Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 95 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:28
Stefannn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:27:
Netspanning meten: waarom?
In/out temperatuur meten: op zijn best een moment opname. Eind maart niet echt zinvol meer.
Als je er toch al ben, check dan gelijk maar of er niets gek is. Een rapport is niet echt nodig, maar ook niet het meeste werk.
Maar je hebt gelijk dat de precieze cijfers niet veel zeggen, en als er iets mis is, geeft de wp als het goed is een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:17
JuutieZ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:39:
[...]

Als je er toch al ben, check dan gelijk maar of er niets gek is. Een rapport is niet echt nodig, maar ook niet het meeste werk.
Maar je hebt gelijk dat de precieze cijfers niet veel zeggen, en als er iets mis is, geeft de wp als het goed is een foutmelding.
Klopt “als je er toch bent”. Maar waarom zou je überhaupt gaan?

Als gebruiker december- februari 1x per maand de grond circuit temperaturen checken en druk van grond circuit.
Als dat goed is hoeft er niemand te komen. En zeker niet eind maart.

Maar goed… ieder zijn ding.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:17
[...]

Je vergeet het grootste deel van de werkzaamheden…
“Heel lang nutteloos rapport invullen en daarmee indruk maken bij klant” ;)
En aangezien @hikhakhok het hier “ter beoordeling “ gepost heeft is dat indruk maken redelijk gelukt.

In/out temperatuur meten: op zijn best een moment opname. Eind maart niet echt zinvol meer.
Hij is wel vrij lang bezit geweest ja :P
Tevens heeft die tussen 12 en 1 in de nacht de pomp uitgezet. Dat doen ze standaard tegenwoordig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:52
hikhakhok schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:45:
[...]

Hij is wel vrij lang bezit geweest ja :P
Tevens heeft die tussen 12 en 1 in de nacht de pomp uitgezet. Dat doen ze standaard tegenwoordig :?
@Stefannn

“Heel lang nutteloos rapport invullen en daarmee indruk maken bij klant” - wat een aanname :r
Eerst de installateur afkraken en daarna je afvragen waarom sommige dingen worden gemeten daarna je eigen situatie extrapoleren en daaruit een 'advies' geven. ja dat werk perfect |:(

@hikhakhok

ik heb wel 2 dingen waar ik in jouw situatie naar zou kijken:
  • vorstgrens van -11 (standaard zit er glycol tot minimaal -15C bij je type WP (Gebruikershandleiding pagina 24)
    • Je bent +/- 25% van de werking van de glycol kwijt door het bijvullen van je bron circuit met drinkwater, persoonlijk vindt ik het niet erg, maar het zou mij niet verbazen als je een optie van je installateur krijgt om het bij te vullen of om het circuit te spoelen en dan opnieuw te vullen bij de volgende controle.
  • Afhankelijk van je afgifte systeem een DT van 6.3K vind ik persoonlijk vrij hoog. Bestaat je afgifte systeem alleen uit vloerverwarming dan zou de DT zeker wat lager mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@hikhakhok
xavier_82 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:48:
ik heb wel 2 dingen waar ik in jouw situatie naar zou kijken:
[list]
• vorstgrens van -11 (standaard zit er glycol tot minimaal -15C bij je type WP (Gebruikershandleiding pagina 24)
  • Je bent +/- 25% van de werking van de glycol kwijt door het bijvullen van je bron circuit met drinkwater, persoonlijk vindt ik het niet erg, maar het zou mij niet verbazen als je een optie van je installateur krijgt om het bij te vullen of om het circuit te spoelen en dan opnieuw te vullen bij de volgende controle.
Het systeem is met 'n brontemperatuur van ca. 10 graden de winter uit gekomen. Dus met -11 als ondergrens kan @hikhakhok nog vele jaren toe :).
[/li]
• Afhankelijk van je afgifte systeem een DT van 6.3K vind ik persoonlijk vrij hoog. Bestaat je afgifte systeem alleen uit vloerverwarming dan zou de DT zeker wat lager mogen.
[/list]
Weet jij wat je daar leest dan? Ik nl. niet. Het is mijn beeld dat de eerste opname een SSW run was en van daaruit heb ik het vermoeden dat hij bij de tweede net weer met de CV aan de slag is. Daarvoor geeft hij zo te zien flink gas. Achterstand aan het inlopen? Ik ga er niet vanuit dat ik naar een stabiele situatie kijk, op basis waarvan ik zo'n afstelling zou kunnen aanpassen.

Daarnaast laat hij zien dat beide pompen al 100% draaien. Jij wilt de flow verder omhoog? Tja.. hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
xavier_82 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:48:
[...]

@Stefannn

“Heel lang nutteloos rapport invullen en daarmee indruk maken bij klant” - wat een aanname :r
Eerst de installateur afkraken en daarna je afvragen waarom sommige dingen worden gemeten daarna je eigen situatie extrapoleren en daaruit een 'advies' geven. ja dat werk perfect |:(
Ok.. je hebt een punt dat ik het meer als mening dan als feit had moeten schrijven. Ik vind het ook nooit leuk als anderen dat doen.

Als mening blijf ik er wel bij. En dan vind ik eigenlijk toch ook wel storend dat ALS je er dan voor kiest hiervoor te betalen de getallen er “wel staan”, maar geen interpretatie krijgen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:52
Stefannn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:12:
[...]

Ok.. je hebt een punt dat ik het meer als mening dan als feit had moeten schrijven. Ik vind het ook nooit leuk als anderen dat doen.

Als mening blijf ik er wel bij. En dan vind ik eigenlijk toch ook wel storend dat ALS je er dan voor kiest hiervoor te betalen de getallen er “wel staan”, maar geen interpretatie krijgen.
Mijn vraag is dan waar ligt de verantwoordelijkheid van zo een interpretatie? Ik zie zo een service contract als een soort verzekering en als je een verzekering gaat afsluiten gaat je op z’n minst uitzoeken wat het inhoudt toch?

@Gwaihir

Wat mogelijk is en wat de fabrikant aanbeveelt zijn 2 verschillende dingen, het is aan @hikhakhok om daar een wel overwogen keuze te maken.

Jou interpretatie van het rapport is blijkbaar anders dan de mijne en daar laat ik het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@xavier_82 Daar proberen we toch bij te helpen? De overwegingen die de onderhoudspartij al voor @hikhakhok gemaakt heeft zijn ons niet bekend - en ik neem aan @hikhakhok ook niet, gezien wat hij post.

Eens dat 't al dan niet volgen van de aanbeveling van de fabrikant m.b.t. glycol gehalte een bewuste keuze zou moeten zijn. (Vind het eigenlijk wel opmerkelijk dat hij daar al vier graden kwijt is geraakt, trouwens. Da's meer dan een paar liter bijgevuld water.)

Maar m.b.t. die delta-T: wat had je daar zoal in gedachten dan? De pompen kunnen toch niet harder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:37
[...]

En aangezien @hikhakhok het hier “ter beoordeling “ gepost heeft is dat indruk maken redelijk gelukt.

Dat rapport is waarschijnlijk een usb stick in de alpha innotec steken en de log exporteren. 1x in rust het log exporteren en 1 keer in bedrijf. Daarna via een programma het rapport laten invullen.

Mensen zijn duur dus ik vermoed dat het rapport automatisch is gegenereerd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-10 20:53
[...]

Indd vrij weinig gedaan. Ben toch wel nieuwsgierig hoe duur deze onderhoudsbeurt was..

Ander vraagje:

Ik zou graag mijn tapwater in de nacht rond 5 uur willen starte (altijd). Iemand enig idee of dit kan op de Alpha Innotec? Heb al even gekeken naar de instellingen op de WP zelf maar kom er niet echt uit.

Gaat om de WZSV 62K3M.

@ChrisM Kan je dit via HA bijvoorbeeld regelen met de Luxtronik plugin van BenPru? Heb geprobeerd settings aan te passen via HA zoals tapwater temperatuur maar dat werkte niet.

Btw, ik draai momenteel via Nathan een firmware versie die de regelaar fixt. Mijn WP viel soms ineens uit, dit schijnt opgelost te zijn in deze firmware + Nathan is druk bezig met het probleem dat de VV Pomp op een onnodig hoge stand blijft draaien (denk aan 100% enz). Vermoed dat binnenkort een nieuwe firmware komt die dit oplost. In de firmware die ik nu heb draaien is het nog niet opgelost.

Edit: Iemand trouwens al opgevallen dat Alpha-Innotec.nl verwijst naar Nathan.nl? Nathan gaf destijds al aan dat ze overgenomen waren door Alpha Innotec. Bijzonder dat de NL website nu doorlinkt..

[ Voor 49% gewijzigd door Flexiilex op 04-04-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:34
Flexiilex schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:03:
[...]

Indd vrij weinig gedaan. Ben toch wel nieuwsgierig hoe duur deze onderhoudsbeurt was..

Ander vraagje:

Ik zou graag mijn tapwater in de nacht rond 5 uur willen starte (altijd). Iemand enig idee of dit kan op de Alpha Innotec? Heb al even gekeken naar de instellingen op de WP zelf maar kom er niet echt uit.

Gaat om de WZSV 62K3M.

@ChrisM Kan je dit via HA bijvoorbeeld regelen met de Luxtronik plugin van BenPru? Heb geprobeerd settings aan te passen via HA zoals tapwater temperatuur maar dat werkte niet.
ja hoor. Ik heb een automation die elke dag om 12u ‘s middags de hot water aan zet, totdat ie klaar is. zet de hysteresis op 1 graad ofzo, en zet de DHW (domestic hot water) schakelaar meteen weer uit als ie klaar is (want 1 graad is ie natuurlijk zo gekoeld).
Trouwens, ik heb er ook een temperatuur check in zitten (obv de temperatuur van het vat): lager dan 48 graden = aanzetten (en dus verwarmen). Met 48 graden in het vat kunnen we nog douchen, daaronder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Flexiilex schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:03:
[...]

Ander vraagje:

Gaat om de WZSV 62K3M.

Btw, ik draai momenteel via Nathan een firmware versie die de regelaar fixt. Mijn WP viel soms ineens uit, dit schijnt opgelost te zijn in deze firmware + Nathan is druk bezig met het probleem dat de VV Pomp op een onnodig hoge stand blijft draaien (denk aan 100% enz). Vermoed dat binnenkort een nieuwe firmware komt die dit oplost. In de firmware die ik nu heb draaien is het nog niet opgelost.

Edit: Iemand trouwens al opgevallen dat Alpha-Innotec.nl verwijst naar Nathan.nl? Nathan gaf destijds al aan dat ze overgenomen waren door Alpha Innotec. Bijzonder dat de NL website nu doorlinkt..
Ik doe ook zoiets als @ChrisM .
Ik stuur op basis van lage dynamische prijzen. Als hij opgewarmd moet worden zet ik tijdelijk (1 minuut) de hysterese terug naar 1K. Na die minuut zet ik de oude waarde weer terug. In die minuut wordt de opwarming getriggerd.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:29

Matis

Rubber Rocket

Ik ben een soortgelijke exercitie bezig:
[W/W WP] Krijg SWW niet structureel warmer

Uiteindelijk wil het ook gaan automatiseren. Maar eerst eens "dom" op zien te lossen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-10 20:53
ChrisM schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:20:
[...]
ja hoor. Ik heb een automation die elke dag om 12u ‘s middags de hot water aan zet, totdat ie klaar is. zet de hysteresis op 1 graad ofzo, en zet de DHW (domestic hot water) schakelaar meteen weer uit als ie klaar is (want 1 graad is ie natuurlijk zo gekoeld).
Trouwens, ik heb er ook een temperatuur check in zitten (obv de temperatuur van het vat): lager dan 48 graden = aanzetten (en dus verwarmen). Met 48 graden in het vat kunnen we nog douchen, daaronder niet.
Hoe heb je dit precies geautomatiseerd? Waarop stuur je qua setting in HA? DHW mode uit en sturen op de DHW Hysteresis op 1 zetten zodat hij aan gaat en dan terugzetten als bepaalde temp is behaald? Kan je je automation eens delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:01:
[...]

Hoe heb je dit precies geautomatiseerd? Waarop stuur je qua setting in HA? DHW mode uit en sturen op de DHW Hysteresis op 1 zetten zodat hij aan gaat en dan terugzetten als bepaalde temp is behaald? Kan je je automation eens delen?
Je zet hem weer uit, als de status van de WP veranderd is.

