Vorige maand ook met wat problemen een gezamenlijke easy savings geopend. Nu krijgen we ineens 2x rente bijgeschreven. Het zal wel weer een keer gecorrigeerd worden, maar helemaal lekker gaat het daar nog niet.
Je krijgt rente per rekeninghouder. Niet per rekening. Als jullie dus enkel 1 rekening hebben met ze 2e krijg je allebei de helft.Sander schaap schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:25:
Vorige maand ook met wat problemen een gezamenlijke easy savings geopend. Nu krijgen we ineens 2x rente bijgeschreven. Het zal wel weer een keer gecorrigeerd worden, maar helemaal lekker gaat het daar nog niet.
Ik had het inderdaad net nagerekend dat het twee maal de helft was! 👍denuz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:30:
[...]
Je krijgt rente per rekeninghouder. Niet per rekening. Als jullie dus enkel 1 rekening hebben met ze 2e krijg je allebei de helft.
Bij profiel staat onder abonnement Easy Savings. Ik zie niet iets van "Plan".CT schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:13:
[...]
Onder Profile/Profiel in de App zie je direct bij Plan wat je hebt.....
Na renteontvangst kreeg ik onderstaand bericht waarin dus in ene weer iets over Easy Money staat en wat voor onduidelijkheid zorgt:
:strip_exif()/f/image/gCb54T0jbDQmLz49bz3NstUn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, Plan is engels dan voor Abbo.
Maar dit is denk ik gewoon weer 't zoveelste voorbeeld van UX/Informatie wat ongelukkig valt en waar denk ik niemand op die afdeling (als die uberhaupt bestaat) wakker is.
Denk dat het gewoon een algemene mededeling is om je te informeren. "Als je Easy Money zou hebben, dan zou je ook nog is rente op je gewone betaalrekening krijgen!" (zoiets).
edit; Ik heb een easy bank account en krijg deze melding
:strip_exif()/f/image/OJf5juy8f7YNgwLgFv6Qv4RF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus jou melding is wel raar maar als je abbo in je profiel gewoon goed staat zal het wel een bug zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door CT op 01-05-2023 19:51 ]
Bij mij staat daar wel gewoon ‘easy savings’?Tukkie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:07:
[...]
Bij profiel staat onder abonnement Easy Savings. Ik zie niet iets van "Plan".
Na renteontvangst kreeg ik onderstaand bericht waarin dus in ene weer iets over Easy Money staat en wat voor onduidelijkheid zorgt:
[Afbeelding]
De omcircelde knop geeft mij een popup waarmee ik widgets (tegels) kan toevoegen aan het startscherm.kaanmijo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:16:
Domme vraag misschien, maar ik heb een tegel perongeluk van m’n homescherm verwijderd. Hoe krijg ik dat ding nu weer terug? Ik dacht dat het via dit knopje kon, maar die doet niets
[Afbeelding]
Van spaarrekening naar spaarrekening telt niet mee hoor, althans niet van joint naar joint. Misschien wel van joint naar eigen?Ophidian schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:28:
Vandaag een Joint Savings aangemaakt. Lukt wel via mijn vrouw, bij mij zeurt ie dat er een ander accounttype nodig is. Helaas geldt een overboeking van Bunq spaarrekening naar Bunq spaarrekening ook mee. Zou toch liever zien dat je twee onttrekkingen hebt, maar ach, als dat alles is.
Zou de waarheid niet ergens in het midden liggen? Ik ben ook nieuwe klant, sinds 2 weken en ook ik moet soms wel even zoeken. Maar als ik op het statscherm op mij Savings rekening klik, zie ik daar direct dat ik nog 2 resterende opnames heb. Klik ik daar op door, krijg je netjes een Post te zien waar van alles uitgelegd wordt over het opnemen van geld van je spaarrekening. Daar staat gewoon dat het iedere 1e van de maand (01:00 CET) automatisch wordt gereset.Of-Aaargh schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:43:
[...]
Ik denk als gebruikers die van een andere bank overstappen Bunq spannend vinden of niet begrijpen, dat dan eerder Bunq hier iets niet goed doet, dan dat het de schuld is van die gebruikers. Het is een bank, niet een of ander vaag crypto-investeringsvehikel.
Het is inderdaad niet direct zichtbaar, maar met 2 klikjes ben je er al.
Dit was van eigen naar joint, direct in de bunq app.bllb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:06:
[...]
Van spaarrekening naar spaarrekening telt niet mee hoor, althans niet van joint naar joint. Misschien wel van joint naar eigen?
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
@Ophidian Jammer dat eigen spaarrekening <-> joint spaarrekening blijkbaar wel als opname wordt gezien. Goed om te weten, bedankt.
@bllb @Ophidian Ik heb gisteren toevallig geld over gemaakt van mijn eigen spaarrekening naar een joint spaarrekening (ik wil de rente van onze gezamenlijke rekening op de gezamenlijke rekening hebben) en het aantal opnames staat nu nog steeds op 2, dus bij mij lijkt het niet als opname geteld te zijn.
In het kader van ook positieve verhalen delen: Na veel gelezen te hebben vandaag een account aangemaakt. Moet zeggen dat alles goed verliep en verificatie was met een aantal minuten al gedaan. Ook kon ik daarna direct geld overzetten en account omzetten. App werkt vlot en geld is direct zichtbaar.
Ik zou graag al mijn financiën bij bunq willen onderbrengen. Maar heb toch wat vragen.
Mijn partner en ik hebben
Bij Easy Money kan ik max 25 bankrekeningen aanmaken.
Als 1 persoon van ons Easy Money neemt en de ander Easy Bank kan de Easy Money houder dan zijn max van 25 bankrekeningen ook delen / toegang verlenen aan de Easy Bank houder?
Mijn partner en ik hebben
- beide 1 privé rekening bij ING
- 1 gezamenlijke rekening bij ING
- beide 2 OpenBanks rekeningen
- beide bij bunq Easy saving rekening
Als 1 persoon van ons Easy Money neemt en de ander Easy Bank kan de Easy Money houder dan zijn max van 25 bankrekeningen ook delen / toegang verlenen aan de Easy Bank houder?
Het is mij nog steeds niet duidelijk omdat ik verschillende dingen lees: is het wel of niet mogelijk incasso's uit te laten voeren op je easy savings account?
Savings is geen betaalrekening. Dus nee, het kan niet. Je kan niet laten afschrijven van je spaarrekening.dirk_mec schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:02:
Het is mij nog steeds niet duidelijk omdat ik verschillende dingen lees: is het wel of niet mogelijk incasso's uit te laten voeren op je easy savings account?
M’n vriendin en ik hebben beide Easy Bank; we hebben 1 gedeelde betaalrekening, 1 gedeelde spaarrekening en daarnaast heb ik ook nog 1 eigen spaarrekening. Dus die 1+1 klopt niet helemaal volgens mij.MrJvG13 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:30:
Ik zou graag al mijn financiën bij bunq willen onderbrengen. Maar heb toch wat vragen.
Mijn partner en ik hebbenBij Easy Bank heb je 1 rekening + 1 spaarrekening.
Gelijk even een vraag; zojuist betaald bij de Jumbo met Apple Pay en Bunq, maar krijg je daar geen notificaties van vanuit de Bunq app? In de app staan alle notificaties op “aan”, maar heb niks gekregen. Bij ING en ABN kom dit altijd wel.
[ Voor 12% gewijzigd door kaanmijo op 03-05-2023 18:06 ]
Easy Bank heeft ook Joint, dus daarmee kan je 1 gezamelijke rekening met je partner aanmaken.MrJvG13 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:30:
Mijn partner en ik hebbenBij Easy Bank heb je 1 rekening + 1 spaarrekening.
Voor de overige 24 zou je dan via Connect toegang kunnen verlenen, al zijn het dan geen "echte" gezamelijke rekeningen. Ik weet niet of dat een bezwaar zou zijn.
Voor de gezamenlijke lasten wil ik wel een ‘echte’ en/of rekening.DarkFlow schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:13:
[...]
Easy Bank heeft ook Joint, dus daarmee kan je 1 gezamelijke rekening met je partner aanmaken.
Voor de overige 24 zou je dan via Connect toegang kunnen verlenen, al zijn het dan geen "echte" gezamelijke rekeningen. Ik weet niet of dat een bezwaar zou zijn.
De rest maakt me niet uit of dat dat een Connect rekening is.
Volgens mij kan de Easy Money plan ook digitale MasterCards aanmaken met ondersteuning voor Apple Pay, die zou ik dan mijn partner in de Wallet app kunnen toevoegen. Vanaf 1 juli zal een MasterCard wel overal geaccepteerd worden maar nu maestro actief is. Of zit ik er naast?
