Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als een beetje bank van formaat dit soort fratsen uithaalt heb je meteen Kamervragen te pakken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 20:07
GrooV schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:14:
[...]

Ja,

De mail die ik heb gehad:

[...]
Wij hebben hier beide Bunq en hebben beide deze mail die jij quote niet ontvangen..
Wat een complete chaos daar bij Bunq.

zie dat Knab Samen misschien goedkoper is dan ING Oranjepakket als je elk 1 betaalrekening wil en daarnaast 1 of 2 en/of rekeningen. Maandag maar ff bellen om te verifiëren. Volgens mij betaal je bij ING €7.40 (4*1.35 + 2*1.10) en bij Knab €5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:28:
[...]

Wij hebben hier beide Bunq en hebben beide deze mail die jij quote niet ontvangen..

zie dat Knab Samen misschien goedkoper is dan ING Oranjepakket als je elk 1 betaalrekening wil en daarnaast 1 of 2 en/of rekeningen. Maandag maar ff bellen om te verifiëren. Volgens mij betaal je bij ING €7.40 (4*1.35 + 2*1.10) en bij Knab €5.
Voor wat het waard is: ING heeft een innovatievere app en omgeving en Apple Pay.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
Misschien als iemand er moeite in stopt kan je dit melden bij de AFM. Ik ga in ieder geval geen moeite meer ik Bunq stoppen, een bank dient solide te zijn en niet steeds dit soort fratsen uit te halen.

Ik snap ook wel dat er geld verdient moet worden maar dit is niet de manier.

@Jazco2nd
Het staat ook hier: https://together.bunq.com...ions-all-you-need-to-know
What will happen to the oldest bunq memberships: More, Free & Premium Limited Promo?

Because so many of our users asked for a simpler way to contribute to a greener planet, we also simplified our subscriptions. In doing this we discontinued the bunq Free / More / Premium Limited subscription. However, we want to make sure that you get to experience the latest Premium features that make life easy. If you’re on bunq Free, More or Premium Limited, you will be automatically upgraded to bunq Premium for free for the next 3 months. This way you can get the full bunq experience without any hassle.
Zoals ik lees bestaat Free/More/Premium Limited niet meer en is Premium de komende 3 maanden gratis daarna zit je dus op premium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
THE_BASE schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:29:
[...]

Voor wat het waard is: ING heeft een innovatievere app en omgeving en Apple Pay.
Ik heb geen Apple producten.

in 2015 kon je met Android al betalen via NFC zonder dat dat via Google Pay liep. ING was de eerste die ermee kwam. Helaas heeft Google die feature gekilled.
Omdat deze dingen zo snel kunnen veranderen baseer ik mijn keuze voor een bank daar niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
GrooV schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:31:
Misschien als iemand er moeite in stopt kan je dit melden bij de AFM. Ik ga in ieder geval geen moeite meer ik Bunq stoppen, een bank dient solide te zijn en niet steeds dit soort fratsen uit te halen.

Ik snap ook wel dat er geld verdient moet worden maar dit is niet de manier.

@Jazco2nd
Het staat ook hier: https://together.bunq.com...ions-all-you-need-to-know

[...]

Zoals ik lees bestaat Free/More/Premium Limited niet meer en is Premium de komende 3 maanden gratis daarna zit je dus op premium
nou dan heb ik maandag wat te doen. Bunq opzeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Nee dat klopt niet. voor die 5 euro heb je bij knab alleen gezamenlijke rekeningen, dus geen 'prive-rekeningen'. Zelf heb ik dat opgelost door mijn prive-rekening gratis bij Moneyou weg te zetten.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sndrrr81
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-05 00:24
Zo bye bye Bunq en welkom Openbank en Moneyou Go combi: gratis, iDEAL, 2 Ibans ( 1 vaste lasten, 1 voor vertier), werkelijke wisselkoers zonder opslag, reisverzekering, rente, apple pay/ google pay en gratis pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
de Peer schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:39:
[...]

Nee dat klopt niet. voor die 5 euro heb je bij knab alleen gezamenlijke rekeningen, dus geen 'prive-rekeningen'. Zelf heb ik dat opgelost door mijn prive-rekening gratis bij Moneyou weg te zetten.
je partner krijgt een gratis betaalrekening. dus wat jij zegt klopt ook niet helemaal. Dan ben je dus voor €7.50 klaar.

met de combi met MoneYou kan je niet makkelijk geld tussen de rekeningen schuiven.. als ik op vrijdag 5u geld van MoneYou naar Knab schuif zal dat ergens maandagochtend pas erop staan..

Het is een optie.. jouw oplossing. scheelt dus €2.50 per maand als ik het goed lees op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Laatst online: 14:16
Sndrrr81 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:52:
Zo bye bye Bunq en welkom Openbank en Moneyou Go combi: gratis, iDEAL, 2 Ibans ( 1 vaste lasten, 1 voor vertier), werkelijke wisselkoers zonder opslag, reisverzekering, rente, apple pay/ google pay en gratis pinnen.
Waarom de combinatie? Waarom niet alleen Openbank?

Edit: ah, geen iDeal

[ Voor 3% gewijzigd door Sluuz op 03-04-2020 22:27 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wat een gedoe, is mijn gedachte.

Want waarom bij twee banken als je gewoon bij een traditionele bank als ING voor minder kan:

- Kosten ING Oranjepakket 1,35 euro per maand.

- Kosten ING Oranjepakket met extra pinpas 2,35 euro per maand.

Zit je op 3,70 euro per maand. Let op: je mag geen geld meer uit de muur halen, dat kost 80 cent per keer. Maar ik doe dat zelf nooit. Doe je dat wel? Dan kan dat voor 0,35 cent per maand extra.

Ik heb daar zelf nog een derde rekening aan toegevoegd voor de boodschappen: partner een pinpas en ik Apple Pay.

Totaal 5,05 euro per maand.

[ Voor 35% gewijzigd door THE_BASE op 03-04-2020 22:38 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Laatst online: 14:16
THE_BASE schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:32:
Wat een gedoe, is mijn gedachte.

Want waarom bij twee banken als je gewoon bij een traditionele bank als ING voor minder kan:

- Kosten ING Oranjepakket 1,35 euro per maand.

- Kosten ING Oranjepakket met extra pinpas 2,35 euro per maand.

Zit je op 3,70 euro per maand. Let op: je mag geen geld meer uit de muur halen, dat kost 80 cent per keer. Maar ik doe dat zelf nooit. Doe je dat wel? Dan kan dat voor 0,35 cent per maand extra.

Ik heb daar zelf nog een derde rekening aan toegevoegd voor de boodschappen: partner een pinpas en ik Apple Pay.

Totaal 5,05 euro per maand.
Het is toch wel fijn om wat potjes te hebben voor bv hypotheek, vaste lasten, boodschappen etc wat je bij een Fintech bank vaak wel makkelijk kan opzetten. Bij ING is dat nogal een gedoe en kost elke extra rekening extra geld.

Ik vind ING qua diensten prima (persoonlijke rekening zit er nog), maar mis ook wel wat dingen.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Oranjepakket zonder pasje is €1.35. Als ik met mijn partner elk een betaalrekening zonder pasje wil (2*1.35) en daarnaast 2 en/of rekeningen (weer 2*1.35 plus 2*1.10 om van deze en/of te maken) kom ik op €7.60 per maand.

Bij Knab (1x Knab + 1x Knab Samen) €7.50 en dan heb je 5 rekeningen ipv 4. maar onduidelijk of je dan meer dan 1 en/of rekeningen kan hebben.. Dat ga ik maandag informeren en dan een keuze maken.

Voor pasgebruik heb ik Revolut dus totaal geen behoefte in al die voordeeltjes die Nederlandse banken bieden mbt passen.

De prijzen van ING zijn vanaf 1 juli 2020. Jij zit wellicht nog op een gunstiger tarief.

Openbank richt zich weer op buitenlands gebruik. Daar zitten de "voordelen". Daarvoor ben ik echt vele malen beter af bij Revolut (gratis, heb een MasterCard en een Maestro).
MoneYou Go app lijkt sinds het gelanceerd is niet gewijzigd. Het lijkt alsof ABN dit project abandoned heeft..

voor een credit creditcard (ipv debit) betaal ik €15/jr aan Euroclix (ICS). Handig als backup voor op reis en met name voor borg. Goedkoper wordt dat niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Jazco2nd op 03-04-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:42:
Oranjepakket zonder pasje is €1.35. Als ik met mijn partner elk een betaalrekening zonder pasje wil (2*1.35) en daarnaast 2 en/of rekeningen (weer 2*1.35 plus 2*1.10 om van deze en/of te maken) kom ik op €7.40 per maand.

Bij Knab (1x Knab + 1x Knab Samen) €7.50 en dan heb je 5 rekeningen ipv 4. maar onduidelijk of je dan meer dan 1 en/of rekeningen kan hebben.. Dat ga ik maandag informeren en dan een keuze maken.

Voor pasgebruik heb ik Revolut dus totaal geen behoefte in al die voordeeltjes die Nederlandse banken bieden mbt passen.

De prijzen van ING zijn vanaf 1 juli 2020. Jij zit wellicht nog op een gunstiger tarief.
Ik zie dat er nu 1,25 euro is afgeschreven bij één rekening.

Dat is het ING OranjePakket met Korting, omdat ik nooit flappen tap.

https://www.ing.nl/partic...et-met-korting/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
THE_BASE schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:46:
[...]

Ik zie dat er nu 1,25 euro is afgeschreven bij één rekening.

