Eh...neej, Debitcard. Want prepaid cc is weer heel iets anders. Dat is een kaart waar je eerst geld op zet. Bij een debit wordt het gelijk afgeschreven van je rekening.
De andere banken hadden toch besloten om ook mee te gaan doen aan de EU variant later dit jaar?mwa schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:00:
Ik begreep net via wat google werk dat Bunq niet meedoet met het 'Instant Payment' protocol. Tenminste, de NL versie hiervan die gebruikt wordt door de grote banken. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Zie trouwens net dat ING ook pushnotificaties voor bij- en afschrijvingen heeft toegevoegd.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Verwijderd
Mijn ervaring is dat N26 kaart vaker word geaccepteerd dan de Revolut.JackSparrow schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:18:
[...]
Eh...neej, Debitcard. Want prepaid cc is weer heel iets anders. Dat is een kaart waar je eerst geld op zet. Bij een debit wordt het gelijk afgeschreven van je rekening.
En op de Revolut kaart stond prepaid achter, weet niet hoe dat exact jn elkaar zit. Maar wel dat er aardig een verschil zit tussen beide bedrijven in kaart
WhatsappHack schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:43:
[...]
De andere banken hadden toch besloten om ook mee te gaan doen aan de EU variant later dit jaar?
bron: https://www.betaalverenig...#faq-cat-instant-paymentsBanken informeren hun klanten wanneer Instant Payments van en naar buitenlandse banken mogelijk zijn.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Is dat een parkeerautomaat waar je ook geen pincode kan invoeren? Dat schijnt "Dip & Go" te heten en wordt door bunq niet ondersteund bij Maestro maar wel bij MasterCard.Verwijderd schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:56:
[...]
Op het scherm stond er voer pas in. Daarna iets als "steek pas verder naar binnen". Daarna eruit gehaald en weer helemaal erin gedaan zelfde melding.
Verwijderd
Nee het was een automaat waar je ook je pincode altijd in moet voeren. Ik ben volgende week weer op de zelfde plek. Ik weet nog niet waar ik ga parkeren maar ik ga er op letten.JeroenE schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:55:
[...]
Is dat een parkeerautomaat waar je ook geen pincode kan invoeren? Dat schijnt "Dip & Go" te heten en wordt door bunq niet ondersteund bij Maestro maar wel bij MasterCard.
Jammer dat de discussie over Revolut en N26 gaat.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2019 15:05 ]
Het kan ook nog zijn dat het een betaalterminal is die niet online is. Volgens mij is dat in Nederland zeer ongebruikelijk, maar in het buitenland komt dat vaker voor. Ook bij die offline terminals doet de bunq Maestro het niet, maar de MasterCard wel. Heb je die ook?Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:04:
Nee het was een automaat waar je ook je pincode altijd in moet voeren. Ik ben volgende week weer op de zelfde plek. Ik weet nog niet waar ik ga parkeren maar ik ga er op letten.
Geinig, want ik gebruik altijd de maestro bij dit soort parkeerautomaten (ook bij diegene waarmee je contactloos naar binnen en buiten kan rijden) zonder problemen.JeroenE schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:55:
[...]
Is dat een parkeerautomaat waar je ook geen pincode kan invoeren? Dat schijnt "Dip & Go" te heten en wordt door bunq niet ondersteund bij Maestro maar wel bij MasterCard.
Dip & Go is net iets anders dan contactloos betalen hecyberde schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:28:
[...]
Geinig, want ik gebruik altijd de maestro bij dit soort parkeerautomaten (ook bij diegene waarmee je contactloos naar binnen en buiten kan rijden) zonder problemen.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Bij in en uit rijden je pas aanbieden is niet Dip&Go; dat is echt je pas invoeren en dan betalen zonder pincode. Maar dus niet hetzelfde als contactloos betalen waarbij je je kaart niet hoeft in te voeren.cyberde schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:28:
Geinig, want ik gebruik altijd de maestro bij dit soort parkeerautomaten (ook bij diegene waarmee je contactloos naar binnen en buiten kan rijden) zonder problemen.
Er schijnen dus ook parkeerautomaten langs de straat te zijn waar je wel een betaalpas moet invoeren maar waar je dus geen pincode kan invoeren. Het voorbeeld wat ik (van horen zeggen) ken is Den Bosch, maar ik parkeer daar nooit dus ik weet het niet uit eerste hand.
De pagina van de gemeente over parkeren is bijzonder onduidelijk. Ze hebben het over "onder andere" betalen met je mobiele telefoon zonder de andere mogelijkheden te geven. En de providers waarbij dat dan zou kunnen staan ook niet op die pagina terwijl ze zeggen dat dat wel zo is

Das waarJeroenE schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:02:
[...]
Bij in en uit rijden je pas aanbieden is niet Dip&Go; dat is echt je pas invoeren en dan betalen zonder pincode. Maar dus niet hetzelfde als contactloos betalen waarbij je je kaart niet hoeft in te voeren.
In AMS hebben ze ook van die palen, daar is het me wel een keer met de bunq maestro gelukt, echter is dat al een jaartje ofzo geleden, misschien is dat veranderd?JeroenE schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:02:
[...]
Er schijnen dus ook parkeerautomaten langs de straat te zijn waar je wel een betaalpas moet invoeren maar waar je dus geen pincode kan invoeren. Het voorbeeld wat ik (van horen zeggen) ken is Den Bosch, maar ik parkeer daar nooit dus ik weet het niet uit eerste hand.
Voor zover ik weet wordt dip&go nog steeds ondersteund op de bunq Maestro. Het staat ook nog genoemd in de voorwaarden (hoofdstuk 2 van de kaartregels).
Zelf gebruik ik het nooit, ik parkeer zelden in een parkeergarage en bij die enkele keer neem ik gewoon een papieren kaartje
Zelf gebruik ik het nooit, ik parkeer zelden in een parkeergarage en bij die enkele keer neem ik gewoon een papieren kaartje
Indien iemand nog op zoek is naar een plekje in een bunq pack, ik heb er nog 1 over. DM voor meer info.
[ Voor 3% gewijzigd door FrameWork. op 21-04-2019 12:11 . Reden: niet meer relevant ]
NeeThunder00x schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:24:
Vraagje;
Heb je een bestaande Nederlandse rekening nodig om een rekening bij bunq te kunnen openen?
NIEUWS:
Zojuist bekend geworden dat Bunq België ook Apple Pay doet.
Yes, zojuist een virtuele Mastercard toegevoegd met land België. Nu eens kijken of er een nieuwe virtuele maestro voor elkaar kan krijgen.xoniq schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:07:
NIEUWS:
Mocht het je lukken zonder een Android telefoon, dan hou ik me aanbevolen.cyberde schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:55:
[...]
Yes, zojuist een virtuele Mastercard toegevoegd met land België. Nu eens kijken of er een nieuwe virtuele maestro voor elkaar kan krijgen.
Hier een handleiding als je een Android toestel erbij hebt met NFC:
WhatsappHack: Bunq virtuele Maestro voor Apple Pay
Wie heeft de beste hypothese voor het feit dat Apple Pay zo moeizaam voet aan de aarde krijgt?xoniq schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:07:
NIEUWS:
Bunq introduceerde het Europabreed, maar moest het van iemand (Apple neem ik aan?) meteen terugtrekken voor alle landen waar Apple Pay niet officiëel door Apple wordt ondersteund.
Ik begrijp dat Apple 0,2% per betaling rekent, maar die mag niet doorgerekend worden naar de klant? Dus straks als iedereen aan de Apple Pay is, dan stijgen de abonnementsprijzen van Bunq alle banken die het ondersteunen?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
[Twitter: https://twitter.com/mijndert/status/1119254561007591425]Rabobank: Apple Pay niet haalbaar
Banken melden graag dat ze de ‘ontwikkelingen op de voet volgen’ maar tot concrete uitspraken komt het vaak niet. iCulture-lezer Stefan besloot echter een brief naar zijn regionale Rabobank te sturen met de vraag waarom er nog steeds geen Apple Pay in Nederland is. Hij kreeg een brief terug, waarin de punten worden bevestigd die we al langer in de wandelgangen horen. Het betalingsverkeer in Nederland is zó efficiënt dat er nauwelijks een transactievergoeding voor Apple te halen valt, Apple wil een flinke vergoeding en stelt behoorlijke eisen.
“In Nederland zijn de betaalpakketten die je bij een bank kunt afsluiten relatief goedkoop”, schrijft de medewerker van Rabobank Het Haringvliet. Voor een Rabo Totaalpakket betaal je €4,80 per maand, terwijl dat in omringende landen veel duurder is. Apple verwacht echter een “significant tarief” per transactie en stelt “veel extra eisen” in vergelijking met de andere diensten Google Pay, Garmin Pay en Fitbit Pay.
Via het officiële account van Rabobank is inmiddels bevestigd dat de brief echt is.
Hallo Mijndert, deze brief is door mijn collega verzonden en het antwoord hierin klopt. ^Marco
— Rabobank (@Rabobank) 19 april 2019
Sometimes you need to plan for coincidence
Kort samengevat, hier in NL zijn bank transacties enorm laag qua kosten, waardoor wij geen transactiekosten meer hebben, zoals dit vroeger wel het geval was.Sando schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:53:
[...]
Wie heeft de beste hypothese voor het feit dat Apple Pay zo moeizaam voet aan de aarde krijgt?