Ik heb nu dit, maar wil deze nog splitsen (ik laat hem nu namelijk 5u wachten, want als het niet overdag is, dan moet ie wachten tot de volgende dag. Ik heb 300l met 2 personen… dus meer dan genoeg).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Warmwater opwarmen om 12u voor 5u
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "12:00:00"
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.luxtronik_330123_0145_dhw_temperature
    below: 48
condition: []
action:
  - type: turn_on
    device_id: 9777c579232e5928addaca92944c1956
    entity_id: 07729e7cca9f34dac0b881ec1f4352f8
    domain: switch
  - delay:
      hours: 5
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - if:
      - condition: state
        entity_id: sensor.luxtronik_330123_0145_status
        state: hot water
    then:
      - wait_for_trigger:
          - platform: state
            entity_id:
              - sensor.luxtronik_330123_0145_status
            from: hot water
            for:
              hours: 0
              minutes: 5
              seconds: 0
  - type: turn_off
    device_id: 9777c579232e5928addaca92944c1956
    entity_id: 07729e7cca9f34dac0b881ec1f4352f8
    domain: switch
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:17
Gwaihir schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:55:
@xavier_82 Daar proberen we toch bij te helpen? De overwegingen die de onderhoudspartij al voor @hikhakhok gemaakt heeft zijn ons niet bekend - en ik neem aan @hikhakhok ook niet, gezien wat hij post.

Eens dat 't al dan niet volgen van de aanbeveling van de fabrikant m.b.t. glycol gehalte een bewuste keuze zou moeten zijn. (Vind het eigenlijk wel opmerkelijk dat hij daar al vier graden kwijt is geraakt, trouwens. Da's meer dan een paar liter bijgevuld water.)

Maar m.b.t. die delta-T: wat had je daar zoal in gedachten dan? De pompen kunnen toch niet harder?
Ik werk zelf in de techniek en meestal zijn bij opstart de grootste problemen, vandaar dat ik een onderhoudscontract heb afgesloten voor stukje extra zekerheid. Het contract kost 275 euor voor 2 jaar, waarbij er dus 1 keer een inspectie gedaan word.
De vorstgrens heb ik zelf nooit aangezeten, maar wat @Gwaihir aangeeft hoef ik me daar voorlopig nog geen zorgen over te maken.
Mijn afgifte systeem bestaat alleen uit vloerverwarming, nieuwbouwhuis 2023. De DT tussen ingang en uitgang warmtebron is +-5 graden. Als dat is wat je bedoelt?

Ze hebben wel vrij veel moeten bijvullen is dat iets normaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
hikhakhok schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:02:
Ik werk zelf in de techniek en meestal zijn bij opstart de grootste problemen, vandaar dat ik een onderhoudscontract heb afgesloten voor stukje extra zekerheid.
Toen ik een CV ketel kocht, ging het onderhoudscontract pas in het derde jaar lopen. De eerste twee jaar was volledig onderdeel van de aanschaf zelf (100% garantie wat er ook maar mee is), met name omdat je dan alle eventuele opstartproblemen discussieloos achter je laat.

Ik ging ervan uit dat dit bij WPs niet anders was. De bron is in elk geval onder garantie een keertje bijgevuld. (Maar helaas is het bedrijf dat het plaatste voordat we het over langjarig onderhoud konden hebben gestopt; de bedrijfsopvolging bij pensioen ging niet helemaal goed.)
Ze hebben wel vrij veel moeten bijvullen is dat iets normaals?
Dit verbaasde mij ook, maar ergens is het wel logisch, zo'n eerste (en redelijk eenmalige) keer. Er komt toch nog best wat lucht los, die via de automatische ontluchter(s) het systeem verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Ik weet even niet in welk forum ik het moet posten maar aangezien de "zorg" primair de warmtepomp betreft doe ik het maar hier.

Ik heb dus een volledig eigenbouw home automation voor het hele huis, en daar is de warmtepomp dus ook mee geïntegreerd. Een paar jaar geleden was dat nog de originele CV. Toen had ik een 4 polige wisselschakelaar gemonteerd waarmee de CV-besturing van computer naar een ouderwetste wandthermostaat werd geschakeld en tegelijkertijd de zone-control van relais-besturing naar "vast full open". Daarmee had ik een mooie "backup".

Mijn warmtepomp is nu echter veel heftiger geïntegreerd. dit gaat zo niet 123 lukken. Ik zit al een tijdje te piekeren over "wat voor backup ik zal maken".
(indien er nu een probleem is zet ik het ding gewoon handmatig aan maar dat is wel echt nood. Overigens nog niet nodig gehad).

Ik zat te denken aan een "matter-slim stopcontact" waarmee ik de warmtepomp op stekker aan/uit kan schakelen. En dan gecombineerd met apple homekit automation die gebruik maakt van "weather" om dat stopcontact buitentemperatuur gestuurd te schakelen. Dat kan op een iPad lopen die ik niet meer gebruik.

Het heeft nog absoluut geen haast. Ik denk dat ik dit überhaupt pas over een jaar ga maken.

Maar...... ideeën????
- die matter switch gaat het denk ik wel worden, dat is extreem universeel en ik gok nog 10..20 jaar leverbaar.
- met name de controller weet ik nog niet zeker. Het moet dan dus enerzijds goedkoop zijn, en anderzijds extreem universeel en 10 a 20 jaar leverbaar.
Het zal ook het ding worden dat ik bij een eventueel huisverkoop kan meeleveren waarmee de nieuwe eigenaar dan niet in paniek raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Stefannn Is je zelfbouw onderhoudsintensief dan? En internet afhankelijk? Ik vermoed dat je t.z.t. verkoopt wat je hebt, als stand alone (dus niet internet gekoppeld) systeem. Als de aansturing tegen die tijd al jaren probleemloos werkt en allerminst op het punt staat om te vallen, dan is dat toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:30:
@Stefannn Is je zelfbouw onderhoudsintensief dan? En internet afhankelijk? Ik vermoed dat je t.z.t. verkoopt wat je hebt, als stand alone (dus niet internet gekoppeld) systeem. Als de aansturing tegen die tijd al jaren probleemloos werkt en allerminst op het punt staat om te vallen, dan is dat toch prima?
Het werkt als een zonnetje. Over afgelopen 4+ jaar slechts 1 issue: 1wire sensor in zonne collector kapot (die wordt ook erg heet) maar de software neemt dan automatisch enkele andere sensoren.
Maar ik heb 8 jaar terug een blikseminslag gehad waarbij de 1wire usb adapter kapot ging, dat kostte een week om te bestellen, inmiddels heb ik van alle “non standards” reserve exemplaren.
En.. maar… de computer is een mini pc uit 2007… als die het begeeft ben ik wel even bezig.

Yep… werkt dus wel volledig. Maar bij een overdracht zou ik het liever aanbieden met “een mega klein aantal extreme standaard componenten” en “rock simple automation”. Home assistant valt eigenlijk al af (al kan je die ook als kit kopen dus wie weet wordt het dat toch nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-10 12:19
Mijn nieuwbouwwoning is recent opgeleverd. Het is voorzien van een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Een aantal buurtbewoners geeft aan dat het stroomverbruik enorm hoog is. We verdenken de warmtepomp.

Ik heb een paar vragen:
1. is deze warmtepomp voorzien van een electrisch element dat als backup water warm kan maken?
2. is dit soms de ZWE die wordt genoemd in het display?
3 Kan het zijn dat de warmte voor het verwarmen van de woning middels vloerverwarming niet komt van de centrale bron 100 meter onder de grond maar uitsluitend via het electrische element?
4. Hoe kan ik zien dat de warmtepomp warmte krijgt van de bron onder de grond en niet van het electrische element?

Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hillberg schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:50:
Mijn nieuwbouwwoning is recent opgeleverd. Het is voorzien van een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Een aantal buurtbewoners geeft aan dat het stroomverbruik enorm hoog is. We verdenken de warmtepomp.

Ik heb een paar vragen:
1. is deze warmtepomp voorzien van een electrisch element dat als backup water warm kan maken?
2. is dit soms de ZWE die wordt genoemd in het display?
3 Kan het zijn dat de warmte voor het verwarmen van de woning middels vloerverwarming niet komt van de centrale bron 100 meter onder de grond maar uitsluitend via het electrische element?
4. Hoe kan ik zien dat de warmtepomp warmte krijgt van de bron onder de grond en niet van het electrische element?

Dank voor de reacties!
Antwoorden:
  1. Ja maar dat is afhankelijk van je instellingen, bij mij komt ie nooit in
  2. Ja
  3. Als de bron defect is, of de instellingen staan verkeerd dan kan dat
  4. Als je wp aan je lokale netwerk hangt:
  5. Ga naar http://192.168.xxx.xxx/Webserver/index.html, waarbij 192.168.xxx.xxx het ip-adres is van je wp Ga naar Informatie en dan zie je bij Temperaturen onderstaande informatie. Als de wp draait is de aanvoer temperatuur (naar de vloerverwarming) hoger dan de retour temperatuur. De temperatuur "Bron in" moet dan ca 4 graden hoger zijn als temperatuur "Bron uit" Als je wp niet aan je netwerk hangt kun je deze informatie opzoeken via het display.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA1VISZFkOrCKpzV8ASpkbkCtkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BUHnD9jPmp6bytq4txiqtAfa.png?f=user_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Het water in de boiler heeft momenteel een temperatuur van 20 graden. Dit is omdat de woning recent is opgeleverd. Hoe kan ik zo voordelig mogelijk de temperatuur op 58 graden krijgen? Krijgf de warmtepomp dat alleen voor elkaar door de warmte van de bron gebruiken? Of kan dat alleen middels het ZWE element? Combinatie van beiden? Hoe stel ik dat in op het display van de Alpha Innotec SWCV 62K3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43
Hillberg schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:25:
Het water in de boiler heeft momenteel een temperatuur van 20 graden. Dit is omdat de woning recent is opgeleverd. Hoe kan ik zo voordelig mogelijk de temperatuur op 58 graden krijgen? Krijgf de warmtepomp dat alleen voor elkaar door de warmte van de bron gebruiken? Of kan dat alleen middels het ZWE element? Combinatie van beiden? Hoe stel ik dat in op het display van de Alpha Innotec SWCV 62K3 ?
Eigenlijk wil je nooit het thermisch element gebruiken, die gebruikt 4-5x zoveel energie als de warmtepomp. WP kan prima zelf het water verwarmen, kwestie van geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
De temperatuur van bron in loopt in een periode van 15 seconden van 5.4 graden naar 4,3 graden
In dezelfde periode loopt de bron uit van 3,8 graden naar de 5,5 graden.

Is dit normaal? Het bedrijf dat verwarming voro de gehele wijk levert geeft in het contract aan dat de aanvoer temperatuur van het water uit de centrale bron tussen de 10 en 14 graden ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hillberg Na het opstarten heeft e.e.a. altijd enige tijd nodig om een stabiele situatie te bereiken. Dat er (soms best aparte) temperatuurverlopen zijn in de eerste twintig minuten, zou ik doorgaans negeren.

Bij bron rond de vijf graden zou de WP prima uit de voeten moeten kunnen. Op zich geen reden voor het elektrisch element i.p.v. de compressor dus.

Maar ik vind eerlijk gezegd die 10 - 14 graden die je noemt een normalere en fijnere range. Zeker daar we allerminst hartje winter zitten. Dus 20+ minuten in bedrijf, mag je dergelijke temperaturen verwachten te zien. Zo niet, spreek ze aan. Mogelijk speelt het droogstoken van al die nieuwe huizen hierbij een rol, maar dat mag het betreffende bedrijf dan zeggen, lijkt me. (Bij voorkeur met logging onderbouwd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:23
Hillberg schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:06:
De temperatuur van bron in loopt in een periode van 15 seconden van 5.4 graden naar 4,3 graden

Is dit normaal? Het bedrijf dat verwarming voro de gehele wijk levert geeft in het contract aan dat de aanvoer temperatuur van het water uit de centrale bron tussen de 10 en 14 graden ligt.
Hoe meet je de bron temp?

Heb je de brontemp apart inzichtelijk of heb je het over de aanvoer van de wp? Het verschil tussen aanvoer en retour vd bron is de warmte die opgehaald is. De bron kan een andere temp hebben. Bv, de temp van mijn bron heb ik inzichtelijk en die is nu rond de 11 gr C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIGb0ZB7aEC6z3VZaLCuNgS9OPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dgYxYrBdUjwsyCTnMg0z2tCR.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je in het groen de temp vd bron. Donkerblauw (-2gr C) komt uit de wp en de lijn erboven (0 gr C) ontvangt de wp. De bovenste twee lijnen geven de temp vd vvw aan, rood(22,8 gr C) gaat de vloer in en blauw(21,7gr C) ontvangt de wp terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN1AgY9esq_37Hbo7dn0wC4Snss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVyf3eNDqWpDUgnQeJ3bSxJa.png?f=fotoalbum_large

Hierboven het verloop door de maand

Hopelijk heb je hier wat aan

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:29
@jurgen purgen gemakkelijker met een bufferzak.

