Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArJanE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 14:14
tado schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:22:
[...]

Administratie regelt alles met lopende huurcontracten. (en daar heb ik dus geen zicht op want ik doe Sales/Tech)
Hier precies hetzelfde verhaal, 22december al een verzoek ingediend voor omzetting huur naar koop maar 0 reactie. Vanmorgen nogmaals gebeld en men heeft de call nu op urgent gezet. Benieuwd of dit gaat helpen? Verder allemaal niet zo erg maar krijg alweer reminders voor huur betaling voor het komende jaar. Volgens de persoon aan de telefoon moest ik deze maar negeren. Mm.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
@tado, ik merk nog steeds regelmatig (vooral 's morgens tijdens het opwarmen van het huis) dat de temperatuur flink over de ingestelde waarde heen schiet. Afgelopen weekend was dat zelfs bijna anderhalve graad. Ik heb hier al een keer eerder contact over gehad met support, die e.e.a. hebben aangepast, maar ik merk dus nauwelijks verschil. Het gaat om een woonkamer met 3 radiatorknoppen (stadsverwarming) en een losse tado thermostaat die is ingesteld als temperatuursensor.

Is dit iets waarmee we moeten 'leren leven' (het is overigens geen heel groot drama) of kan dat nog verder worden gefinetuned?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marc O. schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:32:
@tado, ik merk nog steeds regelmatig (vooral 's morgens tijdens het opwarmen van het huis) dat de temperatuur flink over de ingestelde waarde heen schiet. Afgelopen weekend was dat zelfs bijna anderhalve graad. Ik heb hier al een keer eerder contact over gehad met support, die e.e.a. hebben aangepast, maar ik merk dus nauwelijks verschil. Het gaat om een woonkamer met 3 radiatorknoppen (stadsverwarming) en een losse tado thermostaat die is ingesteld als temperatuursensor.

Is dit iets waarmee we moeten 'leren leven' (het is overigens geen heel groot drama) of kan dat nog verder worden gefinetuned?
Dat is per systeem anders, voor sommige systemen is er zo veel thermische massa dat een overshoot altijd zal blijven maar voor de meeste systemen kunnen we nog wel wat finetunen.
Ik heb vanuit hier geen toegang tot uw gegevens, graag een mailtje naar support@tado.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
tado schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:42:
[...]

Dat is per systeem anders, voor sommige systemen is er zo veel thermische massa dat een overshoot altijd zal blijven maar voor de meeste systemen kunnen we nog wel wat finetunen.
Ik heb vanuit hier geen toegang tot uw gegevens, graag een mailtje naar support@tado.com
Dank je, done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:42
Ben me aan het oriënteren om per kamer de temperatuur te kunnen instellen. Dit voornamelijk wegens een haard in de kamer waardoor de rest van het huis koud is.

Ik heb een woning waarvan de volgende ruimtes verwarmd moeten kunnen worden:
- woonkamer: radiator en een convectorput
- gang
- slaapkamer 1
- slaapkamer 2

Begrijp ik het goed dat ik dan moet hebben:
- slimme thermostaat starterskit
- 5 slimme radiatorknoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
GoEV6 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:53:
Ben me aan het oriënteren om per kamer de temperatuur te kunnen instellen. Dit voornamelijk wegens een haard in de kamer waardoor de rest van het huis koud is.

Ik heb een woning waarvan de volgende ruimtes verwarmd moeten kunnen worden:
- woonkamer: radiator en een convectorput
- gang
- slaapkamer 1
- slaapkamer 2

Begrijp ik het goed dat ik dan moet hebben:
- slimme thermostaat starterskit
- 5 slimme radiatorknoppen
Dat klopt, maar je kan ook beginnen met alleen thermostaat in de woonkamer en 3 knoppen in de andere kamers. In mijn geval zijn de andere kamers (kinderkamer + werkkamer) dusdanig klein dat die zo warm zijn, is mij initieel de kosten voor extra knoppen niet waard.

Daarnaast is het voordeliger een radiatorknoppen startkit te kopen en losse thermostaat, heb je 2 knoppen + thermostaat voor minder dan startset Thermostaat + 2 losse knoppen (lang leve sales afdelingen :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Sander schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:09:
[...]

Dat klopt, maar je kan ook beginnen met alleen thermostaat in de woonkamer en 3 knoppen in de andere kamers. In mijn geval zijn de andere kamers (kinderkamer + werkkamer) dusdanig klein dat die zo warm zijn, is mij initieel de kosten voor extra knoppen niet waard.

Daarnaast is het voordeliger een radiatorknoppen startkit te kopen en losse thermostaat, heb je 2 knoppen + thermostaat voor minder dan startset Thermostaat + 2 losse knoppen (lang leve sales afdelingen :X)
Gaat dit wel goed als in de woonkamer een haard brandt? De woonkamer is daardoor bijvoorbeeld 21 graden. Kan ik dan de andere 3 knoppen toch 'openzetten' zodat het daar warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
GoEV6 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:13:
[...]

Gaat dit wel goed als in de woonkamer een haard brandt? De woonkamer is daardoor bijvoorbeeld 21 graden. Kan ik dan de andere 3 knoppen toch 'openzetten' zodat het daar warm wordt?
Dat is het hele idee van Tado, dat die knoppen je Thermostaat binnen 'overriden' en dus gewoon gaat stoken. In mijn geval kan ik met de capaciteit die ik heb in de andere kamers met hele korte periode stoken daar al resultaat halen, voordat ik dan de kosten van 3 extra knoppen eruit heb in de woonkamer ben ik wel even verder (helemaal omdat ik eerst een installateur moet laten komen om de bestaande simpele kranen te laten vervangen door thermostatische)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Sander schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:15:
[...]

Dat is het hele idee van Tado, dat die knoppen je Thermostaat binnen 'overriden' en dus gewoon gaat stoken. In mijn geval kan ik met de capaciteit die ik heb in de andere kamers met hele korte periode stoken daar al resultaat halen, voordat ik dan de kosten van 3 extra knoppen eruit heb in de woonkamer ben ik wel even verder (helemaal omdat ik eerst een installateur moet laten komen om de bestaande simpele kranen te laten vervangen door thermostatische)
Interessant. Waarom zou je dan de radiatoren in de woonkamer voorzien van slimmeknoppen? Als de thermostaat de in dezelfde woonkamer hangt die al regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
Omdat de woonkamer anders ook nog eens wordt verwarmd (omdat de 'domme' radiatorkranen open blijven staan) als je de andere vertrekken aan het verwarmen bent, terwijl die woonkamer al warm is door het stoken van de haard.

Tado zal (als de woonkamer reeds op temperatuur is) die radiatoren namelijk niet verwarmen, mits ze zijn voorzien van slimme knoppen.

[ Voor 24% gewijzigd door Marc O. op 09-01-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Marc O. schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:37:
Omdat de woonkamer anders ook nog eens wordt verwarmd (omdat de 'domme' radiatorkranen open blijven staan) als je de andere vertrekken aan het verwarmen bent terwijl die woonkamer al warm is door het stoken van de haard.
Dat dacht ik ook idd. Dus moet 5 knoppen hebben.

Best wel een flinke investering € 565,-. Je leest overal dat je gaat besparen, ze geven zelfs geld terug als je niet bespaart. Omdat in mijn situatie de verwarming op de kamers boven 9 van de 10 keer dicht zijn zal ik met dit systeem de mogelijkheid van meer comfort hebben en dus meer gas gaan verbruiken. Ipv besparen gaan mijn kosten dus omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
Dat heb je natuurlijk wel een beetje zelf in de hand. Als je het schema zodanig instelt dat het warmer / vaker warm is dan nu het geval is, dan zullen de kosten idd omhoog gaan. Daar staat dan natuurlijk meer comfort tegenover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Precies :') Als ik ineens met 22 graden ga stoken ipv 21 omdat ik tado heb ga ik ook niet besparen

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Daannn1987 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:58:
Precies :') Als ik ineens met 22 graden ga stoken ipv 21 omdat ik tado heb ga ik ook niet besparen
Ik zie de claim van besparen toch anders: voor huishoudens die in het hele huis alle radiatoren altijd open hebben gaan met deze zone thermostaat besparen. Ik vraag me af hoeveel huishoudens op dit moment op deze manier stoken.

Natuurlijk heeft comfort (vaak) z'n prijs en dat is ook prima maar claimen dat de stookkosten omlaag gaan vind ik niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
* Besparingen zijn gebaseerd op de analyse van ons huidige klantenbestand. Tevens heeft een wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door het Fraunhofer Instituut voor Bouwfysica (IBP, Holzkirchen, Duitsland), aangetoond dat de energiebesparing ligt tussen 14% en 26%, afhankelijk van het gekozen scenario. De grootste besparing wordt gerealiseerd door de aanwezigheidsdetectie. Daarmee kan namelijk een besparing van 24% worden behaald. Door in te spelen op de weersverwachting is nog een aanvullende besparing tot 7% te behalen.
Mjah besparing geloof ik allemaal wel, was bij mij niet de doorslaggevende factor.
Waarom ik voor tado heb gekozen:

Mooi design
Opentherm
Goede support die ook mee kan denken
Smart (in de zin dat ik hem ook buitenshuis kan bedienen.. hoe vaak ik vroegah met de honeywell chromoterm wel niet vergat de thermostaat uit te zetten..)

Afwezigheidsdetectie gebruik ik niet, daar partner geen 3g heeft :+

[ Voor 27% gewijzigd door Daannn1987 op 09-01-2017 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
GoEV6 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:43:
[...]

Dat dacht ik ook idd. Dus moet 5 knoppen hebben.

