Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 29-05 10:59
Levi Strauss schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:37:
Nu ik een paar dagen YNAB geautomatiseerd met bunq gebruik, merk ik wel dat het best prettig is om je financiële maand verder uit te denken dan alleen in vier stukken (betaal-, incassorekening, sparen en fun) hakken zoals ik dat tot nu toe deed.

Zou een mooie aanvulling van bunq zijn als je per rekening kunt budgetteren. Zo hou je het voordeel om zaken van specifieke rekeningen te betalen, en heb je tegelijkertijd de mogelijkheid om je financiële maand vooraf goed in te delen en te zien wat er overblijft aan bestedingsruimte of om te sparen.

Zijn hier anderen die YNAB met bunq combineren? Hoe kijken jullie aan tegen de totaalkosten?

Bunq kost voor ons met z'n tweeën 120 euro per jaar in een pack, plus 77 euro YNAB per jaar = 197 euro per jaar. Ik zit nu nog in een proefperiode, dus moet de komende weken gaan bedenken of ik het waard vind om dit door te zetten.
Zefl geen ervaring met YNAB, maar om meer inzicht te krijgen in mijn uitgaven, gebruik ik GRIP.
Een app ontwikkeld door ABN, maar werkt ook met andere banken en is gratis.
Zal een stuk minder uitgebreid zijn dan YNAB, maar geeft al wel veel inzicht.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zijn hier anderen die YNAB met bunq combineren? Hoe kijken jullie aan tegen de totaalkosten?
Kosten vind ik persoonlijk geen probleem als de betreffende dienst het waard is. Niet alles hoeft gratis of het allergoedkoopste te zijn voor mij.

Ik gebruikte YNAB al voordat bunq live was. De kosten daarvan vind ik het meer dan waard; ik denk zelfs dat ik dankzij YNAB meer dan dat heb bespaard aan het stopzetten/verminderen van overbodige uitgaven. Maar dat is lastig concreet te maken, en iedereen heeft natuurlijk een andere situatie. In ieder geval vind ik de werkwijze erg prettig en kan ik goed mijn uitgaven plannen, wat ik zelf de prijs al waard vind.

Wat bunq betreft, ja, bunq is duur. :P Maar ook hier geldt dat ik het de prijs waard vond. En dan ben ik zo'n gekke gebruiker die maar één rekening nodig heeft. :P (Al stap ik wel zeer binnenkort over naar een andere bank, en dat komt niet vanwege de prijs.)

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pinow
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 29-05 17:31
Ik kan zeker @Jay-v's integratie warm aanbevelen: https://github.com/javydekoning/bunq-ynab-aws-lambda.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Mausssie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:01:
Zefl geen ervaring met YNAB, maar om meer inzicht te krijgen in mijn uitgaven, gebruik ik GRIP.
Ik heb Grip bekeken. De categorieën staan daar vast. Dat vind ik niet prettig. YNAB geeft je de vrijheid om de budgetposten zelf in te richten.
Zr40 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:04:
Wat bunq betreft, ja, bunq is duur. :P Maar ook hier geldt dat ik het de prijs waard vond. En dan ben ik zo'n gekke gebruiker die maar één rekening nodig heeft. :P (Al stap ik wel zeer binnenkort over naar een andere bank, en dat komt niet vanwege de prijs.)
Naar welke bank stap je over? Eigenlijk heb je voor YNAB ook maar één bankrekening nodig. Eventueel nog een spaarrekening. Je saldo op een bepaalde post moet je alleen niet op je bankrekening bekijken, maar in YNAB. Toch?
Gebruik ik. Kost even tijd om het in te stellen, maar werkt daarna heel goed!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Levi Strauss schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Ik heb Grip bekeken. De categorieën staan daar vast. Dat vind ik niet prettig. YNAB geeft je de vrijheid om de budgetposten zelf in te richten.

[...]

Naar welke bank stap je over? Eigenlijk heb je voor YNAB ook maar één bankrekening nodig. Eventueel nog een spaarrekening. Je saldo op een bepaalde post moet je alleen niet op je bankrekening bekijken, maar in YNAB. Toch?

[...]

Gebruik ik. Kost even tijd om het in te stellen, maar werkt daarna heel goed!
Thanks, bij mij ging hij toevallig kapot uit het niets dit weekend.

Nu blijkt het deployen inderdaad niet meer zo makkelijk :P. Ik ga het proberen wat eenvoudiger te maken en wat kleine fixes pushen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Jay-v schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:48:
Thanks, bij mij ging hij toevallig kapot uit het niets dit weekend.
Een paar dagen geleden is er een breaking change aan de API geweest: vanaf 28 april moet je de hash alleen doen over de body.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Levi Strauss schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Naar welke bank stap je over?
ABN. Het is voor mij het beste alternatief. Zonder ABN zou het SNS geworden zijn.
Eigenlijk heb je voor YNAB ook maar één bankrekening nodig. Eventueel nog een spaarrekening. Je saldo op een bepaalde post moet je alleen niet op je bankrekening bekijken, maar in YNAB. Toch?
Klopt. Of geld nu op je betaalrekening of spaarrekening staat of contant in je portemonnee maakt voor het budget niet uit. In feite staan de uiteindelijke bestemming van iedere euro en de plek waar je het opslaat los van elkaar.

Zo betaal ik bijvoorbeeld mijn zorgverzekering per jaar. Iedere maand groeit de post in YNAB, en het geld staat op de spaarrekening tot eind december.

Zaken zoals deposito's en beleggen beschouw ik binnen YNAB wel als uitgaven. Dat is immers geld wat niet direct beschikbaar kan zijn. Of bij beleggen, waarvan de toekomstige waarde onbekend is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19:51
Delay schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Een paar dagen geleden is er een breaking change aan de API geweest: vanaf 28 april moet je de hash alleen doen over de body.
En dat is dan een wijziging die ze wel netjes 3 maanden van te voren aankondigen 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Delay schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Ah, dat verklaart. Ik zal proberen vanavond een nieuwe versie te maken. Dan zal ik hem publiceren in de Serverless Application Repository.

Dan moet het makkelijker zijn om het uit te rollen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Aflevergarantie (bijv. bescherming bij faillissement webshop voor aflevering) zit dat ook bij de Travel card of alleen bij de supergreen mastercard?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
Nu ik een paar dagen YNAB geautomatiseerd met bunq gebruik, merk ik wel dat het best prettig is om je financiële maand verder uit te denken dan alleen in vier stukken (betaal-, incassorekening, sparen en fun) hakken zoals ik dat tot nu toe deed.

Zou een mooie aanvulling van bunq zijn als je per rekening kunt budgetteren. Zo hou je het voordeel om zaken van specifieke rekeningen te betalen, en heb je tegelijkertijd de mogelijkheid om je financiële maand vooraf goed in te delen en te zien wat er overblijft aan bestedingsruimte of om te sparen.

Bunq kost voor ons met z'n tweeën 120 euro per jaar in een pack, plus 77 euro YNAB per jaar = 197 euro per jaar. Ik zit nu nog in een proefperiode, dus moet de komende weken gaan bedenken of ik het waard vind om dit door te zetten.
Ik hier! Je kunt overigens YNAB's trial verlengen door aan te geven aan hun support dat je nog niet zeker bent over de meerwaarde ervan (of iets in een politiek correctere zin) en dat je nog even wat tijd wil. Ik heb gelezen dat je dan soms drie maanden extra krijgt.

Ik zelf vond het best 'duur' om beiden te combineren: zeker wel EUR 12 per maand omgerekend. Merkte dat ik van 6 verschillende rekeningen in bunq naar 1 ging (door YNAB). Kwam er toen achter dat ik dat te veel van het goede vond en gebruik nu ING met YNAB.

Desalniettemin vind ik het geld meer dan waard. Ik zou ook bij bunq gebleven zijn als ze niet de actie met het opheffen van de Joint-accounts hadden gedaan. Dit was mij tegen het zere been, vooral omdat ik een Joint deelde met een minder technisch onderlegd persoon en ik ook voor diegene moeite zou moeten doen met enerzijds het vinden van een Pack of diegene EUR 8 per maand laten betalen.

Het is heel anders budgetteren dan ik voorheen deed. Ik gebruik het nu drie maanden en pak het steeds anders aan. Als ik geld extra binnenkrijg, is de eerste stap dan ook: waar ga ik het in budgetteren in plaats van waar ga ik het aan uitgeven _O-

Niets geautomatiseerd, die paar transacties (met location tracking!) bij de Appie vul ik zelf wel in. Plus heb dan ook de kans om gewoon 1 "Albert Heijn" in te vullen. Ik woon in de hoofdstad en doe mijn boodschappen geregeld bij drie of vier verschillende AH's. Dat was ook een minpunt van Grip: je categorie boodschappen bestond dan uit meerdere AH's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06:42
JeroenE schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:26:
[...]
Maar qua kosten voor standaard betalingen is bunq zakelijk en Rabo zakelijk dus ook min of meer hetzelfde; als je echt op de centen let is de Rabo wellicht nog wel goedkoper.
Weet je dit uit persoonlijke ervaring of is het een aanname?

Bij mijn vrouw is zij van 14euro per maand (Rabo) naar ongeveer 7 euro (5 euro pack + de kosten voor transacties) gegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ronwiel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:34:
Aflevergarantie (bijv. bescherming bij faillissement webshop voor aflevering) zit dat ook bij de Travel card of alleen bij de supergreen mastercard?
Volgens mij valt dat onder de standaard MasterCard Chargeback regels en die gelden voor allebei de kaarten. Wellicht handig om nog even specifiek aan bunq te vragen. In hun voorwaarden verwijzen ze doodleuk naar een ingewikkeld document van MasterCard.

Het enige wat de Metal card extra heeft is de Purchase Protectien en Extended Warranty; zie https://together.bunq.com...ion-and-extended-warranty

Maar als je de voorwaarden leest stelt dat ook niet zo heel veel voor. Als jij bijvoorbeeld in Nederland woont en je koopt een wasmachine in Duitsland dan heb je al geen Extended Warranty meer en meer van dat soort fratsen.
mwa schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:41:
Weet je dit uit persoonlijke ervaring of is het een aanname?
Ik heb het niet uitgebreid vergeleken, ik doelde op het feit dat een transactie bij de Rabo blijkbaar 9 cent kost en bij bunq minimaal 10 en anders 20 cent. Ik heb voor de rest niet uitgezocht of een maandbedrag bij de Rabo veel duurder is.
Bij mijn vrouw is zij van 14euro per maand (Rabo) naar ongeveer 7 euro (5 euro pack + de kosten voor transacties) gegaan.
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Dan is bunq dus voor consumenten een dure bank maar voor zakelijk juist goedkoop? Opmerkelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Nieuwe versie staat online en is gepubliceerd op Serverless Application Repository. Zou nu een stuk makkelijker moeten zijn.

