Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 97 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:54
roltor schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:13:
[...]

Ik heb ook een delta T van 2 graden. Bij 50% pompsnelheid, die heb ik lager gezet i.v.m. geluid in de leidingen.
Ik verwacht dat de delta T nog wel hoger wordt als het warmer wordt.
Wat is er eigenlijk slecht aan een delta T van 5 graden? Dat de gemiddelde watertemperatuur in de vloer hoger is en je dus minder koelt?
Wat is er mis met een hoge delta T?

Als je heel weinig stroming hebt dan heb je maar heel weinig energie overdracht. Even uitgaande van vloerverwarming….
Stel de de vloer is 17 graden en de bron is 12 graden. Bij heel weinig stroming zakt de watertemperatuur dan in de eerste paar meter dat het de bron in gaat al naar 12 graden.
Het komt als 12 graden de vloer in, maar stijgt in de eerste paar meter al naar de vloertemperatuur van 17 graden. Daarna doet het niks meer.

Kortom… flow moet zodanig groot zijn dat uitgaande water van de vloer nog kouder is dan de vloer, en uitgaande water van de bron nog warmer dan de bron.

Dus:
- de energie overdracht is deltaT x flow x warmtecapaciteit water
- dus als je de flow 2x lager zet en de delta T 2x hoger wordt heb je gelijke energie overdracht. Dan bespaar je dus pomp energie zonder dat je er wat op inlevert.
- in bovenstaand voorbeeld ben je echter op de grens beland. Je kan de flow wel lager zetten maar de delta T verandert niet meer omdat het medium al lang voor het eind van de bron of vloer betreffende temperatuur heeft overgenomen. Vanaf dat moment is 2x minder flow gelijkblijvende delta T.

Kortom….
- je kan de flow lager zetten
- check hoeveel de delta T hoger wordt
- zodra de delta T niet meer evenredig hoger wordt met de flow vermindering ben je efficiency aan het inleveren.

Ik gok zo (beetje educated guess) dat 2 a 3 wel ok is (minder is nauwelijks realistisch, in de winter haal ik bij 100% pomp ook geen lagere delta T). 5 vind ik dan wel fors worden. Bron gaat in de zomer wel boven de 10 graden komen, zeg 12. Dan zou vloer naar 17 gaan… dat vind ik toch vrij fors.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 16:36
ChrisM schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:19:
Een vraagje: nu het koelseizoen volle bak bezig is, ga ik dit jaar toch eens kijken naar het optimaliseren van de pompen. Ik heb een AI SWVC92K3, en als beide pompen (grond-bron en CV) op 100% draait, dan verbruik ik 200W. Zet ik ze op 50% (zoals iemand anders hier in het topic), verbruik ik maar 50W. Scheelt toch behoorlijk (vooral bij 1300-1500u koelen).

Maar... welke metrics moet ik in de gaten houden, of 50% niet te ver terug gedraaid is? En hoe moet ik die interpreteren?
Ik denk iets met de in- en uit van de bron? Die staat nu (na een hele ochtend op 50% draaien) op 12.7 graden en 14.4 graden.
En de heat flow in- en out temperature? Die staat op 18.9 en 19.9 graden. (De target voor koelen is 18.5 graden).
Of zijn er nog andere metrics? Ik merk dat de temperatuur in huis wel langzaam iets begint te doen, maar ik heb een heel langzaam afgifte systeem (houten vloer) en veel glas, dus naar de temperatuur in huis kijken doet niet alles.

Wie kan me helpen met het interpreteren?
Ik ging van 150W (op 100%) naar 50W (op 50%) voor mij voldoende koelvermogen om het huis onder de 23 graden te houden in de zomer. Het belangrijkste metric is of je het huis nog op de juiste temperatuur krijgt en kunt houden. Dat kun je alleen komende zomer ervaren. Natuurlijk kun je meer doen b.v. door zomernacht ventilatie en zonwering dat helpt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
DutchKel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Eerste 4 zijn correct, daarna ga je ervanuit dat de koeling aan gaat aan de hand van de retour temperatuur. Ik ken geen warmtepomp die dat doet (misschien heb je een uitzondering te pakken).

De meeste warmtepompen schakelen op koelen als het buiten een bepaald gemiddelde temperatuur is. Dan geeft de warmtepomp aan wattsvision aan dat het water wat er doorheen stroomt koelwater is. Je ziet dit op de thermostaten van wattsvision en bij de verdelers is het lampje blauw ipv rood.

Je moet dus zien te vinden waar je die temperatuur instelt. Bij ons stond die ook veel te hoog. Hij stond standaard op een gemiddelde van 19 graden, met koude nachten kom je daar bijna nooit aan. Ik heb die nu op 13 graden gezet. Dus als het buiten gemiddeld 13 graden is dan gaat de koeling al aan. Dit klinkt erg vroeg, maar we hebben veel en grote raampartijen op het zuiden (en helaas nog geen zonwering). Dus als de zon schijnt dan loopt de temperatuur binnen snel op.
In Home Assistant heb ik een sensor gemaakt die de gemiddelde buitentemperatuur van de laatste 24 uur bijhoudt op basis van de buitentemperatuur sensor van de WP. Hopelijk kan ik een verband leggen.

Ergens in de middag is de WP toch overgegaan op koeling en, net als vorig jaar, staat 1 van de pompen vast. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Kleine aanvulling op mijn vorige bericht. Blijkbaar stond de reactie van de fabrikant in mijn SPAM-folder. Zij geven het volgende aan:
De warmtepomp gaat in koelbedrijf als de buitentemperatuur 4 graden hoger ligt dan de gewenste binnentemperatuur (langdurig gemiddelde over 3 uur gemeten).
Als u wenst om eerder te koelen volstaat het om de gewenste temperatuur lager in te stellen.
De "gewenste binnentemperatuur" werkt niet samen met mijn thermostaten, maar dat is eigenlijk de temperatuur die je in de zone(s) wil. Ik kan dit in de WP aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:38
DutchKel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:16:
[...]

Bij de verdeler zou een blauw lampje moeten branden en bij de thermostaat een sneeuwvlok/ster ipv een zonnetje als die aan het koelen is.

Als ik thuis ben kan ik er wel een foto van maken.
Net even gekeken, maar dit lijkt niet goed. De BT-M6Z02-RF zou rechts onder op de foto op Groen(koelen) moeten staan. Stekker er al keer uitgehaald, maar geen verandering. Behalve dat linker module nu groen knippert waar die eerst alleen Groen brand. Hij lijkt dus niet koel signaal te krijgen van warmtepomp, iemand enig idee hoe dat precies werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urrSrSN0k3kL1FKkDaau3dyxQzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KddPSLTJXI0LTyeOnuK2zMan.jpg?f=fotoalbum_large

Contact gehad met installateur, moest de module linken aan de hoofdmodule. Nu is die blauw, en sterretje inbeeld bij thermostaat.

[ Voor 13% gewijzigd door hikhakhok op 14-05-2024 17:28 . Reden: Iets betere foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:01
hikhakhok schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Net even gekeken, maar dit lijkt niet goed. De BT-M6Z02-RF zou rechts onder op de foto op Groen(koelen) moeten staan. Stekker er al keer uitgehaald, maar geen verandering. Behalve dat linker module nu groen knippert waar die eerst alleen Groen brand. Hij lijkt dus niet koel signaal te krijgen van warmtepomp, iemand enig idee hoe dat precies werkt?

[Afbeelding]
Ik heb net even een paar foto's gemaakt. Bij jou staat die inderdaad op verwarmen.

Ps het is bij mij nu warm binnen omdat de pomp was uitgevallen. Die moet ik dus even in de gaten houden.

De module die op de warmtepomp is aangesloten heeft een blauw lampje. De andere verdeel units die hebben inderdaad een groen lampje als die aan het koelen is.

Inmiddels staat de pomp weer aan nadat ik er even de stekker eruit heb gehaald maar ik ben bang dat ik het vandaag niet meer koel krijg in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjHK11Dc6tIB0vV7BtV90-bhkvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NT60yd4rTxbqluGmKqVVpN0t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsMYRiv9qwOg-obCVa3tMdWblB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVMEisNYbltEF3OJ95C76qLh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVSA63DYa1c6jeHfim_RWs_pA-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgeXP6fRBCUJvRQojZasusOu.jpg?f=fotoalbum_tile
TwArbo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:11:
Kleine aanvulling op mijn vorige bericht. Blijkbaar stond de reactie van de fabrikant in mijn SPAM-folder. Zij geven het volgende aan:

[...]

