Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:41
Cable_boy schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:14:
Ook ik ben een datakast aan het ontwerpen voor mijn renovatie van mijn huis. Aangezien ik minstens 18 ETH aansluitingen nodig heb waarvan er minimaal 3 PoE moeten zijn ben ik op de volgende switches uitgekomen: Netgear GS728TPv2 en Netgear GS324TP. Ik kan maar weinig verschillen ontdekken maar misschien dat iemand me kan wijzen op een belangrijk verschil.

Andere alternatieven zijn ook welkom trouwens.
ik ben voor een HP 1820 ( J9983A ) gegaan ivm het lawaai....
check dus zeker ook de dba levels (want je wil geen herriemaker in je kast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12

rally

Deyterra Consultancy

Wat @ijske zegt: Ik zou gaan voor een switch zonder fans.
Die maken namelijk *altijd* meer lawaai dan je denkt.

Overigens ben ik voor de Unifi Switch 24-PoE Gen 2 gegaan. Maar ik ben een "fan" van Ubuiquiti. De prijs is een stuk hoger, maar voor mij was dit de idiale switch.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ijske schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:39:
En het grootste voordeel bij HP t.o.v. de andere merken : Lifetime Warranty :*)

Iets waarin ik bijvoorbeeld best wel teleurgesteld ben als het om Ubiquiti gaat... :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:41
ijske schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:39:
[...]

Volgens de website van HPE zelf maakt de J9983A meer lawaai (36dB) dan de Netgear (27dB) maar in het begin staat
8-, 24- and 48 port non-PoE+ models are fanless for quiet operation
dus waar komt die 36dB vandaan? Is ie nou stil of niet?

[ Voor 24% gewijzigd door Huupke op 31-12-2019 21:25 ]

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Cable_boy schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 21:04:
[...]

Volgens de website van HPE zelf maakt de J9983A meer lawaai (36dB) dan de Netgear (27dB) maar in het begin staat
[...]
dus waar komt die 36dB vandaan? Is ie nou stil of niet?
De J9983A is een PoE+ (802.3at) switch dus niet passief gekoeld, conform deze tekst dus:
8-, 24- and 48 port non-PoE+ models are fanless for quiet operation
Dit Is reeds eerder ter discussie gesteld:
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:22:
[...]

Ook HPE spreekt zichzelf tegen, uit de datasheet:

[Afbeelding]

36dB, no fan :?
Persoonlijk gok ik dus op een fan t.b.v. de PSU :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:41
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 21:59:
[...]

De J9983A is een PoE+ (802.3at) switch dus niet passief gekoeld, conform deze tekst dus:

[...]

Dit Is reeds eerder ter discussie gesteld:

[...]

Persoonlijk gok ik dus op een fan t.b.v. de PSU :)
Exact mijn punt, er werd de HP gekozen boven de Netgear vanwege geluid maar de 36 > 27 rijmt niet

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

chickpoint schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:18:
[...]

Ik wil ook wel zo'n pocketethernet met een goede reden. Helaas zijn mijn kerst/ verjaardagscadeautjes voor het komend jaar al voldaan :+ Dus moet nog even een andere reden zien te vinden om er een te kopen.

Ik was wel benieuwd hoe zo'n rapportje eruit zou zien, maar kan zo snel geen voorbeeldjes vinden. Heeft misschien een van jullie een voorbeeldje?
@Psvtje10 Ik heb hem retour. Zojuist wat tests gedaan.
Hier een 3 tal documenten

Het is eigenlijk niet zo heel spannend. Belangrijkste zie je in de app. Wel leuk voor naslag ofzo en omdat het kan.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
RobbyTown schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:44:
[...]

Het is eigenlijk niet zo heel spannend. Belangrijkste zie je in de app. Wel leuk voor naslag ofzo en omdat het kan.
Thnx voor de voorbeeldjes, ziet er an sich best netjes uit als rapportje. Zou inderdaad handig zijn voor documentatie.

offtopic:
Wel mooi dat je kartonnnen doos al bij de Suez staat :p

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobbyTown schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:44:

Intern een Externe DNS IP uitdelen... Doe eens niet! :X

Daar zijn DNS Forwarders voor bedoeld! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

nero355 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:43:
[...]

Intern een Externe DNS IP uitdelen... Doe eens niet! :X

Daar zijn DNS Forwarders voor bedoeld! :P
Even snel snel wat ingevuld. Het gekke is hij pakt geen DHCP. Terwijl het hele huis gewoon DHCP krijgt.

Nu met goede DNS + Ping test ;) (comment klopt nu niet 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Ik wil buiten een UniFi USW-Flex installeren. De Flex wordt op een switch binnen aangesloten. Hoe maak ik de verbinding tussen binnen en buiten?

Gewoon een netwerkkabel door een 19 mm leiding naar buiten leiden, RJ-45 connector voor stugge kabel erop en afkitten? Of zijn er chiquere oplossingen? Heb onderstaande kabels tot mijn beschikking:
  • Belden 7965E Cat6 UTP netwerk kabel stug 100m 100% koper
  • Belden 7965EPE Cat6 UTP OUTDOOR netwerk kabel stug 100m 100% koper

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:43
@Joris748 : Ik heb mijn G3 Flex camera's ook simpelweg met UTP kabel+ stekkertje aangesloten buiten. Ze hangen beide wel overkapt. De UTP kabel gaat in het ene geval (voordeur) door het kozijn en dan via een kabelgoot de meterkast in. Het gat in het kozijn zit direct achter de camera en heb ik afgedicht met siliconenkit. In het andere geval hangt de camera onder de dakrand van de uitbouw en gaat de kabel via een rvs buis achter de regenpijp naar beneden de kruipruimte in. Vanuit huis heb ik de kabel los op het zand liggen en komt deze onderin de meterkast weer uit.

