Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 93 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:22
Gwaihir schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:10:
@bjp Da's op zich best duidelijk :). Alleen waarom er dan binnenlandse warmtepompen naast staan.. Wat mag dat dan betekenen? (Haalt bij mij vooral het vertrouwen in de info omlaag.)
8)7

ach ja... ik heb zitten zoeken op de speciale compressorolie (PZ46M), en kom ook op SCROLL compressors terecht. Dat wil natuurlijk weinig zeggen. Wat zijn de alternatieve voor SCROLL ?

Mijn grootste curiositeit gaat naar de sterkere R290 modellen, hoe doen ze dat met de limiet van 150gr?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:54
Gwaihir schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:10:
@bjp Da's op zich best duidelijk :). Alleen waarom er dan binnenlandse warmtepompen naast staan.. Wat mag dat dan betekenen? (Haalt bij mij vooral het vertrouwen in de info omlaag.)
Volgens mij gewoon een vertaalfout. In het Engels staat Domestic, dus voor huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@bjp vroeg ik me ook af. Zijn er wellicht nieuwe regels inmiddels?

Wikipedia noemt acht 'hoofd' types compressor. Echt geen idee of scroll de enige praktisch inzetbare is, modulerend, voor deze toepassing. Heb de term bij andere merken bijv. nog niet horen noemen (maar die lijken sowieso geslotener over wat er in het apparaat zit).

Dank voor 't nazoeken @deejeebv. En tuurlijk, een klein foutje lag voor de hand, maar dan kan een copy / paste foutje in modelinfo op zich ook, denkt mijn brein dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 24-02-2024 15:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:00
Voor de geïnteresseerden:
Uitgebereide Uitleg en status update van mijn "max 1 start per dag aan/uit warmtepomp regeling"
Op verzoek van met name @Hippe Lip

NB.. Er zitten nog wat kleine onregelmatigheden in maar het is operationeel, het draait nu 41 dagen zonder grote problemen.

Zie HIER voor de uitgebreide uitleg van mijn setup.

In het kort:
- Ik heb 2x Vaillant Geotherm vws36/4.1 3kW aan/uit warmtepomp.
- Ik heb dus 3 mogelijkheden: beiden uit, 1 aan, beiden aan.
- Ik heb een regelaar gemaakt die per dag maximaal 1x warmtepomp aan, en maximaal 1x uit schakelt.
De reden dat ik dat gemaakt heb is omdat "starts" sterk bepalend zijn voor de levensduur van de warmtepomp.

De data...
Het draait sinds 14 januari, dus 41 dagen
Sindsdien:
- linker warmtepomp heeft 20 runs gedaan dus ongeveer een halve run per dag
- rechter warmtepomp heeft 17 runs gedaan dus minder dan een halve run per dag
Geslaagd dus, minder dan 1 run per dag verdeeeld over 2 warmtepompen

Kwa comfort beleving
- Ik had gedacht dat het met slechts 1 run per dag minder comfortabel zou worden omdat ik compromissen zou moeten doen ten aanzien van de regel-nauwkeurigheid.
- Het omgekeerde blijkt waar: de regeling werkt nauwkeuriger!

De oorzaak ligt in de "traagheid" gecombineerd met de natuurlijke dag/nacht cyclus.
Voorheen regelde ik strak op actuele stooklijn. Echter... Ik had savonds steevast warmte tekort. Met 1 warmtepomp realiseer ik op de vloerverwarming 0.1 a 0.2graad per uur opwarming. Maar na 16:00 neemt de buitentemperatuur en daarmee de "stooklijn target" veel sneller af dan dat de warmtepomp kan bijhouden. De enige manier om dat te compenseren was de vloer artificiel overdag warmer te stoken en dan hopen dat het savonds wel ok was. Op zich ging dat wel maar was wel een beetje "gokken" en sterk buitentemperatuur afhankelijk.
Eigenlijk doet de regelaar dat nu vanzelf. Die rekent uit hoeveel draai-uren er nodig zijn om het om 23:00 nog OK te hebben. Die begint soms om 10 uur ochtends al te stoken.

De woonkamer heeft radiatoren en de serre heeft vloerverwarming. Die combinatie werkt ook perfect. De woonkamer hoeft alleen savonds verwarmd te worden. Het is zodanig uitgekiend dat de "dag-behoefte van de serre-vloer" gecentreerd rond de avond wordt gerealiseerd. Omdat de warmtepomp dus sowieso savonds draait kan de woonkamer-thermostaat op de actuele temperatuur regelen, naar believen warmte vragen en krijgen. Als de woonkamer warmte nodig heeft schakelt de warmtepomp naar de woonkamer, en zo niet, dan schakelt hij naar de vloerverwarming in de serre die daarmee zijn "energie-dump" krijgt.

En vervolgens gebruik ik de tijd tussen 24:00 en 7:00 als "buffer". Alle voorspel-fouten mbt het aantal draaiuren die bij het aanzetten van de warmtepomp werden gemaakt worden gladgestreken door eerder of later af te schakelen op een moment dat het niemand interesseert hoe warm het precies is.

De voorspelling van draaiuren gaat niet op basis van weersvoorspelling maar op basis van de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 24 uur. Dat blijkt prima te gaan. Bij het uitzetten blijkt het uiteindelijk benodigde aantal draaiuren maximaal 20% af te wijken van de voorspelling bij het aanzetten. Dat komt neer op maximaal 2 uur meer of minder. Dat is dus gemakkelijk op te vangen tussen 24:00 en 6:00.

Mijn architectuur
Mijn huis heeft een Serre met vloerverwarming en een woonkamer met radiatoren. Ook nog wat andere vertrekken maar die verwarm ik bijna niet, mochten ze toch moeten verwarmen dan gaan ze als "slave" mee met de woonkamer.

Een gebruikelijke regeling zou er uit zien zoals op plaatje 1:
- Een stooklijn bestuurde warmtepomp die zorgt voor een constante circulatie en kamer-regelaars die naar behoefte van die circulatie aftappen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IPoRr4LEpnEoieRgbZvWQ07aaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPjcKTu5RLl8u7YqzKpbJTGF.png?f=fotoalbum_large

Mijn regelaar heeft echter een architectuur zoals op plaatje 2:
- Niet de warmtepomp regelaar maar de kamer regelaars reageren op buitentemperatuur. Aan de hand daarvan bepalen die de momentane warmtevraag maar ook de totale dagbehoefte aan draaiuren en het aantal draaiuren "dat ze vandaag nog willen hebben".
- De warmtepomp regelaar reageert NIET op de buitentemperatuur maar plant het gevraagde aantal draaiuren zo optimaal mogelijk in.
- Vervolgens mogen de kamers NIET naar behoefte van de circulatie aftappen maar is er een "distributie regelaar" die de kamer op basis van verwacht gebruik prioriteit geeft (in mijn geval: serre overdag, woonkamer savonds)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEF09s08lN5qaAMccsNAqt8TF60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/min71RKYpAPQkyij5RM5F9VH.png?f=fotoalbum_large

Mijn Algorithme
de kamer regelaars maken gebruik van "model parameters"
dTdhr_dTout = afkoeling in graden per uur gedeeld door temperatuurverschil kamer<>buiten.
dTdhr_boost = opwarming in graden per per uur als warmtepomp aan staat

- benodigde draaitijd per dag is daarmee:
sec_day = 3600 * 24 * dTdhr_dTout * (avg_buitentemp - Ttarget) / dTdhr_boost;

- resterende tijd voor de rest van de dag is:
sec_todo = (sec_end - rawtime) * dTdhr_dTout * (avg_buitentemp - Ttarget) / dTdhr_boost
+ 3600 * (Ttarget - temp) / dTdhr_boost;
- voor de woonkamer is de target temperatuur de temperatuur van de thermostaat.
- voor de serre regel ik de vloer temperatuur. De actuele temperatuur meet ik met een sensor in de vloer. De target temperatuur haal ik uit een stooklijn:
Ttarget = temp_target_ + fraction * (temp_target_on -avg_buitentemp);

"fraction" is daarbij gebaseerd op de wetenschap dat er een energiebalans is waarbij heatflow-ruimte-naar-buiten gelijk is aan heatflow-vloer-naar-ruimte
heatflow-ruimte-naar-buiten = Kout *(temp_binnen - temp_buiten)
heatflow-vloer-naar-ruimte = Kfloor * (temp_vloer - temp_binnen)
dus:
Kfloor * (temp_vloer - temp_binnen) = Kout *(temp_binnen - temp_buiten)
oftewel:
temp_vloer = temp_binnen + Kout/Kfloor *(temp_binnen - temp_buiten)
= temp_binnen + fraction *(temp_binnen - temp_buiten)

Ik kan de twee K waardes niet berekenen, maar het quotient "fraction" wel.

adaptieve zelfcalibratie van de model parameters
Elke ochtend om 7:00 een 20% moving average update van fraction.
Om 7:00 omdat dan de invloed van gebruik van de dag ervoor minimaal is en er nog geen zon instraling is.
Ik heb experimenteeel verschillende tijden geprobeerd, 7:00 gaf de meest stabiele waarde.

fraction = 0.8*fraction + 0.2* (floor.temp-temp.temp)/(temp.temp-buitentemp);

Over elke "run" of "rust" periode bepaal ik de temperatuur verandering per uur:
dTdhr = (Tnow - Tstart)/((sec_now - sec_start)/3600.0); //temp change per hour, negative if wait; positive if boost

Na elke periode "rust"
20% moving average update van dTdhr_dTout:
dTdhr_dTout = 0.8*dTdhr_dTout + 0.2* dTdhr/(0.5*(Tnow + Tstart) - Tavg_out);

Na elke periode "heatpump actief"
20% moving average update van dTdhr_boost:
dTdhr_boost = 0.8*dTdhr_boost + 0.2* dTdhr/amount_of_heatpumps - dTdhr_dTout * (0.5*(Tnow + Tstart) - Tavg_out);
(deze formuel werkt dus voor meerdere heatpumps in parallel bedrijf)

warmtepomp regelaar
De warmtepomp regelaar kent een "state model":
INACTIVE
periode tot 3:00 snachts
er veranderd niks aan de besturing
tijdstip voor nieuwe "pivot tijd" en niet "inactive tijd" wordt berekend.
na 3:00 wordt state "FOOR_RUNOUT"

FLOOR_RUNOUT
periode tot "checkpunt vloer temperatuur".
"checkpunt vloer temperatuur" is instelbaar met klok theermostaat
Staat momenteel op 7:00
Tijdens deze periode wordt al gecheckt of er de komende 24uur meer warmtepomp uren nodig zijn dan in de resterende tijd passen. Als dat zo is wordt een warmtepomp bijgeschakeld
na "checkpunt vloer temperatuur" wordt state "ACTIVE"

ACTIVE
Tijdens deze periode wordt gekeken of de totale "voor vandaag resterende draaiuur behoefte" past in de resterende tijd.
Er is en instlbare pivot_tijd, die staat nu op 19:00.
Er wordt een warmtepomp bijgeschakeld als 2/3 van het "extra benodigde draaiuren" voor 19:00 past
Daarmeee wordt de dagbehoefte aan draaiuren dus op "2/3 voor 19:00" en "1/3 na 19:00" gepland.
Er wordt ook bijgehouden of aan de draaiuurbehoeft is voldaan. Als dat zo is dan wordt de state "ALL_DONE"

RAD_DONE, substate van "ACTIVE", registreert dat radiators "done" zijn.
FLOOR_DONE, substate van "ACTIVE", registreert dat vloerverwarming "done" is.

ALL_DONE
De dagbehoefte voor vandaag is dus gedaan.
Er wordt gecheckt of de dagbehoefte voor de volgende dag met 1 warmtepomp minder toe kan of dat alle power nodig is.
Als het met 1 minder toe kan wordt 1 warmtepomp afgeschakeld.
volgende state is "INACTIVE"

CYCLE_INIT
Initialisatie als het programma opstart

distributie regelaar
savonds krijgen de radiatoren voorraang
Overdag en snachts krijgt de vloerverwarming in de serre voorrang

code
de code is "bijna" origineel, ik heb het wel wat "cleaned" voor heeel specifieke zaken die buiten de regelaar vallen

code: calibratie module
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
int control_group_calibrate( heatgroup *X, int heat_mode, int group_run, float *sample_buitentemp, float buitentemp )
{  time_t sec_now;
   struct tm *tt;
   float  Tavg_out;
   int    Tavg_nr;
   int    i;
   int    i_now;
   int    i_start;
   int    running;
   float  dTdhr;
   float  Tnow;
   float  newK;
   float  floor_target;

running = group_run;
   if (X->running_old<0)
   {   X->running_old = running; //in case of init do not trigger run-change action
       X->sec_start   = 0;
   }

// calibrate dTdhr_dTout, dTdhr_boost
   // measure over on/off period:
   // Tavg_out   = average of temps in measured period
   // if wp ends a off period:
   // dTdhr  = (Tend - Tstart)/((sec_end - sec_start)/3600)  >> negative because cooling down
   // dTdhr_dTout = 0.8*dTdhr_dTout + 0.2* dTdhr/(0.5*(Tend+Tstart) - Tavg_out) >>>is negative number
   // if wp ends a on period:
   // dTdhr  = (Tend - Tstart)/((sec_end - sec_start)/3600) >> postive unless cooldown is too much
   // dTdhr_boost = 0.8*dTdhr_boost + 0.2* dTdhr -0.2* dTdhr_dTout * (0.5*(Tend+Tstart) - Tavg_out) >>>is positive number
   if ( (running != X->running_old) ||  ( (sec_now - X->sec_start)>(10*3600 ) && X->sec_start>0) ) //trigger if chnage OR timout at 10hr
   { time(&sec_now);
     tt = localtime(&sec_now);
     i_now = 2*tt->tm_hour + tt->tm_min/30;
     tt = localtime(&X->sec_start);
     i_start = 2*tt->tm_hour + tt->tm_min/30;
     Tavg_out =0.0;
     Tavg_nr  =0;
     for ( i=0; i<48; i++)
     { if ( (i>=i_start && i<=i_now) || !(i<i_start && i>i_now) )
       { Tavg_out += sample_buitentemp[i];
         Tavg_nr++;
       }
     } 
     Tavg_out = Tavg_out/Tavg_nr;
     if ( X->ht_type==FLOOR )
        Tnow = X->floor.temp; 
     else
        Tnow = X->temp.temp;

if ( (sec_now - X->sec_start)>(7200 )  && X->sec_start>0 ) //calibrate only if run longer than 2hrs
     {  dTdhr  = (Tnow - X->Tstart)/((sec_now - X->sec_start)/3600.0); //negative if wait; positive if boost
       if (!X->running_old && ((0.5*(Tnow + X->Tstart) - Tavg_out)>5.0)  ) //if ending off-stretch AND 5degree out-in difference
       { newK = dTdhr/(0.5*(Tnow + X->Tstart) - Tavg_out); // is negative number
         if ( (newK<-0.004) && (newK>-0.04) )
            X->dTdhr_dTout = 0.8*X->dTdhr_dTout + 0.2* newK; // is negative number
       }
       if (X->running_old ) //if ending on-stretch
       { newK = dTdhr/X->running_old - X->dTdhr_dTout * (0.5*(Tnow + X->Tstart) - Tavg_out); //is positive number
         if ( (newK<1.0) && (newK>0.1) )
            X->dTdhr_boost = 0.8*X->dTdhr_boost + 0.2* newK;
       }
     }       

if ( running != X->running_old ) //initialize in case of state-change
     {   X->sec_start = sec_now;
         X->Tstart = Tnow;
         X->running_old = running;
     }
     else                             //reset in case of timeout OR init
     {   X->sec_start = 0;
         X->Tstart = 0;
     }

}

//update automatic calibration of algorithm for floor temperature versus outside temperature
   if (X->ht_type==FLOOR)
   { time(&sec_now);
     if ( (tt->tm_hour==7) && (X->today!=tt->tm_yday) )
     { floor_target = X->temp_target + X->temp_extra
                           + X->fraction * (X->temp_target-DTfraction -buitentemp);
       if ((heat_mode==WPCV_OFF) || (heat_mode==WP_COOL) )
       {   X->temp_extra = 0.0;
       }
       else if (X->temp.temp>buitentemp+4.0)
       {  X->fraction = 0.8*X->fraction + 0.2* (X->floor.temp-X->temp.temp)/(X->temp.temp-DTfraction-buitentemp);
          X->temp_extra -= 0.2* ( X->floor.temp - (floor_target - X->temp_extra) );
          if (X->temp_extra>2.0) X->temp_extra=2.0;
          else if (X->temp_extra<0.0) X->temp_extra=0.0;    
       }
       else
       { X->temp_extra = 0.8*X->temp_extra;
       }
       X->today = tt->tm_yday;
     }
   }
   return 1;
}

code: kamer controller
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
int control_group_request( heatgroup *X, float buitentemp, float avg_buitentemp )
{  float smooth_on;
   float floor_target;
   float Ttarget;
   time_t rawtime;
   time_t sec_end;
   struct tm *tt;

// calculate "seconds todo"
   time(&rawtime);
   tt = localtime(&rawtime);
   tt->tm_hour = 0;
   tt->tm_min = 0;
   tt->tm_sec = 0;
   if (X->ht_type==FLOOR)               //Serre, vloerverwarming
   {  sec_end = mktime(tt)+60*mins(X->timer1.on);
      if (sec_end+1800 <=rawtime )   sec_end += 24*3600; //force half hour zero after done

Ttarget = X->temp_target_on + X->fraction * (X->temp_target_on-DTfraction -avg_buitentemp); //temp target from stooklijn
     X->sec_day = 3600 * 24 * X->dTdhr_dTout  * (avg_buitentemp - Ttarget) / X->dTdhr_boost;
                    //+ 3600 * (Ttarget - X->floor.temp) / X->dTdhr_boost;   // include same bump as with todo                 
     X->sec_todo = (sec_end - rawtime) * X->dTdhr_dTout  * (avg_buitentemp - Ttarget) / X->dTdhr_boost
                    + 3600 * (Ttarget - X->floor.temp) / X->dTdhr_boost;
   }
   else                                //Radiators
   {  sec_end = mktime(tt)+60*mins(X->timer1.off);
      if (sec_end+1800 <=rawtime )   sec_end += 24*3600; //force half hour zero after done

Ttarget = 0.5*(X->temp_target_off + X->temp_target_on);                                   // temp target average high/low setting
      X->sec_day = 3600 * 24 * X->dTdhr_dTout  * (avg_buitentemp - Ttarget) / X->dTdhr_boost;
                   // + 3600 * (Ttarget - X->temp.temp) / X->dTdhr_boost;   // include same bump as with todo                 
      X->sec_todo = (sec_end - rawtime) * X->dTdhr_dTout  * (avg_buitentemp - Ttarget) / X->dTdhr_boost
                    + 3600 * (X->temp_target_on - X->temp.temp) / X->dTdhr_boost;              
      //if (X->sec_todo > X->sec_day )   X->sec_todo = X->sec_day ;;
   }
   if (sec_end<=rawtime)
   { X->sec_todo  = 0;
   }
   else
   { if (X->sec_todo<0)    X->sec_todo= 0;
   }
   return 1;
}

code warmtepomp controller, volledige versie voor meerdere aan/uit warmtepompne. Dit kan in principe ook werken voor een modulerende warmtepomp met meerdere gelijek stappen (bijvoorbeeld 0%, 25%, 50%, 75%, 100%)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
int control_global( globalsystem *X, long sec_todo_floor, long sec_day_floor, long sec_todo_rad, long sec_day_rad )
{ time_t sec_now;
  struct tm *tt;

time(&sec_now);

switch (X->cycle)
    { case CYCLE_INIT:     //INITIALIZE controller
        tt->tm_hour  = X->pivot_hr;
        tt->tm_min   = 0;
        tt->tm_sec   = 0;
        X->sec_pivot = mktime(tt); //pivot timer in absolute seconds
        tt->tm_hour = X->inactive_hr;
        X->sec_inactive = mktime(tt) + 24*3600; //inactive timer in absolute seconds

