Dat is deze kast. Gaat dus helaas niet passen met maar 270mm diepte.Beaves schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:43:
[...]
Mag ik vragen welke patchkast je hebt? Ik heb niet heel veel ruimte in mijn meterkast (maar 270mm ruimte in de diepte) en deze lijkt wellicht klein genoeg.
Bedankt voor de bronnen/links! Was hier zelf ook al een tijdje naar op zoek maar als je de juiste jargon niet kent is het soms lastig vinden.alexwel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 01:04:
[...]
In dit geval zijn draadgoten wellicht een betere keus, hier heb je ook veel verschillende soorten afmetingen in, dus dan kan je diegene passen die het beste is voor jouw situatie.
Kijk bijv naar:
https://www.elektrobode.n...1&product_class=6#sidebar
De beugels die je nodig hebt om ze onder een bureau te monteren zijn: https://www.elektramat.nl/legrand-341164/
Ook hier heb je verschillende afmetingen in, let er op dat je de goede neemt welke (ongeveer) overeenkomt met de breedte van de goot. Hoeft niet helemaal precies, je kan ze nog een beetje bij buigen.
Diegene die ik heb gebruikt in de foto's die ik eerder heb gepost is de CM000091 van Legrand, afmetingen 54x200x3000 (HxBxL).
Deze heeft ongeveer de hoogte van een gemiddelde voedingsadapter (wat ook te zien is op een van de foto's). Maar zoals ik al aangaf, je kan ze in verschillende afmetingen krijgen, dus ook die wat hoger zijn, mocht dat nodig zijn.
Voor sommige zijn er ook deksels, mocht je daar voorkeur aan geven:
[Afbeelding]
Ik denk overigens dat ze ook een stuk steviger zijn dan die van de Ikea, al heb ik die van de Ikea nog nooit in het echt gezien.
En tip: Ga niet bij een leverancier vragen wat je precies nodig hebt om ze onder een bureau te monteren, aangezien ze je waarschijnlijk niet gaan snappen (weet ik uit ervaring)
Draadgoten zijn ook niet voor dat doel gemaakt, en worden meer in industriële toepassingen gebruikt. De beugels die je gebruikt om ze op te hangen, worden normaliter gebruikt om de draadgoten aan draadeinden te bevestigen.
Klopt, het was voor mij destijds ook zoeken naar wat ik precies nodig had daarvoor. Ik kwam op het idee na aanleiding van een foto welke een IT bedrijf op zijn website had staan.thomasv schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:05:
[...]
Bedankt voor de bronnen/links! Was hier zelf ook al een tijdje naar op zoek maar als je de juiste jargon niet kent is het soms lastig vinden.
Groothandel (TU) snapte ook niet echt wat ik wilde, gezien het niet gebruikelijk is om het zo te gebruiken, dus die konden mij er ook niet mee verder helpen.
Gelukkig hebben we dan elkaar als Tweakers nogalexwel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:26:
[...]
Klopt, het was voor mij destijds ook zoeken naar wat ik precies nodig had daarvoor. Ik kwam op het idee na aanleiding van een foto welke een IT bedrijf op zijn website had staan.
Groothandel (TU) snapte ook niet echt wat ik wilde, gezien het niet gebruikelijk is om het zo te gebruiken, dus die konden mij er ook niet mee verder helpen.
Even een sanity check, als ik bij Sandervunderink een Belden 7965E kabel aanschaf kan ik dan de connectors die hij ook verkoopt er op klemmen? Ik wil namelijk AC in-wall's gaan monteren en die hebben uiteraard een connector nodig.
De reden dat ik twijfel is of de connectors geschikt zijn voor AWG23, op diverse andere sites wordt er soms expliciet duidelijk gemaakt waarvoor welke connector geschikt is bijv. AWG24-26. Hierdoor ben ik bang dat ik connectors heb die niet passen op de kabel.
De reden dat ik twijfel is of de connectors geschikt zijn voor AWG23, op diverse andere sites wordt er soms expliciet duidelijk gemaakt waarvoor welke connector geschikt is bijv. AWG24-26. Hierdoor ben ik bang dat ik connectors heb die niet passen op de kabel.
Ja, die passenMiki schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:49:
Even een sanity check, als ik bij Sandervunderink een Belden 7965E kabel aanschaf kan ik dan de connectors die hij ook verkoopt er op klemmen? Ik wil namelijk AC in-wall's gaan monteren en die hebben uiteraard een connector nodig.
Thx, dan kan ik straks op de bestelknop drukken
Ik ben trouwens al begonnen met voorbereidingen in de meterkast:
:strip_exif()/f/image/wTl4P8r9rOycKYp0e8zNAaWP.jpg?f=fotoalbum_small)
Wat je ziet:
- Een Digitus 8prt patch panel
- Een TP-Link SG108PE switch
- Philips hue
- Fritzbox 5490
- Hama stekkerdoos met haakse contacten
- Belden 7965E trekken ipv huidige kabels
- Raspberry Pi 3B monteren aan de wand, specifieke case besteld.
- Aarding patch panel monteren op geleide rail.
- Ubiquiti AC In-wall, 3 stuks plaatsen
Welke case heb je hier voor besteld? Ik ben ook op zoek naar Raspberry Pi case oplossing..Miki schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:20:
[...]
• Raspberry Pi 3B monteren aan de wand, specifieke case besteld.
Ik heb zelf dit gevonden: https://www.thingiverse.com/thing:4125055. Alleen ik weet niemand met een 3D printer.
Deze: https://a.aliexpress.com/_BPfv7WXieoxer schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:01:
[...]
Welke case heb je hier voor besteld? Ik ben ook op zoek naar Raspberry Pi case oplossing..
Ik heb zelf dit gevonden: https://www.thingiverse.com/thing:4125055. Alleen ik weet niemand met een 3D printer.
[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 14-06-2020 15:14 ]
Die connectoren zijn echt een RAMP om te monteren! NIET BESTELLEN!!!Miki schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:49:
Ik heb destijds 100 stuks besteld dus nou zit ik ermee, maar die krengen zijn echt niet fijn om mee te werken!

NICE!
Ik heb deze behuizing : https://www.banggood.com/...odel-Bplus-p-1322542.html
En dan aan de muur d.m.v. zoiets : https://nl.aliexpress.com/item/32738040469.html
Maar dan gewoon bij de lokale DIY zaak gekocht!
Maar die behuizing lijkt me de betere alles-in-één oplossing!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Wat is dan het probleem bij deze connectoren?[b][
Die connectoren zijn echt een RAMP om te monteren! NIET BESTELLEN!!!
Ziet eruit als een standaard RJ-45 connector, ik vind ze alleen wat aan de dure kant (maar het is lang geleden dat ik mijn huidige connecters gekocht heb).
Ze werken dan ook wel gewoon, maar de draadjes op hun plek krijgen is een flinke uitdaging vergeleken met de gemiddelde CAT5E connector die ik tot nu toe heb gebruikt, omdat de draadjes niet naast elkaar liggen maar ook op elkaar en de sleuven daarvoor eigenlijk te diep beginnen ben je er echt effe mee aan het klooien!Dronium schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:15:
Wat is dan het probleem bij deze connectoren?
Ziet eruit als een standaard RJ-45 connector, ik vind ze alleen wat aan de dure kant (maar het is lang geleden dat ik mijn huidige connecters gekocht heb).
Zie :

Nogmaals : Het is wel te doen, maar ik heb het idee dat er betere connectoren tekoop moeten zijn!
Desnoods die eene variant waarvoor je een veel duurdere tang nodig hebt :
- https://www.sandervunderi...rs-met-kabeldoorvoer.html
Dat is echt een besparing die ik niet had moeten maken!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
OK, duidelijk verhaal.
Mijn UTP-tang (RJ-45 en RJ-11) koste (héél lang geleden) nog iets meer als fl 300,-
Maar euh € 35,- is (voor mij) niet bepaald de categorie veel duurder.nero355 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:30:
[...]
Mijn UTP-tang (RJ-45 en RJ-11) koste (héél lang geleden) nog iets meer als fl 300,-
[ Voor 4% gewijzigd door Dronium op 14-06-2020 17:53 ]
Hmm passen die connectoren wel? Ik had deze oplossing ook op het oog alleen vanwege de specs afgeslagen. Op de site van netwerkwinkel.com is dezelfde tang de helft goedkoper en staat er bij de connectoren geschikt voor AWG24-26. De Belden 7965E is AWG23 als ik het juist heb. Dus dat gaat hem niet worden of mis ik watnero355 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:30:
[...]
Ze werken dan ook wel gewoon, maar de draadjes op hun plek krijgen is een flinke uitdaging vergeleken met de gemiddelde CAT5E connector die ik tot nu toe heb gebruikt, omdat de draadjes niet naast elkaar liggen maar ook op elkaar en de sleuven daarvoor eigenlijk te diep beginnen ben je er echt effe mee aan het klooien!
Zie : [Afbeelding]
Nogmaals : Het is wel te doen, maar ik heb het idee dat er betere connectoren tekoop moeten zijn!
Dat is echt een besparing die ik niet had moeten maken!
Linkje:
https://www.netwerkwinkel...stuks-MP0027-p_35146.html
Dat gaat hem dan niet worden inderdaad en moet je op zoek naar een andere connectorMiki schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:13:
Hmm passen die connectoren wel? Ik had deze oplossing ook op het oog alleen vanwege de specs afgeslagen. Op de site van netwerkwinkel.com is dezelfde tang de helft goedkoper en staat er bij de connectoren geschikt voor AWG24-26. De Belden 7965E is AWG23 als ik het juist heb. Dus dat gaat hem niet worden of mis ik wat
Linkje:
https://www.netwerkwinkel...stuks-MP0027-p_35146.html
Baas boven baas hé!Dronium schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:52:
Maar euh € 35,- is (voor mij) niet bepaald de categorie veel duurder.
Ik ben cheapass spullen gewend die voor mij goed genoeg zijn
Ik heb ze recent bij Fs.com besteld, waar ik ook al langere tijd patchkabels bestel. Ik heb ze alleen nog niet binnen, komen wel binnenkort als het goed is. Ze hadden ze helaas niet in Duitsland liggen.
https://www.fs.com/de-en/products/76450.html
Ik kan het wel even laten weten of ze goed zijn, zodra ik ze binnen heb.
https://www.fs.com/de-en/products/76450.html
Ik kan het wel even laten weten of ze goed zijn, zodra ik ze binnen heb.
Als iedereen nu eens easyrj45 (of ez-rj45) gaat gebruiken worden die vast goedkoper. Ik heb er inmiddels een kleine 1000 van ‘verwerkt’ en wil nooit meer wat anders. Sterker nog de voorraad normale rj45’s heb ik weg gegeven.nero355 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:45:
[...]
Dat gaat hem dan niet worden inderdaad en moet je op zoek naar een andere connector
[...]
Baas boven baas hé!
Ik ben cheapass spullen gewend die voor mij goed genoeg zijn
Ik heb ze wel liggen, inclusief tang, maar eigenlijk nog nooit gebruikt aangezien ik er wisselende verhalen over hoor. Zo wordt er bijv,. gezegd dat de uiteinden contact kunnen maken aan het eind van de connector en mogelijke corrosieBMW_Gizzmo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:03:
[...]
Als iedereen nu eens easyrj45 (of ez-rj45) gaat gebruiken worden die vast goedkoper. Ik heb er inmiddels een kleine 1000 van ‘verwerkt’ en wil nooit meer wat anders. Sterker nog de voorraad normale rj45’s heb ik weg gegeven.
Hmm ja, het is dan wel even goed opletten welke je besteld icm met betreffende installatie kabel. Alleen deze passen op de Belden 7965E.BMW_Gizzmo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:03:
[...]
Als iedereen nu eens easyrj45 (of ez-rj45) gaat gebruiken worden die vast goedkoper. Ik heb er inmiddels een kleine 1000 van ‘verwerkt’ en wil nooit meer wat anders. Sterker nog de voorraad normale rj45’s heb ik weg gegeven.
Ik denk zelf als ik niets beters tegen kom, voor deze ga. Niet de goedkoopste maar voldoende voor mijn doeleinde, moet tenslotte maar 3 AC In-wall's aansluiten
Gebruik al 20 jaar normale utp stekkers. 1 x die doorsteek en geleide huls dingen gebruikt maar sorry echt de grootste bende.BMW_Gizzmo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:03:
[...]
Zal een persoonlijke voorkeur zijn wat je het beste bevalt maar na meer dan 10k gewone normale utp stekkers zal ik nooit meer naar die ondingen omkijken. En heb mijn collega's er ook nooit mee zien rondlopen.
Voor iemand die het niet vaak doet kan het handig zijn want je hoeft wat minder met draadjes te klooien. Voor de rest links laten liggen die dingen.
Maar zoals ik al zij zal een persoonlijke voorkeur zijn.
Zoiezo met dikker spul zoals awg23 zal ik eerder een keystone pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 14-06-2020 20:07 ]
Waarom is het een bende? Puur uit interesse.Jan-man schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:06:
[...]
Gebruik al 20 jaar normale utp stekkers. 1 x die doorsteek en geleide huls dingen gebruikt maar sorry echt de grootste bende.
Zal een persoonlijke voorkeur zijn wat je het beste bevalt maar na meer dan 10k gewone normale utp stekkers zal ik nooit meer naar die ondingen omkijken. En heb mijn collega's er ook nooit mee zien rondlopen.
Voor iemand die het niet vaak doet kan het handig zijn want je hoeft wat minder met draadjes te klooien. Voor de rest links laten liggen die dingen.
Maar zoals ik al zij zal een persoonlijke voorkeur zijn.
Zoiezo met dikker spul zoals awg23 zal ik eerder een keystone pakken.
Ik ben ook wel nieuwsgierig, heb net een zak doorsteekconnectoren besteld

