Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 125 Laatste
Acties:

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-11 12:10
@PVG555 Dat is goed om te horen!

Was dit makkelijk zelf aan te leggen of heb je dit laten doen? Waar ik ook benieuwd naar ben is of dit iets wat over een heel appartement geinstalleerd kan worden dus langs deuren etc. Op die manier zou ik makkelijk UTP naar de slaapkamer kunnen krijgen waar nu niks is.

Had je ook stopcontacten of alleen UTP/CAI etc?

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-11 16:22
@Kasper1985

Het is redelijk simpel aan te leggen, als je een beetje handig bent moet het wel lukken.
Ik had toen helemaal nog geen plinten aan de wanden, dus ze zaten er zo op.

Langs deuren begrijp ik niet helemaal?

Ik had ze alleen langs de wanden in de woonkamer en deze stopte tegen het deurkozijn aan, je kan niet om het kozijn heen want dan gaat de deur niet meer dicht natuurlijk.

Je kan wel kabels door een muur laten oversteken naar een andere plint aan de andere kant.

Ik had er UTP, 230v (YMVK kabel) en CAI doorheen lopen.

Als ik me niet vergis hebben de plinten 3 (misschien zelfs 4) kanalen boven elkaar lopen waar je met gemak een 12mm kabel in ligt voordat je de witte afwerkkap erop klikt.

Voor de hoeken heb je speciale stukken die het geheel netjes afwerken.

• Kasper1985
Top! Die YMVK kabel kende ik niet.

Bij mij zit er al een soort plint 2 balkjes boven elkaar denk dat het lastig gaat worden om die weg te halen dus zou eroverheen moeten.

Dat laten oversteken door een muur was idd wat ik bedoelde. Er zit nu behalve een telefoon aansluiting in een hoek van de woonkamer helemaal niks. Dus het zou ideaal zijn om dit ook te gebruiken om UTP naar de slaapkamer en eventueel zelfs keuken te krijgen.

Het zal geen goedkoop grapje zijn maar beter dan hakken en breken denk ik. Heb je nog enig idee wat je kwijt was en hoeveel meter het was ongeveer?

• netiul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 20:19
Out.of.Control schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:50:
[...]

Als ik me niet vergis heb ik deze.
Hij zit op de zijkant geschroefd, maar dat vond ik juist wel prettig: dan kun je nog een beetje schuiven zodat het aan de achterkant net past en je aan de voorkant voldoende ruimte overhoudt.
Dank, precies wat ik zoek!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 16:42
Hallo allemaal,

Ook ik heb de meterkast even op orde gemaakt, met een paar uurtjes werk is alles wel weer netjes. Het is misschien niet zo fancy als sommigen hebben maar het leek me in ieder geval het delen waard. Een foto zegt soms ook meer dan 1000 woorden!

Groeten Leon

Meterkast

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11 20:15

rally

Deyterra Consultancy

@Leon-1985 Erg netjes en strak! Kuddo's!

http://www.deyterra.com

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
Mijn elektricien kan deze centraalplaat leveren.

https://www.girastore.nl/...oudig-systeem-55-wit.html

Met dit draagframe (MJ-03):

https://katalog.gira.de/en/datenblatt.html?id=634783

Welke keystones kan ik hiervoor gebruiken (CAT6)? Welke zou je aanraden?

[ Voor 16% gewijzigd door Joris748 op 21-10-2019 11:18 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-11 20:36
Joris748 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:08:
Mijn elektricien kan deze centraalplaat leveren.

https://www.girastore.nl/...oudig-systeem-55-wit.html

Met dit draagframe (MJ-03):

https://katalog.gira.de/en/datenblatt.html?id=634783

Welke keystones kan ik hiervoor gebruiken (CAT6)? Welke zou je aanraden?
Zou als het kan een andere draagring nemen en dan deze erin als het gewoon Cat6 wordt:
https://www.netwerkproducten.com/keystone-jack-cat6.html

Op de pagina staat in welke frames ze passen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 21-10-2019 11:27 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Joris748
Annuk schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:26:
[...]

Zou als het kan een andere draagring nemen en dan deze erin als het gewoon Cat6 wordt:
https://www.netwerkproducten.com/keystone-jack-cat6.html

Op de pagina staat in welke frames ze passen :)
Daar staat de MJ-03 net niet bij ;(

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Annuk
Joris748 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:37:
[...]

Daar staat de MJ-03 net niet bij ;(
Als je de frames nog niet hebt (besteld) dan dus de mj-01 of 02 bestellen ;)

Wil/moet je ook nog coax aanleggen?
Zo ja zoek dan ook even naar coax keystones als je gecombineerde doosjes wilt.
Dan kan je namelijk gefundeerd op de afmetingen van de keystones een draagframe uitzoeken.
De afdekking blijft meen ik hetzelfde voor al die draagframes.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:20

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zelf een poosje geleden een nieuw huis gekocht, duurt nog wel een jaar voordat dit opgeleverd gaat worden dus tijd zat voor wat research op allerlei vlakken.

Best een hoop goeie ideeen al gezien uit dit topic, echter een detail waar ik tegenaan loop;
Mijn idee is om alles vanuit huis aan te sturen vanaf 1 hoofdswitch (pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+) b.v.). Echter heb ik zo'n 5 of 6 LAN aansluitingen bij mijn tv nodig (Xbox, Ziggo Next, Reciever, NUC, Vero 4k). Hoe werk je dit netjes weg?, of zouden jullie gewoon 3x een WCD plaatsen (voor CAT6)?
Slonzo schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:11:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Welk merk / type patchkast is dit?

Verwijderd

Tortelli schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:34: Echter heb ik zo'n 5 of 6 LAN aansluitingen bij mijn tv nodig (Xbox, Ziggo Next, Reciever, NUC, Vero 4k). Hoe werk je dit netjes weg?, of zouden jullie gewoon 3x een WCD plaatsen (voor CAT6)?
Of 3 wcd of een 6 poort switch.
Als er een kastje komt waar je de switch in kwijt kan zou ik dat doen.
En bij geen kastje wcd, iets meer werkt, meer buizen en kabels. -1 apparaat (switch)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2019 14:02 ]

• Tortelli

Tortelli

@Emielvanputten mijn intentie is eigenlijk de switch achter switch constructie zoveel mogelijk te voorkomen. Zou optioneel wel een PoE switch kunnen gebruiken.

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 12:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Tortelli schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:46:
@Emielvanputten mijn intentie is eigenlijk de switch achter switch constructie zoveel mogelijk te voorkomen. Zou optioneel wel een PoE switch kunnen gebruiken.
Ik heb idd meerdere outlets naast elkaar gemaakt, alles centraal is hier thuis het uitgangspunt.

www.google.nl

Verwijderd

Voor beide opties is wat te zeggen.

Persoonlijk als ik in jou situatie zat dan zou ik voor de 3xwcd gaan.
Dan maar een paar extra lege buizen tijdens de bouw laten plaatsen.
Toch weer 1 ding minder dat ooit stuk kan gaan.

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:30
Tortelli schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:34:
Zelf een poosje geleden een nieuw huis gekocht, duurt nog wel een jaar voordat dit opgeleverd gaat worden dus tijd zat voor wat research op allerlei vlakken.

Best een hoop goeie ideeen al gezien uit dit topic, echter een detail waar ik tegenaan loop;
Mijn idee is om alles vanuit huis aan te sturen vanaf 1 hoofdswitch (pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+) b.v.). Echter heb ik zo'n 5 of 6 LAN aansluitingen bij mijn tv nodig (Xbox, Ziggo Next, Reciever, NUC, Vero 4k). Hoe werk je dit netjes weg?, of zouden jullie gewoon 3x een WCD plaatsen (voor CAT6)?
Of 2 x 3: https://www.allekabels.nl...aat-3-poorts-compact.html
Maar denk dat je per inbouwdoos dan wel erg krap komt te zitten met de kabels achter de keystones en de kabels door de buizen.

• Joris748

[...]

Kun je een switch kwijt in een kastje? Die kabels lopen er toch en zul je ook netjes weg willen werken. Ik zou kiezen voor een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts. Die kun je via PoE voeden en daar kun je al je netwerkapparatuur op kwijt.

Loze leidingen zijn ook niet gratis en misschien kun je hierdoor voor je centrale switch een 16-poorts ipv 24-poorts nemen.

16+8 poorts switch (ca 400 EUR)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) (293 EUR)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts (99 EUR)

24 poorts switch (ca 390 EUR)
pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)

Met een Gbit netwerk zal de snelheid geen bottleneck zijn.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb het gewoon zo :
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
met daarop een
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
die weer een
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
via PoE voedt.

