Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 92 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:08
Gwaihir schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:18:
Zag gister via de ModBus interface dat mijn warmtepomp inmiddels 52 draaiuur heeft. Eh.. wat 8)7

Even puzzelen verder: ik weet nu hoe 't werkt met die verschillende registers voor Working Hours L en H en Starts L en H, op de ModBus interface van de EcoForest EcoGEO modellen: de L tellers tellen 0 - 999 en dan gaat 't klokje rond. De H tellers tellen de duizentallen.

De importeur had destijds geen idee en ik had 't zo ook niet verwacht: een 16-bits register dat tot 999 wordt gebruikt..

@xavier_82 @superyupkent
hele oude quote hierbij :) bij mij zie ik dat ook voor Working Hours (de H is per 1000).

Maar nog geen idee hoe ik de Starts H moet bijtellen. de Start L staat bij mij al op meer dan 1000.... Is dat dan 2x 16bits volledig? (1x16-bits is beperkt tot 65535, wat iets te kort is voor een lange levensduur).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:23
austin_77 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Zoals gezegd gaat het mij niet om eindresultaat, maar proces ernaar toe. In dit geval kon Nathan op afstand alles uitlezen, wat de installateur ondersteunde in zoektocht en heb ik weinig hoeven lopen ‘regelen’. Nathan houdt installateur aan verplichtingen en andersom. Ergo: ‘installateur, hij doet het niet, los het op’. Dat zaken zijn vastgelegd hielpen mij. Niet meer en minder. Opnieuw, ik koop onrust hiermee af 😇
Dat probeer ik je dus uit te leggen. Je koopt geen onrust af want je hebt gewoon garantie.

Ik heb ook in het begin problemen gehad met de warmtepomp. Daarbij belde ik de installateur op en die mocht dat toen oplossen. Dat is ook via Nathan uiteindelijk gegaan. Daar heb ik geen onderhoudscontract voor nodig.

Als ik nu iets met de warmtepomp heb dan bel ik nog steeds dezelfde installateur op, misschien moet ik dan voorrijkosten betalen of wat andere dingen waardoor het dan iets meer kost. Maar een onderhoudscontract heb ik nog steeds niet nodig omdat de installateur zegt dat er geen regulier onderhoud nodig is. Ze bieden om die reden ook geen onderhoudscontract aan.

Als je een vaste klanten contract afsluit dan snap ik dat wel, dat is wel handig. Maar ik vind het persoonlijk erg duur om voor een vaste klanten contract een onderhoudscontract af te sluiten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:08:
hele oude quote hierbij :) bij mij zie ik dat ook voor Working Hours (de H is per 1000).

Maar nog geen idee hoe ik de Starts H moet bijtellen. de Start L staat bij mij al op meer dan 1000.... Is dat dan 2x 16bits volledig? (1x16-bits is beperkt tot 65535, wat iets te kort is voor een lange levensduur).
Oh ja, die is leuk ja. De hours telt 0-999 op de ene teller en de duizendtallen op de ander. De start telt gewoon door. Ooit iemand van Eplucon aan de lijn gehad die mompelde geen idee te hebben of Start H ooit van de nul af gaat komen. (Snapte toen niet direct wat hij bedoelde maar heb 't sindsdien ook gezien.) Dus ja.. waarschijnlijk bij de 65.536e start.

Zal ik dus niet zien. Ik zit (na ruim drie jaar) al dik onder de 500 starts per jaar en dat aantal neemt nog steeds af door verbeteringen in de aansturing en elders in huis. Maar eh.. serieus, waar zit jij dan? Je hebt ruimte zat op L voor 25 jaar lang dagelijks 2x tapwater + 8 extra starts per dag in het verwarmingsseizoen..

En ja @bjp, die lijst. Dank voor het (terug)vinden van een link ernaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 16-02-2024 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:05
DutchKel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:10:
[...]

Dat probeer ik je dus uit te leggen. Je koopt geen onrust af want je hebt gewoon garantie.

Ik heb ook in het begin problemen gehad met de warmtepomp. Daarbij belde ik de installateur op en die mocht dat toen oplossen. Dat is ook via Nathan uiteindelijk gegaan. Daar heb ik geen onderhoudscontract voor nodig.

Als ik nu iets met de warmtepomp heb dan bel ik nog steeds dezelfde installateur op, misschien moet ik dan voorrijkosten betalen of wat andere dingen waardoor het dan iets meer kost. Maar een onderhoudscontract heb ik nog steeds niet nodig omdat de installateur zegt dat er geen regulier onderhoud nodig is. Ze bieden om die reden ook geen onderhoudscontract aan.

Als je een vaste klanten contract afsluit dan snap ik dat wel, dat is wel handig. Maar ik vind het persoonlijk erg duur om voor een vaste klanten contract een onderhoudscontract af te sluiten.
Ah wellicht onduidelijkheid vanuit mijn kant, excuus. Met installateur een klantcontract, waarbij construct is, Nathan komt 1x per 2 jaar inspectie doen, installateur regelt alle zaken die hydraulische verbindingen betreft. Wellicht goed om te vermelden dat mijn installateur na ons alleen nog maar agrarische projecten aan is gegaan en het liefst van consumenten zaken af wil. Dat in combinatie met dat in onze regio Zuid-Limburg, bizar weinig bedrijven zijn die met w/w-warmtepompen willen dealen, maakt dat ik zeg ‘ik koop rust af’. Heb destijds (zie mijn eerdere posts in 2017) stad en land afgezocht naar een installateur die me überhaupt wilde helpen met renovatie. Onze woning is compleet om de w/w waterpomp gebouwd destijds. Nu is dat veel gangbaarder en de markt veranderd. Neemt niet weg dat ik nu een betrouwbaar aanspreekpunt heb.
Hopelijk heeft dit iets meer duidelijkheid gegeven in hoe ik dit bedoelde.

Oh en de problemen zijn pas na 3 jaar ontstaan waarbij uiteindelijk Nathan de seriematige fout heeft ontdekt, zie ook eerdere postst van mij. Niet dat na 3 jaar dat moet uitmaken want consumentengarantie in EU is goed geregeld.

[ Voor 5% gewijzigd door austin_77 op 16-02-2024 21:06 . Reden: Spelfouten aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjwithagen
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-09 11:18
austin_77 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Ik begrijp je reactie. Doel erop dat (bij geen onderhoudscontract) vooraleer je een monteur gevonden hebt die het probleem kan vinden, contact legt met producent/importeur en die het dan gaat oplossen binnen korte tijd, dat veel gedoe geeft. Dat koop ik liever af 😇
En ja, ik kan best wel dingen zelf, ik kies ervoor om mijn tijd aan andere zaken te besteden.
Altidj fijn als complexere probleem toch opgelost worden, zeker als je het niet hoeft af te rekenen.
Ik denk dat Nathan ook de club is de je pomp heeft geleverd?
Wellicht dat het dan ook onder de te verwachten garantie/service valt?

Eerst goed lezen, voor reageren is ook wel slim.

Dan ben ik wel nieuwsgierig wat de omvang van het contract is , en wat je er voor betaalt?

[ Voor 3% gewijzigd door wjwithagen op 17-02-2024 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 21:48
ChrisM schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:53:
Ik weet dat er ergens een site is, waar je de instellingen van je stooklijn in kan vullen, en zo de stooklijn kan simuleren. Betreft een alpha innotec warmtepomp. Maar nu kan ik die link nergens meer vinden… weet iemand welke site ik bedoel?
Ik dacht dat het in het Duits was. Heel simpele site.
Ik wist dat ik niet gek was. ;-)
Gevonden: https://mnemotron.de/lux/heatcurve.html

Je kan hier je 2 temperaturen van de stooklijn invullen en zien hoe je curve er uit ziet. Ik vind het vooral interessant om te gebruiken om m'n warmtepomp stooklijn en het effect daarvan nog iets beter te begrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
wjwithagen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Altidj fijn als complexere probleem toch opgelost worden, zeker als je het niet hoeft af te rekenen.
Ik denk dat Nathan ook de club is de je pomp heeft geleverd?
Wellicht dat het dan ook onder de te verwachten garantie/service valt?

Eerst goed lezen, voor reageren is ook wel slim.

Dan ben ik wel nieuwsgierig wat de omvang van het contract is , en wat je er voor betaalt?
Omvang van contract is redelijk simpel:

24/7 service van installateur (hopelijk nooit nodig)
Alles beschreven waar installateur verantwoordelijkheid voor draagt (hydraulische aansluitingen, zowel in warmtepomp, bron-en CV-zijde, alpha home, verdelers vloergroepen, motortjes, glycol verhouding,etc). Rol van Nathan is ook beschreven (destijds in bedrijfsstelling, 1x per 2 jaar fysieke check, 24/7 afstandsmonitoring, reparatievoorwaarden en garantie, etc).

Context:
2017 contract afgesloten, geen enkele installateur in regio die dit bood/biedt.

Kosten €185,- per jaar en indexering per jaar.

Feit dat ik de pomp best wel door en door ken, wil niet zeggen dat ik me aan eigen monitoring, reparaties, bijvullen van glycol ga bezigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
deze verhalen over onderhoudscontract doen me denken dat het eens tijd is om de filters op het CV-circuit te kuisen, na stookseizoen!

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:52:
[...]

Oh ja, die is leuk ja. De hours telt 0-999 op de ene teller en de duizendtallen op de ander. De start telt gewoon door. Ooit iemand van Eplucon aan de lijn gehad die mompelde geen idee te hebben of Start H ooit van de nul af gaat komen. (Snapte toen niet direct wat hij bedoelde maar heb 't sindsdien ook gezien.) Dus ja.. waarschijnlijk bij de 65.536e start.

Zal ik dus niet zien. Ik zit (na ruim drie jaar) al dik onder de 500 starts per jaar en dat aantal neemt nog steeds af door verbeteringen in de aansturing en elders in huis. Maar eh.. serieus, waar zit jij dan? Je hebt ruimte zat op L voor 25 jaar lang dagelijks 2x tapwater + 8 extra starts per dag in het verwarmingsseizoen..

En ja @bjp, die lijst. Dank voor het (terug)vinden van een link ernaar.
1150 starts en mijn pomp is er sinds september 2022, dus we naderen einde tweede winter. 'k ben wel veel beter bezig deze winter i.v.m. de vorige. Dus iets meer dan 2 starts/dag gemiddeld. Ik mis wel redelijk veel dingen in de modbus registers:
- de schaalfactoren als er zijn. Soms zijn temperaturen in 0.1C soms in 1C (zie hieronder)
- geen kWh teller met enige precisie (afgerond op 100kWh is wel heel vaag). Moet ik dan zelf in HA de "Condensation Capacity" (adres 5083) integreren in de tijd? Mis je ooit wat data (reboot HA of ESPHome node), dan is integreren fout... tof!
- ik heb nog geen teken gevonden van SWW vs. CV. Zie hieronder de BUS DHW/DG1 Demand, maar deze 2 blijven altijd op 0. Vervelend, want anders kan ik dat gebruiken om apart te integreren voor SWW en CV
- adres 5221 is ook altijd 0.
- Scroll temperatuur werkt niet (altijd 0), Inverter temperatuur wel. Alle andere temperaturen werken wel, en idd met een schaal van 0.1C. Deze twee hieronder lijken volgens wat ik online vind, de uitzondering en werken per 1C.
- nog geen success gehad met min/max compressor capacity te schrijven... addressen 74-75-76-77. Dat ik nu bijvoorbeeld 20, 200 of 20.0 schrijf naar address 76, lijkt allemaal in de praktijk niets uit te maken, de pomp blijft op dagen zoals vandaag op min 25% (de default in Th-Touch). Ik had graag dat minimum verlaagd, ooit ben ik daarin geslaagd via het schermpje op de pomp zelf (15% bijvoorbeeld is mogelijk). Het zou wat pendelen op zachte dagen vermijden. Misschien moet ik wel eerst adres 53 op 1 schrijven? Of verandert dat dat je zelf de DHW/DG1 vraag moet aanzetten/afzetten? Wat doet dat adres eigenlijk?

FYI: degene dat ik wil schrijven, vervang ik register_type van read naar holding.

