Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
/f/image/KxbCdHsmpRzb4owwBN2hzR2r.png?f=fotoalbum_large)
Wat moet ik doen in deze situatie? Ik heb een Alpha Innotec, SWCV92K3
Mijn stooklijn staat al behoorlijk laag (24,5 -> 19,0), dat gaat top als het heel koud is (-5, no problem), en ook toen het +5 was, maar nu (+10) gaat gaat mijn WP steeds aan- en dan weer uit. Wat kan ik het beste doen? Mijn huis is heel erg goed geïsoleerd, dus heb maar een klein beetje warmte nodig... moet ik gewoon accepteren dat het zo is, of kan ik nog iets aanpassen? Hysteresis omhoog? Omlaag?
Ik hoor graag jullie ideeën!
Ik ben bang dat je dit zult moeten accepteren. Je hebt nu een lager vermogen nodig dan de laagste stand van je WP. Die kan niet verder terugmoduleren en gaat dus als aan/uit-WP werken.ChrisM schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:30:
[Afbeelding]
Mijn stooklijn staat al behoorlijk laag (24,5 -> 19,0), dat gaat top als het heel koud is (-5, no problem), en ook toen het +5 was, maar nu (+10) gaat gaat mijn WP steeds aan- en dan weer uit. Wat kan ik het beste doen? Mijn huis is heel erg goed geïsoleerd, dus heb maar een klein beetje warmte nodig... moet ik gewoon accepteren dat het zo is, of kan ik nog iets aanpassen? Hysteresis omhoog? Omlaag?
Zolang je niet meer dan één start per uur krijgt is er geen sprake van pendelen en is er nix aan de hand.
<John O`Mill>
Van 1 naar 2, of van 1 naar 0,5?
Kan je een beetje toelichten wat de hysteresis doet? Ik lees dat het afhankelijk is van de snelheid van het afgifte systeem? Die is bij mij best langzaam, denk ik (veel houten vloeren in huis, die langzaam opwarmen maar ook langzaam afkoelen).
Hysteresis is de "Marge"ChrisM schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:46:
[...]
Van 1 naar 2, of van 1 naar 0,5?
Kan je een beetje toelichten wat de hysteresis doet? Ik lees dat het afhankelijk is van de snelheid van het afgifte systeem? Die is bij mij best langzaam, denk ik (veel houten vloeren in huis, die langzaam opwarmen maar ook langzaam afkoelen).
Dus was die op 0.5 graad staat dan slaat hij aan als het 0.5 te koud is en af als het 0.5 graad te hoog is. dan schommelt de temperatuur dus tussen de -0.5 en +0.5.
Als je die 2x zo groot maakt, dan duurt het natuurlijk 2x zo lang voordat het is opgewarmd en ook 2x zo lang voordat het is afgekoeld. Dan schakelt de pomp dus minder vaak, maar dan is je temperatuur schommeling ook groter.
NB.. meestal/vaak hebben warmtepompen behalve een hysteresis ook een "graadminuten" instelling. dat is een soort geavanceerde hysteresis. Die telt "het aantal graden x het aantal minuten" dat het te hoog of te laag was. dus als het heel lang 0.1 graad te hoog of laag is gat hij dan toch even bijregelen.
Ook die kan je dus hoger zetten.
Gewoon proberen.
aantal schakelmomenten gaat heel zeker naar beneden. En de temperatuur schommelt wat meer maar het is helemaal de vraag of je dat in de praktijk merkt.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Geen idee dus hoe lang ik kan douchen en hoeveel minuten er nog over zijn.
Kan iemand z'n licht hierover laten schijnen?
:strip_exif()/f/image/BhUpCi1JUqfwhtP4ThnL3WCD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TxhvFMJH5PUn8tGbMhVVzBhk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe lang je kunt douchen moet je dus op een andere manier vaststellen. Waarschijnlijk door om te beginnen te meten hoe snel je met de douche normaal aan een emmer van bekende grootte vult.
als je een beetje logisch nadenkt:koelkast schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:30:
Onze nibe f1255 heeft 2 sensoren om aan te geven wat de temperatuur is van het boilervat voor sww. Top (warm water uit) en load (koud water in). Nu valt me op dat de watertemperatuur bij top t1ijdens gebruik van water niet (extra) daalt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- koud water wordt onderaan bijgevuld, warm van de bovenkant afgenomen.
- temperatuur is ongeveer gelijk in een statisch vat (ietsje warmer boven, ietsje koeler beneden)
- stel er is geen enkele mengeling (te ideaal) dan ga je je hele boilervolume warmwater kunnen tappen voordat er koud water uitkomt.
- stel is er een beetje mengeling (realistisch) dan gaan je voornamelijk warmwater kunnen tappen voor 90% van je boilervolume. Daarom dat de temperatuur maar traag daalt.
- het valt moeilijk te voorspellen enkel op basis van temperatuur, dan weet je pas dat het leeg is als het leeg is.
Daarbij, halverwege zit ook een temperatuursonde. Dit triggert ook een SWW-run van je WP welke ook voor mengeling zorgt.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik heb inmiddels groep 6 naar beneden gezet en groep 7 met totaal 100W verhoogd en groep 8 met 175W verhoogd. Dit heeft er nu voor gezorgd dat mijn vloer op gevoel weer overal even warm aanvoelt
Inclusief dus de bijkeuken die nu keurig op temp gehouden wordt ook zonder dat daardoor er continu een hoge warmtevraag is.
Misschien een grafiek maken van de situatie waarin je hem wel leegtrekt?koelkast schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:30:
Onze nibe f1255 heeft 2 sensoren om aan te geven wat de temperatuur is van het boilervat voor sww. Top (warm water uit) en load (koud water in). Nu valt me op dat de watertemperatuur bij top t1ijdens gebruik van water niet (extra) daalt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hysterese kun je aanpassen zoals elders voorgesteld maar misschien nog simpeler: ik zou de verwarming programmeren om uit te gaan vanaf een uur of 8 's avonds tot 9 uur 's ochtends of nog wat later. Dan krijg je een ietsjes groter temperatuurverschil binnen maar als je huis zo goed geisoleerd is dan waarschijnlijk minder dan een graad. Daarmee vergroot je de warmtevraag in het tijdvak dat je wel stookt en kan je WP dus wat langer stoken. Wat daarin ook meehelpt is dat overdag je buitensensor ziet dat het warmer is en dus water van een lagere temperatuur in je vloer stopt dan 's nachts. Minder warm water betekent ook langer stoken.ChrisM schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:30:
[Afbeelding]
En mocht je zonnepanelen hebben vergroot het ook nog je eigen gebruik iets
[ Voor 9% gewijzigd door r0el op 06-02-2024 11:45 ]
Helaas publiceren ze geen changelogs bij de firmware, dus je moet maar gokken dat het goed gaat.
Wat ik wel weet is dat ze de tellers voor de totale warmteproductie weggehaald hebben in nieuwere firmware.
[ Voor 5% gewijzigd door Turrican op 06-02-2024 12:34 ]
Dat is voor mij reden om geen update te installeren.Turrican schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:33:
.....
Wat ik wel weet is dat ze de tellers voor de totale warmteproductie weggehaald hebben in nieuwere firmware.
Iemand zal eerst in mijn Home Network moeten inbreken voordat hij bij de wp kan.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Of andersom, voor de nachttarieven..Shaka schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:15:
Hysterese kun je aanpassen zoals elders voorgesteld maar misschien nog simpeler: ik zou de verwarming programmeren om uit te gaan vanaf een uur of 8 's avonds tot 9 uur 's ochtends of nog wat later. Dan krijg je een ietsjes groter temperatuurverschil binnen maar als je huis zo goed geisoleerd is dan waarschijnlijk minder dan een graad. Daarmee vergroot je de warmtevraag in het tijdvak dat je wel stookt en kan je WP dus wat langer stoken. Wat daarin ook meehelpt is dat overdag je buitensensor ziet dat het warmer is en dus water van een lagere temperatuur in je vloer stopt dan 's nachts. Minder warm water betekent ook langer stoken.
Stooklijn van Alpha Innotec gaat toch op 24 uurs gemiddelde buitentemperatuur?
Maar eigenlijk is geen van beide een oplossing, want je regelt dan heel specifiek op het huidige weer. Wordt het kouder (of warmer) dan moet je 't weer zelf aanpassen. Hysterese / graadminuten zitten er niet voor niets op.. (@ChrisM)
Ik zie die waardes nog steeds erin zitten met de laatste firmware. Dus geen idee hoe je daarbij komt.Turrican schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:33:
Dank. Die van mij hangt gelukkig in een eigen VLAN (zonder koppeling met Internet).
Helaas publiceren ze geen changelogs bij de firmware, dus je moet maar gokken dat het goed gaat.
Sterker nog bij de laatste firmware zie ik ook ineens het energieverbruik erbij staan (denk ik).
Energie | |
Verwarmen | 30203.6 kWh |
Warmwater | 15125.4 kWh |
Koeling | 0.0 kWh |
Gezamelijk | 45328.8 kWh |
Gebruikte energie | |
Verwarmen | 1636.5 kWh |
Warmwater | 673.2 kWh |
Koeling | 0.0 kWh |
Gezamelijk | 2309.7 kWh |
Ik vermoed alleen dat ik de data nog moet resetten om de COP hiermee te kunnen berekenen. De Gebruikte energie is later pas erbij gekomen daarom zijn de waardes nog erg laag.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Daarmee kan je dus een COP berekenen. Per dag, per week, per maand, ... zolang je maar een goeie database opbouwt en je kijkt naar periodes waar beide waardes beschikbaar waren (zoals je aangeeft, is er eentje later bijgekomen).
