Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
Zr40 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Ik zie met mijn gesloten account niets wat daar op lijkt. Lijkt me ook sterk, want met de overstapservice zou er helemaal niets moeten verschijnen bij de oude rekening.

Die ene incasso die wel bij ABN is aangekomen heb ik ook niet hoeven accepteren bij bunq.
Bunq reject incasso's namelijk niet snel. Ze blijven een tijd staan zodat je ze kan accepteren. Gezien de (buggy) status van bunq zou het me namelijk niet verbazen dat als je een incasso niet op automatisch accepteren had staan (of de acceptatie is er afgevallen ergens in je account-op-zet-flow) dat ze gewoon wachten tot je accepteert voordat het in de overstapservice-omboek-logica komt. Niet dat je zou mogen accepteren met een account dat is opgezegd maar dat maakt het zo bunq. :)F <insert regenboog hier>

Was ook enigszins sarcastisch/natuurlijk werkt het "beter" met bunq bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JeroenE schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:28:
[...]
Bij mij zijn er diverse incasso's wel overgezet. 1tje in ieder geval niet. Dat is een fors bedrag dus dat die niet werd afgeschreven viel mij wel op. Ik het het bedrijf gebeld en volgens de mevrouw van debiteurenbeheer gaat het met de Overstapservice heel vaak fout. Ze hebben het nu zelf aangepast en doen de incasso nog een keer.

Ik had persoonlijk meer de indruk dat het aan het bedrijf lag. Waarom zou de ene incasso wel goed overgezet worden en de ander niet? Waarom hebben zij er dan altijd zo veel problemen mee?

Maar wellicht klopt dat niet en zijn er dus wel meer problemen met de Overstapservice.
Ik denk ook niet dat het aan de Overstapservice an sich ligt, maar dat het ergens bij bunq of bij ABN (of beiden) mis gaat. Ik zag nog geen berichten op Twitter langskomen van anderen met problemen. @Timmy is eigenlijk de eerste die ik ben tegengekomen met een soortgelijke ervaring. :)
Batavia schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:48:
[...]
Bunq reject incasso's namelijk niet snel. Ze blijven een tijd staan zodat je ze kan accepteren. Gezien de (buggy) status van bunq zou het me namelijk niet verbazen dat als je een incasso niet op automatisch accepteren had staan (of de acceptatie is er afgevallen ergens in je account-op-zet-flow) dat ze gewoon wachten tot je accepteert voordat het in de overstapservice-omboek-logica komt. Niet dat je zou mogen accepteren met een account dat is opgezegd maar dat maakt het zo bunq. :)F <insert regenboog hier>

Was ook enigszins sarcastisch/natuurlijk werkt het "beter" met bunq bedoeld.
Deze incassanten stonden op automatisch accepteren. Maar als het daar aan zou liggen, dan zou ik verwachten dat die bijschrijving wel zou worden doorgestuurd.

Maar je hebt wel een punt. Incassanten hebben pas na 5 werkdagen zekerheid dat een incasso is geslaagd - dat geldt bij iedere bank. Die 5 werkdagen is toevallig ook de periode die bunq gebruikt voor het handmatig accepteren van incasso's. Voor een incasso die normaal gesproken op 29 juni binnen zou komen, zou de incassant vandaag pas kunnen zien dat het niet is gelukt. Als ze dan een brief sturen, dan zou die pas overmorgen bij mij in de bus zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:05:
Als ze dan een brief sturen, dan zou die pas overmorgen bij mij in de bus zitten.
Dan is het ook nog eens de vraag of ze gelijk een brief sturen of het nog een keer proberen. Dat ligt er ook aan welke reden ze precies terug krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
JeroenE schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:28:
[...]
Bij mij zijn er diverse incasso's wel overgezet. 1tje in ieder geval niet. Dat is een fors bedrag dus dat die niet werd afgeschreven viel mij wel op. Ik het het bedrijf gebeld en volgens de mevrouw van debiteurenbeheer gaat het met de Overstapservice heel vaak fout. Ze hebben het nu zelf aangepast en doen de incasso nog een keer.

Ik had persoonlijk meer de indruk dat het aan het bedrijf lag. Waarom zou de ene incasso wel goed overgezet worden en de ander niet? Waarom hebben zij er dan altijd zo veel problemen mee?

Maar wellicht klopt dat niet en zijn er dus wel meer problemen met de Overstapservice.
Om wat inzicht te geven: wat banken doen als er een incasso gedaan wordt naar een rekening waar "overstapservice" op is aangevraagd, is een brief sturen naar de incassant met het vriendelijk verzoek het IBAN van de betreffende incasso aan te passen. Of die brief aankomt, en of de incassant er ook daadwerkelijk iets mee doet, is één groot vraagteken. Zo niet dan blijven ze gewoon vrolijk iedere incasso weer zo'n brief sturen tot de overstapperiode om is.

Het hele proces is echt een ontzettend flaky lapmiddel, met erg veel points of failure.

Toen ik zelf overstapte naar bunq heb ik het niet gebruikt (kon toen nog niet) maar gewoon zelf ff door mijn bankoverzicht teruggescrolled wat er zoal geïncasseerd werd, en die handmatig overgezet. Al met al een uurtje werk of zo. Volgens mij was dat achteraf gezien een prima keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 06-07-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:24:
Het hele proces is echt een ontzettend flaky lapmiddel, met erg veel points of failure.
Ja, het gaat er ook bij ieder bedrijf anders aan toe. Van sommige hoor je niets, van de zorgverzekering hebben we een brief gekregen (ja echt, op papier). Hierin stond de melding dat ze een nieuwe bankrekening hadden doorgekregen en dat we 14 dagen de tijd hadden om te reageren als dat niet klopte. Inclusief formulier en antwoordenvelop. Weer een dooie boom erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 22:09
mcDavid schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:24:
[...]

Om wat inzicht te geven: wat banken doen als er een incasso gedaan wordt naar een rekening waar "overstapservice" op is aangevraagd, is een brief sturen naar de incassant met het vriendelijk verzoek het IBAN van de betreffende incasso aan te passen. Of die brief aankomt, en of de incassant er ook daadwerkelijk iets mee doet, is één groot vraagteken. Zo niet dan blijven ze gewoon vrolijk iedere incasso weer zo'n brief sturen tot de overstapperiode om is.

Toen ik zelf overstapte naar bunq heb ik het niet gebruikt (kon toen nog niet) maar gewoon zelf ff door mijn bankoverzicht teruggescrolled wat er zoal geïncasseerd werd, en die handmatig overgezet. Al met al een uurtje werk of zo. Volgens mij was dat achteraf gezien een prima keuze.
Wordt dat inmiddels niet gewoon digitaal gedaan?

@Zr40 het advies bij gebruik van overstapservice is ook om nog minimaal jouw 'oude' rekening actief te houden na ingangsdatum overstapservice. Misschien dat het hieraan kan liggen, maar dat is puur speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mausssie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:45:
[...]

Wordt dat inmiddels niet gewoon digitaal gedaan?
Ik dacht altijd dat dit gewoon een aanduiding betreft bij de terugkoppeling van de incasso aan de incassant. Net zoals wij 'OVERSTAP VIA (oude IBAN)' zien.
@Zr40 het advies bij gebruik van overstapservice is ook om nog minimaal jouw 'oude' rekening actief te houden na ingangsdatum overstapservice. Misschien dat het hieraan kan liggen, maar dat is puur speculeren.
Ja, in ieder geval tot de ingangsdatum. Vanaf ingang mag de oude rekening aangehouden worden, maar dat hoeft niet.

Hoe dan ook is het voor mij te laat. Ik heb mijn bunq account direct gesloten nadat de eerste incasso is uitgevoerd bij ABN. Dat is immers bewijs dat de overstapservice nu echt actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:15
Zr40 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:09: Ik mis ook een bijschrijving.
Bijschrijving gaan niet via de overstapservice. Je moet zelf je nieuwe rekening doorgeven aan partijen van wie je geld verwacht (werkgever, belastingdienst e.d.)

[ Voor 0% gewijzigd door dixet op 06-07-2020 22:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

dixet schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:09:
[...]

Bijschrijving gaan niet via de overstapservice. Je moet zelf je nieuwe rekening doorgeven aan partijen van wie je geld verwacht (werkgever, belastingdienst e.d.)
Jawel, die worden gewoon doorgeleid (althans, dat is de bedoeling). Alleen de terugkoppeling gaat niet via de overstapservice en dat moet je inderdaad zelf doorgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 06-07-2020 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Laatst online: 06-08 22:15

magician2000

.....

Batavia schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:00:
[...]

10cent per PDF is (gelukkig) alleen voor zakelijk en niet voor prive.

maar heeft ING dan niet dat je zakelijk betaald voor een rekening+extra voor gebruiker + voor transacties + etc?
Kan wel zijn, maar het is en blijft belachelijk. Je betaald een flinke bak geld per maand, papieren afschriften worden overal eigenlijk al bestraft met extra kosten, maar een PDF behoort simpelweg gratis te zijn. Het is de basis van je boekhouding qua bank in feite.

@Dw1-nl Om de reden van (veels te hoge) kosten jaren geleden al bij ING vertrokken. Werkelijkwaar voor iedere scheet kon je gaan betalen (bij andere banken vaak ook overigens). Zit zakelijk nu al vele jaren bij knab welke voor ons meer dan voldoend is. Interessant, zeker wanneer je binnen de hoeveelheid transacties blijft.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

tokyotech schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:21:
Interessant Twitter draadje over het kopen van positieve reviews in de Play Store: https://mobile.twitter.co...tatus/1278615252549218305

Binnen een paar dagen gingen ze van minder dan drie naar 4.2 nu. Zestig recensies in 11 minuten en honderden in de laatste 20 uur. Op Together schreven mensen nog dat iedereen tegenwoordig reviews koopt, maar man man man. De integriteit is ver te zoeken.
En wanneer je hier dan over nadenkt (niet zozeer in combinatie met bunq, maar in het algemeen), dan lees je met name de goed onderbouwde negatieve reviews op internet. Al die "wauw geweldig" reviews geloof ik wel. Ook daar enkel de goed onderbouwde uithalen, maar pas na de negatieve gelezen te hebben.