Home-Assistant bied deze integraal functie (op basis van https://en.wikipedia.org/wiki/Riemann_sum) aan voor W naar kWh: https://www.home-assistan...tions/integration/#energy

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
.generic_sensor: &generic_anchor
  platform: modbus_controller
  modbus_controller_id: modbus_device
  register_type: read
  accuracy_decimals: 0
  value_type: S_WORD

.generic_sensor_div10: &generic_anchor_div10
  platform: modbus_controller
  accuracy_decimals: 1
  filters:
    - multiply: 0.1

.temperature_sensor: &temperature_anchor
- platform: modbus_controller
  device_class: temperature
  unit_of_measurement: "°C"
  accuracy_decimals: 1
  filters:
    - multiply: 0.1

- <<: *generic_anchor
  name: "Heatpump BUS DHW Demand"
  address: 5222
  # 0 - off, 1 - on

name: "Heatpump BUS DG1 Demand"
  address: 5224
  # 0 - off, 1 - on

name: "Heatpump working program by BUS"
  address: 5221
  # 0 - mixed, 1 - heating, 2 - cooling, 3 - off

- <<: *temperature_anchor
  name: "Heatpump Scroll Temperature"
  filters:
    - multiply: 1.0
  address: 5004

- <<: *temperature_anchor
  name: "Heatpump Inverter Temperature"
  filters:
    - multiply: 1.0
  address: 5005

- <<: *generic_anchor_div10
  name: "Heatpump Thermal Power DHW Min"
  address: 74
  unit_of_measurement: "%"

name: "Heatpump Thermal Power DHW Max"
  address: 75

name: "Heatpump Thermal Power Heating Min"
  address: 76

name: "Heatpump Thermal Power Heating Max"
  address: 77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Welke dan? Ik las de eerste pakweg acht .. en toen de laatste pakweg acht, maar zag nog niets van buiten de gepubliceerde (en eerder hier gedeelde) lijst.
Deze nog gevonden: https://community.home-as...umps-via-modbus/309968/49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
-- Verwijzingen naar het document wat je onlangs linkte --
bjp schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:34:
Ik mis wel redelijk veel dingen in de modbus registers:
- de schaalfactoren als er zijn. Soms zijn temperaturen in 0.1C soms in 1C (zie hieronder)
p. 8 linksonder: alle Analogs zijn in tienden, alle Integers niet.
- ik heb nog geen teken gevonden van SWW vs. CV. Zie hieronder de BUS DHW/DG1 Demand, maar deze 2 blijven altijd op 0. Vervelend, want anders kan ik dat gebruiken om apart te integreren voor SWW en CV
- adres 5221 is ook altijd 0.
Ja, die BUS dat ben jij met je modbus aansluiting. Dus alle Write waarden in het document zullen onveranderd blijven (meestal (/ altijd?) op 0) totdat je ze zelf geschreven hebt.
- Scroll temperatuur werkt niet (altijd 0), Inverter temperatuur wel. Alle andere temperaturen werken wel, en idd met een schaal van 0.1C. Deze twee hieronder lijken volgens wat ik online vind, de uitzondering en werken per 1C.
Integer..

Geen van beide ooit opgevraagd. Misschien 'ns doen en aan m'n logging toevoegen.

Is de propaan compressor van jou ook een scroll compressor, of moduleert dat weer anders?
- nog geen success gehad met min/max compressor capacity te schrijven... addressen 74-75-76-77. Dat ik nu bijvoorbeeld 20, 200 of 20.0 schrijf naar address 76, lijkt allemaal in de praktijk niets uit te maken, de pomp blijft op dagen zoals vandaag op min 25% (de default in Th-Touch). Ik had graag dat minimum verlaagd, ooit ben ik daarin geslaagd via het schermpje op de pomp zelf (15% bijvoorbeeld is mogelijk).
Heb je schrijven aangezet op de pomp (p 4.)?

Je moet 200 daadwerkelijk schrijven op de Modbus, al dan niet via een schaling aan de zijde van je BMS. (Home Assistant, toch?)

Ik zou hier trouwens wel voorzichtig mee zijn. Je bedient je hier op afstand van installateursmenu's (en omzeilt dus zelfs die interface). Houd je dan ook aan de datasheet m.b.t. de toegestane range. Je kunt er nl. niet vanuit gaan dat onder je aanpak nog beveiliging aan WP zijde zit. Ik zou 'm niet aan durven laten staan met een paar dagen lang 2% in dat register.
Het zou wat pendelen op zachte dagen vermijden.
Wellicht, maar let er wel op dat de COP in dat stuk van het bereik snel indondert. Dan maar liever een paar starts meer?
Misschien moet ik wel eerst adres 53 op 1 schrijven? Of verandert dat dat je zelf de DHW/DG1 vraag moet aanzetten/afzetten? Wat doet dat adres eigenlijk?
p. 5.

Ik weet niet of dit aanzetten strikt noodzakelijk is. Kan zijn dat hij óók reageert indien hij om een andere reden al aan staat, maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd.

Hij staat wel duidelijk uit wanneer je daar een uit in zet. Dan doet hij dus niets en krijg je 'm voor zover ik zie niet meer aan, anders dan 'm daar weer aan te zetten (of even de stroom eraf te halen).

Gezamenlijk betekent dat, dat wanneer je via BUS stuurt, andere sturingen weinig kans krijgen. Ik weet niet of dat echt geen kans is, of dat bijv. een SWW run toch tijdens verwarmen nog prioriteit zou pakken. (Ik stuur nl. uitsluitend via BUS.)
code:
1
2
3
4
  name: "Heatpump working program by BUS"
  address: 5221
  # 0 - mixed, 1 - heating, 2 - cooling, 3 - off
Deze springt bij mij heel af en toe spontaan naar 0. En dan verwarmt hij niet meer. Wellicht een verbetering in (jouw?) latere firmware die bij mij nog maar half is doorgevoerd. Ik ontving destijds nl. alleen info over de waarden 1 en 2. Met name die waarde 3 lijkt mij voor sommigen handig: dan kun je wél je verwarming via de BUS aansturen, maar toch je SWW aan de WP zelf laten.

Verder nog goed om te weten: zo'n Bool TRUE schrijf je door alle bits op 1 te zetten. Wellicht dat HA dat vanzelf voor je regelt. Voor mijn BMS moest ik even puzzelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ondertussen via "number" i.p.v. "sensor" in ESPHome wel 1 waarde kunnen instellen met effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:28
Ik wilde iets delen, kijken wat jullie ervaring is.

We zijn een nieuwe huis aan het bouwen, waar een Nibe S1155-12 warmtepomp met 4x 100m bron is geisntalleerd. Sinds half december 'brand' de kachel. Na het opstookprotocol, is het nu constant 19°. De WP reageert enkel op de buitentemp sensor.
Het huis is dicht maar nog een aanbouw. Er zitten bijvoorbeeld geen deuren in en de stukadoors zijn druk bezig. De buitenisolatie is wel helemaal klaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4y3fWjby/KVL62.jpg

Ons huidige huis is eigenlijk even groot, ook vrijstaand. Het is zo'n 20 jaar oud heeft Label A en een gas CV. Als ik naar de energiekosten kijk, zie ik dat ik over januari de WP slechts 55% kostte, ten opzicht van de gas CV. Dat vind ik een opmerkelijk groot verschil.
Heeft iemand vergelijkbare ervaring?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:25:

We zijn een nieuwe huis aan het bouwen, waar een Nibe S1155-12 warmtepomp met 4x 100m bron is geisntalleerd. Sinds half december 'brand' de kachel. Na het opstookprotocol, is het nu constant 19°. De WP reageert enkel op de buitentemp sensor.
Het huis is dicht maar nog een aanbouw. Er zitten bijvoorbeeld geen deuren in en de stukadoors zijn druk bezig. De buitenisolatie is wel helemaal klaar.

[Afbeelding]

Ons huidige huis is eigenlijk even groot, ook vrijstaand. Het is zo'n 20 jaar oud heeft Label A en een gas CV. Als ik naar de energiekosten kijk, zie ik dat ik over januari de WP slechts 55% kostte, ten opzicht van de gas CV. Dat vind ik een opmerkelijk groot verschil.
Die 55%, waar is die op gebaseerd?

Ik neem aan dat iig je gas CV geen kamstrup heeft, heeft je WP die wel toevallig?

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-02-2024 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
@Conrado dat is toch gewoon appels met peren vergelijken?
Tenzij je in exact dezelfde woning van het gas naar een bodemwarmtepomp gaat zonder isolatie aan te pakken kan je zien wat er efficiënter is en met hoeveel.

Je nieuwe woning zal ongetwijfeld A+++(+) zijn in tegenstelling tot een 20 jaar oude A woning (wat nu waarschijnlijk B/C betekend). Qua isolatie eisen zijn er echt flink meters gemaakt ook in combinatie met luchtdicht bouwen natuurlijk.
Ik stook warm (21.5 graden), heb een forse vrijstaande woning (220m2 en 890m3) vaak lekker op de wind en gebruik 2700kWh per jaar aan de warmtepomp inclusief boiler.
Mijn vorige rijtjes woning verstookte ik 1200m3 aan gas per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM

[Afbeelding]

Niet gek dat hij heel efficient werkt: ongebruikte bron, lage temperatuur, alle groepen open, dus veel buffer, hij kan lange runs maken, precies waar een warmtepomp van houdt. :-)
Mijn warmtepomp doet het deze weken met een COP van 6,8+ (o.b.v. 3-fase stroommeter): ook super geïsoleerde woning, iets te grote bron (is na de winter nog steeds 12+ graden, zeer efficiënte runs tegenwoordig, stook wel richting de 22 graden, maar er is maar een klein beetje warmte nodig om dit huis warm te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubjj20
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:52
Ik overweeg een water warmtepomp aan te schaffen op een open bron.
Waar ik woon zit het grondwater in de zomer op max 2,5 mtr onder maaiveld en heb ik de tip gekregen om een open bron toe te gaan passen. In de zomer stijgt dat naar soms wel 0,5mtr onder maaiveld.

Er zijn al 2bronnen beschikbaar, die liggen ongeveer 20 mtr uit elkaar.
Het idee wat geopperd is, is om de bestaande putten die hier zitten daarvoor te gebruiken, of het retour water de wadi in te laten lopen.
Ze zijn beide rond de 12 mtr diep en geven makkelijk 15 kuub per uur, nog schoon ook😀

Ik heb een 10kw pomp nodig, wat ongeveer overeen zou moeten komen met max 3kuub per uur.

Het klinkt allemaal heel mooi, maar betwijfel of dit in de praktijk gaat werken en heb ik er een groot vraagteken bij.
Gaat de bron niet afkoelen met de tijd bv?

Andere vraag, ik ben ooit een topic tegen gekomen met gegevens van mensen die een open bron hebben, maar kan dat niet meer terug vinden. Iemand toevallig een link naar dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
GeeMoney schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:50:
@Conrado dat is toch gewoon appels met peren vergelijken?
Dat is het ook, maar toch vind ik het verschil frappant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Doubjj20 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:07:
Waar ik woon zit het grondwater in de zomer op max 2,5 mtr onder maaiveld en heb ik de tip gekregen om een open bron toe te gaan passen. In de zomer stijgt dat naar soms wel 0,5mtr onder maaiveld.
Een open bron? Mag dat überhaupt (nog) wel?
Het idee wat geopperd is, is om de bestaande putten die hier zitten daarvoor te gebruiken, of het retour water de wadi in te laten lopen.
Ze zijn beide rond de 12 mtr diep en geven makkelijk 15 kuub per uur, nog schoon ook😀
Ik betwijfel of dat slim is. Je kunt dan namelijk geen glycol (antivries) gebruiken. Een warmtepomp haalt al snel ca. 4-5 graden van de temperatuur af, dus als je bron 5 graden of lager is, dan bevriest het bronwater al in de warmtewisselaar van je WP. Die gaat daarvan kaduuk en da’s een kostbaar grapje. Dat risico wil je dus niet lopen.

Bovendien loop je groot risico dat het bij de uitloop gaat bevriezen.

