Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 96 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vaevictis_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:55:
[...]

Zou kunnen maar is geen antwoord op mijn vraag. Zulke "gesprekken" heb ik ook met de chinese fabrikant van mijn batterij omvormer. Ik meld een bug en antwoord is "we updated the firmware remotely". Om vervolgens dezelfde bug weer tegen te komen. |:(
Dit soort gesprekken met Chinezen is sowieso lastig. Aan één kant kun je denken dat ze het niet willen horen, maar aan de andere kant is er ook een cultuurverschil. Nee, ik wil ze niet vrijpleiten, maar het helpt wel als je weet hoe Chinezen denken.

Wij hadden in 1986 onze huwelijksreis (geheel onverzorgde reis door het land) daar en leerden al doende dat als je een Chinees iets vraagt waarop hij geen antwoord weet, dan zal hij dat nooit zeggen. Hij geeft hoe dan ook een antwoord. Het is aan jou om goed naar het antwoord te luisteren en in te schatten wat voor soort antwoord dat is; of het een ‘ik weet het niet’ is of dat het een werkelijk inhoudelijk antwoord is.

De antwoorden op jouw vragen over je omvormer zouden in diezelfde categorie kunnen vallen. Je zult je dus in hun cultuur moeten verplaatsen om de vraag op de juiste manier te stellen, zodat zij een antwoord kunnen geven zonder gezichtsverlies, maar dat jij er wel uit kunt destilleren wat het waard is.
Wij west-europeanen zijn veel te direct voor die Aziaten…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:06
Andrehj schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:50:
[...]

Misschien een domme vraag, maareh, ik snap het niet. Je bent dus nu je woning aan het verwarmen vanuit een bron die ca 0 graden is, terwijl je buiten een gratis bron hebt (buitenlucht) van ca 10 graden. Dat is toch superinefficient?
Zo sterk is dat effect ook weer niet. Met vloeistof als bron en een normale platen warmtewisselaar in de warmtepomp kan de verdampings temperatuur van het koudemiddel waarbij die nog het benodigde vermogen uitwisselt een stuk hoger liggen dan bij een luchtsysteem met dezelfde bron temperatuur. Vloeistof gebaseerde warmtepompen zitten bij veel leveranciers bij een brontemperatuur van circa 0 graden op een vergelijkbare COP als hun luchtsystemen met bron op 7 graden.

Je kunt bron temperaturen bij lucht en water niet 1 op 1 vergelijken, tenzij je bij een luchtsysteem een extreem grote wisselaar met veel luchtverplaatsing maakt of bij water een extreem kleine wisselaar. Maar bij normaal gedimensioneerde warmtepompen zul je bij gelijke brontemperaturen verschillende verdamper temperaturen hebben bij lucht en water.

[ Voor 16% gewijzigd door Maarren op 26-04-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:24
Maarren schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:03:
[...]

Zo sterk is dat effect ook weer niet. Met vloeistof als bron en een normale platen warmtewisselaar in de warmtepomp kan de verdampings temperatuur van het koudemiddel waarbij die nog het benodigde vermogen uitwisselt een stuk hoger liggen dan bij een luchtsysteem met dezelfde bron temperatuur. Vloeistof gebaseerde warmtepompen zitten bij veel leveranciers bij een brontemperatuur van circa 0 graden op een vergelijkbare COP als hun luchtsystemen met bron op 7 graden. Je kunt bron temperaturen bij lucht en water niet 1 op 1 vergelijken, tenzij je bij een luchtsysteem een extreem grote wisselaar met veel luchtverplaatsing maakt of bij water een extreem kleine wisselaar.
tel hierbij nog dat de ventilator typisch meer elektra verbruikt dan een bronpompje (circulator type van mss 25W).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:25:
tel hierbij nog dat de ventilator typisch meer elektra verbruikt dan een bronpompje (circulator type van mss 25W).
Wat doet 25 Watt?

Ik mag rekenen op 45 - 60 W voor de bronpomp die z'n ding doet - EcoForest 1-9. Zit jij dan niet op 35 - 50 W met je 1-6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:32:
[...]

Wat doet 25 Watt?

Ik mag rekenen op 45 - 60 W voor de bronpomp die z'n ding doet - EcoForest 1-9. Zit jij dan niet op 35 - 50 W met je 1-6?
was mss idd onderschat. 60W bij full-power volgens datasheet. 25-35W bij weinig vraag.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:32:
[...]

Wat doet 25 Watt?

In de zomer draaien de pompen van mijn passieve koeling op 50%, totaal opgenomen vermogen ca 50W.
Bij verwarming op minimum (20 Hz, 225W opgenomen vermogen 1800 W thermisch), draait mijn bronpomp op 1% (zal in de buurt zijn van 5 tot 10 W voor de bronpomp).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@KC27 Bij rustig door koelen kan het ook hier inderdaad nog wel iets lager dan ik noemde. Ik dacht aan verwarming en de 70 - 100% bronpomp die ik daarbij doorgaans zie.

(Op de EcoForest weergave, trouwens. I.t.t. de jouwe is dat een percentage van werkelijk toerental, niet van 'mogelijke toerentallen'. Die 50% van jou zou op een EcoForest pomp zichtbaar zijn als 65%.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:38
Als ik het hier zo lees, word er een bom geld uitgegeven voor een water/water installatie.

De cop lijkt dan ook nog eens marginaal hoger dan een lucht/water systeem.

Bij een buitenlucht temperatuur van 5° haal ik nog een cop van 3,5. Met meting van alles achter de zekering (incl. 2e circulatiepomp) en uitgangstemperatuur van 27°.

Water/water zit rond de 15000€? mijn lucht/water 4500€
Waar zit dan het voordeel?

[ Voor 3% gewijzigd door Kenwood960 op 29-04-2024 20:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 11:17
Kenwood960 schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:54:
Als ik het hier zo lees, word er een bom geld uitgegeven voor een water/water installatie.

Bij een buitenlucht temperatuur van 5° haal ik nog een cop van 3,5. Met meting van alles achter de zekering (incl. 2e circulatiepomp) en uitgangstemperatuur van 27°.

Het voordeel bestaat uit een aantal zaken: geen ventilator unit, dus geen lawaai, passief koelen tegen weinig vermogen. (persoonlijk vind ik een koele vloer erg lekker in de zomer). En een hogere COP tijdens de winter. En geen defrosts etc. tijdens vorst periode.
Er zijn ook nadelen: prijs is hoger, en als je gaat vergelijken op kosten/stroomprijs dan zal je de meerprijs niet terugzien in je portemonee, maar wel in comfort. En er is geen mogelijkheid om de lucht te ontvochtigen, wat een airco wel kan.
Het is dus een persoonlijke keuze. Puur kijken naar de terugverdientijd slaat nergens op, dat doe je ook niet met de aanschaf van een auto. De een kiest voor een Renault, de ander voor een BMW. Zo moet je dit verschil denk ik ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Goeiedag allemaal.

Mijn situatie:
- ieder jaar een vast energiecontract, maar aan het oriënteren om naar dynamisch over te stappen indien ik mijn WP efficiënter in kan regelen.
- type WP: Alpha Innotec WZSV 62K3M, software versie V3.85.6 (r6445), verbonden met internet, zonder onderhoudscontract

Het volgende zou ik willen bewerkstelligen met mijn WP:
1. zo weinig mogelijk moeten stoeien met allerlei (custom) domotica software zoals Home Assistant
2. net als bij NIBE warmtepompen via Smart Price Adapation (SPA) uurtarieven binnen kunnen halen voor de komende 24 uur zodat stroomverbruik verplaatst kan worden naar de goedkoopste uren.

Het probleem:
Als ik zo een beetje zoek hier op Tweakers en in het algemeen op het internet dan lijkt het alsof mijn WP nogal dom is en alleen een beetje aan te sturen is icm day-ahead prijzen door lekker te gaan pielen met Home Assistant.
Ik weet dat dit wat denigrerend klinkt, maar waar ik op doel is dat er niet echt een kant en klare integratie is via de software van de WP zelf zoals dat SPA. Ik ben in mijn optiek niet echt goed met Home Assistant en heb alleen wat basale dingetjes voor elkaar gekregen. De scripts van @KC27 zijn indrukwekkend en tegelijkertijd voor mij enorm intimiderend. Ik voel mij totaal niet op mijn gemak om een script van een ander te gaan gebruiken of zomaar een integratie in elkaar te rammelen die tegen mijn 12k+ euro WP aan gaat praten waar ik verder geen onderhoudscontract op heb (bewust voor gekozen, maar is een ander verhaal) en ik dus ook niet helemaal 100% van begrijp wat het precies op welk moment doet wanneer het misgaat.
Zelfs met een onderhoudscontract zou ik mij er alsnog niet prettig bij voelen omdat een partij dan altijd kan zeggen dat ik zelf teveel heb lopen kloten met instellingen die naar de WP zijn gestuurd door mijn eigen software oplossing waardoor hij sneller is gaan slijten enz. Ik trek dan altijd aan het kortste eind.

Mijn vraag:
Wat is nou het advies in mijn situatie als minder tech savvy WP bezittert? Afwachten in de hoop dat AIT ooit ook met zoiets als SPA komt voor hun WP? Op welke termijn zou zoiets dan nog gaan komen, als het al komt? Overigens gaf de Nathan monteur aan, die bij mij een keer over de vloer kwam, dat het zonder meer updaten van de software totaal niet aan te raden is omdat je meer kans hebt op problemen. Zijn advies was: alleen updaten tenzij je iets mist. Maarja, hoe kom je überhaupt erachter dat je iets mist want hun download pagina laat nergens changelogs of release notes zien, zucht. Wellicht bekijk ik het allemaal te negatief.
Hopelijk hebben jullie epische tips en/of ideeën voor mij. Mijn dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:47
jinglewood schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 03:52:
Goeiedag allemaal.

Mijn situatie:
- ieder jaar een vast energiecontract, maar aan het oriënteren om naar dynamisch over te stappen indien ik mijn WP efficiënter in kan regelen.
- type WP: Alpha Innotec WZSV 62K3M, software versie V3.85.6 (r6445), verbonden met internet, zonder onderhoudscontract

Het volgende zou ik willen bewerkstelligen met mijn WP:
1. zo weinig mogelijk moeten stoeien met allerlei (custom) domotica software zoals Home Assistant
2. net als bij NIBE warmtepompen via Smart Price Adapation (SPA) uurtarieven binnen kunnen halen voor de komende 24 uur zodat stroomverbruik verplaatst kan worden naar de goedkoopste uren.

