tado schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:38:
[...]
Over firmwares:
Wij zijn natuurlijk ook niet blij met hoe deze uitrol gelopen is.
Helaas is het niet mogelijk om firmware updates opt in te maken omdat de nieuwe firmware soms nodig is om de juiste data naar onze servers te sturen zodat u de juiste informatie in de app doorkrijgt. (of nodig voor nieuwe functies als multizone etc..)
Wij denken nu in een andere richting: Een soort beta programma voor firmwares. Dit zou fiasco's zoals de laatste firmware update in de toekomst moeten voorkomen.
Dit vind ik erg jammer.
Ik zou eerder willen voorstellen om updates te splitsen in urgente updates (lees: veiligheidsupdates) en updates met nieuwe functies, maar nog steeds wel met een accordering van de gebruiker. Die accordering zou dan gewoon via de app kunnen verlopen.
Nu met de schitterscherm update liep mijn ingestelde programma vast (oftewel het werd niet warm...) en de enige manier om de thermostaat weer aan de praat te krijgen was/is om een tijd op de knop te drukken. Sinds ik dat ontdekte pas ik dus de hele dag de temperatuur handmatig via de app aan en heb ik het tijdschema 'uitgeschakeld'. Maar het had dus ook gewoon andersom kunnen zijn dat de temperatuur niet meer naar beneden werd bijgesteld en de CV dus ondertussen al bijna een week had staan loeien... (en misschien was dat ook gebeurd als het knipperscherm-bug naar voren was gekomen op het moment dat de thermostaat naar de nachtstand had moeten gaan...) Of dat het goed was gaan vriezen en alle leidingen in huis waren bevroren...
En ondanks jullie goede bedoelingen: de vraag is niet of er weer een update komt die een bug heeft, maar de vraag is wanneer die update er komt, want waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, helemaal niet erg het overkomt de 'besten', maar het zou wel handig zijn als de gebruiker de controle heeft over wanneer de update geïnstalleerd wordt. en ik persoonlijk wil geen update op mijn tado ontvangen wanneer ik niet aanwezig ben.
Ik denk er sinds deze update sterk over om als ik op vakantie ga dat de tado van de muur gaat danwel dat ik de bridge eruit trek zodat de temperatuur in mijn huis gewoon blijft zoals ik hem heb ingesteld.
Mijn ervaring met de thermostaat heeft mij wel erg aan het denken gezet over de implementatie van internet of things. Ik had het mij niet gerealiseerd / niet eerder over nagedacht, dat met de thermostaat ik de controle over mijn verwarming per saldo uit handen heb gegeven aan iemand die ik niet ken en in dit geval dus Tado en ik vraag mij nu af of ik dat wel wil.
Want even doorgeredeneerd (let op aluhoedje!!): Iemand van buiten tado weet in te breken op jullie server en weet een firmware op mijn tado te plaatsen (en je krijgt er geen melding van!), zodat hij/zij de volledige controle heeft over de verwarming in mijn huis, danwel inzicht krijgt in mijn gebruik van tado, of bijvoorbeeld de informatie van geofencing wordt rechtstreeks naar die persoon gestuurd, mwah...
Dan heb ik liever dat ik een melding krijg dat er een update klaar staat en of ik daar mee akkoord kan/wil gaan, heb ik in ieder geval nog een beetje gevoel dat ik in control ben.
Met het voorgaande in het achterhoofd zou ik jullie met klem willen vragen om de vorm en wijze van updaten nog even te heroverwegen.