Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ejtnaj schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Yes, goeie tip! Alleen moet de kaart nog wel actief zijn (ik zie mijn oude kaart niet meer)
@ejtnaj Staat die niet onder “Archief”? Bij mij staan de oude kaarten daar.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Dus - sorry dat ik slightly offtopic ga nogmaals in mijn regelrechte verwondering hier... _/-\o_ maar er zijn dus meerdere mensen die zich nu afvragen of ze geld hebben gereserveerd - en blijkbaar is dit gemiddeld genomen zo weinig een issue of dit al dan niet beschikbaar is direct voor opname, dat er soms na maanden of langer nog ineens bedacht wordt dat het niet 'terug' is gekomen? 8)7 -- Dit is een interessante take op het leven. :*) En hoewel ik geen last heb van jaloezie - tenslotte wil ik niet Ruilen - inhoudelijk qua leven... ga ik het wel mijn doel maken om als neveneffect van wat er wel toe doet, te bereiken dat ik dit soort grappige welvaarts-verstrooidheid kan hebben... O-) - Overigens, ik leef bij de spreadsheet thans, vooral voor anderen die vinden dat ze inzicht moeten hebben in de financiële motor van mijn bestaan. Privacy is dan ook non-existent voor mij. Hooguit zijn mensen op gepaste tijden niet geïnteresseerd specifiek. :F

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Ulysses Ik kon er geen chocola van maken, dus dat heb ik chatgpt gevraagd.
In mijn verwondering over de complexiteit van het leven, kom ik een fascinerend fenomeen tegen: mensen die zich na maanden realiseren dat ze een reservering hebben gemaakt van hun geld, zonder zich zorgen te maken over directe toegang. Dit getuigt van een zekere welvaart, waarin financiën soms vergeten luxe zijn.

Hoewel ik zelf geen behoefte heb om van levens te ruilen, inspireren deze momenten van financiële verstrooidheid me. Het lijkt me een mooi neveneffect om, als gevolg van wat écht belangrijk is, ooit diezelfde zorgeloze houding te kunnen bereiken.

Voor nu leef ik echter volgens mijn spreadsheet, een noodzakelijk hulpmiddel om anderen inzicht te geven in mijn financiële situatie. Privacy is daarbij ver te zoeken, maar de interesse van anderen fluctueert – soms zijn ze simpelweg niet benieuwd.
En door. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Bijzondere wereld zijn we in terecht gekomen. Maar goed, inderdaad begrijpen taalmodellen mij prima.
Je boodschap lijkt te gaan over het contrast tussen financiële nonchalance en de nauwkeurigheid waarmee jij je financiën beheert, terwijl je tegelijkertijd de impact van anderen op je privacy benoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-09 17:16
W1ck1e schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:16:
@Ulysses Ik kon er geen chocola van maken, dus dat heb ik chatgpt gevraagd.

[...]

En door. ;)
Nadeel van ChatGPT is dat we meerdere versies van hetzelfde verhaal moeten lezen en controleren, terwijl voorheen 1x lezen genoeg was. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Coffeeroam schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Nadeel van ChatGPT is dat we meerdere versies van hetzelfde verhaal moeten lezen en controleren, terwijl voorheen 1x lezen genoeg was. ;)
Probleem voor mij was dus ik niets van het bericht begreep. Ook niet na meerdere keren lezen.
En ik denk dat ik niet de enige was. Onbegrijpelijke berichten komen wel vaker voor, maar vaak negeer ik die.
BTW het is ook vaak duidelijk dat zelfs posters hun plicht niet hebben gedaan door andermans berichten te lezen ;)

@Ulysses edit: vetgedrukt "andermans" toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 06-01-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Sorry.
Aannames.
En nee, als ik korter van stof mij verwoord is dat niet natuurlijk voor mij.
Ook bij nalezen, begrijp ik mijzelf prima. Verschillende taalmodellen begrijpen de strekking van wat er staat. Ik vind het nogal vreemd om mij dan te betichten van laksheid in deze.
Ok. Ik ga al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ulysses schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:26:
En nee, als ik korter van stof mij verwoord is dat niet natuurlijk voor mij.
offtopic:
Dat geldt voor iedereen ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ulysses schreef op maandag 6 januari 2025 @ 05:52:
Dus - sorry dat ik slightly offtopic ga nogmaals in mijn regelrechte verwondering hier... _/-\o_ maar er zijn dus meerdere mensen die zich nu afvragen of ze geld hebben gereserveerd - en blijkbaar is dit gemiddeld genomen zo weinig een issue of dit al dan niet beschikbaar is direct voor opname, dat er soms na maanden of langer nog ineens bedacht wordt dat het niet 'terug' is gekomen? 8)7 -- Dit is een interessante take op het leven. :*) En hoewel ik geen last heb van jaloezie - tenslotte wil ik niet Ruilen - inhoudelijk qua leven... ga ik het wel mijn doel maken om als neveneffect van wat er wel toe doet, te bereiken dat ik dit soort grappige welvaarts-verstrooidheid kan hebben... O-) - Overigens, ik leef bij de spreadsheet thans, vooral voor anderen die vinden dat ze inzicht moeten hebben in de financiële motor van mijn bestaan. Privacy is dan ook non-existent voor mij. Hooguit zijn mensen op gepaste tijden niet geïnteresseerd specifiek. :F
Nee, er hebben geen 'mensen' geld gereserveerd. Er zijn partijen die geld reserveren, en het vervolgens niet claimen. Binnen de wereld van CC staat dat geld dat gereserveerd is dan 'on hold' en kun je er niet bij. Dan hoort het op een gegeven moment indien het niet wordt geclaimed ook weer vrijgegeven te worden.

Andere banken doen dat vrijgeven automatisch na X tijd.

Bunq blijkbaar [1] niet. Bij Bunq moet je dat volgens sommigen hier handmatig claimen. Waarom? Niemand die het zeker weet. Als het waar is, dan denk ik omdat Bunq een paar cijfertjes naar boven af wil ronden om zo nog gezonder te lijken dan ze zijn. Want onder de streep betreft het peanuts.

Interessant in deze: wat zouden ze doen wanneer je zou overstappen naar elders. Reservering kwijt? Nabetaling? Ik heb geen idee.

[1] In mijn herinnering werd dit in het verleden bij bunq automatisch vrijgegeven.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 18-09 10:35
Jerie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Nee, er hebben geen 'mensen' geld gereserveerd. Er zijn partijen die geld reserveren, en het vervolgens niet claimen. Binnen de wereld van CC staat dat geld dat gereserveerd is dan 'on hold' en kun je er niet bij. Dan hoort het op een gegeven moment indien het niet wordt geclaimed ook weer vrijgegeven te worden.

