Acties:
  • 0 Henk 'm!
maxnl schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:05:
[...]

Heeft dat ook geen invloed op de levensduur van de ketel zelf, die dan toch een stukje koeling mist?
Dat is een vraag die u zou moeten neerleggen bij de ketelfabrikanten.
Zelf verwacht ik dat moderne ketels hier zeker mee overweg moeten kunnen. Verder zullen de leidingen langzaam hun warmte afgeven aan de omgeving. U kunt ook een stukje leiding niet isoleren zodat er toch nog wat warmteafgifte kan plaatsvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Weet dat mijn eigen ketel ook bijvoorbeeld na alleen het gebruik van warm tap water even nadraait.
Vandaar mijn gedachte dat nadraaien ook wel eens van belang zou kunnen zijn om te koelen en te voorkomen dat het water dat in de ketel zit kan gaan koken, i.p.v. alleen te dienen om het CV circuit van de rest warmte te voorzien.

Iemand anders die het zeker weet?

[ Voor 6% gewijzigd door maxnl op 07-12-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

robertwebbe

Robert Webbe

Vecodo schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:45:
[...]
Echter, plaats ik alleen de hoofd unit beneden en de slimme knoppen boven. Dan zal de ketel veel aan staan om boven te verwarmen. Top, want dan is boven warm maar beneden is het extra warm omdat de radiatoren gewoon open staan en de ketel aanslaat vanwege de aanvraag van boven.
[...]
Dat had ik dus ook. Omdat ik de badkamer lekker warm wou hebben werd het in de woonkamer ongewenst een sauna. Inmiddels heb ik de woonkamer voorzien van slimme radiatorknoppen en nu is dat voorbij, de woonkamer kranen gaan dicht als deze op de gewenste temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

maxnl schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:29:
Weet dat mijn eigen ketel ook bijvoorbeeld na alleen het gebruik van warm tap water even nadraait.
Vandaar mijn gedachte dat nadraaien ook wel eens van belang zou kunnen zijn om te koelen en te voorkomen dat het water dat in de ketel zit kan gaan koken, i.p.v. alleen te dienen om het CV circuit van de rest warmte te voorzien.

Iemand anders die het zeker weet?
ik zou persoonlijk voor de zekerheid altijd kiezen voor een doorstroommogelijkheid. Dus een kleine (handdoek)radiator altijd open, of een bypass (eentje die alleen opent bij een bepaalde opgebouwde druk).

Ook omdat het cv-circuit ook voor warm water soms gebruikt wordt door sommige ketels voor het dumpen van overmatige warmte.

[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 08-12-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

13art

Moderator Mobile
Zo, voor 110 euro een gloednieuwe Tado v2 op de kop kunnen tikken (geen Apple producten hier in huis, dus V2 is prima) geïnstalleerd en nu is hij up and running. Wat ik mij alleen nog afvroeg is hoe de Tado omgaat met als je maar een relatief kleine afstand van huis bent.

Woon in een klein dorpje en nog geen kilometer verderop wonen vrienden. Als we daar een avondje zijn wat doet de tado dan met de temperatuur in huis?
En wat bij een afstand van ongeveer 5km? Soms ga ik voor mijn werk nog wel eens sporten, maar dan hoeft het thuis geen 19 of 20 graden meer te zijn. Gaat de temperatuur dan ook omlaag, of kan ik beter een lage temperatuur dan instellen in het weekschema op de vaste dagen dat ik voor mijn werk ga sporten?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:12
l3art schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:54:
Wat ik mij alleen nog afvroeg is hoe de Tado omgaat met als je maar een relatief kleine afstand van huis bent.
Zie de grafiek die ik een tijdje geleden heb gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:17
De service desk kan de minimale afstand voor auto away verkleinen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ben nu in de sportschool (zo'n 5-6km van mn huis) en hij geeft nu in de app als ingestelde temp aan 16,9.
Lijkt me vooralsnog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
l3art schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:54:
Zo, voor 110 euro een gloednieuwe Tado v2 op de kop kunnen tikken (geen Apple producten hier in huis, dus V2 is prima) geïnstalleerd en nu is hij up and running. Wat ik mij alleen nog afvroeg is hoe de Tado omgaat met als je maar een relatief kleine afstand van huis bent.

Woon in een klein dorpje en nog geen kilometer verderop wonen vrienden. Als we daar een avondje zijn wat doet de tado dan met de temperatuur in huis?
En wat bij een afstand van ongeveer 5km? Soms ga ik voor mijn werk nog wel eens sporten, maar dan hoeft het thuis geen 19 of 20 graden meer te zijn. Gaat de temperatuur dan ook omlaag, of kan ik beter een lage temperatuur dan instellen in het weekschema op de vaste dagen dat ik voor mijn werk ga sporten?
Het hangt veelal af van de away settings. (Eco, Balance, Comfort)
Als je die op eco instelt dan zakt de ingestelde temperatuur sneller en verder naar mate je je verder van huis begeeft.
Als je die instelling op comfort instelt dan zakt de temperatuur langzamer en minder ver als je je van huis weg begeeft.
Ik heb de instelling op comfort gezet anders is het erg fris als ik thuiskom (2-2,5 graad onder de ingestelde temperatuur) en zit ik nog bijna een uur in de kou. Met de comfort stand is op 20 km afstand de away temperatuur zo'n 2 graden lager dan de ingestelde en gaat deze tijdens de terugreis al meteen omhoog zodat mijn huis ook direct weer wordt verwarmd. Met de Eco en balance settings was de temperatuur op 20 km zo'n 5 of 3,5 graad lager. Zoveel temperatuur verlies heb verlies ik meestal niet in de tijd dat ik weg ben en dus gaat het pas heel dicht bij huis de verwarming weer aan als de away temperatuur stijgt boven de temperatuur in het huis.

Ik denk eigenlijk dat de eco en balance away settings van de Tado niet geschikt zijn voor redelijk tot goed geisoleerde huizen omdat de away temperaturen daarvan op te korte afstanden al te laag liggen.

Helaas is er geen 'expert modus' om deze instellingen zelf te beinvloeden.
Wel kun je er door de servicedesk van Tado iets aan laten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

TWyk schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:31:
[...]

Ik denk eigenlijk dat de eco en balance away settings van de Tado niet geschikt zijn voor redelijk tot goed geisoleerde huizen omdat de away temperaturen daarvan op te korte afstanden al te laag liggen.
Het hangt meer af van je type verwarming. In een goed geïsoleerd huis met radiatoren (zoals het mijne) is de eco-stand briljant: net voordat ik thuis kom gaat hij aan, en 10-15 later is het warm. Dat vind ik een prettige manier. Als je echter vloerverwarming hebt (of een warmtepomp, al weet ik niet of je die kunt koppelen) zou ik inderdaad voor een andere instelling gaan. De verwarming moet dan veel eerder aanspringen.

Waar ik inmiddels wel achter ben, is dat de Tado niet echt zelflerend is. Hij verwarmt bijvoorbeeld niet eerder wanneer je een trage verwarming hebt. Wat dat betreft dat ik liever gezien dat de away settings reflecteren hoeveel tijd je nog in de kou zou zitten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Krisp schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:43:
[...]

Het hangt meer af van je type verwarming. In een goed geïsoleerd huis met radiatoren (zoals het mijne) is de eco-stand briljant: net voordat ik thuis kom gaat hij aan, en 10-15 later is het warm. Dat vind ik een prettige manier. Als je echter vloerverwarming hebt (of een warmtepomp, al weet ik niet of je die kunt koppelen) zou ik inderdaad voor een andere instelling gaan. De verwarming moet dan veel eerder aanspringen.

Waar ik inmiddels wel achter ben, is dat de Tado niet echt zelflerend is. Hij verwarmt bijvoorbeeld niet eerder wanneer je een trage verwarming hebt. Wat dat betreft dat ik liever gezien dat de away settings reflecteren hoeveel tijd je nog in de kou zou zitten.
Ik heb ook radiatoren maar om 2,5 graad op te halen (ongeveer wat ik verlies in 10 uur afwezigheid bij 0 graden buiten) heb ik wel 40-45 minuten nodig. Ik kan het misschien nog wat bekorten door de temperatuur van de CV installatie wat op te hogen maar dat wil ik liever niet
Nu met de comfort setting houdt de Tado op 20 km de temperatuur op 18 (bij ingesteld 20 graden) en krijg ik zo'n 20 minuten voorverwarming als ik naar huis ga. Dan is de ergste kou over als ik thuiskom en is het huis in minder de helft van de tijd op de gewenste. Op de balance stand was dat maar ongeveer 5 minuten (vaak oo nog minder) voordat ik thuiskwam en bij de eco stand begon de verwarming altijd pas als ik al in huis was.

Ik denk dat omdat jij een goed geisoleerd huis hebt ook de comfort stand het beste zou werken.
Je komt dan toch niet aan de limieten van die away instelling.

[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 08-12-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Mijn Tado is natuurlijk ook nog aan het 'leren' aangezien hij pas net geïnstalleerd is.
Maar even voor de duidelijkheid, in de app is de bovenste temperatuur toch de temperatuur die het daadwerkelijk in huis is en de onderste (in het klein) de temperatuur die nagestreefd wordt / ingesteld is?

Want in dat geval ging hij vandaag dus van 19 naar 16,9 met zo'n 5-6km van huis (balance setting). Benieuwd wat dat de komende tijd gaat zijn. Vooralsnog gaat het verwarmen best vlot hier, want ik heb de boel voor overdag ingesteld op 19 graden en het was net alweer 19,5. Maar goed ook dat is natuurlijk nog in de leerfase van de Tado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
De leerfase kan een tijdje duren, Als je merkt dat hij te vaak over-shoots heeft kan de klantenservice het leerproces een duwtje in de juiste richting geven door een handmatige aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Ik heb mijn tado nu zo'n 3 weken in gebruik. Ik ben echter niet zo tevreden over het geofencing gedeelte en dat was eigenlijk de hoofdreden om tado te kopen. Misschien verwacht ik er teveel van, maar ik had begrepen dat als ik richting huis ga, dat tado dit detecteert en alvast begint met opwarmen. Als ik echter onder het autorijden kijk in de app, dan blijft alles onveranderd, en dus alsof ik nog ver weg ben. Pas als ik mijn woonkamer binnenstap, springt het icoontje naar het midden en schakelt de app naar 'oranje' en begint met verwarmen. Het is dan echter nog hartstikke koud in huis dan en het duurt ook even voordat het op temp is.
Ik heb alle suggesties op de tado website gedaan om de localisatie te verbeteren, maar ik heb niet het idee dat dit iets heeft veranderd. In mijn schema staat away op 'balanced'
Het is zo dat er op mijn werk niet echt wifi is voor de medewerkers, maar ik weet niet of dat een issue is, want tado ziet wel dat ik weg ben als ik op het werk ben. Onderqeg naar huis is alleen maar 4G natuurlijk, dus mijn huis is pas weer het eerste wifi netwerk waarop hij kan inloggen.

