Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• basmq
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-06 13:17
quote:
cyberde schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:29:
Ik zou het zelf fijner vinden dat ze zich bezig zouden houden met echt innovatieve en noodzakelijke dingen zoals bv een credit card ipv weer een nieuwe betaalmethode te proberen te introduceren zoals eerst met Pathé (ja lekker handig, ideal + bunq of direct bunq, wat maakt het uit) en dan nu weer dit autoverhuur ding.
Ehm, credit card innovatief? Volgens mij is juist de manier waarop bunq de betalingen verwerkt redelijk innovatief.

Denk dat de banken in Nederland wel wakker zijn geschud door bunq, als ik de ontwikkelingen van de afgelopen tijd zie. Niet voor niks dat bijvoorbeeld ING en ABNAMRO bezig zijn met betaalverzoeken, Siri, smartwatch etc.

• cyberde
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
quote:
Zr40 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:59:
[...]

Dan gebruik je dat autoverhuur ding toch gewoon niet? Waarom zou bunq al voltooide features moeten uitstellen enkel omdat de credit card nog niet beschikbaar is?

[...]

Natuurlijk moet je niet overstappen voor features die er nog niet zijn. Maar dit klinkt alsof je alleen voor de credit card zou willen overstappen, en niet voor het gebruiksgemak van bunq wat er al sinds dag 1 is.
Oh nee hoor, gebruik het ook al maar dan meer als secundaire rekening vooral voor iDEAL. Die implementatie is toch wel perfect te noemen.
quote:
basmq schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:04:
[...]

Ehm, credit card innovatief? Volgens mij is juist de manier waarop bunq de betalingen verwerkt redelijk innovatief.

Denk dat de banken in Nederland wel wakker zijn geschud door bunq, als ik de ontwikkelingen van de afgelopen tijd zie. Niet voor niks dat bijvoorbeeld ING en ABNAMRO bezig zijn met betaalverzoeken, Siri, smartwatch etc.
Dat zeker, ben ik het ook totaal mee eens. Credit card was niet als innovatief genoemd maar meer als noodzakelijk (voor mij dan). Dat andere banken dit oppikken is niets meer dan positief, ze weten dat gebruikersgemak dat bunq bied, iets is dat de oude banken niet bieden, gewild is door de consument.
quote:
mcDavid schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:00:
Mwah. Ik ben inmiddels volledig overgestapt en het bevalt prima. Vooral dat je meldingen krijgt bij een incasso. Kreeg net een mailtje van mijn oude bankrekening dat er blijkbaar een incasso mislukt is. Moet ik dus eerst de randomreader gaan zoeken, inloggen, kijken welke incasso dat was, welke gevolgen dit heeft en hoe ik die betaling nu moet voldoen. Gaat me met Bunq niet gebeuren.

Het voordeel van een directe Bunq betaling is voor ons idd niet duidelijk, maar voor een ondernemer kan dat heel anders zijn. iDeal is (zeker voor kleingebruikers) een behoorlijk dure betalingsmethode. 50 cent of een euro per transactie is geen uitzondering. Het zou zeker voor kleine webshops best prettig zijn als daar een goedkoper alternatief voor komt.

Hoeveel personeel heeft Bunq nu? 50 man of zo (wilde gok)? Anyway wat ik mooi vind is dat letterlijk iedereen bezig is met de app. Loop een willekeurig Rabobank kantoor binnen (waar ze er honderden van hebben) en je ziet evenveel mensen zitten die allemaal bezig zijn met het bemannen van de receptie, openen van enveloppen, bijwerken van spreadsheets en weet ik vatvoor stoffige kantoortaken. Als je er over nadenkt hoeveel geld daar naar overhead gepompt wordt, krijg je spontaan jeuk.
Het is niet dat het niet hebben van een CC mij tegen houdt, zeker niet. Doelde meer op dat ik hoop dat ze niet een verkeerde richting inslaan door allemaal wilde lossen betaalmethodes te gaan introduceren dat alleen voor bunq werkt (bv dat Pathé verhaal) :)

bluewalk.net

• B0MBACI
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Vandaag heb ik Bunq ontdekt :) ik zie dat er zo af en toe gratis pasjes worden uitgedeeld, heeft iemand enig idee hoe je deze kan bemachtigen nieuwsbriefjes ofzo?

• MaffeMaarten
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23-06 08:49
quote:
B0MBACI schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:50:
Vandaag heb ik Bunq ontdekt :) ik zie dat er zo af en toe gratis pasjes worden uitgedeeld, heeft iemand enig idee hoe je deze kan bemachtigen nieuwsbriefjes ofzo?
Volgens mij is er één actie geweest, en dat was via een mail die je gewoon kreeg als gebruiker, geen speciale nieuwsbrief ofzo. Ze zijn ook wel redelijk actief op twitter.
Ik had de gratis pasjes toen ook gemist omdat ik net die weken op vakantie was zonder internet, dus als je toch iets uitvindt hou ik me aanbevolen.

(Verder zijn ze natuurlijk maar ¤9,- voor 4 jaar, dus zo'n monsteruitgave is het nou ook weer niet, als je echt graag een pasje wilt.)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
Gewoon kopen joh. Ik had wel het geluk een gratis pasje te kunnen scoren met die actie vorige maand, maar zit er hard over te denken een 2e pasje te nemen. Gewoon voor het gemak dat ik 1 pasje voor mijn persoonlijke rekening heb en 1 voor de gedeelde, zonder dat ik het pasje steeds om hoef te zetten.

zcflevo.nl

• alwind
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 11:31
Deze week 2 keer van telefoon gewisseld en ik moet zeggen dan is bunq wel heel prettig. Gewoon even sms verificatie en daarna een foto van je gezicht en je kunt weer verder. Bij de ING moet je via de website inloggen en je pas bij de hand hebben.

• MaffeMaarten
quote:
alwind schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:56:
Deze week 2 keer van telefoon gewisseld en ik moet zeggen dan is bunq wel heel prettig. Gewoon even sms verificatie en daarna een foto van je gezicht en je kunt weer verder. Bij de ING moet je via de website inloggen en je pas bij de hand hebben.
ING staat ook niet stil: https://community.ing.nl/...biel-toevoegen/td-p/27958
quote:
In de nieuwe app kunt u nl. een QR code genereren, welke u met uw oude telefoon had kunnen scannen en had u het instellen binnen een minuut afgerond.
(Als je trouwens van telefoon moest wisselen omdat de oude telefoon overleden was, dan heb ik niks gezegd...)

Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat ik als ING gebruiker een stukje minder dolenthousiast ben over de bunq app dan mensen die bij andere banken zitten.

• mcDavid
  • Nu online
ING is ook wel goed bezig met hun app ja. Maar ik ben juist enkele jaren geleden om principiële redenen weggegaan bij ING. Een gelikte app alleen is niet genoeg om me terug te krijgen.

zcflevo.nl

• alwind
quote:
MaffeMaarten schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:56:

(Als je trouwens van telefoon moest wisselen omdat de oude telefoon overleden was, dan heb ik niks gezegd...)
Dat was wel het geval bij de eerste wissel. Maar ik ben verder ook tevreden over de ING. Ik merk ook sinds die betalen via een QR code hebben ik minder gebruik maak van Bunq.

• snaggyheadshot
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21-06 15:52
quote:
Hi bunqer,

Ons geluk kan niet op: de directe verbinding met MasterCard is klaar 😄!

