• Munskin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 14:11
W1ck1e schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:43:
[...]

Is het bedrag heel anders dan eerdere maandelijkse stortingen, met name een veelvoud ?
30 euro meer dan vorige maand. Schommelt altijd paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:00
Munskin schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:50:

30 euro meer dan vorige maand. Schommelt altijd paar tientjes.
Ik vermoed dat je in een random steekproef bent gevallen. Ik kan niks anders zinnigs verzinnen. Ik verwacht wel dat het geen 3 dagen gaat duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-10 16:46
WhatsappHack schreef op donderdag 25 september 2025 @ 00:45:
Tenzij je iets anders bedoelt: die staan toch linksboven de “Kaarten” tab?
Jij hebt gelijk! Als ik op punten druk zie ik bunq deals weer. Ik heb punten uit staan en had daar niet gekeken.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik kreeg vorige maand opeens bij mijn factuur ook 7,50 in rekening gebracht voor “bunq.me betaling ontvangen via creditcard (300x)“. Maar ik krijg helemaal geen bunq.me-betalingen, laat staan dat dit 300 keer zou zijn geweest.
Ik heb géén zakelijk account.

Wat kan dit zijn? Iemand die dit herkent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XF2qrmOKURF1DhPMpb-GaVonBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jm6BNUiGuZOQ6O9ceb5ZgEIW.jpg?f=fotoalbum_large

Het vervelende is dat als je daarover gaat klagen (niet bij Finn maar bij Support in de app), dat je dan in het AI-circuit terecht komt. Je krijgt eerst allerlei nutteloze reacties, dan wordt je bestookt met vragen die niet terzake doen, dan de belofte dat er iemand naar gaat kijken (wat niet gebeurt) en als laatste een samenvatting van mijn klacht (die goed werd weergegeven) plus “We will involve the appropriate colleague to address the issue”.

Dan blijft het twee weken stil. Nu net nog eens aangedrongen, dan wéér een (juiste) samenvatting plus de opmerking: “Klopt deze samenvatting? Dan zorg ik ervoor dat je verzoek wordt behandeld. |:( 8)7

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:48
wtf dit moet wel een bug zijn. Jongens, bunq, waar zijn jullie mee bezig.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:39
Foutje kan gebeuren (hoewel… een bank die spookfacturen stuurt…). Maar je moet toch binnen een redelijke termijn een oplossing kunnen krijgen bij zo’n makkelijk te verifiëren probleem! Als het via een persoon moet (lijkt bunq geen zin meer in te hebben, maar hun AI inzet heeft mij nog niet weten te overtuigen…) dan mag het misschien wel een paar dagen duren… maar na 2 weken nog geen opvolging en kennelijk geen uitleg dat ze er nog mee bezig zijn en waarom ze zo laat reageren. Dit is niet ok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08
Hippe Lip schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:12:
Ik kreeg vorige maand opeens bij mijn factuur ook 7,50 in rekening gebracht voor “bunq.me betaling ontvangen via creditcard (300x)“. Maar ik krijg helemaal geen bunq.me-betalingen, laat staan dat dit 300 keer zou zijn geweest.

[Afbeelding]

Het vervelende is dat als je daarover gaat klagen (niet bij Finn maar bij Support in de app), dat je dan in het AI-circuit terecht komt. Je krijgt eerst allerlei nutteloze reacties, dan wordt je bestookt met vragen die niet terzake doen, dan de belofte dat er iemand naar gaat kijken (wat niet gebeurt) en als laatste een samenvatting van mijn klacht (die goed werd weergegeven) plus “We will involve the appropriate colleague to address the issue”.

Dan blijft het twee weken stil. Nu net nog eens aangedrongen, dan wéér een (juiste) samenvatting plus de opmerking: “Klopt deze samenvatting? Dan zorg ik ervoor dat je verzoek wordt behandeld. |:( 8)7
Zie 2Dutch in "Discussie over & Ervaringen met bunq". Kan dit het verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Halldor
Dank voor het meedenken, maar ik denk dat mijn situatie anders is. Er staat op mijn factuur heel duidelijk 300x betaling ontvangen via creditcard. En er is 7,50 euro in rekening gebracht. Dat betekent 2,5 cent per betaling.

Het tarievenblad van bunq zegt dat het Ontvangen van bunq.me betalingen met debit of credit card 2,5% kost. Dat moeten dus 300 betalingen van 1 euro zijn geweest (of eentje van 300 euro?). Maar dat kan ik niet thuisbrengen…
Corrigeer me als ik verkeerd reken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRQdLFJ1lpymNt491pa9MWdIyIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3dFrGukhsuAxeVVSierfPrN.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:17
De grootste bug is natuurlijk niet dat deze fout gebeurd, maar dat het niet fatsoenlijk wordt opgelost. Dat geeft mij iig een onprettig gevoel voor als er een keer écht iets ernstigs gebeurd en ik moet dat wel binnen korte tijd hebben opgelost, zoals een onterechte blokkade.

Het zijn toch wel dit soort fratsen die mij uiteindelijk heeft doen besluiten om Revolut als mijn hoofdbank te nemen en niet bunq.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:12:

[Afbeelding]

Dit is al jaren zo en ik snap er ook geen reet van waarom ze dit in vredesnaam zo op de factuur zetten. Ze factureren €0,025 per ontvangen euro. Dus als jij een betaling van €300 krijgt (hoeft niet via je bunqme URL te zijn, kan ook normaal betaalverzoek zijn dat iemand vervolgens met CC heeft afgerekend ipv iDeal) waar je 2.5% over moet dokken, dan brengen ze 300 * €0,025 = €7,50 in rekening. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets op die manier wordt gefactureerd - snap de logica ook totaal niet, maar dat is wat ze doen.

Het is dus niet dat jij 300 betalingen hebt ontvangen, maar 300 keer 0,025 verschuldigd bent omdat je 300x een euro (in één betaling weliswaar :+) hebt ontvangen waar je die 2.5% over moet lappen; wat gelijk staat aan €0,025 per ontvangen €. :+

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 26-09-2025 20:14 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaP.NeT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 11:22
Is er überhaupt een manier om uit te zetten/tegen te gaan dat men via cc kan betalen op je bunq.me? Geen zin in extra kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
JaP.NeT schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:41:
Is er überhaupt een manier om uit te zetten/tegen te gaan dat men via cc kan betalen op je bunq.me? Geen zin in extra kosten...
cc tijdelijk deactiveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Het lijkt mij aannemelijk dat bij de introductie van Wero dit aan bunq.me (en andere .me's) wordt toegevoegd. Ik hoop dat je dan kaartbetalingen kan deactiveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
WhatsappHack schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:06:
[...]