Best wel een flinke investering € 565,-. Je leest overal dat je gaat besparen, ze geven zelfs geld terug als je niet bespaart. Omdat in mijn situatie de verwarming op de kamers boven 9 van de 10 keer dicht zijn zal ik met dit systeem de mogelijkheid van meer comfort hebben en dus meer gas gaan verbruiken. Ipv besparen gaan mijn kosten dus omhoog.
In mijn geval is dat een vrij grote oppervlakte waarin keuken, eetkamer, woonkamer etc in elkaar doorlopen met meerdere convectorputten en losse radiatoren. En daarom ben ik dus begonnen met maar 2 knoppen naast de thermostaat. De kamers die ik verwarm naast de woonkamer zijn niet al te groot, 15 en 20m2 en zijn redelijk goed geïsoleerd, dus met een korte periode stoken zullen die temperatuur kunnen behouden die is ingesteld op de slimme knop. Daarom geen zin om dan dus in de woonkamer ook alles te veranderen, die besparing ga ik er niet uithalen, en de kosten zijn het ook niet.

Voor mij is Tado uiteindelijk voornamelijk voor comfort verbetering in die kamers boven, en daarnaast klein stukje besparing en bovenal ook inzicht in gebruik en temperatuurverloop in huis. Dit is weer handig om te weten voor eventuele toekomstige verbeteringen in isolatie etc.

Overigens staat de Slimme Thermostaat Starterskit deze week weer in de gamma folder voor 199,-.

Edit: Het zou wel fijn zijn als TADO zijn API toch eens vrij gaat geven, want IFTTT is echt waardeloos, ik heb applet gemaakt die mijn home automation een update geeft op basis van de home/away status van Tado. Tado geeft dit keurig op tijd door aan IFTTT, maar die doet er vervolgens tot een uur (!!) over om de applet uit te voeren, compleet useless dus.

@Tado-Support: Wat is jullie policy ten aanzien van gebruik van zaken als PyTado en andere github projectjes om te pollen naar de API?

[ Voor 14% gewijzigd door Sander op 10-01-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Een koppeling met Domoticz zou ook erg wenselijk zijn. Weet trouwens niet of dat vanuit Domoticz moet komen of vanuit Tado :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Marc O. schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:48:
Een koppeling met Domoticz zou ook erg wenselijk zijn. Weet trouwens niet of dat vanuit Domoticz moet komen of vanuit Tado :)
Tado heeft geen publieke API, dus dat is stap 1. Daarna is het aan de community van Domoticz om een integratie te bouwen. Ik zou dit voor OpenHAB graag doen, maar wil eerst weten in hoeverre het huidige gebruik van de 'API' zoals die in PyTado zit, daadwerkelijk op prijs gesteld wordt door de mensen van Tado, anders is het gewoon afwachten tot ze die openbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:51:
[...]

In mijn geval is dat een vrij grote oppervlakte waarin keuken, eetkamer, woonkamer etc in elkaar doorlopen met meerdere convectorputten en losse radiatoren. En daarom ben ik dus begonnen met maar 2 knoppen naast de thermostaat. De kamers die ik verwarm naast de woonkamer zijn niet al te groot, 15 en 20m2 en zijn redelijk goed geïsoleerd, dus met een korte periode stoken zullen die temperatuur kunnen behouden die is ingesteld op de slimme knop. Daarom geen zin om dan dus in de woonkamer ook alles te veranderen, die besparing ga ik er niet uithalen, en de kosten zijn het ook niet.

Voor mij is Tado uiteindelijk voornamelijk voor comfort verbetering in die kamers boven, en daarnaast klein stukje besparing en bovenal ook inzicht in gebruik en temperatuurverloop in huis. Dit is weer handig om te weten voor eventuele toekomstige verbeteringen in isolatie etc.

Overigens staat de Slimme Thermostaat Starterskit deze week weer in de gamma folder voor 199,-.

Edit: Het zou wel fijn zijn als TADO zijn API toch eens vrij gaat geven, want IFTTT is echt waardeloos, ik heb applet gemaakt die mijn home automation een update geeft op basis van de home/away status van Tado. Tado geeft dit keurig op tijd door aan IFTTT, maar die doet er vervolgens tot een uur (!!) over om de applet uit te voeren, compleet useless dus.

@Tado-Support: Wat is jullie policy ten aanzien van gebruik van zaken als PyTado en andere github projectjes om te pollen naar de API?
Er is een tado API en er zijn al tweakers die hele mooie grafieken uit hun tado kunnen toveren of die een compleet eigen regeling hebben gemaakt voor de tado. Helaas gaan wij in de komende tijd niet de API documenteren of ondersteunen omdat wij hier de mankracht niet voor hebben en het om een zeer kleine doelgroep gaat.

Dus: De API is daar, maak er vooral gebruik van maar wij kunnen niet garanderen dat hij niet zal veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
tado schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:11:
[...]

Er is een tado API en er zijn al tweakers die hele mooie grafieken uit hun tado kunnen toveren of die een compleet eigen regeling hebben gemaakt voor de tado. Helaas gaan wij in de komende tijd niet de API documenteren of ondersteunen omdat wij hier de mankracht niet voor hebben en het om een zeer kleine doelgroep gaat.

Dus: De API is daar, maak er vooral gebruik van maar wij kunnen niet garanderen dat hij niet zal veranderen.
Jup https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=9685
kan een API verandering evt wel aangekondigd worden? :+

Dan krijg je zoiets (heb het ook in Grafana maar die heb ik nog niet extern beschikbaar gemaakt)

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/4wzxfeco1/chart_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:47
Meer mensen die hun thermostaat niet kunnen benaderen via de app ? Bij mij blijft hij hangen bij het Tado Logi (wit logo met gele achtergrond)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Possible schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:31:
Meer mensen die hun thermostaat niet kunnen benaderen via de app ? Bij mij blijft hij hangen bij het Tado Logi (wit logo met gele achtergrond)
Geen enkel probleem hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:23:
[...]

Jup https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=9685
kan een API verandering evt wel aangekondigd worden? :+

Dan krijg je zoiets (heb het ook in Grafana maar die heb ik nog niet extern beschikbaar gemaakt)

[afbeelding]
Maak anders een apart tado API topic aan hier op Tweakers waar jullie alle informatie kunnen delen. Mochten er dan vragen over blijven zal ik kijken wat ik intern kan regelen.
Ik verwacht namelijk dat als alle tado API informatie die door verschillende tweakers is ontrafeld mooi in een OP gezet kan worden, het niet onder zal doen voor onze eventuele API documentatie.
Possible schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:31:
Geen problemen bekend hier.
Lukt inloggen via my.tado.com wel ? App opnieuw installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Bij mij laat de thermostaat een handje en 'OFF' zien. Enig idee wat dat betekent? Er is vandaag iets gewijzigd aan de instellingen i.v.m. de eerder genoemde overshoots. App en website werken gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door Marc O. op 10-01-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
Marc O. schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:12:
Bij mij laat de thermostaat een handje en 'OFF' zien. Enig idee wat dat betekent? Er is vandaag iets gewijzigd aan de instellingen i.v.m. de eerder genoemde overshoots. App en website werken gewoon.
Handje betekent dat je een manuele override hebt gedaan op je schema, hetzij via de app of via de thermostaat zelf. Off betekent gewoon verwarming uit (eigenlijk is dat 5° omwille van vorstbeveiliging). Je hoort dit alleen te zien als je effen op de knop drukt. Wat zegt de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
App en website lieten niks anders zien dan normaal. Heb de thermostaat gereset (knop een paar seconden ingedrukt), daarna deed ie het weer normaal. Had overigens geen manuele override gedaan noch de verwarming helemaal uitgezet. Waarschijnlijk is het het gevolg van de aanpassingen die door support zijn gedaan, da'shet enige dat ik kan bedenken. Geen drama verder, kwam er op tijd achter en de verwarming deed het verder gewoon zoals bedoeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Marc O. op 11-01-2017 09:40 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Amafi schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:34:
Hmm, vanmorgen (naast een steenkoud huis) nog een extra storing op de Tado.
No remote acces.
En het scherm op de tado zelf lichtte niet meer op.
Dacht vast batterijen leeg door die dazzle functie-bug die heb ik pas eergisteren uitgezet.. (wel snel de batterijen leeg heb de TADO pas een maand)
Maar ook na vervangen van de batterijen voor nieuwe, en daarna een ander nieuw setje. Nog steeds niet.
Emergency support gebeld, en ik ga teruggebeld worden door een technician.
Ben benieuwd wat nu echt de oorzaak is.
Even mezelf quoten om een update te geven.

Oorzaak is nog steeds onbekend. Wel ben ik in tegenstelling tot andere tweakers hier niet echt te spreken over de support. Bij bellen naar het contactnummer voor technische ondersteuning kan je meer dan 15min wachten en nog niemand aan de telefoon krijgen.
Emergency contact betekend helemaal niets. Pas aan het einde van de dag na een paar belletjes en extra mailtjes kreeg ik eindelijk een mailtje terug (GEEN telefoontje)
Ook bij herhaalde mails duurt het lang voor contact. Dit contact gaat dan per mail en het duurt meer dan 24u om op een reactie te wachten.
Uiteindelijk lijkt na een week of 5 mijn tado zonder verklaarbare reden overleden te zijn. :(

Zit je dan zonder thermostaat, Sinds gisteren weer te wachten op een reactie (ze wilden perse een factuur zien dat ik <2 jaar geleden deze thermostaat heb)
Zouden ze mijn inziens ook wel kunnen zien aan serienummer en aanmelden van de thermostaat maar goed.
Vind hun reacties nu niet echt vlot, en zit nu te kloten met draadjes aan elkaar knopen om het binnen nog warm te kunnen stoken. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KapiteinRoel
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 21:03
Ter informatie wat betreft de overshoot.

