacht dat ze ook een soort tafel stand accesoire hadden maar blijkbaar bestaat dit dus niet. Vind ik wel jammer want het is een mooie thermostaat die perfect in een stand zou kunnen staan. Zie deze foto van iemand op twitter: Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C6Ec7ojWgAAsn5h.jpg

Nu wil ik dus ook op zoek gaan naar zo iets om dan zelf aan het knutselen te slaan. Heeft er iemand enig idee welke stand ik hiervoor kan gebruiken, het moet liefst een witte zijn en bij het design van de Tado passen. :)

Verder ben ik nog een beetje aan het zoeken hoe dat nu juist zit met de warm water regeling. Nu lijkt het dus alsof er constant water warmgehouden wordt maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil gewoon zoals het vroeger was dat wanneer ik de warm water kraan opendraai hij begint te warmen. De temperatuur wil ik wel gewoon kunnen instellen via de Tado app. Iemand een idee of dit mogelijk is? Indien dit niet mogelijk is zou dit wel een mooie feature zijn die ze in de toekomst kunnen implementeren. ;)

Verder ben ik super tevreden over de Tado en hun support. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
glennvho schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:15:
Dankzij de Engelstalige support is het gelukt om de extensiekit en de tado thermostaat te installeren, het moest blijkbaar op de ebus aansluiting van mijn Vaillant ketel en hiervoor moest ik nog poort 3 en 4 overbruggen. Nu zie ik dat de ketel mooi aan het moduleren is en dat merk je ook aan de gevoelstemperatuur in huis. In tegenstelling tot mijn oude aan/uit thermostaat geeft dit een warmer gevoel op dezelfde ingestelde temperatuur. :)

Nu heb ik mijn thermostaat dus in de living gelegd maar ik ben niet van plan om hem te gaan ophangen. Ik dacht dat ze ook een soort tafel stand accesoire hadden maar blijkbaar bestaat dit dus niet. Vind ik wel jammer want het is een mooie thermostaat die perfect in een stand zou kunnen staan. Zie deze foto van iemand op twitter: [afbeelding]

Nu wil ik dus ook op zoek gaan naar zo iets om dan zelf aan het knutselen te slaan. Heeft er iemand enig idee welke stand ik hiervoor kan gebruiken, het moet liefst een witte zijn en bij het design van de Tado passen. :)

Verder ben ik nog een beetje aan het zoeken hoe dat nu juist zit met de warm water regeling. Nu lijkt het dus alsof er constant water warmgehouden wordt maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil gewoon zoals het vroeger was dat wanneer ik de warm water kraan opendraai hij begint te warmen. De temperatuur wil ik wel gewoon kunnen instellen via de Tado app. Iemand een idee of dit mogelijk is? Indien dit niet mogelijk is zou dit wel een mooie feature zijn die ze in de toekomst kunnen implementeren. ;)
>:) >:)
Wat ik op dit forum begrepen heb is dat de warmwater regeling via opentherm per fabrikant nogal verschilt. Bij Remeha lees ik dat er alleen warmwater is als er vraag is middels het schema en dat de eco functie van de ketel niet meer werkt. Bj mijn Atag heb ik 65 graden ingesteld via een schema in de ochtend en avond en blijft de eco functie van de ketel gewoon behouden op de tijden dat het schema op uit staat en krijg ik dan met enige vertraging 50 graden water zoals voor Tado. Geen idee hoe het bij jouw Vaillant is. In het schema kan je uiteraard wel tijden instellen met verschillende watertemperaturen. Maar wat er bij uit gebeurt moet jezelf ervaren. Op dit forum zijn er nadat dit euvel bij de laatste update van de firmware bij Remeha plotseling opdook, zo te lezen wat relaties onder druk komen te staan >:)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
glennvho schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:15:

Nu heb ik mijn thermostaat dus in de living gelegd maar ik ben niet van plan om hem te gaan ophangen. Ik dacht dat ze ook een soort tafel stand accesoire hadden maar blijkbaar bestaat dit dus niet. Vind ik wel jammer want het is een mooie thermostaat die perfect in een stand zou kunnen staan. Zie deze foto van iemand op twitter: [afbeelding]

Je standaard:
https://www.onedigitals.n...-standaard-m0-al-bl-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:18
Nu toch wel iets heel vervelend aan de hand.

Om te beginnen al tijdens de installatie opgemerkt dat onze niet modulerende oude thermostaat was aangesloten op de OpenTherm aansluitingen van de verwarmingsketel. Maar heeft altijd perfect gewerkt. Dus heden op dezelfde manier aangesloten. OC en C van de tado met de OT poorten van de boiler. Nu werkte dit wonderbaarlijk genoeg wel perfect. Daar dus geen problemen mee.

Nu heb ik ook drie slimme draaiknoppen. Twee daarvan staan in dezelfde kamer als de thermostaat. De derde heb ik niet kunnen installeren wegens een defect met de pairingpin. De installatie met de twee draaiknoppen werkte ook perfect.

Nu dan de derde geïnstalleerd in de slaapkamer en daar zijn de problemen begonnen. In de slaapkamer warmt hij perfect op volgens schema. In de living waar de smart thermostaat en twee andere draaiknoppen staan doet hij niets meer. De app zegt dat er een grote warmtevraag is maar hij doet niets. De verwarming gaat niet eens aan. Dus met andere woorden een koude living nu.
Zou dit liggen aan het hele OpenTherm misverstand of weten jullie nog andere oorzaken en eventuele oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmc.
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-04-2023
wouter5 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 12:21:

Om te beginnen al tijdens de installatie opgemerkt dat onze niet modulerende oude thermostaat was aangesloten op de OpenTherm aansluitingen van de verwarmingsketel. Maar heeft altijd perfect gewerkt. Dus heden op dezelfde manier aangesloten. OC en C van de tado met de OT poorten van de boiler. Nu werkte dit wonderbaarlijk genoeg wel perfect. Daar dus geen problemen mee.

Nu heb ik ook drie slimme draaiknoppen. Twee daarvan staan in dezelfde kamer als de thermostaat. De derde heb ik niet kunnen installeren wegens een defect met de pairingpin. De installatie met de twee draaiknoppen werkte ook perfect.

Nu dan de derde geïnstalleerd in de slaapkamer en daar zijn de problemen begonnen. In de slaapkamer warmt hij perfect op volgens schema. In de living waar de smart thermostaat en twee andere draaiknoppen staan doet hij niets meer. De app zegt dat er een grote warmtevraag is maar hij doet niets. De verwarming gaat niet eens aan. Dus met andere woorden een koude living nu.
Zou dit liggen aan het hele OpenTherm misverstand of weten jullie nog andere oorzaken en eventuele oplossingen?
Ik heb er niet echt verstand van:
maar als je nu de draden in de thermostaat op de OT ingang aansluit wat gebeurd er dan?

Waarschijnlijk zit het wel in het OT misverstand

Thermostaat doet zijn werk, temperatuur is te laag en doet daardoor warmtevraag.
De ketel luistert niet naar de thermostaat want die slaat niet aan.
Dus er moet haast wel iets in de aansluiting op de ketel niet goed verbonden zijn, waardoor de thermostaat en de ketel niet met elkaar (kunnen) communiceren.

Ik had het ook maar dan precies andersom: geen warmte vraag maar de radiotoren werden steeds warmer en warmer. Terwijl volgens de app de verwarming uitstond en er zeker geen warmtevraag was.

Bij mij was het probleem: thermostaat aangesloten en geïnstalleerd als opentherm, de ketel is ook opentherm. Mijn vorige thermostaat was aan/uit. alleen bleek dat destijds de draden in de ketel op de aan/uit ingangen (bij mij 1&2) geplaatst waren en niet op de opentherm ingangen (bij mij 9 & 10) dus thermostaat en ketel verstonden/begrepen elkaar niet. De draadjes in de ketel van aan/uit afgehaald en op OT aangesloten, en direct werkte alles goed!! Bij mij stond dus de ketel continue te braden en bij jou staat die dus continue uit.

Heb je de thermostaat als OT of als aan/uit ingesteld?

Wat ik zou doen is in de ketel/boiler controleren of de draadjes die bij thermostaat uitkomen daadwerkelijk aangesloten zijn op: aan/uit of OT. en dan de draadjes van thermostaat aansluiten op de ingangen die daarbij behoren. en dan de thermostaat instellen als daarbij behorend. (of precies andersom de draadjes in de ketel aanpassen op de thermostaat)

ik hoop dat je er iets aan hebt, en anders hopen dat er iemand voorbij komt die er wel echt wat vanaf weet

[ Voor 3% gewijzigd door rmc. op 01-01-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtGruber
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
wouter5 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 12:21:

Dat is in principe inderdaad mogelijk zo.
Het OpenTherm-protocol schrijft voor dat als je de 2 poorten kortsluit, de ketel aan moet gaan.
En dat is net wat zo'n niet-modulerende thermostaat doet: verbinding maken of verbreken.
De hele oude met een kwikbuisje, de iets minder oude met een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter5
rmc. schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:15:
[...]

Ik heb er niet echt verstand van:
maar als je nu de draden in de thermostaat op de OT ingang aansluit wat gebeurd er dan?

Waarschijnlijk zit het wel in het OT misverstand

Thermostaat doet zijn werk, temperatuur is te laag en doet daardoor warmtevraag.
De ketel luistert niet naar de thermostaat want die slaat niet aan.
Dus er moet haast wel iets in de aansluiting op de ketel niet goed verbonden zijn, waardoor de thermostaat en de ketel niet met elkaar (kunnen) communiceren.

Ik had het ook maar dan precies andersom: geen warmte vraag maar de radiotoren werden steeds warmer en warmer. Terwijl volgens de app de verwarming uitstond en er zeker geen warmtevraag was.

