Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 98 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rink76
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-09 17:52
ChrisM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:49:
[...]

Wow! haha 60 dagen al aan het koelen?
Gebruik jij de warmtepomp niet voor sanitair warm water?
Idd ook wel eens afgevraagd ja, gebruiken systeem voor verwarming, koeling en warm water :) Die counter klopt idd helemaal niks van bij mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelino
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Rink76 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Volgens mij is dat normaal, de mijne laat dit zien tijdens koelen

[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord, in ieder geval 1 vraag minder. Kan iemand iets aan de waarde uit mijn screenshot zien of het zo hoort?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rink76
Vaevictis_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Ik zou een ander ntc sensor met lagere ohm waarde proberen.
Andere NTC besteld 2K ipv de 2.2K die er nu inzit, vervolgens even zitten spelen met juiste waarde van de weerstand
  • 22,1°C (Fabrieks 2,2K NTC alleen).
  • Zonder extra weerstand: 27,2°C (Nieuwe 2K NTC alleen).
  • Met 100 ohm in serie: 25,8°C (Nieuwe 2K NTC + 100 ohm weerstand).
  • Actuele temperatuur: 25,4°C.
Voor nu maar even paar dagen aankijken of het wat beter de werkelijkheid aangeeft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5NSfgOp9Aj-JyDF9H5KdLMFW0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYU9wxdjyqsjdU1hxqMxwd9g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:31
Appelino schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Bedankt voor je antwoord, in ieder geval 1 vraag minder. Kan iemand iets aan de waarde uit mijn screenshot zien of het zo hoort?
Ja, lijkt op zich wel goed, toch? Je koel temperatuur staat ingesteld op 20 graden, toch? Bij mij op 18 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK3n9JbIRGW7AqyTYVnoHlKjvXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pUtJvdA952IJhiN2Mrr1t2SO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:42
ChrisM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Ja, lijkt op zich wel goed, toch? Je koel temperatuur staat ingesteld op 20 graden, toch? Bij mij op 18 graden.

[Afbeelding]
Eh.... tapwater ingesteld 58 graden!? Is dat na een legionella run? Want dit kost heel veel energie die toch gaat verspillen. Bij ons staat tapwater op 40 graden. Dit kost heel veel energie en zit tegen de max. aan wat de WP kan produceren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gjb123
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-07-2024
We hebben in maart 2024 een warmtepomp geïnstalleerd met een warmtewisselaar in de Vecht. Ik heb in de maanden ervoor veel informatie op Tweakers gevonden, vooral ook in dit forum.

Ik heb ons verhaal opgeschreven, inclusief foto's, berekeningen, etc. en het op een website geplaatst.

Het gaat om een 12 kWh warmtepomp in een monumentale, maar slecht geïsoleerde woning waarmee we 3.500 m3 gas verwachten te gaan besparen.

https://www.warmteuitdevecht.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojCnySoM_GtcxBn1DDnVzr5BZVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TIZ4LY7Hl69sDlCSmr3oVwn6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rink76 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Idd ook wel eens afgevraagd ja, gebruiken systeem voor verwarming, koeling en warm water :) Die counter klopt idd helemaal niks van bij mij :P
Kijk maar eens naar mijn koeluren (8 jaar totaal). Dit jaar weinig koeluren maar afgelopen jaren stond ie vanaf april tot september continu te koelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U66msxrlJgkiASMUJmbbZBGDXAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/urEtxOlVV68BGKWWJLwfWACR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gjb123 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:40:
We hebben in maart 2024 een warmtepomp geïnstalleerd met een warmtewisselaar in de Vecht. Ik heb in de maanden ervoor veel informatie op Tweakers gevonden, vooral ook in dit forum.

Ik heb ons verhaal opgeschreven, inclusief foto's, berekeningen, etc. en het op een website geplaatst.

Het gaat om een 12 kWh warmtepomp in een monumentale, maar slecht geïsoleerde woning waarmee we 3.500 m3 gas verwachten te gaan besparen.

[Afbeelding]
Heb de site bekeken! Erg gaaf ik zou het precies zo hebben gedaan. En stoer dat je het aandurft.

P.s. Het is hopelijk een 12kW WP. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rink76
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Eh.... tapwater ingesteld 58 graden!? Is dat na een legionella run? Want dit kost heel veel energie die toch gaat verspillen. Bij ons staat tapwater op 40 graden. Dit kost heel veel energie en zit tegen de max. aan wat de WP kan produceren.
Bij mij is die ook zo ingesteld (58gr), dat hebben ze bewust gedaan, omdat het vat niet erg groot is. Het idee was dat je, als je met veel mensen doucht, langer warm water hebt.

Hebben jullie trouwens nog iets gedaan qua schema wanneer de boiler opwarmt? Ik heb nu geen schema, waardoor hij 's nachts en in de ochtend staat te verwarmen, maar misschien is het efficiënter om de boiler overdag te laten opwarmen, gebruikmakend van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelino
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
ChrisM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:24:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord, lijkt redelijk hetzelfde. Hogere warmte bij mij kan hem inzitten dat hij afgelopen maanden alleen maar heeft verwarmt, koelen doet het als het goed is pas sinds gister. Weet niet of het de warmte van afgelopen maanden nog moet wegwerken?

Heb temperatuur op de honeywell home op 18 staan.

Kan je toevallig ook bij je gegevens kijken naar energiemonitor naar koeling of daar bij jou 0 kWh staat? Bij mij staat bij verwarming en tapwater wel een X aantal kWh, maar bij koeling 0 kWh.
Onder kopje informatie bedrijfsuren loopt koeling wel op.

[ Voor 14% gewijzigd door Appelino op 26-06-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rink76 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:52:
[...]

Bij mij is die ook zo ingesteld (58gr), dat hebben ze bewust gedaan, omdat het vat niet erg groot is. Het idee was dat je, als je met veel mensen doucht, langer warm water hebt.

Hebben jullie trouwens nog iets gedaan qua schema wanneer de boiler opwarmt? Ik heb nu geen schema, waardoor hij 's nachts en in de ochtend staat te verwarmen, maar misschien is het efficiënter om de boiler overdag te laten opwarmen, gebruikmakend van de zonnepanelen.
Je kunt beter lagere temperatuur instellen en dan kans dat je 15 min moet opwarmen. Dat is veel efficiënter dan op max. T verwarmen en houden. Vroeger werden gasketels ook op 80 graden ingesteld lekker snel warm.

Zolang je kunt salderen maakt het niet uit als je dynamische tarieven hebt wel. Ik verwarm sww tussen 11 en 13 uur want heb last van netcongestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rink76
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:10:
[...]

Je kunt beter lagere temperatuur instellen en dan kans dat je 15 min moet opwarmen. Dat is veel efficiënter dan op max. T verwarmen en houden. Vroeger werden gasketels ook op 80 graden ingesteld lekker snel warm.

Zolang je kunt salderen maakt het niet uit als je dynamische tarieven hebt wel. Ik verwarm sww tussen 11 en 13 uur want heb last van netcongestie.
Als je instelt dat hij tussen 11-13 water moet verwarmen, wat gebeurt er dan als hij om 15:00 leeg is, warmt hij dan extra bij? Zag dat hij ook een party mode heeft om tijdelijk te gebruiken als je extra warm water nodig denkt te hebben. Ga inderdaad wel even proberen met lagere temp en vastgesteld schema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rink76 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:18:
[...]

Als je instelt dat hij tussen 11-13 water moet verwarmen, wat gebeurt er dan als hij om 15:00 leeg is, warmt hij dan extra bij? Zag dat hij ook een party mode heeft om tijdelijk te gebruiken als je extra warm water nodig denkt te hebben. Ga inderdaad wel even proberen met lagere temp en vastgesteld schema
Ik laat hem door Home Assistant extra heet tapwater produceren 50 graden ipv 40 om PV omvormer niet te laten afschakelelen dus gaat naast reguliere instelling.

Is wel een lapmiddel naast dat ik de PV omvormer vermogen laat terug regelen vanaf 249V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Nope, niet na een legionella run, maar ik heb hem altijd op 58 graden staan.. Doe pas weer opwarmen als er heel veel zonne-energie is, of als de temperatuur onder de 48 graden komt.
Ik heb een 300l vat, maar op deze manier kunnen mijn vrouw en ik elke dag comfortabel douchen, zo lang we willen. Ik verbruik ca 2,5-3 kWh per keer dat ik m'n vat opwarm. (Natuurlijk afhankelijk van hoeveel warm water we hebben verbruikt)
Ik denk een beetje zoeken naar de juiste mix tussen comfort en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:21
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:10:
[...]

Sja het is makkelijk praten van zet hem maar op 40 graden, dat is zuiniger. Hier staat die ook op 58 graden. We hebben een bad en als het bad vol is dan is het buffervat leeg (ofwel 30 graden). Als ik het tapwater op 40 graden zet dan krijg ik het bad nog geeneens half vol.