De "gewenste binnentemperatuur" werkt niet samen met mijn thermostaten, maar dat is eigenlijk de temperatuur die je in de zone(s) wil. Ik kan dit in de WP aangeven.
Met deze instelling ben je dus altijd al te laat. Wil je het binnen 21 graden houden dan moet die niet gaan koelen als het buiten 25 graden is maar eerder als het buiten 16 graden is.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 14-05-2024 12:55 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-04 09:27
de leverancier van de WKO (lauwwarm water) kan al weken geen lauwwarm water leveren zodat de warmtepomp dit kan omzetten naar warm tapwater en vloerverwarming. Er is onvoldoende flow en een te lage temperatuur in de bronleiding van de bron naar de woningen.

Het electrische element (ZWE) in de Alpha Innotec SWCV 62 moet nu al weken zorgen voor warm water. Op mijn vraag aan de energiemaatschappij hoe zij de electriciteitskosten in beeld krijgen (zodat zij onze kosten kunnen vergoeden) kwam het antwoord: er is een Kamstrup meter geplaatst in de woning. Deze is aangesloten op een concentrator. Middels GSM wordt de data in de cloud gezet.

Ik heb nergens in de woning een Kamstrup meter gezien. Kan een dergelijke meter uberhaupt het stroomverbruik van de ZWE in de warmtepomp meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hillberg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:52:
de leverancier van de WKO (lauwwarm water) kan al weken geen lauwwarm water leveren zodat de warmtepomp dit kan omzetten naar warm tapwater en vloerverwarming. Er is onvoldoende flow en een te lage temperatuur in de bronleiding van de bron naar de woningen.

Het electrische element (ZWE) in de Alpha Innotec SWCV 62 moet nu al weken zorgen voor warm water. Op mijn vraag aan de energiemaatschappij hoe zij de electriciteitskosten in beeld krijgen (zodat zij onze kosten kunnen vergoeden) kwam het antwoord: er is een Kamstrup meter geplaatst in de woning. Deze is aangesloten op een concentrator. Middels GSM wordt de data in de cloud gezet.

Ik heb nergens in de woning een Kamstrup meter gezien. Kan een dergelijke meter uberhaupt het stroomverbruik van de ZWE in de warmtepomp meten?
Als je geen flowmeter hebt dan krijg je waarschijnlijk een 1/x deel voor je rekening. Ik heb noodgedwongen eens in de winter een paar dagen elektrische moeten verwarmen dat was 50kWh per dag. Voor warmwater is het de vraag of er grote buffervaten zijn en hoeveel transportverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DutchKel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:16:
[...]

Bij de verdeler zou een blauw lampje moeten branden en bij de thermostaat een sneeuwvlok/ster ipv een zonnetje als die aan het koelen is.

Als ik thuis ben kan ik er wel een foto van maken.
Ik heb ook het watts systeem, met een nibe f1255. Op de thermostaat geeft 'ie een sterretje aan, het lampje kleurt blauw (module bij wp) of groen (bij verdelers). De warmtepomp staat op koelen, maar toch wordt er water van 23 graden door de buizen gegooid. Koeler wordt het niet, terwijl de bron zo'n 12 graden is momenteel. Enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
koelkast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Ik heb ook het watts systeem, met een nibe f1255. Op de thermostaat geeft 'ie een sterretje aan, het lampje kleurt blauw (module bij wp) of groen (bij verdelers). De warmtepomp staat op koelen, maar toch wordt er water van 23 graden door de buizen gegooid. Koeler wordt het niet, terwijl de bron zo'n 12 graden is momenteel. Enig idee hoe dit kan?
Ik ken de warmtepomp die je hebt helaas niet. Kan het zijn dat die tapwater aan het verwarmen is? Dan staat het koelen bij de meeste warmtepompen namelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
DutchKel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:49:
[...]

Met deze instelling ben je dus altijd al te laat. Wil je het binnen 21 graden houden dan moet die niet gaan koelen als het buiten 25 graden is maar eerder als het buiten 16 graden is.
"Domme" vraag, waarom is de buitentemperatuur uberhaupt relevant? Als ik de thermostaat op 20 zet en het is binnen 21, moet die koelen ongeacht buitentemperatuur lijkt mij. Juist bij water-water lijkt mij de lucht buitentemperatuur irrelevant.

Ik kan hoogstens wat "slimheid" bedenken om te voorkomen dat die gaat ping-pongen (verwarmen - koelen - verwarmen - koelen) als de temperatuur schommelt rond de ingestelde waarde. Maar dat lijkt mij nog steeds enkel voor de binnentemperatuur.

Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Armin schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 05:58:
[...]

"Domme" vraag, waarom is de buitentemperatuur uberhaupt relevant? Als ik de thermostaat op 20 zet en het is binnen 21, moet die koelen ongeacht buitentemperatuur lijkt mij. Juist bij water-water lijkt mij de lucht buitentemperatuur irrelevant.

Ik kan hoogstens wat "slimheid" bedenken om te voorkomen dat die gaat ping-pongen (verwarmen - koelen - verwarmen - koelen) als de temperatuur schommelt rond de ingestelde waarde. Maar dat lijkt mij nog steeds enkel voor de binnentemperatuur.

Wat mis ik?
Aannemende dat je het over vloerverwarming hebt: dat gaat mega langzaam.
Met een buitentemperatuur sensor kan je de vloer naar een temperatuur regelen die “gemiddeld over een dag” goed is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-06 22:15

vliegnerd

Nintendo fan.

Armin schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 05:58:
[...]

"Domme" vraag, waarom is de buitentemperatuur uberhaupt relevant? Als ik de thermostaat op 20 zet en het is binnen 21, moet die koelen ongeacht buitentemperatuur lijkt mij.
Op een zonnige winterdag niet, denk ik. Dat is een voorbeeld waar je het ping-pong gedrag wil voorkomen met de buitentemperatuur. (Er zijn betere oplossingen, maar mijn WP probeert het met de buitentemperatuur te doen)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nou, die 'thermostaat', om te beginnen. Een CV-ketel komt met een kamerthermostaat. Een WP eigenlijk niet.

Daar koop je (doorgaans) 'n kastje voor de woonkamer bij om z'n gedrag wat te beïnvloeden, maar in de basis reageert hij op andere zaken. Met name dus op de (gemiddelde) buitentemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:44
meestal wordt de buitentemperatuur gebruikt om te weten hoe de binnentemperatuur gaat evolueren.

ook hoe stevig deze gaat evolueren. Kortom, je huis reageert met vertraging op de buitentemperatuur, en de WP is er om tijdig de nodige acties te nemen zodat de binnentemperatuur strak op peil blijft.

Indien je eerder wil afhangen van de binnentemperatuur, dan ga je altijd *na* de feiten beginnen reageren.

Wat ze ook typisch doen, is een combinatie van de twee, met het grootste deel de buitentemperatuur.

Die is algemene regeltechniek - maakt niet echt uit hoe je verwarmt.

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 15-05-2024 10:32 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:35:
[...]

Ik ken de warmtepomp die je hebt helaas niet. Kan het zijn dat die tapwater aan het verwarmen is? Dan staat het koelen bij de meeste warmtepompen namelijk uit.
Nee, hij is slechts even het tapwater aan het verwarmen (20 min of zo). Het rare is dat hij vorig jaar prima heeft gekoeld, maar nu is het aanvoerwater op zijn laagst 23,2 graden te krijgen, terwijl hij gewoon op 18 staat, de verdelers in de koelmodus, op de ruimtethermostaten staan sterretjes en alles lijkt goed ingesteld (auto bedrijf met drempel die laag genoeg is, filtertje 2 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:26
koelkast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Nee, hij is slechts even het tapwater aan het verwarmen (20 min of zo). Het rare is dat hij vorig jaar prima heeft gekoeld, maar nu is het aanvoerwater op zijn laagst 23,2 graden te krijgen, terwijl hij gewoon op 18 staat, de verdelers in de koelmodus, op de ruimtethermostaten staan sterretjes en alles lijkt goed ingesteld (auto bedrijf met drempel die laag genoeg is, filtertje 2 uur).
Wat zijn de temperaturen van de Bron in en Bron uit? Als het goed is moet je bij de informatie ook nog kunnen vinden op welk percentage de Bron pomp draait en de CV pomp.
Het klinkt wel als een gek probleem als de berekende aanvoer temperatuur wel 18 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
tomcool schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Wat zijn de temperaturen van de Bron in en Bron uit? Als het goed is moet je bij de informatie ook nog kunnen vinden op welk percentage de Bron pomp draait en de CV pomp.
Het klinkt wel als een gek probleem als de berekende aanvoer temperatuur wel 18 graden is.
Die is ongeveer 13 graden momenteel. En de bron en cv pomp draaien beide op 60-70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Heeft iemand ervaring met de firma ReDo? Deze partij levert warmte voor een beperkt aantal projecten. Er zijn enorm veel klachten over ReDo.

