• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Twixie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:11:
[...]
Ik blijf dat toch een vreemde en nutteloze toepassing blijven, en vooral zonde van het geld. Een domme thermostatische radiatorknop geeft dan gewoon hetzelfde resultaat... die gaan dan ook wat mee warmte krijgen als een van de zones warmte vragen. Nu is het zelfs zo dat je gang enkel warmte gaat krijgen als de woonkamer warmte vraagt...
Trouwens, je gang kan maar continu warmte vragen van de ketel juist omdat het een slimme knop is. Met een domme knop kan er geen warmte gevraagd worden, enkel warmte geweigerd (nl. thermostatische klep gaat dicht omdat het al warm genoeg is).
Je kunt inderdaad net zo goed je domme knoppen behouden voor ruimtes die niet in een reguliere zone vallen.
Dat is veel goedkoper en je hebt geen mogelijke complicaties dat je ketel kan aanspringen door gebruik van die knoppen

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-11 16:11
Is het jullie overigens al opgevallen dat de app een update heeft gekregen? Slimme knoppen kunnen nu via de app aan andere zones gehangen worden, top ontwikkeling!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-11 20:42
DeAllerlangste schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:07:
Slimme knoppen kunnen nu via de app aan andere zones gehangen worden, top ontwikkeling!
Lijkt me een verkwisting van development resources. Een knop van zone veranderen doe je zelden of nooit, dus voor een app lijkt me dat toch echt wel super lage prioriteit. Maar mogelijk heeft de app ook al de mogelijkheid om je systeem vanaf 0 te installeren ? Ik deed het in elk geval via de website.

• DeAllerlangste
Twixie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:50:
[...]

Lijkt me een verkwisting van development resources. Een knop van zone veranderen doe je zelden of nooit, dus voor een app lijkt me dat toch echt wel super lage prioriteit. Maar mogelijk heeft de app ook al de mogelijkheid om je systeem vanaf 0 te installeren ? Ik deed het in elk geval via de website.
Wat een zonnetje ben jij ;-) Foutjes zijn snel gemaakt, ook bij het aanwijzen van een zone, een waste van helpdeskresources om dit soort issues te corrigeren lijkt me!

Ben het overigens helemaal met je eens dat je vanuit de app in staat moet zijn om je thermostaat te kunnen installeren, eerst app opstarten om daarna naar een website verwezen te worden voelt wat dubbelzinnig.

Al met al goed om te zien dat er nog volop doorontwikkeld wordt. Ben benieuwd hoe snel de nieuwe bridge geshipt gaat worden...

• Twixie
DeAllerlangste schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:54:
[...]
Ben het overigens helemaal met je eens dat je vanuit de app in staat moet zijn om je thermostaat te kunnen installeren, eerst app opstarten om daarna naar een website verwezen te worden voelt wat dubbelzinnig.
Had natuurlijk beter zelf eerst eens gecheckt. Blijkt dat je in de App inderdaad al gewoon je nieuwe componenten kunt toevoegen en dan configureren. Maw, je kan een volledige Tado installatie doen zonder browser/PC.
In die optiek is het natuurlijk niet onzinnig, meer zelfs, een must, dat je dan ook in diezelfde App een component kunt toewijzen aan een andere zone.

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Vanmiddag ook de Tado app geupdate (android), wat mij ook opviel:

-AM/PM is zo te zien weg, gewoon netjes 24 uur klok (onderin hoofdscherm).

-Je moet nu 1 menu doorklikken om een apparaat te identificeren (HI melding), voorheen kon je nog wel eens een meetapparaat voor een zone wijzigen door er net naast te klikken. Gebruik in mijn 2 zones een smartthermostaat en wanneer je dus per ongeluk een radiatorknop aan klikte als meetapparaat werd meteen je hele tijdsschema afgerond op 1C. Omdat een radiatorknop alleen met hele graden werkt.
Verbetering voor mij dus.

Wens: Graag wanneer de vroege start modus actief is dit ook in de app weergeven. Nu staat er op de web interface gedurende vroege start: "Vroege start: verwarmen tot 17.5° om 22:30" en op je telefoon app zie je alleen de ingestelde temperatuur verspringen.
Had het al gemeld aan de helpdesk maar wellicht heb ik wat bijval hier en wordt het een change :).

• Twixie
Flash3d schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:26:
Wens: Graag wanneer de vroege start modus actief is dit ook in de app weergeven. Nu staat er op de web interface gedurende vroege start: "Vroege start: verwarmen tot 17.5° om 22:30" en op je telefoon app zie je alleen de ingestelde temperatuur verspringen.
Op welke telefoon is dit ? Want ik heb gewoon netjes deze melding zowel op een iPad als een Android telefoon. Heb het zelfs nooit geweten dat het ontbrak (maar kan natuurlijk zijn dat ik er vroeger niet op gelet heb).

• ilmithir
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:59
Ben ondertussen al 1 week aan het stoeien met de support van Tado om mijn 2 slimme radiator knoppen in combinatie met een slimme thermostaat aan de praat te krijgen...
moet er ook gelijk bij melden dat de support erg goed en snel is, maar het probleem is helaas nog steeds niet opgelost.

Ik zal eventjes in het kort vertellen hoe de situatie is en wat ik wil;
Ik woon in een appartement en had daarin alleen radiatoren met normale "domme" knoppen.
Ook was er geen thermostaat aanwezig omdat we hier een centrale boiler hebben.

Wat ik wil en heb gevraag aan Tado;
Kan ik om te beginnen in mijn woon/eet deel 2 slimme knoppen gebruiken met in combinatie een slime thermostaat die ik als meetpunt kan gebruiken (wil het nl wel overal warm hebben en niet alleen bij de kachels) en kan gebruiken om de temperatuur eventueel met de hand aan te passen.
Volgens Tado kon dit.

Dus gelijk alles besteld, en kwam er al snel achter dat de knoppen helaas niet pasten met de bij geleverde adapters. dus gemeld en kreeg netjes nieuwe opgestuurd... 2x een 28mm naar 30mm adapter.

Toen de nieuwe verlopen binnen kwamen alles geplaatst en deels met de app en deels op de site alles geactiveerd...

Helaas maakte ik een foutje door bij de thermostaat een verkeerde optie aan te klikken (stom van me) en daardoor kon ik helaas gelijk niet meer verder. Door mijn fout moest ik nl een boiler selecteren en/of eventueel een merk van mijn vorige thermostaat. Die had ik dus niet.
Dit was gelukkig snel opgelost door Tado.

Na nog wat heen en weer gemail, om de instellingen goed te krijgen dacht ik mooi nu moet alles werken,

Maar helaas...
Ik kreeg een firmware update (36.15) waardoor mijn systeem compleet van slag raakte.
Thermostaat die was niet meer te bedienen en heeft 8 uur in firmware update modus gestaan en de knoppen die gingen ook hun eigen leven leiden, die gingen elke minuut 3x open en dicht ect (zie elke keer een soort loop licht van nullen met een steeksleuteltje er onder, wat vervolgens overgaat in 3 nullen met een handje).
Dit is uiteindelijk ook weer opgelost door Tado.

Dus ik kwam vol verwachting thuis van mijn werk met de goede hoop dat nu alles wel probleemloos zou werken.

Het werkt nu iets beter ik kan ondertussen de thermostaat bedienen zo als ik wilde, maar helaas de knoppen die gaan nog steeds elke minuut een stuk of 3x open en dicht.

Dus zo maar weer eens een mailtje richting Tado sturen en hopen dat dit toch nog opgelost gaat worden...

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 10:19
Ik heb dezelfde opstelling als jij hebt (maar dan met 3 slimme radiatorknoppen) en dat werkte eigenlijk vrijwel direct zoals het hoort.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Korte beschouwing na een maand gebruik van Tado in mijn huis.

Situatie: ik heb 3 zones ingesteld, Zone A: slimme thermostaat + 1 slimme radiatorknop, Zone B: 1 slimme radiatorknop, Zone C: 2 slimme radiatorknoppen. In de drie zones hangen lage temperatuur convectoren. Verder in huis gewone radiatoren met gewone thermostaatkranen.

Het systeem werkt, de 3 zones kunnen volledig onafhankelijk van elkaar aangestuurd worden. De bediening is eenvoudig en biedt voldoende mogelijkheden. Geofencing heb ik nog niet gebruikt, het ging mij vooral om de aansturing per zone. Op termijn wil ik het aantal zones uitbreiden.

Installatie leverde aanvankelijk problemen op. Zo werkte de Tado bridge in een meterkast met veel leidingen niet goed. De Tado hulpdienst was prima. Er werd goed geluisterd en adequaat gereageerd. Na enkele dagen en een firmware aanpassing functioneerde het systeem naar behoren.

De temperatuur komt niet ver boven de ingestelde waarden en blijft vrij constant. Af en toe hoor je het zacht zoemende geluid van de radiatorknoppen, maar dat valt nauwelijks op. Het regelen op afstand gaat zonder problemen vanaf meerdere smartphones/tablets.

Tekortkomingen/ontwikkelpunten:
1 Jammer dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van de beloofde 'vroege start' per zone of eventueel voor alle zones tegelijk. De Tado helpdesk zegt dat dit (nog) niet kan met de slimme radiatorknoppen. Vreemd is dat de mogelijkheid voor vroege start wel geboden wordt bij de instellingen van 'smart schedule' bij elke zone.

2 De opwarmtijd van een ruimte bij inschakeling van een zone is erg lang, soms wel enkele uren. Bij mijn vorige thermostaat was er een snelle opwarming (die dan overigens vaak wel weer resulteerde in een forse overschrijding van de ingestelde temperatuur). Wellicht kan de Tado ondersteuning nog iets aanpassen in mijn protocol? Moet ik nog vragen. Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad?

3 Voor de zones met uitsluitend slimme radiatorknoppen zou ik graag losse temperatuurvoelers gebruiken. Deze wens heb ik in fit forum al eerder gelezen. Ik begrijp dat de slimme wandthermostaten daarvoor gebruikt kunnen worden maar die oplossing is veel te kostbaar en onlogisch. Je koopt geen dure radiatorknoppen om daar vervolgens voor elke zone nog een ruimtethermostaat bij aan te moeten schaffen.

4 Op mijn vorige thermostaat kon ik zien of de ketel brandde of niet. Dat zou ik op de Tado-app of thermostaat ook graag kunnen zien. Het vlammetje in de app geeft enkel aan dat er een warmtevraag is, niet of de ketel op die warmtevraag reageert of niet.

5 Een andere wens betreft de verbruiksoverzichten. Die zou ik per zone willen zien. Ik zie nu alleen de gegevens van de ruimte waar de slimme thermostaat hangt. Als die zone niet verwarmd wordt en een andere zone wel, dan geeft de grafiek aan dat er geen gasverbruik zou zijn!!! Of heb ik iets verkeerd ingesteld?

Conclusie: tot nu toe positief maar er zijn verbeterpunten. Beloofde besparing op gasverbruik kan ik nog niet beoordelen.

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Twixie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:14:
[...]

Op welke telefoon is dit ? Want ik heb gewoon netjes deze melding zowel op een iPad als een Android telefoon. Heb het zelfs nooit geweten dat het ontbrak (maar kan natuurlijk zijn dat ik er vroeger niet op gelet heb).
Op mijn Samsung S7 (android 6 MM), zie de melding wel op de web interface maar niet in de app.
Gebruik geen GEO, alleen tijdschema's.

