Thanks for the reminder. Meteen een paar setjes besteld zodat ik straks mijn poortjes ook netjes kan afdichten.nero355 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:15:
@Beekforel : Waar zijn de stofkapjes voor de USB poorten gebleven ?![]()
Misschien niet helemaal ontopic, maar ik ben dus bezig met het verbeteren van het wifi-signaal in de achtertuin. De situatie is als volgt:
. Ik zou kunnen meshen (dus AC-pro via wifi "voeden"), maar dat doe ik liever niet. Idealiter heb ik alle accesspoints bedraad aangesloten. Op zolder heb ik wel een rj45 aansluiting over. Deze kan ik patchen in de meterkast naar een power-over-ethernet aansluiting op één van de switches. Nu alleen nog even bepalen hoe "het draadje" gaat lopen. Zie hieronder een fotootje van de achtertuin.
Over twee weken komen ze zonnepanelen leggen, dus dat is DE kans om vanuit de zolder een kabel naar buiten te krijgen. Dit zal in de buurt van dat schoorsteen-ding zijn. Van daaruit moet ik dus langs de dakpannen ergens naar de achtergevel. Ik twijfel nog of dat de achtergevel op de 1e vedieping is of helemaal beneden (in principe dichterbij de tuin).
Qua kabel zit ik hieraan te denken: CAT6 UTP grondkabel 20 meter zwart.
Concreet zijn mijn vragen nu:
- xs4all aansluiting, fritzbox
- patch paneel in de meterkast; hierop is vanuit elke kamer een cat6e gepatched
- 2x unifi switches
- 3x unifi AC-PRO, 1 in woonkamer, 1 op bovenverdieping en nu een nieuw voor "de tuin"
Over twee weken komen ze zonnepanelen leggen, dus dat is DE kans om vanuit de zolder een kabel naar buiten te krijgen. Dit zal in de buurt van dat schoorsteen-ding zijn. Van daaruit moet ik dus langs de dakpannen ergens naar de achtergevel. Ik twijfel nog of dat de achtergevel op de 1e vedieping is of helemaal beneden (in principe dichterbij de tuin).
Concreet zijn mijn vragen nu:
- Is deze kabel goed genoeg?
- Mijn vrouw begon te klagen. "lelijk ding aan de muur". Nog tips om het witte lelijke ding iets minder lelijk te maken?
- Verder nog tips?
/f/image/BKJ6gftZ23kZXC0kRZDRbArO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door smeerbartje op 13-04-2020 19:22 ]
Persoonlijk zou ik hem "op de benedenverdieping" hangen. Lijkt mij ook beter voor straalpatroon. Ik vermoed dat je anders geen of minder bereik hebt als je kort bij de muur zit. Maar je kunt hem daar helemaal niet ophangen, want de AC Pro is niet gemaakt voor onbeschut buiten te hangen. Op de eerste verdieping onder de dakgoot gaat misschien nog net goed omdat die daar nog een beetje beschut hangt, maar ook dat is met harde regenbuien of slagregen al een slecht idee IMO. Dus ik zou die "lelijke UFO" vervangen door een AC Mesh: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) of als je all out wilt gaan de FlexHD: pricewatch: Ubiquiti UniFi FlexHD . Beiden zijn echt volledig geschikt voor gebruik buitenshuis, in weer en wind (en de FlexHD is zoals de naam zegt nogal "flexibel" in gebruik en kun je net zo goed binnen op een kastje zetten bij wijze van sprekensmeerbartje schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:13:
Misschien niet helemaal ontopic, maar ik ben dus bezig met het verbeteren van het wifi-signaal in de achtertuin. De situatie is als volgt:Ik heb dus geen rj45 aansluiting in de tuin, dus ik moet op de één of andere manier iets verzinnen
- xs4all aansluiting, fritzbox
- patch paneel in de meterkast; hierop is vanuit elke kamer een cat6e gepatched
- 2x unifi switches
- 3x unifi AC-PRO, 1 in woonkamer, 1 op bovenverdieping en nu een nieuw voor "de tuin"
. Ik zou kunnen meshen (dus AC-pro via wifi "voeden"), maar dat doe ik liever niet. Idealiter heb ik alle accesspoints bedraad aangesloten. Op zolder heb ik wel een rj45 aansluiting over. Deze kan ik patchen in de meterkast naar een power-over-ethernet aansluiting op één van de switches. Nu alleen nog even bepalen hoe "het draadje" gaat lopen. Zie hieronder een fotootje van de achtertuin.
Concreet zijn mijn vragen nu:[Afbeelding]
- Is deze kabel goed genoeg?
- Mijn vrouw begon te klagen. "lelijk ding aan de muur". Nog tips om het witte lelijke ding iets minder lelijk te maken?
- Verder nog tips?
Zie ook het Ubiquiti topic waar @nero355 intussen al meermaals een foto heeft gepost van zijn AC Mesh aan de buitenmuur.
Edit:
Overigens zou ik persoonlijk ook zo weinig mogelijk kabels buiten leggen, en al helemaal vanaf de schoorsteen. Iets met hoge bomen vangen veel wind hoge geleidende kabels geven extra kans op blikseminslag. Als de bliksem inslaat op het AP of de kabel kun je vrijwel gegarandeerd al je netwerkapparatuur gaan vervangen. Zelf gehad toen twee huizen verder de bliksem was ingeslagen, dat ik zelf ook uitval had van wat netwerkapparatuur of specifieke poorten overleden waren, zonder dat er verder bliksemschade was Of je moet al een overspanningsbeveiliging ertussen zetten, zoals pricewatch: Ubiquiti Ethernet Surge Protector (die nu blijkbaar niet leverbaar is, volgens de Pricewatch).
[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 13-04-2020 19:46 ]
Anoniem: 310408
Wat heb je in die kast zitten dat extra koeling nodig heeft? Alles wat ik zie zou zonder problemen zonder koeling moeten werken.Beekforel schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:15:
Er komt nog 1 tray onderin met een 120 mm fan voor wat luchtstroming in de kast.
In een kast zoals jij hebt wil je alles zo simpel mogelijk hebben en moet je alles wat niet nodig is absoluut vermijden.
Ubiquiti apparatuur staat niet echt bekend om het "groen" zijn. Die PoE switches kunnen dus nog best wel eens wat warmte produceren. Dat geldt in ieder geval voor de USW 8-150W en USW 16-150W die ik heb. Beiden gebruiken de metalen behuizing ook om de warmte weg te geleiden. Grote kans dus dat dat voor de US 8-60W hetzelfde is, en dan met twee in zo'n klein kastje kan er lijkt mij best wel wat warmte blijven hangen.Anoniem: 310408 schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:54:
[...]
Wat heb je in die kast zitten dat extra koeling nodig heeft? Alles wat ik zie zou zonder problemen zonder koeling moeten werken.
In een kast zoals jij hebt wil je alles zo simpel mogelijk hebben en moet je alles wat niet nodig is absoluut vermijden.
beneden (want wifi gaat niet "om het hoekje", dus als je em boven hangt heb je net achter de deur niks)smeerbartje schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:13:
en slechte kabel want "CCA - AWG 24/1"
pm me, ik heb nog wat liggen ;-)
Dan vraag ik mij af hoe bij u de wifi werkt met wifi gaat niet om het hoekje.ijske schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:25:
[...]
beneden (want wifi gaat niet "om het hoekje", dus als je em boven hangt heb je net achter de deur niks)
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Zoals hierboven ook gezegd wordt, de Unifi spullen worden behoorlijk warm. Ook de Pi's kunnen goed warm worden. Alles samen in zo'n metalen kastje verdient wel wat luchtstroom imo.Anoniem: 310408 schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:54:
[...]
Wat heb je in die kast zitten dat extra koeling nodig heeft? Alles wat ik zie zou zonder problemen zonder koeling moeten werken.