In mijn ervaring filter je dan, met wat gezond boerenverstand, snel genoeg welke negatieve reviews er echt toe (kunnen) doen. Van de laaiende positieve reviews sla je de meest over en filter je lekker op de gematigd / realistisch positieve.

Op die manier filter ik zelf al heel wat onzin qua reviews. Jammer dat het zo moet, maar het is niet anders.

Een wet tegen het kopen van reviews is welkom in mijn ogen want het is in feite bedrog.

Het liefst ga ik met een grote boog om bedrijven heen die reviews kopen. Maar dat zal niet altijd lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Timmy schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:15:
[...]

Mijn vriendin heeft dezelfde overstapservice gebruikt om van bunq naar ING over te stappen, dat was geen succes. Slechts een klein deel van de incasso's werd bij ING uitgevoerd... Uiteindelijk heeft ze zelf met iedereen contact opgenomen. Bij de meeste partijen kan dit online.

Als ik jou was zou ik hetzelfde doen, sommige partijen zijn nogal makkelijk met het uit handen geven van uitstaande schulden... :X
Tsja, wanneer die partijen vervolgens niet een fatsoenlijke poging ondernemen om jou op de hoogte te stellen van een "niet ontvangen betaling" zullen ze toch echt achter het net vissen. Ze zijn verplicht om je via verschillende pogingen op de hoogte te stellen wanneer een betaling achterwege is gebleven.

Daarnaast, je hebt die overstapservice achter de hand als "bewijs" dat jij er in feite het nodige aan gedaan hebt. Een incasseerder zal daar rekening mee behoren te houden. En je, ik weet wat voor grote bek dat soort gasten opzetten, maar dat is pure intimidatie.

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, maar je kunt niet verwachten dat je al je incasso's onthouden hebt en door hebt dat er eentje misgegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:15
Zr40 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:18:
[...]

Jawel, die worden gewoon doorgeleid (althans, dat is de bedoeling). Alleen de terugkoppeling gaat niet via de overstapservice en dat moet je inderdaad zelf doorgeven.
I stand corrected

overstapservice
Bijschrijvingen en incasso’s ten laste van uw oude IBAN worden gedurende 13 maanden automatisch doorgeleid.
Dat was nog niet toen ik overstapte :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 15:21
De kogel is door de kerk. Bye, bunq Free and Premium Trial!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juZGNOWUBYs6C2lyyMUJbCtgEIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S8vEfTsMNFzO0TPraiGOr8nc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bllb
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Ik blijf nog even bij bunq. Zodra ik verplicht wordt te upgraden naar V3 (tijdens de bèta nog kunnen downgraden naar V2 😅) is het definitieve moment dat ik ga beslissen. Ik blijf de vele potjes i.c.m. en/of-rekeningen en NFC erg fijn vinden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Batavia
bllb schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:36:
Ik blijf nog even bij bunq. Zodra ik verplicht wordt te upgraden naar V3 (tijdens de bèta nog kunnen downgraden naar V2 😅) is het definitieve moment dat ik ga beslissen. Ik blijf de vele potjes i.c.m. en/of-rekeningen en NFC erg fijn vinden...
Moet zeggen dat ondertussen v3 in een min of meer bruikbare staat is. Negeer de neiging om op de us tab te drukken en je hebt nog steeds je potjes.

Los van alle communicatie en/of twijfelachtige reviews van bunq/acties om gratis gebruikers er uit te schappen/etc.Waardeloos natuurlijk maar weerhoud je niet hun app te gebruiken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
slijkie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:47:
23 juni:
[...]

Dus ruim 1000 reviews erbij, bij ‘recente’ alleen maar 1 sterren.

Dus meer dan 13-14% aan reviews in 1 week. Zonder text.

Hoe bedoel je manipulatief?
Inmiddels is de reviewscore in Google Play kunstmatig verhoogd tot 4,5 (na zelfs even op 4,6 te hebben gestaan). Dit terwijl recente, coherent geschreven, positieve reviews vrijwel afwezig zijn. Hopelijk kan Tweakers hier eens aandacht aan schenken, want dit is natuurlijk lachwekkend. Zijn er nog andere instanties die we hier wellicht over kunnen tippen?

Banken hebben tegenwoordig de mond vol van Know Your Customer en fraudepreventie, geheel terecht overigens. Bunq blokkeert je account bij de minste of geringste verdenking. Alles moet transparant en eerlijk, maar zelf heeft Bunq het manipuleren, censureren en verdraaien inmiddels tot kunst verheven. Hoe betrouwbaar kom je nog over als je van je klanten een perfecte score eist, terwijl je je zelf met dit soort oplichterspraktijken inlaat? Bunq gedraagt zich al tijden onbetrouwbaar en intransparant, maar het aankopen van nepreviews beschouw ik als pure oplichting. Dat verwacht je van een of andere vage Chinese app die uit is op je gegevens, niet van een Nederlandse bank.

Ik kan me voorstellen dat Tweakers de handige functies van Bunq waarderen, ondanks een tegenwoordig zwaar verminkte app. Toch lijken mij de nadelen van dit manipulerende, enge clubje inmiddels zo groot dat ik niet kan begrijpen dat iemand hier zijn geld nog stalt. Ik hoop van harte dat de ACM Bunq nog eens een flinke tik uitdeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
TexMex schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:14:
[...]

Ik kan me voorstellen dat Tweakers de handige functies van Bunq waarderen, ondanks een tegenwoordig zwaar verminkte app. Toch lijken mij de nadelen van dit manipulerende, enge clubje inmiddels zo groot dat ik niet kan begrijpen dat iemand hier zijn geld nog stalt. Ik hoop van harte dat de ACM Bunq nog eens een flinke tik uitdeelt.
Precies dit heb ik ook, alleen blijf ik toch nog hangen vanwege de functies. Er is gewoon geen bank die dit hele pakket kan aanbieden. Ik kwam er laatst zelfs achter dat Apple Shortcuts wordt ondersteund door bunq. Hiermee kan ik echt alles automatiseren :9~.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:25
Downloads schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Precies dit heb ik ook, alleen blijf ik toch nog hangen vanwege de functies. Er is gewoon geen bank die dit hele pakket kan aanbieden.
Voor mij idem dito. De verschillende potjes is voor mij echt een key feature.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

[...]

Inmiddels is de reviewscore in Google Play kunstmatig verhoogd tot 4,5 (na zelfs even op 4,6 te hebben gestaan). Dit terwijl recente, coherent geschreven, positieve reviews vrijwel afwezig zijn. Hopelijk kan Tweakers hier eens aandacht aan schenken, want dit is natuurlijk lachwekkend. Zijn er nog andere instanties die we hier wellicht over kunnen tippen?
Ik heb naar aanleiding van de enorme swing in reviewscore in de Play Store vorige week melding gemaakt bij de ACM, ik weet niet of ze er iets mee doen (heb in ieder geval geen feedback, alleen bevestiging van melding).
Ik kan me voorstellen dat het lastig te bewijzen is dat het bunq zelf is die de recensies beïnvloedt (zet ook de deur open om recensies voor je concurrent te kopen en die aan de schandpaal te nagelen). Maar naar aanleiding van nieuws: ACM gaat optreden tegen bedrijven die nepreviews aanbieden of gebruiken heb ik toch een beetje hoop.

Mocht je hetzelfde willen doen:
https://www.acm.nl/nl/con...melding-doorgeven-aan-acm

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Mijn partner is toch ook een beetje boos omdat de opzegging niet goed gaat. Via de app ging dit niet dus support was al ingeschakeld om het abonnement op te zeggen. Dat zouden ze binnen een paar dagen regelen. Maar vandaag kwam een mailtje dat er weer abonnementsgeld afgeschreven ging worden en het saldo ontoereikend was.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Dat een Nederlandse bank zich inlaat met het kopen en manipuleren van reviewscores... Dan ben je toch wel echt laag gezonken hoor. Lager kan toch bijna nie... oh wacht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oet8cARY7YUNMb6BgPALux3Z04M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACBWwjz1zWspotpw26tgFCKn.jpg?f=fotoalbum_large
Natuurlijk wil ik eerst een verhaal over de favoriete yoga lerares van bunq lezen! De rest kan wel wachten!

Ik kijk met Travelcard langs de zijlijn lekker mee, maar ben echt geneigd om het zooitje gewoon vaarwel te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Freakster86 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:21:
Dat een Nederlandse bank zich inlaat met het kopen en manipuleren van reviewscores... Dan ben je toch wel echt laag gezonken hoor. Lager kan toch bijna nie... oh wacht
[Afbeelding]
Natuurlijk wil ik eerst een verhaal over de favoriete yoga lerares van bunq lezen! De rest kan wel wachten!

Ik kijk met Travelcard langs de zijlijn lekker mee, maar ben echt geneigd om het zooitje gewoon vaarwel te zeggen.
Ow dit is nog irritanter dan ik dacht. Je kan instagram niet eens fatsoenlijk gebruiken zonder in te loggen/de instagram app. Alleen de bunq eigen posts zijn een beetje te lezen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb ook zojuist een klacht ingediend bij de ACM en consumentenbond.

Pure misleiding van Bunq om met zoveel fake reviews de app score kunstmatig hoog te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Het lijkt wel een heksenjacht hier. De reviews vallen op, zowel de positieve als negatieve maar of deze door bunq gekocht zijn is allemaal speculatie die hier zowat als feit worden gezien.

Zelf gaf ik de app ook een slechte score na de release van V3. Na de recente updates heb ik mijn score positief bijgesteld. Het merendeel van de functies werkt prima, de overbodige troep blijft storend maar die kan ik redelijk negeren en verhinderen niet de mogelijkheid om snel en makkelijk te bankieren.

