Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:16
Nielsvr schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:48:
Is er geen mogelijkheid om zelf de installatie 'setup' te resetten? Ik heb opgegeven dat ik een Nest V3 thermostaat wou vervangen, dan heb je een extension kit nodig. Maar als ik het goed heb begrepen, kan ik de T1 en T2 OpenTherm kabels ook gewoon doortrekken naar de woonkamer en rechtstreeks op de + en de - van de Tado Thermostaan aansluiten, zonder extensie kit. Right?

Maar, bij de installatie blijft hij nu vragen om een serienummer van de extensie kit... en de helpdesk is telefonisch niet beschikbaar en mailtje ligt er al sinds gisteren ochtend.. Morgen komen ze alle thermostaatkranen vervangen en dan wil ik het werkend hebben natuurlijk.
Resetten gaat volgens mij niet nee. Je kunt ook de UK helpdesk proberen te bellen, soms zijn die beter bereikbaar. Natuurlijk moeten de kabels ook op de ketel correct modulerend zijn aangesloten. Verder, zie PB.
jip_86 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:59:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zit een beetje te dubben om ook mijn Nest V3 er uit te gooien die recent een HoneyWell Round modulerend heeft vervangen met T1 en T2. De site geeft hier niets over prijs. Je kan ook niet even een droge run door de installatiewizard doen om te kijken of dit het geval is vanwege die barcode die je nodig hebt.
Voer in de wizard in dat je die HoneyWell Round modulerend vervangt, dan krijg je de juiste instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chahid1985
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 17:30
DennisUniOn schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:21:
Vandaag mijn Tado thermostaatknoppen ontvangen. Helaas wilt het installeren niet echt lukken. Ik gebruik de Danfoss RA adapter om de thermostartknop te bevestigen, maar deze adapters zijn letterlijk onbruikbaar. Zodra de knop zichzelf gaat kalibreren vliegt de hele knop van de adapter af. Het is me een enkele keer gelukt om hem wel gekalibreerd erop te krijgen, maar zodra ik de knop ook maar aankijk schiet hij er weer af. De knop iets strakker op de adapter draaien heeft ook geen zin want dan schiet hij ook los.

Morgen maar even bellen met de klantenservice. Het zal ongetwijfeld een goed product zijn, maar mijn eerste ervaring is helaas al niet erg goed. Het is geen goedkoop product, dus ze hadden wel wat kwalitatievere adapters morgen meeleveren. Heb iets gelezen over metal adapters, enig idee waar ik deze (snel) kan kopen?

Edit: Ben blijkbaar niet de enige, op Tweakers ook verschillende reacties hierover gevonden en op Reddit ook een aantal.
Ik heb zelf deze gekocht: https://www.groene-energi...or-thermostaatkranen.html. Ben er tevreden over en voor de laagste prijs die ik kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-05 23:58
Ik dacht even checken of niet iemand anders al gepost had maar dat is inderdaad het geval.

Amazon.co.uk heeft momenteel de Starterkit V3 te koop voor GBP 139,- ; Extension Kit voor GBP 41,- ; Radiatorthermostaten GBP 59,-
Inclusief verzendkosten en GBP->EUR kosten gerekend nog altijd veel goedkoper als prijzen in Nederland en Duitsland.
Anoniem: 1014841 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:07:
Ik ben al een tijdje aan het kijken om een Tado thermostaat en extension kit te kopen. Ik merkte meteen dat de prijzen bij verschillende retailers sterk kon verschillen.

Amazon.de was lang de goedkoopste, vandaag koopt je de Tado thermostaat (v3) en extension kit voor 279 euro. Wat nog steeds voordeliger is als bij Tado zelf of andere retailers.

Toch even op Amazon.co.uk gekeken en ik had geluk. Tijd geleden stond hij daar een pak duurder als bij ons, maar vandaag kocht ik daar de set voor 210 euro. Ik hoop dat ik een koopje heb gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

DennisUniOn schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:21:
Vandaag mijn Tado thermostaatknoppen ontvangen. Helaas wilt het installeren niet echt lukken. Ik gebruik de Danfoss RA adapter om de thermostartknop te bevestigen, maar deze adapters zijn letterlijk onbruikbaar. Zodra de knop zichzelf gaat kalibreren vliegt de hele knop van de adapter af. Het is me een enkele keer gelukt om hem wel gekalibreerd erop te krijgen, maar zodra ik de knop ook maar aankijk schiet hij er weer af. De knop iets strakker op de adapter draaien heeft ook geen zin want dan schiet hij ook los.

Morgen maar even bellen met de klantenservice. Het zal ongetwijfeld een goed product zijn, maar mijn eerste ervaring is helaas al niet erg goed. Het is geen goedkoop product, dus ze hadden wel wat kwalitatievere adapters morgen meeleveren. Heb iets gelezen over metal adapters, enig idee waar ik deze (snel) kan kopen?

Edit: Ben blijkbaar niet de enige, op Tweakers ook verschillende reacties hierover gevonden en op Reddit ook een aantal.
Ik heb hetzelfde gehad, bij het monteren afgelopen maandag wilde het helemaal niet lukken met de RA adapter. Precies hetzelfde als jij aangeeft. Gelukkig een tweede adapter van de andere radiatorknop geprobeerd. Dit leek wel te werken, maar echt stevig vast zit het niet. Meteen een metalen adapter besteld bij Conrad, maar dat gaat nog even duren voordat die er is.

Vanochtend werd ik zwetend wakker, wat bleek het was 25 graden in mijn kamer. Gisteren eerder naar bed gegaan, rond 20.00 uur en via Google Home de verwarming uitgezet, dat werkte prima, zag ook het symbooltje veranderen op de radiatorknop.

Wat bleek de radiator was gloeiend heet vanmorgen! Gelijk het hele systeem eraf gegooid en de oude knop terug gezet, en de temperatuur zakt nu weer. Volgens de reports van de tado app is de verwarming niet aangegaan, maar hoe kan het dan ineens zo warm zijn @tado ?

Hieronder de temperatuur logs van tado:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QxjhoMS.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yccgeos.png

Je kan ook aan de kleuren zien in welke modus tada was.
- Oranje: automatisch als ik thuis ben, 19 graden
- Blauw: automatisch als ik snachts thuis ben, 10 graden
- Grijs: uit
- Groen/zwart: geen idee
Dus de verwarming om 20.00 uur uitgezet en het is eigenlijk alleen maar warmer geworden. Alleen een klein dipje midden in de nacht omdat dan het water niet zo warm is (blokverwarming in een appartement in een flat)

In plaats van energie besparen met tado, heb ik afgelopen nacht dus veel meer verbruikt en ook nog eens slecht geslapen omdat het zo warm was. Over de apps en de bridge enzo ben ik best tevreden. Ik overweeg bijna om het hele pakket terug te sturen, maar ik ga na de kerst het nog eens proberen met de metalen adapters. Vind het zonde dat ik al zoveel geld heb uitgegeven en het nog steeds niet fatsoenlijk werkt. Als meerdere mensen problemen hebben met de plastic RA adapter, waarom dan niet gewoon een metalen mee leveren?

[ Voor 6% gewijzigd door guid0o op 20-12-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
Nielsvr schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:48:
Is er geen mogelijkheid om zelf de installatie 'setup' te resetten? Ik heb opgegeven dat ik een Nest V3 thermostaat wou vervangen, dan heb je een extension kit nodig. Maar als ik het goed heb begrepen, kan ik de T1 en T2 OpenTherm kabels ook gewoon doortrekken naar de woonkamer en rechtstreeks op de + en de - van de Tado Thermostaan aansluiten, zonder extensie kit. Right?

Maar, bij de installatie blijft hij nu vragen om een serienummer van de extensie kit... en de helpdesk is telefonisch niet beschikbaar en mailtje ligt er al sinds gisteren ochtend.. Morgen komen ze alle thermostaatkranen vervangen en dan wil ik het werkend hebben natuurlijk.
Met de Handleiding voor installateurs kun je het waarschijnlijk zelf oplossen.
Of je kan opnieuw beginnen door een nieuw account aan te maken, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
guid0o schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:23:
[...]

Ik heb hetzelfde gehad, bij het monteren afgelopen maandag wilde het helemaal niet lukken met de RA adapter. Precies hetzelfde als jij aangeeft. Gelukkig een tweede adapter van de andere radiatorknop geprobeerd. Dit leek wel te werken, maar echt stevig vast zit het niet. Meteen een metalen adapter besteld bij Conrad, maar dat gaat nog even duren voordat die er is.

Vanochtend werd ik zwetend wakker, wat bleek het was 25 graden in mijn kamer. Gisteren eerder naar bed gegaan, rond 20.00 uur en via Google Home de verwarming uitgezet, dat werkte prima, zag ook het symbooltje veranderen op de radiatorknop.

