Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 90 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Probleem met al die formules en berekeningen is dat ze uitgaan van: -10 graden of zelfs -20 graden.

Een van de zaken die ik meegenomen heb is data van deze site:

https://frank62weer.com/overzichten-winter-2/

Algemene trend: daling aantal ijsdagen
Het wordt warmer en iets zonniger in de winter. Opvallend is het sterk dalend aantal ijsdagen en het aantal nachten met een temperatuur lager dan -5°C. Bijna schokkend is het om te zien dat in 45 jaar het aantal ijsdagen en het zogenaamde Koudegetal gehalveerd zijn, vergelijk zelf de ’30 jaar norm’ vanaf 1950 tot aan de norm van 2020. Deze eeuw bracht tot nu toe weinig winterse perikelen. Alleen januari 2010 (-0,5°) en december 2010 (-1,1°) van deze eeuw staan in de lijst van de koudste wintermaanden en februari 2012 had een koudegolf. En dan waren er vanaf 12 maart 2013 tot 6 februari 2021 slechts 11 ijsdagen in De Bilt in de winter. Tussen de ijsdag op 29-12-2016 en de voorgaande ijsdag op 23-1-2015 zit 706 dagen, welke een record was Het nieuw record is 745 dagen: van 24-1-2019 tot 7-2-2021.
De norm van 2010 was 7 ijsdagen in de winter en 8 over het gehele jaar, de norm van 2020 is 6 om 6 geworden. De laatste ijsdag in De Bilt was 24 januari 2019, deze is nu 13-2-2021.
Tussen 10-2-2017 en 28-2-2018 zaten 383 dagen, met op 28-2-2018 -4,6°, welke een dagrecord was.
Op 31-1-2021 vroor het weer eens in Vlissingen, welke 730 dagen geleden was dat Vlissingen een vorstdag noteerde na 1 februari 2019.

Ik ben dus niet uitgegaan van -10 graden, maar van 0 graden. En vervolgens gekeken of een E-element (6kw) of CV (7Kw) voldoende zou zijn als bijverwarming voor -10 graden over 5 dagen. (in de praktijk redt ik 5 dagen van -5 tot -7 zonder bijverwarmen).

Is allemaal beetje gebaseerd op hoe het vroeger was (ik ben z'n oude l@l). Vroeger is niet meer ......meegaan met je tijd :)

Ze maken van de uitzondering (-10) de norm.....nooit slim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:34
prettig schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:54:
Probleem met al die formules en berekeningen is dat ze uitgaan van: -10 graden of zelfs -20 graden.

Een van de zaken die ik meegenomen heb is data van deze site:

https://frank62weer.com/overzichten-winter-2/

Algemene trend: daling aantal ijsdagen
Het wordt warmer en iets zonniger in de winter. Opvallend is het sterk dalend aantal ijsdagen en het aantal nachten met een temperatuur lager dan -5°C. Bijna schokkend is het om te zien dat in 45 jaar het aantal ijsdagen en het zogenaamde Koudegetal gehalveerd zijn, vergelijk zelf de ’30 jaar norm’ vanaf 1950 tot aan de norm van 2020. Deze eeuw bracht tot nu toe weinig winterse perikelen. Alleen januari 2010 (-0,5°) en december 2010 (-1,1°) van deze eeuw staan in de lijst van de koudste wintermaanden en februari 2012 had een koudegolf. En dan waren er vanaf 12 maart 2013 tot 6 februari 2021 slechts 11 ijsdagen in De Bilt in de winter. Tussen de ijsdag op 29-12-2016 en de voorgaande ijsdag op 23-1-2015 zit 706 dagen, welke een record was Het nieuw record is 745 dagen: van 24-1-2019 tot 7-2-2021.
De norm van 2010 was 7 ijsdagen in de winter en 8 over het gehele jaar, de norm van 2020 is 6 om 6 geworden. De laatste ijsdag in De Bilt was 24 januari 2019, deze is nu 13-2-2021.
Tussen 10-2-2017 en 28-2-2018 zaten 383 dagen, met op 28-2-2018 -4,6°, welke een dagrecord was.
Op 31-1-2021 vroor het weer eens in Vlissingen, welke 730 dagen geleden was dat Vlissingen een vorstdag noteerde na 1 februari 2019.

Ik ben dus niet uitgegaan van -10 graden, maar van 0 graden. En vervolgens gekeken of een E-element (6kw) of CV (7Kw) voldoende zou zijn als bijverwarming voor -10 graden over 5 dagen. (in de praktijk redt ik 5 dagen van -5 tot -7 zonder bijverwarmen).

Is allemaal beetje gebaseerd op hoe het vroeger was (ik ben z'n oude l@l). Vroeger is niet meer ......meegaan met je tijd :)

100% mee eens. Als je op die -10 (notabene… “daggemidelde”!!!!) dimensioneert krijg je een ding dat 99% van de tijd veel te zwaar is.
Een aan/uit model gaat dan ofwel veel frequenter schakelen dan je wilt, ofwel geeft grotere temperatuur variaties dan je wilt. Een modulerend model heeft zelfs op de laagste stand nog teveel vermogen.

Ik hield het in afgelopen vorst periode “net” warm. Ik heb nog een open haard als backup.

Persoonlijk vind ik het dus niet raar om op die enkele uitzonderingsdagen:
- een kamer minder te stoken
- op 18 in plaats van 20 graden te zitten
- backup te gebruiken (open haard of electrisch straal kacheltje)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Stefannn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:35:
[...]

- backup te gebruiken (open haard of electrisch straal kacheltje)
En op die manier gaan we straks het stroomnet overbelasten op die dagen :+ . Toegegeven; ik heb daar ook niet direct een oplossing voor, en het valt buitenste topic.

Een andere denkfout die snel gemaakt wordt; is het op 20° houden van een huis vs het naar 20° verwarmen (vanaf 15° bijvoorbeeld). Dat laatste kost veel meer vermogen dan dat eerste. Een goed geïsoleerd huis met een redelijke bufferwerking (!=buffervat) zal niet gek veel vermogen kosten om op 20°C te houden.

[ Voor 30% gewijzigd door big bang op 24-01-2024 15:04 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
big bang schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:02:
[...]

En op die manier gaan we straks het stroomnet overbelasten op die dagen :+ . Toegegeven; ik heb daar ook niet direct een oplossing voor, en het valt buitenste topic.

Een andere denkfout die snel gemaakt wordt; is het op 20° houden van een huis vs het naar 20° verwarmen (vanaf 15° bijvoorbeeld). Dat laatste kost veel meer vermogen dan dat eerste. Een goed geïsoleerd huis met een redelijke bufferwerking (!=buffervat) zal niet gek veel vermogen kosten om op 20°C te houden.
Klopt ik zou zelfs uit kunnen met een 6Kw pomp. Draai gem op 5,5kw over 1 jaar en nu 6KW nodig. Maar dan kan ik nog geen raam opzetten. Beetje overcapaciteit is wel handig. Want dan draai je niet altijd tegen of op max. want dat is onzuinig (en meer slijtage pomp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
prettig schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:54:
Gemiddelden gebruiken om het bij uitschieters toch nog warm te hebben, is ook niet slim.

Je hebt wel 'n punt dat die norm om bij -10 te rekenen verouderd lijkt. Ik herinner me nog wel een week met zulke daggemiddelden (1985 of '86) en mijn moeder had 't niet getrokken als de verwarming dat niet bijgehouden had. Direct daarna was er dan ook een Elfstedentocht. En inderdaad, die was lang geleden voor het laatst. Maar om dan maar gelijk 10 graden door te schuiven naar 0 graden Celcius, dat lijkt mij niet verantwoord.

Accepteer je 15 graden in de woonkamer, gedurende zo'n uitzonderlijke periode? Dan lijkt me dat je met -5 mag rekenen i.p.v. -10.

(En sorry, dan 6kW COP1 bijschakelen is tegen die tijd hopelijk verboden. Of, wie dat normaal vindt, mag zelf de kosten voor het elektranet daarvoor dragen - en die zijn dan echt vele malen hoger dan een betere WP. == Daar valt geen elektriciteitsnet op te bouwen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:35:
Persoonlijk vind ik het dus niet raar om op die enkele uitzonderingsdagen:
- een kamer minder te stoken
In een goed geïsoleerd huis, maakt dat nauwelijks uit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
-10 graden als uitgangpunt gebruiken om je pomp te dimensioneren is gewoon onzinnig in NL (kijjk naar de data, we hebben 6 koude dagen per winter).

0 graden is prima zolang je een 2e warmtebron hebt (bv. e-element, zit in veel pompen) voor die paar dagen dat het langer vriest. Het is hier niet onder de 20 graden (normaal is 21 graden) geweest tijdens de vorst.

-10 is uiterst zeldzaam. Over periode van 10 jaar zou dat best eens kunnen voorkomen (ik denk dat we het niet meer gaan zien), ga ik geen pomp op dimensioneren. Die rest van de 10 jaar stook ik dan veel zuiniger met 9kw dan een 16-18kw pomp (want die zou ik dan nodig hebben). Zelfs met E-element (voor paar dagen). Ik verbruik dus veel minder elektra en belast het net stukken minder.

Netbelasting 6KW E-element. De netbelasting van een EV is veel hoger (11KW), wasmachine en droger aan komt ook al in de buurt.

Zijn gewoon gedateerde rekenmethodes (van halve eeuw geleden) uit de CV tijd en met een heel ander klimaat (het wordt steeds warmer). En het werkt prima, ik heb belachelijk lage stookkosten voor ons soort huis (zonder comfortverlies). Maar ieder zijn ding, ik doe er niet aan mee.

p.s. we zijn "tweakers", accepteren niet dat het niet beter kan, gevestigde denkwijzen stellen we ter discussie en denken out-off-the-box (al mooie oplossingen gezien hier).

[ Voor 23% gewijzigd door prettig op 24-01-2024 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-10 23:18
Gwaihir schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:53:
[...]
Gemiddelden gebruiken om het bij uitschieters toch nog warm te hebben, is ook niet slim.
Alleen uitgaan van een de laagste buitentemperatuur is ook niet slim.

Nieuwe huizen zijn redelijk goed geisoleerd waardoor kleinere alternatieve warmtebronnen in je huis ook een rol beginnen te spelen in het dimensioneren van je centrale verwarmingsinstallatie.
Een gezin zal alleen al door te leven in huis een kleine 1kW aan warmte produceren: koken, wassen, pc, tv, maar ook lichaamswarmte.
Daarnaast wordt ook de passieve zonne-energie vergeten. Vaak, als het heel koud is buiten, is het zonnig overdag en heb je dus overdag veel extra energie binnen via je ramen. Goed geisoleerde woningen houden die warmte wel tot de volgende ochtend vast.

Voor mijn nieuwe woning deed ik de simulatie op basis van meteo gegevens (inclusief globale zonnestraling) voor de laatste 10 jaar en kon daarmee aantonen dat ik, voor alle dagen op 1 dag na, met 8 kW voldoende had. De klassieke warmteverliesberekening kwam uit op 12kW voor eenzelfde binnenklimaat.
Die ene dag zou ons huis iets kouder zijn, maar ook ook niet heel veel.
Zelfs met slechts 5kW zou ik nog steeds in meer dan 99% van de dagen voldoende hebben.

In mijn huidige woning was er 20 jaar geleden een klassieke warmteverliesberekening gamaakt die ook veel te zwaar was. Zelfs in deze koudste dagen bleef onze ketel meer dan 50% onbenut. We hebben wel veel ramen op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Baritee schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 04:09:
[...]

Nieuwe huizen zijn redelijk goed geisoleerd waardoor kleinere alternatieve warmtebronnen in je huis ook een rol beginnen te spelen in het dimensioneren van je centrale verwarmingsinstallatie.
Een gezin zal alleen al door te leven in huis een kleine 1kW aan warmte produceren: koken, wassen, pc, tv, maar ook lichaamswarmte.
Daarnaast wordt ook de passieve zonne-energie vergeten. Vaak, als het heel koud is buiten, is het zonnig overdag en heb je dus overdag veel extra energie binnen via je ramen. Goed geisoleerde woningen houden die warmte wel tot de volgende ochtend vast.

