Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Batavia schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:15:
[...]
En waarom zou je de app een slechte rating geven? Die werkt goed. Dat je het niet eens bent met het bedrijf doet er niks van af. Als je het niet eens bent met ratings daar kijk naar apple/google
De app is anders onlosmakelijk verbonden met het beleid dat het bedrijf voert. Gebruik je bunq, dan gebruik je de app.

Bij andere banken heb je gelijk, daar kan je prima bankieren zonder de app.
Wie zijn er het meest geneigd om ratings te geven? Ontevreden gebruikers. Daarnaast heb ik niet het gevoel dat een tevreden Nederlander naar Trustpilot gaat om veel sterren te geven, maar eerder op zoek gaat naar een Nederlandse reviewsite.

Ik hecht niet zoveel waarde aan dit soort reviews.
Maar ik wil een premium bank product inclusief creditcard en ideal. Ik krijg dan toch snel het gevoel van "the rest sucks more"
Helaas ken ik ook geen perfecte bank. Technisch gezien is bunq de beste (althans in Nederland, geen idee hoe het in het buitenland er aan toe gaat bij andere banken). Maar op dit moment in mijn leven hecht ik meer waarde aan vertrouwen dan aan technische voordelen (die ik overigens zeker kan waarderen), en dat vertrouwen ben ik in bunq verloren bij de manier waarop de wijzigingen begin deze maand zijn ingevoerd.

Iedere bank heeft wel iets. In mijn zoektocht ben ik dan uitgekomen op ABN als minst slecht alternatief. Voor iemand anders is dat wellicht ING, of Rabo, of SNS, of een andere bank. Of een combinatie met fintechs en gratis buitenlandse banken. Of gewoon bunq. Iedereen heeft zijn eigen eisen, voorkeuren en afwegingen die je helpen om de juiste keuze te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@JeroenE Ja dat werkt nog steeds. Weet niet of ze geen support geven, die pas verschijnt immers uit zichzelf voor elke (ex-)Android-gebruiker en doet wat ie zou moeten doen.

@Jay-v Ja, dat kan met de API. Zowel Maestro als MasterCard.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

WhatsappHack schreef op maandag 27 april 2020 @ 02:44:
@JeroenE Ja dat werkt nog steeds. Weet niet of ze geen support geven, die pas verschijnt immers uit zichzelf voor elke (ex-)Android-gebruiker en doet wat ie zou moeten doen.

@Jay-v Ja, dat kan met de API. Zowel Maestro als MasterCard.
Toevallig meer info welke api? Of een code example?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zoek twee mensen die een Pack willen delen. 🙋‍♂️ Nu bunq Joint in de prullenbak heeft gemikt, willen mijn partner en ik het op deze manier oplossen. Interesse? Stuur me een privébericht.

Huidige status: we zijn voorzien

[ Voor 7% gewijzigd door Levi Strauss op 27-04-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
SPee schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:05:
Als ik het vergelijk met mijn dagelijkse bank, waar dit €1,50 is dan is dit echt duur.
Dit vergelijk kun je eigenlijk niet maken. Je dagelijkse/traditionele bank biedt geen 25 rekeningen en vier betaalpassen voor 1,50 euro. Als je 25 rekeningen opent bij je traditionele bank ben je, denk ik, zelfs duurder uit.

Daarbovenop heeft bunq leuke features ontwikkeld voor mensen die op een nieuwe manier willen bankieren. Zoals een tweede pincode om een betaling te doen met dezelfde pinpas maar vanaf een andere rekening. Überhaupt direct op je mobiel kunnen wisselen vanaf welke rekening je wilt betalen is een revolutie voor de banken in Nederland.
SPee schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:05:
Dat ze je dan zonder duidelijke communicatie overzetten naar een maandelijkse €8 is echt belachelijk. :(
Helemaal eens! Ik ben - zonder fatsoenlijke communicatie - omgezet van Joint naar Premium. |:( Hoe kun je een abonnement schrappen en een klant omzetten, zonder die klant te informeren wat dat voor hem betekent? En als klanten om opheldering vragen dan de forumposts wegmikken en sommige klanten zelfs bannen. Bizar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:15

Jrz

––––––––––––

Levi Strauss schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:01:
[...]

Dit vergelijk kun je eigenlijk niet maken. Je dagelijkse/traditionele bank biedt geen 25 rekeningen en vier betaalpassen voor 1,50 euro. Als je 25 rekeningen opent bij je traditionele bank ben je, denk ik, zelfs duurder uit.
Knab?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
Ook niet. Knab biedt vijf betaalrekeningen en heeft (nog) geen ondersteuning voor Apple Pay. Als iPhone- en Apple Watch-gebruiker zou ik die functionaliteit plots missen.

Volgens mij is het niet mogelijk bij Knab om met een regulier betaalpakket één gezamenlijke rekening te openen. Zie dat in elk geval niet op de productpagina's staan. Als je persoonlijke en gezamenlijke rekeningen wilt combineren, betaal je dus met z'n tweeën drie (!) keer pakketkosten. Ben je alsnog gezamenlijk 15 euro per maand kwijt.

Bij bunq betaal je voor twee keer Premium 15,98 euro. Een verschil van 98 cent. En als je in een Pack zit, ben je zelfs goedkoper uit. Voor 10 euro per maand kun je dan met z'n tweeën persoonlijke en gezamenlijke rekeningen door elkaar openen. 25 rekeningen per persoon! Moet je dus alleen andere mensen vinden om een Pack mee te delen. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Jrz Daar heb je maximaal 5 bankrekeningen voor 5 euro per maand. Dat is zeker niet duur, maar natuurlijk nog steeds geen 25. In theorie zou je dan 25 euro kwijt zijn, al weet ik niet of het in de praktijk ook kan dat je meerdere keren een pakket afneemt. In ieder geval is dat (als je echt zoveel bankrekeningen wil) dus toch duurder dan bij bunq.

Je kan wel gratis spaarrekeningen openen, dus als je er niet per se van wil betalen of laten incasseren kan het wel een optie zijn.

Grootste nadeel is dat ze geen mobiel betalen hebben. Dat zou dit jaar moeten komen, maar tegen welke voorwaarden of kosten is nog niet bekend voor zover ik weet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02
Levi Strauss schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:35:
[...]

Volgens mij is het niet mogelijk bij Knab om met een regulier betaalpakket één gezamenlijke rekening te openen. Zie dat in elk geval niet op de productpagina's staan. Als je persoonlijke en gezamenlijke rekeningen wilt combineren, betaal je dus met z'n tweeën drie (!) keer pakketkosten. Ben je alsnog gezamenlijk 15 euro per maand kwijt.
Dit klopt niet. Als je beide een Knab betaalpakket hebt is de gezamelijke rekening gratis. dus je betaald dan 10 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
One-eye864 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:41:
[...]

Dit klopt niet. Als je beide een Knab betaalpakket hebt is de gezamelijke rekening gratis. dus je betaald dan 10 euro per maand
Dank voor het aanvullen! Misschien een idee voor Knab om dat ook prominenter op hun website te zetten. ;) Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02
Levi Strauss schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:10:
[...]

Dank voor het aanvullen! Misschien een idee voor Knab om dat ook prominenter op hun website te zetten. ;) Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Eens! Na wat zoeken heb ik hem gevonden maar ik had hem even op bijv https://www.knab.nl/betalen/gezamenlijke-rekening gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKBnqoEISHpWtQqI-ZQEIA_2Qi8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FWlMNxtFiX8tHhiQPdjgU8GM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er is iets aan de hand met de API sinds vandaag. De signature wordt niet geaccepteerd door bunq2ynab.

edit: blijkbaar had ik een oude bunq2ynab versie. Nieuwe versie werkt :)

[ Voor 78% gewijzigd door Zr40 op 28-04-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Zr40 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:33:
Er is iets aan de hand met de API sinds vandaag. De signature wordt niet geaccepteerd door bunq2ynab.

edit: blijkbaar had ik een oude bunq2ynab versie. Nieuwe versie werkt :)
Ohja, de oude manier van request signing die 3 maanden geleden deprecated is is vandaag uitgezet. Heb nog ergens een half werkend project staan met de php-sdk, zou eens moeten kijken of dat nog werkt (al heb ik momenteel niet zoveel motivatie er iets mee te doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 10:27

harlekein

Creator Owner

Levi Strauss schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:01:
[...]

Ja, maar de meeste mensen hebben geen 25 rekeningen nodig. Persoonlijk heb ik nooit meer dan 4 rekeningen tegelijk gehad bij Bunq. Dus waarom betalen voor 25 rekeningen en 4 passen?

Als daar de waarde in zit, waarom dan geen tussenmodel voor 2 passen en 10 rekeningen?

Wat mij vooral stoort is dat als je bereid bent door rare hoepels te springen en met vreemden een abonnement afsluit (Pack) je wel een redelijke prijs kunt krijgen. Gezien dat bunq dit aanbied, het delen van Pack met vreemden op hun forum zelf faciliteert en hoeveel mensen er gebruik van maken geeft bij mij aan dat €5 per maand de sweet spot is.

Biedt dat dan aan en geef de power users die zoveel rekeningen en passen willen de optie voor het hogere prijsmodel.

Maar als je dit zelfs noemt op Together wordt je post direct verwijderd. 🌈
Levi Strauss schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:35:
Knab biedt vijf betaalrekeningen en heeft (nog) geen ondersteuning voor Apple Pay. Als iPhone- en Apple Watch-gebruiker zou ik die functionaliteit plots missen.
Geen NFC is voor mij inderdaad ook de dealbreaker bij Knab.

[ Voor 12% gewijzigd door harlekein op 28-04-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
@harlekein Ben inderdaad benieuwd hoe men bij bunq daarnaar kijkt. Maar wat je zegt: die vraag kun je niet stellen. Zonder twijfel pakt het businessmodel ongunstig uit bij bunq als ze wel tien rekeningen met minder bankpassen voor een lagere prijs aanbieden.

Ik bedoel: Joint opheffen en daarmee boosheid bij klanten oproepen, doe je ook niet voor je lol, zou ik denken.

[ Voor 4% gewijzigd door Levi Strauss op 28-04-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
Levi Strauss schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:33:
Ik bedoel: Joint opheffen en daarmee boosheid bij klanten oproepen, doe je ook niet voor je lol, zou ik denken.
Er is wel 1 verschil: Joint was een aparte abonnementsvorm, die - volgens bunq - "veel mensen niet snapten". Pack is 'gewoon' een vorm van korting op de voornaamste abonnementsvorm.

Daarnaast kan je nog beredeneren dat het idee van Pack zou kunnen zijn om ook andere (mensen die nog geen bunq user zijn) over te halen om dat wel te worden om je pack te vullen. Of dat in de praktijk ook gebeurt weet ik niet.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 21:16
harlekein schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:24:
[...]

Ja, maar de meeste mensen hebben geen 25 rekeningen nodig. Persoonlijk heb ik nooit meer dan 4 rekeningen tegelijk gehad bij Bunq. Dus waarom betalen voor 25 rekeningen en 4 passen?

Als daar de waarde in zit, waarom dan geen tussenmodel voor 2 passen en 10 rekeningen?
Dit is natuurlijk precies wat bunq zichzelf onderscheidend maakt. In feite kost een extra rekening niks. Als er al werk aan zit, zit het er in fraude detectie (controleren van x transacties per persoon), identiteit verifiëren, etc. Of dit nu over 1, 5, of 25 rekeningen gebeurt veranderd niet.

Een normale bank rekent hier natuurlijk ook op.(Bijna) niemand neemt voor 1,50 een rekening zonder betaalpas. Er moet gewoon een bepaald percentage van de mensen alle extra dingen nemen. En het liefst nog een paar dagen rood staan voor die extra euro.
Het is natuurlijk ook dat het eigenlijk onzinnig is om voor te gaan stellen om wel alle voordelen te krijgen maar voor de helft van de kosten. Het is net zoals tegen <vul bank x in> ik wil voor die 1,50 optie ook die extra creditcard, gratis rood kunnen staan of dat mijn partner ook toegang heeft. Ow en plant ook nog een boom of 2.

