Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
magician2000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 02:16:
Dat "net iets meer werk" geeft je ook nog gelegenheid om nogmaals na te denken of die aankoop nu echt wel zo zinvol is misschien...
Dat is natuurlijk onzin. Een bank moet betalen zo makkelijk mogelijk maken en niet ingewikkeld. Je moet voor je iets gaat kopen al bedenken of je dat wil hebben en niet pas aan de kassa bij de winkel.

Als ik ga winkelen kan het best zijn dat ik uit verschillende categorieën spullen ga halen. Ik noem maar wat: Kleding, kado, gadget. De volgorde is dan niet altijd op voorhand duidelijk (vooral bij kleding) dus ik weet pas in de winkel zelf of ik daar wat ga kopen. Dan moet je dus wel op dat moment je betaalkaart omhangen (of zoals nu: geld overmaken). Dan is het niet handig dat dit bij bunq een tijdje duurt voor het gedaan is. Ze hadden dit veel sneller kunnen maken door in het scherm om te betalen een mogelijkheid te maken de bankrekening om te zetten.

Volgens jouw redenatie zou een bankapp beter zijn als het eerst 30 seconden duurt eer je kan inloggen want dan heb je meer tijd om na te denken? Of dat iedereen bij het pinnen altijd 60 seconden de tijd krijgt om alsnog af te breken? Dat wordt dan lekker lang wachten in de supermarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inmiddels heb ik bevestiging van mijn vermoeden dat de overstapservice toch niet werkt. Een bijschrijving is teruggestuurd naar de afzender, en die heeft dit per email laten weten.

Ik ga alvast een formele klacht voorbereiden... :(

edit: verstuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 10-07-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

ja3

Is er een manier om te weten of een overstapservice heeft gewerkt voor een bepaalde incasso na een paar maanden? In mijn herinnering ging het bij mijn vorige overstap fout doordat na 13 maanden de incasso's weer rustig gingen incasseren op de oude bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
ja3 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:48:
Is er een manier om te weten of een overstapservice heeft gewerkt voor een bepaalde incasso na een paar maanden? In mijn herinnering ging het bij mijn vorige overstap fout doordat na 13 maanden de incasso's weer rustig gingen incasseren op de oude bankrekening.
Je overstapservice is altijd tijdelijk. Als je niet de moeite doet hem om te zetten zal hij na iets meer dan een jaar weer van je oude rekening af gaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Nu online

ja3

Batavia schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:50:
[...]

Je overstapservice is altijd tijdelijk. Als je niet de moeite doet hem om te zetten zal hij na iets meer dan een jaar weer van je oude rekening af gaan ja.
Dat snap ik maar ik dacht dat een onderdeel van de overstapservice was dat ze berichten sturen naar je incassanten om je IBAN te wijzigen. Maar nu is mijn vraag hoe kom je erachter welke incassanten dat verzoek hebben geaccepteerd en welke incassanten er niets mee hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Klopt, maar incassanten moeten vervolgens ook daadwerkelijk iets doen met dat bericht. Je herkent het aan het al dan niet verdwijnen van de melding ‘OVERSTAP VIA oude nr’ bij de volgende incasso’s.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 10-07-2020 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
ja3 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:18:
[...]

Dat snap ik maar ik dacht dat een onderdeel van de overstapservice was dat ze berichten sturen naar je incassanten om je IBAN te wijzigen. Maar nu is mijn vraag hoe kom je erachter welke incassanten dat verzoek hebben geaccepteerd en welke incassanten er niets mee hebben gedaan?
Bij mij was in de omschrijving van mijn boekingen altijdd "OVERSTAPSERVICE" toegevoegd.

dus ik checkte iedere maand welke mensen ik op die manier nog moest porren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Laatst online: 06-08 22:15

magician2000

.....

JeroenE schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 06:13:
[...]
Dat is natuurlijk onzin. Een bank moet betalen zo makkelijk mogelijk maken en niet ingewikkeld. Je moet voor je iets gaat kopen al bedenken of je dat wil hebben en niet pas aan de kassa bij de winkel.

Als ik ga winkelen kan het best zijn dat ik uit verschillende categorieën spullen ga halen. Ik noem maar wat: Kleding, kado, gadget. De volgorde is dan niet altijd op voorhand duidelijk (vooral bij kleding) dus ik weet pas in de winkel zelf of ik daar wat ga kopen. Dan moet je dus wel op dat moment je betaalkaart omhangen (of zoals nu: geld overmaken). Dan is het niet handig dat dit bij bunq een tijdje duurt voor het gedaan is. Ze hadden dit veel sneller kunnen maken door in het scherm om te betalen een mogelijkheid te maken de bankrekening om te zetten.

Volgens jouw redenatie zou een bankapp beter zijn als het eerst 30 seconden duurt eer je kan inloggen want dan heb je meer tijd om na te denken? Of dat iedereen bij het pinnen altijd 60 seconden de tijd krijgt om alsnog af te breken? Dat wordt dan lekker lang wachten in de supermarkt.
Zoals ik het zie maakt de bank het je niet makkelijker of moeilijker, dat lijk je zelf te doen. De bank voldoet prima aan het makkelijk maken van betalen met je betaalrekening en één bankpasje is dat zelfs meer dan voldoende.

Wat ik doe is er een positief punt uithalen. Dat jij daar vervolgens uit gaat halen dat het 30 seconden moet duren om in te kunnen loggen en/of dat het 60 seconden gaat duren bij pinnen zijn hele andere dingen.

Ik snap het hele concept (of liever belang / voordeel) van kaart omhangen niet. Je kunt ook simpelweg een betaalrekening hebben en een spaarrekening (of meerdere) waar je het geld vanaf overboekt en je bent net zo snel klaar als met het omhangen van een kaart. Maar dat is hoe ik dat zie natuurlijk.

Ik maak gebruik van twee betaalrekeningen waarvan één meestal voor onverwachtse dingen. Daar staat een soort buffer op. De rest regel ik met spaarrekening(en). Daarbij maak ik gebruik van spaardoelen (op mijn eigen manier, niet via de spaarpotjes bij banken o.i.d.) en algemene dingen zoals kleding.

Maar vermoedelijk ben ik veel bewuster bezig met dit soort dingen. Ik ben niet afhankelijk van tooltjes o.i.d. om te weten wat er speelt in mijn financiën. Dat zit grotendeels in mijn hoofd.

Overigens, wanneer ik uit verschillende categoriën spullen koop bij één winkel maakt me dat op het moment zelf niets uit. Dat bekijk ik later wel indien ik iets vanaf een andere rekening had willen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door magician2000 op 11-07-2020 03:50 ]

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Zr40 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:34:
Klopt, maar incassanten moeten vervolgens ook daadwerkelijk iets doen met dat bericht. Je herkent het aan het al dan niet verdwijnen van de melding ‘OVERSTAP VIA oude nr’ bij de volgende incasso’s.
Dat helpt dus niets voor een jaarlijkse incasso. Tenzij die toevallig in de 1e maand van de overstapservice valt.

Waar @ja3 op doelt is niet de maandelijkse maar jaarlijkse incasso's. In principe zou dat geregeld moeten worden door de overstapservice. Mocht dat niet zo zijn, dan gaat daar iets fout of bij de incassant die het alsnog niet (goed) verwerkt heeft. Maar dat is dan ook uit te leggen wanneer je een herinnering krijgt.