[ Voor 4% gewijzigd door MrJvG13 op 03-05-2023 18:56 ]
Volgens mij kan het wel maar is het niet toegestaan,Cordon schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:16:
[...]
Savings is geen betaalrekening. Dus nee, het kan niet. Je kan niet laten afschrijven van je spaarrekening.
Het zit bij bunq anders in elkaar dan bij andere banken. Bij andere banken kun je vanaf je spaarrekening alleen overboeken naar de betaalrekening van diezelfde bank.Cordon schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:16:
[...]
Savings is geen betaalrekening. Dus nee, het kan niet. Je kan niet laten afschrijven van je spaarrekening.
Bij bunq daarentegen kun je vanaf je spaarrekening rechtstreeks naar je betaalrekening bij bijvoorbeeld ABN AMRO overboeken. En dus wellicht ook een rekening betalen vanaf die spaarrekening.
Maar let wel op: je kunt maar 2x per maand iets van je spaarrekeningen afhalen. Of je nou 1 of 12 spaarrekeningen hebt, 2x in totaal.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb een heel ander akkefietje met bunq. Ik zit er al bijna vanaf het begin. Mijn eerste debit cards zijn dan ook al een tijdje oud. Nu heb ik een paar weken geleden een nieuwe betaalkaart aangevraagd en daarvoor werd 10 euro (ja, 9,99) gerekend. De voorwaarden van mijn Easy Money plan.zeggen: “Een combinatie van 3 passen is gratis inbegrepen” en ik heb hiermee niet meer dan 3 passen tegelijk in gebruik.
Bunq zegt nu echter dat ik die 3 passen in het verleden al gebruikt heb en dat daarom vanaf nu voor elke pas een eenmalig bedrag in rekening wordt gebracht. Maar dat strookt toch niet met de woorden “Een combinatie van …”?
Bunq zegt nu echter dat ik die 3 passen in het verleden al gebruikt heb en dat daarom vanaf nu voor elke pas een eenmalig bedrag in rekening wordt gebracht. Maar dat strookt toch niet met de woorden “Een combinatie van …”?
<John O`Mill>
Lijkt me dat je dat bedrag gewoon terug zou moeten krijgen. Tijd om de fijne support van bunq te benaderen.Hippe Lip schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:10:
Ik heb een heel ander akkefietje met bunq. Ik zit er al bijna vanaf het begin. Mijn eerste debit cards zijn dan ook al een tijdje oud. Nu heb ik een paar weken geleden een nieuwe betaalkaart aangevraagd en daarvoor werd 10 euro (ja, 9,99) gerekend. De voorwaarden van mijn Easy Money plan.zeggen: “Een combinatie van 3 passen is gratis inbegrepen” en ik heb hiermee niet meer dan 3 passen tegelijk in gebruik.
Ik heb begin van de week m'n 2 passen vervangen (zijn nu onderweg volgens de app), maar nu zie ik na het vervangen ook opeens 9,99 als ik nog een pas probeer te bestellen (heb maar 2 actieve passen). Ik neem maar even aan dat dat tijdelijk is totdat de vervanging "afgerond" is, omdat er nu 2 extra inactieve passen staan.
Heb exact dezelfde issue met bunq, als je in het verleden (nog voordat je een Easy Money plan had) de passen al gehad hebt, dan tellen deze ook. Raar maar waar?Hippe Lip schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:10:
Klacht ingediend en heeft nog uitgehaald dat ik nog een gratis pasje mocht aanvragen, maar het klopt eigenlijk nog steeds niet. Bovendien heeft mij dat ook nog eens een slechte beoordeling gekost (een supporter die jou als klant gaat beoordeling, om gek van te worden)
hi!
Waar/hoe heb je die klacht ingediend?MysticX schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 04:34:
[...] Klacht ingediend en heeft nog uitgehaald dat ik nog een gratis pasje mocht aanvragen, maar het klopt eigenlijk nog steeds niet.
Ik ben al 2x bij support langsgeweest, maar ze blijven volhouden dat historisch gebruik meetelt. Dat strookt niet met de tekst “een combinatie van 3 passen” in hun eigen voorwaarden.
<John O`Mill>
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BL9EykJdOQCDR20w2m3D4cwD.jpg?f=user_large)
Vervangende credit card binnengekregen, die is blijkbaar niet meer glimmend. Het glimmende vond ik wel mooi eigenlijk.
Ook wel jammer dat ze niet hetzelfde credit card nummer aanhouden zoals bij ICS/ABN. Nu heb ik mijn abonnementen die een credit card nodig hebben via een digitale credit card lopen, maar als ik die straks ook moet vervangen zal ik dus alle abo's over moeten zetten naar een nieuwe digicard.

Je moest de abo's sowieso bijwerken, want de verval datum is anders... en waarschijnlijk de CVC code ook. Toch? Nu moet je ook nog even het pasnummer invullen.Louw Post schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:49:
[Afbeelding]
Vervangende credit card binnengekregen, die is blijkbaar niet meer glimmend. Het glimmende vond ik wel mooi eigenlijk.
Ook wel jammer dat ze niet hetzelfde credit card nummer aanhouden zoals bij ICS/ABN. Nu heb ik mijn abonnementen die een credit card nodig hebben via een digitale credit card lopen, maar als ik die straks ook moet vervangen zal ik dus alle abo's over moeten zetten naar een nieuwe digicard.
Je hebt er toch 3 gehad, in een willekeurige combinatie? Er staat niet: je mag te allen tijde een willekeurige combinatie van 3 passen actief houden en wisselingen/vervangingen daarbinnen zijn gratis.Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:19:
[...]
Waar/hoe heb je die klacht ingediend?
Ik ben al 2x bij support langsgeweest, maar ze blijven volhouden dat historisch gebruik meetelt. Dat strookt niet met de tekst “een combinatie van 3 passen” in hun eigen voorwaarden.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Vervaldatum en CVC is alleen voor de eerste keer voor check. Als het credit card nummer hetzelfde blijft kan een abonnement die je al goedkeuring gegeven hebt gewoon doorlopen. Bij gewone betalingen is dat meestal wel nodig inderdaad.ChrisM schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Je moest de abo's sowieso bijwerken, want de verval datum is anders... en waarschijnlijk de CVC code ook. Toch? Nu moet je ook nog even het pasnummer invullen.
E-mailen naar support@bunq.com met als onderwerp 'formal complaint'.Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:19:
[...]
Waar/hoe heb je die klacht ingediend?
Voor de zekerheid een linkje naar hun eigen supportpagina: https://together.bunq.com...o-make-a-formal-complaint
hi!
Vervallen passen heb je niet meer en vallen daarmee buiten de combinatie lijkt me.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Je hebt er toch 3 gehad, in een willekeurige combinatie? Er staat niet: je mag te allen tijde een willekeurige combinatie van 3 passen actief houden en wisselingen/vervangingen daarbinnen zijn gratis.
Als het is zoals ze mij doen geloven, dan zou een andere beschrijving duidelijker en passender zijn:
“Elke pas kost een eenmalig bedrag (9,99 euro). De eerste 3 passen zijn gratis).”
Mar dat of iets gelijkwaardigs staat er niet.
<John O`Mill>
Inmiddels alles ingericht om over te stappen naar Bunq.
Besloten om een pack af te sluiten. Beide een Easy Money plan, handiger dan Easy Bank + Easy Money account en 50 cent meer.
(knip) Uitnodigingen voor deelname aan pack hebben geen algemene discussiewaarde
Besloten om een pack af te sluiten. Beide een Easy Money plan, handiger dan Easy Bank + Easy Money account en 50 cent meer.
(knip) Uitnodigingen voor deelname aan pack hebben geen algemene discussiewaarde
[ Voor 34% gewijzigd door t_captain op 04-05-2023 19:26 ]
Maar in hun overzicht van kosten staat dat 3 passen gratis zijn inbegrepen maw. je hoeft voor 3 geen 3,49 p/m/p/s extra te betalen (snap ik hier uit?).Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:42:
[...]
Vervallen passen heb je niet meer en vallen daarmee buiten de combinatie lijkt me.
Als het is zoals ze mij doen geloven, dan zou een andere beschrijving duidelijker en passender zijn:
“Elke pas kost een eenmalig bedrag (9,99 euro). De eerste 3 passen zijn gratis).”
Mar dat of iets gelijkwaardigs staat er niet.
En per jaar mag je 1 pas gratis vervangen, en elke pas die je vervangt (na die 3 eerste aanvragen denk ik) betaal je 9,99 vervang kosten.
Dus dan klopt het toch?
Althans, ik zou dan nog wel verwachten dat als je na 1 jaar inactieve pas, wel gratis weer 1 mag aanvragen (zonder 9,99). Weet niet of de inactieve al 1 jaar buiten werking was.
