Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
GeEkIe schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:24:
...
Bunq heeft zich inderdaad vaker onafhankelijk van de ECB rente gedragen. Zij zijn daarmee een uitzondering. Wat mij overigens best als vreemde strategie overkomt. Maar dat is bunq ook wel een beetje.
Bunq is niet ontstaan om te lijken op de rest. Dat lukt op allerlei manieren, niet allemaal positief. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:24:
@W1ck1e

[...]

Bij wijze van spreken. Uitzonderingen bevestigen de regel ;)

[...]

Ik zie het in de praktijk toch vrijwel altijd gebeuren.

[...]

Bunq heeft zich inderdaad vaker onafhankelijk van de ECB rente gedragen. Zij zijn daarmee een uitzondering. Wat mij overigens best als vreemde strategie overkomt. Maar dat is bunq ook wel een beetje.
Laatste tijd bewegen ze netjes mee. Inmiddels is de rek er dusdanig uit dat men nieuwe klanten probeert te werven middels financiering van de rente van de huidige klanten. Want tja, als je negatief in het nieuws komt dan moet je daar wel iets mee doen. Zoiets zou zo uit de hoge goed van Kasper Juul getoverd kunnen zijn.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:48
W1ck1e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Bunq is niet ontstaan om te lijken op de rest. Dat lukt op allerlei manieren, niet allemaal positief. ;)
Terwijl het toch zo eenvoudig lijkt: wees technologisch het meest vooruitstrevend en het beste, wees betrouwbaar, gedraag je vriendelijk en respectvol.

Van de terechte klachten kan je wat leren, wees daar dus blij mee, en natuurlijk zijn er ook wel beroepsklagers maar die heeft elk bedrijf/bank. Door daar de strijd mee aangaan verlaag jij jezelf wat helaas ook goed te zien is aan bunq. Erg jammer en zonde.

Verder heb ik hier nog niks over de ironie gelezen dat zij als gratis bank begonnen, opeens de duurste werden, en nu weer ook gratis bankrekeningen aanbieden. Ik vind dat toch echt opmerkelijk en kan niet onder de indruk uit dat dit komt doordat Revolut nu ook in Nederland gratis bankrekeningen aanbied. Ben erg benieuwd of anderen volgen met een Nederlandse bankrekening, zoals Openbank en N26.

[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 12-01-2025 13:54 . Reden: betere zinsconstructie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Terwijl het toch zo eenvoudig lijkt: wees technologisch het meest vooruitstrevend en het beste, wees betrouwbaar, gedraag je vriendelijk en respectvol.

Van de terechte klachten kan je wat leren, wees daar dus blij mee, en natuurlijk zijn er ook wel beroepsklagers maar die heeft elk bedrijf/bank. Door daar de strijd mee aangaan verlaag jij jezelf wat helaas ook goed te zien is aan bunq. Erg jammer en zonde.

Verder heb ik hier nog niks over de ironie gelezen dat zij als gratis bank begonnen, opeens de duurste werden, en nu weer ook gratis bankrekeningen aanbieden. Ik vind dat toch echt opmerkelijk en kan niet onder de indruk uit dat dit komt doordat Revolut nu ook in Nederland gratis bankrekeningen aanbied. Ben erg benieuwd of anderen volgen met een Nederlandse bankrekening, zoals Openbank en N26.
Startups leveren op een gegeven moment een goed product. Dat leveren ze dan relatief goedkoop. Hiermee werven ze veel klanten, als het goed is. Daarna begint het proces dat ze een koper zoeken, of dat het geld in ieder geval terug moet worden verdiend. Dan komt winstmaximalisatie (milking the cashcow) en enshitification (voorbeeld: v3, rad, bomen, enz enz) om de hoek kijken. We zijn bij bunq overduidelijk bij de tweede periode aanbeland.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
GeEkIe schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:52:
...
...
Dat het opvallen soms ook negatief is hoeft niet aan bunq te liggen.
Als jij denkt dat ik dat wel bedoelde dan vergis jij je. Ik ben tevreden over bunq. En heb geen klachten.
Maar ik kan ook jouw tekst totaal verkeerd begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Jerie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:04:

.... Dan komt winstmaximalisatie (milking the cashcow) en enshitification (voorbeeld: v3, rad, bomen, enz enz) om de hoek kijken. We zijn bij bunq overduidelijk bij de tweede periode aanbeland.
Ik ervaar dat laatste nog even niet. Geen kosten, lage rente en daardoor laag saldo. Als in juli de bonus rente weer aantrekkelijk is ga ik waarschijnlijk wel weer geld storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
W1ck1e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Dat het opvallen soms ook negatief is hoeft niet aan bunq te liggen.
Als jij denkt dat ik dat wel bedoelde dan vergis jij je. Ik ben tevreden over bunq. En heb geen klachten.
Maar ik kan ook jouw tekst totaal verkeerd begrijpen.
Oh nee, ik dacht absoluut niet aan jou (!) maar over al het nieuws dat in de afgelopen jaren naar boven is gekomen. Veel klachten, veel terecht, maar soms misschien niet.

Ik ben ook bij bunq en tevreden, hoewel ik Revolut sinds de Nederlandse rekeningnummers als hoofdbank gebruik. Heb ook de hele rits vanaf het begin van bunq meegemaakt totdat zij de duurste werden, naast de bomenwaanzin waarbij je je afvroeg of je nou een bank had of dat je lid was van een of andere natuurorganisatie. Ik zie graag de aarde weer veel meer bomen krijgen, maar dit is niet de manier; veel te opdringerig.

[ Voor 0% gewijzigd door GeEkIe op 12-01-2025 14:23 . Reden: betere zinsconstructie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Ik vind het helemaal prima. Ik heb om persoonlijke redenen niet eerder van bank _kunnen_ wisselen, en het was een geheel der dingen 'die niet vanzelf' gingen toen ik probeerde te oriënteren voor Zakelijk bij KNAB te gaan bankieren - iets met gemekker over de exacte omschrijvingen in mijn KVK-activiteiten toentertijd -- uiteindelijk gigantisch blij dat ik die kruimels daar in de weg had gelegd om Bunq te ontdekken dan alsnog. Ik vond ze aanvankelijk wel duur op het oog, maar toen ik later de TCO ging doorrekenen met Pin-automaat en zakelijke rekeningen - sowieso geen vergelijk met Rabo-zakelijk en 1 luizig IBAN natuurlijk - maar echt zoveel meer bank voor mijn geld, en de TCO dus? De meeste maanden is die tegenwoordig Lager dan bij de Rabo - zeker als we het transactievolume gelijk zouden nemen. Nee, ik vind het prima zo. 8)
Het aanbieden van op het oog iets hogere prijzen - en daarmee vroeg-selecteren op klanten in feite, is iets dat ik in mijn eigen bedrijf heb overgenomen, het werkt. Ik moet geen mensen die voor de freebies mijn tijd komen opeten in wezen.
Dat bunq later toch weer gratis producten is gaan uitbreiden - kan ik in dat licht niet helemaal begrijpen, maar zo lang ze mij goed blijven behandelen, klaag ik niet. O-)

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Ik ervaar dat laatste nog even niet. Geen kosten, lage rente en daardoor laag saldo. Als in juli de bonus rente weer aantrekkelijk is ga ik waarschijnlijk wel weer geld storten.
Dat je steeds zou moeten switchen om de 6 maanden is wel degelijk een voorbeeld van enshitification. Want het naait de 'slapende' klanten.