Ik heb de tado nu een paar maanden in gebruik. Bij mij was de overshoot in het begin ook tussen de 1-2 graden bij de eerste opwarming in de ochtend. Dit was voor tado lastig onder controle te krijgen, uiteindelijk is het nu tussen 0.5-1 graden. Verdere aanpassing is niet mogelijk volgens de helpdesk.

Het viel mij op dat de tado aan de ketel (intergas) altijd de maximale ingestelde watertemperatuur vroeg, terwijl via de api te zien is dat er wel ergens gemoduleerd word.

De vorige thermostaat een honeywell round modulation, vroeg watertemperaturen tussen 40 en 65 graden, dit is direct te zien op de ketel.

De helpdesk was verder niet erg genegen om technisch op de zaak in te gaan, dus heb ik er een opentherm gateway tussen gezet om wat wijzer te worden.

Het blijkt dat de tado niet zoals gebruikelijk een aanvoertemperatuur aan de ketel vraagt (opentherm control setpoint), maar het ketelvermogen direct aanpast (opentherm maximum relative modulation level).

De tado stuurt dan een setting van 0-100%. Bij 0% gaat de ketel op zijn laagste stand branden. Bij 100% op het maximaal ingestelde CV vermogen.

Met deze informatie is de overshoot verklaarbaar geworden.

De laagste stand is voor elk merk en type ketel anders, dus zal vaak een handmatige aanpassing gedaan moeten worden.

Maar het belangrijkste hier is dat de hoeveelheid warmte die de ruimte inkomt sterk afhankelijk van de actuele cv watertemperatuur. Als het setpoint bijna bereikt is zal de tado de ketel terugschroeven naar zijn laagste stand. Maar het water is dan al heet, en het lukt de ketel vaak prima om die watertemperatuur te behouden op de laagste stand.

De tado denkt dan dat er minder warmte de ruimte inkomt, maar dat is zeker niet zo.

Als de ketel uiteindelijk uit gaat, is het nog zo lang te warm in de ruimte dat het water weer helemaal afkoelt. Daarna werkt de regeling beter, omdat op het lage ketelvermogen de watertemperatuur niet meer zo oploopt.

Zolang deze manier van moduleren gebruikt wordt is overshoot eerder regel dan uitzondering. Vandaar ook het platslaan van de grafiek en de vele aanpassingen.

De helpdesk meldde mij overigens uiteindelijk wel dat men werkt aan een 'betere opentherm implementatie', Q2-Q3 2017.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:19
Ik heb sinds enkele dagen Tado in huis met enkele Smart Radiator kranen.
En ik ben echt super blij!
Mijn huis wordt eindelijk gelijkmatig verwarmd in plaats van de keuken en badkamer (met te grote radiatoren) veel te heet (zelfs al zet ik ze bijna dicht) en een eetkamer die maar moeilijk warm wordt (te kleine radiator). Doordat de slimme radiator kranen nu onderling met de Tado kunnen communiceren wordt alles gelijkmatig verwarmd. (Wel even wennen aan het geluid, de motortjes in de kranen maken best wel wat geluid).

Ik heb de ketel nu opentherm aangesloten en merk dat hierdoor de ketel veel minder hard aanslaat maar lekker op een laag pitje blijft branden wanneer dat nodig is.
Ik vind het ook heerlijk om aparte ruimtes nu een andere temperatuur te kunnen geven. Helemaal fijn dat je met schema's bijvoorbeeld 1 ruimte kan verwarmen 's ochtends ipv je hele huis.

De locatie afhankelijke away/home feature werkt voor mij en mijn vriendin echt fantastisch! Ik heb er geen omkijken meer naar! Ook het warme water voor de kraan gaat uit als we de deur uit zijn. Top!

Aan de app kan nog wel het 1 en het ander verbeterd worden qua inzicht/grafiek. Nu alleen een grafiek van de Tado en niet van de losse slimme thermostaat kranen. Ook zou de kosten besparing berekening in dezelfde grafiek kunnen. Nog meer inzicht in wat de ketel nou echt doet via de app zou tof zijn.

Het wachten is nog op de Homekit bridge die nageleverd wordt. Jammer dat er leveringsproblemen zijn, maar we hebben geduld.

Nog een vraagje: als het warm water op 55C staat ingesteld houdt de ketel dan automatisch rekening met legionella beveiliging?

Verder wil ik nog even de on-boarding van Tado complimenteren: geniale sites die je door alles heen loodsen. Er mag wel wat meer informatie in de handleidingen staan denk ik. Ook heb ik een aantal keer contact gehad met de helpdesk (om naar opentherm te switchen), en die hebben het flink druk maar helpen iedere keer heel snel.

So far: _/-\o_ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Impstoker schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:02:
Ik heb sinds enkele dagen Tado in huis met enkele Smart Radiator kranen.
En ik ben echt super blij!
Mijn huis wordt eindelijk gelijkmatig verwarmd in plaats van de keuken en badkamer (met te grote radiatoren) veel te heet (zelfs al zet ik ze bijna dicht) en een eetkamer die maar moeilijk warm wordt (te kleine radiator). Doordat de slimme radiator kranen nu onderling met de Tado kunnen communiceren wordt alles gelijkmatig verwarmd. (Wel even wennen aan het geluid, de motortjes in de kranen maken best wel wat geluid).

Ik heb de ketel nu opentherm aangesloten en merk dat hierdoor de ketel veel minder hard aanslaat maar lekker op een laag pitje blijft branden wanneer dat nodig is.
Ik vind het ook heerlijk om aparte ruimtes nu een andere temperatuur te kunnen geven. Helemaal fijn dat je met schema's bijvoorbeeld 1 ruimte kan verwarmen 's ochtends ipv je hele huis.

De locatie afhankelijke away/home feature werkt voor mij en mijn vriendin echt fantastisch! Ik heb er geen omkijken meer naar! Ook het warme water voor de kraan gaat uit als we de deur uit zijn. Top!

Aan de app kan nog wel het 1 en het ander verbeterd worden qua inzicht/grafiek. Nu alleen een grafiek van de Tado en niet van de losse slimme thermostaat kranen. Ook zou de kosten besparing berekening in dezelfde grafiek kunnen. Nog meer inzicht in wat de ketel nou echt doet via de app zou tof zijn.

Het wachten is nog op de Homekit bridge die nageleverd wordt. Jammer dat er leveringsproblemen zijn, maar we hebben geduld.

Nog een vraagje: als het warm water op 55C staat ingesteld houdt de ketel dan automatisch rekening met legionella beveiliging?

Verder wil ik nog even de on-boarding van Tado complimenteren: geniale sites die je door alles heen loodsen. Er mag wel wat meer informatie in de handleidingen staan denk ik. Ook heb ik een aantal keer contact gehad met de helpdesk (om naar opentherm te switchen), en die hebben het flink druk maar helpen iedere keer heel snel.

So far: _/-\o_ :*)
Dank voor de positieve feedback!

Uw ketel heeft waarschijnlijk on-demand water ? In dat geval is de kans op Legionella zeer klein.
Als u zich er zorgen over maakt de temperatuur verhogen naar 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Volgens Tado zou dit moeten werken, graag nog second opinion uit het "veld":

Situatie:

Woonkamer met Tado muurthermostaat, 2 radiatoren met radiatorthermostaat en een gashaard.
Slaapkamer met 2 radiatoren met radiatorthermostaat.
Overige radiatoren/ruimtes met draaiknop of thermostaatknop.
2 zones binnen Tado, woonkamer en slaapkamer/overig (radiatorthermostaten woonkamer worden dan toegevoegd aan zone woonkamer?).
Early start aan.

Voorbeeld 1:

Gashaard staat aan in woonkamer, muurthermostaat woonkamer ingesteld op 19C en het is 20C
Slaapkamer radiatorthermostaat staat op 18C en temperatuur is <18C.
Slaapkamer vraagt warmte en ketel slaat aan tot op temperatuur, woonkamer worden de kranen dichtgedraaid en overige ruimtes verwarmen mee met slaapkamer.

Voorbeeld 2:

Doordeweeks programma: In de ochtend slaapkamer programma om 7:00 van 15C naar 18C.
Woonkamer programma op 15C.
Ketel begint met voorverwarmen en zorgt dat slaapkamer om 7:00 op 18C is.
Woonkamer worden de kranen dicht gedraaid en blijft het 15C.
Overige ruimtes mee verwarmd.

Voorbeeld 3:

Weekend, woonkamer muurthermostaat op 19C slaapkamer radiatorthermostaat op 17C.
Slaapkamer gaan kranen dicht zodra 17C bereikt, woonkamer regelt temperatuur met muurthermostaat en kranen blijven open (of worden deze nu ook nog wat geregeld?)

Kloppen mijn voorbeelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KapiteinRoel schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:53:

Ik heb de tado nu een paar maanden in gebruik. Bij mij was de overshoot in het begin ook tussen de 1-2 graden bij de eerste opwarming in de ochtend. Dit was voor tado lastig onder controle te krijgen, uiteindelijk is het nu tussen 0.5-1 graden. Verdere aanpassing is niet mogelijk volgens de helpdesk.

Het viel mij op dat de tado aan de ketel (intergas) altijd de maximale ingestelde watertemperatuur vroeg, terwijl via de api te zien is dat er wel ergens gemoduleerd word.

De vorige thermostaat een honeywell round modulation, vroeg watertemperaturen tussen 40 en 65 graden, dit is direct te zien op de ketel.

De helpdesk was verder niet erg genegen om technisch op de zaak in te gaan, dus heb ik er een opentherm gateway tussen gezet om wat wijzer te worden.

