Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:41:
Ik heb inmiddels ook de slimme knoppen aangesloten, ging ook weer vrij makkelijk (hoewel het pairen 3 pogingen nodig had). Wat me opvalt is dat in vergelijking met mijn Alecto 433Mhz metertje de slimme knoppen toch wel structureel een graad hoger aangeven op dezelfde plek. Daarnaast is het ook jammer dat de knoppen geen decimalen ondersteunen, met name omdat bij het controleren van de betrouwbaarheid je al vrij snel met afrondingen zit.

Tot slot zou ik het ook handig vinden als ik zou kunnen zien wanneer een zone gestookt heeft (achteraf), het valt me op dat de grafiek met stook uren alleen kijkt naar de thermostaat, niet de knoppen. Toch maar uitlezen met een scriptje dus, of mis ik ergens iets?
Nieuwe grafieken voor de Slimme Radiatorknoppen komen er nog aan:
https://support.tado.com/...-the-Development-Roadmap-

Er is gekozen voor 1 graad nauwkeurigheid omdat u zelf al heeft gemerkt dat de temperatuurmeting direct naast de radiator in principe toch een afwijking kan hebben ten opzichte van de kamertemperatuur.
U kunt ervoor kiezen om een slimme thermostaat toe te voegen als draadloze sensor. Dan kunt u weer per 0.1 graad instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door tado op 24-01-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Overigens ook hier een ervaring met de slimme knoppen waarbij de combinatie van bevestigings-plaatje + knop toch wel erg gevoelig blijkt.

Na installatie van 2 knoppen merkte ik dat 1 van de knoppen open bleef staan, met als gevolg een temperatuur van 26 graden op zolder (ingesteld op 17). Ook bij volledig op "Off" draaien van de knop bleef het ventiel openstaan, dus het lijkt erop dat dit niet ver genoeg ingedrukt werd. De andere knop deed het prima en had geen enkel probleem.

Na de 'defecte' knop een paar keer erop en eraf gehaald te hebben uiteindelijk toch maar even de 2 knoppen omgewisseld (maar het plaatje op de radiator laten zitten). Daarna lijken beide knoppen het nu zonder problemen te doen. Ik weet zeker dat ik ze niet door elkaar gehaald heb bij installatie (op basis van de eerdere posts in dit topic extra goed op gelet), maar na het wisselen blijkt er toch een (op het oog onzichtbaar) verschil te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
Opvallend dat de ETAs verdwenen zijn van die grafiek. Blijkbaar hebben ze daar wel een probleem met commitments. Zie net een mail binnenkomen dat de Homekit bridges naar verwachting in Q2 zullen uitgeleverd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:10
Ja ik krijg de mail net ook binnen! Begin er nu wel een beetje geïrriteerd door te raken!

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:56
Twixie schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:32:
[...]

Opvallend dat de ETAs verdwenen zijn van die grafiek. Blijkbaar hebben ze daar wel een probleem met commitments. Zie net een mail binnenkomen dat de Homekit bridges naar verwachting in Q2 zullen uitgeleverd worden...
Ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen meer in. Wat is de complexiteit? Zowel Netatmo en Honeywell (Lyric T6) hebben beide wel een bridge die Homekit compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
meesje schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 18:46:
[...]

Ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen meer in. Wat is de complexiteit? Zowel Netatmo en Honeywell (Lyric T6) hebben beide wel een bridge die Homekit compatible is.
Precies dat dacht ik ook! Als die bridge pas in het 2e kwartaal komt dan heb ik in mijn geval meer als een half jaar moeten wachten. Vind dat toch echt absurd!
Ik had Tado hier een paar weken geleden al over gemaild en of er een compensatie tegenover stond, zij gaven als antwoord dat dat niet zo was en dat ik hem ook mocht terugsturen.
Zij zouden dan mij mijn geld retourneren.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alegico
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-11-2022

alegico

4160 Wp solar powered, ...

tado schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:05:

Er is gekozen voor 1 graad nauwkeurigheid omdat u zelf al heeft gemerkt dat de temperatuurmeting direct naast de radiator in principe toch een afwijking kan hebben ten opzichte van de kamertemperatuur.
U kunt ervoor kiezen om een slimme thermostaat toe te voegen als draadloze sensor. Dan kunt u weer per 0.1 graad instellen.
Ik persoonlijk vind dit een slecht argument. ook al wijkt de temparatuur naast de radiator af, wil je toch wel een finetuning kunnen doen.
voorstel een extra slimme termostaat, alsof het spul allemaal niks kost.

misschien een wat emotionele reactie van mijn kant, maar ik vind dit belachelijk.

Raspberry Pi 3B for sure now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:54
tado schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:05:
[...]

Wellicht kan heroverwogen worden om bij de radiatorknoppen de gevoeligheid per 0,5 graad in te stellen (ook bij de handbediening van de thermostaat). Dit maakt gevoelsmatig al veel uit en levert misschien ook nog een kleine besparing op? Om in iedere kamer naast een radiatorknoppen ook nog eens een slimme thermostaat te hangen vanwege een nauwkeurigere meting is misschien wat veel van het goede....dan zou het bijvoorbeeld met een externe thermostaat in Homekit geïntegreerd kunnen worden als die er toch al aanwezig is in andere Homekit sensoren of apparaten in dezelfde ruimte ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
alegico schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:06:
[...]

Ik persoonlijk vind dit een slecht argument. ook al wijkt de temparatuur naast de radiator af, wil je toch wel een finetuning kunnen doen.
voorstel een extra slimme termostaat, alsof het spul allemaal niks kost.

misschien een wat emotionele reactie van mijn kant, maar ik vind dit belachelijk.
Zodra jullie toegang krijgen tot de grafieken van de temperatuurmetingen van de radiatorknoppen zullen jullie begrijpen waarom de keuze voor hele graden is gemaakt.

Ik heb hier een screenshot van mijn eigen woonkamer (dit is wel een worst case scenario omdat de radiatorknop direct in de hoek van de kamer zit en er zit een vensterbank boven de radiator).

De paarse lijn is de ingestelde temperatuur
De oranje lijn is de temperatuur gemeten door een tado thermostaat aan de andere kant van de kamer
De rode lijn is de temperatuur gemeten door de tado slimme radiatorknop zelf.
Opvallend is dat de radiatorknop al een hogere temperatuur meet dan de slimme thermostaat aan de wand ook al staat de radiator niet aan. Dit kan verklaard worden door het feit dat er een pijp met aanvoerwater door de muur in die hoek van mijn kamer loopt waardoor die muur vrij warm is.

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/lejgygf7x/Bildschirmfoto_von_2017_01_26_09_46_59.png

Natuurlijk is dit een extreem geval maar ook in gevallen waar de radiatorknop volledig in de openlucht zit zal de temperatuur niet op 0.1 graad nauwkeurig te meten zijn.

Hier en ander voorbeeld waar de slimme radiatorknop helemaal vrij hangt:

De lijn onder in beeld geeft aan dat de knop open ging. Hier gaat hij elke keer ongeveer 10% open.
Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/nrh8oa1az/Bildschirmfoto_von_2017_01_26_09_59_15.png

De vertikale as geeft 2 graden per horizontaal lijntje aan.
Maar zelfs in dit geval is te zien dat regelen op 0,1 graad zo goed als onmogelijk is met alleen een meetpunt naast de radiator zelf.

Over de HomeKit support:
We werken met man en macht om het zo snel mogelijk beschikbaar te maken en dit was natuurlijk ook nooit onze bedoeling geweest. De andere bedrijven die jullie aanhalen hebben alleen maar een Thermostaat die geschikt is met HomeKit terwijl wij onze gloednieuwe radiatorknoppen ook geschikt moeten krijgen en veel complexere multizone situaties (radiatorknoppen die verbinden met een slimme thermostaat als temperatuursensor maar ook verbinden met een andere thermostaat om de ketel aan te kunnen sturen via niet alleen relais en OpenTherm maar ook 20 andere bus en analoge sturingen).

[ Voor 37% gewijzigd door tado op 26-01-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
tado schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:29:
[...]

Zodra jullie toegang krijgen tot de grafieken van de temperatuurmetingen van de radiatorknoppen zullen jullie begrijpen waarom de keuze voor hele graden is gemaakt.

Ik heb hier een screenshot van mijn eigen woonkamer (dit is wel een worst case scenario omdat de radiatorknop direct in de hoek van de kamer zit en er zit een vensterbank boven de radiator).

De paarse lijn is de ingestelde temperatuur
De oranje lijn is de temperatuur gemeten door een tado thermostaat aan de andere kant van de kamer
De rode lijn is de temperatuur gemeten door de tado slimme radiatorknop zelf.
Opvallend is dat de radiatorknop al een hogere temperatuur meet dan de slimme thermostaat aan de wand ook al staat de radiator niet aan. Dit kan verklaard worden door het feit dat er een pijp met aanvoerwater door de muur in die hoek van mijn kamer loopt waardoor die muur vrij warm is.

[afbeelding]

Natuurlijk is dit een extreem geval maar ook in gevallen waar de radiatorknop volledig in de openlucht zit zal de temperatuur niet op 0.1 graad nauwkeurig te meten zijn.

Hier en ander voorbeeld waar de slimme radiatorknop helemaal vrij hangt:

De lijn onder in beeld geeft aan dat de knop open ging. Hier gaat hij elke keer ongeveer 10% open.
[afbeelding]

De vertikale as geeft 2 graden per horizontaal lijntje aan.
Maar zelfs in dit geval is te zien dat regelen op 0,1 graad zo goed als onmogelijk is met alleen een meetpunt naast de radiator zelf.
Maar een halve graad is uiteraard al een stuk accurater dan nu, en als ik het verloop van de lijn zie en vergelijk met dat van de thermostaat dan lopen die vrij gelijk, na het updaten van de offset van de radiatorknop zouden die dus zelfs grotendeels kunnen overlappen.

Opzich zie ik hetzelfde bij mijn slimme knoppen, temperatuur tov een alecto meter zit standaard een graad tot twee graden verschil, zou de slimme knop meten in halve graden dan zou ik wss met 1.5 offset klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
@tado, is het voor de normale gebruiker ook mogelijk om de stand van de thermostaatkoppen uit te lezen (en zo ja, hoe)?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marc O. schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:04:
@tado, is het voor de normale gebruiker ook mogelijk om de stand van de thermostaatkoppen uit te lezen (en zo ja, hoe)?
Nee niet mogelijk maar dit komt misschien naar de nieuwe grafieken voor de radiatorknoppen (maar dat durf ik nog niet 100% te bevestigen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
Ik volg de Tado uitleg hierboven wel inzake (on)nauwkeurigheid van de radiatorknoppen. Van mijn 6 zones zonder aparte kamerthermostaat is er 1 zone waar ik veel vertoef, nl. de werkkamer, en dus ook snelst 'last' heb van die onnauwkeurigheid. De grafiek van tado hierboven toont ook wat ik hier gevoelsmatig ook al ondervonden heb. Naarmate er langer opgewarmd wordt, begint het verschil tussen de werkelijke temperatuur (heb een thermometer op mijn bureau gelegd) en wat de radiatorknop meet groter en groter te worden. Daardoor helpt de temperatuurscompensatie feature ook maar gedeeltelijk. Op het einde van een werkdag zou ik die al op -5°C moeten zetten om een juiste weergave van de knop te krijgen. Maar dan meet hij dus 's morgens bij aanvang van de dag ook 5 graden te weinig. Het blijft dus een beetje trial en error om de kamer dan op de juiste temperatuur te krijgen. Misschien ga ik toch nog 1 kamerthermostaat bijkopen om de werkkamer aan te sturen, al vind ik dat wel een dure aangelegenheid (concurrent Honeywell heeft bvb losse kamerthermostaten zonder de ketelaansturing e.d. en die zijn dan ook een pak goedkoper).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BradJohnson
  • Laatst online: 12:21
tado schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:22:
[...]