Omdat onze huidige leverancier teleurstelde, hebben we onze eigen - directe - verbinding met MasterCard opgezet. Op woensdag 5 oktober nemen we ‘m in gebruik! Pinnen is vanaf dan sneller én betrouwbaarder dan ooit 😄. Daarnaast kan je ook je pincode in een paar seconden wijzigen. Handig!

Kort na de overstap kom je misschien wat kleine foutjes tegen. Geen zorgen: we staan voor je klaar! Neem contact met ons op als je verder nog vragen hebt 😊.

Vive l’indépendance!

- Ali
Dus Maestro wordt vervangen door MasterCard (in een debit card) of hoe moet ik dit zien?

Oh. Volgens mij is Maestro van MasterCard en gebruiken ze nu enkel een eigen systeem. Ik werd opeens enthousiast, dacht dat ze een CC aankondigde :P

snaggyheadshot wijzigde deze reactie 29-09-2016 18:53 (10%)

• Whatson
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
quote:
snaggyheadshot schreef op donderdag 29 september 2016 @ 18:51:
[...]

Dus Maestro wordt vervangen door MasterCard (in een debit card) of hoe moet ik dit zien?

Oh. Volgens mij is Maestro van MasterCard en gebruiken ze nu enkel een eigen systeem. Ik werd opeens enthousiast, dacht dat ze een CC aankondigde :P
Maestro is van MasterCard, maar bunq is hierin vrij uniek. De grote drie banken in Nederland geven gezamenlijk hun pasjes uit via hun eigen opgezette card provider Equens.

• basmq
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-06 13:17
Zou de overgang naar Mastercard ook de deur openen naar mogelijk Apple Pay?

Ik ben alleen bang dat bunq te klein is om als eerste NL bank Apple Pay te introduceren...

• Impstoker
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09:36
Het is toch gaaf dat bunq zo'n last had van hun betalingsverkeer tussenmannetje dat ze die eruit hebben geschopt en zelf een directe verbinding met Mastercard hebben gebouwd?

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:17

walletje-w

psn: walletje-w

quote:
Impstoker schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:18:
Het is toch gaaf dat bunq zo'n last had van hun betalingsverkeer tussenmannetje dat ze die eruit hebben geschopt en zelf een directe verbinding met Mastercard hebben gebouwd?
Inderdaad! Ik vind echt de manier waarop ze de bank runnen een belangrijk argument om bij deze bank te blijven.

Bewust naïef positief of onbewust pessimist negatief?

• Whatson
  • Niet online
quote:
basmq schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:06:
Zou de overgang naar Mastercard ook de deur openen naar mogelijk Apple Pay?

Ik ben alleen bang dat bunq te klein is om als eerste NL bank Apple Pay te introduceren...
Een van de vereisten voor Apple Pay is dat je je eigen card issuer bent. Iets wat alleen bunq tot nu toe is in Nederland. ABN, ING, Rabobank brengen hun kaarten uit via Equens.

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
Whatson schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:01:
[...]

Een van de vereisten voor Apple Pay is dat je je eigen card issuer bent. Iets wat alleen bunq tot nu toe is in Nederland. ABN, ING, Rabobank brengen hun kaarten uit via Equens.
Toch bizar dat Bunq het allemaal wel voor elkaar krijgt en die grote banken er jaaaaren over doen!

Is het al bijna vrijdag?

• Whatson
  • Niet online
quote:
DennusB schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:02:
[...]

Toch bizar dat Bunq het allemaal wel voor elkaar krijgt en die grote banken er jaaaaren over doen!
De grote banken hebben samengewerkt om de kosten te drukken. Wikipedia: Equens

Whatson wijzigde deze reactie 01-10-2016 13:08 (10%)

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:18
quote:
Whatson schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:37:
[...]

Maestro is van MasterCard, maar bunq is hierin vrij uniek. De grote drie banken in Nederland geven gezamenlijk hun pasjes uit via hun eigen opgezette card provider Equens.
Als ze het hebben over een directe verbinding met MasterCard, ga ik er van uit dat ze het hebben over het betalingsverkeer en daarin zijn ze veruit van uniek en zeker niet de eerste in Nederland. ING heeft al jaren een directe issuing verbinding met MasterCard en de ander grote banken gebruiken Equens alleen als processor en zijn zelf de aangesloten contractpartij bij MasterCard.
quote:
DennusB schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:02:
[...]
Apple roomt geld af. Buiten dus de kosten die je toch al hebt, moet je aan nog een partij geld afdragen. In een land waar kaartbetalingen al vrij populair zijn, kan ik me goed voorstellen dat je daar niet direct een project voor start.
quote:
Whatson schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:04:
[...]

De grote banken hebben samengewerkt om de kosten te drukken. Wikipedia: Equens
Onderling scheelt dit inderdaad een flinke duit. Door geen gebruik te maken van allerlei extra netwerken kun je al flink besparen op de kosten. Daarnaast ben je ook nog eens mede-eigenaar van Equens dus de winsten deel je ook nog in mee.

• Whatson
  • Niet online
quote:
celshof schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 00:37:
[...]
Apple roomt geld af. Buiten dus de kosten die je toch al hebt, moet je aan nog een partij geld afdragen. In een land waar kaartbetalingen al vrij populair zijn, kan ik me goed voorstellen dat je daar niet direct een project voor start.
[...]
Nah volgens iemand die ik sprak van een van de grote 3: we krijgen Apple Pay wanneer Apple het ons laat hebben. Als Apple het in Nederland introduceert doet in ieder geval een van de 3 direct mee.

Whatson wijzigde deze reactie 02-10-2016 10:08 (8%)

• Impstoker
quote:
celshof schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 00:37:

[...]
bunq is heel duidelijk in dat service nummer 1 is bij ze. Je klant wil wel betalen mits je maar de best service biedt. Bij andere banken gaat het altijd over de bottom-line en korte termijn geld verdienen met ingewikkelde bankzaken. Apple Pay is duidelijk een fijne service voor klanten dus denk dat bunq daar graag een meewerkt, ook als dat een paar cent per transactie kost.

Of Apple het allemaal de moeite waard vindt in Nederland... ik vrees van niet. Grote trage banken die geen zin hebben om mee te werken en een kleine markt. Erg jammer.

• walletje-w

walletje-w

Het zou daarnaast wel een enorme boost zijn voor Bunq om als enige in Nederland dit aan te kunnen bieden. Dat is een argument wat veel mensen over kan halen om over te stappen.

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:18
quote:
Whatson schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:06:
[...]
Nah volgens iemand die ik sprak van een van de grote 3: we krijgen Apple Pay wanneer Apple het ons laat hebben. Als Apple het in Nederland introduceert doet in ieder geval een van de 3 direct mee.
Dat zou inderdaad ook goed kunnen.
Bij mobiel betalen wordt ook vaak genoeg gevraagd waarom het alleen voor Android wordt ontwikkeld en niet voor iOS en dat is ook alleen vanwege Apple zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-06 19:53
Enige nadeel vind ik wel dat er gewoon geen mobiele site is. Als je telefoon dus een keer gejat/kwijt is kan je dus niet bij je geld totdat je een nieuwe telefoon hebt.

Mijn blog op Webstack.nl

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:08

Zr40

wil native IPv6

Natuurlijk kan je nog bij je geld als je een pas hebt. Die is niet van je telefoon afhankelijk.

• mcDavid
  • Nu online
quote:
Zr40 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 19:27:
Natuurlijk kan je nog bij je geld als je een pas hebt. Die is niet van je telefoon afhankelijk.
moet 'ie wel aan de goeie rekening gekoppeld zijn

zcflevo.nl

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 18:09
Hèt nadeel aan Bunq vind ik nieteens het app-only idee, maar het gebrek aan een en/of gezamenlijke rekening op twee namen. Ja, Connect is handig voor rekeningdelen enzo, maar dat blijft eigendom en verantwoordelijkheid van de rekeninghouder. Degene die de rekening heeft aangemaakt. Al deel je deze via Connect, het is geen gezamenlijke rekening.

