Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
Poeh wat jammer dat bunq dit weer niet goed oppakt. Ik heb een Pack mogelijkheid al klaarliggen. Helaas verwacht ik dat dit binnenkort ook wordt afgeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkr_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 19:34

Hulkr_

Hulkr_

Ik heb/had samen met mijn vrouw een joint account. Dat werkte perfect. Nu zijn we genoodzaakt op zoek te gaan naar een andere bank want 16 euro per maand voor die features vind ik het niet waard. Daarnaast ben ik niet van plan in een pack te gaan met vreemde mensen. Voor ons helaas een zoektocht naar een andere bank. Nog geen alternatief gevonden qua bank waarbij je uit verschillende rekeningen met 1 pas kan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

Wat maakt het pack verhaal met “vreemden” nou uit? Het is niet dat de overige packleden inzage hebben in je rekeningen oid. En stapt er een keertje iemand uit (of jijzelf) dan betaal je een maand een paar euro meer. Er zijn meer dan genoeg mensen die een plek in een pack zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
Hulkr_ schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:28:
Ik heb/had samen met mijn vrouw een joint account. Dat werkte perfect. Nu zijn we genoodzaakt op zoek te gaan naar een andere bank want 16 euro per maand voor die features vind ik het niet waard. Daarnaast ben ik niet van plan in een pack te gaan met vreemde mensen. Voor ons helaas een zoektocht naar een andere bank. Nog geen alternatief gevonden qua bank waarbij je uit verschillende rekeningen met 1 pas kan betalen.
Wij gaan ook overstappen, waarschijnlijk naar KNAB. Kon mijn vrouw niet overtuigen voor een pack, ze vond het idee vreemd. Bovendien vertrouw ik bunq niet meer 100% dat de pack nog lang overeind blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert-630
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een Bunq Promo pack wat is omgezet naar Premium. Hiervoor gebruik ik het te weinig. Ik heb een Travelcard die ik nog niet actief gebruik, omdat ik ook een ICS creditcard hebt en N26 kaarten. Ik twijfel nu tussen a) alles opzeggen of b) enkel de travelcard houden. Ik lees hier dat dit mogelijk is. Wat zouden jullie doen?

Op zich kan het nog van pas komen (zeker als er geen kosten zijn) maar ik vind de gang van zaken wel raar dat je zo omgezet wordt naar een ander plan en pas 10 dagen later een mail krijgt die bij mij ook bij spam terecht kwam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulkr_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 19:34

Hulkr_

Hulkr_

mwa schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:46:
Wat maakt het pack verhaal met “vreemden” nou uit? Het is niet dat de overige packleden inzage hebben in je rekeningen oid. En stapt er een keertje iemand uit (of jijzelf) dan betaal je een maand een paar euro meer. Er zijn meer dan genoeg mensen die een plek in een pack zoeken.
Ik sta daar toch anders in. Ik begrijp je onderbouwing maar ik blijf liever zelf in controle en wil daarbij niet afhankelijk zijn van anderen. Daarnaast vind ik het niet acceptabel dat bunq je richting een pack wilt duwen om minder te kunnen betalen. Ik vind dat iedereen een gelijke prijs moet kunnen betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Batavia schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:06:
[...]

Tsja misschien zijn mijn verwachtingen gewoon laag. Sommige dingen kunnen beter (free voor 2,99 zou ik niet in een zakelijke mail hebben gezegd) maar de reacties die ik gezien hebben die gemodereerd worden ook wel terecht.

Je kan 100 keer roepen dat de prijsverhoging onterecht is. Mensen willen niet de moeite doen om in een pack te gaan zitten, enz. maar na de zoveelste post die alleen klaagt snap ik dat ze dat modereren.
Hier verschillen wij dan van mening. Vragen of kritiek kun je mijns inziens netjes beantwoorden. Enkel op simpele vragen wordt nu "ingegaan" door middel van korte simpele antwoorden met een linkje naar een topic waar het "staat uitgelegd". Niet dus, anders zouden er niet zoveel vragen worden gesteld. 276 reacties tot op heden... Andere ingewikkelde vragen slaan ze gewoon over.

Van "we gaan het simpel maken" zijn ze nu overgegaan op "hard ons best om het voor veel mensen ingewikkelder te maken". Is +1 nu een vervanging van joint? En wat zijn nou je opties als voormalig joint gebruiker? Dat moet men zelf uit gaan vogelen...

2 mensen waarvan 1 persoon toegang heeft tot 1 rekening = 7,99 (premium) + 2,99 (+1) = 10,98
2 mensen waarvan beiden toegang tot meerdere rekeningen willen = 2 x 7,99 (premium) = 15,98

That's it, toch? Dan komt de community to the rescue... "dan ga je toch in een pack!"

Met z'n tweeën in een pack gaan met nog 2 andere mensen vreemden. Word je verder door bunq nergens op gewezen, maar dat ter zijde. Maar dan? 19,99 / 4 = ~5 euro per persoon. Ga je zelf een pack opzetten? Controleren of iedereen wel zijn bijdrage betaalt? Zo niet, iemand eruit gooien en weer tijd steken in het zoeken van iemand anders? Wie zit daar op te wachten als het gaat om je bankrekening?

En kan een enkele gebruiker binnen een pack dan alsnog gebruik maken van +1? En hoe wordt dat dan gefactureerd? Ik noem maar even wat hoor, maar ik lees voldoende vragen op Together die een antwoord verdienen maar dat gewoonweg niet krijgen.

Als iets niet duidelijk is, dan leg je het uit. Negeren of verwijderen is toch geen manier van doen?
Maar de alternatieven zijn beperkt, vooral als je een creditcard , mobiel betalen & ideal wilt hebben betaal je daar gewoon voor. Ik zie in het triodos topic vergelijkbare klachten voorbij komen. Rabo heb ik gehad maar destijds moest je voor alles bijbetalen, inclusief voor betalen met telefoon en je zat altijd aan die raboreader vast.
Triodos, dan noem je er ook eentje. Verkapte negatieve rente introduceren door middel van betalen voor je spaarrekening. En prijsverhogingen van jewelste. Maar dat is en blijft een whataboutisme.

Het hangt puur af van je situatie. Heb je Premium, dan merk je niet eens iets van de huidige commotie. En dan gaat het al snel langs je heen. En echt vergelijkbare alternatieven zijn er nog niet echt. Bunq weet ook gewoon dat ze een goed product met Premium hebben. En dat klopt ook wel. Maar die positie proberen ze nu mijns inziens langzaam uit te melken. Ze doen niet eens moeite om oude ('goedkope') klanten te behouden. Zo van "dat is toch niet het publiek waar wij ons op richten" o.i.d.?
AlexFL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat als ze pack stopzetten, ze de toko kunnen sluiten.
Geen idee wat het doel is van bunq. Een "porche" onder de banken worden? Gezien de manier waarop ze nu met de huidige klanten omgaan zal het mij niets verbazen als ze gewoon zeggen "We stoppen met pack. Je kunt blijven of anders is er het topic 'doei huidige pack gebruikers' 'pack gebruikers feedback en ideeën topic'

Ze noemen pack nergens meer. Ze bieden het aan niemand actief aan. Niet aan de free, promo, more gebruikers én nu ook niet aan de voormalige joint gebruikers (waarvoor ze nu +1 introduceren). Dus kwestie van tijd tot het uitgefaseerd wordt. Ik gok binnen twee à drie jaar gezien de ontwikkelingen tot dusver.
robert-630 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:50:
Ik heb een Bunq Promo pack wat is omgezet naar Premium. Hiervoor gebruik ik het te weinig. Ik heb een Travelcard die ik nog niet actief gebruik, omdat ik ook een ICS creditcard hebt en N26 kaarten. Ik twijfel nu tussen a) alles opzeggen of b) enkel de travelcard houden. Ik lees hier dat dit mogelijk is. Wat zouden jullie doen?

Op zich kan het nog van pas komen (zeker als er geen kosten zijn) maar ik vind de gang van zaken wel raar dat je zo omgezet wordt naar een ander plan en pas 10 dagen later een mail krijgt die bij mij ook bij spam terecht kwam.
Kun je dan nu een gratis travelcard aanvragen tijdens je premium periode? En dan bij ontvangst je abonnement overzetten naar travelcard? Zo ontwijk je de 10 euro voor de travelcard, toch? Mogelijk nog wel interessant om op die manier toch een gratis bunq rekening aan te blijven houden. Voor het geval ze ooit volwassen worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Batavia schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:06:
[...]

Maar de alternatieven zijn beperkt, vooral als je een creditcard , mobiel betalen & ideal wilt hebben betaal je daar gewoon voor. Ik zie in het triodos topic vergelijkbare klachten voorbij komen.
Het interessante is dat de ING in landen als Duitsland en Spanje gewoon gratis is met alle dingen die je noemt (behalve ideal natuurlijk), maar niet in Nederland.

Ik heb nu OpenBank (5x Spaanse IBAN) voor een Creditcard* en Fitbit Pay, en Knab Basis (5x NL IBAN) voor iDeal, betaalverzoeken en inkomsten, en N26 Business voor zakelijk. Dat zijn 11 gratis IBAN-rekeningen, twee credit cards en twee maestro cards. (Die van Knab tel ik niet mee, want die werken niet in de gratis basisversie.)

Het is wachten tot iedereen PSD2 ondersteunt en ik ze allemaal met één app kan bedienen. Maar liever even aanpoten dan €100 per jaar aan chaos banking club Bunq te betalen. Ik moet flink bezuinigen tijdens de crisis.

*) Ik heb heel veel geluk gehad dat ik op tijd was voor een debit Creditcard. Tegenwoordig bieden ze alleen een prepaid virtuele creditcard. Maar misschien kan je via (Nederlandse) support nog wat regelen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:16
Sando schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:11:
[...]