Wat bleek de radiator was gloeiend heet vanmorgen! Gelijk het hele systeem eraf gegooid en de oude knop terug gezet, en de temperatuur zakt nu weer. Volgens de reports van de tado app is de verwarming niet aangegaan, maar hoe kan het dan ineens zo warm zijn @tado ?

[afbeelding]
[afbeelding]

Dus de verwarming om 20.00 uur uitgezet en het is eigenlijk alleen maar warmer geworden. Alleen een klein dipje midden in de nacht omdat dan het water niet zo warm is (blokverwarming in een appartement in een flat)

In plaats van energie besparen met tado, heb ik afgelopen nacht dus veel meer verbruikt en ook nog eens slecht geslapen omdat het zo warm was.
Zonder toegang tot uw account kan ik hier geen juist antwoord op geven. Misschien even contact opnemen met onze helpdesk:
https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

De goedkoopste RA adapters van metaal zijn bijvoorbeeld hier te vinden:
https://www.meinhausshop....g-fuer-Danfoss-Ventile-RA

Of bijvoorbeeld deze:
https://www.ebay.nl/itm/371660629109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-06 08:47
Iemand een idee welke adapters ik nodig heb of welke aansluiting dit is zodat ik zelf op zoek kan gaan? Als ik zoek op "comap sar" vind ik alleen maar recente modellen.

Edit: zou het kunnen dat het dit type is? https://support.tado.com/hc/nl/articles/115005464786
glennvho schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:01:
Ik wil heel graag een volledig systeem aanschaffen met thermostaat, extensiekit en radiatorkoppen maar heb even mijn huidige radiatorknop er afgedraaid en zie dat het een ventiel is dat niet op de tado website staat.

Onze installatie dateert van eind jaren 80 dus ik had al een voorgevoel dat het niet zo simpel zou zijn. Onze cv is volledig voorzien van convectoren die ook uit die tijd dateren. Onze cv ketel is wel vernieuwd en is van het merk Vaillant.

De radiatorkraan daarentegen is van een merk SAR wat mij niet bekend voorkomt. Ik vraag mij dus af of het mits een adapter stuk mogelijk is Tado radiatorknoppen te installeren op mijn radiatoren.

Zie foto's van de radiatorkop hieronder.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door glennvho op 20-12-2017 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:16
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

In plaats van energie besparen met tado, heb ik afgelopen nacht dus veel meer verbruikt en ook nog eens slecht geslapen omdat het zo warm was. Over de apps en de bridge enzo ben ik best tevreden. Ik overweeg bijna om het hele pakket terug te sturen, maar ik ga na de kerst het nog eens proberen met de metalen adapters. Vind het zonde dat ik al zoveel geld heb uitgegeven en het nog steeds niet fatsoenlijk werkt. Als meerdere mensen problemen hebben met de plastic RA adapter, waarom dan niet gewoon een metalen mee leveren?
Als de knop niet helemaal vast zit en nog verder van de verwarming afgeduwd kan worden, gaat de kraan open. En als de kraan opent met blokverwarming is er altijd warm water beschikbaar.

Ik denk dat je knop vannacht toch nog iets verschoven is met die adapter helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glennvho schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:01:
Ik wil heel graag een volledig systeem aanschaffen met thermostaat, extensiekit en radiatorkoppen maar heb even mijn huidige radiatorknop er afgedraaid en zie dat het een ventiel is dat niet op de tado website staat.

Onze installatie dateert van eind jaren 80 dus ik had al een voorgevoel dat het niet zo simpel zou zijn. Onze cv is volledig voorzien van convectoren die ook uit die tijd dateren. Onze cv ketel is wel vernieuwd en is van het merk Vaillant.

De radiatorkraan daarentegen is van een merk SAR wat mij niet bekend voorkomt. Ik vraag mij dus af of het mits een adapter stuk mogelijk is Tado radiatorknoppen te installeren op mijn radiatoren.

Zie foto's van de radiatorkop hieronder.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik denk niet dat daar adapters voor worden verkocht.

Ik denk dat u die kraan moet vervangen als u tado daar wil toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisUniOn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 23:23
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Waarschijnlijk omdat jouw knop is losgeschoten, die Danfoss ventielen verwarmen als er geen knop op het ventiel zit (als het pinnetje niet is ingedrukt).
tado schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:47:
[...]

Zonder toegang tot uw account kan ik hier geen juist antwoord op geven. Misschien even contact opnemen met onze helpdesk:
https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

De goedkoopste RA adapters van metaal zijn bijvoorbeeld hier te vinden:
https://www.meinhausshop....g-fuer-Danfoss-Ventile-RA

Of bijvoorbeeld deze:
https://www.ebay.nl/itm/H...RA-2000-Thermostatventil/
Zoals de persoon hierboven ook al aangeeft, leuk dat jullie linkjes geven naar andere adapters, maar waarom leveren jullie niet gewoon degelijke adapters mee? Nu moet ik ze ergens vanuit Duitsland goedkoop kopen, waarschijnlijk lang wachten en ook nog eens dure verzendkosten betalen (14,00 euro, bij dat linkje van jullie!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennisUniOn schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:49:
[...]

Waarschijnlijk omdat jouw knop is losgeschoten, die Danfoss ventielen verwarmen als er geen knop op het ventiel zit (als het pinnetje niet is ingedrukt).

[...]

Zoals de persoon hierboven ook al aangeeft, leuk dat jullie linkjes geven naar andere adapters, maar waarom leveren jullie niet gewoon degelijke adapters mee? Nu moet ik ze ergens vanuit Duitsland goedkoop kopen, waarschijnlijk lang wachten en ook nog eens dure verzendkosten betalen (14,00 euro, bij dat linkje van jullie!!).
We zijn op dit moment het probleem aan het analyseren en werken al aan een oplossing voor de toekomst.
Op dit moment kunnen wij geen andere adapters aanbieden dan die al in de verpakking zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:48
Heb mijn starterset v3 ontvangen, kan ik nu met een gerust hart dit aansluiten op mijn ELGA warmtepomp?
Heeft iemand daar al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sunnybird schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:39:
Heb mijn starterset v3 ontvangen, kan ik nu met een gerust hart dit aansluiten op mijn ELGA warmtepomp?
Heeft iemand daar al ervaring mee?
We hebben veel klanten met de Elga, gewoon de handleiding via my.tado.com volgen en als ketel de "Techneco Elga" ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Top, ga ik gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
Ik heb ze hier nu eindelijk hangen, maar... zit er vertraging tussen de temperatuur instellen van een thermostaatknop en het daadwerkelijk activeren van de CV? Twee ruimtes ingesteld, maar de CV slaat nog niet aan... terwijl de temperatuur in de ruimtes lager is dan de vraag temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

hoeveel lager? Edit: oh, 2-3 graden is wel duidelijk teveel ja. Dan moet er iets mis zijn.
dabachata schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:52:
Amazon.co.uk heeft momenteel de Starterkit V3 te koop voor GBP 139,- ; Extension Kit voor GBP 41,- ; Radiatorthermostaten GBP 59,-
Inclusief verzendkosten en GBP->EUR kosten gerekend nog altijd veel goedkoper als prijzen in Nederland en Duitsland.
[...]
Die thermostaten van 59 pond, zijn voor vertical mounting staat erbij. Maakt dat nog iets uit?

Edit: oh, ze hebben ook horizontal voor zelfde prijs. Never mind.

[ Voor 100% gewijzigd door woekele op 20-12-2017 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-06 23:35
Wat geeft de Tado state (http://www.peterdebruin.net/tado.html) van Peter de Bruin aan? Alles verbonden en gecalibreerd? Alle schema’s correct?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
t.oswald schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:59:
[...]

Wat geeft de Tado state (http://www.peterdebruin.net/tado.html) van Peter de Bruin aan? Alles verbonden en gecalibreerd? Alle schema’s correct?
Inmiddels heeft een medewerker zaken opnieuw geconfigureerd, en werkt het wel :).

Anoniem: 348970

Hallo tado,

Ik was van plan om de Honeywell Evohome aan te schaffen maar kwam nu de Tado v3 tegen...
Ik beschik over een oude Theben thermostaat aangestuurd door een 30 jaar oude Vallaint VK25 cv ketel die nog altijd perfect zijn dienst bewijst.

De Theben is verbonden met een rood en blauw draadje. Ik kan deze gewoon aansluiten op de achterkant van de Tado v3?

Wat als ik de batterijen vervang van de tado v3? Verlies ik hierdoor mijn settings?

De Tado v3 zou dus op de plaats komen van de Theben. Op die locatie in de woonkamer staan er al 3 chauffages. Ik moet die allen ook voorzien van een radiatorknop?
Dit maakt het totale plaatje helaas heel duur. Bestaat hier een oplossing voor?