Niks engs of raars aan en het werkt gewoon zonder enig probleem! :)

In jouw situatie zou je dan gelijk de 8 poorts switch via PoE kunnen voeden i.p.v. de In-Wall die ertussen zit.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 16:51

[...]

Als het toch nog even duurt, dan zou ik even wachten met het kopen van je switch tot de nieuwe switches beschikbaar zijn.

• Tortelli

Tortelli

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:54:
[...]

Ik heb idd meerdere outlets naast elkaar gemaakt, alles centraal is hier thuis het uitgangspunt.
Bij je TV denk ik?, verwacht dat ik die helemaal niet in loze leiding ga leggen maar door de vloer heen ga in dit geval. Ook wat makkelijker met 6 netwerkkabels :D.

Voor de overige locaties (slaapkamers, zolder) ga ik uit van 1 loze leiding per kamer. Daar krijg je in principe wel 2 netwerkkabels door toch?
Joris748 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:14:
[...]

Kun je een switch kwijt in een kastje? Die kabels lopen er toch en zul je ook netjes weg willen werken. Ik zou kiezen voor een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts. Die kun je via PoE voeden en daar kun je al je netwerkapparatuur op kwijt.

Loze leidingen zijn ook niet gratis en misschien kun je hierdoor voor je centrale switch een 16-poorts ipv 24-poorts nemen.

16+8 poorts switch (ca 400 EUR)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) (293 EUR)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts (99 EUR)

24 poorts switch (ca 390 EUR)
pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)

Met een Gbit netwerk zal de snelheid geen bottleneck zijn.
Heb momenteel een 8 poorts switch in gebruik bij mijn TV, natuurlijk is dat altijd een oplossing. Snelheid is in dit geval helemaal geen issue natuurlijk; die 1Gbit trek je niet vol met al die apparatuur gezamenlijk in gebruik.
m3gA schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Als het toch nog even duurt, dan zou ik even wachten met het kopen van je switch tot de nieuwe switches beschikbaar zijn.
Ik wacht zo lang mogelijk, vooral ook omdat ik stiekem hoop dat Ubiquite met een wat betaalbaardere switch komt die ook 10Gbit mogelijkheden heeft (voor mijn NAS en main PC).

[ Voor 66% gewijzigd door Tortelli op 22-10-2019 15:14 ]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Tortelli schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:08:
[...]

Bij je TV denk ik?, verwacht dat ik die helemaal niet in loze leiding ga leggen maar door de vloer heen ga in dit geval. Ook wat makkelijker met 6 netwerkkabels :D.

Voor de overige locaties (slaapkamers, zolder) ga ik uit van 1 loze leiding per kamer. Daar krijg je in principe wel 2 netwerkkabels door toch?
Yup,

• STB
• AppleTV
• SmartTV
• $Game_console

Etc.etc. :)

www.google.nl

• nero355

nero355

Tortelli schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:08:
Ik wacht zo lang mogelijk, vooral ook omdat ik stiekem hoop dat Ubiquite met een wat betaalbaardere switch komt die ook 10Gbit mogelijkheden heeft (voor mijn NAS en main PC).
Daar hebben we MikroTik/D-Link/FS.com/Die eene webshop met betaalbare 10 Gbps spullen waarvan ik de naam effe kwijt ben onder andere voor! ;)

En twee kabels door één leiding kan prima, maar dan moet je alles met 19 mm. leidingen laten doen die niet geribbeld zijn of ergens stiekem 16 mm. zijn!

Ik heb namelijk "het geluk" dat ze hier in het verleden beide geintjes hebben geflikt... :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb nu alles in een mooi 10" kastje opgeruimd, alleen heb ik nog 2 losse NAS'en op een legbord liggen.. Toch een klein beetje een doorn in het oog.

Nu ben ik aan het zoeken geweest naar een 10" rack NAS, alleen levert deze zoektocht nog weinig op. Iemand hier die mij een goede kant op kan wijzen?

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:39
Pepppie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:08:
Ik heb nu alles in een mooi 10" kastje opgeruimd, alleen heb ik nog 2 losse NAS'en op een legbord liggen.. Toch een klein beetje een doorn in het oog.

Nu ben ik aan het zoeken geweest naar een 10" rack NAS, alleen levert deze zoektocht nog weinig op. Iemand hier die mij een goede kant op kan wijzen?
Kant en klare 10" rackmount NAS ga je waarschijnlijk niet vinden aangezien 19" de standaard is voor server hardware.
Je kan misschien een 10" chassis vinden en dan zelf hardware er in doen, of een normale NAS kopen en die op een plank zetten als je 10" rack diep genoeg is.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Pepppie
  • Niet online
MewBie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:42:
[...]

Je kan misschien een 10" chassis vinden en dan zelf hardware er in doen, of een normale NAS kopen en die op een plank zetten als je 10" rack diep genoeg is.
Wat bedoel je met een 10" chassis?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Pepppie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Wat bedoel je met een 10" chassis?
Een computerbehuizing van 10" breed.

www.google.nl

• Pepppie
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:10:
[...]

Een computerbehuizing van 10" breed.
Ah zo.. Dan is het denk ik praktischer om een 10" blindplate te pakken met een legbord en dan kijken of ik NAS erin kan modden (incl. ledjes en ethernet-aansluiting door de blindplate frezen). Thanks anyway :)

• Juergen_B
  • Laatst online: 17-10-2020
Sinds een paar jaar ben ik al bezig met mijn netwerk in ons huis. Mede door dit topic werd er geregeld wat opgebouwd of afgebroken. Recentelijk ben ik opnieuw begonnen met lezen vanaf pagina 100 t.b.v. inspiratie. Waarom vanaf pagina 100? Het is een mooi rond getal en je begint te lezen vanaf december 2017 tot en met nu.

Wellicht is het handig dat ik een beetje achtergrond vertel over mezelf en over het idee achter het netwerk. Ik ben een hobbyist als het gaat om home-netwerken. Ik haat WIFI en heb daarom slechts een paar apparaten die bij uitzondering op WIFI mogen. Dit zijn mobiele telefoons (Duh) en laptops (indien ze niet in het kantoor gebruikt worden).

We wonen in een rijtjes huis (huur) met een punt dak. De ruimtes die we kennen zijn:
  • Begane grond
    - Meterkast
    - Woonkamer (incl ISRA aansluit punt)
  • 1e verdieping
    - Kantoor
    - Slaapkamer 1
    - Slaapkamer 2
  • 2e verdieping
    - Zolder
Wat heb ik al gedaan:
  • Oude telefoonlijn tussen Slaapkamer 1 en ISRA aansluit punt vervangen door 2 netwerkkabels.
  • Vanuit slaapkamer 1, 2 netwerkkabels naar het kantoor gelegd.
  • Vanuit kantoor 4 kabels naar zolder gelegd om daar de apparatuur neer te zetten
  • 2 netwerkkabels door een loze leiding getrokken tussen de meterkast en zolder.
Waar heb ik nu welke LAN apparatuur staan:
  • Woonkamer
    - 1x Modem Fritz!box 7581
    - 1x IPtv (in de woonkamer in de buurt van het huidige ISRA punt en naast de modem)
  • Kantoor
    - 1x Router Linksys WRT3200ACM met DDWRT t.b.v. SNMP en IGMP snooping
    (WIFI & SNMP moet ik nog configureren)
    - 1x switch Linksys SE4008 (unmanaged) wordt vervangen door Linksys LGS308 (managed)
    - 1x switch Netgear GS105 (unmanaged)
    - 2x Laptops
    - 1x IPtv
    - 1x Netwerk Printer
  • Meterkast
    - 3x oude Raspberry’s t.b.v. gas, electra en watermeter stand
  • Zolder
    - 1x nieuwe Raspberry voor netwerk monitoring
    - 1x Windows Server voor virtualisatie
Plan de campagne:
Belangrijk om te weten is dat het ISRA punt, die nu nog midden in de woonkamer zit, vermoedelijk volgend jaar verplaatst gaat worden naar de meterkast in verband met de aanleg van glasvezel. Uiteraard zal de modem dan ook gaan verhuizen naar de meterkast. Ik had al een plank gemaakt om de Raspberry’s (voor de meterstanden) te plaatsen maar, daar moet nu een plankje bij komen voor de modem.

Het plan op zolder is om het merendeel van al het apparatuur in een 10” rack op zolder te plaatsen .
Ik heb al een 10” rack van 12u en simpel gezegd wil ik het rack in 3en delen. Bovenin komen in totaal 6 Raspberry’s (voor verschillende doeleinden), in het midden komt het netwerk gedeelte en onderaan komen de Power Distribution Units (PDU). De PDU’s voorzien alleen al het apparatuur in het rack van stroom.

