Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tado schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:34:
[...]

Dit is ons standaardantwoord waar de meeste mensen al hun informatie in vinden:

Hoe kan tado verschillende zones aansturen in een woning waar er een combinatie van vloerverwarming en radiatoren geïnstalleerd is ?

Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat in de woonkamer die de ketel aanstuurt. Als het in de woonkamer te koud is zet deze thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis.

Om een aparte zone aan te sturen heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen kunnen warmte vragen aan de ketel door een signaal te sturen naar de Slimme Thermostaat.

Dit betekent dat de Slimme Radiatorknoppen de Slimme Thermostaat kunnen overrulen en dat heeft tot gevolg dat het in de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt de temperatuur hoger kan worden dan de ingestelde temperatuur voor die kamer.

- Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van Radiatoren is dit simpelweg op te lossen door daar ook Slimme Radiatorknoppen toe te passen. Die zullen automatisch dicht gaan om te zorgen dat de juiste temperatuur daar ook aangehouden zal worden.
- Als de kamer waarde Slimme Thermostaat Hangt is voorzien van vloerverwarming is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem.

Als u vloerverwarming heeft in de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt dan is de volgende opties mogelijk:

- U laat een “zoneklep” plaatsen (tado is geschikt voor zowel normaal open of normaal gesloten kleppen, zowel laagvoltage als 230v) die door het relais in de Slimme Thermostaat aangestuurd zal worden. (Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig)

Voor de installatie van de zoneklep of het ventiel raden wij aan om contact op te nemen met uw eigen installateur.

De ketel zal aangestuurd worden door onze Extensiekit, die met draden aan de ketel zit aangesloten en de warmteaanvraag van de Slimme Thermostaat en/of Slimme Radiatorknoppen draadloos kan ontvangen.
De overige kamers kunt u aansturen met onze Slimme Radiatorknoppen.

Op deze manier heeft tado de mogelijkheid om de temperatuur in de verschillende kamers van uw woning volledig onafhankelijk van elkaar te regelen.

U kunt [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043) en [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286) meer over dit onderwerp lezen.
Ok dus een extensie kit nodig en dan wordt het prijs verschil met evo home bijna 0. Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 12:03
tado schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:27:
[...]
Voor een huis met 2 zonekleppen:

2 x een tado Slimme Thermostaat bedraad aan de zonekleppen (via aan/uit)
1 x Extensiekit om de ketel modulerend te sturen.

Haal de bedrade verbinding tussen zonekleppen en ketel weg.

U kunt de tado ijken via de "Expert instellingen" via my.tado.com
Geldt dit ook als ik slechts één zone wil regelen met een Tado? De 2de zone wil ik namelijk nog "ouderwets" besturen voorlopig aangezien we toch vrijwel niet op de bovenverdieping zijn.

En, de extensiekit zou dan alleen nodig zijn als ik uiteindelijk modulerend (besparend) wil gaan sturen, niet als ik het gewoon zoals nu door de zoneregelklep laat regelen toch?

Wanna play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

F-Tim schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:38:
[...]

Geldt dit ook als ik slechts één zone wil regelen met een Tado? De 2de zone wil ik namelijk nog "ouderwets" besturen voorlopig aangezien we toch vrijwel niet op de bovenverdieping zijn.

En, de extensiekit zou dan alleen nodig zijn als ik uiteindelijk modulerend (besparend) wil gaan sturen, niet als ik het gewoon zoals nu door de zoneregelklep laat regelen toch?
als je ergens een klep hebt kom je niet onder de extensie kit uit (net helemaal uitgezocht) de thermostaat kan niet zowel de klep sturen als bedraad de ketel (wat eigenlijk ook wel vreemd is maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
Ray schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:42:
[...]

als je ergens een klep hebt kom je niet onder de extensie kit uit (net helemaal uitgezocht) de thermostaat kan niet zowel de klep sturen als bedraad de ketel (wat eigenlijk ook wel vreemd is maar goed)
De thermostaat hoeft de ketel toch ook niet aan te sturen? Die hoeft alleen de klep aan te sturen. De klep stuurt vervolgens de ketel aan :)

Vanuit mijn huidige thermostaat loopt immers ook maar 1 kabel, en je raadt het al, richting de klep. Dus volgens mij kan het wel zonder extensiekit?

Eigenlijk is de situatie nu vanuit de ketel gezien niet meer dan een aan/uit relais (klep) die weer door een ander, waar de ketel dus geen weet van heeft, aan/uit relais (thermostaat) wordt geschakeld. En de klep is dom genoeg om te weten "thermostaat aan (op kabel 1)" betekent dat ie de klep open moet doen en vervolgens de ketel moet aanzetten (op kabel 2).

Navraag bij Honeywell leerde namelijk dat een Lyric T6 wel precies zo geschakeld kan worden, waarbij de Honeywell bridge direct op één zoneklep aangesloten wordt met het aan/uit protocol, de rest van het systeem "doet er niet toe" zolang de zoneklep maar gewoon goed aan/uit geschakeld wordt. Waarbij dus uiteindelijk één warmte-zone in huis wel slim is, en de andere zone (voorlopig) nog dom.

[ Voor 39% gewijzigd door F-Tim op 06-12-2017 10:39 ]

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:42:
[...]

nou even mijn verhaal en ervaring . na een gesrek met de loodgieter en CV man.

punt 1 deze kranen van tado passen niet 1 op 1 op aa/uit kranen jammer dat tado deze info niet geeft want dat lees je totaal niet .je moet dus andere kranen plaatsen .

punt 2 werk je met een zoneklep is de ketel niet meer modulerend dit omdat klep alleen open of dicht kan . een soort van geknepen stand is er niet dus dat verhaal kan de prullebak in.

ik ga uit eindelijk voor evo home van honneywel

evohome thermostaat 258
tado 249

radiator knoppen evohome 75 euro per 4 -249 euro
tado 79

en tado heeft een extensie kit nodig a 99 euro evo home niet

scheelt dus een aardig wat centen . afhankelijk van wat je nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
F-Tim schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:57:
Werkt een Tado ook samen met een elektrische zoneregelklep (Honeywell VC8615)? De klep beschikt over aan/uit aansturing

Wij beschikken namelijk over een huis met 2 zones, waarbij iedere zone over een eigen zoneregelklep, en een eigen thermostaat (op dit moment Honeywell Round aan/uit) beschikt. Ik vermeld bewust het merk en type van de ketel niet aangezien de ketel immers vervolgens wordt aangestuurd door de zoneregelklep en dus verder niet van belang is :-)

De zoneregelklep werkt met een 24V 50Hz aansluiting (2 kabels) die direct vanuit de thermostaat (middels aan/uit) gestuurd wordt, waarbij de zoneregelklep vervolgens met een andere kabel op de ketel zit aangesloten. De zoneregelklep kan helaas niet met OpenTherm overweg.

Werkt een Tado v3 hier ook mee samen? En, zo ja, ik gok dat ik dan geen extensiekit nodig heb aangezien de huidige thermostaat reeds bekabeld is.

En wellicht overbodig, maar kan ik een aansluitschema ook online vinden? Als ik op de site zoek, dan vind ik alleen productinformatie, maar geen technisch installatiedocument. Via google vind ik wel een installatiehandleiding op Coolblue, maar dan twijfel ik over welk aansluitschema ik moet gebruiken, ik gok het schema voor de vloerverwarmingsklep op P 33 waarbij ik de NO/COM aansluitingen op de thermostaat moet gebruiken, maar ik weet niet of deze dan ook goed werkt met een 24V sturing :-)

Uiteraard, zal het dan gevolgd moeten worden door de configuratie van de Tado via het stappenplan op P40, gestart vanuit het configuratiemenu op P9.

Edit: kan ik op de Tado ook een temperatuurcompensatie instellen? :-) De huidige thermostaat heeft namelijk een +1,2 graden verschil. Ik heb dit digitaal gemeten (20,8) t.o.v. wat de thermostaat (22) zelf aangeeft, waarbij ik dus met een compensatie zou verwachten dat ik de displaywaarde dichterbij de echte waarde kan krijgen.
Ik meen me te herinneren uit de tijd dat ik zelf aan het kiezen was tussen Tado en Evohome, dat bij Honeywell tussen de zoneklep en de ketel een ketelrelais wordt geplaatst (BDR91?). Dat dus niet de zoneklep de ketel aanstuurt maar dit relais. En dat werkt bij Tado anders. De kamer thermostaat is het relais en de extensiekit stuurt de ketel aan.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57
Zal hem nog een keer stellen.
Hoe regelen jullie de woonkamer in of iig de ruimte waar de smart thermostaat zelf hangt?
Daar hebben wij namelijk 2 radiatoren hangen met een gewone knop.
Lijkt me dat als een slimme radiatorknop de ketel aan stuurt op een andere ruimte, dat dan de woonkamer ook mee verwarmd. Lijkt me niet de bedoeling. Gebruiken jullie hier dan ook een slimme radiatorknop voor per radiator of moet dit anders opgelost worden? Die vraag kom ik niet tegen op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
t.oswald schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:45:
[...]

Ik meen me te herinneren uit de tijd dat ik zelf aan het kiezen was tussen Tado en Evohome, dat bij Honeywell tussen de zoneklep en de ketel een ketelrelais wordt geplaatst (BDR91?). Dat dus niet de zoneklep de ketel aanstuurt maar dit relais. En dat werkt bij Tado anders. De kamer thermostaat is het relais en de extensiekit stuurt de ketel aan.
Volgens mij niet :) Ik zal straks nog eens kijken, maar ik meen me te herinneren dat ik bij de ketel alleen maar "1 kabel" zag binnenkomen en geen ketelmodule, en dat ik bij de zones ook niks vreemds zag staan.

Ter bevestiging, zie pagina 6 van de Honeywell zoneregelklep installatie handleiding, daar staat dat deze zonder bridge wordt aangesloten op de ketel.

Vandaar dat ik ook vermoed dat 1 Tado zonder extensiekit voldoende is als deze "aan/uit" aanstuurt naar zoneregelklep 1... dat het niet modulerend is nu dat is dan een gegeven (maar dat is in de huidige situatie ook zo). (Zone 2 mag immers dom blijven, dus die thermostaat ga k ook niet vervangen).

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:36:
[...]

Ok dus een extensie kit nodig en dan wordt het prijs verschil met evo home bijna 0. Jammer
Evohome was toen het uitgebracht werd een zeer innovatief systeem. Ondertussen zie je dat het product een beetje end of life is. Dit is vooral te merken aan het feit dat zelfs hun eigen slimme thermostaat "Lyrc" niet geschikt is met het EvoHome systeem.
F-Tim schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:32:
[...]

De thermostaat hoeft de ketel toch ook niet aan te sturen? Die hoeft alleen de klep aan te sturen. De klep stuurt vervolgens de ketel aan :)

Vanuit mijn huidige thermostaat loopt immers ook maar 1 kabel, en je raadt het al, richting de klep. Dus volgens mij kan het wel zonder extensiekit?

Eigenlijk is de situatie nu vanuit de ketel gezien niet meer dan een aan/uit relais (klep) die weer door een ander, waar de ketel dus geen weet van heeft, aan/uit relais (thermostaat) wordt geschakeld. En de klep is dom genoeg om te weten "thermostaat aan (op kabel 1)" betekent dat ie de klep open moet doen en vervolgens de ketel moet aanzetten (op kabel 2).

Navraag bij Honeywell leerde namelijk dat een Lyric T6 wel precies zo geschakeld kan worden, waarbij de Honeywell bridge direct op één zoneklep aangesloten wordt met het aan/uit protocol, de rest van het systeem "doet er niet toe" zolang de zoneklep maar gewoon goed aan/uit geschakeld wordt. Waarbij dus uiteindelijk één warmte-zone in huis wel slim is, en de andere zone (voorlopig) nog dom.
Dit is hoe ik uw huidige situatie begrijp:

2 bedrade aan/uit thermostaten aan 2 zonekleppen.
beide zonekleppen bedraad aan ketel om die ook te starten.

