Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 94 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-10 20:53
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Ah, ja..
Ik denk dat ik wel begrijp wat je zegt.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat ie gaat doen nu, dus ik heb de hysteresis op 1K gezet. Ik zie dat ie duidelijk minder vermogen verbruikt nu (400W bij het opstarten). Dat gaat ie dan doen tot de target temperature, en dan blijft ie rustig pruttelen tot ie bij target temperature +1K is.

Ik zou iets in HA kunnen maken, dat de hysteresis geleidelijk toeneemt als hij gaat opwarmen (misschien zelfs beginnen met 0.5K), want ik heb wel een iets langere run nodig om de vloeren echt een beetje op temperatuur te krijgen.

[Afbeelding]
Hz blijft op 40 nu bij het opwarmen, ipv 65.. dat is goed. Verbruik ook lager. Maar als hij straks op target temperature is, dan is ie wel zo op target+1K.. en dan slaat ie weer af. Als het ooit weer wat kouder wordt, ga ik kijken of dit voldoende is om temperatuur in de kamers te krijgen.

Vandaag is natuurlijk wel een volledig verkeerde dag om te testen... volle bak zon op de woonkamer, dus heb geen verwarming nodig, maar ja.. trui maar weer uit dan. ;)

[edit]
Mmm, nee, eigenlijk geen verschil. Zie een paar minuten later. Hij begint altijd op 40hz en gaat dan omhoog. De target bereikt hij wel sneller, kijken wat ie dan doet.
[Afbeelding]
(let op, wel andere schaal, zodat je de vorige run er ook bij kan zien)
Heb je een RBE+ thermostaat? Je zou ff kijken kijken of die wel goed gelalibreerd is, mer andere woorden: je kan de temperatuur aanpassen in stapjes van -5 of +5, wellicht dat deze niet op gewoon 0 staat?

En anders, je kan ook nog ff checken hoe de invloed staat van je thermostaat op je WP. Weet niet op je een RBE+ hebt maar ik kan aangeven hoeveel % invloed de thermostaat mag hebben op de stooklijn, misschien kan je daar nog iets mee? Ik ga dat zelf waarschijnlijk ook doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:38
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Ah, ja..
Ik denk dat ik wel begrijp wat je zegt.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat ie gaat doen nu, dus ik heb de hysteresis op 1K gezet. Ik zie dat ie duidelijk minder vermogen verbruikt nu (400W bij het opstarten). Dat gaat ie dan doen tot de target temperature, en dan blijft ie rustig pruttelen tot ie bij target temperature +1K is.

Ik zou iets in HA kunnen maken, dat de hysteresis geleidelijk toeneemt als hij gaat opwarmen (misschien zelfs beginnen met 0.5K), want ik heb wel een iets langere run nodig om de vloeren echt een beetje op temperatuur te krijgen.

[Afbeelding]
Hz blijft op 40 nu bij het opwarmen, ipv 65.. dat is goed. Verbruik ook lager. Maar als hij straks op target temperature is, dan is ie wel zo op target+1K.. en dan slaat ie weer af. Als het ooit weer wat kouder wordt, ga ik kijken of dit voldoende is om temperatuur in de kamers te krijgen.

Vandaag is natuurlijk wel een volledig verkeerde dag om te testen... volle bak zon op de woonkamer, dus heb geen verwarming nodig, maar ja.. trui maar weer uit dan. ;)

[edit]
Mmm, nee, eigenlijk geen verschil. Zie een paar minuten later. Hij begint altijd op 40hz en gaat dan omhoog. De target bereikt hij wel sneller, kijken wat ie dan doet.
[Afbeelding]
(let op, wel andere schaal, zodat je de vorige run er ook bij kan zien)
Beetje lastig om zelf wat aan te doen. De warmtepomp controller zou dat zelf moeten doen. Als hij dat niet doet dan is de keuze eigenlijk:
- controller volledig in eigen hand nemen (in HA bijvoorbeeld)
- of mee leren leven, evt wat settings optimaliseren.

De correcte manier om hier mee om te gaan is de retour temperatuur te corrigeren voor de aankoppel temperatuurval. Dus.. een offset er bij die lineair is met het actuele warmtepomp vermogen. Met enige vertraging.

Nb: Dat is een beetje de “good practice” van moderne controllers:
- physische modellen gebruiken om de meetdata te corrigeren (op te schonen) voor alle ongewenste verstoringen
- regelen op de opgeschoonde data
Je bouwt dan een model van de werkelijkheid en controleert dat.

Voordat er computers waren deed je dingen voornamelijk met pid controllers. Die stabiliseren wel maar bereiken niet noodzakelijkerwijs het doel dat je voor ogen had.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:34
Flexiilex schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Heb je een RBE+ thermostaat? Je zou ff kijken kijken of die wel goed gelalibreerd is, mer andere woorden: je kan de temperatuur aanpassen in stapjes van -5 of +5, wellicht dat deze niet op gewoon 0 staat?

En anders, je kan ook nog ff checken hoe de invloed staat van je thermostaat op je WP. Weet niet op je een RBE+ hebt maar ik kan aangeven hoeveel % invloed de thermostaat mag hebben op de stooklijn, misschien kan je daar nog iets mee? Ik ga dat zelf waarschijnlijk ook doen
Nee, ik gebruik Alpha Home naregeling. Maar daar staan alle ruimtes nu op 25+ om te zorgen dat de groepen open staan, en dat ik het volledig via waterzijdig inregel kan doen. Zit er zelfs aan te denken om het hele alpha home los te koppelen van de warmtepomp, en gewoon puur en alleen naar de retour temperatuur te kijken en die te tweaken (en stooklijn natuurlijk obv buiten temperatuur).
Stefannn schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Beetje lastig om zelf wat aan te doen. De warmtepomp controller zou dat zelf moeten doen. Als hij dat niet doet dan is de keuze eigenlijk:
- controller volledig in eigen hand nemen (in HA bijvoorbeeld)
- of mee leren leven, evt wat settings optimaliseren.

De correcte manier om hier mee om te gaan is de retour temperatuur te corrigeren voor de aankoppel temperatuurval. Dus.. een offset er bij die lineair is met het actuele warmtepomp vermogen. Met enige vertraging.

Nb: Dat is een beetje de “good practice” van moderne controllers:
- physische modellen gebruiken om de meetdata te corrigeren (op te schonen) voor alle ongewenste verstoringen
- regelen op de opgeschoonde data
Je bouwt dan een model van de werkelijkheid en controleert dat.

Voordat er computers waren deed je dingen voornamelijk met pid controllers. Die stabiliseren wel maar bereiken niet noodzakelijkerwijs het doel dat je voor ogen had.
Ik dacht misschien iets als:
hysteresis op -2.5 zetten. Als retour temperatuur die -2.5 heeft bereikt, gaat de WP aan. Maar dan gaat ie hard aan, want hij moet 2.5 graden overbruggen naar de target retour temperatuur. Op dat moment verlaag ik de stooklijn met 2 graden, zodat de retour temperatuur al snel op de target zit.. en dan gaat ie zachtjes pruttelen op 27hz, en dan verhoog ik heel langzaam de stooklijn weer totdat ie op de originele stooklijn zit en dan laat ik hem zachtjes door pruttelen tot ie de target +2.5 heeft bereikt en dan slaat ie af. En dan: go again.

Kan dit allemaal instellen via HA, dus zou te doen moeten zijn. :P Op die manier denk ik dat ik het sprintje van dat ie aan gaat, waarbij dus op 40-65 hz loopt, zo kort mogelijk kan maken, en toch een lange run kan maken, waardoor m'n vloer warm wordt.

Kijk, op zich draait het allemaal top, hoor.. het lukt me om een COP te halen van 6,8+ met buiten temperatuur 2-12 graden, dus eigenlijk moet ik niet zeuren. Maar ja, je blijft een tweaker... dus ik wil gewoon kijken of het scherper en beter kan.
En het is ook gewoon leuk om de techniek in m'n huis echt goed te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@ChrisM
Ik bedenk me.
Als je de circulatie op een lagere flow zet wordt dit effect minder.
Dan heeft het water in de vloer langer de tijd om de vloertemperatuur aan te nemen.
Je krijgt dan dus een kleiner compressor aan/uit verschil.
Je zou de flow dus in het regime dat de warmtepomp zelfs op laagste stand niet continu kan draaien naar een lagere flow kunnen gaan.
Lost het delta probleem niet fundamenteel op maar verminderd wel de invloed ervan.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Stefannn schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:02:
@ChrisM
Ik bedenk me.
Als je de circulatie op een lagere flow zet wordt dit effect minder.
Dan heeft het water in de vloer langer de tijd om de vloertemperatuur aan te nemen.
Je krijgt dan dus een kleiner compressor aan/uit verschil.
Je zou de flow dus in het regime dat de warmtepomp zelfs op laagste stand niet continu kan draaien naar een lagere flow kunnen gaan.
Lost het delta probleem niet fundamenteel op maar verminderd wel de invloed ervan.
Ik denk dat m'n flow niet lager kan... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niTSWfMFi7v--2i579V-2ssggWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKXwEsxXzNTSrQGjqM07cFwp.png?f=fotoalbum_large
Die zit nu al tussen de 300 en 500 l/hr. Dus er wordt echt bijna niks rond gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat m'n flow niet lager kan... [Afbeelding]
Die zit nu al tussen de 300 en 500 l/hr. Dus er wordt echt bijna niks rond gepompt.
Tja…
Jouw idee lijkt me zeker het proberen waard.
Zoals ik al zei: het is een beetje tricky om aan een controller (die zich dynamisch gedraagt) een andere controller toe te voegen die zich ook dynamisch gedraagt. Wat dan meestal werkt is zorgen dat ze beiden een strek verschillende tijdschaal hebben. De “snelle” controller regelt dan op de manier waar die voor bedoeld is. De “langzame” controller zorgt dat de boel netjes in het werkgebied zit. Als ze vergelijkbare tijdconstantes hebben dan heb je kans dat ze tegen elkaar in gaan werken.
Maar…. Niks mis met proberen.
En ik zou dan beginnen met de helft van 2.5. Dan voorkom je overshoot,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Ik ga eens even nadenken en kijken of ik iets uit kan werken op papier hoe die HA-controller dan zou moeten werken. Word er enthousiast van. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:11:
Alle retouren op je verdeler van een Ds18B20 temperatuursensor voorzien, dan kun je makkelijk over langere tijd zien wat het doet. Kost letterlijk 3 tientjes aan hardware.
Ik heb 'n pak van die dingen* en nog een paar andere ook. Die zijn op heel verschillende manieren geplaatst maar wel allemaal in of tegen metaal en uiteraard onder de isolatie. Ik zie forse verschillen in nauwkeurigheid en reactietijd en ik zie de meting van groepen die (bijna) uit staan stevig beïnvloed worden door de temperatuur van het in de verdeler langsstromende water.