Het probleem:
Als ik zo een beetje zoek hier op Tweakers en in het algemeen op het internet dan lijkt het alsof mijn WP nogal dom is en alleen een beetje aan te sturen is icm day-ahead prijzen door lekker te gaan pielen met Home Assistant.
Ik weet dat dit wat denigrerend klinkt, maar waar ik op doel is dat er niet echt een kant en klare integratie is via de software van de WP zelf zoals dat SPA. Ik ben in mijn optiek niet echt goed met Home Assistant en heb alleen wat basale dingetjes voor elkaar gekregen. De scripts van @KC27 zijn indrukwekkend en tegelijkertijd voor mij enorm intimiderend. Ik voel mij totaal niet op mijn gemak om een script van een ander te gaan gebruiken of zomaar een integratie in elkaar te rammelen die tegen mijn 12k+ euro WP aan gaat praten waar ik verder geen onderhoudscontract op heb (bewust voor gekozen, maar is een ander verhaal) en ik dus ook niet helemaal 100% van begrijp wat het precies op welk moment doet wanneer het misgaat.
Zelfs met een onderhoudscontract zou ik mij er alsnog niet prettig bij voelen omdat een partij dan altijd kan zeggen dat ik zelf teveel heb lopen kloten met instellingen die naar de WP zijn gestuurd door mijn eigen software oplossing waardoor hij sneller is gaan slijten enz. Ik trek dan altijd aan het kortste eind.

Mijn vraag:
Wat is nou het advies in mijn situatie als minder tech savvy WP bezittert? Afwachten in de hoop dat AIT ooit ook met zoiets als SPA komt voor hun WP? Op welke termijn zou zoiets dan nog gaan komen, als het al komt? Overigens gaf de Nathan monteur aan, die bij mij een keer over de vloer kwam, dat het zonder meer updaten van de software totaal niet aan te raden is omdat je meer kans hebt op problemen. Zijn advies was: alleen updaten tenzij je iets mist. Maarja, hoe kom je überhaupt erachter dat je iets mist want hun download pagina laat nergens changelogs of release notes zien, zucht. Wellicht bekijk ik het allemaal te negatief.
Hopelijk hebben jullie epische tips en/of ideeën voor mij. Mijn dank is groot.
Niet zelf programmeren en geen ongedocumenteerde dingen overnemen betekent defacto “standaard gebruiken”.
Dan kan je dus niet het onderste uit de kan halen maar dat is niet perse slecht.
Kijkend naar de day-ahead prijzen: ik krijg het idee dat als je de watmtepomp voornamelijk tussen 24:00 en 7:00 gebruikt je al een heel eind bent.
Dan kan ik me voorstellen dat je met een klokthermostaat in dat tijdvak de temperatuur omhoog brengt en daar vervolgens de hele dag “op teert”.
Dat werkt practisch gezien voornamelijk goed als je vloerverwarming hebt en een goed geïsoleerd huis. Dan maakt het namelijk niet zo uit “wanneer” je stookt, als je de uren maar draait in een 24 uur periode.
(Als je zoekt op mijn naam zal je zien dat ik mijn controller heb aangepast op “maximaal 1 cycle per dag”, niet vanwege energie prijs maar om levensduur te winnen. Dat gaat uit van hetzelfde principe “maakt niet zoveel uit wanneer, als het er maar in gaat in een 24 uur periode”. Heeft hele winter gedraaid en werkt prima)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
fishman schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:23:
[...]

Het voordeel bestaat uit een aantal zaken: geen ventilator unit, dus geen lawaai, passief koelen tegen weinig vermogen. (persoonlijk vind ik een koele vloer erg lekker in de zomer). En een hogere COP tijdens de winter. En geen defrosts etc. tijdens vorst periode.
Er zijn ook nadelen: prijs is hoger, en als je gaat vergelijken op kosten/stroomprijs dan zal je de meerprijs niet terugzien in je portemonee, maar wel in comfort. En er is geen mogelijkheid om de lucht te ontvochtigen, wat een airco wel kan.
Het is dus een persoonlijke keuze. Puur kijken naar de terugverdientijd slaat nergens op, dat doe je ook niet met de aanschaf van een auto. De een kiest voor een Renault, de ander voor een BMW. Zo moet je dit verschil denk ik ook zien.
Het gaat niet zo zeer over terugverdientijd, ik vind eigenlijk het enige overtuigende aspect de passieve koeling.

Dit word dan eigenlijk teniet gedaan door de zonnepanelen, die dan toch vol vermogen terugleveren....

Qua comfort zijn beide installaties toch identiek?

Enfin, zat eerst ook te dromen van een water/water systeem, tot ik het verschil in prijs zag en de soms aanwezige bron problemen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

wat een kromme vergelijking. De WP zelf is niet fundamenteel duurder. En ze gaat ook nog langer mee.

De bron is vaak wel duurder, afhankelijk of je een kanaal of meer naast je hebt (dan valt het eigenlijk heel goed mee!). Maar de bron moet je niet afschrijven op 15 jaar... eerder op oneindig, of 50 jaar of zo. En dan merk je dat de extra COP _wel_ verantwoord is. Naast bijna gratis koeling, geen defrost, ... Ook betere COP bij de allerkoudste dagen...

3.5 COP is niet zo geweldig. Ik zit continu boven de 5 (ja ook de koudste weken), 5.5-6.0 gemiddeld op het jaar. En ik heb dan nog radiatoren, geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:18:
[...]

wat een kromme vergelijking. De WP zelf is niet fundamenteel duurder. En ze gaat ook nog langer mee.

De bron is vaak wel duurder, afhankelijk of je een kanaal of meer naast je hebt (dan valt het eigenlijk heel goed mee!). Maar de bron moet je niet afschrijven op 15 jaar... eerder op oneindig, of 50 jaar of zo. En dan merk je dat de extra COP _wel_ verantwoord is. Naast bijna gratis koeling, geen defrost, ... Ook betere COP bij de allerkoudste dagen...

3.5 COP is niet zo geweldig. Ik zit continu boven de 5 (ja ook de koudste weken), 5.5-6.0 gemiddeld op het jaar. En ik heb dan nog radiatoren, geen vloerverwarming.
Als ik bij Nibe kijk, dan zijn WW warmtepompen wel degelijk veel duurder dan LW warmtepompen. Ik snap zelf niet waarom dit is, want een WW lijkt me juist minder onderdelen nodig te hebben dan een LW. Toch is de WW bij Nibe 2x zo duur als een LW. Dat is dan alleen de WP zelf. Als mijn WW WP over 15 jaar afgeschreven is, is het zelfs goedkoper om hem te vervangen met een LW WP, dan met een nieuwe WW WP 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@Z___Z volgens mij, 1 antwoord: volume. Er worden meer L/W gemaakt/verkocht dan W/W vermoed ik.

Met subsidie is het verschil niet zo groot, alvast 2 jaar terug voor mij, in mijn situatie.

L/W is zeker een valid case. Het heeft ook zijn voordelen.

Bij EcoForest is het vershil kleiner. Hoewel hier ook technisch deels een verklaring voor is, hun systeem is eerder L/W/W.

Volgens de wet van de markt, is de prijs niet altijd gelinkt aan "wat erin zit", maar eerder "wat een potentiële koper er wil voor geven".

[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 30-04-2024 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Yep!

Ehm.. bij uitgangstemperatuur 27° zit die COP hier op ca. 6,5. Dus vs. jouw installatie ben ik m'n bom geld kennelijk nog prima aan het terugverdienen.

En tja, ik heb 't geld kennelijk, want mijn Toyota uit 2005 rijdt nog prima. Dus ik snap niet waarom iemand een BMW nu nieuw uit de showroom zou gaan kopen. :? :+

Of, onder de serieuzere en nog niet vandaag genoemde argumenten: ik vind het ook wel prettig dat ik in koudere perioden niet al te actief bijdraag aan het omlaag trekken van het stroomnet. Provincie Utrecht - waar ik woon - heeft inmiddels al verzocht de komende jaren geen volledige L/W installaties meer te plaatsen, maar het bij hybride te laten.

Ik vermoed dat we dit binnen enkele jaren ook stevig in de stroomprijzen gaan terug zien in de koude winterperioden. Dan wordt zelfs dat 'je moet het niet voor de terugverdientijd doen' wellicht ineens een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:33:
@Z___Z volgens mij, 1 antwoord: volume. Er worden meer L/W gemaakt/verkocht dan W/W vermoed ik.

Met subsidie is het verschil niet zo groot, alvast 2 jaar terug voor mij, in mijn situatie.

L/W is zeker een valid case. Het heeft ook zijn voordelen.

Bij EcoForest is het vershil kleiner. Hoewel hier ook technisch deels een verklaring voor is, hun systeem is eerder L/W/W.

Volgens de wet van de markt, is de prijs niet altijd gelinkt aan "wat erin zit", maar eerder "wat een potentiële koper er wil voor geven".
Het verschil in subsidie is maar een kleine 1300 euro. Dat kan qua kosten dus nooit uit om een WW te nemen tov een LW. WW is dus alleen interessant bij nieuwbouw, als een projectontwikkelaar dit groot in kan kopen en de grond boringen in bulk kan uitvoeren. Op individueel niveau lijkt me dat alleen LW financieel interessant kan zijn. Ja nadelen zijn dan inderdaad de ruimte die het buiten inneemt en het potentiele geluidsoverlast.
https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
tja hierbij zie je dus wel verschillen: mijn situatie, België, andere subsidie, capaciteitstarief (vermijd je de pieken zoals defrost/backup weerstand voor die paar ijsdagen per jaar), ...

Het afkruisen van "koeling met L/W is niet erg wegens zonnepanelen in de zomer", betekend dus ook geen koeling 's nachts. Tenzij je passief koelt. Of je moet een significante thuisbatterij beginnen plaatsen. Ik heb er eentje, maar niet zo groot.

Ik zit ook nog met radiatoren (weinig buffereffect), dus veel groter voordeel om 24/7 in de winter te verwarmen vs. enkel bij de betere lucht temperaturen. Dit heeft alweer impact op COP.

bij nieuwbouw heeft L/W alvast ook zijn voordelen, er is al veel buffereffect (vloerverwarming) - tenzij je houtskeletbouw doet met weinig massa.

[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 30-04-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 03-10 16:35
Ik monitor momenteel mijn warmtepomp met Home Assistant / Grafana. ik zou graag de brontemperatuur over het jaar inzichtelijk willen maken. Een soort gewogen gemiddelde per dag ofzo, hoe pakken jullie dit aan zodat de temperatuur alleen weergegeven wordt wanneer de bronpomp x tijd heeft draait?

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jinglewood schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 03:52:
2. net als bij NIBE warmtepompen via Smart Price Adapation (SPA) uurtarieven binnen kunnen halen voor de komende 24 uur zodat stroomverbruik verplaatst kan worden naar de goedkoopste uren. [..]

Wat is nou het advies in mijn situatie als minder tech savvy WP bezittert? Afwachten in de hoop dat AIT ooit ook met zoiets als SPA komt voor hun WP? Op welke termijn zou zoiets dan nog gaan komen, als het al komt?
Ja, gegeven hoe je het beschrijft, zou ik inderdaad afwachten. AIT lijkt net zo'n beetje begonnen qua software dichter naar het (nog relatief nieuwe) moederbedrijf NIBE toe te trekken. Dus geef ze eerst nog 'ns een jaar of twee?

Om te zien wanneer het is geïntroduceerd, ondanks dat gebrek aan transparantie over de firmware updates, zou je hier wat mee kunnen blijven neuzen en / of bij tijd en wijle 'ns kunnen nalezen of AIT het al noemt in de verkoopinfo van dat moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fishman
Z___Z schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:29:
[...]

