• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 10:19
bdu schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:25:
[...]

Hi Marc, inmiddels verbetering op dit gebied?

Ik draait momenteel een soortgelijk systeem van eq-3 Max! En heb daar helaas ook het probleem dat de ruimtes, als ze aangaan, flink warmer stoken voordat ze uitgaan.

2de vraag. Hoe meet de temperatuur sensor de ruimte en hoe gaat deze om met de (directe) warmte van de radiator die op nog geen 15 cm afstand zit?
Om heel eerlijk te zijn: Niet heel veel. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik nog wat aan het experimenteren ben met temperatuur/schema instellingen. Misschien dwarsboomt dat het zelflerend vermogen?

Ik heb er inmiddels ook een Tado wandthermostaat bij die is ingesteld als temperatuursensor. Heb wel het idee dat het regelen van de temperatuur daar wat nauwkeuriger mee gaat dan met wanneer een radiatorthermostaat is ingesteld als temp. sensor.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-12 16:51
Heb dan eindelijk de knoop doorgehakt en verwacht vandaag een pakketje Tado spullen. Ondanks de 10% korting bij Tado zelf heb ik uiteindelijk elders besteld omdat ik niet tot februari wou wachten voor mijn radiatorknoppen. Helaas zat de plek waar ik bestelde ook bijna door zijn voorraad en krijg ik er maar 4 van de 10 die ik bestelde.
Ik moet nu dus gaan beslissen hoe ik van start wil gaan. In de woonkamer (waar ook de thermostaat komt) hebben we 4 radiatoren. Daarnaast nog 6 ruimtes waar er elk 1 radiator staat. Mijn vraag is nu of het belangrijk is, waar ik de eerste 4 ga plaatsen. Alle 4 in de woonkamer lijkt me compleet zinloos, want dan heb ik maar 1 zone, en kan ik net zo goed de huidige radiatorknoppen laten zitten (in helemaal open stand - zoals nu dus).
Mijn idee is om te beginnen met woonkamer + bureau, vooral omdat deze laatste gewoon niet warm genoeg te krijgen is in mijn huidige setup, en het dus daarom is dat ik absoluut een multizone systeem wou. Dan ga ik dus maar 3 radiatoren in de woonkamer kunnen laten besturen. Ik zou dan de kleinste van de 4 nog zonder slimme knop laten, met de oude thermostaatknop. Die knop zou ik dan op stand 3 of helemaal dicht kunnen zetten. Ik vermoed dat zelfs met de knop helemaal dicht de woonkamer nog steeds vrij snel opgewarmd geraakt (ik denk dat we met 4 radiatoren meer dan 2° per uur halen).
Grootste vraag is welk effect dit gaat hebben op Tado voor het zelflerend karakter. De woonkamer zal immers anders opwarmen dan op het moment dat de 4de knop er bij komt. Idem ook voor de 5 andere kamers die nog met een oude knop gaan werken, die gaan uiteraard ook op stand 3 (en soms dicht overdacht) tot ik de slimme knoppen heb. Echter zal Tado daar niets van afweten, en het zelflerend gedrag mogelijk verstoord worden doordat de 2 slimme kamers sneller of trager zullen opwarmen afhankelijk van de warmtevraag van die 5 andere kamers ?

EDIT: verkoper heeft me gecontacteerd. Blijkbaar verwachten ze dit weekend al een nieuwe levering en ga ik dus hooguit een week moeten wachten op de resterende knoppen _/-\o_ . Had al gevreesd dat het ook februari ging zijn, zoals bij Tado zelf. Aangezien ik sowieso nog moeten wachten op na-levering van specifieke adaptors door Tado zelf, is het bovenstaande dus al helemaal een non-issue geworden.

[ Voor 9% gewijzigd door Twixie op 21-12-2016 09:55 ]

Twixie schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:28:
Heb dan eindelijk de knoop doorgehakt en verwacht vandaag een pakketje Tado spullen. Ondanks de 10% korting bij Tado zelf heb ik uiteindelijk elders besteld omdat ik niet tot februari wou wachten voor mijn radiatorknoppen. Helaas zat de plek waar ik bestelde ook bijna door zijn voorraad en krijg ik er maar 4 van de 10 die ik bestelde.
Ik moet nu dus gaan beslissen hoe ik van start wil gaan. In de woonkamer (waar ook de thermostaat komt) hebben we 4 radiatoren. Daarnaast nog 6 ruimtes waar er elk 1 radiator staat. Mijn vraag is nu of het belangrijk is, waar ik de eerste 4 ga plaatsen. Alle 4 in de woonkamer lijkt me compleet zinloos, want dan heb ik maar 1 zone, en kan ik net zo goed de huidige radiatorknoppen laten zitten (in helemaal open stand - zoals nu dus).
Mijn idee is om te beginnen met woonkamer + bureau, vooral omdat deze laatste gewoon niet warm genoeg te krijgen is in mijn huidige setup, en het dus daarom is dat ik absoluut een multizone systeem wou. Dan ga ik dus maar 3 radiatoren in de woonkamer kunnen laten besturen. Ik zou dan de kleinste van de 4 nog zonder slimme knop laten, met de oude thermostaatknop. Die knop zou ik dan op stand 3 of helemaal dicht kunnen zetten. Ik vermoed dat zelfs met de knop helemaal dicht de woonkamer nog steeds vrij snel opgewarmd geraakt (ik denk dat we met 4 radiatoren meer dan 2° per uur halen).
Grootste vraag is welk effect dit gaat hebben op Tado voor het zelflerend karakter. De woonkamer zal immers anders opwarmen dan op het moment dat de 4de knop er bij komt. Idem ook voor de 5 andere kamers die nog met een oude knop gaan werken, die gaan uiteraard ook op stand 3 (en soms dicht overdacht) tot ik de slimme knoppen heb. Echter zal Tado daar niets van afweten, en het zelflerend gedrag mogelijk verstoord worden doordat de 2 slimme kamers sneller of trager zullen opwarmen afhankelijk van de warmtevraag van die 5 andere kamers ?
Maak u geen zorgen over zelflerend karakter. Wij kunnen dat probleemloos resetten als dat nodig blijkt. Verder is het een continu proces omdat het heel vaak voorkomt dat er iets verandert in een huis.

• Twixie
Heb eigenlijk al direct een feature request (tenzij ik er straal over kijk).
Ik zou eigenlijk willen een override doen, maar dan niet door manueel een temperatuur in te stellen, maar door een modus te kiezen. Bvb, woonkamer gaat normaal pas vanaf 23u naar slaapmodus, maar ik wil eens vroeger gaan slapen (of boven TV kijken) en zou gewoon onmiddellijk de nachtmodus willen activeren voor de woonkamer. Of ik ben eens vroeger dan gewoonlijk op, en wil onmiddellijk de thuismodus activeren.
Voor zover ik nu zie, moet ik manueel een temperatuur instellen, want niet zo handig of intuïtief aanvoelt als wat ik hierboven beschrijf. Eigenlijk is dat dus gewoon basis-functionaliteit die je ook met 'domme' klokthermostaten hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Twixie op 21-12-2016 20:11 ]

• lo3k
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Volgens mij bestaat de slaap-modus niet meer toch, en is het nu gewoon manual override geworden? Ik kan in elk geval nergens een slaapmodus terugvinden? (behalve in oude documentatie die nog rondzwerft op internet)

• Twixie
lo3k schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:29:
Volgens mij bestaat de slaap-modus niet meer toch, en is het nu gewoon manual override geworden? Ik kan in elk geval nergens een slaapmodus terugvinden? (behalve in oude documentatie die nog rondzwerft op internet)
Ik vind het inderdaad ook wel vaag. Sowieso mis ik echt een duidelijke centrale plaats qua documentatie, ofwel heb ik zelf al op voorhand te veel zitten zoeken dat ik alles dooreen haal.
Ik zag gisteren avond laat inderdaad ook geen slaap icoontje. Echter zie je het wel nog aan de kleuren, want mijn nachtblock is blauw gekleurd terwijl de andere oranje zijn, maar mogelijk is dat puur op basis van ingestelde temperatuur. EDIT: is inderdaad zo, onder de 19° toont blauw, anders oranje. Kleur verandert ook naarmate je verder van 19 afzit... 25 neigt al naar rood...
Dan wordt de feature request: start onmiddellijk het eerst volgende instelblok :D. En gelijkaardig: verleng het vorige blok, bvb als je langer opblijft dan normaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Twixie op 22-12-2016 11:54 ]

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-12 08:27
Twixie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:39:
[...]

Ik vind het inderdaad ook wel vaag. Sowieso mis ik echt een duidelijke centrale plaats qua documentatie, ofwel heb ik zelf al op voorhand te veel zitten zoeken dat ik alles dooreen haal.
Ben het met je eens dat het moeilijk is om ergens een handleiding te vinden. Ik heb sinds begin deze week de tado hangen. Ik kan echter nergens vinden hoe ik de thermostaat handmatig moet instellen en wat de de tekens op de thermostaat betekenen.

Als ik zoek op de website van tado naar "gebruikershandleiding" kom ik hier op uit:
https://support.tado.com/...eiding-Slimme-Thermostaat
Maar dat is niets meer dan "wat kan de thermostaat allemaal" dan inhoudelijk een antwoord geven op wat de sjablonen voorstellen en hoe vaak ik ik op de knop moet drukken om de kamertemperatuur in te stellen cq aan te passen.

• Twixie
BB-One schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:12:
Als ik zoek op de website van tado naar "gebruikershandleiding" kom ik hier op uit:
https://support.tado.com/...eiding-Slimme-Thermostaat
Maar dat is niets meer dan "wat kan de thermostaat allemaal" dan inhoudelijk een antwoord geven op wat de sjablonen voorstellen en hoe vaak ik ik op de knop moet drukken om de kamertemperatuur in te stellen cq aan te passen.
Dat is die leaflet die ook gewoon in de doos zit.
Ik had deze gevonden: https://www.tado.com/img/...User_Guide_EN_digital.pdf , maar die is duidelijk niet meer up-to-date, cfr die nachtmodus posts hierboven die niet meer blijkt te bestaan. Ook zie je daar een hoop instellingen op de thermostaat zelf, maar bij mij is daar niets te beleven. Druk je op de knop, krijg je de temperatuur en dan vervolgens de ingestelde temperatuur die je dan kan manueel overriden. Druk je nog eens op de knop gebeurt er niets meer...

• BB-One
Twixie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:35:
[...]

Dat is die leaflet die ook gewoon in de doos zit.
Ik had deze gevonden: https://www.tado.com/img/...User_Guide_EN_digital.pdf , maar die is duidelijk niet meer up-to-date, cfr die nachtmodus posts hierboven die niet meer blijkt te bestaan. Ook zie je daar een hoop instellingen op de thermostaat zelf, maar bij mij is daar niets te beleven. Druk je op de knop, krijg je de temperatuur en dan vervolgens de ingestelde temperatuur die je dan kan manueel overriden. Druk je nog eens op de knop gebeurt er niets meer...
Dank, dit is in ieder geval iets, maar een simpel stroomschema om de temperatuur handmatig in te stellen zodat ook mensen zonder de app gewoon de temperatuur in de woonkamer hoger kunnen stellen zou handig zijn. Ik heb nl niet altijd mijn mobiel bij de hand in huis (en mijn vrouw ook niet). Nu is het gewoon lukraak drukken en hopen dat het goed gaat.

