Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:45
quote:
Krisp schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:55:
[...]

Natuurlijk heeft BunQ een bepaalde doelgroep, don't get me wrong. Maar voor de massa zijn apps zoals Tikkie zeker zo makkelijk. En daarmee ontneem je toch een groot gedeelte van de reden waarom BunQ wel zou werken.

Wat betreft ethische banken zijn er wel meer, zoals Triodos.
Ik ben juist van Triodos overgestapt naar bunq omdat de triodos app best wel klote is. Plus een betaalrekening kost 2,25 per maand, grofweg 2x wat ik gemiddeld bij bunq betaal.

Volgens mij is de ASN app ook wel redelijk goed, maar toch lang niet zo functioneel als bunq. Ik wou eerst naar ASN overstappen gezien daar ook mijn spaargeld staat, maar toen ik bunq tegenkwam was de keuze snel gemaakt.

Als consument heb je dus de keuze: Een onethische bank met goeie app, of een ethische bank met slechte app. Of bunq, met een spaarrekening bij een ethische bank naar keuze. Wat mij betreft is die laatste optie gewoon alle voordelen gecombineerd.

zcflevo.nl

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:07:
[...]

Ik ben juist van Triodos overgestapt naar bunq omdat de triodos app best wel klote is. Plus een betaalrekening kost 2,25 per maand, grofweg 2x wat ik gemiddeld bij bunq betaal.

Volgens mij is de ASN app ook wel redelijk goed, maar toch lang niet zo functioneel als bunq. Ik wou eerst naar ASN overstappen gezien daar ook mijn spaargeld staat, maar toen ik bunq tegenkwam was de keuze snel gemaakt.

Als consument heb je dus de keuze: Een onethische bank met goeie app, of een ethische bank met slechte app. Of bunq, met een spaarrekening bij een ethische bank naar keuze. Wat mij betreft is die laatste optie gewoon alle voordelen gecombineerd.
Zou helemaal mooi zijn als ze met spaarrekeningen komen! Dan ben ik over.

Is het al bijna vrijdag?

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

quote:
[...]

Natuurlijk heeft BunQ een bepaalde doelgroep, don't get me wrong. Maar voor de massa zijn apps zoals Tikkie zeker zo makkelijk. En daarmee ontneem je toch een groot gedeelte van de reden waarom BunQ wel zou werken.
Er zijn ook veel gebruikers (zoals ik) die helemaal geen gebruik maken van de social features van bunq. De 'normale' bankfunctionaliteit vind ik al veel prettiger in gebruik dan de andere banken die ik geprobeerd heb (Rabo, ABN, Knab, ING) en alleen al daarom besloot ik om volledig over te stappen. Dat er ook social features bij zitten is leuk maar daar gaat het mij niet om :)

Steam | D3

• Whatson
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
quote:
[...]

Wat betreft ethische banken zijn er wel meer, zoals Triodos.
bunq :X
https://www.bunq.com/en/news/bunq-with-a-lowercase-b/ :P

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:38

dieselb0y

.l kuwaitcowboys

quote:
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:08:
[...]

En hoe komen ze aan de rente (rendement) om jou te betalen? Zal toch via beleggingen moeten dan.. Zullen ze wel niet gaan doen, maakt het een heel ingewikkeld verhaal en kost veelste veel tijd, energie en kennis. Past niet echt bij hun visie lijkt mij. Kan je beter een ASN rekening voor aanhouden :P

You always have a choice

• DennusB
  • Niet online
quote:
dieselb0y schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:16:
[...]

En hoe komen ze aan de rente (rendement) om jou te betalen? Zal toch via beleggingen moeten dan.. Zullen ze wel niet gaan doen, maakt het een heel ingewikkeld verhaal en kost veelste veel tijd, energie en kennis. Past niet echt bij hun visie lijkt mij. Kan je beter een ASN rekening voor aanhouden :P
Ja dat is waar. Ik zit nu bij ING met m'n betaal en spaarrekening, maar zou opzich wel over willen naar bunq. Ik moet alleen even kijken hoe ik dat ga doen met m'n spaarrekening (en het omzetten van alle automatische incasso's...)

Is het al bijna vrijdag?

• Younes
  • Laatst online: 05:07

Younes

Wie, Wat, Waar?

quote:
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:18:
[...]

Ja dat is waar. Ik zit nu bij ING met m'n betaal en spaarrekening, maar zou opzich wel over willen naar bunq. Ik moet alleen even kijken hoe ik dat ga doen met m'n spaarrekening (en het omzetten van alle automatische incasso's...)
Ik weet dat er zoiets als een overstapservice bestaat. Dan neemt de nieuwe bank het allemaal van je uit handen. ff uitzoeken waard...

...en waarom?

• mcDavid
quote:
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:08:
[...]

Het staat je helemaal vrij om je spaargeld bij bunq neer te zetten, eventueel op een aparte rekening die je zelf aan kunt maken. Maarja rente zul je idd niet krijgen.

Maar het is nergens voor nodig om je spaar- en betaalrekening bij dezelfde bank te hebben. Juist daarin zit 'm de kracht van bunq, je kunt altijd gewoon een gratis bunq-betaalrekening "voor erbij" nemen. In principe geldt dat voor iedere bank, maar bij andere banken zit je gelijk met vaste kosten voor een (extra) betaalrekening.

offtopic:
verder zou ik je echt op het hart willen drukken je spaargeld duurzaam weg te zetten. Zeker als je bij de ING zit, dan weet je gewoon dat jouw geld direct ingezet wordt om de wereld naar de tyfus te helpen. Kijk op http://eerlijkegeldwijzer.nl om een fatsoenlijke bank te kiezen
quote:
Younes schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:25:
[...]

Ik weet dat er zoiets als een overstapservice bestaat. Dan neemt de nieuwe bank het allemaal van je uit handen. ff uitzoeken waard...
Dat ondersteunt bunq helaas niet (misschien is dat wel deel van die grote update?). Is hier 1 a 2 pagina's terug behoorlijk wat over gediscussieerd als je dat interessant vindt.

mcDavid wijzigde deze reactie 15-11-2016 12:49 (17%)

zcflevo.nl

• alwind
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 24-02 16:46
Ik heb al mijn spaargeld bij de leaseplanbank. Dat is dan weer alleen een bank voor spaargeld. En die automatische incasso's heb je handmatig zo aangepast.

• DennusB
  • Niet online
Ben benieuwd, net even via de chat gevraagd (waar ik serieus binnen 1 minuut reactie kreeg... bijna eng), of ik een notificatie krijg na de aankondiging vanavond of dat ik de site moet F5'en. Reactie was "We houden je op de hoogte". Dus gok wel push notificatie of zo!

Is het al bijna vrijdag?

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:07:
[...]

Ik herken me erg in jouw verhaal. ;) Enig nadeel bij bunq is dat de koppeling naar mijn budgetsoftware (AFAS) nog niet rond is, waardoor ik nog bij Triodos blijf.
quote:
Zr40 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:10:
[...]