Het blijkt dat de tado niet zoals gebruikelijk een aanvoertemperatuur aan de ketel vraagt (opentherm control setpoint), maar het ketelvermogen direct aanpast (opentherm maximum relative modulation level).

De tado stuurt dan een setting van 0-100%. Bij 0% gaat de ketel op zijn laagste stand branden. Bij 100% op het maximaal ingestelde CV vermogen.

De laagste stand is voor elk merk en type ketel anders, dus zal vaak een handmatige aanpassing gedaan moeten worden.

Maar het belangrijkste hier is dat de hoeveelheid warmte die de ruimte inkomt sterk afhankelijk van de actuele cv watertemperatuur. Als het setpoint bijna bereikt is zal de tado de ketel terugschroeven naar zijn laagste stand. Maar het water is dan al heet, en het lukt de ketel vaak prima om die watertemperatuur te behouden op de laagste stand.

De tado denkt dan dat er minder warmte de ruimte inkomt, maar dat is zeker niet zo.

Als de ketel uiteindelijk uit gaat, is het nog zo lang te warm in de ruimte dat het water weer helemaal afkoelt. Daarna werkt de regeling beter, omdat op het lage ketelvermogen de watertemperatuur niet meer zo oploopt.

Zolang deze manier van moduleren gebruikt wordt is overshoot eerder regel dan uitzondering. Vandaar ook het platslaan van de grafiek en de vele aanpassingen.

De helpdesk meldde mij overigens uiteindelijk wel dat men werkt aan een 'betere opentherm implementatie', Q2-Q3 2017.
Dit is voor mij topinfo. Nest of Tado? Voorlopig dus geen van beide. Mijn huidige Honeywell moduleert top en nooit overschoot. Alleen voor de andere snufjes ga ik mijn verbruik niet omhoog schroeven en overschoot is meer verbruik. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Flash3d schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:50:
Volgens Tado zou dit moeten werken, graag nog second opinion uit het "veld":
(...)
Kloppen mijn voorbeelden?
Ik zou zeggen van wel. Ik heb 's ochtends een heerlijk warme badkamer, terwijl de slaapkamer en woonkamer dan (nog) niet verwarmd hoeven te worden. Als we beneden zitten en de houtkachel brandt niet, dan stookt tado de woonkamer warm en de andere kamers niet. Een paar radiatoren, keuken en gang, verwarmen altijd mee, daar zitten geen slimme knoppen op.
En ja, je voegt de slimme knoppen in de woonkamer gewoon toe aan de zone waar de kamerthermostaat zit. Dat snapt tado prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 22:12

MethinX

't is wat!

Dit baart mij wel zorgen. Klinkt als een fundamenteel stuk software voor de thermostaat wat niet echt slim werkt?

Ik heb ook een intergas ketel, ben bang voor hetzelfde probleem als ik naar Tado overstap. Mag ik vragen wat voor verwarming jij hebt? Vloerverwarming of radiatoren e.d.?

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28
Ik heb eindelijk m'n Tado bestelling binnen gekregen, 1 kamer thermostaat en 3 radiatorknoppen.
Installatie ging vrij makkelijk, maar ik heb een denkfout gemaakt in de configuratie.

Ik heb 4 zones gemaakt: Woonkamer(thermostaat), badkamer, slaapkamer1, slaapkamer2.

Het idee was om de slaapkamers en de badkamer overdag niet zo warm te laten worden om zo wat op de stookkosten te besparen. Voor de woonkamer heb ik een programma gemaakt waarin de temperatuur gedurende de dag iets oploopt, voor de overige kamers heb ik overdag 18 graden en 's nachts 16 graden ingesteld.

Nu slaat de ketel echter continu aan om de 3 kamers op de ingestelde 18 graden te houden. Omdat ik in de woonkamer nog geen thermostatische radiatorkranen heb, is het daar 24 uur 22 graden.
Ik denk dat ik toch de oude "domme" thermostaat knoppen weer moet terug plaatsen, want op deze manier bespaar ik niet zoveel.

Nu bedacht ik me, stel dat ik thermostaatkranen in de woonkamer plaats, de ketel zal evengoed de hele nacht aanslaan. De 3 kamers zitten immers op de ingestelde grens en zullen om de beurt warmte vragen.
Op deze manier zal ik toch nooit gas besparen, of wel?

En dan heb ik nog een vraag over de "warm water" functie. Stuurt de functie ook echt de aanvoertemperatuur toevoer van het tapwater aan, of alleen de temperatuur van het reservoir? Ik stond vanmorgen onder de douche en was van mening dat hij niet zo warm was als normaal, toen ik de temperatuur in de app aanpaste van 55 naar 70 graden zou ik zweren dat het water warmer werd. Ik heb overigens een Remeha Avanta (CW3).

Verder vind ik het jammer dat ik alleen een temperatuur verloop kan zien van de woonkamer. Van de andere zones zijn in de app geen grafieken beschikbaar en ik kan ook niet zien welke kamer wanneer om warmte heeft gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
ArisB schreef op zondag 15 januari 2017 @ 11:33:
Ik heb eindelijk m'n Tado bestelling binnen gekregen, 1 kamer thermostaat en 3 radiatorknoppen.
Installatie ging vrij makkelijk, maar ik heb een denkfout gemaakt in de configuratie.

Ik heb 4 zones gemaakt: Woonkamer(thermostaat), badkamer, slaapkamer1, slaapkamer2.

Het idee was om de slaapkamers en de badkamer overdag niet zo warm te laten worden om zo wat op de stookkosten te besparen. Voor de woonkamer heb ik een programma gemaakt waarin de temperatuur gedurende de dag iets oploopt, voor de overige kamers heb ik overdag 18 graden en 's nachts 16 graden ingesteld.

Nu slaat de ketel echter continu aan om de 3 kamers op de ingestelde 18 graden te houden. Omdat ik in de woonkamer nog geen thermostatische radiatorkranen heb, is het daar 24 uur 22 graden.
Ik denk dat ik toch de oude "domme" thermostaat knoppen weer moet terug plaatsen, want op deze manier bespaar ik niet zoveel.

Nu bedacht ik me, stel dat ik thermostaatkranen in de woonkamer plaats, de ketel zal evengoed de hele nacht aanslaan. De 3 kamers zitten immers op de ingestelde grens en zullen om de beurt warmte vragen.
Op deze manier zal ik toch nooit gas besparen, of wel?

En dan heb ik nog een vraag over de "warm water" functie. Stuurt de functie ook echt de aanvoertemperatuur toevoer van het tapwater aan, of alleen de temperatuur van het reservoir? Ik stond vanmorgen onder de douche en was van mening dat hij niet zo warm was als normaal, toen ik de temperatuur in de app aanpaste van 55 naar 70 graden zou ik zweren dat het water warmer werd. Ik heb overigens een Remeha Avanta (CW3).

Verder vind ik het jammer dat ik alleen een temperatuur verloop kan zien van de woonkamer. Van de andere zones zijn in de app geen grafieken beschikbaar en ik kan ook niet zien welke kamer wanneer om warmte heeft gevraagd.
Lees mijn post 4 berichten terug, ongeveer zo'n situatie. Je hebt in de woonkamer ook de tado knoppen nodig om de radiatoren te sluiten, je wilt immers daar niet stoken. Zodra de ketel draait wordt alles warm wat niet dicht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Weet iemand hoe de Tado radiatorkranen de temperatuur van een zone bepalen als er twee of drie radiatorkranen in een zone zitten?
Kan je bijvoorbeeld 1 kraan aanwijzen die leidend is of zoiets?

[ Voor 20% gewijzigd door TWyk op 15-01-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
TWyk schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:18:
Weet iemand hoe de Tado radiatorkranen de temperatuur van een zone bepalen als er twee of drie radiatorkranen in een zone zitten?
Kan je bijvoorbeeld 1 kraan aanwijzen die leidend is of zoiets?
In instellingen heb je bij elke zone een setting 'Meettoestel' waar je kan aangeven welke component in die zone de meting uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
ArisB schreef op zondag 15 januari 2017 @ 11:33:

Ik snap die laatste zin niet zo goed. Of heb je in je woonkamer helemaal de oude radiatorknoppen eraf gehaald en niets in de plaats gezet ?
Je zou immers nog wel met de oude radiatorknoppen in de woonkamer kunnen werken en die op bvb 21° kunnen zetten. Als andere ruimtes dan warmte vragen, zal de woonkamer stoppen met opwarmen van zodra de oude knoppen de radiators dichtdraaien. Je moet er dan wel zeker voor zorgen dat de Tado thermostaat in de woonkamer nooit warmte gaat vragen voor enkel de woonkamer terwijl de radiators door de oude knoppen dichtgedraaid zijn, want dan staat je ketel gewoon te warmen en te pompen om alles via het overdruk-bypass (dat er hopelijk is) terug binnen te krijgen.
Dus zoals Flash3d al zei, heb je dus inderdaad ook in de woonkamer nog slimme Tado knoppen nodig om het echt goed te laten afregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987

Interessante bevinding! Op basis van jou post ben ik deze waarde ook gaan loggen in Grafana
Met het onderstaande resultaat.. Door het feit dat ik zelf het vermogen beperkt heb op de ketel wordt er rustig gestookt.. maar als ik het vermogen terug naar 50% zet (intergas kombi compact hr28 2002) dan gaat mijn ketel ook pendelen.. Nu wel verklaarbaar als bij het opstoken van de woning de thermostaat 100% vermogen vraagt zoals je hieronder ook kunt zien.
Bij het op temp houden van de woning vraagt hij tussen de 3 en 10 % vermogen.
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/3ylwploir/Schermafbeelding_2017_01_15_om_12_41_21.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28
Twixie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:30:
[...]

