Hillberg schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:57:
1. het contract van twee jaar geleden gaf aan dat de aanlever temperatuur tussen de 10 en 14 graden zou liggen.
In het contract dat we gisteren ontvingen staat opeens een aanvoer temperatuur tussen de 6 en 14 graden
En waarom zou je een nieuw contract aan gaan, voor dezelfde langjarige levering?
Dergelijke systemen behoren voor langere tijd neergezet te worden. Een (individuele) bron komt doorgaans met 25 jaar garantie. Je mag van jullie contract ook verwachten dat je er zo'n periode mee toe kunt, vrijwel ongeacht wat er destijds exact opgeschreven is en hoe de leverancier dat nu ziet.
Ik wens die leverancier nl. veel succes dat aan een rechter uit te leggen. Die zal zéér veel moeite hebben voorbij de combinatie te kijken van
installatie met (als het goed is) lange levensduur,
absoluut monopolie,
levering aan consumenten.
2. het contact van twee jaar geleden gaf aan dat de energieleverancier het warmtenet zou instellen op 12 graden
in het nieuwe contract staat niets meer over het instellen van de temperatuur van het warmtenet
Helaas, zo'n 'bron' niet..
Voor zulke grote systemen lijkt het vrij normaal dat er (tenminste) een extra laag in zit: het brine wat de WP als 'bron' krijgt is niet hetzelfde als wat daadwerkelijk door de grondlussen gaat. Daar zit een extra warmtewisselaar tussen en dus ook losse pompen op 'de echte bron'.
Zo'n warmtewisselaar kost gelukkig niet zo gek veel verschil in brontemperatuur,
als de pomp aan de leverende kant ook hard genoeg meedraait. Maar daar kan dus wel degelijk bezuinigd worden, indien die partij de stroomkosten van de WPs niet hoeft op te hoesten.
Het zou buitengewoon eenvoudig zijn om de wintertemperatuur op 6 graden te zetten en de zomertemperatuur op 14. En buitengewoon slecht voor de totale kosten / milieu impact.
Overigens stelt een bron nou ook weer niet zo heel veel voor. Als je weet hoeveel putten er hoe diep geslagen zijn en weet hoeveel woningen daarop zijn aangesloten kan je op een bierviltje al aardig uitrekenen of dat “compleet verkeerd” dan wel “enigszins plausibel” is. Dat is nog geen volledige berekening maar geeft in ieder geval richting.
Hmm.. drink jij zoveel bier?

Lees nog even op de eerder geposte link. Daar wordt het niet eens een 'gezamenlijke bron' genoemd maar een 'wijknetwerk'. Met op z'n minst véél woningen in zeer verschillende vormen, maar wellicht nog kantoren en winkels ook en een losse hint naar restwarmte van industrie.
Wel ongelooflijk triest dat de uitbater daarvan vervolgens zo amateuristisch over weet te komen

.
Hillberg schreef
Hoe kan dit? Is de bron destijds (schatting drie jaar geleden) niet goed ontworpen op het aantal woningen? Is de bron te snel uitgeput en wil de leverancier vanwege kosten geen nieuwe bron maken?
Onderhand ben ik je wel wat kwijt. Ik dacht dat je het over woningen had die net (enkele maanden) opgeleverd zijn. Maar nu krijg ik de indruk dat het er al twee jaar staat? En wanneer is het misgegaan dan, met dat zand in de leidingen e.d.? Kun je iets meer info geven over het verloop in de tijd? En is de link die je postte inderdaad over jouw wijk?
Lees trouwens op die link dat het over een open bron systeem gaat. Dat is wel wezenlijk anders dan gesloten bronnen (en hierdoor is die 'extra wisselaar' ook simpelweg noodzaak, helemaal niet extra). Hier greep men in het verleden standaard naar en zijn al meerdere flinke missers mee gemaakt (o.a. met een woonwijk in Zutphen). En kennelijk nog steeds..
Vind ik jammer. Ik zou wel 'ns willen weten of het gesloten bron niet (economisch) kan op grote schaal en simpelweg probleemvrij blijft. Open bronnen leveren per definitie meer verrassingen op, veelal ook nog jaren later.