@pinow @Levi Strauss

Zouden jullie een testje willen doen? Je kan hem zoeken via SAR. Even op "Show apps that create custom IAM roles or resource policies" aanklikken en op Bunq zoeken.

IAM Role is nodig omdat Lambda de Config uit SSM leest via een IAM rol.

[Voor 23% gewijzigd door Jay-v op 04-05-2020 18:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pinow
  • Laatst online: 29-05 17:31
Jay-v schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:39:
[...]

Nieuwe versie staat online en is gepubliceerd op Serverless Application Repository. Zou nu een stuk makkelijker moeten zijn.

@pinow @Levi Strauss

Zouden jullie een testje willen doen? Je kan hem zoeken via SAR. Even op "Show apps that create custom IAM roles or resource policies" aanklikken en op Bunq zoeken.

IAM Role is nodig omdat Lambda de Config uit SSM leest via een IAM rol.
Zojuist geprobeerd; deploy gaat vlot.
Geraak alleen niet voorbij
code:
1
"2020-05-04 19:43:22,182 | INFO | app | Detected authorization error, resetting config | (app.py:38)"

Ik ben er nog niet in kunnen duiken, maar het lijkt op een connectie issue met Bunq...
Al had ik dan de user of account exception verwacht? (tenzij die eruit gesloopt is, met de recente changes)

[Voor 7% gewijzigd door pinow op 05-05-2020 00:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin!
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:04
JeroenE schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:26:
[...]

@Martin! bunq zakelijk is ook geen vast bedrag per maand. Daar betaal je ook per overboeking namelijk 10 of 20 cent al naar gelang het een gewone SEPA overboeking is of een betaling met iDEAL (of vergelijkbaar). Als men via bunq betaalt met een credit card gaat er ook nog eens 2,5% af (maar dat is voor consumenten ook zo). Hoe dat zit weet ik niet bij de Rabo bank (die hebben dat wellicht niet).

Maar qua kosten voor standaard betalingen is bunq zakelijk en Rabo zakelijk dus ook min of meer hetzelfde; als je echt op de centen let is de Rabo wellicht nog wel goedkoper.
Zal eens aan het rekenen, bunq kosten opgezocht voor zakelijk en daar kost een zelfde overboeking € 0,10 tegen de € 0,09 bij de rabobank.
Nevermind, zakelijk blijf ik nog even bij de rabo steken. Prive kan ik lekker met bunq klooien en bevalt mij werkelijk super! :)
Bedankt voor de helderheid, want ik dacht als je gewoon een pack hebt het niet uitmaakt als je prive of zakelijk gebruikt voor € 19,99 per maand. Het is eerst goed zo. :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Martin! Pack gaat alleen over de standaard abonnementskosten voor Premium of Business. Je kan maar met 1 Business in een Pack zitten.

Alle extra kosten worden gewoon in rekening gebracht bij de gebruiker waar ze voor zijn. Bij Business is dat dus voor diverse zaken, waaronder het betalen of ontvangen van overboekingen.
Maar ook bij Premium kan je meer kosten maken. Bijvoorbeeld door meer betaalkaarten aan te vragen, meer dan 25 bankrekeningen openen, het ontvangen van een SWIFT overboeking en nog een paar van zulke zaken.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 30-05 18:22
--edit--
het gemis van bunq toegevoegd
---

Mijn bunq ervaringen en overstap van Joint Membership naar ING gezamelijk

Toelichting op de volgende onderwerpen:
  • Product
  • Service
  • Visie
  • Bedrijf
  • Ali
  • Zere been
  • Wat zal ik missen?
  • Tot slot

Product

De bunq app is goed (niet uitstekend). Het doet bijna alles wat je zou verwachten van een challenger bank.

De UI is matig en doet afbreuk aan zo'n veelzijdige moderne Banking App.
Het heeft een speelse karakter a la Waze.

Ik vraag me af of ze goede UI validaties doen. Bijvoorbeeld, de in-app notificaties zijn erg onduidelijk. Daar zijn duidelijk verbeterpunten, IMHO.

.

Service

Persoonlijk nooit in aanmerking gekomen met de klantenservice.

Echter op het Together platform verdwijnen kritische topics of worden deze gesloten. (een must read topic)

.

Visie

Allereerst, veel respect voor de early-move van Ali Niknam om een challengerbank te starten en hoe ver hij is gekomen. :)

Bij een visie behoren ook missie, strategie en doelen. En bunq lijkt mij de plank misgeslagen te hebben betreft de abonnementen. Ik snap hun strategie hierin niet.

De complexe abonnementsvormen vallen niet lekker bij de doorsnee consument. De consument houdt van simpliciteit. Niet van gedoogd-pack-sharing gedoe. Dat is gewoon maf en riskant. Een pack-owner kan iemand op elk moment ontkoppelen.
.

Bedrijf

Besluiteloosheid
Het introduceren van de Joint abonnement en de stekker eruit trekken laat besluiteloosheid zien. Keer op keer maken ze rare sprongen. Bovendien riekt dit naar chronisch omzet tekort.

Vertrouwen
Dit wekt bij mijn geen vertrouwen. En heb ik moeite om loyaal te blijven aan het bunq merk. En volgens mij is brandlloyaliteit belangrijk, zeker voor een bank :)

.

Ali Niknam

Ik heb veel lof voor zijn werk en visie. Ik heb hem een keer ontmoet en mijn indruk is dat hij echt een visionair en een go-getter is. Hij ziet dingen en doet er ook wat aan.

Nadeel van een technische CEO?
Dit is mijn gutfeeling. Ali is erg betrokken bij elke regel code. Elke pull request ziet hij langskomen.
Wellicht vind dergelijk technisch persoon het vrij normaal om complexe abonnementsvormen te begrijpen maar de doorsnee consument niet. Is dit zijn valkuil?
.

Zere been

Dat een bedrijf meer omzet nodig heeft en haar prijzen aanpast, prima.
Maar kort na de introductie van Joint Membership, erg maf.

Wat mij erg verbaast is dat pack-sharing met wildvreemden gedoogd is en effectief dan 5 euro per maand betalen. Maar de voormalige Joint leden moeten wel de volle premium mep betalen (8 euro). Waar is de loyaliteit? Geef deze klanten gewoon een premium abonnement van 5 euro en "call it a day".

.

ING overstap

Mijn vriendin en ik stappen naar ING over, omdat we daar al beiden een prive rekening hebben en vanuit de ING app al direct een gezamelijke rekening konden openen. Ironisch genoeg was hiervoor geen branch-visit nodig :+

.

Wat zal ik missen?

bunq is simpelweg de meest frictieloze bankieren-oplossing.

Derhalve zal ik dingen missen
- subrekeningen overzicht
- makkelijk geld verschuiven
- instant pas & bankrekening (ont)koppellen
- ... en alles wat je zonder frictie kunt doen

Wat ik niet ga missen
- de wispelturigheid van bunq abonnementen en dus de onzekerheid van de kosten
- soms wat onhandige user flows

.

Tot slot

Ik kijk uit naar de tijd dat bunq wel stabiel, duidelijk en loyaal is naar haar klanten. Dan open ik weer een bunq rekening. :)

[Voor 16% gewijzigd door goodfella op 11-05-2020 07:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik ben geen Nederlander en dus niet zo vertrouwd met jullie bankenmodel. Maar als ik zie wil bunq geen leningen aanbieden, geen rood gaan, geen krediet. En laat me dat nu net de grootste manieren zijn om inkomsten te genereren. Schiet bunq daar na een tijd zichzelf niet in het been ? Ok een fintech bank, maar je ziet dat de enige manier om extra inkomsten te genereren is het altijd maar duurder om duurder maken. Volgens mij is het huidige business model niet leefbaar om middellange / lange termijn. Maar soit ik ga mijn bunq account ook missen. Volgens mij zit er in diversificatie pay as you go model van hun diensten veel meer toekomst.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Delay
  • Nu online
Tomsworld schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:01:
Maar als ik zie wil bunq geen leningen aanbieden, geen rood gaan, geen krediet. En laat me dat nu net de grootste manieren zijn om inkomsten te genereren. Schiet bunq daar na een tijd zichzelf niet in het been ?
De meeste banken subsidiëren hun consumenten aanbod uit winst op andere producten. Naast krediet zijn dat verzekeringen, hypotheken en beleggen. De klanten ervaring is voor een normale bank een bijzaak. Daar doen zij het minimale om hun klanten te behouden en nieuwe klanten binnen te halen.

Het verdienmodel is tegelijk de kracht en de zwakte van Bunq. Zwakte omdat het abonnementsgeld de enige inkomstenbron is. Kracht omdat een goede klant ervaring je hoofddoel is en je je daarop ook kan onderscheiden. Ik vind het zelf erg fijn dat Bunq mij nooit in de richting van een verzekering, belegging of hypotheek duwt.

[Voor 20% gewijzigd door Delay op 09-05-2020 14:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik dacht, ik gebruik de Overstapservice om over te stappen naar een andere bank. Nee dus:
Voor deze bank is het niet mogelijk om gebruik te maken van de Overstapservice. U moet er zelf voor zorgen dat het betalingsverkeer van uw oude rekening wordt overgezet naar de nieuwe rekening.
:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dixet
Zr40 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:34:
Ik dacht, ik gebruik de Overstapservice om over te stappen naar een andere bank. Nee dus
Van /naar welke bank?
Ik zie zo geen Nederlandse bank die niet meedoet
https://www.overstapservice.nl/deelnemende-banken/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Van bunq, naar ABN AMRO.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dixet
Ik denk dat Abn je voor de gek houdt. bunq is aangesloten bij de overstapservice. Banken zeggen wel vaker dingen die niet kloppen vwbt de overstapservice. Zo wist de Rabo mij te vertellen dat ik nog gedurende de 13 maanden dat de overstapservice loopt de rekening bij hen aan moest blijven houden, wat natuurlijk onzin is. Zodra de overstapservice actief is kan je de oude rekening opzeggen.

Ik zou Abn er maar even op wijzen dat de overstapservice ook met bunq werkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:44
Zr40 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:34:
Ik dacht, ik gebruik de Overstapservice om over te stappen naar een andere bank. Nee dus:
ABNAMRO wil een “ondertekening met handgeschreven handtekening”. Online kan het dus niet.
Misschien is dat het probleem?