Stel dat u nu maar 1 thermostaat wil vervangen, kunt u dat gewooen doen met 1 Slimme Thermostaat Starterskit

U heeft dan geen extensiekit.

Ook als u de 2e bedrade thermostaat wil vervangen kunt u dat met een Slimme Thermostaat doen. Dan is nog altijd geen Extensiekit nodig.

Mocht u uw ketel modulerend willen sturen, dan de bedrading tussen zonekleppen en ketel weghalen en een Extensiekit aan de ketel aansluiten. Dit is alleen mogelijk als u beide bedrade thermostaten door tado vervangt.
Arunia schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:50:
Hoe regelen jullie de woonkamer in of iig de ruimte waar de smart thermostaat zelf hangt?
Lijkt me dat als een slimme radiatorknop de ketel aan stuurt op een andere ruimte, dat dan de woonkamer ook mee verwarmd. Lijkt me niet de bedoeling. Gebruiken jullie hier dan ook een slimme radiatorknop voor per radiator of moet dit anders opgelost worden? Die vraag kom ik niet tegen op internet.
Lees dit eens:
https://support.tado.com/...-voor-al-mijn-radiatoren-

en deze:
https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286

[ Voor 29% gewijzigd door tado op 06-12-2017 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 18:30
Ik heb voor de verwarming in de zelfde ruimte als de thermostaat inderdaad een slimme radiatorknop geplaatst. Je kan wel binnen de zone waar ze beide in zitten aangeven welke van de 2 (of in jou geval 3) het device moet zijn waarmee gemeten moet worden. Op deze manier draait hij die radiatorknop dicht wanneer hij boven verwarmt.

Ik had grofweg de zelfde issue, op de begane grond vloerverwarming maar wou ook boven kunnen verwarmen zonder de begane grond op te warmen. Werkt vrij goed.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zal hem nog een keer beantwoorden :p (want je hebt dan toch echt niet goed gezocht - zowel hier als op de Tado site is die usecase uitgelegd).
Zoals je dus zelf al uitlegt, ga je met domme knoppen, die je dan volledig openzet, die zone mee verwarmen telkens een andere zone warmte vraagt. Dat is niet echt de bedoeling, want op dat moment kan die zone al warm genoeg zijn, of is er geen warmte nodig (bvb iedereen zit al op zijn slaapkamer).
Dus ja, zelfs al stuurt de Tado muurthermostaat die zone aan, dan nog heb je voor elke radiator in die ruimte een slimme knop nodig. Elke knop en de muurthermostaat zijn dan ook gekoppeld: dus je kan de temperatuur instellen niet alleen op de muurthermostaat, maar ook door aan een van de knoppen te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Twixie op 06-12-2017 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-Tim
tado schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:02:
[...]

Evohome was toen het uitgebracht werd een zeer innovatief systeem. Ondertussen zie je dat het product een beetje end of life is. Dit is vooral te merken aan het feit dat zelfs hun eigen slimme thermostaat "Lyrc" niet geschikt is met het EvoHome systeem.

[...]

Dit is hoe ik uw huidige situatie begrijp:

2 bedrade aan/uit thermostaten aan 2 zonekleppen.
beide zonekleppen bedraad aan ketel om die ook te starten.

Stel dat u nu maar 1 thermostaat wil vervangen, kunt u dat gewooen doen met 1 Slimme Thermostaat Starterskit

U heeft dan geen extensiekit.

Ook als u de 2e bedrade thermostaat wil vervangen kunt u dat met een Slimme Thermostaat doen. Dan is nog altijd geen Extensiekit nodig.

Mocht u uw ketel modulerend willen sturen, dan de bedrading tussen zonekleppen en ketel weghalen en een Extensiekit aan de ketel aansluiten. Dit is alleen mogelijk als u beide bedrade thermostaten door tado vervangt.
Precies wat ik wilde weten!! :) Muchas gracias! Dan kan ik namelijk "nu" snel starten met 1 Tado, en tzt uitbreiden met een 2de tado, extensiekit en slimme radiatorknoppen.

En dan, enkel aansluiten op de NO en COM poorten van de Tado?

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57
Allen hartelijk dank. Heb geprobeerd zowel hier als op de site van Tado te zoeken en ook uiteraard Google, maar kwam het niet tegen verder. Kon zijn dat je met andere onderdelen het ook op kon lossen bijvoorbeeld.

Weet ik iig waar ik aan toe ben om het gebeuren te vervangen. Eerst de ketel maar eens laten nakijken. ;)
Dat hebben we verzuimd te laten doen al die tijd dat hij er hangt. Gewoon niet bij stil gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
F-Tim schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:06:
[...]

Precies wat ik wilde weten!! :) Muchas gracias! Dan kan ik namelijk "nu" snel starten met 1 Tado, en tzt uitbreiden met een 2de tado, extensiekit en slimme radiatorknoppen.

En dan, enkel aansluiten op de NO en COM poorten van de Tado?
Volg onze stap voor stap handleiding via my.tado.com, die laat stap voor stap zien hoe de oude thermostaat van de muur gehaald kan worden en hoe tado aangesloten moet worden. Verder zorgt de stap voor stap handleiding ervoor dat tado weet dat hij in uw geval relais (aan/uit) moet sturen. (het is belangrijk dat tado weet wat hij moet aansturen want we doen vrij veel sturingen: OpenTherm, Vaillant EBUS, Nefit EMS BUS etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]tado schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:02:
[...]

[...]

en dan nog het scheelt meer dan 130 euro . en als of tado zo goed werkt helaas is dat dus nog niet het geval. dat kun je hier wel lezen . 8)7
zorg eerst dat je zelf alles op orde hebt voor een andere systeem afkraakt . 8)

jullie geven halve info daar schiet je als klant wat mee op.
zodra je een zoneklep momteerdt wordt je systeem aan/uit terwijl er beweerdt wordt dat niet zo is .

op mijn vraag of de radoatorkraan zo geplaats kan worden ja tuurlijk . klopt ook niet want een aan/uit kraan moet je vervangen.

geen woordt is er gezegt over een extensie kit

kort om kijk eerst naar je zelf tado!! zorg dat je de juiste info geeft en zeik dan de concurent af

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:16:
[...]

[...]

en dan nog het scheelt meer dan 130 euro . en als of tado zo goed werkt helaas is dat dus nog niet het geval. dat kun je hier wel lezen . 8)7

zodra je een zoneklep momteerdt wordt je systeem aan/uit terwijl er beweerdt wordt dat niet zo is .

op mijn vraag of de radoatorkraan zo geplaats kan worden ja tuurlijk . klopt ook niet want een aan/uit kraan moet je vervangen.

kort om kijk eerst naar je zelf tado!! zorg dat je de juiste info geeft en zeik dan de concurent af

Tado werkt met zonnekleppen extensiekit wel degelijk modulerend. En bij Evohome zal je toch ook de aan/uit kranen moeten vervangen voordat de slimme radiatorknoppen geplaatst kunnen worden

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t.oswald schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:23:
[...]

Tado werkt met zonnekleppen extensiekit wel degelijk modulerend. En bij Evohome zal je toch ook de aan/uit kranen moeten vervangen voordat de slimme radiatorknoppen geplaatst kunnen worden
klopt alleen hou je bij evo home die 99 euro in je zak.

ja is dat zo open en dicht meer kan die klep niet hoor . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:29:
[...]

klopt alleen hou je bij evo home die 99 euro in je zak.

ja is dat zo open en dicht meer kan die klep niet hoor . .
Maar de ketel wel! Via Open Therm. Kamerthermostaat zet de klep open, extensiekit regelt de ketel via Open Therm. Dat is het verschil met Evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t.oswald schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:57:
[...]

Maar de ketel wel! Via Open Therm. Kamerthermostaat zet de klep open, extensiekit regelt de ketel via Open Therm. Dat is het verschil met Evohome.
En en sysyeem is verder open dicht dus zinloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KhaZ
  • Laatst online: 21-09 00:49

KhaZ

Alfa Romeo

Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:00:
[...]

En en sysyeem is verder open dicht dus zinloos
Zou je a.u.b. iets meer tijd aan je posts willen besteden voordat je op Verstuur klikt? Het is regelmatig erg slecht leesbaar.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@tado Wordt het niet eens tijd om een interactief flowschema/stappenplan op jullie website te zetten ?

Waarin dus elk scenario van een thuis situatie mbt tot verwarming in is opgenomen en waarop per stap ja of nee (of whatever) op ingevuld kan worden, zodat de klant direct in tekst en plaatjes kan zien wat er mogelijk is met Tado voor hun verwarmings installatie thuis en wat de Tado benodigdheden daarbij dan zijn om dit thuis te kunnen implementeren.

Net zoals het alle langdurige posters in dit topic hier ook al opgevallen is, zie ik om de paar weken dezelfde vragen voorbij komen omtrent wat er mogelijk is en wat dan benodigd is, voor gebruikers die overwegen om met Tado thuis aan de slag te willen gaan....

Vind je zelf dan ook niet dat je als bedrijf dan een beetje tekort schiet in je huidige informatie voorziening op jullie website, waardoor je wellicht een klein deel van je potentiële klanten misloopt of vind je het dan best zo, dat je jezelf als bedrijf onnodig veel werk verschaft met het beantwoorden van steeds maar dezelfde vragen, waardoor de helpdesk een overbodige extra work load erbij heeft ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 14:55

Martijn02

/* No Comment */

Montoya200x schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:34:
@tado Wordt het niet eens tijd om een interactief flowschema/stappenplan op jullie website te zetten ?
Je bedoeld zoiets als https://www.tado.com/nl/thermostaat-installatie ? (Ok. de stappen zouden misschien iets kunnen worden uitgebreid, maar er is een begin)

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn02 op 06-12-2017 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Ja, maar dan wat uitgebreider, want anders krijgen we niet om de zo veel tijd dezelfde vragen hier....

Dus letterlijk een Jip en Janneke stappenplan waarin ELK scenario in is opgenomen zoals bv ook vloerverwarming etc... (de rest mag Tado zelf invullen)

Nu komen keer op keer dezelfde vragen terug wanneer je nu wel of geen extensie kit nodig hebt enz.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Ik heb iets leuks gemaakt:

Ik zat met de uitdaging dat mijn schoonouders regelmatig op onze zoon passen. Ik wil ze niet vragen om een app op hun telefoon te installeren die hun locatie trackt, en omdat de dagen waarop ze oppassen niet helemaal regelmatig zijn wilde ik ook geen tijdblokken zonder location based control in het slimme schema opnemen. Maar om mijn zoon en de oppas nou iedere keer in de kou achter te laten als mijn vrouw en ik het huis verlaten is ook niet erg aardig.

Nou heb ik pas een nieuw Ubiquity UniFi systeem geïnstalleerd thuis, en in de controller kan je heel mooi zien of er bepaalde mensen (gasten) op je wifi zitten. Dit lijkt heel betrouwbaar te werken.

Ik heb dus een scriptje in php gemaakt wat elke 5 minuten kijkt of er devices met mijn gasten wifi zijn verbonden. Als dat het geval is activeert het script een virtueel tado device, en plaatst dat device op de locatie van mijn huis. Hierdoor blijft de thermostaat van mening dat er iemand thuis is.

Als er geen gast-devices meer met het netwerk verbonden zijn, dan deactiveert het script de geolocation setting van het tado device, en springt de thermostaat weer naar away-mode.

Ik weet niet of er mensen geinterreseerd zijn, maar ik het het script even op github gezet: https://github.com/Martijn02/tado-connect

Afbeeldingslocatie: http://martijn.vanzal.com/files/tweakers/IMG_0216.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn02 op 06-12-2017 15:44 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Montoya200x schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:43:
Ja, maar dan wat uitgebreider, want anders krijgen we niet om de zo veel tijd dezelfde vragen hier....