Er zijn ook veel gebruikers (zoals ik) die helemaal geen gebruik maken van de social features van bunq. De 'normale' bankfunctionaliteit vind ik al veel prettiger in gebruik dan de andere banken die ik geprobeerd heb (Rabo, ABN, Knab, ING) en alleen al daarom besloot ik om volledig over te stappen. Dat er ook social features bij zitten is leuk maar daar gaat het mij niet om :)
Op dat gebied vind ik het verschil niet heel groot. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. :) Er zitten wel wat nifty zaken in (incassobeleid, gebruik van pinpassen, etc), maar het is niet dat ik het verschil levensgroot vind.
quote:
I stand corrected. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• mcDavid
quote:
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:06:
Ben benieuwd, net even via de chat gevraagd (waar ik serieus binnen 1 minuut reactie kreeg... bijna eng), of ik een notificatie krijg na de aankondiging vanavond of dat ik de site moet F5'en. Reactie was "We houden je op de hoogte". Dus gok wel push notificatie of zo!
Kan ook zijn dat ze je via de chat op de hoogte houden. Heb ook wel eens bugs gemeld en feature-requests gedaan. Dan geven ze je altijd even terugkoppeling via de chat zodra ze het opgelost/geÔmplementeerd hebben.
quote:
Krisp schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:14:
[...]

Ik herken me erg in jouw verhaal. ;) Enig nadeel bij bunq is dat de koppeling naar mijn budgetsoftware (AFAS) nog niet rond is, waardoor ik nog bij Triodos blijf.
Volgens mij zijn ze daar druk mee bezig. Er was laatst al nieuws dat ze een bepaald boekhoudpakket ondersteunen, zou me niets verbazen als er binnenkort (vanavond?) meer volgen. Dat zou ook zakelijk gebruik veel interessanter maken.
quote:
Op dat gebied vind ik het verschil niet heel groot. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. :) Er zitten wel wat nifty zaken in (incassobeleid, gebruik van pinpassen, etc), maar het is niet dat ik het verschil levensgroot vind.
meerdere rekeningen kunnen maken, incasso's kunnen weigeren/uitgesteld accepteren, vind ik toch wel echt killer features.

zcflevo.nl

• GrazydonNL
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08:33
quote:
mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:29:
Volgens mij zijn ze daar druk mee bezig. Er was laatst al nieuws dat ze een bepaald boekhoudpakket ondersteunen, zou me niets verbazen als er binnenkort (vanavond?) meer volgen. Dat zou ook zakelijk gebruik veel interessanter maken.
Bedoel je toevallig deze: http://www.accountancyvan...re/#.WCRJe-4X7lQ.linkedin ?

• Zr40
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

Steam | D3

• DennusB
  • Niet online
Misschien kondigen ze straks wel een browser versie aan :D

Is het al bijna vrijdag?

• inc
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 14:30
Nu nog een API zodat we straks allemaal tools kunnen schrijven om het saldo en transacties te lezen en overzichten te kunnen genereren.

Nintendo 3DS Miiverse Flickr: incyi Canon 100D

• Intercity
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 14:21
quote:
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:38:
Misschien kondigen ze straks wel een browser versie aan :D
Als het zoiets is, verwacht ik authenticatie op manier van de browservariant van WhatsApp, dus met het scannen van een getoonde QR-code met de app. Ben benieuwd wat ze daarin zouden stoppen; ik kan me vooral voorstellen dat ze daarmee een beter week/maand/jaaroverzicht kunnen creŽren over je financiŽn, iets wat de app niet heeft.

• Zr40
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

http://www.nrc.nl/nieuws/...ng-voor-betaling-a1531868

Handherkenning :?

Nog even wachten op de officiŽle aankondiging denk ik, voor wat meer duidelijkheid :)

Steam | D3

• alwind
Ik mag hopen dat dit niet alles is.

• DennusB
  • Niet online
quote:
alwind schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:39:
Ik mag hopen dat dit niet alles is.
Dat zou inderdaad goed tegenvallen.. op de chat zei iemand net tegen me dat 't morgen avond pas wereldnieuws gaat worden..

Is het al bijna vrijdag?

• GvdBerg
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-02 20:53
Ik lees dat ze wel de eerste zijn met deze technologie, dus wel terecht dat ze enthousiast zijn. Maar wacht ook nog op iets meer..

• Zr40
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

Lijkt erop dat een bepaalde nieuwssite iets te vroeg is...
Bunq heeft zijn mobiele apps ook vernieuwd. Het wordt onder meer mogelijk om pinpassen over te zetten van ťťn rekening naar een ander.
[..]
Verder introduceert Bunq dinsdag een nieuwe app: Slice. Daarmee kunnen groepen vrienden rekeningen delen. De app staat los van Bunq en kan ook door klanten van andere banken worden gebruikt.

Zr40 wijzigde deze reactie 15-11-2016 20:46 (30%)

Steam | D3

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:01
quote:
Zr40 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:45:
Lijkt erop dat een bepaalde nieuwssite iets te vroeg is...

[...]
Linkje?

• GvdBerg
  • Laatst online: 24-02 20:53
quote:
Eigenlijk alle nieuwssites.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:01
Het klinkt een beetje alsof men bij bunq gokt op een overname door een andere bank. Niet om de klanten, maar om de ontwikkelde technologieŽn.

Maargoed, misschien nog maar even afwachten of er vanavond nog wat anders geÔntroduceerd wordt.

• DennusB
  • Niet online
Ik heb nog niet echt iets vernieuwende en wauw gehoord..

Is het al bijna vrijdag?

• tim427
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 24-02 19:22

tim427

Turbulence!

Die vingerherkenning is wel grappig, maar inderdaad niet de wow-factor die ik had verwacht met al die aankondigingen.

Had meer gehoopt op nieuwe features die al langer als request openstaan.

• mcDavid
Nieuwe feature is dat je geld kan verzťnden naar een contactpersoon, net als een request.

En er komt een wie-betaalt-wat app met bunq integratie

zcflevo.nl

• Zr40
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

Update voor iOS is nu beschikbaar.

Release notes:
Surprise! We hid a couple of secrets in the past updates, and they just went live! You’ll find the app is completely revamped. We added a couple of features and made it more user-friendly than ever. For the full story as told on our big update event, check the video on our (new!) website.

In the meantime, here’s what’s new:

New features:
bunq.to: send money to any phone number or email address. If the recipient is with another bank, the money will be wired to an IBAN of their choice.
Share bank accounts as you open them. Just open a new bank account, select “Connected Account”, and invite your friends.
Scan your hand instead of your face. We replaced Face Recognition with Hand Recognition, an authentication method that scans your hand. It uses your camera flash, so it’ll work flawlessly in darker environments. We’re the first bank in the world to use this system!
Video Onboarding: new users can verify their identity with a short video call. You won’t have to make an iDEAL deposit if you use it.

Improvements compared to the old app:
Sideswipe through the app! You can now navigate through the menu items by swiping left or right.
Making payments and sending requests is easier than ever. You can find both of them on the bottom of the screen under “Accounts" and “Overview”. And what’s more: you can send them to bunqers and non-bunqers with the same ease!
Your debit card is even more flexible than before. You can switch between bank accounts with just two taps. Tap the blue “Cards" button under “Accounts”, and then tap the account you want to link your card with.
Signing up for a bunq account is much easier now. You only need to go through 3 steps instead of 9.
Full control over your bank accounts! The bank account screen is much more intuitive. Buttons to quickly top-up with iDEAL, create a QR code, or access the settings are clearly visible.
All scheduled payments can now be found in one overview under “Profile”. You don’t need to check every bank account anymore to find the payment you’re looking for.
All Invoices and Billing information can be found under “Profile" now, too.
You can now log in with multiple users at the same time. If you’re using bunq together, you can quickly switch user accounts.

