Dit soort gesprekken met Chinezen is sowieso lastig. Aan één kant kun je denken dat ze het niet willen horen, maar aan de andere kant is er ook een cultuurverschil. Nee, ik wil ze niet vrijpleiten, maar het helpt wel als je weet hoe Chinezen denken.Vaevictis_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:55:
[...]
Zou kunnen maar is geen antwoord op mijn vraag. Zulke "gesprekken" heb ik ook met de chinese fabrikant van mijn batterij omvormer. Ik meld een bug en antwoord is "we updated the firmware remotely". Om vervolgens dezelfde bug weer tegen te komen.
Wij hadden in 1986 onze huwelijksreis (geheel onverzorgde reis door het land) daar en leerden al doende dat als je een Chinees iets vraagt waarop hij geen antwoord weet, dan zal hij dat nooit zeggen. Hij geeft hoe dan ook een antwoord. Het is aan jou om goed naar het antwoord te luisteren en in te schatten wat voor soort antwoord dat is; of het een ‘ik weet het niet’ is of dat het een werkelijk inhoudelijk antwoord is.
De antwoorden op jouw vragen over je omvormer zouden in diezelfde categorie kunnen vallen. Je zult je dus in hun cultuur moeten verplaatsen om de vraag op de juiste manier te stellen, zodat zij een antwoord kunnen geven zonder gezichtsverlies, maar dat jij er wel uit kunt destilleren wat het waard is.
Wij west-europeanen zijn veel te direct voor die Aziaten…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>