• Twixie
BB-One schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:41:
Dank, dit is in ieder geval iets, maar een simpel stroomschema om de temperatuur handmatig in te stellen zodat ook mensen zonder de app gewoon de temperatuur in de woonkamer hoger kunnen stellen zou handig zijn. Ik heb nl niet altijd mijn mobiel bij de hand in huis (en mijn vrouw ook niet). Nu is het gewoon lukraak drukken en hopen dat het goed gaat.
Vraag me af wat je bedoelt met 'lukraak drukken', want dat is tegenwoordig dus uiterst eenvoudig en heb je echt geen handleiding voor nodig: druk 1x op de witte knop. Je krijgt de huidige temperatuur te zien, en vervolgens het huisje met ingestelde temperatuur (jammer genoeg afgerond tot hele graad). Nu zie je een ^ en v op de display waarmee je een manuele override kunt doen van de temperatuur. Huisje verandert dan in handje.
Maw, veel simpeler dan wat in die Engelse guide staat, maar die guide is volgens mij volkomen achterhaald. Lijkt er dus op dat Tado verschillende dingen weggehaald heeft (o.a. nacthmodus) om het juist eenvoudiger te maken voor de gebruiker. Er is in die guide bvb ook sprake van dat je zelf je modes kunt maken (bvb TV kijken) maar dat zit er m.i. ook niet (meer) in, in elk geval nergens gevonden.

[ Voor 19% gewijzigd door Twixie op 22-12-2016 13:40 ]

De handleiding is inderdaad niet helemaal up to date meer. Er bestaat geen slaapmodus meer op dit moment omdat er geen verschil zat tussen home en slaapmodus maar sommige klanten wel verward raakten.
Als uw tado slimme thermostaat op de laatste firmware zit zou de interface er zo uit moeten zien:
http://us4.campaign-archi...0e83a1a93e5&id=86a2ef3e76

• BB-One
Twixie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:38:
[...]

Vraag me af wat je bedoelt met 'lukraak drukken', want dat is tegenwoordig dus uiterst eenvoudig en heb je echt geen handleiding voor nodig: druk 1x op de witte knop. Je krijgt de huidige temperatuur te zien, en vervolgens het huisje met ingestelde temperatuur (jammer genoeg afgerond tot hele graad). Nu zie je een ^ en v op de display waarmee je een manuele override kunt doen van de temperatuur. Huisje verandert dan in handje.
Ik zei ook niet dat het (uiteindelijk) niet simpel was, maar er is in de verpakking geen enkele handleiding (leaflet zat ook niet in mijn doos!) laat staan een verklaring van de symbolen welke je op je 'scherm' te zien krijgt.
Het enige is een verwijzing in de doos naar iets van www.tado.com/installation ofzo, voor de rest geen enkel papiertje. Via de website gaat de installatie wel en is ook goed te doen, maar dan hangt het aan de muur en dan...

Ik beschouw mijzelf even als de simpele gebruiker.
Tado hangt aan de muur, je hebt het een beetje koud en denkt, het mag wel wat warmer zijn, dus je drukt op de knop, je krijgt een temperatuur te zien, maar geen enkele knop om die temperatuur aan te passen 8)7 , dus je drukt nog een keer en nog een keer en krijgt symbolen te zien die je nergens aan kunt refereren. Waaronder een of ander stopteken/ off- symbool, maar ook een waarschuwend vingertje als je wel op een gegeven moment de up en down knop te zien krijgt en daar aan zit? (nu weet ik dat het waarschuwende vingertje niet als waarschuwing is bedoelt, maar dat het een handmatige instelling is)

Allemaal helemaal niet erg, maar het zou handig zijn als er in ieder geval op de website van tado dan een verklaring van de symbolen te vinden zou zijn. Nu in de engelse handleiding (pagina 25) een dergelijk schema. Maar via de website van tado is deze handleiding nergens te vinden, tenminste, ik kan hem niet vinden via de website, logische plek zou voor mij ergens onder helpdesk/faq zijn.
Maw, veel simpeler dan wat in die Engelse guide staat, maar die guide is volgens mij volkomen achterhaald. Lijkt er dus op dat Tado verschillende dingen weggehaald heeft (o.a. nacthmodus) om het juist eenvoudiger te maken voor de gebruiker. Er is in die guide bvb ook sprake van dat je zelf je modes kunt maken (bvb TV kijken) maar dat zit er m.i. ook niet (meer) in, in elk geval nergens gevonden.
Helemaal mee eens, maar vind de Engelse guide maar eens... (ik heb hem dus nu uitgeprint en opgeslagen...)

Ik ben totnutoe wel tevreden over de tado (voorzover ik dat na twee dagen kan beoordelen), vooral de functie in de app om van afstand de temperatuur alvast in te stellen (geo fencing gebruik ik niet), maar de toelichting ontbreekt gewoon of is m.i. vooralsnog niet voldoende.

• Twixie
BB-One schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:21:
dus je drukt op de knop, je krijgt een temperatuur te zien, maar geen enkele knop om die temperatuur aan te passen 8)7 , dus je drukt nog een keer en nog een keer en krijgt symbolen te zien die je nergens aan kunt refereren. Waaronder een of ander stopteken/ off- symbool, maar ook een waarschuwend vingertje als je wel op een gegeven moment de up en down knop te zien krijgt en daar aan zit? (nu weet ik dat het waarschuwende vingertje niet als waarschuwing is bedoelt, maar dat het een handmatige instelling is)
Klinkt alsof je thermostaat nog op een oude firmware zit. De mijne hangt er nog maar sinds gisteren, en is qua bediening uiterst simpel, met helemaal niet al die opties die jij hier vertelt. Het gedrag van de mijne is zoals in het filmpje waar Tado hierboven een link naar gepost heeft. Dit staat ook (alhoewel niet zo heel duidelijk) uitgelegd in de Welkomgids die jij dus ook al online gevonden hebt. Vandaar dus dat het voor jou compleet onduidelijk was, want het was de oude, meer ingewikkelde, bediening, maar je vond dan de uitleg voor de laatste, eenvoudige, bediening.
Wellicht ga je dra een icoontje zien met een pijl naar beneden met een streep onder, wat erop wijst dat hij nieuwe firmware aan het downloaden is. Ik heb die van mij overigens niet eens zien downloaden, maar ben ook niet gelijk begonnen met op die knop te drukken... Zou me enerzijds wel verbazen dat hij al op laatste firmware zat, tenzij hij eigenlijk al eens gebruikt geweest is (maar volgens mij zou hij dan nog bij Tado geregistreerd zijn). De doos was welliswaar al open, maar dat kwam omdat ik een losse thermostaat gekocht had, en Tado (volgens de verkoper) instructie gegeven had om die te verkopen dmv de oude v2 starterkit waar ze dan de bridge uithalen. De thermostaat zag er echter wel nog compleet als nieuw uit, met alle seals er nog aan (je moet bvb een gegeven moment een geel klevertje doorsnijden om een klepje te openen).

Dat v2 verhaal is overigens sowieso verwarrend en je ziet dat veel verkopers het eigenlijk ook niet goed weten. De v2 en v3 starterkit is eigenlijk identiek, behalve dat je bij de v3 gratis een upgrade naar die nieuwe Internet Bridge met Homekit krijgt. Maar de thermostaat zelf, is gewoon dezelfde. Er is niet zoiets als een v2 of v3 thermostaat.
BB-One schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:21:
[...]

Ik zei ook niet dat het (uiteindelijk) niet simpel was, maar er is in de verpakking geen enkele handleiding (leaflet zat ook niet in mijn doos!) laat staan een verklaring van de symbolen welke je op je 'scherm' te zien krijgt.
Het enige is een verwijzing in de doos naar iets van www.tado.com/installation ofzo, voor de rest geen enkel papiertje. Via de website gaat de installatie wel en is ook goed te doen, maar dan hangt het aan de muur en dan...
U geeft aan dat onze PDF guide niet meer up to date is (en daar geef ik u volledig gelijk in). Maar stel u voor welke versie u had gekregen als het op papier gedrukt was en in de verpakking was gestopt. Dan had u zelfs nog een oudere handleiding kunnen krijgen.
Bij met internet verbonden producten waar nieuwe features aan toegevoegd worden (en heel soms ook weggehaald) is het gewoon zo goed als onmogelijk (tenzij je er een zeer grote hoeveelheid resources achter kunt zetten) om continu een compleet up to date handleiding aan te bieden.

Het is wel een punt van aandacht maar op dit moment moeten wij onze beperkte resources inzetten op meer dringende projecten.

Ik kan alleen maar aanraden om u op de nieuwsbrief aan te melden (onderaan www.tado.nl) zodat u in ieder geval een mail krijgt zodra we een nieuwe functie toevoegen aan tado.

Verder verwacht ik wel dat u na een paar dagen/weken gebruik gewoon doorheeft hoe alles werkt en er zit vooruitgang in. Bij het openen van de tado app krijgt u nu een korte introductie tot de functionaliteit van de app zelf. Dat hebben we ook pas recent toegevoegd.

P.S. Ik ga nu met vakantie dus ik kan jullie vragen via dit forum pas weer vanaf 02.01.2017 beantwoorden. Er zal nog support geleverd worden via onze normale kanalen (Aangepaste contacttijden tijdens feestdagen hier te vinden: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new). Ik wens jullie allen fijne dagen en alvast een gelukkig nieuwjaar.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-12 10:17

13art

Moderator Mobile
Sinds een korte tijd merk ik dat bij het herstarten van de telefoon Tado met een melding komt dat hij mobiel internet nodig heeft. Wifi staat aan, mobiel internet gaat automatisch aan als wifi aan gaat. Ik zou niet goed weten wat ik verder nog zou moeten veranderen.... Iemand enig idee waar deze melding vandaan komt?

Dit is de melding:
Tado needs internet
Enable mobile data in settings

[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 22-12-2016 16:50 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• BB-One
tado schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:34:
[...]

U geeft aan dat onze PDF guide niet meer up to date is (en daar geef ik u volledig gelijk in). Maar stel u voor welke versie u had gekregen als het op papier gedrukt was en in de verpakking was gestopt. Dan had u zelfs nog een oudere handleiding kunnen krijgen.
Bij met internet verbonden producten waar nieuwe features aan toegevoegd worden (en heel soms ook weggehaald) is het gewoon zo goed als onmogelijk (tenzij je er een zeer grote hoeveelheid resources achter kunt zetten) om continu een compleet up to date handleiding aan te bieden.
Er is via de website helemaal geen enkele handleiding te vinden. Zelfs niet een oude! Via dit forum moet ik uitvinden dat er ergens een handleiding te downloaden is. Om een handleiding via de website beschikbaar te maken heb je niet veel resources nodig. Zet in plaats van de welcome guide de (oude) handleiding neer. Dan weten mensen in ieder geval wat de symbolen betekenen.
Het is wel een punt van aandacht maar op dit moment moeten wij onze beperkte resources inzetten op meer dringende projecten.

