Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 124 Laatste
Acties:

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:02

Louw Post

Cerenas

BassieB schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:45:
Korte vraag. Past een 57cm diepe server in een 60cm diepe kast. ik gok van niet, maar even voor de zekerheid checken. Anders wordt het 80cm.
Zou er niet vanuit gaan inderdaad. Houdt ook rekening met de kabels achterop en eventuele fans die achterop zitten, die wil je ook wat ruimte geven. :)
Korte vraag. Past een 57cm diepe server in een 60cm diepe kast. ik gok van niet, maar even voor de zekerheid checken. Anders wordt het 80cm.
57cm diepe server/case dus? Lijkt mij van niet. Een power plug zal langer zijn als die 3cm speling. (Ook een haakse verwacht ik zomaar).

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:08
Ik sluit mij aan bij de voorgaande twee sprekers, het is gevoelsmatig net wat te krap, ik zou een slagje groter nemen.

• BassieB
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:20
FrankHe schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:10:
Ik sluit mij aan bij de voorgaande twee sprekers, het is gevoelsmatig net wat te krap, ik zou een slagje groter nemen.
Tx. Ga op zoek naar de 80cm kast.

Windhoos Ryzen 7800x3d | rtx 5060 8 gb | 32gb & Macbook Air m3 8gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Gaat zoiezo nooit in een 60 cm kast passen. De rails staan zoiezo al een cm of 5 naar binnen. Dus grote kans dat je zoiezo geen eens ruimte voor het systeem hebt zonder de power kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nah!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 21:16
*knip* Hiervoor hebben we Vraag en Aanbod

[ Voor 84% gewijzigd door MisteRMeesteR op 24-02-2020 08:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet of je een deurtje er voor hebt zitten, maar rittal maakt extenders, waarmee je je 19" hardware 10cm naar voren plaatst in je rek:
Afbeeldingslocatie: https://www.rittal.com/imf/1024/2_35933/
https://www.rittal.com/ca...246400&func=othercustomer

Gebruiken we nog wel eens in ondiepe patchracks, dan wil je aan de voorkant veel ruimte voor patchkabels. Maar lever je daardoor gauw ruimte in voor diepe servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassieB
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:20
_ferry_ schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Ik weet niet of je een deurtje er voor hebt zitten, maar rittal maakt extenders, waarmee je je 19" hardware 10cm naar voren plaatst in je rek:
[Afbeelding]
https://www.rittal.com/ca...246400&func=othercustomer

Gebruiken we nog wel eens in ondiepe patchracks, dan wil je aan de voorkant veel ruimte voor patchkabels. Maar lever je daardoor gauw ruimte in voor diepe servers.
Oe nice. Dat wist ik niet. Ik gebruik wel een deurtje, maar die kan eraf natuurlijk. Aansluiting zit achterop dus met patchen ook geen probleem. Stuk goedkoper dan een nieuwe patchkast.

Windhoos Ryzen 7800x3d | rtx 5060 8 gb | 32gb & Macbook Air m3 8gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:11
@_ferry_ ik vind dat soort extenders zo duur.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

CurlyMo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:13:
@_ferry_ ik vind dat soort extenders zo duur.
Daar kan ik ook niets aan doen :+ Maar als je een beetje kunt klussen kun je zoiets ook maken van een metalen U- of kokerprofiel of een metalen strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
_ferry_ schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:16:
[...]

Daar kan ik ook niets aan doen :+ Maar als je een beetje kunt klussen kun je zoiets ook maken van een metalen U- of kokerprofiel of een metalen strip.
Tsja, ik heb nog zoveel te klussen :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vroegah, nog voor er kids waren had ik een full size 19" kast in mijn computerkamer. Langzaam aan de boel afgebouwd en uiteindelijk alleen een NASje in de meterkast.
Langzaam aan toch weer uitbreiden, zelfbouw NAS erbij. Netwerk vergroten en uitbreiden. Paar kleine managed switches plaatsen.
Recent een pfsense bakje ingericht, en toen begon het toch echt weer te kriebelen.

Marktplaats afstruinen naar leuke halfhoge 19" kastjes, Allemaal net niet of veel te duur. Toevallig liet ik iets over mijn zoektocht aan een collega vallen. Die begon direct met onze oude baas te appen, of hij nog iets in de weg had staan in de opslag. Ja hoor, hij had nog wel wat staan, zou ff foto's sturen.
Een zeer deftige Minkels 25U patch-kast :o Mocht ik zo hebben :Y)
Die staat dus inmiddels hier bij mij thuis :+

Langzaam aan nu begonnen met de inrichting. Veel te U's natuurlijk, maar iets met een gegeven paard ;)
Ondertussen al een 4U en een 1U chassis opgescharelt. In de 4U wil ik mijn huidige zelfbouw NAS overbouwen en in de 1U mijn zelfbouw pfsense.
Ook al een leuke 24 ports managed switch gevonden, maar deze maakt mij teveel herrie. Het is dus wachten op vervangende fans uit China.
Zodra de switch stil is, kan die weer in elkaar gezet worden (ligt nu open, fans eruit enzo) en kan ik beginnen met het patchen en kabels vanuit de meterkast naar het rack.

Ik zal binnenkort even wat foto's hier plaatsen wanneer m'n rack klaar is :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

@Koffie ik had bijna een HP 14U die in delen uit elkaar te halen is... Nu aan het kijken naar APC 25U. Maar ik twijfel of het in mijn auto kan. Nogmaals goed meten. Het kan niet in delen namelijk.

Ik heb al een mooi plekje onder de trap gevonden :p

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

PcDealer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:04:
@Koffie ik had bijna een HP 14U die in delen uit elkaar te halen is... Nu aan het kijken naar APC 25U. Maar ik twijfel of het in mijn auto kan. Nogmaals goed meten. Het kan niet in delen namelijk.

Ik heb al een mooi plekje onder de trap gevonden :p
Fysiek pastte die kast wel in mijn auto, maar net niet door het gat van de kofferbak. Gevraagd of ik bij de opslag de bus mocht lenen om 'm op te halen. Geen probleem. Paar dagen later : we hebben binnenkort toch een transportje in de buurt dus we droppen 'm wel even bij je thuis af :+ <3

Dat 1U bakkie is nog wel een dingetje. Zit een oud moederbord met een AMD AM3 socket in, Het moederboard van mijn pfsense bak is een FM2+ socket, dus zou wel over te zetten moeten zijn,
Maar het is een Dynatron high peformance CPU cooler die erop zit voor in een DC. Standje windturbine dus.
Moet dus nog even een low-noise 1U CPU cooler vinden voor AM2/AM3/FM2+ socket.
Daarnaast moet ik nog een flexibele riser uit China halen om de quad NIC in de 1U kast te monteren en in het correcte slot te plaatsen.

Overbouwen van de NAS van een Fractal Design Node 804 naar de 4U case zou redelijk straight forward moeten zijn.

Deze moet ik ook nog even bestellen (met wat extra bindplaatjes): https://www.bax-shop.nl/1...rpanel-2u-10-segm-20screw
Zodat ik daar mijn Raspberry Pi's in kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Koffie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:55:
Recent een pfsense bakje ingericht, en toen begon het toch echt weer te kriebelen.
Heel herkenbaar. Ik heb hier een pricewatch: Norcotek RPC-4216 in mijn rack zitten. Tweede hands gekocht voor een echt mooie prijs. Zwaar overkill voor mijn doel, maar het is zo leuk om een rack NAS te hebben. Voordeel is ook dat je geen risers nodig hebt voor de insteekkaarten en normale PSU's kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hier in huis 'gewoon' een 42HE kast, de vloeroppervlakte zou ik ook met een 25HE hoge kast toch al kwijt zijn dus de WAF was toen niet echt een probleem meer >:) :+

Met de komende verhuizing gaat ie overigens gewoon mee voor op mijn studeerkamer annex kantoortje.

Hier een wat oudere foto toen de 'gebouwbekabeling' er net in zat (al zie je die niet omdat het patchpaneel bovenin zit :P
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jYutZTgydq6AApAjrJLK28Gf/medium.jpg

@Koffie Als je nog blindpaneeltjes / rangeerpaneeltjes nodig heb, ik heb iets van 3 bananendozen vol met 'spullen voor in de patchkast'.

Ik heb btw. een oud Cisco 2950 chassis opgeofferd als 19" huisvesting voor mijn RPi (ADS-B receiver) en Wemos Mini (met hierachter een paar Dallas 1-wire temp. sensoren) :P

[ Voor 12% gewijzigd door MisteRMeesteR op 25-02-2020 09:34 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:31:
Hier in huis 'gewoon' een 42HE kast, de vloeroppervlakte zou ik ook met een 25HE hoge kast toch al kwijt zijn dus de WAF was toen niet echt een probleem meer >:) :+

Met de komende verhuizing gaat ie overigens gewoon mee voor op mijn studeerkamer annex kantoortje.