Bij mij was het probleem: thermostaat aangesloten en geïnstalleerd als opentherm, de ketel is ook opentherm. Mijn vorige thermostaat was aan/uit. alleen bleek dat destijds de draden in de ketel op de aan/uit ingangen (bij mij 1&2) geplaatst waren en niet op de opentherm ingangen (bij mij 9 & 10) dus thermostaat en ketel verstonden/begrepen elkaar niet. De draadjes in de ketel van aan/uit afgehaald en op OT aangesloten, en direct werkte alles goed!! Bij mij stond dus de ketel continue te braden en bij jou staat die dus continue uit.

Heb je de thermostaat als OT of als aan/uit ingesteld?

Wat ik zou doen is in de ketel/boiler controleren of de draadjes die bij thermostaat uitkomen daadwerkelijk aangesloten zijn op: aan/uit of OT. en dan de draadjes van thermostaat aansluiten op de ingangen die daarbij behoren. en dan de thermostaat instellen als daarbij behorend. (of precies andersom de draadjes in de ketel aanpassen op de thermostaat)

ik hoop dat je er iets aan hebt, en anders hopen dat er iemand voorbij komt die er wel echt wat vanaf weet
Absoluut dat ik er iets aan heb. Je bevestigt mijn vermoeden. Het aan/uit systeem op een OT-poort aansluiten (van de ketel) lijkt me heel onlogisch, maar soite.
Helaas kan je bij Tado zelf niet instellen dat je met OpenTherm wilt werken, daarvoor moet je naar de klantendienst bellen.
Gewoon aansluiten op de OT-aansluitingen resulteert in een erromelding op de Tado thermostaat en een niet-functionerende verarming (hebben we geprobeerd) :)
Ik ga morgen eens bellen naar de klantendienst van Tado om het naar OpenTherm te laten aanpassen en dan ga ik vervolgens eventjes vlug de draadjes hersteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
robbie171 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:31:
Dus ik kan die temperatuur van 18,2 niet lager instellen? Raar want als ik een paar dagen niet thuis ben vind ik dat zonde.
Jawel, je kan 'verwarmen voor aankomst' op 'uit' zetten in plaats van 'eco'.
Of de doeltemperatuur handmatig lager zetten; dan gaat de temperatuur bij afwezigheid ook omlaag.
Als je verder van huis bent, gaat die temperatuur sowieso omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10 13:26
Ik heb nu ook zo'n tado systeem. Bij het begin was het wel even stoeien om de slimme thermostaat kranen aangesloten te kregen. Het bleek dat ik m30x1.0 had en je moet m30x.15 schroefdraad hebben. Ik vind dat tado wel kan stoppen met die meegeleverde adapters. Dat is echt plastic troep waar je niks mee kan, dat draai je zo kapot met een pomptang.

Daarnaast had ik het gekocht voor kantoor en voor thuis, maar de software ondersteunt nog niet verschillende woonobjecten (komt er wel aan). Ik had ook nog wat problemen met mijn stadsverwarming configuratie en dat moest uiteindelijk op afstand opgelost worden. Hierbij heb ik nog een vraag open staan bij Tado of dit soort punten zelf op te lossen zijn of dat dit opstand moet. Ik vind het namelijk erg vreemd dat problemen met de configuratie alleen op afstand op te lossen zijn.

Alles is nu goed geconfigureerd en het is nu even de komende weken aankijken.

p.s. child protection is er ook nog niet. Mijn zoon van 15 maanden heeft veel plezier met de knopen :-) Ik heb dit nu opgelost door wijzigingen met de timer uit te schakelen. De timer staat op 0:00.

[ Voor 3% gewijzigd door isomis op 02-01-2018 09:50 ]

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:50
Ik zie dat verschillende mensen hun oudere Nefit-ketel via de Nefit Easy Connect adapter hebben aangesloten. Waarom wordt hiervoor gekozen en niet voor de ems-ot converter? Of is het om het even en wordt voor de Easy Connect gekozen omdat deze voordeliger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:58
isomis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 09:49:

p.s. child protection is er ook nog niet. Mijn zoon van 15 maanden heeft veel plezier met de knopen :-) Ik heb dit nu opgelost door wijzigingen met de timer uit te schakelen. De timer staat op 0:00.
Dat krijg je als je een kleine tweaker opvoed :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Remco Tr schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:50:
[...]
In Tado geeft hij 1 vlammetje en peter de bruin zegt vermogen van 18%

Had meer verwacht dat hij even op hoger vermorgen draait tot bv 18.2/18.5 en dan ff uit gaat. Vind 15u non stop behoorlijk lang. En zal de komende uren niet veranderen.
De vlammetjes en de 'heating power' zijn niet het vermogen waarmee gestookt wordt, maar de warmtevraag die Tado uitgerekend heeft. Hieruit wordt (bij OT-aansturing) een 'aanvoertemperatuur' afgeleid en naar de CV-ketel gestuurd. Die is in Tado helaas niet te zien, maar meestal wel op een display op de ketel.
De ketel bepaalt dan met hoeveel vermogen hij moet stoken om die watertemperatuur te bereiken.
Als die temperatuur bereikt is zal de ketel nog maar af en toe aangaan om de temperatuur in stand te houden. Dus niet non stop.

Als het een lage temperatuur is, dan kan het zijn dat ie beneden de op de ketel ingestelde 'minimale aanvoertemperatuur bij OT-vraag' ligt.
Dan hangt het weer van een andere instelling af wat er gebeurt: het kan zijn dat de temperatuur opgehoogd wordt tot de minimale temperatuur, maar het kan ook zijn dat de hele warmtevraag genegeerd wordt en er dus niets gebeurt! Dat laatste lijkt me met Tado niet wenselijk.

Mij bevalt het erg goed om de 'minimale aanvoertemperatuur' te verlagen tot 30°. Dat voelt heel comfortabel, vergelijkbaar met vloerverwarming, én het is zuinig qua gasverbruik. Wel moet de pomp dan meer werken, dus meer elektriciteitsverbruik.

Als je het daarentegen niet plezierig vindt dat het systeem langdurig om warmte vraagt, kun je de minimale aanvoertemperatuur verhogen en vooral instellen dat een lagere temperatuurvraag niet genegeerd wordt maar opgehoogd. De doeltemperatuur zal dan eerder bereikt worden en de ketel zal uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esnijder
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09-2023
tado schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:52:
[...]

Per huis/account maar 1 extensiekit.

Dus u moet draden trekken vanaf deze stelmotoren naar de tado wandthermostaten.

1 kan draadloos met een extensiekit.
Hallo,

Hoeveel stelmotoren zouden er bedraad aangestuurd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laohu
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
maxnl schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:01:
[...]

===

Heb verder even met mitmproxy gekeken welke informatie de Tado Android app constant naar Tado/Amazon stuurt als de geofencing functionaliteit aan staat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2016-11-28 19:07:40 POST https://my.tado.com/mobile/1.7/updateLocationAndroid
                         200 application/json 224B 147ms
Request
Content-Type:     application/x-www-form-urlencoded                                          
Content-Length:   200                                                                        
host:             my.tado.com                                                                
Connection:       Keep-Alive                                                                 
Accept-Encoding:  gzip                                                                       
User-Agent:       okhttp/3.4.0                                                               
URLEncoded form                                                                        [m:Auto]
mode:         APP_TRIGGERED
username:     *******.
password:     ************************************************
latitude:     -75.6179962
longitude:    0.592769
accuracy:     1.0
batteryLevel: 76
debugString:  attempt-1-unsentFixes-0-

En dat is zo-te-zien nog steeds je exacte huidige positie.
(latitude/longitude is in dit geval Antartica omdat ik dat met fake GPS app had ingesteld :))

En dus niet enkel de berekende afstand tot je huis, zoals Tado wel suggereert.

[...]

Altijd interessant: het verschil in de privacy beloftes van bedrijven en wat ze daadwerkelijk aan gegevens verwerken.
De link op de Tado website werkt niet meer. Wie weet welke informatie/locatiedata @tado precies ontvangt? En nog belangrijker: hoe lang wordt die informatie exact bewaard? Wordt de data na x-minuten verwijderd of (veel) langer bewaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laohu schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:13:
[...]

De link op de Tado website werkt niet meer. Wie weet welke informatie/locatiedata @tado precies ontvangt? En nog belangrijker: hoe lang wordt die informatie exact bewaard? Wordt de data na x-minuten verwijderd of (veel) langer bewaard?
Locatiedata bewaren we nu 2 weken voor troubleshooting doeleinden, na 2 weken zal de data automatisch verwijdert worden.

Ons doel is om te zorgen dat de app alleen maar afstanden tot huis zal doorgeven, en dat we alleen exacte locatiedata op kunnen vragen als de klant aangeeft problemen te hebben met de locatiegebaseerde sturing en er dus troubleshooting nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Tado:

Ik probeer mijn nieuwe thermostaat te pairen, maar ik krijg niet die twee "schakels" in beeld als ik de knop 3 seconden ingedrukt houd, maar een zendmastsymbooltje. Na enkele minuten krijg ik een kruis.
Wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esnijder
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09-2023
tado schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:06:
[...]

25, als u draden trekt van de stelmotoren naar de slimme thermostaten aan de muur.

Met de extensiekit maar 1
Bedankt voor je reactie. En dan neem ik aan 1 stelmotor per thermostaat of kunnen dat er ook meer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
SvenVis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:24:
Ik zie dat verschillende mensen hun oudere Nefit-ketel via de Nefit Easy Connect adapter hebben aangesloten. Waarom wordt hiervoor gekozen en niet voor de ems-ot converter? Of is het om het even en wordt voor de Easy Connect gekozen omdat deze voordeliger is?
Sommige oude Nefit ketels zullen zelfs zonder Nefit Connect uitstekend werken. Dit omdat beide het Nefit moduline systeem communiceren. Nefit Connect is overigens bij een Proline NXT wel nodig, omdat dit de enigste standaard Nefit ketel is, die vanaf de fabriek OpenTherm communiceert..