Ik kan alleen maar aanraden om u op de nieuwsbrief aan te melden (onderaan www.tado.nl) zodat u in ieder geval een mail krijgt zodra we een nieuwe functie toevoegen aan tado.
Het is voor mij geen probleem, maar er zijn in mijn huis meer gebruikers dan ik, zoals bijvoorbeeld mijn vrouw (zonder de tado app op de telefoon) of logees/gasten/oppas die ook handmatig de thermostaat hoger en lager moeten kunnen zetten. Meest handige zou zijn mbv een gebruikershandleiding, die kun je dan even in de keukenla leggen totdat het gebruik duidelijk is.
Verder verwacht ik wel dat u na een paar dagen/weken gebruik gewoon doorheeft hoe alles werkt en er zit vooruitgang in. Bij het openen van de tado app krijgt u nu een korte introductie tot de functionaliteit van de app zelf. Dat hebben we ook pas recent toegevoegd.
De app en de werking is mij wel duidelijk, maar mijn vraag/opmerking was hoe kom ik er achter hoe ik de thermostaat moet gebruiken (zonder de app)? Dit is (ik herhaal het nog een keer) nergens te vinden, niet in de doos, niet op jullie website. Zelfs niet een korte beschrijving van de symbolen die je op de thermostaat ziet. (en ik was oprecht verbaasd dat het handje geen waarschuwende vinger was maar dat de tado op handmatig staat.)
P.S. Ik ga nu met vakantie dus ik kan jullie vragen via dit forum pas weer vanaf 02.01.2017 beantwoorden. Er zal nog support geleverd worden via onze normale kanalen (Aangepaste contacttijden tijdens feestdagen hier te vinden: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new). Ik wens jullie allen fijne dagen en alvast een gelukkig nieuwjaar.
Misschien komt het anders over, maar mijn opmerkingen zijn opbouwend bedoeld, jullie hebben een mooi product wat volgens mij goed werkt, maar de toelichting voor leken/mensen zonder app kan gewoon beter.

P.S. geniet van de vakantie!

• Twixie
Ik blijf er bij dat het in zekere zin niet 'normaal' is dat je al die 'features' hebt, of dus moeilijke bediening. Die manual die ik eerder postte zou je niet nodig mogen hebben omdat die slaat op een oude versie. Die thermostaten zouden normaal automatisch moeten updaten, maar het lijkt er op dat dat bij jou niet het geval is. Dus dat Tado die online handleiding niet duidelijk online zet, is gewoon omdat die achterhaald is.
Kortom, het probleem zit bij jou niet met de gebrekkige manuals, maar met het feit dat jouw thermostaat om een of andere reden nog een oude versie van de software draait. Ik zou hen dus eens contacteren om te horen of zij de firmware update kunnen triggeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 22-12-2016 20:06 ]

• BB-One
Twixie schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:04:
Ik blijf er bij dat het in zekere zin niet 'normaal' is dat je al die 'features' hebt, of dus moeilijke bediening. Die manual die ik eerder postte zou je niet nodig mogen hebben omdat die slaat op een oude versie. Die thermostaten zouden normaal automatisch moeten updaten, maar het lijkt er op dat dat bij jou niet het geval is. Dus dat Tado die online handleiding niet duidelijk online zet, is gewoon omdat die achterhaald is.
Kortom, het probleem zit bij jou niet met de gebrekkige manuals, maar met het feit dat jouw thermostaat om een of andere reden nog een oude versie van de software draait. Ik zou hen dus eens contacteren om te horen of zij de firmware update kunnen triggeren.
Mijn firmware versie is 24.1 gevonden door in te loggen op de website, dan linksboven klikken op de streepjes dan instellingen en dan pijltje naast "apparaten"

Welke versie heb jij?
Laatste reactie dan: Als je zoekt op google naar tado gebruikershandleiding is de laatste versie (helaas vorig jaar) te vinden: https://support.tado.com/...eiding-Slimme-Thermostaat

Ik ben het er mee eens dat de zoekfunctie binnen ons helpcentrum ronduit slecht werkt.

Verder is alle kritiek natuurlijk welkom en we proberen natuurlijk een zo goed mogelijk product neer te zetten.

Als de interface er op uw thermostaat nog niet zo uit ziet als in de link in een post van eerder vandaag (max paar dagen naar installatie) dan graag kort mailtje naar support@tado.com

Het helpt altijd om een langere internetkabel tussen de tado bridge en de router te doen zodat de bridge minder last heeft van draadloos geruis (tado werkt op 868Mhz) van andere apparaten. (zeker draadloze DECT thuistelefoons, babyfoons, alarmsystemen, 4g versterkers)

@hierboven: 36.xx of hoger is waar je op dit moment wil zijn.

Er zijn klanten met speciale ketels waar we een speciale firmware voor hebben moeten maken en die zullen niet altijd automatisch de firmware updaten.

[ Voor 11% gewijzigd door tado op 22-12-2016 20:59 ]

• BB-One
tado schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:55:
Laatste reactie dan: Als je zoekt op google naar tado gebruikershandleiding is de laatste versie (helaas vorig jaar) te vinden: https://support.tado.com/...eiding-Slimme-Thermostaat

Ik ben het er mee eens dat de zoekfunctie binnen ons helpcentrum ronduit slecht werkt.

Verder is alle kritiek natuurlijk welkom en we proberen natuurlijk een zo goed mogelijk product neer te zetten.

Als de interface er op uw thermostaat nog niet zo uit ziet als in de link in een post van eerder vandaag (max paar dagen naar installatie) dan graag kort mailtje naar support@tado.com

Het helpt altijd om een langere internetkabel tussen de tado bridge en de router te doen zodat de bridge minder last heeft van draadloos geruis (tado werkt op 868Mhz) van andere apparaten. (zeker draadloze DECT thuistelefoons, babyfoons, alarmsystemen, 4g versterkers)

@hierboven: 36.xx of hoger is waar je op dit moment wil zijn.

Er zijn klanten met speciale ketels waar we een speciale firmware voor hebben moeten maken en die zullen niet altijd automatisch de firmware updaten.
Dank voor de reactie!
Ik heb zojuist een mailtje gestuurd.

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-12 18:55
DaveD1109 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:37:
Hmmm ik heb een teken op mijn display die er eerst niet was. Een pijl naar beneden op een streep! Iemand een idee wat dat betekend?

Edit: heb het al gevonden!!
Euhm, ik heb dat teken ook en het nog niet gevonden.....Het lijkt op een download icoontje.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-12 16:26
lees de post van twixie even :) 7 posts terug

[ Voor 18% gewijzigd door Daannn1987 op 23-12-2016 11:55 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

henk99 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:50:
[...]

Euhm, ik heb dat teken ook en het nog niet gevonden.....Het lijkt op een download icoontje.
Ik had hem ook zeker 36 uur als icon erop staan (als je erop drukte). Aangezien hij er maar een uur moet staan, heb ik de thermostaat maar even opnieuw opgestart. Nu is hij weg. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Verwijderd

Was uiterst tevreden, maar het begon ineens wel erg koud te worden in huis. Dus even de app checken, geen verbinding. Hub gecheckt, werkt prima, dus naar de thermostaat... helemaal niks meer, batterijen verwisseld, nog niks. Dus support bellen, hang as we speak al bijna een uur in de wacht.... Dat vind ik echt niet kunnen. Inmiddels geholpen, thermostaat doet wel weer iets, maar heb geen display. Batterijen waren leeg, nieuwe erin gedaan, maar helpt niet voor het display. Ding hangt ongeveer een maand, dan kunnen de batterijen toch nog niet leeg zijn? Zo verliest zo'n slim apparaatje wel m'n vertrouwen. Huidige status: de developers gaan er naar kijken, ondertussen mag ik hopen dat het allemaal blijft werken tijdens de kerst.

• BB-One
Krisp schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:06:
[...]

Ik had hem ook zeker 36 uur als icon erop staan (als je erop drukte). Aangezien hij er maar een uur moet staan, heb ik de thermostaat maar even opnieuw opgestart. Nu is hij weg. :)
Hoe start je de thermostaat opnieuw op?

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

BB-One schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:32:
[...]

Batterijen eruit halen. ;) Het icoon is weer terug, dus het heeft niet geholpen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• BB-One
Krisp schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:58:
[...]

Batterijen eruit halen. ;) Het icoon is weer terug, dus het heeft niet geholpen.
Die is wel heel simpel :D

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
henk99 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:50:
[...]

Het geeft aan dat hij bezig is met een firmware update!

DaveD

• emaurer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06-2024

emaurer

Voor de rest gaat alles Goed

BB-One schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:32:
[...]

het knopje ingedrukt houden tot dat je het verbinden teken (dacht 2 halve maantjes)
Controleer op de website als je bent aan ge-logged of jouw Tado herkend wordt....

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:00:
Was uiterst tevreden, maar het begon ineens wel erg koud te worden in huis. Dus even de app checken, geen verbinding. Hub gecheckt, werkt prima, dus naar de thermostaat... helemaal niks meer, batterijen verwisseld, nog niks. Dus support bellen, hang as we speak al bijna een uur in de wacht.... Dat vind ik echt niet kunnen. Inmiddels geholpen, thermostaat doet wel weer iets, maar heb geen display. Batterijen waren leeg, nieuwe erin gedaan, maar helpt niet voor het display. Ding hangt ongeveer een maand, dan kunnen de batterijen toch nog niet leeg zijn? Zo verliest zo'n slim apparaatje wel m'n vertrouwen. Huidige status: de developers gaan er naar kijken, ondertussen mag ik hopen dat het allemaal blijft werken tijdens de kerst.
En dus geen CV met kerst als ik dat zo mag inschatten, want ik heb geen connectie, de verwarmingen zijn koud en ik krijg een in gesprek toon bij de helpdesk. :'(

• 13art

13art

Moderator Mobile
Vandaag viel het me op dat de ingestelde temperatuur van 6:30uur (21 graden) om 11uur nog steeds niet gehaald was. In de grafiek zie je dat vanaf 4uur vannacht (???) hij Langzaam begon te verwarmen.. Maar goed nooit de 21 gehaald.... We hebben geen vloerverwarming oid wat zou kunnen verklaren waarom om 4uur ''s nachts al begonnen moest worden met verwarmen. Ik snap deze verandering niet zo goed....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KFGC9gd18S16QFSWYO68bPhO/medium.png

Even terug kijkende is vanaf de 21ste de temp in huis altijd onder de 21 graden gebleven... Iemand een verklaring? Is er een update geweest? Heeft dit te maken met de veranderende temp buiten?

Ter vergelijking de grafiek van de 20ste.
Tado 2

Edit:
Ook deze ochtend is de Tado om 4uur weer langzaam aan gaan verwarmen. Heb gister avond nog een reset uitgevoerd. Vanochtend ook de ketel zelf een reset gegeven maar het gaat nog altijd niet hard terwijl het al 21 graden had moeten zijn. Heb een terugbel verzoek naar Tado gedaan maar het is maar de vraag in hoeverre ze vandaag nog terug bellen aangezien de bezetting de komende dagen lager is. Dat wordt dan het haartje maar opstoken.