Voor een aantal zaken zoals de hypotheek en bijbehorende woninglasten wil ik gewoon een gelijkwaardig gedeelde rekening.

Heb dit ook via Support gevraagd maar voorlopig heeft Bunq geen interesse om dit te ondersteunen. Ze moeten dan ook weer aan extra regels gaan voldoen dus ik kan me voorstellen dat ze daar geen zin in hebben.

Ik heb Bunq vooral ontdekt toen ik ging zoeken waar je de voordeligste en/of rekening kan krijgen, ivm een nieuwe (gezamenlijke) hypotheek. We zitten nu allebei bij ING, sparen bij ASN en creditcard via Revolut en Amex.
Bij de ING ben je met 2 rekeningen en 1 gezamenlijke 3x ¤1.45 per maand kwijt. Bij Bunq niks.

Maar toen ontdekte ik het principe van Connect, erg handig maar niet wat we zoeken..

• ms.hamar
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 19-06 08:15
Een paar weekenden geleden waren we met een groep vrienden in Engeland. Voor het onderling verrekenen van bijvoorbeeld rondjes tijdens het stappen - of als we uit eten gaan - gebruiken de meeste van ons al (naar volle tevredenheid) Bunq, en na een recente actie hadden een paar van ons ook Bunq-passen.

De organisatoren van de reis hadden een nieuwe rekening geopend en die via Connect met iedereen gedeeld die zelf ook Bunq had en gevraagd of iedereen er geld op wilde storten voor alle onkosten en het stappen. Vervolgens heeft iedereen met een pas die voor de reis aan de bewuste rekening gekoppeld en dezelfde (van te voren besproken) pincode ingesteld, waardoor er op 10 man 6 passen beschikbaar waren. Werkte fantastisch! We hebben geen penny in onze handen gehad, overal met de pas betaald. Het enige probleem waar we tegenaan liepen is dat de pas soms niet werkte met de code, maar dan weer wel met de draadloze betaling. Desondanks was het een verademing om realtime en transparant inzicht te hebben in alle uitgaven van de groep, en een verrekening achteraf is ook eigenlijk niet meer nodig, behalve voor wat inkopen vooraf en de benzinekosten en pintransactiekosten achteraf.

Ik kan het iedereen aanraden om dit bij een volgende groepsreis zelf zo te regelen! Niet vergeten om pinnen in het buitenland te activeren. ;)

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Klinkt inderdaad goed, maar je ziet wel ook de beperkingen. Met name dat iedereen in de groep over hetzelfde systeem (hier Bunq) moet beschikken. En dat je tijdens zo'n avondje eigenlijk best veel met bankzaken bezig bent om het te regelen, eigenlijk wil je op zo'n moment met wat anders bezig zijn.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik vind dat delen van een rekening echt een oplossing zonder probleem. Althans in mijn vrienden groep is het nooit een issue.

• GvdBerg
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:02
Gister wezen uiteten met collega's. Gepind met bunq, rekening direct daarna kunnen splitten tussen andere collega's die ook gebruik maken van Bunq. Zij ontvangen meteen een request voor te betalen en hoeven alleen op accepteren te klikken.

Collega's die geen bunq gebruiken moeten het handmatig overmaken, maar daar kies je zelf voor als je geen bunq wil gebruiken!

• g0blin
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 25-04 14:08
quote:
GvdBerg schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:29:
[...] Collega's die geen bunq gebruiken moeten het handmatig overmaken, maar daar kies je zelf voor als je geen bunq wil gebruiken!
Of de bunq-app een mailtje / smsje laten sturen met daarin de link naar een ideal-betalingspagina.

g0blin wijzigde deze reactie 08-10-2016 17:07 (8%)
Reden: kromme zin

• cyberde
  • Niet online
quote:
g0blin schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:06:
[...]

Of de bunq-app een mailtje / smsje laten sturen met daarin de link naar een ideal-betalingspagina.
Of Tikkie gebruiken zodat diegene die je terug moet betalen niet de 50 cent transactiekosten hoeft te betalen. Ben benieuwd of bunq dat nog eens een keer zal afschaffen.

bluewalk.net

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
quote:
cyberde schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:24:
[...]

Of Tikkie gebruiken zodat diegene die je terug moet betalen niet de 50 cent transactiekosten hoeft te betalen. Ben benieuwd of bunq dat nog eens een keer zal afschaffen.
iDeal kost simpelweg geld, dus lijkt mij sterk dat bunq dat af gaat schaffen. Wel kan het een stuk lager, bij Mollie betaal je als "simpele" ondernemer 0,29 euro.

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
quote:
Rub147 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:39:
[...]

iDeal kost simpelweg geld, dus lijkt mij sterk dat bunq dat af gaat schaffen. Wel kan het een stuk lager, bij Mollie betaal je als "simpele" ondernemer 0,29 euro.
Volgens mij moet die 0,50 cent mensen ook motiveren om een gratis Bunq rekening te openen.

• mcDavid
  • Nu online
Als het om een frietje stoof gaat is die 50 cent natuurlijk rottig maar ik heb gemerkt dat veel mensen het voor grotere bedragen wel best vinden, omdat ze er wel gewoon lekker makkelijk van af zijn

zcflevo.nl

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:02
quote:
mcDavid schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:16:
Als het om een frietje stoof gaat is die 50 cent natuurlijk rottig maar ik heb gemerkt dat veel mensen het voor grotere bedragen wel best vinden, omdat ze er wel gewoon lekker makkelijk van af zijn
Met de ING app kun je nu ook betalingsverzoeken via iDeal doen. In tegenstelling tot Bunq is het daar wél gratis ;)

• walletje-w

walletje-w

quote:
oohh schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 23:04:
[...]

Met de ING app kun je nu ook betalingsverzoeken via iDeal doen. In tegenstelling tot Bunq is het daar wél gratis ;)
Dat verbaasd me wel, dat dat gratis is. Dat is service naar de klant toe die de bank geld kost. Je merkt dat de ING erg aan het investeren is in dit gebied. Het is jammer dat ik de positie van die bank niets vind.

• mcDavid
  • Nu online
Sja ING heeft weer maandelijkse vaste kosten. Plus ze verdienen natuurlijk lekker aan die kolencentrales die ze van jouw geld laten bouwen. Na aftrek van alle bonussen blijft daar blijkbaar nog genoeg van over om wat ideal transacties te bekostigen.

zcflevo.nl

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Nederland is qua bankkosten wereldwijd erg goedkoop door de koppelverkoop die veel banken hebben/hadden. Het verdienmodel van banken is ondertussen aan het kantelen. Banken hebben traditioneel veel verdiend aan hypotheken en andere financiële diensten, maar die markt zwakt sterk af. Nu proberen banken het tij nog te keren door ontslagen en andere bezuinigingen, maar vroeg of laat zullen consumenten meer moeten gaan betalen voor bankdiensten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• JCE
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
De traditionele banken bedienen iedereen. Banken zoals bunq gaan in een niche zitten en excelleren daar.

• Impstoker
Het is prettig dat je bij bunq tenminste precies kan zien welke dienst je hoeveel kost. Andere banken hebben maandelijkse kosten en dan heb je geen inzicht in waar je nou eigenlijk voor betaalt.
Terwijl ze ook nog eens op allerlei ontransparante louche manieren geld verdienen met jouw geld.