Het interessante is dat de ING in landen als Duitsland en Spanje gewoon gratis is met alle dingen die je noemt (behalve ideal natuurlijk), maar niet in Nederland.

Ik heb nu OpenBank (5x Spaanse IBAN) voor een Creditcard* en Fitbit Pay, en Knab Basis (5x NL IBAN) voor iDeal, betaalverzoeken en inkomsten, en N26 Business voor zakelijk. Dat zijn 11 gratis IBAN-rekeningen, twee credit cards en twee maestro cards. (Die van Knab tel ik niet mee, want die werken niet in de gratis basisversie.)

Het is wachten tot iedereen PSD2 ondersteunt en ik ze allemaal met één app kan bedienen. Maar liever even aanpoten dan €100 per jaar aan chaos banking club Bunq te betalen. Ik moet flink bezuinigen tijdens de crisis.

*) Ik heb heel veel geluk gehad dat ik op tijd was voor een debit Creditcard. Tegenwoordig bieden ze alleen een prepaid virtuele creditcard. Maar misschien kan je via (Nederlandse) support nog wat regelen.
En via welke bank lopen jouw automatische incasso's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Mausssie schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:16:
[...]

En via welke bank lopen jouw automatische incasso's?
De meeste via OpenBank. Ik krijg alleen Stadsparkeren niet zo ver om de rekening te accepteren. Ik heb ze een maand gegeven voordat ik een melding maak bij het meldpunt IBAN-discriminatie.

Het is ook voor mij allemaal wat nieuw, maar ik heb (blijkbaar) nog 3 maanden Bunq Premium gratis, dus dit is voor mij de overstapfase.

In het ergste geval switch ik Knab Basis naar Plus en betaal ik het eerste jaar €2,50 per maand en krijg ik €50 terug vanwege de overstapservice. Dan heb ik dus nog 16 maanden een kostenloze Nederlandse bank.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

[...]

Je moet hier maar zin (en tijd) hebben om het allemaal zo omslachtig en ongeorganiseerd te regelen. En dat om die paar euro’s te besparen? Nederlanders gonna Nederland..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

mwa schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:23:
[...]

Je moet hier maar zin (en tijd) hebben om het allemaal zo omslachtig en ongeorganiseerd te regelen. En dat om die paar euro’s te besparen? Nederlanders gonna Nederland..
Ja ik vind het leuk om moeite te stoppen in een onevenredige besparing. Ik heb ook 40 uur in een zelfgemaakte internetradio zitten terwijl je die voor €35 bij Conrad kunt kopen.

Oh ja, en ik heb sinds eind februari nog maar 25% van mijn inkomsten, en 400% zoveel vrije tijd.

edit:
Overigens, ik vind het ook leuk om (voor mij) nieuwe initiatieven een kans te geven. Zo zat ik sinds 2015 of 2016 bij Bunq. Als ze er zo'n rommel van maken dan ben ik net zo makkelijk weer weg hoor :Y) De Nederlandse tak van OpenBank is sinds begin dit jaar open. Beetje karig nog, maar ik geef ze graag een paar jaar om te kijken wat het wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door Sando op 21-04-2020 17:30 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Freakster86 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:03:
En kan een enkele gebruiker binnen een pack dan alsnog gebruik maken van +1? En hoe wordt dat dan gefactureerd?
Ja dat kan en dat krijgt iedere gebruiker apart gefactureerd. Net zoals dat nu in een Pack gaat als 1 lid 6 betaalkaarten besteld, 44 bankrekeningen opent, een SWIFT overboeking binnenkrijgt en noem maar op waar je extra voor moet betalen.

Alle andere Pack leden merken daar verder niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert-630
  • Niet online
[...]

Kun je dan nu een gratis travelcard aanvragen tijdens je premium periode? En dan bij ontvangst je abonnement overzetten naar travelcard? Zo ontwijk je de 10 euro voor de travelcard, toch? Mogelijk nog wel interessant om op die manier toch een gratis bunq rekening aan te blijven houden. Voor het geval ze ooit volwassen worden ;)
Weet niet hoe dat nu is. Ik had de Promo pack (van Black Friday) de Travelcard kon ik (als mijn 3e kaart) gratis aanvragen (ook had ik een virtuele kaart, zegmaar no. 4 zonder kosten). Maar de maandelijkse limiet van 250,- was ook van toepassing op de Travelcard waardoor je niet veel ermee kon.
Nu zonder verdere kosten denk ik dat ik het er naast houd, tenzij ik iets over het hoofd zie. Dus feedback is welkom. Zelf ga ik deze pagina zo nog wat beter doorlezen. Hoewel wel veel over Packs en Joint etc. gaat. ;) Nou ja we krijgen een wat algemene indruk van Bunq...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Laatst online: 09-09 21:10
[...]
Heb je Premium, dan merk je niet eens iets van de huidige commotie. En dan gaat het al snel langs je heen.
Ja dat is echt waar. Ik probeer nu alvast te wennen aan 2x Premium zodat ik niet meer verontwaardigd met alle commotie mee hoef te doen. Doe ik nu precies wat bunq voor ogen had? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
mwa schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:23:
[...]
Nederlanders gonna Nederland..
Daarentegen is dit zo'n beetje het enige land in Europa waar rekeningen niet zo'n beetje altijd gratis zijn, voor het standaardpakket van een rekening met een pasje. Ook ING kost enkel in NL geld, daarbuiten overal gratis. Als bunq nu ook ~2,50 was zoals de andere grootbanken kon ik er nog in meegaan, maar als je bij vergelijkbare buitenlandse banken het pakket maar dan gratis krijgt, tsja, ik zie ook niet wat het dan die 8 euro waard maakt. App is mooi, maar uiteindelijk niet (meer) beter dan veel andere, en hoevaak zit je er nu uiteindelijk mee te werken?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:39:
[...]
Ja dat kan en dat krijgt iedere gebruiker apart gefactureerd. Net zoals dat nu in een Pack gaat als 1 lid 6 betaalkaarten besteld, 44 bankrekeningen opent, een SWIFT overboeking binnenkrijgt en noem maar op waar je extra voor moet betalen.

Alle andere Pack leden merken daar verder niets van.
Bedankt voor de opheldering ;) Maar ik noemde maar wat. Het was een vraag die ik op Together voorbij zag komen. Als daar dan onduidelijkheid over is, dan kan bunq daar toch gewoon normaal antwoord op geven? Maar dat zie ik ze helaas niet doen.
ejtnaj schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:51:
[...]

Ja dat is echt waar. Ik probeer nu alvast te wennen aan 2x Premium zodat ik niet meer verontwaardigd met alle commotie mee hoef te doen. Doe ik nu precies wat bunq voor ogen had? :F
Ik volg je even niet. Wat probeer je nu precies te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
robert-630 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:46:
[...]

Weet niet hoe dat nu is. Ik had de Promo pack (van Black Friday) de Travelcard kon ik (als mijn 3e kaart) gratis aanvragen (ook had ik een virtuele kaart, zegmaar no. 4 zonder kosten). Maar de maandelijkse limiet van 250,- was ook van toepassing op de Travelcard waardoor je niet veel ermee kon.
Nu zonder verdere kosten denk ik dat ik het er naast houd, tenzij ik iets over het hoofd zie. Dus feedback is welkom. Zelf ga ik deze pagina zo nog wat beter doorlezen. Hoewel wel veel over Packs en Joint etc. gaat. ;) Nou ja we krijgen een wat algemene indruk van Bunq...
Hier vind je waarschijnlijk meer informatie over Bunq Travel en alternatieven.

[ Voor 11% gewijzigd door TexMex op 21-04-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:36
Sinus_rhythm schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:26:
Vind het over het algemeen een fijne bank met een hele fijne app. Jammer dat ze zo rommelig zijn qua lidmaatschappen. Wij zaten ook in een joint maar had al ergens verwacht dat bunq niet de perfecte oplossing zou bieden.

Denk dat we maar een pack gaan openen, even kijken hoe dit precies 'werkt'..

Een pack it is, zoeken dus twee bunqers die willen joinen, stuur even een pb :-)
Heb nog 1 plek vrij :-)

Vol :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Als je ooit nog bunq wilt gebruiken, kun je beter voor Travel Card gaan. Als je helemaal opzegt en weer terugwilt, is de kans levensgroot dat ze ‘geen nieuwe diensten aan je willen verstrekken.’

Dat is me zelf overkomen namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
Dennisweb schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:00:
[...]

N = 1

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Uiteraard. Dat veel mensen boos op bunq zijn, zijn ook allemaal unieke gevallen. Dat al die unieke gevallen Icesave om zeep hielpen waren ook allemaal unieke gevallen.

Maar als alle unieke gevallen samen hetzelfde gaan doen, gaat het vanzelf wel verkeerd. Ook weer op Twitter iemand gesproken die hetzelfde overkomen is. Natuurlijk N=1, want bunq staat helemaal niet bekend om het sluiten van bankrekeningen.

Ik heb wel het idee dat jij en nog een klein aantal anderen vaak alles rondom bunq goedpraten. Wat dat betreft had een wat kritischere houding je niet misstaan. De rest is inmiddels wel al wakker. Maar slapers (= een term voor consumenten die alles wel goed vinden), heb je altijd.

bunq is geen ‘Apple van de banken’. Dat pretendeert het te zijn, maar het faalt jammerlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisweb op 21-04-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dennisweb schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:00:
[...]
Als je ooit nog bunq wilt gebruiken, kun je beter voor Travel Card gaan. Als je helemaal opzegt en weer terugwilt, is de kans levensgroot dat ze ‘geen nieuwe diensten aan je willen verstrekken.’

Opzeggen en weer terugkomen is anders best wel een administratief dingetje hoor. Ik begrijp wel dat een relatief kleine bank als bunq daar geen behoefte aan heeft.