Traditionele banken upsellen, bunq bied een premium aan voor een fixed price (en een + pakket voor een + prijs).
Gratis producten werken alleen als het of linksom of rechtsom erg onaantrekkelijk is om het echt gratis te laten zijn.

En ja ik denk dat joint opheffen een probleem is. Ze haddden het 1) anders moeten aanpakken voor communicatie en 2) Een gewoon het product moeten houden, renamen, en paar euro bij op tellen, 3) +1 mag echt wel iets aantrekkelijker (maar dan klaag ik over prijs en dat is ook gewoon kansloos)

[ Voor 8% gewijzigd door Batavia op 28-04-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 16:18
Tx die bedoelde ik. Op zich heb je daar een punt. De app werkt grotendeels goed idd. Als onderdeel vd app beleving vind ik ook de afhandeling van abonnementen en waargemaakte beloftes. De app is onderdeel van de dienst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• magician2000
  • Laatst online: 06-08 22:15

magician2000

.....

Er zijn dan wel mensen die de actie(s) van bunq goed praten (bewust / onbewust), maar het blijft een fijt dat:

1) bunq van links naar rechts beweegt en steeds weer voor onaangename verrassingen zorgt.

2) Het dus ook de vraag is of packs wel blijven bestaan.

3) Het wachten is op de volgende onaangename verrassing.

Bunq als enige bank is in mijn ogen niet verantwoord. Ze kunnen bij wijze van spreken morgen besluiten om de stekker eruit te trekken wanneer er (nog) niet genoeg uitzicht is op een solide voortbestaan.

Daarbij, de premium van 25 bankrekeningen en 10 bankpassen is volledig overkill. Wellicht dat een enkele uitzondering hier gebruik van maakt, maar ik denk dat veel mensen meer dan voldoende hebben aan de (bijvoorbeeld) 5 bankrekeningen van knab.

Ja, wellicht geen apple pay en weet ik wat voor fratsen, maar dat is ook geen noodzaak. Daarnaast is, in mijn ogen althans, al die afhankelijkheid van één device ook al niet verstandig te noemen.

De acties van bunq hebben mij in doen laten zien dat ik niet meer bereid ben om veel te accepteren van bedrijven en organisaties. Ik switch dan wel c.q. ga weg als klant en val terug op mijn back-up.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 21:39
... zo ik zie dat ik midden in een storm terecht ben gekomen.

Ik wil van ING overstappen waar ik al 20 jaar klant van ben. Ik vond de prijs wel erg veel voor een bank. Ik dacht misschien zie ik wat leuke comments bij tweakers over de bank....Nu zie ik dat de prijs (gezien de comments etc) pas sinds kort zo hoog is...

Ik zit bij de ING voor 1.75 per maand en de CC is 1.55 per maand.

Ik weet niet of het 8 euro per maand waard is :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@kitkat007 ligt eraan of je behoefte hebt aan:
- meerdere IBANs (on the fly, dat wel);
- snel switchen tussen pasjes;
- twee pincodes op je pasje om zo twee rekeningen aan te kunnen spreken;
- een debit MasterCard;
- online kaarten: je kunt van je Maestro rekening een virtuele MasterCard maken. Dit had ik bijvoorbeeld voor betalingen in de App Store (ging van mijn Maestro rekening 'Vaste Lasten' af).

Ik zelf had hier in 2018 behoefte aan, maar sinds ik YNAB gebruik zijn meerdere bankrekeningen alleen maar vervelend.

Daarnaast geen Instant Payments (alleen naar ABN Amro); ik ben weer teruggeswitcht naar ING en was positief verrast dat een vriend van mij via SNS geld overmaakte en ik het direct ontving. Omdat ik bunq gewend was, wist ik niet dat ING met zowat iedere andere bank binnen Nederland geld direct overboekt.

Ik gebruik trouwens 99% van de tijd Apple Pay en heb dus totaal geen behoefte meer gehad aan mijn bunq pasjes met meerdere pincodes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@kitkat007 De prijs van het Premium abonnement bij bunq is al een heel tijd 8 euro. Net als het Pack van 20 euro voor 4 personen. Wat je hebt gemist is het Joint abonnement waardoor je met maximaal 10 personen (maar in de meeste gevallen natuurlijk veel minder) 1 Premium abonnement (plus 1 extra betaalkaart) kon "delen". Het grootste nadeel was dat je het niet verder kon uitbreiden. Dus een gezin met 2 kinderen die allemaal een Maestro betaalkaart willen en een extra Mastercard om online te shoppen ging dus al niet meer.

Dat abonnement was 10 euro in de maand, maar is dus onlangs van de ene op de andere dag opgeheven.

@JDFS Bijna alle Nederlandse banken hebben al een hele tijd onderling instant payments. Vandaar dat er op Together ook steeds geklaagd wordt dat bunq het nog niet heeft. Het wordt vast opgelost als alle Nederlandse banken ook aansluiten op het Europese systeem, maar dat zal nog wel even duren. In eerste instantie hadden ze trouwens gezegd dat eerst te doen en dan pas de Nederlandse variant te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 10:27

harlekein

Creator Owner

Levi Strauss schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:33:
Ik vermoed dat ze hadden verwacht dat het gros van deze mensen "hook, line and sinker" zouden trappen in de marketing speak "We maken het eenvoudiger" en "we gifted you three months of premium 🙌" om vervolgens na 3 maanden zonder morren 8 EUR per maand te gaan betalen. Ze zitten diep in hun eigen bubble ver van de realiteit vandaan.
Batavia schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:10:
[...]

Dit is natuurlijk precies wat bunq zichzelf onderscheidend maakt. In feite kost een extra rekening niks. Als er al werk aan zit, zit het er in fraude detectie (controleren van x transacties per persoon), identiteit verifiëren, etc. Of dit nu over 1, 5, of 25 rekeningen gebeurt veranderd niet.

...

Gratis producten werken alleen als het of linksom of rechtsom erg onaantrekkelijk is om het echt gratis te laten zijn.
ik reageerde op de stelling dat de 8 EUR per maand een redelijk bedrag is omdat 25 rekeningen bij een andere bank duurder uitpakt dan bij bunq. Dat kan zo zijn, maar behalve voor de power users zijn 25 rekeningen niet nodig en is het bedrag van 8 EUR per maand niet reëel.

Volgens mij vraagt niemand hier om een gratis product, maar er is nogal een verschil tussen 0 en 96 EUR per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:49

NoUser

For Real ?

Bedelen of aanbieden om mee te doen met een pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

[ Voor 113% gewijzigd door Outerspace op 29-04-2020 15:05 ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
Na een lange discussie met de eega toch besloten om voor de duurdere optie te gaan en onze gezamenlijke rekeningen van bunq te verplaatsen naar de Rabobank.

Verrassend: m'n vriendin is de behoudende van ons tweeën (zij bankiert al haar hele leven bij de Rabo en vindt dat wel prima. Ze weet waar ze aan toe is en overstappen is maar gedoe) Ik daarentegen ben veel meer van het nieuwe dingen uitproberen, hou van technische mogelijkheden en schroom uitproberen van nieuwe diensten niet. Vandaar bunq :)
Toch wilde zij in dit geval wel volledig over naar bunq, terwijl ik opteerde voor een deel Rabobank.

Onze situatie:
We hadden
  • 1x (ik) bunq premium via pack à € 5
  • M'n vriendin Rabo basispakket à € 3,10.
  • Via een bunq promo kon m'n vriendin gratis bunqen en zo konden we eenvoudig meerdere gezamelijke rekeningen aanhouden.
De mail met de aankondiging van het opheffen van bunq promo gaf geen alarmbellen bij m'n vriendin, alleen de reactie "jammer, nu moeten we dus gaan kijken wat handiger is".

Na enig rekenwerk kwamen we er achter dat haar Rabo opheffen en via een pack naar bunq de voordeligste optie zou zijn. Zo zouden we ieder onze privé rekening(en) hebben en ook minimaal 2 gezamenlijke rekeningen kunnen aanhouden voor € 10,- per maand. Daarom wilde zij wel naar bunq ondanks voor haar "gedoe".
Ik was degene die beargumenteerde dat twee gezamenlijke rekeningen bij de Rabo openen misschien toch handiger was - ook al was dat duurder.

De redenen:
  • Hoewel ik graag de mogelijkheden van bunq gebruik is onduidelijk of ik over een jaar nog bij ze bankier: dat is volledig afhankelijk van de sprongen die ze nog weer gaan maken met wijzigingen in hun lidmaatschappen. En nu haar laten overstappen op een pack en dan over een half jaar toch weer wat anders wil ik haar niet aandoen. Misschien blijven hun lidmaatschappen aantrekkelijk genoeg, maar bij bunq kan je daar helaas geen pijl op trekken
  • Spreiding van risico. Hoewel zowel Rabo als bunq volledig gedekt zijn door het DGS zal bij een nieuwe bankencrisis Rabo wel gered worden en bunq niet. Net als bij de vorige keer de grootbanken (behalve) Rabo gered zijn, maar DSB niet. Je krijgt je geld wel terug via DNB, maar daar gaat tijd overheen, tot twee weken. Door ons geld bij twee banken te leggen spreiden we dat risico
  • Het zelfde geld voor storingen. Bij bunq heb ik nog nooit een storing meegemaakt, bij de Rabo wel. Maar ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, bunq kan ook zomaar een fikse storing hebben. En dan is het toch fijn dat we ook bij een andere bank zitten om wat te kunnen pinnen
Kortom, we gaan twee extra (gezamenlijke) rekeningen openen bij de Rabo voor meer kosten dan we bij bunq kwijt zouden zouden zijn (haar bestaande €3,10 + €4,05 voor twee gezamenlijke rekeningen plus een pas voor ons beiden). Maar daarmee creëren we voor ons zelf een stukje zekerheid. En kan ik als het nodig is zonder haar er mee lastig te vallen voor de 3e keer overstappen als bunq het voor mij ook te bont maakt :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@dixet Ik moet zeggen dat je post hniet echt duidelijk maakt wat je nu gaat doen. Wat je nu hebt snap ik wel.

In de eerste alinea schrijf je dat je overstapt naar bunq en in de laatste dat je extra bankrekeningen bij de Rabo gaat openen.

Of bedoel je dat jullie nu allebei gaan nemen en dus zowel bij de Rabo diverse bankrekeningen nemen en ook nog allebei Bunq gaan gebruiken?

Ik moet zeggen dat ik vroeger ook nooit bij twee banken tegelijk heb gezeten. Alleen toen we gingen samenwonen hadden we in het huishouden diverse banken, maar dat is uiteindelijk allemaal bij dezelfde bank terecht gekomen.

Het bunq-gedoe is wel de reden dat we nu wel bij diverse andere banken een bankrekening openen. Mocht er dan bij 1 gedoe komen dan ben je toch sneller weg; het openen van bankrekeningen kost nu eenmaal veel tijd vanwege allerlei zaken die gecontroleerd moeten worden, betaalkaarten die opgestuurd moeten worden en noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:37
@dixet wat ook nog een optie is, maar denk ik niet officieel toegestaan is: Een bunq premium account delen, op beide telefoons aanmelden en een pasje aan je vrouw/vriendin geven.

Uiteraard is het wel handig dat je getrouwd bent, omdat je in deze situatie geen en/of rekening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Tamerciaga Dat mag dus inderdaad officieel niet. Als ze er achter komen zijn ze er niet blij mee. Ik heb geen idee hoe goed de controle er op is, maar er zijn zeker mensen geweest die op Together posten dat ze in de problemen kwamen. Maar dan werd er ook met de ene betaalkaart in Nederland betaald en met een andere in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
JeroenE schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:51:
Ik moet zeggen dat je post hniet echt duidelijk maakt wat je nu gaat doen. Wat je nu hebt snap ik wel.
Ik dacht nog wel dat ik zo duidelijk was :)

We hadden
  • 1x bunq pack voor mezelf
  • 1x rabo basis voor m;n vriendin
  • 1x bunq promo vor m'n vriendin zodat we bunq rekeningen kunnen delen
totale kosten € 8,30

We gaan naar
  • 1x rabo basis voor m'n partner
  • 1x rabo direct + extra rekening voor ons samen
Totale kosten €12,35.