Ik klaag overigens niet dat gratis diensten ineens uitgekleed of betaald worden. Dat is een vrij normale gang van zaken. Eigenlijk kan gratis ook niet, dus weet je van te voren al dat er een adder onder het gras zit. Net zoiets als al die cashbacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Jerie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:51:

Dat je steeds zou moeten switchen om de 6 maanden is wel degelijk een voorbeeld van enshitification. Want het naait de 'slapende' klanten.

Ik klaag overigens niet dat gratis diensten ineens uitgekleed of betaald worden. Dat is een vrij normale gang van zaken. Eigenlijk kan gratis ook niet, dus weet je van te voren al dat er een adder onder het gras zit. Net zoiets als al die cashbacks.
Ik ben geen slapende klant. De kosten die bunq aan mij heeft zijn verrekend in de rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Jerie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Is het niet zo dat er een rationalisatie van de markt bezig is, waarbij nu met schaalgrootte door heel veel rekeningen met een relatief kleinere opbrengst dan de traditionele banken, toch veel geld wordt verdiend? En dat dit daarom de kleinere banken zal doen verdwijnen?

Als je bv naar Revolut kijkt met zijn 50 miljoen klanten dan kan er met die 'gratis' bankrekeningen toch een aardig centje worden verdiend. Die schaalgrootte zal alleen nog maar flink toenemen met de expansie van Revolut. En mogelijk probeert bunq nu datzelfde te doen, weliswaar met nog wat minder klanten (12,5+ miljoen) maar toch indrukwekkend als je dat vergelijkt met bv een Nederlandse grootbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
NB Als ik kijk naar bv Deutsche Bank (in Duitsland!) dan bieden die ook al een gratis bankrekening aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Is het niet zo dat er een rationalisatie van de markt bezig is, waarbij nu met schaalgrootte door heel veel rekeningen met een relatief kleinere opbrengst dan de traditionele banken, toch veel geld wordt verdiend? En dat dit daarom de kleinere banken zal doen verdwijnen?

Als je bv naar Revolut kijkt met zijn 50 miljoen klanten dan kan er met die 'gratis' bankrekeningen toch een aardig centje worden verdiend. Die schaalgrootte zal alleen nog maar flink toenemen met de expansie van Revolut. En mogelijk probeert bunq nu datzelfde te doen, weliswaar met nog wat minder klanten (12,5+ miljoen) maar toch indrukwekkend als je dat vergelijkt met bv een Nederlandse grootbank.
Ja, dat was de bedoeling. Daarom had bunq consequent relatief hoge rente. Daardoor trek je grote vissen aan, met veel spaargeld. Want dan loont het des te meer. Dat zijn nu de slapende klanten, indien ze niet steeds ieder half jaar switchen.

PS: Gratis bestaat niet, dus ik denk dat het weer 'ns om profiling gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 12-01-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetguy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 17:08
BUNQ en GODutch zijn de enige 2 banken die het voordeligst zijn voor een kleine VVE, iemand aanbevelingen voor welke te kiezen. Bunq krijgt een steeds groter nasmaakje bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:30
GeEkIe schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:24:
NB Als ik kijk naar bv Deutsche Bank (in Duitsland!) dan bieden die ook al een gratis bankrekening aan!
Zelfs ING biedt in Duitsland een gratis rekening aan:

https://www.ing.de/sparen-anlegen/sparen/tagesgeld/

En in Spanje een gratis betaalrekening.

https://www.ing.es/cuenta-nocuenta-ing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Coffeeroam schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:35:
[...]

Zelfs ING biedt in Duitsland een gratis rekening aan:

https://www.ing.de/sparen-anlegen/sparen/tagesgeld/

En in Spanje een gratis betaalrekening.

https://www.ing.es/cuenta-nocuenta-ing
Waar ik wel benieuwd naar ben is sinds wanneer die bankrekeningen gratis zijn. Is dat sinds bunq, Revolut en N26 in de respectievelijke markten gratis bankrekeningen gingen aanbieden?
En als dat zo is, kan dan worden verwacht dat gewone banken ook in NL (vanwege NLse IBANs van gratis bunq en Revolut) gratis worden?

Als ik tegelijkertijd lees dat in bv Ierland 60% van de Ieren (!) een Revolut bankrekening heeft dan lijkt mij dat we aan de vooravond staan dat gratis bankrekeningen bij vrijwel alle banken kunnen verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
GeEkIe schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Waar ik wel benieuwd naar ben is sinds wanneer die bankrekeningen gratis zijn. Is dat sinds bunq, Revolut en N26 in de respectievelijke markten gratis bankrekeningen gingen aanbieden?
En als dat zo is, kan dan worden verwacht dat gewone banken ook in NL (vanwege NLse IBANs van gratis bunq en Revolut) gratis worden?

Als ik tegelijkertijd lees dat in bv Ierland 60% van de Ieren (!) een Revolut bankrekening heeft dan lijkt mij dat we aan de vooravond staan dat gratis bankrekeningen bij vrijwel alle banken kunnen verwachten.
Als met gratis wordt bedoeld dat de kosten zijn ingecalculeerd, bijvoorbeeld door de rente op de er automatisch aan gekoppelde spaarrekening niet al te hoog te laten zijn, is dat een mooie taak voor de sns/asn bank die later blijft. En dan hopen dat de andere grootbanken hun betalende klanten voor deze basis functie gratis en zonder drempels of obstakels over laten gaan naar zo'n gratis betaalrekening. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Als met gratis wordt bedoeld dat de kosten zijn ingecalculeerd, bijvoorbeeld door de rente op de er automatisch aan gekoppelde spaarrekening niet al te hoog te laten zijn, is dat een mooie taak voor de sns/asn bank die later blijft. En dan hopen dat de andere grootbanken hun betalende klanten voor deze basis functie gratis en zonder drempels of obstakels over laten gaan naar zo'n gratis betaalrekening. Fingers crossed.
Waarom zou je nog een gekoppelde spaarrekening nodig hebben als straks alles instant van een andere bank naar (gratis) betaalrekening kan worden geboekt?

Met de opkomende gratis onlinebanken kunnen we in de nabije toekomst veel meer keuze hebben in waar je spaart en wat je betaalbank wordt, misschien wordt die laatste zelfs ASN, Rabo, ING, die uiteindelijk ook zullen moeten meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:52:

Waarom zou je nog een gekoppelde spaarrekening nodig hebben als straks alles instant van een andere bank naar (gratis) betaalrekening kan worden geboekt?