Waarom ik het rotzooi vind ?
Als je kleinere diameter utp hebt blijven de draden totaal niet op hun plek zitten waardoor de pen geen of slecht contact maakt.
Koper van de kabels ligt na afsnijden open en blood wat kans op sluiting vergroot.
Wanneer je geen goede tang gebruikt loop je de kans dat het laatste stukje draad ontdaan wordt van zijn mantel ipv recht afgesneden wordt. Het is maar 1 mm ofzo maar de 2e ader kan met gemak sluiting maken zo.
Nog te zwijgen over het 'hulpstukje' die je bij sommige leveranciers erbij krijgt wat 9 van de 10 keer niet lekker de stekker in gaat. Waardoor je of opnieuw moet beginnen of het met een schroevendraaier op zijn plek moet zetten.
Zijn over algemeen duurder als normale utp stekkers en leveren geen voordelen op.
Daarnaast zoals ik al zij awg23 pak ik alleen uit noodzaak een utp stekker anders alleen keystone's. En gewone utp stekkers heb je ook voor cat6 kabels.
Als je kleinere diameter utp hebt blijven de draden totaal niet op hun plek zitten waardoor de pen geen of slecht contact maakt.
Koper van de kabels ligt na afsnijden open en blood wat kans op sluiting vergroot.
Wanneer je geen goede tang gebruikt loop je de kans dat het laatste stukje draad ontdaan wordt van zijn mantel ipv recht afgesneden wordt. Het is maar 1 mm ofzo maar de 2e ader kan met gemak sluiting maken zo.
Nog te zwijgen over het 'hulpstukje' die je bij sommige leveranciers erbij krijgt wat 9 van de 10 keer niet lekker de stekker in gaat. Waardoor je of opnieuw moet beginnen of het met een schroevendraaier op zijn plek moet zetten.
Zijn over algemeen duurder als normale utp stekkers en leveren geen voordelen op.
Daarnaast zoals ik al zij awg23 pak ik alleen uit noodzaak een utp stekker anders alleen keystone's. En gewone utp stekkers heb je ook voor cat6 kabels.
[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 14-06-2020 23:01 ]
@Xieoxer @Miki @nero355
Was toevallig even aan het scrollen door dit topic.
Mocht je een behuizing zoeken die je kan ophangen en graag wat sneller in huis kan hebben;
https://www.reichelt.nl/b....html?&trstct=pos_9&nbc=1
Betaal je iets meer maar heb je wel veel sneller in huis.
Is er trouwens hier iemand die wat advies kan geven bij het trekken van 2 netwerk kabels in een loze leiding die in de muur eindigd op zolder?
(waarschijnlijk beschadigde leiding?)
Gewoon maar boren waar ik de trekveer in de muur hoor?
Lang verhaal kort;
Net verhuisd en wil graag kabels naar zolder.
Enige optie is via de meter kast en ik heb daar 1 loze leiding waarvan de woning bouw niet weet waar hij eindigd.
Ik heb er een trekveer in gedaan en hij komt tot de zolder waar niks zit op die muur.
Mocht je een behuizing zoeken die je kan ophangen en graag wat sneller in huis kan hebben;
Is er trouwens hier iemand die wat advies kan geven bij het trekken van 2 netwerk kabels in een loze leiding die in de muur eindigd op zolder?
Lang verhaal kort;
Enige optie is via de meter kast en ik heb daar 1 loze leiding waarvan de woning bouw niet weet waar hij eindigd.
Ik heb er een trekveer in gedaan en hij komt tot de zolder waar niks zit op die muur.
[ Voor 18% gewijzigd door Lappieboy op 14-06-2020 23:01 ]
Truth is, the game was rigged from the start.
Optie 1 naar de buren en kijken waar hij daar zit. Opmeten en bij jou aftekenen. 9 van de 10 keer zit je dan heel erg in de richting.Lappieboy schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:58:
@Xieoxer @Miki @nero355
Lang verhaal kort;
Optie 2 een GOEDE muur scanner kopen. Eerst meten zonder trekveer daarna meten met trekveer.
Optie 3 stofzuiger erop zetten beneden dan hoor je hem.boven fluiten en dan goed zoeken waar ie uitkomt.
Optie 4 zon zware magneet gebruiken Icm metalen trekveer. Vaak liggen die buizen maar een paar mm achter de stuclaag. Als je dan over de muur heengaat hoor je hem tegen de wand slaan als je beet hebt
Optie 5 op de gok gaten boren. Doe dit wel zonder de vrouw erbij want de kans dat je 10 plus gaten straks in de muur hebt is relatief groot
Gaat op zolder om de kale spouwmuur.Jan-man schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:08:
[...]
Optie 1 naar de buren en kijken waar hij daar zit. Opmeten en bij jou aftekenen. 9 van de 10 keer zit je dan heel erg in de richting.
Optie 2 een GOEDE muur scanner kopen. Eerst meten zonder trekveer daarna meten met trekveer.
Optie 3 stofzuiger erop zetten beneden dan hoor je hem.boven fluiten en dan goed zoeken waar ie uitkomt.
Optie 4 zon zware magneet gebruiken Icm metalen trekveer. Vaak liggen die buizen maar een paar mm achter de stuclaag. Als je dan over de muur heengaat hoor je hem tegen de wand slaan als je beet hebt![]()
Optie 5 op de gok gaten boren. Doe dit wel zonder de vrouw erbij want de kans dat je 10 plus gaten straks in de muur hebt is relatief groot.
Zijn holle blokken en er is ook niks afgemonteerd of dicht gestreken.
De trekveer zit dus (waarschijnlijk) letterlijk in het niks.
Met de stofzuiger ga ik waarschijnlijkheid dus niks bereiken.
Heb ook nergens afgedekte contact punten, is een oudere huurwoning waar alles in gebruik is.
Met z'n goede leidingzoeker moet ik de trekveer dus wel kunnen lokaliseren? Als ik niet 30x wil boren?
Bedankt voor de input in ieder geval!
Truth is, the game was rigged from the start.
Eerst even de geschiedenis. Grappig om te zien dat veel dingen niet zijn verplaatst 

Het grote overzicht. Een plafond gemaakt, en een extra plankje voor meer spul.

Het 'meer spul' is omdat ik een gebruikte Unifi AP-AC-Pro kon kopen, en dat ding heeft dus PoE nodig. PoE switchje er bij gehangen. En gelijk een flinke lamp aan het plafonnetje (Ikea SLAGSIDA keukenlamp omdat ik wat meer licht wilde. Lamp is niet zichtbaar, zit boven het kozijn van de deur.

Qua bekabeling zit het niet al te netjes. Het was een beetje schipperen tussen de switch goed ophangen, voldoende ventilatie, en de kabels niet te veel klem zetten. En als je een labelwriter hebt ga je die ook gebruiken

Aan de rechterkant niet veel veranderd. Ieder kabeltje wat het appartement in gaat voorzien van een labeltje.

Disco
(heb voor de gelegenheid al het bedrade spul in huis aangezet)

Ik had gehoopt dat de bewogen foto wazig genoeg zou zijn, maar ik kon de wachtwoorden nog lezen
To Do:
* Het 25cm kabeltje van de grote switch naar de PoE switch vervangen door een 50cm, hierdoor kan de PoE iets naar beneden voor minder klem zittende kabels
* De 16 poort switch vervangen door een 24-poort switch.
* Het lege plankje nog vullen. Ik heb nog een routertje (pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG), Raspberry Pi voor een PiHole en een Youless energiemonitoring op de wensenlijst staan.
* Mijn zakje RJ45 dustcovers weer vinden/nieuwe kopen. Wil het wel netjes hebben, en eigenlijk rode op de PoE switch