Bunq introduceerde het Europabreed, maar moest het van iemand (Apple neem ik aan?) meteen terugtrekken voor alle landen waar Apple Pay niet officiëel door Apple wordt ondersteund.
Ik begrijp dat Apple 0,2% per betaling rekent, maar die mag niet doorgerekend worden naar de klant? Dus straks als iedereen aan de Apple Pay is, dan stijgen de abonnementsprijzen van Bunq alle banken die het ondersteunen?
Als banken nu Apple Pay omarmen, kost het de banken extra geld, wat de banken dan zelf moeten ophoesten, en terwijl we al volop contactloos betalen middel debit cards, waardoor de banken dit enkel zien als een dienst die niet nodig is en enkel geld kost.
Voor onze infrastructuur waar het meest gepind wordt tegenover de rest van de wereld, zou Apple Pay alleen maar voor de leuk zijn, en geen toegevoegde waarde hebben.
Echter, ik snap de banken, maar de banken kunnen ook gewoon een alternatief internet bankieren pakket aanbieden met Apple Pay erbij in, waardoor je als klant bijvoorbeeld een euro per maand extra betaald voor het gebruik van Apple Pay, zo wordt 't op een nette manier doorberekend aan de mensen die het actief willen gebruiken.
Nu klinkt het allemaal als: "nee, willen we niet, kost geld" maar weigeren ze een alternatieve manier te vinden, terwijl de infrastructuur in HEEL Nederland hiervoor geschikt is, tot aan markt kraampjes aan toe, met hun mobiele terminals.
[ Voor 25% gewijzigd door xoniq op 24-04-2019 21:07 ]
Maar als Bunq deze kosten via Italië of België op zich neemt, is er bij sommige banken (namelijk Bunq) dus wel interesse. Waarom mogen of kunnen ze het dan niet officieel in Nederland aanbieden?xoniq schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:03:
[...]
Als banken nu Apple Pay omarmen, kost het de banken extra geld, wat de banken dan zelf moeten ophoesten, en terwijl we al volop contactloos betalen middel debit cards, waardoor de banken dit enkel zien als een dienst die niet nodig is en enkel geld kost.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
Denk dat men in NL teveel vast zal houden aan iDeal. In de meeste buurlanden is een pinpas een MC of Visa. Dit maakt Apple Pay makkelijker te gebruiken omdat die een 16cijferige kaartnummer heeft.Sando schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:11:
[...]
Maar als Bunq deze kosten via Italië of België op zich neemt, is er bij sommige banken (namelijk Bunq) dus wel interesse. Waarom mogen of kunnen ze het dan niet officieel in Nederland aanbieden?
Even reagerend op jouw voorstel (een pakket wat je neemt met los Apple Pay), doe is een gok wie dat niet zou willen? De kosten mogen niet doorgerekend worden. Apple wil dat alle klanten in hun target audience zitten. Ze willen dat mensen iPhones gaan kopen want; dan kan ik betalen met Apple Pay. En dat argument zal veel minder vaak voorkomen als je ook nog je pakket moet ophogen.xoniq schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:03:
[...]
Echter, ik snap de banken, maar de banken kunnen ook gewoon een alternatief internet bankieren pakket aanbieden met Apple Pay erbij in, waardoor je als klant bijvoorbeeld een euro per maand extra betaald voor het gebruik van Apple Pay, zo wordt 't op een nette manier doorberekend aan de mensen die het actief willen gebruiken.
Nu klinkt het allemaal als: "nee, willen we niet, kost geld" maar weigeren ze een alternatieve manier te vinden, terwijl de infrastructuur in HEEL Nederland hiervoor geschikt is, tot aan markt kraampjes aan toe, met hun mobiele terminals.
(Natuurlijk kan je ook al met android telefoons contactloos betalen, doordat ze de nfc chip niet zo gek afschermen zoals Apple.)
Kort door de bocht: Apple Pay kost veel geld, want Apple wil geld. Apple wil dat iedereen toegang heeft tot zijn product en met zo min mogelijk drempels 'klant' kan worden.
Vandaar ook dat ze het per land introduceren, en vrijwel overal met support voor meerdere banken. Ze willen niet dat zij het verkooptruukje worden voor de banken, maar andersom.
[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 24-04-2019 21:18 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Kodess En toch kan het, als je voor alle mobile diensten een extra bedrag vraagt lijkt me. Niet enkel voor Apple Pay. Dus een pakket "mobile payments" waarmee je bankrekening Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, NFC ondersteund. Ze mogen geen specifieke kosten van Apple Pay doorbelasten, maar ik zie geen probleem met een pakket. Immers, bij bunq free bijvoorbeeld krijg je ook geen Apple Pay (en geen pas for that matter
) - je moet dan Premium afnemen, waarbij ze expliciet melden dat je dán ook Apple en Google Pay krijgt. Dus als onderdeel van een (mobile) pakket moet het kunnen. Heb het eerder al geopperd. Laat ze daar €0,50 of €1 per maand voor vragen en ze dekken waarschijnlijk het gros van de transactiekosten.
Dat zal ws bedoeld worden met "Apple stelt veel extra eisen". Het lijkt dat Bunq er wel meerwaarde in ziet, maar het toch alleen slechts in enkele landen aan mag bieden. Dat snap ik niet helemaal. Het is niet zo dat Bunq in België 4 keer zo duur is. En ook Bunq Italië is de zelfde Bunq van de zelfde Ali die alles moet betalen. Minus de door klanten opgebrachte kosten uiteraard.Kodess schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:18:
[...]
Apple Pay kost veel geld, want Apple wil geld.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Maestro heeft ook (intern) een 16-cijferig nummer, maar daar kom je als consument niet achter.Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:14:
[...]
Denk dat men in NL teveel vast zal houden aan iDeal. In de meeste buurlanden is een pinpas een MC of Visa. Dit maakt Apple Pay makkelijker te gebruiken omdat die een 16cijferige kaartnummer heeft.
Zeker mee eens, het is echt wel mogelijk. Het is gewoon een moeilijk te onderhandelen positie.WhatsappHack schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:22:
@Kodess En toch kan het, als je voor alle mobile diensten een extra bedrag vraagt lijkt me. Niet enkel voor Apple Pay. Dus een pakket "mobile payments" waarmee je bankrekening Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, NFC ondersteund. Ze mogen geen specifieke kosten van Apple Pay doorbelasten, maar ik zie geen probleem met een pakket. Immers, bij bunq free bijvoorbeeld krijg je ook geen Apple Pay (en geen pas for that matter) - je moet dan Premium afnemen, waarbij ze expliciet melden dat je dán ook Apple en Google Pay krijgt. Dus als onderdeel van een (mobile) pakket moet het kunnen. Heb het eerder al geopperd. Laat ze daar €0,50 of €1 per maand voor vragen en ze dekken waarschijnlijk het gros van de transactiekosten.
Maar probeer dat is te pitchen aan een Apple of Google. Ja nu betalen mensen 2 euro per maand, en dan met jullie dienst is het verdubbelt. Maar dan doen we alle providers supporten dus dan lijkt het voor de klant niet alsof ze echt alleen voor jullie dienst betalen, ook al zal een klant waarschijnlijk maar 1 van de providers gebruiken.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Verwijderd
Dat klopt Knab is de uitzondering hierin volgens mij. Misschien een reden dat Apple daarom geen zaken doet hier wat betreft Apple PayLrrr schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:32:
[...]
Maestro heeft ook (intern) een 16-cijferig nummer, maar daar kom je als consument niet achter.
En Bunq, daar heb je ook gewoon de 16 cijferige nummer inzichtelijk met CVC code.Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:44:
[...]
Dat klopt Knab is de uitzondering hierin volgens mij. Misschien een reden dat Apple daarom geen zaken doet hier wat betreft Apple Pay
Als je Rabobank-klant bent kom je daar zo achter: op de Bankieren-app inloggen, Zelf regelen -> Bankpas -> Pasgegevens. Dit nummer heb je bijv. ook nodig voor Garmin/Fitbit Pay.Lrrr schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:32:
[...]
Maestro heeft ook (intern) een 16-cijferig nummer, maar daar kom je als consument niet achter.
Het heeft alles met marketing te maken, toen bunq het aan begon te bieden in Italië werd bij de presentatie zelfs klanten in NL erop gewezen dat ze via die weg Apple Pay konden krijgen... nog geen 24 uur later was al die informatie op last van Apple van de officiële kanalen af. Maar het kwaad was al geschied natuurlijk daarom hebben we het hier nu allemaal...Sando schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:23:
[...]
Dat zal ws bedoeld worden met "Apple stelt veel extra eisen". Het lijkt dat Bunq er wel meerwaarde in ziet, maar het toch alleen slechts in enkele landen aan mag bieden. Dat snap ik niet helemaal. Het is niet zo dat Bunq in België 4 keer zo duur is. En ook Bunq Italië is de zelfde Bunq van de zelfde Ali die alles moet betalen. Minus de door klanten opgebrachte kosten uiteraard.
Ik denk dat Apple het vooral marketingtechnisch niet alleen bij 1 klein bankje wil uitbrengen, als ze in een land releasen is er altijd minimaal 1 grote bank bij de eerste release. Daar loopt het om een of andere reden stuk denk ik. De grote jongens willen hier te veel vasthouden aan het eigen draadloze pasjes systeem uit angst het van de techreuzen te verliezen. Maar ja, nu zo ongeveer heel Europa om is begint elk argument wat ze hebben om het niet te doen langzaam ongeloofwaardig te worden...
youtube.com/@hisrep
Interessant. Ik zie 19 digits, zijn de laatste 3 je CVC?Sandro! schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:02:
[...]