Wel weer treurig dat het vervangen van een verlopen pas (die nota bene binnen de drie 'gratis' passen valt) niet gratis is... 
We hebben het hier niet over een of andere gratis fintech, maar over het toch al vrij fors geprijsde Easy Money-pakket. Dan hoort een verlopen pas gewoon kosteloos vervangen te kunnen worden, zoals doorgaans gebruikelijk bij betaalde pakketten.
We hebben het hier niet over een of andere gratis fintech, maar over het toch al vrij fors geprijsde Easy Money-pakket. Dan hoort een verlopen pas gewoon kosteloos vervangen te kunnen worden, zoals doorgaans gebruikelijk bij betaalde pakketten.
En wat is dit en dit voor onzin? Nog steeds wordt er gerept over 'ZeroFX':
Het blijft een bijzondere club dat Bunq...
Ga je op reis? Doordat je geen extra kosten betaalt bij uitgaven in het buitenland, bespaar je automatisch 3% door je bunq pas te gebruiken.
ZeroFX is allang ter ziele gegaan bij Bunq en je betaalt nu 0,5% (Easy Green en Easy Money) of 2% (Easy Bank) wisselkoersopslag. En de besparing ten opzichte van andere banken was sowieso geen 3% toen ZeroFX nog wel bestond. Dus waarom deze leugens nog steeds op de website staan is mij een raadsel.Bespaar automatisch 3% wanneer je geld uitgeeft in het buitenland.
Traditionele banken brengen extra kosten in rekening wanneer je je pas voor betalingen in andere valuta's gebruikt. Wij niet. Zo simpel is het!
Het blijft een bijzondere club dat Bunq...
Pas maar op, want dat kan betekenen dat je bij een volgende vraag minder snel/goed geholpen gaat worden. Nog zo'n pareltje van deze geweldige bank.MysticX schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 04:34:
[...]
Klacht ingediend en heeft nog uitgehaald dat ik nog een gratis pasje mocht aanvragen, maar het klopt eigenlijk nog steeds niet. Bovendien heeft mij dat ook nog eens een slechte beoordeling gekost (een supporter die jou als klant gaat beoordeling, om gek van te worden)
Maar bij Easy Money (niet Easy Bank) is dat toch zo?TexMex schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:48:
Wel weer treurig dat het vervangen van een verlopen pas (die nota bene binnen de drie 'gratis' passen valt) niet gratis is...
/f/image/hNo3HH3regKSVqtzY0ZcnIjV.png?f=fotoalbum_large)
Dat staat letterlijk zo in het overzicht geschreven, 1 gratis vervanging per jaar, maw. als je 9,99 hebt betaald voor de vervanging na 1 jaar voor een pas die verlopen is met Easy Money of hoger, klopt het niet en zou ik support contacten.
Of je de deur wijzen als je teveel gaat klagen.TexMex schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Pas maar op, want dat kan betekenen dat je bij een volgende vraag minder snel/goed geholpen gaat worden. Nog zo'n pareltje van deze geweldige bank.
Dan nog vind ik dat eigenlijk belachelijk. Als er bij je vrij dure abonnement drie passen 'gratis' zijn inbegrepen, moet je die ook alle drie kosteloos kunnen vervangen als ze verlopen zijn. Ook als er toevallig meerdere van die drie passen binnen een jaar verlopen. Dat is de normaalste zaak van de wereld, zeker bij abonnementen in deze prijsklasse.CT schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:39:
[...]
Maar bij Easy Money (niet Easy Bank) is dat toch zo?
[Afbeelding]
Dat staat letterlijk zo in het overzicht geschreven, 1 gratis vervanging per jaar, maw. als je 9,99 hebt betaald voor de vervanging na 1 jaar voor een pas die verlopen is met Easy Money of hoger, klopt het niet en zou ik support contacten.
Als je ze zelf sloopt of kwijtraakt, is het natuurlijk een ander verhaal. Maar dat je moet betalen om een verlopen pas te vervangen is tamelijk absurd.
Ik heb het nog niet meegemaakt, reactietijd was altijd al vrij laatTexMex schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Pas maar op, want dat kan betekenen dat je bij een volgende vraag minder snel/goed geholpen gaat worden. Nog zo'n pareltje van deze geweldige bank.
Het is echter niet prettig, want als je een ticket indient, wordt je steeds geconfronteerd met die beoordeling. Ik ga hier zeker nog wel een klacht over indienen
hi!
Prima als je tekst aanhaalt, maar in de tekst van je link staat letterlijk:CT schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:21:
[...]
Maar in hun overzicht van kosten staat dat 3 passen gratis zijn inbegrepen maw. je hoeft voor 3 geen 3,49 p/m/p/s extra te betalen (snap ik hier uit?).
En per jaar mag je 1 pas gratis vervangen, en elke pas die je vervangt (na die 3 eerste aanvragen denk ik) betaal je 9,99 vervang kosten.
Dus dan klopt het toch?
Althans, ik zou dan nog wel verwachten dat als je na 1 jaar inactieve pas, wel gratis weer 1 mag aanvragen (zonder 9,99). Weet niet of de inactieve al 1 jaar buiten werking was.
“Een combinatie van 3 passen is gratis inbegrepen.”
En dat is die combinatie waarover ik het heb. In mijn ogen houdt dat een gelijktijdigheid in, niet een tijdvolgordelijkheid.
<John O`Mill>
Ik lees het als een combinatie (dus bijv 1 credit 2 debit of 3 credit of 3 debit etc.) maar dat terzijde, wat ik niet snap is:Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:22:
[...]
En dat is die combinatie waarover ik het heb. In mijn ogen houdt dat een gelijktijdigheid in, niet een tijdvolgordelijkheid.
Als je al jaren geen pas hebt vervangen, en nu een nieuwe aanvraagt zou dit toch onder de 1 gratis moeten vallen lijkt mij en niet zoals ze zeggen in je quote dat je nu altijd voor elke pas 9,99 moet betalen...Hippe Lip schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:10:
Ik heb een heel ander akkefietje met bunq. Ik zit er al bijna vanaf het begin. Mijn eerste debit cards zijn dan ook al een tijdje oud. Nu heb ik een paar weken geleden een nieuwe betaalkaart aangevraagd en daarvoor werd 10 euro (ja, 9,99) gerekend.
[..]
Bunq zegt nu echter dat ik die 3 passen in het verleden al gebruikt heb en dat daarom vanaf nu voor elke pas een eenmalig bedrag in rekening wordt gebracht. [..]
Dus heb je afgelopen jaar al een pas vervangen voor 0 euro ?
Zo niet, dan ben ik het eens dat de pas gratis (zou) moet(en) zijn.
Worden een hoop conclusies getrokken/aannames gemaakt, maar volgens mij is dit gewoon iets voor de bunq support. Ik heb begin deze week namelijk gewoon gratis 2 fysieke passen kunnen vervangen die over 3/4 maanden verlopen (1 van de 2 heb ik nu binnen).
Zou me niks verbazen als het een bug in de app is, waardoor kosten/limieten verkeerd getoond worden.
Zou me niks verbazen als het een bug in de app is, waardoor kosten/limieten verkeerd getoond worden.
Die tekst van 1 gratis vervanging kan ik niet vinden in de huidige tarievenlijst. Alleen de tekst van die 3 die ik hierboven aanhaalde.CT schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:54:
Als je al jaren geen pas hebt vervangen, en nu een nieuwe aanvraagt zou dit toch onder de 1 gratis moeten vallen lijkt mij en niet zoals ze zeggen in je quote dat je nu altijd voor elke pas 9,99 moet betalen...
Ik ben al heel wat jaartjes bunq-gebruiker; een aantal jaren eerst gratis (met die max van 25 rekeningen), pas veel later betaald. Die 3 passen heb ik in de loop van de tijd inderdaad wel gehad.Dus heb je afgelopen jaar al een pas vervangen voor 0 euro ?
Zo niet, dan ben ik het eens dat de pas gratis (zou) moet(en) zijn.
<John O`Mill>
Dat het een zaak is van bunq support ben ik niet met je eens. Support maakt immers de dienst niet uit. Er zijn regels opgesteld en het tarievenblad heeft een omschrijving. Die kun je niet zomaar naar eigen believen uitleggen.Louw Post schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:15:
Worden een hoop conclusies getrokken/aannames gemaakt, maar volgens mij is dit gewoon iets voor de bunq support.
En hoeveel heb je er in het verleden in totaal al gekregen, afgezien van die twee nieuwe waarover je het nu hebt? Want dat lijkt dan toch in de richting zoals ik de tekst van het tarievenblad ook lees.Ik heb begin deze week namelijk gewoon gratis 2 fysieke passen kunnen vervangen die over 3/4 maanden verlopen (1 van de 2 heb ik nu binnen).