Ligt nu ongeveer een jaar zo en nog nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
hpmkruit schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:30:
@Joris748 : Ik heb mijn G3 Flex camera's ook simpelweg met UTP kabel+ stekkertje aangesloten buiten. Ze hangen beide wel overkapt. De UTP kabel gaat in het ene geval (voordeur) door het kozijn en dan via een kabelgoot de meterkast in. Het gat in het kozijn zit direct achter de camera en heb ik afgedicht met siliconenkit. In het andere geval hangt de camera onder de dakrand van de uitbouw en gaat de kabel via een rvs buis achter de regenpijp naar beneden de kruipruimte in. Vanuit huis heb ik de kabel los op het zand liggen en komt deze onderin de meterkast weer uit.

Ligt nu ongeveer een jaar zo en nog nooit problemen gehad.
Dankjewel voor je reactie. Ik heb het overigens specifiek over een switch, niet over een camera. Maakt dat nog verschil?

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
@Joris748 Die switch is juist bedoeld voor buiten. Er zit een aparte behuizing over de utp aansluitingen heen met, zoals het eruit ziet, een rubberen afdekgootje. Lijkt me dat je hier niks extra's voor hoeft te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
hpmkruit schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:46:
@Joris748 Die switch is juist bedoeld voor buiten. Er zit een aparte behuizing over de utp aansluitingen heen met, zoals het eruit ziet, een rubberen afdekgootje. Lijkt me dat je hier niks extra's voor hoeft te regelen.
Het gaat me specifiek om de kabeldoorvoer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 20:32
@Joris748 Volgens mij staat er als waarschuwing bij mijn edgeswitch dat je kabel shielded" moet gebruiken. Zelfs op alle lan poorten, ook al gaat er maar 1 naar buiten ivm vocht / kortsluiting.

Ik zou zelf niet zo ver gaan, maar wel shielded kabel naar buiten toe..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Joris748 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:06:
Ik wil buiten een UniFi USW-Flex installeren. De Flex wordt op een switch binnen aangesloten. Hoe maak ik de verbinding tussen binnen en buiten?

Gewoon een netwerkkabel door een 19 mm leiding naar buiten leiden, RJ-45 connector voor stugge kabel erop en afkitten? Of zijn er chiquere oplossingen?
Ik heb gewoon 2 meter kant en klare Shielded UTP Outdoor kabel door de muur heen naar buiten in mijn UniFi AC Mesh gepropt en that's it! :)
Belden 7965EPE Cat6 UTP OUTDOOR netwerk kabel stug 100m 100% koper
Dat lijkt me meer een Huis -> Schuur kabel die je ondergronds plaatst, maar je zou daarmee eventueel ook zelf een kabel kunnen knijpen en dan netjes afsluiten met een krimpkous, zoals in die Tutorial op YouTube die al eerder was gepost! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 14-09 19:34
Joris748 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:06:

Gewoon een netwerkkabel door een 19 mm leiding naar buiten leiden, RJ-45 connector voor stugge kabel erop en afkitten? Of zijn er chiquere oplossingen? Heb onderstaande kabels tot mijn beschikking:
  • Belden 7965E Cat6 UTP netwerk kabel stug 100m 100% koper
  • Belden 7965EPE Cat6 UTP OUTDOOR netwerk kabel stug 100m 100% koper
Lijkt me afdoende. De doorvoer sowieso licht diagonaal boren (buiten lager dan binnen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

De posts over welk type kabel te gebruiken i.c.m. IP camera's even verhuist naar een eigen topic.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
omdat overdrijven een vak is ... vandaag de buis aangelegd naar mn broertje zn garage...
het is een belachlijke sterke HDPE buis van 40mm buitenmaat, deze zit van binnen tot binnen dus geen speciale buitenkabel genomen.. ook eerst kabel eringetrokken en dan pas in de greppel gelegd want is buisje van 35m+ lengte

Afbeeldingslocatie: https://www.shutterblade.be/garage.jpg

daar hebben we ingestoken
XVB (wat ze in NL YMVK ? noemen) 5 x 6mm2 voor electra
1x Siemon Cat6A F/UTP paars voor de automatisatie
1x 3M cat7 S/FTP voor onze accespoint in de garage
2x dual draka uc300 U/UTP cat5e voor de IP camera's (dus in totaal 4 kabels)

overkill maar ach ;) vond het wel fijn om te weten dat we goed voorzien zijn

[ Voor 12% gewijzigd door ijske op 11-01-2020 16:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

ijske schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:36:
overkill maar ach ;) vond het wel fijn om te weten dat we goed voorzien zijn
Wat je goed noemt. In Nederland mag je electra en utp niet samen in een buis leggen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
volgens mij mag het residentieel wel, mits het dubbel afgeschermde kabels zijn (de YMVK toch)
gewoon VD-draad in zo'n buis steken zou idd niet mogen

alles wat laagspanning is (bv 12v bel , domotica, internet enzo ) word residentieel toch niet mee gekeurd ivm niet gevaarlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wesleybouwens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 17:14
PcDealer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:47:
[...]

Wat je goed noemt. In Nederland mag je electra en utp niet samen in een buis leggen.
Losse vd draad etc mag ook onder bepaalde voorwaarden samen met utp etc in 1 buis gelegd worden. Ymvk en utp in een mantelbuis mag wel gewoon samen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:11
PcDealer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:47:
[...]

Wat @ijske zegt ;)
Al mag je zakelijk in draadgoten etc. ook wel YMvK en utp samen leggen hoor, je moet alleen opletten dat het geen kabel is van een frequentie regelaar, dat wil wel eens problemen opleveren met gewone utp.
wesleybouwens schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 21:22:
[...]