Dit is al jaren zo en ik snap er ook geen reet van waarom ze dit in vredesnaam zo op de factuur zetten. Ze factureren €0,025 per ontvangen euro. Dus als jij een betaling van €300 krijgt (hoeft niet via je bunqme URL te zijn, kan ook normaal betaalverzoek zijn dat iemand vervolgens met CC heeft afgerekend ipv iDeal) waar je 2.5% over moet dokken, dan brengen ze 300 * €0,025 = €7,50 in rekening. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets op die manier wordt gefactureerd - snap de logica ook totaal niet, maar dat is wat ze doen.

Het is dus niet dat jij 300 betalingen hebt ontvangen, maar 300 keer 0,025 verschuldigd bent omdat je 300x een euro (in één betaling weliswaar :+) hebt ontvangen waar je die 2.5% over moet lappen; wat gelijk staat aan €0,025 per ontvangen €. :+
Wat ik lees is dat er duidelijk 2,5% staat bij de fees.
En dat je ook met iDEAL kan betalen, en dus in de toekomst met Wero :)

[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 29-09-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
JaP.NeT schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:41:
Nee, want het hele punt voor bunq is dat ze daar goed geld mee verdienen - dus niet uit te zetten. Maar je kan wel /ideal toevoegen aan de URL, dan kiest ie dat (voor zolang ze dat niet blokkeren) - maar de ontvanger kan dan nog op de terugknop tikken en alsnog CC kiezen. Vragen aan de ontvanger om dat niet te doen is een optie, of je betaalverzoeken gewoon via een andere bank (of de Tikkie-app) afhandelen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
GeEkIe schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:11:
[...]

Wat ik lees is dat er duidelijk 2,5% staat bij de fees.
En dat je ook met iDEAL kan betalen, en dus in de toekomst met Wero :)
Het probleem zit hem in de rare manier van factureren, niet in de 2.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

W1ck1e schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:07:
[...]

cc tijdelijk deactiveren ?
@W1ck1e
Even goed lezen wat er gevraagd wordt? O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Hippe Lip schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:15:
[...]

@W1ck1e
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar is het niet zo dat dit van kaart op kaart gaat, en dan naar de rekening? Dus als je kaart niet werkt, die ook niet gebruikt kan worden om op te storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

GeEkIe schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:18:
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar is het niet zo dat dit van kaart op kaart gaat, en dan naar de rekening? Dus als je kaart niet werkt, die ook niet gebruikt kan worden om op te storten?
Je stort niet op een kaart maar op een rekening.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Hippe Lip schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:15:
[...]

@W1ck1e
Heb je mijn vraagteken gemist ?
;)

Ik heb namelijk mijn cc gedeactiveerd, en dan denk ik dat niemand er iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

W1ck1e schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:35:
[...]

Heb je mijn vraagteken gemist ?
;)
Nee
Ik heb namelijk mijn cc gedeactiveerd, en dan denk ik dat niemand er iets mee kan.
Het gaat niet over de eigen CC maar juist over die van een ander, dat die ander daarmee betaalt.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Hippe Lip schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:46:
[...]

Nee

[...]

Het gaat niet over de eigen CC maar juist over die van een ander, dat die ander daarmee betaalt.
In
Is er überhaupt een manier om uit te zetten/tegen te gaan dat men via cc kan betalen op je bunq.me? Geen zin in extra kosten..
had ik dus begrepen dat met "men" niet anderen maar de rekeninghouder zelf bedoeld werd.

Nu is het mij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebakker
  • Laatst online: 27-10 14:33
Hoe lang kan Bunq je geld vasthouden bij het overboeken van een groot bedrag naar Bunq? er is vrijdag om 11:30 een groot bedrag naar mij overgemaakt. Echter deze is nog steeds niet aangekomen. Ik heb al via de chat contact gehad met Bunq op zaterdag en daar werd aangegeven dat het mogelijk zaterdag later op de dag er al zou zijn. De vorige keer dat er een groot bedrag werd overgeboekt naar Bunq was het er dezelfde middag nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebakker
  • Laatst online: 27-10 14:33
Ebakker schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:45:
Hoe lang kan Bunq je geld vasthouden bij het overboeken van een groot bedrag naar Bunq? er is vrijdag om 11:30 een groot bedrag naar mij overgemaakt. Echter deze is nog steeds niet aangekomen. Ik heb al via de chat contact gehad met Bunq op zaterdag en daar werd aangegeven dat het mogelijk zaterdag later op de dag er al zou zijn. De vorige keer dat er een groot bedrag werd overgeboekt naar Bunq was het er dezelfde middag nog.
Er blijkt een storing bij ING te zijn die nog niet is opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Ebakker schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Er blijkt een storing bij ING te zijn die nog niet is opgelost...
Is het een bunq gerelateerde storing ? Ik heb namelijk geen last gehad van een storing bij ING bij een opname van Anadolu. Die kwam binnen ongeveer 3 uur aan. En stortingen naar andere banken waren instant.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 13-10-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Laatst online: 19:59
xiangpo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:51:
Denkt iemand dat bunq ook ooit gaat invoeren dat je punten voor flying blue miles kan inwisselen? Hetzelfde als met RevPoints zeg maar? Nader nu langzaam de 50k punten, zat te kijken om maar de kaart te kopen, maar zet ze liever om naar miles..
Toch blij dat ik even heb gewacht, lijkt er op alsof je ze nu voor 8:1 kan omzetten naar miles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 21:38
Ik vind de tekst wat onduidelijk over de mass-interest. Is het nu zo dat je onder je huidige limiet 1,51% krijgt en dan boven je grens boven op je 1,51% 2,01%? Of wordt het dan in totaal van 1,51% gewoon 2,01%?
Want als het dat laatste is, is het niet echt heel bijzonder interessant.

[ Voor 15% gewijzigd door Zinloos1 op 21-10-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@Zinloos1 Als je bij bunq ook al het vorige half jaar spaarde is je hoogste saldo in die periode de "grens".
Anders is de grens nul.
Als je saldo boven de grens is dan krijg je dit half jaar 1,51% over het bedrag tot de grens, voor het deel daarboven is het 2,01%.
Zit je onder de grens dan is het 1,51% voor het hele bedrag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:36
Fraai artikel in NRC over dit cluppie. In het kort:

Neobank bunq dreigt met rechtszaak tegen Reddit om kritiek ex-medewerker

NIEUWS
Online reputatie Bunq zet al maanden moderatoren van sociaal medium Reddit onder druk om een oude post van een ex-werknemer te verwijderen. Ook media, deskundigen en zelfs de minister van Financiën hebben te maken met juridische dreiging van de bank.