Maar misschien maar even een sensor erin hangen om daadwerkelijk te meten.
wifi gaat wel door muren, maar betonplaten en zeker ijzeren steunbalken laten zeer weinig door ..Dyckie schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:59:
[...]
Dan vraag ik mij af hoe bij u de wifi werkt met wifi gaat niet om het hoekje.
dus dat dak van die uitbouw, dat lijkt me niet echt iets waar wifi goed doorraakt
hoe zenders afstralen is natuurlijk een andere discussie, die horen hier niet thuis ;-)
Kun je uitleggen wat er precies slecht is aan deze kabel? Ik wil het graag even snappen 😀ijske schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:25:
[...]
CCA staat voor copper clad aluminum. Oftewel: de kabel is geen 100% koper maar aluminium met een laagje koper er overheen. De kans dat je na verloop van tijd problemen krijgt met CCA kabel is daardoor (zeer) groot. Daarom altijd gaan voor 100% koper kabels.smeerbartje schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:26:
[...]
Kun je uitleggen wat er precies slecht is aan deze kabel? Ik wil het graag even snappen 😀
Thanks. Ik heb nog een rol van deze kabel liggen. Zou dit goed genoeg zijn voor dit klusje?
RobertMe schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:29:
[...]
CCA staat voor copper clad aluminum. Oftewel: de kabel is geen 100% koper maar aluminium met een laagje koper er overheen. De kans dat je na verloop van tijd problemen krijgt met CCA kabel is daardoor (zeer) groot. Daarom altijd gaan voor 100% koper kabels.
Ja, deze is wel volledig koper. Heb deze zelf ook getrokken.smeerbartje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:10:
Thanks. Ik heb nog een rol van deze kabel liggen. Zou dit goed genoeg zijn voor dit klusje?
[...]
Die heeft zo'n beetje bijna iedereen in dit Topic dus een snelle Search bovenaan had je al het antwoord gegeven!smeerbartje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:10:
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Maar is deze ook geschikt om deels buiten te liggen?nero355 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:53:
[...]
Die heeft zo'n beetje bijna iedereen in dit Topic dus een snelle Search bovenaan had je al het antwoord gegeven!
Zou ik persoonlijk niet doen, maar als je bijvoorbeeld een buis neemt die van je huis naar de schuur gaat en de kabel daarin legt dan zou het misschien nog wel net kunnen, indien goed beschermd!smeerbartje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:39:
Maar is deze ook geschikt om deels buiten te liggen?
De kabel die naar mijn AC Mesh loopt is een kant en klare outdoor kabel van 2 meter, maar die is maar 15 centimeter of zo buiten zichtbaar :
:strip_exif()/f/image/Kzzj9cODbv1NTJXLu7zohQCV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Daar had @RobertMe het al eerder over
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Het heeft weer even geduurd en ik ben weer niet voor de rack oplossing gegaan, maar eind vorig jaar een nieuwe woning betrokken en het snel allemaal aangelegd en daar deze puinhoop van gemaakt.
Nu ook ik zoveel thuis zit het maar afgemaakt, nouja, af.... dat is het nooit, nog genoeg wensen....
Allen het blauwe patch snoer moet nog vervangen worden door een gele zelfde lengte, gewoon omdat dat netter is
![]() | ![]() |
Nu ook ik zoveel thuis zit het maar afgemaakt, nouja, af.... dat is het nooit, nog genoeg wensen....
![]() | ![]() |
Allen het blauwe patch snoer moet nog vervangen worden door een gele zelfde lengte, gewoon omdat dat netter is
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Is dit misschien wat voor je RPI's? Het is een 19inch format, maar het lijkt mij toch wel mogelijk dat je dit voor een 10inch (gok ik) kan printen, zodat er 3 tot 4 naast elkaar passen? de 2U ruimte heb je ook nog overBeekforel schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:15:
[Afbeelding]
Dat vele thuiszitten maakt dat ik wat punten van m'n todo aan het afwerken ben. Dit weekend m'n 10 inch patchkast aangepakt. Nog niet tevreden, maar voor nu wel even klaar mee.
Er komt nog 1 tray onderin met een 120 mm fan voor wat luchtstroming in de kast.
De 3D printer heeft flink z'n best gedaan, bron: https://www.thingiverse.com/thing:3337383.
https://www.thingiverse.com/thing:3022136
Ik ben er zonet achter gekomen dat heel mijn huis vol ligt met cca-kabel, tijd voor vernieuwing dus.
Echter:
- cat6 of cat6a? (10Gbit naar toekomst toe is een must, langste kabel tussen 2 switches is pakweg 20 meter)
- heeft het voor een thuissituatie zin om voor shielded kabels te gaan? (netwerkkabels zitten per 2 samen in plastieken buis van 20mm - uiteraard lopen daar andere plastieken buizen langs waar wel elek in zit)
Echter:
- cat6 of cat6a? (10Gbit naar toekomst toe is een must, langste kabel tussen 2 switches is pakweg 20 meter)
- heeft het voor een thuissituatie zin om voor shielded kabels te gaan? (netwerkkabels zitten per 2 samen in plastieken buis van 20mm - uiteraard lopen daar andere plastieken buizen langs waar wel elek in zit)
@roeleboel wat zijn je eigen conclusies naar aanleiding van de eerdere discussies in dit topic?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Discussies die degelijk op de technische zaak ingaan en grondig uitweiden in redenen heb ik hier niet gevonden.CurlyMo schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:12:
@roeleboel wat zijn je eigen conclusies naar aanleiding van de eerdere discussies in dit topic?
Wel:
- cat6 volstaat voor nu, dus neem dat maar, maar behalve prijs geen duidelijke redenen waarom cat6a wel/niet
- unshielded volstaat, maar kom achteraf niet janken als blijkt dat het toch onvoldoende was en ge alles moogt herdoen
En gijzelf raadt zelfs glasvezel aan als backbone...
Ik heb 4 jaar geleden voor Belden Cat6 gekozen, in een normaal woonhuis zal je met de afstanden nog makkelijk 10Gbit kunnen halen..., + Cat6a is vaak dikker dus lastiger per 2 te trekken door een buis.roeleboel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:05:
Ik ben er zonet achter gekomen dat heel mijn huis vol ligt met cca-kabel, tijd voor vernieuwing dus.
Echter:
Maar wil je echt toekomst bestendig zijn kan je ook voor Cat7 gaan
Als de keuze CAT6A óf CAT7 is inderdaad. Als CAT6 er ook had tussen gestaan, dan had ik CAT6 gezegdroeleboel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:03:
[...]
En gijzelf raadt zelfs glasvezel aan als backbone...
Dus in dit topic is het cat6a/7 -> doe glasvezel, maar in het topic dat ik gestart heb is het 'cat6a of glasvezel' -> leg cat6 in de plaats?CurlyMo schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:08:
[...]
Als de keuze CAT6A óf CAT7 is inderdaad. Als CAT6 er ook had tussen gestaan, dan had ik CAT6 gezegd
Het wordt er niet bepaald duidelijker op...
Geen CAT6A omdat: Het is dikker, lastiger te trekken, duurder en voegt naar mijn idee voor thuis weinig toe over CAT6.roeleboel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:03:
- cat6 volstaat voor nu, dus neem dat maar, maar behalve prijs geen duidelijke redenen waarom cat6a wel/niet
Maar verdere nadelen heeft het natuurlijk niet. Als jij graag meer geld uitgeeft, denkt dat je het probleemloos getrokken krijgt en er blij van wordt, neem dan gerust CAT6A, CAT7 of whatever. Meer nadelen dan ik nu noem kan ik zo niet bedenken.
Waar lees je dat?- unshielded volstaat, maar kom achteraf niet janken als blijkt dat het toch onvoldoende was en ge alles moogt herdoen
En ben je hier ooit praktijkvoorbeelden tegengekomen waar unshielded kabel onvoldoende bleek?
