• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 21:55
Matched: opnames
Hier een gebruiker die nog een 0 euro abonnement met pas waar je per transactie moet betalen.

Ik ben echt niet te spreken over de huidige plannen van Bunq en denk dat het gedoemd is te mislukken. Waarom zou je zoveel meer gaan betalen terwijl je bij de traditionele banken goedkoper uit bent. Wat moet ik met 2 master cards? En dan ook nog eens maximaal 10 geld opnames per maand? Echt te zot voor woorden dit prijsplan

Bij draaien zullen ze niet doen, het enige wat ze doen is nog slechtere prijzen bedenken.

Binnenkort adios bunq voor mij als ze zo door gaan! Als ik mijn pas kwijt ben/defect gaat moet ik in eens 8 euro per maand gaan betalen

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 01-08-2017 21:37 ]

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-04 08:45
Ik zit al sinds het 4 cent per transactie-model bij Bunq en ben (was) zeer groot fan van hoe het werkte. Afgelopen weekend weg met vrienden, even rekening openen, connecten en gaan met z'n allen. Heerlijk!

Ik ging elke maand over het bedrag van 1 euro, dus was aan het overwegen om mijn maestro card te laten overzetten naar het vaste bedrag per maand model.

Maar, toen het nieuws van vandaag...

Het gaat er niet zozeer om dat ik de 8 euro per maand niet kan betalen, maar ik heb het niet over voor het 'koppelpakket'. Ik heb zelf een AMEX waar ik zeer happy mee ben (KLM punten) en wil daar voorlopig toch niet vanaf. Ikzelf hoef dus geen mastercard (debit card), en al helemaal niet 2... Daarnaast heb ik het afgelopen jaar amper cash opnames gedaan, eigenlijk alleen in het buitenland.

Waarom stappen ze af van het 'je betaalt wat je gebruikt' model..

Blijkbaar is de 1 euro per maand niet haalbaar voor ze, gezien de jaarcijfers van 2016 (ongeveer 5 miljoen verlies). Dus er moeten inkomsten zijn, dit is Zeer logisch.

Wat is men dan wel bereid te betalen? Wat zijn jullie bereid te betalen?

Ik zelf denk iets van 3,50 - 4 euro per maand voor:
  • 1x Maestro kaart
  • 5 - 10 rekeningen
En dan betalen voor opties?
  • 9e eenmalig voor aanschaf pas
  • 0,50e per maand voor NFC
  • 3e per maand voor mastercard ?
  • 10 keer cash pinnen per maand voor 2e ?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04 15:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jdejonge1991 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:12:
Ik zit al sinds het 4 cent per transactie-model bij Bunq en ben (was) zeer groot fan van hoe het werkte. Afgelopen weekend weg met vrienden, even rekening openen, connecten en gaan met z'n allen. Heerlijk!

Ik ging elke maand over het bedrag van 1 euro, dus was aan het overwegen om mijn maestro card te laten overzetten naar het vaste bedrag per maand model.

Maar, toen het nieuws van vandaag...

Het gaat er niet zozeer om dat ik de 8 euro per maand niet kan betalen, maar ik heb het niet over voor het 'koppelpakket'. Ik heb zelf een AMEX waar ik zeer happy mee ben (KLM punten) en wil daar voorlopig toch niet vanaf. Ikzelf hoef dus geen mastercard (debit card), en al helemaal niet 2... Daarnaast heb ik het afgelopen jaar amper cash opnames gedaan, eigenlijk alleen in het buitenland.

Waarom stappen ze af van het 'je betaalt wat je gebruikt' model..

Blijkbaar is de 1 euro per maand niet haalbaar voor ze, gezien de jaarcijfers van 2016 (ongeveer 5 miljoen verlies). Dus er moeten inkomsten zijn, dit is Zeer logisch.

Wat is men dan wel bereid te betalen? Wat zijn jullie bereid te betalen?

Ik zelf denk iets van 3,50 - 4 euro per maand voor:
  • 1x Maestro kaart
  • 5 - 10 rekeningen
En dan betalen voor opties?
  • 9e eenmalig voor aanschaf pas
  • 0,50e per maand voor NFC
  • 3e per maand voor mastercard ?
  • 10 keer cash pinnen per maand voor 2e ?
Ik zou prima 4 à 5 euro per maand over hebben je eerste lijstje, en de opties die je noemt ook prima qua pricing.

Verwijderd

mcDavid schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 10:49:
@UltraSub het hele creditcard systeem is gewoon een verrot systeem. Uitgevers doen er alles aan om je te overtuigen hun cc zo veel mogelijk te gebruiken, want ze weten gewoon dat je vroeg of laat een fout maakt met afbetalen, en dan is het jackpot voor ze.
Ik begrijp best dat een idealistische partij als bunq daar geen deel van uit wil maken. Als je in landen komt die hun hele financiële systeem op kredieten draaien kan het idd misschien lastig zijn, maar voor de rest heeft het alleen maar voordelen dat er geen krediet aan zit.
Nicap schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:36:
[...]

Dat je iets koopt van 1000 euro, en dat er geen voldoende saldo op je rekening staat. Dan blijft er dus een bedrag open staan waar je dan een aardig percentage over betaald.
Met alle respect, dat is een argument dat ik absoluut niet volgen kan. Ik gebruik nu al meer dan 10 jaar intensief kredietkaarten, uitgegeven in het binnen- en buitenland, en daarvan heeft geen enkele een kredietovereenkomst. Iedere maand wordt het geld afgeschreven van mijn bankrekening.

Dan hebben de kaarten van bunq nog een wisselkoersopslag van 1,5%, Revolut heeft dat alleen in het weekend, N26 alleen bij contant geld opnames. Voor bunq is dat € 15 per € 1.000 omzet in het laatje.

Uiteraard, ik moet voor mijn kredietkaarten per jaar ook wat betalen, maar dat is per kaart lager dan de jaarlijkse bijdrage voor bunq premium zou zijn.

In ruil daarvoor krijg ik punten voor hotels, voor vliegen en zit er ook nog een behoorlijk verzekeringspakket bij, vooral handig voor een huurauto. Ook kán ik er überhaupt auto's mee huren en hoef ik niet zelf reserveringen bij hotels voor te financieren. Verder heb ik bescherming als me een dienst niet geleverd wordt die ik wel betaald heb, bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij of hotel dat failliet gaat.

Het scenario dat ik rente zou moeten betalen zou pas optreden als ik bijvoorbeeld in een maand voor € 5.000 heb uitgegeven en dat via rekening-courant krediet à 15% per jaar zou moeten financierien, bijvoorbeeld omdat ik acuut niets zou kunnen vrijmaken en ik geen loon zou ontvangen. Dat zou dan € 62,50 per maand kosten, uiteraard minder zodra ik daarvan iets kan aflossen.

Uiteraard, veel geld, maar de kans op zo'n scenario acht ik zó klein, dat ik het risico wel nemen wil. Wat mij vooral tegen de borst stuit, is dat zo'n pakket gebracht wordt als een super-duper premium pakket, terwijl het een groot aantal zaken waarvan de gemiddelde consument verwacht dat ze kunnen nu eenmaal niet kan én er betere alternatieven voor handen zijn.

Zo kun je het producten van bunq afpellen, en dan blijft er verdomd weinig over, ook al omdat de grootbanken nieuwe features vlot kunnen kopiëren. Helaas. Er zal best een markt voor zijn, maar of die markt groot genoeg is valt nog maar te bezien.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:15
Martine schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:15:

[...]

Nou heb ik bunq aangeschaft voor de Apple Pay, niet meer, niet minder. Echter wil ik mijn persoonlijke lopende rabobank rekening nog niet opzeggen. Kost maar € 1,50 per maand + € 2,00 voor de Mastercard.

Volgend jaar ga ik weer op reis en wil geen risico lopen als ik niet ergens kan pinnen met bunq of de debitcard niet werkt.
Ergens in bunq super goed bezig, een toffe app en het werkt helemaal super! Maar om de wereld over te vliegen met alleen een bunq pasje vindt ik toch te link.

[...]
Wordt bunq zo slecht geaccepteerd in het buitenland? Ik heb zelf ook deze angst en houd daarom mijn (gratis) studentenrekening bij ING aan met goedkope creditcard. De maestropas heb ik meestal wel bij me en in het buitenland gaat de creditcard voor de zekerheid altijd mee.

Aankomend jaar ga ik het zien met bunq in Israël en Canada. Vooral de 0% koersopslag vind ik prettig. Mocht bunq niet werken, dan heb ik als reserve altijd mijn ING en twee gratis passen van N26, die geen koersopslag hebben bij pinbetalingen en 1,7% bij opnames met de MasterCard.

[ Voor 8% gewijzigd door GvNL op 30-12-2018 17:13 ]

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het geklooi met de Rabo scanner van de Rabobank is helemaal knudde. Wil je met iDeal betalen, portomonee ligt op slaapkamer met daarin bankpas. Telefoon met bunq app ligt voor mijn neus. Scannen, bevestigen klaar. appy met bunq!
  • Inloggen met vingerafdruk op de iPhone is super! Bij de rabobank kan ik dat niet gebruiken want meerdere rekening in de raboapp. :X
  • Rekenmachine gebruik ik nooit.
  • Foto's toevoegen en aantekeningen, met grote regelmaat. Helemaal op vakantie, dan voeg ik de bonnetjes van de cash geld opnames toe als foto. En ook de tankbonnen fotografeer ik altijd en voeg ik toe.
  • Betaallimit per pas staat op 1.000,-- euro. gebruik ik niet.
  • Limit op automatische incasso stel ik altijd in. Ook het 'goedkeuren' van een nieuwe (periodieke) incasso is super gaaf!
  • Pincode instellen per pas, dual pin. Yeah, super en wordt veelvuldig gebruikt!
  • Automatisch sparen voor voor de 'vliegticket' dmv afronding wordt sinds dag 1 gebruikt en gaat prima.
  • Recent toegevoegde 'verdeel functie' wordt ook wekelijks gebruikt als ik geld de andere bank naar bunq overmaak ivm storting van loon. Zo heb ik een 'verdeel iban' aangemaakt, waarna het gestorte kapitaal wordt verdeeld zodat de 'verdeel iban' altijd op null staat.
Zo heb ik een rekening Apple Pay waar vanaf betaald wordt dmv Apple Pay :+, Dual Pin, Voorschot GasWaterElectra, Marktplaats, Online payments (met Online Pas zonder echte pas. :9) Iban voor Incasso (zorgverzekering, netflix, afvalstofheffing zooi en in de toekomst nog meer), Pack! (waar iedere member van de pack €5,-- de 1ste van de maand op stort inc. ik), Spaargeld en nog twee iban rekeningen voor de vakantie.

Vakantie iban gebruik ik alleen op vakantie. Een iban voor cash geld opnemen, een iban voor creditcard opnames zodat ik een beetje overzicht houdt.