Het verschil in subsidie is maar een kleine 1300 euro. Dat kan qua kosten dus nooit uit om een WW te nemen tov een LW. WW is dus alleen interessant bij nieuwbouw, als een projectontwikkelaar dit groot in kan kopen en de grond boringen in bulk kan uitvoeren. Op individueel niveau lijkt me dat alleen LW financieel interessant kan zijn. Ja nadelen zijn dan inderdaad de ruimte die het buiten inneemt en het potentiele geluidsoverlast.
https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/
Zoals ik het lees heb ik het idee dat je alleen naar het geld kijkt.
Als je een huis koopt, of een auto, dan kijk je toch ook niet alleen naar het geld? Dan telt het comfort, de plaats, de ruimte, de kleur, en nog veel meer. En zeker ook geluid. Een still auto heeft voorkeur, een huis niet direct naar een snelweg heeft voorkeur. En zo gaat het ongetwijfeld ook zijn met warmtepompen: ik heb lievere geen rijtjeshuis waarbij alle buren een dikke ventilator op de uitbouw hebben staan, direct naast mijn slaapkamer.

Ik heb een WW in een jaren 60 huis laten plaatsen, en ben nog steeds erg blij met mijn keuze. Dus ook voor renovatie kan WW zeker interessant zijn, mits je de ruimte in je tuin hebt om een boring uit te laten voeren.
En ja, niet iedereen kan een BMW betalen, dus ook niet iedereen zal een WW kunnen of willen betalen, dat is prima. Maar die eeuwige discussie over terugverdientijd is te eenzijdig mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Kenwood960 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:21:
[...]

Het gaat niet zo zeer over terugverdientijd, ik vind eigenlijk het enige overtuigende aspect de passieve koeling.

Dit word dan eigenlijk teniet gedaan door de zonnepanelen, die dan toch vol vermogen terugleveren....

Qua comfort zijn beide installaties toch identiek?

Enfin, zat eerst ook te dromen van een water/water systeem, tot ik het verschil in prijs zag en de soms aanwezige bron problemen....
Het ligt aan je situatie. Een ventilator op het dak van je uitbouw, direct naast het raam van de slaapkamer van de buren is in veel gevallen niet gewenst. Dat is toch ook een comfort factor?
Een bron levert altijd dezelfde temperatuur, dus ook in de winter en 's nachts als je zonnepanelen niks leveren. In de zomer is dit nog op te lossen met een accu, maar in de winter niet.
De winters worden steeds milder, dus ik denk dat een LW pomp prima kan in veel gevallen, maar er spelen ook zaken als een stroomnetwerk dat overbelast kan raken, zeker als je in de winter 50KW per huis per dag nodig hebt om warm te blijven.
Maar ik snap je reactie als je het prijsverschil ziet. Ik vind het ook nog steeds niet te verklaren waarom een BMW 2x zo duur moet zijn als een vergelijkbare Renault die je ook van A naar B brengt. Ik heb het er niet voor over als het om een auto gaat, ik rij een Focus van 12 jaar oud met 3,5 ton op de teller. Maar die is wel minder comfortabel dan die BMW. :9~
Maar ik had het geld wel over voor een WW warmtepomp. (kon ook, omdat ik het geld niet had uitgegeven aan mijn auto :*) ).

Problemen met een bron hebben voor zover ik gezien heb altijd te maken met de capaciteit: te weinig lussen, niet diep genoeg geboort. Als je een goede berekening laat maken moet het goed komen met je bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
fishman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:26:
[...]

Zoals ik het lees heb ik het idee dat je alleen naar het geld kijkt.
Als je een huis koopt, of een auto, dan kijk je toch ook niet alleen naar het geld? Dan telt het comfort, de plaats, de ruimte, de kleur, en nog veel meer. En zeker ook geluid. Een still auto heeft voorkeur, een huis niet direct naar een snelweg heeft voorkeur. En zo gaat het ongetwijfeld ook zijn met warmtepompen: ik heb lievere geen rijtjeshuis waarbij alle buren een dikke ventilator op de uitbouw hebben staan, direct naast mijn slaapkamer.

Ik heb een WW in een jaren 60 huis laten plaatsen, en ben nog steeds erg blij met mijn keuze. Dus ook voor renovatie kan WW zeker interessant zijn, mits je de ruimte in je tuin hebt om een boring uit te laten voeren.
En ja, niet iedereen kan een BMW betalen, dus ook niet iedereen zal een WW kunnen of willen betalen, dat is prima. Maar die eeuwige discussie over terugverdientijd is te eenzijdig mijns inziens.
Nee, bij een auto of andere luxe producten krijg je bij een duurder product daadwerkelijk iets anders. Een warmtepomp heeft primair als functie je huis en water te verwarmen. Dat doet een LW net zo goed als een WW. Als kosten geen factor zijn is stadsverwarming de “beste” oplossing. Want onbeperkt warmte, geen onderhoud en past in de meterkast. Tweede zou dan gas CV zijn. Neemt maar iets meer ruimte in dan stadsverwarming, geeft onbeperkt warm water en cv monteurs zijn makkelijk te vinden. Warmtepompen zouden dan pas komen. Hebben veel ruimte nodig, in principe weinig onderhoud, maar heb je die nodig zijn monteurs schaars.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Z___Z Ik zie ook daadwerkelijk iets anders. En ik zie dat bij de WP veel meer dan tussen een doorsnee en een dure auto, eerlijk gezegd. Oftewel: erg persoonlijk.

En dat lijkt het voor jou ook. Nou, dan weet je dus wat voor jou is :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:59
Z___Z schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:40:
[...]

Nee, bij een auto of andere luxe producten krijg je bij een duurder product daadwerkelijk iets anders. Een warmtepomp heeft primair als functie je huis en water te verwarmen. Dat doet een LW net zo goed als een WW. Als kosten geen factor zijn is stadsverwarming de “beste” oplossing. Want onbeperkt warmte, geen onderhoud en past in de meterkast. Tweede zou dan gas CV zijn. Neemt maar iets meer ruimte in dan stadsverwarming, geeft onbeperkt warm water en cv monteurs zijn makkelijk te vinden. Warmtepompen zouden dan pas komen. Hebben veel ruimte nodig, in principe weinig onderhoud, maar heb je die nodig zijn monteurs schaars.
Een auto heeft toch primair als functie je van a naar b te brengen, dat doet een BMW net zoals een Renault.

Bij een WW warmtepomp krijg je ook daadwerkelijk iets anders, namelijk geen buitenunit en mogelijkheid tot passief koelen. Hierdoor kan de rest van de buurt gewoon slapen met het raam open, geen gedoe, en ik hoef geen airco te installeren.
Dit beide maakt het voor mij al superieur aan een LW, dat komt echter met een hoger prijskaartje.
Vergelijk het met de achterwielaandrijving en sportiever rijgedrag van de BMW. Draagt niet perse bij aan het primaire doel van een auto, maar wel aan de beleving/het comfort.
En smaken verschillen, iedereen zal hierin een eigen afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Gwaihir schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:00:
[...]

Ja, gegeven hoe je het beschrijft, zou ik inderdaad afwachten. AIT lijkt net zo'n beetje begonnen qua software dichter naar het (nog relatief nieuwe) moederbedrijf NIBE toe te trekken. Dus geef ze eerst nog 'ns een jaar of twee?

Om te zien wanneer het is geïntroduceerd, ondanks dat gebrek aan transparantie over de firmware updates, zou je hier wat mee kunnen blijven neuzen en / of bij tijd en wijle 'ns kunnen nalezen of AIT het al noemt in de verkoopinfo van dat moment.
Dank voor jouw antwoord. Ik had al een beetje het idee dat geduld in deze wel belangrijk is. Ik zie dat AIT nu ook begonnen is met MyUplink net als NIBE dus hopelijk bewegen ze ook snel mee.
Ik ga jullie hier voorlopig van een afstandje volgen totdat ik een fantastische update voorbij zie komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:42:
[...]

Niet zelf programmeren en geen ongedocumenteerde dingen overnemen betekent defacto “standaard gebruiken”.
Dan kan je dus niet het onderste uit de kan halen maar dat is niet perse slecht.
Kijkend naar de day-ahead prijzen: ik krijg het idee dat als je de watmtepomp voornamelijk tussen 24:00 en 7:00 gebruikt je al een heel eind bent.
Dan kan ik me voorstellen dat je met een klokthermostaat in dat tijdvak de temperatuur omhoog brengt en daar vervolgens de hele dag “op teert”.
Dat werkt practisch gezien voornamelijk goed als je vloerverwarming hebt en een goed geïsoleerd huis. Dan maakt het namelijk niet zo uit “wanneer” je stookt, als je de uren maar draait in een 24 uur periode.
(Als je zoekt op mijn naam zal je zien dat ik mijn controller heb aangepast op “maximaal 1 cycle per dag”, niet vanwege energie prijs maar om levensduur te winnen. Dat gaat uit van hetzelfde principe “maakt niet zoveel uit wanneer, als het er maar in gaat in een 24 uur periode”. Heeft hele winter gedraaid en werkt prima)
Dit klinkt interessant, maar hoe zorg ik dat het dan precies in dat tijdvak draait zonder custom scripts? Is dat een instelling op de WP die ik zelf kan wijzigen? Ik zie overigens zeer mooie scripts van jou voorbij komen als ik terug in de tijd ga, maar ook daar voel ik mij niet helemaal prettig bij. Het voelt voor mij net iets teveel als geknutsel. Vanzelfsprekend haal ik met deze houding niet het onderste uit de kan, maar het geeft mij geen stress en dat is mij veel waard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
jinglewood schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 00:07:
[...]

Dit klinkt interessant, maar hoe zorg ik dat het dan precies in dat tijdvak draait zonder custom scripts? Is dat een instelling op de WP die ik zelf kan wijzigen? Ik zie overigens zeer mooie scripts van jou voorbij komen als ik terug in de tijd ga, maar ook daar voel ik mij niet helemaal prettig bij. Het voelt voor mij net iets teveel als geknutsel. Vanzelfsprekend haal ik met deze houding niet het onderste uit de kan, maar het geeft mij geen stress en dat is mij veel waard. :P
De scripts (het is trouwens raw c code) leek me inderdaad niks voor jou. Maar meer om aan te geven dat ik deze approach echt zelf live gemaakt heb.

Ik heb totaal geen verstand van de nibe. Maar ik gok toch z9 dat daar wel iets van een klokthermostaat op zit? Je kan de wens temperatuur toch wel per tijdvak instellen? Klokthermostaat gebruiken we voor cv immers al iets van 40 jaar.
Dan zet je de wens temperatuur tussen 24:00 en 7:00 op 22 graden en tussen 7:00 en 24:00 op 18.
Dan gaat hij voornamelijk snachts de boel opwarmen. En dat koelt dan langzaam af overdag.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
Z___Z schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:40:
[...]