Ik snap die laatste zin niet zo goed. Of heb je in je woonkamer helemaal de oude radiatorknoppen eraf gehaald en niets in de plaats gezet ?
Je zou immers nog wel met de oude radiatorknoppen in de woonkamer kunnen werken en die op bvb 21° kunnen zetten. Als andere ruimtes dan warmte vragen, zal de woonkamer stoppen met opwarmen van zodra de oude knoppen de radiators dichtdraaien. Je moet er dan wel zeker voor zorgen dat de Tado thermostaat in de woonkamer nooit warmte gaat vragen voor enkel de woonkamer terwijl de radiators door de oude knoppen dichtgedraaid zijn, want dan staat je ketel gewoon te warmen en te pompen om alles via het overdruk-bypass (dat er hopelijk is) terug binnen te krijgen.
Dus zoals Flash3d al zei, heb je dus inderdaad ook in de woonkamer nog slimme Tado knoppen nodig om het echt goed te laten afregelen.
De woonkamer heeft geen thermostaatkranen maar gewone open/dicht kranen. Ik zal deze dus moeten vervangen.
In de tussentijd heb ik niets aan de slimme thermostaatkranen in de andere kamers want deze laten de CV continu draaien dus zal ik daar de "domme" thermostaatkranen weer terug moeten zetten om dit te voorkomen.

Nu nog even uitvogelen hoe ik zones weer kan verwijderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:54

robertwebbe

Robert Webbe

Het verwijderen van een zone kan volgens mij alleen nog door de helpdesk gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
robertwebbe schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:19:
Het verwijderen van een zone kan volgens mij alleen nog door de helpdesk gedaan worden.
Vrij zeker dat dit niet zo is. Van zodra je de laatste component van een zone aan een andere zone toekent, wordt de zone die nog 0 componenten heeft vanzelf verwijderd. Ik kreeg daar in elk geval een waarschuwing van toen ik dat probeerde. Want ik had daar een klein probleem mee toen ik knoppen wou omwisselen, want als de zone weg is, ben je dus ook je hele schema voor die zone kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 15-01-2017 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
ArisB schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:18:
[...]

De woonkamer heeft geen thermostaatkranen maar gewone open/dicht kranen. Ik zal deze dus moeten vervangen.
In de tussentijd heb ik niets aan de slimme thermostaatkranen in de andere kamers want deze laten de CV continu draaien dus zal ik daar de "domme" thermostaatkranen weer terug moeten zetten om dit te voorkomen.

Nu nog even uitvogelen hoe ik zones weer kan verwijderen..
Je kunt ook gewoon de helpdesk even vragen om de radiatorknop > thermostaat koppeling uit te schakelen. Daardoor gaan de knoppen als tijdschakelaars / temperatuurschakelaars werken zonder dat de CV ingeschakeld wordt. De ruimtes zullen dus nooit te warm worden, enkel te koud als de woonkamer ook niet toevallig verwarmd hoeft te worden; maar in ieder geval zijn ze dan slimmer dan de "domme" thermostaatkranen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben E
  • Laatst online: 10-07 19:59
Wat ik nog niet ben tegenkomen in dit topic is jullie ervaring met de radiatorknoppen en het lawaai dat ze maken tijdens de schakelmomenten. Ik heb er een gehad op een verwarming vlak naast ons bed en het geluid van het motortje maakte ons wel wakker. Om die reden hebben wij ze dus weer geretourneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDL15
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:09
Ruben E schreef op zondag 15 januari 2017 @ 23:11:
Wat ik nog niet ben tegenkomen in dit topic is jullie ervaring met de radiatorknoppen en het lawaai dat ze maken tijdens de schakelmomenten. Ik heb er een gehad op een verwarming vlak naast ons bed en het geluid van het motortje maakte ons wel wakker. Om die reden hebben wij ze dus weer geretourneerd.
Terechte bemerking en ik ben heel benieuwd naar andersmans bevindingen.. Ik sta namelijk ook op het punt een Tado V3 aan te schaffen met een slimme radiatorknop voor op onze slaapkamer op zolder. Blijkt deze veel geluid te maken, dan is het een no go want ik slaap praktisch tegen de verwarming aan daar oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Laatst online: 18-08 03:11
JDL15 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 00:07:
[...]

Terechte bemerking en ik ben heel benieuwd naar andersmans bevindingen.. Ik sta namelijk ook op het punt een Tado V3 aan te schaffen met een slimme radiatorknop voor op onze slaapkamer op zolder. Blijkt deze veel geluid te maken, dan is het een no go want ik slaap praktisch tegen de verwarming aan daar oOo
Ik heb in november een setje slimme thermostaatknoppen geinstalleerd. 1 daarvan op de radiator die naast m'n hoofdeinde van t bed zit. Je hoort een kleine mechanische zoem wanneer hij schakelt, maar dat is t dan ook. De slaapkamer staat dag en nacht oo 18 graden en de radiator gaat vrij regelmatig aan en uit. Het is zeker niet iets waar je wakker van wordt (tenzij je heel licht slaapt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDL15
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:09
DeAllerlangste schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:49:
[...]

Ik heb in november een setje slimme thermostaatknoppen geinstalleerd. 1 daarvan op de radiator die naast m'n hoofdeinde van t bed zit. Je hoort een kleine mechanische zoem wanneer hij schakelt, maar dat is t dan ook. De slaapkamer staat dag en nacht oo 18 graden en de radiator gaat vrij regelmatig aan en uit. Het is zeker niet iets waar je wakker van wordt (tenzij je heel licht slaapt...)
Thanks voor je input :)

Dan durf ik het ook aan, hij zal 's nachts ook niet schakelen en alleen even op temperatuur worden gebracht vóórdat we de (in de winter doorgaans) koude zolder opgaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:58
Het geluid dat het motortje maakt is sterk afhankelijk van het type thermostaatkraan en de ouderdom. Ik heb twee oude thermostaatkranen en daarbij maakt het motortje duidelijk meer lawaai, terwijl het geluid bij de nieuwe kranen nauwelijks opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeAllerlangste
Timmy schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:15:
Het geluid dat het motortje maakt is sterk afhankelijk van het type thermostaatkraan en de ouderdom. Ik heb twee oude thermostaatkranen en daarbij maakt het motortje duidelijk meer lawaai, terwijl het geluid bij de nieuwe kranen nauwelijks opvalt.
Ergens ook logisch; door (kalk) aanslag gaat de klep minder soepel en moet de motor meer kracht leveren.

Ik had 1 kraan die bleef hangen. WD40 deed wonderen. Wellicht werkt deze truc ook om oude kranen soepeler (en dus geruislozer) te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Gaat de batterij ook tenminste een stuk langer mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:56

13art

Moderator Mobile
Zijn er meer mensen waar de Tado app op android op dit moment niet laadt? Ik krijg de app niet meer opgestart. Blijf het gele scherm zien met Tado er in. Telefoon al opnieuw opgestart, maar geen resultaat. Zo nog even proberen om de app opnieuw te installeren.

edit:
Lijkt er op dat inloggen ook niet meer lukt.... Server issue bij Tado?

edit 2:
Overschakelen naar mobiele data hielp en nu kon ik wel inloggen. Vreemd.

[ Voor 24% gewijzigd door 13art op 16-01-2017 12:53 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Mijn ketel geeft nu af en toe de error code E.12 (terug stroom blokkade?) (Vaillant VHR-C)
Wanneer de gewenste temperatuur in de ruimtes met Slimme Thermostaat kranen is bereikt zet Tado deze dicht, dan heeft de ketel nog maar 1 verwarming zonder thermostaat kraan (die ik altijd vol open laat staan) om het water langs te pompen. Deze kamer wordt tjidens het stoken flink warm, maar lijkt niet genoeg flow te genereren voor de ketel.

Is er een oplossing om de Slimme Thermostaat kranen de radiator niet helemaal dicht te laten draaien om dit te voorkomen? Of is er een andere oplossing die iemand weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BradJohnson
  • Laatst online: 18:49
Impstoker schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:09:
Mijn ketel geeft nu af en toe de error code E.12 (terug stroom blokkade?) (Vaillant VHR-C)
Wanneer de gewenste temperatuur in de ruimtes met Slimme Thermostaat kranen is bereikt zet Tado deze dicht, dan heeft de ketel nog maar 1 verwarming zonder thermostaat kraan (die ik altijd vol open laat staan) om het water langs te pompen. Deze kamer wordt tjidens het stoken flink warm, maar lijkt niet genoeg flow te genereren voor de ketel.

Is er een oplossing om de Slimme Thermostaat kranen de radiator niet helemaal dicht te laten draaien om dit te voorkomen? Of is er een andere oplossing die iemand weet?
Ik heb een zelfde soort probleem. Voor mij zou het ideaal zijn om een ruimte aan te kunnen wijzen waar de radiatorkranen open gaan, als alle andere dicht zijn. Dus als de ketel rest-warmte wil afvoeren, dit in deze ruimte gebeurt (woonkamer in mijn geval). Ik heb nu een kleine radiator op de gang continu openstaan om te voorkomen dat de ketel in storing gaat. Dit is natuurlijk niet erg energie efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00

Heb je geen Tado thermostaat die de ketel gewoon stopt als er geen vraag is in 1 van je zones?
Dat liijkt me namelijk de eenvoudigste oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door TWyk op 16-01-2017 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:19:
Klanten kunnen zelf zones verwijderen. Helaas kan het weghalen van apparaten alleen door ons gebeuren. Dit hebben we nu zo gedaan omdat ook kinderen toegang hebben tot de app en het is vrij vervelend als iemand per ongeluk alle apparaten uit het tado systeem haalt.