Klant van bunq sinds november 2018, pack owner met 3 anderen en wil voorlopig niet weer anders. :) Deze app is 1.000 maal handiger als de verhipte Rabo app. Want daar moest ik zoeken en Googlen om uberhaupt te kunnen betalen dmv qr-code scanner. :F

Bij de rabobank kost een betaling gewoon € 0,09 kwam ik vorige week achter. (edit; zakelijke overboeking) Misschien moet ik toch eens wat minder andere mensen gaan betalen. Bunq is één vast bedrag per maand en dat is gaaf. De rabobank blijf voorlopig nog even, maar vliegt op lange termijn uit. Ze houden de snelle jongens van bunq niet bij met hun gave uitvindingen en instellingen van wat je maar wil instellen.

Bij bunq zit ieder knopje waar je het verwacht, het werkt als een speer.
Kortom; ik ben een tevreden klant! *O*

Ohhh ja!! zooi van AliExpress gekocht, refund aangevraagd want het pakje is geschredderd afgeleverd. 8)7 Hoppa, *pling plong* geluid van de bunq app, €8,-- retour gestort. Met bunq heb ik veeel meer overzicht en controle op mijn centjes.

Ohhh jaa. no 2. bunq in dark mode met plaatje. :9 Hoe ik de app graag wil zien. instellen wat ik wil instellen. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNI28-bwA0D3UOrNkhIJtktTRWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oF5kPzdNyeBF326oXh26VISx.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARopInkh7Y0pBZPZux9GcdMUg8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GDe46xcdJ1m3CKzJI8ArRhla.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Martine op 03-05-2020 15:00 . Reden: Ome Ali Express toegevoegd, plaatjes toegevoegd ]

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-02 09:11
@Zr40 Dat klopt inderdaad.

Daarnaast ondersteunt ABN zowel ApplePay als Garmin Pay (dat laatste is voor mij wel een aardige functionaliteit).
Verder zie ik weinig verschillen. Prijzen liggen heel dicht bij elkaar en functionaliteiten zijn ook erg vergelijkbaar.

Alleen kosten voor betalen/opnames in buitenlandse valuta verschilt wat van elkaar.
ING alleen koersopslag (+1.2%) met pinnen in vreemde valuta, maar geld opnemen is duurder (€3,30 + 1,2%). Bij ABN is pinnen in vreemde valuta duurder (€0,15 + 1,2%) maar daar is geld opnemen weer iets voordeliger (€2,25 + 1,2%).

Kortom voor betalen in buitenlandse valuta kan je beter bunq Travelcard of N26 gebruiken. Ondersteuning voor instant payments van ABN is wel een voordeel in dit geval bij overschrijven naar N26 (vs overschrijving vanaf ING).

Daar tegenover krijg je bij ING weer ING punten, maar of dat een groot voordeel is vraag ik me af.

@ramon.ackermann Heel herkenbaar, zie ook heel veel topics worden gesloten of dingen weg gehaal. Bank of the Free... maar niet in de zin van Freedom of speech. Dat, met het feit dat ik 90% van de functionaliteiten niet langer gebruik, is voor mij reden om verder te kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door roelwillems op 08-06-2020 15:48 . Reden: Vergelijking kosten buitenlandse pin/geldopname ]

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 20:11

magician2000

.....

SirLenncelot schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:46:
Bij bunq vind ik het (edit: keuren van incasso’s)vooral handig zodat ik nog een ander potje zou kunnen kiezen. Maar aangezien ik bij andere banken geen betaal potjes heb is dat lastig.

Overigens ga ik ook overstappen naar ING, ga daar 2 betaalrekeningen openen en de overige Bunq IBANS in spaarpotjes onderbrengen. De meeste potjes die ik heb wordt slechts af en toe een betaling mee gedaan.

Overigens is mijn ervaring dat het rekeningnummer wijzigen bij bedrijven super makkelijk is. Mailtje, belletje of zelf even inloggen en klaar. Alleen Paypal is lastig wanneer er automatische betalingen gepland staan zoals een koppeling met iTunes.
Let met ING even op dat ze vanaf oktober blijkbaar kosten in rekening gaan brengen voor o.a. opnames. Ik kan de link momenteel niet openen, maar wellicht dat in plaats van 2 rekeningen bij ING het slim is om ook bij een andere bank een rekening te nemen.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

• magician2000
  • Laatst online: 02-04 20:11

magician2000

.....

Misschien is bunq onder een curatele gesteld o.i.d. en zijn er beperkingen opgelegd wat betreft grote opnames? Dat zou betekenen dat ze in grote problemen zitten op het financiële vlak en dat de instanties die hier nu mee bezig zijn een bank-run willen voorkomen.

Ik heb geen idee of dit zo is, maar ik ventileer hier maar even wat zo in mij opkomt.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
magician2000 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 02:08:
Misschien is bunq onder een curatele gesteld o.i.d. en zijn er beperkingen opgelegd wat betreft grote opnames? ...
..
Zou zoiets, volgens een of andere wet, dan niet bekend gemaakt moeten zijn?

Zou erg genoeg zijn als het zo is, maar het publiek moet dan toch wel op de hoogte zijn, lijkt me?

Relax. nothing is under control.

Verwijderd

Misschien is bunq onder een curatele gesteld o.i.d. en zijn er beperkingen opgelegd wat betreft grote opnames? Dat zou betekenen dat ze in grote problemen zitten op het financiële vlak en dat de instanties die hier nu mee bezig zijn een bank-run willen voorkomen.

Ik heb geen idee of dit zo is, maar ik ventileer hier maar even wat zo in mij opkomt.
Ik denk dat je zéér voorzichtig moet zijn met zulke uitspraken, tenzij je bewijs hebt. Voor je het weet heb je een aanklacht wegens smaad aan de broek.

Gezien de kwaliteit van de kredietportfolio en de frequente bijstortingen door de eigenaar van bunq op aanwijzing van DNB lijkt er míj trouwens geen enkele reden om te twijfelen aan het going concern principe van bunq. De bijdragen van klanten vallen daarbij in het niet.

• John Do NL
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-09-2025

Dat is natuurlijk op geen enkele manier in welke vorm dan ook dan de orde, zo komen vage ongefundeerde roddels in de wereld.

En bank dat onder curatele staat krijgt geen toestemming om hypotheken te verstekken, bijvoorbeeld :)

• JeroenE
  • Niet online
@Nicap Het kostenoverzicht is ook niet duidelijk over of dit nu per maand, jaar of altijd is. Er staat verder niets bij, dus je kan het ook prima lezen dat je echt alleen maar de allereerste 4 opnames gratis hebt en daarna moet betalen.

Edit: Het staat er dus wel, ik kan niet lezen

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenE op 03-06-2021 09:08 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:26

Nicap

Tsssk....

JeroenE schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:41:
@Nicap Het kostenoverzicht is ook niet duidelijk over of dit nu per maand, jaar of altijd is. Er staat verder niets bij, dus je kan het ook prima lezen dat je echt alleen maar de allereerste 4 opnames gratis hebt en daarna moet betalen.
Bij pricing staat anders duidelijk dat het per maand is.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:58
TexMex schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:50:
[...]

Kosten in rekening brengen voor geldopnames is iets totaal anders dan de geldopnamelimiet (die bij bunq toch al bijzonder laag ligt) halveren. De traditionele banken ontmoedigen geldopnames steeds meer; bunq wilde het simpelweg onmogelijk maken om meer dan 250 euro op te nemen. Dan zijn dus compleet verschillende zaken. Maar zoals gewoonlijk vieren de 'whataboutisms' weer hoogtij in dit topic.
je hebt gelijk kosten en een limiet is totaal wat anders.

Het DNB rapport zegt echter
Uit de voorgaande analyse volgt dat er een maatschappelijke behoefte
is aan contant geld. Het gebruik van contant geld aan de kassa daalt,
waardoor de chartale infrastructuur krimpt en de bereikbaarheid en
acceptatie onder druk komen te staan
Nu kan je de conclusie trekken dat dit puur is op basis van dat bunq een limit op opnames invoert. Of, en ik weet het raar idee, je kan concluderen dat er meerdere banken zijn die het gebruik van contant geld moeilijker maken/ontmoedigen

En mijn stelling hier is: we zien al jaren het aantal geldopname automaten dalen. Als de kosten stijgen zal het gebruik van deze automaten verder dalen wat weer tot gevolg h eeft dat er weer automaten verdwijnen omdat ze niet meer lonen.

Mijn tweede stelling is dat de DNB reageert op deze algemene trent en niet op een specifieke actie van bunq.

Een derde stelling is dat bunq al jaar een digitaal (niet contant) only beleid voert en daarmee niet verrassend is dat ze dingen veranderen ndie niet fijn zijn voor mensen die graag veel contant gebruiken

En mijn conclusie is daarmee dat de timing van het DNB rapport puur toeval is.
En mijn conclusie is ook dat de acties van Bunq passen binnen een algemeen patroon.

[ Voor 7% gewijzigd door Batavia op 08-07-2021 15:04 ]

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
Ik was vanmiddag bij de mediamarkt in Duitsland. Ik kon met Apple pay en zelfs met fysieke kaart geen 800 euro pinnen. Weet iemand hoe dit kan? Is dit een instelling? Bedrag maar verstuurd naar mijn ABN rekening en daarmee werkte het gelijk. Heel vervelend…

Toegestane landen staat op Wereldwijd en dagelijkse limiet op €5000. Dagelijkse limiet pinopnames is €500 maar dat kan ik niet aanpassen. Ik ga er ook vanuit dat dit cash opnames zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door qwasd op 16-04-2022 18:46 ]

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-04 11:17
Toegestane landen staat op Wereldwijd en dagelijkse limiet op €5000. Dagelijkse limiet pinopnames is €500 maar dat kan ik niet aanpassen. Ik ga er ook vanuit dat dit cash opnames zijn?
Zowel de iban rekening heeft een instelbare limiet als de pas. Staat los van elkaar

Verwijderd

bluewalk schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:03:
[...]

En toch tonen ze van mijn laatste trip naar buiten de EU toch kosten bespaard door ZeroFX. Wat is dit dan tegenwoordig?
Nou je 'bespaart' nog wel geld buiten de EU als je het zou vergelijken met een ABN/ING/Rabobank. Alleen het idee van ZeroFX was voorheen (tot Update 18 volgens mij) dat je niks betaalt aan koersopslag in het buitenland. Niet bij de winkels of ATM (met uitzondering van ATM fees)

Nu rekent Bunq 0,5% als wisselkoersopslag, wat ik persoonlijk toch wel jammer vind voor de 8,99/17,99 die ze per maand rekenen voor hun pakketten.

Een voorbeeld van andere banken voor het betalen en opnemen van geld in vreemde valuta met betaalpas:

ABN AMRO vraagt voor geld opnemen in het buitenland €2,25 +1,2% koersopslag(tot 17,5K).
ING vraagt voor geld opnemen €3,50 +1,4% koersopslag.
Rabobank(Basispakket) vraagt voor geld opnemen €3,50 +1,2% koersopslag.
Volksbank vraagt standaard €4,- voor geld opnames.

ABN AMRO vraag voor betalingen in het buitenland €0,15 +1,2% koersopslag.
ING vraagt voor betalingen in het buitenland 1,4% koersopslag.
Rabo(basispakket) vraag voor betalingen 1,2% koersopslag.
Volksbank vraagt standaard €0,30 voor betalingen in het buitenland.

