Heb je een RBE+ thermostaat? Je zou ff kijken kijken of die wel goed gelalibreerd is, mer andere woorden: je kan de temperatuur aanpassen in stapjes van -5 of +5, wellicht dat deze niet op gewoon 0 staat?ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:36:
[...]
Ah, ja..
Ik denk dat ik wel begrijp wat je zegt.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat ie gaat doen nu, dus ik heb de hysteresis op 1K gezet. Ik zie dat ie duidelijk minder vermogen verbruikt nu (400W bij het opstarten). Dat gaat ie dan doen tot de target temperature, en dan blijft ie rustig pruttelen tot ie bij target temperature +1K is.
Ik zou iets in HA kunnen maken, dat de hysteresis geleidelijk toeneemt als hij gaat opwarmen (misschien zelfs beginnen met 0.5K), want ik heb wel een iets langere run nodig om de vloeren echt een beetje op temperatuur te krijgen.
[Afbeelding]
Hz blijft op 40 nu bij het opwarmen, ipv 65.. dat is goed. Verbruik ook lager. Maar als hij straks op target temperature is, dan is ie wel zo op target+1K.. en dan slaat ie weer af. Als het ooit weer wat kouder wordt, ga ik kijken of dit voldoende is om temperatuur in de kamers te krijgen.
Vandaag is natuurlijk wel een volledig verkeerde dag om te testen... volle bak zon op de woonkamer, dus heb geen verwarming nodig, maar ja.. trui maar weer uit dan.
[edit]
Mmm, nee, eigenlijk geen verschil. Zie een paar minuten later. Hij begint altijd op 40hz en gaat dan omhoog. De target bereikt hij wel sneller, kijken wat ie dan doet.
[Afbeelding]
(let op, wel andere schaal, zodat je de vorige run er ook bij kan zien)
En anders, je kan ook nog ff checken hoe de invloed staat van je thermostaat op je WP. Weet niet op je een RBE+ hebt maar ik kan aangeven hoeveel % invloed de thermostaat mag hebben op de stooklijn, misschien kan je daar nog iets mee? Ik ga dat zelf waarschijnlijk ook doen