Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
acidfever schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:58:
[...]

Een paar kb geheugen kost echt eurocenten (ze hoeven maximaal de slimme schema's van 25 thermostaatknoppen op te kunnen slaan) en de software updates ondervinden geen enkele impact want die worden doorgevoerd wanneer de internet verbinding weer beschikbaar is.

Het gaat er om dat je Tado installatie NIETS meer doet wanneer je geen internetverbinding hebt. Dus wanneer hun servers of jouw internet verbinding er uit liggen zit je in de kou.
.
Tado heeft er vooral voor gekozen om de gebruiker afhankelijk te maken van de beschikbaarheid van hun server omgeving (waarbij verschillende variabelen een rol spelen).
Daarbij kost een starterskit meer dan voldoende om de kosten van een paar cent geheugen in te verwerken
Je thermostaat zal nog altijd zoals een gewone de ketel aansturen en ik denk dat de knoppen nog altijd fysisch te benaderen zijn om zo de temperatuur te veranderen, dus je houdt wss nog altijd een dom systeem over, je kan het enkel niet meer bedienen via jouw pc/smartphone/tablet en niet meer de temperatuur zien per kamer...

• Grave_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 16:07
wvanommen schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:37:
[...]

Is de afstand tot je bridge wellicht behoorlijk groot? Ik heb het idee dat de afstand tot de bridge behoorlijk invloed heeft op het batterij verbruik.
Nee, de afstand is niet groot. Ook heeft Tado al bevestigd dat de verbinding uitstekend is.
Maar dit heeft me wel aangezet tot iets dat ik langer in gedachte had. Ik heb een weerstation met buitensensor. Deze gebruikt net zoals Tado de 868Mhz freq.

Ik heb de batterijen eens uit dit weerstation gehaald en nieuwe batterijen in de Tado gedaan. Bij de volgende melding van lege batterijen kan ik dan zeggen of het beter is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Cap schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:31:
Het is duidelijk hoe Tado werkt, het is een cloudproduct dus (volledige) functionaliteit krijg je alleen m.b.v. een internetverbinding. Dat is inderdaad een keuze met gevolgen voor de hardware. Als je dat een foute keuze vindt dan zou ik geen Tado kopen.

Je kan vinden dat wat cpu / memory power / programmeerwerk voor een slimmer lokaal device makkelijk moet kunnen en dat dit niet zo veel meer hoeft te kosten, maar dat is nu eenmaal niet de keuze van Tado geweest bij het ontwerpen van het product. Ook geldt voor elk massaproduct zeker dat een paar centen ook tellen, een fabrikant moet bij het ontwerp continu op de kosten letten want die lopen snel op. Daarnaast komt er in praktijk wel iets meer bij kijken, dus onder de streep zal het echt wel gaan om meer kosten dan een paar cent.

Bottom line: uiteraard is het prima mogelijk om een zelfstandig werkende slimme thermostaat te maken (en vast ook voor de prijs van een Tado thermostaat), maar Tado heeft iets anders gemaakt.
Waar op de website adverteert Tado een cloud product of dat de functionaliteit afhankelijk is van de beschikbaarheid van hun cloud dan? Ze adverteren een slimme thermostaat en gebruiken termen als "Houd de controle" en "Blijf comfortabel".

Heel veel controle en comfort inderdaad wanneer je in de kou zit omdat hun servers er uit liggen. Het is gewoon een redelijk mager excuus voor een technische afhankelijkheid die nooit in een dergelijk systeem zou mogen zitten.

Een prima oplossing zou al zijn om het volgende schakelmoment (of dat van de komende 24 uur of iets dergelijks) lokaal te "cachen". Ze hoeven echt niet hun hele cloud platform in de hub trachten te stoppen. Een andere oplossing zou zijn om de gebruiker de mogelijkheid te geven te kiezen wat Tado doet wanneer hun servers langer dan een bepaalde tijd niet bereikbaar zijn bijvoorbeeld.

Het gaat er om dat mensen hebben meegemaakt dat hun verwarming urenlang niet werkte omdat de cloud hun Tado systeem niet aanstuurde.....je verwarmingssysteem minder betrouwbaar maken is niet de beste feature om te verkopen.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Dragunov schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:01:
[...]
Je thermostaat zal nog altijd zoals een gewone de ketel aansturen en ik denk dat de knoppen nog altijd fysisch te benaderen zijn om zo de temperatuur te veranderen, dus je houdt wss nog altijd een dom systeem over, je kan het enkel niet meer bedienen via jouw pc/smartphone/tablet en niet meer de temperatuur zien per kamer...
Je slimme schema stuurt je ketel niet meer aan want die functionaliteit loopt via de Tado cloud en ook geofencing werkt niet meer.

Handmatig je kamerthermostaat bedienen kan inderdaad en dan moet je dus ook elke kamer langs om je thermostaatknoppen in te stellen wanneer deze op een lage temperatuur staan (volgens je schema).
Daarvoor moet je dus wel thuis zijn.

Het domme systeem wat je dan overhoud is dan dusdanig dom dat het niet eens meer als een klokthermostaat fungeert maar als zo'n ding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6QBZPTRXI187IwkTkin5u63-MQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rsSuE14412DNnGKBVBaJ4Ubh.png?f=user_large

Eerste wereld problemen natuurlijk maar laten we eerlijk zijn: Tado verkoopt een 1e wereld product/dienst (voor behoordelijke prijzen ook)....

[ Voor 15% gewijzigd door acidfever op 10-09-2020 09:50 ]

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een prima oplossing zou al zijn om het volgende schakelmoment (of dat van de komende 24 uur of iets dergelijks) lokaal te "cachen". Ze hoeven echt niet hun hele cloud platform in de hub trachten te stoppen.
Inderdaad. Als OF je zelf offline bent OF tado offline is, is het logisch dat je geen aanpassingen kunt doorgeven in schema's e.d. Maar het feit dat er nooit een geplande schakeling kan plaatsvinden zonder een directe verbinding tussen thermostaat/hub en tado server, dat vind ik ook raar. Een lokaal schema dat op een 'domme' manier uitgevoerd wordt is een zeer logische aanpak want internet is nu eenmaal niet 100% beschikbaar.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheriff66
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-12-2024
mddd schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:53:
[...]

Inderdaad. Als OF je zelf offline bent OF tado offline is, is het logisch dat je geen aanpassingen kunt doorgeven in schema's e.d. Maar het feit dat er nooit een geplande schakeling kan plaatsvinden zonder een directe verbinding tussen thermostaat/hub en tado server, dat vind ik ook raar. Een lokaal schema dat op een 'domme' manier uitgevoerd wordt is een zeer logische aanpak want internet is nu eenmaal niet 100% beschikbaar.
Vind het ook echt een van de weinige grote missers van Tado. Ik heb zelf stadsverwarming met een Tado radiatorknop in de woonkamer. Toen Ziggo er laatst een keer uit lag kwam ik er pas achter dat je dus altijd een werkende internetverbinding moet hebben. Het moet gewoon echt lokaal kunnen draaien, net als Hue. Verder vind ik Tado goed werken. Die hub verdient alleen een simpele upgrade. Waar is hij anders voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sheriff66 schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:58:
[...]

Vind het ook echt een van de weinige grote missers van Tado. Ik heb zelf stadsverwarming met een Tado radiatorknop in de woonkamer. Toen Ziggo er laatst een keer uit lag kwam ik er pas achter dat je dus altijd een werkende internetverbinding moet hebben. Het moet gewoon echt lokaal kunnen draaien, net als Hue. Verder vind ik Tado goed werken. Die hub verdient alleen een simpele upgrade. Waar is hij anders voor?
Hoe vaak ligt het internet er in NL uit ?
Juist het feit dat u het pas door had toen het een keer fout ging laat zien dat het over het algemeen niet nodig is.

Die 1 keer per 2 jaar dat er een misschien een internet storing is kan je natuurlijk gewoon zelf aan de Slimme Radiatorknop draaien om alsnog handmatig de verwarming aan te zetten. Want lokale controle blijft bestaan, ook als de internetverbinding eruit ligt.

Natuurlijk zou het mooi zijn als alles lokaal draait. Dat is dus ook mogelijk door van Apple HomeKit gebruik te maken. Maar voor de functionaliteit die de tado app met zich mee brengt is een verbinding met de cloud benodigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheriff66
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-12-2024
tado schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:49:
[...]

Hoe vaak ligt het internet er in NL uit ?
Juist het feit dat u het pas door had toen het een keer fout ging laat zien dat het over het algemeen niet nodig is.

Die 1 keer per 2 jaar dat er een misschien een internet storing is kan je natuurlijk gewoon zelf aan de Slimme Radiatorknop draaien om alsnog handmatig de verwarming aan te zetten. Want lokale controle blijft bestaan, ook als de internetverbinding eruit ligt.

Natuurlijk zou het mooi zijn als alles lokaal draait. Dat is dus ook mogelijk door van Apple HomeKit gebruik te maken. Maar voor de functionaliteit die de tado app met zich mee brengt is een verbinding met de cloud benodigd.
Lokale controle blijft dus NIET bestaan. Ik kan bij een internetstoring immers niet binnen mijn LAN gebruikmaken van de app. Als je met lokale controle gewoon aan de knop draaien bedoelt, dat kon vroeger met een gewone knop ook al, ook tijdens een internetstoring ;-).

Je geeft daarnaast zelf aan dat het mooi zou zijn als alles lokaal draait. Dat lijkt me dan ook serieus iets om in de toekomst naar te streven. Het is gewoon onlogisch. Verder is er wel vaker dan 1 keer per 2 jaar een internetstoring, tenminste in ieder geval wel bij Ziggo.

Apple HomeKit is leuk, maar ik gebruik liever de Tado app. Wanneer je HomeKit gaat gebruiken werken de schema's e.d. ook niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
tado schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:31:
[...]

Helaas zijn dit soort topics nooit zo simpel als ze op het eerste gezicht lijken.

Neem een potentiële kinderslot feature voor de Slimme Radiatorknoppen.
Hoe ga je ermee om als de internetverbinding eruit ligt? Als je geen HomeKit gebruikt en de internetverbinding ligt plat is het niet mogelijk om de temperatuur aan te passen via de app. Maar vanwege het kinderslot kan je ook niet aan de knop zelf draaien ?
Moet je de batterijen eruit halen om een reset te geven aan de knop om het kinderslot te verwijderen tot de volgende verbinding met de cloud ?
Dan hebben we het direct al over firmware development en backend development.
Daarnaast, hoe ga je zo'n feature communiceren zodat de support niet overbelast zal worden als er een storing is bij een internetprovider zodat een hele regio met tado klanten zonder app toegang komt te zitten ?

Al dit soort overwegingen moeten gemaakt worden voor alle features die we introduceren. En hou er vooral rekening mee dat de app moet werken voor Tweakers zoals jullie, maar ook voor de non-technische persoon die een tado Slimme Thermostaat heeft gekregen met zijn/haar energiecontract.