Nee niet mogelijk maar dit komt misschien naar de nieuwe grafieken voor de radiatorknoppen (maar dat durf ik nog niet 100% te bevestigen).
Het is wel mogelijk via de API, maar niet via de app. Voorbeeld response van een ruimte zonder losse thermostaat:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
{
  "tadoMode": "HOME",
  "geolocationOverride": false,
  "geolocationOverrideDisableTime": null,
  "preparation": null,
  "setting": {
    "type": "HEATING",
    "power": "ON",
    "temperature": {
      "celsius": 14,
      "fahrenheit": 57.2
    }
  },
  "overlayType": null,
  "overlay": null,
  "link": {
    "state": "ONLINE"
  },
  "activityDataPoints": {
    "heatingPower": {
      "type": "PERCENTAGE",
      "percentage": 8,
      "timestamp": "2017-01-26T16:42:44.575Z"
    }
  },
  "sensorDataPoints": {
    "insideTemperature": {
      "celsius": 13.98,
      "fahrenheit": 57.16,
      "timestamp": "2017-01-26T16:39:43.696Z",
      "type": "TEMPERATURE",
      "precision": {
        "celsius": 1,
        "fahrenheit": 1
      }
    },
    "humidity": {
      "type": "PERCENTAGE",
      "percentage": 40.1,
      "timestamp": "2017-01-26T16:39:43.696Z"
    }
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
Twixie schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:28:
Ik volg de Tado uitleg hierboven wel inzake (on)nauwkeurigheid van de radiatorknoppen. Van mijn 6 zones zonder aparte kamerthermostaat is er 1 zone waar ik veel vertoef, nl. de werkkamer, en dus ook snelst 'last' heb van die onnauwkeurigheid. De grafiek van tado hierboven toont ook wat ik hier gevoelsmatig ook al ondervonden heb. Naarmate er langer opgewarmd wordt, begint het verschil tussen de werkelijke temperatuur (heb een thermometer op mijn bureau gelegd) en wat de radiatorknop meet groter en groter te worden. Daardoor helpt de temperatuurscompensatie feature ook maar gedeeltelijk. Op het einde van een werkdag zou ik die al op -5°C moeten zetten om een juiste weergave van de knop te krijgen. Maar dan meet hij dus 's morgens bij aanvang van de dag ook 5 graden te weinig. Het blijft dus een beetje trial en error om de kamer dan op de juiste temperatuur te krijgen. Misschien ga ik toch nog 1 kamerthermostaat bijkopen om de werkkamer aan te sturen, al vind ik dat wel een dure aangelegenheid (concurrent Honeywell heeft bvb losse kamerthermostaten zonder de ketelaansturing e.d. en die zijn dan ook een pak goedkoper).
Ik ben van plan om 7 zones te gaan doen. Woonkamer, gang, 4 slaapkamers, badkamer, maar als ik jou goed begrijp, dan heb ik in elke kamer een thermostaat nodig om een kwalitatief goede temperatuurregeling te krijgen. Want na een paar uur is de meting in de kamer volkomen de weg kwijt.

Ik heb een huis met stadsverwarming, geen thermostaat en van die knoppen die van 1-5 gaan, wat betekent dat je niks weet. Ik wil deze thermostatische kranen juist om de ruzies over de temperatuur in de kamers van de kids, grootmoeder etc voor te zijn. Wat ik niet wil is een nieuwe ruzie over of die thermostaatknoppen wel kloppen.

Dus vertel me alsjeblieft dat die Tado radiatorknoppen werken. (of wat een alternatief is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
Raindeer schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 00:17:
[...]
Dus vertel me alsjeblieft dat die Tado radiatorknoppen werken. (of wat een alternatief is)
Het probleem heeft niets met Tado te maken, maar is pure fysica. Het is nogal logisch dat rondom een warmtebron de temperatuur hoger is dan 3m er vandaan. Er zal geen enkel systeem echt goed werken als de temperatuur enkel gemeten wordt bij de warmtebron. Trouwens, die knoppen van 1 tot 5 werken net hetzelfde, want dat is ook een thermostaat (bvb 3 betekent meestal 18°C).

Dus ja, als het echt in de ruimte tot op de graad warm genoeg moet zijn, ga je altijd een losse thermostaat nodig hebben. Maar of dat nodig is, moet je dus zelf uitmaken. Zo lees ik dat je zelfs de gang als zone hebt. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die in hun gang stoken, laat staan dat het er exact 21°C moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 27-01-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raindeer schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 00:17:
[...]

Ik ben van plan om 7 zones te gaan doen. Woonkamer, gang, 4 slaapkamers, badkamer, maar als ik jou goed begrijp, dan heb ik in elke kamer een thermostaat nodig om een kwalitatief goede temperatuurregeling te krijgen. Want na een paar uur is de meting in de kamer volkomen de weg kwijt.

Ik heb een huis met stadsverwarming, geen thermostaat en van die knoppen die van 1-5 gaan, wat betekent dat je niks weet. Ik wil deze thermostatische kranen juist om de ruzies over de temperatuur in de kamers van de kids, grootmoeder etc voor te zijn. Wat ik niet wil is een nieuwe ruzie over of die thermostaatknoppen wel kloppen.

Ik heb in mijn post een worst case scenario en een optimaal scenario geschetst. In het optimale scenario is het niet nodig om elke kamer te voorzien van een slimme thermostaat naast de slimme radiatorknop.
Voor de worst case (gordijnen+hoek+vensterbank boven radiator) kan het wel nodig zijn om een zinvolle sturing te krijgen.
Het beste is om het gewoon zelf eerst te ondervinden en dan kunt u altijd op een later tijdstip eventueel een slimme thermostaat toevoegen of als dat te duur is en u zit nog binnen onze (alleen als u direct bij ons besteld) 30 dagen niet goed geld terug garantie kunt u de slimme radiatorknoppen natuurlijk terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradJohnson
  • Laatst online: 12:21
De Tado app detecteert niet altijd goed of iemand thuis is of niet. Wij hebben al een aantal keer gehad dat Tado denkt dat mijn vriendin (met Android telefoon) thuis is, terwijl ze dat niet is. Zelf heb ik iPhone, en ook daar heb ik het probleem ook een paar keer gehad, al heb ik het idee dat het minder is. Door de app handmatig op te starten los je dit direct op, zowel op Android als op iOS. Dan weet Tado direct of je wel of niet thuis bent. Het kan dus ook zijn dat mijn iPhone minder issues lijkt te hebben omdat ik meer met de app speel dan mijn vriendin.

Het vervelende is dat ik de detectie van Tado steeds minder ga vertrouwen. Vaak controleer ik nu 's middags even of alles wel uit staat. Zojuist zag ik weer dat Tado denkt dat mijn vriendin thuis is, terwijl die vanochtend om 7 uur al het huis uit was. Dan ping ik haar even met de vraag of ze de app wil opstarten en dan werkt het weer even.

De instellingen op haar telefoon staan zoals Tado dat aangeeft op de website, al meerdere keren gechecked. Maar dat lijkt niets te helpen.

Wellicht is het een beperking van de telefoon. Maar als dat een probleem met zowel Android als iOS is (en er zijn al meer mensen die dit hebben gepost hier), dan is een telefoon dus niet geschikt als meet instrument hiervoor. Of op zijn minst een met een behoorlijke beperking.

@Tado, hebben jullie geen mogelijkheid om te detecteren of een telefoon z'n locatie nog door geeft? Als de server na x tijd niks heeft gehoord van een van de apps, kan hij dan geen push bericht naar die gebruiker sturen met de vraag de app op te starten?

Ik denk er over na om heel die detectie maar niet meer te gebruiken als het zo instabiel is, maar dit was hét USP van Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
tado schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:24:
[...]

Ik heb in mijn post een worst case scenario en een optimaal scenario geschetst. In het optimale scenario is het niet nodig om elke kamer te voorzien van een slimme thermostaat naast de slimme radiatorknop.
Voor de worst case (gordijnen+hoek+vensterbank boven radiator) kan het wel nodig zijn om een zinvolle sturing te krijgen.
Het beste is om het gewoon zelf eerst te ondervinden en dan kunt u altijd op een later tijdstip eventueel een slimme thermostaat toevoegen of als dat te duur is en u zit nog binnen onze (alleen als u direct bij ons besteld) 30 dagen niet goed geld terug garantie kunt u de slimme radiatorknoppen natuurlijk terugsturen.
OK. Stel dat ik hier mee verder ga. Wat stel je voor dat ik dan koop. Wat is het minimale en wat is Nice to have? Ik heb 4 radiatoren in de woonkamer/keuken, 1 in trapgat/gang/overloop, 5 in 4 kamers en douche boven. Totaal dus 10 radiatoren. Ik heb stadsverwarming, geen thermostaat.

Lijkt mij dat ik een thermostatische kraan starterskit nodig heb en dan nog 8 thermostatische kranen en dat een losse slimme thermostaat nice to have is in de woonkamer. Dan kom ik op 960 euro. En is dit dan Apple Homekit klaar? Of kan het goedkoper? Slimmer? Vergeet ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raindeer schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:07:
[...]

OK. Stel dat ik hier mee verder ga. Wat stel je voor dat ik dan koop. Wat is het minimale en wat is Nice to have? Ik heb 4 radiatoren in de woonkamer/keuken, 1 in trapgat/gang/overloop, 5 in 4 kamers en douche boven. Totaal dus 10 radiatoren. Ik heb stadsverwarming, geen thermostaat.

Lijkt mij dat ik een thermostatische kraan starterskit nodig heb en dan nog 8 thermostatische kranen en dat een losse slimme thermostaat nice to have is in de woonkamer. Dan kom ik op 960 euro. En is dit dan Apple Homekit klaar? Of kan het goedkoper? Slimmer? Vergeet ik nog iets?
U heeft het al goed uitgezocht. Dit is de goedkoopste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
[...]
en dat een losse slimme thermostaat nice to have is in de woonkamer. Dan kom ik op 960 euro. En is dit dan Apple Homekit klaar?
Je kan eventueel starten zonder kamerthermostaat om te zien of je de ruimte goed geregeld krijgt adhv temperatuur die de knop meet. Zoals je hierboven kon lezen is dat verre van precies, zeker als je bvb radiatoren onder een vensterbank hebt. In ruimtes die je typisch maar kortstondig opwarmt (bvb badkamer) of waar nauwkeurigheid niet zo kritisch is (bvb slaapkamer, als je slaapt merk je toch niet of het nu 17 of 19 is) is een kamerthermostaat zeker niet nodig.
De Starter Kits die je nu koopt geven je recht op de Homekit enabled bridge wanneer die gereleased wordt. Maar die release is nu dus helaals uitgesteld tot Q2. Je krijgt nu dus wel nog de oude bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:56
[...]

Als een harde eis is dat alles homekit compatible is, vind ik een investering van bijna 1000 euro best een aardig bedrag terwijl je geen 100% zekerheid hebt dat de homekit bridge geleverd gaat worden. Deze is namelijk al meerdere keren uitgesteld. Ik weet niet hoeveel haast je hiermee hebt, maar mijn advies is om te wachten tot (eind??) Q2 en dan alles te kopen, zodat je zeker weet dat alles homekit compatible is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:16

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb ook stadswarmte maar dan met thermostaat. Via via ben ik in contact gekomen met een techneut van Nuon warmte en hij adviseerde me dringend om dan de Tado set te kiezen met thermostaat. Deze bedient namelijk de hoofdafsluiter die in de warmtewisselaar (in de meterkast) zit. Blijkbaar is het dan beter om het hele circuit te sluiten.

[ Voor 32% gewijzigd door robertwebbe op 27-01-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Hoe sluit ik een zoneklep voor vloerverwarming aan op de Tado Extensiekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

@raindeer

Heb hier ook stradsverwarming. Ook mij is geadviseerd om de hoofdaansluiting met en klep aan te sturen.

Nadeel hiervan is echter dat wanneer de benedenverdieping op temperatuur is, je boven ook geen warmte kunt krijgen omdat de klep dicht is. Of je hebt boven een warmtevraag en beneden wordt extra opgestookt terwijl het daar al op temperatuur is.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om alleen je belangrijkste ruimtes aan te sluiten. Staat de verwarming op je slaapkamer of op zolder altijd uit, dan heeft het geen nut hier een slimme thermostaat voor te kopen.

