Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Geen matches
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:06:
Ben benieuwd, net even via de chat gevraagd (waar ik serieus binnen 1 minuut reactie kreeg... bijna eng), of ik een notificatie krijg na de aankondiging vanavond of dat ik de site moet F5'en. Reactie was "We houden je op de hoogte". Dus gok wel push notificatie of zo!
Kan ook zijn dat ze je via de chat op de hoogte houden. Heb ook wel eens bugs gemeld en feature-requests gedaan. Dan geven ze je altijd even terugkoppeling via de chat zodra ze het opgelost/geïmplementeerd hebben.
Krisp schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:14:
[...]

Ik herken me erg in jouw verhaal. ;) Enig nadeel bij bunq is dat de koppeling naar mijn budgetsoftware (AFAS) nog niet rond is, waardoor ik nog bij Triodos blijf.
Volgens mij zijn ze daar druk mee bezig. Er was laatst al nieuws dat ze een bepaald boekhoudpakket ondersteunen, zou me niets verbazen als er binnenkort (vanavond?) meer volgen. Dat zou ook zakelijk gebruik veel interessanter maken.
Op dat gebied vind ik het verschil niet heel groot. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. :) Er zitten wel wat nifty zaken in (incassobeleid, gebruik van pinpassen, etc), maar het is niet dat ik het verschil levensgroot vind.
meerdere rekeningen kunnen maken, incasso's kunnen weigeren/uitgesteld accepteren, vind ik toch wel echt killer features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Geen matches
Ik had mijn aanmelding bij bunq nog even uitgesteld omdat ik druk was met andere zaken. Maar als ik het goed begrijp is ook bij gebruik van 1 rekening een betaalpas niet meer te krijgen tenzij je het dure premium-abonnement neemt?

Ik ben het volledig eens met wat ik hierboven las: klanten lekker maken maar als er genoeg binenn zijn de prijzen verhogen strookt niet met de zogenaamde "eerlijke bank" die je geld niet belegd.
feitelijk zijn er 2 mogelijkheden:
- bunq is overrompeld door hun groei en deze kostenstijging is overmacht. Dan heeft bunq voor de lancering z'n huiswerk wel erg slecht gedaan als een zo forse prijsstijging nodig was
- dit was van tevoren al de bedoeling bij een x aantal klanten. Dan verschilt bunq helemala niet van andere banken/bedrijven: klanten lekker maken en daarna als de meesten(vanwege het gedoe dat overstappen met zich meebrengt) toch wel zullen blijven de werkelijek prijzen gaan vragen. Maar dan kan dat verhaal over moraal en eerlijkheid ook wel de prullenbak in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Beekforel schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:06:
Ik las ergens in de spoilers iets over Insights, dat leek mij nou een handige feature. Lijkt erop dat die nu (nog) niet is vrijgegeven?
Ze kunnen ook bewust die hebben uitgesteld om toch onvoorspelbaar te blijven en zo verassend.

Dat je kan storten bij de oosterburen is kwalijk voor een ‘NL bank’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

mwa

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Ze kunnen ook bewust die hebben uitgesteld om toch onvoorspelbaar te blijven en zo verassend.

Dat je kan storten bij de oosterburen is kwalijk voor een ‘NL bank’.
Had hier wel een beetje naar uitgekeken, wellicht op korte termijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Geen matches
Drama bij Bunq, sinds de move naar meer geld vragen. Aankondiging hier:
quote: bunq
Hi Everyone 👋

We wanted to give you insight to the reasons support has come to an end for the old Free, More and Promo memberships

As you know these memberships were discontinued a long time ago (many for years now in fact). Yet we continued to support the people still on them as they gradually moved to our newer memberships.

Supporting these old memberships became an increasing burden when implementing new features. We came to a point where a hard choice was necessary. We either dropped support for the old discontinued memberships to introduce cool new things like SuperGreen (first of many new things to come!), or we stuck with the old. To be able to continue listening to our users and create products you love to use we favored progress and exciting new things, over sticking with the old.

Rather than simply discontinuing your old membership we thought of a way to thank you for being with bunq. To show our appreciation we decided to give you 3 months of full Premium membership for free. No strings attached.
Heleboel posts op Bunq Together verwijderd. Ze hebben één topic open gemaakt, hier (archief hier):
quote: bunq
Dear Free, More and Premium Limited users,

After a long transition period, starting in August 2017, yesterday we announced the end of some very old subscriptions. To collect all feedback from these users we decided to create this collective topic.
Ik heb één reactie geplaatst. Ik zal hem ook hieronder even delen, want het verbaast me niet als hij morgen is verwijderd:
offtopic:
Reactie op Bunq Together

ik heb zo'n acccount vanaf het begin. Is dat een founders account? 10 rekeningen.

In 2015 ben ik ge-onboard met de tagline "Bank of the free." Free wat? Nou, een free account. Zag er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/bunq-prod-together-files/2020-04-03/1585946060-203064-image.png

Een free account, voor "Bank of the free". Daar is slim over nagedacht. Niet een free year, niet een free trial, niet free until you are hooked. Maar free. Twee keer free. Dat is goedkoper dan de €1,35 die de ING per maand vraagt. Daar kan dus niet zo veel fout gaan. Anders zou er wel een sterretje bijstaan om een misleidende reclameboodschap te voorkomen:

Bank of the free
_Get bunq, it's free*
(* not free forever)_

Al snel betaalde ik €1 per maand voor één pas. Ik gebruik twee rekeningen. Het is knap handig, maar meer heb ik niet nodig. No, I don't want to supersize it.