Hier een wat oudere foto toen de 'gebouwbekabeling' er net in zat (al zie je die niet omdat het patchpaneel bovenin zit :P
.
[Afbeelding]

@Koffie Als je nog blindpaneeltjes / rangeerpaneeltjes nodig heb, ik heb iets van 3 bananendozen vol met 'spullen voor in de patchkast'.

Ik heb btw. een oud Cisco 2950 chassis opgeofferd als 19" huisvesting voor mijn RPi (ADS-B receiver) en Wemos Mini (met hierachter een paar Dallas 1-wire temp. sensoren) :P
Een leuke foto al zou ik zelf nooit een power distribution unit nemen met een schakelaar. Ik heb enkele keren gezien dat zo'n schakelaar het na verloop van tijd begeeft en dat is best hachelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

FrankHe schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:13:
[...]

Een leuke foto al zou ik zelf nooit een power distribution unit nemen met een schakelaar. Ik heb enkele keren gezien dat zo'n schakelaar het na verloop van tijd begeeft en dat is best hachelijk.
Wees blij dat er nog een afdekkapje overheen zit...jaren geleden stond ik te werken in een patchkast met een stekkerblok met schakelaar wat op de grond lag...

Werd me ineens gevraagd waarom het netwerk het niet meer deed... :| -O-

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Mike2k schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:21:
[...]

Wees blij dat er nog een afdekkapje overheen zit...jaren geleden stond ik te werken in een patchkast met een stekkerblok met schakelaar wat op de grond lag...

Werd me ineens gevraagd waarom het netwerk het niet meer deed... :| -O-
Schakelaars op de grond zijn inderdaad ook leuk.

Wanneer ik zo'n oplichtende schakelaar ergens in of rondom een rack tegenkom dan maak ik daar altijd een opmerking over. Ik heb te vaak meegemaakt dat de overgangsweerstand van de contacten in een dergelijke schakelaar op den duur oploopt. Dat is gewoon slijtage door het continu gebruik. Een hogere weerstand zorgt voor een spanningsval en bij een voldoende hoge stroom genereert dat voldoende warmte die een schakelaar doet wegsmelten. Ik spreek uit ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:31:

.
[Afbeelding]

WAF was niet eens zozeer het probleem (al had ik wel een beetje weerstand verwacht, maar die kwam niet :P ), maar ik heb met die 25U al moeite om de boel vol te krijgen :o
Temperatuurmeting (en koeling) moet ik ook nog wat aan doen, maar gelukkig is de kast voorzien van geperforeerde deuren.

Die houten plank is inmiddels vervangen voor een fatsoenlijke legplank. Omdat ik de ruimte heb zit er nu tussen de onderste 4U bak en de 1U bak een ruimte van 1U, dan kan ik ook nog lucht aanzuigen via de bovenkant voor die 4U bak.

Todo:
- 2U 10 segment paneeltje bestellen om Pi's in op te hangen
- Low-noise fans ontvangen en in de switch plaatsen, switch weer dichtmaken
- Patchen van patchpanel naar switch (eerst moet de switch klaar zijn)
- Low-noise CPU cooler en flexibele PCIe riser ontvangen en in de 1U case zodat de router erin kan
- Zelfbouw NAS in de 4U
- Bekabeling tussen meterkast en rack verlengen of erheen begeleiden

Eigenlijk valt of staat alles met het stil krijgen van die switch, het heeft geen zin om andere stappen eerst te doen want geen zin om in de tussentijd in de herrie te zitten.
Thanks, hou het ff in mijn achterhoofd :Y) :*

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 02-04-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Koffie schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:48:
Deze moet ik ook nog even bestellen (met wat extra bindplaatjes): https://www.bax-shop.nl/1...rpanel-2u-10-segm-20screw
Zodat ik daar mijn Raspberry Pi's in kan hangen.
Hoe zie je dat precies voor je? Ik zie enkel een gat :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hipska schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:39:
[...]

Hoe zie je dat precies voor je? Ik zie enkel een gat :?
Je monteert dat 2U frame. Daar passen dan 10 van hun segmenten in. Vervolgens 3D print je een bracket voor een Pi: https://www.thingiverse.com/thing:2879686

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hipska
He dat lijkt me wel iets, heb meteen eens verder gekeken want ik zou zo iets voor 1U hoogte willen. Ik kwam op deze terecht: https://www.thingiverse.com/thing:4167265

Nu enkel nog ergens dat rack paneel zien te bemachtigen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:13
Na een tip in het Ubiquiti topic hier beland en mee gaan lezen.

Mijn huidige meterkast ziet er als volgt uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vVq7x65/IMG-20200229-130928.jpg

Hier zien jullie;
  • Synology DS211
  • TP-Link Archer C5
  • Opbouwdoos met CAT6 stugge kabel naar de zolder
  • Caiway Glasvezel modem
  • De standaard meterkast meuk..
Nu heb ik besloten dat de boel aan een upgrade toe is en daarom heb ik het volgende besteld <3

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 111,95€ 111,95
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,90€ 78,90
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,85

Er moet nog wat UTP bij komen omdat ik alle CAT5e kabels naar CAT6 willen hebben in de meterkast. Moet toch wat bijkopen, dus dan meteen maar alles ;) Daarna gaat de hele meterkast leeg en wil ik het volgende gaan doen;
  • Rechtsboven 1 of 2 stopcontacten erbij
  • Glasvezelmodem onder of naast het kastje waar de kabel binnenkomt (het kastje waar de gele kabel overheen loopt)
  • USG daarboven
  • Switch boven de USG
Vanuit deze situatie zullen er een tweetal kabels naar beneden lopen, beiden gaan onder de vloer door. Daarnaast gaat er een kabel naar boven toe die de AC Lite (in de hal) van stroom gaat voorzien via de switch. En de NAS moet natuurlijk een plekje krijgen :)
De meterkast zelf een iets meer dan 30cm diep, dus op zich is er niet heel veel ruimte.. Ik zie hier een hele hoop mooie oplossingen voorbij komen, maar het gaat mij er vooral om dat het simpel maar netjes weggewerkt wordt. Iemand nog suggestie voor waar ik e.e.a. in de meterkast kan plaatsen en het netjes weg kan werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @Workaholic afgesplitst naar 100 meter netwerkkabel in tuin, best practice?

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 04-03-2020 14:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:18
Dit is mijn poging om de meterkast iets netter in te richten. Ik heb gekozen voor een 10" kast vanwege de geringe ruimte.

Met MDF heb ik platen gemaakt die om de onderdelen heen vallen. (Ik ben geen houtbewerker..) Misschien dat ik het ooit nog eens vervang voor échte 10" legborden en afdekplaten :) De uitsparing in het midden is alvast voor een eventuele uitbreiding.

10 inch kast
https://www.allekabels.nl...k-mini-serverkast-9u.html
12 port keystone patchpaneel:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.12fc4c4dIBjEt3

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C3WJKZQ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pi7HTkr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Argh, het lukt me niet om RJ45 connectoren op stugge kabel te knijpen. De connectoren zijn specifiek voor stugge kabel.

Het lijkt zo gemakkelijk op de YouTube filmpjes :(

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:11
Joris748 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:06:
Argh, het lukt me niet om RJ45 connectoren op stugge kabel te knijpen. De connectoren zijn specifiek voor stugge kabel.

Wat gaat er mis dan? en wat voor tool's gebruik je? En wat voor kabel gebruik je? En welke pluggen gebruik je?

Tipje: de buitenmantel v/d kabel strippen, als er iets van een kabelkruis in zit (>Cat6 ) dan de getwiste aderparen even over de mantel naar onderen buigen zodat je het kruis er goed uit kunt knippen (trek deze even goed hard aan, en knip dan zo strak mogelijk bij de losse aders af, dan schiet het kruis ietsje naar binnen en werkt makkelijker met een plugje), de losse aders ont-twisten door een kleine platte schroevendraaier in de twist te steken en naar het uiteinde v/d kabel trekken, zo zijn de aders vaak bijna niet meer gebogen.
Verder dan alles in goede volgorde leggen, kort afknippen en dan in de plug steken en afpersen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Joris748 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:06:

IMHO is het ook 100 keer makkelijker dan bij normale UTP kabels, omdat de boel stug is en makkelijker op de juiste plek komt in de connector!

Eigenlijk zou ik overal gewoon stugge kabels willen gebruiken, maar dat mag officiëel niet... :$ :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Annuk schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:00:
[...]

Wat gaat er mis dan? en wat voor tool's gebruik je? En wat voor kabel gebruik je? En welke pluggen gebruik je?