Voor mijn nieuwe woning deed ik de simulatie op basis van meteo gegevens (inclusief globale zonnestraling) voor de laatste 10 jaar en kon daarmee aantonen dat ik, voor alle dagen op 1 dag na, met 8 kW voldoende had. De klassieke warmteverliesberekening kwam uit op 12kW voor eenzelfde binnenklimaat.
Die ene dag zou ons huis iets kouder zijn, maar ook ook niet heel veel.
Zelfs met slechts 5kW zou ik nog steeds in meer dan 99% van de dagen voldoende hebben.

In mijn huidige woning was er 20 jaar geleden een klassieke warmteverliesberekening gamaakt die ook veel te zwaar was. Zelfs in deze koudste dagen bleef onze ketel meer dan 50% onbenut. We hebben wel veel ramen op het zuiden.
Compleet mee eens!
Eigenlijk heb je precies gedaan wat ik hiervoor al beschreef, maar dan veel grondiger.
Dan ben ik’ wel heel benieuwd….
Ik gok zo dat de dag-behoefte toch redelijk evenredig zal zijn geweest met de buitentemperatuur. Al zou het me niet verbazen als je in je model ook de buffer werking van je huis hebt meegenomen.
Als dat zo is..
Hoe koud was het dan op die ene koude dag die je niet ging redden?
En “kouder dan wat” was het op de dagen dat je met de 5kW warmtepomp voorbij de 99% ging?

De relevantie van die vraag: als je bij de berekening van een nieuwe installatie 1 van die 2 temperaturen gebruikt voor je vermogens berekening krijg je gok ik zo precies het resultaat dat je wilt hebben. Dan maak je optimaal gebruik van jouw meer jaren analyse.

Ik gok zo dat ik op jouw 99% scenario zit. Ik heb een open haard die ik inderdaad in de echt koude dagen stook. Die had ik 2 weken geleden inderdaad 2 dagen nodig.

En inderdaad.
Voor ik het hele warmtepomp gebeuren had was mijn huis opgeleverd met een cv. Die kon moduleren tot 33%. Maar daar had ik eigenlijk bijzonder weinig aan. Defacto stond die vrijwel ALTIJD op 33%. In voor & najaar heftig aan en uit te schakelen. In winter wat langere runs. Eigenlijk functioneerde die meer als een aan/uit ketel met 33% van het vermogen. (Ik had toen nog geen eigen gebouwde regeling).
De enige momenten dat die ketel op 100% aan het draaien was was tijdens het douchen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:36
Met stookolie of gas, is het 'gemakkelijk' om veel kracht te hebben. Daarom kunnen deze ook doorstromend SWW maken bijvoorbeeld. Daarom is het ook geen probleem om 'te groot' te nemen, of toch met weinig nadelen.

Vaak is comfort belangrijker dan het laatste beetje rendement (ander voorbeeld: airco's worden massaal geplaatst, ook zonder zonnewering eerst te overwegen, en SUVs, ook de hele grote verkopen heel goed). Mensen willen eerder 'zeker' zijn dat ze het warm zullen hebben, en meer vermogen geeft ook het gevoel dat hij langer gaat meegaan. Verkopers/installateurs zijn ook blij om iets steviger te verkopen.

Bij WP is dat iets anders. Veel kracht vereist meer bron en dat wordt dan een stukje duurder (de WP zelf is niet veel duurder).

Gelukkig zijn er de tweakers, dat ook CV-tuning doen, waterzijdig inregelen en er het beste van willen maken op allerkei manieren. Die ook beetje tegen de verkopers/installateurs durven zeggen 'bij mij niet te groot'.

Als ik mijn gevelsensor moet geloven, zijn we tot -6C gemiddelde temperatuur gegaan voor 48u. Voorspellingen voor de toekomst zeggen dat het algemeen warmer zal worden, maar extremen zouden ook meer uit elkaar kunnen groeien. Statistische data zegt vooral het eerste, van die meer extremen is vooral de warme kant aan het groeien, niet echt de koude.

[ Voor 15% gewijzigd door bjp op 25-01-2024 09:57 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
In deze discussie lijkt 'gemakshalve' vergeten te worden hoe de WP (installatie) zelf werkt. In het ontwerp van die systemen is nl. al meegenomen dat de laagste temperaturen uitzonderlijk zijn. De bron die je nodig hebt, wordt nauwelijks kleiner door dit rekenwerk dat (tot) 3% van het jaar tekort schiet. De WP wordt zelf misschien 1000 euro goedkoper, maar die lever je zeker weer in aan COP, levensduur, en elektrische bijverwarming.

De berekeningen gaan nl. uit van jaarlijks 2000 uur vollast (conform hoe de fabrikant 'm specificeerde). Dus mijn EcoForest 1-9, wordt geacht 18.000 kWh warmte per jaar te produceren. Ga ik daar fors overheen, door 'm vrijwel doorlopend op 9kW te laten draaien (of zelfs 11kW, want dat kan af fabriek ook gewoon), dan:
- draai ik op een waardeloze COP (want het optimum zit bij 4,5-5kW voor deze WP)
- verslijt het apparaat echt wel rapper, omdat het niet voor de belasting bedoeld is
- heb ik een bron nodig die op jaarbasis beduidend meer dan 'standaard' kan leveren
- en / of zie ik de brontemperatuur indonderen, waardoor de COP nog slechter wordt.

Dus: ja, een WP kun je zeker te zwaar neerzetten én er zijn veel installateurs die dit helaas geneigd zijn te doen (dat deed men met de CV-ketel immers ook). Maar je kunt net zo gemakkelijk naar de andere kant toe doorschieten, o.a. door je blind te staren op dat label dit is een 9kW WP en 9kW is meestal voldoende :|. (Heb dit tot nu toe alleen als haalbaar / werkbaar gezien d.m.v. bijverwarming met hout.)
Baritee schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 04:09:
Ik ben maar zo vrij geweest dat door te halen. Je haalt mij nl. aan, maar ik zeg dat nergens. En je punt dat die alternatieve warmtebronnen inmiddels meegenomen moeten worden, ondersteun ik van harte. Maar met buitentemperatuur heeft het niets van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:14:
De enige momenten dat die ketel op 100% aan het draaien was was tijdens het douchen.
Duh! Open deur! Zo'n beetje elke CV-ketel in Nederland is immers gedimensioneerd op de SWW behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gwaihir schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:05:

Dus: ja, een WP kun je zeker te zwaar neerzetten én er zijn veel installateurs die dit helaas geneigd zijn te doen (dat deed men met de CV-ketel immers ook). Maar je kunt net zo gemakkelijk naar de andere kant toe doorschieten, o.a. door je blind te staren op dat label dit is een 9kW WP en 9kW is meestal voldoende :|. (Heb dit tot nu toe alleen als haalbaar / werkbaar gezien d.m.v. bijverwarming met hout.)

[...]
Te krap is inderdaad niet slim. Heb 9kw pomp en die draait het meest efficient als die rond de 5,5-6 KW levert. Minimaal draaien is niet efficienter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
prettig schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:43:
Te krap is inderdaad niet slim. Heb 9kw pomp en die draait het meest efficient als die rond de 5,5-6 KW levert. Minimaal draaien is niet efficienter .
Precies. Het zo veel mogelijk raken van die sweet spot zou m.i. de belangrlijkste overweging moeten zijn bij het kiezen van de juiste WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Ik heb het gewoon maar even in de logging bekeken:
9 & 10 januari heeft mijn dubbele warmtepomp 100% gedraaid, toen was het etmaal buitentemperatuur gemiddelde hier -3.0C en -3.5C
11 januari heeft de dubbele warmtepomp 98% gedraaid en was het etmaal buitentemperatuur gemiddeld -2.6C

Kortom... Met mijn 6kW spec, in werkelijkheid 5.5kW warmtepomp vermogen haal ik het tot een etmaal buitentemperatuur gemiddelde van ongeveer -2.5C.

En daar ben ik compleet tevreden mee.
De open haard was 9&10 januari heerlijk.

Mijn bron kan ook niet meer aan trouwens.
Het jaar-gasverbruik dat ik had voor de warmtepomp er was lag op 2000m3

Kortom..
In mijn geval...
van 2000m3 gas .... naar 5.5kW warmtepomp .... goed tot -2.5C buitentemperatuur etmaal gemiddelde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26
prettig schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:43:
[...]
Ligt ook wel een beetje aan je bron denk ik. Ik heb een bron die nogal in temperatuur zakt als de warmtepomp er wat harder aan trekt, en daarmee daalt de COP ook.

De compressor draait hier sinds 9:15 op de laagste stand (20 Hz) en levert nu 1774 W warmte bij een elektrisch verbruik van 272,4 W (dat is het vebruik inclusief pompen). De COP vanochtend was 6,8 en nu dus 6,5. Brontemperatuur vanochtend 9,8 graden, wat langzaam gezakt is naar 8,9 graden nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Turrican schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Ligt ook wel een beetje aan je bron denk ik. Ik heb een bron die nogal in temperatuur zakt als de warmtepomp er wat harder aan trekt, en daarmee daalt de COP ook.

De compressor draait hier sinds 9:15 op de laagste stand (20 Hz) en levert nu 1774 W warmte bij een elektrisch verbruik van 272,4 W (dat is het vebruik inclusief pompen). De COP vanochtend was 6,8 en nu dus 6,5. Brontemperatuur vanochtend 9,8 graden, wat langzaam gezakt is naar 8,9 graden nu.
Ik kan jouw conclusie alleen maar bevestigen. Mijn wp draait met het hoogste rendement (cop) op 20 Hz (minimum):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfMerI_xEa5TgJDFCi-jrbhXPaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Obd4FkXhNgamcv61LraxSCsN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHchWF3O-riuOZDwLYgwpFBSf2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QmMWoFxzvyJQPORKnYojuTpy.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57
KC27 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Ik kan jouw conclusie alleen maar bevestigen. Mijn wp draait met het hoogste rendement (cop) op 20 Hz (minimum):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe kan bron in nou warmer zijn dan bron uit? :?
Dan voeg je dus warmte toe aan je bron, en ben je je huis dus aan het koelen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:37
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Dan voeg je dus warmte toe aan je bron, en ben je je huis dus aan het koelen....
Volgens mij heet de aansluiting op de wp zo.

Dus de bronzijdige aansluiting van de warmtepomp en dan de "in"( dus uit de bron de wp "in") en zo dus ook met de uit . zo is dat iig bij mijn wp. in het begin raakte ik hier ook door in de war

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Het is maar net wat je standpunt is. Als je het vanuit de wp bekijkt is bron in wat van de bron binnenkomt en bron uit gaat naar buiten naar de bron. Maar als jij het wil omdraaien: ga je gang.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
hiermee nogmaals bewezen "in" en "uit" slechte woorden zijn (context afhankelijk).

WP->bron en bron->WP zou beter zijn :) of wp2bron en bron2wp in programma's ;)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
bjp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:34:
hiermee nogmaals bewezen "in" en "uit" slechte woorden zijn (context afhankelijk).

WP->bron en bron->WP zou beter zijn :) of wp2bron en bron2wp in programma's ;)
hahaha is de brug open of dicht . hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:35
Beetje gevalletje Dunglish gecombineerd met een vleugje Deutsche freude:

‘In’-let (Inn) vs ‘Out’-let (Aus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Mijn WP rapporteerd ook een COP (hij geeft afgegeven en opgenomen vermogen), echter dan is mijn SCOP (over 16 maanden) veel hoger (bijna 9, klopt nks van). Ik meet zelf met KW uur meter, dan kom ik op realitischere waardes uit.

Gem. zit een goede COP tussen de 4-6. Hoe komen jullie aan een COP van rond de 7 ?
Niet dat ik het niet wil geloven, maar je moet dan op erg lage temperaturen stoken (ik zit rond de 30 graden), extreem goede isolatie, kleinere pomp, laag vermogen, hoge bron temperatuur, etc ........

Gewoon benieuwd waar ik evt. nog winst kan halen.