In totaal heb ik 7 radiatorknoppen nodig voor al mijn chauffages over 3 verdiepingen.
Mijn Tado v3 kan 3 verdiepingen overbruggen?? (plafonds zijn geen beton, oud huis).

Alvast bedankt.

Brecht
Anoniem: 348970 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 02:23:
Hallo tado,

Ik was van plan om de Honeywell Evohome aan te schaffen maar kwam nu de Tado v3 tegen...
Ik beschik over een oude Theben thermostaat aangestuurd door een 30 jaar oude Vallaint VK25 cv ketel die nog altijd perfect zijn dienst bewijst.

De Theben is verbonden met een rood en blauw draadje. Ik kan deze gewoon aansluiten op de achterkant van de Tado v3?

Wat als ik de batterijen vervang van de tado v3? Verlies ik hierdoor mijn settings?

De Tado v3 zou dus op de plaats komen van de Theben. Op die locatie in de woonkamer staan er al 3 chauffages. Ik moet die allen ook voorzien van een radiatorknop?

In totaal heb ik 7 radiatorknoppen nodig voor al mijn chauffages over 3 verdiepingen.
Mijn Tado v3 kan 3 verdiepingen overbruggen?? (plafonds zijn geen beton, oud huis).

Alvast bedankt.

Brecht
Oude theben thermostaten zijn vaak te vervangen door ons, maar om het zeker te weten heb ik exact typenummer nodig. Vaak RAM......

Bij batterijen vervangen verliest u geen settings.

De goedkoopste manier is toch vaak om ook de 3 verwarmingen in de woonkamer te voorzien van Slimme Radiatorknoppen.
https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286

3 verdiepingen is normaal geen probleem. Probeer wel onze tado bridge zo centraal mogelijk in huis te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
@tado Het is natuurlijk een mooi verhaal en commercieel verantwoord. Maar als de verwarmingselementen goed berekend zijn en de radiator knoppen goed zijn ingeregeld conform Gas besparen door middel van CV tuning deel II, dan heb. je in mijn ogen geen slimme radiator knop nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sunnybird schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:13:
@tado Het is natuurlijk een mooi verhaal en commercieel verantwoord. Maar als de verwarmingselementen goed berekend zijn en de radiator knoppen goed zijn ingeregeld conform Gas besparen door middel van CV tuning deel II, dan heb. je in mijn ogen geen slimme radiator knop nodig.
Zelfs met een perfect getuned systeem kan je nog niet zorgen dat bepaalde kamers op bepaalde tijden koud blijven terwijl andere kamers wel warm worden.

Bijvoorbeeld alleen de badkamer in de ochtend verwarmen zonder dat woonkamer ook helemaal verwarmd zal worden. Of de slaapkamers alleen in de avond verwarmen. Of mensen die bepaalde dagen per week thuis werken op een werkkamer maar niet de rest van het huis willen verwarmen.

Dus een verwarmingssysteem tunen is compleet andere usecase dan onze Slimme Radiatorknoppen.

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-06 15:31
DennisUniOn schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:49:
[...]

[...]

Er zijn meerdere opties in Nederland waar je niet lang hoeft te wachten. Daarbij kun je ook je lokale loodgieter om hulp vragen. Deze kan namelijk bij Wasco dat ding kopen, als je nu langsgaat ligt ie morgenochtend 7 uur bij Wasco en kun je het negen uur bij je loodgieter ophalen. Wasco verkoopt echter niet aan consumenten. Let wel, de adapter van Tado heeft het bij mij meer dan een half jaar goed gedaan.

https://wifithermostaten..../adapter-ra200-x-m30.html
https://www.wasco.nl/arti...7?sqr=heimeier%20adapter&

Mijn tip aan Tado zou echter zijn om deze metalen adapter op de site te zetten en mensen te waarschuwen dat ze deze erbij moeten bestellen. Maar ik snap wel dat deze niet standaard is. Ik heb uiteindelijk ook maar 1 Danfoss in huis, van de 10 knoppen.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Net mijn nieuwe Tado thermostaat ontvangen, alleen vraag ik mij af want ik heb een rode en blauwe draad (ook nog een groene en gele) en ik had de Honeywell chronotherm IV met rood op R en blauw op W. Ik weet dat ooit een installateur van de CV iets had gedaan met mijn thermostaat, alleen ik weet niet wat.

Hoe ik ook nu de Tado thermostaat aansluit, er gebeurt eigenlijk helemaal niets. Ik vermoed dat ik moet kijken bij Intergas hoe ze het daar hebben aangesloten. Waar zou normaal de R (rood) en de W (blauw) aansloten moeten worden? Want voor mijn gevoel zou Rood op de + moeten en de W op de - pool. Of heb ik het verkeerd?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

itsalex schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:39:
Net mijn nieuwe Tado thermostaat ontvangen, alleen vraag ik mij af want ik heb een rode en blauwe draad (ook nog een groene en gele) en ik had de Honeywell chronotherm IV met rood op R en blauw op W. Ik weet dat ooit een installateur van de CV iets had gedaan met mijn thermostaat, alleen ik weet niet wat.

Hoe ik ook nu de Tado thermostaat aansluit, er gebeurt eigenlijk helemaal niets. Ik vermoed dat ik moet kijken bij Intergas hoe ze het daar hebben aangesloten. Waar zou normaal de R (rood) en de W (blauw) aansloten moeten worden? Want voor mijn gevoel zou Rood op de + moeten en de W op de - pool. Of heb ik het verkeerd?
Voor tado zal werken moet u eerst de stap voor stap installatie doorlopen via my.tado.com

Daar krijgt u ook te zien waar de draden op tado zal moeten worden aangesloten.

• itsalex
  • Niet online
tado schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:41:
[...]

Voor tado zal werken moet u eerst de stap voor stap installatie doorlopen via my.tado.com

Daar krijgt u ook te zien waar de draden op tado zal moeten worden aangesloten.
Deze stappen heb ik doorgelopen en op het moment dat ik de R en de W los zit komen en deze gestickerd zijn, dan wordt er ineens gesproken over de andere poorten dus niet de + en - en over andere kleur draden. Ik had deze handleiding al gevolgd maar er wordt niet meer dan gesproken over de 2 draden.
Ik zal nogmaals de handleiding doorlezen.

Het was trouwens erg jammer dat ik nu al een melding kreeg van lege batterijen terwijl ik de thermostaat nog niet eens 10 minuten aan had staan.

itsalex schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:46:
[...]

Deze stappen heb ik doorgelopen en op het moment dat ik de R en de W los zit komen en deze gestickerd zijn, dan wordt er ineens gesproken over de andere poorten dus niet de + en - en over andere kleur draden. Ik had deze handleiding al gevolgd maar er wordt niet meer dan gesproken over de 2 draden.
Ik zal nogmaals de handleiding doorlezen.

Het was trouwens erg jammer dat ik nu al een melding kreeg van lege batterijen terwijl ik de thermostaat nog niet eens 10 minuten aan had staan.
Als wij het over andere poorten hebben dan de + en - dan snap ik goed dat het nu niet werkt als u ze wel in de + en - heeft zitten.

Graag op de juiste poorten aansluiten (zoals ook de labels), NO en COM.

tado schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:51:
[...]

Oude theben thermostaten zijn vaak te vervangen door ons, maar om het zeker te weten heb ik exact typenummer nodig. Vaak RAM......

Bij batterijen vervangen verliest u geen settings.

De goedkoopste manier is toch vaak om ook de 3 verwarmingen in de woonkamer te voorzien van Slimme Radiatorknoppen.
https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286

3 verdiepingen is normaal geen probleem. Probeer wel onze tado bridge zo centraal mogelijk in huis te plaatsen.
Anoniem: 348970 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 02:23:
Hallo tado,

Alvast bedankt.

Brecht
Hoi,

Mijn Theben is van het type RAM797 B.
Mijn ISP Telenet router staat ongeveer 4 meter verwijderd van waar de Tado thermostaat zou komen. (1 muur ertussen).

hier foto van achterkant thermostaatdraden blauw(2) en bruin(3)+ foto aansluiting thermostaatdraden cv ketel vaillant VK25.

https://photos.app.goo.gl/y1Z7VMEuA0qDbRyw1

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 348970 op 21-12-2017 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunnybird
Als ik die foto zie dan zul je de draden bij de tado op de relais contacten moeten aansluiten en niet op de + / - terminals. Je hebt hier te maken met een aan/uit CV ketel op basis van een spanningsvrij contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 348970 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:02:
[...]

[...]