Zie deze link maar eens, welke wel en welke het niet nodig zijn:

https://wifithermostaten..../aansluittabel-nefit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laohu
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
tado schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:20:
[...]

Locatiedata bewaren we nu 2 weken voor troubleshooting doeleinden, na 2 weken zal de data automatisch verwijdert worden.

Ons doel is om te zorgen dat de app alleen maar afstanden tot huis zal doorgeven, en dat we alleen exacte locatiedata op kunnen vragen als de klant aangeeft problemen te hebben met de locatiegebaseerde sturing en er dus troubleshooting nodig is.
Dank voor de toelichting. Vanuit Privacy by Design perspectief lijkt me het wenselijk dat de exacte locatiedata in beginsel niet worden opgeslagen.

Een bewaartermijn zou ook een goede privacybeschermende maatregel zijn (bijv. een uur). Als de locatiegebaseerde sturing goed werkt is er immers geen reden om de data te bewaren. Alleen bij problemen kan de bewaartermijn - op aangeven van de gebruiker - worden verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
mAiden88 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:54:
[...]

Sommige oude Nefit ketels zullen zelfs zonder Nefit Connect uitstekend werken. Dit omdat beide het Nefit moduline systeem communiceren. Nefit Connect is overigens bij een Proline NXT wel nodig, omdat dit de enigste standaard Nefit ketel is, die vanaf de fabriek OpenTherm communiceert..

Zie deze link maar eens, welke wel en welke het niet nodig zijn:

https://wifithermostaten..../aansluittabel-nefit.html
Dank voor je antwoord, echter daar staat ook dat voor OpenTherm de EMS-OT converter gebruikt moet worden.

Hier lees ik juist veel over het aansluiten via de Nefit easy connect adapter. Vandaar mijn vraag wat de reden is dat voor die oplossing wordt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie171
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04-2022
Dag Peter,

Kan het zijn dat bij een net geinstalleerd systeem de aanvoertemperatuur hoger is dan wanneer het systeem al een tijdje draait?
Ik had hiervoor een Chronotherm IV Opentherm. De aanvoertemperatuur stond op de ketel toen tussen de 30 en 40 graden. Nu is het 60 graden... Ik zou graag willen weten of dit na verloop van tijd geleerd wordt, of dat ik hierin zelf iets kan beinvloeden. Ik heb een Intergas Combi Kompakt.

Wordt die minimaal ingestelde aanvoertemperatuur geregeld in de Tado, en kan alleen de helpdesk daarin iets aanpassen?
PeterdeBruin schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:31:
[...]

De vlammetjes en de 'heating power' zijn niet het vermogen waarmee gestookt wordt, maar de warmtevraag die Tado uitgerekend heeft. Hieruit wordt (bij OT-aansturing) een 'aanvoertemperatuur' afgeleid en naar de CV-ketel gestuurd. Die is in Tado helaas niet te zien, maar meestal wel op een display op de ketel.
De ketel bepaalt dan met hoeveel vermogen hij moet stoken om die watertemperatuur te bereiken.
Als die temperatuur bereikt is zal de ketel nog maar af en toe aangaan om de temperatuur in stand te houden. Dus niet non stop.

Als het een lage temperatuur is, dan kan het zijn dat ie beneden de op de ketel ingestelde 'minimale aanvoertemperatuur bij OT-vraag' ligt.
Dan hangt het weer van een andere instelling af wat er gebeurt: het kan zijn dat de temperatuur opgehoogd wordt tot de minimale temperatuur, maar het kan ook zijn dat de hele warmtevraag genegeerd wordt en er dus niets gebeurt! Dat laatste lijkt me met Tado niet wenselijk.

Mij bevalt het erg goed om de 'minimale aanvoertemperatuur' te verlagen tot 30°. Dat voelt heel comfortabel, vergelijkbaar met vloerverwarming, én het is zuinig qua gasverbruik. Wel moet de pomp dan meer werken, dus meer elektriciteitsverbruik.

Als je het daarentegen niet plezierig vindt dat het systeem langdurig om warmte vraagt, kun je de minimale aanvoertemperatuur verhogen en vooral instellen dat een lagere temperatuurvraag niet genegeerd wordt maar opgehoogd. De doeltemperatuur zal dan eerder bereikt worden en de ketel zal uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:34:
@ Tado:

Ik probeer mijn nieuwe thermostaat te pairen, maar ik krijg niet die twee "schakels" in beeld als ik de knop 3 seconden ingedrukt houd, maar een zendmastsymbooltje. Na enkele minuten krijg ik een kruis.
Wat gaat er mis?
Staat de bridge wel in pairing modus ? Knippert het LINK lampje op de bridge ?
Als het nog niet gelukt is, graag contact opnemen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
SvenVis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:11:
[...]

Dank voor je antwoord, echter daar staat ook dat voor OpenTherm de EMS-OT converter gebruikt moet worden.

Hier lees ik juist veel over het aansluiten via de Nefit easy connect adapter. Vandaar mijn vraag wat de reden is dat voor die oplossing wordt gekozen.
U heeft geen OpenTHerm of EASY connect nodig.

Wij sturen uw ketel direct via Nefit EMS aan.

Dus direct op de EMS poort aansluiten.

En anders contact opnemen met: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

[ Voor 37% gewijzigd door tado op 02-01-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39
Hi,

Als je de Tado via de Tado besteld hebt, krijg je dan nog iets van een T&T? Heb een orderbevestiging gehad en dat is het, ben wel benieuwd wanneer ik de Tado in ontvangst kan nemen :)

PSN: KeaveXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeaveXL schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:58:
Hi,

Als je de Tado via de Tado besteld hebt, krijg je dan nog iets van een T&T? Heb een orderbevestiging gehad en dat is het, ben wel benieuwd wanneer ik de Tado in ontvangst kan nemen :)
Zodra wij versturen krijgt u een tracking nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
tado schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:49:

U heeft geen OpenTHerm of EASY connect nodig.

Wij sturen uw ketel direct via Nefit EMS aan.

Dus direct op de EMS poort aansluiten.

En anders contact opnemen met: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Ook modulerend (Topline uit 2009)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
KeaveXL schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:58:
Hi,

Dit duurde bij mij een dikke week. Wellicht door de feestdagen.

Daarnaast werd er eerst 1 eurocent afgeschreven en later via een automatische incasso het volledige bedrag. Ik had volgens mij nergens een vinkje gezien dat ik hiervoor toestemming heb gegeven.

Hadden jullie hier ook last van?

@tado Ik had wel nog een vraag: op jullie advies heb ik een slimme thermostaat aangeschaft. Ik zit met stadsverwarming en deze unit ligt nu gewoon los in huis. Wat is de toegevoegde waarde nu van deze slimme thermostaat? Behalve dat hij de temperatuur meet midden in de kamer. Alle opties die op de website worden genoemd, zitten ook in de radiator knoppen / app.

[ Voor 25% gewijzigd door isomis op 02-01-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Kan PeterDeBruin of iemand anders mij meer duidelijkheid geven over de Tado state website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RAWtoepkGAAEqqz7M9EPI759/full.jpg

Bij "heating power" kan je modulerend vermogen zien waarop de ketel op dat moment werkt maar ik snap niet goed wat het verschil is tussen die waardes. Volgens de uitleg op de website:
The 'Heating power' (the amount of heating to be applied to the zone) is determined by the Tado installation. Changes are sent to the server quickly, generally within 5 seconds, so the delay is small.
Again, this page shows the previous value between parentheses for about 3 minutes.
Ik denk dus dat het eerste cijfer het vermogen is dat geleverd wordt door de ketel en het cijfer tussen haakjes is dan de vraag van de Tado°?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14
@Verwijderd Troost je hier wil de thermostaat ook niet koppelen aan de internetbridge. Heb een email gestuurd en wacht rustig op antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SvenVis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:23:
[...]

Ook modulerend (Topline uit 2009)?
Ja, Topline, Proline, Trendline zijn over het algemeen EMS.

Ecomline is de oudere UBA sturing waar de Easy Connect voor nodig is om UBA naar EMS om te zetten.
isomis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:24:
[...]

Daarnaast werd er eerst 1 eurocent afgeschreven en later via een automatische incasso het volledige bedrag. Ik had volgens mij nergens een vinkje gezien dat ik hiervoor toestemming heb gegeven.

@tado Ik had wel nog een vraag: op jullie advies heb ik een slimme thermostaat aangeschaft. Ik zit met stadsverwarming en deze unit ligt nu gewoon los in huis. Wat is de toegevoegde waarde nu van deze slimme thermostaat? Behalve dat hij de temperatuur meet midden in de kamer. Alle opties die op de website worden genoemd, zitten ook in de radiator knoppen / app.
Slimme thermostaat meet temperatuur in de kamer waar hij hangt. Verder kunt u vanwege deze thermostaat temperaturen op 0.1 graad nauwkeurig instellen.

[ Voor 59% gewijzigd door tado op 02-01-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
glennvho schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:41:
Kan PeterDeBruin of iemand anders mij meer duidelijkheid geven over de Tado state website:

[afbeelding]

Bij "heating power" kan je modulerend vermogen zien waarop de ketel op dat moment werkt maar ik snap niet goed wat het verschil is tussen die waardes. Volgens de uitleg op de website:

[...]

Ik denk dus dat het eerste cijfer het vermogen is dat geleverd wordt door de ketel en het cijfer tussen haakjes is dan de vraag van de Tado°?
Again, this page shows the previous value between parentheses for about 3 minutes. Dus tussenhaakjes de vorige waarde gedurende drie minuten te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tado schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:49:
[...]