Het voornaamste extra wat je krijgt bij een BMW ten opzichte van een Renault is 'status' of 'aanzien' ;)
Primaire functie is inderdaad van A naar B gaan. En dat kan ook met een taxi of openbaar vervoer (als je gaat vergelijken met stadsverwarming).
Bij het kopen van een auto komt voor veel mensen een stuk meer emotie kijken, dan bij het kopen van een warmtepomp. Maar in mijn geval niet: mijn emotie is gericht op de toekomst van mijn kinderen en de aarde. Daarom probeer ik minder energie te gebruiken, kies ik een WW warmtepomp, probeer minder fossiele energie te verbranden en mijn volgende auto zal 100% electrisch zijn. Ze zijn misschien minder mooi in de ogen van sommigen, maar omdat ik weinig emotie heb bij auto's boeit me dat niet.
Lang verhaal kort: het is persoonlijk waarvoor je bereid bent je portemonnee te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
fishman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Het voornaamste extra wat je krijgt bij een BMW ten opzichte van een Renault is 'status' of 'aanzien' ;)
Primaire functie is inderdaad van A naar B gaan. En dat kan ook met een taxi of openbaar vervoer (als je gaat vergelijken met stadsverwarming).
Bij het kopen van een auto komt voor veel mensen een stuk meer emotie kijken, dan bij het kopen van een warmtepomp. Maar in mijn geval niet: mijn emotie is gericht op de toekomst van mijn kinderen en de aarde. Daarom probeer ik minder energie te gebruiken, kies ik een WW warmtepomp, probeer minder fossiele energie te verbranden en mijn volgende auto zal 100% electrisch zijn. Ze zijn misschien minder mooi in de ogen van sommigen, maar omdat ik weinig emotie heb bij auto's boeit me dat niet.
Lang verhaal kort: het is persoonlijk waarvoor je bereid bent je portemonnee te trekken.
Ik ook, maar een paar early adopters of early majority gaat de wereld niet redden. Dat kan alleen als de grote meerderheid voor de milieu technisch betere oplossing kiest. En dat is alleen mogelijk als het prijsverschil tussen WW en LW flink omlaag gaat. Dat kan denk ik alleen als iemand China ervan overtuigd dat WW warmtepompen een goed idee zijn voor China en dat de Chinezen vervolgens hun productieoverschot in Europa komt dumpen. Ik heb er weinig vertrouwen in dat kapitalisme anno 2024 ons gaat helpen aan goedkope warmtepompen. Ik denk dat dit ook de reden is waarom LW warmtepompen goedkoop zijn. In China is dat naast gas de standaard om warmte op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
roltor schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:04:
[...]

Een auto heeft toch primair als functie je van a naar b te brengen, dat doet een BMW net zoals een Renault.

Bij een WW warmtepomp krijg je ook daadwerkelijk iets anders, namelijk geen buitenunit en mogelijkheid tot passief koelen. Hierdoor kan de rest van de buurt gewoon slapen met het raam open, geen gedoe, en ik hoef geen airco te installeren.
Dit beide maakt het voor mij al superieur aan een LW, dat komt echter met een hoger prijskaartje.
Vergelijk het met de achterwielaandrijving en sportiever rijgedrag van de BMW. Draagt niet perse bij aan het primaire doel van een auto, maar wel aan de beleving/het comfort.
En smaken verschillen, iedereen zal hierin een eigen afweging maken.
In België lijkt het wp lawaai niet echt een issue....

En om dan 10.000 meer uit te geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
Z___Z schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Ik ook, maar een paar early adopters of early majority gaat de wereld niet redden. Dat kan alleen als de grote meerderheid voor de milieu technisch betere oplossing kiest. En dat is alleen mogelijk als het prijsverschil tussen WW en LW flink omlaag gaat. Dat kan denk ik alleen als iemand China ervan overtuigd dat WW warmtepompen een goed idee zijn voor China en dat de Chinezen vervolgens hun productieoverschot in Europa komt dumpen. Ik heb er weinig vertrouwen in dat kapitalisme anno 2024 ons gaat helpen aan goedkope warmtepompen. Ik denk dat dit ook de reden is waarom LW warmtepompen goedkoop zijn. In China is dat naast gas de standaard om warmte op te wekken.
Maar je kan China ook niet 1 op 1 vergelijken met Nederland: belangrijk verschil is bijv. het klimaat. Hun winters zijn wellicht heel anders, en hun zomers veel warmer. Een LW pomp is dus wellicht zuiniger op die plek. Zelfde geldt voor Zweden, daar is Nibe 'geboren', maar omdat ze enorm veel rotsen in de grond hebben kunnen ze niet zo makkelijk een bron boren voor WW. Wellicht dat ze wel hun meren daarvoor kunnen gebruiken.

En zoals met alles: als early adopter betaal je meer, zodra de techniek in massa geproduceerd wordt en de vraag toeneemt zakt de prijs vanzelf. Begin zelf met stapjes zetten om de wereld iets mooier te maken, dat is de invloed die je direct kan uitoefenen. Je moet niet wachten op de grote vervuilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
Kenwood960 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:15:
[...]

In België lijkt het wp lawaai niet echt een issue....

En om dan 10.000 meer uit te geven...
Het is denk ik dezelfde discussie die speelt voor electrische auto's versus benzine/diesel auto's.
Ik vind het ook jammer dat die electrische auto duurder is, en ik snap dat een heleboel mensen dat niet kunnen of willen betalen.
Niet iedereen heeft dezelfde opvatting over de natuur en het klimaat. In Nederland zijn er nog steeds legio mensen die hun volledige tuin betegelen en elk diertje dood spuiten met gif. En vervolgens een airco installeren omdat het zo warm is. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:32:
Ik ook, maar een paar early adopters of early majority gaat de wereld niet redden. Dat kan alleen als de grote meerderheid voor de milieu technisch betere oplossing kiest. En dat is alleen mogelijk als het prijsverschil tussen WW en LW flink omlaag gaat.
Nou nee, dat is niet hoe het doorgaans gaat. Had je het alleen over early adopters, dan klopt het verhaal wellicht. Maar wanneer early majority mee begint te komen, ontstaan andere mogelijkheden, waaronder ook verplichtingen / verboden.

En dat kan op dit soort vlakken heel snel gaan. Wanneer we toch met auto's vergelijken: kijk naar de verplichting dat de auto zelf 112 kan bellen en recentelijker de snelheidsassistent. Vooruitlopend op de verplichting, was het aantal auto's waarin die dingen al zaten best klein. Maar voldoende om de technische haalbaarheid aan te tonen en duidelijk te maken dat opschalen prima kan. Combineer dat met een doel dat maatschappelijk belangrijk wordt gevonden en los gaat het. En dan worden de productiekosten vervolgens ook wel zo ver mogelijk gedrukt.

De technische haalbaarheid van de W/W WP was internationaal al wel aangetoond. Nu tonen we aan hoe het in diverse typen huizen in Nederland uitpakt. Qua eventueel verplicht verder uitnutten, gaat het dan wellicht om de manier waarop nieuwbouwwijken over 10 jaar aangelegd worden: verplicht met een lage temperatuur distributienetwerk, omdat met de wijk mee uitgerold de verschilkosten met overal L/W neerknallen gering zijn. En dan volgt de concurrerende prijs van de W/W WP ook (eindelijk) wel, hoop ik ;).

En hopelijk ruim op tijd voor de vervanging van de mijne eer die een respectabele 20 jaar bereikt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
fishman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Maar je kan China ook niet 1 op 1 vergelijken met Nederland: belangrijk verschil is bijv. het klimaat. Hun winters zijn wellicht heel anders, en hun zomers veel warmer. Een LW pomp is dus wellicht zuiniger op die plek. Zelfde geldt voor Zweden, daar is Nibe 'geboren', maar omdat ze enorm veel rotsen in de grond hebben kunnen ze niet zo makkelijk een bron boren voor WW. Wellicht dat ze wel hun meren daarvoor kunnen gebruiken.

En zoals met alles: als early adopter betaal je meer, zodra de techniek in massa geproduceerd wordt en de vraag toeneemt zakt de prijs vanzelf. Begin zelf met stapjes zetten om de wereld iets mooier te maken, dat is de invloed die je direct kan uitoefenen. Je moet niet wachten op de grote vervuilers.
Het goedkoper maken van WW WP door adoptie in China is niet zozeer omdat de impact in China op het klimaat veel groter is, maar meer zodat de WW WP hier goedkoper gaat worden door meer concurrentie. Overigens is het in noord China ook behoorlijk koud, maar wellicht werkt WW WP niet goed in standaard woontorens van 30 verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Nou nee, dat is niet hoe het doorgaans gaat. Had je het alleen over early adopters, dan klopt het verhaal wellicht. Maar wanneer early majority mee begint te komen, ontstaan andere mogelijkheden, waaronder ook verplichtingen / verboden.

En dat kan op dit soort vlakken heel snel gaan. Wanneer we toch met auto's vergelijken: kijk naar de verplichting dat de auto zelf 112 kan bellen en recentelijker de snelheidsassistent. Vooruitlopend op de verplichting, was het aantal auto's waarin die dingen al zaten best klein. Maar voldoende om de technische haalbaarheid aan te tonen en duidelijk te maken dat opschalen prima kan. Combineer dat met een doel dat maatschappelijk belangrijk wordt gevonden en los gaat het. En dan worden de productiekosten vervolgens ook wel zo ver mogelijk gedrukt.

De technische haalbaarheid van de W/W WP was internationaal al wel aangetoond. Nu tonen we aan hoe het in diverse typen huizen in Nederland uitpakt. Qua eventueel verplicht verder uitnutten, gaat het dan wellicht om de manier waarop nieuwbouwwijken over 10 jaar aangelegd worden: verplicht met een lage temperatuur distributienetwerk, omdat met de wijk mee uitgerold de verschilkosten met overal L/W neerknallen gering zijn. En dan volgt de concurrerende prijs van de W/W WP ook (eindelijk) wel, hoop ik ;).

En hopelijk ruim op tijd voor de vervanging van de mijne eer die een respectabele 20 jaar bereikt :).
Verplichten van WW WP bij nieuwbouw zou wel een goede start zijn. Maar nieuwbouw is door de strengere regelgeving al erg duur, en deze maatregel zou vooral bij goedkopere woningen wel enorm impact hebben op de betaalbaarheid.

Hetzelfde zie je met auto's. Door alle veiligheidsmaatregelen die de EU verplicht zijn A segment auto's niet meer rendabel. Kon je vroeger voor 10k een nieuwe auto kopen, begint het nu bij 20k, terwijl de inflatie de afgelopen 5 jaar echt niet 100% is geweest. Gevolg is dus dat mensen langer in oude auto's rondrijden zonder die systemen en minder veilig. Maar gezien het aantal fouten die de adaptive cruise control en verkeersbordenherkenning in mijn auto maakt, zie ik verplichting ook nog niet als een verbetering. Dan had de EU beter kunnen wachten totdat de systemen iets volwassener zijn geworden. Automatisch 112 bellen heb ik gelukkig nog niet getest :+ Is voor Nederland ook niet heel nuttig, omdat er weinig afgelegen wegen zijn. In minder druk bevolkte landen is dit wel een nuttige functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Z___Z Ach. Op dit moment zijn vergunningen mondjesmaat vanwege de stikstofproblematiek. En liggen de prijzen door de schaarste hoog. Wat dat betreft zou het niet erg zijn als er wat meer van dat geld dat kennelijk toch betaald wordt naar vernieuwing / verbetering zou vloeien, i.p.v. extra winst voor de projectontwikkelaars.