Losse vd draad etc mag ook onder bepaalde voorwaarden samen met utp etc in 1 buis gelegd worden.
Dat moet je eens even uitleggen dan, bij mijn weten mag dat namelijk in GEEN geval.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 17:14
Annuk schreef op zondag 12 januari 2020 @ 01:54:
[...]

Wat @ijske zegt ;)
Al mag je zakelijk in draadgoten etc. ook wel YMvK en utp samen leggen hoor, je moet alleen opletten dat het geen kabel is van een frequentie regelaar, dat wil wel eens problemen opleveren met gewone utp.

[...]

Dat moet je eens even uitleggen dan, bij mijn weten mag dat namelijk in GEEN geval.
Dit mag als alle kabels dezelfde spanning kunnen verdragen, bijvoorbeeld knx kabel mag je overal bij leggen. Deze kabel is geschikt tot 750v. Dus als je bijvoorbeeld utp hebt waar dit ook op staat geschreven dan mag dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
wesleybouwens schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:22:
[...]

Dit mag als alle kabels dezelfde spanning kunnen verdragen, bijvoorbeeld knx kabel mag je overal bij leggen. Deze kabel is geschikt tot 750v. Dus als je bijvoorbeeld utp hebt waar dit ook op staat geschreven dan mag dit.
Hmmm waar mag dit staan dan in de NEN of NPR (heb je een artikel nummer o.i.d?)

Want bij mijn weten mag dit niet omdat er vanwege de mogelijke gevaren van beschadiging, je je UTP onder spanning kunt zetten waarbij deze niet aanraakveilig is (lees je kunt de contactpunten van een RJ45 aanraken).
Tevens kan je dan je poorten/apparatuur frituren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
Het is dan in principe gewoon allemaal laagspanning. Als je dus de UTP/COAX/KNX/whatever-kabel dus uitvoert volgens de laagspanningsregels (dus inderdaad de kabel geschikt tot 750V) ipv SELV is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Xiphalon schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:12:
Het is dan in principe gewoon allemaal laagspanning. Als je dus de UTP/COAX/KNX/whatever-kabel dus uitvoert volgens de laagspanningsregels (dus inderdaad de kabel geschikt tot 750V) ipv SELV is er niks aan de hand.
Als ik dit lees in de NEN1010 2015 + C2:2016 (de huidige versie)
2.12.31
SELV-keten
elektrisch systeem waarin de spanning niet hoger kan worden dan de waarde van de extra lage spanning:
• —onder normale omstandigheden en
• —bij het optreden van een enkele fout, met inbegrip van aardfouten in andere elektrische stroomketens
Opmerking 1 bij de term: SELV is de afkorting van ‘safety extra low voltage’.
en de ELV-keten heeft bij AC niet meer dan 50V en bij DC niet meer dan 120V, oftewel dan mag er nog nooit geen 230V (huisspanning) op de VD-draad staan als deze bij een Coax/UTP oid wordt gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
Dat zeg ik. Je moet het niet uitvoeren als ELV keten maar als LV keten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 09:53
Ik zoek nog een mooie 10-voudige stekkerdoos voor in de meterkast om het e.e.a op te ruimen. Met overspanningbeveiliging en wandbevestigings-mogelijkheid.

Iemand nog een tip voor mij?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:19

robertwebbe

Robert Webbe

@krizzziz Als je wat moois zoekt en het mag wat kosten: https://www.brennenstuhl....udig-duo-3m-h05vv-f-3g1-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 09:53
Thanks! Mede op jouw advies wel een Brennenstuhl gekocht (iets andere variant). Blij mee.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
Zo, na maanden lang elke keer een stukje in huis gedaan te hebben, is vandaag eindelijk het laatste stuk gedaan: de meterkast he-le-maal leeghalen en opnieuw alles in zetten en aansluiten. Er liep al 4 jaar lang een brakke UTP-kabel als 'aorta' over de trap naar de woonkamer en de wens was ooit om de oude telefoonaansluitingen in de muur te vervangen door UTP-wandcontactdozen. Goed ingelezen en overal stugge CAT6-kabels door de muur getrokken, patchpaneel erbij en alles netjes met LTSA aangesloten. Alles kwam al samen in de meterkast maar het was nog al en ehh bende. :P

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/2020-01-26-meterkast_1.jpg

Oftewel, alles eruit!

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/2020-01-26-meterkast_2.jpg

En alles er weer in, maar dan netjes met kabelbinders, tie-wraps en even goed nadenken over wat ik wilde. Maar het resultaat mag er zijn!

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/2020-01-26-meterkast_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/2020-01-26-meterkast_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/2020-01-26-meterkast_5.jpg

U ziet:
  • Een Synology NAS: 216+II
  • De server voor thuis, onder andere met Home Assistant: een Intel NUC Core i5
  • Een APC UPS
  • Philips Hue Brige
  • Ubiquiti US-16-150W switch. Beetje veel poorten maar voor een volgend groter huis meteen klaar. Daarnaast voedt deze een Ubiquiti AC AP Light via PoE (niet zichtbaar, hangt in het midden van het huis).
  • 10" Patchkast met een patchpaneel, stopcontact en onderaan een paneeltje wat de bedoeling was om kabels door te routen. Echter steken deze houders zover uit dat het duurtje blijkbaar niet meer dichtkan... 8)7 Verder ook netjes gekleurde kabels gebruikt waar je aan de kleur kan zien waar hij voor dient.
  • Ziggo Modem in bridge mode
  • Ubiquiti Unifi USG Router
En heeeeel veel ruimte en rust in de meterkast. Heel fijn! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
Zie ik het niet goed of heb jij geen hoofdschakelaar?