Als je grondwater hoog staat is dat alleen maar gunstig voor een gesloten bron. Als je voldoende grond hebt zou je voor een horizontale bron (grabencollector) kunnen kiezen, maar ook een verticale bron is prima. Door het grondwater verwacht ik dat je bron een vrij constante temperatuur zal hebben en dus een hoog rendement van je WP.
Ik heb een 10kw pomp nodig, wat ongeveer overeen zou moeten komen met max 3kuub per uur.

Het klinkt allemaal heel mooi, maar betwijfel of dit in de praktijk gaat werken en heb ik er een groot vraagteken bij.
Ik ook dus. Volgens mij kun je dit beter niet doen met een open bron.
Met zo’n hoge waterstand verwacht ik dat niet. Verplaatst dat water zich ondergronds ook nog eens langzaam, dan heb je een onuitputtelijke bron en heb je zeker nix te vrezen.
Andere vraag, ik ben ooit een topic tegen gekomen met gegevens van mensen die een open bron hebben, maar kan dat niet meer terug vinden. Iemand toevallig een link naar dit topic?
Geen idee, sorry.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:00

[Afbeelding]

Zoals anderen al opmerkten,… het is wel appels met peren. A versus A+++.
Dat gezegd hebbende….
Ik had in mijn huis CV. En heb in 2015 een warmtepomp voor de vloerverwarming in de serre geïnstalleerd. Het is niet helemaal zo optimaal als anderen hier, met cop=3.
Gasgebruik ging 800m3 naar beneden. Ik had gedacht: 800m3 gas = 8000kWh. Gedeeld door cop=3 zal ongeveer 2666kWh electra vragen. Mijn Electra ging echter maar 2000kWh omhoog.
Die cop heb ik gemeten, dus die is echt niet hoger dan 3.
Conclusie is dus de de cv geen 10kWh per m3 gas geeft maar slechts 6kWh. Ondanks het feit dat het een HR ketel is.
Dat komt denk ik omdat de cv ketel zwaar is overgedimensioneerd met 26kW (dat heb je alleen voor douchen nodig). Hij moduleert tot minimaal 33% dus doet dan nog 8.7 kW. Dat is stomweg een flinke puist vermogen die hij niet efficiënt weggezet krijgt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Doubjj20
Hippe Lip schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:47:
Een open bron? Mag dat überhaupt (nog) wel?
Zeker. In de basis mag je als kleinverbruiker oppompen mits je onder de 10m3/uur blijft. Dat lijkt een vrij fundamenteel recht - wel melding plichtig, maar vanuit waterschappen en gemeentes weinig tegenin te brengen. (En dus ook een 'vlucht' mogelijkheid voor wie geen gesloten bron mag aanleggen binnen lokale regels.)
Ik betwijfel of dat slim is. Je kunt dan namelijk geen glycol (antivries) gebruiken. Een warmtepomp haalt al snel ca. 4-5 graden van de temperatuur af, dus als je bron 5 graden of lager is, dan bevriest het bronwater al in de warmtewisselaar van je WP. Die gaat daarvan kaduuk en da’s een kostbaar grapje. Dat risico wil je dus niet lopen.
Het water van een open bron wordt niet door de (huishoudelijke) WP zelf getrokken, maar er zit een voor open bron geschikte pomp op, met een losse, geschikte wisselaar tussen open bron en 'wp broncircuit'. Het circuit van de WP zelf kan dus eventueel ook glycol bevatten.

Dit levert dus duidelijk extra complexiteit en verbruik. (Een bronpomp voor een open bron is 'n stevige jongen.)
Bovendien loop je groot risico dat het bij de uitloop gaat bevriezen.
Dat lijkt me wel 'n ding. Juist als het vriest dat het kraakt, laat je 3 m3/uur in de wadi lopen.. dat wordt een vervelende boel als de grond bevroren is. => Eén put in en één put uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn

Zie ook andere reacties.

soortelijke warmte van water is 4018J/kg K = 4018Ws/kg K = 1.12Wh/kg K
als je 10kWh heb je dus 10000W/1.12Wh/kg K = 8928 kg K nodig

ik gok zo dat dat water op die diepte wel rond de 8 graden blijft, laten we voor de "safety" zeggen dat je maximaal 5 graden wilt afkoelen (zodat je nog 3 graden boven het vriespunt blijft). dan heb je een flow nodig van 8928kg K / 5 K = 1785kg / uur.
oftewel: 1.7m3/hr bij 5 graden. afkoeling

op zich moet dat dus kunnen. maar.....
- waar laat je al dat water? stop je dat weer terug (in de andere put bijvoorbeeld)? ik denk niet dat je een hele winter 24/7 1.7m3/hr mag oppompen.
- hoeveel energie gebruikt zo'n pomp? normaal circuleer je met een circulatiepomp van 30..60W. Als je water gaat oppompen dan moet je sowieso al het hoogteverschil aan energie toevoegen. Ik kan me voorstellen dat je ook nog moet "zuigen" om het tussen de grond weg te trekken. Anyway... je weet zelf wel hoeveel watt de pomp is die er in gaat. het vermogen daarvan hakt wel in op je cop.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:10

vliegnerd

Nintendo fan.

Stefannn schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:49:
[...]

- waar laat je al dat water? stop je dat weer terug (in de andere put bijvoorbeeld)? ik denk niet dat je een hele winter 24/7 1.7m3/hr mag oppompen.
- hoeveel energie gebruikt zo'n pomp? normaal circuleer je met een circulatiepomp van 30..60W. Als je water gaat oppompen dan moet je sowieso al het hoogteverschil aan energie toevoegen. Ik kan me voorstellen dat je ook nog moet "zuigen" om het tussen de grond weg te trekken. Anyway... je weet zelf wel hoeveel watt de pomp is die er in gaat. het vermogen daarvan hakt wel in op je cop.
Dit is volgens mij de reden dat een open bron gewoon waanzin is. Het is helemaal niet praktisch.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26
20 jaar oud, dat was het bouwbesluit van 2003 (of zelfs een nog oudere, afhankelijk van het jaar van vergunning). Rc-waardes waren toen 2,5 m2K/W, voor zowel dak, vloer als wand.

Voor je nieuw huis waarschijnlijk 4,7 m2K/W voor de wanden, 6,3 m2K/W voor het dak en 3,7 m2K/W voor de vloer. Triple glas, plus eisen aan luchtdichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Turrican schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:06:
20 jaar oud, dat was het bouwbesluit van 2003 (of zelfs een nog oudere, afhankelijk van het jaar van vergunning). Rc-waardes waren toen 2,5 m2K/W, voor zowel dak, vloer als wand.
Dat is ook zo. In beide gevallen bouw ik zelf en weet dat we toen op 3,0 m2K/W zaten. Toch vind ik het verschil zo groot. Je denkt aan grote stappen als je vergelijkt met huizen van voor 1980 of zo. Dat is dus niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjwithagen
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-09 11:18
austin_77 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:13:
[...]

Omvang van contract is redelijk simpel:

24/7 service van installateur (hopelijk nooit nodig)
Alles beschreven waar installateur verantwoordelijkheid voor draagt (hydraulische aansluitingen, zowel in warmtepomp, bron-en CV-zijde, alpha home, verdelers vloergroepen, motortjes, glycol verhouding,etc). Rol van Nathan is ook beschreven (destijds in bedrijfsstelling, 1x per 2 jaar fysieke check, 24/7 afstandsmonitoring, reparatievoorwaarden en garantie, etc).

Context:
2017 contract afgesloten, geen enkele installateur in regio die dit bood/biedt.

Kosten €185,- per jaar en indexering per jaar.

Feit dat ik de pomp best wel door en door ken, wil niet zeggen dat ik me aan eigen monitoring, reparaties, bijvullen van glycol ga bezigen.
Right, valt me 200% mee.
Is 'n bescheiden bedrag, 'k kan me wel voorstellen dat je dit hebt afgesloten als je geen zin hebt in zelf klussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
Precies, een conventionele gasketel zal iets goedkoper zijn qua onderhoudscontract, maar nu ‘onder de hoede van de producent/importeur en installateur’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
feitelijk ontbreekt er veel in die modbus registers:
- geen stookcurve (enkel via de DG1 setpoints werken, en zelf de curve maken?)
- geen SWW recirculatie-pump sturing (gelukkig heb ik zelf tussen de WP en die pomp een zigbee relay gezet waardoor de WP nu denkt continue recirculatie te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:10:
- geen SWW recirculatie-pump sturing (gelukkig heb ik zelf tussen de WP en die pomp een zigbee relay gezet waardoor de WP nu denkt continue recirculatie te doen)
De publicatie van ModBus registers lijkt bedoeld voor verwarmingssturing door een BMS en voor monitoring, niet voor het instellen van de warmtepomp, en kennelijk ook niet voor ingewikkelde SWW zaken. Dus ja, er zijn nog heel wat registers om voor ons zelf te ontdekken.

Ik werk inderdaad met een stookcurve buiten de WP. Komt mij prima uit. Maar de manier waarop die BMS sturing werkt (altijd met een setpoint dus, niet met een curve in de WP) maakt het helaas niet makkelijk 'm te gebruiken voor een (willekeurige) zoneverwarming. Wat dat betreft blijft het interessant om te reverse engineeren welke registers door de verschillende huiskamerunits gebruikt worden, die wel samenwerken met de interne stookcurve. (Ze lijken immers niet op slot te staan, we weten ze alleen (lang) niet (allemaal).)

De registers om de stookcurve mee in te stellen staan trouwens al wel in dit topic. Maar dat bedoel je niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik mis trouwens nog de instellingen rondom "backup weerstanden" zowel voor SWW and CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

bjp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:31:
ik mis trouwens nog de instellingen rondom "backup weerstanden" zowel voor SWW and CV.
Wat bedoel je daarmee, welke instellingen mis je, wat zou je willen instellen?
Je kunt het mximum vermogen instellen toch?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
Hippe Lip schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:33:
[...]

Wat bedoel je daarmee, welke instellingen mis je, wat zou je willen instellen?
Je kunt het maximum vermogen instellen toch?
instelling of je de compressor en/of de elektrische weerstand gebruikt voor aanmaak SWW bijvoorbeeld.

In de toekomst zou ik willen mijn overschot aan PV in de zomer gebruiken om SWW op te warmen, dit om de compressor te sparen (zowel starts als aantal werkuren). Maar wel kunnen teruggaan naar compressor wanneer er een paar grijzen dagen na elkaar zijn.

Oh ik leef in België, geen saldering hier, dus direct gebruik maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bjp Je wilt wat dingen (rondom dat SWW met name) waar ik nog niemand over gehoord heb. Wat dat betreft kan het wel erg de moeite waard zijn om zelf de registers te kunnen 'scannen'. Dus bijv: wat is er veranderd, op het moment dat je 'SWW op elektrisch element' aanzet?

(Zonder zo'n element in het apparaat, worden die instellingen niet eens zichtbaar, dacht ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik ga wss moeten scannen, maar welke ranges willen we proberen?

alle adressen van 0 tot ... 255 of 511? (zelf 0 staat niet in de lijst) Dit, als analog. Hoewel hier wat 'boolean' tussen zitten, zie einde tabel.

alle adressen van 5001 tot 5513 ? Als Integer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:01
bjp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:48:
[...]

instelling of je de compressor en/of de elektrische weerstand gebruikt voor aanmaak SWW bijvoorbeeld.

In de toekomst zou ik willen mijn overschot aan PV in de zomer gebruiken om SWW op te warmen, dit om de compressor te sparen (zowel starts als aantal werkuren). Maar wel kunnen teruggaan naar compressor wanneer er een paar grijzen dagen na elkaar zijn.

Oh ik leef in België, geen saldering hier, dus direct gebruik maximaliseren.
Volgens mij kan je niet automatisch de compressor of de weerstand gebruiken voor het maken van SWW of tijdens verwarmen TENZIJ je handmatig de wp in noodstand zet. Deze gaat dan alleen de weerstand gebruiken en niet de compressor maar moet wel ingeschakeld zijn in de installateurs menu.
bjp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:10:
Naar mijn weten kan je de boven en ondergrens van de stookcurve via modbus aanpassen, ook kan je via de modbus de stooklijn verschuiven met max +4 en -4 met stappen van 2K, als je wilt weten met wat voor stappen de stooklijn werkt ( .5, .7 .1 of 1.2) dat is afhankelijk welke afgifte systeem samen met welke isolatie waarde ingesteld staat op de pomp.