X->hp_level = ( (sec_todo_floor/2  + 2*sec_todo_rad/3  ) > ( (X->sec_pivot>sec_now)?(X->sec_pivot-sec_now+1200):1800 ) );
        X->cycle=ACTIVE;         
        delay_set(&X->blackout_heatpump, 180); //fixed 3min initial blackout 
        break;

case  INACTIVE:   // if "all done" early, no state changes until "inactive time_point" (default 03:00)
        if ( sec_now>X->sec_inactive && (sec_day_floor + sec_day_rad)>1800 ) //keep inactive until after in_active point AND more than 30min todo
        { if ( sec_now<X->sec_inactive+1800 ) X->cycle  = FLOOR_RUNOUT;      // only runout if close to inactive time point
          else X->cycle  = ACTIVE;
          tt->tm_hour = X->pivot_hr;
          tt->tm_min = 0;
          tt->tm_sec = 0;
        } break;

case  FLOOR_RUNOUT:
        if ( sec_todo_floor<=0) //next state when todo reaches bottom
        { X->cycle=ACTIVE; 
        }
        else
          sec_todo_floor  += sec_day_floor; // add next day as long todo is not at bottom   
        //no break

case ACTIVE:      //  decide to step-up if time before pivot can absorp 2/3 of todo_hours  (if hp_off, 1/2 of todo_floor & 2/3 of todo_rad to bring on-time a bit later)     
        if ( !delay_active(&X->blackout_heatpump) && X->hp_level<X->nr_heatpumps && X->sec_inactive>sec_now &&
             (  (!X->hp_level  &&   (sec_todo_floor/2  + 2*sec_todo_rad/3  ) > ( (X->sec_pivot>sec_now)?(X->sec_pivot-sec_now):0 ) )
             || ( X->hp_level  && 2*( sec_todo_floor + sec_todo_rad - (long)((X->sec_inactive+7200-sec_now)*X->hp_level) )/3 > ( (X->sec_pivot>sec_now)?(X->sec_pivot-sec_now):0 ) )
             )      ) 
        {  X->hp_level++;    
           delay_set(&X->blackout_heatpump, 60*X->min_blackout_heatpump_on); 
        }
        // no break

case RAD_DONE:                                     // no step-up after rad_done
      case FLOOR_DONE:                                   // no step-up after floor_done
        if ( sec_now+3600 > X->sec_pivot)                // no "done" conclusions until 1 hr before pivot hr (this adsorbs the half hour minimum for step-up)
        { if (X->cycle==RAD_DONE)    sec_todo_rad    =0; // if rad_done triggered, force todo to zero even if got positive again
          if (X->cycle==FLOOR_DONE)  sec_todo_floor  =0; // if floor_done triggered, force todo to zero even if got positive again
          if      ( !X->hp_level && (sec_todo_floor + sec_todo_rad) <= 1800 )  X->cycle=ALL_DONE;  // if heatpump not running, donot start it for only 30mins
          else if (  X->hp_level && 
                     (sec_todo_floor + sec_todo_rad) <= ( (X->sec_inactive+7200>sec_now)?( (X->sec_inactive+7200-sec_now)*(X->hp_level-1) ):0 )                  
                     // "all done" if remaining time to inactive+2hr is enough to fullfill demand with 1 heatpump less
                   ) X->cycle=ALL_DONE;
          else if ( sec_todo_rad  <=0 ) X->cycle=RAD_DONE;   //if rad done, prevent from getting undone
          else if ( sec_todo_floor<=0 ) X->cycle=FLOOR_DONE; //if floor done, prevent from getting undone      
        }                          
        break;

case ALL_DONE:    // FINALIZE cycle, start counting run-hours again
        if ( !delay_active(&X->blackout_heatpump) )    //cycle stops if radiators are non_active AND serre done ....
        { if  ( X->hp_level && (sec_day_floor + sec_day_rad) < ( ((X->sec_inactive>sec_now)?(X->sec_inactive-sec_now):0) +24*3600 )*X->hp_level ) 
          //step down if total todo in 1 day less than can be done at current run level
          { X->hp_level--;  
            delay_set(&X->blackout_heatpump, 60*X->min_blackout_heatpump_off);
          }
          X->cycle  = INACTIVE;
        } break;

default: break;
    }  
  return 1;
}

code distribution controller
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
int control_distribution( globalsystem *X, long sec_todo_floor, long sec_todo_rad, int rad_active )
{  if (!X->hp_level)                                     X->heat_state= WPCV_OFF;
   else if (rad_active && sec_todo_rad && !sec_todo_floor) X->heat_state= WP_HOUSE; // finish todo rad during rad_active
   else if (rad_active && X->radiator_need )               X->heat_state= WP_HOUSE; // follow rad need during rad_active
   else if (X->cycle==INACTIVE || X->cycle==FLOOR_RUNOUT) X->heat_state= WP_FLOOR; // floor must finish before radiator can pickup
   else if (!rad_active && X->serre_need   )              X->heat_state= WP_FLOOR; // follow floor need if radiator is not active
   else if (X->radiator_need )                            X->heat_state= WP_HOUSE; // in all other cases, follow rad need
   else if (sec_todo_floor   )                            X->heat_state= WP_FLOOR; // finalize floor todo if no rad need
   else if (sec_todo_rad     )                            X->heat_state= WP_HOUSE; // finalize rad todo if floor todo is done
   else                                                   X->heat_state= WP_FLOOR; // floor as default (appearantly no radiator need)

return 1;
}

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:51
r0el schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:44:
Voor bezitters van Alpha Innotech en Novelan units met Luxtronic controller, een interessante read (en aanleiding om je firmware te updaten): https://github.com/Jaarde...ility/?tab=readme-ov-file
Zijn er veel mensen hier die deze update geinstaleerd hebben? Ik ben een beetje huiverig dit te doen in een 6 maanden oud huis en risico op bricken van de WP ;-). Mijn WP is niet bereikbaar van buitenaf al moet ik mij nog verdiepen in het opschroeven van de VLAN beveiliging etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10 06:46
Stefannn schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:34:
Voor de geïnteresseerden:
Uitgebereide Uitleg en status update van mijn "max 1 start per dag aan/uit warmtepomp regeling"
Op verzoek van met name @Hippe Lip

NB.. Er zitten nog wat kleine onregelmatigheden in maar het is operationeel, het draait nu 41 dagen zonder grote problemen.

Zie HIER voor de uitgebreide uitleg van mijn setup.

In het kort:
- Ik heb 2x Vaillant Geotherm vws36/4.1 3kW aan/uit warmtepomp.
- Ik heb dus 3 mogelijkheden: beiden uit, 1 aan, beiden aan.
- Ik heb een regelaar gemaakt die per dag maximaal 1x warmtepomp aan, en maximaal 1x uit schakelt.
De reden dat ik dat gemaakt heb is omdat "starts" sterk bepalend zijn voor de levensduur van de warmtepomp.

De data...
Het draait sinds 14 januari, dus 41 dagen
Sindsdien:
- linker warmtepomp heeft 20 runs gedaan dus ongeveer een halve run per dag
- rechter warmtepomp heeft 17 runs gedaan dus minder dan een halve run per dag
Geslaagd dus, minder dan 1 run per dag verdeeeld over 2 warmtepompen

Kwa comfort beleving
- Ik had gedacht dat het met slechts 1 run per dag minder comfortabel zou worden omdat ik compromissen zou moeten doen ten aanzien van de regel-nauwkeurigheid.
- Het omgekeerde blijkt waar: de regeling werkt nauwkeuriger!

De oorzaak ligt in de "traagheid" gecombineerd met de natuurlijke dag/nacht cyclus.
Voorheen regelde ik strak op actuele stooklijn. Echter... Ik had savonds steevast warmte tekort. Met 1 warmtepomp realiseer ik op de vloerverwarming 0.1 a 0.2graad per uur opwarming. Maar na 16:00 neemt de buitentemperatuur en daarmee de "stooklijn target" veel sneller af dan dat de warmtepomp kan bijhouden. De enige manier om dat te compenseren was de vloer artificiel overdag warmer te stoken en dan hopen dat het savonds wel ok was. Op zich ging dat wel maar was wel een beetje "gokken" en sterk buitentemperatuur afhankelijk.
Eigenlijk doet de regelaar dat nu vanzelf. Die rekent uit hoeveel draai-uren er nodig zijn om het om 23:00 nog OK te hebben. Die begint soms om 10 uur ochtends al te stoken.

De woonkamer heeft radiatoren en de serre heeft vloerverwarming. Die combinatie werkt ook perfect. De woonkamer hoeft alleen savonds verwarmd te worden. Het is zodanig uitgekiend dat de "dag-behoefte van de serre-vloer" gecentreerd rond de avond wordt gerealiseerd. Omdat de warmtepomp dus sowieso savonds draait kan de woonkamer-thermostaat op de actuele temperatuur regelen, naar believen warmte vragen en krijgen. Als de woonkamer warmte nodig heeft schakelt de warmtepomp naar de woonkamer, en zo niet, dan schakelt hij naar de vloerverwarming in de serre die daarmee zijn "energie-dump" krijgt.

En vervolgens gebruik ik de tijd tussen 24:00 en 7:00 als "buffer". Alle voorspel-fouten mbt het aantal draaiuren die bij het aanzetten van de warmtepomp werden gemaakt worden gladgestreken door eerder of later af te schakelen op een moment dat het niemand interesseert hoe warm het precies is.

De voorspelling van draaiuren gaat niet op basis van weersvoorspelling maar op basis van de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 24 uur. Dat blijkt prima te gaan. Bij het uitzetten blijkt het uiteindelijk benodigde aantal draaiuren maximaal 20% af te wijken van de voorspelling bij het aanzetten. Dat komt neer op maximaal 2 uur meer of minder. Dat is dus gemakkelijk op te vangen tussen 24:00 en 6:00.

Mijn architectuur
Mijn huis heeft een Serre met vloerverwarming en een woonkamer met radiatoren. Ook nog wat andere vertrekken maar die verwarm ik bijna niet, mochten ze toch moeten verwarmen dan gaan ze als "slave" mee met de woonkamer.

Een gebruikelijke regeling zou er uit zien zoals op plaatje 1:
- Een stooklijn bestuurde warmtepomp die zorgt voor een constante circulatie en kamer-regelaars die naar behoefte van die circulatie aftappen.
[Afbeelding]

Mijn regelaar heeft echter een architectuur zoals op plaatje 2:
- Niet de warmtepomp regelaar maar de kamer regelaars reageren op buitentemperatuur. Aan de hand daarvan bepalen die de momentane warmtevraag maar ook de totale dagbehoefte aan draaiuren en het aantal draaiuren "dat ze vandaag nog willen hebben".
- De warmtepomp regelaar reageert NIET op de buitentemperatuur maar plant het gevraagde aantal draaiuren zo optimaal mogelijk in.
- Vervolgens mogen de kamers NIET naar behoefte van de circulatie aftappen maar is er een "distributie regelaar" die de kamer op basis van verwacht gebruik prioriteit geeft (in mijn geval: serre overdag, woonkamer savonds)
[Afbeelding]

Mijn Algorithme
de kamer regelaars maken gebruik van "model parameters"
dTdhr_dTout = afkoeling in graden per uur gedeeld door temperatuurverschil kamer<>buiten.
dTdhr_boost = opwarming in graden per per uur als warmtepomp aan staat

- benodigde draaitijd per dag is daarmee:
sec_day = 3600 * 24 * dTdhr_dTout * (avg_buitentemp - Ttarget) / dTdhr_boost;

- resterende tijd voor de rest van de dag is:
sec_todo = (sec_end - rawtime) * dTdhr_dTout * (avg_buitentemp - Ttarget) / dTdhr_boost
+ 3600 * (Ttarget - temp) / dTdhr_boost;
- voor de woonkamer is de target temperatuur de temperatuur van de thermostaat.
- voor de serre regel ik de vloer temperatuur. De actuele temperatuur meet ik met een sensor in de vloer. De target temperatuur haal ik uit een stooklijn:
Ttarget = temp_target_ + fraction * (temp_target_on -avg_buitentemp);

"fraction" is daarbij gebaseerd op de wetenschap dat er een energiebalans is waarbij heatflow-ruimte-naar-buiten gelijk is aan heatflow-vloer-naar-ruimte
heatflow-ruimte-naar-buiten = Kout *(temp_binnen - temp_buiten)
heatflow-vloer-naar-ruimte = Kfloor * (temp_vloer - temp_binnen)
dus:
Kfloor * (temp_vloer - temp_binnen) = Kout *(temp_binnen - temp_buiten)
oftewel:
temp_vloer = temp_binnen + Kout/Kfloor *(temp_binnen - temp_buiten)
= temp_binnen + fraction *(temp_binnen - temp_buiten)

Ik kan de twee K waardes niet berekenen, maar het quotient "fraction" wel.

adaptieve zelfcalibratie van de model parameters
Elke ochtend om 7:00 een 20% moving average update van fraction.
Om 7:00 omdat dan de invloed van gebruik van de dag ervoor minimaal is en er nog geen zon instraling is.
Ik heb experimenteeel verschillende tijden geprobeerd, 7:00 gaf de meest stabiele waarde.

fraction = 0.8*fraction + 0.2* (floor.temp-temp.temp)/(temp.temp-buitentemp);

Over elke "run" of "rust" periode bepaal ik de temperatuur verandering per uur:
dTdhr = (Tnow - Tstart)/((sec_now - sec_start)/3600.0); //temp change per hour, negative if wait; positive if boost

Na elke periode "rust"
20% moving average update van dTdhr_dTout:
dTdhr_dTout = 0.8*dTdhr_dTout + 0.2* dTdhr/(0.5*(Tnow + Tstart) - Tavg_out);

Na elke periode "heatpump actief"
20% moving average update van dTdhr_boost:
dTdhr_boost = 0.8*dTdhr_boost + 0.2* dTdhr/amount_of_heatpumps - dTdhr_dTout * (0.5*(Tnow + Tstart) - Tavg_out);
(deze formuel werkt dus voor meerdere heatpumps in parallel bedrijf)

warmtepomp regelaar
De warmtepomp regelaar kent een "state model":
INACTIVE
periode tot 3:00 snachts
er veranderd niks aan de besturing
tijdstip voor nieuwe "pivot tijd" en niet "inactive tijd" wordt berekend.
na 3:00 wordt state "FOOR_RUNOUT"

FLOOR_RUNOUT
periode tot "checkpunt vloer temperatuur".
"checkpunt vloer temperatuur" is instelbaar met klok theermostaat
Staat momenteel op 7:00
Tijdens deze periode wordt al gecheckt of er de komende 24uur meer warmtepomp uren nodig zijn dan in de resterende tijd passen. Als dat zo is wordt een warmtepomp bijgeschakeld
na "checkpunt vloer temperatuur" wordt state "ACTIVE"

ACTIVE
Tijdens deze periode wordt gekeken of de totale "voor vandaag resterende draaiuur behoefte" past in de resterende tijd.
Er is en instlbare pivot_tijd, die staat nu op 19:00.
Er wordt een warmtepomp bijgeschakeld als 2/3 van het "extra benodigde draaiuren" voor 19:00 past
Daarmeee wordt de dagbehoefte aan draaiuren dus op "2/3 voor 19:00" en "1/3 na 19:00" gepland.
Er wordt ook bijgehouden of aan de draaiuurbehoeft is voldaan. Als dat zo is dan wordt de state "ALL_DONE"

RAD_DONE, substate van "ACTIVE", registreert dat radiators "done" zijn.
FLOOR_DONE, substate van "ACTIVE", registreert dat vloerverwarming "done" is.

ALL_DONE
De dagbehoefte voor vandaag is dus gedaan.
Er wordt gecheckt of de dagbehoefte voor de volgende dag met 1 warmtepomp minder toe kan of dat alle power nodig is.
Als het met 1 minder toe kan wordt 1 warmtepomp afgeschakeld.
volgende state is "INACTIVE"

CYCLE_INIT
Initialisatie als het programma opstart

distributie regelaar
savonds krijgen de radiatoren voorraang
Overdag en snachts krijgt de vloerverwarming in de serre voorrang

code
de code is "bijna" origineel, ik heb het wel wat "cleaned" voor heeel specifieke zaken die buiten de regelaar vallen

code: calibratie module
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
int control_group_calibrate( heatgroup *X, int heat_mode, int group_run, float *sample_buitentemp, float buitentemp )
{  time_t sec_now;
   struct tm *tt;
   float  Tavg_out;
   int    Tavg_nr;
   int    i;
   int    i_now;
   int    i_start;
   int    running;
   float  dTdhr;
   float  Tnow;
   float  newK;
   float  floor_target;

running = group_run;
   if (X->running_old<0)
   {   X->running_old = running; //in case of init do not trigger run-change action
       X->sec_start   = 0;
   }

// calibrate dTdhr_dTout, dTdhr_boost
   // measure over on/off period:
   // if wp ends a off period:
   // dTdhr  = (Tend - Tstart)/((sec_end - sec_start)/3600)  >> negative because cooling down
   // dTdhr_dTout = 0.8*dTdhr_dTout + 0.2* dTdhr/(0.5*(Tend+Tstart) - Tavg_out) >>>is negative number
   // if wp ends a on period:
   // dTdhr  = (Tend - Tstart)/((sec_end - sec_start)/3600) >> postive unless cooldown is too much
   // dTdhr_boost = 0.8*dTdhr_boost + 0.2* dTdhr -0.2* dTdhr_dTout * (0.5*(Tend+Tstart) - Tavg_out) >>>is positive number
   if ( (running != X->running_old) ||  ( (sec_now - X->sec_start)>(10*3600 ) && X->sec_start>0) ) //trigger if chnage OR timout at 10hr
   { time(&sec_now);
     i_now = 2*tt->tm_hour + tt->tm_min/30;
     tt = localtime(&X->sec_start);
     i_start = 2*tt->tm_hour + tt->tm_min/30;
     Tavg_out =0.0;
     Tavg_nr  =0;
     for ( i=0; i<48; i++)
     { if ( (i>=i_start && i<=i_now) || !(i<i_start && i>i_now) )
       { Tavg_out += sample_buitentemp[i];
         Tavg_nr++;
       }
     } 
     Tavg_out = Tavg_out/Tavg_nr;
     if ( X->ht_type==FLOOR )
        Tnow = X->floor.temp; 
     else
        Tnow = X->temp.temp;

if ( (sec_now - X->sec_start)>(7200 )  && X->sec_start>0 ) //calibrate only if run longer than 2hrs
     {  dTdhr  = (Tnow - X->Tstart)/((sec_now - X->sec_start)/3600.0); //negative if wait; positive if boost
       if (!X->running_old && ((0.5*(Tnow + X->Tstart) - Tavg_out)>5.0)  ) //if ending off-stretch AND 5degree out-in difference
       { newK = dTdhr/(0.5*(Tnow + X->Tstart) - Tavg_out); // is negative number
         if ( (newK<-0.004) && (newK>-0.04) )
            X->dTdhr_dTout = 0.8*X->dTdhr_dTout + 0.2* newK; // is negative number
       }
       if (X->running_old ) //if ending on-stretch
       { newK = dTdhr/X->running_old - X->dTdhr_dTout * (0.5*(Tnow + X->Tstart) - Tavg_out); //is positive number
         if ( (newK<1.0) && (newK>0.1) )
            X->dTdhr_boost = 0.8*X->dTdhr_boost + 0.2* newK;
       }
     }       

if ( running != X->running_old ) //initialize in case of state-change
     {   X->sec_start = sec_now;
         X->Tstart = Tnow;
     }
     else                             //reset in case of timeout OR init
     {   X->sec_start = 0;
         X->Tstart = 0;
     }

}

//update automatic calibration of algorithm for floor temperature versus outside temperature
   if (X->ht_type==FLOOR)
   { time(&sec_now);
     if ( (tt->tm_hour==7) && (X->today!=tt->tm_yday) )
     { floor_target = X->temp_target + X->temp_extra
                           + X->fraction * (X->temp_target-DTfraction -buitentemp);
       if ((heat_mode==WPCV_OFF) || (heat_mode==WP_COOL) )
       {   X->temp_extra = 0.0;
       }
       else if (X->temp.temp>buitentemp+4.0)
       {  X->fraction = 0.8*X->fraction + 0.2* (X->floor.temp-X->temp.temp)/(X->temp.temp-DTfraction-buitentemp);
          X->temp_extra -= 0.2* ( X->floor.temp - (floor_target - X->temp_extra) );
          if (X->temp_extra>2.0) X->temp_extra=2.0;
          else if (X->temp_extra<0.0) X->temp_extra=0.0;    
       }
       else
       { X->temp_extra = 0.8*X->temp_extra;
       }
       X->today = tt->tm_yday;
     }
   }
   return 1;
}

code: kamer controller
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
int control_group_request( heatgroup *X, float buitentemp, float avg_buitentemp )
{  float smooth_on;
   float floor_target;
   float Ttarget;
   time_t rawtime;
   time_t sec_end;
   struct tm *tt;