Hoi,

Mijn Theben is van het type RAM797 B.
Mijn ISP Telenet router staat ongeveer 4 meter verwijderd van waar de Tado thermostaat zou komen. (1 muur ertussen).

hier foto van achterkant thermostaatdraden blauw(2) en bruin(3)+ foto aansluiting thermostaatdraden cv ketel vaillant VK25.

https://photos.app.goo.gl/y1Z7VMEuA0qDbRyw1
U krijgt een handleiding voor uw thermostaat via my.tado.com

tado zal pas werken als u die handleiding doorlopen heeft.

Uw situatie lijkt me geschikt voor ons systeem.

sunnybird schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:23:
Als ik die foto zie dan zul je de draden bij de tado op de relais contacten moeten aansluiten en niet op de + / - terminals. Je hebt hier te maken met een aan/uit CV ketel op basis van een spanningsvrij contact.
Bedankt! wss op de 1(NO=blauw?) en de 3(COM=bruin?)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 348970 op 21-12-2017 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
tado schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:51:
[...]

Als wij het over andere poorten hebben dan de + en - dan snap ik goed dat het nu niet werkt als u ze wel in de + en - heeft zitten.

Graag op de juiste poorten aansluiten (zoals ook de labels), NO en COM.
en dat loste het op. Alleen de hele installatie handleiding met de begeleiding kon ik niet meer vinden maar het is opgelost. Nu ga ik maar eens aan de Apple homekit koppelen.

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
Hoi,

Ik was even benieuwd wat de volgorde van aansluiten in de wizard is, als je ook gebruik moet maken van de Extension Kit.
Omdat ik de bedrading van de ketel aanpas als de stroom is uitgeschakeld zal, omdat dit allemaal op 1 groep zit, ook de router uitvallen en eventueel dus de bridge. Dus ik was even benieuwd of de volgorde is Aansluiten Extension Kit -> Bridge, of andersom - en of dat dan eventueel problemen zal geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Anoniem: 348970 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:15:
[...]

Bedankt! wss op de 1(NO=blauw?) en de 3(COM=bruin?)
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l2OGwDOsCoYrTU03lLCbl8td/thumb.png
Voor de extensiekit

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:50
Nu bij 50five een Tado v3 thermostaat incl. gratis installatieservice voor 199 euro.
https://www.50five.nl/tad...t-installatieservice.html
Na bestellen nemen ze contact met je op voor het maken van een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-01 10:19

2d0

Ik overweeg mijn paar dagen oude etwist te vervangen door een tado. Volgens de instructies is het monteren van een tado niet zo lastig. Enige wat ik graag wil weten hoe je de etwist kan verwijderen. Is het een klik systeem op de wand plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2d0 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:47:
Ik overweeg mijn paar dagen oude etwist te vervangen door een tado. Volgens de instructies is het monteren van een tado niet zo lastig. Enige wat ik graag wil weten hoe je de etwist kan verwijderen. Is het een klik systeem op de wand plaat?
Onze stap voor stap persoonlijke installatiehandleiding laat ook zien hoe u uw oude thermostaat van de muur kan halen.

Of u gaat voor de aanbieding inclusief installatieservice die hierboven genoemd is door @meesje

[ Voor 9% gewijzigd door tado op 22-12-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-06 15:12

red bull

Keeps me awake !

Welke adapter heb ik hier nodig? is die een Vaillant? en heeft iemand een linkje?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/d9MiqR/IMG_20171222_215218.jpg

is van de vloerverwarming en zit een WTH knop op...

[ Voor 12% gewijzigd door red bull op 22-12-2017 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:45
Ik heb zojuist mijn Tado aangesloten, maar ik vraag me af of deze wel werkt.

Op de CV ketel heb ik gecontroleerd hoe de oude thermostaat (HoneyWell T87G1006) was aangesloten. Deze was gekoppeld aan de modulerende pinnen voor OpenTherm (pin 11 en 12).

De Tado heb ik geinstalleerd volgens de instructies, waarna ik achteraf OpenTherm heb ingeschakeld omdat de oude thermostaat niet op de aan/uit pinnen was bevestigd. Als ik de temperatuur op maximaal zet (welke dus enkele graden hoger is dan de huidige kamertemperatuur) zie ik niet de CV ketel aanspringt.

Ik heb al een mailtje gestuurd naar Tado met deze vraag, maar misschien heeft iemand hier dit al eerder meegemaakt.... Ik wil voorkomen dat ik straks in een koud huis zit als de huidige warmte weg is.

-----

Update:
Probleem is waarschijnlijk opgelost. De installatiewizard van Tado gaf aan dat ik de 2 kabeltjes voor de thermostaat volgens het aan/uit principe moest aansluiten. Ik heb in de handleiding voor installateurs ontdekt dat OpenTherm op de + en - pinnen moet. Alleen heb ik geen idee wat er op de A pin moet... iemand?

Echter nu lijkt OpenTherm wel te werken, de thermostaat vraagt netjes een X watertemperatuur voor de verwarming op aan de ketel. Nu eens testen hoe de rest werkt :) Kan alleen Tado niet updaten over deze ontdekking, gezien ik het webformulier heb gebruikt en dus niet beschik over een ticketnummer... @tado hoe kan ik het ticket van vanmorgen sluiten?

[ Voor 31% gewijzigd door bundit op 23-12-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Er gaat niets op de A pin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

sunnybird schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:13:
Pas op jongen. Dat mag je hier niet zeggen. Dan krijg je het halve topic over je heen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-06 16:39
Vanmiddag de Nest van de muur getrokken en een Tado opgehangen. Wat gaat die installatie makkelijk en zijn de instructies duidelijk zeg. Echt petje af. Benieuwd naar de ervaring verder, de connectie problemen met de heatlink van Nest ga ik in ieder geval niet meer krijgen hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0

2d0

Ik wil de tado gaan aansluiten. Bij my.tado kon ik alleen een wifi versie van de etwist kiezen en niet de bedrade versie.
Als ik de etwist er af haal heb ik 2 draden. Wie heeft een idee welke draad de com is en de no?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1712/351828/jbakAsdG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
2d0 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:13:
Ik wil de tado gaan aansluiten. Bij my.tado kon ik alleen een wifi versie van de etwist kiezen en niet de bedrade versie.
Als ik de etwist er af haal heb ik 2 draden. Wie heeft een idee welke draad de com is en de no?

[afbeelding]
Maakt bij potentiaalvrij niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0

2d0

Ik heb maar een support verzoek ingedient zodat dit type etwist ook wordt toegevoegd. Ik heb geen idee wat het gevolg is als ik toch de wireless versie kies. Ik heb dan een extensie nodig en dat is nu niet van toepassing. Er staat dat je er na de configuratie niet meer kan wijzigen. Apart, want stel dat ik van ketel wijzig, moet dat in mijn setup ook te wijzigen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
2d0 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:42:
Ik heb maar een support verzoek ingedient zodat dit type etwist ook wordt toegevoegd. Ik heb geen idee wat het gevolg is als ik toch de wireless versie kies. Ik heb dan een extensie nodig en dat is nu niet van toepassing. Er staat dat je er na de configuratie niet meer kan wijzigen. Apart, want stel dat ik van ketel wijzig, moet dat in mijn setup ook te wijzigen zijn.
Het aanbrengen van wijzigingen in de gekozen installatie gaat inderdaad via Tado. Voor zover ik weet is dat een bewuste keuze, zodat ook de specifieke instructies getoond kunnen worden en er achteraf door gebruikers zelf niet teveel 'gerommeld' mee kan worden. Bovendien zijn er natuurlijk, indien je de juiste keuze hebt gemaakt in de wizard, niet veel situaties waarin je dat echt nodig hebt. In die gevallen is een telefoontje of support-ticket naar tado de beste optie. Mocht je dus van ketel wijzigen of gaan verhuizen is er geen nood.

Zelf zou ik het overigens ook prettig vinden om ergens een echte 'hard reset' te krijgen van alle Tado devices zodat je, voor wat betreft wijzigingen in installatie, niet afhankelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0

2d0

Ok dank. Ik ben maar verder gegaan met een radiator knop. Maar ik kan niet de juiste adapter vinden. De witte met uitstulping past het beste, maar die zet los als ik die monteer. Als ik hem er op zet, dan kan ik de smart radiator bevestiging er zo af trekken.
Zover ik van de tado website kan afleiden is het de m28x1.5.

De radiatorknop:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1712/351859/b9dfLSVr.jpg

De adapters:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1712/351860/AAdKEeR8.jpg

Edit:
Blijkbaar mis ik een adapter in het pakket. De volgende adapter zit er niet bij. Maar weer een support verzoek naar tado.