In de toekomst met "admin accounts" zal het waarschijnlijk wel mogelijk zijn.
TWyk schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:19:
[...]
Heb je geen Tado thermostaat die de ketel gewoon stopt als er geen vraag is in 1 van je zones?
Dat liijkt me namelijk de eenvoudigste oplossing.
Ik denk dat het probleem is dat de ketel gaat nadraaien ook al vraagt de tado thermostaat geen warmte meer van de ketel.
Probeer eens een andere radiator open te zetten om te kijken of het probleem dan is opgelost.
Anders kijken of er een aparte retourleiding gemaakt kan worden die alleen open gaat bij bepaalde druk zodat de ketel zijn warmte wel kwijt kan.
Misschien ook de pomp naar beneden moduleren en de maximale keteltemperatuur iets naar beneden proberen te zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door tado op 16-01-2017 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

Rannasha

Does not compute.

l3art schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:50:
edit 2:
Overschakelen naar mobiele data hielp en nu kon ik wel inloggen. Vreemd.
Wellicht een (tijdelijk) routing probleem tussen jouw ISP en Tado?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Rannasha schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:22:
[...]

Wellicht een (tijdelijk) routing probleem tussen jouw ISP en Tado?
Geen idee eigenlijk. Want zodra ik even switch naar mobiele data en dan weer terug naar wifi dan werkt het wel gewoon. Enige wat me opvalt is dat na een reboot de Tado app zegt dat hij mobiele data nodig heeft. Terwijl ik toch echt mobiele data en wifi tegelijkertijd heb aan staan. Of in ieder geval dit binnen de instellingen heb aangegeven dat ik dit wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:54

robertwebbe

Robert Webbe

Zou het misschien samen kunnen hangen met IPv6? Ik heb wel vaker van dit soort vage klachten gezien die uiteindelijk te wijten waren aan IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarverS
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-02 15:41
Had nog twee ongebruikte knoppen liggen. Vandaag ging er weer een knop op storing, (de tweede binnen 1 maand) reparatiesleutel op de knop. Andere nieuwe toegevoegd, gingen deze en een andere in storing. Knipperende verticale ledpuntjes aan en uit. Ik heb mijn oude danfoss knoppen er maar weer op gezet. De engelstalige medewerker had zo geen oplossing en heeft deze zone gelijk geblokkeerd. Zullen wel kinderziektes zijn, maar ben er niet blij mee als je voor eur 500,00 aan spullen gekocht hebt. Ga over twee dagen wel weer bellen met de helpdesk. Van de 7 knoppen, doen het er nu twee fatsoenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door CarverS op 16-01-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madton
  • Laatst online: 28-04-2017
Hallo, ik heb de starterskit en de Tado smart AC control die aan een muur hangt. Is het mogelijk of wordt het mogelijk om die smart AC control als meettoestel voor mijn 2 radiatorknoppen te gebruiken?
Ook zou ik graag zien dat er een fysieke schakelaar geplaatst kan worden om de radiatorknoppen in 1x aan en uit te schakelen bij het verlaten of betreden van mijn woning, geofencing wil ik eigenlijk niet gebruiken. Zal Tado nog een schakelaar ontwikkelen? Groet, Madton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
robertwebbe schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:21:
Zou het misschien samen kunnen hangen met IPv6? Ik heb wel vaker van dit soort vage klachten gezien die uiteindelijk te wijten waren aan IPv6.
Hmmm geen idee eigenlijk... Valt me wel op dat als ik wifi uit zet Tado weer begint te 'zeuren' over dat hij wifi nodig heeft voor de locatiebepaling. Het ding weet niet wat hij wil ;)

Kan wellicht ook met de Custom rom te maken hebben die ik draai. Al weet ik niet precies was want dat moet dan in een update er in geslopen zijn want het was eerder niet zo.

Edit:
Ipv6 uitgeschakeld maar dit mocht niet baten. Dat is het dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 17-01-2017 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KapiteinRoel
MethinX schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:42:
[...]

Dit baart mij wel zorgen. Klinkt als een fundamenteel stuk software voor de thermostaat wat niet echt slim werkt?

Ik heb ook een intergas ketel, ben bang voor hetzelfde probleem als ik naar Tado overstap. Mag ik vragen wat voor verwarming jij hebt? Vloerverwarming of radiatoren e.d.?
Ik heb gewoon radiatoren. Het is geen intergas gerelateerd probleem, de honeywell die ik hiervoor had deed het perfect.

Ik heb ook ooit eens een theben thermostaat gehad, die moduleerde ook wel op watertemperatuur, maar slechts in 2 stappen, 50 graden of maximaal. Die had dus ook wat overshoot, maar wel wat minder dan de tado.

De overshoot met de tado is nu wel te doen, ik wacht de betere opentherm implementatie af en ondertussen laat ik hem gewoon hangen want de geofencing en handmatige instelling via de app zijn erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:52

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn Tado slaat sinds kort vanzelf af als ik em handmatig ergens op gezet heb. Vanochtend: normaal programma is 12 graden tot 18:00 uur. Handmatig naar 20 graden gezet en na een uur gaat Tado weer naar het programma terug. Heb ik handmatig weer de temp op 20 gezet. Ben benieuwd of ie nu weer na een half uur afslaat.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:17
Staat hij niet default op een timer van een half uur ipv "next mode change" in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

menzo schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:11:
Staat hij niet default op een timer van een half uur ipv "next mode change" in de app?
Handmatig op de thermostaat gedaan. Maar ik zal eens kijken.

Ook in de app: tot de volgende automatische verandering.

[ Voor 10% gewijzigd door woutur op 17-01-2017 13:15 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
woutur schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:14:
[...]

Dit staat in de handleiding:
* Je kunt de standaard duur van de handmatige bediening instellen in het instellingenmenu van de app.

EDIT: Ja als je naar de instellingen van de zone gaat in de app of op de website kan je het instellen. Als het daar anders staat is het denk ik een bug.

[ Voor 16% gewijzigd door menzo op 17-01-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Het is een bug. Het werkte eerder vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
ik zou een mailtje naar de klantenservice doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:46
woutur schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:14:
[...]

Automatische verandering kan ook zijn als er niemand meer thuis is. Misschien heeft de geolocatie een hickupje gehad en daarom terug gezet? Zou inderdaad even klantenservice mailen als je het vaker ziet, die kunnen vast even meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:02
Hallo,
Ik heb na overleg met de helpdesk in december een tado set gekocht, maar krijg deze kennelijk pas in februari geleverd. :'( Zojuist een review https://tweakers.net/productreview/152289/tado-slimme-radiatorknop-(losse-knop).html gelezen van een mede tweaker waardoor ik nu toch begin te twijfelen of mijn setup gaat werken.

Huidige situatie:

Ketel (Remeha Quinta 45) wordt via de buitentemperatuur (stooklijn) modulerend aangestuurd via een Remeha celica 20 thermostaat. Deze thermostaat heeft een schema geprogrammeerd om zodoende op basis van tijd de stooklijn aan te passen. De thermostaat heeft dus eigenlijk geen directe functie in de warmtehuishouding, maar is meer een afstandsbedingen voor de instellingen van de ketel.

De beneden verdieping bestaat uit 2 separate vloerverwarmingssystemen, ieder met een eigen verdeler, zoneklep (Honeywell VC8015), pomp, kamerthermostaat (Honeywell round on/off) en pomprelais (Tercal Pompschakelaar 24v). De kamerthermostaat stuurt de zoneklep rechtstreeks aan. Via het relais wordt ook de pomp uit en aan geschakeld. Daarnaast zijn er ook 2 radiatoren met domme thermostaatkranen aanwezig in de ruimte van 1 van de vloerverwarmingssystemen. De bovenverdieping wordt gestookt middels diverse radiatoren met domme thermostaatkranen.

Problemen huidige setup zijn:
  • Als een van de vloerverwarmingsthermostaten een warmte vraag heeft, dan is het min of meer toeval of de ketel brand. Omgekeerd gebeurt ook regelmatig. De ketel brand, maar is geen warmtevraag.
  • De benodigde aanvoertemperatuur van de benedenverdieping met de vloerverwarming is veel minder hoog dan de radiator verwarmde ruimtes, waardoor ik verplicht ben de stooklijn hoger te leggen dan noodzakelijk is voor de vloerverwarming, louter voor het geval dat ik andere ruimtes wil gaan stoken.
Dit alles zorgt voor inefficiëntie en dus voor onnodig energieverbruik. Ik hoop dat middels een slimmer systeem op te lossen.

Oplossing
Toepassen van een tado multizone systeem!

Benodigde componenten volgens de helpdesk:
  1. Slimme Radiatorknop - Starterskit --> vervangt de domme themostaatkranen in de benedenverdieping +GW
  2. 6x Slimme Radiatorknop --> vervangt domme themostaatkranen overige radiatoren
  3. 2x Slimme Thermostaat --> vervangt honeywell round thermostaat op vloerverwarming
  4. Extensiekit --> vervangt celica 20 ?
De ketel zal ik via opentherm aansluiten op de extensiekit en ik zal de regeling in de ketel moeten veranderen naar kamerthermostaat. Als ik het goed heb begrepen kunnen alle thermostaten (kraan of normale) via de extensiekit een warmtevraag uitzetten. Ik heb dan ook geen vervanging nodig van de Celica 20.

