Gisteren heb ik een bunq Easy Money account aangemaakt en tot nu toe ben ik erg tevreden!
Ik had al een account toen je voor vier cent per transactie kon betalen dus als extra Joint rekening voor de boodschappen was het ideaal. Toen werd er gestopt met Free dus toen was ik ook gestopt met Bunq.
Ik had mijn account opnieuw geactiveerd voor Easy Savings omdat de rente bij ING wel erg laag was (1.34% > 20K) en dat de rente sindskort elk jaar wordt bijgeschreven (in plaats van maandelijks). Nu krijg ik de rente elke maandag en het is ook nog eens meer.
Mijn account was zo omgezet naar Easy Money en zelfs de transacties van 2016 tot 2020 zijn nog zichtbaar in de app (samen met de rekening die ik destijds had - deze kon ik direct heropenen). Ik kreeg echter geen 'rondleiding' na het starten van mijn trial dus het was even uitvogelen hoe ik alles in kon stellen.
Uiteindelijk heb ik de volgende bankrekeningen gemaakt:
- Hoofdrekening (hier moet uiteindelijk het salaris binnenkomen en de vaste lasten van worden afgeschreven. Restant kan op deze rekening blijven)
- Uit eten
- Vervoer (heb een auto van de zaak dus vooral bedoeld voor privé parkeerkosten en incidenteel OV)
- Uitstapjes
- Abonnementen
- Kleding
- Zorg
- Games
- Toekomst (hoofdspaarrekening)
- Vakantie (spaarrekening)
Ik had voor elke rekening een budget berekend zodat deze via Easy Budgeting direct aangevuld kan worden. Alleen was het even uitzoeken hoe dat precies werkte gezien ik nog geen salaris had gestort op deze rekening dus ik had handmatig periodieke betalingen ingesteld voor alle rekeningen en voor Uit eten en Vervoer eenvoudig budgetteren aangezet (met maandelijks aanvullen in plaats van mijn salaris).
Pas nadat ik handmatig mijn salaris had gestort van mijn ING-rekening naar Bunq (en dat alle periodieke betalingen plaatsvonden), zag ik dat je in de 'Budgetteren'-tab een betaling kan verdelen naar alle verschillende bankrekeningen
Enfin, ik heb dit nu aangepast in de app maar dit staat nog wel onder mijn ING rekening in plaats van mijn salaris. Waarschijnlijk zal ik dit dus nog 1x moeten instellen zodra mijn salaris van mijn werkgever wordt gestort.
Daarna heb ik 2 passen fysieke passen besteld en toegevoegd aan Apple Pay. Ik gebruik eigenlijk alleen Apple Pay maar het blijft handig om een fysieke pas achter de hand te hebben. Enige waar ik tegen aan liep is dat ik geen derde pas kon bestellen, dit zou opeens 9,99 kosten? Hiervoor heb ik al een support ticket lopen maar het blijft raar.
Ik ben vooral blij met het hebben van de verschillende potjes en dat ik daarmee ook online kan betalen. Bij de ING had ik ook aparte potjes voor kleding en games maar dan moest je elke keer het geld uit de spaarrekening halen (en een betaalrekening er bij is zonde voor 3 euro extra per maand). Ik heb dan ook voor een aantal andere rekeningen virtuele kaarten aangemaakt zodat ik daarmee online kan betalen.
Voorheen had ik wel een budget in Excel en Mijn Geldzaken huishoudboekje maar het is erg makkelijk om daar over heen te gaan (en het bijwerken van mijn Excel en het huishoudboekje kostte aardig wat werk op de vroege zaterdagochtend). Bij Bunq zie ik direct hoeveel ik nog mag uitgeven de komende maand
Hoedanook, bedankt voor het lezen van mijn Ted Talk en ik zal ongetwijfeld meer bevindingen delen