Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

mike1992 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:47:
Nu heb ik nog een behoorlijk saldo op die pas staan, dus ik wil een deel naar mijn tegenrekening boeken. Iemand bekend met Hoe ik dat doe? In de FAQ vind ik er niets over
Voor een deel kan niet. Je kan wel alles overmaken naar een andere rekening, en dan een klein bedrag terugstorten.

edit:
Dit is voor het eerst dat ik de v3 app open, en ik kan het nergens vinden. Dus de feature zit verstopt, of ze hebben het weggehaald. :?

[ Voor 15% gewijzigd door Sando op 23-07-2020 19:31 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:27:
[...]

Voor een deel kan niet. Je kan wel alles overmaken naar een andere rekening, en dan een klein bedrag terugstorten.

edit:
Dit is voor het eerst dat ik de v3 app open, en ik kan het nergens vinden. Dus de feature zit verstopt, of ze hebben het weggehaald. :?
Je moet naar de gekoppelde rekening gaan en dan kun je via de grote boze knop doen wat je wilt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:23
mike1992 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:47:
Nu heb ik nog een behoorlijk saldo op die pas staan, dus ik wil een deel naar mijn tegenrekening boeken. Iemand bekend met Hoe ik dat doe? In de FAQ vind ik er niets over
Zo te lezen kan dat wel: https://together.bunq.com...-from-my-bunq-travel-card
Hopenlijk ook in versie 3 ...

[ Voor 3% gewijzigd door U123456 op 23-07-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:44:
[...]

Als ik zo naar die graph van Gregory kijk, dan denk ik dat Ali keihard gelijk heeft. Al zijn er 1.000 mensen opgestapt, daarvoor komen er 10.000 in de plaats.

Ik snap alleen niet dat die arrogante, niet luisterende, censurerende, gebruiker-accounts bevriezende kuthouding van bunq om gratis gebruikers te lozen nu echt zo nodig is. Zijn die gebruikers nu echt zo duur dat je ze liever tegen je in het harnas jaagt dan ze te vriend houdt?

Wat hebben de twitter shitstorm en slechte publiciteit ze opgeleverd aan besparing?
Misschien wel om het "lawaai" van de "gratis gebruikers", dat zou ten koste kunnen gaan van gebruikers die wel ruim willen betalen voor de bank diensten van bunq?
Als bunq slim was geweest hadden ze dat met de invoering van het €7,99 kostende premium account, al op moeten lossen met de "gratis gebruikers"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
En dat is het probleem, ik kan de knop nergens vinden om dit te kunnen doen, en als ik een overboeking start, strand die op de melding dat ik Premium moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mike1992 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:15:
[...]

En dat is het probleem, ik kan de knop nergens vinden om dit te kunnen doen, en als ik een overboeking start, strand die op de melding dat ik Premium moet nemen.
Volgens de bunq kostenoverzicht pdf betaal je maar €0,99 voor contant geld opname met je travelcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:53
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:12:
[...]

Je kunt daar alleen iets over zeggen als je het aantal maandelijkse facturen analyseert. De serie die door Gregory werd bijgehouden hier, is helaas vanaf juni nog niet weer bijgevuld. Misschien bankiert hij daar zelf ook niet meer.

Over de stilte moet je zeggen dat de ontevreden groep volgens Ali Niknam de techies waren, en die zijn hier natuurlijk ver oververtegenwoordigd ten opzichte van de 'greenies'. Dus misschien zijn de overgebleven klanten wel gewoon tevreden met het aangeboden product.

Zolang er nog geen recovery-aanbiedingen verstuurd werden of bunq travellers intensief ge-upselled worden denk ik nog niet dat er paniek is in de tent, maar misschien worden bij marketing ook de paarden gewisseld (en in minder mate sales en PR, als dat tenminste drie gescheiden functies zijn bij bunq). Dan wordt het misschien nog een Hete Herfst :)
Als ik mijn invoice van 16 juli - 16 juni neem kom ik uit op 196,632. Gregory's piek was in juni 198975.

Als ik kijk naar de maanden er voor zaten ze op 15-20k gebruikers/groei/maand. Een voorzichtige conclusie zou dan kunnen zijn dat er 20k free gebruikers vertrokken zijn.

Maar om eerlijk te zijn als je bijna het zelfde nivo gebruikers houd maar de free/techies vertrokken zijn dan zou dat toch enige ondersteuning van de vocal minority theory zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij mij heeft het iets minder dan drie maanden geduurd sinds de beslissing om te vertrekken voordat alles over was en ik daadwerkelijk het account kon sluiten. N=1 natuurlijk, maar ik kan mij zo voorstellen dat V3 vertrekkers nog wat meer tijd nodig hebben om alle zaken over te zetten.

De vertrekkers met een actieve overstapservice kunnen voorlopig ook nog niet sluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Batavia schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Maar om eerlijk te zijn als je bijna het zelfde nivo gebruikers houd maar de free/techies vertrokken zijn dan zou dat toch enige ondersteuning van de vocal minority theory zijn.
Wat overigens niet wil zeggen dat techies ongelijk hebben wanneer ze puntsgewijs kritiek hebben op de app. Of elkaar waarschuwen voor de onbetrouwbaarheid van een bedrijf dat zo massaal censureert dat ze zelf verbannen zijn van hun eigen subreddit. Of geen vertrouwen hebben in een bedrijf dat om de paar jaar haar eigen beloften breekt en het bewijs snel uit jaren oude posts verwijdert. Of waarschuwen voor een bedrijf dat om de paar jaar de betaalstructuur zo onvoorspelbaar omgooit, zoals €7 extra voor pasgebruikers of €3 extra voor een togethergebruiker, in plaats van een keer 15 cent extra zoals ING doet.

Los van de mening van een vocal minority over de app, als de majority die gamification wel gaaf vind, dan nog vraag ik me af hoe houdbaar het is om te blijven concurreren met goedkopere en een aantal gratis banken.

Ik gebruik nu twee apps (twee banken) in plaats van één, en het verbaast me dat veel mensen liever €100 per jaar extra betalen voor werkelijk een heel klein beetje meer gemak.

Maar goed, al die studenten die tegenwoordig maximaal lenen, kiezen voor het gemak. In mijn studententijd kocht ik nog een tweedehands fiets voor €50 en daar zorgde ik goed voor en daar deed ik dan drie jaar mee. Maar tegenwoordig staat de stad vol met van die Swapfietsen, leasefietsen die studenten massaal tegen €15 per maand leasen. In 3 jaar tijd hebben ze dan meer dan €500 betaald. Want je zou maar een keer een band moeten plakken. Ben je zo 15 minuten kwijt, en in die tijd had je ook een TikTok-compilatie kunnen kijken.

Volgens mij is zuinig zijn tegenwoordig ook een minority. :')

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon dat bliksem dingetje en dan "doe een betaling". Kan prima (naar tegenrekening)

Kan zelfs naar elke rekening

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:18:
Gewoon dat bliksem dingetje en dan "doe een betaling". Kan prima (naar tegenrekening)

Kan zelfs naar elke rekening
Dat kan alleen als je Bunq Premium hebt.

Heb je alleen Bunq Travel, dan brengt die knop je (na het invullen van alle betaalparameters) naar het Bunq Premium aanmeldscherm.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:24:
[...]

Dat kan alleen als je Bunq Premium hebt.

Heb je alleen Bunq Travel, dan brengt die knop je (na het invullen van alle betaalparameters) naar het Bunq Premium aanmeldscherm.
Dan zit er een bugje in v3 (verwacht je niet). Ik heb namelijk ook alleen travelcard. Bij alle andere dingen krijg ik inderdaad aanmelden voor premium ed, maar dir gaat gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
@mike1992
Om het geld eraf te boeken:
Je moet bij passen op je travel card klikken, dan het wieltje rechtsboven, en dan is het de laatste optie: "Neem alles op"

ps, als je een deel wilt overboeken, pm me.....

[ Voor 3% gewijzigd door birdibird op 24-07-2020 02:18 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

birdibird schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 02:17:
Om het geld eraf te boeken:
Je moet bij passen op je travel card klikken, dan het wieltje rechtsboven, en dan is het de laatste optie: "Neem alles op"
Ja, inderdaad, daar staat ie! Bij mij is het "Withdraw all money".
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:49:
Dan zit er een bugje in v3 (verwacht je niet). Ik heb namelijk ook alleen travelcard. Bij alle andere dingen krijg ik inderdaad aanmelden voor premium ed, maar dir gaat gewoon
Handig bugje. Niet updaten! Zo is het een stuk handiger.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 22:15

magician2000

.....

Jay-v schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:56:
Het is wel heel stil aan de Bunq kant. Geen recente green-tweets, feedback topics op together gelocked etc. Zouden ze dan toch aan het werk zijn aan het commentaar?
Of de opmars naar een verkoop / faillisement?

Stilte is er meestal voor de storm...

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Sando schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:44:
[...]

Als ik zo naar die graph van Gregory kijk, dan denk ik dat Ali keihard gelijk heeft. Al zijn er 1.000 mensen opgestapt, daarvoor komen er 10.000 in de plaats.

Ik snap alleen niet dat die arrogante, niet luisterende, censurerende, gebruiker-accounts bevriezende kuthouding van bunq om gratis gebruikers te lozen nu echt zo nodig is. Zijn die gebruikers nu echt zo duur dat je ze liever tegen je in het harnas jaagt dan ze te vriend houdt?

Wat hebben de twitter shitstorm en slechte publiciteit ze opgeleverd aan besparing?
Ik heb het al wel vaker aangegeven, maar wanneer je klanten "kwijt" wilt omdat je een andere richting in slaat / wilt slaan, kun je dat die klanten het beste eerlijk en duidelijk vertellen.

Ja, veel klanten zullen dan alsnog boos zijn, maar zolang je ze met respect blijft behandelen hoeft een boze klant niet een last te zijn.