Tipje: de buitenmantel v/d kabel strippen, als er iets van een kabelkruis in zit (>Cat6 ) dan de getwiste aderparen even over de mantel naar onderen buigen zodat je het kruis er goed uit kunt knippen (trek deze even goed hard aan, en knip dan zo strak mogelijk bij de losse aders af, dan schiet het kruis ietsje naar binnen en werkt makkelijker met een plugje), de losse aders ont-twisten door een kleine platte schroevendraaier in de twist te steken en naar het uiteinde v/d kabel trekken, zo zijn de aders vaak bijna niet meer gebogen.
Verder dan alles in goede volgorde leggen, kort afknippen en dan in de plug steken en afpersen.
Ik krijg de aders niet goed in de connector gestoken (voor het afpersen)

Gebruik Belden Cat6 kabel, Danicom RJ45-UTP6 connectors en een LogiLink tang. Alles besteld bij Allekabels.nl.

Zal eens aan de slag met de tip van het verder weg knippen van het kruis en het gebruik van een schroevendraaier om de aders recht te krijgen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Joris748 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Gebruik Belden Cat6 kabel, Danicom RJ45-UTP6 connectors en een LogiLink tang. Alles besteld bij Allekabels.nl.

Zal eens aan de slag met de tip van het verder weg knippen van het kruis en het gebruik van een schroevendraaier om de aders recht te krijgen.
Belden Cat6.....

Welke precies? Er zijn er nogal wat. Type dat er z'n witte plastic in het midden zit?

Zo ja ik heb toevallig vandaag (Cat6 UTP https://www.netwerkwinkel...BEL-7965E-GR-p_32157.html ) van dat merk + normale rj45 connectors (merkloos) eraan geknepen zonder moeite.

Kabel strippen en zover mogelijk dat witte plastic wegknippen.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 15-03-2020 00:36 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:11
[...]

Welke exacte danicom RJ45 pluggen zijn het dan en welke tang exact? Heb je linkje's?
Voor de kabel ga ik een beetje uit van wat @RobbyTown al aangeeft, de 7965E van Belden, als je wel een andere hebt wil je die ook eens exact aangeven?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:24
Ander huis, nieuw netwerk. :)

Voor ons een nieuw huis gekocht, dus het was weer tijd om na te denken over het netwerk. Betonnen vloeren en op de volgende etage totaal geen bereik. Leidingwerk niet aan te passen zonder rigoureuze maatregelen, dus moest op zoek naar een andere oplossing. In de vorige woning (appartement) alles tussen de ondervloer verwerkt en dat was wel goed bevallen, dus maar weer dezelfde aanpak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOpojhVUWfh1deDqGTKYVHD5yQw=/f/image/wqWtPU26QBy7aF7PwON0M5L0.jpg

Maar hoe komen we netjes naar de eerste en tweede verdieping?
Gelukkig was er een vrij groot standkanaal (100cmx40cm) tot aan de tweede verdieping. Naar elke etage hebben we 2 keer 70mm afvoerbuis gebracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOlQaxfPVuHrFY6egKmoffkims0=/f/image/bAfeY7is7bR6GqFS9JYjyGQN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAlDEoa0z7yNzrKeFDtF2d99BTA=/f/image/Vb2ZoFYzHNwBp7A5JXcat41u.jpg

Ook een uitgelezen kans om de AP's aan het plafond te monteren, dus twee gaten geboord naar de volgende etage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cc0lMaPbBp9afr4i63IQp0Ppk0=/f/image/zMW3oAjeZoLcPUuQMdpPeRad.jpg

Toen tijd om het geheel netjes af te werken in een 19" patchkast. :) (Deur mist op de foto :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf9GBwR2pKN4f38UPenTIKz0l7w=/800x/filters:strip_icc()/f/image/RRq6okGylmvv9MpososufZGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ziet (niet):
  • 2x Unifi AP AC Pro
  • 1x Unifi AP In Wall
  • USG
  • Unifi Switch 24-Port
  • Unifi Switch 24-Port PoE
  • Cloud Key
  • Hue Bridge
  • Tado Bridge
  • Synology DS415+ 4x8TB

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• funkiej
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:21
Nadat ik enige tijd geleden eea aan unifi apparatuur had aangeschaft en deze voor de 'time being' (ruim half jaar) los in/op mijn kast had gelegd, heb ik onlangs de kast opnieuw ingedeeld.

Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIBAXY_a2LAMcegVV_8B3nHEBnA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/qqUCzmm6g10IMsqgNiFnFhGW.jpg?f=fotoalbum_large

After (op 2 blauwe kabels na 🤦🏻‍♂️)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5joJ3hHVV-tSKaCQzNkzj-jOdSI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/sr4Wj3q5RvbF5Y7NWuU06MOA.jpg?f=fotoalbum_large

What u see
1MoederbordenRaspberry Pi 4 Model B (4GB ram)€ 58,87€ 58,87
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 111,95€ 223,90
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 110,-€ 110,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2€ 172,90€ 172,90
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS918+€ 535,-€ 535,-
1BasisstationsPhilips Hue Bridge 2.0€ 45,99€ 45,99

Ok, de Hue bridge zie je wellicht niet..die hangt net boven de kast :+

What u don't see
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 111,95€ 111,95
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 8-poorts€ 98,95€ 98,95
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,90€ 78,90
2Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 137,05€ 274,10

[ Voor 100% gewijzigd door funkiej op 15-03-2020 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mika Miro
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 08:32
[...]

Joris heb je wel eens gehoord van "pass through" connectoren?
Super makkelijk dan weet je sowieso dat de draden er helemaal doorheen zijn, daarna krimpen en klaar!
Je hebt er alleen wel een aparte tang en connectoren voor nodig ...
Ik zie dat het beschikbaar is voor stugge en soepele kabel https://www.amazon.com/Pa...Performance/dp/B079K7XMGQ
Het blijft natuurlijk altijd gedoe om die kleine kabeltjes uit de knoop te halen en in de connector te stoppen, oefening baart kunst!
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:33
Mika Miro schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:40:
[...]

Joris heb je wel eens gehoord van "pass through" connectoren?
Super makkelijk dan weet je sowieso dat de draden er helemaal doorheen zijn, daarna krimpen en klaar!
Je hebt er alleen wel een aparte tang en connectoren voor nodig ...
Ik zie dat het beschikbaar is voor stugge en soepele kabel https://www.amazon.com/Pa...Performance/dp/B079K7XMGQ
Het blijft natuurlijk altijd gedoe om die kleine kabeltjes uit de knoop te halen en in de connector te stoppen, oefening baart kunst!
Succes
Ik heb zelf geen cat 6 maar die pas trough had ik zonder dat ik het wist ook besteld, een verademing als je minder handig bent.
Wist niet eens dat ze bestonden.
YouTube: How To Crimp RJ45 Pass Through Modular Plugs w/ QuikThrough Crimp Tool op circa 1:40
En bij allekabels 1217834 CAT5E Modulaire RJ45 Stekker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

GermanPivo schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:50:
Ook een uitgelezen kans om de AP's aan het plafond te monteren, dus twee gaten geboord naar de volgende etage.
[Afbeelding]
Een stuk van je signaal gaat nu de muur in als je UAP zo in de hoek staat...

Er was geen optie om die centraler op te hangen of ergens laag langs de muur een In-Wall op te hangen ?!
Of eventueel de UAP gewoon ergens halverwege op de muur te hangen ?

Verder wel lekker gedaan en niet opgegeven wat betreft kabels trekken! _O_ Zouden meer mensen moeten doen! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:24
nero355 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:49:
[...]

Een stuk van je signaal gaat nu de muur in als je UAP zo in de hoek staat...

Er was geen optie om die centraler op te hangen of ergens laag langs de muur een In-Wall op te hangen ?!
Of eventueel de UAP gewoon ergens halverwege op de muur te hangen ?
Het maximum was een meter van de muur, maar de WAF is er ook nog ;) Hangt op beide verdiepingen tegen de buitenmuur aan. Heb het eerst even getest en signaalsterkte is bijna overal 98-100% :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Laatst online: 19:42
Ziet er netjes uit! _/-\o_

Welke regels heb je ertussen gebruikt waardoor de kabels naar achteren gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkiej
HobbeS schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:30:
[...]

Ziet er netjes uit! _/-\o_

Welke regels heb je ertussen gebruikt waardoor de kabels naar achteren gaan?
Tnx! Wat bedoel je precies met regels? Heb gewoon de kabels door de kabelinvoer gedaan :?
Kabels zelf variëren van 0.5 - 1 m. Als ik een foto van de achterkant kon maken, zou dat er lang niet zo clean uitzien als de voorkant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Laatst online: 19:42
funkiej schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:28:
[...]

Tnx! Wat bedoel je precies met regels? Heb gewoon de kabels door de kabelinvoer gedaan :?
Kabels zelf variëren van 0.5 - 1 m. Als ik een foto van de achterkant kon maken, zou dat er lang niet zo clean uitzien als de voorkant ;)
Ik bedoel de grijze plaaten met borstels waardoor de kabels naar achteren gaan. Hoe heten die? Zodat ik daar ook naar kan zoeken, of welk merk/type is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkiej
HobbeS schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:39:
[...]