De marketing die redelijk aanwezig is kun je ook bij andere banken terugvinden, zoals de app van de Rabobank waar ik pas geleden ook allerlei suggesties kreeg voor producten en verzekeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Joshua schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:57:
De marketing die redelijk aanwezig is kun je ook bij andere banken terugvinden, zoals de app van de Rabobank waar ik pas geleden ook allerlei suggesties kreeg voor producten en verzekeringen.
Ik vind het nog wel een wezenlijk verschil dat ik andere diensten van de bank te zien krijg, of dingen die helemaal niets te maken hebben met het productaanbod van de bank zoals de yoga lerares hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 07:57
Zelf gaf ik de app ook een slechte score na de release van V3. Na de recente updates heb ik mijn score positief bijgesteld.
Ja ik ook. Ik was best aan V2 gehecht.

Eigenlijk schaam ik me wel dat ik zo negatief over V3 was in het begin. Nieuwe gebruikers gaven al langer aan dat het wat te ingewikkeld was geworden. Ook je eigen weerstand tegen verandering is groter dan je denkt.

Inmiddels vind ik het wel weer vet dat Bunq in productie itereert. Vrijdag organiseren ze een muziek avond, dat is ook wel supercool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Delay schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:11:
[...]

Ja ik ook. Ik was best aan V2 gehecht.

Eigenlijk schaam ik me wel dat ik zo negatief over V3 was in het begin. Nieuwe gebruikers gaven al langer aan dat het wat te ingewikkeld was geworden. Ook je eigen weerstand tegen verandering is groter dan je denkt.

Inmiddels vind ik het wel weer vet dat Bunq in productie itereert. Vrijdag organiseren ze een muziek avond, dat is ook wel supercool.
Voor bestaande gebruikers kunnen we zeker zeggen dat de launch van V3 bedroevend was. Klachten van mensen zijn ook zeer zeker terecht. Je schamen om je mening lijkt mij nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

[...]

Banken hebben tegenwoordig de mond vol van Know Your Customer en fraudepreventie, geheel terecht overigens. Bunq blokkeert je account bij de minste of geringste verdenking. Alles moet transparant en eerlijk, maar zelf heeft Bunq het manipuleren, censureren en verdraaien inmiddels tot kunst verheven. Hoe betrouwbaar kom je nog over als je van je klanten een perfecte score eist, terwijl je je zelf met dit soort oplichterspraktijken inlaat? Bunq gedraagt zich al tijden onbetrouwbaar en intransparant, maar het aankopen van nepreviews beschouw ik als pure oplichting. Dat verwacht je van een of andere vage Chinese app die uit is op je gegevens, niet van een Nederlandse bank.

Wat betreft reviews kopen... Het ACM is daar mee bezig. Hopelijk dat bedrijven terughoudender gaan worden in deze.

Aangaande de betrouwbaarheid van banken, bunq wilde dit toch echt anders doen maar is (in ieder geval in mijn ogen) ondertussen veel erger dan al die grootbanken bij elkaar. Ook prijzen ze zichzelf volledig uit de markt (tenzij iemand echt 10+ IBAN's nodig heeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Freakster86 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:21:
[Afbeelding]

Ah, als het niet linksom lukt, dan maar rechtsom. Ziet er vooral uit als een pure marketingfoto gekocht via een stockphoto website. Nu vraag ik me af, zijn er ook promofoto's met mannen erop, voor de vrouwelijke klanten?

Dit neigt namelijk een beetje naar "sex sells". Zover is het (nog?) niet, maar ja, een kat in het nauw maakt rare sprongen. |:(

Toevoeging:
Of toch een sekte?

[ Voor 3% gewijzigd door magician2000 op 08-07-2020 00:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Het lijkt wel een heksenjacht hier. De reviews vallen op, zowel de positieve als negatieve maar of deze door bunq gekocht zijn is allemaal speculatie die hier zowat als feit worden gezien.

Zelf gaf ik de app ook een slechte score na de release van V3. Na de recente updates heb ik mijn score positief bijgesteld. Het merendeel van de functies werkt prima, de overbodige troep blijft storend maar die kan ik redelijk negeren en verhinderen niet de mogelijkheid om snel en makkelijk te bankieren.

Kom je hier binnen vallen of heb je alle reacties in dit topic gelezen? Het is een opstapeling van BS vanuit bunq waar mensen zo spuugzat van zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Bedelen is niet de bedoeling.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 08-07-2020 07:31 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Delay schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:11:
[...]

SuperCool & SuperGreen, wat wil een mens nog meer?! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@TexMex de muziekavond heet (un)heard; eigenlijk net zoals alle feedback en kritiek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online

Volgens mij vergeet je even alle kritiek die weggemoffeld wordt en bijvoorbeeld op Reddit reacties worden verwijderd, terwijl er een half product wordt uitgebracht. Vandaar de heksenjacht of opzeggingen.

We hebben het over een bank, oftewel een product dat zeer betrouwbaar moet zijn, zeker voor 100 euro per jaar. Ik heb dat gevoel niet meer.

Werkelijk nog nooit in jaren bij zowel ING als Aegon marketing teruggezien in de vorm zoals het bij bunq gebeurt. Een Instagram feed over yoga? I’ll pass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 09:21
FrankSpin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:57:
Ik heb ook zojuist een klacht ingediend bij de ACM en consumentenbond.

Pure misleiding van Bunq om met zoveel fake reviews de app score kunstmatig hoog te houden.
Wat suggereer je precies hier? Dat bunq positieve reviews koopt? Of wat verwacht je dan van bunq?

En wat verwacht je van ACM? En wie zegt dat er ook niet een berg negatieve review fake zijn? Maar daar steekt niemand zijn vinger over op :)

ACM gaf begin dit jaar aan meer onderzoek te doen naar.. en op te treden tegen fake reviews. Echter, dat gaat over reviewplatforms en bedrijven die review diensten aanbieden (bv kopen van reviews).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
John Do NL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:47:
[...]

Wat suggereer je precies hier? Dat bunq positieve reviews koopt? Of wat verwacht je dan van bunq?

En wat verwacht je van ACM? En wie zegt dat er ook niet een berg negatieve review fake zijn? Maar daar steekt niemand zijn vinger over op :)

ACM gaf begin dit jaar aan meer onderzoek te doen naar.. en op te treden tegen fake reviews. Echter, dat gaat over reviewplatforms en bedrijven die review diensten aanbieden (bv kopen van reviews).
Precies. En wie zegt dat, als er reviews gekocht zijn, dat door bunq gedaan is? Ik zie uit de felheid hier nog wel een crowdfunding ontstaan om reviews te kopen en dan de ACM te bellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:04
Bedelen naar een plekje is niet de bedoeling, dit is al vaker aangegeven

[ Voor 68% gewijzigd door Outerspace op 08-07-2020 09:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Dat de app store rating met fake positieve reviews omhoog gebracht is, is een feit. Men kan echter niet concluderen dat de fake reviews van bunq afkomstig moeten zijn. Dat is simpelweg niet te achterhalen. Misschien komt het wel van iemand die bunq in een nog slechter daglicht wil zetten.

Het past echter wel bij het recente gedrag van bunq. Kritiek wordt verwijderd op forums waar bunq controle heeft (together, facebook, en tot recent nog reddit) en op plekken waar bunq die controle niet heeft wordt het simpelweg genegeerd. Het overspoelen van echte reviews met fake reviews zou een vorm van controle kunnen zijn, in een poging om de echte reviews minder zichtbaar te maken.

Ik heb bunq ook nog nergens inhoudelijk zien reageren op de kritiekpunten die in de afgelopen maanden zijn ontstaan, anders dan dat men maar moet accepteren dat dingen veranderen. Immers, 81% heeft hiervoor gekozen en de klachten komen enkel van een 'luidruchtige minderheid' en zijn daarom niet serieus te nemen, aldus een recent interview met Niknam. Dat de klachten terecht zijn maakt verder niets uit.

Het is dus niet bewijsbaar dat de fake reviews geplaatst zijn in opdracht van bunq, maar het heeft er wel alle schijn van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach.. gekochte reviews of niet.. De consument/klant stemt uiteindelijk met haar portemonnee. Duidelijk is dat Bunq een andere doelgroep voor ogen heeft dan ze in het begin hadden. Veel oude gebruikers haken af. Dat is vervelend voor Bunq, maar waarschijnlijk ingecalculeerd... en zolang Ali de operationele kosten dekt is er weinig aan de hand

Een groter probleem voor Bunq is dat Bunq-accounts extreem veel betrokken blijken te zijn bij fraude (veel meer dan de 0.x% marktaandeel dat ze hebben). Dan helpt het niet dat ze belabberd slecht bereikbaar zijn. Ik sluit niet uit dat de DNB daarom wel eens in zou kunnen gaan grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:36:
Ach.. gekochte reviews of niet.. De consument/klant stemt uiteindelijk met haar portemonnee. Duidelijk is dat Bunq een andere doelgroep voor ogen heeft dan ze in het begin hadden. Veel oude gebruikers haken af. Dat is vervelend voor Bunq, maar waarschijnlijk ingecalculeerd... en zolang Ali de operationele kosten dekt is er weinig aan de hand

Een groter probleem voor Bunq is dat Bunq-accounts extreem veel betrokken blijken te zijn bij fraude (veel meer dan de 0.x% marktaandeel dat ze hebben). Dan helpt het niet dat ze belabberd slecht bereikbaar zijn. Ik sluit niet uit dat de DNB daarom wel eens in zou kunnen gaan grijpen.
De DNB grijpt in als bunq verwijtbaar is. Juist omdat ze accounts "snel" blokkeren (zie genoeg andere posts hierover) denk ik dat ze aan hun taak voldoen.

Belabberd slecht bereikbaar zijn is heel vervelend voor de consument. Maar de wettelijke verplichting zal vast gehaald worden (Dan heb je het toch snel over binnen een aantal werkdagen reageren. Daar heb ik niks aan als ik probeer de pinnen bij de appie maar formeel gezien prima geregeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Batavia schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:43:
[...]

De DNB grijpt in als bunq verwijtbaar is. Juist omdat ze accounts "snel" blokkeren (zie genoeg andere posts hierover) denk ik dat ze aan hun taak voldoen.