Bunq blijkbaar [1] niet. Bij Bunq moet je dat volgens sommigen hier handmatig claimen. Waarom? Niemand die het zeker weet. Als het waar is, dan denk ik omdat Bunq een paar cijfertjes naar boven af wil ronden om zo nog gezonder te lijken dan ze zijn. Want onder de streep betreft het peanuts.

Interessant in deze: wat zouden ze doen wanneer je zou overstappen naar elders. Reservering kwijt? Nabetaling? Ik heb geen idee.

[1] In mijn herinnering werd dit in het verleden bij bunq automatisch vrijgegeven.
Maar hoe weet je dan dat ze het niet claimen? Want van mijn voorbeeld van de extras van een huurauto die nog op gereserveerd staan kan ik me niet voorstellen dat dat niet geclaimd is. Dan zet je dus eigenlijk gewoon een charge back in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zinloos1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Maar hoe weet je dan dat ze het niet claimen? Want van mijn voorbeeld van de extras van een huurauto die nog op gereserveerd staan kan ik me niet voorstellen dat dat niet geclaimd is. Dan zet je dus eigenlijk gewoon een charge back in werking.
Als het niet geclaimed is staat het als zodanig in de transacties. Als het wel geclaimed is, ziet het er uit als gewone betaling.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
Jerie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Komt het bij jullie allemaal dan nooit voor dat je bestedingsruimte door al die niet-opgeheven reserveringen wordt opgesoupeerd? Of is de bestedingsruimte onbeperkt? - dat zou dus niet heel veilig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04:51
Rente gaat per 8 januari naar beneden. 2.01% tot "drempel" van 31 december, 2.67% daarboven..
Beter dan de grootbanken maar niet spectaculair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Scheurbuik schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:36:
Rente gaat per 8 januari naar beneden. 2.01% tot "drempel" van 31 december, 2.67% daarboven..
Was dat maar waar ;)
De drempel is gelijk aan het hoogste saldo in de periode 1 juli 2024 t/m 31 december 2024
btw: de wijziging is bekend gemaakt in een mail van bunq

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 07-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:42
Wat is de gedachte van Bunq nou om zo'n drempelbedrag te gebruiken voor de rente? Is het puur marketing? Want de meerderheid van de Bunq klanten zal niet de meerderheid van hun spaarsaldo consistent boven het drempelbedrag hebben. Dat zou betekenen dat je je spaargeld jaarlijks- en per 8 januari zelfs halfjaarlijks- minimaal moet verdubbelen.

Sterker nog. Als je drempelbedrag 20K is en je hebt 40K op je spaarrekening, dan is je netto rente nog steeds (gemiddeld) 2,34%; 20K @ 2,01% en 20K @ 2,67%. En als je niet snel boven die drempelbedrag komt, dan wordt die drempel sneller verhoogd, dan dat jij kan genieten van die 2,67%..

Bunq heeft dus een vergelijkbare rente met de rest van bankenland, maar communiceert met "wij bieden 2,67% rente". Vind het maar gek.

[ Voor 23% gewijzigd door Sjeefr op 07-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Sjeefr schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:49:
Wat is de gedachte van Bunq nou om zo'n drempelbedrag te gebruiken voor de rente? Is het puur marketing? Want de meerderheid van de Bunq klanten zal niet de meerderheid van hun spaarsaldo consistent boven het drempelbedrag hebben. Dat zou betekenen dat je je spaargeld jaarlijks- en per 8 januari zelfs halfjaarlijks- minimaal moet verdubbelen.

Sterker nog. Als je drempelbedrag 20K is en je hebt 40K op je spaarrekening, dan is je netto rente nog steeds (gemiddeld) 2,34%; 20K @ 2,01% en 20K @ 2,67%. En als je niet snel boven die drempelbedrag komt, dan wordt die drempel sneller verhoogd, dan dat jij kan genieten van die 2,67%..

Bunq heeft dus een vergelijkbare rente met de rest van bankenland, maar communiceert met "wij bieden 2,67% rente". Vind het maar gek.
Wat ik heb gedaan en van plan ben:
In juli 2024 werd ik klant. Mijn bonus rente was 3,36%
Eind december 2024 heb ik mijn rekening leeggehaald en mijn geld elders geparkeerd.
Daardoor was en is nu mijn saldo nihil (alleen de rente van een paar dagen)
Tot juli doe ik niks met bunq, ik ga geen geld storten.
In juli dit jaar ga ik weer weer geld storten
Mijn drempel bedrag is dan nihil
De rest is mijn spaargeld dat even weg is geweest (hopelijk tegen een betere rente dan 2,01)
En ik hoop dat de bonus rente in de 2de helft van dit jaar weer mooi is.

Bij elk saldo kan dit, de vraag is of het loont (ik denk gauw al wel)

Ik denk dat bunq er op gokt dat klanten niet beseffen hoe het werkt. het zal voor een groot deel kloppen.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 07-01-2025 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 13:10
Scheurbuik schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:36:
W1ck1e schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:39:
[...]
btw: de wijziging is bekend gemaakt in een mail van bunq
Zo dan - minder dan één hele dag notificatie (heb zelf de email nog niet eens ontvangen).

Dan maar weer terug naar Trade Republic en Santander ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
fissa schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:34:
Ik heb ook recent een spaarrekening geopend bij bunq, vanwege de 3,36% rente. Weinig moeite voor een paar extra tientjes. Wat ik mij afvroeg en misschien dat iemand dit al heeft gedaan: ik heb nu een half jaar 3,36% rente, want ik had vorig jaar 0 euro op de rekening.

Wat als mijn vrouw een nieuwe rekening opent, en ik het geld over een half jaar naar deze rekening “schuif”. Dan is haar ijkpunt van dit eerste half jaar 2025 0 euro, dus is al het nieuwe spaargeld dat op haar rekening komt weer goed voor 3,36%.