[Voor 9% gewijzigd door U123456 op 09-05-2020 19:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@dixet De medewerker in de chat stond er ook van te kijken. Volgens hem zou het ook gewoon moeten werken.

@U123456 Je kijkt naar de lijst van aangesloten banken op overstapservice.nl? Volgens mij is dat niet actueel. Want anders vind ik het gek dat ze het formulier online aanbieden: https://www.abnamro.nl/po...tapservice/aanvragen.html.

De melding verschijnt in dat formulier direct na het invullen van het rekeningnummer van de oude bank. Vul ik mijn oude Knab en ING nummers in dan verschijnt de melding niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01:32
Zr40 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:51:
De melding verschijnt in dat formulier direct na het invullen van het rekeningnummer van de oude bank. Vul ik mijn oude Knab en ING nummers in dan verschijnt de melding niet.
Heeft Knab ook nummers die niet aan de elfproef voldoen?

Misschien dat dat de reden is dat het wordt afgewezen, IBAN nummers worden op een andere manier gevalideerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• magician2000
  • Laatst online: 01:22
dixet schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Ik denk dat Abn je voor de gek houdt. bunq is aangesloten bij de overstapservice. Banken zeggen wel vaker dingen die niet kloppen vwbt de overstapservice. Zo wist de Rabo mij te vertellen dat ik nog gedurende de 13 maanden dat de overstapservice loopt de rekening bij hen aan moest blijven houden, wat natuurlijk onzin is. Zodra de overstapservice actief is kan je de oude rekening opzeggen.

Ik zou Abn er maar even op wijzen dat de overstapservice ook met bunq werkt
Of ABN ook meteen maar vergeten en voor een bank gaan die je niet voor de gek houdt. Zelf heb ik het absoluut niet meer op dit soort fratsen, ongeacht het bedrijf. In principe dus een "one strike and you're out" principe.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
magician2000 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:44:
[...]

Of ABN ook meteen maar vergeten en voor een bank gaan die je niet voor de gek houdt. Zelf heb ik het absoluut niet meer op dit soort fratsen, ongeacht het bedrijf. In principe dus een "one strike and you're out" principe.
Ik denk dat je vooral je zelf aan het pakken bent want alle banken zullen wel eens fouten maken en je blijft dan switchen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zelfs bunq maakt fouten, en die zijn voor mij geen aanleiding geweest om te switchen. Veel belangrijker is hoe de bank om gaat met een fout. Is het melden eenvoudig, word je serieus genomen, wordt de fout adequaat opgelost.

@Siask Goed idee, maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Mijn bunq rekeningnummer voldoet aan de oude elfproef.

[Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 10-05-2020 10:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• magician2000
Zr40 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:00:
Zelfs bunq maakt fouten, en die zijn voor mij geen aanleiding geweest om te switchen. Veel belangrijker is hoe de bank om gaat met een fout. Is het melden eenvoudig, word je serieus genomen, wordt de fout adequaat opgelost.
Dit zijn geen fouten die bunq maakt, maar grove schending van gemaakte afspraken / gedane beloftes.

Een fout kun je inderdaad eventueel herstellen maar wat bunq hier meermaals gedaan heeft is totaal respectloos naar haar klanten (al dan niet van het eerste uur).

Melden is niet eenvoudig (want enkel via app). Op de website van bunq zijn geen contactgegevens te vinden (wellicht helemaal verstopt, maar vrijwel ieder bedrijf heeft iets van "contact"). Volgens mij was dit in het verleden anders aangezien ik ze anders meteen wel links zou hebben laten liggen.

En nee, contact via de app is in mijn ogen niet handig wanneer je vragen hebt en je "vraag en wedervraag" verwacht. Iets dat met veel vragen het geval is.

Daarnaast voel ik me niet serieus genomen door bunq wanneer ik vragen stelde en kreeg ik halve antwoorden. Er werd dus eigenlijk ook niets opgelost. Op alle punten scoren ze bij mij dus negatief.

Diverse banken gesproken waarbij ik wel goed geholpen ben. Enkel dus bunq die er een potje van maakt. Ook geen moment spijt dat ik er weg ben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@magician2000 Precies, en dát vind ik wél een reden om te switchen. Is ook mijn reden.

Met ‘fouten van bunq’ bedoel ik dingen die volgens bunq wel zouden moeten werken maar dat niet doen, zoals ‘de passenteller’ die gereset moet worden wanneer de derde pas binnen Premium toch niet gratis is volgens het systeem.

Zo ook die overstapservice bij ABN. Zou gewoon moeten werken, maar er gaat iets mis met bunq rekeningnummers. Melden was eenvoudig, volgens medewerker zou het gewoon moeten werken, dus... gillend wegrennen naar weer een andere bank? Nee, want iedere bank maakt wel eens fouten. Zoals ik al schreef, belangrijker is hoe de bank met fouten om gaat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Ik heb inmiddels (de travel card aangevraagd en) mijn bunq premium opgezegd.

Het waren 5 leuke jaren om te proeven wat er mogelijk is, maar bunq is voor mij geen betrouwbare partij gebleken en houd zich niet aan haar woord. Leuk op de kermis, maar niet leuk bij een bank.

Ik zit nu bij Openbank.nl met 5 IBANs en Fitbit Pay.

De app is wat klungelig maar dat vind ik minder belangrijk dan de betrouwbaarheid van een bank.

Overigens gebruik ik Knab Basis (gratis) voor nog eens 5 IBANs, iDeal en betaalverzoeken, maar de gratis Knab Basis ondersteunt geen automatische incasso's, dus die heb ik op OpenBank.

Soms moet je wel een klantenservice bellen om je incasso op een Spaanse rekening te zetten (zoals NS), maar tot nu toe is alles gelukt.

[Voor 43% gewijzigd door Redsandro op 11-05-2020 13:50]

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 01:55
Redsandro schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:36:

[Afbeelding]
Hier ook per 24 mei. Laatste incasso wijziging was eind vorige week bevestigd. Geheel over naar Moneyou nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

[..]
Het waren 5 leuke jaren om te proeven wat er mogelijk is, maar bunq is voor mij geen betrouwbare partij gebleken en houd zich niet aan haar woord. Leuk op de kermis, maar niet leuk bij een bank.

De app is wat klungelig maar dat vind ik minder belangrijk dan de betrouwbaarheid van een bank.
Ik ben zeer benieuwd hoe je over 5 jaar tegen Openbank aan kijkt. Ze zijn immers nieuw en hebben hun betrouwbaarheid nog niet kunnen bewijzen. (Net als bunq 5 jaar geleden.)

Dit is ook één van de redenen waarom ik op zoek naar een alternatief alleen heb gekeken naar de gevestigde Nederlandse banken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:49:
[...]

Ik ben zeer benieuwd hoe je over 5 jaar tegen Openbank aan kijkt. Ze zijn immers nieuw en hebben hun betrouwbaarheid nog niet kunnen bewijzen. (Net als bunq 5 jaar geleden.)
Ik ga ze net als Bunq 3 kansen geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Is er een opzegtermijn voor je subscription bij Bunq? Mijn "gratis" premium loopt tot 23/6. Kan ik dan de 22e nog opzeggen zonder dat er een nieuwe maand Premium in rekening wordt gebracht?

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@TucanoItaly Zie de screenshot van @Redsandro een paar posts terug ;)

[Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 11-05-2020 19:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Zr40 nou ja, die schakelt over naar een andere subscription. Maar ik heb even geklooid en op "close account" getapt, en dan zie je een linkje naar de algemene voorwaarden. Ik maak er uit op dat je per direct kan schakelen én opzeggen.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Martin!
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:04
ZeroFX! (alleen het woord klink al gaaf. Het zijn harde woorden zoals beton en staal, machtig!) :9

tldr; € 26,23 bespaard dmv ZeroFx. :*)

Vandaag een online bestelling in Engeland gedaan. De betaling dmv een virtuele MasterCard van bunq laten verlopen die aan PayPal gekoppeld zit.

Momenteel heb ik nog een MasterCard bij de Rabobank, laat mij even rekenen als deze transactie voordeliger bij bunq dan bij de Rabobank is. En wil iemand van jullie even checken als deze berekening juist is? O-)

Vanuit de webwinkel ben ik naar PayPal geleid, hier ingelogd, daar zie ik mijn adres staan en daaronder "Betalen met". Hier staat de bunq en Rabobank credicard in.

Hier staat PayPal-wisselkoers: 1 EUR = 0,83282 GBP
Hier selecteer ik de bunq creditcard en klik op "Opties voor valuta's bekijken" want deze staat op EURO.

De valuta staat op EUR en het totaal bedrag wat ik betaal is 558,29 EUR. Dat gaan we dus even niet doen en daarom wijzig ik de valuta naar GBP. Hier wordt vermeld "De kaartuitgevende instantie bepaalt de wisselkoers en welke kosten zij in rekening brengen. Op uw afschrift vindt u het uiteindelijke bedrijf." :w

Vervolgens kom ik weer in het vorige scherm terug en nu staat er "Kosten voor de kaartuitgevende instantie nog niet inbegrepen". Ipv de 558,29 EUR wordt er nu de 464,96 GBP vermeld. De betaling wordt nu dus gedaan in GBP ipv EUR.

Vervolgens klik ik op de knop doorgaan, wordt doorgeleid naar een pagina en geef akkoord in de bunq app op mijn telefoon. Daarna terug naar de website en done, bestelling is betaald.

Te betalen £464,96 GBP. Van mijn bunq rekening is 532,06 EUR afgeschreven.
Bij de transactie in de bunq app staat het volgende vermeld 464,96 GBP, 1 GBP = 1,14431 EUR.

vreemde valutawisselkoerstotaal
PayPal£ 464,96£ 1 = € 1,20073€ 558,29
Rabobank£ 464,96£ 1 = € 1,17053€ 544,24 (waarvan € 10,71 kosten, 2% koersopslag)
bunq£ 464,96£ 1 = € 1,14431€ 532,06

De wisselkoers van de Rabobank heb ik berekend met de bereken tool op deze pagina op de rabobank website. (inloggen noodzakelijk :?) Tevens staan de Rabobank FX rates hier als pdf bestand. (aankoopkoers 0,86825 GBP)

Wat ik niet helemaal begrijp is als de wisselkoers van bunq niet overeen komt met die van MasterCard op deze link https://www.mastercard.us...ort/convert-currency.html
Want als ik daar GBP naar EURO in vul en de Bank Fee op 0% zet krijg ik het volgende te zien
1 GBP = 1.147578 EUR
Your transaction amount of 464.96 GBP = 533.58 EUR in your Card Currency

Zit dit in de afronding? Klopt mijn berekenen?
Ergens voel ik mij nu superieur, want voordat ik bunq had betaalde ik gewoon met PayPal en klaar. Met die gedachte heb ik nu gewoon € 26,23 bespaard. Dat zijn even 5,246 maanden gratis bunq premium in de pack! _/-\o_

In procenten is dat ehmm,.. 558,29/532,06 = 4,9% verschil ala besparing, yeah! d:)b

OF kon ik beter met iDeal dmv PayPal betalen? Dan was ik zeker die 558,29 euro kwijt? Hoe werkt dat eigenlijk? :? :?