Ook hadden ze voor nieuwe klanten een nieuw beleid kunnen invoeren en de trouwe klanten van het eerste uur op hetzelfde kostenplaatje door kunnen laten gaan. Eventueel met een "deadline" die mensen acceptabel vinden (denk aan minimaal 1 jaar).

Maar goed, bunq heeft een andere weg gekozen. Evenals vele gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Batavia schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Als ik mijn invoice van 16 juli - 16 juni neem kom ik uit op 196,632. Gregory's piek was in juni 198975.

Als ik kijk naar de maanden er voor zaten ze op 15-20k gebruikers/groei/maand. Een voorzichtige conclusie zou dan kunnen zijn dat er 20k free gebruikers vertrokken zijn.

Dat betekend dat die "vocal minority" toch zo'n 20% van je klantenbestand is. Ja, het is een minderheid tegenover de 80%, maar ik zou me als bedrijf toch ernstig zorgen maken wanneer 20% van je klanten zoveel klachten heeft. Dat wegzetten als "vocal minority" is niets anders dan gemakzucht, eigendunk en respectloosheid. Het kan namelijk maar goed wezen dat je zonder die 20% nooit en te nimmer dit niveau qua hoeveelheid klanten had bereikt.

In de wereld zijn we beter af zonder van die over het paard getilde kl$%@ken als Niknam. Ze doen misschien ook interessante dingen, maar gaan daarbij wel over lijken (personeel, klanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:28
Nicap schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:19:
[...]

Niet echt meer. Er zit nu een locatie check in. How te omzeilen weet ik niet.
Met vpn in elk geval niet.
Bij de 'enrollment' worden de GPS coördinaten doorgestuurd. Waarschijnlijk checken ze die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:36
Jay-v schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:56:
Het is wel heel stil aan de Bunq kant. Geen recente green-tweets, feedback topics op together gelocked etc. Zouden ze dan toch aan het werk zijn aan het commentaar?
Twitter account was tijdelijk gelocked i.v.m. de recente hackaanvallen.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batavia
magician2000 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 03:26:
[...]

Dat betekend dat die "vocal minority" toch zo'n 20% van je klantenbestand is. Ja, het is een minderheid tegenover de 80%, maar ik zou me als bedrijf toch ernstig zorgen maken wanneer 20% van je klanten zoveel klachten heeft. Dat wegzetten als "vocal minority" is niets anders dan gemakzucht, eigendunk en respectloosheid. Het kan namelijk maar goed wezen dat je zonder die 20% nooit en te nimmer dit niveau qua hoeveelheid klanten had bereikt.

In de wereld zijn we beter af zonder van die over het paard getilde kl$%@ken als Niknam. Ze doen misschien ook interessante dingen, maar gaan daarbij wel over lijken (personeel, klanten).
Ik wou ook niet zeg dat de klachten niet terecht zijn. Ik kreeg alleen in deze thread de indruk dat sommige mensen verwachten dat mensen massaal gingen opzeggen om v3/het einde van free.
Maar als de opzegging gelijk is als je normale groei dan verwacht ik dat bunq er redelijk zijn schouders over gaat ophalen en geen lessen uit gaat leren.

Ik denk ook dat met iets betere (normalere) communicatie dat je gewoon een nog hardere groei gehad zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:57
Batavia schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:36:
Maar als de opzegging gelijk is als je normale groei dan verwacht ik dat bunq er redelijk zijn schouders over gaat ophalen en geen lessen uit gaat leren.
Voor elke app maker is dit min of meer hetzelfde probleem. De oude versie heeft een soort "fan club" die een standpunt tegen verandering heeft ingenomen. Een constructieve discussie met de "vorige versie fanclub" werkt niet en dus moet je die ook weghouden uit je klant ervaring en social media. Dit geeft dan weer beschuldigingen van censuur.

De meeste leden van de "vorige versie fanclub" draaien uiteindelijk bij als ze zien dat de nieuwe versie ook verbeteringen heeft. Het is dan zaak om de "hardcore vorige versie fans" uit je community en klantenbestand te gooien en de bulk van de gebruikers over te halen om mee te gaan.

Zeker met de beperkte middelen van Bunq lijkt het mij moeilijk om dit op een betere manier te doen. Mensen zitten bij Bunq omdat ze met de tijd willen meegaan. Snel ontwikkelen heeft dan de hoogste prioriteit. Ik vraag mij af wat zij anders hadden kunnen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Delay schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Zeker met de beperkte middelen van Bunq lijkt het mij moeilijk om dit op een betere manier te doen. Mensen zitten bij Bunq omdat ze met de tijd willen meegaan. Snel ontwikkelen heeft dan de hoogste prioriteit. Ik vraag mij af wat zij anders hadden kunnen doen.
Heel simpel: op een normale manier communiceren.

Leg uit waarom de nieuwe app beter is. Leg uit dat je de nadelen begrijpt, en waarom je toch de afweging maakt om door te pakken.

Communiceer op een normale manier met klanten als je hun abonnementsvorm verandert. En leg ook weer uit waarom dat nodig is.

Dan zul je zien dat 99% van de mensen die nu boos zijn, de keuze gewoon begrijpen. Terwijl dat achterbakse gedoe van ze (net doen alsof je een upgrade krijgt maar in werkelijkheid functionaliteiten slopen en er meer geld voor vragen) alleen maar vijandigheid opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
mcDavid schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Dan zul je zien dat 99% van de mensen die nu boos zijn, de keuze gewoon begrijpen. Terwijl dat achterbakse gedoe van ze (net doen alsof je een upgrade krijgt maar in werkelijkheid functionaliteiten slopen en er meer geld voor vragen) alleen maar vijandigheid opwekt.
Tegelijkertijd is het zo dat bij ieder redesign van Tweakers het vaste publiek ook fervent tegen is, ondanks dat daar wel een andere communicatiestrategie dan bij bunq gevoerd wordt. Vervolgens duurt het een maand of 3, en hoor je daar ook niemand meer over.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 18:03
Ik vind de verplichte dark mode verschrikkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

[...]

De meeste leden van de "vorige versie fanclub" draaien uiteindelijk bij als ze zien dat de nieuwe versie ook verbeteringen heeft.
Bij v2 betaalde ik 1 à 2 euro per maand, afhankelijk van hoeveel passen ik actief had.
Ik gebruikte meerdere IBANS, betaalverzoeken, Bunq.me, iDeal, instant money transfer, dual PIN, Fitbit Pay.

Welke nieuwe features zijn er in v3 bijgekomen? Is dat 4x zoveel waard als de feature set van v2?
Freeaqingme schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Tegelijkertijd is het zo dat bij ieder redesign van Tweakers het vaste publiek ook fervent tegen is (...) Vervolgens duurt het een maand of 3, en hoor je daar ook niemand meer over.
Volgens mij is dat een stukje acceptatie. Eerst weigert men de nieuwe versie in zijn geheel: Nee, oude versie terug! Vervolgens is men boos: Hoe kan ik nu overzichtelijk xyz? Hoe is dit een verbetering? Dan wordt er onderhandeld: Als je nu alleen dit toevoegt dan is dat wel acceptabel. En als blijkt dat het toch zo blijft, dan volgt acceptatie.

Stages of grief. :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
Vinnienerd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:58:
dit hebben ze aangepast, er zit nu ook een light mode in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:14

mwa

Vinnienerd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:58:
Er is gewoon een light mode hoor? 8)7
Excuse, ik had de pagina nog niet gerefreshed.

[ Voor 12% gewijzigd door mwa op 24-07-2020 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Bij v2 betaalde ik 1 à 2 euro per maand, afhankelijk van hoeveel passen ik actief had.
Ik gebruikte meerdere IBANS, betaalverzoeken, Bunq.me, iDeal, instant money transfer, dual PIN, Fitbit Pay.

Welke nieuwe features zijn er in v3 bijgekomen? Is dat 4x zoveel waard als de feature set van v2?
Wat zijn bv de kosten bij je huidige bank voor 25 ibans?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Je kan ook de vraag stellen hoeveel mensen daadwerkelijk 25ibans nodig hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:13:
[...]

Daar ging de vraag niet over ;)
Die 25 ibans zitten in het pakket, of je er 1 of 25 gebruikt is aan de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Sando schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:14:
[...]

je betaald nu een marktconforme prijs voor een set features die gewoon moeilijk bij andere te krijgen is.
Dat staat los van een v2/v3/v4.

Ook een beetje het nadeel van toch een relatief unieke featureset van bunq. Ze hoeven pas echt weer meters te maken als de grootbanken ook dual pin, 10+ ibans, etc leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Batavia schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:04:
[...]

je betaald nu een marktconforme prijs voor een set features die gewoon moeilijk bij andere te krijgen is.

Ook een beetje het nadeel van toch een relatief unieke featureset van bunq. Ze hoeven pas echt weer meters te maken als de grootbanken ook dual pin, 10+ ibans, etc leveren.
Bij de groot banken kun je ook 10+ ibans krijgen/kopen, maar daar moet je wel even voor bellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 09:21
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:13:
[...]

Bij bunq hebben gebruikers gemiddeld 3 ibans. Vind ik nog wel aan de lage kant eigenlijk tov van wat ik had geschat.

Mijn vrouw en ik gebruiken gezamenlijk rond de 16 stuks. Het is in elk een feature wat ik niet zou kunnen missen meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Het spel der discussie zou eerlijker zijn als je eerst mijn vraag beantwoordt, en dan een nieuwe stelt.

Ik gebruikte 8 IBANs bij Bunq voor 2 Euro per maand. Na de prijsverhoging ben ik overgestapt op Knab Basis (5x IBAN) en OpenBank (5x IBAN), dus 10 IBANs. Kosten: Gratis.

Wel twee apps inderdaad.
Sando schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:15:
[...]

Ik gebruik nu twee apps (twee banken) in plaats van één, en het verbaast me dat veel mensen liever €100 per jaar extra betalen voor werkelijk een heel klein beetje meer gemak.
Batavia schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:04:
[...]

