Sinds een paar jaar ben ik al bezig met mijn netwerk in ons huis. Mede door dit topic werd er geregeld wat opgebouwd of afgebroken. Recentelijk ben ik opnieuw begonnen met lezen vanaf pagina 100 t.b.v. inspiratie. Waarom vanaf pagina 100? Het is een mooi rond getal en je begint te lezen vanaf december 2017 tot en met nu.
Wellicht is het handig dat ik een beetje achtergrond vertel over mezelf en over het idee achter het netwerk. Ik ben een hobbyist als het gaat om home-netwerken. Ik haat WIFI en heb daarom slechts een paar apparaten die bij uitzondering op WIFI mogen. Dit zijn mobiele telefoons (Duh) en laptops (indien ze niet in het kantoor gebruikt worden).
We wonen in een rijtjes huis (huur) met een punt dak. De ruimtes die we kennen zijn:
- Begane grond
- Meterkast
- Woonkamer (incl ISRA aansluit punt) - 1e verdieping
- Kantoor
- Slaapkamer 1
- Slaapkamer 2 - 2e verdieping
- Zolder
Wat heb ik al gedaan:
- Oude telefoonlijn tussen Slaapkamer 1 en ISRA aansluit punt vervangen door 2 netwerkkabels.
- Vanuit slaapkamer 1, 2 netwerkkabels naar het kantoor gelegd.
- Vanuit kantoor 4 kabels naar zolder gelegd om daar de apparatuur neer te zetten
- 2 netwerkkabels door een loze leiding getrokken tussen de meterkast en zolder.
Waar heb ik nu welke LAN apparatuur staan:
- Woonkamer
- 1x Modem Fritz!box 7581
- 1x IPtv (in de woonkamer in de buurt van het huidige ISRA punt en naast de modem) - Kantoor
- 1x Router Linksys WRT3200ACM met DDWRT t.b.v. SNMP en IGMP snooping
(WIFI & SNMP moet ik nog configureren)
- 1x switch Linksys SE4008 (unmanaged) wordt vervangen door Linksys LGS308 (managed)
- 1x switch Netgear GS105 (unmanaged)
- 2x Laptops
- 1x IPtv
- 1x Netwerk Printer - Meterkast
- 1x switch Netgear GS105 (unmanaged)
- 3x oude Raspberry’s t.b.v. gas, electra en watermeter stand - Zolder
- 1x nieuwe Raspberry voor netwerk monitoring
- 1x Windows Server voor virtualisatie
Plan de campagne:
Belangrijk om te weten is dat het ISRA punt, die nu nog midden in de woonkamer zit, vermoedelijk volgend jaar verplaatst gaat worden naar de meterkast in verband met de aanleg van glasvezel. Uiteraard zal de modem dan ook gaan verhuizen naar de meterkast. Ik had al een plank gemaakt om de Raspberry’s (voor de meterstanden) te plaatsen maar, daar moet nu een plankje bij komen voor de modem.
Het plan op zolder is om het merendeel van al het apparatuur in een 10” rack op zolder te plaatsen .
Ik heb al een 10” rack van 12u en simpel gezegd wil ik het rack in 3en delen. Bovenin komen in totaal 6 Raspberry’s (voor verschillende doeleinden), in het midden komt het netwerk gedeelte en onderaan komen de Power Distribution Units (PDU). De PDU’s voorzien alleen al het apparatuur in het rack van stroom.
Of er een 2e en 3e rack komt ben ik nog niet uit. Voor het kantoor kan ik me een paar redenen bedenken, maar voor nummer 3 (in de meterkast) wordt het toch al wel snel moeilijker.
Ik heb een beetje last van autistische trekjes en juist daar loop ik nu op vast. Ik wil het netwerk logisch indelen en daarom gebruik ik bijvoorbeeld het "
IP Addressing Guide" van Cisco. De vastloper waar ik nu mee zit is; Hoe en waar sluit ik wat op aan en heb ik eventueel nog een extra patchpanel en / of switch nodig om bijvoorbeeld de kabels tussen de zolder en kantoor te verbinden en zo ja; in welke grote zouden jullie deze aankopen?
Ik hoop dat jullie mij verder willen en kunnen helpen. Maar, mochten jullie vragen hebben dan hoor ik het uiteraard graag. Ik zal ze z.s.m. beantwoorden.
Alvast bedankt voor jullie hulp!