UTP buitenkabel interferentie met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
Ik sta op het punt om deze kabel te bestellen. Ik wil hem gebuiken om een AC-mesh accesspoint aan te sluiten (inclusief power-over-ethernet). Binnenkort komen ze zonnepanelen plaatsen waardoor vanuit de zolder een "gat" in het dak wordt geboord. Door dit gat wordt de "opgewerkte stroom" vanuit de zonnepanelen naar binnen geloodst.

En mijn plan is nu om door hetzelfde gat ook een netwerk-kabel te trekken. Mijn vragen zijn nu:
  • Is deze kabel goed genoeg afgeschermd?
  • Gaat de "stroom" van de zonnepanelen kabel zorgen voor inteferentie?

Beste antwoord (via smeerbartje op 21-04-2020 21:43)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-06 11:48

SpamLame

niks

storeman schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:28:
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Gelijkstroom (zonnestroom) geeft amper storing.
Indien er micros op de PVs gebruikt gaan worden komt er wel AC langs, maar goed dat zal denk ik niet in zulke mate zijn dat STP nodig is. Kan overigens geen kwaad zoals je al opmerkte.

Kabel is i.i.g. Zonlicht (UV) Resistent https://catalog.belden.com/techdata/EN/OSP6U_techdata.pdf wat belangrijker is in direct zonlicht (vertraagt/voorkomt degradatie van de mantel).

Hoewel niet heel belangrijk is de vraag voor @smeerbartje dus of er micros in de PV installatie gebruikt gaan worden of niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:09
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Gelijkstroom (zonnestroom) geeft amper storing. Afgeschermde kabels heb ik hier wel in het bedrijfspand gelegd, maar was eigenlijk overkill. Hierdoor erg dure en stugge kabels.
Afgeschermde kabels zijn handig bij zware machines met frequentieregelaars, deze geven veel storing. Al zal extra afscherming ook weinig bezwaarlijk zijn.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

storeman schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:28:
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Gelijkstroom (zonnestroom) geeft amper storing.
Indien er micros op de PVs gebruikt gaan worden komt er wel AC langs, maar goed dat zal denk ik niet in zulke mate zijn dat STP nodig is. Kan overigens geen kwaad zoals je al opmerkte.

Kabel is i.i.g. Zonlicht (UV) Resistent https://catalog.belden.com/techdata/EN/OSP6U_techdata.pdf wat belangrijker is in direct zonlicht (vertraagt/voorkomt degradatie van de mantel).

Hoewel niet heel belangrijk is de vraag voor @smeerbartje dus of er micros in de PV installatie gebruikt gaan worden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
Hey @storeman en @SpamLame , thanks beide! De panelen gebruiken geen micro-omvormer (dat zijn "micros" toch??). Ofwel, ik zit goed met deze kabel. Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
smeerbartje schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:24:
  • Gaat de "stroom" van de zonnepanelen kabel zorgen voor inteferentie?
Zonnepanelen installaties zorgen wel degelijk voor storingen in communicatie netwerken. Bekend is bijvoorbeeld dat Wifi en het P2000 netwerk hier grote hinder van kunnen ondervinden.
Bron 1
Bron 2

Wellicht niet door instraling op je utp kabel, maar je kan dus wel hinder krijgen als je je accesspoint (dicht) in de buurt van je panelen ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

@smeerbartje Ik bedoelde inderdaad Micro Omvormers.
@Wolly Zoals ik je bronnen lees is het niet zo stellig als je schrijft, maar ik snap je punt en mooi voor TS om terug aan te denken als de AP minder preseteert dan verwacht.

Bron1 & 2 hebben het over bij onjuiste installatie. Dit spreekt voor zich en zou in principe voor alles op kunnen gaan, Ikea commode zonder muurbeveiliging die omvalt met kind erop bv.. Bron2 hint daarnaast op de slechte kwaliteit van de omvormer.
Kwestie van volgens voorschrift (laten) monteren en spul van goede kwaliteit gebruiken zou dat moeten afvangen, minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wolly schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:10:
[...]

Zonnepanelen installaties zorgen wel degelijk voor storingen in communicatie netwerken. Bekend is bijvoorbeeld dat Wifi en het P2000 netwerk hier grote hinder van kunnen ondervinden.
Bron 1
Bron 2

Wellicht niet door instraling op je utp kabel, maar je kan dus wel hinder krijgen als je je accesspoint (dicht) in de buurt van je panelen ophangt.
Artikel van Agentschap Telecom is (bewust) vaag, stuk van Limburger heeft last van forse klok-klepel.

Waar het om gaat is verstoring in de frequenties die door powerline gebruikt worden, dus 2-80MHz. Slechte inverters leveren een enorme bult ruis rond de 35MHz. WiFi zit boven de 2.4GHz, dus niet rechtstreeks impacted. Ethernet zit wel in dat frequentiebereik, maar goede UTP heeft er door de twists icm differential transmission geen last van. Dat "WiFi" en "internet" genoemd wordt heeft puur te maken met mogelijk impacted diensten bij problemen met PLC, waarbij de gebruiker zelf niet door heeft dat z'n internet & WiFi over een PLC backhaul gaat :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1