Knab rekent voor beide betalingen 1% koersopslag.

Bunq is dus in verhouding de betere deal omdat je met alle kaarten bij Easy Money en Green 'slechts' 0,5% koersopslag kwijt bent. Echter is het vreemd dat ze dan nog steeds promoten dat je x euro hebt bespaard als je terug bent van je reis buiten de EU omdat deze reclame niet meer opgaat als ZeroFX niet meer bestaat.

Bij Bunq zien ze nu de ZeroFX als een 3% besparing tegenover de andere banken alleen of dit klopt is nog maar de vraag, omdat je maar moet weten welke bank Bunq hierin gebruikt als vergelijking.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2022 11:39 ]

Verwijderd

Louw Post schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:18:
Hmm het mailtje over Easy Investments. Iets zegt me dat het later geld gaat kosten, terwijl die 1% fee van Birdee al niet echt laag is. :X

[...]
Ze moeten wel omdat door de inflatie en dergelijke er meer kosten gemaakt worden waarschijnlijk. Alleen doordat Bunq vorig jaar al een verhoging doorvoerde kunnen ze dat nu PR technisch gezien niet maken, omdat bij de verhoging van vorig jaar er tegelijk flink werd versobert op benefits.

- 0.5% wisselkoersopslag (waar het eerst leek dat alleen local currency dit kreeg geld het voor alle gebruikers)
- ATM opnames werden verder beperkt (van 10x gratis in de maand naar 4)
- Langere wachttijden bij Support (al word dit wel beter laatste weken)

Moet ook bekennen dat ik er niet gek van op zou kijken dat Bunq bij een volgende update naar de €4.99 gaat voor Easy Bank (met een paar minimale voordelen extra), Easy Money €9.99 en Easy Green €19.99. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe ze het dan gaan verkopen omdat het wss weer een verhoging word en (iets) minder benefits.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-04 15:00
De spaarrekening bij Bunq is dus een soort mini-mini deposito rekening, met Max 2 opnames per maand. Weet iemand hier waarom Bunq die voorwaarde stelt?

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-04 03:21
Datisraar schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:16:
De spaarrekening bij Bunq is dus een soort mini-mini deposito rekening, met Max 2 opnames per maand. Weet iemand hier waarom Bunq die voorwaarde stelt?
Omdat Bunq wilt dat je upgrade naar een van hun betaalde pakketten.

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-04 03:21
0bs schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:45:
[...]

Ook met mijn 'easy money' abonnement heb ik deze limiet. Maximaal 2x van je spaarrekeningen over je gehele account.
https://nl.bunq.com/benefits

Hier staat "Opnames op elk moment" bij Easy Money vs "Tot 2 instant opnames per maand" bij Easy Savings. Misschien even Bunq support benaderen?

• ibson
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2025
pl0xs schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:41:
[...]

https://nl.bunq.com/benefits

Hier staat "Opnames op elk moment" bij Easy Money vs "Tot 2 instant opnames per maand" bij Easy Savings. Misschien even Bunq support benaderen?
Ook ik heb dat met easy money 2 keer. Als je het letterlijk neemt is het nog steeds “opnemen op ieder moment”, al is het maar 2 keer.

[ Voor 12% gewijzigd door ibson op 12-02-2023 23:42 ]

• ibson
jeroendh schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:25:
Als je in je Savings account zit heb je bovenaan het scherm 3 cirkels. Klikken op de linker cirkel “Totale rente”.
[Afbeelding]

Bron: https://gathering.tweaker...message/74435806#74435806
Tegenwoordig ook als je de IBAN sectie uitklapt, hebben ze dat erbij gevoegd samen met de resterende maandelijkse opnames.

• mpsyn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-01 13:20
Nederlands deposito garantie stelsel: check.
Rente tot een bedrag van 100.000 euro: check.
Onbeperkt storten: check.
Maximaal twee opnames per maand: check.
Geen fysieke filialen: check.
Geen telefonisch contact mogelijk: check.

Bunq app geinstalleerd om een Easy Savings spaarrekening te openen.
Ik kies specifiek voor de Easy Savings spaarrekening in de geinstalleerde Bunq app, doorloop het proces van plm. 10 minuten, wacht een dag of drie, vier, totdat de verificatie rond is, en klaar, dacht ik.

Wanneer ik ingelogd ben en in mijn nog lege 'Easy Savings' spaarrekening de app ondek/de instellingen naloop, zie ik (het is hier al eerder beschreven, kom ik vandaag achter) dat mijn 'gratis' Easy Savings spaarrekening eigenlijk een "Easy Green" rekening is (a 17,99 euro/maand).
Dit was makkelijk alsnog om te zetten door "van plan" te wisselen, maar ...

Is dit 'gewoon niet netjes', maar geoorloofd, of is dit (regelrechte) misleiding? Wat vinden jullie, wat is het juridische antwoord (gewoon benieuwd naar)?

Ik bedoel, ik 'koop' het ene 'gratis' product, en krijg het product van 17,99 euro/maand, ben ik nou gek?
Ik bedoel, dit is een BANK, geen tweede hands auto verkoper, toch?

Anyway, vanmorgen in dit topic tig pagina's zitten lezen; ik ben best wel geschokt van de post van Givati: WhatsappHack in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

Witwas/fraude-check: prima natuurlijk.
Maar, als je geflagged wordt, en je moet bewijzen van inkomsten overhandigen, en daar is geen mogelijkheid voor, en je kan geen telefonisch contact opnemen, en support geeft geen reactie ... hoe los je dit dan op?

Ik ben benieuwd naar meningen over mijn volgende gedachtengangen, voortvloeiend uit bovenstaande:

1. Ik ben 'ouderwets', ik heb graag dingen op papier: ik heb mijn hypotheek zaken op papier, ik heb een (oude) brief van een bekende grootbank wat mijn bewijs is dat 'die en die' betaalrekening van mij is, et cetera.

Dit Bunq Easy Savings account bestaat alleen maar virtueel.
Ik bedoel, moet ik meneer Bunq op zijn blauwe ogen geloven dat: "alles veilig is, ik me geen zorgen hoef te maken, en dat ik hem kan vertrouwen?".
Hoe ga ik aantonen (als hun harde schijf kapot gaat, om het maar gekscherend te zeggen), dat ik een account heb bij Bunq bank waar mijn honderd miljoen gulden op staat?

2. Situatie: ik heb de virtuele spaarrekening bij Bunq. Mijn dame vertel ik hoe ze bij dat geld kan, mocht ik morgen tegen een boom rijden.
De vraag is, weet zij nog steeds de benodigde codes om in te loggen, als ik over tien jaar tegen een boom rijd?
Ik kan een handgeschreven 'backup briefje' schrijven met al mijn codes en die in de keukenla bewaren (maar wie wil dat: inbrekers, brand, ik zeg maar wat).

Hoe doen jullie dat?

• Datisraar
mpsyn schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:27:

Ik kies specifiek voor de Easy Savings spaarrekening in de geinstalleerde Bunq app, doorloop het proces van plm. 10 minuten, wacht een dag of drie, vier, totdat de verificatie rond is, en klaar, dacht ik.

Wanneer ik ingelogd ben en in mijn nog lege 'Easy Savings' spaarrekening de app ondek/de instellingen naloop, zie ik (het is hier al eerder beschreven, kom ik vandaag achter) dat mijn 'gratis' Easy Savings spaarrekening eigenlijk een "Easy Green" rekening is (a 17,99 euro/maand).

Is dit 'gewoon niet netjes', maar geoorloofd, of is dit (regelrechte) misleiding? Wat vinden jullie, wat is het juridische antwoord (gewoon benieuwd naar)?

Ik bedoel, ik 'koop' het ene 'gratis' product, en krijg het product van 17,99 euro/maand, ben ik nou gek?

Anyway, vanmorgen in dit topic tig pagina's zitten lezen; ik ben best wel geschokt van de post van Givati: WhatsappHack in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

Maar, als je geflagged wordt, en je moet bewijzen van inkomsten overhandigen, en daar is geen mogelijkheid voor, en je kan geen telefonisch contact opnemen, en support geeft geen reactie ... hoe los je dit dan op?

Ik ben benieuwd naar meningen over mijn volgende gedachtengangen, voortvloeiend uit bovenstaande:

1. Ik ben 'ouderwets', ik heb graag dingen op papier: ik heb mijn hypotheek zaken op papier, ik heb een (oude) brief van een bekende grootbank wat mijn bewijs is dat 'die en die' betaalrekening van mij is, et cetera.

Ik bedoel, moet ik meneer Bunq op zijn blauwe ogen geloven dat: "alles veilig is, ik me geen zorgen hoef te maken, en dat ik hem kan vertrouwen?".
Hoe ga ik aantonen (als hun harde schijf kapot gaat, om het maar gekscherend te zeggen), dat ik een account heb bij Bunq bank waar mijn honderd miljoen gulden op staat?

2. Situatie: ik heb de virtuele spaarrekening bij Bunq. Mijn dame vertel ik hoe ze bij dat geld kan, mocht ik morgen tegen een boom rijden.
De vraag is, weet zij nog steeds de benodigde codes om in te loggen, als ik over tien jaar tegen een boom rijd?
Ik kan een handgeschreven 'backup briefje' schrijven met al mijn codes en die in de keukenla bewaren (maar wie wil dat: inbrekers, brand, ik zeg maar wat).

Hoe doen jullie dat?
Je moet inderdaad goed opletten dat je bij aanvragen van de spaarrekening daar gelijk voor kiest want standaard word je bij ‘binnenkomst’ op die extreem dure Easy green gezet. Of dat zo mag weet ik niet en is niet echt fijn op die manier, er zijn hier eerder reacties geweest dat degenen die niet opletten bij onboarding, na 1 maand, 17,99€ konden aftikken.
Aanpassen bij aanmelden naar easy savings en dan word je gelijk omgezet.
1. Net als bij de grootbanken, moeten de nabestaanden ook maar daar maar contact zoeken en heb je tegen woordig daar ook niet iets ‘fysieks’ dan alleen een bank app en wat kan helpen is om sowieso een PDF bunq afschrift te genereren en dat voor je zelf en je vrouw ergens te leggen.
2. Mailen naar Bunq dat jouw vrouw erfgenaam is en inderdaad de inlogcodes aan haar verstrekken.

• ibson

Hoe doen jullie dat?
Ik denk heel eerlijk dat Bunq geen geschikte bank is voor jou. Een fintech staat bekend om de nieuwste fufjes, online. Ik denk dat als je ouderwets bent, je beste kunt aankloppen bij een ouderwetse bank met een vaste locatie waar je honderd miljoen gulden veilig is gesteld.

Het is hoe je er naar kijkt. Ik vind het juist super goed en gaaf dat ze je de mogelijkheid geven een maand gratis de duurste abonnement te proberen al wil je een “gratis” rekening. Het is perspectief.

Een glas is halfvol of halfleeg. Hoe jij er naar kijkt kies je zelf voor.

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Hoe doen jullie dat?
Mensen ongevraagd een duurder abonnement aansmeren is inderdaad een typische Bunq-streek. Dit topic bevat inmiddels honderden pagina's waarin de fratsen van deze club uitgebreid beschreven staan.