Wijzelf doen bijvoorbeeld alleen de woonkamer en de babykamer.

Van de 9 radiatoren koppelen we er slechts 3. Één op de babykamer en twee als bijverwarming beneden. Daarnaast hebben we vloerverwarming dat aangestuurd zal worden door een aan/uit klep en de extensiekit.

Zitten we rond de 600 euro in totaal. Voor ons een stuk minder omdat we de thermostaat starter Kit via qurrent hebben.

Hebben een V2 ontvangen, maar toch geen Apple producten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Floris-K schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 00:00:
@raindeer

Heb hier ook stradsverwarming. Ook mij is geadviseerd om de hoofdaansluiting met en klep aan te sturen.

Nadeel hiervan is echter dat wanneer de benedenverdieping op temperatuur is, je boven ook geen warmte kunt krijgen omdat de klep dicht is. Of je hebt boven een warmtevraag en beneden wordt extra opgestookt terwijl het daar al op temperatuur is.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om alleen je belangrijkste ruimtes aan te sluiten. Staat de verwarming op je slaapkamer of op zolder altijd uit, dan heeft het geen nut hier een slimme thermostaat voor te kopen.

Wijzelf doen bijvoorbeeld alleen de woonkamer en de babykamer.

Van de 9 radiatoren koppelen we er slechts 3. Één op de babykamer en twee als bijverwarming beneden. Daarnaast hebben we vloerverwarming dat aangestuurd zal worden door een aan/uit klep en de extensiekit.

Zitten we rond de 600 euro in totaal. Voor ons een stuk minder omdat we de thermostaat starter Kit via qurrent hebben.

Hebben een V2 ontvangen, maar toch geen Apple producten in huis.
Dank voor de tips. Ik zal in ieder geval niet gaan klooien met de hoofdaansluiting. Teveel gedoe voor wat ik wil bereiken. Ik ben juist blij met het feit dat ik elke kamer individueel kan aansturen. Denk aan het kantoor en voor de kinderen als ze huiswerk moeten maken is het fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal!

Ik wou even laten weten dat ik mijn tado heb geïnstalleerd op een vaillant ketel ecotec plus VCW 376 (Belgische ketel zonder opentherm module, enkel EBUS aansturing).

Ik maakte gebruik van een calormatic vrc 470 thermostaat en bij installatie kreeg ik te horen van de klantendienst van Tado dat ik twee opties had.

1. Een extensiekit bijkopen voor de aansturing van mijn ketel (90-99 €).

2. De calormatic thermostaat aangesloten laten (inbouw in ketel of doorlussen naar tado).

Blijkbaar is optie twee nodig omdat mijn ketel niet 100% zou functioneren zonder een vaillant thermostaat.
Waarom dat dan de extensiekit zou werken weet ik niet goed.

In ieder geval ben ik dit even gaan onderzoeken en had ik eerst de oude thermostaat in de ketel ingebouwd. Na het aansluiten van de Tado op de EBUS aansluiting en wat telefoontjes naar de klantendienst voor configuratie van mijn tado voor mijn ketel begon de ketel te werken.

Ik merkte enkele problemen → Tado kreeg mijn huis maar niet op temperatuur. Bij wijze van test vroeg ik 22°C en hij bleef hangen op 21,5°C terwijl dit vroeger geen probleem was. Ook merkte ik dat mijn ketel op een laag pitje stond terwijl hij eigenlijk moest volop stoken.

Daarnaast merkte ik ook dat de twee thermostaten probeerden de ketel aan te sturen → soms zelfs tot gevolg dat de ketel aan en af ging met daartussen enkele seconden. Er was duidelijk iets mis.

Verder merkte ik dat ik ook geen warm water meer kreeg. Dit was echter snel opgelost door Tado door de warmwater functie aan te zetten.

Dan ben ik wat gaan googlen en heb ik dit duits document gevonden van Tado → https://www.tado.com/pack...bilitaetskatalog_V1_1.pdf

Hierin staat dat Tado de oude thermostaat nodig heeft bij zonne-energie of 2 CV circuits welke ik beide niet heb. Ik heb één ketel met één circuit. Daarom heb ik beslist om de oude thermostaat te verwijderen. Het probleem met het aan/uit schakelen verdween.

De ketel had echter nog moeite om het huis te verwarmen. Ik heb Tado gecontacteerd en ze hebben een eigenschap gewijzigd (sneller/harder stoken of zoiets). En nu werkt alles perfect!
De ketel moduleert zoals het moet, het huis is perfect op 20,5 °C zoals gevraagd en we hebben warm water. :)

Ik wou even deze ervaring delen aangezien de klantendienst van Tado ook niet goed wist wat te doen met mijn thermostaat/ketel. Dus als je een vaillant ecotec plus ketel VCW hebt kan je hiermee aan de slag.

Nu nog de functies van Tado uittesten en zien of we effectief besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Met m'n neus gekeken.
Bericht mag weg. :X

[ Voor 84% gewijzigd door Plucky op 28-01-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slordervos
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 09:36
Vandaag een Tado thermostaat en radiatorkraan gekocht. Geïnstalleerd zonder problemen.

Ik heb nog wel twee vragen:
1. Weet iemand of je een zone kan regelen op basis van de aanwezigheid van slechts 1 persoon in plaats van alle gezinsleden ?

2. Ik kan in de app nergens de beloofde rapportages vinden. Waar zit deze optie ?

Alvast bedankt voor het meedenken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

We hebben een slimme radiatorknop op de babykamer gemonteerd. Dit ging 2 dagen goed en vandaag begint hij ineens op hol te slaan.

De knop is soms constant aan het kalibreren, waardoor de toevoer soms voor langere periode vol open wordt gezet.

Resultaat: 23 graden op de babykamer, terwijl de knop op 'off' staat. Voorste deel er even af en werd erop en dan is het goed. Zit hier nu met het raam op een kiertje te monitoren of de toevoer wel dicht blijft.

Vind dit geen fijn idee op de babykamer. Gelukkig kunnen we een maximum temperatuur instellen op de babyfoon, dus we worden gewaarschuwd.

Iemand hier ervaring mee en de oorzaak kunnen achterhalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:16

robertwebbe

Robert Webbe

De eerste batch kranen had er een aantal rotte appels bij zitten. Als ik jou was zou ik maandag even naar de klantenservice bellen en je verhaal doen. Dan checken ze je logfiles en weten ze direct of jouw kraan ook een rotte appel is. Ik had er ook eentje te pakken en deze is omgeruild voor een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
slordervos schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:27:
1. Weet iemand of je een zone kan regelen op basis van de aanwezigheid van slechts 1 persoon in plaats van alle gezinsleden ?
Is nog niet mogelijk. Ze hebben op hun roadmap wel geofencing per zone staan. Ik dacht eigenlijk eerst dat ze hiermee bedoelden dat ze per zone kunnen detecteren of iemand zich in die zone bevindt, al had ik me daar al serieus vragen bij gesteld naar hoe dit technisch haalbaar is.
Maar mogelijk is het dus wat jij hier vraagt: dat de geofencing niet direct op het hele huis slaat, maar dat sommige zones enkel bij individuele gebruikers gegeofencet wordt. Ik heb hier eigenlijk een zelfde situatie: ik ben de enige die in mijn werkkamer komt. Wanneer ik op kantoor ben ipv thuis, maar mijn vrouw wél thuis is, dan mag de verwarming in de werkkamer toch de hele dag uit. Dit heb ik momenteel opgelost met een IFTTT applet die Location gebruikt.
slordervos schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:27:
2. Ik kan in de app nergens de beloofde rapportages vinden. Waar zit deze optie ?
Rapportering voor elke knop/zone individueel is er nog niet, maar die zou hoog op hun prioriteitenlijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Twixie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:00:
[...]

Is nog niet mogelijk. Ze hebben op hun roadmap wel geofencing per zone staan. Ik dacht eigenlijk eerst dat ze hiermee bedoelden dat ze per zone kunnen detecteren of iemand zich in die zone bevindt, al had ik me daar al serieus vragen bij gesteld naar hoe dit technisch haalbaar is.
Maar mogelijk is het dus wat jij hier vraagt: dat de geofencing niet direct op het hele huis slaat, maar dat sommige zones enkel bij individuele gebruikers gegeofencet wordt. Ik heb hier eigenlijk een zelfde situatie: ik ben de enige die in mijn werkkamer komt. Wanneer ik op kantoor ben ipv thuis, maar mijn vrouw wél thuis is, dan mag de verwarming in de werkkamer toch de hele dag uit. Dit heb ik momenteel opgelost met een IFTTT applet die Location gebruikt.
Ik draai mijn werkkamer gewoon handmatig hoger op de dagen dat ik er werk, en dan gaat hij vanzelf weer omlaag einde dag als het volgende deel van het programma start.

Het is eigenlijk jammer dat de slimme knoppen en/of thermostaat bijv niet een bewegingsdetectie zoals Nest hebben, die zou je dan mooi kunnen gebruiken voor het stoken per zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:54
Ik vraag me af of de toevoeging van bijv. Homekit ervoor kan zorgen dat je een externe (homekit) sensor van gebruikt voor bijv. bewegingsdetectie en dat dit vervolgens als 'trigger' kan dienen voor tado oftewel bij geen beweging (of licht) na x minuten tado uit in een bepaalde kamer. Misschien zijn er zo nog wel meer scenes mogelijk?

Iemand een idee of dit iets zou kunnen worden in de toekomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
rabe83 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:20:
Ik vraag me af of de toevoeging van bijv. Homekit ervoor kan zorgen dat je een externe (homekit) sensor van gebruikt voor bijv. bewegingsdetectie en dat dit vervolgens als 'trigger' kan dienen voor tado oftewel bij geen beweging (of licht) na x minuten tado uit in een bepaalde kamer. Misschien zijn er zo nog wel meer scenes mogelijk?
Daarvoor heb je geen Homekit nodig. Dat kan je vandaag al met IFTTT, op voorwaarde dat je toestellen hebt die IFTTT integratie hebben. Bvb voor de WeMo Motion van Belkin zijn er IFTTT triggers, waaraan je dan een Tado actie kunt koppelen.
Het is effen zoeken, en de documentatie laat behoorlijk te wensen over, maar met IFTTT kun je wel behoorlijk wat scenarios verzinnen die zeer eenvoudig te implementeren zijn.
Zelf heb ik een soort cheap man's presence detection geimplementeerd door gewoon om de 5 minuten enkele devices te pingen. Bvb als de PS3 aan is op onze home cinema, gaat ook de verwarming daar aan. Idem met de laptop in mijn werkkamer. Ik gebruik hiervoor de Maker trigger van IFTTT waarbij je een simpele HTTP call doet naar een bepaalde URL. Is heel gemakkelijk te scripten met curl.

[ Voor 18% gewijzigd door Twixie op 30-01-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Floris-K schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:52:
We hebben een slimme radiatorknop op de babykamer gemonteerd. Dit ging 2 dagen goed en vandaag begint hij ineens op hol te slaan.

De knop is soms constant aan het kalibreren, waardoor de toevoer soms voor langere periode vol open wordt gezet.

Resultaat: 23 graden op de babykamer, terwijl de knop op 'off' staat. Voorste deel er even af en werd erop en dan is het goed. Zit hier nu met het raam op een kiertje te monitoren of de toevoer wel dicht blijft.

Vind dit geen fijn idee op de babykamer. Gelukkig kunnen we een maximum temperatuur instellen op de babyfoon, dus we worden gewaarschuwd.

Iemand hier ervaring mee en de oorzaak kunnen achterhalen?
Graag een mail sturen naar support@tado.com met uw geregistreerde e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Twixie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:04:
[...]