Of anders gezegd: veel succes met het krijgen van goede waarden door ze tegen die plastic slangen aan te plakken!

*Dat blijken er precies 30. Maar, heel mysterieus: er zit er eentje bij die ik niet (meer) herken en waarvan ik de uitlezing ook nergens gebruik of log! Uit te zoeken - in m'n notities én in de werkelijkheid - waar dat ding voor bedoeld was en uithangt.

[Edit]=> Gevonden. Keurig in de notities, maar compleet ontschoten dat daar ook 'n hele nuttige sensor was neergezet. Tevens en passant een paar onjuist staande instellingen gevonden die waarschijnlijk verklaren waarom de betreffende 1-wire bus net niet helemaal goed stabiel is. Fijne vraag dus al met al :D.

[ Voor 27% gewijzigd door Gwaihir op 02-03-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ChrisM schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:12:
Als ik in HA kijk, en dan naar de HP Pump frequency, is die echt nooit onder de 27hz (ja, 0, als ie niks doet). Laatste maand eigenlijk bijna altijd op 27 hz, tenzij aan het opstarten. Zou ik die nog lager kunnen zetten?
Of het kan (d.w.z. of de fabrikant het ok vindt) moet toch wel ergens terug te vinden zijn? (Menu's, spec sheet?)

Of je het wilt kan nog iets anders zijn. Het kan ook prima zijn dat die 27Hz gekozen is omdat de COP daar nog lekker hoog is, terwijl deze bij een lage modulatie ineen stort. (Dat zal je dashboard je dan wel laten zien?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Gwaihir schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Of het kan (d.w.z. of de fabrikant het ok vindt) moet toch wel ergens terug te vinden zijn? (Menu's, spec sheet?)

Of je het wilt kan nog iets anders zijn. Het kan ook prima zijn dat die 27Hz gekozen is omdat de COP daar nog lekker hoog is, terwijl deze bij een lage modulatie ineen stort. (Dat zal je dashboard je dan wel laten zien?)
Heb behoorlijk gezocht, maar zie deze spec nergens staan. Maar ben het wel met je eens, 27 Hz moet ook wel prima zijn.
En heb, door handmatig te doen wat ik uiteindelijk automatisch zou willen doen (als WP aan gaat, stooklijn verlagen, zodat ie niet te hard opstart, en dan langzaam stooklijn weer verhogen) de COP op 7+ gekregen. Daar moet ik wel tevreden mee zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:39:
En heb, door handmatig te doen wat ik uiteindelijk automatisch zou willen doen (als WP aan gaat, stooklijn verlagen, zodat ie niet te hard opstart, en dan langzaam stooklijn weer verhogen) de COP op 7+ gekregen.
All-in of compressor only?

Dat 'te hard' opstarten, vond ik ook niet leuk. Mijn domotica stelt daarom het maximum toegestane toerental voor me bij. (Bij opstarten automatisch, weersafhankelijk is nog ToDo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:00:
[...]

Nee, ik gebruik Alpha Home naregeling. Maar daar staan alle ruimtes nu op 25+ om te zorgen dat de groepen open staan, en dat ik het volledig via waterzijdig inregel kan doen. Zit er zelfs aan te denken om het hele alpha home los te koppelen van de warmtepomp, en gewoon puur en alleen naar de retour temperatuur te kijken en die te tweaken (en stooklijn natuurlijk obv buiten temperatuur).
Ik heb ook naregeling alleen niet van Alpha Innotec zelf. Als je alles goed inregelt als de WP op volle toeren draait, zou je geen problemen moeten hebben als er groepen dicht gaan. Je WP gaat dan lager draaien maar dat is natuurlijk iets persoonlijks of je Alpha Home verder wilt gebruiken of niet.

Snap je principe wel alleen slaapkamer krijgen dan ook altijd flow en je zolder bijvoorbeeld ook. Bij mij staat de zolder wel altijd bewust altijd open omdat wij ook veel thuiswerken, wel zo fijn dat het een beetje te doen is op zolder. Hebben daar veel warmteverlies, wat opzich logisch is

Btw, met welke integratie pas jij de parameters ook aan op de WP? Heb nu Luxtronik en MyUplink draaien om te kijken hoe of was, maar Luxtronik kan je wat meer info uit halen zoals compressor snelheid enz

[ Voor 8% gewijzigd door Flexiilex op 02-03-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Gwaihir schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:51:
[...]

All-in of compressor only?

Dat 'te hard' opstarten, vond ik ook niet leuk. Mijn domotica stelt daarom het maximum toegestane toerental voor me bij. (Bij opstarten automatisch, weersafhankelijk is nog ToDo.)
All-in: generation lees ik uit via luxtronik2 integratie; consumptie is Shelly 3-fase meter in de meterkast + Shelly PlugS voor de stekker in het stopcontact voor de bediening (en pompen).

Het toegestane toerental aanpassen, heb jij ook een Alpha Innotec WP? Of hoe doe je dat?

[ Voor 8% gewijzigd door ChrisM op 02-03-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:10:
[...]

Ik heb ook naregeling alleen niet van Alpha Innotec zelf. Als je alles goed inregelt als de WP op volle toeren draait, zou je geen problemen moeten hebben als er groepen dicht gaan. Je WP gaat dan lager draaien maar dat is natuurlijk iets persoonlijks of je Alpha Home verder wilt gebruiken of niet.

Snap je principe wel alleen slaapkamer krijgen dan ook altijd flow en je zolder bijvoorbeeld ook. Bij mij staat de zolder wel altijd bewust altijd open omdat wij ook veel thuiswerken, wel zo fijn dat het een beetje te doen is op zolder. Hebben daar veel warmteverlies, wat opzich logisch is
Ja, wat ik nu heb gedaan, is alle thermostaten op 25+ zetten, dan gaan alle groepen open.. behalve de slaapkamer en de garage. (Maar die worden ook wel warm door de WTW en omdat de deuren open staan, maar toch iets minder).
Btw, met welke integratie pas jij de parameters ook aan op de WP? Heb nu Luxtronik en MyUplink draaien om te kijken hoe of was, maar Luxtronik kan je wat meer info uit halen zoals compressor snelheid enz
Ik gebruik de luxtronik2 integratie van BenPru: https://github.com/BenPru/luxtronik (Dus niet die Bouni ofzo). Gewoon de beta gebruiken, werkt echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:18:
[...]
Ja, wat ik nu heb gedaan, is alle thermostaten op 25+ zetten, dan gaan alle groepen open.. behalve de slaapkamer en de garage. (Maar die worden ook wel warm door de WTW en omdat de deuren open staan, maar toch iets minder).

[...]
Ik gebruik de luxtronik2 integratie van BenPru: https://github.com/BenPru/luxtronik (Dus niet die Bouni ofzo). Gewoon de beta gebruiken, werkt echt top!
Thanks! Ik gebruik indd die van Bouni, is er veel verschil of je weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Thanks! Ik gebruik indd die van Bouni, is er veel verschil of je weet?
BenPru wordt wat meer onderhouden en heeft al veel meer sensors etc beschikbaar, zonder dat je ze handmatig in moet stellen. (En je kan eventuele sensors etc die je nog mist, alsnog toevoegen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:14:
All-in: generation lees ik uit via luxtronik2 integratie; consumptie is Shelly 3-fase meter in de meterkast + Shelly PlugS voor de stekker in het stopcontact voor de bediening (en pompen).
Netjes :).
Het toegestane toerental aanpassen, heb jij ook een Alpha Innotec WP? Of hoe doe je dat?
Een Ecoforest. Ik stel via modbus RS485 het maximale toerental van de compressor in (als percentage van 7200 toeren).

Ik zou wellicht liever nog het maximale vermogen instellen, maar dat register ken ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:51:
@ChrisM : ik weet werkelijk niet wat je kan be-invloeden: maar bovenstaande is een behoorlijk goede tip:
"kan je het ding niet begrenzen"? oftewel: "hard op minimum zetten" (zolang het minimum nivo eigenlijk nog teveel is en af en toe pauze behoeft).

Zoals ik probeerde uit te leggen:
- 2 controllers tegelijk met vergelijkbare tijdschaal kan gemakkelijk interferentie opleveren"
- het ding op "minimum" fixeren heeft als voordeel dat je de ingebouwde controller gewoon kan blijven gebruiken.
(maar zelf een controller in HA maken is ook erg leuk. Ik controleer sowieso alles zelf. Maar heb wel heel andere spullen. Ik heb een aan/uit warmtepomp die een beetje uit het stenen tijdperk komt en eigen homecontrol software/hardware van "nog voor HA & raspberry pi")

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@ChrisM
Je kunt de stooklijn verschuiving (mis)/(ge)bruiken om je warmtepomp naar 27 Hz te forceren: door steeds de berekende retour waarde ca. 0,2 K boven de gemeten retour waarde uit te laten komen. Je stopt ermee als de verschuiving groter is dan een ingestelde waarde (bijv 2,5 K).
Ik gebruik die stooklijn verschuiving om mijn wp op de goedkoopste uren te laten draaien (dynamisch contract).

[ Voor 16% gewijzigd door KC27 op 02-03-2024 18:33 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 13:26
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:02:
[...]