Ik zou heel graag willen weten of dit beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henk99 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:40:
Ik heb mijn tado nu zo'n 3 weken in gebruik. Ik ben echter niet zo tevreden over het geofencing gedeelte en dat was eigenlijk de hoofdreden om tado te kopen. Misschien verwacht ik er teveel van, maar ik had begrepen dat als ik richting huis ga, dat tado dit detecteert en alvast begint met opwarmen. Als ik echter onder het autorijden kijk in de app, dan blijft alles onveranderd, en dus alsof ik nog ver weg ben. Pas als ik mijn woonkamer binnenstap, springt het icoontje naar het midden en schakelt de app naar 'oranje' en begint met verwarmen. Het is dan echter nog hartstikke koud in huis dan en het duurt ook even voordat het op temp is.
Ik heb alle suggesties op de tado website gedaan om de localisatie te verbeteren, maar ik heb niet het idee dat dit iets heeft veranderd. In mijn schema staat away op 'balanced'
Het is zo dat er op mijn werk niet echt wifi is voor de medewerkers, maar ik weet niet of dat een issue is, want tado ziet wel dat ik weg ben als ik op het werk ben. Onderqeg naar huis is alleen maar 4G natuurlijk, dus mijn huis is pas weer het eerste wifi netwerk waarop hij kan inloggen.

Probeer het eens met Comfort. Alleen in die modus zal tado al beginnen met verwarmen in uw geval.

Graag ook dit doornemen: https://support.tado.com/...l-location-based-control-

[ Voor 5% gewijzigd door tado op 08-12-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
henk99 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:40:
Het enige dat je kan doen is een andere modus kiezen. Twee van de drie beginnen namelijk pas heel laat met het verhogen van de temperatuur. Balance moet bijvoorbeeld nog 1.5 graad overbruggen in de laatste kilometer tot je huis. Zie de grafiek die ik eerder heb geplaatst.

Overigens kan de helpdesk daar nog het een en ander aan veranderen maar dan moet je even met ze contact op nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Timmy op 08-12-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 06:39
sebmar schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:36:
Ik zit met veel belangstelling deze thread te lezen, en heb sinds de zomer een V2 hangen, dus zonder HomeKit bridge. Ben nog niet overtuigd van de noodzaak te 'updaten' naar de `HomeKit' enabled V3 bridge. Meerwaarde is me niet duidelijk genoeg. Ik ben nu bezig m'n eega te overtuigen van de 'noodzaak' om in ieder geval in de twee slaapkamers van m'n dochters, en op de twee radiatoren in de woonkamer een Tado-knop te installeren: We willen de warmtevraag in de twee kinderslaapkamers kunnen regelen, in de badkamer staat de radiator eigenlijk altijd open, en op onze slaapkamer nagenoeg altijd dicht. Ik heb op elke radiator Danfoss Dynamic valves gemonteerd en deze ingeregeld: deze werken goed, al was wat nastellen nodig ivm herrie in de leidingen. Nu een keurige watertemperatuur de ketel (Remeha Avanta 28C) uit van 60 graden, en er weer in met een graad of 43 maximaal... Mooi HR-bedrijf dus. Passen de knoppen van Tado op de dynamic valves? Deze hebben een soort 'klikbevestiging' voor de radiatorknop. Iemand hier ervaring mee? Is het verder mogelijk om net als bij de thermostaat zelf een offset in te geven? Dit omdat de knoppen verticaal komen ilv horizontaal zoals gebruikelijk bij thermostaatknoppen.
Heeft iemand hier wellicht nog een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik lees op de website dat de Tado geschikt is voor vloerverwarming met een ketel en voor stadsverwarming met radiatoren, maar vloerverwarming met stadsverwarming lijkt niet ondersteund te worden. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alegico
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-11-2022

alegico

4160 Wp solar powered, ...

sebmar schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:43:
[...]

Heeft iemand hier wellicht nog een antwoord op?
v.w.b. de danfoss dynamic valve weet ik het niet, maar je zou het topic eens wat gedetailleerder kunnen doorzoeken via de zoek functie, misschien dat dit wat meer info oplevert.
V.w.b. de offset, die kan zowel op de thermostaat als de knoppen worden ingesteld.
PS als je verticale knoppen hebt, heeft het de voorkeur om UK knoppen te bestellen, anders staat het display op de kop.

Succes!

Raspberry Pi 3B for sure now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zr40 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:47:
Ik lees op de website dat de Tado geschikt is voor vloerverwarming met een ketel en voor stadsverwarming met radiatoren, maar vloerverwarming met stadsverwarming lijkt niet ondersteund te worden. Klopt dit?
Nee dit klopt niet.
Ook stadsverwarming met vloerverwarming is geen probleem zolang er een geschikte thermostaat beschikbaar is om te vervangen of als er een zoneklep geïnstalleerd kan worden. (wij kunnen een potentiaalvrij relais sturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dan denk ik dat mijn installatie toch niet geschikt is. De thermostaten zijn draadloos en ik vermoed dat het relais niet potentiaalvrij is. Het type relais is Watts 22CX 230NC2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zr40 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:40:
Dan denk ik dat mijn installatie toch niet geschikt is. De thermostaten zijn draadloos en ik vermoed dat het relais niet potentiaalvrij is. Het type relais is Watts 22CX 230NC2.
Wij kunnen maar 1 thermostaat draadloos sturen. Dus als u nu meerdere draadloze thermostaten heeft kunnen wij maar 1 vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZouteReus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 11:33
Beste allen,

Ik probeer thuis de installatie van mijn Tado V3 Homekit af te ronden. Echter loop ik op een bepaald punt vast. Ik moet aangeven welke setup ik heb.
Vandaag is onze nieuwe ketel (intergas) geïnstalleerd en de tado thermostaat door de monteur opgehangen ( met draad verbonden)
Nu ben ik op de website van tado bezig de installatie af te ronden. Ik kies voor de optie : one boiler with a wired room thermostat.
Vervolgens wordt gevraagd welk model ik heb. Ik kan kiezen uit BX01, BX02 en BY01.
Nu hen ik alles op de verpakking en internet na gezocht, maar ik kan nergens vinden welke van deze 3 de mijne is. Op de doos kom ik ergens alleen BX03 tegen :?
Iemand enig idee welke optie ik moet kiezen? Dan kan ik weer verder. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 00:12

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

ZouteReus schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:04:
...
Vervolgens wordt gevraagd welk model ik heb. Ik kan kiezen uit BX01, BX02 en BY01.
Nu hen ik alles op de verpakking en internet na gezocht, maar ik kan nergens vinden welke van deze 3 de mijne is. Op de doos kom ik ergens alleen BX03 tegen :?
Iemand enig idee welke optie ik moet kiezen? Dan kan ik weer verder. :*)
Bij Intergas zit de type-plaatje meestel in het midden onder de console aan de voorkant. Tussen de buizen zeg maar. Tenminste; da's bij mijn Intergas het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZouteReus
Hmmm, nog even verder gekeken gisteravond. Het type ketel was bekend. Het ging me om de thermostaat. Excuses, dat bleek inderdaad niet duidelijk uit mijn eerdere vraagstelling.

Blijkbaar moet je de situatie doorgeven zoals het is voordat Tado het gaat overnemen. Ik dacht dat je aan moest geven welke tado thermostaat je hebt gekocht. :s
Vond het al raar dat al die andere thermostaten ook werden weergegeven.
In dat geval gaat het om een Nefit IRT30 en nu de Intergas HRE 28/24A CW4. De oude ketel is er immers niet meer.
Dit ingevoerd en ik krijg de melding dat Tado gaat kijken of deze situatie werkt.

" we have received your request to check if the tado° Smart Thermostat works with your heating system and are working on it. The reference number of your request is "

Ik wacht hun reactie dus maar even af.

Mochten jullie iets constateren wat ik over het hoofd zie, dan hoor ik het graag. :)

[ Voor 18% gewijzigd door ZouteReus op 09-12-2016 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Na wat uitzoekwerk (en met behulp van dit topic ;-)) paar weken terug een Tado besteld en geleverd gekregen. Wat me echter opvalt is dat ik op de app zie dat het 20,4 graden is, en een half uur later bijv. 20,3.

Maar de statistiek pagina geeft een kaarsrechte lijn van 20 graden.

Nu las ik dat dat probleem al eerder is opgebracht, en bevestigd dat in de roadmap deze optie weer beschikbaar zou komen om de juiste gegevens in te zien.
Is er ook al bekend bij iemand wanneer dat zou zijn? Of dat ik ergens een optie mis waarbij ik dat aan kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Het uitschakelen van 'smoothing' zou wel erg prettig zijn, ja :) Wij tweakers willen gewoon kunnen zien wat er echt aan de hand is ipv een mooiere weergave van de werkelijkheid.
tado schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:15:
[...]
Wij kunnen maar 1 thermostaat draadloos sturen. Dus als u nu meerdere draadloze thermostaten heeft kunnen wij maar 1 vervangen.
Dit begrijp ik niet helemaal :) Je kunt toch meerdere draadloze Tado-thermostaten ophangen (zones)? Of bedoel je dat er maar 1 klep/relais geschakeld kan worden?

[ Voor 53% gewijzigd door woekele op 09-12-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZouteReus schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 08:16:
Hmmm, nog even verder gekeken gisteravond. Het type ketel was bekend. Het ging me om de thermostaat. Excuses, dat bleek inderdaad niet duidelijk uit mijn eerdere vraagstelling.

Blijkbaar moet je de situatie doorgeven zoals het is voordat Tado het gaat overnemen. Ik dacht dat je aan moest geven welke tado thermostaat je hebt gekocht. :s
Vond het al raar dat al die andere thermostaten ook werden weergegeven.
In dat geval gaat het om een Nefit IRT30 en nu de Intergas HRE 28/24A CW4. De oude ketel is er immers niet meer.
Dit ingevoerd en ik krijg de melding dat Tado gaat kijken of deze situatie werkt.

