--edit--
het gemis van bunq toegevoegd
---
Mijn bunq ervaringen en overstap van Joint Membership naar ING gezamelijk
Toelichting op de volgende onderwerpen:
- Product
- Service
- Visie
- Bedrijf
- Ali
- Zere been
- Wat zal ik missen?
- Tot slot
Product
De bunq app is goed (niet uitstekend). Het doet bijna alles wat je zou verwachten van een challenger bank.
De UI is matig en doet afbreuk aan zo'n veelzijdige moderne Banking App.
Het heeft een speelse karakter a la
Waze.
Ik vraag me af of ze goede UI validaties doen. Bijvoorbeeld, de in-app notificaties zijn erg onduidelijk. Daar zijn duidelijk verbeterpunten, IMHO.
.
Service
Persoonlijk nooit in aanmerking gekomen met de klantenservice.
Echter op het Together platform verdwijnen kritische topics of worden deze
gesloten. (een must read topic)
.
Visie
Allereerst, veel respect voor de early-move van Ali Niknam om een challengerbank te starten en hoe ver hij is gekomen.
Bij een visie behoren ook missie, strategie en doelen. En bunq lijkt mij de plank misgeslagen te hebben betreft de abonnementen. Ik snap hun strategie hierin niet.
De complexe abonnementsvormen vallen niet lekker bij de doorsnee consument. De consument houdt van simpliciteit. Niet van gedoogd-pack-sharing gedoe. Dat is gewoon maf en riskant. Een pack-owner kan iemand op elk moment ontkoppelen.
.
Bedrijf
Besluiteloosheid
Het introduceren van de Joint abonnement en de stekker eruit trekken laat besluiteloosheid zien. Keer op keer maken ze rare sprongen. Bovendien riekt dit naar chronisch omzet tekort.
Vertrouwen
Dit wekt bij mijn geen vertrouwen. En heb ik moeite om loyaal te blijven aan het bunq merk. En volgens mij is brandlloyaliteit belangrijk, zeker voor een bank
.
Ali Niknam
Ik heb veel lof voor zijn werk en visie. Ik heb hem een keer ontmoet en mijn indruk is dat hij echt een visionair en een go-getter is. Hij ziet dingen en doet er ook wat aan.
Nadeel van een technische CEO?
Dit is mijn gutfeeling. Ali is erg betrokken bij elke regel code. Elke pull request ziet hij langskomen.
Wellicht vind dergelijk technisch persoon het vrij normaal om complexe abonnementsvormen te begrijpen maar de doorsnee consument niet. Is dit zijn valkuil?
.
Zere been
Dat een bedrijf meer omzet nodig heeft en haar prijzen aanpast, prima.
Maar kort na de introductie van Joint Membership, erg maf.
Wat mij erg verbaast is dat pack-sharing met wildvreemden gedoogd is en effectief dan 5 euro per maand betalen.
Maar de voormalige Joint leden moeten wel de volle premium mep betalen (8 euro). Waar is de loyaliteit? Geef deze klanten gewoon een premium abonnement van 5 euro en "
call it a day".
.
ING overstap
Mijn vriendin en ik stappen naar ING over, omdat we daar al beiden een prive rekening hebben en vanuit de ING app al direct een gezamelijke rekening konden openen. Ironisch genoeg was hiervoor geen branch-visit nodig
.
Wat zal ik missen?
bunq is simpelweg de meest frictieloze bankieren-oplossing.
Derhalve zal ik dingen missen
- subrekeningen overzicht
- makkelijk geld verschuiven
- instant pas & bankrekening (ont)koppellen
- ... en alles wat je zonder frictie kunt doen
Wat ik niet ga missen
- de wispelturigheid van bunq abonnementen en dus de onzekerheid van de kosten
- soms wat onhandige user flows
.
Tot slot
Ik kijk uit naar de tijd dat bunq wel stabiel, duidelijk en loyaal is naar haar klanten. Dan open ik weer een bunq rekening.
[
Voor 16% gewijzigd door
goodfella op 11-05-2020 07:30
]