Resistor schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 18:40:
Het netwerk in de meterkast van mijn 3-kamer appartementje.
[Afbeelding]
(rookmelder) 16-poorts switch, grijze draden gaan naar patchpanel, rode draad gaat naar router via de stekkerdoos met overspanningsbeveiliging eigenlijk compleet nutteloos, want ik heb glasvezel, maar ik had die stekkerdoos al toen ik mijn appartement kocht, 2 groene gaan naar NAS. 12-poorts patchpanel, 2 netwerkkabels naar de woonkamer, 2 naar de 'grote' slaapkamer, en 4 naar de 'kleine' slaapkamer, de 3 overige draden zijn gelijk meegetrokken naar de COAX aansluitingen in de kamers, maar daar niet aangesloten. Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, meterkast en dat witte geval is de antenneversterker/splitter.
Ik kan eigenlijk ook wel zo'n bedradingskoker gebruiken aan de linkerkant, goed idee, kan ik in mijn vakantie achteraan gaan(nu hangt het met klittenband aan elkaar)
[Afbeelding]
En de wat minder interessante helft van de meterkast, glasvezelmeuk, schappen met los spul en de NAS. Wat net niet op de foto staat is een 5-voudig stekkerblok waarvan iedere contactdoos met een eigen schakelaar uit te schakelen is, ik kan de diverse acculaders individueel in- en uitschakelen.
Netwerkbekabeling in het appartement is gelijk maar alles overkill CAT6 STP gedaan, voor die paar Euro meer ga ik niet moeilijk lopen doen. (en de patchkabels en de rest van het materiaal overal zijn natuurlijk ook CAT6)
Een tijdje later, een paar dingetjes er bij.Resistor schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:39:
Paar kleine veranderingen in mijn netwerk gedaan. Cat6 patchkabels vervangen door Cat6a, gewoon, omdat het kan(en een paar kabeltjes er bij, en een extra switch)
Het ene model Gb switch vervangen door een ander model, omdat die iets kleiner is (qua hoogte)
Ik heb Ziggo via de COAX opgezegd, en ga nu alles via de glasvezel doen. Toen ik mijn appartement betrok heb ik de COAX kabels naar de kamers vervangen door een COAX + een Cat6 netwerkkabel door het zelfde pijpje 'voor het geval dat'. Dat geval is nu gekomen, en ik ga binnenkort de 'enkel COAX' doosjes vervangen door een 'COAX + STP' combidoosje, maar ik heb nu ook in de meterkast alles alvast aangesloten.
[Afbeelding]
Het gedeelte wat niet te zien is: glasvezelmodem, van daaruit een oranje kabelje van 25cm naar de Experiabox (V8), geen extra router.
Vanaf de Experiabox gaat er een rode kabel naar de stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Dat ding had ik al langer, die heeft een netwerkaansluiting, en die gebruik ik dan ook. Glasvezel -> modem -> EB -> stekkerdoos, eigenlijk compleet nutteloos omdat er geen telefoonlijn is waar de bliksem in kan slaanIk heb geen idee wat zo'n APC stekkerdoos eigenlijk voor netwerk aan kan, maar met 100Mb gaat het goed.
Vanaf de stekkerdoos gaat er een 50cm Cat6 (foutje met bestellen, dacht dat 25cm genoeg was, nu is het dus 50cm van het 'foute' type met een lusje) naar de switch, een 16-poorts D-Link (unmanaged), en van de switch gaan er 8 grijze patchkabels (50cm) naar het patchpanel, 12-poorts Cat6, en van daaruit Cat6 S-FTP naar de kamers, 8 stuks. En 4 paarse naar een NAS die weer onderin staat, met maar 2 netwerkpoorten(maar misschien dat er ooit nog een 4-poorts model komt, dan heb ik in ieder geval genoeg kabels in de zelfde kleur)
Poort 2 van de Experiabox heeft een groene kabel gekregen, en die gaat nu naar een 5-ports D-Link switchje, die het weer verdeelt over 3 andere groene kabels, nu van 1m, die naar het patchpaneel gaan, waarna de kabels samen met de COAX naar de kamers gaat.
Niet de allernetste afwerking, wel overal klittenband (behalve op het patchpanel, daar zitten de kabels met tie-wraps gefixeerd), maar het werkt. Antenneversterker zit er ook nog, die laat ik verder zitten, is alleen de stekker van uit de stekkerdoos getrokken. COAX kabel gaat na binnenkomst ook eerst door de overspanningsbeveiliging. Is bij de AOP ook losgetrokken.
Kleurcodes kabel:
* 'Ongerouterd' verkeer, glasvezelkabel, kabel tussen modem en EB: oranje
* 'Netwerk van router naar switch', rood, inclusief tussenstap
* 'Verticale bekabeling netwerk' (omhoog de pijpjes in, omlaag naar de dozen) grijs
* Kabels naar de NAS: paars
* Bekabeling naar televisies: groen, net als de COAX kabels die de huizen in gaan.
Ronde witte ding is trouwens een rookmeldertje.

Het 'meer spul' is omdat ik een gebruikte Unifi AP-AC-Pro kon kopen, en dat ding heeft dus PoE nodig. PoE switchje er bij gehangen. En gelijk een flinke lamp aan het plafonnetje (Ikea SLAGSIDA keukenlamp omdat ik wat meer licht wilde. Lamp is niet zichtbaar, zit boven het kozijn van de deur.

Qua bekabeling zit het niet al te netjes. Het was een beetje schipperen tussen de switch goed ophangen, voldoende ventilatie, en de kabels niet te veel klem zetten. En als je een labelwriter hebt ga je die ook gebruiken

Aan de rechterkant niet veel veranderd. Ieder kabeltje wat het appartement in gaat voorzien van een labeltje.

Disco

Ik had gehoopt dat de bewogen foto wazig genoeg zou zijn, maar ik kon de wachtwoorden nog lezen

To Do:
* Het 25cm kabeltje van de grote switch naar de PoE switch vervangen door een 50cm, hierdoor kan de PoE iets naar beneden voor minder klem zittende kabels
* Het lege plankje nog vullen. Ik heb nog een routertje (pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG), Raspberry Pi voor een PiHole en een Youless energiemonitoring op de wensenlijst staan.
* Mijn zakje RJ45 dustcovers weer vinden/nieuwe kopen. Wil het wel netjes hebben, en eigenlijk rode op de PoE switch
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Geweldig! Mooi om te zien hoe je er steeds weer een extra schuin plankje bijplaatst om ruimte te creëren! Iedere setup brengt meer ideeen met zich mee voor het aanleggen/afwerken van een LAN in ons volgende huis eind dit jaar, heb er nu al zin in!Resistor schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:56:
Eerst even de geschiedenis. Grappig om te zien dat veel dingen niet zijn verplaatst
[...]
[...]
Een tijdje later, een paar dingetjes er bij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Disco(heb voor de gelegenheid al het bedrade spul in huis aangezet)
[Afbeelding]
To Do:
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Hi folks. Hopelijk zit ik hier in het goede topic. De vraag kan onervaren overkomen. Dat klopt ook, ik heb onderstaande nog niet eerder gedaan (en daarnaast weinig ervaring met netwerken. Waar begin ik aan...).
Recent de sleutel ontvangen van ons nieuwe huis en daardoor ben ik bezig om een netwerkje aan te leggen. 22 juni krijg ik glasvezel van T-Mobile.
In de meterkast heb ik een patch paneel. Deze gaat naar 5 verschillende plekken in het huis. Aan de 5 wanden monteer ik een LSA aansluiting voor één RJ45 poort (cat6a). Ik krijg niet twee kabels door de buizen dus vandaar dat het bij één blijft.
Nu loop ik een beetje vast op de apparatuur die ik daarna nodig ben. Ik weet dat ik in ieder geval een switch nodig ben in de meterkast.
In mijn hoofd heb ik;
De meterkast: glasvezel > apparaat provider? > switch > patch paneel
Willekeurige kamer: wandcontactdoos > switch > accesspoint? en overige apparatuur
Mis ik iets in bovenstaande denkwijze?
Daarnaast heb ik veel gelezen over ubiquiti. Dat spreekt mij wel aan maar een systeem met bijvoorbeeld TP-Link vind ik ook prima. Misschien heeft iemand dergelijke setup en zou mij aan kunnen geven wat ik nodig ben qua apparatuur.
Alvast bedankt voor jullie tijd,
Edwin
Recent de sleutel ontvangen van ons nieuwe huis en daardoor ben ik bezig om een netwerkje aan te leggen. 22 juni krijg ik glasvezel van T-Mobile.
In de meterkast heb ik een patch paneel. Deze gaat naar 5 verschillende plekken in het huis. Aan de 5 wanden monteer ik een LSA aansluiting voor één RJ45 poort (cat6a). Ik krijg niet twee kabels door de buizen dus vandaar dat het bij één blijft.
Nu loop ik een beetje vast op de apparatuur die ik daarna nodig ben. Ik weet dat ik in ieder geval een switch nodig ben in de meterkast.
In mijn hoofd heb ik;
De meterkast: glasvezel > apparaat provider? > switch > patch paneel
Willekeurige kamer: wandcontactdoos > switch > accesspoint? en overige apparatuur
Mis ik iets in bovenstaande denkwijze?
Daarnaast heb ik veel gelezen over ubiquiti. Dat spreekt mij wel aan maar een systeem met bijvoorbeeld TP-Link vind ik ook prima. Misschien heeft iemand dergelijke setup en zou mij aan kunnen geven wat ik nodig ben qua apparatuur.
Alvast bedankt voor jullie tijd,
Edwin
Geen idee hoe groot je meterkast is?Causs schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:23:
Hi folks. Hopelijk zit ik hier in het goede topic. De vraag kan onervaren overkomen. Dat klopt ook, ik heb onderstaande nog niet eerder gedaan (en daarnaast weinig ervaring met netwerken. Waar begin ik aan...).
Knip de rest....
Gaat je tv via coax of utp?
Daarnaast krijgt maar 1 kabel erdoor zeg je. Heb je extreem dikke utp kabel of heb je mini pvc buizen? Gebruik je wel een trekveer of zit er een coaxkabel in?
Apparatuur. Beetje persoonlijk. Ik zelf ben niet kapot van ubiquiti (voelt een beetje de Apple van de netwerken). Zelf een 24 poorts managed HP switch en tp link met controller voor de wifi en Fritzbox van de provider.
Los in de meterkast of op plankjes of een mooie patchkast. Keuze is reuze.
Zie wat voorgaande pagina's voor wat inspiratie, recent mijn nieuwste setup gepost.
Ik zie je dat meerdere switchen wilt gebruiken. Geen idee als TV en Data samen komen bij Tweak kan dit niet. Zie hier mooi schema:
https://blog.tweak.nl/thuisnetwerk/sparql-box-aansluiten/
[ Voor 9% gewijzigd door RobbyTown op 17-06-2020 13:26 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zie aan de installatie box van T-Mobile dat de TV via utp zal gaan.RobbyTown schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:19:
[...]
Geen idee hoe groot je meterkast is?
Gaat je tv via coax of utp?
Daarnaast krijgt maar 1 kabel erdoor zeg je. Heb je extreem dikke utp kabel of heb je mini pvc buizen? Gebruik je wel een trekveer of zit er een coaxkabel in?
Apparatuur. Beetje persoonlijk. Ik zelf ben niet kapot van ubiquiti (voelt een beetje de Apple van de netwerken). Zelf een 24 poorts managed HP switch en tp link met controller voor de wifi en Fritzbox van de provider.
Los in de meterkast of op plankjes of een mooie patchkast. Keuze is reuze.
Zie wat voorgaande pagina's voor wat inspiratie, recent mijn nieuwste setup gepost.
Ik zie je dat meerdere switchen wilt gebruiken. Geen idee als TV en Data samen komen bij Tweak kan dit niet. Zie hier mooi schema:
https://blog.tweak.nl/thuisnetwerk/sparql-box-aansluiten/
De buizen lijken mini. Wel heb ik een stugge kabel met extra bescherming om de draadjes. Ik gebruik een trekveer en bij een aantal buizen heb ik de telefoonlijn vervangen voor utp.
De meterkast is groot genoeg voor wat apparatuur. Het gaat voor mij met name om de (basis) setup. Ik ben wat onzeker over de volgorde van apparatuur.
Dan heb je naar mijn idee toch de verkeerde kabel gekozen. Ik heb in mijn (nieuwbouw) woning overal 2x UTP door kunnen krijgen. Mijn leidingen zijn 16 mm en gedeeltelijk zijn dat stukken flex leiding.Causs schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:11:
[...]
De buizen lijken mini. Wel heb ik een stugge kabel met extra bescherming om de draadjes. Ik gebruik een trekveer en bij een aantal buizen heb ik de telefoonlijn vervangen voor utp.
Ik heb overal 1x Belden 7965E (grijs) en 1x Draka UC400 (blauw) liggen, beide zijn Cat6. Die extra bescherming heb je in de meeste normale woonhuizen nergens voor nodig, maar het betekend dus wel één in plaats van twee kabels.
Ik heb de diameter opgemeten. Kom op 1 cm. Maar goed. Omdat de TV ook op utp aangesloten moet worden heb ik nu een utp door de coax aansluiting gehaald. Dus dan heeft mijn internet en TV alsnog een aparte aansluiting in de woonkamer.Dronium schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:57:
[...]
Dan heb je naar mijn idee toch de verkeerde kabel gekozen. Ik heb in mijn (nieuwbouw) woning overal 2x UTP door kunnen krijgen. Mijn leidingen zijn 16 mm en gedeeltelijk zijn dat stukken flex leiding.
Ik heb overal 1x Belden 7965E (grijs) en 1x Draka UC400 (blauw) liggen, beide zijn Cat6. Die extra bescherming heb je in de meeste normale woonhuizen nergens voor nodig, maar het betekend dus wel één in plaats van twee kabels.
Dat is een waanzinnig dikke kabel, de helft is een stuk normaler.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Of is dat de diameter van de pijp?Freee!! schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:21:
[...]
Dat is een waanzinnig dikke kabel, de helft is een stuk normaler.
Als je geen ervaring met dit soort dingen hebt kan je beter de boel zo simpel mogelijk houden :Causs schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:23:
De vraag kan onervaren overkomen. Dat klopt ook, ik heb onderstaande nog niet eerder gedaan (en daarnaast weinig ervaring met netwerken. Waar begin ik aan...).
- Router van de ISP.
- Paar simpele switches.
- Een paar simpele accesspoints die gewoon stabiel en goed werken, maar ook gewoon elk hun eigen webGUI hebben.
Producten zoals de TP-Link Omada serie en Ubiquiti UniFi serie zijn dan IMHO iets waar je beter niet aan kan beginnen!
Verder klopt je aanname wel qua alles aansluiten en dergelijke dus kijk eens rond hier op GoT naar een leuk setje accesspoints van laten we zeggen ASUS/Netgear/normale TP-Link serie/AVM Fritz meuk/enz.
Hallo allemaal, weet niet zeker of ik in het goede topic zit, laat maar weten als hij ergens anders hoort.
Ik zou bij mij thuis graag gebruik willen gaan maken van netwerk over coax. Om te voorkomen dat ik iets aanschaf wat waarschijnlijk niet zal gaan werken hierbij zo volledig mogelijk de situatie bij mij thuis:
3 wandcontactdozen
1 F-Splitter (VFC-0631)
1 Ziggo modem
De Kabel modem van Ziggo is aangesloten op de wandcontactdoos in de woonkamer via een Technetix woonkamersplitter.
De F-Splitter bevind zich in de meterkast en is van het merk Hirschmann met model nummer VFC-0631 (5-1000Hz)er op.
Wat ik graag zou willen is 1 Inca adapter als upload bij de woonkamer splitter en dan 2 Inca adapters bij de wandcontactdozen in de 2 andere ruimtes.
Ik heb voor alle volledigheid nog wat foto's bijgesloten van de situaties. Zoals jullie misschien zal opvallen is op dit moment de splitter niet in gebruik en is de UPC kabel direct op de aansluiting van de woonkamer gezet (zo aangetroffen, vorige bewoner waarschijnlijk gedaan voor beter signaal?) Ik zal nog testen of internet en alles werkt als ik de splitter er weer tussen zet voordat ik overga tot de koop van de adapters.
:strip_exif()/f/image/hhb8d82yna5jKaj0QtYYWLCJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BCqkTiJicCR7KsKFKtSeAKof.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O6PgMMHk0MSv3KvHayG58Mkw.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder las ik dat het aanbevolen is om een filter aan te brengen die voorkomt dat het MoKa signaal richting Ziggo gaat. Ik was van plan dit filter te plaatsen op de ingang van de F-splitter (rood omcirkelt in een van mijn foto's)
Wat ik van plan ben aan te schaffen is 3 Inca adapters met USB voeding + de filter. (pricewatch: Hirschmann INCA 1G + USB set|)
Graag hoor ik of jullie denken dat alles compatibel is met wat ik nu heb en/of ik iets moet vervangen voordat het zal werken.
Als laatste las ik ook dat er verschillen zijn in MoKa voor satelliet en kabel tv. Zijn er adapters die geschikt zijn voor beide?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ik zou bij mij thuis graag gebruik willen gaan maken van netwerk over coax. Om te voorkomen dat ik iets aanschaf wat waarschijnlijk niet zal gaan werken hierbij zo volledig mogelijk de situatie bij mij thuis:
3 wandcontactdozen
1 F-Splitter (VFC-0631)
1 Ziggo modem
De Kabel modem van Ziggo is aangesloten op de wandcontactdoos in de woonkamer via een Technetix woonkamersplitter.
De F-Splitter bevind zich in de meterkast en is van het merk Hirschmann met model nummer VFC-0631 (5-1000Hz)er op.
Wat ik graag zou willen is 1 Inca adapter als upload bij de woonkamer splitter en dan 2 Inca adapters bij de wandcontactdozen in de 2 andere ruimtes.
Ik heb voor alle volledigheid nog wat foto's bijgesloten van de situaties. Zoals jullie misschien zal opvallen is op dit moment de splitter niet in gebruik en is de UPC kabel direct op de aansluiting van de woonkamer gezet (zo aangetroffen, vorige bewoner waarschijnlijk gedaan voor beter signaal?) Ik zal nog testen of internet en alles werkt als ik de splitter er weer tussen zet voordat ik overga tot de koop van de adapters.
:strip_exif()/f/image/hhb8d82yna5jKaj0QtYYWLCJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BCqkTiJicCR7KsKFKtSeAKof.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O6PgMMHk0MSv3KvHayG58Mkw.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder las ik dat het aanbevolen is om een filter aan te brengen die voorkomt dat het MoKa signaal richting Ziggo gaat. Ik was van plan dit filter te plaatsen op de ingang van de F-splitter (rood omcirkelt in een van mijn foto's)
Wat ik van plan ben aan te schaffen is 3 Inca adapters met USB voeding + de filter. (pricewatch: Hirschmann INCA 1G + USB set|)
Graag hoor ik of jullie denken dat alles compatibel is met wat ik nu heb en/of ik iets moet vervangen voordat het zal werken.
Als laatste las ik ook dat er verschillen zijn in MoKa voor satelliet en kabel tv. Zijn er adapters die geschikt zijn voor beide?
Wat is de reden dat je het over coax wilt doen?Ryan1981 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:40:
Hallo allemaal, weet niet zeker of ik in het goede topic zit, laat maar weten als hij ergens anders hoort.
3 wandcontactdozen
1 F-Splitter (VFC-0631)
1 Ziggo modem
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat je wel goed zit met het materiaal, al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Als het puur om internet gaat, zou ik liever de coax kabels vervangen door UTP.
De MoCa filter is inderdaad wel goed om te plaatsen, maar ik zou hem aan de kant van de UPC doos doen.
Die F-connectors van de kabels op de splitter lijken er overigens niet zo heel netjes op te zitten (afscherming zichtbaar buiten de connectors.
Ik zit in een huurflat en kabels trekken zal een hele klus zijn (zou niet eens durven zeggen of daar ruimte voor is). Ik ben ook van plan een huis te gaan kopen dus wil er niet al te veel tijd en moeite in stoppen, ik heb nu PoE en dat is zeer instabiel en traag in de 2 slaapkamers.alexwel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:52:
[...]
Wat is de reden dat je het over coax wilt doen?
Ik denk dat je wel goed zit met het materiaal, al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Als het puur om internet gaat, zou ik liever de coax kabels vervangen door UTP.
De MoCa filter is inderdaad wel goed om te plaatsen, maar ik zou hem aan de kant van de UPC doos doen.
Die F-connectors van de kabels op de splitter lijken er overigens niet zo heel netjes op te zitten (afscherming zichtbaar buiten de connectors.
Oke, die MoCa adapters zijn naar mijn idee ook nog aardig prijzig.Ryan1981 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:54:
[...]
Ik zit in een huurflat en kabels trekken zal een hele klus zijn (zou niet eens durven zeggen of daar ruimte voor is). Ik ben ook van plan een huis te gaan kopen dus wil er niet al te veel tijd en moeite in stoppen, ik heb nu PoE en dat is zeer instabiel en traag in de 2 slaapkamers.
Wat bedoel je met dat je nu PoE hebt? Dat is Power over Ethernet, maar dat is bedoeld om apparatuur via netwerkkabel van voeding te voorzien.
Oeps ik bedoel powerline (ethernet over stopcontact)alexwel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:57:
[...]
Oke, die MoCa adapters zijn naar mijn idee ook nog aardig prijzig.
Wat bedoel je met dat je nu PoE hebt? Dat is Power over Ethernet, maar dat is bedoeld om apparatuur via netwerkkabel van voeding te voorzien.
Ja ze zijn prijzig maar ik verwacht dat ik ze in mijn nieuwe huis ook ga gebruiken
Bedankt voor je reactie.nero355 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:25:
[...]
Als je geen ervaring met dit soort dingen hebt kan je beter de boel zo simpel mogelijk houden :
- Router van de ISP.
- Paar simpele switches.
- Een paar simpele accesspoints die gewoon stabiel en goed werken, maar ook gewoon elk hun eigen webGUI hebben.
Producten zoals de TP-Link Omada serie en Ubiquiti UniFi serie zijn dan IMHO iets waar je beter niet aan kan beginnen!
Verder klopt je aanname wel qua alles aansluiten en dergelijke dus kijk eens rond hier op GoT naar een leuk setje accesspoints van laten we zeggen ASUS/Netgear/normale TP-Link serie/AVM Fritz meuk/enz.
Dit is mijn idee voor nu voor het internet:
Meterkast
Router/modem van ISP > Switch > Patch Paneel
Kamer(s)
Wandcontactdoos > Switch indien nodig > apparaten
De TV aansluiting wil ik dan:
Router/modem van ISP > Patch Paneel > via wandcontactdoos naar het TV kastje
https://tweakers.net/pric...08/tp-link-tl-wa1201.html Is dit dan een simpele maar goede accesspoint? Deze wil ik dan op de 2e verdieping installeren. En dan op de begane grond gebruik maken van de router ISP. Eventueel ook een accesspoint op de begane grond voor Wi-Fi in de tuin maar ik ben nog niet zo thuis in de access points ondanks dat ik er al wel aardig wat over lees.
Powerline is inderdaad niet zo best.Ryan1981 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:00:
[...]
Oeps ik bedoel powerline (ethernet over stopcontact)
Ja ze zijn prijzig maar ik verwacht dat ik ze in mijn nieuwe huis ook ga gebruiken
De Hirschmann MoCa adapters zijn sowieso geschikt voor kabel aansluitingen, ik heb er nog geen een voor satelliet gezien, volgens mij moet daar ook geen verschil in zitten.
Wat je eventueel ook kan overwegen is de HMV41 versterker met de INCA plug-in adapter. Dan heb je meer zekerheid dat het signaal overal voldoende is, en het scheelt je een losse INCA adapter. Ook heb je de splitter dan niet nodig.
https://www.hirschmann-mu...terker-en-inca-1g-in.html
Zoals ik al zei : Lijkt me een prima plan!Causs schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:02:
Dit is mijn idee voor nu voor het internet:
Meterkast
Router/modem van ISP > Switch > Patch Paneel
Kamer(s)
Wandcontactdoos > Switch indien nodig > apparaten
De TV aansluiting wil ik dan:
Router/modem van ISP > Patch Paneel > via wandcontactdoos naar het TV kastje
Ik heb hele goede ervaring met een hele oude 2.4 GHz 802.11n variant van een dergelijk model qua stabiliteit dus IMHO een prima keuze!https://tweakers.net/pric...08/tp-link-tl-wa1201.html Is dit dan een simpele maar goede accesspoint?
Zo te zien is er ook nog steeds PoE support dus je kan dan een simpele PoE switch nemen die niet managed is om de accesspoint van zowel data als stroom te voorzien!
Voor WiFi in de Tuin kan je beter naar iets op zoek gaan dat gewoon buiten aan de muur kan blijven hangen, maar vaak zijn dat dus wat geavanceerdere modellen die d.m.v. een centrale controller worden beheerd.Deze wil ik dan op de 2e verdieping installeren. En dan op de begane grond gebruik maken van de router ISP. Eventueel ook een accesspoint op de begane grond voor Wi-Fi in de tuin maar ik ben nog niet zo thuis in de access points ondanks dat ik er al wel aardig wat over lees.
Soms werkt een accesspoint "aan de tuinmuur" inderdaad ook prima, maar dat ligt grotendeels aan het huis dus eerst testen voordat je wat koopt!
Totdat je meerdere APs plaatst, instellingen niet 100% identiek zijn en daardoor bv roaming niet goed werkt. Persoonlijk zou ik niet weten waarom een centraal beheert systeem zoveel complexer zou zijn. Ja, Ubiquiti UniFi is anders, maar iemand die op Tweakers zit moet daar toch wel uit kunnen komen.nero355 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:25:
[...]
Als je geen ervaring met dit soort dingen hebt kan je beter de boel zo simpel mogelijk houden :
- Router van de ISP.
- Paar simpele switches.
En daarnaast: foei, dat je @Causs niet een In-Wall oplossing doet aanraden
Dat is Admin Error dus IMHO eigen schuld dikke bult!RobertMe schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:17:
Totdat je meerdere APs plaatst, instellingen niet 100% identiek zijn en daardoor bv roaming niet goed werkt.
En Roaming bepaalt je Client zoals je wel weet dus dat is ook een kwestie van de omgeving zoveel mogelijk afstellen per accesspoint!
Als ik zie hoeveel mensen hier klakkeloos UniFi als advies krijgen en vervolgens daarmee hopeloos zitten te knoeien...Persoonlijk zou ik niet weten waarom een centraal beheert systeem zoveel complexer zou zijn. Ja, Ubiquiti UniFi is anders, maar iemand die op Tweakers zit moet daar toch wel uit kunnen komen.
Nee...
Die zijn beter af met hardware die wat meer voor consumenten zijn bedoeld dan voor IT'ers
De beste vent begint net de eerste keer aan zoiets... Dan is een In Wall en het hele 802.3at/802.3af verhaal een beetje teveel van het goede!En daarnaast: foei, dat je @Causs niet een In-Wall oplossing doet aanradenMet op een aantal strategische plekken een In-Wall access point met ingebouwde switch(poorten). Dat zijn dan meteen drie vliegen in een klap. Geen (LSA) inbouwdoos nodig (uiteraard dan wel een stekker op de kabel), de switch, en het access point. Waarbij Ubiquiti dan de AC In-Wall heeft met twee (extra) LAN aansluitingen en de In-Wall HD met vier (extra) aansluitingen (en dan snellere wifi). Maar volgens mij heeft TP-Link die ook ge-copy/paste, dus ook daar valt naar te kijken.
Straks laat je hem ook nog subnetten...
Mijn internet aansluiting komt aankomende maandag. Als het dan werkt in combinatie met mijn patch paneel en (simpele) apparatuur dan ben ik al trots op mezelfnero355 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:23:
[...]
Dat is Admin Error dus IMHO eigen schuld dikke bult!![]()
En Roaming bepaalt je Client zoals je wel weet dus dat is ook een kwestie van de omgeving zoveel mogelijk afstellen per accesspoint!
[...]
Als ik zie hoeveel mensen hier klakkeloos UniFi als advies krijgen en vervolgens daarmee hopeloos zitten te knoeien...
Nee...
Die zijn beter af met hardware die wat meer voor consumenten zijn bedoeld dan voor IT'ers
[...]
De beste vent begint net de eerste keer aan zoiets... Dan is een In Wall en het hele 802.3at/802.3af verhaal een beetje teveel van het goede!
Straks laat je hem ook nog subnetten...
Het meest spannende vind ik nog of de kabels goed zijn aangesloten. Ik heb wel zo'n simpele kabeltester gebruikt met 1 - 8 en g. Het lampje gaat mooi van 1 t/m 8 maar de g brand af en toe niet.
Maar iedereen bedankt voor de input. Jullie krijgen hopelijk goed nieuws van mij volgende week.
[ Voor 7% gewijzigd door Causs op 17-06-2020 18:42 ]
Maar centraal beheer zorgt wel ervoor dat je die fouten überhaupt niet kunt maken. Want je stelt het een keer in en het is overal hetzelfde.nero355 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:23:
[...]
Dat is Admin Error dus IMHO eigen schuld dikke bult!![]()
Roaming bepaalt de client ja. Maar dan moet wel alles hetzelfde zijn ingesteld. En zeker in een mixed setup (provider router met wifi aan + APs) kun je snel onbewust verschillen krijgen. Alleen al door de een in te stellen op WPA2-PSK en de ander WPA-PSK both zal roaming niet werken, en hoe makkelijk gaat een leek zo'n subtiel verschil herkennen? Om het nog maar niet te hebben over dat verschillende hardware (wifi chips) ook weer onderwater quirks kunnen hebben waardoor de client de twee BSSIDs niet als één netwerk wil herkennen en dus niet doet roamen.En Roaming bepaalt je Client zoals je wel weet dus dat is ook een kwestie van de omgeving zoveel mogelijk afstellen per accesspoint!
Maar krijgen die een simpel TP-Link dan wel correct aan de praat? En dan niet alleen de initiële setup maar ook beheer daarna.[...]
Als ik zie hoeveel mensen hier klakkeloos UniFi als advies krijgen en vervolgens daarmee hopeloos zitten te knoeien...
Nee...
En bij een UniFi: bij mijn weten is dat, op Windows, ook niet meer dan de setup/executable doorlopen, vervolgens de browser openen (als setup dat niet meteen doet) en even door een paar vragen heen klikken, waaronder welke netwerknaam en wachtwoord er gebruikt moet worden. Ja, je moet de controller installeren, maar vervolgens in de browser setup doorlopen zal niet veel moeilijker zijn dan de setup van een TP-Link.
Goed punt, maar daarin kan ook advies worden gegeven: koop switch X, Y of Z. En qua installatie maakt dat er niet moeilijker op. Ding uit de doos halen, stroom aansluiten, netwerkkabels aansluiten, aan de andere kant het AP aansluiten en klaar. Kind kan de was doen.[...]
De beste vent begint net de eerste keer aan zoiets... Dan is een In Wall en het hele 802.3at/802.3af verhaal een beetje teveel van het goede!
En uhm:
Hier begin je zelf over PoEnero355 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:10:
Zo te zien is er ook nog steeds PoE support dus je kan dan een simpele PoE switch nemen die niet managed is om de accesspoint van zowel data als stroom te voorzien!
Causs schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:38:
[...]
Mijn internet aansluiting komt aankomende maandag. Als het dan werkt in combinatie met mijn patch paneel en (simpele) apparatuur dan ben ik al trots op mezelfVanaf daar zien we wel weer verder. Ik zit niet op Tweakers omdat ik er verstand van heb haha. Ik heb sinds kort enigszins een baan die met IT te maken heeft. Een opleiding en ervaring ervoor heb ik verder niet.
Het meest spannende vind ik nog of de kabels goed zijn aangesloten. Ik heb wel zo'n simpele kabeltester gebruikt met 1 - 8 en g. Het lampje gaat mooi van 1 t/m 8 maar de g brand af en toe niet.
Maar iedereen bedankt voor de input. Jullie krijgen hopelijk goed nieuws van mij volgende week.
Mobile Developer
Jawel, GroundLordOfBones schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:55:
[...]
Ik had hetzelfde met de g die niet brandde. Kennelijk gebeurt dat alleen als de kabel ook shielded is. Moet je ook maar net weten, want van de g kan je dat niet afleiden.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ik gebruik Cat6a die dus blijkbaar shielded is. Weet je of het uitmaakt of de G wel of niet brand voor de functionaliteit?LordOfBones schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:55:
[...]
Ik had hetzelfde met de g die niet brandde. Kennelijk gebeurt dat alleen als de kabel ook shielded is. Moet je ook maar net weten, want van de g kan je dat niet afleiden.
Maar heb je dan ook shielded connectors er op gezet? Anders zal je meter alsnog de ground niet meten.Causs schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:11:
[...]
Ik gebruik Cat6a die dus blijkbaar shielded is. Weet je of het uitmaakt of de G wel of niet brand voor de functionaliteit?
1 kant is wandcontactdoos. Andere kant is patch paneel. Ik heb er nu 3 volledig aangesloten waarbij 1 volledig werkt (van 1 t/m 8 en g). Waarschijnlijk doe ik dus iets niet goed maar weet (nog) niet wat. Ik weet dus ook niet of ik de g wel of niet nodig bent voor de functionaliteit en kwaliteit van het internet.alexwel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:19:
[...]
Maar heb je dan ook shielded connectors er op gezet? Anders zal je meter alsnog de ground niet meten.
Er kan van alles misgaan, maar laten we effe aannemen dat de hedendaagse GoT member op zijn minst bij 2 of 3 apparaten precies dezelfde instellingen kan invoeren, desnoods via de Wizard die je vaak als eerste zien krijgtRobertMe schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:49:
Maar centraal beheer zorgt wel ervoor dat je die fouten überhaupt niet kunt maken. Want je stelt het een keer in en het is overal hetzelfde.
Roaming bepaalt de client ja. Maar dan moet wel alles hetzelfde zijn ingesteld. En zeker in een mixed setup (provider router met wifi aan + APs) kun je snel onbewust verschillen krijgen. Alleen al door de een in te stellen op WPA2-PSK en de ander WPA-PSK both zal roaming niet werken, en hoe makkelijk gaat een leek zo'n subtiel verschil herkennen? Om het nog maar niet te hebben over dat verschillende hardware (wifi chips) ook weer onderwater quirks kunnen hebben waardoor de client de twee BSSIDs niet als één netwerk wil herkennen en dus niet doet roamen.
Eigenlijk niet, maar als ze dat wel doen dan krijg je tenminste geen gezeik met een veranderd IP adres bij deze optie :Maar krijgen die een simpel TP-Link dan wel correct aan de praat? En dan niet alleen de initiële setup maar ook beheer daarna.
En bij een UniFi: bij mijn weten is dat, op Windows, ook niet meer dan de setup/executable doorlopen, vervolgens de browser openen (als setup dat niet meteen doet) en even door een paar vragen heen klikken, waaronder welke netwerknaam en wachtwoord er gebruikt moet worden. Ja, je moet de controller installeren, maar vervolgens in de browser setup doorlopen zal niet veel moeilijker zijn dan de setup van een TP-Link.
De simpele variant inderdaad : Gewoon inprikken en gaan zonder allerlei instellingen langs te gaan!Goed punt, maar daarin kan ook advies worden gegeven: koop switch X, Y of Z. En qua installatie maakt dat er niet moeilijker op. Ding uit de doos halen, stroom aansluiten, netwerkkabels aansluiten, aan de andere kant het AP aansluiten en klaar. Kind kan de was doen.
En uhm:
[...]
Hier begin je zelf over PoE
Dat klinkt zowel vreselijk verontrustend als heel erg positief, want dat betekent dat ik de situatie goed heb ingeschat!Causs schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:38:
Mijn internet aansluiting komt aankomende maandag. Als het dan werkt in combinatie met mijn patch paneel en (simpele) apparatuur dan ben ik al trots op mezelfVanaf daar zien we wel weer verder. Ik zit niet op Tweakers omdat ik er verstand van heb haha. Ik heb sinds kort enigszins een baan die met IT te maken heeft. Een opleiding en ervaring ervoor heb ik verder niet.

