Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 08:23

Hippe Lip

+ + + NL + + +

W1ck1e schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:47:
@Eix Stel ik ben verkoper waar iets gekocht is met zo'n gestolen/nep creditcard. Moet ik dan het geld terug geven ?
Zal afhangen van de overeenkomst die je hebt als acceptant.
Ik heb een overeenkomst met SumUp voor een betaalterminal. Daarin staat idd dat ze geld terug kunnen vorderen als de betaling betwist wordt. Dat kost me dan bovendien ook nog eens extra terugvorderingskosten, dus ik ben blij dat ik dat nog nooit bij de hand heb gehad…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:32
W1ck1e schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:47:
@Eix Stel ik ben verkoper waar iets gekocht is met zo'n gestolen/nep creditcard. Moet ik dan het geld terug geven ?
nee
je vraag staat overigens in het verkeerde topic
dit gaat over bunq

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 30-12-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:15
Hangt helemaal van de PSP en payment method af.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:41
boyette schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:03:

...
je vraag staat overigens in het verkeerde topic
dit gaat over bunq
Het was een reactie zonder quote op dit bericht :
Dank voor het delen. Ik vind het wel bijzonder dat de betreffende frauduleuze cc-transacties niet zijn teruggedraaid. Zijn er bijzondere situaties waarbij dat niet (eenvoudig) kan? Of is dit eerder onwil vanuit bunq geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
W1ck1e schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:19:
[...]

Het was een reactie zonder quote op dit bericht :

[...]
die kun je ook niet terugdraaien
die zijn alleen verzekerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Hippe Lip schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:53:
[...]

Zal afhangen van de overeenkomst die je hebt als acceptant.
Ik heb een overeenkomst met SumUp voor een betaalterminal. Daarin staat idd dat ze geld terug kunnen vorderen als de betaling betwist wordt. Dat kost me dan bovendien ook nog eens extra terugvorderingskosten, dus ik ben blij dat ik dat nog nooit bij de hand heb gehad…
Jouw antwoord is helder. Dank. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
W1ck1e schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:24:
[...]

Jouw antwoord is helder. Dank. ;)
dit gaat alleen over een betwisting tussen jou en de acceptant
dat is niet wat met fraude wordt bedoeld en een gestolen creditcard in die zin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

boyette schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:24:
[...]

dit gaat alleen over een betwisting tussen jou en de acceptant
dat is niet wat met fraude wordt bedoeld en een gestolen creditcard in die zin
@boyette
Mijn antwoord gaat (onder andere) over de situatie dat de kaarthouder de betaling betwist. En dat is toch waar de vraag van @W1ck1e in essentie over ging?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-05 11:19
YakuzA schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:08:
[...]

En andere mensen denken een beetje om hun privacy en vinden 24/7 locatie tracking door je bank niet zo fijn :)
Ja het klopt dat dat mogelijk ten koste gaat van je privacy (als misbruikt), maar je krijgt er wel een enorm stuk veiligheid voor terug. Als ik nu lees over de vergoedingen die bunq heeft moeten betalen vanwege 'pakket' fraude waarbij (de eerste) malafide betalingen in Spanje werden gedaan, dan is voor mij in ieder geval de keuze makkelijk. Uiteraard verlang ik van mijn bank dat die uitermate netjes met mijn gegevens omgaat, wat bij bunq waarschijnlijk niet het geval zal zijn (iedereen kan meekijken). Als ik het dan vergelijk met bv ABN AMRO, dan is de enige instelling die je kan doen Europa of Wereld. Bij geen van die keuzes zou genoemde fraude zijn voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:12:
[...]

Verkeerde aanname. Dat is bij skimming namelijk, dan word je pas gekopieerd.

Als die online gestolen wordt, dan gaat die locatie feature ook niet helpen anders kon jij ook nooit wat bij aliexpress in China bestellen.

Voor skimming kan de locatie feature helpen als die vervolgens in het buitenland gekloond wordt, maar met de huidige vrijwel altijd verplichte emv chip is skimming aardig marginaal geworden.
Bij CC is in ieder geval online fraude de hoogst prevalente methode van fraude:
Card-not-present fraud is the umbrella term for all types of credit card fraud where fraudsters make a purchase without having the physical credit card in their possession. It’s easily the most common type of credit card fraud, because it’s a very safe line of attack for the fraudster. They can mostly stay anonymous and, unfortunately, almost never get caught.
Maar het doet er eigenlijk niet toe hoe men aan jou kaartgegevens komt. Belangrijk is dat het niet vaak voorkomt dat men jouw kaartgegevens daarna in jouw fysieke nabijheid misbruikt, zoals in het voorbeeld in mijn eerdere reaktie hierboven laat zien.

Het voordeel van de (bv) nabijheid van <100 km van je telefoon heeft ook als voordeel dat je niet telkens hoeft in te stellen in je App in welk land/regio je op dat moment bent.

Maar inderdaad, het kost wel (enige) privacy (nabijheid van <100 km als locatie). Het enige wat ik nog zou willen is die nabijheid naar bv <10 km of zelfs <1 km veranderen. Aangezien dit een geautomatiseerd proces is hoeven volgens mij derden zelfs niet eens bij deze informatie te kunnen komen :)

[ Voor 5% gewijzigd door GeEkIe op 31-12-2024 14:47 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:44

Eix

Hippe Lip schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:45:
[...]

@boyette
Mijn antwoord gaat (onder andere) over de situatie dat de kaarthouder de betaling betwist. En dat is toch waar de vraag van @W1ck1e in essentie over ging?
Mijn oorspronkelijke vraag ging over waarom bunq die fraudeleuze transacties niet eenvoudigweg terugdraait.

Althans, mijn beeld is dat er grofweg drie soorten cc-transacties zijn, namelijk:
1: de klassieke transactie met doordruk en handtekening, te verifiëren door verkoper.
2: transactie met cvc beveiligingscode.
3: extra beveiligde transactie met pincode (fysiek) of two-factor (digitaal). Bij ICS heet dat 3D Secure, geen idee of bunq ook zoiets doet aanbieden.

Hoe dan ook, ik was dus in de veronderstelling dat in veel gevallen een cc-betaling teruggedraaid kan worden. En het risico veelal meer bij een acceptant ligt dan bij de gebruiker, tenzij deze bijzonder nalatig is. Vandaar mijn verwondering dat een dergelijke toch (helaas) vaker voorkomende fraude tot een geschil bij het Kifid leidt. Het geeft mij in ieder geval weinig vertrouwen in adequate ondersteuning door bunq als onverhoopt iets fout loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GeEkIe schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:16:
[...]

Ja het klopt dat dat mogelijk ten koste gaat van je privacy (als misbruikt), maar je krijgt er wel een enorm stuk veiligheid voor terug. Als ik nu lees over de vergoedingen die bunq heeft moeten betalen vanwege 'pakket' fraude waarbij (de eerste) malafide betalingen in Spanje werden gedaan, dan is voor mij in ieder geval de keuze makkelijk. Uiteraard verlang ik van mijn bank dat die uitermate netjes met mijn gegevens omgaat, wat bij bunq waarschijnlijk niet het geval zal zijn (iedereen kan meekijken). Als ik het dan vergelijk met bv ABN AMRO, dan is de enige instelling die je kan doen Europa of Wereld. Bij geen van die keuzes zou genoemde fraude zijn voorkomen.
Bij grootbanken heb ik de ervaring dat afwijkende betalingen op basis van gekke locaties sowieso al worden geblokkeerd (waarna je soms zelfs proactief wordt opgebeld door je bank). Daarom zijn veel extra instellingen zoals Bunq die aanbiedt bij hen niet nodig. En mocht zo'n betaling er toch doorheen glippen, dan wordt die vaak moeiteloos teruggedraaid. Bij Bunq kom je in dat soort gevallen in een situatie terecht waarin je je hele doopceel mag overhandigen, waarna je met pijn en moeite misschien een keer gelijk krijgt (maar vaak ook niet), nadat je eerst een borgsom hebt moeten betalen.

