Hoi,
Ik ga binnenkort verhuizen en ben vast het een en ander aan het plannen voor het thuisnetwerk. Onderstaand schema geeft een idee van wat ik in gedachten had.
https://imgur.com/a/kwIyCU5
(Blauw is installatie kabel, Rood is patchkabel)
Glasvezel tot in de meterkast (+abbo) is al aanwezig. Wil vanaf daar een enkele UTP installatiekabel naar boven trekken richting een keystone paneel en router die als AP/switch zal dienen. Vanaf die switch terug naar het keystone paneel om installatiekabel richting computer kamer te leggen en af te werken in een WCD. Hetzelfde geldt voor de kabel naar de zolderverdieping. Switch -> keystone paneel -> WCD zeg maar. Vanaf de wanddozen een patchkabel naar de switch per kamer, en dan verder naar de devices zelf.
Heb dit topic, en vorige versies, meerdere keren gelezen en snap dat (bijna) iedereen fan is van patchpanelen en kasten, maar daar heb ik qua kabels trekken vanuit de meterkast naar boven helaas geen ruimte meer voor.
M'n huidge shopping list:
- 100m UTP CAT6 (Belden 7965E)
- Keystone paneel voor wandmontage (4-6 poorts)
- Keystone wanddozen
- Keystone modules voor CAT6 UTP
- CAT6 patchkabels (verschillende lengtes)
- 8 poort Gb switch voor zolderverdieping
Switch voor computerkamer is al aanwezig, huidige modem/router is een draytek vigor van de ISP. AP/switch zal een Asus RTN-66u in AP-mode zijn (al aanwezig).
Tips, op- of aanmerkingen zijn welkom