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Dat is ook een goede aanpak. Via Home Assistant is dat wel te doen.bjp schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:12:
of je gebruikt het verschil in de tijd. Bijvoorbeeld, met hoeveel zijn de Gebruikte en geleverde energie gestegen in een gegeven periode (bijvoorbeeld maand januari).
Daarmee kan je dus een COP berekenen. Per dag, per week, per maand, ... zolang je maar een goeie database opbouwt en je kijkt naar periodes waar beide waardes beschikbaar waren (zoals je aangeeft, is er eentje later bijgekomen).
Ik heb dat erg snel aangepast ruimte beinvloeding staat bij mij op 200% dan gaat de WAR dus niet aan. Ik had bij seizoens overgang met name in de lente dat het hard waait maar wel veel zon en dan is de woonkamer 21 graden en ging de WP gewoon stoken want sensor hangt op het noorden.Gwaihir schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:04:
[...]
Of andersom, voor de nachttarieven..
Maar eigenlijk is geen van beide een oplossing, want je regelt dan heel specifiek op het huidige weer. Wordt het kouder (of warmer) dan moet je 't weer zelf aanpassen. Hysterese / graadminuten zitten er niet voor niets op.. (@ChrisM)
Ze hebben wel een changelog maar niet voor consumenten. Dat hoorde ik van Nathan Services.Turrican schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:33:
Dank. Die van mij hangt gelukkig in een eigen VLAN (zonder koppeling met Internet).
Thanks ik ga deze update wel installeren ik heb alles in een eigen VLAN en heeft wel internet (outbound) en geen SSH inbound. Wel remote toegang aan staan, maar dat is nodig voor heatpump24.com volgens mij?r0el schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:44:
Voor bezitters van Alpha Innotech en Novelan units met Luxtronic controller, een interessante read (en aanleiding om je firmware te updaten): https://github.com/Jaarde...ility/?tab=readme-ov-file
Linux 2.4 kernel dat is echt antiek.
Doe ik nu inderdaad met hysterese! Werkt goed, nog klein beetje fine tunen.Gwaihir schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:04:
[...]
Hier ook, 200% en dan compenseerd die beter de zon en wind. Gestart op 130% maar doet zowat niks.Vaevictis_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:20:
[...]
Ik heb dat erg snel aangepast ruimte beinvloeding staat bij mij op 200% dan gaat de WAR dus niet aan. Ik had bij seizoens overgang met name in de lente dat het hard waait maar wel veel zo en dan is de woonkamer 21 graden en ging de WP gewoon stoken want sensor hangt op het noorden.
In de web interface wordt het totaal nu berekend door de warmteproductie voor verwarmen en warmwater bij elkaar op te tellen. Deze waarde is niet beschikbaar via de API die de Home Assistant integratie gebruikt.DutchKel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:46:
[...]
Ik zie die waardes nog steeds erin zitten met de laatste firmware. Dus geen idee hoe je daarbij komt.
Voorheen zat er ook een resetbare totaalteller in, en die gebruik ik in Home Assistant, en die log ik op Energiemanager Online:
/f/image/CrlJiOx7v0CzuJ9807gWKtNI.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet zit er (inmiddels) een verschil in van 53,6 kWh, geen idee waarom. Ik dacht eerst dat bij die teller ook de warmteproductie van de 2e warmteopwekker zat, maar dat bleek niet zo te zijn (heb dat laatst getest).
Als ik de dagwaardes bekijk is die oude teller altijd ongeveer 0,1 kWh hoger dan die optelling van verwarmen en tapwater. Ik kan hem wel vervangen door een template sensor te bouwen in Home Assistant die die optelling doet, en daar zal ik dan maar een vaste offset op moeten zetten zodat mijn meterstand niet achteruit gaat.
Is ook zo, net wat handig is voor je energiecontract. Mijn sturing gaat via Home Assistant omdat ik de sturing van de WP te beperkend vind. De situatie zoals je zou willen in je voorbeeld, namelijk "ga uit tenzij het kouder dan X is" kun je niet instellen op de unit zelf en graadminuten etc doet die alpha innotec niet aan voor zo ver ik in de handleiding heb gevonden. Via HA is het gewenste gedrag gelukkig wel simpel te bewerkstellen.Gwaihir schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:04:
[...]
De stooklijn van Alpha Innotec gaat op de actuele buitentemperatuur bij mijn unit (ook zo'n SWCV92K3) en varieert dus vrij sterk en vooral als er zon op je sensordoos schijnt. Er is wel een 24 uur gemiddelde dat wordt bijgehouden maar die wordt volgens de handleiding enkel gebruikt voor bewaking van de verwarmingsgrens (buitentemperatuur boven wanneer de unit de verwarming niet meer opstoken moet).
Ja, daar ben ik het wel mee eens... ik kan voorlopig nog salderen, dus dat is niet relevant voor mij (overschot aan zonnepanelen), maar uiteindelijk zou je het ook wel willen sturen op o.a. de stroom prijs. Qua comfort werkt hysterese wel erg goed zoals het nu is (aangezien stroom prijs bij mij 0 is).Shaka schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:06:
[...]
Is ook zo, net wat handig is voor je energiecontract. Mijn sturing gaat via Home Assistant omdat ik de sturing van de WP te beperkend vind. De situatie zoals je zou willen in je voorbeeld, namelijk "ga uit tenzij het kouder dan X is" kun je niet instellen op de unit zelf en graadminuten etc doet die alpha innotec niet aan voor zo ver ik in de handleiding heb gevonden. Via HA is het gewenste gedrag gelukkig wel simpel te bewerkstellen.
Dat gedrag zie ik bij mij niet.. ik denk wel dat er een vertraging in zit. Home Assistant geeft bij mij dit, qua actual outdoor temperature, average outdoor temperate en Heat Flow Out target temperature. Zie nog niet helemaal de directe verhouding tussen actual outdoor temperature en Heat Flow Out target temperature. (Eerdere data heb ik nog niet, dus kan zijn dat ik een te korte periode neem om het goed te kunnen zien). Ik zie eerder een connectie met de average temperature.De stooklijn van Alpha Innotec gaat op de actuele buitentemperatuur bij mijn unit (ook zo'n SWCV92K3) en varieert dus vrij sterk en vooral als er zon op je sensordoos schijnt. Er is wel een 24 uur gemiddelde dat wordt bijgehouden maar die wordt volgens de handleiding enkel gebruikt voor bewaking van de verwarmingsgrens (buitentemperatuur boven wanneer de unit de verwarming niet meer opstoken moet).
/f/image/nrJoq2GPU8Uqhyk4lEPwk49T.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ChrisM op 07-02-2024 13:25 ]
Het werkt toch echt exact zoals @Shaka schreef. Als je ook nog een RBE hebt die de stooklijn beïnvloedt kan dat ook nog een oorzaak zijn van "vertraging". En een verandering van 0,5 K buitentemperatuur leidt niet tot een verandering van 0,5 K op de gewenste retourtemperatuur, daar zit nog een stooklijn tussen.ChrisM schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:23:
[...]
Dat gedrag zie ik bij mij niet.. ik denk wel dat er een vertraging in zit. Home Assistant geeft bij mij dit, qua actual outdoor temperature, average outdoor temperate en Heat Flow Out target temperature. Zie nog niet helemaal de directe verhouding tussen actual outdoor temperature en Heat Flow Out target temperature. (Eerdere data heb ik nog niet, dus kan zijn dat ik een te korte periode neem om het goed te kunnen zien). Ik zie eerder een connectie met de average temperature.
[ Voor 6% gewijzigd door Turrican op 07-02-2024 13:51 ]
Het is een combinatie van hysterese en de WAR bijna uitschakelen door in de RBE een invloedsfactor van 200% in te stellen hiermee regelt ie dus niet meer op de sensor want dat kan verkeerd uitpakken.Turrican schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Het werkt toch echt exact zoals @Shaka schreef. Luxtronik regelt de retourtemperatuur, de temperaturen van je stooklijn zijn retourtemperaturen, niet aanvoertemperaturen. Als je ook nog een RBE hebt die de stooklijn beïnvloedt kan dat ook nog een oorzaak zijn van "vertraging". En een verandering van 0,5 K buitentemperatuur leidt niet tot een verandering van 0,5 K op de gewenste retourtemperatuur, daar zit nog een stooklijn tussen.
Snap ik, maar daar ging het hier niet om. Het was de vraag of de WAR van Luxtronik op een gemiddelde werkt of de actuele temperatuur.Vaevictis_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:52:
[...]
Het is een combinatie van hysterese en de WAR bijna uitschakelen door in de RBE een invloedsfactor van 200% in te stellen hiermee regelt ie dus niet meer op de sensor want dat kan verkeerd uitpakken.
Goede vraag, volgens mij actueel (buiten en evt. ruimte). Leid ik af uit stookgedrag, maar zeker weet ik het niet.Turrican schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Snap ik, maar daar ging het hier niet om. Het was de vraag of de WAR van Luxtronik op een gemiddelde werkt of de actuele temperatuur.