Nu snap ik dat bunq ook gewoon geld moet verdienen. En het is leuk om de mogelijkheid te hebben voor nieuwe en handige features te gaan betalen. Maar het is not done om voorheen gratis features plots achter een paywall te gaan zetten. Dat is nogal shady. Een soort crippleware. Fans 'kopen' met een gratis product. Om ze vervolgens - als u groot genoeg bent om betalende klanten te kunnen onboarden - de rug toe te keren.

In 2017 probeerde u het zelfde. Alle get bunq it's free fans die de enorme mond-op-mondreclamecampagne voor jullie hebben gedaan waren niet meer nodig, en werden aan de kant gezet. Vervolgens waren ze enorm teleurgesteld toen ze er achter kwamen dat ze geen permanent speciaal plekje hadden verdiend als early adopters. Later kwamen de verontschuldigingen aan deze groep van Ali:
[You] love bunq very dearly and carry our core values. [You are] glad that we don't invest in shady businesses.
I want to offer my sincere apologies. We are all driven by the same love for bunq. Due to the huge effort I had put in while building this bunq update, I lost sight on how we should have introduced it properly. I want to thank you all for your honest feedback and say that I'm very sorry for my mistake.
Nu twee en een half jaar later gebeurt er een beetje hetzelfde. Als u zo'n lichtjes hebzuchtige move wilt doen, wat uw goed recht is, noem het beestje dan bij de naam.

Maar wederom is de communicatie misleidend. Want aan de klanten die u vraagt bijna €100 per jaar te gaan betalen voor die leuke deal die goedkoper was dan de ING (€16 per jaar), geeft u de volgende reden:
Supporting these old memberships became an increasing burden. (...) We either dropped support for the old discontinued memberships (...) or we stuck with the old. (...) we favored progress (...) over sticking with the old.
Dat het technisch gezien kostbaar wordt om steeds verschillende accountvormen bij te houden klinkt zeer plausibel. Echter heeft dit weinig te maken met het nieuws om €100 te gaan vragen. U had ook kunnen kiezen om:
  1. uw founders gratis bunq premium aan te bieden;
  2. uw founders bunq premium aan te bieden tegen €0,50 per geopende rekening;
  3. uw founders bunq premium aan te bieden tegen een 50% gereduceerd tarief;
  4. uw founders gratis bunq premium aan te bieden totdat hun pinpas verloopt (uiterlijk zomer 2021).
Ik maak nog steeds reclame voor bunq iedere keer wanneer iemand mijn rekeningnummer ziet of een bunq.me request krijgt. En daarnaast wil ik best een beetje meer betalen voor mijn twee rekeningen en de pinpas. Maar van €12 per jaar naar €100 per jaar, en dan doen alsof u geen keus heeft omdat u anders niet kunt innoveren, daar trappen we natuurlijk niet in.

Wees gewoon eerlijk; u wilt van de €12 - €24 p/j (bij twee passen) "freeloaders" af. U heeft ze niet meer nodig. Dat is uw goed recht, maar het maakt geen goede sier, vooral niet omdat u er in de doorzichtige communicatie een heel andere afweging van probeert te maken.

Ik heb N26 (gratis pinpas, gratis creditcard) voor de vakanties, en ING (€16 per jaar) voor het serieuze werk om op terug te vallen als die Fintechs weer eens wat geks doen. Het moet wel gek lopen wil ik na de proefperiode bunq premium gaan verlengen. Je hebt immers ook, tip voor bunq:
  • N26: (DE IBAN) Free €0 p/m, You €9.90 p/m, Metal €16.90 p/m, goed voor Apple Pay
  • Hovli: (FI IBAN) Starter €0 p/m, Grower €12 p/m, Unlimited €98 p/m
  • Monese: (BE IBAN) Simple €0 p/m, Classic €5.95 p/m, Premium €14.95 p/m
  • Revolut: Standard €0 p/m, Premium €7.99 p/m, Metal €13.99 p/m, goed voor Apple/Fitbit Pay
  • OpenBank: (ES IBAN) €0 p/m, goed voor Apple/Fitbit Pay
  • Moneyou Go: (NL IBAN) €0 p/m, goed voor iDEAL
  • BNC10 (ES IBAN) €0 p/m
Wat hebben ze met elkaar gemeen? Ze zijn, net als bunq, allemaal begonnen met een gratis account. Maar de extra's kwamen extra. Sommige mensen betalen graag wat meer voor een coole metalen kaart en wat extra features. En bovenstaande banken proberen niet om de twee jaar hun gratis gebruikers te verplichten de dure dienst af te nemen. Dit blijft een keuze. Zo voelt niemand zich bekocht.

Een bank moet vooral stabiel zijn. Als je eenmaal een deal hebt die je bevalt, en je raakt er aan gewend, dan wil je niet dat de prijs eenzijdig letterlijk met 800% (van €12 naar €96) verhoogd wordt. En al helemaal niet dat het, na verontschuldigingen van de CEO, twee jaar later opnieuw gebeurt.

"Bank of the free"? Nou niet free dus om zelf te kiezen of je voor 3 passen en en 23 extra rekeningen wilt betalen. Wel free om dan maar mijn geld van bunq af te halen. Want zowel de grote boze banken als de nieuwe fintech concurrentie hebben niet stil gezeten, en er is weinig revolutionary meer aan bunq wat je niet ook elders kunt krijgen.