Eens dat het dingen, zoals kleine auto's, vervelend duur maakt. Maar ik hoop dat dat maar een overgangseffect is. Kijk hoe bij mobiele telefonie tal van functies op de SoC en in het OS zijn beland die eerder dure extra's waren, ook productietechnisch en / of qua model specifieke softwareontwikkeling. Dat gebeurt met 't nieuwe spul voor auto's ook vast wel. En van de W/W WP snappen we toch al niet waarom die duurder is. Dat lijkt, zoals iemand eerder schreef, puur omdat de markt het momenteel wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
LW heeft ook use-case (los van de centjes): niet overal kun je een WW plaatsen, omdat er gewoon geen bron geboord kan worden (of zelfs niet mag).

Ik denk dat op termijn een WW wellicht goedkoper is, maar kan ook zomaar dat over 10 jaar het slimmer was om een LW te hebben en die te vervangen door veel betere (ontwikkeling) en dan heb je toch minder geinvesteerd en meer budget voor de nieuwe. Want de huidge pompen (alle) zijn nou niet echt nieuw qua techniek. En 99% zeker dat warmtepompen veel beter gaan worden omdat de markt gewoon veel groter wordt.

Maar is erg lastig vergelijken in groter plaatje (we hebben niet echt data van grote groep). Is ook van zoveel factoren afhankelijk......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
NB,
Mijns inziens is de hardware cost wel aanwezig maar “overbrugbaar”. Het grootste struikelblok kwa kosten van WW warmtepomp zit mijns inziens in de bron.
Eigenlijk zou je een innovatie nodig hebben die een bron voor ongeveer 1000euro mogelijk maakt.
Iets volautomatisch of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
ik zou toch dit willen zeggen in deze open discussie:
  • - L/W zeker ook zinvol
  • - W/W is nog iets beter (naar milieu toe)
  • - beide zijn al klaar voor 100% hernieuwbare energie (afhankelijk waar de stroom vandaan komt) - dus het hoofddoel is bereikt
Combineer dit met eerste degelijke isolatie, en je gaat al heel ver.

Verplichte bij nieuwbouw: leuk, maar dan ga je straks ook een heel park aan oude huizen hebben welke zoveel verlies/uitstoot hebben, dat de nieuwbouw dat net extra zuinig is niet meer uitmaakt in het geheel.

De transitie naar minder uitstoot en meer duurzaamheid gaat een maatschappelijk duur ding zijn. Ik pleit nog steeds voor het meest geld-efficient en ook meest effectief-resultaat (in bespaarde CO2).

Warmtepompen zijn echt tof. Maar ook maar 1 middel om het doel te bereiken. Isolatie blijft volgens mij nog effectiever bij renovatie (is al zwaar verplicht bij nieuwbouw). Ik ben erin geslaagd door kosten-effectief te isoleren om de vraag met de helft te laten zakken. Dank U staat om hiervoor premies uit te schrijven! Dankzij deze isolatie werd het ook _mogelijk_ om een WP te overwegen.

Net zoals de EV, ik pleit toch nog liever voor OV of (veel) groter gebruik van fietsen, elektrisch of niet, speed-pedelec of niet. Remote werken is voor sommige ook een optie. Maar zoals hier hoger aangegeven: emoties speelt hier ook een grote rol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:04

DJR

Hallo, ik lees regelmatig de stooklijn settings die variëren van 1 tot 5 maar op mijn Nibe S1155 kan ik ook een koeling lijn instellen. Die staat op 0 op dit moment. Ik weet dat ieder huis anders reageert maar was benieuwd waar jullie deze op hebben staan. Je kan hier toch niet heel veel mee stoeien met het risico dat je onder de 18 graden gaat koelen op je vloerverwarming? En hoe verhoudt zich deze koeling lijn tot de stooklijn voor warmte? Ik probeer deze twee parameters te begrijpen. De handleiding gelezen maar heb nog steeds wat hulp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:21
Stefannn schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:41:
NB,
Mijns inziens is de hardware cost wel aanwezig maar “overbrugbaar”. Het grootste struikelblok kwa kosten van WW warmtepomp zit mijns inziens in de bron.
Eigenlijk zou je een innovatie nodig hebben die een bron voor ongeveer 1000euro mogelijk maakt.
Iets volautomatisch of zo.
Je kunt (zelf) een horizontale bron graven als je voldoende ruimte hebt. Wel minder goede COP dan een verticale bron. Alternatief is aquathermie als je een meer of riviertje hebt. Dat zijn goedkopere opties met een redelijke COP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:14
Vaevictis_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Je kunt (zelf) een horizontale bron graven als je voldoende ruimte hebt. Wel minder goede COP dan een verticale bron. Alternatief is aquathermie als je een meer of riviertje hebt. Dat zijn goedkopere opties met een redelijke COP.
Goh, da's precies wat Stefannn heeft liggen :+
Stefannn schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:49:
In plaats van een verticale put heb ik 300m slang op 1.5m onder de tuin liggen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
big bang schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Goh, da's precies wat Stefannn heeft liggen :+

[...]
Klopt, dank, is exact wat ik heb liggen. Mijn bron was daarmee 900euro: 300euro voor de Tyleenslang en 600euro voor huur van graafmachine met machinist. En veel zelf doen.

Maarrrrr…
- meeste tuinen zijn daar niet groot genoeg voor
- kan alleen bij nieuwbouw of als je je hele tuin overhoop wil halen
- is als je het niet zelf doet ook duurder dan mijn 900euro

Kortom…
Ik zie nog geen “gemeengoed aanbieding” voor bronnen van 1000euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
wjwithagen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Ligt er aan hoe handig je bent op elektrisch klusgebied, maar wat ik zo lees zul je vast een eind komen.
Ik heb een 400V-3 fase machine, die 6kW elektrisch doet.
Maar ze zijn er ook voor 230V 1 fase.

Ik gebruik:
https://new.abb.com/low-v...ers-nieuw/psr-softstarter

Daar kun je ook de application notes vinden.
[Afbeelding]

En in mijn pomp heb ik de versie gekozen met een relais voor de softstarter.
Dus de WP stuurt het relais aan (dus eigenlijk de bestaande installatie), en daarachter hangt de softstarter.
Die dan ook weer door het relais wordt bekrachtigd.
De signalering die eerst op het relais zat (maak contact) heb ik naar de signalering van de Softstarter verplaatst.

Mijn ervaring is dat je de softstarter niet extreem moet overdimensioneren (zonde van de centen), maar net op de grens is echt niet goed.
Orgineel had ik er een PSR25 in, maar na 15 jaar softstarten, trok hij net de aanloopstroom niet meer en schakelde uit in "overload" , heb er toen een PSR30 in gezet, en sindsdien loopt hij weer als een zonnetje.
Erg interessant. Ik heb een WPU3 4G, maar wil ook wel zo'n softstart installeren.
Mijn comressor is een Tecumseh RK5512Y-FZ3A (op 220-240V) met de volgende amperages:
RLA: 4.1 A
MCC: 5.8 A
LRA: 31A

Welke is dan geschikt?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nee, 1000 euro zal het nooit worden, ook niet bij grootschalig nieuwbouw. Maar dat hoeft ook niet. Maakt 't eens zo'n 2000 à 3500..

Want we leggen ondertussen ook warmtenetten aan, bij de bestaande bouw, à 6.875 euro per woning.

Dus als het met de bouw van de hele wijk mee gaat en op lage temperatuur..

(En anderzijds laat 't zien dat het hoe dan ook om flink geld gaat, die energietransitie.)
bjp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:44:
Verplichte bij nieuwbouw: leuk, maar dan ga je straks ook een heel park aan oude huizen hebben welke zoveel verlies/uitstoot hebben, dat de nieuwbouw dat net extra zuinig is niet meer uitmaakt in het geheel.
Oh? Elke besparing is er eentje. Als mijn auto een dagje thuis blijft, scheelt dat. Ongeacht wat de buurman doet,

Dat wordt pas anders als hij op mij gaat reageren: dat hij meent dat hij wel wat extra kan vervuilen omdat ik net wat bespaard heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. onhandig vergelijk eigenlijk, wat betreft het 'netwerk' deel van een lage temperatuur netwerk. Want we zouden zulke cijfers zo moeten kunnen opzoeken: wat kost het aanleggen van de waterleiding, het riool, de glasvezel, de kabel, en (tot voor kort) de gasleiding, per nieuwbouwhuis, in een nieuw aangelegde wijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:57
Graag wou ik eens peilen naar hoe bij jullie de grondboringen technisch zijn uitgevoerd. Voor ons nieuwbouwproject (combinatie wonen en werken) zijn 4 boringen van 105m nodig. Nu stellen sommige boorders voor om met een collector in een collectorput te werken. Andere verkiezen om de verbindingen volgens Tichelmann uit te voeren.

Wat betreft de lussen; sommige werken met enkele U-sondes terwijl andere dubbele U-sondes voorstellen.

Hopelijk kan iemand me hier wat verder helpen over welke techniek het best zou gehanteerd worden. Ik vind er namelijk bijzonder weinig info over terug. Ik wil dan ook graag de juiste keuze maken aangezien het hier toch wel gaat over een serieuze investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:29

Matis

Rubber Rocket

@MrN86 bij ons zijn ze middels Tichelmann principe aangesloten. Twee lussen (32 mm) van 85m verticaal. HoH afstand van 8 meter.

Ze zijn in de tuin geperst en dus maar 1 aanvoer en 1 retour naar de WP.
Voor zover ik weet hebben we geen verdeelput in de tuin.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 03-10 16:35
MrN86 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:25:
Graag wou ik eens peilen naar hoe bij jullie de grondboringen technisch zijn uitgevoerd. Voor ons nieuwbouwproject (combinatie wonen en werken) zijn 4 boringen van 105m nodig. Nu stellen sommige boorders voor om met een collector in een collectorput te werken. Andere verkiezen om de verbindingen volgens Tichelmann uit te voeren.

Wat betreft de lussen; sommige werken met enkele U-sondes terwijl andere dubbele U-sondes voorstellen.

Hopelijk kan iemand me hier wat verder helpen over welke techniek het best zou gehanteerd worden. Ik vind er namelijk bijzonder weinig info over terug. Ik wil dan ook graag de juiste keuze maken aangezien het hier toch wel gaat over een serieuze investering.
Ik zou altijd kiezen voor een verdelerput of verdeler binnen in de technische ruimte zodat je de volumestroom per bron kan controleren / instellen. Als er ergens een luchtbel in een boring schiet bij een tichelmann systeem dan loopt deze dus niet meer mee (teveel weerstand), merk je dat in eerste instantie niet op en ga je er ook lastig uit krijgen.

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:55
MrN86 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:25:
Combinatie; collector waar de lussen 'Tichelmann' op worden aangesloten.

Dit levert het makkelijkst evenredige lussen op, zodat afknijpen van een lus niet nodig hoeft te zijn. Daarnaast kan een individuele lus bij problemen eenvoudig worden geïsoleerd om uit te schakelen of inderdaad bijvoorbeeld door te spoelen.

Een enkele U geeft een rekenfactor van 1,2. Dubbele U 1,4.