Behalve dan dat ik reageerde op de volgende stelling:
De meeste [klagende gebruikers] draaien uiteindelijk bij als ze zien dat de nieuwe versie ook verbeteringen heeft.
Anders? Ja. Verbeteringen? Ik kon nog precies hetzelfde, maar dan anders.

Marktconform?

N26 €0 per jaar
Holvi €0 per jaar
Monese €0 per jaar
OpenBank €0 per jaar
Moneyou Go €0 per jaar
BNC10 €0 per jaar
KBC €0 per jaar
Knab basis €0 per jaar
ING €16 per jaar
ABN Amro €18 per jaar
ASN €20 per jaar
SNS €27 per jaar
RegioBank €30 per jaar
Knab + 5 passen €60 per jaar
Triodos €60 per jaar
Bunq €100 per jaar

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Batavia schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:36:
[...]

Ik wou ook niet zeg dat de klachten niet terecht zijn. Ik kreeg alleen in deze thread de indruk dat sommige mensen verwachten dat mensen massaal gingen opzeggen om v3/het einde van free.

Ik denk ook dat met iets betere (normalere) communicatie dat je gewoon een nog hardere groei gehad zou hebben.
Dank voor je reactie en verdere toelichting :)

Ik verwacht ook niet dat de bunq-gang zich hier druk om gaat maken. Zeker niet wanneer het in de etalage staat... "Kijk, klagers weg, klantenniveau alweer op peil" is geen slecht verkoopargument.

Maar ik haakte met name in op wat door bunq zelf gezegd is over die minority. Hoe je dat ook bekijkt (en goed wilt praten met toch alweer je hoeveelheid klanten op peil te hebben), het blijft absurd om het geheel zo te bekijken.

Ik weet haast wel zeker dat wanneer al die mensen van het eerste uur hadden geweten dat ze zo behandeld zouden worden geen enkele energie hierin gestoken hadden. Hoe zou het dan staan met het bestaansrecht van bunq op dit moment?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

[...]

Voor elke app maker is dit min of meer hetzelfde probleem. De oude versie heeft een soort "fan club" die een standpunt tegen verandering heeft ingenomen. Een constructieve discussie met de "vorige versie fanclub" werkt niet en dus moet je die ook weghouden uit je klant ervaring en social media. Dit geeft dan weer beschuldigingen van censuur.

De meeste leden van de "vorige versie fanclub" draaien uiteindelijk bij als ze zien dat de nieuwe versie ook verbeteringen heeft. Het is dan zaak om de "hardcore vorige versie fans" uit je community en klantenbestand te gooien en de bulk van de gebruikers over te halen om mee te gaan.

Maar dit is allemaal niet enkel om de app te doen. Het gaat om het hele beleid van bunq.

Je kan het wel "fan club" noemen, maar dat is eigenlijk denigrerend. Alsof de enthousiastelingen van het eerste uur niets meer waard zijn. Dus wat bunq ook wil, bek houden en mee gaan met ONZE plannen. Daarbij vergeten ze wel dat ze enkel kunnen bestaan met klanten en ze vergeten te COMMUNICEREN.

Indien je denkt dat bunq zulke beperkte middelen heeft, dan moet bunq zich eens achter de oren gaan krabben over hetgeen waarmee ze mee bezig zijn. Ze zijn namelijk met geldbeheer van derden bezig. Als ze dat niet kunnen bolwerken op een ordentelijke en respectvolle manier, dan denk ik dat ze veel beter kunnen stoppen.

Het is geen hostingpartij waarbij je een dienst aan het verlenen bent die, in de basis, ondersteunend is aan je bedrijf o.i.d. Het is het geld van mensen als jij en ik waar je de verantwoording over hebt.

Snel ontwikkelen met de insteek om het allemaal maar snel uit te brengen is eigenlijk nooit verstandig (maar iets waar mensen blijkaar aan gewend raken), zeker niet bij dit soort nuts voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

mcDavid schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Heel simpel: op een normale manier communiceren.

Leg uit waarom de nieuwe app beter is. Leg uit dat je de nadelen begrijpt, en waarom je toch de afweging maakt om door te pakken.

Communiceer op een normale manier met klanten als je hun abonnementsvorm verandert. En leg ook weer uit waarom dat nodig is.

Dan zullen er, ondanks dat ze het wellicht "begrijpen", nog steeds veel mensen vertrekken. Misschien zelfs wel meer, want wie weet hoeveel mensen helemaal nog niet doorhebben wat er qua kosten gaande is. Het grote verschil is dan echter dat mensen zich niet besodemieterd voelen door de toko in kwestie. Je kiest dan om weg te gaan en gaan ze later ooit hun gedrag verbeteren, dan kom je wellicht weer terug.

Door de hele rel die ze zelf veroorzaakt hebben blijf ik er voortaan wel ver vandaan. Al zou het bij wijze van spreke de laatste bank ter wereld zijn. Ik heb mijn lesje wel geleerd en ga mijn vingers niet nogmaals branden.

Overigens zit hier een goede les in voor de andere banken. Dit was het voorbeel van hoe het dus niet moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Freeaqingme schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Tegelijkertijd is het zo dat bij ieder redesign van Tweakers het vaste publiek ook fervent tegen is, ondanks dat daar wel een andere communicatiestrategie dan bij bunq gevoerd wordt. Vervolgens duurt het een maand of 3, en hoor je daar ook niemand meer over.
Maar ook hier zullen dan vervolgens de nodige mensen vertrekken om die reden.

Een ander belangrijk punt, je hebt Tweakers niet nodig, het is maar een website met info die ook elders te vinden is. Ook betaal je er maandelijks (nog) geen vast bedrag voor dat hoger is dan bij vele anderen die in de basis hetzelfde aanbieden (in de basis, dus bankzaken regelen bij bunq en niet persé met alle vergelijkbare opties).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:00:
[...]

Daar ging de vraag niet over ;)
Die 25 ibans zitten in het pakket, of je er 1 of 25 gebruikt is aan de gebruiker.
Okay, dus in het vervolg gaan we alleen nog huizen bouwen met 25 slaapkamers en auto's met 25 zitplaatsen. Allemaal voor een giga premium prijs. Zit er nu eenmaal in, het is niet anders. Slikken of stikken.

Wat ik hiermee aan wil geven is dat die 25 IBAN's gebruik is door bunq om mensen te lokken. Uiteindelijk is het waanzin. Op die enkele uitzondering na die inderdaad 10+ nummers gebruikt is het zinloos.

Je kunt dan vervolgens ook de vraag stellen of ze niet hadden moeten splitsen naar een "5 (of voor mij part 10) IBAN pakket" voor een redelijke prijs en het premium lekker aanbieden met 15 IBAN's.

Het lijkt wel of bunq / Niknam een wedstrijdje verplassen aan het spelen is. Met wie? Geen idee. Mogelijk om zich in het rijtje bedrijven in ultra hoog segment te scharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magician2000 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:39:
[...]
Je kunt dan vervolgens ook de vraag stellen of ze niet hadden moeten splitsen naar een "5 (of voor mij part 10) IBAN pakket" voor een redelijke prijs en het premium lekker aanbieden met 15 IBAN's.
Dit wordt al lang geopperd, maar in IBAN's zitten de kosten niet voor bunq. Een gebruiker met 1 of 2 rekeningen is voor bunq even duur als een gebruiker met 15 of 25 rekeningen.

Ze kunnen wel een 'premium light' aanbieden met als enige verschil dat je max 5 rekeningen kan openen, maar het enige dat het bunq op zou leveren is minder omzet tegen dezelfde kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2020 06:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ook wij zijn om; net een en/of rek aangevraagd bij Abn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 06:22:
[...]

Dit wordt al lang geopperd, maar in IBAN's zitten de kosten niet voor bunq. Een gebruiker met 1 of 2 rekeningen is voor bunq even duur als een gebruiker met 15 of 25 rekeningen.
Maar daar zit wel een meerwaarde voor klanten, toch? Het is ook iets waar ze op zouden kunnen concurreren omdat de meeste banken dat niet aanbieden. Als ze geen winst maken lijkt het me geen vreemde zet om daar dan wat extra marge op te pakken. Zeker als je daarmee het basistarief (van het premiumpakket) kunt verlagen wordt het ook een interessantere optie voor mensen die geen interesse hebben in meerdere IBAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 07:55:
[...]
Zeker als je daarmee het basistarief (van het premiumpakket) kunt verlagen wordt het ook een interessantere optie voor mensen die geen interesse hebben in meerdere IBAN's.
Nee, dat kunnen ze niet, of je moet bedoelen dat ze de mogelijkheid om meerdere IBAN's te gebruiken duurder maken. Voor bunq zelf is er geen verschil in kosten die ze maken voor een gebruiker met 1 IBAN of een gebruiker met 25. Zolang ze verlies draaien heeft het geen zin om voor die eerste een lagere prijs te rekenen zonder dat daar een kostenbesparing tegenover staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2020 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:00:
[...]

Nee, dat kunnen ze niet, of je moet bedoelen dat ze de mogelijkheid om meerdere IBAN's te gebruiken duurder maken.
Ja dat bedoel ik.
Voor bunq zelf is er geen verschil in kosten die ze maken voor een gebruiker met 1 IBAN of een gebruiker met 25. Zolang ze verlies draaien heeft het geen zin om voor die eerste een lagere prijs te rekenen zonder dat daar een kostenbesparing tegenover staat.
Voor een all-you-can-eat restaurant zijn de drankjes waarschijnlijk ook niet de grootste kostenpost maar het is wel waar ze op kunnen verdienen. Als heel veel Bunq klanten daar gebruik van willen maken kan je daar wat extra marge op nemen terwijl je de pakketten zelf goedkoper maakt. Dan moet je natuurlijk wel weten wat je klanten willen en hoeveel ze bereid zijn om te betalen zodat je klanten niet wegjaagt.