Of er een 2e en 3e rack komt ben ik nog niet uit. Voor het kantoor kan ik me een paar redenen bedenken, maar voor nummer 3 (in de meterkast) wordt het toch al wel snel moeilijker.

Ik heb een beetje last van autistische trekjes en juist daar loop ik nu op vast. Ik wil het netwerk logisch indelen en daarom gebruik ik bijvoorbeeld het "IP Addressing Guide" van Cisco. De vastloper waar ik nu mee zit is; Hoe en waar sluit ik wat op aan en heb ik eventueel nog een extra patchpanel en / of switch nodig om bijvoorbeeld de kabels tussen de zolder en kantoor te verbinden en zo ja; in welke grote zouden jullie deze aankopen?

Ik hoop dat jullie mij verder willen en kunnen helpen. Maar, mochten jullie vragen hebben dan hoor ik het uiteraard graag. Ik zal ze z.s.m. beantwoorden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:10
Ik wil het netwerk in mijn nieuwbouwwoning in orde gaan maken. Het gaat om 22 vaste aansluitingen (die ik niet allemaal gebruik, maar desondanks wel alvast wil gaan aanleggen).

Helaas zijn de meterkasten tegenwoordig erg klein en hoop ik dat zelfs 10" apparatuur nét gaat passen. Ik heb naast de groepenkast 26 cm aan ruimte. De 10" switches e.d. die ik zie zijn 25 cm breed, dus dat houdt nog een centimetertje over voor een muurbeugel. Het gaat maar om staal van een paar millimeter dik, dus ik hoop dat dat net gaat lukken.

Patchkasten voor 10" met deur zijn allemaal een paar centimeter te breed, dus ik ben op zoek naar een muurbeugel voor 10" apparatuur. Deze kan ik echter nergens meer vinden.

Weten jullie een adresje voor een 10" muurbeugel? Ik zat aan een hoogte van 8U te denken (ik heb 70cm vrije hoogte, dus dat geeft me voldoende ruimte voor alle benodigde aansluitingen en apparatuur).

Signature

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
@Repsect : Deze zijn inderdaad minder goed of zelfs lastig te verkrijgen. Als je snel klaar wilt zijn, dan kun je een 19 inch beugel bestellen en deze aan de achterkant doorzagen en op de gewenste breedte op de muur monteren.

Andere optie is losse bevestigingsrails / rack rails bestellen en zelf een beugel/kast in elkaar klussen.

[ Voor 53% gewijzigd door hpmkruit op 04-11-2019 13:14 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

PcDealer

HP ftw \o/

Repsect schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:52:

Weten jullie een adresje voor een 10" muurbeugel? Ik zat aan een hoogte van 8U te denken (ik heb 70cm vrije hoogte, dus dat geeft me voldoende ruimte voor alle benodigde aansluitingen en apparatuur).
Ik ga voor 19" patch beugels die ik dwars kan ophangen zodat de hengsels van de apparatuur boven en beneden. Zelf heb ik 3U nodig: https://www.netwerkproduc...ugels/#&filterValues=9348

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 04-11-2019 13:33 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• MSENF
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-10 11:23
Juergen_B schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:08:
Sinds een paar jaar ben ik al bezig met mijn netwerk in ons huis. Mede door dit topic werd er geregeld wat opgebouwd of afgebroken. Recentelijk ben ik opnieuw begonnen met lezen vanaf pagina 100 t.b.v. inspiratie. Waarom vanaf pagina 100? Het is een mooi rond getal en je begint te lezen vanaf december 2017 tot en met nu.

Wellicht is het handig dat ik een beetje achtergrond vertel over mezelf en over het idee achter het netwerk. Ik ben een hobbyist als het gaat om home-netwerken. Ik haat WIFI en heb daarom slechts een paar apparaten die bij uitzondering op WIFI mogen. Dit zijn mobiele telefoons (Duh) en laptops (indien ze niet in het kantoor gebruikt worden).

We wonen in een rijtjes huis (huur) met een punt dak. De ruimtes die we kennen zijn:
  • Begane grond
    - Meterkast
    - Woonkamer (incl ISRA aansluit punt)
  • 1e verdieping
    - Kantoor
    - Slaapkamer 1
    - Slaapkamer 2
  • 2e verdieping
    - Zolder
Wat heb ik al gedaan:
  • Oude telefoonlijn tussen Slaapkamer 1 en ISRA aansluit punt vervangen door 2 netwerkkabels.
  • Vanuit slaapkamer 1, 2 netwerkkabels naar het kantoor gelegd.
  • Vanuit kantoor 4 kabels naar zolder gelegd om daar de apparatuur neer te zetten
  • 2 netwerkkabels door een loze leiding getrokken tussen de meterkast en zolder.
Waar heb ik nu welke LAN apparatuur staan:
  • Woonkamer
    - 1x Modem Fritz!box 7581
    - 1x IPtv (in de woonkamer in de buurt van het huidige ISRA punt en naast de modem)
  • Kantoor
    - 1x Router Linksys WRT3200ACM met DDWRT t.b.v. SNMP en IGMP snooping
    (WIFI & SNMP moet ik nog configureren)
    - 1x switch Linksys SE4008 (unmanaged) wordt vervangen door Linksys LGS308 (managed)
    - 2x Laptops
    - 1x IPtv
    - 1x Netwerk Printer
  • Meterkast
    - 3x oude Raspberry’s t.b.v. gas, electra en watermeter stand
  • Zolder
    - 1x nieuwe Raspberry voor netwerk monitoring
    - 1x Windows Server voor virtualisatie
Plan de campagne:
Belangrijk om te weten is dat het ISRA punt, die nu nog midden in de woonkamer zit, vermoedelijk volgend jaar verplaatst gaat worden naar de meterkast in verband met de aanleg van glasvezel. Uiteraard zal de modem dan ook gaan verhuizen naar de meterkast. Ik had al een plank gemaakt om de Raspberry’s (voor de meterstanden) te plaatsen maar, daar moet nu een plankje bij komen voor de modem.

Het plan op zolder is om het merendeel van al het apparatuur in een 10” rack op zolder te plaatsen .
Ik heb al een 10” rack van 12u en simpel gezegd wil ik het rack in 3en delen. Bovenin komen in totaal 6 Raspberry’s (voor verschillende doeleinden), in het midden komt het netwerk gedeelte en onderaan komen de Power Distribution Units (PDU). De PDU’s voorzien alleen al het apparatuur in het rack van stroom.

Of er een 2e en 3e rack komt ben ik nog niet uit. Voor het kantoor kan ik me een paar redenen bedenken, maar voor nummer 3 (in de meterkast) wordt het toch al wel snel moeilijker.

Ik heb een beetje last van autistische trekjes en juist daar loop ik nu op vast. Ik wil het netwerk logisch indelen en daarom gebruik ik bijvoorbeeld het "IP Addressing Guide" van Cisco. De vastloper waar ik nu mee zit is; Hoe en waar sluit ik wat op aan en heb ik eventueel nog een extra patchpanel en / of switch nodig om bijvoorbeeld de kabels tussen de zolder en kantoor te verbinden en zo ja; in welke grote zouden jullie deze aankopen?

Ik hoop dat jullie mij verder willen en kunnen helpen. Maar, mochten jullie vragen hebben dan hoor ik het uiteraard graag. Ik zal ze z.s.m. beantwoorden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Beste Juergen_B,

Waar zoek je precies hulp bij en wat wil je bereiken?
Wat meestal een hoop duidelijk maakt voor jezelf of bij het stellen van vragen is het maken van een netwerktekening. Daarnaast zijn unmanaged switches natuurlijk geen optie bij het segmenteren van het netwerk. Ik zou de switch op kantoor sowieso vervangen voor een type waardoor je de oude unmanaged switch van kantoor weg kan doen.
- Daarnaast werkt je Fritzbox enkel als modem of werkt deze ook als router (waardoor je nat-achter-nat hebt)?
- Wil je netwerksegmentatie/Vlan's gaan toepassen?

Als ik het goed lees heb je voor de apparatuur van de zolder twee opties, of aansluiten via de meterkast of via kantoor. Of vervalt die optie op het moment dat het ISRA punt wordt verplaatst?

Bij vragen kan je mij ook uiteraard persoonlijk berichten.

• ijske
  • Laatst online: 10:48
[quote]Tortelli schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:08:
[...]
[...]
O-) O-) niks mis met 10x cat7 bij de tv O-) O-)
(oke het ganse tv meubel zit wel aan de andere kant van de woonkamermuur, in de berging.. en daar zit een grote kabelgoot)

• ijske
  • Laatst online: 10:48
Juergen_B schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:08:
knip knip van een heel lang verhaal
ik zou echt proberen om router + 1 grote 19" switch in de zolder te zetten...

je hebt nu al 2 kabels van meterkast naar zolder.. 1 is aanvoer , 2 is terugweg (mogelijks is kunnen daar er nog bijgetrokken worden ?)

de kabels van meterkast naar je bureau kunnen ook terugweg worden zodat je in de meterkast geen extra switch nodig hebt
ik zou persoonlijk zelfs kijken of je die er niet uit kan halen om volledig nieuwe aan te leggen van zolder naar woonkamer

De 4 kabels van kantoor naar zolder worden ook allemaal retour kabels van de switch naar je devices .