Dus letterlijk een Jip en Janneke stappenplan waarin ELK scenario in is opgenomen zoals bv ook vloerverwarming etc... (de rest mag Tado zelf invullen)

Nu komen keer op keer dezelfde vragen terug wanneer je nu wel of geen extensie kit nodig hebt enz.
Ik werk in de support/pre-sales dus ik kan redelijk inschatten waar onze publieke informatieverstrekking op dit moment te kort schiet. En dat is ook in dit topic duidelijk geworden. Ik kan vertellen dat dit een ding is waar we het komende jaar meer aandacht aan gaan besteden.

Wel kan ik vertellen dat de gemiddelde bezoeker van dit forum meer weet over zijn/haar verwarmingssysteem dan de gemiddelde potentiële tado klant. De grootste uitdaging is om een setup selector te maken die genoeg situaties kan uitleggen zonder dat het gros van de mensen afhaakt omdat ze geen idee hebben of ze één of meerdere verwarmingscircuits in huis hebben. Verder is het voor ons een grote uitdaging om dit voor de Europese markt te doen omdat verwarmingssysteem in NL compleet anders zijn dan die in de Be, UK of de DACH regio. (dus je kan niet zomaar iets vertalen, het moet per land op maat gemaakt worden, en dat kost een hoop resources)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 10:15
Cyleo schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:41:
Ik zit enorm te twijfelen tussen een nest en een tado. De situatie bij ons is als volgt, wellicht herkend iemand het en kan die helpen: Wij huren een appartement met vloerverwarming met een domme thermostaat (ook geen timer). In ons geval betekend dat vaak dat het huis te koud is als we thuis komen, moeten wachten tot het warm is, en dan direct weer uit moeten zetten voor het slapen.

Wat we dus willen is een slimme thermostaat die ons huis kan verwarmen als we bijna thuis komen, maar uit blijft als we niet thuis zijn in het weekend. Ook moet die afkoelen voor het slapen. Het liefst makkelijk te installeren zodat we hem mee kunnen nemen naar een volgend huis.

Is de Tado hiervoor geschikt? En wat betreft het hele warmwaterverhaal: Kan ik gewoon warm water blijven tappen wanneer ik wil?
Hier ook de twijfel tussen een Nest en Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sunri5e schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:33:
[...]

Hier ook de twijfel tussen een Nest en Tado.
Grootste verschillen tussen Nest en tado:

tado is een bedrijf dat zich focust verwarmingssystemen, wij werken met geolocatie op de app. Dat wil zeggen: U stelt een schema in voor uw verwarming alsof u altijd thuis zo zijn. Op basis van de locatie van uw smartphone (tot 50 smartphones in account) zal tado dan beslissen om wel of niet de verwarming aan te zetten. Zodra eerste persoon naar huis komt zal tado beginnen met verwarmen en als laatste persoon van huis gaat zal hij weer afkoelen.

Verder is ons product er op ontworpen om door de gebruiker zelf geïnstalleerd te worden. Wij voorzien u van een online stap voor stap handleiding op maat gemaakt voor uw systeem die zelfs laat zien hoe de oude thermostaat van de muur gehaald moet worden. Installatie van tado zal eenvoudiger zijn dan die van Nest omdat wij geen draden hoeven door te knippen om een Heatlink te installeren. In de meeste gevallen is de installatie van tado niets meer dan de oude thermostaat van de muur en tado aansluiten. Meestal hoeft u niet eens in de buurt van uw ketel te komen.

Daarnaast heeft Nest geen ondersteuning voor Apple Homekit, en hebben ze geen Slimme Radiatorknoppen.

En een groot verschil is dat tado een Duits bedrijf is en dat is vooral te merken aan de privacyvoorwaarden van ons product. (Privacy is hier in Duitsland een veel groter ding dan in de VS)

Verder zal warm water zal altijd beschikbaar zijn met tado.

[ Voor 10% gewijzigd door tado op 06-12-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een onzin verkoop je weer @tado bij nest hoef je ook niks door te knippen

En reageren op opmerkingen over dingen die slecht vermeld worden. Doe je ook al niet he.

Liever een concurent afzeiken met onwaar heden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:16:
[...]

[...]

Je bent tado anders ook goed aan het afzeiken ;-). Ik heb alle knoppen en thermostaat vervangen door tado en behalve een defecte knop (die zonder vragen vervangen is) en 1 storing werkt het feilloos.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greetoz schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:40:
[...]

Je bent tado anders ook goed aan het afzeiken ;-). Ik heb alle knoppen en thermostaat vervangen door tado en behalve een defecte knop (die zonder vragen vervangen is) en 1 storing werkt het feilloos.
Ik had gevraagd of ik ze zo kan vervangen dat gaat alleen als je geen aan/uit knoppen hebt.heb ik ze niet over gehoord.

Bij de vraag met zoneklep is er nooit een woordt gezegt over extra koste voor de exstentie die je nodig hebt.

Ze roepen daar maar wat .... halve info geen dan geen info. Of zeg dan weten we niet .

Dan moeten ze geen dingen over nest die niet kloppen roepen. Dan kun je het verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:46:
[...]

Ik had gevraagd of ik ze zo kan vervangen dat gaat alleen als je geen aan/uit knoppen hebt.heb ik ze niet over gehoord.

Bij de vraag met zoneklep is er nooit een woordt gezegt over extra koste voor de exstentie die je nodig hebt.

Ze roepen daar maar wat .... halve info geen dan geen info. Of zeg dan weten we niet .

Dan moeten ze geen dingen over nest die niet kloppen roepen. Dan kun je het verwachten
Tado 25 februari 2016 in dit forum:

Dit is de allermooiste oplossing:
U installeert een regelklep op de vloerverwarming. Deze zal met 1 tado thermostaat aangestuurd worden.
Op de bovenverdieping heeft u de keuze uit de slimme radiatorknoppen of een additionele slimme thermostaat die met een klep aan die hele zone zit verbonden.
Een extensiekit komt naast de ketel om die aan te sturen.

Beide zones kunnen nu om warmte vragen van de ketel. Beide zones kunnen ook hun eigen zone dichtknijpen zodra er genoeg warmte is.
Er zijn nog andere oplossingen mogelijk maar dat kunnen we misschien een keer via de telefoon bespreken:
+31 20 8084430

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t.oswald schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:10:
[...]

Tado 25 februari 2016 in dit forum:

Dit is de allermooiste oplossing:
U installeert een regelklep op de vloerverwarming. Deze zal met 1 tado thermostaat aangestuurd worden.
Op de bovenverdieping heeft u de keuze uit de slimme radiatorknoppen of een additionele slimme thermostaat die met een klep aan die hele zone zit verbonden.
Een extensiekit komt naast de ketel om die aan te sturen.

Beide zones kunnen nu om warmte vragen van de ketel. Beide zones kunnen ook hun eigen zone dichtknijpen zodra er genoeg warmte is.
Er zijn nog andere oplossingen mogelijk maar dat kunnen we misschien een keer via de telefoon bespreken:
+31 20 8084430
Ok en dat is een fout van mijn kant . En waar staat dan dat je de radiator kranen moet vervangen als je aan/uit kopen hebt juist em dst hadden ze ook niet gemeld toen ik er om vroeg.

En over nest is nog steeds onzin. Ik hoefde hellemaal niks te knippen in de kabels.

Maak verder ook geen fuck uit .ik heb in elk geval 0 %vertrouwen in ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0c2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 15:48

0c2

Wat een enorme deceptie, vanavond voor de 2e avond op rij de installatie proberen te doen. Gister avond mocht ik mijn bridge aansluiten en vanavond de thermostaat koppelen. Beide avonden was de volgende stap “wacht op instructies”... Dit terwijl ik ruim voordat de tado binnen kwam het installatie proces gestart heb door mijn ketel en thermostaat te identificeren. Mijn eerste ervaring met de tado is matig.. Ik wacht morgen nog even af en als ik het installatie proces dan niet kan voltooien ga ik hem terug sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 18:04
tado schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:16:
[...]

Volg onze stap voor stap handleiding via my.tado.com, die laat stap voor stap zien hoe de oude thermostaat van de muur gehaald kan worden en hoe tado aangesloten moet worden. Verder zorgt de stap voor stap handleiding ervoor dat tado weet dat hij in uw geval relais (aan/uit) moet sturen. (het is belangrijk dat tado weet wat hij moet aansturen want we doen vrij veel sturingen: OpenTherm, Vaillant EBUS, Nefit EMS BUS etc...)
Wellicht wat achterhaald door alle antwoorden maar exact jou situatie heb ik ook: Vloerverwarming, twee zones in huis die beiden via aan/uit de kleppen sturen. De kleppen sturen dan weer de CV.

Starterset V3 gekocht en aangesloten. Werkt als een zonnetje. Inderdaad werkt de CV niet modulerend maar dat deed hij al niet. Voor ons ook geen probleem. CV is al teruggetweakt naar 40 graden C, vraag me af of modulerend nog zuiniger zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martijn02 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:34:
Ik heb dus een scriptje in php gemaakt wat elke 5 minuten kijkt of er devices met mijn gasten wifi zijn verbonden. Als dat het geval is activeert het script een virtueel tado device, en plaatst dat device op de locatie van mijn huis. Hierdoor blijft de thermostaat van mening dat er iemand thuis is.

Als er geen gast-devices meer met het netwerk verbonden zijn, dan deactiveert het script de geolocation setting van het tado device, en springt de thermostaat weer naar away-mode.
Is dat niet veel simpeler te realizeren met IFTTT ? Met IFTTT kan je web requests sturen naar IFTTT om bepaalde acties te doen. Je zou dus gewoon bij het detecteren van gasten wifi een bepaalde temperatuur kunnen instellen en als er niemand meer is, terugschakelen naar de normale modus.

Nu los daarvan mist Tado eigenlijk wel de mogelijkheid om de Away mode uit te zetten, zelfs al ben je niet thuis. Dat is dan volledig equivalent met wat jij hier doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:16:
[...]

Ok en dat is een fout van mijn kant . En waar staat dan dat je de radiator kranen moet vervangen als je aan/uit kopen hebt juist em dst hadden ze ook niet gemeld toen ik er om vroeg.

En over nest is nog steeds onzin. Ik hoefde hellemaal niks te knippen in de kabels.

Je hoeft inderdaad niet perse iets los te knippen, maar je kunt de draad vanaf je thermostaat in de woonkamer naar de CV ook los maken in de CV ketel en dan de heat link aansluiten op deze kabel en de heat link weer met een kabel aan je CV (eigenlijk dezelfde situatie als ‘doorknippen’). De praktijk is dat bij veel installaties de kabel wel doorgeknipt wordt (voor het gemak). Zie het plaatje op: https://nest.com/nl/suppo...m-and-the-Nest-Thermostat

Al met al komt het er op neer dat bij tado niks bij de CV ketel geplaatst/geïnstalleerd hoeft te worden. De bridge van Tado is puur om verbinding te maken met internet, niet voor de communicatie met de CV ketel. Bij Nest communiceert de thermostaat niet direct met de CV, maar met een apparaat er tussen, welke weer communiceert met de CV.

De installatie van Tado is voor veel mensen (moi ;) ) eenvoudiger. Je hoeft helemaal niks te doen bij de CV ketel.

Dus zo boos hoef je niet te worden hoor op @tado ;)
En wees juist blij dat er een medewerker van Tado op dit forum actief is. Ik denk dat als je een Honeywell Lyric T6 (ik noem maar het andere homekit compatible merk/model dat een CV ook modulerend kan aansturen) je veel minder support mag verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 06-12-2017 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:16:
[...]

Een beetje zoeken in dit forum....
tado schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:30:
[...]

Helaas gaat het dan om een simpele draai aan/uit knop. Die heeft geen thermostatische werken en kan dus niet worden aangestuurd door onze slimme radiatorknop.

Het beste vraagt u een lokale loodgieter om eerst de radiatorklep te vervangen en vraag dan naar een thermostatische klep die een thermostatische knop met de volgende afmetingen kan accepteren: M30x1,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t.oswald schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:55:
[...]

Een beetje zoeken in dit forum....