Afbeeldingslocatie: http://ecohousecomfort.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/500x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/d/adapter28to30.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door 2d0 op 23-12-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 874665

Beste, Het lastige is dat voor afsluiters met M28x1,5 geen universele adapter bestaat. Bij Danfoss hebben ze een handig overzicht van de verschillende merken met M28x1,5 wellicht helpt dit voor u om gerichter de juiste adapter te vinden. Op pagina 6 van deze handleiding kunt u het overzicht vinden http://heating.danfoss.co...0%20-%20Danfoss%20Eco.pdf

Er bestaat ook een handig filmpje waarop te zien is hoe je een slimme radiatorthermostaat kunt monteren.
YouTube: Montage Danfoss Eco™ – via Bluetooth® programmeerbare ra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de extensiekit? Ik heb er één nodig voor het aansturen van een zoneklep voor mijn vloerverwarming. Nu kijk ik op Amazon en daar hebben ze twee versies staan.

De ' tado° Extension Kit - dual channel wireless receiver for tado° Smart Thermostats ' voor 40 pond [link]

En de 'TADO 101905 Wireless Central Controller Extension Kit, Matt White, 868 MHz' voor 80 pond [link]

Zit hier nou verschil tussen? Welke verkopen ze in de NL tado store voor €99? Vind de eerste optie namelijk wel aantrekkelijk, dan besparen we al 50% voordat het geïnstalleerd is :9

PSN: KeaveXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
KeaveXL schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:01:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de extensiekit? Ik heb er één nodig voor het aansturen van een zoneklep voor mijn vloerverwarming. Nu kijk ik op Amazon en daar hebben ze twee versies staan.

De ' tado° Extension Kit - dual channel wireless receiver for tado° Smart Thermostats ' voor 40 pond [link]

En de 'TADO 101905 Wireless Central Controller Extension Kit, Matt White, 868 MHz' voor 80 pond [link]

Zit hier nou verschil tussen? Welke verkopen ze in de NL tado store voor €99? Vind de eerste optie namelijk wel aantrekkelijk, dan besparen we al 50% voordat het geïnstalleerd is :9
Volgens mij is er maar één. De prijs van beide is ook hetzelfde 79 pond, de ene alleen afgeprijsd. Ben benieuwd of je die eerste voor die prijs in Nederland krijgt afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-06 08:47
Nou ik heb vorige week zowel de Thermostaat starterskit + de extensiekit gekocht samen voor omgerekend € 218 incl. verzending naar België. Naar Nederland moet dat dus ook wel kunnen denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

2d0 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:26:
Ok dank. Ik ben maar verder gegaan met een radiator knop. Maar ik kan niet de juiste adapter vinden. De witte met uitstulping past het beste, maar die zet los als ik die monteer. Als ik hem er op zet, dan kan ik de smart radiator bevestiging er zo af trekken.
Zover ik van de tado website kan afleiden is het de m28x1.5.

De radiatorknop:
[afbeelding]

De adapters:
[afbeelding]

Edit:
Blijkbaar mis ik een adapter in het pakket. De volgende adapter zit er niet bij. Maar weer een support verzoek naar tado.

[afbeelding]
plastic 8)7 had toch wel verwacht dat dit van metaal of zo was ...... ziet er zo gammel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0

2d0

Bij nameten blijkt het een m30 aansluiting te zijn. Voor 3 van de 4 radiator aansluitingen zit er een 4 mm pin en bij de laatste een 6 mm pin. Ik heb dat aan tado doorgegeven in het support verzoek. Nu maar afwachten. Dank voor het filmpje en uitleg.

En ja het is plastic en voelt redelijk stevig. Hoe het er uit ziet na montage weet ik nog niet. Dat grijze plastic doet wel een afbreuk aan de strakke witte knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

2d0 schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:28:
Bij nameten blijkt het een m30 aansluiting te zijn. Voor 3 van de 4 radiator aansluitingen zit er een 4 mm pin en bij de laatste een 6 mm pin. Ik heb dat aan tado doorgegeven in het support verzoek. Nu maar afwachten. Dank voor het filmpje en uitleg.

En ja het is plastic en voelt redelijk stevig. Hoe het er uit ziet na montage weet ik nog niet. Dat grijze plastic doet wel een afbreuk aan de strakke witte knop.
en hoe is dat over 2 jaar nog ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-06 10:19
Ik heb sinds een paar dagen mijn thermostaat hangen en alles doet het prima behalve 1 ding. De temperatuur in mijn schema is maximaal 20,5 graden, maar als ik op de knop van de thermostaat druk, geeft hij aan dat hij op 21 graden ingesteld staat. Het vervelende is dat de kamer ook tot 21 graden wordt verwarmd. Ik heb geen idee waar het aan ligt. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chahid1985
Pabz schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:54:
Ik heb sinds een paar dagen mijn thermostaat hangen en alles doet het prima behalve 1 ding. De temperatuur in mijn schema is maximaal 20,5 graden, maar als ik op de knop van de thermostaat druk, geeft hij aan dat hij op 21 graden ingesteld staat. Het vervelende is dat de kamer ook tot 21 graden wordt verwarmd. Ik heb geen idee waar het aan ligt. Iemand een idee?
Display van de thermostaat rond af op gehele getallen. Kijk in de app naar de ingestelde temperatuur en tot hoe ver de temperatuur oploopt. 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-06 10:19
Chahid1985 schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:11:
[...]

Display van de thermostaat rond af op gehele getallen. Kijk in de app naar de ingestelde temperatuur en tot hoe ver de temperatuur oploopt. 🤗
Ah ok dat wist ik niet maar wel bijzonder dat hij de huidige temperatuur dan wel achter de komma precies kan weergeven. Nogal verwarrend.

In de app blijft hij onder 21 graden, maar de schaal is nogal grof. Ik kan helaas niet tot op de tiende inzoomen. Wel zie ik dat de app vanavond 20,8 aangaf dus hij komt wel boven de 20,5. Is dit soort overshoot normaal of is het systeem nog aan het inleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chahid1985
Pabz schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:42:
[...]

Ah ok dat wist ik niet maar wel bijzonder dat hij de huidige temperatuur dan wel achter de komma precies kan weergeven. Nogal verwarrend.

In de app blijft hij onder 21 graden, maar de schaal is nogal grof. Ik kan helaas niet tot op de tiende inzoomen. Wel zie ik dat de app vanavond 20,8 aangaf dus hij komt wel boven de 20,5. Is dit soort overshoot normaal of is het systeem nog aan het inleren?
Is redelijk normaal, maar ik merk dat de overshoots wel minder worden naarmate tado langer draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Pabz schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:42:
[...]

Vingertje op het scherm en de waarden verschijnen tot in detail.
En als dat niet genoeg is kijk je in TadoState van Peter de Bruin, dan krijg je de temperatuur in twee cijfers achter de komma.
http://www.peterdebruin.net/tado.html
Verder een weekje afwachten. De overshoot hangt natuurlijk ook af van je afregeling van de verwarming. Modulerend of aan/uit, keteltemperatuur 90 of 50 graden etc. Blijf je ontevreden dan kan je Tado mailen en vragen om aanpassing van het gebruikte algoritme. Als er bij mij drie gasten extra in de kamer komen, gaat de temperatuur overigens ook een paar tienden omhoog, idem als ik ga koken.

[ Voor 32% gewijzigd door t.oswald op 25-12-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyke007
  • Laatst online: 17-06 00:08
Beste TADO.
Gisteren jullie slimme thermostaat geinstalleerd en het ging bijna vanzelf. BIJNA ;-)
Ik had een Bulex ThemaCondens + Bulex Exacontrol 7, verbinding over eBus. Als ik deze in de wizard koos, moest ik de slimme thermostaat aansluiten zoals een aan/uit. Dat wou ik dus niet! In deze Bulexketels kan je een OpenTherm module plaatsen van Bulex/AWS/SaunierDuval. Ik heb dus uiteindelijk de handleiding voor installateurs gevolgd en de Opentherm configuratie ingesteld. Werkt prima nu!

Misschien bij dit type ketels in je (verder zeer duidelijke) installatiewizard de vraag stellen of de gebruiker deze OpenTherm module geinstalleerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniFManS
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07-2021
Ik heb vandaag de TAdo V3 geinstallaard op een Buderus GB112 ( Nefit ) . Ik heb een Nefit easy Connect geplaatst om de oudere UBA bus 1.0/1.5 te kunnen omzetten naar EMS. Volgens Tado zou dit moeten werken. en modulerend. Echter de easy Connect ziet de ketel maar niet de thermostaat. Zijn er misschien nog instellingen die ik als installateur nog moet wijzigen in de Tado?

Blijkbaar moet je voor de EMS Nefit toestellen enkele zaken aanpassen in de Tado en na de aanpassingen 2 minuten geduld hebben. Nu werkt het geheel perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door SniFManS op 25-12-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
SniFManS schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:08:
Ik heb vandaag de TAdo V3 geinstallaard op een Buderus GB112 ( Nefit ) . Ik heb een Nefit easy Connect geplaatst om de oudere UBA bus 1.0/1.5 te kunnen omzetten naar EMS. Volgens Tado zou dit moeten werken. en modulerend. Echter de easy Connect ziet de ketel maar niet de thermostaat. Zijn er misschien nog instellingen die ik als installateur nog moet wijzigen in de Tado?