Interessant. Ik leer zo ontzettend veel over m'n warmtepomp hiero!Turrican schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Het werkt toch echt exact zoals @Shaka schreef. Als je ook nog een RBE hebt die de stooklijn beïnvloedt kan dat ook nog een oorzaak zijn van "vertraging". En een verandering van 0,5 K buitentemperatuur leidt niet tot een verandering van 0,5 K op de gewenste retourtemperatuur, daar zit nog een stooklijn tussen.
Ik heb geen RBE (nou ja, die staat bij mij op Smart, want ik gebruik Alpha Home).
En mijn stooklijn is aardig recht (net niet helemaal natuurlijk), van 24,5 -> 19.
WAR = Heatflow out target temperature (volgens Luxtronik2 integratie in Home Assistant)?
Dan is er dus ook nog ergens een vertragende instelling ergens... eens even zoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door ChrisM op 07-02-2024 14:21 ]
Haha, het was niet mijn vraag, maar dank dat je bevestigt wat ik ook al aangaf ;-)prettig schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:16:
[...]
Goede vraag, volgens mij actueel (buiten en evt. ruimte). Leid ik af uit stookgedrag, maar zeker weet ik het niet.
Op de actuele temperatuur vandaar dat je ook zo'n directe reactie krijgt.Turrican schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Snap ik, maar daar ging het hier niet om. Het was de vraag of de WAR van Luxtronik op een gemiddelde werkt of de actuele temperatuur.
Volgens mij zit het zo:Vaevictis_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Op de actuele temperatuur vandaar dat je ook zo'n directe reactie krijgt.
De stooklijn wordt primair berekend aan de hand van de actuele buitentemperatuur. Dat kun je o.a. zien als de gemeten buitentemperatuur "knippert" tussen twee standen. Maar zowel de rbe als alpha home sturen de berekende retourtemperatuur bij op grond van de afwijking(en) tussen de gemeten ruimtetemperatuur en de gewenste ruimtetemperatuur. Die bijsturing kun je bij beide systemen beïnvloeden met een instelbare factor. Zet je die factor hoog (zoals @Vaevictis_ ) dan wordt de invloed van de ruimtetemperatuur belangrijker dan de buitentemperatuur.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Heel interessant, dank.KC27 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:43:
[...]
Volgens mij zit het zo:
De stooklijn wordt primair berekend aan de hand van de actuele buitentemperatuur. Dat kun je o.a. zien als de gemeten buitentemperatuur "knippert" tussen twee standen. Maar zowel de rbe als alpha home sturen de berekende retourtemperatuur bij op grond van de afwijking(en) tussen de gemeten ruimtetemperatuur en de gewenste ruimtetemperatuur. Die bijsturing kun je bij beide systemen beïnvloeden met een instelbare factor. Zet je die factor hoog (zoals @Vaevictis_ ) dan wordt de invloed van de ruimtetemperatuur belangrijker dan de buitentemperatuur.
Ik zie inderdaad in Alpha Home wel een aantal instellingen die hier op van toepassing zouden kunnen zijn.
Maar die zijn toch nog iets een te ver van mijn bed show, en het is nu comfortabel warm in huis, dus ik laat het maar staan zoals het staat.
Klopt dit is het hele verhaal. Ik was wat kort door de bocht, zal wel door het werk komen. Dank @KC27 voor het uitschrijven.KC27 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:43:
[...]
Volgens mij zit het zo:
Zie HIER voor de uitgebreide uitleg van mijn setup.
In het kort:
- Ik heb 2x Vaillant Geotherm vws36/4.1 3kW aan/uit warmtepomp.
- Ik heb dus 3 mogelijkheden: beiden uit, 1 aan, beiden aan.
- Ik heb een regelaar gemaakt die per dag maximaal 1x warmtepomp aan, en maximaal 1x uit schakelt.
De reden dat ik dat gemaakt heb is omdat "starts" sterk bepalend zijn voor de levensduur van de warmtepomp.
De data...
Het draait sinds 14 januari, dus 27 dagen
Sindsdien:
- linker warmtepomp heeft 592 uren gedraaid in 10 runs.
- rechter warmtepomp heeft 143 uren gedraaid in 12 runs.
Geslaagd dus:
- het totaal aantal runs van 22 ligt 5 onder de 27 verstreken dagen
- Sterker: elk van de warmtepompen heeft dus gemiddeld minder dan een halve run per dag.
Kwa comfort beleving
- Ik had gedacht dat het met slechts 1 run per dag minder comfortabel zou worden omdat ik compromissen zou moeten doen ten aanzien van de regel-nauwkeurigheid.
- Het omgekeerde blijkt waar: de regeling werkt nauwkeuriger!
De oorzaak ligt in de "traagheid" gecombineerd met de natuurlijke dag/nacht cyclus.
Voorheen regelde ik strak op actuele stooklijn. Echter... Ik had avonds steevast warmte tekort. Met 1 warmtepomp realiseer ik op de vloerverwarming 0.1 a 0.2graad per uur opwarming. Maar na 16:00 neemt de buitentemperatuur en daarmee de "stooklijn target" veel sneller af dan dat de warmtepomp kan bijhouden. De enige manier om dat te compenseren was de vloer artificiel overdag warmer te stoken en dan hopen dat het savonds wel ok was. Op zich ging dat wel maar was wel een beetje "gokken" en sterk buitentemperatuur afhankelijk.
Eigenlijk doet de regelaar dat nu vanzelf. Die rekent uit hoeveel draai-uren er nodig zijn om het om 23:00 nog OK te hebben. Die begint soms om 10 uur ochtends al te stoken.
De woonkamer heeft radiatoren en de serre heeft vloerverwarming. Die combinatie werkt ook perfect. De woonkamer hoeft alleen savonds verwarmd te worden. Het is zodanig uitgekiend dat de "dag-behoefte van de serre-vloer" gecentreerd rond de avond wordt gerealiseerd. Omdat de warmtepomp dus sowieso savonds draait kan de woonkamer-thermostaat op de actuele temperatuur regelen, naar believen warmte vragen en krijgen. Als de woonkamer warmte nodig heeft schakelt de warmtepomp naar de woonkamer, en zo niet, dan schakelt hij naar de vloerverwarming in de serre die daarmee zijn "energie-dump" krijgt.
En vervolgens gebruik ik de tijd tussen 24:00 en 6:00 als "buffer". Alle voorspel-fouten mbt het aantal draaiuren die bij het aanzetten van de warmtepomp werden gemaakt worden gladgestreken door eerder of later af te schakelen op een moment dat het niemand interesseert hoe warm het precies is.
De voorspelling van draaiuren gaat niet op basis van weersvoorspelling maar op basis van de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 24 uur. Dat blijkt prima te gaan. Bij het uitzetten blijkt het uiteindelijk benodigde aantal draaiuren maximaal 20% af te wijken van de voorspelling bij het aanzetten. Dat komt neer op maximaal 2 uur meer of minder. Dat is dus gemakkelijk op te vangen tussen 24:00 en 6:00.
De regeling
Ik heb de regeling tot nog toe elk weekend zitten aanpassen.
De complexiteit ervan heeft me verbaasd.
- opwarm/afkoel gradienten die adaptief worden bepaald
- run uur voorspelling
- optimaal op- & af-schakel moment
- tijdens een run verdeling tussen huiskamer en serre.
Het lijkt een beetje op het plannen van de bandenwissel bij de formule 1: Uiteindelijk hoef je maar 1x "ja" te zeggen. Maar dat doe je op basis van een bizar aantal parameters.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Mooi werk !
En denk je dat jouw stelsel van meetparameters en zo ook toepasbaar is op andere woningen? Oftewel kun je hier een breder inzetbare ‘feature’ van maken waar ieder zijn eigen finetuning aan kan doen maar verder 1:1 overnemen? Dat zou namelijk mooi zijn.
Uiteindelijk zou het zelfs een dienst kunnen zijn waar meerderen gebruik van willen maken.
<John O`Mill>
Ik zal het nog wat preciezer opschrijven en hier publiceren.Hippe Lip schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:15:
@Stefannn
Mooi werk !
En denk je dat jouw stelsel van meetparameters en zo ook toepasbaar is op andere woningen? Oftewel kun je hier een breder inzetbare ‘feature’ van maken waar ieder zijn eigen finetuning aan kan doen maar verder 1:1 overnemen? Dat zou namelijk mooi zijn.
Uiteindelijk zou het zelfs een dienst kunnen zijn waar meerderen gebruik van willen maken.
Ik denk zeker dat anderen er wat aan kunnen hebben.
Tegelijk denk ik dat wel wat “tweaking” nodig zal zijn. Ik heb het wel heel specifiek voor mijn situatie gemaakt.
Geef me daarvoor wel wat tijd, wellicht 1 a 2 weken want netjes opschrijven kost behoorlijk veel tijd.
Overigens werkt dit allemaal alleen als het hoofdvertrek vloerverwarming heeft. Het werkt vanwege de bufferwerking ervan.
Het is/was eigenlijk ook nieuwsgierigheid cq “research”. “Is het überhaupt mogelijk” om met 1 run per dag van een aan/uit warmtepomp een huis te verwarmen. En hoeveel comfort lever je dan in.
Met name dat “research aspect” heeft me in positieve zin verrast.
- dat het “kan” is zo zich niet zo verwonderlijk. Je kan natuurlijk altijd op een vaste tijd de warmtepomp aanzetten en aan laten staan tot je denkt dat het genoeg is. Als je dat doet lever je echter flink wat comfort in. De gerealiseerde temperatuur wijkt dan wel heel erg af van de gewenste temperatuur.