Staat de bridge wel in pairing modus ? Knippert het LINK lampje op de bridge ?
Als het nog niet gelukt is, graag contact opnemen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Ik ben vanmiddag gebeld door een medewerker van Tado (omdat ik afgelopen weekend ook al een mail had gestuurd en de vandaag de halve ochtend geprobeerd heb telefonisch contact te krijgen met de helpdesk).
Hij herkende het probleem meteen en zei dat het om verouderde firmware ging. Hij zou vanuit de helpdesk wat handelingen uitvoeren en dan zou ik het opnieuw kunnen proberen.

Net opnieuw geprobeerd en nu lukt het wel (overigens met hele andere symbolen dan die op de site staan.... misschien kan iemand dat nog uitleggen).

Nu loop ik vast verderop in de installatie: er moeten ingenieurs naar mijn verwarmingssysteem gaan kijken. Dit kan ook weer even duren...

Tot nu toe gaat de installatie dus allesbehalve vlekkeloos. Ik hoop dat het na afronden van de installatie wel goed gaat, anders krijgt Coolblue hem terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, heb vandaag onze Tado setup ontvangen en begon gelijk met installeren. Ik loop direct tegen het eerste obstakel aan, ik probeer de slimme muur thermostaat te installeren, voorheen ging dit via een directe kabel naar de cv ketel en is dit een aan/uit signaal.

Echter ik weet niet op welke kabelklemmen dit op de thermostaat aan de sluiten? De wizard van Tado heeft een bug dat als je eenmaal een ketel type hebt aangegeven en hij overtuigd is dat je de extensie kit nodig hebt hij de instructies niet meer laat zien. Maar volgens mij heb ik helemaal de extensie kit niet nodig bij een aan/uit relais setup?

Wie kan mij helpen op welke klemmen ik de kabel aan kan sluiten? Is het de +/- of de No/Nc/COM op 1 of andere manier (leek mij meer opentherm)?

Stay hungry, Stay foolish

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:10:
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, heb vandaag onze Tado setup ontvangen en begon gelijk met installeren. Ik loop direct tegen het eerste obstakel aan, ik probeer de slimme muur thermostaat te installeren, voorheen ging dit via een directe kabel naar de cv ketel en is dit een aan/uit signaal.

Echter ik weet niet op welke kabelklemmen dit op de thermostaat aan de sluiten? De wizard van Tado heeft een bug dat als je eenmaal een ketel type hebt aangegeven en hij overtuigd is dat je de extensie kit nodig hebt hij de instructies niet meer laat zien. Maar volgens mij heb ik helemaal de extensie kit niet nodig bij een aan/uit relais setup?

Wie kan mij helpen op welke klemmen ik de kabel aan kan sluiten? Is het de +/- of de No/Nc/COM op 1 of andere manier (leek mij meer opentherm)?
U heeft aangegeven dat u alleen een ketel heeft. tado gaat er dus vanuit dat er geen kabels naar de woonkamer gaan.

Als u had ingevuld dat er een bedrade aan/uit kamerthermostaat aanwezig was dan had u netjes een stap voor stap handleiding gekregen voor alleen een slimme thermostaat.

Graag dus naar de support mailen wat het merk en typenummer van uw OUDE kamerthermostaat was.

Als u dat niet meer weet, en u weet wel dat er over de kabels een aan/uit sturing gaat, mail dan dat u een "Honeywell Round On/Off" gaat vervangen.

Dan krijgt u de juiste instructies voor 1 slimme thermostaat die een aan/uit signaal moet aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
tado schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:13:
[...]

U heeft aangegeven dat u alleen een ketel heeft. tado gaat er dus vanuit dat er geen kabels naar de woonkamer gaan.

Als u had ingevuld dat er een bedrade aan/uit kamerthermostaat aanwezig was dan had u netjes een stap voor stap handleiding gekregen voor alleen een slimme thermostaat.

Graag dus naar de support mailen wat het merk en typenummer van uw OUDE kamerthermostaat was.

Als u dat niet meer weet, en u weet wel dat er over de kabels een aan/uit sturing gaat, mail dan dat u een "Honeywell Round On/Off" gaat vervangen.

Dan krijgt u de juiste instructies voor 1 slimme thermostaat die een aan/uit signaal moet aansturen.
Ik probeerde de support te bellen maar kom er niet doorheen. Mijn oude thermostaat aangeven is niet zo simpel omdat dit een Google Nest is, deze installatie heb ik al weg gehaald, dus momenteel zit er helemaal niets. De ketel is van AEG, die kende de lijst niet en daardoor gaf hij de extensie kit aan.

Enige wat ik hoef te weten moet ik de ketel kabel op +/- aansluiten of op No/Nc/Com. Het is een simpele kabel met rood/blauw die direct naar de ketel gaat. Tegen de tijd dat support terug komt met het antwoord ben ik vast weer een dag verder :(. Dit kan niet zo moeilijk zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
tado schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:52:
[...]

Ja, Topline, Proline, Trendline zijn over het algemeen EMS.

Ecomline is de oudere UBA sturing waar de Easy Connect voor nodig is om UBA naar EMS om te zetten.

[...]

Slimme thermostaat meet temperatuur in de kamer waar hij hangt. Verder kunt u vanwege deze thermostaat temperaturen op 0.1 graad nauwkeurig instellen.
Dit kan toch ook met de app op 0.1 keurig instellen? Begrijp mij niet verkeerd, maar ik heb nu een beetje het gevoel dat ik los kastje heb gekocht van 200 euro zonder toegevoegde waarde. Of is het heel belangrijk om de temperatuur te weten in het midden van mijn kamer? Er zijn namelijk al 3 knopen die meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:23:
[...]

Ik probeerde de support te bellen maar kom er niet doorheen. Mijn oude thermostaat aangeven is niet zo simpel omdat dit een Google Nest is, deze installatie heb ik al weg gehaald, dus momenteel zit er helemaal niets. De ketel is van AEG, die kende de lijst niet en daardoor gaf hij de extensie kit aan.

Enige wat ik hoef te weten moet ik de ketel kabel op +/- aansluiten of op No/Nc/Com. Het is een simpele kabel met rood/blauw die direct naar de ketel gaat. Tegen de tijd dat support terug komt met het antwoord ben ik vast weer een dag verder :(. Dit kan niet zo moeilijk zijn toch?
ik kan u vertellen waar het moet zitten. Maar tado moet ook weten welke sturing hij moet doen (OpenTherm, aan/uit, Nefit EMS, Vaillant EBUS etc...).

Vandaar dat het voor ons belangrijk is om te weten welke sturing er over de draden in de woonkamer gaan.

Graag contact met onze support en dan komt het vanzelf goed.
isomis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:27:
[...]

Dit kan toch ook met de app op 0.1 keurig instellen? Begrijp mij niet verkeerd, maar ik heb nu een beetje het gevoel dat ik los kastje heb gekocht van 200 euro zonder toegevoegde waarde. Of is het heel belangrijk om de temperatuur te weten in het midden van mijn kamer? Er zijn namelijk al 3 knopen die meten.
Met alleen knoppen kan dat niet. (dan alleen per 1 graad instelbaar)
En het is zeker toegevoegde waarde om in het midden an de woonkamer te meten.

[ Voor 47% gewijzigd door tado op 02-01-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:23:
[...]

https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
tado schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:31:
[...]

ik kan u vertellen waar het moet zitten. Maar tado moet ook weten welke sturing hij moet doen (OpenTherm, aan/uit, Nefit EMS, Vaillant EBUS etc...).

Vandaar dat het voor ons belangrijk is om te weten welke sturing er over de draden in de woonkamer gaan.

Graag contact met onze support en dan komt het vanzelf goed.

[...]

Met alleen knoppen kan dat niet. (dan alleen per 1 graad instelbaar)
En het is zeker toegevoegde waarde om in het midden an de woonkamer te meten.
Mjah lekker dan support helpdesk is onbereikbaar, nu al 5 keer geprobeerd en 1 keer kom ik echt in de wachtrij waar ik na 10 minuten uitgegooid word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:47:
[...]

Mjah lekker dan support helpdesk is onbereikbaar, nu al 5 keer geprobeerd en 1 keer kom ik echt in de wachtrij waar ik na 10 minuten uitgegooid word.
Het is nu net na Kerst/Nieuwjaar. Graag mail sturen.

Of volg de "relais" instructies van de pdf hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
tado schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:48:
[...]

Het is nu net na Kerst/Nieuwjaar. Graag mail sturen.

Of volg de "relais" instructies van de pdf hierboven.
Tado zou toch wel iets moeten leren van al die wat te enthousiaste doe-het-zelvers! Waarom kunnen ze niet opnieuw beginnen als ze ergens een onjuiste stap hebben gemaakt? En waarom niet wat minder communiceren dat de installatie eenvoudig zelf te doen zou zijn? Of hebben jullie alleen problemen met de (te) ondernemende Nederlanders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
t.oswald schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:55:
[...]

Tado zou toch wel iets moeten leren van al die wat te enthousiaste doe-het-zelvers! Waarom kunnen ze niet opnieuw beginnen als ze ergens een onjuiste stap hebben gemaakt? En waarom niet wat minder communiceren dat de installatie eenvoudig zelf te doen zou zijn? Of hebben jullie alleen problemen met de (te) ondernemende Nederlanders?
Ja, meeste problemen in NL. In UK zijn systemen vaak 240V en daar kijken de meeste klanten wel uit voor ze zelf iets aanpassen. We hebben in NL geluk dat alle systemen laagvoltage zijn.

Onze installatie is simpel zodra wij weten hoe het oude werkende systeem in elkaar zat voor uw tado installeerde, helaas heeft u alleen niet ingevuld dat u voor tado een Nest had. Daarom duurt het nu iets langer.

We hebben het expres ingericht dat mensen niet zelf hun geselecteerde systeem kunnen aanpassen want anders gaan klanten net zo lang iets invullen tot het systeem aangeeft "u kunt nu installeren" en dan geven ze ons de schuld als ze daarna de tado kapot maken vanwege verkeerd aangesloten kabels.