[ Voor 14% gewijzigd door prettig op 26-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
prettig schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:37:
Mijn WP rapporteerd ook een COP (hij geeft afgegeven en opgenomen vermogen), echter dan is mijn SCOP (over 16 maanden) veel hoger (bijna 9, klopt nks van). Ik meet zelf met KW uur meter, dan kom ik op realitischere waardes uit.

Gem. zit een goede COP tussen de 4-6. Hoe komen jullie aan een COP van rond de 7 ?
Niet dat ik het niet wil geloven, maar je moet dan op erg lage temperaturen stoken (ik zit rond de 30 graden), extreem goede isolatie, kleinere pomp, laag vermogen, hoge bron temperatuur, etc ........

Gewoon benieuwd waar ik evt. nog winst kan halen.
Ik had eigenlijk diezelfde vraag.
Mijn cop zit op 3.
Maar ik weet donders goed dat dat door een aantal compromissen komt.
Mijn horizontale bron is een graad of 4 a 5 lager.
Waarbij opgemerkt dat dat eigenlijk niet eens zo zeer het horizontale pakket is maar meer een nogal klein slang oppervlak per vierkante meter grond (heb ik al een paar keer uitgelegd).
En de kleine Vaillant warmtepomp heeft nu eenmaal geen hogere cop.
Daar tegenover staat dan wel een investering van 8000 euro met vervolgens 7000 euro subside,

Cop heb ik gemeten.
Verbruik middels vermogens meter op de stekker (dus inclusief gebruik van de 2 circulatie pompen), thermisch vermogen uitgerekend op basis van flow en temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@prettig en @Stefannn
Mijn Nibe S1255 vertelt me hoeveel warmte die heeft afgegeven en mijn Eastron tussenmeter zegt hoeveel de WP verbruikt heeft. Zo bereken ik mijn COP. De Nibe zegt ook wel hoeveel die heeft opgenomen, maar daarbij telt die niet alles mee. Zijn eigen regelelektronica en circulatiepompen lijken bijvoorbeeld buiten beschouwing gelaten te worden. Dat vind ik een beetje vals spelen…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:43:
@prettig en @Stefannn
Mijn Nibe S1255 vertelt me hoeveel warmte die heeft afgegeven en mijn Eastron tussenmeter zegt hoeveel de WP verbruikt heeft. Zo bereken ik mijn COP. De Nibe zegt ook wel hoeveel die heeft opgenomen, maar daarbij telt die niet alles mee. Zijn eigen regelelektronica en circulatiepompen lijken bijvoorbeeld buiten beschouwing gelaten te worden. Dat vind ik een beetje vals spelen…
Heb je BE6 en BE7 gekoppeld gekregen om het echte verbruik wat de Eastron registreert op de pomp uit te kunnen lezen?
Ik had mijn BE6 in het menu uitgeschakeld maar die is na een update zelf weer gaan tellen. 1 kWh per pulse ipv van 400 pulse per kWh.

Checkte hem niet want ik ging ervan uit dat ie uit was. Hij staat nu op een verbruik van 279.302 KWh. Teller is niet te resetten 🤯😤. Baal hier enorm van. Zeker aangezien het in het menu nog steeds uit stond en toch telde. Super vaag. Daarna maar de kabel eruit getrokken. Kleine NIBE bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:43:
@prettig en @Stefannn
Volgens mij doet Alpha Innotec hetzelfde, die geeft zo zien alleen het opgenomen vermogen van de compresssor. In iedergeval klopt er niks van, totaal verbruik van de pomp wil je weten. Spelen ook beetje vals ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-10 15:14
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die COP is dat iets wat je zelf berekend of is dat een entiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
hikhakhok schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Die COP is dat iets wat je zelf berekend of is dat een entiteit?
https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

COP = Afgegeven vermogen del door opgenomen hoeveelheid elektra in KW als momentopname.

SCOP = idem echter over periode.

Ik bereken ze biede zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 27-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 03-10 14:46
prettig schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Volgens mij doet Alpha Innotec hetzelfde, die geeft zo zien alleen het opgenomen vermogen van de compresssor. In iedergeval klopt er niks van, totaal verbruik van de pomp wil je weten. Spelen ook beetje vals ....
Ja, de regelhardware moet je ook meten. Ik heb een Shelly Pro 3em die het verbruik op de 3 fase aansluiting van de warmtepomp meet en een Shelly plug om de stekker van het regel apparaat te meten. En in die laatste zit ook het vermogen van de pompen. In de zomer (tijdens het koelen) meet ik daar zo 200W. Nu, in de winter, als de compressor lekker pruttelt op 300W, doet de regel hardware ook nog zeker zo’n 20W (is 7,5% extra dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
prettig schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:11:
[...]

COP = Afgegeven vermogen del door opgenomen hoeveelheid elektra in KW als momentopname.

Hoe bereken jij dit? COP op dit moment (verwarmen van vloerverwarming) snap ik wel.. maar in de zomer, dan ga je ook koelen, wordt dat ook uitgerekend als vermogen door de warmtepomp. En reken je de (S)COP van het buffervat opwarmen apart uit? Of alles bij elkaar?
En.. voor de SCOP, als de wp bijna niks doet, neem je dan wel het vermogen mee dat de WP gebruikt (stand-by is zo’n 8,5W).

Ben benieuwd.. wil deze waardes toevoegen aan m’n home assistant, en met de juiste Shelly’s en luxtronik2 integratie, moet ik er kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jurgen purgen schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:39:
Heb je BE6 en BE7 gekoppeld gekregen om het echte verbruik wat de Eastron registreert op de pomp uit te kunnen lezen?
@jurgen purgen
Dat van die BE6 en BE7 snap ik nog steeds niet helemaal. Die kun je koppelen aan iets wat je op het connectorblok aansluit, maar waarom zijn er twee? Ik heb twee pulsuitgangen van mijn Eastron aangesloten en de een aan BE6 toegewezen en de ander aan BE7 om ervan te leren. Uitkomst: de een telt (BE7), de ander doet nix. Geen idee waarom niet.

Maar waarom zou je die gebruiken als je gewoon die tussenmeter zelf uit kunt lezen? Die is tenminste betrouwbaar, terwijl Nibe zomaar pulsen kan missen. Plus dat je geen idee hebt wat die nou daarmee doet. Een COP krijg ik er in elk geval niet van. En al helemaal geen COP van CV en SWW apart, wat ik graag zou willen en wat wel logisch zou zijn om te loggen. Maar tot nu toe heb ik nog geen manier gevonden om die twee apart te loggen, ook niet met hulp van HA.
Ik had mijn BE6 in het menu uitgeschakeld maar die is na een update zelf weer gaan tellen. 1 kWh per pulse ipv van 400 pulse per kWh.

Checkte hem niet want ik ging ervan uit dat ie uit was.
Dat heb ik ook wel eens gehad, dat bij een update oude parameters weer terug stonden. Erg frustrerend.
Hij staat nu op een verbruik van 279.302 KWh. Teller is niet te resetten 🤯😤. Baal hier enorm van. Zeker aangezien het in het menu nog steeds uit stond en toch telde. Super vaag. Daarna maar de kabel eruit getrokken. Kleine NIBE bug.
Ik snep dat het niet klopt, maar niet waarom je het erg vind. Want je doet er tóch nix mee.
Of wel?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Ik meet uiteraad totaal opgenomen vermogen (dat betaal ik en is wat je echt aan energie nodig hebt). Heb dus meter (Shelly) voor de pomp hangen.

De SCOP bereken ik over alles, ook als die IDLE is of tapwater moet bereiden.

Tapwater doe ik niet appart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
prettig schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:23:
Ik meet uiteraad totaal opgenomen vermogen (dat betaal ik en is wat je echt aan energie nodig hebt). Heb dus meter (Shelly) voor de pomp hangen.

De SCOP bereken ik over alles, ook als die IDLE is of tapwater moet bereiden.

Tapwater doe ik niet appart.
top. Dank!
En koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ook, is energie die je moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
prettig schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Ook, is energie die je moet betalen.
Ja, sorry, ik bedoel de “opbrengst” van het koelen..
dus COP=(afgegeven warmte + koel vermogen)/(opgenomen vermogen + bediening)
Zo? Moet even kijken of ik in luxtronik ook het koelvermogen vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
feitelijk is zeggen "ze bedriegen omdat ze de circulatiepompen niet meetellen", half waar.

bij gasketels wordt er ook niet gekeken naar de circulatiepomp, mensen tellen in m3 of equivalent kWh gas. Mijn vorige stookolieketel kon er wel 400W elektrisch opnemen wanneer de brander draaide... En toch telde ik vooral de liters...

Nu wij hebben ook nog een bronpomp. Hoe stevig deze pompen moeten draaien hang af wat er allemaal aanhangt, of thermostatische kranen open/toe zijn en zo verder.

Tellen ze bij L/W de ventilator mee (da's wel redelijk 'vast')? En de defrost?

[ Voor 3% gewijzigd door bjp op 27-01-2024 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
bjp schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:31:

Tellen ze bij L/W de ventilator mee (da's wel redelijk 'vast')? En de defrost?
Nope vaak niet (met name de deforst). Vriend van me heeft een L/W pomp en die geeft ook een veel te hoge COP (zeker onder de 5 graden).

Kijk er heel eenvoudig naar: alles wat ik verbruik om de warmtepomp te laten draaien is bepalend voor de COP/SCOP. Kan mezelf wel voor de gek houden, maar dat is wat het me kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
wij als gebruiker willen een all-in COP (en alles is elektrisch, dus gemakkelijk op te tellen).

zij als makers/verkopers van WPs willen vooral de beste getallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
prettig schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:11:
[...]

oeps.. foutje... ik dacht dat scop "system cop" en daarmee inclusief circulatie pompen en electronica was en cop alleen de compressor.

Anyway: ik meet dus alleen de cop.
maar dan wel netjes. vermogen op de stekker en warmte middels flow & temperatuur

ik monitor dat niet constant, maar heb het een aantal keer in het seizoen bekeken. Ik kom rond de 3 uit.

meenemen van "koelen" vind ik eigenlijk niet zo relevant. Dat zegt meer over je eigen gedrag dan over de efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Voor zover ik begrepen heb moeten fabrikanten bij de opgave van de COP voor verwarming voor de BENG en voorheen de EPC-berekening het standby-energieverbruik van de pompen en elektronica meenemen in de COP van de verwarming.

Zo heb ik dat nu ook in Home Assistant ingesteld. Ik meet het standby-verbruik via een Zigbee-stekker, en heb een Eastron kWh-meter in de meterkast voor de compressor en het verwarmingselement.

Ik heb softwarematig aparte kWh-meters voor koeling, verwarming en SWW gemaakt, en die met behulp van een tarief gekoppeld aan de bedrijfstoestand van de warmtepomp, waarbij "no request" dus wordt toegerekend aan de verwarming.

Op basis van die totaalmeters heb ik ook nog dag- en maand-meters, waarmee ik dus de dagelijkse en maandelijkse COP voor verwarming en SWW bepaal.

De software van de warmtepomp heeft al aparte tellers voor de geproduceerde warmte voor verwarming en SWW (dat is alleen de warmte die met de compressor geleverd wordt, het verwarmingselement zit daar niet bij in, maar die heb ik tot nu toe maar 1 keer nodig gehad, toen ik vloer warmgestookt heb vlak na oplevering).

Hier de huidige stand van zaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0GcYbdnbs3OMpFN9vzLJ-KiY_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOIlMlQpAsyozTqbpclW5AG6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Turrican op 27-01-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
bjp schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:43:
wij als gebruiker willen een all-in COP (en alles is elektrisch, dus gemakkelijk op te tellen).

prettig schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Nope vaak niet (met name de deforst). Vriend van me heeft een L/W pomp en die geeft ook een veel te hoge COP (zeker onder de 5 graden).

Kijk er heel eenvoudig naar: alles wat ik verbruik om de warmtepomp te laten draaien is bepalend voor de COP/SCOP. Kan mezelf wel voor de gek houden, maar dat is wat het me kost.
Exact...
"wij" willen gewoon weten wat we hebben en vervolgens proberen we met tweaken de boel te optimaliseren.
Dan is het niet zo nuttig jezelf voor de gek te houden.