• Oystein
  • Laatst online: 04-11 16:13
Repsect schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:52:
Ik wil het netwerk in mijn nieuwbouwwoning in orde gaan maken.

Helaas zijn de meterkasten tegenwoordig erg klein en hoop ik dat zelfs 10" apparatuur nét gaat passen. Ik heb naast de groepenkast 26 cm aan ruimte.
Heb je eventueel ruimte onderin je meterkast ?
Met een stukje huisvlijt kun je dan zelf ook een geschikte 19" kast bouwen.

In dit geval een houten rack met losse rail:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/0vq1oqgIV9Pn/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/e7KJAu8TwoHX/540.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:18
Oystein schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:01:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat doe jij met 2 Siemens logo's in je meterkast?

• Oystein
Oortjes schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:40:
[...]

Wat doe jij met 2 Siemens logo's in je meterkast?
Het was een 1e opzet voor een stukje domotica .... ondertussen heb ik flink opgeschaald naarmate ik meer functies wilde dus heb nu 2 kasten van 3x18 rijen buiten de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/GENrF6WNuRs6/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• Juergen_B
  • Laatst online: 17-10-2020
MSENF schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:38:
[...]
Beste Juergen_B,

Waar zoek je precies hulp bij en wat wil je bereiken?
Wat meestal een hoop duidelijk maakt voor jezelf of bij het stellen van vragen is het maken van een netwerktekening. Daarnaast zijn unmanaged switches natuurlijk geen optie bij het segmenteren van het netwerk. Ik zou de switch op kantoor sowieso vervangen voor een type waardoor je de oude unmanaged switch van kantoor weg kan doen.
- Daarnaast werkt je Fritzbox enkel als modem of werkt deze ook als router (waardoor je nat-achter-nat hebt)?
- Wil je netwerksegmentatie/Vlan's gaan toepassen?

Als ik het goed lees heb je voor de apparatuur van de zolder twee opties, of aansluiten via de meterkast of via kantoor. Of vervalt die optie op het moment dat het ISRA punt wordt verplaatst?

Bij vragen kan je mij ook uiteraard persoonlijk berichten.
ijske schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:47:
[...]
ik zou echt proberen om router + 1 grote 19" switch in de zolder te zetten...

je hebt nu al 2 kabels van meterkast naar zolder.. 1 is aanvoer , 2 is terugweg (mogelijks is kunnen daar er nog bijgetrokken worden ?)

de kabels van meterkast naar je bureau kunnen ook terugweg worden zodat je in de meterkast geen extra switch nodig hebt
ik zou persoonlijk zelfs kijken of je die er niet uit kan halen om volledig nieuwe aan te leggen van zolder naar woonkamer

De 4 kabels van kantoor naar zolder worden ook allemaal retour kabels van de switch naar je devices .
Hallo Steven & Ijske

Allereerst dank jullie wel voor jullie vragen en voor het meedenken.

Bij voorkeur zou ik het ISRA punt verlegd willen hebben naar de meterkast zodra we glasvezel krijgen (planning is tussen nu en juni 2020). Daarmee vervalt, denk ik, ook de aansluiting in de woonkamer. Wellicht dat ik 2 losse kabels kan trekken tussen de meterkast en het 'oude ISRA punt' in de woonkamer voor IpTV en andere dingen. Hierdoor zou de netwerkverbinding van de woonkamer niet meer via zolder, kantoor, "slaapkamer 1" hoeven te lopen. Dit getypt hebbende bedenk ik me dat ik door deze optie wel erg veel mogelijkheden krijg.

Ik zou kunnen gaan V-lannen op basis Mac adres en daarmee zouden de unmanaged switches vervangen moeten worden. Ik zou ook fysiek het netwerk kunnen gaan scheiden aangezien er genoeg mogelijkheden zijn voor het aansluiten van alle kabels.

De Linksys SE4008 op kantoor is inmiddels vervangen door de Linksys LGS308 en dat ding is echt geweldig. Hij past perfect op een plankje in mijn 10" rack en heeft bizar veel mogelijkheden. Ik zie daarmee ook niet echt een reden om mijn 10' rack te gaan vervangen voor een 19" rack.

Hetgeen waar ik mee zit te worstelen is het volgende: Waar en hoe ga ik de afscheiding maken tussen mijn eigen beheerde netwerk en van mijn provider? Ga ik dit doen op zolder of kantoor of zelfs in de meterkast? Op dit moment werkt de Fritz!box ook als router waardoor ik dus nat achter nat heb. Er passen helaas niet meer kabels door het pijpje tussen de zolder en de meterkast omdat er ergens een flinke knik zit.

Al met al is de keuze dus reuze en ik hoop dat jullie mij verder willen helpen met deze keuzes.

• gillymoreno
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-02 14:51
Leon-1985 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:40:
Hallo allemaal,

Ook ik heb de meterkast even op orde gemaakt, met een paar uurtjes werk is alles wel weer netjes. Het is misschien niet zo fancy als sommigen hebben maar het leek me in ieder geval het delen waard. Een foto zegt soms ook meer dan 1000 woorden!

Groeten Leon

[Afbeelding: Meterkast]
Mag ik vragen hoe je de patch paneel bevestigd hebt?

Alvast bedank! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:10
hpmkruit schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:12:
@Repsect : Deze zijn inderdaad minder goed of zelfs lastig te verkrijgen. Als je snel klaar wilt zijn, dan kun je een 19 inch beugel bestellen en deze aan de achterkant doorzagen en op de gewenste breedte op de muur monteren.

Andere optie is losse bevestigingsrails / rack rails bestellen en zelf een beugel/kast in elkaar klussen.
Ik ben voor de tweede optie gegaan en heb 2x een 10U strip besteld. Ben nu wat aan het knutselen met een plank langs de groepenkast af, waar de rails aan bevestigd wordt. Thanks for the tip!

Work in progress:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KnNBuKD.jpg

Als alle onderdelen binnen zijn en het af is, dan zal ik dat in dit topic laten zien natuurlijk.
PcDealer schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:29:
[...]

Ik ga voor 19" patch beugels die ik dwars kan ophangen zodat de hengsels van de apparatuur boven en beneden. Zelf heb ik 3U nodig: https://www.netwerkproduc...ugels/#&filterValues=9348
Heb ik ook naar gekeken, maar ik kom daarmee in zowel de breedte als de diepte van de meterkast niet lekker uit.
Oystein schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:01:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hele nette oplossing, maar ik heb helaas onderin alle ruimte al in gebruik voor de waterontharder (zie bovenstaande foto). Bovenin moet ik ooit nog iets knutselen om de rolluiken te kunnen automatiseren/smart te kunnen bedienen, dus daar is het niet handig op dit moment.

Signature

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 16:42
gillymoreno schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:04:
[...]

Mag ik vragen hoe je de patch paneel bevestigd hebt?

Alvast bedank! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
In de basisplaat van het paneel zitten gaten waarmee je hem op de wand kan bevestigen.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-11 13:04
Leon-1985 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:40:
Hallo allemaal,

Groeten Leon

[Afbeelding: Meterkast]
Welke wallplate heb je daar gebruikt?

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:16

Poenzkie

Just being Hendrick

Nu ik eindelijk een echt huis heb was het voor mij ook tijd om de meterkast aan te pakken en netjes te maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vneDQ6x.jpg

Wat zien we van boven naar onder:
- UniFi Switch 8 POE-150W
- UniFi AP-AC-LR
- UniFi USG 3P
- Philips Hue Bridge
- Raspberry Pi 4 + POE hat. Hierop draait P1 Monitor

Alle kabels netjes weggewerkt in een kabelgoot

Wat zien we niet:
- 2 x UniFi Switch 8 in de woonkamer en op het kantoor (gevoed door de switch in de meterkast)
- UniFi AP-AC-Pro op kantoor voor de Wi-Fi boven
- QNAP TS-453A op kanoor

Op het wensenlijstje staat uiteraard nog een vernieuwing van de stoppenkast. Patchpaneel is niet echt nodig aangezien er maar 2 netwerkkabels door het huis lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Poenzkie op 19-11-2019 12:29 ]

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-11 13:43
Poenzkie schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:28:
Nu ik eindelijk een echt huis heb was het voor mij ook tijd om de meterkast aan te pakken en netjes te maken.
Netjes met die kabelgoot. Ik vraag me alleen af of je die AP niet beter buiten de meterkast kan plaatsen. Geeft over het algemeen betere dekking. Of je moet uiteraard nu al tevreden zijn met de dekking.