Iemand die het prima vind om 10 euro per maand te betalen voor premium is misschien ook wel bereid om 7 euro te betalen voor premium (met maar twee IBAN's) en nog eens 7 euro voor tot 20 extra IBAN's. Of dat een slimme verandering voor Bunq is zal afhangen van de verhouding klanten die wel of niet voor die extra optie gaan. Daarnaast kan die 7 euro een lagere drempel zijn om nieuwe klanten te lokken waarna je ze lekker kan maken om ook die duurdere optie erbij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Sando schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 02:57:
En gooi er ook een creditcard bij
[...]

Anders? Ja. Verbeteringen? Ik kon nog precies hetzelfde, maar dan anders.

Marktconform?

N26 €0 per jaar
Holvi €0 per jaar
Monese €0 per jaar
OpenBank €0 per jaar
Moneyou Go €0 per jaar
BNC10 €0 per jaar
KBC €0 per jaar
Knab basis €0 per jaar
ING €16 per jaar
ABN Amro €18 per jaar
ASN €20 per jaar
SNS €27 per jaar
RegioBank €30 per jaar
Knab + 5 passen €60 per jaar
Triodos €60 per jaar
Bunq €100 per jaar
Welke van dit lijstje blijven dan over? Want ING is geen 16 euro per jaar als je er een creditcard bij neemt.

Is het 100 euro waard? Misschien niet. Als je het vergeljikt met "een bankrekening" zijn ze natuurlijk (te) duur. Maar ze leveren veel meer en dat is een product dat je moeilijk ergens anders kunt krijgen. En zeker voor de 2 euro/maand waar jij het over had En daarom is het markt conform.

Natuurlijk zijn er goedkope alternatieven. Maar die leveren vaak gewoon wat anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Batavia op 25-07-2020 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 15:21
Batavia schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:55:
En gooi er ook een creditcard bij. Welke van dit lijstje blijven dan over? Want ING is geen 16 euro per jaar als je er een creditcard bij neemt.
De bunq Travel Card wordt weliswaar herkend als credit card, maar is, in tegenstelling tot de ING MasterCard, in feite een debit card vermomd als credit card. Er is in ieder geval geen krediet aan verbonden.
Is het 100 euro waard? Misschien niet. Als je het vergeljikt met "een bankrekening" zijn ze natuurlijk (te) duur. Maar ze leveren veel meer en dat is een product dat je moeilijk ergens anders kunt krijgen. En zeker voor de 2 euro/maand waar jij het over had En daarom is het markt conform.
Je zou wellicht beter kunnen stellen, dat jij bunq lidmaatschappen de prijs waard vindt. Om dat meteen marktconforme prijzen te noemen, lijkt mij nogal kort door de bocht. In de prijsklasse van bunq Premium (€7,99 p/m) bevatten bijvoorbeeld N26 You (€9,90 p/m), Revolut Premium (€7,99 p/m) en Openbank met Я42 Travel card plan (€7,99 p/m en nog tot 31-07-2020 levenslang gratis - klinkt angstvallig bekend, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel...) verzekeringen, die bunq totaal ontbeert.

[ Voor 3% gewijzigd door ditto4076 op 25-07-2020 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
magician2000 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:27:
Je kan het wel "fan club" noemen, maar dat is eigenlijk denigrerend. Alsof de enthousiastelingen van het eerste uur niets meer waard zijn. Dus wat bunq ook wil, bek houden en mee gaan met ONZE plannen.
"Enthousiastelingen van het eerste uur" hebben ook nadelen. Op een bepaald moment slaat het enthousiasme om in een onredelijke vorm van negativiteit. Men dicht zichzelf rechten en invloed toe die er niet zijn. Bunq is zeker niet de eerste app of site die dit overkomt.
magician2000 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:27:
Daarbij vergeten ze wel dat ze enkel kunnen bestaan met klanten en ze vergeten te COMMUNICEREN.
De waarde van de eerste 10.000 klanten zit niet in het abonnementsgeld. Die betalen met feedback, gebruikersdata en naamsbekendheid. Dat kan omdat de startup in deze fase verlies lijdt.

Na verloop van tijd gaat het bedrijf focussen op de onderdelen waar een verdienpotentie in zit. De waarde van de klant verschuift naar geld. Abonnementen worden duurder en lokkertjes uit de begintijd verdwijnen.

Dat Bunq enkel bestaat door klanten is dan ook te kort door de bocht. In verschillende fases van een bedrijf heb je verschillende types klanten nodig. Sombere techies die ieder dubbeltje drie keer omdraaien horen bij een andere fase dan vrolijke grootverdieners die graag bomen planten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Delay Het is ook niet alsof die eerste 10.000 klanten allemaal geen abonnementsgeld willen betalen.

Ik ben er zo een; mijn eerste factuur had nummer 23xx en ik betaalde (na de schok van de verhoging te zijn overkomen) graag 5,00 in een Pack voor een verder prima product. Het is pas toen het product niet meer zo prima is geworden dat ik besloot te vertrekken.

Ik blijf het zo jammer vinden dat die early adopters nog steeds worden weggezet als mensen die het allergoedkoopste willen hebben. Daar gáát het helemaal niet om. Je zou ze ook kunnen zien als je grootste fans. Die jaag je toch niet zomaar weg?

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2020 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Delay schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Sombere techies die ieder dubbeltje drie keer omdraaien horen bij een andere fase dan vrolijke grootverdieners die graag bomen planten.
Mensen die daadwerkelijk begaan zijn met het planten van bomen kiezen daarvoor veel efficiëntere manieren dan 'SuperGreen'. En daarnaast zullen serieuze grootverdieners over het algemeen ook kiezen voor een serieuze, traditionele en betrouwbare bank.

Met 'SuperGreen' richt Bunq zich juist op hippe jongeren die graag meegaan in de groene revolutie zonder er al te veel over na te denken. Want mensen die iets verder kijken dan de groene marketingpraat van Bunq, komen ongetwijfeld op heel andere alternatieven uit.

[ Voor 27% gewijzigd door TexMex op 25-07-2020 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TexMex schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:54:
Met 'SuperGreen' richt Bunq zich juist op hippe jongeren die graag meegaan in de groene revolutie zonder er al te veel over na te denken. Want mensen die er echt serieus over nadenken, komen ongetwijfeld op heel andere alternatieven uit.
Alleen richten ze zich daar dus niet alleen op met 'SuperGreen' maar gewoon met heel hun bank/app. Ik heb een zakelijk account en in de app bij mij staan nu ook bomen / CO2 bespaard etc prominent op het homescreen. Heb ik niet om gevraagd. Maak dat dan een optie voor degene die dat gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Executor16 De app ziet er qua uiterlijk tegenwoordig inderdaad ongelofelijk kinderachtig uit met een spaarvarkentje, boompjes en trofeeën. :') (En nee, dat heeft niets te maken met het moeten wennen aan V3.) Wat mij betreft een bank onwaardig, maar kennelijk is er een publiek voor.

[ Voor 13% gewijzigd door TexMex op 25-07-2020 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

magician2000 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:39:
[...]

Okay, dus in het vervolg gaan we alleen nog huizen bouwen met 25 slaapkamers en auto's met 25 zitplaatsen. Allemaal voor een giga premium prijs. Zit er nu eenmaal in, het is niet anders. Slikken of stikken.

Wat ik hiermee aan wil geven is dat die 25 IBAN's gebruik is door bunq om mensen te lokken. Uiteindelijk is het waanzin. Op die enkele uitzondering na die inderdaad 10+ nummers gebruikt is het zinloos.

Het lijkt wel of bunq / Niknam een wedstrijdje verplassen aan het spelen is. Met wie? Geen idee. Mogelijk om zich in het rijtje bedrijven in ultra hoog segment te scharen.
Om die reden heb ik pas aug. 2017 een premium account €7,99 bij bunq genomen, en niet een "gratis/~€1,00" pakket in november 2015 - augustus 2017 van die omvang, je weet gewoon dat kan niet kloppen.
Waarom zou een bank (bunq) niet een zeer uitgebreid pakket kunnen/mogen aanbieden voor €7,99/€16,99, het lijkt wel of iedereen zo'n pakket wil maar er absoluut geen geld voor over heeft.
Mensen moeten leren accepteren dat als het niet kan vanwege je budget/duur, je naar iets anders moet zoeken.
En een product kopen/afnemen, daar moet je van te voren goed over nadenken. (duur huis met 25 kamers prima, maar dan kan een bunq account van €17,99 geen probleem zijn toch..., even in het juiste perspectief gezien). :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ditto4076
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:33:
Om die reden heb ik pas aug. 2017 een premium account €7,99 bij bunq genomen, en niet een "gratis/~€1,00" pakket in november 2015 - augustus 2017 van die omvang, je weet gewoon dat kan niet kloppen.
Waarom zou een bank (bunq) niet een zeer uitgebreid pakket kunnen/mogen aanbieden voor €7,99/€16,99, het lijkt wel of iedereen zo'n pakket wil maar er absoluut geen geld voor over heeft.
Mensen moeten leren accepteren dat als het niet kan vanwege je budget/duur, je naar iets anders moet zoeken.
En een product kopen/afnemen, daar moet je van te voren goed over nadenken. (duur huis met 25 kamers prima, maar dan kan een bunq account van €17,99 geen probleem zijn toch..., even in het juiste perspectief gezien). :)
Als jij bunq Premium vanaf het begin de kosten waard vindt, dan heeft niemand daar iets op tegen. Niemand beweert ook dat bunq geen duur pakket mag aanbieden. Het probleem schuilt erin dat ze klanten hebben binnen gehaald met keiharde beloftes om die dan te breken en dan ook nog doen alsof het allemaal alleen in het belang is van de klant en dat de meeste klanten meer willen betalen voor meer dan ze al hadden maar ook meer dan ze gebruiken/nodig hebben.

Maar goed, wellicht kan jij je niet in de bunq Free/Joint gebruikers inleven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ditto4076 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Als jij bunq Premium vanaf het begin de kosten waard vindt, dan heeft niemand daar iets op tegen. Niemand beweert ook dat bunq geen duur pakket mag aanbieden. Het probleem schuilt erin dat ze klanten hebben binnen gehaald met keiharde beloftes om die dan te breken en dan ook nog doen alsof het allemaal alleen in het belang is van de klant en dat de meeste klanten meer willen betalen voor meer dan ze al hadden maar ook meer dan ze gebruiken/nodig hebben.