Vragen:
  1. Klopt mijn stelling dat ik de Celica 20 vervang door de extensiekit, of moet er nog een 3de slimme thermostaat bij? zo ja waar moet die hangen en wat doet hij dan? Als er een 3de nodig is, heb ik dan wel de extensiekit nodig? Dit aangezien hij bedraad aangesloten kan worden op de draadjes waar de huidige celica 20 zit.
  2. Zal deze setup gaan werken? nog verbeterpunten?
In het algemeen vind ik trouwens dat er bijzonder weinig informatie te vinden is op de website van tado aangaande dit soort vraagstukken. Het hele zone concept staat nauwelijks uitgelegd. Zelfs bij: Ontdek de gepaste tado° producten sectie worden de zonemogelijkheden helemaal niet benoemd :? Je bent volledig aangewezen op de helpdesk en dit soort fora om te weten wat je moet aanschaffen.
Bij de concurrent Evohome is dat, ondanks veel meer componenten, toch beter geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
BradJohnson schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:42:
[...]

Ik heb een zelfde soort probleem. Voor mij zou het ideaal zijn om een ruimte aan te kunnen wijzen waar de radiatorkranen open gaan, als alle andere dicht zijn. Dus als de ketel rest-warmte wil afvoeren, dit in deze ruimte gebeurt (woonkamer in mijn geval). Ik heb nu een kleine radiator op de gang continu openstaan om te voorkomen dat de ketel in storing gaat. Dit is natuurlijk niet erg energie efficient.
Wat je eerst nog zou kunnen doen is je hele installatie waterzijdig inregelen. Dit zorgt ervoor dat iedere radiator zijn warmte optimaal kwijt kan. Wat op zijn beurt weer voor minder storingen zorgt doordat er te heet water de ketel instroomt. Tips en tricks hierover zijn te vinden ineen ander forum (CV Tuning uit m'n hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
DeAllerlangste schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:26:
[...]
Wat je eerst nog zou kunnen doen is je hele installatie waterzijdig inregelen.
Heeft waterzijdig inregelen überhaupt zin bij multi-zone systemen ? Ik dacht dat je bij dat inregelen ervoor zorgt dat je debiet door de radiator zodanig is dat het warm water juist snel genoeg door de radiator stroomt om zoveel mogelijk van zijn warmte af te geven. Echter, als in andere zones ineens radiatoren opengaan, zal het debiet door de afgestelde radiator ineens zakken en wordt er minder warmte afgegeven (of zou je dus het voetventiel moeten opendraaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Sleepkever schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:34:
[...]

Automatische verandering kan ook zijn als er niemand meer thuis is. Misschien heeft de geolocatie een hickupje gehad en daarom terug gezet? Zou inderdaad even klantenservice mailen als je het vaker ziet, die kunnen vast even meekijken.
Maar als je een temperatuur handmatig zet, zou dat niet uitmaken. Klantenservice inderdaad maar even mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:46
woutur schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:00:
[...]

Maar als je een temperatuur handmatig zet, zou dat niet uitmaken. Klantenservice inderdaad maar even mailen.
Hangt er vanaf, als hij op "de eerstvolgende automatische verandering staat" dan telt een thuiskomst / vertrek van eerste / laatste persoon ook als automatische verandering. Dus geolocatie hickupje (minuut weg door verkeerde positie en daarna weer thuis) kan overkomen als het verdwijnen van een handmatige instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
woutur schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:00:
[...]

Graag ondersteunen met veel screenshots en het liefst een filmpje waar we kunnen zien wat er aan de hand is.
Altijd heel lastig om user error te onderscheiden van echte bugs. Vooral als we maar een handvol meldingen krijgen van een probleem terwijl we een vrij grote userbase hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft niks met flow te maken. Iedere modulerende ketel heeft een minimaal vermogen. Kan hij dit niet kwijt dan gaat hij pendelen. Oftewel hij gaat een tijd uit om deze warmte af te voeren, normaal gedrag. Ga jij ruimtes opendraaien om deze warmte alsnog af te voeren ben je dus aan het stoken voor Jan met zijn korte achternaam is verspilling van gas.

Edit: probeer in je ketel de max aanvoer op 60 graden te zetten. Daarmee forceer iig hoge aanvoertemperaturen en je zou ook het max vermogen kunnen begrenzen. Dit laatste werkt niet altijd want mijn huidige thermostaat heeft daar lak aan. Wellicht een Tado niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
Twixie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:43:
[...]

Heeft waterzijdig inregelen überhaupt zin bij multi-zone systemen ? Ik dacht dat je bij dat inregelen ervoor zorgt dat je debiet door de radiator zodanig is dat het warm water juist snel genoeg door de radiator stroomt om zoveel mogelijk van zijn warmte af te geven. Echter, als in andere zones ineens radiatoren opengaan, zal het debiet door de afgestelde radiator ineens zakken en wordt er minder warmte afgegeven (of zou je dus het voetventiel moeten opendraaien).
Klopt, resultaat bij waterzijdig inregelen van een multizone systeem zal altijd anders zijn dan een systeem waar bij een slechts een x-aantal radiatoren gebruikt. Echter, ook bij niet multizone systemen zet je wel eens extra radiatoren open en dicht waardoor het geheel uit balans raakt. Het gaat erom dat je van iedere radiator zeker weet dat het water er niet doorheen jekkert zonder de kans te krijgen om af te koelen.

Reactie van Musicmasters is overigens een valide reactie, wanneer de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan zal de ketel in pendelstand raken. Normaal gedrag dat je ook ziet bij niet intelligente systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:35
Hallo Tado support. Kan je even mee kijken met je collega's (217734). Kom er met hen niet helemaal uit. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 22:12

MethinX

't is wat!

KapiteinRoel schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:51:
[...]

Ik heb gewoon radiatoren. Het is geen intergas gerelateerd probleem, de honeywell die ik hiervoor had deed het perfect.

Ik heb ook ooit eens een theben thermostaat gehad, die moduleerde ook wel op watertemperatuur, maar slechts in 2 stappen, 50 graden of maximaal. Die had dus ook wat overshoot, maar wel wat minder dan de tado.

De overshoot met de tado is nu wel te doen, ik wacht de betere opentherm implementatie af en ondertussen laat ik hem gewoon hangen want de geofencing en handmatige instelling via de app zijn erg handig!
Dank. Ik heb vloerverwarming die sowieso op lage temperatuur werkt (wel radiatoren bovenverdieping). Misschien is overschot dan bij mij wellicht minder een probleem.

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DeAllerlangste schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:42:
[...]

Klopt, resultaat bij waterzijdig inregelen van een multizone systeem zal altijd anders zijn dan een systeem waar bij een slechts een x-aantal radiatoren gebruikt. Echter, ook bij niet multizone systemen zet je wel eens extra radiatoren open en dicht waardoor het geheel uit balans raakt. Het gaat erom dat je van iedere radiator zeker weet dat het water er niet doorheen jekkert zonder de kans te krijgen om af te koelen.

Reactie van Musicmasters is overigens een valide reactie, wanneer de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan zal de ketel in pendelstand raken. Normaal gedrag dat je ook ziet bij niet intelligente systemen.
Momenteel heb ik waterzijdig afgegeregeld met mijn oude herz draaikranen en gebruik ik alleen de Tado wandthermostaat.
Ik wil 4 kranen vervangen voor de tado thermostaatkranen en moet de oude herz afsluiters vervangen.

Heb gekozen voor deze afsluiters: http://www.imi-hydronic.c...adiatorafsluiter/Eclipse/
Deze stel je in op het aantal watt van de radiator en ze regelen dan de doorstroming (debiet) automatisch.

Nog even een vraag: Als ik in mijn slaapkamer 2 Tado thermostaatkranen plaats, kan ik dan een extra wandthermostaat plaatsen welke als temperatuursensor/controller van deze 2 kranen werkt?

En kan dit met de "normale" Tado wandthermostaat en met de additionele/zone wandthermostaat?
Wat is het verschil tussen deze twee eigenlijk? (1 kan bedrade ketel schakelen en de ander niet?).

[ Voor 12% gewijzigd door Flash3d op 18-01-2017 08:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dave317
  • Laatst online: 11-10-2023
Houdt u er rekening mee dat het maximale doorstroming met Eclipse afsluiters is 150 l/h, en een vermogen van ongeveer 1.6Kw (bij 75/65/20). Dit is een relatief klein radiator van ongeveer 900 x 60 (Type 22). Het Heimeier V-Exact afsluiter heeft een maximale doorstoming van 468 l/h.

Probeer maar het App van IMI Hydronic om het debiet te berekenen.

Google Play: HyTools

https://itunes.apple.com/nl/app/hytools/id537674477?mt=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flash3d schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:47:
[...]

Nog even een vraag: Als ik in mijn slaapkamer 2 Tado thermostaatkranen plaats, kan ik dan een extra wandthermostaat plaatsen welke als temperatuursensor/controller van deze 2 kranen werkt?

En kan dit met de "normale" Tado wandthermostaat en met de additionele/zone wandthermostaat?
Wat is het verschil tussen deze twee eigenlijk? (1 kan bedrade ketel schakelen en de ander niet?).
Ja, u kunt een slimme thermostaat (wand) toevoegen als draadloze temeperatuursensor (tot 7 slimme radiatorknoppen verbonden met deze tado wandthermostaat).

Er is geen verschil tussen additionele of normale wandthermostaat. Zolang het een tado slimme thermostaat is zal het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradJohnson
DeAllerlangste schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:42:
[...]
Het "probleem" dat ik heb is dat ik op al mijn radiatoren een Tado radiatorknop heb zitten en Tado op sommige momenten al mijn radiatoren dicht zet. Elke individuele radiator moet wel dicht kunnen (omdat een andere ruimte verwarmd wordt), maar ze zouden nooit allemaal tegelijk dicht gezet mogen worden imo. Als geen enkele ruimte warmte nodig heeft, moet de keten uitgaan. Als, om wat voor reden dan ook, de ketel toch warmwater af wil voeren, zou dit moeten kunnen.