Met de opkomende gratis onlinebanken kunnen we in de nabije toekomst veel meer keuze hebben in waar je spaart en wat je betaalbank wordt, misschien wordt die laatste zelfs ASN, Rabo, ING, die uiteindelijk ook zullen moeten meedoen.
90% van de spaarders / het spaargeld zit bij de grootbanken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik erger me wel kapot aan de advertenties die je per pushmelding krijgt over dat puntensysteem. Ik betaal niet €9,99 per maand om de hele tijd spam te ontvangen van m’n friggin’ bank. Als je de spam uit wil zetten wordt je ook meteen gedwongen belangrijke updates uit te schakelen. :+ Dat is genaaid.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:42
WhatsappHack schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:27:
Ik erger me wel kapot aan de advertenties die je per pushmelding krijgt over dat puntensysteem. Ik betaal niet €9,99 per maand om de hele tijd spam te ontvangen van m’n friggin’ bank. Als je de spam uit wil zetten wordt je ook meteen gedwongen belangrijke updates uit te schakelen. :+ Dat is genaaid.
Weet je het zeker? Ik kon gewoon in de opties zelf het aanpassen! Met alle andere notificaties nog aan. Het zit een beetje verstopt though!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ecological schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Weet je het zeker? Ik kon gewoon in de opties zelf het aanpassen! Met alle andere notificaties nog aan. Het zit een beetje verstopt though!
Waar zit het verstopt dan? :P
Profiel -> Tandwieltje -> Notificaties heeft geen enkele entry speciaal voor het puntensysteem.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:27:
Misschien is Buzzkill voor bank notificaties een idee?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
WhatsappHack schreef op maandag 13 januari 2025 @ 01:51:
[...]

Waar zit het verstopt dan? :P
Profiel -> Tandwieltje -> Notificaties heeft geen enkele entry speciaal voor het puntensysteem.
Profiel -> rewards -> bunq points, daar kun je de checkbox uitschakelen.

Krijg je helemaal geen punten meer maar ik kan me niet voorstellen dat iemand daar überhaupt op zat te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 02:03:
[...]

Misschien is Buzzkill voor bank notificaties een idee?
Nope - is een Android app, gebruik geen Android :)
mcDavid schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Profiel -> rewards -> bunq points, daar kun je de checkbox uitschakelen.

Krijg je helemaal geen punten meer maar ik kan me niet voorstellen dat iemand daar überhaupt op zat te wachten.
Nee vind ik geen acceptabele optie. Ik wil wel die punten krijgen, maar geen advertenties in push notificaties. Als bunq verplichte advertenties als randvoorwaarde wil stellen, dan moeten ze open communiceren dat het een dienst op basis van advertenties is in plaats van zogenaamd een “reward” voor het bankieren bij bunq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 13:04
Coffeeroam schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:52:
[...]
Omdat je bij zo'n beetje alle banken op de betaalrekening helemaal geen rente ontvangt.
Uitgezonderd Klarna, maar daar is het verschil in rente 2,00%.

Instant Payment gaat om verkeer tussen betaalrekeningen. Of de dedicated spaaraanbieders daar aan mee gaan doen is helemaal nog maar de vraag.
En als er een storing is bij één van de twee banken in de IP transactie is, heb je niets aan de gehoopte snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
GroteVoet459 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Omdat je bij zo'n beetje alle banken op de betaalrekening helemaal geen rente ontvangt.
Maar de gekoppelde spaarrekening geeft bij die banken toch ook veel te weinig rente. Ik haakte in op de waarschijnlijke toename van spaarrekeningen die wel instant vrij opneembaar zijn.

Ja, inderdaad, als iedereen hardnekkig bij de grootbanken blijft sparen is er in Nederland niet veel aanleiding voor die banken om ook hun kosten te verlagen en rente te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Maar de gekoppelde spaarrekening geeft bij die banken toch ook veel te weinig rente. Ik haakte in op de waarschijnlijke toename van spaarrekeningen die wel instant vrij opneembaar zijn.

Ja, inderdaad, als iedereen hardnekkig bij de grootbanken blijft sparen is er in Nederland niet veel aanleiding voor die banken om ook hun kosten te verlagen en rente te verbeteren.
Je schreef eerder
Bij een paar van de spaarbanken die ik gebruik heb ik op dit moment instant stortingen. Opnames zijn dat daar nog nog niet. Of opnames later altijd & overal instant zullen worden is voor mij een vraag.
Die gekoppelde spaarrekening geeft voldoende rente voor een kleine buffer. De rest van het spaargeld kan beter bij een echte spaarbank staan. 10% van de spaarders weet dat al. (of 10% van het spaargeld staat er al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:16:
[...]

Je schreef eerder

[...]

Bij een paar van de spaarbanken die ik gebruik heb ik op dit moment instant stortingen. Opnames zijn dat daar nog nog niet. Of opnames later altijd & overal instant zullen worden is voor mij een vraag.
Die gekoppelde spaarrekening geeft voldoende rente voor een kleine buffer. De rest van het spaargeld kan beter bij een echte spaarbank staan. 10% van de spaarders weet dat al. (of 10% van het spaargeld staat er al)
zo is dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 14:18
Weet iemand of als je een fysieke kaart hebt, je dan naar Free downgrade, die kaart er blijft? Of wordt die dan ook uitgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
J0kerNL schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:32:
Weet iemand of als je een fysieke kaart hebt, je dan naar Free downgrade, die kaart er blijft? Of wordt die dan ook uitgezet?
Volgens de pricing sheet is in het Free plan geen fysieke kaart beschikbaar, ook niet tegen bijbetaling. Ik neem aan dat je de kaart moet deactiveren voor je naar Free kan overstappen, of dat de overstap naar Free de kaart blokkeert.

Waarom probeer je het niet gewoon?

[ Voor 6% gewijzigd door Delay op 16-01-2025 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:14
Is er een manier om je Bunq account extra te beveiligen?
Ik gebruik deze enkel voor de rente (2,67%) nog maargoed.

Het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe die rekening nu goed beveiligd wordt, er wordt bij een uitgaande transactie niet extra gevraagd om een bevestiging, wel heb ik een "vertraging" ingesteld, maar dit gebeurt ook enkel wanneer hun systeem het een vreemde transactie vindt?

Is er een manier om deze extra te beveiligen?

Ben een beetje meer paranoia geworden nadat ik deze week gebeld ben door oplichters die zich voordeden als de ING bank, met een gespoofed telefoonnummer (ik werd dus daadwerkelijk door een nummer van ING gebeld).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

BekSide schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:38:
Ben een beetje meer paranoia geworden
Ik ken dit gevoel. Gelukkig gebeurt er helemaal niets als jij ook niets doet. :+
Inbrekers die de bank met succes weten te hacken, zonder jouw medewerking, zijn (digitale) bankrovers in wezen. Dat is niet jouw probleem, maar dat van Bunq om in dat onwaarschijnlijke geval op te lossen.

Er worden softwarematig, en door de autorisatie met je gezichtsherkenning en/of vingerafdrukken, e.d. genoeg autorisatiepunten verzameld om te bewijzen als jij zelf je geld aan oplichters hebt gegeven.
Zaak is dan ook om vooral dat niet te doen. Vrijwel alle berichten in de krant over bankfraude en oplichting betreffen zaken waarin de klant meewerkt aan de crimineel. Wees niet zo. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
BekSide schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:38:
Is er een manier om je Bunq account extra te beveiligen?
Ik gebruik deze enkel voor de rente (2,67%) nog maargoed.

Het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe die rekening nu goed beveiligd wordt, er wordt bij een uitgaande transactie niet extra gevraagd om een bevestiging, wel heb ik een "vertraging" ingesteld, maar dit gebeurt ook enkel wanneer hun systeem het een vreemde transactie vindt?

Is er een manier om deze extra te beveiligen?