Ik niet...
Heb hier thuis overal gewoon CAT6 U/UTP liggen, nog geen seconde spijt van gehad.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Wat moet ik denken van deze 2 kabels: het rare is dat de cat6 dikker zou zijn dan de cat6a. Wijst dat dan op foutieve specs of ...? Het ding is dat ik net naar deze cat6a zou neigen omdat die een fractie dunner is (en betere waf heeft omwille van blauw ipv dat eeuwige grijs)Xander schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:59:
[...]
Geen CAT6A omdat: Het is dikker, lastiger te trekken, duurder en voegt naar mijn idee voor thuis weinig toe over CAT6.
Maar verdere nadelen heeft het natuurlijk niet. Als jij graag meer geld uitgeeft, denkt dat je het probleemloos getrokken krijgt en er blij van wordt, neem dan gerust CAT6A, CAT7 of whatever. Meer nadelen dan ik nu noem kan ik zo niet bedenken.
cat6: https://www.allekabels.be...rkkabel-op-rol-grijs.html
cat6a: https://www.allekabels.be...rkkabel-op-rol-blauw.html
Allebei beweren koper/cu te zijn, zie ik hier iets over het hoofd?
Dat is uiteraard geen directe quote, maar als je zoekt op shielded komt het altijd neer op 'waarschijnlijk geen shielding nodig, maar wel op eigen risico', waarbij de ene het al hoort beginnen donderen als er spreekwoordelijk een 220volt kabel binnen de 3 meter passeert, en de andere iets heeft van 'zolang je niet in de flat bovenop de electriciteitscentrale woont niets aan de hand'...Waar lees je dat?"Niet janken als blijkt dat het toch onvoldoende was"?
En ben je hier ooit praktijkvoorbeelden tegengekomen waar unshielded kabel onvoldoende bleek?
Ik niet...
Heb hier thuis overal gewoon CAT6 U/UTP liggen, nog geen seconde spijt van gehad.
feit is dat als je mis gokt met unshielded je de boel kan heraanleggen...
Nu begin ik zelf wel te neigen naar 'unshielded zal wel ok zijn', keuze is eerder ingegeven door momenteel rare netwerkproblemen waarbij ik dacht dat shielding het probleem ging zijn, maar nu naar boven begint te komen dat eerder cca-kabel wel eens het echte probleem kan zijn...
Ik denk het haast ja. Jammergenoeg staat er geen fabrikant / typenummer bij dus kun je geen verdere gegevens van die kabel opzoeken. Dat op zich zou voor mij al reden zijn om iets anders te zoeken trouwens, ik weet graag van te voren precies wat ik koop.roeleboel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:18:
[...]
Wat moet ik denken van deze 2 kabels: het rare is dat de cat6 dikker zou zijn dan de cat6a. Wijst dat dan op foutieve specs of ...?
Alles wat je in huis doet n.a.v. tips op een gratis forum is op eigen risico.Dat is uiteraard geen directe quote, maar als je zoekt op shielded komt het altijd neer op 'waarschijnlijk geen shielding nodig, maar wel op eigen risico',
Maar je hebt waarschijnlijk geen shielding nodig.
Nee, het is iets genuanceerder. Velen willen CAT6a of CAT7 omdat het om een of andere reden nóg toekomstbestendiger is dan CAT6. Dan is mijn standaard reactie: Als je écht toekomstbestendig wil zijn, neem dan glasvezel. Sneller gaat het waarschijnlijk niet worden.roeleboel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:17:
[...]
Dus in dit topic is het cat6a/7 -> doe glasvezel
Er is gewoon geen enkele zinnige reden om nu iets anders te leggen dan CAT6.maar in het topic dat ik gestart heb is het 'cat6a of glasvezel' -> leg cat6 in de plaats?
Het wordt er niet bepaald duidelijker op...
Je moet gewoon wat minder zelf denkenroeleboel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:18:
[...]
Wat moet ik denken van deze 2 kabels: het rare is dat de cat6 dikker zou zijn dan de cat6a.
Verreweg de meeste Tweakers hier hebben de betreffende Belden kabel gebruikt. Dat is niet voor niks. Volg gewoon dat advies. Of je de dubbele variant moet nemen kan ik niet zeggen.
Je bent ook hier een beetje paranoia gewordenDat is uiteraard geen directe quote, maar als je zoekt op shielded komt het altijd neer op 'waarschijnlijk geen shielding nodig, maar wel op eigen risico', waarbij de ene het al hoort beginnen donderen als er spreekwoordelijk een 220volt kabel binnen de 3 meter passeert, en de andere iets heeft van 'zolang je niet in de flat bovenop de electriciteitscentrale woont niets aan de hand'...
feit is dat als je mis gokt met unshielded je de boel kan heraanleggen...
Nu begin ik zelf wel te neigen naar 'unshielded zal wel ok zijn', keuze is eerder ingegeven door momenteel rare netwerkproblemen waarbij ik dacht dat shielding het probleem ging zijn, maar nu naar boven begint te komen dat eerder cca-kabel wel eens het echte probleem kan zijn...
Nu is het voordeel dat je al had gehoord dat de Belden gewoon een hele goede kabel is voor thuis gebruik en dat is een unshielded kabel. Hoef je er dus niet meer over na te denken
Al het advies is echter gebaseerd op jouw vaststelling dat je nu CCA hebt liggen. Als je puur koper hebt liggen, dan kan het probleem ergens anders liggen en is bovenstaand advies misschien niet van toepassing.
Owkee,
- nachtje goed geslapen
- vandaag geen roepende vrouw naast mij omdat ze problemen heeft met telewerken
=> dat scheelt al behoorlijk in perspectief
Ik heb een deel van de installatie afgebroken (basicly de laatste meter die in de buis zat) en groot was mijn verbazing...
de kabel is wel degelijk pure koper (getest met aansteker en op zicht), dus ik kan de schuld niet op cca steken
plot twist:
het is geen solid kabel met 1 vaste kern, maar stranded met tig mini-draadjes...
Ik heb geen idee hoe dat die kabel daar ooit geinstalleerd geraakt is, maar dit zou wel wat kunnen verklaren: te weinig kleine adertjes die contact maken -> weerstand te hoog -> exact het probleem van klapperende gigabit versus 100Mbit... (en dan heb ik nog geluk dat het niet op de essentiele aders is gaan klapperen)
Enfin, huidige kabels weg & vervangen door solid zal mijn probleem wel oplossen vermoed ik.
Wat betreft de twin kabel die ik hierboven voorstelde:
Gegeven:
- het merk heeft goede kabels
- de datasheet die je kan opzoeken ziet er (voor zover ik zie) ok uit
ga ik de berekende gok nemen en daar 50 meter van bestellen.
En dan ineens ook maar tig patch-kabels van 50cm, want die blijken hier allemaal ccs-kabel te zijn...
- nachtje goed geslapen
- vandaag geen roepende vrouw naast mij omdat ze problemen heeft met telewerken
=> dat scheelt al behoorlijk in perspectief
Ik heb een deel van de installatie afgebroken (basicly de laatste meter die in de buis zat) en groot was mijn verbazing...
de kabel is wel degelijk pure koper (getest met aansteker en op zicht), dus ik kan de schuld niet op cca steken
plot twist:
het is geen solid kabel met 1 vaste kern, maar stranded met tig mini-draadjes...
Ik heb geen idee hoe dat die kabel daar ooit geinstalleerd geraakt is, maar dit zou wel wat kunnen verklaren: te weinig kleine adertjes die contact maken -> weerstand te hoog -> exact het probleem van klapperende gigabit versus 100Mbit... (en dan heb ik nog geluk dat het niet op de essentiele aders is gaan klapperen)
Enfin, huidige kabels weg & vervangen door solid zal mijn probleem wel oplossen vermoed ik.