Hetzelfde kreeg ik te horen toen ik N26 had opgezegd. De medewerker was erg duidelijk en vroeg of ik begreep dat ik dan de komende X jaar niet opnieuw klant kon worden.

Ik heb er nu ook mee te maken met mijn overstap naar ABN AMRO, waar ik tot 2014 klant ben geweest. Het duurt allemaal wat langer omdat ik hierdoor geen gebruik kan maken van de snellere aanmelding en naar een kantoor moest komen, maar verder maakten ze er geen probleem van. Nog even wachten op internetbankieren en de betaalpas en dan kan ik de overstapservice in gang zetten :)

Goed punt trouwens van het Travel abonnement. Ik moet er volgend jaar nog in kunnen om de jaaropgaaf te downloaden :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
Dennisweb schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:14:
[...]

Ik heb wel het idee dat jij en nog twee anderen vaak alles rondom bunq goedpraten. Wat dat betreft had een wat kritischere houding je niet misstaan.
Omdat dit op de man is zal ik daar dan toch even op reageren. Ik praat helemaal niet alles van bunq goed. Sterker nog, ik heb ook wel eens gerant op bunq in dit topic. Tegelijkertijd hebben we eerder wel eens geconstateerd dat jij op een kruistocht tegen bunq bezig leek te zijn (moet wel zeggen dat dat is inmiddels wel minder is). Daarom reageer ik soms even specifiek als jij je eigen historie met bunq projecteert op hoe zij opereren en vergeet te benoemen dat dat niet per se de modus operandi is.

Mijn persoonlijke beeld op wat bunq aan 't doen is, is dat ze hun aanbod qua historische abbovormen aan 't opschonen zijn. Als developer kan ik alleen maar respect hebben voor iemand die wat technical debt op probeert te ruimen. Dat je dan een aantal klanten teleur moet stellen moet je misschien maar voor lief nemen als bedrijf zijnde.

Verder heb ik niet zo veel toe te voegen over de volop besproken communicatiestrategie.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Zr40 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:20:
[...]

Opzeggen en weer terugkomen is anders best wel een administratief dingetje hoor. Ik begrijp wel dat een relatief kleine bank als bunq daar geen behoefte aan heeft.

Hetzelfde kreeg ik te horen toen ik N26 had opgezegd. De medewerker was erg duidelijk en vroeg of ik begreep dat ik dan de komende X jaar niet opnieuw klant kon worden.

Ik heb er nu ook mee te maken met mijn overstap naar ABN AMRO, waar ik tot 2014 klant ben geweest. Het duurt allemaal wat langer omdat ik naar een kantoor moest komen, maar verder maakten ze er geen probleem van. Nog even wachten op internetbankieren en de betaalpas en dan kan ik de overstapservice in gang zetten :)

Goed punt trouwens van het Travel abonnement. Ik moet er volgend jaar nog in kunnen om de jaaropgaaf te downloaden :P
Tja, wellicht heb ik over het sluiten van een rekening wat te licht gedacht. Ik had niet verwacht dat ze je compleet als klant zouden weigeren. Dat is trouwens wel waar bunq van N26 kan leren. N26 legt je heel duidelijk uit dat het sluiten van je account betekent dat je de komende jaren geen klant meer mag worden.

Bij bunq moet je daar zelf achter komen. Als bunq hetzelfde als N26 had gezegd, vooraf, had ik mijn account liever omgezet in Travel Card. Liever dat, dan ergens nooit meer gebruik van mogen maken. Al kreeg een zekere gebruiker na een jaar toch de vraag of hij weer terug wilde komen. Tenminste, dat is wat hij zegt.

Bij ABN AMRO moet je volgens mij altijd naar kantoor om een rekening te openen. Of dat is de afgelopen jaren veranderd. Bij ING moest ik ook naar kantoor komen.

Al denk ik trouwens wel als ik als ondernemer tegen mijn klanten zou zeggen: ‘je mag wel naar een andere opdrachtnemer, maar dan mag je vijf jaar lang niks meer bestellen’, ik de hut ook wel kan gaan sluiten.
Freeaqingme schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:22:
[...]

Omdat dit op de man is zal ik daar dan toch even op reageren. Ik praat helemaal niet alles van bunq goed. Sterker nog, ik heb ook wel eens gerant op bunq in dit topic. Tegelijkertijd hebben we eerder wel eens geconstateerd dat jij op een kruistocht tegen bunq bezig leek te zijn (moet wel zeggen dat dat is inmiddels wel minder is). Daarom reageer ik soms even specifiek als jij je eigen historie met bunq projecteert op hoe zij opereren en vergeet te benoemen dat dat niet per se de modus operandi is.

Mijn persoonlijke beeld op wat bunq aan 't doen is, is dat ze hun aanbod qua historische abbovormen aan 't opschonen zijn. Als developer kan ik alleen maar respect hebben voor iemand die wat technical debt op probeert te ruimen. Dat je dan een aantal klanten teleur moet stellen moet je misschien maar voor lief nemen als bedrijf zijnde.

Verder heb ik niet zo veel toe te voegen over de volop besproken communicatiestrategie.
Nou, nou. Op de man... dat was ook weer niet de bedoeling. Ik ben geen kruistocht begonnen tegen bunq en dat kan ik nog wel een miljoen keer zeggen, maar helaas ben ik niet zo geliefd onder de harde kern.

Ik ben geen ontwikkelaar, maar wel gebruiker (geweest). Dat is trouwens ook de grote fout die vrijwel ontwikkelaars maken. Ze denken niet na over hoe het is als eindgebruiker.

Ik heb in het verleden eens automatisering getest. De ontwikkelaar noemde het ‘beter dan vliegtuigsoftware’ (hopelijk niet van Boeing!). Na drie minuten had ik het op de knieën. “Ja, maar je gebruikt het verkeerd!” Nee, ik ben eindgebruiker en gebruik het product anders dan je als ontwikkelaar verwacht dat.

Dat is bij bunq denk ik ook zo. Waarschijnlijk wordt er over de techniek heel veel nagedacht, maar over de ervaring voor de eindgebruiker minder. Ik weet niet of dat ook onderdeel van een start-up zijn is.

[ Voor 34% gewijzigd door Dennisweb op 21-04-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dennisweb schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:27:
[...]

Bij ABN AMRO moet je volgens mij altijd naar kantoor om een rekening te openen. Of dat is de afgelopen jaren veranderd.
Dat is inderdaad recent veranderd. Je kan nu direct in de app een rekening openen met een id-foto en een selfie, of je kan aanmelden via de website en AMP Groep thuis of op het werk je identiteit laten verifiëren. Maar alleen als je dus niet eerder klant bent geweest. Blijft alleen de kantoor-optie nog over :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Zr40 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:30:
[...]

Dat is inderdaad recent veranderd. Je kan nu direct in de app een rekening openen met een id-foto en een selfie, of je kan aanmelden via de website en AMP Groep thuis of op het werk je identiteit laten verifiëren. Maar alleen als je dus niet eerder klant bent geweest. Blijft alleen de kantoor-optie nog over :)
Juist! Dat wist ik niet.

bunq heeft me wel aan het denken gezet over de bank die ik gebruikte. Ik zat bij ABN AMRO, maar toen ik zag wat bunq aanbood in de app, vond ik ABN AMRO onvoldoende. Daardoor ben ik gaan vergelijken en vond ik ING uiteindelijk beter. Ik ben nu dus over naar ING en daar heel blij mee.

Zoals ik al eens eerder zei: het product van bunq is heel goed. De bedrijfsvoering is gewoon minder. Dat is enorm jammer.

En over AMP niks meer dan lof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:13
Interview met Ali. Niets over de recente communicatie- en abonnementsperikelen.

Wel een beetje zelfverheerlijking. Vanuit de vraagstelling krijg ik de indruk dat het een gesponsord interview is. Geen enkele kritische vraag, wel dat hij graag problemen oplost...

https://www.mt.nl/leiders...k-los-problemen-op/587461

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:37
dixet schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:45:

Wel een beetje zelfverheerlijking. Vanuit de vraagstelling krijg ik de indruk dat het een gesponsord interview is. Geen enkele kritische vraag, wel dat hij graag problemen oplost...

Zo zijn alle interviews van hem/bunq geweest. Compleet eigen wereld 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit stukje vind ik dan ook best bijzonder:
Als mensen kritiek hebben op Bunq of op jou, wat gebeurt er dan in je hoofd?

‘Eigenlijk heb ik drie bakjes in mijn hoofd. Een is: dit is onzin. Twee is: het is naar, maar het is terecht. We fucked up. Of: I fucked up. Dan onderzoek ik: hoe kwam het nou, waarom dan? En dan probeer ik het ook goed te maken. En het derde is: er spelen andere factoren mee en het is niet zuiver.’

Je bedoelt: onterechte kritiek, iemand probeert je onderuit te halen…

‘En daar kan ik dus niet zo goed tegen. Dan word ik eerst kwaad en dan ga ik nadenken: is dit mijn tijd waard, ja of nee? En dan ga ik wel proberen de rekening te settelen.’

Maakt het dan uit of het groot of klein onrecht is?

‘Nee. Onrecht is onrecht.’

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
dixet schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:45:

Dit interview toont eigenlijk mijns inziens wel waarom bunq soms ‘rare besluiten’ maakt. Ali denkt als een programmeur. If-then-beslissingen. “Dat is exact hoe ik denk.”

Nu tonen de recensies op Glassdoor wel aan dat Ali blijkbaar soms heel goed is in het doordrammen van zijn eigen zin. Maar ik vind Ali niet bepaald iemand die denkt vanuit de gebruiker. Hij denkt als programmeur. Daar is niks mis mee, maar dan heb je volgens mij iemand nodig die je ook vertelt dat je aan de ervaring als eindgebruiker moet denken. Er zal vast wel iemand binnen bunq zijn die dan roept: “Is dat nou wel zo verstandig?”