Ben een beetje meer paranoia geworden nadat ik deze week gebeld ben door oplichters die zich voordeden als de ING bank, met een gespoofed telefoonnummer (ik werd dus daadwerkelijk door een nummer van ING gebeld).
Ik heb mijn bunq rekening alleen maar gebruikt met mijn 2 tegenrekeningen. Mijn nummer is niet bekend bij derden. Als je zeker weet dat je gedurende een maand geen opnames nodig gaat hebben kan je zelf die 2 opnames die je kan doen even verbruiken. Is het waterdicht ?, neen, maar helpt misschien wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BekSide
Ulysses schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Ik ken dit gevoel. Gelukkig gebeurt er helemaal niets als jij ook niets doet. :+
Inbrekers die de bank met succes weten te hacken, zonder jouw medewerking, zijn (digitale) bankrovers in wezen. Dat is niet jouw probleem, maar dat van Bunq om in dat onwaarschijnlijke geval op te lossen.

Er worden softwarematig, en door de autorisatie met je gezichtsherkenning en/of vingerafdrukken, e.d. genoeg autorisatiepunten verzameld om te bewijzen als jij zelf je geld aan oplichters hebt gegeven.
Zaak is dan ook om vooral dat niet te doen. Vrijwel alle berichten in de krant over bankfraude en oplichting betreffen zaken waarin de klant meewerkt aan de crimineel. Wees niet zo. O-)
Klopt inderdaad, maar ik geef het niet graag toe.... maar tegen al mijn verwachtingen in afgelopen week tijdens die poging met gespoofed nummer ben ik er lange tijd in mee gegaan dat het dus legit was. TOT het moment dat ik dus "anydesk" moest gaan downloaden op mijn computer.

Werkelijk alles klopte, ze wisten alles van me, rekeningnummer noemde ze zo op alles. (waarschijnlijk dus datalek)
Cryto providers en al.
Het engste vond ik nog dat ik met een tweede telefoon tegelijkertijd (welke verbonden was aan mijn WIFI) zelf de ING heb gebeld en dat de oplichter aan de andere kant van de telefoon mij wist te vertellen dat er een gesprek binnen kwam vanaf hetzelfde IP adres. (waarschijnlijk, hopelijk?) een goede gok geweest maar was er wel ondersteboven van.

Sorry voor het offtopic. maar twijfel hierdoor ook om wellicht 1% minder rente te accepteren en het weer terug te boeken naar een "reguliere" grootbank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BekSide
W1ck1e schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Ik heb mijn bunq rekening alleen maar gebruikt met mijn 2 tegenrekeningen. Mijn nummer is niet bekend bij derden. Als je zeker weet dat je gedurende een maand geen opnames nodig gaat hebben kan je zelf die 2 opnames die je kan doen even verbruiken. Is het waterdicht ?, neen, maar helpt misschien wel.
Dit is inderdaad wel een goede!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
BekSide schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Klopt inderdaad, maar ik geef het niet graag toe.... maar tegen al mijn verwachtingen in afgelopen week tijdens die poging met gespoofed nummer ben ik er lange tijd in mee gegaan dat het dus legit was. TOT het moment dat ik dus "anydesk" moest gaan downloaden op mijn computer.

Werkelijk alles klopte, ze wisten alles van me, rekeningnummer noemde ze zo op alles. (waarschijnlijk dus datalek)
Cryto providers en al.
Het engste vond ik nog dat ik met een tweede telefoon tegelijkertijd (welke verbonden was aan mijn WIFI) zelf de ING heb gebeld en dat de oplichter aan de andere kant van de telefoon mij wist te vertellen dat er een gesprek binnen kwam vanaf hetzelfde IP adres. (waarschijnlijk, hopelijk?) een goede gok geweest maar was er wel ondersteboven van.

Sorry voor het offtopic. maar twijfel hierdoor ook om wellicht 1% minder rente te accepteren en het weer terug te boeken naar een "reguliere" grootbank.
Wat was de reden/smoes van het gesprek ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BekSide
W1ck1e schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Wat was de reden/smoes van het gesprek ?
geconstateerde pogingen fraudeleuze betalingen over te maken vanaf mijn bankrekening. Overboekingen naar buitenland werd gezegd.

Natuurlijk als ik het zo typ en vertel meteen helder dat het niet klopte, maar het telefoontje kwam precies op moment dat er grotere bedragen binnen waren gekomen laatste dagen. Samenloop van zaken dus.

De echte ING medewerker uiteindelijk ook gecheckt of alles in orde was, geen toestel gemachtigd die ik niet kende of iets dergelijks dus niks aan de hand maar het houdt me al wel een aantal dagen bezig.

Sorry voor offtopic,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Goed als je dit uitgebreid bespreekt hoor @BekSide - Zo krijgen andere mensen ook beter inzicht in de slinkse werkwijzen van deze criminelen. Want ik vind het beeld in de zendende-media (pers) ook te simpel platslaan op uitersten van domme opa's en handige neefjes - kort gezegd ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:16
Nou eerder jij bedankt voor het delen. Ik wordt een beetje moe van iedereen die roept mij overkomt dat niet, het wordt steeds geraffineerder. Op deze manier blijf ik tenminste alert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BekSide
Ulysses schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:06:
Goed als je dit uitgebreid bespreekt hoor @BekSide - Zo krijgen andere mensen ook beter inzicht in de slinkse werkwijzen van deze criminelen. Want ik vind het beeld in de zendende-media (pers) ook te simpel platslaan op uitersten van domme opa's en handige neefjes - kort gezegd ;-)
Het is uiterst slinks en uitgekookt zoals dit ging. Prima Nederlandssprekende personen. Ben tweemaal doorverbonden naar de IT afdeling. Uiteraard werd de nodige paniek gezaaid.

Een goede om te onthouden en in het achterhoofd te houden: je bank belt NOOIT voor fraude. Ze blokkeren je rekening en dan bel jij altijd wel.
Standaard, en al vaker gehoord natuurlijk. Maar als het dan echt gebeurt is het toch pittig.

Uiteindelijk vroeg de (echte) ING medewerker de printscreen van het gesprek ook door te sturen naar de fraude afdeling met het telefoonnummer. onderstaand de afbeelding.

De oplichters hebben me dus ook dit nummer laten verifiëren op de ING site. Dit betreft het alarmnummer van de ING.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaB3iAeFoKvVIUjsQi5-aFrJIHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cvO3xzQttfGijc71vz06JoZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door BekSide op 18-01-2025 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

BekSide schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:09:
De oplichters hebben me dus ook dit nummer laten verifiëren op de ING site. Dit betreft het alarmnummer van de ING.
Het is heel goed - om voor iedereen die hier ooit langs komt - te onthouden dat op dit moment anno 2025, de telefooncentrale architectuur nog ergens uit de jaren 90' wordt gebruikt en dientengevolge 'kinderlijk eenvoudig' te misleiden is, met Call-ID Spoofing. -
En zelfs als er een vanaf de grond opnieuw gebouwd systeem zou komen, zou deze functionaliteit om politieke redenen alsnog weer gevraagd worden, dus daarom gebeurt dit niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 12:23
Ulysses schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Het is heel goed - om voor iedereen die hier ooit langs komt - te onthouden dat op dit moment anno 2025, de telefooncentrale architectuur nog ergens uit de jaren 90' wordt gebruikt en dientengevolge 'kinderlijk eenvoudig' te misleiden is, met Call-ID Spoofing. -
En zelfs als er een vanaf de grond opnieuw gebouwd systeem zou komen, zou deze functionaliteit om politieke redenen alsnog weer gevraagd worden, dus daarom gebeurt dit niet. 8)7
Dat is altijd ook ‘wat zou jij doen’ geval maar met andere woorden dus niet direct nergens op ingaan als er contact met je gezocht wordt door ‘een bank’. Direct het contact verbreken, het is dan maar zo mocht het legaal zijn.
En eventueel zelf je bank bellen.
Vervelend om te vernemen dat het in een ver stadium, geprobeerd werd. Maar al trapt er 1 iemand van de 1000 in, dan loont het helaas nog wel de moeite door die boefjes.