Ik snap dat het nu even niet loopt zoals gehoopt. Maar wacht op ons antwoord per mail. Of zoals eerder gezegd, gebruik de bovenstaande pdf om tado in te stellen als relais thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
Ik heb het aangesloten volgens de PDF en het werkt min of meer, maar volgens mij staat de thermostaat nu op het OpenTherm profiel ofzo? Want lijkt erop dat de cv ketel pas aanslaat als high heat gevraagd wordt ipv medium waar hij niet aan lijkt te slaan?

Ik zou toch graag zien dat ik dit soort dingen zelf aan kan passen, want met dagen zoals dit is installatie dus niet te doen omdat jullie support onbereikbaar is. De mail is inmiddels al meer dan een uur onbeantwoord, de beste reaktie helaas is tot nu toe vanaf dit forum :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:17:
Ik heb het aangesloten volgens de PDF en het werkt min of meer, maar volgens mij staat de thermostaat nu op het OpenTherm profiel ofzo? Want lijkt erop dat de cv ketel pas aanslaat als high heat gevraagd wordt ipv medium waar hij niet aan lijkt te slaan?

Ik zou toch graag zien dat ik dit soort dingen zelf aan kan passen, want met dagen zoals dit is installatie dus niet te doen omdat jullie support onbereikbaar is. De mail is inmiddels al meer dan een uur onbeantwoord, de beste reaktie helaas is tot nu toe vanaf dit forum :(
De Nest kan aan/uit of OT aangesloten geweest zijn. En nu met het pdf heb je diezelfde keuze. Je geeft niet aan welke keuze je hebt gemaakt, de + - voor OT of de NO/COM voor aan uit
Het pdf begint met OT, voor aan/uit moet je achterin bij pagina 32 zijn

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 02-01-2018 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
De Nest was via aan/uit aangesloten hetzelfde nu voor de Tado, in de basis lijkt het nu wel te werken, alleen zodra de warmte vraag op 'laag' staat slaat de CV niet direct aan. Mogelijk is het even wennen aan de Tado en hoe snel hij schakelt naar de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmc.
wouter5 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:41:
[...]

Absoluut dat ik er iets aan heb. Je bevestigt mijn vermoeden. Het aan/uit systeem op een OT-poort aansluiten (van de ketel) lijkt me heel onlogisch, maar soite.
Helaas kan je bij Tado zelf niet instellen dat je met OpenTherm wilt werken, daarvoor moet je naar de klantendienst bellen.
Gewoon aansluiten op de OT-aansluitingen resulteert in een erromelding op de Tado thermostaat en een niet-functionerende verarming (hebben we geprobeerd) :)
Ik ga morgen eens bellen naar de klantendienst van Tado om het naar OpenTherm te laten aanpassen en dan ga ik vervolgens eventjes vlug de draadjes hersteken.
okee, ik wist niet dat je het achteraf niet meer kon wijzigen, ik had op voorhand al "gelogen" over mijn oude thermostaat. Die was aan/uit en wilde deze OT, dus gewoon een thermostaat gekozen die wel OT was en deze opgegeven >:)

Is het je inmiddels gelukt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 22:21
isomis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:24:
[...]

Ik had hetzelfde met de cent. Overigens nog steeds niets ontvangen, 22 december besteld, vermoed dat ze daar een zware kerstvakantie hebben gehad, maar een berichtje dat het lang duurt zou niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Laatst online: 23:23
Cyleo schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:50:
[...]

Ik had hetzelfde met de cent. Overigens nog steeds niets ontvangen, 22 december besteld, vermoed dat ze daar een zware kerstvakantie hebben gehad, maar een berichtje dat het lang duurt zou niet verkeerd zijn.
Wat was voor jullie de reden om bij Tado te bestellen? 50five, bol, coolblue, etc. gingen ook mee met de 20% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

En zelfs maar 157 euro bij amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmc.
Dat vraag ik me ook altijd af waarom online?
Ik heb 'm bij de Gamma gekocht en dus direct in handen.

bij Gamma is die tot 07-01-2018 in de aanbieding voor €183,20 (€229,= (vaste prijs) - 20%)
(radiatorknoppen starters kit is ook tot 07-01-2018 in de aanbieding voor €150,36)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
meesje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:14:
[...]

Wat was voor jullie de reden om bij Tado te bestellen? 50five, bol, coolblue, etc. gingen ook mee met de 20% korting.
Mijn vermoeden is dat de webshop is ingesteld op het huren van tado spullen. Daarom de automatische incasso. Ik hoop niet dat ze over een jaar weer een bedrag gaan aftrekken _/-\o_

Ik had het overigens via Tado gekocht, omdat ze een goede aanbieding hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
isomis schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:15:
[...]

Mijn vermoeden is dat de webshop is ingesteld op het huren van tado spullen. Daarom de automatische incasso. Ik hoop niet dat ze over een jaar weer een bedrag gaan aftrekken _/-\o_

Ik had het overigens via Tado gekocht, omdat ze een goede aanbieding hadden.
Wat was de aanbieding dan (naast de 20%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
Hmm ik vraag me toch af wat ik voor een product heb gekocht hier, het voelt zo onaf. Ik kan nu geen nieuwe zone meer aanmaken krijg telkens "Assignment to new zone by user not possible yet.". Staat erbij dat ik vrolijk weer support mag gaan contacten, waar ik totaal geen response krijg. Ik wil 5 zones aanmaken in dit huis, ga echt niet elke keer support bellen voor een standaard administratieve handeling :(

Daarnaast ook het issue dat de thermostaat knop op de zolder om warmte vraagt (3 golfjes) en vervolges wordt de kamerthermostaat niet getriggered, die blijft vrolijk uit :(

/rant
Het voelt nog wel erg beta dit, zit er sterk aan te denken dit lekker terug te sturen, het moet wel gewoon werken namelijk....
/end rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Even een stomme vraag. Kun je in de instellingen van Tado ook aangeven dat er niks slims hoeft te gebeuren? Dat ik ‘m dus altijd handmatig wil bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter5
Ik zou dan een lage temperatuur instellen op het slimme schema en hem dan handmatig aan -en uitschakelen :)
rmc. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:13:
[...]

okee, ik wist niet dat je het achteraf niet meer kon wijzigen, ik had op voorhand al "gelogen" over mijn oude thermostaat. Die was aan/uit en wilde deze OT, dus gewoon een thermostaat gekozen die wel OT was en deze opgegeven >:)

Is het je inmiddels gelukt??
Ondertussen inderdaad een medewerker aan de lijn gehad. Die heeft bij mij de OT-driver geladen op de Tado. Heb de draadjes dan even in de +/- OT aansluitingen gestoken en nu werkt het perfect ! _/-\o_

Heb nog steeds geen info over de watertemperatuur van het sanitair, maar dat wordt mogelijks niet ondersteund door de ketel :)

[ Voor 7% gewijzigd door wouter5 op 02-01-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:21:
Hmm ik vraag me toch af wat ik voor een product heb gekocht hier, het voelt zo onaf. Ik kan nu geen nieuwe zone meer aanmaken krijg telkens "Assignment to new zone by user not possible yet.". Staat erbij dat ik vrolijk weer support mag gaan contacten, waar ik totaal geen response krijg. Ik wil 5 zones aanmaken in dit huis, ga echt niet elke keer support bellen voor een standaard administratieve handeling :(

Daarnaast ook het issue dat de thermostaat knop op de zolder om warmte vraagt (3 golfjes) en vervolges wordt de kamerthermostaat niet getriggered, die blijft vrolijk uit :(

/rant
Het voelt nog wel erg beta dit, zit er sterk aan te denken dit lekker terug te sturen, het moet wel gewoon werken namelijk....
/end rant
Je zult blijkbaar toch moeten wachten tot de zaak samen met de helpdesk correct geïnstalleerd is. Pas dan kan je zelf verder alles inrichten zoals je wilt. Je installatie klopt gewoon nog helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Ik herken je klachten ook niet hoor vriesren. Heb de Tado zelf geïnstalleerd met OT en alles werkt gewoon. Laatst een extra radiator kraan gekocht, 5 minuten later kon die de ketel aansturen zonder noodzaak om de woonkamer te verwarmen.

Ben bang dat je de binnenbocht hebt geprobeerd en daar nu last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
lolgast schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:11:
Ik herken je klachten ook niet hoor vriesren. Heb de Tado zelf geïnstalleerd met OT en alles werkt gewoon. Laatst een extra radiator kraan gekocht, 5 minuten later kon die de ketel aansturen zonder noodzaak om de woonkamer te verwarmen.

Ben bang dat je de binnenbocht hebt geprobeerd en daar nu last van hebt.
Ben benieuwd welke binnenbocht dat dan is, immers de individuele componenten werken nu wel. Enige uitdaging was dat Tado de installatie instructies niet goed heeft laten zien omdat mijn ketel / thermostaat combinatie niet in kon geven tijdens de wizard. Daardoor wist ik dus niet hoe de draden aan te sluiten en dit is inmiddels nu werkend.

Voor de rest geen rare bochten gehad, enige wat ik kan bedenken is omdat het huis redelijk groot is (190m2) dat het bereik van de bridge niet goed genoeg is om alle thermostaten te bereiken. Maar ik mis gewoon wat harde data in app / web page om dit te kunnen begrijpen allemaal. Het valt me ook op dat als je meerdere radiatorknoppen in een ruimte hebt je niet meer individuele data kunt zien ergens (temp, humidity battery, signal strength).

Mogelijk verwacht ik te veel, maar de frustraties zijn wel aanwezig als het simpelweg onmogelijk is de helpdesk te bereiken. Zou graag willen dat ze met me meedenken, maar behalve de 'tado' user hier op tweakers, nog niets terug gehoord :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmc.
meesje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:33:
Even een stomme vraag. Kun je in de instellingen van Tado ook aangeven dat er niks slims hoeft te gebeuren? Dat ik ‘m dus altijd handmatig wil bedienen?
ja, ook dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:19:
[...]