Maar een programmeur werkt nu eenmaal anders dan een eindgebruiker. Hij heeft andere verwachtingen én gebruikt het anders omdat hij zelf bedacht heeft hoe andere mensen het zouden moeten gebruiken.

Dus als Ali in zo’n geval bij zijn eigen gelijk zou blijven, dan snap ik waarom sommige producten minder goed landen dan Ali zelf denkt.

Puur hypothetisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
Cognitieve ergonomie: als programmeur/ontwerper leren denken vanuit de gebruiker.
Dat vak, wat bij veel studies als informatica, AI ed wordt gegeven, mag Ali wel eens volgen 8)

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
@Zr40 @Dennisweb
Dat is niet wat N26 tegen mij heeft gezegd.
Ik had een rekening geopend, maar omdat ik nu vast zit in Spanje kon ik de kaart niet activeren. Er werd mij aangeraden de rekening te sluiten en een op een Spaans adres te openen. De KS zei dat als je een rekening sluit je minimaal 5 werkdagen moet wachten, en soms iets langer, voordat je een nieuwe kan openen.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
birdibird schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:01:
@Zr40 @Dennisweb
Dat is niet wat N26 tegen mij heeft gezegd.
Ik had een rekening geopend, maar omdat ik nu vast zit in Spanje kon ik de kaart niet activeren. Er werd mij aangeraden de rekening te sluiten en een op een Spaans adres te openen. De KS zei dat als je een rekening sluit je minimaal 5 werkdagen moet wachten, en soms iets langer, voordat je een nieuwe kan openen.
Oh. Vijf jaar of vijf werkdagen vind ik nog...al.... een verschil. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Hey dennis, ouwe bunqkruistochtert :9~ hoe is het ermee?

ik ben ook programmeur (en designer, video editor, dtp, websites, apps etc), maar vind het niet zo hypothetisch, volgens mij is dit ook zo. althans dat gevoel heb ik ook echt bij bunq en Ali de laatste tijd. op zich best jammer, want, en dit is al vaker gezegd, het product is goed, de app 'BEST IN CLASS' in mobiel banken, EU-wijdt, maar het bedrijf, gaat idd niet zo lekker momenteel.

En dan komt het idd, zoals ik aangaf terug op het gevoel of de perceptie dat men vooral vanuit, wat jij ook aangeeft, het eigen idee, de eigen visie kijkt en minder op hoe dit als eindgebruiker wordt ervaren.

Maar ik kan wel buiten het hokje kijken, ook als premium/packert, en ben het als zgn harcore fan van het eerste uur, nu ook wel eens dat wat bunq doet gewoon fout is.

Alle betrouwbaarheid en image aan diggelen, en ja ik bankier privé nog wél primair bij bunq. simpelweg omdat er qua product geen rival is. Maar zakelijk, leun ik denk ik tóch nog wat langer op good 'ol abn.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

zo! the day after... iemand nog gedachten 'thoughts' about bunq +1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:17
Ik deelde het Joint-abo samen met mijn minderjarige zoon. 1 rekening waar ik inzage in had en een privé rekening voor hem. In de +1 situatie ben ik veel duurder uit. Net zo duur als dat hij Premium zou hebben gehad. Dus vindt het geen opvolger zoals Bunq zelf beweerd.
Denk dat het +1 verhaal alleen echt werkt in een zakelijke omgeving waarbij aan werknemers voor een schappelijk bedrag inzage kan bieden in de zakelijke rekening. Maar ook weer niet omdat de +1 ook juridisch mede-eigenaar is van die rekening. Wie is dan wel de doelgroep in de filosofie van Bunq???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

+1 is voor mij wel makkelijk. Wil graag een gezamenlijke rekening met mijn vriendin. Die hebben we nu bij ING (Kosten 2,80/Maand). Maar heb deze liever bij Bunq.

Zelf gebruikt ze (nog) geen Bunq en heeft ook geen behoefte om haar privé rekeningen te verhuizen. Prima oplossing dus?

Tuurlijk, Joint had meer opties. Maar dat hebben wij (samen) in ieder geval niet nodig. Daarnaast was de naam 'Joint' nogal verwarrend tussen accounts/rekeningen/memberships.

Wordt Joint voor reeds bestaande leden dan uitgefaseerd? @Webarcher moet jou zoon nu dus naar premium of kunnen jullie wel op het oude 'joint' blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
DaveFlash schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:21:
zo! the day after... iemand nog gedachten 'thoughts' about bunq +1?
Waar kan ik hier iets over vinden? Ik heb niets meegekregen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:12
Tamerciaga schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:25:
[...]

Sando schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:20:
Wat een gestuntel. En opent het bunq-account op bunq together nu 4 keer ongeveer het zelfde topic, zodat ze later de drie met de meeste negatieve comments kunnen verwijderen?

https://together.bunq.com...-your-partner-in-one-tap/
https://together.bunq.com...pense-account-in-one-tap/
https://together.bunq.com...or-your-child-in-one-tap/
https://together.bunq.com...a-bank-account-made-easy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tamerciaga schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:25:
[...]

Wat dacht je van 'the day before' vandaag? Even naar de posts van gisteren kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Oke handig :9

Ik was even enthousiast toen ik dacht dat dit een gratis feature zou zijn, maar voor 2.99 is het verschil met Premium (uit een pack) te klein eigenlijk. Wel twee vreemde limitaties voor dat geld: One free ATM withdrawal per month, Access to one of your sub-accounts. 8)7

Achja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:12
Tamerciaga schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:35:
[...]

Oke handig :9

Ik was even enthousiast toen ik dacht dat dit een gratis feature zou zijn, maar voor 2.99 is het verschil met Premium (uit een pack) te klein eigenlijk. Wel twee vreemde limitaties voor dat geld: One free ATM withdrawal per month, Access to one of your sub-accounts. 8)7

Achja
Eens, aan de andere kant is het wel fijn dat we nu weten dat free bij Bunq € 2,99 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:34:
[...]

Wat dacht je van 'the day before' vandaag? Even naar de posts van gisteren kijken.
Oh je bedoelt dat ik op Tweakers moet kijken wat deze nieuwe feature is? Bijdehandje
Op de website van bunq kon ik niets vinden, op Together via de app en de browser ook niet. Nu gevonden via "Verken app features".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tamerciaga schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:36:
[...]

Oh je bedoelt dat ik op Tweakers moet kijken wat deze nieuwe feature is? Bijdehandje
Als je niet in staat bent om het zelf te vinden op de bunq site en op het together forum, dan zou tweakers een 2e keus kunnen zijn ja.
Op de website van bunq kon ik niets vinden, op Together via de app en de browser ook niet. Nu gevonden via "Verken app features".
https://www.bunq.com/nl/premium/plus-one

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 22-04-2020 11:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:16
Aan de ene kant kan ik de +1 feature wel begrijpen maar het is een beetje bankieren in de traditionele zin bij een grootbank; ik vergelijk het maar met een gezamenlijke rekening bij de Rabobank met beide een eigen pasje. Kost 3,10 per maand.

Echter als vervanger van het oude joint membership slaan ze de plank wat mij betreft volledig mis. Denk dat ze onderschatten dat veel partners van bunq-gebruikers geen 7,99 per maand over hebben voor deze dienst en dat het dus concreet een exorbitante prijsverhoging betekend. Leuk dat we nu per persoon 25 IBAN's aan mogen vragen maar die behoefte heb ik helemaal niet, met een handjevol gezamenlijke en persoonlijke rekeningen zijn we er al. Joint was wat betreft perfect voor ons gebruik.

Leuk dat je in een pack maar 5 euro betaald maar in dat geklooi heb ik echt geen zin in (met alle respect, bankieren vind ik een serieuze zaak, ga ik niet klooien met geld overboeken naar derden e.d.).

Wat me het meest steekt is dat bunq zich hier mee onbetrouwbaar toont en dat vind ik erg zonde; ben zeer tevreden over de app en de features e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ascension schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:50:
Leuk dat je in een pack maar 5 euro betaald maar in dat geklooi heb ik echt geen zin in (met alle respect, bankieren vind ik een serieuze zaak, ga ik niet klooien met geld overboeken naar derden e.d.).
Precies! En dan als je het pack beheert steeds anderen achter de broek zitten zeker. Sowieso is buitenproportioneel geld uitgeven voor een beetje gemak iets voor studenten, en samendoen met vreemden om een paar euro te beknibbelen is ook iets voor studenten.

Ik ervaar nog steeds een beetje een disrepantie tussen het marketen naar en communiceren als studenten enerzijds, en het willen zijn van en prijzen vragen als de porsche onder de banken anderzijds.

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 22-04-2020 12:02 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:38:
[...]

Als je bunq niet in staat bent is om het zelf te vinden communiceren op de bunq site en op het together forum, dan zou tweakers een 2e keus kunnen zijn ja.
Fixed it for you.

Ik heb het zelf ook pas voor het eerst in dit topic langs zien komen. Geen communicatie vanuit bunq over de nieuwe optie. Inmiddels zijn er wel een aantal Together posts verschenen.

Iemand hier persoonlijk aanvallen voor iets wat bunq verkeerd communiceert lijkt me niet de bedoeling ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 22-04-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Freakster86 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:03:
Bedankt voor de opheldering ;) Maar ik noemde maar wat. Het was een vraag die ik op Together voorbij zag komen. Als daar dan onduidelijkheid over is, dan kan bunq daar toch gewoon normaal antwoord op geven? Maar dat zie ik ze helaas niet doen.
Ach ja, ik zag een vraag waar ik een duidelijk antwoord op kon geven tussen de rest. Dus heb ik dat maar gedaan.

Dat bunq dit zelf niet zo heel expliciet uitlegt in een post over +1 begrijp ik wel een (klein) beetje. Ze pushen tegenwoordig zelf nergens meer een Pack.

