-- Verwijzingen naar het document wat je onlangs linkte --
p. 8 linksonder: alle
Analogs zijn in tienden, alle
Integers niet.
- ik heb nog geen teken gevonden van SWW vs. CV. Zie hieronder de BUS DHW/DG1 Demand, maar deze 2 blijven altijd op 0. Vervelend, want anders kan ik dat gebruiken om apart te integreren voor SWW en CV
- adres 5221 is ook altijd 0.
Ja, die BUS dat ben jij met je modbus aansluiting. Dus alle
Write waarden in het document zullen onveranderd blijven (meestal (/ altijd?) op 0) totdat je ze zelf geschreven hebt.
- Scroll temperatuur werkt niet (altijd 0), Inverter temperatuur wel. Alle andere temperaturen werken wel, en idd met een schaal van 0.1C. Deze twee hieronder lijken volgens wat ik online vind, de uitzondering en werken per 1C.
Integer..
Geen van beide ooit opgevraagd. Misschien 'ns doen en aan m'n logging toevoegen.
Is de propaan compressor van jou ook een scroll compressor, of moduleert dat weer anders?
- nog geen success gehad met min/max compressor capacity te schrijven... addressen 74-75-76-77. Dat ik nu bijvoorbeeld 20, 200 of 20.0 schrijf naar address 76, lijkt allemaal in de praktijk niets uit te maken, de pomp blijft op dagen zoals vandaag op min 25% (de default in Th-Touch). Ik had graag dat minimum verlaagd, ooit ben ik daarin geslaagd via het schermpje op de pomp zelf (15% bijvoorbeeld is mogelijk).
Heb je schrijven aangezet op de pomp (p 4.)?
Je moet 200 daadwerkelijk schrijven op de Modbus, al dan niet via een schaling aan de zijde van je BMS. (Home Assistant, toch?)
Ik zou hier trouwens wel voorzichtig mee zijn. Je bedient je hier op afstand van installateursmenu's (en omzeilt dus zelfs die interface). Houd je dan ook aan de datasheet m.b.t. de toegestane range. Je kunt er nl. niet vanuit gaan dat onder je aanpak nog beveiliging aan WP zijde zit. Ik zou 'm niet aan durven laten staan met een paar dagen lang 2% in dat register.
Het zou wat pendelen op zachte dagen vermijden.
Wellicht, maar let er wel op dat de COP in dat stuk van het bereik snel indondert. Dan maar liever een paar starts meer?
Misschien moet ik wel eerst adres 53 op 1 schrijven? Of verandert dat dat je zelf de DHW/DG1 vraag moet aanzetten/afzetten? Wat doet dat adres eigenlijk?
p. 5.
Ik weet niet of dit aanzetten strikt noodzakelijk is. Kan zijn dat hij óók reageert indien hij om een andere reden al aan staat, maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd.
Hij staat wel duidelijk uit wanneer je daar een uit in zet. Dan doet hij dus niets en krijg je 'm voor zover ik zie niet meer aan, anders dan 'm daar weer aan te zetten (of even de stroom eraf te halen).
Gezamenlijk betekent dat, dat wanneer je via BUS stuurt, andere sturingen weinig kans krijgen. Ik weet niet of dat echt
geen kans is, of dat bijv. een SWW run toch tijdens verwarmen nog prioriteit zou pakken. (Ik stuur nl. uitsluitend via BUS.)
code:
1
2
3
4
| - <<: *generic_anchor
name: "Heatpump working program by BUS"
address: 5221
# 0 - mixed, 1 - heating, 2 - cooling, 3 - off |
Deze springt bij mij heel af en toe spontaan naar 0. En dan verwarmt hij niet meer. Wellicht een verbetering in (jouw?) latere firmware die bij mij nog maar half is doorgevoerd. Ik ontving destijds nl. alleen info over de waarden 1 en 2. Met name die waarde 3 lijkt mij voor sommigen handig: dan kun je wél je verwarming via de BUS aansturen, maar toch je SWW aan de WP zelf laten.
Verder nog goed om te weten: zo'n Bool TRUE schrijf je door
alle bits op 1 te zetten. Wellicht dat HA dat vanzelf voor je regelt. Voor mijn BMS moest ik even puzzelen.