Blijkbaar moet je voor de EMS Nefit toestellen enkele zaken aanpassen in de Tado en na de aanpassingen 2 minuten geduld hebben. Nu werkt het geheel perfect.
Je durft op 1e kerstdag zonder helpdesk. Misschien heb je hier iets aan of heb je die al gebruikt?

Zie dat het opgelost is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0

2d0

Is de helpdesk morgen ook gesloten? In de meeste landen hebben ze geen vrij op de tweede kerstdag. Op de site staat wel dat ze morgen minder beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 16-06 16:39
Je geeft zelf je antwoord al zo te zien. Wel open, verminderd beschikbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniFManS
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07-2021
t.oswald schreef op maandag 25 december 2017 @ 16:03:
[...]

Je durft op 1e kerstdag zonder helpdesk. Misschien heb je hier iets aan of heb je die al gebruikt?

Zie dat het opgelost is
Als verwarmingsinstallateur heb ik geen schrik om er aan te beginnen. Heb enkel even via google moeten zoeken hoe de thermostaat moest ingesteld worden op de ketel. Maar gevonden dus en alles werkt prima nu.
Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Laatst online: 18-06 13:41
Ik wil een Tado Thermostaat aan te schaffen met eventueel de radiatorknoppen voor zoneregeling.

Mijn situatie thuis:

Begane grond:
- 1 grote ruimte (50 m2) voor woonkamer en open keuken. Hier staan een normale radiator en een convectorput (radiator in convectorput heeft geen aparte knop, is rechtstreeks op leidingnet aangesloten). Beide radiatoren staan altijd aan.
- Hal (3 m2) met 1 radiator die altijd aan staat
- Wc (2 m2) met 1 radiator die altijd aan staat

1e verdieping:
- 1 slaapkamer (25 m2) met 1 radiator die nooit aan staat.
- 1 badkamer (7 m2) met 1 radiator die altijd aan staat
- 1 tiener slaapkamer (13 m2) met 1 radiator die soms aanstaat

2e verdieping:
- 1 tiener slaapkamer (9 m2) met 1 radiator die soms aanstaat
- 1 zolderkamer (10 m2) met 1 radiator die nooit aan staat.

Ik heb nu nergens thermostaat knoppen. Beneden regel ik tot nu toe de temperatuur met een kamerthermostaat. De hal beneden, wc beneden, de badkamer en tiener slaapkamer op de 1e verdieping en de tiener slaapkamer op zolder worden dan automatisch mee verwarmd, terwijl dat niet altijd nodig is.

Nou vraag ik me af of ik wel slimme radiatorknoppen moet gaan gebruiken. Beneden regel ik het dan met de losse Tado thermostaat.
De ruimtes die nu continue mee verwarmd worden, zijn de hal en wc beneden en de badkamer boven.
Maar dit zijn geen grote ruimtes, dus snel op temperatuur en is dit dan wel de investering van 79 euro per radiatorknop waard?

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:02
Persoonlijk zou ik de hal en wc sowieso laten zoals het is. Zonde van de investering en qua comfort geen toegevoegde waarde. Badkamer kun je over discusseren of je het lekker vindt dat die altijd 20 graden is. Persoonlijk ga ik die ook niet doen en laat ik die mee verwarmen als ik een andere wel geregelde ruimte laat verwarmen.
Ik heb nu twee knoppen voor beneden (woonkamer + keuken) en een op de studeerkamer. De andere ruimtes verwarmen vooralsnog mee als de ketel aanstaat. Of niet als die knop dicht staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
tijs67 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:28:
Ik wil een Tado Thermostaat aan te schaffen met eventueel de radiatorknoppen voor zoneregeling.

Mijn situatie thuis:

Begane grond:
- 1 grote ruimte (50 m2) voor woonkamer en open keuken. Hier staan een normale radiator en een convectorput (radiator in convectorput heeft geen aparte knop, is rechtstreeks op leidingnet aangesloten). Beide radiatoren staan altijd aan.

1e verdieping:

2e verdieping:

Ik heb nu nergens thermostaat knoppen. Beneden regel ik tot nu toe de temperatuur met een kamerthermostaat. De hal beneden, wc beneden, de badkamer en tiener slaapkamer op de 1e verdieping en de tiener slaapkamer op zolder worden dan automatisch mee verwarmd, terwijl dat niet altijd nodig is.

Nou vraag ik me af of ik wel slimme radiatorknoppen moet gaan gebruiken. Beneden regel ik het dan met de losse Tado thermostaat.
De ruimtes die nu continue mee verwarmd worden, zijn de hal en wc beneden en de badkamer boven.
Maar dit zijn geen grote ruimtes, dus snel op temperatuur en is dit dan wel de investering van 79 euro per radiatorknop waard?

Graag jullie advies.
Ik denk niet dat je er met wat slimme radiatorknoppen al bent. Heb je nu bijvoorbeeld aan/uit draaiknoppen, dan moeten er ook nog ventielen komen en kan je wellicht je doel al prima bereiken met normale thermostatische radiatorkranen. En hoe wil je de kamer scheiden van de rest als daar geen slimme radiatorknoppen komen? Een zoneklep plaatsen zou kunnen in de leiding naar de kamer als daar geen andere ruimten meer aanhangen, maar dan moet de slimme thermostaat het relais aansturen en heb je ook nog een extensiekit nodig voor het aansturen van de ketel. Als je dat allemaal moet kopen en eventueel ook nog door een bedrijf moet laten installeren moet je nog wel veel dieper in de buidel tasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijs67
lolgast schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:31:...Badkamer kun je over discusseren of je het lekker vindt dat die altijd 20 graden is.
t.oswald schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:41:
Ik denk niet dat je er met wat slimme radiatorknoppen al bent. Heb je nu bijvoorbeeld aan/uit draaiknoppen, dan moeten er ook nog ventielen komen en kan je wellicht je doel al prima bereiken met normale thermostatische radiatorkranen. ..... anders moet je nog wel veel dieper in de buidel tasten.
Ik heb nu inderdaad overal aan/uit draaiknoppen, dus moeten er ook nog ventielen bij. Wordt dan in totaal een aardig duur geintje.
Dus lijkt mij het beste voor een losse Tado thermostaat te gaan en voor de badkamer en de 2 tienerkamers ga ik dan normale thermostatische radiatorkranen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
tijs67 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:22:
[...]

Ik heb nu inderdaad overal aan/uit draaiknoppen, dus moeten er ook nog ventielen bij. Wordt dan in totaal een aardig duur geintje.
Dus lijkt mij het beste voor een losse Tado thermostaat te gaan en voor de badkamer en de 2 tienerkamers ga ik dan normale thermostatische radiatorkranen plaatsen.
Of als je toch de tienerkamers apart wil kunnen regelen zou ik het zo doen:
  • Radiatorput gewoon altijd open laten
  • Normale radiator en tienerkamers een slimme knop geven.
  • Hal, WC en badkamer een gewone thermostaatknop
  • Knoppen die nooit aan staan, kun je zo laten. Maar je zou er ook al vast een thermostatische afsluiter (ventiel) op kunnen laten zetten, als de loodgieter toch aan de slag gaat. Daar krijg je een draaikapje bij waarmee je de radiator handmatig kan regelen zolang er nog geen thermostaatknop op zit.
Bedenk dat met Tado knoppen, het cv-systeem vaker warm zal zijn dan zonder. Dus als je de slaapkamer of zolder zo nu en dan wel wilt verwarmen, kan het toch fijn zijn als er een thermostaatknop op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Chahid1985 schreef op maandag 25 december 2017 @ 00:17:
[...]

Is redelijk normaal, maar ik merk dat de overshoots wel minder worden naarmate tado langer draait.
Tot oktober of zo was er nauwelijks overshoot; die is er pas sinds firmwareversie 47.4. Met firmwareversie 47.9 is het een beetje beter geworden heb ik de indruk, maar nog steeds veel te hoog.
Hopelijk gaat Tado dit nog verbeteren. Tot zolang heb ik mijn temperatuurschema's aangepast, dat de temperatuur het eerste uur 0,6 graden lager staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 16:39
@tado De vervoerder (FEDEX) maakt geen vrienden, vorige week donderdag is het verstuurd, geplande aankomst is morgen om 18:00 uur.
Het is reeds in Ridderkerk, distributiecentrum van FEDEX, maar het blijft er liggen, omdat het pakket nog niet due for delivery is.
Ik snap dat jullie afspraken met FEDEX hebben, maar een week verzendtijd, omdat er in het weekend schijnbaar nihil gedaan wordt en 2 feestdagen en nog een extra dag om uit de neus te peuteren, daar word ik niet echt vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
tijs67 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:28:

Mijn situatie thuis:

Begane grond:

1e verdieping:

2e verdieping:

Graag jullie advies.
Ik ben nog aan het kijken of en waar ik slimme thermostaatknoppen moet nemen.