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 26-01-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
goed gezien mist inderdaad bij hem
GioStyle schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:34:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Ik heb me rot gezocht maar ik kan hem inderdaad niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Kan het zijn dat het een appartemengebouw is? Ik weet niet of dat helemaal volgens spec is, maar wellicht zitten de hoofdschakelaars dan in de kelder ofzo, of een gedeelde ruimte elders?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is zijn "main switch"
Ubiquiti US-16-150W
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Freeaqingme schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:11:
Kan het zijn dat het een appartemengebouw is? Ik weet niet of dat helemaal volgens spec is, maar wellicht zitten de hoofdschakelaars dan in de kelder ofzo, of een gedeelde ruimte elders?
Klopt. In die meterkast zit in ieder geval een megagrote verdeelkast met een groot deksel erop. Mogelijk dat het daar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij moet je dat met de digitale meter doen.
Pimmeh schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Klopt. In die meterkast zit in ieder geval een megagrote verdeelkast met een groot deksel erop. Mogelijk dat het daar in zit.
Daar zit de hoofdzekering. Kastje links daarvan weet ik het niet.
Freeaqingme schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:11:
Ik heb een huis die eind 2004 is opgeleverd. Hier staat:
Hoofdschakelaar

Al sinds 2005 is het verplicht om bij het samenstellen van de groepenkast een hoofdschakelaar op te nemen. Dit geldt voor nieuwbouwhuizen, maar ook voor woonhuizen welke ingrijpend verbouwd gaan worden.
https://www.nieuwegroepen...penkast-samenstellen.html

[ Voor 44% gewijzigd door PcDealer op 26-01-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Pimmeh schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:26:
Zo, na maanden lang elke keer een stukje in huis gedaan te hebben, is vandaag eindelijk het laatste stuk gedaan: de meterkast he-le-maal leeghalen en opnieuw alles in zetten en aansluiten. Er liep al 4 jaar lang een brakke UTP-kabel als 'aorta' over de trap naar de woonkamer en de wens was ooit om de oude telefoonaansluitingen in de muur te vervangen door UTP-wandcontactdozen. Goed ingelezen en overal stugge CAT6-kabels door de muur getrokken, patchpaneel erbij en alles netjes met LTSA aangesloten. Alles kwam al samen in de meterkast maar het was nog al en ehh bende. :P

[Afbeelding]

Oftewel, alles eruit!

[Afbeelding]

En alles er weer in, maar dan netjes met kabelbinders, tie-wraps en even goed nadenken over wat ik wilde. Maar het resultaat mag er zijn!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

U ziet:
  • Een Synology NAS: 216+II
  • De server voor thuis, onder andere met Home Assistant: een Intel NUC Core i5
  • Een APC UPS
  • Philips Hue Brige
  • Ubiquiti US-16-150W switch. Beetje veel poorten maar voor een volgend groter huis meteen klaar. Daarnaast voedt deze een Ubiquiti AC AP Light via PoE (niet zichtbaar, hangt in het midden van het huis).
  • 10" Patchkast met een patchpaneel, stopcontact en onderaan een paneeltje wat de bedoeling was om kabels door te routen. Echter steken deze houders zover uit dat het duurtje blijkbaar niet meer dichtkan... 8)7 Verder ook netjes gekleurde kabels gebruikt waar je aan de kleur kan zien waar hij voor dient.
  • Ziggo Modem in bridge mode
  • Ubiquiti Unifi USG Router
En heeeeel veel ruimte en rust in de meterkast. Heel fijn! 8)
Ziet er inderdaad een stuk beter uit.

Mijn meterkast ziet er uit als de eerste foto (of nog erger :p )

* T.Kreeftmeijer moet maar eens wat foto's plaatsen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 22:08
PcDealer schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:10:
[...]

Volgens mij moet je dat met de digitale meter doen.
Ik heb dezelfde meter, maar ik kan daar de boel niet spanningsloos mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Even een snelle vraag, welke patchkabels raden jullie aan?
Patchkast
0.25m SFTP is blijkbaar te kort en te stug |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Hipska schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:18:
[Afbeelding: Patchkast]
Waarom niet gewoon UTP? Die buigen een stuk beter en is voor thuistoepassingen prima.
Waarschijnlijk haal je de rechterkant haal je een deel waarschijnlijk wel met 0.25m voor de linkse zou je misschien 0.5m kunnen overwegen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Waarom heb je die blind plate er tussen? Als je die switch direct onder het patch panel hangt moet 0.25m wel lukken.

Of dat specifiek ook met SFTP lukt weet ik niet, maar dat kan je toch ook wel een beetje buigen?

[ Voor 10% gewijzigd door Freeaqingme op 10-02-2020 14:00 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Die SFTP was een miskoop, die stuur ik terug. Ik ga nu inderdaad voor UTP gaan. En net boven en onder de switch zit geen blindplaat maar een kabelgeleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hipska schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:08:
Die SFTP was een miskoop, die stuur ik terug. Ik ga nu inderdaad voor UTP gaan. En net boven en onder de switch zit geen blindplaat maar een kabelgeleider.
Kan je hier wat mee : https://store.ui.com/prod...with-bendable-booted-rj45

Kwam ik toevallig gisteren tegen terwijl ik iets totaal anders zocht... _O-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oystein
  • Laatst online: 12-09 20:05
Ik gebruik deze van Slim .. te koop bij Reichelt. Zijn lekker soepel en daardoor erg makkelijk in gebruik.

Te koop in 10, 15, 25, 50 cm en langer ...