Op het gebied van fraudedetectie zijn grootbanken eigenlijk gewoon beter en gestroomlijnder dan fintechs als Bunq. Niet met voor de gebruiker aanwezige instellingen, maar simpelweg via hun achterliggende systemen. Bunq legt met allerlei functies (die inderdaad je privacy zwaar aantasten) veel meer verantwoordelijkheid in handen van de klant. En mocht het dan toch misgaan, geeft het vaak niet thuis (ook letterlijk, zoals hier is te lezen).

Het is gewoon jammer dat er niets meer over is van die 'Bank of the Free' (lachwekkend dat ze zich nog zo durven te noemen), gezien zijn privacy ondermijnende praktijken en abominabele klantenservice. Als je de paar handige functies die ze bieden niet nodig hebt, heb je er eigenlijk weinig meer te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dat was juist het punt. Dat voorkom je niet met de privacy schendende maatregel van live tracking door je bank.
Anders kon jij ook nooit iets in China bestellen met je CC.

Enige waar dat nuttig zou zijn is bij skimming, wat nu met de verplichte EMV chip bij transacties ver terug gebracht is.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 31-12-2024 15:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:34:
[...]

Dat was juist het punt. Dat voorkom je niet met de privacy schendende maatregel van live tracking door je bank.

Enige waar dat nuttig zou zijn is bij skimming, wat nu met de verplichte EMV chip bij transacties ver terug gebracht is.
Precies, die afstandsfunctie biedt niet veel meer dan een soort schijnveiligheid (want inderdaad alleen nuttig voor skimming en niet voor online-betalingen), ten koste van een zware inbreuk op de privacy (zoals WhatsappHack in "Discussie over & Ervaringen met bunq" ook al terecht opmerkte). En inmiddels is wel duidelijk dat we Bunq op dat gebied totaal niet kunnen vertrouwen.

De functie bestaat waarschijnlijk ook alleen vanwege de goudmijn aan informatie die het Bunq oplevert.

[ Voor 5% gewijzigd door TexMex op 31-12-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
TexMex schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:08:
[...]
Bij grootbanken heb ik de ervaring dat afwijkende betalingen op basis van gekke locaties sowieso al worden geblokkeerd (waarna je soms zelfs proactief wordt opgebeld door je bank).
Maar wat is een gekke locatie? Je kan er net zogoed op vakantie zijn. Dus moet je weer elke keer het gebied aangeven waar je je bevind.
Ik weet niet hoe het zit met andere banken, maar dat alleen de keuze tussen Europa en Wereld in ABN AMRO vind ik te grof en daarom onveilig. Zolang ik er toevallig niet ben vind ik Albanië of Bulgarije ook onveilig. Daarom is die 'live' tracking van waar je je bevindt ook zo geweldig (maar nogmaas dus: privacy). Wat die privacy betreft en zoals ik eerder aangaf: dat kan automatisch en dus hoeft het helemaal niet door derden van bunq in te worden gezien. Misschien op enkele na die daartoe de (verhoogde) bevoegdheid hebben.

Het verhaal van die bunq gebruiker wiens pas met een Google Wallet werd misbruikt snap ik overigens ook niet: je moet toch ook nog alsnog in je App toestemming geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:34:
[...]
Het gaat er toch om dat je de kaartgegevens van de locatie waar jij je bevindt/besteld wordt gekoppeld aan de locatie van je telefoon? Dus niet de locatie van de webwinkel?

Anders zit ik er inderdaad naast :?

[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 31-12-2024 15:46 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:45:
[...]

Het gaat er toch om dat je de kaartgegevens van de locatie waar jij je bevindt/besteld wordt gekoppeld aan de locatie van je telefoon? Dus niet de locatie van de webwinkel?

Anders zit ik er inderdaad naast :?
Aliexpress/amazon gaat echt niet jouw ip checken bij jouw bank als jij online je gegevens invoert ;)
Die doet alleen een MC/visa check als ze geen 3DS gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 31-12-2024 15:59 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Trucje wat men vroeger deed was de CC kopiëren en dan elders in de wereld gebruiken. Het kan niet zo zijn dat dezelfde persoon eerst in Nederland een betaling doet met fysieke CC, en dan 5 minuten later in China met fysieke CC. Je kunt immers niet teleporteren.

Wat wel zou kunnen is dat je eerst een betaling online doet in Nederland, en 5 minuten later in China. Daarom gebruikt met CVC (wat allerlei verbasteringen kent). Die kun je bij bunq (en tegenwoordig ook diverse andere banken :P) dynamisch instellen, zodat deze om de paar minuten vervangen wordt. Dan nog heb je een kans van ~0,1% dat iemand hem goed raadt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:58:
[...]

Aliexpress/amazon gaat echt niet jouw ip checken bij jouw bank als jij online je gegevens invoert ;)
Die doet alleen een MC/visa check als ze geen 3DS gebruiken.
Maar dan snap ik werkelijk niet hoe al mijn bestellingen bij AliExpress zijn gelukt met al mijn bankpassen op NL of Europa ingesteld. Het bestellen werkt elke keer wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 08:42
Heb je Bunq Pro nodig voor periodieke betalingen (bijv. op 26e vd maand maak X bedrag over naar rekening Y) of kan dit ook met Bunq Core? De enige (grote) behoefte bij Bunq dat ik nu heb is de Salaris-verdeler. Nu is dat uniek bij Bunq en andere banken hebben 'Periodieke betalingen', wat vergelijkbaar is, maar iets minder geavanceerd. De downgrade van Bunq Pro naar Bunq Core zou het overwegen waard zijn, mits ik dan via periodieke betalingen alsnog mijn salaris kan verdelen.

Als ik het aan Finn vraag, dan zegt 'ie dat hiervoor Pro vereist is, maar zowel Finn als ik kunnen dat niet terugvinden op een specifieke info-pagina.

-

Update 17:19: Na wat zoeken kwam ik op het synoniem 'geplande' betalingen en dat valt wel onder Bunq Core > https://www.bunq.com/nl-nl/features/scheduled-payments

[ Voor 24% gewijzigd door Sjeefr op 31-12-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Sjeefr schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:12:
Heb je Bunq Pro nodig voor periodieke betalingen (bijv. op 26e vd maand maak X bedrag over naar rekening Y) of kan dit ook met Bunq Core? De enige (grote) behoefte bij Bunq dat ik nu heb is de Salaris-verdeler. Nu is dat uniek bij Bunq en andere banken hebben 'Periodieke betalingen', wat vergelijkbaar is, maar iets minder geavanceerd. De downgrade van Bunq Pro naar Bunq Core zou het overwegen waard zijn, mits ik dan via periodieke betalingen alsnog mijn salaris kan verdelen.

Als ik het aan Finn vraag, dan zegt 'ie dat hiervoor Pro vereist is, maar zowel Finn als ik kunnen dat niet terugvinden op een specifieke info-pagina.

-

Update 17:19: Na wat zoeken kwam ik op het synoniem 'geplande' betalingen en dat valt wel onder Bunq Core > https://www.bunq.com/nl-nl/features/scheduled-payments
Staat dat niet in: bunq.com/plans ?

[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 31-12-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 10:03
Jerie schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:19:
Wat wel zou kunnen is dat je eerst een betaling online doet in Nederland, en 5 minuten later in China. Daarom gebruikt met CVC (wat allerlei verbasteringen kent). Die kun je bij bunq (en tegenwoordig ook diverse andere banken :P) dynamisch instellen, zodat deze om de paar minuten vervangen wordt. Dan nog heb je een kans van ~0,1% dat iemand hem goed raadt.
Bij welke bank kan dit nog meer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
J0kerNL schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:50:
[...]

Bij welke bank kan dit nog meer dan?
Van die ik gebruik:

Revolut heeft het.

N26 niet, die hebben wel geoblock (maar dat vind ik een vrij gangbare feature).