Ik denk dat ik maar een tweede rekening met pinpas bij ING ga aanvragen voor €1,70 per maand. Dan betaal ik in totaal €3 per maand voor twee rekeningen, twee passen, contactloos betalen, apple pay, betaalverzoeken en betalingen delen. Bunq heeft een fijnere app, maar het allerbelangrijkste is een stabiele prijs, en niet steeds van die idiote verrassingen die per direct ingaan.

Datzelfde of iets meer had ik overgehad voor bunq of een light-variant. Maar sinds het 2017-debakel heb ik wel mijn originele bank aangehouden als backup, omdat bunq haar vertrouwen terug moest winnen. Dan zou ik na het vervallen van mijn pinpas opnieuw overwegen of dat vertrouwen terug was. Nou, nee dus. Nu kan bunq opnieuw in de proefperiode. En die wordt na 3 maanden dus éénzijdig beëindigd.

Dan houd het een keer op. 🌈👋

Zie ook het bunq topic op Tweakers.net met veel bunq-fans, maar vanaf hier 400+ reacties aan teleurgestelde bunq-gebruikers, beloften die bunq zelf heeft verwijderd maar die terug te vinden zijn in de Google Cache, dingen die bunq anders had kunnen doen, alternatieve banken en andere afwegingen.

Er zitten ook tevreden gebruikers tussen. Het topic is van origine namelijk vooral een fan-topic. Maar het geeft wel een eerlijk beeld van de situatie weer, omdat reacties, zowel positief als negatief, evenredig mogen blijven staan en niet gecensureerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ1bFzQsE5fZh_ZhQXHeUnSR-Ww=/f/image/CcFnVj3cbI7W9iu1yUopaMGN.png

Heeft iemand Bunq Premium, geef dan even een thumbs up (of applaus geloof ik) aan de reactie, misschien wordt het gelezen door een bij bunq relevant persoon en worden de dure accounts opnieuw met 2 jaar uitgesteld.

Eén tip: Don't quit your other bank. Als ze eens in de zoveel tijd opeens hun doel voorbij schieten (ja ook bunq family gebruikers gaan opeens van €9,99 naar €16,99) dan wil je terug kunnen stappen.

En inderdaad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5SKQc5BWAid3-guXmO2qwKutbE=/f/image/Gqp2cP57lrJxvMwziSPs8tyk.png

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 06-04-2020 20:38 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen matches
Delay schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:24:
[...]

Na de crisis van 2008 heeft de overheid (DNB) met regelgeving de meeste hypotheekbanken uit Nederland verjaagd. Met het omvallen van DSB in 2009 was de laatste onafhankelijke consumenten bank weg. Van 2010 tot 2016 konden grootbanken de reserves aanvullen door opslag op hypotheekrente te vragen, in de kosten te snijden, en innovaties uit te stellen.
Ik heb in die periode bij vier Europese banken gewerkt en geen daar van heeft innovaties uitgesteld. Dat er een tempoverschil bestaat tussen een legacybank en een fintech betekent niet dat er geen innovatie plaats vindt.

Het was banken die staatssteun hebben ontvangen juist vanwege die staatssteun verboden om te concurreren op prijs (lees: hypotheekrente). Dat is geen opslag, het heeft juist een dempend effect. Ook aangehouden reserves zijn een verplichting die stamt uit de kredietcrisis. Snijden in kosten is juist door innovaties mogelijk gemaakt. Sorry, maar het is een beetje een klok-klepelverhaal wat je hier neer zet.
Het opstaan van Bunq moet je denk ik in deze context zien. De DNB was allergisch voor risico, maar werd bang dat de Nederlandse banken digitaal te ver achter gingen lopen. Het compromis was Bunq, een fintech bank die geen risicovolle leningen mocht financieren.
bunq heeft een volledige Europese bankvergunning. Die is niet gelimiteerd, niet wat betreft investeringen, niet wat betreft risicoprofiel. Noch is DNB op enig moment bang geweest dat NL banken te ver achter gingen lopen en heeft om dat te voorkomen een startup een bankvergunning gegeven. Je bent wellicht KNAB vergeten die ook post-crisis is opgericht? Kijk eens naar hun productportfolio. Het klinkt mooi, maar het is echt nergens op gebaseerd.
De oprichter van Bunq komt van TransIP, een van de succesvollere Nederlandse tech bedrijven. Dus een prima vehikel om innovaties uit Azië en Engeland naar Nederland toebrengen.
Yikes, TransIP één van de succesvollere Nederlandse tech bedrijven? Dan ligt je standaard behoorlijk laag. Succesvol bedrijf, daar niet van, maar het is nu niet bepaald Champions League als het over tech gaat. Dan hebben we het eerder over GitLab, Adyen, Takeaway, Acerta en dat zijn slechts de unicorns.