// calculate "seconds todo"
   time(&rawtime);
   tt = localtime(&rawtime);
   tt->tm_hour = 0;
   tt->tm_min = 0;
   tt->tm_sec = 0;
   if (X->ht_type==FLOOR)               //Serre, vloerverwarming
   {  sec_end = mktime(tt)+60*mins(X->timer1.on);

Ttarget = X->temp_target_on + X->fraction * (X->temp_target_on-DTfraction -avg_buitentemp); //temp target from stooklijn
                    //+ 3600 * (Ttarget - X->floor.temp) / X->dTdhr_boost;   // include same bump as with todo                 
                    + 3600 * (Ttarget - X->floor.temp) / X->dTdhr_boost;
   }
   else                                //Radiators
   {  sec_end = mktime(tt)+60*mins(X->timer1.off);

Ttarget = 0.5*(X->temp_target_off + X->temp_target_on);                                   // temp target average high/low setting
                   // + 3600 * (Ttarget - X->temp.temp) / X->dTdhr_boost;   // include same bump as with todo                 
                    + 3600 * (X->temp_target_on - X->temp.temp) / X->dTdhr_boost;              
      //if (X->sec_todo > X->sec_day )   X->sec_todo = X->sec_day ;;
   }
   if (sec_end<=rawtime)
   { X->sec_todo  = 0;
   }
   else
   { if (X->sec_todo<0)    X->sec_todo= 0;
   }
   return 1;
}

code warmtepomp controller, volledige versie voor meerdere aan/uit warmtepompne. Dit kan in principe ook werken voor een modulerende warmtepomp met meerdere gelijek stappen (bijvoorbeeld 0%, 25%, 50%, 75%, 100%)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
int control_global( globalsystem *X, long sec_todo_floor, long sec_day_floor, long sec_todo_rad, long sec_day_rad )
{ time_t sec_now;
  struct tm *tt;

time(&sec_now);

switch (X->cycle)
    { case CYCLE_INIT:     //INITIALIZE controller
        tt->tm_hour  = X->pivot_hr;
        tt->tm_min   = 0;
        tt->tm_sec   = 0;

X->hp_level = ( (sec_todo_floor/2  + 2*sec_todo_rad/3  ) > ( (X->sec_pivot>sec_now)?(X->sec_pivot-sec_now+1200):1800 ) );
        X->cycle=ACTIVE;         
        delay_set(&X->blackout_heatpump, 180); //fixed 3min initial blackout 
        break;

case  INACTIVE:   // if "all done" early, no state changes until "inactive time_point" (default 03:00)
        if ( sec_now>X->sec_inactive && (sec_day_floor + sec_day_rad)>1800 ) //keep inactive until after in_active point AND more than 30min todo
        { if ( sec_now<X->sec_inactive+1800 ) X->cycle  = FLOOR_RUNOUT;      // only runout if close to inactive time point
          else X->cycle  = ACTIVE;
          tt->tm_hour = X->pivot_hr;
          tt->tm_min = 0;
          tt->tm_sec = 0;
        } break;

case  FLOOR_RUNOUT:
        if ( sec_todo_floor<=0) //next state when todo reaches bottom
        { X->cycle=ACTIVE; 
        }
        else
          sec_todo_floor  += sec_day_floor; // add next day as long todo is not at bottom   
        //no break

case ACTIVE:      //  decide to step-up if time before pivot can absorp 2/3 of todo_hours  (if hp_off, 1/2 of todo_floor & 2/3 of todo_rad to bring on-time a bit later)     
        if ( !delay_active(&X->blackout_heatpump) && X->hp_level<X->nr_heatpumps && X->sec_inactive>sec_now &&
             (  (!X->hp_level  &&   (sec_todo_floor/2  + 2*sec_todo_rad/3  ) > ( (X->sec_pivot>sec_now)?(X->sec_pivot-sec_now):0 ) )
             || ( X->hp_level  && 2*( sec_todo_floor + sec_todo_rad - (long)((X->sec_inactive+7200-sec_now)*X->hp_level) )/3 > ( (X->sec_pivot>sec_now)?(X->sec_pivot-sec_now):0 ) )
             )      ) 
        {  X->hp_level++;    
           delay_set(&X->blackout_heatpump, 60*X->min_blackout_heatpump_on); 
        }
        // no break

case RAD_DONE:                                     // no step-up after rad_done
      case FLOOR_DONE:                                   // no step-up after floor_done
        if ( sec_now+3600 > X->sec_pivot)                // no "done" conclusions until 1 hr before pivot hr (this adsorbs the half hour minimum for step-up)
        { if (X->cycle==RAD_DONE)    sec_todo_rad    =0; // if rad_done triggered, force todo to zero even if got positive again
          if (X->cycle==FLOOR_DONE)  sec_todo_floor  =0; // if floor_done triggered, force todo to zero even if got positive again
          if      ( !X->hp_level && (sec_todo_floor + sec_todo_rad) <= 1800 )  X->cycle=ALL_DONE;  // if heatpump not running, donot start it for only 30mins
          else if (  X->hp_level && 
                     (sec_todo_floor + sec_todo_rad) <= ( (X->sec_inactive+7200>sec_now)?( (X->sec_inactive+7200-sec_now)*(X->hp_level-1) ):0 )                  
                     // "all done" if remaining time to inactive+2hr is enough to fullfill demand with 1 heatpump less
                   ) X->cycle=ALL_DONE;
          else if ( sec_todo_rad  <=0 ) X->cycle=RAD_DONE;   //if rad done, prevent from getting undone
          else if ( sec_todo_floor<=0 ) X->cycle=FLOOR_DONE; //if floor done, prevent from getting undone      
        }                          
        break;

case ALL_DONE:    // FINALIZE cycle, start counting run-hours again
        if ( !delay_active(&X->blackout_heatpump) )    //cycle stops if radiators are non_active AND serre done ....
        { if  ( X->hp_level && (sec_day_floor + sec_day_rad) < ( ((X->sec_inactive>sec_now)?(X->sec_inactive-sec_now):0) +24*3600 )*X->hp_level ) 
          //step down if total todo in 1 day less than can be done at current run level
          { X->hp_level--;  
            delay_set(&X->blackout_heatpump, 60*X->min_blackout_heatpump_off);
          }
          X->cycle  = INACTIVE;
        } break;

default: break;
    }  
  return 1;
}

code distribution controller
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
int control_distribution( globalsystem *X, long sec_todo_floor, long sec_todo_rad, int rad_active )
{  if (!X->hp_level)                                     X->heat_state= WPCV_OFF;
   else if (rad_active && sec_todo_rad && !sec_todo_floor) X->heat_state= WP_HOUSE; // finish todo rad during rad_active
   else if (rad_active && X->radiator_need )               X->heat_state= WP_HOUSE; // follow rad need during rad_active
   else if (X->cycle==INACTIVE || X->cycle==FLOOR_RUNOUT) X->heat_state= WP_FLOOR; // floor must finish before radiator can pickup
   else if (!rad_active && X->serre_need   )              X->heat_state= WP_FLOOR; // follow floor need if radiator is not active
   else if (X->radiator_need )                            X->heat_state= WP_HOUSE; // in all other cases, follow rad need
   else if (sec_todo_floor   )                            X->heat_state= WP_FLOOR; // finalize floor todo if no rad need
   else if (sec_todo_rad     )                            X->heat_state= WP_HOUSE; // finalize rad todo if floor todo is done
   else                                                   X->heat_state= WP_FLOOR; // floor as default (appearantly no radiator need)

return 1;
}
Mooie regeling!

Ik ga echter eerder uit van prognose, mikken op de uren aanwezigheid en vooral kwh verbruik.

Ben er nog volop mee bezig, maar mijn wp wordt juist uitgeschakeld, eenmaal de vloer op temperatuur is en de delta t te laag word, met de daarbij ingezakte cop waarde.

Laat ik de WP draaien, draait ie vanzelf dagen aan een stuk aan 350w, maar dan heel dikwijls met een cop van minder dan 3....

De vloer laten afkoelen brengt de COP weer boven de 3.

Ik probeer ook te regelen dat er bedrijf is wanneer er defrosting kan vermeden worden, ook om de COP hoog te kunnen houden.

Wanneer de dagen en nachten onder de 5° blijven heeft de regeling weinig zin en mag de WP zelf beslissen. Mijn wp is wel een lucht /water model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48
jweetje schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Zijn er veel mensen hier die deze update geinstaleerd hebben? Ik ben een beetje huiverig dit te doen in een 6 maanden oud huis en risico op bricken van de WP ;-). Mijn WP is niet bereikbaar van buitenaf al moet ik mij nog verdiepen in het opschroeven van de VLAN beveiliging etc.
Ik update m'n WP elke keer als er nieuwe firmware uitkomt, gaat al een jaar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:15
ChrisM schreef op zondag 25 februari 2024 @ 06:40:
[...]

Ik update m'n WP elke keer als er nieuwe firmware uitkomt, gaat al een jaar goed.
Maar draai je ook home assistant incl. Luxtronik integratie? Want daar gaat het mij om. Ik ben er tegen om updates te installeren zonder changelog. Heb hier nare ervaringen mee en omdat het een apparaat is welke niet stuk mag gaan en ik ook geen echte support heb sla ik over.

Immers ik heb niets te winnen bij een update en alleen maar iets te verliezen.

Gelukkig heb ik nu een installateur die me inzage geeft in de changelog. Dinsdag komen ze een modbus printje installeren op mijn AIT WP dus dan ook een update draaien nadat ik de changelog heb geinstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 06:45:
[...]

Maar draai je ook home assistant incl. Luxtronik integratie? Want daar gaat het mij om. Ik ben er tegen om updates te installeren zonder changelog. Heb hier nare ervaringen mee en omdat het een apparaat is welke niet stuk mag gaan en ik ook geen echte support heb sla ik over.

Immers ik heb niets te winnen bij een update en alleen maar iets te verliezen.

Gelukkig heb ik nu een installateur die me inzage geeft in de changelog. Dinsdag komen ze een modbus printje installeren op mijn AIT WP dus dan ook een update draaien nadat ik de changelog heb geinstalleerd.
Jazeker, de luxtronik2 integratie van BenPru.
En als je die changelog kan delen, dat zou top zijn, ben ook wel benieuwd wat er veranderd is. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Kenwood960 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:39:
[...]

Mooie regeling!

Ik ga echter eerder uit van prognose, mikken op de uren aanwezigheid en vooral kwh verbruik.

Ben er nog volop mee bezig, maar mijn wp wordt juist uitgeschakeld, eenmaal de vloer op temperatuur is en de delta t te laag word, met de daarbij ingezakte cop waarde.

Laat ik de WP draaien, draait ie vanzelf dagen aan een stuk aan 350w, maar dan heel dikwijls met een cop van minder dan 3....

Ik probeer ook te regelen dat er bedrijf is wanneer er defrosting kan vermeden worden, ook om de COP hoog te kunnen houden.

Wanneer de dagen en nachten onder de 5° blijven heeft de regeling weinig zin en mag de WP zelf beslissen. Mijn wp is wel een lucht /water model
Ik verwacht niet dat iemand het gaat nabouwen, maar wellicht is het leuk ter inspiratie.
Er zitten wel wat “vernieuwingen” in die universeler toepasbaar zijn:
Het architectuur plaatje vind ik eerlijk gezegd de grootste innovatie, de rest is uitwerken.
- Waarbij de warmtepomp niet meer stooklijn gestuurd wordt maar aanslaat op basis van een “draai uur request per dag”.
- Waarbij het idee van een “continue circulatie waarvan naar behoefte wordt afgetapt” compleet wordt verlaten. En dat haakt enorm in op de discussie rond “buffervat wel/niet nodig”. Dat buffervat heb je alleen nodig als je die circulatie perse wilt hebben.
Maar als het het idee van continue circulatie verlaat moet je dus ook het idee verlaten dat de kamer controllers niet met de warmtepomp controller communiceren.
- Waarbij je iets doet met dag/nacht ritme. Snachts is het 4 a 8 graden kouder, en snachts interesseert het je niet hoe warm de kamer is.
- Waarbij je je realiseert dat het voor een goed geïsoleerd huis niet zo super veel uit maakt “wanneer” je stookt als je de draaiuren er over een etmaal geteld maar in stopt aangezien de afkoeling vrij langzaam gaat.

In jouw aanpak snap ik niet helemaal waar de “vanzelf op 350W draaien” vandaan komt. Als de vloer op temperatuur is schakelt die toch wel af?
(In mijn regeling schakelt hij ook echt wel af als hij te warm wordt, alleen een paar uur uitgesteld omdat ik de runs niet te kort wil hebben)

Voor lucht/water warmtepomp zou ik denk ik de optimalisatie anders doen dan ik beschreven heb:
- vergelijkbare architectuur >> want dat stelt de warmtepomp in staat optimale draaimoment te kiezen
- maar stookpiek centreren rond 12:00 Smiddags, helft ervoor en helft erna. Want dan draai je op de warmste tijd van de dag en heb je de beste cop.
- en voor een lucht/water warmtepomp is “iets meer dan 1 start per dag” ook nog wel acceptabel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op zondag 25 februari 2024 @ 06:49:
[...]

En als je die changelog kan delen, dat zou top zijn, ben ook wel benieuwd wat er veranderd is. ;-)
Ik ga het vragen of ik de changelog mag delen. Er zal wel een reden zijn waarom ze dit niet openbaar maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:51
ChrisM schreef op zondag 25 februari 2024 @ 06:49:
[...]

Ik ook 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kenwood960 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:39:

Klinkt alsof je de ondergrens waarop de compressor mag draaien 'ns wat op moet hogen. Dat hij dus bijv. 500W doet, met een hogere COP, totdat het allemaal te warm is geworden en hij dan zelf afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53
Wat betreft de changelog van de Alpha Innotec en de WP. Ik draai nu een paar dagen op de laatste versie (V3.89.4-10229) zonder problemen. Enige wat nog niet goed werkt of wellicht was dit tijdelijk, is MyUplink. Die knalt er bij mij soms uit en blijft op de WP dan op verbinden staan en in de app offline. Moet dan de WP uit en aan doen om dit te fixen. Maar goed, heb dit nu weer 1x gedaan en als dit blijft dan laat ik het lekker voor nu. Heb wel al een melding gemaakt bij de support van AIT Duitsland.

Verder geen gekke dingen qua gedrag oid. Ik
Monitor ook via Ha en Luxtronik. Alle sensoren zijn er nog. Weet iemand trouwens de code voor de vochtsensor van de RBE+ voor HA? Heb wel de temperatuur ervan maar zou ook graag de vochtsensor in HA willen monitoren.

Ander vraagje; iemand enig idee hoe je voor elkaar krijgt dat de WP uit gaat qua verwarmen? Die van ons maakt netjes lange runs met een DT van 4 maar soms heb ik ‘t idee dat hij wel uit mag ook al draait hij dan op z’n laagste vermogen. Of komt dit nu omdat de buitentemperatuur toch nog zo laag is dat hij daardoor nog niet uit gaat. (Vermoed zelf het laatste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Flexiilex schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:45:

Ander vraagje; iemand enig idee hoe je voor elkaar krijgt dat de WP uit gaat qua verwarmen? Die van ons maakt netjes lange runs met een DT van 4 maar soms heb ik ‘t idee dat hij wel uit mag ook al draait hij dan op z’n laagste vermogen. Of komt dit nu omdat de buitentemperatuur toch nog zo laag is dat hij daardoor nog niet uit gaat. (Vermoed zelf het laatste)
Ik heb de invloed van de RBE+ hoger gezet (200%..... kan denk ik nog hoger bij ons), dan heeft de ruimte temp meer invloed (hier handig bij zon en veel wind).

[ Voor 37% gewijzigd door prettig op 25-02-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 21:05
Wat betreft de changelog van de Alpha Innotec en de WP. Ik draai nu een paar dagen op de laatste versie (V3.89.4-10229) zonder problemen. Enige wat nog niet goed werkt of wellicht was dit tijdelijk, is MyUplink. Die knalt er bij mij soms uit en blijft op de WP dan op verbinden staan en in de app offline. Moet dan de WP uit en aan doen om dit te fixen. Maar goed, heb dit nu weer 1x gedaan en als dit blijft dan laat ik het lekker voor nu. Heb wel al een melding gemaakt bij de support van AIT Duitsland.

Monitor ook via Ha en Luxtronik. Alle sensoren zijn er nog. Weet iemand trouwens de code voor de vochtsensor van de RBE+ voor HA? Heb wel de temperatuur ervan maar zou ook graag de vochtsensor in HA willen monitoren.

MyUplink is dus al operationeel? Ga hier die app eens installeren, kijken of het veel verschil maakt tov Alpha Control.

Edit: Hier getracht te verbinden, maar app vind de Alpha Innotec pomp niet op mijn netwerk. Wellicht is mijn luxtronic firmware te oud? Ach ja, mis waarschijnlijk niet veel er mee.

[ Voor 6% gewijzigd door austin_77 op 25-02-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
austin_77 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:15:
[...]

MyUplink is dus al operationeel? Ga hier die app eens installeren, kijken of het veel verschil maakt tov Alpha Control.

Edit: Hier getracht te verbinden, maar app vind de Alpha Innotec pomp niet op mijn netwerk. Wellicht is mijn luxtronic firmware te oud? Ach ja, mis waarschijnlijk niet veel er mee.
Jup! Al een tijdje. Wel flink veel beter dan Alpha Control. Vermoed dat ze àlles langzamerhand aan het fixen zijn aangezien MyUplink eigenlijk eerst alleen op Nibe warmtepompen werkte. (Zover ik weet).

Edit:

Lees even terug in het topic, er is een filmpje gedeeld. Vrij eenvoudig te fixen en werkt bovendien ook buiten huis. Wel 3.89 qua firmware nodig, wat je kan updaten via heatpump24 of via usb
prettig schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb de invloed van de RBE+ hoger gezet (200%..... kan denk ik nog hoger bij ons), dan heeft de ruimte temp meer invloed (hier handig bij zon en veel wind).
Oh goeie! Die staat nu op 100% dacht ik, ga die eens verhogen met 50% ofzo. Het is wel zo, als de zon op de thermostaat schijnt en temperatuur omhoog gaat, stopt hij sowieso. Maar dit zorgt er dus voor dat hij wat eerder zal stoppen?

[ Voor 59% gewijzigd door Flexiilex op 25-02-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10 06:46
Gwaihir schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Klinkt alsof je de ondergrens waarop de compressor mag draaien 'ns wat op moet hogen. Dat hij dus bijv. 500W doet, met een hogere COP, totdat het allemaal te warm is geworden en hij dan zelf afslaat.
Ik gebruik een stooklijn, eigenlijk zou hij zelfs nog wat lager moeten...

Het is een lg therma v met de gekende opstartpiek problematiek .

Indien je de voet van de stooklijn te laag zet, tript hij over z'n eigen ingestelde temperatuur.
.

Nu staat hij iets hoger, zodat de binnentemperatuur langzaamaan naar 21,8 gaat, daarna wordt de WP uitgezet door HA.

Bij 21,2° gaat de pomp weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:23

Ik heb myuplink nu ongeveer 1 weekend draaien en de verbinding is nog niet uitgevallen. Ik gebruik deze overigens alleen om te monitoren. Dit met dezelfde firmware.