Belabberd slecht bereikbaar zijn is heel vervelend voor de consument. Maar de wettelijke verplichting zal vast gehaald worden (Dan heb je het toch snel over binnen een aantal werkdagen reageren. Daar heb ik niks aan als ik probeer de pinnen bij de appie maar formeel gezien prima geregeld)
Dat betwijfel ik.. Ten eerste: Ze zijn erg slecht bereikbaar voor iedereen, ook voor mensen die opgelicht zijn. Ik zie ze 's nachts nog geen actie ondernemen. Ik denk dat de DNB toch de vraag stelt waarom er zoveel "oplichters" bij Bunq terecht komen. (ok internetbank, maar verklaart dat alles), wat doen ze er preventief aan ed.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

[...]

Ja, daar lijkt het sterk op. Het zijn in ieder geval een hoop bots. Dat is duidelijk wanneer je kijkt naar de tijdspanne waarin de reviews geplaatst zijn (alle 5* komen binnen een paar uurtjes). Zijn ze gekocht door Bunq? Ali prive? Of misschien wel een over enthousiaste gebruiker? Dat is natuurlijk speculeren, maar er zijn weinig andere partijen die er baat bij zullen hebben.

Er zitten zeker verbeteringen in v3, vooral voor klanten die meerdere accounts hebben. Maar gebruikers zijn terecht kritisch. Op together worden alle posts verborgen met als reden: "Plaats dat SVP in het v3 topic" , echter komen de posts binnen dat topic weer niet naar voren in de search. Het is dus onmogelijk te vinden of er iets reeds gemeld is of niet.

Daarnaast is het enorm vervelend dat de focus compleet shift van banking naar hip zijn. Er staan een hoop nuttige suggesties op together (zoals multi select acties).

That said, ik ga niet weg. Ik gebruik een combinatie van functies die alleen Bunq heeft. Sommige dingen krijg je ook elders, maar lang niet alles op 1 plek.

p.s. je reacties hebben altijd een behoorlijk Bunq sausje, zowel op Twitter, Together als hier. Krijg je er wat voor terug? Op zijn minst een gratis abo? Of is mod zijn op together volledig vrijwillig? Ik ben eigenlijk heel benieuwd omdat alle mods nogal mee lijken te gaan in de "guidance" of censuur die wordt toegepast op together.

[ Voor 9% gewijzigd door Jay-v op 08-07-2020 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jay-v schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:02:
[...]
Er zitten zeker verbeteringen in v3, vooral voor klanten die meerdere accounts hebben. Maar gebruikers zijn terecht kritisch. Op together worden alle posts verborgen met als reden: "Plaats dat SVP in het v3 topic" , echter komen de posts binnen dat topic weer niet naar voren in de search. Het is dus onmogelijk te vinden of er iets reeds gemeld is of niet.
Om hier nog iets aan toe te voegen; de forumsoftware achter Together is helemaal niet geschikt voor dat soort verzamelthreads. Terugzoeken is onmogelijk (er wordt maar een beperkt aantal posts tegelijk geladen) en linken naar specifieke posts werkt vaak niet (of je krijgt een compleet andere post te zien omdat de gelinkte post niet in beeld komt).

Ik ben van mening dat bunq hier bewust van is en ook actief gebruik van maakt. Door te sturen dat feedback alleen in de verzamelthreads geplaatst wordt verschijnt het niet in de lijst van threads en vallen problemen en kritiek veel minder op. Doordat terugzoeken en linken niet of niet goed werkt valt het ook nauwelijks op wanneer specifieke posts in de verzamelthread door bunq verwijderd worden. En door vervolgens regelmatig de verzamelthread te sluiten en een nieuwe te openen raken de eerdere posts in de vergetelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Do NL
FrankSpin schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Jij bent toch moderator op bunq together forum? Jammer dat je daar mijn post over bunq en negatieve reviews op hidden hebt gezet. Aan je historie op tweakers te zien kom je ook alleen maar hier om bunq te verdedigen. Dat is je goed recht, maar het zou je wel sieren om te vertellen hoe jij in de wedstrijd zit.

Misschien kan je via deze weg vertellen waarom Bunq geen reactie wil geven op de hele reviews situatie in de app / play store?
Ik kom hier graag langs voor de nuance in discussies. Soms is dan in het voordeel van bunq, andere keren weer van de gebruiker. Nou dat dus ;)

Ten aanzien van de reviews. Ja, er zitten aantal overduidelijke fake positieve reviews tussen. Overigens zitten er net zo hard tussen de negatieve reacties fake reviews. Want eerlijk is eerlijk, hier een daar hebben aantal mensen de mentaliteit van "ik zal bunq eens even leren met hun V3".

Iedereen heeft recht op zijn haar mening. Maar als mensen serieus genomen willen worden, dan moet men niet ongenuanceerde maar wat roepen en meningen als harde feiten presenteren. Kritisch zijn is helemaal prima, maar doe het dan constructief of ga naar een bank die beter bij je past denk ik dan. Mijn mond valt toch echt regelmatig open van de toon die sommige bezigen. Maar goed, misschien heb ik een andere opvoeding gehad :)

Ten aanzien van je laatste vraag: Ik sta niet bij bunq op de loonlijst, dus je stelt de vraag aan de verkeerde persoon.

En nu ga ik lekker lunchen, moet ook gebeuren. Fijne middag alvast.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

John Do NL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:53:
[...]
Iedereen heeft recht op zijn haar mening. Maar als mensen serieus genomen willen worden, dan moet men niet ongenuanceerde maar wat roepen en meningen als harde feiten presenteren. Kritisch zijn is helemaal prima, maar doe het dan constructief of ga naar een bank die beter bij je past denk ik dan. Mijn mond valt toch echt regelmatig open van de toon die sommige bezigen. Maar goed, misschien heb ik een andere opvoeding gehad :)
Dit is toch echt prachtig.

Gebruiker van het eerste uur: *constructief onderbouwde kritiek*
bunq: bant gebruiker op Together en negeert de kritiek

Ja, dat soort gebruikers gaan dan inderdaad naar een andere bank.

Dat soort gebruikers laten van zich horen, juist omdat ze behulpzaam zijn, jarenlang plezier hebben ervaren aan het gebruik van bunq en daarmee loyaal zijn geworden, en nu problemen zien ontstaan. Ik zou het toch wel fijn vinden als dat soort gebruikers niet (door jou, door bunq, of door wie dan ook) als onconstructief, ongenuanceerd, met "81% wil dit", met "de luidruchtige minderheid", of op welke negatieve manier dan ook weggestopt worden, enkel omdat ze het niet eens zijn met de richting waarin bunq zich beweegt.

Zeg dan gewoon eerlijk: we waarderen feedback niet. Het gebeurt op onze manier en ga anders maar weg. Dan weet iedereen tenminste waar ze aan toe zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 08-07-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@John Do NL Aan de ontwikkeling in de reviewscore van 2,8 naar 4,5 binnen vrij korte tijd is toch duidelijk te zien welk soort neppe reviews de boventoon voert: positieve.

Neppe reviews kom je overal tegen, zowel positief als negatief. Dat is bijna niet uit te sluiten. In dit geval gaat het echter om de enorme aantallen positieve reviews, waarschijnlijk geautomatiseerd geplaatst, rond hetzelfde tijdstip, veelal zonder tekst of in slecht Engels. Dan gaat er bij veel mensen toch een lampje branden, wie er dan ook verantwoordelijk voor mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

[...]
Iedereen heeft recht op zijn haar mening. Maar als mensen serieus genomen willen worden, dan moet men niet ongenuanceerde maar wat roepen en meningen als harde feiten presenteren. Kritisch zijn is helemaal prima, maar doe het dan constructief.
Daar ben ik het 100% mee eens. Echter bedruipt mij toch het gevoel dat er ook nette reacties veborgen worden, soms worden gebruikers zelfs ge-perma-banned.

Wanneer je de reacties leest van @Zr40 en mijzelf dan begrijp je toch dat door alle feedback naar het v3 topic te verplaatsen het onvindbaar wordt.

Het zou mooi zijn wanner Bunq (ze zijn tenslotte fintech), een open roadmap / feature request tracker zouden gebruikers waar gebruikers ideen kunnen delen die ge-upvote kunnen worden. Bunq beweerd immers te luisteren naar gebruikers.

Op Together kon dit, maar nu dus niet meer omdat alles in het v3 topic geplaatst moet worden (lees -> de blackhole).

Ik denk overigens dat de "optie om bomenteller" te verbergen, snel naar nr1 gevote zou worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Zr40 Tsja, Bunq beseft kennelijk nog steeds niet dat hun topics op Tweakers, Reddit en hun eigen Facebook-pagina en forum de laatste maanden met een reden in brand staan. Bunq zet klagers nog steeds weg als een stelletje idioten dat het niet begrijpt.

Maar als je zo enorm veel weerstand oproept bij zo'n grote groep, is dat vaak niet voor niets. In plaats van te manipuleren en censureren, zou Bunq juist open moeten staan voor kritiek. Prima als Bunq van Together een SuperCool fanboy-clubje wil maken, maar als bedrijf brengt dat je niet verder.

Je alleen maar op laten hemelen, gaat niet veel mooie, nieuwe ontwikkelingen opleveren. Juiste de inzichten van mensen die minder positief zijn, zijn het meest waardevol.

[ Voor 13% gewijzigd door TexMex op 08-07-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
[...]
Ten aanzien van de reviews. Ja, er zitten aantal overduidelijke fake positieve reviews tussen. Overigens zitten er net zo hard tussen de negatieve reacties fake reviews. Want eerlijk is eerlijk, hier een daar hebben aantal mensen de mentaliteit van "ik zal bunq eens even leren met hun V3".
Nee, dat is niet hetzelfde.

Té negatieve reviews zijn reviews van échte mensen, die mogelijk hun score en reactie wat aangedikt hebben om hun emotie te uiten. Dat is jammer, maar redelijk menselijk. Die reviews zijn dus niet fake/nep. Aangedikt of overdreven, ja, maar zeker weten gewoon échte reviews.

Daarentegen, de 5 sterren reviews die binnen een paar uur worden geplaatst door nieuwe accounts met nietszeggende teksten bij hun reviews zijn wél nep, omdat ze van niet bestaande mensen afkomstig zijn. Zeker weten doe je dit natuurlijk nooit, maar dit is toch wel een gevalletje "Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend.".