Wat TransIP een vehikel maakt om bankinnovaties uit Azie en Engeland (Waarom Engeland? Ik zou naast Azië eerder aan Zuid-Amerika en Afrika denken als het gaat om bankinnovatie) over te hevelen naar Nederland is mij niet duidelijk.
Ik vind het effect zelf fantastisch. De app van Bunq werkt heerlijk, support reageert en helpt snel, en er is een open API. Dit straalt af op andere banken. Vorig jaar had ik iets bij de Rabobank en werd mijn probleem opgelost via de website chat! Ik viel bijna van mijn stoel af. Vroeger moest je langs, of bellen, en waren er ingewikkelde formulieren voor de simpelste dingen.
Het (katalysator)effect dat je beschrijft bestaat niet. Rabobank biedt chat al aan sinds 2015, ING ook. ABN zat daar volgens mij vlak achter. In hetzelfde jaar dat bunq aan kwam. ING staat sinds 2010 in de app store. En als klap op de vuurpijl heeft ING sinds 1997 een internet only bank. Dus nee, bunq is daar niet verantwoordelijk voor. In de verste verten niet. Daar moet je ver voor buiten de landsgrenzen kijken.
Een probleem voor Bunq is dat Nederlanders gratis rekeningen gewend zijn. ("Gratis" in de zin van, gesubsidieerd uit verzekeringen/hypotheken/leningen.) Zelf schrok ik ook toen Bunq 7,99 per maand ging vragen. Maar toen de schrik wat was gaan liggen en ik de voor en nadelen naast elkaar zette draaide ik snel bij. Voor 96 euro per jaar een heerlijk werkende bank die je niet lastig valt met extra producten is het meer dan waard.
Het gaat niet om de prijs, het gaat om hoe die bij sommigen door de strot wordt geduwd. Ik vond bunq een niet bijzonder prettig werkende bank overigens, fijne app maar rampzalige support.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-09 09:17
Geen matches
Zr40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:13:
[...]

Waarom begin je dan zelf met een prijsvergelijking, in reactie op iemand die de hogere prijs slechts noemde als onderdeel van het grotere verhaal? Zonder op de rest te reageren?

En wat betreft de vergelijking met Tesla die je maakt: Als jij een Tesla koopt, dan verwacht je niet alsnog in een Volkswagen te rijden. Zie ook de rest van de reactie waar je op reageerde:

"Ze presenteren zich als de Apple onder de banken. Dan creëer je een verwachtingspatroon en daar blijven ze zich keer op keer op verkijken."

[...]

En natuurlijk... sommige mensen willen wel graag 25 rekeningen. Maar wat men ook wil is een bank waar je op kunt vertrouwen. Bunq heeft meermaals laten zien dat ze dat niet zijn. Beloftes worden eenzijdig verbroken. Ingrijpende wijzigingen worden doorgevoerd. Voorwaarden worden gewijzigd zonder tijdige kennisgeving.

Kijk, verandering is noodzakelijk, ik ben de eerste die dat zal toegeven, maar het gaat om de manier waarop. En voor zover ik weet hebben ze nog in geen enkele kwestie openbaar excuses aangeboden.

Dat heeft verder helemaal niets met de prijs te maken. Het punt van @Sluuz is dat je dit soort zaken juist zou verwachten bij prijsvechters. Niet bij de 'Tesla onder de banken'.
Tja, als we het hebben over de dingen die bunq niet goed doet ... kan ik eigenlijk serieus maar weinig opnoemen. Enige wat ik zou noemen is wellicht iets meer communiceren over redenen achter keuzes. En wellicht had ik V3 een week of 2 uitgesteld. Owja, misschien tikje minder marketing in de app (is al minder geworden trouwens). Maar niets ernstigs wat mij als klant ooit echt dwars heeft gezeten. Misschien ben ik te nuchter.

Ophef rond alle abonnement wijzigingen snap ik oprecht niet zo, evenals als het meeste van de kritiek op de laatste versie. Maar misschien ligt het aan mij :). Zeker rond oude abonnementen vind ik bunq nog behoorlijk coulant eigenlijk. Sommige abonnementen waren immers 2 jaar geleden al opgehouden te bestaan. En zeker bij afschaffen van Free, More e.d. is zelfs meerdere malen over gecommuniceerd. Tuurlijk, misschien niet alle mail bij iedereen aangekomen, dat is niet goed.. maar in de basis is daar gewoon goed en transparant over gecommuniceerd.

Ik vind ook tikje naief van mensen die nu oprecht boos zijn omdat een bedrijf ooit de woorden "voor altijd" heeft geroepen en nu toch iets na voortschrijdend inzicht heeft gewijzigd.

Kortom: bunq heeft in mijn ogen richting mij als klant nog nooit iets gedaan wat mijn vertrouwen heeft geschonden. Maakt bunq nooit fouten? Jawel, zelfs Apple 🍏 doet dat, maar ik zie ook lerend vermogen bij bunq. En nee, ben niet altijd eens met alles.. maar that is part of life :).

Ik wilde een bunq Telsa... ik kreeg een bunq Tesla... en heb nog steeds een bunq Tesla.

Natuurlijk snap ik ook dat er ook mensen zijn die dingen anders ervaren dan ik, respecteer ik ook. Bedrijf en klant kunnen ook uit elkaar groeien immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:35
Geen matches
John Do NL schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:03:
Voor de liefhebber cq twijfelaars. Ik zat net even in een iOS package van de laatste V2 versie te kijken, en inderdaad verloopt er een certificaat die in de app zit komende zondag. Dus lijkt ook echt dan einde verhaal te zijn voor V2.

Overigens was V2 gebruiken al niet zonder risico omdat de Algemene Voorwaarden je ook dwingt om altijd de laatste versie te gebruiken, maar nu houdt het dan ook technisch echt op.