Blijf vooral feature requests ingeven via het tado community forum, maar hou er rekening mee dat nieuwe features helaas niet elke week gelanceerd kunnen worden.
Dit vind ik toch een wat gemakkelijke reactie. In eerdere feature roadmaps die jullie zelf hebben gepubliceerd, letterlijk van jaren terug (zie ook screenshots in dit topic), stonden dit soort features.

Uiteraard met een disclaimer, maar de complexiteit van het ontwikkelen was ook toen ongetwijfeld bekend.

Nu schrijven dat 'nieuwe features helaas niet elke week gelanceerd kunnen worden' is dus wat onterecht als jullie sommige veelgevraagde, bij andere IoT apparaten gangbare features, niet van de grond krijgen.

Uiteraard geen persoonlijk verwijt naar jou als de beheerder van het Tado account. Maar dit wekt bij mij wel enige irritatie op.

Is er anders meer inzicht in de (ongetwijfeld aangepaste) roadmap te krijgen. In het begin was de open roadmap een pluspunt om voor tado te kiezen, nu al tijden een soort geheim...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

cs-tweak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:40:
[...]

Dit vind ik toch een wat gemakkelijke reactie. In eerdere feature roadmaps die jullie zelf hebben gepubliceerd, letterlijk van jaren terug (zie ook screenshots in dit topic), stonden dit soort features.
Zeker makkelijk aangezien de storingen die ik heb meegemaakt allemaal veroorzaakt waren door het niet beschikbaar zijn van de Tado Cloud. Dat heeft dus niets met de betrouwbaarheid van je internetverbinding te maken maar met de betrouwbaarheid van de Tado backend.

Het zijn non argumenten voor een design fout die de gebruiker opscheept met de potentie dat het Tado systeem niet werkt door een externe factor. Nogmaals, er hoeft echt geen volledige functionaliteit met geofencing, weer afhankelijke bediening etc aanwezig te zijn. Simpelweg een eenvoudige backup zodat de basis functionaliteit (het standaard schema) blijft functioneren is prima. De "slimme" functionaliteit mag gewoon uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 15:32
@tado Ik weet niet of de vraag al eerder is gesteld maar kon m niet vinden. Ik heb twee thermostaatknoppen in de kinderkamers geplaatst en zou deze willen vergrendelen zodat op de knop zelf de temperatuur niet aan te passen is. Bestaat deze optie of zit dit in de planning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeroen.ijmuiden schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:45:
@tado Ik weet niet of de vraag al eerder is gesteld maar kon m niet vinden. Ik heb twee thermostaatknoppen in de kinderkamers geplaatst en zou deze willen vergrendelen zodat op de knop zelf de temperatuur niet aan te passen is. Bestaat deze optie of zit dit in de planning?
Ik denk dat u naar de "Child Lock" feature op zoek bent:
https://community.tado.com/en-gb/discussion/705/child-lock

Dit is een veelgevraagde feature. Helaas kan ik geen verdere informatie geven over eventuele toekomstige beschikbaarheid van deze feature.

Wat ik nu kan aanraden om naar de instellingen te gaan en daar in te stellen dat elke manuele modus op de Slimme Radiatorknoppen in de kinderkamers maximaal 1 minuut kan duren.
Dat is op dit moment de beste "workaround"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-04 06:03
Ligt het aan mijn of heeft Tado al in tijden geen nieuwe functionaliteit geïntroduceerd? Voor mijn gevoel staan jullie op het moment stil en ik moet zeggen dat ik mij daar best zorgen over maak. Ik mis echt een roadmap oid waaraan we kunnen zien wat er verwacht wordt.

Ik ben namelijk erg benieuwd naar verbeteringen met name voor de AC control (zodat tie kan koelen en verwarmen automatisch) en dan ik de stand kan aanpassen zonder het opnieuw te configureren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
kevintjuh93 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:02:
Ligt het aan mijn of heeft Tado al in tijden geen nieuwe functionaliteit geïntroduceerd? Voor mijn gevoel staan jullie op het moment stil en ik moet zeggen dat ik mij daar best zorgen over maak. Ik mis echt een roadmap oid waaraan we kunnen zien wat er verwacht wordt.

Ik ben namelijk erg benieuwd naar verbeteringen met name voor de AC control (zodat tie kan koelen en verwarmen automatisch) en dan ik de stand kan aanpassen zonder het opnieuw te configureren.
Er komen nieuwe features aan:
https://www.tado.com/nl-e...prevent-boiler-breakdowns

Waar vooral de ketelactiviteit een leuke nieuwe feature is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rg66tJN6i0JSSY382-AYVJosrfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5lKbx5zVVlyB9U5B8aq4lvu.jpg?f=fotoalbum_large

En ook nieuwe hardware:
https://www.tado.com/nl-e...mart-thermostat-portfolio

[ Voor 20% gewijzigd door tado op 15-09-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-04 06:03
tado schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:15:
[...]

Er komen nieuwe features aan:
https://www.tado.com/nl-e...prevent-boiler-breakdowns

Waar vooral de ketelactiviteit een leuke nieuwe feature is:
[Afbeelding]

En ook nieuwe hardware:
https://www.tado.com/nl-e...mart-thermostat-portfolio
Zijn er ook links naar wat er onlangs uit is uitgekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/rro4wewtydcy/58hJKbUDfIUT5tDb7pfgpp/1d880543362bf6b67f35d497e0522cbb/_0016_wts.png
Draadloze Temperatuursensor
Optionele accessoire voor tado° Slimme Radiatorknoppen: Voeg een Draadloze Temperatuursensor toe om de temperatuur nauwkeuriger te meten en om meerdere radiatoren in een kamer met één apparaat te regelen.
80 euro op dit moment voor een losse thermostaat om je ruimte nauwkeuriger te meten

https://www.tado.com/nl-n...-technische-specificaties
https://www.tado.com/nl-nl/draadloze-temperatuursensor

80 euro is best fors, eigenlijk is het een knop zonder motor in een doosje, en een knop kost 65 euro

[ Voor 20% gewijzigd door ETH0.1 op 15-09-2020 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ETH0.1 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:45:
[Afbeelding]

[...]

80 euro op dit moment voor een losse thermostaat om je ruimte nauwkeuriger te meten

https://www.tado.com/nl-n...-technische-specificaties
https://www.tado.com/nl-nl/draadloze-temperatuursensor

80 euro is best fors, eigenlijk is het een knop zonder motor in een doosje, en een knop kost 65 euro
De nieuwe Draadloze Temperatuursensor heeft dezelfde adviesprijs als de bestaande Slimme Radiatorknop. Dus ik verwacht dat de prijs in de markt zich nog wel zal gaan bewegen in de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogValk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 13:47
Vraagje betreffende versies: als je een oudere v3 bridge zonder thermostaat op de kop kan tikken, kan je daar dan een losse nieuwe (volledige) thermostaat voor erbij kopen en dus zodoende toch v3 full service behouden? Want ik meen gelezen te hebben dat het om de bridge versie ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RogValk ja dat kan, als die nieuwe thermostaat maar een losse uitvoering is (of uit een ouder v2/v3 pakket komt), dus niet uit een v3+ STARTERSpakket. Dat laatste zou naast een v3+ bridge eventueel ook ongewild een upgrade van je account kunnen forceren, althans dat is wat @tado hier suggereerde.

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 15-09-2020 19:18 ]

Cap schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:15:
@RogValk ja dat kan, als die nieuwe thermostaat maar een losse uitvoering is (of uit een ouder v2/v3 pakket komt), dus niet uit een v3+ STARTERSpakket. Dat laatste zou naast een v3+ bridge eventueel ook ongewild een upgrade van je account kunnen forceren, althans dat is wat @tado hier suggereerde.
Exact. Alleen apparaten uit een starterkit hebben invloed op de versie van uw account.
Losse "add-ons" hebben geen invloed.

• YvonneRoberts
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
Ik heb de bridge verwijderd en geprobeerd deze opnieuw toe te voegen aan mijn thuistoepassing, maar dat lukt niet. En de scan mislukt
YvonneRoberts schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:17:
Ik heb de bridge verwijderd en geprobeerd deze opnieuw toe te voegen aan mijn thuistoepassing, maar dat lukt niet. En de scan mislukt
Probeer de nummers handmatig in te voeren ?
Verwijder uw hele tado account?
Als dit om homekit gaat, verwijder ook uw hele homekit en doe een reset van de tado bridge door de factory reset knop ingedrukt te houden terwijl er stroom op de bridge staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:11
Ik ben inmiddels op de hoogte van de beperkingen van Tado (lees: gaat via internet en hun servers). Toch vind ik het een mooi systeem en omdat ik het apple eco systeem zit is er om het nadeel ook heen te werken door gebruik te maken van apple homekit. Nu er weer aanbiedingen zijn te vinden overweeg ik toch sterk om tot aanschaf over te gaan. Toch nog een check vraag:
Ik heb stadsverwarming zonder kamer thermostaat. Elke radiator heeft z'n eigen radiator kraan. Mijn woonkamer heeft gewoon twee radiatoren.
1. Wat is wijsheid: set zonder (kamer)thermostaat of set met (kamer)thermostaat?
2. Ik heb een houtkachel dus in de woonkamer staan de radiator meestal niet aan, in de overige kamers uiteraard wel en dat werkt prima met stadsverwarming en thermostaatkranen op alle radiatoren.
3. In de badkamer heb ik geen radiator maar vloerverwarming rechtstreeks op de stadsverwarming met een radiatorknop. Zou ik daar een Tado knop op zetten? Nu staat deze thermostaat knop in de koude maanden standaard op een graad of 20 zodat het altijd behaaglijk is in de badkamer en er ook geen vochtproblemen zijn. Dit kost uiteraard warmte, zou dit met een Tado knop zo te regelen zijn dat het minder warmte kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehbit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-08 22:19

xehbit

Helaas geeft Tado aan mijn huidige thermostaat niet te ondersteunen wanneer ik de Tado Extensie Kit wil aansluiten.

Nu heb ik meer dan 600 euro gespendeerd aan Tado apparatuur (bridge, smart thermostat, paar smart radiator thermostats, internet brigde en extension kit) ben ik toch benieuwd of het echt niet mogelijk is.

In de handleiding van mijn passiefhuistoestel staat het volgende over de aansluiting van een ruimtethermostaat:
5.4.3 Ruimtethermostaat

Sluit een aan/uit ruimtethermostaat aan op pos. 1-2 van de 8-polige connector (zie § 5.1, aansluiting J)

De max. stroom is 50mA. Een ruimtethermostaat met 24V AC/DC powerstealing kan worden toegepast. Een modulerende ruimtethermostaat kan niet worden toegepast
(Online versie: handleiding)

Wanneer ik the thermostaat aan de multimeter leg (waar de draden van J uit de handleiding zaten) is dit een gesloten circuit wanneer er verwamd moet worden en een open circuit wanneer dit niet het geval is.

Nu lijkt het mij dat wanneer ik deze 2 draden aan elkaar verbonden worden de boiler aan gaat en de CV verwarmd als ik de handleiding goed begrijp. Nu de Tado extension kit ook een NC/NO relay heeft lijkt het mij dat dit gewoon zou moeten werken?