Ik bedoel de grijze plaaten met borstels waardoor de kabels naar achteren gaan. Hoe heten die? Zodat ik daar ook naar kan zoeken, of welk merk/type is het?
Kabelinvoer panelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen week druk bezig geweest met het vullen van mijn netwerkkast.
Ik heb een 19" 24ports switch, maar deze maakt natuurlijk een takke herrie.Silent fans besteld bij Ali en deze kwamen afgelopen weekend binnen.
Nu kon ik dus eindelijk starten met alles opbouwen. De fans vervangen en het scheelt echt een slok op Schiphol :Y)

De kamer waar ik de kast in zet zit achter de meterkast. Een hoop bekabeling komt allemaal via de meterkast, dus dat moest allemaal van e meterkast naar die kamer toe.
Ik heb een 24 ports patch panel genomen en deze voorzien van bekabeling. 12 kabels blijven in de kast en 12 gaan naar buiten toe.
Voor bede groepen te veel, maar zo heb ik direct wat spare over zonder over een half jaar weer extra kabels te moeten trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaNK69r8I6WKRSTvUmkZSlKD4ZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0arujiAaif40LSNqjavP6Hhu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjKnmHN3gFNXzvirYOFLhaINPxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wr2S3KGhLEpak4wpuWioIVBI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEyr1WHGLftZuMWtBXMkNHqX5oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWH1KMFTf1uCcTosBRyDwSEi.jpg?f=fotoalbum_large

Ook was het 2U 10 segment panel binnen, samen met de brackets die @NMe voor mij geprint heeft <3
Alle bekabeling is zo zo goed als klaar nu. De witte bos loopt in een bundel naar de achterkant van de kast voor interne aansluitingen (5 vrije kabels blijven er voorlopig over)
De gekleurde bos externe kabels loopt in een bos naar achteren om vervolgens aan de onderkant naar buiten te gaan en dan direct de muur in om in de meterkast uit te komen. Van daaruit gaat alles richting de rest van de woning.

Patchen is nog we een ding. Ik heb nu het patch panel, daaronder een kabelgeleider en daaronder de switch. Helaas heb ik geen kortere kabels dan 1 meter. Ik overweg ze er allemaal uit te trekken en te vervangen voor platte kabels van 10 a 20 cm.
Router is nu nog een desktop case, moet nog omgebouwd worden naar 1U case.
NAS moet ik ook nog ombouwen van desktop case naar 4U case.
Vanmiddag alvast ff een LED stripje bij de action gescoord zodat ik wat fatsoenlijke verlichting in de kast heb als ik bezig ben.
Meer (en betere) pics wanneer het er netter uit ziet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:43
Koffie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:06:
Afgelopen week druk bezig geweest met het vullen van mijn netwerkkast.
Ik heb een 19" 24ports switch, maar deze maakt natuurlijk een takke herrie.Silent fans besteld bij Ali en deze kwamen afgelopen weekend binnen.
Nu kon ik dus eindelijk starten met alles opbouwen. De fans vervangen en het scheelt echt een slok op Schiphol :Y)

De kamer waar ik de kast in zet zit achter de meterkast. Een hoop bekabeling komt allemaal via de meterkast, dus dat moest allemaal van e meterkast naar die kamer toe.
Ik heb een 24 ports patch panel genomen en deze voorzien van bekabeling. 12 kabels blijven in de kast en 12 gaan naar buiten toe.
Voor bede groepen te veel, maar zo heb ik direct wat spare over zonder over een half jaar weer extra kabels te moeten trekken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook was het 2U 10 segment panel binnen, samen met de brackets die @NMe voor mij geprint heeft <3
Alle bekabeling is zo zo goed als klaar nu. De witte bos loopt in een bundel naar de achterkant van de kast voor interne aansluitingen (5 vrije kabels blijven er voorlopig over)
De gekleurde bos externe kabels loopt in een bos naar achteren om vervolgens aan de onderkant naar buiten te gaan en dan direct de muur in om in de meterkast uit te komen. Van daaruit gaat alles richting de rest van de woning.

Patchen is nog we een ding. Ik heb nu het patch panel, daaronder een kabelgeleider en daaronder de switch. Helaas heb ik geen kortere kabels dan 1 meter. Ik overweg ze er allemaal uit te trekken en te vervangen voor platte kabels van 10 a 20 cm.
Router is nu nog een desktop case, moet nog omgebouwd worden naar 1U case.
NAS moet ik ook nog ombouwen van desktop case naar 4U case.
Vanmiddag alvast ff een LED stripje bij de action gescoord zodat ik wat fatsoenlijke verlichting in de kast heb als ik bezig ben.
Meer (en betere) pics wanneer het er netter uit ziet :+
Wat ga je doen met je Raspberry Pi's als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Robinho96 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:02:
[...]

Wat ga je doen met je Raspberry Pi's als ik vragen mag?
@Koffie zijn dat die vertikale dingen onder de 3Com?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

PcDealer schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:38:
[...]

@Koffie zijn dat die vertikale dingen onder de 3Com?
Vorige poster post het antwoord :). Raspberry Pi's. De grote vraag blijft wat gaat ie ermee doen (ben ook benieuwd)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb sowieso nu 3 Pi's al in gebruik :
- Netbox (letsencrypt en reverse proxy)
- Deconz (zigbee shizze)
- Homebuild alarm installatie (nu nog pimatic, word HA)

Die Pi's hingen dus eerst gewoon aan de houten wand van de meterkast. Schroefje er doorheen en klaar.

Ik overweeg nog om een 4e pi (want 'over') te voorzien van een 3.5" schermpje en die op de eoa manier ook in het pi-rack te mounten (landscape gepositioneerd) voor wat stats of andere info. Totaal nutteloos maar staat wel geil :+

Wellicht ook wel leuk om het voor en na verhaal wat te verduidelijken.
Ik heb een redelijk groot huis en tuin dus ik heb best wel wat creatief moeten zijn om ergens bedraad te komen. Ook had ik behoorlijk veel switches (allemaal 8 port netgear managed switches, die goedkope).

Before:
Elk vertrek waar de nodige bedrading nodig is, heeft zijn eigen switch. Het netwerk is uit de volgende switches opgebouwd:
- Core (hangt in de meterkast en is puur voor de andere switches)
- Meterkast (alle netwerk apparatuur in de meterkast. AP, RPi's, smarthome gateways, router, etc)
- IPTV (apart IPTV vlan voor woonkamer en ouders slaapkamer decoder)
- Hobbykamer *
- Slaapkamer ouders (HTPC in de slaapkamer, extra kabel richting slaapkamer zoon)
- Braaihok (diverse IPCams, AP)
- Zwembad (IPcam, AP *

* Hobbykamer: Ton wij dit huis kochten heb ik een grote kamer op de began grond als kantoor/computerkamer in gebruik genomen. Destijds met fullheight 19"kast en de hele bend eromheen. In de loop der jaren afgebouwd tot ik niet eens meer een desktop had.
De computerkamer werd meer en meer een dumpplek voor meuk, opslag voor al mijn bier :+ etc.
Vanuit deze historie staan daar nog 2 NAS'en en loopt er een UTP kabel naar een IPcam. 1 uplink met 1 switch en 4 transmitting (NAS01 LAN, NAS01 IPCam vlan, NAS02 en de IPCam).
Mijn zoon had de kamer tussen de hal en die computerkamer als gameroom. Uiteindelijk besloot hij zn gamepc weer naar zn slaapkamer te verhuizen.
Dat was het moment dat ik zei "en nu wil ik weer een ouderwetse computerkamer" :)
Dat is dus die kamer geworden.
Beide NAS'en komen in het 19" rack te staan, dus die switch word dan overbodig omdat het nog maar 1 IPCam hoeft te ontsluiten

* Zwembad: Bij de aanleg van het zwembad het ik 2 UTP kabels laten trekken van meterkast naar de put voor de apparatuur. Ik begon met het aansturen middels een Pi, tegenwoordig is het allemaal ESP geworden. Er hangt nu een switch voor eigenlijk alleen een AP en een IPCam. Ik overweeg die switch er tussenuit te halen en de 2 bestaande kabels te gebruiken voor de 2 devices. Nadeel : als er ooit een 3e device komt moet ik weer een switch gaan ophangen.