Gegeven:
- de datasheet die je kan opzoeken ziet er (voor zover ik zie) ok uit
ga ik de berekende gok nemen en daar 50 meter van bestellen.
En dan ineens ook maar tig patch-kabels van 50cm, want die blijken hier allemaal ccs-kabel te zijn...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Stranded in keystones gaat inderdaad niet werken.roeleboel schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:31:
Sorry, welke? Ik zie je hierboven helemaal geen twinkabel voorstellen en de enige linkjes die je plaatst gaan naar merkloos spul?roeleboel schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:31:
Gegeven:
Daarom leg je de kabels ook in een buis. Als ik me een dagje kwaad maak heb ik alle netwerkkabels in huis vervangen, zonder iets te slopen en zonder dat er iets van te zien is.plafonds afbreken behoort tot zeer gevaarlijk terrein
Hij maakt het ons moeilijk door in twee topics te posten:Xander schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:49:
[...]
Sorry, welke? Ik zie je hierboven helemaal geen twinkabel voorstellen en de enige linkjes die je plaatst gaan naar merkloos spul?
roeleboel in "Welke prefab glasvezelkabel met welke connectoren?"
Een dag is ook weer overdreven, maar ja, daarom leg je kabels in een buis.Xander schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:49:
Daarom leg je de kabels ook in een buis. Als ik me een dagje kwaad maak heb ik alle netwerkkabels in huis vervangen, zonder iets te slopen en zonder dat er iets van te zien is.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Mijn excuses, sorry voor de verwarring, ik dacht dat ik het hier ook gelinkt had.CurlyMo schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:54:
[...]
Hij maakt het ons moeilijk door in twee topics te posten:
roeleboel in "Welke prefab glasvezelkabel met welke connectoren?"
Deze kabel dus:
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Jawel, de kabels liggen momenteel overal in buis, maar omwille van de aankomende verbouwing komt er een nieuw bijkomend plafond onder het huidige, en omwille van te onmogelijke bochten (te weinig plaats voor buisbochten basicly) is het in praktijk onhaalbaar om een aaneengesloten buis te voorzien voor de netwerkkabels...Daarom leg je de kabels ook in een buis. Als ik me een dagje kwaad maak heb ik alle netwerkkabels in huis vervangen, zonder iets te slopen en zonder dat er iets van te zien is.
Dus nu kan ik het nog vervangen zonder al te veel gedoe, over pakweg een half jaar niet meer, en das ineens voor lange tijd zo...
Na wat nadenkwerk is mijn visie over cat6/6a/7/glas deze:
1Gbit is nu betaalbaar en cat6 kan zeker tot 10Gbit op afstanden korter dan 30 meter
10Gbit zal over een jaar of 5 of zo wel betaalbaar worden voor consumenten
Voordat 25Gbit uberhaupt betaalbaar wordt voor consumenten zijn we echt wel heel lang verder (10+ jaren?), en tegen dan zal het plafond op zijn minst een lik verf kunnen gebruiken, wat de weerstand op openbreken/terug afwerken wel behoorlijk verkleint
Je bedoelt dat het geen hele dag duurt? Ja het kan waarschijnlijk sneller maar thuis klussen doe ik altijd lekker rustig aan.Cyberpope schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:04:
[...]
Een dag is ook weer overdreven, maar ja, daarom leg je kabels in een buis.
Ah. Ja lijkt me dat je met Belden wel goed zit.roeleboel schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:05:
Mijn excuses, sorry voor de verwarring, ik dacht dat ik het hier ook gelinkt had.
Deze kabel dus:
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Ik zou mijn best doen om daar toch een oplossing voor te verzinnen. Waar moet de bocht naartoe, een muur in? Dan kun je de muur toch wat dieper uitkappen?Jawel, de kabels liggen momenteel overal in buis, maar omwille van de aankomende verbouwing komt er een nieuw bijkomend plafond onder het huidige, en omwille van te onmogelijke bochten (te weinig plaats voor buisbochten basicly) is het in praktijk onhaalbaar om een aaneengesloten buis te voorzien voor de netwerkkabels...
ik zal terugkoppelen wat mijn ervaring met de kabel in kwestie is, dank allen voor de input!Xander schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:13:
[...]
Ah. Ja lijkt me dat je met Belden wel goed zit.
Daar heb ik iets meer tijd voor nodig (300 meter liggen gok ik zo, b.v. naar elke hoek van de huiskamer).Xander schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:13:
[...]
Je bedoelt dat het geen hele dag duurt? Ja het kan waarschijnlijk sneller maar thuis klussen doe ik altijd lekker rustig aan.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
:strip_exif()/f/image/HwC8HKtjWdSk3dZlppqFu6Ar.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pxkEX5A9nochM84thC4W0Uwl.jpg?f=fotoalbum_large)
Met plankjes
Groene UTP is internet in - die komt van de glasmodem, die zit uiteraard ergens in de huiskamer verstopt 🤔
De klittenband komt van de action.
[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 20-04-2020 21:22 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
@BCC Jammer dat je op je keurige opzet geheel geen commentaar krijgt. Bij mij ziet het er echt minder uit!
@PeterVO hij heeft 8 duimen omhoog
@BCC Welke hardware heb je gebruikt? Welke patchkast is dit en wat voor voedingsblokken heb je daar onder hangen?
Ziet er goed uit!
Ziet er goed uit!
Ook van deze kant complimenten hoor @BCC ! Lekker strak afgewerkt! Vooral hoe die Experiabox daar staat
.
Zoals je zelf al zegt, jammer van de switch
, een mooie rackmount switch had niet misstaan!
In navolging van mijn eerdere posts: Dit is op dit moment mijn netwerk, super spannend allemaal
Hardware:
Modem: Ziggo Ubee EVW3200
Router 1: Mikrotik 951G-2HnD
Router 2: TP-Link Archer C7 op stock firmware
De TP-Link vervangt de Mikrotik op gebied van wireless, net even wat sneller allemaal. Verder maar 1 bekabelde aansluiting in gebruik welke via de trap en leuningen etc naar zolder gaat. Zou nog eens de woonkamer op UTP willen doen, maar dan moet eerst de coax eruit en dan samen met UTP terug. De vorige poging om de kabel er naast te trekken en de coax te laten zitten was niet gelukt.
Zoals je zelf al zegt, jammer van de switch
In navolging van mijn eerdere posts: Dit is op dit moment mijn netwerk, super spannend allemaal
![]() | ![]() | ![]() |
Hardware:
Modem: Ziggo Ubee EVW3200
Router 1: Mikrotik 951G-2HnD
Router 2: TP-Link Archer C7 op stock firmware
De TP-Link vervangt de Mikrotik op gebied van wireless, net even wat sneller allemaal. Verder maar 1 bekabelde aansluiting in gebruik welke via de trap en leuningen etc naar zolder gaat. Zou nog eens de woonkamer op UTP willen doen, maar dan moet eerst de coax eruit en dan samen met UTP terug. De vorige poging om de kabel er naast te trekken en de coax te laten zitten was niet gelukt.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
@bbc
pricewatch: HP Procurve 1410-16G
Past met een beetje duwen in zo'n 10" tray en heb hier nog eentje liggen die stof loop te happen.
Past met een beetje duwen in zo'n 10" tray en heb hier nog eentje liggen die stof loop te happen.
Ja ook nog naar gekeken maar zo’n setje is 200 euro en dan heb je nog geen poe, vlans en rack mount. Twee van deze jongens kost 50 euro totaal.GioStyle schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:38:
@bbc
Er ligt een cloudkey en er zitten 3 UniFi access point rond het huis. Verder op strategische plekken utp in de muur. Die komen allemaal uit op de patchbay. Verder hangt onderin een apc ups. Niet helemaal nuttig omdat de glas modem verderop zit, maar goedHobbeS schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:20:
@BCC Welke hardware heb je gebruikt? Welke patchkast is dit en wat voor voedingsblokken heb je daar onder hangen?