De sww recirculatie afhankelijk hoe geïnstalleerd is, en actief is gemaakt (via installateurs menu) zou je deze via de kalender menu aan kunnen sturen en/of via het eigen menu. (mijne werkt via de kalender menu, maar ik ben zelf aan het kijken hoe ik deze vraaggestuurd kan maken door een drukschakelaar? of zoiets)
bjp schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:08:
[...]

Aantal uren = a + b
a = i80
als i80 < 10 dan a = 00+i80
als i80 < 100 dan a = 0+i80

b = i79
als i79 < 10 dan b = 00+i79
als i79 < 100 dan b = 0+i79

Aantal starts = a + b
a = i280
als i280 < 10 dan a = 000+i280
als i280 < 100 dan a = 00+i280
als i280 < 1000 dan a = 0+i280

b = i281
als i281 < 10 dan b = 000+i281
als i281 < 100 dan b = 00+i281
als i281 < 1000 dan b = 0+i281

Verhouding uren vs starts = i282 . a
a = i283
als i283< 10 dan a = 00+i283
als i283 < 100 dan a = 0+i283
bjp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:58:
ik ga wss moeten scannen, maar welke ranges willen we proberen?

alle adressen van 0 tot ... 255 of 511? (zelf 0 staat niet in de lijst) Dit, als analog. Hoewel hier wat 'boolean' tussen zitten, zie einde tabel.

alle adressen van 5001 tot 5513 ? Als Integer.
0 bestaat niet

Digitaal - > Coil 1 t/m 207
Analoge - > Register 1 t/m 5000
Integer - > Register 5002 t/m 15001

Als je gaat scannen is de minimale delay tussen requests 50 tot 200ms met een timeout van ≥ 1000ms, per pCO specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@xavier_82 di noodtoestand instellingen kunnen wel op de TH-Touch, welke via modbus ook aan de WP hangt. Dus ik vermoed dat hetzelfde in de modbus registers zit.

ik snap niet goed je uitleg met a+b ... waar haal je die info vandaan?

Stooklijn dingen.... moeten ook via modbus kunnen, omdat een change op de TH-Touch *ook* de curve op de WP zelf aanpast.

@Gwaihir mijn WP heeft een modulatie-range van 15-100%. Nu heb ik het minimum van 25 naar 20% verlaagd, zou geen effect op levensduur mogen hebben. Ik zie idd zoals verwacht impact op instant-COP. Nog te zien of ik liever wat starts ruil voor extra COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
bjp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:48:
@xavier_82 di noodtoestand instellingen kunnen wel op de TH-Touch, welke via modbus ook aan de WP hangt. Dus ik vermoed dat hetzelfde in de modbus registers zit.
Ken de th-touch niet, maar als je via de th-touch de wp in emergency only mode kan zetten ja dan kan het via modbus.
register 5058 is r/w en heeft de volgende opties:
0 = uit
1 = aan
2 = noodgeval
Ik ga er vanuit dat je per register het uitleest en niet meerdere per request.

Je aantal uren bestaat uit 2 registers a = 5081 en b = 5080

Urenteller bestaat uit 6 cijfers (nieuw = 000000)
register a geeft de eerste 3 cijfers terwijl register b de laatste 3

Start teller bestaat uit 8 cijfers (nieuw = 00000000)
register a geeft de eerste 4 cijfers terwijl register b de laatste 4
Stooklijn dingen.... moeten ook via modbus kunnen, omdat een change op de TH-Touch *ook* de curve op de WP zelf aanpast.
Wat zijn de stooklijn dingen?

[ Voor 6% gewijzigd door xavier_82 op 19-02-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
xavier_82 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Ken de th-touch niet, maar als je via de th-touch de wp in emergency only mode kan zetten ja dan kan het via modbus.
register 5058 is r/w en heeft de volgende opties:
0 = uit
1 = aan
2 = noodgeval

[...]

Ik ga er vanuit dat je per register het uitleest en niet meerdere per request.

Je aantal uren bestaat uit 2 registers a = 5081 en b = 5080

Urenteller bestaat uit 8 cijfers (nieuw = 00000000)
register a geeft de eerste 4 cijfers terwijl register b de laatste 4

[...]

Wat zijn de stooklijn dingen?
ik heb b (5081) op 5 staan, en a (5080) op 994. Op de TH-Touch staat 5994h. Dus ik doe b*1000 +a.

Stooklijn dingen zijn:
- buitentemperatuur laagste punt (bij mij -6C)
- productietemperatuur bij dat laagste punt (bij mij 36C)
- productietemperatuur/buitentemperatuur kruising (bij mij 20.5C productie bij 20.5C buitemperatuur).

5058 kende ik niet als register!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
bjp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:42:
[...]

Stooklijn dingen zijn:
- buitentemperatuur laagste punt (bij mij -6C)
- productietemperatuur bij dat laagste punt (bij mij 36C)
- productietemperatuur/buitentemperatuur kruising (bij mij 20.5C productie bij 20.5C buitemperatuur).
DG1

Coil_118 :
0 = fix_temp (flat line)
1 = heat_curve

- buitentemperatuur laagste punt (bij mij -6C) Analoog 35 | min/max values = -99.9/99.9

bij fix_temp
- productietemperatuur bij dat laagste punt (bij mij 36C) Analoog 73 | min/max values = 0/55
bij heat_curve
- productietemperatuur bij dat laagste punt (bij mij 36C) Analoog 36 | min/max values = 20/55

- productietemperatuur/buitentemperatuur kruising (bij mij 20.5C productie bij 20.5C buitemperatuur). heb ik niet :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@xavier_82 kunnen we die documentatie inkijken dat je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubjj20
Stefannn schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Zie ook andere reacties.

soortelijke warmte van water is 4018J/kg K = 4018Ws/kg K = 1.12Wh/kg K
als je 10kWh heb je dus 10000W/1.12Wh/kg K = 8928 kg K nodig

ik gok zo dat dat water op die diepte wel rond de 8 graden blijft, laten we voor de "safety" zeggen dat je maximaal 5 graden wilt afkoelen (zodat je nog 3 graden boven het vriespunt blijft). dan heb je een flow nodig van 8928kg K / 5 K = 1785kg / uur.
oftewel: 1.7m3/hr bij 5 graden. afkoeling

Interessante berekening.
Ik heb vandaag de installatie handleiding van een aantal WP bekeken en de flow zit idd tussen de 1 en 3 kub max in.
De opties zijn idd of terug in de grond stoppen in de nu ongebruikte put, een wadi, of een sloot/beek die hier ligt. Meestal is die sloot leeg, momenteel niet met alle regen. ;)

Even een gedachte spinsel,
Stel ik heb 10 uur stookuren per dag, 150 dagen per jaar, dan kom ik uit op
Min 150x10x1= 1500 kuub
Max150x10x3= 4500 kuub

Huidig verbruik is circa 1700 kuub gebaseerd op de laatste 3 jaar.
Dat komt ongeveer overeen met 17000kWh.
Uitgaande van 1.12Wh/kg komt dat uit op 17.000.000x1,12 = 19.040.000kg water per jaar.
Als we dan weer uitgaan van de 5K dan komt dat uit op 19.0400.000 / 5 = 3.808.000 ltr oftewel 3800 kuub.

Dus die opgave zal idd wel kloppen, maar dat is wel een aardige hoeveelheid water idd!
Om het in perspectief te zetten, stel je hebt een kavel van 3000 m2 en het regent 1mm per uur, dan is dat ook 3 kuub. Zo bekeken is het weer niet zoveel.
Gwaihir schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:16:
@Doubjj20

[...]

Zeker. In de basis mag je als kleinverbruiker oppompen mits je onder de 10m3/uur blijft. Dat lijkt een vrij fundamenteel recht - wel melding plichtig, maar vanuit waterschappen en gemeentes weinig tegenin te brengen. (En dus ook een 'vlucht' mogelijkheid voor wie geen gesloten bron mag aanleggen binnen lokale regels.)

[...]

Het water van een open bron wordt niet door de (huishoudelijke) WP zelf getrokken, maar er zit een voor open bron geschikte pomp op, met een losse, geschikte wisselaar tussen open bron en 'wp broncircuit'. Het circuit van de WP zelf kan dus eventueel ook glycol bevatten.

Dit levert dus duidelijk extra complexiteit en verbruik. (Een bronpomp voor een open bron is 'n stevige jongen.)

[...]

Dat lijkt me wel 'n ding. Juist als het vriest dat het kraakt, laat je 3 m3/uur in de wadi lopen.. dat wordt een vervelende boel als de grond bevroren is. => Eén put in en één put uit?
Ik heb snel gekeken, een bronpomp voor deze oplossing gebruikt zo’n 0,37kWh
Heeft dat een grote impact op de Cop?

Tegelijk kom de vraag boven borrelen, waarom doen niet meer mensen dit die veel grond hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:48:
Die volg ik ook niet meteen, maar 't gaat over het optellen van de registers.

De ene tel je dus L + 1000* H. De andere, vermoedelijk L + 65356*H.
Stooklijn aanpassen staan de registers al eerder in het topic. Ook 'n post van @xavier_82, dacht ik. Oh.. en nu net ook opnieuw :).

Ik dacht dat je bedoelde dat je via modbus de vraag aan wilt zetten (van bijv. een zoneverwarmingssysteem), met gebruik van die intern curve. Ook dat kan vermoedelijk, maar register ervoor nog niet langs zien komen.
@Gwaihir mijn WP heeft een modulatie-range van 15-100%. Nu heb ik het minimum van 25 naar 20% verlaagd, zou geen effect op levensduur mogen hebben.
Niet noemenswaardig, althans. Maar 2% daarentegen (wanneer je de tienden mist)..
Bij mijn 1-9 is het 15-80%. (Zeg ik uit m'n hoofd.. het staat in de datasheets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Doubjj20 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:05:

Tegelijk kom de vraag boven borrelen, waarom doen niet meer mensen dit die veel grond hebben?
Ja. En daarom. En het is nog relatief storingsgevoelig ook.

Ik neem aan dat je 0,37kW bedoelt, oftewel 370 Watt. En dat moduleert ook nog 'ns niet of nauwelijks, heb ik begrepen van iemand die dit doet (uit noodzaak; gesloten bron boren niet toegestaan).

Ter vergelijk: mijn WP (van vergelijkbare capaciteit) tuft meestal op zo'n 750 Watt (totaal) voort, voor pakweg 4,75 kW warmte. Dat is COP 6,3. Tel daar je 370 Watt extra bij en je COP is nog 4,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@xavier_82 de kruising van curves is A[34] volgens je oude post Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubjj20
Gwaihir schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Ja. En daarom. En het is nog relatief storingsgevoelig ook.

Ik neem aan dat je 0,37kW bedoelt, oftewel 370 Watt. En dat moduleert ook nog 'ns niet of nauwelijks, heb ik begrepen van iemand die dit doet (uit noodzaak; gesloten bron boren niet toegestaan).
Ja idd 370 Watt. Foutje.
Er zullen vast wel frequentie gestuurde zijn, maar hoe gaat die dan weer aangestuurd worden. Dat zal wel weer lastig zijn.
Gwaihir schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:14:
[...]
Ter vergelijk: mijn WP (van vergelijkbare capaciteit) tuft meestal op zo'n 750 Watt (totaal) voort, voor pakweg 4,75 kW warmte. Dat is COP 6,3. Tel daar je 370 Watt extra bij en je COP is nog 4,2.
Is dat met een water WP of een lucht WP?
Hoe bedoel je trouwens voor 4,75kW? Ik heb een 12 kW warmte nodig, nouja eigenlijk 10, maar die zijn er niet, vandaar de 12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
Gwaihir schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:08:
[...]

Die volg ik ook niet meteen, maar 't gaat over het optellen van de registers.