" we have received your request to check if the tado° Smart Thermostat works with your heating system and are working on it. The reference number of your request is "

Ik wacht hun reactie dus maar even af.

Mochten jullie iets constateren wat ik over het hoofd zie, dan hoor ik het graag. :)
In dit soort gevallen moeten we dus weten waar de 2 kabels van de thermostaat op de ketel zitten aangesloten. Op de OpenTherm of op de aan/uit.
De Nefit IRT30 doet een Nefit UBA sturing dus die is helemaal niet geschikt met die Intergas Ketel.
woekele schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:27:
Het uitschakelen van 'smoothing' zou wel erg prettig zijn, ja :) Wij tweakers willen gewoon kunnen zien wat er echt aan de hand is ipv een mooiere weergave van de werkelijkheid.

[...]

Dit begrijp ik niet helemaal :) Je kunt toch meerdere draadloze Tado-thermostaten ophangen (zones)? Of bedoel je dat er maar 1 klep/relais geschakeld kan worden?
U kunt tot 25 zones sturen met relaisthermostaten van tado. Alleen doen wij maar 1 zone draadloos met extensiekit. Alle andere zones dus bedraad vanaf thermostaat naar de regelklep.

Persoonlijk vecht ik ook om die smoothing niet meer toe te passen. Helaas zijn niet al onze gebruikers tweakers en dan zullen wij worden overspoeld met vragen van "tado was op 20 graden ingesteld, in de grafiek zie ik dat de temperatuur schommelt tussen 19,8 en 20,5. tado lijkt dus niet goed te werken. Ik wil compensatie..."

Het is echt onvoorstelbaar, vroeger had een gebruiker een standaard thermostaat waar niet eens zichtbaar was hoeveel te de temperatuur aan het schommelen is. Maar zodra tado er hangt hebben ze in 1 keer dat inzicht en dan staan ze versteld van het feit dat het zo goed als onmogelijk is om een echt constante temperatuur te regelen.

[ Voor 32% gewijzigd door tado op 09-12-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZouteReus
[quote]tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:07:
[...]

In dit soort gevallen moeten we dus weten waar de 2 kabels van de thermostaat op de ketel zitten aangesloten. Op de OpenTherm of op de aan/uit.
De Nefit IRT30 doet een Nefit UBA sturing dus die is helemaal niet geschikt met die Intergas Ketel.

Ok, dat lijkt me logisch. Aangezien we bij de nieuwe ketel ook voor de Tado Thermostaat hebben gekozen om de nefit te vervangen
. Maar als ik deze wil kiezen uit de lijst, welke is het dan? Zoals ik aangaf, de site geeft BX01, BX02 en BY01 aan. Op de doos en de beschrijving kom ik alleen RU01 en ergens tussen de lijntjes BX03 tegen.

Ik heb dus de V3 Homekit variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZouteReus schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:17:
[quote]tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:07:
[...]

Ok, dat lijkt me logisch. Aangezien we bij de nieuwe ketel ook voor de Tado Thermostaat hebben gekozen om de nefit te vervangen
. Maar als ik deze wil kiezen uit de lijst, welke is het dan? Zoals ik aangaf, de site geeft BX01, BX02 en BY01 aan. Op de doos en de beschrijving kom ik alleen RU01 en ergens tussen de lijntjes BX03 tegen.

Ik heb dus de V3 Homekit variant.
Dit is de makkelijkste methode die ik alleen op dit forum kan aanraden:

Als u via aan/uit op de ketel bent aangesloten kiest u: Honeywell Round On/Off
Als u via OpenTherm op de ketel bent aangesloten kiest u: Honeywell Round Modulation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:07:
[...]
Persoonlijk vecht ik ook om die smoothing niet meer toe te passen. Helaas zijn niet al onze gebruikers tweakers en dan zullen wij worden overspoeld met vragen van "tado was op 20 graden ingesteld, in de grafiek zie ik dat de temperatuur schommelt tussen 19,8 en 20,5. tado lijkt dus niet goed te werken. Ik wil compensatie..."

Het is echt onvoorstelbaar, vroeger had een gebruiker een standaard thermostaat waar niet eens zichtbaar was hoeveel te de temperatuur aan het schommelen is. Maar zodra tado er hangt hebben ze in 1 keer dat inzicht en dan staan ze versteld van het feit dat het zo goed als onmogelijk is om een echt constante temperatuur te regelen.
En die optie ergens weggestopt, desnoods op de website met ruwe gelogde data.
Desnoods in een *.csv format. Iedereen die geen tweaker is zal daar vanaf blijven.
En de geïnteresseerden kunnen er meer mee om het e.e.a. te optimaliseren, of gewoon ter informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Gisteren de app ook bij mijn vrouw op de telefoon gezet.
Gaat ze van huis, maar laat ze de telefoon thuis liggen. Tja zo werkt dat geofencing natuurlijk niet 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amafi schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:02:
[...]

En die optie ergens weggestopt, desnoods op de website met ruwe gelogde data.
Desnoods in een *.csv format. Iedereen die geen tweaker is zal daar vanaf blijven.
En de geïnteresseerden kunnen er meer mee om het e.e.a. te optimaliseren, of gewoon ter informatie
Zoals aangegeven, persoonlijk ben ik voorstander om een weg aan te bieden zodat jullie meer data kunnen uitlezen. Waarschijnlijk zal dit ooit mogelijk zijn via de API.
l3art schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:09:
Gaat ze van huis, maar laat ze de telefoon thuis liggen. Tja zo werkt dat geofencing natuurlijk niet 8)7 ;)
Helaas is mijn vriendin ook zo. Ik heb haar gewoon uit de geolocatie gezet want anders bleef de verwarming vaak onnodig aanstaan. Als zij eerder thuis is dan ik zet ze de verwarming maar aan op de handmatige manier via de tado zelf. Alle tado apparaten natuurlijk op "until next mode change" gezet zodat de verwarming niet onnodig lang aanblijft.
Op die manier werkt het voor ons prima.

[ Voor 37% gewijzigd door tado op 09-12-2016 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 17:20
tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:10:
[...]

Zoals aangegeven, persoonlijk ben ik voorstander om een weg aan te bieden zodat jullie meer data kunnen uitlezen. Waarschijnlijk zal dit ooit mogelijk zijn via de API.

[...]

Helaas is mijn vriendin ook zo. Ik heb haar gewoon uit de geolocatie gezet want anders bleef de verwarming vaak onnodig aanstaan. Als zij eerder thuis is dan ik zet ze de verwarming maar aan op de handmatige manier via de tado zelf. Alle tado apparaten natuurlijk op "until next mode change" gezet zodat de verwarming niet onnodig lang aanblijft.
Op die manier werkt het voor ons prima.
En dan thuis niet zeggen dat de thermostaat slimmer is dan de vriendin, want dan heb je niets meer te maken met de WAF O-) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag heb ik mijn TADO termostaat samen met de support mensen van TADO omgezet van aan/uit naar Modulerend. Ik wil via deze weg aangeven dat de service die TADO bied erg fijn is. Ik kreeg een duidelijke instructie handleiding en via de telefoon werd ik goed en snel geholpen. Ga zo door !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

l3art schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:09:
Dat heeft mijn vriendin ook een keer gedaan, maar die snapte vrij snel dat dat niet werkt. :) Nu neemt ze haar telefoon mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 09-12-2016 11:54 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Krisp schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:54:
[...]

Dat heeft mijn vriendin ook een keer gedaan, maar die snapte vrij snel dat dat niet werkt. :) Nu neemt ze haar telefoon mee.
Ik ga het haar vanmiddag nog eens uitleggen want ze snapt niet goed hoe het werkt. Net als dat ze altijd al haar apps afsluit. Dus ook de Tado app waardoor er geen locatie bepaald kon worden. Ach het heeft ook wel weer iets schattigs <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BradJohnson
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:52
tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:10:
[...]

Ik gebruik de bestaande API op my.tado.com en dat werkt opzich goed, maar mist documentatie. Zo is mij niet duidelijk wat "activityDataPoints.heatingPower" (https://my.tado.com/api/v2/homes/xxxx/zones/xxx/state) precies betekent. Het is een percentage, maar mijn ketel kan alleen maar aan/uit. Heeft dit te maken met hoe ver de radiatorkranen open staan? Het schommelt behoorlijk en staat zelden op 100% zoals je in onderstaand grafiekje te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4242811/tado-woonkamer.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BradJohnson schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:12:
[...]

Ik gebruik de bestaande API op my.tado.com en dat werkt opzich goed, maar mist documentatie. Zo is mij niet duidelijk wat "activityDataPoints.heatingPower" (https://my.tado.com/api/v2/homes/xxxx/zones/xxx/state) precies betekent. Het is een percentage, maar mijn ketel kan alleen maar aan/uit. Heeft dit te maken met hoe ver de radiatorkranen open staan? Het schommelt behoorlijk en staat zelden op 100% zoals je in onderstaand grafiekje te zien is:

[afbeelding]
Wij doen een PID regeling voor zowel modulerende sturingen als de aan/uit sturing.
Heating power is dus de PID output van de regelaar en bij een hogere PID output is een hoger percentage dat het relais gesloten is.

Intern gebruiken wij waarde relais K2 voor verwarming om aan te geven of het relais gesloten is of niet (K1 voor water maar dat is alleen van toepassing in UK). Ik heb geen idee of dat ook via onze API doorgestuurd zal worden of niet.

[ Voor 11% gewijzigd door tado op 09-12-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
Blij deze thread gevonden te hebben!
Onze situatie is iets dat ik al meermaals gelezen heb: CV met 1 kamerthermostaat in de living, en dan in alle ruimtes radiatoren. Gekende probleem: living warm genoeg, dan heb je pech want ketel pompt niets en de kamers blijven koud. Dit is bvb een groot probleem in mijn bureau, waar ik heel vaak thuiswerk, en die op koude dagen gewoon niet warm genoeg te krijgen is. Ketel is overigens een 20j oude Vaillant met simpele aan/uit aansturing.
Enkele maanden terug dan EvoHome ontdekt en ingezien dat deze mijn probleem dus perfect zou oplossen. Redelijk wat tijd gestopt in het allemaal te begrijpen, wat niet meevalt. Maar dus nooit echt er toe gekomen om het al aan te schaffen.
En nu dus Tado ontdekt, met als grootste voordeel tov EvoHome: ik kan gewoon mijn bestaande thermostaat vervangen door een Tado slimme thermostaat, aangezien die ook op batterijen werken. Bij de EvoHome ging ik toch al wat bedrading moeten aanpassen omdat de ketelaansturing apart is en ook nog eens 230V nodig heeft. Tweede groot voordeel: support lijkt voortreffelijk te zijn. Ik had al enkele mails gestuurd waarop heel prompt antwoord kwam, en dan zie ik ook hier de betrokkenheid van Tado zelf, en zijn er veel vragen die ik had ook in dit topic duidelijk beantwoord.