[...]
Ik had hun aan de telefoon. Van de week met info over de radiatorknoppen
Zo professioneel zijn ze dus ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 15:01
0c2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:16:
Wat een enorme deceptie, vanavond voor de 2e avond op rij de installatie proberen te doen. Gister avond mocht ik mijn bridge aansluiten en vanavond de thermostaat koppelen. Beide avonden was de volgende stap “wacht op instructies”... Dit terwijl ik ruim voordat de tado binnen kwam het installatie proces gestart heb door mijn ketel en thermostaat te identificeren. Mijn eerste ervaring met de tado is matig.. Ik wacht morgen nog even af en als ik het installatie proces dan niet kan voltooien ga ik hem terug sturen..
Ben je tijdens installatie afhankelijk van Tado om verder te gaan? Kun je dat niet door skippen? Dat je daar drie dagen mee bezig bent vind ik inderdaad wel wat knullig. Bij anderen ook ze geweest of uitzondering?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:14
Ik heb een tado thermostaat en 5 tado radiatorknoppen (de knoppen moeten nog geinstalleerd worden). Nu ben ik aan het bepalen op welke radiatoren de knoppen moeten worden geinstalleerd. Ik heb 3 verdiepingen maar ik heb voor 2 verdiepingen aan knoppen beschikbaar. Nu is het raadzaam om de knoppen te installeren in de kamers waar je vaak komt. Maar aangezien de thermostaat in de woonkamer zit, is het dan bijvoorbeeld niet dubbelop als ik de tado radiatorknoppen installeer op woonkamer radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 15:01
Rage Quit schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:25:
Ik heb een tado thermostaat en 5 tado radiatorknoppen (de knoppen moeten nog geinstalleerd worden). Nu ben ik aan het bepalen op welke radiatoren de knoppen moeten worden geinstalleerd. Ik heb 3 verdiepingen maar ik heb voor 2 verdiepingen aan knoppen beschikbaar. Nu is het raadzaam om de knoppen te installeren in de kamers waar je vaak komt. Maar aangezien de thermostaat in de woonkamer zit, is het dan bijvoorbeeld niet dubbelop als ik de tado radiatorknoppen installeer op woonkamer radiatoren?
Wanneer je geen knoppen in de ruimte installeert waar je thermostaat hangt zal er in die ruimte altijd gestookt worden ook wanneer het al warm genoeg is. Je hebt er dus Tado knoppen nodig om die radiatoren dicht te zetten wanneer je bv alleen je badkamer wil stoken en de woonkamer al op temperatuur is.
Je kunt schijnbaar aangeven dat de thermostaat en knoppen in de zelfde ruimte bevinden en kiezen welke wordt gebruikt om de ruimte temperatuur te meten.

Althans zo heb ik het begrepen dit forum doorlezend

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Rage Quit schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:25:
Het is noodzakelijk om juist in de ruimte waar de Tado thermostaat hangt de knoppen te plaatsen. Dit zodat deze ruimte niet onnodig warm gestookt wordt als een andere ruimte een warmteaanvraag doet.

Voor meer info, check dit artikel: https://support.tado.com/...-voor-al-mijn-radiatoren-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Quit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:14
Ah duidelijk! Dan weet ik wat me te doen staat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
@eXisTa , leuk dat je weer 's terug bent hier :)

Is het misschien zinvol om samen met @tado je startpost bij te werken, zodat de meest voorkomende onduidelijkheden omtrent de gehele Tado implementatie thuis, in een FAQ in je startpost terug te vinden zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Razor109 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:24:
[...]

Ben je tijdens installatie afhankelijk van Tado om verder te gaan? Kun je dat niet door skippen? Dat je daar drie dagen mee bezig bent vind ik inderdaad wel wat knullig. Bij anderen ook ze geweest of uitzondering?
Lijkt mij een uitzondering. Ik had De thermostaat + bridge in 15-20 minuten geïnstalleerd zonder tussenkomst van de tado helpdesk. Ik vond de installatie juist opvallend vloeiend.

Vandaag de nieuwe (HomeKit compatible) bridge binnen gekregen en geïnstalleerd. Als je even niet let op het feit dat de HomeKit compatible bridge gewoon in de v3 startset had moeten zitten, was ook hier de installatie keurig verzorgd. Er zat een kaart bij met de benodigde stappen. Je start de tado app op je telefoon, scant de qr code op de nieuwe bridge. App geeft aan: nu de oude loshalen en de nieuwe inpluggen, en zodra je dat doet zie je direct op je telefoon de terugkoppeling dat dat gelukt is. Vervolgens moest ik wel 45 minuten wachten voordat de thermostaat weer met de nieuwe bridge gekoppeld is, maar ook hier heb je real time feedback, met een timertje dat aangeeft hoe lang je nog moet wachten. (Thermostaat werkt ondertussen wel gewoon, en je hoeft de app niet open te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0c2

0c2

Razor109 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:24:
[...]

Nope, je kan niet skippen.. Je moet wachten op jouw persoonlijke installatie handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Twixie schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:41:
[...]

Is dat niet veel simpeler te realizeren met IFTTT ? Met IFTTT kan je web requests sturen naar IFTTT om bepaalde acties te doen. Je zou dus gewoon bij het detecteren van gasten wifi een bepaalde temperatuur kunnen instellen en als er niemand meer is, terugschakelen naar de normale modus.

Nu los daarvan mist Tado eigenlijk wel de mogelijkheid om de Away mode uit te zetten, zelfs al ben je niet thuis. Dat is dan volledig equivalent met wat jij hier doet.
Dat zou ook kunnen, maar dan moet je daar ook weer tijdsafhankelijke scheduling in maken. Anders zou je verwarming de hele nacht blijven draaien als je gast blijft logeren. Hiermee houd je de tijden en temperaturen op een plek in het schema.
0c2 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 07:26:
[...]
Nope, je kan niet skippen.. Je moet wachten op jouw persoonlijke installatie handleiding.
Wat is er aan jouw installatie zo ingewikkeld dat het een persoonlijke handleiding benodigd?
Volgens mij (maar hij hangt bij mij nog geen week, dus ik ben geen expert) kan je wel skippen als je in plaats van de web installatie de installers menu gebruikt. Dat staat beschreven in de installers manual, deze vond ik bij Coolblue op de site (linkje). Ik heb dat menu gebruikt om zelf de hot-water control op de thermostaat uit te zetten aangezien dat niet werkte met mijn combiketel.

[ Voor 31% gewijzigd door Martijn02 op 07-12-2017 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0c2

0c2

Martijn02 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:47:

Wat is er aan jouw installatie zo ingewikkeld dat het een persoonlijke handleiding benodigd?
Volgens mij (maar hij hangt bij mij nog geen week, dus ik ben geen expert) kan je wel skippen als je in plaats van de web installatie de installers menu gebruikt. Dat staat beschreven in de installers manual, deze vond ik bij Coolblue op de site (linkje). Ik heb dat menu gebruikt om zelf de hot-water control op de thermostaat uit te zetten aangezien dat niet werkte met mijn combiketel.
Niet veel bijzonders, een Nefit ketel en thermostaat, beide een 6/7 jaar oud. Krijg ook niemand te pakken bij de helpdesk.. Steeds het bericht dat ik maar een voicemail in moet spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Laatst online: 18-09 21:21
Martijn02 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:34:
Ik heb iets leuks gemaakt:

Ik zat met de uitdaging dat mijn schoonouders regelmatig op onze zoon passen. Ik wil ze niet vragen om een app op hun telefoon te installeren die hun locatie trackt, en omdat de dagen waarop ze oppassen niet helemaal regelmatig zijn wilde ik ook geen tijdblokken zonder location based control in het slimme schema opnemen. Maar om mijn zoon en de oppas nou iedere keer in de kou achter te laten als mijn vrouw en ik het huis verlaten is ook niet erg aardig.

Nou heb ik pas een nieuw Ubiquity UniFi systeem geïnstalleerd thuis, en in de controller kan je heel mooi zien of er bepaalde mensen (gasten) op je wifi zitten. Dit lijkt heel betrouwbaar te werken.

Ik weet niet of er mensen geinterreseerd zijn, maar ik het het script even op github gezet: https://github.com/Martijn02/tado-connect

[afbeelding]
Ik vind het een stoere oplossing. Maar (nu komt wat ik echt bedoel), waarom kunnen ze niet gebruiken van de thermostaat om deze handmatig in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Raindeer schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:37:
[...]

Ik vind het een stoere oplossing. Maar (nu komt wat ik echt bedoel), waarom kunnen ze niet gebruiken van de thermostaat om deze handmatig in te stellen?
Natuurlijk kan dat. Alleen bedenk het volgende scenario: Oppas komt, en ploft op de bank. Wij vertrekken. De thermostaat springt op away (maar geeft daarvan geen zichtbare terugkoppeling). Na een half uurtje/uurtje denkt de oppas. Brrr wat is het hier koud, en moet dan met de thermostaat prutsen om een warmere temperatuur in te stellen, vervolgens duurt het weer een tijdje voor de gewenste temperatuur weer bereikt is.

Als dat eenmalig gebeurd is dat te overzien, maar het zal iedere keer gebeuren. 't is een beetje alsof je voor vertrek de thermostaat laag zet, en tegen de oppas zegt "Doei! wij gaan! Als je het koud krijgt zoek je maar uit hoe de thermostaat werkt!". Dan is het toch veel logischer (en aardiger) om de thermostaat gewoon aan te laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raindeer
Martijn02 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:20:
[...]

Natuurlijk kan dat. Alleen bedenk het volgende scenario: Oppas komt, en ploft op de bank. Wij vertrekken. De thermostaat springt op away (maar geeft daarvan geen zichtbare terugkoppeling). Na een half uurtje/uurtje denkt de oppas. Brrr wat is het hier koud, en moet dan met de thermostaat prutsen om een warmere temperatuur in te stellen, vervolgens duurt het weer een tijdje voor de gewenste temperatuur weer bereikt is.

Als dat eenmalig gebeurd is dat te overzien, maar het zal iedere keer gebeuren. 't is een beetje alsof je voor vertrek de thermostaat laag zet, en tegen de oppas zegt "Doei! wij gaan! Als je het koud krijgt zoek je maar uit hoe de thermostaat werkt!". Dan is het toch veel logischer (en aardiger) om de thermostaat gewoon aan te laten staan?
Joh, je hebt gelijk. Als we zelf aan een thermostaat hadden willen frunniken dan hadden wel een Honeywell Round gehad. }:O

[ Voor 30% gewijzigd door Raindeer op 07-12-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Martijn02 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:20:
[...]

Ja want het is ook zo moeilijk. |:( Echt weer een non-issue dit. Leg het een keer uit en klaar. Knopje indrukken -> pijltje omhoog -> klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:02
Knopje indrukken -> pijltje omhoog -> klaar
En dan hopen dat die bug inmiddels gefixed is waardoor hij steeds doorloopt tot 25 graden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
jeanpaulh schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:12:
[...]

En dan hopen dat die bug inmiddels gefixed is waardoor hij steeds doorloopt tot 25 graden O-)
Deze nog niet kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie171
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04-2022
Goedendag, poging in ander topic

Ik heb interesse in het Tado systeem. Het EvoHome systeem kan een nog wel alternatief zijn.
Heb een Intergas Kombi Kompakt HR ketel uit 2000 met een buitenthermometer, het is een open therm systeem.
Wat gaat wel-niet werken met de warm water mogelijkheden van de Tado?
Kan ik weersafhankelijk blijven stoken met de buitenthermometer, of gaat dit via internet met het weer wat de slimme thermostaat daarover doorkrijgt? Of heb ik daar de extender voor nodig, welk voordeel biedt dit mij, is het niet net zo handig dit voortaan via internet te doen?
Ik heb 2 kinderkamers en de badkamer waar ik slimme knoppen voor wil hebben.
In de woonkamer hangt nu een Honeywell chronotherm IV open therm.
Kan ik deze vervangen door de Tado slimme thermostaat, en kan deze bedraad worden aangesloten met de huidige bekabeling en kan deze daardoor ook van stroom worden voorzien of moet ik steeds batterijen vervangen? Zijn daar al ervaringen mee, ook hoe lang de slimme thermostaatkranen met de batterijen doen.
Dan het meest lastige, beneden heb ik vloerverwarming.
De vloerverwarming en normale radiatoren worden op dit moment allemaal door de huidige thermostaat in de woonkamer bediend. Wel zijn het allemaal al thermostaat kranen.
ik heb begrepen dat ik een zoneklep bij de vloerverwarming moet plaatsen.