After:
Zoals al hierboven uitgelegd verdwijnt de switch in de oude hobbykamer. In de meterkast hingen 3 switches (core, meterkast, IPTV) welke alle 3 overbodig zijn geworden omdat alles nu via de 3com loopt.
Ik heb daar ruim voldoende porten om alles in 1 keer aan te sluiten. Ook is de backplane stukken beter dan de goedkope switches (48 Gbps v 16 Gbps). Die 3com trekt alles op z'n sloffen.
Vanuit de meterkast gaan er 2 UTP kabels naar de slaapkamer 1 voor data en 1 voor IPTV. In de slaapkamer ligt een netgear switchje om de data te vedelen naar de slaapkamer van mijn zoon.
In theorie kan ik met 1 uplink (en 2 vlans) naar boven naar het managed switchje om daar IPTV en data weer uit elkaar te trekken. Maar die kabels liggen er nu toch.

De schuur / braaihok. Daar is maar 1 uplink vanuit de meterkast met op/in de schuur 2 IPCams en een AP dus daar ga ik niets aan kunnen veranderen.

Zo, dat was even in het 'kort' mijn verhaal. Excuus als het wellicht allemaal wat van de hak op de tak of onduidelijk overkomt.

[ Voor 76% gewijzigd door Koffie op 21-03-2020 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Koffie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:39:
Ik heb sowieso nu 3 Pi's al in gebruik :
- Netbox (letsencrypt en reverse proxy)
- Deconz (zigbee shizze)
- Homebuild alarm installatie (nu nog pimatic, word HA)

Die Pi's hingen dus eerst gewoon aan de houten wand van de meterkast. Schroefje er doorheen en klaar.

Ik overweeg nog om een 4e pi (want 'over') te voorzien van een 3.5" schermpje en die op de eoa manier ook in het pi-rack te mounten (landscape gepositioneerd) voor wat stats of andere info. Totaal nutteloos maar staat wel geil :+
Niet eens een Pi-Hole :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik had pihole op de pi met de betiteling "netbox" maar sinds ik pfSense heb doet die dat werk en heb ik pihole verwijderd.

Update: Toch maar ff de bekabeling op orde gemaakt. Ik ijk wel ff of ik dit aan houd of korte platte koop op termijn:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0guZ2SjmgyYo_MQ8Qbzrj4lq7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDlrgRNluiW9OpHjdz6diqpm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Koffie op 21-03-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

RobbyTown schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:32:
[...]

Vorige poster post het antwoord :)
Ik schreef niet wat zIjn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PcDealer schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:39:
[...]
Ik schreef niet wat zIjn...
Het antwoord op je vraag is ja.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Koffie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:33:
[...]

Ik had pihole op de pi met de betiteling "netbox" maar sinds ik pfSense heb doet die dat werk en heb ik pihole verwijderd.

Update: Toch maar ff de bekabeling op orde gemaakt. Ik ijk wel ff of ik dit aan houd of korte platte koop op termijn:)
[Afbeelding]
Die Pi mounts, staat daar toevallig ook ergens een STL van online? O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Beekforel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Die Pi mounts, staat daar toevallig ook ergens een STL van online? O-)
staan op thingiverse, niet mijn design hoor :)
https://www.thingiverse.com/thing:1793758

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Stil hier, je zou denken dat iedereen nu genoeg tijd heeft om zijn netwerk op orde te brengen.
Zelf heb ik niet stilgezeten. Om te beginnen: LEDjes :D :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCmlFEBmihN2zxrPIf9RBs29cKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZcbXK3TAKBHSm1XTRcvEk6J.jpg?f=fotoalbum_large

Met een klein beetje tegenzin mijn bestaande zelfbouw NAS uit de Fractal Design Node 804 kast gehaald en in een 4U case geplaatst.
De node 804 is echt een hele mooie kast. Stil, compact en koel. Misschien later als de corona voorbij is maar eens op marktplaats zetten.
Zowel CPU als HDD temps liggen wel wat hoger dan voorheen. Logisch, want die fractal is zo gebouwd dat HDD's gescheiden zijn van de rest. Vervolgens had ik 4 grote fans in die case (2 voor en 2 achter) die voor een flinke stroom zorgde.De NAS stond eerst ook nog eens in een andere kamer, welke sowieso al koeler is dan de kamer waar hij nu staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS6L57b_B28DnQIdL-bDWtTbdOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYFgkPMvfFGMBqwwXkKCVDv1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoGtTRRvoxOMW8WMuW9V-jCnAy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L2y8ZsIjtuqG0DerEVrcJSbl.png?f=fotoalbum_large

De 4U case heeft een grote fan voor de HDD's zitten en 1 kleine aan de achterkant van de case. Maar omdat ik mijn NAS zo snel mogelijk weer up wilde hebben, heb ik er nog weinig mee gedaan om te optimaliseren.
Mijn backup NAS, een oude QNAP met xpenology erop, gaat denk ik maar gewoon los op de legplank in de kast.

De oude Node 804 kast en de 4U kast.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64qDFAhe4KT1-RouC6abCNKR548=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTTYl23ESOhxMpCS8LHgkbGw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMCAjr2snZW1chcqJg69YfiP3HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INmmztDNNDMM9aB0iSHGw05e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__iMNSaep-1xFVgjnwCW0TgCuR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COSo3wgztRS4pASvo767iQqT.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste stap nog: mijn pfSense zelfbouw router in een 1U proppen, maar ik moet nog steeds een low-pofile 1U CPU cooler bestellen en ik wacht op mijn flexibele riser uit China die natuurlijk flink vertraging heeft opgelopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Koffie op 25-03-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 20:32
Koffie schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:26:

Mijn backup NAS, een oude QNAP met xpenology erop,
:9 :*) ;) :) maar lekker bezig zeg!

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:01

The Executer

Lekker belangrijk!

Stil hier, je zou denken dat iedereen nu genoeg tijd heeft om zijn netwerk op orde te brengen.
Ik zou graag willen hoor, maar loop tegen diverse dingen aan:
- Er moet een (of twee natuurlijk) kabels naar zolder. Ik heb echter geen mogelijkheden tot benutten van de koker waar diverse leidingen doorheen lopen. Enerzijds omdat er aan de kant van de meterkast alles dicht gepurd zit, aan de andere kant omdat de koker boven het plafond van het toilet uit komt, en dus niet het bochtje om komt richting meterkast;
- Leidingen naar 2 slaapkamers dicht zitten en niet gebruikt kunnen worden;
- leiding welke naar de woonkamer loopt, loopt op dit moment coax door. We (vriend en ik) hebben al geprobeerd UTP er bij langs te trekken, helaas lukte dit niet. Coax terug trekken en samen met UTP trekken is ook niet gelukt, lopen halverwege vast.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

The Executer schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Ik zou graag willen hoor, maar loop tegen diverse dingen aan:
- Er moet een (of twee natuurlijk) kabels naar zolder. Ik heb echter geen mogelijkheden tot benutten van de koker waar diverse leidingen doorheen lopen. Enerzijds omdat er aan de kant van de meterkast alles dicht gepurd zit, aan de andere kant omdat de koker boven het plafond van het toilet uit komt, en dus niet het bochtje om komt richting meterkast;
- Leidingen naar 2 slaapkamers dicht zitten en niet gebruikt kunnen worden;
- leiding welke naar de woonkamer loopt, loopt op dit moment coax door. We (vriend en ik) hebben al geprobeerd UTP er bij langs te trekken, helaas lukte dit niet. Coax terug trekken en samen met UTP trekken is ook niet gelukt, lopen halverwege vast.
Ik ken het, hier is het ook een ramp. Kabels die je probeert te trekken verdwijnen in het niets. Bestaande coax kun je gewoon aan hangen, er komt geen beweging in.
Ik was het op een gegeven moment zo zat, dat ik een kabel in de meterkast naar beneden heb gestoken, de fundering. Onder de kruipruimte die kabel opgepakt en helemaal naar de achterkant van het huis. Daar de kabel onder de funderings muur doorgepropt en buiten in de tuin een gat gegraven. De kabel die nu onder de fundering uit stak opgepakt en langs de buitenzijde van het huis naar mijn slaapkamer. Daar een gaatje in het kozijn van een balkondeur om zo de slaapkamer binnen te komen.

Het ergste van dit alles .. mijn slaapkamer zit nog geen 2 meter naar rechts boven de meterkast :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

En dan na te gaan dat dit een nieuwbouw woning is uit 2007, geen enkele loze leiding....

Dit is een overzicht van het toilet en meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwxA4v3sswIQOFxhdvownTXIuL4=/f/image/tQgBAYIunr7gqQKPe5Sxu5Hv.jpg

Hier is te zien waar de leidingen richting koof/koker gaan (helemaal rechts):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY5wMTxk4INYwbYYJhbLz_4W5DM=/f/image/RP0MTEpO7tjHlvL7tKquhDu3.jpg

Behoorlijk smal, dik beton en pur... Ik merk dat ik een iets rooskleuriger beeld had hoeveel ruimte ik had, maar nu ik het weer zie...