Heb het artikel (en de Reddit post) met stijgende verbazing gelezen. Geen wervende persoonsadvertentie als je het mij vraagt.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:43
Dit artikel dus: https://archive.is/qDXZE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50

Yucon

*broem*

De uitsmijter van dat NRC artikel is ook echt lomp.. je moet maar durven als bunq zijnde om een minister zo te benaderen :D
Ook politici ontkomen niet aan de pogingen van bunq om het verhaal over de bank bij te stellen, blijkt uit een WOO-verzoek dat NRC deed. Steven van Weyenberg (D66), die in de zomer van 2024 minister van Financiën was, kreeg in die periode twee stekelige brieven van bunq. Hij had tijdens een commissiedebat in de Tweede Kamer gezegd dat de bank „moeilijk telefonisch bereikbaar” was, nadat ambtenaren van zijn departement de grootste moeite hadden gehad een telefoongesprek tussen de minister en Niknam te organiseren.

„We houden het erop dat uw uitlatingen een slip of the tongue waren”, schreef Brandeis aan Van Weyenberg in een van de brieven namens bunq. De brieven leidden op het ministerie tot grote ergernis. Zo schreven ambtenaren in een nota aan Van Weyenberg dat er „feitelijke onjuistheden en onterechte verwijten” staan in de brief, die „(de advocaten van) bunq aan ons heeft gestuurd”.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeEkIe
Wat een debacle van bunq weer zeg. Het lijkt wel alsof Ali als hobby stront tegen de ventilator spuiten heeft, zo'n incompetente strategie hebben zij.

Je weet, of behoort te weten als bedrijf, dat er altijd wel kritiek, terecht of onterecht, op je af komt. In die vlek wrijven maakt die negatieve publiciteit alleen maar groter, naast dat het gedrag van het bedrijf dan sowieso ook als negatief wordt beschouwd. Het feit dat zij dat tegen beter weten in toch doen geeft aan dat emoties sterker dan ratio zijn, en dat lijkt met ego te maken te hebben.

Er is zelfs een uitdrukking voor: Wie wind zaait, zal storm oogsten.

[ Voor 9% gewijzigd door GeEkIe op 22-10-2025 09:21 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Het is niet alleen het wrijven in die vlek. Het lijkt er sterk op (dat zeg ik zo omdat ik er niet werk en het daarom niet zeker weet) dat de werksfeer niet om te jubelen is. Dan creëer je ook een aardige voedingsbodem voor aanhoudende kritiek.

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
peacelord schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:06:
Fraai artikel in NRC over dit cluppie. In het kort:

Neobank bunq dreigt met rechtszaak tegen Reddit om kritiek ex-medewerker

NIEUWS
Online reputatie Bunq zet al maanden moderatoren van sociaal medium Reddit onder druk om een oude post van een ex-werknemer te verwijderen. Ook media, deskundigen en zelfs de minister van Financiën hebben te maken met juridische dreiging van de bank.

Heb het artikel (en de Reddit post) met stijgende verbazing gelezen. Geen wervende persoonsadvertentie als je het mij vraagt.
Bank of the Free! *O*

Artikel zit trouwens niet achter paywall: Reddit-post van kritische ex-werknemer is bunq doorn in het oog. Bank dreigt met rechtszaak

En hier de betreffende Reddit-post van de ex-medewerker: Rant about bunq bank as an ex-employee

[ Voor 119% gewijzigd door TexMex op 22-10-2025 08:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:39
En ook nog een post van de mods van r/Amsterdam, die zijn ook door bunq benaderd:
https://www.reddit.com/r/...m_the_mods_of_ramsterdam/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
HikariMisako schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:34:
En ook nog een post van de mods van r/Amsterdam, die zijn ook door bunq benaderd:
https://www.reddit.com/r/...m_the_mods_of_ramsterdam/
Een gelukje dat de post van die ex-medewerker in die subreddit is geplaatst, want in de Bunq-subreddit lijken de moderators inmiddels ook niet meer zo vrij als voorheen nu Bunq daar weer actief is met een staff-account. Je merkt dat daar de laatste tijd weer meer verwijderd wordt dan de afgelopen jaren nadat ze hun mod-status verloren. En hun eigen Together-forum is natuurlijk al helemaal zwaar gecensureerd.

[ Voor 27% gewijzigd door TexMex op 22-10-2025 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peacelord
Naar dat ze bij Bunq tegen de vrijheid van meningsuiting zijn. En minstens zo lelijk is het dat ze maling hebben aan zowel hun klanten als hun eigen personeel. Voor mij een reden om hier weg te blijven ongeacht de kwaliteit van de dienst en de perks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Opmerkelijk. Je zou toch denken dat een bedrijf met zulke "moderne" pretenties ondertussen wel weet hoe het Streisand effect werkt.

Bij mijn weten heeft geen enkele Nederlandse "ouderwetse" bank in de afgelopen decennia op dit gebied zulke rare kuren vertoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:58
TexMex schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Een gelukje dat de post van die ex-medewerker in die subreddit is geplaatst, want in de Bunq-subreddit lijken de moderators inmiddels ook niet meer zo vrij als voorheen nu Bunq daar weer actief is met een staff-account. Je merkt dat daar de laatste tijd weer meer verwijderd wordt dan de afgelopen jaren nadat ze hun mod-status verloren. En hun eigen Together-forum is natuurlijk al helemaal zwaar gecensureerd.
Ik kan mij voorstellen dat je als Forum ook wat kritischer gaat kijken omdat je weet dat een partij (in dit geval Bunq) meeleest en bij het geringste je voor de rechter sleept als je fout zit. En ik denk niet dat Reddit zin heeft om continu naar de rechter te moeten voor valse info of onjuiste forum posts etc.

Verder vind ik het heel jammer want in de afgelopen tien jaar ongeveer dat ze bestaan heb ik een paar jaar gebruik gemaakt van hun diensten, het werkt en is op zich fijn in gebruik voor de user. Het continu een andere weg inslaan is alleen wel iets waar ik op een gegeven moment klaar mee was en hun zeer trage support waar de concurrenten (N26 en Revolut) dit veel beter op orde hadden.

Maar dit soort acties doen de bank meer slecht dan goed, of je moet denken dat elke vorm van reclame reclame is dan snap ik dit gedrag deels.

[ Voor 22% gewijzigd door Youtl op 22-10-2025 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Youtl schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat je als Forum ook wat kritischer gaat kijken omdat je weet dat een partij (in dit geval Bunq) meeleest en bij het geringste je voor de rechter sleept als je fout zit. En ik denk niet dat Reddit zin heeft om continu naar de rechter te moeten voor valse info of onjuiste forum posts
Reddit zelf staat er wel redelijk los van. Elke subreddit heeft immers zijn eigen moderators die vrijwel onafhankelijk zijn. Bij de Bunq-subreddit is de kans groot dat Bunq gewoon weet wie de moderators zijn, dus die zullen inderdaad wel wat voorzichtiger zijn geworden.