Volgens mij heb ik het hier al vaker gezegd, niet te bang zijn voor een herinnering wanneer het op zo'n manier gaat. De bedrijven in kwestie zullen eerst hun best moeten doen om je te bereiken en duidelijk te maken dat een incasso niet gelukt is alvorens een partij in te schakelen die dit (veelal op een veels te aggressieve manier) voor hun doet.

Overigens, bedrijven die direct beginnen met incassobureaus en/of kosten voor herinneren zijn bij mij snel exit. Ongeacht of het de enige zijn die iets zouden kunnen bieden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mijn vrouw lifte altijd gratis mee op mijn account, maar moet nu in 1x premium betalen. Hoe kan ik het het beste oplossen dat ze bij onze rekeningen kan en ik alleen premium betaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:27:
Inmiddels heb ik bevestiging van mijn vermoeden dat de overstapservice toch niet werkt. Een bijschrijving is teruggestuurd naar de afzender, en die heeft dit per email laten weten.

Waarom meteen "formeel" klagen? Vraag gewoon eerst relaxt om opheldering. Klagen kan altijd nog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De overstapservice gebruik je om 13 maanden betalingen door te laten leiden naar de nieuwe rekening zodat je de tijd krijgt om de 'lastige' incassanten, waarbij je niet gemakkelijk je nieuwe rekeningnummer kan doorgeven, van de nieuwe rekening te laten incasseren. Als het dan door een fout van de bank toch niet werkt en incasso's mislukken, dan is het een urgent probleem. Dan ga je niet op je gemak 'relaxed om opheldering vragen', maar dan stel je de bank in gebreke en vraag je om een spoedige oplossing.

Wordt daar niet correct op gereageerd, dan hoef ik niet nogmaals 8 weken te wachten voordat ik bij het Kifid terecht kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sbakker1982 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:59:
Mijn vrouw lifte altijd gratis mee op mijn account, maar moet nu in 1x premium betalen. Hoe kan ik het het beste oplossen dat ze bij onze rekeningen kan en ik alleen premium betaal?
Niet... Als je vrouw bij alle (of veel) rekeningen wil, zal ze ook premium moeten nemen. Mocht ze maar 1 rekening willen bekijken/toegang, dan kan je met +1 voor 3 euro per maand. Het idee van delen van je account is steeds minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:26

Nicap

Tsssk....

Sbakker1982 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:59:
Dat lukt niet meer.
Je hebt nu geen gratis alternatief meer(of je geeft haar alleen een pasje). Dus dat wordt of een +1 of in een pack gaan zitten.
Bij +1 heeft ze ook maar 1 rekening, dus eigenlijk komt dat hetzelfde neer als een pasje geven. Ok je hebt dan geen gezamenlijke rekening.

Ik zat in dezelfde situatie. Wilde net een joint abbo gaan nemen toen deze werd opgeheven. Heb nog even gewacht op het alternatief, maar dat kwam niet.

Dus nu met hele gezin in een pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Niet... Als je vrouw bij alle (of veel) rekeningen wil, zal ze ook premium moeten nemen. Mocht ze maar 1 rekening willen bekijken/toegang, dan kan je met +1 voor 3 euro per maand. Het idee van delen van je account is steeds minder
je kan acounts nog steeds delen, of een joint account beginnen, alleen niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:06:
De overstapservice gebruik je om 13 maanden betalingen door te laten leiden naar de nieuwe rekening zodat je de tijd krijgt om de 'lastige' incassanten, waarbij je niet gemakkelijk je nieuwe rekeningnummer kan doorgeven, van de nieuwe rekening te laten incasseren. Als het dan door een fout van de bank toch niet werkt en incasso's mislukken, dan is het een urgent probleem. Dan ga je niet op je gemak 'relaxed om opheldering vragen', maar dan stel je de bank in gebreke en vraag je om een spoedige oplossing.

Wordt daar niet correct op gereageerd, dan hoef ik niet nogmaals 8 weken te wachten voordat ik bij het Kifid terecht kan.
Vroegah ging ik ook altijd direct klagen. Tegenwoordig zou mijn proces anders zijn. Eerst om opheldering vragen. Komt daar geen reactie op binnen 2 werkdagen oid dan ga ik formeel klagen. Maw je verliest 2 werkdagen, maar je maakt de wereld een stuk leuker. En het bespaard jou ook negatieve energie stoppen in een formele klachtenbrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk dat je teveel leest in het woord 'formeel'. Het is gewoon een nette duidelijke email. Zakelijk en to the point.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 11-07-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Batavia schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:27:
[...]

je kan acounts nog steeds delen, of een joint account beginnen, alleen niet gratis.
Dat komt neer op wat ik dus Zei, dus ik weet niet waarom je mij quote? Hij vroeg naar een oplossing zodat alleen hij premium betaalde. En dat is er niet(meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 07:57
groggy schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:51:
En het bespaard jou ook negatieve energie stoppen in een formele klachtenbrief.
Het helpt als je dit soort dingen in context plaatst. Banken houden liever klanten vast, dus zij zijn tegen het overstap proces. Het is wel verplicht door de overheid. Dus hebben de banken een stichting opgericht die de overstapservice mag implementeren met zo min mogelijk inspanning van de banken. Ik weet niet hoe dit hier is gegaan, maar zoiets resulteert vaak in een proces met papieren brieven naar bedrijven en e-mails naar cubicle farms in India of de Filipijnen die volgens werkinstructies de benodigde handelingen uitvoeren.

Een "formele klachtenbrief" die jij indient komt via een ticket systeem bij iemand in India die een beperkte hoeveelheid tijd heeft. Daarna kan je klagen via het Kifid of de rechter, maar die hebben ook geen magische toverstaf om van een half outsourced e-mail + ticket soep een werkend proces te maken.

Maak het leven voor de Indier in schaal 1 niet al te zuur en wens hem een zonnige dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Delay schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:55:
[...]
Daarna kan je klagen via het Kifid of de rechter, maar die hebben ook geen magische toverstaf om van een half outsourced e-mail + ticket soep een werkend proces te maken.
Ik denk dat als je graag bank wilt zijn, je je hebt te houden aan alle rechten en verplichtingen die daaruit voortvloeien. Als dat een werkende overstapservice is, dan is dat een werkende overstapservice, óók als je bunq bent.

Dat dat eventueel ge-outsourced wordt is een tweede, en dat je nog eens vriendelijk bent tegen een eventuele functionaris is zelfs een derde (maar waarom zou je dat niet zijn?).

Op de vriendelijkheid van de klant na iets dat bunq helemaal zelf regelen kan, en dus gewoon werken moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Delay schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:55:
[...]

Het helpt als je dit soort dingen in context plaatst. Banken houden liever klanten vast, dus zij zijn tegen het overstap proces.
Nouja, ik zou zeggen dat ze neutraal naar het proces kijken. De overstapservice helpt immers ook om nieuwe klanten gemakkelijker over te laten stappen.
Het is wel verplicht door de overheid. Dus hebben de banken een stichting opgericht die de overstapservice mag implementeren met zo min mogelijk inspanning van de banken. Ik weet niet hoe dit hier is gegaan, maar zoiets resulteert vaak in een proces met papieren brieven naar bedrijven en e-mails naar cubicle farms in India of de Filipijnen die via werkinstructies de benodigde handelingen uitvoeren.
Dit geloof ik niet. Heb je een bron?