Ik heb de warmtepomp zo ingesteld dat die nachtverlaging doet. Dit is met het klokprogramma in te stellen en de temperatuur kun je instellen met "Nachtverl. CV" op de website van de AI warmtepomp. Ik weet niet wat de benaming is op de warmtepomp zelf. Ik heb de nachtverlaging op -5 graden staan. Mocht het ontzettend vriezen dan blijft het huis 's nachts toch nog behoorlijk op temperatuur, die zakt dan wel iets.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Turrican schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Weet je zeker dat je de flow moet regelen op je flow meters? In mijn huis heb ik overal "constant flow" verdelers, die moet je instellen met een sleuteltje 11 op de retourventielen. Flow instelbaar in liters per uur, van 0 tot 150. Er zit een vrij groffe schaalverdeling op.

Het voordeel van die constant flow dingen is dat de flow door de groep gelijk blijft, ook als de totale flow in het systeem wijzigt (bijvoorbeeld doordat er groepen dichtgaan door je naregeling).

Als het goed is is jouw systeem al op zijn minst waterzijdig ingeregeld op basis van de lengtes van je groepen (is volgens mij verplicht tegenwoordig).

Overigens is het nut van naregeling bij zo'n nieuw huis maar zeer beperkt. Alles reageert supertraag. Ik heb hier alleen naregeling in de hoofdslaapkamer, maar in de praktijk staat die dicht in de winter en open in de zomer (voor de koeling). Het wordt er 's winters niet kouder dan 19 graden, zelfs niet met ramen open in kiepstand...

Ik heb hier een klein beetje "tuning" gedaan door de ruimtes die wat te warm werden iets te knijpen qua flow. Bevalt prima, geen naregeling nodig.
Ik wil inderdaad ook een kleine beetje tuning te doen, zodat ik geen naregeling meer nodig heb (heb 3 woonlagen, woonkamer-laag is 1 groot oppervlak en wordt echt te snel warm, terwijl op de onderste laag ik een werkruimte heb, die net niet warm genoeg wordt, dus die wil ik wat meer open zetten).
Dit zijn mijn verdelers, volgens mij kan ik met die flow-meters die op de aanvoer zitten, toch eea regelen? Maar ik zie ze dus alleen maar op 1 l/min staan. (Gaat tot ca 5). (De naregeling op de retour staat op open (25 graden, zo warm wordt het niet :P). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo-EtX2w_5eNQKgkX7AUWJgWH0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88pvd0fVNvVorXq1K0NzJOcj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ChrisM schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:00:
Dit zijn mijn verdelers, volgens mij kan ik met die flow-meters die op de aanvoer zitten, toch eea regelen? Maar ik zie ze dus alleen maar op 1 l/min staan. (Gaat tot ca 5). (De naregeling op de retour staat op open (25 graden, zo warm wordt het niet :P).
Aanvoertemperatuur van ca. 18 graden? Dat oogt alsof hij uit staat. Oftewel: welke flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Kenwood960 Gaat niet over de stooklijn.

Je gaf aan dat je compressor geneigd is langzamer te draaien dan optimaal. Dat is inderdaad 'n ding: de COP is niet over het gehele bereik gelijk. We hebben hier in het topic de grafieken staan van EcoForest en @bjp probeerde het onlangs nog uit.

Vaak kun je het minimale toerental instellen. Bij W/W WPs althans, maar een compressor blijft een compressor. De enige reden om 'te laag' te gaan zitten is eigenlijk het vermijden van pendelen.

Zou je dus naar kunnen kijken. Of als 'mosterd na de maaltijd' lekker laten zoals het nu al voor je werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ChrisM schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:00:
[...]

Ik wil inderdaad ook een kleine beetje tuning te doen, zodat ik geen naregeling meer nodig heb (heb 3 woonlagen, woonkamer-laag is 1 groot oppervlak en wordt echt te snel warm, terwijl op de onderste laag ik een werkruimte heb, die net niet warm genoeg wordt, dus die wil ik wat meer open zetten).
Dit zijn mijn verdelers, volgens mij kan ik met die flow-meters die op de aanvoer zitten, toch eea regelen? Maar ik zie ze dus alleen maar op 1 l/min staan. (Gaat tot ca 5). (De naregeling op de retour staat op open (25 graden, zo warm wordt het niet :P). [Afbeelding]
Ik ben geen expert in naregelen (want ik regel het meer integraal), maar ik dacht/geloof toch dat de algemene gedachte is dat je naregelen zoveel mogelijk moet beperken. Dwz… hoofdgroep helemaal open, en dan de rest wat terug regelen zodat die kamers niet te warm worden.
Als je teveel restricties op de naregeling hebt gaat alles tegen elkaar inwerken. Warmtepomp wil dan meer warmte kwijt, maar er is geen groep die het wil accepteren.
@Gwaihir is hier volgens mij beter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-10 23:31
austin_77 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Mijn warmtepomp krijgt geen 'verbindingsteken' om te registreren in de app. Met melding dat server niet gevonden kan worden terwijl de verbindingtest alles ok geeft.
Zijn er meer die hier last van hebben?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:56:
Ik ben geen expert in naregelen (want ik regel het meer integraal), maar ik dacht/geloof toch dat de algemene gedachte is dat je naregelen zoveel mogelijk moet beperken. Dwz… hoofdgroep helemaal open, en dan de rest wat terug regelen zodat die kamers niet te warm worden.
Ja, maar dan zijn we 't toch met z'n drieën roerend eens? @ChrisM geeft juist aan dat hij de waterzijdige inregeling wil verbeteren, zodat zo'n naregeling die dingen sluit en opent niet of minder nodig is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
@Gwaihir, je hebt een goede opmerking over dat het gek is dat de aanvoertemperatuur zo laag is. Ik ga vanavond even kijken hoe dat komt, en of er überhaupt wel flow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
wiljums schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Mijn warmtepomp krijgt geen 'verbindingsteken' om te registreren in de app. Met melding dat server niet gevonden kan worden terwijl de verbinding staat alles ok geeft.
Heeft de warmtepomp toegang tot internet? Dat is namelijk wel een vereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Turrican schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:59:
Het voordeel van die constant flow dingen is dat de flow door de groep gelijk blijft, ook als de totale flow in het systeem wijzigt (bijvoorbeeld doordat er groepen dichtgaan door je naregeling).
Ligt dat sowieso niet ook aan je pomp?

Hier is dat aan de zijde van de circulatiepomp geregeld: die houdt een bepaald drukverschil aan. Dus als er meer gesloten wordt, gaat hij zachter lopen. Zo blijft de situatie vanuit de groep gezien gelijk. Dat is wel met een parallelle buffer, dus niet rechtstreeks afhankelijk van wat de circulatiepomp van de WP doet.

Maar als het wel rechtstreeks aan de WP zit, is het dan eigenlijk ook niet wat gek? Als jouw WP een bepaalde flow zoekt, maar niet krijgt omdat er teveel groepen dicht zitten, zou hij daar toch tegenin gaan drukken en / of flow tekort komen? (Gelukkig beschrijf je dat dit in jouw huis niet zal gaan gebeuren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
DutchKel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:49:
[...]

Heeft de warmtepomp toegang tot internet? Dat is namelijk wel een vereiste.
ja, sorry typefout: verbindingtest geeft alles ok aan. ook voor myUplink en status online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
wiljums schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Mijn warmtepomp krijgt geen 'verbindingsteken' om te registreren in de app. Met melding dat server niet gevonden kan worden terwijl de verbindingtest alles ok geeft.
Er zijn nog aardig wat issues met MyUplink. Welke firmware versie heb je? Bij mij werkte het om m’n WP even uit en aan te zetten. Zit naar mijn idee een grote bug met het instellen, laatste tijd dit meerdere keren opnieuw moeten doen. Nu blijft hij 2 dagen al verbonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Flexiilex schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:17:
[...]

Er zijn nog aardig wat issues met MyUplink. Welke firmware versie heb je? Bij mij werkte het om m’n WP even uit en aan te zetten. Zit naar mijn idee een grote bug met het instellen, laatste tijd dit meerdere keren opnieuw moeten doen. Nu blijft hij 2 dagen al verbonden
Ik had van tevoren de laatste softwareversie (V3.89.4-10229) geïnstalleerd. Toen was me niet opgevallen dat daarna de tijd niet goed stond (een uur later). Na dat aangepast te hebben, is het registreren in myUplink wel gelukt.

Waar ik wel tegenaan liep is dat tijdens het aanpassen van de tijd de warmtepomp meerdere keren bleef hangen en vervolgens vanzelf uit en weer aan ging. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Inderdaad een beetje buggy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Wie begrijpt er wat van het nieuwe 'event-based' roosteren via myUplink?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dToSxet.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik wil mij verbruik van mijn WP als geheel berekenen. Is dit zinvol?
- compressor verbruik wordt direct via Modbus gelezen
- voor brine en productiepomp, heb ik geen meting, maar wel de modellen (Grunfoss UPM3K 15-75 130 en UPM3 15-75 130 volgens documentatie), welke blijkbaar 2...60W verbruiken. Daarnaast, via Modbus lees ik hoe stevig ze draaien (in %). Is dat dan zinvol om gewoon percentage van 60W te nemen? of 2W+58W*procent ?

Stel ze draait 60%, is dat 60% in vermogen? 60% in toerental?

Heel ver zal het er niet naast zitten zeker?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
bjp schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:04:
ik wil mij verbruik van mijn WP als geheel berekenen. Is dit zinvol?
- compressor verbruik wordt direct via Modbus gelezen
- voor brine en productiepomp, heb ik geen meting, maar wel de modellen (Grunfoss UPM3K 15-75 130 en UPM3 15-75 130 volgens documentatie), welke blijkbaar 2...60W verbruiken. Daarnaast, via Modbus lees ik hoe stevig ze draaien (in %). Is dat dan zinvol om gewoon percentage van 60W te nemen? of 2W+58W*procent ?

Stel ze draait 60%, is dat 60% in vermogen? 60% in toerental?

Heel ver zal het er niet naast zitten zeker?
Kan, maar Shelly Kw meter ervoor hangen is makkelijkste en nauwkeuriger (dingen zijn niet echt duur en vast nog goedkopere Kw meters). Dan neem je echt alles mee (ook de print, evt. e-element, etc ....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Gwaihir schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Aanvoertemperatuur van ca. 18 graden? Dat oogt alsof hij uit staat. Oftewel: welke flow?
OK... ze doen wel iets: als ik hem dicht draai, dan gaat de meter naar 0, maar de meter gaat nooit verder dan 1. Maar ook niet als ik 3 van de 4 meters dicht draai, dan blijft de 4e meter nog steeds op 1 staan. (Ik dacht: als er onvoldoende flow vanuit de pomp is, dan zou, met het sluiten van de andere groepen, de 4e groep misschien wel meer flow krijgen).

De luxtronik integratie geeft dit aan bij de flow rate:
Heat Heating heat amount flow rate = 500 l/hr
Heat Heating heat source flow rate = 500 l/hr
Ik zou denken dat dat niet veel is? Dat is 8,3 l/min, en als dat moet worden verdeeld over heel veel groepen (15 ofzo), dan snap ik wel dat de flow rate in 1 groep niet hoger dan 1 l/min is.
De debiet in de luxtronik webserver staat ook op 500 l/hr.
Hij is nu wel zeker aan het heaten.

Waar moet ik het zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssnqYOb-_7chDP1n3OhglAINsWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkgZjN5yjNqrtqXQbaRgMLQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro54ydoGuVczE19klcgN6v49WSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CwOjYZRMwG4IqmTHuR5jC8CV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
geeft de CV pomp genoeg debiet?
heb je een buffervat tussen WP en CV?

bij mij gaat de WP naar een buffervat, waar daarna een tweede CV pomp (dus niet de productiepomp van de WP) water naar afgifte stuurt.

Bij vele andere, hangt de WP direct aan de verdelers.

[ Voor 62% gewijzigd door bjp op 26-02-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ChrisM schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:57:
[...]

OK... ze doen wel iets: als ik hem dicht draai, dan gaat de meter naar 0, maar de meter gaat nooit verder dan 1. Maar ook niet als ik 3 van de 4 meters dicht draai, dan blijft de 4e meter nog steeds op 1 staan. (Ik dacht: als er onvoldoende flow vanuit de pomp is, dan zou, met het sluiten van de andere groepen, de 4e groep misschien wel meer flow krijgen).

Ik zou denken dat dat niet veel is? Dat is 8,3 l/min, en als dat moet worden verdeeld over heel veel groepen (15 ofzo), dan snap ik wel dat de flow rate in 1 groep niet hoger dan 1 l/min is.

Waar moet ik het zoeken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde warmtepomp maar heb wel een buffervat ertussen dus ik kan je niet direct helpen met dit specifieke probleem.

Je zou kunnen kijken of je de pomp harder kunt laten werken. Op de site inloggen met 999999 en erna met 9445 om als admin alles te kunnen instellen. Je kunt dan instellen hoe hard de pomp moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Ik heb geen buffervat in m'n vloerverwarming circuit.
Ik ken de site van de warmtepomp, maar geen idee welke instelling ik moet aanpassen om de pomp iets harder te laten werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqjt7iaOriZTL_lCFZhjwHFXcls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jBXoBwLBn9DkXSF41k0QAF8U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik heb ergens een delta-T setting voor de pompen, zowel productie als brine.

hierop regelt hij de snelheid van de pompen.

Ik zie dat niet direct in je screenshot.

gok: "pompen optimal." eens afzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ChrisM schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:18:
Ik ken de site van de warmtepomp, maar geen idee welke instelling ik moet aanpassen om de pomp iets harder te laten werken.
[Afbeelding]
Je hebt gelijk, je dient het bij de warmtepomp zelf in te stellen. Het is voor mij heel lang geleden dat ik dat heb gedaan maar ik dacht dat @Vaevictis_ in deze topic lang geleden daar wat uitleg over had gegeven. Hij zet de pompen in de zomer op 25% om zuiniger te kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:36:
[...]

Je hebt gelijk, je dient het bij de warmtepomp zelf in te stellen. Het is voor mij heel lang geleden dat ik dat heb gedaan maar ik dacht dat @Vaevictis_ in deze topic lang geleden daar wat uitleg over had gegeven. Hij zet de pompen in de zomer op 25% om zuiniger te kunnen koelen.
Ik heb het koelvermogen van beide pompen verlaagd opgenomen vermogen ging van 180W naar 50W en huis bleef op temperatuur. Dus gaat goed. Mijn bron warmt niet extra op door meer te koelen ik denk dat er een watervoerende laag zit waardoor warmte wordt afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:52:
[...]

Ik heb het koelvermogen van beide pompen verlaagd opgenomen vermogen ging van 180W naar 50W en huis bleef op temperatuur. Dus gaat goed. Mijn bron warmt niet extra op door meer te koelen ik denk dat er een watervoerende laag zit waardoor warmte wordt afgevoerd.
Hoe heb je dat gedaan? Mijn pompen verbruiken op het moment maar ca. 20W (en in de zomer, tijdens het koelen, was dit rond de 200W).. misschien kan ik die instelling ook gebruiken om de pompen iets harder te laten pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Om je een referentiepunt te geven: van mijn Ecoforest lees ik net af 4,71 kW warmte, met 12,1 liter/minuut rondgepompt.

Dat wordt momenteel verspreid over het equivalent van zo'n 14 moderne VVW groepen (indirect (via buffer), maar toch redelijk in sync). Zit dus onder die liter per minuut gemiddeld. Nu trapt het systeem 'm allerminst op z'n staart op dit moment, maar dat zal bij jou niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 03-10 16:35
ChrisM schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Waar moet ik het zoeken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom zou je meer flow willen?
Je hebt een dT van 3,8k dit is een prima waarde (30-26,2gr).
Met een debiet van 0,5m3/uur geeft dat een vermogen van 2,2kW. Dat zou zomaar eens kunnen kloppen op dit moment.

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
wiljums schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Ik had van tevoren de laatste softwareversie (V3.89.4-10229) geïnstalleerd. Toen was me niet opgevallen dat daarna de tijd niet goed stond (een uur later). Na dat aangepast te hebben, is het registreren in myUplink wel gelukt.

Waar ik wel tegenaan liep is dat tijdens het aanpassen van de tijd de warmtepomp meerdere keren bleef hangen en vervolgens vanzelf uit en weer aan ging. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Inderdaad een beetje buggy.
Ik ervaar exact dezelde problemen als bij jou. Had vandaag ook weer een uitval volgens mij. Toevallig heb ik de tijd ook aangepast en tot nu toe indd ook geen issues meer met de verbinding die verbroken is. Meld dit ook even bij AIT des te sneller hebben we een betere firmware :)

Ik snap ook niks van dat event based rooster. Werk bij mij ook alleen de browser dat je “iets” kan instellen maar doet nog vrij weinig volgens mij

[ Voor 8% gewijzigd door Flexiilex op 27-02-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:18:
[Afbeelding]
Als je 15 groepen hebt dan is 500 liter wel erg weinig maar zou kunnen. Waarschijnlijk staat je pomp op een vast vermogen ingesteld. Kijk even of dit zo is (op je WP zelf). Ga naar service - instellingen - data toegang, even 9445 invullen, terug en dan naar energie zuinige pomp. Kijk even hoe je verwarming aansturing ingesteld staat. Deze staat denk ik op manual. Zet deze eens op automatisch.

Hoe staan al je andere groepen ingesteld? Ik heb zelf 16 groepen en alleen de groepen op zolder hebben ongeveer 1l/m de rest zit daar onder. Als de rest ook allemaal op 1 l/m staan dan zou ik eveb beginnen met je verdelers inregelen qua flow.

Alle groepen moeten dezelfde temperatuur retour sturen (ook zolder en de kleine/grote groepen). Dar zorgt ervoor dat alle egaal warm word.

Als je WP vervolgens moduleert als boven bijv groepen dicht en dus zachter gaat draaien, dan zakt z’n vermogen omdat hij zn retour al behaald heeft. Ik vermoed dat het nu een combinatie is van teveel flow met te weinig debiet. Waarschijnlijk staan je andere groepen ook op 1 l/m maar zijn dat kortere groepen dus gaat daar alle warmte heen nu.

Hoezo staat je tapwater en koeling trouwens uit? Doe je dat zelf regelen? Zou koeling lekker op automatisch laten, die gaat toch pas wat doen als het 6 uur lang buiten boven de 20 graden is.

Edit:

Op je andere screenshot zie ik ook een verschil van 1.5 graden tussen je retour en retour berekend. Dat betekend dat je vloer veel te warm terug komt vergeleken met wat de WP in gedachte heeft, waarschijnlijk worden sommige groepen dus heel goed warm en sommige totaal niet waar je retour zo warm is en je WP ook snel zal terug moduleren naar een lager vermogen.

Als je flow gaat aanpassen zou ik wel even een warmtebeeld camera lenen oid. Als je je WP niet aanpast qua debiet en nu ok is, dan moet je sommige groepen wat gaan knijpen en moet je wel weten welke dan her warmste worden.

Misschien dat het ook lukt met een IR thermometer

[ Voor 20% gewijzigd door Flexiilex op 27-02-2024 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:22:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Mijn pompen verbruiken op het moment maar ca. 20W (en in de zomer, tijdens het koelen, was dit rond de 200W).. misschien kan ik die instelling ook gebruiken om de pompen iets harder te laten pompen?
Zoek even in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Gwaihir schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:57:
Om je een referentiepunt te geven: van mijn Ecoforest lees ik net af 4,71 kW warmte, met 12,1 liter/minuut rondgepompt.

Dat wordt momenteel verspreid over het equivalent van zo'n 14 moderne VVW groepen (indirect (via buffer), maar toch redelijk in sync). Zit dus onder die liter per minuut gemiddeld. Nu trapt het systeem 'm allerminst op z'n staart op dit moment, maar dat zal bij jou niet anders zijn.
Die van mij doet nu 2,2 kW warmte, en pompt met ca. 500 l/uur (= 8,3 l/min) rond. Mijn WP trapt hem nu dus ook echt niet op z'n staart. ;-)
Duurzaamwarm schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Waarom zou je meer flow willen?
Je hebt een dT van 3,8k dit is een prima waarde (30-26,2gr).
Met een debiet van 0,5m3/uur geeft dat een vermogen van 2,2kW. Dat zou zomaar eens kunnen kloppen op dit moment.
Ja, inderdaad, dat klopt.