• Whatson
  • Niet online
quote:
Krisp schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:27:
Nederland is qua bankkosten wereldwijd erg goedkoop door de koppelverkoop die veel banken hebben/hadden. Het verdienmodel van banken is ondertussen aan het kantelen. Banken hebben traditioneel veel verdiend aan hypotheken en andere financiële diensten, maar die markt zwakt sterk af. Nu proberen banken het tij nog te keren door ontslagen en andere bezuinigingen, maar vroeg of laat zullen consumenten meer moeten gaan betalen voor bankdiensten.
Of niet. Kijk naar de traditionele Duitse banken, en number26: beiden bieden gratis rekeningen aan. Zodra N26 de grens oversteekt is het gedaan met de traditionele bank in NL. Vooral als ze de prijs verhogen.

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
quote:
Impstoker schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:45:
Andere banken hebben maandelijkse kosten en dan heb je geen inzicht in waar je nou eigenlijk voor betaalt.
Dat is een interessante discussie. Soms geven we de voorkeur aan flate rate (zie bijvoorbeeld netflix), en anderzijds willen wij alleen specifiek betalen voor hetgeen we afnemen.

In het geval van een bank valt voor beide modellen iets te zeggen, de kracht van Bunq is hiermee voornamelijk dat het afwijkt van de traditionele banken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40

Zr40

wil native IPv6

quote:
Whatson schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:46:
[...]

Of niet. Kijk naar de traditionele Duitse banken, en number26: beiden bieden gratis rekeningen aan. Zodra N26 de grens oversteekt is het gedaan met de traditionele bank in NL. Vooral als ze de prijs verhogen.
Wellicht is de drempel voor N26 juist dat de MasterCard in Nederland niet zo'n gangbaar betaalmiddel is. Waarschijnlijk maken zij hun omzet met de MC transactiekosten die de winkelier in rekening gebracht krijgt en kunnen ze daarom hun volledige dienst gratis maken.

Ik ben geen voorstander van verborgen kosten :)

• Jazco2nd
quote:
Whatson schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:46:
[...]

De (traditionele) Duitse banken zijn juist bezig minder gratis te worden.

N26 is leuk maar in Kikkerland kan je zelfs in hartje Amsterdam bij geen enkele supermarkt met creditcard betalen. Zonder pinpas kan je dus alleen cash betalen.. toeristen kunnen dus alleen maar met cash betalen. Hele rare situatie.

• Rub147
  • Nu online
quote:
Jazco2nd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:15:
[...]

N26 is leuk maar in Kikkerland kan je zelfs in hartje Amsterdam bij geen enkele supermarkt met creditcard betalen. Zonder pinpas kan je dus alleen cash betalen.. toeristen kunnen dus alleen maar met cash betalen. Hele rare situatie.
Bij geen enkele supermarkt met creditcard betalen? Kan met Amex zelfs bij een aantal supermarkten terecht, Mastercard en Visa worden bijna overal gewoon geaccepteerd.

• Jazco2nd
quote:
Rub147 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:22:
[...]

Bij geen enkele supermarkt met creditcard betalen? Kan met Amex zelfs bij een aantal supermarkten terecht, Mastercard en Visa worden bijna overal gewoon geaccepteerd.
Dat vind ik heel knap van je. We hebben het over NL he?
Albert Heijn en Aldi kan je sowieso vergeten. Dirk heft een toeslag (0.50 cent) en werkt 9 van de 10x niet.
Lidl weet ik niet, Jumbo accepteert inderdaad wel Amex ontdekte ik laatst. Maar aangezien Amsterdam volledig domein van Albert Heijn is (helaas) zijn de meeste supermarkten AHs en heb je dus pech.

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21:51
quote:
Jazco2nd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:38:Dat vind ik heel knap van je. We hebben het over NL he?
Albert Heijn en Aldi kan je sowieso vergeten. Dirk heft een toeslag (0.50 cent) en werkt 9 van de 10x niet.
Lidl weet ik niet, Jumbo accepteert inderdaad wel Amex ontdekte ik laatst. Maar aangezien Amsterdam volledig domein van Albert Heijn is (helaas) zijn de meeste supermarkten AHs en heb je dus pech.
Vandaag nog bij Lidl met VISA betaald. Verder heeft Dirk de toeslag al weer een tijd geleden geschrapt. Dus ook daar kun je betalen met VS/MC. Met je Bunq pas trouwens ook.

• Rub147
  • Nu online
quote:
Jazco2nd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:38:
[...]

Dat vind ik heel knap van je. We hebben het over NL he?
Dirk en Jumbo zijn sowieso geen probleem (meestal). Bijna nooit problemen bij de AH, vaak als je zegt dat je betaald met creditcard zeggen ze dat ze het niet accepteren. Maar vaak gewoon in het apparaat stoppen en voila.
Overigens geheel offtopic deze discussie, dit is het juiste topic Ervaringen met creditcards

• Whatson
  • Niet online
quote:
Jazco2nd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:15:
[...]

N26 geeft tegenwoordig een MasterCard en Maestro kaart uit. Dus geen enkel probleem.

• cyberde
  • Niet online
quote:
Whatson schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:28:
[...]

N26 geeft tegenwoordig een MasterCard en Maestro kaart uit. Dus geen enkel probleem.
Zit ook met smart te wachten op N26, of dat wanneer bunq hetzelfde doet. Ze gaan iig de goede richting uit :)

bluewalk.net

• MaffeMaarten
De iDeal betalingen vanuit niet-bunq via bunq.me zijn gratis geworden.

Nu lopen ze wat dat betreft weer gelijk op met de grote banken. De zakelijke klant betaald uiteraard nog wel, maar ook maar ¤0,25.

Aan de ene kant is er nu voor mensen die een betaalverzoek ontvangen geen extra push meer om de bunq-app te downloaden, maar goed, dan moet bunq het maar van hun features hebben.

Goede ontwikkeling :)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Ze moesten wel. ;) Tikkie ademde stevig in hun nek, waardoor het (vermoedelijk) nauwelijks niet meer gebruikt werd. Eventueel jaag je op termijn zelfs klanten weg.

Krisp wijzigde deze reactie 19-10-2016 09:35 (4%)

• walletje-w

walletje-w

Ik ben er inderdaad erg blij om. Nu is het een feature die ik ook ga gebruiken in plaats van toch mijn rekening gegevens doorsturen zodat vrienden het via een eigen app moeten doen. Voordeel van concurrentie!

• mcDavid
  • Nu online
Idd concurrentie werkt 2 kanten op :) Wel nice inderdaad. Op naar de volgende killer-feature zou ik zeggen.

Wat ik zelf ontdekt heb dat ik praktisch vind: Ik gebruik mijn "hoofdrekening" alléén om geld te ontvangen (salaris) en mijn vaste lasten te betalen. Alle overige (pin-)betalingen doe ik vanaf aparte rekeningen. Zo heb je makkelijk overzicht wat je per maand uitgeeft aan vaste lasten en aan boodschappen en snuisterijen.

zcflevo.nl

• walletje-w

walletje-w

Ik zit me af te vragen wat zijn de voordelen van een zakelijk account ten opzichte van een consumenten rekening? Behalve dat de naam van je bedrijf als account naam aangegeven is.

• mcDavid
  • Nu online
Ik ben geen ondernemer maar is het niet zo dat je voor de kvk/belastingdienst in sommige gevallen verplicht een zakelijke rekening moet hebben? Bij 'klassieke' banken zijn die dingen echt schreeuwend duur, >100 euro per jaar basiskosten is doodnormaal.