[Afbeelding]
Met alle kritiek en commotie over de V3 layout heb ik het maar zo lang als mogelijk uitgesteld. Zojuist toch maar overstag gegaan om eens met een frisse blik te bewonderen wat het is geworden maar ik zou toch als designer/programmeur niet op m'n CV zetten dat je hier enige verantwoording voor draagt. De hele UX druipt aan elkaar van legio aan input en niet verenigbare visies, 't lijkt wel een of andere chinese candy crush game applicatie geworden :'(

Ik ga er maar eens een paar nachten over slapen of ik hier wel overheen kan komen want het maakt het managen van je financiële zaken een stuk moeilijker en dat was nou net een van de USP's van de BUNQ app 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Matched: uitgestelde
Zojuist nieuwe e-mail van Bunq over extra veiligheidsmaatregelen.
Beste mede-bunqer,

Jouw veiligheid heeft bij ons altijd de hoogste prioriteit. In 2023 waren er maar liefst 10.000 gevallen van bankhelpdeskfraude en nog eens duizenden phishing-slachtoffers in Nederland (bron: NVB). Bij bunq waren dit er in totaal 85.

Elk slachtoffer is er één te veel, daarom werken we continu aan verbeteringen. Graag delen we een overzicht van onze meest recente veiligheidsinnovaties met je. Let op: we willen fraudeurs niet onnodig informatie geven, dus we kunnen niet alles delen.

Omdat onze app maximaal beveiligd is, kiezen criminelen er juist voor jou te misleiden. Bijvoorbeeld door zich voor te doen als bunq-medewerker en je te bellen. Zo proberen ze je inloggegevens (en biometrische gegevens) te verkrijgen, vragen je om software te installeren of overtuigen je om zélf geld over te maken.

Om deze vorm van fraude het hoofd te bieden, is waakzaamheid het beste medicijn. Daarom werken we hard aan tal van verbeteringen om het bewustzijn van dit soort fraude te vergroten.
Hierbij een overzicht:

Afkoelingsperiode 2.0

Toen we vier jaar geleden als eerste bank een afkoelingsperiode van 24 uur introduceerden, werd al snel duidelijk dat dit in de praktijk helaas niet het verwachte effect had.

Fraudeurs zijn namelijk meesters in het manipuleren en wisten de wachttijd handig in hun verhaal te verwerken ("Ik bel u morgen even terug om zeker te weten dat alles in orde is."). Elke keer weer bleek (en blijkt) dat mensen pas echt door hebben dat ze misleid zijn als ze hun geld overgeboekt zien worden en hun saldo zien afnemen.

Daarom introduceren we nu iets unieks: uitgestelde betalingen. Bij een uitgestelde betaling lijkt het alsof de betaling al is doorgevoerd (het bedrag lijkt afgeschreven en je saldo is bijgewerkt), terwijl het geld in werkelijkheid nog 24 uur veilig bij ons blijft staan. Zo heb je als gebruiker de tijd om de betaling eventueel alsnog te annuleren via de app.

Verschillende veiligheidssystemen werken samen om te bepalen of een betaling uitgesteld moet worden. Sommige systemen zijn gebaseerd op simpele regels: bijvoorbeeld als je je limiet verhoogt, worden betalingen die boven je oude limiet vallen alsnog uitgesteld. Maar ook als je voor het eerst op een nieuw apparaat inlogt, of als je voor het eerst een betaling doet naar een nieuwe tegenrekening. Bovendien kijkt ons AI systeem mee om je zo veilig mogelijk te houden.

Houd er rekening mee dat in deze gevallen het geld, afhankelijk van de ontvanger, maximaal 2 werkdagen erna op hun rekening staat.
Naam mismatch

We hebben gemerkt dat sommige slachtoffers uit eigen beweging geld overmaken naar fraudeurs. Ze worden overgehaald om geld over te maken onder vermelding van hun eigen naam, ervan overtuigd dat het geld dan op een veilige rekening zou komen te staan.
Daarom hebben we extra waarschuwingsmeldingen toegevoegd voor het geval de naam niet overeenkomt met het IBAN-nummer. Zo krijg je alsnog de kans om de betaling te annuleren (of te bevestigen).
Safety lock

Als bunq een redelijk vermoeden heeft dat er iets mis zou kunnen zijn met je rekening, worden alle betalingen & passen gepauzeerd, en je toegang tot bunq bevroren. Je kunt pas weer verder na het bevestigen van een extra gezichtsscan, in combinatie met je inlogcode.
Derden toegang tot je apparaat

Soms worden slachtoffers overtuigd om software te installeren die derden toegang geeft tot je computer (of telefoon). AnyDesk is hier een bekend voorbeeld van. De oplichter heeft dan toegang tot je hele systeem, zoals al je e-mails, je bestanden en dus ook je bankomgeving. Met behulp van nieuwe beveiliging proberen we te detecteren of dit het geval is. En zo ja, dan beperken we het gebruik van je rekening.
Als het dan toch misgaat, zijn we er voor je

Bij bunq heb jij 24/7 controle over je rekening, zonder dat je een helpdesk of accountmanager nodig hebt. Dankzij realtime pushberichten ben je direct op de hoogte van wat er op je rekening gebeurt.

Daardoor ben je in staat om onmiddellijk je beveiligingscode aan te passen als je vermoedt dat er iets mis is. Dit kan je zelf doen via de app (lees op Together hoe), of door ons noodnummer (+31 208 083 666) te bellen. Als dat om welke reden dan ook niet lukt kan je ook nog contact opnemen met onze SOS-support, die je binnen 10 minuten helpt. Let op: vrijwel alle banken zitten op instant payments, dus elke seconde telt. De app is de veiligste en snelste manier om je geld te beschermen.