"You have seen what I have done there ?"
Om ground te laten werken, moet het overal aangesloten zijn. Dus ook op de wandcontactdoos (moet dus een shielded zijn). Als je het ook op de tester wilt zien, heb je ook een shielded patckabel (STP) tussen de wandcontactdoos en je tester nodig.Causs schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:24:
[...]
1 kant is wandcontactdoos. Andere kant is patch paneel. Ik heb er nu 3 volledig aangesloten waarbij 1 volledig werkt (van 1 t/m 8 en g). Waarschijnlijk doe ik dus iets niet goed maar weet (nog) niet wat. Ik weet dus ook niet of ik de g wel of niet nodig bent voor de functionaliteit en kwaliteit van het internet.
In principe heb je ground niet nodig, dit is meer van toepassing als de netwerkkabels langs voedingskabels lopen, welke kunnen storen. De ground vangt dit dan op.
Even een kleine update van mijn netwerk omgeving, middels een 12U kast opgehaald om het 1 en ander in te kunnen plaatsen, o.a. omdat ik de UDM-Pro en de NAS uit de meterkast wilde hebben (ook om de warmte op te vangen, om een voorbeeld te geven onderin mijn meterkast was het 21 graden en bovenin tegen de 30 graden), de NUC en de kabels in de meterkast moet ik nog weer opruimen..
Wat je ziet: een Alfaco 12U 80cm diepe serverkast gevuld met een UDM-Pro, UNVR-4, Synology DS1618+ en een Eaton ups.
:strip_exif()/f/image/SQa5T06BGvXICs1wq7dakTih.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/b2zA9Pbjl84FW6mtR7dbVm21.jpg?f=fotoalbum_medium)
De meterkast, middels met uitbreidingkast ivm o.a electrisch koken, ook wordt de meterkast zelf nog op een eigen groep geplaatst.
Wat je ziet: een Alfaco 12U 80cm diepe serverkast gevuld met een UDM-Pro, UNVR-4, Synology DS1618+ en een Eaton ups.
:strip_exif()/f/image/SQa5T06BGvXICs1wq7dakTih.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/b2zA9Pbjl84FW6mtR7dbVm21.jpg?f=fotoalbum_medium)
De meterkast, middels met uitbreidingkast ivm o.a electrisch koken, ook wordt de meterkast zelf nog op een eigen groep geplaatst.
:strip_exif()/f/image/0GFtptK0YlfX1WyyoNJMPIgw.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat voor (patch)kast zou ik buiten onder een afdak kunnen gebruiken? Kan niet uitsluiten dat daar vocht (bij regen en harde wind) komt. Voorkeur voor 10 inch.
Kom vooral patchkasten tegen die onbeschermd buiten mogen hangen, die zijn ook meteen prijzig.
Kom vooral patchkasten tegen die onbeschermd buiten mogen hangen, die zijn ook meteen prijzig.
Is dit misschien iets ?Joris748 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:14:
Wat voor (patch)kast zou ik buiten onder een afdak kunnen gebruiken? Kan niet uitsluiten dat daar vocht (bij regen en harde wind) komt. Voorkeur voor 10 inch.
https://eu.store.ui.com/c.../unfi-switch-flex-utility
Ah, en zo te zien is er dus nú al gebeurd waar ik een maand geleden voor waarschuwde.LightStar schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:04:
[Afbeelding]
Ik had commentaar op dat plankje voor de aardlekschakelaars en hoofdschakelaar, omdat je daar natuurlijk meer spullen gaat neerzetten. Een maand geleden schreef je:
En nu staat er toch alweer allerlei spul voor. Het zal allemaal wel meevallen hoe vaak iemand in huis zichzelf elektrocuteert, maar het lijkt mij verstandiger als zulke zaken gewoon bereikbaar zijn.LightStar schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:10:
Maar om een indicatie te geven dit staat er op..
USG Cloudkey Gen2 (deze wordt binnenkort gemoved na mijn schoonouders, hier draait enkel hun UniFi setup op en hun IP camera zal hier ook op landen, en een Somfy Connexoon box om de screens en rolkasten te kunnen bedienen
[Afbeelding]
(en je elektriciën is zo achterlijk geweest een kookgroep toe te passen in een driefaseninstallatie, maar dat is hier nogal offtopic...)
edit: oké, geen driefaseninstallatie, dat scheelt
Punctuality is the politeness of kings
Ik weet niet of jij het kan zien maar er komen geen drie fasen binnen..., de kasten zijn voorbereid op drie fase maar er komt 1 fase binnen...dreamscape schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:19:
[...]
(en je elektriciën is zo achterlijk geweest een kookgroep toe te passen in een driefaseninstallatie, maar dat is hier nogal offtopic...)
Op je foto van 3 mei zag ik een vierpolige hoofdschakelaar, vandaar de verwarring.LightStar schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:23:
[...]
Ik weet niet of jij het kan zien maar er komen geen drie fasen binnen..., de kasten zijn voorbereid op drie fase maar er komt 1 fase binnen...
Punctuality is the politeness of kings
Dat deel klopt idd, maar er komt enkel 1 fase binnen, de voorbereiding is er maar wordt verder niet gebruikt.dreamscape schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:28:
[...]
Op je foto van 3 mei zag ik een vierpolige hoofdschakelaar, vandaar de verwarring.
Shielded UTP is in een thuissituatie volkomen overbodig en kan alleen maar problemen met potentiele aardlussen veroorzaken.alexwel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:16:
[...]
Om ground te laten werken, moet het overal aangesloten zijn. Dus ook op de wandcontactdoos (moet dus een shielded zijn). Als je het ook op de tester wilt zien, heb je ook een shielded patckabel (STP) tussen de wandcontactdoos en je tester nodig.
In principe heb je ground niet nodig, dit is meer van toepassing als de netwerkkabels langs voedingskabels lopen, welke kunnen storen. De ground vangt dit dan op.
Shielding van UTP kabels heeft alleen nut in gebouwen waar grote aantallen netwerkkabels bij elkaar in een goot liggen, die kunnen elkaar beïnvloeden door middel van de zogenaamde "Alien NEXT" crosstalk als ze niet afgeschermd zijn.
Voedingskabels en andere elektrische storingen hebben totaal geen invloed, omdat die door de twist in de UTP kabel zeer effectief worden tegengehouden.
Enkel storingen van ongeveer dezelfde frequentie over langere kabellengten kunnen invloed hebben (dus bossen netwerkkabels).
Als je toch shielded UTP hebt gebruikt moet je er voor zorgen dat ze op een punt bij elkaar geaard zijn (bijvoorbeeld het patchpanel) en aan de apparatuur kant niet anders loop je kans op aardlussen.
De beste oplossing is dus aan de apparatuur kant afmonteren op een doos en vandaar met een unshielded patchkabel het apparaat aansluiten.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Thx, dat is wel interessant. Lijkt wel dat er 1 netwerkpoort opgeofferd wordt voor de voeding. Klopt dat?LightStar schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:18:
[...]
Is dit misschien iets ?
https://eu.store.ui.com/c.../unfi-switch-flex-utility
Dat zou betekenen dat ik twee van die kastjes nodig heb. Heb 4x POE+ en 2x zonder POE nodig. Dan kan ik misschien beter twee van die USW-flex via POE-injectors op de switch in de meterkast aansluiten? Eventueel met surge protection ertussen. Zit ik toch al snel weer > 300 euro.
[ Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 19-06-2020 10:57 ]
Klopt de eerste poort is PoE in, en ja zodra je ook maar iets met rack spul of buitengeschikt nodig bent wordt het al snel prijzig..Joris748 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:56:
[...]
Thx, dat is wel interessant. Lijkt wel dat er 1 netwerkpoort opgeofferd wordt voor de voeding. Klopt dat?
Dat zou betekenen dat ik twee van die kastjes nodig heb. Heb 4x POE+ en 2x zonder POE nodig. Dan kan ik misschien beter twee van die USW-flex via POE-injectors op de switch in de meterkast aansluiten? Eventueel met surge protection ertussen. Zit ik toch al snel weer > 300 euro.
Ik ben deze topic al een tijdje aan het volgen om ideeën op te doen.
In mijn meter kast heb ik geen ruimte dus moet maar bij mij op de kleine hobby kamer.
En een zelfbouw rack in een bestaande meubel.
De kant en klare dingen heb ik geen ruimte voor.
Maar ben opzoek naar alleen die rails waar je dus je switch aan vast kan maken aan de voorkant links en rechts.
Iemand die daar een adres weet of een oplossing die niet 40-50 euro kost ?
Zou gaan om 7U in de lengte (hoogte)
Nu zoeken voor een 19 inch oplossing voor mijn usg en evt cloud key.
In mijn meter kast heb ik geen ruimte dus moet maar bij mij op de kleine hobby kamer.
Maar ben opzoek naar alleen die rails waar je dus je switch aan vast kan maken aan de voorkant links en rechts.
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
7 u kon ik zo snel niet vinden, maar deze zou je kunnen afkorten. je hebt er twee nodig https://www.bax-shop.nl/1...-duty-rack-strip-zwart-8uTRaSH schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:55:
of bij thomann https://www.thomann.de/nl...CJsYW5ndWFnZSI6Im5sIn0%3D
[ Voor 9% gewijzigd door roelbb op 19-06-2020 12:28 ]
roelbb
Volgens mij heb ik hier nog een setje liggen waar ik niks mee doe, meen dat deze 7u hoog is, zal er vanmidag even na kijken.TRaSH schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:55:
Lack RackTRaSH schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:55:
Kallax rack
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Ik mis je hoofdschakelaar in de meterkastLightStar schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:04:
Even een kleine update van mijn netwerk omgeving, middels een 12U kast opgehaald om het 1 en ander in te kunnen plaatsen, o.a. omdat ik de UDM-Pro en de NAS uit de meterkast wilde hebben (ook om de warmte op te vangen, om een voorbeeld te geven onderin mijn meterkast was het 21 graden en bovenin tegen de 30 graden), de NUC en de kabels in de meterkast moet ik nog weer opruimen..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
. Die ben je verplicht boven de 6 groepen. of staat ie net niet op de foto?
Die is er wel, zit achter de UPS momenteel, UPS zal nog bovenin geplaatst worden zodra de andere 2 dingen iets omhoog gezet zijn.vincedd schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:18:
[...]
Ik mis je hoofdschakelaar in de meterkast
. Die ben je verplicht boven de 6 groepen. of staat ie net niet op de foto?
Ik zou deze pakken dan.., zit ook een plank in welke je kan gebruiken om een servertje op te leggen.
Edit: https://www.ikea.com/nl/n...afel-zwartbruin-40104294/ link ontbrak.
[ Voor 6% gewijzigd door LightStar op 19-06-2020 14:36 ]
Heb geen ruimte om dat ding ergens neer te zetten.
Heb er toen ook naar gekeken.
Mijn server staat boven op de kallax kast waar ook het bureau aan zit
Heb er toen ook naar gekeken.
Mijn server staat boven op de kallax kast waar ook het bureau aan zit
Ben je een beetje handig?
Heb je een ijzerzaag en een boormachine.
Koop dan een paar alu hoekprofielen, daar maak je heel simpel iets mee op de maat die jouw uitkomt.
Als je een tapsetje heb (of koopt) dan tap je er schroefdraad in heb je die rottig rackmoeren ook niet nodig
Heb je een ijzerzaag en een boormachine.
Koop dan een paar alu hoekprofielen, daar maak je heel simpel iets mee op de maat die jouw uitkomt.
Als je een tapsetje heb (of koopt) dan tap je er schroefdraad in heb je die rottig rackmoeren ook niet nodig
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Het is hier niet de V&A. Erg aardig dat jmensen nog iets hebben liggen en andere willen helpen, maar doe dat via de DM.
Deze vraag is vaker gesteld maar voor een gezinssituatie van 4personen vraag ik me het volgende af, is er een meerwaarde om CAT6(A) te gebruiken t.o.v. CAT5E?
Ik heb namelijk nog 3 volle dozen van CAT5E liggen en we gaan binnenkort verhuizen waarbij ik alle bestaande kabels ga vervangen door deze UTP bekabeling. We hebben qua apparatuur het volgende:
* Meerdere switches
* Meerdere NASsen
* 500Mbit abbo internet/tv (iptv)
* Meerdere Access Points
Gezien er toch geen budget voor 10Gbit apparatuur is (want dan moet ik alle nassen/switches vervangen, deze zijn allemaal 1Gbit max) is het enige verschil de hoeveelheid Mhz tussen de CAT5e en CAT6 kabel. Maar is dat ergens merkbaar/meetbaar of merk je daar in de praktijk bar weinig van, want anders zie ik het nut niet in om CAT6(A) aan te schaffen als ik nog goede merk CAT5E heb liggen.
Ik heb namelijk nog 3 volle dozen van CAT5E liggen en we gaan binnenkort verhuizen waarbij ik alle bestaande kabels ga vervangen door deze UTP bekabeling. We hebben qua apparatuur het volgende:
* Meerdere switches
* Meerdere NASsen
* Meerdere Access Points
Gezien er toch geen budget voor 10Gbit apparatuur is (want dan moet ik alle nassen/switches vervangen, deze zijn allemaal 1Gbit max) is het enige verschil de hoeveelheid Mhz tussen de CAT5e en CAT6 kabel. Maar is dat ergens merkbaar/meetbaar of merk je daar in de praktijk bar weinig van, want anders zie ik het nut niet in om CAT6(A) aan te schaffen als ik nog goede merk CAT5E heb liggen.
Voor thuisgebruik is CAT5E op zich prima, gaat om korte afstanden, maak desnoods gebruik van Link aggregation tussen switches en/of NAS om de snelheid te verdubbelen. Maar die ene keer dat je een heel groot bestand moet kopiëren en daarvoor idd 10Gb te moeten gaan uitrollen is een beetje overdreven en prijzig.Enforcer schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:19:
Deze vraag is vaker gesteld maar voor een gezinssituatie van 4personen vraag ik me het volgende af, is er een meerwaarde om CAT6(A) te gebruiken t.o.v. CAT5E?
* Meerdere switches
* Meerdere NASsen
* Meerdere Access Points
nieuws: Cat5e- en cat6-netwerkkabels gaan snelheden tot 5Gbit/s ondersteunen
Daar heb je gelijk in, maar, netwerkapparatuur kun je vrij eenvoudig vervangen. Bij netwerkkabels in de muur is dat een stuk lastiger. Als je dus verwacht daar 30 jaar gaan te wonen en wellicht over 10 jaar meer als 1Gbit/s nodig te hebben kan het dus alsnog een betere investering zijn om nu in een keer de juiste kabel te trekken. Want over een aantal jaar alle kabels uit de leidingen trekken en nieuwe trekken is ook geen pretje.Enforcer schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:19:
Gezien er toch geen budget voor 10Gbit apparatuur is (want dan moet ik alle nassen/switches vervangen, deze zijn allemaal 1Gbit max)
Overigens weet ik niet exact wat cat5e kan. Cat6 kan officieel, volgens de specificatie, 10Gbit/s tot 33 meter, wat voor een normaal woonhuis voldoende zou moeten zijn. Of en hoe ver cat5e dat kan weet ik echter niet.
Hier wat info over cat versies en kabel types
https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html
Cat6 leggen zeker geen cat5e als je de komende jaar geen kabels wil vervangen. Switch of router heb je zo vervangen 700 meter kabel vervang je zo 123 niet (ja zoveel heb ik thuis liggen)
https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html
Cat6 leggen zeker geen cat5e als je de komende jaar geen kabels wil vervangen. Switch of router heb je zo vervangen 700 meter kabel vervang je zo 123 niet (ja zoveel heb ik thuis liggen)
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Een keer wat anders. Alles op een Ikea SKÅDIS ophangbord gehangen, welke aan de binnenkant van de meterkast deur hangt.:strip_exif()/f/image/GmMTHBe6KmMJwqXFVFCFcArx.jpg?f=fotoalbum_large)
Caiway glasvezel
- pfSense router (intel j3160)
- poe switch (tp-link t1500g-10ps)
- wifi controller (tp-link oc200)
- hue bridge
- beeclear energiemanager
- access point (tp-link eap225)
- switch (tp-link t1500g-8t)
:strip_exif()/f/image/GmMTHBe6KmMJwqXFVFCFcArx.jpg?f=fotoalbum_large)
Caiway glasvezel
- media converter (tp-link mc220l)
:strip_exif()/f/image/B24J72J9VzgbJqFkLhRnFJte.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad een geinige oplossing. Wel lastig als je meer kabels richting je switch wil brengen, dan wordt het al snel weer rommelig.Xanthorax schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:02:
Een keer wat anders. Alles op een Ikea SKÅDIS ophangbord gehangen, welke aan de binnenkant van de meterkast deur hangt.De patches gaan naar twee ruimtes en elke ruimte heeft de volgende poe powered apparatuur.
- poe switch (tp-link t1500g-10ps)
- wifi controller (tp-link oc200)
- hue bridge
- beeclear energiemanager
[Afbeelding]
- access point (tp-link eap225)
- switch (tp-link t1500g-8t)
Caiway glasvezel[Afbeelding]
hoog tijd om dat te regelen danLightStar schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:23:
[...]
Ik weet niet of jij het kan zien maar er komen geen drie fasen binnen..., de kasten zijn voorbereid op drie fase maar er komt 1 fase binnen...
ik heb dat vorige week laten doen, het koste me eenmalig €260 aan de netbeheerder. het vastrecht blijft gelijk.
Ik heb er nog niet zo'n haast mee, mijn zonnepanelen kunnen de stroom makkelijk kwijt en ik rij nog niet electrisch..., zodra dat gaat gebeuren zal ik wel aan moeten laten passen..spank_mojoo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:46:
[...]
hoog tijd om dat te regelen dan
ik heb dat vorige week laten doen, het koste me eenmalig €260 aan de netbeheerder. het vastrecht blijft gelijk.
Ik weet niet of je weleens wat grote backups hebt gedraaid van een GB of 50 a 100 maar man oh man wat is 1 Gbps dan traag zeg!ardvark99 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:32:
Maar die ene keer dat je een heel groot bestand moet kopiëren en daarvoor idd 10Gb te moeten gaan uitrollen is een beetje overdreven en prijzig.