Er zijn er vast nog meer :P

Hoe dan ook, is het ook een beetje een non-feature. Men mag CVV/CVC enkel opslaan tot de autorisatie compleet is. Daarna niet meer. Houdt een winkel zich daar niet aan, dan zijn zij verantwoordelijk (nu heb je natuurlijk landen waar het succes je gelijk te halen is, zoals China, maar daar zou ik hoe dan ook met andere data werken dan je gangbare). Bij een recurring payment is de betaling authorized, dus ook het recurring gedeelte. Wil je niet recurring, dan direct blokkeren/opzeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 31-12-2024 20:34 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Hippe Lip schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:44:
[...]

Dan ben ik benieuwd of ‘deze consument’ nog klant mag zijn bij deze ‘bank’ of dat hij gewipt wordt.
Waar ik vooral zenuwachtig van wordt is dat een kaart kennelijk aan een willekeurige Google Wallet kan worden gekoppeld, terwijl die al in een andere (de oorspronkelijke) Wallet is gekoppeld. Is dit niet een beveiligingsfout?

Het lijkt mij sowieso dat namen van kaarten redelijk moeten overeenstemmen met je Google en Wallet account. En dat als een kaart al in een Wallet is toegevoegd, dat de oorspronkelijke Wallet toestemming moet geven wanneer die kaart ook nog eens in een andere Wallet wordt toegevoegd.

Ik heb het even opgezocht en Google heeft naast de door jou opgegeven naam ook een legal name:
Your legal name is the name that you used when you first made a purchase or verified your identity at Google. It may also be the name that you used to sign up for certain business products or services.

Google needs your legal name to comply with regulations and our transparency policies, or to prevent fraud.

[ Voor 22% gewijzigd door GeEkIe op 01-01-2025 15:38 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01 00:24
W1ck1e schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:29:
[...]

Zolang je maar wacht tot in 2025 met het storten van (veel) geld kan het geen kwaad om de rekening nu te openen. Maar je kunt ook nog met het openen en het storten wachten totdat het nieuwe bonus rente percentage bekend is. Afgelopen juli was dat ongeveer in het midden van die maand.
Volgens de eigen informatie van Bunq lijkt het rentepercentage voor de eerste helft van 2025 nu vast te staan. Zie hieronder. Of lees ik t niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjpCv4eCCZCjx-1E8Ros5ou16nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlGd32Gx7G4Lj33Mh3BNjGu3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@fabimoc Sterretje verwijst naar de percentages van 2de helft 2024. Zo begrijp ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:59
W1ck1e schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:03:
@fabimoc Sterretje verwijst naar de percentages van 2de helft 2024. Zo begrijp ik het.
Het is 2 januari en de nieuwe rentes zijn nog steeds niet gepubliceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:23
Coffeeroam schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Het is 2 januari en de nieuwe rentes zijn nog steeds niet gepubliceerd?
Jawel hoor bij mij staat nu 3,36% bonusrente tot 30 juni 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Mediacj schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Jawel hoor bij mij staat nu 3,36% bonusrente tot 30 juni 2025
Dat zie ik ook staan.

Maar :
The system will automatically reset itself on January 1, 2025: your threshold amount will then be recalculated to become the highest savings balance you reached between July 1, 2024 and December 31, 2024. Then, between January 1, 2025 and June 30, 2025, you’ll earn the base interest rate up to your new threshold and the bonus rate on balances over the threshold amount.
Dus het saldo waarover je die rente van 3,36% krijgt is alleen het meerdere boven het hoogste saldo in de periode van juli-december 2024. Dus vermoedelijk krijg je die mooie rente vanaf nu over een kleiner deel.
En "the base interest rate" voor het eerste deel van het saldo. Dat percentage is volgens mij nu nog niet bekend. Ik verwacht dat het lager is dan de rente bij de concurrentie.

Voor de zekerheid heb ik dus eind vorig jaar de rekening leeg gehaald, en staat het bedrag even ergens anders om over 6 maanden weer de bunq rekening te vullen waarbij de komende 6 maanden het saldo nihil is en ik dus maximaal kan profiteren van hopelijk een mooie rente.

[ Voor 29% gewijzigd door W1ck1e op 02-01-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roesttt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-05 21:40
Ik heb vorig jaar ook de rekening leeggehaald, als het goed is kan ik dan ook profiteren van de hoge rente.
Die laatste update heb ik nog steeds niet geïnstaleerd, eens kijken hoelang dat blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:39
Roesttt schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:43:
Ik heb vorig jaar ook de rekening leeggehaald, als het goed is kan ik dan ook profiteren van de hoge rente.
Die laatste update heb ik nog steeds niet geïnstaleerd, eens kijken hoelang dat blijft werken.
Dat ligt er maar net aan wanneer vorig jaar. Zover ik kan zien krijg ik alleen de hoge rente vanaf het bedrag boven het hoogste saldo van afgelopen jaar t/m 30 juni 2025, daarna is het weer even aankijken wat ze zich verzonnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roesttt
In januari 2024 heb ik alles weggehaald. Dat zou ruim op tijd moeten zijn.
Moet alleen ff kijken wat handig is, man en ik hadden een gezamenlijke rekening, maar we zitten nu boven de 100.000. Misschien dat we dan toch de update doen en naar aparte rekeningen gaan. Hoewel ik twijfel om alles bij Bunq te zetten. Ik denk er nog over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben weer terug bij Bunq (vanaf Trade Republic). Paar maanden geleden per ongeluk een storting gedaan van 200 euro dus de hoge rente begint pas vanaf daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Roesttt schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:46:
In januari 2024 heb ik alles weggehaald. Dat zou ruim op tijd moeten zijn.
Moet alleen ff kijken wat handig is, man en ik hadden een gezamenlijke rekening, maar we zitten nu boven de 100.000. Misschien dat we dan toch de update doen en naar aparte rekeningen gaan. Hoewel ik twijfel om alles bij Bunq te zetten. Ik denk er nog over na.
Het lijkt mij inderdaad dat je op tijd was. Als je tot nu niks meer hebt teruggestort op bunq.
Ik zou overgaan naar 2 rekeningen op eigen naam en dan gebruiken alsof het samen een gezamenlijke rekening is.
Maar ik zou nooit alles bij 1 bank zetten, vanwege redundancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roesttt
W1ck1e schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Het lijkt mij inderdaad dat je op tijd was. Als je tot nu niks meer hebt teruggestort op bunq.
Ik zou overgaan naar 2 rekeningen op eigen naam en dan gebruiken alsof het samen een gezamenlijke rekening is.
Maar ik zou nooit alles bij 1 bank zetten, vanwege redundancy
Is het niet zo dat je met die nieuwe update sowieso 2 rekeningen hebt? Ik las ergens iets dat de gezamenlijke rekening na de update was verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Roesttt schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:08:

Is het niet zo dat je met die nieuwe update sowieso 2 rekeningen hebt? Ik las ergens iets dat de gezamenlijke rekening na de update was verdwenen.
Ik (persoonlijk) heb een tijdje terug een betaalrekening (Main) erbij gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrbVlTACWQXTZN70KCNg5CkzJHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xaTjbhv2875Mr4aP1xbXXmT.png?f=fotoalbum_large

Bunq behoeft iets meer aandacht dan "ergens iets" lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:10
Ervaren jullie ook een storing? Kan niet meer inloggen via telefoon of web:

Error
Something went wrong at bunq’s side. Sorry! Our staff has been notified and will resolve this issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:49

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

TweakerMarco schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:06:

Error
Something went wrong at bunq’s side. Sorry! Our staff has been notified and will resolve this issue.
Ik kan nog wel inloggen op mobiel. Maar alles is ontzettend traag met laden. Volgens mij hebben ze momenteel een storing.

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TweakerMarco schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:06:

Error
Het gaat mega traag, ik kom er af en toe in via de app.. maar hij blijft nu weer hangen. Lijkt op server problemen.