Er lijken nu weer behoorlijk wat gebruikers bij te komen. En dat zijn niet de typische Bunq-evangelisten, maar mensen die het puur vanwege de rente doen. Grote kans dat die vroeg of laat ook weer met de streken van Bunq te maken krijgen.

Bunq heeft absoluut plussen, maar ook zeker vele minnen. Dus lees je vooral goed in als je wilt weten met wat voor club je te maken hebt en of dat goed bij je past.

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-02 05:19
Ik heb een betaalrekening bij ASN en heb net een account bij Traderepublic geopend vanwege hun rentepercentage van 2,0%, maar daarna zag ik dat je over alle stortingen (behalve de eerste) 0,7% moet afdragen! Dat schrikt toch wel een beetje af. Dus ben van plan een eerste storting te doen en dat daar te laten staan, en daarna een Bunq Easysavings account te gebruiken om geld heen en weer over te boeken van en naar mijn ASN-rekening, afhankelijk van wat ik nodig heb. Is dit een beetje te doen? Ik lees bij Bunq dat "Voor sommige manieren om geld te storten op je spaarrekening kan een kleine vergoeding gelden en als je vanaf een andere bank geld op je bunq Spaarrekening zet, kan je andere bank ook extra kosten in rekening brengen." Geldt dit in mijn situatie of kan ik onbeperkt en gratis geld over en weer boeken tussen mijn ASN-rekening en Bunq? (Behalve dan het maximum van 2 opnames per maand bij Bunq wat geen probleem zal zijn)

Edit: ik lees net op verschillende sites dat stortingen bij TR via bankrekening gewoon gratis zijn, alleen via creditcard betaal je blijkbaar 0,7%

[ Voor 7% gewijzigd door HarryHaver op 15-03-2023 20:05 ]

• mwa
  • Laatst online: 03-04 13:20

mwa

HarryHaver schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:07:
Ik heb een betaalrekening bij ASN en heb net een account bij Traderepublic geopend vanwege hun rentepercentage van 2,0%, maar daarna zag ik dat je over alle stortingen (behalve de eerste) 0,7% moet afdragen! Dat schrikt toch wel een beetje af. Dus ben van plan een eerste storting te doen en dat daar te laten staan, en daarna een Bunq Easysavings account te gebruiken om geld heen en weer over te boeken van en naar mijn ASN-rekening, afhankelijk van wat ik nodig heb. Is dit een beetje te doen? Ik lees bij Bunq dat "Voor sommige manieren om geld te storten op je spaarrekening kan een kleine vergoeding gelden en als je vanaf een andere bank geld op je bunq Spaarrekening zet, kan je andere bank ook extra kosten in rekening brengen." Geldt dit in mijn situatie of kan ik onbeperkt en gratis geld over en weer boeken tussen mijn ASN-rekening en Bunq? (Behalve dan het maximum van 2 opnames per maand bij Bunq wat geen probleem zal zijn)

Edit: ik lees net op verschillende sites dat stortingen bij TR via bankrekening gewoon gratis zijn, alleen via creditcard betaal je blijkbaar 0,7%
Geld overmaken tussen je nederlandse rekeningen is gewoon gratis. Zakelijk uiteraard niet, maar dat is nergens in NL.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Net een mailtje gehad:
MassInterest blijft maar stijgen! In navolging van de meest recente rentestijging van de Europese Centrale Bank, verhogen wij MassInterest op alle Nederlandse spaarrekeningen van 1,56% naar 2,01%, met ingang van 22 maart. Dit is van toepassing op saldo's tot €100.000.
Wil je meer geld op je spaarrekening zetten, dan kan je dat met de bunq app in een paar tellen regelen.

De nieuwe rente wordt op 1 april voor het eerst uitbetaald. Andere voorwaarden van spaarrekeningen, zoals de limiet van 2 opnames per maand blijven hetzelfde.

Ga voor meer info naar Together.

Veel spaarplezier!

Cheers,
bunq
bank of The Free

• jwjol
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-04 14:37
qwasd schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:19:
[...]

Klik er maar eens op en ga maar eens verder met bestellen. Dan word je omgeleid en moet je je abonnement omzetten naar Easy Money. Dat zie je wel meer meer functies in de app.
Ik heb een gratis Easy Saving rekening, via een gratis periode Easy Money, omgezet naar Easy Bank. Toch zie ik nu dat ik nog steeds maar 2 opnames per maand heb (limiet bij Easy Saving), hoe kan dat? Met Easy Bank is er toch geen beperking in het aantal opnames?

• Tdem
  • Niet online
jwjol schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:14:
[...]

Ik heb een gratis Easy Saving rekening, via een gratis periode Easy Money, omgezet naar Easy Bank. Toch zie ik nu dat ik nog steeds maar 2 opnames per maand heb (limiet bij Easy Saving), hoe kan dat? Met Easy Bank is er toch geen beperking in het aantal opnames?
Er zijn maximaal 2 opnames van alle spaarrekeningen in totaal per maand, ongeacht het abonnement dat je hebt.

• jwjol
  • Laatst online: 03-04 14:37
Tdem schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:50:
[...]

Er zijn maximaal 2 opnames van alle spaarrekeningen in totaal per maand, ongeacht het abonnement dat je hebt.
Binnen Easy Bank heb ik nu ook een gratis sub-rekening toegevoegd. Zit er ook een limiet van 2 op het aantal 'interne' transfers tussen de spaarrekening en de sub-rekening?

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-04 16:42
Of-Aaargh schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:43:
[...]

Ik denk als gebruikers die van een andere bank overstappen Bunq spannend vinden of niet begrijpen, dat dan eerder Bunq hier iets niet goed doet, dan dat het de schuld is van die gebruikers. Het is een bank, niet een of ander vaag crypto-investeringsvehikel.
Zou de waarheid niet ergens in het midden liggen? Ik ben ook nieuwe klant, sinds 2 weken en ook ik moet soms wel even zoeken. Maar als ik op het statscherm op mij Savings rekening klik, zie ik daar direct dat ik nog 2 resterende opnames heb. Klik ik daar op door, krijg je netjes een Post te zien waar van alles uitgelegd wordt over het opnemen van geld van je spaarrekening. Daar staat gewoon dat het iedere 1e van de maand (01:00 CET) automatisch wordt gereset.

Het is inderdaad niet direct zichtbaar, maar met 2 klikjes ben je er al.

• pascalw
  • Laatst online: 29-11-2025
@bllb @Ophidian Ik heb gisteren toevallig geld over gemaakt van mijn eigen spaarrekening naar een joint spaarrekening (ik wil de rente van onze gezamenlijke rekening op de gezamenlijke rekening hebben) en het aantal opnames staat nu nog steeds op 2, dus bij mij lijkt het niet als opname geteld te zijn.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:43

Louw Post

Cerenas

CT schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:41:
Terug van vakantie en had als backup de fysieke Bunq mastercard meegenomen.
Al m'n andere banken/passen zitten in apple pay.

Moest uiteindelijk 1x in een restaurant waar ik niet kon pinnen naar een ATM.
Maar, de extra kosten (zou 1 euro moeten zijn, was gewoon binnen EU/Euro ATM) zie ik nergens terug.

Weet iemand of pinnen blijkbaar binnen EU wel gratis is of verrekenen ze 't later op de maand?
Het volgende zie ik in hun pricing sheet:
"De eerste 6 opnames per maand zijn gratis, de vijf daarna zijn €0.99 per stuk, daarna" (hier wordt de tekst opeens afgekapt).
In de notes staat dan nog:
"Hetzelfde geldt voor geldopnamen in andere valuta dan de euro indien de valuta die opgenomen wordt dezelfde is als de valuta van de rekening. In het geval een omzetting van valuta’s nodig is,
worden er netwerkkosten (0,5%) in rekening gebracht."

Dit is wel voor Easy Green en Easy Money.

Ik heb zelf gewoon gratis 3x kunnen pinnen tijdens mijn autovakantie vorige maand richting Kroatië. Zelfs bij een Euronet pinautomaat. :P

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:21

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Vergeten te zeggen idd, ik heb Easy Bank.. en daar staat dus
De eerste 5
opnames per
maand zijn €0.99
per stuk, daarna
€2.99 per stuk

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 21:30
Datisraar schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:29:
Onbekend maakt onbemind?…..vandaag in De Volkskrant een artikel over gestegen rentes op spaarrekeningen in Europa. Daar wordt alleen de Nederlandse grootbanken genoemd met ruim 1%, en zegt deze krant dat je voor hogere rentes in het buitenland (Raisin) moet zijn. Maar dat je in NL terecht kunt bij de Nederlandse Bunq voor 2,46% noemt de krant niet. Bewust of onbewust ? Apart…….
Dat komt omdat in het artikel alleen banken met spaarrekeningen zonder opnamebeperkingen zijn vergeleken. En Bunq heeft nu eenmaal een fikse opnamebeperking, met maximaal twee opnames per maand. Dus vreemd is het niet.

En Bunq is volgens mij helemaal niet meer zo onbekend in journalistiek Nederland. Pas nog groot in het nieuws over de giftige bedrijfscultuur..

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Datisraar
Of-Aaargh schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:24:
[...]

Dat komt omdat in het artikel alleen banken met spaarrekeningen zonder opnamebeperkingen zijn vergeleken. En Bunq heeft nu eenmaal een fikse opnamebeperking, met maximaal twee opnames per maand. Dus vreemd is het niet.

En Bunq is volgens mij helemaal niet meer zo onbekend in journalistiek Nederland. Pas nog groot in het nieuws over de giftige bedrijfscultuur..
Het artikel in de Volkskrant gaat in z’n algemeen over spaarrentes an sich, niet zozeer over (de) beperkende voorwaarden van spaarrekening(en). In het Financieel Dagblad is inderdaad over de nodige perikelen bericht van Bunq. Ik denk dat het aan de journalist van de Volkskrant ligt in dit geval - die wellicht niet bekend is met Bunq.

[ Voor 8% gewijzigd door Datisraar op 28-07-2023 08:49 ]

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-04 10:32
Ik heb nu al voor de tweede keer een "payment was reverted for technical reasons" gehad, nadat ik geld wilde overmaken naar LPB. Het telt ook gewoon mee als maandelijkse opname. Hebben meer mensen hier last van? Naar ING lukte naderhand wel gewoon, maar heb nu dus 0 resterende opnames over...

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:43
Lassy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:12:
Ik heb nu al voor de tweede keer een "payment was reverted for technical reasons" gehad, nadat ik geld wilde overmaken naar LPB. Het telt ook gewoon mee als maandelijkse opname. Hebben meer mensen hier last van? Naar ING lukte naderhand wel gewoon, maar heb nu dus 0 resterende opnames over...
Dat komt omdat je bij je LeasePlan bank spaarrekening alleen geld kunt storten vanaf je daar gekoppelde tegenrekening. Het geld komt dan direct - met een nikszeggende foutmelding - retour.

Helaas telt het mee als opname. Die teller kan bunq niet resetten. Je kunt wel je rekening tijdelijk omzetten naar een gewone rekening en dan het geld opnemen. De kosten die je dan maakt, vergoedt bunq. Maar daarvoor moet je dan wel eerst contact leggen met de klantenservice.