Mocht het dan toch misgaan, kijken we of een coulancevergoeding passend is. Tot op heden wachtten we totdat we wisten of we bedragen konden terughalen bij andere banken; vanaf vandaag versnellen en vereenvoudigen we dit proces. We beginnen vanaf nu direct met het vaststellen van een eventuele coulancevergoeding. Alle nog lopende gevallen gaan met terugwerkende kracht mee met dit nieuwe proces.

Je kunt erop vertrouwen dat we onze veiligheidsmaatregelen continu verscherpen. Heb je inzichten in hoe we de bunq app nog veiliger kunnen maken? Deel deze met ons op together.bunq.com.

Stay safe,

bunq
bank of The Free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:23
Het uitstellen van uitgaande betalingen is een aardige middenweg, maar ik hoop dat het niet te vaak in de weg zit.

Op de Together-pagina over uitgestelde betalingen staat dat ze inkomende betalingen ook kunnen uitstellen:
Incoming payments that we delay as a standard security measure, may take longer to arrive in your account than you expected. During the delay we review the legitimacy of the payment. This can take up to 3 business days. We apologize for any inconvenience this may cause. As soon as the review is done, you’ll receive a push notification.
Daar ben ik een stuk minder enthousiast over, helemaal als die betalingen gedurende de reviewperiode niet zichtbaar zijn (onduidelijk of dat zo is). Op de pagina "When will my payment arrive?" staat dat de betaling wel zichtbaar is met een 'Estimated Delivery', dus er is gelukkig wel zicht op wat er gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door praseodymium op 07-06-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-10 16:54
@ChrisM Mwah, het enige interessante is die 'uitgestelde betaling' toch? Dat vind ik wel een grappige en interessante...

Verder ziin het volgens mij allemaal standaard zaken die veel/de meeste andere bank al hadden geimplementeerd (check IBAN/naam, blokkeren bij verdachte transacties, etc).

En denk vooral dat mensen vallen over de toon. Ook hierin doet Bunq alsof hen niets te verwijten valt, proberen ze zoveel mogelijk te benadrukken dat het allemaal wel meeviel en niet echt aan hen lag en introduceren ze de (voor hun) nieuwe features alsof het heel wat is.

Uiteraard goed dat ze dit nu dan toch doen, maar had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren.
mfkne schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:19:
Dan krijg je binnenkort nieuwe oplichters: Iets kopen op Marktplaats ofzo, betalen via overschrijving vanuit Bunq, screenshot van de gemaakte betaling sturen en na verzending de betaling alsnog terugdraaien.

Hoe dan ook, ik zat niet te klagen over de vorig staat van zaken, want ik accepteer mijn verantwoordelijkheid voor mijn geldzaken en hoe ik ze regel zelf, maar nu komt het dus betuttelend over alsof je onder curatele staat van Bunq.
Als je screenshots als bewijs van betaling accepteert ben je sowieso al makkelijk te belazeren... Met wat paint skills kun je al van alles aanpassen. Als je gewoon wacht tot het geld op je rekening staat lijkt me dit alsnog geen punt.

[ Voor 37% gewijzigd door m0ridin op 07-06-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:21
Zinloos1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Het lijkt me dat je net als bij je creditcard redelijk goede argumenten moet hebben om een betaling teruggedraaid te laten worden.
Nou, heel moeilijk klinkt het in ieder geval niet (bolding mine):
Daarom introduceren we nu iets unieks: uitgestelde betalingen. Bij een uitgestelde betaling lijkt het alsof de betaling al is doorgevoerd (het bedrag lijkt afgeschreven en je saldo is bijgewerkt), terwijl het geld in werkelijkheid nog 24 uur veilig bij ons blijft staan. Zo heb je als gebruiker de tijd om de betaling eventueel alsnog te annuleren via de app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Geen matches
ChrisM schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:13:
Nou, mensen, bunq kan het ook nooit goed doen, he?
Zeker wel! Door gewoon zinnige, logische en bewezen goed werkende maatregelen te implementeren. :) Heel simpel.
ChrisM schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:13:
(daar zit vast een slim systeem achter)
Net zo slim als de megaslimme AI die alle transacties monitorde en het niet gek vond als er 80+ passen besteld werden en 100K geld werd overgeboekt in een paar minuutjes tijd, net na het verhogen van een limiet en naar tig buitenlandse rekeningen? Diezelfde AI?

Dat is eigenlijk een beetje het probleem. Ik denk dat je niet moet willen om overgeleverd te zijn aan uitsluitend "de slimme systemen" van bunq, die hebben namelijk meermaals zichzelf bewezen als volstrekt onbetrouwbaar. Dat is ook precies de reden dat ik juist heel graag een soort "safe mode" zou willen bij bunq (en of dat nou opt-in of opt-out is: whatever) waarbij ik dus wél van die aanvullende maatregelen krijg als X uur wachten na verhoging van het masterlimiet (masterlimiet = alles bij elkaar, maar individuele rekeningen mag je dan nog wel vrij verhogen als het maar niet cumulatief boven dat masterlimiet uitkomt; win/win), of dat er met een net ingelogd apparaat niets gedaan kan worden voor x tijd en allerlei van dat soort zinnige - doch ja: soms vervelende - maatregelen. (En nee "Safety lock" is niet hetzelfde, want die doet dat enkel als "de slimmigheid" detecteert dat er "misschien" iets mis is.)