De leidingen rechts lopen dus over het beton richting toilet, waarvandaan een hele mooie grote koof richting zolder waar zat (maar dan ook echt zat, kan met gemak nog een afvoerbuis bij) ruimte is voor een kabel. Alleen dit laatste stukje... We leven nu 3 jaar met een kabel onder de vloerbekleding door naar de trap, langs de zijkant omhoog, vervolgens de kabel om de paal van de trap naar boven gewikkeld en zo richting de pc. Woonkamer zit noodgedwongen op Wi-Fi (inmiddels 5 GHz). Hiervoor zouden we op dezelfde manier richting trap kunnen gaan, daar een gaatje in boren, en in de trapkast hetzelfde zo richting tv-hoek maar ben daar niet echt voorstander van.

[ Voor 37% gewijzigd door The Executer op 25-03-2020 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:50
The Executer schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:37:
En dan na te gaan dat dit een nieuwbouw woning is uit 2007, geen enkele loze leiding....
De ellende is dat alle leidingen meestal in de dekvloer worden gestort, bovenop de betonplaten. Dus vanuit je meterkast loopt het waarschijnlijk door de dekvloer naar een koof. Daar ga je never nooit meer een loze leiding bij krijgen zonder de vloer open te breken. Verkeerde zuinigheid geweest waarschijnlijk van de koper die destijds dat huis heeft gekocht.... Soms kan je via de kruipruimte nog bij een koof uitkomen (in bijvoorbeeld een toilet, etc), maar de ellende is dan hoe je dan weer zonder de koof open te breken naar een andere ruimte kan komen waar je wil uitkomen.

Had nu toevallig zelf de kans het weer beter te doen bij een nieuwe woning die nog gebouwd moet worden en daar naar alle slaapkamers, woonkamer, etc. minimaal 1 loze leiding laten intekenen. Ook zolder beter afgedekt met twee loze leidingen aan beide zijden. Ook nog een paar plafondpunten laten intekenen voor de Wifi AP's. Zelfs nog een loze leiding naar buiten voor een outdoor wifi-punt (gezien de fantastische HR++ beglazing die alle signalen mooi filtert). Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken als mensen een nieuwbouwhuis kopen: leg altijd voldoende loze leidingen aan, ook al heb je ze niet direct nodig. Het kost relatief gezien weinig en je hebt er voor altijd profijt van. En achteraf is het echt geen doen om het nog aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

captain007 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:31:
[...]

De ellende is dat alle leidingen meestal in de dekvloer worden gestort, bovenop de betonplaten. Dus vanuit je meterkast loopt het waarschijnlijk door de dekvloer naar een koof. Daar ga je never nooit meer een loze leiding bij krijgen zonder de vloer open te breken. Verkeerde zuinigheid geweest waarschijnlijk van de koper die destijds dat huis heeft gekocht.... Soms kan je via de kruipruimte nog bij een koof uitkomen (in bijvoorbeeld een toilet, etc), maar de ellende is dan hoe je dan weer zonder de koof open te breken naar een andere ruimte kan komen waar je wil uitkomen.
Wij zijn de eerste kopers van dit huis. Deze straat is door een woningstichting gebouwd rond 2007/2008. We hebben de woning verkocht in 2015/2016 en dus geen inspraak gehad (Zoals sommige dat wel hadden omdat die destijds gelijk vanaf het begin er bij betrokken waren).

Of er vanuit de kruipruimte erbij kunnen betwijfel ik. Sowieso is deze vocht- en luchtdicht afgewerkt en zit er 20cm piepschuim onder de vloer. Beide kom ik liever niet aan. Bij de aankoop van de woning was alles verder nog casco, en was de koof in de badkamer nog open te maken maar dat was een paar dagen later al afgesmeerd en had ik dus geen tijd genoeg om dit te bekijken en iets te realiseren. Ik vermoedt namelijk dat ik dan best een buis de hoek om had kunnen drukken.
De leidingen lijken overigens wel over het beton te lopen, er loopt namelijk een 20cm afvoer, gasleiding, waterleiding, 2 CV leidingen en dit lijkt boven het beton te gaan.
Op zich, als ik eenmaal in de koof ben en naar boven kan komen (of van boven naar beneden en uit de koof) ben ik er.

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 25-03-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:50
The Executer schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:04:
[...]
Wij zijn de eerste kopers van dit huis. Deze straat is door een woningstichting gebouwd rond 2007/2008. We hebben de woning verkocht in 2015/2016 en dus geen inspraak gehad (Zoals sommige dat wel hadden omdat die destijds gelijk vanaf het begin er bij betrokken waren).
Ja dan wordt het inderdaad lastig :-(.
Of er vanuit de kruipruimte erbij kunnen betwijfel ik. Sowieso is deze vocht- en luchtdicht afgewerkt en zit er 20cm piepschuim onder de vloer. Beide kom ik liever niet aan.
Mijn buren hebben dit gedaan omdat ze in de woonkamer geen leiding hadden laten leggen. Dus TV werd ineens een probleem. Heeft ze wel flink moeite gekost, omdat ze een boor van bijna een meter lengte nodig hadden ivm dikte isolatieplaten + vloerplaten + dekvloer + stuk in de wand waar de leiding moest uitkomen.
De leidingen lijken overigens wel over het beton te lopen, er loopt namelijk een 20cm afvoer, gasleiding, waterleiding, 2 CV leidingen en dit lijkt boven het beton te gaan.
Op zich, als ik eenmaal in de koof ben en naar boven kan komen (of van boven naar beneden en uit de koof) ben ik er.
Nu ik die foto's nog eens bekijk, lijkt het net alsof ze die leidingen door een holle koker/leidingdoorvoer in de kanaalplaatvloer hebben aangebracht. Dat zijn holle ruimtes in de vloerplaten. Daar hebben ze een hoekje uitgehaald om de leiding in te laten lopen en dan vermoedelijk ook bij de koof aan de bovenzijde. Zullen ze vermoedelijk alleen vol met pur gespoten hebben om deze luchtdicht af te sluiten. Ik vraag me dan nog steeds af of het nog achteraf te doen is deze weer open te maken aan beide zijden en dan een leiding in te leggen en weer luchtdicht af te werken. Lijkt me echt een hell of a job met geen garantie op succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
ja ik vermoede ook al dat ze door de kanaal plaat zijn gegaan dek vloer is nooit dik genoeg

de enige kan die je nog hebt die ik zie is proberen via de gele slang dat zal denk ik mantelbuis tbv gas zijn
kijken of je die ergens het begiin kan vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 20:36
ik hoop voor jouw dat die gele buis rechtstreeks naar de zolder gaat, waar de CV ketel hangt ?
in mijn geval was die gewoon dichtgepurd , en kon ik dat met een PVC pijpje gewoon doorprikken en helemaal naar boven doorsteken

ik heb eerst beneden een paar cm vrijgemaakt , zaklamp erin en in zolder naar beneden kijken of je licht zag in de schacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan zie ik die toffe foto's voorbij komen...En dan moet ik nog een budget 19" kastje hebben voor aan de muur, 6HE hoog. Dan kan ik binnenkort al mijn netwerktroep daar in kwijt.

Uiteindelijk valt het allemaal best te overzien, ik wil het alleen netjes hebben:
* UBNT USG Pro
* Synology RS-NAS
* UBNT Switch met PoE (kan een rackmount voor mijn 8-poorts versie zijn)
* Patchpaneeltje
* Stekkerblok

Daarna kan de hele meterkast en gang over de kop zodat de meterkast groter wordt en er een waterontharder in kan komen te staan. Dan heb ik daar in ieder geval geen last van netwerkkabeltjes etc.

Afgelopen week wilde ik de deurbel in de woonkamer gaan vervangen door een AP. Helaas hebben de bouwvakkers in de jaren 70 de draad van de deurbel door de gipswand gelegd zonder buis... Die kabel krijg ik er dus niet uit zonder schade, laat staan dat er een CAT6 voor in de plaats getrokken kan worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ijske
niet LAN, wel in dezelfde categorie ... mijn coax'jes
wat zien we :
1x Triax GHV930
1x CATV tap 14/8
1x CATV eindttap 11/8
wat zie je niet :
alle niet-gebruikte aansluitingen zijn afgesloten met 75ohm weerstand ;-)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/taps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:23
Ik ben al spullen aan het bestellen, maar voor het echte werk heb ik toch echt de sleutel van mijn nieuwbouw woning nodig :*) ( Als het goed is week 15 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
ijske schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:35:
niet LAN, wel in dezelfde categorie ... mijn coax'jes
[...]
Netjes hoor. Waarom heb je coax nodig, en waarom zo veel?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
Freeaqingme schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Netjes hoor. Waarom heb je coax nodig, en waarom zo veel?
1) beroepsmisvorming
2) als ik ooit de ware prinses tegenkom kan ze elke kamer indelen zoals ze wil.. alle aansluitingen zijn overal.. zelfs in zolder liggen er klaar voor als het ooit mancave zou worden ... heul veel "what if's"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Maar het gaat je dan om tv's aan te kunnen sluiten dus?