[ Voor 61% gewijzigd door 13art op 24-12-2016 10:45 ]

• Twixie
Wat toont de stookgrafiek, i.e. wanneer je op dat vlam-icoontje drukt ? Ik neem ook aan dat je een modulerende ketel hebt, gezien de verwarming nu blijkbaar veel trager gaat... Ik vrees dat je inderdaad wel de hulp van Tado nodig zult hebben bij dergelijke ketel, want ziet er naar uit dat de ketel nu een paar dagen een veel te lage temperatuur doorkrijgt of Tado heel zwaar de opwarming overschat. Lijkt me dus een probleem met het zelflerend karakter, want ik zou inderdaad ook wel hopen dat als Tado ziet dat het zo traag opwarmt, hij de warmtevraag verhoogt.

Heb je overigens je schema gewijzigd sinds 20/12 ? Want op je grafiek van 20/12 zie ik 's morgens ook maar opwarming tot zo'n 19.5° waarna het constant blijft tot je rond 9u het huis verliet.

Ik vind overigens wel dat je huis blijkbaar vrij snel afkoelt. Of het moet zijn dat ons huis zeer goed geïsoleerd is. Ik verlies hier ongeveer 1 graad per 3 uur 's nachts. Terwijl ik bij jou al 2.5 graden verschil zie na 4 uur.

PS: hoe neem je overigens zo een screenshot, want ik vind die grafiek blijkbaar enkel op mijn mobiele devices, maar niet op de website.
l3art schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:52:
Dat wordt dan het haartje maar opstoken.
Je zou natuurlijk ook handmatig je temperatuur nog veel hoger kunnen instellen, en dan terug normaal zetten van zodra je doeltemperatuur bereikt is. Als je Tado instelt op 25°, gaat hij mogelijk wel meer warmte vragen van de ketel en ga je toch nog sneller je 21° bereiken, waarna je de temperatuur terug op 21° zet.

[ Voor 34% gewijzigd door Twixie op 24-12-2016 10:38 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GuXVGseLteAH4Z0cG5eUNoEF/medium.png
Zoals je ziet, waar het stijgt stookt de ketel. Het is inderdaad een modulerende (atag) ketel.

Dat afkoelen valt wel mee toch? Omstreeks 12uur was het de 22ste ongeveer 19,5 graden en om 00:00 rond de 15,5 graden. Van 12 tot 24 zakt het dus 4 graden. Dus dat is een graad per 3 uur.
Twixie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:27:
Heb je overigens je schema gewijzigd sinds 20/12 ? Want op je grafiek van 20/12 zie ik 's morgens ook maar opwarming tot zo'n 19.5° waarna het constant blijft tot je rond 9u het huis verliet.
Nee ik heb niks aangepast. Maar ik heb een iets gecompliceerder programma ingesteld dan de het standaard programma. Het is vast herkenbaar dat de vrouw des huizes het altijd koud heeft. Daarom staat hij als zij thuis is (vrijdag en elke door de weekse dag na 16uur) de temp op 21 graden. Ben ik zelf thuis, dan is het prima dat hij op 19 graden blijft staan. En dinsdag heb ik een lesdag, dan ben ik 's ochtends tot ongeveer 9 uur thuis waarna ik uit huis ga om te sporten en aansluitend door ga voor mijn lesdag. Vandaar de constante 19 graden daar.
Twixie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:27:
PS: hoe neem je overigens zo een screenshot, want ik vind die grafiek blijkbaar enkel op mijn mobiele devices, maar niet op de website.
Die screenshots maak ik met mijn telefoon (android) de meeste telefoons hebben een screenshot functie (bijvoorbeeld volume omlaag en de aan/uit knop tegelijk indrukken).

[ Voor 66% gewijzigd door 13art op 24-12-2016 10:50 ]

• Twixie
l3art schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:38:
[afbeelding]
Dat afkoelen valt wel mee toch? Omstreeks 12uur was het de 22ste ongeveer 19,5 graden en om 00:00 rond de 15,5 graden. Van 12 tot 24 zakt het dus 4 graden. Dus dat is een graad per 3 uur.
Inderdaad... Ik keek eigenlijk naar 0u-4u op diezelfde grafiek, waar ik het ongeveer 1 'grafiekstrook' van 2.5° zie zakken. Misschien was het toen gewoon een veel koudere nacht, dus ik moet inderdaad wel met dezelfde nacht hier vergelijken, en dan nog wonen we mogelijk honderden kilometers van elkaar (ben nl. Vlaming) en kan de temperatuur behoorlijk verschillen.
Hoedanook: ivm in de kou zitten, zie hierboven om de thermostaat een extra schop onder de kont te geven.

• Daannn1987
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:52:
[...]

En dus geen CV met kerst als ik dat zo mag inschatten, want ik heb geen connectie, de verwarmingen zijn koud en ik krijg een in gesprek toon bij de helpdesk. :'(
Heb je er wel alkaline batterijen in? LR03 of LR6
Heb er eens andere batterijen in gehad toen deed de tado zeer vreemd.

• Daannn1987
l3art schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:38:
[afbeelding]
Zoals je ziet, waar het stijgt stookt de ketel. Het is inderdaad een modulerende (atag) ketel.

[...]

Nee ik heb niks aangepast. Maar ik heb een iets gecompliceerder programma ingesteld dan de het standaard programma. Het is vast herkenbaar dat de vrouw des huizes het altijd koud heeft. Daarom staat hij als zij thuis is (vrijdag en elke door de weekse dag na 16uur) de temp op 21 graden. Ben ik zelf thuis, dan is het prima dat hij op 19 graden blijft staan. En dinsdag heb ik een lesdag, dan ben ik 's ochtends tot ongeveer 9 uur thuis waarna ik uit huis ga om te sporten en aansluitend door ga voor mijn lesdag. Vandaar de constante 19 graden daar.

[...]

Die screenshots maak ik met mijn telefoon (android) de meeste telefoons hebben een screenshot functie (bijvoorbeeld volume omlaag en de aan/uit knop tegelijk indrukken).
Heb het idee dat er sowieso iets mis is met de reporting van Tado...
Stook gedrag gister vanaf 12 uur:(zitten wat schommelingen is, dat is omdat het vrijdag schoonmaakdag is en de ketel de restwarmte uit de WW in het CV circuit gooit)
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/yyuoykern/chart_1.jpg
Maar volgens tado is er niet echt gestookt:

Tado
Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/a5ji86pat/Screenshot_20161224_105314.png

• 13art

13art

Moderator Mobile
Daannn1987 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:57:
[...]
Heb het idee dat er sowieso iets mis is met de reporting van Tado...
Stook gedrag gister vanaf 12 uur:(zitten wat schommelingen is, dat is omdat het vrijdag schoonmaakdag is en de ketel de restwarmte uit de WW in het CV circuit gooit)
[afbeelding]
Maar volgens tado is er niet echt gestookt:

Tado
[afbeelding]
Desondanks blijft de temperatuur wel mooi stabiel.
Wel handig trouwens zo'n stook grafiek. Is dat iets wat je zelf nog geregeld hebt via Domotica?

• Daannn1987
l3art schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:03:
[...]

Desondanks blijft de temperatuur wel mooi stabiel.
Wel handig trouwens zo'n stook grafiek. Is dat iets wat je zelf nog geregeld hebt via Domotica?
Ja de tado houdt het wel stabiel op temperatuur daar wel heel blij mee.
Met de vorige thermostaat Honeywell chronoterm had ik altijd best wel hoge overshoots a 0.5 graden tot 1 graad... irritant dus.
Aanvankelijk had ik dat ook met de Tado maar na contact gehad te hebben met support is het nu perfect.
Heb hier vloerverwarming dus traag systeem en vindt dat Tado daar best goed mee omgaat.

Dit komt inderdaad uit Domoticz, boven bij de ketel een Arduino met wifi chip hangen en daaraan 2 x een sensor DS18B20 op de aanvoer en retour.

Op de Arduino staat ESPEasy geflashed, en ESPEasy stuurt de temperaturen door naar Domoticz

Je kan zo erg goed het stook gedrag van je ketel monitoren en je ketel daarop tweaken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 24-12-2016 11:08 ]

• Twixie
Ik heb toch ook mijn vragen bij de grafieken. Zo weet ik zeker dat de Tado al 30' warmte aan het vragen is nu, dmv dat vlam-icoontje in je kamer-scherm. Nochtans is de op de grafiek hier nog altijd niets van te merken. Zal vanavond nog eens checken of ik dan wel de huidige warmtevraag terug vind op de grafiek.
Snap dit eigenlijk wel niet, want hoe simpel kan het nu zijn om zo een grafiek goed te hebben ?!

BTW, ben wel benieuwd of de Kerstman iets mee zal hebben voor ons :P. Elke dag komt hij immers dichter bij huis op dat aanwezigheidsgrafiekje. Dus morgen staat hij gegarandeerd op het huis ipv erboven...

• 13art

13art

Moderator Mobile
Heb gisteren de early start maar uit gezet. Hierdoor warmt de boel nu een stuk sneller op. Zo lijkt het in ieder geval vrij duidelijk dat het aan de Tado en het inleren ligt. Al heb ik nog wel het idee dat het opwarmen nog altijd langer duurt dan met de originele Atag thermostaat. Het gaat ongeveer met iets meer dan 1 graad per uur. Radiatoren zijn ook een stuk minder warm dan anders...

Edit:
Even gekeken, cv warm water temperatuur stond in de ketel op 32 graden. Dat lijkt me aan de lage kant. Eens kijken of ik kan vinden wat het normaal moet zijn. Het lijkt me wel te verklaren waarom het zo lang duurt voor de boel opgewarmd is.
Wat is bij jullie de cv-warmwatertemperatuur?

[ Voor 27% gewijzigd door 13art op 25-12-2016 09:10 ]

• Daannn1987
32 is wel heel laag... dat je het überhaupt warm krijgt. Hier 55 maar heb vloerverwarming. zou hem eens naar 60 zetten

• DaveD1109
l3art schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:01:
Heb gisteren de early start maar uit gezet. Hierdoor warmt de boel nu een stuk sneller op. Zo lijkt het in ieder geval vrij duidelijk dat het aan de Tado en het inleren ligt. Al heb ik nog wel het idee dat het opwarmen nog altijd langer duurt dan met de originele Atag thermostaat. Het gaat ongeveer met iets meer dan 1 graad per uur. Radiatoren zijn ook een stuk minder warm dan anders...

Edit:
Even gekeken, cv warm water temperatuur stond in de ketel op 32 graden. Dat lijkt me aan de lage kant. Eens kijken of ik kan vinden wat het normaal moet zijn. Het lijkt me wel te verklaren waarom het zo lang duurt voor de boel opgewarmd is.
Bij mij stond hij op 60. Ik heb echter vorige week de radiatoren vervangen beneden en die geven een bepaalde optimale warmteafgifte bij 75.
Ik heb hier wat mee gespeeld en heb het meeste comfort bij rond de 70 anders duurt het mij veel te lang!

DaveD

• 13art

13art

Moderator Mobile
DaveD1109 schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:23:
[...]