• Twixie
HGBMason schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:15:
1 Jammer dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van de beloofde 'vroege start' per zone of eventueel voor alle zones tegelijk. De Tado helpdesk zegt dat dit (nog) niet kan met de slimme radiatorknoppen. Vreemd is dat de mogelijkheid voor vroege start wel geboden wordt bij de instellingen van 'smart schedule' bij elke zone.
Bedoel je dat Vroege Start helemaal niet werkt in jouw andere zones ? Dat lijkt me niet normaal. Ik heb hier 7 zones, en alleszins in 4 weet ik dat Vroege Start zeker werkt (de andere zones nog niet gecheckt). Bvb, badkamer moet warm zijn tegen 6u30, en heb al ondervonden dat hij al om 4u30 aan het stoken is en het effectief lekker warm is wanneer ik opsta en ga douchen. Idem voor mijn bureau, die om 8u30 mooi op 22° moet zijn.
Wat inderdaad niet mogelijk is, is om elke zone afzonderlijk te kiezen of je wel of niet Vroege Start wil. Het is je hele huis of niets.
2 De opwarmtijd van een ruimte bij inschakeling van een zone is erg lang, soms wel enkele uren. Bij mijn vorige thermostaat was er een snelle opwarming (die dan overigens vaak wel weer resulteerde in een forse overschrijding van de ingestelde temperatuur). Wellicht kan de Tado ondersteuning nog iets aanpassen in mijn protocol? Moet ik nog vragen. Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad?
Hier geen dergelijk probleem, maar ik heb dan wel ook maar een simpele aan/uit ketel. Enige zone die traag opwarmt is mijn bureau, door een ondergedimensioneerde radiator en 2 buitenmuren. Maar dat traag opwarmen was zonder Tado dus ook al zo, en pas echt problematisch omdat er geen warmte kwam als de woonkamer geen warmte vroeg. Daardoor kreeg ik het nooit warm genoeg in mijn bureau. Met Tado is dat opgelost.
3 Voor de zones met uitsluitend slimme radiatorknoppen zou ik graag losse temperatuurvoelers gebruiken. Deze wens heb ik in fit forum al eerder gelezen. Ik begrijp dat de slimme wandthermostaten daarvoor gebruikt kunnen worden maar die oplossing is veel te kostbaar en onlogisch. Je koopt geen dure radiatorknoppen om daar vervolgens voor elke zone nog een ruimtethermostaat bij aan te moeten schaffen.
Dikke +1. Raar dat bij mijn weten elke fabrikant komt met knoppen met eigen thermostaat (is ook zo bij Honeywell en Neatmo) terwijl die eigenlijk veel te onnauwkeurig is door de slechte positionering. Snap niet waarom fabrikanten niet afkomen met simpelweg een knop die alleen regelt, en dan een afzonderlijke kamerthermostaat enkel voor die zone. Dat zal misschien wel ietsje duurder uitvallen (knoppen wel goedkoper, maar dus altijd een extra voeler nodig), maar zou echt zoveel beter werken.

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:07
Ik begin steeds meer te twijfelen.
Ik heb al 2 maanden geleden gebeld met Tado bij de financiele afdeling.
Echter na bijna 20 telefoontjes en tig tal mailtjes nog steeds geen reactie..
De enige reactie is we hebben het druk en pakken uw vraag spoedig op.

Maar 2 maanden wachten op een antwoord??
Dat gaat nooit goed

PSN: McMillan0984

Clavat schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:53:
Ik begin steeds meer te twijfelen.
Ik heb al 2 maanden geleden gebeld met Tado bij de financiele afdeling.
Echter na bijna 20 telefoontjes en tig tal mailtjes nog steeds geen reactie..
De enige reactie is we hebben het druk en pakken uw vraag spoedig op.

Maar 2 maanden wachten op een antwoord??
Dat gaat nooit goed
Gelukkig krijgt u nog steeds binnen 1-2 werkdagen antwoord van zowel onze sales/technische klantendienst.
Onze administratie is gewoon overspoeld met aanvragen mede omdat de leveringen langer duurden dan verwacht

• Clavat
tado schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:15:
[...]

Gelukkig krijgt u nog steeds binnen 1-2 werkdagen antwoord van zowel onze sales/technische klantendienst.
Onze administratie is gewoon overspoeld met aanvragen mede omdat de leveringen langer duurden dan verwacht
Maar toch na vandaag meer dan 2 maanden??
Dat lijkt me niet heel goed toch?
En als ik bel wordt ik van kastje naar de muur gestuurd.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Bij coolblue een Tado thermostaat met 2e leven gekocht. Je raad het al: deze thermostaat is reeds aan een andere account gekoppeld. Gelijk gisteren maar een mailtje naar de support gestuurd met foto en factuur hopelijk koppelen ze hem snel los.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Verwijderd

tado schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:58:
[...]

Met die actie proberen we zo snel mogelijk producten vrij te maken voor mensen die liever niet willen wachten.
Ben toentertijd ook op deze actie ingegaan; lees hierboven dat de homekit versie mogelijk vertraging oploopt. Betekent dat er dan in februari de oude versie uitgeleverd wordt en daarna weer wordt vervangen? Wordt klein beetje koud in huis...

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-10 16:45
Zojuist ook een Tado besteld (V2), bij Amazon.de. Bij Amazon aanzienlijk goedkoper dan bij de NL-webshops, momenteel € 146,98.
https://www.amazon.de/tad...ssteuerung/dp/B00REMJBXY/

Ik zal de komende dagen dit topic eens doorspitten naar tips & tricks.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:02
Dennisvw schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:38:
Zojuist ook een Tado besteld (V2), bij Amazon.de. Bij Amazon aanzienlijk goedkoper dan bij de NL-webshops, momenteel € 146,98.
https://www.amazon.de/tad...ssteuerung/dp/B00REMJBXY/

Ik zal de komende dagen dit topic eens doorspitten naar tips & tricks.
Goede deal. Je kunt later upgraden met de nieuwe bridge voor 50 euro (ex. verzendkosten).

Over deze kosten doet Tado om een of andere vage reden geen uitspraak. Tja, straks brengen ze 25 euro in rekening, b.v. admin. kosten en verzendkosten..... Een beetje vaag allemaal, je kunt nu toch al zeggen wat de verzendkosten zijn? Wellicht kan de Tado medewerker op dit forum hier wat toelichten.

Mijn verwachting is dat, net als vorig jaar, hoe meer we naar de lente/zomer gaan de Tado bij Amazon steeds goedkoper wordt. Vorig jaar op een bepaald moment zelfs voor rond de 128 euro te krijgen.
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:49:
[...]

Ben toentertijd ook op deze actie ingegaan; lees hierboven dat de homekit versie mogelijk vertraging oploopt. Betekent dat er dan in februari de oude versie uitgeleverd wordt en daarna weer wordt vervangen? Wordt klein beetje koud in huis...
Alleen de bridge is anders tussen de V2 en V3. Dus mocht u nog de V2 bridge meegeleverd krijgen dan is het straks vrij eenvoudig om te upgraden naar de V3 door de bridge (die in uw router zit) te vervangen.
meesje schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:43:
[...]

Goede deal. Je kunt later upgraden met de nieuwe bridge voor 50 euro (ex. verzendkosten).

Over deze kosten doet Tado om een of andere vage reden geen uitspraak. Tja, straks brengen ze 25 euro in rekening, b.v. admin. kosten en verzendkosten..... Een beetje vaag allemaal, je kunt nu toch al zeggen wat de verzendkosten zijn? Wellicht kan de Tado medewerker op dit forum hier wat toelichten.

Mijn verwachting is dat, net als vorig jaar, hoe meer we naar de lente/zomer gaan de Tado bij Amazon steeds goedkoper wordt. Vorig jaar op een bepaald moment zelfs voor rond de 128 euro te krijgen.
49 euro + verzendkosten om precies te zijn.
Helaas heb ik geen zicht op de exacte verzendkosten voor de HomeKit bridge maar ook ik zou verbaasd zijn als het hoger dan 13 euro zou liggen.

• stuikerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 13:32
Sinds donderdag werkt de display niet meer op mijn tado. Wanneer ik op de knop duw, zie ik enkele leds knipperen voor 1 seconds en dat is het. De andere functionaliteit werkt wel nog. Iemand hier nog last van gehad? Ik heb ondertussen support gecontacteerd en ben in afwachten van hun reactie.
stuikerd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:31:
Sinds donderdag werkt de display niet meer op mijn tado. Wanneer ik op de knop duw, zie ik enkele leds knipperen voor 1 seconds en dat is het. De andere functionaliteit werkt wel nog. Iemand hier nog last van gehad? Ik heb ondertussen support gecontacteerd en ben in afwachten van hun reactie.
Of lege of verkeerde batterijen.

Het scherm heeft veel vermogen nodig zodat het niet werkt met verkeerde of bijna lege batterijen.

Graag zorgen dat u LR03 alkaline batterijen gebruikt en dan zal het scherm het weer doen.

• stuikerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 13:32
tado schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:49:
[...]

Of lege of verkeerde batterijen.

Het scherm heeft veel vermogen nodig zodat het niet werkt met verkeerde of bijna lege batterijen.

Graag zorgen dat u LR03 alkaline batterijen gebruikt en dan zal het scherm het weer doen.
De batterijen vervangen is natuurlijk het eerste wat ik geprobeerd had. Maar dit hielp niet.

• bikkeltje1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 15:05
Beste Tado,

Ik hoop dat dit een grapje is:

Je bestelling zal binnenkort verzonden worden

Hallo [bikkeltje1],
Bedankt voor je bestelling op 28.10.2016.
We bereiden hem binnenkort voor voor verzending.

Vervolledig nu je bestelling:

1. Je bestelling
2. Je adres
3. Je betaalgegevens

Hoe zou je willen betalen?

Ik heb op 28-10-2016 het volledige bedrag betaald. Daarna de speciale regeling tot wachten genomen, maar nu zijn ze mijn volledige betaling kwijt!? Het is een behoorlijke chaos bij de administratie. Gezien de berichten hierboven heb ik weinig hoop dit op te kunnen lossen met de administratie.

Zijn deze mails naar meerdere personen verstuurd? Kan ik deze mail als niet verzonden verklaren of moet ik straks nog 2 maanden extra gaan wachten op mijn bestelling? Dan graag weer een kortingsregeling 8)

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-11 07:26
bikkeltje1 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:59:
Beste Tado,

Hallo [bikkeltje1],

1. Je bestelling
2. Je adres
3. Je betaalgegevens

Ik heb op 28-10-2016 het volledige bedrag betaald. Daarna de speciale regeling tot wachten genomen, maar nu zijn ze mijn volledige betaling kwijt!? Het is een behoorlijke chaos bij de administratie. Gezien de berichten hierboven heb ik weinig hoop dit op te kunnen lossen met de administratie.

Zijn deze mails naar meerdere personen verstuurd? Kan ik deze mail als niet verzonden verklaren of moet ik straks nog 2 maanden extra gaan wachten op mijn bestelling? Dan graag weer een kortingsregeling 8)
Ik heb vanmiddag exact dezelfde mail gehad! Ook ik heb direct afgerekend bij het plaatsen van de bestelling

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
bikkeltje1 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:59:
Beste Tado,

Hallo [bikkeltje1],

1. Je bestelling
2. Je adres
3. Je betaalgegevens

Is dit voor de homebridge of heb je de thermostaat zelf ook nog niet?

DaveD

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:45
Deze zomer maar eens mijn keuze voor Tado herevalueren.
Er is in ieder geval nog steeds geen officiële API en documentatie. Daar wacht ik al op sinds de dag van aanschaf.
Het batterijverbruik vind ik vervelend.

En als hurende klant in het tweede jaar kom ik er net achter dat nieuwe klanten 84 euro per jaar betalen terwijl ik 120 euro betaal.
Uiteraard snap ik dat ik er contractueel geen recht op heb, maar dat geeft toch een wrang gevoel.