Hoe wordt die "besparing" van € 15,96 in de bunq-app trouwens berekend? :)

Hieronder nog wat plaatjes voor de liefhebber :9

Forum
https://tweakers.net/i/HzoQtOZo7oyRYXGIUfO7gJ0fS74=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/dRdT4isBLkpuLf1aIlXei48e.png?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/P1l60bKGYALDj3q-YfSPrvGQaz0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/md1aOCmHcp4vAdPD1OrGfJLn.png?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/V8E3THNwAGbs5s_wxPOUe15tP-w=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/07XjBiz2c9uI1kK3pCxlDKTx.png?f=fotoalbum_small
https://tweakers.net/i/DbkXNWMnovzm0IJ1sYOvLM6SK34=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/g480j9bEANw9tkiVXNqxsZMu.png?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/Mk1DQ3eypHbCMOlXGjDHje-9kNU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/9KptyNT31FF8CWUDhyWd1d00.png?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/CZ3g2H6ro-jLxWylC_xVGgiK0tA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/k5ijcOCmSC7O2BlyTmfiRVNG.png?f=fotoalbum_small
https://tweakers.net/i/QyK_K-58ih-dfA2rP_zsLLTpUg8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/jTJEC1IAhsHkm4fyFPkWLvHh.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Martin! schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:22:
Dat is een vast percentage van het totaalbedrag. Altijd 3%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• magician2000
Zr40 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:19:
@magician2000 Precies, en dát vind ik wél een reden om te switchen. Is ook mijn reden.

Met ‘fouten van bunq’ bedoel ik dingen die volgens bunq wel zouden moeten werken maar dat niet doen, zoals ‘de passenteller’ die gereset moet worden wanneer de derde pas binnen Premium toch niet gratis is volgens het systeem.

Zo ook die overstapservice bij ABN. Zou gewoon moeten werken, maar er gaat iets mis met bunq rekeningnummers. Melden was eenvoudig, volgens medewerker zou het gewoon moeten werken, dus... gillend wegrennen naar weer een andere bank? Nee, want iedere bank maakt wel eens fouten. Zoals ik al schreef, belangrijker is hoe de bank met fouten om gaat.
Okay, duidelijk. Fair enough.

Maar ondertussen zit ik wel op een punt dat ik steeds makkelijker wordt met het switchen tussen bedrijven. Waar vroeger "trouw" aan een bedrijf vaak geen probleem was (als in gemak of eventuele voordelen door bijvoorbeeld bij dezelfde winkel te kopen) is het tegenwoordig vaak niet interessant meer.

Ook de bank waar ik zit maakt fouten (fouten wat betreft bonussen e.d. bijvoorbeeld). Rondgekeken, maar bij veel banken hetzelfde gedonderd. Ondertussen wel een andere bank erbij zodat ik dan in ieder geval nog kan bepalen wat ik waar doe.

Of banken (en andere bedrijven) ooit (nog / weer) zullen gaan begrijpen dat ze enkel bestaansrecht hebben wanneer mensen er gebruik van willen maken betwijfel ik. Dat is één van de dingen die bunq wel duidelijk gemaakt heeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01:32
Ergens voel ik mij nu superieur, want voordat ik bunq had betaalde ik gewoon met PayPal en klaar. Met die gedachte heb ik nu gewoon € 26,23 bespaard. Dat zijn even 5,246 maanden gratis bunq premium in de pack!
Je kunt diezelfde besparing ook voor niets krijgen bij bijvoorbeeld N26 of Revolut, en ik meen dat alleen AMEX 3% wisselkoerstoeslag rekent, andere kaarten zitten eerder op 1,5-2%.

Natuurlijk, het is goedkoper bij bunq, maar het kan altijd nóg goedkoper :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NY_Giant
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02:33
@Siask Klopt inderdaad. Als je alleen Bunq zou nemen voor de gunstige wisselkoersen, zou dat erg zonde zijn. Er zijn meerdere alternatieven (waaronder inderdaad Revolut en N26) die nóg gunstigere wisselkoersen hanteren dan Bunq en die bovendien gratis zijn. Dat is gelijk ook een minpunt voor het gratis Bunq Travel abonnement. Want hoewel het een prima product is, valt het in qua functies én qua wisselkoersen in het niet bij de alternatieven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@NY_Giant, heb je een voorbeeld hoeveel je dan ongeveer zou besparen? Ik heb nu bunq Travel Card, maar ben zeer benieuwd naar N26.

Wel jammer dat die gratis banken geen iDEAL ondersteunen om snel een top-up te doen in het buitenland, als het toch iets te hard gaat qua uitgaven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 05:52
De bunq travelcard rekent toch geen provisie voor wisselkoersen? zeroFX noemen ze dat volgens mij. Ik heb de travelcard ook sinds 2019, en met tevredenheid gebruikt in Zwitserland. Geen slechte wisselkoersen, maar de reeele.
Wel wordt 0,99€ in rekening gebracht voor een atm cashopname. Maar dat is bij andere cc's niet anders + wisselkoers of een percentage van de opname.

[Voor 25% gewijzigd door PM_Petrol op 12-05-2020 11:44]

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
NY_Giant schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 01:05:
@Siask Klopt inderdaad. Als je alleen Bunq zou nemen voor de gunstige wisselkoersen, zou dat erg zonde zijn. Er zijn meerdere alternatieven (waaronder inderdaad Revolut en N26) die nóg gunstigere wisselkoersen hanteren dan Bunq en die bovendien gratis zijn. Dat is gelijk ook een minpunt voor het gratis Bunq Travel abonnement. Want hoewel het een prima product is, valt het in qua functies én qua wisselkoersen in het niet bij de alternatieven.
Huh? Ze hanteren toch allemaal de Mastercard wisselkoers zonder koersopslag? Dus hoe is de koers van N26 e.d. nóg gunstiger?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 23:18
Freakster86 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:50:
Huh? Ze hanteren toch allemaal de Mastercard wisselkoers zonder koersopslag? Dus hoe is de koers van N26 e.d. nóg gunstiger?
Ze zeggen dat ze de MC wisselkoers toepassen, maar dat doen ze niet. Zelf heb ik gemerkt dat ZeroFX op de bunq travel kaart vooral een wassen neus is, althans als je kijkt naar de kosten die je bij andere kaarten maakt.

Tijdens een vakantie heb ik twee dezelfde betalingen gedaan, een met een reguliere ICS mastercard, de andere met de bunq travel card. De bunq app liet een besparing van 90 cent zien, in werkelijkheid was die besparing slechts 3 cent. Een dag later heb ik een zelfde aankoop via Curve gedaan, die wisselkoers was beduidend beter terwijl de wisselkoers op de valutamarkt nauwelijks gewijzigd was.

4225 Wp (8 x 325 Wp oost & 5 x 325 Wp west)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Timmy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Een dag later heb ik een zelfde aankoop via Curve gedaan, die wisselkoers was beduidend beter terwijl de wisselkoers op de valutamarkt nauwelijks gewijzigd was.
Geldt dat alleen voor de Curve Metal, of ook Curve Blue?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Redsandro schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:41:
[...]

Ik dacht voor alle curve alleen de gratis blue beperkt is tot het equivalent van 500 pond daarna 2% kosten.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 23:18
Redsandro schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:41:
Ik heb de gratis versie, dat is blue denk ik...

4225 Wp (8 x 325 Wp oost & 5 x 325 Wp west)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PM_Petrol
Timmy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Ze zeggen dat ze de MC wisselkoers toepassen, maar dat doen ze niet. Zelf heb ik gemerkt dat ZeroFX op de bunq travel kaart vooral een wassen neus is, althans als je kijkt naar de kosten die je bij andere kaarten maakt.

Tijdens een vakantie heb ik twee dezelfde betalingen gedaan, een met een reguliere ICS mastercard, de andere met de bunq travel card. De bunq app liet een besparing van 90 cent zien, in werkelijkheid was die besparing slechts 3 cent. Een dag later heb ik een zelfde aankoop via Curve gedaan, die wisselkoers was beduidend beter terwijl de wisselkoers op de valutamarkt nauwelijks gewijzigd was.
Naja volgens de voorwaarden houden ze de MC koers aan. In de app staat idd hoeveel je bespaart hebt met zeroFX. De travelcard is iig goedkoper dan een CC bij Mastercard/Visa/of een grootbank.
Geen jaarlijkse fee en geen percentage van het opgenomen bedrag dat naar de bank gaat.

De N26 cc is ook gratis, maar geld opnemen in vreemde valuta kost 1,7% per opname (gratis bij you/metal account). Verder kan je 5x gratis in euro geld opnemen per maand.

Zoveel voordelen tov de bunq travel card zie ik niet. Ja je krijgt er een gratis betaalrekening bij. Maar de cc opwaarderen met iDEAL kan blijkbaar niet. Op de site van N26 kan ik weinig info vinden, deze info heb ik van creditcard.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Wat ik niet helemaal begrijp is als de wisselkoers van bunq niet overeen komt met die van MasterCard op deze link https://www.mastercard.us...ort/convert-currency.html
De wisselkoers die bunq laat zien klopt eigenlijk nooit. Dat komt omdat zij het volgende doen. Ze starten met het bedrag in vreemde valuta en de koers. Daar komt dan het bedrag in Euro uit. Die schrijven ze af en daarna gebruiken ze het bedrag in vreemde valuta en het bedrag in Euro om de koers te laten zien.

Fictief voorbeeld: bedrag 56,78 VV met een koers van 1,2345. Je moet dan 45,99 euro betalen. Koers die bunq laat zien = 56,78 / 45,99 = 1,2346. Het is maar een klein verschil, maar toch. Vooral als je dan dingen aan het controleren bent klopt het dan niet.

Bovendien loopt bunq altijd 'achter'. Ze rekenen eerst met een voorlopige koers en de volgende werkdag (of soms zelfs nog een dag later) komt pas de definitieve koers binnen en weet je het juiste bedrag in euro.