Lijkt mij een aardige loop hole, maar dit zou kunnen toch?
Die is nu alweer verlaagd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:47
boyette schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Die is nu alweer verlaagd?
Marketing hè. Eerst mensen het geld er op laten zetten begin januari. Vervolgens verlaag je de rente. Bingo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 13:37
Zoals verwacht in lijn met de ECB renteverlaging heeft Bunq ook de rente verlaagd:
As of January 8, 2025, the new MassInterest rates will be:
MassInterest bonus rate: Earn 2.67% interest on savings above your 6-month threshold.
MassInterest base rate: Earn 2.01% interest on savings up to your threshold.
MassInterest Business rate: 1.05% interest on all savings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
J0kerNL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:42:
Zoals verwacht in lijn met de ECB renteverlaging heeft Bunq ook de rente verlaagd:

[...]
Nu zitten ze zelfs onder de ecb rente
Geen mens die daar nu nog geld laat staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:47
boyette schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Ook die zal spoedig weer zakken, dus dan lopen ze weer mooi in de pas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 18:16
boyette schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Nog steeds hoger dan ING, ABN, Rabo en co. dus denk dat er genoeg blijven.
En voor sommigen is Bunq ook hun ' huisbank '

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
Coffeeroam schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:39:
[...]

Komt het bij jullie allemaal dan nooit voor dat je bestedingsruimte door al die niet-opgeheven reserveringen wordt opgesoupeerd? Of is de bestedingsruimte onbeperkt? - dat zou dus niet heel veilig zijn.
Dat is juist het punt: praktisch gezien is het onbeperkt, omdat je er elke keer voor betaalt, ipv dat een gedeelte van je kredietruimte wordt ingenomen. Omdat bunq niet automatisch terugstort na 30 dagen (wat gebruikelijk is), leunt het controlemechanisme puur op oplettendheid van de rekeninghouder.

Het is gebruikelijk dat banken je helpen door dit soort betalingen automatisch terug te storten na die 30 dagen. Dat doet bunq dus niet. In plaats daarvan, hebben ze het opzettelijk geprogrammeerd dat je het automatisch terugkrijgt als je het terugvraagt 8)7 , maar ja, dan moet je ze wel zien terug te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
ejtnaj schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Dat is juist het punt: praktisch gezien is het onbeperkt, omdat je er elke keer voor betaalt, ipv dat een gedeelte van je kredietruimte wordt ingenomen. Omdat bunq niet automatisch terugstort na 30 dagen (wat gebruikelijk is), leunt het controlemechanisme puur op oplettendheid van de rekeninghouder.

Het is gebruikelijk dat banken je helpen door dit soort betalingen automatisch terug te storten na die 30 dagen. Dat doet bunq dus niet. In plaats daarvan, hebben ze het opzettelijk geprogrammeerd dat je het automatisch terugkrijgt als je het terugvraagt 8)7 , maar ja, dan moet je ze wel zien terug te vinden.
Het is dus nog erger dan ik dacht. Het zijn geen reserveringen maar het wordt keihard afgeschreven. En dan hopen dat je er verder niet meer aan denkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Jij lijkt niet te geloven dat het niet gebeurt. Mocht het wel gebeuren (wat ik niet verwacht) dan haal je meteen je geld weg. Dus neen.
Gebeurt dus wel. En zelfs binnen de eerste 7 dagen van de 6-maanden periode. Variabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Coffeeroam schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Gebeurt dus wel. En zelfs binnen de eerste 7 dagen van de 6-maanden periode. Variabel..
In juli 2024 werd rond de 19de de nieuwe rente bekend gemaakt. Nu is dat vandaag. Zo zie ik het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:46:
[...]

In juli 2024 werd rond de 19de de nieuwe rente bekend gemaakt. Nu is dat vandaag. Zo zie ik het.
Zo zou je dat kunnen zien, maar ik zie ook dat veel mensen juist ingelegd hebben in de eerste paar dagen van januari, juist vanwege die 3.36% (maar die niet krijgen).
Blij dat ik niet de moeite heb gedaan een rekening te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Coffeeroam schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Zo zou je dat kunnen zien, maar ik zie ook dat veel mensen juist ingelegd hebben in de eerste paar dagen van januari, juist vanwege die 3.36% (maar die niet krijgen).
Blij dat ik niet de moeite heb gedaan een rekening te openen.
Als het goed is hebben die mensen tot en met vandaag een bonus rente van 3,36% gekregen. Dat zal dan blijken uit de opgebouwde rente. Maar ik begrijp je punt.
Die 2,67% is meer dan ik op dit moment krijg van Yapi Kredi, maar minder dan bij TR. Maar ik wacht dus tot begin juli voor de bonus rente bij een lage drempel. Mocht ik elders meer rente krijgen voor dat deel van mijn geld dan zet ik het daar en niet bij bunq.
Rekening openen was als ik mij niet vergis ongeveer 15 minuten werk, dat viel toen wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koffieprutser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-08 01:01
Heb ik net mn geld uit TR getrokken met het idee dat de dag gemiste rente niet zo erg is omdat ze vast niet voor het eind van januari de rente verlagen... :+

Het gaat mooi weer terug en dan zien we wel wat de ECB doet. TR informeert je hier in ieder geval wél een aantal dagen van tevoren over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Blijft toch vreemd

er staat nu nog steeds in mijn account dat de rente 3,36 is ook als ik het finn vraag ter bevestiging..

als je op het bonus rente tarief klikt staat er nog steeds 3,36 maar als je dan op meer info klikt is het opeens 2,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
boyette schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 01:17:
Blijft toch vreemd

er staat nu nog steeds in mijn account dat de rente 3,36 is ook als ik het finn vraag ter bevestiging..

als je op het bonus rente tarief klikt staat er nog steeds 3,36 maar als je dan op meer info klikt is het opeens 2,67
Dat is toch niet vreemd.

In de mail kan je lezen dat er een nieuwe rente komt.
In de app staat nog de oude rente.
Finn kent de oude rente.
Als je door klikt in de app wordt de nieuwe rente bevestigd.

Er worden gewoon een paar fouten gemaakt, en Finn heeft de mail gemist.
Zijn fouten iets nieuws voor jou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
W1ck1e schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:50:
[...]

Dat is toch niet vreemd.

In de mail kan je lezen dat er een nieuwe rente komt.
In de app staat nog de oude rente.
Finn kent de oude rente.
Als je door klikt in de app wordt de nieuwe rente bevestigd.

Er worden gewoon een paar fouten gemaakt, en Finn heeft de mail gemist.
Zijn fouten iets nieuws voor jou ?
Die mail heb ik op 1 account ontvangen maar niet op een aantal andere accounts

Daar blijft de oude rente dus wel actief

Lijkt willekeurig dan wie welke rente krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
boyette schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:51:
[...]