BenPru wordt wat meer onderhouden en heeft al veel meer sensors etc beschikbaar, zonder dat je ze handmatig in moet stellen. (En je kan eventuele sensors etc die je nog mist, alsnog toevoegen).
Dat laatste gaat helaas niet meer met de nieuwere versies, begreep ik, omdat hij geen yaml-configuratie meer ondersteunt. Je moet dan die van Bouni er nog naast blijven draaien.

Volgens mij zit nog steeds niet alles wat ik gebruik erin, ik blijf voorlopig een oudere versie gebruiken nu dat nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 13:26
Martinioz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:25:
Ik heb ook een vreemd probleem met de vloerverwarmingpomp bij mijn Alpha Innotec SWCV62K3, al zit ik nog op een oude firmware. De WP lijkt de energiezuinige settings toe te passen (de vvw pomp gaat netjes elk halfuur even aan), maar knalt daar uit zonder in de verwarmingsmodus te gaan. Daarna blijft de pomp draaien op volle toeren.

Het komt ongeveer 1 keer per dag voor, eigenlijk elke keer als de WP een tijdje inactief is geweest.

Is er iemand die dit probleem herkent?
Volgens mij is dat gewoon hoe de regeling werkt. Zolang de gemeten retourtemperatuur boven de gewenste retourtemperatuur is, blijft hij het elk half uur even checken. Zo gauw de gemeten retourtemperatuur onder de gewenste retourtemperatuur komt blijft de pomp continue draaien. Daarna kan het nog best lang duren voordat de compressor aangaat, daarvoor moet het verschil eerst groter worden dan de ingestelde hysterese.

Het valt me wel op dat hij dat meten niet altijd met dezelfde flow doet. Vanochtend draaide de pomp op 30% toen de compressor nog liep. Die ging toen uit, daarna werden de checks ook op 30% gedaan. Toen heb ik het SWW laten opwarmen met zelf opgewekte elektriciteit, en sindsdien checked hij met de pomp op 65%. Dat geeft best wat stromingsgeluiden, zo hard draait de pomp zelfs niet als het heel koud is…

Dit is overigens ook met oude firmware, versie 3.85.9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Turrican schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:26:
[...]

Volgens mij is dat gewoon hoe de regeling werkt. Zolang de gemeten retourtemperatuur boven de gewenste retourtemperatuur is, blijft hij het elk half uur even checken. Zo gauw de gemeten retourtemperatuur onder de gewenste retourtemperatuur komt blijft de pomp continue draaien. Daarna kan het nog best lang duren voordat de compressor aangaat, daarvoor moet het verschil eerst groter worden dan de ingestelde hysterese.

Het valt me wel op dat hij dat meten niet altijd met dezelfde flow doet. Vanochtend draaide de pomp op 30% toen de compressor nog liep. Die ging toen uit, daarna werden de checks ook op 30% gedaan. Toen heb ik het SWW laten opwarmen met zelf opgewekte elektriciteit, en sindsdien checked hij met de pomp op 65%. Dat geeft best wat stromingsgeluiden, zo hard draait de pomp zelfs niet als het heel koud is…

Dit is overigens ook met oude firmware, versie 3.85.9.
Exact! En dat veranderen van flow was voor deze versie zelfs met 100, kan je nagaan. Bij mij nu verschillend. Zou fijn zijn als dit gewoon 20 of 30% is, scheelt herrie wn onnodig stroomverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
KC27 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:31:
@ChrisM
Je kunt de stooklijn verschuiving (mis)/(ge)bruiken om je warmtepomp naar 27 Hz te forceren: door steeds de berekende retour waarde ca. 0,2 K boven de gemeten retour waarde uit te laten komen. Je stopt ermee als de verschuiving groter is dan een ingestelde waarde (bijv 2,5 K).
Ik gebruik die stooklijn verschuiving om mijn wp op de goedkoopste uren te laten draaien (dynamisch contract).
Ja, das een goed idee, daar ga ik eens mee klooien.
Heb jij een HA automatisering? Kan je die delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Turrican schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:11:
[...]

Dat laatste gaat helaas niet meer met de nieuwere versies, begreep ik, omdat hij geen yaml-configuratie meer ondersteunt. Je moet dan die van Bouni er nog naast blijven draaien.

Volgens mij zit nog steeds niet alles wat ik gebruik erin, ik blijf voorlopig een oudere versie gebruiken nu dat nog kan.
Oh, ok.. dat heb ik nooit gebruikt, alles wat ik kan verzinnen, zit er voor mij wel in. Behalve misschien een limitatie op hoe hard je de compressor wil laten draaien (27hz dus voor mij :P), maar die heb ik nog niet tussen de opties zien staan.
In z'n readme staat trouwens nog wel dat je eigen sensoren toe kan voegen via yaml, maar kan zijn dat die niet geüpdatet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:02:
[...]

Hoe heb jij de Beta op HA gekregen? manual lukt t mij niet en via hacs krijg je die uit 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
ChrisM schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Ja, das een goed idee, daar ga ik eens mee klooien.
Heb jij een HA automatisering? Kan je die delen?
Ik heb mijn hele dynamische prijs afhandeling ondergebracht in een addon van Home Assistant. Dus ook mijn thuisbatterij, elektrische auto, warmtepomp en wp-boiler. Die addon staat op GitHub en is voor iedereen in te zien (open source). Je kunt de addon ook zelf installeren: https://github.com/corneel27/day-ahead en de instellingen aanpassen aan je eigen situatie.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Hoe heb jij de Beta op HA gekregen? manual lukt t mij niet en via hacs krijg je die uit 2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esxQ-JjGc83rRT5-DF4L-NngKEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p923DMqiU6EYwqMgHYUDE2MJ.png?f=user_large
Show beta Versions aan zetten? Dus wel in HACS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
Ik weet ook al hoe ik m'n automatisering ga doen (heb het zelfs al aangezet):
Ik heb de "heat target correction" op -2 gezet. Dus dit verlaagt de target temperature met 2 graden.
Dan, zet ik de hysteresis op 0.5. En als de heating aan gaat, dan zet ik de hysteresis op 4.5 (via een automation). Dit betekent dat de heating (t.o.v. de oude situatie (eerst target correctie = 0 & hysteresis 2.5 = -2.5; nu target correctie = -2 & hysteresis 0.5 = -2.5) op hetzelfde moment aan gaat, maar de target lijn 2 graden lager ligt, dus als hij het sprintje gaat trekken als ie aan gaat, heeft ie meteen de target temperature bereikt. En dan pruttelt hij langzaam door totdat ie de bovenkant (target + hysteresis ==> -2.0 + 4.5 = +2.5) heeft bereikt. En als hij klaar is, en de heating weer uit gaat, zet hij de hysteresis weer op 0.5 (via een automation).

Ga dit even een paar dagen uitproberen... tot nu toe lijkt het goed te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door ChrisM op 03-03-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:17
@ChrisM ik vertrouw natuurlijk op ons tweaker instinct maar als ik mijn warmtepomp (die ik eindelijk uit kan lezen door de Itho add-on) even zo nader bekijk de afgelopen 2 maanden dan vallen mij een aantal zaken op:

Er zitten meerdere counters in die zaken blokkeren of juist laten lopen. Waardoor ik dus een minimale runtime heb van 38min. (Korter nog niet gezien) en bijvoorbeeld ook niet snel kan wisselen van verwarmen naar koelen en andersom.
Mijn CV pomp draait altijd aan/uit er zit niets tussenin. De bron pomp moduleert wel.
Afhankelijk van de warmtevraag bouwt hij zijn runs op en langzaam weer af.

Als ik dit dan even meeneem naar het “gedoe” met zelf even die hysterese bepalen en die target temps vraag ik mij af of dat die pomp leveranciers nu echt zo achterlijk zijn of dat er toch meer achter zit dan wij denken?
Ik kan mij voorstellen dat leveranciers er alles aan doen om de bron zo goed mogelijk te “beschermen” en dat dit weleens ten koste kan/mag gaan van een paar procent rendement.

Hoe zie jij dat en waarom pas jij de halve config zoveel aan? Is dat om je verbruik of comfort of iets anders ?

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 03-03-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
GeeMoney schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:16:
@ChrisM ik vertrouw natuurlijk op ons tweaker instinct maar als ik mijn warmtepomp (die ik eindelijk uit kan lezen door de Itho add-on) even zo nader bekijk de afgelopen 2 maanden dan vallen mij een aantal zaken op:

Er zitten meerdere counters in die zaken blokkeren of juist laten lopen. Waardoor ik dus een minimale runtime heb van 38min. (Korter nog niet gezien) en bijvoorbeeld ook niet snel kan wisselen van verwarmen naar koelen en andersom.
Mijn CV pomp draait altijd aan/uit er zit niets tussenin. De bron pomp moduleert wel.
Afhankelijk van de warmtevraag bouwt hij zijn runs op en langzaam weer af.

Als ik dit dan even meeneem naar het “gedoe” met zelf even die hysterese bepalen en die target temps vraag ik mij af of dat die pomp leveranciers nu echt zo achterlijk zijn of dat er toch meer achter zit dan wij denken?
Ik kan mij voorstellen dat leveranciers er alles aan doen om de bron zo goed mogelijk te “beschermen” en dat dit weleens ten koste kan/mag gaan van een paar procent rendement.

Hoe zie jij dat en waarom pas jij de halve config zoveel aan? Is dat om je verbruik of comfort of iets anders ?
Goede challenge, dank!
Ik pas de boel aan (en pas ook alleen maar dat aan wat ik ook echt aan kan passen via het bedieningspaneel (alleen dan via HA), geen andere dingen), omdat ik denk dat ik een situatie heb, dat een outlier is. Ik denk namelijk dat mijn WP echt overgedimensioneerd is t.o.v. wat echt nodig is in mijn huis. En daarnaast ook nog een wat uniekere situatie, dat ik juist lang warmte afgifte nodig heb, omdat ik houten vloeren heb (itt bijv. PVC vloeren of keramische tegels, die veel sneller warmte overnemen). En dan wil ik dat graag combineren met een zo hoog mogelijke COP... dan moet ik wel echt iets unieks doen.
Dus eigenlijk is het verbruik, maar ook wel echt comfort. Ik moet lange runs hebben, om warmte te krijgen in het huis... en dat wil ik zo efficiënt mogelijk doen. (En, oh ja, ik (of eigenlijk mijn vrouw ;)) wil temperaturen van 22+)

Mijn installateur vragen helpt niet, want die heeft nog niet laten merken dat ie er verstand van heeft.
En Alpha Innotec support rechtstreeks vragen, kan ook niet, want zij willen geen contact rechtstreeks met particulieren.
Dus ik probeer het zelf. En eigenlijk het enige wat ik doe, is de wp langer draaien op lage compressor snelheid. Kan toch niet erg zijn? :D

Mijn bron is ook overgedimensioneerd trouwens... dus ook daar verwacht ik geen problemen, maar hou ik natuurlijk ook in de gaten.