Dit geeft bij bunq zelf ook veel problemen omdat ze daar zelf ook geen rekening mee houden, bijvoorbeeld voor de Autosave functie, verrekeningen met Slice etc.
Je kan door dit fenomeen zelfs op een negatief saldo uitkomen; bijvoorbeeld als je al je euro's die over zijn gelijk van die bankrekening afhaalt en na het weekend ineens blijkt dat je toch nog 30 cent extra had moeten betalen.
OF kon ik beter met iDeal dmv PayPal betalen? Dan was ik zeker die 558,29 euro kwijt? Hoe werkt dat eigenlijk? :? :?
Wat je met iDeal kwijt was geweest ligt aan de wisselkoers die daar gehanteerd wordt. Dat ligt niet aan iDeal maar aan de bank/betalingsverwerker die de winkel gebruikt.
Maar bij de meeste buitenlandse sites kan je al helemaal niet met iDeal betalen.

Ik gebruik Paypal niet, maar stel dat je daar had kunnen betalen met iDeal dan had je natuurlijk hetzelfde bedrag in euro moeten betalen als het bedrag in euro dat van je Mastercard werd afgeschreven. Dat is dan 'gewoon' de koers die PayPal hanteert om van GBP naar euro te komen.

Als je in GBP betaalt en je gebruikt een MasterCard dan hangt het van de uitgever van je MasterCard af welke koers en kosten er worden berekend. Dus de kaart van de Rabo kan dan duurder zijn dan die van bunq. Betalen met iDeal kan dan niet want dat is alleen in euro en niet in vreemde valuta.

Zoals anderen al zeiden rekent bunq zelf altijd met 3% wat je bespaard. Dat is natuurlijk helemaal niet zo, er zijn genoeg andere banken die ook gunstigere tarieven hanteren dan 3% opslag. Je maakt je er zelf ook wel een beetje schuldig aan omdat je er van uit gaat dan je (bijna) 26 euro hebt bespaard. Maar dat komt alleen omdat je vergelijkt met een (blijkbaar) hele dure aanbieder. In vergelijking met de Rabobank heb je ongeveer 12 euro bespaard.

Nog steeds iets om blij mee te zijn, natuurlijk. Maar wel minder dan de helft van 26.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PM_Petrol
Bunq gebruikg de mastercard wisselkoers en die klopt gewoon.
Is te checken via
https://www.mastercard.us...ort/convert-currency.html

Op 18 december heb ik bijvoorbeeld Zwitserse frank gepind en het afgeschreven bedrag is precies gelijk aan wat de mastercard koers toen was.

Edit: het bedrag klopt exact, maar de wisselkoers wijkt iets af. Mc koers: 0,917094, bunq koers: 0,91710.

Dat verschil neem ik voor lief, dat is ook niet echt een groot verschil in de uiteindelijke som.

[Voor 25% gewijzigd door PM_Petrol op 12-05-2020 14:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batavia
JeroenE schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:53:
[...]

De wisselkoers die bunq laat zien klopt eigenlijk nooit. Dat komt omdat zij het volgende doen. Ze starten met het bedrag in vreemde valuta en de koers. Daar komt dan het bedrag in Euro uit. Die schrijven ze af en daarna gebruiken ze het bedrag in vreemde valuta en het bedrag in Euro om de koers te laten zien.

Fictief voorbeeld: bedrag 56,78 VV met een koers van 1,2345. Je moet dan 45,99 euro betalen. Koers die bunq laat zien = 56,78 / 45,99 = 1,2346. Het is maar een klein verschil, maar toch. Vooral als je dan dingen aan het controleren bent klopt het dan niet.
Is de koerst die ze laten zien niet juist correcter op deze manier? want met 1.2346 kan ik de bedragen ook weer terugrekenen, de koerst zelf narekenen etc (en los van afronding, dat je altijd zal houden is een effectieve wisselkoers van 1,2346 ook wat er gebruikt is)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik heb laatst de Transferwise kaart gebruikt voor een online betaling in USD. Wat mij opviel ten opzichte van bunq ZeroFX:

- Wisselkoers staat direct vast. Niet wachten op de definitieve koers.
- Duidelijke uitsplitsing van kosten. USD 824,98 betaald, wisselkoers van 1,08615 (20 april), conversion fee EUR 3,11, totaal EUR 762,71.

Nou heb ik helaas geen vergelijkbare betaling gedaan met bunq op die dag. Iemand hier toevallig wel en wil je vergelijken? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Batavia schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:50:
Is de koerst die ze laten zien niet juist correcter op deze manier?
Nee, want de wisselkoers is een uitgangspunt en niet het resultaat. Wat zij nu doen is een ander uitgangspunt laten zien dan dat ze daadwerkelijk gebruikt hebben. Voor een enkele betaling is dat natuurlijk niet erg, maar als je 24 betalingen op dezelfde dag doet kunnen die dus diverse verschillende koersen hebben. Dat is niet logisch, want bunq gebruikt dezelfde wisselkoers voor al die betalingen. Nouja, net zo lang tot de wisselkoer weer wisselt, dat is ergens rond 15u in de middag meen ik.

@Zr40 Als je dit invult op https://www.mastercard.us...ort/convert-currency.html komt er een koers van "1 USD = 0.922339 EUR" en een bedrag van 760,91 uit. Niet echt een wereldschokkend verschil van 1,80 euro dus. Als ik dat goed uitreken nog geen kwart procent.

NB de wisselkoers van MasterCard en Transferwise zijn niet identiek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NY_Giant
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02:33
Zelf vind ik het vooral onhandig dat het exacte bedrag pas na enkele dagen wordt vastgesteld als je in andere valuta betaalt. Dat kan soms in je voordeel zijn, maar het kan ook tot onwelkome verrassingen leiden. Bij N26 speelt dit overigens net zo goed. Bij Revolut heb je hier geen last van. Daar staat het exacte bedrag direct vast.

Daarnaast maakt Revolut in tegenstelling tot Bunq gebruik van de interbank exchange rate. Uit de meeste vergelijkingen op verschillende internationale fora blijkt dat de interbank rate vaak iets gunstigere tarieven oplevert dan de wisselkoers van MasterCard. Betaal je sporadisch in andere valuta dan valt het verschil te verwaarlozen, maar doe je dat vrij vaak dan valt er nog wat extra voordeel te behalen. Revolut hanteert in de weekenden een kleine toeslag, omdat de markten dan gesloten zijn. Die kun je overigens prima ontwijken door vóór het weekend alvast wat geld om te zetten naar de betreffende munteenheid.

Verder is het natuurlijk een beetje jammer dat Bunq het voordeel overdrijft door het te presenteren als een besparing van 3%, zoals @JeroenE hier ook aangeeft (zie ook hier, hier, hier en hier). Sommigen tuinen daar met open ogen in, maar het voordeel is veel kleiner. De andere Nederlandse banken en ICS zitten inderdaad allemaal rond 2%. Daarnaast komt de concurrentie van Bunq lang niet alleen van traditionele banken maar ook van de vele andere fintechs. Dan slaat die 3% dus al helemaal nergens op. Dit nog buiten de andere voorbehouden die hier en hier worden gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:41
Freakster86 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:43:
[...]

Hier ook per 24 mei. Laatste incasso wijziging was eind vorige week bevestigd. Geheel over naar Moneyou nu.
Kan je een einddatum opgeven? Want ik durf het nog niet, wil dat het per 30 mei is opgeheven maar was bang dat als ik op "delete account" druk dat het per direct is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakster86
Jazco2nd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Kan je een einddatum opgeven? Want ik durf het nog niet, wil dat het per 30 mei is opgeheven maar was bang dat als ik op "delete account" druk dat het per direct is.
Omzetten gaat per de datum van je volgende termijn. Voor die datum kun je de wijziging nog ongedaan maken.

Delete account, is volgens mij direct en definitief.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:28
maar goed dat ik het nog niet opgezegd heb, krijg nu nog best wat geannuleerde hotels en tickets terug. Die doen moeilijk over terugboeken op een andere rekening zeg!

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 23:31
ZeroFX! (alleen het woord klink al gaaf. Het zijn harde woorden zoals beton en staal, machtig!) :9

tldr; € 26,23 bespaard dmv ZeroFx. :*)

Vandaag een online bestelling in Engeland gedaan. De betaling dmv een virtuele MasterCard van bunq laten verlopen die aan PayPal gekoppeld zit.

Momenteel heb ik nog een MasterCard bij de Rabobank, laat mij even rekenen als deze transactie voordeliger bij bunq dan bij de Rabobank is. En wil iemand van jullie even checken als deze berekening juist is? O-)

Vanuit de webwinkel ben ik naar PayPal geleid, hier ingelogd, daar zie ik mijn adres staan en daaronder "Betalen met". Hier staat de bunq en Rabobank credicard in.

Hier staat PayPal-wisselkoers: 1 EUR = 0,83282 GBP
Hier selecteer ik de bunq creditcard en klik op "Opties voor valuta's bekijken" want deze staat op EURO.

De valuta staat op EUR en het totaal bedrag wat ik betaal is 558,29 EUR. Dat gaan we dus even niet doen en daarom wijzig ik de valuta naar GBP. Hier wordt vermeld "De kaartuitgevende instantie bepaalt de wisselkoers en welke kosten zij in rekening brengen. Op uw afschrift vindt u het uiteindelijke bedrijf." :w

Vervolgens kom ik weer in het vorige scherm terug en nu staat er "Kosten voor de kaartuitgevende instantie nog niet inbegrepen". Ipv de 558,29 EUR wordt er nu de 464,96 GBP vermeld. De betaling wordt nu dus gedaan in GBP ipv EUR.

Vervolgens klik ik op de knop doorgaan, wordt doorgeleid naar een pagina en geef akkoord in de bunq app op mijn telefoon. Daarna terug naar de website en done, bestelling is betaald.