Triest eigenlijk dat het zo ver is gekomen. Ik vraag me af of DNB er achteraf spijt van heeft dat ze deze club ooit een bankvergunning hebben verleend. Noord-Korea zou mij persoonlijk een geschikter land lijken voor Bunq om zich te vestigen.

[ Voor 18% gewijzigd door TexMex op 22-10-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Laatst online: 19:05
Youtl schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat je als Forum ook wat kritischer gaat kijken omdat je weet dat een partij (in dit geval Bunq) meeleest en bij het geringste je voor de rechter sleept als je fout zit. En ik denk niet dat Reddit zin heeft om continu naar de rechter te moeten voor valse info of onjuiste forum posts etc.

Verder vind ik het heel jammer want in de afgelopen tien jaar ongeveer dat ze bestaan heb ik een paar jaar gebruik gemaakt van hun diensten, het werkt en is op zich fijn in gebruik voor de user. Het continu een andere weg inslaan is alleen wel iets waar ik op een gegeven moment klaar mee was en hun zeer trage support waar de concurrenten (N26 en Revolut) dit veel beter op orde hadden.

Maar dit soort acties doen de bank meer slecht dan goed, of je moet denken dat elke vorm van reclame reclame is dan snap ik dit gedrag deels.
Na dat ene berichtje hier hebben we ze nooit weer terug gezien, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Wel leip dat je als bank klanten, journalisten, academici en zelfs ministers gaat bedreigen. :/ *Speelt Love Theme van Nino Rota*

Op een gegeven moment moet je jezelf toch afvragen waar je nou eigenlijk mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

WhatsappHack schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:54:
Wel leip dat je als bank klanten, journalisten, academici en zelfs ministers gaat bedreigen. :/ *Speelt Love Theme van Nino Rota*

Op een gegeven moment moet je jezelf toch afvragen waar je nou eigenlijk mee bezig bent.
Ja, denk je?
Denk je dat iemand als Trump zich dat ooit af gaat vragen?
Nou zijn er een hoop verschillen tussen Trump en Ali, maar vast ook wel overeenkomsten … :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Wat mij betreft is dit ook een duidelijk verschil in de culturele ervaring van vrijheid van meningsuiting (VvMU) zoals dat in de VS gebruikelijk is en cultureel geheel ingeburgerd is, en de benepen en hypocriete wijze van "VvMU" in Europa, wat in feite een beperking van meningsuiting is, en hoe de overheid, bedrijven, en burgers daarmee omgaan, namelijk iedereen staat achter VvMU, totdat het een hen onwelgevallige mening betreft.

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de juridische VvMU, maar de culturele wijze waarop daarmee wordt omgegaan, hoewel het een sterk verbonden is met het andere, want als je maar lang genoeg een wettelijk sterke VvMU hebt dan sijpelt dat ook door in de cultuur.

De first amandment:
De overheid mag geen wetten maken die de uiting van meningen beperken, hoe controversieel die ook zijn.
garandeert verstrekkende VvMu:
Het Eerste Amendement is een van de belangrijkste pijlers van de Amerikaanse democratie. Het garandeert dat burgers hun mening kunnen uiten zonder angst voor vervolging door de overheid. In de praktijk is deze vrijheid zeer ruim geïnterpreteerd, al zijn er uitzonderingen zoals:
• Laster (defamation)
• Obsceniteit
• Aanzetten tot geweld
terwijl in NL de VvMU vastgelegd in Artikel 7 van de Grondwet, meer beperkingen heeft dan de VvMU in de VS, zoals het verbod op haatzaaien en in de rest van Europa ook sterke beperkingen van meningsuitingen gelden. Dat moedigt bedrijven als bunq aan om burgers hun onwelgevallige meningen, waar of niet waar, lastig te vallen.

Ik vind al heel erg lang dat we in Europa naar een federale republiek moeten gaan met een grondwet waarin een minstens net zo sterk VvMU artikel is inbegrepen, zo niet sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Das mooi dat je dat vind. Ik zie alleen niet hoe dat relevant is voor een discussie over een bank. Het topic over Amerikaanse politiek kun je hier vinden: [ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
engessa schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:19:
Ik zie alleen niet hoe dat relevant is voor een discussie over een bank.
Zoals ik duidelijk maakte is volgens mij het gedrag van (ook) bunq een gevolg van het gebrek aan VvMU. Heb je meer uitleg nodig of kan je nu wel het verband zien?
Het topic over Amerikaanse politiek kun je hier vinden: [ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Das mooi dat je dat hebt gevonden. Ik zie alleen de relevantie van Trump 2 en de Amerikaanse politiek topic mbt VvMU niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:46

DaveFlash

Here's to the crazy ones

kinderen, laten we het hier wel een beetje gezellige houden ok? en geen jij-bakken of vingerwijzen doen.

jullie hebben allebei zo je punt, en laat ik alleen nog toevoegen dat idd onze vvmu beperkingen kent, en dat zijn ook hele redelijke beperkingen if you ask me. Zoals je mag een ander niet verbaal schaden of zijn of haar groep beledigen, dat lijkt me de juiste weg en ja dat kennen ze in de VS niet.

Maar zou goed zijn als men aldaar ook zulke beperkingen op legt want wat daar nu gebeurt dankzij hun ongebreidelde vvmu, oeh la la... daar lusten de honden echt geen brood van en dat beperkt zich niet tot alleen wat wij ervan zien op x of facebook. fin.

update:
oh ja, laat ik het ook nog even hebben over bunq: was zelf tot halverwege 2020 klant, daarna o.a. door gedrag topman en de bomen-pusherij en andere ongein weggegaan. maar dit wat er nu weer is, verbaasd mij alleszins. bewijst maar temeer dat-ie een narcistische control freak en micromanager is.

ik hoop dat het ooit nog goed komt met bunq, maar vrees dat dat alleen gaat gebeuren onder een andere ceo.

[ Voor 23% gewijzigd door DaveFlash op 24-10-2025 00:00 . Reden: betere formatting alineas ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
GeEkIe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:12:
Dat moedigt bedrijven als bunq aan om burgers hun onwelgevallige meningen, waar of niet waar, lastig te vallen.
Ik denk niet dat een post over je slechte ervaring bij bunq het in een rechtszaal ooit succesvol gaat schoppen tot "haatzaaien"... Dat is volstrekt niet wat "haatzaaien" inhoudt. Het staat iedereen natuurlijk wel vrij om iemand/een platform aan te klagen voor vermeende laster. En dat is in de VS helemaal niet anders, ook daar kan je gewoon aangeklaagd worden voor alleged slander, defamation & calumny. ;) Als bunq hard kan maken dat de inhoud van die post écht laster/smaad is, en daarvoor moeten ze van hele goede huize komen (zeker omdat het hier voornamelijk de persoonlijke ervaring van iemand betreft), dan hebben ze natuurlijk een kans om een rechtszaak te winnen. Maar die kans zouden ze in de VS ook hebben.