En 10 Gbps apparatuur kost ook niet meer zoveel :
- NIC's voor € 25/75/100
- Switches voor € 150/250/300
Alles is afhankelijk van je wensen uiteraard
Daarnaast heb je nog altijd de "el cheapo" optie : Gewoon P2P verbinden via een kabel of door effe een patchkabeltje op je patchpanel met de juiste poorten te verbinden!
IMHO zijn dat allemaal lapmiddelen die we a.s.a.p. uit de wereld moeten helpen en meteen op 10 Gbps overgaan met zijn allen!
Inderdaad!RobertMe schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:01:
Daar heb je gelijk in, maar, netwerkapparatuur kun je vrij eenvoudig vervangen. Bij netwerkkabels in de muur is dat een stuk lastiger. Als je dus verwacht daar 30 jaar gaan te wonen en wellicht over 10 jaar meer als 1Gbit/s nodig te hebben kan het dus alsnog een betere investering zijn om nu in een keer de juiste kabel te trekken. Want over een aantal jaar alle kabels uit de leidingen trekken en nieuwe trekken is ook geen pretje.
CAT5e was leuk ergens tussen 2000 - 2016 of zo, maar nu is het toch wel beter om gewoon CAT6 overal te hebben!
https://community.fs.com/...-cat6a-for-10gbase-t.htmlCat6 kan officieel, volgens de specificatie, 10Gbit/s tot 33 meter, wat voor een normaal woonhuis voldoende zou moeten zijn.
CAT6 kan 10 Gbps op maximaal 55 meter aan!
Creatief!Xanthorax schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:02:
Een keer wat anders. Alles op een Ikea SKÅDIS ophangbord gehangen, welke aan de binnenkant van de meterkast deur hangt.[Afbeelding]
Caiway glasvezel[Afbeelding]
Maar omdat je Caiway noemt : Heb jij ook last van een constante stroom van rond de 900 KB/s wat puur MAC verkeer is aan de WAN kant ?!
Hebben veel mensen last van in [Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie namelijk i.c.m. eigen apparatuur