Dat is duurder dan 2x pack (wwarbij gezamenlijke rekeningen geen extra kosten met zich meebrengen), maar geeft me toch een veiliger gevoel.
@Tamerciaga dat kan wel, maar ik hou me toch liever aan de regeltjes, zeker gezien de ervaringen van sommige tweakers met bunq-blokkades :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
dixet schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:18:
[...]

Ik dacht nog wel dat ik zo duidelijk was :)

We hadden
  • 1x rabo basis voor m;n vriendin
  • 1x bunq promo vor m'n vriendin zodat we bunq rekeningen kunnen delen
totale kosten € 8,30

We gaan naar
  • 1x rabo basis voor m'n partner
  • 1x rabo direct + extra rekening voor ons samen
Totale kosten €12,35.

Dat is duurder dan 2x pack (wwarbij gezamenlijke rekeningen geen extra kosten met zich meebrengen), maar geeft me toch een veiliger gevoel.
@Tamerciaga dat kan wel, maar ik hou me toch liever aan de regeltjes, zeker gezien de ervaringen van sommige tweakers met bunq-blokkades :/
Waarom een bunq-pack voor de verspreiding in het geval van storingen, als je daar het gratis Moneyou of n26 voor kunt gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
TereZz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:25:
[...]Waarom een bunq-pack voor de verspreiding in het geval van storingen, als je daar het gratis Moneyou of n26 voor kunt gebruiken?
De bunq pack is omdat ik bunq fijn vindt bankieren. We gaan alleen niet allebei naar bunq zodat we de risico's kunnen spreiden. De keus voor de Rabo als tweede bank is puur omdat m'n vriendin daar al zit. Hoeven we niet een derde bank er bij te nemen.

We hadden inderdaad ook 2x pack en een MoneyYou Go kunnen nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
dixet schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:31:
[...]

De bunq pack is omdat ik bunq fijn vindt bankieren. We gaan alleen niet allebei naar bunq zodat we de risico's kunnen spreiden. De keus voor de Rabo als tweede bank is puur omdat m'n vriendin daar al zit. Hoeven we niet een derde bank er bij te nemen.

We hadden inderdaad ook 2x pack en een MoneyYou Go kunnen nemen
Of 2x rabo, 1x samen rabo, 1x n26/Moneyou. Qua kosten goedkoper, allebei samen 1 hoofdbank (mooier overzicht), en bij n26 gratis een mastercard+maestro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
TereZz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:36:
[...]

Of 2x rabo, 1x samen rabo, 1x n26/Moneyou. Qua kosten goedkoper, allebei samen 1 hoofdbank (mooier overzicht), en bij n26 gratis een mastercard+maestro.
Maar dan heb ik zelf geen bunq <insert rainbow here> meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
JDFS schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:29:
@kitkat007 ligt eraan of je behoefte hebt aan:
- meerdere IBANs (on the fly, dat wel);
- snel switchen tussen pasjes;
- twee pincodes op je pasje om zo twee rekeningen aan te kunnen spreken;
- een debit MasterCard;
- online kaarten: je kunt van je Maestro rekening een virtuele MasterCard maken. Dit had ik bijvoorbeeld voor betalingen in de App Store (ging van mijn Maestro rekening 'Vaste Lasten' af).

Ik zelf had hier in 2018 behoefte aan, maar sinds ik YNAB gebruik zijn meerdere bankrekeningen alleen maar vervelend.

Daarnaast geen Instant Payments (alleen naar ABN Amro); ik ben weer teruggeswitcht naar ING en was positief verrast dat een vriend van mij via SNS geld overmaakte en ik het direct ontving. Omdat ik bunq gewend was, wist ik niet dat ING met zowat iedere andere bank binnen Nederland geld direct overboekt.

Ik gebruik trouwens 99% van de tijd Apple Pay en heb dus totaal geen behoefte meer gehad aan mijn bunq pasjes met meerdere pincodes.
Ik had ooit YNAB geprobeerd maar kwam zo omslachtig over (waarschijnlijk begreep ik niet goed hoe je dat het beste kan regelen). Ik wilde idd het gaan gebruiken met meerdere rekeningen etc

Ik gebruik Apple Pay nog niet (heb wel iPhone etc maar gwn nooit aan toe gekomen).

Dank voor antwoord weer wat stof om over na te denken...(wist niet over dat je niet geld gelijk heen en weer kan sturen en daar maakte ik veel gebruik van)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
kitkat007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:22:
zo ik zie dat ik midden in een storm terecht ben gekomen.
...
In de opstart tijd bood Bunq diensten erg goedkoop of zelfs gratis aan. Toen ze geld gingen vragen was dat voor veel mensen een vervelende verassing. De gratis abonnementen zijn nu weg, dus hopelijk zijn deze maanden de laatste "storm".

Zelf moest ik me er ook over heen zetten. Bij de Rabobank betaal je maar 2 euro per maand. Maar uiteindelijk is Bunq mij de 96 euro per jaar meer dan waard. Erg tevreden over de app, de api en support. En je hebt altijd updates om naar vooruit te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
Delay schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:15:
[...]

In de opstart tijd bood Bunq diensten erg goedkoop of zelfs gratis aan. Toen ze geld gingen vragen was dat voor veel mensen een vervelende verassing. De gratis abonnementen zijn nu weg, dus hopelijk zijn deze maanden de laatste "storm".

Zelf moest ik me er ook over heen zetten. Bij de Rabobank betaal je maar 2 euro per maand. Maar uiteindelijk is Bunq mij de 96 euro per jaar meer dan waard. Erg tevreden over de app, de api en support. En je hebt altijd updates om naar vooruit te kijken!
Geld vragen voor een dienst is helemaal niet erg natuurlijk! Alleen om gelijk *3 te betalen moet je idd wel hele goede argumenten hebben. Bijvoorbeeld waar gebruik jij de API precies voor ? Ik bedoel altijd leuk maar heb even geen idee wat ik ermee aan moet... integraties op huishoudboekjes ? idk..

Ik bekijk het vanuit particuliere bril misschien is het zakelijk natuurlijk veel interessanter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
kitkat007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:19:
[...]
Bijvoorbeeld waar gebruik jij de API precies voor ?
Heb een programmaatje gemaakt om transacties te downloaden en in een huishoudboekje te zetten. Best leuk. Er is net een nieuwe developer website, heb al zin om dat in het weekend eens uit te pluizen.

Vind het fijn om alle transacties in een overzicht te hebben. Van online betalingen tot credit card.

Bunq geeft je ook wat meer controle over afschrijvingen. Een incasso binnen Nederland kan je handmatig goed of afkeuren. Ook kan je een virtuele credit card aanmaken voor partijen die je wat minder vertrouwt, bijvoorbeeld een VPN provider of een krant. Die virtuele credit card kan je makkelijk aan en uitzetten.

In het buitenland betaal je bij Bunq geen wisseltoeslag. Banken zoals ING hebben na de introductie hiervan ook meteen hun wissel tarieven verlaagd. Het in beweging brengen van de Nederlandse consumenten bank wereld vind ik zelf een plus. We lopen al ver genoeg achter op Azië en de grootbanken komen niet uit zichzelf in beweging :)

[ Voor 4% gewijzigd door Delay op 29-04-2020 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bunq is erg duur. De app is wel de beste app. Bunq is een onbetrouwbare partij die zich letterlijk niet aan haar eigen afspraken houdt, en forumposts van twee jaar oud aanpast of verwijderd om dat te verbloemen.

Als je het leuk vind en kan betalen, dan zou ik het eens proberen. Het is erg fijn om mee te bankieren. Maar ik zou zeker niet bunq als enige bank hebben.

Bron: Ik had van 2015 tot 2020 een bunq account.

Het hangt er van af wat je belangrijk vind. Is er iets specifieks wat je mist bij ING? Je kunt je ING-rekening ook downgraden naar een basis-versie voor €1.35 per maand, en voor je credit card bijvoorbeeld een (gratis) bunq Travel Card aanvragen.

Kijk ook eens op Sando in "Het grote gratis bankentopic"

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Delay schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:44:
[...]

Banken zoals ING hebben na de introductie hiervan ook meteen hun wissel tarieven verlaagd.
Onzin! De koersopslag is bij de grootbanken de laatste vijf jaar alleen maar omhoog gegaan. Mede daarom worden alternatieven als Revolut en N26 juist steeds populairder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
TexMex schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:22:
Onzin! De koersopslag is bij de grootbanken de laatste vijf jaar alleen maar omhoog gegaan. Mede daarom worden alternatieven als Revolut en N26 juist steeds populairder.
Die informatie had ik uit een post van Darkshadow op dit forum:
-DarkShadow- schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:46:
ZeroFX is trouwens duurder dan Transferwise en consorten, of direct bij een grootbank (die hebben de tarieven flink verlaagd eind vorig jaar).
Maar wat jij zegt lijkt te kloppen, ik zie op de consumentenbond vergelijker 1,2% tot 2% koersopslag bij de grote banken. Dat is best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:49

NoUser

For Real ?

NoUser schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:08:Bedelen of aanbieden om mee te doen met een pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"\
Had de post van Ardana over het hoofd gezien. My bad.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
Tamerciaga schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:59:
@dixet wat ook nog een optie is, maar denk ik niet officieel toegestaan is: Een bunq premium account delen, op beide telefoons aanmelden en een pasje aan je vrouw/vriendin geven.

Uiteraard is het wel handig dat je getrouwd bent, omdat je in deze situatie geen en/of rekening hebt.
Dat moet je volgens mij ook niet willen. Bij fraudegevallen is het voor de bank dan erg lastig om je goed te helpen, gezien er dan onduidelijkheid is over transacties.

Ik wil van ING overstappen waar ik al 20 jaar klant van ben. Ik vond de prijs wel erg veel voor een bank. Ik dacht misschien zie ik wat leuke comments bij tweakers over de bank....Nu zie ik dat de prijs (gezien de comments etc) pas sinds kort zo hoog is...

Vind niet dat je één ING rekening kunt vergelijken met wat bunq aanbiedt. Je krijgt voor 7,99 euro per maand namelijk 25 betaal- en spaarrekeningen met een eigen IBAN. Je hebt de mogelijkheid tot het aanvragen van vier bankpassen (maestro, debit- en creditcard). Het is maar net wat je nodig hebt en hoe je wilt bankieren.
NoUser schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:40:
Had de post van Ardana over het hoofd gezien. My bad.
Op het forum van bunq is er een topic voor het delen van een Pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
Ik wil het wel voor 3 maanden proberen gewoon om te zien 'what the fuss is about' maar zal gezien alle commotie idd het niet als main-bank nemen.

Ik ben niet op zoek naar een gratis bank of iets dergelijks.

Trouwens dat pack gebeuren kan iemand dat even uitleggen moet ik eerst een betaalde account maken alvorens ik de pack kan joinen of hoe werkt dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
@kitkat007 Een bunq Pack werkt zo: één persoon vraagt een Pack-abonnement aan van 19,99 euro. Deze persoon betaalt ook het volledige bedrag.

De eigenaar van de Pack heeft de mogelijkheid om drie mensen uit te nodigen op e-mailadres of telefoonnummer dat gekoppeld is een een ander bunq-account.

Zodra een persoon is uitgenodigd krijgt die daarover een melding met de vraag of je wilt deelnemen aan de Pack van persoon-x.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Delay schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:15:
[...]

Maar moet een bank niet vooral zijn zaakjes op orde hebben en mensen tijdig informeren? Was het niet juist dat bunq de bankwereld wilde veranderen?