Een bug in de app? Daar heb ik nog helemaal niet naar gekeken. Het ging mij om de tekst van het tarievenblad en wat support er voor uitleg aan geeft.Zou me niks verbazen als het een bug in de app is, waardoor kosten/limieten verkeerd getoond worden.
<John O`Mill>
Enkele maanden geleden zijn er bij mij nog 2 maestro passen vervangen ivm verlopen. Was gewoon gratis (en ik heb 3 actieve fysieke kaarten). Bij mijn vrouw hetzelfde, daar verliep er 1 van de 3 en werd kosteloos vervangen.
Edit: en vorig jaar mijn CC laten vervangen ivm verloren. Was ook gewoon gratis, door die 1 pas per jaar gratis vervangen.
Edit: en vorig jaar mijn CC laten vervangen ivm verloren. Was ook gewoon gratis, door die 1 pas per jaar gratis vervangen.
[ Voor 22% gewijzigd door mwa op 04-05-2023 21:32 ]
Ze mogen in ieder geval wel zaken verduidelijken, want je ziet nu hier al dat er een hoop verwarring ontstaan is. Misschien is het wel 1 gratis vervanging per pas per jaar, maar dan had het er misschien wel bij gestaan, geen idee.Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:04:
[...]
Dat het een zaak is van bunq support ben ik niet met je eens. Support maakt immers de dienst niet uit. Er zijn regels opgesteld en het tarievenblad heeft een omschrijving. Die kun je niet zomaar naar eigen believen uitleggen.
[...]
En hoeveel heb je er in het verleden in totaal al gekregen, afgezien van die twee nieuwe waarover je het nu hebt? Want dat lijkt dan toch in de richting zoals ik de tekst van het tarievenblad ook lees.
[...]
Een bug in de app? Daar heb ik nog helemaal niet naar gekeken. Het ging mij om de tekst van het tarievenblad en wat support er voor uitleg aan geeft.
Bij mij gaat het in ieder geval om 2 passen die ik 3 jaar geleden had gekregen/aangevraagd toen ik bij bunq kwam. Deze 2 heb ik dus beide laten vervangen zonder kosten.
Doordat een andere Tweaker blijkbaar moet betalen voor een vervanging had ik het idee dat het misschien om een bug in de app of in hun processen gaat.

Heel vreemd in ieder geval weer.
Ik heb zojuist een bunq rekening geopend, ook Easy Bank en ook bij mij staat er een optie van het aanmaken van een gratis digicard. Deze heb ik zojuist aangemaakt. Omdat ik achteraf op de website zag dat deze niet gratis zou moeten zijn, heb ik hem gedeactiveerd. Vervolgens wil ik hem heractiveren en krijg ik een popup dat ik moet upgraden. En dit terwijl wanneer ik weer op het icoontje klik, ik een gloednieuwe pas digicard aan kan maken.goodfella schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:50:
[...]
Ik heb ook sinds gisteren, dus 6 april Easy Bank. Wellicht dat mijn situatie (Easy Travel plan komaf) daarmee te maken heeft.
Ik ben benieuwd waar de helpdesk mee komt.
Iemand die meer duidelijkheid kan verschaffen.
Daarbij, welke card raden jullie aan? Maestro, Mastercard debit of credit of toch een digicard en niets fysieks, mocht dat tóch een optie zijn? Omdat Mastercard debit uiteindelijk Maestro gaat overnemen dacht ik aan deze, eens?
Het doel is om mijn Rabo rekening op te zeggen en volledig over te gaan op bunq, maar daarbij wil ik dat alles goed is ingesteld zodat ik niet voor verrassingen kom te staan wanneer de Rabo rekening is opgezegd.
[ Voor 12% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 05-05-2023 10:38 ]
Ik heb de overtap van ING naar bunq gemaakt en ben bunq aan het inrichten.
Vanaf juni wil ik volledig alleen nog bunq gebruiken binnen mijn huishouden.
Wat mij onduidelijk is, is betalen met 1 pas vanaf verschillende subrekeningen.
Situratie:
Er zijn totaal 8 subrekeningen. Maar ik wil er maar 3 gaan gebruiken voor pinbetalingen.
1) boodschappen
2) tanken
3) overig
Ik heb dan ook alleen voor deze 3 rekeningen een budget ingesteld. Bij boodschappen uiteraard alleen boodschappen aangevinkt, bij tanken heb ik autokosten gekozen en bij overige alle andere categorieën behalve boodschappen en autokosten.
Bij de pinpas (Apple Pay) heb ik ingesteld dat de bunq zelf moet kiezen van welke subrekeningen het geld wordt afgeschreven. Als tekst staat erbij "Betaal altijd van de rekening met de juiste valuata of het juist budget dat aansluit bij de categorie van de betaling.''
Dit betekend dan toch dat bunq 1 van de 3 subrekeningen gaat kiezen voor de betaling?
En de andere subrekeningen met rust laat?
Vanaf juni wil ik volledig alleen nog bunq gebruiken binnen mijn huishouden.
Wat mij onduidelijk is, is betalen met 1 pas vanaf verschillende subrekeningen.
Situratie:
Er zijn totaal 8 subrekeningen. Maar ik wil er maar 3 gaan gebruiken voor pinbetalingen.
1) boodschappen
2) tanken
3) overig
Ik heb dan ook alleen voor deze 3 rekeningen een budget ingesteld. Bij boodschappen uiteraard alleen boodschappen aangevinkt, bij tanken heb ik autokosten gekozen en bij overige alle andere categorieën behalve boodschappen en autokosten.
Bij de pinpas (Apple Pay) heb ik ingesteld dat de bunq zelf moet kiezen van welke subrekeningen het geld wordt afgeschreven. Als tekst staat erbij "Betaal altijd van de rekening met de juiste valuata of het juist budget dat aansluit bij de categorie van de betaling.''
Dit betekend dan toch dat bunq 1 van de 3 subrekeningen gaat kiezen voor de betaling?
Mastro passen worden vanaf 1 juli niet meer uitgeven. Inmiddels kun je er vanuitgaande dat een betaalterminal ook wel Mastercard debit accepteert.DeVliegendeNLer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:35:
[...]Daarbij, welke card raden jullie aan? Maestro, Mastercard debit of credit of toch een digicard en niets fysieks, mocht dat tóch een optie zijn? Omdat Mastercard debit uiteindelijk Maestro gaat overnemen dacht ik aan deze, eens?
Daar zou ik zo niet van uit gaan, ik vertrouw die feature sowieso niet echt. Ik heb simpelweg drie passen (met drie kleurtjes) in Apple Pay gezet, gekoppeld aan de drie rekeningen - wisselen tussen passen is erg eenvoudig zeker op Apple Watch.MrJvG13 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:36:
Is dat ook niet een kwestie van een beetje tweaken hier en daar?jojost1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Daar zou ik zo niet van uit gaan, ik vertrouw die feature sowieso niet echt. Ik heb simpelweg drie passen (met drie kleurtjes) in Apple Pay gezet, gekoppeld aan de drie rekeningen - wisselen tussen passen is erg eenvoudig zeker op Apple Watch.
Voorbeeld een pinbetaling van AH ik neem toch aan dat die wel van de boodschappen rekening gaat, maar een pinbetaling bij de Kruidvat wat lastiger is.
Ik kan dan toch in de bunq app kiezen bij bv de Kruidvat pinbetaling, haal alle betalingen van deze merchant van de boodschappen rekening?
Debit MastercardDeVliegendeNLer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:35:
[...]
Daarbij, welke card raden jullie aan? Maestro, Mastercard debit of credit of toch een digicard en niets fysieks, mocht dat tóch een optie zijn? Omdat Mastercard debit uiteindelijk Maestro gaat overnemen dacht ik aan deze, eens?
Vanaf juli 2023 worden er geen Maestro kaarten meer uitgegeven.
Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Als je zeker wilt weten dat je pas overal werkt zou je nog maestro kunnen nemen. Alleen de uitgifte stopt dit jaar, de ondersteuning niet.
Ik kom er niet goed uit op de website van Bunq.
Mijn vrouw en ik zaten bij Knab omdat je daar handige 'potjes' kan aanmaken en (toen) eens chappeloijke rente kreeg.
Bij het gratis Easy Savings lijk ik ook potjes te kunnen aanmaken in de vorm van subrekeningen. Maar die lijken - per 25 subrekeningen - dan wel 19,85 per maand te kosten. Dat kan toch niet waar zijn? Voor dat geld heb ik 3 gewone rekeningen waar die 25 subaccounts al bij inzitten. Klopt dit wel?Slaat dat fenomeen 'subaccount' niet enkel op betaalrekeningen?