Mijn (mogelijk onjuiste) beeld over de overstapservice is dat dit, na acceptatie, een geautomatiseerd proces is waaraan alle banken meewerken die deelnemen aan de overstapservice. Immers, bij gebruik van de overstapservice van bank A naar bank B moet het volgende gebeuren:
- betalingen/incasso's van rekeninghouders bij A op je oude A rekening moeten op je nieuwe B rekening uitgevoerd worden (vereist automatisering bij A)
- betalingen/incasso's van rekeninghouders bij B op je oude A rekening moeten op je nieuwe B rekening uitgevoerd worden (vereist automatisering bij B)
- betalingen/incasso's van rekeninghouders bij andere banken op je oude A rekening moeten op je nieuwe B rekening uitgevoerd worden (vereist automatisering bij Equens)

De mededeling aan de incassant dat je rekeningnummer is gewijzigd stel ik mij voor als een extra stuk informatie dat meegestuurd wordt met de betaling. Net zoals wij de mededeling "OVERSTAP VIA (oude IBAN)" zien.

Zodra de aanvraag voor de overstapservice is geaccepteerd, werkt het verder volledig automatisch. In mijn geval heeft het ook daadwerkelijk gewerkt: één incasso is doorgestuurd. En daarna helemaal niets meer.
Een "formele klachtenbrief" die jij indient komt via een ticket systeem bij iemand in India die een beperkte hoeveelheid tijd heeft. Daarna kan je klagen via het Kifid of de rechter, maar die hebben ook geen magische toverstaf om van een half outsourced e-mail + ticket soep een werkend proces te maken.
Zo werkt het niet. Iedere partij heeft zich te houden aan uitspraken van de rechter, en het is de taak van die partij om er voor te zorgen dat dat ook gebeurt. Vermeende outsourcing naar India is geen excuus om je niet te houden aan een uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:06:
Op de vriendelijkheid van de klant na iets dat bunq helemaal zelf regelen kan, en dus gewoon werken moet.
Zoals ik schreef is de overstapservice belegd bij een stichting. Je kan op de website van de stichting rondkijken. Bunq heeft weinig invloed op hoe dit werkt.
Zr40 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:14:
Nouja, ik zou zeggen dat ze neutraal naar het proces kijken. De overstapservice helpt immers ook om nieuwe klanten gemakkelijker over te laten stappen.
Als overstappen makkelijk is krijg je meer concurrentie tussen banken. Er is banken veel aan gelegen om dat te voorkomen.
Zr40 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:14:
Zo werkt het niet. Iedere partij heeft zich te houden aan uitspraken van de rechter. Vermeende outsourcing naar India is geen excuus om je niet te houden aan een uitspraak.
Een civiele rechtszaak werkt ongeveer zo. Jij huurt een advocaat in die de verdediging dagvaardt. Jij hebt stelplicht: je moet bewijzen dat de bank jou onrechtmatig behandeld heeft. De bank kan dit weerleggen. Als jij gelijk krijgt wordt de schade bepaald en moet de bank die vergoeden. Na de uitspraak kunnen beide partijen beroep aantekenen.

Hoe kan jij via een civiele rechter een verbetering in de overstapservice afdwingen?

[ Voor 14% gewijzigd door Delay op 11-07-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Delay schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Zoals ik schreef is de overstapservice belegd bij een stichting. Je kan op de website van de stichting rondkijken. Bunq heeft weinig invloed op hoe dit werkt.
Niet een stichting, maar Betaalvereniging Nederland zit hier achter. Alle Nederlandse banken zijn daar lid van. Hier zie je het doel en de taken van deze vereniging: https://www.betaalvereniging.nl/over-ons/

Niet alle Nederlandse banken doen mee aan de overstapservice. Bunq heeft gekozen om wel mee te doen.
Een civiele rechtszaak werkt ongeveer zo. Jij huurt een advocaat in die de verdediging dagvaardt. Jij hebt stelplicht: je moet bewijzen dat de bank jou onrechtmatig behandeld heeft. De bank kan dit weerleggen. Als jij gelijk krijgt wordt de schade bepaald en moet de bank die vergoeden. Na de uitspraak kunnen beide partijen beroep aantekenen.

Hoe kan jij via een civiele rechter een verbetering in de overstapservice afdwingen?
Een schadevergoeding is niet de enige mogelijke uitkomst van een rechtszaak. De rechter kan ook afdwingen dat de overeenkomst wordt nageleefd. Om er voor te zorgen dat een weigerachtige partij dat toch doet kan de rechter een dwangsom opleggen zolang die partij blijft verzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Ik zie dat mijn post juist averechts werkt. Mijn punt was; lach en geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

groggy schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:28:
Ik zie dat mijn post juist averechts werkt. Mijn punt was; lach en geniet.
Ik zal zeker genieten van de brieven over mislukte incasso's. En lachen over de betalingen die ik nu niet heb ontvangen.

Waarom denk je dat ik uberhaupt de moeite neem om de overstapservice te gebruiken? Niet overal kan je zomaar je rekeningnummer aanpassen...

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 11-07-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Ik zal zeker genieten van de brieven over mislukte incasso's. En lachen over de betalingen die ik nu niet heb ontvangen.

Waarom denk je dat ik uberhaupt de moeite neem om de overstapservice te gebruiken? Niet overal kan je zomaar je rekeningnummer aanpassen...
Rustig, rustig. Negeer aub al mijn berichten.

Al ben ik nu wel benieuwd bij welke instantie je geen rekeningnummer kan wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
Zr40 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:06:
Om er voor te zorgen dat een weigerachtige partij dat toch doet kan de rechter een dwangsom opleggen zolang die partij blijft verzaken.
Wanneer heeft de rechter voor het laatst een dwangsom opgelegd in een zaak van een particulier tegen een bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Nicap schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Dat komt neer op wat ik dus Zei, dus ik weet niet waarom je mij quote? Hij vroeg naar een oplossing zodat alleen hij premium betaalde. En dat is er niet(meer).
De quote wekte bij mij de suggestie dat delen niet meer zou kunnen/dat ze dat inperken los van de prijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ja3
  • Nu online

ja3

Zr40 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Ik heb met deze overstap (naar ING overigens na alle adviezen) toch maar gewoon alle incassanten aangeschreven en de bunq rekening opgezegd (per einde van deze premium periode dan). Stuk sneller dan een overstapservice die je 13 maanden achtervolgt.
Met inderdaad het risico dat sommige partijen zich niet aan hun eigen reactietijden houden qua verwerking van de nieuwe IBAN maar goed dat wil ik er wel op wagen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Nicap schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:29:
[...]

Dat lukt niet meer.
Je hebt nu geen gratis alternatief meer(of je geeft haar alleen een pasje). Dus dat wordt of een +1 of in een pack gaan zitten.
Bij +1 heeft ze ook maar 1 rekening, dus eigenlijk komt dat hetzelfde neer als een pasje geven. Ok je hebt dan geen gezamenlijke rekening.

Ik zat in dezelfde situatie. Wilde net een joint abbo gaan nemen toen deze werd opgeheven. Heb nog even gewacht op het alternatief, maar dat kwam niet.