Heb ik het bij het juiste eind, of zie ik iets compleet over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xehbit schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:02:
Helaas geeft Tado aan mijn huidige thermostaat niet te ondersteunen wanneer ik de Tado Extensie Kit wil aansluiten.

Nu heb ik meer dan 600 euro gespendeerd aan Tado apparatuur (bridge, smart thermostat, paar smart radiator thermostats, internet brigde en extension kit) ben ik toch benieuwd of het echt niet mogelijk is.

In de handleiding van mijn passiefhuistoestel staat het volgende over de aansluiting van een ruimtethermostaat:

[...]

(Online versie: handleiding)

Wanneer ik the thermostaat aan de multimeter leg (waar de draden van J uit de handleiding zaten) is dit een gesloten circuit wanneer er verwamd moet worden en een open circuit wanneer dit niet het geval is.

Nu lijkt het mij dat wanneer ik deze 2 draden aan elkaar verbonden worden de boiler aan gaat en de CV verwarmd als ik de handleiding goed begrijp. Nu de Tado extension kit ook een NC/NO relay heeft lijkt het mij dat dit gewoon zou moeten werken?

Heb ik het bij het juiste eind, of zie ik iets compleet over het hoofd?
Probeer de NO en COM poorten van de Extensiekit. (Extensiekit kan tot 6 Ampere schakelen)

Kijk hier voor meer informatie:
www.tado.com/professional-manuals

LET OP: U bent altijd zelf verantwoordelijk voor het aansluiten van tado op uw systeem.
chippie777 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:50:
Ik ben inmiddels op de hoogte van de beperkingen van Tado (lees: gaat via internet en hun servers). Toch vind ik het een mooi systeem en omdat ik het apple eco systeem zit is er om het nadeel ook heen te werken door gebruik te maken van apple homekit. Nu er weer aanbiedingen zijn te vinden overweeg ik toch sterk om tot aanschaf over te gaan. Toch nog een check vraag:
Ik heb stadsverwarming zonder kamer thermostaat. Elke radiator heeft z'n eigen radiator kraan. Mijn woonkamer heeft gewoon twee radiatoren.
1. Wat is wijsheid: set zonder (kamer)thermostaat of set met (kamer)thermostaat?
2. Ik heb een houtkachel dus in de woonkamer staan de radiator meestal niet aan, in de overige kamers uiteraard wel en dat werkt prima met stadsverwarming en thermostaatkranen op alle radiatoren.
3. In de badkamer heb ik geen radiator maar vloerverwarming rechtstreeks op de stadsverwarming met een radiatorknop. Zou ik daar een Tado knop op zetten? Nu staat deze thermostaat knop in de koude maanden standaard op een graad of 20 zodat het altijd behaaglijk is in de badkamer en er ook geen vochtproblemen zijn. Dit kost uiteraard warmte, zou dit met een Tado knop zo te regelen zijn dat het minder warmte kost?
1. Als u nu geen kamerthermostaat heeft, dan heeft u ook geen Slimme Thermostaat van tado nodig. U kunt eventueel een Slimme Temperatuur Sensor kopen als centraal meetpunt.
2. Zet alleen Slimme Radiatorknoppen in de kamers waar u een tijdsschema wilt instellen. In weinig gebruikte kamers heeft het minder zin om ze toe te passen.
3. Dat lijkt mij de beste plek voor een tado. Het is onzinnig om de hele dag te stoken. In de ochtend en avond moet voldoende zijn om vocht buiten de deur te houden. LET OP: Zorg wel dat dit een luchtgestuurde knop is. Niet een "RETOUR terugloop ventiel RTL"
Wij vervangen geen RTL ventielen.
Kijk ook hier: https://tado-hc-downloads...atibility_Guide-NL-V1.pdf

[ Voor 41% gewijzigd door tado op 18-09-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@tado Dank voor de reply.
Het is duidelijk dat ik kan volstaan met Tado knoppen met een bridge zonder thermostaat.
Ik heb inderdaad een paar kamers met radiators welke vrijwel nooit aan staan. Die ene keer dat die aangaan gebruik ik dan wel een handmatige draai aan de thermostaat knop :-)
Twee kamers worden bewoond door jong "volwassenen" dus daar kan het handig zijn dat ik via een tijdschema in ieder geval standaard de radiator uit zet op een bepaalde tijd willen ze niet altijd aan staan. :-)
Voor wat betreft de badkamer, moet ik eens goed kijken of dit een RTL ventiel is of niet.

Update: Het blijkt dat ik een Heimeier RTL thermostaat box heb voor de vloerverwarming in de badkamer. Dat is jammer. Zou er een mogelijkheid zijn om die toch op een of andere manier op tijdstippen in te stellen?
Het betreft deze:
https://www.installatieva...rtl-wit-messing-930100800
Ik vraag mijzelf af of ik dan toch niet een Tado thermostartknop kan gebruiken. Immers de retour thermostaatkraan laat ik zitten, zit ook in de box en wordt nooit door een gebruiker ingesteld. De thermostaat knop die uitsteekt en ik dus bedien zou ik die dan kunnen vervangen door een tadoknop?

[ Voor 54% gewijzigd door chippie777 op 19-09-2020 12:20 . Reden: aanpassing RTL ventiel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehbit
  • Laatst online: 26-08 22:19

xehbit

tado schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:00:
[...]

Probeer de NO en COM poorten van de Extensiekit. (Extensiekit kan tot 6 Ampere schakelen)

Kijk hier voor meer informatie:
www.tado.com/professional-manuals

LET OP: U bent altijd zelf verantwoordelijk voor het aansluiten van tado op uw systeem.
Voor de voeding, is het mogelijk om een 12v aan te sluiten op de + - of moet ik hiervoor een 230v op de N L aansluiten?

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:58
chippie777 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:26:
@tado Dank voor de reply.
Het is duidelijk dat ik kan volstaan met Tado knoppen met een bridge zonder thermostaat.
Ik heb inderdaad een paar kamers met radiators welke vrijwel nooit aan staan. Die ene keer dat die aangaan gebruik ik dan wel een handmatige draai aan de thermostaat knop :-)
Twee kamers worden bewoond door jong "volwassenen" dus daar kan het handig zijn dat ik via een tijdschema in ieder geval standaard de radiator uit zet op een bepaalde tijd willen ze niet altijd aan staan. :-)
Voor wat betreft de badkamer, moet ik eens goed kijken of dit een RTL ventiel is of niet.

Update: Het blijkt dat ik een Heimeier RTL thermostaat box heb voor de vloerverwarming in de badkamer. Dat is jammer. Zou er een mogelijkheid zijn om die toch op een of andere manier op tijdstippen in te stellen?
Het betreft deze:
https://www.installatieva...rtl-wit-messing-930100800
Ik vraag mijzelf af of ik dan toch niet een Tado thermostartknop kan gebruiken. Immers de retour thermostaatkraan laat ik zitten, zit ook in de box en wordt nooit door een gebruiker ingesteld. De thermostaat knop die uitsteekt en ik dus bedien zou ik die dan kunnen vervangen door een tadoknop?
Ik heb dezelfde RTL in de badkamer voor de vloerverwarming. Alleen ik heb niet de verticale thermostaat kraan. Als ik me niet vergis is dit gewoon hetzelfde als op een radiator. De horizontale die zegmaar de badkamer in steekt is voor de maximale water temperatuur. Dus 4 = 40 graden 5 = 50 graden etc etc. De andere verticale is de temperatuur van de ruimte denk ik. Misschien zou je dan na kunnen zoeken. De horizontale kun je in iedergeval niet voor een tado vervangen. Mogelijk die andere wel icm een wand thermostaat.

Ben benieuwd of dit klopt dan ga ik het misschien zelf ook doen.

• chippie777
@g00gle volgens mij is het precies andersom. De verticale is voor de retour temperatuur en de horizontale is voor ruimte temperatuur. De verticale wordt normaal gesproken niet ingesteld door een gebruiker, zit ook in de muur en is normaal gesproken niet zichtbaar. De horizontale steekt uit en die stel je als gebruiker in. Ik denk, maar weet dat dus niet zeker, dat ik de horizontale zou kunnen vervangen door een Tado en dan laat ik de verticale gewoon zitten hoe deze zit en z'n werk doen zoals altijd.

https://docplayer.nl/1813...voor-vloerverwarming.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:58
chippie777 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:01:
@g00gle volgens mij is het precies andersom. De verticale is voor de retour temperatuur en de horizontale is voor ruimte temperatuur. De verticale wordt normaal gesproken niet ingesteld door een gebruiker, zit ook in de muur en is normaal gesproken niet zichtbaar. De horizontale steekt uit en die stel je als gebruiker in. Ik denk, maar weet dat dus niet zeker, dat ik de horizontale zou kunnen vervangen door een Tado en dan laat ik de verticale gewoon zitten hoe deze zit en z'n werk doen zoals altijd.

https://docplayer.nl/1813...voor-vloerverwarming.html
Ik weet zeker dat het precies andersom is. En dat kan ik onderbouwen. Ik heb namelijk dezelfde set. En voordat ik de RTL er tussen had werd de vloer 50 graden of warmer. Nu niet meer doordat ik de temperatuur kan instellen. Wel wordt het nog steeds soms te warm in de badkamer omdat de vloerverwarming altijd meedraait op de rest van het huis. Mits de water temperatuur onder ingestelde waarde blijft.

Ik begrijp je redenatie, maar ik zou niet weten waarom ze 2 variante verkopen en zichzelf RTL noemen en bij beide variante de knop horizontaal altijd aanwezig is. Misschien werkt jou versie precies andersom waardoor het wel zo kan werken.

Ik heb deze:
https://www.cvkoopjes.nl/...voor-vloerverwarming.html

En als ik me niet vergis heb jij deze:
https://benem.nl/heimeier-k-rtl-ventiel-inbouw.html

Begrijp je wat ik bedoel?

Het klinkt wel heel logisch wat je zegt hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
@g00gle Ik heb de multibox K-RTL. Daar is de horizontale thermostaatkraan voor de ruimte en de verticale thermostaatkraan voor de watertemperatuur (de RTL)
Daarnaast zijn er nog twee andere modellen die uiterlijk op elkaar lijken maar toch verschillende zijn:
De multibox K, deze heeft alleen een horizontale thermostaatkraan en deze regelt de ruimte temperatuur.
De multibox RTL, deze heeft ook alleen horizontale thermostaatkraan en deze regelt alleen de retour temperatuur.
Ik denk dus dat een Tado thermostaat kraan te gebruiken is op de modellen Multibox K en multibox K-RTL waarbij je bij de laatste natuurlijk de Tado thermostaat alleen op de horizontale positie mag plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UicqN0NHioD-f7U5J3WfvAUpmZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5C7RaDbeuJ7C8hLHUnNllKl5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door chippie777 op 20-09-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:50
Als gezin zijn wij aan het overwegen een slimme thermostaat aan te schaffen, Tado lijkt de voorkeur te hebben. Maar voordat ik het ga aanschaffen heb ik enkele vragen. Ik lees dat Tado niet de mogelijkheid heeft kamers aan gezinsleden te linken. Wat ik wil doen is, wanneer ik bijvoorbeeld van huis ga maar andere gezinsleden zijn nog thuis dan blijft de woonkamer warm maar gaat de radiator in mijn werkkamer uit.