Bij mij stond hij op 60. Ik heb echter vorige week de radiatoren vervangen beneden en die geven een bepaalde optimale warmteafgifte bij 75.
Ik heb hier wat mee gespeeld en heb het meeste comfort bij rond de 70 anders duurt het mij veel te lang!
Daannn1987 schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:13:
32 is wel heel laag... dat je het überhaupt warm krijgt. Hier 55 maar heb vloerverwarming. zou hem eens naar 60 zetten
De Tado is ergens bij het inleren goed de fout in gegaan. Die lage temp is prima om de boel op temperatuur te houden, maar niet als je de boel moet opwarmen. Lijkt er op dat de Tado daar geen verschil meer in zag... Het wordt nu in ieder geval een stuk sneller warm. Benieuwd wat ze dinsdag doen bij Tado, of het inleren gereset wordt of dat ze zelf handmatig wat instellingen veranderen.

• DaveD1109
l3art schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:33:
[...]

[...]

De Tado is ergens bij het inleren goed de fout in gegaan. Die lage temp is prima om de boel op temperatuur te houden, maar niet als je de boel moet opwarmen. Lijkt er op dat de Tado daar geen verschil meer in zag... Het wordt nu in ieder geval een stuk sneller warm. Benieuwd wat ze dinsdag doen bij Tado, of het inleren gereset wordt of dat ze zelf handmatig wat instellingen veranderen.
Had de Tado zelf jouw cv water zo laag ingesteld dan?

DaveD

• 13art

13art

Moderator Mobile
DaveD1109 schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:08:
[...]

Had de Tado zelf jouw cv water zo laag ingesteld dan?
Dat lijkt me wel, aangezien de radiatoren eerder wel gewoon warm werden en ik zelf niks aan de ketel aangepast heb. Dit is pas een paar dagen geleden ontstaan daarvoor werkte het, op een enkele uitschieter na, prima. Is dat ook niet het hele principe van het moduleren? Dat de termostaat zelf bepaald hoe hard een brander moet branden om het water op een temperatuur te krijgen en daarmee dus ook een ruimte met een bepaalde snelheid op te warmen?

Ook nu lijkt de Tado een beetje door te draven.De temperatuur staat ingesteld op 21 graden. Het is nu 21.8 graden maar toch laat hij de ketel branden. Zal wel een reset worden dinsdag.

• Daannn1987
Lijkt mij heel sterk dat de tado dit in je cv ketrl ingesteld heeft... je krijgt nu een overshoot omdat de tado ook niet snapt dat de temperatuur ineens zo omhoog vliegt

• Daannn1987
Het idee van moduleren is dat de thermostaat samen met de ketel bekijkt welke aanvoer temperatuur nodig is om de woning op temperatuur te krijgen. De temperatuur wordt aangepast door het vermogen te wijzigen wat er wordt geleverd.
Dit moet de thermostaat ook leren uiteraard daar elke situatie anders is.

Je kunt dit zelf nog afdwingen door maximale cv temperatuur in te stellen natuurlijk die dan nooit overschreden wordt. Daarmee beperk je slechts de bandbreedte van moduleren

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 25-12-2016 10:57 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Daannn1987 schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:52:
Het idee van moduleren is dat de thermostaat samen met de ketel bekijkt welke aanvoer temperatuur nodig is om de woning op temperatuur te krijgen. De temperatuur wordt aangepast door het vermogen te wijzigen wat er wordt geleverd.
Dit moet de thermostaat ook leren uiteraard daar elke situatie anders is.

Je kunt dit zelf nog afdwingen door maximale cv temperatuur in te stellen natuurlijk die dan nooit overschreden wordt. Daarmee beperk je slechts de bandbreedte van moduleren
Nee ok, maar het is dan dus wel aannemelijk dat de Tado de aanvoertemperatuur zo laag heeft ingesteld. Dat het niet logisch is, is ten tweede. Maar de Tado kan die temperatuur dus wel aanpassen/regelen. Of zie ik het nu verkeerd? Ik zou in ieder geval geen andere reden kunnen bedenken waarom de aanvoertemperatuur anders zo laag zou staan in de ketel.
Daannn1987 schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:49:
Lijkt mij heel sterk dat de tado dit in je cv ketrl ingesteld heeft... je krijgt nu een overshoot omdat de tado ook niet snapt dat de temperatuur ineens zo omhoog vliegt
Dat is waar, die overshoot is wel logisch te verklaren omdat ik zelf de aanvoertemperatuur nu omhoog heb gezet in de ketel naar 50 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door 13art op 25-12-2016 11:01 ]

• Daannn1987
l3art schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:00:
[...]

Nee ok, maar het is dan dus wel aannemelijk dat de Tado de aanvoertemperatuur zo laag heeft ingesteld. Dat het niet logisch is, is ten tweede. Maar de Tado kan die temperatuur dus wel aanpassen/regelen. Of zie ik het nu verkeerd? Ik zou in ieder geval geen andere reden kunnen bedenken waarom de aanvoertemperatuur anders zo laag zou staan in de ketel.

[...]

Dat is waar, die overshoot is wel logisch te verklaren omdat ik zelf de aanvoertemperatuur nu omhoog heb gezet in de ketel naar 50 graden.
Je moet het zien dat de ketel de auto is en de tado is de bestuurder.
De tado vraagt een bepaalde temperatuur aan de ketel, en de ketel beantwoord die binnen zijn settings.
De tado kan dus bijv 90 graden vragen, maar als de ketel gecapped is op 65, gaat de ketel 65 leveren.
Vraagt tado 40 gaat de ketel 40 leveren (request setpoint and response setpoint).

Het lijkt mij heel onaannemelijk dat de aanvoer temperatuur wordt aangepast door tado.. denk dat dit niet eens kan over het opentherm protocol
Waarom jou cv ketel ineens een lagere temp heeft is wel bijzonder en voor mij niet te verklaren.. Kijk je wederhelft eens aan ? :+

• 13art

13art

Moderator Mobile
Daannn1987 schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:06:
[...]
.. Kijk je wederhelft eens aan ? :+
Haha die blijft bij dat soort dingen ver uit de buurt...
Maar even voor mijzelf om dingen duidelijk te krijgen, waarom staat de aanvoer temperatuur in een ketel dan niet gewoon op 100 graden? Als de thermostaat zelf regelt hoeveel die nodig heeft dan is dat wellicht net zo praktisch toch? Ik zie dat dan een beetje hetzelfde als dat de thermostaatkranen in de woonkamer vol open gezet worden zodat de thermostaat de temperatuur in de kamer optimaal regelt...

• Daannn1987
l3art schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:17:
[...]

Maar even voor mijzelf om dingen duidelijk te krijgen, waarom staat de aanvoer temperatuur in een ketel dan niet gewoon op 100 graden? Als de thermostaat dan zo zelf regelt hoeveel die nodig heeft dan is dat wellicht net zo praktisch toch? Ik zie dat dan een beetje hetzelfde als dat de thermostaatkranen in de woonkamer vol open gezet worden zodat de thermostaat de temperatuur in de kamer optimaal regelt...
Omdat het veel meer vermogen kost om de temperatuur naar 100 graden te krijgen dan naar een 60, dus ook gelijk een hoger verbruik.
Daarnaast wil je je retour temperatuur onder de 55 houden zodat je in het optimale rendement blijft van een HR ketel, anders had je net zo goed een VR ketel kunnen houden :+

Het is ook een beetje afhankelijk van het algoritme van de thermostaat hoe hij met de vraag temperatuur om gaat. In bepaalde thermostaten kun je dit soort dingen zelf ook bijstellen.

Het is allemaal wat complexer dan de meeste mensen denken ;)
Bij de meeste ketels kun je bijvoorbeeld ook instellen dat hij warmtevragen van de thermostaat moet negeren tot een bepaalde temperatuur. Intergas bijvoorbeeld negeert alle warmte vragen van de thermostaat onder de 40 graden standaard.

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 25-12-2016 11:26 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ok klinkt logisch, maar het zou niet logisch zijn als een slimme thermostaat ook daadwerkelijk 100graden zou vragen dan. Of schat ik de thermostaat gewoon te slim in nu? ;)

• Daannn1987
l3art schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:26:
Ok klinkt logisch, maar het zou niet logisch zijn als een slimme thermostaat ook daadwerkelijk 100graden zou vragen dan. Of schat ik de thermostaat gewoon te slim in nu? ;)
Zou in theorie wel kunnen ja, maar met 100 graden ga jij geen lekker comfort krijgen in je huis :)
Kijk eens naar het openthermgateway topic, dit is een apparaatje die je tussen de thermostaat en ketel inhangt.
Dit apparaatje logt wat zowel de CV als de thermostaat vragen en hoe zij dit beantwoorden, en dit kun je daarmee ook nog manipuleren.

Kijk deze post maar eens :

PCJR in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 25-12-2016 11:30 ]

• DaveD1109
l3art schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:17:
[...]

Maar even voor mijzelf om dingen duidelijk te krijgen, waarom staat de aanvoer temperatuur in een ketel dan niet gewoon op 100 graden? Als de thermostaat zelf regelt hoeveel die nodig heeft dan is dat wellicht net zo praktisch toch? Ik zie dat dan een beetje hetzelfde als dat de thermostaatkranen in de woonkamer vol open gezet worden zodat de thermostaat de temperatuur in de kamer optimaal regelt...
Waarschijnlijk kan die dat ook niet! Althans mijn ketel kan niet hoger Als 80 geloof ik. Via de Tado kan ik alleen de temp regelen van het tap water en niet van het cv water.
Bij staat dat nu op 70 a 75 graden wat normaal is voor moderne ketels.
Tap water staat nu standaard op 60 graden want lager is niet verantwoord ivm legionella.
Ik heb een valiant en die moduleert via EBUS.

DaveD

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:06:
[...]

Je moet het zien dat de ketel de auto is en de tado is de bestuurder.
De tado vraagt een bepaalde temperatuur aan de ketel, en de ketel beantwoord die binnen zijn settings.
De tado kan dus bijv 90 graden vragen, maar als de ketel gecapped is op 65, gaat de ketel 65 leveren.
Vraagt tado 40 gaat de ketel 40 leveren (request setpoint and response setpoint).

Het lijkt mij heel onaannemelijk dat de aanvoer temperatuur wordt aangepast door tado.. denk dat dit niet eens kan over het opentherm protocol
Waarom jou cv ketel ineens een lagere temp heeft is wel bijzonder en voor mij niet te verklaren.. Kijk je wederhelft eens aan ? :+
Een thermostaat bepaalt juist wel de aanvoertemperatuur. Probleem is alleen dat de meeste woningen veel te weinig afgiftevermogen hebben hangen en dan de thermostaat leert dat hij met hogere, lees geen hoogrendement, temperaturen gaat aanwarmen. Dit kan je oplossen door je ketel te forceren niet hoger dan 60/65 graden te stoken waardoor je wel HR stookt als de retour door knijpen radiatoren onder de 55 graden komt of, en dit is het beste, je afgiftevermogen te vergroten door meer radiatoren of grotere te hangen.

Bij een goed gebalanceerd systeem hoef je helemaal niets te begrenzen in je ketel wbt min of max temperaturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2016 14:44 ]

Verwijderd

Edit:
Als je veel afgiftevermogen hebt hangen lijkt me dat normaal. Hier zo'n 38 graden. Vergeet niet dat het op dit moment ook belachelijk warm is buiten. Ook daar reageert je thermostaat op en zeker met inleren kan dat ietwat vreemd gedrag geven.