Daarnaast is het idd wel zo sjiek als je zakelijke betaalverzoeken van 'bedrijfsnaam' komen en je de rekening ook kunt koppelen aan je zakelijke telefoonnummer en email adres.

zcflevo.nl

• MaffeMaarten
Volgens mij is het niet verplicht vanuit de belastingdienst of overheid. Het wordt wel aangeraden door KvK.

Belangrijker zijn de algemene voorwaarden van bunq zelf:
quote:
4.2
Je mag je bunq-account alleen voor persoonlijke doeleinden gebruiken. Het is niet toegestaan om bunq voor commerciële of zakelijke doeleinden te gebruiken.
Dus zolang je een klein bedrijfje bent met maar een handje vol overschrijvingen hebt zal het wel meevallen, maar als dat niet meer is zul je toch vriendelijk verzocht worden om een zakelijke rekening te openen. En dat zal bij andere banken niet anders zijn denk ik.

--edit

Dit zijn trouwens de voorwaarden voor een normale account, waar ook staat dat je geen iban hebt, en geen echte rekening. Bij de voorwaarden voor een bunq-more account (wel een echte rekening) kom ik dat dan weer niet expliciet tegen. Daar staat alleen dat je betaalverzoeken niet commercieel mag doen. Beetje onduidelijk, maar het zal toch wel zoals hierboven staat bedoeld worden uiteindelijk.

MaffeMaarten wijzigde deze reactie 20-10-2016 09:19 (25%)

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:37
quote:
MaffeMaarten schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:11:
En dat zal bij andere banken niet anders zijn denk ik.
klopt: iedere bank heeft dat in zijn voorwaarden staan

• Joshua
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 17:20
quote:
MaffeMaarten schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:11:
Volgens mij is het niet verplicht vanuit de belastingdienst of overheid. Het wordt wel aangeraden door KvK.

Belangrijker zijn de algemene voorwaarden van bunq zelf:

[...]

Dus zolang je een klein bedrijfje bent met maar een handje vol overschrijvingen hebt zal het wel meevallen, maar als dat niet meer is zul je toch vriendelijk verzocht worden om een zakelijke rekening te openen. En dat zal bij andere banken niet anders zijn denk ik.

--edit

Dit zijn trouwens de voorwaarden voor een normale account, waar ook staat dat je geen iban hebt, en geen echte rekening. Bij de voorwaarden voor een bunq-more account (wel een echte rekening) kom ik dat dan weer niet expliciet tegen. Daar staat alleen dat je betaalverzoeken niet commercieel mag doen. Beetje onduidelijk, maar het zal toch wel zoals hierboven staat bedoeld worden uiteindelijk.
Bunq heeft ook zakelijke rekeningen.

Is mijn studenten OV geldig?

• 286128
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
quote:
Hoe zijn deze kosten t.o.v. andere banken? Beetje zelfde? (per transactie bijvoorbeeld)

• Zr40

Zr40

wil native IPv6

quote:
IronMan schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:38:
Hoe zijn deze kosten t.o.v. andere banken? Beetje zelfde? (per transactie bijvoorbeeld)
https://www.bunq.com/nl/kosten/zakelijk/

¤ 1 per rekening per maand, ¤ 0,10 per transactie, en nog wat andere kleine kosten voor functies die bij een persoonlijke rekening kosteloos zijn. Pinpas kost hetzelfde als bij een persoonlijke rekening.

Bij elke bank zijn de zakelijke tarieven nogal anders dan bij de persoonlijke rekening. Maak een goede vergelijking en houd rekening met de toekomst. (Dat geldt eigenlijk wel voor alles, niet alleen voor bankrekeningen ;))

• mcDavid
  • Nu online
volgens mij is 10 cent per transactie redelijk marktconform.
1 euro per maand vaste kosten is echter een prijsdoorbraak voor zakelijke rekeningen. Ik val nu in herhaling maar bij andere banken ben je zo 100 euro per maand verder voordat je ook maar een transactie gedaan hebt.

zcflevo.nl

• Ron!n
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:42
Ik ben er zelf eigenlijk heel tevreden over. Ik heb 3 weken geleden de zakelijke rekening geopend en het gaat allemaal vrij soepel. Had de pas ook snel binnen, bedenk wel dat een "zakelijke" pas alleen kan switchen tussen zakelijke rekeningen, net zoals de "prive" pas alleen tussen prive rekeningen kan wisselen.

De push-berichten als er bij of afschrijvingen zijn gedaan zijn erg prettig, ik kijk daardoor niet meer in de app om te weten of er iets veranderd is (wat ik met de ING app iets van 4x per dag doe). Het enige wat ik flauw vind is dat het downloaden van overzichten ¤0,10 per keer kost, ik zou toch zeggen dat dat een verplichting is vanuit de bank zelf om een offline overzicht te bieden, ik zou het netjes vinden dat op de 1e van de maand er gewoon een .csv / .pdf bestand klaar staat om te downloaden. Maar goed, je weet dat van te voren.

Helpdesk contact vanuit de app is snel, vriendelijk en doeltreffend, ook een plus.

What's in the case?

• mrfu
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Ik zal mijn ervaringen met Bunq ook maar eens delen ;)
Ik heb nou 12 maanden een Bunq rekening, met bijbehorende betaalpas.
Gedeelde rekeningen met andere bunq'ers (via Connect).

Mijn ABN rekening heb ik volledig 'over kunnen zetten' naar Bunq, daarmee bedoel ik dan, alles wat ik voorheen met mijn ABN rekening kon doen, doe ik nu met Bunq. De belastingdienst overtuigen dat ik mijn rekening wil wijzigen was een onverwachte tegenslag, ze konden namelijk niet 'verifiëren of de tenaamstelling van de rekening wel klopte.' Man fl***er op. PDF'je downloaden uit de app, printen en posten naar onze geliefde fiscus. "Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel" ? 8)7 Daarom dat alles op papier moet.

Af en toe komt het nog weleens voor dat een iDeal provider bunq niet ondersteund, laatst nog die ene wapenhandel die blijkbaar geen liberale bunq klanten heeft, maar dan is vrouwlief met haar rabobank rekening toch nog handig. Even bunq support een berichtje sturen via de app (ik stuur ze ongeveer 1x per maand een berichtje en ze reageren zelf 11:30 op vrijdagavond _/-\o_ , dat ik dan niks beters te doen heb, maar de bunq support O+ ) en ze gaan er achteraan om bunq ook bij die ene kleine ideal provider erbij te krijgen.

Grootste pluspunt van bunq naar mijn mening: dat ze standaard incasso's tegenhouden. Handig voor de hebberige spotify's en netflix bedrijven van vandaag de dag, die een gratis maand aanbieden en dan de tweede maand extra vroeg afschrijven. Dan is de keuze dus aan jezelf om die toe te staan of niet. Het is toch mijn geld? 8)

En sinds kort de iDeal verzoeken, die gratis betaald kunnen worden. Dat 'delen van uitgaven' was voorheen een leuke feature, maar om andere mensen dan 50 cent per verzoek te laten betalen, was reden genoeg om alles dan maar handmatig te doen (want dan is het hoe dan ook gratis).

Lang verhaal kort, ik ben super blij met bunq, ze verwerken transacties realtime (wat een unicum is in banken-land), waardoor ik betalingen naar Spanje, Noorwegen en Finland dezelfde dag geregeld krijg. (Idee is dus dat bunq de betaling meteen verzend, de ontvangende bank kan dan 'de tijd nemen' om het te verwerken. Als je ABN -> Rabo verzend, heeft de ABN eerst een paar uur nodig, daarna de Rabo en dan pas krijgt de ontvanger het geld. BELACHELIJK anno 2016.) Ik kan niet meer zonder Bunq en ze kunnen in mijn ogen niet veel fout doen, ze doen namelijk al hard hun best.