Ben benieuwd welke binnenbocht dat dan is, immers de individuele componenten werken nu wel. Enige uitdaging was dat Tado de installatie instructies niet goed heeft laten zien omdat mijn ketel / thermostaat combinatie niet in kon geven tijdens de wizard. Daardoor wist ik dus niet hoe de draden aan te sluiten en dit is inmiddels nu werkend.

Voor de rest geen rare bochten gehad, enige wat ik kan bedenken is omdat het huis redelijk groot is (190m2) dat het bereik van de bridge niet goed genoeg is om alle thermostaten te bereiken. Maar ik mis gewoon wat harde data in app / web page om dit te kunnen begrijpen allemaal. Het valt me ook op dat als je meerdere radiatorknoppen in een ruimte hebt je niet meer individuele data kunt zien ergens (temp, humidity battery, signal strength).

Mogelijk verwacht ik te veel, maar de frustraties zijn wel aanwezig als het simpelweg onmogelijk is de helpdesk te bereiken. Zou graag willen dat ze met me meedenken, maar behalve de 'tado' user hier op tweakers, nog niets terug gehoord :(
Je kunt met http://www.peterdebruin.net/tado.html nog even kijken wat de connection state is van de diverse onderdelen. In dit forum is ook regelmatig gemeld dat de Engelstalige helpdesk beter bereikbaar is dan de Nederlandstalige.
Wat anderen hiervoor proberen over te brengen is dat als je in het begin een verkeerde keuze gemaakt hebt bij de setup, dit zonder de helpdesk niet goed gerepareerd kan worden. Zij kunnen zien wat er verkeerd staat en kunnen dat herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Ik heb nu de Tado enkele dagen in gebruik, alles werkt goed en ik ben er zeer tevreden van. Ook het grafiekje dat je kan zien per dag is handig. Alleen jammer dat het enkel in de app werkt en niet op de website.

Wat ik ook jammer vind is dat je geen grafiekje kan zien van het stookgedrag van de ketel en op hoeveel vermogen die dan aan het werken is. Je kan nu enkel de warmtevraag zien en niet de stooktemperatuur.

Verder heb ik ook de warm water functie getest, dit werkt uiteraard goed als je een schema insteld maar dan staat mijn Vaillant ketel constant een beetje water op temperatuur te houden zolang het schema actief is.
Ik heb het al eens getest en als je de warmwater regeling in de app op "uit" zet dan werkt mijn ketel zoals vroeger, dus wanneer ik de warm water kraan opendraai begint hij te stoken. Nu kon ik dus die warm temperatuur vroeger instellen op de ketel maar als ik dit nu doe dan merk ik dat hij deze instelling niet neemt. Hij warmt wel water maar volgens mij maar tot +- 40°C wat eigenlijk te koud is. Ik zou dus graag deze waarde wijzigen maar dat kan ik nergens terugvinden. Iemand een idee of dit mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:56
Ik heb hem nu ook een ongeveer een week in gebruik. De installatie was erg duidelijk en eenvoudig, maar dit is sterk situatie afhankelijk (nieuwbouwhuis en ketel van paar jaar oud). Ik verbaas me erover hoe goed het werkt en dat veel mensen het bedrijf niet kennen. Vrienden hebben het meestal over NEST of zelfs Toon.

De locatie gebaseerde schemaregeling is heerlijk. Zodra mijn vriendin en ik beide uit huis zijn, schakelt hij netjes terug. Op dit moment heb ik een vrij simpele opstelling, nog geen radiator knoppen, overweeg wel om er eentje aan te schaffen voor de badkamer, omdat ik deze in de ochtend voorverwarmd wil hebben, maar overdag niet.

Ik gebruik hem vooralsnog via de TADO app, homekit durf ik nog even niet aan, omdat het nog redelijk buggy is, vooral met locatie. De iphone van mijn vriendin wordt bijvoorbeeld regelmatig niet geaccepteerd wanneer er commando's mee worden gegeven. Dat is voor het licht niet super belangrijk, maar voor de verwarming wil je juist niet dat hij dan toch onverwacht aanblijft.

[ Voor 6% gewijzigd door kbuntu op 03-01-2018 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vriesren
t.oswald schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:42:
[...]

Je kunt met http://www.peterdebruin.net/tado.html nog even kijken wat de connection state is van de diverse onderdelen. In dit forum is ook regelmatig gemeld dat de Engelstalige helpdesk beter bereikbaar is dan de Nederlandstalige.
Wat anderen hiervoor proberen over te brengen is dat als je in het begin een verkeerde keuze gemaakt hebt bij de setup, dit zonder de helpdesk niet goed gerepareerd kan worden. Zij kunnen zien wat er verkeerd staat en kunnen dat herstellen.
Dit is zeker mooi te weten, dank voor de link.

Ondertussen eindelijk contact met de helpdesk gehad na vele pogingen, en het probleem is opgelost. Het lijkt te zijn de volgorde waarin ik dingen had geïnstalleerd die het hadden veroorzaakt mogelijk helpt dit andere mensen nog. Ik had eerst een radiator thermostaat geïnstalleerd omdat dit simpeler was, echter in een multizone setup moet deze blijkbaar nadat je de muur thermostaat installeerd zodat andere radiator thermostaten daaraan gelinkt kunnen worden zelfs als in andere zone.

De helpdesk heeft dit rechtgezet, tevens het zone aanmaken probleem opgelost. De hele setup werkt nu alleen nog even de juiste radiator adapter binnenkrijgen voor 1 kamer en de hele setup werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Mooi dat het is opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 13:24
kbuntu schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:20:
De locatie gebaseerde schemaregeling is heerlijk. Zodra mijn vriendin en ik beide uit huis zijn, schakelt hij netjes terug. Op dit moment heb ik een vrij simpele opstelling, nog geen radiator knoppen, overweeg wel om er eentje aan te schaffen voor de badkamer, omdat ik deze in de ochtend voorverwarmd wil hebben, maar overdag niet.
Dat gaat toch alleen werken als je op alle radiatoren eentje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
matty___ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:45:
[...]

Of als je wilt dat die kamer sowieso warm wordt en het verwarmen van de overige kamers voor lief neemt.
Je kunt daardoor in ieder geval wel je ketel laten inschakelen zonder dat de drempelwaarde in de woonkamer is bereikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
robbie171 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:44:
Dag Peter,

Kan het zijn dat bij een net geinstalleerd systeem de aanvoertemperatuur hoger is dan wanneer het systeem al een tijdje draait?
Ik had hiervoor een Chronotherm IV Opentherm. De aanvoertemperatuur stond op de ketel toen tussen de 30 en 40 graden. Nu is het 60 graden... Ik zou graag willen weten of dit na verloop van tijd geleerd wordt, of dat ik hierin zelf iets kan beinvloeden. Ik heb een Intergas Combi Kompakt.

Wordt die minimaal ingestelde aanvoertemperatuur geregeld in de Tado, en kan alleen de helpdesk daarin iets aanpassen?
[...]
Weet ik niet precies. Het zou wel wat kunnen verbeteren na enkele dagen; na een week hoef je geen verbetering meer te verwachten denk ik.
De minimale aanvoertemperatuur wordt handmatig op de ketel ingesteld en zal niet anders zijn dan hiervoor.
De door Tado gevraagde aanvoertemperatuur wordt door de firmware bepaald, en daar valt niets aan bij te stellen, ook niet door de servicedesk denk ik, tenzij ze over alternatieve firmware beschikken.
De huidige firmware heeft een vervelende eigenschap dat ie, wanneer er meerdere graden opgewarmd moet worden, te lang door gaat met opwarmen. Mogelijk is dat waar je last van hebt, en gaat Tado dit een keer verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
]
meesje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:33:
Niet helemaal.
Je kan namelijk helaas niet verhinderen, dat wanneer de kamertemperatuur beneden de ingestelde temperatuur ligt, de ketel ingeschakeld wordt, wat met een 'domme' thermostaatknop niet zou kunnen.

Dus als er bijvoorbeeld een raam open staat, dan laat Tado de ketel net zo hard stoken als nodig is om de kamer toch op de ingestelde temperatuur te houden.
De zogenaamde "open raam detectie" werkt praktisch nooit; ik denk alleen als de thermostaatknop heel dicht bij het raam zit, en dan nog maar voor maximaal 1 uur.

Dus als je dat niet wilt, dan moet je alle huisgenoten zo ver zien te krijgen, dat ze als ze een raam open zetten, de thermostaatknop omlaag draaien...

Ik zou wensen dat Tado een raamcontact had, waarmee de verwarming automatisch uitgeschakeld kon worden als het raam openstaat.
Ben op zoek naar een alternatief systeem dat via IFTTT of de API de verwarming kan uitschakelen, maar heb nog niet iets echt geschikts gevonden.
Via HomeKit kan het wel, maar ik wil geen Apple in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@PeterdeBruin
Je moet maar net over de componenten beschikken en/of zin hebben om het te onderhouden, maar:
Ik heb thuis HomeAssistant draaien met z-wave modules. Die hebben wel raam-/deur-sensoren. Door de z-wave sensor een seintje aan HomeAssistant te geven, kan je vervolgens vanuit HomeAssistant een opdracht aan Tado geven (HA heeft ondersteuning voor de Tado api) om de verwarming uit te schakelen. Deur/Raam weer dicht = seintje dat de Tado weer op het slimme schema mag draaien.

Theoretische uitleg trouwens, mijn sensoren zijn nog onderweg. Maar het moet eigenlijk wel zo werken :+

Edit: Voor de wel Apple gebruikers: hiermee kan dat vast ook icm met Homekit automatiseringregels
https://www.fibaro.com/en/products/door-window-sensor/

[ Voor 22% gewijzigd door lolgast op 03-01-2018 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 14:57
Onderstaand kan juist wel. Klantenservice kan de knop ontkoppelen van de thermostaat zodat hij werkt als een “domme” thermostaatknop. Vrij prijzige oplossing. Vraag bij mij blijft wat er met “niets slims” bedoeld wordt...
PeterdeBruin schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:16:
]
[...]