Dus nu met hele gezin in een pack.
Vergeet trouwens niet dat je met een pasje 2 rekeningen kunt gebruiken (dual pin).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Is bunq echt nogsteeds de enige bank waar je je incasso's kan goedkeuren/afwijzen voor ze worden afgeschreven? ik vind het echt vreemd dat geen enklee bank dit heeft overgenomen, zelfs geen andere interneet-bank zoals n26/revolut/moneyou go/open bank etc. en dat je dus enkel om die featue te kunnen hebben 8 euro per maand moet betalen. misschien kunnen anderen ook bij n26 e.d. vragen om deze optie want al een andere b ank het heeft kan ik bunq eindelijk voor goed vergeten;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:14

mwa

dicksterk schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:23:
Is bunq echt nogsteeds de enige bank waar je je incasso's kan goedkeuren/afwijzen voor ze worden afgeschreven? ik vind het echt vreemd dat geen enklee bank dit heeft overgenomen, zelfs geen andere interneet-bank zoals n26/revolut/moneyou go/open bank etc. en dat je dus enkel om die featue te kunnen hebben 8 euro per maand moet betalen. misschien kunnen anderen ook bij n26 e.d. vragen om deze optie want al een andere b ank het heeft kan ik bunq eindelijk voor goed vergeten;-)
:9B

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Iedere bank heeft het. Dat heet 'storneren'. Het enige verschil is dat bunq het op een andere manier presenteert in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:38:
Iedere bank heeft het. Dat heet 'storneren'. Het enige verschil is dat bunq het op een andere manier presenteert in de app.
Als ik het goed begrepen heb van de Rabobank is alleen het terughalen van een overboeking storneren. Verder is het inderdaad wel normaal om het terug te kunnen halen of blokkeren, heb er zelf ook wel een paar keer gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Joesv Het is precies dat. Als je bij bunq de incasso weigert of niet binnen 5 dagen accepteert, dan wordt die achter de schermen gestorneerd.

Sommige banken hebben nog een periode waarin je een aangekondigde incasso kan tegenhouden. Ook weer hetzelfde principe - dezelfde functionaliteit, maar op een andere manier weergegeven.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 11-07-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:23
Ook bij ING kun je vooraf een incasso weigeren: https://www.ing.nl/partic...so-terugboeken/index.html
Maar doe je dat niet, dan gaat de incasso gewoon door. Bij Bunq gaat de incasso dan niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij rabobank kan je de aankomende incasso's zien bij toekomst... En kan je als je er op klikt ook gelijk weigeren. Vind het een beter systeem dan dat ik het bewust moet goedkeuren (wat als je dat vergeet?)
Joesv schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:57:
[...]

Als ik het goed begrepen heb van de Rabobank is alleen het terughalen van een overboeking storneren. Verder is het inderdaad wel normaal om het terug te kunnen halen of blokkeren, heb er zelf ook wel een paar keer gebruik van gemaakt.
Je kan in de app ook gewoon de toekomstige incasso weigeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 15:56
Persoonlijk vind ik het hele concept rondom 'vooraf incasso's goedkeuren en weigeren' juist vreemd. Het is niet zo dat we leven in een wereld waarbij automatische incasso's uit de lucht komen vallen. Er is vrijwel altijd een gerechtvaardigde aanleiding voor. In het geval van particulieren gaat het (gemiddeld gezien) maar een enkele keer fout. Het concept 'storneren' sluit dan veel meer aan op de werkelijkheid. Misschien dat de andere banken er ook zo over denken?

Overigens kun je bij ASN (waar ik zit) ook incasso's 'van tevoren weigeren', zodra deze in de lijst met aangekondigde incasso's komt te staan. Doe je niets, dan gaat ie door. Zelfs als je dan rood komt te staan. Als je het negatieve saldo niet binnen 4 dagen weer aanvult, dan wordt de incasso alsnog gestorneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bij bunq vind ik het (edit: keuren van incasso’s)vooral handig zodat ik nog een ander potje zou kunnen kiezen. Maar aangezien ik bij andere banken geen betaal potjes heb is dat lastig.

Overigens ga ik ook overstappen naar ING, ga daar 2 betaalrekeningen openen en de overige Bunq IBANS in spaarpotjes onderbrengen. De meeste potjes die ik heb wordt slechts af en toe een betaling mee gedaan.

Overigens is mijn ervaring dat het rekeningnummer wijzigen bij bedrijven super makkelijk is. Mailtje, belletje of zelf even inloggen en klaar. Alleen Paypal is lastig wanneer er automatische betalingen gepland staan zoals een koppeling met iTunes.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Paypal is toch ook makkelijk? Die automatische betalingen zitten niet vast aan een specifieke rekening. Nieuwe rekening toevoegen en verifiëren, oude verwijderen, en even controleren dat de automatische betalingen de juiste betaalmethode als voorkeur gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

kwon schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:38:
[...]

Persoonlijk vind ik het hele concept rondom 'vooraf incasso's goedkeuren en weigeren' juist vreemd. Het is niet zo dat we leven in een wereld waarbij automatische incasso's uit de lucht komen vallen. Er is vrijwel altijd een gerechtvaardigde aanleiding voor. In het geval van particulieren gaat het (gemiddeld gezien) maar een enkele keer fout. Het concept 'storneren' sluit dan veel meer aan op de werkelijkheid. Misschien dat de andere banken er ook zo over denken?
Sommige mensen leven wel in die wereld. En banken weten dit. In ieder geval bij ABN, ING en Rabobank heb je de mogelijkheid om per incassant limieten in te stellen, en om in te stellen dat alleen vooraf goedgekeurde incasso's geaccepteerd worden.

Het is mij in ieder geval nog nooit overkomen, maar dat betekent niet dat niemand het overkomt. Vergeet niet dat als ik jouw IBAN weet, ik jouw rekening kan gebruiken voor bijvoorbeeld automatische donaties aan een goed doel, een online abonnement, of deelname aan een loterij. Als je IBAN om wat voor reden dan ook openbaar moet zijn, dan kan er op deze manier misbruik van gemaakt worden als je niet actief oplet en je rekening staat ingesteld dat standaard alles geaccepteerd wordt.

Daarnaast kunnen incassanten die een geldige machtiging hebben ook een fout maken. Maar ook dit is mij nog nooit overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:49:
Paypal is toch ook makkelijk? Die automatische betalingen zitten niet vast aan een specifieke rekening. Nieuwe rekening toevoegen en verifiëren, oude verwijderen, en even controleren dat de automatische betalingen de juiste betaalmethode als voorkeur gebruiken?
Ja zou je denken, maar die betalingen staan nog open op de achtergrond, ook al denk je dat ze al betaald zijn. Maar niets dat support niet voor je op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

SirLenncelot schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:46:
Bij bunq vind ik het (edit: keuren van incasso’s)vooral handig zodat ik nog een ander potje zou kunnen kiezen. Maar aangezien ik bij andere banken geen betaal potjes heb is dat lastig.

Overigens ga ik ook overstappen naar ING, ga daar 2 betaalrekeningen openen en de overige Bunq IBANS in spaarpotjes onderbrengen. De meeste potjes die ik heb wordt slechts af en toe een betaling mee gedaan.