Daarvoor heb je geen Homekit nodig. Dat kan je vandaag al met IFTTT, op voorwaarde dat je toestellen hebt die IFTTT integratie hebben. Bvb voor de WeMo Motion van Belkin zijn er IFTTT triggers, waaraan je dan een Tado actie kunt koppelen.
Het is effen zoeken, en de documentatie laat behoorlijk te wensen over, maar met IFTTT kun je wel behoorlijk wat scenarios verzinnen die zeer eenvoudig te implementeren zijn.
Zelf heb ik een soort cheap man's presence detection geimplementeerd door gewoon om de 5 minuten enkele devices te pingen. Bvb als de PS3 aan is op onze home cinema, gaat ook de verwarming daar aan. Idem met de laptop in mijn werkkamer. Ik gebruik hiervoor de Maker trigger van IFTTT waarbij je een simpele HTTP call doet naar een bepaalde URL. Is heel gemakkelijk te scripten met curl.
IFTTT is hier veel te traag voor, soms duurt het tot een half uur voor de home/away wordt doorgegeven, terwijl Tado App (en API) dat allang gerapporteerd hebben. Ik lees daarom de API uit en doe op basis daarvan status updates vanuit OpenHAB.

Verder is de IFTTT integratie (en sowieso de mogelijkheden van de huidige API) te beperkt, je kunt namelijk alleen kiezen of je een zone manueel wil aansturen met een gezette temperatuur. Als je dat dus voor meerdere zones wil doen met verschillende temperaturen is het iedere keer een aparte rule, het zou mooier zijn als je kon zeggen: Set zone as away, set zone as Home en dat dat dan actief blijft tot volgende wijziging van schema, de home/away status of de API

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Sander schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:36:
[...]
IFTTT is hier veel te traag voor, soms duurt het tot een half uur voor de home/away wordt doorgegeven, terwijl Tado App (en API) dat allang gerapporteerd hebben. Ik lees daarom de API uit en doe op basis daarvan status updates vanuit OpenHAB.
Waar is IFTTT te traag voor ? Snelheid is in elk geval NIET iets waar ik met IFTTT over te klagen heb. Ik heb applets met een knop, en die reageren onmiddellijk. Idem met de applets die gebruik maken van Maker. Als mijn eigen scriptje aan IFTTT doorgeeft dat bvb de PS3 aan is, dan triggert de applet onmiddellijk en wordt onmiddellijk mijn zone verwarmd (of terug naar schema als PS3 uit gaat).
EDIT: heb door wat je bedoelt. Je hebt het over de Tado triggers, nl 'Away' wanneer Tado ziet dat iedereen het huis verliet, en 'Home' wanneer er terug iemand thuis is. Die heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd (had zelfs niet door dat die bestonden). Wel is er een Location trigger van IFTTT zelf, maar weet niet of die hetzelfde probleem heeft van te traag... Is wel raar dat die Tado triggers te traag zijn trouwens, want dan moet het aan het doorgeven aan IFTTT liggen, want het switchen tussen Home en Away binnen mijn eigen Tado omgeving gebeurt gewoon vlekkeloos.
Sander schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:36:
[...]
Verder is de IFTTT integratie (en sowieso de mogelijkheden van de huidige API) te beperkt, je kunt namelijk alleen kiezen of je een zone manueel wil aansturen met een gezette temperatuur. Als je dat dus voor meerdere zones wil doen met verschillende temperaturen is het iedere keer een aparte rule, het zou mooier zijn als je kon zeggen: Set zone as away, set zone as Home en dat dat dan actief blijft tot volgende wijziging van schema, de home/away status of de API
Dat is sowieso algemeen mijn 'probleem' met IFTTT. Alles is zo simplistisch. Het begint al met het feit dat het letterlijk 'if this then that' is, en je bvb al niet 'if this and this, then that' kunt implementeren. Maar ook alle triggers en actions die beschikbaar zijn, zijn eigenlijk puur de basis. Da's niet enkel bij Tado, maar bij zowat alle vendors die IFTTT triggers/actions aanbieden.

Een nadeel van de Tado approach is inderdaad wel dat je overal expliciet temperaturen zet, eerder dan 'statussen'. Vind je een gegeven moment dat je toch liever 22°C hebt dan 21°C, dan moet je dat inderdaad op alle plaatsen aanpassen. Maar echt een probleem vind ik dat niet, want dit soort wijzigingen ga je zelden doen, en dan nog spreken we over alles samen 10 minuten werk of zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Twixie op 30-01-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Twixie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:55:
[...]

EDIT: heb door wat je bedoelt. Je hebt het over de Tado triggers, nl 'Away' wanneer Tado ziet dat iedereen het huis verliet, en 'Home' wanneer er terug iemand thuis is. Die heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd (had zelfs niet door dat die bestonden). Wel is er een Location trigger van IFTTT zelf, maar weet niet of die hetzelfde probleem heeft van te traag... Is wel raar dat die Tado triggers te traag zijn trouwens, want dan moet het aan het doorgeven aan IFTTT liggen, want het switchen tussen Home en Away binnen mijn eigen Tado omgeving gebeurt gewoon vlekkeloos.
Yep, zie voorbeeld, het gaat om verschil tussen applet Ran tijd en tijd "Tado changed to away mode On". de tijd van de trigger klopt precies met TADO, maar IFTTT neemt dan nog een gigantische periode voor ze de applet runnen. Soms is het binnen een minuut, soms duurt het dus gewoon een half uur of nog langer, totaal onbetrouwbaar dus als notification mechanisme waarbij je 2 systemen aan elkaar knoopt.

IFTTT=Traag

Gebruik je IFTTT knopjes dan kan het misschien best beter werken, maar dit is iets andere usecase.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 30-01-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ik zal ook eens testen en mijn bevindingen hier posten (EDIT: heb simpele applet gemaakt die een tweet stuurt wanneer Tado naar Away gaat). Ik merk nu overigens dat je bij die triggers ook een Zone moet opgeven. Vind ik wel raar, gezien de hele geofencing zone-onafhankelijk is. Vooral in combinatie met een manuele override kan dat wel mogelijk ongewenste effecten geven. Als je je living manueel bvb op 20°C gezet hebt, en dan het huis verlaat, gaat wellicht de IFTTT trigger toch niet afgaan omdat die zone nog altijd gewoon op manueel (handje) staat ipv op Away (mannetje).
Wat is overigens de actie die je hier wil uitvoeren ? Ik neem aan dat het niet programmatorisch het activeren van Away of Home is :).

[ Voor 18% gewijzigd door Twixie op 30-01-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twixie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:39:
Ik zal ook eens testen en mijn bevindingen hier posten (EDIT: heb simpele applet gemaakt die een tweet stuurt wanneer Tado naar Away gaat). Ik merk nu overigens dat je bij die triggers ook een Zone moet opgeven. Vind ik wel raar, gezien de hele geofencing zone-onafhankelijk is.
In de toekomst is het idee om per app user bepaalde profielen te kunnen instellen zodat alleen bepaalde ruimtes warm worden als bepaalde app users thuis zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THC1485
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-04 14:59
Mocht iemand het leuk vinden om zelf in google drive/sheets een grafiek van de temperatuur vs setpoint te maken. Ik heb een voorbeeldje gemaakt:

https://docs.google.com/s...Z5MWFwws/edit?usp=sharing

Kopieer dit bestand eerst naar je eigen google drive voordat je je login/password gaat invullen!
als je op de knop retrieve data drukt voert ie een script uit om de laatste temperatuur/setpoint op te halen en een nieuwe record op sheet 2 "graph" te zetten. Hier wordt dan een grafiek gemaakt. (er komt alleen een nieuwe record als de waarde veranderd zijn)
Via script editor is een script in te zien, Je kan hiervoor een trigger aanzetten zodat ie automatisch update (bijv elke 15 min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Twixie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:39:
Wat is overigens de actie die je hier wil uitvoeren ? Ik neem aan dat het niet programmatorisch het activeren van Away of Home is :).
Ik heb ook wat domotica draaien en wil d.m.v. Tado geofence de rest van geert huis laten weten of we er wel of niet zijn. Scheelt weer een app bij mij en m'n vriendin op de telefoon om locatie te tracen.

Ik gebruik dit dan weer om in de avond buiten lampen aan te laten tot weer thuis zijn, of bijv om lampen in rest van het huis uit te zetten, luchtontvochtiger aan etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:59
Zojuis mijn eerste negatieve ervaring met Tado:

Ik kom beneden (ben thuis aan het werk en dan heb ik de verwarming op 18,5 staan) en het blijkt 21 graden te zijn!?
Bij het kijken in de app zie ik dat ie ingesteld staat op handmatige bediening op 22 graden! Ik ben in huis de enige met die app en ik weet HEEL zeker dat ik het niet gedaan heb. Ik zet 'm uberhaupt nooit op 22. Hoe kan dit?!

Al meer mensen soortgelijke ervaringen gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door BeeJee78 op 31-01-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
BeeJee78 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:43:
Zojuis mijn eerste negatieve ervaring met Tado:

Ik kom beneden (ben thuis aan het werk en dan heb ik de verwarming op 18,5 staan) en het blijkt 21 graden te zijn!?
Bij het kijken in de app zie ik dat ie ingesteld staat op handmatige bediening op 22 graden! Ik ben in huis de enige met die app en ik weet HEEL zeker dat ik het niet gedaan heb. Ik zet 'm uberhaupt nooit op 22. Hoe kan dit?!

Je kunt in de grafiek zien wanneer de handmatige instelling is gedaan (klein rondje op de grafiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
TWyk schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:45:
[...]

Je kunt in de grafiek zien wanneer de handmatige instelling is gedaan (klein rondje op de grafiek)
Dit was om 08:54 zie ik, maar toen heb ik er niet aangezeten.
Enige dat ik vanmorgen heb gedaan is m'n iphone updaten naar de laatste versie 10.2.1, maar dat zal er toch niet mee te maken hebben?

Ik heb vanmorgen wel even op de Tado gekeken hoe warm het was (door 1 keer te klikken), maar toen heb ik niks veranderd.... vreemd.

UPDATE: Het blijkt dus wel met het kijken te maken te hebben, net weer geprobeerd; ik klik 1 keer op de knop en vervolgens slaat ie op hol. De temperatuur verspringt een aantal keer, zowel omhoog als omlaag en dit keer kwam ie uit op 6 graden. Ik heb er een filmpje van gemaakt, kan ik die hier makkelijk plaatsen?

[ Voor 35% gewijzigd door BeeJee78 op 31-01-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:07
Op youtube uploaden en dan hier posten en in een email naar de klantenservice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
menzo schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:14:
Op youtube uploaden en dan hier posten en in een email naar de klantenservice?
Ik heb inderdaad even een mailtje naar support gedaan, we wachten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
BeeJee78 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:50:
[...]
Ik heb vanmorgen wel even op de Tado gekeken hoe warm het was (door 1 keer te klikken), maar toen heb ik niks veranderd.... vreemd.
Hoe door 1 keer te klikken?
Ik kan altijd direct als de app gestart is zien hoe warm het is zonder ergens op te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
tado schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:50:
[...]
Hij heeft het denk ik over klikken op de wandthermostaat zelf (niet de app).
Oh ja, natuurlijk, dat doe ik zelf helemaal niet meer sinds de interface wijziging waarbij je alleen nog met hele graden de temperatuur kan bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:18

bonyuri

Investigator!

Enige wat ik wel eens gemerkt heb was toen de verbinding naar de RF unit niet goed was, dat de wandthermostaat een beetje raar reageerde. Verspringen, uitvallen, etc.

Misschien dat even checken?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Sander schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:01:
[...]
Yep, zie voorbeeld, het gaat om verschil tussen applet Ran tijd en tijd "Tado changed to away mode On".
Gisteren is mijn test case voor het eerst getriggerd. Alhoewel het inderdaad niet ogenblikkelijk is, was de delay toch bijlange niet zo groot als bij jou. Het duurde 8 minuten tussen dat Tado op Away ging en de Applet getriggerd heeft. Blijft natuurlijk de vraag of het Tado is die lang wacht met IFTTT te triggeren, of is het IFTTT die om een of andere reden lang wacht... De Applet toont immers wel 'Mode changed to Away Mode at January 31, 2017 at 03:50PM.' maar dat is wellicht gewoon een string die Tado kan meegeven met de trigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
BeeJee78 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:43:
Ik ben in huis de enige met die app en ik weet HEEL zeker dat ik het niet gedaan heb. Ik zet 'm uberhaupt nooit op 22. Hoe kan dit?!