[...]

Niet helemaal.
Je kan namelijk helaas niet verhinderen, dat wanneer de kamertemperatuur beneden de ingestelde temperatuur ligt, de ketel ingeschakeld wordt, wat met een 'domme' thermostaatknop niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
DeAllerlangste schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 06:15:
Onderstaand kan juist wel. Klantenservice kan de knop ontkoppelen van de thermostaat zodat hij werkt als een “domme” thermostaatknop. Vrij prijzige oplossing. Vraag bij mij blijft wat er met “niets slims” bedoeld wordt...
[...]
Ze kunnen het de knop ontkoppelen van de thermostaat+CV terwijl hij toch via de app te besturen blijft? Vorig jaar vertelde de servicedesk mij dat dat niet mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
PeterdeBruin schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:16:
]
[...]

[...]

Niet helemaal.
Is dit niet gewoon hetzelfde als met een ouderwetse thermostaat? Onze huidige thermostaat (Honeywell aan/uit) zetten we 's nachts op 16 graden. Indien het 's nachts kouder wordt, gaat de CV ingeschakeld worden. Dat is dan toch hetzelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:56
matty___ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:45:
[...]

De radiatoren beneden staan altijd open. Boven alles dicht, behalve dus badkamer, vandaar dat ik hem daar nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
meesje schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:59:
[...]

Is dit niet gewoon hetzelfde als met een ouderwetse thermostaat? Onze huidige thermostaat (Honeywell aan/uit) zetten we 's nachts op 16 graden. Indien het 's nachts kouder wordt, gaat de CV ingeschakeld worden. Dat is dan toch hetzelfde principe.
Nee. Wat @meesje denk ik wenste, was dat de knop soms als domme knop functioneert, maar desgewenst soms toch ook op afstand bestuurbaar en programmeerbaar is.
Wat ik zou wensen is ook dat de knop wél gewoon programmeerbaar is, maar níet de CV extra laat stoken als de badkamer te luchten staat, net zoals een domme knop nooit de CV extra kan inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PeterdeBruin schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:54:
[...]

Ze kunnen het de knop ontkoppelen van de thermostaat+CV terwijl hij toch via de app te besturen blijft? Vorig jaar vertelde de servicedesk mij dat dat niet mogelijk was.
Wij kunnen Slimme Radiatorknoppen ontkoppelen van Slimme Thermostaten of Extensiekits en dat ze toch in uw app te zien blijven. Dan kunt u gewoon een weekprogramma blijven houden voor die radiator maar die radiator zal dan niet meer warmte kunnen vragen aan de ketel.
PeterdeBruin schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:08:
[...]

Nee. Wat @meesje denk ik wenste, was dat de knop soms als domme knop functioneert, maar desgewenst soms toch ook op afstand bestuurbaar en programmeerbaar is.
Wat ik zou wensen is ook dat de knop wél gewoon programmeerbaar is, maar níet de CV extra laat stoken als de badkamer te luchten staat, net zoals een domme knop nooit de CV extra kan inschakelen.
Dat kan dus prima. Even contact opnemen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

[ Voor 33% gewijzigd door tado op 04-01-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
PeterdeBruin schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:08:
[...]

Volgens mij is er nu verwarring (in ieder geval bij mij... ;-) ). Mijn vraag ging niet over de thermostaatknop (ik neem aan dat daarmee de radiatorthermostaat bedoeld wordt), maar over de thermostaat aan de muur. Kan deze als domme thermostaat (gewoon zoals een ouderwetse aan/uit, zonder slimme functionaliteit) ingeregeld worden?
@tado Wellicht kun jij hierop een antwoord geven? Wat ik dus wil, is om b.v. voor het slapen gaan de thermostaat handmatig op 16 graden zetten en bij opstaan de gewenste temperatuur (19 of 20 graden) handmatig instellen. Later zou ik eventueel willen gaan spelen met intelligentie van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
tado schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:41:
[...]

Wij kunnen Slimme Radiatorknoppen ontkoppelen van Slimme Thermostaten of Extensiekits en dat ze toch in uw app te zien blijven. Dan kunt u gewoon een weekprogramma blijven houden voor die radiator maar die radiator zal dan niet meer warmte kunnen vragen aan de ketel.
Zie je dat op een manier ook nog terug in de app? Ik vind dit wel interessant voor de slaapkamer namelijk, maar mijn vrouw gaat dit natuurlijk niet snappen ;)
En als extra vraag, werkt dit ook indien je een extra thermostaat gebruikt voor de meting van de temperatuur in de betreffende kamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meesje schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:00:
[...]

Volgens mij is er nu verwarring (in ieder geval bij mij... ;-) ). Mijn vraag ging niet over de thermostaatknop (ik neem aan dat daarmee de radiatorthermostaat bedoeld wordt), maar over de thermostaat aan de muur. Kan deze als domme thermostaat (gewoon zoals een ouderwetse aan/uit, zonder slimme functionaliteit) ingeregeld worden?
@tado Wellicht kun jij hierop een antwoord geven? Wat ik dus wil, is om b.v. voor het slapen gaan de thermostaat handmatig op 16 graden zetten en bij opstaan de gewenste temperatuur (19 of 20 graden) handmatig instellen. Later zou ik eventueel willen gaan spelen met intelligentie van de thermostaat.
Daar is het product niet voor ontworpen maar zou moeten kunnen zolang u ook de bridge koopt en aangesloten laat zitten.

Dan kunt u gewoon alle geolocation functies uitzetten en gewoon een weekprogramma instellen.

Of u kunt alleen de handmatige modus gebruiken als u dat liever hebt.
lolgast schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:01:
[...]

Zie je dat op een manier ook nog terug in de app? Ik vind dit wel interessant voor de slaapkamer namelijk, maar mijn vrouw gaat dit natuurlijk niet snappen ;)
En als extra vraag, werkt dit ook indien je een extra thermostaat gebruikt voor de meting van de temperatuur in de betreffende kamer?
Ja dat werkt ook als er slimme thermostaat is toegevoegd om meting te verrichten.
En ja, u ziet het terug in de app. Als het goed is ziet u nu in de instellingen terug dat de Slimme Radiatorkraan verbonden is aan de Slimme Thermostaat.

[ Voor 23% gewijzigd door tado op 04-01-2018 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenVis
Vanavond wil ik mijn Tado aansluiten. Echter nog een vraagje over het gebruik.

Ik wil de thermostaat straks slim gaan gebruiken, dus ook onze telefoons toevoegen zodat aan de hand daarvan de temperatuur geregeld kan worden. De telefoon van mijn schoonmoeder kan ik niet toevoegen (oud kreng, de telefoon dan he, niet mijn schoonmoeder), maar zij past elke week een dag op bij ons thuis. Kan ik instellen dat ik wil dat de thermostaat elke dag naar locatie telefoons kijkt, behalve op de oppasdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:31

Martijn02

/* No Comment */

SvenVis schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:08:

Ik wil de thermostaat straks slim gaan gebruiken, dus ook onze telefoons toevoegen zodat aan de hand daarvan de temperatuur geregeld kan worden. De telefoon van mijn schoonmoeder kan ik niet toevoegen (oud kreng, de telefoon dan he, niet mijn schoonmoeder), maar zij past elke week een dag op bij ons thuis. Kan ik instellen dat ik wil dat de thermostaat elke dag naar locatie telefoons kijkt, behalve op de oppasdag?
Ja dat kan,
Als je een slim schema kiest waarbij je elke dag los instelt, dan kan je voor een van de blokken de geolocation optie uitzetten. Dan zal hij (voor dat blok) elke week de ingestelde temperatuur aanhouden onafhankelijk van waar de telefoons zich bevinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Martijn02 op 04-01-2018 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raindeer
SvenVis schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:08:

Er is ook iemand hier die dat gedaan heeft met een scriptje waar de Wifi uitgelezen wordt om te zien of oma op locatie is. Anders kun je ook Oma leren om de thermostaat omhoog te zetten. Het werkt uiteindelijk voor haar niet anders dan de thermostaat die ze al heeft. Let wel, het blijft heerlijk als het automagisch werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
lolgast schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:36:
@PeterdeBruin
Je moet maar net over de componenten beschikken en/of zin hebben om het te onderhouden, maar:
Ik heb thuis HomeAssistant draaien met z-wave modules. Die hebben wel raam-/deur-sensoren. Door de z-wave sensor een seintje aan HomeAssistant te geven, kan je vervolgens vanuit HomeAssistant een opdracht aan Tado geven (HA heeft ondersteuning voor de Tado api) om de verwarming uit te schakelen. Deur/Raam weer dicht = seintje dat de Tado weer op het slimme schema mag draaien.

Theoretische uitleg trouwens, mijn sensoren zijn nog onderweg. Maar het moet eigenlijk wel zo werken :+

Edit: Voor de wel Apple gebruikers: hiermee kan dat vast ook icm met Homekit automatiseringregels
https://www.fibaro.com/en/products/door-window-sensor/
Ja; dan moet ik een Raspberry pi of zo in huis halen. Ik hoopte op iets eenvoudigers en nog compacter en voordeliger.

De Wireless Sensor Tags lijken me eigenlijk prima geschikt; die zijn niet zo duur (tag manager, 2 reed sensoren en verzendkosten voor €116) en kunnen IFTTT of ook rechtstreeks een in te programmeren API aansturen.
Alleen bevat dat systeem uitsluitend sensoren; als ik dan later nog andere apparaten zonder eigen internetaansluiting wil gaan aansturen moet er nóg een home automation systeem in huis komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Raindeer schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:47:
[...]