Die mail heb ik op 1 account ontvangen maar niet op een aantal andere accounts

Daar blijft de oude rente dus wel actief

Lijkt willekeurig dan wie welke rente krijgt
Hoezo meerdere accounts ?
Tuurlijk,
Ja hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Als het goed is hebben die mensen tot en met vandaag een bonus rente van 3,36% gekregen. Dat zal dan blijken uit de opgebouwde rente. Maar ik begrijp je punt.
Die 2,67% is meer dan ik op dit moment krijg van Yapi Kredi, maar minder dan bij TR. Maar ik wacht dus tot begin juli voor de bonus rente bij een lage drempel. Mocht ik elders meer rente krijgen voor dat deel van mijn geld dan zet ik het daar en niet bij bunq.
Rekening openen was als ik mij niet vergis ongeveer 15 minuten werk, dat viel toen wel mee.
Lijkt me prima om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

W1ck1e schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:55:
[...]
Nahja, ik heb een bedrijfje (ZZP) en daarnaast mijn vriendin ... maar we zitten in dezelfde Pack tenslotte, dus als Iemand de memo heeft gekregen dan wordt 'de directeur' en 'moeder van de niet-mijn-kinderen' ook verwittigd uiteraard... O-)

Anders snap ik ook het doel van multi-accounting idd niet :X

[ Voor 5% gewijzigd door Ulysses op 08-01-2025 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
W1ck1e schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:55:
[...]

Tuurlijk,
Ja hoor.
Meerdere leden in het gezin allemaal aparte accounts en alleen 1 heeft een mail gehad en nieuwe rentes de andere niet

Is niks veranderd

Die app geeft het e.a. ook anders weer per account.
Begin toch sterk te vermoeden dat niet voor iedereen de rente is gedaald maar dat daar onderscheid in wordt gemaakt

[ Voor 21% gewijzigd door boyette op 08-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandernochill
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:22
My gooodddd wat een ervaring met Bunq zeg.
Vanuit Trade Republic mijn spaargeld weggehaald om deze bij Bunq te stallen. Het verifieren van bunq duurde 2 hele dagen!!! Vervolgens krijg ik zojuist mijn approval, maak ik het geld over naar bunq om vervolgens te zien dat de rente opeens 2,67 is ipv 3,36.

Niet alleen tering veel gedoe met overmaken, 2 dagen wachten, overmaken, maar kom er ook nog eens achter dat ze opeens 1 dag vantevoren bekend hebben gemaakt de rente te verlagen 😂

Ongekend.

Dan maar de hele boel weer terug pompen naar Trade republic! Jeeuuuuj

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

Eix

Sandernochill schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:34:
Vanuit Trade Republic mijn spaargeld weggehaald om deze bij Bunq te stallen. Het verifieren van bunq duurde 2 hele dagen!!! Vervolgens krijg ik zojuist mijn approval, maak ik het geld over naar bunq om vervolgens te zien dat de rente opeens 2,67 is ipv 3,36.

Niet alleen tering veel gedoe met overmaken, 2 dagen wachten, overmaken, maar kom er ook nog eens achter dat ze opeens 1 dag vantevoren bekend hebben gemaakt de rente te verlagen 😂

Ongekend.

Dat het twee werkdagen kost om een aanvraag voor een bankrekening te valideren en te verwerken is toch niet heel bijzonder? :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Mensen die voor een paar cent 'gratis geld' hun hele bank keuze laten afhangen, kunnen ze bij Bunq ook missen als kiespijn, lijkt mij. No offense hoor, maar uiteindelijk blijft het een bank met een commercieel oogmerk natuurlijk, geen sociale dienst.

Ik hou van Bunq O+ om de hoge mate van inzichtelijkheid, de flair van 'tweaks' door het hele ontwerp. Het ademt IT-specialisme, in alle hoeken van de App. En dat maakt het vertrouwd en fijn voor mij ook vooral. Dat in combinatie met de progressieve inslag qua bedrijfsvoering: Het is kort gezegd mijn 'smaak' bank.

Gezeur over procentpuntjes zal voor mij dan ook nooit een hoofdzaak worden, persoonlijk - hoop ik toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ulysses schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:17:
Mensen die voor een paar cent 'gratis geld' hun hele bank keuze laten afhangen, kunnen ze bij Bunq ook missen als kiespijn, lijkt mij. No offense hoor, maar uiteindelijk blijft het een bank met een commercieel oogmerk natuurlijk, geen sociale dienst.
...
Je bedoelt waarschijnlijk "liefdadigheidsinstelling" ipv "sociale dienst". Natuurlijk is bunq dat niet, maar dan hoef ik ook niet minder "berekenend" te handelen. Zij hebben het systeem bedacht, ze zullen waarschijnlijk geen verlies op mij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 15:45
Ik probeerde zojuist wat geld van mijn Bunq spaarrekening naar mijn ABN betaalrekening te storten. IBAN nummer van mijn ABN rekening ingevuld en overgemaakt, maar nu is het geld op de nieuwe "Main" Bunq rekening terecht gekomen ipv van mijn ABN rekening..

Nu heb ik nog maar 1 opname mogelijkheid over deze maand, dus ik wil zorgen dat het nu wel goed gaat. Iemand een idee wat ik fout doe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:41

mwa

De mate van stress die het een aantal geeft om die paar punt procent rente en het geswitch tussen banken doet mij denken dat dit misschien niet de juiste bank voor je is. Alsof er hier hedge fund achtige bedragen rondgepompt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:41

mwa

sheepdog schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:11:
Ik probeerde zojuist wat geld van mijn Bunq spaarrekening naar mijn ABN betaalrekening te storten. IBAN nummer van mijn ABN rekening ingevuld en overgemaakt, maar nu is het geld op de nieuwe "Main" Bunq rekening terecht gekomen ipv van mijn ABN rekening..

Nu heb ik nog maar 1 opname mogelijkheid over deze maand, dus ik wil zorgen dat het nu wel goed gaat. Iemand een idee wat ik fout doe?
Ja, dat kunnen wij precies zien vanaf hier. Misschien even je login delen }:O

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:35
Ulysses schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:17:
Ik hou van Bunq O+ om de hoge mate van inzichtelijkheid, de flair van 'tweaks' door het hele ontwerp. Het ademt IT-specialisme, in alle hoeken van de App. En dat maakt het vertrouwd en fijn voor mij ook vooral. Dat in combinatie met de progressieve inslag qua bedrijfsvoering: Het is kort gezegd mijn 'smaak' bank.
LOL....over zoveel onzin 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
mwa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Ja, dat kunnen wij precies zien vanaf hier. Misschien even je login delen }:O
Haha, ben je toevallig een Bunq medewerker, dan vertrouw ik het. Maar het leek wel een soort bug. Ik heb nu die nieuwe gratis Bunq betaalrekening weggegooid en nu werkt het weer.