D.w.z. dat een goed aangelegde sonde een vermogen van lengte x W/m x factor heeft. Een dubbele U heeft dan dus ongeveer 16% meer vermogen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:55
Kunnen/mogen de installaties van een w/w warmtepomp op zolder staan? Ik ben bezig met het van onze nieuwbouw woning maar wil beneden eigenlijk geen installatieruimte omdat ik op zolder plek genoeg heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:07
_sepulnation_ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:19:
Kunnen/mogen de installaties van een w/w warmtepomp op zolder staan? Ik ben bezig met het van onze nieuwbouw woning maar wil beneden eigenlijk geen installatieruimte omdat ik op zolder plek genoeg heb.
Ja dat kan en mag. In ieder geval mijn Itho Daalderop WPU XXI-5G staat op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-10 21:48
Bij ons nieuwbouwproject (76 woningen) is de technische ruimte met de warmtepomp ook overal op zolder gesitueerd! Kan dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01
Ik heb hem hier op de 2e verdieping (we hebben nog een vliering) maar ik had hem met heel vee liefde juiste in de garage/technische ruimte op de begane grond gehad.
Nu is die pomp namelijk in alle slaapkamers gewoon hoorbaar en heb ik achteraf als een idioot allerlei isolatie maatregelen extra genomen maar helemaal weg krijg je het geluid niet.
In een (geïsoleerde) garage heeft niemand last van dat kreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:37
Dat ligt eraan wat voor installatie dat je wilt. Je moet op zolder vaak rekening ermee houden dat het gewicht wat de vloer kan dragen minder is dan de benedenverdieping.

Dus als je een installatie hebt met een bv 300l vat dan kan het zijn dat het te zwaar is voor de zolder.

Ons systeem kon niet op de zolder, we hebben een 320l boiler vat en 200l buffer vat, dat met het gewicht van de warmtepomp erbij kon de aannemer niet meer garanderen dat de vloer het lang kon volhouden. Het zal niet direct instorten, maar er staat dan wel constant een grote druk op de vloer.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:57
Ik had nog een bijkomende vraag. Veronderstel dat je ongeveer 420m boormeters nodig hebt als bron.
Kies je dan best voor 4x105m of 3x140m? Of maakt dit weinig verschil?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjp
MrN86 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:24:
Ik had nog een bijkomende vraag. Veronderstel dat je ongeveer 420m boormeters nodig hebt als bron.
hangt beetje af van grondsamenstelling, en waar het waterpeil is.

Of wat de boorder aanraad.

Ook moet je de plaats hebben voor 4 i.p.v. 3 putten.

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 06-05-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:14
bjp schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:38:
[...]

hangt beetje af van grondsamenstelling, en waar het waterpeil is.

Of wat de boorder aanraad.

Ook moet je de plaats hebben voor 4 i.p.v. 3 putten.
En niet te vergeten: hoe diep je mag boren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-10 12:19
Kan iemand het volgende verklaren? In de badkamer heeft het badkamermeubel twee kranen. Wanneer kraan 1 wordt aangezet op stand koud water, en kraan 2 op stand warm water, komt er uit kraan 2 lauw water van rond de 32 graden. Wanneer kraan 1 naar de warm water krant wordt gezet, loopt de temperatuur van water uit kraan 2 op tot 55 graden (dat is de normale temperatuur zoals in de boiler).

Het warm water in de boiler wordt verwarmd door het electrische element in de warmtepomp. De WKO werkt al werken niet.

Hoe is het verklaarbaar dat kraan 2 pas 55 graden warm water levert als kraan 1 ook op de warme stand wordt gezet? De kranen zijn zelf in orde. Het is gerepareerd door een monteur die wat heeft gerommeld aan de warmtepomp, boiler of iets anders in de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:00:
Kan iemand het volgende verklaren? In de badkamer heeft het badkamermeubel twee kranen. Wanneer kraan 1 wordt aangezet op stand koud water, en kraan 2 op stand warm water, komt er uit kraan 2 lauw water van rond de 32 graden. Wanneer kraan 1 naar de warm water krant wordt gezet, loopt de temperatuur van water uit kraan 2 op tot 55 graden (dat is de normale temperatuur zoals in de boiler).

Het warm water in de boiler wordt verwarmd door het electrische element in de warmtepomp. De WKO werkt al werken niet.

Hoe is het verklaarbaar dat kraan 2 pas 55 graden warm water levert als kraan 1 ook op de warme stand wordt gezet? De kranen zijn zelf in orde. Het is gerepareerd door een monteur die wat heeft gerommeld aan de warmtepomp, boiler of iets anders in de technische ruimte.
gokje....
Wellicht zit er een thermoventiel bij de boiler. Dat is hetzelfde als een thermostatische kraan voor de douche, maar dan als "ge-installeerd element met voor-ingestelde temperatuur". Die staat waarschijnlijk ingesteld op 32 graden. De bedoeling daarvan is dat je gebruikers "beveiligt" tegen veel te heet water om brandwonden te voorkomen. Die mengt dus automatisch koud water bij om de temperatuur terug te brengen.

Gokje... als je de 2de kraan opendoet dan wordt de waterstroom dermate groot dat het ventiel het niet meer bijhoudt. Dan kan hij niet meer genoeg koud water bijmengen.

Om dit op te lossen cq te checken: bij de boiler op zoek naar zo'n thermo ventiel. Dat is een kraan die tussen de "warmwater-out" van de boiler en de koudwaterkraan aansluiting zit. Daar zit sowieso een regelknop op waarmee je die 32graden kan instellen (en dus ook kan verhogen als je dat wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Dat soort geneuzel hebben we hier (soms) ook, tussen de douche en het bad. Gaat het om thermostaatkranen (van wellicht niet helemaal A-merk)? Hoe die de flow regelen is wat apart.

Kennelijk geeft dat de mogelijkheid dat, zonder dat er daadwerkelijk water uit de kraan komt, koud water de warmwaterleiding in stroomt, wanneer nabij de thermostaatkraan warm water wordt getapt. En dat lijkt (het meest) te gebeuren wanneer de thermostaatkraan (die dicht staat) vrij koud staat ingesteld. We hebben ons maar aangewend ze bij het uitzetten altijd naar de 38 graden aanslag te draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MrN86 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:24:
In aanvulling op @bjp en @big bang.

Aan de ene kant is wat verder door boren doorgaans goedkoper dan een extra gat boren. O.a. ook omdat het meer aansluitwerk oplevert. Aan de andere kant stoppen veel boormachines rond de 120 meter en kan het goed zijn dat ze liever zo'n wat handzamer en voordeliger apparaat meenemen.

Al met al wordt dit doorgaans voor je beslist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01
@Hillberg wat je vaak ziet is dat ze de leiding “delen” en dat de T splitsing bij het meubel pas plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
GeeMoney schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:42:
@Hillberg wat je vaak ziet is dat ze de leiding “delen” en dat de T splitsing bij het meubel pas plaats vindt.
Dat is hier ook het geval. Vanaf de technische ruimte loopt in ieder geval de leiding voor het warme water naar de badkamer. Die leiding wordt in de badkamer met een t-stuk gesplitst naar de beide kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-10 18:28

decramy

root@birdie:~#

Jeetje, na al het gedoe qua bron nu ook dit nog? Ik dacht aan een douche-wtw, die ook de afvoer van de wasbakken vangt.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
douche-WTW mag normaal gezien enkel de douche-afvoer ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heb vandaag eens MyUplink uitgeprobeerd voor AIT (met een na laatste firmware). Werkt best aardig, beter dan de Alpha Connect app waarmee je niets kon doen.

Je kunt ook de firmware updaten, maar ja geen changelog dus sla ik dat maar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:37:
Heb vandaag eens MyUplink uitgeprobeerd voor AIT (met laatste firmware). Werkt best aardig, beter dan de Alpha Connect app waarmee je niets kon doen.

Je kunt ook de firmware updaten, maar ja geen changelog dus sla ik dat maar over.
Je spreekt jezelf tegen. Heb je nu wel of niet de laatste firmware? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Je spreekt jezelf tegen. Heb je nu wel of niet de laatste firmware? :>
Ja er is net een nieuwe firmware dus ik heb de een na laatste ik moest onlangs updaten vanwege de GBS licentie zodat modbus werd vrijgegeven dat werkte niet met een firmware van 5 jaar oud. Maar ik update vanaf nu weer niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Stefannn schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:17:
[...]

gokje....
Wellicht zit er een thermoventiel bij de boiler. Dat is hetzelfde als een thermostatische kraan voor de douche, maar dan als "ge-installeerd element met voor-ingestelde temperatuur". Die staat waarschijnlijk ingesteld op 32 graden. De bedoeling daarvan is dat je gebruikers "beveiligt" tegen veel te heet water om brandwonden te voorkomen. Die mengt dus automatisch koud water bij om de temperatuur terug te brengen.

Gokje... als je de 2de kraan opendoet dan wordt de waterstroom dermate groot dat het ventiel het niet meer bijhoudt. Dan kan hij niet meer genoeg koud water bijmengen.

Om dit op te lossen cq te checken: bij de boiler op zoek naar zo'n thermo ventiel. Dat is een kraan die tussen de "warmwater-out" van de boiler en de koudwaterkraan aansluiting zit. Daar zit sowieso een regelknop op waarmee je die 32graden kan instellen (en dus ook kan verhogen als je dat wilt).
Ik heb gezocht naar een thermoventiel. Kan deze niet vinden. De situatie is weergegeven in de schets. Koudwater van de waterleiding komt via de koperleiding (nummer 2) in de boiler. Er zitten twee dikke slangen richting waterpomp en de vloerverwarming. Een van de vier dikke zilveren slangen aan de boiler gaat naar koper (lijn 1) . Er zit een inlaat combinatie op deze leiding. Dat is het enige dat ik kan ontdekken .

Zou de stand van de knop van de inlaatcombinatie effect kunnen hebben? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FAcf6byqAxboCl794HoqgQtg2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S1MyScDnl9V1UiINoiMnlhoF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:55:
[...]

Ik heb gezocht naar een thermoventiel. Kan deze niet vinden. De situatie is weergegeven in de schets. Koudwater van de waterleiding komt via de koperleiding (nummer 2) in de boiler. Er zitten twee dikke slangen richting waterpomp en de vloerverwarming. Een van de vier dikke zilveren slangen aan de boiler gaat naar koper (lijn 1) . Er zit een inlaat combinatie op deze leiding. Dat is het enige dat ik kan ontdekken .

Zou de stand van de knop van de inlaatcombinatie effect kunnen hebben? [Afbeelding]
Ehhh weet je het zeker?
De rode 1 met inlaat combinatie zou het koude water “in” moeten zijn. De blauwe “2” de warm water output.
Inlaat hoort op “in” te zitten (vandaar de naam).
Als dat verwisseld zit kan het min of meer verklaren wat jij ervaart.
Bij een boiler zit koud water onder en warm water boven.
Bij weinig stroming zal hij half warm water tappen, bij veel stroming “komt de bulk mee”. Beetje moeilijk voorspellen hoe dat precies gaat want het koude water dat je bovenin aanvult zal als een “bel” naar beneden gaan.