Ik begrijp ook niet waarom bunq het niet luisteren naar klanten en experts echt tot een kunst verheft, want het argument van bunq is steeds dat zulke effectieve maatregelen "niet gebruiksvriendelijk" zijn. Weet je wat ook niet gebruiksvriendelijk is? Door klanten niet aan te bieden om die "vervelende functies" alsnog aan te zetten voor de veiligheid. (Liever andersom: opt-out, maar goed.) Afijn. :)
Verschillende veiligheidssystemen werken samen om te bepalen of een betaling uitgesteld moet worden.
Ben ook wel benieuwd hoe men deze wil patchen in het iDeal systeem. Maar goed.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Munskin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 14:11
Geen matches
Transactie gedaan van 10 euro naar een duitse IBAN waar ik al drie keer eerder naar heb overgemaakt. Betaling is uitgesteld en volgende mail pas een uur later ontvangen:

For your safety, we use strict security measures. We’re reaching out to you, because a payment of EUR 10.0 was initiated from your bunq account to a counterparty that you haven’t made a payment to before.
As a standard security measure, we are processing this payment with a delay of 24 hours. This gives you time to review your payment and cancel it if you don’t recognize it.
To cancel this payment, find it in your bunq app and select ‘Cancel this Payment’. We will revert the payment and your balance will be restored.

Lijkt me niet wenselijk dat betalingen van deze hoogte worden tegengehouden, en ook nog onjuist want heb wel degelijk eerder geld overgemaakt naar deze IBAN.
Hopelijk wordt dit systeem wat logischer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThijsLuke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-10 22:05
mwa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:45:
Er is een nieuwe update, waarbij je de delayed payments kan in en uitschakelen. Heb nog niet gezien waar in de app…
Instellingen>beveiliging>uitgestelde betalingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHa04rdkjtgcc5-KfVha1vtU_PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhPIfnOvqvpPSRfKtJI5yCyi.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HyAZHX7zV0TuqieUn3R6TOO_B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XinIpTTjREpOFWYUicxrhPdt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door ThijsLuke op 04-07-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:09
ThijsLuke schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Instellingen>beveiliging>uitgestelde betalingen
"Het kan langer duren voordat binnenkomende betalingen op uw rekening verschijnen"

Bovenstaande staat een paar maal bij de uitleg, hoe moet ik dat lezen? Het zal toch gaan om uitgaande betalingen? Volgens mij raken ze helemaal van slag bij bunq.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:43:
[...]
Maar hoe dan ook, die optie geven is voor bunq zelf natuurlijk wel een lekkere 'get out of jail free card', want als mensen het zelf uitzetten en vervolgens gescamd worden, dan kunnen ze hun handen in de lucht gooien en zeggen "Tja, je hebt zelf de beveiliging uitgezet die we aanboden!".
Dat is er wel onderdeel van idd. Een van de zaken die je moet accepteren is:
“Ik begrijp dat het uitzetten van Uitgestelde betalingen gevolgen kan hebben voor eventuele coulanceregelingen”.

Het goede nieuws is dat het 24 uur duurt voor het uitgeschakeld is. Het slechte nieuws is dat je dan net zo goed voor een tijdelijk verhoogd limiet had kunnen kiezen (wat veel effectiever, duidelijker en veiliger is) ipv all-or-nothing, maarja. Dat kunnen ze niet, want dat hebben ze de afgelopen weken aan de lopende band afgekraakt als onzinnige maatregel.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:21

Trackerfire

BTC HODLER

Best goed ook dat je bij het uitschakelen van uitgestelde betalingen nogmaals gewezen wordt op de risico’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bkLuVIhjWsWAnKL-Pd0J7-iuxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXZOmQZooo491QfNh8ICacr4.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10 01:17
Kan iemand mij vertellen wanneer deze uitgestelde betalingen van toepassing zijn en bij welk bedrag? Als dit bij elke onbekende rekening is en ik iets moet overmaken bij een aankoop en het staat er pas een dag later dat werkt natuurlijk ook niet mee.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:32
Trackerfire schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:36:
Best goed ook dat je bij het uitschakelen van uitgestelde betalingen nogmaals gewezen wordt op de risico’s.

[Afbeelding]
Mooie optie, eerst een onmogelijk feature inbouwen. Daar kun je nu onderuit, met de consequentie dat, mocht er iets fout gaan, je afziet van een eventuele terugbetaling.
Dat lijkt mij niet helemaal de verwachte zorgplicht van een bank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Ves

A gadget addicted Bounty

qwasd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:54:
Kan iemand mij vertellen wanneer deze uitgestelde betalingen van toepassing zijn en bij welk bedrag? Als dit bij elke onbekende rekening is en ik iets moet overmaken bij een aankoop en het staat er pas een dag later dat werkt natuurlijk ook niet mee.
Dat is het juist, het is niet duidelijk wanneer en vanaf welke bedragen de uitgestelde betaling activeert.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:12
Ves schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:35:
[...]