ReDo heeft een samenwerking met Nathan voor de kennis en Homij voor de technische installatie. Er gaan enorm veel dingen mis.

[ Voor 31% gewijzigd door Hillberg op 15-05-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-06 20:18
koelkast schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:06:
[...]

Die is ongeveer 13 graden momenteel. En de bron en cv pomp draaien beide op 60-70%
Filter in je bron of warmtepomp vies waardoor je minder flow hebt? Heb ik hier ook een keer gehad (in de winter) waardoor de aanvoertemperatuur nooit het setpoint bereikte. Ik heb de filters zelf even open gemaakt en het zeefje zat vol. Even schoonmaken en alles werkte weer zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Swazija schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Filter in je bron of warmtepomp vies waardoor je minder flow hebt? Heb ik hier ook een keer gehad (in de winter) waardoor de aanvoertemperatuur nooit het setpoint bereikte. Ik heb de filters zelf even open gemaakt en het zeefje zat vol. Even schoonmaken en alles werkte weer zoals het hoort.
Daar ga ik eens naar kijken. Zie ook filters bij de verdelers zitten. Maar toch gek dat de verwarming het wel gewoon doet? Gaat toch door hetzelfde systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
bij onze Alpha Innotec warmepomp is slechts 1 electrische element aangesloten (bedraad).
Dit terwijl er twee elementen aanwezig zijn. En een drie fase aansluiting is aanwezig.

Waarom zou de installateur hiervoor gekozen hebben?

Ieder element heeft een vermogen van 3 kW. Bij twee aangesloten elementen verwarmt het water sneller op. Dat is een groot voordeel tov 1 aangesloten element,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hillberg schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:44:
bij onze Alpha Innotec warmepomp is slechts 1 electrische element aangesloten (bedraad).
Dit terwijl er twee elementen aanwezig zijn. En een drie fase aansluiting is aanwezig.

Waarom zou de installateur hiervoor gekozen hebben?

Ieder element heeft een vermogen van 3 kW. Bij twee aangesloten elementen verwarmt het water sneller op. Dat is een groot voordeel tov 1 aangesloten element,
Je wilt helemaal geen elementen gebruiken. Alleen voor de laatste paar graden bij legionella run.

Waarom hij daar voor gekozen heeft weet hij waarschijnlijk zelf het beste te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Waarom hij daar voor gekozen heeft weet hij waarschijnlijk zelf het beste te vertellen.
Als de installateur mij dat kon vertellen zou ik deze vraag natuurlijk niet stellen.
Er is twee maanden na oplevering nog steeds geen werkende warmtevoorziening. We moeten het doen met het electrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hillberg schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Als de installateur mij dat kon vertellen zou ik deze vraag natuurlijk niet stellen.
Er is twee maanden na oplevering nog steeds geen werkende warmtevoorziening. We moeten het doen met het electrisch element.
Ok, hij betaald de electra? Scheelt iig dat het geen stookseizoen is….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:35:
[...]

Ok, hij betaald de electra? Scheelt iig dat het geen stookseizoen is….
Het energiebedrijf dat het lauwwater verzorgt en waarvan de kopers de warmtepomp leasen heeft aangegeven onze kosten voor gebruik elektriciteit te vergoeden zolang de collectie WKO niet werkt.

Door 2 x 3 kW elementen te bedraden wordt het warm water 2x zo snel verwarmd tov de situatie dat er 1 element is aangesloten. Ik neem aan dat de kosten voor electriciteit dan gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
idd en in vele gevallen ga je dat niet merken dat je maar 3kW hebt i.p.v. 2x3kW.

je hebt namelijk nog een buffer ter grote van het vat.

Dus tenzij je lang/kort na elkaar/... doucht, ga je dat niet merken.

Weet ook dat 2x3kW ook de nodige elektrische capaciteit moet hebben (op welke zekeringen staan deze?)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hillberg schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Het energiebedrijf dat het lauwwater verzorgt en waarvan de kopers de warmtepomp leasen heeft aangegeven onze kosten voor gebruik elektriciteit te vergoeden zolang de collectie WKO niet werkt.

Door 2 x 3 kW elementen te bedraden wordt het warm water 2x zo snel verwarmd tov de situatie dat er 1 element is aangesloten. Ik neem aan dat de kosten voor electriciteit dan gelijk zijn.
Hier is ook maar 1 element aangesloten en ik kan je vertellen dat het element in totaal maar 255 uur heeft aan gestaan, dit is gebeurd in de tijd dat de bron nog niet was aangesloten (we hebben het 2 maanden moeten doen zonder bron). Daarna is het element nooit meer aan geweest. Dus als je de bron hebt aangesloten dan is het elektrische element eigenlijk helemaal niet meer nodig, waarom zou je er dan 2 aansluiten als ze toch nooit worden gebruikt verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
DutchKel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:07:
[...]

Dus als je de bron hebt aangesloten dan is het elektrische element eigenlijk helemaal niet meer nodig, waarom zou je er dan 2 aansluiten als ze toch nooit worden gebruikt verder?
Maar de vraag was: waarom niet beide aansluiten? . Er zijn voldoende fases. Het is een kwestie van een draad aansluiten. Het voordeel is dat bij uitval van de bron en veel water gebruik het tapwater in de boiler sneller weer wordt verwarmd tot 58 graden.

Ik zie voordelen,
Is er een nadeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hillberg Ja. Zijn er 'genoeg fases'? Er hoort ook een berekening gemaakt te zijn (met bepaalde normen daarvoor in het achterhoofd) t.a.v. het (mogelijk) overbelasten van je aansluiting. Zo'n extra 3kW hakt er daarbij nogal in.

En wel terecht ook. Heb jij die 3000 Watt + nog een 200 'algemeen gebruik' op zo'n fase staan en je zet je oven op snel voorverwarmen (3680 Watt) dan laat je hoofdzekering je vermoedelijk niet de vijf minuutjes die je nodig hebt zo ver boven z'n 25A blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Nee.
En als dat er al is dan is dat niet heel serieus en kom je daar echt wel achter.
Gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:46:
@Hillberg Ja. Zijn er 'genoeg fases'? Er hoort ook een berekening gemaakt te zijn (met bepaalde normen daarvoor in het achterhoofd) t.a.v. het (mogelijk) overbelasten van je aansluiting. Zo'n extra 3kW hakt er daarbij nogal in.

En wel terecht ook. Heb jij die 3000 Watt + nog een 200 'algemeen gebruik' op zo'n fase staan en je zet je oven op snel voorverwarmen (3680 Watt) dan laat je hoofdzekering je vermoedelijk niet de vijf minuutjes die je nodig hebt zo ver boven z'n 25A blijven.
Je moet de totale belasting natuurlijk wel een beetje uitrekenen,
Ik heb hier een 2000W jacuzzi, een 2x3000W sauna, een 1400W warmtepomp, een 2000W close in boiler, een 2000W electrische anti-legionella verwarming van de zonneboiler.
Dan nog wasmachine, droger, vaatwasser, koffie zet apparaat, koelkast, broodrooster.
Ook nog een 10.000W laadpaal maar DIE is smart en levert enkel als er nog stroom over is.

Beetje uitkienen… en zeker heel goed verdelen…
In 16jaar nog geen probleem gehad.
(Het zit hiermee overigens wel echt aan de Max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Hillberg Het grootste nadeel is altijd hetzelfde: meer fasen aansluiten kost gewoon meer geld. Ik neem aan dat je inmiddels wel weet dat ze overal proberen zo weinig mogelijk uit te geven en zoveel mogelijk winst proberen te maken.

Je hebt een 3 fasen zekering nodig, je hebt meer kabels nodig. Het duurt iets langer om alles aan te sluiten enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
hier in Vlaanderen met capaciteitstarief zou ik ook blij zijn met maar 1 aansluiting. Tenzij je graag meer betaald elk jaar.

Heb je dat "sneller warm water" wel nodig? Jij ziet er alleen voordeel in, maar indien je vat nu al groot genoeg is, maakt het toch niet uit?

[ Voor 36% gewijzigd door bjp op 23-05-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
DutchKel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:09:
@Hillberg Het grootste nadeel is altijd hetzelfde: meer fasen aansluiten kost gewoon meer geld. Ik neem aan dat je inmiddels wel weet dat ze overal proberen zo weinig mogelijk uit te geven en zoveel mogelijk winst proberen te maken.