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-01 05:00
Heb mijn rekening bij Bunq uiteindelijk maar leeggehaald. Stond een klein reservepotje op mocht ik ooit instant net wat extra geld nodig hebben (rest hij Openbank/nu ook Advanzia), maar ik heb het nu echt een beetje gehad met al het gedoe.

- Eerdere nare ervaring met hun communicatie rondom een geblokkeerde transactie
- Ik dacht dat ik verkeerd gerekend had omdat ik eerder ook maar 6 dagen rente heb ontvangen, maar is dus een algemeen probleem
- Ik krijg altijd meerdere keren een "geen internetverbinding, probeer opnieuw" melding op zowel mijn stabiele WiFi als 4G
- Ik wilde een gedeelte van mijn spaarrekening direct naar mijn Openbank spaarrekening boeken. Deed het via "betaal" omdat ik dan de IBAN uit mijn adresboek kon pakken. Geen idee of dat niet mogelijk is, maar ik kreeg het geld direct weer terug. Wel een opname verspild
- Toen maar handmatig de IBAN van mijn ABN ingevuld en alles opgenomen. Dat lukte wel. Weer een internet foutmelding. Ik klik op "probeer opnieuw". Krijg bericht dat er "niet voldoende saldo" is. Blijkbaar was opname dus wel gelukt. Dus als ik minder opgenomen had/nog niet door mijn opnames heen was, zou ik hierdoor ook al direct mijn opnames voor de hele maand kwijt zijn geweest

Voelde altijd al een beetje als een amateuristische bende maar goed, rente en instant payments en Nederlands DGS he. Maar voor dat kleine beetje wat ik uitbetaald kreeg heb ik denk ik liever de gemoedsrust van het gewoon op mijn betaalrekening laten staan. :/

• Datisraar
Jammer hoor, dat de Bunq spaarrekening op 2,46 % blijft steken. Ali heeft blijkbaar genoeg spaargeld opgehaald, terwijl overal in Europa de rente percentages voor sparen stijgen….En dat met maximaal 2 opnames per maand, blijft het niet meer zo aantrekkelijk.
Ik heb mijn gehele Bunq spaargeld inmiddels al overgeheveld elders binnen Europa.

[ Voor 46% gewijzigd door Datisraar op 07-10-2023 20:44 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:26

Nicap

Tsssk....

Datisraar schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:34:
Jammer hoor, dat de Bunq spaarrekening op 2,46 % blijft steken. Ali heeft blijkbaar genoeg spaargeld opgehaald, terwijl overal in Europa de rente percentages voor sparen stijgen….En dat met maximaal 2 opnames per maand, blijft het niet meer zo aantrekkelijk.
Ik heb mijn gehele Bunq spaargeld inmiddels al overgeheveld elders binnen Europa.
Kijk je ook even goed naar de voorwaarden als er bijvoorbeeld iets met je gebeurd?
Niet dat de kans groot is, maar voor het gevoel wel fijn. Het is hier wel vaker voorbij gekomen geloof ik. Dat als er iets met je gebeurd je en meer moeite moet doen en meer geld kwijt bent i.v.m. erfbelasting e.d.
Niet dat de rekeninghouder dat dan nog boeit, maar ja.. Wel iets om rekening mee te houden als je getrouwd bent of kinderen hebt.

• SebasThiaan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-04 16:03
Oeroeg schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:19:
Nog een vraagje.
Kan ik met de gratis spaarrekening, Easy Savings, iDealbetalingen doen en tikkies of betaalverzoeken sturen?

Dat is eigenlijk het enige waarvoor ik een Nederlandse rekening nodig heb.
Nee, de Easy Savings rekening is een spaarrekening waarmee je twee opnames per maand kunt doen.
Hier een overzicht van de abonnementen bij bunq: https://nl.bunq.com/plans
Easy Bank (2,99€ pm) past denk ik bij jouw wensen.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:47
Hippe Lip schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Toch is het een credit card. Technisch (achter de schermen) is een debit card wat anders dan een credit card. Alleen gaat bunq er anders mee om dan de meeste andere banken en wordt je limiet bepaald door je saldo.
Die nieuwe pas bij Easy Savings is juist een echte debetcard: je moet er zelf expliciet saldo op zetten vanuit je spaarrekening. Zie plaatje (op mijn rekening staat meer dan €0)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf5nSkfnUGtSP4FXkGaiv1CW1Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00P8tPCliFAc3RcoEcIoUgKB.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hier of dat ook af gaat van je 2 opnames per maand?

[ Voor 48% gewijzigd door dixet op 22-01-2024 11:42 ]

• mmichael1991
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-04 13:59
dixet schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Die nieuwe pas bij Easy Savings is juist een echte debetcard: je moet er zelf expliciet saldo op zetten vanuit je spaarrekening. Zie plaatje (op mijn rekening staat meer dan €0)

[Afbeelding]

Weet iemand hier of dat ook af gaat van je 2 opnames per maand?
Het is wel degelijk een Creditcard, zie het woordje Credit op de kaart zelf. De winkelier/het pinapparaat ziet dit ook echt als een creditcard.
Er is ook een Mastercard Debit, welke de opvolger is van onze Maestro. Deze pas is dus een Mastercard Credit.

Bij bunq werkt het echter anders dan je gewend bent van andere banken waar hun jouw limiet bepalen en je dat (al dan niet in termijnen) aan het eind van de maand weer aflost. Bij bunq is jouw eigen saldo op een betaalrekening (dus geen spaarrekening) jouw bestedingslimiet van deze kaart.

Je kan de kaart ook niet koppelen aan een spaarrekening, dus gelden de 2 maandelijkse opnames ook niet.

Hopelijk is het nu wat duidelijker!

-edit-

Hier nog een goed artikel van bunq die alle verschillen uitlegt:
https://nl.bunq.com/blog/...different-from-mastercard

[ Voor 13% gewijzigd door mmichael1991 op 23-01-2024 06:56 ]

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:47
mmichael1991 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:46:
[...]
Het is wel degelijk een Creditcard, zie het woordje Credit op de kaart zelf. De winkelier/het pinapparaat ziet dit ook echt als een creditcard.
Zonder een semantische discussie te willen starten..
creditcard = betalen op krediet. Je leent dus geld (bij veel banken maar voor 1 maand).
debetcard = betalen op debetsaldo. Dus op saldo dat je al hebt, al dan niet direct van je rekening of via saldo op de kaart.

Dit is dus echt een debetcard, ook met het woordje creditcard er op. Dat bunq er het woordje creditcard op zet en het technische protocol voor creditcardbetalingen gebruikt maakt het geen creditcard. Je betaalt op debiet, dus een debetcard. Ik kan ook McLaren 🏎️ op m'n Subaru 🚗 zetten, maar dat maakt het nog geen raceauto ;)
Er is ook een Mastercard Debit, welke de opvolger is van onze Maestro. Deze pas is dus een Mastercard Credit.

-edit-

Hier nog een goed artikel van bunq die alle verschillen uitlegt:
https://nl.bunq.com/blog/...different-from-mastercard
Wat heeft de overgang van maestro naar mastercard debet hiermee te maken? Maestro was een technische implementatie van een betaalkaart. Mastercard debet is dat ook. Bij beide betaal je met saldo dat je al hebt.
Bij bunq werkt het echter anders dan je gewend bent van andere banken waar hun jouw limiet bepalen en je dat (al dan niet in termijnen) aan het eind van de maand weer aflost. Bij bunq is jouw eigen saldo op een betaalrekening (dus geen spaarrekening) jouw bestedingslimiet van deze kaart.

Je kan de kaart ook niet koppelen aan een spaarrekening, dus gelden de 2 maandelijkse opnames ook niet.
Deze nieuwe kaart werkt voor klanten met Easy Savings juist anders dan je bij bunq gewend bent. De oude "creditcard" van bunq was gekoppeld aan een rekening, dat is deze niet. Je moet zelf expliciet saldo op de kaart zetten. En helaas staat niet in de mail niet op together of dat van je 2 maandelijkse opnames afgaat.

Voor degenen die het gemist hebben, dit is de mail waarin dat aangekondigd wordt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAVHVfIEA5BTV38gMIouUu38Hyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PQbsC5O4fp7gNQBXPp4rE9Jy.png?f=fotoalbum_large

En op Together:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgfwfJvZ8ZTKg2MAxGga5jBB4WE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kZC0HVgdt9K83gdDXmlAaDW4.png?f=user_large

• ThijsLuke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 16:53
Je moet zelf expliciet saldo op de kaart zetten. En helaas staat niet in de mail niet op together of dat van je 2 maandelijkse opnames afgaat.
Hier ben ik dus ook benieuwd naar. Iemand die uitsluitsel kan geven?

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:56
mmichael1991 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:46:
[...]

Je kunt van Easy Savings wel geld 'storten' op je gratis creditcard. Het is (ook) voor mij niet duidelijk of zo'n storting wel of niet van de 2 maandelijks toegestane opnames af gaat.

• mmichael1991
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-04 13:59
dixet schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Zonder een semantische discussie te willen starten..
creditcard = betalen op krediet. Je leent dus geld (bij veel banken maar voor 1 maand).
debetcard = betalen op debetsaldo. Dus op saldo dat je al hebt, al dan niet direct van je rekening of via saldo op de kaart.
[...]
Laten we het in dit geval dan houden op een prepaid creditcard, zoals zoveel instanties deze ook uitgeven? Of zijn dat dan ook allemaal Mastercard Debet kaarten? Het blijft dan nog steeds een Mastercard creditcard, ongeacht de manier van factureren. ;)
dixet schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Deze nieuwe kaart werkt voor klanten met Easy Savings juist anders dan je bij bunq gewend bent. De oude "creditcard" van bunq was gekoppeld aan een rekening, dat is deze niet. Je moet zelf expliciet saldo op de kaart zetten. En helaas staat niet in de mail niet op together of dat van je 2 maandelijkse opnames afgaat.
[...]
Ah, excuus. Dan werkt dan blijkbaar anders dan een Easy Money account.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
FreshM schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Je kunt van Easy Savings wel geld 'storten' op je gratis creditcard. Het is (ook) voor mij niet duidelijk of zo'n storting wel of niet van de 2 maandelijks toegestane opnames af gaat.
Dat kan snel getest worden door het geld op de "credit" card te zetten en kijken of het van de "resterende maandelijkse opnames" gaat.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-04 15:26
Het aanvullen van de gratis credit card bij Easy Savings gaat van je 2 maandelijkse opnames af.

Ik dacht laat ik eens proberen om die kaart aan Google Wallet toe te voegen vanuit de Bunq app, maar dat werkt niet ("Couldn't finish card setup for tap to pay"). Als je dit start vanuit Google Wallet door het invoeren van het kaartnummer werkt het ook niet maar kreeg ik een notificatie dat het afboeken van € 1 was mislukt door onvoldoende saldo. Dus € 1 op de kaart gezet en opnieuw geprobeerd. Dan werkt de afboeking van Google wel (en de refund meteen ook), maar nog steeds werkt contactloos betalen niet.

Het terugboeken naar je spaarrekening is wel gratis.