[ Voor 4% gewijzigd door ChrisM op 03-03-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]
Show beta Versions aan zetten? Dus wel in HACS.
Oh bijzonder, heb heel deze optie niet tijdens als ik hem wil downloaden.. Enig idee hoe ik nog de beta kan fixen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:29
@Gwaihir @xavier_82 vandaag is het zonnig, dus de WP heeft eindelijk eens geen vraag :)

effect op modbus:
- 14h22 Coil-60 naar Off
- 14h22 Coil-73 naar On
- 14h42 Coil-51 naar Off
- 14h44 Analog-220 naar 100.0 (vroeger 0.0)
- 14h45 Coil-102 naar Off

Compressor lijkt te stoppen om 14h43.
Brine en Production Pump lijken te stoppen rond 14h44.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Oh bijzonder, heb heel deze optie niet tijdens als ik hem wil downloaden.. Enig idee hoe ik nog de beta kan fixen? :P
https://hacs.xyz/docs/faq/beta/

Eerst de gewone versie downloaden, dan redownload en dan kan je beta kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 06:59:
[...]

https://hacs.xyz/docs/faq/beta/

Eerst de gewone versie downloaden, dan redownload en dan kan je beta kiezen.
Topp! Gelukt :) een flink stuk meer entities dan de standaard Luxtronik integratie middels yaml volgens mij. En best chill dat je geen aanpassingen hoeft te doen in je config + settings kan aanpassen. Nice!

Weet jij of de energiemeter die in de WP zit een beetje accuraat is? Jij hebt een kWh meter er tussen, wellicht dat je dit vergeleken hebt met elkaar?

[ Voor 14% gewijzigd door Flexiilex op 05-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:52:
@Gwaihir @xavier_82 vandaag is het zonnig, dus de WP heeft eindelijk eens geen vraag :)

effect op modbus:
- 14h22 Coil-60 naar Off
[..]
Het ding heeft ook een flinke bak (relais) contacten voor van alles en nog wat onder de kap. Daar zit er bijvoorbeeld ook eentje tussen die SWW bedrijf aangeeft (zoals jij graag wilt onderscheiden). In een van de installateurshandleidingen staan ze allemaal opgenoemd. Het lijkt me realistisch te verwachten dat ze allen ook ergens digitaal beschikbaar zijn; heeft het apparaat zelf tenslotte ook nodig.

Wellicht geeft het doornemen van die handleiding wat beeld van wat je zoal nog kunt verwachten te vinden. En als je er eentje gevonden hebt, kun je heel misschien vanaf daar verder tellen naar iets wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@Gwaihir heb je een link naar die handleiding?

SWW vraag heb ik al gevonden in eerdere post, zie https://github.com/bp-ouh.../heatpump-ecogeo.csv#L127

ik verwacht idd een heleboel van deze zaken, mss interessant, mss niet :)

De toepassingen laat ik verder open, ik wil eerst weten wat is wat.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Topp! Gelukt :) een flink stuk meer entities dan de standaard Luxtronik integratie middels yaml volgens mij. En best chill dat je geen aanpassingen hoeft te doen in je config + settings kan aanpassen. Nice!

Weet jij of de energiemeter die in de WP zit een beetje accuraat is? Jij hebt een kWh meter er tussen, wellicht dat je dit vergeleken hebt met elkaar?
Meten is weten. :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8lrOsC5QBJPxVBQGvyfZCZbupE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GVB6tPNtBJFJ7ZXg5ZRAtJXh.png?f=fotoalbum_large
Ik hou het sinds half/3 kwart februari bij. Dus jaargetal klopt niet, maar maand maart wel.
Rechter kolom = wat uit de Luxtronik integratie van HA komt (en dat komt, voor zover ik heb gecontroleerd, overeen met wat ik uit de webserver van de warmtepomp haal)
Middenste kolom = wat mijn 3-fase Energy meter aangeeft van de groep van alleen de warmtepomp (zit in de meterkast). Je zou verwachten dat dit ongeveer gelijk is aan Luxtronik. Maar is dus niet zo. ;-)
Linker kolom = 3-fase energy meter in de meterkast van de warmtepomp + een energy meter op het stopcontact waar het bedieningspaneel van de warmtepomp in zit (dus totale verbruik van de warmtepomp).

Voor mijn (S)COP berekeningen gebruik ik de linker kolom.
O.b.v. de status van de warmtepomp (uit de luxtronik integratie), splits ik naar heating, hot water, cooling en idle.
De warmtepomp geeft geen 'opbrengst' voor cooling, jammer genoeg, dus moet als het koel seizoen begint, nog even gaan nadenken hoe ik dat wil gaan verwerken in m'n (S)COP (want... wel verbruik, continue ca. 100-200W, maar geen opbrengst..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:35:
@Gwaihir heb je een link naar die handleiding?

SWW vraag heb ik al gevonden in eerdere post, zie https://github.com/bp-ouh.../heatpump-ecogeo.csv#L127

ik verwacht idd een heleboel van deze zaken, mss interessant, mss niet :)

De toepassingen laat ik verder open, ik wil eerst weten wat is wat.
Nee, ik hoopte dat je ze had. Mijn WP kwam met drie handleidingen, als ik me goed herinner (gebruiker, installatie, onderhoud), die de installateur alle drie hier gelaten heeft. Online vond ik alleen ooit een versie uit iets van 2017 of zo, die van jouw WP dus wat verder af zal staan.

Anders zoiets dan.. https://manualzz.com/doc/...tallation-and-user-manual geeft in elk geval een indruk (v.a. p.99)..

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 05-03-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ik zal eens moeten zoeken, ik heb wel een paar boeken erbij gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik heb een poging gedaan om PV te hoogsten en deze in mijn boiler te zetten :)

ik heb temperatuur voor SWW op 75 gezet (volgens boekje de max op de compressor voor R290). Als ik dan wat registers via modbus in het oog houdt, wordt dit vertaalt tot 68. Ik vermoed dat ik geen hoger getal kan instellen.

En idd, SWW-run stop bij 68 graden.

COP net voordat de WP uitslaat, bij 8 graden bron en 68 graden uit: 2.70 voor enkel de compressor. Tel je de bron/productie pomp erbij, kom je op 2.32. Dit bij maximum 55% toerental (3960rpm, max is 7200).

Later doel: dit doen met de elektrische weerstand, om de compressor te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:50:
ik heb temperatuur voor SWW op 75 gezet (volgens boekje de max op de compressor voor R290). Als ik dan wat registers via modbus in het oog houdt, wordt dit vertaalt tot 68. Ik vermoed dat ik geen hoger getal kan instellen.

En idd, SWW-run stop bij 68 graden.
Max 75 bij gebruik van de optionele HTR wisselaar, wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:41:
[...]

Max 75 bij gebruik van de optionele HTR wisselaar, wellicht?
zover ik weet is er geen HTR mogelijk in de 1-6 PRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. Een begrenzing die je via de installateursmenu's nog naar 75 zou kunnen zetten, dan wellicht?
(Al vraag ik me dan af of dat een goed idee is, gezien de toch wel beperkte noodzaak die je hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhKZ3Q_w0Hlk5Sjhw1lSLAVywZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K9bT84JnBLk7awD1MjVT3A1J.png?f=fotoalbum_large

max 75 graden zonder support, 80 (nota 5) met elektrische support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik geloof gaarne dat je kunt lezen hoor, en dat over je eigen WP ook daadwerkelijk gedaan hebt :P.

Maar neem bijvoorbeeld die 12,5 - 100% waarop de compressor mag moduleren: stond dat zo ingesteld toen je 'm kreeg? Bij mijn 1-9 niet. Komt af fabriek ruim krapper dan mag en kan ik in het installateursmenu aanpassen als ik dat wil.

Vandaar dat al hardop meedenkend mijn gedachten naar die menu's gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ja idd ik zou moeten kijken wat de 'limieten' zijn dat ingesteld zijn... er staan er op de WP en in de TH-Touch...

ik bedacht me daar wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:21
Vraagje, ik heb een Alpha innotec MSW2-6S warmtepomp, en vloerverwarming op 2 verdiepingen, de begane grond, en de 1e verdieping. Nieuwbouw, alles is nu 3 jaar oud.

Nu had een buurtje van me iemand laten komen bij hun voor onderhoud/controle. En die constateerde dat er geen vuilfilter in het CV gedeelte zit. Nu heb ik mij mij zitten kijken, maar weet iemand toevallig hoe het bij mij zit?

Ik heb een paar foto's gemaakt: https://imgur.com/a/k89B8Cg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/80l9IkA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
het doet er mij aan denken dat ik deze moet kuisen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 05-10 21:05
Dacuuu schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:33:
Vraagje, ik heb een Alpha innotec MSW2-6S warmtepomp, en vloerverwarming op 2 verdiepingen, de begane grond, en de 1e verdieping. Nieuwbouw, alles is nu 3 jaar oud.

Nu had een buurtje van me iemand laten komen bij hun voor onderhoud/controle. En die constateerde dat er geen vuilfilter in het CV gedeelte zit. Nu heb ik mij mij zitten kijken, maar weet iemand toevallig hoe het bij mij zit?