Begrijpen/inleven wel maar je weet van te voren dat het geen stand kan houden. Er zijn zat voorbeelden van bedrijven die een lifetime belofte na verloop van tijd toch veranderen, dus dat kun je van te voren weten. (Als je net je eerste stappen zet op jonge leeftijd met een eerste bank rekening, dan begrijp ik je standpunt wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
[...]

Het probleem schuilt erin dat ze klanten hebben binnen gehaald met keiharde beloftes om die dan te breken en dan ook nog doen alsof het allemaal alleen in het belang is van de klant
Het is inderdaad vervelend voor gebruikers die een oude abonnementsvorm hadden, maar het is ook niet gek dat een bedrijf (zeker een jong bedrijf) soms meer of juist andere focus aanbrengt in haar diensten. Ja, dat kan helaas ook betekenen dat je op x moment niet meer (goed) past bij een bedrijf. Met bunq is het denk ik niet anders. Klinkt flauw, maar zonder klanten geen bedrijf.. dus ultiem doe je altijd dingen die in belang van je doelgroep zijn. Daar valt ook een gezonde financiële positie onder :)...

Het in stand houden van oude goedkope abonnementsvormen houdt geen enkel bedrijf vol. In geval van bunq stonden deze abonnementen de doorontwikkeling van de app in de weg, en ik gok dat het financieel ook niet altijd slim is ;) Gratis abonnementen kunnen commercieel interessant zijn om potentiële gebruikers via een lage drempel binnen te halen en te bewegen naar een hogere abonnementsvorm. Echter, dat trucje gaat niet op bij bunq, daar heeft men nu heel slim V3 voor bedacht.

Overigens is het ook nog een zo dat bunq gebruikers wel echt heel lang oude abonnementen heeft laten behouden, soms 2 jaar zelfs. Ik geen bedrijf wat hetzelfde heeft gedaan.

Had bunq ooit moeten roepen “voor altijd gratis” enzo? Nee, niet handig. Maar als klant weet je ook dat “altijd” wel wat onrealistisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 02:37
[...]

Ik kan daar op zich nog wel begrip voor hebben. Natuurlijk heeft bunq te mooie beloftes gemaakt in het verleden maar er is ook zoiets als voortschrijdend inzicht. Het lag voor de hand dat het prijsmodel op de schop moet. En dat ze dat brenger als feature in plaats van probleem is vanuit marketingoogpunt ook logisch - je gaat niet je eigen onderneming afzeiken.

Wat mij vooral stoort is dat veranderingen elkaar wel heel snel opvolgen en veel fouten niet of halfslachtig worden herstelt. Zo had ik al tijden een free prive account in combinatie met een business account voor 9.99. Dat prive account is nu betaald geworden, dus ik betaal nu 18 eu in de maand. Op zich kan ik daar mee leven, want bunq heeft nog steeds een uniek aanbod en wat is nu 18 eu voor iets belangrijks als je bankzaken.

Echter in korte tijd rondom zon prijsverhoging zie je wel de klantenservice in de app en support op het forum verslechteren EN ze introduceren een app die de gebruikservaring verpest. Dan begin ik mezelf wel af te vragen, waar betaal ik nu die 18 euro voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Het gaat ook helemaal niet zover terug in de tijd voor iedereen. Ik ben minder dan een jaar een bunq-klant en ik ben al 2x genaaid. Eerst door mijn Joint om te zetten in 2x Premium, en daarna met dat achterlijke v3 (wat nu eindelijk op een bruikbaar niveau zit). En er zijn veel mensen in mijn situatie.

En wat betreft de early-adopters, het is niet alsof bunq per se geld verliest bij het hanteren van een laag of geen tarief. Want je krijgt daar namelijk ook reclame voor terug, zowel mond-tot-mond als social media. En zeker in het begin is gebruikersfeedback belangrijk, daar heb je gewoon early-adopters voor nodig. Dat is wat bunq van hen heeft gekregen ipv abonnementsgeld.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delay schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:23:
[...]

dan vrolijke grootverdieners die graag bomen planten.
Prima, als die boom daarna wel in de open haard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
John Do NL schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:37:
[...]

Bij bunq hebben gebruikers gemiddeld 3 ibans. Vind ik nog wel aan de lage kant eigenlijk tov van wat ik had geschat.

Mijn vrouw en ik gebruiken gezamenlijk rond de 16 stuks. Het is in elk een feature wat ik niet zou kunnen missen meer.
waarom zou je zoveel ibans nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Omdat sommigen denken dat het een handigere manier is van budgetteren dan gebruik maken van budgetsoftware (of een spreadsheet).

En ik geef eerlijk toe: voor sommige mensen is dat ook daadwerkelijk handiger. Het is ook zeker beter dan helemaal niet budgetteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 01:25
Maar een hele kleine minderheid is zo hardcore om direct na de introductie van V3 alles op te zeggen en direct over te stappen. Dus conclusies uit factuurnummers van juli, dat wilt echt nog niks zeggen. Mensen gaan niet over 1 nacht ijs om van bank te switchen en allereerst wordt er nog afgewacht of bunq danwel V2 terug zet of V3 toch met enige spoed oplapt naar een acceptabel iets... Als geen van beide gebeurd, dan zullen er nog vele opzeggingen volgen. Zie maar bijv de reviews in de ios store, daar blijft het elke dag opnieuw 1 ster reviews regenen.

Ik ben Ali ook kotsbeu, maar featurewise blijf ik toch bij bunq.. en zolang het kan blijf ik gewoon op V2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AlexFL schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:37:
Maar een hele kleine minderheid is zo hardcore om direct na de introductie van V3 alles op te zeggen en direct over te stappen. Dus conclusies uit factuurnummers van juli, dat wilt echt nog niks zeggen.
Precies. Kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie - ik ben sinds begin april (dus nog voordat V3 zelfs was aangekondigd) actief bezig geweest met de overstap en ben pas sinds eind juni daadwerkelijk weg. Daar is toch echt bijna 3 maanden voor nodig geweest, en veel sneller had niet gekund.

De eerste V3-overstappers zullen pas over een paar maanden daadwerkelijk vertrokken zijn. (De mensen die nog een actieve bankrekening elders hadden en daardoor vrijwel direct kunnen vertrekken tel ik niet mee.)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2020 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditto4076
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:49:
Begrijpen/inleven wel maar je weet van te voren dat het geen stand kan houden. Er zijn zat voorbeelden van bedrijven die een lifetime belofte na verloop van tijd toch veranderen, dus dat kun je van te voren weten. (Als je net je eerste stappen zet op jonge leeftijd met een eerste bank rekening, dan begrijp ik je standpunt wel)
Dus omdat bedrijven vaker hun beloften breken, zou ik daar bij voorbaat al rekening mee moeten houden? En als het dan daadwerkelijk gebeurt, zou ik daar niet ontevreden over moeten zijn? Zou dat andersom dan ook gelden? Dus als ik afspraken, die ik als klant met een bedrijf maak en die uitzonderlijk gunstig zijn voor het bedrijf, niet nakom dan zou dat bedrijf dat moeten hebben zien aankomen en daar verder niet op aanslaan?

Belofte maakt schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 02:37
ditto4076 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:24:
[...]

Dus omdat bedrijven vaker hun beloften breken, zou ik daar bij voorbaat al rekening mee moeten houden? En als het dan daadwerkelijk gebeurt, zou ik daar niet ontevreden over moeten zijn? Zou dat andersom dan ook gelden? Dus als ik afspraken, die ik als klant met een bedrijf maak en die uitzonderlijk gunstig zijn voor het bedrijf, niet nakom dan zou dat bedrijf dat moeten hebben zien aankomen en daar verder niet op aanslaan?

Belofte maakt schuld.
Ben het met je eens dat het onwenselijk is dat veel bedrijven winst belangrijker vinden dan eerlijkheid en service en vaak ook een machtspositie hebben. Als een bedrijf maanden niet reageert op een vordering gaat het om een foutje of overmacht, als een consument maanden niet reageert op marktplaats is het oplichting of diefstal.

Echter er is natuurlijk wel nuance. bunq heeft iets beloofd wat in de praktijk economisch onhaalbaar bleek. Kun je natuurlijk verwachten dat ze klanten permanent blijven compenseren maar juridisch gezien zijn ze dat niet verplicht en bedrijfseconomisch gezien is dat gewoon heel onverstandig want het kost teveel geld en moeite. Mag je natuurlijk ontevreden over zijn en blijven - en je bent vrij natuurlijk om een andere bank te kiezen - maar wat mij betreft is dit vooral onhandig aangepakt en niet perse kwade opzet.

Wat mij het meest blijft storen is dat er te weinig democratie lijkt te zijn in de top van bunq en dat er om de haverklap nogal eigenwijze en tegenstrijdige beslissingen en wijzigingen worden gemaakt. Dat kan elke startup gebeuren natuurlijk ,maar het gebeurd te vaak en het wordt vaak niet goed opgelost. Dat slechts een kleine meerderheid zich hier uiteindelijk echt hard aan stoort wil ik wel geloven. Maar bunq begint inmiddels toch wel een slechte naam te krijgen door de vele negatieve reviews op sites als trustpilot of de appstore. Vraag me af of dat consequenties gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
ditto4076 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:24:
Dus omdat bedrijven vaker hun beloften breken, zou ik daar bij voorbaat al rekening mee moeten houden?
Jij hebt een reclame uiting van Bunq geïnterpreteerd als een belofte. Je moet zo’n reclame uiting zelf op zijn waarde schatten.

Bunq heeft dus geen beloftes gebroken. Als dat wel zo was had je ze daar op aan kunnen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
mschol schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:31:
[...]

waarom zou je zoveel ibans nodig hebben?
Heel handig (voor ons) om overzicht te hebben en te kunnen budgetteren. We hebben bv een rekening voor dagelijkse dingen maar ook voor gadgets, abonnementen, sparen, auto, benzine en zelfs voor koffie :)... en nog wat kleine dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Delay schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:50:
[...]