Zr40 wijzigde deze reactie 15-11-2016 21:43 (97%)

Steam | D3

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:59
Mmm, of m'n gezicht is verminkt, of de bunq app werkt na de update niet meer fatsoenlijk. Zowel op prive als zakelijke rekening krijg ik met geen mogelijkheid m'n gezicht door de herkenning...

• alwind
quote:
Rub147 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:53:
Mmm, of m'n gezicht is verminkt, of de bunq app werkt na de update niet meer fatsoenlijk. Zowel op prive als zakelijke rekening krijg ik met geen mogelijkheid m'n gezicht door de herkenning...
Same here

• CokeZero
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-02 21:17
quote:
Geen problemen hier.

• Zr40
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

Hier ook geen problemen, zelfs met een headset op mijn hoofd :P

Steam | D3

• alwind
Nu werkt het ook voor mij weer.

• mcDavid
Ik werd ook gelijk herkend, en mijn hand nu ook. Die nieuwe app is wel echt een grote verbetering trouwens! Veel overzichtelijker. Een hoop handelingen die eerder wat omslachtig waren zijn echt super easy nu.

zcflevo.nl

• CokeZero
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-02 21:17
quote:
mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:48:
Ik werd ook gelijk herkend, en mijn hand nu ook. Die nieuwe app is wel echt een grote verbetering trouwens! Veel overzichtelijker. Een hoop handelingen die eerder wat omslachtig waren zijn echt super easy nu.
Inderdaad, vooral de functie dat je een andere rekening aan je pas kan koppelen gaat veel sneller dan eerst.

• mcDavid
Ik vind vooral mooi dat je heel makkelijk naar het overzicht van ťťn rekening kunt klikken. En dat de qr-scanner nu binnen handbereik zit, dat gebruik ik het meeste.
Pas wisselen is leuk maar doe ik in de praktijk maar weinig.

zcflevo.nl

• Whatson
  • Niet online
Ook een nieuwe app geintroduceerd: Slice https://www.bunq.com/nl/slice/
Soort van wiebetaaltwat maar dan beter.

en bunq.to als tegenhanger van bunq.me

Maar helaas nog steeds geen: Mastercard, Apple Pay, of web interface...

Whatson wijzigde deze reactie 16-11-2016 00:09 (59%)

• MaffeMaarten
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 08:43
Kwam twee "public-beta" dingetjes tegen toen ik een euro naar m'n andere rekening overmaakte via bunq.to:
Als je op een desktop op de link in je mail klikt, en je klikt op "accepteren met bunq", dan probeert m'n firefox browser eerst een bunq:// link te openen, wat natuurlijk niet lukt, en daarna krijg ik een link naar de app-store/market. Ik had gehoopt op een qr code die ik kon scannen vanaf m'n bunq-app op de telefoon bijvoorbeeld.
Toen ik daarna maar besloot om het naar een iban door te laten schrijven werd de iban steeds niet geaccepteerd, na wat proberen bleek dat te komen doordat ik lower-case letters gebruikte, en hij accepteert alleen upper-case.

Nu zou ik dit natuurlijk in de support kunnen gooien, maar ik dacht, jullie vinden dit ook vast interessant, ze lezen dit topic toch mee, en dan hoef ik niet heel dit verhaal op m'n telefoon in te tikken... 8)

• mcDavid
Als je niet op je telefoon wilt typen kun je ook gewoon mailen naar support@bunq.nl :p

zcflevo.nl

• cyberde
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Voor de geÔnteresseerden, de video van gisteravond staat hier: https://vimeo.com/191747652

Zojuist bunq.to geprobeerd, werkt daarom geinig zeg :)

cyberde wijzigde deze reactie 16-11-2016 11:05 (24%)

bluewalk.net

• Whatson
  • Niet online

• DennusB
  • Niet online
quote:
cyberde schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:04:
Voor de geÔnteresseerden, de video van gisteravond staat hier: https://vimeo.com/191747652

Zojuist bunq.to geprobeerd, werkt daarom geinig zeg :)
Hoe werkt dat Bunq.to nou precies?

Ik ben ook maar geheel aan het overstappen naar bunq... wel even wat dingen regelen maar wel vet als het straks rond is :)

Is het al bijna vrijdag?

• mcDavid
quote:
DennusB schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:33:
[...]

Hoe werkt dat Bunq.to nou precies?

Ik ben ook maar geheel aan het overstappen naar bunq... wel even wat dingen regelen maar wel vet als het straks rond is :)
Je selecteert gewoon een (of meerdere) contactpersoon + bedrag, en als die contactpersoon geen bunq heeft krijgt' ie een mailtje of sms-je met een link, net als bij een betaalverzoek. Maar ipv een ideal betaling, kan hij dan zijn iban nr opgeven waarop hij het geld wil ontvangen.

zcflevo.nl

• DennusB
  • Niet online
quote:
mcDavid schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:04:
[...]

Je selecteert gewoon een (of meerdere) contactpersoon + bedrag, en als die contactpersoon geen bunq heeft krijgt' ie een mailtje of sms-je met een link, net als bij een betaalverzoek. Maar ipv een ideal betaling, kan hij dan zijn iban nr opgeven waarop hij het geld wil ontvangen.
Dat is wel heel tof :) Lijkt me best handig!

Is het al bijna vrijdag?

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 24-02 11:01

Murzeltje

XBL / PSN : Murzeltje1976

quote:
[...]

En hoe lang duurt het dan voor dat het geld op je rekening staat? Ik heb net via m'n ING 0,01 cent overgemaakt naar m'n bung, die heb ik ontvangen. Daarna een betaling gedaan van 0,01 naar m'n mail adres, en de betaling geaccepteerd adhv m'n naam + iban... Berichtje dat de betaling geaccepteerd is, 0,01ct is van bunq weg, maar staat niet op m'n ING ... :?

ben ik ongeduldig of heb ik 0,01ct verkwanseld? ;( ;w

Edit: Ik heb m'n 1 eurocent ontvangen... ik ben meneertje ongeduld O-)

Murzeltje wijzigde deze reactie 18-11-2016 16:31 (4%)

• Zr40
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

Een overboeking tussen verschillende banken is nog steeds niet realtime. Waarschijnlijk verschijnt het later vandaag nog.

Steam | D3

• mcDavid
quote:
Murzeltje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:08:
[...]

En hoe lang duurt het dan voor dat het geld op je rekening staat? Ik heb net via m'n ING 0,01 cent overgemaakt naar m'n bung, die heb ik ontvangen. Daarna een betaling gedaan van 0,01 naar m'n mail adres, en de betaling geaccepteerd adhv m'n naam + iban... Berichtje dat de betaling geaccepteerd is, 0,01ct is van bunq weg, maar staat niet op m'n ING ... :?

Geen idee, heb het zelf nog niet gebruikt. Maar het lijkt me dat er gewoon een SEPA overboeking naar het betreffende iban nr gedaan wordt, en die blijven helaas altijd een poosje zweven in de SEPA-cloud, zeker buiten werktijden.

zcflevo.nl

• Murzeltje

Murzeltje

quote:
Zr40 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:16:
Een overboeking tussen verschillende banken is nog steeds niet realtime. Waarschijnlijk verschijnt het later vandaag nog.
Oh natuurlijk.. Dom van me.. Het is natuurlijk geen ING <> ING verkeer...