Simpel gezegd zijn ze ondoorzichtig (laatste voorbeeld de hele BS dat klanten het groener willen), niet betrouwbaar (dingen wijzigen, niet melden), nu de duurste bank zijn (maakt niet uit dat ze misschien meer bieden, vrijwel niemand die dat allemaal gebruikt) en dus daarmee doen ze precies alles wat ze beloofden niet te doen.

Zijn de andere grootbanken dan wel zo goed? Nee, zeker niet. Vooral het gegraai door die banken staat me niet aan, maar ondertussen sluit bunq zich daar in het rijtje aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Levi Strauss schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:17:

Vind niet dat je één ING rekening kunt vergelijken met wat bunq aanbiedt. Je krijgt voor 7,99 euro per maand namelijk 25 betaal- en spaarrekeningen met een eigen IBAN. Je hebt de mogelijkheid tot het aanvragen van vier bankpassen (maestro, debit- en creditcard). Het is maar net wat je nodig hebt en hoe je wilt bankieren.
Prima, maar dan pak je bijvoorbeeld knab waar je voor minder 5 betaal + 5 spaarrekeningen kunt openen voor één vast bedrag.

Wees eens eerlijk, wie heeft er nu werkelijk 25 IBAN rekeningen met al die extra poespas nodig? Dat is een wel heel beperkt aantal mensen.

Het is jammer dat bunq zich niet vanaf dag 1 enkel op dit segment heeft gericht en niet mensen heeft gelokt met allerlei loze beloftes. Hierdoor hebben ze een "die nieuwkomers zijn geen haar beter" situatie gecreëerd waar enkel de gevestigde banken van profiteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

kitkat007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:19:
[...]

Ik bekijk het vanuit particuliere bril misschien is het zakelijk natuurlijk veel interessanter :)
Ik zie niet in hoe het zakelijk wel interessant zou kunnen zijn. Een klein bedrijf heeft genoeg aan één of twee bankrekeningen. Indien je het puur op safe speelt, bij voorkeur bij twee banken.

Business pakket is trouwens nog duurder en (nog wel althans) in twee smaken. Wederom met die zogenaamde "groen" bullshit waar ik niet in geloof.

Wil je groen? Doe dan iets waarvan je zeker weet dat dit zinvol is en vertrouw hiervoor niet op derden die dit plotseling introduceren als een soort lijfspreuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Inderdaad midden in de storm. Maar dit is niet de eerste storm bij bunq en daar zit vooral het probleem. Wat bunq hierdoor gedaan heeft is zichzelf als onbetrouwbaar presenteren, zeker ook naar klanten van het eerste uur. Door die klanten (van veelal gratis pakketten) heeft bunq zover kunnen komen. Nu worden diezelfde klanten als oud vuil behandeld.

Voor mij was dit verhaal, geen communicatie over gedane wijzigingen en dit dus terug moeten lezen op een andere manier en daarnaast dus van een "free" naar een peperduur account, de druppel. Ik ben er weg en zal er nooit weer terugkeren. Net als vele anderen.

Daarnaast, ik blijf hier lezen hoe geweldig die app wel niet zou zijn. Daar heb ik nooit wat van bemerkt. Het is een app zoals ander bankapps. Niet meer, niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@magician2000 de app is in sommige opzichten wel "beter", al moet ik natuurlijk wel zeggen dat ik niet de apps van alle andere banken heb.
Bijvoorbeeld het overzicht van alle transacties van alle bankrekeningen (inclusief zoeken). Rekenmachinefunctie bij het ingeven van een bedrag als je gaat overboeken.

Soms omdat andere banken die functionaliteit niet hebben. Bijvoorbeeld toevoegen van een notitie of foto bij een transactie. Of wisselen van de bankrekening aan je betaalkaart (al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat juist veel sneller zou willen kunnen doen). Instellen van limieten op een betaalrekening. Mogelijkheid handmatig goedkeuren van incasso's plus incasso's die niet gelijk geweigerd worden maar de mogelijkheid om daar eerst wat aan te "doen". Bankafschrift maken waarbij je zelf de datum van en tot/met kan selecteren. Afschrift maken van een enkele transactie.

Of zijn er ook andere banken waarbij dat kan? Soms weet ik dat het bij enkele andere banken wel bestaat, bij lang niet allemaal. Bijvoorbeeld dark mode.

Maar er zijn ook veel zaken die ik onhandig vind. Zoals bij overschrijvingen maken dat je door 4 schermen moet gaan ipv dat alles op 1 scherm zit. Het ontbreken van 'echt' adresboek. De irritante eigenschap om dingen te verstoppen onder swipen. Nouja, best veel dus 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@JeroenE, veel handige dingen inderdaad die ik nu bij ING niet heb. Echter, nu ik weer ING dagelijks gebruik, vraag ik mij af of ik er wel veel gebruik van maakte:
  • rekenmachine bij overboeken: de keren dat ik zelf iets overboek, zijn op een hand te tellen. Nu dus de calculator app daarvoor openen.
  • toevoegen foto’s: nooit.
  • betaallimiet per pas: dit was wel verrekte handig, alhoewel ik de laatste maand slechts van 1 pas (en maar 1 rekening) gebruik maakte.
  • wisselen rekening van pas: leuk in het begin, sinds Apple Pay zelden gebruik van gemaakt.
  • automatische incasso’s limiteren: dit mis ik heel erg. Dit was verrekte handig!
  • afschriften downloaden: super handig, inclusief handtekening van bunq. Maakte er zelf vrij weinig gebruik van, meer voor officiële instanties. Maar daar voldoet ING ook mee.
Wat ik achter ben gekomen wat ik ook mis: een debit MasterCard. Ik vond het fijn dat bij bepaalde winkels het geld direct van mijn rekening werd gehaald, in plaats van via de creditcard. Ach ja, nu dit probleem opgelost door direct af te lossen op mijn creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

JeroenE schreef op donderdag 30 april 2020 @ 06:06:
@magician2000 de app is in sommige opzichten wel "beter", al moet ik natuurlijk wel zeggen dat ik niet de apps van alle andere banken heb.
Rekenmachinefunctie bij het ingeven van een bedrag als je gaat overboeken.
Ik vind dit super handig bij het sturen van een betalingsverzoek. Iets voorschieten en terugvragen is echt super makkelijk bij Bunq. Klik transactie -> in de app delen door het aantal personen -> send. Het is zo'n eenvoudige functionaliteit (ook om te implementeren) dat ik me verbaas dat andere banken dat nog niet gekopieerd hebben. (Zover ik weet)

[ Voor 5% gewijzigd door Jay-v op 30-04-2020 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@JDFS De rekenmachine gebruik ik ook niet heel vaak, maar is wel handig dat het kan. Je doet bijvoorbeeld boodschappen en neemt ook wat spullen voor iemand anders mee: 1,34 + 0,79 + 1,67 = 3,80. Tuurlijk, kan je ook even ergens anders uitrekenen. Maar gewoon handig dat je er niet een andere app voor hoeft te openen.

Foto's voeg ik zelden toe (vast wel eens gedaan om te proberen), maar notities best vaak. Meestal gewoon even korte omschrijving van wat er is gekocht zodat (als ik ooit moet terug zoeken) zeker weet dat ik de juiste betaling heb.

Ik gebruik Android maar wissel dus juist wel vaak van bankrekening. Boodschappen van de boodschappenrekening, banden wisselen van de autorekening, nieuwe broek van de kledingrekening etc. Als je dat met Apple Pay wil moet je toch ook de bankrekening wisselen?

Bij bunq had ik trouwens ook een aparte bankrekening voor geld wat ik uitgaf met de ICS credit card. Daar maakte ik dan geld naar toe over als ik wat kocht met de credit card. Soms vond ik dat fijn omdat daar net wat meer services op zitten dan op die van bunq. En eens in de zoveel tijd kwam je nog wel eens een webwinkel tegen die de bunq betaalkaarten niet begreep (al heb ik dat al maanden niet meer gehad).

Wist je trouwens dat je bij veel credit cards ook van te voren geld kan storten?

Andere bankapps hebben trouwens ook hun eigenaardigheden hoor. Zo kan je bij ASN inloggen op de website dmv het scannen van een QR code op je mobiel. Alleen gaat dat dus niet als je op je mobiel in de ASN app bent ingelogd. Je moet eerst uitloggen en dan kan je pas de QR code scannen. Wie verzint het dat je dat niet mag doen als je al in de app bent ingelogd. En nog irritanter: als je die QR code dan scant wordt het geluid van een fotocamera nagedaan |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kan je bij Bunq spaargeld 'locken'? Bijvoorbeeld door in te stellen dat als je iets van je spaarrekening naar je betaalrekening overboekt hier een dag vertraging op zit? Meer als een veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat bij toegang tot je account je spaargeld in een keer kan worden weggeboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:53:
Ik gebruik Android maar wissel dus juist wel vaak van bankrekening. Boodschappen van de boodschappenrekening, banden wisselen van de autorekening, nieuwe broek van de kledingrekening etc. Als je dat met Apple Pay wil moet je toch ook de bankrekening wisselen?

Wist je trouwens dat je bij veel credit cards ook van te voren geld kan storten?
Eens hoor, zo deed ik eerst ook switchen tussen diverse rekeningen. Echter, sinds ik YNAB (jaja, zullen jullie nu wel moe van zijn) gebruik is het nut van diverse rekeningen echt 0.0% in mijn ogen. YNAB is nog meer dan bunq echt een wereld die open is gegaan voor mij: elke euro een doel geven en geen gedoe meer met meerdere rekeningen.

Ik heb een studentencreditcard bij ING, geen idee of dat daarmee ook mogelijk is. Maar aflossen nadat de transactie is gedaan werkt voor mij nu ook prima om mijn overzicht in YNAB en ING gelijk te houden qua geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
Ronwiel schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:26:
Kan je bij Bunq spaargeld 'locken'? Bijvoorbeeld door in te stellen dat als je iets van je spaarrekening naar je betaalrekening overboekt hier een dag vertraging op zit? Meer als een veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat bij toegang tot je account je spaargeld in een keer kan worden weggeboekt.
Ik zou eerder kijken hoe mensen bij jou account kunnen komen. Vertraging lijkt me enkel frustrerend en niet extra veilig (het idee van mijn spaarrekening is ook dat ik niet iedere dag kijk/zie hoeveel er precies op staat. Laat staan dat ik zou zien als er een actie 'pending' staat. Dus die dag gaat daar niet bij helpen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ronwiel Nee, bunq heeft geen optie dat je niet bij je geld kan komen. Ze hebben wel de mogelijkheid tot een Spaardoel. Dat mogen er ook meerdere zijn trouwens, ze tellen mee voor het aantal bankrekeningen dat je kan openen. Bij die bankrekeningen krijg je dan een extra vraag als je geld wil overboeken of ene betaalkaart aan de bankrekening hangt. Maar je kan dus gewoon doorgaan en je geld uitgeven.

Er kan maar 1 Spaardoel actief zijn om via afronding van de betalingen te sparen.

Ik ken eerlijk gezegd ook geen andere bank die dat wel heeft. Er zijn natuurlijk wel banken die deposito's aanbieden, maar dan kan je pas na de afloop van de deposito bij je spaargeld.

@JDFS Oke, maar dat heeft dan dus helemaal niets met Apple Pay te maken. Dat werkt natuurlijk ook als je met betaalkaarten betaald. Maar YNAB kost ook 7USD per maand (als je per jaar vooruit betaald).

Wat het niet kan is wat ik wel wil: voorkomen dat er geld uitgegeven wordt wat al een andere bestemming heeft. En dat gebeurd wel bij bunq als je meerdere bankrekeningen gebruikt. Dan krijg je bij een betaling gewoon de melding dat de betaling mislukt is vanwege onvoldoende saldo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@JeroenE En precies dat punt, voorkomen dat er geld uitgegeven wordt wat al een andere bestemming heeft, wordt door YNAB gedaan :Y. Wellicht niet 'fysiek' zoals bij bunq, maar ik betrapte me erop dat als de transactie mislukte, ik gewoon geld oversluiste van een andere rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@JDFS Maar als YNAB niet voorkomt dat ik in een winkel met een betaalpasje die dure gadget afreken wat heeft het dan voor nut? Uiteindelijk kom ik dan geld te kort omdat (bijvoorbeeld) het potje vaste lasten wel 1234 euro zou moeten zijn, maar er fysiek nog maar 321 euro op de bankrekening staat.