[Afbeelding]
Nope, ik zie ook geen vuilfilter in CV gedeelte. Maar wees gerust, hier al 20 jaar een w/w warmtepomp en ook geen vuilfilters in CV gedeelte. Geen problemen gehad. Vuilfilters heeft Nathan bij mij zelfs uit bronzijde gehaald omdat ze niet tevreden waren over debiet van bronpomp. Nu al jaren op een steady 2100L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 20:23

[Afbeelding]
Het CV is een gesloten systeem, waarom zou je daar vuilfilters nodig hebben volgens de buurman? Ik heb een vergelijkbare warmtepomp en heb in het CV gedeelte ook geen vuilfilters.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-09 14:13
Als je een nieuw huis gaat bouwen met overal vloerverwarming, zonwering en goede isolatie, dan kan je dus met die vloerverwarming in de zomer koelen. Zou het dan nog nodig zijn om een airco te plaatsen bij de bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:49
Bouwertje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:36:
Als je een nieuw huis gaat bouwen met overal vloerverwarming, zonwering en goede isolatie, dan kan je dus met die vloerverwarming in de zomer koelen. Zou het dan nog nodig zijn om een airco te plaatsen bij de bouw?
Hangt er helemaal vanaf wat je verder aan maatregelen neemt. Denk aan overstekken, rafstores/screens, schaduwbomen/planten. Ook ventilatie klasse C/D maakt uit.

Feit: in een goed gebouwd huis waarbij goed gelet is op bovenstaande maatregelen (imho preferabel; liever de hitte buiten houden dan er uit moeten werken), kan koeling via w/w wp zeker afdoende zijn. Geen idee hoe dat zit als je een plat dak bungalow bouwt trouwens.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:08
Als je nou voor het maken van zo'n foto eerst even die zooispullen weghaalt, dan kunnen we misschien een zinnig antwoord geven...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
austin_77 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Nope, ik zie ook geen vuilfilter in CV gedeelte. Maar wees gerust, hier al 20 jaar een w/w warmtepomp en ook geen vuilfilters in CV gedeelte. Geen problemen gehad. Vuilfilters heeft Nathan bij mij zelfs uit bronzijde gehaald omdat ze niet tevreden waren over debiet van bronpomp. Nu al jaren op een steady 2100L
@Dacuuu
Zelfde ervaring
Draait sinds 2015 zonder vuilfilter.
Zero probleem.
Is natuurlijk geen garantie maar geeft wel een andere kant van het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:56
In mijn woning uit ’17 heb ik op alle drie woonlagen vloerverwarming/koeling.
Echter, ik zou het geen koeling willen noemen maar eerder het voorkomen van opwarmen.

Ik had het vorige zomer, die net veel voorstelde qua warmte, tegen de 21 en 21,5°C.
Ik heb de verwarming vroeg in het jaar gestopt om zo de bulk van de warmte uit het beton te laten trekken. Wij verwarmen de woning in de winter tot 23°C, dus we hebben niet in de kou gezeten.

De hierboven genoemde maatregelen zijn Wel van belang voor een goede werking van de Vloerkoeling. Het belangrijkste is om de zon en de warmte uit de woning te weren. Mijn woning is op een dusdanige manier gebouwd dat het erg goed warmte vasthoudt. Als de warmte eenmaal In de woning is, trekt die niet zo makkelijk meer eruit. handig voor In de winter maar een gevecht In de zomer. tijdens de warme periode in september vorig jaar was mijn bron temperatuur al voorbij de 20 °c en had ik niet veel koelvermogen meer over. De woning werd toen 23°C, wat niet slecht was met een buitentemperatuur van 34 °C.
De woning is aan de westkant voorzien van screens om de zon te weren en zo de temperatuur buiten te houden.

Mocht ik de verbouwing van 2021 over kunnen doen dan zou ik voor de tweede verdieping kiezen voor plafondkoeling, dit omdat de warmte omhoog trekt. Helaas was het geld op voor deze oplossing.

Ik heb geen grondboring maar een buffer zak In de kruipruimte en daardoor een snel stijgende temperatuur van mijn bron. Ik denk dat het met de grondboring veel makkelijker zal zijn om voor een langere periode te kunnen koelen via de vloer maar daar zullen anderen op dit forum je beter over kunnen inlichten

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gX_dgLv05x26qgjnVnQ3XTVStQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LqRjw6lWlLJSja8DY4gfTjI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel een vuilfilter, met ontluchter zelfs. Op de foto linksboven de blauwe MV-box. Installatie geplaatst in november '21. Wilde met de kerstdagen het eens een keer schoonmaken. Tot op heden geen tijd gevonden. ;(

Goed dat je me er weer even aan herinnert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:55
jurgen purgen schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:48:
[...]

In mijn woning uit ’17 heb ik op alle drie woonlagen vloerverwarming/koeling.
Echter, ik zou het geen koeling willen noemen maar eerder het voorkomen van opwarmen.

Ik had het vorige zomer, die net veel voorstelde qua warmte, tegen de 21 en 21,5°C.
Ik heb de verwarming vroeg in het jaar gestopt om zo de bulk van de warmte uit het beton te laten trekken. Wij verwarmen de woning in de winter tot 23°C, dus we hebben niet in de kou gezeten.

De hierboven genoemde maatregelen zijn Wel van belang voor een goede werking van de Vloerkoeling. Het belangrijkste is om de zon en de warmte uit de woning te weren. Mijn woning is op een dusdanige manier gebouwd dat het erg goed warmte vasthoudt. Als de warmte eenmaal In de woning is, trekt die niet zo makkelijk meer eruit. handig voor In de winter maar een gevecht In de zomer. tijdens de warme periode in september vorig jaar was mijn bron temperatuur al voorbij de 20 °c en had ik niet veel koelvermogen meer over. De woning werd toen 23°C, wat niet slecht was met een buitentemperatuur van 34 °C.
De woning is aan de westkant voorzien van screens om de zon te weren en zo de temperatuur buiten te houden.

Mocht ik de verbouwing van 2021 over kunnen doen dan zou ik voor de tweede verdieping kiezen voor plafondkoeling, dit omdat de warmte omhoog trekt. Helaas was het geld op voor deze oplossing.

Ik heb geen grondboring maar een buffer zak In de kruipruimte en daardoor een snel stijgende temperatuur van mijn bron. Ik denk dat het met de grondboring veel makkelijker zal zijn om voor een langere periode te kunnen koelen via de vloer maar daar zullen anderen op dit forum je beter over kunnen inlichten
Waarom zou je in de winter willen verwarmen tot 23° en in de zomer willen koelen naar 21°, lijkt me energieverspilling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
deejeebv schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:16:
[...]

Waarom zou je in de winter willen verwarmen tot 23° en in de zomer willen koelen naar 21°, lijkt me energieverspilling.
Dat kan zo zijn dat het zo lijkt. Maar zoals ik aangaf heb ik niet veel energie nodig om het huis te verwarmen. Ik heb het even voor je opgezocht:
- het hele jaar voor verwarming 890 KWh verbruikt en 4292 kWh geleverd
Omgerekend 28,4 GJ.

Ik trek de warmte uit mijn buffer op die manier om zo te kunnen koelen in de zomer. Ik gebruik de koude uit de winter in de zomer en visa versa. Dat koelen doe ik passief, dus alleen met de pompen en geen compressor. Het verbruik vd pomp is dan 70 W als ik op mijn bufferzak koel en 140W als ik koel met de PVT tijdens de nachten.

Is dat verspilling als ik 70% vd tijd op zonne-energie koel en met een SCOP van bijna 5 verwarm?

Edit: in de zomer vul ik mijn zwembad met SWW en doe dat dan overdag zodat ik ook dat op eigen zonne-energie doe. Op die manier trek ik ook warmte uit mijn buffer. Daardoor krijg ik meer koelvermogen uit de buffer. Dus ik trek warmte uit mijn woning via de vloer en pomp het zo mijn zwembad in. Ik Vervang het water na 6 weken. En eens in de zoveel tijd gaat er een m³ uit en weer in via de wp. Ook dit op eigen zonne-energie. Zo gaat mijn eigen verbruik omhoog en ontlast ik het net door niet vol terug te leveren.

[ Voor 22% gewijzigd door jurgen purgen op 13-03-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
jurgen purgen schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:50:
[...]

Dat kan zo zijn dat het zo lijkt. Maar zoals ik aangaf heb ik niet veel energie nodig om het huis te verwarmen. Ik heb het even voor je opgezocht:
- het hele jaar voor verwarming 890 KWh verbruikt en 4292 kWh geleverd
Omgerekend 28,4 GJ.

Ik trek de warmte uit mijn buffer op die manier om zo te kunnen koelen in de zomer. Ik gebruik de koude uit de winter in de zomer en visa versa. Dat koelen doe ik passief, dus alleen met de pompen en geen compressor. Het verbruik vd pomp is dan 70 W als ik op mijn bufferzak koel en 140W als ik koel met de PVT tijdens de nachten.

Is dat verspilling als ik 70% vd tijd op zonne-energie koel en met een SCOP van bijna 5 verwarm?
Maar ik snap nog steeds niet waarom je het in de winter warmer in huis wilt hebben als in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Natuurlijk ga ik proberen de zon zoveel mogelijk buiten te houden maar dan nog hoor je over vloerkoeling verschillende verhalen. Je blijft natuurlijk toch het vochtige / kleffe gedeeltelijk houden. Een airco is vaak de kosten niet maar het is vaak niet heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Bouwertje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:01:
Natuurlijk ga ik proberen de zon zoveel mogelijk buiten te houden maar dan nog hoor je over vloerkoeling verschillende verhalen. Je blijft natuurlijk toch het vochtige / kleffe gedeeltelijk houden. Een airco is vaak de kosten niet maar het is vaak niet heel mooi.
Ikzelf heb daar nog nooit last van gehad. Vocht gehalte altijd tegen de 55%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
deejeebv schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:00:
[...]

Maar ik snap nog steeds niet waarom je het in de winter warmer in huis wilt hebben als in de zomer.
Omdat dat lekker warm is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
En in de zomer lekker koel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
deejeebv schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:04:
[...]

En in de zomer lekker koel :)
Ik vind 21°C lekker koel en dat doe ik m.i zonder verspilling want spreek energie uit de winter aan. Zonder compressor. Zonder extra verwarming van de atmosfeer door mijn warmte buiten te dumpen. Zonder lawaai van buiten unit. En al die warmte gebruik ik in de winter weer om mijn huis te verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
@austin_77
@DutchKel
@Stefannn
@jurgen purgen
Bedankt voor jullie reacties. Ja ik weet het ook niet. Mn buurtje kreeg dat advies, en natuurlijk ook een offerte die daar bij hoort. Als ik google lees ik ook gemixte verhalen. Vandaar dat ik dacht, ga het hier eens vragen. Zonder winstoogmerk zeg maar. :P

Ja de volgende keer zal ik het opruimen @Andrehj , Daar waar de troep zit, zitten geen dingen meer wat kan duiden op een filter. Maar had beter foto's kunnen maken dat alles 100% zichtbaar was ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Dacuuu het (eventuele) vuilfilter aan de CV-zijde is een roestfilter. Dat wordt gebruikt in installaties die (een noemenswaardige hoeveelheid) stalen leidingen bevatten. Bij nieuwe installaties is het gebruikelijker dat staal niet te gebruiken (maar kunststof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:46
Ons huis van '65 is gerenoveerd naar A+ .

Ik heb een w/w wp met koelfunctie.

Koeling werkt prima, als je niet wacht tot het in huis 25° is.

Zoals met verwarmen, kan de WP koelen enkel ' onderhouden'.

Een was op een droogrek laten drogen in de living kan wel niet meer met een koude vloer, ivm condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
het is een balans: zolang je boven het dauwpunt blijft (in alle leidingen en afgifte) heb je geen last van condens.

Het probleem is, hierdoor vermindert je koelcapaciteit.

Alternatief: afgiftesysteem dat tegen condens kan, zoals een fancoil met afvoer, maar opletten dat al je buizen er ook tegen kunnen.

Ik zit nog met stalen buizen en radiatoren, waardoor condens echt een risico op roest verhoogd. Buizen lopen ook door de kelder.

Dus ik moet in *alle* ruimtes dat ik koel, of waar buizen met koud water lopen, boven het dauwpunt blijven. Leuke uitdaging. Bijvoorbeeld de badkamer, bijna onmogelijk tijdens het douchen. Ik kan wel daar de thermostatische kraan in de zomer dichtdraaien, en dan hoef ik die ruimte niet meer mee te rekenen.

Bij droog weer heb ik wel genoeg koelcapaciteit (dauwpunt is laag). Bij warm en vochtig weer (net voor een onweer - dauwpunt is hoog) wordt dat wel een uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:46:
Ik zit nog met stalen buizen en radiatoren, waardoor condens echt een risico op roest verhoogd. Buizen lopen ook door de kelder.

Dus ik moet in *alle* ruimtes dat ik koel, of waar buizen met koud water lopen, boven het dauwpunt blijven. Leuke uitdaging. Bijvoorbeeld de badkamer, bijna onmogelijk tijdens het douchen. Ik kan wel daar de thermostatische kraan in de zomer dichtdraaien, en dan hoef ik die ruimte niet meer mee te rekenen.
Door de kruipruimte hier, met kartonnen isolatie. Dus inderdaad: de radiatoren aan die leidingen (incl. de badkamer) moeten dicht blijven bij koelbedrijf.

En dan zou ik met enkele andere radiatoren wel moeten kunnen koelen, door ze te vervangen door van die exemplaren met ventilatortjes erop. Voor slechts eentje moet ik dan een nieuw stuk leiding trekken, zodat ook die niet meer via de kruipruimte loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
de ventilatoren om meer koelvermogen te hebben zonder onder het dauwpunt te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb alles in kunststof en de badkamer wordt niet gekoeld. Toch blijft ik tijdens koel bedrijf met de aanvoertemperatuur boven het dauwpunt. Dat regelt Home Assistant voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
dat was idd mijn plan (HA) - in combinatie met een hoop zigbee temperatuursensoren in huis :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
Handig om het dauwpunt te berekenen: https://github.com/miguelangel-nubla/home-assistant-dewpoint (input is temperatuur en humidity sensor)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
ik gebruik https://github.com/dolezs...ort/blob/master/README.md

zit er zo goed als standaard in via HACS.

[ Voor 3% gewijzigd door bjp op 14-03-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:46
KC27 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:07:
Ik heb alles in kunststof en de badkamer wordt niet gekoeld. Toch blijft ik tijdens koel bedrijf met de aanvoertemperatuur boven het dauwpunt. Dat regelt Home Assistant voor mij.
Hoi, hoe regel je dat?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik ben van plan om via mijn HA/ESPHome/modbus verbinding van de WP dit in te stellen via een automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex

[Afbeelding]
Wij hebben bijna dezelfde warmtepomp alleen dan wel met vuilfilter. (nieuwbouw 1 jaar geleden opgeleverd) Kan je vertellen dat er toch echt vuil in het filter zat, en deze zat eerst zelfs verkeerd om. Is voornamelijk bedoeld om je element in je WP te beschermen.

Weet niet of het moet, maar bij een nieuwe installatie zou ik wel zo iets verwachten. Ik zie overigens totaal geen ontluchtend, dat is wel raar, of kijk ik er overheen? Ik heb er al 5 zitten. 2 boven expansievat, 1 op de bron, 1 aanvoer VV en 1 retour VV.

Moet wel zeggen dat het allemaal wel enorm dicht op elkaar zit. Je kan niet echt makkelijke onderhoud c.q. iet aanpassen mocht dat nodig zijn. Ook zijn je leidingen wel enorm dun, of zie ik dat verkeerd? Alleen het begin bij je WP is 26 mm volgens mij, de rest allemaal kleiner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Ik snap de werking van een warmtepomp maar heb niet zoveel verstand van de programmering. Kan je in het menu van een warmtepomp instellen dat je bepaalde tijden wil verwarmen? Of bv als je zonnepanelen gaan leveren? Ik zit dan te denken aan morgens het SWW afkoelen door te douchen, maar pas rond 11 uur weer opwarmen ivm zonnestroom. Of in de winter van 12 tot 15 uur je huis verwarmen ivm zonnestroom? Kan je dat sturen met dagklokken, of met contacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Bouwertje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:04:
Ik snap de werking van een warmtepomp maar heb niet zoveel verstand van de programmering. Kan je in het menu van een warmtepomp instellen dat je bepaalde tijden wil verwarmen? Of bv als je zonnepanelen gaan leveren? Ik zit dan te denken aan morgens het SWW afkoelen door te douchen, maar pas rond 11 uur weer opwarmen ivm zonnestroom. Of in de winter van 12 tot 15 uur je huis verwarmen ivm zonnestroom? Kan je dat sturen met dagklokken, of met contacten?
Ik doe het via Home Assistant, dan is alles goed te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
ChrisM schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Ik doe het via Home Assistant, dan is alles goed te regelen.
HA heeft een draadloze koppeling met je warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bouwertje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:13:
[...]

HA heeft een draadloze koppeling met je warmtepomp?
Ligt aan je WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Bouwertje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:04:
Mijn Nibe S1255PC-6 heeft een optie om alles per dag vd week in te plannen. Je kan bv een dag programmeren en die dan kopiëren naar andere dagen. Bv doordeweeks in de ochtend douchen dus zorgen voor warm water om 0700 en zorgen voor warm water tegen 1930. Via Smart Controle wordt je gedrag aangeleerd en gaat op basis van die info het voor je inplannen. Ook is er de optie om een Sunspec-ondersteunende omvormer v zonnepanelen te koppelen via modbus en zo op zonne-energie bv het zwembad, je huis of SWW te laten verwarmen. Mijn ervaring,
de laatste drie stookseizoenen, is dat in de winter sws alle opwek opgaat en te weinig was om bij mij in de gehele warmtevraag te voorzien. Heb je balansventilatie gekoppeld aan je wp kan je middels sensoren, verdeeld door de woning, ook het vocht en CO2 gehalte op peil houden. De gewonnen warmte wordt direct gebruikt of toegevoegd aan de bron.
Het is idd mogelijk om dit via HA te regelen, maar mijn Nibe kan dat vanaf het scherm ook in laten stellen. Met drempels stel je zelf de start en stop momenten in om aan je SWW behoefte te voldoen. De pomp krijgt elke dag de Day ahead prijzen door als je het instelt en op basis vd info gaat ie optoeren of juist rustiger aan doen.

Je bent er wat meer voor kwijt, maar krijgt er dus ook een hoop opties voor terug. Of je koopt idd een minder slimme en gaat met HA aan de slag. Ikzelf heb daar (nog) geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Op twee plekken (begane grond en eerste verdieping) meet ik met Netatmo de relatieve vochtigheid en de temperatuur.
In de map /config/python_scripts heb ik het programma dauwpunt.py staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
import sys
from math import log

def dauwpunt(t, rv):
  gamma = 17.27 * t / (237.7 + t) + log(rv / 100)
  return 237.7 * gamma / (17.27 - gamma)

stderr_fileno = sys.stderr
sys.stderr = open('/config/python_scripts/log_dp.txt', 'w')

sys.stderr.write('t:  ' + sys.argv[1] + '\n')
sys.stderr.write('rv: ' + sys.argv[2] + '\n')

t = float(sys.argv[1])
rv = float(sys.argv[2])

dp = dauwpunt(t, rv)
sys.stderr.write('dp: '+ "{:.1f}".format(dp)+'\n')
print("{:.1f}".format(dp))

sys.stderr.close()
sys.stderr = stderr_fileno

In configuration.yaml staat (o.a.):
YAML:
1
2
3
4
5
commandline
  - sensor:
      name: dauwpunt_woonkamer
      command: python3 /config/python_scripts/dauwpunt.py {{ states('sensor.netatmo_woonkamer_temperature') | float(0) }} {{ states('sensor.netatmo_woonkamer_humidity') | float(0) }} 
      unit_of_measurement: '°C'

Ik heb helper in de vorm van een input_number waarmee ik de aanvoertemperatuur met de hand kan instellen. Als deze verandert dan wordt een automatisering gestart die die waarde naar de luxtronik schrijft:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: set ta koeling op luxtronik
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_number.ta_koeling
action:
  - service: luxtronik.write
    data:
      parameter: ID_Sollwert_KuCft2_akt
    data_template:
      value: "{{ trigger.to_state.state }}"

Tenslotte heb ik een automatisering die ervoor zorgt dat de aanvoertemperatuur altijd minimaal 0,5 K hoger is dan de hoogste van beide dauwpunten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
description: check ta koeling
mode: single
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.dauwpunt_woonkamer
    value_template: "{{ state.state|float(0) + 0.5 }}"
    above: input_number.ta_koeling
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.dauwpunt_slaapkamer
    value_template: "{{ state.state|float(0) + 0.5 }}"
    above: input_number.ta_koeling
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_select.bedrijfsmode_koeling
    state: Automatic
action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.ta_koeling
      value: >-
        {{ max(states('sensor.dauwpunt_woonkamer'),
        states('sensor.dauwpunt_slaapkamer') ) + 0.5 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
jurgen purgen schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:03:
[...]