Te betalen £464,96 GBP. Van mijn bunq rekening is 532,06 EUR afgeschreven.
Bij de transactie in de bunq app staat het volgende vermeld 464,96 GBP, 1 GBP = 1,14431 EUR.

vreemde valutawisselkoerstotaal
PayPal£ 464,96£ 1 = € 1,20073€ 558,29
Rabobank£ 464,96£ 1 = € 1,17053€ 544,24 (waarvan € 10,71 kosten, 2% koersopslag)
bunq£ 464,96£ 1 = € 1,14431€ 532,06

De wisselkoers van de Rabobank heb ik berekend met de bereken tool op deze pagina op de rabobank website. (inloggen noodzakelijk :?) Tevens staan de Rabobank FX rates hier als pdf bestand. (aankoopkoers 0,86825 GBP)

Want als ik daar GBP naar EURO in vul en de Bank Fee op 0% zet krijg ik het volgende te zien
1 GBP = 1.147578 EUR
Your transaction amount of 464.96 GBP = 533.58 EUR in your Card Currency

Zit dit in de afronding? Klopt mijn berekenen?
Ergens voel ik mij nu superieur, want voordat ik bunq had betaalde ik gewoon met PayPal en klaar. Met die gedachte heb ik nu gewoon € 26,23 bespaard. Dat zijn even 5,246 maanden gratis bunq premium in de pack! _/-\o_

In procenten is dat ehmm,.. 558,29/532,06 = 4,9% verschil ala besparing, yeah! d:)b

Hieronder nog wat plaatjes voor de liefhebber :9

Forum
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
ZeroFX is vast een leuke feature maar met N26, via Paypal gelinkt of gewoon als CC, bespaar je waarschijnlijk hetzelfde bedrag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bArT_18
  • Registratie: februari 2002

[Afbeelding]

Overigens gebruik ik Knab Basis (gratis) voor nog eens 5 IBANs, iDeal en betaalverzoeken, maar de gratis Knab Basis ondersteunt geen automatische incasso's, dus die heb ik op OpenBank.

Soms moet je wel een klantenservice bellen om je incasso op een Spaanse rekening te zetten (zoals NS), maar tot nu toe is alles gelukt.
Weet jij wat er met je rekeningen gebeurt indien je dit doet? (overstappen naar Travel/gratis)

Ik heb een gezamenlijke rekening waarvan ik alle incasso heb proberen om te zetten maar of dit allemaal gelukt is weet ik niet. Als ik alles ophef ben ik bang dat ik incassos misloop?

Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:50
bArT_18 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:10:
[...]

Weet jij wat er met je rekeningen gebeurt indien je dit doet? (overstappen naar Travel/gratis)

Ik heb een gezamenlijke rekening waarvan ik alle incasso heb proberen om te zetten maar of dit allemaal gelukt is weet ik niet. Als ik alles ophef ben ik bang dat ik incassos misloop?

Je moet voordat je naar Travel card gaat al je extra rekeningen sluiten, dus je kunt van te voren nog alle lopende incasso’s checken en overzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik denk dat @bArT_18 incasso's van de enige (resterende) rekening bedoelt.

Zelf verwacht ik dat die geweigerd gaan worden onder het Travel card abonnement.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bArT_18
Klopt inderdaad..

Begrijp ik het dus goed dat je met Travel eigenlijk geen rekening(nummer) meer hebt? Gebruiken jullie dit nu dus ook alleen om maar niet je gehele account te moeten verwijderen?

• JDFS
  • Niet online
[...]

Incasso’s komen nog steeds binnen, althans dat gebeurde bij mij wel. Ook al is je incasso-rekening gesloten.

• JeroenE
  • Niet online
bArT_18 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:18:
Begrijp ik het dus goed dat je met Travel eigenlijk geen rekening(nummer) meer hebt?
Je hebt nog wel 1 IBAN over, maar je kan het niet meer echt als dagelijkse bankrekening gebruiken. Je kan alleen het volledige bedrag overmaken naar een andere bankrekening. Anderen kunnen wel geld naar je overmaken. Je kan ook nog wel betaalverzoeken doen, zie birdibird in "Het grote gratis bankentopic". Ik vraag me wel af of dit ook geen foutje van bunq is. Het is in ieder geval geen feature die bunq zelf noemt als pluspunt bij Travel.

@JDFS Incasso's zouden niet meer moeten werken; wellicht is dat anders voor bestaande incasso's (foutje dat die niet worden stop gezet?). Of misschien worden die pas aan het begin van de volgende rekeningperiode stop gezet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nickyb2
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 22:47
[...]

Ik heb een gezamenlijke rekening waarvan ik alle incasso heb proberen om te zetten maar of dit allemaal gelukt is weet ik niet. Als ik alles ophef ben ik bang dat ik incasso's misloop?

Ik zit in een soortgelijke situatie als jij. Ik vertrek bij bunq, heb zo goed als mogelijk al mijn incasso's omgezet en mijn lidmaatschap laten omzetten naar Travel (enkel omdat ze weigeren de overstap service zonder boete uit te zetten). Dat zou ongeveer 20 mei moeten ingaan.

Voor al mijn 'belangrijke' incasso's, zoals hypotheek, verzekeringen, belastingdienst heb ik één maand gecontroleerd of ze juist binnenkomen bij de nieuwe bank. Ik zal vast wel één vergeten zijn, de vraag is of je dat misschien niet beter de deur uit kan doen :D. Als ik hem gemist heb, gaat de incasso niet goed, er zal vast ergens een melding komen dat ik niet betaald heb en dat los ik dan wel weer op.

Door alle overboekingen tussen Bunq en de nieuwe bank heb ik wel het Bunq Compliance Team achter me aan gekregen, zijn erg nieuwsgierig waar mijn geld vandaan komt.

Mijn AdvertentiesTweakBlog

• Redsandro
  • Niet online
[...]

@bArT_18 @nickyb2 ik heb eerst verschillende IBANs bij OpenBank geopend. Dit is een traag proces, dus moet je even de tijd voor nemen. Toen heb ik langzaamaan (over meerdere dagen) één voor één de IBANs van Bunq bekeken, incasso's overgezet, en gesloten. De belangrijkste incasso's heb ik eerst een keer laten gebeuren om te zien of het goed gaat voor ik de IBAN van bunq opzei. Op de pagina het scherm van het sluiten in de Bunq-app zie je een overzicht waar je allemaal op moet letten.
  • Geen saldo
  • Geen incasso's
  • Geen open betalingen
  • Geen actieve kaarten
En nog een paar.

De Bunq-rekening waarvan de meeste incasso's gebeurden is de enige die ik heb overgehouden, en op die rekening heb ik voor de zekerheid een Travel Card aangevraagd om deze te mogen behouden.

Volgens mij zijn automatische incasso's niet toegestaan, maar het geeft me een goed gevoel dat dit nummer ergens nog van mij is. Misschien belangrijker ontving ik op dat adres geld, en dat zou niet meer moeten gebeuren, maar voor de zekerheid kan je in Travel modus het saldo van je rekening overmaken naar een andere bank, en dat geeft ook een veiliger gevoel.

[Voor 5% gewijzigd door Redsandro op 13-05-2020 11:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nickyb2
Zo heb ik het ook aangepakt, omzetten en een maand wachten. De enige reden waarom ik nog die Travel heb is omdat ik weiger de overstap service boete te betalen. Het liefst had ik alles al opgezegd, maar bunq geeft mij drie keuzes:
  • Boete van €129,- betalen om de overstapservice er af te halen, zodat ik mijn lidmaatschap kan opzeggen
  • In plaats van Joint lidmaatschap van €9,95, nu twee keer €7,99 = €15,98 (vind ik te duur) betalen voor twee Premium accounts voor de komende 11 maanden totdat de overstap service afloopt. Daarna kan ik opzeggen.
  • Beide lidmaatschappen (vrouwlief en die van mijzelf) omzetten naar Travel en er vervolgens helemaal niets meer mee doen totdat de overstapservice is afgelopen.
Om die reden maar naar Travel gezet, maar ga er niets meer meer doen denk ik. Kreeg nu alleen Compliance Team op mijn dak. Tussen alle smiley's en regenboogjes maar gezegd dat ik niet van plan enige informatie te delen omdat ik geen vertrouwen meer in bunq heb.

• bArT_18
Dank voor het delen van deze informatie. Ik denk dat ik het ook maar zo ga doen.

Beide de gezamenlijke rekening aangehouden maar lidmaatschap omgezet naar Travel. Wel eerst alle incassos omgezet en geld van de rekening gehaald.

Laten we zien wat er gaat gebeuren na 7 juni..

• Delay
  • Nu online
nickyb2 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:46:
Kreeg nu alleen Compliance Team op mijn dak.
Ben wel verbaasd dat een bank zomaar kan vragen hoe jij aan je geld komt en wat jij ermee doet. En dan ook nog soms jouw geld kunnen blokkeren.

Vraag mij af waarom dat is? Waar kan ik daar meer informatie over vinden?

[Voor 6% gewijzigd door Delay op 13-05-2020 12:27]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• nickyb2
Delay schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:27:
[...]

Ben wel verbaasd dat een bank zomaar kan vragen hoe jij aan je geld komt en wat jij ermee doet. En dan ook nog soms jouw geld kunnen blokkeren.

Ze baseren zich op hoofdstuk 32 van de terms en conditions (maar ik denk dat ze 33 bedoelen) en op de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bijvoorbeeld vanwege de Wet ter voorkoming van terrorisme. Zie bijvoorbeeld https://www.belastingdien...nanciering/wat_is_de_wwft

• PM_Petrol
@Delay Dat doen alle banken.
Als je hoge bedragen ontvangt kunnen ze vragen waar dat vandaan komt. Je kan een Know your customer formulier thuis gestuurd krijgen waar je wat info moet geven over de hoeveelheid geld die je hebt ontvangen.

• goodfella
nickyb2 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:46:
[...]
  • Boete van €129,- betalen om de overstapservice er af te halen, zodat ik mijn lidmaatschap kan opzeggen
...
Even voor de duidelijkheid als je het hebt over "de overstapservice er af te halen"...

Gaat dit om de overstapservice die je hebt afgenomen van bunq toen je van een andere bank afkwam?

• ZXRY
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 23:31
[...]

Dat is een van de belangrijkste taken van een bank. ING heeft daar onlangs nog een forse boete voor gekregen, omdat ze te weinig moeite deden om witwassen tegen te gaan.

https://www.amweb.nl/bran...5-miljoen-boete-101112422

Acties:
  • +7Henk 'm!

• nickyb2
goodfella schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Even voor de duidelijkheid als je het hebt over "de overstapservice er af te halen"...

Gaat dit om de overstapservice die je hebt afgenomen van bunq toen je van een andere bank afkwam?
Ja dat klopt. Voorheen kwam ik van de Rabobank en ben toen naar Bunq gegaan voor een Joint account van €9,95 voor vrouwlief en mijzelf, dat was eind februari. Toen op de befaamde 2 april kregen we te horen we nog drie maanden €9,95 hoefden te betalen, maar daarna zou het €15,99 worden voor ons beiden. Dat vinden we beiden te duur en dus besloten om op te zeggen. Je kunt echter de laatste rekening niet opzeggen, omdat de overstapservice er nog aan hangt en je moet dus doorbetalen tot de overstapservice afgerond is (+/- 13 maanden)

Nu ben ik van mening dat Bunq de boel heeft opgezegd met ons, immers leveren ze het Joint account niet meer. Zoals ook in hun voorwaarden staat, al zijn die dermate vaag dat je het op allerlei manieren kunt interpreteren.
In de voorwaarden van de overstap service staat dat bij een vrijwillige opzegging een boete verschuldigd is. Mijn mening is dat wij die boete niet hoeven te betalen, bunq is van mening van wel omdat ze niet hebben opgezegd maar ons hebben 'geupgrade'. Op vrijwel alle vragen op together en de support chat over wat bunq gaat doen met de klanten die willen overstappen door deze prijsverhoging met een actieve overstapservice komt geen antwoord, alleen maar marketing geouwehoer en dan ik vooral blij moet zijn met gratis premium voor drie maanden (al vraag ik me af wat er dan gratis is) en schijnbaar hebben ze nog steeds niet door dat het straks toch echt duurder wordt voor hun klanten.