Als je Rabobank-klant bent kom je daar zo achter: op de Bankieren-app inloggen, Zelf regelen -> Bankpas -> Pasgegevens. Dit nummer heb je bijv. ook nodig voor Garmin/Fitbit Pay.
Sometimes you need to plan for coincidence
Verwijderd
Niet vergeten de grote banken hebben iDeal hier dat laten ze niet zomaar los. En denk dat ze op basis van iDeal een tegenhanger gaan maken van Apple Pay in NL voor de grote banken.DeNachtwacht schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:21:
[...]
Het heeft alles met marketing te maken, toen bunq het aan begon te bieden in Italië werd bij de presentatie zelfs klanten in NL erop gewezen dat ze via die weg Apple Pay konden krijgen... nog geen 24 uur later was al die informatie op last van Apple van de officiële kanalen af. Maar het kwaad was al geschied natuurlijk daarom hebben we het hier nu allemaal...![]()
Ik denk dat Apple het vooral marketingtechnisch niet alleen bij 1 klein bankje wil uitbrengen, als ze in een land releasen is er altijd minimaal 1 grote bank bij de eerste release. Daar loopt het om een of andere reden stuk denk ik. De grote jongens willen hier te veel vasthouden aan het eigen draadloze pasjes systeem uit angst het van de techreuzen te verliezen. Maar ja, nu zo ongeveer heel Europa om is begint elk argument wat ze hebben om het niet te doen langzaam ongeloofwaardig te worden...
Waarom angst? De Rabobank geeft zelf aan dat de kosten die Apple vraagt te hoog zijn voor de marges die de Nederlandse banken aanhouden. Apple is ook geen liefdadigheidsinstelling, die wilt er gewoon aan verdienen.DeNachtwacht schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:21:
De grote jongens willen hier te veel vasthouden aan het eigen draadloze pasjes systeem uit angst het van de techreuzen te verliezen.
Overigens ben ik van mening dat er in Europees verband een iDEAL-achtig systeem moet komen, in plaats van de lappendeken aan nationale systemen die we nu hebben. We hebben een hele mooie SEPA-zone/eurozone, maar als je in een ander land online wilt betalen ben je alsnog de lul.Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:32:
[...]
Niet vergeten de grote banken hebben iDeal hier dat laten ze niet zomaar los. En denk dat ze op basis van iDeal een tegenhanger gaan maken van Apple Pay in NL voor de grote banken.
[ Voor 38% gewijzigd door Lrrr op 24-04-2019 23:06 ]
Jij hebt interne bronnen? Dat is volgens mij door niemand ooit bevestigd...DeNachtwacht schreef op Wednesday 24 April 2019 @ 22:21:
[...]
Het heeft alles met marketing te maken, toen bunq het aan begon te bieden in Italië werd bij de presentatie zelfs klanten in NL erop gewezen dat ze via die weg Apple Pay konden krijgen... nog geen 24 uur later was al die informatie op last van Apple van de officiële kanalen af. Maar het kwaad was al geschied natuurlijk daarom hebben we het hier nu allemaal...![]()
Ligt dat aan mij, of snap ik de overeenkomst tussen Apple Pay en iDeal niet? Ik kan bij de lokale supermarkt niet met ideal betalen hoor als ik in de winkel ben, wel met Apple Pay.Verwijderd schreef op Wednesday 24 April 2019 @ 22:32:
[...]
Niet vergeten de grote banken hebben iDeal hier dat laten ze niet zomaar los. En denk dat ze op basis van iDeal een tegenhanger gaan maken van Apple Pay in NL voor de grote banken.
Tuurlijk kun je met Apple Pay ook online betalen, maar volgens mij is het primair gewoon een contactloze vervanging van je bankpas.
Dat zou wel mooi zijn, want iDeal werkt natuurlijk fantastisch....en wat je zegt, de hele SEPA zone zou het moeten gaan gebruiken. I.p.v. het moeten invullen van je pasnummer en CVC code...zo ouderwets.Lrrr schreef op Wednesday 24 April 2019 @ 22:49:
[...]
Overigens ben ik van mening dat er in Europees verband een iDEAL-achtig systeem moet komen, in plaats van de lappendeken aan nationale systemen die we nu hebben. We hebben een hele mooie SEPA-zone/eurozone, maar als je in een ander land online wilt betalen ben je alsnog de lul.
[ Voor 37% gewijzigd door TheVMaster op 24-04-2019 23:36 ]
Dat is destijds door Bunq bevestigd dat ze de (simpele) workaround moesten deactiveren van Apple.JackSparrow schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:33:
[...]
Jij hebt interne bronnen? Dat is volgens mij door niemand ooit bevestigd...
Sterker nog, destijds adverteerder Bunq NL met deze workaround om gebruikers te trekken (heeft Ali destijds in een interview verteld) en een dag later, ineens alle referenties op de NL variant naar Apple Pay verdwenen, alle advertenties hierover verdwenen enz. Was toen al duidelijk dat ze op de vingers zijn getikt.
[ Voor 34% gewijzigd door xoniq op 25-04-2019 00:04 ]
Het grote nadeel aan iDeal is natuurlijk dat het niks anders is dan een overschrijving. Het is een betaling vooraf. Als er een probleempje is met de levering, dan ben je afhankelijk van de leverancier z'n service.JackSparrow schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:33:
Dat zou wel mooi zijn, want iDeal werkt natuurlijk fantastisch....en wat je zegt, de hele SEPA zone zou het moeten gaan gebruiken. I.p.v. het moeten invullen van je pasnummer en CVC code...zo ouderwets.
Een creditcard geeft je een extra loket, en bovendien hebben veel creditcards een aankoopverzekering.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Apple Pay is directe concurrent voor iDeal, en die werkt nog mooier ook want je kan er wereldwijd mee betalen bij elke site die het ondersteunt.
youtube.com/@hisrep
Verwijderd
Wat ik bedoel te zeggen is dat de NL banken hoogstwaarschijnlijk vast zullen houden aan iDeal en op basis daarvan een tegenhanger zullen maken voor Apple Pay.JackSparrow schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:33:
[...]
Ligt dat aan mij, of snap ik de overeenkomst tussen Apple Pay en iDeal niet? Ik kan bij de lokale supermarkt niet met ideal betalen hoor als ik in de winkel ben, wel met Apple Pay.
Tuurlijk kun je met Apple Pay ook online betalen, maar volgens mij is het primair gewoon een contactloze vervanging van je bankpas.
Want wij weten allebei dat zodra Apple Pay doorgang krijgt in NL, de banken veel minder te vertelen hebben
Het is wel anders dan een overschrijving. De ontvanger weet direct dat er betaald is, en waar de betaling voor bedoeld is. De klant hoeft geen rekeningnummer, bedrag en omschrijving in te vullen. Met een overschrijving moet de ontvanger wachten (voor zover dat niet instant is) en de betaling matchen aan de aankoop, en hopen dat de klant de gegevens juist heeft ingevuld.TucanoItaly schreef op donderdag 25 april 2019 @ 07:25:
[...]
Het grote nadeel aan iDeal is natuurlijk dat het niks anders is dan een overschrijving. Het is een betaling vooraf. Als er een probleempje is met de levering, dan ben je afhankelijk van de leverancier z'n service.
Een creditcard geeft je een extra loket, en bovendien hebben veel creditcards een aankoopverzekering.
Verder heb je wel gelijk dat je geen chargeback mogelijkheid hebt met iDeal, maar ook bij credit cards is het zo dat je het eerst mag uitvechten met de leverancier voordat je een chargeback mag indienen. Misschien een voordeel bij louche of onbetrouwbare leveranciers, maar bij mijn bestellingen in binnen- en buitenland over de afgelopen 10 jaar heb ik nog nooit problemen gehad met een leverancier waar een chargeback mij geholpen zou hebben. (Maar als je het ooit nodig hebt is het fijn, ja.)
Aankoopverzekering heb je trouwens niet bij de bunq debit MasterCard. En bij credit cards die dat wel bieden geldt hetzelfde, eerst contact met de leverancier voordat je er aanspraak op kan maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 25-04-2019 08:58 ]
Grappig, ik zit redelijk in de bunq community, maar die heb ik dan even gemist. Ik heb gezien dat bunq de workaround demonstreerde (zat in de zaal) en inderdaad een dag erna waren alle verwijzingen weg. Het is dan ook aannemelijk dat of Apple of een nadere partij (die er belang bij heeft) hier een stokje voor gestoken heeft. Maar voor zover ik het weet is dat nergens bevestigd....dus is het niet waar.xoniq schreef op Wednesday 24 April 2019 @ 23:59:
[...]
Dat is destijds door Bunq bevestigd dat ze de (simpele) workaround moesten deactiveren van Apple.
Sterker nog, destijds adverteerder Bunq NL met deze workaround om gebruikers te trekken (heeft Ali destijds in een interview verteld) en een dag later, ineens alle referenties op de NL variant naar Apple Pay verdwenen, alle advertenties hierover verdwenen enz. Was toen al duidelijk dat ze op de vingers zijn getikt.