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:16

Poenzkie

Just being Hendrick

captain007 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:39:
[...]

Netjes met die kabelgoot. Ik vraag me alleen af of je die AP niet beter buiten de meterkast kan plaatsen. Geeft over het algemeen betere dekking. Of je moet uiteraard nu al tevreden zijn met de dekking.
Ik heb momenteel niks aan te merken op de dekking. Nu straalt hij meer de woonkamer in als dat ik hem voor de meterkast op de muur hang. Dan zit hij met de achterkant naar de woonkamer, nu met de zijkant. En de muurtjes zijn nu ook weer niet zo dik dat hij daar niet doorheen komt :+

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Die van mij hangt ook in de meterkast en ook op woonlaag 1 dekking.

• Kasper1985
Een tijdje terug alle netwerk apparatuur hier in deze mooie kast geplaatst. Mijn meterkast zit buitenshuis op de gang dus dat was geen optie. Het is een jaren 30 appartement. De kast staat nu in de hoek achter de deur naar de woonkamer dus als die deur open staat zie je er eigenlijk niks van. Inhoud:
-PDU
-Edgeswitch 24 lite
-Synology 918+ (2x3TB 2x4TB) bonded naar de switch
-Intel NUC i3/16GB/256SSD
-achter de NUC een Edgerouter X
-Draytek 2862B als dsl modem (full bridge)
-2x raspberry pi. Tvheadend zodat ik geen coax hoefde te trekken naar de tv’s. En de andere draait squid proxy (scheelt een hoop bij downloaden ps4 updates!) en avahi daemon.

Ik was eerst bang dat deze kast overkill zou zijn. Maar dat valt uiteindelijk mee. Op deze manier past alles er netjes in.

De binnen bekabeling kan nog wat netter. En ik moet wat dingen opnieuw tie wrappen. Maar verder ben ik best tevreden :-)

P.S. De onderste shelf zit vast met Praxis vleugel moeren. Er staan geen zware dingen op dus het werkt... voor nu. Heb de juiste moeren inmiddels wel binnen moet ze alleen nog vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mRHeQJsnn9u8bhJjXfCw51nX/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N79lFisWq2S51MUm4OR5Ko3r/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jox8HGcDX0qOKdLLaaToM7p8/thumb.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Kasper1985 op 24-11-2019 13:31 ]

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:04
Meterkast opgeruimd en voorzien van edgerouter, klein patchblokje, thuisserver (NUC) en kabelgoot.

Niet zichtbaar: 2x unifi AP op begane grond en 1e verdieping en bekabelde aansluiting voor het kantoor.

Meterkast

• nero355

nero355

Kasper1985 schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:29:
-2x raspberry pi. Tvheadend zodat ik geen coax hoefde te trekken naar de tv’s.
Ik ken het principe, maar niet op deze manier dus leg eens uit als je tijd en zien hebt! :)
En de andere draait squid proxy (scheelt een hoop bij downloaden ps4 updates!)
En die ook, want daar heb ik weer nog nooit van gehoord! :$ Squid uiteraard weer wel! :+
en avahi daemon.
Why :?

Static DHCP mappings + eigen DNS draaien d.m.v. Pi-Hole is veel leuker! 8)

• Kasper1985
nero355 schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:54:
[...]

Ik ken het principe, maar niet op deze manier dus leg eens uit als je tijd en zien hebt! :)

[...]

En die ook, want daar heb ik weer nog nooit van gehoord! :$ Squid uiteraard weer wel! :+

[...]

Why :?

Static DHCP mappings + eigen DNS draaien d.m.v. Pi-Hole is veel leuker! 8)
Weet niet of dat hier mag?

Omdat ik een oud huis heb ligt er geen coax naar mijn slaapkamer. Bovendien zit het AOP op een onhandige plek in de woonkamer. Dus er gaat nu 1 coax kabel naar deze kast. Daar zit een USB tuner en met tvheadend kan ik dus overal tv kijken. Er is tvheadend client voor kodi (slaapkamer) en voor de shield. Voor de nvidia shield (woonkamer) is het een betaalde app maar dat vind ik niet zo erg voor iemand die er tijd aan besteed in z'n vrije tijd. Die support ik graag. Het draait stabiel.
Ethernet heb ik wel naar de slaapkamer getrokken. Kaal over de muur zonder gootjes dus 1 kabel is dan meer dan genoeg. In theorie zou het waarschijnlijk ook wel via wifi lukken maar dat heb ik niet getest.

Hiermee kan je natuurlijk geen premium zenders kijken. Dus het is het meest basic pakket van Ziggo. Eigenlijk wilde ik digitenne en helemaal geen Ziggo maar met DVB2 is dat helaas geen optie meer.

Pihole heb ik tijdje gedraaid maar nu zit er direct een anti add script op de edge router. De pihole werd dus overbodig.

Avahi Daemon zorgt ervoor dat LAN devices nog steeds kunnen streamen naar bijvoorbeeld een chromecast op het IoT VLAN. Ik zou dat natuurlijk op die nuc kunnen doen maar deze pi was over (stond ooit bij ex dus die kreeg ik terug :D ieder nadeel heb z'n voordeel).

Ik vond downloads op de PS4 altijd erg traag. Na wat gegoogle kwam ik op het trucje met een proxy. Het heeft te maken met hoe de servers van Sony updates afhandelen. Als je dat eerst lokaal proxied gaat het een stuk sneller! De exacte link kan ik zo snel even niet vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kasper1985 op 25-11-2019 00:03 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Mijn OpenWRT router loopt de laatste tijd steeds vaker vast. Nu wilde ik hem toch al eens vervangen. Nu dacht ik aan een Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Kan ik dat ding gewoon standalone volledig instellen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 23:59
CurlyMo schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:12:
Mijn OpenWRT router loopt de laatste tijd steeds vaker vast. Nu wilde ik hem toch al eens vervangen. Nu dacht ik aan een Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Kan ik dat ding gewoon standalone volledig instellen?
Ja, Unifi accesspoints kunnen ook zonder controller draaien. Je mist dan wel enkele functies (bijvoorbeeld de guest portal).

Maar het is geen router, het is een accesspoint. Je zult toch ook nog een router in je netwerk moeten hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CurlyMo
  • Nu online
Xander schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:17:
[...]

Ja, Unifi accesspoints kunnen ook zonder controller draaien. Je mist dan wel enkele functies (bijvoorbeeld de guest portal)..
Damn, een gasten netwerk is wel een vereiste.

• Oortjes
  • Laatst online: 11:18
Er is een verschil tussen een gasten netwerk en een gasten portal.

Installeer de controller op je computer, gebruik hem om je netwerk te installeren en daarna kan je hem afsluiten. Je start heb alleen op als je een update wilt draaien.

• Xander
CurlyMo schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:18:
[...]

Damn, een gasten netwerk is wel een vereiste.
Gasten netwerk gaat wel, alleen de captive portal werkt niet zonder controller.

Maar je hebt er dus een router naast? Anders is de Dream Machine misschien iets voor je. Router, controller en accesspoint in één (duur) kastje.

Misschien kun je beter in dit topic posten trouwens: [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 29-11-2019 22:23 ]

• CurlyMo
  • Nu online
Ik ga verder daar. Dank :)

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Nieuwe 6u rack is eindelijk geïnstalleerd.

Meterkast

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• hpmkruit
  • Nu online
Past precies, netjes!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Specs van het rack?

• Zware Unit
  • Laatst online: 31-08 10:48
Past idd net, maar hiervoor heb ik wel enkele zaken moeten verplaatsen en op maat moeten maken.

- Startech 6he rack via Amazon.de. Heb hem aangepast, zodat hij minder diep is en de UPS + Switch er aan de achterkant doorheen steken. Zodoende steekt hij niet zover uit.
- 19" stekkerblok van Bachmann (op UPS aangesloten)
- 19" patch panel met losse keystones. Geen idee welk merk, maar werkt prima.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)€ 266,99€ 266,99
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 8-poorts€ 97,90€ 97,90
2Access pointsUbiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)€ 98,-€ 196,-
2Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 136,05€ 272,10
1Modems en routersUbiquiti UniFi USG PRO Gateway Router€ 263,01€ 263,01
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi CloudKey Gen2 Plus€ 195,05€ 195,05
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Rack mount kit€ 102,85€ 102,85
1UPS en stekkerdozenPowerWalker VI 750 R1U€ 163,95€ 163,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.557,85

De access points en de 8-poorts switch zijn niet te zien, aangezien de APs door het huis heen hangen en de 8-poort switch op zolder ligt. XS4ALL fiber is direct aangesloten op de Gateway. Hopelijk komt UI op korte termijn met een meer krachtige versie van de Gateway, want performance ivm IPS (Intrusion Prevention System) is matig en onvoldoende voor 500Gbit verbinding.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:39
Zware Unit schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:20:
Hopelijk komt UI op korte termijn met een meer krachtige versie van de Gateway, want performance ivm IPS (Intrusion Prevention System) is matig en onvoldoende voor 500Gbit verbinding.
500Gbit hoef je voorlopig van UI niet te verwachten. :+
500Mbit wordt inderdaad wel eens tijd dat ze iets uitbrengen in de Unifi lijn dat dat aan kan.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• RobertMe
  • Laatst online: 13:18
MewBie schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:56:
[...]