Ik heb een foto van de vloerverwarminsunit, maar kan deze helaas niet posten. Is het juist dat ik de zoneklep na de bypass (tussen aan en afvoer) en voor de regelaar van de unit moet plaatsen?

Dan vraag ik me af, hoe gaat de Tado thermostaat de zoneklep aansturen, welk apparaatje is daar evt. voor nodig, of kunnen zowel de Tado als de EvoHome deze direct aansturen?
Kan iemand ook bevestigen dat ik voor deze situatie geen twee slimme themostaten nodig heb

Alvast bedankt voor jullie feedback en advies. Welke shoppinglist zouden jullie samenstellen?
Zijn er ervaringen met een niet goed geld terugactie van Tado?
Tot slot: welke van deze 2 systemen is uitbreidbaar met slimme rookmelders?
alvast hartelijk dank voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 07:57
Hmm ik had al een tijdje het idee dat de tado thermostaat niet helemaal accuraat is qua temp. Heb zojuist een thermometer erbij gehouden en die geeft 1,2 graad koeler aan, de luchtvochtigheid is wel gelijk op beiden apparaten.
Baal hier wel van want dat had ik ook met de nest en heb juist daarom een tado gekocht vorig jaar.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 17:37
DaveD1109 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:35:
Hmm ik had al een tijdje het idee dat de tado thermostaat niet helemaal accuraat is qua temp. Heb zojuist een thermometer erbij gehouden en die geeft 1,2 graad koeler aan, de luchtvochtigheid is wel gelijk op beiden apparaten.
Baal hoer wel van want dat had ik ook met de nest en heb juist daarom een tafo gekocht vorig jaar.
Je kan in de app de aangegeven temp aanpassen met een offset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
DaveD1109 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:35:
Baal hoer wel van want dat had ik ook met de nest en heb juist daarom een tafo gekocht vorig jaar.
‘hoer’ en ‘tafo’.... :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 11:48
:w ik sluit aan bij de Tado club!

Gerenoveerd jaren 30 huis, hopelijk/waarschijnlijk aardig geïsoleerd. Nieuwe Remeha Avanta 28C ketel, 2 Jaga (M30) radiatoren, 7 comap radiatoren. Plastic verloopstukjes zijn vanuit Tado onderweg, maar heb alsnog besloten de in dit topic besproken ijzeren verloopjes te bestellen (deze lijken trouwens beter te werken dan de gesuggereerde deze, de laatsten hebben een eigen veertje en/of weerstand erin zitten waardoor één thermostaatkraan hem niet helemaal dicht lijkt te krijgen, en ze zijn nog goedkoper ook :)F). Eén radiator niet voorzien van een slimme thermostaatknop want ik heb geen bypass, en als die een beetje doordraait zonder warmtevraag in die zone is het ook geen ramp, meestal is dat juist de zone waar de vraag vandaan komt (huiskamer dus).

143 pagina's verder in dit topic. Hulde aan een ieder die hier constructief bijdraagt! Specifiek deze zaken spreken mijn tweakers hart zeer aan:
  • @PeterdeBruin's Tado status pagina's. Hoe gelikt de webapp en apps van Tado zelf ook zijn, een simpele <table> waar je de huidige status ziet, én het schedule overzicht maken het instellen van alle "complexe" schema's een stuk makkelijker
  • @Martijn02's idee om het Tado systeem makkelijker te laten werken voor (vaste) bezoekers die op de kids passen door een andere informatiebron (ubiquity aanmeldingen van specifieke mensen, MAC adressen lijkt me?) aan te spreken en die invloed te laten hebben. If this then that mentaliteit, maar dan werkbaar(der). Tof idee! (8>
  • @Musicmasters met z'n gezeik (:P :Y) }:O) over het waterzijdig inregelen van CV installaties. Tado is één kant van een verhaal (ook besparing, maar met name comfort), maar bij het gehele onderwerp "verwarmingssystemen" hoor dat er wel degelijk bij, en is het laaghangend fruit om mee te besparen
  • @tado voor alle bijdragen vanuit het bedrijf (op basis vanuit persoonlijk enthusiasme als is het goed begrijp?). Het topic lijkt iets minder positief te worden sinds het begin, er zijn wel degelijk wat problemen/verbeterpunten/uitdagingen (Remeha opentherm warm water :X early start :X :X administratieafdeling overspoeld 8)7 ), maar die korte lijn en de extra informatie over bijvoorbeeld firmware upgrades is super gewaardeerd!
  • @BastiaanN met InfluxDB & Grafana ideeën, klinkt als een perfecte match voor de data beschikbaar uit het Tado platform :7
Zo ver nog maar tegen een paar kleine dingen aangelopen, en misschien een paar suggesties richting @tado:
  • Eén comap verloopstuk loopt zó zwaar lijkt dat de knop hem niet dicht krijgt. Of kan dat toch aan een calibratiefout liggen (3x geprobeerd met batterijen eruit erin)?
  • Remeha warm water afgesloten, zoals in dit topic bekend icm opentherm aansturing. Ik geloof niet dat mijn ketel een warm water boiler heeft, mogelijk wel een warmtewisselaar (?). Zou het uitzetten daadwerkelijk dan maar ook iets besparen, of is het altijd op 62 graden laten staan net zo prima?
  • Geen bypass dus, en wél de intentie alle knoppen "slim" te maken (just because you can). Ik hou dus één radiator als bypass open. Het zou leuk zijn als ik één knop zou kunnen aanwijzen als bypass, wat als volgt zou werken: is de temperatuur in zijn zone bereikt én is er elders warmtevraag dan sluit de knop, is de temperatuur in zijn zone niet bereikt dan staat-ie natuurlijk open en vraagt-ie warmte, én is de temperatuur wél bereikt en is er verder géén warmtevraag dan staat-ie wél open maar vraagt-ie géén warmte aan de thermostaat
Zo. Nu eens zien dat de slaapkamer boven precies nu op temperatuur is! }:O :O :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 07:57
meesje schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:56:
[...]

‘hoer’ en ‘tafo’.... :)
😂 aangepast! 😜

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DRvDijk Grappig dat die informatica boys altijd denken overal verstand van te hebben. ;w

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raindeer
matty___ schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:27:
[...]

Ja want het is ook zo moeilijk. |:( Echt weer een non-issue dit. Leg het een keer uit en klaar. Knopje indrukken -> pijltje omhoog -> klaar
Je bent een tweaker of niet.. Dit is geen non-issue. Je kunt een CV ook met de hand bedienen, maar nee, we zijn luie nerds en dus willen we dat een computer het voor ons doet. Beter, eenvoudiger, efficiënter, zonder dat we teveel braincycles eraan kwijt zijn. Sterker nog we gaan ervan uit dat de computer het beter kan, dan dat we het zelf kunnen en daarom kopen we dit soort technologie.

Tuurlijk een kampvuur in een grot werkt ook, maar het is zo verrekt veel werk. Komt nog bij dat veel mensen helemaal niet goed zijn met kampvuren, dus als de oppas komt dan branden ze het vuur ook nog eens verkeerd, te heet, te koud of met teveel roet. Dus hadden we vroegah een automatisch kampvuur laad systeem voor houtblokken gebouwd. Maar ja, we zijn een paar jaar verder en iedere neandertaler heeft dat. Wij hebben sindsdien centrale verwarming en een thermostaat en ook toen waren we al bezig met programmeren, maar echt fijn werken deed het niet. en nu komt Tado op de markt en dat neemt ons al het werk uit handen, zodat we eindelijk tijd vrij kunnen maken aan de dingen die echt belangrijk zijn, zoals de vrouwen en mannen die ons woest aantrekkelijk vinden omdat wij in een warm huis wonen, dat ook warm blijft als zij op visite zijn, maar nog niet close genoeg zijn voor app-toegang.

Oftewel, dingen zijn nooit te eenvoudig om te automatiseren. Alle non-issues worden niet besproken in dit topic, alleen issues worden besproken. Staat het in het topic, dan is het dus een issue. En uitleggen aan gewone gebruikers is veelal teveel gedoe. De eerste vraag is altijd, waarom dan, de tweede is, moet ik dit echt weten, en de derde is, kun jij het niet doen. En ja, knopjes indrukken is teveel moeite. Waarom denk je dat er een app bij zit met automagische programmeerbare functies. 1x klikken klaar is het doel, niet maar blijven klikken omdat je de oorzaak van de nodeloze handeling weigert te fixen.

En nee je mag er niet op wijzen dat het schrijven van een script meer werk is dan het op afstand via de app aanzetten van de verwarming. Tijd nu is altijd goedkoper dan bespaarde tijd in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robbie171 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:18:
Goedendag, poging in ander topic

Ik heb interesse in het Tado systeem. Het EvoHome systeem kan een nog wel alternatief zijn.
Heb een Intergas Kombi Kompakt HR ketel uit 2000 met een buitenthermometer, het is een open therm systeem.
Wat gaat wel-niet werken met de warm water mogelijkheden van de Tado?
Kan ik weersafhankelijk blijven stoken met de buitenthermometer, of gaat dit via internet met het weer wat de slimme thermostaat daarover doorkrijgt? Of heb ik daar de extender voor nodig, welk voordeel biedt dit mij, is het niet net zo handig dit voortaan via internet te doen?
Ik heb 2 kinderkamers en de badkamer waar ik slimme knoppen voor wil hebben.
In de woonkamer hangt nu een Honeywell chronotherm IV open therm.
Kan ik deze vervangen door de Tado slimme thermostaat, en kan deze bedraad worden aangesloten met de huidige bekabeling en kan deze daardoor ook van stroom worden voorzien of moet ik steeds batterijen vervangen? Zijn daar al ervaringen mee, ook hoe lang de slimme thermostaatkranen met de batterijen doen.
Dan het meest lastige, beneden heb ik vloerverwarming.
De vloerverwarming en normale radiatoren worden op dit moment allemaal door de huidige thermostaat in de woonkamer bediend. Wel zijn het allemaal al thermostaat kranen.
ik heb begrepen dat ik een zoneklep bij de vloerverwarming moet plaatsen.

Ik heb een foto van de vloerverwarminsunit, maar kan deze helaas niet posten. Is het juist dat ik de zoneklep na de bypass (tussen aan en afvoer) en voor de regelaar van de unit moet plaatsen?

Dan vraag ik me af, hoe gaat de Tado thermostaat de zoneklep aansturen, welk apparaatje is daar evt. voor nodig, of kunnen zowel de Tado als de EvoHome deze direct aansturen?
Kan iemand ook bevestigen dat ik voor deze situatie geen twee slimme themostaten nodig heb

Alvast bedankt voor jullie feedback en advies. Welke shoppinglist zouden jullie samenstellen?
Zijn er ervaringen met een niet goed geld terugactie van Tado?
Tot slot: welke van deze 2 systemen is uitbreidbaar met slimme rookmelders?
alvast hartelijk dank voor jullie reactie.
Dit is ons standaardantwoord waar de meeste mensen al hun informatie in vinden:

Hoe kan tado verschillende zones aansturen in een woning waar er een combinatie van vloerverwarming en radiatoren geïnstalleerd is ?

Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat in de woonkamer die de ketel aanstuurt. Als het in de woonkamer te koud is zet deze thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis.

Om een aparte zone aan te sturen heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen kunnen warmte vragen aan de ketel door een signaal te sturen naar de Slimme Thermostaat.