[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 25-04-2019 10:39 ]
Nee, Maestros kunnen ook een 19-cijferig nummer hebben. Als ik het me goed herinner staat de CVC op de pas zelf? Heb mijn Rabopas niet bij me dit weekend dus ik kan het even niet nakijken. Wat ik interessant vind is dat het pasnummer bij de Rabobank blijkbaar simpelweg de BIN-code van de Rabobank + je rekeningnummer (zonder NLxxRABO) + nog 3 cijfers is.Hmmbob schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:23:
[...]
Interessant. Ik zie 19 digits, zijn de laatste 3 je CVC?
[ Voor 14% gewijzigd door AlbertJP op 25-04-2019 10:50 ]
Het zijn inderdaad 19 digits. Volgens Rabobank moet je als je Fitbit/Garmin Pay wilt activeren het héle nummer kopiëren en het veld voor cvc leeg laten, dus wellicht is het idd de cvc en probeert Rabobank het instellen zo eenvoudiger te maken. Maar het wordt niet expliciet cvc genoemd.Hmmbob schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:23:
[...]
Interessant. Ik zie 19 digits, zijn de laatste 3 je CVC?
Hoi allemaal
Ik en mijn vrouw overwegen een Bunq Premium te nemen.
Wij hebben nu een en/of rekening bij de Rabobank.
Tevens zijn wij in het bezit van de ANWB Visa card.
Ook hebben we een prepaid MasterCard.
Is een premium Bunq account goed te gebruiken samen zoals een en/of rekening?
Kan je de pasjes koppelen aan de rekening die jij wil?
De MasterCard van Bunq kan je die koppelen aan 1 van de 25 IBAN rekeningen of is die automatisch gekoppeld.
Ik gebruik nu namelijk mijn prepaid creditcard om Apps en iTunes te betalen op deze wijze kan er nooit per ongeluk een app van bijvoorbeeld 100€ worden gekocht.
De MasterCard van Bunq kan je die koppelen aan 1 van de 25 IBAN rekeningen of is die automatisch gekoppeld.
Ik gebruik nu namelijk mijn prepaid creditcard om Apps en iTunes te betalen op deze wijze kan er nooit per ongeluk een app van bijvoorbeeld 100€ worden gekocht.
Ik en mijn vriendin gebruiken beiden een pas. Per transactie wordt bijgehouden met welke pas dit is gedaan, dus kan allemaal prima.rjn27 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:26:
Hoi allemaal
Ja, aan welke rekening je wilt, en wanneer je wilt, realtime via de app.Kan je de pasjes koppelen aan de rekening die jij wil?
Dit werkt net als de 'gewone' maestro pasjes, elke pas is te koppelen aan elke rekening. Je kan zelfs 1 pas koppelen aan 2 rekeningen, en middels de pincode wordt dan de juiste rekening gebruikt. (Ook pincodes kan je realtime veranderen via de app, maar ook een pas blokkeren of deblokkeren).De MasterCard van Bunq kan je die koppelen aan 1 van de 25 IBAN rekeningen of is die automatisch gekoppeld.
Tip; je hebt naast de 3 fysieke passen ook virtuele (mastercard) passen, deze zijn perfect te gebruiken voor enkel online aankopen, en staan volledig los van de fysieke passen, allen met eigen pasnummers en rollende CVC codes.
Ik heb dat toen slechts ergens gelezen, kan de bron zo ff niet terug vinden. Kan ook lariekoek zijn en gebaseerd op geruchten, maar dat laten we dan maar in het midden.JackSparrow schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:37:
[...]
Grappig, ik zit redelijk in de bunq community, maar die heb ik dan even gemist. Ik heb gezien dat bunq de workaround demonstreerde (zat in de zaal) en inderdaad een dag erna waren alle verwijzingen weg. Het is dan ook aannemelijk dat of Apple of een nadere partij (die er belang bij heeft) hier een stokje voor gestoken heeft. Maar voor zover ik het weet is dat nergens bevestigd....dus is het niet waar.
Grappig om het dan een feit te noemen 'zover jij het weet'. Zover ik het weet vergaat morgen de aarde, dus is het waar.Maar voor zover ik het weet is dat nergens bevestigd....dus is het niet waar.

Bedankt voor alle antwoorden.xoniq schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:34:
[...]
Ik en mijn vriendin gebruiken beiden een pas. Per transactie wordt bijgehouden met welke pas dit is gedaan, dus kan allemaal prima.
[...]
Ja, aan welke rekening je wilt, en wanneer je wilt, realtime via de app.
[...]
Dit werkt net als de 'gewone' maestro pasjes, elke pas is te koppelen aan elke rekening. Je kan zelfs 1 pas koppelen aan 2 rekeningen, en middels de pincode wordt dan de juiste rekening gebruikt. (Ook pincodes kan je realtime veranderen via de app, maar ook een pas blokkeren of deblokkeren).
Tip; je hebt naast de 3 fysieke passen ook virtuele (mastercard) passen, deze zijn perfect te gebruiken voor enkel online aankopen, en staan volledig los van de fysieke passen, allen met eigen pasnummers en rollende CVC codes.
Nog even voor de duidelijkheid ik kan dus bijvoorbeeld 25€ storten op een IBAN nummer daar een virtuele MasterCard aan koppelen. Als het bedrag op is heeft dat geen consequenties voor de andere rekeningen.
Dit zou dan een prima vervanger zijn voor Pay2day.
Apple Pay en iDeal zijn helemaal geen tegenpolen. Het is niet hetzelfde. Apple Pay is gewoon een manier van pinnen zonder pas. iDeal is een digitale overschrijving. Ik zal niet weten hoe ik middels iDeal mijn boodschappen bij de kassa van de Jumbo moet betalen.
Het zou mooi zijn als er gewoon de mogelijkheid kwam om te kunnen kiezen bij de banken. Dan maar 3 euro per maand betalen voor een pakket waar Apple Pay inzit. Die Nederlandse banken moeten zich niet aanstellen over de kosten. Ze wassen geld bij bakken wit en investeren het in de meest onzinnige en dubieuze projecten. Nee, banken in Nederland zitten er echt wel warmpjes bij. Bovendien zal ook niet iedere Apple user met Apple Pay gaan betalen. Het gaat geen gemeengoed worden zoals de pinpas, dus het verlies (als ze er al verlies op maken) zal minimaal zijn.
Waarom wel die nutteloze investeringen in het kunnen betalen met een ring?!
Mooi dat het kan, maar ik heb er nog nooit iemand mee in het wild gezien. De ING daarintegen heeft geïnvesteerd in een animatie. Ja, een animatie die je krijgt te zien als je een qr code scant bij een iDeal betaling. WTF? Dat zijn compleet nutteloze investeringen!
*rimave zet zijn banken-klaag-hoed weer af*
Het zou mooi zijn als er gewoon de mogelijkheid kwam om te kunnen kiezen bij de banken. Dan maar 3 euro per maand betalen voor een pakket waar Apple Pay inzit. Die Nederlandse banken moeten zich niet aanstellen over de kosten. Ze wassen geld bij bakken wit en investeren het in de meest onzinnige en dubieuze projecten. Nee, banken in Nederland zitten er echt wel warmpjes bij. Bovendien zal ook niet iedere Apple user met Apple Pay gaan betalen. Het gaat geen gemeengoed worden zoals de pinpas, dus het verlies (als ze er al verlies op maken) zal minimaal zijn.
Waarom wel die nutteloze investeringen in het kunnen betalen met een ring?!
Mooi dat het kan, maar ik heb er nog nooit iemand mee in het wild gezien. De ING daarintegen heeft geïnvesteerd in een animatie. Ja, een animatie die je krijgt te zien als je een qr code scant bij een iDeal betaling. WTF? Dat zijn compleet nutteloze investeringen!
*rimave zet zijn banken-klaag-hoed weer af*
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Je vergeet iets... met Apple Pay kun je ook online betalingen doen bij webwinkels. Met name in de toekomst waarbij klanten steeds meer bij Europese webwinkels bestellen wordt dat een flinke bedreiging van iDeal want met name al die buitenlandse winkels zullen eerder kiezen voor Apple Pay support dan iDeal...rimave schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:37:
Apple Pay en iDeal zijn helemaal geen tegenpolen. Het is niet hetzelfde. Apple Pay is gewoon een manier van pinnen zonder pas. iDeal is een digitale overschrijving. Ik zal niet weten hoe ik middels iDeal mijn boodschappen bij de kassa van de Jumbo moet betalen.
youtube.com/@hisrep
Ware het niet dat we nog steeds een heleboel mensen hebben die geen apparaat hebben (of willen hebben) die geschikt is voor Apple Pay.
iDeal is een betaalmethode voor de Nederlandse markt en webwinkels die zich richten op de Nederlandse markt zullen zeker overwegen om iDeal te ondersteunen. Webwinkels die zich richten op Apple Pay gebruikers zullen Apple Pay ondersteuning overwegen. Het een sluit het ander ook niet uit.
En daarnaast, bijna alle webwinkels gebruiken een betaalprovider, ondersteuning voor een betaalmethode kan je als beheerder tegenwoordig gewoon aanvinken als je akkoord gaat met de voorwaarden en tarieven die de betaalprovider daarvoor hanteert. Een buitenlandse webshop kan op die manier probleemloos iDeal aanbieden, en een Nederlandse webshop Apple Pay.
iDeal is een betaalmethode voor de Nederlandse markt en webwinkels die zich richten op de Nederlandse markt zullen zeker overwegen om iDeal te ondersteunen. Webwinkels die zich richten op Apple Pay gebruikers zullen Apple Pay ondersteuning overwegen. Het een sluit het ander ook niet uit.