• Zr40

Zr40

wil native IPv6

quote:
mrfu schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:12:
De belastingdienst overtuigen dat ik mijn rekening wil wijzigen was een onverwachte tegenslag, ze konden namelijk niet 'verifiëren of de tenaamstelling van de rekening wel klopte.' Man fl***er op. PDF'je downloaden uit de app, printen en posten naar onze geliefde fiscus. "Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel" ? 8)7 Daarom dat alles op papier moet.
Hier ook, maar bij mijn vorige bank (Knab) had ik precies hetzelfde. Inderdaad lekker ouderwets printen en opsturen, maar daarna doet de Belastingdienst ook niet moeilijk meer :)

• mrfu
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
quote:
maar daarna doet de Belastingdienst ook niet moeilijk meer :)
Maar een kleine bevestiging "we hebben het verwerkt en het is akkoord" had wel leuk geweest. Maar nee hoor... Mijn telefoon trilt, bunq app; belastingdienst. Oh, dus ze vinden het goed. Die organisatie is zo druk aan het vergadering over de volgende vergadering, dat ze hun eigen business-case vergeten 8)7

• cyberde
  • Niet online
quote:
Zr40 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:20:
[...]

Hier ook, maar bij mijn vorige bank (Knab) had ik precies hetzelfde. Inderdaad lekker ouderwets printen en opsturen, maar daarna doet de Belastingdienst ook niet moeilijk meer :)
Hier ook aan het overstappen van Rabo naar bunq, helaas zonder overstapservice dus incasso machtegingen bekijken en deze een voor een over zetten.
Belastingdienst ging ook eenvoudig via Digid, echter voor motorrijtuigbelasting mag je bellen voor een formulier om je rekeningnummer te wijzigen. Kwam daar pas achter nadat het nog van de oude rekening afgeschreven werd... handig joh!

Verder tot nu toe erg positief en nog geen webwinkels gehad waarbij ik nog niet kon betalen met bunq via iDeal. Kom ik ze wel tegen, jammer voor de shop. Moet je je zaken maar op orde hebben :P
Nu voor requests de betaler ook geen 50 cent meer hoeft te betalen is het helemaal top! Blije gebruiker hier _/-\o_

bluewalk.net

• mcDavid
  • Nu online
Ik ben een paar jaar geleden van bank gewisseld met die overstapservice. Maar ik moet zeggen, zo heel boeiend was dat niet. Je moet alsnog overal zelf je rekeningwijziging doorgeven, je hebt er alleen nog even de tijd voor om te zien wat er nog op je oude rekening binnenkomt. Maar daarvoor moet je wel je oude rekening aanhouden en blijven betalen, terwijl je die niet meer gebruikt.

Op zich zou het geen kwaad kunnen denk ik, die overstapservice. Maar echt een drama vind ik het gezien mijn vorige ervaring ook niet.
Veel beter zou zijn als je gewoon je rekeningnummer kon behouden, net als een telefoonnummer. Ik snap dat daar technische barriëres voor zijn, dat heeft de banksector mooi voor zichzelf geregeld. Van een echt flexibele markt is geen sprake.

zcflevo.nl

• Leipo
quote:
mcDavid schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 18:13:

Veel beter zou zijn als je gewoon je rekeningnummer kon behouden, net als een telefoonnummer. Ik snap dat daar technische barriëres voor zijn, dat heeft de banksector mooi voor zichzelf geregeld. Van een echt flexibele markt is geen sprake.
de banken waren daar zelf echt wel (intern) mee bezig (want makkelijker switchen van bank betekend ook potentieel meer klanten) maar SEPA/IBAN heeft dat initiatief definitief de nek omgedraaid...

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
Leipo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:11:
[...]

de banken waren daar zelf echt wel (intern) mee bezig (want makkelijker switchen van bank betekend ook potentieel meer klanten) maar SEPA/IBAN heeft dat initiatief definitief de nek omgedraaid...
De manier waarop IBAN is (Land-Bank-Nummer) vormgegeven was een voorstel van de bankenlobby, niet van de EU zelf. ;)

• Leipo
quote:
Krisp schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:18:
[...]

De manier waarop IBAN is (Land-Bank-Nummer) vormgegeven was een voorstel van de bankenlobby, niet van de EU zelf. ;)
helaas werken er bij banken ook altijd afdelingen langs elkaar heen :X

• MaffeMaarten
De handige technische oplossing zou zijn dat je bij het opzeggen van een rekening een nieuw rekeningnummer door kan geven, waarop alle automatische incasso's in plaats van een "404 - not found" een "301 - moved permanently" zouden krijgen. Een vol jaar lang bijvoorbeeld.
En dat het dan automatisch aangepast kan worden.

• Leipo
quote:
MaffeMaarten schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:37:
De handige technische oplossing zou zijn dat je bij het opzeggen van een rekening een nieuw rekeningnummer door kan geven, waarop alle automatische incasso's in plaats van een "404 - not found" een "301 - moved permanently" zouden krijgen. Een vol jaar lang bijvoorbeeld.
En dat het dan automatisch aangepast kan worden.
dat is er al

voor incassanten (http://www.overstapservice.nl/incassanten/):
quote:
Op het moment dat uw klanten hun zakelijke of particuliere betaalrekening omzetten naar een rekening bij een andere bank, kunt u te maken krijgen met de Overstapservice. De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in Nederland en maakt het veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger. De service zorgt ervoor dat bijschrijvingen en incasso’s gedurende 13 maanden worden doorgeleid van hun oude naar hun nieuwe rekening.
Voor u als incassant biedt dat een aantal voordelen:

- Uw incasso-opdrachten ten laste van de oude betaalrekening van uw klant worden automatisch doorgeleid en direct afgeschreven van de nieuwe rekening.
- Uw eigen bank informeert u namens uw klant automatisch over het gewijzigde rekeningnummer zodat u uw administratie snel kunt aanpassen.
- U heeft geen nieuwe machtiging nodig om de incassobedragen te mogen afschrijven van de nieuwe rekening van uw klant.
helaas zijn er veel bedrijven die niets met deze functionaliteit doen en stug blijven incasseren bij je oude rekening.....

• MaffeMaarten
quote:
Leipo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:47:
[...]

dat is er al

voor incassanten (http://www.overstapservice.nl/incassanten/):

[...]

helaas zijn er veel bedrijven die niets met deze functionaliteit doen en stug blijven incasseren bij je oude rekening.....
Ah, ik vroeg me altijd al af wat zo'n overstapregeling precies inhield. Dan is er alleen nog wat regelgeving nodig in de trant van "Indien de klant gebruik heeft gemaakt van de overstapservice is de incassant verantwoordelijk voor het aanpassen van de klantgegevens, bij nalaten hiervan mogen de mislukte afschrijvingen niet meer verhaald worden op de klant", zoiets.
Lijkt me wel iets wat de overheid zo kunnen besluiten om concurrentie tussen banken aan te moedigen.
(Zonder dat ik mij door enige kennis laat hinderen natuurlijk)

• mcDavid
  • Nu online
Dan heb je alsnog het nadeel dat je 13 maanden lang met dubbele kosten zit. Voor een particulier tot hier aan toe, maar met zakelijke rekeningen al snel een flinke kostenpost.
Daarnaast, als particulier krijg ik het wel voor elkaar mijn vrienden in te lichten dat ik een nieuw rekeningnummer heb als ze wat moeten overmaken. Zakelijk is dat ook lastiger, gezien je rekeningnummer waarschijnlijk al jaren gebruikt wordt, bij verschillende klanten in systemen staat, op alle correspondentie op briefpapier vermeld staat etc.