Dit betekent dat de Slimme Radiatorknoppen de Slimme Thermostaat kunnen overrulen en dat heeft tot gevolg dat het in de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt de temperatuur hoger kan worden dan de ingestelde temperatuur voor die kamer.

- Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van Radiatoren is dit simpelweg op te lossen door daar ook Slimme Radiatorknoppen toe te passen. Die zullen automatisch dicht gaan om te zorgen dat de juiste temperatuur daar ook aangehouden zal worden.
- Als de kamer waarde Slimme Thermostaat Hangt is voorzien van vloerverwarming is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem.

Als u vloerverwarming heeft in de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt dan is de volgende optie mogelijk:

- U laat een “zoneklep” plaatsen (tado is geschikt voor zowel normaal open of normaal gesloten kleppen, zowel laagvoltage als 230v) die door het relais in de Slimme Thermostaat aangestuurd zal worden. (Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig)

Voor de installatie van de zoneklep of het ventiel raden wij aan om contact op te nemen met uw eigen installateur.

De ketel zal aangestuurd worden door onze Extensiekit, die met draden aan de ketel zit aangesloten en de warmteaanvraag van de Slimme Thermostaat en/of Slimme Radiatorknoppen draadloos kan ontvangen.
De overige kamers kunt u aansturen met onze Slimme Radiatorknoppen.

Op deze manier heeft tado de mogelijkheid om de temperatuur in de verschillende kamers van uw woning volledig onafhankelijk van elkaar te regelen.

U kunt [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043) en [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286) meer over dit onderwerp lezen.
DRvDijk schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:12:

Zo ver nog maar tegen een paar kleine dingen aangelopen, en misschien een paar suggesties richting @tado:
  • Eén comap verloopstuk loopt zó zwaar lijkt dat de knop hem niet dicht krijgt. Of kan dat toch aan een calibratiefout liggen (3x geprobeerd met batterijen eruit erin)?
  • Remeha warm water afgesloten, zoals in dit topic bekend icm opentherm aansturing. Ik geloof niet dat mijn ketel een warm water boiler heeft, mogelijk wel een warmtewisselaar (?). Zou het uitzetten daadwerkelijk dan maar ook iets besparen, of is het altijd op 62 graden laten staan net zo prima?
  • Geen bypass dus, en wél de intentie alle knoppen "slim" te maken (just because you can). Ik hou dus één radiator als bypass open. Het zou leuk zijn als ik één knop zou kunnen aanwijzen als bypass, wat als volgt zou werken: is de temperatuur in zijn zone bereikt én is er elders warmtevraag dan sluit de knop, is de temperatuur in zijn zone niet bereikt dan staat-ie natuurlijk open en vraagt-ie warmte, én is de temperatuur wél bereikt en is er verder géén warmtevraag dan staat-ie wél open maar vraagt-ie géén warmte aan de thermostaat
Zo. Nu eens zien dat de slaapkamer boven precies nu op temperatuur is! }:O :O :z
1. Stuur wat foto's door naar https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Probeer of het probleem zich met 1 tado Slimme Radiatorknop voordoet, of met meerdere. Zit het probleem bij 1 knop, of blijft het probleem bij dei radiatorkraan ?
2. Laat het gewoon altijd op de temperatuur staan die u wilt hebben, of vraag via de support of wij de warme water besturing uitzetten.
3. Bedankt voor de feedback,ik ga het doorgeven aan onze ontwikkelaars,

[ Voor 56% gewijzigd door tado op 08-12-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Raindeer schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 01:21:
[...]

Je bent een tweaker of niet.. Dit is geen non-issue. Je kunt een CV ook met de hand bedienen, maar nee, we zijn luie nerds en dus willen we dat een computer het voor ons doet. Beter, eenvoudiger, efficiënter, zonder dat we teveel braincycles eraan kwijt zijn. Sterker nog we gaan ervan uit dat de computer het beter kan, dan dat we het zelf kunnen en daarom kopen we dit soort technologie.

Tuurlijk een kampvuur in een grot werkt ook, maar het is zo verrekt veel werk. Komt nog bij dat veel mensen helemaal niet goed zijn met kampvuren, dus als de oppas komt dan branden ze het vuur ook nog eens verkeerd, te heet, te koud of met teveel roet. Dus hadden we vroegah een automatisch kampvuur laad systeem voor houtblokken gebouwd. Maar ja, we zijn een paar jaar verder en iedere neandertaler heeft dat. Wij hebben sindsdien centrale verwarming en een thermostaat en ook toen waren we al bezig met programmeren, maar echt fijn werken deed het niet. en nu komt Tado op de markt en dat neemt ons al het werk uit handen, zodat we eindelijk tijd vrij kunnen maken aan de dingen die echt belangrijk zijn, zoals de vrouwen en mannen die ons woest aantrekkelijk vinden omdat wij in een warm huis wonen, dat ook warm blijft als zij op visite zijn, maar nog niet close genoeg zijn voor app-toegang.

Oftewel, dingen zijn nooit te eenvoudig om te automatiseren. Alle non-issues worden niet besproken in dit topic, alleen issues worden besproken. Staat het in het topic, dan is het dus een issue. En uitleggen aan gewone gebruikers is veelal teveel gedoe. De eerste vraag is altijd, waarom dan, de tweede is, moet ik dit echt weten, en de derde is, kun jij het niet doen. En ja, knopjes indrukken is teveel moeite. Waarom denk je dat er een app bij zit met automagische programmeerbare functies. 1x klikken klaar is het doel, niet maar blijven klikken omdat je de oorzaak van de nodeloze handeling weigert te fixen.

En nee je mag er niet op wijzen dat het schrijven van een script meer werk is dan het op afstand via de app aanzetten van de verwarming. Tijd nu is altijd goedkoper dan bespaarde tijd in de toekomst.
In de tijd van het schrijven van deze rant had je wel 20 keer de temperatuur met de hand kunnen aanpassen. :D
Zoals ik al zei een non-issue (want er zijn 2 oplossingen voor). Je kunt het super makkelijk moet de hand aan passen dan wel met de app even vast zetten.

Als de oppas een IQ van een bak steen heeft moet je het zelf doen maar niemand gaat er meer werk in stoppen dan deze 2 oplossingen mag ik hopen...

Ik vind hier beetje de lijn tussen autist en nerd vervagen als je mij vraagt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Montoya200x schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:57:
@eXisTa , leuk dat je weer 's terug bent hier :)

Is het misschien zinvol om samen met @tado je startpost bij te werken, zodat de meest voorkomende onduidelijkheden omtrent de gehele Tado implementatie thuis, in een FAQ in je startpost terug te vinden zijn ?
Ik zal de startpost binnenkort weer eens nalopen. Zijn er specifieke zaken die je mist of anders zou willen zien?

Update:
Inmiddels heb ik de publieke roadmap bijgewerkt.

[ Voor 5% gewijzigd door eXisTa op 08-12-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
tado schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:23:
[...]
1. Stuur wat foto's door naar https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Probeer of het probleem zich met 1 tado Slimme Radiatorknop voordoet, of met meerdere. Zit het probleem bij 1 knop, of blijft het probleem bij dei radiatorkraan ?
2. Laat het gewoon altijd op de temperatuur staan die u wilt hebben, of vraag via de support of wij de warme water besturing uitzetten.
3. Bedankt voor de feedback,ik ga het doorgeven aan onze ontwikkelaars,
Ik zal de knoppen eens verwisselen om inderdaad zeker te weten dat het aan het verloopstuk ligt of niet.
Geen gasbesparing door hem uit te zetten dus? Ik blijf een tweaker dus wil niet aanvragen om die mogelijkheid er volledig uit te halen, maar zal hem dan wel op continu 62 graden zetten oid.
matty___ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:28:
[...]

In de tijd van het schrijven van deze rant had je wel 20 keer de temperatuur met de hand kunnen aanpassen. :D
Zoals ik al zei een non-issue (want er zijn 2 oplossingen voor). Je kunt het super makkelijk moet de hand aan passen dan wel met de app even vast zetten.

Als de oppas een IQ van een bak steen heeft moet je het zelf doen maar niemand gaat er meer werk in stoppen dan deze 2 oplossingen mag ik hopen...

Relevante xkcd:
'Automating' comes from the roots 'auto-' meaning 'self-', and 'mating', meaning 'screwing'.

Nerdschap wordt deels gekenmerkt door wat autistische trekjes, nietwaar? Het zal vast zo zijn dat je in dezelfde tijd dat je dit allemaal doet vaak op de thermostaat had kunnen drukken. Maar dat wil niet zeggen dat dit geen tof idee is en dat niemand daar zijn tijd in mag stoppen.

Ik denk zelfs dat je kan beargumenteren dat het wel degelijk een bepaald probleem kan oplossen (toegegeven vergezocht): de thermostaat zelf bedient alleen één bepaalde zone, niet een andere zone die je ook voor de oppas/grootouders/whatever zou willen aanhouden als je weg bent. Ja je kan aan de thermostaatknoppen van die andere zones draaien, maar voordat die baksteen dat door heeft..

Dus ik juich dit soort getinker met dit soort spul juist aan 8) Misschien kom je daardoor op nog toffere ideeën bij het uitwerken van dit soort schijnbare tijdsverspillingen. En ook die (overigens zeer vermakelijke) rant is niet weggegooide tijd, dat is juist therapie voor al die autistische trekjes :+ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
matty___ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:28:
[...]

Dat is het mooie, dat doet de Tado voor me, dus ik had tijd over.
]

Hmm, een duidelijk verminderd vermogen om te begrijpen wat andere mensen denken en voelen. Sterke preoccupatie met een of meer stereotype gedragingen. Weinig inlevingsvermogen naar derden. Ik zie waar je vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Raindeer schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:05:
[...]

Dat is het mooie, dat doet de Tado voor me, dus ik had tijd over.

[...]

Hmm, een duidelijk verminderd vermogen om te begrijpen wat andere mensen denken en voelen. Sterke preoccupatie met een of meer stereotype gedragingen. Weinig inlevingsvermogen naar derden. Ik zie waar je vandaan komt.
Iemand die zich niet druk maakt om banale dingen zoals hoe de oppas de verwarming moet regelen.

Misschien is een RPI beter voor jou. Kun je het zelf helemaal regelen en de dikke nerd uithangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DRvDijk schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:01:
[...]
Geen gasbesparing door hem uit te zetten dus? Ik blijf een tweaker dus wil niet aanvragen om die mogelijkheid er volledig uit te halen, maar zal hem dan wel op continu 62 graden zetten oid.
Kleine gasbesparing door slimme schema voor warme water te gebruiken. Maar met groot risico dat de WAF helemaal weg is als er een keer in de nacht geen warm water is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie171
Hallo Tado,

Jullie posten vanmorgen het standaard stuk wat voor veel klanten de vragen beantwoord.
Hierin staat:

"De ketel zal aangestuurd worden door onze Extensiekit, die met draden aan de ketel zit aangesloten en de warmteaanvraag van de Slimme Thermostaat en/of Slimme Radiatorknoppen draadloos kan ontvangen.
De overige kamers kunt u aansturen met onze Slimme Radiatorknoppen."

Dit begrijp ik niet. Nu loopt er een kabel van de ketel naar mijn huidige thermostaat. Als ik die vervang voor de Tado, dan is die dus weer bedraad aangesloten.
Ik begrijp dat ik dan 2 draadjes nodig heb van het relais in de Tado thermostaat naar de te plaatsen zoneklep. Ik zal de huidige draad moeten vervangen door een cat6 kabel, dan heb ik meerdere aderparen.
Ik kan er dan bij de ketel 2 oppikken en die verlengen naar een kabel die ik op de zoneklep aansluit.
Dat is toch de bedoeling....? Waarvoor heb ik dan de extensiekit nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
robbie171 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:25:
Hallo Tado,

Jullie posten vanmorgen het standaard stuk wat voor veel klanten de vragen beantwoord.
Hierin staat:

"De ketel zal aangestuurd worden door onze Extensiekit, die met draden aan de ketel zit aangesloten en de warmteaanvraag van de Slimme Thermostaat en/of Slimme Radiatorknoppen draadloos kan ontvangen.
De overige kamers kunt u aansturen met onze Slimme Radiatorknoppen."