Om deze functie toe te voegen wil ik Tado toevoegen aan Home assistant. Wanneer ik Tado toevoeg met homekit verlies ik dan veel functionaliteit van Tado? Wanneer ik bijvoorbeeld in Home assistant zou zeggen dat ik de slaapkamer warm wil hebben en woonkamer koel, regelt Tado dan nog steeds automatisch dat in de woonkamer de radiatoren worden dichtgedraaid en in de slaapkamer open? Of moet ik daarvoor zelf scripts aanmaken in Home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ik heb intussen 1,5 jaar het Tado systeem, als het goed is de V3+. In eerste instantie tevreden, een hele verademing tov een thermostaat voor een groot huis. Ik verhuur kamers in het huis en ik kan prima zien wie welke temperatuur insteld. Allemaal top dus. Probleem is alleen dat ik bijvoorbeeld 's nachts niet automatisch voor elke thermostaat een max/min kan instellen. Ofwel, iemand kan gewoon 24/7 de temperatuur op het maximum zetten en ik zou elke keer het handmatig uit moeten zetten. Niet echt handig voor een 'slimme' thermostaat. En als ik een schema instel, dan kan die persoon uiteraard het schema gewoon veranderen of uitzetten.

Hoe kan ik een soort override doen van alle thermostaten en dat automatisch instellen? Ik heb alleen Android/Windows. Kan zelf wat programmeren, maar heb al begrepen dat die API niet ondersteund wordt door Tado. Wat zou de handigste optie zijn om dit voor elkaar te krijgen? Gewoon een nacht-stand voor alle thermostaten?

/edit/
Daarnaast ben ik nog op zoek naar mogelijkheden om per thermostaat data export te verkrijgen zodat ik in de nabije toekomst per thermostaat het verbruik kan berekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door siggy op 21-09-2020 09:08 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:26
Hugo! schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:08:
Als gezin zijn wij aan het overwegen een slimme thermostaat aan te schaffen, Tado lijkt de voorkeur te hebben. Maar voordat ik het ga aanschaffen heb ik enkele vragen. Ik lees dat Tado niet de mogelijkheid heeft kamers aan gezinsleden te linken. Wat ik wil doen is, wanneer ik bijvoorbeeld van huis ga maar andere gezinsleden zijn nog thuis dan blijft de woonkamer warm maar gaat de radiator in mijn werkkamer uit.

Om deze functie toe te voegen wil ik Tado toevoegen aan Home assistant. Wanneer ik Tado toevoeg met homekit verlies ik dan veel functionaliteit van Tado? Wanneer ik bijvoorbeeld in Home assistant zou zeggen dat ik de slaapkamer warm wil hebben en woonkamer koel, regelt Tado dan nog steeds automatisch dat in de woonkamer de radiatoren worden dichtgedraaid en in de slaapkamer open? Of moet ik daarvoor zelf scripts aanmaken in Home assistant.
Aangezien je het ook over homekit hebt. In homekit kun je regels maken gebaseerd op aanwezigheid van specifieke personen. Mijn werk/muziek kamer hoeft niet verwarmd te worden als ik er niet ben, en gaat dan op Frost protection. De werkkamer van mijn vrouw is hetzelfde verhaal maar dan uiteraard aan haar gekoppeld.

Als je Tado aan homekit toevoegt heeft dit geen invloed op de werking van het systeem binnen de Tado eigen app omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
siggy schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:03:

Hoe kan ik een soort override doen van alle thermostaten en dat automatisch instellen? Ik heb alleen Android/Windows. Kan zelf wat programmeren, maar heb al begrepen dat die API niet ondersteund wordt door Tado. Wat zou de handigste optie zijn om dit voor elkaar te krijgen? Gewoon een nacht-stand voor alle thermostaten?
Je kan de timer tijd na een handmatige instelling toch simpelweg op kort zetten?
Dan gaat je knop gewoon weer het geprogrammeerde schema volgen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Motorfret schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:38:
[...]

Je kan de timer tijd na een handmatige instelling toch simpelweg op kort zetten?
Maar dat werkt niet voor alle knoppen en een gebruiker kan het toch weer zelf instellen. Elke gebruiker van het systeem kan alles aanpassen. In feite is iedereen admin. Anno 2020 iedereen standaard admin rechten geven is niet bepaald 'smart'. Ik probeer er alleen nog het beste van te maken, maar zelfs de meest basisdingen die er in zouden moeten zitten, zitten er niet in. Een globale uitknop die alle thermostaten beheerd, alleen al voor vakanties zou dat handig zijn.

De centrale thermostaat zou hier logisch voor zijn, maar het werkt gewoon als elke andere thermostaat van Tado. Waarom die centraal wordt genoemd is mij een raadsel.

/edit/
Heb een timer optie gevonden bij de instellingen, dus niet in het tado hoofdscherm, maar die timer werkt compleet niet.

[ Voor 16% gewijzigd door siggy op 22-09-2020 08:39 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:31
Motorfret schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:38:
[...]

Waar kan ik dit instellen? Krijg het niet gevonden, nu staat met regelmaat de verwarming op 25 graden :+

• YvonneRoberts
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
hier stond spam

[ Voor 179% gewijzigd door teacher op 27-09-2020 05:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
Tonkey schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:34:
[...]

Waar kan ik dit instellen? Krijg het niet gevonden, nu staat met regelmaat de verwarming op 25 graden :+
Tado app > instellingen > kamers en apparaten > klik op de kamer naam (waar het pijltje naar rechts bij staat)

nu kun je de tijd "handmatige bediening op de Tado" instellen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Na een verhuizing wil ik mijn Tado V1 dit weekend aan een oude Nefit Ecomline HRC 22H gaan hangen.
Inmiddels heb ik een Nefit Easy Connect adapter op de kop getikt, zodat het UBA protocol omgezet wordt in het EMS protocol zodat de Tado thermostaat kan communiceren met de ketel.

Dan nu de grote vraag nadat ik alles heb aangesloten en de firmware updates hun werk hebben gedaan, neem ik vervolgens contact op met Tado zodat jullie een specifieke software driver kunnen installeren?

@tado Kan ik telefonisch contact met jullie opnemen? of gaat het sneller via een Live-chat op de website?
Hoe lang duurt dit proces ongeveer? Zijn jullie ook in het weekend bereikbaar...

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Ruidasilva schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:41:
Na een verhuizing wil ik mijn Tado V1 dit weekend aan een oude Nefit Ecomline HRC 22H gaan hangen.
Inmiddels heb ik een Nefit Easy Connect adapter op de kop getikt, zodat het UBA protocol omgezet wordt in het EMS protocol zodat de Tado thermostaat kan communiceren met de ketel.

Dan nu de grote vraag nadat ik alles heb aangesloten en de firmware updates hun werk hebben gedaan, neem ik vervolgens contact op met Tado zodat jullie een specifieke software driver kunnen installeren?

@tado Kan ik telefonisch contact met jullie opnemen? of gaat het sneller via een Live-chat op de website?
Hoe lang duurt dit proces ongeveer? Zijn jullie ook in het weekend bereikbaar...
U kunt het helemaal zelf instellen:
https://www.tado.com/star...mostaat%20Handleiding.pdf

Dit is de nieuwe handleiding voor professionele installateurs.

Maar u kunt daar zelf ook een tabel vinden met het juiste DXX nummer om Nefit EMS BUS in te stellen op uw Slimme Thermostaat. (Kopje 4 en 5 van de handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Ik heb mijn tado 20 cm verplaatst en de bedrading in de muur verlengt. Maar hij lijkt geen verbinding met de ketel te hebben (Remeha calenta) want deze blijft stoken en het is het bloedheet. Iemand een idee? Ik heb de installatiewizard doorgelopen en de bedrading lijkt prima te zijn. Het stukje draad wat ik er tussen heb gezet heb ik doorgemeten en is ook prima.

Kan ik ergens mee testen of de er verbinding is met de ketel? de Tado lijkt normaal te werken (interface / app)

[ Voor 13% gewijzigd door m3gA op 25-09-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Ofwel moet de helpdesk de software nog correct zetten op je thermostaat, hier moest dit ook gebeuren. Maar ipv dat het hier warm was, ging de verwarming totaal niet, hoewel ik wel degelijk warmte vroeg.

Na contact met de helpdesk hebben ze zelf de configuratie op thermostaat aangepast en in de namiddag al warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:44
Mijn ouders hebben een probleempje met hun cv installatie.
Ik zit nu als oplossing te denken aan een Tado systeem van een kamerthermostaat en 2 radiatorkranen.

Dit is de situatie:
De thermostaat hangt in de woonkamer, hier zijn geen problemen met verwarmen. Maar omdat er veel grote ramen zijn warmt het hier altijd erg snel op zodra de zon schijnt.
De problemen doen zich voor in de badkamer op de eerste verdieping en de werkkamer in de kelder; deze beide ruimtes krijgen ze niet voldoende warm.
Overal in huis hangen overigens normale radiatoren, zonder thermostaatkranen.
Ook hebben ze 2 maanden geleden een nieuwe Remeha cv ketel laten plaatsen (type moet ik navragen). Volgens mijn ouders doen de problemen zich voor sinds de nieuwe cv ketel is geplaatst, in ieder geval in deze erge mate.

Volgens de installateur moeten ze maar wat radiatoren in de woonkamer dichtdraaien zodat het daar minder snel opwarmt, en zodoende de andere ruimtes langer aangestuurd worden door de ketel.
Helaas werkt dit niet, er zijn al meerdere instellingen geprobeerd maar het probleem blijft bestaan.

Ik zit nu hieraan te denken:
Door alleen in de badkamer en werkkamer Tado thermostaatkranen te plaatsen (dus 2 stuks totaal) kun je deze ruimtes extra verwarmen, en de woonkamer en rest van de woning (allemaal normale radiatoren met manuele radiatorventielen) worden dan aangestuurd door de Tado kamerthermostaat.

Zou dit kunnen werken?
Ze hoeven dan toch niet op alle radiatoren in huis Tado thermostaatkranen te gaan plaatsen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 09:22
Mainuz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:03:
Mijn ouders hebben een probleempje met hun cv installatie.
Ik zit nu als oplossing te denken aan een Tado systeem van een kamerthermostaat en 2 radiatorkranen.

Dit is de situatie:
De thermostaat hangt in de woonkamer, hier zijn geen problemen met verwarmen. Maar omdat er veel grote ramen zijn warmt het hier altijd erg snel op zodra de zon schijnt.
De problemen doen zich voor in de badkamer op de eerste verdieping en de werkkamer in de kelder; deze beide ruimtes krijgen ze niet voldoende warm.
Overal in huis hangen overigens normale radiatoren, zonder thermostaatkranen.
Ook hebben ze 2 maanden geleden een nieuwe Remeha cv ketel laten plaatsen (type moet ik navragen). Volgens mijn ouders doen de problemen zich voor sinds de nieuwe cv ketel is geplaatst, in ieder geval in deze erge mate.