persoonlijk denk ik dat je cat5e nog voor heuuuuul veel dingen kan gebruiken
als ik hier thuis kijk heb ik echt nog n dozijn 100mbps materialen (tv decoder, philips hue , blu ray speler , domotica etc etc)
dus in dat opzicht zou je misschien je bestaande rolletjes daarvoor kunnen gebruiken ?
dingen zoals je NAS /vaste werkpc etc zou ik wel in cat6 uitvoeren
Cat5e gaat volgens specs tot 35 meter met 10Gb.RobertMe schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:01:
[...]
Daar heb je gelijk in, maar, netwerkapparatuur kun je vrij eenvoudig vervangen. Bij netwerkkabels in de muur is dat een stuk lastiger. Als je dus verwacht daar 30 jaar gaan te wonen en wellicht over 10 jaar meer als 1Gbit/s nodig te hebben kan het dus alsnog een betere investering zijn om nu in een keer de juiste kabel te trekken. Want over een aantal jaar alle kabels uit de leidingen trekken en nieuwe trekken is ook geen pretje.
Overigens weet ik niet exact wat cat5e kan. Cat6 kan officieel, volgens de specificatie, 10Gbit/s tot 33 meter, wat voor een normaal woonhuis voldoende zou moeten zijn. Of en hoe ver cat5e dat kan weet ik echter niet.
Cat6 tot 55 meter.
Dus zelfs bij 5e moet je al een mega huis hebben en/of slechte kabel hebben om dat niet te laten lukken in een ‘normaal’ huis. Mocht je nieuw moeten kopen zou ik uiteraard wel voor cat6 gaan!
Ik quote mezelf even want los van dat 10Gbit er sowieso niet inzit binnenkort, immers kost me dat minimaal 2x managed switches, 3x 8bay NASsen en wat computer nics, ging men voorbij aan de vraag of het enigszins merkbaar/meetbaar is dat CAT5e 1Gbit 100Mhz heeft en CAT6 1Gbit 250Mhz. Als ik bijv iets aan het 3d streamen ben en op de andere kant netflix aanstaat en er vervolgens nog automatische kopies gemaakt worden van een computer naar de NAS op volle gbit snelheid heb ik dan ergens een bottleneck waardoor CAT6 beter zou zijn dan CAT5E?Enforcer schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:19:
well nee, zolang je 1gbps limiet gebruikt heb je geen meerwaarde van cat6...
100mhz vs 250mhz geeft aan dat je electrisch pulsje sneller van A naar B kan, doch ben je met 1gbps beperkt met hoeveel pakketjes je in totaal kan/gaat sturen ..
cat6 (250mhz) KAN veel sneller dan 1gbps , bv 2.5gbps/5gbps/10gbps ...
cat6A (500mhz) is de officiele norm voor 10gbps .. die kabel kan ook nog wel sneller maar die norm bestaat nog niet over ethernet (quasi geen enkele kabelaar erkend cat6 officieel voor 10gbps)
wil je over de 10gbps ,dan kom je tegen de limiet van de 8P8C connector aan .. dan krijg je bv een siemon terra connector (wat je niet kan afmonteren vaak)
blijft de vraag , ga je dat praktisch voelen ? ik denk van wel, zeker als je simultaan "nog even wil backuppen naar de NAS "... bij veel high end nas'en trek je die lijn sowieso al vol ...
ik heb zelf een apart utp lijntje aangelegd , puur voor de backupping
maar terug naar de plaatjes ;-)
Als je managed switches hebt, wat kan je met QOS instellen? En hoe lopen de routes? Als alles door 1 kabel gaat, kan het elkaar in de weg zitten. Heeft elke toepassing een eigen netwerk poort op de switch, heeft het minder effect op elkaar, tenzij intern in de switch tegen beperkingen loopt, bandbreedte van de switch backplane.Enforcer schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:41:
[...]
Ik quote mezelf even want los van dat 10Gbit er sowieso niet inzit binnenkort, immers kost me dat minimaal 2x managed switches, 3x 8bay NASsen en wat computer nics, ging men voorbij aan de vraag of het enigszins merkbaar/meetbaar is dat CAT5e 1Gbit 100Mhz heeft en CAT6 1Gbit 250Mhz. Als ik bijv iets aan het 3d streamen ben en op de andere kant netflix aanstaat en er vervolgens nog automatische kopies gemaakt worden van een computer naar de NAS op volle gbit snelheid heb ik dan ergens een bottleneck waardoor CAT6 beter zou zijn dan CAT5E?
Ach, over 5 jaar wil iedereen thuis alles op glasvezel connecten, of een andere nieuwe techniek. Zoals @Enforcer al aangeeft, dan moet je alle apparatuur ook gaan vervangen. Wanneer er nu iets vervangen moet worden kan je beter naar 10Gb kijken, en over een aantal jaar verder kijken. En we hebben het over thuisnetwerken. Je moet wat langer wachten... Stel je hebt alles op 10Gb, dan raak je daar weer aangewend, en is zelfs dat weer rete traag.nero355 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:53:
[...]
Ik weet niet of je weleens wat grote backups hebt gedraaid van een GB of 50 a 100 maar man oh man wat is 1 Gbps dan traag zeg!
En 10 Gbps apparatuur kost ook niet meer zoveel :
- NIC's voor € 25/75/100
- Switches voor € 150/250/300
Alles is afhankelijk van je wensen uiteraard
In de zakelijke omgeving zijn alle werkplekken in de meeste gevallen ook 1Gb, en heel vaak de backbone van de switches ook, al dan niet met glasvezel. Core switches en layer 3 switches misschien hier en daar met 10Gb.
En ja, het kan. En als je het geld voor (over) hebt, prima. Gaan met die banaan. In dit geval had @Enforcer nog rollen UTP kabel liggen. Tja, je kan het weg knikkeren, of verkopen, of gebruiken.
Je hoeft natuurlijk niet alles te vervangen!ardvark99 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:14:
Ach, over 5 jaar wil iedereen thuis alles op glasvezel connecten, of een andere nieuwe techniek. Zoals @Enforcer al aangeeft, dan moet je alle apparatuur ook gaan vervangen.
Alleen op de plekken waar het echt nodig is of je er behoefte aan hebt om met 10 Gbps te communiceren tussen 2 of meerdere apparaten en dat is tegenwoordig IMHO prima betaalbaar!
Helemaal mee eens!Wanneer er nu iets vervangen moet worden kan je beter naar 10Gb kijken, en over een aantal jaar verder kijken.
Mwa, dat lijkt me sterk, want het duurt nog wel effe totdat HDD's zoiets kunnen bijhouden zonder een vorm van RAID te gebruikenEn we hebben het over thuisnetwerken. Je moet wat langer wachten... Stel je hebt alles op 10Gb, dan raak je daar weer aangewend, en is zelfs dat weer rete traag.
Ik heb van alles gezien dus dat zal per bedrijf verschillen en van de behoeftes die er zijn afhangenIn de zakelijke omgeving zijn alle werkplekken in de meeste gevallen ook 1Gb, en heel vaak de backbone van de switches ook, al dan niet met glasvezel. Core switches en layer 3 switches misschien hier en daar met 10Gb.
Ik weet niet om hoeveel UTP het gaat, maar je zou die bijvoorbeeld selectief in kunnen zetten voor Clients alleen of alleen de WiFi en de rest via CAT6 doenEn ja, het kan. En als je het geld voor (over) hebt, prima. Gaan met die banaan. In dit geval had @Enforcer nog rollen UTP kabel liggen. Tja, je kan het weg knikkeren, of verkopen, of gebruiken.
Het is maar een idee...
Tja, ik ben voor het uitrollen van Cat6 of zelfs 6a in huis. Van de meterkast naar de zolder is met alle kronkels toch wel snel gevaarlijk dicht bij de grens van 35m. Ik heb liever de zekerheid dat het niet aan de kabel ligt.
En voor degenen die nu gaan zeggen dat 10GbE alleen maar het verschuiven van het wennen is. Dat is wel zo, maar vooralsnog is het wel 10x sneller en is onze databehoefte sinds we ca. 12 jaar geleden 1GbE thuis zijn gaan aanleggen wel al veel meer dan die 10x groter geworden. Het is hoog tijd voor 10GbE.
Ik zou denk ik overgaan op glas. 25GbE is ondertussen al enigzins mainstream aan het worden en glasswitches zijn nu ook aardig betaalbaar aan het worden. (bijv. ~€450 voor 24x 10GbE bij Mikrotik: pricewatch: MikroTik CRS326-24S+2Q+RM )
En voor degenen die nu gaan zeggen dat 10GbE alleen maar het verschuiven van het wennen is. Dat is wel zo, maar vooralsnog is het wel 10x sneller en is onze databehoefte sinds we ca. 12 jaar geleden 1GbE thuis zijn gaan aanleggen wel al veel meer dan die 10x groter geworden. Het is hoog tijd voor 10GbE.
Ik zou denk ik overgaan op glas. 25GbE is ondertussen al enigzins mainstream aan het worden en glasswitches zijn nu ook aardig betaalbaar aan het worden. (bijv. ~€450 voor 24x 10GbE bij Mikrotik: pricewatch: MikroTik CRS326-24S+2Q+RM )
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik ben duidelijk niet de enige die IKEA als leverancier heeftXanthorax schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:02:
Een keer wat anders. Alles op een Ikea SKÅDIS ophangbord gehangen, welke aan de binnenkant van de meterkast deur hangt.
In mijn vorige woning had ik voor mijn servers en switch een Läck-rack van IKEA.
Ik zit nu in mijn nieuwbouw woning, PC is maar weer net aangesloten