Op zich hoort die uitleg ook niet specifiek bij +1, maar bij Pack thuis. Daar is volgens mij geen officieel topic (meer?) over en dus ook geen uitleg hoe dat werkt met extra kosten die een ander Pack lid maakt. Het staat wel in de voorwaarden van bunq in het hoofdstuk "bunq Pack" op bladzijde 4 (van de Nederlandse voorwaarden in ieder geval).

Wat ik ook erg onduidelijk vind is dat bunq voorheen altijd over bankrekeningen sprak als "account" en ze bij de posts (en antwoorden) over +1 ineens over "sub-account" zijn gaan praten. Waarom wordt die terminologie nu ineens weer anders?

Het is (mij) ook nog steeds heel onduidelijk wie nu de juridische eigenaar is van een bankrekening die met +1 is geopen.d Blijkbaar is dat anders voor Business gebruikers, en Premium gebruikers. Ok, dat snap ik nog wel een beetje, al is het mij ook niet duidelijk of je bij Business nu 1 bankrekening kan hebben voor 30 personen die allemaal +1 zijn of dat je dan 30 verschillende bankrekeningen krijgt. In ieder geval is het totaal geen oplossing voor de "mijn administratieve medewerkers en de boekhouder moeten toegang hebben tot de bankrekeningen en waarom was dat eerst gratis en kost het nu 8 euro per persoon per maand"-probleem wat al jaren speelt.

Bij Premium gebruikers is dat blijkbaar ook weer anders als het gaat om je eigen kind ten opzichte van iemand anders (inclusief kinderen van anderen!). Bij je kind zou jij de eigenaar blijven en bij anderen wordt het een gezamenlijke bankrekening.
Maar als het kind een ouder uitnodigt (wat theoretisch prima kan) dan is de ouder juist weer niet de eigenaar maar het kind.

@DaveFlash Het hele debacle is begonnen met opmerkingen dat het simpeler moest worden en de +1 oplossing is volgens mij 3 keer zo complex als Joint was.

@Webarcher Bij zakelijke gebruikers wordt de werknemer geen eigenaar van de bankrekening zie de laatste vraag in: https://together.bunq.com...ense-account-in-one-tap/6

@Jay-v Joint bestaat niet meer en iedereen die Joint had is al naar Premium overgezet voor 5 euro per persoon per maand voor de eerste 3 maanden. Daar is trouwens ook weer onduidelijkheid over, hoe dat precies gaat, zie JeroenE in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

Je moet er trouwens wel rekening mee houden dat een +1 niet alle features heeft die je als Premium gebruiker wel hebt. Het is nog niet actief, dus of zaken zoals betaalverzoeken werken is niet helemaal duidelijk (staat niet in de lijst met features, terwijl bijvoorbeeld split wel wordt genoemd), maar ook zaken als permanente bunq.me links, TopUp, iDIN, Android Tap&Pay en nog veel meer staat allemaal niet vermeld als zijnde mogelijk. Het lijkt mij persoonlijk vreemd dat bijvoorbeeld Android Tap&Pay niet kan terwijl Apple Pay en Google Pay wel kan, maar het zou dus best kunnen dat het inderdaad zo is.

@Dennisweb Ik heb verder geen idee hoe het er bij bunq intern aan toegaat, maar ik heb persoonlijk niet het idee dat het bedrijf gerund wordt door een programmeur. Of anders in ieder geval niet door ene hele goed. Ik bedoel: wie verzint het dat de mogelijkheden van bankrekening van 1 persoon heel anders zijn dan de mogelijkheden van een bankrekening voor meerdere personen. Vroeger kon je de Overstapservice wel voor de 1 maar niet voro de ander doen. Dat is ondertussen wel opgelost, maar waarom werkte dat niet gelijk voor alle bankrekeningen ongeacht hoeveel eigenaren er zijn? Laatst las ik op Together dat er nog steeds verschil is. Als je een bankrekening opheft en hij in het archief zit kan je hem wel heractiveren als het om een bankrekening gaat met 1 eigenaar maar dus niet als het om een bankrekening gaat met meerdere eigenaren. Dat is toch vreemd? Ok, je moet wel checken of de andere eigenaren nog bij bunq zitten en ze om een akkoord vragen. Maar voor de rest moet dat toch gewoon kunnen?

Of denk aan de Spaardoelen. Volgens mij kan je alles met zo'n bankrekening die je ook kan met een gewone bankrekening. Het enige wat anders is zijn wat andere vormgeving op het scherm en een extra vraag of je het wel zeker weet als je geld wil overboeken of een betaalkaart wil koppelen. Je kan een Spaardoel ook niet omzetten naar een normale bankrekening en omgekeerd ook niet (even terzijde: destijds kon je ook niet sparen van gezamenlijke bankrekeningen en je kon ook geen gezamenlijke spaardoelen hebben; dit hebben ze pas later gebouwd). Het antwoord van bunq was destijds dat het technisch om een ander soort rekening ging en dat je dus niet makkelijk kon switchen.
Dan denk ik dus gelijk: waarom is daar blijkbaar technisch iets nieuws voor gebouwd? Ik weet dat het heel simpel klinkt en vast net wat ingewikkelder werkt, maar je maakt dan toch een extra indicator a la "dit is een Spaardoel" die er voor zorgt dat het er in de app anders uitziet en (soms) een extra vraag tevoorschijn tovert als je geld wil uitgeven. Dan kan je er ook 'simpel' iets voor maken die dat aan of uitzet.
Dan kunnen gebruikers dus sparen voor bijvoorbeeld de vakantie en als ze op vakantie gaan/zijn zetten ze die rekening om en kunnen ze het geld uitgeven zonder steeds gevraagd te worden of ze het wel echt zeker weten. Nu kan dat dus niet en moet je een nieuwe gewone bankrekening openen, het geld overboeken en je Spaardoel sluiten (of hergebruiken voor de volgende vakantie).

En dat dit soort zaken voor een gezamenlijke bankrekening altijd pas veel later kwamen doet mij vrezen voor de +1 bankrekening. Werken alle features die op een gewone bankrekening wel werken dan ook op zo'n rekening? Misschien is mijn verwachting onterecht aan de lage kant.

Overigens vind ik dat het enige positieve aan de +1. Ze hadden gezegd binnen 2 maanden met een iets nieuws te komen als vervanging voor Joint en dat hebben ze al binnen 3 weken gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
Jay-v schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:16:

Wordt Joint voor reeds bestaande leden dan uitgefaseerd? @Webarcher moet jou zoon nu dus naar premium of kunnen jullie wel op het oude 'joint' blijven?
Nee, het Joint-abo is weg, Mijn zoon heeft nu ook premium ingesteld staan. Maar Premium is een mega overkil voor een minderjarige. Maar het +1 net te krap. Hij heeft een zakgeld rekening dat van hem privé is en heb een connect rekening gemaakt dat ik heb gedeeld met hem waar het kleedgeld staat. Kan ik daar een beetje kijken waar hij het aan uitgeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Webarcher schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:32:
[...]

Nee, het Joint-abo is weg, Mijn zoon heeft nu ook premium ingesteld staan. Maar Premium is een mega overkil voor een minderjarige. Maar het +1 net te krap. Hij heeft een zakgeld rekening dat van hem privé is en heb een connect rekening gemaakt dat ik heb gedeeld met hem waar het kleedgeld staat. Kan ik daar een beetje kijken waar hij het aan uitgeeft.
Ok, dat is super klant onvriendelijk inderdaad. Prima dat ze je upgraden maar ga er dan geen extra geld voor vragen.

Ik krijg er wel kriebels van. Gebruik Bunq echt alleen als betaal rekening voor dagelijkse uitgaven en de app en API zijn gewoon goed.

Mijn inziens beter dan Revolut, N26 en alle andere Nederlandse banken. Echter de klantenservice en manier waarop ze communiceren 8)7 8)7 8)7. Ik zal er niet snel mijn enige bank van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Jay-v Met name Revolut richt zich wel op een iets ander publiek. Zo kun je daar rekeningen aanhouden in vele verschillende valuta en kun je er ook aandelen en cryptovaluta aanschaffen. Zeker voor internationaal georiënteerde mensen kan Revolut een uitkomst zijn. N26 biedt inderdaad wat minder functies dan Bunq, maar komt op mij wel een stuk stabieler en betrouwbaarder over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:46
Webarcher schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:32:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. De +1 is nu of te duur of te weinig.

Gewoon gevoelsmatig zou ik een euro willen betalen om iemand toegang te geven tot 1 account (en dan 10 euro betalen eenmalig voor een kaart zoals bij het travel abonnement) of 2,99 om volledige toegang tot alles (waar ik toegang tot geef). Maar dan moet ik al mijn accounts kunnen delen voor dit betrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
Batavia schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:14:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. De +1 is nu of te duur of te weinig.

Gewoon gevoelsmatig zou ik een euro willen betalen om iemand toegang te geven tot 1 account (en dan 10 euro betalen eenmalig voor een kaart zoals bij het travel abonnement) of 2,99 om volledige toegang tot alles (waar ik toegang tot geef). Maar dan moet ik al mijn accounts kunnen delen voor dit betrag.
Dat is een prima idee! Dan komt het enigszins in de buurt van het oude Joint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Webarcher schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:18:
[...]

Dat is een prima idee! Dan komt het enigszins in de buurt van het oude Joint.
Een belangrijk verschil zie ik nog wel dat onder een oude join je mede member een eigen (prive) rekening kon openen. Zoals ik het zie een +1 kan dit nooit. Dan moet je maar in een pack voor 5 euro/maand (of premium nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:34
Zr40 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:30:
[...]