Wellicht snap ik het onderscheid niet, maar als jij in het geval van de melding "saldo tekort" van een andere bankrekening gaat betalen dan kan je nu in YNAB toch ook geld uit je ene potje naar je andere potje schuiven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je pas bij de kassa ontdekt dat je budget ontoereikend is, dan gebruik je het niet als budget maar als restrictie. Het hele idee van YNAB is dat je van tevoren al weet dat je het nog niet (of juist wel) kan betalen.

En ja, je kan schuiven tussen potjes als je ziet dat je budget niet meer overeenkomt met je huidige wensen. Dan zeg je tegen jezelf (van tevoren): dit geld ga ik nu niet meer uitgeven aan X (het potje waar het geld eerst in zat) maar aan Y.

Verder is YNAB ook zeker niet overbodig als je naast bunq ook rekeningen bij andere banken hebt, of bijvoorbeeld een credit card met maandelijkse incasso.

[ Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 30-04-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Bij het contactloos betalen met de Bunq app en m'n smartphone gaat het bij betaalterminals van Afbeeldingslocatie: https://vx680.nl/wp-content/uploads/2019/03/verifone-vx680.png vaak mis. In eerste instantie moet je natuurlijk de fingerprint sensor gebruiken. Wanneer je dan nogmaals je toestel er tegenaan houd, gaat het scherm van m'n Sony Xperia 1 echter flitsen tussen betalen en "betaling mislukt" en lukt het betalen uiteindelijk niet. Bij andere terminals (die waar je je toestel tegen de zijkant houdt), gaat het eigenlijk altijd goed.

Vraag me dus af of dit nu aan m'n toestel ligt, of dat het aan de Bunq app ligt. Er is overigens wel een oplossing voor en dat is van te voren je virtuele pas autoriseren, maar daar denk je niet altijd aan.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Atomsk schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:10:
Bij het contactloos betalen met de Bunq app en m'n smartphone gaat het bij betaalterminals van [Afbeelding] vaak mis. In eerste instantie moet je natuurlijk de fingerprint sensor gebruiken. Wanneer je dan nogmaals je toestel er tegenaan houd, gaat het scherm van m'n Sony Xperia 1 echter flitsen tussen betalen en "betaling mislukt" en lukt het betalen uiteindelijk niet. Bij andere terminals (die waar je je toestel tegen de zijkant houdt), gaat het eigenlijk altijd goed.

Vraag me dus af of dit nu aan m'n toestel ligt, of dat het aan de Bunq app ligt. Er is overigens wel een oplossing voor en dat is van te voren je virtuele pas autoriseren, maar daar denk je niet altijd aan.
Ik heb dezelfde problemen met deze terminal. Altijd gezeik. Duurt vaak zo'n 6-7 keer en een rood hoofd voordat 't lukt.... :(

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:21:
Wellicht snap ik het onderscheid niet, maar als jij in het geval van de melding "saldo tekort" van een andere bankrekening gaat betalen dan kan je nu in YNAB toch ook geld uit je ene potje naar je andere potje schuiven?
Ik maak een jaar of tien al gebruik van - wat ik noem - een incassorekening. Al mijn automatische en geplande betalingen gaan van die rekening af. Ik weet wat ik elke maand op die rekening moet zetten. Eigenlijk kan ik daardoor mijn betaalrekening zien als digitale portemonnee. Op is op en dat zonder in financiële problemen te komen. (En nee, het gebeurt mij nooit dat het geld op mijn betaalrekening daadwerkelijk op is.)

Met bunq heb ik dat nog iets verder opgesplitst, ook omdat ik nu een aantal gezamenlijke rekeningen heb.

Persoonlijk
  • Betaalrekening
  • Incassorekening
  • Spaarrekening
  • Zorgkosten
Gezamenlijk
  • Betaalrekening
  • Incassorekening
  • Spaarrekening
  • Fun (voor etentjes en andere fun)
Die incassorekening had ik overigens in het begin voor 0,95 euro per maand bij de Rabobank. Later overgestapt naar Joint. Inmiddels zit ik in een Pack. Ik weet vrij zeker dat de switch van Rabobank naar bunq niet had gemaakt met huidige pakketten en prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:24:
Als je pas bij de kassa ontdekt dat je budget ontoereikend is, dan gebruik je het niet als budget maar als restrictie. Het hele idee van YNAB is dat je van tevoren al weet dat je het nog niet (of juist wel) kan betalen.

En ja, je kan schuiven tussen potjes als je ziet dat je budget niet meer overeenkomt met je huidige wensen. Dan zeg je tegen jezelf (van tevoren): dit geld ga ik nu niet meer uitgeven aan X (het potje waar het geld eerst in zat) maar aan Y.

Verder is YNAB ook zeker niet overbodig als je naast bunq ook rekeningen bij andere banken hebt, of bijvoorbeeld een credit card met maandelijkse incasso.
Is YNAB echt een toegevoegde waarde als ik al budgetteer - maar dan met aparte bankrekeningen? Ik ben wel geïnteresseerd. Vind hun videos ook hilarisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:24:
Nouja, meer als combinatie eigenlijk. Al moet ik zeggen dat het nog niet voorgekomen is dat ik er pas bij de kassa achterkwam dat er te weinig geld op de bankrekening staat. Ik vind het gewoon fijn idee dat -mocht ik een keer vergeten het saldo te checken of toch net te veel spullen in het mandje heb gegooid- die extra check er wel is.

Mij lijkt dat als je alles in YNAB gaat doen dat je dan juist niets aan allerlei extra features van bunq hebt. Dan heb je toch genoeg met een standaard bankrekening, mits voorzien van betalen met je mobiel?

Edit: ohja, met bunq kan je toch ook van te voren kijken wat er in je potje zit? Dus dat vind ik niet echt een specifiek voordeel van YNAB.
Levi Strauss schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:30:
Ik maak een jaar of tien al gebruik van - wat ik noem - een incassorekening. Al mijn automatische en geplande betalingen gaan van die rekening af. Ik weet wat ik elke maand op die rekening moet zetten. Eigenlijk kan ik daardoor mijn betaalrekening zien als digitale portemonnee.
Precies, dat is hoe wij al enige decennia werken.

Bunq heeft er voor gezorgd dat ik nu veel meer aparte potjes heb die echt 'bijgehouden' worden in plaats van natte vinger werk wat ik waar voor had bedoeld (iedere keer een spreadsheet of ander programma bijhouden ofzo werkt in de praktijk ook niet voor mij). Nouja, eigenlijk wilde ik dit al maar vond een heleboel extra bankrekeningen te veel geld. Dus toen ik bunq (en Pack) ontdekte was ik daar erg blij mee.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 30-04-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Levi Strauss schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:30:Ik maak een jaar of tien al gebruik van - wat ik noem - een incassorekening. Al mijn automatische en geplande betalingen gaan van die rekening af.
Da's een heel aardig idee, die kende ik nog niet. De tijd van budgetteren ligt achter me, maar deze manier stelt je in staat om ietsje meer grip te houden op de vaste lasten.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
@TucanoItaly Precies dat. Het geld dat op je betaalrekening staat is dan ook gelijk je bestedingsruimte. Als alles van één rekening gaat, vind ik dat onoverzichtelijk. Het kan dan gebeuren dat je geld uitgeeft dat je eigenlijk voor iets anders nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
TucanoItaly schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:47:
[...]

Da's een heel aardig idee, die kende ik nog niet. De tijd van budgetteren ligt achter me, maar deze manier stelt je in staat om ietsje meer grip te houden op de vaste lasten.
Ik doe dit zelfs met kinderbijslag/inkomsten. Al mijn 'onregelmatige' inkomsten komen op een aparte rekening binnen en ik keer mijzelf maandelijks uit zodat ik het uit spreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Levi Strauss @TucanoItaly ik doe iets soortgelijks. Voorheen met Bunq, maar nu met Knab en OpenBank.

Zowel OpenBank als Knab Basis hebben 5 IBANs.

OpenBank voor betalen
  1. Fitbit Pay/betaalrekening
  2. Incassorekening voor NS/OV
  3. Overige incasso's
  4. Buffer*
*) Omdat geld overmaken naar OpenBank niet instant is, heb ik altijd een buffer om meteen een andere rekening aan te vullen. Terwijl ik een andere rekening aanvul maak ik geld over naar deze rekening.

Knab
  1. iDeal/betaalverzoek rekening
  2. Inkomsten werk
  3. Inkomsten AdSense
  4. Spaarpotje
N26 business

Zakelijke uitgaven.

De incasso van Stadsparkeren gaat (helaas) nog van mijn tijdelijke Bunq premium omdat zij de IBAN van OpenBank (Spaans) niet accepteren. Daar moet ik nog wat op verzinnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 30-04-2020 21:40 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
@Sando Waarom heb je gekozen om a.) alles te splitsen over twee banken, en b.) meerdere rekeningen voor incasso's en meerdere rekeningen voor inkomsten te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

JeroenE schreef op donderdag 30 april 2020 @ 06:06:
Bijvoorbeeld het overzicht van alle transacties van alle bankrekeningen (inclusief zoeken). Rekenmachinefunctie bij het ingeven van een bedrag als je gaat overboeken.

Soms omdat andere banken die functionaliteit niet hebben. Bijvoorbeeld toevoegen van een notitie of foto bij een transactie. Of wisselen van de bankrekening aan je betaalkaart (al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat juist veel sneller zou willen kunnen doen). Instellen van limieten op een betaalrekening. Mogelijkheid handmatig goedkeuren van incasso's plus incasso's die niet gelijk geweigerd worden maar de mogelijkheid om daar eerst wat aan te "doen". Bankafschrift maken waarbij je zelf de datum van en tot/met kan selecteren. Afschrift maken van een enkele transactie.

Of zijn er ook andere banken waarbij dat kan? Soms weet ik dat het bij enkele andere banken wel bestaat, bij lang niet allemaal. Bijvoorbeeld dark mode.

Maar er zijn ook veel zaken die ik onhandig vind. Zoals bij overschrijvingen maken dat je door 4 schermen moet gaan ipv dat alles op 1 scherm zit. Het ontbreken van 'echt' adresboek. De irritante eigenschap om dingen te verstoppen onder swipen. Nouja, best veel dus 8)
Dank voor je reactie.

Wat ik dan lees is dat de app (mogelijk) uitgebreider is dan bij andere banken. Daaraan voeg ik dan ook toe dat ik er niets tussen vind staan waarvan ik ook maar enigszins het gevoel heb dat ik het nodig heb of er gebruik van zou maken (mijn vermoeden is van niet).

Deels zijn die functionaliteiten er ook bij andere banken (o.a. ING, knab). Ik denk ook niet dat bunq echt uniek is in het geheel maar vooral in hun grote mond over diverse zaken in de app.

Echter loopt bunq wel achter op het gebied om via een gewone computer simpel zaken te kunnen regelen. Dan vooral ook zonder app, dus via een browser, want dat noem ik simpel (op ieder systeem beschikbaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:41:
[...]
Nouja, meer als combinatie eigenlijk. Al moet ik zeggen dat het nog niet voorgekomen is dat ik er pas bij de kassa achterkwam dat er te weinig geld op de bankrekening staat. Ik vind het gewoon fijn idee dat -mocht ik een keer vergeten het saldo te checken of toch net te veel spullen in het mandje heb gegooid- die extra check er wel is.

Mij lijkt dat als je alles in YNAB gaat doen dat je dan juist niets aan allerlei extra features van bunq hebt. Dan heb je toch genoeg met een standaard bankrekening, mits voorzien van betalen met je mobiel?