Ik denk dat ze doorhebben dat ik al m'n geld elders wil gaan stallen vandaag aangezien m'n rente is ingekakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Jahoor, iedereen tegelijkertijd kijken, hoopje op Bunq, vanavond in het NOS - en dan is het geen toeval meer hè ... Georganiseerde concurrentie dat ik je brom... ;-)

Ken ik jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-01 19:37

J0B

Hier nog iemand die baalt van de ingekakte rente... Ik pakte steady 3,36% op een groot deel van mijn spaargeld en nu is dit 2,01%. Overweeg nu de volgende alternatieven:
  1. Spaardeposito: ik kan een (groot deel) van mijn spaargeld namelijk best 6 maanden "missen". Credit Europe Bank (NL depositogarantie) geeft daar 2,85% voor en aanbieders met buitenlandse depositogaranties zelfs tot 3,15%.
  2. Bunq USD spaarrekening: 3,01%. Dit brengt natuurlijk wel een valutarisico met zich mee.
  3. Wise spaarrekening: 2,99% op EUR, 4,26% op GBP en zelfs 4,46% op USD. Kan alleen niets vinden over depositogarantie, alleen dat "the Estonian Investor Protection Sectoral Fund will cover your assets for up to 20,000 EUR". Echter onduidelijk of dit ook geldt voor GBP en USD holdings?
Wat denken jullie van deze opties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 12:25
J0B schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:43:
Hier nog iemand die baalt van de ingekakte rente... Ik pakte steady 3,36% op een groot deel van mijn spaargeld en nu is dit 2,01%. Overweeg nu de volgende alternatieven:
  1. Spaardeposito: ik kan een (groot deel) van mijn spaargeld namelijk best 6 maanden "missen". Credit Europe Bank (NL depositogarantie) geeft daar 2,85% voor en aanbieders met buitenlandse depositogaranties zelfs tot 3,15%.
  2. Bunq USD spaarrekening: 3,01%. Dit brengt natuurlijk wel een valutarisico met zich mee.
  3. Wise spaarrekening: 2,99% op EUR, 4,26% op GBP en zelfs 4,46% op USD. Kan alleen niets vinden over depositogarantie, alleen dat "the Estonian Investor Protection Sectoral Fund will cover your assets for up to 20,000 EUR". Echter onduidelijk of dit ook geldt voor GBP en USD holdings?
#2 en #3 zou ik niet doen, want ook het omzetten van Euro naar andere valuta kost je geld, dus die 3,01% rente bij Bunq haal je sowieso niet.

Trade Republic heeft 3% rente en is vrij opneembaar, met gewoon tot 100k Europese garantie. Rente geldt tot 50k, maar voor de rest lijkt me dat een veel betere optie dan in ieder geval #2 en #3 van jouw opties.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roesttt
J0B schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:43:
Al eens gekeken naar Open BAnk met de welkomsrente?Die staat op 3,25%. Of heb je die al een half jaar gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
stin00 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Het gaat mega traag, ik kom er af en toe in via de app.. maar hij blijft nu weer hangen. Lijkt op server problemen.

Ik denk dat ze doorhebben dat ik al m'n geld elders wil gaan stallen vandaag aangezien m'n rente is ingekakt :+
Ik kon vanmorgen nog prima inloggen met de app en ook met de pc. Nu even niet

Mijns inziens heeft men bij bunq er niet goed over nagedacht. Het huidige systeem van normale rente en bonus rente over een deel van het saldo in combinatie met slechts 2 periodes van 6 maanden leidt volgens mij tot 2 piek momenten in het jaar waar klanten hun rekening leeghalen om 6 maanden later weer maximaal te kunnen profiteren van de bonus rente. Er zouden meer en eventueel kortere periodes moeten zijn om die aktiviteit op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Ik kon vanmorgen nog prima inloggen met de app en ook met de pc. Nu even niet

Mijns inziens heeft men bij bunq er niet goed over nagedacht. Het huidige systeem van normale rente en bonus rente over een deel van het saldo in combinatie met slechts 2 periodes van 6 maanden leidt volgens mij tot 2 piek momenten in het jaar waar klanten hun rekening leeghalen om 6 maanden later weer maximaal te kunnen profiteren van de bonus rente. Er zouden meer en eventueel kortere periodes moeten zijn om die aktiviteit op te vangen.
Het is voor mij de reden om per vandaag/morgen alles weg te halen bij Bunq. Ik zit al bij Santander tot de garantiestelsel grens en ga nu via Raisin de rest bij Nordax stallen.

Ik had verder geen klachten over Bunq, maar ik vind hun gekozen rentebeleid vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
App is inderdaad dood op het moment. Krijg nog wel meldingen. :P

@J0B depositogarantie geldt niet voor die rekeningen die je noemt. Probeer het eens bij OpenBank, die hebben nog een mooie rente (als nieuwe klant; voor bestaande is het daar ook niet meer wat het was) itt bunq en gewoon in EUR. Mét depositogarantiestelsel. Ik vind het ook erg jammer dat bunq zo slecht is geworden met de rente.

[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 02-01-2025 15:05 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
stin00 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:56:

Het is voor mij de reden om per vandaag/morgen alles weg te halen bij Bunq. Ik zit al bij Santander tot de garantiestelsel grens en ga nu via Raisin de rest bij Nordax stallen.

Ik had verder geen klachten over Bunq, maar ik vind hun gekozen rentebeleid vervelend.
Vervelend is het rentebeleid van de Nederlandse grootbanken
De Nederlandse kleinere banken hebben een saai rentebeleid ;)
Dat van bunq is opmerkelijk. Ik speel mee in het spel dat zij hebben bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-01 19:37

J0B

Thanks guys! Ik ga OpenBank en Trade Republic eens checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
J0B schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:58:
Thanks guys! Ik ga OpenBank en Trade Republic eens checken!
Trade Republic heeft een eigen topic
Daar staat een hoop, veel leesplezier.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 02-01-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Dat zie ik ook staan.

Maar :

[...]

Dus het saldo waarover je die rente van 3,36% krijgt is alleen het meerdere boven het hoogste saldo in de periode van juli-december 2024. Dus vermoedelijk krijg je die mooie rente vanaf nu over een kleiner deel.
En "the base interest rate" voor het eerste deel van het saldo. Dat percentage is volgens mij nu nog niet bekend. Ik verwacht dat het lager is dan de rente bij de concurrentie.

Voor de zekerheid heb ik dus eind vorig jaar de rekening leeg gehaald, en staat het bedrag even ergens anders om over 6 maanden weer de bunq rekening te vullen waarbij de komende 6 maanden het saldo nihil is en ik dus maximaal kan profiteren van hopelijk een mooie rente.
Maar ik zie (op de website) helemaal niet staan hoeveel de bonusrente nu bedraagt. Als je klikt op details, dan zie je een bericht met een datum van 26 februari 2019 (edited) (wat een rare datum!) en daar staat alleen maar (voor nieuwe klanten) " you’ll receive a variable bonus interest rate (currently 3.36%*) on all your savings up to €100,000 until December 31, 2024", dus tot 31 december. Er staat niet wat er daarna gebeurt (of gebeurd is) met de rente.