Ze bieden bij de ABN al jaren verificatie aan de deur aan. Dat is niets nieuws onder de zon en kan zelfs op je werk. Mijn vriendin is nooit klant geweest en bankiert gewoon via ABN (en oud bunq) en heeft haar rekening op werk afgesloten. Ikzelf ben destijds naar kantoor in Weert geweest, 30 minuten te zitten en vervolgens te horen dat meneer geen tijd had. Ben later op mijn werk in Amsterdam bezocht voor door een koerier met diezelfde ID checks en ik heb ooit een kinderspaarrekening gehad daar ergens 25 jaar geleden...

Inmiddels zit ik nu alweer 8 jaar bij de ABN dus zo “nieuw” is dat buiten de deur afspreken niet. Wel nieuw is dat je het geloof ik tegenwoordig zelf kan aangeven/plannen.

Valt mij op dat ik van Bunq veel zooi/reclame krijg maar niets over dat +1 misschien komt dat ook wel omdat ik opgezegd heb per einddatum. Ben benieuwd of ze het ook doen. Zal wel lukken staat voor de vorm nog een €1 op. Omdat ik de premium functies wel eens wil zien maar merk nu geen verschil vs het free abonnement wat ik voorheen met de Black Friday Deal had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:26
Gezien de laatste ontwikkelingen is mijn tijd bij Bunq ook op het einde.

Ik en mijn partner hebben allebei een rekening en zijn opeens premium terwijl we nog een free account van het eerste uur hadden.

Ik was voornemens om de gezamenlijke rekening van ING over te zetten naar bunq. Betalen voor de dienst vind ik heb probleem. Zeker niet met de functies die bunq biedt. Alleen slaat 25 rekeningen mijn inziens nergens op.

Met name de enkele meastro pas met verschillende rekeningen en dubbele pin was voor mij de reden om bij bunq te blijven/volledig over te gaan inclusief een creditcard. €7,99 heb ik daar zeker voor over.

Maar als wij nu op dezelfde manier gebruik willen blijven maken van bunq (en/of rekening + privé rekeningen, dan moeten we beide premium account aangaan ofwel dubbel betalen voor 1 dienst. Dat gaat er bij mij principieel niet in.

Dus dat wordt jammer maar helaas weer een privé rekening bij ING of volledige overstap naar andere meer groen georiënteerde bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(gratis) travelcard is binnen. Dus mijn overstap is van free naar bunq. Ga het vooral gebruiken voor AliExpress rotzooi aankopen. Kan ik mijn creditcard voor normale uitgaven behouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
Ik moet flink bezuinigen tijdens de crisis.
Premium kost 96 euro per jaar, dat zal je niet ver helpen met bezuinigen. Wonen, auto, boodschappen zitten al snel op 100x dat per jaar. Waarom niet beginnen met de grootste kostenposten?

Voor ideeën is NIBUD vergelijker een aanrader, daar kan je zien hoe andere mensen in jouw nieuwe situatie het hebben ingedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Laatst online: 06-08 22:15

magician2000

.....

[b]HitDyl in "Discussie over & Ervaringen met bunq"En dan krijg je nu doodleuk een email dat ze stoppen met Joint en dat je 60% meer gaat betalen. Ja @#$%$!. Tegen deze tarieven hadden we nooit voor Bunq gekozen. Nu moeten we alles weer terug gaan omzetten naar SNS. Wat een rot streek zeg.
Niet de eerste klotestreek die ze leveren bij Bunq. Het zijn net zulke geldgraaiende ratten als vele andere banken.

Voor mij was de maat nu vol en heb ik Bunq zonder verder nadenken direct opgegeheven. Gelukkig nog een andere bankrekening bij een meer betrouwbare bank (vul maar in, ING, ABN, SNS, enz. Allen betrouwbaar in hun werkwijze dan Bunq) zodat ik niet zat met allerlei zut overzetten.

Bunq, van "gratis" bank (waarvan ze zelf achteraf zeiden dat ze nooit als prijsvechter in de markt wilden stappen) tot duurste bank van Nederland zonder dat daar serieuze voordelen aan zitten.

Ook andere gratis banken die hier op Tweakers wel eens voorbijkomen loop ik niet warm voor. Ondertussen heb ik het wel gehad met al die mooie gratis zut en/of nieuwkomers die het allemaal wel even anders zullen gaan doen.

Is die oude zooi fijn? Veelal niet, maar die nieuwe zooi is al niet beter blijkt nu.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Gadgettweaker schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:55:
Niet zo piepen zeg, ik vind bunq een top bank die altijd bezig is met innoveren en dat kost nou eenmaal....

Btw ik vind het super dat ik bomen plant met mn betaalpas en toch een heeeeeeeel klein beetje iets doe om wat meer bomen/bossen te laten groeien.....erg hoor dat dat een paar euro extra kost, heb er slapeloze nachten van
Duidelijk, je werkt voor / bij Bunq :+

Maar leg nu eens uit wat dat innoveren dan is? Met alle zogenaamde "innovaties / vernieuwingen" bij Bunq dacht ik "wat the f@ck moet ik hier nu weer mee?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Mijn advies in deze: vergeet Bunq. Wegwezen en nooit meer naar omkijken.

Op het moment van het lezen van dat Bunq bericht en mijn irritatie was mij meteen duidelijk dat ik er klaar mee was. Andere banken zijn ook niet "perfect", maar de communicatie en continu wijzigen van pakketten bij Bunq is te gestoord voor woorden. Er is nog zoiets als respect in omgang met klanten en dat is bij Bunq niet aanwezig. Dan kun je zo ook je geld niet (meer) toevertrouwen.

Wat overigens wel blijkt is dat het verstandig is om 2 banken aan tehouden wanneer je graag "rondkijkt" naar andere / betere opties. 1 bank waarvan je weet waar je aan toe bent en 1 om mee te experimenteren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Delay schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:45:
[...]

Premium kost 96 euro per jaar, dat zal je niet ver helpen met bezuinigen.
Ik zie dat jij het al heel lang niet meer hebt hoeven doen met duizend euro per maand. Ik ben blij voor je. Maar dit soort opmerkingen helpen niet, en het komt wat arrogant over. 8 euro per maand is twee maaltijden per maand. Althans, voor mensen die bezuinigen. Voor jou is het waarschijnlijk één maaltijd. Of een toetje.
Waarom niet beginnen met de grootste kostenposten?
:')

Het was nog zo gezellig allemaal totdat jij opeens wist wat de situatie van iedereen thuis is.

[ Voor 14% gewijzigd door Sando op 23-04-2020 10:12 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Update voor wie het interesseert:

Ik had Bunq vanaf 2015, en heb het na hun aanpassingen opgezegd.
Ik heb bij ING (was ik al zelf klant en mijn partner ook) een en/of-rekening aangevraagd. Kost 2.80 euro per maand voor twee passen.
Aanvragen start in de app (handig), maar leidt je naar de website (waar je opnieuw moet inloggen).
Verloop:
- je hebt je IBAN onmiddellijk na aanvraag, en die werkt al; je kan erop storten
- de extra rekening verscheen pas na 4 kalenderdagen / 1 volledige werkdag in mijn app-overzicht
- bankpas en de pincode kwamen ongeveer 7 kalenderdagen na initiele aanvraag. Pincode kan je niet zelf kiezen
- in de app kan je de mooie ING-alert-functies aanzetten: geldstortingen vanaf bedrag X, geldopnames van bedrag Y, alert als tegoed onder bedrag Z komt. Werkt goed.

Dus ik ben tevreden met de overstap van Bunq naar ING. In plaats van 2 * 8 = 16 euro per maand betalen we nu 2.80 euro per maand, met features die voldoende zijn voor de gemeenschappelijke uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
ABN AMRO is duidelijk nog een verschrikkelijk traditionele bank met veel teveel resources (mensen, processen, afdelingen).

Ik open nu 1 e/o rekening bij ABN, ter vervanging van die rekening bij Bunq (Free).

Gevolg:
1) 2 emails.
2) 1 man aan de deur voor identificatie en tekenen van papieren, waarbij we een kopie ontvangen.
3) daarna een email om formulieren uit te printen die we moeten tekenen en retourneren via post(!).
4) vervolgens 8 (!) enveloppen:

welkom brief (hoepel op, doe dat digitaal eerste keer dat ik inlog)
pas activatie 2x (waarom niet via de app)
pas pincode 2x
pas 2x
e. identifier (" die kan je soms nodig hebben maar voor de meeste zaken niet hoor") lekker vaag en lijkt me iets wat in een la verdwijnt. De veiligheid van die dingen is toch allang onderuit gehaald?

achja, na 5 jaar N26/Revo/Bunq is dit wel een mega verschil. Gelukkig alleen voor de e/o rekening/vaste lasten. Die ABN passen verdwijnen ook in de la.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Delay schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:45:
[...]

Premium kost 96 euro per jaar, dat zal je niet ver helpen met bezuinigen. Wonen, auto, boodschappen zitten al snel op 100x dat per jaar. Waarom niet beginnen met de grootste kostenposten?

Voor ideeën is NIBUD vergelijker een aanrader, daar kan je zien hoe andere mensen in jouw nieuwe situatie het hebben ingedeeld.
Gezien de (aankomende) crisis toch even op reageren: Ooit na het zien van een item over mensen in de bijstand ben ik eens gaan kijken hoever ik kwam met 70% van het netto minimumloon i.c.m. mijn huidige budget in excel. Ik kan je zeggen dat je dan verdomd creatief moet worden met je uitgaven wil je daar van kunnen rondkomen! En dan ben ik al iemand van de deals en de 'trucjes' ;) 8 euro per maand hakt er echt in als je binnen budget _moet_ blijven. Deed mij destijds wel de ogen openen en ik heb daardoor ook mijn gehele budget bijgeschaafd. Dit is echt een stukje bewustzijn dat denk ik bij heel veel mensen ontbreekt.