Dat is het juist, het is niet duidelijk wanneer en vanaf welke bedragen de uitgestelde betaling activeert.
In mijn ervaring bij elke betaling naar elke rekening, met uitzondering van je eigen rekeningen. Zelfs een betaling van je eigen rekening naar een joint rekening (met jezelf en iemand anders) wordt vastgehouden, ookal is het maar een euro bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:24
Trackerfire schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:36:

[Afbeelding]
Ik krijg maar 2 vd 3 opties te zien, waardoor ik het niet kan testen of het werkt. Kan het niet uitzetten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Omdat ik zag dat morgen bij de Anadolubank de rente van deposito's verlaagd zijn wilde ik het benodigde bedrag opnemen bij Bunq "Easy Savings".

Limiet verhoogd, gaat meteen in. Mooi.
Doe de opname. Melding "verzonden". Niet aangekomen op tegenrekening. Tekst in app, iets van : "komt morgen aan". Niet mooi.
Ik loop dus tegen "uitgestelde betalingen" aan. Kan gelukkig de opname cancelen. Teller van resterende opnames weer hersteld. Mooi.
Uitgestelde betalingen uitgezet. Gaat pas morgen in. Dan heb ik er niks aan ;(

Voor de goede orde: ik gebruik slechts 2 tegenrekeningen bij Bunq. Daar komen alle stortingen vandaan, en gaan alle opnames naar toe. Dus de opname zou naar een bekende rekening gaan op mijn eigen naam.

Dan lijkt mij die 24 uur wachttijd overbodig. Kan dat niet beter ?

btw: het zal mij benieuwen of ik de rente over een dag van het bedrag kwijt ben (het ziet er nu uit als een opname en terugstorting van hetzelfde bedrag, en stortingen geven pas de volgende dag rente)

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 25-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Delay schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:05:
[...]

Je kan de vertraging uitschakelen via: tab Profile > Cogwheel (top right) > Security > Delayed Payments.
Dat weet ik, maar ook dat kost 24 uur. Ook al geprobeerd :
Uitgestelde betalingen uitgezet. Gaat pas morgen in. Dan heb ik er niks aan

• W1ck1e
  • Nu online
Vanmorgen heb ik een bedrag van Easy Savings overgemaakt, daarvoor eerder al "uitgestelde betalingen" uitgezet om 1 dag wachten te voorkomen. Echter is het geld na 2 uur nog niet aangekomen bij ING. De tegenrekening staat ook op mijn naam en is bekend bij Bunq
Gisteren kwam een overschrijving van mijn vriendin wel meteen aan bij AbnAmro. Dat was hetzelfde bedrag.

Als ik in het scherm (Bij geschatte levering staat "aangekomen") bij de overschrijving in de rechterbovenhoek klik, zie ik de overschrijving dubbel in het "geschiedenis" scherm. ("betaling is verzonden")

Ligt dit allemaal aan ING, of gaat hier iets mis ?

edit: net na het plaatsen van dit berichtje is het bedrag wel aangekomen bij ING, zal wel toeval zijn ;)

edit2: morgen ga ik weer wat overmaken, maar dan naar ASN

edit3: naar ASN is ook niet instant

edit4: alsnog binnen 3 uur binnen

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 13-12-2024 10:58 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

W1ck1e schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:30:
Vanmorgen heb ik een bedrag van Easy Savings overgemaakt, daarvoor eerder al "uitgestelde betalingen" uitgezet om 1 dag wachten te voorkomen. Echter is het geld na 2 uur nog niet aangekomen bij ING. De tegenrekening staat ook op mijn naam en is bekend bij Bunq
Gisteren kwam een overschrijving van mijn vriendin wel meteen aan bij AbnAmro. Dat was hetzelfde bedrag.

Als ik in het scherm (Bij geschatte levering staat "aangekomen") bij de overschrijving in de rechterbovenhoek klik, zie ik de overschrijving dubbel in het "geschiedenis" scherm. ("betaling is verzonden")

Ligt dit allemaal aan ING, of gaat hier iets mis ?

edit: net na het plaatsen van dit berichtje is het bedrag wel aangekomen bij ING, zal wel toeval zijn ;)

edit: morgen ga ik weer wat overmaken, maar dan naar ASN
@W1ck1e
Dat ligt aan ING. Die hanteert op de een of andere manier een andere standaard voor flitsbetalingen, waardoor het langer duurt.
Iets met ‘twee soorten flitsbetalingen’, maar de details ben ik kwijt.
Van ABN naar ING gaat ook niet meteen, heeft vertraging.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Captain Obvious schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:16:
Ik kan momenteel geen geld opnemen van mijn spaarrekening. Zal wel met de storing te maken hebben neem ik aan?
Ik heb een paar uur geleden tijdens de storing alles van Bunq overgeboekt naar ING. Helaas hangt m'n geld ergens in limbo, was voorheen altijd instant. Dit terwijl ik uitgestelde betalingen gewoon uit heb staan. Zal er morgen wel op staan hopelijk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:18
Geen matches
Delay schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:59:
[...]

Laatst nog de ING app gezien, daar zit je credit card betalingen in een los overzicht, en wordt eens per maand afgeschreven. Hallo ING, het is 2025 8)7
Dat is toch ook de bedoeling van een CREDIT card, dat je betalingen worden uitgesteld (kosteloos) tot het begin van de volgende maand? Of nog langer, tegen rente, als je dat wil.

Een creditcard die direkt je uitgaven afschrijft is geen creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@OttiglioM waar je tegenaan liep, had je kunnen lezen Gaat over "uitgestelde betalingen".
De extra vertraging ligt dan aan de dagvandeweek en misschien de Rabobank.
Mijn opnames, eventueel mits goed voorbereid, zijn instant.
Pagina: 1

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"