De vrijheid van meningsuiting is ook in de VS namelijk niet onbeperkt (let ook even op je tekst en plot dat ook even op civiele rechtszaken (en de vrijheid van meningsuiting staat daar op dit moment enorm hard onder druk, maar dat is idd voor een ander topic)). En in de VS wordt je heel makkelijk aangeklaagd - its a litigious country, zullen we maar zeggen. Ze hebben er zelfs van die advocaten advertenties op TV: "Neem even contact met ons op en dan vinden we wel iets om ze voor aan te klagen!". :+ En kijk even naar Scientology bijvoorbeeld wat die daar allemaal voor elkaar krijgen via het gerecht... (Al is het maar om mensen op enorme kostenposten te jagen zodat ze zichzelf niet meer kunnen verdedigen of geruïneerd worden.)

Dus ik denk dat bunq - of wie dan ook for that matter - het in de VS ook prima zou lukken om mensen/bedrijven lastig te vallen als ze dat willen hoor, daar gaat de grondwet van de VS helemaal niets aan veranderen; hoogstens is het iets moeilijker om de rechtszaak uiteindelijk te laten slagen in jouw voordeel als aanklagende partij. Dat is dus echt niet voorbehouden aan "Europa". (Wat overigens een continent is, waar o.a. ook een groot deel Rusland deel van uitmaakt. Misschien bedoel je de EU, wezenlijk iets anders. Tenzij je Rusland bij je republiek wil betrekken, dat kan.)
GeEkIe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:12:
Ik vind al heel erg lang dat we in Europa naar een federale republiek moeten gaan
Alsjeblieft niet zeg. :X Al helemaal niet enkel voor de beschreven casus (dat kan overigens ook prima op nationaal niveau gefixt worden, mocht dat werkelijk nodig zijn; en volgens mij valt dat allemaal best wel mee).

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 24-10-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
WhatsappHack schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:02:
[...]
Dat is dus echt niet voorbehouden aan "Europa". (Wat overigens een continent is, waar o.a. ook een groot deel Rusland deel van uitmaakt. Misschien bedoel je de EU, wezenlijk iets anders. Tenzij je Rusland bij je republiek wil betrekken, dat kan.)
Geheel OT dus meer zal ik er niet over zeggen hier, maar ik denk oprecht dat uiteindelijk Europa en Rusland een EurAziatische republiek zullen vormen. En op de nog langere termijn zelfs Noord-Amerika en EurAzië, maar of wij dat nog meemaken :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peacelord
De PR afdeling van Bunq moet zo langzamerhand overuren draaien zou je toch denken. Vandaag in de T:

Overboeking van rekening bij Bunq verdwijnt in het niets: bank moet man ruim 11.000 euro terugbetalen
AMSTERDAM - Bunq moet ruim 11.000 euro terugbetalen aan een voormalig klant. De man deed een overboeking naar een eigen rekening bij een andere bank, maar zag dat geld nooit op zijn eigen rekening verschijnen. Een jaar later haalt hij, na een klacht bij klachteninstelling Kifid, alsnog zijn gelijk.

Het geschil ontstaat nadat een man een flinke bestelling doet bij een Deense webshop. In oktober 2024 koopt hij er voor 11.282 euro aan spullen, maar nog dezelfde dag annuleert hij zijn bestelling. Daarna stort de webshop het geld weer terug.

Dat bedrag – plus 10 euro – maakt de man vervolgens over naar een betaalrekening op zijn naam, maar bij een andere bank. Weer een dag later sluit Bunq – om onbekende reden – zijn rekening. Er blijft een negatief saldo van 111 euro over.

Als de overboeking vier dagen later nog steeds niet op zijn rekening staat, neemt de man contact op met Bunq. Van de bank krijgt hij slechts te horen dat de betaling is verwerkt en door de andere bank is geaccepteerd.

Daar moet de man het mee doen: Bunq zal hem zijn geld niet terugbetalen. Een jaar later – het geld staat dan nog steeds niet op zijn rekening – treffen Bunq en de voormalige klant elkaar bij Kifid. Dat is een klachteninstelling waar mensen terechtkunnen met een klacht over een financieel dienstverlener. Via die weg hoopt de man zijn geld terug te krijgen.
Bunq stelt dat bij het Kifid de overboeking naar de andere bank niet werd uitgevoerd, omdat het beschikbare saldo was gereserveerd voor een betaling aan de Deense webshop en dat er dus geen saldo was voor de overboeking naar de andere bank. De terugbetaling van die webshop aan de consument was bovendien foutief, zo voert Bunq aan.

Dat blijkt volgens de klachtencommissie echter niet uit de transactieoverzichten die Bunq verstrekt én uit het contact tussen de man en de webshop: de onderneming bevestigde namelijk per e-mail dat het bedrag is teruggestort.

Bunq krijgt daarom ongelijk en moet, een jaar later, alsnog een bedrag van 11.298,80 euro overmaken naar de voormalige klant. Dat bedrag wordt bovendien vermeerderd met de wettelijke rente vanaf 21 oktober 2024 tot het moment van terugbetaling. Die rente was 7 procent in 2024 en is dit jaar 5 procent. Omdat het geschil ging over een financieel belang lager dan 25.000 euro, kan de bank geen beroep instellen. Wel bestaat nog de mogelijkheid van een rechtsgang.

Wonderlijk verweer van Bunq.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Laatst online: 00:22
Een bank die niet weet hoe betalingen werken.... meer dan wonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:30
peacelord schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:58:
De PR afdeling van Bunq moet zo langzamerhand overuren draaien zou je toch denken. Vandaag in de T:

Overboeking van rekening bij Bunq verdwijnt in het niets: bank moet man ruim 11.000 euro terugbetalen
AMSTERDAM - Bunq moet ruim 11.000 euro terugbetalen aan een voormalig klant. De man deed een overboeking naar een eigen rekening bij een andere bank, maar zag dat geld nooit op zijn eigen rekening verschijnen. Een jaar later haalt hij, na een klacht bij klachteninstelling Kifid, alsnog zijn gelijk.

Het geschil ontstaat nadat een man een flinke bestelling doet bij een Deense webshop. In oktober 2024 koopt hij er voor 11.282 euro aan spullen, maar nog dezelfde dag annuleert hij zijn bestelling. Daarna stort de webshop het geld weer terug.

Dat bedrag – plus 10 euro – maakt de man vervolgens over naar een betaalrekening op zijn naam, maar bij een andere bank. Weer een dag later sluit Bunq – om onbekende reden – zijn rekening. Er blijft een negatief saldo van 111 euro over.