[ Voor 12% gewijzigd door Datisraar op 18-01-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

BekSide schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Het is uiterst slinks en uitgekookt zoals dit ging. Prima Nederlandssprekende personen. Ben tweemaal doorverbonden naar de IT afdeling. Uiteraard werd de nodige paniek gezaaid.

Een goede om te onthouden en in het achterhoofd te houden: je bank belt NOOIT voor fraude. Ze blokkeren je rekening en dan bel jij altijd wel.
Standaard, en al vaker gehoord natuurlijk. Maar als het dan echt gebeurt is het toch pittig.

Uiteindelijk vroeg de (echte) ING medewerker de printscreen van het gesprek ook door te sturen naar de fraude afdeling met het telefoonnummer. onderstaand de afbeelding.

[Afbeelding]
Een potentieel probleem bij ING is wel dat ze actief klanten benaderen voor producten en hoe je hun app gebruikt. Als jij een paar keer iets over beleggen of verzekeren aanklikt in de ING app, dan kun je zomaar een belletje verwachten of je met een adviseur daarover wil praten.

Dat beleid kan voor klanten natuurlijk behoorlijk botsen met het 'de bank belt nooit'-praatje dat vaak voorbij komt.

Nee, de bank belt nooit voor 'alarmlijn zaken'... maar dus wel voor zulke dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
Uniciteit schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:47:
[...]

Een potentieel probleem bij ING is wel dat ze actief klanten benaderen voor producten en hoe je hun app gebruikt. Als jij een paar keer iets over beleggen of verzekeren aanklikt in de ING app, dan kun je zomaar een belletje verwachten of je met een adviseur daarover wil praten.

Dat beleid kan voor klanten natuurlijk behoorlijk botsen met het 'de bank belt nooit'-praatje dat vaak voorbij komt.

Nee, de bank belt nooit voor 'alarmlijn zaken'... maar dus wel voor zulke dingen.
Klopt precies, van Compliance tot beheerd beleggen etc bellen ze altijd.
De ING app is vaak ook een complete reclamefolder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
BekSide schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Cryto providers en al.

Ik vind het helemaal niet off topic - juist heel goed dat je dit laat weten. Weten we weer wat meer over de methoden van de spoofers. Dit zou meer gedeeld moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:22
BekSide schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:00:
[...]

Klopt precies, van Compliance tot beheerd beleggen etc bellen ze altijd.
De ING app is vaak ook een complete reclamefolder
Het enige goede van ING is dat tijdens het inloggen op de app een grote knop "ING Calling? Check it now" staat. Helaas is dat maar heel kort in beeld als je met Face ID inlogt.

Zou ook een goede toevoeging zijn voor de bunq app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Nee, want Bunq belt niet. Nooit. Of ze maken via de App een afspraak met je voor een Videocall. Maar random een telefoontje van Bunq? Gebeurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Ulysses schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:50:
Nee, want Bunq belt niet. Nooit. Of ze maken via de App een afspraak met je voor een Videocall. Maar random een telefoontje van Bunq? Gebeurt niet.
Kan zijn maar ik denk dat toch veel mensen, veelal kwetsbaren, op het moment dat zij worden gebeld, dit in de stress vergeten.
Beiden is goed: nooit bellen, maar ook zo'n knop, als herinnering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
GeEkIe schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Kan zijn maar ik denk dat toch veel mensen, veelal kwetsbaren, op het moment dat zij worden gebeld, dit in de stress vergeten.
Beiden is goed: nooit bellen, maar ook zo'n knop, als herinnering :)
Zo'n knop zal volgens mij sommige mensen doen denken dat er toch gebeld kan worden door bunq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
W1ck1e schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Zo'n knop zal volgens mij sommige mensen doen denken dat er toch gebeld kan worden door bunq.
Ja daar heb je wat. Óf de bank kan wél bellen en dan is zo'n knop handig, óf er zou een disclaimer bij elke opstart van de bank-App moeten zijn dat de bank nooit belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Misschien zelfs eens in de zoveel keer een vraag die gesteld wordt door de bunq app of bunq je kan bellen, zodat je bij een verkeerd antwoord direct een uitleg krijgt dat bunq nooit belt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
GeEkIe schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:31:
Misschien zelfs eens in de zoveel keer een vraag die gesteld wordt door de bunq app of bunq je kan bellen, zodat je bij een verkeerd antwoord direct een uitleg krijgt dat bunq nooit belt :)
Precies, wie wil er geen security quiz bij het opstarten? Als je een vraag verkeerd beantwoordt mag je de app niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Delay schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Precies, wie wil er geen security quiz bij het opstarten? Als je een vraag verkeerd beantwoordt mag je de app niet in.
Misschien met opt-out waarbij je geheel zelf de verantwoordelijkheid draagt (doe je toch al, maar voor de duidelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Delay schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Security kent nou eenmaal nadelen. Die moeten opwegen tegen de voordelen. Tijdens een laadscherm tips & tricks voorleggen aan de gebruiker is eigenlijk ook geen uitvinding van ING. Als je toch moet wachten, dan kun je net zo goed inderdaad even wachten en ondertussen iets nuttigs doen. Ik zou zeggen zet gewoon minimum 2 sec de melding in beeld, ook al is FaceID sneller. Bij een dubbelblinde test inclusief uitleg in geval van geklaag zullen de schreeuwers die zoiets niet willen een kleine minderheid betreffen. Het is ook geen security theater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Jerie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:25:

Security kent nou eenmaal nadelen. Die moeten opwegen tegen de voordelen. ...
Meestal is andersom wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Meestal is andersom wenselijk.
Security kent nadelen, doorgaans in de vorm van usability. Als het vervolgens security theater is (zoals op vliegvelden vlak na 9/11) dan is het zonde, behalve dat gevoel van veiligheid (ook al is het vals) een waarde heeft. Wat ING hier doet is een goed voorbeeld van wel waarde hebben. De 2 seconden gaan niets uithalen in je gebruikerservaring. Maar de boodschap des te meer. En die boodschap moet je voldoende herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 07:09

Jerra

Beunhaas in wording

oeps...

[ Voor 99% gewijzigd door Jerra op 20-01-2025 14:20 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Ik heb de posts laten staan, maar graag vanaf hier weer stoppen met de ING casus en ontopic door met Bunq.

Waarvoor dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 12:23
We Are Borg schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:50:
[modbreak]
Ik heb de posts laten staan, maar graag vanaf hier weer stoppen met de ING casus en ontopic door met Bunq.