Anyway… als dit echt zo is dan zijn warm en koud verwisseld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Ik weet het niet zeker. Dit issue speelde overigens in een andere woning van hetzelfde bouwproject.
Ik kan aan de temperatuur van de koperen leidingen nog niet voelen wat warm waterleiding is en wat koud.

Het probleem is dat ik in mijn woning nog geen kraan heb die een aansluiting heeft op warm water. De badkamers zijn casco opgeleverd. Over een paar dagen is de badkamer gereed en kan ik gaan testen. Er is ook nog geen werkende WKO aansluiting dus warm tapwater zal via het electrische element moeten worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Ik weet het niet zeker. Dit issue speelde overigens in een andere woning van hetzelfde bouwproject.
Ik kan aan de temperatuur van de koperen leidingen nog niet voelen wat warm waterleiding is en wat koud.

Het probleem is dat ik in mijn woning nog geen kraan heb die een aansluiting heeft op warm water. De badkamers zijn casco opgeleverd. Over een paar dagen is de badkamer gereed en kan ik gaan testen. Er is ook nog geen werkende WKO aansluiting dus warm tapwater zal via het electrische element moeten worden gemaakt.
Aan de leiding voelen is wel de handigste methode. Als het maar een klein beetje warm is moet dat eigenlijk wel werken. Na een paar minuten is de koudwater leiding 10 graden (grond temperatuur van de grond om de leiding die je huis binnenkomt). Als de boiler maar een klein beetje warm is moet die warm water leiding dan toch duidelijk warmer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@Hillberg
Trouwens… als je toch aan het checken bent….
Check dan ook of de leidingen naar de warmtepomp goed zitten.
De bovenste moet het hete water zijn dat van de warmtepomp komt.
De onderste het koude water dat terug naar de warmtepomp gaat.

Het hele principe is: heet boven, koud onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hillberg 't is een forum hier, geen kristallen bol ;). Dus jij / je buur zal toch ter plekke vast moeten (laten) stellen wat er echt aan de hand is. Dan jullie dat zelf, dan m.i. te beginnen met wat @Stefannn al opmerkte:
Stefannn schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:25:
[...]

Aan de leiding voelen is wel de handigste methode. Als het maar een klein beetje warm is moet dat eigenlijk wel werken. Na een paar minuten is de koudwater leiding 10 graden (grond temperatuur van de grond om de leiding die je huis binnenkomt). Als de boiler maar een klein beetje warm is moet die warm water leiding dan toch duidelijk warmer zijn.
En als dat goed zit verder met wat ik eerder zei over de kranen. Ook dat moet je kunnen voelen: als je een kraan verdenkt van koud water toevoegen in de warm water leiding, dan kun je eerst die kraan warm laten worden (warme kraan open zetten). En als je direct daarna het probleem bij de andere kraan opmerkt, dan zou de 'boosdoener' merkbaar snel af moeten koelen door het koude water wat er dan doorheen stroomt.

Veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
SillBro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Bij ons nieuwbouwproject (76 woningen) is de technische ruimte met de warmtepomp ook overal op zolder gesitueerd! Kan dus!
Het kan maar of het wenselijk is, is de vraag je hebt een lange leiding nodig en verliest dus onderweg de nodige warmte. De reden om het op zolder te plaatsen is vaak door renovatie of het "gemak" van de bouwer die niet iets wil aanpassen aan de technische ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39
Vaevictis_ schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:10:
[...]

Het kan maar of het wenselijk is, is de vraag je hebt een lange leiding nodig en verliest dus onderweg de nodige warmte. De reden om het op zolder te plaatsen is vaak door renovatie of het "gemak" van de bouwer die niet iets wil aanpassen aan de technische ruimte.
De techniek wordt vaak "weggestopt" en niet geplaatst in een gemakkelijk toegankelijke ruimte. De vliering was een loze ruimte waar de CV ketel werd geplaatst. Dicht bij de badkamer voor de warmwater voorziening.
Mijn grote ergernis vanuit ARBO oogpunt is dat tegenwoordig de L/W warmtepompen op zolders worden geplaatst met een buitenunit op het dak in allerlei soorten dakkappen. Het liefst rondom vol gelegd met zonnepanelen. Over later verlenen van S&O of het in de toekomst vervangen van W/W warmtepompen welke tijdens de bouw in een open kap per kraan worden binnen gezet wordt nu om financiële redenen niet over nagedacht. Mijn advies, maak op de begane grond een mooie technische ruimte voor de warmtepomp. Dit geeft geen problemen met gewichtsberekeningen en is goed toegankelijk voor S&O doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Kan een bron eigenlijk ook te warm worden? De afgelopen dagen is de koeling bij ons aangeslagen en het valt me op dat nu al de temperatuur uit de bron 15,5 graden is en richting de bron is soms 17,5. De echt warme dagen moeten nog komen.

De bron is nu één jaar oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
herrieschopper schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 06:57:
Kan een bron eigenlijk ook te warm worden? De afgelopen dagen is de koeling bij ons aangeslagen en het valt me op dat nu al de temperatuur uit de bron 15,5 graden is en richting de bron is soms 17,5. De echt warme dagen moeten nog komen.

De bron kan daar wel tegen.
Met passief koelen zal er niks mis gaan.
Als je actief koelt dan heeft je warmtepomp een specificatie met betrekking tot maximale bron temperatuur. Er zal dan niks mis gaan, hij houdt er gewoon mee op. Bij actief koelen wordt de Cop wel steeds slechter naar mate de bron temperatuur oploopt. Bij passief koelen heb je steeds minder koelend vermogen bij oplopende bron temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar het is toch gewoon slecht? Natuurlijk kan de bron er wel tegen. Maar je verwacht dat je 25-40k investering ook een beetje functioneel is toch, en niet dat je buurman met een LWWP van een paar k je alsnog voorbijstreeft qua COP.

Hoe deed hij het afgelopen (soort van) winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Stefannn schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:32:
[...]

Als je actief koelt dan heeft je warmtepomp een specificatie met betrekking tot maximale bron temperatuur. Er zal dan niks mis gaan, hij houdt er gewoon mee op. Bij actief koelen wordt de Cop wel steeds slechter naar mate de bron temperatuur oploopt. Bij passief koelen heb je steeds minder koelend vermogen bij oplopende bron temperatuur.
Bedankt, het gaat hier inderdaad om passief koelen. En hoe warmer de bron hoe hoger de COP in de winter ook toch? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefannn schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:32:
[...]

Het is maar zeer de vraag of je de bron opwarmt, want dat gaat heel langzaam en als je een watervoerende laag hebt is de kans heel groot dat de warmte gewoon wordt afgevoerd. Mijn bron zie ik niet oplopen want had graag een hogere COP gehad in de winter. Kan ook de hele lente/zomer 7x24 passief koelen zonder impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

herrieschopper schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:07:
Bedankt, het gaat hier inderdaad om passief koelen. En hoe warmer de bron hoe hoger de COP in de winter ook toch? :)
De COP wordt niet perse hoger, maar je hoeft er minder energie in/bij de steken om op de gewenste temperatuur te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45
Vaevictis_ schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:17:
[...]

Het is maar zeer de vraag of je de bron opwarmt, want dat gaat heel langzaam en als je een watervoerende laag hebt is de kans heel groot dat de warmte gewoon wordt afgevoerd. Mijn bron zie ik niet oplopen want had graag een hogere COP gehad in de winter. Kan ook de hele lente/zomer 7x24 passief koelen zonder impact.
Idem, mijn bron is inmiddels 20 jaar oud en in de winter nog nooit onder de 6 graden gekomen. Met dit weer schommelt het tussen 10 en 11 graden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Matis schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:07:
[...]

De COP wordt niet perse hoger, maar je hoeft er minder energie in/bij de steken om op de gewenste temperatuur te komen.
En dat is geen hogere COP, want .. ? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
herrieschopper schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 06:57:
Kan een bron eigenlijk ook te warm worden?
Ja, dat kan wel. D.w.z. als je passief wilt koelen, met een doodnormale 18 graden de vloer in, loop je tegen een grens aan zou je bron warmer dan 17 graden zijn. Maar dat gebeurt je echt niet zo maar.

Er zit best 'n sprongetje tussen de temperaturen die je bij verwarmen ziet en die je bij koelen ziet. Zag je 'm bij verwarmen niet vervelend laag gaan, dan zal hij bij koelen ook niet zo maar vervelend hoog gaan.
De afgelopen dagen is de koeling bij ons aangeslagen en het valt me op dat nu al de temperatuur uit de bron 15,5 graden is en richting de bron is soms 17,5. De echt warme dagen moeten nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gwaihir schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:37:
En dat is geen hogere COP, want .. ? :?
COP is de prestatie coëfficiënt, oftewel het rendement: Hoeveel energie stop je er in en hoeveel energie krijg/win je er voor terug.

Dat zegt niets over de (absolute) temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:23
Matis schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:45:
[...]

COP is de prestatie coëfficiënt, oftewel het rendement: Hoeveel energie stop je er in en hoeveel energie krijg/win je er voor terug.

Dat zegt niets over de (absolute) temperatuur.
Maar die temp, hoe hoger hoe beter, zegt toch wel wat over de hoeveelheid elektrische energie die nodig is om zijn werk te leveren.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

jurgen purgen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:49:
Maar die temp, hoe hoger hoe beter, zegt toch wel wat over de hoeveelheid elektrische energie die nodig is om zijn werk te leveren.
Dat is (naar alle waarschijnlijkheid) correct. Ik denk dat je er gemakshalve van uit kunt gaan dat je er minder energie (uit het net) in hoeft te stoppen om tot de gewenste temperatuur te komen.

Tenzij de COP zo dramatisch instort dat het meer opgenomen energie kost, maar daarvoor moet je de COP- en vermogen/temperatuur curve van je pomp bestuderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Matis schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:54:
Dat is (naar alle waarschijnlijkheid) correct. Ik denk dat je er gemakshalve van uit kunt gaan dat je er minder energie (uit het net) in hoeft te stoppen om tot de gewenste temperatuur te komen.
Ja, zelfde gewenste temperatuur waarvoor je minder energie (uit het net) erin hoeft te stoppen. Dat is dus een hogere COP.

Dus.. wat wilde je nu eigenlijk zeggen tegen @herrieschopper (en mij) vanochtend? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Hallo mede-tweakers,

Mijn installateur heeft geregeld het laten afweten, vandaar dat ik het even via de tweaker manier probeer. In mijn woning heb ik een Viessmann 333-G in combinatie met een NC-box. Mijn warmtepomp werkt samen met de Watts Vision thermostaten en dit systeem krijgt van de warmtepomp een seintje als er koelwater beschikbaar is.

De warmtepomp heeft vorig jaar zomer geregeld gekoeld, maar ik merk dat hij erg laat inschakelt. Eigenlijk pas wanneer het al te laat is en de woning al vrij warm is (in sommige ruimtes was het gisteren 26+ graden).