Ik had paar dagen geleden een gelijkaardige ervaring. Ik kwam 's morgens beneden en de living was nog gewoon koud. Normaal is het netjes 22°C als ik beneden kom. Ik kijk in de App en zie dat blijkbaar sinds ong. 20u de avond ervoor de living manueel op 16°C gezet was. Ik vond dit heel vreemd, aangezien ik dit normaal nooit doe, en als ik het al doe ik zeker niet werk met 'tot eindigen door gebruiker'.

Maar nu je het zegt heb ik mogelijk toen wel eens 's avonds gewoon het knopje op de thermostaat ingedrukt om de temperatuur te checken. Ziet er naar uit dat er daar dus blijkbaar toch een bug in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
tado schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:50:
[...]

Hij heeft het denk ik over klikken op de wandthermostaat zelf (niet de app).
Klopt, op de wandthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
bonyuri schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:51:
Enige wat ik wel eens gemerkt heb was toen de verbinding naar de RF unit niet goed was, dat de wandthermostaat een beetje raar reageerde. Verspringen, uitvallen, etc.

Misschien dat even checken?
Die is wel goed, want ik kan vanuit de app de boel wel weer gewoon corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Twixie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:29:
[...]

Ik had paar dagen geleden een gelijkaardige ervaring. Ik kwam 's morgens beneden en de living was nog gewoon koud. Normaal is het netjes 22°C als ik beneden kom. Ik kijk in de App en zie dat blijkbaar sinds ong. 20u de avond ervoor de living manueel op 16°C gezet was. Ik vond dit heel vreemd, aangezien ik dit normaal nooit doe, en als ik het al doe ik zeker niet werk met 'tot eindigen door gebruiker'.

Maar nu je het zegt heb ik mogelijk toen wel eens 's avonds gewoon het knopje op de thermostaat ingedrukt om de temperatuur te checken. Ziet er naar uit dat er daar dus blijkbaar toch een bug in zit.
Interessant. En als je nu nog eens op het knopje drukt? Gebeurt het dan weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ik begin toch ook wel wat vertrouwen te verliezen in de Tado software.
Heb zonet de 3 vervangknoppen geinstalleerd die ze me toegezonden hebben. Na installatie draai ik aan een knop en komt er enkel een handje. Ik druk dan op de thermostaatknop en zie het tekeningetje voor een firmware update.
Geen probleem, denk ik, maar van dan af is het gedrag problematisch. Na de installatie van de firmware begint de thermostaat ineens snel te flikkeren tussen 'Off' en '5°C'. Dan maar de thermostaat gereset (10 seconden de knop ingedrukt houden). Dan lijkt het terug normaal, behalve dat de thermostaat '<home> Off' toont, terwijl hij volgens het schema op 22°C zou moeten staan. Op de app zie ik ook 22°C staan. Beetje later kom ik in de living en zie ik dat het display nog altijd oplicht maar nu met '<handje> Off'. Verder reageert hij weer niet meer.
Dus nog maar eens een reset. Na de reset ziet het er beter uit, behalve dat ik nu wel '<home> 22°C' zie staan maar dat dit er wat garbled uitziet doordat precies enkele LEDs branden die niet horen te branden...

*zucht*

EDIT: probleem blijft aanhouden. Ik ga net nog even gaan kijken en zie staan '<handje> 25°C' (wtf?!) maar display gaat dus niet meer uit. Ik reset hem terug en kom er verder niet aan en na aan tiental seconden komt er '<handje> Off' 8)7 .
Vraag me af of het is omdat de knoppen die ik vervangen hebben ondertussen offline zijn. Zal eens proberen die in een fake zone te hangen...

EDIT2: heb de knoppen dus toegekend aan een andere bestaande zone die geen eigen thermostaat heeft (maar wel 1 knop - nu dus 4)... Terug thermostaat gereset, en nu blijkt hij weer een firmware te installeren....

[ Voor 21% gewijzigd door Twixie op 01-02-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BeeJee78 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:01:
[...]

Interessant. En als je nu nog eens op het knopje drukt? Gebeurt het dan weer?
Bij het opstarten kalibreert tado het touchgedeelte van het beeldscherm.
Dit is altijd handig om te proberen:

Haal de batterijen uit tado.
Wacht 5 minuten
Doe de batterijen er correct in en leg de tado ergens neer en zorg dat u niet met uw handen in de buurt komt van het touchscreen.
Wacht 2 minuten tot tado volledig is opgestart.

Daarna weer ophangen en dan zou het probleem er niet meer moeten zijn.

Ik heb uw case ook doorgezet naar onze ontwikkelaars en we gaan natuurlijk werken aan een fix.
Twixie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:16:
Ik begin toch ook wel wat vertrouwen te verliezen in de Tado software.
Heb zonet de 3 vervangknoppen geinstalleerd die ze me toegezonden hebben. Na installatie draai ik aan een knop en komt er enkel een handje. Ik druk dan op de thermostaatknop en zie het tekeningetje voor een firmware update.
Geen probleem, denk ik, maar van dan af is het gedrag problematisch. Na de installatie van de firmware begint de thermostaat ineens snel te flikkeren tussen 'Off' en '5°C'. Dan maar de thermostaat gereset (10 seconden de knop ingedrukt houden). Dan lijkt het terug normaal, behalve dat de thermostaat '<home> Off' toont, terwijl hij volgens het schema op 22°C zou moeten staan. Op de app zie ik ook 22°C staan. Beetje later kom ik in de living en zie ik dat het display nog altijd oplicht maar nu met '<handje> Off'. Verder reageert hij weer niet meer.
Dus nog maar eens een reset. Na de reset ziet het er beter uit, behalve dat ik nu wel '<home> 22°C' zie staan maar dat dit er wat garbled uitziet doordat precies enkele LEDs branden die niet horen te branden...

*zucht*

EDIT: probleem blijft aanhouden. Ik ga net nog even gaan kijken en zie staan '<handje> 25°C' (wtf?!) maar display gaat dus niet meer uit. Ik reset hem terug en kom er verder niet aan en na aan tiental seconden komt er '<handje> Off' 8)7 .
Vraag me af of het is omdat de knoppen die ik vervangen hebben ondertussen offline zijn. Zal eens proberen die in een fake zone te hangen...

EDIT2: heb de knoppen dus toegekend aan een andere bestaande zone die geen eigen thermostaat heeft (maar wel 1 knop - nu dus 4)... Terug thermostaat gereset, en nu blijkt hij weer een firmware te installeren....
Graag wat foto's naar support@tado.com sturen, het klinkt als een hardwareprobleem.

[ Voor 56% gewijzigd door tado op 01-02-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Twixie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:16:
Terug thermostaat gereset, en nu blijkt hij weer een firmware te installeren....
We zijn nu 5 minuten later en wanneer ik op de knop druk, krijg ik nog altijd het Update icoontje. Lijkt me toch niet normaal opnieuw...
EDIT: ok, zal wat foto's maken, heb ook al een filmpje van dat geflikker... Toch ook eerst effen proberen met die batterijen eruit gedurende 10 minuten...

[ Voor 18% gewijzigd door Twixie op 01-02-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Batterijen eruit heeft geholpen... voor een minuut of zo...
Nadat ik de batterijen er terug instopte en de thermostaat liet opstarten, was het gedrag ok. Drukte ik op de knop, dan zag ik huidige temperatuur gevolgd door huidige setting.

Dan maar even gaan kijken op de 4 radiatorknoppen in die zone, wat die doen wanneer ik aan de knop draai. Dat zag er al minder fraai uit. 2 knoppen tonen gewoon een handje. 1 knop toont 2 platliggende streepjes naast elkaar die naar beneden scrollen. 1 knop toont 1 platliggend streepje dat snel naar beneden scrollt...

Daarna merk ik dat de display van de Smart Thermostat terug aan is met '<handje> off'. Ik geloof ook niet dat dit een hardware probleem is. Alles werkte ok totdat ik vanmorgen dus 3 van de 4 knoppen in de living vervangen heb. Dan begon de miserie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
tado schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Bij het opstarten kalibreert tado het touchgedeelte van het beeldscherm.
Dit is altijd handig om te proberen:

Haal de batterijen uit tado.
Wacht 5 minuten
Doe de batterijen er correct in en leg de tado ergens neer en zorg dat u niet met uw handen in de buurt komt van het touchscreen.
Wacht 2 minuten tot tado volledig is opgestart.

Daarna weer ophangen en dan zou het probleem er niet meer moeten zijn.

Ik heb uw case ook doorgezet naar onze ontwikkelaars en we gaan natuurlijk werken aan een fix.
Oke, ga ik vanavond proberen. Ik heb overigens ook al een ticket lopen bij jullie, of ben jij ook degene die daarop gereageerd heeft? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Ondertussen is alles terug ok gekomen. Alle knoppen tonen nu mooi de zone instelling als ik er aan draai. En ook de Smart Thermostat gedraagt zich nu weer netjes.
Dus ofwel hadden alle componenten tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe situatie, of het zou ook kunnen dat er nog altijd problemen zijn met de Schittermodus, want die heb ik dan voor alle zekerheid ook terug af gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Mijn eerste ervaring met Tado is jammergenoeg niet heel goed. Ik ben overgegaan op Tado vanaf een Toon met het oog op Homekit wanneer de nieuwe bridge uit is. Bij het installeren heb ik het netjes ingevuld dat ik een Toon heb, en een Remeha Avanta 28c. In het stappenplan werd mij nergens verteld dat ik de Toon ketelmodule moest verwijderen. Gelukkig wist ik dit zelf wel en heb ik deze weggehaald en er een kroonsteentje tussen gezet. Ik heb de 2 draadjes op + en - aangesloten zoals er verder in de installatieguide stond en heb de Tado op de muur gemonteerd. Het eerste wat me opviel was dat de gemeten temperatuur aardig hoog ligt. Dit kan natuurlijk kloppen en zo niet, dan kan ik het aanpassen, maar het was opvallend hoger dan de Toon. Verder merkte ik dat de Tado bij een aantal keer op de knopjes op het display drukken zich lijkt te resetten. Er verschijnt kort een streep in beeld, beeld gaat vervolgens uit en wanneer ik weer op een toets druk zie ik een wifi icoon met een kruis. Defect? Ook weet ik niet of hij nou modulerend aanstuurt (via Opentherm), want ik kan tapwater niet instellen. Van de Toon weet ik dat deze wel modulerend aanstuurde. Wanneer de ketel aan slaat zie ik ook geen vlammetje in beeld zoals ik die bij andere mensen op screenshots wel zie, klopt dit?

Edit: hij is ook als sinds 22:00 gisteravond met een firmwareupdate bezig...

[ Voor 8% gewijzigd door Hemmik op 02-02-2017 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chriskoomen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-06 09:04
Heb tado nu 2 dagen geleden geïnstalleerd en het viel me op dat de radiatoren boven (beneden alleen vloerverwarming) erg heet waren. Bleek dat het systeem m'n ketel terug gezet had op 80?!!? Graden. Via tado niet in te stellen dus op ketel terug geschroefd naar 50. Kijken of het beter gaat nu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te lezen heeft tado dus nog steeds niet alles op orde..

Ik heb er gelukkig het sfgelopen jaar er al afscheit van genomen na dat ik er een hoop gezeur mee gehad heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hemmik schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:27:
Mijn eerste ervaring met Tado is jammergenoeg niet heel goed. Ik ben overgegaan op Tado vanaf een Toon met het oog op Homekit wanneer de nieuwe bridge uit is. Bij het installeren heb ik het netjes ingevuld dat ik een Toon heb, en een Remeha Avanta 28c. In het stappenplan werd mij nergens verteld dat ik de Toon ketelmodule moest verwijderen. Gelukkig wist ik dit zelf wel en heb ik deze weggehaald en er een kroonsteentje tussen gezet. Ik heb de 2 draadjes op + en - aangesloten zoals er verder in de installatieguide stond en heb de Tado op de muur gemonteerd. Het eerste wat me opviel was dat de gemeten temperatuur aardig hoog ligt. Dit kan natuurlijk kloppen en zo niet, dan kan ik het aanpassen, maar het was opvallend hoger dan de Toon. Verder merkte ik dat de Tado bij een aantal keer op de knopjes op het display drukken zich lijkt te resetten. Er verschijnt kort een streep in beeld, beeld gaat vervolgens uit en wanneer ik weer op een toets druk zie ik een wifi icoon met een kruis. Defect? Ook weet ik niet of hij nou modulerend aanstuurt (via Opentherm), want ik kan tapwater niet instellen. Van de Toon weet ik dat deze wel modulerend aanstuurde. Wanneer de ketel aan slaat zie ik ook geen vlammetje in beeld zoals ik die bij andere mensen op screenshots wel zie, klopt dit?