Nu is dit niet de enige reden waarom ik het vertrouwen in bunq verloren heb, maar het was wel de druppel (of misschien beter een hele liter) die de emmer deed overlopen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 29-05 09:46

DaDude

D@dude

nickyb2 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:32:
[...]

Ja dat klopt. Voorheen kwam ik van de Rabobank en ben toen naar Bunq gegaan voor een Joint account van €9,95 voor vrouwlief en mijzelf, dat was eind februari. Toen op de befaamde 2 april kregen we te horen we nog drie maanden €9,95 hoefden te betalen, maar daarna zou het €15,99 worden voor ons beiden. Dat vinden we beiden te duur en dus besloten om op te zeggen. Je kunt echter de laatste rekening niet opzeggen, omdat de overstapservice er nog aan hangt en je moet dus doorbetalen tot de overstapservice afgerond is (+/- 13 maanden)

Nu ben ik van mening dat Bunq de boel heeft opgezegd met ons, immers leveren ze het Joint account niet mee. Zoals ook in hun voorwaarden staat, al zijn die dermate vaag dat je het op allerlei manieren kunt interpreteren.
In de voorwaarden van de overstap service staat dat bij een vrijwillige opzegging een boete verschuldigd is. Mijn mening is dat wij die boete niet hoeven te betalen, bunq is van mening van wel omdat ze niet hebben opgezegd maar ons hebben 'geupgrade'. Op vrijwel alle vragen op together en de support chat over wat bunq gaat doen met de klanten die willen overstappen door deze prijsverhoging met een actieve overstapservice komt geen antwoord, alleen maar marketing geouwehoer en dan ik vooral blij moet zijn met gratis premium voor drie maanden (al vraag ik me af wat er dan gratis is) en schijnbaar hebben ze nog steeds niet door dat het straks toch echt duurder wordt voor hun klanten.

Nu is dit niet de enige reden waarom ik het vertrouwen in bunq verloren heb, maar het was wel de druppel (of misschien beter een hele liter) die de emmer deed overlopen.
Helemaal gelijk.

Ik ben ook overgestapt (naar KNAB). Heb ook overstapservice op mijn rekening zitten. Heb handmatig alle machtigingen overgezet naar de nieuwe rekening en ben overgestapt naar gratis travelabonnement. Nu wacht ik totdat de overstapservice afloopt en dan zeg ik mijn hele account op.

Asus A6va

Acties:
  • +2Henk 'm!

• goodfella
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg en jouw verhaal. Jullie zijn wel heel erg benadeeld en schofterig behandeld.
DaDude schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Ik ben ook overgestapt (naar KNAB). Heb ook overstapservice op mijn rekening zitten. Heb handmatig alle machtigingen overgezet naar de nieuwe rekening en ben overgestapt naar gratis travelabonnement. Nu wacht ik totdat de overstapservice afloopt en dan zeg ik mijn hele account op.
Ik was al in bezit van een Travel Card maar mijn vriendin nog niet. Dus haar kaart komt vrijdag binnen.
Daarna downscalen wij naar het gratis Travel Card abonnement.

Dus wij behouden wel onze bunq. Maar na het lezen van jullie ervaringen denk ik wel 3x na om een betaald abonnement te nemen.

• JeroenE
  • Niet online
Mijn mening is dat wij die boete niet hoeven te betalen, bunq is van mening van wel omdat ze niet hebben opgezegd maar ons hebben 'geupgrade'.
Zij hebben geen gelijk. Bij een dergelijke prijsverhoging (die niet van te voren al duidelijk is) mag je als consument gewoon opzeggen en mogen er geen boetes in rekening gebracht worden. Het is natuurlijk niet zo dat als ze 3 maanden korting geven dat dit niet telt.

Het probleem is natuurlijk dat jij dat voor elkaar moet zien te krijgen als het bedrijf niet meewerkt. En aangezien zij jouw geld beheren (althans nu of toen) is dat wat lastiger.

Je moet natuurlijk zelf afvragen of je dit heel principieel wil spelen of dat je gewoon op Travel blijft om het probleem te 'omzeilen'.

• Batavia
JeroenE schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:53:
[...]
Zij hebben geen gelijk. Bij een dergelijke prijsverhoging (die niet van te voren al duidelijk is) mag je als consument gewoon opzeggen en mogen er geen boetes in rekening gebracht worden. Het is natuurlijk niet zo dat als ze 3 maanden korting geven dat dit niet telt.

Het probleem is natuurlijk dat jij dat voor elkaar moet zien te krijgen als het bedrijf niet meewerkt. En aangezien zij jouw geld beheren (althans nu of toen) is dat wat lastiger.

Je moet natuurlijk zelf afvragen of je dit heel principieel wil spelen of dat je gewoon op Travel blijft om het probleem te 'omzeilen'.
Ook als je wel principieel wilt doen. Maar dan moet je het ook 'netjes' doen https://www.bunq.com/asse...23_Terms_Complaint_NL.pdf

dus
1) Netjes melden dat jou stelling is dat je op kan zeggen zonder boete
2) Een klacht indienen bij support@bunq.com als ze nee zeggen
3) Een klacht indienen bij Kifid als ze weer nee zeggen

Dat zijn 3 mailtjes.

Ik denk ook dat je moet realiseren dat together een community is. Daar hard gaan schreeuwen helpt natuurlijk niet en ik vind het niet gek dat ze daar topics sluiten. Op een gegeven moment word het daar wel heel erg van "Ja ik vind het ook niet leuk dat joint stopt". Ze bieden alternatieven (pak & premium) en daar mag je ja of nee tegen zeggen.

En als ik naar tweakers kijk, ook hier hebben we moderatie, en aparte topics als we het niet eens zijn met de moderatie. Maar als ik PFSL een los topic zou openen van "Jullie hebben mijn reactie gewijzigd, hoe oneerlijk" dan denk ik dat dat topic ook heel snel weer weg zou zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

2 teveel wanneer je het mij vraagt. Als bedrijf kan je nou eenmaal niet eerst een abonnement omzetten en dan boetes berekenen wanneer klanten opzeggen.

Bij Bunq voelt alles "beta". Begrijp me niet verkeerd ik vind de nieuwe snufjes leuk en handig. Ik kan er ook mee leven wanneer ze dingen op de schop gooien. Zelfs wanneer er iets even niet werkt zoals het hoort. Ik vind echter wel dat Bunq dan coulant moet omgaan met klanten die er vanaf willen.

• Delay
  • Nu online
Batavia schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:12:
3) Een klacht indienen bij Kifid als ze weer nee zeggen
Wel een interessante vraag wat het Kifid dan gaat doen.

Bij het bestellen van de overstapservice ben je akkoord gegaan met een boete als je de overstapservice binnen een jaar stopzet. Dit zit waarschijnlijk zo dat Bunq de organisatie die de overstapservice implementeert het boetebedrag moet betalen. Ook de latende bank moet kosten maken om het tussentijds stopzetten te implementeren.

De vraag is of het wijzigen van de abonnementsprijs de boeteclausule van de overstapservice onwettig maakt. Wat als ABN de prijs verhoogt, mag je dan ook bij hun de overstapservice kosteloos stopzetten?

Dat Bunq de optie aanbied om naar een gratis Bunq abonnement over te stappen maakt het nog weer ingewikkelder. Als klant heb je dan totaal 0 euro kosten voor de overstapservice. Welk belang heb je dan bij je Kifid klacht? Het is niet de bedoeling dat je rechters laat nadenken over problemen van 0 euro.

• dutchminator
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 30-05 00:44
https://fd.nl/achtergrond...ntechs-te-grazen-te-nemen

Zou de spontane afschaffing van Joint met dit verhaal te maken hebben? Inflatie van de abonnements-aantallen om investeerders te paaien toch geld te blijven leveren?

Klein citaatje, artikel zit voor sommigen achter een paywall:
De afgelopen jaren gingen de waarderingen van fintechbedrijven door het dak. De coronacrisis zet de sector met beide benen op de grond. Om investeerders te verleiden leggen onlinebanken de nadruk op het aantal downloads van hun app.

• Delay
  • Nu online
Het artikel prijst het effect van onlinebanken als Bunq op andere banken:
'Ik houd van onlinebanken. Ze hebben het paradigma van shitty banking services gebroken en traditionele banken gedwongen te innoveren.'
Voor mij een goede reden Bunq lid te zijn!

• nickyb2
Ze bieden alternatieven (pak & premium) en daar mag je ja of nee tegen zeggen.
Als je geen overstapservice hebt lopen ben ik het met je eens. Maar in het geval van een overstap service is het Ja, of nee + €129,-. Het enige 'voordeel' is dat ze nu het Travel lidmaatschap 'gratis' doen en dat je op die manier in essentie kunt opzeggen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

nickyb2 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:04:
[...]
Het enige 'voordeel' is dat ze nu het Travel lidmaatschap 'gratis' doen en dat je op die manier in essentie kunt opzeggen.
Nee, je hebt niets opgezegd en de voorwaarden blijven gewoon gelden. Je hebt alleen gekozen voor de optie zonder maandelijkse kosten.

Als bunq bij wijze van spreken over 2 maanden weer met gewijzigde voorwaarden komt en € 3 per maand zou rekenen voor Travel dan kan je er nog steeds niet onderuit zonder de € 129 voor stopzetten overstapservice te moeten betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Mag ik vragen, waarom hebben jullie de overstapservice gebruikt? Het is weer een service die je afhankelijk maakt van een bank, die jou captive kan houden met een boete.

Tenzij je niet weet waar je allemaal een incasso voor hebt lopen, maar het kostte mij zo’n 2 dagen om alles om te zetten. Wellicht ontgaat mij het doel van de overstapservice (gemak?). Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batavia
JDFS schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:44:
Mag ik vragen, waarom hebben jullie de overstapservice gebruikt? Het is weer een service die je afhankelijk maakt van een bank, die jou captive kan houden met een boete.