Mijn bedoeling (en ik probeer ook zo maar wat, he) is waterzijdig inregelen. Mijn aanname is dat ik hiermee voorkom dat ik de naregeling gebruik (heb Alpha Home, maar door tips in dit topic heb ik dat nu eigenlijk helemaal uitgezet (als in: alle ruimtes staan op 25 graden = altijd open), want ik wil dat mijn warmtepomp optimaal werkt). Dit werkt dus best goed, mijn warmtepomp maakt nu heel lange runs (nu bijv. al een run van 20+ uur), op de allerlaagste frequentie met een hoge COP (6,8), dus dat is top.
Mijn volgende stap is dat ik de kamer temperaturen een heel klein beetje wil tweaken: mijn woonkeuken (op de 1e verdieping, 4 groepen) wordt te snel te warm (in vergelijking met de rest van het huis) en de werkruimte van mijn vrouw (op de begane grond) wordt niet warm genoeg (4 van de 6 groepen op de BGG, andere 2 is garage en die staat dicht).
Dus ik denk: iets minder flow in de woonkeuken, iets meer flow in de werkruimte. En dan loop ik er dus tegenaan dat ik die eigenlijk niet kan regelen, want er is nooit meer dan 1l/min flow in een groep (in mijn hele huis). Dat klopt ook wel, want als er maar 8,3l/min flow is vanuit de warmtepomp, verdeeld over 15 groepen (boven heb ik er ook nog 5, waarvan 2 dicht (onze slaapkamer), badkamer + kleedkamer staan wel open), en het verdeeld zich over alle (open) groepen (= 11), dan komt die flow nooit boven de 1l/min.
Dus... dan moet ik de flow regelen onder de 1l/min? Maar die nauwkeurigheid is niet af te lezen van de flow meters, dus dan wordt het ingewikkeld.
Flexiilex schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:32:
[...]

Als je 15 groepen hebt dan is 500 liter wel erg weinig maar zou kunnen. Waarschijnlijk staat je pomp op een vast vermogen ingesteld. Kijk even of dit zo is (op je WP zelf). Ga naar service - instellingen - data toegang, even 9445 invullen, terug en dan naar energie zuinige pomp. Kijk even hoe je verwarming aansturing ingesteld staat. Deze staat denk ik op manual. Zet deze eens op automatisch.
Bekeken: alles instellingen hier staan op automatisch (en op 100%).
Hoe staan al je andere groepen ingesteld? Ik heb zelf 16 groepen en alleen de groepen op zolder hebben ongeveer 1l/m de rest zit daar onder. Als de rest ook allemaal op 1 l/m staan dan zou ik eveb beginnen met je verdelers inregelen qua flow.
Ja, deze staan dus ook allemaal rond de 1l/min, maar ik kan dit niet zo precies aflezen op de flowmeters (schaal van 1 tot 5 l/min, dus het is echt gepriegel om te zien of die op 1 of 0,5 l/min staan, en 0,7l/min bijv is niet af te lezen).
Alle groepen moeten dezelfde temperatuur retour sturen (ook zolder en de kleine/grote groepen). Dar zorgt ervoor dat alle egaal warm word.

Als je WP vervolgens moduleert als boven bijv groepen dicht en dus zachter gaat draaien, dan zakt z’n vermogen omdat hij zn retour al behaald heeft. Ik vermoed dat het nu een combinatie is van teveel flow met te weinig debiet. Waarschijnlijk staan je andere groepen ook op 1 l/m maar zijn dat kortere groepen dus gaat daar alle warmte heen nu.
Op de temperatuur metertjes op de verdelers, zie ik op alle 3 de verdelers ca. dezelfde retour temperatuur staan. Wel is de aanvoer anders:
LocatieAanvoerRetour
BGG2422
1e2122
2e2221
Hoezo staat je tapwater en koeling trouwens uit? Doe je dat zelf regelen? Zou koeling lekker op automatisch laten, die gaat toch pas wat doen als het 6 uur lang buiten boven de 20 graden is.
Ja, dat doe ik zelf regelen. Tapwater gaat aan wanneer ik het wil, want die verstoorde de verwarming runs.. wil dat nog verder optimaliseren later, maar voor nu als tapwater < 48, dan aan. Koeling ben ik afgelopen zomer mee bezig geweest, maar nog niet af, dus dat komt in de zomer weer.

[quote]
Edit:

Op je andere screenshot zie ik ook een verschil van 1.5 graden tussen je retour en retour berekend. Dat betekend dat je vloer veel te warm terug komt vergeleken met wat de WP in gedachte heeft, waarschijnlijk worden sommige groepen dus heel goed warm en sommige totaal niet waar je retour zo warm is en je WP ook snel zal terug moduleren naar een lager vermogen.[quote]Waar zie je dat? Ik zie niet meer dan 0,2 graden verschil..?
Als je flow gaat aanpassen zou ik wel even een warmtebeeld camera lenen oid. Als je je WP niet aanpast qua debiet en nu ok is, dan moet je sommige groepen wat gaan knijpen en moet je wel weten welke dan her warmste worden.

Misschien dat het ook lukt met een IR thermometer
Mmm, ok.. dat klinkt als next-level. :P Weet niet zeker of ik daar al aan toe ben. haha Dacht het te kunnen doen op basis van de sensoren in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ChrisM schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:02:
Dus... dan moet ik de flow regelen onder de 1l/min? Maar die nauwkeurigheid is niet af te lezen van de flow meters, dus dan wordt het ingewikkeld.
Je geeft zelf het antwoord.
- je hebt alle kranen open dus er wordt niks onnodig begrensd.
- de warmtepomp heeft zich automatisch ingesteld op 500l/uur en realiseert daarmee een goede delta T.
- je “hoofdvertrek”, dat je zonder restricties op temperatuur wil hebben heeft de goede warmte.
Kortom… het is helemaal ok waterzijdig ongeregeld.

dan moet je de vertrekken die het dan te warm hebbeninderdaad onder de 1l/min gaan instellen. Eigenlijk is de conclusie dat die vertrekken ofwel overgedimensioneerd zijn, danwel dat je het daar niet zo warm wilt hebben.
Aflezen is wellicht niet zo makkelijk, maar ik neem aan dat instellen wel lukt? Draaien? Dan is het een kwestie van “een halve slag geven en een paar dagen aanzien”. Niet blind staren op dat je het niet kan aflezen. Gewoon met kleine stapjes veranderen en bezien of dat ok is.

De andere optie is dus “alles in een andere flow-schaal brengen.
Dan beslis je dus eigenlijk dat je “minder warmte per liter wil hebben omdat je de lage flow die daarbij hoort niet goed kan instellen”. Om de 500liter/uur omhoog te krijgen moet je dan een kleinere delta T instellen.
Maar… dat lijkt me eigenlijk een slecht idee. Je gaat dan meer pomp energie gebruiken dan je nodig hebt (enkel vanwege het ongemak van flowmeter uitlezen). En als het kouder wordt gaat hij vast lopen tegen de bovengrens van de pomp.

Overigens… je hebt “11 actieve groepen?”, maar als ik het goed begrijp alleen serieus verwarming in woonkeuken en werkkamer? Betekent dat dat er in beide ruimtes meer dan 1 groep ligt? Als dat zo is dan zou ik in de woonkeuken bijvoorbeeld 1 (sub)groep dicht draaien, dan heb je op de andere (sub)groep een betere afstelmogelijkheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefannn op 27-02-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Stefannn schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:22:
[...]

Je geeft zelf het antwoord.
- je hebt alle kranen open dus er wordt niks onnodig begrensd.
- de warmtepomp heeft zich automatisch ingesteld op 500l/uur en realiseert daarmee een goede delta T.
- je “hoofdvertrek”, dat je zonder restricties op temperatuur wil hebben heeft de goede warmte.
Kortom… het is helemaal ok waterzijdig ongeregeld.

dan moet je de vertrekken die het dan te warm hebbeninderdaad onder de 1l/min gaan instellen. Eigenlijk is de conclusie dat die vertrekken ofwel overgedimensioneerd zijn, danwel dat je het daar niet zo warm wilt hebben.
Aflezen is wellicht niet zo makkelijk, maar ik neem aan dat instellen wel lukt? Draaien? Dan is het een kwestie van “een halve slag geven en een paar dagen aanzien”. Niet blind staren op dat je het niet kan aflezen. Gewoon met kleine stapjes veranderen en bezien of dat ok is.
OK, duidelijk.. ga ik dat doen. Ik kan inderdaad wel draaien!
De andere optie is dus “alles in een andere flow-schaal brengen.
Dan beslis je dus eigenlijk dat je “minder warmte per liter wil hebben omdat je de lage flow die daarbij hoort niet goed kan instellen”. Om de 500liter/uur omhoog te krijgen moet je dan een kleinere delta T instellen.
Maar… dat lijkt me eigenlijk een slecht idee. Je gaat dan meer pomp energie gebruiken dan je nodig hebt (enkel vanwege het ongemak van flowmeter uitlezen). En als het kouder wordt gaat hij vast lopen tegen de bovengrens van de pomp.
Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling.
Overigens… je hebt “11 actieve groepen?”, maar als ik het goed begrijp alleen serieus verwarming in woonkeuken en werkkamer? Betekent dat dat er in beide ruimtes meer dan 1 groep ligt? Als dat zo is dan zou ik in de woonkeuken bijvoorbeeld 1 (sub)groep dicht draaien, dan heb je op de andere (sub)groep een betere afstelmogelijkheid.
Yes, er zijn 12 actief van de 15. Ik focus me nu vooral op werkruimte (4 groepen BGG) en woonkeuken (4 groepen 1e). Actief zijn ook nog badkamer (1 groep, 2e) en kleedkamer (2 groepen, 2e). Niet actief zijn garage (2 groepen, BGG) en slaapkamer (2 groepen, 2e). Ik zou inderdaad kunnen kijken of ik in de woonkeuken een groep dicht kan zetten, even kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Alle retouren op je verdeler van een Ds18B20 temperatuursensor voorzien, dan kun je makkelijk over langere tijd zien wat het doet. Kost letterlijk 3 tientjes aan hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
[...]

Die van mij doet nu 2,2 kW warmte, en pompt met ca. 500 l/uur (= 8,3 l/min) rond. Mijn WP trapt hem nu dus ook echt niet op z'n staart. ;-)

[...]

Ja, inderdaad, dat klopt.

Mijn bedoeling (en ik probeer ook zo maar wat, he) is waterzijdig inregelen. Mijn aanname is dat ik hiermee voorkom dat ik de naregeling gebruik (heb Alpha Home, maar door tips in dit topic heb ik dat nu eigenlijk helemaal uitgezet (als in: alle ruimtes staan op 25 graden = altijd open), want ik wil dat mijn warmtepomp optimaal werkt). Dit werkt dus best goed, mijn warmtepomp maakt nu heel lange runs (nu bijv. al een run van 20+ uur), op de allerlaagste frequentie met een hoge COP (6,8), dus dat is top.
Mijn volgende stap is dat ik de kamer temperaturen een heel klein beetje wil tweaken: mijn woonkeuken (op de 1e verdieping, 4 groepen) wordt te snel te warm (in vergelijking met de rest van het huis) en de werkruimte van mijn vrouw (op de begane grond) wordt niet warm genoeg (4 van de 6 groepen op de BGG, andere 2 is garage en die staat dicht).
Dus ik denk: iets minder flow in de woonkeuken, iets meer flow in de werkruimte. En dan loop ik er dus tegenaan dat ik die eigenlijk niet kan regelen, want er is nooit meer dan 1l/min flow in een groep (in mijn hele huis). Dat klopt ook wel, want als er maar 8,3l/min flow is vanuit de warmtepomp, verdeeld over 15 groepen (boven heb ik er ook nog 5, waarvan 2 dicht (onze slaapkamer), badkamer + kleedkamer staan wel open), en het verdeeld zich over alle (open) groepen (= 11), dan komt die flow nooit boven de 1l/min.

[...]

Bekeken: alles instellingen hier staan op automatisch (en op 100%).

[...]
Ja, deze staan dus ook allemaal rond de 1l/min, maar ik kan dit niet zo precies aflezen op de flowmeters (schaal van 1 tot 5 l/min, dus het is echt gepriegel om te zien of die op 1 of 0,5 l/min staan, en 0,7l/min bijv is niet af te lezen).

[...]
Op de temperatuur metertjes op de verdelers, zie ik op alle 3 de verdelers ca. dezelfde retour temperatuur staan. Wel is de aanvoer anders:
LocatieAanvoerRetour
BGG2422
1e2122
2e2221

[...]
Ja, dat doe ik zelf regelen. Tapwater gaat aan wanneer ik het wil, want die verstoorde de verwarming runs.. wil dat nog verder optimaliseren later, maar voor nu als tapwater < 48, dan aan. Koeling ben ik afgelopen zomer mee bezig geweest, maar nog niet af, dus dat komt in de zomer weer.

[quote]
Edit:

Op je andere screenshot zie ik ook een verschil van 1.5 graden tussen je retour en retour berekend. Dat betekend dat je vloer veel te warm terug komt vergeleken met wat de WP in gedachte heeft, waarschijnlijk worden sommige groepen dus heel goed warm en sommige totaal niet waar je retour zo warm is en je WP ook snel zal terug moduleren naar een lager vermogen.[quote]Waar zie je dat? Ik zie niet meer dan 0,2 graden verschil..?

[...]

Mmm, ok.. dat klinkt als next-level. :P Weet niet zeker of ik daar al aan toe ben. haha Dacht het te kunnen doen op basis van de sensoren in mijn huis.
Hoeveel m2 vloerverwarming heb je? Bij mij is dit namelijk 77 m2 op de BG vandaar bij mij ook meer liters per minuut. Als alle groepen op 1 l/m staat, is dit nooit ingeregeld. Je groepen kunnen namelijk nooit even lang zijn, er zit altijd verschil in lengtes. Stel dat ze wel even lang zijn, dan heeft de ene groep altijd meer weerstand dan de anderen door bochten enz. Mijn WP doet ook runs van 18 of heel soms zelfs 24 uur als we een dagje goed uitkomen met het tapwater wat dan niet op temperatuur gebracht hoeft te worden.

Persoonlijk lijkt mij 500 liter wel erg weinig over zoveel groepen maar wellicht dat het bij jullie wel werkt. Je delta T is best goed maar dat wil niet zeggen dat het warm word. Wij hadden exact hetzelfde probleem als jij nu hebt. Ook rond de 500 liters aan debiet en alle groepen op 1 l/m. Deze zijn nu allemaal ingeregeld en alles word nu direct egaal warm beneden. Boven nog niet getest omdat alle slaapkamers vaak op 18 graden staan. Deze stonden hoger maar eigenlijk werd dat veel te warm om in te slapen.

Wat betreft de retourmeters, dit zijn plastic metertjes die heel makkelijk verkeerde waardes kunnen doorgeven. En dan nog, je groep die het kortste is, krijgt als eerst de warmte door de groep heel en daardoor kan het lijken dat je retour temperatuur goed is. Wat echt beglanrijk is: Meet de retour van elke groep en trek dit gelijk als je WP op vol vermogen draait.

Als je WP dan een lager vermogen gaat draaien, komt er minder warmte door de leidingen maar nog steeds allemaal ongeveer dezelfde retour temperatuur. Dat is in mijn geval nu ook zo. Wat betreft je sensoren, wat voor sensoren bedoel je precies?

Wat betreft de retourtemperatuur wat ik aangaf, zie deze screenshot: Kijk naar retour temperatuur en retour berekend. Dat verschil is wel erg hoog. Tenzij op dat moment toevallig je WP enorm snel aan het terug moduleren was waardoor dat verschil zo hoog is. Kans lijkt mij klein.

Gaat om deze screenshot die je deelde (2e screenshot).

Retour: 26.2
Retour berekend 24.7

Dat verschil is wel erg groot. Je warmtepomp regelt op buitentemperatuur en een klein beetje ook op je binnentemperatuur van je thermostaat. Bij mij heb ik nog niet zulke verschillen gezien, behalve tijdens het opstarten of snel afschakelen. Kan zijn dat je toen toevallig een screenshot maakte. Zou even een nieuwe screenshot delen als je WP al een tijdje draait (als je dat zeker weet) van zo'n 6 uur of meer.

Ik zie trouwens dat je een MSW2-9S hebt, dat is exact dezelfde als die van mij (MSW2-6S), alleen meer vermogen denk ik. Je hebt een 9kW versie denk ik?

Mijn Delta T is overigens ook bijna altijd rond de 3.8 - 4.5

[ Voor 8% gewijzigd door Flexiilex op 27-02-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dus... dan moet ik de flow regelen onder de 1l/min? Maar die nauwkeurigheid is niet af te lezen van de flow meters, dus dan wordt het ingewikkeld
Tja, dat blijft het denk ik toch ook als je die flow tijdelijk opvoert. (Kun je doen hoor, even die pomp op 100% zetten tijdens je werkzaamheden, maar ach..)

Je weet inmiddels welke richting 'open' en welke 'dicht' is, dus je kunt instellen, lijkt me. Het is toch zoals je zegt een trial & error met kleine stapjes. Dus geniet van het voordeel (t.o.v. de professional met voorrijkosten) dat je zo elke dag / week een keertje naar die verdeler kunt lopen. Na pakweg 2 tot 5x bijstellen ben je vast wel tevreden :).
Flexiilex schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:32:
Op je andere screenshot zie ik ook een verschil van 1.5 graden tussen je retour en retour berekend. Dat betekend dat je vloer veel te warm terug komt vergeleken met wat de WP in gedachte heeft,
Omdat de pomp simpelweg al op z'n minimum snelheid draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Weet iemand met een AIT WP toevallig hoe je GBS werkend krijgt? Ik heb hier mensen die een IoT gateway aan de switch gaan hangen om zo de WP uit te lezen en die hebben net de GBS licentie geinstalleerd. Op het start scherm staat dan ook een ander symbool.

Alleen krijgen ze GBS niet ingesteld (is wel actief). Ik kan er zelf ook niets in de handleiding over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@ChrisM
Klopt ook wel wat @Flexiilex zegt: eigenlijk gaat het niet om gelijke flow, maar gelijke temperatuurval.
En wat @Gwaihir zegt: jij hebt de luxe dat je het over dagen kan uitproberen. Een installateur moet het in een middag doen (gezien de lange tijdschalen eigenlijk een mission impossible).

Heel practisch gezien: ik zou in de woonkeuken 1 voor 1 een groep uitzetten en een paar dagen laten settelen. Afgezien van “of de temperatuur dan goed is”, je kan dan denk ik aan de vloer voelen waar het kouder is (ik gok zo dat je niet weet waar elke lus ligt).
Eindresultaat zal best kunnen zijn dat je 1 groep minder in woonkeuken doet. Dan wil je wellicht het woondeel net wat warmer als het kookdeel. Daar kom je zo achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:57:
Klopt ook wel wat @Flexiilex zegt: eigenlijk gaat het niet om gelijke flow, maar gelijke temperatuurval.
En wat @Gwaihir zegt: jij hebt de luxe dat je het over dagen kan uitproberen. Een installateur moet het in een middag doen (gezien de lange tijdschalen eigenlijk een mission impossible).
Gelijke temperatuurval is waar het systeem op ontworpen en neergezet hoort te worden, eventueel met een beetje hulp van een inregelende installateur. Verder komt die niet: gelijke flow, gecorrigeerd voor bekende (lengte)verschillen tussen de groepen.

Maar eigenlijk gaat het om gelijk op de gewenste temperatuur komen en blijven van de ruimtes. Want (bijna) niemand wil er kou lijden in kamer X omdat de temperatuurval in de groepen zo mooi gelijk is. (Waardeloze WAF :P) En daar wordt het heel persoonlijk..

@ChrisM @Flexiilex
Eindresultaat zal best kunnen zijn dat je 1 groep minder in woonkeuken doet.
Misschien mis ik hier iets, maar waarom zou je? Meer verwarmend oppervlak is altijd beter. Loopt het te warm, dan kun je beter alle groepen in die ruimte (zwaar) knijpen, dan één uit en de rest 'normaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:07:
Misschien mis ik hier iets, maar waarom zou ?
Zoals gezegd, wellicht wil je in het kookdeel een lagere temperatuurdan in het woondeel. Als dat zo is dan wordt de gemiddelde temperatuur ook lager en daarmee het energieverbruik.
En aangezien je toch moet testen,… een mooie manier om te weten te komen waar de groepen liggen en “hoe dat aanvoelt”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zoals ik al zei, ik had niet heel grondig mee gelezen. Was me niet meteen duidelijk dat dit om te testen zou zijn.