De ene tel je dus L + 1000* H. De andere, vermoedelijk L + 65356*H.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYXqfteeWIC4TJjSiZW8wfg16lM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bwUfAmeQ69kp1lj8Pu5C7jtQ.jpg?f=user_large

De laatste 3 cijfers dus de “296” komt uit 5080
De eerste 3 cijfers dus de “002” komt uit 5081

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10 06:46
Doubjj20 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Ja idd 370 Watt. Foutje.
Er zullen vast wel frequentie gestuurde zijn, maar hoe gaat die dan weer aangestuurd worden. Dat zal wel weer lastig zijn.

[...]

Hoe bedoel je trouwens voor 4,75kW? Ik heb een 12 kW warmte nodig, nouja eigenlijk 10, maar die zijn er niet, vandaar de 12kW
Mijn lg 7kw lucht/water wp verbruikt tussen 10 & 12° buitentemperatuur, 360 watt in totaal, incl. Extra circulatiepomp....

Voor mij is het totaal niet rendabel om Diepte boringen en de daarbij belachelijk overprijsde wp voor te nemen.

Mijn totale installatie kwam op 4,5k €.

[ Voor 13% gewijzigd door Kenwood960 op 20-02-2024 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Doubjj20 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Interessante berekening.
Ik heb vandaag de installatie handleiding van een aantal WP bekeken en de flow zit idd tussen de 1 en 3 kub max in.
De opties zijn idd of terug in de grond stoppen in de nu ongebruikte put, een wadi, of een sloot/beek die hier ligt. Meestal is die sloot leeg, momenteel niet met alle regen. ;)

Even een gedachte spinsel,
Stel ik heb 10 uur stookuren per dag, 150 dagen per jaar, dan kom ik uit op
Min 150x10x1= 1500 kuub
Max150x10x3= 4500 kuub

Huidig verbruik is circa 1700 kuub gebaseerd op de laatste 3 jaar.
Dat komt ongeveer overeen met 17000kWh.
Uitgaande van 1.12Wh/kg komt dat uit op 17.000.000x1,12 = 19.040.000kg water per jaar.
Als we dan weer uitgaan van de 5K dan komt dat uit op 19.0400.000 / 5 = 3.808.000 ltr oftewel 3800 kuub.

Dus die opgave zal idd wel kloppen, maar dat is wel een aardige hoeveelheid water idd!
Om het in perspectief te zetten, stel je hebt een kavel van 3000 m2 en het regent 1mm per uur, dan is dat ook 3 kuub. Zo bekeken is het weer niet zoveel.

[...]

Iets van 2m3/uur 24/7 vind ik best veel. Klopt wel dat dat in de orde van 1mm/uur regen zit maar je moet het dan wel vergelijken met 150dagen lang 24/7 1mm/uur. En dat als “water onttrekking uit de bodem” en weglaten vloeien vind ik wel veel.
De “flow” is niet extreem. De “water onttrekking en weg laten vloeien” is aan de hoge kant (maar inderdaad niet bizar).

Maar….
Als je het in de andere put weer in de grond stopt is het helemaal geen probleem.
En als je dat dan met een pijp naar beneden stuurt heb je een kleinere pomp nodig voor de circulatie. De potentiële energie die je bij het oppompen moet overwinnen om het water omhoog te tillen krijg je bij het terugstoppen terug.
Dat gezegd hebbende… je hebt wel “zuigkracht” nodig om het tussen het zand weg te zuigen, en “druk kracht” om het er bij de andere bron weer tussendoor te persen.

Overigens vind ik een 10kW warmtepomp er groot. Weet je zeker dat je dat nodig hebt? Als je het op dit forum zo leest dan kan je voor een behoorlijk grote vrijstaande villa, mits op&top tegen huidige normen geïsoleerd, met 6 a 8kW toe. Kleinere pomp maakt het natuurlijk alweer makkelijker.
370W pomp bij 10kW installatie betekent een cop “verknoeier” van 10/0.37 = 27 van alleen de waterpomp. Dat is dus op zich acceptabel. Je wint ook 2 a 3 graden aan de bron kant omdat zich geen thermisch overgangsprofiel gaat instellen tussen de bulk van de grond en de grondbuis (omdat je waterflow hebt in plaats van warmteflow).

Om dat allemaal zeker te weten zou ik een proefinstallatie bouwen: zuigpijp-pomp-drukpijp. Maandje laten lopen. Dan zie je precies of het in praktijk werkt. Dan zie je of je langdurig zoveel water kan oppompen, of er niks vervuilt/verstopt en of je het terug kan pushen (of dat de boel daar overstroomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je gaat niet 24/7 10 kW warmte uit de bodem onttrekken. Het volume water zal veel minder zijn dan 1,7 m3 x 24 per dag.

Wat de kosten zijn van een warmtewisselaar voor een open bron is me niet duidelijk. Je zou ook iets kunnen DIY-en met een tweedehands rvs warmtewisselaar in een put waar je in grondwater in pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Over veel of weinig water onttrekken. Om een idee te geven. Ik had vorig jaar december een bron bemaling gehad ivm aanleg van een zwembad. Dat ding heeft 10 dagen gedraaid en 1000(!) kuub grondwater verplaatst van de bodem naar het riool. (Uiteraard met vergunningen en in overleg met waterschap) maar afhankelijk van waar je zit, is er dus behoorlijk wat water. (Regio Alkmaar, bron bemaling zat op 3,5m ik woon wel aan het water en het grondwater staat hier dus vrij hoog)

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 20-02-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je zit op het grensvlak van oppervlakte water en regenwater en openput met grondwater. Ik heb wel eens gekeken naar een put (als buffer) in de tuin daarvoor (maar ik ga het zelf dus niet doen..):
https://gepwater.com/

https://gepwater.com/warm...rziening-van-de-toekomst/

Misschien is zoiets voor jou interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh, op die fiets. Je bedoelt dat het display op de WP een vast aantal cijfers weergeeft :).

Maar dat ze daarna na nul zouden springen (ook in de registers), is vermoedelijk een aanname, of weet je dat op een of andere manier?

En ik begin aan te haken met wat je zegt over de starts: L + H * 10000. Hoe ben je daar achter gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
W/W uiteraard, zie topic titel ;). Ik heb een EcoForest EcoGEO B2 1-9. Die is bedoeld voor een warmteverliesberekening tot 9kW, maar kan af fabriek 11kW leveren.

Die 10kW heb je neem ik aan maximaal nodig, d.w.z. bij serieuze koude. Doorgaans hebben we geen serieuze koude, dus loopt het ding rustiger aan, liefst daar waar z'n COP optimaal is. Waar een CV-ketel (zeker tot voor kort) eigenlijk nooit als te groot gezien werd, kan dat met een WP wel degelijk. Die heb je het liefst netjes op de passende maat. Ik zou dan ook niet zo vanzelfsprekend die 10kW naar een 12kW model vertalen, maar nog even zorgvuldig kijken.

Afijn.. snuffel wellicht ook wat meer in 't topic? Komt elke maand wel langs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubjj20
Stefannn schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:26:
[...]

Iets van 2m3/uur 24/7 vind ik best veel. Klopt wel dat dat in de orde van 1mm/uur regen zit maar je moet het dan wel vergelijken met 150dagen lang 24/7 1mm/uur. En dat als “water onttrekking uit de bodem” en weglaten vloeien vind ik wel veel.
De “flow” is niet extreem. De “water onttrekking en weg laten vloeien” is aan de hoge kant (maar inderdaad niet bizar).
Ik ben het eens met @Femme . in de praktijk zal de pomp circa 1500 uur gaan draaien schat ik. Dus het waterverbruik gaat meevallen.
[...]
Als je het in de andere put weer in de grond stopt is het helemaal geen probleem.
En als je dat dan met een pijp naar beneden stuurt heb je een kleinere pomp nodig voor de circulatie. De potentiële energie die je bij het oppompen moet overwinnen om het water omhoog te tillen krijg je bij het terugstoppen terug.
Dat gezegd hebbende… je hebt wel “zuigkracht” nodig om het tussen het zand weg te zuigen, en “druk kracht” om het er bij de andere bron weer tussendoor te persen.
ik probeer je uitleg te begrijpen, maar ik snap hem nog niet helemaal.
Bedoel je dat als de oppomp hoogte en teruglever hoogte gelijk zijn, dat de waterkolom mee aan de pomp gaat "trekken" waardoor ik alleen het deel waar geen grondwater zit (circa 2 mtr) vermogen voor nodig heb? enig idee hoeveel vermogen ik daar dan voor nodig ga hebben? of is daar niks van te zeggen?
[...]

Overigens vind ik een 10kW warmtepomp er groot. Weet je zeker dat je dat nodig hebt? Als je het op dit forum zo leest dan kan je voor een behoorlijk grote vrijstaande villa, mits op&top tegen huidige normen geïsoleerd, met 6 a 8kW toe. Kleinere pomp maakt het natuurlijk alweer makkelijker.
370W pomp bij 10kW installatie betekent een cop “verknoeier” van 10/0.37 = 27 van alleen de waterpomp. Dat is dus op zich acceptabel. Je wint ook 2 a 3 graden aan de bron kant omdat zich geen thermisch overgangsprofiel gaat instellen tussen de bulk van de grond en de grondbuis (omdat je waterflow hebt in plaats van warmteflow).
Misschien goed om idd mijn uitgangspunten hier ook even neer te zetten.
We wonen in een boerderij met een begane grond van 200m2 en een ongebruikte zolder van 130m2.
Het huis is uit 1820 en 10 jaar terug heb ik een compleet nieuw huis binnen de bestaande buitenmuren gebouwd.
RC 6 van vloer, muur en dak
Het huis is voorzien van VVW met hart afstand van10cm (120 m2) en radiatoren in de slaapkamers, die nog nooit hebben aangestaan, op de badkamer na, maar daar zit ook nog vloerverwarming.
We zijn met 4 personen.
Op jaarbasis gebruiken we gemiddeld 1700m3 ga, waarvan circa 500m3 voor warm water is.
Ik wil de installatie combineren met heatpipes, daar ben ik het zonneboiler topic ook actief aan het lezen momenteel.
Plan is om over circa 3 jaar een buitenzwembad te bouwen die ik voor het grootste gedeelte met de heatpipes wil verwarmen en in het slechtste geval de WP zal laten ondersteunen.
Mijn schema is nog niet definitief, maar ik zit aan dit te denken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JganzPSdId6hwGBwdZ3ADSu5B3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/caEHFdv5T4eOguQC1lASs3k1.png?f=fotoalbum_large
Kenwood960 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 05:10:
[...]

Mijn lg 7kw lucht/water wp verbruikt tussen 10 & 12° buitentemperatuur, 360 watt in totaal, incl. Extra circulatiepomp....

Voor mij is het totaal niet rendabel om Diepte boringen en de daarbij belachelijk overprijsde wp voor te nemen.

Mijn totale installatie kwam op 4,5k €.
Dat is idd niet zoveel. _/-\o_
Weet je wat het verbruik is bij een temp van +2 en -7 bijvoorbeeld?
Get!em schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Je zit op het grensvlak van oppervlakte water en regenwater en openput met grondwater. Ik heb wel eens gekeken naar een put (als buffer) in de tuin daarvoor (maar ik ga het zelf dus niet doen..):
https://gepwater.com/

https://gepwater.com/warm...rziening-van-de-toekomst/

Misschien is zoiets voor jou interessant?
Ik ken ze idd. Ben met ze ingesprek geweest in combinatie met VPT panelen, maar die dingen zijn enorm overpriced als je het mij vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door Doubjj20 op 20-02-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
Gwaihir schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Oh, op die fiets. Je bedoelt dat het display op de WP een vast aantal cijfers weergeeft :).

Maar dat ze daarna na nul zouden springen (ook in de registers), is vermoedelijk een aanname, of weet je dat op een of andere manier?

En ik begin aan te haken met wat je zegt over de starts: L + H * 10000. Hoe ben je daar achter gekomen?
huh?

Je totaal aantal uren bestaat uit 2 tellers oftewel 2 registers.

register 5080 telt van 0 t/m 999 (de duizendtallen)
register 5081 telt van 0 t/m 999

Register 5081 gaat na elke 999 uren weer terug naar 0

voor je totaal aantal starts geldt hetzelfde alleen de tellers hiervan gaan tot 9999.
register 5282 telt van 0 t/m 9999 (de tienduizendtallen)
register 5281 telt van 0 t/m 9999

Let op bij een firmware update worden de 'tellers" gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@xavier_82 Ja, dat schrijf ik.. (Vanwaar de 'huh'?)