Dus het één nuanceren met het ander, wat jij hier doet, is mijns inziens ongepast. Dit staat verder geheel los van de vraag wie verantwoordelijk is voor het plaatsen van die nep reviews om de score van 2.6 naar 4.6 te krijgen in korte tijd. Dat antwoord laat ik t.z.t. aan de ACM.
Mijn mond valt toch echt regelmatig open van de toon die sommige bezigen. Maar goed, misschien heb ik een andere opvoeding gehad :)
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
Jay-v schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Daar ben ik het 100% mee eens. Echter bedruipt mij toch het gevoel dat er ook nette reacties veborgen worden, soms worden gebruikers zelfs ge-perma-banned.

Wanneer je de reacties leest van @Zr40 en mijzelf dan begrijp je toch dat door alle feedback naar het v3 topic te verplaatsen het onvindbaar wordt.

Het zou mooi zijn wanner Bunq (ze zijn tenslotte fintech), een open roadmap / feature request tracker zouden gebruikers waar gebruikers ideen kunnen delen die ge-upvote kunnen worden. Bunq beweerd immers te luisteren naar gebruikers.

Op Together kon dit, maar nu dus niet meer omdat alles in het v3 topic geplaatst moet worden (lees -> de blackhole).

Ik denk overigens dat de "optie om bomenteller" te verbergen, snel naar nr1 gevote zou worden.
Ik ben het half met je eens hier. Ik zou een groot voorstander zijn als we weer "suggesties" per idee kunnen bediscussieerden op together. En niet dat ideeen "oh het is v3, dus stop maar in deze thread".

Dat gezegd ik denk niet dat het eerlijk is om @John Do NL aan te spreken op de moderatie beleid van bunq corporate. Zelfs op andere fora zijn policies. Hier op tweakers mag je binnen de bunq thread zo hard klagen als je wilt. Maar als ik in PFSL 3/4 apparte threads zou maken over v3, review mannupulatie, etc denk ik dat ze in een dag op slot zijn met een verwijzing naar dit topic. En als ik er nog een paar maak dat ik er achter kom dat ik ook binnen tweakers niet meer nieuwe threads aan kan maken. De enige keuze die bunq moderators wat dat betreft hebben is stoppen met hun werk. Maar zelfs dat zal denk ik het beleid niet direct aanpassen.

Dit natuulijk los van hoe bunq gewoon denkt inkomsten te genereren. Ergens is de bomenteller de manier om jou het 16,99 account aan te praten (zonder jou eindeloos push notificaties te sturen van upgrade nu, waar ook voldoende over geklaagd word als ze dat een keer doen). Dus er is een groot commercieel belang om deze niet te verbergen.

En ik snap vanuit bunq (ze zijn geen free speech forum, maar een commercieel bedrijf). Dat het loont om de ideeen waar ze wat me willen te promoten op hun forum. Ik zou wat dat betreft een groot voorstander zijn van het model dat ik geloof winex (linux) ooit had. Zij maken een selectie van features die ze willen bouwen. En aan de hand van de stemmen (van betalende klanten) maken ze iedere update tijd voor voor ontwikkeling in die categorie..
Natuurlijk moet de keuze wel betekenisvol zijn. Als je kan stemmen voor 3 dingen die ze toch gaan doen en waar jij geen interesse voor hebt verliest het de waarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delay
Zr40 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:05:
Zeg dan gewoon eerlijk: we waarderen feedback niet. Het gebeurt op onze manier en ga anders maar weg. Dan weet iedereen tenminste waar ze aan toe zijn.
Aan de nieuwe versies van V3 kan je zien dat Bunq best veel met feedback doet. Dingen die na de release als pijnpunt werden genoemd werden snel opgelost. Zo is de tekst "Make your life easier with a Premium subscription" snel vervangen door "Open a sub-account". Ook is een overzicht van transacties van alle accounts toegevoegd.

Als je feedback hebt als "ik wil niets met bomen" of "ik wil V2 terug" dan wil je eigenlijk zeggenschap over de richting van het bedrijf. Dat zit er natuurlijk niet in. De eigenaar bepaalt de richting en de directie voert dat uit.

Tweaker-achtige mensen zijn online heel aanwezig. Maar de gemiddelde Tweaker geeft in zijn leven minder uit aan een bank dan een tiener meisje in 1 dag aan kleding. Dus ja, je gaat bij Tweakers langs als je iets technisch goed wilt krijgen, maar uiteindelijk wil je geld verdienen en dan ga een andere richting op. Waarom is dat "onbetrouwbaar" of "niet luisteren naar feedback" ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Delay Waarom Bunq onbetrouwbaar zou zijn is hier nu wel vaak genoeg aangestipt en dat had niet zo zeer met V3 maken te maken als wel met een waslijst aan andere acties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Delay schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Aan de nieuwe versies van V3 kan je zien dat Bunq best veel met feedback doet. Dingen die na de release als pijnpunt werden genoemd werden snel opgelost. Zo is de tekst "Make your life easier with a Premium subscription" snel vervangen door "Open a sub-account". Ook is een overzicht van transacties van alle accounts toegevoegd.
Zr40 in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:28
Wat is volgens jou de olifant de kamer? De recensies?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Limbeckx schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:49:
[...]

Wat is volgens jou de olifant de kamer? De recensies?
- Het ondergeschikt maken van bankzaken in V3.
- De censuur.
- Het aanpassen van de voorwaarden zonder kennisgeving vooraf (zoals verplicht is in de wet en nota bene expliciet vermeld staat in de eigen voorwaarden), en beweren dat korting hetzelfde is als kennisgeving vooraf.
- Gemaakte beloften verbreken zonder kennisgeving vooraf.

Merk daarbij op dat bunq nog geen enkele keer excuses heeft aangeboden. Als ze al reageren, dan is het hoe geweldig de nieuwe situatie wel niet is voor je.

Dat zijn allemaal zaken die je niet wil meemaken als je moet kunnen vertrouwen op je bank. Een allereerste stap om het vertrouwen te kunnen herstellen zouden excuses zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 08-07-2020 14:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:28
Zr40 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:00:
[...]

- Het ondergeschikt maken van bankzaken in V3.
- De censuur.
- Het aanpassen van de voorwaarden zonder kennisgeving vooraf (zoals verplicht is in de wet en nota bene expliciet vermeld staat in de eigen voorwaarden), en beweren dat korting hetzelfde is als kennisgeving vooraf.
- Gemaakte beloften verbreken zonder kennisgeving vooraf.

Merk daarbij op dat bunq nog geen enkele keer excuses heeft aangeboden. Als ze al reageren, dan is het hoe geweldig de nieuwe situatie wel niet is voor je.

Dat zijn allemaal zaken die je niet wil meemaken als je moet kunnen vertrouwen op je bank. Een allereerste stap om het vertrouwen te kunnen herstellen zouden excuses zijn.
fair enough. Als ik dezelfde principes hanteerde als dat ik deed toen ik afscheid nam van ABN, had, had ik weg moeten gaan bij bunq. :( Ik zit vast aan de overstapservice en ik wil niet al mijn financien twee keer in een half jaar verhuizen. Vandaar dat ik hoop dat ze wat beter hun best gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
Ik kan totaal niet vinden hoe je bij Bunq together komt via de app?
Kijk er vast overheen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Limbeckx schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:19:
[...]

fair enough. Als ik dezelfde principes hanteerde als dat ik deed toen ik afscheid nam van ABN, had, had ik weg moeten gaan bij bunq. :( Ik zit vast aan de overstapservice en ik wil niet al mijn financien twee keer in een half jaar verhuizen. Vandaar dat ik hoop dat ze wat beter hun best gaan doen...
Ik vind het zoals eerder gezegd in het topic best wel jammer eigenlijk.

Ik heb ervaring met zowat iedere consumentenbank in Nederland (behalve de Volksbank merken) en met bunq heb je (althans in het pre-V3 tijdperk) gewoon een moderne bankrekening in handen. Alles is duidelijk, je hebt volledige controle, en tot april had ik nog het gevoel dat bunq te vertrouwen was.

Vertrouwen is voor mij echt het allerbelangrijkste in een bank. Het overstijgt elke feature, elke financiële dienst, elke app. Kan ik de bank niet meer vertrouwen, dan vertrek ik. Er zijn genoeg andere banken die ik wel kan vertrouwen die mij maar al te graag als klant willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:28
Delay schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Als je feedback hebt als "ik wil niets met bomen" of "ik wil V2 terug" dan wil je eigenlijk zeggenschap over de richting van het bedrijf. Dat zit er natuurlijk niet in. De eigenaar bepaalt de richting en de directie voert dat uit.
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Die houding lijkt Ali ook te hebben, maar er zijn genoeg bedrijven die het de kop heeft gekost. Als bedrijf is je bestaansrecht nog altijd gebaseerd op of je klanten hebt die bereid zijn te betalen voor jouw product/dienst oftewel klantbehoefte. Dan kan je dus niet de wensen van je klanten zomaar in de wind slaan. Daarnaast zit er een groot gebied tussen star een eigen richting kiezen en anderzijds volledig naar je klanten luisteren. Het beste is nog altijd een mix van beide, het een sluit het ander niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
xares schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:23:
Ik kan totaal niet vinden hoe je bij Bunq together komt via de app?
Kijk er vast overheen.
Op de "Us" tab (2e icoon onderin), druk op de Lightning knop, en dan "Help Each Other".

[ Voor 3% gewijzigd door Delay op 08-07-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
Delay schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:59:
[...]

Op de "Us" tab (2e icoon onderin), druk op de Lightning knop, en dan "Help Each Other".
Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Jay-v schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Er zitten zeker verbeteringen in v3, vooral voor klanten die meerdere accounts hebben.
Bedoel je meerdere user accounts? Wat zijn die voordelen dan?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Freeaqingme schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:34:
[...]
Bedoel je meerdere user accounts? Wat zijn die voordelen dan?
Je kan nu makkelijker switchen tussen persoonlijke en zakelijke accounts. Dat was in v2 niet handig opgezet. Ik zelf gebruik dit overigens niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Batavia schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:41:
[...]
Dat gezegd ik denk niet dat het eerlijk is om @John Do NL aan te spreken op de moderatie beleid van bunq corporate. Zelfs op andere fora zijn policies. Hier op tweakers mag je binnen de bunq thread zo hard klagen als je wilt.
Tuurlijk. Ik deel alleen mijn ervaring als klant. Ook eens met het policies verhaal. Juist daarom vraag ik me echt af of mods zoals @John Do NL echt vrijwilligers zijn en achter dit beleid staan, of dat er toch een vergoeding in welke vorm dan ook achter zit.