En tja.... als je nog iets moet kopen... dan moet je de kleine lettertjes dus extreem goed lezen en dan hopen dat je niet al teveel voor de gek wordt gehouden (dat laatste lukt dus maar matig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Hippe Lip schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:22:
[...]

@jurgen purgen
Dat van die BE6 en BE7 snap ik nog steeds niet helemaal. Die kun je koppelen aan iets wat je op het connectorblok aansluit, maar waarom zijn er twee? Ik heb twee pulsuitgangen van mijn Eastron aangesloten en de een aan BE6 toegewezen en de ander aan BE7 om ervan te leren. Uitkomst: de een telt (BE7), de ander doet nix. Geen idee waarom niet.
dat er 1 telt en de ander niet hangt wss af van hoe de Eastron is ingeregeld. Ik heb nu eindelijk de optie om zelf de Homewizard meter in te stellen via de app. Alleen blijft er maar 1 pulse-uitgang te regelen. Pulse 1 monitort de stroom de teller in, dus vraag vd wp. En de 2e pulse-uitgang meet de stroom de teller uit dus bv zonnepanelen. Maar dat is bij mij niet nodig want ik heb dus geen zonnepanelen op die kWh-meter zitten.
Maar waarom zou je die gebruiken als je gewoon die tussenmeter zelf uit kunt lezen? Die is tenminste betrouwbaar, terwijl Nibe zomaar pulsen kan missen. Plus dat je geen idee hebt wat die nou daarmee doet.
Je doet dit om op in Myuplink de waarden van BE6/BE7 uit te lezen. Dus wat de kWh-meter zegt/telt, wordt nu geregistreerd door BE6/BE7 en is via de app uit te lezen . Handig als je bv de kWh-meter niet op afstand uit kan lezen.
Een COP krijg ik er in elk geval niet van. En al helemaal geen COP van CV en SWW apart, wat ik graag zou willen en wat wel logisch zou zijn om te loggen. Maar tot nu toe heb ik nog geen manier gevonden om die twee apart te loggen, ook niet met hulp van HA.

[...]

Dat heb ik ook wel eens gehad, dat bij een update oude parameters weer terug stonden. Erg frustrerend.

[...]

Ik snep dat het niet klopt, maar niet waarom je het erg vind. Want je doet er tóch nix mee.
Of wel?
nu nog niet met BE6. BE7 gebruik ik om in mijn excel het werkelijke verbruik bij te houden.
'23 is halverweg het jaar gestart. Dus '24 wilde ik het eerste volle jaar meten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkzkz0VoSUxTpw5aJpQ1ObUPKE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBB99FZRsiCVsDX3Z1Xlv3Zt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien neem je in deze instantane COP niet het verbruik van de pompen en elektronica mee, deze is dus wat te optimistisch. Op minimale stand nemen die bij mij zo'n 83 W op (de bronpomp loopt hier eigenlijk nooit zachter dan 82% vanwege de krappe bron):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvhusoaG8JMFXJYeg5ZrTYysKuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spOKIugSfGa6OLacJknevTnc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-10 22:24

DJR

Heeft iemand een Nibe S serie en gespeeld met de warmwater optie "Smart control"?

Hoe bevalt die instelling en wat heeft het voor invloed op graadmeters en processor restarts?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurgen purgen
DJR schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:06:
Heeft iemand een Nibe S serie en gespeeld met de warmwater optie "Smart control"?

Hoe bevalt die instelling en wat heeft het voor invloed op graadmeters en processor restarts?
Ik heb het vanaf het moment dat de S1255pc-6 bij mij staat ( dec'21) op Smart Controle staan. Hij verwarmt tot 56 graden en houdt dan ook het wekelijkse verbruik van SWW bij en op basis van die berekening verwarmt die dus het boilervat.

In de winter dit jaar ('24) 1 start vd CV (wp-verwarming) en tussendoor dan de SWW. Ik heb de optie voor invloed van zonne-opwek tbv SWW op max staan. Dus bij zonne-opwek een verhoging naar 56. "Eigen opwek eerst"-principe.Daarnaast een geprogrameerde instellimg om tegen 1900 genoeg SWW te hebben voor douchen van vrouw en kind. Die wassen elke derde dag hun haren en twee keer per week in bad. Dat doen ze al jaren zo en de wp weet dat. een paar keer een andere optie ingesteld zoals groot, midden of klein, maar altijd terug gegaan naar Smart Controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Turrican schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Zo te zien neem je in deze instantane COP niet het verbruik van de pompen en elektronica mee, deze is dus wat te optimistisch. Op minimale stand nemen die bij mij zo'n 83 W op (de bronpomp loopt hier eigenlijk nooit zachter dan 82% vanwege de krappe bron):

[Afbeelding]
Toch wel. Ik heb een meter in de meterkast die de hele groep incl pompen meet. Mbv Home Assistant splits ik het verbruik uit naar verwarming, sww enz.
Bij lage belasting (20 Hz) staat het vermogen van de bronpomp op 1%. In de zomer bij koelen heb ik de vermogens van beide pompen teruggebracht naar 50%. Het totale opgenomen vermogen is dan 55W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:43:

Valt te bezien. Voor een rechtstreeks vergelijk met de CV-ketel zijn deze getallen beter; die verbruikt ook heel stilletjes honderden Watt voor de hulpsystemen (pomp, ventilator, elektronica), zoals @bjp al gemeten heeft.

Ik denk dat alle systemen zo rapporteren omdat deze gegevens primair gemeten worden voor de interne besturing. Verbruik van de pompen is daarvoor het meten niet waard, want je stuurt ze toch aan op flow en verbruik van de elektronica is helemaal niet aanstuurbaar.

In lijn met wat @Turrican ook al zei: op het energielabel zit de hulpenergie wel verwerkt in de berekeningen en vermelde (S)COP.

Maar eh.. @prettig, @KC27, @Hippe Lip , @ChrisM en anderen die ook het volledig verbruik meten: kunnen jullie een boekje open doen over het verschil tussen wat de WP meldt (SCOP voor alleen de compressor) en wat jullie in totaal meten? Het zou de rest van ons - nou ja, mij in elk geval ;) - een waardevol beeld geven van wat we niet meten :).

N.B. In aanvulling op @prettig: SCOP = Seasonal Coefficient of Performance (@Stefannn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gwaihir schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:19:
[...]

Valt te bezien. Voor een rechtstreeks vergelijk met de CV-ketel zijn deze getallen beter; die verbruikt ook heel stilletjes honderden Watt voor de hulpsystemen (pomp, ventilator, elektronica), zoals @bjp al gemeten heeft.
Waarom zou ik met een CV willen vergelijken ? Die zijn straks verboden, moet je WP nemen. Wil WP's vergelijken, niet iest wat je toch niet meer kunt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
@Gwaihir , zoiets?

WatWP webserverLuxtronik2 integratie HAAfgegeven energie Luxtronik2 integratie HA, stroomverbruik Shelly (ex pompen)Afgegeven energie Luxtronik2 integratie HA, stroomverbruik Shelly (incl pompen)Luxtronik2 integratie HA sinds 1/10/2023Afgegeven energie Luxtronik2 integratie HA, stroomverbruik Shelly (ex pompen) sinds 1/10/2023Afgegeven energie Luxtronik2 integratie HA, stroomverbruik Shelly (incl pompen) sinds 1/10/2023
Warmwater verbruikte energie724,8528,2nbnb218,1nbnb
Warmwater afgegeven energie2.492,32.295,72.295,72.295,7936,1936,1936,1
SCOP Warmwater3,434,35--4,29--
Verwarming verbruikte energie512,2512,2nbnb466,2nbnb
Verwarming afgegeven energie4.104,54.104,54.104,54.104,53.664,63.664,63.664,6
SCOP Verwarming8,018,01--7,86--
Totaal verbruikte energie1.237,01.040,41.388,31.755,3684,3813,4895,9
Totaal afgegeven energie6.596,86.400,26.400,26.400,24.600,74.600,74.600,7
SCOP Totaal5,336,154,613,656,725,665,13

Moet ik wel zeggen, dat ik niet goed kan zien of de meetwaardes gelijk met elkaar lopen. In principe zou de warmptepomp vanaf het begin moeten meten, en de Shelly in de meterkast ook. Maar overal komen wel andere waardes uit.
Ik zou eigenlijk met wat hulp wel betere meetwaardes willen gaan instellen, maar weet nog niet hoe.
En.. aan het begin, heb ik nog een opstook protocol gedaan.
En... tijdens de zomer ging, bij het opwarmen van het warmwater, m'n vloerverwarming ook opwarmen (zie berichten van mij in de zomer), das nu wel opgelost.

Edit: Ik heb de laatste 3 kolommen toegevoegd, gemeten vanaf 1/10 (obv statistieken in HA). Dit zou het beste inzicht moeten geven, want alle gegevens vanaf 1/10, en sinds die tijd is er eigenlijk niks gek gebeurd. De luxtronik2 integratie geeft zo goed als dezelfde gegevens als de WP webserver (conclusie uit de eerste kolommen), dus dat is echt wat de WP aangeeft. En dan is het wel opvallend dat er zo'n groot verschil is tussen de laatste kolommen (en dan vooral kolom 6 en 7, die zouden eigenlijk hetzelfde moeten zijn). Dus dit laat wel zien dat de WP echt wel een fors hogere SCOP geeft dan wat het echt is.

[ Voor 93% gewijzigd door ChrisM op 28-01-2024 07:07 . Reden: Meer data en conclusie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gwaihir schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:19:
[...]

Maar eh.. @prettig, @KC27, @Hippe Lip , @ChrisM en anderen die ook het volledig verbruik meten: kunnen jullie een boekje open doen over het verschil tussen wat de WP meldt (SCOP voor alleen de compressor) en wat jullie in totaal meten? Het zou de rest van ons - nou ja, mij in elk geval ;) - een waardevol beeld geven van wat we niet meten :).

N.B. In aanvulling op @prettig: SCOP = Seasonal Coefficient of Performance (@Stefannn)
Volgens de pomp: totaal 4099 KW energie verbruikt, gemeten (Shelly) is echter totaal 9054 KW, nogal verschil. Specs kloppen wel, -7 graden COP van 4 en die loopt op tot bijna 7 bij +12 graden bron in. Dat komt trendmatig redelijk overeen met wat ik meet (ik zit lager). Gemeten sinds 21-10-2022.

Alleen de compressor meten doe ik niet omdat de pomp maar een aansluiting heeft, dan zou ik in de pomp moeten gaan meten en dat voegt niks toe voor mij.

De Alpha Innotec rapporteert dus in iedergeval fout (zelfs het opgegeven standby vermogen is hoger, dat is overigens niet zo spannend).

Denk dat de specs wel aardig kloppen van WP's, maar ze rapporteren niet allemaal juist (compressor COP ipv de daadwerkelijke COP).

[ Voor 12% gewijzigd door prettig op 27-01-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-10 22:24

DJR

prettig schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:05:
[...]

Volgens de pomp: totaal 4099 KW energie verbruikt, gemeten (Shelly) is echter totaal 9054 KW, nogal verschil. Specs kloppen wel, -7 graden COP van 4 en die loopt op tot bijna 7 bij +12 graden bron in. Dat komt trendmatig redelijk overeen met wat ik meet (ik zit lager). Gemeten sinds 21-10-2022.

Alleen de compressor meten doe ik niet omdat de pomp maar een aansluiting heeft, dan zou ik in de pomp moeten gaan meten en dat voegt niks toe voor mij.

De Alpha Innotec rapporteert dus in iedergeval fout (zelfs het opgegeven standby vermogen is hoger, dat is overigens niet zo spannend).

Denk dat de specs wel aardig kloppen van WP's, maar ze rapporteren niet allemaal juist (compressor COP ipv de daadwerkelijke COP).
Weet iemand wellicht welke sensor van Nibe S1155 ik moet uitlezen voor het totaal stroom verbruik per dag? Of de yaml code die dit berekent? Ik probeer de: waarde in Home Assistant weer te geven. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
prettig schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:05:

Ik bedoelde de meting van alleen de compressor die je hierboven al noemt: van de pomp zelf.