Maar.. hoe weet jij dat zo zeker, heb je echt al 10000 starts gehad en 'm zo zien tellen?
En dan nog is 't voor de H registers een aanname dat ook die na 1000 respectievelijk 10000 zullen resetten, toch? (Ze zouden ook door kunnen tellen, ook al laat het display die hogere cijfers dan niet zien. Er lijken gewoon 16 bits per register beschikbaar op de controller.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Doubjj20 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:43:
Bedoel je dat als de oppomp hoogte en teruglever hoogte gelijk zijn, dat de waterkolom mee aan de pomp gaat "trekken"
Ja, je hebt wellicht een stukje hevel-werking
waardoor ik alleen het deel waar geen grondwater zit (circa 2 mtr) vermogen voor nodig heb?
Nee, het gaat er dan om dat je slang consequent vol water zit.
enig idee hoeveel vermogen ik daar dan voor nodig ga hebben? of is daar niks van te zeggen?
Ik denk dat je hier aangemoedigd wordt je rijk te rekenen. Die 370 Watt klopt waarschijnlijk gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
Gwaihir schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:18:
@xavier_82 Ja, dat schrijf ik.. (Vanwaar de 'huh'?)

Maar.. hoe weet jij dat zo zeker, heb je echt al 10000 starts gehad en 'm zo zien tellen?
En dan nog is 't voor de H registers een aanname dat ook die na 1000 respectievelijk 10000 zullen resetten, toch? (Ze zouden ook door kunnen tellen, ook al laat het display die hogere cijfers dan niet zien. Er lijken gewoon 16 bits per register beschikbaar op de controller.)
Analogs en Integers zijn UINT16 (unsigned 16 bits) met een waardebereik van 0 - 65535, waarbij de maximale positieve waarde 32768 is en alles hierboven is dus negatief.

Een enkel register kan dus niet oneindig tellen en is beperkt tot 32768, daarom is ook het totaal aantal uren en het aantal totaal start verdeeld in 2 registers.
Theoretisch heb je met 2 register 3.276.832.768 max aan uren/starts. In de praktijk (hardcoded in hun eigen module) gaan de tellers maar tot 999 dat x 2 registers 999.999 = ± 114 jaar voor de uren en 9999 x 2 registers 99.999.999 voor de aantal starts.

zal je dat ooit zien? nee want tijdens onderhoud en als een update beschikbaar is zullen deze met de update gerest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
uint16 zeg typisch (mss niet in dit geval) unsigned integer 16 bits. unsigned, niet unregistered.

Maar mss ben je wel juist in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
bjp schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:06:
uint16 zeg typisch (mss niet in dit geval) unsigned integer 16 bits. unsigned, niet unregistered.

Maar mss ben je wel juist in deze context.
mijn bad, aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
maar indien unsigned, dan heb je toch 0 tot 65535 (en geen negatieve waardes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:40:
Analogs en Integers zijn UINT16 (unsigned 16 bits) met een waardebereik van 0 - 65535
Ok
, waarbij de maximale positieve waarde 32768 is en alles hierboven is dus negatief.
Eh.. dat lijkt me juist SIGINT
hardcoded in hun eigen module
Maar nogmaals: hoe weet je dit alles zo zeker / kom je aan al deze info? Wat bedoel je met module? Heb je iets ge-reverse-engineered, of..?

Ik heb geen reden om aan je info te twijfelen, maar toch helpt het me heel erg om de bron te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
bjp schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:29:
maar indien unsigned, dan heb je toch 0 tot 65535 (en geen negatieve waardes).
Nee want in de praktijk heb je 0 - 32768 voor alles wat ≥ 0

Analoog = als waarde > 32768 = (waarde - 65536)/10 voor alles < 0 (negatief)
Integer = als waarde > 32768 = waarde - 65536 voor het bereik van -32768 t/m -1

[ Voor 5% gewijzigd door xavier_82 op 20-02-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ter info, ik heb net mijn config file voor ESPHome op GitHub gezet:
https://github.com/bp-ouhaha/EcoForest-modbus-registers

geniet ervan! Er komen zeker nog updates bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:39:
Analoog = als waarde > 32768 = (waarde - 65536)/10 voor alles < 0 (negatief)
Integer = als waarde > 32768 = waarde - 65536 voor het bereik van -32768 t/m -1
Ja, da's SIGNED: eerste bitje voor het teken (Engels: sign).

(Of bedoel je dat er nog een rare 'spiegeling' in die negatieve range zit of zo?)

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 20-02-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
Gwaihir schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:21:
[...]

Ja, da's SIGNED: eerste bitje voor het teken (Engels: sign).

(Of bedoel je dat er nog een rare 'spiegeling' in die negatieve range zit of zo?)
INT16 oftewel SIGNED heeft de waarden -32768...+32767
(in een register "integer/analoge" mag hier zowel een positive als negative waarde bevatten)

UINT16 oftewel UNSIGNED heeft de waarden van 0...65535
(een register "integer/analoge" heeft altijd een positive waarde)

Hoe wordt dan bijvoorbeeld een buiten temp van -5C in een register opgeslagen?
In dat register wordt dus de hex FFFB opgeslagen wat vertaald wordt naar 65531, waarde is dus groten dan 32768 dus je krijgt (65531(waarde) - 65336) = -5C

modbus data types

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
xavier_82 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:42:
[...]

INT16 oftewel SIGNED heeft de waarden -32768...+32767
(in een register "integer/analoge" mag hier zowel een positive als negative waarde bevatten)

UINT16 oftewel UNSIGNED heeft de waarden van 0...65535
(een register "integer/analoge" heeft altijd een positive waarde)

Hoe wordt dan bijvoorbeeld een buiten temp van -5C in een register opgeslagen?
In dat register wordt dus de hex FFFB opgeslagen wat vertaald wordt naar 65531, waarde is dus groten dan 32768 dus je krijgt (65531(waarde) - 65336) = -5C

modbus data types
is dat niet gewoon een INT16 (dus signed) in two's complement ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Two%27s_complement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@xavier_82 Ik snap helaas nog steeds niet welk specifiek punt je probeert te maken. (Ik heb de indruk dat 't al posts lang ronddraait / dat we alleen hetzelfde net iets anders beschrijven.) Gaat het je er om dat het niet 100% modbus officiëel is, wellicht?

En ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe je bepaalde stellig neergezette zaken zo zeker weet.

@bjp Ja, dat wordt ook genoemd op die pagina met Modbus data types. En wat je daar zowieso terug ziet, is dat modbus wel erg vrij is. Byteorder e.d. zijn bijvoorbeeld ook 'naar keuze'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
bjp schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:41:
[...]

is dat niet gewoon een INT16 (dus signed) in two's complement ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Two%27s_complement
Hoewel ik hier niks mee heb:
ik gok zo een UINT16 die gebruikt wordt om een INT16 in op te slaan.
casting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Doubjj20 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:43:
ik probeer je uitleg te begrijpen, maar ik snap hem nog niet helemaal.
Bedoel je dat als de oppomp hoogte en teruglever hoogte gelijk zijn, dat de waterkolom mee aan de pomp gaat "trekken" waardoor ik alleen het deel waar geen grondwater zit (circa 2 mtr) vermogen voor nodig heb? enig idee hoeveel vermogen ik daar dan voor nodig ga hebben? of is daar niks van te zeggen?
Ik zou dus een proefopstelling maken: zuigbuis-pomp-pushbuis. En dat een maand laten draaien. op basis van theorie kom je een eind, maar er zijn duidelijk risico's. Aangezien je hier je complete idee aan ophangt lijkt een proefopstelling me erg verstandig. De pomp kan je later "voor de echt" gebruiken en/of je kan een tweedehands cv pomp op de kop proberen te tikken voor een test (maar dat is dan wel erg mager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:32

Leandra66

is onmogelijk

Ik hou 2 keer per maand de verbruiksstanden bij en ik was nog even niet toegekomen aan de cijfers van 16 februari, maar ik zie in de app dat de "Meter verwarmingsmodule (BF1)" (Menu, Info, Bedrijfsinfo, Statistieken) de standen lager zijn dan op 1 februari om middernacht, ik heb de printscreens gecheckt, zowel van 16 januari als van 1 februari om te kijken of ik ergens een fout gemaakt had, maar niet dus.

Wel recent een update gehad, zou het kunnen zijn dat de meters opnieuw ingesteld zijn op een of andere manier?

Verwarming incl. bijverwarming 01-01-24: 32.567,2 kWh
Verwarming incl. bijverwarming 16-01-24: 33.764,6 kWh
Verwarming incl. bijverwarming 01-02-24: 34.843,9 kWh
Verwarming incl. bijverwarming 16-02-24: 34.622,1 kWh
Verwarming incl. bijverwarming 20-02-24: 34.814,6 kWh

Warmwater incl. bijverwarming 01-01-24: 6.989,6 kWh
Warmwater incl. bijverwarming 16-01-24: 7.119,6 kWh
Warmwater incl. bijverwarming 01-02-24: 7.245,4 kWh
Warmwater incl. bijverwarming 16-02-24: 7.057,7 kWh
Warmwater incl. bijverwarming 20-02-24: 7.096,2 kWh

Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Het loopt al 2 jaar keurig op, en ineens lopen de "meterstanden" in de app alsof ze een reset hebben gehad.

Nibe S1155-6 PC overigens.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Een vraag voor de theoretici (of juist de mensen uit de praktijk :9 )

Ik wil uit een Temperatuur, tijd-meting van de bron een "getal" halen, om beter te kunnen opslaan. Om op dit manier een beter overzicht van de temperatuur van de bron over de tijd (jaren) te krijgen.

Dit is een grafiek van de temperatuur bron uit, WP in tijdens een CV run van 45 minuten vanmorgen:
(Itho WPU 5G 4,5 kW w/w, bronpomp 1100 l/h hier. Compressor gaat om 5:44 aan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziStM_WPPAyN_AtLKnLXgevC_lc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r3DtZ4onIAYeoZgMAmKYqVAl.png?f=user_large

Ik kan natuurlijk de gemiddelde temperatuur van de bron nemen terwijl de compressor aanstaat. Maar ik wil natuurlijk meer tweaken ;)

Vanaf 5:57 daalt de temperatuur en blijft continu afnemen. Dat stuk snap ik wel, denk ik, de temperatuur van het water in de buis van de bron is lager dan de grond eromheen. Er stelt zich een quasi-statisch evenwicht in, waarbij de temperatuur exponentieel afneemt tot een temperatuur een graad of 2 onder de grond temperatuur.

Maar ik ben gefascineerd door de eerste twee pieken links. Eerst stijgt de temperatuur (5 minuten), dan daalt de temperatuur weer een paar minuten en dan een korte piek (na 5:55), waarna het afkoelen echt begint.
Iemand een verklaring? Komt dit doordat het eerste water uit de bron warm is, want direct onder het huis/ondiep. En is het dal het water helemaal onderuit de bron?

Mijn bron is 150 m diep, dus het zou kunnen met 1100 liter per minuut... Hoeveel water zit erin een 150 m diepe bron? Wat is de binnendiameter van een 40mm slang? (Is het wel een 40 mm slang?)

Iemand een goed algoritme om uit deze grafiek "de bron temperatuur" te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ik heb ook zo wat rare dingen gezien: ik dacht dat het aan de 10-15m buis in de kelder lag waar het typisch warmer is als er geen circulatie is (rond de 12-14C mijn kelder).

Algoritme voorstel: de laagste temperatuur? of een soort mediaan, maar dan in plaats van op 50%, op 10% van de onderkant, 10% percentiel (dus je sorteert alle temperaturen, en neem dan op 10% van de laagste waarde in je lijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

bjp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:00:
ik heb ook zo wat rare dingen gezien: ik dacht dat het aan de 10-15m buis in de kelder lag waar het typisch warmer is als er geen circulatie is (rond de 12-14C mijn kelder).