- de verrassing van het eerder toegenomen dan afgenomen comfort zit hem in 3 dingen:
—— tussen de ochtend en de middag hoef je niet/nauwelijks te draaien om de actuele temperatuur constant te houden. De afkoeling van de vloer gaat dan ongeveer gelijk op met de afname van de doeltemperatuur die uit de stooklijn volgt omdat de buitentemperatuur vanwege de dag/nacht cyclus toeneemt.
—— tussen middernacht en sochtends is het totaal onbelangrijk hoe warm het is omdat er toch niemand wakker is. Je kan dus prima wat doorverwarmen en dan afschakelen zodanig dat de temperatuur na afkoeling in de uren tot de ochtend precies op de wens temperatuur zit.
—— opwarmen gaat sowieso extreem langzaam, dus als je op een bepaald moment een wens temperatuur wilt hebben moet je al uren daaarvoor de warmtepomp aanzetten. Een normale regeling doet dat niet en is Savonds altijd te laat.
Ook zonder deze speciale regeling kan je van bovenstaande conclusies al gebruik maken:
- zonder de regeling aan te passen kan je op je gewone klokthermostaat een temperatuur profiel instellen met een doeltemperatuur tot 8:00 waarmee je de dagtemperatuur “dirigeert”. Vervolgens tot 15:00 1 graad lager. Als het erg afkoelt gaat de warmtepomp dan wel verwarmen maar als de afkoeling en lagere doeltemperatuur van de stooklijn redelijk in balans blijven slaat hij in die tijd niet aan.
- Daarna direct op de avond temperatuur (met een aan/uit warmtepomp) of geleidelijk oplopend (met een modulerende pomp om hem op laag percentage te houden). En dan rond 22:00 naar de ochtend wens temperatuur
- tussen 22:00 en 8:00 zou ik de graadminuten instelling van een warmtepomp verdubbelen of nog hoger zetten. Er is eigenlijk geen reden dat een warmtepomp in dat tijdvak meer dan 1 run maakt.
Wellicht zal je “in zijn algemeenheid” niet naar het extreem van 1 run per dag kunnen. Ik denk wel dat ik hiermee heb laten zien dat je “ook zonder modulerende warmtepomp” en “ook zonder buffervat”, “mits je vloerverwarming in je hoofdvertrek hebt” in ieder geval met heel WEINIG runs per dag toe kan.
Voor modulerende warmtepompen kan je met deze gedachtes een regelaar verzinnen die streeft naar lange periodes op een lage gemiddelde stand in plaats van grote hoog/laag verschillen. Dat is dan weer goed voor de cop.
Ik wil de gewenste tapwatertemperatuur van 58 graden bij mijn SWCV62K3 graag verlagen, maar vindt het wat zonde dat er straks wekelijks een run van +20 graden volledig m.b.v. elektirsche element wordt gedaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Martinioz op 11-02-2024 10:57 ]
Dit haakt voor mij ook erg in op de discussies over naregeling / zoneregeling. Zitten je kleppen (nog) dicht, dan is er niets aan te zetten. En langs die weg versterkt zo'n naregeling vrijwel altijd het 'te laat zijn'. Daarnaast is het met aan/uit - wat ze vrijwel allemaal zijn - ontzettend lastig een vloeiende vraag te hebben. (Gek eigenlijk; een simpele thermostaatkraan op een radiator is al jaren een stuk subtieler, qua regelgedrag..)Stefannn schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:43:
—— opwarmen gaat sowieso extreem langzaam, dus als je op een bepaald moment een wens temperatuur wilt hebben moet je al uren daaarvoor de warmtepomp aanzetten. Een normale regeling doet dat niet en is Savonds altijd te laat.
Gevolg (voor de modulerende WP): pieken en afslaan, i.p.v een rustig doortokkelende WP.
Dat klopt heel zeker.Gwaihir schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:58:
[...]
Dit haakt voor mij ook erg in op de discussies over naregeling / zoneregeling. Zitten je kleppen (nog) dicht, dan is er niets aan te zetten. En langs die weg versterkt zo'n naregeling vrijwel altijd het 'te laat zijn'. Daarnaast is het met aan/uit - wat ze vrijwel allemaal zijn - ontzettend lastig een vloeiende vraag te hebben. (Gek eigenlijk; een simpele thermostaatkraan op een radiator is al jaren een stuk subtieler, qua regelgedrag..)
Gevolg (voor de modulerende WP): pieken en afslaan, i.p.v een rustig doortokkelende WP.
Nu ben ik een absolute leek op gebied van naregeling/zoneregeling aangezien ik mijn verwarming en kleppen al sinds 1994 integraal via zelf gemaakte spullen bestuur. Eerst met een PIC microcontroller, nu met een linux mini-pc. Dus ik kan het mis hebben als ik het over betreffende werking heb.
Maar... als ik het goed heb.......
Gebruikelijk is de CV of warmtepomp op buitentemperatuur via stooklijn te regelen naar een relatief constante warmtecirculatie waar de zone-controllers dan naar behoefte van aftappen.
In mijn approach draai ik dat om:
- Niet de warmtepomp maar de zones reageren op binnen&buitentemperatuur
- De warmtepomp verzint wat hij doet op basis van betreffende behoefte.
Meer precies:
- De zone-controllers worden bestuurd door buitentemperatuur en binnen temperatuur en genereren een warmtevraag. Een combinatie van "buitentemperatuur stooklijn gestuurde vloer target temperatuur voor de vloerverwarming", "aan/uit wens voor de radiatoren", "voor elke zone een geschat aantal runhours nodig voor de rest van de dag".
Dat leidt tot een "vraag" naar de warmtepomp.
- de warmtepomp regeling neemt al die wensen tot zich en besluit om wel of niet te verwarmen. De warmtepomp zegt dus niet klakkeloos "ja" op die vraag maar plant de antwoorden in de tijd.
- de zone-verdeling is integraal en prioriteert toekenning op basis van "mens aanwezigheid" (in mijn geval: serre overdag, woonkamer savonds).
Mijn ervaring met een SWCV92K3 is dat deze de legionella run volledig op de bron kon doen. Hij verwarmd tot 65 graden. Dit heb ik 2 maanden gedaan en erna ben ik weer terug gegaan naar de standaard 58 graden. We hadden erna te vaak dat het boilervat leeg was.Martinioz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:56:
Weet iemand of de legionellacyclus bij Alpha Innotec-warmtepompen nog steeds volledig met het elektrische element wordt gedaan? Of zijn hiervoor extra instellingen toegevoegd bij de nieuwste versie van de firmware?
Ik wil de gewenste tapwatertemperatuur van 58 graden bij mijn SWCV62K3 graag verlagen, maar vindt het wat zonde dat er straks wekelijks een run van +20 graden volledig m.b.v. elektirsche element wordt gedaan.
Waar ik uiteindelijk veel besparing mee heb gekregen is het boilervat tussen de 52 en 58 graden te houden dus de hysterese heel wat omhoog zetten. Daarnaast 's nachts het vat niet verwarmen (vanaf 22u) tot ongeveer 5 uur in de ochtend waarmee tijdens het douchen in de ochtend het vat op de maximale temperatuur is.
Hoeveel stilstandsverlies heeft dat vat dan?DutchKel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:42:
Daarnaast 's nachts het vat niet verwarmen (vanaf 22u) tot ongeveer 5 uur in de ochtend waarmee tijdens het douchen in de ochtend het vat op de maximale temperatuur is.
Ik hoor het hier vaker roepen, maar wil m'n WP juist met de verwarming bezig hebben, op het koudst van de nacht kort voordat de nachtstroom ophoudt. Dat vat verliest - hier - toch nog geen graad per etmaal. Het moment waarop het verwarmd wordt maakt in dat verband dus nagenoeg niets uit.
Het stilstand verlies is minimaal, maar ik heb hiermee vaak maar 1 run per dag. Alleen die in de nacht/ochtend. Het is dus meer om het efficiënt verwarmen.Gwaihir schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:41:
[...]
Hoeveel stilstandsverlies heeft dat vat dan?
Ik hoor het hier vaker roepen, maar wil m'n WP juist met de verwarming bezig hebben, op het koudst van de nacht kort voordat de nachtstroom ophoudt. Dat vat verliest - hier - toch nog geen graad per etmaal. Het moment waarop het verwarmd wordt maakt in dat verband dus nagenoeg niets uit.
Anders is de kans hier groot dat het vat om 23u wordt verwarmd en daarna in de ochtend na het douchen. Meestal is het vat hier nog aan het verwarmen als er wordt gedoucht.
Sluit helemaal aan bij mijn verhaal:DutchKel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:28:
[...]
Het stilstand verlies is minimaal, maar ik heb hiermee vaak maar 1 run per dag. Alleen die in de nacht/ochtend. Het is dus meer om het efficiënt verwarmen.
Anders is de kans hier groot dat het vat om 23u wordt verwarmd en daarna in de ochtend na het douchen. Meestal is het vat hier nog aan het verwarmen als er wordt gedoucht.
- met een beetje "plannen" kan je het aantal runs naar beneden brengen.
Veel van de dingen die je warmtepomp doet hoeven helemaal niet perse op een bepaalde tijd en kan je allemaal in 1 blok plannen.