Mijn vrouw en ik zaten bij Knab omdat je daar handige 'potjes' kan aanmaken en (toen) eens chappeloijke rente kreeg.
Bij het gratis Easy Savings lijk ik ook potjes te kunnen aanmaken in de vorm van subrekeningen. Maar die lijken - per 25 subrekeningen - dan wel 19,85 per maand te kosten. Dat kan toch niet waar zijn? Voor dat geld heb ik 3 gewone rekeningen waar die 25 subaccounts al bij inzitten. Klopt dit wel?Slaat dat fenomeen 'subaccount' niet enkel op betaalrekeningen?
Klopt, subrekeningen zijn enorm duur als je niet het abonnement hebt van 8,99(?) per maand.Titusvh schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:29:
Ik kom er niet goed uit op de website van Bunq.
Ik heb deze week een Easy Savings rekening aangemaakt bij Bunq waar overigens geen 30 dagen trial aan vastgeknoopt zat zoals ik hier vaker heb gelezen in dit topic. Was allemaal snel geregeld en geverifieerd.
Ik heb dus alleen maar een spaarrekening, hierbij stond automatisch aangevinkt dat ik rente wil ontvangen en de rentevoet wordt weergegeven als 2,01%. Heb ik nu alles goed staan of moet ik zelf nog iets aanpassen?
Ik zie namelijk links en rechts wat posts van mensen die zeggen een spaardoel te moeten instellen om rente te kunnen ontvangen. De app lijkt hier zelf helemaal niet op aan te sturen dus ik vroeg me af of dit alsnog nodig is of niet?
Ik heb dus alleen maar een spaarrekening, hierbij stond automatisch aangevinkt dat ik rente wil ontvangen en de rentevoet wordt weergegeven als 2,01%. Heb ik nu alles goed staan of moet ik zelf nog iets aanpassen?
Ik zie namelijk links en rechts wat posts van mensen die zeggen een spaardoel te moeten instellen om rente te kunnen ontvangen. De app lijkt hier zelf helemaal niet op aan te sturen dus ik vroeg me af of dit alsnog nodig is of niet?
Ik heb nu al 3 maanden easy savings, maar kan nog steeds dagelijks aan dat rad van fortuin draaien. Mijn vriendin ook. Terwijl dit volgens hun site niet bedoeld is voor easy savings members. Zijn er meerdere met dit "probleem"?
Ergens midden april een rekening aangemaakt (easy savings) en een paar keer gekeken of (bij profiel) mijn abonnement inderdaad gratis was. Op 1 mei netjes al de rente ontvangen van die halve maand en ik heb geen spaardoel o.i.d. ingesteld.Redblader schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:28:
Ik heb deze week een Easy Savings rekening aangemaakt bij Bunq waar overigens geen 30 dagen trial aan vastgeknoopt zat zoals ik hier vaker heb gelezen in dit topic. Was allemaal snel geregeld en geverifieerd.
Ik heb hetzelfde 'probleem'. De communicatie van Bunq hierover is erg tegenstrijdig. Op de vergelijkspagina van de verschillende abonnementen staat inderdaad dat easy bank en easy savings niet mee mogen doen. Op het Together forum zegt Bunq dat alle meerderjarige rekeninghouders buiten Italië deel mogen nemen. Uit de voorwaarden worden we ook niet wijzer: daar staat niets over de verschillende abonnementen. Wel staat er dat deze voorwaarden überhaupt niet gelden voor rekeninghouders woonachtig in Nederland ...Raymon89 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:01:
Ik heb nu al 3 maanden easy savings, maar kan nog steeds dagelijks aan dat rad van fortuin draaien. Mijn vriendin ook. Terwijl dit volgens hun site niet bedoeld is voor easy savings members. Zijn er meerdere met dit "probleem"?

[ Voor 0% gewijzigd door kareltjekat op 06-05-2023 22:27 . Reden: Typefout ]
Ik heb net een Bunq account geopend voor de sporadische momenten dat ik in Nederland ben, daar ik in het buitenland woon.
Kan je je spaarrekening gebruiken als automatische incasso of alleen een betaalrekening?
Kan je je spaarrekening gebruiken als automatische incasso of alleen een betaalrekening?
Alleen als spaarrekening. Vroeger kon het wel, maar tegenwoordig geeft Bunq je de vraag van welke betaalrekening je de incasso wilt betalen.
Ook bezig met een account aanmaken. Eigenlijk puur voor de spaarrente. Nu wil ik dit wel graag als een gezamenlijke spaarrekening zien, dus ik heb bij het aanmaken van het account direct de joint aangemaakt en hele proces doorlopen.
De verificatie duurt best erg lang (na een dag nog niet akkoord). Daarnaast lukt het bij de partner niet om de trial om te zetten naar Easy Savings. Klopt het dat die combinatie ook niet mogelijk is? Heb de zoekfunctie gebruikt, maar kom er niet uit.
Wat ik graag zou willen is een gezamenlijke spaarrekening openen met abonnement Easy Savings.
allebei inzicht in de rekening via eigen telefoon.
1 saldo en 1 rentebijschrijving per maand op dezelfde spaarrekening.
Is deze combinatie mogelijk? Of moet ik dan een ander abonnement kiezen?
De verificatie duurt best erg lang (na een dag nog niet akkoord). Daarnaast lukt het bij de partner niet om de trial om te zetten naar Easy Savings. Klopt het dat die combinatie ook niet mogelijk is? Heb de zoekfunctie gebruikt, maar kom er niet uit.
Wat ik graag zou willen is een gezamenlijke spaarrekening openen met abonnement Easy Savings.
Ik probeer nu al een hele week om een spaarrekening te open voor mijn partner en ik. Mijn eigen identificatie ging vlekkeloos. Foto van mijn rijbewijs gemaakt met mijn BSN afgeplakt. Daarna de video opgenomen en toen binnen een uur geïdentificeerd.
Bij mijn partner is het een hel. Ik denk dat ik wel 6 keer een foto van het rijbewijs heb gemaakt, 4 keer een van het paspoort en net zo vaak een video heb laten opnemen. Elke keer wordt de identificatie afgewezen. Bij het paspoort heb ik een watermerk gezet met de melding dat de scan enkel gebruikt mag worden ter identificatie bij Bunq.
Niks helpt. De klantenservice is ook niet erg behulpzaam. Het enige wat ze elke keer terug geven is dat ze elke identificatie zorgvuldig controleren en dat het account van partner tot die tijd wordt opgeheven.
Iemand vergelijkbare ervaringen en suggesties wat helpt?
Bij mijn partner is het een hel. Ik denk dat ik wel 6 keer een foto van het rijbewijs heb gemaakt, 4 keer een van het paspoort en net zo vaak een video heb laten opnemen. Elke keer wordt de identificatie afgewezen. Bij het paspoort heb ik een watermerk gezet met de melding dat de scan enkel gebruikt mag worden ter identificatie bij Bunq.
Niks helpt. De klantenservice is ook niet erg behulpzaam. Het enige wat ze elke keer terug geven is dat ze elke identificatie zorgvuldig controleren en dat het account van partner tot die tijd wordt opgeheven.
Iemand vergelijkbare ervaringen en suggesties wat helpt?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
1 van de 2 moet een Easy Bank hebben. Wel kan je proberen Easy Bank trial te nemen, dan gezamenlijke rekening maken en vervolgens downgraden, wellicht doet ie het.Lekkerboeie86 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:33:
Ook bezig met een account aanmaken. Eigenlijk puur voor de spaarrente. Nu wil ik dit wel graag als een gezamenlijke spaarrekening zien, dus ik heb bij het aanmaken van het account direct de joint aangemaakt en hele proces doorlopen.
Je mag m.b.t. identificatie niets afschermen op je identiteitsbewijs. Logisch dus die afwijzing.
Als ik een watermerk over mijn paspoort kopie zet dan scherm ik niks af, ik maak alleen duidelijk tot welk doel de kopie is verstrekt.Wietsee. schreef op maandag 8 mei 2023 @ 07:31:
Je mag m.b.t. identificatie niets afschermen op je identiteitsbewijs. Logisch dus die afwijzing.
Zie ook wat het AP hierover schrijft:
https://autoriteitpersoon...ficatie/identiteitsbewijsJa, dat mag. U heeft altijd het recht om een tekst door de kopie van uw identiteitsbewijs heen te schrijven. Zo beschermt u de kopie tegen identiteitsfraude.
[ Voor 30% gewijzigd door CurlyMo op 08-05-2023 08:52 ]
Scherm je heel toevallig je BSN af? Voor de DGS wet en Belastingwet hebben banken dit nodig (voor deposit producten).CurlyMo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:46:
[...]
Als ik een watermerk over mijn paspoort kopie zet dan scherm ik niks af, ik maak alleen duidelijk tot welk doel de kopie is verstrekt.