Volgens de installateur moeten ze maar wat radiatoren in de woonkamer dichtdraaien zodat het daar minder snel opwarmt, en zodoende de andere ruimtes langer aangestuurd worden door de ketel.
Helaas werkt dit niet, er zijn al meerdere instellingen geprobeerd maar het probleem blijft bestaan.

Ik zit nu hieraan te denken:
Door alleen in de badkamer en werkkamer Tado thermostaatkranen te plaatsen (dus 2 stuks totaal) kun je deze ruimtes extra verwarmen, en de woonkamer en rest van de woning (allemaal normale radiatoren met manuele radiatorventielen) worden dan aangestuurd door de Tado kamerthermostaat.

Zou dit kunnen werken?
Ze hoeven dan toch niet op alle radiatoren in huis Tado thermostaatkranen te gaan plaatsen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
De vraag is of Tado dit probleem echt voor je gaat oplossen. Tado houdt wel rekening met opstarttijden en ieder kamer is individueel aan te sturen. Daardoor blijft de CV langer branden.

Sowieso moet je voor de Tado knoppen beschikken over thermostaatkranen op alle radiatoren voordat je de knoppen er op kan monteren. Vermoed je dat de 1e verdieping niet warm wordt doordat de CV al uitgeschakeld is, omdat dat de woonkamer al op termperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
el polini schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:12:
[...]

De vraag is of Tado dit probleem echt voor je gaat oplossen. Tado houdt wel rekening met opstarttijden en ieder kamer is individueel aan te sturen. Daardoor blijft de CV langer branden.

Sowieso moet je voor de Tado knoppen beschikken over thermostaatkranen op alle radiatoren voordat je de knoppen er op kan monteren. Vermoed je dat de 1e verdieping niet warm wordt doordat de CV al uitgeschakeld is, omdat dat de woonkamer al op termperatuur is?
Ik heb inderdaad gelezen dat er eerst thermostaatkranen moeten worden gemonteerd voordat de Tado knoppen erop kunnen. Dat is geen probleem en kan geregeld worden.
Maar voordat we dat allemaal gaan doen wil ik eerst weten of mijn gedachte oplossend kan zijn? Misschien zie ik iets over het hoofd.

De beide ruimtes worden inderdaad niet warm omdat de woonkamer, waar de thermostaat hangt, al lang op temperatuur is. En dus schakelt de cv uit, en als gevolg blijven de andere ruimtes (te) koud.
Ik wil beide koude ruimtes dus echt apart kunnen aansturen ten opzichte van de thermostaat in de woonkamer.

• Tonkey
Mainuz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:30:
[...]

Ik heb inderdaad gelezen dat er eerst thermostaatkranen moeten worden gemonteerd voordat de Tado knoppen erop kunnen. Dat is geen probleem en kan geregeld worden.
Maar voordat we dat allemaal gaan doen wil ik eerst weten of mijn gedachte oplossend kan zijn? Misschien zie ik iets over het hoofd.

De beide ruimtes worden inderdaad niet warm omdat de woonkamer, waar de thermostaat hangt, al lang op temperatuur is. En dus schakelt de cv uit, en als gevolg blijven de andere ruimtes (te) koud.
Ik wil beide koude ruimtes dus echt apart kunnen aansturen ten opzichte van de thermostaat in de woonkamer.
Je oplossing gaat helaas niet werken. Je moet in de woonkamer ook slimme radiator knoppen hebben, als anders de werkkamer warmte vraagt gaat automatisch de woonkamer mee verwarmen. Tado kan deze radiatoren namelijk niet uitzetten dus verwarmen ze mee.

Dus alle ruimtes die je ooit verwarmt moeten tado knoppen hebben, of je moet ze elke keer handmatig dicht en open draaien

[ Voor 5% gewijzigd door Tonkey op 26-09-2020 06:36 . Reden: Meer toelichting ]

• Mainuz
Tonkey schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 06:35:
[...]

Je oplossing gaat helaas niet werken. Je moet in de woonkamer ook slimme radiator knoppen hebben, als anders de werkkamer warmte vraagt gaat automatisch de woonkamer mee verwarmen. Tado kan deze radiatoren namelijk niet uitzetten dus verwarmen ze mee.

Dus alle ruimtes die je ooit verwarmt moeten tado knoppen hebben, of je moet ze elke keer handmatig dicht en open draaien
Jammer! Ik had gehoopt dat de Tado kamerthermostaat dit juist wel zou kunnen regelen.
Het is niet wenselijk om overal die (dure) Tado radiatorkranen te gaan plaatsen dus moet ik op zoek naar een andere oplossing.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 22:34
Mainuz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:15:
[...]

Jammer! Ik had gehoopt dat de Tado kamerthermostaat dit juist wel zou kunnen regelen.
Het is niet wenselijk om overal die (dure) Tado radiatorkranen te gaan plaatsen dus moet ik op zoek naar een andere oplossing.
misschien is waterzijdig inregelen een optie. Zie
https://www.cvtuning.nl/
en
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
tado schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:11:
[...]

Dit is iets wat in de V3 app beschiktbaar is maar nog niet in de V3+ app op dit moment. Vanzelfsprekend zal dit weer worden toegevoegd aan de V3+ app zodat u ook bij het gebruiken van de manuele modus in de app kan kiezen voor "until next automatic schedule change".
We zijn inmdidels twee jaar verder, en ik heb die nieuwe app verplicht moeten installeren. Daardoor is voor mij 1 van de meest nuttige features, namelijk dat m'n verwarming uit gaat als ik de deur uit ga, half de nek om gedraaid omdat het niet meer werkt bij een handmatige instelling. Gaat dat nog een keer gefixt worden, of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:45

ITsEZ

parttime all-rounder

Iemand hier die ervaring heeft met de redelijk “standaard” radiatorknop van Comap?
https://www.warmteservice...8tot-6-1988%29/p/44055866

Ik dacht dat deze makkelijk te installeren zou zijn, maar helaas zit de knop alleen vast met een schroef en is het schroefdraad te ver weg om direct daar op vast te zetten. Kan er helaas niks over vinden in de Tado handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX1ZzRNAhsJCLVgTRere1Yk37IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVolOPLLkzuOYc0ncdZWLCLh.jpg?f=fotoalbum_large

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ITsEZ schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:06:

Ik dacht dat deze makkelijk te installeren zou zijn, maar helaas zit de knop alleen vast met een schroef en is het schroefdraad te ver weg om direct daar op vast te zetten. Kan er helaas niks over vinden in de Tado handleiding.
Dit is geen thermostaat knop maar een handbediende knop. Daar kan ook Tado niets aan veranderen. Je zal thermostatische ventielen moeten monteren.

[ Voor 19% gewijzigd door Ortep op 27-09-2020 14:11 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:45

ITsEZ

parttime all-rounder

Ortep schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:10:
[...]

Dit is geen thermostaat knop maar een handbediende knop. Daar kan ook Tado niets aan veranderen. Je zal thermostatische ventielen moeten monteren.
:'( zal ik dat eerst maar eens regelen

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Voorste stuk kan je wss niet afdraaien met steek- of ringsleutel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Precies. Het handmatige binnenwerkje vervangen door zoiets als https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955 . En dan de Tado knop erop. Dit is prima te doen, je moet de cv waarschijnlijk wel leeg laten lopen en weer vullen. Of je moet voetventielen hebben die helemaal dicht kunnen.

Twijfel je over het juiste onderdeel, de mensen van Warmteservice zijn er heel goed in om te adviseren wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik sta op het punt om een nieuwe ketel te kopen, en die te laten aansturen door een Tado thermostaat met Tado radiatorkranen. Het plan is om de radiator in de gang óf in de badkamer altijd aan te laten staan, zodat het water kan blijven stromen. Een alternatief is er volgens mij als je individueel de kamers wil laten aansturen, in de vorm van een bypass. Die bypass, zou dit dan bij de ketel gemonteerd kunnen worden of moet dat op een bepaalde afstand van de ketel?

En ik zie nogal wat klachten over de overshoots in dit topic, en ik ben benieuwd of dit al beter is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
mddd schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:59:
Precies. Het handmatige binnenwerkje vervangen door zoiets als https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955 . En dan de Tado knop erop. Dit is prima te doen, je moet de cv waarschijnlijk wel leeg laten lopen en weer vullen. Of je moet voetventielen hebben die helemaal dicht kunnen.

Twijfel je over het juiste onderdeel, de mensen van Warmteservice zijn er heel goed in om te adviseren wat je nodig hebt.
Hier zijn ze ook allemaal vervangen,met de correcte doorsnede, zodat de Tado kranen zonder adapter erop passen, oog ook een stuk netter dan met die adapters en dan weet je pas dat het een correcte fit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMBergman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 06:45
Een aantal dagen geleden ging ik voor het eerst in mijn verbouwde appartement de vloerverwarming opstarten. Telkens de knop op de verdeler om de dag 5 graden omhoog, maar de aanvoerbuis bleef koud. Heel vreemd. Daarom ging ik het systeem verder nalopen.

Ook gelijk goed om te melden dat ik ook sinds kort dus de Tado V3+ heb aangesloten op mijn vaillant thermocompact cwk 245/4-5 CV-ketel via de + en - aansluiting.

Als ik de twee draden aan elkaar draai, slaat de CV-ketel direct aan voor de verwarming. Zodra ik de draden aansluit op de tado en deze instel op 25 C (ik weet dat dit wat hoog is, maar voor het testen wel zo handig). Doet de CV-ketel niets.

Heeft iemend een idee?

De instellingen op de tado zijn verder: D07 -> HC01 -> HW check -> EX (kruis).

Alvast bedankt, gezien het weer ook de komende tijd kouder wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-09 16:44
Dragunov schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:32:
[...]

Hier zijn ze ook allemaal vervangen,met de correcte doorsnede, zodat de Tado kranen zonder adapter erop passen, oog ook een stuk netter dan met die adapters en dan weet je pas dat het een correcte fit is
Had de knoppen bij de V3 in een aanbieding gekocht, maar gezien het warme weer nog niet de behoefte gehad ze aan te sluiten...

Nu zie ik dat ik ook geen thermostaatknop heb...

Heb jij enig inzicht of als ik het boven deel vervang door het thermostatisch binnenwerk, de Tado knoppen dan passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynHth6uVYNPiLvdWa-Vv4Zvtd3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PltYrLSKZS5kbVN842RB0K3f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragunov
Ik denk dat je ook je water zal moeten aflaten en volledig stuk zal moeten veranderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@CoachKoos Inderdaad het hele goudkleurige stuk moet eruit. Dus je draait hem los bij de brede moer zogezegd. Thermostatisch binnnenwerk komt daarvoor in de plaats. En dan past de Tado knop er gewoon op. Eventueel met een van de bijgeleverde verlopen dat zou ik niet kunnen zeggen. Maar die verlopen werken best hoor. Draai ze een beetje stevig aan dan zit het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooier is alleen zonder verloop, dus als het even kan kies je een thermostaatkraan waar de Tado zonder verloop op kan.