Er gaat natuurlijk een hoop tijd zitten in het modereren van een zo'n drukke communitie, dus het zou me niet verbazen. Maar wellicht is er een NDA en mag het niet gedeeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Do NL
Jay-v schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:48:
[...]

Tuuqrlijk. Ik deel alleen mijn ervaring als klant. Ook eens met het policies verhaal. Juist daarom vraag ik me echt af of mods zoals @John Do NL echt vrijwilligers zijn en achter dit beleid staan, of dat er toch een vergoeding in welke vorm dan ook achter zit.

Er gaat natuurlijk een hoop tijd zitten in het modereren van een zo'n drukke communitie, dus het zou me niet verbazen. Maar wellicht is er een NDA en mag het niet gedeeld worden.
Ja, mods zijn vrijwilligers en krijgen geen enkele vergoeding. Nou ja, afgezien van misschien hier en daar een bunq chocolade reep ;) Maar die krijgen doorsnee gebruikers ook weleens. We doen het allemaal uit liefde voor bunq natuurlijk.

Hebben mods een NDA getekend? Jazeker. Dus ik kan je van alles vertellen, maar dan moet ik je ook omleggen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door John Do NL op 08-07-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:46
Jay-v schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:48:
[...]

Tuurlijk. Ik deel alleen mijn ervaring als klant. Ook eens met het policies verhaal. Juist daarom vraag ik me echt af of mods zoals @John Do NL echt vrijwilligers zijn en achter dit beleid staan, of dat er toch een vergoeding in welke vorm dan ook achter zit.

Er zijn ook best een aantal van deze mods opgestapt na de grap met het omzetten van de abo's. volgens mij is John Do zelfs de enige van het groepje doorgewinterde together mods die tot op de dag van vandaag ali's absurde evangelie stevig blijft verdedigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Batavia
AlexFL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:10:
[...]

Er zijn ook best een aantal van deze mods opgestapt na de grap met het omzetten van de abo's. volgens mij is John Do zelfs de enige van het groepje doorgewinterde together mods die tot op de dag van vandaag ali's absurde evangelie stevig blijft verdedigen.
Als je John do's posts op together leest is hij ook niet allleem maar positief hoor.

Maar ja ik ben ook (vaak) positief. Niet omat bunq alles goed doet. Maar omdat ze ondanks alles nog steeds dingen leveren die ik ergens anders niet kan krijgen.

En ze hebben een visie als bedrijf. Daar kan je het natuurlijk niet mee eens zijn, in welk geval je zeker weg moet gaan. Maar persoonlijk ben ik wel voor bedrijven die de wereld proberen te verbeteren. Ik wou dat meer bedrijfen dat deden. Dan hadden we tenminste echt wat te kiezen zo af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
AlexFL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:10:
[...]

Uhh, ook 3 andere zijn er nog gewoon hoor.

En wat betreft de evangelie, tja.. mag je vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 15:05
Ik ben (of was) ook een bunq free gebruiker vanaf het eerste uur (nouja, toen het er net was), maar gebruikte de bankrekening niet heel veel. De primaire rekening heb ik nog steeds bij de Rabobank. Ik heb dus ook het laatste jaar weinig naar de rekening omgekeken onder het mom van "het is toch gratis". Er stond ook maar iets van 400 euro op. Ik kreeg de nieuwsberichten mee dat het design wat anders was, maar dat de oudere abonnementen/tarieven automatisch werden omgegooid naar premium heb ik denk ik gemist.

Ik schrok dus vanavond ook wel even dat er ineens 7,99 voor premium werd afgeschreven. Waarschijnlijk heb ik de mailing gemist, maar ik kon dus nergens een mail vinden dat Bunq dit had doorgevoerd naar Premium, of dat er in de app gevraagd werd om Premium te activeren. Dit kan ik mij niet herinneren namelijk. En ik druk echt niet zomaar elke knop in om te kijken wat er gebeurt.

Hebben jullie een mailbericht gehad tijdens de omzetting?

Ik heb dus ook maar besloten de rekening op te heffen. Voornamelijk vanwege het hoge tarief. De functies gebruik ik te weinig om uit te kunnen. Jammer, want in het begin vond ik het een hele fijne applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Zr40 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Dan zullen er nog steeds heel veel mensen enorm balen en waarschijnlijk boos zijn, maar dan is er inderdaad wel duidelijkheid. Je weet waar je aan toe bent en kunt op die basis een ander soort afweging maken om te gaan of om te blijven.

Maar ja, er zijn maar weinig bedrijven die zoiets aandurven. Liegen en/of negeren is makkelijker denken ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:36:
Ja, op zich stemt de klant met de portemonnee. Echter, zeker tegenwoordig, zal een (toekomstig) klant wel meer in de gaten houden wat er allemaal speelt. Ik zie dit in de toekomst ook alleen maar toenemen (dat klanten zich "actiever" betrokken voelen bij een bedrijf). Ik merk dat ook aan mijzelf en in mijn omgeving. Doe je gekke dingen als bedrijf, next.

Dat ze hun koers wijzigen is tot daar aan toe. Dat is hun beslissing. Dat ze er wazig / ondoorzichtig over blijven doen en dat ze hun klanten (waaronde vele van het eerste uur) daarbij wegzetten als lastpakken is iets heel anders.

Hoe simpel is het om te zeggen "We wijzigen inderdaad onze koers en hebben alle vertrouwen dat dit de juiste is. Een ieder die zich hier daardoor niet meer thuisvoelt zullen wij ter zijde staan om te switchen en zoveel mogelijk behoeden voor extra kosten. Wie weet zien we jullie in de toekomst dan weer terug.".

Ja, nog steeds mensen die dan balen en / of boos worden, maar dan ben je duidelijk en eerlijk en zullen de meeste mensen die vertrekken de deur niet dichtmetselen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Dat betwijfel ik.. Ten eerste: Ze zijn erg slecht bereikbaar voor iedereen, ook voor mensen die opgelicht zijn.
Het slecht bereikbaar zijn was mij ook een doorn in het oog. Je hebt ze vrijwel nooit direct nodig, maar in het geval dat wel zo is wil je ze makkelijk (met name ook telefonisch) kunnen bereiken! Ook in je eigen taal aangezien dat in noodsituaties natuurlijk is voor de meeste mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

FrankSpin schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Jij bent toch moderator op bunq together forum?
Indien dat het geval is mag er wel een groot waarschuwingslabel bij de posts van deze persoon komen. Dan is dat duidelijk en kunnen mensen die reacties zelf "wegen".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

[...]

Want eerlijk is eerlijk, hier een daar hebben aantal mensen de mentaliteit van "ik zal bunq eens even leren met hun V3".
"Hier en daar hebben aantal mensen...". Tsja, de mentaliteit vanuit bunq is om iedereen met (in hun ogen) negatief commentaar de mond te snoeren. Dan krijg je vanzelf reacties die feller worden omdat mensen (bunq klanten) niet serieus genomen worden.
[...]

Zie ook mijn reactie hierboven. Maar bunq wil gewoonweg niet inzien dat wat geroepen wordt niet ongenuanceerd is maar veelal feiten zijn. Het zou bunq sieren gewoon eerlijk te zijn en niet de kritiek maar ergens te willen begraven.

Opvoeding heeft daar niets mee nodig. Op een gegeven moment moet je andere vormen van communictie gebruiken wanneer de reeds gebruikte vormen niet werken. Mensen en/of bedrijven compleet voor rotte vis uitmaken wil ze dan nog wel eens wakker schudden. Maar bunq niet, want voor zover daar nog mensen werkzaam zijn die het iets interesseerd hebben ze een roze bril op en een gigantische hoeveelheid hout voor hun kop. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Limbeckx schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:19:
[...]

Je beseft dat dit precies is waar bedrijven op zinspelen?

Mijn insteek is tegenwoordig dan ook om ergens weg te gaan wanneer dat niet onmogelijk is (qua kosten of overige obstakels), anders blijf je de ergernis tegenkomen. Wat wanneer het nu even "wat beter" gaat (terwijl je afkomt van "het ging gewoonweg goed") en vervolgens weer terecht komt in "het gaat nu wel weer erg beroerd"? Dan heb je twee keer de ellende gehad.

Maar wanneer bunq je enige bank is, is het wel anders dan wanneer je nog een bank hebt. Dat laatste is iets dat veel mensen hier ondertussen wel geleerd hebben. Een 2e bank is geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

John Do NL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:36:
[...]

Ja, mods zijn vrijwilligers en krijgen geen enkele vergoeding. Nou ja, afgezien van misschien hier en daar een bunq chocolade reep ;) Maar die krijgen doorsnee gebruikers ook weleens. We doen het allemaal uit liefde voor bunq natuurlijk.

Hebben mods een NDA getekend? Jazeker. Dus ik kan je van alles vertellen, maar dan moet ik je ook omleggen ;)
Mods die een NDA moeten tekenen? Ooit 1 NDA getekend, maar dat ga ik nooit en te nimmer meer doen. Wat een complete onzin (zeker in het geval waar ik over praat). Dat is namelijk ook gewoon een vorm van censuur en mond snoeren.

Iemand omleggen, tsja, dan is het dus toch een sekte... dank voor de bevestiging _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Batavia schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:45:
[...]

Maar ja ik ben ook (vaak) positief. Niet omat bunq alles goed doet. Maar omdat ze ondanks alles nog steeds dingen leveren die ik ergens anders niet kan krijgen.
Dat doet de maffia ook, dingen leveren die je ergens anders niet kan krijgen. Dat wil niet zeggen dat het dan verstandig is om met ze in zee te (blijven) gaan. 8)
Batavia schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:45:
[...]

