Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 22:51
Ik heb eens zitten nadenken over mijn situatie v.w.b. de verwarming. Momenteel is mijn opstelling namelijk nogal omslachtig (al zeg ik het zelf), omdat ik stadsverwarming heb in een appartement, denk ik dat het een stuk makkelijker zou kunnen. Ik heb een Fibaro systeem waaraan ik een aantal Z-Wave Danfoss LC-13 radiator kranen heb aangesloten. Daar tussen heb ik een Tado (wand)Thermostaat V3 tussen zitten.

Helaas werkt Tado niet samen met Fibaro, er zijn wat workarounds met IFTTT, maar dan heb je teveel last van vertraging. Hoewel ik in beide systemen een op elkaar afgestemd schema heb ingesteld, ben ik verplicht om bij wijzigingen beide systemen aan te passen. Wat ik iets te veel moeite vind, aangezien het het vooral makkelijker zou moeten maken

Nu wil ik 1 systeem gebruiken voor mijn totale verwarming, ik twijfel nog of ik alles via Tado ga doen, of via Fibaro.

Ik ben benieuwd of ik met stadsverwarming de radiatorknoppen van Tado direct kan aansluiten? en heb ik de thermostaat van Tado nog verplicht nodig dan? Zijn er nog voordelen om deze i.c.m. elkaar te gebruiken? Verschilt het per stadsverwarming installatie of dit zo direct gebruikt kan worden?

[ Voor 7% gewijzigd door r--ndy op 25-11-2017 18:16 . Reden: Tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
Hallo,

Ten eerste wil ik even zeggen dank voor al jullie bijdragen op dit topic. Heb er al een hoop aan gehad (ook de antwoorden van Bedrijfsaccount Tado)

Ook nog even een opmerking nu ik net lees over kortingen en prijzen voor uitbreidingen. Amazon co uk heeft prijzen die behoorlijk onder het NL/DE niveau liggen. Omgerekend €110 voor de muur-thermostaat, en €66 voor de radiator-thermostaat. €167 voor de v3 Starterskit. €84 voor de Extention Kit. Alleen de radiator-Starterskit is niet voordeliger met €200.. Verzendkosten naar NL €5. Update: De Starterkits komen met EU en UK stekkers. Zo bevestigd door Tado op Amazon UK nadat ik deze vraag had gesteld.

Update: Misschien is het vloeken in de kerk, maar de Honeywell Evohome en slimme radiatorknoppen zijn ook veel goedkoper op Amazon co uk

Voor Energizer Lithium L91 AA en L92 AAA batterijen kan je het beste terecht bij Nkon .nl .

Dan nu hier onder mijn eigenlijke vraag. Ik heb deze vraag al naar de Helpdesk van Tado gestuurd maar daar zeiden ze zelf geen ketels kunnen adviseren.

"Mijn moederhaard is defect en dient vervangen te worden. Ik dien dus een nieuwe CV-installatie aan te schaffen. Ik weet zeker dat ik van de Tado Thermostaat gebruik wil maken.

Ik heb een éénpersoons huishouden en een heel klein appartementje (38m2 verdeeld over 4 ruimtes waarvan één gastenkamer en één badkamer, alles slecht geïsoleerd muv slaapkamer die goed warm blijft.)
Ik ben op zoek naar een installatie met een laag vermogen (<25kW), hoog rendement en ruime modulatie-mogelijkheid. Daarnaast een doorstroom warmwatervoorziening (geen boiler)
Weet u wellicht uit ervaring welke kleine HR-ketels verkrijgbaar in Nederland goed blijken te werken met de Tado-thermostaat? Wat betreft op tijd de juiste temperatuur bereiken en dan zonder grote temperatuurschommelingen of lange verwarmingsaanvragen aan de ketel deze temperatuur lang vasthouden rond de ingestelde temperatuur. (Aan de Tweakers, betrouwbaarheid, onderhoudskosten en aanschafprijs spelen ook mee in mijn zoektocht naar de beste HR-ketel in mijn situatie.)

Daarnaast nog een tweede vraag. Ik wil graag in zowel slaapkamer als woonkamer een Tado thermostaat. In de woonkamer zeker weten een Starterskit v3. Over de slaapkamer ben ik nog niet zeker wat de beste optie is, een slimme radiatorknop of een 2e muur-thermostaat. Het betreft een kleine ruimte van 7m2 met een hoogslaper/loungebank combi. Ik zit veel in deze kamer en het is dan niet nodig om de rest van het huis te verwarmen. De kamer heeft een groot raam op het zuiden en verwarmd makkelijk met binnenvallend zonlicht. Aangezien het een tussenwoning betreft is verwarming soms amper nodig. De rest van het huis wil ik dan onverwarmd laten en via de thermostaat in de slaapkamer voorzien in mijn beperkte verwarmingsbehoefte in deze slaapkamer. Ik vermoed dat een additionele muur-thermostaat ter hoogte van de hoogslaper het beste is maar wellicht heeft u een ander inzicht. Ik zou graag willen weten wat in uw ogen de beste optie is.
(Een muur-thermostaat enkel in de slaapkamer is geen optie omdat de woonkamer op het noorden staat, en verbonden staat middels een deur naar de gang welke weer direct in verbinding staat met de voordeur. De woonkamer is representatief voor alle ruimtes in het huis behalve de slaapkamer. Ik wil ook specifiek een Tado-thermostaat oplossing vanwege de zone-mogelijkheden in combinatie met geo-fencing (Ik ben zelfstandige en heb een allesbehalve vaste weekstructuur waarbij geo-fencing dus echt een uitkomst is!)

Ook de goede en snelle support, blijkende uit de gebruikerservaringen welke ik heb gelezen, hebben me ervan overtuigd dat de Tado-thermostaat voor mij de juiste keuze is. Ik kijk dan ook uit naar uw antwoord :)

Met vriendelijke groet,

H M"

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
@dabachata
Wat bedrijft UK, je moet niet vergeten nog ergens een stekkerverloopje te kopen. Daarnaast betaal je met je CC in gbp. Mijn ervaring is dat de wisselkoers die de cc maatschappijen hanteren vaak ongunstiger zijn dan de echte wisselkoers.

In ieder geval bedankt voor de tip. Het scheelt in ieder geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
meesje schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:05:
[...]
Naast (wat) energiezuiniger geeft het ook een aangenamer gevoel en minder temp. schommelingen. Ik denk dat ik richting mijn vriendin de 80 euro meerprijs kan verkopen... ;)
Het verschil is niet te onderschatten, vind ik. Vroegâh, toen we nog een aan/uit ketel hadden, merkte je meteen als de boel aan ging - beetje stof op de radiator en je kon het zelfs ruiken. Ja oké, je kunt ook heel vaak met de stoffer er overheen, maar daar ben ik te lui voor, zo simpel is het. Veel te hete radiatoren en leidingen waar je je aan kon branden, en een onprettige warmte. Nu is de temperatuur in alle kamers in huis veel gelijkmatiger, heerlijk. Als de slaapkamer 's nachts te koud wordt, wordt ie heel lichtjes bijverwarmd. En dat zonder meteen tikkende leidingen door het uitzetten. Bovendien is het energie zuiniger. Persoonlijk vind ik het comfort belangrijker, maar als het dan ook nog beter voor het milieu is - welke vrouw durft dan nog nee te zeggen? Net als met een spaarlamp - je betaalt voor de besparing op lange termijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
@meesje
meesje schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:56:
@dabachata
Wat bedrijft UK, je moet niet vergeten nog ergens een stekkerverloopje te kopen. Daarnaast betaal je met je CC in gbp. Mijn ervaring is dat de wisselkoers die de cc maatschappijen hanteren vaak ongunstiger zijn dan de echte wisselkoers.

In ieder geval bedankt voor de tip. Het scheelt in ieder geval wel.
De credit-card kosten voor betaling in vreemde valuta zijn zo'n 1,5%/2,0% . Dat valt mee in mijn ogen.

Wat betreft stroomvoorziening, volgens mij werkt alles op batterijen, behalve de bridge. Das dus welgeteld 1 Euro naar UK adaptertje die je makkelijk op Amazon kan meesbestellen . v3 NL €230 nu met Black Friday, v3 UK €167 plus kosten adapter.. ;)

Update: De bridge lijkt zelfs gevoed via USB en in de doos zitten misschien wel EU en UK plug zoals afgebeeld als je zoekt op Tado Bridge Kit ... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dabachata op 25-11-2017 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
dabachata schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:07:
@meesje

[...]

De credit-card kosten voor betaling in vreemde valuta zijn zo'n 1,5%/2,0% . Dat valt mee in mijn ogen.

Wat betreft stroomvoorziening, volgens mij werkt alles op batterijen, behalve de bridge. Das dus welgeteld 1 Euro naar UK adaptertje die je makkelijk op Amazon kan meesbestellen . v3 NL €230 nu met Black Friday, v3 UK €167 plus kosten adapter.. ;)

Update: De bridge lijkt zelfs gevoed via USB en in de doos zitten misschien wel EU en UK plug zoals afgebeeld als je zoekt op Tado Bridge Kit ... ;)
Als ik het plaatje in de handleiding goed zie, dan lijkt er inderdaad ook een UK stekker in te zitten. Wel erg bijzonder waarom hetzelfde produkt in de UK een stuk goedkoper is. Vanaf 11 dec. heeft Tado een actie met 20% korting op starter kits, maar dan is die in de UK nog steeds 30 euro goedkoper.

@tado Heeft u een verklaring voor het grote prijsverschil? Ik neem aan dat je dezelfde support krijgt als een NL klant de Tado in de UK heeft aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Ik ben zelf Isense gebruiker. Een functie daarvan is dat in de minimale! aanvoertemp van cv water in kan stellen. Dit heb ik nodig anders gaat mijn hele systeem ontregelen (kan niet op de ketel zelf, alleen maximaal)

is deze functie bij Tado ook beschikbaar ?

overigens heb ik al 15X op verschillende tijdstippen de helpdesk gebeld voor deze vraag maar nooit iemand te spreken gekregen

[ Voor 66% gewijzigd door Ray op 26-11-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Chester op 26-11-2017 23:38 ]

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ray schreef op zondag 26 november 2017 @ 23:18:
overigens heb ik al 15X op verschillende tijdstippen de helpdesk gebeld voor deze vraag maar nooit iemand te spreken gekregen
Dit is waarom ik zelf niet meer aan mensen in mijn omgeving aanraad om Tado te kopen. Ik ben bereid om in het ergste geval mijn oude thermostaat even snel terug te hangen, maar er zijn genoeg mensen die dat niet willen/kunnen. Omdat ik geen zin heb om dan support te moeten leveren ipv Tado dan maar adviseren het voorlopig niet te doen...