Ik heb nog geen account maar ik overweeg het wel. Maar ik kan nergens vóóraf lezen wat het allemaal precies inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

@Coffeeroam Op together staat dit:
The system will automatically reset itself on January 1, 2025. Whereby, your threshold amount will be recalculated to become the highest savings balance you reached between July 1, 2024 and December 31, 2024. Then, between January 1, 2025 and June 30, 2025, you’ll earn the base interest rate up to your new threshold and the bonus rate on balances over the threshold amount.
hier: https://together.bunq.com...t-calculated-and-paid-out

Ken ik jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:26
Wat kan ik nu meer met de gratis betaalrekening t.o.v. de spaarrekening?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
dirk_mec schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:58:
Wat kan ik nu meer met de gratis betaalrekening t.o.v. de spaarrekening?
Betalen en betaald worden

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:30:

...
Ik heb nog geen account maar ik overweeg het wel. Maar ik kan nergens vóóraf lezen wat het allemaal precies inhoudt.
Als ik aanlog op de website kan in na doorklikken het volgende plaatje zien, maar dan met mijn exacte getallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwb6f2XM1SDUCwy6qLtjT_70zF0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DI1gkOoW27GCPhiaUmTX9ysR.png?f=user_large

Ik ben klant sinds juli 2024. Ik heb bij bunq spaargeld gehad, met als maximum de waarde verborgen door de grote rode vlekken. Dat klopt precies met mijn excel sheet. Daarvoor heb ik in totaal "kleine rode klodder" aan rente gehad. Dat was over het hele bedrag 3,36% (want ik was nieuwe klant). Op dit moment heb ik een minimaal saldo. Want mijn threshold voor de huidige periode is voor mij te hoog om genoegen te nemen met de rente van 2,01%. Dat kan beter. Daarvoor heb ik eind dec 2024 de rekening leeggehaald. Als alles zo blijft ga ik weer sparen in juli 2025, waarbij de threshold dus het huidige minimale saldo is. En krijg ik over het meerdere de dan geldende bonusrente.

Omdat jij nu nog geen klant bent krijg je op je hele tegoed tot 100k gedurende de huidige 6 maanden 3,36%

Ik ben geen medewerker (van bunq) en hier moet je het wat mij betreft mee doen ;)

btw : ik heb een gratis bunq rekening. Met een main deel en een spaarrekening deel. Op die laatste krijg ik de rente. Ik heb de toeters en bellen van bunq zo veel mogelijk uitgezet, en geen kosten gemaakt. Dat kan jij ook !

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 02-01-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Obvious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51
Ik kan momenteel geen geld opnemen van mijn spaarrekening. Zal wel met de storing te maken hebben neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Captain Obvious schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:16:
Ik kan momenteel geen geld opnemen van mijn spaarrekening. Zal wel met de storing te maken hebben neem ik aan?
Ik heb een paar uur geleden tijdens de storing alles van Bunq overgeboekt naar ING. Helaas hangt m'n geld ergens in limbo, was voorheen altijd instant. Dit terwijl ik uitgestelde betalingen gewoon uit heb staan. Zal er morgen wel op staan hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23
Ik heb op 31-12 het grootste deel van mijn spaargeld bij Bunq weggehaald en even tijdelijk naar onze ABN betaalrekening gezet. Ook ivm terugval van rente naar 2.01%. Dan zet ik het beter zolang bij Centraal beheer voor 2,10%
Kan ik dan als ik het op 1-7 weer terugstort naar Bunq weer van de bonusrente genieten??

Of misschien als mijn vrouw NU een rekening bij Bunq opent - en we boeken het spaargeld daar naar toe, kunnen we dan op haar rekening gelijk weer van de Bonusrente gaan genieten??
En dan weer op 31-6 naar ABN storten en op 1-7 weer naar mijn rekening bij Bunq... En dan op 31 december weer andersom...
Ik kan nergens vinden dat het niet mag maar lijkt me een loophole waar Bunq niet blij mee gaat zijn - als het al mag?

NB: Mijn vrouw staat erop om alleen banken te gebruiken die onder het NL depositogarantiestelsel vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxfire op 03-01-2025 11:01 ]

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Foxfire schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:56:
Ik heb op 31-12 het grootste deel van mijn spaargeld bij Bunq weggehaald en even tijdelijk naar onze ABN betaalrekening gezet. Ook ivm terugval van rente naar 2.01%. Dan zet ik het beter zolang bij Centraal beheer voor 2,10%
Kan ik dan als ik het op 1-7 weer terugstort naar Bunq weer van de bonusrente genieten??
Ja dat kan volgens mij. Ben ik ook van plan, maar dan niet via Centraal Beheer.
Of misschien als mijn vrouw NU een rekening bij Bunq opent - en we boeken het spaargeld daar naar toe, kunnen we dan op haar rekening gelijk weer van de Bonusrente gaan genieten??
En dan weer op 31-6 naar ABN storten en op 1-7 weer naar mijn rekening bij Bunq... En dan op 31 december weer andersom...
Ik kan nergens vinden dat het niet mag maar lijkt me een loophole waar Bunq niet blij mee gaat zijn - als het al mag?

NB: Mijn vrouw staat erop om alleen banken te gebruiken die onder het NL depositogarantiestelsel vallen.
Ja, dat kan volgens mij ook. Als bunq dat niet wil dan hadden ze slimmer moeten zijn. Maar waarschijnlijk is het ingecalculeerd.

maar let op (let op de aanhalingstekens) : "jouw" geld wordt even "van jullie" en daarna "van je vrouw" en dan weer even "van jullie". misschien wordt daar door instanties iets van gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23
W1ck1e schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:07:
maar let op (let op de aanhalingstekens) : "jouw" geld wordt even "van jullie" en daarna "van je vrouw" en dan weer even "van jullie". misschien wordt daar door instanties iets van gevonden
Getrouwd in gemeenschap van goederen dus dat geld is niet van mij of van haar maar van ons samen dan toch?

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Foxfire schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:13:

Getrouwd in gemeenschap van goederen dus dat geld is niet van mij of van haar maar van ons samen dan toch?
Vandaar de aanhalingstekens en de "misschien". ;)

In jullie geval zou ik voor deze optie gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 03-01-2025 11:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Waarom doen jullie zo moeilijk over een procent puntje meer of minder? Heeft iedereen standaard een jubeltonnetje opzij gezet anno nu? Want ik zie niet hoe het veel uitmaakt. Jeetje, als die paar tientjes op jaarbasis het voor je geluksgevoel doen zou je ook tegenwoordig en redelijk verantwoord kunnnen beleggen via de Bunq app.

Ken ik jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waalkachel2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:16
Foxfire schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:56:

Voor de zekerheid zou ik niet wachten tot 31 juni, maar misschien toch een dag eerder overboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Ulysses schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:28:
Waarom doen jullie zo moeilijk over een procent puntje meer of minder? Heeft iedereen standaard een jubeltonnetje opzij gezet anno nu? Want ik zie niet hoe het veel uitmaakt. Jeetje, als die paar tientjes op jaarbasis het voor je geluksgevoel doen zou je ook tegenwoordig en redelijk verantwoord kunnnen beleggen via de Bunq app.
Neen, niet iedereen heeft een tonnetje (al dan niet jubel) om opzij te zetten. Als je minder hebt kan het lonen om daar te komen door te kijken waar je de meeste rente krijgt (binnen je eigen voorwaarden). Als beleggen geen optie voor je is. Het heeft niet zoveel met geluksgevoel te maken.

Maar, ik zit bij bunq alleen vanwege de rente. En ik heb een gratis rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gloopie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-04 09:06
De bonusrente (3,29%) was voor mij ongeveer 100 euro meer per maand (dus 600 euro voor half jaar) dan de basisrente (2,01%). Ik vind dat genoeg om het geld even ergens anders te stallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
gloopie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:40:

De bonusrente (3,29%) was voor mij ongeveer 100 euro meer per maand (dus 600 euro voor half jaar) dan de basisrente (2,01%). Ik vind dat genoeg om het geld even ergens anders te stallen.
Voor 100 euro kan je toch lekker uit gaan eten met zijn 2en. En daar worden sommige mensen blij van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• versc049
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:32
gloopie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Maar jij hebt dan wel een jubelton op je rekening :-)
Als ik goed heb gerekend gaat dit over een spaarbedrag van bijna € 94.000,-

@Ulysses had het over mensen die geen jubelton op hun rekening hadden staan en waarom die voor die paar tientjes per jaar al die moeite nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
versc049 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:11:

Maar jij hebt dan wel een jubelton op je rekening :-)
Als ik goed heb gerekend gaat dit over een spaarbedrag van ....-

@Ulysses had het over mensen die geen jubelton op hun rekening hadden staan en waarom die voor die paar tientjes per jaar al die moeite nemen.
Het bedrag heb je goed uitgerekend.
De bron van het geld kan inderdaad een jubelton zijn (maar moet je dat niet uitgeven aan huisvesting ?)
Maar het kan ook deels uit een erfenis komen (niet echt jubel)
En het kan zelfs zelf bij elkaar verdiend en gespaard zijn. Ja, echt.
En bij dat sparen helpt een hogere rente. Waarom zou je die laten liggen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
Ik zit inmiddels niet meer bij bunq (wel gedaan, vanwege de rente, maar inmiddels vind ik bunq niet meer te vertrouwen, en veel te veel gedoe voor zo goed als geen voordeel tov andere partijen), maar ik schuif wel geregeld met geld tussen verschillende renterekeningen. En ik kan je dus wel een antwoord geven waarom ik vrij 'veel' moeite doe voor soms een paar tientjes extra:

1. Het is gratis geld. Ik doe het in m'n vrije tijd, waar ik anders toch niks voor zou krijgen. Dus of het nou €10 of €1000 per jaar extra is, het is mooi meegenomen. We hebben het hier ook niet over tientallen uren tijd investeren.
2. Met spaarrekeningen wordt je geld alleen maar meer waard, met investeren blijft het altijd een gok.*
3. Ik vind het leuk om te doen.