Je hebt een 3 fasen zekering nodig, je hebt meer kabels nodig. Het duurt iets langer om alles aan te sluiten enzovoorts.
De fases zijn er. De bekabeling ook. Ik ben er vrij zeker van dat bij de oplevering van de woning twee elementen waren bedraad. Ik vermoed dat de installateur vanwege klachten over het hoge stroomverbuik heeft gedacht " laten we dan 1 element afsluiten".

Ik zoek de logica van de installateur maar kan deze niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
bjp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:46:
hier in Vlaanderen met capaciteitstarief zou ik ook blij zijn met maar 1 aansluiting. Tenzij je graag meer betaald elk jaar.

Heb je dat "sneller warm water" wel nodig? Jij ziet er alleen voordeel in, maar indien je vat nu al groot genoeg is, maakt het toch niet uit?
Kan je uitleggen waarom 2 x 3 kW electrisch element aangesloten meer geld voor electriciteit kost dan 1 ?
Twee kunnen de temperatuur van het water in het boilervat sneller verwarmen dan 1. Die 2 doen er dan ongeveer de helft van de tijd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@Hillberg ik had het specifiek over capaciteitstarief in Vlaanderen. Dit wordt bepaald op basis van je kwartierpiekbelasting. Zoek maar op. In NL maakt het niet uit (voorlopig). Elk kW extra boven de 2.5kW kost je iets van 50-60eur/jaar.

Ja het gaat sneller, dat ontken ik niet. Maar 99% kans dat je daar niets van merkt, tenzij je het vat helemaal leegtrekt...

Bij douchen, om continu SWW te maken ga je ook met 6kW tekort komen (tenzij mss met een douche-WTW en een heel spaarzame douchekop). Dus "wat maakt het uit" is terug de grote vraag.

Ik zou terug dezelfde vraag stellen: loop je tegen problemen? Heb je tekort aan SWW? Groot gezin/lange douchers?

Veel elektrische boilers zitten rond die 3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hillberg schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:22:
[...]

De fases zijn er. De bekabeling ook. Ik ben er vrij zeker van dat bij de oplevering van de woning twee elementen waren bedraad. Ik vermoed dat de installateur vanwege klachten over het hoge stroomverbuik heeft gedacht " laten we dan 1 element afsluiten".

Ik zoek de logica van de installateur maar kan deze niet vinden.
Zelfs al heb je al een 3 fasen aansluiting dan nog kost het gewoon meer om die 3 fasen ook te gebruiken. 3 fasen automaten kan 4 keer zoveel kosten tov een 1 fase automaat (een beetje afhankelijk van de specs en het merk), daarnaast moet je dan ook 5 draden hebben naar de warmtepomp en dat voor iets wat je eigenlijk helemaal niet gebruikt.

Ik zou het ook zonde vinden van mijn tijd om alles aan te sluiten als het niet wordt gebruikt. Het is niet zoals bij een kookplaat dat je er echt gebruik van kunt maken.

Dat je het nu nodig hebt daar heeft de installateur natuurlijk geen rekening mee gehouden, die ging er vanuit dat het elektrische element alleen in noodgevallen wordt gebruikt en niet constant voor een langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
DutchKel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:38:
[...]

Zelfs al heb je al een 3 fasen aansluiting dan nog kost het gewoon meer om die 3 fasen ook te gebruiken. 3 fasen automaten kan 4 keer zoveel kosten tov een 1 fase automaat (een beetje afhankelijk van de specs en het merk), daarnaast moet je dan ook 5 draden hebben naar de warmtepomp en dat voor iets wat je eigenlijk helemaal niet gebruikt.

.
Ik weet bijna zeker dat beide 3 kW electrische elementen bij de oplevering van de woning electrisch waren aangesloten. Er is dus een automaat voor alle fases aanwezig in de woning. Er is geen sprake van extra kosten om het tweede electrische element weer aan te sluiten. Het werk is letterlijk twee stroomdraden aansluiten in de warmtepomp.

Waarom zou Alpha Innotec uberhaupt twee electrische elementen hebben geplaatst als twee tegelijkertijd aangesloten elementen geen nut zouden hebben?

Zie ook dit verhaal over een vergelijkbare situatie in Diemen met een collectieve WKO. Ook daar zat vervuiling in de leidingen. https://www.diemernieuws....n-met-dure-verwarming-zat

" Als wij het bad laten vollopen, hebben we erna drie uur lang geen warm water, maar ook geen verwarming", vertelt bewoner Gijs Manintveld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:38:
Kennelijk ziet men vaak toch (voldoende) voordeel in verspreiding over de fases? Ik meen mee te krijgen dat veel warmtepompen met elektrisch element drie fase worden aangesloten: compressor en hulpelement op losse fasen.

Dat zal ook al vrij snel moeten, want een element van 3000 W laat maar 680 W over voor compressor en elektronica (binnen de 16 A).
Hillberg schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:16:
Waarom zou Alpha Innotec uberhaupt twee electrische elementen hebben geplaatst als twee tegelijkertijd aangesloten elementen geen nut zouden hebben?
Ach, mijn WP heeft weliswaar geen elektrische elementen, maar wel tal van andere zaken er ongebruikt in zitten. Het is al snel voordeliger één compleet model uit te leveren, dan exact op klantsituatie te fabriceren en distribueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
idd zo'n weerstand kost weinig (als het dezelfde zijn als in elektrische boilers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:01:
[...]

Kennelijk ziet men vaak toch (voldoende) voordeel in verspreiding over de fases? Ik meen mee te krijgen dat veel warmtepompen met elektrisch element drie fase worden aangesloten: compressor en hulpelement op losse fasen.

Dat zal ook al vrij snel moeten, want een element van 3000 W laat maar 680 W over voor compressor en elektronica (binnen de 16 A).
[...]

Ach, mijn WP heeft weliswaar geen elektrische elementen, maar wel tal van andere zaken er ongebruikt in zitten. Het is al snel voordeliger één compleet model uit te leveren, dan exact op klantsituatie te fabriceren en distribueren.
Mijn warmtepomp is wel op 2 verschillende automaten aangesloten, 1 voor de warmtepomp incl compressor en 1 voor het elektrische element. Er kon nog een 3e worden aangesloten op een 2e elektrische element alleen dat is bij mij dus niet gedaan. Ook zit alles op dezelfde fase. Maar ik heb nog geen situatie gehad dat die het elektrische element tegelijkertijd met de compressor heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 22:04
Hoe kan ik op mijn Nibe F1155 met RMU 40 zien of de warmtepomp met vloerverwarming/koeling aan het koelen, verwarmen of niks aan het doen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:59
TRD07 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:22:
Hoe kan ik op mijn Nibe F1155 met RMU 40 zien of de warmtepomp met vloerverwarming/koeling aan het koelen, verwarmen of niks aan het doen is?
Op mijn S1255PC-6 zie ik het in menu 3 bij INFO. Dan bedrijfsinfo, overzicht en daar staat wat ie aan het doen is.

Ik weet niet welke app je gebruikt op de tel of pc maar in MyUplink zie je dat op je dashboard. Moet je dus wel de tegel voor hebben geactiveerd.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Laatst online: 09:51
Hier ook een koeling vraag voor Nibe S1255PC-6

De binnentemperatuur zit tegen de 24 graden aan. Buiten is het maar een graad of 18..

In de auto instellingen (menu 7.1.10.2) heb ik voor koeling de filtertijd op 24 uur staan (Gemiddelde buiten temperatuur over 24 uur). De koeling slaat nu aan als die gemiddelde temperatuur meer dan 22 graden is. Daar zitten we met deze temperaturen nog lang niet. Is er ook een manier om op binnentemperatuur te sturen?

Of is het gewoon een kwestie van in auto modus de temperatuur waarbij hij aanslaat nog verder verlagen?

Neemt hij de Gemiddelde Temperatuur Koeling uit onderstaand overzicht voor de auto modus?
Beetje vreemd dat de Huidige buitentemperatuur (BT1) zoveel verschilt van Huidige Buitentemperatuur. Werkt BT1 op sensor van de gevel en de ander op internet gegevens van de temperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9CglNJozUMDmJYnkoMEe-VO-Cc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p7jJEmeZdYOb1MCqdonfCoyq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:51
Patox schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:40:

De binnentemperatuur zit tegen de 24 graden aan. Buiten is het maar een graad of 18..

In de auto instellingen (menu 7.1.10.2) heb ik voor koeling de filtertijd op 24 uur staan (Gemiddelde buiten temperatuur over 24 uur). De koeling slaat nu aan als die gemiddelde temperatuur meer dan 22 graden is. Daar zitten we met deze temperaturen nog lang niet. Is er ook een manier om op binnentemperatuur te sturen?

Of is het gewoon een kwestie van in auto modus de temperatuur waarbij hij aanslaat nog verder verlagen?