Wat vooral ernstig is is dat deze problemen al grootste deel van dit jaar spelen, lijkt er dus op dat ze bij Tado of niet de juiste mensen kunnen vinden, of dat ze er te weinig aandacht aan besteden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Sander ik had inderdaad ook zoiets al van wat nu als ik dadelijk voor een 1000 euro heb hangen en ik heb dan een vraag...

ook kan ik nergens een manual vinden zodat ik deze dingen zelf op kan zoeken. Of is die er wel. Dus een overzicht van instellingen die ik kan maken met de thermostaat om de ketel in te regelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ray schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:01:
@Sander ik had inderdaad ook zoiets al van wat nu als ik dadelijk voor een 1000 euro heb hangen en ik heb dan een vraag...

ook kan ik nergens een manual vinden zodat ik deze dingen zelf op kan zoeken. Of is die er wel. Dus een overzicht van instellingen die ik kan maken met de thermostaat om de ketel in te regelen ?
Klopt: Je kunt niks instellen, wat er meestal gedaan wordt in dit soort gevallen is een custom firmware of setting die in jouw account gedaan wordt door de Tado helpdesk om zoiets te regelen, maar ja daar kom je nou helaas niet bij uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Sander schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:12:
[...]

Klopt: Je kunt niks instellen, wat er meestal gedaan wordt in dit soort gevallen is een custom firmware of setting die in jouw account gedaan wordt door de Tado helpdesk om zoiets te regelen, maar ja daar kom je nou helaas niet bij uit...
OK dus meer dan die compleet niets zeggende 'welcome manual' is er inderdaad niet. Maar.... mocht je ze te pakken krijgen kan het extern erin gezet worden.

risico vind ik vrij groot dan. Mijn hele systeem is werkt nu prima door die minimale temp setting. Als daar gedonder mee komt is alles (waterzijdig) ontregelt.

Ik wil enkel een paar ruimtes los kunnen bedienen, zo moeilijk moet het niet zijn zou je denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41
Ray schreef op zondag 26 november 2017 @ 23:18:
Ik ben zelf Isense gebruiker. Een functie daarvan is dat in de minimale! aanvoertemp van cv water in kan stellen. Dit heb ik nodig anders gaat mijn hele systeem ontregelen (kan niet op de ketel zelf, alleen maximaal)

is deze functie bij Tado ook beschikbaar ?

Ik had ook een isense maar je kan die instellingen toch rechtstreeks op je ketel doen?
Of eerst instellen met de isense en dan de tado ophangen.

Telefonische bereikbaarheid is indd bagger. Vorige keer uur in de wacht gestaan!

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Greetoz schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:16:
[...]

Ik had ook een isense maar je kan die instellingen toch rechtstreeks op je ketel doen?
Of eerst instellen met de isense en dan de tado ophangen.

Telefonische bereikbaarheid is indd bagger. Vorige keer uur in de wacht gestaan!
helaas kan ik de min temp functie niet op de ketel (calenta 40c) instellen. Dit is iets wat de isense zelf stuurt. Zodra er geen isense is of een thermostaat die dit dus regelt dan vervalt die setting.

in de wacht zou nog daaraan toe zijn. Ze verbreken nu gewoon de verbinding 'niemand kan u te woord staan'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Ray schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:14:
[...]

helaas kan ik de min temp functie niet op de ketel (calenta 40c) instellen. Dit is iets wat de isense zelf stuurt. Zodra er geen isense is of een thermostaat die dit dus regelt dan vervalt die setting.

in de wacht zou nog daaraan toe zijn. Ze verbreken nu gewoon de verbinding 'niemand kan u te woord staan'
Ah dat wist ik niet, ik had de iSense RF en die had volgens mij de mogelijkheid om aangestuurd te worden door een andere thermostaat met de iSense er nog tussen. Dan zou je de parameters nog door de isense laten doen en de temp door Tado.

Ik heb hier nu alles vervangen door Tado, ik denk dat het niet perse goedkoper is maar het comfort niveau is wel omhoog gegaan. Als ik nu de badkamer wil verwarmen stook ik tenminste ook niet de slaapkamer heet etc. Behalve de storing 2 maanden terug moet ik zeggen dat het als een zonnetje werkt. Zelfs mijn vriendin kan ermee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Greetoz mmm ik heb de bedrade versie en een wat oudere firmware..

als het met de RF zou kunnen icm een extra tado is dat ook prima

het mooiste zou gewoon zijn dat remeha in mijn geval zelf radiator knoppen maakt die verbonden zijn met de isense en klaar. maarja....

de manual vd RF er eens op naslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Ray schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:35:
@Greetoz mmm ik heb de bedrade versie en een wat oudere firmware..

als het met de RF zou kunnen icm een extra tado is dat ook prima

het mooiste zou gewoon zijn dat remeha in mijn geval zelf radiator knoppen maakt die verbonden zijn met de isense en klaar. maarja....

de manual vd RF er eens op naslaan
Ik weet niet waar je woont, maar als het zo zou werken en je woont in omgeving A'dam mag je mijn RF wel lenen om te testen.

En inderdaad, jammer dat Remeha zelf geen knoppen maakt, daar zou ik mijn adem ook niet voor inhouden trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Greetoz dank voor het aanbod! ik woon helaas totaal niet in de buurt.

voor zover ik het lees is de RF enkel vervanging van het draadje simpel gezegd. WIl je RF houden bij tado moet er weer een extra kit bij die dan wel op het RF base komt maar de isense vervalt dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Ray schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:42:
@Greetoz dank voor het aanbod! ik woon helaas totaal niet in de buurt.

voor zover ik het lees is de RF enkel vervanging van het draadje simpel gezegd. WIl je RF houden bij tado moet er weer een extra kit bij die dan wel op het RF base komt maar de isense vervalt dan
Mijn RF kastje heeft een aansluiting voor een 2e thermostaat. En ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat je daar dus iets anders kan aansluiten. Maar misschien herinner ik dit fout ;-). Er is hier volgens mij ook een iSense topic. Misschien daar even je vraag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Greetoz schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:45:
[...]

Mijn RF kastje heeft een aansluiting voor een 2e thermostaat. En ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat je daar dus iets anders kan aansluiten. Maar misschien herinner ik dit fout ;-). Er is hier volgens mij ook een iSense topic. Misschien daar even je vraag stellen.
bedoel je niet dat het kastje 3 uitgangen heeft ? het kan OT en aan / uit en nog wat schakelen maar je kan er maar 1 isense op aanmelden toch ?

https://www.remeha.nl/-/m...ual_ibase_nl-en-fr-de.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 14:55

Martijn02

/* No Comment */

dabachata schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:07:
@meesje

[...]

Ik was in de markt voor een nieuwe thermostaat, en na het lezen van een hoop slechte ervaringen in het Nest topic, heb ik gisteravond de gok gewaagd bij Amazon.co.uk. 154.55 GBP in ponden betaald voor een tado° Smart Thermostat Starter Kit (v3), en op mijn Mastercard staat een afschrijving van 173.13 EUR.

Als het goed is wordt hij 1 of 2 dec bezorgd, en dan kan ik vertellen of er ook een euro stekker bij zit.

(Beetje jammer dat ik net pas de slechte reacties over de bereikbaarheid van de helpdesk lees. Is de helpdesk echt nodig voor het activeren/installeren? Of kan een handige tweaker dat zelf (door het installer menu te gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:40:
[...]

Als ik het plaatje in de handleiding goed zie, dan lijkt er inderdaad ook een UK stekker in te zitten. Wel erg bijzonder waarom hetzelfde produkt in de UK een stuk goedkoper is. Vanaf 11 dec. heeft Tado een actie met 20% korting op starter kits, maar dan is die in de UK nog steeds 30 euro goedkoper.

@tado Heeft u een verklaring voor het grote prijsverschil? Ik neem aan dat je dezelfde support krijgt als een NL klant de Tado in de UK heeft aangeschaft?
U krijgt dezelfde support als u een UK versie heeft. (eventueel zit er geen EU stekker bij voor de 5V usb adapter, maar elke usb adapter werkt)
Retailpartners kunnen zelf beslissen voor welke prijs zij de tado verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door tado op 27-11-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
Ray schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:01:

Er bestaat een "Handleiding voor installateurs" https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf, en een menu voor installateurs waarmee je tussen verschillende manieren van aansturen kan kiezen.
Erg veel details staan er niet in die handleiding.

Ik dacht niet dat er een minimum aanvoertemperatuur gehanteerd kan worden, zoiets doe je normaal op de ketel.
Als je systeem problemen heeft met lage aanvoertemperaturen, is het dan wellicht het "minimum toerental van de ventilator" dat te laag staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterdeBruin
meesje schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:40:
[...]

UK heeft maar 5% BTW op energie-gerelateerde producten, waaronder thermostaten.
De bridge heeft een USB-aansluiting; je kan een andere stroomadapter gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door PeterdeBruin op 27-11-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Ray schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:58:
[...]

bedoel je niet dat het kastje 3 uitgangen heeft ? het kan OT en aan / uit en nog wat schakelen maar je kan er maar 1 isense op aanmelden toch ?

https://www.remeha.nl/-/m...ual_ibase_nl-en-fr-de.pdf
De digi is ook een ingang. Ik dacht dat daar wat mee mogelijk was. Maar dit hoort eigenlijk niet thuis in dit Topic ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
@PeterdeBruin Dank voor de simpele en duidelijke toelichting! :)
UK heeft maar 5% BTW op energie-gerelateerde producten, waaronder thermostaten.
De bridge heeft een USB-aansluiting; je kan een andere stroomadapter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Martijn02 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:09:
[...]
(Beetje jammer dat ik net pas de slechte reacties over de bereikbaarheid van de helpdesk lees. Is de helpdesk echt nodig voor het activeren/installeren? Of kan een handige tweaker dat zelf (door het installer menu te gebruiken)
In principe heb je de helpdesk niet nodig en het installer menu ook niet.
Alleen als je oude thermostaat aan/uit werkte en je wilt Tado OT aansluiten, dan moet ie omgezet worden, hetzij door de helpdesk of zelf doen via het installer menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
PeterdeBruin schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:31:
[...]

In principe heb je de helpdesk niet nodig en het installer menu ook niet.
Alleen als je oude thermostaat aan/uit werkte en je wilt Tado OT aansluiten, dan moet ie omgezet worden, hetzij door de helpdesk of zelf doen via het installer menu.
Mijn huidige CV en (Honeywell) thermostaat werken via aan/uit. Mijn CV kan ook modulerend ingesteld worden. Kan ik nu een nieuwe Tado thermostaat zelf instellen als aan/uit (dus zonder dat de CV aangepast hoeft te worden naar modulerend)?

Sowieso ga ik nog contact opnemen met de installateur (ze doen ook het onderhoud) met de vraag waarom ze destijds besloten hebben om deze in te regelen als aan/uit ipv modulerend. Volgens mij kost een modulerende Honeywell thermostaat (vrijwel) hetzelfde als een aan/uit exemplaar. Daar hoefden ze volgens mij niet op te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
meesje schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:37:
[...]

Mijn huidige CV en (Honeywell) thermostaat werken via aan/uit. Mijn CV kan ook modulerend ingesteld worden. Kan ik nu een nieuwe Tado thermostaat zelf instellen als aan/uit (dus zonder dat de CV aangepast
Ja, standaard werkt tado dan ook aan/uit, zodat ie functioneert zonder dat er op de CV of in de bedrading iets aangepast hoeft te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door PeterdeBruin op 27-11-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 15:01
Ik ben van plan om mijn CV systeem aan te passen en Tado Slimmer Thermometer en Radiator knoppen te bestellen. Ik heb zelf al het een en ander gelezen op dit forum (dank hiervoor) en op andere plekken. Alvorens tot bestelling over te gaan misschien jullie mening / tips of dingen die ik gemist heb.

Wij wonen in een nieuw huis uit de jaren 1960. Probleem is dat we een serre hebben met verwarming die we niet continu mee stoken maar wel zo nodig gestookt moet kunnen worden. Liefst om in te eten s' avonds. Zelfde geldt voor de badkamer. We hebben 1 kleine en krijgt op korte termijn een 2e kleine en willen op de kinderkamers ook een minumum temperatuur instellen.

Ik heb

- Rehema Quinta 35c , (modulerende ketel , geen modulerende pomp echter kan deze wel in de instelling ingesteld worden , PWM? staat nu op 70%).

- Rehema Celcia 20 thermostaat (modulerend zoals ik nu begrijp)

- In woonkamer 2 radiatoren met AAN/UIT knop (2 KNOPPEN)

- In keuken 1 radiator met AAN / UIT knop (1 KNOP)

- Serre 1 radiator met thermoskop (1 KNOP)

- Badkamer , Kinderkamers ook thermoskoppen. (3 KNOPPEN)

Mijn plan was om het volgende aant e schaffen

- Smart radiator start pakket (Gateway , 2x radiatorkop)
- Losse slimme thermostaat
- 5 lossen radiator knoppen (totaal 7 knoppen nodig zie boven)

Ik verwacht dan dat de slimme thermostaat de woonkamer regelt (ik stel deze dan in als 'master' en niet de temperatuur van de radiatorknoppen aldaar), tevens kan ik voor de andere ruimtes een programma plannen dat in de ochtend de badkamer gewarmd wordt en in de avond e serre bv.

Nu mijn twijfels:

- Ik ga op de AAN/UIT knoppen door de loodgieter thermoskranen laten monteren, Heimeier Eclips gaf deze aan gezien ik dan geen adapters straks nodig heb. Deze zou je ook kunnen inregelen.

- Het suizen in de leidingen kan ontstaan wanneer maar 1 ruimte gestookt wordt. De loodgieter gaf aan dat dit voor het systeem niet slecht was maar wel vervelend kon zijn. Ik begreep dat ik dan evt de pomp snelheid (PWM) kan bijstellen omlaag (wel risico dat hij bij veel vraag het niet geregeld krijgt?) En op de plekken waar deze Eclips knoppen komen zou het suizen minder moeten zijn begreep ik? Alle kranen laten vervangen in huis kost me weer extra en dat wilde ik nu niet preventief gaan doen.

- Bij EvoHome systemen wordt vaak een Bypass ventiel 22mm geadviseerd. Hoe kom ik er achter of ik dit heb , en is het zinvol dit te laten plaatsen ? Of doe je dit pas wanneer je suizen van de leidingen krijgt?

Ik heb op het toilet benen nog een kleine radiator die ik eventueel kan open draaien en als shunt laten fungeren. *bypass ventiel niet nodig?) Of is 1 kleine radiator te weinig hiervoor?

Mijn vraag nog of ik dit alles goed begrepen het of dat er nog dingen zijn die ik niet voor ogen heb? Andere tips hoor ik uiteraard graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Razor109 op 27-11-2017 13:13 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
PeterdeBruin schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:50:
[...]

Ja, standaard werkt tado dan ook aan/uit, zodat ie functioneert zonder dat er op de CV of in de bedrading iets aangepast hoeft te worden.
Bedankt voor je reactie. Mijn voorkeur gaat uit om de Tado dan eerst zsm werkend te krijgen en daarna met de CV monteur alles om te zetten.

Nog een vraag over de installatie. Ik weet dat ik een Intergas CV heb, maar het exacte type weet ik niet. Moet ik dat wel bij de hand hebben tijdens de installatie? Of is het merk al voldoende?
Kan ik trouwens de thermostaat gemakkelijk aanpassen van aan/uit naar modulerend? Zonder tussenkomst helpdesk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Razor109 schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:08:
Ik heb op het toilet benen nog een kleine radiator die ik eventueel kan open draaien en als shunt laten fungeren. *bypass ventiel niet nodig?) Of is 1 kleine radiator te weinig hiervoor?
Je kunt het testen. Alles in huis dichtdraaien, behalve die ene radiator vol open zetten. Dan thermostaat naar 30 graden en kijken wat er gebeurt :) Als ketel in storing schiet, is het te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Zowaar Tado helpdesk gesproken!

min / max instellingen kan ik wellicht forceren door hem als aan / uit te gaan gebruiken. ik ga dat testen met een oude honeywell

wat ik dan nog niet helemaal snap...

-hoe krijg ik het voor elkaar dat als de woonkamer vraag heeft (tado master) dat de pomp van de VV aangaat maar als een andere knop vraag heeft de pomp uit kan blijven ?
- 1 kamer heeft de radiator knop onder het bureau. is daar een oplossing voor met een ruimte voeler die dan de knop weeer stuurt ? Ik heb dat nu wel met een goedkoper conrad oplossing. Of is het een idee voor die ruimte die simpele honeywell gewoon paralel te zetten op het aan / uit relais >?

edit. zie ik het goed dat de thermostaat ook een 230 volt relais kan schakelen ? zou ik daarmee de VV pomp kunnen schakelen ?

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 27-11-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Martijn02 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:09:
[...]

Ik was in de markt voor een nieuwe thermostaat, en na het lezen van een hoop slechte ervaringen in het Nest topic, heb ik gisteravond de gok gewaagd bij Amazon.co.uk. 154.55 GBP in ponden betaald voor een tado° Smart Thermostat Starter Kit (v3), en op mijn Mastercard staat een afschrijving van 173.13 EUR.

Als het goed is wordt hij 1 of 2 dec bezorgd, en dan kan ik vertellen of er ook een euro stekker bij zit.

Een week of 2 geleden ook naar de klantenservice gebeld om de thermostaat naar OT te zetten. Wachttijd was inderdaad wat lang maar ik was geduldig. Ik stond 20 minuten in de wacht waarna ik vriendelijk werd geholpen. 10 minuten later werkte alles naar behoren.

De bedrading op de klemmen in de thermostaat gaat op + en - en bij de ketel hangt het af van je type ketel. Het scheelt als je vooraf uitzoekt hoe de aansluiting op de ketel moet of deze alvast voorbereid of de schroevendraaier er alvast bijhoud.

Tegenstelling tot telefonisch wordt per email wel snel gereageerd mijn ervaring is vaak nog dezelfde dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 10:08
Ik heb eens bijgehouden wanneer ik nieuwe batterijen gestoken heb, en het batterijverbruik, of beter hoe snel je melding krijgt, is wel vrij dramatisch.
Nieuwe batterijen geplaatst op 12 september. Op 13 november kreeg ik al mijn eerste mail van een van mijn knoppen. Vandaag al een mail voor een 2de knop. Ik verwacht de komende weken nog wel wat mails over mijn 8 andere knoppen. Ik ben er echter vrij zeker van dat die batterijen nog zeker 2 maand meegaan. Of maw, je krijgt de eerste melding al op minder dan de helft van de levensduur van de batterijen. Maar zelfs dan nog is 4 maand met 1 stel batterijen niet bepaald fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

PeterdeBruin schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:59:
[...]

Er bestaat een "Handleiding voor installateurs" https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf, en een menu voor installateurs waarmee je tussen verschillende manieren van aansturen kan kiezen.
Erg veel details staan er niet in die handleiding.
Thx. kom er wel wat verder mee.

wat ik me afvraag. die relais schakeling. werkt die alleen als de thermostaat zelf vraagt of ook als een radiotor kraan dat doet ?

Mooiste is als dat alleen is bij vraag door de thermostaat zelf, dan kan ik de vv pomp er mee sturen. Deze hoeft alleen aan als de woonkamer vraag heeft en niet als een willekeurige kamer dat doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laohu
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hallo,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende.

Ik heb een Tado starterskit V3 thermostaat gekocht en geïnstalleerd. Deze werkt goed i.c.m. mijn Remeha Avanta ketel.

Graag wil ik deze uitbreiden met de radiatorknoppen, maar ik twijfel of dit gaat werken zoals ik voor ogen heb.

Doel is om de temperatuur in 2 ruimtes (studeerkamer en zolder) te kunnen regelen. Deze ruimtes zijn meestal kouder dan de woonkamer (waar ook de Tado thermostaat hangt).

Als de thermostaat (in alle kamers) is ingesteld op 21 graden en de woonkamer heeft 21 bereikt, slaat de ketel dan af, of blijft deze verwarmen totdat ook de 2 andere kamers (die kouder zijn) 21 graden hebben bereikt?

Ander scenario: de woonkamer is 21 graden maar de andere kamers niet. Kan de ketel dan aanslaan om de 2 kamers te verwarmen? Of blijft deze uit omdat de woonkamer al 21 graden heeft?

Is het voldoende als ik de knoppen van de radiatoren in de woonkamer + studeerkamer/zolder vervang door slimme knoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Ray schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:48:
[...]

Thx. kom er wel wat verder mee.

wat ik me afvraag. die relais schakeling. werkt die alleen als de thermostaat zelf vraagt of ook als een radiotor kraan dat doet ?

Mooiste is als dat alleen is bij vraag door de thermostaat zelf, dan kan ik de vv pomp er mee sturen. Deze hoeft alleen aan als de woonkamer vraag heeft en niet als een willekeurige kamer dat doet
Nee, de relaisschakeling schakelt in principe in wanneer een willekeurige zone om warmte vraagt.
Misschien dat het met de extensiekit mogelijk is; dat moet de klantenservice dan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
Laohu schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:15:
Hallo,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende.

Ik heb een Tado starterskit V3 thermostaat gekocht en geïnstalleerd. Deze werkt goed i.c.m. mijn Remeha Avanta ketel.

Graag wil ik deze uitbreiden met de radiatorknoppen, maar ik twijfel of dit gaat werken zoals ik voor ogen heb.

Doel is om de temperatuur in 2 ruimtes (studeerkamer en zolder) te kunnen regelen. Deze ruimtes zijn meestal kouder dan de woonkamer (waar ook de Tado thermostaat hangt).

Als de thermostaat (in alle kamers) is ingesteld op 21 graden en de woonkamer heeft 21 bereikt, slaat de ketel dan af, of blijft deze verwarmen totdat ook de 2 andere kamers (die kouder zijn) 21 graden hebben bereikt?

Ander scenario: de woonkamer is 21 graden maar de andere kamers niet. Kan de ketel dan aanslaan om de 2 kamers te verwarmen? Of blijft deze uit omdat de woonkamer al 21 graden heeft?

Is het voldoende als ik de knoppen van de radiatoren in de woonkamer + studeerkamer/zolder vervang door slimme knoppen?
Om het goed te laten werken zul je alle radiatoren moeten voorzien van een slimme radiatorknop, dus op zolder, studeerkamer én woonkamer!

Woonkamer is op temperatuur; zolder vraagt warmte, ketel gaat aan, radiatoren in woonkamer moeten dan dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door BB-One op 27-11-2017 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Laohu schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:15:

Ja, de ketel brand zolang een willekeurige zone om warmte vraagt (en de uitgerekende "aanvoertemperatuur" nog niet bereikt is).
Ja; in andere kamers, die niet "slim" verwarmd hoeven te worden, kun je gewone thermostaatknoppen laten zitten.

Als je meerdere radiatoren in de woonkamer hebt, dan kun je eventueel op ééntje een gewone draaiknop laten zitten; die warmt dan wel altijd mee als studeerkamer of zolder om warmte vragen, en functioneert als bypass.

Ga trouwens eerst eens na of je radiatoren niet beter 'waterzijdig' afgeregeld moeten worden, als studeerkamer en zolder te koud zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door PeterdeBruin op 27-11-2017 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

PeterdeBruin schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:19:
[...]

Nee, de relaisschakeling schakelt in principe in wanneer een willekeurige zone om warmte vraagt.
Misschien dat het met de extensiekit mogelijk is; dat moet de klantenservice dan doen.
Damzz. het zal ook eens makkelijk zijn..

Ik had al wel begrepen dat je meerdere thermostaten aan kan melden. Voor de werkkamer werd dat geadviseerd en om deze dan een ventiel aan te laten sturen

maar het is wel zuur dat ik er twee in de woonkamer zou moeten hangen. 1 als master ergens onder in de kast en een die dan in staat zou zijn individueel de vv pomp te sturen.

zal de HD nog eens mailen of ze dat relais niet anders kunnen maken

of ziet iemand anders een oplossing wellicht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laohu
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
PeterdeBruin schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:41:
[...]

Ja, de ketel brand zolang een willekeurige zone om warmte vraagt (en de uitgerekende "aanvoertemperatuur" nog niet bereikt is).

[...]

Ja; in andere kamers, die niet "slim" verwarmd hoeven te worden, kun je gewone thermostaatknoppen laten zitten.

Als je meerdere radiatoren in de woonkamer hebt, dan kun je eventueel op ééntje een gewone draaiknop laten zitten; die warmt dan wel altijd mee als studeerkamer of zolder om warmte vragen, en functioneert als bypass.

Ga trouwens eerst eens na of je radiatoren niet beter 'waterzijdig' afgeregeld moeten worden, als studeerkamer en zolder te koud zijn.
Dank!

Wat bedoel je met "bypass"? Dat de watercirculatie in de woonkamer (of in het systeem) niet helemaal wordt stopgezet omdat die ene radiator altijd open staat?

Waterzijdig regelen is een goed punt. Mijn ketel staat op zolder en ik heb de indruk dat vooral de radiatoren op de onderste verdieping (woonkamer) helemaal heet worden werken. De radiator op de zolderverdieping wordt soms maar voor een deel heet. Ben je bekend met dit fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 17:43

robertwebbe

Robert Webbe

.

[ Voor 99% gewijzigd door robertwebbe op 28-11-2017 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
Laohu schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:13:
[...]

Dank!

Wat bedoel je met "bypass"? Dat de watercirculatie in de woonkamer (of in het systeem) niet helemaal wordt stopgezet omdat die ene radiator altijd open staat?

Waterzijdig regelen is een goed punt. Mijn ketel staat op zolder en ik heb de indruk dat vooral de radiatoren op de onderste verdieping (woonkamer) helemaal heet worden werken. De radiator op de zolderverdieping wordt soms maar voor een deel heet. Ben je bekend met dit fenomeen?
Ontluchten al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
Oftewel ontluchten op 3 plaatsen: Radiatoren, leidingen én ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:02
Ja dat kan met een extensiekit.

Ik heb een degelijk systeem. De extensiekit stuurt de CV ketel aan. De thermostaat stuurt (middels het ingebouwed aan/uit relais) een honeywell klep aan die voor de verdeler van de vloerverwarming zit. Daaraan gekoppeld zit een ander relais van tercal dat de pomp inschakeld (en laat nalopen)

Overleg even met de Tado helpdesk hoe dit geconfigureerd moet worden, maar dat is zeker mogelijk.
Ray schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:39:
[...]

Ik had al wel begrepen dat je meerdere thermostaten aan kan melden. Voor de werkkamer werd dat geadviseerd en om deze dan een ventiel aan te laten sturen

maar het is wel zuur dat ik er twee in de woonkamer zou moeten hangen. 1 als master ergens onder in de kast en een die dan in staat zou zijn individueel de vv pomp te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

koenie schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:08:
Ja dat kan met een extensiekit.

Ik heb een degelijk systeem. De extensiekit stuurt de CV ketel aan. De thermostaat stuurt (middels het ingebouwed aan/uit relais) een honeywell klep aan die voor de verdeler van de vloerverwarming zit. Daaraan gekoppeld zit een ander relais van tercal dat de pomp inschakeld (en laat nalopen)

Overleg even met de Tado helpdesk hoe dit geconfigureerd moet worden, maar dat is zeker mogelijk.

[...]
volgens mij begin ik het tado systeem te snappen :P

op de extensie kit meldt je zowel thermostaten als radiator knoppen aan. de kit zet dan de cv aan / uit als 1 vd units warmte vraagt.... toch ???

de thermostaat gebruikt een relais en daarmee schakel je dan de vv. Nu moet ik aardig met het leidingwerk aan de slag om een klep te zetten. ruimte is nu te klein. Ik kan toch ook gewoon de pomp (schakelaar) aan / uit schakelen. ok er zal dan wel wat water over de vloer blijven lopen maar dat lijkt me niet heel bezwaarlijk. moet toch ergens mijn ondergrens van 7 kw kwijt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

even als losse post ivm 'belangrijkheid'

ik noem net dat mijn ketel een onderwaarde heeft van 7 kw (calenta 40c)

Hoe zijn de praktijk ervaringen met Tado op het met moment dat bijvoorbeeld alleen een slaapkamer warmte vraagt waar een 2 kw radiator hangt (met een ketel vermogen wat daar ruim boven zit)

Gaat het warme water dan niet in no time over de bypass en de ketel uit en daarna doorlopend pendelen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 28-11-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
Ray schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:39:
[...]

Zoek in dit forum maar eens op zoneklep en extensiekit

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

t.oswald schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 17:23:
[...]

Zoek in dit forum maar eens op zoneklep en extensiekit
dank je. dat had ik inmiddels ontdekt, zie twee postings terug :)

vraag is kan ik die zoneklep laten voor wat het is en gewoon de vv pomp uitzetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met de combinatie Tado en een Intergas Xtreme 36 ketel? De Tado werkt bij mij nu redelijk goed (d.w.z. ik ervaar de hier bekende problemen, maar ben toch enthousiast) met mijn oude Itho Klimax ketel. Ik ben benieuwd hoe het samen met de te plaatsen Xtreme zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:25
Ray schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:14:
[...]

vraag is kan ik die zoneklep laten voor wat het is en gewoon de vv pomp uitzetten ?
Let op, de schakeling heeft wel een grens volgens de handleiding: "240V AC 6(4)A / max. 36V DC 6(4)A".

Ik heb de thermostaat zelf op een zoneklep aangesloten, tussen de bypass en de vloerverdeler, dus ik durf het ook niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ray schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:14:
[...]

Zoek op Pomp vloerverwarming zoneklep: Staat op 14 december 2016

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

t.oswald schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:45:
[...]

Zoek op Pomp vloerverwarming zoneklep: Staat op 14 december 2016
gevonden! dank je. Daar staat inderdaad precies wat ik van plan ben. Er is nog geen tegenreactie gekomen maar aangezien ik in de ochtend ook al een schema heb waarbij de pomp een half uur uitstaat terwijl de ketel loopt lijkt me dat voor langere tijd ook geen probleem te geven

@FrenzyFreak wilo pompje is iets van 12 watt dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn

enige is dat ik wel een kabel moet trekken. op zich ook niet zo erg want leiding naar kruipruimte ligt er maar die is 'sealed' met tonzon....

ik vraag me meer af of het geen groot pendel festijn gaat worden. Main reason voor deze aanpak is dat mijn warmtepomp voor boven gewoon te veel vermogen geven en dus pendelen. Maarja mijn ketel is ook 7 kw ondergrens...

[ Voor 33% gewijzigd door Ray op 28-11-2017 22:32 ]

• Remco Tr
  • Laatst online: 22:46
Mijn ketel een Remeha Avanta staat voor tapwater ingesteld op “eco”. Als Tado het warmwater aan gooit via schema oid. Draait hij dan op eco of comfort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
WAARSCHUWING! Tado heeft een ongeautoriseerde gebruiker toegelaten!

Sinds vanochtend is er een derde gebruiker zichtbaar in de app, terwijl ik maar twee gebruikers geautoriseerd heb. Het icoontje is van een mannetje met een dikke buik op een slee en als je er op klikt zie je "ho ho ho".

Het is zowel in de app als in de webpagina te zien.

Lijkt er op dat mijn manager het gedaan heeft en ook nog een bedrijfsfoto gebruikt heeft. :+ :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FvfoTrL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Wij hebben sinds deze week de Tado Slimme Thermostaat nadat onze oude Honeywell kapot was gegaan. We hebben een Vaillant VHR 24-28c ketel.

Op zich werkt de Tado prima alleen hebben we de afgelopen dagen een aantal keren geen warm water gehad. Het gebeurt voornamelijk tijdens het douchen, eerst is het gewoon warm en vervolgens wordt het ijskoud. Dan duurt het een paar minuten voordat er weer warm water uitkomt.

Even een paar belangrijke punten:
- in de Tado app staat het warm water tijdsschema op constant aan.
- bij de oude thermostaat hebben we hier nooit last van gehad. (Op zelfde manier aangesloten)
- de ketel heeft geen boiler maar werkt door middel van een driewegklep.
- na het aansluiten hadden we helemaal geen warm water. Doordat het al ‘s avonds laat was hebben we verschillende instellingen geprobeerd. Ik weet dat we hem op ‘handmatige bediening’ hebben gezet i.p.v. automatisch. Echter, sinds 2 dagen is het volledige interface vernieuwd na een software-update. Ik kan die instellingen dus niet meer vinden.

Tado heb ik proberen te bellen maar na een aantal keer tientallen minuten lang in de wachtrij nog niemand kunnen spreken.

Ik ben van plan om een verzoek in te dienen op de website maar ben ondertussen benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 10:15
Onze situatie is als volgt:
- Een woning met bouwjaar 2016 die verwarmd wordt door stadsverwarming.
- De begane grond wordt verwarmd door vloerverwarming.
- Verdieping 1 en 2 door radiatoren.

Ik kan alleen niet achterhalen of de Tado door mee uit de voeten kan. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 03:11
Via het installateursmenu warm water gewoon uitzetten? Dan regelt je ketel het warm water zelf.
Optie twee is kijken naar de away settings, misschien dat daar wat mis gaat?
Op de ketel geen storingen?

Was je ook aan t stoken tijdens het douchen? Misschien dat Tado voorrang geeft aan stoken i.p.v. warm water? Geen idee hoe dat op te lossen is...
TweakTweet schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 23:43:
Wij hebben sinds deze week de Tado Slimme Thermostaat nadat onze oude Honeywell kapot was gegaan. We hebben een Vaillant VHR 24-28c ketel.

Op zich werkt de Tado prima alleen hebben we de afgelopen dagen een aantal keren geen warm water gehad. Het gebeurt voornamelijk tijdens het douchen, eerst is het gewoon warm en vervolgens wordt het ijskoud. Dan duurt het een paar minuten voordat er weer warm water uitkomt.

Even een paar belangrijke punten:
- in de Tado app staat het warm water tijdsschema op constant aan.
- bij de oude thermostaat hebben we hier nooit last van gehad. (Op zelfde manier aangesloten)
- de ketel heeft geen boiler maar werkt door middel van een driewegklep.
- na het aansluiten hadden we helemaal geen warm water. Doordat het al ‘s avonds laat was hebben we verschillende instellingen geprobeerd. Ik weet dat we hem op ‘handmatige bediening’ hebben gezet i.p.v. automatisch. Echter, sinds 2 dagen is het volledige interface vernieuwd na een software-update. Ik kan die instellingen dus niet meer vinden.

Tado heb ik proberen te bellen maar na een aantal keer tientallen minuten lang in de wachtrij nog niemand kunnen spreken.

Ik ben van plan om een verzoek in te dienen op de website maar ben ondertussen benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTweet
DeAllerlangste schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:49:
1. Via het installateursmenu warm water gewoon uitzetten? Dan regelt je ketel het warm water zelf.
2. Optie twee is kijken naar de away settings, misschien dat daar wat mis gaat?
3. Op de ketel geen storingen?

4. Was je ook aan t stoken tijdens het douchen? Misschien dat Tado voorrang geeft aan stoken i.p.v. warm water? Geen idee hoe dat op te lossen is...

[...]
Ik heb je punten even nummertjes gegeven:
1. Dit zal ik eens proberen.
2. Dit zou het probleem niet moeten zijn, heb locatie uitgezet voor Tado op alle apparaten.
3. Nope
4. Lijkt me niet, bij de oude thermostaat hebben we dit probleem nooit gehad en die was zeker 15 jaar oud.

EDIT: Nummer 2 lijkt de oplossing te zijn. Heet water is niet meer zichtbaar in de Tado app maar dat hoeft van mij ook niet. We kijken het even aan...

[ Voor 8% gewijzigd door TweakTweet op 02-12-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
Waar loop je tegenaan dan? Tado website geeft genoeg informatie over situaties met stadsverwarming. Dit forum is overladen met posts over vloerverwarming. Waar zit je twijfel?
Sunri5e schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:20:

Ik kan alleen niet achterhalen of de Tado door mee uit de voeten kan. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
DeAllerlangste schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:49:
Via het installateursmenu warm water gewoon uitzetten? Dan regelt je ketel het warm water zelf.
Optie twee is kijken naar de away settings, misschien dat daar wat mis gaat?
Op de ketel geen storingen?

Was je ook aan t stoken tijdens het douchen? Misschien dat Tado voorrang geeft aan stoken i.p.v. warm water? Geen idee hoe dat op te lossen is...

[...]
Ik dacht de oplossing te hebben maar helaas. Gisteravond werd de douche na een paar minuten toch weer koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 10:05
Ik draai sinds 2 weken op op een Tado v3 starterskit met 2 radiatorknoppen.

Ik heb net voor het eerst een doorschieter gehad naar 25 graden in één van de kinderkamers. Dit terwijl de temperatuur op 20 graden (overdag) staat.

Aan de grafiek te zien is dit om 04:00 begonnen (kind werd bezweet wakker dus ;-))

Iemand die dit eerder heeft meegemaakt? Nu maar de ramen tegen elkaar open, en heb de knop er afgetrokken en weer terug gedaan...

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-tuning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 16:20
Raindeer schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:57:
WAARSCHUWING! Tado heeft een ongeautoriseerde gebruiker toegelaten!

Sinds vanochtend is er een derde gebruiker zichtbaar in de app, terwijl ik maar twee gebruikers geautoriseerd heb. Het icoontje is van een mannetje met een dikke buik op een slee en als je er op klikt zie je "ho ho ho".

Het is zowel in de app als in de webpagina te zien.

Lijkt er op dat mijn manager het gedaan heeft en ook nog een bedrijfsfoto gebruikt heeft. :+ :+

[afbeelding]
Leuk gedaan idd.
Vorig jaar ook al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Sunri5e schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:20:

Heb dezelfde situatie maar dan met nog 1 radiator beneden.

Sinds zaterdag de V3 en werkt zover prima (via 2draads relay)

Alleen schiet hij nog zijn doel temperatuur voorbij en gaat hij soms aan terwijl de kamertemperatuur 0.5 hoger is dan de doel temperatuur. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
m-tuning schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:18:
[...]

Leuk gedaan idd.
Vorig jaar ook al :)
Ah, toen had ik de Tado nog niet, maar goed, vind het grappig ja :) o<:) o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
TweakTweet schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:46:
[...]

Ik dacht de oplossing te hebben maar helaas. Gisteravond werd de douche na een paar minuten toch weer koud.
Zojuist contact gehad met Tado.
We moesten de kabels aansluiten op de + en - (in tegenstelling tot het online installatiestappenplan waar ze op NO en COM (ofzo) moesten aansluiten) Vervolgens hebben zij op afstand iets geconfigureerd in het systeem waardoor alles zou moeten werken. Verwarming doet het en warm water ook, hopelijk is het nu volledig opgelost en blijft het water ook warm na een aantal minuten.

In ieder geval goede service van Tado!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R8dical
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-01 12:44
Ik ben in het bezit van een AWB Thermomaster 2HR. Deze stond voorheen als aan/uit ingesteld op de Tado thermostaat.

Ik heb de thermostaat gisteren omgezet naar OpenTherm. Dit leek goed te werken. Echter vanochtend tijdens het douchen kreeg ik geen warm water. De kachel stond ondertussen wel vollop te stoken om het huis warm te krijgen.

Het lijkt erop dat de CV ketel nu voorrang geeft aan het verwarmen van het huis. Na het verlagen van de temperatuur kreeg ik namenlijk weer warm water.

Zou Tado de configuratie van de thermostaat moeten wijzigen omdat deze eerst op aan/uit stond ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
TweakTweet schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:11:
[...]

Zojuist contact gehad met Tado.
We moesten de kabels aansluiten op de + en - (in tegenstelling tot het online installatiestappenplan waar ze op NO en COM (ofzo) moesten aansluiten) Vervolgens hebben zij op afstand iets geconfigureerd in het systeem waardoor alles zou moeten werken. Verwarming doet het en warm water ook, hopelijk is het nu volledig opgelost en blijft het water ook warm na een aantal minuten.

In ieder geval goede service van Tado!
Nu ben ik wel benieuwd wat het verschil in werking is tussen relay (NO/COM) en +/-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
R8dical schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:56:
Ik ben in het bezit van een AWB Thermomaster 2HR. Deze stond voorheen als aan/uit ingesteld op de Tado thermostaat.

Ik heb de thermostaat gisteren omgezet naar OpenTherm. Dit leek goed te werken. Echter vanochtend tijdens het douchen kreeg ik geen warm water. De kachel stond ondertussen wel vollop te stoken om het huis warm te krijgen.

Het lijkt erop dat de CV ketel nu voorrang geeft aan het verwarmen van het huis. Na het verlagen van de temperatuur kreeg ik namenlijk weer warm water.

Zou Tado de configuratie van de thermostaat moeten wijzigen omdat deze eerst op aan/uit stond ingesteld?
Dit is exact dezelfde situatie als wij hadden (zie posts hierboven) Contact gehad met Tado, kabels omgezet naar +/- en Tado heeft op afstand de configuratie veranderd. Lijkt nu goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
matty___ schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:02:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd wat het verschil in werking is tussen relay (NO/COM) en +/-
Geen idee :) , heb niet zoveel verstand van deze technische dingen. Ach, voorlopig werkt het naar behoren. Als het probleem nu verdwenen is zal het wel een verschil maken.

[EDIT]: In de aansluiting van A/+/- zat wel een geel kaartje met '30v' die ik er uit moest trekken. Dit zat niet in de andere aansluitingen.

[ Voor 15% gewijzigd door TweakTweet op 04-12-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Ik liep gisteren tegen iets vreemds aan wat ik nog niet eerder had meegemaakt sinds ik mijn Tado heb (meer dan een jaar). Ik heb het verwarmen van tapwater op een schema draaien. Er wordt geen water verwarmt als ik aan het werk ben of als ik slaap. Om 00.00u stopt het opwarmen van water. Vannacht was ik laat thuis en besloot nog even te douchen om 00.30u (buiten het programma dus). Ik kon met geen mogelijkheid warm water krijgen. Ik heb gekeken of de ketel een fout aangaf, maar die stond rustig in standby en reageerde niet op de warmwatervraag. Op een bepaald moment had ik de ingeving om in de Tado app te kijken wat ik kon zien. Uiteindelijk de warmwater verwarming 'manual' aangezet en toen kreeg ik weer warm water.

Nu komt het niet vaak voor dat ik buiten die bloktijden warmwater gebruik, maar dit is zeker af en toe wel eens voorgekomen en toen heb ik nooit dit meegemaakt dat ik helemaal geen warm water kan krijgen. Ik zou het juist volkomen normaal vinden als ik buiten die bloktijden wat langer op warm water moet wachten, maar helemaal geen warm water gaat me te ver. Het kan toch niet zo zijn dat ik bijvoorbeeld midden in de nacht eerst dit aan moet schakelen in de app? Ik heb overigens nooit iets anders gezet op de ketel ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
matty___ schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:02:
Aan/Uit cv ketel aansturing : NO/COM
Modulerende cv ketel aansturing : +/-

Let op: Ga een bestaande aansluiting NOOIT zelf veranderen, zonder overleg met de helpdesk van Tado, omdat Tado namelijk eerst deze setting moet verifiëren met cv ketel compatibiliteit en juiste aansluitposities op cv ketel zelf, waarna de helpdesk deze wijzigingen OOK nog moet aanpassen en opslaan in je Tado account op de Tado server.

Dus kort samengevat, weet je NIET waar je mee bezig bent, verander dan alleen de aansluitdraden op thermostaat en cv ketel NA overleg met Tado en IN opdracht van Tado.

[ Voor 6% gewijzigd door Montoya200x op 04-12-2017 17:26 . Reden: Noodzaak helpdesk bij wijzigingen aansluitingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
R8dical schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:56:

JA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 14:55

Martijn02

/* No Comment */

Kleine update:

Afgelopen donderdagavond de bestelde thermostaat van Amazon.co.uk binnen gekregen. De bridge adapter was keurig voorzien van een engelse- en een eurostekker die er op geklikt/gedraaid konden worden. Het verbaasde me wel een beetje dat op de doos een nieuwe bridge (die met homekit support) stond afgebeeld, maar dat er bij het openmaken van de doos een ouder model in bleek te zitten. (Incl oranje sticker dat je in aanmerking komt voor een gratis bridge update)

Nieuwe bridge meteen besteld, deze zou binnen een week geleverd moeten worden. Je hoeft hiervoor geen extra (verzend-)kosten te betalen. Ik begrijp dat ze wat productietekorten hadden, op zich geen probleem.

De installatie van de thermostaat heeft me positief verrast. Het was tot in de puntjes verzorgd. Je gaat naar tado.com/start, geeft je oude thermostaat (E-thermostaat) en je ketel op, en dan gaat de handleiding verder met plaatjes van je huidige thermostaat, en wat je vanaf daar moet doen. Kind kan de was doen.

De eerste dagen was het wel wat fris in huis. Ik denk dat er toch een kleine meetafwijking in de temperatuursregistratie van de tado zit. Met de tado was 20 graden duidelijk een stukje kouder dan voorheen. Eerst opgelost door de thermostaat dan maar op 21 graden te zetten. Later bij de instellingen een negatieve temperature offset in te stellen. (staat nu op -1.2 graden, en dat voelt al een stuk beter) Helaas heb ik geen andere thermometers in huis om een goeie referentiemeting te kunnen maken.

Het moduleren lijkt redelijk goed te werken. Soms zie je een kleine overshoot, en soms lijkt de thermostaat al bij 19.8 graden te stoppen met verwarmen. Ik denk dat de thermostaat en verwarmingsinstallatie nog een beetje aan elkaar moeten "wennen".

Verder moet je bij de installatie aangeven of je heet water ook met de thermostaat wil regelen, maar ik heb het gevoel dat dat op mijn ketel helemaal niets doet. (Ik heb een Intergas Combi Compact) en het het bijhouden van een voorraad warm water altijd uit staan. De ketel is snel genoeg om in te schakelen en water te verwarmen. Ik heb op de thermostaat initieel het warm water handmatig "aan" gezet. Ik had wat verhalen van anderen gelezen die een koude douche troffen, en dat kan ik aan mijn vrouw wat lastig uitleggen. Maar op de ketel zie ik geen lampjes aan of uit gaan voor warm water. Ik begrijp uit andere fora (van de Toon) dat mijn Intergas de opentherm commando's voor warm water niet ondersteund, en gewoon zijn eigen ding doet. Prima, dan zet ik de regeling van heet water op de thermostaat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
henk99 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:43:
Ik liep gisteren tegen iets vreemds aan wat ik nog niet eerder had meegemaakt sinds ik mijn Tado heb (meer dan een jaar). Ik heb het verwarmen van tapwater op een schema draaien. Er wordt geen water verwarmt als ik aan het werk ben of als ik slaap. Om 00.00u stopt het opwarmen van water. Vannacht was ik laat thuis en besloot nog even te douchen om 00.30u (buiten het programma dus). Ik kon met geen mogelijkheid warm water krijgen. Ik heb gekeken of de ketel een fout aangaf, maar die stond rustig in standby en reageerde niet op de warmwatervraag. Op een bepaald moment had ik de ingeving om in de Tado app te kijken wat ik kon zien. Uiteindelijk de warmwater verwarming 'manual' aangezet en toen kreeg ik weer warm water.

Nu komt het niet vaak voor dat ik buiten die bloktijden warmwater gebruik, maar dit is zeker af en toe wel eens voorgekomen en toen heb ik nooit dit meegemaakt dat ik helemaal geen warm water kan krijgen. Ik zou het juist volkomen normaal vinden als ik buiten die bloktijden wat langer op warm water moet wachten, maar helemaal geen warm water gaat me te ver. Het kan toch niet zo zijn dat ik bijvoorbeeld midden in de nacht eerst dit aan moet schakelen in de app? Ik heb overigens nooit iets anders gezet op de ketel ofzo.
Remeha? Is bij laatste firmware update gebeurd. Zie eerdere berichten in dit forum. Mijn Atag geeft nog wel warmwater buiten het programmablok, maar dan wel van lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Laatst online: 22:46
Mijn Remeha avanta doet het zelfde. Buiten schema alleen maar koud water

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als u zich stoort aan het schema voor het warme water, even kort bericht sturen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Met de vraag "Graag mijn waterschema uit account verwijderen".

Voor de meeste combi-ketels heeft het schema geen zin en is het in sommige gevallen aan te raden om de ketel het gewoon te laten regelen. (alleen als u zich stoort aan het schema)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57
Uiteindelijk wil ik een Tado systeem in huis gaan gebruiken (Remeha Avant ketel).
Echter komt ik op een punt waarbij ik niet weet hoe dat gedeelte in te richten.
De woonkamer, daar hangen 2 radiatoren en uiteraard de huidige thermostaat.
Echter, moet ik daar dan ook 2 radiatorknoppen gebruiken? Of gewoon de oude opengedraaid laten hangen?
Hoe hebben jullie een gang en de keuken gedaan? Bij ons hebben we 1 radiator op de gang en 1 in de keuken. Maar volgens mij kan ik die net zo goed op de woonkamer laten staan. Als ik die radiatoren een eigen knop geef, dan staan ze constant te loeien.

De rest van de kamers ga ik gewoon een eigen knop geven om te besturen.

Andere vraag, die thermostaat Multi zone is eigenlijk om gewoon iets op te hangen en de knop zelf te besturen netjes aan de muur? Zo komt het op mij over, maar op de site zelf kan ik niet iets vinden over de verschillende onderdelen.
Of is het als je de set met 2 rad.knoppen hebt en de internet bridge, dat dit de module is om dat uit te breiden.

Alleen nog even onderzoeken wat er gebeurd als je geen internetverbinding hebt, lijkt me dat je gewoon de ketel kunt besturen, maar niet met de app.
Die gaat gewoon door alleen dan als handmatige bediening op het apparaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Arunia op 05-12-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
tado schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:23:
Als u zich stoort aan het schema voor het warme water, even kort bericht sturen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Voor de meeste combi-ketels heeft het schema geen zin en is het in sommige gevallen aan te raden om de ketel het gewoon te laten regelen. (alleen als u zich stoort aan het schema)
Misschien begrijp ik dit verkeerd, maar dit is toch een beetje een vreemde benadering toch? Ik had tot voor kort dit gedrag met mijn waterschema niet namelijk. Ik gebruik dat schema om te besparen als ik niet thuis ben en om het comfort van snel warm water als ik wel thuis ben. Blijkbaar is er bij Tado iets veranderd waardoor dit opeens niet meer zoals voorheen werkt. Ik kan nu buiten de bloktijden geen warm water krijgen, tenzij ik de ketel via de app aan zet.
Het komt vreemd op mij over dat de enige optie nu is om het warmwater schema dan maar te verwijderen. Als ik het schema weggooi dan gaat mijn ketel toch de hele dag door mijn tapwater warm houden?

Ik kon er prima mee leven dat ik een beetje langer op warm water moest wachten als ik buiten de bloktijden warm water nodig had. Ik vind het bizar dat ik daar nu mijn tado app voor nodig heb :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 10:08
Ik vraag me wel af wanneer Vroege Start eindelijk eens gefixed zal worden. Bij het begin van het stookseizoen dacht ik dat het gedrag al veel beter was. Maar als ik nu kijk is het nog slechter dan dat het ooit was.
Mijn badkamer heeft een schema van 24° tussen 6u30 en 7u30 en Uit de rest van de dag. Als ik echter kijk naar de grafieken, dan begon Tado vandaag om 3u (!!!) al te stoken en is het om 4u20 al de gevraagde 24°. Terugkijkend in de tijd is het al weken lang dat de doeltemperatuur al minstens een uur op voorhand bereikt geweest is.
Ook vind ik de weergave in de grafieken slecht. De gekleurde strook onderaan zou m.i. gewoon de door jezelf geprogrammeerde tijdsblokken moeten tonen. Nu zie ik de strook al oranje worden van zodra Vroege Start ervoor zorgt dat de verwarming aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Twixie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:03:
Ik vraag me wel af wanneer Vroege Start eindelijk eens gefixed zal worden.
Heb ook het idee dat Vroege Start helemaal niet werkt, met de intelligentie die er zogenaamd achter zou moeten zitten, ook niet voor de zone met de Tado thermostaat. Van de zones met alleen slimme radiatorknoppen, daarvan had Tado al aangegeven Vroege Start uit te zetten, omdat deze niet werkt met alleen slimme radiatorknoppen.

Vroege start bij mij in de huiskamer, vertoont helemaal geen intelligent gedrag en is juist consequent altijd 1 tot 1,5 uur te laat met het bereiken van de doel temperatuur van het dagschema en begint vrijwel elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip met verwarmen. Variaties in start tijd lijken dan voornamelijk weers afhankelijk te zijn (en dan hebben we het over minuten...) en niet met de intelligentie die je met vroege start zou mogen verwachten, dat op server niveau vergeleken wordt wanneer de doeltemperatuur bereikt zou moeten zijn en daarmee het starten van de ketel vervroegd.
Twixie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:03:
Ook vind ik de weergave in de grafieken slecht. De gekleurde strook onderaan zou m.i. gewoon de door jezelf geprogrammeerde tijdsblokken moeten tonen. Nu zie ik de strook al oranje worden van zodra Vroege Start ervoor zorgt dat de verwarming aan gaat.
Weergave van de target temperatuur van het stookgedrag in de grafiek als extra lijn, zou een welkome aanvulling zijn, dus @tado, durven jullie het aan om deze te implementeren ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Ik lees veel negatieve reacties sinds de laatste update , Remeha warmwater problemen en niet werkende vroege start. Dat de ruimte warm is wanneer ik dat wil is toch lijkt me het ' smart ' gedeelte aan een thermostaat.

Deze update was rond 14 oktober. Is er sindsdien niks meer geüpdate of verbeterd? Nu bijna 2 maanden verder. Of komt er nog een update of wordt er maar 1x per stook seizoen geüpdate?

De Tweakers die een Remeha ketel hebben, zouden jullie me nog aanraden om.over te stappen op dit systeem met Radiator kranen of niet? Ik ben zelf niet schuw van wat tweaken en proberen maar het moet.wel redelijkerwijs naar verwachting functioneren.

Tevens kreeg ik via de support mail te horen dat een extensie kit nodig is om tapwater te regelen? Nu doet mijn thermostaat dat gewoon via opentherm. Ik begreep dat de extensie alleen is om de thermostaat draadloos te gebruiken?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Razor109 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:13:

Tevens kreeg ik via de support mail te horen dat een extensie kit nodig is om tapwater te regelen? Nu doet mijn thermostaat dat gewoon via opentherm. Ik begreep dat de extensie alleen is om de thermostaat draadloos te gebruiken?
Ik weet niet wat daar is fout gegaan, maar Extensiekit is in NL alleen nodig voor draadloze thermostaten.

Verder zijn er sinds oktober al verschillende bugfix updates geweest en voor zover ik weet zijn er geen bugs met Remeha ketels (of andere OpenTherm ketels) op dit moment.

Natuurlijk is de communicatie omtrent de OpenTherm update van oktober niet verlopen zoals het hoorde maar daar hebben we toen al genoeg pagina's in dit topic over volgeschreven.