Er is ook iemand hier die dat gedaan heeft met een scriptje waar de Wifi uitgelezen wordt om te zien of oma op locatie is. Anders kun je ook Oma leren om de thermostaat omhoog te zetten. Het werkt uiteindelijk voor haar niet anders dan de thermostaat die ze al heeft. Let wel, het blijft heerlijk als het automagisch werkt.
Dat was/is heel specifiek voor het Unifi platform. Moet je ook maar net hebben thuis ;)

@PeterdeBruin
Ben het met je eens dat het niet ideaal is om veel verschillende platformen in huis te nemen. Maar ik denk dat het niet realistisch is om te verwachten dat Tado een dergelijke sensor gaat uitbrengen. Gevalletje schoenmaker blijf bij je leest wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 22:21
meesje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:14:
[...]

Ja, ik heb nu ook spijt als haren op mijn hoofd. Nog steeds geen verzendbevestiging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtavwijk
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-10 23:56
Is het mogelijk voor de locatiegebaseerde controle om de status 'Thuis' door de TADO-thermostaat alleen te laten bepalen op basis van een connectie met het thuis-Wifi-netwerk?
Mijn kinderen hebben al wel een smartphone icm gebruik van Wifi (incl TADO-app), maar nog geen internetabonnement. Het zou fijn zijn als bij hun afwezigheid thuis de verwarming wordt uitgeschakeld en ook andersom.
Een extra optie om obv aanwezigheid (binnen het bereik van het thuis-Wifi-netwerk) in de TADO-app het klokprogramma te laten uitvoeren in plaats van obv afwezigheid (zoals nu) het klokprogramma niet uit te voeren zou in dit geval ook erg helpen.

Ik heb daarnaast ook al gezocht naar een mogelijk van een trigger via mijn router (AVM / FritzBox), maar helaas kent AVM nog geen IFTTT aansluiting.

Wellicht zijn er nog andere slimme oplossingen?

[ Voor 20% gewijzigd door rtavwijk op 04-01-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-10 10:51
Ik heb tijdens de eerste setup een verkeerde ketel gekozen. Kan ik dat op een manier ongedaan maken?

Resetten bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Tado zit weer in zijn doos en gaat straks retour Coolblue. Tado was een eens-maar-nooit-meer ervaring.

Ik vind de thermostaat nog steeds een van de mooiste die er is, maar daar houdt het positieve verhaal ook wel op.

Voor werkelijk elke verandering of elk probleem moet je contact opnemen met de helpdesk, want je kunt zelf niets instellen: alles gebeurt op de server van Tado.
Dit is sowieso al niet handig, maar met de zeer beperkte openingstijden van de helpdesk (op de tijden dat de meeste mensen werken en dus geen tijd hebben om urenlang met de installatie van een thermostaat bezig te zijn) en de lange wachttijden (zowel telefonisch als op antwoord per mail), wordt het helemaal een uitdaging om het kreng aan de praat te krijgen.

Gisteravond kreeg ik dan eindellijk de benodigde gegevens van Tado om met de installatie verder te gaan. Heb ik hem geiinstalleerd. CV-ketel reageert op warmtevraag middels de app.

Vervolgens wil ik gaan douchen, krijg ik alleen koud water.
Nergens in de app een symbooltje voor tapwater. Op de site geen uitleg wat te doen (op de afdeling FAQ staat sowieso bijna geen info).
Google hielp me op dat moment ook niet verder, dus stond ik 20 minuten later in mijn blote reet dat k*tding weer van de muur te schroeven en mijn oude vertrouwde aan/uit thermostaat aan te sluiten.

Kortom retour dat prul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 19:53
Het was deze morgen koud in huis, nu lag niet aan tado vermoed ik, want het was een foutcode op de ketel zelf (F.67, klinkt alsof er iets stuk is, maar na een herstart lijkt alles gewoon weer te werken).

Wat ik wel jammer vond was dat ik geen notification kreeg of een statusboodschap zag in de tado app. Ik ging er vanuit dat tado deze foutcodes ook zag, en me dat dus kon laten weten dat er iets mis was met de ketel?

Ketel is via ebus aangesloten, maar in principe zou tado zelfs moeten kunnen zien dat er iets mis is als het huis niet warm wordt, ook al zit die een paar uur achter warmte te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raindeer
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 05:16:
Mijn Tado zit weer in zijn doos en gaat straks retour Coolblue. Tado was een eens-maar-nooit-meer ervaring.

Ik vind de thermostaat nog steeds een van de mooiste die er is, maar daar houdt het positieve verhaal ook wel op.
[...]
Nergens in de app een symbooltje voor tapwater. Op de site geen uitleg wat te doen (op de afdeling FAQ staat sowieso bijna geen info).
Google hielp me op dat moment ook niet verder, dus stond ik 20 minuten later in mijn blote reet dat k*tding weer van de muur te schroeven en mijn oude vertrouwde aan/uit thermostaat aan te sluiten.

Kortom retour dat prul.
Als je andere mensen wilt helpen, dan helpt het om iets te zeggen over wat voor ketel je hebt. Waarom het niet werkt zoals jij wil etc. Zoals dit kraanwater probleem, de handleiding zegt dat het bij bepaalde ketels kan. https://www.tado.com/img/..._heating_factsheet_nl.pdf pag (15) en of het geactiveerd is in de setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Ook hier een teleurgestelde klant die de spullen retour gaat sturen. Van te voren goed overlegd wat ik wil en kreeg als antwoord starterset v3 was voldoende. Dus besteld. Eerst wat problemen om de thermostaat gekoppeld te krijgen, dat werd nog netjes opgelost. Toen stopte de instructies via de installatie hulp, want er werd automatisch een email naar de helpdesk gestuurd en ik moest wachten. 2 dagen later een antwoord, in het Engels????, het is toch een Duitse firma en Duits spreek en schrijf ik vloeiend, en ik moest in een keer een extensie set kopen. Nou dat gaat het echt niet worden en volgens mij staan ze zich vreselijk te vergissen want mijn warmtepomp luister keurig naar OT. Maar goed op eigen houtje iets uitproberen ga ik niet doen.

Dus de weg stopt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter5
Ik vraag me af wat het zuinigste/beste is voor 's nachts of de periodes dat ik nooit thuis ben. Minimumtemperatuur van 18° instellen of de verwarming gewoon volledig laten uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 05:16:

Voor werkelijk elke verandering of elk probleem moet je contact opnemen met de helpdesk, want je kunt zelf niets instellen: alles gebeurt op de server van Tado.
Dit is sowieso al niet handig, maar met de zeer beperkte openingstijden van de helpdesk (op de tijden dat de meeste mensen werken en dus geen tijd hebben om urenlang met de installatie van een thermostaat bezig te zijn) en de lange wachttijden (zowel telefonisch als op antwoord per mail), wordt het helemaal een uitdaging om het kreng aan de praat te krijgen.

Gisteravond kreeg ik dan eindellijk de benodigde gegevens van Tado om met de installatie verder te gaan. Heb ik hem geiinstalleerd. CV-ketel reageert op warmtevraag middels de app.

Kortom retour dat prul.
Wat @Raindeer al aangeeft, iets meer info zal (anderen) wel helpen. Welk merk en type ketel heb je? Hoe oud is deze? Wat is er fout gegaan tijdens in de initiële installatie (je geeft aan dat je moest wachten op Tado om verder te kunnen gaan)? Sommigen maken tijdens installatie een verkeerde keuze en dan kun je (helaas) niet makkelijk terug.

Dit is voor mij trouwens de reden geweest om de Tado te bestellen bij 50five. Tussen kerst en O&N gingen ze mee met de 20% kortingsactie van Tado + gratis installatieservice. De Tado heb ik al in huis, de afspraak voor installatie moet nog bevestigd worden.

In ieder geval goed om te weten dat ik naast de verwarming ook het warm water moet checken (terwijl de monteur er nog is).

@iedereen: Zijn er trouwens nog andere zaken die ik het beste direct kan testen in het bijzijn van de monteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sunnybird schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:27:
Ook hier een teleurgestelde klant die de spullen retour gaat sturen. Van te voren goed overlegd wat ik wil en kreeg als antwoord starterset v3 was voldoende. Dus besteld. Eerst wat problemen om de thermostaat gekoppeld te krijgen, dat werd nog netjes opgelost. Toen stopte de instructies via de installatie hulp, want er werd automatisch een email naar de helpdesk gestuurd en ik moest wachten. 2 dagen later een antwoord, in het Engels????, het is toch een Duitse firma en Duits spreek en schrijf ik vloeiend, en ik moest in een keer een extensie set kopen. Nou dat gaat het echt niet worden en volgens mij staan ze zich vreselijk te vergissen want mijn warmtepomp luister keurig naar OT. Maar goed op eigen houtje iets uitproberen ga ik niet doen.

Dus de weg stopt hier.
Stuur mij het ticketnummer eens door via DM en stuur exacte merk en typenummer van uw huidige setup (thermostaat en cv-ketel) door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
@tado DM is verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenner
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-10 12:18
Nu meer dan een week de tado thermostaat in gebruik. Is het normaal dat die steeds ongeveer 1 uur te laat op temperatuur is s morgens? Vroege start staat ingeschakeld. Zou om 7u 20 graden moeten zijn in de woonkamer maar haalt dit nooit, eerder tegen 8u. Stuurt de ketel aan via opentherm. Ook de geolocatie is zeer traag. Ziet perfect wanneer ik thuis ben of niet. Maar wanneer ik na.lange tijd terug thuiskom duurt het ook weer heel lang vooraleer ik nog maar warmte begin te voelen als ik mijn hand op de radiatoren leg. Zo kom je dus telkens thuis in een koud huis. Zou het niet logischer zijn dat hij volle bak gaat stoken en dan langzaam afbouwt?
Pagina: 1 ... 40 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!