Misschien wel logisch ook dat een credit card niet contactloos werkt? Het zal denk wel werken online/offline op basis van kaartnummer/cvc...

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

matthijsln schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:53:
Het aanvullen van de gratis credit card bij Easy Savings gaat van je 2 maandelijkse opnames af.

Ik dacht laat ik eens proberen om die kaart aan Google Wallet toe te voegen vanuit de Bunq app, maar dat werkt niet ("Couldn't finish card setup for tap to pay"). Als je dit start vanuit Google Wallet door het invoeren van het kaartnummer werkt het ook niet maar kreeg ik een notificatie dat het afboeken van € 1 was mislukt door onvoldoende saldo. Dus € 1 op de kaart gezet en opnieuw geprobeerd. Dan werkt de afboeking van Google wel (en de refund meteen ook), maar nog steeds werkt contactloos betalen niet.

Misschien wel logisch ook dat een credit card niet contactloos werkt? Het zal denk wel werken online/offline op basis van kaartnummer/cvc...
Als ik jouw beschrijving hier lees dan staat er (nagenoeg) geen tegoed op die kaart. Je zet er maar één euro op? Als je dan een bedrag van meer dan die ene euro wil betalen dan gaat dat niet. Dat is met alle kaarten van bunq zo. Bij onvoldoende saldo lukt de betaling niet. Bunq levert niet op de pof.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-04 15:26
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:49:
[...]
Als ik jouw beschrijving hier lees dan staat er (nagenoeg) geen tegoed op die kaart. Je zet er maar één euro op? Als je dan een bedrag van meer dan die ene euro wil betalen dan gaat dat niet. Dat is met alle kaarten van bunq zo. Bij onvoldoende saldo lukt de betaling niet. Bunq levert niet op de pof.
Ik wil helemaal niets betalen, ik wou gewoon even testen of je de gratis credit card kan koppelen aan Google Pay/Wallet, maar dat werkt dus niet, ook al zegt Bunq dat dat wel mogelijk is.

Nog eens geprobeerd met 50 euro erop maar dan werkt het nog steeds niet, wel zijn nu mijn 2 maandelijkse opnames verbruikt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

matthijsln schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:23:
Ik wil helemaal niets betalen, ik wou gewoon even testen of je de gratis credit card kan koppelen aan Google Pay/Wallet, maar dat werkt dus niet, ook al zegt Bunq dat dat wel mogelijk is.
Ergens gaat er dus iets verkeerd. Al gemeld aan bunq?
Nog eens geprobeerd met 50 euro erop maar dan werkt het nog steeds niet, wel zijn nu mijn 2 maandelijkse opnames verbruikt.
Dat had niet gehoeven als je die extra euro’s vanaf een andere bank erop had gezet. ;)

<John O`Mill>

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
matthijsln schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:53:

Google Wallet werkt bij mij gewoon. Tenminste ik heb het kunnen toevoegen. Alleen ik zie de meerwaarde van deze pas niet als ik een gratis bunq rekening heb. Ik zal het dus waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken omdat ik al andere Google wallet opties heb.

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-03 08:50
Even domme vraag, kan het zo niet vinden in de FAQ. Ik heb 2 gratis opnames in mijn bunq pakket. Vallen automatische incassos hier ook onder?

• qwasd
VanBreukelen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:58:
Even domme vraag, kan het zo niet vinden in de FAQ. Ik heb 2 gratis opnames in mijn bunq pakket. Vallen automatische incassos hier ook onder?
Ik neem dat je de opnames bij een pinautomaat bedoeld. Incasso's staan hier los van.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54
Welk bunq pakket heb je?

• Hippe Lip

Hippe Lip

@VanBreukelen
Volgens mij valt elke onttrekking van geld aan je spaarrekening (want daar heb je het over, neem ik aan?) daaronder.
@ChrisM
Is dat van belang? Die 2 gratis opnames (per maand) is toch iets van de spaarrekeningen, of zijn er ook andere rekeningen waarbij dat geldt? En bij die spaarrekeningen geldt die zelfde regeling, ongeacht je pakket, toch?

<John O`Mill>

• Datisraar
Ik heb altijd m’n grootbank aangehouden voor salaris en doe ik nog steeds. Bunq is juist handig met aparte ibans, potjes en vooral voor mij het vooraf aangekondigde en 5 dagen te hanteren acceptatie automatische incasso. Dus voor mij is en blijft Bunq voor ‘erbij’. Sparen doe ik daar niet meer, want de limiet van Max 2 opnames per maand vind ik in de praktijk niet aantrekkelijk als je opeens acuut spaargeld voor iets nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 16-04-2024 09:38 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Datisraar schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:36:
Ik heb altijd m’n grootbank aangehouden voor salaris en doe ik nog steeds. Bunq is juist handig met aparte ibans, potjes en vooral voor mij het vooraf aangekondigde en 5 dagen te hanteren acceptatie automatische incasso. Dus voor mij is en blijft Bunq voor ‘erbij’. Sparen doe ik daar niet meer, want de limiet van Max 2 opnames per maand vind ik in de praktijk niet aantrekkelijk als je opeens acuut spaargeld voor iets nodig hebt.
Dit hou ik ook aan: ondanks dat ING verre van ideaal is, gaat daar mijn salaris naartoe en hypotheek en co vanaf, bunq is prima voor de pretspullen en wat kleinere incasso's. Sparen doe ik er wel, maar niet als "main" maar een 2e potje, zodat ik daar ook niet al te snel naar grijp, want ze hebben wel een erg nette rente. Zo lang mogelijk met de tengels vanaf blijven dus ;)
kamerplant schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:39:
Wat een ongelofelijke shitshow is de uitzending bij Kassa. Het dieptepunt is het real-time kunnen aanpassen van de betaallimiet, waarmee deze security-maatregel effectief he-le-maal niks doet - en dat durven te verdedigen! Ik vraag mij dan serieus af welke security-failures er nog meer zijn. Ik heb in het verleden Bunq wel eens overwogen; maar no-way dat ik nu zou overstappen. Succes allemaal hiermee, maar ik zou zelf inpakken en wegwezen 👋
Kan me herinneren dat bij ING het tegenwoordig iets van 4 uur is ofzo, dat vind ik prima als daarmee veel ellende voorkomen kan worden. De kans dat je echt idem dag a la minute een fikse bak geld nodig hebt is uiteraard klein, bij grote aankopen e.d. weet je dit eerder van tevoren ook wel.

Bunq moet wat minder eigenwijs worden en hun eigen processen beter overdenken. En ja, ondanks dat phishing vaak telefonisch gebeurt, is het een no-brainer om in ieder geval telefonisch bereikbaar te zijn voor als mensen vast zitten en niet meer bij de app kunnen.

Je zou een soort van extra veiligheidslaag moeten kunnen instellen bij het aanmaken van een account, bijvoorbeeld via een vertrouwd persoon die ook bunq heeft maar dit is dan niet achteraf meer inzichtelijk (zodat als mensen toegang hebben tot je account ze niet die persoon ook nog kunnen phishen ofzo) maar die persoon krijgt dan wel meldingen als er gekke dingen gebeuren. Ik roep even wat he?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Datisraar schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:36:
Sparen doe ik daar niet meer, want de limiet van Max 2 opnames per maand vind ik in de praktijk niet aantrekkelijk als je opeens acuut spaargeld voor iets nodig hebt.
Als je vaker dan 2x per maand genoodzaakt bent geld van je spaarrekening op te nemen dan is er weinig acuuts aan wat mij betreft. Bovendien is dit geen probleem, je kunt op elk moment je spaarrekening met een druk op 2 knoppen omzetten naar een reguliere rekening. De volgende maand kun je dan weer een nieuwe spaarrekening openen en je spaargeld erop terug deponeren.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:55:
[...]

+1 voor de vaste tegenrekening. Het feit dat het al onmogelijk is om een adresboek aan te leggen, geeft al te denken over de klantgerichtheid van Bunq.

Een bankrun daar heeft Bunq zich al tegen beschermd. Je kunt maximaal 2 x € 10.000 per maand overboeken.

Bunq is er in de eerste plaats voor zichzelf, en op de tweede plaats komt daar de klant.
Sinds wanneer is die 10k limit toegevoegd? Het was toen ik de rekening geopend had zover ik weet alleen gelimiteerd tot 2 opnames per maand.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:59

Rzaan

Altijd zoekende

Z___Z schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Sinds wanneer is die 10k limit toegevoegd? Het was toen ik de rekening geopend had zover ik weet alleen gelimiteerd tot 2 opnames per maand.
Zaterdag ook nog boven dat bedrag overgemaakt. Vandaag bijgeschreven op mijn ING.
Een klein bedrag ging per direct.

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04 20:18

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻14" M1 🖥 M1

[...]

Dat is naar mijn weten nog steeds zo, die 10k wordt nergens genoemd in app of help.

https://together.bunq.com...y-from-my-savings-account

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

[...]

Die 10k limiet lijkt er bij nader inzien ook niet te zijn. Maar die sneaky gasten hebben de standaard keuzelijst bij "Neem op" beperkt van €10 tot 10k. Wil je meer, dan moet je je het potlood icoon gebruiken. Dank @Z___Z, door jouw opmerkingen heb ik het potlood icoon ontdekt.

Weer zo'n voorbeeld van zo'n klantonvriendelijke truuc die door bunq gebruikt wordt.

PS1 Wel is de klantenservice vandaag ultrasnel met het afhandelen van issues (geen phishing).

PS2 Al blijf ik het geen stijl vinden bij bunq dat je wel je spaarrekening kunt openen via de webinterface, maar er nadien nauwelijks/niet kunt aanmelden. Alleen die vervelende bunq app, maakt interactie mogelijk.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bij de Easy Savings accounts (dus enkel en alleen een spaarrekening) is één tegenrekening wel echt een no-brainer om te implementeren trouwens.

Als je (net als ik) geen andere bank meer gebruikt voor je betalingen, is dat wat lastiger te implementeren; immers krijgen criminelen toegang, dan maakt die tegenrekening ook niet meer uit (en/of het wijzigen ervan). Een time-out voor opnames na wijzigen van tegenrekening zou daar kunnen helpen.

Dan heb je de impact al enorm geminimaliseerd naar mijn mening.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Tdem
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:03:
Bij de Easy Savings accounts (dus enkel en alleen een spaarrekening) is één tegenrekening wel echt een no-brainer om te implementeren trouwens.

Als je (net als ik) geen andere bank meer gebruikt voor je betalingen, is dat wat lastiger te implementeren; immers krijgen criminelen toegang, dan maakt die tegenrekening ook niet meer uit (en/of het wijzigen ervan). Een time-out voor opnames na wijzigen van tegenrekening zou daar kunnen helpen.

Dan heb je de impact al enorm geminimaliseerd naar mijn mening.
Bij leaseplanbank gaat het als volgt bij wijzigen vaste tegenrekening:
- Voer nieuwe tegenrekening in
- Maak een euro over vanaf nieuwe tegenrekening naar leaseplanbank
- Rekening waarvan je het bedrag overmaakt moet op jouw naam staan
- Daarna wordt de vaste tegenrekening pas gewijzigd. Toch een heel stuk veiliger!