En ze hebben een visie als bedrijf. Daar kan je het natuurlijk niet mee eens zijn, in welk geval je zeker weg moet gaan. Maar persoonlijk ben ik wel voor bedrijven die de wereld proberen te verbeteren. Ik wou dat meer bedrijfen dat deden. Dan hadden we tenminste echt wat te kiezen zo af en toe.
Hebben ze een visie? Die is dan namelijk onlangs wel volledig gewijzigd en volgens mij enkel bekend bij Ali zelf. Het zou veel verduidelijking geven wanneer ze dit dan openlijk delen met iedereen.

Ik hoop overigens niet dat je bunq ziet als een bedrijf dat de wereld wil verbeteren. Het enige wat ze willen verbeteren is hun eigen financiële positie.

Bedrijven die echt de wereld willen verbeteren moeten letten op hun grondstoffen (waar komen ze vandaan, onder welke omstandigheden gedolven, enz.), hoe behandelen ze hun hele keten van leveranciers en hoe gaan ze met mensen om. Dat is iets heel anders dan wat bomen her en der neerplempen (iets wat ik zelf wel uitmaak of ik dat wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

krakendmodem schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:11:
Ik ben (of was) ook een bunq free gebruiker vanaf het eerste uur (nouja, toen het er net was), maar gebruikte de bankrekening niet heel veel. De primaire rekening heb ik nog steeds bij de Rabobank. Ik heb dus ook het laatste jaar weinig naar de rekening omgekeken onder het mom van "het is toch gratis". Er stond ook maar iets van 400 euro op. Ik kreeg de nieuwsberichten mee dat het design wat anders was, maar dat de oudere abonnementen/tarieven automatisch werden omgegooid naar premium heb ik denk ik gemist.

Ik schrok dus vanavond ook wel even dat er ineens 7,99 voor premium werd afgeschreven. Waarschijnlijk heb ik de mailing gemist, maar ik kon dus nergens een mail vinden dat Bunq dit had doorgevoerd naar Premium, of dat er in de app gevraagd werd om Premium te activeren. Dit kan ik mij niet herinneren namelijk. En ik druk echt niet zomaar elke knop in om te kijken wat er gebeurt.

Hebben jullie een mailbericht gehad tijdens de omzetting?

Ik heb dus ook maar besloten de rekening op te heffen. Voornamelijk vanwege het hoge tarief. De functies gebruik ik te weinig om uit te kunnen. Jammer, want in het begin vond ik het een hele fijne applicatie.
Ja, ik heb een mailbericht gehad. Ook ik had bunq niet als mijn "hoofdbank".

Ik denk echter dat bunq zondermeer voorbijgegaan is aan de juiste (wettelijke) manier van wijzigen en dat ze het geld terug zouden moeten geven. Je kunt hier een "telefoontje" aan wagen naar ze. In het verleden bij een ander bedrijf heb ik iets dergelijks meegemaakt (had het hele bericht nooit ontvangen) en daar waren ze maanden later nog heel coulant. Daar heb ik alles opgezegd, maar zou er zonder problemen teruggaan vanwege de klantvriendelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
magician2000 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:58:

Hebben ze een visie? Die is dan namelijk onlangs wel volledig gewijzigd en volgens mij enkel bekend bij Ali zelf. Het zou veel verduidelijking geven wanneer ze dit dan openlijk delen met iedereen.

Ik hoop overigens niet dat je bunq ziet als een bedrijf dat de wereld wil verbeteren. Het enige wat ze willen verbeteren is hun eigen financiële positie.

Bedrijven die echt de wereld willen verbeteren moeten letten op hun grondstoffen (waar komen ze vandaan, onder welke omstandigheden gedolven, enz.), hoe behandelen ze hun hele keten van leveranciers en hoe gaan ze met mensen om. Dat is iets heel anders dan wat bomen her en der neerplempen (iets wat ik zelf wel uitmaak of ik dat wil).
De visie die ze uitstralen is bomen van voor naar achter. Groen, Groener, Supergroen.

Dat en dat innovatie belangrijker is dan normale communicatie.

Mijn punt is vooral dat je de grootbanken hebt waar ik van buiten af geen verschil tussen zie. Misschien wat kleine features in de app of 50cent/maand in kosten ergens heb ik niet het idee dat ik nu wat anders koop als ik switch van rabo naar ing. Dan heb je bunq en triodos (even naar gekenen maar met https://tipsvantom.com/tr...-kosten-is-dat-het-waard/ vind ik de zichter in de bunq hoek zitten dan ik dacht).

Misschien moet ik er harder naar zoeken en is het er zonder dat ik het weet. Maar juist als er meer banken waren waar je meerdere bankrekening kon hebben (betaalbaar) dan had je wat te kiezen of je nu wel of niet bomen plant. Nu is het een beetje kiezen tussen bunq communicatie en grootbanken eenheidsworst (met 1x betaal en 1x spaarrekening)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

collin

Who da man !!

Ik denk dat bunq door deze ongekende moneygrab tactieken te kennen heeft gegeven dat ze niet levensvatbaar zijn zonder dit soort guerilla tactieken.
Bijna stilzwijgend abonnementen van (bijna) gratis omzetten naar premium, joint account op dezelfde manier, binnen 1 verkeerde klik in de app aan een premium account vastzitten, als ze niet absoluut desperate zijn, dan vreet ik mijn schoenen op. Dit is in mijn ogen de laatste stuiptrekking, want als deze tactiek niet zijn vruchten afwerpt, dan houdt het wel een keertje op met de bodemloze geldput genaamd Bunq.

Bunq is onze enige bank op dit moment en het liefst had ik bij bunq gebleven, maar dit soort praktijken gaan er bij mij echt niet in. Ik ben al weken bezig met het zoeken naar een vergelijkbaar alternatief en dat valt helaas niet mee :-p

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de rekenmachine al klaar liggen om de impact te berekenen van het afstoten van de gratis klanten, maar voorlopig is er nog geen nieuwe data op https://gregoryg.dev/bunq/invoices/change :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Kritisch zijn is helemaal prima, maar doe het dan constructief of ga naar een bank die beter bij je past denk ik dan. Mijn mond valt toch echt regelmatig open van de toon die sommige bezigen. Maar goed, misschien heb ik een andere opvoeding gehad :)
Het is natuurlijk lastig "constructief" te zijn als beloftes keihard gebroken worden. Hoe heb jij dan geleerd om constructief aan een bank te communiceren dat de belofte dat iets levenslang gratis zou zijn ineens 8 euro per maand moet gaan kosten en dat je het daar niet mee eens bent?

Ik vind overigens dat bunq zelf ook niet constructief kan communiceren. Als je een waarschuwing krijgt dat je op Together niet goed bezig bent en je vraagt dan waar het over gaat dan krijg je van support enkel als antwoord dat een andere afdeling dat heeft gestuurd en die afdeling niet wil vertellen waarom. Hoe constructief is dat? Als je dan aangeeft dat je daar dus ook niet van kan leren weten ze alleen te herhalen dat de andere afdeling geen antwoord geeft.
Batavia schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:59:
De visie die ze uitstralen is bomen van voor naar achter. Groen, Groener, Supergroen.
Ja, dat lijkt de visie nu. Maar een jaar geleden hadden ze dat helemaal niet. Ok, ze hadden al wel het idee dat ze geen "slechte" dingen wilden financieren en dat soort zaken. Maar het hele boomplantgedoe is pas sinds november vorig jaar. Ook toen was het meer een dingetje erbij wat je redelijk makkelijk kon negeren door geen (hele dure) metalen betaalkaart te kopen. Dat laten zien hoeveel bomen je hebt geplant belangrijker is dan je saldo is pas sinds een paar maanden.

Ook op andere vlakken is er natuurlijk van alles veranderd zoals betalen voor gebruik ipv per maand wat ze nu toch zelf ook hebben; geld van klanten niet investeren, maar nu wordt het toch wel geïnvesteerd (je mag soort van wel kiezen waar); geen rente geven naar wel rente geven en dan ook gelijk roepen dat je de meeste rente geeft van iedereen etc.

Ze veranderen zo vaak van idee dat het natuurlijk de vraag welke "visie" ze over 1 of 2 jaar hebben verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
collin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:53:
Bunq is onze enige bank op dit moment en het liefst had ik bij bunq gebleven, maar dit soort praktijken gaan er bij mij echt niet in. Ik ben al weken bezig met het zoeken naar een vergelijkbaar alternatief en dat valt helaas niet mee :-p
Mocht jij iets hebben gevonden, dan hoor ik het graag :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Mausssie Ik ben bij ABN terecht gekomen op basis van mijn eigen overwegingen. Voor anderen raad ik aan om vooral zelf te bepalen wat je belangrijk vindt en daarop je keuze te baseren.

Ik schreef dit al eerder, dus voor het gemak quote ik mijzelf:
Zr40 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:30:
Waarschijnlijk biedt geen enkele bank alle eigenschappen die jij belangrijk vindt. Je moet dus zoeken naar het meest acceptabele compromis.

Ik zou je het volgende aanraden: Maak een spreadsheet met functionaliteit (en kwaliteiten, ook wel relevant) die jij belangrijk vindt. Noteer voor elke bank die je niet bij voorbaat al zou uitsluiten of de betreffende eigenschap beschikbaar is. Zo heb je een duidelijk overzicht waar je uit kan kiezen.

Zelf ben ik bij ABN terecht gekomen, op basis van mijn overwegingen in deze post. Wellicht kom jij wel bij een andere bank uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Mausssie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:24:
Dat ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat echt nodig hebt en waar je eventueel zonder kan of op een iets minder handige manier kan oplossen.

Bijvoorbeeld ik had veel aparte bankrekeningen bij bunq. Ik heb nu nog meerdere, maar ik heb een aantal zaken "bij elkaar" geschoven en veel bankrekeningen zijn nu een spaarrekening geworden. Zo gebruikte ik ze toch al min of meer bij bunq. Als ik dan een keer toch geld wil uitgeven kan ik inderdaad mijn betaalkaart niet meer omhangen naar die andere bankrekening maar moet ik geld van de spaarrekening overmaken naar een gewone bankrekening. Dat is net iets meer werk, maar omdat bunq het omhangen van betaalkaarten toch niet heel snel in de app had zitten is het niet eens heel veel langzamer.