Algoritme voorstel: de laagste temperatuur? of een soort mediaan, maar dan in plaats van op 50%, op 10% van de onderkant, 10% percentiel (dus je sorteert alle temperaturen, en neem dan op 10% van de laagste waarde in je lijst).
De laagste temperatuur hangt erg af van de lengte van de run. Als je een lange run hebt (legionella SWW) dan daalt de temperatuur langzaam naar een lagere waarde dan een uurtje CV bedrijf. Hoewel het niet heel veel uitmaakt.

Ik zat al te denken aan het gemiddelde (of mediaan) van het eerste half uur dat de compressor aanstaat. Dat zal wel goed vergelijkbaar zijn over de jaren heen. (En over het jaar heen).

(Misschien dat de standaard "average" of "min/max" ook gewoon werkt... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 21-02-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:50:
Maar ik ben gefascineerd door de eerste twee pieken links.
Tja, veel plezier. Ik negeer de eerste 20 minuten wanneer ik iets van brontemperatuur ga aflezen / vinden. Want, zoals je ziet, is het daar nog op gang aan het komen met allerlei rondgespring als gevolg.
Hoeveel water zit erin een 150 m diepe bron?
Pakweg 300 liter.

Is enorm natte vingerwerk. Maar ik heb 3x 150 meter en daar ging 300 liter glycol in (+ water).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Een vraag voor de theoretici (of juist de mensen uit de praktijk :9 )

Ik wil uit een Temperatuur, tijd-meting van de bron een "getal" halen, om beter te kunnen opslaan. Om op dit manier een beter overzicht van de temperatuur van de bron over de tijd (jaren) te krijgen.

Dit is een grafiek van de temperatuur bron uit, WP in tijdens een CV run van 45 minuten vanmorgen:
(Itho WPU 5G 4,5 kW w/w, bronpomp 1100 l/h hier. Compressor gaat om 5:44 aan)

[Afbeelding]

Ik kan natuurlijk de gemiddelde temperatuur van de bron nemen terwijl de compressor aanstaat. Maar ik wil natuurlijk meer tweaken ;)

Vanaf 5:57 daalt de temperatuur en blijft continu afnemen. Dat stuk snap ik wel, denk ik, de temperatuur van het water in de buis van de bron is lager dan de grond eromheen. Er stelt zich een quasi-statisch evenwicht in, waarbij de temperatuur exponentieel afneemt tot een temperatuur een graad of 2 onder de grond temperatuur.

Maar ik ben gefascineerd door de eerste twee pieken links. Eerst stijgt de temperatuur (5 minuten), dan daalt de temperatuur weer een paar minuten en dan een korte piek (na 5:55), waarna het afkoelen echt begint.
Iemand een verklaring? Komt dit doordat het eerste water uit de bron warm is, want direct onder het huis/ondiep. En is het dal het water helemaal onderuit de bron?

Mijn bron is 150 m diep, dus het zou kunnen met 1100 liter per minuut... Hoeveel water zit erin een 150 m diepe bron? Wat is de binnendiameter van een 40mm slang? (Is het wel een 40 mm slang?)

Iemand een goed algoritme om uit deze grafiek "de bron temperatuur" te halen?
ik gok zo dat de compressor pas rond 5:57 is aangeslagen (of tot die tijd heel laag stond) en dat er het eerste kwartier dus enkel circulatie is geweest.
NB: dat kan je makkelijk testen door er naast te gaan staan als hij aan slaat.

De eerste piek die je ziet is dan de temperatuur van het water dat op 150m diep zit.
Vervolgens pomp je dat (zonder dat de compressor aan staat) een keer rond, de tweede piek is dan dus defacto hetzelfde water.
Heb je een flowsensor? dan kan je met de tijd tussen de 2 pieken het rondgepompte volume berekenen, dat zou dan de inhoud van je systeem moeten zijn.

Nou.. op die manier kan je dus weten hoe het verticale temperatuurprofiel er uit ziet. Maar je hebt er verder niet heel veel aan.

De temperatuur rond 6uur zal de "bulk temperatuur" zijn, de gemiddelde grond temperatuur "zonder thermische belasting". De temperatuurdrop die je daarna ziet is strek afhankelijk van de belasting. Als je een aan/uit pomp hebt zal die altijd gelijk zijn, maar met een modulerende pomp is die drop evenredig met het vermogen dat je trekt. Die temperatuurdrop is namelijk de soortelijke_grond_geleiding x vermogen x karakteristieke afstand. die "karakteristieke afstand" is een beetje lastig. Omdat je een buis hebt neemt het "warmte_doorstroomde oppervlak" evenredig toe met de afstand tot de buis. Kortom... de temperatuurdrop in de eerste 5 cm is gelijk aan die in de volgende 10, devolgende 20, de volgende 40. Dat betekent dat de grootste temperatuurdrop binnen iets van 4x a 5x de diameter van de buis gebeurt.
Maar goed.... komt er op neer....de temperatuurdrop vanaf 6:00 is het "aankoppelverlies", de temperatuurdrop in de grond die je nodig hebt om een heatflux van bulk naar buis te realiseren.

Dus... wat moet je monitoren....
Eigenlijk zijn de 2 piekjes wel leuk, die geven de grondtemperatuur op 150m zonder belasting.
En het dal er tussen: dat is dan de grondtemperatuur aan de oppervlakte zonder belasting.
En dan vervolgens het saturatie level op 30 a 40min na start. Als je een modulerende pomp hebt zou je die "drop" nog calibreren/corrigeren voor het vermogen dat je trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubjj20
Ik heb nog eens naar mijn schema gekeken, los van het aantal heatpipes wat ik eventueel zou overwegen en geprobeerd het een stuk simpeler te maken.

Willen jullie hier nog eens op schieten?
het idee is om de retour van de CV via de hygiene boiler te laten lopen. Daar kan het water dan eventuele warmte van de heatpipes mee over kunnen nemen. Dmv een extra mengkraan, wil ik voorkomen dat het retour water naar de WP te warm wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SMvoYyKVdzl752h2qpdtzhIFGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2FgdI4Oz5GotjBTBM4E5Y7a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 03-10 16:35

150 m diep is bijna zeker dat de slang 40mm is met een wanddikte van 3,7mm dus inhoud is dan 0,84ltr/m. (enkele slang) dus totale systeeminhoud: 250ltr. excl. horizontaal leidingwerk en leidingwerk in installatieruimte. met 1100ltr/uur is dat dus ±15min per rondje.

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

• ChrisM
Ben bezig met de volgende stap in het optimaliseren van m’n verwarming in huis. Situatie: zeer goed geïsoleerde nieuwbouw woning (2023), Alpha Innotec Swcv92k3, te grote bron. Alpha Home naregeling, maar alle thermostaten staan op 25, heb dus nu alle groepen open staan (behalve slaapkamer en garage). Stooklijn staat best laag, denk ik (-20==>24; 19==>19; hysterese 2K) Zo ver top!

Nu optimaliseren per ruimte, en daar een paar vragen over:
1. M’n flow meters lijken het niet echt goed te doen. Ik weet dat er flow is, desbetreffende groep staat open,vloerverwarming staat aan, maar de meters blijven op 0 en anderen op 1 staan, terwijl ik behoorlijk aan de meters heb gedraaid. Gaan die dingen snel stuk? Of moet er meer flow op komen te staan?
2. Is het beter om een hoge flow rate te hebben of een lage? Stel het hele huis heeft 2l/min op alle groepen, wil je dan liever naar 4? (Ik begrijp dat de instelling afhankelijk is van oa de lengte van de groep en de warmte vraag, maar las ook ergens dat een LT WP het het beste doet bij een hoge flow)
3. Passen jullie de flow meters aan in het koel seizoen? Mijn woonkamer wordt snel warm in de winter (dus mag wel een relatief lage flow rate hebben), maar ligt volledig in de zon in de zomer (dus zoveel mogelijk koelen).

• Stefannn
ChrisM schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:32:
Ben bezig met de volgende stap in het optimaliseren van m’n verwarming in huis. Situatie: zeer goed geïsoleerde nieuwbouw woning (2023), Alpha Innotec Swcv92k3, te grote bron. Alpha Home naregeling, maar alle thermostaten staan op 25, heb dus nu alle groepen open staan (behalve slaapkamer en garage). Stooklijn staat best laag, denk ik (-20==>24; 19==>19; hysterese 2K) Zo ver top!

1. M’n flow meters lijken het niet echt goed te doen. Ik weet dat er flow is, desbetreffende groep staat open,vloerverwarming staat aan, maar de meters blijven op 0 en anderen op 1 staan, terwijl ik behoorlijk aan de meters heb gedraaid. Gaan die dingen snel stuk? Of moet er meer flow op komen te staan?
2. Is het beter om een hoge flow rate te hebben of een lage? Stel het hele huis heeft 2l/min op alle groepen, wil je dan liever naar 4? (Ik begrijp dat de instelling afhankelijk is van oa de lengte van de groep en de warmte vraag, maar las ook ergens dat een LT WP het het beste doet bij een hoge flow)
3. Passen jullie de flow meters aan in het koel seizoen? Mijn woonkamer wordt snel warm in de winter (dus mag wel een relatief lage flow rate hebben), maar ligt volledig in de zon in de zomer (dus zoveel mogelijk koelen).
My 2cts..
Mijn ervaring met flowmeter is buggy. Als ze op min of max staan tik ik er altijd op en dan komen ze soms los. (Zo’n vlotter in een glazen buisje).

Mbt flow: meer flow is betere warmte afgifte, maar kost pomp energie. Mijn input is: kijk naar de delta T in/out warmtepomp. Test met wat hogere pomp settings. Op een gegeven moment krijg je nog maar weinig extra flow met hogere setting. En/of als de delta T nog maar een paar graden is heeft meer flow ook geen zin.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Stefannn schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:32:
[...]

ik gok zo dat de compressor pas rond 5:57 is aangeslagen (of tot die tijd heel laag stond) en dat er het eerste kwartier dus enkel circulatie is geweest.
NB: dat kan je makkelijk testen door er naast te gaan staan als hij aan slaat.
De compressor ging wel om 5:45 (dus het begin van de grafiek aan). Er is dan 750 W elektrisch opgenomen vermogen, dus de compressor is dan echt "aan". Het is ook een aan/uit WP, dus aan=aan, denk ik.

De temperaturen van de compressor erbij (excuus voor andere tijdschaal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziStM_WPPAyN_AtLKnLXgevC_lc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r3DtZ4onIAYeoZgMAmKYqVAl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_czRRCRRphHyVpL20YZpsZID2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rYXyMKqHlqFTpAVo4CpYEg3T.png?f=user_large
Het lijkt erop dat het eerste kwartier, ongeveer één cyclus rondpompen (Dank @Gwaihir en @Duurzaamwarm) de compressor wel aanstaat (zie temperaturen in grafiek) maar de temperatuur van het water in de bron overheerst. Pas na de eerste keer rond is al het water door de warmtewisselaar geweest en is de temperatuur quasi-statisch.
De eerste piek die je ziet is dan de temperatuur van het water dat op 150m diep zit.
Vervolgens pomp je dat (zonder dat de compressor aan staat) een keer rond, de tweede piek is dan dus defacto hetzelfde water.
Heb je een flowsensor? dan kan je met de tijd tussen de 2 pieken het rondgepompte volume berekenen, dat zou dan de inhoud van je systeem moeten zijn.
Dat blijkt inderdaad te kloppen. Alleen de compressor is wel aan, maar je ziet de temperatuur UIT de bron voordat die de warmtewisselaar ingaat. Uiteindelijk lijk ik het te snappen.
Nou.. op die manier kan je dus weten hoe het verticale temperatuurprofiel er uit ziet. Maar je hebt er verder niet heel veel aan.
Maar wel leuk. ;)
De temperatuur rond 6uur zal de "bulk temperatuur" zijn, de gemiddelde grond temperatuur "zonder thermische belasting". De temperatuurdrop die je daarna ziet is strek afhankelijk van de belasting. Als je een aan/uit pomp hebt zal die altijd gelijk zijn, maar met een modulerende pomp is die drop evenredig met het vermogen dat je trekt. Die temperatuurdrop is namelijk de soortelijke_grond_geleiding x vermogen x karakteristieke afstand. die "karakteristieke afstand" is een beetje lastig. Omdat je een buis hebt neemt het "warmte_doorstroomde oppervlak" evenredig toe met de afstand tot de buis. Kortom... de temperatuurdrop in de eerste 5 cm is gelijk aan die in de volgende 10, devolgende 20, de volgende 40. Dat betekent dat de grootste temperatuurdrop binnen iets van 4x a 5x de diameter van de buis gebeurt.
Maar goed.... komt er op neer....de temperatuurdrop vanaf 6:00 is het "aankoppelverlies", de temperatuurdrop in de grond die je nodig hebt om een heatflux van bulk naar buis te realiseren.