ING stelt de vraag bij verhogen limiet. Waarom wil je verhogen?
- Iemand die ik ken vraagt me dit te doen
- Een medewerker vraagt me dit te doen
- Ik verwacht meer uit te geven

Bij optie 2 krijg je in ieder geval een waarschuwing dat er iets niet in de haak is...

Natuurlijk is het stom/dom/suf als je zelf in phishing trapt. Wat me irriteert bij bunq is dat ze 0 moeite doen om extra veiligheid in te bouwen én dat de KS niet beschikbaar is mocht je zoiets overkomen.

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-04 16:39
Yorro schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 07:52:
Bijzonder dat ze zelf aangeven dat door de spaarrekeningen ook minder “tech savvy” cliënten aantrekken, maar dan niet zoiets simpels als “een vaste tegenrekening” implementeren. Of op z’n minst als default, waarbij alleen de tech savvy client het weet uit te schakelen, al dan niet na een impliciete “in app” verklaring van het bekend zijn met de risico’s.
Dat helpt niks als de oplichters dat knopje wél weten te vinden. Zolang het in de app en zonder wachttijd mogelijk is wordt je, als je inloggegevens afgeeft, nog steeds even snel opgelicht.

Vergelijk het met de limiet van twee opnames per maand, die simpel te omzeilen is door de spaarrekening naar een betaalrekening om te zetten. De meeste spaarklanten zullen dit zelf niet weten, maar voor een oplichter geeft het ruimte om snel geld naar meerdere katvangers over te maken.

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:28
praseodymium schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Dat helpt niks als de oplichters dat knopje wél weten te vinden. Zolang het in de app en zonder wachttijd mogelijk is wordt je, als je inloggegevens afgeeft, nog steeds even snel opgelicht.

Vergelijk het met de limiet van twee opnames per maand, die simpel te omzeilen is door de spaarrekening naar een betaalrekening om te zetten. De meeste spaarklanten zullen dit zelf niet weten, maar voor een oplichter geeft het ruimte om snel geld naar meerdere katvangers over te maken.
In principe heb je gelijk, maar je zou hier dus de “expliciete toestemming” aan kunnen hangen, én het alleen mogelijk maken via app (en niet via bunq-web) zodat de klant op dat moment nog een extra waarschuwing ziet. Het kan dan (denk ik, anaITer) niet meer via een schilletje van een nep-website op de achtergrond gebeuren.

Het is enkel een extra hobbel, als je als klant dan in blinde paniek alsnog maar raak klikt, dan, tja…

PS: ook die spaarrekening omzetten in gewone rekening ivm die max 2x opname alleen via app, met evt nog een waarschuwing/expliciete verklaring

• qwasd
alson schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:00:
Als je bij Bunq ZeroFX hebt met je abonnement, zullen de kosten waarschijnlijk vergelijkbaar zijn. Anders zal de wisselkoers bij Revolut aanzienlijk gunstiger zijn, en zijn de eerste 5 geldopnames tot €200 zonder extra kosten (met het gratis plan). Ook na die 5 zijn geldopnames bij Revolut (2% opslag) nog steeds goedkoper dan bij de lagere Bunq abonnementen (€2,99) tenzij je €600+ per keer opneemt.
Ik heb Easybank Pro bij Bunq.
Opnames zijn dan toch gratis en dan heb ik zoals bij de gratis variant van Revolut toch geen max op de wisselkoers en opnames?

• W1ck1e
  • Laatst online: 22:29
Als ik deze aktie van bunq (geen klant op dit moment) goed begrijp is hij volgens mij te vergelijken met akties van internet providers die nieuwe klanten leuke kortingen gunnen, terwijl bestaande klanten achter het net vissen. Er zijn vast wel een aantal tweakers die voor de korting periodiek wisselen.

De garantbank gunt ook een hogere rente voor de saldo toename, waarbij je dus voordeel hebt wanneer je saldo op de peildatum nihil is. Dat vind ik niet idioot.

Terug naar de internet providers: volgens mij is er vaak een korting te regelen op een upgrade van het product als je weer een jaarcontract aangaat.

Met deze aktie ben ik toch bunq aan het overwegen. Maar ik moet wel nog een en ander uitzoeken of de bank bij mij past. Ik ga dan wel voor de gratis optie. Maar dan moet ik rekening houden met max 2 opnames per maand.

• W1ck1e
Hoe lang duren opnames van en stortingen naar een "easy savings" rekening meestal ?

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:30
W1ck1e schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:10:
Hoe lang duren opnames van en stortingen naar een "easy savings" rekening meestal ?
Meestal direct is mijn ervaring.

• Hippe Lip

Hippe Lip

W1ck1e schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:10:
@W1ck1e
Niet al te grote bedragen gaan meestal flitsend. Grotere bedragen kunnen aan extra (handmatige) controle onderworpen worden wegens de verplichting voor banken om de vinger aan de pols te houden i.v.m. witwassen.

En dan heb je tegenwoordig de 24-uurs-beveiliging, als je die niet (meer dan 24 uur geleden) hebt uitgezet.

<John O`Mill>

• W1ck1e
Hippe Lip schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:44:
[...]

@W1ck1e
Niet al te grote bedragen gaan meestal flitsend. Grotere bedragen kunnen aan extra (handmatige) controle onderworpen worden wegens de verplichting voor banken om de vinger aan de pols te houden i.v.m. witwassen.

En dan heb je tegenwoordig de 24-uurs-beveiliging, als je die niet (meer dan 24 uur geleden) hebt uitgezet.
Ik ben van plan de bunq rekening alleen maar met mijn asn rekening te gebruiken.
Voor stortingen en opnames, loop ik dan tegen de 24 uurs beveiliging aan ?
Mijn tegenrekening is dan immers bekend van de eerste storting.

• Hippe Lip

Hippe Lip

W1ck1e schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:54:
[...]

Ik ben van plan de bunq rekening alleen maar met mijn asn rekening te gebruiken.
Voor stortingen en opnames, loop ik dan tegen de 24 uurs beveiliging aan ?
Mijn tegenrekening is dan immers bekend van de eerste storting.
@W1ck1e
Ja, het kan zijn dat je daar dan in eerste instantie tegenaan loopt. Bunq is die beveiliging nog aan het inslijpen, finetunen en daardoor kom je soms nog verrassende situaties tegen.

Je zou kunnen beginnen met eens per maand één euro naar die ASN-rekening te boeken (3x of zo?) om zo die kans te verkleinen.
Kun je ermee leven dat het mogelijk 24 uur duurt, als je dat tevoren weet?

<John O`Mill>

• W1ck1e
Hippe Lip schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:00:
[...]

@W1ck1e
Ja, het kan zijn dat je daar dan in eerste instantie tegenaan loopt. Bunq is die beveiliging nog aan het inslijpen, finetunen en daardoor kom je soms nog verrassende situaties tegen.

Je zou kunnen beginnen met eens per maand één euro naar die ASN-rekening te boeken (3x of zo?) om zo die kans te verkleinen.
Kun je ermee leven dat het mogelijk 24 uur duurt, als je dat tevoren weet?
In principe houd ik geld op een andere bank als buffer aan, daar doe ik dan een opname indien ik spaargeld nodig heb. De test opname bij bunq is alleen om te weten of het werkt, net zoals de eerste paar stortingen. Voor de rest wil ik geen opnames doen (om er elke kalendermaand nog 2 beschikbaar te hebben)

Als het inderdaad instant (of binnen een paar uur) is dan is dat mooi. Ook @Mastergo zegt dit.
Doordat bunq kijkt naar het laagste saldo van een dag om te bepalen voor welk saldo je rente opbouwt, verlies ik alleen de rente bij een storting (omdat die pas een (werk?) dag later meetelt), en levert een opname meteen rente op aan de tegenrekening kant (omdat daar wordt gekeken naar het saldo aan het eind van de dag)

• W1ck1e
Mijn easy savings rekening is geopend, geld gestort en ook weer opgenomen als test. Deze tests waren instant en succesvol.
Maar waar & hoe op bunq kan ik zien waar de opname naar toe is gegaan ?
"finn" zegt dat ik moet kijken in de details van de overschrijving, maar daar zie ik dat niet. Ik kom er wel achter wanneer ik de opname nog-een-keer doe (maar dan niet doorzet)

bovenstaand is via de pc op de website als ik daar ben aangelogd ;)

in de app moet ik klikken op het icoon van de ontvangende bank (eekhoorn)

op de pc doet dat icoontje niks.

en ik zag in de app dat ik dat rekening nummer als contact kan opslaan, maar dan kan ik het weer niet gebruiken om te selecteren bij een opname, niet via de pc, niet in de app ?

Nu zal ik niet veel opnames doen, en alleen maar naar die ene rekening, maar handig is anders. Of ik zoek niet goed.

[ Voor 31% gewijzigd door W1ck1e op 22-07-2024 17:48 ]

• W1ck1e
ratzz schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:52:
De rente van 3,36 % is overigens variabel, dus je weet niet wat je krijgt voordat mensen zich rijk rekenen.

"U krijgt een jaarlijks variabel bonuspercentage (momenteel 3,36%*) ".
Dat klopt de rente is variabel, maar niet met terugwerkende kracht. Dus mocht je het nieuws er dan over gemist hebben dan kan je het zien aan de rente uitkering van de laatste week. Maar het nieuws zal zeker worden besproken op tweakers. En dan verplaats je je saldo weer.

Ik probeer gedurende de maand geen opnames te doen zodat ik indien nodig 2 opnames kan doen, om mijn saldo weg te halen. Ik houd daarvoor een klein saldo aan bij een andere bank zonder deze beperking. Het rente verlies valt mee: met 3 cent per dag ben ik er wel.

@Jerie Ik heb "easy savings", dus niet die kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door W1ck1e op 27-07-2024 13:03 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Dat klopt de rente is variabel, maar niet met terugwerkende kracht. Dus mocht je het nieuws er dan over gemist hebben dan kan je het zien aan de rente uitkering van de laatste week. Maar het nieuws zal zeker worden besproken op tweakers. En dan verplaats je je saldo weer.

Ik probeer gedurende de maand geen opnames te doen zodat ik indien nodig 2 opnames kan doen, om mijn saldo weg te halen. Ik houd daarvoor een klein saldo aan bij een andere bank zonder deze beperking. Het rente verlies valt mee: met 3 cent per dag ben ik er wel.

@Jerie Ik heb "easy savings", dus niet die kosten.
Het is weer extra werk om zoiets in de gaten te moeten houden, net zoals het extra werk zou zijn iedere 6 maanden te switchen. Ik wil graag een fijne bank die stabiel is, wil ik best voor betalen. Zo hebben wij ook Freedom Internet. Kost iets meer maar wel fijne features, eerlijke communicatie, en stabiel. Zo bouw je een merk op: met vertrouwen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• W1ck1e
Omdat ik zag dat morgen bij de Anadolubank de rente van deposito's verlaagd zijn wilde ik het benodigde bedrag opnemen bij Bunq "Easy Savings".