Met een verticale bron, is een sensor "toevoegen" niet triviaal :)

Het alternatief is deze afleiden uit de aanvoer temperaturen (wat uit de bron komt), maar enkel bij flow en na wat stabilisatie (bijvoorbeeld de eerste 20min negeren). Maar niet 100% exact, gezien je er ook warmte uithaalt (of in duwt bij koeling), dus zou je nog moeten corrigeren daarop.

[ Voor 59% gewijzigd door bjp op 16-04-2024 15:01 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
bjp schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:48:
@jurgen purgen gemakkelijker met een bufferzak.

Met een verticale bron, is een sensor "toevoegen" niet triviaal :)
Daarom vraag ik het ..
Om erachter te komen wat er nu precies gemeten wordt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 21:45
Sinds vanochtend geeft MyUplink weer dat mijn warmtepomp offline is. Meer mensen ‘last’ van?

Zie dat alles een ‘OK’ krijgt bij verbinding testen, behalve MyUplink.

[ Voor 28% gewijzigd door austin_77 op 16-04-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jurgen purgen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:31:
Hoe meet je de bron temp?

Heb je de brontemp apart inzichtelijk of heb je het over de aanvoer van de wp? Het verschil tussen aanvoer en retour vd bron is de warmte die opgehaald is. De bron kan een andere temp hebben. Bv, de temp van mijn bron heb ik inzichtelijk en die is nu rond de 11 gr C.
Hoe meet jij de bron temp dan? En / of wat bedoel je precies?

Als je bron 11 graden is, dan komt van daaruit toch 11 graden je WP in?

Of 9 à 13 graden, wellicht. D.w.z. als je redelijk diep in de grond water van 11 graden meet in de leiding, kan het zijn dat dit in de winter een paar graden kouder en in de zomer een paar graden warmer arriveert bij de WP. Omdat de ondiep liggende aan- en afvoerleidingen ook nog wat koude / warmte oppakken.

De 11 graden verschil die jij schetst, kan ik niet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Op het display van de warmtepomp staat de temperatuur Bron In en Bron uit. Nadat de warmtepomp een paar dagen uitstond heb ik deze vanmiddag aangezet. De Bron in temperatuur begon op 21 graden. Deze liep daarna direct terug en eindigde na een minuut of vijf op Bron in: -3.2 graden. Bron uit was toen -5.2 graden.

De WP kwam daarna direct in een fout. Code 720 . Deze fout wordt in dit forum beschreven. https://www.haustechnikdi...otec-SWC-70H-Stoerung-720

Mijn woning is samen met nog 23 woningen recent opgeleverd. Bij iedere woning is er een issue met de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:28:
[...]

Op het display van de warmtepomp staat de temperatuur Bron In en Bron uit. Nadat de warmtepomp een paar dagen uitstond heb ik deze vanmiddag aangezet. De Bron in temperatuur begon op 21 graden. Deze liep daarna direct terug en eindigde na een minuut of vijf op Bron in: -3.2 graden. Bron uit was toen -5.2 graden.

De WP kwam daarna direct in een fout. Code 720 . Deze fout wordt in dit forum beschreven. https://www.haustechnikdi...otec-SWC-70H-Stoerung-720

Mijn woning is samen met nog 23 woningen recent opgeleverd. Bij iedere woning is er een issue met de warmtepomp.
Hillberg schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:06:

Het wordt zo wel moeilijk.
Post 11:06: bron uit van 3.8 graden naar 5.5 graden
Post 20.28: bron uit van 21 graden naar -5.2 graden.

Anyway…
21 graden is waarschijnlijk gewoon de temperatuur van de ruimte war de warmtepomp staat. Als je hem net aan zet is dat gewoon de temperatuur van het water in de leiding die door de ruimte loopt.
Na een paar minuten bereikt het water van de bron de warmtepomp.
+5.5 graden is niet zo raar.
-5.2 graden betekent een uitgeputte (of in ieder geval beroerde) bron. Yep… dan krijg je wel een foutcode.

Centrale bron tussen 10 en 14 graden is wel een beetje “wensdenken” dat heb je aan het eind van de zomer. Over de winter loopt dat wat terug. Een groot gedimensioneerde bron zal rond de 8 graden uitkomen. Een krappe bron net boven het vriespunt.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 16-04-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Hillberg
Als je "Bron in" zover onder 0 zakt met een collectieve bron dan is hier duidelijk sprake van een ontwerp- en of een installatie fout. Dit leidt onvermijdelijk tot veel extra kosten door het gebruik van het elektrische element.
Mijn advies: kaart het collectief aan bij de opdrachtnemer en stel hem met zijn onderaannemers aansprakelijk voor de schade en het herstel (kosten van extra bron capaciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Gwaihir schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:02:
[...]

Hoe meet jij de bron temp dan? En / of wat bedoel je precies?
ik heb een bufferzak zoals @bjp aangaf, daarin heb ik een sensor zitten. Ik heb er ook 1 in de bodem(5cm) en 1 hangt in de kruipruimte op 25 cm vd bodem (midden vd k'ruimte)
Als je bron 11 graden is, dan komt van daaruit toch 11 graden je WP in?
Sinds 2 of 3 updates terug werkt mijn wp met lagere temperaturen (zie eerder toevoegde afbeelding) wp-uit -2 C en wp -in 0 C.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJTApZZpPhSowIlFbQI6RsGoe5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1TLNjQQMfdtHYYwpcvKF5oXP.png?f=fotoalbum_large
vorig jaar..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6xhrpgg2MvLMYkciNWRLm9ao_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NwcmbNeoKuXm1iqW2B05rQV2.png?f=fotoalbum_large
dit jaar..
Volgens mij sinds update september gebruikt ie lagere temps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BMd94JPlWmjevx9QlsT_oUXlQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/erDWMdkzMkr5D8auuR6YCO2H.png?f=fotoalbum_large

vorig jaar volgde wp-in idd nagenoeg de temp vd buffer. Je ziet vanaf half januari tot tegen half maart was de buffer aan het invriezen met een constante laagste temp vd buffer en lagere wp-in temp
Of 9 à 13 graden, wellicht. D.w.z. als je redelijk diep in de grond water van 11 graden meet in de leiding, kan het zijn dat dit in de winter een paar graden kouder en in de zomer een paar graden warmer arriveert bij de WP. Omdat de ondiep liggende aan- en afvoerleidingen ook nog wat koude / warmte oppakken.

De 11 graden verschil die jij schetst, kan ik niet plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeezBYpfxiKkhW3t5Ttk-iNYfq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cTfrAewXSQWhHWCkW6fiH3R5.png?f=fotoalbum_large

Ik moet binnenkort de kruipruimte in. Ik zal dan even de sensor testen, al zie ik geen reden dat deze een valse waarde aangeeft.

Edit: ik zal vanavond als ik thuis tijd vind de flow over de bron vergelijken met voor de updates.

[ Voor 1% gewijzigd door jurgen purgen op 17-04-2024 08:59 . Reden: Aanvulling op tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
KC27 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:40:
@Hillberg
Als je "Bron in" zover onder 0 zakt met een collectieve bron dan is hier duidelijk sprake van een ontwerp- en of een installatie fout. Dit leidt onvermijdelijk tot veel extra kosten door het gebruik van het elektrische element.
Mijn advies: kaart het collectief aan bij de opdrachtnemer en stel hem met zijn onderaannemers aansprakelijk voor de schade en het herstel (kosten van extra bron capaciteit).
Inderdaad.
Mogelijk zit er een klep dicht of is er een andere oorzaak waardoor de flow vanuit het bronsysteem wordt beperkt met als gevolg een te lage temperatuur.

Zeker aankaarten bij de installateur dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jurgen purgen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:46:
ik heb een bufferzak zoals @bjp aangaf, daarin heb ik een sensor zitten. Ik heb er ook 1 in de bodem(5cm) en 1 hangt in de kruipruimte op 25 cm vd bodem (midden vd k'ruimte)
Ah, helder. Ja, dan zijn die extra sensoren makkelijk geplaatst en dus logisch / slim.
Sinds 2 of 3 updates terug werkt mijn wp met lagere temperaturen
Hmm.. dat vind ik dan weer niet logisch.
vorig jaar volgde wp-in idd nagenoeg de temp vd buffer. Je ziet vanaf half januari tot tegen half maart was de buffer aan het invriezen met een constante laagste temp vd buffer en lagere wp-in temp
Vreemd dat dat niet meer zou zijn. En zo ineens door 'n update.. software glitch (wellicht t.a.v. de meting)?
Ik moet binnenkort de kruipruimte in. Ik zal dan even de sensor testen, al zie ik geen reden dat deze een valse waarde aangeeft.

Edit: ik zal vanavond als ik thuis tijd vind de flow over de bron vergelijken met voor de updates.
Ja, goede ideeën. Ik zou 't sowieso opvolgen. Want als die 11 graden meting klopt, terwijl je WP met 3 graden werkt, dan gooi je nodeloos serieus COP weg.

Maar eerlijk gezegd.. het lijkt meer dat die 11 graden meetwaarde is blijven hangen, terwijl je zak richting vriespunt is gegaan. Dat klopt op zich goed met het jaar ervoor, gecorrigeerd voor de zachte winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:44:
Centrale bron tussen 10 en 14 graden is wel een beetje “wensdenken” dat heb je aan het eind van de zomer. Over de winter loopt dat wat terug. Een groot gedimensioneerde bron zal rond de 8 graden uitkomen. Een krappe bron net boven het vriespunt.
Nee, dat is (eindelijk) 'ns gewoon goed aanleggen :). Tof dat die garantie op 10 graden wordt afgegeven, waar dat veel te standaard op 0 graden is (bij individuele bronnen). Is ook duidelijk lef / vertrouwen in eigen kunnen, want die 8 die je noemt zou ook iedereen wel accepteren. Maar wel prima haalbaar.

Mijn bron staat nu echt niet op 8 graden, zo einde winter. De actuele waarde (pomp loopt al weer 9 uur lang) is 10,9. In de afgelopen winters kwam deze slechts soms wat onder de 10. Ik heb de indruk dat dat nog het meest met de temperatuur van de bovengrond van doen heeft - ik heb vrij veel aansluitleidingen op 80 cm in de grond. Een goede bron op voorhand geboord onder zo'n appartementencomplex / set nieuwbouwwoningen, kan dus prima zo binnen twee graden van de diepere grondtemperatuur van 12 graden blijven.

Wat helaas aan het begin de uitzondering veroorzaakt, is het droogstoken van de woningen. Dat kost serieus extra warmte. Maar wordt voor mijn gevoel ook wel snel als smoes gebruikt om eerst maar 'ns een jaartje de andere kant op te kijken, hoe serieus het probleem ook is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
its_me_ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:14:
[...]

Inderdaad.
Mogelijk zit er een klep dicht of is er een andere oorzaak waardoor de flow vanuit het bronsysteem wordt beperkt met als gevolg een te lage temperatuur.

Zeker aankaarten bij de installateur dus!
Ik probeer als leek te snappen wat er mis gaat. Ter info: er zijn 24 woningen recent opgeleverd door de aannemer. Een kleine energiemaatschappij exploiteert de bronnen, alle leidingen en verhuurt aan de kopers de warmtepomp. Vanaf de oplevering hebben de pompen niet gewerkt. De ZWE is door monteurs aangezet om toch warm tapwater te hebben en het opstookprotocol te kunnen uitvoeren. Overigens zonder dit te vertellen aan de kopers.

Ik krijg sterk de indruk dat de installateur onvoldoende kennis heeft. Die weet van deze problemen.

Als de Bron in temperatuur van de warmtepomp rond de nul graden is, en de warmtepomp in error komt (720) wat zou dan de oorzaak kunnen zijn? Ik bedenk:
1. De bron zelf is niet goed ontworpen. Niet alleen onze 24 woningen maken daar gebruik van, Nog vele tien tallen andere woningen
2. Er zit lucht in de hoofdleiding. Wordt daardoor de temperatuur van brine.water lager doordat energie aan de lucht in hoofdleiding wordt afgegeven?
3. Er zit een klep niet goed in de hoofdleiding waardoor de flow te laag is.Water koelt teveel af voordat het de warmtepompen in onze wijk bereikt
4. Iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:11:
[...]

Ik probeer als leek te snappen wat er mis gaat. Ter info: er zijn 24 woningen recent opgeleverd door de aannemer. Een kleine energiemaatschappij exploiteert de bronnen, alle leidingen en verhuurt aan de kopers de warmtepomp. Vanaf de oplevering hebben de pompen niet gewerkt. De ZWE is door monteurs aangezet om toch warm tapwater te hebben en het opstookprotocol te kunnen uitvoeren. Overigens zonder dit te vertellen aan de kopers.

Ik krijg sterk de indruk dat de installateur onvoldoende kennis heeft. Die weet van deze problemen.