Toch nog enkele vragen:
* De Radiator Starter Set, is dat altijd met voucher voor de v3 bridge ? Ik heb al enkele online winkels bevraagd (Coolblue, Vdb...) maar die zijn duidelijk nog niet op de hoogte van de v2 vs v3 problematiek.
* Waarom vragen winkels een pak meer voor een losse thermostaat dan Tado zelf ? Bvb: http://www.thermostaatsto...lti-zone-uitbreiding.html , terwijl ook de uitleg totaal niet klopt (je kan m.i. deze perfect gebruiken zonder dat je al een slimme thermostaat hebt).
* Onze radiatorthermostaten zijn niet opgeschroefd maar zitten vastgeklikt op de ventielkop. Om ze los te krijgen, moet je de thermostaat open zetten waarna je een ring naar je toe kunt trekken om te ontgrendelen. Vergrendelen is omgekeerd: thermostaat op de kop plaatsen, en dan de thermostaat helemaal dichtdraaien en hij klikt vast. Zitten er bij de Tado adaptors voor dit soort systemen ?

BTW, ik las enkele pagina's terug nog over 20% korting maar kan hiervan niets terugvinden, of was dat enkel nav Black Friday ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Twixie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:22:
Toch nog enkele vragen:
* De Radiator Starter Set, is dat altijd met voucher voor de v3 bridge ? Ik heb al enkele online winkels bevraagd (Coolblue, Vdb...) maar die zijn duidelijk nog niet op de hoogte van de v2 vs v3 problematiek.
* Waarom vragen winkels een pak meer voor een losse thermostaat dan Tado zelf ? Bvb: http://www.thermostaatsto...lti-zone-uitbreiding.html , terwijl ook de uitleg totaal niet klopt (je kan m.i. deze perfect gebruiken zonder dat je al een slimme thermostaat hebt).
* Onze radiatorthermostaten zijn niet opgeschroefd maar zitten vastgeklikt op de ventielkop. Om ze los te krijgen, moet je de thermostaat open zetten waarna je een ring naar je toe kunt trekken om te ontgrendelen. Vergrendelen is omgekeerd: thermostaat op de kop plaatsen, en dan de thermostaat helemaal dichtdraaien en hij klikt vast. Zitten er bij de Tado adaptors voor dit soort systemen ?

BTW, ik las enkele pagina's terug nog over 20% korting maar kan hiervan niets terugvinden, of was dat enkel nav Black Friday ?
De starterskit slimme radiatorknoppen komt ALTIJD met een V3 bridge upgrade.
Zo werkt de markt. Vraag groter dan aanbod en dus gaan prijzen omhoog.
Ik denk dat dit Giacommini is of Danfoss. Voor beide systemen zijn er adapters via ons verkrijgbaar.

Black Friday is afgelopen maar als u in dit topic zoekt kunt u volgens mij nog wel een andere code vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:26:
Ik denk dat dit Giacommini is of Danfoss. Voor beide systemen zijn er adapters via ons verkrijgbaar.
Klopt, de thermostaten die erop zitten zijn Giacomini. De adaptors zitten dus gewoon mee in de doos, of moeten die afzonderlijk besteld worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Twixie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:32:
[...]

Klopt, de thermostaten die erop zitten zijn Giacomini. De adaptors zitten dus gewoon mee in de doos, of moeten die afzonderlijk besteld worden ?
Kunnen wij gratis naleveren zodra u de tado heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:26:
[...]
Black Friday is afgelopen maar als u in dit topic zoekt kunt u volgens mij nog wel een andere code vinden.
Ok, effen geprobeerd, maar de code lijkt niet (meer) te werken. Ik zal nog wel effen een andere promo afwachten dan, aangezien jullie de Radiatorkop Starterkit maar vanaf februari kunnen uitleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twixie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:43:
[...]

Ok, effen geprobeerd, maar de code lijkt niet (meer) te werken. Ik zal nog wel effen een andere promo afwachten dan, aangezien jullie de Radiatorkop Starterkit maar vanaf februari kunnen uitleveren.
Ik ben zeker dat u een werkende 10% code kunt vinden in dit forum.
De volgende grote actie zal pas volgend jaar tijdens Black Friday plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Twixie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:43:
[...]

Werkt deze niet meer?
Sabbi schreef op vrijdag 7 oktober 2016 @ 13:24:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

:)

[ Voor 50% gewijzigd door menzo op 09-12-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Het was inderdaad deze die ik geprobeerd had... Is dit misschien enkel voor Nederlanders ? EDIT: neen, ook op tado.nl werkt ie niet.
Nu ja, zoals ik al zei: ik ga nu niet snel-snel bestellen als die kit toch pas in februari uitgeleverd wordt.

[ Voor 120% gewijzigd door Twixie op 09-12-2016 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kunt ook deze proberen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Even geprobeerd, werkt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 06:39
alegico schreef op donderdag 8 december 2016 @ 17:32:
[...]

v.w.b. de danfoss dynamic valve weet ik het niet, maar je zou het topic eens wat gedetailleerder kunnen doorzoeken via de zoek functie, misschien dat dit wat meer info oplevert.
V.w.b. de offset, die kan zowel op de thermostaat als de knoppen worden ingesteld.
PS als je verticale knoppen hebt, heeft het de voorkeur om UK knoppen te bestellen, anders staat het display op de kop.

Succes!
Bedankt voor de reactie. Ik heb twee van de vier bestelde knoppen teruggestuurd en verticale knoppen besteld bij Tado. Ik heb er dus nu twee geïnstalleerd op de slaapkamers, en merk dat ze gekoppeld zijn aan de (Tado) thermostaat, want ik heb zowel het thermostaatsymbool als het symbool voor de knop in de betreffende zones. Het lijkt alsof het echter niet meer mogelijk is om handmatig een temperatuur in te stellen op de thermostaat, en das niet bepaald handig. Na het drukken op de knop verschijnt er een handje met 'off' en een huisje met 'off'. Ik kan deze omschrijvingen nergens vinden. Komt dit omdat ik (nog) geen tado knoppen op de zelfde 'groep/zone' heb gezet waar ook de thermostaat aan toegewezen is? Nu lijkt het alsof de twee slaapkamers 'master' zijn ipv de huiskamerthermostaat. Hebben anderen dit ook?
Verder lijkt het erop dat de thermostaat in de woonkamer niet luistert naar een setpointverhoging via de app (manueel of via programma), maar dat alleen een commando van één van de twee knoppen de ketel via de thermostaat aan laat gaan. Dit is niet bepaald handig.. Zeker niet gezien de verwachte levertijd van de twee verticale knoppen voor op de twee radiatoren in de woonkamer. Iemand een oplossing? Ik heb Tado gemaild maar nog geen reactie mogen ontvangen.

[ Voor 14% gewijzigd door sebmar op 10-12-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alegico

alegico

sebmar schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 14:36:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik heb twee van de vier bestelde knoppen teruggestuurd en verticale knoppen besteld bij Tado. Ik heb er dus nu twee geïnstalleerd op de slaapkamers, en merk dat ze gekoppeld zijn aan de (Tado) thermostaat, want ik heb zowel het thermostaatsymbool als het symbool voor de knop in de betreffende zones. Het lijkt alsof het echter niet meer mogelijk is om handmatig een temperatuur in te stellen op de thermostaat, en das niet bepaald handig. Na het drukken op de knop verschijnt er een handje met 'off' en een huisje met 'off'. Ik kan deze omschrijvingen nergens vinden. Komt dit omdat ik (nog) geen tado knoppen op de zelfde 'groep/zone' heb gezet waar ook de thermostaat aan toegewezen is? Nu lijkt het alsof de twee slaapkamers 'master' zijn ipv de huiskamerthermostaat. Hebben anderen dit ook?
Verder lijkt het erop dat de thermostaat in de woonkamer niet luistert naar een setpointverhoging via de app (manueel of via programma), maar dat alleen een commando van één van de twee knoppen de ketel via de thermostaat aan laat gaan. Dit is niet bepaald handig.. Zeker niet gezien de verwachte levertijd van de twee verticale knoppen voor op de twee radiatoren in de woonkamer. Iemand een oplossing? Ik heb Tado gemaild maar nog geen reactie mogen ontvangen.
Helaas kan ik je hier nog niet verder in helpen, ik heb mijn bestelling nog niet binnen. Maar ik denk dat de Tado medewerker hier wel een oplossing voor heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BradJohnson
sebmar schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 14:36:
[...]
Na het drukken op de knop verschijnt er een handje met 'off' en een huisje met 'off'. Ik kan deze omschrijvingen nergens vinden.
Volgens mij betekent "handje" dat er een manual-overlay over het schedule actief is, en het "huisje" dat het schedule actief is. "Off" is de anti-vorst mode (5 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Weet iemand waarom je voor de extensie ook nog eens een slimme thermostaat nodig hebt, naast de radiatorknoppen? De radiatorknoppen kunnen immers perfect gebruikt worden voor losse kamers, dus waarom is een afzonderlijke thermostaat in bvb woonkamer dan nog een must ?

Ivm IFTTT, zou je daarmee ook geofencing voor 1 zone kunnen implementeren? Ik werk vaak van thuis maar niet op vaste dagen. Zou handig zijn als mijn werkkamer dan niet verwarmd wordt als ik naar het werk ben, zelfs al is mijn vrouw nog thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twixie schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:11:
Weet iemand waarom je voor de extensie ook nog eens een slimme thermostaat nodig hebt, naast de radiatorknoppen? De radiatorknoppen kunnen immers perfect gebruikt worden voor losse kamers, dus waarom is een afzonderlijke thermostaat in bvb woonkamer dan nog een must ?

Ivm IFTTT, zou je daarmee ook geofencing voor 1 zone kunnen implementeren? Ik werk vaak van thuis maar niet op vaste dagen. Zou handig zijn als mijn werkkamer dan niet verwarmd wordt als ik naar het werk ben, zelfs al is mijn vrouw nog thuis.
Om de ketel aan te sturen. En een Extensiekit kan alleen toegepast worden als er ook een slimme thermostaat is.