Ik wacht geduldig af..

• cyberde
  • Niet online
quote:
Murzeltje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:08:
[...]

Toen ik het geprobeerd had stond het er 3 uur later op. bunq verwerkt de SEPA overboekingen direct, echter nemen andere banken graag de tijd.

bluewalk.net

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
quote:
[...]

Maar gaan niet Bunqers dat dan weer niet als spam of phishing zien?

Hee er wordt om bankgegevens gevraagd, delete doei.
Waarom heb je nog niet betaald? Oh doe dat dan op een normale manier.

• mcDavid
quote:
cyberde schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:00:
[...]

echter nemen andere banken graag de tijd.
Helaas is dat niet het enige waar je op zit te wachten. Overschrijvingen tussen banken verlopen via Equens, een centraal europees systeem. Dat werkt als een soort wie betaalt wat Slices voor banken: in plaats van iedere cent over te maken naar Eqens, stuurt je bank haar transacties naar Equens, en Equens stuurt ťťn keer in de zoveel tijd een "settlement" naar alle banken, waarin staat hoeveel geld ze van elkaar krijgen om in ťťn keer alle transacties te verrekenen.

In de tijd van de ponskaarten was dat een supperefficiŽnt systeem maar tegenwoordig slaat het natuurlijk nergens meer op om transacties niet gewoon realtime te verwerken. Daarnaast heeft Equens de nare gewoonte om buiten kantoortijden geen settlements te doen, ongetwijfeld ook vanwege legacy-redenen.

Het scheelt natuurlijk al als je eigen bank zijn transacties realtime naar Equens stuurt (bij veel andere banken wordt dit in batches gedaan die maar enkele keren per dag de deur uit gaan) maar zolang Equens er tussen zit en het systeem niet aanpast, gaat die latency dus niet veranderen.

zcflevo.nl

• Murzeltje

Murzeltje

quote:
cyberde schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:00:
[...]

Toen ik het geprobeerd had stond het er 3 uur later op. bunq verwerkt de SEPA overboekingen direct, echter nemen andere banken graag de tijd.
Ondertussen heb ik m'n 0,01ct ook ontvangen :)

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-02 11:26
quote:
mcDavid schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:47:
[...]

Helaas is dat niet het enige waar je op zit te wachten. Overschrijvingen tussen banken verlopen via Equens, een centraal europees systeem.
...
In de tijd van de ponskaarten was dat een supperefficiŽnt systeem maar tegenwoordig slaat het natuurlijk nergens meer op om transacties niet gewoon realtime te verwerken. Daarnaast heeft Equens de nare gewoonte om buiten kantoortijden geen settlements te doen, ongetwijfeld ook vanwege legacy-redenen.

Het scheelt natuurlijk al als je eigen bank zijn transacties realtime naar Equens stuurt (bij veel andere banken wordt dit in batches gedaan die maar enkele keren per dag de deur uit gaan) maar zolang Equens er tussen zit en het systeem niet aanpast, gaat die latency dus niet veranderen.
Target2 bedoel je zeker. Equens is namelijk geen Europees systeem dat niet buiten kantoortijden werkt.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:52
Er zijn zo langzamerhand wel 2 zaken die mij beginnen te irriteren aan Bunq (het is een naam, dus met hoofdletter), maar verder prima:

1. Gezichtsherkenning faalt te vaak.. ik wil gewoon voor bedragen t/m 250 euro geen authenticatie.
2. Te veel webshops hebben nog steeds geen Bunq in hun ideal lijstje staan.

Verder prima in orde! :)

"You never come second by putting other people first"

• Whatson
  • Niet online
quote:
Falcon schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:42:
Er zijn zo langzamerhand wel 2 zaken die mij beginnen te irriteren aan Bunq (het is een naam, dus met hoofdletter), maar verder prima:

1. Gezichtsherkenning faalt te vaak.. ik wil gewoon voor bedragen t/m 250 euro geen authenticatie.

Gezichtsherkenning is vervangen door handherkenning. Verder kun je ook altijd een passphrase instellen als extra verificatie. wbt iDeal: meld het even aan bunq dan gaan zij er achteraan.

• mcDavid
quote:
Falcon schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:42:

Dan stel je toch de handscan in?

Webshops zonder bunq ben ik zelf nog niet tegengekomen. Volgens mij gebruiken bijna alle webshops gewoon plugins van grote betalingsproviders (Mollie etc) die al lang bunq hadden voordat ik het had.

zcflevo.nl

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:52
Heren, gezichts/handherkenning... voor onder de 250 euro (met max per dag) wil ik die extra stap niet... vertraagd het betaalproces en heeft maar weinig toegevoegde waarde naast het inloggen op de telefoon en in Bunq zelf. :)

Webshops kan je melden, Montel.nl net gedaan, maar toch is het jammer dat je er tegen aan loopt. In het hele iDeal systeem is dat in mijn optiek toch wel een faal. Maar OK dat kan ik Bunq niet aanrekenen. ;)

"You never come second by putting other people first"

• Zr40
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

Ik heb al vaak een incasso van ~300 euro kunnen accepteren zonder gezichtsherkenning (of nu handherkenning). Het kan dus wel. Vraag eens aan support of zij een reden zien dat jij zo vaak extra moet authenticeren?

Steam | D3

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Ik begrijp niet zo goed waarom bunq ook in iOS vertrouwt op gezichts-/handherkenning. Ik voel mij veel comfortabeler bij TouchID, waarvan ik ook vermoed dat het veiliger is.

• MaffeMaarten
Als je een nieuwe/andere iPhone krijgt, moet je dan op nieuw je vingers inleren? Ik denk dat dat dan wel een deel van de reden is. Volgens mij (weet ik eigenlijk ook niet zeker, maar dat kan ik me goed voorstellen) is bij bunq de gezichts/handherkenning cross-device en cross-platform. In plaats van een wachtwoord, niet als snelle omzeiling van een wachtwoord.

Ik ben er persoonlijk eigenlijk helemaal niet zo blij mee. Volgens mij kan iemand met een filmpje van mijn hoofd of hand, en wat doorzettingsvermogen, makkelijk mijn bunq account kraken. Dan zal je bij een beetje sterk wachtwoord niet lukken. Bovendien, als zo'n filmpje uitlekt, dan kan ik niet zo makkelijk mijn hoofd/hand veranderen, terwijl dat met een wachtwoord het eerste is wat je zou doen.
Erg snel en praktisch, dat wel, maar qua veiligheid is biometrics niet ideaal.

(Ik snap het wel, het is misschien wel een stuk veiliger dan het wachtwoord wat een gemiddelde gebruiker uit zou kiezen, en mijn verhaaltje gaat uit van sterke wachtwoorden/passphrases, maar toch)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Het zou mij niet zo erg interesseren om mijn paswoord opnieuw in te leren. Bovendien moet je dan (vermoedelijk) je passphrase invoeren, die bestaat uit een aantal woorden.

Inmiddels heb ik die handherkenning uitgezet, en doe ik alles met de pincode.