Mijn Nibe S1255PC-6 heeft een optie om alles per dag vd week in te plannen. Je kan bv een dag programmeren en die dan kopiëren naar andere dagen. Bv doordeweeks in de ochtend douchen dus zorgen voor warm water om 0700 en zorgen voor warm water tegen 1930. Via Smart Controle wordt je gedrag aangeleerd en gaat op basis van die info het voor je inplannen. Ook is er de optie om een Sunspec-ondersteunende omvormer v zonnepanelen te koppelen via modbus en zo op zonne-energie bv het zwembad, je huis of SWW te laten verwarmen. Mijn ervaring,
de laatste drie stookseizoenen, is dat in de winter sws alle opwek opgaat en te weinig was om bij mij in de gehele warmtevraag te voorzien. Heb je balansventilatie gekoppeld aan je wp kan je middels sensoren, verdeeld door de woning, ook het vocht en CO2 gehalte op peil houden. De gewonnen warmte wordt direct gebruikt of toegevoegd aan de bron.
Het is idd mogelijk om dit via HA te regelen, maar mijn Nibe kan dat vanaf het scherm ook in laten stellen. Met drempels stel je zelf de start en stop momenten in om aan je SWW behoefte te voldoen. De pomp krijgt elke dag de Day ahead prijzen door als je het instelt en op basis vd info gaat ie optoeren of juist rustiger aan doen.

Je bent er wat meer voor kwijt, maar krijgt er dus ook een hoop opties voor terug. Of je koopt idd een minder slimme en gaat met HA aan de slag. Ikzelf heb daar (nog) geen ervaring mee.
Is dat dan apart in te stellen voor SWW en voor verwarmen? In principe ben ik de hele dag weg dus mijn behoeften zullen anders zijn als iemand die thuiswerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:12:
de ventilatoren om meer koelvermogen te hebben zonder onder het dauwpunt te gaan?
Om überhaupt zinnig koelvermogen te hebben, met zo'n radiator.

We noemen ze nog wel radiator, maar de moderne exemplaren leunen nog nauwelijks op stralingswarmte maar steeds meer op convectie. Oftewel: de verwarmde lucht stijgt op en maakt daarmee plek voor nieuwe koele lucht, van onderaf aangetrokken. Bij zeer lage temperatuurverwarming is die natuurlijke aanzuiging niet zo veel meer, dus worden ventilatortjes gebruikt om 'm aan te wakkeren.

Bij koeling klopt er al helemaal niets van: een koude radiator blijft gewoon in z'n eigen blob koude lucht staan, zonder dat er veel gebeurt. Maar wanneer je als nog voor luchtstroming zorgt..

Dan heb je zo'n ding dus: https://jaga.com/benl/radiatoren/strada-hybrid-bms/ en kun je in een renovatie setting toch nog vrij gemakkelijk leuke dingen doen.
KC27 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:07:
Ik heb alles in kunststof en de badkamer wordt niet gekoeld. Toch blijft ik tijdens koel bedrijf met de aanvoertemperatuur boven het dauwpunt.
En terecht. Onder dauwpunt gaan is echt 'n serieuze zaak en alleen voor fancoils (e.d.) met volledig geïsoleerde leidingen. Want het gaat niet alleen om die leidingen zelf, maar ook om waar ze doorheen lopen.

Ik las wel 'ns van iemand die z'n vloer 15 graden maakt, want de plasjes water op die gietvloer vonden ze wel ok. Maar vinden ze 't dan ook ok dat na een paar jaar de onderkanten van de kozijnen blijken te rotten en de wapening van de vloer weg roest vanaf die plekken waar hij (bijv. door boren voor de koelingsleiding) toch in contact staat met de lucht, etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Bouwertje schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 06:59:
[...]

Is dat dan apart in te stellen voor SWW en voor verwarmen? In principe ben ik de hele dag weg dus mijn behoeften zullen anders zijn als iemand die thuiswerkt.
Alles is idd apart in te stellen zoals wenst. Via de stooklijn zal het programma voor verwarming zijn eigen ding doen. WAR zorgt voor de benodigde gegevens om de verwarming te regelen. En Smart Controle doet bij mij het SWW. Ik heb zelf geen programma ingesteld omdat het prima gaat zonder. In de zomer wordt tegen het middaguur mijn SWW verwarmt tot het max wat de wp kan leveren. Dit zodat hij in de avond minder energie nodig heeft. Alles via Smart Controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Flexiilex schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:56:
[...]

Wij hebben bijna dezelfde warmtepomp alleen dan wel met vuilfilter. (nieuwbouw 1 jaar geleden opgeleverd) Kan je vertellen dat er toch echt vuil in het filter zat, en deze zat eerst zelfs verkeerd om. Is voornamelijk bedoeld om je element in je WP te beschermen.

Weet niet of het moet, maar bij een nieuwe installatie zou ik wel zo iets verwachten. Ik zie overigens totaal geen ontluchtend, dat is wel raar, of kijk ik er overheen? Ik heb er al 5 zitten. 2 boven expansievat, 1 op de bron, 1 aanvoer VV en 1 retour VV.

Moet wel zeggen dat het allemaal wel enorm dicht op elkaar zit. Je kan niet echt makkelijke onderhoud c.q. iet aanpassen mocht dat nodig zijn. Ook zijn je leidingen wel enorm dun, of zie ik dat verkeerd? Alleen het begin bij je WP is 26 mm volgens mij, de rest allemaal kleiner..
Een paar berichten dat het niet zoveel uitmaakt, en dan jou bericht :+ . Twijfel slaat hier wel aan om er een melding van te maken.
Wat bedoel je met "ontluchtend"

Dat het allemaal dicht op elkaar zit omdat het in een soort van wc hok zit, dus er is weinig plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Is voornamelijk bedoeld om je element in je WP te beschermen.
Element? Een verwarmingselement kan 't echt niets schelen. De warmtewisselaar daarentegen.. die hebben vandaag de dag nogal dunne doorgangen (voor 't beste rendement).

Heb je het nu over bouwvuil dat erin is gekomen? Aan de CV-zijde?

Aan bronzijde komt er nog wel 'ns wat zand in bij aanleg en is een filter dacht ik wel vrij standaard.
Ik zie overigens totaal geen ontluchtend, dat is wel raar, of kijk ik er overheen? Ik heb er al 5 zitten. 2 boven expansievat, 1 op de bron, 1 aanvoer VV en 1 retour VV.
Er zit er in de WP toch op elk circuit eentje? (Of zijn er merken zonder?)

Aanvullend heb ik er zelf op de haard, want de lucht scheidt zich op het warmste punt het makkelijkste af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 20:23
[...]

Ben je niet naar de bron leidingen aan het kijken? Die heeft hier namelijk wel een vuilfilter en inderdaad geen ontluchter omdat het een gesloten systeem is waar een eindgebruiker officieel niks mee mag doen.

Dat is wat anders dan de CV leidingen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
DutchKel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Ben je niet naar de bron leidingen aan het kijken? Die heeft hier namelijk wel een vuilfilter en inderdaad geen ontluchter omdat het een gesloten systeem is waar een eindgebruiker officieel niks mee mag doen.

Dat is wat anders dan de CV leidingen.
Nope. Er zit een vuilfilter op de retour van de VV. Soms kan het zijn dat je ook je VV moet bijvullen voor de druk, er kan dus altijd vuil in je CV komen. En in nieuwbouw zit er sowieso meer gruis in het water op het begin, dus tijdens de eerste keer vullen kan er zeker vuil in je water zitten.

Ik bedoel ook een automatische ontluchter voor lucht in de leidingen
Dacuuu schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:47:
[...]

Een paar berichten dat het niet zoveel uitmaakt, en dan jou bericht :+ . Twijfel slaat hier wel aan om er een melding van te maken.
Wat bedoel je met "ontluchtend"

Dat het allemaal dicht op elkaar zit omdat het in een soort van wc hok zit, dus er is weinig plaats.
Ik bedoel indd dat je leiding, expansievat enz wel extreem dit op elkaar zit. Mijn WP staat in een hok van 1,44 bij 1 dus wel iets ruimer denk ik. Je leidingen lijken ook wel vrij snel naar een kleinere diameter te gaan, klopt dat? Je hebt niet overal 26 mm? Bedoel dan niet naar je expansievat maar naar je verdeler enz

Ontluchters zijn nodig voor het lucht wat in je leidingen zit of kan ontstaan. O.a. na het bijvullen van je CV. Zie foto van mijn leidingwerk en ontluchters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyFETfhqlITqgkqUjzviA1mxLLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCE6OOtq7n5zhmGHSDrmHyvs.jpg?f=fotoalbum_large
Gwaihir schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:12:
[...]

Element? Een verwarmingselement kan 't echt niets schelen. De warmtewisselaar daarentegen.. die hebben vandaag de dag nogal dunne doorgangen (voor 't beste rendement).

Heb je het nu over bouwvuil dat erin is gekomen? Aan de CV-zijde?

Aan bronzijde komt er nog wel 'ns wat zand in bij aanleg en is een filter dacht ik wel vrij standaard.

[...]

Er zit er in de WP toch op elk circuit eentje? (Of zijn er merken zonder?)