Overigens is mijn ervaring dat het rekeningnummer wijzigen bij bedrijven super makkelijk is. Mailtje, belletje of zelf even inloggen en klaar. Alleen Paypal is lastig wanneer er automatische betalingen gepland staan zoals een koppeling met iTunes.
Let met ING even op dat ze vanaf oktober blijkbaar kosten in rekening gaan brengen voor o.a. opnames. Ik kan de link momenteel niet openen, maar wellicht dat in plaats van 2 rekeningen bij ING het slim is om ook bij een andere bank een rekening te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ja had ik ook ergens gelezen, gold volgens mij alleen voor studenten rekeningen. En de drempel ligt voorlopig hoger dan ik geld uit de muur gehaald heb.
maar zal op den duur bij alle rekeningen en banken wel het geval worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boven de 12 keer per jaar bij studentenrekening. Niet bijzonder veel... maar ik haal het bij lang en na niet. (al kan ik me voorstellen dat voor mensen die gaan stappen met cash geld je er snel aankomt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 09:07
Nou, het lijkt er niet op dat de 3 cirkels weggehaald worden of ooit voor mij nuttige info gaan weergeven. De insta dingen lijken ook te blijven. Ik heb een tijdje gewacht en veel dingen zijn aangepakt, maar deze 2 dingen zijn voor bunq denk ik erg belangrijk. En dus zijn we uit elkaar gegroeid, vaarwel bunq.

Ik heb een N26 account aangevraagd voor een gratis prepaid credit card en ben mijn potjes opnieuw aan het maken onder mijn oude Rabobank account. Jammer. Als iemand ooit weer eens een bank a la bunq zo rond versie 10 begint, sta ik weer vooraan in de rij met 8 euro per maand in mn hand ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:36
teek2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:27:
Nou, het lijkt er niet op dat de 3 cirkels weggehaald worden of ooit voor mij nuttige info gaan weergeven. De insta dingen lijken ook te blijven. Ik heb een tijdje gewacht en veel dingen zijn aangepakt, maar deze 2 dingen zijn voor bunq denk ik erg belangrijk. En dus zijn we uit elkaar gegroeid, vaarwel bunq.

Ik heb een N26 account aangevraagd voor een gratis prepaid credit card en ben mijn potjes opnieuw aan het maken onder mijn oude Rabobank account. Jammer. Als iemand ooit weer eens een bank a la bunq zo rond versie 10 begint, sta ik weer vooraan in de rij met 8 euro per maand in mn hand ;w
Nadeel van o.a N26 is dat het geen Nederlandse bank is, en dus geen iDeal hebben. Hoe los jij dit op?

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
UnitedJunk schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:02:
[...]

Nadeel van o.a N26 is dat het geen Nederlandse bank is, en dus geen iDeal hebben. Hoe los jij dit op?
Voorlopig met de Rabobank, tot ik iets vind wat bij me past. Ik moet de Rabobank toch aanhouden ivm rentekorting op hypotheek.

Voor de korte termijn moet ik een creditcard hebben om al mn echte en virtualcards te vervangen, daarvoor neem ik dan N26 (voorlopig), die van de Rabo is niet prepaid en lastig met limieten en overzicht vind ik.

Liefst vind ik iets als bunq, met alle features, en (ook?) ethisch. ASN misschien? Al is dat het ook niet echt qua moderne app. Ik weet het nog niet, nu even rustig terugtrekken en herevalueren. Ik denk dat ik na deze teleurstelling niet zomaar meer all-in ga op een fancy nieuwe bank. Wat bunq nu doet veroorzaakt een hoop gezeik. Ik had gehoopt oud te worden met bunq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
teek2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Voorlopig met de Rabobank, tot ik iets vind wat bij me past. Ik moet de Rabobank toch aanhouden ivm rentekorting op hypotheek.

Voor de korte termijn moet ik een creditcard hebben om al mn echte en virtualcards te vervangen, daarvoor neem ik dan N26 (voorlopig), die van de Rabo is niet prepaid en lastig met limieten en overzicht vind ik.

Liefst vind ik iets als bunq, met alle features, en (ook?) ethisch. ASN misschien? Al is dat het ook niet echt qua moderne app. Ik weet het nog niet, nu even rustig terugtrekken en herevalueren. Ik denk dat ik na deze teleurstelling niet zomaar meer all-in ga op een fancy nieuwe bank. Wat bunq nu doet veroorzaakt een hoop gezeik. Ik had gehoopt oud te worden met bunq.
Met Revolut kun je ook virtuele debit cards maken die tevens ook werken met Apple Pay mocht je dat willen. Helaas heeft Revolut (nog) geen potjes zoals N26. Wellicht heb je iets aan deze info ;)

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mjammy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Je kunt natuurlijk ook voordat je bunq helemaal opzegt je account omzetten naar een travelcard only subscription. Dan behoud je de bunq creditcard (als je die al hebt) gratis en voor niets om te gebruiken. En om evt in de toekomst makkelijker terug te keren naar een betaald account als je zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:27:

Inmiddels zijn de eerste twee incasso's mislukt. Een heeft het per brief medegedeeld, de ander heeft een iDEAL betaallink gestuurd.

Van bunq heb ik ook een antwoord gekregen. In het Nederlands zelfs! Het komt er op neer dat het volgens bunq gewoon zou moeten werken. En ze schrijven dat het normaal is dat incasso's 'soms de eerste keer niet lukken'. :X (Geen woord verder over de bijschrijvingen.)

Goed. Zal wel. Ik ben klaar met het hele circus. Dan maar documenten scannen en per post versturen om die laatste paar incasso's aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:06
UnitedJunk schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Je kan bij steeds meer webshops met Sofort betalen (zeg maar de Duitse iDeal). Nog zeker niet zo veel beschikbaar als iDeal, maar shops die ook aan Duitsland of België leveren zullen het zeker hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Mjammy schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:10:
Je kunt natuurlijk ook voordat je bunq helemaal opzegt je account omzetten naar een travelcard only subscription. Dan behoud je de bunq creditcard (als je die al hebt) gratis en voor niets om te gebruiken. En om evt in de toekomst makkelijker terug te keren naar een betaald account als je zou willen.
Oh ja, dat is wel een goede tip idd. Maar goed, denk dat het nog wel wat maanden duurt voordat ik ben overgestapt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

...en nu verschijnt spontaan een doorgestuurde incasso bij mijn ABN rekening, nadat de vorige twee bij bunq geweigerd zijn. Ik snap er niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:13:
...en nu verschijnt spontaan een doorgestuurde incasso bij mijn ABN rekening, nadat de vorige twee bij bunq geweigerd zijn. Ik snap er niets meer van.
Bij mij is er tot nu toe 1 fout gegaan, de rest is wel over gezet naar de nieuwe bankrekening (of had ik zelf al aangepast naar de nieuwe bankrekening). Tenminste degene die al geïncasseerd hebben, er zijn er nog die moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Mjammy schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:10:
Wat erg jammer is, is dat Free er niet meer is. Toen ik overstapte kon je altijd terug van Premium naar Free en dan hield je je aangemaakt ibans maar je passen stopten met werken. Daardoor was overstappen naar bunq eigenlijk risicoloos. Maar ineens zit ik er helemaal in vast zonder mogelijkheid om te stoppen met betalen zonder grote gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:09
Zr40 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:13:
Het is vrij logisch te verklaren. Het kost bedrijven altijd enige tijd om een aanvraag van de overstapservice te verwerken. Dus nadat de overstapservice is ingegaan, kan het zo zijn dat bedrijven nog ongeveer 2 weken van jouw oude rekening blijven incasseren. Op het moment dat jouw oude rekening al direct is opgezegd hebben zij de overstapservice nog niet verwerkt, maar kunnen zij ook niet meer van jouw oude rekening incasseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
dixet schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:20:
[...]