Jij hebt een reclame uiting van Bunq geïnterpreteerd als een belofte. Je moet zo’n reclame uiting zelf op zijn waarde schatten.

Bunq heeft dus geen beloftes gebroken. Als dat wel zo was had je ze daar op aan kunnen spreken.
Lul er maar weer een punt aan @Delay. Verdien je daar ook van die SuperCoole trofeeën mee?! Binnen 16 maanden terugkomen op je uitspraak dat Bunq Promo een 'lifetime' gratis is, is het breken van een belofte. Natuurlijk komen ze er mee weg, maar het is wel een gebroken belofte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
TexMex schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:52:
Binnen 18 maanden terugkomen op je uitspraak dat Bunq Promo een 'lifetime' gratis is, is het breken van een belofte.
Ik zie dat jij vasthoudt aan je eigen interpretatie van de reclame uiting. Maar zo eenduidig zijn reclames vaak niet. Bijvoorbeeld:

Slaat “lifetime” op de duur van jouw leven of van het product?

Als een abonnement “gratis en lifetime” is, betekent dat niet noodzakelijk dat het “gratis” aspect ook “lifetime” is. Een abonnement van 6 maanden gratis is en daarna doorloopt mag je ook “gratis lifetime abonnement” noemen. Sterker nog, het aspect gratis kan slaan op het weglaten van eenmalige kosten als administratie kosten of aansluit kosten.

Een product aanbieding van Bunq is ongetwijfeld door een jurist bekeken, die vond dat het een toelaatbare uiting was die voor Bunq geen verplichting tot oneindig lang verlies lijden inhield.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ditto4076
Delay schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:50:
[...]

Er bestaat ook zoiets als misleidende reclame. Van reclame uitingen mag je verwachten dat ze waar zijn.
Het is duidelijk dat je graag de advocaat van de duivel speelt door allerlei doelbewuste, want zogezegd door juristen vooraf beoordeeld, dubbelzinnige reclame uitingen zo ruim mogelijk te duiden.

Het beeld van financiële instellingen die hun klanten met zo ruim mogelijk interpreteerbare reclame uitingen binnenslepen om ze dan voor het blok te zetten met hogere kostenstijgingen dan ze zelf in alle redelijkheid en billijkheid hadden kunnen voorzien, hebben we in de afgelopen decennia al vaker gezien. Wat mij betreft ondermijnt dit het vertrouwen in de financiële dienstverleningssector; of het nou toegestaan is of niet. Niet alles wat juridisch mag is ook moreel verantwoord...

En de suggestie om hier al van tevoren rekening mee te houden, gaat mij echt te ver. Als mensen zelf graag zo in het leven staan, prima. Maar om te suggereren dat anderen dat ook zouden moeten doen, vind ik echt triest.

[ Voor 51% gewijzigd door ditto4076 op 25-07-2020 20:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Delay schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:41:
[...]

Een product aanbieding van Bunq is ongetwijfeld door een jurist bekeken, die vond dat het een toelaatbare uiting was die voor Bunq geen verplichting tot oneindig lang verlies lijden inhield.
Ah ja, daarom heeft Bunq na het beëindigen van Promo in het geniep pagina's aangepast en toen dat uitkwam zelfs verwijderd. Als Bunq zelf vond dat hun 'reclameuiting' zo toelaatbaar was, hadden ze het prima kunnen laten staan en zeggen "ons beleid is veranderd, dit geldt helaas niet meer, we stoppen met Promo".

Dit uitgekauwde onderwerp is al zo vaak behandeld. Niemand zal verwacht hebben dat Promo een levenslang gratis zou zijn, maar dat 'lifetime' neer blijkt te komen op nog geen zestien maanden is lachwekkend. Als je als financiële instelling zo creatief met je reclameuitingen denkt om te kunnen gaan, creëer je louter wantrouwen en ben je geen knip voor de neus waard.

[ Voor 51% gewijzigd door TexMex op 25-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 01:25
TexMex schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:16:
[...]

Ah ja, daarom heeft Bunq na het beëindigen van Promo in het geniep pagina's aangepast en toen dat uitkwam zelfs verwijderd. Als Bunq zelf vond dat hun 'reclameuiting' zo toelaatbaar was, hadden ze het prima kunnen laten staan en zeggen "ons beleid is veranderd, dit geldt helaas niet meer, we stoppen met Promo".

Dit uitgekauwde onderwerp is al zo vaak behandeld. Niemand zal verwacht hebben dat Promo een levenslang gratis zou zijn, maar dat 'lifetime' neer blijkt te komen op nog geen zestien maanden is lachwekkend. Als je als financiële instelling zo creatief met je reclameuitingen denkt om te kunnen gaan, creëer je louter wantrouwen en ben je geen knip voor de neus waard.
Delay is duidelijk slecht op de hoogte van wat bunq zoal heeft uitgehaald. Heeft weinig zin om met de beste man te discussiëren dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:43
Zou Delay aandelen hebben van Bunq of er werken? Ik snap niet zo goed waarom je Bunq hier zo hard verdedigt, terwijl het toch duidelijk aantoonbaar is dat de windrichting daar soms ineens totaal van richting verandert. En ja, soms is dat nodig en zijn grote wijzigingen noodzakelijk, maar de mate waarin dat bij Bunq gebeurt lijkt eerder op wanbeleid dan op een gedegen plan.

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
Sluuz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:34:
Zou Delay aandelen hebben van Bunq of er werken?
Ik ben gewoon een tevreden Bunq gebruiker. De klachten die ik hier lees klinken op het eerste gezicht stevig maar als je goed leest is er weinig aan de hand. Het gaat om dingen als het stopzetten van een gratis abonnement met drie maanden overgangstijd, het toevoegen van upselling counters, het opheffen van het Joint abonnementstype. Dat is toch allemaal niet onredelijk? Een startup zal dit soort dingen zelfs moeten doen totdat het winstgevend is.

Een handig hulpmiddel vind ik altijd het in geld uitdrukken van een klacht. Dan gaat het hooguit over een paar tientjes per jaar. Dat mensen zich daar druk over maken duidt op een soort emotionele band met Bunq, maar die is natuurlijk niet wederzijds.

Als je dit vergelijkt met wat andere banken hun klanten hebben aangedaan: de woekerpolis affaire, het aandelen lease schandaal, beleggingshypotheek. Daar zijn mensen voor tientallen tot honderdduizenden euro's belazerd. Vergeleken bij "echte" banken is Bunq erg goed voor hun klanten.

Ik ga nu weer verder luisteren naar de mini concerten die Bunq op YouTube heeft geplaatst, SuperCool!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Delay schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:15:
[...]
Een handig hulpmiddel vind ik altijd het in geld uitdrukken van een klacht. Dan gaat het hooguit over een paar tientjes per jaar.
Goed zo. Dat is de perfecte manier om klachten die niets met geld te maken hebben volledig te negeren.
Dat is toch allemaal niet onredelijk?
Klopt, dat is allemaal niet onredelijk. Wat wel onredelijk is is de manier waarop het is gebeurd.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 26-07-2020 10:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Delay Het feit dat Bunq is overgegaan tot het censureren en verdraaien van informatie geeft al aan dat Bunq zelf inziet dat zijn beleid (en inderdaad vooral de uitvoering en communicatie daarvan) onredelijk is. Zelfs Bunq is het voor wat betreft redelijkheid dus niet met je eens. Bunq moffelt zaken weg om redelijk te lijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sluuz
Delay schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:15:
[...]

Ik ben gewoon een tevreden Bunq gebruiker. De klachten die ik hier lees klinken op het eerste gezicht stevig maar als je goed leest is er weinig aan de hand. Het gaat om dingen als het stopzetten van een gratis abonnement met drie maanden overgangstijd, het toevoegen van upselling counters, het opheffen van het Joint abonnementstype. Dat is toch allemaal niet onredelijk? Een startup zal dit soort dingen zelfs moeten doen totdat het winstgevend is.

Een handig hulpmiddel vind ik altijd het in geld uitdrukken van een klacht. Dan gaat het hooguit over een paar tientjes per jaar. Dat mensen zich daar druk over maken duidt op een soort emotionele band met Bunq, maar die is natuurlijk niet wederzijds.

Als je dit vergelijkt met wat andere banken hun klanten hebben aangedaan: de woekerpolis affaire, het aandelen lease schandaal, beleggingshypotheek. Daar zijn mensen voor tientallen tot honderdduizenden euro's belazerd. Vergeleken bij "echte" banken is Bunq erg goed voor hun klanten.

Ik ga nu weer verder luisteren naar de mini concerten die Bunq op YouTube heeft geplaatst, SuperCool!
Hou toch op met deze Whataboutism's. Boehoe, andere banken hebben veel ergere dingen gedaan! Volgens jouw redenatie mag ik ook niet klagen als ik een milde vorm van Covid-19 heb omdat er mensen zijn die veel ergere symptomen hebben of er zelfs aan overlijden.

Verder zijn het geen financiele klachten, maar je moet het omdraaien. Bunq is veruit de duurste bank in z'n simpelste vorm vergeleken met andere banken. Ze presenteren zich als de Apple onder de banken. Dan creëer je een verwachtingspatroon en daar blijven ze zich keer op keer op verkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
Sluuz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:04:
[...]

Bunq is veruit de duurste bank in z'n simpelste vorm vergeleken met andere banken.
Ik zou kunnen beargumenteren dat het 1 van de goedkoopste banken is eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

John Do NL schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:40:
[...]

Die argumentatie zou alleen kunnen slagen als je met Premium kan besparen op kosten die je bij andere banken ook zou hebben, wanneer die kosten een niveau tussen € 4,44 en € 5,00 per maand zouden overstijgen. (afhankelijk van je gemiddelde saldo ivm rente)

Ben je het daar niet mee eens? Dan ben ik benieuwd naar je argumentatie voor mijn situatie.