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/x2nb18ZqzNDl/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 08:23
Hallo,
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met de Netgear GS728TPv2?
Ik krijg binnenkort de sleuten van mijn koophuis en wil in elke kamer netwerkaansluitingen aanleggen. In totaal komen er 12 aansluitingen welke nu gepland zijn. Echter wil ik ook wat voor de toekomst overlaten vandaar de Netgear GS728TPv2. Aangezien deze managed en PoE heeft valt de prijs mij erg mee vergelijken met bijvoorbeeld de Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Oystein Misschien een domme vraag. Gaan de kabels niet storen omdat er geen twisting meer in de kabel zit? Lijkt wel op een soort flat kabel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
MaikVeritas schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:43:
Hallo,
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met de Netgear GS728TPv2?
Dit iets?
https://www.marktplaats.n...-switch-professional.html

Ik heb er een van marktplaats van dacht ik rond de € 125,-

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Racer89 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:32:
@Oystein Misschien een domme vraag. Gaan de kabels niet storen omdat er geen twisting meer in de kabel zit? Lijkt wel op een soort flat kabel of niet?
Storing treedt op wanneer je lengte hebt. In deze korte stukjes is de invloed van storing minimaal, daar ga je niks van merken. Zeker ook wanneer er nog eens een metalen rackbehuizing omheen zit heb je er geen last van. Dus nee, op deze stukjes ga je daar niks van merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinnie_ki
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 11:15
De 4 aderparen in de platte kabels zijn gewoon getwist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Die discussie hebben we al een keer gehad en dat bleek allemaal wel mee te vallen en gecertificeerd te zijn en zo! ;)

Zoek maar eens terug in dit Topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Oystein schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:22:
[...]

Ik gebruik deze van Slim .. te koop bij Reichelt. Zijn lekker soepel en daardoor erg makkelijk in gebruik.

Te koop in 10, 15, 25, 50 cm en langer ...

[Afbeelding]
Bedankt, welke lengte hebben die kleurtjes?
Alsook, waarom zijn die platte Cat6A kabeltjes goedkoper dan de niet platte? Ik zou omgekeerd verwachten.
Freeaqingme schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Waarom heb je die blind plate er tussen? Als je die switch direct onder het patch panel hangt moet 0.25m wel lukken.

Of dat specifiek ook met SFTP lukt weet ik niet, maar dat kan je toch ook wel een beetje buigen?
Zie hoe goed die SFTP kabeltjes 'plooien':
SFTP patchkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Ik ben op zoek naar wat aankoop advies merk ik. Ik heb alle onderdelen voor een nieuwe thuis 'server' inmiddels besteld op de behuizing na.

Ik wil deze namelijk plaatsen in mijn meterkast en zoek daarom naar een geschikt (<15L) formaat behuizing. Er moet een m-ATX bord met ATX voeding in passen. Ik had deze al gevonden, maar die is op het moment niet leverbaar.

Andere optie zou een 19 inch rack met rackmounted case kunnen zijn, maar dat maakt het geheel al gelijk een stuk prijziger.

In de meterkast heb ik +-30 cm bruikbare ruimte in de diepte, 50 in de breedte en 40 in de hoogte, maar gezien het beperkt aantal onderdelen wil ik het zo klein mogelijk houden. Hoe hebben jullie dit opgelost en zijn er nog adviezen waar ik rekening mee kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
Ik gebruik een shuttel barebone met daar in een i7 8700 met 16 gb als thuis servertje werkt perfect denk zo.n 18 x18 x 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Ik kom juist van een barebone (oudje) af en vond de prijs/performance verhouding van de huidige barebones zodanig scheef dat ik toch heb gekozen voor een m-atx bord met Ryzen 3 CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:47
hpmkruit schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:56:
Ik ben op zoek naar wat aankoop advies merk ik. Ik heb alle onderdelen voor een nieuwe thuis 'server' inmiddels besteld op de behuizing na.

Ik wil deze namelijk plaatsen in mijn meterkast en zoek daarom naar een geschikt (<15L) formaat behuizing. Er moet een m-ATX bord met ATX voeding in passen. Ik had deze al gevonden, maar die is op het moment niet leverbaar.

Andere optie zou een 19 inch rack met rackmounted case kunnen zijn, maar dat maakt het geheel al gelijk een stuk prijziger.

In de meterkast heb ik +-30 cm bruikbare ruimte in de diepte, 50 in de breedte en 40 in de hoogte, maar gezien het beperkt aantal onderdelen wil ik het zo klein mogelijk houden. Hoe hebben jullie dit opgelost en zijn er nog adviezen waar ik rekening mee kan houden?
Deze al bekeken?
pricewatch: Silverstone Sugo Series 13 (mesh front panel)

11L, ATX voeding, mATX mobo, en in alle richtingen kleiner dan 285mm. Niet alle GPU's passen er in.

edit: niet mATX mobo dus... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Slaut schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Deze al bekeken?
pricewatch: Silverstone Sugo Series 13 (mesh front panel)

11L, ATX voeding, mATX mobo, en in alle richtingen kleiner dan 285mm. Niet alle GPU's passen er in.
Nee deze heb ik nog niet gezien, want ik zoek op m-ATX form factor. Ik zie bij deze m-ITX en m-DTX staan. Dan past er toch geen m-ATX bord in of heb ik het verkeerd? Dan moet ik mijn zoektocht aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:47
@hpmkruit Excuus, je hebt gelijk, is mITX...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oystein
@Racer89

Het is een CAT 6 kabel dus dat zou voldoende moeten zijn.

Deze apparatuur hangt bij mij in de meterkast en werkt feilloos.
Toen alles net draaide (vorig jaar) heb ik gekeken wat de doorvoer is.

Mijn PC heeft een enkele Gb aansluiting en mijn NAS 2x 1Gb (de 2 rode LAN kabels)

Dit was het resultaat: (niet slecht toch ??)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/enpQgtXsrdQ8/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Hipska schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:32:
[...]
Bedankt, welke lengte hebben die kleurtjes?
Alsook, waarom zijn die platte Cat6A kabeltjes goedkoper dan de niet platte? Ik zou omgekeerd verwachten.
De grijze en korte blauwe zijn 10 cm
De gele en oranje 15 cm
De rode zijn 25 cm

Waarom goedkoper ?? ... geen idee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Oystein schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:21:
@Racer89

Het is een CAT 6 kabel dus dat zou voldoende moeten zijn.