Waarvoor dank :)

[/]
‘’Resistance is futile" 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Voor de gebruikers van bunq en YNAB: je kan nu in YNAB ook rechtstreeks koppelen aan bunq (en dus hoeft het niet meer via ynab2bunq).

[ Voor 5% gewijzigd door ChrisM op 24-01-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ChrisM schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:33:
Voor de gebruikers van bunq en YNAB: je kan nu in YNAB ook rechtstreeks koppelen aan bunq (en dus hoeft het niet meer via ynab2bunq).
@ChrisM Is de letter ‘K’ kapot op je toetsenbord? :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Hippe Lip schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:40:
[...]

@ChrisM Is de letter ‘K’ kapot op je toetsenbord? :+
Ik doe echt m’n best… maar ik begrijp hem niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
ChrisM schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:18:
[...]

Ik doe echt m’n best… maar ik begrijp hem niet?
@Hippe Lip denkt KNAB ipv YNAB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13
Ik ben ondertussen van YNAB overgestapt naar ActualBudget. Dat is open source en werkt net zo lekker. Ik ben het op PikaPods aan het hosten en het kost mij gemiddeld $1.41 per maand. Er is ook een gratis koppeling met BUNQ via GoCardLess (docs) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En gelukkig had ik er een :+ bij gezet… 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:45
Helaas is voor mij ook het einde nabij. Geen idee waarom. Ik gebruik het als een normale rekening. Wel stort ik een gedeelte van mijn salaris naar Rabo, en soms wat naar Plutus ook voor betalingen. Helaas vinden zij dit misbruik.

Miss dat Bunq meekijkt en mijn account binnen no time wordt geblokt gezien de Reddit/wikipedia gedoe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ekpfkuZgUlM2yr16NYZfLOgSK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XXAvXrWOZunNCiAkXpSibOet.png?f=fotoalbum_large

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:17
Pukson schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:52:
Helaas is voor mij ook het einde nabij. Geen idee waarom. Ik gebruik het als een normale rekening. Wel stort ik een gedeelte van mijn salaris naar Rabo, en soms wat naar Plutus ook voor betalingen. Helaas vinden zij dit misbruik.

Miss dat Bunq meekijkt en mijn account binnen no time wordt geblokt gezien de Reddit/wikipedia gedoe

[Afbeelding]
Bunq is inderdaad geen fan van doorstromen. Geld binnen krijgen en dan doorzetten naar externe rekeningen. Vinden zij heel eng om de een of andere manier (waarschijnlijk door de vele geldezels die gebruik maakte van Bunq).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Youtl schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:05:
[...]

Bunq is inderdaad geen fan van doorstromen. Geld binnen krijgen en dan doorzetten naar externe rekeningen. Vinden zij heel eng om de een of andere manier (waarschijnlijk door de vele geldezels die gebruik maakte van Bunq).
Maar het gaat echt véél te ver om legitieme overschrijvingen - om wat voor redenen dan ook - te gebruiken als reden om een bankrekening te sluiten. Ik hoop alleen maar op een spoedig rechtsproces waarin banken wordt verboden om om illegitieme redenen (er is geen wet die jou verbied geld van en naar andere rekeningen van jou over te schrijven) te sluiten :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koffieprutser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-08 01:01

[Afbeelding]
Als ik hun voorwaarden zo lees gok ik dat het met dat Plutus te maken heeft vanwege crypto. Heb je veel geld overgemaakt daarheen? Ik wil niet suggereren of het dan gerechtvaardigd is ofzo, maar banken krijgen tegenwoordig heel makkelijk jeuk van alles wat ook maar in de buurt van crypto komt. Wel cute dat ook deze boze mail zo'n cute regenboogje heeft :+

very slay, Ali!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Ik kan alleen maar hopen dat de huidige regering wat gaat doen aan de Wet ter voorkoming van Witwassen (of hoe die dan ook tegenwoordig heet). Werkelijk een kanon op een mug schieten, waarbij de overgrote hoeveelheid data die wordt gegenereerd ook nog eens wordt weggegooid omdat er geen capaciteit is om die data door te spitten (wat AI overigens vast snel in de toekomst wel mogelijk maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
GeEkIe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Maar het gaat echt véél te ver om legitieme overschrijvingen - om wat voor redenen dan ook - te gebruiken als reden om een bankrekening te sluiten. Ik hoop alleen maar op een spoedig rechtsproces waarin banken wordt verboden om om illegitieme redenen (er is geen wet die jou verbied geld van en naar andere rekeningen van jou over te schrijven) te sluiten :(
Een rechtproces komt er niet omdat dit beleid is doorgedrukt door de overheid. Door AML en KYC wetgeving is de bank een soort politieagent die namens de overheis moet toezien dat consumenten zich gedragen. Wijkt dit gedrag af moet een bank het melden. Echter, door de strenge en vrij vergaande wetgeving kiest een bank als Bunq voor de makkelijke weg en dumpt zulke klanten.

De SNS heeft ook lange tijd geen geld storten aangeboden ivm het extra werk wat gepaard ging hierbij. Het uitbesteden aan GWK was een prima oplossing.

Denk dat de Tweakers die in het bankwezen werkzaam zijn hier mogelijk wat meer over kunnen toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 22:02
Zijn wel meer verhalen over, ze willen eigenlijk gewoon dat je je salaris direct laat storten op de Bunq rekening en daarna deze aan wat simpele en ' saaie ' dingen besteed.
Dus niet dingen zoals marktplaats verkopen of anderszins geld via diverse betaalverzoeken ontvangen, casino/loterij transacties en al helemaal geen crypto.
Een ' normale ' bank zou je zo'n vervelende Wwft vragenlijst sturen als je hoog scoort op bepaalde risicofactoren, bij Bunq laten ze dit niet gebeuren en sluiten de rekening :+

Wat betreft of dit mag of niet, als het goed is staat in de voorwaarden dat ze jouw rekening op elk moment mogen beëindigen.

Binnenkort wil ik ook nog een rekening bij ze openen en uiteraard gaat in mijn geval het geld dat er op komt te staan ook van één van mijn andere bankrekeningen komen.
We zullen het meemaken...

[ Voor 13% gewijzigd door JohanNL op 26-01-2025 15:24 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Youtl schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:20:
[...]
Door AML en KYC wetgeving is de bank een soort politieagent die namens de overheis moet toezien dat consumenten zich gedragen. Wijkt dit gedrag af moet een bank het melden. Echter, door de strenge en vrij vergaande wetgeving kiest een bank als Bunq voor de makkelijke weg en dumpt zulke klanten.
Dat is precies waar ik sterke bedenkingen over heb. Volgens mij mag je als bank niet zomaar klanten weigeren die legitiem geld van en naar rekeningen stuurt, ook al zou het kunnen zijn dat dit op eerste zicht mogelijk verdacht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
JohanNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:22:
Zijn wel meer verhalen over, ze willen eigenlijk gewoon dat je je salaris direct laat storten op de Bunq rekening en daarna deze aan wat simpele en ' saaie ' dingen besteed.
Dus niet dingen zoals marktplaats verkopen of anderszins geld via diverse betaalverzoeken ontvangen, casino/loterij transacties en al helemaal geen crypto.
Een ' normale ' bank zou je zo'n vervelende Wwft vragenlijst sturen als je hoog scoort op bepaalde risicofactoren, bij Bunq laten ze dit niet gebeuren en sluiten de rekening :+

Wat betreft of dit mag of niet, als het goed is staat in de voorwaarden dat ze jouw rekening op elk moment mogen beëindigen.