• mcDavid
quote:
Krisp schreef op maandag 21 november 2016 @ 07:53:
Ik begrijp niet zo goed waarom bunq ook in iOS vertrouwt op gezichts-/handherkenning. Ik voel mij veel comfortabeler bij TouchID, waarvan ik ook vermoed dat het veiliger is.
Dat vermoed je helaas verkeerd. De vingerafdruk scanners van telefoons zijn niet bijster nauwkeurig. Bovendien is er uit een hele hand of een gezicht veel meer entropie te halen dan uit een enkele vinger. Ik neem aan dat je op iOS net als op Android je fingerprint gebruikt om in te loggen maar je handscan of wachtwoordzin om grote transacties e.d. te autoriseren.
quote:
MaffeMaarten schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:15:
Ik ben er persoonlijk eigenlijk helemaal niet zo blij mee. Volgens mij kan iemand met een filmpje van mijn hoofd of hand, en wat doorzettingsvermogen, makkelijk mijn bunq account kraken. Dan zal je bij een beetje sterk wachtwoord niet lukken. Bovendien, als zo'n filmpje uitlekt, dan kan ik niet zo makkelijk mijn hoofd/hand veranderen, terwijl dat met een wachtwoord het eerste is wat je zou doen.
Erg snel en praktisch, dat wel, maar qua veiligheid is biometrics niet ideaal.

(Ik snap het wel, het is misschien wel een stuk veiliger dan het wachtwoord wat een gemiddelde gebruiker uit zou kiezen, en mijn verhaaltje gaat uit van sterke wachtwoorden/passphrases, maar toch)
Bedenk ook even hoe andere banken dit doen. Vaak moet je een brief opsturen met je handtekening er op. Hoe (on)veilig is dat wel niet?
Handelingen via internetbankieren authenticeer je vaak via een random reader oid. Bunq gebruikt effectief je telefoon als random reader (wat je hebt) icm je 6-cijferige inlogcode (wat je weet) en als aanvulling voor risicovolle handelingen nog een handscan (biometrie). In feite heb je dus een 3-factor authenticatie. Volgens mij heeft geen enkele andere bank dat.

mcDavid wijzigde deze reactie 21-11-2016 09:32 (49%)

zcflevo.nl

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
mcDavid schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:24:
[...]

Dat vermoed je helaas verkeerd. De vingerafdruk scanners van telefoons zijn niet bijster nauwkeurig. Bovendien is er uit een hele hand of een gezicht veel meer entropie te halen dan uit een enkele vinger. Ik neem aan dat je op iOS net als op Android je fingerprint gebruikt om in te loggen maar je handscan of wachtwoordzin om grote transacties e.d. te autoriseren.
Zonder meteen een hele discussie over de veiligheid van TouchID op te willen starten, heb ik een tweetal kritieken bij handherkenning. Ten eerste is handherkenning relatief gemakkelijk te faken met een foto, dit in tegenstelling tot een vinger die diepte moet hebben op een hoog detailniveau. Ten tweede wordt de (mathematische representatie van de) handafdruk opgeslagen op de servers van bunq, waar hij mijns inziens niet zou moeten staan. Als die database gehackt wordt, heb je mijns inziens een probleem. Dat is waarom Apple het lokaal (beveiligd) opslaat. bunq heeft die mogelijkheden niet, maar daarom heb ik liever dat bunq (voor kleinere autorisaties tot 250 euro) gebruik maakt van TouchID, en daarboven van de passphrase.

• DennusB
  • Niet online
Support bij Bunq blijft geniaal. Gisteren om 22:57 een vraag gesteld, binnen een minuut zat Roza bij mij in de chat met het antwoord... :D

Is het al bijna vrijdag?

• mcDavid
quote:
Krisp schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:32:
[...]

Zonder meteen een hele discussie over de veiligheid van TouchID op te willen starten, heb ik een tweetal kritieken bij handherkenning. Ten eerste is handherkenning relatief gemakkelijk te faken met een foto, dit in tegenstelling tot een vinger die diepte moet hebben op een hoog detailniveau. Ten tweede wordt de (mathematische representatie van de) handafdruk opgeslagen op de servers van bunq, waar hij mijns inziens niet zou moeten staan. Als die database gehackt wordt, heb je mijns inziens een probleem. Dat is waarom Apple het lokaal (beveiligd) opslaat. bunq heeft die mogelijkheden niet, maar daarom heb ik liever dat bunq (voor kleinere autorisaties tot 250 euro) gebruik maakt van TouchID, en daarboven van de passphrase.
Ben het wel met je eens dat het jammer is dat je verplicht wordt biometrie te gebruiken. Je kunt wel bij voorkeur de wachtwoordzin gebruiken, maar niet zonder ook eerst je gezicht of hand ingesteld te hebben. Niet alleen om de privacy principes maar ook functioneel is dat onhandig. Die gezichtsscan werkte niet met iedere telefoon lekker, de handscan lijkt beter te werken maar doet het ook niet in 100% van de gevallen goed. Effectief sluit je daardoor mensen uit van je platform.

zcflevo.nl

• DennusB
  • Niet online
quote:
mcDavid schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:49:
[...]

Ben het wel met je eens dat het jammer is dat je verplicht wordt biometrie te gebruiken. Je kunt wel bij voorkeur de wachtwoordzin gebruiken, maar niet zonder ook eerst je gezicht of hand ingesteld te hebben. Niet alleen om de privacy principes maar ook functioneel is dat onhandig. Die gezichtsscan werkte niet met iedere telefoon lekker, de handscan lijkt beter te werken maar doet het ook niet in 100% van de gevallen goed. Effectief sluit je daardoor mensen uit van je platform.
Allemaal even via de in-app support zeggen dat we ook graag gewoon met pincode over willen kunnen maken, grote kans dat het er dan snel in zit :P

Is het al bijna vrijdag?

• MaffeMaarten
quote:
mcDavid schreef op maandag 21 november 2016

Bedenk ook even hoe andere banken dit doen. Vaak moet je een brief opsturen met je handtekening er op. Hoe (on)veilig is dat wel niet?
Handelingen via internetbankieren authenticeer je vaak via een random reader oid. Bunq gebruikt effectief je telefoon als random reader (wat je hebt) icm je 6-cijferige inlogcode (wat je weet) en als aanvulling voor risicovolle handelingen nog een handscan (biometrie). In feite heb je dus een 3-factor authenticatie. Volgens mij heeft geen enkele andere bank dat.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Buiten dat "bij de andere banken is het nog slechter" best wel een slecht excuus is.
Een nieuwe telefoon kan je met een sms-je en een foto activeren. "Wat je hebt" is dus toegang tot een telefoonnummer en een (filmpje van een) gezicht. Alletwee niet echt fysieke "wat je hebt" dingen.

MaffeMaarten wijzigde deze reactie 21-11-2016 10:11 (43%)
Reden: verkeerde bericht gequote

• mcDavid
quote:
MaffeMaarten schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:06:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Buiten dat "bij de andere banken is het nog slechter" best wel een slecht excuus is.
Mee eens.
quote:
Een nieuwe telefoon kan je met een sms-je en een foto activeren. "Wat je hebt" is dus toegang tot een telefoonnummer en een (filmpje van een) gezicht. Alletwee niet echt fysieke "wat je hebt" dingen.
Je moet alsnog je pincode invoeren voor je dat sms'je toegestuurd krijgt. Het is dus nog steeds 3-factor.

Ja een telefoonnummer is te spoofen, biometrische gegevens wellicht ook en een inlogcode kun je afkijken of whatever. Maar een random-reader of pinpas is ook te jatten of te skimmen.