[ Voor 21% gewijzigd door sheepdog op 08-01-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Laatst online: 18-09 17:14
sheepdog schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Haha, ben je toevallig een Bunq medewerker, dan vertrouw ik het. Maar het leek wel een soort bug. Ik heb nu die nieuwe gratis Bunq betaalrekening weg getyft en nu werkt het weer.
NEEEEE

Ook een bunq medewerker NOOIT je login gegevens geven!!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
GeEkIe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:22:
[...]

NEEEEE

Ook een bunq medewerker NOOIT je login gegevens geven!!! 8)7
Geintje natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
sheepdog schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:11:
Als ik bij bunq.com/plans kijk dan bestaat een bunq Spaar abonnement niet meer. Dit is vervangen door bunq Free waarbij je onbeperkt kan overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

TweakGP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:18:
[...]

LOL....over zoveel onzin 8)7 .
Maak maar een betere app als je wil dat ik jou net zo serieus ga nemen. toedeloe! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandernochill
mwa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:12:
De mate van stress die het een aantal geeft om die paar punt procent rente en het geswitch tussen banken doet mij denken dat dit misschien niet de juiste bank voor je is. Alsof er hier hedge fund achtige bedragen rondgepompt worden.
Stress? Hoe kom je daarbij? Het enige wat ik heb aangegeven is dat ik - achteraf gezien - moeite voor niks heb genomen OMDAT bunq verzaakt in hun communicatie omtrent rente.

Dat je een mening hebt over een bank die 1 (!) dag van te voren aangeeft dat de rente met bijna een procent omlaag gaat, dat mag volgens mij best.
Of je werkt bij bunq o.i.d. dat alles helemaal geweldig is daar volgens jou, dat kan ook natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandernochill
Eix schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Dat het twee werkdagen kost om een aanvraag voor een bankrekening te valideren en te verwerken is toch niet heel bijzonder? :?
Vind ik lang duren, ze adverteren zelf met 5 minuten en ook bij andere banken bijvoorbeeld is dit minuten werk ipv dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
GeEkIe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Als ik bij bunq.com/plans kijk dan bestaat een bunq Spaar abonnement niet meer. Dit is vervangen door bunq Free waarbij je onbeperkt kan overschrijven.
Maar, @sheepdog heeft het over opnames
Bij "bunq free" is het aantal opnames (van de rentegevende spaarrekening) per maand gelimiteerd tot 2.
Overschrijven van (en naar) "main" is wel onbeperkt (maar op dat saldo wordt geen rente opgebouwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
W1ck1e schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
[...]

@sheepdog heeft het over opnames

[...]

Bij "bunq free" is het aantal opnames (van de rentegevende spaarrekening) per maand gelimiteerd tot 2.
Overschrijven van (en naar) "main" is wel onbeperkt (maar op dat saldo wordt geen rente opgebouwd).
Ik had toch echt maar 1 opname over nadat het foutief naar "main" was overgemaakt. Mijn vermoeden is dat ie naar zowel die main als mijn ABNA rekening probeerde over te maken, heel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
sheepdog schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:14:

Ik had toch echt maar 1 opname over nadat het foutief naar "main" was overgemaakt. Mijn vermoeden is dat ie naar zowel die main als mijn ABNA rekening probeerde over te maken, heel vreemd.
Jij vergist je niet. De spaarrekening is gelimiteerd (maak niet uit waar naar toe). De overschrijvingen van en naar de "main" rekening betreffen rekeningen van anderen of bij andere banken. Niet van de spaarrekening.
@GeEkIe vergiste zich volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Hoe dan ook, als het echt cruciaal is om toch over het spaartegoed te beschikken, kun je de rekening omzetten naar een Normale rekening, je verliest dan je rente, maar kan zo vaak overboeken als je nodig hebt en verder alles dat je met een gewoon bunq iban ook al kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ulysses schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:41:
Hoe dan ook, als het echt cruciaal is om toch over het spaartegoed te beschikken, kun je de rekening omzetten naar een Normale rekening, je verliest dan je rente, maar kan zo vaak overboeken als je nodig hebt en verder alles dat je met een gewoon bunq iban ook al kon.
Volgens mij is de rekening dan niet meer gratis. Gelukkig heb ik ook andere spaarrekeningen waar ik wel onbeperkt saldo kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Sandernochill schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:34:

Ongekend.

Dat krijg je dus, met een "variabele" bonusrente. Zou me niet verbazen als die in de komende maanden nog een keertje omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

W1ck1e schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Volgens mij is de rekening dan niet meer gratis. Gelukkig heb ik ook andere spaarrekeningen waar ik wel onbeperkt saldo kan opnemen.
Niets is gratis, soms betaal je alleen niet met geld.

8)

Enfin, ik betaal elke maand die 3 tientjes voor de pack en nog wat losse euro's voor de transacties zakelijk ... ik vind het prima. Fijne bank - en nee, ik sta niet op de loonlijst daar :*) (Check het gerust!)

[ Voor 25% gewijzigd door Ulysses op 08-01-2025 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Ulysses Ik vind bunq ook prima, ik gebruik de rekening echter anders dan jij. Iets met afwegingen. Jouw keuzes zijn niet de mijne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hm, van 3.36% naar 2.67% en dat slechts over alles boven die extreem arbitraire 6 maanden regel, dan heeft het enkel zin om juist nog meer weg te halen bij bunq dan er juist meer te stallen. Meh. Naja, misschien toch weer eens bij TR aankloppen.

Grappig trouwens, viel me net op: waar je punten voor moet uitgeven bij bunq voor kortingscodes, krijg je dezelfde kortingscodes van OpenBank zonder enige poespas. :’)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ulysses schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:41:
was ik ook achtergekomen vandaag toevallig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
W1ck1e schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Maar, @sheepdog heeft het over opnames

[...]

ik vraag me wel af of dit legaal is
want het staat niet duidelijk in de productomschrijving
en na je 2 overschrijvingen heb je als het ware een maanddeposito
of een spaarrekening met beperkende voorwaarden

en dat wordt van te voren niet duidelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Even vanuit de heup hè,
Chocolade met karamel zeezout ik ook legaal. Wie had dat gedacht!