Ik had bij bunq gewoon 1 rekening, 1 maestro en 1 debit mastercard. Meer heb ik nooit nodig gehad. Bij ABN betaal ik nu € 1,55 (straks € 1,70) per maand. Voor de debit mastercard met gunstige wisselkoers heb ik nu de TransferWise kaart, zonder maandelijkse kosten. Bunq is voor mij, afhankelijk van saldo, toch ergens tussen 2,6x en 3x duurder dan ABN.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 26-07-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
John Do NL schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:40:
[...]

Daarom heb ik "in z'n simpelste vorm" erbij gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
Sluuz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:33:
Daarom heb ik "in z'n simpelste vorm" erbij gezet.
In z'n simpelste vorm is bunq echter niet eens bankrekening. Travel Card is het eenvoudigste en goedkoopste bunq lidmaatschap. Zelfs een gratis MoneYou Go rekening biedt meer dan dat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Do NL
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Die argumentatie zou alleen kunnen slagen als je met Premium kan besparen op kosten die je bij andere banken ook zou hebben, wanneer die kosten een niveau tussen € 4,44 en € 5,00 per maand zouden overstijgen. (afhankelijk van je gemiddelde saldo ivm rente)

Ben je het daar niet mee eens? Dan ben ik benieuwd naar je argumentatie voor mijn situatie.
De manier van vergelijken is hier bijna altijd blind op prijs. Dat is hetzelfde als dat alle typen auto’s op 1 hoop gooit en dan zegt dat een Ferrari veel duurder is dan Volkswagen.

Bij bunq krijg je ontzettend veel gemak en vrijheid, voor relatief weinig (het is immers niet eens de duurste fintech). Ook nog eens weinig als je dat wegzet tegen vaak duurdere betaalpakketten in buitenland.

Nog afgezien van al dat gemak mij plezier, tijd en geld oplevert, is bunq ook nog eens goedkoop als je het verdienmodel weggezet tegen dat van zo’n beetje elke andere bank. Er is immers een rede dat andere banken “zo goedkoop zijn”.

Kortom: bij bunq rij je een luxe Tesla voor een Volkswagen prijsje.

En natuurlijk... sommige mensen willen helemaal niet in een Tesla rijden.. die willen alleen af en toe boodschappen doen en vinden daarom een Opel genoeg. Ja in dat geval is bunq idd wellicht wat aan de dure kant ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Ik heb toch het idee dat de metertjes in een Tesla wat beter kloppen dan de metertjes in de Bunq-app die de bespaarde tijd en het bespaarde geld aangeven...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

John Do NL schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:58:
[...]

De manier van vergelijken is hier bijna altijd blind op prijs.
Waarom begin je dan zelf met een prijsvergelijking, in reactie op iemand die de hogere prijs slechts noemde als onderdeel van het grotere verhaal? Zonder op de rest te reageren?

En wat betreft de vergelijking met Tesla die je maakt: Als jij een Tesla koopt, dan verwacht je niet alsnog in een Volkswagen te rijden. Zie ook de rest van de reactie waar je op reageerde:

"Ze presenteren zich als de Apple onder de banken. Dan creëer je een verwachtingspatroon en daar blijven ze zich keer op keer op verkijken."
En natuurlijk... sommige mensen willen helemaal niet in een Tesla rijden.. die willen alleen af en toe boodschappen doen en vinden daarom een Opel genoeg. Ja in dat geval is bunq idd wellicht wat aan de dure kant ;)
En natuurlijk... sommige mensen willen wel graag 25 rekeningen. Maar wat men ook wil is een bank waar je op kunt vertrouwen. Bunq heeft meermaals laten zien dat ze dat niet zijn. Beloftes worden eenzijdig verbroken. Ingrijpende wijzigingen worden doorgevoerd. Voorwaarden worden gewijzigd zonder tijdige kennisgeving.

Kijk, verandering is noodzakelijk, ik ben de eerste die dat zal toegeven, maar het gaat om de manier waarop. En voor zover ik weet hebben ze nog in geen enkele kwestie openbaar excuses aangeboden.

Dat heeft verder helemaal niets met de prijs te maken. Het punt van @Sluuz is dat je dit soort zaken juist zou verwachten bij prijsvechters. Niet bij de 'Tesla onder de banken'.

[ Voor 98% gewijzigd door Zr40 op 26-07-2020 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
TexMex schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:09:
Ik heb toch het idee dat de metertjes in een Tesla wat beter kloppen dan de metertjes in de Bunq-app die de bespaarde tijd en het bespaarde geld aangeven...
Fair point ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In de bunq app (v3) onder profile > lightning > my favorites, dat is bij mij een lege pagina en krijg daar verder ook niets in. Al geprobeerd om met een betaling een recente opgeslagen rekening nr toe te voegen (links vegen, favoriet selecteren) maar geen succes. Is iemand dit al gelukt en zo ja "Hoe?" :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:13:
[...]

Waarom begin je dan zelf met een prijsvergelijking, in reactie op iemand die de hogere prijs slechts noemde als onderdeel van het grotere verhaal? Zonder op de rest te reageren?

En wat betreft de vergelijking met Tesla die je maakt: Als jij een Tesla koopt, dan verwacht je niet alsnog in een Volkswagen te rijden. Zie ook de rest van de reactie waar je op reageerde:

"Ze presenteren zich als de Apple onder de banken. Dan creëer je een verwachtingspatroon en daar blijven ze zich keer op keer op verkijken."

[...]

En natuurlijk... sommige mensen willen wel graag 25 rekeningen. Maar wat men ook wil is een bank waar je op kunt vertrouwen. Bunq heeft meermaals laten zien dat ze dat niet zijn. Beloftes worden eenzijdig verbroken. Ingrijpende wijzigingen worden doorgevoerd. Voorwaarden worden gewijzigd zonder tijdige kennisgeving.

Kijk, verandering is noodzakelijk, ik ben de eerste die dat zal toegeven, maar het gaat om de manier waarop. En voor zover ik weet hebben ze nog in geen enkele kwestie openbaar excuses aangeboden.

Dat heeft verder helemaal niets met de prijs te maken. Het punt van @Sluuz is dat je dit soort zaken juist zou verwachten bij prijsvechters. Niet bij de 'Tesla onder de banken'.
Tja, als we het hebben over de dingen die bunq niet goed doet ... kan ik eigenlijk serieus maar weinig opnoemen. Enige wat ik zou noemen is wellicht iets meer communiceren over redenen achter keuzes. En wellicht had ik V3 een week of 2 uitgesteld. Owja, misschien tikje minder marketing in de app (is al minder geworden trouwens). Maar niets ernstigs wat mij als klant ooit echt dwars heeft gezeten. Misschien ben ik te nuchter.

Ophef rond alle abonnement wijzigingen snap ik oprecht niet zo, evenals als het meeste van de kritiek op de laatste versie. Maar misschien ligt het aan mij :). Zeker rond oude abonnementen vind ik bunq nog behoorlijk coulant eigenlijk. Sommige abonnementen waren immers 2 jaar geleden al opgehouden te bestaan. En zeker bij afschaffen van Free, More e.d. is zelfs meerdere malen over gecommuniceerd. Tuurlijk, misschien niet alle mail bij iedereen aangekomen, dat is niet goed.. maar in de basis is daar gewoon goed en transparant over gecommuniceerd.

Ik vind ook tikje naief van mensen die nu oprecht boos zijn omdat een bedrijf ooit de woorden "voor altijd" heeft geroepen en nu toch iets na voortschrijdend inzicht heeft gewijzigd.

Kortom: bunq heeft in mijn ogen richting mij als klant nog nooit iets gedaan wat mijn vertrouwen heeft geschonden. Maakt bunq nooit fouten? Jawel, zelfs Apple 🍏 doet dat, maar ik zie ook lerend vermogen bij bunq. En nee, ben niet altijd eens met alles.. maar that is part of life :).

Ik wilde een bunq Telsa... ik kreeg een bunq Tesla... en heb nog steeds een bunq Tesla.

Natuurlijk snap ik ook dat er ook mensen zijn die dingen anders ervaren dan ik, respecteer ik ook. Bedrijf en klant kunnen ook uit elkaar groeien immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:11:
In de bunq app (v3) onder profile > lightning > my favorites, dat is bij mij een lege pagina en krijg daar verder ook niets in. Al geprobeerd om met een betaling een recente opgeslagen rekening nr toe te voegen (links vegen, favoriet selecteren) maar geen succes. Is iemand dit al gelukt en zo ja "Hoe?" :-)
Nog nooit op geklikt. Op mijn iPhone krijg ik een lege pagina met een “retry” button. Ben benieuwd waar dit voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delay schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:57:
[...]

Nog nooit op geklikt. Op mijn iPhone krijg ik een lege pagina met een “retry” button. Ben benieuwd waar dit voor is.
Ja, hier hetzelfde met ook iOS.
Vandaar de vraag:-)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@John Do NL Ik denk dat jouw reactie het probleem van bunq duidelijk illustreert. De problemen worden simpelweg niet erkend. (Althans, ik ga er van uit dat het dat is, en niet dat ze actief genegeerd worden.)

Geen erkenning van problemen -> ophef wordt niet begrepen -> het moet wel een luidruchtige minderheid zijn, etc. En dat soort redenering maakt het juist erger voor de betrokken klanten.
John Do NL schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:40:
[...]
Ik vind ook tikje naief van mensen die nu oprecht boos zijn omdat een bedrijf ooit de woorden "voor altijd" heeft geroepen
Je zou maar denken dat woorden een betekenis hebben... en al helemaal wanneer ze in een juridisch document genaamd "voorwaarden" staan... Ik zal wel naief zijn. 8)7
en nu toch iets na voortschrijdend inzicht heeft gewijzigd.
Dan heb je mijn punt toch echt niet begrepen. Het gaat namelijk niet om de wijziging, maar om de manier hoe dit werd gecommuniceerd.