Het verschil is bij jou wel erg groot. Maar als ik het goed zie meet je óók het verbruik voor koeling daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gwaihir schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Ik bedoelde de meting van alleen de compressor die je hierboven al noemt: van de pomp zelf.

Het verschil is bij jou wel erg groot. Maar als ik het goed zie meet je óók het verbruik voor koeling daar in?
Gewoon alles wat de pomp verbruikt. 3-fase aansluiting en daar meet ik op (verwarmen, tapwater en koeling).
Ik splits het alleen niet uit, dus meet altijd de totale COP/SCOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
prettig schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:07:
Gewoon alles wat de pomp verbruikt. 3-fase aansluiting en daar meet ik op (verwarmen, tapwater en koeling).
Ik splits het alleen niet uit, dus meet altijd de totale COP/SCOP.
Is wel erg totaal..
Verwarming, SWW, en koeling apart zou wel inzicht gevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gwaihir schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Is wel erg totaal..
Verwarming, SWW, en koeling apart zou wel inzicht gevend zijn.
Voor mij niet. Wat heb ik eraan om te weten wat de tapwater COP exact is ?

Ik wil weten wat het me totaal kost en hoe efficient het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
prettig schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Voor mij niet. Wat heb ik eraan om te weten wat de tapwater COP exact is ?

Ik wil weten wat het me totaal kost en hoe efficient het is.
Klopt...
Maar voor "koeling" zie ik dat persoonlijk niet zitten.
- dat is sowieso geen onderdeel van "het warmtepomp gedeelte van de warmtepomp"
- het mechanism is totaal onvergelijkbaar
- de impact op de scop is wel heel erg afhankelijk van "hoe vaak je dit inzet"

dat gezegd hebbende: "ieder zijn ding".
De meesten hier weten dermate goed wat hun getal voorstelt dat ze ook wel de correcte conclusies trekken uit de resultaten ervan.

Alleen kan ik de scop van iemand die de koeling erbij in gedaan heeft onmogelijk vergelijken met mijn eigen "verwarming only" scop. Dat is dan weer jammer.
Aan de andere kant.... "ik weet het zo langzamerhand wel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja, ieder z'n ding, inderdaad. Ik zou over efficiënt niets weten te zeggen met alles door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:49
My cup of Thea.
Een W/W warmtepomp heeft een heel moeilijk terugverdienmodel in Nl (rel gemiddeld warme winters)
En is alleen rendabel bij een heel goed en ruim gedimensioneerd aangelegde bron.
Zowel voor pomp energie als voor de COP.

Bij echte goede bronnen kunnen jaar sCOPs van dit boven de 5,5 gehaald worden. Echter zijn de bronnen vaker te krap dan te groot.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 28-01-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Stefannn schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Klopt...
Maar voor "koeling" zie ik dat persoonlijk niet zitten.
- dat is sowieso geen onderdeel van "het warmtepomp gedeelte van de warmtepomp"
- het mechanism is totaal onvergelijkbaar
- de impact op de scop is wel heel erg afhankelijk van "hoe vaak je dit inzet"

dat gezegd hebbende: "ieder zijn ding".
De meesten hier weten dermate goed wat hun getal voorstelt dat ze ook wel de correcte conclusies trekken uit de resultaten ervan.

Alleen kan ik de scop van iemand die de koeling erbij in gedaan heeft onmogelijk vergelijken met mijn eigen "verwarming only" scop. Dat is dan weer jammer.
Aan de andere kant.... "ik weet het zo langzamerhand wel"
Koeling gebruik ik niet. Ik meet die van de verwarming wel, splits het alleen niet uit in mijn dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:59:
My cup of Thea.
Een W/W warmtepomp heeft een heel moeilijk terugverdienmodel in Nl (rel gemiddeld warme winters)
En is alleen rendabel bij een heel goed en ruim gedimensioneerd aangelegde bron.
Zowel voor pomp energie als voor de COP.

Bij echte goede bronnen kunnen jaar sCOPs van dit boven de 5,5 gehaald worden. Echter zijn de bronnen vaker te krap dan te groot.
Ik heb het idee dat ik wel aardig goed zie (zie ChrisM in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"). Mijn bron is te groot (zat al bij de kavel in, we hebben kleiner gebouwd dan volgens het kavel paspoort mocht) en we zijn mega goed geïsoleerd. De temperatuur bron->WP is niet onder de 11,8 graden geweest tot nu toe. En ik heb de stooklijn behoorlijk verlaagd, zodat het tijdens het vriezen in de winter net goed ging. En ik stook ook nog tot 22,5 graden, dus de temperatuur is zeer comfortabel (yep, getrouwd met een koukleum die niet weet wat dikke sokken of truien zijn :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ChrisM schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:09:
[...]

Ik heb het idee dat ik wel aardig goed zie (zie ChrisM in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"). Mijn bron is te groot (zat al bij de kavel in, we hebben kleiner gebouwd dan volgens het kavel paspoort mocht) en we zijn mega goed geïsoleerd. De temperatuur bron->WP is niet onder de 11,8 graden geweest tot nu toe. En ik heb de stooklijn behoorlijk verlaagd, zodat het tijdens het vriezen in de winter net goed ging. En ik stook ook nog tot 22,5 graden, dus de temperatuur is zeer comfortabel (yep, getrouwd met een koukleum die niet weet wat dikke sokken of truien zijn :P)
Yep!
Ziet er goed uit.
Ruim bemeten bron is wel heel handig ja.
“Niet onder de 11.8” is indrukwekkend! Daarmee snap ik de hoge scop in je tabel ook beter.
Nb… inmiddels snap ik het verschil tussen de kolommen ook beter. Eigenlijk is het verschil in energiegebruik tussen webserver en luxtronic op het tapwater het opvallendste: 724 om 528. Terwijl dat op de verwarming wel gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Stefannn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:33:
[...]

Yep!
Ziet er goed uit.
Ruim bemeten bron is wel heel handig ja.
“Niet onder de 11.8” is indrukwekkend! Daarmee snap ik de hoge scop in je tabel ook beter.
Nb… inmiddels snap ik het verschil tussen de kolommen ook beter. Eigenlijk is het verschil in energiegebruik tussen webserver en luxtronic op het tapwater het opvallendste: 724 om 528. Terwijl dat op de verwarming wel gelijk is.
Ja, inderdaad.. ik denk dat er ergens iets mis is gegaan in de WP, misschien iets gedeeltelijk gereset ofzo. Was nogal wat gedoe aan het begin met de WP. Daarom heb ik de kolommen toegevoegd sinds het begin van het stookseizoen (1/10 ongeveer), want sindsdien is er niks geks gebeurd met de warmtepomp.

Het is natuurlijk wel mijn eerste jaar met de warmtepomp, dus moet zien hoe de bron het de komende jaren gaat doen, maar aangezien ik ook lekker ga koelen in de zomer, verwacht ik dat het wel goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ChrisM schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:50:
[...]

Ja, inderdaad.. ik denk dat er ergens iets mis is gegaan in de WP, misschien iets gedeeltelijk gereset ofzo. Was nogal wat gedoe aan het begin met de WP. Daarom heb ik de kolommen toegevoegd sinds het begin van het stookseizoen (1/10 ongeveer), want sindsdien is er niks geks gebeurd met de warmtepomp.

Het is natuurlijk wel mijn eerste jaar met de warmtepomp, dus moet zien hoe de bron het de komende jaren gaat doen, maar aangezien ik ook lekker ga koelen in de zomer, verwacht ik dat het wel goed blijft.
Kwa uitputting gaat dat wel goed.
Ik heb hier eens zitten bedenken "hoe uitputting überhaupt tot stand komt".
Mijn conclusie: eigenlijk voornamelijk een zorg als alle buren ook een warmtepomp hebben. Zonder buren met wp herstelt je bron wel door de geleiding vanaf de oppervlakte van een paar 1000m2 rond je huis. Met warmtepomp moet je het zelf herstellen.
(En als er grondwaterstroming is valt het sowieso mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Stefannn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Kwa uitputting gaat dat wel goed.
Ik heb hier eens zitten bedenken "hoe uitputting überhaupt tot stand komt".
Mijn conclusie: eigenlijk voornamelijk een zorg als alle buren ook een warmtepomp hebben. Zonder buren met wp herstelt je bron wel door de geleiding vanaf de oppervlakte van een paar 1000m2 rond je huis. Met warmtepomp moet je het zelf herstellen.
(En als er grondwaterstroming is valt het sowieso mee)
Nou... das wel spannend hier: wij zitten op de hoek (met een sloot achter en naast ons) van een rijtje, en elke woning heeft een bodemlus, dus er zit best wel wat in de buurt. Ik heb 2 bronnen, want ze moesten 275m diep gaan voor mijn bron, maar kregen dat niet voor elkaar in 1 boring, dus hebben er 2 gedaan. Het appartementen gebouw voor onze woning heeft ook bodem-bronnen (ja, duurzame wijk!).. Ik ben de twee bronnen die rood omcirkeld zijn, de anderen in de buurt heb ik blauw omcirkeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdlMaiobSEQeflHS_T-CgDK2WGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0ZOjbhdpRKmR5QcBJxrGRIq.png?f=fotoalbum_largeWat denk je? een probleem (over een paar jaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:28

vliegnerd

Nintendo fan.

ChrisM schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Nou... das wel spannend hier: wij zitten op de hoek (met een sloot achter en naast ons) van een rijtje, en elke woning heeft een bodemlus, dus er zit best wel wat in de buurt. Ik heb 2 bronnen, want ze moesten 275m diep gaan voor mijn bron, maar kregen dat niet voor elkaar in 1 boring, dus hebben er 2 gedaan. Het appartementen gebouw voor onze woning heeft ook bodem-bronnen (ja, duurzame wijk!).. Ik ben de twee bronnen die rood omcirkeld zijn, de anderen in de buurt heb ik blauw omcirkeld.
[Afbeelding]Wat denk je? een probleem (over een paar jaar)?
In mijn nieuwbouwwijk zitten er letterlijk 100-den bronnen op een kluitje. Precies zoals in jouw tekening: allemaal versprongen, zodat ze elkaar "niet beïnvloeden".
De nieuwste huizen zijn hier zelfs 3m60 breed (geen tiepfout!). En die hebben ook allemaal een eigen bron. Dat zijn dus eigenlijk appartementen op een rij met een tuintje. De meeste percelen zijn minder dan 6m breed. Alleen de vrije kavels zijn veel groter, maar die hebben bijna nooit een bron.

Dat gaat prima.
Maar @Stefannn berekende wel terecht dat je dan eigenlijk wel moet koelen. Hoeveel weet eigenlijk niemand, want de grondwaterstroming is onbekend.
Er is hier veel kwelwater, dus waarschijnlijk veel stroming, maar geen idee.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:01
@vliegnerd wisselen ze dan van diepte af, of is het niet erg om met z'n allen uit hetzelfde vaatje te tappen?

Qua rendement van een bron ben ik wel benieuwd naar het rendement: ik ken alleen wat verhalen van ontevreden mensen in de zin dat hun bron aan kWh kosten louter voor de pomp meer energie kostte dan het huis gewoon met airco's te verwarmen/koelen. Bijv ik verwarm/koel ons huis met zo'n 3500kWh met een luch-lucht airco en dan nog wat kWh voor de luchtverplaatsing door het huis, dus maak er 4000kWh van - terwijl een vriend alleen al zo'n 10.000kWh kwijt was aan energie voor de pomp, die ook nog eens best prijzig is en een kostbaar onderhoudscontract vereist.

Hoop een beetje dat dit wat schappelijker gaat tegenwoordig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
NiGeLaToR schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:26:
@vliegnerd wisselen ze dan van diepte af, of is het niet erg om met z'n allen uit hetzelfde vaatje te tappen?

Qua rendement van een bron ben ik wel benieuwd naar het rendement: ik ken alleen wat verhalen van ontevreden mensen in de zin dat hun bron aan kWh kosten louter voor de pomp meer energie kostte dan het huis gewoon met airco's te verwarmen/koelen. Bijv ik verwarm/koel ons huis met zo'n 3500kWh met een luch-lucht airco en dan nog wat kWh voor de luchtverplaatsing door het huis, dus maak er 4000kWh van - terwijl een vriend alleen al zo'n 10.000kWh kwijt was aan energie voor de pomp, die ook nog eens best prijzig is en een kostbaar onderhoudscontract vereist.