Maar wat ik bedoel te zeggen is: Ondanks dat Nederland bijna tot op de minuut en per persoon gereguleerd is, is er ook nog zoiets als de vrije markt. En daar doen de banken ook aan mee.
Kortom, de voorwaarden van te voren kenbaar maken, is voldoende om het te laten 'mogen'. Er is v.z.i.w. geen specifieke wetgeving die voorschrijft hoe Bunq exact Bankje mag spelen op dit punt althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
boyette schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 04:51:

want het staat niet duidelijk in de productomschrijving
en na je 2 overschrijvingen heb je als het ware een maanddeposito
of een spaarrekening met beperkende voorwaarden

Mij was het duidelijk. Als ik mij niet vergis voordat ik de rekening opende. Hetzij door het te lezen in de voorwaarden dan wel door berichten hier. Maar uiterlijk toen ik de test opname deed nadat ik eerst een klein bedrag had gestort. Want dan zie je dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRi7eIb8xwpKBdFifpx59rj1fr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mu9NOlc9MryEarok7sbUPyyj.png?f=fotoalbum_large

Bij elke spaarrekening die ik open doe ik eerst een test storting en opname voordat ik serieuze bedragen ga storten. Volgens mij is dat verstandig en doen dat meer klanten.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 09-01-2025 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Ik kreeg een op zich super duidelijk mailtje dat zichzelf beter uitlegt als je even op het Rente-percentage tapt - in het plaatje/scherm dat @W1ck1e hierboven laat zien. Dat toont dan exact je persoonlijke 'score', basisrente en bonusrente kortom.
Ja het is iets kariger, maar geld dat stil staat heeft ook iets lelijks ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gloopie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-09 21:06
boyette schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 04:51:
[...]

Het staat op de website (onder het kopje How do I withdraw money from my Savings Account):

Navigating your finances should be as simple as possible, and that includes accessing your savings. At bunq, we've designed our Savings Account with user-friendly features to make managing your money a breeze. To encourage you to save the money for your next vacation, we've limited the withdrawals to 2 per calendar month.

You can withdraw all of your money or choose a partial amount - the choice is yours!
Important note: Keep in mind that the limit of 2 monthly withdrawals applies to all of your Savings Accounts. You have 2 monthly withdrawals for your Personal Savings Accounts and 2 separate for your Business Savings Accounts in total.

Only internal transfers between your Personal Savings Accounts don’t count towards the monthly limit.
The limit is automatically reset at every 1st of the month (01:00am CET). Keep in mind, that transferring money from your Savings account to your child's Savings account also counts towards the limit, as these are two distinct Personal accounts.

[ Voor 19% gewijzigd door gloopie op 09-01-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:37:
[...]

Bij elke spaarrekening die ik open doe ik eerst een test storting en opname voordat ik serieuze bedragen ga storten. Volgens mij is dat verstandig en doen dat meer klanten.
Dat heb je wel meteen al één van beide toegestane opnames in die maand opgesoupeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Ulysses schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:04:
Even vanuit de heup hè,

[...]

Chocolade met karamel zeezout ik ook legaal. Wie had dat gedacht!

Maar wat ik bedoel te zeggen is: Ondanks dat Nederland bijna tot op de minuut en per persoon gereguleerd is, is er ook nog zoiets als de vrije markt. En daar doen de banken ook aan mee.
Kortom, de voorwaarden van te voren kenbaar maken, is voldoende om het te laten 'mogen'. Er is v.z.i.w. geen specifieke wetgeving die voorschrijft hoe Bunq exact Bankje mag spelen op dit punt althans.
Daar gaat het niet om

In beginsel mag dat maar ik heb voor zover ik weet geen deposito rekening geopend en ook geen spaarrekening met beperkende voorwaarden

Ik kom er achteraf achter dat dat zo is en zo hoort dat niet te werken

Het staat ook niet bij de productomschrijving

En dit is ook geen algemene voorwaarde maar een specifieke voorwaarde dus in de algemene voorwaarden hoef ik dit niet te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
gloopie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:05:
[...]

Het staat op de website (onder het kopje How do I withdraw money from my Savings Account):

Navigating your finances should be as simple as possible, and that includes accessing your savings. At bunq, we've designed our Savings Account with user-friendly features to make managing your money a breeze. To encourage you to save the money for your next vacation, we've limited the withdrawals to 2 per calendar month.

You can withdraw all of your money or choose a partial amount - the choice is yours!
Important note: Keep in mind that the limit of 2 monthly withdrawals applies to all of your Savings Accounts. You have 2 monthly withdrawals for your Personal Savings Accounts and 2 separate for your Business Savings Accounts in total.

Only internal transfers between your Personal Savings Accounts don’t count towards the monthly limit.
The limit is automatically reset at every 1st of the month (01:00am CET). Keep in mind, that transferring money from your Savings account to your child's Savings account also counts towards the limit, as these are two distinct Personal accounts.
Ja je had het kunnen weten als je faqs gaat lezen maar dat is ook niet iets wat je hoeft te doen in zon geval

Dat is meer voor een how to

Dit is een zeer grote specifieke beperking op een spaarrekening die dat kenmerk niet heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Coffeeroam schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:13:

Dat heb je wel meteen al één van beide toegestane opnames in die maand opgesoupeerd.
Dat klopt.
Maar ik heb liever dat ik dan meteen merk mocht het niet werken dan pas wanneer er veel geld op staat.
En ik opende de rekening aan het eind van de kalender maand
En ik heb andere spaarrekeningen, en daar haal ik dan benodigd geld vanaf.
Dus meestal had ik aan het eind van de maand nog 2 opnames om opnames naar mijn tegenrekeningen te testen.

Sowieso kan je een maximum aantal opnames ook zien als bescherming tegen derden die zich toegang tot de rekening hebben geregeld, door zelf die opnames vroeg in de maand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

snip, voegt niks toe
Nu snap ik een stukje menselijke gemakzucht hoor, maar een financieel product, tja - ik vind het niet vreemd om je daar meer dan oppervlakkig in te verdiepen voordat je er alles aan toe vertrouwd en/of zaken mee gaat doen. :X

[ Voor 42% gewijzigd door We Are Borg op 09-01-2025 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Ulysses schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:23:snip

Nu snap ik een stukje menselijke gemakzucht hoor, maar een financieel product, tja - ik vind het niet vreemd om je daar meer dan oppervlakkig in te verdiepen voordat je er alles aan toe vertrouwd en/of zaken mee gaat doen. :X
Een heel simpel product vereist normaal gesproken geen verdieping
Maar bunq heeft hele simpele producten heel ingewikkeld gemaakt zonder dat er bij te zeggen

Dat hoort namelijk in de titel te staan en daar hoort dan een bijsluiter bij te zitten met een waarschuwing

[ Voor 22% gewijzigd door We Are Borg op 09-01-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
-- laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door W1ck1e op 09-01-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 09:06
W1ck1e schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:21:
[...]