Edit: hij is ook als sinds 22:00 gisteravond met een firmwareupdate bezig...
Wacht eerst tot de tado op de nieuwste firmware zit. Bijna alle dingen die u opnoemt zijn te wijten aan het feit dat uw tado nog op een oude firmware zit. U kunt helpen met de firmwareupdate door de bridge met een langere internetkabel verder weg van andere elektronica, kabels of metalen objecten te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Laatst online: 10:38
tado schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:18:
[...]

Wacht eerst tot de tado op de nieuwste firmware zit. Bijna alle dingen die u opnoemt zijn te wijten aan het feit dat uw tado nog op een oude firmware zit. U kunt helpen met de firmwareupdate door de bridge met een langere internetkabel verder weg van andere elektronica, kabels of metalen objecten te leggen.
Top! Dank voor het bericht, ga ik vanavond even proberen. Ik moet toegeven dat er een goede kabelberg/router/hue bridge in de buurt van de tado bridge ligt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28
Inmiddels heb ik nu een maand de Tado in gebruik en is het gas verbruik met 28% toegenomen.
Normaal verbruikte ik in een erg koude maand rond de 350m3, afgelopen maand maar liefst 450m3.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat m'n eerste installatie poging niet werkte zoals ik had verwacht en het ook wel erg koud is geweest. Maar goed, in de nieuwe opstelling werkt het dus nog steeds niet. Ik heb echter wel een vermoeden over wat er nu mis gaat.

Huidige setup: 1 zone met: 1 thermostaat, 3 slimme radiatorknoppen (gehele benedenverdieping).
Thermostaat ingesteld als meetapparaat.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/eknhqh.png

Gisteravond merkte ik op dat de radiator "voor" vol aanstond en de radiator "achter" steenkoud was.
Dus kennelijk bepalen de slimme radiatorknoppen onafhankelijk van de thermostaat of ze open of dicht moeten staan. Nu wordt dus de hele kamer warm gehouden door 1 radiator ipv door 2. De radiator voor heeft hier de capaciteit niet voor en zal dus veel om warmte vragen. De warmte tocht weg langs de radiator achter, die uitblijft.

Ik verwachte eigenlijk dat alleen de thermostaat om warmte zou gaan vragen (want ingesteld als meetapparaat voor de zone) en daarmee de radiatoren aanstuurt. In deze opstelling zouden de radiatorkranen zelfs helemaal niet dicht moeten.
Omdat de radiator in de gang in een andere ruimte hangt, zal deze helemaal vaak om warmte vragen om de zone temperatuur te halen.

In de app is overigens alleen te zien wanneer de thermostaat om warmte vraagt, de gegevens van de knoppen zijn hierin niet aanwezig. Ik zie wel temperatuur stijgingen op momenten dat de thermostaat niet om warmte vraagt, wat mijn vermoeden lijkt te bevestigen.

Nu is mijn vraag, klopt mijn vermoeden of gaat hier wat anders mis?
De bedoeling is dat de radiatorkranen dicht gaan op het moment dat de houtkachel aangaat. Op de kinderkamer zou ik dan nog een thermostaat of knop moeten installeren om deze op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
ArisB schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:30:
Inmiddels heb ik nu een maand de Tado in gebruik en is het gas verbruik met 28% toegenomen.
Normaal verbruikte ik in een erg koude maand rond de 350m3, afgelopen maand maar liefst 450m3.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat m'n eerste installatie poging niet werkte zoals ik had verwacht en het ook wel erg koud is geweest. Maar goed, in de nieuwe opstelling werkt het dus nog steeds niet. Ik heb echter wel een vermoeden over wat er nu mis gaat.

Huidige setup: 1 zone met: 1 thermostaat, 3 slimme radiatorknoppen (gehele benedenverdieping).
[afbeelding]

Gisteravond merkte ik op dat de radiator "voor" vol aanstond en de radiator "achter" steenkoud was.
Dus kennelijk bepalen de slimme radiatorknoppen onafhankelijk van de thermostaat of ze open of dicht moeten staan. Nu wordt dus de hele kamer warm gehouden door 1 radiator ipv door 2. De radiator voor heeft hier de capaciteit niet voor en zal dus veel om warmte vragen. De warmte tocht weg langs de radiator achter, die uitblijft.

Ik verwachte eigenlijk dat alleen de thermostaat om warmte zou gaan vragen (want ingesteld als meetapparaat voor de zone) en daarmee de radiatoren aanstuurt. In deze opstelling zouden de radiatorkranen zelfs helemaal niet dicht moeten.
Omdat de radiator in de gang in een andere ruimte hangt, zal deze helemaal vaak om warmte vragen om de zone temperatuur te halen.

In de app is overigens alleen te zien wanneer de thermostaat om warmte vraagt, de gegevens van de knoppen zijn hierin niet aanwezig. Ik zie wel temperatuur stijgingen op momenten dat de thermostaat niet om warmte vraagt, wat mijn vermoeden lijkt te bevestigen.

De bedoeling is dat de radiatorkranen dicht gaan op het moment dat de houtkachel aangaat. Op de kinderkamer zou ik dan nog een thermostaat of knop moeten installeren om deze op temperatuur te houden.
Waarom heb je in dezelfde ruimte als je thermostaat ook de slimme knoppen?

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21

[afbeelding]

Keep in mind was in januari koud en daardoor was het verbruik van vorige maand lag ook erg hoog! Bij mij bijna 1/3e
Hou je de meterstanden ook bij op mindergas.nl? Dan kun je op basis van graaddagen bepalen hoe je verbruik is.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
DaveD1109 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:05:
[...]

Waarom heb je in dezelfde ruimte als je thermostaat ook de slimme knoppen?
Zodat ze dicht gaan als ik de houtkachel aansteek. Anders moet ik ze telkens met de hand open en dicht draaien, en dit probeer ik nu juist weg te automatiseren.
Normale thermostatische knoppen volstaan ook niet, want die zullen al dicht gaan op het moment dat de thermostaat nog warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Laatst online: 18-09 16:28

XallaX

Meow

Hier schittermode ook uitgezet.
Bij handmatig aanpassen geeft de Tado meestal een vaste temperatuur aan van 25 graden terwijl je 20,5 instelt. Verder hebben we 71 graden ook al langs zien komen.
Resetten of batterij vervangen lost het niet op (tijdelijk).
(wordt overigens niet in de app mee aangepast, deze blijft op 20,5).

Firmware: 36.15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zorak
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11-2023
Sinds een week heb ik ook een Tado, nu al gewend aan een warm huis als je thuiskomt.

Het enige wat mij opgevallen is is dat de temperatuur van het water fluctueert tijdens het douchen.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XallaX schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:35:
Hier schittermode ook uitgezet.
Bij handmatig aanpassen geeft de Tado meestal een vaste temperatuur aan van 25 graden terwijl je 20,5 instelt. Verder hebben we 71 graden ook al langs zien komen.
Resetten of batterij vervangen lost het niet op (tijdelijk).
(wordt overigens niet in de app mee aangepast, deze blijft op 20,5).

Firmware: 36.15
Probleem ondertussen bekend en komt door een hoger dan 55 graden ingestelde warmwatertemperatuur.

Graag dan de schittermodus uitzetten.

Ik verwacht dat het probleem in de komende firmware opgelost zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArisB schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:15:
[...]

Zodat ze dicht gaan als ik de houtkachel aansteek. Anders moet ik ze telkens met de hand open en dicht draaien, en dit probeer ik nu juist weg te automatiseren.
Normale thermostatische knoppen volstaan ook niet, want die zullen al dicht gaan op het moment dat de thermostaat nog warmte vraagt.
En daarom klopt jouw verbruik denk ik niet. Nu is jouw thermostaat "in gevecht"met je radiatorknoppen. In de ruimte waar een thermostaat hangt horen nooit thermostatische knoppen te hangen. Jouw thermostaat moet juist in die ruimte de temperatuur bepalen. Als jij op het moment dat je geen houtkachel stookt deze situatie handhaaft komen beide systemen met elkaar in conflict. Het is of/of en niet en/en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:22:
[...]

En daarom klopt jouw verbruik denk ik niet. Nu is jouw thermostaat "in gevecht"met je radiatorknoppen. In de ruimte waar een thermostaat hangt horen nooit thermostatische knoppen te hangen. Jouw thermostaat moet juist in die ruimte de temperatuur bepalen. Als jij op het moment dat je geen houtkachel stookt deze situatie handhaaft komen beide systemen met elkaar in conflict. Het is of/of en niet en/en.
Ik neem aan dat er ook slimme radiatorknoppen in andere ruimtes geplaatst zijn.

Als dan de houtkachel in woonkamer aangaat, zet tado de ketel uit en de radiatoren dicht.
Als dan bijvoorbeeld een slaapkamer zegt dat het te koud is, dan gaat de ketel weer aan via de slimme thermostaat maar de woonkamer blijft dicht vanwege de slimme radiatorknoppen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tado schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:18:
[...]

Sorry hoor. Hoe kan je als bedrijf zoiets wegtypen? Ik overweeg nog steeds een Tado of een Nest. Beide bedrijven vragen een fors bedrag voor de aanschaf en beide hebben hun product niet op orde. Waarom zo'n duur product in de markt zetten als gewoonweg je product niet op orde is? Beter is eerst zorgen dat je een fatsoenlijke ontwikkelingsfase doorloopt en dan pas je product in de markt zetten ipv je klanten als proefkonijn te gebruiken met allerlei houtje touwtje oplossingen. Ik ben nog steeds niet overtuigt en blijf nog steeds bij mijn oude trouwe Honeywell klokthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:30:
[...]

Sorry hoor. Hoe kan je als bedrijf zoiets wegtypen? Ik overweeg nog steeds een Tado of een Nest. Beide bedrijven vragen een fors bedrag voor de aanschaf en beide hebben hun product niet op orde. Waarom zo'n duur product in de markt zetten als gewoonweg je product niet op orde is? Beter is eerst zorgen dat je een fatsoenlijke ontwikkelingsfase doorloopt en dan pas je product in de markt zetten ipv je klanten als proefkonijn te gebruiken met allerlei houtje touwtje oplossingen. Ik ben nog steeds niet overtuigt en blijf nog steeds bij mijn oude trouwe Honeywell klokthermostaat.
Onze producten zijn constant in ontwikkeling.
Toen de tado geproduceerd werd zat daar de recentste firmware op die op dat moment perfect kon werken met onze servers. Sinds die tijd veranderen er dingen aan de UI en ook aan de communicatie tussen server en tado. Daarom is de gebruikerservaring minder als je op dit moment een tado installeert met een oudere firmware.

Als u een tado van onze webshop koopt krijgt u er 1 met de laatste firmware er op zodat u dit probleem niet heeft maar wij hebben natuurlijk geen invloed over voorraad van retailers.

Tuurlijk is het het niet ideaal maar het is wel de realiteit met veel IOT producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:04

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:30:
[...]

Ik blijf bij mijn Honeywell Round Modulation. Een slimmere thermostaat moet ik nog tegenkomen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
tado schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:25:
[...]

Ik neem aan dat er ook slimme radiatorknoppen in andere ruimtes geplaatst zijn.