Airco's zijn inderdaad zeer zuinig. Alleen vindt ik ze niet "fijn" verwarmen in een woning. Is vaak bak aan de muur (niet mooi). Daarnaast loop ik graag op mijn blote voeten rond in huis (stenen vloer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:28

vliegnerd

Nintendo fan.

NiGeLaToR schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:26:

De bronnen zijn allemaal in de bovenste 200m.

Het probleem is vooral dat het energiegebruik van warmtepompen extreem overschat wordt. In een fatsoenlijk geïsoleerd huis met voldoende warmteafgifte (dus nieuwbouw) is het gebruik heel erg laag.

Ik gebruikte dit jaar 70 kWh voor koelen. Ik kan koelen met 25W totaal vermogen gemeten op de stekker dus all in.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
ChrisM schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:43:
[...]

[Afbeelding]Wat denk je? een probleem (over een paar jaar)?
A.. dan moet je wel koelen in de zomer ja.
@NiGeLaToR: afwisslen kwa diepte helpt niet.
Zie link bij vorige post.
Komt erop neer:
- je moet voldoende bronlengte hebben, daarmee koel je (tijdens het verwarmen van je huis) in een winterseizoen defacto een klomp grond. Bij onvoldoende bronlengte moet de grond op grotere afstand van de bronpijp gekoeld worden. die grotere afstand leidt tot een grotere bron-afkoeling "binnen 1 seizoen".
- dat zegt echter niks over de "regeneratie over meerdere jaren".
- zoals in link van vorige mail berekend: de energiestroom die van het binnenste van de aarde door een oppervlak zo groot als jouw perceel komt is vele malen te laag om het warmte-tekort in de zomer aan te vullen. Dat aanvullen gebeurt voornamelijk door het omringende oppervlakte.
- Maar als al je buren ook een warmtepomp hebben dan heb je geen omringend oppervlakte en moet je het zelf aanvullen.
- Als je zomers de boel op koelen (huis-koelen = grond-verwarmen) zet gebeurt dat op 2 manieren:
a/ omdat je de warmte van je vloer de grond in duwt. dat is dus een 1-op-1 uitwisseling (elke kWh dier je uit je vloer haalt kom in het grond-pakket)
b/ wellicht nog belangrijker..... sowieso zal de bovenste 1 a 3 meter van je oppervlakte opgewarmd worden door de buitentemperatuur. Als je circulatie in je bron hebt dan vereffent het temperatuurverloop zich over de hele diepte van de bron. Je brengt de temperatuur van de bovenste paar meter grond dan naar de diepte.

NB, ik heb een horizontale bron en ik heb temperatuursensoren ingegraven op 1.5m. Op dit moment staan die rond de 5 graden. In de zomer loopt die temperatuur op tot 17graden.
Dus... je hoeft niet eens extreem te koelen (dwz, vloer-koelen, grond verwarmen). Ik denk dat als je in augustus een maand lang de circulatie op het allerlaagste debiet zet je de boel al volledig geregenereerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40
Iemand hier ook verstand van het inregelen van de (Itho AutoTemp) verdelers trouwens?
Ik merk op dat (met de tekeningen vanuit de bouw) mijn 1ste badkamer een 70m lus heeft en de sterkte op de verdeler staat op 960 (veruit het hoogste van alle groepen) en mijn woonkamer heeft een 110m lus en die staat op 659 .

Wat gebeurd er als die waarde aangepast wordt en waarom kan ik geen lijn/docu ontdekken waarop die waarde gebaseerd moet worden?
De badkamer is niet gekoppeld aan een thermostaat (en staat dus altijd open) en moet dus (op papier) altijd 22 graden zijn.
Zou daarom die waarde hoger staan en gaat de pomp daardoor uit van "warmer" water hogere flow door die lus. Met dank aan @Gwaihir

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@GeeMoney Een relatief hoge flow over een relatief korte lus, maakt die lus als geheel inderdaad warmer. Goede kans dat je badkamer dat nodig heeft - zie ook die conversatie van een paar dagen terug over de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:54:
Hoeveel weet eigenlijk niemand, want de grondwaterstroming is onbekend.
Er is hier veel kwelwater, dus waarschijnlijk veel stroming, maar geen idee.
Flink meer over bekend dan ik dacht :). Zie alhier:
xavier_82 in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DJR schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Weet iemand wellicht welke sensor van Nibe S1155 ik moet uitlezen voor het totaal stroom verbruik per dag? Of de yaml code die dit berekent? Ik probeer de: waarde in Home Assistant weer te geven. Thanks
@DJR Nibe heeft geen eigen energiemeter voor de opgenomen stroom. Daarvoor zul je een eigen tussenmeter moeten installeren. Ik heb een 3xfase Eastron tussenmeter die ik via modbus heb hekoppeld aan mijn iungo. Zo kan ik jaren terugkijken wanneer er hoeveel energie gebruikt werd.

<John O`Mill>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-10 15:06
Inmiddels draait hier ook een paar maanden de Nibe S1155 (6kw), afgelopen maand (januari) heeft hij gedraaid met een max aanvoer temperatuur van 18 graden. De vloerverwarming ruimteregeling moet nog worden aangesloten (huis is nog niet volledig klaar en woon er nog niet), maar de ruimtetemperatuur van het volledige huis was bij een aanvoertemperatuur van 18 graden ook rond de 17 a 18 graden.

De WP heeft voornamelijk op 20hz gedraaid met lange runs, op zonnige dagen stond de WP zelfs uit. Het huis is zeer goed geïsoleerd, vrijwel volgens de passief huis normen. Ik vind het nu vooral mooi om te zien dat de transmissie berekening (welke ik destijds zelf in Power BI heb gemaakt) redelijk overeen komt met het opgewekte vermogen van de warmtepomp.

Januari had een gemiddelde temperatuur van 4 graden (bron), als ik dit invul kom ik uit op een 1.95kW warmteverlies van de woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWDmGTQiiGa4RHO7lFzizs7P4Rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZZInxsj0DZQnEG2e5RkVZogU.png?f=fotoalbum_large
Voor de geintresseerden, hier kan je zelf spelen met het rapportje ;) : PowerBI

Afgegeven vermogen volgens de WP voor januari: 1194 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xgjEk3_35fG8e6B88Qb79k2J9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMiB9FKAZsGoBKvn3SMl8gFk.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik het theoretische warmteverlies bereken over heel januari kom ik uit op 1450 kWh (1.95kWx24hx31d)
oftewel met een beetje zon instraling meegerekend liggen de theorie en praktijk redelijk dicht bij elkaar. (1194 vs 1450).

Ik heb het huis zelf gebouwd met ICF bouwblokken en overal zeer goed gelet op luchtdichtheid en het minimaliseren van koudebruggen. Met een energieverbruik van 140kWh een ruimte van ca. 1500m3 warm houden in een wintermaand laat zien dat mijn doel om zo energiezuinig mogelijk te bouwen toch redelijk gelukt is 8)

Zodra ik er woon ga ik me ook eens verdiepen in het verder monitoren van de installatie, om het verbruik en opgewekte energie beter in kaart te brengen. COP is nu volgens de WP 8,5 (1194/140). Dit is bij een bron van +/- 10 graden en een WPaanvoer van 18 graden + af en toe een run om de warmwater boiler warm te houden.

Installatie tot nu toe :9 : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrKqsZkrTZyrRXApDc7zaJoNiD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaRMnFVtQXtUPt6xPG7qOkHn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
GameSmurf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:05:
Inmiddels draait hier ook een paar maanden de Nibe S1155 (6kw), afgelopen maand (januari) heeft hij gedraaid met een max aanvoer temperatuur van 18 graden. De vloerverwarming ruimteregeling moet nog worden aangesloten (huis is nog niet volledig klaar en woon er nog niet), maar de ruimtetemperatuur van het volledige huis was bij een aanvoertemperatuur van 18 graden ook rond de 17 a 18 graden.

De WP heeft voornamelijk op 20hz gedraaid met lange runs, op zonnige dagen stond de WP zelfs uit. Het huis is zeer goed geïsoleerd, vrijwel volgens de passief huis normen. Ik vind het nu vooral mooi om te zien dat de transmissie berekening (welke ik destijds zelf in Power BI heb gemaakt) redelijk overeen komt met het opgewekte vermogen van de warmtepomp.

Januari had een gemiddelde temperatuur van 4 graden (bron), als ik dit invul kom ik uit op een 1.95kW warmteverlies van de woning.
[Afbeelding]
Voor de geintresseerden, hier kan je zelf spelen met het rapportje ;) : PowerBI

Afgegeven vermogen volgens de WP voor januari: 1194 kWh
[Afbeelding]
Als ik het theoretische warmteverlies bereken over heel januari kom ik uit op 1450 kWh (1.95kWx24hx31d)
oftewel met een beetje zon instraling meegerekend liggen de theorie en praktijk redelijk dicht bij elkaar. (1194 vs 1450).

Ik heb het huis zelf gebouwd met ICF bouwblokken en overal zeer goed gelet op luchtdichtheid en het minimaliseren van koudebruggen. Met een energieverbruik van 140kWh een ruimte van ca. 1500m3 warm houden in een wintermaand laat zien dat mijn doel om zo energiezuinig mogelijk te bouwen toch redelijk gelukt is 8)

Zodra ik er woon ga ik me ook eens verdiepen in het verder monitoren van de installatie, om het verbruik en opgewekte energie beter in kaart te brengen. COP is nu volgens de WP 8,5 (1194/140). Dit is bij een bron van +/- 10 graden en een WPaanvoer van 18 graden + af en toe een run om de warmwater boiler warm te houden.

Installatie tot nu toe :9 : [Afbeelding]
Hartstikke leuk!
Meteen even op mijn logging gekeken. Ik had een gemiddeld thermisch gebruik van 3.3kW over afgelopen maand.
Mijn huis is van 2008, zeker niet slecht geïsoleerd maar ook zeker niet volgens “passief huis normen”. Ik heb onder anderen een grote volledig glazen serre. Met HR+ glas maar als ik dat opnieuw zou doen zou het 3-dubbel of zo zijn.
Eerlijk gezeg ben ik helemaal niet ontevreden met 3.3kW voor een groot vrijstaand huis. Maar minder dan 2kW is wel impressive. Gefeliciteerd!

Overigens wel een enorme apparaat ruimte.
De plumbing ziet er super netjes uit…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
GameSmurf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:05:

Volgens een Duits forum wordt voor de COP die Nibe intern berekent alleen bepaald op basis van het opgenomen vermogen van de compressor, dat is dus veel te optimistisch. Zeker bij een frequentie van 20 Hz gaat het vermogen dat de pompen en de regelaar opnemen een significant deel van je COP afsnoepen.

Ik draai nu ook op 20 Hz, en mijn pompen en regelaar gebruiken 28,3% van de totale energie. Instantane COP van alleen de compressor is 8,7, als ik de hulpenergie ook meeneem is die 6,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@GameSmurf je zit wel met een "ideale" situatie:
- je verwarmt minder (maar tot 17-18 graden, geen 21-22 bijvoorbeeld), dus nog lagere productietemperaturen.
- je bron is pas aangelegd en in gebruik, dus ook hoge brontemperaturen. De meeste van ons verwarmen al maanden :)

Het verbaasd me niet echt dat je dus een hoge COP haalt.

Nu het is mooi om te zien dat het ook lukt! Ik durf zelf te stellen, dat met zulk laag verbruik, het toch mogelijks heel lang duurt voordat je de extra investering om van L/W naar W/W te gaan, 'terugverdient'?

Nuja, soms zijn de keuzes niet _enkel_ financieel (en zeker goed zo!) want nu ga je ook vlot en zuinig kunnen verwarmen _en_ koelen. Naast andere voordelen.

Bij deze, nogmaals, nieuwbouw haalt toch echt betere resultaten dan renovatie :) Isolatie/luchtdichtheid blijft maatregel #1.