Die plastic verlopen kleuren namelijk meestal net niet mooi bij de rest van de thermostaatkraan en door het verloop steekt de toch al vrij grote knop weer een stukje extra uit.

Bovendien zit het zonder plastic verloop altijd steviger, je kan ze best stevig aandraaien maar bij het (terug)plaatsen van de knop (vervangen van de batterijen) blijft de neiging snel bestaan dat de adapter iets meedraait, waardoor het display niet meer netjes recht naar boven zit, en dan zit je weer te pielen om dat goed te krijgen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teeuwj
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 22:13
Cap schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:32:
Mooier is alleen zonder verloop, dus als het even kan kies je een thermostaatkraan waar de Tado zonder verloop op kan.

Die plastic verlopen kleuren namelijk meestal net niet mooi bij de rest van de thermostaatkraan en door het verloop steekt de toch al vrij grote knop weer een stukje extra uit.

Bovendien zit het zonder plastic verloop altijd steviger, je kan ze best stevig aandraaien maar bij het (terug)plaatsen van de knop (vervangen van de batterijen) blijft de neiging snel bestaan dat de adapter iets meedraait, waardoor het display niet meer netjes recht naar boven zit, en dan zit je weer te pielen om dat goed te krijgen. :P
Welke kranen zou je adviseren , ik ben namelijk aan het twijfelen om het binnenwerk te vervangen of de gehele kraan zodat ik geen Tado verloop hoef te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:06

mphilipp

Romanes eunt domus

Mainuz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:15:
[...]
Hoe dan? Als hij die radiator niet kan bedienen, kan ie niet voorkomen dat de woonkamer opwarmt.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 07:48
MikeN schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:08:
[...]
We zijn inmdidels twee jaar verder, en ik heb die nieuwe app verplicht moeten installeren. Daardoor is voor mij 1 van de meest nuttige features, namelijk dat m'n verwarming uit gaat als ik de deur uit ga, half de nek om gedraaid omdat het niet meer werkt bij een handmatige instelling. Gaat dat nog een keer gefixt worden, of wat?
Helaas is 2 jaar wat te krap om bestaande functionaliteit die stuk is gemaakt weer te herstellen voor Tado.

Ik denk dat ze nog steeds druk bezig zijn met een bug uit 2016 op te lossen:
https://community.tado.co...mostaatknoppen-werkt-niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:58
Ik heb sinds kort een Tado, alleen reageert m'n cv-ketel (intergas xtreme) niet op de thermostaat. Warm water werkt prima. Zo ver ik weet heb ik alle draden goed aangesloten voor opentherm. Deze zijn aan de tadokant op de +/- klemmen aangesloten en aan de cv-kant op X13 1+2. Deze aansluiting aan de cv-kant is voor zowel opentherm als aan/uit. Voorheen hing er een Honeywell round aan/uit-thermostaat waar de cv wel op reageert. Op de tado heb ik in het installateursmenu D01->H01->HW aan ->Ex uit ingesteld.

Heeft hier iemand ervaring met deze ketel in combinatie met de tado? Zowel in dit topic als in de tado-community kwam ik meerdere mensen tegen met een vergelijkbaar probleem maar met andere voor mij niet toepasbare omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
mphilipp schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:59:
[...]

Hoe dan? Als hij die radiator niet kan bedienen, kan ie niet voorkomen dat de woonkamer opwarmt.
Ik dacht dat als de kamerthermostaat alle radiatoren bedient, en als je dan ook nog extra thermostaatkranen op (in mijn geval) 2 radiatoren monteert, dat je die dan helemaal uitsluit van de kamerthermostaat en dat je die dan dus geheel apart zou kunnen bedienen via de app. Dus je laat de kamerthermostaat eigenlijk gewoon uit, en zet alleen de 2 radiatoren aan dmv de app.
Maar ik had dus een denkfout gemaakt, daarom dat ik het ook eerst even vroeg in dit topic, voordat ik tot aanschaf overga. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mainuz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:06:
[...]
Ik dacht dat als de kamerthermostaat alle radiatoren bedient, en als je dan ook nog extra thermostaatkranen op (in mijn geval) 2 radiatoren monteert, dat je die dan helemaal uitsluit van de kamerthermostaat en dat je die dan dus geheel apart zou kunnen bedienen via de app. Dus je laat de kamerthermostaat eigenlijk gewoon uit, en zet alleen de 2 radiatoren aan dmv de app.
Maar ik had dus een denkfout gemaakt, daarom dat ik het ook eerst even vroeg in dit topic, voordat ik tot aanschaf overga. ;)
Dat is dus de denkfout: de kamerthermostaat bedient alleen de ketel. Een Tado thermostaat ook, alleen kan ie óók de radiatoren open/dicht zetten als daar een Tado knop op zit. De overige radiatoren kan hij niets mee, daar stroom warm water in als de kraan open gezet is door jou.
Daarom is eigenlijk de ideale opzet om alle radiatoren te voorzien van Tado knoppen, tenzij het bv in een ruimte is waar je de knop altijd uit hebt staan, of een op een vaste positie die altijd goed is. De woonkamer is traditioneel gezien altijd het meetpunt. Bij een Tado opstelling kan elke radiator een meetpunt worden en dus de verwarming activeren indien nodig.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
teeuwj schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:44:
[...]

Welke kranen zou je adviseren , ik ben namelijk aan het twijfelen om het binnenwerk te vervangen of de gehele kraan zodat ik geen Tado verloop hoef te gebruiken.
Zie hieronder. :)
tado schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:35:
[...]

Onze knoppen werken met M30x1,5 schroefdraad. Dus alle radiatorkranen die geschikt zijn voor die knoppen zouden gewoon moeten werken.
Een bypass is inderdaad handig om te hebben maar niet benodigd bij alle ketels (sommige ketels gaan vanzelf zonder problemen stoppen met nadraaien als alle radiatoren dicht zitten.
Als het schroefdraad voor de knop maar M30x1,5 is dan is het dus goed. Dus even bij de verwarmingswinkel vragen welke kranen met M30 x 1,5 schroefdraad ze hebben. Heimeier is een bekend merk die deze in het assortiment heeft maar er zijn meer merken.

• Dragunov
Loodgieter heeft er hier zes vervangen, andere twee in huis hadden al zo'n doorsnede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:20
Ik heb een Atag I36EC met een Atag One 2.0 thermostaat die ik door een Tado v3+ wil vervangen.

Ik heb wat gegoogled en kom ook via dit topic tot de conclusie dat het zou moeten werken als ik in de CV-ketel een OT-LPA module prik.

Contact heb ik ook opgenomen met Tado, maar de klantenservice zegt helaas dat het niet gaat werken.
Hebben jullie enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
Gillonde schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:08:
Ik heb sinds kort een Tado, alleen reageert m'n cv-ketel (intergas xtreme) niet op de thermostaat. Warm water werkt prima. Zo ver ik weet heb ik alle draden goed aangesloten voor opentherm. Deze zijn aan de tadokant op de +/- klemmen aangesloten en aan de cv-kant op X13 1+2. Deze aansluiting aan de cv-kant is voor zowel opentherm als aan/uit. Voorheen hing er een Honeywell round aan/uit-thermostaat waar de cv wel op reageert. Op de tado heb ik in het installateursmenu D01->H01->HW aan ->Ex uit ingesteld.

Heeft hier iemand ervaring met deze ketel in combinatie met de tado? Zowel in dit topic als in de tado-community kwam ik meerdere mensen tegen met een vergelijkbaar probleem maar met andere voor mij niet toepasbare omstandigheden.
never mind, lijkt een ketelprobleem te zijn (gloednieuwe ketel :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gillonde schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Je bedoelt een specifiek probleem met jouw ketel, of is dit type gewoon niet/minder geschikt voor Tado? Ik vraag dit omdat ik ook deze ketel wil laten ophangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deltaken
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:59
Tado zou geen elektrische radiatoren kunnen aansturen. Kan men dit niet via een omweg, of eventueel met een toekomstig nieuw product of zelfs softwarematig, kunnen oplossen. Als de Tado thermostaat of temperatuursensor nu eens een smartplug, waar dan een elektrische radiator op is aangesloten, zou kunnen aansturen? Desnoods via IFTTT of HAssio. Zou dit geen mooie oplossing zijn hiervoor?

Dit lost natuurlijk niet het probleem met radiatoren die rechtstreeks op een kabel zijn aangesloten, al kan men dat oplossen via een extra relais in de zekeringkast die dan aangestuurd wordt door de bedrade thermostaat of extension kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 07:48
De verwarming staat alweer een weekje aan en de Tado ellende is ook weer begonnen:

- De batterijen van de radiatorknop in de badkamer zijn maar weer eens leeg. Die zijn ergens in de zomer nog vervangen door de duurste die ik kon vinden (Ultra power van het merk met het konijn) en daarna is de knop amper tot nooit gebruikt.
- De radiator op kantoor 'lekt' tot 2x toe warmte. Dat wilt zeggen: Tado geeft aan dat er 0% warmtevraag is, maar de radiator warmt gewoon mee op als de woonkamer gaat verwarmen.

Het meest vervelende is dat hierover al vaak contact is geweest met Tado, en je steeds met een kluitje in het riet wordt gestuurd: "We hebben iets aangepast. Kijkt u het nog even aan." of "Kunt u eens met nieuwe batterijen proberen? Misschien waren deze niet goed." etc.

Nu de garantie verlopen is (wat ze ongetwijfeld wel kunnen zien aan het serienummer van de knop) wordt het antwoord opeens: "Ja, we zien dat er een defect is in de knop. Stuurt u ons de aankoopbon even op.", en daarna uiteraard: "O; we zien dat deze niet meer in de garantie zit. We kunnen u 10% korting geven op een nieuwe knop."

Hier op het forum zag je voorheen deze klachten vaker voorkomen, maar tegenwoordig een stuk minder. Dit geeft me sterk het gevoel dat Tado gewoon op de hoogte was van productfouten en de klanten wat aan het lijntje heeft gehouden. Bij de nieuwere knoppen zullen de problemen wel opgelost zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Polyphemus schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:45:
Ik heb een Atag I36EC met een Atag One 2.0 thermostaat die ik door een Tado v3+ wil vervangen.

Ik heb wat gegoogled en kom ook via dit topic tot de conclusie dat het zou moeten werken als ik in de CV-ketel een OT-LPA module prik.