Dat klopt.
Maar ik heb liever dat ik dan meteen merk mocht het niet werken dan pas wanneer er veel geld op staat.
En ik opende de rekening aan het eind van de kalender maand
En ik heb andere spaarrekeningen, en daar haal ik dan benodigd geld vanaf.
Dus meestal had ik aan het eind van de maand nog 2 opnames om opnames naar mijn tegenrekeningen te testen.

Sowieso kan je een maximum aantal opnames ook zien als bescherming tegen derden die zich toegang tot de rekening hebben geregeld, door zelf die opnames vroeg in de maand te doen.
Is het niet zo dat iemand die toegang zou krijgen, de spaarrekening ook kan omzetten naar een betaalrekening (zonder rente en daarbij verval van max overboekingen)?
Of naar een andere interne betaalrekening kan overboeken, waarna er ook geen maximaal limiet meer geldt.
Zo is het ook mogelijk om de beperkte limiteringen te wijzigen vanaf een apparaat dat eerder als vertrouwd is aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Purejet schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:03:
[...]

Is het niet zo dat iemand die toegang zou krijgen, de spaarrekening ook kan omzetten naar een betaalrekening (zonder rente en daarbij verval van max overboekingen)?
Of naar een andere interne betaalrekening kan overboeken, waarna er ook geen maximaal limiet meer geld.
Zo is het ook mogelijk om de beperkte limiteringen te wijzigen vanaf een apparaat dat eerder als vertrouwd is aangemerkt.
Dat kan maar dan moet je het product dus wijzigen en dat heeft ook nadelen en levert kosten op en er is niet zomaar een weg terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

boyette schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:54:
[...]
Een heel simpel product vereist normaal gesproken geen verdieping
Vind je kraanwater simpel? 8)7

Of een dynamische interactieve website met een digitaal spaarpotje, in een genetwerkte omgeving met diverse risico scenario's, met diverse extra features om te voorzien in je oude dag voorziening, gesteld dat je een competente volwassene bent, in staat tot reflectie en van goede wil althans!? - dat is natuurlijk veel simpeler. Aha. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Purejet schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:03:

Of naar een andere interne betaalrekening kan overboeken, waarna er ook geen maximaal limiet meer geld.
Ja, daar heb je waarschijnlijk gelijk mee.
Maar ik heb mij daar niet echt in verdiept. Ik ben geen dader en hoop geen slachtoffer te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
boyette schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:11:

Dat kan maar dan moet je het product dus wijzigen en dat heeft ook nadelen en levert kosten op en er is niet zomaar een weg terug
Ik dat die crimineel dat dus niet boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
gloopie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:05:
[...]
Dit is ook niet helemaal waar trouwens, daar waarschuwde iemand laatst voor. Overboekingen tussen Personal Savings accounts **die jij geopend hebt** tellen niet mee, een belangrijk nuanceverschil. Een gezamenlijke rekening waarbij iemand anders het aanmaken geïnitieerd heeft tellen alle transacties die jij doet mee naar je limiet van 2 transacties namelijk; ook tussen savings accounts. (Zowel naar een die jij wél hebt geïnitieerd als naar een andere gezamenlijke personal savings account die door dezelfde persoon is geïnitieerd.)

Dus stel jij en je partner hebben 5 joint Personal Savings accounts die geopend zijn door Pietje, dan kan Pukje geen enkele transactie doen tussen die rekeningen zonder meteen van de limiet van 2 af te snoepen. Slechts één van de partners mag dan het spaargeld beheren tussen potjes zonder straf.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohannesAdam
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-01 12:54
Goedemorgen,
Zijn hier mensen die hun financieel jaaroverzicht van Bunq al goed bekeken hebben?
Ik heb sterk het idee dat de rentebetaling van de eerste dagen 2024 op zowel het jaaroverzicht van 2023 als dat van 2024 is terecht gekomen.
De specificatie van de rente op overzicht 2024 klopt wel, maar het totaalblad (pagina 1) niet. En met dat totaalblad vul je tenslotte wel je aangifte inkomstenbelasting in.
Verder vraag ik me af welk bedrag Bunq zal doorgeven aan de belastingdienst. Het niet kloppende totaal of de kloppende specificatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
ejtnaj schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:50:
Nu ben ik door de rekening van mijn vrouw gegaan. Daar ook transacties gevonden die op 'reserved' stonden. Na de cashback request, geld meteen (automatisch) terug.

Ik vind het bizar dat bunq dit soort transacties vast blijft houden, maar zo makkelijk automatisch teruggeeft. Het is alsof de logica is: "wij houden jouw geld gewoon totdat jij het opmerkt en terugvraagt".

Op reddit is een gebruiker die over de jaren heen ongeveer 5000 euro aan reserved payments, net terug heeft geclaimd. link
Zo, ik denk dat bunq de socials in de gaten houdt, want ineens krijgen allerlei mensen refunds uitbetaald voor oude reserveringen die nog open stonden Reddit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Ja, en dit is dus gewoon pro-actief handelen op mogelijke onvrede van je klanten. Dit is geen doxing, intimidatie of anderszins shady, maar gewoon actieve Customer Service bedrijven lijkt me. Komt dit nu ook bij Nieuwsuur, NRC en Radar voor de warme douche?? 8)7 O-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ulysses schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:51:
Ja, en dit is dus gewoon pro-actief handelen op mogelijke onvrede van je klanten. Dit is geen doxing, intimidatie of anderszins shady, maar gewoon actieve Customer Service bedrijven lijkt me. Komt dit nu ook bij Nieuwsuur, NRC en Radar voor de warme douche?? 8)7 O-)
Proactief handelen door het jaren lang niet terug te betalen? Hoe kan je dit nou niet shady vinden?

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
Het idee dat bunq dit moedwillig zou doen om geld van klanten te verdoezelen is natuurlijk volstrekt absurd. Alsof wie dan ook serieus kan denken dat zoiets niet naar boven komt (waarvan akte).

Dit is 'gewoon' een fout geweest en nu corrigeren zij dat. Wat mij betreft hadden zij hier overigens wel publiekelijk een verontschuldiging en uitleg voor behoren te doen, maar zoals eerder al gezegd: bedrijf wordt niet geheel fatsoenlijk geleid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ulysses schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:51:
Pass de bong. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
ejtnaj schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:45:
[...]