* Waarmee niet gezegd is dat ik niet investeer. Dat doe ik óók, maar een deel van m'n geld houd ik op spaarrekeningen, en daar schuif ik dus geregeld mee, voor nog wat extra winst.

Uiteindelijk blijft alles een balans. Voor €5 per jaar meer een hele nieuwe rekening openen en geld gaan overhevelen, zou ik niet doen. Hebben we het over meerdere tientjes per jaar, voor een paar handelingen van een paar minuten, dan wordt het interessant.

Vind jij dat teveel moeite voor te weinig geld, dan moet je het vooral niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versc049
W1ck1e schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:20:
[...]

De bron van het geld kan inderdaad een jubelton zijn (maar moet je dat niet uitgeven aan huisvesting ?)
Maar het kan ook deels uit een erfenis komen (niet echt jubel)
En het kan zelfs zelf bij elkaar verdiend en gespaard zijn. Ja, echt.
En bij dat sparen helpt een hogere rente. Waarom zou je die laten liggen ?
Het klopt uiteraard dat geld overal vandaan kan komen en voor van alles gereserveerd kan zijn. Maar dat is in deze context ook niet zo relevant volgens mij.

Volgens mij was de vraag waarom mensen (die niet dit soort bedragen op de bank hebben staan) zoveel moeite doen voor die paar tientjes per jaar.

Als voorbeeld, wanneer je het hebt over een rekening met 2% rente en een rekening met 3,29% heb je het over een verschil van ± € 10,- per maand als je € 10.000,- op je rekening hebt staan.
En zo ongeveer € 5,- per maand wanneer je het hebt over een spaartegoed van € 5000,-

Maar goed, ieder z'n ding ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versc049
Hahn schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:30:
[...]

2. Met spaarrekeningen wordt je geld alleen maar meer waard, met investeren blijft het altijd een gok.*
3. Ik vind het leuk om te doen.

* Waarmee niet gezegd is dat ik niet investeer. Dat doe ik óók, maar een deel van m'n geld houd ik op spaarrekeningen, en daar schuif ik dus geregeld mee, voor nog wat extra winst.

Vind jij dat teveel moeite voor te weinig geld, dan moet je het vooral niet doen :)
Ik ben het verder helemaal met je eens. Zoals ik daarnet aangaf moet iedereen dit helemaal zelf weten.
En het kan uiteraard een hobby zijn, zeker niet onbelangrijk!

Alleen het punt wat je hierboven maakt is volgens mij niet helemaal waar.
Op spaarrekeningen wordt je geld elk jaar minder waard wanneer de inflatie hoger is dan de spaarrente die je krijgt. Het klopt dat er meer geld op je rekening komt te staan door de rente, maar dit afgezet tov de inflatie is de waarde van geld dat je hebt minder geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
versc049 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Ik ben het verder helemaal met je eens. Zoals ik daarnet aangaf moet iedereen dit helemaal zelf weten.
En het kan uiteraard een hobby zijn, zeker niet onbelangrijk!

Op spaarrekeningen wordt je geld elk jaar minder waard wanneer de inflatie hoger is dan de spaarrente die je krijgt. Het klopt dat er meer geld op je rekening komt te staan door de rente, maar dit afgezet tov de inflatie is de waarde van geld dat je hebt minder geworden.
Uiteraard wist ik dat iemand over inflatie zou gaan beginnen. Maar dat was niet mijn punt. Bij een spaarrekening wordt mijn 1000 euro nooit minder dan 1000 euro, altijd meer. Dat kan je van investeren niet met 100% garantie/zekerheid zeggen.

Dát was mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
versc049 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:38:
[...]

...

Volgens mij was de vraag waarom mensen (die niet dit soort bedragen op de bank hebben staan) zoveel moeite doen voor die paar tientjes per jaar.

Als voorbeeld, wanneer je het hebt over een rekening met 2% rente en een rekening met 3,29% heb je het over een verschil van ± € 10,- per maand als je € 10.000,- op je rekening hebt staan.
En zo ongeveer € 5,- per maand wanneer je het hebt over een spaartegoed van € 5000,-

Dat laatste inderdaad.

Ik zie persoonlijk geen reden met te wachten om meer rente te krijgen als het weinig moeite/tijd kost (en dat is vaak het geval in mijn opinie). Voor mij is het gratis geld. Het is een afweging die eenieder voor zich kan maken.

Het gaat niet om die 10 of 5 euro per maand, maar wat je er mee kan doen. Op internet en daar buiten zijn er heel veel opties om er weer vanaf te komen.

Daarnaast als genoeg klanten hun geld verplaatsen kunnen banken gemotiveerd zijn de rente op nivo te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
versc049 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:43:

...
Als je het geld op een rekening met minder rente zet wordt het nog meer minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gloopie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-04 09:06
[...]

Inderdaad dit. Ik had er inderdaad genoeg op staan, maar voor waarom zou je niet voor € 5,- of € 10,- per maand een heel klein beetje moeite doen. Het is gewoon het verplaatsen van wat geld, dat is in een paar minuten gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:04
Wellicht wat off-topic, en misschien wat te filosofisch van aard: maar je zou kunnen beargumenteren dat de tijd die het kost om dit te doen, niet veel is. Maar de headspace die het kost, omdat het weer iets is waar je aan moet denken, waar je mee bezig bent, wat je afleidt om echt in het moment te zijn.. dat is misschien veel groter dan die paar tientjes per maand die het oplevert.
Je zou ook kunnen zeggen: ik zet het op een spaarrekening, zoek dat 1x goed uit, en doe er verder niks meer mee, omdat dat me rust geeft.. ik ben actief bezig met investeren, m'n spaargeld besteed ik juist geen tijd aan. En nu doe je het toch.

Voor mij is het afleiding.
(just my 2 cents.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
ChrisM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:42:
Wellicht wat off-topic, en misschien wat te filosofisch van aard: maar je zou kunnen beargumenteren dat de tijd die het kost om dit te doen, niet veel is. Maar de headspace die het kost, omdat het weer iets is waar je aan moet denken, waar je mee bezig bent, wat je afleidt om echt in het moment te zijn.. dat is misschien veel groter dan die paar tientjes per maand die het oplevert.
Je zou ook kunnen zeggen: ik zet het op een spaarrekening, zoek dat 1x goed uit, en doe er verder niks meer mee, omdat dat me rust geeft.. ik ben actief bezig met investeren, m'n spaargeld besteed ik juist geen tijd aan. En nu doe je het toch.

(just my 2 cents.)
Helaas werken banken vaak zo niet. Zeker niet de grootbanken. Ze lokken je met een hoge rente die dan later daalt. Soms ongemerkt. Aangezien in de voorwaarden van banken vaak staat dat je regelmatig moet aanloggen (maandelijks of zo) kan je dan meteen een en ander controleren.
Vergeleken met actief investeren (beleggen ?) zal de headspace wel meevallen. Vergeleken met passief beleggen (fonds ofzo en maandelijk inleggen) waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
ChrisM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:42:

(just my 2 cents.)
Als het voor jou afleiding is en jij er niet blij van wordt, dan moet je het vooral niet doen.