En daarnaast, bijna alle webwinkels gebruiken een betaalprovider, ondersteuning voor een betaalmethode kan je als beheerder tegenwoordig gewoon aanvinken als je akkoord gaat met de voorwaarden en tarieven die de betaalprovider daarvoor hanteert. Een buitenlandse webshop kan op die manier probleemloos iDeal aanbieden, en een Nederlandse webshop Apple Pay.
Klopt helemaal. Zijn onafhankelijke rekeningen.rjn27 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:16:
[...]
Bedankt voor alle antwoorden.
Nog even voor de duidelijkheid ik kan dus bijvoorbeeld 25€ storten op een IBAN nummer daar een virtuele MasterCard aan koppelen. Als het bedrag op is heeft dat geen consequenties voor de andere rekeningen.
Dit zou dan een prima vervanger zijn voor Pay2day.
Had daar even eenxoniq schreef op Thursday 25 April 2019 @ 19:37:
[...]
Ik heb dat toen slechts ergens gelezen, kan de bron zo ff niet terug vinden. Kan ook lariekoek zijn en gebaseerd op geruchten, maar dat laten we dan maar in het midden.
[...]
Grappig om het dan een feit te noemen 'zover jij het weet'. Zover ik het weet vergaat morgen de aarde, dus is het waar.
Maar waarom zouden buitenlandse webshops moeten kiezen voor een puur Nederlandse betaalmethode, als ze ook kunnen kiezen voor iets met een grotere groep gebruikers (Apple Pay, Google Pay)?DeNachtwacht schreef op Thursday 25 April 2019 @ 21:51:
[...]
Je vergeet iets... met Apple Pay kun je ook online betalingen doen bij webwinkels. Met name in de toekomst waarbij klanten steeds meer bij Europese webwinkels bestellen wordt dat een flinke bedreiging van iDeal want met name al die buitenlandse winkels zullen eerder kiezen voor Apple Pay support dan iDeal...
[ Voor 38% gewijzigd door TheVMaster op 26-04-2019 00:03 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door TheVMaster op 26-04-2019 00:03 ]
Lees goed wat ik zeg... daarom is Apple Pay hier invoeren voor de Nederlandse banken dus geen goed idee. Ze creëeren er namelijk een concurrent voor hun eigen iDeal mee.JackSparrow schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 00:01:
Maar waarom zouden buitenlandse webshops moeten kiezen voor een puur Nederlandse betaalmethode, als ze ook kunnen kiezen voor iets met een grotere groep gebruikers (Apple Pay, Google Pay)?
youtube.com/@hisrep
-
[ Voor 99% gewijzigd door MelvinW op 06-07-2020 15:58 ]
Waarom zouden ze dat niet doen als ze zich (ook) richten op de Nederlandse markt? Een webshop kan prima meerdere betaalmethoden naast elkaar aanbieden. Het is niet alsof door iDeal aan te bieden Apple Pay niet meer aangeboden kan worden.JackSparrow schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 00:01:
[...]
Maar waarom zouden buitenlandse webshops moeten kiezen voor een puur Nederlandse betaalmethode, als ze ook kunnen kiezen voor iets met een grotere groep gebruikers (Apple Pay, Google Pay)?
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 26-04-2019 06:30 ]
Je kunt met zijn tweetjes ook een "bunq Joint" account nemen ipv van ieder een Premium account.
Dit scheelt behoorlijk in de kosten. Voor details zie: https://www.bunq.com/pricing/joint
Dit scheelt behoorlijk in de kosten. Voor details zie: https://www.bunq.com/pricing/joint
rjn27 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:26:
Hoi allemaal
Kan me niet voorstellen dat dat het argument is. Er zijn meer landen met een 'lokale' iDeal variant en die landen hebben gewoon Apple Pay.DeNachtwacht schreef op Friday 26 April 2019 @ 00:07:
[...]
Lees goed wat ik zeg... daarom is Apple Pay hier invoeren voor de Nederlandse banken dus geen goed idee. Ze creëeren er namelijk een concurrent voor hun eigen iDeal mee.
Dat kan natuurlijk ook gewoon. Amazon en AliExpress doen dat ook....maar als je wat wilt kopen in een wat 'kleinere' buitenlandse webshop, dan kom je vooral Mastercard, Visa, Apple Pay, etc tegen.Zr40 schreef op Friday 26 April 2019 @ 06:28:
[...]
Waarom zouden ze dat niet doen als ze zich (ook) richten op de Nederlandse markt? Een webshop kan prima meerdere betaalmethoden naast elkaar aanbieden. Het is niet alsof door iDeal aan te bieden Apple Pay niet meer aangeboden kan worden.
[ Voor 28% gewijzigd door TheVMaster op 26-04-2019 13:37 ]
Bunq joint heeft nu 4 passen in plaats van 3, voor het geval dat de drempel was voor sommigen 
bronA few weeks ago we introduced bunq Joint as our newest membership 👫👬👭. We loved your enthusiasm and have collected all your different wishes and feedback for this membership over the past few weeks. Today we're happy to announce a small, yet big, upgrade...
Now with your bunq Joint membership, you can have up to 4 cards included in total , instead of the original 3 💳 🙌. This means that as usual with bunq you can order either a Maestro or a Mastercard (or both), whatever fits your daily usage best.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Misschien is concurrent het verkeerde woord, maar je geeft als Nederlandse bank de macht aan een 3e partij die vele, vele malen groter is dan jij.MelvinW schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 02:56:
Waarom zou dat een concurrent worden?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Da's wel een goeie upgrade ja, precies dat hobbeltje wat het de moeite waard maakt!2Dutch schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:55:
Bunq joint heeft nu 4 passen in plaats van 3, voor het geval dat de drempel was voor sommigen
[...]
bron
Maar nog steeds, denk dat het nuttiger geweest was als ze gewoon het bestellen van extra passen aangezet hadden
Maar is bunq joint nou voor max 2? hoorde sommige mensen roepen dat je ook bunq joint voor 3 personen kan gebruiken. Bijvoorbeeld een gezin. Dat gaat nu lukken met 4 passen.
nevermind. Zag de faq al. Kan prima dus.
[ Voor 12% gewijzigd door Nicap op 26-04-2019 20:19 ]
Idd in principe onbeperkt, maar met 3 of 4 ben je waarschijnlijk beter af met een pack. Afhankelijk van je wensen natuurlijk.Nicap schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:15:
Maar is bunq joint nou voor max 2? hoorde sommige mensen roepen dat je ook bunq joint voor 3 personen kan gebruiken. Bijvoorbeeld een gezin. Dat gaat nu lukken met 4 passen.
Vanmiddag viel er opeens een pakketje van bunq door de brievenbus. Had een tijd lang me ingespannen op Together. Dat vonden ze leuk, dus kreeg een reep Tony's Chocolonely opgestuurd.
Nice, je kan nu ook makkelijk een export maken van 1 transactie. Hoef je geen screenshot te maken.
Nice, hoe doe je dat? Heb laatst nog zitten zoeken naar een dergelijke functie (net ook weer even) maar kan het niet vinden...Kasparov schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 07:26:
Nice, je kan nu ook makkelijk een export maken van 1 transactie. Hoef je geen screenshot te maken.
Een screenshot is niet ideaal, staat je rekeningnummer niet op. Bij "export statement" kun je alleen een datum-range selecteren (zou beter zijn als je daar ook kon zoeken/filteren)
Ah, gevonden.. bij uitgaande transacties staat'ie wel idd, raar dat ze juist bij inkomende transacties niet staan...
Verwijderd
Hier een wat mindere ervaring met Bunq prive. Ze vonden het verdacht dat er 3 grote bestellingen van een webshop retour waren geboekt door een webshop. Of ik dat even haarfijn moest uitleggen waarom.
Qua privacy oogpunt snap ik dit niet, en vraag me af of het mag. Ga mijn premium account maar eens opzeggen. Dit soort geintjes hou ik niet van.
Qua privacy oogpunt snap ik dit niet, en vraag me af of het mag. Ga mijn premium account maar eens opzeggen. Dit soort geintjes hou ik niet van.
Natuurlijk mag dat, sterker nog, iedere bank heeft een wettelijke plicht om verdachte activiteit te onderzoeken. Hetzelfde zou je overkomen als ING, ABN of Rabo vindt dat je activiteit verdacht is.Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:04:
Hier een wat mindere ervaring met Bunq prive. Ze vonden het verdacht dat er 3 grote bestellingen van een webshop retour waren geboekt door een webshop. Of ik dat even haarfijn moest uitleggen waarom.
Jij weet dat de terugboekingen volkomen legitiem zijn, maar bunq (of welke bank dan ook) kan dat niet zomaar aannemen. In de geschiedenis zijn er al genoeg voorvallen geweest waarbij een onschuldige tussenpartij (de webshop die je terugbetaalt) toch fraude of witwassen heeft gefaciliteerd en de ontvanger (of een derde partij) daar slachtoffer van is geworden.
Blijkbaar heeft dit bepaalde controles getriggerd en word je nu gevraagd om specifieke details. Jij kan aantonen dat er niets aan de hand is, en compliance is weer tevreden.