Dit begrijp ik niet. Nu loopt er een kabel van de ketel naar mijn huidige thermostaat. Als ik die vervang voor de Tado, dan is die dus weer bedraad aangesloten.
Ik begrijp dat ik dan 2 draadjes nodig heb van het relais in de Tado thermostaat naar de te plaatsen zoneklep. Ik zal de huidige draad moeten vervangen door een cat6 kabel, dan heb ik meerdere aderparen.
Ik kan er dan bij de ketel 2 oppikken en die verlengen naar een kabel die ik op de zoneklep aansluit.
Dat is toch de bedoeling....? Waarvoor heb ik dan de extensiekit nodig?
Kamerthermostaat stuurt het relais voor de zoneklep aan. Vervolgens communiceert de kamerthermostaat draadloos met de extensiekit, die nu bedraad de ketel aanstuurt. Dit alles omdat de kamerthermostaat maar een relais kan sturen, dus of een ketel of een zoneklep.
En de radiatorknoppen gaan natuurlijk nu ook via de extensiekit met de ketel communiceren.

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 08-12-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie171
Kan ik de extensiekit dan niet gewoon bij de zoneklep plaatsen, dat scheelt me gedoe met kabels.
Aanvullende vraag, wanneer bovenstaand mogelijk is, kan de thermostaat ook gevoed worden door de draadjes van de ketel, of gaat deze echt alles doen op batterijtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robbie171 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:04:
Kan ik de extensiekit dan niet gewoon bij de zoneklep plaatsen, dat scheelt me gedoe met kabels.
Aanvullende vraag, wanneer bovenstaand mogelijk is, kan de thermostaat ook gevoed worden door de draadjes van de ketel, of gaat deze echt alles doen op batterijtjes?
1. Extensiekit kan niet aan de zoneklep als u met de Slimme Thermostaat de ketel wil sturen. Extensiekit staat hoger in de besturings-logica. Dus helaas is het nodig om de kabels aan te passen. Soms is het simpeler om vanaf de ketel draden te trekken naar de zoneklep. Dan kunt u natuurlijk de kabels die nu vanaf de wand naar de ketel lopen gebruiken om de zoneklep aan te sturen.

2. Slimme Thermostaat heeft altijd batterijen nodig. Er zijn 1-2 tweakers die zelf een 4.5 Volt voeding hebben aangesloten op de terminals op het batterijvak. Dat werkt prima maar officieel raden wij dat als bedrijf zijnde natuurlijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sabbi schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:45:
[...]

[...]

Sorry, maar dit is toch wel een behoorlijk rooskleurig beeld van de situatie.

De warmwater-eco-sturing voor Remeha/Opentherm ketels is nog steeds onklaar, en de kans dat Tado dit weer terug gaat brengen zoals het was is klein. Uit de logs van mijn slimme meter kan ik zien dat het niet meer op eco-stand kunnen zetten een sluip-verbruik oplevert van ongeveer 0,012 m3, omgerekend 100 kuub gas per jaar als je het zo laat staan.

Nou zegt Tado: dat is maar 60-80 euro per jaar, op je hele gasverbruik is dat maar vijf procent extra! De nieuwe opentherm-sturing bespaart je nog meer dan dat!

Nou kan het natuurlijk mogelijk zijn dat met de nieuwe firmware Tado de heilige graal van thermostaten gemaakt heeft, maar gezien dat er ruim meldingen zijn over bv overshoots betwijfel ik dat.. (als Tado wel cijfers heeft dat het echt >5% zuiniger is dan de vorige firmware zie ik dit graag!)

Maar zelfs als de nieuwe sturing zuiniger is wil ik die 70 euro liever in m'n portemonnee hebben aan het eind van het jaar ipv in de portemonnee van de Eneco. We kochten allemaal een Tado met de belofte van geld besparen toch?

Bottom line, ik ben er redelijk tevreden mee, maar door slechte betrouwbaarheid en support kan ik hem nu niet aanraden.
Ik ben toch wel erg benieuwd welke ideeën @tado hier over heeft ten aanzien van de toekomst.

Ik sta op het punt om een Tado thermostaat aan te schaffen, echter kan bovenstaand punt me meer kosten dan een Tado me op zou leveren.

ik wil:

met een Remeha Avanta C28 i.c.m. een Tado thermostaat via Opentherm mijn ketel aansturen waarbij warm water in ECO stand ten aller tijden beschikbaar blijft (tenzij ik dit zelf via een schema anders instel).

Op dit moment verbruik ik €515 puur qua verwarmingskosten (830 M3) met mijn ketel in eco modus.
Als de meting van @Sabbi klopt en de huidige firmware er voor zorgt dat de eco modus feitelijk onbruikbaar wordt is een Tado voor mij juist kostenverhogend.

Als ik meer dan 10% extra verbruik vanwege bovenstaand verhaal dan lijkt mij dat de verkeerde kant op.
kan @tado mijn bovenstaande redenering weerleggen? of maak ik ergens een denkfout?

Ben benieuwd naar andere meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:51:
[...]

Ik ben toch wel erg benieuwd welke ideeën @tado hier over heeft ten aanzien van de toekomst.

Ik sta op het punt om een Tado thermostaat aan te schaffen, echter kan bovenstaand punt me meer kosten dan een Tado me op zou leveren.

ik wil:

met een Remeha Avanta C28 i.c.m. een Tado thermostaat via Opentherm mijn ketel aansturen waarbij warm water in ECO stand ten aller tijden beschikbaar blijft (tenzij ik dit zelf via een schema anders instel).

Op dit moment verbruik ik €515 puur qua verwarmingskosten (830 M3) met mijn ketel in eco modus.
Als de meting van @Sabbi klopt en de huidige firmware er voor zorgt dat de eco modus feitelijk onbruikbaar wordt is een Tado voor mij juist kostenverhogend.

Als ik meer dan 10% extra verbruik vanwege bovenstaand verhaal dan lijkt mij dat de verkeerde kant op.
kan @tado mijn bovenstaande redenering weerleggen? of maak ik ergens een denkfout?

Ben benieuwd naar andere meningen.
Misschien heb ik het verkeerd, als dat zo is moeten anderen me maar verbeteren, ik heb zelf geen Remeha ketel. Maar zoals ik het begrijp gaf tado aan dat ze voorstellen om de besturing op de thermostaat voor warm water uit zetten. Hierdoor wordt de regeling van warm water aan de ketel zelf overgelaten.

Als de thermostaat de ketel niet aanstuurt qua warm water, betekent dat toch niet dat je de instellingen op je ketel verliest en je ketel 24/7 water zal warm houden?

Je verliest dus geen geld ten opzichte van nu, je mist alleen een kleine mogelijke besparing (alleen warm water als je thuis bent en volgens het schema warm water wil - ten opzichte van wat je nu al hebt: de eco stand waarin de ketel staat)

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn02 op 08-12-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martijn02 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:35:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd, als dat zo is moeten anderen me maar verbeteren, ik heb zelf geen Remeha ketel. Maar zoals ik het begrijp gaf tado aan dat ze voorstellen om de besturing op de thermostaat voor warm water uit zetten. Hierdoor wordt de regeling van warm water aan de ketel zelf overgelaten.

Als de thermostaat de ketel niet aanstuurt qua warm water, betekent dat toch niet dat je de instellingen op je ketel verliest en je ketel 24/7 water zal warm houden?

Je verliest dus geen geld ten opzichte van nu, je mist alleen een kleine mogelijke besparing (alleen warm water als je thuis bent en volgens het schema warm water wil - ten opzichte van wat je nu al hebt: de eco stand waarin de ketel staat)
Dat is inderdaad de beste oplossing. De watersturing van tado via de klantendienst uitzetten. En dan zou in theorie gewoon de eco modus behouden moeten blijven die nu ook op de ketel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sabbi schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:20:
[...]

Alleen als ik helemaal Opentherm afzet. Tado doet zelfs zonder wamwatersturing toch nog iets wat het blokkeert.

[...]

Per uur, dus x 24 x 365 als je het dus niet meer uit kan zetten.

Het is niet Remeha en geen foute opentherm-implementatie, van beide kanten niet, het is doordat Tado in principe alleen warmwater-sturing voor boilers doet, en niet voor combi-ketels met warmtewisselaar. Dit werkte eerst wel, maar is met een wijziging voor de boiler-sturing eruit gehaald.
Deze post van @Sabbi (die ik in dit geval als ervaringsdeskundige zie ;-) ) suggereert dat de eco stand alleen ingesteld kan worden als opentherm uitgeschakeld wordt. Vandaar mijn uiteenzetting hoe ik het werkend zou willen zien.

Begrijp ik @tado goed dat @Sabbi hier abuis is? Of mis ik nog steeds iets?

Niet bedoeld om @Sabbi of @tado terecht te wijzen, maar de uitspraken lijken elkaar tegen te spreken en ik vind het voor mijn keuze belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:05:
[...]

Deze post van @Sabbi (die ik in dit geval als ervaringsdeskundige zie ;-) ) suggereert dat de eco stand alleen ingesteld kan worden als opentherm uitgeschakeld wordt. Vandaar mijn uiteenzetting hoe ik het werkend zou willen zien.

Begrijp ik @tado goed dat @Sabbi hier abuis is? Of mis ik nog steeds iets?

Niet bedoeld om @Sabbi of @tado terecht te wijzen, maar de uitspraken lijken elkaar tegen te spreken en ik vind het voor mijn keuze belangrijk.
Het kan zelfs van ketel tot ketel verschillen (zelfs binnen een merk). Het gaat om een bepaalde flag in OpenTherm waar bepaalde ketels anders op reageren dan andere ketels.

Natuurlijk gaan wij dit op de lange termijn verder onderzoeken, en zou het voor bijna alle ketels mogelijk moeten zijn om de ECO modus op hun ketel te blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Inmiddels een week tevreden met de Tado. Klein vraagje waar ik het antwoord niet op kon vinden:
- Als je via de Tado Slimme Thermostaat aan de muur de temperatuur handmatig aanpast, werkt hij dan voor de rest van de dag nog wel via het tijdsschema?
Dus bijv. ik zet om 18:00 de verwarming naar 21 i.p.v. 20 graden maar 's nachts wil ik wel dat hij volgens schema afslaat.

Ik heb het nog niet echt kunnen testen maar het lijkt er op dat dit niet gebeurd. In de app zie ik vervolgens namelijk de melding 'tot beëindiging door gebruiker' staan en niet 'actief tot 23:00 zolang iemand thuis is'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

TweakTweet schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:14:
Inmiddels een week tevreden met de Tado. Klein vraagje waar ik het antwoord niet op kon vinden:
- Als je via de Tado Slimme Thermostaat aan de muur de temperatuur handmatig aanpast, werkt hij dan voor de rest van de dag nog wel via het tijdsschema?
Dus bijv. ik zet om 18:00 de verwarming naar 21 i.p.v. 20 graden maar 's nachts wil ik wel dat hij volgens schema afslaat.

Ik heb het nog niet echt kunnen testen maar het lijkt er op dat dit niet gebeurd. In de app zie ik vervolgens namelijk de melding 'tot beëindiging door gebruiker' staan en niet 'actief tot 23:00 zolang iemand thuis is'
Je moet iets verder kijken in de Settings. Je kan instellen of een handmatige overrule
- geldig blijft tot je hem zelf uitzet
- geldig blijft voor een bepaalde tijd
- geldig blijft tot het eind van het blok, of er iemand thuiskomt/iedereen vertrekt.

Bij handmatige instellingen in de app kan je steeds kiezen wat je wil, maar je kan ook instellen hoe de thermostaat moet reageren bij een handmatige instelling op de thermostaat zelf.

Instelling zit in Settings > Zone name > Manual Control on tado device

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn02 op 08-12-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robbie171 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:04:
Met evohome.hoef je niet de kabels te rommelen of knippen.

