Wat is er mis met een hoge delta T?roltor schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:13:
[...]
Ik heb ook een delta T van 2 graden. Bij 50% pompsnelheid, die heb ik lager gezet i.v.m. geluid in de leidingen.
Ik verwacht dat de delta T nog wel hoger wordt als het warmer wordt.
Wat is er eigenlijk slecht aan een delta T van 5 graden? Dat de gemiddelde watertemperatuur in de vloer hoger is en je dus minder koelt?
Als je heel weinig stroming hebt dan heb je maar heel weinig energie overdracht. Even uitgaande van vloerverwarming….
Stel de de vloer is 17 graden en de bron is 12 graden. Bij heel weinig stroming zakt de watertemperatuur dan in de eerste paar meter dat het de bron in gaat al naar 12 graden.
Het komt als 12 graden de vloer in, maar stijgt in de eerste paar meter al naar de vloertemperatuur van 17 graden. Daarna doet het niks meer.
Kortom… flow moet zodanig groot zijn dat uitgaande water van de vloer nog kouder is dan de vloer, en uitgaande water van de bron nog warmer dan de bron.
Dus:
- de energie overdracht is deltaT x flow x warmtecapaciteit water
- dus als je de flow 2x lager zet en de delta T 2x hoger wordt heb je gelijke energie overdracht. Dan bespaar je dus pomp energie zonder dat je er wat op inlevert.
- in bovenstaand voorbeeld ben je echter op de grens beland. Je kan de flow wel lager zetten maar de delta T verandert niet meer omdat het medium al lang voor het eind van de bron of vloer betreffende temperatuur heeft overgenomen. Vanaf dat moment is 2x minder flow gelijkblijvende delta T.
Kortom….
- je kan de flow lager zetten
- check hoeveel de delta T hoger wordt
- zodra de delta T niet meer evenredig hoger wordt met de flow vermindering ben je efficiency aan het inleveren.
Ik gok zo (beetje educated guess) dat 2 a 3 wel ok is (minder is nauwelijks realistisch, in de winter haal ik bij 100% pomp ook geen lagere delta T). 5 vind ik dan wel fors worden. Bron gaat in de zomer wel boven de 10 graden komen, zeg 12. Dan zou vloer naar 17 gaan… dat vind ik toch vrij fors.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV