Hoeveel wordt dat met voorrijkosten, systeem aftappen en weer vullen en ontluchten? Toch al gauw € 100 of meer. Dat standaard afsluiters tegenwoordig al instelbaar zijn wist ik inderdaad niet; dank voor de informatie.
Jij vind dat niet nodig omdat jij geen mallemoer geeft om onbelans in je systeem. Andere zijn dus niet geholpen met zomaar iets roepen wat dus beter kan. Jij bent niet de rest van NL en ik probeer mensen die kennis mee te geven. Jij roept dan iets wat veel te kort door de bocht is zonder enige onderbouwing.
Ik heb hier normale thermostaatknoppen en zonder voorinstelling jaagt het water door de radiatoren met als resultaat een te hoge retourtemperatuur wat dus onzuinig stoken is. Maar daar kijk je niet naar, laat staan dat je je er in hebt verdiept. Warm ik voor jouw ok en hoe dat gebeurt en wat dat doet in verbruik boeit je niet. Jouw rekening, maar wellicht denken anderen daar toch anders over.
Mijn oude systeem is allang afgeregeld met
voetventielen, en dan hoeven de afsluiters niet nog eens afgeregeld te worden.
En met het vervangen van de thermostaat blijft de bestaande afregeling gewoon gelden.
Het water jaagt niet door de radiatoren en mijn rekening is hartstikke laag.
Ik ben het helemaal met je eens dat waterzijdig afregelen belangrijk is, maar dat hoort bij het
plaatsen van de radiatoren te gebeuren.
Bij het vervangen van de thermostaat hoeft het niet opnieuw.
Afregelen is misschien niet altijd goed gedaan, en het is goed daar zo nu en dan op te attenderen, dankjewel daarvoor, maar
daar gaat dit topic niet over.
Dit topic gaat over een
thermostaat, en de problemen waar mensen hier mee kwamen werden niet veroorzaakt door de afregeling en kunnen er niet mee worden opgelost. Tado heeft nog allerlei problemen en waterzijdig afregelen is daar geen oplossing voor. Dus moeten we het in dit topic niet steeds over afregeling hebben.
En ik blijf volhouden dat
niet te extreme onevenwichtigheden in de afregeling door Tado prima worden opgevangen, doordat elke ruimte zelf om extra warmte kan vragen, ook als de woonkamer sneller opgewarmd is en een normale centrale thermostaat zou afslaan, en doordat 'vroege start' (als ie goed zou werken) de verwarming per ruimte vroeger of later kan inschakelen.
Update: Ik heb dat ooit in de haast te kort door de bocht geformuleerd, sorry daarvoor.