- knip -

• bikkeltje1
DaveD1109 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:17:
Is dit voor de homebridge of heb je de thermostaat zelf ook nog niet?
Op 25-11-2016 werd er een 'exclusieve aanbieding' gedaan voor reeds bestelde orders. Als je tot februari wachtte, kreeg je 25% van je aankoopbedrag retour. Dit heeft Tado ook netjes gedaan. Nu het februari is zullen ze deze groep (waaronder PhuSioN en ik ook vallen) gaan leveren, maar nu sturen ze een mailtje dat we eerst moeten betalen. Dit terwijl de betaling al lang en breed heeft plaatsgevonden. Voor mij dus op 28-10-2016.

Voor mij is het de volledige bestelling. Op dit moment bezit ik dus nog 0 tado-apparaten. Of bij deze bestelling gelijk een nieuwe versie homebridge zal zitten weet ik niet. Ik heb op mijn order (en factuur) wel een v3 staan.

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-11 07:26
bikkeltje1 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:18:
[...]

Op 25-11-2016 werd er een 'exclusieve aanbieding' gedaan voor reeds bestelde orders. Als je tot februari wachtte, kreeg je 25% van je aankoopbedrag retour. Dit heeft Tado ook netjes gedaan. Nu het februari is zullen ze deze groep (waaronder PhuSioN en ik ook vallen) gaan leveren, maar nu sturen ze een mailtje dat we eerst moeten betalen. Dit terwijl de betaling al lang en breed heeft plaatsgevonden. Voor mij dus op 28-10-2016.

Voor mij is het de volledige bestelling. Op dit moment bezit ik dus nog 0 tado-apparaten. Of bij deze bestelling gelijk een nieuwe versie homebridge zal zitten weet ik niet. Ik heb op mijn order (en factuur) wel een v3 staan.
Voor mij betreft het een black-friday aanbieding van 25-11-2016. Een bestelling geplaatst voor de slimme thermostaat starterset (v3) + 4 slimme radiatorknoppen. Via iDeal betaald.
Had zelf dus ook nog geen andere Tado spullen in huis. Ik heb ook alleen orderbevestiging gekregen en nog geen factuur. Werd vermeldt dat die bij de verzendbevestiging meegestuurd zou worden.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Sabbi

je denkt aan mij.

bikkeltje1 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:18:
[...]

Weet je zeker dat het ook daadwerkelijk van je bankrekening afgehaald is? Ik heb met Paypal betaald, maar daarbij was het duidelijk dat het alleen een autorisatie was, waarmee ze geld konden afschrijven wanneer er geleverd werd. Er is dus ook nog niets bij mij afgeschreven door Tado.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:31
Raymond P schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:14:
Er is in ieder geval nog steeds geen officiële API en documentatie
En die gaat er voorlopig ook niet komen zo werd mij kort geleden nogmaals verteld. Aan de andere kant is de onofficiele API redelijk simpel en goed te gebruiken. Ik gebruik 'm bijvoorbeeld al ruim een jaar via Home-Assistant.

• bikkeltje1
Sabbi schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:03:
[...]
Weet je zeker dat het ook daadwerkelijk van je bankrekening afgehaald is? Ik heb met Paypal betaald, maar daarbij was het duidelijk dat het alleen een autorisatie was, waarmee ze geld konden afschrijven wanneer er geleverd werd. Er is dus ook nog niets bij mij afgeschreven door Tado.
Yep, betaald via iDeal. Het betalingsbewijs heb ik in nu in de hand. Nu snap ik wel waar de verwarring vandaan komt. Ik wist niet dat het mogelijk was een bestelling met een soort van uitgestelde betaling te doen. Maar dat is natuurlijk de voorwaarde van PayPal.

Er zijn dus twee verschillende groepen, een groep die betalingsauthorisatie heeft gegeven en een groep die reeds betaald heeft. Het onderscheid tussen deze twee groepen is lijkt (momenteel) verloren gegaan bij Tado. De betalingsauthorisaties/betalingsgegeven zijn tevens zoekgeraakt. Dat geven ze zelf toe:

* Je hebt bij je bestelling al je betaalgegevens opgegeven. Helaas kunnen we die wegens technische beperkingen niet meer gebruiken met je gekozen betaalmethode. Daarom hebben we nog geen bedrag aangerekend. Om je bestelling te kunnen vervolledigen, vragen we je je betaalgegevens opnieuw in te voeren. Onze excuses voor het ongemak.

Vandaar dus dat je een mailtje ontvangt om je betaling te vervolmaken. Ik hoop dat ze de administratie een beetje op orde stellen, want dit baart me toch behoorlijke zorgen.
Sorry voor de verwarring. Ben net naar onze administratie gelopen en alle klanten die al met iDeal het geld overgemaakt hebben hoeven natuurlijk niet nogmaals te betalen. Ook is het niet nodig om te antwoorden op de mail van gisteren. Ik werk nu aan een e-mail die we vandaag nog gaan versturen naar alle getroffen bestellingen. Sorry voor het ongemak.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:45
Timmy schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:19:
[...]

En die gaat er voorlopig ook niet komen zo werd mij kort geleden nogmaals verteld. Aan de andere kant is de onofficiele API redelijk simpel en goed te gebruiken. Ik gebruik 'm bijvoorbeeld al ruim een jaar via Home-Assistant.
Eind 2015 stond het op de roadmap voor 2016.
Begin 2016 van de roadmap verdwenen.

Sinds 2015 gebruik ik dan ook de niet officiële API. Ik weet dat er inmiddels een V2 is, maar de energie en tijd ontbreekt mij om weer traffic te gaan capturen om 'm in kaart te brengen.

- knip -

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:31
Raymond P schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:18:
Eind 2015 stond het op de roadmap voor 2016.
Begin 2016 van de roadmap verdwenen.

Sinds 2015 gebruik ik dan ook de niet officiële API. Ik weet dat er inmiddels een V2 is, maar de energie en tijd ontbreekt mij om weer traffic te gaan capturen om 'm in kaart te brengen.
Klopt allemaal. Ik heb ook nog een mailtje dat het in 2015Q4 zou worden opgeleverd. De realiteit is helaas anders en hoewel ik de API misschien niet optimaal gebruik voldoet het.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:19
Ik wil even met jullie van gedachte wisselen, mijn huidige situatie is dat ik overal ouderwetse kranen heb en tegen problemen aan loop met een slecht gebalanceerde CV-installatie.

Nu ben ik een aantal stappen aan het voorbereiden.

Stap 1. Alle kranen vervangen door Danfoss Dynamic Valve's met RA2000 knoppen ivm balansregeling
Stap 2. Nieuwe CV-ketel, momenteel op het oog: Nefit Trendline met Aquapower
Stap 3. Woonkamer, Werkkamer en keuken voorzien van Tado Radiatorknoppen.
Stap 4. Huidige Tado Thermostaat naar slaapkamer toe, dit ivm basis temperatuur in huis 'bewaken' aangezien we een houtkachel hebben.

Ik vraag me dus of het verplaatsen van de huidige thermostaat geen probleem is?
En natuurlijk of jullie nog meer suggesties hebben, of ervaringen hebben met zo'n forse upgrade (zo zie ik het dan ;) ).

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Bij Stap 1: ik ben tevreden over Eclipse van Heimeier http://www.imi-hydronic.c...adiatorafsluiter/Eclipse/
Deze kleppen kunnen voordelen bieden bij inregelen van het systeem.

Bij Stap 3/4: In mijn enigszins vergelijkbare situatie werkt Tado systeem goed. Plaats thermostaat is eigenlijk niet meer van belang is.

• M@rijn
HGBMason schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:48:
Bij Stap 1: ik ben tevreden over Eclipse van Heimeier http://www.imi-hydronic.c...adiatorafsluiter/Eclipse/
Deze kleppen kunnen voordelen bieden bij inregelen van het systeem.

Bij Stap 3/4: In mijn enigszins vergelijkbare situatie werkt Tado systeem goed. Plaats thermostaat is eigenlijk niet meer van belang is.
Had je toen Danfoss ook meegenomen in een vergelijking? En waarom voor Eclipse gegaan? De Tado adapters passen er 'standaard' op?

• DeAllerlangste
M@rijn schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 14:22:
[...]

Had je toen Danfoss ook meegenomen in een vergelijking? En waarom voor Eclipse gegaan? De Tado adapters passen er 'standaard' op?
Ik had ook interesse in Dynamic Valve achtige thermostaatknoppen maar houd er rekening mee dat deze een vrij beperkte maximale doorstroming hebben, zie ook onderstaand bericht. Dit is de reden waarom ik heb afgezien van het vervangen van al mijn thermostaatknoppen.
dave317 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:01:
Houdt u er rekening mee dat het maximale doorstroming met Eclipse afsluiters is 150 l/h, en een vermogen van ongeveer 1.6Kw (bij 75/65/20). Dit is een relatief klein radiator van ongeveer 900 x 60 (Type 22). Het Heimeier V-Exact afsluiter heeft een maximale doorstoming van 468 l/h.

Probeer maar het App van IMI Hydronic om het debiet te berekenen.

Google Play: HyTools

https://itunes.apple.com/nl/app/hytools/id537674477?mt=8
Voor wat betreft het verplaatsen van je thermostaat vanwege je houtkachel; ik heb eenzelfde situatie als jij hebt. Maar heb mij thermostaat gewoon laten hangen, teveel ellende om die te verplaatsen. Kan je me uitleggen waarom je dat zou willen?

• M@rijn
DeAllerlangste schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 14:44:
[...]

Ik had ook interesse in Dynamic Valve achtige thermostaatknoppen maar houd er rekening mee dat deze een vrij beperkte maximale doorstroming hebben, zie ook onderstaand bericht. Dit is de reden waarom ik heb afgezien van het vervangen van al mijn thermostaatknoppen.
Ik heb even gekeken de Danfoss zit op 135l/h volgens HyTools (thnx :) ) zou ik bij een aanvoer van 80 graden een debiet van 135 l/h nodig hebben op mijn huidige radiatoren (welke in de woonkamer hangen en te groot zijn).

de Eclipse komt tot 150l/h dus ik zou desnoods daar nog de stap naar kunnen wagen. Ik zie in ieder geval geen belemmeringen.
[...]

Voor wat betreft het verplaatsen van je thermostaat vanwege je houtkachel; ik heb eenzelfde situatie als jij hebt. Maar heb mij thermostaat gewoon laten hangen, teveel ellende om die te verplaatsen. Kan je me uitleggen waarom je dat zou willen?
Het is eigenlijk het verschuiven van de 'referentie' ruimte van beneden naar boven. Beneden in de woonkamer is sowieso de wens om 'individueel' de ruimtes te voorzien van thermostaatkranen.

Het leek me gunstiger om de thermostaat naar de slaapkamer te verhuizen en daar de huidige kranen te behouden zodat ik een referentie heb ik voor de ruimtes welke op 18 graden moeten komen.
Anders had ik bijvoorbeeld op de slaapkamer ook nog 2x een tado radiatorknop moeten toevoegen.

• DeAllerlangste
M@rijn schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 15:24:
[...]

Ik heb even gekeken de Danfoss zit op 135l/h volgens HyTools (thnx :) ) zou ik bij een aanvoer van 80 graden een debiet van 135 l/h nodig hebben op mijn huidige radiatoren (welke in de woonkamer hangen en te groot zijn).

de Eclipse komt tot 150l/h dus ik zou desnoods daar nog de stap naar kunnen wagen. Ik zie in ieder geval geen belemmeringen.