Neemt hij de Gemiddelde Temperatuur Koeling uit onderstaand overzicht voor de auto modus?
Beetje vreemd dat de Huidige buitentemperatuur (BT1) zoveel verschilt van Huidige Buitentemperatuur. Werkt BT1 op sensor van de gevel en de ander op internet gegevens van de temperatuur?

[Afbeelding]
Zet gewoon lekker een raam open. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 18-06 14:12

[Afbeelding]
Je kunt de gemiddelde temperatuur waarbij wordt omschakelt inderdaad verlagen, zal even zoeken welke instellingen werken voor jou woning.
Die gemiddelde buitentemperatuur (over de filtertijd van 24uur) lijkt nu ergens rond de 16°C te zijn.

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08:15
Duurzaamwarm schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:04:
[...]

Je kunt de gemiddelde temperatuur waarbij wordt omschakelt inderdaad verlagen, zal even zoeken welke instellingen werken voor jou woning.
Die gemiddelde buitentemperatuur (over de filtertijd van 24uur) lijkt nu ergens rond de 16°C te zijn.
Ben zelf ook aan het kijken voor een Nibe toestel en het lijkt me inderdaad beter dat de binnentemperatuur de trigger is om te koelen in plaats van de buitentemperatuur. Kan dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:06
Carldb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Ben zelf ook aan het kijken voor een Nibe toestel en het lijkt me inderdaad beter dat de binnentemperatuur de trigger is om te koelen in plaats van de buitentemperatuur. Kan dat?
In plaats van de buitentemperatuur kan denk ik niet, maar de binnentemperatuur wordt al meegenomen in de berekening of de koeling aan moet, de verwarming, of niks. Hierbij wordt rekening gehouden met de buitentemperatuur en hoeveel de binnentemperatuur afwijkt van de ingestelde waarde. Hoe heftig de warmtepomp op de binnentemperatuur reageert kun je ook instellen met een factor.

Het kan helpen om de minimum temperatuur waarbij koelen toegestaan is te verlagen, zodat als de pomp heeft berekend dat de koeling aan moet, die niet overruled wordt, omdat de minimum buitentemperatuur nog niet bereikt is.

Het kan ook helpen om niet te kijken naar de gemiddelde temperatuur van 24 uur, maar bijvoorbeeld van 12 uur. Mijn Nibe stond standaard ingesteld om te kijken naar de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 2 uur. Dit was iets te kort (de verwarming ging om 3 uur 's nachts aan, terwijl 's ochtends de zon het huis al op zou warmen).

Je kunt de warmtepomp ook op de handmatige stand zetten, dat heb ik nu. Als het warm wordt in huis, zet ik de koeling aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:59

eigenlijk is het idd een kwestie van automodus die zn ding doet, alleen moet jij de parameters zo instellen dat automodus weet in welk bereik hij moet blijven. Je moet dus de koelcurve aanpassen, of je maakt een eigen stooklijn/ koelcurve. Je doet dit in menu 1.30.2 en je eigen stooklijn maak je in 1.30.7. Je koelcurve en stooklijn moet je dan wel op curve 0 zetten zodat je eigenstoolijk aangehouden wordt.
Je hebt de filtertijd al gevonden. In de koelcurve bepaal je welke temperatuur er door de vvw stroomt. Het is proefondervindelijk zoeken naar de juiste instellingen voor jouw woning en afgiftesysteem.
De waarden uit de buitenmeter worden verwerkt door de regeling om het werk te bepalen.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Laatst online: 09:51
jurgen purgen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:59:
[...]

eigenlijk is het idd een kwestie van automodus die zn ding doet, alleen moet jij de parameters zo instellen dat automodus weet in welk bereik hij moet blijven. Je moet dus de koelcurve aanpassen, of je maakt een eigen stooklijn/ koelcurve. Je doet dit in menu 1.30.2 en je eigen stooklijn maak je in 1.30.7. Je koelcurve en stooklijn moet je dan wel op curve 0 zetten zodat je eigenstoolijk aangehouden wordt.
Je hebt de filtertijd al gevonden. In de koelcurve bepaal je welke temperatuur er door de vvw stroomt. Het is proefondervindelijk zoeken naar de juiste instellingen voor jouw woning en afgiftesysteem.

[...]

De waarden uit de buitenmeter worden verwerkt door de regeling om het werk te bepalen.

[...]
Ik heb de Nibe inmiddels ingesteld op graden celcius. Ipv de koelcurves en de afwijking daarop -9 tot +9. Op de bediening van de thermostaat zie ik dus alleen nog graden Celsius. Kan even kijken of koelcurves aanpassen dan nog wel effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 18-06 14:14

qless

...vraag maar...

Sinds enige tijd hebben we een Nibe 1255s-pc warmtepomp, nu wil ik dat ding eens goed gaan koppelen met een nieuwe home automation install en een koppeling kunnen maken met de P1 poort van de meter en/of met de solis omvormer van de pv.

Wat heb je nodig daarvoor? Is er al een nibe client/module voor HA?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
welkom :)

stap 1:
https://duckduckgo.com/?q...=newext&atb=v239-1&ia=web

stap 2:
https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump/

eventueel:
https://github.com/elupus/hass_nibe

ik ben geen NIBE gebruiker of zo, maar ik kan zoeken blijkbaar :D

Bij HA moet je zelf wat zoeken wat je allemaal kan... Denk eens na wat je exact wil. Wat wil je sturen? hoe? op basis van welke regels? Of wil je gewoon eerder opvolgen?

[ Voor 22% gewijzigd door bjp op 30-05-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 18-06 14:14

qless

...vraag maar...

Hm ik zou bijvoorbeeld de boiler willen laten verwarmen als de zon schijnt, of als dat te lang niet gebeurd en de temperatuur is lager dan X, dan toch maar verwarmen, dat soort dingen. Voor de P1 poort te lezen zal ik zo'n dongle naar netwerk moeten kopen denk ik.
Nu schijnt mijn Nibe ondersteuning te hebben voor P1 poort, maar daar moet ik nog even achterna. Eerst maar eens de nieuwe thuisserver inrichten zodat ik uberhaupt HA kan draaien, want de huidige server trekt het niet.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 06:01
In hoeverre is koelen echt nodig om de brontemperatuur in de zomer terug op niveau te brengen?
In mijn nieuwbouw huis wil ik per verdieping een extra airco hangen t.b.v. het terugbrengen van de luchtvochtigheid. Hierdoor neemt echter het benodigde koelvermogen voor de warmtepomp af. Ik wil echter geen ontregelde bron hebben.
Iemand van jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
_sepulnation_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:21:
In hoeverre is koelen echt nodig om de brontemperatuur in de zomer terug op niveau te brengen?
In mijn nieuwbouw huis wil ik per verdieping een extra airco hangen t.b.v. het terugbrengen van de luchtvochtigheid. Hierdoor neemt echter het benodigde koelvermogen voor de warmtepomp af. Ik wil echter geen ontregelde bron hebben.
Iemand van jullie hier ervaring mee?
Hangt van de situatie af. Ik heb daar een jaar geleden wel eens wat sommetjes over gemaakt en in dit forum gepost (je kan zoeken op mijn naam).
Defacto is het zo dat je een groot “grond pakket” rond je put hebt dat in de winter wat is afgekoeld. Niet overdrijven, het gaat dan om minder dan een graad.
Dat moet wel weer opgewarmd worden anders zal dat jaar op jaar opbouwen.
Als er grondwater stroming is dan zal dat wel gebeuren.
Als je de enige in de wijk bent met een warmtepomp dan zal de temperatuur zich in de zomer “horizontaal vereffenen”. Uiteindelijk wordt de warmte dan aangevuld vanuit de oppervlakte in combinatie met de diepe aardkern maar dat kan alleen als het zich kan vereffenen over een oppervlakte van 2000 tot 4000m2. Dan hoef je dus niet te koelen.
Als alle buren ook een warmtepomp hebben en de percelen zijn maar 200..300m2 groot dan kan het zich niet horizontaal vereffenen. Een oppervlak van 200..300m2 kan onvoldoende energie uit oppervlakte of diepe aardkern halen om warmte tekort in de zomer aan te vullen dus dan moet je inderdaad koelen in de zomer.
Dat hoeft dan niet “100%”, bij 10…30% koelen genereer je al verticaal transport van de warmte van de hoge naar de diepe lagen dus haal je effectiever warmte van de oppervlakte naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_sepulnation_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:21:
Dermate goede vraag dat we er al meermaals pagina's over volgeschreven hebben. Zoekt en gij zult vinden :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:34
Voor wie de luxtronik2 integratie gebruikt, en geen zin heeft om steeds naar de kelder (of waar de warmtepomp dan ook maar staat) te lopen om de pompsnelheid aan te passen (bij mij: CV pomp en brine pomp allebei op 100% = 200W, terwijl ik ze ook op 50% kan zetten en ik dan voldoende koeling heb en maar 50W verbruik). Je kan dit ook via Home Assistant - service Luxtronik2.write doen:
code:
1
2
3
4
service: luxtronik2.write
data:
  parameter: ID_Einst_P155_PumpCool_RPM
  value: 50

Brine pomp: ID_Einst_P155_PumpVBO_RPM_C
Koeling pomp: ID_Einst_P155_PumpCool_RPM

Best leuk. :)
Ik ben bezig om mijn eigen warmte/koeling controller te maken, waarbij ik, als ik een aantal ruimtes afsluit (omdat ik bijv. alleen de slaapkamer wil koelen, en de woonkamer nog niet), ik de pomp niet op 100% hoef te hebben.