Mijn statistiek voor Januari: 2400kWh productie, 400kWh verbruik, COP 6 (EcoForest rond af op 100kWh). En dit met radiatoren, in een gerenoveerd huis bouwjaar '91. Tel je er nog 70W (lijkt me zelf een overschatting) pompen continu bij, kom je op 452kWh electrisch, en dus een COP van 5.3. Niet slecht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Circulatie pompen en regel elektronica meenemen kan, maar dan zou ik die energie ook met COP 1 meenemen als warmte. De wet van behoud van energie stelt immers dat die ergens gebleven moet zijn, en dat is in eerste instantie binnen de thermische schil (helaas ook op de momenten dat je dat niet wilt).

Bovendien als we een WP eerlijk met een CV willen vergelijken, zouden we een VVW pomp en elektronica daar ook mee moeten nemen. Doen we de aanname dat die gelijk zijn in beide systemen, dan heeft de berekening van Nibe wel zin; je vergelijkt dan immers puur de “warmteopwekkers”.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
Januari:
Verwarming: 1282 kWh productie, 216,11 kWh verbruik, COP 5,9 (inclusief hulpenergie).
SWW: 189 kWh productie, 68,05 kWh verbruik, COP 2,8 (inclusief hulpenergie).
Bouwjaar 2022, nul-op-de-meter zonder garanties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
big bang schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:27:
Circulatie pompen en regel elektronica meenemen kan, maar dan zou ik die energie ook met COP 1 meenemen als warmte. De wet van behoud van energie stelt immers dat die ergens gebleven moet zijn, en dat is in eerste instantie binnen de thermische schil (helaas ook op de momenten dat je dat niet wilt).

Bovendien als we een WP eerlijk met een CV willen vergelijken, zouden we een VVW pomp en elektronica daar ook mee moeten nemen. Doen we de aanname dat die gelijk zijn in beide systemen, dan heeft de berekening van Nibe wel zin; je vergelijkt dan immers puur de “warmteopwekkers”.
Een bron pomp is natuurlijk wel relevant voor een WW warmtepomp, die heb je bij een CV niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@GameSmurf
Fraaie installatie om jaloers op te worden. Ik heb wel spijt dat ik geen kelder onder mijn huis heb laten maken bij de bouw. Wel zo handig voor alle installaties, maar ja, zo is het nu eenmaal niet gegaan.

Wat is die grijze kast die tegen je WTW aangeplakt zit?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:41:
Een bron pomp is natuurlijk wel relevant voor een WW warmtepomp, die heb je bij een CV niet.
Die heeft een ventilator om z'n 'bronnen' nader te regelen.
Spot ik een ComfoFond daar? (-- @Hippe Lip, @PierreG --) Hoe bevalt dat ding?

Zit die op de bron van de WP? Heb je die daarvoor ruimer besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 15:41
Beetje offtopic maar wat is die box links van je Zehnder ventilatie? Vermoed dat daar de lucht van buitenaf binnen komt omdat daar geïsoleerde leidingen zitten? En rechts dan geluidsdempers en de leidingen naar je woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:20:
[...]

@Gwaihir Wat bedoel je met een ‘ventilator’? Een pomp misschien?
[...]

Mijn WTW is (helaas) een generatie ouder: WHR930; die heeft van die afgeschuinde bovenhoeken.
Dit nieuwere model zit vol sensoren -veel meer dan bij mij- en je kunt er je domotica (HA in elk geval) aan koppelen. Dat had ik ook graag gedaan om het rendement te bepalen, maar dat gaat bij mij helaas niet…

Maar verder bevalt Zehnder zeer goed. Ik heb eens gemeten bij -10°C buiten. Als je mechanische afzuiging hebt, dan zuig je op zo’n moment -10 aan door de roosters in je ramen en mag je dat 30 graden opwarmen (naar +20); als je daarmee klasr bent gooi je het zó weer naar buiten.
Mijn WTW maakte van die -10 toen +17 en dus hoefde ik de inkomende verse lucht geen 30 maar slechts 3 graden op te warmen…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wellicht kan iemand hier mij even helpen met het volgende.
Van origine is mijn woning 4 jaar geleden opgeleverd met een bodemwarmtepomp en ik heb zoneregeling door het hele huis. Op de begane grond heb ik een bijkeuken laten realiseren en daar moest ik alleen voor tekenen dat de temp garantie van 21 graden daar niet voor kon gelden. Ik vond dit wat gek maar goed, de andere optie was geen bijkeuken met verwarming; dus getekend.
Nu heb ik daar ook mijn thuiswerkplek en ik merk gewoon dat het een graad of 2-3 kouder is dan in de aangrenzende woonkamer. Kamers worden gescheiden door een taatsdeur dus is niet helemaal luchtdicht. Nu heb ik eindelijk inzicht per groep/lus en thermostaten wat er nu is ingesteld en dat blijkt het volgende te zijn:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Om te beginnen is de woonkamer dus allemaal goed op temperatuur en voel ik niet echt (op de tast) veel verschil tussen de groepen. Je ziet ze genummerd en de lengte van de groep en op welk Wattage ze zijn afgesteld op de vvw verdeler.
De bijkeuken is echter dus zoals gezegd, kouder, ook daadwerkelijk te voelen aan de vloer. Ik moet sloffen aan hier. Ook zit de bijkeuken niet op een eigen thermostaat maar zat de gehele beneden verdieping op 1 en dezelfde hoofdthermostaat. (de oranje ovale vlek is de HT)

Nu weet ik het natuurlijk beter dan alle installateurs bij mijn nieuwbouw en heb ik het volgende gerealiseerd :+ .

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb de Bijkeuken een eigen thermostaat gegeven en de groep wattage iets omhoog gezet omdat de thermostaat de ruimte anders niet op temperatuur kan houden.
Dit merk ik echter aan groep 8 (de laatste groep op de verdeler).
Met zijn standaard waarde van 665W voelt de vloer daar nu merkbaar kouder.
Mijn idee is nu om ten eerster groep 6 naar beneden te brengen (van 776 naar 655), die hangt het dichts bij de thermostaat en ik vermoed dat ze die express dus meer flow hebben gegeven zodat de thermostaat sneller af slaat? Daarnaast wil ik dan groep 8 dus naar 775W brengen zodat daar dus meer flow doorheen gaat en de groep dus in principe ook warmer moet worden/blijven.
Doel is de gehele woonkamer dezelfde gevoelstemperatuur te geven over de gehele vloer. En de bijkeuken op een constante temperatuur zien te houden die grenst aan de woonkamer temperatuur. (Dat lukt nu met de extra thermostaat overigens en het verhogen van die groep)
Is het normaal dat de groep het dichts bij de thermostaat iets hoger wordt gezet ivm na ijlen en schommelingen wat te voorkomen ofzo ?

Ik snap dat ik uiteindelijk dan misschien duurder aan het stoken ben maar in deze is comfort voor mij belangrijker. Is mijn gedachtengang goed of ga ik dan teveel wijzigen in een bestaande situatie ? En waar ligt de limiet eigenlijk? Ik herverdeel zo goed als mogelijk de maximale waarde van alles bij elkaar opgeteld nu maar moet toch iets extra's weg geven om volgens mij alle delen warm te kunnen houden.

Extra info:
G1 de bijkeuken heeft een deur naar buiten en een geïsoleerde deur richting de garage.
G2 ligt aan een grote raampartij van 4 meter.
G5 ligt in de erker met grote glas partijen.
G7 en G8 grenzen ook aan grote raampartijen.
Ik heb een 9,5kW bodem warmtepomp. 0 op de meter woning uit 2018.
(Uiteraard heb ik alle originele settings netjes genoteerd en kan ik ten alle tijde terug)

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 02-02-2024 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GameSmurf
Gwaihir schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:20:
[...]

[...]

Goed gespot ;)
De bron is voornamelijk gebaseerd op het benodigde koelvermogen, ik heb gekozen voor de Nibe PCMS42 als koelmodule, normaal gesproken wordt de PCMS40 toegepast bij een Nibe WP van 6kW, maar uiteindelijk de PCM S42 laten plaatsen, deze is +/- 400 euro duurder, maar heeft een 2x zo grote warmtewisselaar t.o.v. de S40. Ik ben niet zo'n fan van zonwering aan de buitenkant van het huis, dus i.c.m. grote overstekken, warmte werend glas en wat extra koelvermogen hoop ik dat het in de zomer niet te warm wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74-jeAe3rX9UIndpyRMRbTvvB5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rnfpKlwqjolr4WQoL6CbIGK1.png?f=fotoalbum_large

Opzich sprak het concept van de ComfoFond mij wel aan, deze verwarmt in de winter de buitenlucht voor, als het goed is zorgt dit er ook voor dat de voorverwamer van de WTW (welke de verse toevoerlucht verwarmt tot 0C, zodat de luchtwisselaar niet bevriest) niet wordt gebruikt. In de zomer koelt deze de warme buitenlucht terug voordat deze de WTW in gaat m.b.v. de bron . Onderaan de specs staan wat scenario's, maar heb deze nog niet kunnen controleren met de praktijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMmVKgq1hD7ZJj9zMNw8ge-yhnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ac2ggNIy5hcvdIjhJAj0Zm4Y.png?f=fotoalbum_large

De bron zelf is gedimensioneerd op 9kW (3x80m), dit is zou genoeg moeten zijn voor de comfofond +WP/S42 koeling. De Comfofond heb ik voornamelijk gekozen om ook vanaf de bovenkant van de vertrekken een beetje te kunnen koelen (via de inblaasroosters), daar waar de warmtepomp alleen kan koelen via de vloerverwarming. Op de verdieping zijn alle ruimtes open tot de nok, dus bovenin zit de warmste lucht.

Uiteindelijk is een comfofond wel redelijk overpriced voor wat je krijgt, het is in principe een geïsoleerde doos met een warmtewisselaar en een pompje om de bronvloeistof rond te pompen. Ik heb nog een foto gevonden zonder mantel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1wPgSyrQSQG5ugTcoqq7CW6Q10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wekl7KorxNGewG7yjxakHkdm.jpg?f=fotoalbum_large
Voordeel van de comfofond is dat ik de temperatuurvoeler voor de ingaande buitenlucht ook heb kunnen gebruiken als buitenlucht voeler voor de WP. Het was ook een PT100, hierdoor hoefde er geen lelijk wit kastje aan de gevel om de buitentemperatuur te meten. :P

Een nadeel is dat er keerkleppen in bronleiding zijn geplaatst aan de warmtepomp- en comfofond zijde om te forceren dat het water altijd door de bron moet stromen. Als de warmtepomp op minimaal vermogen draait is de bronpomp ook zeer langzaam aan het draaien. Op de "auto" setting voor de "snelheid bronpomp" is de pomp te langzaam geprogrammeerd om tegen de weerstand van de keerklep en de pomp in de comfofond te pompen, gevolg: een storing dat de bronvloeistof kouder is dan -4. De warmtepomp staat nu ingesteld op een "delta T" setting voor de bronpomp, hierdoor draait de pomp een hogere minimale snelheid en zorgt dus wel voor voldoende flow, maar gebruikt wel wat meer energie. Ik wil hiervoor nog een mail sturen naar Nibe met de vraag of ze in een volgende software-update mee willen nemen dat je een minimaal bronpomp flowpercentage in kan stellen bij de "auto" setting, ben benieuwd of ze daar iets mee gaan doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 21:22

decramy

root@birdie:~#

Inderdaad beetje offtopic, maar het is toch al ter sprake gekomen. De warmtewisselaar zit dus voor de wtw: dan kan de 'afval'-lucht toch niet afgekoeld worden tot onder de dan gecreëerde temperatuur? Daarmee haal je niet alle beschikbare energie uit de afgezogen lucht...
Ik speel met het idee een kanaalverwarmer te plaatsen NA de wtw, voordat het het huis in gaat.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GameSmurf
GeeMoney schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:00:
Is het normaal dat de groep het dichts bij de thermostaat iets hoger wordt gezet ivm na ijlen en schommelingen wat te voorkomen ofzo ?
Ik zou juist verwachten dat deze groep (welke niet grenst aan een buitenmuur) een lagere flow mag hebben. Maar bij een lage temperatuur vloerverwarming verwacht ik hier geen grote veranderingen bij kleine aanpassingen in de flow van deze groep.
Daarnaast wil ik dan groep 8 dus naar 775W brengen zodat daar dus meer flow doorheen gaat en de groep dus in principe ook warmer moet worden/blijven.
Dit lijkt me ook logisch, als deze groep langer is dan de rest mag hier meer flow naartoe.

Weet je je aanvoertemperatuur? Ik zie overal mooi de vermogens bij vermeld staan, maar ik zou de flow in l/min een logischere eenheid vinden. Als ik even reken met 18x2mm vloerverwarmingsslang dan heeft een groep van 100m een inhoud van 15,4 liter (0,015m3), oftewel een vermogen van, 64W*dT, waar dT het verschil is tussen de aanvoertemperatuur en ruimtetemperatuur, dit zou betekenen dat de aanvoertemperatuur +/- 30 graden is?

Mij lijkt je huidige plan wel een goede aanpak, als je bijkeuken hierna nog steeds niet op de gewenste temperatuur komt kan je nog proberen groep 2t/m8 wat minder flow te geven, zodat groep 1 wat meer krijgt. Als dit ook niet het gewenste resultaat geeft zul je je aanvoertemperatuur omhoog moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GameSmurf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Goed gespot ;)
De bron is voornamelijk gebaseerd op het benodigde koelvermogen, ik heb gekozen voor de Nibe PCMS42 als koelmodule, normaal gesproken wordt de PCMS40 toegepast bij een Nibe WP van 6kW, maar uiteindelijk de PCM S42 laten plaatsen, deze is +/- 400 euro duurder, maar heeft een 2x zo grote warmtewisselaar t.o.v. de S40. Ik ben niet zo'n fan van zonwering aan de buitenkant van het huis, dus i.c.m. grote overstekken, warmte werend glas en wat extra koelvermogen hoop ik dat het in de zomer niet te warm wordt.
[Afbeelding]

Opzich sprak het concept van de ComfoFond mij wel aan, deze verwarmt in de winter de buitenlucht voor, als het goed is zorgt dit er ook voor dat de voorverwamer van de WTW (welke de verse toevoerlucht verwarmt tot 0C, zodat de luchtwisselaar niet bevriest) niet wordt gebruikt. In de zomer koelt deze de warme buitenlucht terug voordat deze de WTW in gaat m.b.v. de bron . Onderaan de specs staan wat scenario's, maar heb deze nog niet kunnen controleren met de praktijk:
[Afbeelding]

De bron zelf is gedimensioneerd op 9kW (3x80m), dit is zou genoeg moeten zijn voor de comfofond +WP/S42 koeling. De Comfofond heb ik voornamelijk gekozen om ook vanaf de bovenkant van de vertrekken een beetje te kunnen koelen (via de inblaasroosters), daar waar de warmtepomp alleen kan koelen via de vloerverwarming. Op de verdieping zijn alle ruimtes open tot de nok, dus bovenin zit de warmste lucht.

Uiteindelijk is een comfofond wel redelijk overpriced voor wat je krijgt, het is in principe een geïsoleerde doos met een warmtewisselaar en een pompje om de bronvloeistof rond te pompen. Ik heb nog een foto gevonden zonder mantel:
[Afbeelding]
Voordeel van de comfofond is dat ik de temperatuurvoeler voor de ingaande buitenlucht ook heb kunnen gebruiken als buitenlucht voeler voor de WP. Het was ook een PT100, hierdoor hoefde er geen lelijk wit kastje aan de gevel om de buitentemperatuur te meten. :P

Een nadeel is dat er keerkleppen in bronleiding zijn geplaatst aan de warmtepomp- en comfofond zijde om te forceren dat het water altijd door de bron moet stromen. Als de warmtepomp op minimaal vermogen draait is de bronpomp ook zeer langzaam aan het draaien. Op de "auto" setting voor de "snelheid bronpomp" is de pomp te langzaam geprogrammeerd om tegen de weerstand van de keerklep en de pomp in de comfofond te pompen, gevolg: een storing dat de bronvloeistof kouder is dan -4. De warmtepomp staat nu ingesteld op een "delta T" setting voor de bronpomp, hierdoor draait de pomp een hogere minimale snelheid en zorgt dus wel voor voldoende flow, maar gebruikt wel wat meer energie. Ik wil hiervoor nog een mail sturen naar Nibe met de vraag of ze in een volgende software-update mee willen nemen dat je een minimaal bronpomp flowpercentage in kan stellen bij de "auto" setting, ben benieuwd of ze daar iets mee gaan doen. :+
Waarom zou je meer warmtewisselaar oppervlakte nodig hebben. Als je de vloer gaat koelen kan je toch niet onder de 18 graden gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@GameSmurf dank, dan lijk ik dus op de goede weg.
Aanvoer is inderdaad 30 graden. Het vervelende aan mijn Itho Daalderop is dat je er normaliter totaal geen info uit kan krijgen ware het niet dat we tweakers onder ons hebben die zelf een add-on module hebben gefabriceerd waardoor ik nu veel info kan vergaren en tot op zekere hoogte ook kan aanpassen :). (Betreft het Itho add-on topic).

Ik ga even de waardes aanpassen en kijken wat dat doet voor een paar dagen en zo langzaam proberen te fine tunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GameSmurf
Z___Z schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:59:
[...]

Waarom zou je meer warmtewisselaar oppervlakte nodig hebben. Als je de vloer gaat koelen kan je toch niet onder de 18 graden gaan?
Het betreft een redelijk groot huis met 35 vloerverwarmingsgroepen, als deze allemaal openstaan voor de koeling zou dit 9kW (worst case) koelvermogen kosten (bij een dT van 5 graden). Hierbij zou de wisselaar van de S40 de bottleneck vormen en de S42 nog wel redelijk dit koelvermogen kunnen leveren. (zie de vermogensgrafiek uit mijn vorige post)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
GameSmurf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Het betreft een redelijk groot huis met 35 vloerverwarmingsgroepen, als deze allemaal openstaan voor de koeling zou dit 9kW (worst case) koelvermogen kosten (bij een dT van 5 graden). Hierbij zou de wisselaar van de S40 de bottleneck vormen en de S42 nog wel redelijk dit koelvermogen kunnen leveren. (zie de vermogensgrafiek uit mijn vorige post)
“Redelijk groot” :+ . Ik heb 220m2 woon oppervlakte en 18 groepen, ik dacht dat ik er al veel had :9 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:51:
@Gwaihir Wat bedoel je met een ‘ventilator’? Een pomp misschien?
[// Weerstaat de neiging de beschrijven wat een ventilator is ;).]

Voor zover ik weet heeft elke HR ketel een rookgasventilator waarmee deze, in combinatie met de gasklep, de verbranding regelt. (Moet ook wel, lijkt me want je hoeft nu ook niet bepaald trek te verwachten, laat staan de juiste voor het moment, op de manier waarop luchtaanvoer en rookgasafvoer doorgaans aangelegd zijn.) Sowieso heeft een CV-ketel stroomverbruik van dezelfde ordegrootte als wat onze W/W WPs aan hun hulpsystemen spenderen. (Lopen ze niet mee te koop, maar wordt ook niet ontkent. En eenieder die het nieuwsgierig meet bevestigt het.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nee, dat lijkt me juist tegenwerken.

Ik gok dat het geacht wordt tocht vanuit de gang (waar het kouder is) tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank voor je overwegingen en praktijkervaring.

Mij gaat het ook in stevige mate om het condenseren wat 't ding in de zomer doet. Juist dat geeft extra mogelijkheden aan de koeling van de WP, verwacht ik.

(Overigens komt de ontwerper inmiddels met Brink; vinden zij beter. Dus hopelijk is hun 'ComfoFond' ook goedkoper..)

Toen ik wat door die spec plukte, incl. de kleine lettertjes onderaan, constateerde ik dat het ding zo'n 2kW doet. Die heb ik de bron groter besteld.
Oh, dat is goed om te weten. Gelukkig kan ik dit bij Ecoforest wel instellen, maar een instelling boven minimum kost wellicht wel nodeloos stroom.

Dat verbaast, trouwens. Ik heb veel veergesloten keerkleppen in de installatie en de (CV-)pompen lijken daar geen moeite mee te hebben.
decramy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:16:
Inderdaad beetje offtopic, maar het is toch al ter sprake gekomen. De warmtewisselaar zit dus voor de wtw: dan kan de 'afval'-lucht toch niet afgekoeld worden tot onder de dan gecreëerde temperatuur? Daarmee haal je niet alle beschikbare energie uit de afgezogen lucht...
Ik speel met het idee een kanaalverwarmer te plaatsen NA de wtw, voordat het het huis in gaat.
In de winter creëert de WTW die dan gecreëerde temperatuur toch wel (bijna), met een elektrische COP1 voorverwarmer. Die vervang je hiermee. Daarnaast kun je in de winter een kanaalverwarmer na de WTW niet op de bron aansluiten, want die bron is kouder dan de lucht die je daar wilt verwarmen.

Kan wel op de CV-zijde van je WP natuurlijk, maar dan heb je het over een andere COP dan wanneer het puur met een bronpompje af gaat. (Ik plan overigens beide. Eén kamer is nogal de bottleneck voor de aanvoertemperatuur en een kanaalverwarmer is de makkelijkste aanvulling.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Gwaihir schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Nee, dat lijkt me juist tegenwerken.

Ik gok dat het geacht wordt tocht vanuit de gang (waar het kouder is) tegen te gaan.
Zat ik ook aan te denken maar is hier ook niet nodig want alle lussen komen door de deur opening de kamer binnen en in de hal onder de trap staat de verdeler. Ook de hal heeft dus gewoon een behaaglijke temperatuur. Ik heb de groep 6 inmiddels naar beneden gezet en groep 8 en 1 wat verder omhoog, nu weer even kijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:59:
Bij mijn EcoForest 1-9 mag ik, volgens de installateur, rekenen op zo'n 6kW koelvermogen in de praktijk. Dat zit 'm ook vooral in de toch vrij bescheiden wisselaar die erin zit. Onze adviseur moppert al helemaal dat die dingen altijd te klein erin zitten. Ze lijken gelijk te hebben. (Tja.. stukje wat niet groots in de brochures lijkt te hoeven, dus wordt op bezuinigd?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-10 18:56
prettig schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:58:
Koevlaas geeft 18Kw, ik draai met 9Kw WP. Leuke benadering, maar als ik die toepas had ik een veel te grote, duurdere en onzuinigere pomp gehad. En een grotere bron. Nu moest ik 2 weken beetje bijverwarmen (vorst), vorig jaar niks bijverwarmd. Ben over het hele jaar veel goedkoper uit dan een 18Kw pomp (en stuk lagere investering).

Overigens was de warmteverliesberekning ongeveer 10Kw (veel nauwkeuriger) en ik kan nog wat winst behalen door wat extra isolatie (voordeur), nog betere afgifte (radiatoren boven). Ook nog standaard mechanische ventilatie (4 punten), scheelt ook ruim 1 kw.

Kortom, formule zit er ver naast in mijn geval. Man zal best ervaring hebben, maar heb ik niks aan. Heb hier 2 gerenormeerde bureaus gehad die het huis niet geschikt vonden voor een WP (want vloerverwarming als bijverwarming, maar 6 groepen, niet overal en alleen begane grond).

Dus het zelf gaan uitzoeken en ontworpen. Bergen experts die denken het te weten, weinigen die het echt weten. Is gewoon een cowboy-markt, zelf uitzoeken loont. Zie hier zat voorbeelden van mensen die dat ook gedaan hebben (bv. bodemcollectoren.....in NL snappen dat weinigen, bij de oosterburen is dat al decenia een gangbare oplossing).
Altijd zinvol achter je oren te krabben als er echt onrealistische getallen uitkomen. Je cv installatie is waarschijnlijk dusdanig slecht dat mijn formule een totaal verkeerd beeld geeft.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Pagina: 1 ... 90 ... 113 Laatste