[...]

Het is eigenlijk het verschuiven van de 'referentie' ruimte van beneden naar boven. Beneden in de woonkamer is sowieso de wens om 'individueel' de ruimtes te voorzien van thermostaatkranen.

Het leek me gunstiger om de thermostaat naar de slaapkamer te verhuizen en daar de huidige kranen te behouden zodat ik een referentie heb ik voor de ruimtes welke op 18 graden moeten komen.
Anders had ik bijvoorbeeld op de slaapkamer ook nog 2x een tado radiatorknop moeten toevoegen.
Wellicht begrijp ik niet helemaal wat je wilt bereiken maar volgens mij werkt jouw beoogde setup niet zoals je wilt.

Op het moment dat je de thermostaat hang in een ruimte met radiatoren zonder slimme thermostaatknop (in jouw geval de slaapkamer), terwijl je in andere ruimtes wel een een slimme thermostaatknop hebt zul je het risico lopen dat je slaapkamer onnodig warmer wordt dan je wilt. Dit omdat je de radiatoren in je slaapkamer niet dicht kunt zetten!

Voorbeeld:
Use case 1: Slaapkamer, met slimme thermostaat, zonder slimme thermostaatknop. Ingesteld op 18 graden. Huidige temperatuur is 17 graden. Thermostaat geeft bij de ketel aan dat er warmte nodig is, ketel gaat stoken, ruimte wordt 18 graden, ketel slaat af.

Use Case 2: Vervolgens is je woonkamer nog niet op warmte. Slimme thermostaatknop vraagt warmte, ketel gaat stoken om de woonkamer te verwarmen. Je slaapkamerradiator wordt ook warm (Tado kan deze immers niet dichtzetten omdat je geen slimme thermostaatknop hebt) Met als eindresultaat dat zowel je slaapkamer als je woonkamer warmer worden!

Het verplaatsen van je thermostaat naar de slaapkamer (zonder slimme thermostaatknop) heeft hierdoor in mijn ogen geen zin?

Wat je eventueel zou kunnen doen is een niet slimme thermostaatknop in je slaapkamer installeren zodat je slaapkamer nooit warmer wordt dan de daarop ingestelde temperatuur.
In het geval van Use Case 1 zal de radiator warm worden tot de temperatuur die je ingesteld hebt op je radiator, maar dan is het voordeel van het hebben van je thermostaat weg.
In het geval van Use Case 2 zal je slaapkamerradiator ook meedraaien totdat de temperatuur in de slaapkamer is bereikt die je ingesteld hebt op de radiator. Ook dan heb je geen voordeel van het verplaatsen van je Thermostaat?

• M@rijn
Ah inderdaad heel scherp, Use Case 2 zal bij mij het geval zijn, en dat lijkt me niet gewenst.
Dan eens bedenken waar de thermostaat te hangen....

• alegico
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-11-2022

alegico

4160 Wp solar powered, ...

tado schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:41:
Sorry voor de verwarring. Ben net naar onze administratie gelopen en alle klanten die al met iDeal het geld overgemaakt hebben hoeven natuurlijk niet nogmaals te betalen. Ook is het niet nodig om te antwoorden op de mail van gisteren. Ik werk nu aan een e-mail die we vandaag nog gaan versturen naar alle getroffen bestellingen. Sorry voor het ongemak.
Ik had hetzelfde mailtje ontvangen hoewel ik de bestellingen al een week geleden geannuleerd heb, waarvan ik ook een bevestiging heb.

Raspberry Pi 3B for sure now...

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:46
Er zijn nu twee weken sinds besteldatum van mijn Tado v3 verstreken en ik heb niets meer van Tado vernomen; Dat is erg jammer, want ik heb mijn vorige thermostaat verkocht toen ik de Tado bestelde en doe het nu zolang met een extra-domme thermostaat zonder klokprogramma's. Ik heb een stuk teruggelezen in dit topic maar zie (behalve de homekit bridge, die ik in eerste instantie niet nodig heb) nergens iets wat de lange levertijd kan verklaren. Waarom worden de Tado's niet gewoon verzonden?
Torrentus schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:45:
Er zijn nu twee weken sinds besteldatum van mijn Tado v3 verstreken en ik heb niets meer van Tado vernomen; Dat is erg jammer, want ik heb mijn vorige thermostaat verkocht toen ik de Tado bestelde en doe het nu zolang met een extra-domme thermostaat zonder klokprogramma's. Ik heb een stuk teruggelezen in dit topic maar zie (behalve de homekit bridge, die ik in eerste instantie niet nodig heb) nergens iets wat de lange levertijd kan verklaren. Waarom worden de Tado's niet gewoon verzonden?
Op dit moment is vraag hoger dan productie. Volgende week zal er een grote batch verzonden worden.
Als u echt niet kunt wachten:

Annuleer onze bestelling door op uw orderbevestiging te antwoorden.
Bestel bij een andere webshop.

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:46
tado schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:49:
[...]

Op dit moment is vraag hoger dan productie. Volgende week zal er een grote batch verzonden worden.
Als u echt niet kunt wachten:

Annuleer onze bestelling door op uw orderbevestiging te antwoorden.
Bestel bij een andere webshop.
Dank voor het snelle antwoord, dat is erg fijn! :)
Ik wou dat dat kon, dan had ik twee weken geleden al een Tado... :) Ik wil echter graag gebruik maken van de 'inruil-actie' om mijn oude Tado op te sturen.. En dat gaat natuurlijk niet als ik hem elders koop, of wel?
Torrentus schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:51:
[...]

Dank voor het snelle antwoord, dat is erg fijn! :)
Ik wou dat dat kon, dan had ik twee weken geleden al een Tado... :) Ik wil echter graag gebruik maken van de 'inruil-actie' om mijn oude Tado op te sturen.. En dat gaat natuurlijk niet als ik hem elders koop, of wel?
Nee, die actie is alleen geldig bij een directe aankoop. Hopelijk zit uw tado bij de aankomende batch.

P.S. Voor iedereen die zich afvraagt over welke actie we het hier hebben, het gaat om een inruilactie voor V1 (Connector Kit) klanten.

[ Voor 12% gewijzigd door tado op 16-02-2017 15:48 ]

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Timmy schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:19:
[...]
Waar is die dan te vinden?

Heb het al gevonden. Staat in ook in deze thread.

Overigens wil ik ook nog zeggen dat ik vandaag mijn knoppen heb binnen gekregen die ik had besteld met de Black Friday actie. Levertijd stond toen op februari 2017 en dus Is dit keurig geleverd.

[ Voor 25% gewijzigd door jphermans op 16-02-2017 19:57 ]

• Clavat
Mijn Tado maakt geen verbinding meer..

Alles al eens gereset batterijen vervangen maar op de app en website blijft toch staan "geen externe Toegang"
Dus vanmorgen een koud huis.

Zelfs mijn router en alles gereset maar geen succes.

Nu probeer ik te bellen.. Krijg ik niemand te pakken.
Wat kan ik nog meer proberen?

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Sabbi

je denkt aan mij.

Clavat schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:22:
Mijn Tado maakt geen verbinding meer..

Alles al eens gereset batterijen vervangen maar op de app en website blijft toch staan "geen externe Toegang"
Dus vanmorgen een koud huis.

Zelfs mijn router en alles gereset maar geen succes.

Nu probeer ik te bellen.. Krijg ik niemand te pakken.
Wat kan ik nog meer proberen?
Bridge al eens uit weer aangezet? branden alledrie de leds?
We hebben een probleem met OpenTherm en Buderus BF Bus aangesloten tado Slimme Thermostaten. U kunt het probleem oplossen door kort de batterijen uit de tado te halen. We zijn druk aan het zoeken naar de oorzaak en een oplossing. Sorry voor het ongemak.

UPDATE: Probleem gevonden en er zouden nu geen nieuwe gevallen bij moeten komen. We kijken nu wat we kunnen doen voor alle mensen die getroffen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door tado op 17-02-2017 11:19 ]

• Clavat
Sabbi schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:40:
[...]

Bridge al eens uit weer aangezet? branden alledrie de leds?
Leds branden alle 3 .
Stroom van de bridge afgehaald.
Batterijen vervangen.
Router reset (leek het me niet aan te liggen omdat ik wel gewoon internet heb)
Maar straks thuis weer eens kijken anders bellen.

• menaze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 07:27
Ik had gisteravond ook geen warm huis. En dit is niet de eerste keer.

Tado was een firmware update aan het doen… om 17u s’avonds, ja echt goede timing om dan een update te doen! En net als de vorige keer bleef de Tado weer hangen in de firmware update. Na een uur de in kou de boel maar gereset. Tado deed weer een firmware update maar deze was toen binnen 10 minuren klaar .

Waarom niet een melding in de app dat er een firmware update beschikbaar is en de gebruiker de keuze geven wanneer deze te installeren?

Dit kan echt beter.

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10 16:43
DeAllerlangste schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 15:46:
[...]

Wellicht begrijp ik niet helemaal wat je wilt bereiken maar volgens mij werkt jouw beoogde setup niet zoals je wilt.

Op het moment dat je de thermostaat hang in een ruimte met radiatoren zonder slimme thermostaatknop (in jouw geval de slaapkamer), terwijl je in andere ruimtes wel een een slimme thermostaatknop hebt zul je het risico lopen dat je slaapkamer onnodig warmer wordt dan je wilt. Dit omdat je de radiatoren in je slaapkamer niet dicht kunt zetten!

Voorbeeld:
Use case 1: Slaapkamer, met slimme thermostaat, zonder slimme thermostaatknop. Ingesteld op 18 graden. Huidige temperatuur is 17 graden. Thermostaat geeft bij de ketel aan dat er warmte nodig is, ketel gaat stoken, ruimte wordt 18 graden, ketel slaat af.

Use Case 2: Vervolgens is je woonkamer nog niet op warmte. Slimme thermostaatknop vraagt warmte, ketel gaat stoken om de woonkamer te verwarmen. Je slaapkamerradiator wordt ook warm (Tado kan deze immers niet dichtzetten omdat je geen slimme thermostaatknop hebt) Met als eindresultaat dat zowel je slaapkamer als je woonkamer warmer worden!

Het verplaatsen van je thermostaat naar de slaapkamer (zonder slimme thermostaatknop) heeft hierdoor in mijn ogen geen zin?

Wat je eventueel zou kunnen doen is een niet slimme thermostaatknop in je slaapkamer installeren zodat je slaapkamer nooit warmer wordt dan de daarop ingestelde temperatuur.
In het geval van Use Case 1 zal de radiator warm worden tot de temperatuur die je ingesteld hebt op je radiator, maar dan is het voordeel van het hebben van je thermostaat weg.
In het geval van Use Case 2 zal je slaapkamerradiator ook meedraaien totdat de temperatuur in de slaapkamer is bereikt die je ingesteld hebt op de radiator. Ook dan heb je geen voordeel van het verplaatsen van je Thermostaat?
Dus als ik het goed begrijp vraagt de slimme thermostaatknop rechtstreeks warmte aan de ketel? Ik wil namelijk een slimme thermostaat in de woonkamer hangen (met simpele open/dicht thermostaatkranen) en in de slaapkamers en douche een slimme thermostaatknop. Maar als ze zelf warmte gaan vragen heeft het denk weinig zin en zal het in de woonkamer vaak te warm gaan worden...

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:40
menaze schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:41:
Ik had gisteravond ook geen warm huis. En dit is niet de eerste keer.