Het lukt me nog niet om een sensor aan te maken (via YAML) om het percentage ook uit te kunnen lezen. Ik denk dat ik ergens iets niet goed doe.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
- platform: luxtronik2
  sensors:
    - group: parameters
      id: ID_Einst_P155_PumpVBO_RPM_C
      friendly_name: Luxtronik2 VBO Pump
      id: ID_Einst_P155_PumpCool_RPM
      friendly_name: Luxtronik2 Cool pump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ChrisM schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:55:
Voor wie de luxtronik2 integratie gebruikt, en geen zin heeft om steeds naar de kelder (of waar de warmtepomp dan ook maar staat) te lopen om de pompsnelheid aan te passen (bij mij: CV pomp en brine pomp allebei op 100% = 200W, terwijl ik ze ook op 50% kan zetten en ik dan voldoende koeling heb en maar 50W verbruik). Je kan dit ook via Home Assistant - service Luxtronik2.write doen:
code:
1
2
3
4
service: luxtronik2.write
data:
  parameter: ID_Einst_P155_PumpCool_RPM
  value: 50

Brine pomp: ID_Einst_P155_PumpVBO_RPM_C
Koeling pomp: ID_Einst_P155_PumpCool_RPM

Ik ben bezig om mijn eigen warmte/koeling controller te maken, waarbij ik, als ik een aantal ruimtes afsluit (omdat ik bijv. alleen de slaapkamer wil koelen, en de woonkamer nog niet), ik de pomp niet op 100% hoef te hebben.

Het lukt me nog niet om een sensor aan te maken (via YAML) om het percentage ook uit te kunnen lezen. Ik denk dat ik ergens iets niet goed doe.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
- platform: luxtronik2
  sensors:
      id: ID_Einst_P155_PumpVBO_RPM_C
      friendly_name: Luxtronik2 VBO Pump
      id: ID_Einst_P155_PumpCool_RPM
      friendly_name: Luxtronik2 Cool pump
Met de luxtronik integratie krijg ik ze wel uitgelezen in sensors.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: luxtronik
  scan_interval: 15
  sensors:
......
    - group: calculations
      id: Circulation_Pump
      friendly_name: Pomp vv
    - group: calculations
      id: ID_WEB_HZIO_PWM
      friendly_name: Pomp bron
........

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 19:59
Zijn er mensen hier die onlangs een bron hebben laten boren of dit eerdaags laten doen. Ik zou graag weten wat dit ongeveer kost. We zijn bezig met de plannen voor een nieuw te bouwen woning in Noordholland en overwegen een grondwarmtepomp. We weten dat het duurder is dan de luchtwarmtepomp maar ik wil voor onze situatie inschatten hoeveel het scheelt . Op internet kom ik nogal wisselende getallen tegen . Mocht iemand overigens een goede border hebben voor een gesloten bron in NH dan houdt ik me aanbevolen .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:37
6kW ww wp met bron ca 36k
( 2023 april)

[ Voor 23% gewijzigd door BarryH op 01-06-2024 18:55 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
Codeoranje schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:50:
Zijn er mensen hier die onlangs een bron hebben laten boren of dit eerdaags laten doen. Ik zou graag weten wat dit ongeveer kost. We zijn bezig met de plannen voor een nieuw te bouwen woning in Noordholland en overwegen een grondwarmtepomp. We weten dat het duurder is dan de luchtwarmtepomp maar ik wil voor onze situatie inschatten hoeveel het scheelt . Op internet kom ik nogal wisselende getallen tegen . Mocht iemand overigens een goede border hebben voor een gesloten bron in NH dan houdt ik me aanbevolen .
met de spoelboormethode ('zachtere grond" wat je met een equivalent van een hogedruk reiniger kan boren) kwam het bij mij in zomer 2022 op +/- 5800eur BTWi voor 2x83m dubbele-U sonde, graafwerken en aansluitingen.

Ik heb zelf voor de afvoer van de boorresten gezorgd.

Dit voor een 6KW WP, ongeveer 10MWh per jaar. Ik heb dit rechtstreeks met de boorder geregeld, wel bij een van de partijen waar mijn WP-installateur vaak mee samenwerkt.

Ik woon wel in Vlaanderen, geen idee of dit groot impact heeft (hier was het 6% BTW).

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 01-06-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 15:17
ChrisM schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:55:
Hmm, ik zou zweren dat ik dat ook geprobeerd heb en het niet werkte, maar ik zal het nog eens proberen.

Lijkt me goed, qua syntax.

De nieuwste versie van de integratie ondersteunt toch geen YAML-configuratie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:49
Turrican schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:27:
[...]

Hmm, ik zou zweren dat ik dat ook geprobeerd heb en het niet werkte, maar ik zal het nog eens proberen.

[...]

De nieuwste versie van de integratie ondersteunt toch geen YAML-configuratie meer?
Die van mij blijft continu op 100% staan met koelen. Kan je dit niet op de WP zelf aanpassen voor koelen? Een max bijvoorbeeld van 70?

Voor verwarmen stast hij op modulerend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Turrican schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:27:
[...]

[...]

Nee, lijkt inderdaad zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:11:
[...]

Die van mij blijft continu op 100% staan met koelen. Kan je dit niet op de WP zelf aanpassen voor koelen? Een max bijvoorbeeld van 70?

Voor verwarmen stast hij op modulerend
Je kan het percentage instellen met de service die ik hierboven beschrijf. Het moduleert ofzo niet, dus zelf in de gaten houden of je voldoende koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:20:
[...]

Je kan het percentage instellen met de service die ik hierboven beschrijf. Het moduleert ofzo niet, dus zelf in de gaten houden of je voldoende koelt.
Kan je dit niet 1x instellen op de WP zelf dan? In dit geval pas ik dat liever aan op de pomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:57:
[...]

Kan je dit niet 1x instellen op de WP zelf dan? In dit geval pas ik dat liever aan op de pomp zelf.
Ja, zeker. Maar ik heb bijv. iets meer pompvermogen nodig, als ik meer groepen open heb.
En er zijn vast mensen die goede redenen kunnen bedenken waarom je dit zou willen aanpassen.
Al is het alleen maar omdat het kan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:31:
[...]

Ja, zeker. Maar ik heb bijv. iets meer pompvermogen nodig, als ik meer groepen open heb.
En er zijn vast mensen die goede redenen kunnen bedenken waarom je dit zou willen aanpassen.
Al is het alleen maar omdat het kan. ;)
Omdat het energieverbruik dratisch afneemt? Bij mij van 150W naar 50W aangezien de koeling vaak 6-8 maanden per jaar continu aan staat (dit jaar dus niet). Maakt dit best wel wat uit. Daarnaast een TE koude vloer levert klachten op bij de vrouwen in het huis. Met 50% kan ik het huis makkelijk op temperatuur houden en bron regenereert toch niet dus dit is optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Omdat het energieverbruik dratisch afneemt? Bij mij van 150W naar 50W aangezien de koeling vaak 6-8 maanden per jaar continu aan staat (dit jaar dus niet). Maakt dit best wel wat uit. Daarnaast een TE koude vloer levert klachten op bij de vrouwen in het huis. Met 50% kan ik het huis makkelijk op temperatuur houden en bron regenereert toch niet dus dit is optimaal.
Ja, precies, dat is voor mij de reden ook. Precies hetzelfde. :-)

Maar de vraag was (tenminste, dat was mijn interpretatie): waarom stel je het niet 1x in op de WP, waarom via een service in Home Assistant. ;) En dat is omdat ik lui ben en niet naar de warmtepomp wil lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zet je er eenmalig overheen: loop naar de pomp! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Ja, precies, dat is voor mij de reden ook. Precies hetzelfde. :-)

Maar de vraag was (tenminste, dat was mijn interpretatie): waarom stel je het niet 1x in op de WP, waarom via een service in Home Assistant. ;) En dat is omdat ik lui ben en niet naar de warmtepomp wil lopen.
Klopt, dat was innd de reden haha. Standaard staar hij ook op 100% en wij horen dat als we in de woonkamer zitten, soms ook tijdens tv kijekn. Vind 100% ook beetje overbodig buiten het feit det het meer energie kost. Nathan heeft hem nu op 75% gezet. Dikke prima denk ik, kan hem altijd nog aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Nu online
Iemand met een Nibe die deze upgrade al uitgevoerd heeft en zijn ervaringen wil delen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3czC2rZGssuak-2j6bp-5mxAvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PFio9DZn2xe1XwNWGc6gDpVQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
fishman schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:13:
Iemand met een Nibe die deze upgrade al uitgevoerd heeft en zijn ervaringen wil delen?