Ziet er goed uit!
Patchkast van https://www.patchkastwinkel.nl/10-inch-patchkast/ . Plankjes en patchbay van de Conrad, switches zijn NETGEAR GS108 met dubbelzijdig tape ertussen. Onder de bay ligt 1 power injector van UniFi.
[ Voor 43% gewijzigd door BCC op 21-04-2020 13:40 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Naar veel mee kijken
Hier mijn Nette Lan afwerking , dit keer niet in de meterkast maar achter het gordijn.
Cisco EPC3925 in bridge mode, voor de internetverbinding
EdgeRouter Lite 3 voor het DHCP gebeuren en Firewall
EdgeSwitch 10X voor het media/Streming verdeel gebeuren
Asus RT - AC 3200 voor het draadloze gebeuren. Deze hangt hoger op +/- 2 meter:strip_exif()/f/image/MGzTW9Q2rdvRykd6sNzFetMa.jpg?f=fotoalbum_large)
bekabeling in het huis is, CAT 7 S/FTP, ja ik weet het das n beetje over de top maar als je het dan toch doet .
(er lag eerst CAT5 uit het ISDN tijd perk,)
Rode kabels zijn de Data lijnen,
Geel is Media TV , Apple TV en Rasberry Pi.
Blauw is Muziek streaming , Soundbar, Aries Mini
Heb een 50/5 verbinding van Ziggo waar wij DIK tevreden mee zijn werkt al Jaren zonder storing/uitval.
Hier mijn Nette Lan afwerking , dit keer niet in de meterkast maar achter het gordijn.
Cisco EPC3925 in bridge mode, voor de internetverbinding
EdgeRouter Lite 3 voor het DHCP gebeuren en Firewall
EdgeSwitch 10X voor het media/Streming verdeel gebeuren
Asus RT - AC 3200 voor het draadloze gebeuren. Deze hangt hoger op +/- 2 meter
:strip_exif()/f/image/MGzTW9Q2rdvRykd6sNzFetMa.jpg?f=fotoalbum_large)
bekabeling in het huis is, CAT 7 S/FTP, ja ik weet het das n beetje over de top maar als je het dan toch doet .
(er lag eerst CAT5 uit het ISDN tijd perk,)
Rode kabels zijn de Data lijnen,
Geel is Media TV , Apple TV en Rasberry Pi.
Blauw is Muziek streaming , Soundbar, Aries Mini
Heb een 50/5 verbinding van Ziggo waar wij DIK tevreden mee zijn werkt al Jaren zonder storing/uitval.
kabel erbijtrekken is nooit een strak idee...The Executer schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:36:
De vorige poging om de kabel er naast te trekken en de coax te laten zitten was niet gelukt.
eerst coax eruit, dan trek ik altijd eerst de utp volledig erdoor, en tape dan de coax erbij zodat men de 2 tesamen kan invoeren, het erinduwen van de kabels geeft extra gemak bij het trekken
moet je wel 2x je nodige lengte utp kopen maar ach.. utp is de kost niet vind ik
top gedaan joh... ik heb al veul slechtere dingen achter een gordijn gevonden :-)
geen warmte issues na een weekendje heftig traffiek ? zo'n dingen hebben niet zomaar een heatsink en dan achter het gordijn ...
ik zou het even in de gaten houden , kan je alsnog kijken of er actie nodig is
Geen Problemen met warmte ontwikkeling , maar er zijn wel plannen voor isolatie .ijske schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:04:
[...]
top gedaan joh... ik heb al veul slechtere dingen achter een gordijn gevonden :-)
geen warmte issues na een weekendje heftig traffiek ? zo'n dingen hebben niet zomaar een heatsink en dan achter het gordijn ...
ik zou het even in de gaten houden , kan je alsnog kijken of er actie nodig is
Ik wil geen nieuw topic openen speciaal voor dit, dus hopelijk past hij in deze
. Ik ga een Unifi mesh aan de achtergevel ophangen. Nu komen ze binnenkort zonnepanelen plaatsen en dit is dé kans om vanuit de zolder "naar buiten" te komen met een netwerk kabel. De kabel an sich heb ik al bedacht, zie hier.
Nu de afwerking: ergens kan ik dus "naar buiten" en vandaaruit moet ik naar de achtergevel. nu dacht ik de kabel straks langs de dakpannen te leggen. Iemand nog tips? Hoe zou ik de bevestiging het beste kunnen doen? Ervaringen / tips, alles is welkom.
. Zie ok onderstaande fotos. Ik kom dus van de linkerkant en moet "naar rechts", want daar is de achtergevel.
Nu de afwerking: ergens kan ik dus "naar buiten" en vandaaruit moet ik naar de achtergevel. nu dacht ik de kabel straks langs de dakpannen te leggen. Iemand nog tips? Hoe zou ik de bevestiging het beste kunnen doen? Ervaringen / tips, alles is welkom.
![]() | ![]() |
Anoniem: 93986
Gewoon met een geschikte buitenkabel onder de pannen laten lopen. Die pannen duw je simpel omhoog.smeerbartje schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:19:
Ik wil geen nieuw topic openen speciaal voor dit, dus hopelijk past hij in deze. Ik ga een Unifi mesh aan de achtergevel ophangen. Nu komen ze binnenkort zonnepanelen plaatsen en dit is dé kans om vanuit de zolder "naar buiten" te komen met een netwerk kabel. De kabel an sich heb ik al bedacht, zie hier.
Nu de afwerking: ergens kan ik dus "naar buiten" en vandaaruit moet ik naar de achtergevel. nu dacht ik de kabel straks langs de dakpannen te leggen. Iemand nog tips? Hoe zou ik de bevestiging het beste kunnen doen? Ervaringen / tips, alles is welkom.. Zie ok onderstaande fotos. Ik kom dus van de linkerkant en moet "naar rechts", want daar is de achtergevel.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Verdorie, moest ik gewoon een change thuis rollbacken 
Ik heb een pfSense installatie op een zelfbouw pctje. zit in een oude desktopkast van mijn zoon. Na beetje zoeken een leuke 1U case met voeding gekocht. Van ali een flexibele PCIe riser flatcable en als laatste een Silverstone NT07-AM2 cpu cooler
Hele zooitje in die kast ... word toch meer proppen dan ik dacht met die fatcable, maar het lukt,
Stock cooler vervangen voor de silverstone. Is de hele installatie te hoog '(
Overwogen om die 1U kast zo het rack in te sliden met de deksel eraf , maar dat kan niet volgens de titel van dit topic
Wil ik die cooler af halen, trek ik ook nog ff de CPU zo uit de socket waarbij er een pinnetje van de CPU verboog.
Na veel bloed zweet en tranen alles weer terug in de oude desktop case met de originele cooler.
Die 1U case maar weer op MP zien te slijten ofzo, want dit gaat 'm helaas niet worden.

Ik heb een pfSense installatie op een zelfbouw pctje. zit in een oude desktopkast van mijn zoon. Na beetje zoeken een leuke 1U case met voeding gekocht. Van ali een flexibele PCIe riser flatcable en als laatste een Silverstone NT07-AM2 cpu cooler
Hele zooitje in die kast ... word toch meer proppen dan ik dacht met die fatcable, maar het lukt,
Overwogen om die 1U kast zo het rack in te sliden met de deksel eraf , maar dat kan niet volgens de titel van dit topic
Wil ik die cooler af halen, trek ik ook nog ff de CPU zo uit de socket waarbij er een pinnetje van de CPU verboog.
Na veel bloed zweet en tranen alles weer terug in de oude desktop case met de originele cooler.