500Gbit hoef je voorlopig van UI niet te verwachten. :+
500Mbit wordt inderdaad wel eens tijd dat ze iets uitbrengen in de Unifi lijn dat dat aan kan.
De UniFi Dream Machine kan dat. Alleen is de normale een alles-in-een apparaat met router, + switch + AP + cloudkey en een fancy design voor in de woonkamer. De UDM-Pro (die 19" rack mountable is) is dan in ieder geval zonder AP maar met ingebouwde HDD voor de NVR / UniFi Protect software. Maar de Pro is nog niet uit gebracht (alleen in early access geweest).

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24
Zo. We hebben sinds woensdag glasvezel. De ExperiaBox V10A van KPN heeft een uur aan het stroom gehangen en werd daarna vervangen voor de EdgeRouter 4.

Vandaag hebben we de UTP-kabels door het huis getrokken. De setup is van mijn hand. Mijn vader is een enorm creatieve vogel en heeft weer wat moois gemaakt. Geen dure aluminium racks zoals hierboven, maar ik ben er blij mee. Hij staat toch achter de deur in de meterkast. ;)

Toch ben ik er trots op en wil ik wel even een foto delen. Als je beseft dat de meterkast een soort van oorlogsgebied met heel wat kabels was, dan is dit een enorme vooruitgang.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8XknnPs/F6-C48072-36-F1-4919-95-EA-7-EC38685-B631.jpg

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Oortjes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:21:
Er is een verschil tussen een gasten netwerk en een gasten portal.

Installeer de controller op je computer, gebruik hem om je netwerk te installeren en daarna kan je hem afsluiten. Je start heb alleen op als je een update wilt draaien.
Of draai die controller (als Docker container) op een Raspberry Pi.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• hpmkruit
  • Nu online
Dennisweb schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:52:
Zo. We hebben sinds woensdag glasvezel. De ExperiaBox V10A van KPN heeft een uur aan het stroom gehangen en werd daarna vervangen voor de EdgeRouter 4.

Vandaag hebben we de UTP-kabels door het huis getrokken. De setup is van mijn hand. Mijn vader is een enorm creatieve vogel en heeft weer wat moois gemaakt. Geen dure aluminium racks zoals hierboven, maar ik ben er blij mee. Hij staat toch achter de deur in de meterkast. ;)

Toch ben ik er trots op en wil ik wel even een foto delen. Als je beseft dat de meterkast een soort van oorlogsgebied met heel wat kabels was, dan is dit een enorme vooruitgang.

[Afbeelding]
Mooie vooruitgang. Ik weet niet hoe vochtig jouw meterkast is of dat er een opening naar de kruipruimte oid is, maar MDF is erg gevoelig voor vocht. Zou jammer zijn als het na een jaartje als een natte doos in elkaar zakt. Je kunt het MDF schilderen/lakken om het wat meer vochtbestendig te maken. Daarnaast de volgende keer mogelijk de schroefgaten voorboren om splijten te voorkomen.

• Oystein
Ik had ook eerst een MDF kast en ook spleten waar de schroeven zaten.

Omdat ik achteraf iets meer diepte wilde door de Eaton UPS een nieuwe in multiplex gemaakt.

MDF:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/NDstf9nlucfd/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/U94fC6sSzNKG/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/n0CkVt3lZ7W8/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/50nKAdpYxnkA/540.jpg

Multiplex:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/LYUijEp7Fb7C/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/8kxPJX6DJT4z/540.jpg

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nice @Oystein Hoe hang je het op?

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24
hpmkruit schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:14:
[...]

Mooie vooruitgang. Ik weet niet hoe vochtig jouw meterkast is of dat er een opening naar de kruipruimte oid is, maar MDF is erg gevoelig voor vocht. Zou jammer zijn als het na een jaartje als een natte doos in elkaar zakt. Je kunt het MDF schilderen/lakken om het wat meer vochtbestendig te maken. Daarnaast de volgende keer mogelijk de schroefgaten voorboren om splijten te voorkomen.
Dank. De kruipruimte zit meteen bij de voordeur. De meterkast zit in de gang, dus die is zeker niet vochtig.

Ik wist dat er iemand over dat voorboren zou gaan vallen. ;)

• Xander
Dennisweb schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:10:
[...]
Dank. De kruipruimte zit meteen bij de voordeur. De meterkast zit in de gang, dus die is zeker niet vochtig.
Het kruipluik zit ongetwijfeld bij de voordeur, een kruipruimte zit doorgaans onder de hele woning en dus ook onder de meterkast. ;) En daar zitten ongetwijfeld wat sparingen in de vloer (daar waar de NUTS voorzieningen zijn binnengebracht bijvoorbeeld).

Maar dat hoeft natuurlijk absoluut geen vochtproblemen te geven. :)

• Oystein
Op deze foto zie je de 2 haakse beugels van de zij-wanden waarmee de kast tegen de muur geschroefd word.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/DN5ySUntm1cP/540.jpg

• larsje993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-01 10:47
Goed bedoeld, maar dat mag via de DM / v&a

[ Voor 44% gewijzigd door rens-br op 06-12-2019 08:38 ]

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zo, nieuwbouwhuis is eindelijk klaar! En het goede voorbeeld van @Xander begin september heeft indruk gemaakt. Met name het inbouwen van het patchpaneel in een kabelbuis:

Meterkast

De patchkabels moet ik nog iets netter maken, en de USG nog installeren (vandaar de rode kabel nog), maar ik ben er nu al blij mee :)

[ Voor 6% gewijzigd door TKroon op 07-12-2019 17:06 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de reacties over de kookgroep van @TKroon verhuisd naar: Out.of.Control in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ik loop nu een paar dagen tegen een probleem aan en ik kom er maar niet uit. Ik heb een aantal weken geleden alle ethernet kabels in huis vervangen door stugge Belden 7965E CAT6 kabel. Alles afgemonteerd met keystones/patchpanels en getest met een goedkope kabeltester. Op een kabel na waren alle kabels volgens de tester correct aangesloten en in de praktijk haal ik overal ook 1 Gbit/s.

De kabel welke niet correct aan is gesloten volgens de tester betreft de kabel welke ik voor mijn PoE IP-camera wil gebruiken. Deze camera heeft altijd gewerkt i.c.m. dezelfde apparatuur en kabels. De tester geeft aan dat ader 1 (oranje/witte ader lijkt mij) geen contact maakt. Ik heb het volgende geprobeerd om het probleem op te lossen:
  • Keystones aan beide kanten van de kabel opnieuw aangesloten.
  • Nieuwe keystones, welke ik heb getest met een andere kabel, gebruikt.
  • Andere port op mijn switch gebruikt.
In beide gevallen heeft het niet geholpen. De tester blijft aangeven dat ader #1 geen contact maakt en ook mijn laptop krijgt geen verbinding. Ook wanneer ik PoE op de port via mijn switch uitschakel heb ik nog steeds geen verbinding. In mijn switch wordt overigens aangegeven dat de desbetreffende port wel PoE gebruikt maar er geen data uit wordt gewisseld. Wanneer ik een kant en klare kabel in dezelfde port op mijn switch aansluit werkt de boel wel. Ik denk dat ik kan concluderen dat er ergens een kabelbreuk in ader 1 zit.

Omdat de camera toch maar 100 mbit/s aankan lijkt me dat geen probleem. Voor 100 mbit/s heb je maar twee aderparen (dus vier aders i.p.v. acht) nodig. Ik heb bij beide keystones de oranje aders afgeknipt en aangesloten met de blauwe aders: ik heb dus ader 1 met ader 4 verwisseld en ader 5 met ader 2. De blauwe aders worden toch niet gebruikt bij 100 mbit/s. Zie onderstaande afbeelding ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.fettn.it%2F27907-thickbox_default%2FAL949146B___________.jpg&f=1&nofb=1

Het verwisselen van de aders werkt echter ook niet. In dit geval knippert er geen enkel LEDje van mijn tester. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

EDIT: ik heb het zojuist geprobeerd met een andere kabel (welke ik eigenlijk als reserve heb gelegd) en deze vertoont hetzelfde probleem: ader 1 maakt volgens de tester geen contact. Dit is dezelfde type kabel als bovenstaande kabel enkel 20 meter langer (in totaal +/- 40 meter). Dit lijkt mij geen toeval. De kabels gaan met 12 tegelijk door een goot en dit lijkt mij niet zodanig veel dat ik last zou hebben van onderlinge storing.