Deze apparatuur hangt bij mij in de meterkast en werkt feilloos.
Toen alles net draaide (vorig jaar) heb ik gekeken wat de doorvoer is.

Mijn PC heeft een enkele Gb aansluiting en mijn NAS 2x 1Gb (de 2 rode LAN kabels)

Dit was het resultaat: (niet slecht toch ??)

[Afbeelding]
Als je tussen twee machines iets van iPerf of zo kan draaien en daarmee op 940 a 950 Mbps uitkomt dan is dat gewoon prima! d:)b

En snelheden van 112 a 115 MB/s via SMB zijn meestal wel het maximale wat je kan halen over 1 Gbps :)

Verwijderd

Hoi,

Ik ga binnenkort verhuizen en ben vast het een en ander aan het plannen voor het thuisnetwerk. Onderstaand schema geeft een idee van wat ik in gedachten had.

https://imgur.com/a/kwIyCU5

(Blauw is installatie kabel, Rood is patchkabel)

Glasvezel tot in de meterkast (+abbo) is al aanwezig. Wil vanaf daar een enkele UTP installatiekabel naar boven trekken richting een keystone paneel en router die als AP/switch zal dienen. Vanaf die switch terug naar het keystone paneel om installatiekabel richting computer kamer te leggen en af te werken in een WCD. Hetzelfde geldt voor de kabel naar de zolderverdieping. Switch -> keystone paneel -> WCD zeg maar. Vanaf de wanddozen een patchkabel naar de switch per kamer, en dan verder naar de devices zelf.

Heb dit topic, en vorige versies, meerdere keren gelezen en snap dat (bijna) iedereen fan is van patchpanelen en kasten, maar daar heb ik qua kabels trekken vanuit de meterkast naar boven helaas geen ruimte meer voor.

M'n huidge shopping list:
  • 100m UTP CAT6 (Belden 7965E)
  • Keystone paneel voor wandmontage (4-6 poorts)
  • Keystone wanddozen
  • Keystone modules voor CAT6 UTP
  • CAT6 patchkabels (verschillende lengtes)
  • 8 poort Gb switch voor zolderverdieping
Switch voor computerkamer is al aanwezig, huidige modem/router is een draytek vigor van de ISP. AP/switch zal een Asus RTN-66u in AP-mode zijn (al aanwezig).

Tips, op- of aanmerkingen zijn welkom :)

• janvanduschoten
  • Laatst online: 22:14

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:09:
Hoi,

Ik ga binnenkort verhuizen en ben vast het een en ander aan het plannen voor het thuisnetwerk. Onderstaand schema geeft een idee van wat ik in gedachten had.

https://imgur.com/a/kwIyCU5

(Blauw is installatie kabel, Rood is patchkabel)

Glasvezel tot in de meterkast (+abbo) is al aanwezig. Wil vanaf daar een enkele UTP installatiekabel naar boven trekken richting een keystone paneel en router die als AP/switch zal dienen. Vanaf die switch terug naar het keystone paneel om installatiekabel richting computer kamer te leggen en af te werken in een WCD. Hetzelfde geldt voor de kabel naar de zolderverdieping. Switch -> keystone paneel -> WCD zeg maar. Vanaf de wanddozen een patchkabel naar de switch per kamer, en dan verder naar de devices zelf.

Heb dit topic, en vorige versies, meerdere keren gelezen en snap dat (bijna) iedereen fan is van patchpanelen en kasten, maar daar heb ik qua kabels trekken vanuit de meterkast naar boven helaas geen ruimte meer voor.

M'n huidge shopping list:
  • 100m UTP CAT6 (Belden 7965E)
  • Keystone paneel voor wandmontage (4-6 poorts)
  • Keystone wanddozen
  • Keystone modules voor CAT6 UTP
  • CAT6 patchkabels (verschillende lengtes)
  • 8 poort Gb switch voor zolderverdieping
Switch voor computerkamer is al aanwezig, huidige modem/router is een draytek vigor van de ISP. AP/switch zal een Asus RTN-66u in AP-mode zijn (al aanwezig).

Tips, op- of aanmerkingen zijn welkom :)
Waar heb je dat overzicht mee gemaakt? Ziet er mooi en overzichtelijk uit, moet ik ook eens maken :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
janvanduschoten schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:13:
Waar heb je dat overzicht mee gemaakt? Ziet er mooi en overzichtelijk uit, moet ik ook eens maken :)
Kun je hier iets mee? https://creately.com/lp/network-diagram-software-online/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:27
Of Microsoft Visio uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

draw.io :)

[ Voor 62% gewijzigd door Step op 13-02-2020 18:26 ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

janvanduschoten schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:13:
[...]

Ik heb lucidchart.com gebruikt. Kwestie van icoontjes slepen, pijltje trekken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oystein
In Paint kun je ook redelijk snel wat creëren :)

Zo ziet her er dan bij mij uit:
(door het re-scalen voor het forum ziet het er wat korrelig uit maar voor mezelf is het wel scherp)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/EqNfUgQjUfsv/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
hpmkruit schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:56:

Ben voorlopig voor een simpele oplossing gegaan, een goedkope standaard matx kast. Als ik deze netjes heb kunnen wegwerken in de meterkast zal ik een foto posten. Blijf ik ondertussen zoeken naar een definitieve oplossing, want ook deze kast heeft veel meer ruimte dan ik nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@hpmkruit Die cooltek C2 wordt ook onder de naam Jonsbo C2 verkocht. Heb deze zelf met BF op AliExpress besteld. Kreeg helaas wel een rekening van de douane. Onderaan de streep ongeveer 50 euro kwijt, waarvan 20 euro douanekosten. Alsnog iets goedkoper dan hier in NL. Vergeet de kortingscodes en cashback niet.