Die 1U case maar weer op MP zien te slijten ofzo, want dit gaat 'm helaas niet worden.
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
@smeerbartje Ik zou geen kabels zo over de gevel laten lopen ivm kans op bliksem. Kun je niet gewoon door de muur zodat je op zolder achter het schot ergens uitkomt?
Ik heb mijn thuisserver ook omgebouwd naar een 19 inch rack case (2U). Ben uiteindelijk voor deze gegaan ivm de beperkte diepte zodat het in de meterkast past:Koffie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:08:
Verdorie, moest ik gewoon een change thuis rollbacken
https://www.thomann.de/nl...408v_leergehaeuse_2he.htm
Kan je daar eens een foto van maken met al je spul ingebouwd? Ik zie niet voor me hoe je daar een PC in verwerkt.hpmkruit schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:35:
[...]
Ik heb mijn thuisserver ook omgebouwd naar een 19 inch rack case (2U). Ben uiteindelijk voor deze gegaan ivm de beperkte diepte zodat het in de meterkast past:
https://www.thomann.de/nl...408v_leergehaeuse_2he.htm
Heb er een full size ATX PSU en een m-ATX moederbord in verwerkt.
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door hpmkruit op 22-04-2020 14:21 ]
Ik heb een houten omkasting gemaakt voor mijn 19 inch rack.
Daarin een open frame PC gemaakt als NAS met een paar losse schijven.
Het stukje plaat waar het moederbord op zit en het frame waar de ATX voeding aan hangt heb ik uit een desktop kast geslepen (5 Euro van Marktplaats).
De power button, LED's, USB, LAN e.d. ook in de keystone strip opgenomen :-)
Voordeel van dit maatwerk is dat het ook precies in de meterkast past.

Daarin een open frame PC gemaakt als NAS met een paar losse schijven.
Het stukje plaat waar het moederbord op zit en het frame waar de ATX voeding aan hangt heb ik uit een desktop kast geslepen (5 Euro van Marktplaats).
De power button, LED's, USB, LAN e.d. ook in de keystone strip opgenomen :-)
Voordeel van dit maatwerk is dat het ook precies in de meterkast past.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
@Oystein Hoevaak gaan we die foto's nog tegenkomen in dit topic
?
Ben ik helemaal met je eens maar je zou dan ook een link naar je eerdere post kunnen makenOystein schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:25:
Ik zal het niet meer doen ;-)
Vaak merk je wel dat mensen niet de hele historie teruglezen dus soms info niet meekrijgen als ze maanden later zelf iets posten wat er wel betrekking op heeft.
[ Voor 74% gewijzigd door MisteRMeesteR op 22-04-2020 16:28 ]
www.google.nl
Ik zal het niet meer doen ;-)
Vaak merk je wel dat mensen niet de hele historie teruglezen dus soms info niet meekrijgen als ze maanden later zelf iets posten wat er wel betrekking op heeft.
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Zo, mijn rack is nu toonbaar... De kabelspaghetti is een stuk minder na wat huisvlijt en handwerk.
:strip_exif()/f/image/ODcgdBrIe5dh3c74TLZ6d93y.jpg?f=fotoalbum_large)
Op termijn gaat de Cloud Key er uit en komt de Ubiquiti UniFi® Cloud Key Gen2 Plus in een rackmount. De Synology wordt vervangen door de Synology RackStation RS819.
Eerder ook nog een AR filmpje gemaakt van de setup, daar was de app even de weg kwijt...
https://imgur.com/gallery/KilFWMu
Wat er in het rack hangt:
Ubiquiti UniFi® Security Gateway Pro 4
Ubiquiti UniFi® Switch 16 PoE Gen2
Ubiquiti UniFi® Cloud Key
Roline Keystone Patchpaneel
Voorzien van 12 van deze keystones van Delock
En er staat nog een oude Synology DS211j.
En dit alles zit in een 9U luxe patchkast van Alfaco
:strip_exif()/f/image/ODcgdBrIe5dh3c74TLZ6d93y.jpg?f=fotoalbum_large)
Op termijn gaat de Cloud Key er uit en komt de Ubiquiti UniFi® Cloud Key Gen2 Plus in een rackmount. De Synology wordt vervangen door de Synology RackStation RS819.
Eerder ook nog een AR filmpje gemaakt van de setup, daar was de app even de weg kwijt...
https://imgur.com/gallery/KilFWMu
Wat er in het rack hangt:
Ubiquiti UniFi® Security Gateway Pro 4
Ubiquiti UniFi® Switch 16 PoE Gen2
Ubiquiti UniFi® Cloud Key
Roline Keystone Patchpaneel
Voorzien van 12 van deze keystones van Delock
En er staat nog een oude Synology DS211j.
En dit alles zit in een 9U luxe patchkast van Alfaco
[ Voor 57% gewijzigd door sypie op 22-04-2020 20:32 ]
Anders kan de deur niet dicht. Van deze kabels zit er al 1 tegen de deur geplakt als die dicht is. Denk dat de kabeltjes zo'n 15cm lang zijn, het was in ieder geval goede bezigheidstherapie om die kabeltjes te maken.FrankHe schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:28:
Dat zijn wel ultra korte patchkabels zeg!
Volgende week vakantie, dan komt er een kabelgoot over de muur om een aantal UTP's en een voedingskabel doorheen te leggen. Het geheel mag best eens netjes afgewerkt worden hier in huis.
@bcc
had het zelfde probleem heb zelf ook een 10 inch kast en naar lang zoeken een 24 poort switch gevonden die wel past Je moet wel aan beide kanten van het frame een stukje weg halen Maar past prima!
pricewatch: Netgear GS324
had het zelfde probleem heb zelf ook een 10 inch kast en naar lang zoeken een 24 poort switch gevonden die wel past Je moet wel aan beide kanten van het frame een stukje weg halen Maar past prima!
:strip_exif()/f/image/viZT2oRfY0eNmy3G46ZFtNtX.jpg?f=fotoalbum_large)
@floris86 deftige borstels!
Dat zit toch allemaal wel heel erg strak tegen je stoppenkast aan. Kan een monteur nog steeds vrij werken of is er een moment dat je echt problemen gaat krijgen met de veiligheid in de meterkast?floris86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:05:
@bcc
[Afbeelding]
Signature van nature
@Sircuri als de monteur zijn werk en veiligheid in het oog houd werkt hij spanningsvrij
en trustme ik heb ze VEEEEEEL erger gezien
En bij deze de terugkoppeling:roeleboel schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:57:
[...]
ik zal terugkoppelen wat mijn ervaring met de kabel in kwestie is, dank allen voor de input!
deze kabel https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html dus gelegd, de aansteker-test indiceert volle koper, 2x gigabit werkt uiteraard.
En eerlijkheidshalve wat eenvoudiger te leggen dan 2 aparte kabels
samengevat: ik ben tevreden van deze kabel
Ik heb Belden cat6 (Belden OSP6U) kabel getrokken vanuit de meterkast naar de tuin. Nu wil ik Rj45 stekkertjes erop knippen, maar ik krijg het simpelweg niet voor elkaar. Wat een gepriegel en ik vermoed dat mijn kniptang ook niet helemaal 100% meer is. Is er heuuuuuul toevallig iemand in de buurt van Nijmegen (met een goede tang) die twee stekkertjes kan komen knippen? In ruil voor een heerlijk sixpackje chouffe bijvoorbeeld?
Officiëel moet je dat dan ook niet doen en aan beide kanten een patchpanel plaatsen of alleen in de tuin een RJ45 WCD plaatsen!smeerbartje schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:52:
Ik heb Belden cat6 (Belden OSP6U) kabel getrokken vanuit de meterkast naar de tuin. Nu wil ik Rj45 stekkertjes erop knippen, maar ik krijg het simpelweg niet voor elkaar.