Ik hield ook rekening met access points, CCTV camera's, etc. In mijn beleving doet iedereen z'n tv's al lang en breed via ethernet aansluiten?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
Freeaqingme schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:45:
Maar het gaat je dan om tv's aan te kunnen sluiten dus?
uitsluitend... verders ben ik al wel voorzien voor, want ik heb bijna 75utp's in huis (de dikke tros orange achterin is utp cat7 )
Ik hield ook rekening met access points, CCTV camera's, etc. In mijn beleving doet iedereen z'n tv's al lang en breed via ethernet aansluiten?
euhm waarom zou je coax gebruiken over utp ? ik snap dat je coax gebruikt met SMA connectoren voor je antenne te verbeteren qua locatie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17

ST10©DE

Dus.............

ijske schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:52:
[...]

uitsluitend... verders ben ik al wel voorzien voor, want ik heb bijna 75utp's in huis (de dikke tros orange achterin is utp cat7 )

[...]

euhm waarom zou je coax gebruiken over utp ? ik snap dat je coax gebruikt met SMA connectoren voor je antenne te verbeteren qua locatie ?
Een klein gokje; je kijkt tv via een schotel?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ST10©DE schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:23:
[...]

Een klein gokje; je kijkt tv via een schotel?
Of via uhm, hoe heet het ook alweer? Owja, coax :+ Waarom zou je TV kijken via ethernet/IPTV als je Ziggo afneemt en dus uitstekende TV kwaliteit hebt rechtstreeks op een coax aansluiting.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat @ijske nogal veel coax kabels heeft liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
ST10©DE schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:23:
[...]
Een klein gokje; je kijkt tv via een schotel
nope, gewoon ziggo ... :-) dit is ook geen apparatuur om LNB signalen in te koppelen, dit zijn gewoon overluxe splitters en aldus uitgangen..

waar liggen die dan allemaal ? woonkamer L, woonkamer R, datarack (=modem) , hifi rack , hifirack 2 , slpk 1L , slpk 1R , splk 2L , splk 2R , splk 2achter, slpk3L , splk 3R, splk3achter , zolder 1 , zolder 2

we zijn een beeeetje overboard gegaan... maar het kan er maar liggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:20

allure

Titaan fase 2/3

Heeft iemand al eens gehoord of aannemers tijdens de bouw de meterkast iets groter/breder laat uitvallen om er later beter apparatuur in kwijt te kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

ijske schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:35:
[...]

nope, gewoon ziggo ... :-) dit is ook geen apparatuur om LNB signalen in te koppelen, dit zijn gewoon overluxe splitters en aldus uitgangen..

waar liggen die dan allemaal ? woonkamer L, woonkamer R, datarack (=modem) , hifi rack , hifirack 2 , slpk 1L , slpk 1R , splk 2L , splk 2R , splk 2achter, slpk3L , splk 3R, splk3achter , zolder 1 , zolder 2

Als je dit nu 10 jaar geleden aangelegt had, kon ik me daar nog wel in vinden.
Maar je weet dat zon beetje alle kabel aanbieders binnen 2 jaar willen stoppen met analoge tv ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
heuveltje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:50:
[...]

Maar je weet dat zon beetje alle kabel aanbieders binnen 2 jaar willen stoppen met analoge tv ?
de belgen stoppen dit jaar al met analoog tv, gelukkig kan je ook prima digitaal tv kijken met deze installatie ;-)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41
ijske schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:35:
[...]

Maar waarom kies je er voor om alles al aan te sluiten, ook al gebruik je het niet? Hoe je het ook wendt of keert, met een splitter met 16 uitgangen heb je toch gewoon meer demping? Ok dat kan je versterker weer compenseren, maar toch.

Ik heb ook overal en nergens waar ik het ooit nodig denk te hebben coax-kabel liggen, nu ik er over nadenk, zelfs een uiteinde ergens ín een holle gipswand, hopen dat ik mijn spiekbriefje met de maten nog kan terugvinden als ik er ooit een doos voor in wil boren 8)7. Maar ik heb bewust alleen de kabels die ik daadwerkelijk gebruik afgemonteerd. Nu kom ik weg met een 3-weg splitter en heb ik geen versterker nodig. De rest van de kabels ligt aan beide uiteinden los. Vind het een beetje zonde om nu te gaan investeren in spullen die ik misschien wel nooit nodig heb. :)

"Show je coax" :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGbdOSv_9jgEjTjd8moflJc7eQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcnXbjqAUgX7sVcMA5Umc5hq.jpg?f=fotoalbum_large

De kabels die ik niet gebruik liggen met een mooie ruime lus in die kunststof goot te wachten op "ooit".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfM9_n-htAlRKBwuE4WKw1X_Jtk=/f/image/d8Faa90YX9SuQJs19tbk9NgV.jpg

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
Xander schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:53:
[...]
een splitter met 16 uitgangen heb je toch gewoon meer demping
ietswat technischer qua signalen...
mijn coax signaal komt rond de rx -2 , tx46 binnen (ReceiveX en TransmitX voor diegene die dit niet kennen)
de versterker krankt dit 30dbmv omhoog, tx omlaag met +- 24 (=afgeregeld)
dan zit je op versterkeruitgang rx rond de +-28dbmv , de tap is een 14/4 ,dus 14 dbmv verlies + pakweg 1 a 2 dbmv voor kabel + muurdoos
dat wil zeggen dat ik ruimschoots +12dbmv overhoud aan mijn users

tx 22 op amp = tx 36 op de eerste tap (33 op de 2e), das pakweg 37dbmv op de user (zit letterlijk 5m coax tussen modem & amp )
qua stroom.. signaalgewijs moest ik toch ampen.. zonder amp zat ik tx49 en das buiten spec (en telenet amp'ed letterlijk iedereen) , dus of ik nu mijn of hun amp gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Mijn rj45 krimptang knipt scheef.
Iemand advies voor een en meer professionele goede tang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
De draad er schuin in doen ter compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

sjnelle schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:09:
Niet een plastic variant.

[ Voor 0% gewijzigd door PcDealer op 29-03-2020 21:25 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 21:41
sjnelle schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:09:
Krimptang alleen gebruiken om te krimpen en gewoon knippen met een kniptang? Ik gebruik het knipgedeelte van mijn krimptang maar zelden. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
PcDealer schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:21:
[...]

Niet een plastich variant?
Koop liever een beetje kwaliteit product.
Huidige tang heeft heel wat jaren goed dienst gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
allure schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:46:
Heeft iemand al eens gehoord of aannemers tijdens de bouw de meterkast iets groter/breder laat uitvallen om er later beter apparatuur in kwijt te kunnen?
Nee.

Heb ooit ergens gelezen dat de netbeheerder de maat van de meterkast bepalen. Dat zullen ze ergens beschreven hebben.

Laatst zag ik tot mijn verbazing in een 2 jaar oud nieubouwhuis een complete meterkast in de bijkeuken. De bijkeuken zat aan de voorkant van het huis, grenzend aan de hal. Ik maar denken dat hij altijd bij de voordeur moet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Xander schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:23:
[...]

Krimptang alleen gebruiken om te krimpen en gewoon knippen met een kniptang? Ik gebruik het knipgedeelte van mijn krimptang maar zelden. :)
Ik pak altijd de schaar :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• reutulus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-03 21:59
Nadat ik gisteren mijn laatste kabels afgemonteerd, en de boel opgeruimd heb, zal ik MYWORKGROUP ook maar eens posten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8xQ-69TroH_OlgBTDBlzJ_qXoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbaQ70HD2WdRNBpGXQgJ6DDd.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ziet:
  • Cisco C1111-8PWE router
  • Cisco SMB SG200-26FP switch
  • Synology RS1219+
  • Startech 9U rack (RK9WALM)
  • Assman keystones/patch panel/blank panels/PDU/..
  • Panduit 28 AWG patchcords

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Ik vraag me af waarom je het stroomverdeel blok op de voorste rail plaatst? Ik heb het hier nog al eens gezien. Je kan die toch gewoon op de achterste rail plaatsen? (Ik heb het alvast zo gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reutulus
Omdat het een wallmount rack is en je amper aan de achterste rail kan... Het is net iets makkelijker om aan de schakelaar te raken via de deur indien nodig ;)

[ Voor 4% gewijzigd door reutulus op 30-03-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
reutulus schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:14:
Omdat het een wallmount rack is en je amper aan de achterste rail kan... Het is net iets makkelijker om aan de schakelaar te raken via de deur indien nodig ;)
Oh, dat is inderdaad niet handig. Mijn wall mount rack heeft uitneembare zijpanelen, dus ik kan wel gemakkelijk aan de knop en stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reutulus
Bij mij kunnen de zijkanten er ook af hoor. Maar in een 9U rack heb je plaats genoeg, dus waarom zou ik het mezelf moeilijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

reutulus schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:28:
Nadat ik gisteren mijn laatste kabels afgemonteerd, en de boel opgeruimd heb, zal ik MYWORKGROUP ook maar eens posten ;)