• Daannn1987
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:41:
[...]

Een thermostaat bepaalt juist wel de aanvoertemperatuur. Probleem is alleen dat de meeste woningen veel te weinig afgiftevermogen hebben hangen en dan de thermostaat leert dat hij met hogere, lees geen hoogrendement, temperaturen gaat aanwarmen. Dit kan je oplossen door je ketel te forceren niet hoger dan 60/65 graden te stoken waardoor je wel HR stookt als de retour door knijpen radiatoren onder de 55 graden komt of, en dit is het beste, je afgiftevermogen te vergroten door meer radiatoren of grotere te hangen.

Bij een goed gebalanceerd systeem hoef je helemaal niets te begrenzen in je ketel wbt min of max temperaturen.
Dat is ook precies wat ik zei (of probeerde te zeggen als anders geïnterpreteerd wordt :+ )

En klopt ja, deze woning was aanvankelijk uitgerust met slechts 3 kleine jaga radiatoren op ± 60m2
Nu volledig vloerverwarming met nog 1 jaga radiator over.

En je slaat de spijker op zijn kop... welk systeem is er nou goed gebalanceerd? Bijna geen.. lekker over dimensioneren met de ketel en onder dimensioneren met de radiatoren... dat is wat er hedendaags gebeurd.

• DaveD1109
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:41:
[...]

Dus als ik het goed begrijp had ik mijn ketel niet op 70 graden moeten zetten omdat mijn nieuwe Henrad radiatoren een bepaalde afgifte hebben bij 75 graden?

DaveD

• Daannn1987
DaveD1109 schreef op zondag 25 december 2016 @ 15:10:
[...]

Dus als ik het goed begrijp had ik mijn ketel niet op 70 graden moeten zetten omdat mijn nieuwe Henrad radiatoren een bepaalde afgifte hebben bij 75 graden?
Ja als jij op een lagere temperatuur nog voldoende comfort (voldoende opwarming) kan behalen zeker.
Mijn auto levert op 6500 toeren ook de meeste pk's maar dat is niet het zuinigste ;)

• emaurer

emaurer

Edit:
Ik heb ook de early start uitgezet... warmt nu veel sneller op.... cv-warmwatertemperatuur staat op 60 graden... overshute is ongeveer 0,3 graad, lijkt veel maar is het niet (denk ik) ...
Eenmaal op temperatuur staat de ketel heel zachtjes te moduleren (rond de 40 graden)
Zal als het wat rustiger is bij TADO support ga ik vragen om de aansturing weer op eBUS te zetten. Met eBUS kan TADO de ketel op meer punten instellen / uitlezen... (valliant ecoTEC plus)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:50:
[...]

Als je veel afgiftevermogen hebt hangen lijkt me dat normaal. Hier zo'n 38 graden. Vergeet niet dat het op dit moment ook belachelijk warm is buiten. Ook daar reageert je thermostaat op en zeker met inleren kan dat ietwat vreemd gedrag geven.
Dan zou dat prima zijn inderdaad, maar niet als het programma geprogrammeerd was om om 7uur het 21 graden in huis te hebben, maar dit uiteindelijk pas om 14uur bereikt wordt. Dat was hoe het de laatste dagen wel was.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 25-12-2016 17:58 ]

• BB-One
Gisteren kreeg ik in mijn tado het download icoontje en vanochtend stond de laatste firmware versie er op!
(mijn complimenten aan de helpdesk van tado, Op 1e kerstdag nog een mailtje ontvangen dat mijn verzoek voor een nieuwe firmware iets langer duurde dan normaal)

Na een week gebruik van de tado (hiervoor een ICY):
- temperatuur(beleving) in de woonkamer is veel beter (stabieler)
- sneller warm en kamer wordt beter op temperatuur gehouden
- Tijdschema moet ik zelf nog wat fine tunen, moet nu nog teveel handmatig aanpassen, maar dat komt wel.
- Besparing gas zal waarschijnlijk meevallen aangezien we met de icy al een 'strak' schema hadden. Maar dat zullen we tzt wel zien.

Kortom tot op heden erg tevreden. Zit nu al te denken aan de slimme radiatorknop, maar dat wordt dan een dure aangelegenheid. Er wordt bij ons regelmatig thuis gewerkt in een aparte werkkamer. Het is dan fijn als die op zeg 21-22 graden gehouden kan worden en de rest van het huis (lees benedenverdieping) dan op 19 graden. Maar dan moet ik dus een knop in de werkkamer (1) en op alle radiatoren op de benedenverdieping (5), totaal dus in ieder geval 6 stuks. Komen de extra kosten op ruim € 500 :? Dat is mij iets te veel van het goede.

• Twixie
Multi-zone is inderdaad een dure bevalling omdat je per radiator een afzonderlijke slimme knop nodig hebt. Hier lag ik aan ruim €900 voor 7 kamers. Nu warmen er vaak kamers overdag waar er pas 's avonds iemand komt. Omgekeerd krijg ik het in mijn werkkamer vaak niet warm genoeg omdat de ketel/pomp afslaat omdat het in de woonkamer warm genoeg is.
Ik betwijfel of ik veel gas ga uitsparen, maar het was mij vooral om het comfort te doen (zeker in de werkkamer waar ik uiteindelijk een elektrisch vuurtje bijgeplaatst had).

Zit nu enkel nog vol ongeduld te wachten op de radiator-adaptors. Die zijn donderdag nagestuurd omdat de 3 die er standaard bijzitten niet passen. Voorlopig heb ik hier dus 10 dozen knoppen liggen wachten om geïnstalleerd te worden :P.
EDIT: pfff, net bericht gekregen dat de zending 7 a 10 dagen onderweg zal zijn. Ik hoop dat ze hier wat aan de bovenkant overdrijven, want 7 a 10 dagen voor een pakje van Duitsland naar België is toch echt niet van deze tijd.
EDIT2: gelukkig inderdaad nogal overdreven voorzichtigheid van Tado, want de ringen zijn vandaag (4 werkdagen later) toegekomen. Weet dus al wat doen vanavond :).

Ben ondertussen wel al met IFTTT aan de slag. Zo zal de home cinema pas warmen als de PS3 (die voornamelijk als DVD/BD/Netflix speler gebruikt wordt) aangaat, en automatisch terug uit als de PS3 uit gaat. En zo heb ik nog wel wat ideetjes die ik wil uitwerken.

[ Voor 15% gewijzigd door Twixie op 28-12-2016 17:42 ]

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:50:
[...]

Heb je er wel alkaline batterijen in? LR03 of LR6
Heb er eens andere batterijen in gehad toen deed de tado zeer vreemd.
Dat heeft support ook gevraagd, heb er LR03 batterijen in gedaan, spinternieuwe. Ding is echt kapot, er wordt een nieuwe gestuurd, maar kreeg gisteren bericht dat dat nog even gaat duren... Bedankt voor de tip, maar helaas was het niet de oplossing.

• Twixie
Twixie schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:19:
EDIT2: gelukkig inderdaad nogal overdreven voorzichtigheid van Tado, want de ringen zijn vandaag (4 werkdagen later) toegekomen. Weet dus al wat doen vanavond :).
Alles is geïnstalleerd nu. Ging zeer vlot, alleen heb ik de indruk dat het helemaal niet werkt zoals het hoort. Ik heb de temperatuur van mijn werkkamer naar 24 gegooid (is er nu 21), maar de radiator blijft gewoon koud. Nochtans zie ik wel een vlam-icoontje voor deze ruimte. Ik ga nog eens met andere ruimtes testen.
Ook ontgoochelend dat de temperatuur voor de ruimtes met een radiatorknop slechts tot op de volle graad nauwkeurig is. Ik hoop toch dat dit geen beperking van de hardware is. Zelfs mijn €15 weerstation geeft de graden weer tot op 0.1°...

PS: misschien moet ik het ook nog wat tijd geven. Ik zie immers 3 verschillende firmware versies, waarbij er slechts ene op 36.13 zit, en de 9 andere nog op 35.x.

[ Voor 13% gewijzigd door Twixie op 28-12-2016 21:29 ]

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:44
Ik kreeg vandaag een email over de nieuwe "Dazzle Mode". Als de update binnen is ga ik het denk ik uitzetten omdat ik nooit op de tado zelf kijk, het kost dus alleen maar onnodige batterij. Ik snap wel dat sommige mensen dit handig gaan vinden.
Hello,

Just in time for New Year’s Eve we decided it was time to light up the Smart Thermostats on a regular basis.

From now on, when you change the temperature in the app by changing the Smart Schedule or activating Manual Control, the Smart Thermostat and Smart Radiator Thermostats light up to immediately display the change.

In case you have more than one device in a zone, only the measuring device you have chosen in settings will light up.

If this is too much lighting for you, you can simply deactivate the Dazzle Mode in the app settings at any time.

Best regards,

Your tado° Team

• Daannn1987
Jup zet hem zelf ook uit.. kijk nooit op de tado zelf :)

• Twixie
Ha, leuke feature, want ik probeerde dit vandaag eens uit omdat ik het eigenlijk al verwachtte. Maar de display bleef dus uit :P.
Wel vreemd dat je die mail in het Engels kreeg. Hier gewoon in het Nederlands, en dan heet het 'schittermodus' :P.
EDIT: al bug gevonden in die schittermodus. Als je de verwarming uitzet, zie je op de display mooi temperatuur naar beneden scrollen en dan op OFF eindigen. Maar dan freezet de display. Gaat niet meer uit en je kan de temperatuur ook niet meer veranderen op de knop. Zet je temp via de app, dan gaat display uit en werkt weer zoals het hoort.
Twixie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:22:
[...]
PS: misschien moet ik het ook nog wat tijd geven. Ik zie immers 3 verschillende firmware versies, waarbij er slechts ene op 36.13 zit, en de 9 andere nog op 35.x.
Ondertussen zitten er al vijf op 36.13, dus tegen morgen zullen ze wel allemaal al up-to-date zijn. Ondertussen is het toch al gelukt om sommige kamers warme radiators te hebben terwijl die in de woonkamer koud bleven. Dus multi-zone lijkt toch te werken.

[ Voor 69% gewijzigd door Twixie op 28-12-2016 23:21 ]

• DaveD1109
Mijn Tado display blijft ineens aanstaan. Het display geeft een handje weer en knipperende temperatuur welke steeds 1 graad verspringt naar boven en beneden.
Iemand een idee?

DaveD

• Twixie
DaveD1109 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 06:17:
Mijn Tado display blijft ineens aanstaan. Het display geeft een handje weer en knipperende temperatuur welke steeds 1 graad verspringt naar boven en beneden.
Iemand een idee?
Al eens geprobeerd via de app de temperatuur handmatig te verzetten (of zelfs verwarming helemaal uit te doen) ? En dan terugkeren naar automatisch.
En als dat niet helpt, kan je nog altijd eens de batterijen uithalen...