Als de overboeking vier dagen later nog steeds niet op zijn rekening staat, neemt de man contact op met Bunq. Van de bank krijgt hij slechts te horen dat de betaling is verwerkt en door de andere bank is geaccepteerd.

Daar moet de man het mee doen: Bunq zal hem zijn geld niet terugbetalen. Een jaar later – het geld staat dan nog steeds niet op zijn rekening – treffen Bunq en de voormalige klant elkaar bij Kifid. Dat is een klachteninstelling waar mensen terechtkunnen met een klacht over een financieel dienstverlener. Via die weg hoopt de man zijn geld terug te krijgen.
Bunq stelt dat bij het Kifid de overboeking naar de andere bank niet werd uitgevoerd, omdat het beschikbare saldo was gereserveerd voor een betaling aan de Deense webshop en dat er dus geen saldo was voor de overboeking naar de andere bank. De terugbetaling van die webshop aan de consument was bovendien foutief, zo voert Bunq aan.

Dat blijkt volgens de klachtencommissie echter niet uit de transactieoverzichten die Bunq verstrekt én uit het contact tussen de man en de webshop: de onderneming bevestigde namelijk per e-mail dat het bedrag is teruggestort.

Bunq krijgt daarom ongelijk en moet, een jaar later, alsnog een bedrag van 11.298,80 euro overmaken naar de voormalige klant. Dat bedrag wordt bovendien vermeerderd met de wettelijke rente vanaf 21 oktober 2024 tot het moment van terugbetaling. Die rente was 7 procent in 2024 en is dit jaar 5 procent. Omdat het geschil ging over een financieel belang lager dan 25.000 euro, kan de bank geen beroep instellen. Wel bestaat nog de mogelijkheid van een rechtsgang.

Wonderlijk verweer van Bunq.
Afgrijselijk om te lezen. Ik was ooit een early adopter van Bunq maar nog nog steeds blij daar weg te zijn gegaan met hun bomen en rad van fortuin toen. Je zult er maar een rekening hebben daar nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
peacelord schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:58:

Wat ik dus volstrekt onbegrijpelijk en verdacht vind is dat de bewering van bunq kennelijk zo blatant door de klachtencommissie wordt weerlegt. Probeert bunq nu daadwerkelijk geld van een klant die zij om onduidelijke en ook nog eens niet aangegeven redenen niet willen, achterover te drukken? :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:15
Ik heb al sinds 2016 meerdere rekeningen bij bunq, en ik vind het prima. Heb nooit problemen gehad, en ja, moest regelmatig wennen aan een nieuwe app, en vind die bomen ook niks, maar ach, ik stoor me er niet echt aan. En ja, ik vind ook echt belachelijk hoe zij omgaan met hun PR enzo. Maar de app is prima nu, en werkt goed, snel en simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
De uitspraak van het KIFID is hier te lezen. Hierin staat:
Op 15 oktober 2024 om 12:34 uur heeft de bank een terugbetalingsverzoek
ontvangen van Elgiganten.dk. Dit terugbetalingsverzoek zag op terugbetaling van slechts
299 DKK, omgerekend € 40,08. Door een fout van de bank is de volledige betaling aan de
consument terugbetaald.
Dit geld heeft de rekeninghouder snel ergens anders veilig gesteld. Zo heeft hij een terugbetaling van €40 veranderd in een van €11.451.

Volgens KIFID is de bank gehouden om deze transactie uit te voeren. Het lijkt mij dat dit ook de andere kant op had kunnen vallen: omdat de klant geen reden had om een terugbetaling van 11.451 te verwachten, mag hij dat geld ook niet overmaken.

Zoals ik het lees gaat het om een geslepen speler die bugs in de bung software gebruikt om zichzelf te verrijken.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• TweakGP
Delay schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:02:
[...]
Zoals ik het lees gaat het om een geslepen speler die bugs in de bung software gebruikt om zichzelf te verrijken.
Op 15 oktober 2024 om 16:21:37 uur is een bedrag van dezelfde omvang, te weten
83.748,30 DKK bijgeschreven op zijn betaalrekening, met de beschrijving “Refund:
Elgiganten.dk (…)”. Op precies hetzelfde tijdstip is er ook een bedrag van 299 DKK,
omgerekend € 40,28, afgeschreven ten gunste van Elgiganten.dk en weer een bedrag van
299 DKK, omgerekend € 40,08, bijgeschreven afkomstig van Elgiganten.dk

Heerlijk selectief quoten .... de regel erboven staat gewoon dat ook het gehele bedrag van de 11k is teruggestort en dat dit bedrag daarna is overgemaakt en nooit is aangekomen.

En dit laat ook geen enkele twijfel mogelijk:

Ten overvloede merkt de commissie op dat uit de stukken blijkt dat er tussen de consument
en Elgiganten.dk contact is geweest, waarbij door Elgiganten.dk is bevestigd dat het
volledige bedrag van 83.748,30 DKK aan de consument is terugbetaald.

Dacht je nou echt dat iets als Kifid voor een klager zou oordelen als de andere partij ook maar een begin van een case zou hebben. Het is nagenoeg altijd de bank/verzekeraar die in het gelijk wordt gesteld.

Kom dus niet met je rare theorieën.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakGP op 24-10-2025 14:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:41

Ves

A gadget addicted Bounty

ChrisM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:41:
Ik heb al sinds 2016 meerdere rekeningen bij bunq, en ik vind het prima. Heb nooit problemen gehad, en ja, moest regelmatig wennen aan een nieuwe app, en vind die bomen ook niks, maar ach, ik stoor me er niet echt aan. En ja, ik vind ook echt belachelijk hoe zij omgaan met hun PR enzo. Maar de app is prima nu, en werkt goed, snel en simpel.
Zelfde gevoel en ervaring hier, hoe vreemd het ook klinkt.
Toch vind ik het echt dom hoe hun PR afdeling en CEO omgaan met alles rond bunq.

Heb 2x alternatieven uitgeprobeerd, maar die dekte mijn behoefte niet.
Het is echt gevangen zitten in een gouden kooi voor mij.

Voor het maandelijks bedrag een fysieke debit en "creditcard" hebben en nog een aantal virtuele kaarten.
Aantal rekeningen die je kan hebben met NL IBAN.
6x gratis geld opnemen, ongeacht het bedrag (bij andere is er een cap van €200-1000), wat heerlijk is met vakanties buiten Europa. Daarna 6x nog voor een laag bedrag voordat het fors wordt. Exchange rate is ook goed vergeleken met grootbanken.

De enige bank die een beetje in de buurt kwam was N26. Maar daar zou ik 1,5x meer kwijt zijn voor het maandelijks bedrag. En nog steeds beperkt zijn met aantal rekeningen en betaalpassen.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
Het beste met zoiets is om niet direct je binnengekomen geld over te boeken. Wacht minimaal 1 dag hiermee. Dat voorkomt denk ik ook aardig wat onterechte blokkades.