Het helpt ook om gewoon in Google te zoeken, indien je uit NL wilt bestellen. Veel webshops staan met dit product niet in de PW maar hebben hem wel in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Thx voor de tip. Had hem ook al op Ali gezien, maar de levertijden waren wel erg lang. Voor de definitieve oplossing denk ik dat ik de spullen in een 19 inch wand rack ga inbouwen middels een legplank. Dan haal ik mijn huidige 10 inch kast uit elkaar en zet alles over. Nu alleen even tijd vinden voor zo'n projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Ik kom ook heel vaak CCA patchkabels tegen. Is dat voor korte afstanden ook een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:08
Hipska schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:04:
Ik kom ook heel vaak CCA patchkabels tegen. Is dat voor korte afstanden ook een probleem?
Ik ben geen fan. Aluminium is minder flexibel dan koper en breekt daardoor sneller. Aangezien patchkabels doorgaans nauwelijks bewegen zou je kunnen zeggen dat het wellicht geen probleem is. Maar ik blijf geen fan van aluminium signaalkabels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hipska schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:04:
Dat is echt besparen op de verkeerde dingen IMHO :P

De beste CCA kabel is degene die niet in je netwerk aanwezig is! >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Iemand een tip waar je dit soort haken ergens kunt kopen?

Afbeeldingslocatie: https://www.cnaweb.com/images/products/detail/605105c.JPG

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Shamalamadindon schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:45:

[Afbeelding]
https://www.netwerkwinkel...belaccessoires-s_248.html
Hopelijk zit hier wat tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
https://www.netwerkwinkel...90-mm-RN1580-p_33261.html

Dit is dan eigenlijk precies waar ik naar op zoek was maar damn die prijs.. -O-

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Shamalamadindon schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:45:

[Afbeelding]
Losse kabelhaken of https://tweakers.net/pric...VPSUSpITE8NzqxKVbIyNagFAA dit soort d-ring haken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Los :)

Het idee is om er een aantal tegen een zolder balk te schroeven als makeshift kabelgoot.

Deze, https://www.netwerkwinkel...90-mm-RN1580-p_33261.html

Zouden perfect zijn omdat ze een gigantische capaciteit bieden en de mogelijkheid geven om de boel vast te zetten met cable ties. De prijs is alleen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Shamalamadindon schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Dames en Heren, u bent allen eeuwig bedankt voor de hulp _/-\o_
https://www.netwerkproduc...h-producten/rangeerhaken/

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 15-02-2020 21:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Laatste update, heb ze op Amazon gevonden! Warehouse deal voor 12 euro :)

Edit: helemaal compleet binnengekomen, nieuw in doos voor 12 euro *O*

[ Voor 33% gewijzigd door Shamalamadindon op 18-02-2020 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:31
Door een lichte verbouwing in onze woonkamer zag ik een mooie kans om ons netwerk alvast voor te bereiden op glasvezel en het een en ander naar de meterkast te verhuizen. Onze modem lag eerst in de woonkamer rond te slingeren omdat hij daar moest zijn voor de telefoon en had ik m'n Edgerouter op zolder staan (nog een overblijfsel toen ik met zware Cisco apparatuur aan het experimenteren was).

Tijdens onze verbouwing kreeg ik de ingeving om onze ongebruikte PTT aansluiting met kabel en al eruit te trekken en te vervangen door 2 UTP kabels, waarbij de mogelijkheid ontstond om de Edgerouter en Connect box te verbannen naar de meterkast :+

Dit vind ik nog lange na niet net te noemen en zou ik me eigenlijk door m'n kop moeten schieten dat ik dit hier post, maar ik ben benieuwd naar tips om deze rommel nog verder te fatsoeneren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/59DzRsoh.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
ik draai meestal mijn overschot kabel rond mijn stekkerblok en strap die mooi strak samen...
zolang je geen ovens van 2000+watt daarover trekt kan dat echt geen kwaad

ook zou ik eerlijk gezegd de overschot (die oude PTT meuk) die daar in het midden nog hangt te niksen opruimen...
misschien je stekkerblok ietsje naar rechts, zodat je modem daar links naast kan
waar je modem dan nu hangt zou ik je router zetten zodat die daar niet ligt te bengelen...
eventueel goed naar rechts tegen je stekkerdoos zodat je nog een switch er links naast kan zetten

overschotten van de stroomkabels kan je dan netjes opdraaien en achter je modem steken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Je kan als je voorgaande pagina's bekijkt wat inspiratie op doen. PTT meuk weg. Ziggo/UPC indien gewenst wat meer naar links (kabel genoeg zie ik).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

VikeeVeekie schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:15:
Tijdens onze verbouwing kreeg ik de ingeving om onze ongebruikte PTT aansluiting met kabel en al eruit te trekken en te vervangen door 2 UTP kabels
Zouden meer mensen moeten doen en ophouden met die flauwe excuses over dat er geen mogelijkheid is om UTP kabels te trekken! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
nero355 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:19:
[...]

Zouden meer mensen moeten doen en ophouden met die flauwe excuses over dat er geen mogelijkheid is om UTP kabels te trekken! d:)b
Dat hebben we hier inmiddels ook gedaan.
Daarbij heb ik dan nog een 4 adderig telefoonkabel meetrokken.

De aansluiting van PTT/KPN gebruikten wij niet maar de telefoon stond in de meterkast 8)7
Omdat het modem van Ziggo daar stond.