Heb je dan niet af en toe dat je geen warm water meer hebt overdag? Hier wordt het water overdag verwarmd als het alsnog nodig is.Gwaihir schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:35:
@Stefannn @DutchKel Hij mag hier maar 1x per etmaal. Dus dat probleem van per ongeluk nog 'n keer heb ik niet. Inderdaad valt dat doorgaans samen met verwarmen: is hij voor de SWW run uit nog niet aan het verwarmen, dan gaat hij dat vrijwel altijd direct aansluitend als nog doen.
Overigens heb ik een andere warmtepomp denk ik want ik kan niet zeggen dat hij maar 1 run per 24u mag doen. Ik kan wel de tijden instellen dat hij mag verwarmen (of een temperatuur verlaging toepast) en sww mag maken. Beide heb ik ingesteld. Het koelt daardoor 's nachts een heel klein beetje af. Maar als het in de winter een zonnige dag is dan wordt het weer verwarmd door de zon overdag en kost het me geen energie. De zon verwarmt het huis sneller dan de warmtepomp. Zelfs als het buiten vriest.
Hoe groot is die ketel?DutchKel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:01:
[...]
Heb je dan niet af en toe dat je geen warm water meer hebt overdag? Hier wordt het water overdag verwarmd als het alsnog nodig is.
Overigens heb ik een andere warmtepomp denk ik want ik kan niet zeggen dat hij maar 1 run per 24u mag doen. Ik kan wel de tijden instellen dat hij mag verwarmen (of een temperatuur verlaging toepast) en sww mag maken. Beide heb ik ingesteld. Het koelt daardoor 's nachts een heel klein beetje af. Maar als het in de winter een zonnige dag is dan wordt het weer verwarmd door de zon overdag en kost het me geen energie. De zon verwarmt het huis sneller dan de warmtepomp. Zelfs als het buiten vriest.
Ik heb een 150liter zonneboiler en die verwarm ik 1x per 2 dagen naar 60 graden. Tussendoor mag de zon het doen maar dat is met deze grijze dagen bijna niks.
Toen ik het interval nog op 1x per 3 dagen had staan wel af en toe koud water. Nu eigenlijk nooit meer.
Bij mij is die 275 liter. Maar de grootte van de ketel doet er eigenlijk niet toe. Het ligt eraan wat je in huis hebt staan hoe snel die leeg is. Als jij alleen woont en alleen maar een douche hebt dan heb je een heel wat kleinere boiler nodig dan iemand die een heel gezin heeft en een bad erbij.Stefannn schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:01:
[...]
Hoe groot is die ketel?
Ik heb een 150liter zonneboiler en die verwarm ik 1x per 2 dagen naar 60 graden. Tussendoor mag de zon het doen maar dat is met deze grijze dagen bijna niks.
Toen ik het interval nog op 1x per 3 dagen had staan wel af en toe koud water. Nu eigenlijk nooit meer.
Wij hebben een bad van ongeveer 700 liter. Die trekt de boiler dus zo leeg.
😱😱😱DutchKel schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:29:
[...]
Wij hebben een bad van ongeveer 700 liter.
Eenvoudigste oplossing : eruit met dat bad!

<John O`Mill>
De boiler zit wel in de WP, maar ik heb er wat extra isolatie tussen gekregen (helpt al). Ik zou nog wat meer werk erin moeten steken, maar ben nu bezig met ESPHome/modbus BMS aan te sluiten (deels met succes).
Waarom? Wij hebben er geen problemen mee, de warmtepomp en het buffervat zijn er ook op ingericht.Hippe Lip schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:38:
[...]
😱😱😱
![]()
![]()
![]()
Eenvoudigste oplossing : eruit met dat bad!![]()
A klopt ja... een bad is wel een killer.DutchKel schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:29:
[...]
Bij mij is die 275 liter. Maar de grootte van de ketel doet er eigenlijk niet toe. Het ligt eraan wat je in huis hebt staan hoe snel die leeg is. Als jij alleen woont en alleen maar een douche hebt dan heb je een heel wat kleinere boiler nodig dan iemand die een heel gezin heeft en een bad erbij.
Wij hebben een bad van ongeveer 700 liter. Die trekt de boiler dus zo leeg.
Ik woon zonder kinderen met partner met af en toe bezoek van (volwassen) kinderen.
Defacto kan ik met 150L op gemiddeld 50graden ongeveer 20min douchen bij 10L/min. Bij 1x/2dagen naar 60 brengen komt dat neer op 10min per dag: dat is voor ons genoeg.
Maar met een berg "ongecontroleerde kinderen" en een bad werkt dat inderdaad niet :-)
Tip,bjp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:31:
hier verlies ik ongeveer 7 graden op 24u (van 56 naar 49 graden) als er geen verbruik is. Dan wordt er een SWW-run gedaan. Geen zonneboiler, maar wel een douche-WTW sinds vorige zomer. De WP staat in de kelder, waar het wat frisser is dan in huis.
De boiler zit wel in de WP, maar ik heb er wat extra isolatie tussen gekregen (helpt al). Ik zou nog wat meer werk erin moeten steken, maar ben nu bezig met ESPHome/modbus BMS aan te sluiten (deels met succes).
Meet niet enkel "temperatuurverlies over 24 uur" want dat zegt maar heel beperkt wat over je verlies omdat het nogal wat uitmaakt op welke hoogte je sensor zit.
Ik heb zelf mijn verlies gemeten door:
- savonds een run tot 60 graden
- vervolgens geen warm water meer gebruiken
- sochtends weer een run tot 60 graden
- "energie nodig voor herverwarming" delen door verstreken tijd en je hebt je verlies in watt.
Dat moet je dus wel plannen op een dag dat de rest van het huis akkoord is met "savonds geen warm water gebruiken"
Zie hier
Ik ben op mijn 150L vat van 156W naar 59W verlies gegaan met 5cm Rockwool na-isolatie
- verwarmen naar 56C (feitelijk stopt hij bij 56.2C)
- wachten tot de volgende SWW run (toevallig 24h), dat getriggerd wordt op 49C. Dit is 24h als er geen verbruik is.
- verwarmen tot 56C
waar de sensor ook maar zit, ik ga ervan uit dat het vat van 165L allemaal 7.2 graden warmer wordt.
Daarna via deze website: https://www.engineeringto...storage-water-d_1463.html
165L, 7.2C dat is 1.39kWh op 24h, dus een verlies van 58W gemiddeld.
Ik heb geen goeie meting van "energie nodig voor herverwarming". Ik zou eventueel elektrisch verbruik kunnen schatten, maar da's dan nog afhankelijk van de COP (welke varieert tijdens een run, eerst hoger dan dalend als de temperatuur in het vat stijgt).
Ahh... dan doe je al bijna wat ik zei.bjp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:15:
@Stefannn mijn meting is dus:
- verwarmen naar 56C (feitelijk stopt hij bij 56.2C)
- wachten tot de volgende SWW run (toevallig 24h), dat getriggerd wordt op 49C. Dit is 24h als er geen verbruik is.
- verwarmen tot 56C
waar de sensor ook maar zit, ik ga ervan uit dat het vat van 165L allemaal 7.2 graden warmer wordt.
Daarna via deze website: https://www.engineeringto...storage-water-d_1463.html
165L, 7.2C dat is 1.39kWh op 24h, dus een verlies van 58W gemiddeld.
Ik heb geen goeie meting van "energie nodig voor herverwarming". Ik zou eventueel elektrisch verbruik kunnen schatten, maar da's dan nog afhankelijk van de COP (welke varieert tijdens een run, eerst hoger dan dalend als de temperatuur in het vat stijgt).
mbt "energie nodig voor herverwarming": geeft de warmtepomp daar geen logging over?
wellicht met elektrisch verbruik en cop; danwel met deltaT ingaand/uitgaand en flow ( je weet dan immers hoeveel liter je per minuut met hoeveel graden opwarmt dus je kan de energie daarvoor uitrekenen)
"ervan uit gaan dat het hele vat 7.2 graden warmer wordt" kan onnauwkeurig zijn.
De afkoeling gebeurt voornamelijk aan de wanden. Vervolgens stroomt dat afgekoelde water naar beneden. Onderaan vormt zich een koudere laag.
Het maakt dan sowieso uit "hoe ver de sensor het vat in steekt". Het grootste deel van het vat kan nog prima op temperatuur zijn als je dicht bij de wand verlaging meet.
Als je ver van de wand meet maar op ongeveer halve hoogte, dan meet je wellicht een afkoeling van 7 graden van de onderste helft maar kan de bovenste helft nog prima op temperatuur zijn.
Het elektrische sommetje kan je helpen om te kijken of je "orde grootte" vergelijkbaar bent.
Zelden. En daarvoor heb ik mezelf een 'nu SWW verwarmen' knoppie gegeven in de interface van ons huis. Hebben we afgelopen jaar 1x gebruikt, geloof ik. Net genoeg om niet te vergeten dat het er zo nodig isDutchKel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:01:
Heb je dan niet af en toe dat je geen warm water meer hebt overdag?
'Nodig' kan hij overdag hier eigenlijk niet vaststellen. Als er toch niemand het meer nodig heeft die avond, of er nog wel genoeg is voor die ene douche, hoeft hij na een bad echt niet meteen aan de bak. En het is tevens een zonneboiler, dus voor de helft van het jaar lost de zon het in de loop van de dag wellicht op. En het vat wordt tevens verwarmd door de CV-haard, dus voor de andere helft van het jaar...Hier wordt het water overdag verwarmd als het alsnog nodig is.