Had je liever gehad dat je account zonder waarschuwing was geblokkeerd, zoals iemand in dit topic een tijd terug had gemeld? Dat ze nu vragen om uitleg vind ik een enorme verbetering
Verwijderd
Mwah, heb 3 keer een terugboeking meegemaakt van hetzelfde grote bedrag bij ING en nog nooit wat van gehoord. Dus. Een account sluiten waar 5K opstaat mag lijkt me niet, kan toch niet mijn geld zomaar kwijt zijn?!Zr40 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:18:
[...]
Natuurlijk mag dat, sterker nog, iedere bank heeft een wettelijke plicht om verdachte activiteit te onderzoeken. Hetzelfde zou je overkomen als ING, ABN of Rabo vindt dat je activiteit verdacht is.
Jij weet dat de terugboekingen volkomen legitiem zijn, maar bunq (of welke bank dan ook) kan dat niet zomaar aannemen. In de geschiedenis zijn er al genoeg voorvallen geweest waarbij een onschuldige tussenpartij (de webshop die je terugbetaalt) toch fraude of witwassen heeft gefaciliteerd en de ontvanger (of een derde partij) daar slachtoffer van is geworden.
Blijkbaar heeft dit bepaalde controles getriggerd en word je nu gevraagd om specifieke details. Jij kan aantonen dat er niets aan de hand is, en compliance is weer tevreden.
Had je liever gehad dat je account zonder waarschuwing was geblokkeerd, zoals iemand in dit topic een tijd terug had gemeld? Dat ze nu vragen om uitleg vind ik een enorme verbetering
Het zou kunnen dat ING andere risicomodellen heeft dan bunq. Of ze hebben het wel gezien, en een inschatting gemaakt dat het waarschijnlijk wel in orde is. Of je gebruikt de ene rekening alleen voor die ene webshop, en de andere rekening voor je salaris en dagelijkse betalingen. Of .... Er zijn talloze redenen mogelijk waarom dit geval nu wel opgemerkt wordt, en de vorige keer bij ING niet.Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:31:
[...]
Mwah, heb 3 keer een terugboeking meegemaakt van hetzelfde grote bedrag bij ING en nog nooit wat van gehoord.
Nee, je geld ben je niet kwijt als je account gesloten wordt. Het is immers jouw geld. In het geval dat het account per direct wordt gesloten (en dus niet met een opzegtermijn) dan zal bunq het saldo terugboeken naar een rekening die op jouw naam staat.Een account sluiten waar 5K opstaat mag lijkt me niet, kan toch niet mijn geld zomaar kwijt zijn?!
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2019 18:42 ]
Heheh, ja over de capaciteit van ING om witwassen te herkennen (of beter gezegd het gebrek daaraan) is inderdaad het één en ander bekend... Maar om dat nou als iets positiefs te beschouwen?Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:31:
[...]
Mwah, heb 3 keer een terugboeking meegemaakt van hetzelfde grote bedrag bij ING en nog nooit wat van gehoord. Dus. Een account sluiten waar 5K opstaat mag lijkt me niet, kan toch niet mijn geld zomaar kwijt zijn?!
Niet helemaal. Sprak van de week met Enrico op Twitter. Zijn bankrekening was al twee weken geblokkeerd en bunq wilde ook niet meer met hem in gesprek.Zr40 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:40:
[...]
Het zou kunnen dat ING andere risicomodellen heeft dan bunq. Of ze hebben het wel gezien, en een inschatting gemaakt dat het waarschijnlijk wel in orde is. Of je gebruikt de ene rekening alleen voor die ene webshop, en de andere rekening voor je salaris en dagelijkse betalingen. Of .... Er zijn talloze redenen mogelijk waarom dit geval nu wel opgemerkt wordt, en de vorige keer bij ING niet.
[...]
Nee, je geld ben je niet kwijt als je account gesloten wordt. Het is immers jouw geld. In het geval dat het account per direct wordt gesloten (en dus niet met een opzegtermijn) dan zal bunq het saldo terugboeken naar een rekening die op jouw naam staat.
Het bleek te gaan om een betaling van een bestelling van iemand wiens account was gehackt. Hij heeft dus de bestelling alsnog moeten leveren aan de hacker én het geld terugbetalen aan het slachtoffer. Dat was voor bunq nog niet voldoende, want er is gevraagd om aanvullend bewijs.
Het kost enorm veel tijd, maar hij kan zijn geld ondertussen nog steeds niet gebruiken.
Het grootste nadeel van bunq vind ik eigenlijk dat je alleen contact kan krijgen via de chat. Als bunq je niet verder wil of kan helpen, wordt de chat gesloten. Probeer dan maar eens contact te krijgen.
Bij ING pak je dan je ID, ga je naar kantoor en krijg je uitleg over de gang van zaken. Wat mij betreft moet bunq een speciale Compliance-lijn op gaan zetten.
Ik snap dat je geld uiteindelijk niet weg is, maar een tot acht weken geen toegang tot je geld hebben is toch wel lastig.
* Ik ben ook weleens geblokkeerd door ABN. Maar even bellen en het is weer opgelost. Dat is bij bunq wel anders, helaas. :-((
[ Voor 3% gewijzigd door Dennisweb op 27-04-2019 22:12 ]
Dat dit soort bugs bestaan geeft me echt nachtmerries.
https://together.bunq.com...rstuurde-onbeperkt-aantal
Gelukkig (naar eigen zeggen) bij niemand anders voorgekomen en nu meteen hotfixed, maar holy shit zeg...
Het zal je maar gebeuren, maar dan naar de rekening van een derde partij ipv je een eigen rekening terwijl je aardig wat centen hebt staan. Woah. o0
Heb eerder wat slordigheidjes gezien en dan denk je "maar ze zullen het bij betalingen wel zware extra checks geven, dat is immers de core functionaliteit". Zie je dat. Spooky.
Afijn, laten we hopen dat het inderdaad eenmalig is en niet meer van dat soort loopholes kunnen optreden. Hoop dan ook dat bunq hier aandacht aan besteed en meteen gaat testen op meer van dit soort mogelijke problemen. Auditten die hap, zekere voor het onzekere nemen.
Een zal het met uitsluitend een virtuele moeten doen. Goed dat ze dat aangepast hebben. 

Stuk voor stuk superieur vanuit het oogpunt van de klant imho. Net als Apple Pay, maarja.
Gelukkig (naar eigen zeggen) bij niemand anders voorgekomen en nu meteen hotfixed, maar holy shit zeg...

Heb eerder wat slordigheidjes gezien en dan denk je "maar ze zullen het bij betalingen wel zware extra checks geven, dat is immers de core functionaliteit". Zie je dat. Spooky.
Afijn, laten we hopen dat het inderdaad eenmalig is en niet meer van dat soort loopholes kunnen optreden. Hoop dan ook dat bunq hier aandacht aan besteed en meteen gaat testen op meer van dit soort mogelijke problemen. Auditten die hap, zekere voor het onzekere nemen.
Erg goede keuze, je hoorde daar veel geklaag over omdat een oneven nummer passen gewoon behoorlijk irritant was. Je deelt het met je partner en jullie willen allebei een Maestro en MasterCard? Jammer joh.2Dutch schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:55:
[...]
bron
Is die er niet al? Mastercard, VISA, AMEX, noem 't maar op.DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 00:07:
[...]
Lees goed wat ik zeg... daarom is Apple Pay hier invoeren voor de Nederlandse banken dus geen goed idee. Ze creëeren er namelijk een concurrent voor hun eigen iDeal mee.
Stuk voor stuk superieur vanuit het oogpunt van de klant imho. Net als Apple Pay, maarja.
[ Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 28-04-2019 01:09 ]
Oei! Slordig! Het was dus niet alleen via bunqDesktop maar ook via de Android-app mogelijk. Wat mij betreft mogen de ontwikkelaars er wel iets meer bij stilstaan dat er ontwikkeld wordt voor een echte bank. Soms heb ik bij bunq meer een PayPal/Bitcoinwallet gevoel dan dat het een echte bank is.WhatsappHack schreef op zondag 28 april 2019 @ 01:07:
Gelukkig (naar eigen zeggen) bij niemand anders voorgekomen en nu meteen hotfixed, maar holy shit zeg...Het zal je maar gebeuren, maar dan naar de rekening van een derde partij ipv je een eigen rekening terwijl je aardig wat centen hebt staan. Woah. o0
Voorop lopen op gebied van ontwikkeling is leuk, maar ik twijfel soms wel of bunq de veiligheid wel voldoende op orde heeft. Oprecht een zorgelijk verschijnsel.
Wat mij betreft lijkt me een audit op gebied van compliance en security geen overbodige luxe. Ali wilde met bunq niet te snel groeien, om dit soort dingen juist te voorkomen.
N26 en Revolut groeiden als kool en kregen mega-investeringen. Met name bij N26 zie je nu wel dat de BaFin verstrengd toezicht houdt. Juist dit soort fouten leiden bij de BaFin - samen met indicaties dat er geld wordt witgewassen - tot onderzoeken naar N26.
Eerlijk gezegd zie ik dat bij bunq ook wel gebeuren. Er zijn immers relatief veel Marktplaats- en CJIB-oplichters actief. Dat leidt tot snellere bevriezingen van rekeningen zoals @Verwijderd ook al deelde. Aan de ene kant een goed ding, maar ik kan me er zeker in vinden als de DNB bunq wat verder onder een vergrootglas zal gaan leggen.