Edit: ohja, met bunq kan je toch ook van te voren kijken wat er in je potje zit? Dus dat vind ik niet echt een specifiek voordeel van YNAB.
En dit is precies de reden dat ik weer terug ben naar ING. Kan nog 2 jaartjes daar gebruik maken van mijn gratis studentenrekening, dus voor mij is de winst EUR 60 per jaar in een Pack of EUR 96 per jaar voor Premium. Als ik weer moet betalen voor ING, dan scheelt het nog steeds EUR 43,80 (Pack) of EUR 79,8 (Premium) bij het goedkoopste Basispakket - ik neem alleen op vakantie cash op.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat YNAB wel doet wat bunq niet kan: totaalbedragen per maand budgetteren, vooruit plannen qua budget en een aantal leuke metrics laten zien. Pas na een aantal maanden heb je een goed overzicht, dus het is wel even een 'zure' appel waar je heen moet bijten in het begin. Ik zag de meerwaarde van YNAB niet in, totdat ik aan de trial begon en merkte dat ik bunq steeds vaker links liet liggen en YNAB meer als graadmeter gebruikte.

Mijns inziens valt budgetteren in bunq totaal niet te vergelijken met budgetteren in YNAB - ik heb met beide ervaring en hield er met mijn budget in bunq een Excel spreadsheet op na om mijn budget in kaart te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
magician2000 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:26:
Daaraan voeg ik dan ook toe dat ik er niets tussen vind staan waarvan ik ook maar enigszins het gevoel heb dat ik het nodig heb of er gebruik van zou maken (mijn vermoeden is van niet).
Dat kan natuurlijk best zo zijn; ik denk ook niet dat bunq de bank van iedereen is. Zeker als je genoeg hebt aan 1 of 2 bankrekeningen en je wil verder geen spannende dingen dan ben je elders veel voordeliger.
Deels zijn die functionaliteiten er ook bij andere banken (o.a. ING, knab). Ik denk ook niet dat bunq echt uniek is in het geheel maar vooral in hun grote mond over diverse zaken in de app.
Ik denk wel dat bunq (voor Nederland) uniek is in diverse zaken. Dat ze een grote mond hebben ben ik zeker met je eens; vooral omdat wat ze roepen ze vaak na een tijdje al niet meer waar maken.

Maar knab (en ik meen ING) heeft zeker niet de mogelijkheid om een andere bankrekening aan een betaalkaart te hangen, een incasso die mislukt toch nog te betalen etc.

Sommige dingen hebben ze (denk ik) wel, maar dan weer niet in je app. Dan moet je weer eerst inloggen op een website. Bijvoorbeeld downloaden van een bankafschrift bij kanb moet via de website en kan niet op je telefoon.
Echter loopt bunq wel achter op het gebied om via een gewone computer simpel zaken te kunnen regelen. Dan vooral ook zonder app, dus via een browser, want dat noem ik simpel (op ieder systeem beschikbaar).
Dat is alleen simpel als je ergens bent waar je achter een PC zit. Als je in de winkel staat kan je dus niet even simpel op je bankomgeving inloggen en dingen regelen. Bij bunq kan dat wel.

Bij knab kan je op je telefoon niet inloggen op hun website. Daar moet je dus een ander apparaat voor gebruiken. Of dat soort dingen dan in de app komen durven ze niet te zeggen.

Nu snap ik wel dat je misschien zulke dingen niet dagelijks in de winkel op je telefoon wil doen. Maar dat neemt dus zeker niet weg dat de app van bunq op zulk soort vlakken wel "beter" is.

Ik heb geen ING dus ik heb geen idee of je daar wel op je mobiel in de website kan komen.

@JDFS bunq is ook met de eerste stappen op dat gebied begonnen met hun "Insights". Maar goed, persoonlijk vind ik dat dus helemaal niets. Mijn app wordt er trager van, de voorspellingen kloppen van geen kant (zelfs niet op bankrekeningen waar het echt super voorspelbaar is dat er op de 1e van de maand geld wordt gestort) en je kan alleen de categorieën gebruiken die bunq heeft bedacht.

Bovendien houdt het natuurlijk ook geen rekening het splitsen van een betaling (of declareren bij je werk/familie/buurpersoon), werkt het (meen ik) niet op bankrekeningen die alleen met je zijn gedeeld en al dat soort dingen. Dan moet je weer afwachten of ze dat ooit gaan bouwen.

Misschien zijn mijn budgetbehoeftes gewoon te simpel; 9 van de 10 is gewoon een jaarbedrag delen door 12, beetje afronden naar boven en dan een periodieke overschrijving instellen zodat ik volgend jaar genoeg geld heb om te kunnen betalen. Je hebt dan inderdaad geen mooi overzicht hoe vol het potje als is, zeker niet als je dat voor vijftien verschillende dingen wil doen die allemaal op een ander tijdstip betaald moeten worden. In dat geval is bunq wel handig omdat je zoveel bankrekeningen hebt dat je voor bijna alles wel een aparte bankrekening kan openen, zodat je dit overzicht min of meer alsnog makkelijk hebt. Maar goed, bij veel van die potjes interesseert het me dus eigenlijk niet zo veel wat er precies in zit. Ik weet dat er over 12 maanden genoeg in zit en dat is waar het om gaat.
Als je aan het sparen bent voor een <grote uitgave naar keuze> en het bedrag wat je over hebt is niet iedere maand hetzelfde is dat natuurlijk zeker anders. Of als je wil verzinnen hoe lang het scheelt als je toch abonnement X opzegt of minder uitgeeft aan activiteit Y of noem maar op. Wellicht is dat wel iets wat YNAB makkelijk doet (en het kan zeker niet in de bunq app die er nu is). Maar dat vind ik zo veel geld niet waard, dan reken ik zelf wel even in een spreadsheet en gebruik ik dat geld liever om ook te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

JDFS schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:13:
[...]

En dit is precies de reden dat ik weer terug ben naar ING.
Ik irriteerde me juist aan ING en YNAB, de csv exports zijn nooit compleet. Transacties uit het weekend zitten pas vaak dinsdag in de export. Hierdoor klopt het saldo van mijn rekening niet met wat er in YNAB staat.

Met Bunq kan ik het automatisch syncen en de is het bedrag in YNAB altijd gelijk aan dat op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Vaste lasten van een andere rekening laten incasseren is best een goed idee eigenlijk. Alleen jammer dat sommige partijen het je echt extreem lastig maken om eventjes een rekeningnummer te wijzigen. (Voornamelijk een specifieke partij van levensverzekeringen die er een week over doen om te reageren op een vraag via de mail en dan vervolgens alles via briefpost regelen. :X )

Ik heb er een paar maanden over gedaan om eindelijk alles over te krijgen van mijn ABN rekening naar mijn bunq rekening. (Was voordat ik me ingelezen had over de overstapservice.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

JeroenE schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:18:

Nu snap ik wel dat je misschien zulke dingen niet dagelijks in de winkel op je telefoon wil doen. Maar dat neemt dus zeker niet weg dat de app van bunq op zulk soort vlakken wel "beter" is.
Beter? Absoluut niet. Hooguit uitgebreider. Maar vooral bloated met functies die de meesten niet zullen gebruiken. Maar dat is natuurlijk ook weer deels persoonlijk.

Maar wat blijft terugkomen is de onbetrouwbaarheid van wat ze zeggen / doen. De aloude grootbanken scoren niet goed, maar bunq scoort daar ronduit slecht.

Persoonlijk ben ik klaar met dat soort bedrijven. Niet nakomen wat je zegt? Jammer dan, next!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Levi Strauss schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:52:
@Sando Waarom heb je gekozen om a.) alles te splitsen over twee banken
Ik ben behoorlijk gehecht geraakt aan de 10 IBAN rekeningen die ik bij de gratis Bunq More had, en de Fitbit Pay. Dus dit waren mijn wensen:
  • Sowieso nooit meer bij één bank.
  • Meerdere IBANs, bij voorkeur 10 (daar heeft bunq me verslaafd aan gemaakt)
  • Direct Debit (automatische incasso's)
  • Fitbit Pay
  • iDeal
  • Betaalverzoeken
  • Gratis
Knab Basis en OpenBank hebben allebei (tot) 5 IBANs. Knab Basis ondersteunt geen Direct Debit en Fitbit Pay, en OpenBank ondersteunt geen iDeal en betaalverzoeken. Oplossing: Allebei samen vinkt al die punten af.
en b.) meerdere rekeningen voor incasso's en meerdere rekeningen voor inkomsten te nemen?
Ik merkte bij Bunq dat ik het enorm fijn vind om precies te zien hoeveel inkomsten er van een bepaald project af komen, en hoe lang bepaalde uitgaven (incasso's) bijvoorbeeld doen met 500 euro voordat ik het aan moet vullen, of het onderscheid tussen noodzakelijk en entertainment. Ik vind het erg inzichtelijk. Andere banken hebben 'potjes' of 'spaces', maar dan heb je altijd het gedoe dat je iets van en naar een potje moet overmaken van de hoofdrekening. Beetje ouderwets. Bij Bunq had elk potje een eigen IBAN zodat je direct van en naar potjes kunt storten. Alsof je opeens kunt multitasken. Ik gebruik elk IBAN als een soort potje.

Ik heb nog niet alles overgezet dus ik kan nog tegen problemen aanlopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 02-05-2020 02:14 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
magician2000 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 01:07:
Beter? Absoluut niet. Hooguit uitgebreider.
Ik vind een bank app waar je niet alles in kan regelen zeker niet beter dan een bank app die dat wel kan. Dan kom je natuurlijk in een persoonlijke sfeer waarbij jij het blijkbaar beter vind dat je sommige zaken alleen op een PC kan regelen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het eigenlijk allebei zou willen hebben. Dus dat je zowel in een app als op een PC zaken kan regelen. Het ene moment is het een handiger en het andere moment het ander. Dat is bij bunq dus vooral ook niet; je kan in de app vanalles maar op hun website kan je vrij weinig anders dan transacties bekijken.

Maar wat is jouw definitie dan van "beter"? Als je geen app wil waarin alles kan wil je dan juist een app waarin je bijna niets kan? Met in het extreme geval natuurlijk alleen inloggen en een saldo bekijken en meer niet. Of ergens tussen niets en alles in? Maar wat is dan het punt dat je de app slechter vind worden?
Maar wat blijft terugkomen is de onbetrouwbaarheid van wat ze zeggen / doen. De aloude grootbanken scoren niet goed, maar bunq scoort daar ronduit slecht.
Absoluut mee eens, maar dat heeft op zich niets met de mogelijkheden van de app te maken.

Volgens mij klopt het prima als je kijkt in 1 punt in de tijd. Het probleem is alleen dat op een ander punt in de tijd kijkt ze ineens een andere mening hebben en dan klopt er niets meer van. Soms is dat niet zo erg; bijvoorbeeld als je eerst altijd heel hard roept dat je mobile-only bent en nooit een website gaat maken en dan toch ineens met een website komt waar je bankgegevens kan bekijken. Maar in andere gevallen is het ronduit slecht als je eerst roept dat mensen een gratis levenslang abonnement kunnen nemen en dan na anderhalf jaar de stekker er uit trekt en die mensen 8 euro per maand wil laten gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 22:39
Voor de mensen die BUNQ Travel Card hebben, kan je hier ook mee pinnen binnen NL en iDEAL transacties mee doen?
Had namelijk BUNQ Premium voor € 0,00 (Kan alleen max € 250,00 per maand uitgeven) deze gaat er namelijk af.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pinnen, alleen als de winkel MasterCard accepteert.. dat is in nl dus niet zovaak.

Ideal: nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

JeroenE schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 07:50:
[...]
Ik vind een bank app waar je niet alles in kan regelen zeker niet beter dan een bank app die dat wel kan. Dan kom je natuurlijk in een persoonlijke sfeer waarbij jij het blijkbaar beter vind dat je sommige zaken alleen op een PC kan regelen.
Ik had dit beter wat duidelijker kunnen stellen. Meer functionaliteit is niet gelijk aan beter. Dat was een deel van het punt dat ik wilde maken.