Hier wordt overigens tussen 20u en 6u geen tapwater verwarmd. Dus als we in de ochtend gaan douchen dan is de warmtepomp meestal nog het tapwater aan het verwarmen waardoor het tapwater verwarmen 1 lange run is. Overdag gaat die bijna nooit het tapwater verwarmen omdat er te weinig warm tapwater wordt gebruikt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Appelino schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:17:
Goedemiddag,

ik gebruik voor het eerst een warmtepomp (alpha innotec) en wil koelen, maar weet niet of er iets gebeurt. Kunnen jullie aan de screenshot zien of er gekoeld wordt?

Op het startscherm van de warmtepomp staat wel een koel symbool, maar 1 draai verder staat warmtepomp uit bedrijf vanaf:11:48: 30 koelbedrijf.[Afbeelding]
@Appelino
Je kunt het heel eenvoudig zien:
Je retourwater is warmer dan je aanvoer. Er wordt dus warmte aan het huis onttrokken.
En het bronwater dat de WP in gaat is kouder dan dat wat er weer uit gaat (en de bron in). Daar wordt dus ook koude aan die bron onttrokken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Sja het is makkelijk praten van zet hem maar op 40 graden, dat is zuiniger. Hier staat die ook op 58 graden. We hebben een bad en als het bad vol is dan is het buffervat leeg (ofwel 30 graden). Als ik het tapwater op 40 graden zet dan krijg ik het bad nog geeneens half vol.

Hier wordt overigens tussen 20u en 6u geen tapwater verwarmd. Dus als we in de ochtend gaan douchen dan is de warmtepomp meestal nog het tapwater aan het verwarmen waardoor het tapwater verwarmen 1 lange run is. Overdag gaat die bijna nooit het tapwater verwarmen omdat er te weinig warm tapwater wordt gebruikt.
Het is niet makkelijk praten kwestie van doen en mindset. Comfort is gewenning en heet water, zeep en vaak douchen is ook slecht voor je huid. Maar dat is je eigen keuze.

Wij gebruiken met zijn 4-en het bad gebruiken we 2x per jaar en bij ons kunnen we met de ingebouwde boiler van 180l toe. Nooit klachten over een koude douche.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 26-06-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:50
Weg, verkeerde topic

[ Voor 104% gewijzigd door praliwi op 26-06-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024

[Afbeelding]
Leuk, even je website bekeken. Heb ook wisselaar in het water liggen (2e jaar nu). Geen slang maar wisselaars (soort ton met dunne leiding) van Frank GMBH.

"Als het oppervlaktewater 1 graad boven nul is, dan koelt de warmtepomp het glycolmengsel af tot -4 graden maar bevriest niet."

Wordt gewoon klomp ijs (afzetting), hier ook op ruim 1m diepte en als het gaat vriezen wordt je cop z'n 3.
Daarom hier de CV in hybride staan, is maar paar dagen per jaar dat die moet bijspringen. Zodra het ijs weg is duurt het ongeveer 24 uur en water is weer 4-5 graden water. Buffer van z'n plas is enorm qua energie.

Pomp specs even bekijken: wanneer gaat die terug in vermogen ? Bij ons bij -5,2 graden en door de ijsvorming blijft die de bron afkoelen. Dus hij gaat een keer terug in vermogen. Niet echt spannend (maar paar dagen) en zolang je hybride hebt of e-element is dat geen probleem.

Koelen: kun je schudden...... water is zo 18+ graden.

Ander puntje: bronpomp is eigenlijk te sterk. Gemaakt voor vertikale bron. Voor wisselaar pompt die eigenlijk te snel (en echt uit kunnen ze niet, minimaal draaien ze op 30%.... ook al is de setting nul is.....gaat niet uit).
Dus inregelen bron en afgifte ....... heel belangrijk (draai nu constant met delta 4), maar wel weken mee zoet geweest. Pomp vervangen kan, ik heb flowventiel er tussen gezet (gewoon de flow beperken).

En inderdaad, geloof je installateur niet.......gerenormeerde bureau's hier gehad met peperdure offertes en "stomme" aannames en ideeen. Zijn weinig installaties in NL met wisselaars in het water, dus ik ben het zelf maar gaan uitzoeken (maar volgens mij doe je dat al....).

Ik zou de boel wel monitoren, geeft goed inzicht en dan kun je veel beter de boel afregelen.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 26-06-2024 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:25:
[...]

Het is niet makkelijk praten kwestie van doen en mindset. Comfort is gewenning en heet water, zeep en vaak douchen is ook slecht voor je huid. Maar dat is je eigen keuze.

Wij gebruiken met zijn 4-en het bad gebruiken we 2x per jaar en bij ons kunnen we met de ingebouwde boiler van 180l toe. Nooit klachten over een koude douche.
Je woont zeker ook in een tiny huis? Dat is ook een kwestie van een bepaalde mindset. Ik heb geen warmtepomp genomen om op comfort in te leveren, ik heb hem genomen om het milieu te sparen. En dat laatste is een hele bewuste keuze geweest aangezien ik het huis prima met een gasgestookte cv ketel kon laten opleveren. Sterker nog, dat laatste wilde de aannemer veel liever doen dan een warmtepomp plaatsen. Dit omdat hij zelf geen mensen had die een warmtepomp konden installeren maar wel mensen had die CV ketels konden installeren.

Maar meten is weten. De warmtepomp verbruikt momenteel ongeveer 6kWh per dag, dat is incl de hele dag en nacht koelen met 200W. 200W×20u (de overige tijd is die vast het tapwater aan het verwarmen)=4kWh. Dus voor het tapwater is ongeveer 2kWh per dag nodig en dan douchen we ook nog eens vrij lang (15-25 min).

Maar zelfs met de auto opladen leveren we elke dag nog veel terug omdat we veel zonnepanelen hebben (47).

Ik denk dat de energiemaatschappij blij is dat de warmtepomp niet zo heel zuinig is ingesteld. Al is een verbruik van 6kWh een schijntje met het opwekken van ongeveer 70-80kWh per dag.

Conclusie: niet elke situatie is hetzelfde en niet alle keuzes worden met dezelfde redenen gemaakt. Al vind ik het wel een leuke uitdaging om de warmtepomp zo zuinig mogelijk in te stellen zonder op comfort in te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:04:
[...]

Je woont zeker ook in een tiny huis? Dat is ook een kwestie van een bepaalde mindset. Ik heb geen warmtepomp genomen om op comfort in te leveren, ik heb hem genomen om het milieu te sparen. En dat laatste is een hele bewuste keuze geweest aangezien ik het huis prima met een gasgestookte cv ketel kon laten opleveren. Sterker nog, dat laatste wilde de aannemer veel liever doen dan een warmtepomp plaatsen. Dit omdat hij zelf geen mensen had die een warmtepomp konden installeren maar wel mensen had die CV ketels konden installeren.

Maar meten is weten. De warmtepomp verbruikt momenteel ongeveer 6kWh per dag, dat is incl de hele dag en nacht koelen met 200W. 200W×20u (de overige tijd is die vast het tapwater aan het verwarmen)=4kWh. Dus voor het tapwater is ongeveer 2kWh per dag nodig en dan douchen we ook nog eens vrij lang (15-25 min).

Maar zelfs met de auto opladen leveren we elke dag nog veel terug omdat we veel zonnepanelen hebben (47).

Ik denk dat de energiemaatschappij blij is dat de warmtepomp niet zo heel zuinig is ingesteld. Al is een verbruik van 6kWh een schijntje met het opwekken van ongeveer 70-80kWh per dag.

Conclusie: niet elke situatie is hetzelfde en niet alle keuzes worden met dezelfde redenen gemaakt. Al vind ik het wel een leuke uitdaging om de warmtepomp zo zuinig mogelijk in te stellen zonder op comfort in te leveren.
Ook? Nee half vrijstaande woning van 180m2 GO met twee puber kinderen. Het zit je blijkbaar hoog dat ik een tip geef aan iemand anders om te experimenteren met lager temperatuur tapwater. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:08
DutchKel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:04:
[...]

Ik heb het energieverbruik van koeling van 200W naar 100W gekregen door de pompsnelheid te verlagen naar max. 50% voor de vloer koeling en verwarming.
Vooral omdat het geluid van het stromende water bij 100% hinderlijk werd.
Het heeft vast invloed op de prestaties, maar het is hier nu nog heerlijk koel. In de winter is het sowieso niet koud, dus daar merk ik ook niks van.
Verder kun je de stooklijn nog aanpassen bij verwarmen, dus de watertemperatuur lager instellen.
Ik heb het steeds verlaagd, tot ik minder comfort ervoer. Dus wel redelijk zuinig, en geen koud huis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:12:
[...]

Ook? Nee half vrijstaande woning van 180m2 GO met twee puber kinderen. Het zit je blijkbaar hoog dat ik een tip geef aan iemand anders om te experimenteren met lager temperatuur tapwater. :D
Nee ik wil alleen duidelijk maken dat niet iedereen hetzelfde doel heeft. Natuurlijk mag iedereen van mij experimenteren met de temperatuur verlagen, dat heb ik zelf ook gedaan. Maar mijn conclusie was dat het me teveel aan comfort kost bij het tapwater, de stooklijn heb ik wel al flink verlaagd.