Juist omdat geen enkele authenticatie-factor 100% fool-proof is, gebruik je er meerdere. Bij de meeste banken 2, bij bunq 3. Ik voel me dus ook niet onveilig. Alleen de privacy- en praktische bezwaren zou ik in mee willen gaan.

zcflevo.nl

• DennusB
  • Niet online
Net maar even een verzoek ingediend zodat je een foto kan instellen bij je contacten, dat kan nu alleen als ze ook bunq hebben dus staat er bij overige overboekingen zo'n stom logo van de andere bank. Ze gaan het oppakken, ben benieuwd!

Is het al bijna vrijdag?

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Inmiddels heb ik contact met bunq gehad over het verhaal rondom TouchID/handherkenning. Bunq acht TouchID niet veilig genoeg omdat je -mits je de code kent- op een iPhone van een ander jouw eigen vinger kunt instellen en daarmee kunt autoriseren. Verder is het delen van devices met meerdere personen en meerdere bunq-acounts een issue. Alhoewel ik het er niet mee eens ben, kan ik er wel begrip voor opbrengen.

Wat betreft handherkenning: een goede foto met goede belichting van een hand maakt het inderdaad mogelijk om het proces te omzeilen. Zij achten die kans echter niet zo groot. Maar een beter argument: het is een andere vorm van authenticatie dan het inloggen. Zonder PIN/TouchID kom je niet in bunq. En daarmee is het veiliger dan enkel TouchID.

Hoewel ik het niet volledig eens ben met bunq, heb ik inmiddels wel begrip voor hun standpunt. :)

• mcDavid
Hier meer info over de handscan:
https://www.veridiumid.co.../fingerprint-recognition/

Zo te zien is er dus wel degelijk liveness-detectie mogelijk, wat het voorhouden van een foto uit zou moeten sluiten. Daarnaast wordt er gematcht op je fingerprints, een filmpje laten zien lijkt me dan ook lastig, die moet dan wel van hele hoge kwaliteit en resolutie zijn. Misschien leuk om een keer in de praktijk te proberen :)

edit:
Heb zojuist enkele keren geprobeerd de handscan te doen vanaf een filmpje van mijn hand. Is niet gelukt. De filmpjes waren zeer scherp en afgespeeld op een laptop met WQHD scherm. Heb het geprobeerd met mijn hand in verschillende hoeken, je moet namelijk je scherm ook onder een behoorlijk grote hoek filmen omdat je anders alleen de reflectie van de flitserled in je scherm filmt.
Hij herkent wel de hand op het filmpje en maakt er een foto van, maar na het "processen" verschijnt een melding dat het identificeren niet gelukt is.
Nu kun je natuurlijk nooit uitsluiten dat het misschien op een andere manier wel lukt, maar zo heel makkelijk is het blijkbaar toch niet.

mcDavid wijzigde deze reactie 22-11-2016 21:52 (43%)

zcflevo.nl

• mcDavid
Oeh delen ze die weer uit? Cool!
Maar volgens mij heeft iedereen die ik ken al lang zelf een pas besteld :(

zcflevo.nl

• Bakkertje_01
  • Registratie: november 2010
  • Nu online
Wat houdt een gratis pas in?

• mcDavid
quote:
Dat je een gratis pinpas krijgt. Normaal zijn die 9 euro.

Ik heb nog geen invites gehad.

mcDavid wijzigde deze reactie 29-11-2016 10:38 (7%)

zcflevo.nl

• inc
Ik heb ook 3 gratis passen gekregen om weg te geven. Even kijken of mijn eigen vrienden zijn geÔnteresseerd.

• DennusB
  • Niet online
quote:
BartB. schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:01:
Ook ik heb een QR-code die nog voor 3 personen beschikbaar is.

GeÔnteresseerden kunnen mij een DM doen! :) (en als iemand een code te ruil heeft zodat ik er zelf ook een kan gebruiken, zou dat helemaal mooi zijn)
quote:
Don't have a bunq card yourself yet? If your code is scanned by 3 friends, you can order a free promo card too! You'll be notified through the app.

DennusB wijzigde deze reactie 29-11-2016 11:05 (22%)

Is het al bijna vrijdag?

• BartB.
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 02-02 00:00
quote:
Ja, ik had het gezien inderdaad. Maar dan moet hij dus wel door 3 mensen gebruikt worden, en aangezien ik zelf niemand meer ken die een pas kan gebruiken, heb ik de meeste zekerheid als ik met iemand een 'directe ruil' kan doen. ;)

• mcDavid
haha als je het heel zeker wilt weten, post je gewoon de QR-code :P

edit: Oh je kunt niet een 2e pas gratis bestellen dit keer :(

mcDavid wijzigde deze reactie 29-11-2016 11:11 (32%)

zcflevo.nl

• inc
Helaas is het niet mogelijk om een pas te ontvangen als je deze al hebt. Ik heb er al 2 en zou graag een derde willen voor de andere rekeningen die ik ook heb.

• MaffeMaarten
En dat was het weer:
@bunq:
Wow! We’re all out of free cards! 😱🎉You guys shared those QRs like crazy, thank you! ❤️ #bankofthefree
Wel heel leuk dat ze dit zo af en toe doen. En het werkt volgens mij ook wel, want ik heb het alweer met een aantal mensen over bunq gehad, die er nog niet van gehoord hadden.

MaffeMaarten wijzigde deze reactie 30-11-2016 12:55 (27%)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Modbreak:
Ik heb het topic even opgeruimd, want het verstoort de discussie en eigenlijk zijn het referrals. Die horen niet op GoT thuis. Bovendien zijn de pasjes toch al op.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Helaas, had net de partner overtuigd dat dit wel handig is voor de gezamenlijke boodschappen rekening maar die moest dus eerst dan zelf nog een rekening openen voordat je samen nog een nieuwe kan delen.

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-02 20:44

walletje-w

psn: walletje-w

quote:
iinnc. schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:05:
Helaas is het niet mogelijk om een pas te ontvangen als je deze al hebt. Ik heb er al 2 en zou graag een derde willen voor de andere rekeningen die ik ook heb.
Is dat niet een beetje overkill? Ik zou zelf juist zo weinig mogelijk pasjes willen hebben, zeker nu Bunq het zo makkelijk maakt om via de telefoon aan te geven welke rekening gekoppeld moet zijn aan de pas.

Infinit, goed werkende airdrop voor windows 10 en osx

• mcDavid
quote:
walletje-w schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:12:
[...]

Is dat niet een beetje overkill? Ik zou zelf juist zo weinig mogelijk pasjes willen hebben, zeker nu Bunq het zo makkelijk maakt om via de telefoon aan te geven welke rekening gekoppeld moet zijn aan de pas.
Heb het zelf niet zo nodig maar als je veel betaalt van verschillende rekeningen, zou ik daar toch wel verschillende pasjes willen hebben. Je zult altijd zien dat je in de rij staat en net even geen bereik hebt of zo.

zcflevo.nl

• inc
quote:
walletje-w schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:12:
[...]

Apparte iban rekening nummer voor de baby
Apparte iban prive
Apparte iban om te sparen

Maar idd. je kan snel schakelen.

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
quote:
iinnc. schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:23:
[...]

Apparte iban rekening nummer voor de baby
Apparte iban prive
Apparte iban om te sparen

Maar idd. je kan snel schakelen.
Dus je betaalt alles van jouw privť rekening?