Als de Bron in temperatuur van de warmtepomp rond de nul graden is, en de warmtepomp in error komt (720) wat zou dan de oorzaak kunnen zijn? Ik bedenk:
1. De bron zelf is niet goed ontworpen. Niet alleen onze 24 woningen maken daar gebruik van, Nog vele tien tallen andere woningen
2. Er zit lucht in de hoofdleiding. Wordt daardoor de temperatuur van brine.water lager doordat energie aan de lucht in hoofdleiding wordt afgegeven?
3. Er zit een klep niet goed in de hoofdleiding waardoor de flow te laag is.Water koelt teveel af voordat het de warmtepompen in onze wijk bereikt
4. Iets anders
Die 4 punten verdenking klopt wel ongeveer.
Lastige situatie natuurlijk.
In het simpel te houden:
Aangezien het een centrale bron is….
Wellicht mogelijk om (via leverancier cq installateur) gemeten temperatuur te krijgen direct uit de bron.

Als je daar een betrouwbaar meetpunt op hebt ben je al een heel eind verder. Dat moet zeker boven het vriespunt liggen, bij voorkeur boven de 10 graden, maar tussen 5&10 is een realiteit die werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Stefannn schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:38:
[...]

Die 4 punten verdenking klopt wel ongeveer.
Lastige situatie natuurlijk.
In het simpel te houden:
Aangezien het een centrale bron is….
Wellicht mogelijk om (via leverancier cq installateur) gemeten temperatuur te krijgen direct uit de bron.

Als je daar een betrouwbaar meetpunt op hebt ben je al een heel eind verder. Dat moet zeker boven het vriespunt liggen, bij voorkeur boven de 10 graden, maar tussen 5&10 is een realiteit die werkbaar is.
Ik hoop dat de leverancier dat gaat geven. In het contract met deze leverancier staat dat zij water levert met een aanvoertemperatuur tussen de 10 en 14 graden Celcius. Het warmtenet zal door de leverancier worden ingesteld op 12 graden. Op mijn vraag aan de leverancier wat een normale temperatuur voor Bron in (meetpunt van de WP) : is was het antwoord ;" Tussen 8 en 14 graden"

Bron in: stond vanochtend bij mij op - 7.5 graden . Dat nadat ik de warmtepomp uit een eerdere error haalde. De pomp heb ik daarna aangezet, de bron in daalt tot -7.5 en de pomp komt weer in de error.

Ik vraag mij dan wel af waarom de monteurs van een installatie bedrijf bij de woningen langsgaan om daar iets te doen bij de warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Het is simpel, ze leveren niet wat ze beloven.

Waar de fout ligt, is niet echt je probleem. Wie weet loopt er helemaal niets in/uit de grond, maar loopt het mooi de buurt rond, wegens verkeerd aangesloten of zo.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Hillberg @bjp
Inderdaad jij hoeft niet de oorzaak te gaan zoeken voor een probleem dat zij hebben gecreëerd en niet oplossen. Ik zou snel juridische stappen ondernemen in plaats van "meedenken" waardoor het op de lange baan terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillberg
KC27 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:01:
@Hillberg @bjp
Inderdaad jij hoeft niet de oorzaak te gaan zoeken voor een probleem dat zij hebben gecreëerd en niet oplossen. Ik zou snel juridische stappen ondernemen in plaats van "meedenken" waardoor het op de lange baan terecht komt.
Een echte Tweaker grijpt dit aan om te snappen hoe een warmtepomp werkt, hoe de WKO werkt etc. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Hillberg schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:03:
[...]

Een echte Tweaker grijpt dit aan om te snappen hoe een warmtepomp werkt, hoe de WKO werkt etc. ;-)
dat wel :D zou ik toch ook doen, maar eerder uit curiositeit/wens om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:11:
Ik probeer als leek te snappen wat er mis gaat.
Realiseer je wel dat dat niet aan ons 'leek' is. Waarschijnlijk heeft iemand met verstand van zaken het snel gevonden en blijkt het dan iets tamelijk onbenulligs.

(Zo maar één voorbeeld: oh ja, die bronverdeler moest nog worden ingesteld. Nu staat hij nog op alleen de laatste lus die we getest hebben, vlak voordat we voor 'n storing werden weggeroepen.)
Hillberg schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:50:
de bron in daalt tot -7.5 en de pomp komt weer in de error.

Ik vraag mij dan wel af waarom de monteurs van een installatie bedrijf bij de woningen langsgaan om daar iets te doen bij de warmtepompen.
Ja, ik ook. Want die error is volkomen terecht. Die WP moet dan afslaan om zichzelf te beschermen tegen intern kapot vriezen. (Dat vriespunt zal met glycol flink verlegd zijn, maar dan houdt 't daar toch als nog op.)

Is de leverancier al aansprakelijk gesteld voor de stroomkosten? In de regel is de oplossingstijd voor storingen in verwarmingssystemen betrekkeljk kort, zeg 24 of misschien 48 uur. Het lijkt me dat wanneer ze die termijn niet halen, ze ook voor alle gevolgschade opdraaien - de hoge stroomrekeningen dus. Is dat eenmaal helder, dan is 't links of rechtsom niet echt jou / jullie probleem meer.

Woon je trouwens toevallig in 't een of andere 'showproject'? Deze werkwijze is nog best nieuw en betrokken leveranciers willen graag onder de aandacht brengen hoe goed het concept is. Nathan heeft bijv. op z'n website het een en ander staan over zo'n bron voor een appartementencomplex in Nijkerk (maar als ik het goed las een net ander type WP). Woon je op zo'n locatie waar een leverancier actief mee probeert te showen, dan wil deze wellicht ook wel ingrijpen vóór jullie als bewoners de lokale krant erop zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 17-04-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
bjp schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:18:
[...]

dat wel :D zou ik toch ook doen, maar eerder uit curiositeit/wens om te helpen.
Klopt, heb ik ook gedaan. Maar ik had in het begin (we spreken over 2019) ook een probleem met mijn bron (75 m). Ik had de garantie van de leverancier (Nathan) dat "Bron in" NIET onder 0 graden zou komen.
Dat deed ie wel. Ik heb toen een email op hoge poten gestuurd naar mijn installateur met cc naar Nathan en binnen een week stond de directeur van Nathan op stoep om zelf een en ander te checken.
Ik heb toen onder garantie een tweede bron gekregen (100 m) en sindsdien functioneert het helemaal top.
Zoals je in onderstaand plaatje uit Home Assistant kunt heb ik alles "onder controle". Ik kom nauwelijks meer aan het display van mijn wp (zelfde type als jij hebt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ageyNh7kbjMjuVIyViqh0yV0FlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YY8p5YF3JiXiDvZVb3A8awjn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:04:
[...]

Is de leverancier al aansprakelijk gesteld voor de stroomkosten? In de regel is de oplossingstijd voor storingen in verwarmingssystemen betrekkeljk kort, zeg 24 of misschien 48 uur. Het lijkt me dat wanneer ze die termijn niet halen, ze ook voor alle gevolgschade opdraaien - de hoge stroomrekeningen dus. Is dat eenmaal helder, dan is 't links of rechtsom niet echt jou / jullie probleem meer.

Woon je trouwens toevallig in 't een of andere 'showproject'? Deze werkwijze is nog best nieuw en betrokken leveranciers willen graag onder de aandacht brengen hoe goed het concept is. Nathan heeft bijv. op z'n website het een en ander staan over zo'n bron voor een appartementencomplex in Nijkerk (maar als ik het goed las een net ander type WP). Woon je op zo'n locatie waar een leverancier actief mee probeert te showen, dan wil deze wellicht ook wel ingrijpen vóór jullie als bewoners de lokale krant erop zetten.
Vanmiddag een van de monteurs gesproken. Wat blijkt.: bij graafwerkzaamheden is de luis die naar de 24 woningen leidt geraakt. Water uit het systeem, zand in de leiding. Filtert wordt bij de technische ruimjte in de buurt bron nu dagelijks schoongemaakt. Daardoor is er te weinig flow en is de temperatuur te laag.

De leverancier heeft vandaag schriftelijk gereageerd. Onzin verhaal dat er niets mis is met de levering van lauwwater. De leverancier is nog niet formeel aansprakelijk gesteld. Men denkt na over de compensatie vanwege de hoge kosten voor electriciteit omdat de ZWE al die tijd heeft gedraaid door probleem met de collectieve WKO.

Dit zou je als een showproject kunnen zien. https://www.nathan.nl/onz...%C3%A9%C3%A9n-wijknetwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:42:
Vanmiddag een van de monteurs gesproken. Wat blijkt.: bij graafwerkzaamheden is de luis die naar de 24 woningen leidt geraakt. Water uit het systeem, zand in de leiding. Filtert wordt bij de technische ruimjte in de buurt bron nu dagelijks schoongemaakt. Daardoor is er te weinig flow en is de temperatuur te laag.
Kijk, dat hadden wij dus niet gegokt, maar heeft de specialist al lang in de smiezen.

Maar eh.. hoe lang duurt dat dagelijks filter schoonmaken dan al? Ik denk dan nl. heel onschuldig dat dit het type probleem is dat je met een spoelpomp oplost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
de warmteleverancier heeft in het oorspronkelijke contract een garantie gegeven dat het lauwwater dat vanuit de bron (collectieve WKO) wordt geleverd een temperatuur heeft tussen de 10 en 14 graden. In het nieuwe contract is de minimum temperatuur dat wordt geleverd verlaagd tot 6 graden.

Wij gaan betalen voor de lease van de warmtepomp en boiler, onderhoud en vastrecht. Dus niet voor het verbruik van de energie de die bron levert.

Wat kan het eventueel gevolg voor de afnemer van lauwwater zijn door verlaging van de minimum termperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:58:
[...]

Maar eh.. hoe lang duurt dat dagelijks filter schoonmaken dan al? Ik denk dan nl. heel onschuldig dat dit het type probleem is dat je met een spoelpomp oplost..
Dat is niet geheel duidelijk. De warmtepomp staat al sinds op oplevering ingesteld op de ZWE. De kans is aanzienlijk dat de collectieve WKO bron al zeker 1 maand niet functioneert. Wat is een spoelpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
lagere COP, meer elektrisch verbruik voor dezelfde warmteproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Hillberg schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:41:
de warmteleverancier heeft in het oorspronkelijke contract een garantie gegeven dat het lauwwater dat vanuit de bron (collectieve WKO) wordt geleverd een temperatuur heeft tussen de 10 en 14 graden. In het nieuwe contract is de minimum temperatuur dat wordt geleverd verlaagd tot 6 graden.

Wij gaan betalen voor de lease van de warmtepomp en boiler, onderhoud en vastrecht. Dus niet voor het verbruik van de energie de die bron levert.

Wat kan het eventueel gevolg voor de afnemer van lauwwater zijn door verlaging van de minimum termperatuur?
Lager rendement (lagere COP) dus hogere elektriciteitkosten.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
vliegnerd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:21:
[...]

Lager rendement (lagere COP) dus hogere elektriciteitkosten.
Is het uit te rekenen hoeveel extra stroomkosten het op jaarbasis zou kunnen kosten omdat de gemiddelde temperatuur van het geleverde lauw tapwater lager zou kunnen liggen dan eerder door de leverancier is voorgesteld? Ik heb ergens best ingewikkelde formules gezien,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:14
Hillberg schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:51:
[...]

Is het uit te rekenen hoeveel extra stroomkosten het op jaarbasis zou kunnen kosten omdat de gemiddelde temperatuur van het geleverde lauw tapwater lager zou kunnen liggen dan eerder door de leverancier is voorgesteld? Ik heb ergens best ingewikkelde formules gezien,
Het verschil tussen een bron van 10 en een bron van 6 graden is wel uit te rekenen, maar voor je totale post zou je dan ook moeten weten hoe vaak, en hoe veel, de bron onder die 10 graden komt. En die data heb je nog niet.

Als dat drie dagen per jaar is, zou ik me er niet te druk over maken. Bij drie maanden heb je een ander verhaal.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
big bang schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:18:
[...]

Het verschil tussen een bron van 10 en een bron van 6 graden is wel uit te rekenen, maar voor je totale post zou je dan ook moeten weten hoe vaak, en hoe veel, de bron onder die 10 graden komt. En die data heb je nog niet.

Als dat drie dagen per jaar is, zou ik me er niet te druk over maken. Bij drie maanden heb je een ander verhaal.
Klopt dat die gegevens er nog niet zijn. Er spelen twee dingen:
1. het contract van twee jaar geleden gaf aan dat de aanlever temperatuur tussen de 10 en 14 graden zou liggen.
In het contract dat we gisteren ontvingen staat opeens een aanvoer temperatuur tussen de 6 en 14 graden
2. het contact van twee jaar geleden gaf aan dat de energieleverancier het warmtenet zou instellen op 12 graden
in het nieuwe contract staat niets meer over het instellen van de temperatuur van het warmtenet

De leverancier heeft letterlijk en figuurlijk koudwater vrees gekregen blijkbaar.