Voor het koelen moet ik helaas eerst aan de buitenkant nog zonwering plaatsen (dat staat al 2 jaar op de planning). Met deze temperaturen icm de zon loopt het binnen op naar 25 graden, dit door de vele grote raampartijen op het zuiden. Gelukkig kan de warmtepomp het 's nachts wel weer koel krijgen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-10 20:53
nrdnmg schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:35:
Ik heb een Alpha Innotec warmtepomp (62KM3) met een RBE+ ruimtevoeler.
Gister de nieuwste software op de warmtepomp gezet (v3.89.5) en in de handleiding van de RBE+ staat dat vanaf software versie 3.86 en hoger de RBE+ automatisch geüpdatet wordt.

Na de firmware update wordt inderdaad op het display van de RBE+ aangegeven dat er een software update gedaan wordt, maar dit scherm staat er nu al 24 uur.
Heb beiden al opnieuw opgestart, maar helaas.

Iemand hier die ook deze RBE+ heeft én de nieuwste firmware draait? Hoe kom ik tot een upgrade van deze RBE?
Zelfde warmtepomp en ook een RBE+. Bij mij ging alles vlekkeloos. Hoe heb je de update uitgevoerd? Handmatig via usb, via heatpump24 of via MyUplink? Ik doe zelf via heatpump24 en tegenwoordig via MyUplink. Heb zelf nergens last van
ChrisM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Nope, niet na een legionella run, maar ik heb hem altijd op 58 graden staan.. Doe pas weer opwarmen als er heel veel zonne-energie is, of als de temperatuur onder de 48 graden komt.
Ik heb een 300l vat, maar op deze manier kunnen mijn vrouw en ik elke dag comfortabel douchen, zo lang we willen. Ik verbruik ca 2,5-3 kWh per keer dat ik m'n vat opwarm. (Natuurlijk afhankelijk van hoeveel warm water we hebben verbruikt)
Ik denk een beetje zoeken naar de juiste mix tussen comfort en verbruik.
Je zou kunnen kijken of je tapwater op 50 graden kan zetten en om 05:00 laat opwarmen. Wij komen daar eigenlijk altijd wel uit, zelfs met een bad laat ij de avond (wel 260l vat)
roltor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Ik heb het energieverbruik van koeling van 200W naar 100W gekregen door de pompsnelheid te verlagen naar max. 50% voor de vloer koeling en verwarming.
Vooral omdat het geluid van het stromende water bij 100% hinderlijk werd.
Het heeft vast invloed op de prestaties, maar het is hier nu nog heerlijk koel. In de winter is het sowieso niet koud, dus daar merk ik ook niks van.
Verder kun je de stooklijn nog aanpassen bij verwarmen, dus de watertemperatuur lager instellen.
Ik heb het steeds verlaagd, tot ik minder comfort ervoer. Dus wel redelijk zuinig, en geen koud huis ;)
Heb je een Alpha Innotec? Je kan namelijk je koelvermogen apart regelen van je vloerverwarming vermogen. Dat laatste zou ik Persoonlijk op modulerend zetten. Ik heb zelf m’n koelvermogen op 75% gezet werd zelf ook gek van 100%. Warmtepomp staat in apart hokje tegen de woonkamer aan. Heb nog wel akoestische panelen aan de wand gemaakt voor extra geluid absorberen

[ Voor 53% gewijzigd door Flexiilex op 26-06-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Appelino schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:17:
Goedemiddag,

ik gebruik voor het eerst een warmtepomp (alpha innotec) en wil koelen, maar weet niet of er iets gebeurt. Kunnen jullie aan de screenshot zien of er gekoeld wordt?

Op het startscherm van de warmtepomp staat wel een koel symbool, maar 1 draai verder staat warmtepomp uit bedrijf vanaf:11:48: 30 koelbedrijf.[Afbeelding]
Lijkt er niet op dat je warmtepomp goed koelt/settings goed staan. Je aanvoer is nog steeds 20,1 tenzij hij net begonnen is met koelen dan klinkt dat wel logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Flexiilex schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Zelfde warmtepomp en ook een RBE+. Bij mij ging alles vlekkeloos. Hoe heb je de update uitgevoerd? Handmatig via usb, via heatpump24 of via MyUplink? Ik doe zelf via heatpump24 en tegenwoordig via MyUplink. Heb zelf nergens last van

[...]

Je zou kunnen kijken of je tapwater op 50 graden kan zetten en om 05:00 laat opwarmen. Wij komen daar eigenlijk altijd wel uit, zelfs met een bad laat ij de avond (wel 260l vat)

[...]

Heb je een Alpha Innotec? Je kan namelijk je koelvermogen apart regelen van je vloerverwarming vermogen. Dat laatste zou ik Persoonlijk op modulerend zetten. Ik heb zelf m’n koelvermogen op 75% gezet werd zelf ook gek van 100%. Warmtepomp staat in apart hokje tegen de woonkamer aan. Heb nog wel akoestische panelen aan de wand gemaakt voor extra geluid absorberen
Hoe verkrijg je die toegang tot heatpump24? Bij mij weigert zowel Nathan of de installateur die toegang te geven ondanks dat ik de pomp heb gekocht. Volgens Nathan is dat alleen voor installateurs en moeten particulieren gebruik maken van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:19:
[...]
[...]
Hebben we wel eens naar gekeken… maar ik wil m’n water opwarmen met zonne energie, ook al weet ik dat ik nu nog kan salderen. Dus dan moet overdag. En m’n vrouw doucht graag heet, dan gaat het rap met het hete water.
Ik heb deze maand (en de meeste maanden dit jaar) een COP van 4,2 op het sanitair warm water, dat vind ik echt prima (ik meet alles). Ook als ik dus dagelijks of 2-dagelijks verwarm tot 58 graden.. dus dit is en comfort, en ook nog met relatief weinig verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:24
i.v.m. de vraag hoe energie opstapelen in je SWW-vat :
- gebruik 2 temperaturen. Een lage als je minder PV productie hebt ('s avonds, 's nachts). Een hogere als je meer PV productie hebt.

Door een paar regels in HA, kan je dan de max temperatuur aanpassen. Ik gebruik hiervoor thuisbatterijpercentage. Indien >90%, tijd om wat SWW te maken. Indien <80%, terug naar de lage temperatuur.

Nota: ik heb 'geluk', mijn WP kan tot 68 graden opwarmen. Wel steeds minder efficiënt naarmate je dichter bij die temperatuur komt. Nu in het scenario hierboven, heb je toch PV op overschot.

Het is nog niet ideaal, maar het werkt.

Ik wenste eigenlijk de noodweerstand te gebruiken om nog warmer te gaan, maar het lukt me niet deze aan te sturen tot zover. Dan bespaar je ook nog starts/draaiuren van je compressor, beter voor zijn levensduur.

Bij mij zijn de 2 temperaturen 56C en 65C, altijd met een 7C hysterese om te starten (dus indien vat <49C of <56C is)

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 27-06-2024 09:20 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
@bjp ik zou daar nog een regel aan toe voegen qua wanneer je het vat op gaat warmen. Ik gebruik ook m'n hysterese, maar heb die iets hoger gezet.. En daarnaast, als de zon schijnt, (en er is over-productie) dan mag ie sowieso aan gaan. Dan mag hij al iets minder efficient opwarmen, want toch genoeg zonnepanelen.

Ik gebruik trouwens niet de hysterese functie van de warmtepomp, maar doe dat zelf in HA: als de temperatuur van het vat onder de 46C is (dan lukt een uitgebreide douche niet meer), zet dan tapwater verwarmen aan (die staat normaal uit). Of als er veel opwekking is, dan mag ie ook aan.

Op deze manier vermijd ik ook het 's nachts opwarmen (want dan gebruik ik stroom van het net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
met deze regels vang ik al heel veel op:
- ik behoud comfort (ik wil echt niet uitleggen aan mijn vriendin waarom er geen warmwater is)
- meestal is er met 1 run per dag genoeg. En dus ook zo goed als altijd net na de verhoging van setpoint (dus met veel PV)
- ik wil ook niet meer SWW-runs triggeren dan nodig, dit voor levensduur.

ik heb ook nog in dit seizoen de thuisbatterij om de WP aan te sturen stel dat we 's nachts veel douchen (dat het water onder de 49C geraakt).

Nota: we hebben ook nog een douche-WTW waardoor we niet zoveel SWW verbruiken.

Ik heb mijn regels al licht bijgetweakt: bijvoorbeeld niet het setpoint verlagen als er een SWW-run bezig is (om korte run te vermijden). Verhogen mag wel.

Waar ik me _wel_ wat zorgen maak, is idd rondom levensduur: zijn deze extra hoge temperaturen (tot 65C of zelf 68C) niet extra belastend? De druk stijgt echt wel hoog (wegens grote deltaT met de bron), ... Thermische expansie en zo in het systeem. Als deze kleine besparingen mijn weinig opbrengen, maar stijgt het risico op defekt wel, dan stop ik hier liever mee. Dat ding wil ik echt wel werkend 25+ jaren in huis hebben.