Limiet verhoogd, gaat meteen in. Mooi.
Doe de opname. Melding "verzonden". Niet aangekomen op tegenrekening. Tekst in app, iets van : "komt morgen aan". Niet mooi.
Ik loop dus tegen "uitgestelde betalingen" aan. Kan gelukkig de opname cancelen. Teller van resterende opnames weer hersteld. Mooi.
Uitgestelde betalingen uitgezet. Gaat pas morgen in. Dan heb ik er niks aan ;(

Voor de goede orde: ik gebruik slechts 2 tegenrekeningen bij Bunq. Daar komen alle stortingen vandaan, en gaan alle opnames naar toe. Dus de opname zou naar een bekende rekening gaan op mijn eigen naam.

Dan lijkt mij die 24 uur wachttijd overbodig. Kan dat niet beter ?

btw: het zal mij benieuwen of ik de rente over een dag van het bedrag kwijt ben (het ziet er nu uit als een opname en terugstorting van hetzelfde bedrag, en stortingen geven pas de volgende dag rente)

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 25-11-2024 11:10 ]

• W1ck1e
mwa schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:13:
Dat is toch normaal? Wat wil je dan, de vertraging kunnen uitzetten en dat dit gelijk actief is? Dat is dan toch geen beveiliging meer.
Nou, ik zou uberhaupt geen vertraging willen bij de rekeningen waar ik al veel vaker van gestort en naar opgenomen heb. Deze vertraging lijkt alleen maar te zijn omdat de opname wat groter is dan normaal (maar veel kleiner dan de stortingen) En vertraging wanneer het geld naar een rekening die ik nog nooit heb gebruik overmaak lijkt mij wel wenselijk.
Voor de goede orde: ik gebruik slechts 2 tegenrekeningen bij Bunq. Daar komen alle stortingen vandaan, en gaan alle opnames naar toe. Dus de opname zou naar een bekende rekening gaan op mijn eigen naam.
Het lijkt erop dat het mij geen rente kost. Dat is dan weer netjes. De omschrijving van de annulering is "Betaling terugbetaald"
btw: het zal mij benieuwen of ik de rente over een dag van het bedrag kwijt ben (het ziet er nu uit als een opname en terugstorting van hetzelfde bedrag, en stortingen geven pas de volgende dag rente)

[ Voor 20% gewijzigd door W1ck1e op 26-11-2024 09:10 ]

• W1ck1e
GeEkIe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Als ik bij bunq.com/plans kijk dan bestaat een bunq Spaar abonnement niet meer. Dit is vervangen door bunq Free waarbij je onbeperkt kan overschrijven.
Maar, @sheepdog heeft het over opnames
Nu heb ik nog maar 1 opname mogelijkheid over deze maand, dus ik wil zorgen dat het nu wel goed gaat. Iemand een idee wat ik fout doe?
Bij "bunq free" is het aantal opnames (van de rentegevende spaarrekening) per maand gelimiteerd tot 2.
Overschrijven van (en naar) "main" is wel onbeperkt (maar op dat saldo wordt geen rente opgebouwd).

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-03 15:19
W1ck1e schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
[...]

@sheepdog heeft het over opnames

[...]

Bij "bunq free" is het aantal opnames (van de rentegevende spaarrekening) per maand gelimiteerd tot 2.
Overschrijven van (en naar) "main" is wel onbeperkt (maar op dat saldo wordt geen rente opgebouwd).
Ik had toch echt maar 1 opname over nadat het foutief naar "main" was overgemaakt. Mijn vermoeden is dat ie naar zowel die main als mijn ABNA rekening probeerde over te maken, heel vreemd.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:38
W1ck1e schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Maar, @sheepdog heeft het over opnames

[...]

ik vraag me wel af of dit legaal is
want het staat niet duidelijk in de productomschrijving
en na je 2 overschrijvingen heb je als het ware een maanddeposito
of een spaarrekening met beperkende voorwaarden

en dat wordt van te voren niet duidelijk

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:01
W1ck1e schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:37:
[...]

Bij elke spaarrekening die ik open doe ik eerst een test storting en opname voordat ik serieuze bedragen ga storten. Volgens mij is dat verstandig en doen dat meer klanten.
Dat heb je wel meteen al één van beide toegestane opnames in die maand opgesoupeerd.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:13:

Dat heb je wel meteen al één van beide toegestane opnames in die maand opgesoupeerd.
Dat klopt.
Maar ik heb liever dat ik dan meteen merk mocht het niet werken dan pas wanneer er veel geld op staat.
En ik opende de rekening aan het eind van de kalender maand
En ik heb andere spaarrekeningen, en daar haal ik dan benodigd geld vanaf.
Dus meestal had ik aan het eind van de maand nog 2 opnames om opnames naar mijn tegenrekeningen te testen.

Sowieso kan je een maximum aantal opnames ook zien als bescherming tegen derden die zich toegang tot de rekening hebben geregeld, door zelf die opnames vroeg in de maand te doen.

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-03 21:28
W1ck1e schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:21:
[...]

Dat klopt.
Maar ik heb liever dat ik dan meteen merk mocht het niet werken dan pas wanneer er veel geld op staat.
En ik opende de rekening aan het eind van de kalender maand
En ik heb andere spaarrekeningen, en daar haal ik dan benodigd geld vanaf.
Dus meestal had ik aan het eind van de maand nog 2 opnames om opnames naar mijn tegenrekeningen te testen.

Sowieso kan je een maximum aantal opnames ook zien als bescherming tegen derden die zich toegang tot de rekening hebben geregeld, door zelf die opnames vroeg in de maand te doen.
Is het niet zo dat iemand die toegang zou krijgen, de spaarrekening ook kan omzetten naar een betaalrekening (zonder rente en daarbij verval van max overboekingen)?
Of naar een andere interne betaalrekening kan overboeken, waarna er ook geen maximaal limiet meer geldt.
Zo is het ook mogelijk om de beperkte limiteringen te wijzigen vanaf een apparaat dat eerder als vertrouwd is aangemerkt.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Maar de gekoppelde spaarrekening geeft bij die banken toch ook veel te weinig rente. Ik haakte in op de waarschijnlijke toename van spaarrekeningen die wel instant vrij opneembaar zijn.

Ja, inderdaad, als iedereen hardnekkig bij de grootbanken blijft sparen is er in Nederland niet veel aanleiding voor die banken om ook hun kosten te verlagen en rente te verbeteren.
Je schreef eerder
Waarom zou je nog een gekoppelde spaarrekening nodig hebben als straks alles instant van een andere bank naar (gratis) betaalrekening kan worden geboekt?
Bij een paar van de spaarbanken die ik gebruik heb ik op dit moment instant stortingen. Opnames zijn dat daar nog nog niet. Of opnames later altijd & overal instant zullen worden is voor mij een vraag.
Die gekoppelde spaarrekening geeft voldoende rente voor een kleine buffer. De rest van het spaargeld kan beter bij een echte spaarbank staan. 10% van de spaarders weet dat al. (of 10% van het spaargeld staat er al)

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:01
W1ck1e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:16:
[...]

Je schreef eerder

[...]

Bij een paar van de spaarbanken die ik gebruik heb ik op dit moment instant stortingen. Opnames zijn dat daar nog nog niet. Of opnames later altijd & overal instant zullen worden is voor mij een vraag.
Die gekoppelde spaarrekening geeft voldoende rente voor een kleine buffer. De rest van het spaargeld kan beter bij een echte spaarbank staan. 10% van de spaarders weet dat al. (of 10% van het spaargeld staat er al)
zo is dat!

• W1ck1e
BekSide schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:38:
Is er een manier om je Bunq account extra te beveiligen?
Ik gebruik deze enkel voor de rente (2,67%) nog maargoed.

Het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe die rekening nu goed beveiligd wordt, er wordt bij een uitgaande transactie niet extra gevraagd om een bevestiging, wel heb ik een "vertraging" ingesteld, maar dit gebeurt ook enkel wanneer hun systeem het een vreemde transactie vindt?

Is er een manier om deze extra te beveiligen?

Ben een beetje meer paranoia geworden nadat ik deze week gebeld ben door oplichters die zich voordeden als de ING bank, met een gespoofed telefoonnummer (ik werd dus daadwerkelijk door een nummer van ING gebeld).
Ik heb mijn bunq rekening alleen maar gebruikt met mijn 2 tegenrekeningen. Mijn nummer is niet bekend bij derden. Als je zeker weet dat je gedurende een maand geen opnames nodig gaat hebben kan je zelf die 2 opnames die je kan doen even verbruiken. Is het waterdicht ?, neen, maar helpt misschien wel.

• BekSide
  • Laatst online: 22:15
W1ck1e schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Ik heb mijn bunq rekening alleen maar gebruikt met mijn 2 tegenrekeningen. Mijn nummer is niet bekend bij derden. Als je zeker weet dat je gedurende een maand geen opnames nodig gaat hebben kan je zelf die 2 opnames die je kan doen even verbruiken. Is het waterdicht ?, neen, maar helpt misschien wel.
Dit is inderdaad wel een goede!!

• W1ck1e
Zojuist in de mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL-OIHnWFJmZxUknMLMq75E4-rY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D4tusWqDVqUKovIzAdvVzeGx.png?f=user_large

Dus het verschil is minder geworden (was 0,75% is nu 0,5%)
Op dit moment voor mij geen reden om geld op bunq te stallen in plaats van de banken waar ik 2% krijg. Het nadeel van max 2 opnames per maand weegt voor mij zwaarder dan het voordeel van 0,01% extra en wekelijks rente uitkering.

• W1ck1e
@OttiglioM waar je tegenaan liep, had je kunnen lezen Gaat over "uitgestelde betalingen".
De extra vertraging ligt dan aan de dagvandeweek en misschien de Rabobank.
Mijn opnames, eventueel mits goed voorbereid, zijn instant.

• W1ck1e
Als voorbereiding op het nieuwe half jaar (wanneer ik een nihil saldo wil hebben) en omdat ik het saldo wil stallen op een andere rekening heb ik vanmorgen een groot bedrag opgenomen. Uitgestelde betalingen had ik al gedeactiveerd. Limiet verhoogd op de betaalrekening (was ik even vergeten).

Geld komt niet instant aan (bij ASN). Had ik wel verwacht gezien de ervaring vorig jaar (duurde toen ongeveer 3 uur), maar toch even melden. Kleine opnames van de betaalrekening (de wekelijkse rente) kwamen de afgelopen tijd wel instant aan.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

TheVMaster

Moderator WOS
W1ck1e schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:54:
Als voorbereiding op het nieuwe half jaar (wanneer ik een nihil saldo wil hebben) en omdat ik het saldo wil stallen op een andere rekening heb ik vanmorgen een groot bedrag opgenomen. Uitgestelde betalingen had ik al gedeactiveerd. Limiet verhoogd op de betaalrekening (was ik even vergeten).

Geld komt niet instant aan (bij ASN). Had ik wel verwacht gezien de ervaring vorig jaar (duurde toen ongeveer 3 uur), maar toch even melden. Kleine opnames van de betaalrekening (de wekelijkse rente) kwamen de afgelopen tijd wel instant aan.
Ligt er een beetje aan hoe groot het bedrag is natuurlijk. Volgens mij komen bedragen boven de 10k nooit instant aan? Of was het een lager bedrag?
Pagina: 1 2

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"