Als dan de houtkachel in woonkamer aangaat, zet tado de ketel uit en de radiatoren dicht.
Als dan bijvoorbeeld een slaapkamer zecht dat het te koud is, dan gaat de ketel weer aan via de slimme thermostaat maar de woonkamer blijft dicht vanwege de slimme radiatorknoppen daar.
Dit is precies wat ik probeer te bereiken, het probleem is dat de zone "woonkamer" niet als geheel functioneert maar als losse elementen. De radiatoren in de zone moeten of allemaal open of allemaal dicht, aangestuurd door de losse thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArisB schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:37:
[...]

Dit is precies wat ik probeer te bereiken, het probleem is dat de zone "woonkamer" niet als geheel functioneert maar als losse elementen. De radiatoren in de zone moeten of allemaal open of allemaal dicht, aangestuurd door de losse thermostaat.
Ik denk dat er dan een configuratiefout kan zijn. Graag even mailen naar support@tado.com, dan zullen we er maandag naar kijken. In het algemeen moet er maar 1 tado zone zijn die woonkamer heet en daar moeten zowel de slimme thermostaat als de slimme radiatorknoppen inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sinds half november staat het brander symbooltje continu aan op de startpagina van de app.

Mijn firmware versie blijkt nog op 25.13 te staan. Ik las op dit forum dat dat temaken kan hebben met custom instellingen waardoor er niet automatisch wordt geupdate.
Een jaar geleden zijn we (tado en ik) maanden bezig geweest om de ketel goed in te regelen, dus zal dat geleid hebben tot een custom instelling.

Als dat zo is, ben ik dan "veroordeeld" tot een gedateerde firmware versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:37:
[...]

Ik blijf bij mijn Honeywell Round Modulation. Een slimmere thermostaat moet ik nog tegenkomen.
_/-\o_ Klopt. Die gaat gelijk uit als je naar buiten gaat, stookt mooi modulerend zonder overschoot, als je binnen komt is het binnen 20 minuten comfortabel zonder verspilling van energie en je privacy is gewaarborgd. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:44
Even een tussenstand voor de tado gemaakt. De tado heb ik rond de kerstdagen 2016 geinstalleerd, daarvoor had ik een ICY thermostaat. Als ik mijn gasverbruik via mindergas bekijk vanaf 1 januari tot en met vandaag, dan is er in absolute zin heel iets meer gas verbruikt, namelijk 15 m3, maar gebaseerd op gewogen graaddag is het verbruik beduidend minder namelijk -9%. Op zich een goed resultaat, zeker als je meeneemt dat de icy ook al een redelijk strakke planning had. Ik denk dat de winst hem er in zit dat ik nu overdag de thermostaat op 15 graden 'durf' te zetten en dan weer ruim voordat ik thuis ben de boel weer hoger zodat ik wel in een warm genoeg huis thuis kom (geo fence staat overigens niet aan). Het is namelijk niet comfortabel om pas rond zes uur de thermostaat van 15 naar 20 te zetten, want dan duurt het nog redelijk lang voordat het aangenaam is.

Ik merk wel dat ik vaak de boel handmatig verzet maar dat komt enerzijds omdat wij niet een standaard dagschema hebben, vandaar dat ik een planning met redelijk lage temperaturen heb ingesteld (overigens gelijk met de icy voorheen). Voordeel om online de boel te kunnen regelen is erg fijn, het gebeurd regelmatig dat we even weg gaan (bijvoorbeeld 2 uurtjes) en dan de thermostaat toch even laag zetten en dan op de terugweg even weer hoger, waarbij we 'vroeger' de ingestelde temperatuur lieten staan. Als we langere tijd weggaan (>4 uur) waren we al gewend om de thermostaat lager te zetten.

Dus eerste conclusie is dat Tado bespaart maar het comfort neemt zeker toe. Gevoelsmatig denk ik ook dat de ketel hier meer staat te pruttelen (=goed gemoduleerd) dan zoals voorheen staat te loeien.
Wel vind ik dat er een redelijk grote overshoot is, soms ruim boven de 0,5 graad, dat mag wel wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie

PS: met je huidige setup zou ik sowieso eens een tweezone systeem maken, al is het maar dat je dan misschien het principe beter begrijpt. Want nu definieer je 1 zone terwijl een van je radiatoren gewoon in een andere zone hangt. Als je thermostaat ziet dat het 21° is in je woonkamer en daarom de warmtevraag stillegt, zal ook de gang geen warmte meer krijgen, ongeacht of het daar al 21° is of niet. Ik zou zeggen: hang die Tado radiatorknop op de gang eens in de kinderkamer. Dan heb je mooi 2 zones: woonkamer met kamerthermostaat en 2 knoppen, en de kinderkamer met 1 knop. Dan ga je ook zien dat als de woonkamer warm genoeg heeft (bvb omdat je kachel brandt), je toch nog warmte in de kinderkamer kunt krijgen als het daar niet warm genoeg is.

Er kloppen hier wel een paar dingen niet. In een zone met een Smart Thermostaat is het immers wel degelijk zo dat de radiatorknoppen zelf hun eigen temperatuurmeting compleet negeren. Je radiatoren moeten dus samen warm worden of samen weer afkoelen, louter op basis van wat de Smart Thermostaat aanstuurt.
Waarom die ene radiator dan koud blijft kan verschillende oorzaken hebben. Meest voor de hand liggende is dat er een probleem is met de slimme knop op die radiator. Ik zou eens die knop omwisselen met een andere om te zien of het dan ook de andere radiator is die koud blijft, want dan ben je direct zeker dat het aan de knop ligt. Verder kan het ook aan een slechte afregeling van je CV liggen, maar dan zou je dat probleem ook vóór Tado al gehad hebben.
Verder is het zoals hierboven ook al gezegd onzinnig van met radiatorknoppen te werken als je maar 1 zone hebt. Die houtkachel doet ook niets terzake. Of het nu de zon is die je ruimte opwarmt, of een houtkachel, de thermostaat zal gewoon zien of er (extra) warmte nodig is of niet en zo de ketel/pomp aansturen en zo de radiatoren opwarmen.
Je spreekt ook over kinderkamer, wat dus erop lijkt dat je ook boven kamers hebben die met dezelfde CV aangestuurd worden. Als die zelf geen slimme radiatorknoppen hebben, gaan die enkel warmte krijgen wanneer Tado warmte vraagt voor de woonkamer. Dit is overigens het typische niet-slimme systeem dat je met Tado kan oplossen door meerdere zones te definiëren.

PS: ik snap overigens niet waarom je sowieso geen 2 zones definieert. Dat je de gang-radiator meeneemt in de woonkamer-zone is vrij ridicuul. Een zone is 1 ruimte die op zijn geheel ongeveer een constante temperatuur moet hebben. Met die deur tussen gang en woonkamer is dat duidelijk NIET het geval. Als de woonkamer moet opwarmen omdat het er nog geen 21° is, dan zal de gang mee warmen ongeacht hoe warm/koud het op de woonkamer is. Dat is nu net het probleem dat je wil oplossen door met een multizone-systeem te werken. Zoals je setup nu is, had je even goed een veel goedkopere single-zone-systeem zoals Nest kunnen gebruiken.
Bekijk het echter van de positieve kant: met je 3 knoppen nu, en slechts 2 radiators in de woonkamer kan je perfect zelf een 2-zone systeem maken. Ik zou dan wel de knop van de gang installeren op de kinderkamer (of eender welke ruimte die meer warmtebehoefte heeft dan een gang). In de app kan je dan zelf die knop assigneren aan een nieuwe zone (bvb 'kinderkamer') en dan ga je ook direct de sterkte van een multi-zone systeem ervaren: als je woonkamer warm genoeg is omdat bvb je kachel brandt, dan nog kan de kinderkamer warmte krijgen via de CV (waarbij de radiators in de woonkamer koud blijven) omdat de knop daar warmte vraagt voor die zone en dat via de Slimme Thermostaat (zelfs al hangt die in de woonkamer) die vraagt naar de CV-ketel kan sturen.
ArisB schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:15:
[...]
Ik denk dat je denkfout dus simpelweg is dat je over het hoofd ziet dat als de kamerthermostaat ziet dat het warm genoeg is, en dit zo doorgeeft aan de ketel, dat je knoppen (Tado of andere) zover open of dicht mogen staan als dat ze willen, er zal geen warm water doorstromen, want de ketel zal het water niet rondpompen. Daarom juist dat je in traditionele installaties de thermostaatknoppen in de woning mét kamerthermostaat allemaal volledig open zet.

[ Voor 33% gewijzigd door Twixie op 05-02-2017 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:22:
[...]
Je kan perfect een Tado combineren met andere verwarming en die hoeven heloemaal niet in conflict te zijn. De Tado kijkt gewoon of het warm genoeg is of niet. Hoe de kamer warm geworden is maakt daarbij weinig uit (al kan ik me goed inbeelden dat het zelflerend gedrag serieus om zeep geholpen wordt).
In 1 enkele zone zijn de knoppen ook helemaal niet 'in gevecht' met de thermostaat. Er is altijd maar 1 toestel de 'master' in de zin dat die de temperatuur bepaalt en daarmee ook of er warmtevraag is of niet. Is er geen warmtevraag nodig, dan gaan de knoppen dicht en weet ook de slimme thermostaat dat er in die ruimte geen warmtevraag is en gaat hij de CV-ketel ook laten weten dat er geen warmte nodig is (er vanuit gaand dat er geen andere zones zijn die warmte kunnen vragen). Is er wel warmte nodig, dan gaan alle knopen open, en gaat er warmtevraag naar de CV-ketel alwaar er warm water kan gepompt worden.

De reden waarom in een 1-zone systeem radiatorknoppen weinig zin hebben is gewoon dat als de knoppen dicht gaan, de thermostaat zelf sowieso aan de ketel zal doorgeven dat er geen warmte nodig is, en die ook niet zal pompen. Je kan dus even goed oude radiatorknoppen, die volledig open staan, gebruiken, net zoals in 90% van de CV-installaties die werken met 1 kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op zondag 5 februari 2017 @ 07:39:
Even een tussenstand voor de tado gemaakt. De tado heb ik rond de kerstdagen 2016 geinstalleerd, daarvoor had ik een ICY thermostaat. Als ik mijn gasverbruik via mindergas bekijk vanaf 1 januari tot en met vandaag, dan is er in absolute zin heel iets meer gas verbruikt, namelijk 15 m3, maar gebaseerd op gewogen graaddag is het verbruik beduidend minder namelijk -9%. Op zich een goed resultaat, zeker als je meeneemt dat de icy ook al een redelijk strakke planning had. Ik denk dat de winst hem er in zit dat ik nu overdag de thermostaat op 15 graden 'durf' te zetten en dan weer ruim voordat ik thuis ben de boel weer hoger zodat ik wel in een warm genoeg huis thuis kom (geo fence staat overigens niet aan). Het is namelijk niet comfortabel om pas rond zes uur de thermostaat van 15 naar 20 te zetten, want dan duurt het nog redelijk lang voordat het aangenaam is.

Ik merk wel dat ik vaak de boel handmatig verzet maar dat komt enerzijds omdat wij niet een standaard dagschema hebben, vandaar dat ik een planning met redelijk lage temperaturen heb ingesteld (overigens gelijk met de icy voorheen). Voordeel om online de boel te kunnen regelen is erg fijn, het gebeurd regelmatig dat we even weg gaan (bijvoorbeeld 2 uurtjes) en dan de thermostaat toch even laag zetten en dan op de terugweg even weer hoger, waarbij we 'vroeger' de ingestelde temperatuur lieten staan. Als we langere tijd weggaan (>4 uur) waren we al gewend om de thermostaat lager te zetten.

Dus eerste conclusie is dat Tado bespaart maar het comfort neemt zeker toe. Gevoelsmatig denk ik ook dat de ketel hier meer staat te pruttelen (=goed gemoduleerd) dan zoals voorheen staat te loeien.
Wel vind ik dat er een redelijk grote overshoot is, soms ruim boven de 0,5 graad, dat mag wel wat minder.
Dank voor de feedback! Deze zomer zullen we werken aan een iets minder agressieve stookfase voor onze OpenTherm driver zodat de overshoot na een langere verwarmingsperiode kleiner zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:39
ericplan schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:37:
[...]