Reden hiervoor (op basis van 20 jaar oude kennis, dus 'vroegah' :+): banken rekenen alleen met dagtotalen. Transacties worden altijd in het voordeel van de bank bepaald. Dit betekent dat afschrijvinging stiekum aan het begin van dezelfde werkdag wordt geboekt, maar bijschrijvingen aan het begin van de volgende werkdag.

Bijvoorbeeld:
Je gezamelijke rekening heeft EUR 0 saldo. Je wilt een een aankoop doen van EUR 1000. Jij boekt EUR 1000 over van jouw persoonlijke rekening naar de gezamelijke rekening. Daarna doe je de aankoop van je gezamelijke rekening - wat kan, want je 'virtuele saldo' is EUR 1000.

Voor de bank heb je nu 1 werkdag EUR 1000 rood gestaan op de gezamelijke rekening en wordt boeterente in rekening gebracht. Wanneer je dit zou doen in het weekend krijg je zelfs 2 dagen aan boeterente.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
edie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:44:
Reden hiervoor (op basis van 20 jaar oude kennis, dus 'vroegah' :+)
Ja vroeger werden er standaard valutadagen "gepikt", maar zoals je zelf aangeeft zwaar verouderde kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
TweakGP schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:27:
Heerlijk selectief quoten .... de regel erboven staat gewoon dat ook het gehele bedrag van de 11k is teruggestort en dat dit bedrag daarna is overgemaakt en nooit is aangekomen.
Wat bedoel je precies? De regel erboven zegt "De bank legt dat als volgt uit." De paragraaf daarboven gaat over de overboeking waarmee de klant zijn onverdiende 11.000 euro wegsluist.

Zoals ik al schreef lijkt het mij redelijk dat het KIFID de klant gelijk geeft. Een bank mag je houden aan het saldo dat zij weergeeft. Een sluwe klant kan hier mooi wat mee verdienen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
Delay schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Wat bedoel je precies? De regel erboven zegt "De bank legt dat als volgt uit." De paragraaf daarboven gaat over de overboeking waarmee de klant zijn onverdiende 11.000 euro wegsluist.

Zoals ik al schreef lijkt het mij redelijk dat het KIFID de klant gelijk geeft. Een bank mag je houden aan het saldo dat zij weergeeft. Een sluwe klant kan hier mooi wat mee verdienen.
paragraaf 2.2 ipv 2.10.
2.2 staan de feiten uitgedrukt.

Het lijkt erop dat bunq het heel moeilijk vond dat er 2 refunds in dezelfde minuut werden gedaan.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TweakGP
Delay schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Dat je niet goed leest…. Er staat gewoon duidelijk dat de webshop het totaalbedrag heeft teruggeboekt. En daarna heeft de klager dat bedrag naar een andere rekening geboekt waar het nooit is aangekomen. Niet meer, niet minder.

Bunq beweert dat die terugboeking niet is gesettled terwijl er in de boeking gewoon staat dat die wel gessettled is, terwijl ze eerst ook gewoon de boeking hebben bevestigd. En de webshop bevestigd dat ook. Kortom ze kletsen en jij bedenkt er een onzinnige fraude theorie bij.

Dat er ook nog wat andere kleine bedragen zijn geboekt is verder irrelevant, die worden helemaal niet betwist door wie dan ook. Behalve wellicht dat daardoor Bunq het niet meer snapt als echte bankiers…..

Denk je nou echt dat iemand eerst gaat frauderen en daarna gaat klagen bij het Kifid?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 24-10-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Kodess schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:19:
paragraaf 2.2 ipv 2.10.
2.2 staan de feiten uitgedrukt.
Die paragraaf gaat over twee teruggedraaide betalingen van de klant aan de webshop. Bunq zegt dat een van die twee door een fout in hun eigen software kwam.

Als ik 11.000 euro te veel zie door een fout van de bank, dan neem ik contact met de bank op, in plaats van mij het bedrag toe te eigenen.
TweakGP schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:57:
Denk je nou echt dat iemand eerst gaat frauderen en daarna gaat klagen bij het Kifid?
Er zijn zeker genoeg mensen die naar zichzelf toerekenen en dan naar het Kifid gaan. Daar zie ik genoeg voorbeelden van in de uitspraken.

In deze uitspraak mist een hoop informatie, zoals het standpunt van de bank die de wegsluis betaling volgens bunq geaccepteerd heeft. Ook heeft de webshop zijn standpunt niet met het Kifid gedeeld, maar wordt alleen de email van de webshop aan de klant genoemd.

In ieder geval geeft bunq toe dat zij een fout hebben gemaakt. Het is niet onredelijk dat het Kifid de bank de gevolgen laat voelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kodess
Delay schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Die paragraaf gaat over twee teruggedraaide betalingen van de klant aan de webshop. Bunq zegt dat een van die twee door een fout in hun eigen software kwam.

Als ik 11.000 euro te veel zie door een fout van de bank, dan neem ik contact met de bank op, in plaats van mij het bedrag toe te eigenen.

[...]

Er zijn zeker genoeg mensen die naar zichzelf toerekenen en dan naar het Kifid gaan. Daar zie ik genoeg voorbeelden van in de uitspraken.

In deze uitspraak mist een hoop informatie, zoals het standpunt van de bank die de wegsluis betaling volgens bunq geaccepteerd heeft. Ook heeft de webshop zijn standpunt niet met het Kifid gedeeld, maar wordt alleen de email van de webshop aan de klant genoemd.

In ieder geval geeft bunq toe dat zij een fout hebben gemaakt. Het is niet onredelijk dat het Kifid de bank de gevolgen laat voelen.
KIFID vraagt aan bunq om hun transactie logs. Daarin staat dat die gesettled is.
Bunq zegt hij is niet gesettled. Dan hadden ze toch het overzicht moeten overhandigen waar dat op staat?

Dus er is hier 1 van 2 dingen aan de hand:
1. De klant is echt zijn geld kwijt. bunq heeft een fout gemaakt en kreeg een tik op de vingers.
2. De klant heeft geprobeerd fraude te plegen, en heeft daarbij zelfs de deense webshop zover gekregen om mee te werken door te bevestigen dat ze het volledige bedrag hebben teruggestort. bunq heeft toen besloten om als bewijs bij de KIFID een onjuist transactieoverzicht te overhandigen. Dat is toch knap dom als je hele verdediging daarop hangt. bunq heeft een fout gemaakt en kreeg een tik op de vingers.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:08

Eix

Wat mij toch vooral verbijsterd is dat de klant geen tekst en uitleg krijgt: “Van de bank krijgt hij slechts te horen dat de betaling is verwerkt en door de andere bank is geaccepteerd.”