"We hebben een nieuw abonnement: SuperGreen! <lang verhaal over SuperGreen> Trouwens, je oude abonnement is per direct gestopt want 81% wil dit, nu heb je 3 maanden gratis Premium, enjoy!"

Vergelijk dat met:

"We hebben een nieuw abonnement: SuperGreen! We hebben in het verleden beloofd dat je huidige abonnement onbeperkt geldig zou zijn, maar helaas kunnen we je dit nu niet meer aanbieden. Je bent automatisch overgezet naar Premium en dit kost € 7,99 per maand. Je krijgt Premium van ons 3 maanden gratis. Wil je dit niet? Kies dan uiterlijk op <datum> voor Travel Card."

Of nog veel beter, 2 maanden van tevoren:

"We hebben in het verleden beloofd dat je huidige abonnement onbeperkt geldig zou zijn, maar helaas kunnen we je dit binnenkort niet meer aanbieden in verband met een vereenvoudiging van de abonnementen. Op 2 april ga je automatisch over naar Premium en dit kost € 7,99 per maand. Je krijgt dit van ons 3 maanden gratis. Wil je dit niet? Kies dan uiterlijk op <datum> voor Travel Card."

Zo lastig is het toch niet? Goede communicatie voorkomt zo veel klachten. Ik hoop dat bunq dat nog een keer gaat inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:15:
"We hebben in het verleden beloofd dat je huidige abonnement onbeperkt geldig zou zijn”
Dat is jouw interpretatie van de aanbieding. De aanbieding zelf laat ruimte voor realistischere interpretaties.

Ik mag het “beste bier onder de zon” aanbieden. Dan hoef ik niemand geld terug te geven als uit een test blijkt dat er betere bieren zijn. Bij het aanprijzen van een product is veel overdrijving toegestaan. De consument wordt enige sluwheid toegedicht om dat op waarde te schatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Delay Nogmaals, dat is het punt niet. Het kan evengoed gaan over Joint of een van de andere beëindigde abonnementsvormen. Het punt is de communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:15:
@John Do NL Ik denk dat jouw reactie het probleem van bunq duidelijk illustreert. De problemen worden simpelweg niet erkend. (Althans, ik ga er van uit dat het dat is, en niet dat ze actief genegeerd worden.)

Geen erkenning van problemen -> ophef wordt niet begrepen -> het moet wel een luidruchtige minderheid zijn, etc. En dat soort redenering maakt het juist erger voor de betrokken klanten.

[...]

Je zou maar denken dat woorden een betekenis hebben... en al helemaal wanneer ze in een juridisch document genaamd "voorwaarden" staan... Ik zal wel naief zijn.
Dat is inderdaad naïef, want ook algemene voorwaarden hebben niet het eeuwige leven en kunnen / mogen tussendoor wijzigen.. ook eenzijdig. En bunq heeft zelfs een langer overgangstermijn gehanteerd dan strikt nodig volgens de algemene voorwaarden.

Kan mij overigens niet herinneren dat termen als “voor altijd gratis” erin heeft gestaan, maar geloof direct als je dat zegt.

En ik begon nou juist mijn betoog dat ik denk dat bunq meer uitleg zou kunnen geven achter keuzes, dat draagt bij aan de acceptatie van de boodschap. Dat zie ook overigens steeds meer gebeuren. Zie bv https://together.bunq.com...-the-premium-subscription

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:43:
Het punt is de communicatie.
Communicatie in het tijdperk van Social Media is een vak apart. Ik denk dat Bunq een professionele Engelse communicatie firma heeft die goed weten wat ze doen. Ik stel me voor dat je aan het begin niet goed weet hoe mensen op communicatie reageren, dus dat je het redelijk algemeen houdt. Op basis van feedback en data over gebruikers kan je in stappen gedetailleerder reageren.

Hier hoort ook het bannen van gebruikers van het forum bij. Dat is een afweging tussen censuur en het toestaan dat toxic gebruikers de sfeer op je forum verpesten. In de praktijk hebben communicatie firma's geleerd dat censuur de betere optie is.

Het doel van de communicatie van V3 was het aantrekken van nieuwe klanten. Dat was ook de focus van de V3 app: een simpeler ervaring voor nieuwe klanten. Ik heb laatst nog op een nieuwe telefoon getest, en de sign-on ervaring is erg mooi gemaakt.

Het behouden van zuinige Tweakers was geen doel van V3. De vraag om betere communicatie voor juist deze groep lijkt mij dan ook misplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Goed zo. Dat is de perfecte manier om klachten die niets met geld te maken hebben volledig te negeren.

[...]

Klopt, dat is allemaal niet onredelijk. Wat wel onredelijk is is de manier waarop het is gebeurd.
Er zijn zeker redenen waarom je een klacht in kan dienen die niks (direct) met geld te maken heeft. Maar de vraag is wel op basis waarvan de klacht is.

Omdat je gediscrimeerd werd? omdat bunq durfde iets te veranderen? omdat je geen volledige vrijheid van meningsuiting hebben op hun forum (dat recht heb je ook niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Delay Vond je de communicatie rond de beëindiging van Free, More en Promo verpakt in een lulverhaal over gegreenwashte boompjes zonder de prijs van Premium te noemen ook professioneel?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Delay Je doet echt je uiterste best om het punt rondom communicatie niet te accepteren.

Nogmaals (en laatste poging). Goede communicatie voorkomt hetgeen wat jij toxic gebruikers noemt. En op zijn beurt voorkomt dat de vermeende noodzaak tot censuur.

Goede communicatie zorgt er voor dat iedereen weet waar ze aan toe zijn wanneer bunq zaken wijzigt (wat ze zeker mogen doen).

Goede communicatie is het toegeven van fouten, niet het gaslighten en bannen van gebruikers die problemen ervaren als gevolg van die fouten. (Dát noem ik pas toxisch.)

Goede communicatie heeft niets met het behouden van zuinige Tweakers te maken.

En al het bovenstaande heeft uberhaupt niets met social media te maken. Jij bent klant van bunq en bunq dient jou fatsoenlijk te informeren over wijzigingen. Het is ze gelukt in de app voor info over de tree counter, dus waarom lukt het niet voor dit soort echt belangrijke wijzigingen?

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 26-07-2020 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
Delay schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:38:
[...]
Hier hoort ook het bannen van gebruikers van het forum bij. Dat is een afweging tussen censuur en het toestaan dat toxic gebruikers de sfeer op je forum verpesten. In de praktijk hebben communicatie firma's geleerd dat censuur de betere optie is.
Als mod op Together kan ik dit beamen. Er is niet mis met feedback geven, er is ook niets mis met kritiek geven. Sterker nog, bunq staat vanaf dag 1 al bekent om het luisteren naar klanten, ook de positief kritische klanten.

Maar eerlijk is eerlijk, er is een groep (ex) gebruikers die zeer toxische sfeer creëren op diverse media. Helaas nog steeds. Dus ingrijpen is soms nodig.

Censuur zou ik het niet noemen, want censuur betekent dat je meningen opzettelijk laat verdwijnen omdat ze niet in je straatje passen. Hier gaat echter om de bescherming van de sfeer en de vrijheid van (potentiële) klanten die zich anders niet meer vrij voelen iets te zeggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:37
Kunnen de bunq-crusaders gewoon lekker op Together blijven (of jullie Telegram circlejerk groepje)? Dit topic op Tweakers hoeft niet geinfecteerd te worden zoals jullie dit op Reddit o.a. gedaan hebben.

Dit topic is grotendeels voor feedback, omdat Tweakers nou eenmaal verbetering in iets willen zien.

PS: Die toxic-sfeer heeft bunq compleet zelf gecreëerd, zoiets komt niet uit de lucht vallen. Het probleem is dat jullie (lees bunq) alleen maar olie op het vuur gooien. En dan afvragen waarom (ex)klanten pissig/teleurgesteld reageren 8)7

Ik heb inmiddels een nieuwe zakelijke rekening aangevraagd bij ABN, omdat ik het toch verdacht en gevaarlijk stil vind vanuit bunq. Heb trouwens nog steeds een notificatie nummertje met 9 notificaties, daar zit ik al mee sinds V3 en is nog niet opgelost, vreemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@John Do NL Ik raad je aan eens te kijken op https://www.reddit.com/r/bunq/ (waar nota bene Bunq zelf vanwege censuur het moderatorschap is ontnomen). Je vindt daar voorbeelden te over van compleet welwillende gebruikers met louter opbouwende kritiek die alsnog gecensureerd en geband worden. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling die door een aantal gebruikers hier wel erg gemakkelijk geaccepteerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15
Tamerciaga schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:04:
Kunnen de bunq-crusaders gewoon lekker op Together blijven (of jullie Telegram circlejerk groepje)? Dit topic op Tweakers hoeft niet geinfecteerd te worden zoals jullie dit op Reddit o.a. gedaan hebben.

Dit topic is grotendeels voor feedback, omdat Tweakers nou eenmaal verbetering in iets willen zien.

PS: Die toxic-sfeer heeft bunq compleet zelf gecreëerd, zoiets komt niet uit de lucht vallen. Het probleem is dat jullie (lees bunq) alleen maar olie op het vuur gooien. En dan afvragen waarom (ex)klanten pissig/teleurgesteld reageren 8)7

Ik heb inmiddels een nieuwe zakelijke rekening aangevraagd bij ABN, omdat ik het toch verdacht en gevaarlijk stil vind vanuit bunq. Heb trouwens nog steeds een notificatie nummertje met 9 notificaties, daar zit ik al mee sinds V3 en is nog niet opgelost, vreemd.
De vraag is wie hier meer hoort. Ik ben bunq gebruiker. Er zijn genoeg redenen waarom mensen boos zijn op bunq. Ik snap dat maar sinds de eerste dag dat ik hier kom (nog voor v3) zijn hier ontzettend veel azijnpissers ook. Je moet het allemaal zelf weten maar je kunt je energie ook in dingen steken die je wel leuk vindt...
Pagina: 1 ... 80 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"