Zie ook wat het AP hierover schrijft:
[...]
https://autoriteitpersoon...ficatie/identiteitsbewijs
In geval van het rijbewijs wel, in het geval van het paspoort heb ik er een watermerk overheen gezet zoals door het AP aanbevolen.wpm schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:45:
[...]
Scherm je heel toevallig je BSN af? Voor de DGS wet en Belastingwet hebben banken dit nodig (voor deposit producten).
Duidelijk, banken mogen het dan helaas niet verwerken. Anders voldoen ze niet aan de regelgeving DGS en Belastingwet.CurlyMo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:50:
[...]
In geval van het rijbewijs wel, in het geval van het paspoort heb ik er een watermerk overheen gezet zoals door het AP aanbevolen.
Het zou een ander verhaal zijn als je een Financial Market product afneemt dan hoef je geen BSN te leveren.
Voor deposit producten (spaar en je rekeningcourant) wel, dit zorgt ervoor dat, mocht de bank omvallen, je via het portaal van de DNB bij je geld kan (tot 100.000 euro).
Dus dan is de regelgeving rond de financiële markten in strijd met wat het AP schrijft.wpm schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:54:
[...]
Duidelijk, banken mogen het dan helaas niet verwerken. Anders voldoen ze niet aan de regelgeving DGS en Belastingwet.
Sinds 2019 niet, DGS wet article 2.2 schrijft dit namelijk uit dat het voor het doel van DGS wel mag.CurlyMo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:58:
[...]
Dus dan is de regelgeving rond de financiële markten in strijd met wat het AP schrijft.
Maar in de basis heb je inderdaad de WWFT die bijt met DGS & Belastingwet.
En voor aandelen, derivaten, etc. mag je BSN wel afschermen omdat deze niet onder bovengenoemde wetten vallen.
[ Voor 12% gewijzigd door wpm op 08-05-2023 10:02 ]
Ik blijf altijd het gevoel hebben dat je als klant bij bunq een proefkonijn bent. Er wordt gewoon niet getest. Pas als het duurder wordt om met de feedback te dealen dan het probleem te fixen gaan ze er iets aan doen.
Hun software zit gewoon vol met bugs. Als klein voorbeeld, ik heb een chargeback geinitieerd omdat een product niet geleverd werd en er niet meer werd gereageerd op emails door de winkel. Een poos na de chargeback werd het product toch geleverd en heb ik de chargeback gecancelled.
Maar dan krijg ik nog wel steeds emails....nog 14 dagen totdat de chargeback compleet is......nog 7 dagen.... etc.
Dat rapporteer ik dan bij bunq, en dan krijg ik als antwoord dat de chargeback wel gecancelled is, maar dat ze die emails niet stop kunnen zetten. Die moet ik maar negeren.
Helaas maken ze ook grotere fouten waarbij de klant zijn geld kwijt is en daarom heb ik zojuist de volgende klacht ingedient bij bunq:
Hun software zit gewoon vol met bugs. Als klein voorbeeld, ik heb een chargeback geinitieerd omdat een product niet geleverd werd en er niet meer werd gereageerd op emails door de winkel. Een poos na de chargeback werd het product toch geleverd en heb ik de chargeback gecancelled.
Maar dan krijg ik nog wel steeds emails....nog 14 dagen totdat de chargeback compleet is......nog 7 dagen.... etc.
Dat rapporteer ik dan bij bunq, en dan krijg ik als antwoord dat de chargeback wel gecancelled is, maar dat ze die emails niet stop kunnen zetten. Die moet ik maar negeren.

Helaas maken ze ook grotere fouten waarbij de klant zijn geld kwijt is en daarom heb ik zojuist de volgende klacht ingedient bij bunq:
Pas dus op met bunq.Geachte bunq.toon volledige bericht
Ik heb een tweetal klachten en wil graag een officieel antwoord van u voordat ik deze klachten bij de Nederlandsche Bank neerleg. Ik wil graag weten wat er exact fout is gegaan en wat er vanaf nu gaat veranderen om te zorgen dat dit mij niet nogmaals kan overkomen.
Klacht 1.
Ik had een tweetal betalingen gedaan bij de xxx winkel via de bunq Credit Card waarbij het bedrag (ongeveer €190 per betaling) werd gereserveerd op mijn kaart/rekening. Bunq geeft aan dat als dit niet binnen 30 dagen door de xxx wordt geclaimed, het bedrag terug wordt gestort op mijn rekening. Bij beide betalingen gebeurde dit niet. Bij één betaling was het zelfs 50 dagen en het was nog steeds niet teruggestort.
Iets wat automatisch zou moeten werken werkt dus niet. Bovendien kan ik niet in de app zien of het terug is gekomen door op de betaling te klikken. Ik moet een statement exporteren en daar gaan puzzelen of het geld terug is of niet.
Navraag bij een werknemer levert de instructie op om zelf maar te gaan klikken in de app om daar een refund aan te vragen. Terwijl dit volgens het bunq systeem automatisch is. Nadat ik dit meerdere keren heb geweigerd heeft bunq dit uiteindelijk zelf verwerkt en me het geld terugbetaalt.
Klacht 2.
Ik heb een tweetal vluchten gekocht bij yyy en toen ik in mijn geschiedenis keek zag ik daar ook een derde betaling aan yyy waarvan ik het bedrag niet herkende (bijna €170). Als ik bij die betaling op de geschiedenis klik zegt de app dat deze niet gevonden kan worden.
Ik heb hiervoor wederom contact opgenomen met bunq en er wordt gemeld dat er een fout is gemaakt en dat dit geld is teruggeboekt. Wederom kan ik dit niet in de app bevestigen, maar moet ik een statement exporteren en daarop gaan puzzelen of het bedrag wel terug is gekomen.
Ik vind beide klachten echt absurd. Er is geld van mij weggenomen en als ik niet door mijn betaalgeschiedenis was gegaan was er dus circa €550 van mij verdwenen. Dit heb ik absoluut nog nooit meegemaakt bij een normale bank.
Wederom, ik wil graag weten wat er exact fout is gegaan en wat er vanaf nu gaat veranderen om te zorgen dat dit niet meer gebeurt. Onafhankelijk van het antwoord zal ik sowieso de Nederlandsche Bank hiervan op de hoogte brengen aangezien graag een vinger op de pols houden in deze industrie.
Groeten,
zzzzzzz
...
Maar jij doet ook een stuk meer met Bunq dan alleen het willen profiteren van de 2% spaarrente. In jouw beider gevallen gaat het fout bij het doen van betalingen. Overigens niet om het te willen downplayenRav schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:18:
Pas dus op met bunq.
[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 08-05-2023 11:38 ]
Ik wil graag enkel een spaar rekening bij Bunq openen maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit wel kan, zonder betaal rekening.
En wat mij niet duidelijk is zijn de storting en opname kosten, er staat dat zowel bunq als je eigen bank kosten in rekening kan brengen. Als ik de kosten overzicht dan lees, dan denk ik dat het om swift transactie kosten gaat, dan kost dit 10 euro voor in en uitgaande transacties. Klopt dit? Is dat niet wat veel? Waarom zou je dat dan nog doen? Klinkt 2% dan te mooi om waar te zijn?
En wat mij niet duidelijk is zijn de storting en opname kosten, er staat dat zowel bunq als je eigen bank kosten in rekening kan brengen. Als ik de kosten overzicht dan lees, dan denk ik dat het om swift transactie kosten gaat, dan kost dit 10 euro voor in en uitgaande transacties. Klopt dit? Is dat niet wat veel? Waarom zou je dat dan nog doen? Klinkt 2% dan te mooi om waar te zijn?
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ja, je kunt een spaarrekening openen zonder betaalrekening bij Bunq. En voor wat betreft kosten, geld overmaken naar je Bunq spaarrekening is kosteloos. Tenzij je misschien geld overmaakt vanuit andere valuta/tropische oorden. Voor opnemen geldt hetzelfde.
[ Voor 6% gewijzigd door jaspersvensk op 08-05-2023 13:34 ]
Mjah, volgens de rechter kan het allemaal, zie https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:145CurlyMo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:58:
[...]
Dus dan is de regelgeving rond de financiële markten in strijd met wat het AP schrijft.
Het is wel inconsistent met wat de AP zegt.
Nou het lijkt hier allemaal te werken. Duurde wel 24 uur voor de verificatie rond was. Ik heb nu 1 en/of spaarrekening met partner en 1 spaarrekening van mezelf. Ik blijf voor dagelijks gebruik liever bij ING. Maar hier kan ik mooi wat spaargeld kwijt en wat rente ontvangen die ik bij ING nauwelijks krijg.