Je kan bij steeds meer webshops met Sofort betalen (zeg maar de Duitse iDeal). Nog zeker niet zo veel beschikbaar als iDeal, maar shops die ook aan Duitsland of België leveren zullen het zeker hebben
Ah waar ook. Ga er komende tijd op letten, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nu zo'n Happy-mail met alle prachtige dingen (geen een bruikbaar voor mij, iets dat ik veel lees in dit forum).
Eigenlijk gebruik ik bunq alleen maar omdat het een NFC betaalfunctie heeft in de app voor Android (daar is ABN Amro idioot genoeg vorig jaar mee gestopt omdat het te weinig gebruikt zou worden) en juist die functie zit ver weg gestopt.

@JeroenE ah, daar heb ik ook een rekening, maar alleen spaar (toen dat nog zin had...) Misschien die maar eens uitbreiden! 500 is voor mij over het algemeen ruim voldoende ;)

[ Voor 20% gewijzigd door letatcest op 14-07-2020 12:12 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Mausssie schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:57:
Het is vrij logisch te verklaren. Het kost bedrijven altijd enige tijd om een aanvraag van de overstapservice te verwerken. Dus nadat de overstapservice is ingegaan, kan het zo zijn dat bedrijven nog ongeveer 2 weken van jouw oude rekening blijven incasseren. Op het moment dat jouw oude rekening al direct is opgezegd hebben zij de overstapservice nog niet verwerkt, maar kunnen zij ook niet meer van jouw oude rekening incasseren.
Zo hoort het niet te werken.

De incasso die de oude bank krijgt moet de oude bank doorsturen naar de nieuwe bank, daar wordt het geld dan van geïncasseerd. De incassant krijgt daarnaast het bericht dat het rekeningnummer is gewijzigd. De incassant kan die wijziging verwerken en dan voortaan vanaf de nieuwe bankrekening incasseren. Sommige bedrijven sturen dan een brief, andere (nog?) niet.

Bij inkomende bedragen worden deze door de oude bank omgeleid naar de nieuwe bank. Alleen krijgt de afzender hier geen bericht van, dat moet je zelf organiseren. Enkel wanneer je vanaf je nieuwe bankrekening geld overmaakt naar je oude komt die wel binnen. Dit kan nodig zijn als je saldo bij je oude bank negatief is (geworden).

@Zr40 Zou het kunnen zijn dat degene die mislukt zijn geen incasso's zijn die jij (automatisch) had geaccepteerd of dat deze wellicht zijn "mislukt" doordat een maandlimiet van die incassant is overschreden?
Al zou dat bij mijn mislukte incasso ook niet aan de hand mogen zijn.

Ik heb wel het idee dat de ene mislukte incasso net op de dag dat ik de bunq bankrekening ophief is binnengekomen. Dus wellicht gaat het in dat geval niet helemaal soepel?

@letatcest daar gebruik ik tegenwoordig ASN voor. Maar die lopen ook wel achter op bunq want je mag er maar maximaal 500 euro er mee betalen. Normaal gesproken zou dat voor mij prima zijn, maar soms koop ik ook wel duurdere spullen. Ik was dat ook niet gewend dus dat was wel weer even gedoe in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@letatcest en @JeroenE, ik ben niet zo thuis in Android: er is Google Pay. Is er geen mogelijkheid om dat via een omweg werkend te krijgen in NL met de banken hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JDFS schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:19:
Is er geen mogelijkheid om dat via een omweg werkend te krijgen in NL met de banken hier?
Geen idee, ik zie het voordeel van Google Pay voor mij totaal niet dus ik wil dat niet eens gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@letatcest en @JeroenE, ik ben niet zo thuis in Android: er is Google Pay. Is er geen mogelijkheid om dat via een omweg werkend te krijgen in NL met de banken hier?
Om heel eerlijk te zijn, wil ik gewoon geen Google Pay gebruiken, het is toch van de zotte dat je bank zoiets zelf niet aanbiedt? Maar goed, dat is een PSD2-discussie die ik al op Twitter met ABN probeerde te voeren een tijd terug ;)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@JeroenE en @letatcest duidelijk. Hoe staan jullie tegenover Apple Pay? Zou je dat (ook niet) gebruiken als je een iPhone zou hebben (als dat al niet het geval is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JeroenE schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:08:
[...]
@Zr40 Zou het kunnen zijn dat degene die mislukt zijn geen incasso's zijn die jij (automatisch) had geaccepteerd of dat deze wellicht zijn "mislukt" doordat een maandlimiet van die incassant is overschreden?
Al zou dat bij mijn mislukte incasso ook niet aan de hand mogen zijn.
Nee, deze incassanten bleven gewoon binnen de ingestelde limiet.
Ik heb wel het idee dat de ene mislukte incasso net op de dag dat ik de bunq bankrekening ophief is binnengekomen. Dus wellicht gaat het in dat geval niet helemaal soepel?
Qua timing komt dat hier ook overeen. Als dat de oorzaak is dan heb ik waarschijnlijk 'te vroeg' mijn bunq account gesloten. Ik dacht dat ik het al kon sluiten bij het verschijnen van de eerste incasso bij ABN, daar had ik dan beter even mee kunnen wachten.

Maar heel veel marge had ik niet - de factuurdatum van bunq zat al redelijk dichtbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 14-07-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JDFS schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:25:
@JeroenE en @letatcest duidelijk. Hoe staan jullie tegenover Apple Pay? Zou je dat (ook niet) gebruiken als je een iPhone zou hebben (als dat al niet het geval is)?
Ik wil om andere redenen geen Apple spullen gebruiken, maar volgens mij heb je daar geen keus. Het is of Apple Pay of helemaal niet. Bij Android is dat dan gelukkig niet zo. Ik denk dat ik in dat geval ook geen Apple Pay zou gebruiken.
Zr40 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:35:
Qua timing komt dat hier ook overeen. Als dat de oorzaak is dan heb ik waarschijnlijk 'te vroeg' mijn bunq account gesloten.
In principe mag je de bankrekening ook sluiten op het moment dat het actief is geworden. Je hoeft niet eens te wachten op de eerste incasso (al heb ik dat zelf ook gedaan trouwens).

Ik denk ook niet dat het aan jou ligt, maar aan bunq waarbij een dergelijke situatie niet goed werkt. Dat moet natuurlijk wel gewoon werken, maar mijn vertrouwen in de test-omgeving van bunq is tegenwoordig niet meer zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 15:43
JDFS schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:25:
Als je een iPhone hebt, waarom zou je dan niet Apple Pay gebruiken? Werkt perfect.

Omdat iemand anders om bepaalde redenen geen Apple spul wil gebruiken, betekent niet dat jij geen Apple Pay kan gebruiken natuurlijk...

[ Voor 16% gewijzigd door Sluuz op 14-07-2020 15:27 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@Sluuz Ik gebruik gewoon Apple Pay (al sinds de bunq-omweg in 2018). Maar de vraag was aan @JeroenE gericht, die aangeeft dat hij dus geen Apple Pay zou gebruiken. Dat was mijn vraag en die is nu beantwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:14

mwa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L69RL4pE3NlZoV-JmsfcJDWgWgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pkd3a9QHTEyumyuehpgFWvPO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Misschien niet helemaal de plek maar overstappen naar een andere bank wordt moeilijk gemaakt door de andere banken.