De belangrijkste dingen zijn veiligheid en stabiliteit. Daarmee heb ik bij gebruikte apps voor bankieren overigens nog geen probleem gehad (stabiliteit, veiligheid heb ik mijn bedenkingen bij).

Meer (en meer, en meer) functionaliteit maakt het geheel vaak ondoorzichtig en onoverzichtelijk. Sterker nog, al die extra's brengen ook weer risico's met zich mee op het gebied van veiligheid (hoe meer er gebeurd, hoe eerder er iets fout kan gaan). Maar dat is dan overigens niet enkel bij een bank-app het geval.
[...]

Nu moet ik wel zeggen dat ik het eigenlijk allebei zou willen hebben. Dus dat je zowel in een app als op een PC zaken kan regelen. Het ene moment is het een handiger en het andere moment het ander. Dat is bij bunq dus vooral ook niet; je kan in de app vanalles maar op hun website kan je vrij weinig anders dan transacties bekijken.
Zelf doe ik het liefst bankzaken vanaf PC / laptop (veelvoudig sneller dan ik ooit met mobiel zal kunnen), maar ik ben het zeker met je eens dat functionaliteiten op alle platformen vergelijkbaar zouden moeten zijn.
[...]

Absoluut mee eens, maar dat heeft op zich niets met de mogelijkheden van de app te maken.

Volgens mij klopt het prima als je kijkt in 1 punt in de tijd. Het probleem is alleen dat op een ander punt in de tijd kijkt ze ineens een andere mening hebben en dan klopt er niets meer van. Soms is dat niet zo erg; bijvoorbeeld als je eerst altijd heel hard roept dat je mobile-only bent en nooit een website gaat maken en dan toch ineens met een website komt waar je bankgegevens kan bekijken. Maar in andere gevallen is het ronduit slecht als je eerst roept dat mensen een gratis levenslang abonnement kunnen nemen en dan na anderhalf jaar de stekker er uit trekt en die mensen 8 euro per maand wil laten gaan betalen.
Mijn probleem met bunq is te snel te veel heen en weer gespring. Vandaag iets nieuws, met allerlei grote beloftes, morgen al weer volledig de andere kant op.

Stel je voor dat de "gevestigde" banken dat zouden doen. De hele wereld valt dan over ze heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

BaZnGaNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:00:
Voor de mensen die BUNQ Travel Card hebben, kan je hier ook mee pinnen binnen NL en iDEAL transacties mee doen?
Pinnen = Maestro, kan niet.
iDeal betalingen kan ook niet. Ontvangen tot op zekere hoogte wel.

Zie Het grote gratis bankentopic -> Extra's -> Bunq Travel

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
magician2000 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 00:00:
Zelf doe ik het liefst bankzaken vanaf PC / laptop (veelvoudig sneller dan ik ooit met mobiel zal kunnen), maar ik ben het zeker met je eens dat functionaliteiten op alle platformen vergelijkbaar zouden moeten zijn.
Ik denk ook niet dat een mobieltje alles makkelijker maakt. Maar dat is wel het apparaat wat ik meestal bij me heb en een PC niet.

Vind je de website van je bank dan niet onduidelijk en ondoorzichtig? Ik bedoel: daar zit die functionaliteit toch allemaal wel in? Volgens jou redenering zou dan juist de sterk gelimiteerde website van bunq beter zijn dan de website van iedere andere Nederlandse bank en kan jij -omdat je bankieren via de PC prefereert- juist beter naar bunq overstappen }) ;)

Overigens is een PC meestal veel kwetsbaarder voor aanvallen dan een mobiel, ook omdat er veel meer programma's op zitten. Dus dan is het wel apart dat je dan juist daar je bankzaken zou willen doen als je veiligheid zo belangrijk vind. Ja natuurlijk, kan je dat ook draaien op een SElinux systeem die je alleen opstart als je gaat bankieren en alleen daar voor gebruikt; maar de meerderheid van de gebruikers doet dat natuurlijk niet.
Mijn probleem met bunq is te snel te veel heen en weer gespring. Vandaag iets nieuws, met allerlei grote beloftes, morgen al weer volledig de andere kant op.
Ja, het voelt soms alsof je in een alfa-test groep van een of andere marketingfiguur terecht bent gekomen.

Alle seinen staan (in mijn optiek) nu naar: iedereen moet bomen planten. Dus ik heb er geen vertrouwen meer in dat Premium blijft zoals het is. Misschien heb ik het verkeerd, maar ik heb geen zin om over 6 maanden wakker te worden en dan te merken dat mijn abonnement is opgeheven en ik ineens Supergreen ben geworden.

@Sando pinnen is niet Maestro. PIN was een apart Nederlands systeem dat tegenwoordig niet meer bestaat. In het taalgebruik is "pinnen" wel gebleven en wordt gebruikt voor betalingen in de winkel (of geld bij een ATM opnemen). Een beetje vergelijkbaar met het Duitse begrip EC-Karte voor een betaalkaart ook al bestaat dat systeem ook al jaren niet meer. Het is voor buitenlanders dan ook nog steeds verwarrend als de winkelier zegt dat je alleen met een EC-Karte kan betalen. Soms zijn ze zelf verrast als je dan toch met je Nederlandse betaalkaart kan betalen.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat je in Nederland met een Maestro betaalkaart overal terecht kan en met een ander systeem zoals MasterCard lang niet altijd. Bijvoorbeeld bij de Lidl kan het wel, bij de AH bijna niet (hier en daar kan het wel als er veel toeristen komen) en de Jumbo is bezig om het uit te rollen waardoor je op veel plekken dat al wel kan (misschien ondertussen overal?). Voor veel dagelijkse (en minder dagelijkse) betalingen kan je dus veel beter een Maestro betaalkaart hebben als je in Nederland woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 3 mei 2020 @ 07:38:
Ik denk ook niet dat een mobieltje alles makkelijker maakt. Maar dat is wel het apparaat wat ik meestal bij me heb en een PC niet.
Volgens mij is het in deze discussie vooral interessant wát er dan beter werkt op laptop vs mobiel.

Tot nu toe kan ik mijn bankzaken namelijk prima mobiel regelen bij bunq en heb nergens problemen mee. Het enige wat beter kan is het scannen van een acceptgiro. Al vraag ik me af of dat sowieso niet moet worden vervangen.

Ben sinds gisteren aan het experimenteren met YNAB. Het automatisch inladen van transacties is al gelukt met AWS Lambda. 😉 Ik kan nog niet goed zeggen of ik het fijner vindt dan de rekening in bunq. Eén voordeel dat ik wel zie: je hoeft niet in elke winkel te wisselen van rekening. En je kunt een rekening ook splitten en gedeeltelijk van het ene 'potje' betalen en gedeeltelijk van het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

JeroenE schreef op zondag 3 mei 2020 @ 07:38:
@Sando pinnen is niet Maestro. PIN was een apart Nederlands systeem dat tegenwoordig niet meer bestaat. In het taalgebruik is "pinnen" wel gebleven en wordt gebruikt voor betalingen in de winkel (of geld bij een ATM opnemen). Een beetje vergelijkbaar met het Duitse begrip EC-Karte voor een betaalkaart ook al bestaat dat systeem ook al jaren niet meer. Het is voor buitenlanders dan ook nog steeds verwarrend als de winkelier zegt dat je alleen met een EC-Karte kan betalen. Soms zijn ze zelf verrast als je dan toch met je Nederlandse betaalkaart kan betalen.
Pijnlijke uitzondering is Belgie, waar in veel kleinere winkels alleen Belgische kaarten met 'bancontact' worden geaccepteerd, en normale Maestro kaarten niet werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bio schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:58:
[...]
Pijnlijke uitzondering is Belgie, waar in veel kleinere winkels alleen Belgische kaarten met 'bancontact' worden geaccepteerd, en normale Maestro kaarten niet werken..
En in Duitsland is alléén Girocard ook niet ongebruikelijk, en dat is wat ook meestal bedoeld wordt met 'nur EC-Karte'. Soms wordt dan alsnog Maestro/V Pay in het contract gestopt (soms zelfs 'alles'), vandaar de verbazing.

Hiervoor is trouwens een kaart zonder embossing ook handig, die embossing (op een Maestro kaart niet compleet onmogelijk) is voor de winkelier vaak een teken dat het een credit card is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Verwijderd schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:55:
[...]

En in Duitsland is alléén Girocard ook niet ongebruikelijk, en dat is wat ook meestal bedoeld wordt met 'nur EC-Karte'. Soms wordt dan alsnog Maestro/V Pay in het contract gestopt (soms zelfs 'alles'), vandaar de verbazing.

Hiervoor is trouwens een kaart zonder embossing ook handig, die embossing (op een Maestro kaart niet compleet onmogelijk) is voor de winkelier vaak een teken dat het een credit card is :)
Heb ook wel een paar keer in het buitenland de vraag gehad of m'n bunq travel card wel een credit card was of dat ze er raar naar keken en dan wel het Master Card logootje zagen, omdat deze geen embossing heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het geklooi met de Rabo scanner van de Rabobank is helemaal knudde. Wil je met iDeal betalen, portomonee ligt op slaapkamer met daarin bankpas. Telefoon met bunq app ligt voor mijn neus. Scannen, bevestigen klaar. appy met bunq!
  • Inloggen met vingerafdruk op de iPhone is super! Bij de rabobank kan ik dat niet gebruiken want meerdere rekening in de raboapp. :X
  • Rekenmachine gebruik ik nooit.
  • Foto's toevoegen en aantekeningen, met grote regelmaat. Helemaal op vakantie, dan voeg ik de bonnetjes van de cash geld opnames toe als foto. En ook de tankbonnen fotografeer ik altijd en voeg ik toe.
  • Betaallimit per pas staat op 1.000,-- euro. gebruik ik niet.
  • Limit op automatische incasso stel ik altijd in. Ook het 'goedkeuren' van een nieuwe (periodieke) incasso is super gaaf!
  • Pincode instellen per pas, dual pin. Yeah, super en wordt veelvuldig gebruikt!
  • Automatisch sparen voor voor de 'vliegticket' dmv afronding wordt sinds dag 1 gebruikt en gaat prima.
  • Recent toegevoegde 'verdeel functie' wordt ook wekelijks gebruikt als ik geld de andere bank naar bunq overmaak ivm storting van loon. Zo heb ik een 'verdeel iban' aangemaakt, waarna het gestorte kapitaal wordt verdeeld zodat de 'verdeel iban' altijd op null staat.
Zo heb ik een rekening Apple Pay waar vanaf betaald wordt dmv Apple Pay :+, Dual Pin, Voorschot GasWaterElectra, Marktplaats, Online payments (met Online Pas zonder echte pas. :9) Iban voor Incasso (zorgverzekering, netflix, afvalstofheffing zooi en in de toekomst nog meer), Pack! (waar iedere member van de pack €5,-- de 1ste van de maand op stort inc. ik), Spaargeld en nog twee iban rekeningen voor de vakantie.

Vakantie iban gebruik ik alleen op vakantie. Een iban voor cash geld opnemen, een iban voor creditcard opnames zodat ik een beetje overzicht houdt.

Klant van bunq sinds november 2018, pack owner met 3 anderen en wil voorlopig niet weer anders. :) Deze app is 1.000 maal handiger als de verhipte Rabo app. Want daar moest ik zoeken en Googlen om uberhaupt te kunnen betalen dmv qr-code scanner. :F

Bij de rabobank kost een betaling gewoon € 0,09 kwam ik vorige week achter. (edit; zakelijke overboeking) Misschien moet ik toch eens wat minder andere mensen gaan betalen. Bunq is één vast bedrag per maand en dat is gaaf. De rabobank blijf voorlopig nog even, maar vliegt op lange termijn uit. Ze houden de snelle jongens van bunq niet bij met hun gave uitvindingen en instellingen van wat je maar wil instellen.