Die sturing is, vanwege bovengenoemd samenspel, van buiten de warmtepomp. Ook voor legionellaruns, trouwens; die gaan meestal ook buiten de WP om.Overigens heb ik een andere warmtepomp denk ik want ik kan niet zeggen dat hij maar 1 run per 24u mag doen.
(De sensor voor het boilervat moet wel aangesloten zijn bij deze EcoForest, dus kan ik nu vanuit de WP de ruimtetemperatuur van z'n opstellingsplaats aflezen
de waardes op 100kWh afgeronde per maand is nogal schaars (zoals productie als electrisch), en hoe bepaalt het toestel dat zelf? Is er een manier om fijnere waardes te hebben?
via modbus zag ik een 'current electrical power' in Watt, en die waarde was aardig in de buurt van mijn verbruik op die fase (zoals gemeten door mijn hybride omvormer). Is er iets gelijkaardig voor 'instant produced heat power' ?
Voor energie metingen hebben de meeste een energiemeter op modbus (of een ander protocol) ertussen gezet. Daar zitten wel wat maren aan vast. O.a. dat die de gehele warmtepomp meet en niet alleen de compressor. Ook is er vaak meer apparatuur nodig om het te kunnen uitlezen. Voordeel is dan wel weer dat je meer modbus apparaten op dezelfde kabel kunt aansluiten.bjp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:44:
weet iemand (o.a. @Gwaihir ) met een EcoForest WP, of je meer toegang krijgt tot energiemetingen via modbus? is daar een ingebouwde meter waar je vanalles van kan uitlezen (zoals flow/deltaT, ...) ?
de waardes op 100kWh afgeronde per maand is nogal schaars (zoals productie als electrisch), en hoe bepaalt het toestel dat zelf? Is er een manier om fijnere waardes te hebben?
via modbus zag ik een 'current electrical power' in Watt, en die waarde was aardig in de buurt van mijn verbruik op die fase (zoals gemeten door mijn hybride omvormer). Is er iets gelijkaardig voor 'instant produced heat power' ?
Hier heb ik bv een meter op de warmtepomp, laadpaal en zonnepanelen aangesloten.
Zeker, dat is één adres hoger (5083). Dat staat toch ook gewoon in de publieke lijst?bjp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:44:
Die firmware update die die afrondingen introduceert, heeft de mijne niet gehad, dus daar weet ik verder ook niet van. Lijkt me op zich dat er ook nog altijd een onafgeronde waarde moet zijn. Hoe weet hij anders wanneer te verspringen? Ik weet niet of jouw client de adressen kan scannen? (Ik kan alleen handmatig een adres opvragen. Dat gaat nogal traag als je er speld-in-hooiberg duizenden af moet.)
ah ja idd, zag ik overGwaihir schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:55:
[...]
Zeker, dat is één adres hoger (5083). Dat staat toch ook gewoon in de publieke lijst?
Condensation capacity ... is dat de energie uit de bron, of de productie naar de CV? (om te weten of ik er het elektrisch vermogen nog moet bijtellen)
ik vermoed, dat dit de afgifte naar de CV zelf is (daar condenseert de gas/vloeistof). Dus uit de bron komt "Condensation capacity - power consumption"
[ Voor 40% gewijzigd door bjp op 12-02-2024 17:08 ]
(Mocht je actieve koeling hebben, dan bij actieve koeling wel 'andersom' uitlezen.)
ach ja, adres 184 (+5001). Dank uGwaihir schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:45:
@bjp Ja, en die heet evaporation capacity.
(Mocht je actieve koeling hebben, dan bij actieve koeling wel 'andersom' uitlezen.)
Ik heb een USB stick van 32 GB. Die formatteer ik op macOS als een FAT disk (en dan maakt ie er FAT32 van). Dat zou toch moeten werken?
Ik denk dat m'n USB drive stuk is, maar zou ik dat ook nog op een andere manier kunnen testen? (Behalve met een andere USB drive, want die heb ik niet meer).
Kan ik de data van de data logger ook op een andere manier van de warmtepomp halen?
(Edit: heb een simpele usb stick aangeschaft via bol, komt morgen, zal die ook proberen)
Al opgelost: ik had wel als FAT32 geformatteerd, maar niet Master Boot Record.. het was nog een GUID partitie (had het voor iets op macOS gebruikt).. dom!
[ Voor 17% gewijzigd door ChrisM op 13-02-2024 09:48 ]
Wat heb je er precies van nodig en heb je iets van home assistant in huis? Die kan ook alles loggen namelijk.ChrisM schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:42:
Ik heb een Alpha Innotec SWCV92K3. Top apparaat, meestal. Nu heb ik de data logger nodig, en wil ik dus een USB stick gebruiken. En dit werkte wel altijd, maar sinds een tijdje herkent hij mijn USB stick niet meer.
Ik heb een USB stick van 32 GB. Die formatteer ik op macOS als een FAT disk (en dan maakt ie er FAT32 van). Dat zou toch moeten werken?
Ik denk dat m'n USB drive stuk is, maar zou ik dat ook nog op een andere manier kunnen testen? (Behalve met een andere USB drive, want die heb ik niet meer).
Kan ik de data van de data logger ook op een andere manier van de warmtepomp halen?
(Edit: heb een simpele usb stick aangeschaft via bol, komt morgen, zal die ook proberen)
Beetje dom geweest, had toch niet goed geformatteerd.DutchKel schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:34:
[...]
Wat heb je er precies van nodig en heb je iets van home assistant in huis? Die kan ook alles loggen namelijk.
Kan ook vanuit OpenDTA: https://sourceforge.net/projects/opendta/
Bij mij staat de aanvoertemperatuur op max 64 graden, dus het wordt denk ik wel lastig om zulke hoge temperaturen te halen. Ik ben verder niet zo bekend met alle instellingen, en wil er daarom eigenlijk niet te veel aan sleutelen. Wat ik wil gaan proberen, is 1 keer per week de tapwatertemperatuur via Home Assistant te verhogen naar 60 graden, en het zo te timen dat het vat net voor middernacht die 60 graden bereikt. Daarna pakt het elektrische element het om middernacht over door de geprogrammeerde legionellarun tot ~63 graden. Om 0:00 schroef ik ook de gewenste tapwatertemperatuur weer terug. Zou moeten werken - mocht er qua aansturing via smart home wat misgaan dan is de legionellarun alsnog gewaarborgd.DutchKel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:42:
[...]
Mijn ervaring met een SWCV92K3 is dat deze de legionella run volledig op de bron kon doen. Hij verwarmd tot 65 graden. Dit heb ik 2 maanden gedaan en erna ben ik weer terug gegaan naar de standaard 58 graden. We hadden erna te vaak dat het boilervat leeg was.
Waar ik uiteindelijk veel besparing mee heb gekregen is het boilervat tussen de 52 en 58 graden te houden dus de hysterese heel wat omhoog zetten. Daarnaast 's nachts het vat niet verwarmen (vanaf 22u) tot ongeveer 5 uur in de ochtend waarmee tijdens het douchen in de ochtend het vat op de maximale temperatuur is.
Het 's nachts niet verwarmen van het tapwater vind ik een interessante optie, waar ik ook nog naar ga kijken. Enige belangrijke is dat we 's ochtends warm kunnen douchen, maar dat valt met een goed klokprogramma wel te regelen.
Hier wordt om die reden ook vanaf 5 uur 's ochtends het tapwater warm gemaakt. De eerste douchebeurt is hier pas om half 7 en dan is het vat warm genoeg om te douchen, in de meeste gevallen is het vat dan al helemaal warm.Martinioz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:02:
Het 's nachts niet verwarmen van het tapwater vind ik een interessante optie, waar ik ook nog naar ga kijken. Enige belangrijke is dat we 's ochtends warm kunnen douchen, maar dat valt met een goed klokprogramma wel te regelen.
Top, handig!Turrican schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:56:
Je kunt ook via de web interface het actuele .dta bestand downloaden: http://1.2.3.4/NewProc (waarbij 1.2.3.4. het IP-adres van de WP is).
Kan ook vanuit OpenDTA: https://sourceforge.net/projects/opendta/
Ik heb ook OpenDTA nu op m’n MacBook staan… maar, wie kan me helpen met uitleggen wat alle verschillende data items zijn? Hoe kan ik daar achter komen?
(Heel specifiek: mijn home assistant luxtronik2 integratie geeft soms vreemde data, dat wil ik debuggen voor de integratie maker.. maar geen idee hoe ik de data kan vinden in het dta bestand. Het betreft heat amount heating (luxtronik key 0151 calculations.ID_WEB_WMZ_Heizung). Ik wil de data uit de datalogger naast de data uit home assistant leggen. Kijken wie het fout doet.)
Het lijkt erop dat OpenDTA de warmteproductie zelf berekent met de flow en de delta-T van de circulatiepomp, maar dat is niet hetzelfde natuurlijk. En komt bij mij ook veel lager uit dan wat de warmtepomp rapporteert (ik had een verwarmingsrun van 18 uur en 27 minuten waarbij de berekende waarde in OpenDTA 30,9 kWh is en calculations.ID_WEB_WMZ_Heizung is in die tijd met 45,2 kWh gestegen).
bjp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:44:
weet iemand (o.a. @Gwaihir ) met een EcoForest WP, of je meer toegang krijgt tot energiemetingen via modbus? is daar een ingebouwde meter waar je vanalles van kan uitlezen (zoals flow/deltaT, ...) ?
bjp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:09:
@DutchKel ik was me aan het afvragen of we betere toegang tot de ingebouwde energiemeter kunnen verkrijgen.