Maar jouw tactiek van het één keer uitzoeken zal nooit goed werken op (semi) lange termijn, want rentes veranderen letterlijk elke paar weken tot elke paar maanden. Dus wat jij vandaag of morgen uitzoekt, is over 3 tot 6 maanden waarschijnlijk al niet meer de beste deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Obvious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51
Weet iemand toevallig of je bunq Free kunt koppelen met tricount voor betaalverzoeken? Krijg een melding dat ik moet upgraden naar bunq Core maar weet niet zo goed waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 23:21
Waarschijnlijk omdat je met Core geen API toegang hebt (of Zapier ondersteuning, maar die zal ook wel van dezelfde API gebruik maken)

Edit:
Hmm, niet goed gelezen: Core en Free hebben dat allebei niet en je vraag ging over Free, dus dat is geen verklaring…

[ Voor 32% gewijzigd door jorikc op 03-01-2025 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Daar staat het wel goed, misschien is deze nu geüpdated?

Er staat overigens
you’ll receive a variable bonus interest rate (currently 3.36%*)
Dat is dus niet een fixed rate, maar variable. Kan elk moment veranderen, als ik dat letterlijk neem.

Als ik als niet-klant via bunq.com binnenkom wordt ik geleid naar deze link:

https://together.bunq.com...st-and-how-does-it-work/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Als ik aanlog op de website kan in na doorklikken het volgende plaatje zien, maar dan met mijn exacte getallen:

[Afbeelding]

Ik ben klant sinds juli 2024. Ik heb bij bunq spaargeld gehad, met als maximum de waarde verborgen door de grote rode vlekken. Dat klopt precies met mijn excel sheet. Daarvoor heb ik in totaal "kleine rode klodder" aan rente gehad. Dat was over het hele bedrag 3,36% (want ik was nieuwe klant). Op dit moment heb ik een minimaal saldo. Want mijn threshold voor de huidige periode is voor mij te hoog om genoegen te nemen met de rente van 2,01%. Dat kan beter. Daarvoor heb ik eind dec 2024 de rekening leeggehaald. Als alles zo blijft ga ik weer sparen in juli 2025, waarbij de threshold dus het huidige minimale saldo is. En krijg ik over het meerdere de dan geldende bonusrente.

Omdat jij nu nog geen klant bent krijg je op je hele tegoed tot 100k gedurende de huidige 6 maanden 3,36%

Ik ben geen medewerker (van bunq) en hier moet je het wat mij betreft mee doen ;)

btw : ik heb een gratis bunq rekening. Met een main deel en een spaarrekening deel. Op die laatste krijg ik de rente. Ik heb de toeters en bellen van bunq zo veel mogelijk uitgezet, en geen kosten gemaakt. Dat kan jij ook !
Dank je wel!

Op de website heet het een "variable bonus ". Mijn interpretatie is dat het niet een vaste rente is voor 6 maanden. In jouw app lijkt dat wel zo te zijn. Misschien verschillend voor bestaande en nieuwe klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Coffeeroam Ik stel voor dat je een rekening opent. Er wat geld op zet, bijvoorbeeld 200 euro. Dan kan je wekelijks zien dat welke rente je krijgt. Of zelfs dagelijks. En dat het 3,36% is per jaar. 109 euro is goed voor 1 cent per dag.

Mocht het opeens minder worden dan haal je jouw geld weer weg.

Variabel betekent niet dat het moet wijzigen. Bij mij is het dan ook steeds die 3,36% gebleven.

Bestaande klanten hebben de rente voor een deel, en nieuwe klanten voor hun hele saldo

[ Voor 30% gewijzigd door W1ck1e op 03-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:38:
@Coffeeroam Ik stel voor dat je een rekening opent. Er wat geld op zet, bijvoorbeeld 200 euro. Dan kan je wekelijks zien dat welke rente je krijgt. Of zelfs dagelijks. En dat het 3,36% is per jaar.
Mocht het opeens minder worden dan haal je jouw geld weer weg.

Variabel betekent niet dat het moet wijzigen. Bij mij is het dan ook steeds die 3,36% gebleven.
Dat zou ik kunnen doen, maar er zijn ook banken die een VASTE bonus- of welkomrente voor 6 maanden geven, zoals Openbank, Bigbank en Volkswagenbank. Dat is wel 0.1% of 0.2% lager, maar als Bunq over een maand ineens de rente verlaagd naar 2.8% moet ik alsnog daarheen. Dan kan ik het beter meteen goed doen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Dat zou ik kunnen doen, maar er zijn ook banken die een VASTE bonus- of welkomrente voor 6 maanden geven, zoals Openbank, Bigbank en Volkswagenbank. Dat is wel 0.1% of 0.2% lager, maar als Bunq over een maand ineens de rente verlaagd naar 2.8% moet ik alsnog daarheen. Dan kan ik het beter meteen goed doen, toch?
Jij lijkt niet te geloven dat het niet gebeurt. Mocht het wel gebeuren (wat ik niet verwacht) dan haal je meteen je geld weg. Dus neen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

versc049 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:11:

Exact O-)

Ik heb soms ondertiteling nodig ook ;-)

Ken ik jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Het klopt uiteraard dat geld overal vandaan kan komen en voor van alles gereserveerd kan zijn. Maar dat is in deze context ook niet zo relevant volgens mij.

Hoeveel leverde het op deze post te tikken? ;)

De belastingdienst rekent 4%, dus daar moet je boven zien te blijven. Daarnaast is het ook een principekwestie. Al snap ik goed dat degenen die belang hebben bij bunq het gedrag graag willen ontmoedigen, is het iets kinderachtigs dat bunq heeft bedacht om nieuwe klanten aan te trekken (ten koste van de vaste klanten). Als we deze sneue ontwikkeling een halt toe willen roepen, is het zaak om te mobiliseren om het uit te buiten. Dus, ik moedig anderen van harte aan om vooral het systeem dat bunq heeft bedacht te gebruiken om voordeel uit te halen. Hoe meer mensen dat doen, hoe minder goed het werkt. Ga dus vooral door, allemaal! :*)

Overigens sta ik er hetzelfde in bij al die andere poespas die nieuwe klanten wenst te belonen zoals telco's. Maar die doen het in Nederland en Europa door netneutraliteit vrij netjes (daar waar men in VS shit doet als ad injection :F); toch doet men wel aan die jaarlijkse prijsverhoging omwille van de inflatie, die men dan vervolgens niet berekent voor nieuwe klanten.

Ergo, het punt is dat we dat nieuwe klanten aantrekken (en daarmee de trouwe klanten onder de streep laten betalen want die blijven toch wel) ook allerlei andere sectoren zien. Om dat tegen te gaan heb je allerlei ontmoedigingsbeleid zoals sunk cost fallacy, dat het moeilijk is over te stappen (want anders raak ik m'n @ziggo.nl e-mail adres kwijt!), dat je je bankgegevens overal en nergens opnieuw in moet stellen, enz. Het 06 nummer behouden kan tegenwoordig (al 'een tijdje'), ook IBAN forwarden doet men jaar na overstap, en belastingdienst heeft al je bankgegevens gewoon al van te voren in de aangifte staan. Dus het kan echt wel erger. Bovendien heb je spaarrekening niet overal en nergens ingesteld als betaalmiddel (als het goed is?) dus overstappen is relatief makkelijk. Het voelt wel als heel wat omdat het van die grote bedragen betreft, maar ook dan heb je het voordeel van het depositogarantiestelstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Jij lijkt niet te geloven dat het niet gebeurt. Mocht het wel gebeuren (wat ik niet verwacht) dan haal je meteen je geld weg. Dus neen.
Dank, zo kun je het ook zien ja. Ik ben benieuwd of ze die 3.36% rente vasthouden tot 30 juni 2025.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 13:18
Ik heb net een oude borg betaling (camping FR) van drie jaar terug geclaimd. Geld was meteen terug, met nul onderbouwing.