Kortom je wilt gewoon je rekeningnummer behouden. Overstapservice is een (beroerd) lapmiddel.

zcflevo.nl

• Zr40

Zr40

wil native IPv6

Het is niet verplicht om de oude rekening aan te houden tijdens de overstapservice. Sterker nog, toen ik vroeger overstapservice gebruikte voor een overstap van Rabobank naar ABN bood Rabobank aan om de rekening op te heffen vanaf de ingangsdatum van de overstapservice. Geen dubbele kosten, toch overstapservice.

Zr40 wijzigde deze reactie 02-11-2016 09:44 (8%)

• MaffeMaarten
Het lijkt er heel erg op dat je bij een overschrijving moet aangeven naar welke bank het moet (in ieder geval internationaal). Vroeger moest je dat apart erbij zetten met een swift nummer, (of de voorganger daarvan) en nu kan je dat niet meer vergeten omdat het in je banknummer zit ingebakken. Dat concept gaat natuurlijk ontzettend kapot als je nummers mee kan nemen van bank naar bank.

Een interessante oplossing zou een persoonlijk nummer zijn, (bsn? telefoonnr?) waar geld naartoe gestuurd kan worden en vanaf gehaald kan worden, waarbij je zelf met regels ergens in kan stellen wie geld eraf mag halen, en van welke rekening dat dan moet gebeuren voor welke tegenpartij. En waar het gestorte geld naartoe moet, eventueel met automatische regels. Maar eer dat dat systeem ingevoerd wordt... En wie moet die database dan gaan beheren? Privacy problemen,

<sarcasm>
Misschien is je persoonlijke nummer wel je huisadres en kunnen ze briefjes papier gebruiken om geld te vragen en aan te bieden, en dan kan je zelf naar de bank van jouw keuze gaan (eventueel via een postbode) om de opdracht per item met de rekening van jouw keuze te koppelen...
</s>

• Zr40

Zr40

wil native IPv6

quote:
MaffeMaarten schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:57:
Een interessante oplossing zou een persoonlijk nummer zijn, (bsn? telefoonnr?) waar geld naartoe gestuurd kan worden en vanaf gehaald kan worden, waarbij je zelf met regels ergens in kan stellen wie geld eraf mag halen, en van welke rekening dat dan moet gebeuren voor welke tegenpartij. En waar het gestorte geld naartoe moet, eventueel met automatische regels. Maar eer dat dat systeem ingevoerd wordt... En wie moet die database dan gaan beheren? Privacy problemen,
En wat als je meerdere nummers zou willen hebben?

Eigenlijk beschrijf je de bankrekening zoals die nu is, maar dan met wat automatisering erbij.
quote:
<sarcasm>
Misschien is je persoonlijke nummer wel je huisadres en kunnen ze briefjes papier gebruiken om geld te vragen en aan te bieden, en dan kan je zelf naar de bank van jouw keuze gaan (eventueel via een postbode) om de opdracht per item met de rekening van jouw keuze te koppelen...
</s>
En wanneer je verhuist gebruik je de 13 12 maanden verhuisservice van PostNL en heb je in feite de overstapservice nagebootst.

Zr40 wijzigde deze reactie 02-11-2016 11:12 (31%)

• MaffeMaarten
On topic: Je wilt geld overmaken via de bunq app, als je via je contactpersonenlijst in de bunq-app "Pietje" vind die ook bunq heeft. Pietje heeft natuurlijk meerdere bunq rekeningen aangemaakt. Hoe wordt dan bepaald op welke rekening van Pietje het geld terecht komt?

Of mag je bij het overmaken zelf kiezen op welke rekening het dan komt? En zie je dan ook de namen die Pietje aan de rekeningen gegeven heeft?

• mcDavid
  • Nu online
quote:
Zr40 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:33:
Het is niet verplicht om de oude rekening aan te houden tijdens de overstapservice. Sterker nog, toen ik vroeger overstapservice gebruikte voor een overstap van Rabobank naar ABN bood Rabobank aan om de rekening op te heffen vanaf de ingangsdatum van de overstapservice. Geen dubbele kosten, toch overstapservice.
Oh, dat is niet hoe ik het me herinner. Maar ik stapte over vanaf ING, en het was alweer een paar jaar geleden. Dat maakt het iig al een stuk beter minder slecht.
quote:
MaffeMaarten schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:57:
Het lijkt er heel erg op dat je bij een overschrijving moet aangeven naar welke bank het moet (in ieder geval internationaal). Vroeger moest je dat apart erbij zetten met een swift nummer, (of de voorganger daarvan) en nu kan je dat niet meer vergeten omdat het in je banknummer zit ingebakken. Dat concept gaat natuurlijk ontzettend kapot als je nummers mee kan nemen van bank naar bank.
De vraag is: Waarom moet dat kapot gaan? Met telefoonnummers bijv. heb je weliswaar een landnummer, maar je hoeft daar geen KPN of TELE2 tussen te typen voordat je iemand kunt bellen.

Kortom ik snap dat alles kapot zou gaan in het huidige systeem, maar dat betekent niet dat het daarom goed is dat er een banknaam in je IBAN zit, dat betekent slechts dat het huidige systeem (naar mijn mening) niet deugt.
quote:
Deels doet bunq dat natuurlijk al door rekeningen te koppelen aan contactpersonen. Maar ook dat is een lapmiddel en niet compatible met SEPA.

zcflevo.nl

• Zr40

Zr40

wil native IPv6

quote:
mcDavid schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:37:
De vraag is: Waarom moet dat kapot gaan? Met telefoonnummers bijv. heb je weliswaar een landnummer, maar je hoeft daar geen KPN of TELE2 tussen te typen voordat je iemand kunt bellen.

Kortom ik snap dat alles kapot zou gaan in het huidige systeem, maar dat betekent niet dat het daarom goed is dat er een banknaam in je IBAN zit, dat betekent slechts dat het huidige systeem (naar mijn mening) niet deugt.
Als je ziet dat IP adressen (althans, blokken van adressen) verplaatst kunnen worden naar een andere AS en losse telefoonnummers geporteerd kunnen worden naar willekeurige providers, dan lijkt het mij ook niet fundamenteel onmogelijk voor bankrekeningnummers. Maar inderdaad, het huidige systeem staat het niet toe.

• MaffeMaarten
quote:
Zr40 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:43:
[...]

Als je ziet dat IP adressen (althans, blokken van adressen) verplaatst kunnen worden naar een andere AS en losse telefoonnummers geporteerd kunnen worden naar willekeurige providers, dan lijkt het mij ook niet fundamenteel onmogelijk voor bankrekeningnummers. Maar inderdaad, het huidige systeem staat het niet toe.
Ik denk ook niet dat het echt onmogelijk is. Ik snap wel waarom het op deze manier gedaan wordt. Het is natuurlijk veel beter scalable als je geen enorme lijst nodig hebt met welke rekeningnummers bij welke bank horen. (Wat trouwens ook de reden is dat ip-adressen alleen per blok gaan, en dat er wel eens problemen kunnen ontstaan als de ipblokken te gefragmenteerd raken).

Voor telefoonnummers is die tabel er waarschijnlijk wel (Binnen een land).

