Toch niet helemaal...
Ik zal straks wel een nette review schrijven. Maar mijn Tado spullen zijn vanavond aangekomen en ik heb ze direct geinstalleerd. Nog even een korte recap van mijn huis:
groot huis met stadsverwarming
4 slaapkamers, woonkamer, gang en badkamer hebben verwarming
geen CV-ketel
geen klep van de stadsverwarming
geen thermostaat
10 radiatoren met een thermostatische radiatorkraan. (9 Oventrop, 1 Danfoss)
Ik heb dus 10 thermostatische radiatorkranen gekocht en 1 slimme thermostaat
Installatie liep perfect vwb de Oventrop aansluitingen. Eenvoudig met een waterpomptang Oventrop losmaken en andere knop op een M10 aansluiting. Danfoss was een probleem werkt met een raar palletje en een niet standaard aansluiting, waar gelukkig een adapter voor was meegeleverd.
Kleine glitch bij het aansluiten. De radiator in de logeerkamer (verst van de bridge verwijderd) weigerde te syncen met de bridge die beneden stond... waarschijnlijk een afstand dingetje. Misschien dat mesh me gaat helpen, want ik moet boven nog 2 kinderkamers aansluiten. Heb het vooralsnog opgelost door de bridge naar boven te brengen. Nu werken boven en beneden.
Kleine glitches bij ingebruikname. Er waren kranen die aan stonden terwijl ze uit moesten zijn. Dit valt te verhelpen door ze los te maken (eenvoudig kwartslag draaien) en daarna weer vast te maken.
Groter probleem is dat ik blijkbaar geen slimme thermostaat nodig had.
Maar, ik wilde ook de slimme thermostaat aansluiten. Deze zou de vier radiatoren in de woon kamer als 1 geheel moeten aansturen. Ik wilde op die manier een meer uniforme, meer accurate aansturing van mijn individuele radiatoren hebben ipv te vertrouwen op de sensor in een warme radiator. Nou dat kan niet. Want d de thermostaat moet op een plek aangesloten worden waar al een thermostaat zit. Hij werkt niet op USB of batterij, alleen op de draadjes van een thermostaat. Ik heb dus geen thermostaat. Zoals je in het topic kunt zien leek de Tado-meneer te stellen dat dit ding wel standalone kon werken, maar dat is dus niet correct.
Dat is jammer, want ik heb nu een waardeloze slimme thermostaat.
Al met al, lijkt het te werken. De schema's zijn ingesteld. We zullen zien wat het in de praktijk doet.