Zo, ik denk dat bunq de socials in de gaten houdt, want ineens krijgen allerlei mensen refunds uitbetaald voor oude reserveringen die nog open stonden Reddit
Ze wisten dit al, is meermaals aangekaart. Maar blij dat ze nu beginnen om acties te ondernemen. :) Jammer dat er eerst toch meer publieke aandacht heen moet (socials). Maar blij dat het dit keer vóór een negatief bericht in de kranten is alvorens men wakker wordt. Dat is al een verbetering ten opzichte van eerdere perikelen. Wellicht bewegen ze toch langzaam in de juiste richting na alle shitstorms de afgelopen maanden. *klopt even af*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 13:37
Wat een bullshit. Wordt dit niet gewoon vrijgegeven na verloop van tijd? bij Wise wordt dit altijd netjes teruggedraaid als de merchant het niet claimt. Kan Bunq lekker centjes maken terwijl jij je geld nog niet terughebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

:D _O-
offtopic:
Ik rook niet eens meer tegenwoordig though. Geen druppel alcohol ook meer >3 jaar. Heb mij nog nooit zo goed gevoeld oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:46
Ik had blijkbaar ook nog een niet geclaimde betaling (borg) die nu vrij is gegeven. Wel op een gearchiveerde rekening, dus kan ik er alsnog niet bij (zonder mijn abo te upgraden, wat ik eigenlijk niet van plan was)

Ben benieuwd wat support doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:48
noodgang schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:39:
Wel op een gearchiveerde rekening, dus kan ik er alsnog niet bij (zonder mijn abo te upgraden, wat ik eigenlijk niet van plan was)
Zelfs het gratis plan staat nu 3 accounts toe. Denk dat je de rekening gratis kan activeren.

Wel vreemd dat je de rekening kon sluiten terwijl er nog een reservering op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 04:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik had blijkbaar ook nog een niet geclaimde betaling (borg) die nu vrij is gegeven. Wel op een gearchiveerde rekening, dus kan ik er alsnog niet bij (zonder mijn abo te upgraden, wat ik eigenlijk niet van plan was)

Daar zou ik dan toch een berichtje aan bunq aan wagen. Lijkt me dat ze dat dan wel gewoon op een in gebruik zijnde rekening kunnen zetten, nu dit uitkomt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29

Just... wow.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:46
Hippe Lip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:35:
[...]

Daar zou ik dan toch een berichtje aan bunq aan wagen. Lijkt me dat ze dat dan wel gewoon op een in gebruik zijnde rekening kunnen zetten, nu dit uitkomt.
Rekening openen lukt niet meer, maar support geeft wel aan dat ze het geld over kunnen maken op een nog actieve rekening (ben achteraf blij dat ik mijn abo heb gedowngrade naar gratis in plaats van helemaal opzeggen, wat ik eigenlijk van plan was)

Nu blijkt dat er ook nog saldo staat op een Joint rekening (hoe kan die ooit gesloten zijn met saldo 8)7 ) en om daarbij te kunnen moet mijn partner haar Bunq account weer activeren. Zij had wel daadwerkelijk haar account stopgezet :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
noodgang schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Nu blijkt dat er ook nog saldo staat op een Joint rekening (hoe kan die ooit gesloten zijn met saldo 8)7 ) en om daarbij te kunnen moet mijn partner haar Bunq account weer activeren. Zij had wel daadwerkelijk haar account stopgezet :X
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Nu is dit gewoon episch... 8) Als we dan toch naar niet-significante getallen kijken, die soms toch betekenis lijken te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C0QarbkP5uVPGo22Gjpp5Un7Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQya6ZL6qd9Zkv7rTKZYWRQ3.jpg?f=fotoalbum_large
*O*
(Betreft de spaarsaldi van de niet-mijn-kinderen overigens...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik had mijn spaargeld van TR naar Bunq overgebracht maar ik lees dat Bunq zijn rente heeft verlaagd dus ik ben weer terug naar TR :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
SURFivor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:16:
Ik had mijn spaargeld van TR naar Bunq overgebracht maar ik lees dat Bunq zijn rente heeft verlaagd dus ik ben weer terug naar TR :-)
Elke keer als de ECB de rente verlaagt volgen alle spaarbanken ook naar beneden (omhoog is die relatie wat minder sterk om duistere redenen :+ )
Het moment dat zij die rente verlagen is niet gelijktijdig maar wel binnen weken -- hoogst 1 a 2 maanden.

Dus als je nu bij de bank met de hoogste rente zit - bv Trade Republic - en de ECB verlaagt de rente, dan kan Trade Republic wel sneller de rente verlagen, maar die andere banken met een voorheen lagere renten volgen vrijwel zeker.

Voor mij geldt daarom het adagium: blijven zitten bij de bank met de hoogste rente (in dit geval Trade Republic).

Banken kunnen wel stuivertje wisselen maar dat gebeurd niet zo heel vaak, simpelweg omdat zij allemaal een strategie hebben die zich vertaald in marge op de ECB, en pas bij het wijzigen van die strategie zal die marge kunnen veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
GeEkIe schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:44:

Elke keer als de ECB de rente verlaagt volgen alle spaarbanken ook naar beneden (omhoog is die relatie wat minder sterk om duistere redenen :+ )
Het moment dat zij die rente verlagen is niet gelijktijdig maar wel binnen weken -- hoogst 1 a 2 maanden.
Alle spaarbanken ?
Dus als je nu bij de bank met de hoogste rente zit - bv Trade Republic - en de ECB verlaagt de rente, dan kan Trade Republic wel sneller de rente verlagen, maar die andere banken met een voorheen lagere renten volgen vrijwel zeker.
Neen, toch niet ;)
Voor mij geldt daarom het adagium: blijven zitten bij de bank met de hoogste rente (in dit geval Trade Republic).

Banken kunnen wel stuivertje wisselen maar dat gebeurd niet zo heel vaak, simpelweg omdat zij allemaal een strategie hebben die zich vertaald in marge op de ECB, en pas bij het wijzigen van die strategie zal die marge kunnen veranderen.
Even over bunq: volgens mij is de rente bij bunq aangepast omdat de nieuwe periode van 6 maanden begonnen is. Ik verwacht geen 2de aanpassing meer, ook niet wanneer de ecb de rente weer wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
@W1ck1e
Alle spaarbanken ?
Bij wijze van spreken. Uitzonderingen bevestigen de regel ;)
Neen, toch niet ;)
Ik zie het in de praktijk toch vrijwel altijd gebeuren.
Even over bunq: volgens mij is de rente bij bunq aangepast omdat de nieuwe periode van 6 maanden begonnen is. Ik verwacht geen 2de aanpassing meer, ook niet wanneer de ecb de rente weer wijzigt.
Bunq heeft zich inderdaad vaker onafhankelijk van de ECB rente gedragen. Zij zijn daarmee een uitzondering. Wat mij overigens best als vreemde strategie overkomt. Maar dat is bunq ook wel een beetje.
Pagina: 1 ... 155 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"