Ik bedoel dat het me zelden een blijvende oplossing lijkt. Ik zou zo'n groep al heel snel een klein beetje mee laten doen. Levert dan immers ook een klein beetje héél koud retourwater op :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb antwoord over de changelog. Ik zit nog op 3.85.

Graag niet verder delen oid, dus alleen voor eigen gebruik binnen dit forum.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door Vaevictis_ op 27-02-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
Gwaihir schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:15:

Omdat de pomp simpelweg al op z'n minimum snelheid draait?
vv pomp? Die kan gewoon nog tot 20%. En z'n compressor ook. Dat zal het niet zijn. Het is een te groot verschil
Vaevictis_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:00:
Ik heb antwoord over de changelog. Ik zit nog op 3.85.

[...]

[Afbeelding]
Kan jij deze persoon toevallig ook aangeven dat versie V3.89.4-10229 buggy is. WP schakelt meerdere keren zomaar uit zonder reden. Vannacht 2x gebeurd met een tijdsbestek van 6 uur tussen beide uitval.

Ook blijft hij soms "hangen" en denkt een gedeelte van WP dat hij moet verwarmen terwijl hij geen vraag heeft. Dit is ook terug te zien in MyUplink en in HA.

Weet iemand trouwens waarom de vv pomp nog vrij hard blijft pompen als er geen vraag is maar wel je de Hysterese HR nog niet de 2K bereikt heeft? Lijkt mij dat als er geen vraag is, hij gewoon ook uit kan toch? Zou niet weten waarom hij zolang moet doorpompen. Al heb ik wel het idee dat dit ook slechter is geworden in de nieuwe firmware

@ChrisM Ben wel benieuwd of je een 9kW hebt en hoe groot je woning is aangezien onze WP op 6kW is geschat met 16 groepen en beneden 77 m2 vloeroppervlakte. Zie trouwe

[ Voor 77% gewijzigd door Flexiilex op 27-02-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:56
Vaevictis_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:00:
In 'memberonly' tag plaatsen; dan is het enkel voor forum gebruikers te lezen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Flow en delta ....... ik heb vanaf de pomp meerdere groepen/leidingen gemaakt (6) en daardoor veel meer flow (haal 2200l/h, alpha innotec). De vloerverwarmingsgroepen met open verdelers zitten nu direct op de pomp.

De delta was wel werk: flir op iphone en contact thermometer (met 2 sondes, niet duur): meten en bijregelen per groep en per radiator. Weken mee bezig geweest en nu perfect op delta 4.

De delta (inregelen) is gewoon erg belangrijk, kost je gewoon wat tijd. Wat ik zo zie in de screenshots: niet ingeregeld en lage flow, maar nu niet echt koud dus de pomp zal niet zijn maximale flow nodig hebben. Ligt ook beetje aan hoe goed je huis geisoleerd is, wellicht is 500l/h prima.

Zou helemaal niet kijken naar de flow (je installatie ga je toch niet zo snel aanpassen): ik zou eerst alles perfect inregelen. Dan kan de pomp optimaler regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:14

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

prettig schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:11:
Flow en delta ....... ik heb vanaf de pomp meerdere groepen/leidingen gemaakt (6) en daardoor veel meer flow (haal 2200l/h, alpha innotec). De vloerverwarmingsgroepen met open verdelers zitten nu direct op de pomp.

De delta was wel werk: flir op iphone en contact thermometer (met 2 sondes, niet duur): meten en bijregelen per groep en per radiator. Weken mee bezig geweest en nu perfect op delta 4.

De delta (inregelen) is gewoon erg belangrijk, kost je gewoon wat tijd. Wat ik zo zie in de screenshots: niet ingeregeld en lage flow, maar nu niet echt koud dus de pomp zal niet zijn maximale flow nodig hebben. Ligt ook beetje aan hoe goed je huis geisoleerd is, wellicht is 500l/h prima.

Zou helemaal niet kijken naar de flow (je installatie ga je toch niet zo snel aanpassen): ik zou eerst alles perfect inregelen. Dan kan de pomp optimaler regelen.
Hiermee is meteen duidelijk waarom waterzijdig inregelen zo weinig toegepast wordt. Het kost veel tijd (en dus geld als je het láát doen) en je moet goed weten wat je doet. Voor een gemiddelde particulier die dit voor zijn eigen huis wil uitvoeren lijkt dat haast ondoenlijk.

Maar jammer is dat wel. Want met waterzijdig inregelen (ook bij een gasketel) kun je bijzonder veel besparen op verbruik en winnen in comfort...

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Flexiilex schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:11:
Kan jij deze persoon toevallig ook aangeven dat versie V3.89.4-10229 buggy is. WP schakelt meerdere keren zomaar uit zonder reden. Vannacht 2x gebeurd met een tijdsbestek van 6 uur tussen beide uitval.

Ook blijft hij soms "hangen" en denkt een gedeelte van WP dat hij moet verwarmen terwijl hij geen vraag heeft. Dit is ook terug te zien in MyUplink en in HA.
Hier draait die anders erg stabiel. Ik denk dat jou bericht dus niks doet tenzij je weet waarom jou warmtepomp onstabiel is. Maar met de informatie die je geeft kan geen enkele developer iets.

Ik heb sinds ik myuplink heb ingeschakeld nog geen downtime gehad. Die draait dus al stabiel mee sinds afgelopen vrijdag. In home assistant heb ik de logging jammer genoeg uitgezet dus daar kan ik niet zien of ik in het verleden problemen heb gehad.

Misschien is je netwerkkabel niet goed en zorgt die er telkens voor dat je even geen verbinding hebt of het is een ander apparaat wat je warmtepomp stoort. Het kan letterlijk alles zijn (dus ook de firmware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:16:
[...]

Hiermee is meteen duidelijk waarom waterzijdig inregelen zo weinig toegepast wordt. Het kost veel tijd (en dus geld als je het láát doen) en je moet goed weten wat je doet. Voor een gemiddelde particulier die dit voor zijn eigen huis wil uitvoeren lijkt dat haast ondoenlijk.

Maar jammer is dat wel. Want met waterzijdig inregelen (ook bij een gasketel) kun je bijzonder veel besparen op verbruik en winnen in comfort...
Tijd is een..... maar moelijk is het niet echt. Meten aanpassen en wat anders gaan doen en dat doe je dan paar weken :)

Ik log wel zoveel als kan en dat helpt enorm. Heb ook een Sessy temp. meter (kunnen meerdere sondes aan) en die heb ik telkens verplaatst om aan- en afvoer te meten en te loggen op afgiftepunten. Zeer handig en geeft je gelijk inzicht over bv. een week ipv momentopname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
DutchKel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Hier draait die anders erg stabiel. Ik denk dat jou bericht dus niks doet tenzij je weet waarom jou warmtepomp onstabiel is. Maar met de informatie die je geeft kan geen enkele developer iets.

Ik heb sinds ik myuplink heb ingeschakeld nog geen downtime gehad. Die draait dus al stabiel mee sinds afgelopen vrijdag. In home assistant heb ik de logging jammer genoeg uitgezet dus daar kan ik niet zien of ik in het verleden problemen heb gehad.

Misschien is je netwerkkabel niet goed en zorgt die er telkens voor dat je even geen verbinding hebt of het is een ander apparaat wat je warmtepomp stoort. Het kan letterlijk alles zijn (dus ook de firmware).
MyUplink draait ook goed, heeft niks met een netwerkkabel te maken. Puur de firmware. Er js niks aangepast en na firmware update heb ik dit probleem. Zou niet weten aan wat anders. De WP zelf gaat uit bedrijf, het is niet een connectie die er niet meer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Flexiilex @ChrisM
.......
Wat betreft de retourtemperatuur wat ik aangaf, zie deze screenshot: Kijk naar retour temperatuur en retour berekend. Dat verschil is wel erg hoog. Tenzij op dat moment toevallig je WP enorm snel aan het terug moduleren was waardoor dat verschil zo hoog is. Kans lijkt mij klein.

Retour berekend 24.7

Dat verschil is wel erg groot. Je warmtepomp regelt op buitentemperatuur en een klein beetje ook op je binnentemperatuur van je thermostaat. Bij mij heb ik nog niet zulke verschillen gezien, behalve tijdens het opstarten of snel afschakelen. Kan zijn dat je toen toevallig een screenshot maakte. Zou even een nieuwe screenshot delen als je WP al een tijdje draait (als je dat zeker weet) van zo'n 6 uur of meer.
.....
Ik zag dat de Hysterese HR op 2,5 K staat. Dat is voor een modulerende wp vrij hoog.
Die instelling verklaart dus wel bovenstaand verschil.
Bij mij staat Hysterese HR op 1 K en daarmee maak ik bij de huidige buitentemperaturen toch veel runs van meer dan 20 uur. Daarmee blijf ik wel dicht bij mijn ingestelde stooklijn.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
KC27 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:40:
@Flexiilex @ChrisM

[...]

Ik zag dat de Hysterese HR op 2,5 K staat. Dat is voor een modulerende wp vrij hoog.
Bij mij staat Hysterese HR op 1 K en daarmee maak ik bij de huidige buitentemperaturen toch veel runs van meer dan 20 uur. Daarmee blijf ik wel dicht bij mijn ingestelde stooklijn.
Standaard staat deze op 2K dus lijkt mij een logische instelling van Alpha Innotec. Zorgt er o.a. voor dat hij niet te snel weer aan gaat.

Hysterese HR op 2,5 betekend dat er een verschil tussen je retour en retour berekend van 2.5 graden moet zitten voordat je WP iets gaat doen. Dat heeft zover ik weet, weinig te maken met dat je retour hoger ligt dan je retour berekend. Zodra je namelijk de retour temp bereikt, gaat je WP moduleren en zakt je retour. Zodat je niet onnodig aan het stoken bent, aangezien de WP berekend heeft welk retour temp hij nodig heeft om alles warm te houden.

De reden dat je lange runs maakt is omdat je WP sneller aan gaat op een lager vermogen. Op 2k of 2.5k zal dit veel later zijn.

Wat bedoel je met “Daarmee blijf ik wel dicht bij mijn ingestelde stooklijn.”?

Wellicht begrijp ik de werking hiervan niet goed, dat kan natuurlijk ook.

Zou kunnen dat de WP teveel vermogen heeft voor de woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heb inmiddels de documentatie ontvangen van AIT over modbus configuratie en registers. Je moet hiervoor een aparte GBS licentie aanschaffen en activeren dan kan je met een software tool modbus TCP aanzetten.

Het aantal registers is heel beperkt, met de BenPru integratie van HA hebben zoveel meer.

Enige wat nog ontbreekt en wat met modbus kan Smartgrid High / Low. Dat is leuk met dynamische tarieven en / of daltarieven. Zou ik graag inzetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Vaevictis_ op 28-02-2024 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:28:
Heb inmiddels de documentatie ontvangen van AIT over modbus configuratie en registers. Je moet hiervoor een aparte GBS licentie aanschaffen en activeren dan kan je met een software tool modbus TCP aanzetten.

Het aantal registers is heel beperkt, met de BenPru integratie van HA hebben zoveel meer.

Enige wat nog ontbreekt en wat met modbus kan Smartgrid High / Low. Dat is leuk met dynamische tarieven en / of daltarieven. Zou ik graag inzetten.
Met de HA integratie kun je de stooklijn verschuiving hoger/lager zetten o.a. op basis van de hoogte van dynamische uurprijzen. Dat doe ik inmiddels met succes al meer dan een jaar. Ook stuur ik de boiler opwarming naar het goedkoopste uur van de dag. Ik vermoed dat op dit vlak Smartgrid voor mij geen meerwaarde heeft.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Vaevictis_
KC27 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Met de HA integratie kun je de stooklijn verschuiving hoger/lager zetten o.a. op basis van de hoogte van dynamische uurprijzen. Dat doe ik inmiddels met succes al meer dan een jaar. Ook stuur ik de boiler opwarming naar het goedkoopste uur van de dag. Ik vermoed dat op dit vlak Smartgrid voor mij geen meerwaarde heeft.
Resultaat is hetzelfde maar met smartgrid krijg je een startblokkering. Is wel iets eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ik kom terug op EcoForest registers, hierbij in CSV formaat: https://github.com/bp-ouh.../main/heatpump-ecogeo.csv

ik ben beginnen scannen, als read-only Analog (dus ook /10), alles adressen welke ontbreken tussen 1 en 255.

En er komt wel een en ander uit (adres[sen] -> value):
  • 19 -> 28.0 (= zwembad gewenste temperatuur? Ja idd, deze aanpassen in ThTouch en het volgt!)
  • 22 -> 22.0 (= thermostaat punt? of in ThTouch "Stop verwarmen"?)
  • 26, 55, 144-147 -> 0.5
  • 37, 93, 107 -> 33.5
  • 38-43, 54, 63, 65-69, 88, 99, 113-114, 117, 119-120, 123, 125, 180 -> 20.0
  • 46 -> 10.0
  • 47, 160 -> -99.9 (lijkt een beetje op een ontbrekende thermocouple, zoals Supply Temp SG2 op -999.9)
  • 58, 184, 216 -> 3.0 (= delta-T brine mss? or hysteresis heating buffer?)
  • 59 -> 70.0
  • 60, 71, 105, 112, 116 -> 35.0
  • 61, 103, 109 -> -6.0 (= laagte temperatuur heat-curve?)
  • 62 -> 20.5
  • 70, 78-80, 111, 115 -> 25.0 (= min DHW capacity, min CV capacity? Of "Stop Actieve Koeling" in ThTouch)
  • 72, 214 -> 56.0 (= DHW setpoint?)
  • 81 -> 40.0 (= max DHW capacity, max CV capacity?)
  • 89, 91, 219 -> 100.0 (= max brine/production pump? or max allowed compressor/alarm?)
  • 95 -> 12.0 (= in ThTouch, Auto-Wp -> "Winter Start temp."?)
  • 96 -> 26.0 (= in ThTouch, Auto-Wp -> "Zomer Start temp."?)
  • 97, 215 -> 29.1
  • 98, 216 -> 19.9
  • 102, 108 -> 20.5
  • 126 -> 21.0 (= ThTouch temperatuur toevallig? Denk het niet - in ThTouch zou dit "Stop Passieve Koeling Onder" kunnen zijn)
  • 129 -> 9.3 (= buiten temperatuur toevallig? Ja lijkt idd te volgen!)
  • 130 -> 26.7
  • 131 -> 26.5
  • 148 -> 4.0 (= deltaT production pump?)
  • 150-153, 155, 159 -> 2.0
  • 156-157 -> 1.0 (= "Ruimte temp. Calibratie" in ThTouch -> Energiebesparende modus?)
  • 158 -> -5.0
  • 175 -> 50.0
  • 204 -> 1008.3
  • 212 -> 61.0
  • 218 -> 5.0
  • 221 -> 4.4
  • 223 -> -0.5
  • alle andere: 9, 10, 12, 16, 18, 20-21, 23, 27, 28, 32-33, 44-45, 48, 52, 56, 57, 82-86, 92, 100-101, 104, 110, 121, 124, 149, 162-174, 176-179, 182-183, 186-193, 205-211, 213, 220, 222, 225-255 -> 0.0
Ik zag niet direct in de log van ESPHome errors of zoiets welke duiden op 'geen antwoord'. In ESPHome zouden ze normaal gezien dan ook op hun start 'Unknown' waarde moeten blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door bjp op 29-02-2024 18:55 ]

• bjp
Volgende stap: spelen met bepaalde parameters in ThTouch, en zien of een van deze registers verandert....

• bjp
Nota: adres 130 lijkt beweging in te zijn, tussen 27.0 en 26.7...
adres 97 en 215 ook 29.1-29.2 (zou dat de temperatuur van buffervat kunnen zijn?) - lijkt hard op "BUS Heating DG1 Setpoint".

ik zal eens de boel laten monitoren voor een nacht en zien wat er allemaal verandert :)

[ Voor 70% gewijzigd door bjp op 29-02-2024 19:13 ]

• bjp
Nota2: als ik een register lees als "Analog", maar het is feitelijk een "Coil", ga ik dat merken? Ik zou toch verwachten dat deze dan van 0.0 naar 0.1 zou gaan bijvoorbeeld (als de Coil van 0 naar 1 gaat), zelf lees je met het verkeerde type?

Bij mij staat "Alarm" al van toen ik het begon te lezen op 'On'.

Nu ik het als Analog lees, komt er waarde "3.0" uit.

Dat zou dus willen zeggen dat er waarde "30" feitelijk in zit, als S_WORD/INT16.

[ Voor 37% gewijzigd door bjp op 29-02-2024 19:22 ]

• bjp
Online ThTouch, "Correction Heatcurve SG2" van 0C naar +2C gezet... effect op modbus register -> geen!

Mss valt dit via een 'Integer' binnen, welke ik nog niet monitor.

• Gwaihir
  • Niet online
Interesting stuff, @bjp.

Een vraag en met sommige kan ik zo te zien wel helpen:
  • 76: compressor ondergrens verwarming [%]
  • 77: compressor bovengrens verwarming [%]
  • 90: ondergrens productiepomp [%]
  • 91: bovengrens productiepomp [%]
  • @129: heb je een verschil in functie ontdekt met het 'publieke register' 11?
  • 154: delta-T verwarming [K]
  • 156: delta-T koeling (wellicht alleen / specifiek passieve koeling) [K]
  • 5033: productiepomp (huidige snelheid) [0,1%]
  • 5034: bronpomp (huidige snelheid) [0,1%]
bjp schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:22:
Dat klopt. Het is vrij algemeen gebruikelijk alarm signalen te implementeren als 'NC' (normally closed). Er is dus sprake van een alarm als het signaal juist ontbreekt. Zo hoef je zo lang alles goed is je niet telkens af te vragen of je detectie wel goed is, of dat je door slechte detectie je het alarmsignaal wellicht gaat missen, als er een alarm optreedt. Ik vermoed dat er ook wel zo'n NC contact beschikbaar is op de WP en klaarblijkelijk heeft men de gewoonte (daarom?) ook aan de digitale kant maar doorgevoerd.

(Ik heb nog 'n pomp en een watersensor aangesloten op monitoring die elk op zo'n zelfde 'NC' manier met 'alarm' om gaan, maar dan met daadwerkelijk een contact wat opent bij alarm.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:16:

Het kost veel doorlooptijd. En gaat veruit het beste als het ontzettend koud is.

Maar het is eigenlijk ontzettend simpel*: draai alles wat te koud is verder open en alles wat te heet is verder dicht. In het begin merk je wel dat de mate waarin je ineens draait veel te groot of klein blijkt (d.w.z. er gebeurt véél te veel, of niets merkbaars). Daarna blijkt het ineens toch met een paar iteraties wel ok.

En particulieren betalen niet voor zelf aan het werk gezet worden / voor advies. (Dan gaan ze wel naar 'n forum :P.)

*Mijn vrouw is het hier niet mee eens en komt er dus ook niet aan. Zegt dat ik er gevoel voor heb..

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Op mijn Alpha Innotec MSW2-6S draait nu sinds een paar dagen de vloerverwarminspomp nonstop valt me op in de interface. Ook hoor ik hem in de woonkamer en dat is al een paar dagen op elk moment van de dag.

Daarnaast is het zo dat de RBE denkt dat de warmtepomp nog aan het verwarmen is (verwarmingsicoontje knippert) terwijl de compressor al 13 uur niet aan is gegaan.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Gisteren heb ik de stroom er al een minuut afgehaald maar dat lijkt niet te hebben geholpen.

[ Voor 10% gewijzigd door herrieschopper op 29-02-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
herrieschopper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:17:
Op mijn Alpha Innotec MSW2-6S draait nu sinds een paar dagen de vloerverwarminspomp nonstop valt me op in de interface. Ook hoor ik hem in de woonkamer en dat is al een paar dagen op elk moment van de dag.