Dat is het ING OranjePakket met Korting, omdat ik nooit flappen tap.

https://www.ing.nl/partic...et-met-korting/index.html
als ik die link volg staat er duidelijk 1.35, niet 1.25. Je hebt zoals gezegd een ouder tarief waar je nog van profiteert :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt: ABN voor 2,80 per maand. 1,55 voor de rekening zelf en 1,25 voor een Mastercard van ICS (niet via ABN). Niet de allergoedkoopste keuze, maar dat vind ik niet belangrijk. Anders was ik vanwege de prijs al jaren geleden vertrokken bij bunq ;)

Na 7 jaar bij Knab, N26, Revolut en bunq ben ik er achter dat het toch wel heel prettig is om de mogelijkheid te hebben om een filiaal binnen te lopen. Met dat in het achterhoofd ben ik de Nederlandse banken gaan vergelijken.

ING en Rabo vallen om andere redenen al af. De verschillende Volksbank merken hebben op het eerste gezicht geen geweldige app, en bieden geen Apple Pay. Moneyou en Knab hebben geen filialen. Voor Handelsbanken en Van Lanschot ben ik niet de juiste doelgroep. Blijft alleen ABN nog over.

Ik wacht nog tot maandag voordat ik daadwerkelijk de overstap naar ABN in gang ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:49
Zr40 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:51:
Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt: ABN voor 2,80 per maand. 1,55 voor de rekening zelf en 1,25 voor een Mastercard van ICS (niet via ABN).
Hoe kom je aan een Mastercard van ICS voor 1,25 per maand? Dacht dat die alleen VISA aanboden?

Een van de leuke dingen aan bunq vond ik dat je credit card betalingen ook gewoon in je transactie overzicht staan. Dat is toch wel handiger dan een maandelijkse PDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Delay schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:13:
[...]

Hoe kom je aan een Mastercard van ICS voor 1,25 per maand? Dacht dat die alleen VISA aanboden?
ICS biedt op hun eigen site inderdaad alleen Visa aan, maar ze zijn de uitgever van talloze Visa en Mastercard kaarten. Veel banken besteden het beheer van hun eigen credit cards uit aan ICS (waaronder ABN) maar er zijn ook merken zoals Bijenkorf en Euroclix die via ICS een credit card aanbieden. Hier bij de telefoonnummers zie je ze allemaal: https://www.icscards.nl/ics-info/contact

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 03-04-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 23:49
Ik heb nog een oude ASN rekening waar ik prima tevreden mee ben: duurzame bank, 1,65 per maand.
Echter gebruikte ik die alleen voor specifieke zaken. Misschien wordt dat dan maar mijn hoofdrekening.

Vandaag een N26 en Openbank geopend, eens kijken wat ik daar mee kan.
Ik heb al gemerkt dat van Bunq naar N26 een instant payment is, maar naar Openbank niet. Da's jammer.

Echter zit ik dus in mijn maag met die overstapservice die in Januari is ingegaan op mijn Free.
Maar ik zat nu te bedenken: als ik 'upgrade' downgrade naar Travel Card, neem ik aan dat mijn rekeningnummer hetzelfde blijft en dus heb ik mijn rekening niet opgeheven voor de overstapservice en dus krijg ik geen boete. Toch?
(Dan zet ik handmatig wel incasso's over)

Moneyou Go komt er hier niet in. Ik ben 25 jaar geleden flink ge* door ABN-AMRO, dus daar gaat mijn geld niet meer heen.

[ Voor 7% gewijzigd door birdibird op 03-04-2020 23:22 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@Zr40 ABN is de eigenaar van ICS. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

birdibird schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:19:
Ik ben 25 jaar geleden flink ge* door ABN-AMRO, dus daar gaat mijn geld niet meer heen.
Lol. Want in die tijd is er natuurlijk niets veranderd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-04-2020 23:37 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jazco2nd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:42:

Ik snap niet hoe je op 7,50 komt. Het moet 10 euro zijn als je beiden ook een privé rekening bij knab wilt. De gezamenlijke (Max 5) krijg je dan gratis.

Of 5 euro als je alleen voor de gezamenlijke gaat.

Wel is er nu de actie 1e jaar voor halve prijs, en eenmalig 50 euro cadeau.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
de Peer schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:53:
[...]

Ik snap niet hoe je op 7,50 komt. Het moet 10 euro zijn als je beiden ook een privé rekening bij knab wilt. De gezamenlijke (Max 5) krijg je dan gratis.

Of 5 euro als je alleen voor de gezamenlijke gaat.

Wel is er nu de actie 1e jaar voor halve prijs, en eenmalig 50 euro cadeau.
ik las dat je met Samen een gratis betaalrekening voor je partner krijgt.. maar misschien heb ik dat niet goed begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Echter zit ik dus in mijn maag met die overstapservice die in Januari is ingegaan op mijn Free.
Whoah! Waarom zou je overstapservice starten naar een gratis dienst? Begrijp van bunq ook niet zo dat ze dat toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Delay schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:21:
[...]

Whoah! Waarom zou je overstapservice starten naar een gratis dienst? Begrijp van bunq ook niet zo dat ze dat toestaan.
Er is een hele tijd in Nederland geweest dat bankrekeningen gratis waren. Ook in het buitenland zijn veel gratis banken, ook klassieke banken, ook toen in NL alles betaald werd (weet je nog wel: met automatiseren zou alles goedkoper en efficiënter en dus moesten we gaan betalen....)
De laatste jaren met de Fintech komen de gratis rekeningen weer terug, zie ook N26 ed.
In veel landen maken de gratis rekeningen reclame met dat je alle bankzaken kan overzetten, salaris, hypotheek etc.
Bunq deed zich voor als iets vergelijkbaars.

Wat correct zou zijn geweest, was dat als Bunq eind Dec al met deze plannen bezig waren geweest, ze me hadden moeten afraden de overstapservice te doen. Maar ja, dan zou het óf al uitgekomen zijn, óf ze hebben het echt pas recent bedacht....

[ Voor 23% gewijzigd door birdibird op 04-04-2020 00:52 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:34
[...]

Ik quote zomaar even een ING reactie. Dat terzijde.
Ik heb een gewone betaalrekening bij ING met betaalpas en spaarrekening en heb een Oranjepakket met korting. Dat kost 1,25 per maand. Ik betaal dan wel 80 cent bij een geldopname, maar dat doe ik misschien 1 keer per jaar. Hoe komen jullie dan aan die overige kosten?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:34
Sluuz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:42:
[...]

Het is toch wel fijn om wat potjes te hebben voor bv hypotheek, vaste lasten, boodschappen etc wat je bij een Fintech bank vaak wel makkelijk kan opzetten. Bij ING is dat nogal een gedoe en kost elke extra rekening extra geld.

Ik vind ING qua diensten prima (persoonlijke rekening zit er nog), maar mis ook wel wat dingen.
Valt mee. Je kunt bij ING gewoon potjes maken. Kosteloos.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
birdibird schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:44:
Er is een hele tijd in Nederland geweest dat bankrekeningen gratis waren.
Waarom denk je dat iets gratis is? Vroeger berekende men geen kosten voor de bankrekening omdat:
  • De bank het spaargeld met winst kon doorlenen
  • De bank verzekeringen, hypotheken en pensioenproducten aan deze klanten kon slijten
  • De bank advertenties kan laten zien
De kosten daarvan draag je als persoon. (Er zijn mensen die denken dat ze niet voor advertenties vatbaar zijn, maar dat is best naïef.)

[ Voor 18% gewijzigd door Delay op 04-04-2020 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Delay schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 01:04:
[...]

Waarom denk je dat iets gratis is? Vroeger berekende men geen kosten voor de bankrekening omdat:
  • De bank het spaargeld met winst kon doorlenen
  • De bank verzekeringen, hypotheken en pensioenproducten aan deze klanten kon slijten
  • De bank advertenties kan laten zien
De kosten daarvan draag je als persoon. (Er zijn mensen die denken dat ze niet voor advertenties vatbaar zijn, maar dat is best naïef.)
Ik heb het over langer geleden, lang voor de Postbank in ING op ging.
Voordat nuts-, spaar-, commerciële- en investeringsbanken samen gingen. (waar een groot deel van het probleem vandaan komt, maar dat is hier offtopic)
BTW het meeste geld wat wordt uitgeleend heeft niets met het spaargeld in de kas van een bank te maken.
(google money as debt (offtopic))

Los daarvan zijn er in het buitenland nog steeds veel, laat ik het anders zeggen: bankrekeningen zonder maandelijkse fee. Ik bedoel dus niet gratis zoals jij dacht. Banken hebben idd veel inkomsten op andere manieren.

Dus, ik had geen aanleiding om te denken dat mijn free plotseling opgeheven zou worden toen ik de overstapservice aanvroeg.

[ Voor 20% gewijzigd door birdibird op 04-04-2020 01:44 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Drama bij Bunq, sinds de move naar meer geld vragen. Aankondiging hier:
quote: bunq
Hi Everyone 👋

We wanted to give you insight to the reasons support has come to an end for the old Free, More and Promo memberships

As you know these memberships were discontinued a long time ago (many for years now in fact). Yet we continued to support the people still on them as they gradually moved to our newer memberships.

Supporting these old memberships became an increasing burden when implementing new features. We came to a point where a hard choice was necessary. We either dropped support for the old discontinued memberships to introduce cool new things like SuperGreen (first of many new things to come!), or we stuck with the old. To be able to continue listening to our users and create products you love to use we favored progress and exciting new things, over sticking with the old.

Rather than simply discontinuing your old membership we thought of a way to thank you for being with bunq. To show our appreciation we decided to give you 3 months of full Premium membership for free. No strings attached.
Heleboel posts op Bunq Together verwijderd. Ze hebben één topic open gemaakt, hier (archief hier):
quote: bunq
Dear Free, More and Premium Limited users,

After a long transition period, starting in August 2017, yesterday we announced the end of some very old subscriptions. To collect all feedback from these users we decided to create this collective topic.
Ik heb één reactie geplaatst. Ik zal hem ook hieronder even delen, want het verbaast me niet als hij morgen is verwijderd:
offtopic:
Reactie op Bunq Together

ik heb zo'n acccount vanaf het begin. Is dat een founders account? 10 rekeningen.