Aanvullend heb ik er zelf op de haard, want de lucht scheidt zich op het warmste punt het makkelijkste af.
Ik zie het indd verkeerd, ik bedoel dewarmtewisselaar. Indd bouwvuil wat in het filter zat. Kleine harde korreltjes, niet extreem veel maar toch. Zie ontluchters boven de expansievaten en andere leidingen en het filter op de retour van de VV. Wil natuurlijk niet zeggen dat dit dé manier is maar ontluchters heb je altijd wel nodig, ook met een CV ketel

[ Voor 69% gewijzigd door Flexiilex op 18-03-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Flexiilex schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:25:
Indd bouwvuil wat in het filter zat. Kleine harde korreltjes, niet extreem veel maar toch.
Tja, eenmaal vast in de wisselaar krijg je dat er niet meer uit. Dus goed ingeschat van je installateur.

Ik heb hier magneetfilters, want oude stalen leidingen. Haalt superfijne deeltjes roest eruit maar zulk gruis zouden ze gewoon voorbij laten gaan. Vóór installatie van de WP is er ook een 'schoonmaakmiddel' bij in gegaan en is vervolgens de installatie gespoeld. Zo is zulk gruis is er ook uit :).

Daarvoor gebruikte de installateur zo'n spoelpomp die ook voor zonneboilers en de bronzijde wordt gebruikt. Misschien heeft niet elke installateur die en installeert die dan maar zo'n vuilfilter?
Zie ontluchters boven de expansievaten en andere leidingen en het filter op de retour van de VV. Wil natuurlijk niet zeggen dat dit dé manier is maar ontluchters heb je altijd wel nodig, ook met een CV ketel
Ja, maar gezien de 'altijd', dacht ik dat ze ook altijd in de WP zitten. (In de fabriek erin monteren is goedkoper dan door een installateur pijpwerk e.d. voor laten maken met ze 'los' erop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 19:56
Dag allen,

Voor onze toekomstige nieuwbouwwoning ontvingen wij offertes met volgende voorstellen van geothermische warmtepompen (beide pompen werden 2x voorgesteld op een totaal van 4 aannemers):
  • Buderus WSW 186-8
  • Ecoforest ecoGEO+ 1-9
(Er wordt bijkomend steeds een externe boiler voorzien, +-300L)

Buderus is mij gekend als zijne een kwalitatief merk, Ecoforest is mij niet gekend. Verder ken ik hier zelf helaas niets van... Zijn er grote verschillen waar ik rekening mee moet houden?

Op de technische fiches vind ik alvast het volgende, waardoor de Buderus mij "beter" lijkt?:
  • Buderus COP (0/35°C) 4,61 versus Ecoforest 4,5
  • Buderus SCOP (35°C) 5,38 versus Ecoforest 4,84
  • Buderus SCOP (55°C) 3,99 versus Ecoforest 3,54
  • Buderus modulerend 2-8kW versus Ecoforest 1-9

[ Voor 29% gewijzigd door AdFundum14 op 22-03-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 21:34
Hi @AdFundum14,

In dit forum zijn er een behoorlijk aantal mensen met de EcoGeo (ik zelf ook). De SCOP die ik haal zijn ruim boven de 5. De EcoGeo's kunnen goed worden uitgelezen dmv modbus, stelt je in staat om eigen regelingen te maken met bijvoorbeeld HomeAssistant. Ik kan alleen maar aangeven erg tevreden te zijn.

Verder denk ik dat je vooral moet kijken naar je eigen situatie, prijs en natuurlijk de juiste installateur die het hele systeem volledig gaat maken voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Een goed direct vergelijk vinden, lijkt mij vrijwel ondoenlijk. Wie heeft of werkt nu intensief met beiden? Je koopt er één en ook installateurs zullen zelden (ruime) ervaring met twee zeer vergelijkbare apparaten van verschillende merken opbouwen.

Kan je wat dat betreft ook alleen zeggen dat ik tevreden ben over m'n Ecoforest 1-9. En dat ik Buderus niet ken, dus óók niet als een merk waar hier op gemopperd wordt. Die 'eer' hebben eigenlijk alleen een paar hardcore gasketel merken. In het algemeen leveren gerenommeerde WP fabrikanten allemaal gewoon prima spul. Wat Ecoforest betreft, zou je, afhankelijk van je tijdslijn, ook nog kunnen kijken / vragen naar het nieuwe model dat net leverbaar lijkt te (gaan) worden, met propaan als koelmiddel.
AdFundum14 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:57:
Op de technische fiches vind ik alvast het volgende, waardoor de Buderus mij "beter" lijkt?:
  • Buderus COP (0/35°C) 4,61 versus Ecoforest 4,5
  • Buderus SCOP (35°C) 5,38 versus Ecoforest 4,84
  • Buderus SCOP (55°C) 3,99 versus Ecoforest 3,54
  • Buderus modulerend 2-8kW versus Ecoforest 1-9
Kan zijn, maar moeilijk te zeggen. De cijfers voor die Buderus zullen nl. uitgaan van een belasting van 8kW (respectievelijk een SCOP voor een huis met een warmteverlies van 8kW bij -10 C) en die van de EcoForest van een belasting van 9kW (respectievelijk..).

Je zou ze beide moeten vergelijk bij dezelfde belasting. Eigenlijk: bij de belasting van jouw huis. Maar ja, die cijfers zijn niet voorhanden, dus een beetje koffiedik kijken. Acht het wel waarschijnlijk dat ze dan dichter bij elkaar komen, niet verder uit elkaar.

Nog wel als vraag: is de berekening voor jouw huis inderdaad 8kW, of..? Een WP kun je ook gemakkelijk te groot kopen.

Verder zou je kunnen kijken of ook voor Buderus gedetailleerde info beschikbaar is. Bij EcoForest staan de prestatiecurves in de datasheet (en dit topic). Maar het lijkt uitzonderlijk in de markt dat dit merk zulke gedetailleerde info publiceert.

En om dan tot slot weer bij 't begin van m'n post terug te komen: ik verwacht dat beide prima zijn. Dus je kiest niet zozeer een apparaat, maar eigenlijk vooral de installateur waar je vertrouwen in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 19:56
Gwaihir schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:02:
Nog wel als vraag: is de berekening voor jouw huis inderdaad 8kW, of..? Een WP kun je ook gemakkelijk te groot kopen.
Bedankt voor je zeer gedetailleerde antwoord (en ook aan @superyupkent)!

Wat de berekening betreft: de EPB voorstudie stelde "Thermia Calibra 7", wat zo werd meegestuurd in de offertevraag. Elke aannemer heeft vervolgens in offerte geplaatst wat hij aanbiedt. Het vermogen van de Thermia lijkt 1,5-7 kW te zijn, waar de Buderus dus net iets dichter bij in de buurt komt (maar dat verschil is te verwaarlozen denk ik, vanwege de modulerende werking van beide?).

Gezien ook de offertes vrij dicht bij elkaar liggen in prijs, zal ik me dan voornamelijk baseren op het gevoel bij de aannemer.

Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 12:15
AdFundum14 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:43:
(maar dat verschil is te verwaarlozen denk ik, vanwege de modulerende werking van beide?).
Daar zit nog wel wat verschil in, de Ecoforest noemen ze 1-9kw, in werkelijkheid staat minimaal vermogen op 25% dus 2,25kw, maar bij mij gaat hij niet lager dan 3,5kw. Hoe dat bij de andere merken is, weet ik niet.
Ook helpt het lang niet altijd voor de efficiëntie om ver terug te moduleren.
Excuses als ik het nu weer veel ingewikkelder voor je heb gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AdFundum14 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:43:
maar dat verschil is te verwaarlozen denk ik, vanwege de modulerende werking van beide?
Daar kun je eigenlijk alleen wat van zeggen als je van de Buderus ook de prestatiecurve hebt.

Zo op het oog lijkt die nl. aan beide uiteinden 'krapper' te adverteren. Zou wat dat betreft zelfs kunnen dat ze exact dezelfde compressor iets anders marketen.
JuutieZ schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:12:
Daar zit nog wel wat verschil in, de Ecoforest noemen ze 1-9kw, in werkelijkheid staat minimaal vermogen op 25% dus 2,25kw, maar bij mij gaat hij niet lager dan 3,5kw. Hoe dat bij de andere merken is, weet ik niet.
Ook helpt het lang niet altijd voor de efficiëntie om ver terug te moduleren.
In werkelijkheid mag hij ook lager. Ik zou 't dus liever af fabriek noemen. En die default instelling helpt inderdaad bij de efficiëntie. Daarnaast verwijst die 25% naar het compressortoerental, niet naar een specifiek thermisch vermogen.

Dat je 3,5 kW (minimaal) ziet, geeft aan dat je bron & verwarming met best prettige temperaturen werken. Zou je werkelijk B0W35 gaan doen, dan zakt hij (bij 25% toeren) vast wel naar zo'n 2,5 kW weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:07
Laatst zijn ze langs geweest voor onderhoud, ze hebben dit rapport naar mij opgestuurd in de mail. Misschien kunnen er sommige nog wat mee? Heb de naam etc, even weggehaald. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVYZC-66tGfSFXGarRN4Q0bp-Ok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7TFMrPMoHezcTW0TB8nz6fdY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@hikhakhok Leuke bevestiging van hoe weinig onderhoud inhoudt: druk van beide circuits, filters beide circuits, en nog even kijken of er niets vreselijk geks gebeurd. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:58:
@hikhakhok Leuke bevestiging van hoe weinig onderhoud inhoudt: druk van beide circuits, filters beide circuits, en nog even kijken of er niets vreselijk geks gebeurd. Klaar.
Je vergeet het grootste deel van de werkzaamheden…
“Heel lang nutteloos rapport invullen en daarmee indruk maken bij klant” ;)
En aangezien @hikhakhok het hier “ter beoordeling “ gepost heeft is dat indruk maken redelijk gelukt.

Netspanning meten: waarom?
In/out temperatuur meten: op zijn best een moment opname. Eind maart niet echt zinvol meer.

Pagina: 1 ... 94 ... 113 Laatste