De transacties vind ik maar vreemd: Twee boekingen vanuit N26 en Revolut. Vervolgens een betaling in een Deense webshop >10k. En dan een refund. Ik kan me zodoende best voorstellen dat bunq ingrijpt en die betaling blokkeert. Maar in plaats daarvan is het geld in een transactie met status ‘settled’ simpelweg verdwenen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Kodess schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:46:
KIFID vraagt aan bunq om hun transactie logs. Daarin staat dat die gesettled is.
Bunq zegt hij is niet gesettled. Dan hadden ze toch het overzicht moeten overhandigen waar dat op staat?
Wat mij opvalt in de logs is dat er twee betalingen van 11.451 aan de webshop zijn en 1x een reversal. De webshop lijkt het geld dus wel ontvangen te hebben. Dat zegt bunq ook:
Op 17 oktober 2024 heeft de bank de onterechte terugbetaling gecorrigeerd en is alsnog 83.748,30 DKK, omgerekend op dat moment € 11.451,-, van de betaalrekening van de consument afgeschreven
Dat de reversal als settled in de logs staat komt doordat:
Door een fout van de bank is de volledige betaling aan de consument terugbetaald.
Door de uitspraak van het Kifid eindigen zowel de webshop als de consument met 11k. Je kan dat als terecht zien in de zin dat bunq moet betalen voor de fout. Zelf vind ik dat mensen die misbruik maken van een bug in de software van hun bank niet beloond horen te worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:42
Ik heb zo lang alle flauwekul over bunq aan me voorbij laten gaan. Maar zodra ik het weer meelees, duikt @Delay weer op om alle misstanden bij bunq te verklaren en goed te praten. Nu voelt ie zich geroepen om op de stoel van het Kifid te gaan zitten en hun uitspraak te moeten herbeoordelen. Er is weinig veranderd bij bunq en in dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50

Yucon

*broem*

Delay schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:43:
[...]
Door de uitspraak van het Kifid eindigen zowel de webshop als de consument met 11k. Je kan dat als terecht zien in de zin dat bunq moet betalen voor de fout. Zelf vind ik dat mensen die misbruik maken van een bug in de software van hun bank niet beloond horen te worden.
Wie maakt hier dan misbruik van de fout? Dat is nogal een beschuldiging, vooral aangezien Kifid dat blijkbaar anders ziet. Als zij misbruik geconstateerd hadden dat was dat in de uitspraak meegenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 25-10-2025 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
ditto4076 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:46:
Ik heb zo lang alle flauwekul over bunq aan me voorbij laten gaan. Maar zodra ik het weer meelees, duikt @Delay weer op om alle misstanden bij bunq te verklaren en goed te praten. Nu voelt ie zich geroepen om op de stoel van het Kifid te gaan zitten en hun uitspraak te moeten herbeoordelen. Er is weinig veranderd bij bunq en in dit topic!
Het was veelzeggend dat rondom de Reddit / censuur rel zelfs de fanboys muisstil waren. Maar nog geen dag later, na alweer de volgende draai om de oren voor Bunq, wordt er toch weer een lachwekkende poging gedaan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ChrisM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:41:
Ook ikke gebruik bunq nu heel wat jaren (weet niet eens vanaf wanneer). En ik maak ook gebruik van een heleboel specifieke bunq-faciliteiten die geen enkele andere bank heeft. En iets van 12 betaalrekeningen plus 3 spaarrekeningen. En dan nog fysieke plus een paar virtuele passen. 8)

Een enkel keertje wel iets aan de hand. In het begin werd dat redelijk snel opgelost, maar sinds de komst van AI is dat behoorlijk verslechterd. ;(

Toch blijf ik gebruik maken van bunq en alle faciliteiten. Door de issues die hier besproken worden wordt je wel wat alerter of misschien een beetje angstig dat je er opeens uitgeknikkerd wordt of zo.
Maar aan de andere kant: loop eens een dagje mee op een advocatenkantoor of op de eerste hulp en je krijgt het idee dat we elkaar constant de hersens inslaan en dat iedereen ernstige risico’s op ongelukken heeft. 8)7

De realiteit is gelukkig minder erg. :)

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:07
ditto4076 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:46:
Ik ken Delay al sinds het begin van de Bunq community toen ik nog klant was. Toen was hij/zij ook al zo en praatte alles goed, een fanboy op z’n ergst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:30
nielsiejjj92 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Ik ken Delay al sinds het begin van de Bunq community toen ik nog klant was. Toen was hij/zij ook al zo en praatte alles goed, een fanboy op z’n ergst.
Ja, en waar is @John Do NL gebleven?
Hij kwam altijd ‘to the rescue’ hier op tweakers de afgelopen jaren als er weer eens (te) negatief over Bunq werd geschreven door gebruikers, om de boel - volgens hem - te nuanceren.

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 26-10-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:46

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Datisraar schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Ja, en waar is @John Do NL gebleven?
Hij kwam altijd ‘to the rescue’ hier op tweakers de afgelopen jaren als er weer eens (te) negatief over Bunq werd geschreven door gebruikers, om de boel - volgens hem - te nuanceren.
was die niet moderator bij together? die zijn nu muisstil in alle toonaarden heb ik het idee :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:20

mwa

DaveFlash schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

was die niet moderator bij together? die zijn nu muisstil in alle toonaarden heb ik het idee :D
Die zijn er uit geknikkerd volgens mij, nu together pleitte is. Bedankt voor alle bewezen diensten, en houdoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:42
mwa schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:53:
Die zijn er uit geknikkerd volgens mij, nu together pleitte is. Bedankt voor alle bewezen diensten, en houdoe!
O, wow! Ik had geen idee, dat bunq Together uit de ether is verdwenen. Ik heb even online gezocht op bunq Together en elke bunq link verwijst nu naar hun Help Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:41

Ves

A gadget addicted Bounty

Dit is wel heel toevallig. Charme offensief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvWMM94iAzi9-7ZgHtqk9ljD-IU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FWYxNRH6nmTXOsACXfokH74N.png?f=fotoalbum_large

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Ves schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:35:

[Afbeelding]
Magisch denken. De mens is geobsedeerd van het vinden van oorzakelijke verbanden bij het ervaren van statistische verbanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ves schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:35:

[Afbeelding]
Die kreeg ik ook. Nu komt het allemaal wel heel dichtbij.

Maar goed, laatst kreeg ik ook een melding dat ik iets zou moeten nakijken om te voorkomen dat er iets met m'n account gebeurt :P Ik denk dat Ali niet begrijpt dat jaren geleden stoppen met Bunq niet bepaald een verklaring van liefde was.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ze hebben nu ook een deal met AH. In de AH app staat nu een reclame, als je een bunq rekening opent krijg je 20 euro(?) 'cashback' op je eerste AH betaling.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"