[ Voor 13% gewijzigd door TheNameIsBart op 11-12-2019 09:56 ]

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Heb je geen ohm meter. Dan leg je de oranje witte met oranje in sluiting aan een kant. En dan aan de andere kant kijken of je een lage weerstand meet. Meet je niks dan is er een kabel / draad breuk.

Misschien met de kabels trekken ergens in blijven hangen. Of te strak vast gebonden ergens?

[ Voor 27% gewijzigd door Racer89 op 10-12-2019 22:44 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zie door de bomen het bos niet meer met alle producten die er zijn om af te werken voor Jung AS500 (bij m'n zus) lijkt t iets complexer. Wat ik nu voor ogen heb:

- Rutenbeck Keystone montageframe wit
- Jung centraalplaat

Nu zoek ik daar echter toolloze keystones bij die dus in dat frame passen, weet iemand welke ik daarvoor kan nemen?

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Zou dat inbouwraam passen bij bovenstaande Jung centraalplaat want daar zijn ook diverse varianten van :?

[ Voor 25% gewijzigd door Cartman! op 11-12-2019 13:02 ]

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-10 20:14
Cartman! schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:16:
Zie door de bomen het bos niet meer met alle producten die er zijn om af te werken voor Jung AS500 (bij m'n zus) lijkt t iets complexer. Wat ik nu voor ogen heb:

- Jung centraalplaat

Nu zoek ik daar echter toolloze keystones bij die dus in dat frame passen, weet iemand welke ik daarvoor kan nemen?

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Zou dat inbouwraam passen bij bovenstaande Jung centraalplaat want daar zijn ook diverse varianten van :?
Ik heb toevallig laatst ook ergens met de AS500 serie gewerkt.

Wat ik heb gebruikt:
Jung A569-2NWEWW
Toolless Cat6 keystone van netwerkwinkel ELN336002
En natuurlijk een AS500 afdekraam

• Cartman!
  • Niet online
PeterEs schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:56:
[...]

Ik heb toevallig laatst ook ergens met de AS500 serie gewerkt.

Wat ik heb gebruikt:
Jung A569-2NWEWW
Toolless Cat6 keystone van netwerkwinkel ELN336002
En natuurlijk een AS500 afdekraam
Welk afdekraam had je precies? Weet je toevallig nog bij welke winkel je dit had gekocht?

• TheNameIsBart
  • Niet online
Racer89 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:41:
Heb je geen ohm meter. Dan leg je de oranje witte met oranje in sluiting aan een kant. En dan aan de andere kant kijken of je een lage weerstand meet. Meet je niks dan is er een kabel / draad breuk.

Misschien met de kabels trekken ergens in blijven hangen. Of te strak vast gebonden ergens?
Slim! Ik heb een multimeter liggen dus ik heb 't gelijk getest en het lijkt inderdaad om een kabelbreuk te gaan. Daar was ik ook van uit gegaan, vandaar dat ik aders om heb gewisseld in de hoop de kabel in ieder geval op lage snelheid werkend te krijgen. Waarom dit niet werkt is mij een groot raadsel.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Waar woon je? Als het omgeving Zoeterwoude is heb ik wel een Fluke om mee te meten tegen een kleine vergoeding.

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:26

Totaalgeflipt

De enige echte

rally schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:27:
Waar woon je? Als het omgeving Zoeterwoude is heb ik wel een Fluke om mee te meten tegen een kleine vergoeding.
Wat Rally zegt. Regio Amsterdam en af en toe Twente

• rally

rally

Deyterra Consultancy

DM me maar voor een afspraak.

Neem ik professioneel gereedschap en een meter mee.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11 22:18

fmb

- Jung centraalplaat

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Ik heb ook de Jung AS500 serie thuis en heb deze gekocht voor de netwerkaansluiting. Past perfect:
https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Annuk

- Jung centraalplaat

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Ik neem aan dat je de keystone maten voor het gat wilt weten.
Als je zoekt in de Duitse versie van de Rutenbeck site kan je het volgensmij vinden en is het als ik het goed heb 15x22mm.

Maar meestal zoek ik de keystones uit die ik wens (haal ze vaak bij netwerkproducten.com) en zoek ik daar het goede draagframe bij van de fabrikant waar ik ook het schakelmateriaal van heb. Jammer genoeg levert sandervunderink.nl dat spul (nog) niet.

Voor keystones kan je evt ook even zoeken bij reichelt.de

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online

- Jung centraalplaat

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Voor Jung A550:

Dit montageframe: https://www.elektrobode.n...020Q7jEAkYAiABEgITgPD_BwE
Deze keystones: https://www.amazon.de/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

• TheNameIsBart
  • Niet online
Totaalgeflipt schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:14:
[...]

Wat Rally zegt. Regio Amsterdam en af en toe Twente
rally schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:27:
Bedankt voor de aanbiedingen, ik woon echter in omgeving Den Bosch en dat is nogal ver lijkt me. Mocht dat niet te ver zijn dan maak ik er graag gebruik van!

Ik heb zelf ook gekeken voor een Fluke maar ik weet eigenlijk wel (simpel) model voldoende voor mij zou zijn. Hebben jullie misschien advies?

EDIT; nevermind, zelf een Fluke aanschaffen is iets teveel van het goede wat betreft prijs. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door TheNameIsBart op 12-12-2019 21:29 ]

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Psvtje10 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:19:
[...]

[...]

Bedankt voor de aanbiedingen, ik woon echter in omgeving Den Bosch en dat is nogal ver lijkt me. Mocht dat niet te ver zijn dan maak ik er graag gebruik van!

Ik heb zelf ook gekeken voor een Fluke maar ik weet eigenlijk wel (simpel) model voldoende voor mij zou zijn. Hebben jullie misschien advies?

EDIT; nevermind, zelf een Fluke aanschaffen is iets teveel van het goede wat betreft prijs. 8)7
Zelf heb ik deze
https://www.pockethernet.com/

Fluke is te duur en simpele kabel tester zie je niet precies wat het is. Daarom hebben ze die tester gemaakt zit er net tussen in.

nieuws: Start-up brengt kleine en goedkope kabeltester voor smartphones uit

Ik zelf heb de eerste versie via kickstart programma. Die je op de site ziet (los blokje) is iets gelikter dan wat ik heb. Ik doe trouwens nog steeds met de eerste accu lading *O*

Ding heeft mij al paar keer goed geholpen bij problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 12-12-2019 22:46 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb dit setje gekocht: https://www.netwerkkabel....oolset-professioneel.html Minder fancy maar de inbegrepen kabeltester is erg makkelijk in gebruik.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Cartman! schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:04:
Ik heb dit setje gekocht: https://www.netwerkkabel....oolset-professioneel.html Minder fancy maar de inbegrepen kabeltester is erg makkelijk in gebruik.
Sorry, maar die kabeltester is echt he-le-maal niets.

Mijn advies is om die Pockethernet aan te schaffen, want die heeft aanzienlijk meer functionaliteit dan die verkapte kerstverlichting ;). Ik heb er ook een tijdje mee rondgelopen als experiment (naast de Fluke) en die deed het helemaal niet onaardig.

En uiteraard begrijp ik dat een particulier geen Fluke Linkrunner gaat aanschaffen ;)

• Cartman!
  • Niet online
rally schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:37:
[...]
Goed onderbouwd ook... voor de gemiddelde gebruiker die een keer een kabeltje trekt zie ik geen enkele reden om een duurder apparaat aan te schaffen.

• Ossi
  • Laatst online: 09:41
Cartman! schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:38:
[...]

Goed onderbouwd ook... voor de gemiddelde gebruiker die een keer een kabeltje trekt zie ik geen enkele reden om een duurder apparaat aan te schaffen.
Dit inderdaad, dat is het lastige van topics waar, professionele gebruikers en consumenten aan het woord zijn.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

[...]

Helemaal gelijk. Echter afgelopen week 3 aansluitingen elke aansluiting een andere ader stuk/niet goed. Maar ja welke dat is niet te zien met de simpele tester. Op het oog alles goed. Kabelbreuk zou zeggen. Pocket erbij op de connector. Bleek bij LSA / patchpaneel net niet doorgesneden dus geen contact.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• rally

rally

Deyterra Consultancy

[...]