Schijnt vaker te gebeuren dat bunq borg betalingen gewoon vast blijft houden en niet automatisch terug stort na 30 dagen.

Tip: check je transacties voor borg zoals voor accomodaties, auto verhuur, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:11
ejtnaj schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:39:
Ik heb net een oude borg betaling (camping FR) van drie jaar terug geclaimd. Geld was meteen terug, met nul onderbouwing.

Schijnt vaker te gebeuren dat bunq borg betalingen gewoon vast blijft houden en niet automatisch terug stort na 30 dagen.

Tip: check je transacties voor borg zoals voor accomodaties, auto verhuur, etc
Die borg was dan een reservering en geen betaling neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
Klopt, reservering. “Reserved card payment”. Bunq noemt het in eigen documentatie als “pre-authorised”.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ejtnaj
Nu ben ik door de rekening van mijn vrouw gegaan. Daar ook transacties gevonden die op 'reserved' stonden. Na de cashback request, geld meteen (automatisch) terug.

Ik vind het bizar dat bunq dit soort transacties vast blijft houden, maar zo makkelijk automatisch teruggeeft. Het is alsof de logica is: "wij houden jouw geld gewoon totdat jij het opmerkt en terugvraagt".

Op reddit is een gebruiker die over de jaren heen ongeveer 5000 euro aan reserved payments, net terug heeft geclaimd. link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 21:12
ejtnaj schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:50:
Nu ben ik door de rekening van mijn vrouw gegaan. Daar ook transacties gevonden die op 'reserved' stonden. Na de cashback request, geld meteen (automatisch) terug.

Ik vind het bizar dat bunq dit soort transacties vast blijft houden, maar zo makkelijk automatisch teruggeeft. Het is alsof de logica is: "wij houden jouw geld gewoon totdat jij het opmerkt en terugvraagt".

Op reddit is een gebruiker die over de jaren heen ongeveer 5000 euro aan reserved payments, net terug heeft geclaimd. link
Hoe vind je dat soort betalingen makkelijk terug? Ik zie zelf namelijk niets terugkomen als ik "reserved", "gereserveerd" of "Auth" typ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejtnaj
Zinloos1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Hoe vind je dat soort betalingen makkelijk terug? Ik zie zelf namelijk niets terugkomen als ik "reserved", "gereserveerd" of "Auth" typ.
Nee daar krijg je geen hits op. Je ziet het in je afschrijvingen maar query'en daarop lukt niet. Exports leveren die informatie ook niet. Ik heb zelfs Finn geprobeerd maar daar heb je (uiteraard) ook niks aan.

Het is doodgewoon door je transacties gaan en kijken naar die tweede regel onder de transactie naam, waar staat "card payment" "Apple Pay payment" "iDeal payment" etc

Niet iedereen zal dit hebben overigens. Het zijn vooral van die reserveringen die je maakt als je aan de balie staat bij een verhuur, waarbij ze vragen of je via je kaart (vaak Mastercard) een deposit wilt maken. Die komt in de app te staan als een betaling met omschrijving "Reserved card payment".

Maar goed, geld is geld en ik heb zomaar honderden euro's terug gehengeld deze twee dagen.

Edit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpVlZit6MptWozcIl3CQwpx4_Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5juTjwg3PJ6NZNM0U9AEatX1.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet er een uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM5lfqbeQHbJF9ggK1rMjlHm-CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FriebmnNJCUWMIdco9eTmgn.jpg?f=fotoalbum_large
En bijhorende refund

[ Voor 27% gewijzigd door ejtnaj op 04-01-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 21:12
ejtnaj schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Nee daar krijg je geen hits op. Je ziet het in je afschrijvingen maar query'en daarop lukt niet. Exports leveren die informatie ook niet. Ik heb zelfs Finn geprobeerd maar daar heb je (uiteraard) ook niks aan.

Het is doodgewoon door je transacties gaan en kijken naar die tweede regel onder de transactie naam, waar staat "card payment" "Apple Pay payment" "iDeal payment" etc

Niet iedereen zal dit hebben overigens. Het zijn vooral van die reserveringen die je maakt als je aan de balie staat bij een verhuur, waarbij ze vragen of je via je kaart (vaak Mastercard) een deposit wilt maken. Die komt in de app te staan als een betaling met omschrijving "Reserved card payment".

Maar goed, geld is geld en ik heb zomaar honderden euro's terug gehengeld deze twee dagen.

Edit;
[Afbeelding]
Zo ziet er een uit

[Afbeelding]
En bijhorende refund
Ik heb één gevonden die als gereserveerd staat, maar ik weet vrij zeker dat dat een gewone betaling was voor een extra bij een huurauto. Dus misschien wel goed om daar voorzichtig mee te zijn omdat het uiteindelijk wel gewoon een chargeback is?

Maar normaal is een reservering toch ook niet geld dat daadwerkelijk wordt afgeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejtnaj
Reservering was meestal bedoeld via creditcards, dus dat een gedeelte van je bestedingsruimte (credit) in werd gezet. Maar bunq gebruikt debit, dus zij schrijven weldegelijk geld van je rekening af. Het staat bij hun op een holding account, tot het terug wordt geclaimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@ejtnaj
En staat die tekst “Reserved card payment” alleen bij het bankaccount, of kun je dat ook bij de lijst betalingen van de kaart vinden? Want als ik alle mutaties van een bankrekening door moet gaan spitten ben ik wel een paar dagen zoet.

Als ik een kaart aantik en door de betalingen moet lopen is dat een stuk minder werk…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejtnaj
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:49:
@ejtnaj
En staat die tekst “Reserved card payment” alleen bij het bankaccount, of kun je dat ook bij de lijst betalingen van de kaart vinden? Want als ik alle mutaties van een bankrekening door moet gaan spitten ben ik wel een paar dagen zoet.

Als ik een kaart aantik en door de betalingen moet lopen is dat een stuk minder werk…
Yes, goeie tip! Alleen moet de kaart nog wel actief zijn (ik zie mijn oude kaart niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:58
Ik heb ook recent een spaarrekening geopend bij bunq, vanwege de 3,36% rente. Weinig moeite voor een paar extra tientjes. Wat ik mij afvroeg en misschien dat iemand dit al heeft gedaan: ik heb nu een half jaar 3,36% rente, want ik had vorig jaar 0 euro op de rekening.

Wat als mijn vrouw een nieuwe rekening opent, en ik het geld over een half jaar naar deze rekening “schuif”. Dan is haar ijkpunt van dit eerste half jaar 2025 0 euro, dus is al het nieuwe spaargeld dat op haar rekening komt weer goed voor 3,36%.

Lijkt mij een aardige loop hole, maar dit zou kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
fissa schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:34:
Ik heb ook recent een spaarrekening geopend bij bunq, vanwege de 3,36% rente. Weinig moeite voor een paar extra tientjes. Wat ik mij afvroeg en misschien dat iemand dit al heeft gedaan: ik heb nu een half jaar 3,36% rente, want ik had vorig jaar 0 euro op de rekening.

Wat als mijn vrouw een nieuwe rekening opent, en ik het geld over een half jaar naar deze rekening “schuif”. Dan is haar ijkpunt van dit eerste half jaar 2025 0 euro, dus is al het nieuwe spaargeld dat op haar rekening komt weer goed voor 3,36%.

Lijkt mij een aardige loop hole, maar dit zou kunnen toch?
Lees even een paar pagina's terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:58
W1ck1e schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Lees even een paar pagina's terug. ;)
Gevonden, maar in de bericht is het iemand die hetzelfde voorstelt, maar werkt het ook echt zo? Iemand al ervaring mee is mijn vraag :)

[ Voor 28% gewijzigd door fissa op 05-01-2025 19:59 ]

Pagina: 1 ... 154 ... 158 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"