Hoe kan dit? Is de bron destijds (schatting drie jaar geleden) niet goed ontworpen op het aantal woningen? Is de bron te snel uitgeput en wil de leverancier vanwege kosten geen nieuwe bron maken?

Wat is de formule om onze electriciteitskosten te berekenen als het warmtenet gemiddeld het hele jaar niet op 12 graden draait maar bijvoorbeeld op 8 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
tel voor het gemak tussen 0.5 en 1 punt COP verschil (maar het hangt ook af van je afgiftesysteem en zijn temperatuur af) voor verwarming. Voor SWW is het verschil denk ik kleiner 0.3-0.4 COP.

Zie een voorbeeld hier, pagina 11: https://downloads.ecofore...20240418124927&origin=web

Daar zie je verschillende COP curves afhankelijk van de bron-temperatuur (B0, B5, B10 naar W35). B staat voor brine (bron) en W voor Water (van afgifte).

dan moet je ook nog een idee hebben van je jaarverbruik/productienood in kWh, om dan het verschil in elektriciteit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:57:
[...]

Klopt dat die gegevens er nog niet zijn. Er spelen twee dingen:
1. het contract van twee jaar geleden gaf aan dat de aanlever temperatuur tussen de 10 en 14 graden zou liggen.
In het contract dat we gisteren ontvingen staat opeens een aanvoer temperatuur tussen de 6 en 14 graden
2. het contact van twee jaar geleden gaf aan dat de energieleverancier het warmtenet zou instellen op 12 graden
in het nieuwe contract staat niets meer over het instellen van de temperatuur van het warmtenet

De leverancier heeft letterlijk en figuurlijk koudwater vrees gekregen blijkbaar.

Hoe kan dit? Is de bron destijds (schatting drie jaar geleden) niet goed ontworpen op het aantal woningen? Is de bron te snel uitgeput en wil de leverancier vanwege kosten geen nieuwe bron maken?

Wat is de formule om onze electriciteitskosten te berekenen als het warmtenet gemiddeld het hele jaar niet op 12 graden draait maar bijvoorbeeld op 8 graden?
Mbt “bron instellen “
Dat vind ik eerlijk gezegd een erg vaag (en misleidend) statement.
- Een bron “is gewoon wat het is”
- zolang je er geen woningen op aansluit hangt de temperatuur van de diepte af. Je kan dat dus “instellen” door dieper te boren maar daarna niet meer.
- maar verder neemt de temperatuur af naar mate je er meer woningen op hangt. Dus “instellen” zou betekenen “na een aantal woningen stoppen met aansluiten”

Kortom.. dit klinkt extreem fishy. Ik interpreteer het als rookgordijnen om een gigantische design fout te maskeren.

Mijn advies zou zijn om inzicht te krijgen in het bron design en de berekening er achter. Gezien de ellende is vragen om beoordeling door externe partij niet raar.

Overigens stelt een bron nou ook weer niet zo heel veel voor. Als je weet hoeveel putten er hoe diep geslagen zijn en weet hoeveel woningen daarop zijn aangesloten kan je op een bierviltje al aardig uitrekenen of dat “compleet verkeerd” dan wel “enigszins plausibel” is. Dat is nog geen volledige berekening maar geeft in ieder geval richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedennis12
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:59
KC27 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:36:
[...]

Klopt, heb ik ook gedaan. Maar ik had in het begin (we spreken over 2019) ook een probleem met mijn bron (75 m). Ik had de garantie van de leverancier (Nathan) dat "Bron in" NIET onder 0 graden zou komen.
Dat deed ie wel. Ik heb toen een email op hoge poten gestuurd naar mijn installateur met cc naar Nathan en binnen een week stond de directeur van Nathan op stoep om zelf een en ander te checken.
Ik heb toen onder garantie een tweede bron gekregen (100 m) en sindsdien functioneert het helemaal top.
Zoals je in onderstaand plaatje uit Home Assistant kunt heb ik alles "onder controle". Ik kom nauwelijks meer aan het display van mijn wp (zelfde type als jij hebt):
[Afbeelding]
Jouw Home Assistant dashboard ziet er behoorlijk overzichtelijk uit, kan je delen welke integratie je hiervoor hebt gebruikt om de Alpha Innotec warmtepomp te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Alpha Innotec (heb de 9kw) toert terug naar z'n 90hz bij -5,2 graden bron in. De sensoren wijken wel flink af onder nul (nagemeten en vegeleken met geijkte sensoren, zo'n 1,5-2 graden te koud als waarde). Boven de nul aardig correct.

Dan kan ZWE inschakelen (E-element), maar dat moet je wel goed instellen (bij welke temperatuur en na hoeveel tijd op max.). Dat kun je dus vermijden door anders in te stellen, maar dan heb je te weinig vermogen om te verwarmen.

ZWE schakelt ALTIJD het e-element in, maakt niet uit hoe je het instelt. ZWE zit op OUT6 en intern zit het E-element ook op OUT6. Bij mij heb ze het aangepast met extra relais (heb CV als hybrid) zodat die alleen de CV inschakelt (standaard kan die helemaal niet in hybrid mode draaien).

Nu is dat maar 5-7 dagen per jaar (bij vorst vriezen mijn wisselaars in, die liggen in het water). Vorst weg gelijk weer 5-7 graden (nu 12 graden).

CV is al snel cop 3 (COP wp is bij -5 graden z'n 3-3,5). Ik wil dus dat het E-element nooit inschakeld (standaard kan dat niet). Dat doet die nu dus wel goed.

Verder prima pomp. Je moet toch snel een COP van 5-6 kunnen draaien (echte COP, gemeten op totale verbruik van de pomp en niet alleen de compressor). Zit laatste weken tussen de 5,4 en 6.

Bij mij hangt die aan openhab voor de data (daarmee kan ik 1 jaar data bekijken).

Maar zoals al opgemerkt: vertikale bron die onder de nul komt, gewoon niet goed gedimensioneerd. Zou ik werk van maken (z'n bron hersteld ook minder snel, dus langer lagere COP).

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 18-04-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:57:
En waarom zou je een nieuw contract aan gaan, voor dezelfde langjarige levering?

Dergelijke systemen behoren voor langere tijd neergezet te worden. Een (individuele) bron komt doorgaans met 25 jaar garantie. Je mag van jullie contract ook verwachten dat je er zo'n periode mee toe kunt, vrijwel ongeacht wat er destijds exact opgeschreven is en hoe de leverancier dat nu ziet.

Ik wens die leverancier nl. veel succes dat aan een rechter uit te leggen. Die zal zéér veel moeite hebben voorbij de combinatie te kijken van installatie met (als het goed is) lange levensduur, absoluut monopolie, levering aan consumenten.
Stefannn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:51:
Mbt “bron instellen “
Dat vind ik eerlijk gezegd een erg vaag (en misleidend) statement.
- Een bron “is gewoon wat het is”
Helaas, zo'n 'bron' niet..

Voor zulke grote systemen lijkt het vrij normaal dat er (tenminste) een extra laag in zit: het brine wat de WP als 'bron' krijgt is niet hetzelfde als wat daadwerkelijk door de grondlussen gaat. Daar zit een extra warmtewisselaar tussen en dus ook losse pompen op 'de echte bron'.

Zo'n warmtewisselaar kost gelukkig niet zo gek veel verschil in brontemperatuur, als de pomp aan de leverende kant ook hard genoeg meedraait. Maar daar kan dus wel degelijk bezuinigd worden, indien die partij de stroomkosten van de WPs niet hoeft op te hoesten.

Het zou buitengewoon eenvoudig zijn om de wintertemperatuur op 6 graden te zetten en de zomertemperatuur op 14. En buitengewoon slecht voor de totale kosten / milieu impact.
Overigens stelt een bron nou ook weer niet zo heel veel voor. Als je weet hoeveel putten er hoe diep geslagen zijn en weet hoeveel woningen daarop zijn aangesloten kan je op een bierviltje al aardig uitrekenen of dat “compleet verkeerd” dan wel “enigszins plausibel” is. Dat is nog geen volledige berekening maar geeft in ieder geval richting.
Hmm.. drink jij zoveel bier? :+ Lees nog even op de eerder geposte link. Daar wordt het niet eens een 'gezamenlijke bron' genoemd maar een 'wijknetwerk'. Met op z'n minst véél woningen in zeer verschillende vormen, maar wellicht nog kantoren en winkels ook en een losse hint naar restwarmte van industrie.

Wel ongelooflijk triest dat de uitbater daarvan vervolgens zo amateuristisch over weet te komen :(.
Hillberg schreef
Onderhand ben ik je wel wat kwijt. Ik dacht dat je het over woningen had die net (enkele maanden) opgeleverd zijn. Maar nu krijg ik de indruk dat het er al twee jaar staat? En wanneer is het misgegaan dan, met dat zand in de leidingen e.d.? Kun je iets meer info geven over het verloop in de tijd? En is de link die je postte inderdaad over jouw wijk?

Lees trouwens op die link dat het over een open bron systeem gaat. Dat is wel wezenlijk anders dan gesloten bronnen (en hierdoor is die 'extra wisselaar' ook simpelweg noodzaak, helemaal niet extra). Hier greep men in het verleden standaard naar en zijn al meerdere flinke missers mee gemaakt (o.a. met een woonwijk in Zutphen). En kennelijk nog steeds..

Vind ik jammer. Ik zou wel 'ns willen weten of het gesloten bron niet (economisch) kan op grote schaal en simpelweg probleemvrij blijft. Open bronnen leveren per definitie meer verrassingen op, veelal ook nog jaren later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:13:
[...]

En waarom zou je een nieuw contract aan gaan, voor dezelfde langjarige levering?

Dergelijke systemen behoren voor langere tijd neergezet te worden. Een (individuele) bron komt doorgaans met 25 jaar garantie. Je mag van jullie contract ook verwachten dat je er zo'n periode mee toe kunt, vrijwel ongeacht wat er destijds exact opgeschreven is en hoe de leverancier dat nu ziet.

Ik wens die leverancier nl. veel succes dat aan een rechter uit te leggen. Die zal zéér veel moeite hebben voorbij de combinatie te kijken van installatie met (als het goed is) lange levensduur, absoluut monopolie, levering aan consumenten.

[...]

[...]

Helaas, zo'n 'bron' niet..

Voor zulke grote systemen lijkt het vrij normaal dat er (tenminste) een extra laag in zit: het brine wat de WP als 'bron' krijgt is niet hetzelfde als wat daadwerkelijk door de grondlussen gaat. Daar zit een extra warmtewisselaar tussen en dus ook losse pompen op 'de echte bron'.

Zo'n warmtewisselaar kost gelukkig niet zo gek veel verschil in brontemperatuur, als de pomp aan de leverende kant ook hard genoeg meedraait. Maar daar kan dus wel degelijk bezuinigd worden, indien die partij de stroomkosten van de WPs niet hoeft op te hoesten.

Het zou buitengewoon eenvoudig zijn om de wintertemperatuur op 6 graden te zetten en de zomertemperatuur op 14. En buitengewoon slecht voor de totale kosten / milieu impact.

[...]
Hmm.. drink jij zoveel bier? :+ Lees nog even op de eerder geposte link. Daar wordt het niet eens een 'gezamenlijke bron' genoemd maar een 'wijknetwerk'. Met op z'n minst véél woningen in zeer verschillende vormen, maar wellicht nog kantoren en winkels ook en een losse hint naar restwarmte van industrie.

Wel ongelooflijk triest dat de uitbater daarvan vervolgens zo amateuristisch over weet te komen :(.

[...]
Onderhand ben ik je wel wat kwijt. Ik dacht dat je het over woningen had die net (enkele maanden) opgeleverd zijn. Maar nu krijg ik de indruk dat het er al twee jaar staat? En wanneer is het misgegaan dan, met dat zand in de leidingen e.d.? Kun je iets meer info geven over het verloop in de tijd? En is de link die je postte inderdaad over jouw wijk?

Lees trouwens op die link dat het over een open bron systeem gaat. Dat is wel wezenlijk anders dan gesloten bronnen (en hierdoor is die 'extra wisselaar' ook simpelweg noodzaak, helemaal niet extra). Hier greep men in het verleden standaard naar en zijn al meerdere flinke missers mee gemaakt (o.a. met een woonwijk in Zutphen). En kennelijk nog steeds..

Vind ik jammer. Ik zou wel 'ns willen weten of het gesloten bron niet (economisch) kan op grote schaal en simpelweg probleemvrij blijft. Open bronnen leveren per definitie meer verrassingen op, veelal ook nog jaren later.
Nog even wat meer context:

1. Het gaat om een woonwijk waarvan een deel van de huizen al een jaar geleden zijn opgeleverd. Deze woningen zijn reeds aangesloten op het collectieve WKO met warmtepompen. De eerste fase betreft vooral rijtjeshuizen
2. Een maand geleden is gestart met oplevering van 24 huizen van een andere fase in dezelfde woonwijk. Het gaat om vrijstaande woningen, twee onder een kap en rijtje van drie woningen
3. De energiemaatschappij heeft deze week een verkeerd contract gestuurd. In dat contract stond een minimale temperatuur van het lauw water van 6 graden.
4. We hebben nu weer het contract toegestuurd gekregen met daarin een minimale temperatuur van 10 graden
5. Ik heb het zeer sterke vermoeden dat de leiding van onze 24 woningen vanaf de bron naar de 24 woningen al minimaal een maand niet functioneert. Daardoor is het water te koud. De warmtepompen in de woningen stoppen er allemaal mee omdat het water Bron In onder nul is. Bij een enkele warmtepomp is de Bron in temperatuu 12 graden. Echter loopt de temperatuur van het water in de boiler langzaam terug. Die temperatuur stond om rond de 55 gaden doordat de monteurs bij oplevering de ZWE hadden ingeschakeld
6. Ik schat dat er nu 400 woningen in de wijk zijn aangesloten op de WKO
7. er zijn twee warme en twee koude open bronnen geboord, elk met een boordiameter van Ø800 mm, een einddiepte van 121 m-mv en een capaciteit van 130 m3/h. Alle vier bronnen zijn gekoppeld op een eigen debietregeling in de pompputten, zodat een gelijke debietverdeling per bron gegarandeerd is.

Hier meer info https://www.nathan.nl/onz...%C3%A9%C3%A9n-wijknetwerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hillberg Dank voor die nadere info.

Ik vind het op zich een ontzettend gaaf project. Persoonlijk denk ik dat dergelijke warmtenetten van lage temperatuur de toekomst hebben. Jammer dat deze dan toch door knullig gedoe best wel te kakken wordt gezet. (Mijn indruk tot dusverre is trouwens wel dat 't onhandig verloopt, op diverse vlakken, maar niet onwillig.)

Je had nog van me tegoed wat een spoelpomp is. Dat is zo'n ding. Het wordt (o.a.) gebruikt voor het vullen en ontluchten van de brine circuits van warmtepompen en zonneboilers. Door het (langere tijd) spoelen worden water en glycol goed gemengd en heeft de lucht goed de gelegenheid van het water los te komen.

Die tank die je ziet is bij gebruik gewoon open, zodat de lucht er makkelijk uit kan. Ik stel me zo voor dat wanneer er wat vuil, zoals zand, in het circuit zit, dat op de bodem van die open tank zal blijven liggen, standaard of bij gebruik van het juiste model.

Ik weet dat niet zeker, maar kan me anderzijds ook niet voorstellen dat er niet een variant bestaat die precies dat doet. Dat er zand in die leidingen komt, gebeurt nu eenmaal wel 'ns vaker en de filters zijn voor zover ik weet bedoeld ter bescherming en signalering, niet voor het afvoeren van flinke hoeveelheden ervan.

Waar je mee aan moet komen bij zo'n enorme installatie, geen idee. Anderzijds lijkt, volgens jouw verhaal, het zand zich niet door het hele brine circuit te verspreiden maar nog wel in 'jullie' stuk te zitten.

Maar misschien zijn ze zich dat, na een aantal dagen steeds een klein beetje eruit halen, zelf ook aan het realiseren. -- We gissen immers nog altijd van flinke afstand mee. Kan me voorstellen dat je nog regelmatig het laatste nieuws vers bij 'n monteur gaat halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:33:

Je had trouwens nog van me tegoed wat een spoelpomp is. Dat is zo'n ding. Het wordt (o.a.) gebruikt voor het vullen en ontluchten van de brine circuits van warmtepompen en zonneboilers. Door het (langere tijd) spoelen worden water en glycol goed gemengd en heeft de lucht goed de gelegenheid van het water los te komen.
Wat ik begrijp gebeurt de ontluchting zoals we vroeger de radiatoren hebben ontlucht. Er wordt in de technische ruimte van de woningen een slang aangesloten op de warmtepomp of een leidiing. Die slang stoppen ze in de afvoer van de wasmachine. Iedere dag is een deel van de cementen dekvloer van de technische ruimte nat
.
Ik heb nog geen een keer zo'n spoelpomp gezien. Ik heb ook het idee dat in sommige woningen de warmtepomp door de monteurs wordt afgesloten van de bronleiding. Bij zo'n warmtepomp blijft de Bron in temperatuur rond de 12 graden maar loopt de termperatuur van het tapwater in de boiler heel langzaam per dag een stukje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hillberg Dat lijkt mij geen ontluchting maar het steeds weg laten lopen van het brine met veel zand, opgehoopt voor het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:14:
@Hillberg Dat lijkt mij geen ontluchting maar het steeds weg laten lopen van het brine met veel zand, opgehoopt voor het filter.
Waarom denk je dat dit het laten weglopen van brine met zand is? Kan ik daar op een of andere manier achterkomen? Tegen ons wordt al sinds half maart verteld dat er ontlucht moet worden. En de temperatuur van de kamers zou vanaf oplevering maar heel langzaam per dag oplopen doordat er nog lucht in de leidingen zat.
Echter bleek al snel dat de termperatuur helemaal niet opliep. Die bleef rond de 12 graden terwijl alle thermostaten op 21 waren gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hillberg Omdat de monteur je vertelde dat dat elders in hetzelfde circuit ook gebeurt en het aardig overeenstemt met wat je beschrijft.

Lucht hoef je niet weg te laten lopen in een afvoer, die laat je er gewoon uit. En dat gaat in principe automatisch, met een automatische ontluchter in de WP (of als de WP die niet heeft er vlakbij, op een hoogste punt).

Er hoort sowieso niet veel lucht in te zitten. Als wat je beschrijft forse luchtbellen zouden zijn, dan lijkt me dit bepaalt niet goed voor de WP. Dan vriest de verdamper toch zomaar ineens in? (Maar goed, je hebt dan ook lage temp errors en afslaan.) Daarnaast is lucht slecht voor de glycol en laat het ontsnappen ervan de druk betrekkelijk snel dalen (naar verhouding van de beperkte expansie die doorgaans in een broncircuit is opgenomen). Vandaar dat urenlang spoelen met zo'n pomp bij installatie; dan is dat allemaal grotendeels in een keer klaar.

Aanvullende vraag naar aanleiding hiervan: wat doet de druk aan de bronzijde? (Is die bijv. stabiel, of totaal niet? Daar kun je wellicht ook wat van al dat eruit laten lopen (en vast ook weer bijvullen) mee volgen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:27:
@Hillberg

Aanvullende vraag naar aanleiding hiervan: wat doet de druk aan de bronzijde? (Is die bijv. stabiel, of totaal niet? Daar kun je wellicht ook wat van al dat eruit laten lopen (en vast ook weer bijvullen) mee volgen.)
hoe kan ik de druk aan de bronzijde zien? Ergens aflezen op de wp?
Andere vraag: moet de thermische desinfectie / legionella run niet aanstaan? Bij onze warmtepompen staat er geen enkele dag aangevinkt. De ingestelde temperatuur van het water in de boiler is 58 graden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:36:
hoe kan ik de druk aan de bronzijde zien? Ergens aflezen op de wp?
Ja. Een gebruiksaanwijzing of eigenaar van een vergelijkbare WP (alhier) heeft hopelijk meer detail voor je.
Andere vraag: moet de thermische desinfectie / legionella run niet aanstaan? Bij onze warmtepompen staat er geen enkele dag aangevinkt. De ingestelde temperatuur van het water in de boiler is 58 graden,
Nee, bij die instelling is dat (vrijwel zeker) niet nodig, omdat je het min of meer doorlopend al doet.

Je kunt je, als alles t.z.t. al weer 'n tijdje goed draait, wel afvragen of je die temperatuur instelling nodig hebt. Dat is zwaar afhankelijk van jullie gebruiksgewoontes. Heb je voldoende warm water tot je beschikking bij een lagere instelling (+ legionella run), dan bespaar je energie.

Veelvuldig besproken onderwerp => zoek en lees in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Gwaihir schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:41:

Vreemd dat dat niet meer zou zijn. En zo ineens door 'n update.. software glitch (wellicht t.a.v. de meting)?
Heb het idd een tijdje vreemd gevonden dat de temps zo wegvielen tov de bufferzak. Ik heb na de warme dagen in september tot 2 januari (op een weekje in december na) gewerkt op de pvt-array. Dit om de warmte uit de zomer de winter in te nemen, zoals ik dat elk jaar doe. Temperaturen wijkten niet af van de verwachtingen nav de ervaring van een jaar ervoor. Gedurende de winter, die heel erg meeviel qua kou, begon ik me wel af te vragen of ik niet te warm de winter in was gekomen om de bufferzak in te doen vriezen. Ik ben namelijk een heel stuk warmer begonnen aan '24 dan aan '23.
"23 begon ik het jaar met 12 gr C en in '24 begon ik met 21gr C. Dus daarom geen reden gehad om te twijfelen aan de buffertemp. Na jouw opmerking van vd week ben ik toch even in de metingen gaan kijken. Ik zie bv dat de temp vd bodem en kr'ruimte gelijk zijn aan de temps van vorig jaar tijdens een ingevroren buffer. De flow door de buffer is vaak boven de 80%. Ik heb maar weer een mail gestuurd naar Solarfreezer om te kijken of ze het systeem even willen controleren. Vorig jaar ook al gedoe gehad met een temp-sensor van de pvt-aanvoer naar de wp/buffer. Na vervanging geen verandering in de metingen. Na mail contact werd er wss een reset uitgevoerd waarna de metingen weer klopte. Echter viel die reset samen met een update van NIBE. Waardoor ik er dus vanuit ging dat daarom de werk-temps lager werden. Misschien heeft alles toch met de regeling te maken en worden de temps idd vals aangegeven. Moet maar snel de kr'ruimte in dus.
[...]

Ja, goede ideeën. Ik zou 't sowieso opvolgen. Want als die 11 graden meting klopt, terwijl je WP met 3 graden werkt, dan gooi je nodeloos serieus COP weg.
de COP is idd niet superhoog maar ik heb dat niet als prio. Nu het salderen blijft, is het beter mn overschot op te maken ('23:1908 kWh voor 28,4 GJ, SCOP 4,1 incl passieve koeling,SWW en CV) Ik wil de buffer richting de zomer zo koud mogelijk hebben. Want dat zorgt in de zomer voor mijn koeling. In het voorjaar dump ik zoveel mogelijk warmte uit de vloer op de PVT in de nachten om de buffer zo koud mogelijk te houden. En richting de zomer houdt ik de woning dus koel via het ijsblokje in de kr'ruimte. Omdat ik er buiten het stookseizoen niet genoeg warmte uit trek, warmt die erg snel op bij passieve koeling. Dus steeds minder koelvermogen. Heb de WP aangeschaft voor koeling , verwarming was bijvangst
Maar eerlijk gezegd.. het lijkt meer dat die 11 graden meetwaarde is blijven hangen, terwijl je zak richting vriespunt is gegaan. Dat klopt op zich goed met het jaar ervoor, gecorrigeerd voor de zachte winter.
wordt vervolgd ;)

edit: net even de kr'ruimte in geweest en met een laser idd bevestigd dat de zak al onder 0 was. In het midden -1 gr C en de zak lag, omdat het op bodemisolatie ligt(Tonzon), in een plas met water en daar was het tegen een 0,5 gr C. Idd een valse read dus.

[ Voor 4% gewijzigd door jurgen purgen op 21-04-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Weer een nieuw probleem. In twee woningen is de warmtewisselaar die is gemonteerd achter de Alpha Innotec wp kapot gegaan. Water uit de bronleiding is daardoor in het interne circuit gekomen (met daarin glycol) Daardoor knalde een ventiel bij het expansievat open waardoor een flinke hoeveelheid water de woning in stroomde.

Wat kan de oorzaak zijn geweest? Dit gebeurde al in 4 van de 24 woningen (bij 2 andere bleef het beperkt met wat minimaal water dat lekte). Een productiefout in de warmtewisselaar, te hoge druk in de bronleiding, of is de warmtewisselaar bevroren geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De circulatiepomp (cv pomp) van mijn NIBE F1255pc staat vrijwel altijd op minstens 30% te draaien, ook wanneer er geen enkele warmtevraag is. Klopt dat wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WrmopEOTFoKmPXuAqUziRSZ9lQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yoZDpxmFd8MkPvoBUqHCUZUE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hillberg schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:07:
Weer een nieuw probleem. In twee woningen is de warmtewisselaar die is gemonteerd achter de Alpha Innotec wp kapot gegaan. Water uit de bronleiding is daardoor in het interne circuit gekomen (met daarin glycol) Daardoor knalde een ventiel bij het expansievat open waardoor een flinke hoeveelheid water de woning in stroomde.

Wat kan de oorzaak zijn geweest? Dit gebeurde al in 4 van de 24 woningen (bij 2 andere bleef het beperkt met wat minimaal water dat lekte). Een productiefout in de warmtewisselaar, te hoge druk in de bronleiding, of is de warmtewisselaar bevroren geweest?
Moeilijk op afstand te beoordelen, maar bevroren maakt een hele grote kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:07:
Een productiefout in de warmtewisselaar, te hoge druk in de bronleiding, of is de warmtewisselaar bevroren geweest?
Exact die 3 mogelijkheden.
Waarbij ik (gezien je eerdere problemen) het vele malen waarschijnlijker vind dat het de druk dan wel bevriezing is dan productiefout.
Bevriezing kan bij een persoonlijke bron meestal niet omdat daar glycol in zit maar met jouw verhalen van “spoelen” gok ik zo dat er bij jou momenteel geen glycol in het bron circuit zit en je vertelt wel van temperaturen onder nul.
Te hoge druk kan ook. Ik ken een appartementen complex met aardwarmte waar de Warmtewisselaars in de afname unit op veel adressen is gesneuveld vanwege te grote druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:21
KC27 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:36:
[...]

[Afbeelding]
@KC27

Hoe komt het dat je zoveel runs hebt voor ruimteverwarming? Heb je zoveel vraag (of mindere isolatie) of is er een andere reden?

Hier gaat de WP 1x per dag aan voor ruimteverwarming, dat is een run van 3-4 uur en daarna klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGzlnGd4Pqmh_BZa7ESOPpCzna4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JwfhsTXerZCr9qlCmeKHGvhy.png?f=fotoalbum_large

Ben wel benieuwd naar het aantal compressor impulsen in hoeveel jaar. Wel fijn dat je een modulerende WP hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Vaevictis_ op 22-04-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:50:
[...]

@KC27

Hoe komt het dat je zoveel runs hebt voor ruimteverwarming? Heb je zoveel vraag (of mindere isolatie) of is er een andere reden?

Hier gaat de WP 1x per dag aan voor ruimteverwarming, dat is een run van 3-4 uur en daarna klaar.

[Afbeelding]

Ben wel benieuwd naar het aantal compressor impulsen in hoeveel jaar. Wel fijn dat je een modulerende WP hebt.
Ik heb 8000 pulsen in 5,5 jaar (vanaf november 2018), waarvan 3000 in het eerste jaar. Toen ik geen dyn. elektriciteitscontract had was het minder. Nu stuur ik de stooklijn op basis van de hoogte/laagte van de uurlijkse prijs en ja dat leidt tot meer aan/uit acties. Maar meer dan 1000 per jaar zal het niet worden. In deze tijd van het jaar is het meer dan in de winter omdat de wp met 20 Hz net niet voldoende warmte afgeeft om het warm genoeg te krijgen en dan schakelt ie in de goedkopere uren in en in de duurdere uren uit. Met die 1000 inschakelingen zou de compressor 150 jaar meegaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb 8000 pulsen in 5,5 jaar (vanaf november 2018), waarvan 3000 in het eerste jaar. Toen ik geen dyn. elektriciteitscontract had was het minder. Nu stuur ik de stooklijn op basis van de hoogte/laagte van de uurlijkse prijs en ja dat leidt tot meer aan/uit acties. Maar meer dan 1000 per jaar zal het niet worden. In deze tijd van het jaar is het meer dan in de winter omdat de wp met 20 Hz net niet voldoende warmte afgeeft om het warm genoeg te krijgen en dan schakelt ie in de goedkopere uren in en in de duurdere uren uit. Met die 1000 inschakelingen zou de compressor 150 jaar meegaan.....
Hier 8288 pulsen in 9 jaar, eerste 2 jaar stond mijne ook niet goed ingesteld (hysterese van 5K). Ja dat snap ik met dat je stookt op dynamische tarieven maar stop je meteen met stoken als tarief ongunstiger is? In de herfst, winter is dat goed te doen maar in de zomer doe je het dan voor SWW?

Wat betreft levensduur compressor dat is afwachten ik ben er vanuit gegaan dat mijn compressor 50K impulsen moet aankunnen. Ik weet niet precies welk type compressor ik heb want het scheelt nogal. 50K is de ondergrens en heb ook types van 200K gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillberg
Stefannn schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:14:
[...]

Exact die 3 mogelijkheden.
Waarbij ik (gezien je eerdere problemen) het vele malen waarschijnlijker vind dat het de druk dan wel bevriezing is dan productiefout.
Bevriezing kan bij een persoonlijke bron meestal niet omdat daar glycol in zit maar met jouw verhalen van “spoelen” gok ik zo dat er bij jou momenteel geen glycol in het bron circuit zit en je vertelt wel van temperaturen onder nul.
Te hoge druk kan ook. Ik ken een appartementen complex met aardwarmte waar de Warmtewisselaars in de afname unit op veel adressen is gesneuveld vanwege te grote druk.
Met mijn beperkte kennis is er vermoedelijk het volgende gebeurd:
1. onze 24 huizen zijn aangesloten op een ' eigen' lus op de collectieve WKO een paar honderd meter van het begin van onze lus. Het is een lage temperatuursnetwerk met twee warme en twee koude open bronnen

2. op enig moment is de leiding van deze lus beschadigd door graafwerkzaamheden en is zand/vuil in de lus gekomen

3. Daardoor kregen de warmtepompen bij oplevering onvoldoende energie. Er was onvoldoende flow. Het filter bij de bron moet iedere dag worden geschoond doordat er zand in zit.

4. Al weken zijn monteurs in de woningen bezig met wat wordt gezegd ' ontluchten. Het is zeer waarschijnlijk het spoelen van externe circuit bij de aansluiting op de warmtepomp. Daar waar het externe circuit de technische ruimte binnenkomt en weer verlaat zitten twee kleppen, Bij de ingang en nog voor de externe warmte wisselaar zit een uitgang. Als deze wordt opengedraaid komt er water uit (met zand dat in filter zit)

De reden van het spoelen is omdat de bron door de graafwerkzaamheden (of andere oorzaak ) vervuild is met zand

5. De warmtepomp komt steeds met 720 error. Deze onstaat doordat wanneer de warmtepomp wordt aangezet de temperatuur van bron in binnen een minuut of vijf terugloopt naar -7 graden.

6. Op enig moment zijn warmtewisselaars bevroren. Daardoor is er een beschadiging ontstaan waardoor water uit de bron in het interne cicuit van de warmtepomp is gekomen. Dat cicuit is volgeraakt, druk is opgelopen en het overstort ventiel van het interne circuit is open gegaan.

7. Het bron circuit bevat geen glycol. Dat is gewoon water van gemiddeld rond de 12 graden (bij een normale situatie met voldoende flow)

8. Het interne circuit (warmtewissel en warmtepomp in de woning) bevat wel glycol.

Wat ik ook niet uitsluit is dat er te weinig glycol of een verkeerd type is gebruikt.

En dat de druk in het bron circuit is verhoogd om de flow te verhogen om zodoende zand uit te spoelen of de warmtepomp aan de gang te krijgen
Maar wat ik begrijp is dat de warmtewisselaar en druk van 10 bar aankan ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:07:
[...]

Met mijn beperkte kennis is er vermoedelijk het volgende gebeurd:
1. onze 24 huizen zijn aangesloten op een ' eigen' lus op de collectieve WKO een paar honderd meter van het begin van onze lus. Het is een lage temperatuursnetwerk met twee warme en twee koude open bronnen

2. op enig moment is de leiding van deze lus beschadigd door graafwerkzaamheden en is zand/vuil in de lus gekomen

3. Daardoor kregen de warmtepompen bij oplevering onvoldoende energie. Er was onvoldoende flow. Het filter bij de bron moet iedere dag worden geschoond doordat er zand in zit.

4. Al weken zijn monteurs in de woningen bezig met wat wordt gezegd ' ontluchten. Het is zeer waarschijnlijk het spoelen van externe circuit bij de aansluiting op de warmtepomp. Daar waar het externe circuit de technische ruimte binnenkomt en weer verlaat zitten twee kleppen, Bij de ingang en nog voor de externe warmte wisselaar zit een uitgang. Als deze wordt opengedraaid komt er water uit (met zand dat in filter zit)

De reden van het spoelen is omdat de bron door de graafwerkzaamheden (of andere oorzaak ) vervuild is met zand

5. De warmtepomp komt steeds met 720 error. Deze onstaat doordat wanneer de warmtepomp wordt aangezet de temperatuur van bron in binnen een minuut of vijf terugloopt naar -7 graden.

6. Op enig moment zijn warmtewisselaars bevroren. Daardoor is er een beschadiging ontstaan waardoor water uit de bron in het interne cicuit van de warmtepomp is gekomen. Dat cicuit is volgeraakt, druk is opgelopen en het overstort ventiel van het interne circuit is open gegaan.

7. Het bron circuit bevat geen glycol. Dat is gewoon water van gemiddeld rond de 12 graden (bij een normale situatie met voldoende flow)

8. Het interne circuit (warmtewissel en warmtepomp in de woning) bevat wel glycol.

Wat ik ook niet uitsluit is dat er te weinig glycol of een verkeerd type is gebruikt.

En dat de druk in het bron circuit is verhoogd om de flow te verhogen om zodoende zand uit te spoelen of de warmtepomp aan de gang te krijgen
Maar wat ik begrijp is dat de warmtewisselaar en druk van 10 bar aankan ,
Dat lijkt me spot-on.

Nb, ik denk eigenlijk ook niet dat het de te hoge druk is. Ze kunnen behoorlijk veel aan. Bij “enigszins normale druk” zou ik niet echt een probleem verwachten.
Maar…het kan dus wel. Ik heb het bij een stadsverwarming project mee gemaakt en daar was dus wel echt een druk die “niet echt normaal” was.

Yep.. alle onder-nul situaties kunnen de boel kapot hebben laten vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Een tweetal warmtewisselaars zijn vandaag vervangen. Het gaat om om de Alfa Laval type CB60-20H. Bij eentje stond een van de wanden bol.

Vraag: is het mogelijk om een flexibele slang aan te sluiten op dit overstort ventiel en de slang in een sifon te plaatsen dat is aangesloten op het riool? De sifon is ongeveer recht onder dit ventiel geplaatst.

Mocht er ooit weer een warmtewisselaar stuk gaan en het water komt uit de overstort dan komt het huis in ieder geval niet onder water te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cmzt5lHQ4bOO1xDkXskO4krlJpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9ytqui9Fjno6ZCYCuJg8dbW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:00
Hillberg schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:48:
Vraag: is het mogelijk om een flexibele slang aan te sluiten op dit overstort ventiel en de slang in een sifon te plaatsen dat is aangesloten op het riool? De sifon is ongeveer recht onder dit ventiel geplaatst.
Als er al een sifon zit dat gebruikt wordt dan kun je daarop aanhaken. Uit zo een overstort kan bij een groot systeem veel water komen in korte tijd. Boven sifon moet dus voldoende pijp zitten om dit op te vangen.

Als er nog geen sifon zit dan kun je een droog sifon plaatsen met stuk pijp er boven.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:48:
Ja, dat lijkt me wel een verstandige zet.

De gedachten bij zo'n ding zijn zo'n beetje:
- Dat hij toch nooit nodig is / hoort te zijn en je het dus goed wilt merken als hij 'af' gaat
- Dat er dan nimmer veel water uit zal komen.

Dat laatste klopt duidelijk niet bij dit type defect :(.

Op dat eerste wil je dan wellicht wel wat anders vinden: één of andere lekkagesensor erbij gebruiken wellicht? Of de druk in dat circuit loggen, eventueel met een alarm daarop? (Zie met name de Home
Assistant koppelingen die diverse mensen met dit merk WP in gebruik hebben.) Je wil m.i. voorkomen dat je zelfs achteraf domweg niet weet of 't dinge wel of niet heeft staan te spuiten.