Je had me hier nog over aan het denken, @bjp.Gwaihir schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:55:
Ik weet niet of jouw client de adressen kan scannen? (Ik kan alleen handmatig een adres opvragen. Dat gaat nogal traag als je er speld-in-hooiberg duizenden af moet.)
Het is mijn beeld tot nu toe dat er eigenlijk niets afgeschermd is op die modbus interface. Dat je dus rechtstreeks mee kunt kijken in de interne aangelegenheden van de WP, mits je de adressen weet.
En waar de adressen voor temperaturen (en dus delta-T) wel in de documentatie staan, staat er over flows bijvoorbeeld niets. Ik zou dan ook zeer geïnteresseerd zijn in zo'n scan en wil ook wel meepuzzelen op de interpretatie van de resultaten.
helemaal mee eens, maar ik kan voorlopig niet communiceren ermee. Ik krijg CRC errors en wacht op een nieuwe modbus componentGwaihir schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:51:
[...]
[...]
[...]
Je had me hier nog over aan het denken, @bjp.
Het is mijn beeld tot nu toe dat er eigenlijk niets afgeschermd is op die modbus interface. Dat je dus rechtstreeks mee kunt kijken in de interne aangelegenheden van de WP, mits je de adressen weet.
En waar de adressen voor temperaturen (en dus delta-T) wel in de documentatie staan, staat er over flows bijvoorbeeld niets. Ik zou dan ook zeer geïnteresseerd zijn in zo'n scan en wil ook wel meepuzzelen op de interpretatie van de resultaten.
Ik heb net als veel van mijn buren een alpha innotec warmptepomp. Nu zou ik graag een onafhankelijk zzp monteur willen hebben die onderhoud (bv aanvullen glycol) kan uitvoeren of een storing kan verhelpen. Om moverende redenen wil ik (en veel buren) geen onderhoudscontract bij de installateur afsluiten.
Wie kan mij een tip geven voor een goede betrouwbare monteur in de regio Amsterdam/Gooi>? Mag natuurlijk via een privebericht.
dank
*knip* nope
[ Voor 82% gewijzigd door twain4me op 15-02-2024 22:22 ]
Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west
Tip: bespaar je het geld van onderhoud. Alpha Innotec W/W warmtepompen zijn onderhoudsvrij.AlexanderCP schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:41:
Beste allemaal,
Ik heb net als veel van mijn buren een alpha innotec warmptepomp. Nu zou ik graag een onafhankelijk zzp monteur willen hebben die onderhoud (bv aanvullen glycol) kan uitvoeren of een storing kan verhelpen. Om moverende redenen wil ik (en veel buren) geen onderhoudscontract bij de installateur afsluiten.
Wie kan mij een tip geven voor een goede betrouwbare monteur in de regio Amsterdam/Gooi>? Mag natuurlijk via een privebericht.
dank
Aanvullen glycol is alleen nodig bij een lek of vervanging van de warmtepomp. Dat zal nooit zomaar nodig zijn en vooral niet tijdens onderhoud.
Lees even terug in deze topic en je ziet dat er veel zijn die geen onderhoudscontract hebben of alleen een onderhoudscontract omdat de oplevering van de warmtepomp slecht is gedaan of de leverancier is failliet gegaan waardoor een ander bedrijf het moest afmaken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rCrPtfJhtW9iJ6wJAMbuX3ol.png?f=user_large)
evaporation capacity (adres 184+5001 = 5185) lijkt toch 0 te zijn tijdens productie.
Hieronder ESPHome yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - <<: *power_anchor name: "Heatpump Power Consumption" address: 5082 - <<: *power_anchor name: "Heatpump Condensation Capacity" address: 5083 - <<: *power_anchor name: "Heatpump Evaporation Capacity" address: 5185 |
@AlexanderCP,DutchKel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:26:
[...]
Tip: bespaar je het geld van onderhoud. Alpha Innotec W/W warmtepompen zijn onderhoudsvrij.
Aanvullen glycol is alleen nodig bij een lek of vervanging van de warmtepomp. Dat zal nooit zomaar nodig zijn en vooral niet tijdens onderhoud.
Lees even terug in deze topic en je ziet dat er veel zijn die geen onderhoudscontract hebben of alleen een onderhoudscontract omdat de oplevering van de warmtepomp slecht is gedaan of de leverancier is failliet gegaan waardoor een ander bedrijf het moest afmaken.
Helemaal eens. Een onderhouds contract is echt wel onzin. Defacto heb je dezelfde techniek als je koelkast en daar heb je ook geen onderhouds contract op.
Echter… ik geloof dat je dat zelf al min of meer bedacht had want je vroeg meer naar een zzp monteur.
Ik kan je niet helpen met een naam, maar zou daar dus ook geen contract mee nemen, meer een contact in geval van storing.
Bijvullen glycol is kwa periodiek maintenance wel echt het enige. Kan je dat zelf niet? Als de installatie lekvrij is verlies je vrijwel niks. In dat geval kan je met gewoon water bijvullen. Dat zal dan hooguit een liter zijn om de druk op peil te krijgen. In veel onderhoudscontracten staat zelfs dat ze enkel met water bijvullen.
Als de boel wel lek is dan moet je inderdaad met glycol bijvullen maar dan is het oplossen van het lek je eerste prioriteit en daar heb je dan inderdaad wel een monteur voor nodig.
Kortom… als je dat bijvullen zelf doet met water heb je alleen een storings contact nodig.
In 18 jaar geen onderhoud aan de warmtepomp gehad.DutchKel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:26:
[...]
Tip: bespaar je het geld van onderhoud. Alpha Innotec W/W warmtepompen zijn onderhoudsvrij.
Zo af en toe water aan de CV kant bijvullen.
Heb in 2006 een W/W pomp laten installeren. In die tijd was moduleren nog een utopie...
Wel heb ik een softstarter voor de compressor gehangen. (zelf gedaan, ben je per solt van zake EE-ingenieur voor.)
Nu wel de bronverdeler en de piping in de machine kamer laten vervangen, want daar zat nog veel staal aan wat allemaal aan het roesten van door condens.
Ooit wel eens een F-gas monteur die ook op de zaak dingen onderhoudt, naar de juiste waarden van de cycle laten kijken, maar ook daar was nix mee aan de hand.
Mijn conclussie: Als er iets is wat ik niet kan fixen, dan betaal ik wel voorrijdkosten/materiaal/user zoals dat uitkomt. Maar fors goedkoper dan elk jaar servicekosten die niet echt nodig zijn.
Heb je wat info/pointers mbt softstarter? Daar heb ik wel interesse in. Mijn aan/uit pomp start en ook stopt altijd met een flinke klap.wjwithagen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:50:
[...]
In 18 jaar geen onderhoud aan de warmtepomp gehad.
Zo af en toe water aan de CV kant bijvullen.
Heb in 2006 een W/W pomp laten installeren. In die tijd was moduleren nog een utopie...
Wel heb ik een softstarter voor de compressor gehangen. (zelf gedaan, ben je per solt van zake EE-ingenieur voor.)
Nu wel de bronverdeler en de piping in de machine kamer laten vervangen, want daar zat nog veel staal aan wat allemaal aan het roesten van door condens.
Ooit wel eens een F-gas monteur die ook op de zaak dingen onderhoudt, naar de juiste waarden van de cycle laten kijken, maar ook daar was nix mee aan de hand.
Mijn conclussie: Als er iets is wat ik niet kan fixen, dan betaal ik wel voorrijdkosten/materiaal/user zoals dat uitkomt. Maar fors goedkoper dan elk jaar servicekosten die niet echt nodig zijn.
(Ook met E/fysics background dus ik zal een heel eind komen)
Af en toe filters checken kan geen kwaad maar als je handig bent kun je dat ook zelf. In het begin kan het nodig zijn om water bij te vullen in de bron totdat alle lucht eruit is.
bjp schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:15:
@Gwaihir ik heb mijn componenten ontvangen, en het hangt terug aan elkaarik kan nu wel Modbus lezen (zonder CRC errors).
Nooit opgevraagd, eerlijk gezegd. Zal dan wel alleen gebruikt worden bij actieve koeling, vermoed ik.evaporation capacity (adres 184+5001 = 5185) lijkt toch 0 te zijn tijdens productie.
Op dat punt speculeert men op de drukte, d.w.z. het risico dat je loopt dat er niemand wil komen, terwijl je het direct nodig hebt..wjwithagen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:50:
Inspelen op angst en in de kou zitten is wel een dingetje.Gwaihir schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:16:
[...]
Op dat punt speculeert men op de drukte, d.w.z. het risico dat je loopt dat er niemand wil komen, terwijl je het direct nodig hebt..
Ja, schaarste is wellicht wel een issue.
Zoals met alle technische mensen, zie zijn er te weinig.
Maar ook op de zaak een aantal 20 jaar oude machines gehad, wettelijk half-jaarlijkse controles, maar HVAC technisch eigenlijk pas de laatste 2 jaar stukken gehad. Uitgedroogde vul-ventielen die lekken, en 1 van de 4 regelventielen die was vast gaan zitten.
'k moet/wil binnenkort een nieuwe machine, maar ook daar geen onderhoud op.
Geen idee wat daar een beetje de standaard voor is, maar dat keer 18 jaar, lijkt me veel geld.
Ligt er aan hoe handig je bent op elektrisch klusgebied, maar wat ik zo lees zul je vast een eind komen.Stefannn schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:54:
[...]