Een overdruk ventiel dat kortsluiting maakt lost dit inderdaad op, maar vereist een hardware aanpassing van mijn systeem. Ook kan de ketel zijn warmte dan kwijt, maar het komt niet aan op een plek dat ik er ook wat aan heb (al zal het niet veel zijn).

In mijn geval zou het heel handig zijn als, in het geval dat alle ruimtes op temperatuur zijn (en Tado nu alle radiatoren dicht zetten), de radiatorknop in de woonkamer toch open blijft staan. Mocht de ketel dan restwarmte willen afvoeren, gaat dat naar de woonkamer waar hij die warmte prima kwijt kan. Vraagt een ander ruimte om warmte, dan gaat daar de radiatorknop open en dan pas gaat die radiatorknop in de woonkamer dicht. Dit, zodat er altijd minimaal 1 radiator open staan.

[ Voor 5% gewijzigd door BradJohnson op 18-01-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
dave317 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:01:
Houdt u er rekening mee dat het maximale doorstroming met Eclipse afsluiters is 150 l/h, en een vermogen van ongeveer 1.6Kw (bij 75/65/20). Dit is een relatief klein radiator van ongeveer 900 x 60 (Type 22). Het Heimeier V-Exact afsluiter heeft een maximale doorstoming van 468 l/h.

Probeer maar het App van IMI Hydronic om het debiet te berekenen.

Google Play: HyTools

https://itunes.apple.com/nl/app/hytools/id537674477?mt=8
De afsluiters die jij hier noemt, zijn die te vergelijken met de Dynamic Valve afsluiters van Danfoss?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dave317
  • Laatst online: 11-10-2023
De DV afsluiters van Danfoss zijn vergelijken met de Eclipse afsluiters, maar met een maximaal doorstrooming van 135 l/h. De ingestelde debiet wordt nooit overschreden als gevolg van het drukverschil veroorzaakt door sluiting van andere afsluiters in het CV systeem. V-exact afsluiters hebben geen automatische debietregeling.

Met afsluiters van Heimeier een Tado thermostaat past zonder een adapter en dus, naar mijn mening, ziet er beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KapiteinRoel
. Ik stook hier ook met 40 en 55. (55 tijdens aanwarmen, 40 voor het op temp houden van de woning).
Mag ik vragen hoe je dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KapiteinRoel
Daannn1987 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:44:
[...]
Bij het op temp houden van de woning vraagt hij tussen de 3 en 10 % vermogen.
Ja bij mij ook. Op welke waarde heb jij het cv vermogen ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
KapiteinRoel schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:03:
[...]

Ja bij mij ook. Op welke waarde heb jij het cv vermogen ingesteld?
Mijn intergas Kombi Compact HR28 staat op 30% (laagste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
BradJohnson schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:41:
[...]

Het "probleem" dat ik heb is dat ik op al mijn radiatoren een Tado radiatorknop heb zitten en Tado op sommige momenten al mijn radiatoren dicht zet. Elke individuele radiator moet wel dicht kunnen (omdat een andere ruimte verwarmd wordt), maar ze zouden nooit allemaal tegelijk dicht gezet mogen worden imo. Als geen enkele ruimte warmte nodig heeft, moet de keten uitgaan. Als, om wat voor reden dan ook, de ketel toch warmwater af wil voeren, zou dit moeten kunnen.

Een overdruk ventiel dat kortsluiting maakt lost dit inderdaad op, maar vereist een hardware aanpassing van mijn systeem. Ook kan de ketel zijn warmte dan kwijt, maar het komt niet aan op een plek dat ik er ook wat aan heb (al zal het niet veel zijn).

In mijn geval zou het heel handig zijn als, in het geval dat alle ruimtes op temperatuur zijn (en Tado nu alle radiatoren dicht zetten), de radiatorknop in de woonkamer toch open blijft staan. Mocht de ketel dan restwarmte willen afvoeren, gaat dat naar de woonkamer waar hij die warmte prima kwijt kan. Vraagt een ander ruimte om warmte, dan gaat daar de radiatorknop open en dan pas gaat die radiatorknop in de woonkamer dicht. Dit, zodat er altijd minimaal 1 radiator open staan.
Dat is precies waar ik ook tegen aanloop.
De woning is op temperatuur, Tado zet alle Slimme Radiator kranen dicht en om te voorkomen dat mijn ketel in een error schiet moet ik de radiatorkraan van de logeerkamer VOL open hebben staan. Daar is het nu altijd super warm, zonde. En onnodig.
Het zou handig zijn als we 1 room konden kiezen die open blijft staan voor de rest warmte. Dat is een makkelijkere oplossing dan dat iedereen een by-pass moet gaan plaatsen in zijn of haar systeem.

Iemand nog tips hoe ik een Vaillant VHR-C moet afstellen om dit probleem minder te maken?
Tado zegt: 'de pomp naar beneden moduleren en de maximale keteltemperatuur iets naar beneden proberen te zetten.'. Naar beneden moduleren betekend het vermogen lager zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Is er al meer info over wanneer de homekit bridges geleverd gaan worden? Is de planning nog steeds februari 2017?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradJohnson
Impstoker schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:44:
[...]
Iemand nog tips hoe ik een Vaillant VHR-C moet afstellen om dit probleem minder te maken?
Tado zegt: 'de pomp naar beneden moduleren en de maximale keteltemperatuur iets naar beneden proberen te zetten.'. Naar beneden moduleren betekend het vermogen lager zetten?
Ik heb mijn pomp op de laagste stand staan, maar nog steeds moet ik één radiator altijd een beetje open houden (daar zit nu dus weer een handmatig knop op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BradJohnson schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:41:
[...]

Er zal bijna geen woning zijn dat als je de radiatoren in je woonkamer afsluit en bijvoorbeeld maar 1 radiator boven open hebt staan of in de badkamer, de ketel niet gaat pendelen. Iedere ketel heeft een minimaal vermogen en als hij dat niet kwijt kan slaat hij af totdat de warmte uit de ketel is. Daarna gaat hij weer aan en weer uit. Dit is niet zuinig. Het minimale vermogen van een ketel is meestal hoger dan de afgifte van 1 radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Impstoker schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:44:
[...]

Dat is precies waar ik ook tegen aanloop.
De woning is op temperatuur, Tado zet alle Slimme Radiator kranen dicht en om te voorkomen dat mijn ketel in een error schiet moet ik de radiatorkraan van de logeerkamer VOL open hebben staan. Daar is het nu altijd super warm, zonde. En onnodig.
Het zou handig zijn als we 1 room konden kiezen die open blijft staan voor de rest warmte. Dat is een makkelijkere oplossing dan dat iedereen een by-pass moet gaan plaatsen in zijn of haar systeem.

Zie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Zo hij hangt.

15 min bezig geweest. 2 weken bezig geweest voordat alle instructies klaar waren. Maar had toch niet veel tijd en de instructies waren goed.

Van de week maar even meespelen om te kijken hoe hij zich gaat gedragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook de slimme knoppen aangesloten, ging ook weer vrij makkelijk (hoewel het pairen 3 pogingen nodig had). Wat me opvalt is dat in vergelijking met mijn Alecto 433Mhz metertje de slimme knoppen toch wel structureel een graad hoger aangeven op dezelfde plek. Daarnaast is het ook jammer dat de knoppen geen decimalen ondersteunen, met name omdat bij het controleren van de betrouwbaarheid je al vrij snel met afrondingen zit.

Tot slot zou ik het ook handig vinden als ik zou kunnen zien wanneer een zone gestookt heeft (achteraf), het valt me op dat de grafiek met stook uren alleen kijkt naar de thermostaat, niet de knoppen. Toch maar uitlezen met een scriptje dus, of mis ik ergens iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
[b][message=49982347,noline]Tot slot zou ik het ook handig vinden als ik zou kunnen zien wanneer een zone gestookt heeft (achteraf), het valt me op dat de grafiek met stook uren alleen kijkt naar de thermostaat, niet de knoppen. Toch maar uitlezen met een scriptje dus, of mis ik ergens iets?
Vind ik ook wel een gemis. Idem ook voor het onbreken van decimalen. Lijkt een beetje alsof de knoppen op de markt gerusht zijn nog voor alle development af is. Qua grafieken heeft de Tado rep hier wel een tijdje aangegeven dat dat momenteel hoog op hun priorities staat, dus ik hoop dat dat er dit jaar komt. Ik hoop dat ze dan ook voorzien dat je ook kan kijken wanneer gelijk welke ruimte warmte gevraagd heeft.

Ben vooral benieuwd in de grafieken omdat ik de indruk heb dat de vroege start in mijn andere zones gewoon veel te vroeg beginnen. Ik was vorige week in de US, en kon daardoor door het tijdsverschil live zien hoe de badkamer om 5u al de temperatuur had die hij normaal om 6u30 moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
Inderdaad, (té) vroege start en temperatuur overshoot bij het opwarmen blijft wel een 'dingetje', ook na een tweede aanpassing door support. Ik probeer er nu in mijn schema maar enigszins rekening mee te houden, maar echt handig is het niet. Desalniettemin nog steeds erg tevreden met Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoccoS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:18
Klant van mij heeft thuis een Tado thermostaat hangen, en wil er nog eentje op kantoor. Is het mogelijk om binnen de Tado app twee aparte locaties te beheren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb zelf geen Tado, maar mezelf er wel in verdiept en zag multi home in de roadmap staan.

https://support.tado.com/...-the-Development-Roadmap-
Pagina: 1 ... 16 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!