Bij bunq zit ieder knopje waar je het verwacht, het werkt als een speer.
Kortom; ik ben een tevreden klant! *O*

Ohhh ja!! zooi van AliExpress gekocht, refund aangevraagd want het pakje is geschredderd afgeleverd. 8)7 Hoppa, *pling plong* geluid van de bunq app, €8,-- retour gestort. Met bunq heb ik veeel meer overzicht en controle op mijn centjes.

Ohhh jaa. no 2. bunq in dark mode met plaatje. :9 Hoe ik de app graag wil zien. instellen wat ik wil instellen. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNI28-bwA0D3UOrNkhIJtktTRWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oF5kPzdNyeBF326oXh26VISx.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARopInkh7Y0pBZPZux9GcdMUg8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GDe46xcdJ1m3CKzJI8ArRhla.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Martine op 03-05-2020 15:00 . Reden: Ome Ali Express toegevoegd, plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Martine schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:47:
Het geklooi met de Rabo scanner van de Rabobank is helemaal knudde. Wil je met iDeal betalen, portomonee ligt op slaapkamer met daarin bankpas. Telefoon met bunq app ligt voor mijn neus. Scannen, bevestigen klaar. appy met bunq!
Bij Rabobank kun je prima betalen zonder scanner als je dat goed ingesteld hebt staan: https://www.rabobank.nl/p...eken-zonder-rabo-scanner/.
Martine schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:47:
Bij de rabobank kost een betaling gewoon € 0,09 kwam ik vorige week achter.
Die € 0,09 betreft zakelijk betalingsverkeer (pagina 7) en geldt voor digitale overboekingen per transactie. Gewone consumenten met een privé-rekening hebben hier uiteraard helemaal niets mee te maken, want daar geldt die € 0,09 per betaling absoluut niet. Voor de volledigheid is dat wel goed om toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ahaaa, nou ja ik boek altijd centjes over vanaf rabo zakelijk naar rabo prive of bunq (ook prive) dus vandaar als ik eigenlijk niet beter weet. Prima toevoeging op het verhaal, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:07:
Pinnen, alleen als de winkel MasterCard accepteert.. dat is in nl dus niet zovaak.

Ideal: nee.
Als bunq dat zou fixen ideal sturen / betalen met travelcard was dat het perfecte abbo, maar nee :(

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tomsworld schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:10:
[...]

Als bunq dat zou fixen ideal sturen / betalen met travelcard was dat het perfecte abbo, maar nee :(
Dan zou het een gratis product zijn, beter dan bunq free in het veleden. ;) Dat gaat hem niet worden. Ideal kost geld (je kan wel laden met ideal btw). Het idee is dat de fee op creditcard betalingen veel hoger is dan normaal Maestro.. dat maakt het mogelijk de travelcard gratis te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Verwijderd schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:21:
[...]

Dan zou het een gratis product zijn, beter dan bunq free in het veleden. ;) Dat gaat hem niet worden. Ideal kost geld (je kan wel laden met ideal btw). Het idee is dat de fee op creditcard betalingen veel hoger is dan normaal Maestro.. dat maakt het mogelijk de travelcard gratis te maken.
Alles maak dan een optie ideal voor 1 euro / maand het is echt het enige waarvoor ik die rekening gebruik betalen in NL shops waar er bijna geen andere optie is ( of heel duur ) en rekeningen splitsen met vrienden. Heb ontdekt dat tikkie ook in de Belgische App Store staat maar zonder 06 gsm nummer kan je het niet gebruiken en waarschijnlijk zullen er nog eisen zijn.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb bunq opgezegd na dat kunstje van het eenzijdig aanpassen van de overeenkomst van de voor altijd gratis bunq accounts. Ik gebruikte bunq eigenlijk alleen als specifiek betaalpotje voor een bepaalde openstaande lening. Daar ga ik uiteraard geen €95,88 per jaar voor betalen, terwijl ING mij op dit moment al €52,20 per jaar kost (betaalrekening+pinpas+creditcard+ideal).

Voor dat specifieke betaalpotje ben ik overgestapt naar Openbank (0 euro met gratis betaalpas, mastercard debit en reisverzekering).

[ Voor 5% gewijzigd door ocn op 03-05-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
Je kan bij Travel card wel met Ideal opwaarderen en een Ideal betaalverzoek maken.
Echter niet iets/iemand betalen met Ideal.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:30
ocn schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:39:
Ik heb bunq opgezegd na dat kunstje van het eenzijdig aanpassen van de overeenkomst van de voor altijd gratis bunq accounts. Ik gebruikte bunq eigenlijk alleen als specifiek betaalpotje voor een bepaalde openstaande lening. Daar ga ik uiteraard geen €95,88 per jaar voor betalen, terwijl ING mij op dit moment al €52,20 per jaar kost (betaalrekening+pinpas+creditcard+ideal).

Voor dat specifieke betaalpotje ben ik overgestapt naar Openbank (0 euro met gratis betaalpas, mastercard debit en reisverzekering).
Dat was inderdaad een schandalige actie. Het was te begrijpen dat die free accounts een keer opgezegd zouden worden, maar dat hoort ruim van te voren gecommuniceerd te worden. Dit is volgens mij nu ook al de derde keer dat Bunq een vergelijkbaar trucje flikt. Ik ben er zelf geen klant, maar alleen hierom zal ik hoogstwaarschijnlijk ook nooit klant worden daar. Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met Bunq op het gebied van ontwikkelingen. Door Bunq worden andere banken gedwongen om mee te gaan met die veranderingen, ook al gaat het wat langzamer bij de traditionele banken.

Bij de ING kreeg ik op 5 december al bericht over een aanstaande wijziging die 1 maart in zou gaan. Ook bij de ABN krijg ik keurig ver van tevoren bericht bij aanstaande wijzigingen. Nu kan er op die 2 banken ook genoeg aangemerkt worden maar op dit gebied zijn ze veel professioneler dan Bunq.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Levi Strauss schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:55:
Volgens mij is het in deze discussie vooral interessant wát er dan beter werkt op laptop vs mobiel.
Ik weet natuurlijk niet wat @magician2000 daar van vindt, maar ik vind vooral overzicht op een mobiel niet geweldig. Dan bedoel ik grafiekjes, overzichten met meer dan 3 transacties en noem maar op.

Bijvoorbeeld balansgrafiek in de bunq app: leuk grafiekje, maar echt iets nuttigs kan je er niet op zien omdat het bereik veel te klein is. De waardes op de y-as veranderen ook mee als je op de X-as scrollt zodat je geen idee hebt of een "piek" nu voor 150 euro of 15000 euro betekent zonder iedere keer te checken en noem maar op. Als je maximum uit beeld scrollt (of een nieuwe in beeld) wordt er ook weer een andere grafiek getoond etc.

Op een groter scherm kan je veel beter zulke informatie kwijt en is die "piek" van 150 euro dus helemaal geen piek omdat je dan veel beter ziet dat je 3 maanden geleden 3000 euro op die bankrekening had staan.

Maar ook simpele zaken als zoeken in het algemene transactie overzicht. Stel je weet dat je 1 keer een betaling bij de Lidl van de 'verkeerde' bankrekening hebt gedaan, maar je weet niet meer welke. Als je dan zoekt op Lidl krijg je misschien wel 100 transacties. Maar op het zoekscherm zie je er maar 5 tegelijk omdat bunq eerst de datum laat zien, dan een transactie, dan weer een datum, dan weer een transactie enz.

Bovendien staat in dat scherm de tegenrekening nergens gemeld zodat je ze allemaal 1 voor 1 moet afgaan.

Op een groter scherm kan je gewoon meerdere kolommen hebben met datum, omschrijving, bedrag, bankrekening etc. Dan heb je per transactie maar 1 regel ipv 2 en bovendien kan je dan meer regels op 1 scherm zien en heb je die transactie dus binnen no-time gevonden.
Al vraag ik me af of dat sowieso niet moet worden vervangen.
Er is volgens mij wel iets van een digitale acceptgiro, maar ik geloof niet dat ik er daadwerkelijk 1 heb gezien in de afgelopen 10 jaar Nouja, ik zie ze sporadisch wel eens, maar dan staat er altijd al op gedrukt dat ik hem niet hoef te gebruiken omdat ik al een machtiging voor automatische incasso heb afgegeven.

@Martine bunq zakelijk is ook geen vast bedrag per maand. Daar betaal je ook per overboeking namelijk 10 of 20 cent al naar gelang het een gewone SEPA overboeking is of een betaling met iDEAL (of vergelijkbaar). Als men via bunq betaalt met een credit card gaat er ook nog eens 2,5% af (maar dat is voor consumenten ook zo). Hoe dat zit weet ik niet bij de Rabo bank (die hebben dat wellicht niet).

Maar qua kosten voor standaard betalingen is bunq zakelijk en Rabo zakelijk dus ook min of meer hetzelfde; als je echt op de centen let is de Rabo wellicht nog wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
JeroenE schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:26:
[...]
Ik weet natuurlijk niet wat @magician2000 daar van vindt, maar ik vind vooral overzicht op een mobiel niet geweldig. Dan bedoel ik grafiekjes, overzichten met meer dan 3 transacties en noem maar op.

Bijvoorbeeld balansgrafiek in de bunq app: leuk grafiekje, maar echt iets nuttigs kan je er niet op zien omdat het bereik veel te klein is. De waardes op de y-as veranderen ook mee als je op de X-as scrollt zodat je geen idee hebt of een "piek" nu voor 150 euro of 15000 euro betekent zonder iedere keer te checken en noem maar op. Als je maximum uit beeld scrollt (of een nieuwe in beeld) wordt er ook weer een andere grafiek getoond etc.

Op een groter scherm kan je veel beter zulke informatie kwijt en is die "piek" van 150 euro dus helemaal geen piek omdat je dan veel beter ziet dat je 3 maanden geleden 3000 euro op die bankrekening had staan.
Bunq desktop werkt best aardig als je een groot scherm wilt

https://bunqdesk.top/

Maar als je echt 3 maanden overzicht wilt hebben zou ik kijken naar koppelingen met een boekhoudprogramma of zo iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Batavia schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:14:
Bunq desktop werkt best aardig als je een groot scherm wilt
Dat weet ik (ik gebruik het ook) maar dat draait dus niet op je mobiel en dat was het punt.

Overigens is dit geen software van bunq zelf, dus eigenlijk vind ik dat je dit niet mee moet tellen als je de apps/website van de banken onderling vergelijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
Nu ik een paar dagen YNAB geautomatiseerd met bunq gebruik, merk ik wel dat het best prettig is om je financiële maand verder uit te denken dan alleen in vier stukken (betaal-, incassorekening, sparen en fun) hakken zoals ik dat tot nu toe deed.

Zou een mooie aanvulling van bunq zijn als je per rekening kunt budgetteren. Zo hou je het voordeel om zaken van specifieke rekeningen te betalen, en heb je tegelijkertijd de mogelijkheid om je financiële maand vooraf goed in te delen en te zien wat er overblijft aan bestedingsruimte of om te sparen.

Zijn hier anderen die YNAB met bunq combineren? Hoe kijken jullie aan tegen de totaalkosten?

Bunq kost voor ons met z'n tweeën 120 euro per jaar in een pack, plus 77 euro YNAB per jaar = 197 euro per jaar. Ik zit nu nog in een proefperiode, dus moet de komende weken gaan bedenken of ik het waard vind om dit door te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
Levi Strauss schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:37:
Zijn hier anderen die YNAB met bunq combineren? Hoe kijken jullie aan tegen de totaalkosten?
Gebruik allebei, erg tevreden over! YNAB helpt je prioriteiten stellen en dat geeft rust en helpt enorm met sparen. Bunq maakt betalen makkelijk. Samen geven ze een goed gevoel over je financiën en dat is mij de kosten meer dan waard.

YNAB werkt beter als je hun vier regels volgt. Op YouTube staan ook kanalen met tips, bv van Nick True. YNAB wordt beter hoe langer je het gebruikt, ik leer nog steeds bij.
Pagina: 1 ... 66 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"