Na één avondje Tado, moet ik toch ook vaststellen dat er toch nog redelijk wat bugs in zitten...
* (zie hierboven) bij een van mijn knoppen freezet de display bij een Dazzle. EDIT: ik kan dit probleem vandaag niet meer reproduceren.
* gisterenavond was de weergave van mijn thermostaat verkeerd. Die bleef bij het indrukken van de knop aangeven dat het 22.1° was en ik manueel op 16 ingesteld had. Via de app kon ik de werkelijke temperatuur en mode zien. Vanmorgen was het wel weer in orde.
* gisterenavond, nadat de woonkamer al een tijd op temperatuur was, was nog altijd 1 van de 4 radiatoren heet. Zal ik wat in de gaten houden, want kan er op wijzen dat die knop de radiator niet afsluit, en die dus telkens opwarmt als er een van de kamers warmte vraagt.
* vanmorgen wou ik handmatig de temperatuur van de badkamer wat verhogen (het geprogrammeerde warmte-blok was al verstreken, terwijl de kinderen lang slapen door vakantie) via de knop. Lukte perfect op de knop, maar toen ik beneden gekomen eens de app checkte, merkte ik dat de badkamer nog altijd gewoon in auto-mode stond. EDIT: ook dit probleem lijkt opgelost, of zich in elk geval niet systematisch voor te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 29-12-2016 09:35 ]

• DaveD1109
Twixie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:50:
[...]

Al eens geprobeerd via de app de temperatuur handmatig te verzetten (of zelfs verwarming helemaal uit te doen) ? En dan terugkeren naar automatisch.
En als dat niet helpt, kan je nog altijd eens de batterijen uithalen...

Na één avondje Tado, moet ik toch ook vaststellen dat er toch nog redelijk wat bugs in zitten...
* (zie hierboven) bij een van mijn knoppen freezet de display bij een Dazzle.
* gisterenavond was de weergave van mijn thermostaat verkeerd. Die bleef bij het indrukken van de knop aangeven dat het 22.1° was en ik manueel op 16 ingesteld had. Via de app kon ik de werkelijke temperatuur en mode zien. Vanmorgen was het wel weer in orde.
* gisterenavond, nadat de woonkamer al een tijd op temperatuur was, was nog altijd 1 van de 4 radiatoren heet. Zal ik wat in de gaten houden, want kan er op wijzen dat die knop de radiator niet afsluit, en die dus telkens opwarmt als er een van de kamers warmte vraagt.
* vanmorgen wou ik handmatig de temperatuur van de badkamer wat verhogen (het geprogrammeerde warmte-blok was al verstreken, terwijl de kinderen lang slapen door vakantie) via de knop. Lukte perfect op de knop, maar toen ik beneden gekomen eens de app checkte, merkte ik dat de badkamer nog altijd gewoon in auto-mode stond.
Had gisteren de batterijen er al uitgehaald en toen was het opgelost (dacht ik)
Vanmorgen weer hetzelfde verhaal, en toen ik de app checkte stond deze gewoon normaal.
Het was ook 20 graden in de woonkamer terwijl de radiatoren allemaal koud waren en ook de grafiek in de app gaf aan dat er niet gestookt was.

Kreeg gisteren wel een mail van Tado over een schittermodus?
Heb dit nu uitgezet in de app en daarna was het schijnbaar opgelost.
Ik hou het even in de gaten!

DaveD

• BB-One
Twixie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:50:
[...]

* (zie hierboven) bij een van mijn knoppen freezet de display bij een Dazzle. EDIT: ik kan dit probleem vandaag niet meer reproduceren.
* vanmorgen wou ik handmatig de temperatuur van de badkamer wat verhogen (het geprogrammeerde warmte-blok was al verstreken, terwijl de kinderen lang slapen door vakantie) via de knop. Lukte perfect op de knop, maar toen ik beneden gekomen eens de app checkte, merkte ik dat de badkamer nog altijd gewoon in auto-mode stond. EDIT: ook dit probleem lijkt opgelost, of zich in elk geval niet systematisch voor te doen.
Ik begrijp dat je alles gisteravond hebt geinstalleerd?
Kan zijn dat je nog op oude firmware zit. Dit kun je checken via de website, daar inloggen, instellingen en apparaat kiezen. Tado thermostaat moet nu ergens op 36 zitten.

• menzo
Mijn ketel is een paar keer in storing is geschoten, nu denkt de tado nu dat ik een heel traag systeem heb omdat de ketel niet begon met verwarmen.

Weten jullie of de tado resetten (de knop 8 sec indrukken) ook het aangeleerde stookgedrag doet vergeten of kan dit alleen via de klantenservice?

• lo3k
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Ik ben bang dat ik misschien meer energie verbruik sinds ik de Tado heb. Disclaimer: ik heb de Tado pas sinds een maand en kan daardoor nog niet goed vergelijken. Dit is dus puur mijn gedachtegang...

Voorheen had ik een "domme" thermostaat die simpelweg de woonkamer op temperatuur hield volgens een tijdschema (en daarmee ook de andere ruimtes waar de radiatoren open stonden). Hij sloeg dus maar een paar keer per dag aan zodra de woonkamer onder de ingestelde temperatuur zakte.

Nu met de Tado heb 3 zones ingesteld (woonkamer/keuken, badkamer en slaapkamer). Ik heb het idee dat de ketel gedurende de dag afwisselend aanslaat: Dan voor zone A, dan voor zone B, dan voor zone C. Er is altijd wel iets te verwarmen lijkt het.

Ik heb dus het idee dat de ketel vaker aanslaat en daardoor dus meer energie kost? Kan iemand uitleggen hoe Tado hiermee omgaat?

In de woonkamer zone (waar de thermostaat hangt) kan ik in de grafiek terugkijken wanneer de ketel gestookt heeft, maar voor de andere zones (met alleen slimme radiatorkranen) kan ik dat helaas (nog) niet terugkijken. Zag wel dat dat op de roadmap staat op de korte termijn (q4 2016 / q1 2017).

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heb de kamerthermostaat met slimme knoppen nu zo'n anderhalve maand, en ben over het algemeen heel tevreden. Heerlijk om de zes verschillende zones apart te kunnen verwarmen - een warme slaapkamer als de houtkachel brandt en 's ochtends alleen een warme badkamer bijvoorbeeld.

Wat minder is dat ik sinds een week of twee storingen heb ik een aantal radiatorknoppen - 3 van de 11 om precies te zijn. Ze gaan onregelmatig opnieuw kalibreren en blijven dat soms minuten lang doen, zonder succes. Erg irritant als dat 's nachts gebeurt, zoals vannacht, werd er wakker van. Bovendien ging de radiator toen vol open, en omdat de ketel een andere zone aan het verwarmen was werd het bloedheet in de slaapkamer. De helpdesk was behulpzaam, er schijnt een productiefout in sommige knoppen te zitten uit de eerste batch, ze worden omgeruild.

Tweede euvel dat ik vandaag tegenkwam was dat vanmorgen de kamerthermostaat een verkeerde temperatuurmeting doorgaf, en daardoor de verwarming niet aanging. Had eerst de ketel al gereset, toen de kamerthermostaat (lang op knopje drukken), probleem verholpen. Vanmiddag bleef hij hangen op het updaten van instellingen (op de display een tandwiel en pijl naar beneden), verwarming weer niet aan. Weer de helpdesk bellen, blijkt bug in de firmware. Instellingen op afstand opgeslagen, nu werkt het systeem gelukkig weer.

Kortom, de nieuwigheid vertaalt zich nog wel in wat opstartproblemen, hoop dat ik mijn portie nu heb gehad. Want als het systeem werkt, werkt het goed en is het heel fijn.

Oh ja, die vroege start functie heb ik ook uitgezet. Bij mij ging het systeem om 4u 's nachts de badkamer verwarmen (die is in een kwartiertje op temperatuur) terwijl die pas om 06:30 warm hoeft te zijn. Zo nutteloos vroeg starten kreeg ik hem niet afgeleerd, probleem bleef toen helpdesk de leercurve had gereset, dus heb ik overal de vroege start toen maar uitgezet. Vooralsnog kan ik beter inschatten hoe snel een ruimte warm wordt dan de high tech knoppen. 8)7

• emaurer

emaurer

DaveD1109 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 06:17:
Iemand een idee?
Zelfde bij mij.....heb maar de batterijen eruit gehaald...toen er weer in en werkt weer OK ....

• Twixie
BB-One schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:56:
[...]
Ik begrijp dat je alles gisteravond hebt geinstalleerd?
Kan zijn dat je nog op oude firmware zit. Dit kun je checken via de website, daar inloggen, instellingen en apparaat kiezen. Tado thermostaat moet nu ergens op 36 zitten.
Klopt, had paar posts erboven ook al gemeld dat ze aan het updaten zijn naar 36.15 dus hopelijk lag het dan daaraan.

• 13art

13art

Moderator Mobile
emaurer schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:07:
[...]

Zelfde bij mij.....heb maar de batterijen eruit gehaald...toen er weer in en werkt weer OK ....
Hey dat had ik nou ook aan het begin van de avond. Handmatig via de app de temperatuur anders ingesteld en toen hield het op. Daarna weer programma gecontinueerd. Zal dit een bug zijn van het nieuwe 'Schittermodus''?

• DaveD1109
l3art schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:18:
[...]

Hey dat had ik nou ook aan het begin van de avond. Handmatig via de app de temperatuur anders ingesteld en toen hield het op. Daarna weer programma gecontinueerd. Zal dit een bug zijn van het nieuwe 'Schittermodus''?
Ik denk het wel! Nadat ik de batterijen eruit had gehaald ging het bijna een dag goed en ineens was het er weer!
Ik heb nu schittermodus uitgeschakeld en sindsdien schijnt het verholpen te zijn!

DaveD

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12 18:22
DaveD1109 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:32:
[...]

Ik denk het wel! Nadat ik de batterijen eruit had gehaald ging het bijna een dag goed en ineens was het er weer!
Ik heb nu schittermodus uitgeschakeld en sindsdien schijnt het verholpen te zijn!
Ik heb dat geknipper ook. Maar vanmorgen weer iets nieuws; Het display stond aan met een waarde van 25 graden. Gelukkig was het dat niet echt ;)
Het is iedere keer (even) verholpen na een reset (knop 8 sec indrukken).

• DaveD1109
BeeJee78 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 08:50:
[...]

Ik heb dat geknipper ook. Maar vanmorgen weer iets nieuws; Het display stond aan met een waarde van 25 graden. Gelukkig was het dat niet echt ;)
Het is iedere keer (even) verholpen na een reset (knop 8 sec indrukken).
Bij mij lijkt alles weer normaal na het uitschakelen van schittermodus!

DaveD

• BeeJee78
DaveD1109 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:08:
[...]

Ik heb het ook maar even uitgezet, thx :)

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Ligt de server uit bij tado ? Heb al sinds 11 uur geen verbinding meer. Nog iemand hier last van?

• BeeJee78
jphermans schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:03:
Ligt de server uit bij tado ? Heb al sinds 11 uur geen verbinding meer. Nog iemand hier last van?
Heb ik geen last van, misschien ff je router herstarten en kijken of je bridge nog wel aan is?