Dus je hent geen dure extensie kit nodig en kan het zelfde .😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 22:51
Op Amazon.de de tado radiator knoppen voor een paar centen minder dan hier in Nederland :-)

https://www.amazon.de/tad...spons&keywords=tado&psc=1

[ Voor 56% gewijzigd door r--ndy op 09-12-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeMade
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-09 18:23
r--ndy schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:54:
Op Amazon.de de tado radiator knoppen voor een paar centen minder dan hier in Nederland :-)

Thanks! Net met een kortingscode uit het kortingscode topic vijf euro extra korting gekregen. Zo sprokkel ik wel alle radiatorkranen bij elkaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRvDijk
r--ndy schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:54:

Bij CoolBlue in triple pack onder de €70 per stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag,
is er een mogelijkheid om de minimumtemperatuur voor een ruimte in te stellen onder de 'vorstbeveiligingstemperatuur'.
Ik heb een Tado radiatorkraan in mijn slaapkamer; 's nachts, slapende met open raam, zorgt de radiatorkraan er nu voor dat keurig de vorstbeveiliging werkt (cv slaat ongeveer elk uur even aan). Maar het effect is dat de temperatuur op ca +5 graden gehouden wordt (dat is kennelijk vorstbeveiliging; maar warm slapen); en erger nog, doordat ik in de rest van het huis geen slimme radiatorkranen heb, wordt het hele huis verwarmd.

Ik zou dus graag willen dat de temperatuur 's nachts op bijvoorbeeld -5 of -10 gezet kan worden. De kans dat de radiator in 1 nacht bevriest is namelijk nihil (al die jaren zonder Tado en met open raam) ging het immers ook goed.
Pas bij langere afwezigheid dan 1 of 2 dagen is de stand vorstbeveiliging noodzakelijk.

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 04:18
@Verwijderd
De kans dat het vriest in je slaapkamer is vrij klein in een goed geïsoleerd huis waar het raam 8 uur per etmaal op een kier staat. En als je huis slecht geïsoleerd is, dan is dit juist een goede beveiliging.

Met andere woorden: laat de slimme thermostaatknop z'n werk doen, of zet er weer een gewone (thermostaat)knop op, zoals in de rest van je huis.

Een andere optie is om obv een tijdsschema je slimme thermostaatknop te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je snelle reactie, maar als de slimme thermostaat zijn werk doet zet die juist de cv aan (terwijl mijn raam open staat). Dat wil ik dus niet.
Hoe zou ik hem, obv een tijdschema, uit kunnen zetten? In het Tado menu heb ik dat tijdschema: 's nachts UIT, overdag op 9 graden (dan staat het raam dicht). Maar 'UIT" wordt door Tado vertaald in 'Vorstbeveiliging'. En dat is kennelijk: 'houd de radiator op 5 graden boven nul.'.

Met als extra vervelend neveneffect dat dus de cv aanslaat en radiatoren in het hele (rddelijk geisoleerde) huis aanslaan. Terwijl daar de temperatuur langzaam terugliep van de 20 graden gedurende de avond naar zeg 18 of 19 's ochtends, maar door de (ongewenste) warmtevraag in de slaapkamer blijft de temperatuur in de rest van het huis dus ook zo'n 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 09:39:
Ik heb een Tado radiatorkraan in mijn slaapkamer; 's nachts, slapende met open raam, zorgt de radiatorkraan er nu voor dat keurig de vorstbeveiliging werkt (cv slaat ongeveer elk uur even aan). Maar het effect is dat de temperatuur op ca +5 graden gehouden wordt (dat is kennelijk vorstbeveiliging; maar warm slapen); en erger nog, doordat ik in de rest van het huis geen slimme radiatorkranen heb, wordt het hele huis verwarmd.
Minder dan 5 graden binnenshuis vind ik wel extreem weinig. Zelfs met raam open overdag (welliswaar met rolluik gedeeltelijk omlaag) wordt het, zelfs bij deze temperaturen, op onze slaapkamer niet minder dan 15. 's Avonds wordt welliswaar wel opgewarmd tot 18 voor het slapengaan. Maar aangezien jij ook een slimme knop hebt op die kamer, neem ik aan dat het daar ook soms opgewarmd wordt.

Overigens wel rare setup die jij hebt... Dus blijkbaar heb je in woonkamer een Tado muurthermostaat, maar dan geen slimme knoppen, en in die slaapkamer dan wel 1 slimme knop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomme
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-08-2020
Recent heb ik een tado systeem geïnstalleerd (v3 slimme thermostaat en een aantal slimmeradiatorknoppen). Ik loop hierbij tegen twee dingen aan en wellicht hebben jullie hier een idee over.

1) Ik heb nu 2 zones. so far so good. Maar bij het toevoegen van mijn 3e radiatorknop mag ik geen 3e zone aanmaken. error: Assignment to new zone by user not possible yet. To reassign a device to a new zone, please contact tech support.
Ik krijg zowel via mn pc als de app de zelfde error.

2) ik heb mijn thermostaat rechtstreeks aan mijn Remeha Avanta CV ketel gehangen (2 draadjes, OpenTherm). Wanneer de slimme thermostaat (zone1) warmte vraagt begint de ketel te draaien en worden zowel de zone 1 als zone 2 verwarmt. zone 2 tot zijn zonespecifieke temperatuur.
Maar, zodra de zone1 geen warmte vraagt, terwijl zone2 nog wel warmte nodig heeft, dan doet de ketel niks.
Blijkbaar wordt de warmte vraag dus niet via de thermostaat doorgegeven. :?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twixie schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:17:
[...]

Minder dan 5 graden binnenshuis vind ik wel extreem weinig. Zelfs met raam open overdag (welliswaar met rolluik gedeeltelijk omlaag) wordt het, zelfs bij deze temperaturen, op onze slaapkamer niet minder dan 15. 's Avonds wordt welliswaar wel opgewarmd tot 18 voor het slapengaan. Maar aangezien jij ook een slimme knop hebt op die kamer, neem ik aan dat het daar ook soms opgewarmd wordt.

Overigens wel rare setup die jij hebt... Dus blijkbaar heb je in woonkamer een Tado muurthermostaat, maar dan geen slimme knoppen, en in die slaapkamer dan wel 1 slimme knop ?
--------------------
Die minder dan 5 graden is niet zozeer het issue; het issue is dat de cv aanslaat terwijl het raam openstaat. Ik verwarm dus de buitenlucht. En doodat de rest van het huis geen Tado radiatorkranen heeft wordt ook het hele huis verwarmd terwijl dat niet nodig is.
En ja, ik verwarm die slaapkamer ook wel eens. Maar dan met raam dicht.
En mbt de setup: in de woonkamer een Tado muurthermostaat en 1 slimme radiatorkraan elders werkt verder prima. Als ik meer geld wil uitgeven koop ik er radiatorkranen bij. Tot nu toe wordt de rest handmatig bediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

zijn er geen raamcontacten die je (draadloos) kunt aansluiten op tado-thermostaatknop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas: oud huis... En nog geen raamcontacten geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:57:
[...]

--------------------
Die minder dan 5 graden is niet zozeer het issue; het issue is dat de cv aanslaat terwijl het raam openstaat. Ik verwarm dus de buitenlucht. En doodat de rest van het huis geen Tado radiatorkranen heeft wordt ook het hele huis verwarmd terwijl dat niet nodig is.
En ja, ik verwarm die slaapkamer ook wel eens. Maar dan met raam dicht.
En mbt de setup: in de woonkamer een Tado muurthermostaat en 1 slimme radiatorkraan elders werkt verder prima. Als ik meer geld wil uitgeven koop ik er radiatorkranen bij. Tot nu toe wordt de rest handmatig bediend.
De open raam detectie is volgens mij beta en werkt alleen als de temp opeens daalt. Hoe moe tado het anders detecteren.

Als je niet wil dat tado verwarmd moet je de radiator uit zetten overdag (dan heb je het raam open denk ik?) verder is het volledig logisch dat de rest van je huis verwarmd wordt als je daar geen (slimme) thermostaat kranen hebt en jouw slaapkamer vraagt om warmte.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 16:23
tado schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:48:
Vanaf vandaag loopt onze actie op de staterskits (en op de Slimme Aircobesturing):
https://www.tado.com/nl/producten

De actie loopt tot het einde van dit jaar.
Ah, kijk, nu zijn de prijzen wel aangepast :) Had gisteravond en vanmorgen al even gekeken maar toen stonden de oude prijzen er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:43:
Helaas: oud huis... En nog geen raamcontacten geinstalleerd.
Maar ondersteunt Tado het überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Greetoz schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:23:
[...]

De open raam detectie is volgens mij beta en werkt alleen als de temp opeens daalt. Hoe moe tado het anders detecteren.

Als je niet wil dat tado verwarmd moet je de radiator uit zetten overdag (dan heb je het raam open denk ik?) verder is het volledig logisch dat de rest van je huis verwarmd wordt als je daar geen (slimme) thermostaat kranen hebt en jouw slaapkamer vraagt om warmte.
Wat @Verwijderd bedoelt is dat de radiator al uit staat (oftewel vorstbeveiliging). Deze is normaal in te stellen op minimaal 5 graden. Maar als de temperatuur onder die 5 graden komt gaat hij natuurlijk aan. Dat is precies de vorstbeveiliging. Overigens vind ik het erg bijzonder dat je ervoor kiest dat het in de slaapkamer onder de 5 graden kan worden. Door je raam iets dichter te zetten bijvoorbeeld 6 of 7 graden heb je het probleem al niet meer.

Maargoed, de vorstbeveiliging kan wellicht door tado voor jouw situatie handmatig aangepast worden. Zij kunnen veel meer instellen dan dat wij kunnen voor uitzonderlijke situaties zoals deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sinds kort heb ik Android Oreo op mijn Oneplus 3T geinstalleerd.
Sindsdien komt het voor dat Tado niet goed de locatie bijwerkt van mijn telefoon, kan niet zeggen hoe vaak want je kijkt nou eenmaal niet constant naar je locatie :)
Ik heb battery optimization uit staan voor Tado, verder ook geen apps om batterij te besparen die het zouden kunnen sluiten.
Heb ook het gevoel dat Tado niet standaard (meer) opstart na een herstart van de telefoon.

Iemand anders hier ook ervaring mee of een tip om dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
woekele schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:02:
[...]

Maar ondersteunt Tado het überhaupt?
Niet direct, maar wel via smarthomeplatformen zoals Google Home of Apple Homekit.
Gecko123 schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:08:
[...]

Wat @Verwijderd bedoelt is dat de radiator al uit staat (oftewel vorstbeveiliging). Deze is normaal in te stellen op minimaal 5 graden. Maar als de temperatuur onder die 5 graden komt gaat hij natuurlijk aan. Dat is precies de vorstbeveiliging. Overigens vind ik het erg bijzonder dat je ervoor kiest dat het in de slaapkamer onder de 5 graden kan worden. Door je raam iets dichter te zetten bijvoorbeeld 6 of 7 graden heb je het probleem al niet meer.

Maargoed, de vorstbeveiliging kan wellicht door tado voor jouw situatie handmatig aangepast worden. Zij kunnen veel meer instellen dan dat wij kunnen voor uitzonderlijke situaties zoals deze.
Kan deze persoon ook zelf doen. Gewoon de betreffende zone anders ijken. Dan kan je instellen dat we pas gaan verwarmen bij -5

Omdat je maximaal een 10 graden offset kan ingeven.

Dan staat er in de app bijvoorbeeld 5 graden boven nul maar dan is de temperatuur in werkelijkheid 5 graden onder nul.

[ Voor 10% gewijzigd door tado op 11-12-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

tado schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:48:
Vanaf vandaag loopt onze actie op de staterskits (en op de Slimme Aircobesturing):
https://www.tado.com/nl/producten

De actie loopt tot het einde van dit jaar.
Mooie prijs! Jammer dat de slimme kranen niet dezelfde korting hebben :D
Pagina: 1 ... 36 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!