Qua abonnement heb ik nu easy bank 2.99 p/m, volgens mij heb ik dat nodig omdat ik graag 2 aparte spaarrekeningen wil. Maar ik ga wel even kijken of ik hem nog terug kan zetten naar Easy Savings. De extra betaal rekening etc en pasje die bij dit pakket horen, ga ik niet aanvragen of gebruiken. Ben benieuwd of dat ook nog lukt.
Qua abonnement heb ik nu easy bank 2.99 p/m, volgens mij heb ik dat nodig omdat ik graag 2 aparte spaarrekeningen wil. Maar ik ga wel even kijken of ik hem nog terug kan zetten naar Easy Savings. De extra betaal rekening etc en pasje die bij dit pakket horen, ga ik niet aanvragen of gebruiken. Ben benieuwd of dat ook nog lukt.
Ik denk dat mijn usecase niet zo raar is. Bunq is een bank. Ik heb daar rekeningen en doe betalingen. Dat lijkt me nogal de basis van een bank.CurlyMo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:38:
[...]
Maar jij doet ook een stuk meer met Bunq dan alleen het willen profiteren van de 2% spaarrente. In jouw beider gevallen gaat het fout bij het doen van betalingen. Overigens niet om het te willen downplayen
Overigens liep ik ook al tegen bugs aan bij het openen van een spaarrekening, die heb ik gerapporteerd en die zijn gelukkig wel snel gefixed. Dus helaas konden ze zelfs zoiets simpels al niet.
...
@Rav absoluut relevant, dank voor het delen. Uiteindelijk om volledig over te gaan is je CC en mogelijkheid tot chargeback super belangrijk.
Systeem banken zijn qua service op dit gebied, iig bij ABN is mijn ervaring, sterk.
Systeem banken zijn qua service op dit gebied, iig bij ABN is mijn ervaring, sterk.
Ik zit momenteel met mijn spaargeld bij de Rabobank met 0.75% rente, nu zie ik dat Bunq maarliefst 2% spaarrente biedt.
De 'easy savings' rekening is volgens de Bunq site gratis, klinkt als een mooi pakket, zijn er nog verborgen kosten?
-Maandelijks een deel van mijn salaris storten van mijn Rabobank rekening naar de Bunq rekening.
-Incidenteel geld opnemen bij grote uitgaven
2x per maand opnemen is kosteloos, wat is de penalty wanneer ik een 3e keer zou opnemen?
Andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Op deze manier klinkt het als een no-brainer om bij Bunq een rekening te openen.
Aanvulling: De reviews op Trustpilot zijn nogal negatief, hoe zit dit? https://nl.trustpilot.com/review/bunq.com
De 'easy savings' rekening is volgens de Bunq site gratis, klinkt als een mooi pakket, zijn er nog verborgen kosten?
-Maandelijks een deel van mijn salaris storten van mijn Rabobank rekening naar de Bunq rekening.
-Incidenteel geld opnemen bij grote uitgaven
2x per maand opnemen is kosteloos, wat is de penalty wanneer ik een 3e keer zou opnemen?
Andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Op deze manier klinkt het als een no-brainer om bij Bunq een rekening te openen.
Aanvulling: De reviews op Trustpilot zijn nogal negatief, hoe zit dit? https://nl.trustpilot.com/review/bunq.com
[ Voor 8% gewijzigd door Yintha op 09-05-2023 09:51 ]
Geen verborgen kosten zolang je geen extra rekeningen aan gaat maken of passen gaat aanvragen. Let tijdens het aanmaken van het account wel even op dat je enkel easy savings neemt, het kan nog wel eens zijn dat je een 30 dagen gratis trial van een betaald pakket afneemt als je even niet oplet. Mensen geven de laatste tijd wel aan dat het proces duidelijker geworden is.Yintha schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:46:
Na de 2e keer opnemen in 1 kalendermaand kan je gewoonweg niet meer opnemen en moet je wachten tot de maand voorbij is.Yintha schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:46:
Ach, dat is eigenlijk altijd negatief. De rating is een stuk beter dan die van de RabobankYintha schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:46:
Wat mij persoonlijk tegenhoudt om niet gewoon al mijn spaargeld over te maken is dat je dan eerst weer als crimineel behandeld wordt (omdat dat van de wet moet) en je allemaal vragen moet gaan beantwoorden om te bewijzen dat je geen terrorist of crimineel bent.Yintha schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:46:
Moet je weer je hele transactie geschiedenis van al je banken verzamelen en overleggen enzo.
Ik weet niet hoeveel spaargeld jij hebt maar een bedrag van <100k kon ik zo overmaken zonder vragen.Sando schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:01:
[...]
Wat mij persoonlijk tegenhoudt om niet gewoon al mijn spaargeld over te maken is dat je dan eerst weer als crimineel behandeld wordt (omdat dat van de wet moet) en je allemaal vragen moet gaan beantwoorden om te bewijzen dat je geen terrorist of crimineel bent.
Moet je weer je hele transactie geschiedenis van al je banken verzamelen en overleggen enzo.
Hoe lang is dat geleden?Voggy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:03:
Ik weet niet hoeveel spaargeld jij hebt maar een bedrag van <100k kon ik zo overmaken zonder vragen.
Bij een andere bank kreeg ik vragen ongeveer 3 maanden na het overmaken. Heel onvriendelijk: binnen 7 dagen reageren of rekening geblokkeerd. Het valt allemaal wel te bewijzen, maar het is erg invasief en traumatisch. Het is daarna moeilijk om banken nog te vertrouwen. Elk moment kan je hebben en houden opnieuw in twijfel worden getrokken, bij iedere andere bank opnieuw.
Als ze nu zeggen: je mag maximaal 10k ineens en 25k totaal per jaar overmaken zonder invasieve vragen (ik zeg maar wat), dan is het duidelijk. Maar banken houden hun CDD/KYC/AML regels bewust vaag, en volgens mij willekeurig.
Je snapt toch wel dat banken juist witwassen en dergelijke illegale praktijken willen voorkomen, als je als bank gaat vertellen wanneer je wel en wanneer niet een controle komt zullen criminelen hier gretig gebruik van maken om transacties onder dit minimum te houden om niet gecontroleerd te worden.Sando schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Als ze nu zeggen: je mag maximaal 10k ineens en 25k totaal per jaar overmaken zonder invasieve vragen (ik zeg maar wat), dan is het duidelijk. Maar banken houden hun CDD/KYC/AML regels bewust vaag, en volgens mij willekeurig.
Het is heel sneu dat banken de poortwachter zijn hierop en niet de bevoegde autoriteiten (OM, FIOD etc.) omdat de banken door het krijgen van forse boetes hier extra streng mee zijn en bij het minste of geringste je als verdachte neerzetten tot je je onschuld kan bewijzen. Iets wat volgens de wet juist andersom zou moeten zijn (onschuldig tot het tegendeel bewezen is).
Ook Bunq is een van de banken die met een algoritme bepaalt of je verdachte transacties doet ja of nee en als die wat markeert als verdacht zullen ze je of waarschuwen eerst of meteen blokkeren.
Gezien de recente verhoging van de rente is de hamvraag natuurlijk of bunq de komende dagen ook weer een verhoging aan gaat kondigen. Ik verwacht van wel - meestal lopen ze een paar dagen/weken achter op de buitenlandse banken. Ik ben benieuwd, het begint aardig op te schieten. Iets meer dan een jaar geleden was de spaarrente nog negatief, kijk waar we nu staan.
Voor hoe ik bunq gebruik (om spaargeld op te zetten en er vervolgens niet naar om te kijken) ben ik heel tevreden over ze.
Voor hoe ik bunq gebruik (om spaargeld op te zetten en er vervolgens niet naar om te kijken) ben ik heel tevreden over ze.
Toevallig werkt mijn partner in die functie, inhoudelijk weet ik er natuurlijk niet veel van maar ik verwacht met mijn spaargeld geen bijzondere vragen. Mijn geld komt uit loon en eenvoudig verklaarbaar, zou niet zo spannend mogen zijnSando schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:01:
[...]
Wat mij persoonlijk tegenhoudt om niet gewoon al mijn spaargeld over te maken is dat je dan eerst weer als crimineel behandeld wordt (omdat dat van de wet moet) en je allemaal vragen moet gaan beantwoorden om te bewijzen dat je geen terrorist of crimineel bent.
Maandje geleden ongeveer. Het kan zijn dat de vragen nog komen natuurlijk.Sando schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Hoe lang is dat geleden?
Bij een andere bank kreeg ik vragen ongeveer 3 maanden na het overmaken. Heel onvriendelijk: binnen 7 dagen reageren of rekening geblokkeerd. Het valt allemaal wel te bewijzen, maar het is erg invasief en traumatisch. Het is daarna moeilijk om banken nog te vertrouwen. Elk moment kan je hebben en houden opnieuw in twijfel worden getrokken, bij iedere andere bank opnieuw.