• jphermans
BeeJee78 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:29:
[...]Heb ik geen last van, misschien ff je router herstarten en kijken of je bridge nog wel aan is?
Alles al geprobeerd maar krijg steeds te zien "geen externe toegang".
Alles al eens herstart maar niets lijkt te helpen. Zal verder zoeken.

• menzo
jphermans schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:18:
[...]

Alles al geprobeerd maar krijg steeds te zien "geen externe toegang".
Alles al eens herstart maar niets lijkt te helpen. Zal verder zoeken.
Ik moest een keer de brigde iets van 10 minuten uit het stopcontact halen. Je modem herstarten en dan alles weer aansluiten, als laatste kan je ook nog eens je tado rebooten.

Je kan altijd nog bellen, er is altijd iemand om je te helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door menzo op 30-12-2016 17:33 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
DaveD1109 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:08:
[...]

Ik had het zelf uit staan maar toch dat vreemde knipperen gisteren. Vandaag nog niet gezien, maar was ook pas later thuis.

• jphermans
menzo schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:31:
[...]
Ik moest een keer de brigde iets van 10 minuten uit het stopcontact halen. Je modem herstarten en dan alles weer aansluiten, als laatste kan je ook nog eens je tado rebooten.
Je kan altijd nog bellen, er is altijd iemand om je te helpen.
Heb gebeld met tado en deze hebben me er zo door geholpen. Was een zeer behulpzame man. Dit noem ik nu support. Probleem opgelost door rebooten van tado (10 sec knop indrukken). Bedankt aan allen voor de geboden hulp. :)

• DaveD1109
l3art schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:33:
[...]

Ik had het zelf uit staan maar toch dat vreemde knipperen gisteren. Vandaag nog niet gezien, maar was ook pas later thuis.
Ik was ook wat voorbarig! Had het zojuist weer en heb ook de knop maar ingedrukt.
Ben wel blij dat ik niet de enigste ben met dit probleem en het kennelijk een bug is?

DaveD

• 13art

13art

Moderator Mobile
DaveD1109 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:32:
[...]

Ik was ook wat voorbarig! Had het zojuist weer en heb ook de knop maar ingedrukt.
Ben wel blij dat ik niet de enigste ben met dit probleem en het kennelijk een bug is?
Ja daar lijkt het wel op en ik verdenk erg sterk die nieuwe schitter feature.... Iets te toevallig dat het nu opeens optreedt.

• DaveD1109
l3art schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:54:
[...]

Ja daar lijkt het wel op en ik verdenk erg sterk die nieuwe schitter feature.... Iets te toevallig dat het nu opeens optreedt.
Dat vermoeden heb ik ook!

DaveD

• Twixie
Dat probleem met die schittermodus heb ik eigenlijk niet. Buiten die initiële problemen, toen het pas gereleased was (en al mijn knoppen random aan het updaten waren), is het eigenlijk allemaal ok. Ik vind die schittermodus eigenlijk best goed, omdat je dan visuele confirmatie hebt dat de wijziging doorgevoerd wordt. Van mij hadden ze zelfs een stap verder mogen gaan, en elke wijziging laten zien, dus ook die die getriggerd worden door je schema of door IFTTT. Nu is het enkel de wijzigingen die je via de Tado app doet.

Hierboven las ik bovendien ook over uitschakelen van schittermodus om batterijen te sparen, maar die LED display verbruikt volgens mij zo goed als niets (er uiteraard van uitgaand dat die erna direct uitgaat zoals het hoort). Grootste verbruiker zal toch wel de wireless connectie zijn, zelfs al is het 6LoWPAN.

• CarverS
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-02 15:41
Hmm, ik heb drie knoppen in mijn woonkamer. En wanneer de app aangeeft dat de ingestelde temperatuur onder de werkelijke ligt, is er één verwarming die toch inschakelt. Ik heb deze knop gisterenavond een keer verwisseld met een andere radiator. Maar deze ene knop blijft dit gedrag vertonen. Toen ik vanochtend in de woonkamer kwam, was die verwarming dus ook weer aan terwijl dit volgens de app niet hoefde. Ook het vlammetje op de app verschijnt niet maar de verwarming is wel aan/heet zelfs. (Schittermodus heb ik uitgeschakeld) Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door CarverS op 31-12-2016 09:38 ]

• Twixie
CarverS schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:35:
Hmm, ik heb drie knoppen in mijn woonkamer. En wanneer de app aangeeft dat de ingestelde temperatuur onder de werkelijke ligt, is er één verwarming die toch inschakelt. Ik heb deze knop gisterenavond een keer verwisseld met een andere radiator. Maar deze ene knop blijft dit gedrag vertonen. Toen ik vanochtend in de woonkamer kwam, was die verwarming dus ook weer aan terwijl dit volgens de app niet hoefde. Ook het vlammetje op de app verschijnt niet maar de verwarming is wel aan/heet zelfs. (Schittermodus heb ik uitgeschakeld) Iemand een idee?
Ik had (of heb?) dus ook iets gelijkaardig, zie mijn post van paar dagen terug. Ik had eigenlijk een vermoeden dat de knop niet goed werkte en hij het ventiel niet kan afsluiten. Dus hield ik het wat in de gaten en voelde regelmatig aan die radiator. Bleek dat hij toch ook soms koud had, terwijl andere zones wel warmte aan het vragen waren, wat er dus op wees dat de knop wel degelijk het ventiel afsloot. Waarom die ene radiator een andere keer dan zo heet was, terwijl de 3 andere in de woonkamer koud hadden, is me een raadsel, want volgens mij moeten alle knoppen in 1 zone synchroon open en toe gaan.
Ik blijf het in elk geval in de gaten houden, en contacteer Tado als het zich blijft voordoen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12 14:25
Sinds begin september heb ik de tado in huis. Vorige week kreeg ik de melding dat de batterijen bijna leeg zijn. Dat gaat wel erg hard na 3,5 maand.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-12 10:49
lo3k schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:31:
Ik ben bang dat ik misschien meer energie verbruik sinds ik de Tado heb. Disclaimer: ik heb de Tado pas sinds een maand en kan daardoor nog niet goed vergelijken. Dit is dus puur mijn gedachtegang...

Voorheen had ik een "domme" thermostaat die simpelweg de woonkamer op temperatuur hield volgens een tijdschema (en daarmee ook de andere ruimtes waar de radiatoren open stonden). Hij sloeg dus maar een paar keer per dag aan zodra de woonkamer onder de ingestelde temperatuur zakte.

Nu met de Tado heb 3 zones ingesteld (woonkamer/keuken, badkamer en slaapkamer). Ik heb het idee dat de ketel gedurende de dag afwisselend aanslaat: Dan voor zone A, dan voor zone B, dan voor zone C. Er is altijd wel iets te verwarmen lijkt het.

Ik heb dus het idee dat de ketel vaker aanslaat en daardoor dus meer energie kost? Kan iemand uitleggen hoe Tado hiermee omgaat?

In de woonkamer zone (waar de thermostaat hangt) kan ik in de grafiek terugkijken wanneer de ketel gestookt heeft, maar voor de andere zones (met alleen slimme radiatorkranen) kan ik dat helaas (nog) niet terugkijken. Zag wel dat dat op de roadmap staat op de korte termijn (q4 2016 / q1 2017).
Het kan zijn dat je meer energie gebruikt maar dat heeft dan te maken met een nog niet optimale settings van je schema's.
Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je vroeger vaak last van koude ruimtes had en nu door de Tado niet meer.

Als je echter de totale ruimtes niet langer/vaker verwarmt als vroeger met alleen de klokthermostaat dan zou je geen extra energie moeten verbruiken. Het alleen verwarmen van bijvoorbeeld de slaapkamer kost veel minder dan het verwarmen van de woonkamer. De verwarmingsinstallatie zal als maar 1 radiator actief is minder warmte afgeven en de ketel zal dus flink sneller stoppen met branden omdat het terugkerende water snel heet wordt. De ketel zal misschien wel iets vaker aanslaan maar korter branden met name als je alleen kleine ruimtes verwarmt.

Zorg wel dat je schema's zo zijn dat je away settings door geolocatie in alle zones goed geactiveerd worden. Als je in 1 zone een away setting hebt geactiveerd zouden altijd in alle andere zones ook de away settings geactiveerd moeten zijn. Daar zou dan je echte besparing uit moeten komen.

[ Voor 6% gewijzigd door TWyk op 31-12-2016 12:07 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-12 10:49
CarverS schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:35:
Je ziet geen vlammetje in de app bij de zone van je woonkamer maar heb je gekeken of er op het moment dat die ene radiator in je woonkamer openstaat er een andere zone in je huis is die wel wordt verwarmt?

Het is misschien een optie om de betreffende radiator uit je woonkamer zone te mikken en later opnieuw toe te voegen.

[ Voor 6% gewijzigd door TWyk op 31-12-2016 12:15 ]

• CarverS
Twixie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:10:
[...]

Ik had (of heb?) dus ook iets gelijkaardig, zie mijn post van paar dagen terug. Ik had eigenlijk een vermoeden dat de knop niet goed werkte en hij het ventiel niet kan afsluiten. Dus hield ik het wat in de gaten en voelde regelmatig aan die radiator. Bleek dat hij toch ook soms koud had, terwijl andere zones wel warmte aan het vragen waren, wat er dus op wees dat de knop wel degelijk het ventiel afsloot. Waarom die ene radiator een andere keer dan zo heet was, terwijl de 3 andere in de woonkamer koud hadden, is me een raadsel, want volgens mij moeten alle knoppen in 1 zone synchroon open en toe gaan.
Ik blijf het in elk geval in de gaten houden, en contacteer Tado als het zich blijft voordoen.
Ok thx. Ik ga maandag met Tado bellen want twee knoppen vragen mij te vask om een interconnectie ook. Ik zie iedere keer drie van die balletjes/vierkantjes op de knop en dan hoor ik hem inschakelen/draaigeluiden maken.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:10
Als ik de reacties lees vind ik jullie wel heel mild voor Tado. Het is geen nieuwe technologie, hometronic doet hetzelfde en is 20 jaar geleden geïntroduceerd. Ook Conrad had (heeft?) een dergelijk systeem al jaren geleden. Ik heb vervangen van mijn huidige hometronic systeem door Tado overwogen, maar de out of the box ervaring klinkt mij ver beneden peil.

• CarverS
TWyk schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:12:
[...]

Je ziet geen vlammetje in de app bij de zone van je woonkamer maar heb je gekeken of er op het moment dat die ene radiator in je woonkamer openstaat er een andere zone in je huis is die wel wordt verwarmt?

Het is misschien een optie om de betreffende radiator uit je woonkamer zone te mikken en later opnieuw toe te voegen.
Heb stadsverwarming. Met handmatige thermostatische knoppen nooit problemen gehad. Dit systeem is nog een ramp. Even afwachten, anders gast de hele boel terug. Heb alleen hal en woonkamer als zone. Die andere knoppen die ik nog heb liggen blijven nog even in de doos. Hal vraagt bijna nooit om warmte, klopt volgens mij ook niet. Kreeg als opmerking dat het toch echt wel kan, grote temperatuurverschillen in één ruimte op thermostaatknop niveauhoogte. Ik weet het niet hoor. Ik vertrouw het nog niet echt.
Pagina: 1 ... 14 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!