• inc
quote:
groggy schreef op woensdag 30 november 2016 @ 17:03:
[...]
Dus je betaalt alles van jouw privť rekening?
Nee want de aankopen voor de baby zou ik graag van zijn eigen rekening willen doen.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:34
Wat doet Bunq precies met het geld op onze rekeningen?
Van de grote banken is bekend dat er een substantieel deel naar wapenhandel gaat. Een reden om bijv Triodos of ASN te overwegen.

Van Bunq begrijp ik dat het een startup is (die geen korte termijn verdienmodel hoeft te hebben) die zo eerlijk mogelijke tarieven wil hanteren. Daarom berekenen ze gewoon kosten voor betalen met je pinpas en geld opnemen. Maar als ik dat omreken, §0.04 per pinactie, ben je ik bij ING goedkoper uit voor §4.35 per kwartaal. Sure, dan heb je niet het gemak van de app met al zn rekeningen etc. Maar het doel wordt gedient en is goedkoper.
Ik geloof ook best dat die 0.04 cent niet het verdienmodel is maar exact de kosten die Mastercard in rekening brengt voor gebruik van Maestro betalen. En logisch dat Bunq dan precies die kosten doorgeeft, zonder toeslag.

Maar om te overwegen of ik echt overstap (ik ben al Bunqer maar gebruik het nog maar sporadisch naast ING) ben ik benieuwd of de (uiteindelijk) hogere kosten het waard zijn. Bij ASN & Triodos ben je ook duurder uit, maar dat is omdat je niet een struisvogel wil zijn en niet wil dat anderen dingen doen met je geld die je zelf nieteens zou doen ermee.

Dus ben erg benieuwd wat Bunq doet, ik kan zo gauw niet vinden dat ze in het rijtje van ASN en Triodos horen.

Jazco2nd wijzigde deze reactie 01-12-2016 10:20 (11%)

• Zr40
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

quote:
Jazco2nd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:18:
Wat doet Bunq precies met het geld op onze rekeningen?
Van de grote banken is bekend dat er een substantieel deel naar wapenhandel gaat. Een reden om bijv Triodos of ASN te overwegen.
Bunq stalt het geld bij de ECB en doet er verder niets mee. Bron: Wat doet bunq met mijn geld?
quote:
Van Bunq begrijp ik dat het een startup is (die geen korte termijn verdienmodel hoeft te hebben) die zo eerlijk mogelijke tarieven wil hanteren. Daarom berekenen ze gewoon kosten voor betalen met je pinpas en geld opnemen. Maar als ik dat omreken, §0.04 per pinactie, ben je ik bij ING goedkoper uit voor §4.35 per kwartaal. Sure, dan heb je niet het gemak van de app met al zn rekeningen etc. Maar het doel wordt gedient en is goedkoper.
Je pint dan best vaak :) Mijn duurste pin-maand bij bunq tot nu toe was § 1,00, dus 25 transacties in die maand.

Steam | D3

• mcDavid
quote:

Dus ben erg benieuwd wat Bunq doet, ik kan zo gauw niet vinden dat ze in het rijtje van ASN en Triodos horen.
Ik ben al jaren geleden bij ING weg gegaan ivm het immorele investeringsbeleid, mijn spaargeld stond dus al jaren bij Triodos en ASN. En ben nu sinds een paar maanden bunq gaan gebruiken als betaalrekening. En dat bevalt me prima.

Op zich weet ik niet of het met de huidige rentestanden van hooguit enkele promilles het Łberhaupt nog waard is om een spaarrekening te hebben, maar ik heb wel het idee dat ASN probeert zo te investeren dat mijn geld de wereld een gůťie kant op helpt (ipv ING: de afgrond in helpt; of Bunq: er helemaal niets mee doet).

En, net als ZR40 haal ik (in mijn eentje) lŠng niet zoveel pintransacties dat een andere bank goedkoper zou zijn. Komt bij dat ik bij bunq 4 betaalrekeningen heb waarvan 1 gedeeld met mijn vriendin waar zij ook een pas aan heeft gekoppeld. En dat alles kost ons samen iets van 1,50 - 2,00 per maand. Dat gaat je echt bij geen enkele andere bank lukken.

zcflevo.nl

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:38

dieselb0y

.l kuwaitcowboys

De rente is op dit moment natuurlijk zo laag omdat de ECB flink de geldpersen aan heeft staan, sterker nog de rente die je krijgt als bank om je geld bij de ECB te stallen is -0,40% dus het kost je zelfs geld. Om het hele macro-economisch aspect niet teveel uit te lichten, is het zo ongeveer de veiligste investering die er is al kan je de vraag stellen of wereldwijde spreiding niet veiliger is, maar goed waar beleg je dan het geld van je klanten in..

Wat wel interessant is om bij stil te staan, Bunq is begonnen toen deze rentes begonnen te dalen en ze hanteren deze tactiek al vanaf het begin en hebben hier hun businessmodel op aangepast. Als ze nu enigszins kunnen rondkomen en de rente binnen enkele jaren gaan stijgen dan kunnen ze de andere banken uit de markt gaan concurreren. Aangezien Bunq dan geen verlies meer zal maken op die tegoeden die bij de ECB staan maar er geld mee verdienen (positieve rente) en dus een veel steviger verdienmodel hebben en die winsten kunnen inzetten voor nieuwe producten/diensten/marketing etc.

Het is wat dat betreft jammer dat er geen investeringsmogelijkheden zijn voor klanten, participaties of iets dergelijks want ze kunnen best een stijle winstcurve gaan maken denk ik, als ze meer investeringen kunnen ophalen dan kunnen ze ook sneller een kritiek punt bereiken aangezien ze daar voorlopig nog niet zijn. Ik denk dat dit minstens zo interessant is als de backend die ze zelf programmeren en de mogelijkheden die de app bied :9

You always have a choice

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:34
Ik moet helaas afscheid gaan nemen van Bunq.
We wilden een aparte rekening voor de nieuwe hyp en Bunq was dan perfect om te testen. Maar hun feature om incasso's goed te keuren is handig maar gebrekkig zonder whitelisten. Naar mijn idee een complete misser. Een gemiddeld huishouden heeft zoveel automatische incasso's, die wil je niet telkens weer opnieuw goedkeuren, 1x is voldoende.

Nu ga ik een half jaar reizen Hypotheek kan dus niet worden afgeschreven als ik een week in de jungle zit of gewoon geen internet heb |:(

Dus dat gaat dan toch maar weer van ING af. Erg jammer, wilde juist zsm af van de gevestigde orde van banken schurken.
quote:
Zr40 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:29:
[...]

Je pint dan best vaak :) Mijn duurste pin-maand bij bunq tot nu toe was § 1,00, dus 25 transacties in die maand.
Ik doe al 4 jaar zo min mogelijk met cash. Ik heb nog geen pinautomaat gezien dit jaar. Alles betaal ik met pinpas of Amex (punten sparen) of Revolut (buitenlandse valuta).

435x pinnen is het omslagpunt (ING kost 1,45/mnd of 17,40/jr). Dat is 36x pinnen. Ik pin sowieso elke dag lunch = 20x/maand. Dan kan ik daarnaast nog 16x in die maand pinnen, in de avonden en weekenden. Dat haal ik echt heeeel makkelijk. Ik haal geen boodschappen voor 2 weken ofzo (woon in stad).