Tado was een firmware update aan het doen… om 17u s’avonds, ja echt goede timing om dan een update te doen! En net als de vorige keer bleef de Tado weer hangen in de firmware update. Na een uur de in kou de boel maar gereset. Tado deed weer een firmware update maar deze was toen binnen 10 minuren klaar .

Waarom niet een melding in de app dat er een firmware update beschikbaar is en de gebruiker de keuze geven wanneer deze te installeren?

Dit kan echt beter.
Helemaal mee eens! Dan kun je de update gewoon doen wanneer je thuis bent en er naast staat. (Heeft iemand al eens via de telefoon proberen uit te leggen hoe je de tado kan resetten? :F )

Daarnaast snap ik dat er updates nodig zijn, maar voor mij geldt nog steeds: "If it ain't broken, don't fix it".
Dus ik zou zeggen:
- functie updates etc - pas na accordering door gebruiker
- security updates - pas na accordering door gebruiker maar automatisch na 24 uur o.i.d.

• Twixie
Count_B schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:57:
[...]
Dus als ik het goed begrijp vraagt de slimme thermostaatknop rechtstreeks warmte aan de ketel? Ik wil namelijk een slimme thermostaat in de woonkamer hangen (met simpele open/dicht thermostaatkranen) en in de slaapkamers en douche een slimme thermostaatknop. Maar als ze zelf warmte gaan vragen heeft het denk weinig zin en zal het in de woonkamer vaak te warm gaan worden...
Klopt. Vandaar dat je in een multi-zone setup ook slimme radiatorknoppen nodig hebt in de zone waar de thermostaat hangt. Die knoppen moeten namelijk dicht op het moment dat die hoofdzone warm genoeg is, juist om te vermijden dat ze warmte krijgt als een andere zone warmte vraagt.

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10 16:43
Twixie schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:15:
[...]

Klopt. Vandaar dat je in een multi-zone setup ook slimme radiatorknoppen nodig hebt in de zone waar de thermostaat hangt. Die knoppen moeten namelijk dicht op het moment dat die hoofdzone warm genoeg is, juist om te vermijden dat ze warmte krijgt als een andere zone warmte vraagt.
Thanks voor de info. Dat wordt dus mijn bestelling annuleren en alleen de slimme Thermostaat aanschaffen ;-)
Was namelijk in de veronderstelling dat ik deze slimme thermostaatknoppen zo kon instellen dat ze naar de slimme thermostaat luisteren en als deze geen warmte vraagt de verwarming waarop de slimme thermostaatknop op aangesloten is ook geen warmte krijgt. Het enige wat ik wil is dat de kamers met een slimme thermostaatknop een bepaald tijdstip een ingestelde temperatuur krijgen.
Count_B schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:23:
[...]

Thanks voor de info. Dat wordt dus mijn bestelling annuleren en alleen de slimme Thermostaat aanschaffen ;-)
Was namelijk in de veronderstelling dat ik deze slimme thermostaatknoppen zo kon instellen dat ze naar de slimme thermostaat luisteren en als deze geen warmte vraagt de verwarming waarop de slimme thermostaatknop op aangesloten is ook geen warmte krijgt. Het enige wat ik wil is dat de kamers met een slimme thermostaatknop een bepaald tijdstip een ingestelde temperatuur krijgen.
Dit kunnen wij prima doen alleen dit is niet de standaardinstelling.
U kunt gewoon de knoppen kopen en installeren. Zodra ze zijn gemonteerd graag even bellen. Wij zetten de tado slimme radiatorknoppen om zodat ze GEEN warmte meer kunnen vragen aan de tado slimme wandthermostaat. Dan werkt het dus zoals u zou willen.

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Ik ben ook aan het kijken naar een nieuw thermostaat systeem.

Ik heb eigenlijk al een Nest besteld. Gisteren sprak ik met iemand die de Honeywell Evohome thuis heeft en vertelde dat je daarmee met de slimme radiatorknoppen iedere kamer warm kon maken (zonder dat je thermostaat in de woonkamer warmte vraagt)

Dit is iets wat ik eigenlijk al wilde hebben! Ik heb vandaag wat onderzoek gedaan en de Evohome is een mooi systeem maar ik heb niet echt het idee dat ze snel innoveren.

In mijn zoektocht kwam ik dus de tado tegen, ik ben hiervan wel gecharmeerd moet ik zeggen! Systeem ziet er mooi uit en ik krijg de indrukt dat het een wat innovatiever bedrijf is dan Honeywell, hopelijk zie je dat ook terug in de ontwikkeling van de apps bijvoorbeeld (De Android app van Evohome wordt niet al te best gereviewd).

Het enige wat ik nog moet uitzoeken of tado ook werkt mijn mijn vloerverwarming. Evohome lijkt daar wat beter op voorbereid te zijn. Iemand hier ervaring mee?

*Edit

Na wat verder lezen lijkt het wel te kunnen met vloerverwarming maar dan moet ik een zoneklep installeren om de watertoevoer naar de vloerverwarming uit te kunnen schakelen. Die moet ik dan bedraad :| aan de thermostaat aansluiten. Dit laatste is nogal vervelend want het is echt lastig om een draad te trekken van de vloerverwarming naar de plek waar de thermostaat komt te hangen...

Ik heb ook een radiatorknop bij mijn vloerverwarming zitten, dus die zou ik wellicht kunnen vervangen door een tado radiatorknop, maar die zou dan niet de temperatuur moeten meten maar alleen fungeren als aan/uit voor de vloerverwarming (geen idee of de tado dit ondersteunt). Ik heb nog een extra temperatuurbeveiliging op de vloerverwarming zitten die de pomp uitschakelt als het water te warm is, dus het zou dan toch niet erg zijn als de radiator knop helemaal open staat.

Hier een foto van mijn vloerverwarming:
Vloerverwarming

Ik heb het idee dat Evohome betere support heeft voor dit soort situaties (ze hebben bijvoorbeeld een draadloze zoneklep) Maar ik zou toch liever voor de tado gaan als ik het aan de praat zou krijgen zoals ik wil.

[ Voor 40% gewijzigd door OrbitZ op 19-02-2017 10:57 ]

• Twixie
Count_B schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:23:
[...]
Was namelijk in de veronderstelling dat ik deze slimme thermostaatknoppen zo kon instellen dat ze naar de slimme thermostaat luisteren en als deze geen warmte vraagt de verwarming waarop de slimme thermostaatknop op aangesloten is ook geen warmte krijgt.
Ik snap nu toch even niet wat je bedoeling is. Wat jij hier beschrijft is namelijk exact hoe het wél werkt in de hoofdzone. In je eerdere post schreef je echter dat je in de hoofdzone ALLEEN de thermostaat ging gebruiken met 'domme' radiatorknoppen. Zoals eerder bediscussieerd werkt dat niet omdat de radiatoren in de hoofdzone dan niet onafhankelijk geregeld kunnen worden, en dus ook warmte krijgen als een andere zone om warmte vraagt.

Dus, de meest courante opstelling in multi-zone is als volgt:
* hoofdzone: slimme thermostaat + slimme knop op elke radiator. In Tado wordt dit als 1 zone geconfigureerd en is het de thermostaat die de temperatuur meet en op basis hiervan al dan niet warmte vraagt. De knoppen zelf dienen enkel om de radiator gestuurd open of dicht te draaien.
* andere zones: slimme knop elke radiator. Hier meet de radiatorknop de temperatuur en zorgt zo voor de warmte-vraag.
* De slimme thermostaat in de hoofdzone is ook de master voor de aansturing van de ketel. Van zodra een zone warmte vraagt, wordt die vraag doorgegeven aan de slimme thermostaat die dan die warmtevraag doorgeeft aan de ketel. Die ketel kan echter niet het hete water naar een specifieke zone pompen, en daarvoor heb je dus al die slimme knoppen nodig, want die draaien radiators waar geen warmte nodig is dicht.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-11 09:35

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Radio werkt daarin niet anders dan Honeywell volgens mij. Bij Honeywell moet je een rf aan/uit module aansluiten op de zoneklep om te communiceren met evohome.

Tado heeft daarvoor de extensiekit. De extensiekit sluit je bedraad aan op de zoneklep. En de extensiekit communiceert vervolgens draadloos met je thermostaat.

Ik heb een soortgelijke situatie.
Hier is een installatiebedrijf langsgeweest en die adviseerden mij om de Honeywell zoneklep te laten monteren.
De thermostaatknop zou erop moeten blijven om ervoor te zorgen dat het water in de VV niet te hoog wordt. Hij adviseerde om de knop iets verder open te draaien met een slimme thermostaat.
Daarnaast ook nog wat olie vervangen in die verdeler en zou.. 350 euro kosten.

Had zelf op 225-250 gerekend voor de klep en het monteren. Aangezien de klep 130€ is.wil zelf alleen niet rommelen aan de (stadsverwarming)leidingen met daarin 90 graden water.

2 straten verderop al iets fout gegaan, waardoor een man 3e graad brandwonden overal zijn lichaam had opgelopen door zelf even de radiator te vervangen.

[ Voor 45% gewijzigd door AndereKoekoek op 19-02-2017 16:39 ]

• OrbitZ
Floris-K schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:34:
[...]
Radio werkt daarin niet anders dan Honeywell volgens mij. Bij Honeywell moet je een rf aan/uit module aansluiten op de zoneklep om te communiceren met evohome.

Tado heeft daarvoor de extensiekit. De extensiekit sluit je bedraad aan op de zoneklep. En de extensiekit communiceert vervolgens draadloos met je thermostaat.
Ben wel benieuwd of dat inderdaad zo kan, dat zou wel mooi zijn! Heb je daar meer info over? Op het internet vind ik verder alleen maar informatie dat de tado extensiekit ervoor is om draadloos met je CV ketel te praten. Niet dat je daar ook nog een zoneklep mee kan aansturen.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

De tado gevraagd en zij hebben bevestigd dat dit mogelijk is. Wellicht kunnen ze morgen even reageren om het al dan niet te bevestigen. :)
OrbitZ schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:11:
[...]

Ben wel benieuwd of dat inderdaad zo kan, dat zou wel mooi zijn! Heb je daar meer info over? Op het internet vind ik verder alleen maar informatie dat de tado extensiekit ervoor is om draadloos met je CV ketel te praten. Niet dat je daar ook nog een zoneklep mee kan aansturen.
De extensiekit kan de zoneklep aansturen. Wij kunnen maar 1 extensiekit per account gebruiken.

In huizen met vloerverwarming voor de begane grond en radiatoren boven met een bedrade kamerthermostaat zou ik dit aanraden:

Vervang huidige kamerthermostaat door een tado Slimme Thermostaat.
Plaats een zoneklep op de vloerverwarming en verbind die met de tado Extensiekit
Vervang de thermostatische radiatorknoppen op de bovenverdieping met tado Slimme Radiatorkranen (Het is niet nodig om alle thermostatische kranen te vervangen, bijvoorbeeld in een kamer waar de radiator zo goed als altijd uit staat).

Als een Slimme Radiatorknop warmte nodig heeft stuurt deze een signaal naar de Slimme Thermostaat om de ketel aan te doen.
Als er beneden warmte nodig is dan zal de Slimme Thermostaat de ketel aanzetten en een signaal sturen naar de Extensiekit zodat die de zoneklep kan openzetten.

• ilmithir
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:59
Kleine update op mijn post op pag 69.
Nu ondertussen weer 1,5 week verder en helaas nog steeds geen werkend systeem.

Na weer een aantal keer contact te hebben gehad met Tado kwamen ze met de conclusie dat mijn batterijen van mijn slimme radiatorknop leeg waren. Ik heb gelijk nieuwe gehaald en deze vervangen in beide radiatorknoppen (alkalinebatterijen (LR03 / LR6)).