Als ik het nu netjes wil doen dan doe ik daar netjes 2 stugge kabels in en een wanddoosje, maar dat is nog altijd luiheid en je ziet het niet achter het tv meubel :+

offtopic:
en oh ja we hadden dus een breuk in de leiding waar de telefoonlijn inzat :X
Daar kom je dan nadien ook weer achter als je nog een extra kabel wilde trekken 8)7

Waar een stofzuiger allemaal niet handig voor is :+

[ Voor 14% gewijzigd door MdO82 op 19-02-2020 22:29 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:31
ijske schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:25:
[...]

ik draai meestal mijn overschot kabel rond mijn stekkerblok en strap die mooi strak samen...
zolang je geen ovens van 2000+watt daarover trekt kan dat echt geen kwaad

ook zou ik eerlijk gezegd de overschot (die oude PTT meuk) die daar in het midden nog hangt te niksen opruimen...
misschien je stekkerblok ietsje naar rechts, zodat je modem daar links naast kan
waar je modem dan nu hangt zou ik je router zetten zodat die daar niet ligt te bengelen...
eventueel goed naar rechts tegen je stekkerdoos zodat je nog een switch er links naast kan zetten

overschotten van de stroomkabels kan je dan netjes opdraaien en achter je modem steken
Ik was nog niet zeker of die PTT kabels weg konden omdat die naar een alarmsysteem gingen dat al ruim 10 jaar niet meer in gebruik is 8)7

Paneel is inmiddels weg, dus begin dit weekend maar eens verder die kast gaan uitmesten en kabels verder weg zien te werken.
MdO82 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:26:
[...]

Dat hebben we hier inmiddels ook gedaan.
Daarbij heb ik dan nog een 4 adderig telefoonkabel meetrokken.
In de eerste instantie zat ik er aan te denken om de originele telefoonkabel in de buis te laten liggen, maar uiteindelijk had ik die kabel gebruikt om de UTP kabels door de buis te trekken en niet teruggeplaatst. Daarnaast zag ik achteraf het nut niet in om een kabel opnieuw te voorzien van een wandcontactdoos en plug als deze toch niet gaat worden gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-02-2020 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb gewoon mijn rj11 in mijn rj45 wcd gestopt toen dat nodig was. Dat werkt voor telefonie hartstikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 08:20
VikeeVeekie schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:15:
Door een lichte verbouwing in onze woonkamer zag ik een mooie kans om ons netwerk alvast voor te bereiden op glasvezel en het een en ander naar de meterkast te verhuizen. Onze modem lag eerst in de woonkamer rond te slingeren omdat hij daar moest zijn voor de telefoon en had ik m'n Edgerouter op zolder staan (nog een overblijfsel toen ik met zware Cisco apparatuur aan het experimenteren was).

Tijdens onze verbouwing kreeg ik de ingeving om onze ongebruikte PTT aansluiting met kabel en al eruit te trekken en te vervangen door 2 UTP kabels, waarbij de mogelijkheid ontstond om de Edgerouter en Connect box te verbannen naar de meterkast :+

Dit vind ik nog lange na niet net te noemen en zou ik me eigenlijk door m'n kop moeten schieten dat ik dit hier post, maar ik ben benieuwd naar tips om deze rommel nog verder te fatsoeneren.

[Afbeelding]
Dat lasdoojes dichtmaken waar die draden uithangen en die dubbele wcd op een goede en verantwoorde manier monteren ipv dit prutswerk.Dat doosje met die wcd kan mooi op die plek van dat prutslasdoosje. Daar is ie voor gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door vincedd op 20-02-2020 07:43 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 08:20
CurlyMo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:04:
Ik heb gewoon mijn rj11 in mijn rj45 wcd gestopt toen dat nodig was. Dat werkt voor telefonie hartstikke prima.
Dat werkt idd prima, maar zorgt er wel voor dat de ongebruikte pennen lam worden door verkeerde stekker gebruik.

• CurlyMo
vincedd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:44:
[...]

Dat werkt idd prima, maar zorgt er wel voor dat de ongebruikte pennen lam worden door verkeerde stekker gebruik.
Dat herken ik niet, maar is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:24
CurlyMo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:39:
[...]

Dat herken ik niet, maar is wel iets om rekening mee te houden.
Je kan ook ipv een RJ11 connector een RJ45 op de telefoonkabel knijpen, zorg dat de 4 aders in het midden zit, en de 2 buitenste aansluitingen "leeg" zijn, dus 3456. Hierbij is dat een RJ11 iets minder diep is, en iets minder makkelijker uit een RJ45 outlet te halen is.

• CurlyMo
ardvark99 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Je kan ook ipv een RJ11 connector een RJ45 op de telefoonkabel knijpen, zorg dat de 4 aders in het midden zit, en de 2 buitenste aansluitingen "leeg" zijn, dus 3456. Hierbij is dat een RJ11 iets minder diep is, en iets minder makkelijker uit een RJ45 outlet te halen is.
Ook een goed punt!

• elroy910
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:02
Toen ik 6 jaar geleden in mijn huis ging wonen heb ik overal netwerk aansluitingen aangelegd, RJ45.
Mijn idee was ook om toen huis telefoon te nemen, modem in de meterkast telefoon in de woonkamer.
Ik heb dit toen opgelost met 2 van zulke kabeltjes

Model RJ11 <--> RJ45 (muur) ================ RJ45 (muur) <--> RJ11 telefoon

https://www.kabeldirect.n...pterkabels-rj11-rj45.html

Side note: telefoon ging er na 3 maanden uit, alles mobiel.....

• BassieB
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:20
Korte vraag. Past een 57cm diepe server in een 60cm diepe kast. ik gok van niet, maar even voor de zekerheid checken. Anders wordt het 80cm.

Windhoos Ryzen 7800x3d | rtx 5060 8 gb | 32gb & Macbook Air m3 8gb

Pagina: 1 ... 52 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2