Ik denk dat overstapservice eigenlijk helemaal niet zo'n slechte optie is (eventueel vaststellen op 5 jaar ipv 13 maanden, waarom niet, en zonder doorbetalen aan oude bank uiteraard), als er maar goed gebruik van wordt gemaakt door iedereen. Zo wil ik eigenlijk dat mijn adresboek van het internet/app-bankieren ook automatisch wordt aangepast (gebeurt bij ing al in sommige gevallen). Wanneer typ ik nu nog handmatig een rekeningnummer in? Kan mij het schelen als dat nummer verandert, zolang ik het maar niet zelf hoef aan te passen.

• Jazco2nd
Is het in de Bunq app mogelijk een nieuwe rekening aan te maken (rekeningnr 02) en hier vervolgens je "hoofdrekening" van te maken in de app? En dat rekeningnr 01 bijv een extra rekening wordt die je deelt met je partner (andere Bunq gebruiker?

• mcDavid
  • Nu online
quote:
Jazco2nd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:21:
Is het in de Bunq app mogelijk een nieuwe rekening aan te maken (rekeningnr 02) en hier vervolgens je "hoofdrekening" van te maken in de app? En dat rekeningnr 01 bijv een extra rekening wordt die je deelt met je partner (andere Bunq gebruiker?
Volgens mij wordt er uberhaupt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende rekeningen die je aanmaakt. Ze hebben allemaal dezelfde functionaliteit. Enig onderscheid is enkel wat je er zelf van maakt.

Als je incasso's of stortingen laat doen naar een bepaalde rekening zitten die natuurlijk wel gekoppeld aan het bijbehorende IBAN nummer. Dus als jij je "hoofdrekening" definieert als "de rekening waar mijn salaris op gestort wordt" dan kun je die niet zomaar wisselen. Of je moet een ander IBAN nr opgeven bij je werkgever.

zcflevo.nl

• g0blin
quote:
MaffeMaarten schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:22:
On topic: Je wilt geld overmaken via de bunq app, als je via je contactpersonenlijst in de bunq-app "Pietje" vind die ook bunq heeft. Pietje heeft natuurlijk meerdere bunq rekeningen aangemaakt. Hoe wordt dan bepaald op welke rekening van Pietje het geld terecht komt?

Of mag je bij het overmaken zelf kiezen op welke rekening het dan komt? En zie je dan ook de namen die Pietje aan de rekeningen gegeven heeft?
Minimaal één van je rekeningen heeft een alias - je telefoonnummer of een e-mailadres. Je kunt een telefoonnummer of e-mailadres maar aan één van je bankrekeningen koppelen. Dus als Pietje zijn telefoonnummer aan rekening A koppelt, en Marietje ziet in haar lijst Pietje staan, zal dat geld op rekening A binnenkomen. Als Pietje zijn e-mailadres heeft gekoppeld aan rekening B, en Marietje heeft zowel het telefoonnummer als het e-mailadres van Pietje, ziet ze dat Pietje twee rekeningen heeft: A en B.

En als je tóch probeert je telefoonnummer aan 2 rekeningen te koppelen, geeft bunq je een foutmelding: alias is al in gebruik. Rekeningen waar geen alias aan zit in de vorm van een telefoonrekening of e-mailadres, zijn voor anderen onzichtbaar.

g0blin wijzigde deze reactie 03-11-2016 19:03 (11%)

• CokeZero
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23-06 17:36

• jschoorl2
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:18

2745 Wp, Suntech SuperPoly STP305-24/Vd, AEG PV2800+, zuid

• Whatson
  • Niet online
quote:
jschoorl2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:21:
[...]

Apple pay, that would be cool
Not going to happen. Apple Pay wordt per land uitgerold en medewerking van Apple nodig. Zoiets zou al veel eerder gelekt worden door een van de andere banken in NL. (Net als toen met ING vorig jaar).

Denk eerder MasterCard, premium kaart, gratis pin transacties, of een web interface.

https://n26.com/black

heeft het al.
;)

• CokeZero
De update komt live op dinsdag 20:30 !

• alwind
quote:
CokeZero schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:52:
De update komt live op dinsdag 20:30 !
Bedankt dan hoef ik niet de hele dag die website te f5 en :)

• CokeZero
quote:
alwind schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:12:
[...]

Bedankt dan hoef ik niet de hele dag die website te f5 en :)
Haha, helaas geen livestream maar ze delen de informatie zo snel mogelijk vanuit het event. ;)

Hopen dat ze dan een creditcard gaan aanbieden, dan kan me Rabo rekening weg :)

CokeZero wijzigde deze reactie 14-11-2016 14:12 (12%)

• g0blin
Of die internationale expansie die dit jaar nog zou moeten plaatsvinden. Time's ticking, boys!

g0blin wijzigde deze reactie 14-11-2016 21:37 (4%)

• alwind
Ik hoop wel dat het echt wat is want ik loop al mijn collega's al warm te maken dat ze nu echt moeten gaan overstappen.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Behalve dat, ze worden inmiddels goed gechallenged door ABN en ING. Zo langzaam maar zeker is BunQ ook weer niet zo bijzonder. :)

• Impstoker
Dacht je van niet? Dan moet je even proberen een zakelijke rekening te openen bij een andere bank en dan een bestuurslid toegang willen geven tot je rekening. Ben je 5000 pagina's printen en ondertekenen verder, 20x inloggen met irritante readers, en langs op kantoor om legitimatie te laten zien.

Bovendien heb ik ook bunq omdat het wat mij betreft een ethische bank is. Geen geld verdienen met vuile geldzaken, vuile hypotheken doorverkopen, een dag lang je geld stelen als je geld overmaakt enz. Gewoon een transparant businessmodel. We klaagden allemaal na de financiële crisis dat we banken zo slecht vonden en maar heel weinig mensen stappen over op een bank die hier niet aan mee doet.

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 12:44

dieselb0y

.l kuwaitcowboys

quote:
g0blin schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:35:
Of die internationale expansie die dit jaar nog zou moeten plaatsvinden. Time's ticking, boys!
Torvallig net gesolliciteerd voor international business developer bij Bunq.. :9

You always have a choice

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
dieselb0y schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:46:
[...]

Torvallig net gesolliciteerd voor international business developer bij Bunq.. :9
Nou misschien kondigen ze jou dan wel aan later vandaag :+

Is het al bijna vrijdag?

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 12:44

dieselb0y

.l kuwaitcowboys

quote:
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:46:
[...]

Nou misschien kondigen ze jou dan wel aan later vandaag :+
Zou leuk zijn 8) Helaas nog niets gehoord en tevens was ik 1 van de 100+ :X

You always have a choice

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
Impstoker schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:14:
Dacht je van niet? Dan moet je even proberen een zakelijke rekening te openen bij een andere bank en dan een bestuurslid toegang willen geven tot je rekening. Ben je 5000 pagina's printen en ondertekenen verder, 20x inloggen met irritante readers, en langs op kantoor om legitimatie te laten zien.

Bovendien heb ik ook bunq omdat het wat mij betreft een ethische bank is. Geen geld verdienen met vuile geldzaken, vuile hypotheken doorverkopen, een dag lang je geld stelen als je geld overmaakt enz. Gewoon een transparant businessmodel. We klaagden allemaal na de financiële crisis dat we banken zo slecht vonden en maar heel weinig mensen stappen over op een bank die hier niet aan mee doet.
Natuurlijk heeft BunQ een bepaalde doelgroep, don't get me wrong. Maar voor de massa zijn apps zoals Tikkie zeker zo makkelijk. En daarmee ontneem je toch een groot gedeelte van de reden waarom BunQ wel zou werken.

Wat betreft ethische banken zijn er wel meer, zoals Triodos.

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*