Ik heb hier stiekem toch de Travel Card besteld om op die manier mijn rekening (gratis) om te zetten naar Travel Card. Toch een kleine extra kostenpost voor bunq bij wijze van protest :9 Vooralsnog niet het plan om het echt te gaan gebruiken, maar wie weet wat de toekomst brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Freakster86 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:56:
[...]
Ik heb hier stiekem toch de Travel Card besteld om op die manier mijn rekening (gratis) om te zetten naar Travel Card.
Gratis, zeg je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNT7pMusGmAr3uUvVRg1O7VHew4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gRyuar5LzSjQp73YuJAUAhFZ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen een Maestro en een debit Mastercard, en heb (vooralsnog) Premium als lid van een Pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Zr40 Ik kon de Travel Card gratis bestellen nu ik in mijn 3 maanden gratis Premium periode zit. Als ik die dan binnen heb, activeer ik de kaart en zet ik de rekening om naar Travel Card subscription voor 0,00 euro per maand. Aangezien ik de kaart al heb, hoef ik dan geen 10 euro voor de kaart te betalen.

Of er zit een fout in deze redenatie :? Ik heb het in ieder geval meerdere mensen zien opperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Freakster86 Ik geloof dat dat wel klopt.

Alleen heb ik als bestaande Premium gebruiker niet de optie om de Travel Card gratis te bestellen, en het systeem vindt dat er zelfs een monthly fee bij hoort. Ik heb maar 2 passen en bij Premium zouden er 3 inbegrepen moeten zijn...

Maar voor mij persoonlijk maakt dit niet uit, ik heb geen behoefte om bunq uit onvrede extra op kosten te jagen bij mijn vertrek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Freakster86 Wat jij zegt zou moeten kloppen; maar het scherm van Zr40 is niet normaal.

@Zr40 Wellicht heb jij betaalkaarten vervangen (of opnieuw besteld vanwege niet ontvangen) of zulk soort dingen? Dan is vaak de teller bij bunq in de war. Meestal kan je die via de support chat wel laten resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@JeroenE Nee, althans niet recent. Het enige bijzondere waar sprake van kan zijn is dat ik in de begintijd een gratis pas heb gekregen vanwege een bug met contactloos betalen bij Atos betaalautomaten. Beide passen zijn inmiddels verlopen, en alleen voor de 'nieuwe' pas heb ik een nieuw exemplaar toegestuurd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:23:
@Freakster86
[..]
Maar voor mij persoonlijk maakt dit niet uit, ik heb geen behoefte om bunq uit onvrede extra op kosten te jagen bij mijn vertrek :)
Daar is het mij ook niet om te doen hoor. De smiley deed misschien anders vermoeden, maar het is een onbedoelde bijkomstigheid. Het was kiezen tussen opzeggen of Travel Card. Gelet op de discussie hier omtrent opzeggen leek mij dat laatste voor nu beter. En in dat geval is nu eerst de kaart bestellen en daarna kosteloos switchen gewoon de 'slimme' manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Zo'n TravelCard wil ik ook nog aanvragen, maar ik wacht daar nog even mee tot de gratis Premium-periode bijna is afgelopen zodat de kaart nog even twee maanden langer geldig is. :P

Niet dat ik vermoed de kaart te gaan gebruiken, maar omdat ik dan met iDeal mijn travel-rekening instant kan opwaarderen, en dan mijn saldo er in zijn geheel van afhalen en naar bijvoorbeeld N26 sturen.

Bunq ondersteunt immers SEPA instant transfer, en N26 ook. Op deze manier kan ik toch bepaalde rekeningen instantaan opwaarderen.

Dit was overigens een tip van @birdibird.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:32:
Het enige bijzondere waar sprake van kan zijn is dat ik in de begintijd een gratis pas heb gekregen vanwege een bug met contactloos betalen bij Atos betaalautomaten.
Dat is het dan zeker weten. Die "nieuwe" is gewoon meegeteld en dus heb je er al 3. Datzelfde gebeurd ook bij mensen wiens pas niet aankomt en dan via de support een nieuwe opgestuurd krijgen. Dan hebben ze er volgens de teller ook 1 extra.

Het enige voordeel wat jij hebt is dat je nu die verlopen betaalkaart ook kan "vervangen". Maar eigenlijk hadden ze die gewoon moeten blokkeren/verwijderen toen je een nieuwe zonder bugs kreeg.

Zeg maar wat ze ook hebben gedaan toen klanten een nieuwe Travel Card kreeg omdat de eerste die ze op hadden gestuurd verkeerd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JeroenE schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:58:
[...]
Het enige voordeel wat jij hebt is dat je nu die verlopen betaalkaart ook kan "vervangen".
Inderdaad, die zou wel gratis zijn, maar wel alleen Maestro. Ik kan hier niet kiezen voor een ander type kaart.

Bij de 'nieuwe' verlopen kaart is de Replace knop niet zichtbaar. Ook logisch, want die is automatisch vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:51:
Zo'n TravelCard wil ik ook nog aanvragen, maar ik wacht daar nog even mee tot de gratis Premium-periode bijna is afgelopen zodat de kaart nog even twee maanden langer geldig is. :P
[...]
Haha, je gaat wel tot het uiterste ;)

Kun je eigenlijk nog wel betalingen doen met de rekening als de fysieke kaart is verlopen? Of moet je dan eigenlijk verplicht die 9,99 neerleggen om de kaart te vervangen? Volgens mij kan de rekening niet bestaan zonder (fysieke) kaart, of wel?

Wat me nog wel opviel bij het aanvragen was dat je een vakje "description" op de kaart hebt staan. Mensen vullen daar blijkbaar allerlei random dingen in, maar waarom staat zo'n invulvak überhaupt op de kaart vraag ik mij af :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Freakster86 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:32:
[...]
Wat me nog wel opviel bij het aanvragen was dat je een vakje "description" op de kaart hebt staan. Mensen vullen daar blijkbaar allerlei random dingen in, maar waarom staat zo'n invulvak überhaupt op de kaart vraag ik mij af :?
Omdat het kan :P of om te herkennen welke pas je vastpakt.

Ik ben zo creatief als wat en zet er gewoon 'Maestro' en 'Mastercard' in :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Zr40 "bunq Travel Card" hier :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:27

harlekein

Creator Owner

Ik ben ook bunq klant van het eerste uur. Betalen per transactie en 80 cent voor pinnen vond ik alleszins redelijk. "Betalen voor wat je gebruikt" was het motto.

Vervolgens ging men over op een premium model van 7,99 per maand. Absurd. Ze missen het midden segment. Ik ben best bereid 4,99 te betalen voor b.v. 5 rekeningen en 2 passen.

Ik kon mijn vriendin niet overtuigen om samen Joint te nemen, omdat destijds de overstap service daar niet voor werkte. Achteraf ben ik er blij mee. Wij hebben een gezamenlijke rekening bij ING geopend omdat zij daar al zat. Ik vind ING niet geweldig, maar net okay. Echter nu ga ik terug naar ING. Ik weet waar ik aan toe ben bij hen.

Bunq doet alsof ze hip en modern zijn en voor hun klanten gaan, maar elk signaal van kritiek op hun forum wordt direct verwijderd. Ja, hun app is de beste van de Nederlandse banken, maar verder zijn ze de weg volledig kwijt.

[ Voor 0% gewijzigd door harlekein op 24-04-2020 09:32 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:40:
[...]

Omdat het kan :P of om te herkennen welke pas je vastpakt.

Ik ben zo creatief als wat en zet er gewoon 'Maestro' en 'Mastercard' in :+
Grappig hè, men vraagt om creabea oplossingen (ING bijvoorbeeld met een eigen foto op de betaalpas) en wat deed ik toen de keuze stond voor de beschrijving in te vullen? Juist, ook MasterCard en Maestro 1 en Maestro 2. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikTW
  • Laatst online: 20:22
Zou het zo kunnen zijn dat "men" over het algemeen niet zit te wachten op allerlei fancy features, maar gewoon toegankelijke, heldere, transparante functionaliteit wil als het gaat om betalen?
Ik was even ook heel enthousiast over Bunq, maar ben nu zoals zovelen aan het switchen naar iets simpels (en goedkoops ;) ). Ondoorzichtige en vage abonnementen, en marketing prietpraat zijn zo ongeveer het laatste waar ik op zit te wachten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:12:
[...]
Ik heb het zelf ook pas voor het eerst in dit topic langs zien komen. Geen communicatie vanuit bunq over de nieuwe optie. Inmiddels zijn er wel een aantal Together posts verschenen.
Voor de goede orde: de +1 push notifications zijn zojuist verstuurd :+

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 23-04-2020 17:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Zojuist ook even +1 geprobeerd.
  • Vriendin uitgenodigd, ze krijgt 4 SMSjes om de app te downloaden
  • Prima, app gedownload, aanmelding doorlopen
  • Ze nu 2 rekeningen, 1 met IBAN en de 'joint' rekening in pending status.
  • Via profiel accepteert ze de +1 invite, abonnement laat nu ook +1 zien.
  • Ze besteld een pas.
  • Vreemd, de joint rekening staat nog in pending.
  • Blijkbaar moet je nog maals +1 bevestigen via 'events'
Resultaat: de eerste rekening verdwijnt nu uit het overzicht, de aangevraagde pas lijkt aan deze rekening te zijn gekoppeld. Annuleren van pas gaat niet, toevoegen aan Apple Pay werkt ook niet, pas bestellen voor de gezamenlijke rekening kan dus niet meer (want word gezien als 2e pas, dus premium nodig). Melding:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vj6MWFW.png

[ Voor 5% gewijzigd door Jay-v op 23-04-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Jay-v schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:12:
Zojuist ook even +1 geprobeerd.
...
Resultaat: de eerste rekening verdwijnt nu uit het overzicht, de aangevraagde pas lijkt aan deze rekening te zijn gekoppeld.
Hahah goed getest

“Move fast and break things” is wel de manier waar je uiteindelijk goede producten maakt. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18
Naamgeving is bij mij zoals gebruik: ICE :+

Doordat ik er vrijwel geen gebruik van maakte, waren mijn kosten de afgelopen jaren €0.
Dat ze je dan zonder duidelijke communicatie overzetten naar een maandelijkse €8 is echt belachelijk. :(
Als ik het vergelijk met mijn dagelijkse bank, waar dit €1,50 is dan is dit echt duur.
Ik kijk het nog even aan met "Travel", maar zelfs de andere grootbanken worden er een optie.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Delay schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:54:
[...]