Contact heb ik ook opgenomen met Tado, maar de klantenservice zegt helaas dat het niet gaat werken.
Hebben jullie enig idee?
Ik heb ook een i36EC en Tado. Werkt prima! Ik neem aan dat je mijn eerdere berichten hierover hebt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S
  • Laatst online: 31-08 17:10

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Gillonde schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Hier hangt dezelfde ketel icm 2 tado thermostaten. Mijn ervaring is dat het tot ~3 minuten kan duren voordat de tado ook daadwerkelijk de ketel aanstuurt (of dat bij de tado of bij de ketel ligt, geen idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:20
HGBMason schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

Ik heb ook een i36EC en Tado. Werkt prima! Ik neem aan dat je mijn eerdere berichten hierover hebt gelezen.
Ja dat heb ik gelezen, dank daarvoor :) Het gaat me alleen te ver om de Atag monteur langs te laten komen, om die atapter te laten 'behandelen'. Ik heb de afbeeldingen gezien van dat printje, en veel onderdelen zitten er niet op. Maar om nou zelf te gaan prutsen met een multimeter, ik zou niet weten waar te beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeanpaulh schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:27:
De verwarming staat alweer een weekje aan en de Tado ellende is ook weer begonnen:

- De batterijen van de radiatorknop in de badkamer zijn maar weer eens leeg. Die zijn ergens in de zomer nog vervangen door de duurste die ik kon vinden (Ultra power van het merk met het konijn) en daarna is de knop amper tot nooit gebruikt.
- De radiator op kantoor 'lekt' tot 2x toe warmte. Dat wilt zeggen: Tado geeft aan dat er 0% warmtevraag is, maar de radiator warmt gewoon mee op als de woonkamer gaat verwarmen.

Het meest vervelende is dat hierover al vaak contact is geweest met Tado, en je steeds met een kluitje in het riet wordt gestuurd: "We hebben iets aangepast. Kijkt u het nog even aan." of "Kunt u eens met nieuwe batterijen proberen? Misschien waren deze niet goed." etc.

Nu de garantie verlopen is (wat ze ongetwijfeld wel kunnen zien aan het serienummer van de knop) wordt het antwoord opeens: "Ja, we zien dat er een defect is in de knop. Stuurt u ons de aankoopbon even op.", en daarna uiteraard: "O; we zien dat deze niet meer in de garantie zit. We kunnen u 10% korting geven op een nieuwe knop."

Hier op het forum zag je voorheen deze klachten vaker voorkomen, maar tegenwoordig een stuk minder. Dit geeft me sterk het gevoel dat Tado gewoon op de hoogte was van productfouten en de klanten wat aan het lijntje heeft gehouden. Bij de nieuwere knoppen zullen de problemen wel opgelost zijn denk ik.
Als u kunt aantonen dat u dit probleem al had binnen de garantieperiode, dan zijn we meestal coulant en vervangen ook buiten de garantie.
Wij proberen niet mensen aan het lijntje te houden tot buiten de garantie.
Maar ik snap dat misschien zo is overgekomen.
Misschien kunt u het nogmaals proberen via onze support en dan een screenshot meesturen van wanneer u al contact had binnen de garantie over die zelfde radiatorknop ?
Als u er niet uitkomt, kunt u ook mij een DM sturen met het nummer van uw conversatie met tado.
Deltaken schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:15:
Tado zou geen elektrische radiatoren kunnen aansturen. Kan men dit niet via een omweg, of eventueel met een toekomstig nieuw product of zelfs softwarematig, kunnen oplossen. Als de Tado thermostaat of temperatuursensor nu eens een smartplug, waar dan een elektrische radiator op is aangesloten, zou kunnen aansturen? Desnoods via IFTTT of HAssio. Zou dit geen mooie oplossing zijn hiervoor?

Dit lost natuurlijk niet het probleem met radiatoren die rechtstreeks op een kabel zijn aangesloten, al kan men dat oplossen via een extra relais in de zekeringkast die dan aangestuurd wordt door de bedrade thermostaat of extension kit.
In de nieuwste hardware zit een 4 ampere relais (en heeft dus een rating van 3 ampere op het product zelf in verband met certificatie die een overcapaciteit voorschrijft). Daarom ondersteunen we officieel geen elektrische verwarming meer (in wat voor vorm dan ook) want zo goed als alle elektrische verwarmingen hebben veel meer dan 3 ampere schakelstroom.

U kunt misschien zelf een soort ding bouwen wat van een 3 ampere droog contact signaal een 16 ampere relais kan schakelen.
Ik denk dat u dan op zoek bent naar het woord "isolated relay"
Voorbeelden:
https://www.reichelt.com/...2e5JGRh6r-FBoCsz8QAvD_BwE

https://www.banggood.com/...QAvD_BwE&cur_warehouse=CN

Ik kan niet garant staan voor de geldigheid van dit advies want het gaat ver buiten mijn eigen competenties. Daarom is dit advies ook zonder garantie van tado en wij ondersteunen dit soort "Tweaks" ook niet.

[ Voor 38% gewijzigd door tado op 02-10-2020 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gillonde
koelkast schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Je bedoelt een specifiek probleem met jouw ketel, of is dit type gewoon niet/minder geschikt voor Tado? Ik vraag dit omdat ik ook deze ketel wil laten ophangen...
Een probleem met mijn ketel. De pomp zat blijkbaar vast waardoor er geen circulatie was. Niet goed getest door de monteur bij installatie en netjes door intergas zelf opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-08 18:10
Kon het niet 123 vinden maar het zal vast ergens in deze 400+ paginas staan.. Maar ik heb de volgende situatie:
Mijn vloerverwarming laten fixen en heb nu Tado voor de radiatoren. De vloerverwarming in de kamer is overigens bij-verwarming. Heb nog 2 grote radiatoren on de de ramen. Nu begrijp ik dat je geen tado knop op de vloerverwarming mag doen omdat deze dan te heet kan worden. Officieel wordt aangeraden om een zoneklep en de draadloze extensie te gebruiken
1. Is het ook mogelijk om bijv. als eerste de tado te installeren en dan een normale thermostaatkraan met zo'n draadje? Zo dan er volgens mij nooit te warm water instromen. Enige wat ik kan bedenken is dat Tado erg heet water blijft vragen en het systeem dit niet in de vloerverwarming kwijt kan, echter zijn de radiatoren in de woonkamer er ook nog.
2. En is het slecht voor de leidingen als de vloerverwarming te heet wordt? Of voor de vloer?
3 Kan de slimme thermostaat in de kamer in 2 zones, zodat bijv. eerste de vloerverarming aanspringt als aparte zone en pas als het echt te koud wordt de grote verwarming?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen

gr. simon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 17-09 11:18
Inmiddels begin ik ook weer langzaam met stoken. Zit ook precies 1 jaar in mijn huidige woning. Echter liep ik weer te kloten met mijn CV tuning en Tado.
Kamer van mijn zoontje was 19 graden, en die willen we op 21 zetten. Tado geeft aan dat er een warmtevraag is, toont ook in het grafiek dat er urenlang gestookt wordt. Echter loopt de CV ketel uit zijn neus te vreten en voelt de boel koud aan.
Dan ga ik bijvoorbeeld de woonkamer op 25 graden zetten, en dan begint hij weer te stoken.

Ik keek even naar de foutcode, hij gaf aan dat de CV ketel zijn warmte niet kwijt kon. Leek mij ook een beetje logisch aangezien alle radiatoren dicht staan behalve die.
Nou heb ik de boel een beetje waterzijdig ingeregeld.
Kan het kloppen dat de CV weigert met stoken als er niet genoeg stroming is?
Ik had de minimale pompsnelheid al op 50% ingesteld.
Gaat om een Nefit Proline HRC30 CW5.

Edit:

Denk dat ik antwoord op mijn eigen vraag heb. Gisteren voor het slapen had ik mijn vloerverwarming van de woonkamer even een graadje hoger gezet. Was vanochtend duidelijk te merken dat de boel correct werkte.

Ik denk dat de radiator van de kamer van mijn zoon te weinig stroming krijgt waardoor de ketel niet eens stookt. Of dat er een kleine verstopping is vanwege dezelfde reden.

Ik mis eigenlijk een functie waarbij ik aan een radiatorknop een minimale doorstroming kan instellen. Een soort van vorststand maar dan een slagje meer :+
Aangezien ik geen bypass heb is dit soms best vervelend want alle radiatoren staan dan dicht. Hierdoor is het ook nogal lastig om alle radiatoren correct waterzijdig in te regelen.

[ Voor 29% gewijzigd door com2,1ghz op 05-10-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11-2023
Klopt het dat het mogelijk is om de sensoren van de knoppen uit te schakelen en de thermostaat leidend te laten zijn?

Ik woon in een oud huis met een eet- en zitkamer waar serredeuren tussen zitten. Die serredeuren staan altijd open dus eigenlijk is het een ruimte. In de eetkamer zijn twee radiatoren met slimme knoppen en in de zitkamer zijn ook twee radiatoren met slimme knoppen plus de thermostaat.

Excuses als dit al eerder gevraagd is maar wat zou de beste instelling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
Bad_Karma schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:09:
Klopt het dat het mogelijk is om de sensoren van de knoppen uit te schakelen en de thermostaat leidend te laten zijn?

Ik woon in een oud huis met een eet- en zitkamer waar serredeuren tussen zitten. Die serredeuren staan altijd open dus eigenlijk is het een ruimte. In de eetkamer zijn twee radiatoren met slimme knoppen en in de zitkamer zijn ook twee radiatoren met slimme knoppen plus de thermostaat.

Excuses als dit al eerder gevraagd is maar wat zou de beste instelling zijn?
Als de knoppen in dezelfde kamer zijn toegevoegd in de tado app dan zal de thermostaat altijd de temperatuur regelen. Alleen kamers zonder thermostaat gebruiken de knoppen voor de temperatuur te meten.

Ofwel moet je niet een eetkamer en zitkamer aanmaken in de app dan zit je goed. Wij hebben hier dezelfde situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11-2023
Tonkey schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Als de knoppen in dezelfde kamer zijn toegevoegd in de tado app dan zal de thermostaat altijd de temperatuur regelen. Alleen kamers zonder thermostaat gebruiken de knoppen voor de temperatuur te meten.

Ofwel moet je niet een eetkamer en zitkamer aanmaken in de app dan zit je goed. Wij hebben hier dezelfde situatie
Dank je voor je snelle reactie. Het punt is, ik gebruik ‘Woonkamer’ en ‘Zitkamer’ als aparte ruimtes in Apple HomeKit. En daar heb ik een zone ‘Beneden’ aangemaakt voor de eet-en zitkamer samen. Dan kan ik zeggen: “Hé Siri, maak het beneden 20 graden.”

Moet je met Tado niet dezelfde indeling/namen van ruimtes aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb net tado smart thermostat aangeschaft V3+, in combinatie met Nefit Aqaupower (EMS bus). In installatiemenu zou ik moeten kiezen voor D31 en HC00. Echter de HC loopt van 1 tot 10. Iemand idee?

Al opgelost, HC01 is goede stand

[ Voor 33% gewijzigd door mrme12345 op 06-10-2020 11:20 ]

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 17-09 11:18
com2,1ghz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 01:05:
Inmiddels begin ik ook weer langzaam met stoken. Zit ook precies 1 jaar in mijn huidige woning. Echter liep ik weer te kloten met mijn CV tuning en Tado.
Kamer van mijn zoontje was 19 graden, en die willen we op 21 zetten. Tado geeft aan dat er een warmtevraag is, toont ook in het grafiek dat er urenlang gestookt wordt. Echter loopt de CV ketel uit zijn neus te vreten en voelt de boel koud aan.
Dan ga ik bijvoorbeeld de woonkamer op 25 graden zetten, en dan begint hij weer te stoken.