Dit leek in eerste instantie te werken, maar helaas gingen mijn radiatorknoppen de volgende dag weer continue open en dicht, ook op momenten dat ze helemaal niet aangestuurd zouden moeten worden (dus gewoon dicht hadden moeten zijn).

Gelijk weer contact opgenomen met Tado, en ze kwamen dit maal tot de conclusie dat een van mijn radiatorknoppen defect zou zijn. Kreeg ook direct na dit mailtje een mail dat er iets opgestuurd was.

Helaas dit pakketje nog niet in ontvangst kunnen nemen, maar ik hoop dat dat deze week goed gaat komen.

Zojuist nog 2 automatische mailtjes van Tado gehad, mijn batterijen van beide radiatorknoppen schijnen alweer bijna leeg te zijn 8)7.

Dus ondertussen mijn slimme knoppen maar weer vervangen voor mijn oude simpele domme knoppen.
Ik hoop dat het pakketje de problemen gaat oplossen want anders ben ik bang dat ik alles terug ga sturen.
Begin het na 3,5 week toch wel een beetje zat te worden.
ilmithir schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:54:
Ben ondertussen al 1 week aan het stoeien met de support van Tado om mijn 2 slimme radiator knoppen in combinatie met een slimme thermostaat aan de praat te krijgen...
moet er ook gelijk bij melden dat de support erg goed en snel is, maar het probleem is helaas nog steeds niet opgelost.

Ik zal eventjes in het kort vertellen hoe de situatie is en wat ik wil;
Ik woon in een appartement en had daarin alleen radiatoren met normale "domme" knoppen.
Ook was er geen thermostaat aanwezig omdat we hier een centrale boiler hebben.

Wat ik wil en heb gevraag aan Tado;
Kan ik om te beginnen in mijn woon/eet deel 2 slimme knoppen gebruiken met in combinatie een slime thermostaat die ik als meetpunt kan gebruiken (wil het nl wel overal warm hebben en niet alleen bij de kachels) en kan gebruiken om de temperatuur eventueel met de hand aan te passen.
Volgens Tado kon dit.

Dus gelijk alles besteld, en kwam er al snel achter dat de knoppen helaas niet pasten met de bij geleverde adapters. dus gemeld en kreeg netjes nieuwe opgestuurd... 2x een 28mm naar 30mm adapter.

Toen de nieuwe verlopen binnen kwamen alles geplaatst en deels met de app en deels op de site alles geactiveerd...

Helaas maakte ik een foutje door bij de thermostaat een verkeerde optie aan te klikken (stom van me) en daardoor kon ik helaas gelijk niet meer verder. Door mijn fout moest ik nl een boiler selecteren en/of eventueel een merk van mijn vorige thermostaat. Die had ik dus niet.
Dit was gelukkig snel opgelost door Tado.

Na nog wat heen en weer gemail, om de instellingen goed te krijgen dacht ik mooi nu moet alles werken,

Maar helaas...
Ik kreeg een firmware update (36.15) waardoor mijn systeem compleet van slag raakte.
Thermostaat die was niet meer te bedienen en heeft 8 uur in firmware update modus gestaan en de knoppen die gingen ook hun eigen leven leiden, die gingen elke minuut 3x open en dicht ect (zie elke keer een soort loop licht van nullen met een steeksleuteltje er onder, wat vervolgens overgaat in 3 nullen met een handje).
Dit is uiteindelijk ook weer opgelost door Tado.

Dus ik kwam vol verwachting thuis van mijn werk met de goede hoop dat nu alles wel probleemloos zou werken.

Het werkt nu iets beter ik kan ondertussen de thermostaat bedienen zo als ik wilde, maar helaas de knoppen die gaan nog steeds elke minuut een stuk of 3x open en dicht.

Dus zo maar weer eens een mailtje richting Tado sturen en hopen dat dit toch nog opgelost gaat worden...
ilmithir schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:36:
Kleine update op mijn post op pag 69.
Nu ondertussen weer 1,5 week verder en helaas nog steeds geen werkend systeem.

Na weer een aantal keer contact te hebben gehad met Tado kwamen ze met de conclusie dat mijn batterijen van mijn slimme radiatorknop leeg waren. Ik heb gelijk nieuwe gehaald en deze vervangen in beide radiatorknoppen (alkalinebatterijen (LR03 / LR6)).

Dit leek in eerste instantie te werken, maar helaas gingen mijn radiatorknoppen de volgende dag weer continue open en dicht, ook op momenten dat ze helemaal niet aangestuurd zouden moeten worden (dus gewoon dicht hadden moeten zijn).

Gelijk weer contact opgenomen met Tado, en ze kwamen dit maal tot de conclusie dat een van mijn radiatorknoppen defect zou zijn. Kreeg ook direct na dit mailtje een mail dat er iets opgestuurd was.

Helaas dit pakketje nog niet in ontvangst kunnen nemen, maar ik hoop dat dat deze week goed gaat komen.

Zojuist nog 2 automatische mailtjes van Tado gehad, mijn batterijen van beide radiatorknoppen schijnen alweer bijna leeg te zijn 8)7.

Dus ondertussen mijn slimme knoppen maar weer vervangen voor mijn oude simpele domme knoppen.
Ik hoop dat het pakketje de problemen gaat oplossen want anders ben ik bang dat ik alles terug ga sturen.
Begin het na 3,5 week toch wel een beetje zat te worden.

[...]
Ik begrijp uw frustratie maar het is volkomen logisch dat als de tado radiatorknop continu aan het kalibreren is dat de batterijen het niet lang volhouden. Wij raden aan om de oude radiatorknop weer te gebruiken tot u een vervangen apparaat heeft ontvangen.
Hopelijk kunt u de nieuwe tado radiatorknop snel in ontvangst nemen en installeren. Vergeet niet even te bellen/mailen om de oude kapotte uit uw account te halen.

• OrbitZ
tado schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:28:
[...]

De extensiekit kan de zoneklep aansturen. Wij kunnen maar 1 extensiekit per account gebruiken.

In huizen met vloerverwarming voor de begane grond en radiatoren boven met een bedrade kamerthermostaat zou ik dit aanraden:

Vervang huidige kamerthermostaat door een tado Slimme Thermostaat.
Plaats een zoneklep op de vloerverwarming en verbind die met de tado Extensiekit
Vervang de thermostatische radiatorknoppen op de bovenverdieping met tado Slimme Radiatorkranen (Het is niet nodig om alle thermostatische kranen te vervangen, bijvoorbeeld in een kamer waar de radiator zo goed als altijd uit staat).

Als een Slimme Radiatorknop warmte nodig heeft stuurt deze een signaal naar de Slimme Thermostaat om de ketel aan te doen.
Als er beneden warmte nodig is dan zal de Slimme Thermostaat de ketel aanzetten en een signaal sturen naar de Extensiekit zodat die de zoneklep kan openzetten.
Okay, makes sense. Als ik het goed begrijp praat de tado thermostaat dan nog bedraad met mijn CV en gebruik ik de extensiekit alleen om draadloos de zoneklep aan te sturen.

Waarom kan ik als alternatief op de zoneklep + extensiekit niet een extra tado slimme radiatorknop vóór de bestaande radiatorknop zetten? Dit zou een veel goedkopere oplossing zijn dan de zoneklep + extensieset (≈250 euro). De tado radiatorknop kan dan toch ook gewoon de watertoevoer naar mijn vloerverwarming afsluiten?

[ Voor 5% gewijzigd door OrbitZ op 20-02-2017 08:53 ]

OrbitZ schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:52:
[...]

Okay, makes sense. Als ik het goed begrijp praat de tado thermostaat dan nog bedraad met mijn CV en gebruik ik de extensiekit alleen om draadloos de zoneklep aan te sturen.

Waarom kan ik als alternatief op de zoneklep + extensiekit niet een extra tado slimme radiatorknop vóór de bestaande radiatorknop zetten? Dit zou een veel goedkopere oplossing zijn dan de zoneklep + extensieset (≈250 euro). De tado radiatorknop kan dan toch ook gewoon de watertoevoer naar mijn vloerverwarming afsluiten?
Afsluiten kunnen we wel maar wij kunnen niet de juiste watertemperatuur geven aan de vloer. Dit zal betekenen dat als de kamer met de vloerverwarming warmte nodig heeft, wij de radiatorknop vol open zouden kunnen zetten en dan gaat er 60 graden water door de vloer en dat kan zeker niet de bedoeling zijn.

Eventueel kunt u nog een thermostatische kraan installeren in serie met de huidige knop. Wij raden dit alleen af omdat deze verdelers vaak in een afgesloten kast zitten waar de radiatorknop meer moeit heeft om verbinding te maken met de bridge terwijl onze extensiekit vaak toch een stabiele verbinding kan opbouwen. Verder is de slimme radiatorknop een apparaat op batterijen terwijl de extensiekit door 230V gevoed zal worden.

• OrbitZ
tado schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:10:
[...]

Afsluiten kunnen we wel maar wij kunnen niet de juiste watertemperatuur geven aan de vloer. Dit zal betekenen dat als de kamer met de vloerverwarming warmte nodig heeft, wij de radiatorknop vol open zouden kunnen zetten en dan gaat er 60 graden water door de vloer en dat kan zeker niet de bedoeling zijn.

Eventueel kunt u nog een thermostatische kraan installeren in serie met de huidige knop. Wij raden dit alleen af omdat deze verdelers vaak in een afgesloten kast zitten waar de radiatorknop meer moeit heeft om verbinding te maken met de bridge terwijl onze extensiekit vaak toch een stabiele verbinding kan opbouwen. Verder is de slimme radiatorknop een apparaat op batterijen terwijl de extensiekit door 230V gevoed zal worden.
Ja het in serie zetten is eigenlijk precies wat ik bedoel. Bij ons zit de vloerverwarming in de gang, dus dat moet wel bereikbaar zijn. Dus dan zou het zoiets worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QIVrTxgGnLJzUSIQaHp4txRl/full.png

Heeft deze opzet geen verder nadelen en kan dit zo geconfigureerd worden dat de tado radiatorknop dan alleen gebruikt wordt om het water af te sluiten en niet om de temperatuur te meten?
OrbitZ schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:22:
[...]

Ja het in serie zetten is eigenlijk precies wat ik bedoel. Bij ons zit de vloerverwarming in de gang, dus dat moet wel bereikbaar zijn. Dus dan zou het zoiets worden:

[afbeelding]

Heeft deze opzet geen verder nadelen en kan dit zo geconfigureerd worden dat de tado radiatorknop dan alleen gebruikt wordt om het water af te sluiten en niet om de temperatuur te meten?
Dit zou gewoon moeten werken. Enige nadeel dat ik mij kan bedenken is dat u af en toe de batterijen moet vervangen. De radiatorknop zal niet zijn eigen temperstuursensor gebruiken maar de sensor van de kamerthermostaat.

• OrbitZ
Okay, thanks voor de info!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

ilmithir schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:36:
[...]
Ik heb dit ook gehad. De knoppen gingen kalibreren; constant open-dicht-open.
Gevolg was dat de kamer ineens 25 graden was. Dit gedrag kwam ineens na een dag of 2.

Van Tado heb ik een vervangende knop ontvangen en deze is nu al 2 weken gemonteerd en houdt de temperatuur heel constant. Ben erg tevreden over de knop nu.