Daarom dat ik feitelijk liever een 'domme' weerstand wou gebruiken. Of zelf een simpele zonneboiler setup.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

[Afbeelding]
prachtig verhaal! Echt ik val ook in de 'renovatie' categorie. Een WP is dus mogelijk in veel gevallen.

Wat ik me wat zorgen over maak (ook met een verticale bron): wat als je een lek hebt van deze glycol? kan je het leven (visjes en zo) niet om zeep helpen? antivries is nu niet zo vriendelijk voor de natuur. Of bestaat er al een bio variant? Met een wisselaar in een gracht is de kans namelijk groter. Stel dat je ook nog koppelingen nodig had dat nu onderwater liggen...

Dat terzijde: we sproeien het wel op onze autoruiten...

rondom 1/3de van volume, dus 50L op een kleine 150L... da's niet zo veel in vergelijking met de hoeveelheid water in de gracht... verdunt het snel - ik vermoed van wel. Maar vanaf wanneer (concentratie) is er gevaar voor de natuur?

[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 27-06-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bjp schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:19:
Ik wenste eigenlijk de noodweerstand te gebruiken om nog warmer te gaan, maar het lukt me niet deze aan te sturen tot zover.
Heb je die wel aangeschaft dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
jinglewood schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:21:
[...]

Hoe verkrijg je die toegang tot heatpump24? Bij mij weigert zowel Nathan of de installateur die toegang te geven ondanks dat ik de pomp heb gekocht. Volgens Nathan is dat alleen voor installateurs en moeten particulieren gebruik maken van de app.
Hier aanmelden: https://www.heatpump24.co...ge=4&partnerID=4&layout=1

Vervolgens je WP gegevens invoeren. Kan even duren voordat ze goedkeuren en dan is hij ook via daar online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Flexiilex schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:06:
[...]

Hier aanmelden: https://www.heatpump24.co...ge=4&partnerID=4&layout=1

Vervolgens je WP gegevens invoeren. Kan even duren voordat ze goedkeuren en dan is hij ook via daar online
Dank! Dit werkte meteen. Ik voel mij wel een beetje dom op dit moment. Gelijk na het inloggen kreeg ik het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxoNyqY9s66N5z0w2x_cyccUZU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/or4b1uMsPjD4U3mj2K8ZJKqU.png?f=fotoalbum_large

Dus ik denk, nou dan ga ik maar eens kijken in heatpump24 bij het menu'tje Software update want ik heb sinds de plaatsing van de WZSV 62K3M AIT nog nooit een update gehad/gedaan en zat op 3.85.6
Overigens nooit klachten gehad en ik weet nog dat de Nathan monteur wel eens had aangegeven om nooit te updaten tenzij er een probleem is. Dat strookt overigens niet met de melding dat het 'recommended' is om je WP up to date te houden zoals het welkomstbericht mij laat zien. Nu moet ik bekennen dat ik verder nooit aan de WP zit, ook de app niet gebruik (alleen de RBE in de woonkamer) en geen problemen heb gehad en dus daarom ook nooit een update heb gedraaid. Toevallig dacht ik erover na omdat ik verwacht dat via nieuwere firmware zaken zoals smart price adaptation zoals NIBE dat heeft ook bij AIT dan uiteindelijk gaan komen zodat ik mijn apparatuur slimmer met dynamische energiecontracten om kan laten gaan.

Dus je begrijpt.. ik klik uit nieuwsgierigheid op Software update en dan vervolgens staat er een kleinere knop Software update. Ik ging er vanuit dat je dan nog een venster krijgt met de melding of je wil updaten ja of nee, maar nee! ik kreeg de melding dat bij de eerstvolgende sync de update uitgevoerd zal worden. Toen sloeg bij mij lichte paniek uit want ik heb eigenlijk geen noodzaak om te updaten en vind het systeem een beetje te duur om zomaar een update te draaien. Ik dacht, nou, wellicht is het een melding maar gebeurt er gewoon niets want je moet normaliter via USB-stick updaten. Nu log ik na het slapen weer in en verdomd het systeem is nu geupdate naar 3.89.5-11451.

Allerlei vragen komen nu bij mij op:
1. Heb ik iets onverstandigs gedaan omdat je beter niet je WP kan updaten tenzij je issues hebt? Krijg ik nu een boze installateur op mijn dak als er straks iets niet lekker loopt en hij terug kan zien dat ik zelf een update heb uitgerold?
2. Wat miste ik wat ik misschien niet wist?
3. Moet ik juist rekening houden dat er nu dingen wellicht niet meer werken, zoja wat dan precies?
4. De RBE staat nog steeds op 1.12 , moet ik daar wat mee zoals een volledige herstart? Ik wil liever niet de WP powercyclen of denk ik nu te moeilijk? Ik moest van de installateur absoluut nooit de WP aan en uitzetten tenzij er storing is.
5. De tijd stond 2 uur in de toekomst, die heb ik handmatig teruggezet. Is dat een bekend probleem?
6. Er stond onder het kopje Informatie Vastnet contract (5 h) dat is nu Vastnet contract (1 h), nu is er dus een uurlijkse sync?
7. Ik zie verder dat Informatie > Energie nu Informatie > energiemonitor is geworden.
8. Waar zijn de release notes? Ik heb geeneens een idee wat deze versie kan.

Kan iemand mij een beetje gerust stellen? :$

[ Voor 3% gewijzigd door jinglewood op 28-06-2024 07:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar wil wel mijn ervaring delen: we hebben de Alpha Innotec warmtepomp nu iets langer dan een jaar, help al meerdere updates gedaan, op het moment dat ze uitkomen, zo goed als meteen, en nog nooit problemen gehad. Nooit. Dus komt wel goed.

Release notes zijn er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
ChrisM schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:56:
Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar wil wel mijn ervaring delen: we hebben de Alpha Innotec warmtepomp nu iets langer dan een jaar, help al meerdere updates gedaan, op het moment dat ze uitkomen, zo goed als meteen, en nog nooit problemen gehad. Nooit. Dus komt wel goed.

Release notes zijn er niet.
Geen release notes is eigenlijk een no-go (zie je helaas wel vaker).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexiilex
jinglewood schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:37:
[...]

Dank! Dit werkte meteen. Ik voel mij wel een beetje dom op dit moment. Gelijk na het inloggen kreeg ik het volgende te zien:

[Afbeelding]

Allerlei vragen komen nu bij mij op:
1. Heb ik iets onverstandigs gedaan omdat je beter niet je WP kan updaten tenzij je issues hebt? Krijg ik nu een boze installateur op mijn dak als er straks iets niet lekker loopt en hij terug kan zien dat ik zelf een update heb uitgerold?
2. Wat miste ik wat ik misschien niet wist?
3. Moet ik juist rekening houden dat er nu dingen wellicht niet meer werken, zoja wat dan precies?
4. De RBE staat nog steeds op 1.12 , moet ik daar wat mee zoals een volledige herstart? Ik wil liever niet de WP powercyclen of denk ik nu te moeilijk? Ik moest van de installateur absoluut nooit de WP aan en uitzetten tenzij er storing is.
5. De tijd stond 2 uur in de toekomst, die heb ik handmatig teruggezet. Is dat een bekend probleem?
6. Er stond onder het kopje Informatie Vastnet contract (5 h) dat is nu Vastnet contract (1 h), nu is er dus een uurlijkse sync?
7. Ik zie verder dat Informatie > Energie nu Informatie > energiemonitor is geworden.
8. Waar zijn de release notes? Ik heb geeneens een idee wat deze versie kan.

Kan iemand mij een beetje gerust stellen? :$
In de laatste fix zit een probleem wat ze opgelost hebben met de pompsnelheid die onnodig op 100% ging als er geen vraag is naar warmte.

Je kan nu de warmtepomp verbinden met de “myuplink” app en op afstand je thermostaat uitlezen en aanpassen. Best chill vind ik zelf.

Het probleem met op “software update” klikken komt mij bekend voor haha

De RBE zou automatisch geüpdatet moeten zijn, release notes heeft alleen nathan, best gek eigenlijk maar helaas werkt t nu zo.

Btw, nathan is Alpha Innotec. Ze zijn overgenomen maar eigenlijk nog nergens staat t aangegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
prettig schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Geen release notes is eigenlijk een no-go (zie je helaas wel vaker).
Ze zijn er wel alleen voor installateurs heb deze laatst eens opgevraagd mijn wp had nog een firmware van 5 jaar geleden. Ik heb de home assistant integratie dus wil deze niet breken. Ging gelukkig goed. Ik moest updaten 9mdat bacnet / modbus niet goed werkte.

Maar vind het wel jammer beetje security through obscurity. Aan de andere kant als het goed werkt en je hebt geen internet verbinding hoef je ook niet te updaten.

Nathan is importeur en alpha innotec is overgenomen door nibe. Daarom hebben nibe en ait ook beide myuplink.