[Afbeelding]

Wat je ziet:
  • Cisco C1111-8PWE router
  • Cisco SMB SG200-26FP switch
  • Synology RS1219+
  • Startech 9U rack (RK9WALM)
  • Assman keystones/patch panel/blank panels/PDU/..
  • Panduit 28 AWG patchcords
Nice. Hoe kom je aan de C1111? Neem aan dat je iig de -sec licentie heb tvoor ZBFW en VPN mogelijkheden?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reutulus
Hoe ik daaraan kom? Besteld bij mijn supplier :) Ik run namelijk mijn eigen bedrijfje als network consultant. Het is de PoE versie btw, de switch is namelijk normale PoE (802.3af), en de twee AP's hangen rechstreeks op de router met PoE+.
De sec licentie is idd in gebruik voor zowel de zbfw als vpn tunnels. Maar met right to use kom je ook al een eind ;)

[ Voor 22% gewijzigd door reutulus op 30-03-2020 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Laatst online: 16:32
Vreemde discussie over coax. Het tv signaal van Ziggo gaat gewoon over coax, of je nu een Ziggo ontvanger of de DVB-C tuner in je tv gebruikt. Overigens ben je dan ook niet gelimiteerd voor hoeveel DVB-C ontvangers je gebruikt en hoef je er ook niet maandelijks voor bij te betalen.
Netwerk voor extra diensten, maar dat kan ook prima draadloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
nokiaan958GB schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:39:
[...]

Nee.

Heb ooit ergens gelezen dat de netbeheerder de maat van de meterkast bepalen. Dat zullen ze ergens beschreven hebben.

Laatst zag ik tot mijn verbazing in een 2 jaar oud nieubouwhuis een complete meterkast in de bijkeuken. De bijkeuken zat aan de voorkant van het huis, grenzend aan de hal. Ik maar denken dat hij altijd bij de voordeur moet 8)7
er zijn wel minimale maten waar een meterkast aan moet voldoen, verder zijn er ook eisen aan invoerbuizen, zones waar welke installatie moet komen etc. Maar als jij je meterkast 1.200mm breed wil maken, dan is dat geen probleem. Wel weer de afstand tussen de voordeur en de meterkast, daar zijn ook regels aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
Xander schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:53:
[...]

Maar waarom kies je er voor om alles al aan te sluiten, ook al gebruik je het niet? Hoe je het ook wendt of keert, met een splitter met 16 uitgangen heb je toch gewoon meer demping? Ok dat kan je versterker weer compenseren, maar toch.

Ik heb ook overal en nergens waar ik het ooit nodig denk te hebben coax-kabel liggen, nu ik er over nadenk, zelfs een uiteinde ergens ín een holle gipswand, hopen dat ik mijn spiekbriefje met de maten nog kan terugvinden als ik er ooit een doos voor in wil boren 8)7. Maar ik heb bewust alleen de kabels die ik daadwerkelijk gebruik afgemonteerd. Nu kom ik weg met een 3-weg splitter en heb ik geen versterker nodig. De rest van de kabels ligt aan beide uiteinden los. Vind het een beetje zonde om nu te gaan investeren in spullen die ik misschien wel nooit nodig heb. :)
Mag ik je vragen hoe groot jou meterkast is? Ziet er netjes uit zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Norinco op 30-03-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

My-life schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:07:
Vreemde discussie over coax. Het tv signaal van Ziggo gaat gewoon over coax, of je nu een Ziggo ontvanger of de DVB-C tuner in je tv gebruikt. Overigens ben je dan ook niet gelimiteerd voor hoeveel DVB-C ontvangers je gebruikt en hoef je er ook niet maandelijks voor bij te betalen.
Netwerk voor extra diensten, maar dat kan ook prima draadloos.
Mee eens, wij hebben ook (alleen) Ziggo en in alle verblijfsruimten zitten twee COAX én twee UTP (cat 6a) aansluitingen. Het gros van de COAX kabels hangt nog los in de meterkast, ik sluit die pas aan als de aansluitingen ook nodig zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hipska
Dit weekend zijn de laatste patch kabels aangekomen en is bij deze ook mijn setup compleet. Alhoewel, voorlopig toch, er zullen nog wel dingen bij komen. O-)

De setup is in tegenstelling tot de meeste hier niet in de meterkast, maar op zolder tegen de schoorsteen aan. Daar is meer ruimte beschikbaar dan bij de zekeringkast in de garage, het is ook iets centraler gelegen en het was handiger bij het aanleggen van de netwerkkabels. De kabels zijn cat6 UTP uitgevoerd, waarvan de langste ongeveer 25m zijn. De wall outlets zijn dubbele aansluitingen van Niko in dezelfde stijl als de stopcontacten in de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFAGu8FiX1YcOdGSLm0Oxs5AWLE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcwfDvEgHZaJn89hZippNeA3.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ze01z2KODCRp7nNn04RTBLDn7ZY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Javtjiv6CuErrTi187FXDEHp.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb gekozen om apparatuur deels aan de muur en deels in een rack op te hangen, zo kon er gekozen worden voor een goedkopere UPS en kleinere patch kast. De UPS is een Eaton 3S 700 VA en je ziet ook een TP-Link AV500 Powerline. De powerline komt uit een set waar het andere toestel een WiFi accesspoint is, en die zal geplaatst worden in het tuinhuis en zo voor dekking achteraan de tuin zorgen. Er was al stroom in het tuinhuis voorzien door de vorige eigenaar, vandaar dat zelf netwerk naar daar aanleggen niet/moeilijk mogelijk was en die powerline had ik toch nog liggen van toen die gebruikt werd wanneer we op een appartement woonden. Maar we dwalen af, aan de rechterkant zie je ook nog de modem van Telenet (Docsis 3.0) en de coax versterker. De afwerking werd gedaan met verschillende maten OBO Bettermann geventileerde kabelgoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcurCsQ72V-4ztsYEeArGS7dVF8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykkt9LzdRgyG9mxHHmyvhs2H.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ehcH8Mm79Yz54BLMj6sRHOP3Wo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrSO7XhHXHKv1ukOpyDKsUGu.jpg?f=fotoalbum_medium

Het rack is een 6U Alfaco wandkast met daarin een Linksys 2+24 PoE+ switch. Verder zie je een Digitus 24 poort cat6 patch paneel en een Digitus 16 poort keystone paneel voor toekomstige uitbreidingen. Achterin zit ook een Equip 8-voudige stekkerdoos met schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o58ZljpjmhKV5I1PnOccwyQDj3w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYmf0hhKoqY5wgSE22tF8UnJ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUXqpDAJj9AR9oGC1Vd7qpirXyo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cs5EnisQmMV8AFrrfeuj0FGH.jpg?f=fotoalbum_medium

Uitbreidingen die er mogelijks nog aankomen:
  • WiFi accesspoints (Ubiquiti?)
  • PoE camera's
  • Rackmounted Raspberry Pi's voor verschillende doeleinden
  • 19" NAS (Synology?)
  • 19" router (MikroTik?)
  • Backup internet verbinding via xDSL
Volledig album

[ Voor 0% gewijzigd door Hipska op 31-03-2020 10:06 . Reden: Correctie UPS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik heb ook een 19" NAS op mijn lijstje staan. Kost zo maar even €1000 alles bij elkaar...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oystein
  • Laatst online: 12-09 20:05
Een 19 inch NAS is inderdaad erg mooi en profi om te zien maar geeft het geld liever ergens anders aan uit.

Met een mini-ITX bord met voldoende SATA poorten (ik heb er 6 - nu 4 HDD's aangesloten) kom je ook een heel eind.
Heb XPenology draaien met Synology DSM.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/DmYD3CFoMXdo/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/T1635JjFpdQq/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/8kxPJX6DJT4z/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

captain007 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:31:
[...]Verkeerde zuinigheid geweest waarschijnlijk van de koper die destijds dat huis heeft gekocht....
Of volledig gebrek aan enige kennis en dus geen noodzaak zien van loze leidingen.

Mijn huidige huis ben ik heel laat in kunnen stappen in dit nieuwbouwproject en moest ik ineens in 2 dagen tijd een compleet leidingenplan neerleggen bij de aannemer. Dus snel geroepen dat elke kamer een loze leiding moest krijgen. Dus dat is prettig, maar vervolgens kom je er later achter dat er beter ook wat extra leidingen naar de schuur hadden gemoeten en wellicht ook 1 naar de andere kant van de woonkamer.
Dus zo kan het ook lopen ;(

Signature van nature

Pagina: 1 ... 53 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2