Ik heb hier 'n overstortventiel in het CV-circuit dat in een droogsifon zou afstorten. (Fabrikant van de CV-haard schrijft voor zo'n ding er vlakbij te hebben zitten. Maar ik kan daar echt geen natte zooit gebruiken. En die haard heeft toch ook een noodkoeling die al die sifon gebruikt.) Dus ik log de CV-druk in mijn domotica. Ik verwacht er nimmer wat van, dus een alarm zit er (nog) niet op. Maar ik kan altijd achteraf zien of de druk ooit naarbij de grens was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Iemand met kennis van deze materie gaf aan dat wanneer het overstort ventiel is geactiveerd (water is gaan doorlaten) deze vervangen zou moeten worden. Iemand die hier meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hillberg schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:52:
Iemand met kennis van deze materie gaf aan dat wanneer het overstort ventiel is geactiveerd (water is gaan doorlaten) deze vervangen zou moeten worden. Iemand die hier meer van weet?
Misschien dat daar een formele directive voor bestaat maar in praktijk is dat onzin:
- ik heb ooit in 2009 een overkook van mijn zonneboiler gehad, sindsdien al 15 jaar probleemloos het zelfde overdruk ventiel.
- vergelijkbare overstorts zitten op de koudwater aansluiting van warmwater boilers die de overdruk “affakkelen” die ontstaat als het vat opwarmt.

Het enige dat ik in praktijk kan aangeven is dat het soms helpt om de knop een slag te draaien. Dan “klikt” hij met een klap in de ruststand. Het kan zijn dat hij een klein beetje “sijpelt” en met zo’n klap is dat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zou ook nog type-specifiek kunnen zijn. Kan best zijn dat de allersimpelste (= hopelijk voordeligste) varianten van zo'n overdrukventiel niet (verantwoord) meermaals gebruikt kunnen worden.

Er is wel wat voor die vorm van kostenbesparing te zeggen - als die besparing echt bestaat - daar ze nog nooit af horen te gaan. Al staat het mij dan persoonlijk wat tegen dat je daarmee een niet-testbaar ventiel in huis haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 03-10 16:35
jurgen purgen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:31:
[...]

Hier zie je in het groen de temp vd bron. Donkerblauw (-2gr C) komt uit de wp en de lijn erboven (0 gr C) ontvangt de wp. De bovenste twee lijnen geven de temp vd vvw aan, rood(22,8 gr C) gaat de vloer in en blauw(21,7gr C) ontvangt de wp terug.

[Afbeelding]

Hierboven het verloop door de maand

Hopelijk heb je hier wat aan
Draait je warmtepomp momenteel niet gewoon op het PVT dak gezien de bron in en bron uit temperaturen?

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Gwaihir schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:15:
Zou ook nog type-specifiek kunnen zijn. Kan best zijn dat de allersimpelste (= hopelijk voordeligste) varianten van zo'n overdrukventiel niet (verantwoord) meermaals gebruikt kunnen worden.

Er is wel wat voor die vorm van kostenbesparing te zeggen - als die besparing echt bestaat - daar ze nog nooit af horen te gaan. Al staat het mij dan persoonlijk wat tegen dat je daarmee een niet-testbaar ventiel in huis haalt.
Besparen op een overstort ventiel is penny wise pound foolish. Die dingen kosten nog geen 10 euro. De afweging die moet worden gemaakt is niet de kans dat het optreedt, maar de schade die kan worden veroorzaakt versus de kosten van investering om het risico tot nul te verlagen,

Er is gekozen voor een overstortventiel zonder een slang aangesloten op het ventiel waarbij de slang in het sifon is geplaatst. Materiaal voor laten overstromen in riool kost bij elkaar nog geen 15 euro

Bij 24 huizen is het overstort ventiel 4 x afgegaan. Ik snap dat normaal dit bijna nooit voorkomt (een bevroren warmtewisselaar als gevolg van onvoldoende flow in de bronleiding) maar ik slaap niet zo lekker vanwege risico dat overstort in mijn huis al het water van de bronleiding uitspuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Duurzaamwarm schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:30:
[...]

Draait je warmtepomp momenteel niet gewoon op het PVT dak gezien de bron in en bron uit temperaturen?
Ik ben vh weekend de kruipruimte in geweest om het te checken maar de bufferzak is idd onder 0. De PVT heb ik vanaf half september tot 2 januari gebruikt. Die heb ik sindsdien handmatig geblokkeerd om alle energie uit de buffer te gebruiken. Dat punt ben ik nu bijna bij dus. En dat is mooi want daar kan ik mijn woning in de zomer mee koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI8clYtmyGf4i7LkHHAqZeWKr1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ickAP44Wcpkc4nqaph7npRYk.png?f=fotoalbum_large

Op de afbeelding staat dat de hoge temp de vloer in gaat maar dat is ook een ding in de weergave. Bij de douche/SWW krijg ik dan geen waarde aangegeven. Jammer maar helaas is t zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16
jurgen purgen schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:39:
[...]

Ik ben vh weekend de kruipruimte in geweest om het te checken maar de bufferzak is idd onder 0. De PVT heb ik vanaf half september tot 2 januari gebruikt. Die heb ik sindsdien handmatig geblokkeerd om alle energie uit de buffer te gebruiken. Dat punt ben ik nu bijna bij dus. En dat is mooi want daar kan ik mijn woning in de zomer mee koelen.

[Afbeelding]

Op de afbeelding staat dat de hoge temp de vloer in gaat maar dat is ook een ding in de weergave. Bij de douche/SWW krijg ik dan geen waarde aangegeven. Jammer maar helaas is t zo.
Misschien een domme vraag, maareh, ik snap het niet. Je bent dus nu je woning aan het verwarmen vanuit een bron die ca 0 graden is, terwijl je buiten een gratis bron hebt (buitenlucht) van ca 10 graden. Dat is toch superinefficient?
En dat alleen maar om in de zomer (als overdag de stroom nagenoeg gratis is, en 's nachts het rendement van koeling vanuit de lucht waanzinnig hoog) iets op je koeling te besparen? En bovendien is die zak dan toch in no-time weer opgewarmd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Andrehj schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:50:
[...]

Misschien een domme vraag, maareh, ik snap het niet. Je bent dus nu je woning aan het verwarmen vanuit een bron die ca 0 graden is, terwijl je buiten een gratis bron hebt (buitenlucht) van ca 10 graden. Dat is toch superinefficient?
En dat alleen maar om in de zomer (als overdag de stroom nagenoeg gratis is, en 's nachts het rendement van koeling vanuit de lucht waanzinnig hoog) iets op je koeling te besparen? En bovendien is die zak dan toch in no-time weer opgewarmd?
Dat is als ik het goed gevolgd heb inderdaad wat @jurgen purgen aan het doen is.
Maar met de kanttekeningen:
- hij heeft hier duidelijk goed over nagedacht. Het zal waarschijnlijk niet zo digitaal “aan/uit” zijn als jij voorspiegelt maar wat subtieler.
- dit is (mijns inziens) zeker een installatie met hoog pionier gehalte. Dus een aantal van de acties zullen “trials” zijn die goed of slecht zullen uitpakken. Wie niet waagt wie niet wint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Andrehj schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:50:
[...]

Domme vragen bestaan niet toch?

Juist omdat de buffer opwarmt wil ik de buffer koud genoeg hebben. Ik ventileer ook in de nachten idd zoals je aangeeft. En om overdag het verwarmen tegen te gaan koel ik passief via de vvw.
De ervaring leert dat het niet altijd lukt om in de avond te koelen via ventileren.
En snel opwarmen valt op zich wel mee. Ik heb het 1e jaar een groot deel vd de zomer gehaald terwijl de buffer rond de 12 gr C de winter uit kwam. Toen heb ik idd de PVT gebruikt in de winter. Het is een beetje de sweetspot vinden om te kijken hoe koud ik de winter uit moet komen om heel de zomer te dekken met koeling via de buffer en ventilatie. Mocht de temp genoeg dalen in de zomer dan koel ik ook via de PVT om die warmte uit de bufferzak te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Stefannn schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:58:
[...]

Dat is als ik het goed gevolgd heb inderdaad wat @jurgen purgen aan het doen is.
Maar met de kanttekeningen:
- hij heeft hier duidelijk goed over nagedacht. Het zal waarschijnlijk niet zo digitaal “aan/uit” zijn als jij voorspiegelt maar wat subtieler.
- dit is (mijns inziens) zeker een installatie met hoog pionier gehalte. Dus een aantal van de acties zullen “trials” zijn die goed of slecht zullen uitpakken. Wie niet waagt wie niet wint.
idd.. alleen beter verwoord 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
@Andrehj

ik wil mettertijd https://www.itecluchtrein...monoblock-innova-h2o-15hp
installeren om in de zomer via de PVT te koelen. Met de PVT dus al bron om het medium mee te koelen zodat ik dus ook niet warmte aan de buffer toevoeg.

[ Voor 23% gewijzigd door jurgen purgen op 24-04-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 03-10 16:35
jurgen purgen schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:09:
@Andrehj

ik wil mettertijd https://www.itecluchtrein...monoblock-innova-h2o-15hp
installeren om in de zomer via de PVT te koelen. Met de PVT dus al bron om het medium mee te koelen zodat ik dus ook niet warmte aan de buffer toevoeg.
Heb je niet de mogelijk om met de warmtepomp actief te koelen en daarmee de bufferzak op te warmen ?

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Duurzaamwarm schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:15:
[...]

Heb je niet de mogelijk om met de warmtepomp actief te koelen en daarmee de bufferzak op te warmen ?
Ik kan alleen passief koelen, en de warmte wordt dan dus in de bufferzak opgeslagen waarmee ik moet koelen dus dat wil ik minimaliseren. Daarom verander ik zodra het kan van bron. Overdag kan ik dus niet koelen met PVT. Dus doe ik dat in de nachten. In de herfst heb ik een paar keer geprobeerd passief te verwarmen via PVT maar dat wil niet echt lukken. Mijn PVT-ARRAY ligt op west. En de zon schijnt dan niet meer goed genoeg op de panelen om dit te proberen. Maar het is bijna weer herfst, dus weer een kans om t te proberen 🤭🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hillberg schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:04:
Er is gekozen voor een overstortventiel zonder een slang aangesloten op het ventiel waarbij de slang in het sifon is geplaatst. Materiaal voor laten overstromen in riool kost bij elkaar nog geen 15 euro

Bij 24 huizen is het overstort ventiel 4 x afgegaan. Ik snap dat normaal dit bijna nooit voorkomt (een bevroren warmtewisselaar als gevolg van onvoldoende flow in de bronleiding) maar ik slaap niet zo lekker vanwege risico dat overstort in mijn huis al het water van de bronleiding uitspuit.
Dat is niet bepaald grappig inderdaad. Uiteraard mag je verwachten dat ze maatregelen treffen om waterschade te voorkomen, zeker als deze zo eenvoudig zijn. En eens te meer daar het hier klaarblijkelijk om een forse hoeveelheid water gaat, waarvan je zelf de toestroom niet kunt stoppen. (Ook dat is niet de 'normale' / 'standaard' situatie voor zo'n ventiel.)

(Mijn commentaar was algemeen bedoeld, meedenkend over het (mogelijk) bestaan van een overstortventiel voor eenmalige activatie. En ten aanzien daarvan: @Kenwood960 zal 't hieronder wel beter weten: )

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 24-04-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:54
Hillberg schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:52:
Gaat soms gewoon over vervuiling / kalk die tussen het ventiel komt te zitten.

De ene keer is het opgelost met het ventiel vanaf een kwart slag te laten schieten, de andere keer niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Herkent iemand de "bug" dat bij de laatste firmware van AIT WP de waarde number.luxtronik2_heating_target_correction regelmatig op 0 wordt gezet? Dit is de afgelopen 7 jaar goed gegaan en sinds deze week opeens last van.

Vanacht een VV run gehad van 6 uur! en setpoint RBE is 20.5 maar ging door tot 21.3.

Heb nu een automatisering gemaakt die number.luxtronik2_heating_target_correction automatisch weer op -2.3 zet. Hiermee gaat het voorlopig weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:48:
Herkent iemand de "bug" dat bij de laatste firmware van AIT WP de waarde number.luxtronik2_heating_target_correction regelmatig op 0 wordt gezet? Dit is de afgelopen 7 jaar goed gegaan en sinds deze week opeens last van.

Vanacht een VV run gehad van 6 uur! en setpoint RBE is 20.5 maar ging door tot 21.3.

Heb nu een automatisering gemaakt die number.luxtronik2_heating_target_correction automatisch weer op -2.3 zet. Hiermee gaat het voorlopig weer goed.
Er is net weer een nieuwe firmware voor de Alpha Innotec, misschien lost die het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:53:
[...]

Er is net weer een nieuwe firmware voor de Alpha Innotec, misschien lost die het op?
Zou kunnen maar is geen antwoord op mijn vraag. Zulke "gesprekken" heb ik ook met de chinese fabrikant van mijn batterij omvormer. Ik meld een bug en antwoord is "we updated the firmware remotely". Om vervolgens dezelfde bug weer tegen te komen. |:(
Pagina: 1 ... 95 ... 113 Laatste