[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 28-06-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Vaevictis_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Ze zijn er wel alleen voor installateurs heb deze laatst eens opgevraagd mijn wp had nog een firmware van 5 jaar geleden. Ik heb de home assistant integratie dus wil deze niet breken. Ging gelukkig goed. Ik moest updaten 9mdat bacnet / modbus niet goed werkte.

Maar vind het wel jammer beetje security through obscurity. Aan de andere kant als het goed werkt en je hebt geen internet verbinding hoef je ook niet te updaten.

Nathan is importeur en alpha innotec is overgenomen door nibe. Daarom hebben nibe en ait ook beide myuplink.
Nathan is sinds kort ook overgenomen door ait/nibe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 11:17
ruim 4 jaar geleden alweer:
https://www.installatieto...m/nibe-neemt-nathan-over/
Flexiilex schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Nathan is sinds kort ook overgenomen door ait/nibe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 06-10 17:40

qless

...vraag maar...

Klein vraagje hier, ik ben wat aan het spelen met HA en mijn nibe S1255, nu probeer ik sensor BT10 en BT11 uit te lezen (brine in en out), dat lukt keurig via modbus over TCP, maar die geeft meetwaardes terug van 27 graden in, 25 graden uitgaand. Nu is de unit wel aan het koelen, maar dan nog lijkt me dit niet kloppend. Zit er een offset in of begrijp ik iets niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OkDzh-srafTFgm8mC8WephtiXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z81nVHTwUDG0yeIR4f07g8N6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door qless op 04-07-2024 00:35 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:10
qless schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 00:35:
Klein vraagje hier, ik ben wat aan het spelen met HA en mijn nibe S1255, nu probeer ik sensor BT10 en BT11 uit te lezen (brine in en out), dat lukt keurig via modbus over TCP, maar die geeft meetwaardes terug van 27 graden in, 25 graden uitgaand. Nu is de unit wel aan het koelen, maar dan nog lijkt me dit niet kloppend. Zit er een offset in of begrijp ik iets niet goed?

[Afbeelding]
Voor zover ik kan zien zit er geen offset in. Zie hier een grafiekje van mijn S1155. Helemaal links zit een stukje waar hij idle was (en dus opwarmt tot de temperatuur van de ruimte), dan een stukje verwarmen, en na 19:30 weer koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-HFTdvKPdnT_VNqzkWwMxzsOSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V78Zil2Vkp6hmbqwQHPk6Zom.png?f=user_large

Hoe staan die waardes in verhouding tot BT2 (Supply line) en BT3 (Return line)?

[ Voor 12% gewijzigd door rescla op 04-07-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 06-10 17:40

qless

...vraag maar...

Ah die ga ik er straks eens bijzetten, en eens zien hoe over tijd de temp zich dan doet.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[Afbeelding]
@qless
Ik heb koeling nu ook niet aan staan (S1255), maar heb ook hoge waardes. Ik denk dat er op het moment van weergave even niet gekoeld werd.

Om beter inzicht te krijgen kun je een grafiek maken van 1 of 2 x 24 uur van BT10 en 11 zoals @rescla ook laat zien. Dan krijg je makkelijker inzicht in wat er zich allemaal afspeelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUVK2PQ22VSA0S9xi98ZhNBAsic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heebuNZ5EyQVz5k7q6gl7gfw.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@rescla
offtopic:
Hoe krijg jij je plaatje wat kleiner? Bij mij worden ze steeds full screen en dat ziet er meteen zo heftig uit…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:08
Die waarden heb ik ook op mijn Nibe als hij niet echt aan het koelen is, hij staat wel geschakeld in koelbedrijf maar is niet actief aan het koelen. Kun je ook zien op WP zelf of de brondpomp actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

<snip>

[ Voor 97% gewijzigd door Hippe Lip op 04-07-2024 11:44 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:56
Ik kwam een post op linkedin tegen die mijn aandacht trok, 3500m3 gas besparen met dat ding lijkt me stug

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w3jxzJj.png

Wat denken jullie ervan?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:04
Maikie18 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:54:
Ik kwam een post op linkedin tegen die mijn aandacht trok, 3500m3 gas besparen met dat ding lijkt me stug

[Afbeelding]

Wat denken jullie ervan?
Er is nog geen vol seizoen mee gedraaid dus hoe het echt uitpakt is even afwachten.
Aan de andere kant kun je in het W/W WP topic al ervaring lezen van anderen met een soortgelijke oplossing (kant en klare korf wisselaar, maar ook DIY door Femme Taken).

De gebruiker van 'warmte uit de Vecht' heeft ook een kort bericht gepost op GoT: gjb123 in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis" trouwens.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In JeroenH in "De duurzame kroeg deel 5" kwam het ook voorbij :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:12
Maikie18 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:54:

[Afbeelding]

Wat denken jullie ervan?
3500 m³ gas wijst op een piekvermogen van 17 kW. Daarvoor lijkt mij de slanglengte van de bron extreem kort. Bovendien drijft deze constructie, waardoor deze bij vorst in het ijs ligt en nauwelijks nog warmte kan onttrekken. Zo'n bron hoort op een vorstvrije bodem van het water te liggen.

Kortom, ik ben nog aardig sceptisch.

Edit: Op de site wordt geproken over een slanglengte van 200m. Dan moet de foto toch flink vertekenen als dit geheel een lengte van 10 meter heeft.
Ook is er blijkbaar sprake van een soort hybride opstelling, bij vorst zal de gasketel het nog wel overnemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 04-07-2024 16:07 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:02:
[...]

3500 m³ gas wijst op een piekvermogen van 17 kW.
Hoezo dat? (Vooral: klopt dat wel voor een hybride opstelling?)

(Hij gaat zelf zoals je leest uit van zo'n 12kW. Zwaarder is de WP ook niet.)

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 04-07-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gwaihir schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:25:
Hoezo dat? (Vooral: klopt dat wel voor een hybride opstelling?)
(Hij gaat zelf zoals je leest uit van zo'n 12kW. Zwaarder is de WP ook niet.)
Onderaan mijn post corrigeerde ik dat ook. Maar het probleem van het bevriezen blijft wel overeind.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Andrehj volgens de site ligt hij op de bodem :) En er zou zomaar nog meer slang onder kunnen zitten, ik lees las
De warmtewisselaar hebben we zelf gemaakt. Een verzinkt landhek, 200m slang (32mm tyleen), hardhouten balken, koppelingen en mantelbuizen zijn thuis afgeleverd.
200 m 32mm tyleen in min of meer stromend water zal best wel werken.
Meer is beter, maar perfect is the enemy of done.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Meer mensen last van de de luxtronik integratie van BenPru? Ik kan geen settings meer aanpassen via HA. Sinds 2024.07 is dit. Krijg de melding “Failed to call service number/set_value. Write: Error communicating with device”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:04
Bovendien drijft deze constructie, waardoor deze bij vorst in het ijs ligt en nauwelijks nog warmte kan onttrekken. Zo'n bron hoort op een vorstvrije bodem van het water te liggen.
De wisselaar is afgezonken. En het water in de Vecht stroomt (een beetje) .
Het lijkt mij ook wat positief bedacht. 200m á 50W/m moet het dan gemiddeld zijn met een goede COP. Niet onmogelijk met stroming, maar of dat genoeg is?
edit:
Spuit 11, na uur je post openlaten staan, wordt je vanzelf. :+

[ Voor 6% gewijzigd door The Lord op 04-07-2024 20:55 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
[...]

3500 m³ gas wijst op een piekvermogen van 17 kW. Daarvoor lijkt mij de slanglengte van de bron extreem kort. Bovendien drijft deze constructie, waardoor deze bij vorst in het ijs ligt en nauwelijks nog warmte kan onttrekken. Zo'n bron hoort op een vorstvrije bodem van het water te liggen.

Edit: Op de site wordt geproken over een slanglengte van 200m. Dan moet de foto toch flink vertekenen als dit geheel een lengte van 10 meter heeft.
Ook is er blijkbaar sprake van een soort hybride opstelling, bij vorst zal de gasketel het nog wel overnemen.
Ik gebruik nul gas met een warmtewisselaar in de plas (ruim 300m2 vrijstaand pand uit 2010), stroming heb je niet nodig (alleen genoeg water).
Ik heb wel ander soort wisselaar (van Frank GmBH), soort ton (2x). 1m tot 1,5m diepte is al genoeg.
Cop verwarmen is 5 tot 5,5. Vorst evt. bijstoken (CV of e-element), maar dat is maar paar dagen.

Werkt uitstekend, hij gaat echt flink besparen. En wat ik zo lees, berekening klopt aardig.

Ik draai er al 2 jaar mee.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 04-07-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:33:
Meer mensen last van de de luxtronik integratie van BenPru? Ik kan geen settings meer aanpassen via HA. Sinds 2024.07 is dit. Krijg de melding “Failed to call service number/set_value. Write: Error communicating with device”
Yes, hier ook. Zie nog geen issues gemeld op GitHub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Yes, hier ook. Zie nog geen issues gemeld op GitHub.
Heb inmiddels gedowngraded naar 2024.06. Gaat niet werken zo haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:33:
Als je update naar de nieuwste versie (main), dan zijn de problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 06:49:
[...]