Op de plek van de koelkast zijn twee hoekprofielen voor 19" apparatuur geschroeft. Aan de zijkant is een gat gemaakt om er straks ook nog van achter bij te kunnen komen.
:strip_exif()/f/image/yt7Ksy5wNqMOpZJdSosrVftj.jpg?f=fotoalbum_large)
Door de bovenste 2 pijpen lopen mijn UTP-kabels die zijn afgemonteerd op het patchpanel. Door de roede (waar straks de jassen aan hangen) loopt de kabel voor de stroom, de glasvezel (nog niet in gebruik) en een tijdelijke UTP kabel van de media converter naar de Fritzbox (links op de plank). Uiteindelijk zal er in de meterkast geen apparatuur meer staan die stroom nodig heeft, de glasvezel wordt dan direct in een van de switches geprikt.
:strip_exif()/f/image/b8LMRVEpz71XtKqp4c6yjFlp.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle overige apparatuur moet nog ingebouwd worden, eerste prio is voorlopig nog dozen uitpakken. Vooral ook omdat ik nog een gebrek heb aan kooi-moeren en de bij behorende bouten.
Het voornaamste vraagteken wat ik nog heb is of ik straks nog fans moet gaan inzetten om voldoende airflow en dus koeling in de kast te hebben.
hehe, coolDronium schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:54:
[...]
Ik ben duidelijk niet de enige die IKEA als leverancier heeft![]()
In mijn vorige woning had ik voor mijn servers en switch een Läck-rack van IKEA.
Ik zit nu in mijn nieuwbouw woning, PC is maar weer net aangeslotenen daar ben ik ook weer voor een IKEA oplossing gegaan. Omdat er genoeg ruimte is in de hal heb ik gekozen voor een upgrade naar een volledige Method keukenkast, gecombineerd met een kapstop van stijgerpijp.
Op de plek van de koelkast zijn twee hoekprofielen voor 19" apparatuur geschroeft. Aan de zijkant is een gat gemaakt om er straks ook nog van achter bij te kunnen komen.
[Afbeelding]
Door de bovenste 2 pijpen lopen mijn UTP-kabels die zijn afgemonteerd op het patchpanel. Door de roede (waar straks de jassen aan hangen) loopt de kabel voor de stroom, de glasvezel (nog niet in gebruik) en een tijdelijke UTP kabel van de media converter naar de Fritzbox (links op de plank). Uiteindelijk zal er in de meterkast geen apparatuur meer staan die stroom nodig heeft, de glasvezel wordt dan direct in een van de switches geprikt.
[Afbeelding]
Alle overige apparatuur moet nog ingebouwd worden, eerste prio is voorlopig nog dozen uitpakken. Vooral ook omdat ik nog een gebrek heb aan kooi-moeren en de bij behorende bouten.
Het ligt er een beetje aan welke apparatuur je gaat plaatsen, en hoeveelHet voornaamste vraagteken wat ik nog heb is of ik straks nog fans moet gaan inzetten om voldoende airflow en dus koeling in de kast te hebben.
www.google.nl
Updates volgen . . . . als ik een beetje klaar ben met uitpakkenMisteRMeesteR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:01:
[...]
hehe, cool
[...]
Het ligt er een beetje aan welke apparatuur je gaat plaatsen, en hoeveel

Ik ben wel benieuwd wat je er in gaat plaatsen (en vooral hoe zwaar), afgaande op het rail systeem verwacht ik enkel switches ?Dronium schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:25:
[...]
Updates volgen . . . . als ik een beetje klaar ben met uitpakken
En hoeveel herrie gaat dit mogelijk produceren? Alles in een gangkast. Zolang het bij switches e.d. blijft, zal het wel loslopen, maar ik ben blij dat ik mijn server in mijn garage heb staanDronium schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:54:
Het voornaamste vraagteken wat ik nog heb is of ik straks nog fans moet gaan inzetten om voldoende airflow en dus koeling in de kast te hebben.
Signature van nature
@LightStar
In de planning zitten :
Die herrie valt wel mee, de switches maken alleen bij het opstarten wat meer herrie. De servers worden gekoeld met noctua fans. Als die in de kast zitten ga je dat nauwelijks horen.
In de planning zitten :
- 2x Netgear MS510TX (waar van een met POE)
- 1x Netgear Prosafe GS724T
- 1x Supermicro A1SRM-LN7F-2758
- 2x Supermicro X10SDV-6C-TLN4F
- 1x APC PDU
- 1x Synology DS1816+ (Op de plank boven het rack)
Die herrie valt wel mee, de switches maken alleen bij het opstarten wat meer herrie. De servers worden gekoeld met noctua fans. Als die in de kast zitten ga je dat nauwelijks horen.
Welke patchkabels gebruik je hier?
[ Voor 51% gewijzigd door HobbeS op 26-06-2020 15:08 ]
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2