Groot bijkomend voordeel: Als u een slimme thermostaat in de woonkamer heeft zal die ook de temperatuur meten voor die kamer en zo de radiatorknoppen en de ketel sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
tado schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:15:
[...]
Om de ketel aan te sturen. En een Extensiekit kan alleen toegepast worden als er ook een slimme thermostaat is.

Groot bijkomend voordeel: Als u een slimme thermostaat in de woonkamer heeft zal die ook de temperatuur meten voor die kamer en zo de radiatorknoppen en de ketel sturen.
Ik snap het voordeel wel (idem met slimme thermostaten in andere ruimtes, waarvan je dan de ketelbedrading niet gebruikt), alleen vind ik het niet echt logisch. Want de extensiekit bevat toch uitgerekend de ketelaansturing (nl bedrading) ?
Tenzij die Extensiekit echt 'dom' is en hij dus enkel de aansturingsparameters verkrijgt van een 'master' slimme thermostaat en die omzet naar fysisch geschakel op de draadjes. En waarbij alle radiatorknoppen dan met de thermostaat communiceren ipv rechtstreeks met de extensiekit ?
(gewoon nieuwsgierig in het design ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Twixie schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:26:
[...]

Ik snap het voordeel wel (idem met slimme thermostaten in andere ruimtes, waarvan je dan de ketelbedrading niet gebruikt), alleen vind ik het niet echt logisch. Want de extensiekit bevat toch uitgerekend de ketelaansturing (nl bedrading) ?
Tenzij die Extensiekit echt 'dom' is en hij dus enkel de aansturingsparameters verkrijgt van een 'master' slimme thermostaat en die omzet naar fysisch geschakel op de draadjes. En waarbij alle radiatorknoppen dan met de thermostaat communiceren ipv rechtstreeks met de extensiekit ?
(gewoon nieuwsgierig in het design ;)).
Extensiekit kan het warme water sturen.
Voor warmwatersturing is een UI nodig op een tado apparaat.
Die UI kan alleen op de slimme thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JERO79
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 12:40
Ik heb vloerverwarming met 3 zones (2 in woonkamer, 1 in hal/toilet). Deze zijn aangesloten op dit type verdeler met thermostaatknop, hangend naast de CV Remeha Quinta 35c.
Afbeeldingslocatie: https://www.cv-shop.nl/media/catalog/category/Therminon.jpg
De CV is bedraad aangesloten op een thermostaat in de woonkamer. De rest van het huis is voorzien van 7 radiatoren met haakse, niet-thermostatische kranen.

Ik wil elke kamer als zone apart kunnen aansturen, de woonkamer en hal/toilet mogen samen wel 1 zone vormen. Lezend door dit topic heb ik nu dit in gedachte:
  • Vervangen haakse, niet-thermostatische kranen door verkeerd haakse, thermostatische kranen (alleen binnenwerk vervangen niet mogelijk omdat de voeler dan boven de radiator uitsteekt en ik dan ook nog 'Engelse' Slimme knoppen nodig heb i.v.m. richting display)
  • Aanschaffen: 1x Slimme Radiatorknop - Starterskit, 6x Slimme Radiatorknop, 1x Slimme thermostaat (plaatsen in woonkamer)
Resteren nog enkele vragen:
  • Kan ik mijn vloerverwarming zo aansturen (dus dat de thermostaat in de woonkamer de radiatorknop op de verdeler aanstuurt)? Of is er een betere manier? Ik las namelijk ook iets over het monteren van een klep en die aan te sturen via een relaisaansluiting op de thermostaat.
  • Is er een mogelijkheid om de pomp van mijn vloerverwarming alleen te laten lopen bij warmtevraag van die specifieke thermostaat? Kan dat via die relaisaansluiting met hergebruik van de bestaande bedrading van woonkamer naar CV? Of kan ik beter een pompschakelaar aanschaffen?
  • Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JERO79 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:42:
Resteren nog enkele vragen:
  • Kan ik mijn vloerverwarming zo aansturen (dus dat de thermostaat in de woonkamer de radiatorknop op de verdeler aanstuurt)? Of is er een betere manier? Ik las namelijk ook iets over het monteren van een klep en die aan te sturen via een relaisaansluiting op de thermostaat.
  • Is er een mogelijkheid om de pomp van mijn vloerverwarming alleen te laten lopen bij warmtevraag van die specifieke thermostaat? Kan dat via die relaisaansluiting met hergebruik van de bestaande bedrading van woonkamer naar CV? Of kan ik beter een pompschakelaar aanschaffen?
  • Zie ik nog iets over het hoofd?
Wij kunnen die knop nooit vervangen omdat die knop regelt dat er geen 80 graden water uw vloer in gaat. Als wij die knop vervangen zal tado gewoon max open gaan als er warmte nodig is voor de vloerverwarming. Dat is zeker niet aan te raden.
U moet een zoneklep installeren en die bedraad aan de tado thermostaat in de woonkamer monteren.
U kunt de klep en pomp via hetzelfde relais laten lopen (tot 6 ampere piekspanning in onze tado thermostaat)
Eventueel kunt ook ook gewoon alleen de pomp door de tado laten sturen en dan hoeft u geen zoneklep te installeren. Volgens mij moet dat ook gewoon werken. (als iemand hier een opmerking over heeft dan hoor ik het graag)

Naast de ketel komt dan een Extensiekit zodat we de ketel modulerend kunnen sturen alleen als er minimaal 1 tado zone is die warmtevraag heeft.
Hou er rekening mee dat we geen verticale starterskit in NL kunnen leveren. Alleen de losse knoppen kunnen wij manueel aanpassen naar verticaal nadat u een bestelling heeft geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Kan iemand vertellen welke functionaliteit je nog hebt op het moment dat je geen Internet hebt of dat hun dienst eruit ligt ?
Ik sta echt op het punt te bestellen, maar het enige waar ik nog serieus schrik van heb, is de afhankelijkheid van de cloud. Concurrent EvoHome is nog vrij goed bruikbaar door het centrale paneel met touchscreen. Heb echter de indruk dat dit met Tado veel minder het geval is. Als Tado ermee ophoudt of hun huidig systeem niet langer supporteert, hoe waardeloos worden al mijn Tado spullen dan ? Uiteindelijk zou het gaan om een investering van bijna €1000.

[ Voor 9% gewijzigd door Twixie op 14-12-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alegico

alegico

tado schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:50:
[...]

U moet een zoneklep installeren en die bedraad aan de tado thermostaat in de woonkamer monteren.
U kunt de klep en pomp via hetzelfde relais laten lopen (tot 6 ampere piekspanning in onze tado thermostaat)
Eventueel kunt ook ook gewoon alleen de pomp door de tado laten sturen en dan hoeft u geen zoneklep te installeren. Volgens mij moet dat ook gewoon werken. (als iemand hier een opmerking over heeft dan hoor ik het graag).
hoe zinvol zou het zijn om, vanwege het meestal ontbreken van bekabeling tussen juist die 2 locaties, e.e.a. draadloos via een 866Mhz switch te kunnen doen.
Iets voor de langere (of minder langere) termijn planning?
Twixie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:13:
Kan iemand vertellen welke functionaliteit je nog hebt op het moment dat je geen Internet hebt of dat hun dienst eruit ligt ?
Ik sta echt op het punt te bestellen, maar het enige waar ik nog serieus schrik van heb, is de afhankelijkheid van de cloud. Concurrent EvoHome is nog vrij goed bruikbaar door het centrale paneel met touchscreen. Heb echter de indruk dat dit met Tado veel minder het geval is. Als Tado ermee ophoudt of hun huidig systeem niet langer supporteert, hoe waardeloos worden al mijn Tado spullen dan ? Uiteindelijk zou het gaan om een investering van bijna €1000.
Ik wil wel een poging wagen:
Als je tado configuratie eenmaal is geïnstalleerd, heb je de internet verbinding alleen nodig voor communicatie met je smartphone. Als de verbinding weg is, heb je volledig manuele controle via de thermostaat. Programma's bijwerken kan dan natuurlijk niet. Zo ook met het eventueel verdwijnen van tado als my.tado.com.
Ook dan zul je geen externe aanpassingen meer kunnen doen. Het is een risico dat geef ik toe.
Maar dat geldt voor zoveel zaken in het leven....

Iemand die dit kan ontkrachten of bevestigen?

[ Voor 44% gewijzigd door alegico op 14-12-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twixie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:13:
Ik zou me er niet zo druk om maken:
https://www.tado.com/de-e...-best-funded-iot-startups
alegico schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:46:
[...]

hoe zinvol zou het zijn om, vanwege het meestal ontbreken van bekabeling tussen juist die 2 locaties, e.e.a. draadloos via een 866Mhz switch te kunnen doen.
Iets voor de langere (of minder langere) termijn planning?
Misschien maar vooralsnog is de markt te klein. 1 zone kunnen we oplossen met een Extensiekit maar die kunnen we maar 1 keer per huishouden toepassen.

[ Voor 45% gewijzigd door tado op 14-12-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Mja, dat zegt natuurlijk niet veel, want niet alles is onder jullie eigen controle. Kijk bvb naar wat er met Pebble gebeurd is.
Ik had eigenlijk een ander antwoord verwacht :) : je kan namelijk het risico een pak kleiner maken door te huren ipv te kopen. Natuurlijk als dan toch blijkt dat na 5 jaar de huidige modellen nog altijd mooi ondersteund worden, was kopen al een pak goedkoper...
Doordat jullie niet met een abonnement werken, lijkt het me ook vanuit business standpunt niet denkbeeldig dat jullie regelmatig met nieuwe versies zullen komen en oude niet langer supporteren. Want anders verdienen jullie na mijn initiële investering helemaal niets meer aan me, terwijl ik wel jarenlang van jullie cloud services gebruik blijf maken.
alegico schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:46:
Programma's bijwerken kan dan natuurlijk niet.
Dat is dus iets dat met EvoHome wel nog vrij gemakkelijk kan via het touchscreen paneel. Nu, wellicht zal dat niet zoveel beter blijken. Als die over pakweg 5 jaar ook niet meer ondersteund worden, ga je nog altijd wel een lokaal werkend systeem hebben, maar wellicht toch willen upgraden omdat je dan al zo gewoon zal zijn aan alle cloud based functionaliteit...

[ Voor 10% gewijzigd door Twixie op 14-12-2016 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Twixie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:00:
[...]