[Afbeelding]
Ik vond de oude app fijner. Vooral omdat je daar meer kon zien in het hoofdscherm, bijvoorbeeld de bron in/uit temperatuur en de frequentie van de compressor.
Dit zit nu in de menu's, waar je wel het hele info menu van de warmtepomp kunt zien.

Sinds ik het gekoppeld heb ik Home Assistant heb ik de app nooit meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Nu online
roltor schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:16:
[...]

Ik vond de oude app fijner. Vooral omdat je daar meer kon zien in het hoofdscherm, bijvoorbeeld de bron in/uit temperatuur en de frequentie van de compressor.
Dit zit nu in de menu's, waar je wel het hele info menu van de warmtepomp kunt zien.

Sinds ik het gekoppeld heb ik Home Assistant heb ik de app nooit meer gebruikt.
Ik gebruik ook deze HA modbus integratie: fishman in "Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW"
De app gebruik ik niet of nauwelijks. De upgrade is dus eigenlijk niet nodig voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
fishman schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Ik gebruik ook deze HA modbus integratie: fishman in "Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW"
De app gebruik ik niet of nauwelijks. De upgrade is dus eigenlijk niet nodig voor mij.
Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat je firmware upgrades nu via internet kan doen ipv usb stick.
En ik verwacht dat op termijn iedereen verplicht over moet naar MyUplink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
roltor schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat je firmware upgrades nu via internet kan doen ipv usb stick.
En ik verwacht dat op termijn iedereen verplicht over moet naar MyUplink.
Het MyUplink platform word nu ook gebruikt bij Alpha Innotec dus waarschijnlijk word dat het platform waar ze verder op gaan bouwen en slimmer gaan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Bij meer mensen waar de Luxtronik2 integratie op yaml basis van Bouni niet meer werkt in HA? Volgens mij zijn er dingen die niet meer supported zijn sinds een core update. (https://github.com/Bouni/luxtronik).

Loop er nu tegen aan dat ik alleen die van BenPru kan gebruiken

Edit: nvm, na de laatste update van 3 uur geleden alles weer hersteld

[ Voor 11% gewijzigd door Flexiilex op 18-06-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kets_One schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:46:
[...]

Erg interessant. Ik heb een WPU3 4G, maar wil ook wel zo'n softstart installeren.
Mijn comressor is een Tecumseh RK5512Y-FZ3A (op 220-240V) met de volgende amperages:
RLA: 4.1 A
MCC: 5.8 A
LRA: 31A

Welke is dan geschikt?
Ik heb de volgende softstart gekocht (MP): Eaton DS7-342SX012
Nu nog aansluiten. Iemand een idee voor de juiste bedrading?
Hier moet ie ingebouwd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BR723amPOnf_pcA52eIqC-8v54=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKbZhgfMG5hl2hi9veaIY0br.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 30% gewijzigd door Kets_One op 19-06-2024 14:09 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rink76
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-06 17:18
Wij hebben een woning gekocht waarin een Alpha Innotec Luxtronik warmtepomp zit (WZS 82K3M). Hij werkt prima, alleen valt het me op dat sommige temperatuurinstellingen nogal vreemd zijn. Ik vermoed dat dit komt doordat de buitentemperatuur niet correct wordt weergegeven. De actuele temperatuur bij de buitentemperatuur sensor is 21.0 terwijl display 17.6 laat zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0FM8HfcGR3zkP2U3qFvAc5gUCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nq6n7YD8UrVjFVv9JhtwY3L6.png?f=fotoalbum_large

Na wat onderzoek bleek dat de buitentemperatuur gemeten wordt met een NTC-sensorelement van 2,2 kΩ bij 25 °C (R25). Ik heb de NTC doorgemeten met een multimeter en de waarden lijken overeen te komen met de temperatuur, de NTC lijkt dus correct te werken. Op de warmtepomp krijg ik echter consequent een waarde die 3 graden lager ligt. Dit zou veroorzaakt kunnen worden door bijvoorbeeld de weerstand van de bekabeling. Op de RBE zit een kalibratieoptie voor de binnenruimtevoeler, maar voor de buitenruimtevoeler kan ik nergens een instelling vinden. Ook via de installateurscode zie ik geen optie waarmee ik dit kan corrigeren.

Is dit herkenbaar en zo ja, wat zijn mogelijke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:17
Zomaar een optie, kun je geen offset instellen bij de temperaturen? Ander idee is dat hij de gemiddelde temperatuur over 24 uur laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rink76 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:32:
Wij hebben een woning gekocht waarin een Alpha Innotec Luxtronik warmtepomp zit (WZS 82K3M). Hij werkt prima, alleen valt het me op dat sommige temperatuurinstellingen nogal vreemd zijn. Ik vermoed dat dit komt doordat de buitentemperatuur niet correct wordt weergegeven. De actuele temperatuur bij de buitentemperatuur sensor is 21.0 terwijl display 17.6 laat zien:

[Afbeelding]

Na wat onderzoek bleek dat de buitentemperatuur gemeten wordt met een NTC-sensorelement van 2,2 kΩ bij 25 °C (R25). Ik heb de NTC doorgemeten met een multimeter en de waarden lijken overeen te komen met de temperatuur, de NTC lijkt dus correct te werken. Op de warmtepomp krijg ik echter consequent een waarde die 3 graden lager ligt. Dit zou veroorzaakt kunnen worden door bijvoorbeeld de weerstand van de bekabeling. Op de RBE zit een kalibratieoptie voor de binnenruimtevoeler, maar voor de buitenruimtevoeler kan ik nergens een instelling vinden. Ook via de installateurscode zie ik geen optie waarmee ik dit kan corrigeren.

Is dit herkenbaar en zo ja, wat zijn mogelijke oplossingen?
Dat is dezelfde WP die ik ook heb ook met een RBE. Je kunt de buiten sensor niet corrigeren ben deze instelling niet tegen gekomen. Het verschil is vaak te verklaren door plaatsing van de sensor bij mij hangt ie op 2,5m hoog tegen garage dak op noorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 15:55
fishman schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:13:

[Afbeelding]
Yes ik ben overgegaan, iets meer zaken uit te lezen via de nieuwe API/interface.
Echter wat onduidelijke naamgeving.

Voor de rest prima met mijn warmtepomp: (F1255 6KW PC)

Je moet hem wel opnieuw aanmelden en eigenlijk een nieuwe registratie doen.
Ook de history is weg.

[ Voor 8% gewijzigd door cossy nl op 24-06-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rink76
PolderPloer! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:37:
Zomaar een optie, kun je geen offset instellen bij de temperaturen? Ander idee is dat hij de gemiddelde temperatuur over 24 uur laat zien?
Dit is de actuele buitentemperatuur; er is een andere parameter voor de gemiddelde buitentemperatuur. Nu is alles zo ingesteld dat de warmtepomp bij 19 graden moet gaan koelen (in werkelijkheid is het dan 22 graden). Dus ja, het hele programma heeft nu een soort van offset, maar het zou fijn zijn als die buitentemperatuur gewoon klopte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rink76
Vaevictis_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:39:
[...]

Dat is dezelfde WP die ik ook heb ook met een RBE. Je kunt de buiten sensor niet corrigeren ben deze instelling niet tegen gekomen. Het verschil is vaak te verklaren door plaatsing van de sensor bij mij hangt ie op 2,5m hoog tegen garage dak op noorden.
Hij precies zoals voorgeschreven op 2m aan de noordkant van het huis. Heb er tijdje digitale meter naast gehangen en temperatuur is echt fout. Zit eraan te denken om de weerstand van de bekabeling na te meten en dan misschien maar andere NTC sensor met andere ohm waarde te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rink76 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Hij precies zoals voorgeschreven op 2m aan de noordkant van het huis. Heb er tijdje digitale meter naast gehangen en temperatuur is echt fout. Zit eraan te denken om de weerstand van de bekabeling na te meten en dan misschien maar andere NTC sensor met andere ohm waarde te proberen.
Ik zou een ander ntc sensor met lagere ohm waarde proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-06 11:38
Ik heb een Alpha Innotec warmtepomp (62KM3) met een RBE+ ruimtevoeler.
Gister de nieuwste software op de warmtepomp gezet (v3.89.5) en in de handleiding van de RBE+ staat dat vanaf software versie 3.86 en hoger de RBE+ automatisch geüpdatet wordt.