Fair point. Dus dan zal ik het onderbouwen ;)

In mijn ogen is het *juist* voor een gemiddelde tweaker die een keer een kabeltje trekt is dit een draak van een apparaat.

Er gaat alleen een lampje branden als er "verbinding" is, maar kruisingen, splitsingen, etc zijn er gewoon niet mee te detecteren. Dus als je geluk hebt en alles goed hebt aangesloten dan is dit apparaat prima maar volkomen overbodig (want alles is goed aangesloten).

Zit het niet goed aangesloten, dan wordt de verwarring met zo'n tester alleen maar groter, want je hebt ten eerste wel wat ervaring nodig om te weten wat er aan de hand zou kunnen zijn. En in veel gevallen willen de lampjes ook nog eens op de "juiste" volgorde gaan branden, waardoor je als amateur je helemaal blauw zoekt naar waar het probleem precies zit.

Het is voor mij niet meer op één hand te tellen hoe vaak ik installaties heb moeten herstellen die met een dergelijke meter waren gecontroleerd.

Dus mijn advies is om of een Pockethernet aan te schaffen/lenen/huren of een professional die het even voor je doet met een goede meter.

Overigens zeg ik niet dat je zo'n meter niet mag gebruiken. Iedereen mag gewoon doen/gebruiken wat hij/zij zelf wil. Maar volgens mij werd er om advies gevraagd en ik heb mijn persoonlijke advies gegeven op basis van mijn eigen kennis en ervaring :)

edit: Ik zie dat @RobbyTown zijn ervaring aansluit bij mijn verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door rally op 13-12-2019 11:42 ]

• Cartman!
  • Niet online
Dank :)

Vanuit eigen ervaring; ik heb dus een simpele tester en voor t aanleggen van zo'n 600m kabel met ~24 outlets in huis heb ik de tester naar volle tevredenheid gebruikt. Op de keystones staat bij mij (en volgens mij op de meeste keystones, strips etc) gewoon netjes welke kleur waar hoort en dan is t moeilijk fouten maken volgens mij. Heb een paar keer gehad dat een led niet ging branden en daar bleek idd dat het ergens niet goed contact maakte. Ik blijf er van overtuigd dat als je gewoon een beetje secuur te werk gaat die simpele tester prima is. Wil je meer controle/diagnostiek dan is de PocketEthernet vast een prima aankoop.

• TheNameIsBart
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:36:
[...]

Zelf heb ik deze
https://www.pockethernet.com/

Fluke is te duur en simpele kabel tester zie je niet precies wat het is. Daarom hebben ze die tester gemaakt zit er net tussen in.

nieuws: Start-up brengt kleine en goedkope kabeltester voor smartphones uit

Ik zelf heb de eerste versie via kickstart programma. Die je op de site ziet (los blokje) is iets gelikter dan wat ik heb. Ik doe trouwens nog steeds met de eerste accu lading *O*

Ding heeft mij al paar keer goed geholpen bij problemen.
Dit lijkt een mooie tussenweg tussen de goedkope testers en de duurdere Flukes. Echter vindt ik €206,50 (winkelprijs + verzendkosten) toch wat aan de hoge kant voor mijn situatie. Ik leg gemiddeld 1/2 netwerken bij vrienden/familie per jaar aan en tot nu toe ben ik prima uit de voeten gekomen met de simpele tester. Een nieuwe kabel trekken is niet wenselijk maar als ik daar +€200,- mee bespaar.. Aan de andere kant is het een investering voor de aankomende jaren. Twijfels, twijfels. :+ Ik ga Marktplaats/V&A eens in de gaten houden.
Cartman! schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:04:
Zo'n soortgelijke tester heb ik ook al jaren en is voor mij altijd voldoende geweest. Echter merk ik nu dat, wanneer je tegen problemen aan loopt die niet op te lossen zijn door een nieuw stekkertje/keystone aan te sluiten, verder weinig aan zo'n tester hebt. Met bovenstaande testers (Pockethernet & Fluke testers) zou ik o.a. kunnen zien waar de kabelbreuken zitten zodat ik passende en simpele oplossing toe kan passen.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

Die PocketEthernet is inderdaad een mooi ding maar precies wat je zegt.. in 95% procent van de gevallen gaat het aanleggen van je netwerk wel goed en dan voldoet de simpele tester ook. Om dan even €200 neer te leggen voor iets professioneler spul is dan wel een drempel waar je als hobbyist even overheen moet...

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11 15:30
Binnenkort wordt ons nieuwe huis opgeleverd.
We hebben een aantal loze leidingen laten aanleggen, welke uitkomen in de meterkast.

Ik was van plan om een mooie serverkast in de meterkast te monteren, maar helaas is onze ruimte erg beperkt. Ik zit nu te kijken wat de mogelijkheden zijn, maar wellicht hebben jullie nog opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/osFVopbkN1AbpWDspWpWPHka/thumb.jpg

Dit is de meterkast. Ik zal de kastjes linksonder gaan verplaatsen, waardoor er een ruimte van 30cm breed, 35cm diep en 75cm hoog ontstaat. Hierin moet ten minste een Ubiquiti UDM Pro, een Ubiquiti 24 poort switch, een Ubiquiti 8 poorts 150W switch en een 48 poorts patchpaneel komen.

Voor zover ik heb kunnen bedenken is er maar 1 mogelijkheid om dit te realiseren en dat is door alles verticaal te monteren.

Heeft een van jullie nog ideeën of een suggestie voor een mooie serverkast die hierin past? Ik heb wel zoiets als dit kunnen vinden, maar ik heb liever een mooie kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3wdttpAQLwvDztrrXFo5Lov6/thumb.jpg

• rally

rally

Deyterra Consultancy

YellowCab schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:15:
Binnenkort wordt ons nieuwe huis opgeleverd.
We hebben een aantal loze leidingen laten aanleggen, welke uitkomen in de meterkast.

Ik was van plan om een mooie serverkast in de meterkast te monteren, maar helaas is onze ruimte erg beperkt. Ik zit nu te kijken wat de mogelijkheden zijn, maar wellicht hebben jullie nog opties.

[Afbeelding]

Dit is de meterkast. Ik zal de kastjes linksonder gaan verplaatsen, waardoor er een ruimte van 30cm breed, 35cm diep en 75cm hoog ontstaat. Hierin moet ten minste een Ubiquiti UDM Pro, een Ubiquiti 24 poort switch, een Ubiquiti 8 poorts 150W switch en een 48 poorts patchpaneel komen.

Voor zover ik heb kunnen bedenken is er maar 1 mogelijkheid om dit te realiseren en dat is door alles verticaal te monteren.

Heeft een van jullie nog ideeën of een suggestie voor een mooie serverkast die hierin past? Ik heb wel zoiets als dit kunnen vinden, maar ik heb liever een mooie kast:
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem gehad (vrijwel dezelfde afmetingen en zal later nog wel even een foto posten) en hier past gewoon geen kast in. Ik heb het ook gedaan met een beugel, maar eentje die aan de zijkant open is. Want als je weinig ruimte hebt is het verdraaid handig als je er van de zijkanten bij kunt.

Post ik ook nog wel even vanavond.

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11 15:30
rally schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:19:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem gehad (vrijwel dezelfde afmetingen en zal later nog wel even een foto posten) en hier past gewoon geen kast in. Ik heb het ook gedaan met een beugel, maar eentje die aan de zijkant open is. Want als je weinig ruimte hebt is het verdraaid handig als je er van de zijkanten bij kunt.

Post ik ook nog wel even vanavond.
Bedankt voor je reactie!
Ja ik vrees dat een kast gewoon niet mogelijk is, maar ik hoop dat hier toch iemand is die er eentje kent met de juiste afmetingen haha.

Tof! ik kijk uit naar je foto!

• nero355

nero355

rally schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:37:
Volgens mij inderdaad één van de slechtste/te simpele, want als het goed is heb ik die nog ergens ongebruikt liggen! :+
Mijn advies is om die Pockethernet aan te schaffen, want die heeft aanzienlijk meer functionaliteit dan die verkapte kerstverlichting ;). Ik heb er ook een tijdje mee rondgelopen als experiment (naast de Fluke) en die deed het helemaal niet onaardig.

En uiteraard begrijp ik dat een particulier geen Fluke Linkrunner gaat aanschaffen ;)
Die vind ik weer te duur, tenzij die je ook nog wat geld oplevert elke maand :)

De wat betere simpele kabeltester die ik het vaakst gebruik als ik weer eens wat zit te rommelen met UTP kabels heeft me tot nu toe nog nooit in de steek gelaten! 8) :Y)

Pagina: 1 ... 50 ... 125 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2