Nu, met EvoHome is het wellicht ook wel een beetje eenzelfde verhaal. Als die over pakweg 5 jaar ook niet meer ondersteund worden, ga je nog altijd wel een lokaal werkend systeem hebben, maar wellicht toch willen upgraden omdat je dan al zo gewoon zal zijn aan alle cloud based functionaliteit...
Sterker nog. Honeywell heeft hun Lyrc T6 uitgebracht maar die is ook niet geschikt met hun eigen EvoHome systeem. Wij hebben onze eerste klanten uit 2011 zelfs nog een gratis softwareupdate gegeven naar Amazon Alexa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
@tado: Ik merk dat de gemeten temperatuur regelmatig flink boven de ingestelde temperatuur uit piekt, tot zelfs anderhalve graad hoger. Vervolgens stopt tado met verwarmen en koelt het weer langzaam (erg langzaam, het huis is goed geïsoleerd) af tot net onder de ingestelde temperatuur. Is dat normaal gedrag? De grafiek in de app toont een mooie vlakke lijn, maar die komt dus beslist niet overeen met de werkelijkheid. Een kleine afwijking zou ik prima vinden, maar anderhalve graad meer (waardoor het 22 graden wordt) is iets teveel van het goede.

Die gemeten temperatuur lees ik overigens af op zowel de tado thermostaat (of eigenlijk de app) alswel op een naast de thermostaat hangende thermometer.

Mijn installatie (stadsverwarming zonder regelklep) bestaat uit 3 radiatoren met slimme tado radiatorknoppen en een (gewonnen, JAY :)) tado wandthermostaat die zich allen in de woonkamer bevinden.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marc O. schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:25:
@tado: Ik merk dat de gemeten temperatuur regelmatig flink boven de ingestelde temperatuur uit piekt, tot zelfs anderhalve graad hoger. Vervolgens stopt tado met verwarmen en koelt het weer langzaam (erg langzaam, het huis is goed geïsoleerd) af tot net onder de ingestelde temperatuur. Is dat normaal gedrag? De grafiek in de app toont een mooie vlakke lijn, maar die komt dus beslist niet overeen met de werkelijkheid. Een kleine afwijking zou ik prima vinden, maar anderhalve graad meer (waardoor het 22 graden wordt) is iets teveel van het goede.

Die gemeten temperatuur lees ik overigens af op zowel de tado thermostaat (of eigenlijk de app) alswel op een naast de thermostaat hangende thermometer.

Mijn installatie (stadsverwarming zonder regelklep) bestaat uit 3 radiatoren met slimme tado radiatorknoppen en een (gewonnen, JAY :)) tado wandthermostaat die zich allen in de woonkamer bevinden.
Graag even contact met support@tado.com zodat ik toegang heb tot uw account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Done, thnx

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERO79
  • Laatst online: 14-07 12:40
[...]
Wij kunnen die knop nooit vervangen omdat die knop regelt dat er geen 80 graden water uw vloer in gaat. Als wij die knop vervangen zal tado gewoon max open gaan als er warmte nodig is voor de vloerverwarming. Dat is zeker niet aan te raden.
Goed punt, daar had ik niet aan gedacht.
[...]
Eventueel kunt ook ook gewoon alleen de pomp door de tado laten sturen en dan hoeft u geen zoneklep te installeren. Volgens mij moet dat ook gewoon werken. (als iemand hier een opmerking over heeft dan hoor ik het graag)
Dus dan stuurt de thermostaat via de bestaande bedrading de CV aan en schakelt gelijktijdig een relais waarmee de pomp aan/uit wordt gezet? Alleen jammer dat ik geen 220V bekabeling heb lopen van de thermostaat naar de vloerverwarmingspomp.
[...]
Naast de ketel komt dan een Extensiekit zodat we de ketel modulerend kunnen sturen alleen als er minimaal 1 tado zone is die warmtevraag heeft.
Waarom is deze extensiekit nodig als ik de thermostaat gewoon bedraad heb aangesloten op de CV? Dan kan hij toch ook gewoon modulerend aansturen bij warmtevraag vanuit die thermostaat of een van de slimme knoppen elders?
[...]
Hou er rekening mee dat we geen verticale starterskit in NL kunnen leveren. Alleen de losse knoppen kunnen wij manueel aanpassen naar verticaal nadat u een bestelling heeft geplaatst.
Goed om te weten. Maar ik ga toch de gehele knop vervangen, anders zit de thermostatische voeler vlak boven de radiator.

• stuikerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 13:32
Leert de radiatorknop ook de ruimte kennen? Want nu wordt er al vanaf 4-5 uur gestookt, om om 7 uur 24 graden te halen. Terwijl het volgens mij op maximum een uurtje opvoorrand ook zou moeten lukken

• Twixie
stuikerd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 07:17:
Leert de radiatorknop ook de ruimte kennen? Want nu wordt er al vanaf 4-5 uur gestookt, om om 7 uur 24 graden te halen. Terwijl het volgens mij op maximum een uurtje opvoorrand ook zou moeten lukken
Ik denk dat het lerend karakter aan server kant zit, of op zijn minst in de thermostaat die de ketel controleert. Daar worden volgens mij de meetgegevens van alle knoppen/thermostaten vergeleken met de stookmomenten en worden die aangepast naarmate de resultaten. Ik weet niet hoe slim die algoritmen zijn, maar ze zouden daarbij bvb ook moeten kijken naar hoeveel kamers warmte vragen. Als er slechts 1 kamer warmte nodig heeft, lijkt het me logisch dat die sneller op temperatuur zal zijn dan wanneer er 5 kamers warmte moeten hebben tegen een bepaald tijdstip. Je zou alleszins al eens in je grafieken kunnen kijken of je kamer effectief al om 6u of vroeger warm genoeg was, en dan eens enkele dagen afwachten om te zien of het systeem zichzelf verder aanpast om de dagen erop pas later beginnen te stoken.

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 16:28
Enige ETA bekend wanneer ik mijn v3 Bridge met HomeKit kan verwachten? :) had de v3 besteld maar v2 met gratis upgrade gekregen. Zou vorige maand worden toegestuurd maar momenteel nog altijd niks.

Ben erg benieuwd namelijk :)
JERO79 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 18:00:
[...]

Goed punt, daar had ik niet aan gedacht.

[...]

Dus dan stuurt de thermostaat via de bestaande bedrading de CV aan en schakelt gelijktijdig een relais waarmee de pomp aan/uit wordt gezet? Alleen jammer dat ik geen 220V bekabeling heb lopen van de thermostaat naar de vloerverwarmingspomp.

[...]

Waarom is deze extensiekit nodig als ik de thermostaat gewoon bedraad heb aangesloten op de CV? Dan kan hij toch ook gewoon modulerend aansturen bij warmtevraag vanuit die thermostaat of een van de slimme knoppen elders?

[...]

Goed om te weten. Maar ik ga toch de gehele knop vervangen, anders zit de thermostatische voeler vlak boven de radiator.
Een tado thermostaat kan niet modulerend uw ketel sturen EN een relaissturing doen.
Vandaar:

Slimme thermostaat bedraad aan pomp
Extensiekit naast ketel voor modulerende sturing van ketel.
stuikerd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 07:17:
Om eerlijk te zijn is het algoritme nog niet geoptimaliseerd voor radiatoren. Daar gaan we nog aan werken maar er zijn eerst andere dingen die een hogere prioriteit hebben (grafieken voor radiatoren, betere weergave wanneer ketel aan is etc..). Als u er echt last van heeft zijn er 2 opties:

Of even mailen naar support@tado.com
Of zelf de "early start" uitzetten voor die zone.
StephanN93 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:00:
Enige ETA bekend wanneer ik mijn v3 Bridge met HomeKit kan verwachten? :) had de v3 besteld maar v2 met gratis upgrade gekregen. Zou vorige maand worden toegestuurd maar momenteel nog altijd niks.

Ben erg benieuwd namelijk :)
Januari is nu de verwachting. Zodra er meer informatie is krijgt u vanzelf een mail van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SASQUATXH
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 15:36
Ik heb sinds kort mijn eigen studio, met een open keuken en aparte badkamer. Het is een gerenoveerd pand uit 1889, waarbij ik in een hoekwoning op de begane grond woon.

Ik heb zelf het idee dat ik redelijk aan het stoken ben, aangezien er in mijn woning geen centrale verwarming aanwezig is, maar alleen 3 radiatorknoppen in de woon-/slaapkamer. Hierbij is het dus telkens de verwarming verhogen of verlagen, naar aanleiding van de gevoelstemperatuur.

Daarom ben ik aan het rondkijken naar een smarthome oplossing, waarbij ik de radiatorknoppen kan aansturen. Ik heb al wel gekeken naar programmeerbare knoppen, maar die springen ook aan op de momenten dat ik niet thuis ben. Ook kwam ik wat oplossingen tegen die via mijn eigen netwerk te programmeren zijn, maar die weer niet via het internet bestuurd kunnen worden.
Ik hoef de badkamer trouwens niet aan te kunnen sturen. Hier heb ik meestal de verwarming op 1 staan, zodra ik ga douchen zet ik hem hoger en als ik klaar ben, weer lager.

Daarbij viel mijn oog eigenlijk op Tado, voor in de woon-/slaapkamer. Vooral de geofencing spreekt mij aan, vooral omdat hij vanzelf op een lagere temperatuur gaat als ik op het werk ben of eens iets ga doen na het werk en hij de temperatuur daadwerkelijk meet en hier de verwarming op afstelt.

Zal ik met deze oplossing nog wat kosten kunnen besparen (aangezien het om een kleine woning gaat) en of er wellicht nog andere alternatieven zijn, die ik over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Laatst online: 17-09 08:47
Ik heb een modulerende ketel (Ferroli MegaDens) die tot op heden werd aangestuurd door een Honeywell Chromotherm IV als aan/uit ketel. Sinds vandaag de Tado thermostaat aangesloten en de bedrading 1:1 overgezet naar de Tado. De ketel werkt, maar uiteraard wel als een aan/uit systeem.

Nu wil ik de modulerende werking gaan gebruiken en zal de bedrading van de thermostaat bij de ketel moeten overprikken naar de modulerende contact punten. Mijn vraag, kan ik dit straffeloos doen? Of zal ik ook iets moeten veranderen op de Tado? Zal de Tado automatisch zien dat de ketel nu modulerend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alegico

alegico

Svennos1 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:50:
Ik heb een modulerende ketel (Ferroli MegaDens) die tot op heden werd aangestuurd door een Honeywell Chromotherm IV als aan/uit ketel. Sinds vandaag de Tado thermostaat aangesloten en de bedrading 1:1 overgezet naar de Tado. De ketel werkt, maar uiteraard wel als een aan/uit systeem.