Wat voor stekkertjes heb je precies ?! Zijn deze wel geschikt voor die kabel
vonkkie schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:46:
@Sircuri als de monteur zijn werk en veiligheid in het oog houd werkt hij spanningsvrij
Al kan ik eigenlijk niks vinden op Internet over het feit dat een monteur daar een mening over mag hebben
Signature van nature
Uit mijn hoofd is het verplicht dat je 80 cm vrije ruimte achter je moet hebben en er zijn maten hoe groot de meterkast moet zijn
Maar dat er om de kast ruimte moet zijn nee die ken ik niet
Sircuri schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:01:
[...]
dat geloof ik. Maar ik doelde eigenlijk meer op de beweegruimte van een monteur. Kan er een moment zijn dat deze monteur zegt dat ie zo niet kan werken en dus jou met een (mogelijk) probleem achter laat.
Al kan ik eigenlijk niks vinden op Internet over het feit dat een monteur daar een mening over mag hebben
Het is deze kabel en ik probeer er deze stekkertjes aan te knippen. Nu begrijp ik dat dat niet zo'n goed idee is?nero355 schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:57:
[...]
Officiëel moet je dat dan ook niet doen en aan beide kanten een patchpanel plaatsen of alleen in de tuin een RJ45 WCD plaatsen!
Wat voor stekkertjes heb je precies ?! Zijn deze wel geschikt voor die kabel
In de meterkast heb ik gewoon een patchpaneel, dus ik zou natuurlijk ook een keystone kunnen monteren toch?
Klopt, ben zelf installateur als je een uitbreiding plaatst in een meterkast door een 2e kast komt deze er ook strak tegen aan. Er is meer dan genoeg werkruimte zo omdat de voorkant vrij is. Mensen die planken ervoor bouwen is vervelender omdat je er dan helemaal niet bij kan komen.vonkkie schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:29:
Uit mijn hoofd is het verplicht dat je 80 cm vrije ruimte achter je moet hebben en er zijn maten hoe groot de meterkast moet zijn
[...]
Hmm... raar :smeerbartje schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:08:
Het is deze kabel en ik probeer er deze stekkertjes aan te knippen. Nu begrijp ik dat dat niet zo'n goed idee is?
- Kabel is solid en de stekker zou dat ook moeten kunnen verwerken.
- De kabel is 24 AWG maar bij de stekker wordt daar helemaal niks over vermeld!
Kortom : Wat lukt er precies niet en waar gaat het mis bij jou ?!
Dat lijkt me sowieso een strak plan!In de meterkast heb ik gewoon een patchpaneel, dus ik zou natuurlijk ook een keystone kunnen monteren toch?
Kennis en ervaring denk iknero355 schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:17:
[...]
Kortom : Wat lukt er precies niet en waar gaat het mis bij jou ?!
Toch niet dezelfde fout gemaakt als ik mag ik hopen?

Deze connectoren gekocht maar had heel dat kammetje niet gezien. Zo een stuk of 4 connectoren verprutst en die troep vervloekt tot ik ineens die dingetjes zag in de verpakking. Werd meteen duidelijk waar die voor waren...

Deze connectoren gekocht maar had heel dat kammetje niet gezien. Zo een stuk of 4 connectoren verprutst en die troep vervloekt tot ik ineens die dingetjes zag in de verpakking. Werd meteen duidelijk waar die voor waren...
Nee, dat was het niet. Maar ik begrijp je frustratie.

sypie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 06:41:
[Afbeelding]
Ik kwam deze toevallig bij een nieuwe verpakking ook voor het eerst tegen, wel een slimme innovatie in de verder vrij innovatieloze stekkertjesmarkt. Ik verprutste nog wel eens een connector omdat er een adertje net dwars zat te doen en niet goed erin ging, maar dat is hiermee verleden tijd.sypie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 06:41:
[Afbeelding]
Ik ben bezig met het uitzoeken wat ik allemaal nodig heb voor mijn nieuwe thuisnetwerk. Mijn vriendin en ik hebben een jaren 80 huis gekocht en ik heb geen optie om de utp kabels via loze leidingen te trekken, nu wil ik het allemaal netjes wegwerken in kabelgoten maar nu vroeg ik mij af of het dan verstandig is om een flexibele kern te doen of ook gewoon een vaste kern aan te houden. Wil ze namelijk aan een wcd zetten in de kamers en in de mk komt een patchpanel.
Of ik kijk gewoon niet goed of het komt dat ik door de bomen het bos niet meer zie maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Heb hier al zo veel nuttige informatie gevonden!
Of ik kijk gewoon niet goed of het komt dat ik door de bomen het bos niet meer zie maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Heb hier al zo veel nuttige informatie gevonden!
@luisfigomg Je vraag is inderdaad heel eenvoudig te beantwoorden: installatie doe je met vaste kern, voor patchkabels gebruik je soepel. Oftewel: de kabel die je zoekt heeft een vaste kern.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Iemand tips voor het volgende: Ik heb 2 maal Cat6 solid kabel naar zolder lopen. Dit was voorheen geen probleem omdat er "maar" 1 kamer was welke in gebruik was als kantoor. Echter, met een dakopbouw heb ik nu 2 volwaardige slaapkamers (en dus potentieel TV + PC via CAT6, een voorzolder als kantoor en een Ubiuiti AP via PoE.
Kan ik dit op zolder splitten? Ik zat te denken om 1 van de kabels (want PoE) naar de AP te leggen en de andere via een luik beschikbaar te maken en een PoE switch op te hangen. Vervolgens vanuit de switch naar elke kamer en de voorzolder te gaan.
Iemand andere opties? Een extra kabel trekken is vooralsnog geen optie.
Kan ik dit op zolder splitten? Ik zat te denken om 1 van de kabels (want PoE) naar de AP te leggen en de andere via een luik beschikbaar te maken en een PoE switch op te hangen. Vervolgens vanuit de switch naar elke kamer en de voorzolder te gaan.
K to the KillaZ
Samenvoegen als een LAG (LACP) en op een switch aansluiten, dan heb je voor je uplink naar beneden 2x 1Gbit en redundantie (als een kabeltje stuk gaat). En boven gewoon op de switch verder verdelen?KillaZ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:51:
Iemand tips voor het volgende: Ik heb 2 maal Cat6 solid kabel naar zolder lopen. Dit was voorheen geen probleem omdat er "maar" 1 kamer was welke in gebruik was als kantoor. Echter, met een dakopbouw heb ik nu 2 volwaardige slaapkamers (en dus potentieel TV + PC via CAT6, een voorzolder als kantoor en een Ubiuiti AP via PoE.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Hmm, nice kun je als wanddoos ook UTP als ingang hebben? Ik ken eigenlijk alleen de LSA strips.Step schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:20:
[...]
Samenvoegen als een LAG (LACP) en op een switch aansluiten, dan heb je voor je uplink naar beneden 2x 1Gbit en redundantie (als een kabeltje stuk gaat). En boven gewoon op de switch verder verdelen?
K to the KillaZ
Zoeken op UTP keystone wandcontactdoos?KillaZ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:22:
[...]
Hmm, nice kun je als wanddoos ook UTP als ingang hebben? Ik ken eigenlijk alleen de LSA strips.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Ach, ik zit alleen maar met die solid kabel in mijn hoofd

K to the KillaZ
Waarom zou je de nieuwe wanddozen met RJ45 plug willen aansluiten dan?KillaZ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:22:
[...]
Hmm, nice kun je als wanddoos ook UTP als ingang hebben? Ik ken eigenlijk alleen de LSA strips.
Je kunt toch gewoon met installatiekabel van de wanddozen naar een patchpaneeltje of opbouwbehuizing achter je luik? En dan patchen op de nieuwe switch?