Dus... wat moet je monitoren....
Eigenlijk zijn de 2 piekjes wel leuk, die geven de grondtemperatuur op 150m zonder belasting.
En het dal er tussen: dat is dan de grondtemperatuur aan de oppervlakte zonder belasting.
En dan vervolgens het saturatie level op 30 a 40min na start. Als je een modulerende pomp hebt zou je die "drop" nog calibreren/corrigeren voor het vermogen dat je trekt.
Ik ga de temperatuur 15 of 20 minuten na compressor start loggen. En bijhouden. Dat lijkt "de bron temperatuur" onafhankelijk van of ik lange of korte runs doe.

De Itho WPU houdt juist de "eind" temperatuur bij als zijnde "last known valid source temperature".
Dat is ook niet slecht, maar moeilijk te vergelijken tussen koelen/verwarmen. Zomer/winter.

• bjp
ik heb een paar updates gezet op : https://github.com/bp-ouhaha/EcoForest-modbus-registers

ik heb nog wel problemen met de volgende registers, lijken vast op 0 te staan:
- BUS * Demand (allemaal: DG1, DHW, Pool, SG2/3/4)
- BUS DHW Setpoint -> hier heb ik wel een alternatief in "DHW Setpoint"
- Scroll Temperature
- Working Program by BUS
- Evaporation dingen (maar ik vermoed dat dit met koeling te maken heeft)

Nota: Control by BUS staat op 1 (zonder dat ik iets gedaan heb)

Ik zoek nog een manier om te weten:
- wanneer er vraag is CV (aparte circulatiepomp staat dan aan)
- wanneer er vraag is SWW
- wanneer er koeling-vraag is
- elektrische weerstand aanzetten/afzetten (in het bijzondere voor SWW) - zoals eerder gevraagd.

Op de Th-Touch en in de online versie ervan, is er ook een offset op de heating-curve (-4C, -2C, 0C, +2C, +4C) Dat zou handig zijn om mee te spelen.

[ Voor 22% gewijzigd door bjp op 22-02-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
vliegnerd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:19:
[...]

De compressor ging wel om 5:45 (dus het begin van de grafiek aan). Er is dan 750 W elektrisch opgenomen vermogen, dus de compressor is dan echt "aan". Het is ook een aan/uit WP, dus aan=aan, denk ik.
Ah...
Ik snap het denk ik.
Yep.. ging 5:45 aan,... maar begint pas rond 5:50 serieus te koelen.
Dus... de warmtepiek die tot 5:50 door de compressor gaat wordt niet serieus gekoeld en gaat "ongekoeld" de grond weer in. Die zie je dus een poosje later weer voorbij komen.
De tweede piek is "afgekapt", dat zou dus betekenen dat het koelen ongeveer op de top van de eerste piek effectief begint te zijn (2de helft van die piek gaat dus wel "gekoeld" de grond in).

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53
Vraagje; sinds vandaag heb ik m’n Alpha Innotec SWCV 62K3 updatet naar de laatste firmware (V3.89.4-10229) en heb ik inmiddels MyUplink draaien. In een aantal posts hiervoor begreep ik dat je weersafhankelijk kan laten regelen? Met andere woorden: dat de warmtepomp ook kijk naar de aankomende temperaturen, moet je daarvoor nog iets instellen? Zo ja, waar precies?

En.. heeft dit ook echt nut

[ Voor 4% gewijzigd door Flexiilex op 22-02-2024 20:20 ]

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:53:
ik heb nog wel problemen met de volgende registers, lijken vast op 0 te staan:
- BUS * Demand (allemaal: DG1, DHW, Pool, SG2/3/4)
- BUS DHW Setpoint -> hier heb ik wel een alternatief in "DHW Setpoint"
- Working Program by BUS
Je kunt er niet in schrijven of je hebt nog niet gelezen waar ze voor dienen?

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Flexiilex schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:14:
Vraagje; sinds vandaag heb ik m’n Alpha Innotec SWCV 62K3 updatet naar de laatste firmware (V3.89.4-10229) en heb ik inmiddels MyUplink draaien. In een aantal posts hiervoor begreep ik dat je weersafhankelijk kan laten regelen? Met andere woorden: dat de warmtepomp ook kijk naar de aankomende temperaturen, moet je daarvoor nog iets instellen? Zo ja, waar precies?

Ik heb een paar vragen:
  • Moet de laatste firmware worden geïnstalleerd om myuplink te kunnen draaien?
  • Op welke wijze heb jij jouw installatie toegevoegd?
Ik heb geen qr code op de sticker (bouwjaar 2018) staan en hij vindt mijn wp niet in mijn lokale netwerk.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Flexiilex
Ik heb een dynamisch energiecontract met uurlijkse andere prijzen. Afhankelijk van de uurprijs verschuif ik de stooklijn zodat de wp meer draait op goedkope uren en minder of niet op de dure uren. Ook de boiler wordt opgewarmd op het goedkoopste uur van de dag.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53
KC27 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Ik heb een paar vragen:
Ik heb geen qr code op de sticker (bouwjaar 2018) staan en hij vindt mijn wp niet in mijn lokale netwerk.
MyUplink zit in de firmware van 89.3 dacht ik. Die heb je dus nodig voor MyUplink indd. Toevoegen kan door: app downloaden, op je WP naar afatandbeheer te gaan en daar MyUplink aan te zetten, qr code scannen en dan staat hij in je MyUplink. Mocht je WP geen cq code tonen dan kan je ook de code dier eronder staat intypen :)

Firmware updaten kan via heatpump24, weet niet of je daar bekend mee ben?

Ik weet niet welke WP je hebt en of smart grid mogelijk is met die van jou maar die optie kan je ook aanzetten, dan kijkt je WP naar je uurtarieven en kiest op basis daarvan de beste tijd voor je tapwater enz

[ Voor 16% gewijzigd door Flexiilex op 22-02-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:23
KC27 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Ik heb een paar vragen:
Ik had er nog niet van gehoord maar hier is een filmpje over hoe je het moet instellen. Ik ga het vandaag eens testen.

https://youtu.be/TWoFdT5U0rk

Edit:
Flexiilex schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:14:

Volgens het filmpje dien je de timer mode ook aan te passen om gebruik te maken van de geavanceerde timer functies van MyUplink. Heb je dat ook gedaan?

[ Voor 36% gewijzigd door DutchKel op 23-02-2024 11:16 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Stefannn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Mbt flow: meer flow is betere warmte afgifte, maar kost pomp energie. Mijn input is: kijk naar de delta T in/out warmtepomp. Test met wat hogere pomp settings. Op een gegeven moment krijg je nog maar weinig extra flow met hogere setting. En/of als de delta T nog maar een paar graden is heeft meer flow ook geen zin.
De pompregeling van die Alpha Innotec staat vermoedelijk standaard op "auto", en daarbij regelt hij de delta-T van het CV-circuit redelijk strak op 4K verschil bij lage aanvoertemperaturen, bij mij oplopend naar 4,69 K tijdens de het koudste punt van de koudste nacht van dit jaar (-8,18 °C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
ChrisM schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:32:

Weet je zeker dat je de flow moet regelen op je flow meters? In mijn huis heb ik overal "constant flow" verdelers, die moet je instellen met een sleuteltje 11 op de retourventielen. Flow instelbaar in liters per uur, van 0 tot 150. Er zit een vrij groffe schaalverdeling op.

Het voordeel van die constant flow dingen is dat de flow door de groep gelijk blijft, ook als de totale flow in het systeem wijzigt (bijvoorbeeld doordat er groepen dichtgaan door je naregeling).

Als het goed is is jouw systeem al op zijn minst waterzijdig ingeregeld op basis van de lengtes van je groepen (is volgens mij verplicht tegenwoordig).

Overigens is het nut van naregeling bij zo'n nieuw huis maar zeer beperkt. Alles reageert supertraag. Ik heb hier alleen naregeling in de hoofdslaapkamer, maar in de praktijk staat die dicht in de winter en open in de zomer (voor de koeling). Het wordt er 's winters niet kouder dan 19 graden, zelfs niet met ramen open in kiepstand...

Ik heb hier een klein beetje "tuning" gedaan door de ruimtes die wat te warm werden iets te knijpen qua flow. Bevalt prima, geen naregeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Je kunt er niet in schrijven of je hebt nog niet gelezen waar ze voor dienen?
ik lees, over dagen elke minuut, en ze blijven altijd op 0 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:55:
ik lees, over dagen elke minuut, en ze blijven altijd op 0 staan.
Gwaihir schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:07:
Ja, die BUS dat ben jij met je modbus aansluiting. Dus alle Write waarden in het document zullen onveranderd blijven (meestal (/ altijd?) op 0) totdat je ze zelf geschreven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
dus het zijn de verkeerde registers om te weten of er SWW/CV actief is.... welke dan wel?

Of moet ik er eerst naar schrijven voordat ze status weergeven door uit te lezen?

[ Voor 16% gewijzigd door bjp op 23-02-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:04:
dus het zijn de verkeerde registers om te weten of er SWW/CV actief is....
Klopt.
welke dan wel?
Hoop dat 't antwoord daarop vanaf de met 'thermostaten' mee kijkende tweakers komt (o.a. @xavier_82, dacht ik). Daar ik dus wel via bus stuur, heb ik dit probleem niet.

Ik herinner me ook niet het al langs te hebben zien komen. D.w.z. wel een keer de vraag, min of meer: van iemand die de klepstanden weer wilde loggen en weergeven via domotica, maar ik herinner me geen antwoord.
Of moet ik er eerst naar schrijven voordat ze status weergeven door uit te lezen?
Nee, dan zou je daadwerkelijk de controle op je nemen en dat wil jij zo te horen niet.
(En de 'status' die ze dan weergeven is simpelweg wat je zelf schreef..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb een 12 kW warmte nodig, nouja eigenlijk 10, maar die zijn er niet, vandaar de 12kW
Toch wel :).

Zie net dat 'mijn' WP afgelopen November is opgevolgd door een propaan model: 2-10-pro. Echt officiëel voor 10kW dus.

https://ecoforest.com/en/...eat-pump-ecogeo-2-10-pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:30:
[...]

Toch wel :).

Zie net dat 'mijn' WP afgelopen November is opgevolgd door een propaan model: 2-10-pro. Echt officiëel voor 10kW dus.

https://ecoforest.com/en/...eat-pump-ecogeo-2-10-pro/
oh leuk, 2 grotere broertjes van mijn 1-6 PRO :) 2-10kW en 4-16kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kennelijk nog erg 'vers'. Er staat er dat ze in November geïntroduceerd zijn, maar dat is dan kennelijk zoiets als 'komst onthuld', want spec sheets zag ik bijvoorbeeld nog niet.

En, @bjp, ik snuffelde rond op die site omdat ik nieuwsgierig was of jouw propaan WP ook een scroll compressor gebruikt. Kon het type compressor van de 1-6 PRO nog niet vinden. Alleen één heading die het noemde. (Zo summier dus, dat het ook per vergissing kan zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EnvmvSHNHCHsL1Z28tXWNmgqmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cXFT8wwMePa8TinWNW8MTD0u.png?f=fotoalbum_large

gewoon hier: https://ecoforest.com/nl/warmtepompen/geothermisch/

maar idd de enige vermelding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bjp Da's op zich best duidelijk :). Alleen waarom er dan binnenlandse warmtepompen naast staan.. Wat mag dat dan betekenen? (Haalt bij mij vooral het vertrouwen in de info omlaag.)
Pagina: 1 ... 92 ... 113 Laatste