Nu wil ik de modulerende werking gaan gebruiken en zal de bedrading van de thermostaat bij de ketel moeten overprikken naar de modulerende contact punten. Mijn vraag, kan ik dit straffeloos doen? Of zal ik ook iets moeten veranderen op de Tado? Zal de Tado automatisch zien dat de ketel nu modulerend is?
op de tado moet je dan ook andere aansluitpunten gebruiken. volgens mij zijn hierover wel wat postings geweest in dit topic. ff zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
SASQUATXH schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:20:
Zal ik met deze oplossing nog wat kosten kunnen besparen (aangezien het om een kleine woning gaat) en of er wellicht nog andere alternatieven zijn, die ik over het hoofd zie.
Tado is wel een mogelijk oplossing maar let wel dat je radiatoren al geschikte knoppen heb die je kan vervangen. Dat is in een oud huis niet evident

Ik verwacht niet dat je veel kan besparen tov handmatig de radiatorknoppen aan en uitzetten als je binnenkomt of weggaat tenzij je daarbij opzettelijk de verwarming redelijk hoog laat staan of heel vaak vergeet je verwarming dicht te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Of zal ik ook iets moeten veranderen op de Tado? Zal de Tado automatisch zien dat de ketel nu modulerend is?
Volgens mij moet je ook Tado contacteren zodat ze aan server kant iets aanpassen. Blijkbaar moet aan serverkant geweten zijn welke brander er aan je thermostaat hangt, vermoedelijk omdat er wat parameters anders moeten ingesteld worden. Vandaar dat bij eerste installatie je die gegevens ook moet laten weten vooraleer je nog maar installatie-instructies krijgt. Heb je bij die installatie overigens moeten doorgeven of je ketel in aan/uit of modulerend aangesloten is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Laatst online: 17-09 08:47
Twixie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:32:
[...]

Volgens mij moet je ook Tado contacteren zodat ze aan server kant iets aanpassen. Blijkbaar moet aan serverkant geweten zijn welke brander er aan je thermostaat hangt, vermoedelijk omdat er wat parameters anders moeten ingesteld worden. Vandaar dat bij eerste installatie je die gegevens ook moet laten weten vooraleer je nog maar installatie-instructies krijgt. Heb je bij die installatie overigens moeten doorgeven of je ketel in aan/uit of modulerend aangesloten is ?
Er wordt tijdens de installatie alleen gevraagd welke ketel en thermostaat je gebruikt. Niet of ik de ketel momenteel modulerend bedraad of aan/uit bedraad heb geïnstalleerd. Ik bel Tado maandag wel en zal de boel omprikken/omzetten naar modulerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:32
Volgens mij staat er verkeerde informatie op de website van Tado welke mij onzeker maakt over welke producten ik moet bestellen voor mijn situatie.

Ik heb een oude bedrade thermostaat (die een simpel schema kan aanmaken) en een CV-ketel van Nefit. Ik heb 7 radiatoren waarvan er 2 in 1 kamer hangen, de kamers/radiators zijn verspreid over 3 verdiepingen. Ik wil elke kamer/zone apart kunnen regelen op basis van een schema en locatie.

Mijn veronderstelling is dat ik de Slimme Thermostaat - Starterskit (v3) nodig heb en daarnaast 7 slimme Tado radiatorknoppen.

Op de website van Tado staat echter het volgende:
Elke kamer apart aansturen met Slimme Radiatorknoppen

Als je verwarmingssysteem uitgerust is met radiatoren en tot nu toe nog geen individuele aansturing van de verschillende zones toestond, dan zijn onze Slimme Radiatorknoppen het juiste product voor jou. Ze stellen je in staat om je huis op te delen in zoveel zones als je wilt en een individuele temperatuurregeling te realiseren. De Slimme Radiatorknoppen kun je aansluiten op alle conventionele radiatorventielen. Om een optimale temperatuurregeling te bereiken, raden we aan één zone per kamer te creëren.

Je hebt geen Slimme Thermostaat nodig om de Slimme Radiatorknoppen te gebruiken. Mocht je al een Slimme Thermostaat bezitten, dan kun je je bestaande verwarmingssysteem verder optimaliseren door Slimme Radiatorknoppen toe te voegen.
https://support.tado.com/...t-aan-te-sturen-met-tado-

Daar staat duidelijk aangegeven dat ik geen slimme thermostaat nodig heb. Dat lijkt me toch apart, hoe wordt dan het warme water geregeld? Moet ik dan me ouderwetse thermostaat instellen dat hij tussen bepaalde tijden gewoon altijd warm water rondpompt? Warm water rondpompen zal dan weer zinloos zijn in de zomer en volgens mij ook nog eens schadelijk voor je systeem omdat al je radiatoren als het goed is dichtgedraaid zijn.

Ik heb ook nog een andere vraag. De slimme radiatorknoppen meten zelf de temperatuur lijkt me, maar hoe betrouwbaar is dit als je verwarming achter een bank zit of de knop niet aan de zijkant maar aan de bovenkant van je verwarming zit?

[ Voor 13% gewijzigd door jadatmag op 17-12-2016 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
jadatmag schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:56:
Daar staat duidelijk aangegeven dat ik geen slimme thermostaat nodig heb. Dat lijkt me toch apart, hoe wordt dan het warme water geregeld?
Heb me dat ook al afgevraagd, maar ik vermoed dat er systemen zijn die hun warm water van ergens anders halen. Bvb zou kunnen dat in een appartementsgebouw er 1 brander is voor alle appartementen en de bewoners dus zelf enkel radiatorknoppen hebben.

Hoedanook, in jouw geval heb je inderdaad 1 slimme thermostaat nodig en 7 radiatorknoppen. Tip: je kan nog zo'n €80 besparen door te kiezen voor een Radiatorknop Starterset (€199) + 5 radiatorknoppen (5x €79) en dan een losse Slimme Thermostaat (€129). Op veel online shops wordt deze laatste voorgesteld als zijnde een extra Thermostaat als je al de Thermostaat Starterset hebt, maar dat is zeker niet het geval. De Slimme Thermostaat in de Starterset of los, zijn gewoon identiek.
Is hier ook door Tado bevestigd. De reden van het prijsverschil is blijkbaar dat iemand die de Radiatorknop Starterset koopt, ook nog een hoop extra investeert in additionele radiatorknoppen en mogelijks losse Slimme Thermostaat, en daardoor dus meer profijt krijgt. Persoonlijk vind ik het vooral een heel verwarrende prijszetting.
jadatmag schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:56:
Ik heb ook nog een andere vraag. De slimme radiatorknoppen meten zelf de temperatuur lijkt me, maar hoe betrouwbaar is dit als je verwarming achter een bank zit of de knop niet aan de zijkant maar aan de bovenkant van je verwarming zit?
Dit is ook een use case waarbij die losse Slimme Thermostaten van pas kunnen komen. Je kan er dus ook in andere ruimtes, waar je geen bedrading naar de ketel hebt, toch ook zulke plaatsen louter om betere temperatuurmeting en dus controle van de warmtetoevoer te krijgen. In zo'n ruimte wordt de radiatorknop dan een simpele controller die de aanvoer regelt maar zijn instructies krijgt op basis van de temperatuur van de Slimme Thermostaat.
Ook hier wou ik dat ik ze hiervoor afzonderlijke producten hadden die dan goedkoper geprijsd waren, want in zo'n geval betaal je dus voor een Smart Thermostaat waarvan je het hele bedradingsgedeelte niet gebruikt, en voor een Radiatorknop waarvan je de temperatuurmeting niet gebruikt. Maar als jong bedrijf willen ze wellicht hun aantal producten zo simpel mogelijk houden.

[ Voor 31% gewijzigd door Twixie op 17-12-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 03:11
Vraagje voor de Tado-medewerker;

Ik heb een radiatorknop op ruim twee meter hoog en wil daardoor het scherm van mijn slimme radiatorknop wat meer gedraaid hebben. Werkt de knop nog naar behoren als het pijltje, dat normaliter omhoog moet wijzen, niet naar boven wijst?

Ik hoor het graag.

Grt, D.A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Twixie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:03:
[...]
Ook hier wou ik dat ik ze hiervoor afzonderlijke producten hadden die dan goedkoper geprijsd waren (...)
Maar als jong bedrijf willen ze wellicht hun aantal producten zo simpel mogelijk houden.
Houd er wel rekening mee dat de prijs eenmalig is, en daar alle support, website, updates enz uit betaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Appelsap schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:58:
Houd er wel rekening mee dat de prijs eenmalig is, en daar alle support, website, updates enz uit betaald moeten worden.
Ja, die opmerking heb ik eerder ook al gemaakt, maar die is totaal irrelevant als het gaat over welke producten ze hebben voor welke use cases. Maar inderdaad, het is onrealistisch te denken dat wat je nu koopt, 10 jaar gaat meegaan zonder verdere investering, hetzij in verplichte upgrades/updates, hetzij in Tado die een gegeven moment beslist geld te gaan vragen voor de dienst. Maar dat geldt eigenlijk voor alle producten waar een dienst aan gekoppeld zit waarvoor je niet apart nog eens betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BradJohnson
Afgelopen vrijdag besloot een van mijn radiatorkranen om vol open te gaan staan terwijl dat niet de bedoeling was. Volgens het schema moest die uit staan en er was geen manual-override actief. Hier kwam ik pas laat op de avond achter toen ik in de betreffende ruimte kwam en het daar bloedheet was. Knop er maar af gehaald, handmatige-knop terug gezet en Tado gemaild. Ben benieuwd of ze kunnen zien wat er aan de hand is.

De functionaliteit van Tado vind ik tot nu toe goed, maar het voelt nog niet echt stabiel/solide. Ik heb nog nooit zoveel contact gehad met een klantenservice als nu met Tado. De klantenservice is goed en reageert snel, maar blijft vervelend dat het in eerste instantie niet gewoon werkt zoals je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 08:45
Ik heb een aantal radiatoren die in een kastombouw zitten waardoor de temperatuur (en vochtigheid) sensor er behoorlijk naast zit.