Beetje offtopic hier, maar ik zou ook graag zo'n Honeywell Round willen. Alleen grootste nadeel daarvan:
Ik heb momenteel een aan/uit CV-ketel en als ik nu zo'n Honeywell Round wil moet ik dus nu de aan/uit versie van aanschaffen.

Zodra ik mijn ketel ga vervangen (moet binnen 2-5 jaar verwacht ik) ga ik natuurlijk naar een modulerende en moet ik WEER mijn thermostaat vervangen :(

Vind het jammer dat de Honeywell Round dus niet beschikbaar is in beide versies in 1 apparaat (zoals bijv Tado en Nest enz wel is)

[ Voor 9% gewijzigd door Ryur op 06-02-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:35:
sinds half november staat het brander symbooltje continu aan op de startpagina van de app.

Mijn firmware versie blijkt nog op 25.13 te staan. Ik las op dit forum dat dat temaken kan hebben met custom instellingen waardoor er niet automatisch wordt geupdate.
Een jaar geleden zijn we (tado en ik) maanden bezig geweest om de ketel goed in te regelen, dus zal dat geleid hebben tot een custom instelling.

Als dat zo is, ben ik dan "veroordeeld" tot een gedateerde firmware versie?
Heb je hier een antwoord op kunnen vinden?
Morgen komt hier nl. een installatiebedrijf onze stadsverwarming en vloerverwarming aanpassen voor werking met Tado. Van Tado heb ik begrepen dat het configureren al een handmatige actie zal zijn en door hun support moet worden uitgevoerd.

Ik hoop toch niet dat voor iedere firmware update een soortgelijke actie uitgezet moet worden bij hun support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Floris-K schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:35:
[...]

Heb je hier een antwoord op kunnen vinden?
Morgen komt hier nl. een installatiebedrijf onze stadsverwarming en vloerverwarming aanpassen voor werking met Tado. Van Tado heb ik begrepen dat het configureren al een handmatige actie zal zijn en door hun support moet worden uitgevoerd.

Ik hoop toch niet dat voor iedere firmware update een soortgelijke actie uitgezet moet worden bij hun support.
In uw geval hebben we geen speciale firmware nodig dus na de installatie heeft u verder geen problemen met firmwareupdates. Die komen gewoon automatisch in de achtergrond.

De speciale firmware passen wij zo min mogelijk toe om het het redelijk tijdsintensief is om per klant een speciale firmware te maken. Het was tot voorkort nodig omdat bepaalde merken een bepaalde vendor ID verwachten bij het OpenTherm protocol. Dit was bedacht zodat mensen alleen een thermostaat van dat merk konden kopen (natuurlijk tegen een verhoogde prijs). Wij moeten dus ook die speciale vendor ID meesturen.

Ondertussen hebben we dit opgelost met de normale firmware. Die kan nu de speciale vendor ID doorsturen.

Er zijn ook nog wat andere redenen waarom we een bepaalde speciale firmware zouden toepassen maar dat zijn allemaal uitzonderingen. Het overgrote deel van de aangesloten tado's loopt gewoon automatisch mee naar de laatste firmware.

[ Voor 35% gewijzigd door tado op 06-02-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tado, is het mogelijk om opnieuw te bepalen of de speciale firmware in mijn geval nog nodig is, ofwel betreft het de vendor id of toch speciale firmware.
Het is niet fojn dat de user interface in de app onjuiste zaken aangeeft, in dit geval een continu brandend vlammetje en een report waarin geen uit/aan weergave meer is te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:28
Hier een zeer tevreden Tado-gebruiker, maar ik heb dan ook een simpele opstelling zonder kranen e.d. Heb geen modulerende ketel en had hiervoor een simpele Honeywell Round. Alles gaat heerlijk automatisch en heb Tado zelf al dagen niet meer aangeraakt.

Maar nu heb ik een vraag: waarschijnlijk wordt a.s. vrijdag een nieuwe (modulerende) ketel geïnstalleerd (Nefit Nxt HRC24) door een (erkende) installateur. Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Moet ik zelf m'n oude ketel in de web-omgeving afmelden en het "installatieproces" weer doorlopen? Ik neem aan dat de installateur wel weet hoe & welke draadjes er van de ketel naar Tado moeten lopen :-)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:54:
@tado, is het mogelijk om opnieuw te bepalen of de speciale firmware in mijn geval nog nodig is, ofwel betreft het de vendor id of toch speciale firmware.
Het is niet fojn dat de user interface in de app onjuiste zaken aangeeft, in dit geval een continu brandend vlammetje en een report waarin geen uit/aan weergave meer is te zien
Even mailtje sturen naar support@tado.com met uw geregistreerde e-mail adres.
RandyLemaire schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:40:
Hier een zeer tevreden Tado-gebruiker, maar ik heb dan ook een simpele opstelling zonder kranen e.d. Heb geen modulerende ketel en had hiervoor een simpele Honeywell Round. Alles gaat heerlijk automatisch en heb Tado zelf al dagen niet meer aangeraakt.

Maar nu heb ik een vraag: waarschijnlijk wordt a.s. vrijdag een nieuwe (modulerende) ketel geïnstalleerd (Nefit Nxt HRC24) door een (erkende) installateur. Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Moet ik zelf m'n oude ketel in de web-omgeving afmelden en het "installatieproces" weer doorlopen? Ik neem aan dat de installateur wel weet hoe & welke draadjes er van de ketel naar Tado moeten lopen :-)

Dank!
Vraag de installateur om dit te doen: In de ketel op Nefit EMS aansluiting. In de tado op de + en - aansluiting. Daarna ons even bellen en wij zetten de tado voor u om zodat uw tado ook weet dat hij een Nefit EMS sturing moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
OK, dank! Nog even voor de zekerheid: daarmee zit ik helemaal goed qua moduleren etc.? De ketel ondersteunt namelijk OpenTherm: http://www.nefit.nl/consu...duct_detail/product_18560
tado schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:45:
[...]
Vraag de installateur om dit te doen: In de ketel op Nefit EMS aansluiting. In de tado op de + en - aansluiting. Daarna ons even bellen en wij zetten de tado voor u om zodat uw tado ook weet dat hij een Nefit EMS sturing moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
Duidelijk. Uit je reactie begrijp ik dat Tado blijkbaar ook overweg kan met non-OpenTherm nieuwere Nefit-ketels zoals de Trendline II HRC 25? (http://www.feikencv.nl/cv-ketel/nefit-trendline-2-hrc-25/)

Shit, dan moet ik toch gaan kiezen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
Twixie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:08:
[...]

Er kloppen hier wel een paar dingen niet. In een zone met een Smart Thermostaat is het immers wel degelijk zo dat de radiatorknoppen zelf hun eigen temperatuurmeting compleet negeren. Je radiatoren moeten dus samen warm worden of samen weer afkoelen, louter op basis van wat de Smart Thermostaat aanstuurt.
Waarom die ene radiator dan koud blijft kan verschillende oorzaken hebben. Meest voor de hand liggende is dat er een probleem is met de slimme knop op die radiator. Ik zou eens die knop omwisselen met een andere om te zien of het dan ook de andere radiator is die koud blijft, want dan ben je direct zeker dat het aan de knop ligt. Verder kan het ook aan een slechte afregeling van je CV liggen, maar dan zou je dat probleem ook vóór Tado al gehad hebben.
Verder is het zoals hierboven ook al gezegd onzinnig van met radiatorknoppen te werken als je maar 1 zone hebt. Die houtkachel doet ook niets terzake. Of het nu de zon is die je ruimte opwarmt, of een houtkachel, de thermostaat zal gewoon zien of er (extra) warmte nodig is of niet en zo de ketel/pomp aansturen en zo de radiatoren opwarmen.
Je spreekt ook over kinderkamer, wat dus erop lijkt dat je ook boven kamers hebben die met dezelfde CV aangestuurd worden. Als die zelf geen slimme radiatorknoppen hebben, gaan die enkel warmte krijgen wanneer Tado warmte vraagt voor de woonkamer. Dit is overigens het typische niet-slimme systeem dat je met Tado kan oplossen door meerdere zones te definiëren.

PS: ik snap overigens niet waarom je sowieso geen 2 zones definieert. Dat je de gang-radiator meeneemt in de woonkamer-zone is vrij ridicuul. Een zone is 1 ruimte die op zijn geheel ongeveer een constante temperatuur moet hebben. Met die deur tussen gang en woonkamer is dat duidelijk NIET het geval. Als de woonkamer moet opwarmen omdat het er nog geen 21° is, dan zal de gang mee warmen ongeacht hoe warm/koud het op de woonkamer is. Dat is nu net het probleem dat je wil oplossen door met een multizone-systeem te werken. Zoals je setup nu is, had je even goed een veel goedkopere single-zone-systeem zoals Nest kunnen gebruiken.
Bekijk het echter van de positieve kant: met je 3 knoppen nu, en slechts 2 radiators in de woonkamer kan je perfect zelf een 2-zone systeem maken. Ik zou dan wel de knop van de gang installeren op de kinderkamer (of eender welke ruimte die meer warmtebehoefte heeft dan een gang). In de app kan je dan zelf die knop assigneren aan een nieuwe zone (bvb 'kinderkamer') en dan ga je ook direct de sterkte van een multi-zone systeem ervaren: als je woonkamer warm genoeg is omdat bvb je kachel brandt, dan nog kan de kinderkamer warmte krijgen via de CV (waarbij de radiators in de woonkamer koud blijven) omdat de knop daar warmte vraagt voor die zone en dat via de Slimme Thermostaat (zelfs al hangt die in de woonkamer) die vraagt naar de CV-ketel kan sturen.

[...]

Ik denk dat je denkfout dus simpelweg is dat je over het hoofd ziet dat als de kamerthermostaat ziet dat het warm genoeg is, en dit zo doorgeeft aan de ketel, dat je knoppen (Tado of andere) zover open of dicht mogen staan als dat ze willen, er zal geen warm water doorstromen, want de ketel zal het water niet rondpompen. Daarom juist dat je in traditionele installaties de thermostaatknoppen in de woning mét kamerthermostaat allemaal volledig open zet.
Dank voor je uitgebreide antwoord :)

Ik heb de knoppen opnieuw ingesteld en het probleem is nog niet opnieuw voorgekomen, ik hou het nog even in de gaten.

De reden dat ik nu 1 zone heb is simpelweg omdat ik te weinig apparatuur heb gekocht. Ik had oorspronkelijk 4 zones gemaakt, maar dat werkte niet goed omdat ik in de woonkamer geen thermostaat kranen had, daar werd het dus heel warm. Daarna ben ik wat gaan experimenteren waardoor ik uiteindelijk op 1 zone uitkwam en thermostaatkranen heb geplaatst.

De radiator in de gang heb ik in de woonkamer zone gezet omdat hij anders continue de ketel aanzet en daardoor ook de rest van het huis verwarmt (wel comfortabel :+ ). Op deze manier geeft hij af en toe wat warmte af.

Inmiddels heb ik knoppen bij besteld om ook in de slaapkamers en badkamer zones te maken. Ik hoopte dat ik het zone plan stukje bij beetje uit kon breiden om zo niet in 1 keer een grote uitgave te hebben. Dat kan ook wel, maar het werkt het best als het compleet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
ArisB schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:42:
[...]
radiator in de gang heb ik in de woonkamer zone gezet omdat hij anders continue de ketel aanzet en daardoor ook de rest van het huis verwarmt (wel comfortabel :+ ). Op deze manier geeft hij af en toe wat warmte af.
Ik blijf dat toch een vreemde en nutteloze toepassing blijven, en vooral zonde van het geld. Een domme thermostatische radiatorknop geeft dan gewoon hetzelfde resultaat... die gaan dan ook wat mee warmte krijgen als een van de zones warmte vragen. Nu is het zelfs zo dat je gang enkel warmte gaat krijgen als de woonkamer warmte vraagt...
Trouwens, je gang kan maar continu warmte vragen van de ketel juist omdat het een slimme knop is. Met een domme knop kan er geen warmte gevraagd worden, enkel warmte geweigerd (nl. thermostatische klep gaat dicht omdat het al warm genoeg is).

[ Voor 15% gewijzigd door Twixie op 07-02-2017 14:12 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!