Daarnaast is het zo dat de RBE denkt dat de warmtepomp nog aan het verwarmen is (verwarmingsicoontje knippert) terwijl de compressor al 13 uur niet aan is gegaan.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Gisteren heb ik de stroom er al een minuut afgehaald maar dat lijkt niet te hebben geholpen.
Welke firmware versie heb je draaien? Heb je die toevallig laatst geüpdatet?

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:01
bjp schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:16:
Nota: adres 130 lijkt beweging in te zijn, tussen 27.0 en 26.7...
adres 97 en 215 ook 29.1-29.2 (zou dat de temperatuur van buffervat kunnen zijn?) - lijkt hard op "BUS Heating DG1 Setpoint".

ik zal eens de boel laten monitoren voor een nacht en zien wat er allemaal verandert :)
A-130 = SG3 set temp voor Cooling( actief) maar allen in combinatie me D-65 (EVU-signaal)
A-97 = DG1 set temp voor verwarming
A-215 = voor mij onbekend
bjp schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:22:
Nota2: als ik een register lees als "Analog", maar het is feitelijk een "Coil", ga ik dat merken? Ik zou toch verwachten dat deze dan van 0.0 naar 0.1 zou gaan bijvoorbeeld (als de Coil van 0 naar 1 gaat), zelf lees je met het verkeerde type?

Nu ik het als Analog lees, komt er waarde "3.0" uit.

Dat zou dus willen zeggen dat er waarde "30" feitelijk in zit, als S_WORD/INT16.
huh?

D-50 (coil) = 0 (alarm) of 1 (geen alarm)

A-50 (analog) = ΔT van het dauwpunt bij koeling ( waarde/10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
Flexiilex schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:54:
[...]

Welke firmware versie heb je draaien? Heb je die toevallig laatst geüpdatet?
Ja hij is inderdaad laatst geüpdatet sinds de oplevering van het huis (1 jaar geleden), hij zit nu op V3.89.3.

Is dit een bug in de nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Na een nachtje monitoren, zie ik enkel deze adressen nieuwe waardes publiceren via de logbook (ik moet nog uitgebreid elk ding afgaan om zeker te zijn):
- 97
- 129
- 130
- 131
- 215

Hier is ook een SWW-run geweest, waar ik hoopte op wat meer activiteit.

Goed om weten dat ik 'Alarm' moet inverteren, zal ik aanpassen in mijn ESPHome config.

@Gwaihir 91, 156 ga ik aan mijn lijst toevoegen. Uitleg van 5033/5034 kan ik ook uitbreiden (per 0.1%). De rest had ik al.

@xavier_82 deze zal ik ook toevoegen. Wat nu blijkt ook dat Coil en Analog *niet* hun addressmap delen (2 verschillende functies op adres 50). Ik had deze 'door elkaar' gezet in mijn tabel, maar moet deze blijkbaar apart behandelen.

Dan ga ik ook apart op Coil moeten scannen... tof!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexiilex
herrieschopper schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:16:
[...]

Ja hij is inderdaad laatst geüpdatet sinds de oplevering van het huis (1 jaar geleden), hij zit nu op V3.89.3.

Volgens mij wel, ik heb namelijk exact t zelfde. Ik vermoed dat doordat de RBE denk dat er nog verwarmd moet worden, de pomp continue aan blijft, terwijl dit bij mij eerst niet was. Als er dan een snelle temperatuur stijging was in de woonkamer, ging de vv-pomp ook volledig uit.

Ik heb support@ait-deutschland.eu gemaild met screenshots en uitleg over dit probleem. hoe meer mensen dit doen, hoe sneller t gefixt is lijkt mij :)

[ Voor 12% gewijzigd door Flexiilex op 01-03-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
Flexiilex schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Volgens mij wel, ik heb namelijk exact t zelfde. Ik vermoed dat doordat de RBE denk dat er nog verwarmd moet worden, de pomp continue aan blijft, terwijl dit bij mij eerst niet was. Als er dan een snelle temperatuur stijging was in de woonkamer, ging de vv-pomp ook volledig uit.

Ik heb support@ait-deutschland.eu gemaild met screenshots en uitleg over dit probleem. hoe meer mensen dit doen, hoe sneller t gefixt is lijkt mij :)
ik heb het ook met de laatste software. status blijft heating, terwijl de pomp niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-10 15:14
herrieschopper schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:16:
[...]

Heb hem gisteren geupdate naar V3.89.4-10229, hier geen last van.
Kwam er gisteren ook pas achter dat je hem via Heatpump24 kan updaten 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door hikhakhok op 01-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
Flexiilex schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik zal ze ook mailen, hopelijk versnelt dat een mogelijke oplossing. Bedankt voor je reacties.
hikhakhok schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Bij mij begon het pas na een paar weken lijkt het. Of het moet me niet zijn opgevallen maar ik hoor meestal vrij accuraat of de pomp draait.

[ Voor 19% gewijzigd door herrieschopper op 01-03-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
hikhakhok schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Kwam er gisteren ook pas achter dat je hem via Heatpump24 kan updaten 8)7
Via HP24 kun je toch alleen software downloaden voor op een USB stick?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
Vaevictis_ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:46:
[...]

Via HP24 kun je toch alleen software downloaden voor op een USB stick?
Nav jouw bericht even ingelogd op heatpump24.com en idd zie ik de optie om firmware te upgraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinioz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 05:04
Ik heb ook een vreemd probleem met de vloerverwarmingpomp bij mijn Alpha Innotec SWCV62K3, al zit ik nog op een oude firmware. De WP lijkt de energiezuinige settings toe te passen (de vvw pomp gaat netjes elk halfuur even aan), maar knalt daar uit zonder in de verwarmingsmodus te gaan. Daarna blijft de pomp draaien op volle toeren.

Het komt ongeveer 1 keer per dag voor, eigenlijk elke keer als de WP een tijdje inactief is geweest.

Is er iemand die dit probleem herkent?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5qJ4uru.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
@xavier_82 @Gwaihir
Coil-58 springt aan gelijktidig met DHW vraag, en stopt ook gelijktijdig.

Coil-83 lijkt wel af-en-toe op en af te gaan, maar nog geen logica achter gevonden :)

ik ga @xavier_82 moeten tegenspreken: A-130 is hetzelfde als buffervat-temperatuur voor koeling bij mij. EVU-signaal is wel laag... mss is dat de verklaring.

A-131 is dan gelijk aan buffervat-temperatuur voor verwarming (en raar maar waar, er zit 0.1C verschil tussen die twee - hoewel ze allebei per 0.3C verpspringen).

A-130/A-131 heb ik vergeleken met wat er op display van de WP voorbij komt.

[ Voor 98% gewijzigd door bjp op 01-03-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Inmiddels een uur geleden via heatpump24.com firmware geupgrade. Ging prima. Geen issues tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Even druk geweest... maar heb nog wel eea verbeterd laatste tijd, dus even reactie op een aantal mensen.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:11:
Alle retouren op je verdeler van een Ds18B20 temperatuursensor voorzien, dan kun je makkelijk over langere tijd zien wat het doet. Kost letterlijk 3 tientjes aan hardware.
Interessant.. ben dit topic gaan volgen/bekijken: ~24 1-wire DS18B20 sensoren op vloerverwarming bevestigen
Is wel een leuk klusje om eens te gaan doen als ik wat meer tijd heb. Dank!
Flexiilex schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Hoeveel m2 vloerverwarming heb je? Bij mij is dit namelijk 77 m2 op de BG vandaar bij mij ook meer liters per minuut. Als alle groepen op 1 l/m staat, is dit nooit ingeregeld. Je groepen kunnen namelijk nooit even lang zijn, er zit altijd verschil in lengtes. Stel dat ze wel even lang zijn, dan heeft de ene groep altijd meer weerstand dan de anderen door bochten enz. Mijn WP doet ook runs van 18 of heel soms zelfs 24 uur als we een dagje goed uitkomen met het tapwater wat dan niet op temperatuur gebracht hoeft te worden.
Persoonlijk lijkt mij 500 liter wel erg weinig over zoveel groepen maar wellicht dat het bij jullie wel werkt. Je delta T is best goed maar dat wil niet zeggen dat het warm word. Wij hadden exact hetzelfde probleem als jij nu hebt. Ook rond de 500 liters aan debiet en alle groepen op 1 l/m. Deze zijn nu allemaal ingeregeld en alles word nu direct egaal warm beneden. Boven nog niet getest omdat alle slaapkamers vaak op 18 graden staan. Deze stonden hoger maar eigenlijk werd dat veel te warm om in te slapen.

Wat betreft de retourmeters, dit zijn plastic metertjes die heel makkelijk verkeerde waardes kunnen doorgeven. En dan nog, je groep die het kortste is, krijgt als eerst de warmte door de groep heel en daardoor kan het lijken dat je retour temperatuur goed is. Wat echt beglanrijk is: Meet de retour van elke groep en trek dit gelijk als je WP op vol vermogen draait.[/quote]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptuo5_pKPyRrU4qqVf6QxM_HIhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wuFCi0B48jHpgzpmdorswGRF.png?f=fotoalbum_large
Ik heb totaal ca. 120 m2 vloerverwarming. En dus heel geïsoleerd allemaal. Denk dat het allemaal op 1l (of nog later staat), door de ontzettend lage flow die nodig is on mijn huis warm te krijgen. :-) Dat is fijn! Ik heb wel, n.a.v. een berichtje van iemand anders, echt even flink aan de flowmeters lopen draaien.. en de woonkeuken bijv. flink geknepen.
Maar heb wel het idee dat mijn warmtepomp te krachtig is voor wat nodig is, hij draait bijna altijd op 27hz.

Retour berekend 24.7

Retour vs Retour berekend: "Retour berekend" is toch de target waar het naar toe moet? Dus als de retour op de "retour berekend"+hysterese is, dan slaat de WP weer af? Ik heb inderdaad een behoorlijk hoge hysterese (2.5K), want anders slaat hij te snel weer af. Als m'n warmtepomp aan gaat (zie bijv. vandaag om 13u in de screenshot), dan trekt ie een sprintje van 2 graden, als ik niet een hogere hysterese instel, dan slaat de WP dan alweer af. Nu is er genoeg ruimte om vanaf het eerste sprintje lekker door te pruttelen, en ook echt wat warmte in de woning te brengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_sI58PEUW1nDd9ftQigVba9q9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5cm2Zdg6Ui06nierSPvW1Pig.png?f=fotoalbum_large
In de screenshot: target+ en target- is target temperature + of - hysterese. Dus de Retour temperatuur ("temperature" in de grafiek) zou steeds tussen deze lijnen moeten zitten. Hij is wat rommelig, want ik zet de lijn uit als ik SWW doe (dan blijft de grafiek wat smaller en dus meer gedetailleerd). Ik ben ook nog de stooklijn aan het tweaken, daarom zie je hem opeens naar boven of naar beneden gaan. En soms gaat, tijdens het opwarmen, een extra groep open (de garage, want die deur stond open) en dan gaat de retour temperatuur lijn weer naar beneden. Dus dat klopt wel aardig.
Ik zie trouwens dat je een MSW2-9S hebt, dat is exact dezelfde als die van mij (MSW2-6S), alleen meer vermogen denk ik. Je hebt een 9kW versie denk ik?
Yes.
Mijn Delta T is overigens ook bijna altijd rond de 3.8 - 4.5
Ja, bij mij ook.
Gwaihir schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Tja, dat blijft het denk ik toch ook als je die flow tijdelijk opvoert. (Kun je doen hoor, even die pomp op 100% zetten tijdens je werkzaamheden, maar ach..)

Je weet inmiddels welke richting 'open' en welke 'dicht' is, dus je kunt instellen, lijkt me. Het is toch zoals je zegt een trial & error met kleine stapjes. Dus geniet van het voordeel (t.o.v. de professional met voorrijkosten) dat je zo elke dag / week een keertje naar die verdeler kunt lopen. Na pakweg 2 tot 5x bijstellen ben je vast wel tevreden :).
Yep.. dat ben ik nu aan het doen.. heel kleine stapjes, en dan vooral ook kijken hoe het opwarmt in vergelijking met de rest van het huis. Heb woonkeuken helemaal dicht gedraaid en toen 3 of 4 rondjes open. En dat hou ik nu in de gaten.
Flexiilex schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:11:
vv pomp? Die kan gewoon nog tot 20%. En z'n compressor ook. Dat zal het niet zijn. Het is een te groot verschil
Als ik in HA kijk, en dan naar de HP Pump frequency, is die echt nooit onder de 27hz (ja, 0, als ie niks doet). Laatste maand eigenlijk bijna altijd op 27 hz, tenzij aan het opstarten. Zou ik die nog lager kunnen zetten?
@ChrisM Ben wel benieuwd of je een 9kW hebt en hoe groot je woning is aangezien onze WP op 6kW is geschat met 16 groepen en beneden 77 m2 vloeroppervlakte. Zie trouwe
Ja, 9 KW versie met 120 m2 vv. Maar we hebben wel aangegeven dat we het graag iets warmer in huis hebben (22 graden) en hebben een groot bad. Ik denk dat de installateur toen naar boven heeft afgerond.
KC27 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:40:
@Flexiilex @ChrisM

[...]

Ja, staat op 2.5K, als ik die lager zet, dan maakt ie steeds korte runs van ca. 30 minuten, zie opmerking hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Martinioz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:25:
Ik heb ook een vreemd probleem met de vloerverwarmingpomp bij mijn Alpha Innotec SWCV62K3, al zit ik nog op een oude firmware. De WP lijkt de energiezuinige settings toe te passen (de vvw pomp gaat netjes elk halfuur even aan), maar knalt daar uit zonder in de verwarmingsmodus te gaan. Daarna blijft de pomp draaien op volle toeren.

Het komt ongeveer 1 keer per dag voor, eigenlijk elke keer als de WP een tijdje inactief is geweest.

Is er iemand die dit probleem herkent?

[Afbeelding]
Dit is een bekend probleem in deze firmware, vandaar dat Nathan de nieuwe firmware adviseerde. Het naar 100% optoeren gebeurd dan niet meer maar in een lagere percentage. Waarom dit is snap ik eigenlijk ook niet. Je wilt toch je pomp uit hebben staan als er geen vraag is lijkt mij Zelfde als met een pompschakelaar met een CV. Nu pomp je namelijk continu je warme water in je leidingen waardoor je minder profiteert van warmte afgifte lijkt mij..

Edit;

@ChrisM Wel een bijzondere keuze dat ze voor 9kW zijn gegaan bij jou. Nieuwbouw denk ik? Wij hebben totaal 165 m2 (2 onder 1 kap) met vloerverwarming in heel de woning met de 6kW variant en 270 liter tapwater.

Waarschijnlijk kan hij niet lager dan 27 hz bij jou ivm het hogere vermogen denk ik. Hij zou zelf tot het laagste moeten gaan moduleren, kan ook zijn dat 27 het laagste is.

Heb je ook een berekening van de aantal liters voor je woning voor je WP? Dat zouden ze dan ook berekend moeten hebben, in mijn geval +/-1200 liter.

Een lage flow is niet perse goed maar een hoge ook niet. Je vloer/woning moet wel echt warm worden anders heb je net als bij ons, dat het dus niet warm werd. Toen is alles netjes ingeregeld.

“Retour vs Retour berekend: "Retour berekend" is toch de target waar het naar toe moet?”

- klopt, alleen in jou geval was je retour 1.4 graden hoger dan je retour berekend. Is dat altijd zo?aangezien je WP dus maar tot 27 hz terug moduleert maak je eigen nog steeds teveel warmte aan, normaal zou je WP dan lager gaan stoken op de berekende retour te halen.

Wat betreft je hysterese, als deze op 2.5 staat betekend dit dat als bijvoorbeeld de retour berekend op 22 graden staat (afhankelijk van buitentemperatuur en je thermostaat), laatste afhankelijk welke. Dat je WP bij 19,5 begint met verwarmen.

Weet niet of hij ook uit zou moeten gaan als de temp 2.5 gr hoger is dan berekend, die van mij komt namelijk niet boven de retour berekend uit. Hij moduleert mee met de retour berekend, totdst het niet verder kan denk ik en dan zou die moeten stoppen? Zal er eens op letten, had hem eerst ok 1K staan en alles was ook niet ingeregeld dus heb geen goede data. Volgens mij blijf hij bij mij tot een tapwater run gewoon op t laagste vermogen draaien

Mooi dashboard btw, dat heb je goed inzichtelijk gemaakt!

De afbeelding die je deelt met je groepen, daar staat al op hoeveel debiet elke groep moet hebben, dat weet je? Dat is niet 1 l/m overal zie ik. Als je huis nieuwbouw is of hebt laten doen, zou ik die gasten lekker opbellen en laten inregelen. Heb je tenslotte voor betaald.

Wel gek dat er gesproken word over 10 graden verschil en aanvoer van 35 graden. Delta T van 10 is wel erg hoog. Of bedoelen ze iets anders?

“Ja, 9 KW versie met 120 m2 vv. Maar we hebben wel aangegeven dat we het graag iets warmer in huis hebben (22 graden) en hebben een groot bad. Ik denk dat de installateur toen naar boven heeft afgerond.”

- Vanuit de bouw moeten ze bij ons ook voldoen aan 22 graden in slaapkamers en woonkamer

Een run van 30 min als je hem lager zet? Dat is wel erg kort dan. Wel raar, want je wilt de temp voor langere tijd constant houden dus zou niet zo snel uit mogen gaan. Lijkt erop dat je WP niet lager aan kan omdat hij dan nog lager moet draaien wat dus niet kan. 20 hz en 20% vv poml kost hier ongeveer 300 watt volgens mij (even uit m’n hoofd). Heb nog geen meter aan m’n WP maar kan t goed inschatten met de p1 meter

[ Voor 60% gewijzigd door Flexiilex op 02-03-2024 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb in mijn huis 150 m2 aan woonoppervlak, waarvan de begane grond de voornaamste is uiteraard, te verwarmen. De eerste verdieping en zolder bestaan met name uit slaapkamers, al is werkkamer functionaliteit ook voorzien. Op zowel eerste verdieping als zolder is ook een badkamer.

Mijn tuin is +- 120 m2, waarvan het effectief realistisch is om +- 100 m2 uit te graven en daar dus een captatienet in te gaan leggen.

Mag ik op dit moment al heel snel concluderen dat een captatienet leggen enz enz niet te doen is bij deze woning, en dat ik kan stoppen daar naar te kijken?

Wel positief: het hele huis bestaat uit 10 cm hoh vloerverwarming, zelfs op de eerste verdieping en zolder. Maar dat betekent tegelijkertijd ook dat er een grote hoeveelheid water doorheen kan/moet.

Ik lees nog e.e.a. over gelaagdheid, waarbij je dus op (bijvoorbeeld) 2 meter diepte kan leggen en daarna erboven op 1,5 meter diepte (bijvoorbeeld). Het voelt allemaal al erg gelimiteerd. Volgens mij wil je het liefst op vele honderden meters uit kunnen komen, maar met deze "kleine" tuin lijkt dat niet mogelijk.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:45:
[...]

@ChrisM Wel een bijzondere keuze dat ze voor 9kW zijn gegaan bij jou. Nieuwbouw denk ik? Wij hebben totaal 165 m2 (2 onder 1 kap) met vloerverwarming in heel de woning met de 6kW variant en 270 liter tapwater.
Ja, eens.. is nieuwbouw, we wonen nu bijna een jaar. Bron is te groot (is zelf-bouw, maar de bron zat al bij de kavel in), dus die is de hele winter niet onder de 11.9 graden geweest. En de isolatie is ook beter (denk ik) dan bij de eerste berekeningen. Dus 6kw had ook wel gekund.
Waarschijnlijk kan hij niet lager dan 27 hz bij jou ivm het hogere vermogen denk ik. Hij zou zelf tot het laagste moeten gaan moduleren, kan ook zijn dat 27 het laagste is.
Ja, denk ik dan maar. Misschien iemand anders met dezelfde WP die dat kan bevestigen?
Heb je ook een berekening van de aantal liters voor je woning voor je WP? Dat zouden ze dan ook berekend moeten hebben, in mijn geval +/-1200 liter.
Nee, zo'n berekening heb ik niet. Hele proces is aan het eind een beetje rommelig gegaan, was zelfbouw (wel met aannemer enzo), maar ik heb het idee dat niet alle berekeningen helemaal netjes zijn gemaakt.
Een lage flow is niet perse goed maar een hoge ook niet. Je vloer/woning moet wel echt warm worden anders heb je net als bij ons, dat het dus niet warm werd. Toen is alles netjes ingeregeld.
Het wordt zeker wel warm, hoor, hier in huis! Eerder te warm dan te koud. Ben vooral bezig nu de stooklijn zo laag mogelijk te krijgen. We hebben nu ook deuren in de werkruimte beneden gezet, dat houdt de warmte ook beter vast. Dus ga lekker door met tweaken.
“Retour vs Retour berekend: "Retour berekend" is toch de target waar het naar toe moet?”