Is Tado van plan met losse sensoren te komen die je als measuring device voor een zone kan gebruiken?
Zo niet, is het mogelijk zelf een measuring device te implementeren middels de toekomstige API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradJohnson
DiLDoG schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:58:
Ik heb een aantal radiatoren die in een kastombouw zitten waardoor de temperatuur (en vochtigheid) sensor er behoorlijk naast zit.

Is Tado van plan met losse sensoren te komen die je als measuring device voor een zone kan gebruiken?
Zo niet, is het mogelijk zelf een measuring device te implementeren middels de toekomstige API?
Je kan een additionele thermostaat in die ruimte hangen. In de app kun je die dan selecteren als meet-apparaat voor die ruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door BradJohnson op 19-12-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Graag foto's van hoe u de draden op de ketel heeft omgezet op modulerend.

Wij zullen dan kijken of het juist is en doorgeven hoe het op de tado moet.
Zorda u het dan ook op tado heeft omgezet moet u ons even bellen zodat wij ook uw tado kunnen doorgeven dat hij via een modulerende sturing moet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Twixie schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:11:
Nog even deze vraag herhalen. Is me niet zo duidelijk wat je nu allemaal met IFTTT kunt doen eigenlijk. Voor mij zou dit in elk geval een heel handig 'recept' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haayman
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-07-2022
Wij hebben nu een paar weken de Tado en draaien de app op Android. Wat me heel erg verbaast is hoe slecht de app werkt in de achtergrond.
Net ook weer: de app gaf de hele tijd aan dat mijn vrouw niet thuis was, terwijl ze dat wel is. Pas op het moment dat ze de app opent schiet haar poppetje naar binnen. Dat is de hele tijd onze ervaring.
De (uitstekende!) helpdesk geeft aan dat er bij de volgende update naar gekeken zal worden, maar ik vind het zo gek dat dit nog zo slecht werkt, terwijl dit toch het hart is van het systeem? Dit is de enige reden waarom we het gekocht hebben: dat we zonder omkijken er van uit mogen gaan dat de verwarming aan staat als we thuis komen. Nu kunnen we net zo goed met de hand de knop hoger zetten.

Wat is jullie ervaring? En waarom blijft de app niet gewoon doorwerken in de achtergrond zoals talloze andere apps?

[ Voor 0% gewijzigd door haayman op 20-12-2016 09:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
haayman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:40:
Wat is jullie ervaring? En waarom blijft de app niet gewoon doorwerken in de achtergrond zoals talloze andere apps?
Heeft de app wellicht niet de juiste rechten of draait er een task manager? Mijn ervaring is dat een van beide meestal de reden is waarom geofencing slecht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lo3k
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Voor de mensen met meerdere zones (mbv tado radiatorkranen): Hoe hebben jullie de slimme schema's per zone ingericht? Concreter: Ik vraag me af wat zuiniger is, alle zones tegelijkertijd verwarmen (zodat de ketel in 1x alles op temperatuur brengt / houdt gedurende de hele dag) of de zones onafhankelijk van elkaar verwarmen.

Voorbeeld:
Stel ik ga om 22u30 naar bed. Nu heb ik het zo ingesteld dat de 'woonkamer' zone t/m 21u op 20 graden blijft (koelt redelijk langzaam af, dus om 22u30 is het nog aangenaam). Om 22u begint alvast de 'slaapkamer' zone op te warmen naar 18 graden. Dit resulteert dus erin dat de ketel opnieuw moet beginnen te stoken om 22u om de slaapkamer warm te krijgen. Bovendien worden de radiatorkranen in de woonkamer dichtgeknepen waardoor de leidingen in de slaapkamer flink beginnen te suizen (ivm waterdruk). Daarom zat ik te denken dat het misschien verstandiger is om de slaapkamer ook alvast (vanaf bv 19u) op temperatuur te laten komen, zodat er nog wat overlap is met het woonkamer schema? Wat is efficiënter? Of is dat een kwestie van meterstanden noteren en vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haayman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:40:
Wij hebben nu een paar weken de Tado en draaien de app op Android. Wat me heel erg verbaast is hoe slecht de app werkt in de achtergrond.
Net ook weer: de app gaf de hele tijd aan dat mijn vrouw niet thuis was, terwijl ze dat wel is. Pas op het moment dat ze de app opent schiet haar poppetje naar binnen. Dat is de hele tijd onze ervaring.
De (uitstekende!) helpdesk geeft aan dat er bij de volgende update naar gekeken zal worden, maar ik vind het zo gek dat dit nog zo slecht werkt, terwijl dit toch het hart is van het systeem? Dit is de enige reden waarom we het gekocht hebben: dat we zonder omkijken er van uit mogen gaan dat de verwarming aan staat als we thuis komen. Nu kunnen we net zo goed met de hand de knop hoger zetten.

Wij krijgen over het algemeen juist hele positieve feedback op onze app en de geolocaite.
In bijna alle gevallen zijn er gewoon instellingen fout op de telefoon.
Door dit artikel aandachtig door te lezen komen de meeste mensen wel tot een oplossing:
https://support.tado.com/...ring-van-mijn-verwarming-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:02
lo3k schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:00:
Voor de mensen met meerdere zones (mbv tado radiatorkranen): Hoe hebben jullie de slimme schema's per zone ingericht? Concreter: Ik vraag me af wat zuiniger is, alle zones tegelijkertijd verwarmen (zodat de ketel in 1x alles op temperatuur brengt / houdt gedurende de hele dag) of de zones onafhankelijk van elkaar verwarmen.

Voorbeeld:
Stel ik ga om 22u30 naar bed. Nu heb ik het zo ingesteld dat de 'woonkamer' zone t/m 21u op 20 graden blijft (koelt redelijk langzaam af, dus om 22u30 is het nog aangenaam). Om 22u begint alvast de 'slaapkamer' zone op te warmen naar 18 graden. Dit resulteert dus erin dat de ketel opnieuw moet beginnen te stoken om 22u om de slaapkamer warm te krijgen. Bovendien worden de radiatorkranen in de woonkamer dichtgeknepen waardoor de leidingen in de slaapkamer flink beginnen te suizen (ivm waterdruk). Daarom zat ik te denken dat het misschien verstandiger is om de slaapkamer ook alvast (vanaf bv 19u) op temperatuur te laten komen, zodat er nog wat overlap is met het woonkamer schema? Wat is efficiënter? Of is dat een kwestie van meterstanden noteren en vergelijken?
Ik zou de kamers allemaal tegelijk verwarmen.
1 je ketel is toch al bezig met stoken; je warmte afgifte in het huis neemt toe en je delta t wordt hier alleen maar beter van
2 je minimal vermogen van de ketel is X keer hoger dan wat je nodig hebt tijdens het verwarmen van 1 kamer

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haayman
tado schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:13:
[...]

Wij krijgen over het algemeen juist hele positieve feedback op onze app en de geolocaite.
Door dit artikel aandachtig door te lezen komen de meeste mensen wel tot een oplossing:
Ja, dat verbaast me ook zo, waarom het dan bij al onze telefoons zo fout gaat. En ik heb alle artikelen hierover uitgeplozen.

Wat ik zie in het overzicht van de achtergrond-processen dat het Tado-process direct in de cache wordt gegooid zodra het wordt afgesloten. Dit betekent volgens mij dat het niet meer draait, maar wel snel geladen kan worden. Het Tado-process is ook een van de achtergrond-processen die het meeste geheugen in beslag nemen, wat mogeljik verklaart waarom het zo snel er uit wordt geknikkerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haayman
tado schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:13:
[...]

Ook als ik onderweg naar huis de app open hou zie ik mijn 'poppetje' niet dichterbij komen. Ik verwacht tenminste dat het langzamerhand van de buitenste cirkels naar binnen zou moeten verplaatsen?

Wat er nu gebeurt is dat het tot op het laatste moment buiten de buitenste cirkel blijft en pas thuis in één keer naar binnen springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Ik heb net mijn Tado binnen, aangesloten, maar wat me opvalt is dat hij een relatief hoge temperatuur geeft (nog even zoeken naar een thermometer om 'm te corrigeren), de Android app hier direct crasht, en ik mijn vrouw niet kan uitnodigen omdat ik een SMTP error krijg. Iemand tips?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Welke android versie draai je?
Zelf de tado gedraaid op marshmallow en nougat en dat draaide zonder problemen. Heb je een oudere versie draaien? Aangepast rom? Het is sowieso gek dat je app crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
l3art schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:46:
Welke android versie draai je?
Zelf de tado gedraaid op marshmallow en nougat en dat draaide zonder problemen. Heb je een oudere versie draaien? Aangepast rom? Het is sowieso gek dat je app crasht.
Moto E met Android 6, geinstalleerd, ingelogged, werd gevraagd over locatie, daarna crash. Inderdaad gek

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haayman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:28:
[...]

Ook als ik onderweg naar huis de app open hou zie ik mijn 'poppetje' niet dichterbij komen. Ik verwacht tenminste dat het langzamerhand van de buitenste cirkels naar binnen zou moeten verplaatsen?

Wat er nu gebeurt is dat het tot op het laatste moment buiten de buitenste cirkel blijft en pas thuis in één keer naar binnen springt.
Heeft u mobiele data wel aangezet en ook dat de tado app die mobiele data mag gebruiken ?
simon schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:53:
[...]

Moto E met Android 6, geinstalleerd, ingelogged, werd gevraagd over locatie, daarna crash. Inderdaad gek
via my.tado.com geen crash of foutmelding of open installatie ?

Anders even mailen naar support@tado.com

[ Voor 45% gewijzigd door tado op 20-12-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haayman
tado schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:37:
[...]
Heeft u mobiele data wel aangezet en ook dat de tado app die mobiele data mag gebruiken ?
Ja. Zoals gezegd, ik heb alle documentatie gelezen en uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 09:10
Hmmm ik heb een teken op mijn display die er eerst niet was. Een pijl naar beneden op een streep! Iemand een idee wat dat betekend?

Edit: heb het al gevonden!!

[ Voor 10% gewijzigd door DaveD1109 op 20-12-2016 17:46 ]

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 20:49

bdu

Marc O. schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:25:

Hi Marc, inmiddels verbetering op dit gebied?

Ik draait momenteel een soortgelijk systeem van eq-3 Max! En heb daar helaas ook het probleem dat de ruimtes, als ze aangaan, flink warmer stoken voordat ze uitgaan.

2de vraag. Hoe meet de temperatuur sensor de ruimte en hoe gaat deze om met de (directe) warmte van de radiator die op nog geen 15 cm afstand zit?
Pagina: 1 ... 13 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!