• JERO79
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 12:40
tado schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:10:
[...]
Is het dan niet nog handiger om in plaats van een extra thermostatische kraan de pomp van de vloerverwarming op een extensiekit aan te sluiten? Ik zie het zo voor me:
  • Verwamingsvraag geïnitieerd vanuit Slimme Thermostaat woonkamer: Slimme Thermostaat stuurt bedraad ketel aan en zorgt draadloos via extensiekit dat pomp vloerverwarming aan gaat.
  • Verwamingsvraag geïnitieerd vanuit Slimme Radiatorknop slaapkamer: Slimme Radiatorknop stuurt draadloos Slimme Thermostaat aan, die stuurt bedraad weer ketel aan en zorgt draadloos via extensiekit dat pomp vloerverwarming uit gaat/blijft. Het warme water uit de ketel komt wel aan bij de verdeler van de vloerverwaming, maar wordt niet rondgepompt in dat circuit.
  • Hiermee bespaar je ook meteen stroom omdat de vloerverwarming pomp dan enkel loopt als je ook daadwerkelijk de vloer wilt verwarmen.

• OrbitZ
JERO79 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:18:
[...]

Is het dan niet nog handiger om in plaats van een extra thermostatische kraan de pomp van de vloerverwarming op een extensiekit aan te sluiten? Ik zie het zo voor me:
  • Verwamingsvraag geïnitieerd vanuit Slimme Thermostaat woonkamer: Slimme Thermostaat stuurt bedraad ketel aan en zorgt draadloos via extensiekit dat pomp vloerverwarming aan gaat.
  • Verwamingsvraag geïnitieerd vanuit Slimme Radiatorknop slaapkamer: Slimme Radiatorknop stuurt draadloos Slimme Thermostaat aan, die stuurt bedraad weer ketel aan en zorgt draadloos via extensiekit dat pomp vloerverwarming uit gaat/blijft. Het warme water uit de ketel komt wel aan bij de verdeler van de vloerverwaming, maar wordt niet rondgepompt in dat circuit.
  • Hiermee bespaar je ook meteen stroom omdat de vloerverwarming pomp dan enkel loopt als je ook daadwerkelijk de vloer wilt verwarmen.
Ik denk dat ik het nog simpeler kan doen inderdaad. Ipv de huidige radiatorknop plaats ik een tado thermostaatknop, deze kan de watertoevoer naar de vloerverwarming dichtzetten.

Er zit namelijk al een temperatuurbeveiliger op die de pomp van de vloerverwarming uitschakelt als het water te warm wordt. Zo heb ik helemaal geen extensieset nodig en omdat het idd een apart circuit is komt het (te) hete water wel langs de warmtewisselaar maar gaat het niet de vloer in.

Ik heb gelezen dat het niet goed is om de pomp voor lange tijd uit te schakelen, vandaar dat het schakelen van de pomp met de tado geen goed idee is denk ik. In de zomer zet ik de pomp op standje 1 in de winter op standje 3. Zo beperk ik het stroomverbruik een beetje.

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 16:14
tado schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:50:
[...]

Dit kunnen wij prima doen alleen dit is niet de standaardinstelling.
U kunt gewoon de knoppen kopen en installeren. Zodra ze zijn gemonteerd graag even bellen. Wij zetten de tado slimme radiatorknoppen om zodat ze GEEN warmte meer kunnen vragen aan de tado slimme wandthermostaat. Dan werkt het dus zoals u zou willen.
Ik zou heel blij zijn als deze optie beschikbaar komt in de app, zou er graag wat mee willen experimenteren. Sinds ik de slimme radiatorknoppen heb geïnstalleerd is mijn gasverbruik flink gestegen en ik krijg het maar niet omlaag.

De verschillende zones vragen onafhankelijk van elkaar om warmte en zetten dus de ketel continu aan. Dit gebeurd vooral 's nachts. De ruimtes waar nog domme thermostaatkranen hangen blijven nu dus ook de hele nacht warm.

• JERO79
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 12:40
OrbitZ schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:56:
[...]
Er zit namelijk al een temperatuurbeveiliger op die de pomp van de vloerverwarming uitschakelt als het water te warm wordt. Zo heb ik helemaal geen extensieset nodig en omdat het idd een apart circuit is komt het (te) hete water wel langs de warmtewisselaar maar gaat het niet de vloer in.
Dat is meer een noodstop voor als het water heter wordt dan 50 of 60 graden. Volgens mij moet je die ook handmatig resetten als hij aan is gesprongen. Met de bestaande thermostaatkraan kun je de aanvoer terugregelen naar 30 of 40 graden, wat de gewenste temperatuur is voor je vloerverwarming. De Slimme Thermostaatknop kan deze functie niet overnemen.
Ik heb gelezen dat het niet goed is om de pomp voor lange tijd uit te schakelen, vandaar dat het schakelen van de pomp met de tado geen goed idee is denk ik. In de zomer zet ik de pomp op standje 1 in de winter op standje 3. Zo beperk ik het stroomverbruik een beetje.
Dit is in de winter natuurlijk geen issue. In de zomer zou je dit kunnen oplossen door in je thermostaatprogramma 1 keer per week een half uurtje 30 graden in te stellen voor de woonkamer, dan gaat de pomp (maar ook de ketel) vanzelf aan. Of zuiniger: parallel aan de extensieset op de pomp een tijdklok aansluiten die hetzelfde doet (maar dan zonder dat de ketel meeloopt).

• OrbitZ
JERO79 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:53:
[...]
Dat is meer een noodstop voor als het water heter wordt dan 50 of 60 graden. Volgens mij moet je die ook handmatig resetten als hij aan is gesprongen. Met de bestaande thermostaatkraan kun je de aanvoer terugregelen naar 30 of 40 graden, wat de gewenste temperatuur is voor je vloerverwarming. De Slimme Thermostaatknop kan deze functie niet overnemen.
Nee, de temperatuurbeveiliging schakelt weer in als de temperatuur onder het maximum komt, dus dat gaat wel goed. Verder heb je goeie ideeën, ik ga eens even nadenken hoe ik dit ga oplossen.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
ArisB schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:40:
[...]

Ik zou heel blij zijn als deze optie beschikbaar komt in de app, zou er graag wat mee willen experimenteren. Sinds ik de slimme radiatorknoppen heb geïnstalleerd is mijn gasverbruik flink gestegen en ik krijg het maar niet omlaag.

De verschillende zones vragen onafhankelijk van elkaar om warmte en zetten dus de ketel continu aan. Dit gebeurd vooral 's nachts. De ruimtes waar nog domme thermostaatkranen hangen blijven nu dus ook de hele nacht warm.
Waarom zet je 'snachts alle zones niet naar 15 graden of zoiets.
Ik begrijp niet goed waarom je dan nog warmte vraag hebt in een zone. Bij mij gaat alles omlaag om 23:30 en om pas om 07:00 weer aan. De ketel start dan pas weer om ongeveer 6:30

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 16:14
TWyk schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:08:
[...]
Waarom zet je 'snachts alle zones niet naar 15 graden of zoiets.
Ik begrijp niet goed waarom je dan nog warmte vraag hebt in een zone. Bij mij gaat alles omlaag om 23:30 en om pas om 07:00 weer aan. De ketel start dan pas weer om ongeveer 6:30
De slaapkamers staan op 16 en ik heb de badkamer zelfs op "Off" gezet, als ik ga douchen geef ik dan een draai aan de knop. Om de slaapkamers op 16 graden te houden slaat de ketel echter aan. De woonkamer staat 's nachts op 15.

Voorheen verwarmde de slaapkamers mee met de woonkamer en koelde ze 's nachts langzaam af, dit is kennelijk zuiniger dan een constante temperatuur aanhouden.

• e-sim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-02 18:39
Beste Tado,

in reactie op mijn eerder bericht en jullie reactie;
e-sim schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:07:
Wat een goed forum! fijn ook dat Tado zo actief is. Die pro actieve houding en de IFTTT etc lijken me voor Tado te willen gaan.
Maar, zou wel nog graag julie advies willen over het volgende;

heb een beneden verdieping met enkel vloerverwarming (slpkmr, badkamer) en een bovenverdieping met entree, woonkamer en 2 radiatoren.
Vanaf de cv-ketel is de hele radiator groep al dmv een mechanische klep, inclusief relais, af te sluiten (nu nog niet aangesloten, staat dus altijd open).
de vloerverwarming groep is in de CV kast af te sluiten op de verdeler (is nog geen geen middel geplaats)
Hoe kan ik nu het beste een situatie creeren waarbij;

de vloerverwarming groep op termperatuur is bij-naar-bed-gaan en bij-opstaan.
de radiator groep flexibeler is aan te passen.

dank!

U heeft dit nodig:
2 zonekleppen die met een relais gestuurd kunnen worden.
Vanaf die zonekleppen een draad naar een meetpunt voor de 2 slimme thermostaten
1 tado extensiekit naast de ketel om die ketel te regelen.

Als 1 zone warmte nodig heeft gaat de zoneklep open maar ook de ketel aan via de extensiefst.[/quote]
[quote]

zou het mogelijk zijn om tegen de modulerende ketel te zeggen dat de ene zone (dus die thermostaat) behoorde bij de vloerverwarming zone, een water T van 40 geeft, terwijl wanneer de radiatoren vragen de T wel lekker 70 graden is om het snel warm te krijgen?
de vloer-verwarming heeft z'n eigen thermostaat knop dus bij te warm water gaat deze vanzelf dicht voor de gevallen als beide water vragen.
Maar voor de gevallen dat alleen de vloer water wil is het zo zonde dat er met T 70 wordt afgeven terwijl de vloerverwarming wordt beperkt door max 40 in te laten.

is daar iets slims op te verzinnen?

dank,
elwin

[ Voor 49% gewijzigd door e-sim op 22-02-2017 22:32 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ArisB schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:18:
[...]

De slaapkamers staan op 16 en ik heb de badkamer zelfs op "Off" gezet, als ik ga douchen geef ik dan een draai aan de knop. Om de slaapkamers op 16 graden te houden slaat de ketel echter aan. De woonkamer staat 's nachts op 15.

Voorheen verwarmde de slaapkamers mee met de woonkamer en koelde ze 's nachts langzaam af, dit is kennelijk zuiniger dan een constante temperatuur aanhouden.
Maar mocht je het niet voor elkaar krijgen 's nachts je slaapkamers op 16 te houden, dan zou ik eerst eens kijken naar isolatie/dubbel glas etc voordat je aan de gang gaat met een slimme thermostaat.

Wij hebben 1 kamer in het huis waar de ketel 's nachts soms voor aan slaat, maar dat is een kamer met aan 3 kanten buitenmuur, eronder een (onverwarmde) berging en vol op het noorden. Toen het buiten onder 0 was moest de ketel idd af en toe even draaien om die op 16 graden te houden, maar daarbuiten slaat hij eigenlijk amper aan.

• OrbitZ
Okay, ik heb mijn spullen besteld. De thermostaat +4 radiatorknoppen. Ik ga mijn vloerverwarming toch schakelen door de tado radiatorknop extra in serie te schakelen met de bestaande radiatorknop (die de temperatuur naar de vloerverwarming binnen de perken houdt). Dit is een stuk goedkopere oplossing dan een zoneklep + extensiekit.

Ik krijg ze morgen al binnen, dus ik ben erg benieuwd! *O*
e-sim schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:29:
Beste Tado,

in reactie op mijn eerder bericht en jullie reactie;
e-sim schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:07:
Wat een goed forum! fijn ook dat Tado zo actief is. Die pro actieve houding en de IFTTT etc lijken me voor Tado te willen gaan.
Maar, zou wel nog graag julie advies willen over het volgende;

heb een beneden verdieping met enkel vloerverwarming (slpkmr, badkamer) en een bovenverdieping met entree, woonkamer en 2 radiatoren.
Vanaf de cv-ketel is de hele radiator groep al dmv een mechanische klep, inclusief relais, af te sluiten (nu nog niet aangesloten, staat dus altijd open).
de vloerverwarming groep is in de CV kast af te sluiten op de verdeler (is nog geen geen middel geplaats)
Hoe kan ik nu het beste een situatie creeren waarbij;

de vloerverwarming groep op termperatuur is bij-naar-bed-gaan en bij-opstaan.
de radiator groep flexibeler is aan te passen.

dank!