- klopt, alleen in jou geval was je retour 1.4 graden hoger dan je retour berekend. Is dat altijd zo?aangezien je WP dus maar tot 27 hz terug moduleert maak je eigen nog steeds teveel warmte aan, normaal zou je WP dan lager gaan stoken op de berekende retour te halen.
Ja, de retour berekend is target. Als de hysterese +2,5 is, en de retour berekend is 25, dan begint de WP met verwarmen vanaf 22,5 en gaat door tot 27,5. Dan slaat ie weer af, koelt alles rustig af naar 22,5 en begint ie weer opnieuw. Dat probeer ik ook in m'n dashboard te volgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W08vSWbh93C14pU5BZSf6K7TM-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CV3wtoDqDCfvtBCAWbCSQwYs.png?f=fotoalbum_large
Rond 12:30u was de retour afgekoeld tot onder target - hysterese en ging de warmtepomp aan. Als m'n warmtepomp begint met verwarmen, dan zie je dat de (retour)temperatuur best snel toeneemt, rond 13:30 heeft ie dan die piek bereikt (in deze periode gebruikt de compressor ca. 500-800W). En daarna gaat hij rustig door met verwarmen (en dan verbruikt de compressor ~300W). Mijn vloer is een houten vloer en die heeft wat tijd nodig om te verwarmen (maar blijft daarna ook lekker lang warm), daarom wil ik graag een lange run en heb ik de hysterese dus wat hoger gezet.
Wat betreft je hysterese, als deze op 2.5 staat betekend dit dat als bijvoorbeeld de retour berekend op 22 graden staat (afhankelijk van buitentemperatuur en je thermostaat), laatste afhankelijk welke. Dat je WP bij 19,5 begint met verwarmen.

Weet niet of hij ook uit zou moeten gaan als de temp 2.5 gr hoger is dan berekend, die van mij komt namelijk niet boven de retour berekend uit. Hij moduleert mee met de retour berekend, totdst het niet verder kan denk ik en dan zou die moeten stoppen? Zal er eens op letten, had hem eerst ok 1K staan en alles was ook niet ingeregeld dus heb geen goede data. Volgens mij blijf hij bij mij tot een tapwater run gewoon op t laagste vermogen draaien
Ja, dat is wat ik ook zou verwachten bij mij, maar ik denk dus dat mijn WP eigenlijk teveel vermogen heeft (want zelfs met helemaal teruggemoduleerd, blijft de retour temperatuur toenemen).. en dan komt ie uit op de target+hysterese en slaat ie af. Door de hysterese wat hoger te zetten, heb ik wel mooi, lange runs.
Mooi dashboard btw, dat heb je goed inzichtelijk gemaakt!
Thanks. :) Ben er al een tijdje mee bezig, heb onder dat wat ik liet zien, ook een grafiekje met de temperaturen in huis en daaronder een aantal instelmogelijkheden om te tweaken. Alles mooi bij elkaar.
De afbeelding die je deelt met je groepen, daar staat al op hoeveel debiet elke groep moet hebben, dat weet je? Dat is niet 1 l/m overal zie ik. Als je huis nieuwbouw is of hebt laten doen, zou ik die gasten lekker opbellen en laten inregelen. Heb je tenslotte voor betaald.
Nee, klopt.. maar eerlijk gezegd: ik heb er al zoveel aan gedraaid, dus misschien hadden ze het wel aardig ingeregeld, en heb ik dat verpest (maar ik denk niet dat ze dat echt hebben gedaan, heb dat nooit gezien). en 2: ik wil het zelf kunnen, zo ingewikkeld lijkt het ook weer niet. En ik heb de tijd om het helemaal te optimaliseren naar precies hoe ik het wil.
Wel gek dat er gesproken word over 10 graden verschil en aanvoer van 35 graden. Delta T van 10 is wel erg hoog. Of bedoelen ze iets anders?
Geen idee... ben niet onder de indruk van de kwaliteit van mijn installateur, dus kan zo maar zijn dat ie wat invult...
“Ja, 9 KW versie met 120 m2 vv. Maar we hebben wel aangegeven dat we het graag iets warmer in huis hebben (22 graden) en hebben een groot bad. Ik denk dat de installateur toen naar boven heeft afgerond.”

- Vanuit de bouw moeten ze bij ons ook voldoen aan 22 graden in slaapkamers en woonkamer
Ah OK.
Een run van 30 min als je hem lager zet? Dat is wel erg kort dan. Wel raar, want je wilt de temp voor langere tijd constant houden dus zou niet zo snel uit mogen gaan. Lijkt erop dat je WP niet lager aan kan omdat hij dan nog lager moet draaien wat dus niet kan. 20 hz en 20% vv poml kost hier ongeveer 300 watt volgens mij (even uit m’n hoofd). Heb nog geen meter aan m’n WP maar kan t goed inschatten met de p1 meter
Ja, zie hierboven: die piek die komt na 1 uur verwarmen, dat is eigenlijk mijn probleem. Begint hij bij jou, als hij begint aan een nieuwe VV run, niet eerst op een hoger vermogen? Om daarna te gaan pruttelen op het laagste vermogen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGf66Gh9f0ScEUVTBOIK6gN9E7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JkM8lE1dgy9I7HTp1wk2ZIds.png?f=fotoalbum_large
Hier zie je de temperature out (retour) en pomp frequency. Als de run begint (12:30u), gaat ie van 40 tot ~65 hz aan de slag, en dan warmt het water dus best snel op.. in een uur van 22,5 -> 26,5. Pas daarna gaat ie rustig door pruttelen op 27hz (vanaf 14u), totdat ie rond 1:30u de target temperatuur heeft bereikt en weer uit schakelt.
(Het hobbeltje van 14-19u is omdat we toen de garage deur open hadden staan, het daar afkoelde en die groep open ging, terwijl die groep bijna altijd dicht is, dus toen kwam er koud water in de retour mee, waardoor de retour afkoelde en de WP harder moest werken... totdat de deur weer dicht ging rond 19u, de garage snel opwarmde en de groep weer dicht ging).

Ben benieuwd hoe bovenstaande grafieken er bij jou (en anderen) uit zien als er een run begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:47:
Het wordt zeker wel warm, hoor, hier in huis! Eerder te warm dan te koud. Ben vooral bezig nu de stooklijn zo laag mogelijk te krijgen. We hebben nu ook deuren in de werkruimte beneden gezet, dat houdt de warmte ook beter vast. Dus ga lekker door met tweaken.
Slim :) Zeker ook ff kijken of de vloerverwarming-groep die dichtbij je thermostaat ligt, niet te warm word waardoor je thermostaat snel omhoog schiet. Maar, waarschijnlijk wat je zelf ook zegt is je WP teveel. qua vermogen voor je woning dus je stooklijn aanpassen gaat ook wel helpen ja :)
Ja, de retour berekend is target. Als de hysterese +2,5 is, en de retour berekend is 25, dan begint de WP met verwarmen vanaf 22,5 en gaat door tot 27,5. Dan slaat ie weer af, koelt alles rustig af naar 22,5 en begint ie weer opnieuw. Dat probeer ik ook in m'n dashboard te volgen:
[Afbeelding]
Rond 12:30u was de retour afgekoeld tot onder target - hysterese en ging de warmtepomp aan. Als m'n warmtepomp begint met verwarmen, dan zie je dat de (retour)temperatuur best snel toeneemt, rond 13:30 heeft ie dan die piek bereikt (in deze periode gebruikt de compressor ca. 500-800W). En daarna gaat hij rustig door met verwarmen (en dan verbruikt de compressor ~300W). Mijn vloer is een houten vloer en die heeft wat tijd nodig om te verwarmen (maar blijft daarna ook lekker lang warm), daarom wil ik graag een lange run en heb ik de hysterese dus wat hoger gezet.
Het zou mooi zijn als hij gewoon rustig doordraait op 27hz en laagste vv pomp vermogen als hij zn retour heeft bereikt, dat kost zo weinig stroom dat dat beter is dan afschakelen maar denk wel dat dat lastig word bij jou. Zeker i.v.m. zoveel vermogen enz.
Thanks. :) Ben er al een tijdje mee bezig, heb onder dat wat ik liet zien, ook een grafiekje met de temperaturen in huis en daaronder een aantal instelmogelijkheden om te tweaken. Alles mooi bij elkaar.
Zodra ik m'n kW meter ga plaatsen voor m'n WP kom ik wel even bij je in de lucht :P ben benieuwd hoe je de COP berekend hebt in HA, waarschijnlijk niet extreem ingewikkeld maar toch. Ben geen HA expert haha
Nee, klopt.. maar eerlijk gezegd: ik heb er al zoveel aan gedraaid, dus misschien hadden ze het wel aardig ingeregeld, en heb ik dat verpest (maar ik denk niet dat ze dat echt hebben gedaan, heb dat nooit gezien). en 2: ik wil het zelf kunnen, zo ingewikkeld lijkt het ook weer niet. En ik heb de tijd om het helemaal te optimaliseren naar precies hoe ik het wil.
Grote kans dat dit indd niet is gedaan. Bij ons hebben ze ook gewoon niks aangepast. Alles stond op 1l/m. Zou indd zelf lekker beetje gaan knutselen, al heb je wel garantie dus wellicht ook wel slim om dit gewoon aan te kaarten. Heb ik ook gedaan, alles is nu namelijk goed ingeregeld. Heb wel zelf nog een klein beetje aanpassingen gedaan, Eetkamer had bijvoorbeeld te weinig flow. Dit kwam waarschijnlijk door teveel weerstand.
Ja, zie hierboven: die piek die komt na 1 uur verwarmen, dat is eigenlijk mijn probleem. Begint hij bij jou, als hij begint aan een nieuwe VV run, niet eerst op een hoger vermogen? Om daarna te gaan pruttelen op het laagste vermogen?
[Afbeelding]
Hier zie je de temperature out (retour) en pomp frequency. Als de run begint (12:30u), gaat ie van 40 tot ~65 hz aan de slag, en dan warmt het water dus best snel op.. in een uur van 22,5 -> 26,5. Pas daarna gaat ie rustig door pruttelen op 27hz (vanaf 14u), totdat ie rond 1:30u de target temperatuur heeft bereikt en weer uit schakelt.
(Het hobbeltje van 14-19u is omdat we toen de garage deur open hadden staan, het daar afkoelde en die groep open ging, terwijl die groep bijna altijd dicht is, dus toen kwam er koud water in de retour mee, waardoor de retour afkoelde en de WP harder moest werken... totdat de deur weer dicht ging rond 19u, de garage snel opwarmde en de groep weer dicht ging).

Ben benieuwd hoe bovenstaande grafieken er bij jou (en anderen) uit zien als er een run begint.
Mijn WP doet exact t zelfde alleen blijft op een wat hogere compressor frequentie werken. Opzich ook wel logisch omdat het nacht is, buiten kouder is en m'n WP 6Kw is ipv 9kW dus die moet ietsjes harder werken met zn compressor. Die van mij gaat in de middag ook vaak niet aan als de zon schijnt, dan schijnt de zon namelijk op de thermostaat en warmt het huis de woonkamer op.

Hij zakt nu ook flink in qua vermogen omdat de zon nu in de woonkamer schijnt. Inmiddels 31hz en die zal langzaam naar 20hz gaan vermoed ik.

Ziet er dus eigenlijk t zelfde uit met een Delta T van 4 ongeveer. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog aan het spelen ben met de hysterese. Deze stond eerst op 1. Wil even kijken wat slimmer is, langer op laag vermogen of zoals het nu is. Ga daar nog even verder mee spelen.

In 1.5 uur bereikt die van mij ook ongeveer z'n retour berekend en zakt dan wat af in vermogen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeBaZnsINAhQ-3PD9WwheEl-3sk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ZzI4fTnrR5nLhzmPGaX9xxb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KY75PS38_eFVJ3xBQKhg2RQ1Ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6E6do4H1xLdeimlcjuqU45J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Tanuki schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:46:
Ik heb in mijn huis 150 m2 aan woonoppervlak, waarvan de begane grond de voornaamste is uiteraard, te verwarmen. De eerste verdieping en zolder bestaan met name uit slaapkamers, al is werkkamer functionaliteit ook voorzien. Op zowel eerste verdieping als zolder is ook een badkamer.

Mijn tuin is +- 120 m2, waarvan het effectief realistisch is om +- 100 m2 uit te graven en daar dus een captatienet in te gaan leggen.

Mag ik op dit moment al heel snel concluderen dat een captatienet leggen enz enz niet te doen is bij deze woning, en dat ik kan stoppen daar naar te kijken?

Wel positief: het hele huis bestaat uit 10 cm hoh vloerverwarming, zelfs op de eerste verdieping en zolder. Maar dat betekent tegelijkertijd ook dat er een grote hoeveelheid water doorheen kan/moet.

Ik lees nog e.e.a. over gelaagdheid, waarbij je dus op (bijvoorbeeld) 2 meter diepte kan leggen en daarna erboven op 1,5 meter diepte (bijvoorbeeld). Het voelt allemaal al erg gelimiteerd. Volgens mij wil je het liefst op vele honderden meters uit kunnen komen, maar met deze "kleine" tuin lijkt dat niet mogelijk.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik heb een horizontaal net.
Ik heb 300m2 grond en effectief 5.5kW warmtepomp. Dat "gaat".
Met 100m2 zou ik dus beginnen om uit te rekenen hoe groot de warmtepomp is die je nodig gaat hebben. Als dat 2 a 3kW is dan zou het op zich moeten kunnen. 3kW is wel een beetje aan de max maar het scheelt wel een paar duizend euro dus dat is "het compromis waard".

Inderdaad positief dat je overal vloerverwarming hebt maar de grootte van de warmtepomp zal toch heel erg afhangen van de isolatie. Bij goede isolatie zal je de bovenverdieping waarschijnlijk nooit verwarmen (ik verwarm die ook nooit).

Zie HIER voor uitgebreide meting die ik vorig jaar gedaan heb. Toen had ik 1 warmtepomp van 3kW (in praktijk 2.7kW). Ik heb toen geconcludeerd dat mijn net meer aan kon. Ik heb nu 2 van die warmtepompen parallel. (zoek nog maar wat op mijn naam in dit forum voor meer ervaringen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
COOL!!! die grafieken en analyses!

Dat hij eerst 500-800W gebruikt is eigenlijk jammer. En volgens mij nergens voor nodig. De warmtevraag is (kennelijk) dermate laag dat hij af een toe moet afslaan, dan zou het logischer zijn dat als hij aanslaat hij op minimum zou draaien.

Ik vermoed dat dat komt omdat "hysteresis" niet helemaal lekker in het control algoritme zit (dat is slechts een vermoeden).
De argeloze gedachte is wellicht dat je 2.5graden hysteresis op de vloertemperatuur hebt. Dat is echter niet zo. Als dat echt zo zou zijn dan zou je kamer met zeker een graad variëren en dat doet die niet.
De 2.5graden hysteresis is de "aankoppel temperatuursprong" (bij gebrek aan een beter woord) van de vloer:
- als de compressor uit staat en de circulatiepomp draait dan neemt het retourwater na verloop van tijd de vloertemperatuur over.
- als de compressor aan gaat dan stelt zich een temperatuursprong in tussen circulatie-water en vloer. Zonder temperatuursprong immers geen warmteoverdracht.
Kortom: "Het lijkt" of je met een hysteresis tussen een boven en ondertemperatuur regelt waarbij de hysteresis bedoeld is om "een warmtemassa wat tijd te geven om op te warmen", maar in werkelijkheid gebruik je die hysteresis om het aan/uit verschil te overbruggen.

Op zich is dat helemaal geen probleem (het verklaart voornamelijk dat je met 2.5graad hysteresis geen extreme temperatuur variatie in de kamer hebt), het is alleen een beetje jammer dat de controller kennelijk "schrikt" als de temperatuur bij aanslaan maar liefst 2.5graden onder target ligt en eens flink zijn best gaat doen om dat zo snel mogelijk op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Stefannn schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:18:
[...]

COOL!!! die grafieken en analyses!

Dat hij eerst 500-800W gebruikt is eigenlijk jammer. En volgens mij nergens voor nodig. De warmtevraag is (kennelijk) dermate laag dat hij af een toe moet afslaan, dan zou het logischer zijn dat als hij aanslaat hij op minimum zou draaien.

Ik vermoed dat dat komt omdat "hysteresis" niet helemaal lekker in het control algoritme zit (dat is slechts een vermoeden).
De argeloze gedachte is wellicht dat je 2.5graden hysteresis op de vloertemperatuur hebt. Dat is echter niet zo. Als dat echt zo zou zijn dan zou je kamer met zeker een graad variëren en dat doet die niet.
De 2.5graden hysteresis is de "aankoppel temperatuursprong" (bij gebrek aan een beter woord) van de vloer:
- als de compressor uit staat en de circulatiepomp draait dan neemt het retourwater na verloop van tijd de vloertemperatuur over.
- als de compressor aan gaat dan stelt zich een temperatuursprong in tussen circulatie-water en vloer. Zonder temperatuursprong immers geen warmteoverdracht.
Kortom: "Het lijkt" of je met een hysteresis tussen een boven en ondertemperatuur regelt waarbij de hysteresis bedoeld is om "een warmtemassa wat tijd te geven om op te warmen", maar in werkelijkheid gebruik je die hysteresis om het aan/uit verschil te overbruggen.

Op zich is dat helemaal geen probleem (het verklaart voornamelijk dat je met 2.5graad hysteresis geen extreme temperatuur variatie in de kamer hebt), het is alleen een beetje jammer dat de controller kennelijk "schrikt" als de temperatuur bij aanslaan maar liefst 2.5graden onder target ligt en eens flink zijn best gaat doen om dat zo snel mogelijk op te lossen.
Ah, ja..
Ik denk dat ik wel begrijp wat je zegt.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat ie gaat doen nu, dus ik heb de hysteresis op 1K gezet. Ik zie dat ie duidelijk minder vermogen verbruikt nu (400W bij het opstarten). Dat gaat ie dan doen tot de target temperature, en dan blijft ie rustig pruttelen tot ie bij target temperature +1K is.

Ik zou iets in HA kunnen maken, dat de hysteresis geleidelijk toeneemt als hij gaat opwarmen (misschien zelfs beginnen met 0.5K), want ik heb wel een iets langere run nodig om de vloeren echt een beetje op temperatuur te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkTRhEIZlhARmDu7BrhNkZEhHYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yL31PghVuxKYtxFv6c6LumJZ.png?f=fotoalbum_large
Hz blijft op 40 nu bij het opwarmen, ipv 65.. dat is goed. Verbruik ook lager. Maar als hij straks op target temperature is, dan is ie wel zo op target+1K.. en dan slaat ie weer af. Als het ooit weer wat kouder wordt, ga ik kijken of dit voldoende is om temperatuur in de kamers te krijgen.

Vandaag is natuurlijk wel een volledig verkeerde dag om te testen... volle bak zon op de woonkamer, dus heb geen verwarming nodig, maar ja.. trui maar weer uit dan. ;)

[edit]
Mmm, nee, eigenlijk geen verschil. Zie een paar minuten later. Hij begint altijd op 40hz en gaat dan omhoog. De target bereikt hij wel sneller, kijken wat ie dan doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPJNu27xNjndiYvmwqHaeyFABcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3vVPHrZedULh1BS2gUb8acZz.png?f=fotoalbum_large
(let op, wel andere schaal, zodat je de vorige run er ook bij kan zien)

[ Voor 8% gewijzigd door ChrisM op 02-03-2024 11:38 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 113 Laatste