Als je update naar de nieuwste versie (main), dan zijn de problemen opgelost.
Oh nice. Is dat 2023.03.24? Die komt wel uit 2023 namelijk of kijk ik verkeerd :p

[ Voor 19% gewijzigd door Flexiilex op 10-07-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:29:
[...]

Oh nice. Is dat 2023.03.24? Die komt wel uit 2023 namelijk of kijk ik verkeerd :p
Geen idee eigenlijk. Volgens mij heb ik niet de versie van 2023…

Ik heb dit niet gedaan, maar BenPru geeft zelf aan:
code:
1
2
3
4
5
service: update.install
target:
  entity_id: update.luxtronik_update
data:
  version: main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Als je twijfelt welke versie je moet hebben.. je kan ook de wijziging handmatig doen: https://github.com/BenPru...42385077c5366c393d2271e97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-10 16:06
Voor een nieuwbouw project heb ik de optie om te kiezen voor een water/water warmtepomp met bodemlus.

Wat mij voornamelijk aanspreekt is de optie om te koelen in de zomer. Dit scheelt mij 5K in kosten om dan geen airco's te plaatsen. Volgens de specificaties kan terug gekoeld worden tot circa 3 °C ten opzichte van de aanwezige binnentemperatuur.

Nu vraag ik mij af, kan ik het wel koel genoeg krijgen met een warmtepomp? Zodat airco's inderdaad overbodig zijn. Tot 3 °C en voordurend koelen klinkt redelijk goed, of valt dit toch tegen?

Ook lees ik dat de levensduur zo'n 25 jaar is. Wat is er dan nodig om het systeem weer werkend te krijgen? Moet dan de hele bodemlus eruit en opnieuw geboord worden? Of dient dan enkel de pomp vervangen te worden en zijn hiermee de kosten lager t.o.v. de volledig nieuwprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:31
Hipkip90 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:03:
Voor een nieuwbouw project heb ik de optie om te kiezen voor een water/water warmtepomp met bodemlus.

Wat mij voornamelijk aanspreekt is de optie om te koelen in de zomer. Dit scheelt mij 5K in kosten om dan geen airco's te plaatsen. Volgens de specificaties kan terug gekoeld worden tot circa 3 °C ten opzichte van de aanwezige binnentemperatuur.

Nu vraag ik mij af, kan ik het wel koel genoeg krijgen met een warmtepomp? Zodat airco's inderdaad overbodig zijn. Tot 3 °C en voordurend koelen klinkt redelijk goed, of valt dit toch tegen?

Ook lees ik dat de levensduur zo'n 25 jaar is. Wat is er dan nodig om het systeem weer werkend te krijgen? Moet dan de hele bodemlus eruit en opnieuw geboord worden? Of dient dan enkel de pomp vervangen te worden en zijn hiermee de kosten lager t.o.v. de volledig nieuwprijs?
Mijn ervaring is:
Niet zozeer “koelen”, meer “opwarmen voorkomen”.
Ik heb een grote serre met veel glas en vloerverwarming. De opwarming daarvan komt primair omdat de zon op de vloer schijnt die dan opwarmt en de boel bloedheet maakt. De vloerkoeling voert de zon instraling dan af waardoor de vloer de serre “minder opwarmt”.
Ik zou het dus meer “instraling afvoeren” dan “koelen” noemen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:41

De levensduur van de bron zou ook zo maar eens het dubbele kunnen zijn. Maar je hebt meer voordelen: iets hogere cop in de winter (minder elektra kosten in de winter, vooral handig als salderen stopt), geen buitenunit en dus ook geen geluid buiten. Of dit alles je de moeite waard is kun je alleen zelf besluiten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

Koelen kan met LW ook, dat is geen reden.
Als je fancoils hebt kun je airco achterwege laten icm Ta onder dauwpunt, wat een passief koelende WW niet kan.

Maar die 3gr topkoeling (18gr water) werkt iig goed, dat maakt dan niet uit of het WW of LW is. Maar als je 5k aan aircos “nodig” hebt zou ik eerst kijken naar preventieve maatregelen, overstekken, screens, boompje buiten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

Die airco's heb je (voor een echt comfortabel binnenklimaat) toch wel nodig, namelijk omdat die kunnen ontvochtigen en je met je WP de hoogste verdieping onvoldoende kunt koelen.
De warmtepomp werkt namelijk enkel via de vloerverwarming. En die koelt het beste vanuit het plafond. De bgg wordt daardoor (deels) gekoeld door de vvw van de 1e verdieping. Maar door datzelfde effect wordt je zolderverdieping onvoldoende gekoeld en blijft dus te warm. Hier scheelt dat ca 4 graden op zonnige dagen. (Dak Rc6)
Ik combineer dus airco's op de zolderverdieping met (L/W) warmtepomp via de vvw. Met de airco's koel ik de zolderverdieping, en omdat daar extra lucht ingeblazen wordt, wordt op die manier ook veel ontvochtigd.
De warmtepomp koelt de rest (met een COP van rond de 9, en daardoor maar weinig inefficiënter dan een W/W WP)

Overigens begint het op temperatuur houden van je woning met goede buitenzonwering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-10 16:06
big bang schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:54:
[...]
De levensduur van de bron zou ook zo maar eens het dubbele kunnen zijn.
Dan wordt het wel interresant. Na 20 jaar de bron moeten vervangen klinkt behoorlijk intensief en duurder dan het aanleggen van een nieuwe bron. Ik lees dat een W/W met bodembron een levensduur heeft van 20j en een terug verdientijd van 17j. Alleen als de bron een tweede ronde meekan, dan zie ik het wel zitten.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:57:
[...]

Koelen kan met LW ook, dat is geen reden.
Bedankt! Daar had ik nog niet eens aan gedacht, koelen met LW. Ik ga daar eens verder onderzoek naar doen.
Andrehj schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:05:
[...]
Maar door datzelfde effect wordt je zolderverdieping onvoldoende gekoeld en blijft dus te warm. Hier scheelt dat ca 4 graden op zonnige dagen. (Dak Rc6)
Goed punt! 4 graden verschil op zolder is wel aanzienlijk. Op zolder (punt dak, hoge nok), komen ook 2 slaapkamers. Die kamers zullen dan een airco nodig hebben inderdaad.

Ik denk dat ik hiermee wel het antwoord heb op mijn vragen. Ik kan er wel vanuit gaan dat ik 1 airco mogelijk nodig heb voor de zolder verdieping. Goede zonwering wordt uiteraard ook aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Hipkip90 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:02:
Ik denk dat ik hiermee wel het antwoord heb op mijn vragen. Ik kan er wel vanuit gaan dat ik 1 airco mogelijk nodig heb voor de zolder verdieping. Goede zonwering wordt uiteraard ook aan gedacht.
Hier heb ik ook twee slaapkamers op de hoogste verdieping. Beide hebben een eigen binnenunit, aangesloten op een dual-split buitenunit. Dit werkt prima en heeft tevens als voordeel dat deze kamers (in gebruik door pubers die daar ook studeren) op koude winterdagen met diezelfde airco snel wat bijverwarmd kunnen worden.
Door de lage watertemperatuur (24.7 °C) waar de WP op draait wordt het op die dagen in die kamers maar 19 graden (rest van het huis 20.5°C). Dat is prima om bij te slapen, maar voor studeren wat te fris.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjp
euh... zover ik weet en vroeger hier in forum besproken: de bodemlus(sen) moet je nooit vervangen - lijtk ook zo als ik zoek op het internet, en volgen mijn boorder. Dat ding gaat gerust >50j mee (wss zelf 100). Er is geen enkele vorm van slijtage (water dat relatief traag rondgepompt wordt). Ik heb ook geen weet van iemand in dit forum dat zijn bodemlus terug heeft moeten aanleggen.

Het enige wat je eventueel ooit zou moeten doen, is de bodem/bron-pomp vervangen, maar dat kost een paar honderden euros.

De warmtepomp zelf, die zou idd 20-25j meegaan. Deze kan als geheel vervangen worden, je hergebruikt gewoon je bodemlus(sen).

Passief koelen werkt. Zeker met vloerverwarming. Da's niet hetzelfde als een airco:
- het ontvocht niet. Hierdoor ben je beperkt tot watertemperaturen "boven" het dauwpunt.
- het doet het via je vloer/radiator/... voornamelijk.
- tenzij je 'fancoils' gaat installeren, dan kan je natuurlijk veel meer koelen op passieve manier.
- het hangt ook wat af of je bron warmer wordt of niet tijdens koeling. Heb je iets van grondwaterstroming, kan je oneindig koelen.

Maar passief koelen is niet zo 'krachtig' door bovenste argumenten. Je kan een paar kW kwijt. Actieve koeling kan veel meer. Daarom dat we eerder wijzen naar middelen om opwarming tegen te werken (schaduw/screens/boompje), samen met passieve koeling.