Tenzij je niet weet waar je allemaal een incasso voor hebt lopen, maar het kostte mij zo’n 2 dagen om alles om te zetten. Wellicht ontgaat mij het doel van de overstapservice (gemak?). Ik ben benieuwd!
Je gebruikt het omdat het je 2 dagen en nog meer gedoe kost als overboekingen niet omgezet zijn.

• goodfella

Ik kan mij voorstellen dat het soort 'verzekering' is en dus geruststelt.

Ook ik heb alles handmatig doorgenomen. Omdat ik een Zelda-hartjes probleem heb.

Het Zelda-hartjes probleem is dat je het spel niet wilt uitspelen zolang je niet alle hartjes hebt verzamelt. Dus ik moest elke kamer gezien hebben. O-)

• YaMaL!
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-05 18:24
Delay schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:55:
De vraag is of het wijzigen van de abonnementsprijs de boeteclausule van de overstapservice onwettig maakt. Wat als ABN de prijs verhoogt, mag je dan ook bij hun de overstapservice kosteloos stopzetten?
De vraag is hier niet of die boeteclausule onrechtmatig is. De vraag is slechts of de consument ervoor moet opdraaien als de "ontvangende" bank zelf - in dit geval uit puur commerciële overwegingen - de voorwaarden van de onderhavige bankrekening op een voor de consument negatieve manier wijzigt, en die consument daarop zijn recht uitoefent m.b.t. (kosteloze!) beëindiging van de desbetreffende overeenkomst/bankrekening.
Dat Bunq de optie aanbied om naar een gratis Bunq abonnement over te stappen maakt het nog weer ingewikkelder. Als klant heb je dan totaal 0 euro kosten voor de overstapservice. Welk belang heb je dan bij je Kifid klacht? Het is niet de bedoeling dat je rechters laat nadenken over problemen van 0 euro.
Dat maakt de zaak op zich niet ingewikkelder; het biedt slechts een (gemankeerde) escape voor de consument die geen zin heeft veel tijd te besteden en/of financieel risico te lopen door verwikkeld te raken in juridische procedures tegen een sterkere partij. Maar een procesbelang heeft de consument altijd, al was het maar omdat een volgende overstapservice (d.w.z. van de oorspronkelijke pre-bunqbankrekening naar een post-bunq rekening) alleen mogelijk is als op die oorspronkelijke bankrekening geen overstapservice meer loopt. De onderliggende bankrekening van het (vooralsnog i.i.g.) gratis "bunq travel"-product kan immers volgens de voorwaarden van dat product geen incasso's verwerken.

[Voor 10% gewijzigd door YaMaL! op 14-05-2020 12:00]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Je hebt het geluk dat je uitsluitend klant bent bij bedrijven waar je zo een nieuwe incassorekening kan doorgeven. Maar wanneer het gaat om financiële dienstverlening (zoals bijvoorbeeld een hypotheek of een creditcard) is dit niet zo simpel. Vaak moet je dit telefonisch of op papier wijzigen en een rekeningafschrift kunnen overleggen of een kopie legitimatie meesturen.

Als je de overstapservice gebruikt, dan krijgen incassanten automatisch een terugkoppeling van je nieuwe rekeningnummer en hoef je dit niet zelf door te geven. De bank heeft de verificatie al uitgevoerd en dus hoef je ook geen rekeningafschriften of kopie legitimatie te overleggen.

Daarnaast: zodra de overstapservice is begonnen kan je direct de oude rekening sluiten. Als je het zelf allemaal regelt dan kan je dat niet direct doen.

[Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 14-05-2020 12:25]

• Delay
  • Nu online
YaMaL! schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:58:
de voorwaarden van de onderhavige bankrekening op een voor de consument negatieve manier wijzigt, en die consument daarop zijn recht uitoefent m.b.t. (kosteloze!) beëindiging van de desbetreffende overeenkomst/bankrekening.
Dat je het bank abonnement kosteloos kan opzeggen is iedereen het over eens. Maar hoe zit dat voor de overstapservice?

Om iets analoogs te zoeken, bij een een mobiele provider koop je soms ook een product bij een abonnement. Zegt dat je een telefoon neemt met een 2 jaar abonnement. De provider verhoogt de prijs van het mobiele abonnement. Mag je dan je contract opzeggen? Wat gebeurt er met de telefoon?

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Delay schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Dat je het bank abonnement kosteloos kan opzeggen is iedereen het over eens. Maar hoe zit dat voor de overstapservice?

Om iets analoogs te zoeken, bij een een mobiele provider koop je soms ook een product bij een abonnement. Zegt dat je een telefoon neemt met een 2 jaar abonnement. De provider verhoogt de prijs van het mobiele abonnement. Mag je dan je contract opzeggen? Wat gebeurt er met de telefoon?
Dat is nogal een scheve vergelijking. Dit lijkt er meer op ;-)
- Stel een nummer porteren kost 129 euro (Overstap Sevice)
- Indien je een 1 jarig abonnement aangaat voor 10 Euro p/m is porteren gratis (Joint abonnement = 10 euro)
- Twee maanden later verhoogt je provider de kosten met 60% en geeft jou meer data (2 x Premium)
- Jij gaat hier niet mee akkoord en moet nu alsnog de 129,- betalen

• JDFS
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:20:
[...]

Je hebt het geluk dat je uitsluitend klant bent bij bedrijven waar je zo een nieuwe incassorekening kan doorgeven. Maar wanneer het gaat om financiële dienstverlening (zoals bijvoorbeeld een hypotheek of een creditcard) is dit niet zo simpel. Vaak moet je dit telefonisch of op papier wijzigen en een rekeningafschrift kunnen overleggen of een kopie legitimatie meesturen.

Als je de overstapservice gebruikt, dan krijgen incassanten automatisch een terugkoppeling van je nieuwe rekeningnummer en hoef je dit niet zelf door te geven. De bank heeft de verificatie al uitgevoerd en dus hoef je ook geen rekeningafschriften of kopie legitimatie te overleggen.

Daarnaast: zodra de overstapservice is begonnen kan je direct de oude rekening sluiten. Als je het zelf allemaal regelt dan kan je dat niet direct doen.
Duidelijk, hoewel ik ook mijn hypotheekrekening heb omgezet via internet zonder lastig gedoe. Zit dan wel bij een niet-traditionele hypotheekverstrekker.

Maar ik zou sowieso bij een fintech bank huiverig zijn met (niet-bewezen) services, zoals ook verzekeringen e.d. Maar dat is een andere discussie :P

• YaMaL!
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-05 18:24
Die analogie met een telefoon-abo werkt natuurlijk niet. Niet alleen maakt het daarbij nogal wat verschil hoe precies je die telefoon "erbij" koopt (direct volledig betaald, cadeau gekregen, of op afbetaling), maar ook is dat apparaat bruikbaar, waardevol en verhandelbaar los van het gelijktijdig afgesloten abonnement. Dat is bij de overstapservice allemaal niet het geval.

Mij is ook niet helemaal duidelijk wie nou uiteindelijk die "overstapserviceannuleerboete" zou opleggen aan wie cq. zou proberen die te innen bij de consument (oude bank, bunq, of een of andere "overstapservice b.v."). Als dat bunq zelf is, komt dat geheel nou niet bepaald redelijk en billijk over. In het geval van de andere opties bestaat ook nog het risico dat je moet betalen en die schade vervolgens alsnog op bunq mag proberen te verhalen...

Hoe dan ook het gezeik niet waard, iedereen in die situatie mag hopen dat bunq niet ook nog gaat zitten aankloten met prijs en voorwaarden van hun emoticon emoticon travel emoticon card.

• JeroenE
  • Niet online
Ook als je wel principieel wilt doen. Maar dan moet je het ook 'netjes' doen
Tuurlijk moet je netjes doen, je moet het tegen bunq zeggen. Je zou nog kunnen overwegen een klacht in te dienen bij bunq, maar het Kifid zou ik lekker overslaan. Wat schiet je daar mee op?

Voor zover ik weet is het voor een geschillencommissie niet verplicht om naar consumentenrechtwetgeving te kijken, maar wellicht heb ik dat mis.
Delay schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:26:
Zegt dat je een telefoon neemt met een 2 jaar abonnement. De provider verhoogt de prijs van het mobiele abonnement. Mag je dan je contract opzeggen? Wat gebeurt er met de telefoon?
Omdat een vaste prijs en vaste termijn is afgesproken mag de provider het abonnement niet verhogen (er zijn natuurlijk uitzonderingen: bijvoorbeeld als er wettelijke regels veranderen zoals het BTW percentage). Je kan in dat geval eisen dat de provider de afgesproken prijs blijft hanteren.

In dat geval heb je ook als consument een voordeel, jij hebt die telefoon immers al in handen en de provider niet. Bij een bank is het juist andersom. Zij hebben jou geld en jij niet.

Edit:
YaMaL! schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:45:
Mij is ook niet helemaal duidelijk wie nou uiteindelijk die "overstapserviceannuleerboete" zou opleggen aan wie
Dat doet bunq dan aan de klant die de overstapservice opzegt. Daarin zijn ze trouwens niet uniek, andere banken doen dat ook als je het aanvraagt en daarna weer annuleert.

[Voor 13% gewijzigd door JeroenE op 14-05-2020 14:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nickyb2
Zr40 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:31:
[...]

Nee, je hebt niets opgezegd en de voorwaarden blijven gewoon gelden. Je hebt alleen gekozen voor de optie zonder maandelijkse kosten.

Als bunq bij wijze van spreken over 2 maanden weer met gewijzigde voorwaarden komt en € 3 per maand zou rekenen voor Travel dan kan je er nog steeds niet onderuit zonder de € 129 voor stopzetten overstapservice te moeten betalen.
Klopt, het is niet opzeggen. Maar (er van uitgaande dat ze niet op eens geld gaan vragen) hoef ik er niets meer mee te doen. In feite ben ik wel overgeleverd aan welke idee ze nu weer mee op de proppen komen.

Voor nu ontbreekt het me aan de energie om me er nog veel mee bezig te houden. Over 6 dagen zou het Travel abbo in moeten gaan en daarna hoop ik geen enkel contact meer te hebben met bunq behalve met de uiteindelijke opzegging. Al vraag ik me af als je een 12 maanden niets met je rekening doet ze hem gaan bevriezen of iets dergelijks.

Ik zit nu gelukkig bij een bank die daadwerkelijk wel antwoord geeft op mijn vraag en niet enkel een marketingachtig verhaaltje waar ik niets aan heb. Dat stoort me misschien nog wel het meest, het constante zeggen: wij luisteren naar ons klanten, maar antwoord geven op een vraag willen/doen ze niet.

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True