Hahah goed getest

“Move fast and break things” is wel de manier waar je uiteindelijk goede producten maakt. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Meen je dit nou? Wat denk je van eerst goed testen en dan in productie nemen? Zeker als je een bank bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Dennisweb schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:06:
[...]

Meen je dit nou? Wat denk je van eerst goed testen en dan in productie nemen? Zeker als je een bank bent?
Dat was sarcasme denk ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Geen sarcasme hoor. Een nieuwe feature zo snel mogelijk in de handen van echte gebruikers betekent snel echte feedback. Dat wint het altijd van van te voren lang nadenken en testen.

"Move fast and break things" is een quote van Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Delay schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:21:
[...]

Geen sarcasme hoor. Een nieuwe feature zo snel mogelijk in de handen van echte gebruikers betekent snel echte feedback. Dat wint het altijd van van te voren lang nadenken en testen.

"Move fast and break things" is een quote van Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook.
Volgens mij kan je dat maar beter laten als je een bank bent. Het laatste wat je wil is een lek in je systeem waar mensen hun bankgeheimen plaatsen. Het gaat immers niemand aan wat iemand zijn laatste transacties of saldo zijn geweest.

Wat mij betreft kan bunq wel een betagroepje gebruiken. Dan weten ze ook meteen hoe hun nieuwe ideeën landen. Of gefaseerd uitrollen in plaats van iedereen in één keer. Oh. Gefaseerd uitrollen. Dat is iets wat traditionele banken doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:46
Delay schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:21:
[...]

https://hbr.org/2019/01/t...-and-break-things-is-over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 01:18:
Wat mij betreft kan bunq wel een betagroepje gebruiken. Dan weten ze ook meteen hoe hun nieuwe ideeën landen.
Dat willen ze niet. Of misschien is die er wel zonder dat wij het weten...
Of gefaseerd uitrollen in plaats van iedereen in één keer.
Dat ze dat niet doen snap ik wel. Dat staat binnen de kortste keren op hun forum en dan gaat iedereen vragen wanneer zij het dan ook krijgen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:26
Ben dus aan het kijken naar een alternatief waarvan ik niet het idee heb dat het er is. De volgende functionaliteiten van Bunq zoek ik:

1. Pinpas wisselend koppelen aan specifieke rekening/pot/vault/space en daaruit met maestro betalen.

2. Delen van een rekening/pot/vault/space met mijn partner (in dat geval andere gebruiker met persoonlijk account). Zodat we ieder naast de persoonlijke rekening onze eigen enkele pas kunnen koppelen aan hetzelfde potje wanneer nodig. Bijvoorbeeld voor boodschappen.

MoneYou heeft de potjes die gekoppeld kunnen worden aan de pinpas, N26 en Revolut de spaces/vaults die je kan sharen. Hier heeft Bunq toch nog de edge heb ik het idee.

Is het nog een optie dat één van ons naar Travel overstapt waar bij de andere premium gebruiker de rekening shared? Of gaat dat niet werken vanwege niet kunnen delen met Travel en gebrek aan pinpas bij Travel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Jay-v schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:12:
Resultaat: de eerste rekening verdwijnt nu uit het overzicht, de aangevraagde pas lijkt aan deze rekening te zijn gekoppeld.
Update: Support zegt dat de pas gewoon aan de rekening gekoppeld is. En inderdaad, nu werkt alles in eens?!
Volgens support was er dus niets aan de hand, maar er staat toch nog echt een ander IBAN nummer op de pas.

Is het bij Bunq eigenlijk mogelijk een virtuele Maestro pas te krijgen? Ik wil graag via Apple pay vanaf onze gezamenlijke rekening kunnen betalen. Maar heb geen zin mijn pas steeds om te hangen in de bunq app voordat ik betaal. Een fysieke pas heb ik eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
FJP84 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:09:
Of gaat dat niet werken vanwege niet kunnen delen met Travel en gebrek aan pinpas bij Travel?
Bij het Travel abonnement kan je geen gebruik maken van delen (zowel niet van jezelf of van iemand anders). Je kan ook geen gezamenlijke bankrekeningen openen.
Jay-v schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:14:
Is het bij Bunq eigenlijk mogelijk een virtuele Maestro pas te krijgen?
Officieel niet. Volgens mij is het bij sommige mensen gelukt door de bunq app op een Android toestel te zetten en dan Tap & Pay te activeren. Dan krijg je een virtuele Maestro betaalkaart. Die kan je daarna dan weer in Apple Pay zetten. Maar of dat toen alleen een foutje was en nog steeds werkt weet ik niet. Je krijgt sowieso geen ondersteuning vanuit bunq als het niet lukt of als het betalen mislukt.
Maar heb geen zin mijn pas steeds om te hangen in de bunq app voordat ik betaal.
Waarom stel je daar geen Siri shortcut voor in? Ik heb geen Apple telefoon, maar de mensen op Together zijn daar erg enthousiast over. Iets soortgelijks voor Android heeft bunq niet.

Zie bijvoorbeeld: https://together.bunq.com...tching-accounts-on-a-card
Er zijn nog veel meer topics over bunq en Siri, maar bij gebrek aan Apple weet ik niet wat de nuttigste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:36
Sinus_rhythm schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:42:
[...]

Heb nog 1 plek vrij :-)

Vol :)
Heb trouwens weer een plekje vrij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 16:18
Yorinn schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:21:
[...]

Ik ben niet de enige die daar over gaat. ;) Ik heb het in de groep gegooid en een (passend) antwoord volgt nog.
En? Niet in slaap gevallen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 16:18
Heeft iemand nog de forum topic gezien op bunq mbt last comments, ideas en zo over free/joint/promo/etc?

Er waren gigantisch veel posts. Geen andere topic had zoveel posts. Heeft bunq al die voor hun kritische topics verwijderd?

Overigens zie ik ook weinig reviews op bijv de app store. Zouden die een ook opgeschoond zijn of nemen klanten niet meer de moeite?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

twkr18526 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:09:
[...]

En? Niet in slaap gevallen toch?
Excuus, het antwoord is dat het niet is toegestaan: het heeft geen discussiewaarde en lijkt teveel op referals waardoor we dit hier niet willen hebben.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
twkr18526 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:12:
Heeft iemand nog de forum topic gezien op bunq mbt last comments, ideas en zo over free/joint/promo/etc?

Er waren gigantisch veel posts. Geen andere topic had zoveel posts. Heeft bunq al die voor hun kritische topics verwijderd?

Overigens zie ik ook weinig reviews op bijv de app store. Zouden die een ook opgeschoond zijn of nemen klanten niet meer de moeite?
https://together.bunq.com...-ideas-collective-topic-2 deze threat bedoel je?

Verder hou er rekening mee dat je op een bunq forum post. Het is geen vrijheid van meningsuiting. Het is ter lering en vermaak voor bunq en hoe zij er mee om willen gaan.

En waarom zou je de app een slechte rating geven? Die werkt goed. Dat je het niet eens bent met het bedrijf doet er niks van af. Als je het niet eens bent met ratings daar kijk naar apple/google

Tenslotte vergelijk deze eens
https://www.trustpilot.com/review/bunq.com (3 sterren)
https://www.trustpilot.com/review/www.ing.nl (anderhalve ster)
https://www.trustpilot.com/review/www.rabobank.nl (anderhalve ster)

Ik had heel graag de oude join gehad voor mijn kinderen. Denk niet dat de nieuwe +1 helemaal is wat ik er van hoop (in iedergeval qua budget).
Maar ik wil een premium bank product inclusief creditcard en ideal. Ik krijg dan toch snel het gevoel van "the rest sucks more"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Zonder iets aan de rest van je verhaal af te willen doen, denk ik dat het vergelijken van reviews op Trustpilot niet helemaal eerlijk is. ING en Rabobank hebben enorm veel meer klanten dan Bunq. Toch krijgt Bunq op Trustpilot een veel groter aantal reviews dan ING en Rabobank. Vele klanten van de grootbanken bankieren daar al jaren tot decennia. Zij zullen niet snel geneigd zijn nu opeens een positieve review te plaatsen over hun bank als de zaken al jarenlang verlopen zoals ze gewend zijn. Pas als er iets goed mis gaat, zijn zij wellicht wél bereid een negatieve review te plaatsen.

Bovendien vertekent het beeld ook nog door de vele reviews over buitenlandse filialen van ING en Rabobank waar compleet andere portfolio's worden aangeboden. Dat is voor een Nederlandse klant die voor ING, Rabobank of Bunq gaat kiezen nauwelijks van toegevoegde waarde.

Bunq daarentegen zal toch over een wat moderner klantenbestand beschikken. Mensen die graag eens wat nieuws proberen en hun mening niet onder stoelen of banken zullen steken. Aangezien Bunq nog maar een aantal jaar bestaat, levert dat veel verse reviews op. Waar we bij ING en Rabobank aan het eind van de eerste pagina al in 2019 en 2018 zitten, kom je bij Bunq op 3 april 2020. Compleet onvergelijkbaar dus. Daar komt nog bij dat Bunq over een legertje fanboys🌈 beschikt dat elke mogelijkheid aangrijpt om positiviteit te verspreiden. De banken op basis van Trustpilot-reviews vergelijken, levert wat mij betreft dan ook weinig waardevolle informatie op.
Pagina: 1 ... 65 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"