Binnenkort wil ik ook nog een rekening bij ze openen en uiteraard gaat in mijn geval het geld dat er op komt te staan ook van één van mijn andere bankrekeningen komen.
We zullen het meemaken...
Ik ben begonnen met een Easy savings rekening. Alleen om te sparen. Dat is nu bunq free. Inkomen komt binnen op een andere rekening. Van en naar bunq is bij mij alleen maar met eigen rekeningen. Grote en kleine bedragen. Geen fratsen. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
GeEkIe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:23:
[...]

Dat is precies waar ik sterke bedenkingen over heb. Volgens mij mag je als bank niet zomaar klanten weigeren die legitiem geld van en naar rekeningen stuurt, ook al zou het kunnen zijn dat dit op eerste zicht mogelijk verdacht is.
Banken mogen je weigeren, is geen wetgeving voor dacht ik. Pas als geen enkele bank je accepteert kun je bij een bank (die dit aanbied) een basisbankrekening aanvragen.

En je raad het al Bunq bied geen basisbankrekening aan, Revolut overigens wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Youtl op 26-01-2025 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
GeEkIe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:23:
[...]

Helaas zijn de boetes voor het onvoldoende controleren op witwassen zo enorm (ING 775mln, ABN 480mln) dat banken tegenwoordig liever veel false positives hebben en daarmee klanten kwijtraken dat het risico lopen op te weinig doen.
Een bank die nog maar klein is en weinig reserves heeft zoals bunq zal dat risico op boetes liever helemaal niet lopen. Dus ik ben het wel met hierboven eens dat het vooral de wet-en regelgeving is, en hoe de toezichthouders zijn doorgeslagen in de handhaving daarvan, dat veroorzaakt dat veel klanten die volledig te goeder trouw zijn en niets op hun kerfstok hebben de dupe worden.

bunq is daarin helaas niet de enige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 22:02
Youtl schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Klanten mogen je weigeren, is geen wetgeving voor dacht ik. Pas als geen enkele bank je accepteert kun je bij een bank (die dit aanbied) een basisbankrekening aanvragen.

Sterker nog, de laatste bank van waar je klant was moet dit aanbieden, dus in geval van Bunq loop je dan tegen de muur aan?
Het is dat er toch zo weinig empathie is voor mensen die frauderen, witwassen e.d. waardoor ze er mee weg komen wellicht.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
JohanNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Sterker nog, de laatste bank van waar je klant was moet dit aanbieden, dus in geval van Bunq loop je dan tegen de muur aan?
Het is dat er toch zo weinig empathie is voor mensen die frauderen, witwassen e.d. waardoor ze er mee weg komen wellicht.
Het probleem is dat banken doorslaan en met dit gedrag Jan en alleman raken in plaats van doeltreffend zijn. De echte fraudeurs komen er om de een of andere manier toch mee weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[Afbeelding]
Ik heb het daarom juist andersom: hier komen de inkomsten binnen op mijn ABN-rekening die het dan een dag later in hapjes gedeeltelijk doorsluist naar de diverse potjes (ziektekosten, auto, vakantie en meer) bij bunq. Wat er over is op die ABN-rekening is voor de ‘gewone’ dagelijkes uitgaven; het is de huishoudrekening.
Werkt prima.

Ik heb in het verleden overwogen om alles bij bunq binnen te laten komen, maar als ik dit lees ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

koffieprutser schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:11:
[...]
Als ik hun voorwaarden zo lees gok ik dat het met dat Plutus te maken heeft vanwege crypto. Heb je veel geld overgemaakt daarheen? Ik wil niet suggereren of het dan gerechtvaardigd is ofzo, maar banken krijgen tegenwoordig heel makkelijk jeuk van alles wat ook maar in de buurt van crypto komt. Wel cute dat ook deze boze mail zo'n cute regenboogje heeft :+

very slay, Ali!
@koffieprutser Nou heb ik ook een rekening bij Revolut en daar kun je gewoon binnen de app crypto kopen en verkopen. Dat is dan volledig binnen de app te managen en in de gaten te houden.
Revolut is er kennelijk niet zo bang voor. Het kán dus wel…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
[...]
Klanten mogen je weigeren, is geen wetgeving voor dacht ik.
Maar ís dat ook echt zo? Geldt voor banken niet hetzelfde als bv kroegen, waar je niet zomaar klanten mag discrimineren (op bv uiterlijk)? Ik ben geen jurist, maar volgens mij geldt er zoiets als dat iedereen (die geen crimineel is) gewoon gebruik moet mogen maken van het product.

Als je aantoonbaar misbruik maakt wordt het een andere zaak, maar dat is nu juist het probleem: het is een verdenking, geen feitelijke conclusie.

En voor bunq zullen natuurlijk ook regels gelden die door de Nederlandse Vereniging van Banken is opgemaakt en ik maak mij sterk dat daar niet in staat dat klanten op verdenkingen mogen worden geweigerd.
Maar dat laatste is uitsluitend een aanname van mij dus ik kan er naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e

Klanten mogen je weigeren, is geen wetgeving voor dacht ik. Pas als geen enkele bank je accepteert kun je bij een bank (die dit aanbied) een basisbankrekening aanvragen.

Ik ben een mogelijke klant, en ik mag in principe elk bedrijf weigeren. En jij mag dat als klant ook.

Dus ik neem even aan dat jij andersom bedoelt. En dan klopt het ook.
Bedrijven mogen individuele mogelijke klanten weigeren, maar niet op basis van discriminerende generieke criteria of motiveringen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
W1ck1e schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:16:
[...]

Ik ben een mogelijke klant, en ik mag in principe elk bedrijf weigeren. En jij mag dat als klant ook.

Dus ik neem even aan dat jij andersom bedoelt. En dan klopt het ook.
Bedrijven mogen individuele mogelijke klanten weigeren, maar niet op basis van discriminerende generieke criteria of motiveringen.
In principe mag het wel, omdat je inderdaad als bedrijf, dus ook als bank, het recht hebt om geen contract met iemand aan te gaan. Maar banken vervullen ook een maatschappelijk doel en daarmee zijn ze wel begrensd in het hoe en waarom.

Zie bijv. dit artikel: https://www.huisadvocaten...lantrelaties-door-banken/
Hoewel ze wel verwijzen naar een arrest met een zakelijke klant:
ecli:NL:HR:2021:1652
https://kennis.trc-advoca...daar-niet-zomaar-bij-neer

Bij zakelijke klanten wordt het soms ook gedaan op basis van SBI code, en dat mag eigenlijk niet omdat je dan specifieke klanten direct uitsluit. Net als dat je consumenten ook niet direct mag uitsluiten om algemene kenmerken.