Bij mij, met radiatoren (dus nog minder vermogen dan een vloer), is passief koelen een verschil van 4-5 graden. Dit is 'genoeg' als je ook wat slim omgaat met mijn rolluiken op de zonnigste dagen. Doe je dat niet, dan wordt het iets _te_ warm in huis. Ik zet dan typisch de kelderdeur wat open, en dan koelt het terug af :D

En dan een extratje uit mijn ervaring: bespaar _niet_ op de bodemlus. Ik heb de mijne net dieper gemaakt dan nodig - en het resultaat is: nog betere COP! Tegen een extra kost dan nogal meevalt. Hier in Belgie is salderen al lang weg, en je betaald dus elke kWh dat je afneemt in de winter. Straks met dynamische prijzen (wordt wss algemeen ding komende jaren), kan dat mooi tellen. Piekvermogen (ook een Belgisch ding) is ook minder met een W/W WP, omdat je zo goed als continu draait (op een laag tempo). Je hoeft niet zoals met L/W op de 'warmste uren van de dag" te verwarmen om je COP te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De WP heeft zo'n levensduur. Voor de bodemlus loopt dan pas net de garantie af.

Doorlopend, rustig aan passief koelen werkt prima, als je de zonwering op orde hebt. Warmte gaat inderdaad wel altijd naar boven / blijft boven hangen. Je kunt op zolder eventueel een stukje koelplafond toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:10
Ik vraag mij af wat ze extra rekenen om ventilator convectoren te installeren.

Geisoleerde distributieleidingen, een electronisch ventiel per vloerverwarming verdeler, de ventilatorconvectoren (zeg 600 Euro van Panasonic, mooie modelletjes van Vaillant of Jaga een stuk meer) en een parallele buffertank met pomp. Kwa onderdelen en werk valt het wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
Er is een update voor de luxtronik warmtepompen. Ik heb hem geïnstalleerd via MyUplink, ging heel soepel! Enige wijziging die ik zie: de webserver werd uitgezet, kan je via het schermpje weer aanzetten (was wel even schrikken, moet ik eerlijk zeggen :P ). En je kan een afstandsbediening aanzetten, dan kan je via de webserver, op afstand, het menu besturen. Ziet er heel simpel uit, maar wel grappig. Je bestuurt ook echt het menu op de warmtepomp.
Dit was me nog niet eerder opgevallen.

Versie 3.90.0-12065

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:36
Ik zie dat NIBE een nieuwe firmware update heeft uitgebracht, met MyUplink ondersteuning.
Nu lees ik in de changelog dat de standaard DOT instelling voor Nederland en Belgie is aangepast:
"Changed default DOT temperature for Netherland and Belgium to -10 degrees"

Weet iemand wat hiervoor de reden is? Bij mij staat ie nog op de oude instelling (-15).
Uit de handleiding voor de installateur kan ik ook niet echt opmaken wat het achterliggende idee is https://www.nibe.eu/assets/documents/14342/231349-1.pdf pagina 58
Hier wordt het type warmteverdeelsysteem waar de circulatiepomp (GP1) van het verwarmingssysteem naartoe werkt, ingesteld.

dT bij DOT is het verschil in graden tussen aanvoer- en retourtemperaturen bij de gemeten buitentemperatuur.
Gaat dus om het gewenste verschil tussen aanvoer en retour temperatuur, waar de pomp van het interne afgifte/CV systeem naar toe werkt.

Maar wat doet dit met de efficiëntie en/of comfort?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-10 18:55
Zijn er al systemen op de markt die 2 temperaturen kunnen leveren (2 aansluitingen naast tapwater), dit met als doel om gelijktijdig zowel via VVW als condenserend te kunnen koelen via fancoils?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_sepulnation_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:02:
Zijn er al systemen op de markt die 2 temperaturen kunnen leveren (2 aansluitingen naast tapwater), dit met als doel om gelijktijdig zowel via VVW als condenserend te kunnen koelen via fancoils?
Er zijn ruim losse wisselaars voor passieve koeling op de markt. Bij veel WPs werd deze er los naast gehangen (soms nog steeds). Samen met een actief koelende WP, kun je dan doen wat jij wilt.

De non-standaard aansturing vormt wellicht nog je grootste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
Zoals wellicht velen onder ons loopt na 3 jaar ons Energiecontract van Greenchoice af. Dank Consumentenbond. Ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer met alle maatregelen op de energiemarkt.

Wij zijn de mogelijkheid aan het onderzoeken om van het gas af te gaan. Dit vanwege de stijgende kosten van gas en het verminderen van onze uitstoot. Maar vooral om in de zomer de vloeren te kunnen koelen.

De huidige stand van zaken in huize aschja:
Nieuwbouwhuis 2018, goed geïsoleerd, 13 zonnepanelen

Stroom (N): 1046kwh
Stroom (D): 3054kwh (EV opladen)
Stroom teruglevering (N): 2255kwh
Stroom teruglevering (D): 1006kwh

Gasverbruik: 663m3 (gezin van 4 met 2 kleine kinderen)

Wij zijn er van bewust dat ons gasverbruik niet heel hoog ligt en daarom financieel het waarschijnlijk minder interessant is. Maar als we huis in de zomer kunnen koelen en hiervoor geen airco's nodig hebben zou mooi zijn. Heb je perse water/water nodig voor koeling of kan dit ook met lucht/water? Ik lees hier wat gemixte berichten hierover.

Wat raden jullie aan? Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wegens onderhoud (kraan aansluiten) moet de boiler van de wp leeg, de nibe f1255. Helaas zit er geen stopkraan bij de boiler.

Is dit gewoon een kwestie van wp uit, hoofdkraan dicht en warmwater tappen totdat er geen water meer uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 19:17
Misschien een stomme vraag, maar zou het zin hebben om een ventilator beneden op de vloer te zetten om het koelen te verbeteren? Beneden blijft het twintig graden, maar boven loopt het iets op. Maar geen idee of het enig effect heeft, kon het zo ook niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
koelkast schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:56:
Wegens onderhoud (kraan aansluiten) moet de boiler van de wp leeg, de nibe f1255. Helaas zit er geen stopkraan bij de boiler.

Is dit gewoon een kwestie van wp uit, hoofdkraan dicht en warmwater tappen totdat er geen water meer uit komt?
als je de hoofdkraan ga dichtdraaien, gaat er niet lang warm water uitkomen. Tenzij er ergens lucht in kan en dat je boiler hoger dan je tappunten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
aschja schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:39:
Zoals wellicht velen onder ons loopt na 3 jaar ons Energiecontract van Greenchoice af. Dank Consumentenbond. Ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer met alle maatregelen op de energiemarkt.

Wij zijn de mogelijkheid aan het onderzoeken om van het gas af te gaan. Dit vanwege de stijgende kosten van gas en het verminderen van onze uitstoot. Maar vooral om in de zomer de vloeren te kunnen koelen.

Wij zijn er van bewust dat ons gasverbruik niet heel hoog ligt en daarom financieel het waarschijnlijk minder interessant is. Maar als we huis in de zomer kunnen koelen en hiervoor geen airco's nodig hebben zou mooi zijn. Heb je perse water/water nodig voor koeling of kan dit ook met lucht/water? Ik lees hier wat gemixte berichten hierover.

met W/W kan je passief en actief koelen.
met L/W kan je enkel actief koelen.

Actief wil zeggen: de compressor moet draaien.

Waarom? bij een grondbron, heb je toegang tot water van 10-15 graden. Hiermee kan je wat koelen. Bij een L/W heb je buitenlucht om te koelen, en die zal wss warmer zijn dan je huistemperatuur wanneer je wil koelen :)

[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 23-07-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
aschja schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:39:

Beide kunnen koelen. Wil je condenserend koelen met fancoils dan heeft de LW een streepje voor, die kunnen op compressor naar een lagere Ta dan de WW passief kan.

Uiteindelijk is de belangrijkste je budget. WW kost gewoon een veelvoud van LW.
Maar als je het geld en de ruimte binnen hebt is het technisch wel de mooiste oplossing.
bjp schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:16:
[...]

met W/W kan je passief en actief koelen.
met L/W kan je enkel actief koelen.

Actief wil zeggen: de compressor moet draaien.