Na de firmware update wordt inderdaad op het display van de RBE+ aangegeven dat er een software update gedaan wordt, maar dit scherm staat er nu al 24 uur.
Heb beiden al opnieuw opgestart, maar helaas.

Iemand hier die ook deze RBE+ heeft én de nieuwste firmware draait? Hoe kom ik tot een upgrade van deze RBE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
nrdnmg schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:35:
Ik heb een Alpha Innotec warmtepomp (62KM3) met een RBE+ ruimtevoeler.
Gister de nieuwste software op de warmtepomp gezet (v3.89.5) en in de handleiding van de RBE+ staat dat vanaf software versie 3.86 en hoger de RBE+ automatisch geüpdatet wordt.

Na de firmware update wordt inderdaad op het display van de RBE+ aangegeven dat er een software update gedaan wordt, maar dit scherm staat er nu al 24 uur.
Heb beiden al opnieuw opgestart, maar helaas.

Iemand hier die ook deze RBE+ heeft én de nieuwste firmware draait? Hoe kom ik tot een upgrade van deze RBE?
Geen rbe+ maar klopt dat deze via de wp update gaat. Heb je de wp al helemaal uit gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Nou… je weet duidelijk wat je doet.

My 2cents:

NTC direct op warmtepomp aansluiten. Temperatuur vergelijken met digitale thermometer die je er naast hangt.

Weerstand aansluitkabel meten door aan kant van sensor kort te sluiten en dan bij warmtepomp meten.

Als het inderdaad de kabel is kan je een offset maken door er een parallel weerstand op te zetten (dat gaat niet in de hele temperatuur range goed maar met een zomer en winter variant moet je een eind kunnen komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefannn schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:23:
[...]

Nou… je weet duidelijk wat je doet.

My 2cents:

NTC direct op warmtepomp aansluiten. Temperatuur vergelijken met digitale thermometer die je er naast hangt.

Weerstand aansluitkabel meten door aan kant van sensor kort te sluiten en dan bij warmtepomp meten.

Als het inderdaad de kabel is kan je een offset maken door er een parallel weerstand op te zetten (dat gaat niet in de hele temperatuur range goed maar met een zomer en winter variant moet je een eind kunnen komen).
Ntc direct aansluiting is geen oplossing dan meet ie de binnen temperatuur. De weerstand is wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
Vaevictis_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:56:
[...]

Geen rbe+ maar klopt dat deze via de wp update gaat. Heb je de wp al helemaal uit gezet?
Yes, heb ik al gedaan. Ook de RBE meerdere malen aan/uit gezet.
Helaas is er geen optie om de RBE te resetten voor zover ik weet.

Ben nu terug naar firmware 3.86.1 (de eerste waarbij de automatische update zou moeten werken), maar helaas. Zelfde probleem.
Snap het niet.
De WP kan gewoon het internet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Vaevictis_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:42:
[...]

Ntc direct aansluiting is geen oplossing dan meet ie de binnen temperatuur. De weerstand is wel een optie.
Dat snap ik. Was bedoeld als test om te kijken of het de ntc-warmtepomp combinatie is of de kabel. Dat kan je inderdaad niet laten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
nrdnmg schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Yes, heb ik al gedaan. Ook de RBE meerdere malen aan/uit gezet.
Helaas is er geen optie om de RBE te resetten voor zover ik weet.

Ben nu terug naar firmware 3.86.1 (de eerste waarbij de automatische update zou moeten werken), maar helaas. Zelfde probleem.
Snap het niet.
De WP kan gewoon het internet op.
Kun je wel de WP bedienen via de app zoals MyUplink? Op zich is de RBE maar een display dus is wel vervelend maar kan verder geen kwaad. Moet wel weer gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
Vaevictis_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:24:
[...]

Kun je wel de WP bedienen via de app zoals MyUplink? Op zich is de RBE maar een display dus is wel vervelend maar kan verder geen kwaad. Moet wel weer gaan werken.
Jep, MyUplink werkt wel (mooi systeem ook!) en ik kan ook nog gewoon naar de WP lopen om te bedienen.
De RBE functioneert ook als kamerthermostaat en triggert ook de koeling. Dus vandaar dat het wel handig is als ie het wel gewoon doet.
Blijf het vreemd vinden dat ie blijft hangen op software update.
Heb nu al meerdere firmware versies geprobeerd, maar allen zonder resultaat.

Vreemde is dat je voor de RBE ook geen firmware kunt vinden op de Alpha Innotec download sectie, terwijl je wel via de micro SD zou moeten kunnen updaten...

Wie weet heeft iemand nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
nrdnmg schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:34:
[...]

Jep, MyUplink werkt wel (mooi systeem ook!) en ik kan ook nog gewoon naar de WP lopen om te bedienen.
De RBE functioneert ook als kamerthermostaat en triggert ook de koeling. Dus vandaar dat het wel handig is als ie het wel gewoon doet.
Blijf het vreemd vinden dat ie blijft hangen op software update.
Heb nu al meerdere firmware versies geprobeerd, maar allen zonder resultaat.

Vreemde is dat je voor de RBE ook geen firmware kunt vinden op de Alpha Innotec download sectie, terwijl je wel via de micro SD zou moeten kunnen updaten...

Wie weet heeft iemand nog een idee?
Via je installateur contact opnemen met Nathan?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
[...]

Hier hetzelfde (ook alpha innotec): buitentemperatuur wijkt gewoon af (ook 2m op noorden). Ook nagemeten met digitale meter. Ik noem het maar een bug. Maakt bij verwarmen niet zoveel uit, heb de invloed van de RBE op 200% staan (max) en dat helpt voldoende.

Overigens wijken de bronsensoren ook af (zeker bij lage temperaturen, ook nagemeten met digitale meter).

Op zich kan wat afwijking, maar beetje slordig dat er geen enkele correctie optie is voor alle sensoren.
Zitten overigens wel meer gekke dingen in (hybride kan die bv. helemaal niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
prettig schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:52:
[...]

Hier hetzelfde (ook alpha innotec): buitentemperatuur wijkt gewoon af (ook 2m op noorden). Ook nagemeten met digitale meter. Ik noem het maar een bug. Maakt bij verwarmen niet zoveel uit, heb de invloed van de RBE op 200% staan (max) en dat helpt voldoende.

Overigens wijken de bronsensoren ook af (zeker bij lage temperaturen, ook nagemeten met digitale meter).

Op zich kan wat afwijking, maar beetje slordig dat er geen enkele correctie optie is voor alle sensoren.
Zitten overigens wel meer gekke dingen in (hybride kan die bv. helemaal niet).
Wat bedoel je in dit geval met hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelino
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Goedemiddag,

ik gebruik voor het eerst een warmtepomp (alpha innotec) en wil koelen, maar weet niet of er iets gebeurt. Kunnen jullie aan de screenshot zien of er gekoeld wordt?

Op het startscherm van de warmtepomp staat wel een koel symbool, maar 1 draai verder staat warmtepomp uit bedrijf vanaf:11:48: 30 koelbedrijf.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s1xiuZ4sgtUN1lO_DgaJLfN-ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4YRYZuVIddwt8COGIiZIqOf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rink76
Appelino schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:17:
Goedemiddag,

ik gebruik voor het eerst een warmtepomp (alpha innotec) en wil koelen, maar weet niet of er iets gebeurt. Kunnen jullie aan de screenshot zien of er gekoeld wordt?

Op het startscherm van de warmtepomp staat wel een koel symbool, maar 1 draai verder staat warmtepomp uit bedrijf vanaf:11:48: 30 koelbedrijf.[Afbeelding]
Volgens mij is dat normaal, de mijne laat dit zien tijdens koelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfUFhy_oNhwQi9OQxMQPFQTgjco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/za4so20h0ZL9cu7xwMMPSSY7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Rink76 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Volgens mij is dat normaal, de mijne laat dit zien tijdens koelen

[Afbeelding]
Wow! haha 60 dagen al aan het koelen?
Gebruik jij de warmtepomp niet voor sanitair warm water?
Pagina: 1 ... 97 ... 110 Laatste