Ben geen bunq-hater. Ik vind het een goed concept waar ik van onder de indruk ben. Neemt niet weg dat wat mij betreft een aantal dingen anders moeten daar.
@Dennisweb Ik kan een sadistische gedachte dat hij nu geblokkeerd wordt door compliance vanwege verdachte transacties niet onderdrukken.
Dat zou ergens best grappig zijn.
Anyway, ja dit soort bugs mogen nooit voorkomen. Dat systeem moet zelf toch ook zien dat er veel identieke transacties in korte tijd worden gedaan? Een paar, ook slordig (en al helemaal een probleem als ‘t grote transacties zijn) maar alé. Maar 8000 pogingen!? Oo
Anyway, ja dit soort bugs mogen nooit voorkomen. Dat systeem moet zelf toch ook zien dat er veel identieke transacties in korte tijd worden gedaan? Een paar, ook slordig (en al helemaal een probleem als ‘t grote transacties zijn) maar alé. Maar 8000 pogingen!? Oo
[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 28-04-2019 02:03 ]
Iemand nog een plekje over in een pack?
Zou top zijn!
Zou top zijn!
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
Idd "woah". Binnen een uur, in het weekend, antwoord en een oplossing van een developer! Dat is wel erg netjes!WhatsappHack schreef op zondag 28 april 2019 @ 01:07:
Gelukkig (naar eigen zeggen) bij niemand anders voorgekomen en nu meteen hotfixed, maar holy shit zeg...Het zal je maar gebeuren, maar dan naar de rekening van een derde partij ipv je een eigen rekening terwijl je aardig wat centen hebt staan. Woah. o0
Ja super netjes, maar wel dieptriest dat zo’n extreem gevaarlijke bug in de core software van een bank zit. Ik zou ook niet anders verwachten dan dat daar iemand desnoods z’n bed voor uit komt... Het had echter überhaupt niet mogen gebeuren. Maar goed, je kan alles wel goed proberen te praten natuurlijk en het werkelijke probleem negeren.mcDavid schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:30:
[...]
Idd "woah". Binnen een uur, in het weekend, antwoord en een oplossing van een developer! Dat is wel erg netjes!
[ Voor 17% gewijzigd door WhatsappHack op 28-04-2019 12:48 ]
Uh ja, wat dat betreft ben ik erg van het motto: waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt... Het gaat er vooral om hoe je ze oplost.
We hoeven niet de illusie te hebben dat andere banken niet of minder vatbaar zouden zijn voor dit soort dingen. Of ja, andere banken bieden überhaupt geen open API aan dus had je deze fout misschien niet kunnen maken... Maar ja als je die tour op gaat kun je nooit wat innoveren.
We hoeven niet de illusie te hebben dat andere banken niet of minder vatbaar zouden zijn voor dit soort dingen. Of ja, andere banken bieden überhaupt geen open API aan dus had je deze fout misschien niet kunnen maken... Maar ja als je die tour op gaat kun je nooit wat innoveren.
Voor de volledigheid vergeten we maar even dat '0 maanden' in de Android app ook mogelijk wasmcDavid schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:45:
Of ja, andere banken bieden überhaupt geen open API aan dus had je deze fout misschien niet kunnen maken...
Maar aangezien dit de eerste keer is dat dit ooit gebeurd is, zou het dan goed kunnen dat er voor de app wel een safeguard was.
En hierop aanvullend, het kan goed zijn dat dit al 10x gebeurt is bij een andere bank, maar daar hebben we geen verzameltopics van dus zullen we dat niet snel weten.mcDavid schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:45:
Uh ja, wat dat betreft ben ik erg van het motto: waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt... Het gaat er vooral om hoe je ze oplost.
Ja alles kan en het kan hel en verdoemenis zijn bij andere banken, sure. Maar hier gaat het om bunq.
De vinger dan ergens anders heenwijzen met een “maar zij (misschien) ook” is raar en totaal niet relevant. Bunq heeft een fout gemaakt, niets meer, niets minder. Bunq, niet een andere bank. Dat andere banken dat “misschien” ook doen of gedaan hebben maakt het niet opeens minder erg dat het “ook” bij bunq gebeurt.
(Alle banken hebben nu een API trouwens.)
Het interesseert mij vrij weinig wat andere banken misschien wel of niet doen noch wel of niet goed gedaan hebben en hoe goed of slecht het met hun beveiliging gesteld is, t gaat mij om bunq. En al helemaal niet zonder bewijs, in deze social media dagen hoor je ‘t meestal wel er zoiets bij een grote partij gebeurt.
Fouten kunnen idd gebeuren trouwens, zeer zeker. Ook grove fouten, code kan nu eenmaal complex zijn. Maar dit was niet enkel een redelijk slordige bug, er blijkt ook nog eens niets te zijn dat zo’n bug kan opvangen - het kon zonder dat het een strobreed in de weg werd gelegd doorgaan tot, volgens bunq, 8000 transacties. Dat is wat ik werkelijk schokkend vind... Als je weet dat mensen fouten kunnen maken in de code, zorg dan bij zoiets enorm belangrijks als betalingsverkeer dat er nog een systeem is dat ingrijpt! Na een paar identieke overschrijvingen zou dat al gehalt moeten zjjn, maar nee: 8000 identieke transacties zonder probleem. Waarom greep niets in? Dat is voor mij een nog belangrijkere vraag dan waarom die andere bug er in zat. Dát kan gebeuren, no big deal. Maar als het dan op z’n dooie gemakje door kan gaan: ja, daar schrik ik wel van.
Maar goed, “ach, foutje kan gebeuren, niets aan de hand” kan je ook denken.
Ik kijk liever wat kritischer naar een partij die m’n geld (deels) in bewaring heeft.
En het lijkt me eigenlijk dat je juist kritisch moet zijn als je grove problemen ziet, het achteloos verwerpen alsof het de normaalste zaak van de wereld is help je niemand mee - ook bung niet. Er is een tijd voor loven en een tijd voor beleren.
Nu is het even dat laatste, en je bezorgdheid kenbaar maken incl de pijnpunten moet je altijd doen - kan de partij waar het om gaat ook weer van leren. 
Anyway, zie een medewerker op Together die toezegt dat er een audit gedaan wordt. Lijkt me een heel strak plan! Alles nalopen en extra safeguards inbouwen om andere bugs op te vangen in de toekomst. En hopen dat ze dat écht doen, dit had nooit mogen gebeuren.
We zullen zien. Deze is nu iig gepatched, hopen dat een audit alle andere problemen ook vindt en ze redundante veiligheidsmechanismen inbouwen.
Het interesseert mij vrij weinig wat andere banken misschien wel of niet doen noch wel of niet goed gedaan hebben en hoe goed of slecht het met hun beveiliging gesteld is, t gaat mij om bunq. En al helemaal niet zonder bewijs, in deze social media dagen hoor je ‘t meestal wel er zoiets bij een grote partij gebeurt.
Fouten kunnen idd gebeuren trouwens, zeer zeker. Ook grove fouten, code kan nu eenmaal complex zijn. Maar dit was niet enkel een redelijk slordige bug, er blijkt ook nog eens niets te zijn dat zo’n bug kan opvangen - het kon zonder dat het een strobreed in de weg werd gelegd doorgaan tot, volgens bunq, 8000 transacties. Dat is wat ik werkelijk schokkend vind... Als je weet dat mensen fouten kunnen maken in de code, zorg dan bij zoiets enorm belangrijks als betalingsverkeer dat er nog een systeem is dat ingrijpt! Na een paar identieke overschrijvingen zou dat al gehalt moeten zjjn, maar nee: 8000 identieke transacties zonder probleem. Waarom greep niets in? Dat is voor mij een nog belangrijkere vraag dan waarom die andere bug er in zat. Dát kan gebeuren, no big deal. Maar als het dan op z’n dooie gemakje door kan gaan: ja, daar schrik ik wel van.
Maar goed, “ach, foutje kan gebeuren, niets aan de hand” kan je ook denken.
Anyway, zie een medewerker op Together die toezegt dat er een audit gedaan wordt. Lijkt me een heel strak plan! Alles nalopen en extra safeguards inbouwen om andere bugs op te vangen in de toekomst. En hopen dat ze dat écht doen, dit had nooit mogen gebeuren.
We zullen zien. Deze is nu iig gepatched, hopen dat een audit alle andere problemen ook vindt en ze redundante veiligheidsmechanismen inbouwen.
Ik heb mijn avontuur bij bunq maar eens beëindigd en ben weer teruggegaan naar een traditionele bank (ASN).
Waarom? Onder andere;
* Ik heb eens eerder in dit topic verteld dat ze een automatische incasso van ruim 800 euro niet afgeschreven hadden, door een 'bug'. Daar kwamen ze welgeteld 9 maanden later een keer achter, ondanks dat ik er toentertijd uitgebreid naar gevraagd heb met support. Dat soort bugs kunnen simpelweg niet als bank. Hoe sneu moet je code zijn als je je automatische incasso's, mijns inziens core bank-functionaliteit, weet up te fucken.
* Ik zal wel te nationalistisch zijn, maar ik ben er helemaal klaar mee om alles naar Engels te moeten vertalen als ik een vraag heb. (Of dat ze Google Translate gebruiken om er dan maar het beste van te maken...)