Dit heb ik op zolder in een hoekje gestopt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bcs5GZvqTru6SoRGfHAJpjto.jpg?f=user_large)
Op die patchstrook komen alle outlets van de zolder uit, en daarnaast 2 kabels vanuit de meterkast beneden (poort 11 en 12). Één daarvan is nu direct naar een outlet gepatcht, want is in gebruik voor analoge telefonie. De rest gaat via de switch.
Ik dacht gewoon te moeilijkXander schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:54:
[...]
Waarom zou je de nieuwe wanddozen met RJ45 plug willen aansluiten dan?
Je kunt toch gewoon met installatiekabel van de wanddozen naar een patchpaneeltje of opbouwbehuizing achter je luik? En dan patchen op de nieuwe switch?
Dit heb ik op zolder in een hoekje gestopt:
[Afbeelding]
Op die patchstrook komen alle outlets van de zolder uit, en daarnaast 2 kabels vanuit de meterkast beneden (poort 11 en 12). Één daarvan is nu direct naar een outlet gepatcht, want is in gebruik voor analoge telefonie. De rest gaat via de switch.
K to the KillaZ
Ik weet niet hoe je de rest van je LAN hebt afgewerkt (bijvoorbeeld in de meterkast)? Maar op zolder is het in feite toch hetzelfde. Alleen heb je misschien wat minder outlets, en in plaats van een internetverbinding van de provider heb je een netwerkverbinding van beneden.KillaZ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:47:
[...]
Ik dacht gewoon te moeilijkExact het voorbeeld wat ik nodig had. Thanks!
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Een patchkast op zolder is ook wel netjes?
@KillaZ dit heb ik trouwens 5m verderop onder mijn bureau hangen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/27d2yM2739ki4OKsCq3Jx4hf.jpg?f=user_large)
Met dus 6 kabels tussen deze box en het patchpanel.
Voorheen had ik altijd een switch onder het bureau nodig, nu heb ik dat dus iets centraler.
Zo'n opbouwbehuizing kun je natuurlijk ook als "patchpanel" gebruiken bij je switch.
Hier staan nog meer plaatjes van mijn opzet: Xander in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/27d2yM2739ki4OKsCq3Jx4hf.jpg?f=user_large)
Met dus 6 kabels tussen deze box en het patchpanel.
Voorheen had ik altijd een switch onder het bureau nodig, nu heb ik dat dus iets centraler.
Zo'n opbouwbehuizing kun je natuurlijk ook als "patchpanel" gebruiken bij je switch.
Hier staan nog meer plaatjes van mijn opzet: Xander in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Patchpaneel en een 16 poort netgear, dus dat komt goed!Xander schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:13:
[...]
Ik weet niet hoe je de rest van je LAN hebt afgewerkt (bijvoorbeeld in de meterkast)? Maar op zolder is het in feite toch hetzelfde. Alleen heb je misschien wat minder outlets, en in plaats van een internetverbinding van de provider heb je een netwerkverbinding van beneden.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Een patchkast op zolder is ook wel netjes?
K to the KillaZ
Met hulp van dit topic heb ik mijn nieuwbouwwoning direct goed aangepakt. Vanaf de bouw heb ik overal loze leidingen geplaatst. In deze loze leidingen heb ik Cat 6a kabels neergelegd. De kabels heb ik laten uitkomen naar een pathpaneel in de meterkast. Vervolgens zijn deze kabels aangesloten op mijn switch.
:strip_exif()/f/image/M8tm82xfVv8h6xgfCjCxkHUh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XaUsJjtQAWL6WmQkeiJzTdeH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M8tm82xfVv8h6xgfCjCxkHUh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XaUsJjtQAWL6WmQkeiJzTdeH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YxTUD2zSNHk9voo6PCxhmw3Q.jpg?f=fotoalbum_large)
@Xieoxer netjes! Maar ben je niet bang voor stof en vuil in de ongebruikte RJ45 poorten, als die allemaal aan de bovenkant zitten?
Ook nog coax in gebruik? Of kwam die kabel bij de woning.
Komt de helft van je loze leidingen vanaf de vloer en de helft vanaf het plafond? Gaan deze naar een garage of uitbouw? Mijn ervaring is dat meeste leidingen voor de BG in de dekvloer van de 1e etage worden gelegd en dan naar beneden.Xieoxer schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:15:
Met hulp van dit topic heb ik mijn nieuwbouwwoning direct goed aangepakt. Vanaf de bouw heb ik overal loze leidingen geplaatst. In deze loze leidingen heb ik Cat 6a kabels neergelegd. De kabels heb ik laten uitkomen naar een pathpaneel in de meterkast. Vervolgens zijn deze kabels aangesloten op mijn switch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog kleine een aanvulling. Inmiddels hangt de server ook bij de rest van de apparatuur, uiteraard in de meterkast.hpmkruit schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:20:
Heb er een full size ATX PSU en een m-ATX moederbord in verwerkt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5dczUohiW4JYbNX1bIXjNpSV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooralsnog opgehangen met wat plankendragers die ik nog had liggen. Als ik in de toekomst mijn 10 inch patchkast omzet naar een 19 inch rack, dan komt deze horizontaal te hangen.
@Xieoxer Wat @Xander ook zegt, haal voor een paar centen wat van die caps op Aliexpress en dan ben je weer ge-cover-ed... I'll let myself out
Goed punt, niet aan gedacht! Enig idee waar je zulke dingen kunt kopen?Xander schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:33:
@Xieoxer netjes! Maar ben je niet bang voor stof en vuil in de ongebruikte RJ45 poorten, als die allemaal aan de bovenkant zitten?
Bij de nieuwbouwwoning zou glasvezel en coax aangelegd worden.
De coax contactdoos is op twee plekken terug te vinden in het huis (zat in de prijs inbegrepen).
Voor televisie hebben ze telefoonlijn contactdoos vervangen voor cat5e netwerk kabel, omdat KPN had gezegd dat de woning niet op de telefoonlijn wordt aangesloten. Maar verder in het hele huis is geen andere punt te vinden.
De glasvezelkabel is vervolgens door ondernemer van KPN NetwerkNL vergeten aan te leggen, waardoor ik na veel bellen en gedoe toch binnen 8 weken nadat ik er woon een glasvezel aansluiting kreeg. De rest van de buurt is niet aangesloten. De buren zijn inmiddels ook overgestapt naar Ziggo.
Persoonlijk vind ik coax kabels onhandig en daarom wil ik glasvezel. Dan kan ik vanuit mij switch zelf bepalen of ik de port wil gebruiken voor televisie of normaal internet.
Inderdaad. De eerste 8 loze leidingen komen vanuit de grond en komen terecht op de begaande grond in verschillende kamers. De rest dat naar boven gaat gaat naar de 1 eerste verdieping of zolder. Twee loze leidingen lopen nog naar plafond toe voor network acces point. De aannemer snapte er niks van dat ik twee loze leidingen wou plaatsen op mijn plafond.hpmkruit schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:17:
[...]
Komt de helft van je loze leidingen vanaf de vloer en de helft vanaf het plafond? Gaan deze naar een garage of uitbouw? Mijn ervaring is dat meeste leidingen voor de BG in de dekvloer van de 1e etage worden gelegd en dan naar beneden.
[ Voor 12% gewijzigd door Xieoxer op 29-04-2020 11:01 ]
Wat voor dingen? Ik zou zelf de switch niet zo hangen, maar met de poorten aan de zijkant of onderkant.Xieoxer schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:58:
[...]
Goed punt, niet aan gedacht! Enig idee waar je zulke dingen kunt kopen?
@MeltedForest linkt al dopjes, dat werkt natuurlijk ook.
Dat is een duur stukje glas voor die kort verbinding
3,50 euro kabeltje...PcDealer schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:15:
[...]
Dat is een duur stukje glas voor die kort verbinding
The S in IOT stands for security.
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2