Waarom? bij een grondbron, heb je toegang tot water van 10-15 graden. Hiermee kan je wat koelen. Bij een L/W heb je buitenlucht om te koelen, en die zal wss warmer zijn dan je huistemperatuur wanneer je wil koelen :)
Kunnen allle WW’s actief koelen? Aangezien sommige zelfs nog met antieke techniek (aan/uit ipv inverter) verkocht worden….
Maar dan kom je bij het punt uit dat je een van de grootste marketingpluspunten van de WW onderuit schopt…

[ Voor 18% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-07-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@bbbrumbrum nee idd, meestal is dat een optie/toevoeging bij WW. Maar er zijn modellen die het zeker kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:15:
[...]

als je de hoofdkraan ga dichtdraaien, gaat er niet lang warm water uitkomen. Tenzij er ergens lucht in kan en dat je boiler hoger dan je tappunten zijn :)
Dus je kunt de boel veilig aftappen? Ik bedoel; niet slecht voor de boiler om hem leeg te hebben??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
koelkast schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:56:
Dus je kunt de boel veilig aftappen? Ik bedoel; niet slecht voor de boiler om hem leeg te hebben??
Er zijn (vooral in het L/W WP topic) nogal wat gevallen bekend van SWW-vaten die op een 2e of 3e verdieping opgesteld staan, en vervolgens imploderen doordat men de toevoer naar het vat dicht zet en dan vervolgens beneden de warmwaterkraan open zet.
Een beetje begrijpen wat je doet (zowel bij aanleg als aftappen) helpt wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Er zijn (vooral in het L/W WP topic) nogal wat gevallen bekend van SWW-vaten die op een 2e of 3e verdieping opgesteld staan, en vervolgens imploderen doordat men de toevoer naar het vat dicht zet en dan vervolgens beneden de warmwaterkraan open zet.
Een beetje begrijpen wat je doet (zowel bij aanleg als aftappen) helpt wel...
Thanks voor je waarschuwing.
Ik heb op aanraden van de installateur het kraantje bij de inlaatcombinatie dichtgezet. Dat was het enige wat nodig was om de druk van de warmwaterleiding te krijgen. Scheelt ook flink wat water weg laten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-10 22:46
Het lijkt kwakkelperiode in dit topic dus maar eens een vraag: Als ik verschillende artikelen lees lijkt de vraag naar warmtepompen af te nemen/in te storten, niet alleen in Nederland maar vooral ook in Duitsland.

Begint dit ook al effect te hebben op de tot nu toe absurde prijzen voor W/W warmtepompen en bijbehorende boringen/aanlegkosten? Ik zit al lang op t vinkentouw maar een totale investering van 60K compleet of daaromtrent volgens offertes van afgelopen jaar vind ik niet realistisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 06-10 21:45
Enige waar we op kunnen hopen is dat met fors minder vraag de prijzen naar een meer gangbaar niveau zakken. 9k of meer voor een nieuwe ww warmtepomp (alleen de unit zelf) is al heel lang gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-10 22:46
austin_77 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:28:
Enige waar we op kunnen hopen is dat met fors minder vraag de prijzen naar een meer gangbaar niveau zakken. 9k of meer voor een nieuwe ww warmtepomp (alleen de unit zelf) is al heel lang gangbaar.
Daar zit voor mij de pijn. Offertes als: https://www.wasco.nl/artikel/1111601 tot op de euro gelijk (13K excl)..... Al kan ik na lang in dit topic meegelezen te hebben waarschijnlijk met een maatje kleiner toe. Maar zelfs dan, boilervat, buffervat (waarschijnlijk niet nodig), installatie, boren, graven, etc. Keuken van t gas af, inductie, meterkast op de schop, kabels trekken..... Installateur vinden die serieus is.

Einde vorge zomer was t zeker niet aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Laatst online: 09:33
Gisteren op mijn Alpha Innotec warmtepomp WZSV62K3M na het doorlezen van dit topic wat instellingen voor het koelen aangepast:

Koelvermogen pomp van 100% naar 50% gezet. HUP flow was altijd continu 1600l/uur, en de delta aanvoer-retour maximaal 1.1-1.2 graden. Na aanpassen tegen de 2 graden delta aan.

Vermogen VBO koelen van 100% naar 60% gezet. Dit was wat te rigoureus denk ik(?) omdat de delta bron aanvoer-retour haast gelijk was naarmate de dag verstreek. Nu op 85% en de bron aanvoer 13.9 en retour 15.0 graden na een hele nacht koelen.

Ik gebruik ook Alpha Home naregeling maar met deze warme dagen staan de ventielen allemaal open behalve in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 19:17
ChrisM schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:11:
Er is een update voor de luxtronik warmtepompen. Ik heb hem geïnstalleerd via MyUplink, ging heel soepel! Enige wijziging die ik zie: de webserver werd uitgezet, kan je via het schermpje weer aanzetten (was wel even schrikken, moet ik eerlijk zeggen :P ). En je kan een afstandsbediening aanzetten, dan kan je via de webserver, op afstand, het menu besturen. Ziet er heel simpel uit, maar wel grappig. Je bestuurt ook echt het menu op de warmtepomp.
Dit was me nog niet eerder opgevallen.

Versie 3.90.0-12065
Hoe kom je daar? kan wel op Heatpump en Myuplink, maar daar zie ik geen menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
hikhakhok schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:55:
[...]

Hoe kom je daar? kan wel op Heatpump en Myuplink, maar daar zie ik geen menu?
Op de warmtepomp zelf onder Service->Systeemaansturing->Webserver, en dan afstandsbediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-10 22:48
Iemand goede ervaringen met een installateur in de omgeving Den Haag/Westland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
firecaps30 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:30:
Gisteren op mijn Alpha Innotec warmtepomp WZSV62K3M na het doorlezen van dit topic wat instellingen voor het koelen aangepast:

Koelvermogen pomp van 100% naar 50% gezet. HUP flow was altijd continu 1600l/uur, en de delta aanvoer-retour maximaal 1.1-1.2 graden. Na aanpassen tegen de 2 graden delta aan.

Vermogen VBO koelen van 100% naar 60% gezet. Dit was wat te rigoureus denk ik(?) omdat de delta bron aanvoer-retour haast gelijk was naarmate de dag verstreek. Nu op 85% en de bron aanvoer 13.9 en retour 15.0 graden na een hele nacht koelen.

Ik gebruik ook Alpha Home naregeling maar met deze warme dagen staan de ventielen allemaal open behalve in de badkamer.
Ik heb zelf de SWCV 62K3, je hebt dus je bron vermogen teruggeschroeft voor koelen? Ik koel zelf op 75% flow op de vv pomp. Vermogen staat nog 100% voor de bron. Heb je ook de koel instellingen aangepast? Standaard staat hij bij mij op 18gr dacht ik. Bij mij onttrekt hij ongeveer 16,5/16,7 gr als bron in en bron uit 18,2/18,5.

Jouw aanvoer en retour is behoorlijk koud namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:24:
[...]

Ik heb zelf de SWCV 62K3, je hebt dus je bron vermogen teruggeschroeft voor koelen? Ik koel zelf op 75% flow op de vv pomp. Vermogen staat nog 100% voor de bron. Heb je ook de koel instellingen aangepast? Standaard staat hij bij mij op 18gr dacht ik. Bij mij onttrekt hij ongeveer 16,5/16,7 gr als bron in en bron uit 18,2/18,5.

Jouw bron is op dit moment 16,5 graden? En dat is een normale grond bron? Das best warm! :D Blijft dat ook de hele winter zo?

Mijn bron is op dit moment 13,2 graden (en met koelen gaat het er rond de 14,9 weer in), maar blijft boven de 12 graden in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Flexiilex schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:24:
[...]

Klopt, bron pomp op 85% voor koelen, en vv pomp op 50%. Is gisteren prima gegaan, wellicht dat ik vandaag de bron pomp nog wat terug schroef.

Minimale aanvoer koeling staat hier ook op 18.

Wat betreft de bron, volgens mij is die van jou vrij warm. Vergeleken met vorig jaar zit ik op ongeveer dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Wat zijn, volgens jullie, goede waardes om als delta te hebben tussen de aan- en afvoer vloerverwarming en aan- en afvoer van de bron, als je aan het koelen bent?

Ik heb nu:
Vv: 17,7 -> 17,2 (target: 18,0), pomp op 75%
Bron: 13,2 -> 14,9, pomp op 50%

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:09

vliegnerd

Nintendo fan.

ChrisM schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:46:
Wat zijn, volgens jullie, goede waardes om als delta te hebben tussen de aan- en afvoer vloerverwarming en aan- en afvoer van de bron, als je aan het koelen bent?

Ik heb nu:
In theorie zou je de bronpomp precies zover terug kunnen schroeven zodat de retour (van WW naar bron) 18 graden is. Dan koel je precies genoeg. De aanvoer vv zou dan ook 18 graden moet zijn/worden. Nu draait de bronpomp in theorie te hard om evenwicht te bereiken.

Als je op het warmste deel van de middag (net na het SWW moment) net de 18 graden haalt dan staat die voor de rest van de dag iets te hoog, maar ach.

Eigenlijk verwacht je een automatische regeling van de bronpomp. Maar niet nodig blijkbaar.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:31
ChrisM schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:46:

Ik heb nu:
Bij warmtepomp bedrijf betekent een grote deltaT dat de warmtepomp een ongunstige cop krijgt. Dus “veel electriciteit vraagt”
Bij koel bedrijf is dat niet zo. Dan wordt enkel het koelend vermogen minder.
Kortom. DeltaT van minder dan 2 graden is “zonde”. Kost extra pomp energie en levert nauwelijks meer koel vermogen.
Ik zou pomp vermogen terugdraaien tot je op een deltaT van 2 a 3 graden zit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Pagina: 1 ... 98 ... 113 Laatste