Heb je wat info/pointers mbt softstarter? Daar heb ik wel interesse in. Mijn aan/uit pomp start en ook stopt altijd met een flinke klap.
(Ook met E/fysics background dus ik zal een heel eind komen)
Ik heb een 400V-3 fase machine, die 6kW elektrisch doet.
Maar ze zijn er ook voor 230V 1 fase.
Ik gebruik:
https://new.abb.com/low-v...ers-nieuw/psr-softstarter
Daar kun je ook de application notes vinden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7qV6Qr5uQmDJ1SFB4Gtaseo7.png?f=user_large)
En in mijn pomp heb ik de versie gekozen met een relais voor de softstarter.
Dus de WP stuurt het relais aan (dus eigenlijk de bestaande installatie), en daarachter hangt de softstarter.
Die dan ook weer door het relais wordt bekrachtigd.
De signalering die eerst op het relais zat (maak contact) heb ik naar de signalering van de Softstarter verplaatst.
Mijn ervaring is dat je de softstarter niet extreem moet overdimensioneren (zonde van de centen), maar net op de grens is echt niet goed.
Orgineel had ik er een PSR25 in, maar na 15 jaar softstarten, trok hij net de aanloopstroom niet meer en schakelde uit in "overload" , heb er toen een PSR30 in gezet, en sindsdien loopt hij weer als een zonnetje.
HVAC technisch = in het F-gas gedeelte?wjwithagen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:59:
Maar ook op de zaak een aantal 20 jaar oude machines gehad, wettelijk half-jaarlijkse controles, maar HVAC technisch eigenlijk pas de laatste 2 jaar stukken gehad. Uitgedroogde vul-ventielen die lekken, en 1 van de 4 regelventielen die was vast gaan zitten.
Zou zoiets bij een 18-jaar oude WP voor thuisgebruik nog een onderhoudskwestie zijn? Lijkt mij een gevalletje 'einde verhaal'. En sowieso: eer er iets aan het het F-gas gedeelte moet gebeuren, hebben we het dan niet over een fabrieksmonteur? (Maar ja.. die moet wellicht door een dealer ingeschakeld worden, die dat alleen doet nadat hij zelf langs is geweest?)
Ja, 'k heb ook wel vrienden die echt 2 linkerhanden hebben, en water nog laten aanbranden.Femme schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:57:
Ik heb 12 jaar een kapotte koppelingen in de koelmodule gehad (vervangen onder garantie) en een kapotte vloerverwarmingspomp. Hier doe je weinig aan met preventief onderhoud.
Af en toe filters checken kan geen kwaad maar als je handig bent kun je dat ook zelf. In het begin kan het nodig zijn om water bij te vullen in de bron totdat alle lucht eruit is.
Die moet vooral zo'n contract doen, want dat geeft ze vertrouwen.
Maar als je zelf een band van de auto kunt wisselen, kun je ook water bijvullen, en eventueel je magneet/vuil filters spoelen. YouTube is geweldig wat dat soort simpele dingen betreft.
Niee, dit zijn 100kW+ koelmachines. (data-center)Gwaihir schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:15:
[...]
HVAC technisch = in het F-gas gedeelte?
Zou zoiets bij een 18-jaar oude WP voor thuisgebruik nog een onderhoudskwestie zijn? Lijkt mij een gevalletje 'einde verhaal'. En sowieso: eer er iets aan het het F-gas gedeelte moet gebeuren, hebben we het dan niet over een fabrieksmonteur? (Maar ja.. die moet wellicht door een dealer ingeschakeld worden, die dat alleen doet nadat hij zelf langs is geweest?)
Dat 18 jaar oud ding staat hier in de kelder thuis, en is een WP die eigenlijk niets heeft buiten het minimale:
condensor-compressor-verdamper, Temp, LP en HP sensors, en een achterlijke controller die ik op handbediening heb gezet.
En ik denk dat je wel gelijk hebt ook voor de Home-WP. Als er echt shit aan de pomp is, dan moet iemand komen die echt weet hoe die dingen gebouwd zijn. De gemiddelde huis-installateur gaat dat niet trekken.
Ik ken maar een installateur die echt goed zijn F-gas dingen kent (die heeft ook gemeten bij mij). En die kan eigenlijk prima met pensioen qua leeftijd. Die heeft nog een vak geleerd.
Ik probeer eigenlijk zo veel mogelijk uit de handen van de "tussen-handel" te blijven. En dingen rechtstreeks bij de leverancier/groothandel te kopen. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
En al helemaal niet met de recente subsidie voorwaarden.
https://github.com/graeme.../main/esphome-ecoair.yaml
Tuurlijk is dat zelf te doen en te kopen, maar alle aanschafkosten en ‘gedoe’, zeker in huidige schaarste qua monteurs, heb ik er niet voor over.
Welke dan? Ik las de eerste pakweg acht .. en toen de laatste pakweg acht, maar zag nog niets van buiten de gepubliceerde (en eerder hier gedeelde) lijst.bjp schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:33:
ik heb meer registers gevonden in deze code :
https://github.com/graeme.../main/esphome-ecoair.yaml
Waarom zou je moeten betalen voor een productiefout, ook al had je geen onderhoudscontract?austin_77 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:48:
Dat heeft me prima uitgeholpen qua ‘snelheid’ in het oplossen van een productiefout die door een modificatie opgelost is. Geen kosten verder. Als ik dat zonder contract had moeten regelen dan was daar veel eigen geld ingegaan (1 dag werk voor monteur, gas bijvullen, materiaalkosten, voorrijkosten).
Ik begrijp je reactie. Doel erop dat (bij geen onderhoudscontract) vooraleer je een monteur gevonden hebt die het probleem kan vinden, contact legt met producent/importeur en die het dan gaat oplossen binnen korte tijd, dat veel gedoe geeft. Dat koop ik liever af 😇Turrican schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:05:
[...]
Waarom zou je moeten betalen voor een productiefout, ook al had je geen onderhoudscontract?
En ja, ik kan best wel dingen zelf, ik kies ervoor om mijn tijd aan andere zaken te besteden.
@Gwaihir was dit de vorige lijst niet? https://www.docdroid.net/...us-2021-en-v02-pdf#page=6Gwaihir schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:54:
[...]
Welke dan? Ik las de eerste pakweg acht .. en toen de laatste pakweg acht, maar zag nog niets van buiten de gepubliceerde (en eerder hier gedeelde) lijst.
ik zie alvast ook COP per maand, wat in die lijst niet tevoorschijn komt.
Lijkt ook volgens dat document dat de ecoAIR die registers heeft (address 211) maar niet de ecoGEO.
[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 16-02-2024 17:36 ]
Mijn installateur raadde mij zelf oh abonnement af. Als er iets is doe ik het of zelf of ik overleg via installateur met Nathan (is in 5 jaar een keer gebeurd). Ik heb toen zelf een temperatuur sensor vervangen (besteld via installateur bij Rensa).austin_77 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:10:
[...]
Ik begrijp je reactie. Doel erop dat (bij geen onderhoudscontract) vooraleer je een monteur gevonden hebt die het probleem kan vinden, contact legt met producent/importeur en die het dan gaat oplossen binnen korte tijd, dat veel gedoe geeft. Dat koop ik liever af 😇
En ja, ik kan best wel dingen zelf, ik kies ervoor om mijn tijd aan andere zaken te besteden.
Ik snap niet wat een onderhoudscontract je hierbij helpt. Stel dat je bij je onderhoudscontract ook een monteur had die het probleem niet kon vinden en het zelf wilde oplossen. Voor zover ik weet kun je niet rechtstreeks bij Nathan een onderhoudscontract afsluiten en doen die ook geen zaken met eindgebruikers.austin_77 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:10:
[...]
Ik begrijp je reactie. Doel erop dat (bij geen onderhoudscontract) vooraleer je een monteur gevonden hebt die het probleem kan vinden, contact legt met producent/importeur en die het dan gaat oplossen binnen korte tijd, dat veel gedoe geeft. Dat koop ik liever af 😇
Dus dat je probleem is opgelost heb je niet te danken aan een onderhoudscontract. En vooral dat het een productiefout is dan heb je geen onderhoudscontract nodig maar de installateur die het bij je heeft geïnstalleerd.
Ik neem aan dat jij ook garantie hebt op de warmtepomp.
Zoals gezegd gaat het mij niet om eindresultaat, maar proces ernaar toe. In dit geval kon Nathan op afstand alles uitlezen, wat de installateur ondersteunde in zoektocht en heb ik weinig hoeven lopen ‘regelen’. Nathan houdt installateur aan verplichtingen en andersom. Ergo: ‘installateur, hij doet het niet, los het op’. Dat zaken zijn vastgelegd hielpen mij. Niet meer en minder. Opnieuw, ik koop onrust hiermee af 😇DutchKel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:51:
[...]
Ik snap niet wat een onderhoudscontract je hierbij helpt. Stel dat je bij je onderhoudscontract ook een monteur had die het probleem niet kon vinden en het zelf wilde oplossen. Voor zover ik weet kun je niet rechtstreeks bij Nathan een onderhoudscontract afsluiten en doen die ook geen zaken met eindgebruikers.
Dus dat je probleem is opgelost heb je niet te danken aan een onderhoudscontract. En vooral dat het een productiefout is dan heb je geen onderhoudscontract nodig maar de installateur die het bij je heeft geïnstalleerd.
Ik neem aan dat jij ook garantie hebt op de warmtepomp.