In 2015 ben ik ge-onboard met de tagline "Bank of the free." Free wat? Nou, een free account. Zag er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/bunq-prod-together-files/2020-04-03/1585946060-203064-image.png

Een free account, voor "Bank of the free". Daar is slim over nagedacht. Niet een free year, niet een free trial, niet free until you are hooked. Maar free. Twee keer free. Dat is goedkoper dan de €1,35 die de ING per maand vraagt. Daar kan dus niet zo veel fout gaan. Anders zou er wel een sterretje bijstaan om een misleidende reclameboodschap te voorkomen:

Bank of the free
_Get bunq, it's free*
(* not free forever)_

Al snel betaalde ik €1 per maand voor één pas. Ik gebruik twee rekeningen. Het is knap handig, maar meer heb ik niet nodig. No, I don't want to supersize it.

Nu snap ik dat bunq ook gewoon geld moet verdienen. En het is leuk om de mogelijkheid te hebben voor nieuwe en handige features te gaan betalen. Maar het is not done om voorheen gratis features plots achter een paywall te gaan zetten. Dat is nogal shady. Een soort crippleware. Fans 'kopen' met een gratis product. Om ze vervolgens - als u groot genoeg bent om betalende klanten te kunnen onboarden - de rug toe te keren.

In 2017 probeerde u het zelfde. Alle get bunq it's free fans die de enorme mond-op-mondreclamecampagne voor jullie hebben gedaan waren niet meer nodig, en werden aan de kant gezet. Vervolgens waren ze enorm teleurgesteld toen ze er achter kwamen dat ze geen permanent speciaal plekje hadden verdiend als early adopters. Later kwamen de verontschuldigingen aan deze groep van Ali:
[You] love bunq very dearly and carry our core values. [You are] glad that we don't invest in shady businesses.
I want to offer my sincere apologies. We are all driven by the same love for bunq. Due to the huge effort I had put in while building this bunq update, I lost sight on how we should have introduced it properly. I want to thank you all for your honest feedback and say that I'm very sorry for my mistake.
Nu twee en een half jaar later gebeurt er een beetje hetzelfde. Als u zo'n lichtjes hebzuchtige move wilt doen, wat uw goed recht is, noem het beestje dan bij de naam.

Maar wederom is de communicatie misleidend. Want aan de klanten die u vraagt bijna €100 per jaar te gaan betalen voor die leuke deal die goedkoper was dan de ING (€16 per jaar), geeft u de volgende reden:
Supporting these old memberships became an increasing burden. (...) We either dropped support for the old discontinued memberships (...) or we stuck with the old. (...) we favored progress (...) over sticking with the old.
Dat het technisch gezien kostbaar wordt om steeds verschillende accountvormen bij te houden klinkt zeer plausibel. Echter heeft dit weinig te maken met het nieuws om €100 te gaan vragen. U had ook kunnen kiezen om:
  1. uw founders gratis bunq premium aan te bieden;
  2. uw founders bunq premium aan te bieden tegen €0,50 per geopende rekening;
  3. uw founders bunq premium aan te bieden tegen een 50% gereduceerd tarief;
  4. uw founders gratis bunq premium aan te bieden totdat hun pinpas verloopt (uiterlijk zomer 2021).
Ik maak nog steeds reclame voor bunq iedere keer wanneer iemand mijn rekeningnummer ziet of een bunq.me request krijgt. En daarnaast wil ik best een beetje meer betalen voor mijn twee rekeningen en de pinpas. Maar van €12 per jaar naar €100 per jaar, en dan doen alsof u geen keus heeft omdat u anders niet kunt innoveren, daar trappen we natuurlijk niet in.

Wees gewoon eerlijk; u wilt van de €12 - €24 p/j (bij twee passen) "freeloaders" af. U heeft ze niet meer nodig. Dat is uw goed recht, maar het maakt geen goede sier, vooral niet omdat u er in de doorzichtige communicatie een heel andere afweging van probeert te maken.

Ik heb N26 (gratis pinpas, gratis creditcard) voor de vakanties, en ING (€16 per jaar) voor het serieuze werk om op terug te vallen als die Fintechs weer eens wat geks doen. Het moet wel gek lopen wil ik na de proefperiode bunq premium gaan verlengen. Je hebt immers ook, tip voor bunq:
  • N26: (DE IBAN) Free €0 p/m, You €9.90 p/m, Metal €16.90 p/m, goed voor Apple Pay
  • Hovli: (FI IBAN) Starter €0 p/m, Grower €12 p/m, Unlimited €98 p/m
  • Monese: (BE IBAN) Simple €0 p/m, Classic €5.95 p/m, Premium €14.95 p/m
  • Revolut: Standard €0 p/m, Premium €7.99 p/m, Metal €13.99 p/m, goed voor Apple/Fitbit Pay
  • OpenBank: (ES IBAN) €0 p/m, goed voor Apple/Fitbit Pay
  • Moneyou Go: (NL IBAN) €0 p/m, goed voor iDEAL
  • BNC10 (ES IBAN) €0 p/m
Wat hebben ze met elkaar gemeen? Ze zijn, net als bunq, allemaal begonnen met een gratis account. Maar de extra's kwamen extra. Sommige mensen betalen graag wat meer voor een coole metalen kaart en wat extra features. En bovenstaande banken proberen niet om de twee jaar hun gratis gebruikers te verplichten de dure dienst af te nemen. Dit blijft een keuze. Zo voelt niemand zich bekocht.

Een bank moet vooral stabiel zijn. Als je eenmaal een deal hebt die je bevalt, en je raakt er aan gewend, dan wil je niet dat de prijs eenzijdig letterlijk met 800% (van €12 naar €96) verhoogd wordt. En al helemaal niet dat het, na verontschuldigingen van de CEO, twee jaar later opnieuw gebeurt.

"Bank of the free"? Nou niet free dus om zelf te kiezen of je voor 3 passen en en 23 extra rekeningen wilt betalen. Wel free om dan maar mijn geld van bunq af te halen. Want zowel de grote boze banken als de nieuwe fintech concurrentie hebben niet stil gezeten, en er is weinig revolutionary meer aan bunq wat je niet ook elders kunt krijgen.

Ik denk dat ik maar een tweede rekening met pinpas bij ING ga aanvragen voor €1,70 per maand. Dan betaal ik in totaal €3 per maand voor twee rekeningen, twee passen, contactloos betalen, apple pay, betaalverzoeken en betalingen delen. Bunq heeft een fijnere app, maar het allerbelangrijkste is een stabiele prijs, en niet steeds van die idiote verrassingen die per direct ingaan.

Datzelfde of iets meer had ik overgehad voor bunq of een light-variant. Maar sinds het 2017-debakel heb ik wel mijn originele bank aangehouden als backup, omdat bunq haar vertrouwen terug moest winnen. Dan zou ik na het vervallen van mijn pinpas opnieuw overwegen of dat vertrouwen terug was. Nou, nee dus. Nu kan bunq opnieuw in de proefperiode. En die wordt na 3 maanden dus éénzijdig beëindigd.

Dan houd het een keer op. 🌈👋

Zie ook het bunq topic op Tweakers.net met veel bunq-fans, maar vanaf hier 400+ reacties aan teleurgestelde bunq-gebruikers, beloften die bunq zelf heeft verwijderd maar die terug te vinden zijn in de Google Cache, dingen die bunq anders had kunnen doen, alternatieve banken en andere afwegingen.

Er zitten ook tevreden gebruikers tussen. Het topic is van origine namelijk vooral een fan-topic. Maar het geeft wel een eerlijk beeld van de situatie weer, omdat reacties, zowel positief als negatief, evenredig mogen blijven staan en niet gecensureerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ1bFzQsE5fZh_ZhQXHeUnSR-Ww=/f/image/CcFnVj3cbI7W9iu1yUopaMGN.png

Heeft iemand Bunq Premium, geef dan even een thumbs up (of applaus geloof ik) aan de reactie, misschien wordt het gelezen door een bij bunq relevant persoon en worden de dure accounts opnieuw met 2 jaar uitgesteld.

Eén tip: Don't quit your other bank. Als ze eens in de zoveel tijd opeens hun doel voorbij schieten (ja ook bunq family gebruikers gaan opeens van €9,99 naar €16,99) dan wil je terug kunnen stappen.

En inderdaad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5SKQc5BWAid3-guXmO2qwKutbE=/f/image/Gqp2cP57lrJxvMwziSPs8tyk.png

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 06-04-2020 20:38 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• birdibird
@Sando Goeie post!

Hebben jullie deze ook gezien van Joost die daaronder staat:
Misschien een kleine herinnering aan alle medewerkers van Bunq: jullie hebben ook onderstaande eed afgelegd! Je bent hier op persoonlijke titel verantwoordelijk voor! Ook als je baas wat anders zegt! Denk na! Maak het bespreekbaar! Voor je het weet mag je een paar jaar niet werken in de financiële sector!