Maar als je per se een API wil die je zelf kan aanspreken of iets met Siri dan heb je volgens mij niet echt veel andere keuzes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JeroenE schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:32:
[...]
Maar als je per se een API wil die je zelf kan aanspreken of iets met Siri dan heb je volgens mij niet echt veel andere keuzes
Dit is toch wel iets wat ik echt wel mis buiten bunq. Maar zoals ik eerder al schreef, het kunnen vertrouwen van de bank vind ik veel belangrijker dan welke feature dan ook. Dus ook belangrijker dan een API.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 09-07-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

collin

Who da man !!

Mausssie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:24:
[...]

Aangezien ik ook een hekel heb aan de handelswijze van veel traditionele banken is de spoeling dun. Ik kom persoonlijk denk ik terecht bij een en/of rekening bij ASN bank voor de incasso's en sparen en Knab of MoneYou voor de potjes en het betalen met maestro en Ideal.

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
Zr40 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:27:
@Mausssie Ik ben bij ABN terecht gekomen op basis van mijn eigen overwegingen. Voor anderen raad ik aan om vooral zelf te bepalen wat je belangrijk vindt en daarop je keuze te baseren.

Ik schreef dit al eerder, dus voor het gemak quote ik mijzelf:

[...]
Heb jij er ook rekening mee gehouden dat ABN de betaalpakketten per 1 oktober gaat wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mausssie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Heb jij er ook rekening mee gehouden dat ABN de betaalpakketten per 1 oktober gaat wijzigen?
Toen ik die oorspronkelijke post schreef was dat nog niet bekend. Maar voor mij heeft het niet zo veel invloed. Kleine prijsverhoging, mwa, dat doen alle grootbanken, daar ontkom je niet aan.

De duurdere betaalpakketten (met meerdere rekeningen inbegrepen en dergelijke) waren toch al niet meer beschikbaar toen ik klant werd, en daarnaast heb ik het ook niet nodig. 1 rekening is voldoende voor mij (ook destijds bij bunq).

Verder staat prijs ook lang niet bovenaan mijn lijst van belangrijke eigenschappen die ik zoek in een bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
collin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:43:
Ik kom persoonlijk denk ik terecht bij een en/of rekening bij ASN bank voor de incasso's en sparen en Knab of MoneYou voor de potjes en het betalen met maestro en Ideal.
Ik zit nu ook bij Knab en ASN. Voornamelijk omdat ik bij bunq heb geleerd dat het niet fijn is om bij 1 bank wil zitten. Bij Knab Plus kan je makkelijk meerdere potjes maken en heb je ook en/of bankrekeningen voor hetzelfde geld. Het grootste nadeel is dat ze geen betalen met je telefoon hebben, maar dat heeft ASN wel. Dat is dus onze "boodschappen" bankrekening geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Batavia schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:59:
[...]

Dat en dat innovatie belangrijker is dan normale communicatie.

Mijn punt is vooral dat je de grootbanken hebt waar ik van buiten af geen verschil tussen zie. Misschien wat kleine features in de app of 50cent/maand in kosten ergens heb ik niet het idee dat ik nu wat anders koop als ik switch van rabo naar ing. Dan heb je bunq en triodos (even naar gekenen maar met https://tipsvantom.com/tr...-kosten-is-dat-het-waard/ vind ik de zichter in de bunq hoek zitten dan ik dacht).
Waar kan ik die visie dan terugvinden bij bunq? Volgens mij doel je met deze opmerking meer dat je denkt dat dit de visie van bunq is, maar je omschrijft enkel dingen die we waarnemen.

Ik zelf denk dat bunq de visie uit het oog verloren is omdat ze zien dat ze nog steeds geen geld verdienen en dat is het uiteindelijke doel. Geld verdienen, heel veel geld zelfs als het even kan. Maar dat is geen visie, dat is enkel een doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

JeroenE schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Het is natuurlijk lastig "constructief" te zijn als beloftes keihard gebroken worden. Hoe heb jij dan geleerd om constructief aan een bank te communiceren dat de belofte dat iets levenslang gratis zou zijn ineens 8 euro per maand moet gaan kosten en dat je het daar niet mee eens bent?

Ik vind overigens dat bunq zelf ook niet constructief kan communiceren. Als je een waarschuwing krijgt dat je op Together niet goed bezig bent en je vraagt dan waar het over gaat dan krijg je van support enkel als antwoord dat een andere afdeling dat heeft gestuurd en die afdeling niet wil vertellen waarom. Hoe constructief is dat? Als je dan aangeeft dat je daar dus ook niet van kan leren weten ze alleen te herhalen dat de andere afdeling geen antwoord geeft.

[...]
Ja, dat lijkt de visie nu. Maar een jaar geleden hadden ze dat helemaal niet. Ok, ze hadden al wel het idee dat ze geen "slechte" dingen wilden financieren en dat soort zaken. Maar het hele boomplantgedoe is pas sinds november vorig jaar. Ook toen was het meer een dingetje erbij wat je redelijk makkelijk kon negeren door geen (hele dure) metalen betaalkaart te kopen. Dat laten zien hoeveel bomen je hebt geplant belangrijker is dan je saldo is pas sinds een paar maanden.

Ook op andere vlakken is er natuurlijk van alles veranderd zoals betalen voor gebruik ipv per maand wat ze nu toch zelf ook hebben; geld van klanten niet investeren, maar nu wordt het toch wel geïnvesteerd (je mag soort van wel kiezen waar); geen rente geven naar wel rente geven en dan ook gelijk roepen dat je de meeste rente geeft van iedereen etc.

Ze veranderen zo vaak van idee dat het natuurlijk de vraag welke "visie" ze over 1 of 2 jaar hebben verzonnen.
Je geeft eigenlijk het volgende aan: "de pot (bunq) verwijt de ketel (welwillende klanten) dat zw zwart ziet".

Wat betreft een visie, die waait dus met alle winden mee. Dan hebben ze dus ook geen visie aangezien dat toch echt iets voor langere termijn is.

bunq: sekte? Kat in het nauw? Klaarstomen voor verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

JeroenE schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:32:
[...]
Dat ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat echt nodig hebt en waar je eventueel zonder kan of op een iets minder handige manier kan oplossen.

Bijvoorbeeld ik had veel aparte bankrekeningen bij bunq. Ik heb nu nog meerdere, maar ik heb een aantal zaken "bij elkaar" geschoven en veel bankrekeningen zijn nu een spaarrekening geworden. Zo gebruikte ik ze toch al min of meer bij bunq. Als ik dan een keer toch geld wil uitgeven kan ik inderdaad mijn betaalkaart niet meer omhangen naar die andere bankrekening maar moet ik geld van de spaarrekening overmaken naar een gewone bankrekening. Dat is net iets meer werk, maar omdat bunq het omhangen van betaalkaarten toch niet heel snel in de app had zitten is het niet eens heel veel langzamer.

Dat "net iets meer werk" geeft je ook nog gelegenheid om nogmaals na te denken of die aankoop nu echt wel zo zinvol is misschien... In dat geval is het dan ook nog eens een voordeel (of je koopt het alsnog, bewust van het feit dat het al dan niet zo nodig is, of je koopt het toch maar niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

collin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Aangezien ik ook een hekel heb aan de handelswijze van veel traditionele banken is de spoeling dun. Ik kom persoonlijk denk ik terecht bij een en/of rekening bij ASN bank voor de incasso's en sparen en Knab of MoneYou voor de potjes en het betalen met maestro en Ideal.
Maar nu gebleken is dat bunq geen haar beter is dan die andere banken, of wellicht nog veel erger op een flink aantal vlakken, is het dan niet zo dat de andere banken en/of hun handelswijze eigenlijk zo slecht nog niet zijn / waren?

Ik zelf hekel ook de handelswijze van een flink aantal traditionele banken, maar heb hierdoor ook wel geleerd dat je je daar dus ook niet blind op moet staren. Uiteindelijk was ik bij bunq nog veel slechter af op de voor mij relevante vlakken dan bij veel andere traditionele banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

JeroenE schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:43:
[...]
Ik zit nu ook bij Knab en ASN. Voornamelijk omdat ik bij bunq heb geleerd dat het niet fijn is om bij 1 bank wil zitten. Bij Knab Plus kan je makkelijk meerdere potjes maken en heb je ook en/of bankrekeningen voor hetzelfde geld. Het grootste nadeel is dat ze geen betalen met je telefoon hebben, maar dat heeft ASN wel. Dat is dus onze "boodschappen" bankrekening geworden.
Wat je aanstipt over vooral geleerd hebben dat het niet fijn is om afhankelijk te zijn van 1 bank c.q. bij 1 bank wilt zitten zoals jij het omschrijft, is denk ik een goede leerschool voor velen.

Let er dan ook meteen op dat je banken kiest die niet elkaars bankvergunning gebruiken. Vooral belangrijk wanneer je grote bedragen hebt en/of wanneer je echt twee onafhankelijk van elkaar opererende banken wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
magician2000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 02:10:
[...]

Waar kan ik die visie dan terugvinden bij bunq?
Persistence? Ik volg het ook een beetje, maar het volgende op de Wikipedia viel mij op:
Controversy
Starting in 2017, Bunq increased the price of their premium subscription for old users. Instead of the €1/month that was promised, Bunq increased the price to €7,99/month.
Wikipedia: bunq
Die 2017 is geen typfout, toen was er blijkbaar ook al ophef. En het verhaal is eigenlijk niets veranderd:
Gebruikers die nu een euro-abonnement hebben, moeten de acht keer duurdere variant afsluiten als ze iets willen veranderen. Op het besloten forum van Bunq reageren gebruikers woest, schrijft RTLZ.
[...]
Volgens oprichter Ali Niknam heeft hij juist 'enorme aantallen' positieve reacties gekregen. "Er zijn zelfs mensen die ons een hart onder de riem steken omdat er negatieve berichten worden geplaatst," vertelt Niknam aan RTLZ.
https://www.parool.nl/nie...tm_campaign=shared_earned
En dat artikel is dus al bijna drie jaar oud. 8)7
Pagina: 1 ... 78 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"