Bottom line: De nieuwe OpenTherm sturing zal genoeg extra gas besparen dat eventuele nadelen vanwege sturing van warm water in het niet vallen.
Voor combi-ketels is het sturen van warm water meestal zo goed als nutteloos, daar ga je geen grote hoeveelheden gas mee besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ik verwarm mijn woonkamer met vloerverwarming. Verder heb ik alleen ‘s morgens een Tado slimme radiatorknop met warmtevraag voor de badkamer en af en toe ‘s avonds nog een Tado slimme radiatorknop die warmte vraagt voor een werkkamer. Wat opvalt is dat als alleen de woonkamer warmtevraag heeft, de Open Therm sturing mijn Atag ketel extreem weinig laat branden. De watertemperatuur komt dan zelden boven de 27 graden uit en de vloer blijft tussen de 21 en 23 graden keurig op een prettige temperatuur. In de app zie ik wel vele uren lang één, twee of zelfs drie golfjes, suggererend dat de ketel druk bezig is! Maar dat is gewoon helemaal niet zo. Er wordt ook nauwelijks gas gebruikt (monitor ik met een Beeclear). Maar ‘s morgens gaat het volledig fout. Zodra de radiatorknop in de badkamer warmte vraagt, gaat de ketel direct naar de door mij als maximaal ingestelde temperatuur van 50 graden. Prima, maar omdat dan de zoneklep van de vloerverwarming ook openstaat, de woonkamer moet nog op temperatuur komen, krijg ik een flinke overshoot in de woonkamer. De vloer verwarmt door de hogere water temperatuur op tot 25 à 28 graden, voldoende om de hele dag geen warmtevraag meer te hebben bij de huidige buitentemperatuur van rond de 9 graden. Wat ik in feite zou willen is dat de zoneklep sluit, zodra een van de radiatorknoppen warmte vraagt. Ik heb dit nu in mijn schema zo ingesteld (tussen 8 en 9 woonkamer 18 graden en badkamer 22) en dat lijkt te werken. De woonkamer warmt rustig verder op met de warmte al in de vloer aanwezig gedurende het uurtje dat de badkamer opwarmt en is zo weer terug op de 22 graden zodra de badkamer klaar is met opwarmen. Geen overshoot meer, maar zou dat ook door Tado zo ingesteld kunnen worden? (De kamer thermostaat stuurt de zoneklep aan, de verwarming gaat via de extensiekit). Voor de werkkamer kan ik dit ook doen met de app. Zodra ik daar warmte vraag, zet ik de woonkamer tijdelijk op 18 graden. Zoneklep sluit en de werkkamer radiator gaat vlotjes naar 50 graden. Maar ik vind eigenlijk dat een slimme thermostaat slimmer moet kunnen zijn dan een domme klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tado schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:37:
[...]

Ik weet niet wat daar is fout gegaan, maar Extensiekit is in NL alleen nodig voor draadloze thermostaten.

Verder zijn er sinds oktober al verschillende bugfix updates geweest en voor zover ik weet zijn er geen bugs met Remeha ketels (of andere OpenTherm ketels) op dit moment.

Natuurlijk is de communicatie omtrent de OpenTherm update van oktober niet verlopen zoals het hoorde maar daar hebben we toen al genoeg pagina's in dit topic over volgeschreven.

Bottom line: De nieuwe OpenTherm sturing zal genoeg extra gas besparen dat eventuele nadelen vanwege sturing van warm water in het niet vallen.
Voor combi-ketels is het sturen van warm water meestal zo goed als nutteloos, daar ga je geen grote hoeveelheden gas mee besparen.
even een totaal andere vraag . ik overweg tado als vervanger voor nest te nemen omdat ik met zones wil stoken en dit kan niet bij nest. ook heeft nest een overshoot van 1.5 tot 2 graden .

hoe kan ik de temp van de ruimtes zien ? werkt die alleen via de app of net zo als bij evohome op het display wat je aan de muur hebt hangen ( foto ?)

de bride heeft alleen een UTP die in je modem gaat of heb je ook nog stroom nodig ? en die bride heb je nodig voor app gebruik en de tado te besturen ?
ik neem aan dat je maar 1 bride nodig hebt ? en niet 1 voor de themostaat en 1 voor de radiator knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t.oswald schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:29:
Ik verwarm mijn woonkamer met vloerverwarming. Verder heb ik alleen ‘s morgens een Tado slimme radiatorknop met warmtevraag voor de badkamer en af en toe ‘s avonds nog een Tado slimme radiatorknop die warmte vraagt voor een werkkamer. Wat opvalt is dat als alleen de woonkamer warmtevraag heeft, de Open Therm sturing mijn Atag ketel extreem weinig laat branden. De watertemperatuur komt dan zelden boven de 27 graden uit en de vloer blijft tussen de 21 en 23 graden keurig op een prettige temperatuur. In de app zie ik wel vele uren lang één, twee of zelfs drie golfjes, suggererend dat de ketel druk bezig is! Maar dat is gewoon helemaal niet zo. Er wordt ook nauwelijks gas gebruikt (monitor ik met een Beeclear). Maar ‘s morgens gaat het volledig fout. Zodra de radiatorknop in de badkamer warmte vraagt, gaat de ketel direct naar de door mij als maximaal ingestelde temperatuur van 50 graden. Prima, maar omdat dan de zoneklep van de vloerverwarming ook openstaat, de woonkamer moet nog op temperatuur komen, krijg ik een flinke overshoot in de woonkamer. De vloer verwarmt door de hogere water temperatuur op tot 25 à 28 graden, voldoende om de hele dag geen warmtevraag meer te hebben bij de huidige buitentemperatuur van rond de 9 graden. Wat ik in feite zou willen is dat de zoneklep sluit, zodra een van de radiatorknoppen warmte vraagt. Ik heb dit nu in mijn schema zo ingesteld (tussen 8 en 9 woonkamer 18 graden en badkamer 22) en dat lijkt te werken. De woonkamer warmt rustig verder op met de warmte al in de vloer aanwezig gedurende het uurtje dat de badkamer opwarmt en is zo weer terug op de 22 graden zodra de badkamer klaar is met opwarmen. Geen overshoot meer, maar zou dat ook door Tado zo ingesteld kunnen worden? (De kamer thermostaat stuurt de zoneklep aan, de verwarming gaat via de extensiekit). Voor de werkkamer kan ik dit ook doen met de app. Zodra ik daar warmte vraag, zet ik de woonkamer tijdelijk op 18 graden. Zoneklep sluit en de werkkamer radiator gaat vlotjes naar 50 graden. Maar ik vind eigenlijk dat een slimme thermostaat slimmer moet kunnen zijn dan een domme klant.
ben benieuwd wat ze daar op verzinnen . hier is het gelijk en twijfel naar een overstap.
onder vloer verwaerming en boven radatoren . dus ook met een zoneklep .
want als k dit zo lees kan tado er nog net mee omgaan zou als het zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Laatst online: 22:47

Sabbi

je denkt aan mij.

Razor109 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:13:
Ik lees veel negatieve reacties sinds de laatste update , Remeha warmwater problemen en niet werkende vroege start. Dat de ruimte warm is wanneer ik dat wil is toch lijkt me het ' smart ' gedeelte aan een thermostaat.

Deze update was rond 14 oktober. Is er sindsdien niks meer geüpdate of verbeterd? Nu bijna 2 maanden verder. Of komt er nog een update of wordt er maar 1x per stook seizoen geüpdate?

De Tweakers die een Remeha ketel hebben, zouden jullie me nog aanraden om.over te stappen op dit systeem met Radiator kranen of niet? Ik ben zelf niet schuw van wat tweaken en proberen maar het moet.wel redelijkerwijs naar verwachting functioneren.

tado schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:37:
[...]

Sorry, maar dit is toch wel een behoorlijk rooskleurig beeld van de situatie.

De warmwater-eco-sturing voor Remeha/Opentherm ketels is nog steeds onklaar, en de kans dat Tado dit weer terug gaat brengen zoals het was is klein. Uit de logs van mijn slimme meter kan ik zien dat het niet meer op eco-stand kunnen zetten een sluip-verbruik oplevert van ongeveer 0,012 m3, omgerekend 100 kuub gas per jaar als je het zo laat staan.

Nou zegt Tado: dat is maar 60-80 euro per jaar, op je hele gasverbruik is dat maar vijf procent extra! De nieuwe opentherm-sturing bespaart je nog meer dan dat!

Nou kan het natuurlijk mogelijk zijn dat met de nieuwe firmware Tado de heilige graal van thermostaten gemaakt heeft, maar gezien dat er ruim meldingen zijn over bv overshoots betwijfel ik dat.. (als Tado wel cijfers heeft dat het echt >5% zuiniger is dan de vorige firmware zie ik dit graag!)

Maar zelfs als de nieuwe sturing zuiniger is wil ik die 70 euro liever in m'n portemonnee hebben aan het eind van het jaar ipv in de portemonnee van de Eneco. We kochten allemaal een Tado met de belofte van geld besparen toch?

Bottom line, ik ben er redelijk tevreden mee, maar door slechte betrouwbaarheid en support kan ik hem nu niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Sabbi schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:45:
[...]

[...]

De warmwater-eco-sturing voor Remeha/Opentherm ketels is nog steeds onklaar, en de kans dat Tado dit weer terug gaat brengen zoals het was is klein. Uit de logs van mijn slimme meter kan ik zien dat het niet meer op eco-stand kunnen zetten een sluip-verbruik oplevert van ongeveer 0,012 m3, omgerekend 100 kuub gas per jaar als je het zo laat staan.

Nou zegt Tado: dat is maar 60-80 euro per jaar, op je hele gasverbruik is dat maar vijf procent extra! De nieuwe opentherm-sturing bespaart je nog meer dan dat!

Nou kan het natuurlijk mogelijk zijn dat met de nieuwe firmware Tado de heilige graal van thermostaten gemaakt heeft, maar gezien dat er ruim meldingen zijn over bv overshoots betwijfel ik dat.. (als Tado wel cijfers heeft dat het echt >5% zuiniger is dan de vorige firmware zie ik dit graag!)

Maar zelfs als de nieuwe sturing zuiniger is wil ik die 70 euro liever in m'n portemonnee hebben aan het eind van het jaar ipv in de portemonnee van de Eneco. We kochten allemaal een Tado met de belofte van geld besparen toch?

Bottom line, ik ben er redelijk tevreden mee, maar door slechte betrouwbaarheid en support kan ik hem nu niet aanraden.
En de reactie van Tado, is dat dan niet je oplossing?
tado schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:23:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

t.oswald schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:51:
[...]

En de reactie van Tado, is dat dan niet je oplossing?
[...]
Nee, als je dat doet staat hij altijd op comfort ipv eco, door het met tado te sturen kan ik het tenminste nog uitzetten als ik niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Sabbi schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:11:
[...]

Nee, als je dat doet staat hij altijd op comfort ipv eco, door het met tado te sturen kan ik het tenminste nog uitzetten als ik niet thuis ben.
Dit overzie ik blijkbaar niet. Als Tado niets meer doet met warmwater, dan kan je toch alles weer op de ketel instellen, ook eco? Er wordt toch bedoeld dat warmwatervoorziening helemaal uit het Tado gebeuren wordt verwijderd en niet dat alleen het schema wordt verwijderd (daar zou je Tado niet voor nodig hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik zit enorm te twijfelen tussen een nest en een tado. De situatie bij ons is als volgt, wellicht herkend iemand het en kan die helpen: Wij huren een appartement met vloerverwarming met een domme thermostaat (ook geen timer). In ons geval betekend dat vaak dat het huis te koud is als we thuis komen, moeten wachten tot het warm is, en dan direct weer uit moeten zetten voor het slapen.

Wat we dus willen is een slimme thermostaat die ons huis kan verwarmen als we bijna thuis komen, maar uit blijft als we niet thuis zijn in het weekend. Ook moet die afkoelen voor het slapen. Het liefst makkelijk te installeren zodat we hem mee kunnen nemen naar een volgend huis.

Is de Tado hiervoor geschikt? En wat betreft het hele warmwaterverhaal: Kan ik gewoon warm water blijven tappen wanneer ik wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeAllerlangste
Vermoed dat Remeha hier het bedrijf is dat het probleem is en niet Tado.