Ik heb een iPhone dus moet langs een ING kantoor om een rekening te openen. Kantoor in het dorp is dicht door Corona en in Nijmegen is pas over meer dan twee weken plek.
Dan maar toch Rabobank maar daar heb ik al twee rekeningen (gezamenlijke en rekening voor zaken als salaris, verzekeringen en hypotheek). Blijkbaar mag ik niet meer dan twee betaalrekeningen openen...

Dus mijn plan om de potjes van bunq te simuleren met twee nieuwe betaalrekeningen lukt nog niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:28
SirLenncelot schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:01:
Misschien niet helemaal de plek maar overstappen naar een andere bank wordt moeilijk gemaakt door de andere banken.

Ik heb een iPhone dus moet langs een ING kantoor om een rekening te openen. Kantoor in het dorp is dicht door Corona en in Nijmegen is pas over meer dan twee weken plek.
Dan maar toch Rabobank maar daar heb ik al twee rekeningen (gezamenlijke en rekening voor zaken als salaris, verzekeringen en hypotheek). Blijkbaar mag ik niet meer dan twee betaalrekeningen openen...

Dus mijn plan om de potjes van bunq te simuleren met twee nieuwe betaalrekeningen lukt nog niet echt...
ABN rekening is wel met een iPhone te openen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 15:21

ABN AMRO al overwogen? Een ABN AMRO betaalrekening kan worden geopend vanuit hun iOS app. ABN AMRO onderscheidt zich met 3 smaken SEPA Instant Payments en wearables zoals van Laks Pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij rabobank kan je ook "spaarpotjes" maken. Geen idee hoe het werkt tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 05:49:
[...]

Bij rabobank kan je ook "spaarpotjes" maken. Geen idee hoe het werkt tbh.
Enkel op de spaarrekening.

ABN niet echt overwogen. Heb eigenlijk het idee dat ING van de grootbanken het meest voorop loopt in technische ontwikkelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grappig, die derde smaak kende ik niet. Naast ondersteuning voor de Nederlandse smaak maakt dit ABN zelfs beter dan bunq voor Europese instant payments :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
ditto4076 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:43:
[...]

ABN AMRO al overwogen? Een ABN AMRO betaalrekening kan worden geopend vanuit hun iOS app. ABN AMRO onderscheidt zich met 3 smaken SEPA Instant Payments en wearables zoals van Laks Pay.
En ik heb het getest, via Aion nog een Belgische bankrekening (waarop ik 'toen' een bonus kreeg). Ik wilde Aion activeren voor Curve, omdat het een Debit MasterCard is. Je dient daarvoor dus geld op die rekening te hebben. Via ABN geld overgemaakt en direct stond het geld erop!

Helaas was het terug overmaken wel iets wat een paar dagen duurde, maar goed vanuit ABN werkt het dus top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
ditto4076 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:43:
[...]

Dat LAKS pay is een abonnement. Staat nergens duidelijk vermeldt en komt je pas achter wanneer je zo'n wearable aanvraagt. Kreeg destijds een gratis tag aangeboden, maar heb de bestelling maar geannuleerd. Vind het ook niet echt een vervanging van betalen met je (Android) mobiel.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online

Ik ben gewoon het ING kantoor binnengelopen zonder afspraak, omdat ik anders 3 weken moest wachten. Was geen probleem en heb netjes een rekening kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Atomsk schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:59:
[...]

Dat LAKS pay is een abonnement. Staat nergens duidelijk vermeldt en komt je pas achter wanneer je zo'n wearable aanvraagt. Kreeg destijds een gratis tag aangeboden, maar heb de bestelling maar geannuleerd. Vind het ook niet echt een vervanging van betalen met je (Android) mobiel.
Heb je documentatie voor je bewering dat Laks Pay wearables alleen met een abonnement worden geleverd? Ik heb vooraf zowel bij ABN AMRO als Laks Pay gevraagd welke kosten ermee gemoeid zijn en het antwoord was van beiden dat de aanschaf van een Laks Pay wearable de enige kosten zijn, die je ervoor maakt. Ik hou het wel in de gaten, want mocht dat toch anders lopen dan ben ik gewaarschuwd.

Het is ook niet per se bedoeld als een vervanging van betalen met een Android of iOS smart phone. Ik heb een ring meer als een backup voor als ik eens mijn portemonnee en/of telefoon ben vergeten. Of als ik ga rennen en daarna vers brood wil kopen voor ontbijt of lunch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
ditto4076 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:57:
[...]

Heb je documentatie voor je bewering dat Laks Pay wearables alleen met een abonnement worden geleverd? Ik heb vooraf zowel bij ABN AMRO als Laks Pay gevraagd welke kosten ermee gemoeid zijn en het antwoord was van beiden dat de aanschaf van een Laks Pay wearable de enige kosten zijn, die je ervoor maakt. Ik hou het wel in de gaten, want mocht dat toch anders lopen dan ben ik gewaarschuwd.

Het is ook niet per se bedoeld als een vervanging van betalen met een Android of iOS smart phone. Ik heb een ring meer als een backup voor als ik eens mijn portemonnee en/of telefoon ben vergeten. Of als ik ga rennen en daarna vers brood wil kopen voor ontbijt of lunch.
Hmm, nee geen documentatie. Na bestelling moest je je bankrekeningnr registreren en toen was er wel sprake van maandelijks extra kosten. Misschien omdat het als "extra pas" telt? De details weet ik niet meer, het was ergens vorig jaar.

Nou ja, misschien vergis ik me, of de ABN heeft het aangepast, want op de ABN site staat dat het gratis is.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Atomsk schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:17:
[...]

Hmm, nee geen documentatie. Na bestelling moest je je bankrekeningnr registreren en toen was er wel sprake van maandelijks extra kosten. Misschien omdat het als "extra pas" telt? De details weet ik niet meer, het was ergens vorig jaar.

Nou ja, misschien vergis ik me, of de ABN heeft het aangepast, want op de ABN site staat dat het gratis is.
Nu wordt een 19-cijferig PAN (soort credit card nummer met 3 extra cijfers erachter), die ook achterop mijn ABN AMRO Maestro staat, aan de ring gekoppeld. Mocht ik over de €50,= gaan dan moet ik ook de PIN van mijn ABN AMRO Maestro pas ingeven. De ring is dus in feite een uitbreiding van mijn ABN AMRO Maestro pas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Las op reddit dat bunq nu MasterCard creditcards uitgeeft i.p.v. debitcards voor virtuele passen. Kan iemand dit even beamen? Schijnt via het BIN nummer geverifieerd te kunnen worden.

Toch weer een stap in de goede richting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandermm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:29
JDFS schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:58:
Las op reddit dat bunq nu MasterCard creditcards uitgeeft i.p.v. debitcards voor virtuele passen. Kan iemand dit even beamen? Schijnt via het BIN nummer geverifieerd te kunnen worden.

Toch weer een stap in de goede richting!
Yes, klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Ik neem aan, dat dit weer credit cards zijn zoals de travel card een credit card is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:29
ditto4076 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:36:
[...]