Wat wel mag, en hier ook gebeurd is niet het weigeren van een klant, maar het beëindigen van een lopend contract vanwege specifieke acties op het account van een klant. M.i. is dat een andere situatie, en het lijkt in eerste instantie “onrechtvaardig”, maar afhankelijk van het contract dat je aangaat lijkt het mij dat de bank daarin vrij is als ze je van tevoren daarover een melding geven. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, zijn ze wel verplicht om op basis van signalen extra informatie te verzamelen. Alleen de signalen gebruiken als bewijs van het gebruik in strijd met de voorwaarden lijkt me onrechtmatig.
In deze uitspraak een voorbeeld van hoe zo’n onderzoek eruit kan zien als ze dat wel volledig doen:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBZWB:2023:6408

@Youtl er is wel wetgeving voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:15

[Afbeelding]
Heb je ze gevraagd wat dit triggert? Alleen dan weet je het (en hopelijk deel je dat dan hier) zodat we begrijpen wat het is dat bunq niet aanstaat...

Ik mag toch aannemen dat als je geld overmaakt naar je eigen rekening(en) - ongeacht het bedrag en ongeacht welke bank - dat dat geen probleem zou opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:42
Hippe Lip schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:35:
[...]

@koffieprutser Nou heb ik ook een rekening bij Revolut en daar kun je gewoon binnen de app crypto kopen en verkopen. Dat is dan volledig binnen de app te managen en in de gaten te houden.
Revolut is er kennelijk niet zo bang voor. Het kán dus wel…
Revolut valt onder een andere toezichthouder en wetgeving. Hier zijn we paranoia en zorgen we dat alles alleen maar duurder wordt, een kleine overheid is in NL een beetje een vies woord ;)

Edit: lelijke typo gefixt

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Het vervelende voor de banken is dat ze ook geen 100% sluitende instructie of script hebben gekregen van de toezichthouder wat ze wel en niet mogen, wat ze van hun klanten wel en niet mogen tolereren. Er zijn in het verleden banken flink beboet en de schrik zit er nu zodanig in, dat als een bank iets waarneemt waar die het warm van krijgt omdat die niet weet of die dat achteraf aan de toezichthouder kan verantwoorden, dan spreekt die bank je aan op dat gedrag.

Dat lijkt wat er hier gebeurd is bij @Pukson. Crypto klinkt al snel als mogelijk witwas of crimineel. Het zal voor een bank niet eenvoudig zijn om de grens te trekken tussen goede en slechte transacties, dus houden ze de lijntjes kort.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Laatst online: 16-09 14:59
Hallo,

Ik heb samen met mijn vrouw een gedeelde spaarrekening en als ik op haar mobiel inlog bij Bunq zie ik de widget "savings" en die zie ik bij mij niet. En voor zover ik het zie kan ik deze ook niet toevoegen.

Wat houdt deze widget in want ik zie andere bedragen dan de wekelijkse rente bijschrijvingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0fOiy1RAKKwyr-87RxOp8fG59Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TuHTh7e5KiWu7NYeH6yYPeZr.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
bruce the boss schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:21:
Hallo,

Ik heb samen met mijn vrouw een gedeelde spaarrekening en als ik op haar mobiel inlog bij Bunq zie ik de widget "savings" en die zie ik bij mij niet. En voor zover ik het zie kan ik deze ook niet toevoegen.

Wat houdt deze widget in want ik zie andere bedragen dan de wekelijkse rente bijschrijvingen?

[Afbeelding]
Oei… heeft jouw vrouw ook nog een eigen spaarrekening, die ze verbergt voor jou? >:) :o

Het ziet er naar uit dat ze een widget heeft gemaakt (knopje bovenaan je scherm met het widget plusje), je kan daar accounts kiezen en naam wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Haha dat zei ik in eerste instantie ook maar dat blijkt toch mee te vallen :)
Maar nu weet ik eigenlijk nog niet wat het is?
Het is toch geen extra rente of zo die we ontvangen want het wordt niet bijgeschreven op de gezamenlijke rekening?

Dat gebeurd elke zondag .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
bruce the boss schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:30:
Haha dat zei ik in eerste instantie ook maar dat blijkt toch mee te vallen :)
Maar nu weet ik eigenlijk nog niet wat het is?
Het is toch geen extra rente of zo die we ontvangen want het wordt niet bijgeschreven op de gezamenlijke rekening?

Dat gebeurd elke zondag .....
Hou het eens ingedrukt... wat zie je dan? screenshotje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Dan zie ik het onderstaande en als ik op "mis je een widget ....... "klik dan gebeurd er niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRK14sa1bZ2wDV3HbFSnMSdxG0I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zwxv2sB1xd2RSjxnoHoVpPLR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
En deze widgets heb ik momenteel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmZ6FfF0aso8tbqpy_AHy9PvcZQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KOzWZuu6fQRm50vPski065hQ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Het is mij even onduidelijk of het een rekening is (die je vrouw dus niet deelt met jou), of dat het een aparte widget is.
Dus… bij je vrouw, klik je op die Savings widget, ingedrukt houden, wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Ik denk dat het hem in de "bonus rente" zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNKtHl2y9g0pULi-OV0ZluP5Jtk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qH4v7TDlikSbPHE5ebc8iZMo.png?f=fotoalbum_large

Maar dan vind ik het wel vreemd dat ik dat niet in mijn app kan zien.
Hoe zou dat kunnen komen?

[ Voor 33% gewijzigd door bruce the boss op 29-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
bruce the boss schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:52:
Maar dan vind ik het wel vreemd dat ik dat niet in mijn app kan zien.
Hoe zou dat kunnen komen?
Heeft ze de rekening met jou gedeeld?
En weet je dat zeker? (kan zijn dat het delen niet goed gegaan is)
Is de rekening bij jou verborgen? (Onderaan het hoofdscherm staat Archive)

[ Voor 5% gewijzigd door ChrisM op 29-01-2025 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Het lijkt erop dat een bank toch een geldige reden moet hebben om een rekening op te heffen. Bunq is nu op de vingers getikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayDongen01
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-03 15:04
GeEkIe schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:53:
Het lijkt erop dat een bank toch een geldige reden moet hebben om een rekening op te heffen. Bunq is nu op de vingers getikt.
Klopt, volgens mij zijn ze dat ook wettelijk verplicht. Het valt mij op dat ze niet heel veel delen over dat ze naar oplossingen zoeken van ontevreden klanten. Ik ben dus nu gaan rondkijken naar wat ze delen op social media maar daar delen ze alleen productgerelateerde updates. Check https://nl.linkedin.com/company/bunq. Ik lees niks over dat ze hun problemen oplossen. Dat is toch iets wat een consument wil weten? Je wil toch je klanten geruststellen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ongewenste spam van bunq in de mailbox om mee te doen aan een valentijnsdag loterij voor een van hun adverentiepartners… Het moet echt niet gekker worden bij die club. Wás het maar phising. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
WhatsappHack schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:44:
Ongewenste spam van bunq in de mailbox om mee te doen aan een valentijnsdag loterij voor een van hun adverentiepartners… Het moet echt niet gekker worden bij die club. Wás het maar phising. :+
Ja, en ik kreeg vandaag ook weer een 20'ste bericht om mijn punten te besteden aan een ''10% kortingscoupon''. Dit is wellicht uit te schakelen, maar Bunq is net een soort Postcodeloterij geworden. Na jaren opstapeling van irritatie, onzin features en schandalen was dit vandaag voor mij de druppel. Ik heb mijn geld omgezet naar een andere bank en houd Bunq free voor de drie gratis rekeningen. Het lucht oprecht op.
Pagina: 1 ... 156 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"