Ik keek even naar de foutcode, hij gaf aan dat de CV ketel zijn warmte niet kwijt kon. Leek mij ook een beetje logisch aangezien alle radiatoren dicht staan behalve die.
Nou heb ik de boel een beetje waterzijdig ingeregeld.
Kan het kloppen dat de CV weigert met stoken als er niet genoeg stroming is?
Ik had de minimale pompsnelheid al op 50% ingesteld.
Gaat om een Nefit Proline HRC30 CW5.

Edit:

Denk dat ik antwoord op mijn eigen vraag heb. Gisteren voor het slapen had ik mijn vloerverwarming van de woonkamer even een graadje hoger gezet. Was vanochtend duidelijk te merken dat de boel correct werkte.

Ik denk dat de radiator van de kamer van mijn zoon te weinig stroming krijgt waardoor de ketel niet eens stookt. Of dat er een kleine verstopping is vanwege dezelfde reden.

Ik mis eigenlijk een functie waarbij ik aan een radiatorknop een minimale doorstroming kan instellen. Een soort van vorststand maar dan een slagje meer :+
Aangezien ik geen bypass heb is dit soms best vervelend want alle radiatoren staan dan dicht. Hierdoor is het ook nogal lastig om alle radiatoren correct waterzijdig in te regelen.
De batterijen van de slimme radiatorknop waren gewoon op. Echter geeft de app nog steeds aan dat de connectie succesvol is en de batterijen vol zijn.

Wel een beetje snel na ongeveer 10 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik krijg de Tado maar niet onder controle. Als ik die instel op 21 graden met een kamertemperatuur van begin 20, gaat tado soms maar heel even aan maar al snel weer uit nog zonder de 21 graden aan te tikken. En dan tikt het weer aan, en na 2 minuten weer uit. En zo wordt de 21 maar niet bereikt.

Ik zou graag willen dat de Tado de verwarming aanlaat tot de temperatuur is bereikt. Hoe doe ik dat? Ik heb geen Tado radiatoren. Wel vloerverwarming. Ik weet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
emand idee of hier een adapter voor is? Is een danfoss radiatorkraan. In de tado adapters zit geen passende naar 30 x 15 voor deze. Of moet ik hem vervangen? opgelost

[ Voor 54% gewijzigd door mrme12345 op 07-10-2020 09:57 ]

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonkey schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Klopt helemaal in die in dat dit de default is, maar je kunt ook bij een kamer met thermostaat + knoppen wel degelijk het meettoestel naar veranderen naar één van de knoppen. Het lijkt me alleen niet dat je dit moet willen omdat je meteen van een meetresolutie van 0.1 graad naar 1 graad gaat, plus een grotere meetfout. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Over de laatste app update: in 1 oogopslag kunnen zien wat je ketel aan het doen is in de care & protect tegel is erg handig. Elke kamer af gaan of deze wordt verwarmd was erg omslachtig maar dit is prima (al was een weergave op elke tegel in het hoofdscherm wellicht nog logischer geweest).

Moet ook wel eens gezegd worden dat TADO zo nu en dan goede functionaliteit toevoegt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:29

amphora

Websites & Fotografie

acidfever schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:33:
Over de laatste app update: in 1 oogopslag kunnen zien wat je ketel aan het doen is in de care & protect tegel is erg handig. Elke kamer af gaan of deze wordt verwarmd was erg omslachtig maar dit is prima (al was een weergave op elke tegel in het hoofdscherm wellicht nog logischer geweest).

Moet ook wel eens gezegd worden dat TADO zo nu en dan goede functionaliteit toevoegt.. :)
Care & protect tegel? Waar vind ik die? Heb laatste versie op iPhone.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

amphora schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Care & protect tegel? Waar vind ik die? Heb laatste versie op iPhone.
Ah ik denk dan dat dit nog beta is (ik heb me ingeschreven voor beta releases).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deltaken
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:59
tado schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:42:

[...]

In de nieuwste hardware zit een 4 ampere relais (en heeft dus een rating van 3 ampere op het product zelf in verband met certificatie die een overcapaciteit voorschrijft). Daarom ondersteunen we officieel geen elektrische verwarming meer (in wat voor vorm dan ook) want zo goed als alle elektrische verwarmingen hebben veel meer dan 3 ampere schakelstroom.

U kunt misschien zelf een soort ding...
Momenteel stuur ik via Tado een aparte relais, die wel hogere stromen aankan, zo m'n elektrische vloerverwarming. Dus dat werkt, alleen blijft de thermostaat de opwarmtijd onderschatten. Dus heb ik dat moeten regelen in het schema. Nu met Care en protect kan ik mooi opvolgen, hoelang het gemiddeld duurt.

Waar ik eigenlijk naar polste was een slimme stekker. Ik zie dat bijv. Mill wel zoiets in hun assortiment heeft(https://www.millheat.com/mill-wifi/wifisocket-x4bkm), maar de app is dan weer minder goed.
Als ik dan kijk naar de Tado temperatuursensors, als ik er zo eentje ophang in een kamer met een elektrische radiator (de radiator hangt dan aan een slimme stekker) kan ik op 1 of andere manier dat heat signaal van de temperatuursensor draadloos gebruiken om de slimme stekker aan te sturen via IFTTT of hassio? Dat zal dan ook stuk veiliger werken. In afwachting van een wifi heatstekker van Tado in de toekomst😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
acidfever schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

Ah ik denk dan dat dit nog beta is (ik heb me ingeschreven voor beta releases).
In de webapp bij mij wel al beschikbaar. CV heeft nog niet aangestaan vandaag wegens houtkachel :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozOvYzoSEz56hF4LExnzAvVQCtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43Zj6UD0J6uNEfToDPqW702S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

tado schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:42:
[...]
Misschien kunt u het nogmaals proberen via onze support en dan een screenshot meesturen van wanneer u al contact had binnen de garantie over die zelfde radiatorknop ?
Als u er niet uitkomt, kunt u ook mij een DM sturen met het nummer van uw conversatie met tado.
Dit is wel offtopic, maar ik vraag het mij gewoon af hoe dat nou zit.

Waarom moet de klant bewijzen dat ie eerder contact heeft gehad over een bepaald probleem? Je zou zeggen dat een bedrijf op de helpdesk speciale software gebruikt om alle hulpvragen op te slaan en dat elke klant een account heeft. In principe het dan zo dat als iemand belt, je meteen de hele historie ziet. Dat is cruciaal voor een helpdesk, want soms vergeten mensen zelf wanneer ze contact hebben gehad en kunnen jullie dan de in die historie kijken.
Het verbaast (en irriteert) mij altijd dat bedrijven hun klanten door hoepels laten springen voor info die ze gewoon zelf hebben. Of zouden moeten hebben als je je processen een beetje fastoenlijk op orde hebt. Het is ook helemaal niet zo gek dat klanten gaan denken dat ze aan het lijntje worden gehouden. Wij moeten dus screenshots maken en nummers gaan registreren, terwijl jullie het zelf administreren en zo uit de computer kunnen trekken. Als dat niet kan, ga je dan schamen en koop een fatsoenlijk helpdesksysteem.

Sorry voor de rant, maar ik snap werkelijk niet dat dit anno 2020 nog zo primitief moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Dit is wel offtopic, maar ik vraag het mij gewoon af hoe dat nou zit.

Waarom moet de klant bewijzen dat ie eerder contact heeft gehad over een bepaald probleem? Je zou zeggen dat een bedrijf op de helpdesk speciale software gebruikt om alle hulpvragen op te slaan en dat elke klant een account heeft. In principe het dan zo dat als iemand belt, je meteen de hele historie ziet. Dat is cruciaal voor een helpdesk, want soms vergeten mensen zelf wanneer ze contact hebben gehad en kunnen jullie dan de in die historie kijken.
Het verbaast (en irriteert) mij altijd dat bedrijven hun klanten door hoepels laten springen voor info die ze gewoon zelf hebben. Of zouden moeten hebben als je je processen een beetje fastoenlijk op orde hebt. Het is ook helemaal niet zo gek dat klanten gaan denken dat ze aan het lijntje worden gehouden. Wij moeten dus screenshots maken en nummers gaan registreren, terwijl jullie het zelf administreren en zo uit de computer kunnen trekken. Als dat niet kan, ga je dan schamen en koop een fatsoenlijk helpdesksysteem.

Sorry voor de rant, maar ik snap werkelijk niet dat dit anno 2020 nog zo primitief moet.
Natuurlijk hebben wij een volledige historie. Maar bekijk het ook vanuit onze kant, veel klanten hebben meerdere keren contact met ons, om dan tientallen emails en chats te doorzoeken is natuurlijk niet kosteneffectief. Uiteindelijk is het een relatief kleine moeite voor de klant om een screenshot te maken van eerdere communicatie zodat wij de aanvraag sneller kunnen verwerken. (en dus ook ondertussen andere klanten kunnen helpen.)

Hou er rekening mee dat een klantendienst een significante kostenpost is voor elk B2C bedrijf. (Dat wil niet zeggen dat het niet iets is waar een bedrijf in moet investeren, ik ben zelf van mening dat een goede klantenservice een vereiste is om een goed totaalproduct op de markt te zetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

tado schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:02:
[...]
Natuurlijk hebben wij een volledige historie. Maar bekijk het ook vanuit onze kant, veel klanten hebben meerdere keren contact met ons, om dan tientallen emails en chats te doorzoeken is natuurlijk niet kosteneffectief.
Daarom bestaan er helpdeskpakketten waar je al die rommel in gooit. Dat geeft je ook een beter inzicht in de problemen, omdat dergelijke pakketten jou de calls laten categoriseren. Ook is de follow-up makkelijker omdat ze een workflow hebben. Call doorzetten naar een andere persoon, in geval van een bug meteen een report naar development, etc. Emails naar een bepaald emailadres (helpdesk@tado.nl) kunnen automatisch in dat systeem terecht komen en automatisch omgezet worden in een call.

Dus...als je zo'n pakket gebruikt is het voor jullie veel makkelijker om de historie te zien dan aan de klant te vragen screenshots te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
tado schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:02:
[...]

Natuurlijk hebben wij een volledige historie. Maar bekijk het ook vanuit onze kant, veel klanten hebben meerdere keren contact met ons, om dan tientallen emails en chats te doorzoeken is natuurlijk niet kosteneffectief. Uiteindelijk is het een relatief kleine moeite voor de klant om een screenshot te maken van eerdere communicatie zodat wij de aanvraag sneller kunnen verwerken. (en dus ook ondertussen andere klanten kunnen helpen.)

Hou er rekening mee dat een klantendienst een significante kostenpost is voor elk B2C bedrijf. (Dat wil niet zeggen dat het niet iets is waar een bedrijf in moet investeren, ik ben zelf van mening dat een goede klantenservice een vereiste is om een goed totaalproduct op de markt te zetten.)
Mee eens, de support van Tado is echt top en het vragen van een screenshot is een kleine moeite.
Pagina: 1 ... 107 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!