Maar dat maakt eigenlijk verder weinig uit, ben best bereid te betalen voor wat ik gebruik hoor. Ik was alleen benieuwd wat er met al dat geld op al die betaalrekeningen gebeurd. Verder helemaal eens met alle argumenten tegen spaarrekeningen. In de toekomst ga ik wel voor een kluis ofzo. Voorlopig is een spaarrekening voor mij vooral praktisch nut.

EDIT: Support zegt dat whitelisten van incasso's een zeer veel gevraagde feature is en binnenkort mogelijk wordt _/-\o_

Jazco2nd wijzigde deze reactie 01-12-2016 14:27 (3%)

• Zr40
  • Nu online

Zr40

wil native IPv6

Als je dagelijks lunch koopt dan gaat het inderdaad snel.

Ik doe ook zo min mogelijk met contant geld. Zelf haal ik ongeveer 3-4x per week boodschappen. Dagelijks lunch kopen doe ik dan weer niet :)

Zr40 wijzigde deze reactie 01-12-2016 14:26 (22%)

Steam | D3

• mcDavid
quote:
Jazco2nd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:19:

Dus dat gaat dan toch maar weer van ING af. Erg jammer, wilde juist zsm af van de gevestigde orde van banken schurken.
offtopic:
Dan zou ik toch eens ASN of Triodos overwegen.

zcflevo.nl

• MaffeMaarten
quote:
...

EDIT: Support zegt dat whitelisten van incasso's een zeer veel gevraagde feature is en binnenkort mogelijk wordt _/-\o_
Dat is fijn, dat is bij mij namelijk ook ťťn van de grootste bezwaren om niet over te stappen. Als ze dat hebben wordt het misschien toch weer het overwegen waard. Zit ik nog wel met wat andere bezwaren, maar die vallen meer in de categorie "uitzoekwerk/geregel waar ik geen zin in heb" en niet meer in "dit is een feature die waar ik niet zonder wil en die zit er niet in".

Nu nog echte en/of-rekeningen en dan heb ik helemaal geen goed excuus meer.

• Fuff
  • Laatst online: 12:55
quote:
Ik moet helaas afscheid gaan nemen van Bunq.
We wilden een aparte rekening voor de nieuwe hyp en Bunq was dan perfect om te testen. Maar hun feature om incasso's goed te keuren is handig maar gebrekkig zonder whitelisten. Naar mijn idee een complete misser. Een gemiddeld huishouden heeft zoveel automatische incasso's, die wil je niet telkens weer opnieuw goedkeuren, 1x is voldoende.

Nu ga ik een half jaar reizen Hypotheek kan dus niet worden afgeschreven als ik een week in de jungle zit of gewoon geen internet heb |:(

[...]

Ik doe al 4 jaar zo min mogelijk met cash. Ik heb nog geen pinautomaat gezien dit jaar. Alles betaal ik met pinpas of Amex (punten sparen) of Revolut (buitenlandse valuta).

435x pinnen is het omslagpunt (ING kost 1,45/mnd of 17,40/jr). Dat is 36x pinnen. Ik pin sowieso elke dag lunch = 20x/maand. Dan kan ik daarnaast nog 16x in die maand pinnen, in de avonden en weekenden. Dat haal ik echt heeeel makkelijk. Ik haal geen boodschappen voor 2 weken ofzo (woon in stad).

Maar dat maakt eigenlijk verder weinig uit, ben best bereid te betalen voor wat ik gebruik hoor. Ik was alleen benieuwd wat er met al dat geld op al die betaalrekeningen gebeurd. Verder helemaal eens met alle argumenten tegen spaarrekeningen. In de toekomst ga ik wel voor een kluis ofzo. Voorlopig is een spaarrekening voor mij vooral praktisch nut.

Die whitelisting gaat inderdaad komen.

Ik wil al sinds het begin over op Bunq, alleen ben ik in de ogen van de Rabobank (post-MSc traject) nog steeds student en betaal ik niks, alleen voor een creditcard. Ik heb overigens wel een Bunq rekening hoor, waar ik wat stal voor kleine dingen (for-fun-pot). Vind de gedachte fantastisch. Met name die gedeelde rekeningen openen, ik ga regelmatig met vrienden op stap (verschillende groepen). Dan is zo'n rekening erg handig. Iedereen maakt wat over (over periodiek wat je wilt) en dan gebruik je die rekening om je spul van te doen, erg handig. Beter dan achteraf narekenen en de rekening sturen.
hoewel de Tikkie app al erg handig is voor het sturen van betaalverzoeken via whatsapp

Ik ben benieuwd wat mensen hier inderdaad gebruik maken van die gedeelde rekeningen en hoe dat bevalt. Hebben jullie specifieke voorbeelden? :>

Fuff_Puffy

• cyberde
  • Niet online
quote:
...
Maar als ik dat omreken, §0.04 per pinactie, ben je ik bij ING goedkoper uit voor §4.35 per kwartaal.
...
Ik ben nu 1.5 maand over en heb in de maand november 60 keer gepind. Dat wil zeggen elke werkdag lunch op het werk en de dagelijkse boodschapjes. Dat betekend dus dat bunq mij §2,40 gekost heeft deze maand. Dat in contrast met de §4.50 die de Rabobank rekent is dat een groot verschil. Credit card heb ik via ICS dus daar is het eerste jaar ook gratis met daarnaast nog allemaal acties.

Het is dat ik de Rabo nog niet op kon zeggen deze maand omdat de wegenbelasting zo achterlijk lang doet om mijn incasso IBAN aan te passen naar die van bunq. Maar deze maand is het :w Rabobank, <3 bunq. Helemaal nu het whitelisten van incasso's er aan zit te komen (dus hypotheek wordt altijd geincasseerd, mits genoeg saldo) is er niets meer dat mij tegen houdt.

bluewalk.net

• LFA
  • Laatst online: 20-02 10:44
quote:
cyberde schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:05:
[...]

Ik ben nu 1.5 maand over en heb in de maand november 60 keer gepind. Dat wil zeggen elke werkdag lunch op het werk en de dagelijkse boodschapjes. Dat betekend dus dat bunq mij §2,40 gekost heeft deze maand. Dat in contrast met de §4.50 die de Rabobank rekent is dat een groot verschil. Credit card heb ik via ICS dus daar is het eerste jaar ook gratis met daarnaast nog allemaal acties.

Het is dat ik de Rabo nog niet op kon zeggen deze maand omdat de wegenbelasting zo achterlijk lang doet om mijn incasso IBAN aan te passen naar die van bunq. Maar deze maand is het :w Rabobank, <3 bunq. Helemaal nu het whitelisten van incasso's er aan zit te komen (dus hypotheek wordt altijd geincasseerd, mits genoeg saldo) is er niets meer dat mij tegen houdt.
Rabobank kan die incasso's gewoon doorsturen hoor, als je gebruik maakt van hun overstapservice. Heb ik ook zo gedaan.

• cyberde
  • Niet online
quote:
LFA schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:52:
[...]

Rabobank kan die incasso's gewoon doorsturen hoor, als je gebruik maakt van hun overstapservice. Heb ik ook zo gedaan.
Oh, dat wist ik niet. Toevalligerwijs vandaag post van de belastingdienst dat het overgezet is. Dus vandaag gaat de rabo er uit!

bluewalk.net

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*