• dat ik mijn functie integer en zorgvuldig zal uitoefenen;
• dat ik een zorgvuldige afweging maak tussen de belangen van alle partijen die bij de onderneming zijn betrokken, te weten die van de klanten, de aandeelhouders, de werknemers en de samenleving waarin de onderneming opereert;
• dat ik in die afweging het belang van de klant centraal zal stellen;
• dat ik mij zal gedragen naar de wetten, de reglementen en de gedragscodes die op mij van toepassing zijn;
• dat ik geheim zal houden wat mij is toevertrouwd;
• dat ik geen misbruik zal maken van mijn kennis;
• dat ik mij open en toetsbaar zal opstellen en mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving ken;
• dat ik mij zal inspannen om het vertrouwen in de financiële sector te behouden en te bevorderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Maar ik zat nu te bedenken: als ik 'upgrade' downgrade naar Travel Card, neem ik aan dat mijn rekeningnummer hetzelfde blijft en dus heb ik mijn rekening niet opgeheven voor de overstapservice en dus krijg ik geen boete. Toch?
(Dan zet ik handmatig wel incasso's over)
Ik zit met hetzelfde idee in mijn hoofd, mocht bunq niet mee willen werken aan een kosteloze opzegging. Houdt je ons op de hoogte zodra je weet of werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:34:
in 2015 kon je met Android al betalen via NFC zonder dat dat via Google Pay liep. ING was de eerste die ermee kwam. Helaas heeft Google die feature gekilled.
Je kan gewoon met NFC betalen met Android. Waarom denk je dat Google die feature heeft verwijderd? Als je bunq hebt weet je toch dat dit gewoon werkt?

Op de site van de ING zelf staat trouwens ook gewoon dat dit mogelijk is: https://www.ing.nl/partic.../index.html##zo-werkt-het

Het is alleen jammer dat de andere banken het gewoon gebruiken als "betaalkaart". Bij bunq kon je een pincode of vingerafdruk geven en dan gelijk alles betalen (mits saldo en limiet het toestaat). Van wat ik nu lees moet je het bij de ING en andere banken als je meer dan 25 euro wil betalen eerst je telefoon bij de terminal houden, dan een pincode ingeven en dan nog een keer je telefoon bij de terminal houden. In 1 keer zoals bij bunq kan niet.

Is er een andere bank die dat wel heeft? Dat het zo werkt bij bunq vind ik wel enorm makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Anoniem: 477788 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 07:14:
[...]

Ik zit met hetzelfde idee in mijn hoofd, mocht bunq niet mee willen werken aan een kosteloze opzegging. Houdt je ons op de hoogte zodra je weet of werkt?
Nee, de travelcard heeft volgens mij niet hetzelfde rekeningnummer. (Geen/verborgen ibannummer).

Ik zou het volgende doen:
1. Rekening leeghalen
2. Alle incasso's (handmatig) om laten zetten. Dat kost tijd/werk.
3. Daar heb je sowieso 3 maanden de tijd voor.
4. Vooral niet zelf opzeggen... Ook de overstapservice niet.
5. Laat bunq die beslissing maar nemen.. van een lege rekening kunnen ze niks incasseren. (Let wel op je betalingsverplichting van normsle incasso's,).
6. Bunq zal je account na x maanden wel bevriezen. Maar veel succes om bij jouw geld te kunnen halen. Je bent nooit akkoord gegaan, geen incassobureau die zich daaraan brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:39
JeroenE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 07:41:
Het is alleen jammer dat de andere banken het gewoon gebruiken als "betaalkaart". Bij bunq kon je een pincode of vingerafdruk geven en dan gelijk alles betalen (mits saldo en limiet het toestaat). Van wat ik nu lees moet je het bij de ING en andere banken als je meer dan 25 euro wil betalen eerst je telefoon bij de terminal houden, dan een pincode ingeven en dan nog een keer je telefoon bij de terminal houden. In 1 keer zoals bij bunq kan niet.

Is er een andere bank die dat wel heeft? Dat het zo werkt bij bunq vind ik wel enorm makkelijk.
De merken van de Volksbank hebben een app die zo werkt. Ik zit zelf bij ASN en ik betaal eigenlijk altijd op die manier; app openen, vingerafdruk geven en dan bij de automaat houden. Er wordt dan nooit om een pincode gevraagd. De limiet is € 500 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:47:
[...]

als ik die link volg staat er duidelijk 1.35, niet 1.25. Je hebt zoals gezegd een ouder tarief waar je nog van profiteert :)
We hebben het over 10 eurocent. In mijn geval straks 30 eurocent. Daar vallen we vast niet van om, ook niet na COVID-19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:06:
Nee, de travelcard heeft volgens mij niet hetzelfde rekeningnummer. (Geen/verborgen ibannummer).
Voorheen was het altijd zo dat van een overstap van een Premium abonnement naar een TravelCard abonnement je alle bankrekeningen moest sluiten op 1 na. Het nummer van die bankrekening bleef je dan houden voor de TravelCard.

De IBAN van je TravelCard kan je trouwens prima opzoeken, anders kan je er immers geen geld naar toe overmaken om uit te kunnen geven.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik neem aan dat een automatische incasso die wordt omgeleid naar een TravelCard abonnement wordt geweigerd. Dat staat bunq immers niet toe bij dat abonnement.
kwon schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:15:
De merken van de Volksbank hebben een app die zo werkt. Ik zit zelf bij ASN en ik betaal eigenlijk altijd op die manier; app openen, vingerafdruk geven en dan bij de automaat houden. Er wordt dan nooit om een pincode gevraagd. De limiet is € 500 per dag.
Hm, de mobiel betalen pagina van de ASN legt dit anders uit. Daar staat dat je je telefoon tegen de terminal moet houden; dat je dan eventueel de vraag over een pincode kan krijgen en je die moet intoetsen en dan weer tegen de terminal houden.

Het filmpje met uitleg van de SNS stipt de pincode niet eens aan, maar aangezien het om een betaling van 9,95 ging was dat ook niet nodig natuurlijk.

In ieder geval bedankt voor de uitleg dat het toch wel kan. Het blijft blijkbaar voor andere banken dan bunq ook lastig om (potentiële) klanten volledig te informeren :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Sando schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 02:54:
Bank of the free
Get bunq, it's free*
(* not free forever)
Een heel mooi verhaal, maar slaat ‘free’ in de eerste zin, de slogan, niet gewoon op ‘vrijheid’? Niet dat ze dat dan nakomen, maar het heeft niets met gratis te maken.

De tweede zin is een knipoog naar de eerste en heeft wél met gratis te maken.

De slogan van Bunq heeft met vrijheid te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Laat ik vooropstellen dat ik bunq (free) gebruiker ben van het eerste uur, en door dit gedoe en communicatie ook mijn rekening heb opgezegd.

Veel hebben kritiek op bunq over hun communicatie, aanpassen van oude aanbiedingen, mogelijk handelen in strijd met de voorwaarden. Maar bedenk goed dat dit juist de keerzijde is van geen log schip zijn. Bunq kan snel handelen, handelt misschien te snel en onzorgvuldig maar het draagt in ieder geval wel bij (wenselijke dan wel onwenselijke) verandering.

Een traditionele bank kan nooit zo snel nieuwe rekening oren introduceren als joints en packs. Want daar moet ieder idee door de hele molen. Moeten verschillende afdelingen er hun plasje over doen. Moet het uitwerken op basis van politiek hoog genoeg op het lijstje komen te staan bij de betrokken afdelingen. En dan komen er altijd argumenten om te verandering niet door te voeren (van valide argumenten, tot wij hebben onderbezetting dus wij ondersteunen op dit moment geen veranderingen...)....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:04
groggy schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:49:
Maar bedenk goed dat dit juist de keerzijde is van geen log schip zijn. Bunq kan snel handelen, handelt misschien te snel en onzorgvuldig maar het draagt in ieder geval wel bij (wenselijke dan wel onwenselijke) verandering.
Ik snap werkelijk niet waarom je bunq op deze manier wil vrij pleiten. Ook een snel veranderend bedrijf heeft verantwoordelijkheden ten opzichte van haar klanten en het product dat zij afnemen. En laten we wel wezen, het is niet de eerste keer dat bunq laat zien totaal geen oog te hebben voor de klant en nog steeds niet in staat is om grote veranderingen op een heldere manier uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

1. Rekening leeghalen
5. Laat bunq die beslissing maar nemen.. van een lege rekening kunnen ze niks incasseren. (Let wel op je betalingsverplichting van normsle incasso's,).
6. Bunq zal je account na x maanden wel bevriezen. Maar veel succes om bij jouw geld te kunnen halen. Je bent nooit akkoord gegaan, geen incassobureau die zich daaraan brand.
5 klopt niet. bunq kan wel de kosten afschrijven van je (lege) rekening en vervolgens ben je volgens de voorwaarden verplicht om dit negatieve saldo zo snel mogelijk aan te zuiveren.

En wat 6 betreft, bevriezen van rekening is een reden voor stopzetten van overstapservice (voorwaarden zijn bij iedere bank gelijk). Een incassobureau brandt zicht wellicht niet aan de nieuwe kosten (al kan je dat zeker niet met zekerheid stellen), maar de kosten voor stopzetten van de overstapservice ben je akkoord mee gegaan toen je deze service hebt aangevraagd.

Goedkoopste optie is waarschijnlijk het uitzingen tot het eind van de overstapservice naar bunq. Eventueel na 3 maanden lid worden van een Pack voor korting. Aangezien je dan toch betaalt en toegang houdt tot alles wat je nu gewend bent hoef je ook niet op dag 1 alles over te zetten naar een andere bank. Kan je gewoon op je gemak doen. Tegen het einde stap je alsnog over naar een andere bank, gebruik je de overstapservice naar de nieuwe bank voor de laatste zaken die je nog niet zelf hebt overgezet en zeg je je bunq rekening op nadat de overstapservice actief is geworden.

Wil je er uit principe nu al van af, zet dan gewoon de oude overstapservice stop en neem de kosten voor lief.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 04-04-2020 10:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 20:24
[...]

1. Rekening leeghalen
Als je het zo bewust niet op zegt zal het vast mogelijk zijn om gewoon een negatief saldo te krijgen en BKR registratie.
Ze hoeven geen incasso buro op je dak te sturen. Ze hoeven alleen te wachten tot het een probleem voor jou word

Zeg gewoon op als je niet wilt. Dat bespaart je veel papierwerk later. Zelfs al zou je gelijk krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door Batavia op 04-04-2020 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Ik heb één reactie geplaatst. Ik zal hem ook hieronder even delen, want het verbaast me niet als hij morgen is verwijderd:
[..]
Jouw post staat er nog. Maar mijn post die precies boven die van jou staat, waar ik mensen wijs op het feit dat Bunq nu de gehele BF pagina offline heeft gehaald (die ze dus eerst hebben geprobeerd te manipuleren), heeft Bunq al wel weggemoffeld.