Als Tado een opentherm protocol volgens het boekje implementeert, en Remeha hetzelfde protocol niet volgens het boekje implementeert, dan gaat het fout. En om Tado dan te vragen om Remeha’s fouten recht te breien.... Nogmaals, dit is slechts een vermoeden.

Daarnaast zie ik niet hoe jij van een sluipverbruik van 0,012m3 (per dag? Per uur? Per...?) naar 100m3 per jaar komt?
Sabbi schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:45:
[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
DeAllerlangste schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:47:

Als Tado een opentherm protocol volgens het boekje implementeert, en Remeha hetzelfde protocol niet volgens het boekje implementeert, dan gaat het fout. En om Tado dan te vragen om Remeha’s fouten recht te breien.... Nogmaals, dit is slechts een vermoeden.

Daarnaast zie ik niet hoe jij van een sluipverbruik van 0,012m3 (per dag? Per uur? Per...?) naar 100m3 per jaar komt?

[...]
Terugrekend ws 0,0012m3 per uur. Rekensom dan nog niet helemaal netjes want de uren die je aanwezig bent en niet slaapt had je toch al laten verwarmen. Dus kom je waarschijnlijk op 1/3 kosten minder uit?

Ik snap het als Tado zegt dat de fout bij Remeha ligt als dat zo is. Echter een gros van de gebruikers met Remeha was meer tevreden met de situatie voor de update dan erna. Lijkt mij technisch toch niet onmogelijk om in de instellingen aan te geven dat je een Remeha combiketel hebt en dus qua 'warm-water sturing' alleen de oude firmware gebruikt? Maar verder wel kunt mee upgraden naar nieuwe updates. Klant is uiteindelijk toch degene die er mee zit , de software op de ketel gaat hoogst waarschijnlijk niet veranderd worden. Misschien een idee voor Tado om dat te implementeren. Dan is iedereen tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

t.oswald schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:20:
[...]

Dit overzie ik blijkbaar niet. Als Tado niets meer doet met warmwater, dan kan je toch alles weer op de ketel instellen, ook eco? Er wordt toch bedoeld dat warmwatervoorziening helemaal uit het Tado gebeuren wordt verwijderd en niet dat alleen het schema wordt verwijderd (daar zou je Tado niet voor nodig hebben)
Alleen als ik helemaal Opentherm afzet. Tado doet zelfs zonder wamwatersturing toch nog iets wat het blokkeert.
DeAllerlangste schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:47:

[...]
Per uur, dus x 24 x 365 als je het dus niet meer uit kan zetten.

Het is niet Remeha en geen foute opentherm-implementatie, van beide kanten niet, het is doordat Tado in principe alleen warmwater-sturing voor boilers doet, en niet voor combi-ketels met warmtewisselaar. Dit werkte eerst wel, maar is met een wijziging voor de boiler-sturing eruit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 12:03
Werkt een Tado ook samen met een elektrische zoneregelklep (Honeywell VC8615)? De klep beschikt over aan/uit aansturing

Wij beschikken namelijk over een huis met 2 zones, waarbij iedere zone over een eigen zoneregelklep, en een eigen thermostaat (op dit moment Honeywell Round aan/uit) beschikt. Ik vermeld bewust het merk en type van de ketel niet aangezien de ketel immers vervolgens wordt aangestuurd door de zoneregelklep en dus verder niet van belang is :-)

De zoneregelklep werkt met een 24V 50Hz aansluiting (2 kabels) die direct vanuit de thermostaat (middels aan/uit) gestuurd wordt, waarbij de zoneregelklep vervolgens met een andere kabel op de ketel zit aangesloten. De zoneregelklep kan helaas niet met OpenTherm overweg.

Werkt een Tado v3 hier ook mee samen? En, zo ja, ik gok dat ik dan geen extensiekit nodig heb aangezien de huidige thermostaat reeds bekabeld is.

En wellicht overbodig, maar kan ik een aansluitschema ook online vinden? Als ik op de site zoek, dan vind ik alleen productinformatie, maar geen technisch installatiedocument. Via google vind ik wel een installatiehandleiding op Coolblue, maar dan twijfel ik over welk aansluitschema ik moet gebruiken, ik gok het schema voor de vloerverwarmingsklep op P 33 waarbij ik de NO/COM aansluitingen op de thermostaat moet gebruiken, maar ik weet niet of deze dan ook goed werkt met een 24V sturing :-)

Uiteraard, zal het dan gevolgd moeten worden door de configuratie van de Tado via het stappenplan op P40, gestart vanuit het configuratiemenu op P9.

Edit: kan ik op de Tado ook een temperatuurcompensatie instellen? :-) De huidige thermostaat heeft namelijk een +1,2 graden verschil. Ik heb dit digitaal gemeten (20,8) t.o.v. wat de thermostaat (22) zelf aangeeft, waarbij ik dus met een compensatie zou verwachten dat ik de displaywaarde dichterbij de echte waarde kan krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door F-Tim op 06-12-2017 09:06 ]

Wanna play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@F-Tim bij een zone klep heb je juist wel de extensie kit nodig. de tado zelf stuurt de klep en en kit daarna de ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:31:
[...]

even een totaal andere vraag . ik overweg tado als vervanger voor nest te nemen omdat ik met zones wil stoken en dit kan niet bij nest. ook heeft nest een overshoot van 1.5 tot 2 graden .

hoe kan ik de temp van de ruimtes zien ? werkt die alleen via de app of net zo als bij evohome op het display wat je aan de muur hebt hangen ( foto ?)

de bride heeft alleen een UTP die in je modem gaat of heb je ook nog stroom nodig ? en die bride heb je nodig voor app gebruik en de tado te besturen ?
ik neem aan dat je maar 1 bride nodig hebt ? en niet 1 voor de themostaat en 1 voor de radiator knoppen.
U kunt de temperatuur van de ruimtes zien op de app, via my.tado.com en op het display van onze tado Slimme Thermostat (mits u kort op de knop drukt) en op het display van onze Slimme Radiatorknoppen (mits u kort aan he wieltje draait).

Onze bridge heeft internet via UTP en stroom via meegeleverde Micro-usb kabel nodig. De meeste moderne routers hebben een usb poort die de bridge kan voorzien van stroom. De bridge is altijd nodig voor tado.

1 bridge per account is nodig.
F-Tim schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:57:
Werkt een Tado ook samen met een elektrische zoneregelklep (Honeywell VC8615)? De klep beschikt over aan/uit aansturing

Wij beschikken namelijk over een huis met 2 zones, waarbij iedere zone over een eigen zoneregelklep, en een eigen thermostaat (op dit moment Honeywell Round aan/uit) beschikt. Ik vermeld bewust het merk en type van de ketel niet aangezien de ketel immers vervolgens wordt aangestuurd door de zoneregelklep en dus verder niet van belang is :-)

De zoneregelklep werkt met een 24V 50Hz aansluiting (2 kabels) die direct vanuit de thermostaat (middels aan/uit) gestuurd wordt, waarbij de zoneregelklep vervolgens met een andere kabel op de ketel zit aangesloten. De zoneregelklep kan helaas niet met OpenTherm overweg.

Werkt een Tado v3 hier ook mee samen? En, zo ja, ik gok dat ik dan geen extensiekit nodig heb aangezien de huidige thermostaat reeds bekabeld is.

En wellicht overbodig, maar kan ik een aansluitschema ook online vinden? Als ik op de site zoek, dan vind ik alleen productinformatie, maar geen technisch installatiedocument. Via google vind ik wel een installatiehandleiding op Coolblue, maar dan twijfel ik over welk aansluitschema ik moet gebruiken, ik gok het schema voor de vloerverwarmingsklep op P 33 waarbij ik de NO/COM aansluitingen op de thermostaat moet gebruiken, maar ik weet niet of deze dan ook goed werkt met een 24V sturing :-)

Uiteraard, zal het dan gevolgd moeten worden door de configuratie van de Tado via het stappenplan op P40, gestart vanuit het configuratiemenu op P9.

Edit: kan ik op de Tado ook een temperatuurcompensatie instellen? :-) De huidige thermostaat heeft namelijk een +1,2 graden verschil. Ik heb dit digitaal gemeten (20,8) t.o.v. wat de thermostaat (22) zelf aangeeft, waarbij ik dus met een compensatie zou verwachten dat ik de displaywaarde dichterbij de echte waarde kan krijgen.
Voor een huis met 2 zonekleppen:

2 x een tado Slimme Thermostaat bedraad aan de zonekleppen (via aan/uit)
1 x Extensiekit om de ketel modulerend te sturen.

Haal de bedrade verbinding tussen zonekleppen en ketel weg.

U kunt de tado ijken via de "Expert instellingen" via my.tado.com

[ Voor 49% gewijzigd door tado op 06-12-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tado schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:27:
[...]

U kunt de temperatuur van de ruimtes zien op de app, via my.tado.com en op het display van onze tado Slimme Thermostat (mits u kort op de knop drukt) en op het display van onze Slimme Radiatorknoppen (mits u kort aan he wieltje draait).

Onze bridge heeft internet via UTP en stroom via meegeleverde Micro-usb kabel nodig. De meeste moderne routers hebben een usb poort die de bridge kan voorzien van stroom. De bridge is altijd nodig voor tado.

1 bridge per account is nodig.
Heb ik voor een zoneklep aan te sturen nog wat extras nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:29:
[...]

Heb ik voor een zoneklep aan te sturen nog wat extras nodig?
Dit is ons standaardantwoord waar de meeste mensen al hun informatie in vinden:

Hoe kan tado verschillende zones aansturen in een woning waar er een combinatie van vloerverwarming en radiatoren geïnstalleerd is ?

Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat in de woonkamer die de ketel aanstuurt. Als het in de woonkamer te koud is zet deze thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis.

Om een aparte zone aan te sturen heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen kunnen warmte vragen aan de ketel door een signaal te sturen naar de Slimme Thermostaat.

Dit betekent dat de Slimme Radiatorknoppen de Slimme Thermostaat kunnen overrulen en dat heeft tot gevolg dat het in de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt de temperatuur hoger kan worden dan de ingestelde temperatuur voor die kamer.

- Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van Radiatoren is dit simpelweg op te lossen door daar ook Slimme Radiatorknoppen toe te passen. Die zullen automatisch dicht gaan om te zorgen dat de juiste temperatuur daar ook aangehouden zal worden.
- Als de kamer waarde Slimme Thermostaat Hangt is voorzien van vloerverwarming is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem.

Als u vloerverwarming heeft in de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt dan is de volgende opties mogelijk:

- U laat een “zoneklep” plaatsen (tado is geschikt voor zowel normaal open of normaal gesloten kleppen, zowel laagvoltage als 230v) die door het relais in de Slimme Thermostaat aangestuurd zal worden. (Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig)

Voor de installatie van de zoneklep of het ventiel raden wij aan om contact op te nemen met uw eigen installateur.

De ketel zal aangestuurd worden door onze Extensiekit, die met draden aan de ketel zit aangesloten en de warmteaanvraag van de Slimme Thermostaat en/of Slimme Radiatorknoppen draadloos kan ontvangen.
De overige kamers kunt u aansturen met onze Slimme Radiatorknoppen.

Op deze manier heeft tado de mogelijkheid om de temperatuur in de verschillende kamers van uw woning volledig onafhankelijk van elkaar te regelen.

U kunt [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043) en [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286) meer over dit onderwerp lezen.
Pagina: 1 ... 35 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!