Ik neem aan, dat dit weer credit cards zijn zoals de travel card een credit card is...
Ja, want je kunt niet lenen bij bunq :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Laatst online: 17-09 06:33
Ben wel benieuwd hoeveel mensen er nu toch de stap hebben gemaakt / maken om naar een andere bank te gaan sinds de laatste ronde van Bunq wijzigingen. Heb zelf mijn zakelijke rekeningen ook gesloten en ben overgestapt naar de Rabobank.
Kreeg daar snel iemand aan de lijn die me rustig door het proces loodste en meedacht over hoe en wat. Is toch wel prettiger dan het forum bij Bunq moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
MuddyMagical schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:07:
Ben wel benieuwd hoeveel mensen er nu toch de stap hebben gemaakt / maken om naar een andere bank te gaan sinds de laatste ronde van Bunq wijzigingen. Heb zelf mijn zakelijke rekeningen ook gesloten en ben overgestapt naar de Rabobank.
Kreeg daar snel iemand aan de lijn die me rustig door het proces loodste en meedacht over hoe en wat. Is toch wel prettiger dan het forum bij Bunq moet ik zeggen.
Ik was al een dikke maand vol over naar Revolut, nu ook een bankrekening geopend bij ABN. ik wacht nu op mijn pasjes en zodra die binnen zijn sluit ik mijn bunq en Revolut account en gebruik ik gewoon full-time ABN. En voor 'creditcard' betalingen gebruik ik dan N26 omdat betalingen tussen ABN en N26 instant zijn. Dus over een paar dagen helemaal van bunq af.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Met bunq is dat sowieso mogelijk, via dezelfde work-around als met Apple Pay destijds. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Het is wel heel stil aan de Bunq kant. Geen recente green-tweets, feedback topics op together gelocked etc. Zouden ze dan toch aan het werk zijn aan het commentaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Jay-v schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:56:
Het is wel heel stil aan de Bunq kant. Geen recente green-tweets, feedback topics op together gelocked etc. Zouden ze dan toch aan het werk zijn aan het commentaar?
_O- _O- _O-

Je kan nog steeds een los topic maken voor feedback. Denk dat mensen nu ook massaal vakantie nemen na veel overwerk. Maar ik verwacht weinig verandering behalve het aan/uit zetten van een groot feedback topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MuddyMagical schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:07:
Ben wel benieuwd hoeveel mensen er nu toch de stap hebben gemaakt / maken om naar een andere bank te gaan sinds de laatste ronde van Bunq wijzigingen.
Je kunt daar alleen iets over zeggen als je het aantal maandelijkse facturen analyseert. De serie die door Gregory werd bijgehouden hier, is helaas vanaf juni nog niet weer bijgevuld. Misschien bankiert hij daar zelf ook niet meer.

Over de stilte moet je zeggen dat de ontevreden groep volgens Ali Niknam de techies waren, en die zijn hier natuurlijk ver oververtegenwoordigd ten opzichte van de 'greenies'. Dus misschien zijn de overgebleven klanten wel gewoon tevreden met het aangeboden product.

Zolang er nog geen recovery-aanbiedingen verstuurd werden of bunq travellers intensief ge-upselled worden denk ik nog niet dat er paniek is in de tent, maar misschien worden bij marketing ook de paarden gewisseld (en in minder mate sales en PR, als dat tenminste drie gescheiden functies zijn bij bunq). Dan wordt het misschien nog een Hete Herfst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 21:22
Jay-v schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:56:
Nee, ze kunnen niet tweeten omdat Twitter dat heeft uitgezet na de hack vorige week. Geen enkele geverifieerde Twitter-account kan op dit moment tweeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie anders gewoon tweets van verified users in mijn timeline. De nieuwste is van 9 minuten geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

WhatsappHack schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:34:
[...]

Met bunq is dat sowieso mogelijk, via dezelfde work-around als met Apple Pay destijds. ;)
Niet echt meer. Er zit nu een locatie check in. How te omzeilen weet ik niet.
Met vpn in elk geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

stane schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Nee, ze kunnen niet tweeten omdat Twitter dat heeft uitgezet na de hack vorige week. Geen enkele geverifieerde Twitter-account kan op dit moment tweeten.
Nee hoor, dat werkt al weer een tijdje, kijk maar eens bij @joebiden, of @geertwilderspvv welke getroffen waren in de "hack".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:12:
[...]

Over de stilte moet je zeggen dat de ontevreden groep volgens Ali Niknam de techies waren, en die zijn hier natuurlijk ver oververtegenwoordigd ten opzichte van de 'greenies'. Dus misschien zijn de overgebleven klanten wel gewoon tevreden met het aangeboden product.
Als ik zo naar die graph van Gregory kijk, dan denk ik dat Ali keihard gelijk heeft. Al zijn er 1.000 mensen opgestapt, daarvoor komen er 10.000 in de plaats.

Ik snap alleen niet dat die arrogante, niet luisterende, censurerende, gebruiker-accounts bevriezende kuthouding van bunq om gratis gebruikers te lozen nu echt zo nodig is. Zijn die gebruikers nu echt zo duur dat je ze liever tegen je in het harnas jaagt dan ze te vriend houdt?

Wat hebben de twitter shitstorm en slechte publiciteit ze opgeleverd aan besparing?

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 23-07-2020 17:45 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:44:
[...]
Als ik zo naar die graph van Gregory kijk, dan denk ik dat Ali keihard gelijk heeft. Al zijn er 1.000 mensen opgestapt, daarvoor komen er 10.000 in de plaats.
Het laatste datapunt is van 8 juni, nog vóórdat de gedwongen premium-gebruikers moesten gaan betalen. Vanaf 1 juli wordt het m.i. pas echt interessant. Nogal wiedes dat het in de aanloop daarnaar toe nogal drukker werd qua facturen, maar die werden niet betaald.

Het aantal betalingen laat al een iets diffuser beeld zien, maar zoals gezegd, er mist gewoon te veel data om conclusies te kunnen trekken.

(wat natuurlijk mijn eerdere these niet in de weg staat, punt is dat we het gewoon niet weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Een vraagje, ik ben van bunq Premium naar travelcard overgestapt. Geld ontvangen is geen probleem, maar betalingen via iDEAL of bank overboeking werkt niet meer. Logisch, geen probleem. Maar:

Nu heb ik nog een behoorlijk saldo op die pas staan, dus ik wil een deel naar mijn tegenrekening boeken. Iemand bekend met Hoe ik dat doe? In de FAQ vind ik er niets over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
mike1992 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:47:
Een vraagje, ik ben van bunq Premium naar travelcard overgestapt. Geld ontvangen is geen probleem, maar betalingen via iDEAL of bank overboeking werkt niet meer. Logisch, geen probleem. Maar:

Nu heb ik nog een behoorlijk saldo op die pas staan, dus ik wil een deel naar mijn tegenrekening boeken. Iemand bekend met Hoe ik dat doe? In de FAQ vind ik er niets overleg
Uitgeven? Geloof dat dat het hele principe van die kaart is. Anders zou het gewoon een bankrekening zijn en dat willen ze je juist niet geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Ja naja ik kan nog wel over naar bunq Premium als proefpakket, het wegboeken, en dan weer terug. Ik had voorheen bunq free, voornamelijk als spaarrekening en soms eens een iDEAL.

Maar had wel verwacht dat terugboeken naar een tegenrekening een optie was .
Pagina: 1 ... 79 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"