Als ik overal slimme thermostaatknoppen neem:
- Voordeel: alle kamers worden individueel verwarmd als zij daarom vragen
- Nadeel: duur

Als ik “boven” slimme thermostaatknoppen neem en beneden niet:
- Voordeel: kamers boven worden individueel verwarmd als zij daarom vragen
- Nadeel: ook alle radiatoren die geen slimme knop hebben en open staan worden dan “meeverwarmd”

Als ik “boven” gewone thermostaatknoppen neem en beneden niet:
- Voordeel: kamers boven worden individueel verwarmd en gaan dicht als zij op temperatuur zijn.
- Nadeel: verwarming boven vindt alleen plaats als de centrale thermostaat beneden zegt dat er verwarmd moet worden. Ruimtes boven zijn niet apart aan te sturen.

Grootste vraagstuk / probleem is nu dat er een aantal ruimtes (hal en wc beneden, badkamer en tienerkamers) ook verwarmd worden als er in de huiskamer warmte gevraagd wordt en dat dat op dat moment in de andere ruimtes niet nodig is.

In principe is het bij mij thuis bijna altijd zo dat als er boven warmte gevraagd wordt, er beneden ook een behaaglijke temperatuur moet zijn. Dus boven warmte gewenst, dan beneden ook.

Mijn vragen:
1) Zie ik het goed dat de investering voor slimme radiatorknoppen door het hele huis een te dure is?
2) In hoeverre kost het veel extra gas als ik een kleine ruimte altijd mee laat verwarmen als de huiskamer verwarmd wordt? Is dat de investering van een afsluiter en een gewone radiatorknop waard?
3) Als ik gewone thermostaatknoppen wil plaatsen, dan denk ik aan de hal en wc beneden, en de badkamer en tienerkamers. Is dat een logische gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
tijs67 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:55:
[...]

- Nadeel: ook alle radiatoren die geen slimme knop hebben en open staan worden dan “meeverwarmd”

- Voordeel: kamers boven worden individueel verwarmd en gaan dicht als zij op temperatuur zijn.
- Nadeel: verwarming boven vindt alleen plaats als de centrale thermostaat beneden zegt dat er verwarmd moet worden. Ruimtes boven zijn niet apart aan te sturen.

Grootste vraagstuk / probleem is nu dat er een aantal ruimtes (hal en wc beneden, badkamer en tienerkamers) ook verwarmd worden als er in de huiskamer warmte gevraagd wordt en dat dat op dat moment in de andere ruimtes niet nodig is.

In principe is het bij mij thuis bijna altijd zo dat als er boven warmte gevraagd wordt, er beneden ook een behaaglijke temperatuur moet zijn. Dus boven warmte gewenst, dan beneden ook.

Mijn vragen:
1) Zie ik het goed dat de investering voor slimme radiatorknoppen door het hele huis een te dure is?
2) In hoeverre kost het veel extra gas als ik een kleine ruimte altijd mee laat verwarmen als de huiskamer verwarmd wordt? Is dat de investering van een afsluiter en een gewone radiatorknop waard?
3) Als ik gewone thermostaatknoppen wil plaatsen, dan denk ik aan de hal en wc beneden, en de badkamer en tienerkamers. Is dat een logische gedachte?
Je hebt het steeds over boven en beneden of het twee van elkaar gescheiden delen betreft. Ik had vroeger aan een kant van mijn woonkamer een radiator en aan de andere kant met de keuken een convectorput. De radiator aan de voorkant stond in verbinding met alle radiatoren in mijn huis in de kamers en ruimten aan de voorzijde, de convectorput met de radiatoren in de kamers aan de achterzijde. Vanaf de ketel op zolder ging er een leiding naar voren en een naar achteren. Voor het denken aan mogelijkheden is het dus wel belangrijk te weten hoe bij jou de leidingen lopen en waar de ketel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
t.oswald schreef op woensdag 27 december 2017 @ 18:19:
[...]

Voor het denken aan mogelijkheden is het dus wel belangrijk te weten hoe bij jou de leidingen lopen en waar de ketel staat.
Sorry voor de verwarming. Met beneden bedoel ik de begane grond (en dan vooral de ruimte huiskamer + keuken). En met "boven" bedoel ik de 1e en 2e etage.
Maar ter verduidelijking:

CV ketel staat op zolder. Ook bij mij gaat er vanaf de ketel op zolder een leiding naar voren en een naar achteren.
Voorzijde woning:
- Tienerkamer zolder
- Tienerkamer 1e etage
- Badkamer 1e etage
- Radiator keuken begane grond
- Hal begane grond
- Wc begane grond

Achterzijde woning:
- Zolderkamer
- Grote slaapkamer 1e etage
- Radiator convectorput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
tijs67 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:55:
[...]

Mijn vragen:
Kan het zijn dat er tussen “boven slim” en “boven gewoon” een addertje onder het gras zit? Als je bij “boven gewoon” regelmatig verwacht dat het boven ergens te koud wordt omdat beneden de ketel uit zet, betekent dat volgens mij ook dat bij “boven slim” de ketel beneden regelmatig warmer laat worden dan gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
t.oswald schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:37:
[...]

Kan het zijn dat er tussen “boven slim” en “boven gewoon” een addertje onder het gras zit? Als je bij “boven gewoon” regelmatig verwacht dat het boven ergens te koud wordt omdat beneden de ketel uit zet, betekent dat volgens mij ook dat bij “boven slim” de ketel beneden regelmatig warmer laat worden dan gewenst.
Daar heb je gelijk in. Op zich heb ik met m'n huidige opstelling geen grote problemen, alleen ben ik aan het kijken of ik bewuster kan stoken. Ik vind dat de badkamer vaak onnodig op temperatuur gehouden wordt en dat de 2 tienerkamers wat vaker aan mogen (lees:makkelijker gestuurd kunnen worden), omdat het daar dan niet echt lekker op temperatuur is.
Maar, en dat had ik nog niet vermeld, de tienerkamers zijn niet continue "bezet", dus die wil ik ook weer niet onnodig "aan" laten staan.

[ Voor 5% gewijzigd door tijs67 op 27-12-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0

2d0

@tijs67, Ik heb via 50five een mooi pakket besteld met daarin 4 radiator knoppen en de thermostaat. Mogelijk is het een idee om de kamers waarbij de verwarming vaker uit kan, een smart knop te installeren.

Ik heb vandaag een poging gewaagd de tado thermostaat te installeren. Deze is verbonden met een remeha tzerra plus. Daar zit opentherm en een gateway ingebouwd. Dus ik had de 2 draden op + en - gemonteerd, maar de verwarming sloeg maar niet aan. Daarna nog de draden andersom gemonteerd, maar zonder resultaat. Uiteindelijk maar de etwist terug gehangen. Tado een aantal keer proberen te bellen op zowel nederlands, belgisch als engels nummer. Maar ze waren druk. Ik wil graag weten wat de status is van de connectie met de ketel, maar helaas kan je dat zelf nergens terug zien. Nu maar wachten op een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
2d0 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:08:
@tijs67, Ik heb via 50five een mooi pakket besteld met daarin 4 radiator knoppen en de thermostaat. Mogelijk is het een idee om de kamers waarbij de verwarming vaker uit kan, een smart knop te installeren.

Ik heb vandaag een poging gewaagd de tado thermostaat te installeren. Deze is verbonden met een remeha tzerra plus. Daar zit opentherm en een gateway ingebouwd. Dus ik had de 2 draden op + en - gemonteerd, maar de verwarming sloeg maar niet aan. Daarna nog de draden andersom gemonteerd, maar zonder resultaat. Uiteindelijk maar de etwist terug gehangen. Tado een aantal keer proberen te bellen op zowel nederlands, belgisch als engels nummer. Maar ze waren druk. Ik wil graag weten wat de status is van de connectie met de ketel, maar helaas kan je dat zelf nergens terug zien. Nu maar wachten op een reactie.
In Tado State van Peter de Bruin kan je de connection state zien onder de knop Tado devices
http://www.peterdebruin.net/tado.html

• Remco Tr
  • Laatst online: 19-06 07:31
Vraagje:

Zijn paar dagen van huis en Tado staat in de “afwezig” modus. Instelling is 18 graden. Echter is hij nu vanaf 05:15 op laag vermogen aan het verwarmen. Dit lijkt me een beetje gek?

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-04 09:06
Misschien ben ik “een beetje gek”, maar ik vind het vrij normaal dat je verwarming eens een keer stookt om je huis op 18 graden te houden?