Ik wil daarom graag weten wanneer mijn warmtepomp gaat koelen en hoe ik ervoor kan zorgen dat hij eerder gaat koelen. De verschillende handleidingen en fora heb ik al uitgeplozen, maar ik vind geen antwoord op mijn vraag. Vorige zomer kon ik er ook geen chocolade van maken. Hopelijk is er een kenner is ons midden die mij wil helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door TwArbo op 13-05-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:10
TwArbo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:09:
Hallo mede-tweakers,

Mijn installateur heeft geregeld het laten afweten, vandaar dat ik het even via de tweaker manier probeer. In mijn woning heb ik een Viessmann 333-G in combinatie met een NC-box. Mijn warmtepomp werkt samen met de Watts Vision thermostaten en dit systeem krijgt van de warmtepomp een seintje als er koelwater beschikbaar is.

De warmtepomp heeft vorig jaar zomer geregeld gekoeld, maar ik merk dat hij erg laat inschakelt. Eigenlijk pas wanneer het al te laat is en de woning al vrij warm is (in sommige ruimtes was het gisteren 26+ graden).

Ik wil daarom graag weten wanneer mijn warmtepomp gaat koelen en hoe ik ervoor kan zorgen dat hij eerder gaat koelen. De verschillende handleidingen en fora heb ik al uitgeplozen, maar ik vind geen antwoord op mijn vraag. Vorige zomer kon ik er ook geen chocolade van maken. Hopelijk is er een kenner is ons midden die mij wil helpen.
Over het algemeen kun je instellen bij 1) welke binnentemperatuur en 2) welke buitentemperatuur hij gaat koelen. Je moet beide goed zetten; het kan zijn dat het buiten nog 20 graden is in de schaduw, maar dat je woning door glas op zuid al flink warmer is-- dan moet je daar rekening mee houden.

Wat ook een rol kan spelen is het tijdsinterval dat de WP aanhoudt voor de temperatuur. Het gaat namelijk niet om de momentane temperatuur, maar over het gemiddelde van xx uren. Hoe lager, hoe directer de reactie, maar ook hoe onzuiniger. Voor een soepele werking staat dit interval vaak vrij hoog (e.g., 24 uur), wat wel voor een vertraagde koelwerking kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:18:
[...]

Over het algemeen kun je instellen bij 1) welke binnentemperatuur en 2) welke buitentemperatuur hij gaat koelen. Je moet beide goed zetten; het kan zijn dat het buiten nog 20 graden is in de schaduw, maar dat je woning door glas op zuid al flink warmer is-- dan moet je daar rekening mee houden.

Wat ook een rol kan spelen is het tijdsinterval dat de WP aanhoudt voor de temperatuur. Het gaat namelijk niet om de momentane temperatuur, maar over het gemiddelde van xx uren. Hoe lager, hoe directer de reactie, maar ook hoe onzuiniger. Voor een soepele werking staat dit interval vaak vrij hoog (e.g., 24 uur), wat wel voor een vertraagde koelwerking kan zorgen.
Ik heb een vermoeden dat beide ook voor mijn WP gelden, want waarom zou mijn WP anders zijn dan de rest? Ik kan het niet vinden in het bedieningsmenu, niet in de installateurs handleiding en niet in de consumenten handleiding, waardoor ik geen idee wanneer hij daadwerkelijk gaat koelen.

Een ander vermoeden die ik heb:
  • De vloerverwarming krijgt van de WP een seintje als koeling beschikbaar is (als ik de montage handleiding mag geloven).
  • Er is geen informatie overdracht tussen de WP en de thermostaten over de (gevraagde) temperatuur in de verschillende zones.
  • Mijn thermostaten staan ingesteld op 17 graden.
  • Omdat de vloerverwarming geen seintje heeft gekregen dat er koeling beschikbaar is, staan de kleppen dicht (er is geen warmtevraag en er is geen koeling beschikbaar)
  • De retour temperatuur van de vloerverwarming is laag (20 graden), want er is geen flow.
  • De retour temperatuur gaat niet omhoog, want de kleppen staan dicht.
  • De WP gaat wellicht niet koelen, omdat de retour temperatuur toch al laag is.
Als test heb ik de thermostaten in 2 ruimtes op 26+ gezet om een flow te creëren en kijken wat de WP gaat doen wanneer de retour temp hoog is en de buitentemperatuur ook "hoog" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
TwArbo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:30:
[...]

Ik heb een vermoeden dat beide ook voor mijn WP gelden, want waarom zou mijn WP anders zijn dan de rest? Ik kan het niet vinden in het bedieningsmenu, niet in de installateurs handleiding en niet in de consumenten handleiding, waardoor ik geen idee wanneer hij daadwerkelijk gaat koelen.

Een ander vermoeden die ik heb:
  • De vloerverwarming krijgt van de WP een seintje als koeling beschikbaar is (als ik de montage handleiding mag geloven).
  • Er is geen informatie overdracht tussen de WP en de thermostaten over de (gevraagde) temperatuur in de verschillende zones.
  • Mijn thermostaten staan ingesteld op 17 graden.
  • Omdat de vloerverwarming geen seintje heeft gekregen dat er koeling beschikbaar is, staan de kleppen dicht (er is geen warmtevraag en er is geen koeling beschikbaar)
  • De retour temperatuur van de vloerverwarming is laag (20 graden), want er is geen flow.
  • De retour temperatuur gaat niet omhoog, want de kleppen staan dicht.
  • De WP gaat wellicht niet koelen, omdat de retour temperatuur toch al laag is.
Als test heb ik de thermostaten in 2 ruimtes op 26+ gezet om een flow te creëren en kijken wat de WP gaat doen wanneer de retour temp hoog is en de buitentemperatuur ook "hoog" is.
Eerste 4 zijn correct, daarna ga je ervanuit dat de koeling aan gaat aan de hand van de retour temperatuur. Ik ken geen warmtepomp die dat doet (misschien heb je een uitzondering te pakken).

De meeste warmtepompen schakelen op koelen als het buiten een bepaald gemiddelde temperatuur is. Dan geeft de warmtepomp aan wattsvision aan dat het water wat er doorheen stroomt koelwater is. Je ziet dit op de thermostaten van wattsvision en bij de verdelers is het lampje blauw ipv rood.

Je moet dus zien te vinden waar je die temperatuur instelt. Bij ons stond die ook veel te hoog. Hij stond standaard op een gemiddelde van 19 graden, met koude nachten kom je daar bijna nooit aan. Ik heb die nu op 13 graden gezet. Dus als het buiten gemiddeld 13 graden is dan gaat de koeling al aan. Dit klinkt erg vroeg, maar we hebben veel en grote raampartijen op het zuiden (en helaas nog geen zonwering). Dus als de zon schijnt dan loopt de temperatuur binnen snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:34
Een vraagje: nu het koelseizoen volle bak bezig is, ga ik dit jaar toch eens kijken naar het optimaliseren van de pompen. Ik heb een AI SWVC92K3, en als beide pompen (grond-bron en CV) op 100% draait, dan verbruik ik 200W. Zet ik ze op 50% (zoals iemand anders hier in het topic), verbruik ik maar 50W. Scheelt toch behoorlijk (vooral bij 1300-1500u koelen).

Maar... welke metrics moet ik in de gaten houden, of 50% niet te ver terug gedraaid is? En hoe moet ik die interpreteren?
Ik denk iets met de in- en uit van de bron? Die staat nu (na een hele ochtend op 50% draaien) op 12.7 graden en 14.4 graden.
En de heat flow in- en out temperature? Die staat op 18.9 en 19.9 graden. (De target voor koelen is 18.5 graden).
Of zijn er nog andere metrics? Ik merk dat de temperatuur in huis wel langzaam iets begint te doen, maar ik heb een heel langzaam afgifte systeem (houten vloer) en veel glas, dus naar de temperatuur in huis kijken doet niet alles.

Wie kan me helpen met het interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:17
DutchKel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:42:
[...]

De meeste warmtepompen schakelen op koelen als het buiten een bepaald gemiddelde temperatuur is. Dan geeft de warmtepomp aan wattsvision aan dat het water wat er doorheen stroomt koelwater is. Je ziet dit op de thermostaten van wattsvision en bij de verdelers is het lampje blauw ipv rood.
Ik vroeg mij vandaag al af hoe ik dat zou kunnen controleren of boven verdieping nu ook gekoeld word, de vloer lijkt vrij warm. Maar ik heb ook wattsvision, dus vanavond eens kijken of dat zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
hikhakhok schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:28:
[...]

Ik vroeg mij vandaag al af hoe ik dat zou kunnen controleren of boven verdieping nu ook gekoeld word, de vloer lijkt vrij warm. Maar ik heb ook wattsvision, dus vanavond eens kijken of dat zo is.
Bij de verdeler zou een blauw lampje moeten branden en bij de thermostaat een sneeuwvlok/ster ipv een zonnetje als die aan het koelen is.

Als ik thuis ben kan ik er wel een foto van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
ChrisM schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:19:
Een vraagje: nu het koelseizoen volle bak bezig is, ga ik dit jaar toch eens kijken naar het optimaliseren van de pompen. Ik heb een AI SWVC92K3, en als beide pompen (grond-bron en CV) op 100% draait, dan verbruik ik 200W. Zet ik ze op 50% (zoals iemand anders hier in het topic), verbruik ik maar 50W. Scheelt toch behoorlijk (vooral bij 1300-1500u koelen).

Maar... welke metrics moet ik in de gaten houden, of 50% niet te ver terug gedraaid is? En hoe moet ik die interpreteren?
Ik denk iets met de in- en uit van de bron? Die staat nu (na een hele ochtend op 50% draaien) op 12.7 graden en 14.4 graden.
En de heat flow in- en out temperature? Die staat op 18.9 en 19.9 graden. (De target voor koelen is 18.5 graden).
Of zijn er nog andere metrics? Ik merk dat de temperatuur in huis wel langzaam iets begint te doen, maar ik heb een heel langzaam afgifte systeem (houten vloer) en veel glas, dus naar de temperatuur in huis kijken doet niet alles.

Wie kan me helpen met het interpreteren?
Met name verschil tussen in/uit temperatuur van zowel bron als binnen circuit. Als dat groot wordt “lukt het koelen” niet zo goed. Bij passief koelen heb je geen warmtepomp dus ook geen cop die kan inzakken.
Het is dus meer een “lukt koelen nog wel” dan “efficiency loss” als je minder pompt.
Een delta T van 2 a 3 graden zou ik nog prima vinden, meer dan 5 zou ik beroerd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:59
Stefannn schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:29:
[...]

Met name verschil tussen in/uit temperatuur van zowel bron als binnen circuit. Als dat groot wordt “lukt het koelen” niet zo goed. Bij passief koelen heb je geen warmtepomp dus ook geen cop die kan inzakken.
Het is dus meer een “lukt koelen nog wel” dan “efficiency loss” als je minder pompt.
Een delta T van 2 a 3 graden zou ik nog prima vinden, meer dan 5 zou ik beroerd vinden.
Ik heb ook een delta T van 2 graden. Bij 50% pompsnelheid, die heb ik lager gezet i.v.m. geluid in de leidingen.
Ik verwacht dat de delta T nog wel hoger wordt als het warmer wordt.
Wat is er eigenlijk slecht aan een delta T van 5 graden? Dat de gemiddelde watertemperatuur in de vloer hoger is en je dus minder koelt?
Pagina: 1 ... 96 ... 113 Laatste