Bizar om te lezen dat er dan nog gebruikers zijn die topics openen met titels als
Lets move on 🌈 Yesterday was necessary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Freakster86 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:29:
Bizar om te lezen dat er dan nog gebruikers zijn die topics openen met titels als
...op naar de volgende communicatie blunder 8)7

Inmiddels hebben twee kennissen die op mijn aanraden naar bunq waren verhuisd een rekening bij ING geopent. Nu weet ik dat de meldingen hier niet maatgevend zijn maar bunq lijkt in een paar dagen tijd veel klanten te zijn verloren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Timmy schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:20:
[...]

Ik snap werkelijk niet waarom je bunq op deze manier wil vrij pleiten. Ook een snel veranderend bedrijf heeft verantwoordelijkheden ten opzichte van haar klanten en het product dat zij afnemen. En laten we wel wezen, het is niet de eerste keer dat bunq laat zien totaal geen oog te hebben voor de klant en nog steeds niet in staat is om grote veranderingen op een heldere manier uit te leggen.
Ik pleit niemand vrij. Zoals ik aan geef ga ik zelf ook weg bij bunq. Ik geef alleen aan dat dit een keerzijde is van snel / te snel handelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@groggy Snel handelen hoeft niet zo'n probleem te zijn. Maar dit is gewoon dom/achterlijk/achterbaks handelen. Je komt eigenlijk woorden te kort om de werkwijze die Bunq nu hanteert te omschrijven.

De plannen moeten er al een tijd liggen. Je past de app niet in een dag/week aan lijkt mij. En stiekem de voorwaarden uit een eerdere deal verwijderen is ook héél doelbewust gedaan. En om dan de wijziging door te voeren _voordat_ je überhaupt de mail met aankondiging de deur uit hebt gedaan is werkelijk waar niet te geloven. Niet eens een notificatie of vooraankondiging in de app zelf. En daarnaast, je wilt toch klanten behouden? Doe ze dan een goed aanbod. 3 maanden gratis is een sigaar uit eigen doos, aangezien je sowieso al een transitie periode hebt wanneer de bank je rekening eenzijdig beëindigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53
Ik vind het nog steeds raar dat de Tweakers nieuwspagina hier geen melding heeft gemaakt.
Schuilt hier wat achter?

Bij het aanmaken van een “tip redactie” wordt gemeld dat het item niet 2 keer aangemeld kan worden.

Iemand die dit uit kan leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
groggy schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:37:
Ik pleit niemand vrij. Zoals ik aan geef ga ik zelf ook weg bij bunq. Ik geef alleen aan dat dit een keerzijde is van snel / te snel handelen...
Te snel handelen... Dat is wel een heel aparte kijk op het drama dat zich de afgelopen dagen heeft afgespeeld.

Elk bedrijf maakt fouten maar voor bunq is het niet de eerste keer dat zich een dergelijk drama afspeelt en de afdeling 'crisisbeheersing' gedraagt zich weer zoals altijd. Kritiek moffel je weg, berichten uit het verleden wijzig je en je neemt vooral de klanten die de negatieve impact van deze veranderingen ondervinden niet serieus.

bunq gaat niet zo maar veranderen, daar is een compleet nieuwe bedrijfscultuur voor nodig en gezien het weinige inlevingsvermogen gaat dat echt niet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
buiter schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:02:
Ik vind het nog steeds raar dat de Tweakers nieuwspagina hier geen melding heeft gemaakt.
Schuilt hier wat achter?

Bij het aanmaken van een “tip redactie” wordt gemeld dat het item niet 2 keer aangemeld kan worden.

Dan issie wss al in de maak maar geen idee hoe snel zoiets gaat.

Bunq klinkt als de nieuwe Rumag.
Van bank of the free naar bank of the fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 17:11
Hoe werkt het opzeggen precies? Ik zie bij "lidmaatschap" "account opheffen" staan. Als je die optie gebruikt wordt je account dan bevroren of echt verwijderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:45
dirk_mec schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:23:
Hoe werkt het opzeggen precies? Ik zie bij "lidmaatschap" "account opheffen" staan. Als je die optie gebruikt wordt je account dan bevroren of echt verwijderd?
Ja. Dan wordt je account bevroren en kun je die later weer heractiveren. Maar als ze je nu al zat zijn, blokkeren ze je bij het heractiveren en willen ze ‘geen nieuwe diensten’ meer leveren.

Als je dus ooit nog terug wil naar bunq, kun je beter overgaan naar Travel Card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Dennisweb schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:41:
[...]

Ja. Dan wordt je account bevroren en kun je die later weer heractiveren. Maar als ze je nu al zat zijn, blokkeren ze je bij het heractiveren en willen ze ‘geen nieuwe diensten’ meer leveren.

Als je dus ooit nog terug wil naar bunq, kun je beter overgaan naar Travel Card.
Maar als je naar Travel Card gaat kost je dat 1 matig 9,99 ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
THE_BASE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:35:
[...]

Een heel mooi verhaal, maar slaat ‘free’ in de eerste zin, de slogan, niet gewoon op ‘vrijheid’? Niet dat ze dat dan nakomen, maar het heeft niets met gratis te maken.

De tweede zin is een knipoog naar de eerste en heeft wél met gratis te maken.

De slogan van Bunq heeft met vrijheid te maken.
En vrijheid is dan altijd nog in de mogelijkheden van gebruik. Je moet niet verwachten van bunq dat ze een forum hebben waar ze zichzelf eens lekker laten bashen. Vrijheids van meningsuiting is ook niet waar ze mee adverteren. Als je dat wilt moet je lekker je maining hier op Tweakers geven (en ook Tweakers stelt grenzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 17:11
Dennisweb schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:41:
[...]

Bedankt voor je feedback. Weet je toevallig hoe lang je account bevroren kan blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomsworld schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:05:
[...]

Ik heb hem gratis gekregen (nouja is in bestelling). Factuur staat duidelijk 0 euro. Misschien omdat je officieel nog gratis premium ben (van free). In mei bga ik dan over naar travelcard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:49
Ik ben helaas nog steeds in afwachtingen van een inhoudelijk reactie op m’n vragen en zorgen, tot nu toe enkel iemand die in het Engels inhoudelijk probeerde te reageren maar die snapte de vragen niet noch het voorgestelde.

Inmiddels ben ik er dus gisteravond ook achtergekomen dat de facturen niet meer kloppen en ik op dubbele abonnementen zit op de een of andere manier, in maart zonder enige notificatie schijnbaar het extra gratis premium abonnement al gekoppeld maar wel paralel met de kosten van het oude afgesloten abonnement. Wat een ramp is er gecreëerd voor die 3 maanden die er tussen de automatisch overstap en de geforceerde wijziging zit.

Ik ben het helemaal kwijt wat ze aan het doen zijn en maak me nu wel echt zorgen, niet over m’n geld maar over Bunq zelf, het lijkt wel alsof het chaos is daar intern. Ik had nooit gedacht dat ik het zou overwegen maar ik twijfel er nu serieus over vanwege de stilte vanuit Bunq om m’n zorgen te uitten bij twee van de leden van de raad van commissarissen en de AFM. Dat voelt heel wrang dat je op dit punt aankomt als een van de eerste leden en die 3x8 euro zullen me ‘n rotzorg zijn maar als ze dit niet onder controle hebben en zelf niet weten wat er precies gebeurd dan vrees ik voor wat er nog meer staat te gebeuren, je wordt er gewoon naar van na al die jaren steun :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Timmy schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:08:
[...]

Te snel handelen... Dat is wel een heel aparte kijk op het drama dat zich de afgelopen dagen heeft afgespeeld.

Elk bedrijf maakt fouten maar voor bunq is het niet de eerste keer dat zich een dergelijk drama afspeelt en de afdeling 'crisisbeheersing' gedraagt zich weer zoals altijd. Kritiek moffel je weg, berichten uit het verleden wijzig je en je neemt vooral de klanten die de negatieve impact van deze veranderingen ondervinden niet serieus.

bunq gaat niet zo maar veranderen, daar is een compleet nieuwe bedrijfscultuur voor nodig en gezien het weinige inlevingsvermogen gaat dat echt niet gebeuren.
Nogmaals ik ben het niet met je oneens. Ik heb het alleen genuanceerd en dat is mijn inziens nodig als je dit gebeuren een drama noemt. Volgens mij mis jij dan een beetje realiteitsbesef. Zeker in deze tijd met het corona.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
buiter schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:02:
Schuilt hier wat achter?

Dat houdt in dat iemand het al gesubmit heeft. Of Tweakers er ook echt iets mee gaat doen is een ander verhaal. Ik hoop het wel, dit is wel zo’n clusterfuck - nu ook weer dat ze betrapt zijn op het aanpassen van posts met oude beloftes en nu snel alles maar verwijderd hebben... Stel onprofessionele ratten.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Dit hele gepruts van bunq gaat er alleen maar weer voor zorgen dat de AFM nog kritischer gaat zijn op nieuwkomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
JeroenE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:30:
In ieder geval bedankt voor de uitleg dat het toch wel kan. Het blijft blijkbaar voor andere banken dan bunq ook lastig om (potentiële) klanten volledig te informeren :|
Ietwat offtopic, maar ik denk dat ze het op die manier uitleggen omdat ze denken dat die manier het 'gebruiksvriendelijkst' is voor de klant. Gewoon telefoon tegen de terminal aan en kijken wat voor respons er komt. Geen zogenaamd gezeur met het vooraf autoriseren van een betaling.