Ik zou geen waarde hechten aan het cijfer van Bunq bij Trustpilot. Bunq heeft in het verleden zijn rating in de appstores op kunstmatige wijze een flinke boost gegeven na het debacle met de V3-app. Op Trustpilot stonden ze ooit net zo laag als de andere Nederlandse banken. Bunq kennende is hier nu vast ook wel weer flink in gemanipuleerd.jojost1 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:58:
[...]
Ach, dat is eigenlijk altijd negatief. De rating is een stuk beter dan die van de Rabobankhttps://nl.trustpilot.com/review/rabobank.nl
Uiteraard snap ik waarom ze het doen, maar je snapt toch wel dat dit systeem van schuldig tot het tegendeel bewezen is echt kwaadmakend is? Als ze straks eens bij jou van al je banken al je tegoeden en al je transactiegegevens, dus al je aankopen, verbanden en relaties in je hele leven (wat in elke andere situatie volgens de AVG nooit zou mogen) opeisen, binnen 7 dagen, of anders wordt je rekening geblokkeerd, dan voel je je een soort van aangerand, en dat nare gevoel blijf je maanden houden.Youtl schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:49:
[...]
Je snapt toch wel dat banken juist witwassen en dergelijke illegale praktijken willen voorkomen
Nee dat ben ik niet met je eens. Er moeten duidelijke grenzen gesteld worden waarbinnen de bevolking mag bewegen met de garantie niet opeens als "schuldig" te worden aangemerkt, die voor alle banken zouden moeten gelden. Het "hier gretig gebruik van maken om transacties onder dit minimum te houden om niet gecontroleerd te worden" - ook wel "Smurfen" of "Structuring" genoemd - is namelijk al expliciet verboden binnen de huidige AML-wetten en bovendien zeer goed met algoritmen te detecteren. Het is helemaal niet nodig om van die strontvervelende vage aanrandingsregels te hanteren. Het is een beetje Amerikaanse politie (altijd escaleren) versus Noorse politie (altijd de-escaleren). Als het allebei werkt, gaan we dan liever uit van het goede of van het kwade? Mijn sterke voorkeur is dat eerste, maar de realiteit is helaas dat laatste.als je als bank gaat vertellen wanneer je wel en wanneer niet een controle komt zullen criminelen hier gretig gebruik van maken om transacties onder dit minimum te houden om niet gecontroleerd te worden.
De regels voor de douane zijn ook duidelijk: Je mag <10k cash meenemen naar je familie. Heb je meer dan dat zonder het aan te geven en zonder goede reden, dan kan het in beslag genomen worden. Het zou net zo idioot zijn als de bankensector als de regels bewust vaag zijn en variëren van vliegveld tot vliegveld waardoor alle passagiers in een soort "iedereen is crimineel" angstcultuur leven en niks meer mee durven te nemen, terwijl het gewoon 100% eerlijk verdiend, driedubbel belast en jouw eigendom is.
Mede daarom dus mijn initiële reactie "wat mij persoonlijk tegenhoudt" om een gratis spaarrekening te openen. Als je al 7 jaar bij Bunq zit, dan weet het algoritme of de afdeling compliance wat je inkomsten- en uitgavenpatroon zijn, en dan denken ze misschien "50k spaargeld voor Youtl dat klinkt wel aannemelijk". Maar als je van een andere bank komt en ze weten nog niks van je, dan moeten ze je van de wet eerst steekproefgewijs als crimineel behandelen. En dat weerhoud me. Naar de douane durf ik best te gaan met <10k, want de regels zijn voor iedereen duidelijk, het zelfde, en onwillekeurig. Maar naar een andere bank? Geen idee waar zij de lat leggen. Vanaf 15k 10k moeten ze het in ieder geval verplicht melden aan het "mogelijke criminelen"-register (FIU) en kunnen zij zelf op hun Customer Due Diligence worden aangesproken door de toezichthouder, dus beter dat ze jou even tegen je zin in verregaande en invasieve afgifte van privégegevens afdwingen door je bezit te gijzelen. Immers, als hun algoritme nog niks van je weet, dan moeten ze toch kunnen verantwoorden waarom ze jouw transactie van 15k 10k niet hebben geblokkeerd.Ook Bunq is een van de banken die met een algoritme bepaalt of je verdachte transacties doet ja of nee en als die wat markeert als verdacht zullen ze je of waarschuwen eerst of meteen blokkeren.
edit:
TL;DR: Ik hou mijn geld lekker bij de bank waar ik al aangemerkt ben als "geen crimineel", maar ik vind het wel erg jammer dat ze geen rente hebben. Als "geld verplaatsen" vanaf 15k 10k niet zo'n criminele handeling was, dan zou ik met mijn spaargeld overstappen naar Bunq of eerst OpenBank (6 maanden 2,50% rente) en daarna Bunq.
[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 09-05-2023 12:55 ]
Volgens mij is het gelukt om een en/of spaarrekening te openen en een persoonlijke spaarrekening binnen het gratis abonnement Easy Savings. Volgens de voorwaarden moet dit ook kunnen:Lekkerboeie86 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:13:
Nou het lijkt hier allemaal te werken. Duurde wel 24 uur voor de verificatie rond was. Ik heb nu 1 en/of spaarrekening met partner en 1 spaarrekening van mezelf. Ik blijf voor dagelijks gebruik liever bij ING. Maar hier kan ik mooi wat spaargeld kwijt en wat rente ontvangen die ik bij ING nauwelijks krijg.
What are the benefits of Easy Savings?
🎉No monthly costs
💸 1 Personal Savings Account
👯♀️ 1 Joint Savings Account
💲 MassInterest [annual interest of 1.56% (2.01% for Dutch users 🇳🇱)
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren na de Trial.. Heb liever een rekening van een abonnement dan een sluiting van een rekening waar mn geld staat. Hoe werkt dit in de praktijk?
Aangezien de meeste banken geen nieuwe verenigingen (onze VvE is een vereniging, niet een VvE) willen als klant vanwege wet witwassen, bij Bunq terecht gekomen. Openen van account ging snel maar nu een maand verder en nog steeds niet door de papiermolen heen. Elke x dagen komt er een nieuw verzoek om iets in te leveren en soms met een link naar een document waar ik geen toegang toe heb. Reageren op vragen duurt ook dagen en dit begint aardig te frustreren. Helaas weinig alternatieven dus moet maar even doorbijten.
Persoonlijk ook een rekening bij Bunq en dat ging allemaal soepel en is binnenkort mijn primare bank (nu ING).
Persoonlijk ook een rekening bij Bunq en dat ging allemaal soepel en is binnenkort mijn primare bank (nu ING).
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Wat heeft jou doen overtuigen om over te gaan stappen van ING naar Bunq, als ik vragen mag?Uberprutser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:20:
Aangezien de meeste banken geen nieuwe verenigingen (onze VvE is een vereniging, niet een VvE) willen als klant vanwege wet witwassen, bij Bunq terecht gekomen. Openen van account ging snel maar nu een maand verder en nog steeds niet door de papiermolen heen. Elke x dagen komt er een nieuw verzoek om iets in te leveren en soms met een link naar een document waar ik geen toegang toe heb. Reageren op vragen duurt ook dagen en dit begint aardig te frustreren. Helaas weinig alternatieven dus moet maar even doorbijten.
En ga je Bunq gebruiken, of gebruik je al, als gezamenlijk account?
Gisteravond laat ging het inloggen opeens goed mis. Moest constant opnieuw fingerprint/pin invullen, na een tijdje werd ik opeens helemaal uitgelogd. Vervolgens weer ingelogd, werd m'n telefoon als nieuw device geregistreerd en nu laden mijn rekeningoverzichten niet meer. Ik kan m'n bij- en afschrijvingen dus niet meer zien. Hebben meer mensen hier last van?
Op dit moment heb ik iig geen issues.Louw Post schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:00:
Gisteravond laat ging het inloggen opeens goed mis. Moest constant opnieuw fingerprint/pin invullen, na een tijdje werd ik opeens helemaal uitgelogd. Vervolgens weer ingelogd, werd m'n telefoon als nieuw device geregistreerd en nu laden mijn rekeningoverzichten niet meer. Ik kan m'n bij- en afschrijvingen dus niet meer zien. Hebben meer mensen hier last van?
Dankje! Heb na je reactie de app even opnieuw geïnstalleerd en nu is het weer goed.
Hoe heb je de app/telefoon dan weer opnieuw geregistreerd? Gaat dan dan via de website?Louw Post schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:49:
[...]
Dankje! Heb na je reactie de app even opnieuw geïnstalleerd en nu is het weer goed.
Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"