* Voor mijn gevoel wordt de app (en al het andere) iedere x maanden weer helemaal overhoop gegooid. Dan weer de QR-scanner als knop binnen een van de tabs, dan weer als aparte optie in een tab zelf. Waarschijnlijk ben ik zelf veranderingsmoe, maar ik mis gewoon een solide interactie die niet volgende week weer compleet anders kan zijn.
Waarom? Onder andere;
* Ik heb eens eerder in dit topic verteld dat ze een automatische incasso van ruim 800 euro niet afgeschreven hadden, door een 'bug'. Daar kwamen ze welgeteld 9 maanden later een keer achter, ondanks dat ik er toentertijd uitgebreid naar gevraagd heb met support. Dat soort bugs kunnen simpelweg niet als bank. Hoe sneu moet je code zijn als je je automatische incasso's, mijns inziens core bank-functionaliteit, weet up te fucken.
* Ik zal wel te nationalistisch zijn, maar ik ben er helemaal klaar mee om alles naar Engels te moeten vertalen als ik een vraag heb. (Of dat ze Google Translate gebruiken om er dan maar het beste van te maken...)
* Voor mijn gevoel wordt de app (en al het andere) iedere x maanden weer helemaal overhoop gegooid. Dan weer de QR-scanner als knop binnen een van de tabs, dan weer als aparte optie in een tab zelf. Waarschijnlijk ben ik zelf veranderingsmoe, maar ik mis gewoon een solide interactie die niet volgende week weer compleet anders kan zijn.
Verwijderd
Het enige voordeel aan Bunq(Free) is voor mij de mogelijkheid tot realtime opwaarderen met mijn N26 rekening via Sofort. Maar is nu ook verleden tijd met Instant Payments.Intercity schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:27:
Ik heb mijn avontuur bij bunq maar eens beëindigd en ben weer teruggegaan naar een traditionele bank (ASN).
Waarom? Onder andere;
Ik ben helemaal teruggegaan naar Bunq Free en heb dus ook geen Apple Pay meer. Hoewel ik Apple Pay fantastisch vind, vind ik dat er bij bunq nog te veel dingen fout gaan. Zoals de hierboven genoemde bug, mensen wiens bankrekening weken bevroren worden en de overdreven achterdocht bij de Compliance-afdeling.
Ik snap dat ING te weinig gedaan heeft tegen witwassen, maar je kan het ook overdrijven. Gewoon de deur dichtgooien en zeggen: 'jongens, we reageren wel wanneer we weer wat te melden hebben', terwijl daar toch voor een paar duizend euro op de rekening staat gaat er bij mij niet in.
bunq heeft wel bij me losgemaakt dat ik ben overgestapt met mijn betaalrekening van ABN naar ING. Ik vind de app van ING zeer fijn en het komt dicht in de buurt van bunq qua functionaliteiten.
Ik snap dat ING te weinig gedaan heeft tegen witwassen, maar je kan het ook overdrijven. Gewoon de deur dichtgooien en zeggen: 'jongens, we reageren wel wanneer we weer wat te melden hebben', terwijl daar toch voor een paar duizend euro op de rekening staat gaat er bij mij niet in.
bunq heeft wel bij me losgemaakt dat ik ben overgestapt met mijn betaalrekening van ABN naar ING. Ik vind de app van ING zeer fijn en het komt dicht in de buurt van bunq qua functionaliteiten.
Verwijderd
Na een tijdje gebruik te hebben gemaakt van Bunq Free switch ik toch terug naar Knab. De reden is heel simpel. Het overzicht en betaalafschriften zijn mi. niet heel helder (ik moet telkens de data selecteren) en enkele partijen weigeren deze betaalafschriften omdat er onderaan staat "Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend"..
Hoewel ik het liefst N26 volledig zou willen gebruiken als 'hoofdbankrekening' maar deze hier nog niet voor klaar is denk ik dat het beter is om toch bij Knab te blijven (ook omdat ze per volgend jaar storten gaan aanbieden wss)
Hoewel het gebruiksgemak bij Bunq erg hoog scoort en de support je vaak snel helpt is het denk ik toch niks voor mij en 7,99 per maand ga ik er niet voor betalen.
Hoewel ik het liefst N26 volledig zou willen gebruiken als 'hoofdbankrekening' maar deze hier nog niet voor klaar is denk ik dat het beter is om toch bij Knab te blijven (ook omdat ze per volgend jaar storten gaan aanbieden wss)
Hoewel het gebruiksgemak bij Bunq erg hoog scoort en de support je vaak snel helpt is het denk ik toch niks voor mij en 7,99 per maand ga ik er niet voor betalen.
voor mensen die, net als ik, de ING als hoofdbank hebben en Apple Pay gebruiken via de bunq methode, Apple Pay komt eindelijk naar Nederland (ING)
https://www.ing.nl/nieuws...e_pay_naar_nederland.html
bunq!

Verwijderd
ING heeft het alleen aangekondigd. Voor hetzelfde geld zijn de andere banken er eerder mee dan ING.Geert1976 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:16:
voor mensen die, net als ik, de ING als hoofdbank hebben en Apple Pay gebruiken via de bunq methode, Apple Pay komt eindelijk naar Nederland (ING)
![]()
![]()
![]()
bunq!
ja en voor hetzelfde geld gaat het later vandaag regenen.Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:17:
[...]
ING heeft het alleen aangekondigd. Voor hetzelfde geld zijn de andere banken er eerder mee dan ING.
Zelfde hier! Hoewel ik nog zeer twijfel. ING heeft namelijk geen 25 betaalrekeningen (extra rekening kost 1,55 per maand), virtuele passen, zeroFX etc. Opzich is mij die 5 euro dat wel waard.Geert1976 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:16:
![]()
![]()
![]()
bunq!
ieder heeft uiteraard zo zn eigen wensen en bancaire behoefte, maar ik zou werkelijk waar niet weten waar ik 25 betaalrekeningen voor zou moeten hebben. Ik heb denk ik niet zoveel centjes dat ik t kan uitspreiden over 25 rekeningenJDFS schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:33:
[...]
Zelfde hier! Hoewel ik nog zeer twijfel. ING heeft namelijk geen 25 betaalrekeningen (extra rekening kost 1,55 per maand), virtuele passen, zeroFX etc. Opzich is mij die 5 euro dat wel waard.
Voor mij liever 1 bank, 1 bankrekening en dan dus Apple Pay bij mijn ING ipv nu én ING én Apple Pay via de bunq methode wat ik nu heb
[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 01-05-2019 10:40 ]
Eens met je @Geert1976 ! Ik gebruik nu 7 rekeningen: Algemeen, Boodschappen, Spaarrekening 1, Spaarrekening 2 (voor elektronica), Salaris/inkomsten, Vaste lasten en rekening voor mijn Pack (waar ik eigenaar van ben). Ik vind dit wel heel fijn om in kaart te brengen hoeveel geld ik precies aan iets uitgeef.
Ik las het, ik ben er zelf ook zo een. Maar bedenk je wel dat als je weg gaat je ook gedag zegt tegen:Geert1976 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:16:
![]()
![]()
![]()
bunq!
- supersnel bankzaken regelen zonder een kantoor
- ZeroFX
- virtuele bankpassen
Die wil ik toch allemaal niet meer kwijt. Bovendien is nog helemaal niet gezegd dat Apple Pay gratis gaat zijn bij ING. Ik heb alles bij ing opgezegd, wat me per maand 3 euro scheelde. Dus als ING 2 euro gaat rekenen per maand voor Apple Pay zijn ze nog steeds totaal niet interessanter dan mijn bunq pack a 5 euro in de maand, want daar krijg ik naast Apple Pay ook bovenstaande zaken gewoon bij.
youtube.com/@hisrep
Laten we hopen dat Apple Pay tegelijk aanwaait voor alle banken, inclusief bunq (op de normale manier, no more detours). Dan wordt het pas leuk vergelijken, en voor klanten dus makkelijker kiezen..iets zegt me dat een fee betalen voor Apple Pay gebruiken niet goed gaat vallen niet mag (van Apple). Bij ING zou het al helemaal een no go worden niet met hun bonusbeleid en witwasboetes, maar zie ze er voor aan om het in een duurder pakket te stoppen ofzo om het 'meer betalen voor Apple Pay' te verbloemen

[ Voor 20% gewijzigd door 2Dutch op 01-05-2019 13:24 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik ben zelf ook om 2 redenen weg gegaan:2Dutch schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:17:
iets zegt me dat een fee betalen voor Apple Pay gebruiken niet goed gaat vallen. Bij ING al helemaal niet met hun bonusbeleid en witwasboetes
1. witwasaffaires en dezelfde praktijken als voor de kredietcrisis
2. apple pay
3. sneller bankieren zonder kantoor (en later kwam daar vooral ZeroFX bij wat ik echt fijn vindt)
ik ga dan ook zeker niet zomaar weer terug. Daarnaast: aangezien veel banken ook extra reken(d)en voor Android Pay lijkt het me logisch om dit ook bij de introductie van Apple Pay te verwachten.
[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 01-05-2019 12:39 ]
youtube.com/@hisrep
sinds afgelopen maand is contactloos betalen (NFC) gratis bij de ING, voorheen €0,50 per maandDeNachtwacht schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:39:
[...]
Daarnaast: aangezien veel banken ook extra reken(d)en voor Android Pay lijkt het me logisch om dit ook bij de introductie van Apple Pay te verwachten.
Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"