Overigens heb ik het idee dat de app vaak juist niet automatisch opstart of foutmeldingen geeft als je de 'officiële' uitleg volgt. Dit is volgens mij de verklaring voor de baggere reviews in de Play Store. Vooraf autoriseren lijkt me ook om die reden dan ook een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:34:
[...]

Ik heb hem gratis gekregen (nouja is in bestelling). Factuur staat duidelijk 0 euro. Misschien omdat je officieel nog gratis premium ben (van free). In mei bga ik dan over naar travelcard
Dank voor de tip, heb ik nu ook gedaan. Heb nog 1 incasso die deze maand geïncasseerd wordt, die rekening gebruikt als enige rekening die ik nog behoud. Voor de rest nu weer terug naar ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Tomsworld schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:05:
Heb je nog geen fysieke TravelCard? Die kan je dan wellicht nu nog gratis bestellen als je Premium hebt. Of dat gratis kan ligt aan hoeveel betaalkaarten je al ooit hebt besteld. Je ziet het vanzelf voordat je definitief een bestelling doet.

Als je daarna overstapt naar het TravelCard abonnement dan heb je al een TravelCard en hoef je die niet voor een tientje te kopen.
kwon schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:00:
Overigens heb ik het idee dat de app vaak juist niet automatisch opstart of foutmeldingen geeft als je de 'officiële' uitleg volgt.
Ja, op Together zijn er ook regelmatig mensen waarbij het niet gelijk werkt. Je moet alles goed hebben staan in de instellingen van Android, geen extra NFC apps hebben draaien dan heb je de beste kans dat het werkt.

Als je bunq's Tap&Pay opent en autoriseert dan werkt het eigenlijk altijd. Dat is altijd al de meest snelle manier, dus die gebruik ik ook altijd.
JDFS schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:21:
Dank voor de tip, heb ik nu ook gedaan. Heb nog 1 incasso die deze maand geïncasseerd wordt, die rekening gebruikt als enige rekening die ik nog behoud. Voor de rest nu weer terug naar ING.
Wellicht ten overvloede maar bij een TravelCard abonnement kan je dus geen automatische incasso's laten plaats vinden. Die zal dan worden geweigerd, of je moet je type abonnement pas omzetten nadat je de rekening van die incasso hebt aangepast.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenE op 04-04-2020 16:35 . Reden: reactie JFDS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@THE_BASE @bluewalk @Zr40
THE_BASE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:35:
[...]

Vast en zeker, maar je knipt de context die ik heb gegeven weg:
Een free account, voor "Bank of the free". Daar is slim over nagedacht. Niet een free year, niet een free trial, niet free until you are hooked. Maar free. Twee keer free. (...) Daar kan dus niet zo veel fout gaan. Anders zou er wel een sterretje bijstaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHjFaHNpm6orA61ahn_jrMxOvn4=/f/image/lAVYnd7tDrd3cIuwdJPcybL1.png

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 04-04-2020 17:19 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Sando schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:05:
@THE_BASE @bluewalk @Zr40

[...]

Vast en zeker, maar je knipt de context die ik heb gegeven weg:

[...]

[Afbeelding]
Oh, geen kritiek hoor, sta geheel aan de kant van het kamp dat weggaat bij bunq. Maar ik denk dat de term 'free' verkeerd wordt opgepakt. Althans, laten we zeggen: die slogan past niet meer bij deze bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@THE_BASE Ik denk dat je gelijk hebt. Wel denk ik ook dat ze bewust de rand van de verwarring hebben opgezocht, i.c.m. "get bunq, it's free".

edit:
Staat er ergens een volledig overzicht van banken die tegenwoordig gratis een IBAN-rekening (die Euro ondersteunt) weggeven?
  • N26: Free €0 p/m
  • Hovli: Starter €0 p/m
  • Monese: Simple €0 p/m
  • Revolut: Standard €0 p/m
Ik gebruik N26 business (gratis) en ING (betaald) als fallback, maar stiekem ben ik wel gewend geraakt aan het hebben van twee rekeningen bij bunq. Het liefst open ik nog een gratis account elders om bij het overstappen niet deze handigheid kwijt te raken. :Y)

Revolut heb ik zelf nog niet gebruikt omdat ik daar erg gemengde meningen over hoor (en ze hebben geen bankgarantie?) Ook Monese en Hovli heb ik (nog) niet gebruikt. Dus er zijn mogelijkheden, maar voordat ik ik actie kom wil ik graag volledig beslagen ten ijs komen.

[ Voor 85% gewijzigd door Sando op 04-04-2020 17:16 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Zelfs de grootste fanboys beginnen nu af te haken. Ali heeft zelfs een paar opstandige schaapjes hun moderator-schap op together afgepakt. Dat valt niet zo goed... Dit gaat bunq heel veel klanten en goodwill kosten.

Zelfs die hond houdt zich gedeisd... Normaal staat ie vooraan om de fouten van bunq recht te lullen.

En het vreemde.... Niemand vind de beslissing zelf heel vreemd (afscheid free, more had netter gemoeten).. maar de arrogante communicatie gaat bunq killen. Ali is te arrogant en helaas durft/kan niemand hem tegenspreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Sando Je kunt ook nog naar Moneyou Go, KNAB Basis of Openbank kijken. De eerste twee ondersteunen ook iDeal.

[ Voor 20% gewijzigd door TexMex op 04-04-2020 17:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• John Do NL
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 09:21
Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:53:.
Zelfs die hond houdt zich gedeisd... Normaal staat ie vooraan om de fouten van bunq recht te lullen.
Zelfs honden 🐕 hebben principes 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:53:
Zelfs de grootste fanboys beginnen nu af te haken. Ali heeft zelfs een paar opstandige schaapjes hun moderator-schap op together afgepakt. Dat valt niet zo goed... Dit gaat bunq heel veel klanten en goodwill kosten.

En het vreemde.... Niemand vind de beslissing zelf heel vreemd (afscheid free, more had netter gemoeten).. maar de arrogante communicatie gaat bunq killen. Ali is te arrogant en helaas durft/kan niemand hem tegenspreken
Heeft Ali het ze afgepakt, of zijn ze vrijwillig weggegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:53:

Hier ook een ja.

Op zich laat ik het lekker voorbij gaan, voor mij verandert er toch (nog?) niet zoveel. Maar je zou toch denken dat een ezel zich na 3? keer tegen dezelfde steen gestoten te hebben wel wat bij zou leren... maar nee... het is inderdaad gewoon om te huilen. Dat Ali eigenwijs is wisten we wel, maar dit is gewoon ronduit slecht ondernemerschap...

Dat er een keer een moment zou komen dat ze met al die (bijna) gratis abonnementen zouden stoppen was al jaren duidelijk ja. Maar echt misselijkmakend dat ze dat er op zo'n manier doorheen fietsen. Wees gewoon een vent, bedank je early adopters en vertel hoe de vork in de steel zit zonder het te "verpakken" als een upgrade

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 04-04-2020 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

WhatsappHack schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:18:
[...]

Heeft Ali het ze afgepakt, of zijn ze vrijwillig weggegaan?
Afgepakt. In ieder geval eenzijdige mededeling vanuit bunq. Ze twijfelden überhaupt of ze door moesten gaan, maar dat had bunq al voor ze beslist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 886251

Batavia schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:43:
[...]

Als je het zo bewust niet op zegt zal het vast mogelijk zijn om gewoon een negatief saldo te krijgen en BKR registratie.
Ze hoeven geen incasso buro op je dak te sturen. Ze hoeven alleen te wachten tot het een probleem voor jou word

Zeg gewoon op als je niet wilt. Dat bespaart je veel papierwerk later. Zelfs al zou je gelijk krijgen
Bullshit ga geen onzin verkondigen, een BKR registratie mag Bunq je niet geven. Bij de wet verboden..

Als aanvulling: bewijs maar dat Bunq je een A codering kan bezorgen. Ik kan je garanderen dat dat onmogelijk is binnen zowel de AV van BKR als de NL wet

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 886251 op 04-04-2020 18:32 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Mijn account op Together is nu bevroren :X Geen bericht of uitleg. Niet happy genoeg waarschijnlijk. Top.

Het zal wel Bunq, goodbye.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:45
Freakster86 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:36:
Mijn account op Together is nu bevroren :X Geen bericht of uitleg. Niet happy genoeg waarschijnlijk. Top.

Het zal wel Bunq, goodbye.
Na mijn negatieve review op Trustpilot was mijn hele bankrekening bevroren een paar maanden terug, dus het kan nog gekker. bunq houdt gewoon niet van kritiek. Ik denk dat dit ze heel veel klanten gaat kosten, wat toch wel jammer is als je bedrijf op een subscription model steunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:33
mcDavid schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:26:
Wees gewoon een vent, bedank je early adopters en vertel hoe de vork in de steel zit zonder het te "verpakken" als een upgrade
Een prijsverhoging verkopen als upgrade is vrij gebruikelijk, ook bij de grootbanken. Na drie jaar op een rij een 20% prijsverhoging van de Rabobank te hebben gekregen met diezelfde smoes (je kreeg allerlei 'extras' waar niemand om had gevraagd) was dat voor mij de reden om de rabo vaarwel te zeggen.

Helaas staat bunq dus niet alleen in de werkwijze om een slechte boodschap te proberen te vermommen als goed nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
Anoniem: 886251 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:30:
[...]

Bullshit ga geen onzin verkondigen, een BKR registratie mag Bunq je niet geven. Bij de wet verboden..

Als aanvulling: bewijs maar dat Bunq je een A codering kan bezorgen. Ik kan je garanderen dat dat onmogelijk is binnen zowel de AV van BKR als de NL wet
Bunq mag melden bij de BKR dat je een krediet hebt lopen. Zoals iedere andere bank dat mag. En dat heeft vervolgens gewoon invloed op (bijvoorbeeld) je maximale hypotheek.