U heeft dit nodig:
2 zonekleppen die met een relais gestuurd kunnen worden.
Vanaf die zonekleppen een draad naar een meetpunt voor de 2 slimme thermostaten
1 tado extensiekit naast de ketel om die ketel te regelen.

Als 1 zone warmte nodig heeft gaat de zoneklep open maar ook de ketel aan via de extensiefst.[/quote]
[quote]

zou het mogelijk zijn om tegen de modulerende ketel te zeggen dat de ene zone (dus die thermostaat) behoorde bij de vloerverwarming zone, een water T van 40 geeft, terwijl wanneer de radiatoren vragen de T wel lekker 70 graden is om het snel warm te krijgen?
de vloer-verwarming heeft z'n eigen thermostaat knop dus bij te warm water gaat deze vanzelf dicht voor de gevallen als beide water vragen.
Maar voor de gevallen dat alleen de vloer water wil is het zo zonde dat er met T 70 wordt afgeven terwijl de vloerverwarming wordt beperkt door max 40 in te laten.

is daar iets slims op te verzinnen?

dank,
elwin
Volgens mij moet jij voor jouw situatie tado radiatorknoppen op de radiatoren in entree en woonkamer plaatsen (en de bestaande zoneklep gewoon open laten).

Verder moet je dan de thermostaat zelf in de slaapkamer plaatsen om de temperatuur van de slaapkamer te regelen. Je hebt dan alleen nog een manier nodig om de vloerverwarming af te sluiten. Dit kan middels een zoneklep+extensieset of net zoals ik ga proberen dmv van een tado radiatorknop.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:09
OrbitZ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:29:
Okay, ik heb mijn spullen besteld. De thermostaat +4 radiatorknoppen. Ik ga mijn vloerverwarming toch schakelen door de tado radiatorknop extra in serie te schakelen met de bestaande radiatorknop (die de temperatuur naar de vloerverwarming binnen de perken houdt). Dit is een stuk goedkopere oplossing dan een zoneklep + extensiekit.
[...]
Ik denk dat jij een fout in je installatie hebt zitten en daardoor een verkeerde beredenering volgt. Die IMIT thermostaat bij jouw vloerverwarmingspomp is vrijwel zeker verkeerd aangesloten. Die zou de pomp aan moeten sturen als het water warm genoeg is i.p.v. uitschakelen bij een te hoge temperatuur. http://www.imit.it/en/product-detail.aspx?prodotto=117 Als je de tekening downloadt: aansluiting 1 en 3 nodig i.p.v. 1 en 2 zo te zien.
De temperatuur van het water wordt geregeld door de thermostaatkraan met afstandvoeler.

[ Voor 14% gewijzigd door Simple mind op 23-02-2017 22:48 ]

• OrbitZ
Simple mind schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:42:
[...]

Ik denk dat jij een fout in je installatie hebt zitten en daardoor een verkeerde beredenering volgt. Die IMIT thermostaat bij jouw vloerverwarmingspomp is vrijwel zeker verkeerd aangesloten. Die zou de pomp aan moeten sturen als het water warm genoeg is i.p.v. uitschakelen bij een te hoge temperatuur. http://www.imit.it/en/product-detail.aspx?prodotto=117 Als je de tekening downloadt: aansluiting 1 en 3 nodig i.p.v. 1 en 2 zo te zien.
De temperatuur van het water wordt geregeld door de thermostaatkraan met afstandvoeler.
Ja klopt, scherp! Ik had laatst een mannetje over de vloer om de vloerverwarming na te kijken, hij zei precies hetzelfde. Dat dat orange ding ervoor is om de pomp in te schakelen als er warm water aankomt.

Na ja, op zich veranderd dat verder niets aan mijn plannen met de tado, dus dat laat ik maar zo denk ik :)

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:40
ArisB schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:18:
[...]

Ik weet niet exact wat je setup is, maar als je bijvoorbeeld drie slaapkamers hebt met een slimme radiatorknop: Dan kan het zijn dat kamer 1 warmte vraagt en kamer 2 en 3 niet omdat die warm genoeg zijn. Is kamer 1 op temperatuur dan kan het zo maar zijn dat kamer 3 ondertussen zoveel is afgekoeld dat ie ook warmte gaat vragen. etc etc Per saldo staat de ketel de hele dag aan...
Mijn ervaring met het vasthouden van een dergelijke lage temperatuur (16 graden): domme radiatorknop monteren en klein beetje open zetten en mee laten liften met het opwarmen van de woonkamer/rest van het huis.
OrbitZ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:29:

Ik krijg ze morgen al binnen, dus ik ben erg benieuwd! *O*
Hou er rekening mee dat de hele setup die u gaat hebben geen standaard tado-setup is.

De radiatorknop + draadloze slimme thermostaat combinatie is alleen te installeren door ons te bellen op dit moment.

• OrbitZ
tado schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:51:
[...]

Hou er rekening mee dat de hele setup die u gaat hebben geen standaard tado-setup is.

De radiatorknop + draadloze slimme thermostaat combinatie is alleen te installeren door ons te bellen op dit moment.
Wat? Ik heb gisteren met een support medewerker van jullie aan de telefoon dit besteld, dit zou toch genoeg moeten zijn om aan de slag te kunnen?? Ik snap niet wat je bedoeld met "geen standaard tado setup"??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vf1QC9bLqGS34Q89G5IfDPGQ/medium.png
OrbitZ schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:56:
[...]

Wat? Ik heb gisteren met een support medewerker van jullie aan de telefoon dit besteld, dit zou toch genoeg moeten zijn om aan de slag te kunnen?? Ik snap niet wat je bedoeld met "geen standaard tado setup"??

[afbeelding]
Het enige wat ik bedoel is dat het niet via onze standaard stap voor stap online handleiding te doen is op dit moment.

Even bellen dus om dit te installeren. Na de installatie natuurlijk 100% probleemloos te sturen via de app etc...

• OrbitZ
tado schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:58:
[...]

Het enige wat ik bedoel is dat het niet via onze standaard stap voor stap online handleiding te doen is op dit moment.

Even bellen dus om dit te installeren. Na de installatie natuurlijk 100% probleemloos te sturen via de app etc...
Ah, gelukkig. Ik dacht even dat ik niet aan de slag kon met de spullen :)

• Simple mind
OrbitZ schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:56:
[...]

[afbeelding]
Je hebt nu 2 sets met een bridge besteld zo te zien. Beetje jammer: €50 weg.
De winkel waar jij volgens mij besteld hebt begrijpt deze materie ook niet helemaal heb ik ondervonden.

En: die pomp goed aansluiten kan je een aanzienlijke stroombesparing opleveren. Misschien wel meer als je op gas gaat besparen........
Simple mind schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:55:
[...]

Je hebt nu 2 sets met een bridge besteld zo te zien. Beetje jammer: €50 weg.
De winkel waar jij volgens mij besteld hebt begrijpt deze materie ook niet helemaal heb ik ondervonden.

En: die pomp goed aansluiten kan je een aanzienlijke stroombesparing opleveren. Misschien wel meer als je op gas gaat besparen........
Volgens mij is de bestelling juist.
1 Starterskit slimme radiatorkranen
1 Additionele slimme thermostaat
2 Additionele slimme radiatorkranen

En ik ben het eens met de statement over de stroombesparing door de pomp niet onnodig te laten lopen.

• Simple mind
tado schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:15:
[...]

En ik ben het eens met de statement over de stroombesparing door de pomp niet onnodig te laten lopen.
Dit is geen additionele thermostaat maar een volledige set in "niet Homekit" uitvoering: ergo 2 bridges toch?

• OrbitZ
tado schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:15:
[...]

Mocht er twee keer een bridge bij zitten kan ik het altijd nog terugsturen, als het goed is ontvang ik de spullen vandaag dus we gaan het wel zien.

Als ik de pomp ga uitschakelen moet ik er eigenlijk een slim apparaat tussen hangen die er dan wel voor zorgt dat de pomp minimaal een keer per dag voor een paar minuten aan gaat lijkt mij. Of dat ook met de tado regelen door 1x per dag de temperatuur in de woonkamer in te stellen op 18 graden ofzo.
Simple mind schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:27:
[...]

Dit is geen additionele thermostaat maar een volledige set in "niet Homekit" uitvoering: ergo 2 bridges toch?
Je hebt gelijk.
De "additionele slimme thermostaat" is maar 4 euro goedkoper in die webwinkel en ook niet op voorraad dus ik denk een prima oplossing.

• Simple mind
tado schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:43:
[...]

Je hebt gelijk.
De "additionele slimme thermostaat" is maar 4 euro goedkoper in die webwinkel en ook niet op voorraad dus ik denk een prima oplossing.
Even verder rekenen: 4 losse slimme radiatorknoppen en deze thermostaat ipv de huidige bestelling? Bij dezelfde winkel €41 minder dus.....
Aansturen van die pomp: dat gaat niet werken zo.
Als het een pompschakelaar is doet hij zelf regelmatig de pomp aansturen.

[ Voor 13% gewijzigd door Simple mind op 24-02-2017 12:58 ]

Simple mind schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:55:
[...]

Even verder rekenen: 4 losse slimme radiatorknoppen en deze thermostaat ipv de huidige bestelling? Bij dezelfde winkel €41 minder dus.....
Aansturen van die pomp: dat gaat niet werken zo.
Als het een pompschakelaar is doet hij zelf regelmatig de pomp aansturen.
Maar dan is er alleen een V2 bridge gekocht en geen V3.

• rjblake
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-02-2023
I have yet to read through all 72 pages here, so maybe this has been covered already (sorry, mijn Nederlands is niet goed genoeg voor schrijven), but in case others are in the 'pre-acquisition' phase I had the following:
  • The extension kit is not supplied with a 230VAC power cord. This is needed for an Opentherm connected CV (according to Tado support); and most definitely my Remeha Calenta 40C
  • The custom online instructions as promised were never there - it asked me for my configuration (despite saying they were ready) and then said there were none and I needed to contact Tado.
  • The Hot Water control was not available at all, despite it being fully supported by Remeha and Opentherm. Installer configuration (read hidden menus) allowed it to be configured, but...
  • The Opentherm Hot Water functionality does not work as you may expect. i.e. it does not detect and record hot water demand, but only supports the ECO/Comfort functionality
  • The Web app (read browser interface) does not give you any graphs/data/insight into the behaviour (unlike the phone or tablet app)
  • Don't be alarmed at the starting temperature reading on the thermostat. Mine was over 25DegC while actual was around 20DegC. It does come right but takes a few hours
  • Use/savings estimates are not that intuitive, but rather a guess based on a years use
  • A call to the helpdesk took over 45 mins to get answered. You want to know how annoying the same soundbite music on hold is after 45 mins :(
  • There is NO documentation of any use. If you want to connect it to relays, valves, etc. you are on your own, or at least lengthy calls to the Tado Helpdesk who may or may not be able to provide an answer. There is a German manual which has some more info; but is outdated
  • Tado have promised the API to developers since 2015, or even 2013 but have failed to deliver this at any time. It does appear that they have worked with Conrad.de to allow them to add it to conradconnect.de
Now I just hope it works better than the installation and initial support
Pagina: 1 ... 18 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!