Of vind je een away temperatuur van 18 graden “een beetje gek”? (Daar kan ik me nl. wel in vinden. Die heb je echter zelf zo ingesteld)
Remco Tr schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:06:
Vraagje:

Zijn paar dagen van huis en Tado staat in de “afwezig” modus. Instelling is 18 graden. Echter is hij nu vanaf 05:15 op laag vermogen aan het verwarmen. Dit lijkt me een beetje gek?

• Remco Tr
Is meer dat ie zo lang aan het stoken is. De cv staat al 15uur non stop aan.

• t.oswald
Remco Tr schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:32:
Is meer dat ie zo lang aan het stoken is. De cv staat al 15uur non stop aan.
Modulerend denk ik dan, anders is het inmiddels 50 graden? Stookt wellicht op een heel laag vermogen. Bekijk je temperatuur grafiek in de app en gebruik Tado state van Peter de Bruin als je wilt weten met hoeveel vermogen er gestookt wordt.

• Remco Tr
t.oswald schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:44:
[...]

Modulerend denk ik dan, anders is het inmiddels 50 graden? Stookt wellicht op een heel laag vermogen. Bekijk je temperatuur grafiek in de app en gebruik Tado state van Peter de Bruin als je wilt weten met hoeveel vermogen er gestookt wordt.
In Tado geeft hij 1 vlammetje en peter de bruin zegt vermogen van 18%

Had meer verwacht dat hij even op hoger vermorgen draait tot bv 18.2/18.5 en dan ff uit gaat. Vind 15u non stop behoorlijk lang. En zal de komende uren niet veranderen.

• t.oswald
Remco Tr schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:50:
[...]

Had meer verwacht dat hij even op hoger vermorgen draait tot bv 18.2/18.5 en dan ff uit gaat. Vind 15u non stop behoorlijk lang. En zal de komende uren niet veranderen.
Wat is de temperatuur dan? Daar gaat het toch om.

Als bij mij het vermogen onder de 35 procent staat, verwarmt mijn ketel nauwelijks. Enkele minuten en de watertemperatuur is al voldoende. Dus zelf bij twee vlammetjes, gebruik ik nauwelijks gas ( kan ik zien met BeeClear). Pas boven de 65% wordt het serieus.

[ Voor 24% gewijzigd door t.oswald op 28-12-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenner
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-06 08:59
Heb hem ook geinstalleerd gisteren. Echter veel.te snel geweest bij de setup en aangegeven dat het ding reeds professioneel geïnstalleerd werd. Ik dacht dat die sectie enkel over de hardware aansluiting ging en dacht het weer beter te weten ;-)
Nadien werkte de tado uiteraard niet omdat hij geen configuratie ontvangen had. Toch in gang gekregen door een installatiesetup te doen via de thermostaat zelf en nu werkt hij wel. Hij volgt mijn schema, de ketel gaat verwarmen, warm water wordt op temperatuur gehouden enz... het enige dat hij niet laat zien is de warmtevraag. Dat icoontje staat altijd op 'geen' ondanks dat de ketel volle bak aan het branden is om de temp te bereiken. Het betreft een Remeha HR condensatieketel met opentherm.
Jammer genoeg kan je de setup niet opnieuw doen en heb alvast net een mailtje naar de helpdesk gestuurd. Eigen schuld natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-04 09:06
Ik weet t niet hoor.

Als ik 80 wil rijden op de snelweg dan geef ik ook dusdanig veel gas dat ik op snelheid blijf i.p.v. ff een dot gas bij en dan weer loslaten.

Ben zeker geen expert maar gevoelsmatig zeg ik dat het beter is de handel rustig op temperatuur te houden en niet eens in de zoveel tijd vol gas te stoken...

En zoals Oswald ook al aangeeft, meten is weten!
Remco Tr schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:50:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Iemand enig idee waarom de Tado de ketel opdracht blijft geven om door te stoken als de temperatuur bereikt is. De site van peter de bruin geeft dit aan, ook de cv-ketel zelf zie ik actief op dat moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bNVuqfYmq9Q029b3j5iVZ9bO/medium.jpg

Of kan dit komen doordat de Tado zichzelf nog aan het inleren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 18:21
Dat is omdat hij schat hoe snel je huis afkoelt en denkt dat op een laag pitje doorgaan de temperatuur stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
menzo schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:56:
Dat is omdat hij schat hoe snel je huis afkoelt en denkt dat op een laag pitje doorgaan de temperatuur stabiel blijft.
Al lijken veel personen in dit forum wel te vinden dat Tado iets te lang blijft doorgaan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
menzo schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:56:
Daar kan ik me enigzins wel iets bij voorstellen aangezien ik vloerverwarming heb. Dus als deze constant van een beetje warm water word voorzien blijft het geheel wel mooi op temperatuur. De Tado heeft volgens mij wel gemerkt dat het verhogen van de temperatuur of het opvangen van een dip tijd kost, dus wellicht word dit op deze manier gecompenseerd.

Binnenkort dan toch eens kijken hoe dit uitpakt op het gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0

2d0

Wie heeft de tado aangesloten op de remeha tzerra plus? De thermostaat draden zijn nu aangesloten op een deel wat niet in de handleiding beschreven is. De huidige etwist laat storingcodes zien van de ketel en kan die doorsturen naar een installateur. Ik vermoed dat het gesloten deel dat regelt. Dat deel is niet beschreven in de handleiding. Wel het deel er naast met de verschillende aansluitingen.
Ik kan de thermostaat draden aansluiten op de opentherm aansluiting, maar ik weet niet wat ik met de huidige zwarte draden moet doen. Wie heeft een idee?

De handleiding waarbij hoofdstuk 6.6.3 over het bedieningspaneel gaat:
https://www.google.nl/url...Vaw19MBsY7grcjAIujyUJnLyQ

Foto van de aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1712/353857/oO0QqeR2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik ben ook overstag gegaan. Op Amazon.co.uk de starterkit v3 besteld + aantal slimme thermostaten. Starterkit is nu echter wel uitverkocht, dus levering kan wat langer duren. Moest prime-lid worden (en direct daarna weer opgezegd om extra kosten te voorkomen) om het überhaupt nog te kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenner
Kleine update na contact met de helpdesk. Mijn tado blijkt nog op een hele oude firmware te zitten (20.7) vandaar dat sommige functies in de app nog niet werken. Ze hebben vanuit de helpdesk een firmware update gestart maar dat duurt precies wel heel lang. Gisterennamiddag zag ik een download icoontje staan en nu na 24u staat dat er nog steeds op. De bridge staat zon 3 meter verwijderd van de thermostaat maar er zit nog wel een binnenmuur tussen. Is het normaal dat het zó lang duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie171
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04-2022
Hoi, ik heb gisteren alles geïnstalleerd en werkt prima.
Beneden zoneklep met vloerverwarming.
Als ik niet thuis ben, is de doeltemperatuur 18,6 terwijl de minimale afwezigheidstemperatuur 17,0 is. Waar komt de 18,6 vandaan? Instelling staat bij away op eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenner
robbie171 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:07:
Hoi, ik heb gisteren alles geïnstalleerd en werkt prima.
Beneden zoneklep met vloerverwarming.
Als ik niet thuis ben, is de doeltemperatuur 18,6 terwijl de minimale afwezigheidstemperatuur 17,0 is. Waar komt de 18,6 vandaan? Instelling staat bij away op eco.
de tado bepaalt zelf wat de ideale afwezigheidstemperatuur is. Om zo zuinig en snel te kunnen opwarmen. De minimale temperatuur die je zelf ingeeft is de grens waaronder hij zeker niet mag zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie171
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04-2022
Dus ik kan die temperatuur van 18,2 niet lager instellen? Raar want als ik een paar dagen niet thuis ben vind ik dat zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenner
robbie171 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:31:
Dus ik kan die temperatuur van 18,2 niet lager instellen? Raar want als ik een paar dagen niet thuis ben vind ik dat zonde.
Geen idee heb hem zelf nog maar een dag. Je kan hem op handmatig zetten als je langere periodes weg bent? Of mss verlaagt hij zelf de drempel als hij merkt dat je voor langere periode afwezig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
glenner schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:28:
Kleine update na contact met de helpdesk. Mijn tado blijkt nog op een hele oude firmware te zitten (20.7) vandaar dat sommige functies in de app nog niet werken. Ze hebben vanuit de helpdesk een firmware update gestart maar dat duurt precies wel heel lang. Gisterennamiddag zag ik een download icoontje staan en nu na 24u staat dat er nog steeds op. De bridge staat zon 3 meter verwijderd van de thermostaat maar er zit nog wel een binnenmuur tussen. Is het normaal dat het zó lang duurt?
Vaker hier gelezen dat het dagen kan duren, zeker als je van heel ver moet komen

Pagina: 1 ... 39 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!