En dat heb je ook als je rood staat (doordat je je premium kosten niet betaald).

Daar is geen onzin aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Dennisweb Jouw verhaal had ik destijds ook gelezen en zelf een beetje afgedaan als "uniek geval", sorry ;). Maar wat dat betreft was het waarschijnlijk meer het topje van de ijsberg en Bunq heeft de ramkoers ingezet.

Ze moeten het voor nu doen met mijn feedback, die er gelukkig nog staat: https://together.bunq.com...ideas-collective-topic/28 De review komt na de opzegging wel. Het is even wachten op de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:46

RSB

Batavia schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:01:
[...]

Bunq mag melden bij de BKR dat je een krediet hebt lopen. Zoals iedere andere bank dat mag. En dat heeft vervolgens gewoon invloed op (bijvoorbeeld) je maximale hypotheek.

En dat heb je ook als je rood staat (doordat je je premium kosten niet betaald).

Daar is geen onzin aan.
Roodstand is toch vanaf 250euro en minimaal 1 maand pas,en volgens mij moet je dan ook nog zelf roodstand aangevraag hebben, als ik het goed opvat?

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Daar is geen onzin aan.
bunq biedt geen kredieten aan dus er zal geen lopend krediet geregistreerd worden. Wat bunq wel mag doen is een betalingsachterstand melden, net zoals je telefonieprovider dat mag doen bij een achterstand. En in tegenstelling tot het laten registreren van een krediet is een registratie van een betalingsachterstand pas echt problematisch voor toekomstige leningen (en andere diensten die een BKR check uitvoeren).

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 04-04-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 01:24

Massri

Vraag gerust!

Dennisweb schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:44:
[...]

Na mijn negatieve review op Trustpilot was mijn hele bankrekening bevroren een paar maanden terug, dus het kan nog gekker. bunq houdt gewoon niet van kritiek. Ik denk dat dit ze heel veel klanten gaat kosten, wat toch wel jammer is als je bedrijf op een subscription model steunt.
Zooo hee, heeft deze bevriezing ook daadwerkelijk te maken met jouw negatieve review of denk je dat? Heb je dit nog nagevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
[...]

Daar is geen onzin aan.
Ik ben leek op dit gebied maar ook op mij komt dit als 100% onzin over. Ik denk dat je (doorlopend) krediet en wanbetaling juridisch door elkaar haalt dan wel onterecht aan elkaar gelijkstelt. Volgens jouw logica zou Ziggo (mijn internetprovider) mij bij het BKR kunnen melden als ik een van hun facturen niet zou betalen. Pure onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 22:20
Geld overgeschreven, account opgezegd en app verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:59
Wij zitten samen bij Bunq maar willen nu toch gaan overstappen. Heb al een rekening bij Openbank (vanwege openingsactie) dus dat is een optie. Kan alleen nog geen en/of rekening optie vinden.
Zag N26 ook staan en zorg er interessant uit.

Wat ik zoek: goedkoop betalen in US dollars en UK ponden zoals met Bunq Zerofx en daarnaast zo min mogelijk kosten per maand. Mijn hoofdrekening heb en houd ik bij ING. Moet wel kunnen betalen met een pas. Liefst ook Apple Pay.

Suggesties of ervaringen? Goedkoop betalen in andere valuta liefst met een Mastercard is het belangrijkste

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
FirePuma142 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:40:
Ook overschat je naar mijn mening de rol van bunq in het Nederlandse bankenlandschap schromelijk.
Na de crisis van 2008 heeft de overheid (DNB) met regelgeving de meeste hypotheekbanken uit Nederland verjaagd. Met het omvallen van DSB in 2009 was de laatste onafhankelijke consumenten bank weg. Van 2010 tot 2016 konden grootbanken de reserves aanvullen door opslag op hypotheekrente te vragen, in de kosten te snijden, en innovaties uit te stellen.

Het opstaan van Bunq moet je denk ik in deze context zien. De DNB was allergisch voor risico, maar werd bang dat de Nederlandse banken digitaal te ver achter gingen lopen. Het compromis was Bunq, een fintech bank die geen risicovolle leningen mocht financieren. De oprichter van Bunq komt van TransIP, een van de succesvollere Nederlandse tech bedrijven. Dus een prima vehikel om innovaties uit Azië en Engeland naar Nederland toebrengen.

Ik vind het effect zelf fantastisch. De app van Bunq werkt heerlijk, support reageert en helpt snel, en er is een open API. Dit straalt af op andere banken. Vorig jaar had ik iets bij de Rabobank en werd mijn probleem opgelost via de website chat! Ik viel bijna van mijn stoel af. Vroeger moest je langs, of bellen, en waren er ingewikkelde formulieren voor de simpelste dingen.

Een probleem voor Bunq is dat Nederlanders gratis rekeningen gewend zijn. ("Gratis" in de zin van, gesubsidieerd uit verzekeringen/hypotheken/leningen.) Zelf schrok ik ook toen Bunq 7,99 per maand ging vragen. Maar toen de schrik wat was gaan liggen en ik de voor en nadelen naast elkaar zette draaide ik snel bij. Voor 96 euro per jaar een heerlijk werkende bank die je niet lastig valt met extra producten is het meer dan waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
n/a

[ Voor 99% gewijzigd door Delay op 04-04-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zr40 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:06:
[...]

bunq biedt geen kredieten aan dus er zal geen lopend krediet geregistreerd worden. Wat bunq wel mag doen is een betalingsachterstand melden, net zoals je telefonieprovider dat mag doen bij een achterstand. En in tegenstelling tot het laten registreren van een krediet is een registratie van een betalingsachterstand pas echt problematisch voor toekomstige leningen (en andere diensten die een BKR check uitvoeren).
Ten eerste:
Voor een A codering moet er sprake zijn van een krediet anders kan er geen achterstand zijn zo simpel. Ten tweede moet het bedrag minstens €250,- bedragen en 3-4 maanden achterlopen voor er een A codering mag worden geplaatst (meestal A1 of A bij creditcards) dit zijn de Voorwaarden van het BKR.

Ten tweede:
Bunq bied geen kredieten en mag geen negatieve codering geven om een paar tientjes omdat jij je bankkosten niet wil betalen om wat voor reden dan ook.

En stel dat het tweede tegen alle wetten van logica toch gebeurt. Elke rechter in NL zal Bunq terugfluiten voor deze daad, en met een beetje geluk krijgen ze de Autoriteit Persoonsgegevens op hun dak vanwege de Wet op Bescherming Persoonsgegevens.

verwijderd

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 886251 op 04-04-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:29:
[...]

Afgepakt. In ieder geval eenzijdige mededeling vanuit bunq. Ze twijfelden überhaupt of ze door moesten gaan, maar dat had bunq al voor ze beslist.
Oh wauw, dat is wel erg Noord-Korea'ig hehe. Wel bizar dat bunq ook hen zo hard laat vallen dan, dat bevestigt een beetje het beeld dat ze echt om niemand behalve zichzelf geven.

Ander grappig dingetje. Puur een beetje slap geouwehoer hoor. Had het vanmiddag met een vriend die bij een andere bank werkt over van alles en nogwat en toen kwamen we ook even op het bunq fiasco, dat zingt blijkbaar wel rond in dat wereldje. Dus ik zei dat het ook wel slechte timing is vanwege dat coronagelazer. Zegt ie: misschien is dat wel bewust uitgekozen door Ali, die is echt niet zo achterlijk en doorzichtig als ie zich nu voordoet. Bunq draait al lange tijd verlies en hij heeft eerdere ervaringen met slechte communicatie enkele jaren geleden, hij weet dondersgoed wat er mis is. Misschien doet ie het expres op deze manier, om dan later te proberen zonder gezichtsverlies het omvallen van de bank op de coronacrisis te schuiven omdat 'toevallig' toen zoveel klanten wegliepen. Dat het niet waar is boeit niemand dan echt nog wat, want de bank is toch stuk en Ali is weg uit 't wereldje - wast z'n handjes in onschuld.

Speculatie, altijd interessant als het onderwerp zelf expres zo vaag als mogelijk doet. ;)
Maar dat soort verhalen krijg je dus wel in dit soort tijden - als de media dit oppikt en er komen experts aan 't woord, zoals bij RTL Z of FD o.i.d., en die maken een soortgelijke suggestie als mogelijk scenario: dan heb je grote kans dat er een run op het geld komt omdat iedereen doodsbang wordt voor de toekomstvastheid van bunq.

Het ziet er ook heel onzeker uit bij bunq nu, dus hij had wel een punt. Denk dat het wel slim is om als je er veel centen hebt staan die belangrijk zijn, om in ieder geval voor een paar maanden aan vaste lasten naar een andere rekening over te boeken; dan heb je een buffer voor het geval het echt mis gaat en je misschien wel moet gaan wachten op zo'n bankgarantie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Delay schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:26:
[...]

Dat is zeker mogelijk, bijvoorbeeld bij huurkoop van een telefoon of een settopbox:
https://www.bkr.nl/mijn-s...s/een-telefoonabonnement/
Internetproviders kunnen je geen BKR melding geven. Telefoonproviders wel mits jij een telefoon op afbetaling hebt genomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
kwon schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:39:
[...]

Ik ben leek op dit gebied maar ook op mij komt dit als 100% onzin over. Ik denk dat je (doorlopend) krediet en wanbetaling juridisch door elkaar haalt dan wel onterecht aan elkaar gelijkstelt. Volgens jouw logica zou Ziggo (mijn internetprovider) mij bij het BKR kunnen melden als ik een van hun facturen niet zou betalen. Pure onzin.
Het verschil is dat bunq de papieren heeft on daadwerkelijk kredieten te verlenen. Kijk maar bij hun AFM vergunning https://www.afm.nl/en/pro...61-E411-A3EB-005056BE011D

Dat ze dit normaal niet doen doet niet ter zake. Als je rood staat in nederland heet dat gewoon een doorlopend kredit

Dit is mij bij de ABN overkomen bij een rekening die ik leeg gehaald had, (en ik dacht opgeheven maar 5 jaar 300 euro later bleek dat dus niet het geval te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Batavia schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:29:
[...]

Het verschil is dat bunq de papieren heeft on daadwerkelijk kredieten te verlenen. Kijk maar bij hun AFM vergunning https://www.afm.nl/en/pro...61-E411-A3EB-005056BE011D

Dat ze dit normaal niet doen doet niet ter zake. Als je rood staat in nederland heet dat gewoon een doorlopend kredit

Dit is mij bij de ABN overkomen bij een rekening die ik leeg gehaald had, (en ik dacht opgeheven maar 5 jaar 300 euro later bleek dat dus niet het geval te zijn)
Goed gezegd zij hebben de papieren om het te verlenen, maar dat doen ze niet. Daar zit het hem nou net in..
Een bank kan niet zomaar met een negatieve codering komen, ten eerste moeten zij je daarvan op de hoogte stellen (lees waarschuwen) en jij hebt recht van verweer(doe dit altijd bij de instelling anders een rechter nooit het Kifid!).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Wauw, ik ben even een potje chagrijnig geweest zeg. Ik ben inmiddels iets van 2 jaar lid met een free account omdat dit voor mij en mijn vriendin op dat moment ideaal was om samen 1 rekening te hebben waar we beide geld op konden zetten en beide mee konden betalen.

En dan krijg je ineens een mailtje onder je neus dat je lidmaatschap gaat veranderen.

Ik snap best dat een gratis account voor Bunq misschien weinig/geen geld oplevert en misschien zelf geld kost maar zeg dat dan gewoon iets in de trant van: Tot onze grote spijt moeten we om financiële redenen blablabla uw gratis account omzetten naar een premium account.

Dat zou ik alsnog vervelend vinden maar ik zou het wel begrijpen. Nu lees ik een letterlijk l*lverhaal over SuperGreen lidmaatschappen zodat ik in minder dan 2 jaar CO2 neutraal ben. En dat 81% van "de community" wil dat we groen makkelijker maken?
WUT? naast het feit dat ik hier geen ruk van geloof ben ik heel benieuwd wat de zin: "dat we groen makkelijker maken" mag betekenen. Buiten het feit dat dit geen correct nederlandse zin is.

Maar gelukkig is er een oplossing voor het probleem wat ik niet had maar men voor mij gemaakt heeft, en dat is dat ik gewoon 8 euro per maand moet gaan betalen.

Wat een dwazen actie zeg, ik ben er echt helemaal klaar mee en haal al mijn geld er af en zeg mijn rekening op. Ga samen met mijn vriendin maar eens kijken hoe we samen van 1 rekening/potje gebruik kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Delay schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:24:
[...]
Voor 96 euro per jaar een heerlijk werkende bank die je niet lastig valt met extra producten is het meer dan waard.
Ja, dat hebben we gemerkt. Ze proberen je ook helemaal geen premium product aan te smeren als je een gratis rekening hebt. In die zin is het gewoon maffia bij bunq: an offer you cannot refuse.

En ik weet niet waarom je denkt dat bunq 'er komen mocht', maar ik zie als één van de belangrijkste redenen dat er in Nederland zelf niet meer banken zijn simpelweg de grote kosten die gemoeid zijn met het opzetten van een nieuwe bank doordat de andere banken rete-efficiënt zijn, zeker ook nog met de huidige rentestanden, die het veel moeilijker maken enige marge te maken.

Gelukkig hebben we de EU en een open markt, dus niets maar dan ook niets houdt banken uit andere EU-landen tegen om actief te zijn op de Nederlandse markt. En gelukkig wordt daar nu ook mondjesmaat gebruik van gemaakt, hopelijk wordt dat aanbod ook door de Nederlandse consument omarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

WhatsappHack schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:28:
[...]
Het ziet er ook heel onzeker uit bij bunq nu, dus hij had wel een punt. Denk dat het wel slim is om als je er veel centen hebt staan die belangrijk zijn, om in ieder geval voor een paar maanden aan vaste lasten naar een andere rekening over te boeken; dan heb je een buffer voor het geval het echt mis gaat en je misschien wel moet gaan wachten op zo'n bankgarantie...
Van alles van wat je van bunq vindt... de toezichthouder doet prima werk en laat Ali Niknam gewoon steeds garanties storten voor de bedrijfsvoering. Daarnaast schept bunq zelf helemaal geen geld (want ze lenen niets uit) en storten ze alles steeds alle tegoeden af bij de ECB. Banking 101 wat mij betreft dat je dan geen enkel risico loopt (op de negatieve rente bij de ECB na).

Het is natuurlijk mogelijk dat je bij een onverhoopt faillissement even wachten moet op je geld (maar dat was bij de DSB en Icesave ook niet bijzonder lang) maar naar mijn idee hoeft het Depositogarantiestelsel niet te worden aangesproken, tenzij natuurlijk bunq de boel belazert en ze op dat punt niet de waarheid gesproken hebben. Voor dat geval: zie mijn eerste alinea.

Overigens acht ik het veel waarschijnlijker dat bij een dreigend faillissement de hele bank gewoon aan een andere bank verkocht wordt. Misschien een bestaande Nederlandse bank, misschien een bank die op de Nederlandse markt beginnen wil. Het lijkt me echt geen rommelbankje zoals de DSB of Slavenburg's Bank destijds.

We mogen met z'n allen best wat raar kijken naar het prijsbeleid van bunq nu, maar onnodige speculatie lijkt me niet zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pardon? Ik denk dat je op de verkeerde reactie reageert. Ik maak alleen duidelijk aan diegene op wie ik reageerde dat je geen kredietregistratie krijgt omdat je geen krediet hebt en dat wanbetaling iets heel anders is dan een krediet. Daarnaast val ik niemand persoonlijk aan en waardeer het als jij dat ook niet op mijn reactie doet.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 04-04-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zr40 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:27:
[...]

Pardon? Ik denk dat je op de verkeerde reactie reageert. Ik maak alleen duidelijk aan diegene op wie ik reageerde dat je geen kredietregistratie krijgt omdat je geen krediet hebt en dat wanbetaling iets heel anders is dan een krediet. Daarnaast val ik niemand persoonlijk aan en waardeer het als jij dat ook niet op mijn reactie doet.
Ik val niemand aan en dat was ik niet van plan, misschien vat je het persoonlijk op maar dat is zeker niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
txgrl schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:59:
Wij zitten samen bij Bunq maar willen nu toch gaan overstappen. Heb al een rekening bij Openbank (vanwege openingsactie) dus dat is een optie. Kan alleen nog geen en/of rekening optie vinden.
Zag N26 ook staan en zorg er interessant uit.

Wat ik zoek: goedkoop betalen in US dollars en UK ponden zoals met Bunq Zerofx en daarnaast zo min mogelijk kosten per maand. Mijn hoofdrekening heb en houd ik bij ING. Moet wel kunnen betalen met een pas. Liefst ook Apple Pay.

Suggesties of ervaringen? Goedkoop betalen in andere valuta liefst met een Mastercard is het belangrijkste
Kijk naar N26 of Revolut. Echter verwacht ook niet dat de gratis rekeningen eeuwig blijven bestaan, er zal toch geld verdiend moeten worden. Al zie ik dat met N26 wel goedkomen.

Zelf gebruik ik N26 als "internet" CC en werkt erg goed (zie N26 topic) al had ik laatst een wat rare conversatie met ze maar dat is goed gekomen

Tip: blijf altijd een hoofdrekening houden buiten de fintech banken om voor je automatische incasso's en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

TexMex schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:54:
@Sando Je kunt ook nog naar Moneyou Go, KNAB Basis of Openbank kijken. De eerste twee ondersteunen ook iDeal.
Credit Card: Ik ga N26 Business gebruiken voor zakelijke abonnementen en voor de credit card. Deze heb ik al en bevalt me erg goed.

Fitbit Pay: Zojuist heb ik een aanvraag gedaan voor OpenBank. Dat is Spaans en ondersteunt geen iDeal, maar ik wil hem alleen gebruiken vanwege de Fitbit Pay die ik nu bij Bunq heb. Wel een beetje lastig verifiëren met een foto van een afschrift van mijn bunq-account. Hoe deed jij dat @txgrl?

Google Adsense: Wees erop attend dat Google alléén uitbetaalt naar Nederlandse IBAN-nummers. Het liefst houd ik dit apart, en daar gebruikte ik bunq voor, maar ik ga nog even op onderzoek uit. Heb 3 maanden tijd. :) Waarschijnlijk wordt dat Moneyou Go. Die Knab Basis zie ik er niet bijstaan, @TexMex.

Stabiele bank: ING bleef en blijf ik houden om het gros van mijn inkomsten op te storten. Ik betaal €1,35 per maand (~€16 per jaar).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Sando heb je al een code gebruikt om de EUR 50 bij Openbank binnen te slepen? Zie het Openbank topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

JDFS schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:08:
@Sando heb je al een code gebruikt om de EUR 50 bij Openbank binnen te slepen? Zie het Openbank topic.
Nee! Nu ben ik te laat zeker!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sando schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:02:
[...]

Die Knab Basis zie ik er niet bijstaan, @TexMex.
Bij KNAB begin je met het betaalde KNAB Plus. Na een maand kun je dan overstappen op de gratis variant KNAB Basis. Er is online niet veel meer over te vinden, maar het kan wel degelijk.
Pagina: 1 ... 60 ... 159 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"